Ja, dat kan zomaar 2 uur durengeert1992 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:50:
[...]
Hoelang trekt je oven een continue stroom?
Ook uren lang? Of heeft die een thermostaat?
Snap dat je de vergelijking wil maken, maar een oven is geen thuisbatterij.
Het gaat mij vooral om die EN/IEC 50549 normering waar een stekkeraccu onder valt. Heb geen zin in gezeik met de verzekering als er brand ontstaat.Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:49:
Waarom maakt iedereen zich zo druk om die stekker?
Alleen mij oven trekt al vol continu 3kW uit een gewoon stopcontact en dat is geen enkel probleem.
Zolang de zware gebruikers op een eigen groep zitten is het geen enkel probleem, de richting laden/ontladen doet er niet toe.
Ik zal eens een installateur vragen hoe dit precies zit. Misschien is die regel er alleen als de thuisaccu geen eigen groep heeft.
[ Voor 11% gewijzigd door thijsh02 op 12-03-2025 22:58 ]
Ik mag er alles mee doen wat ik wil en ik mag ook negatief zijn. Uiteraard koppel ik alle verbeterpunten wel netjes terug.geert1992 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:48:
[...]
Zou mooi zijn! Zodat wij ook meer te weten komen.
Zitten daar nog haken en ogen aan voor jou? Mag je bijvoorbeeld aanpassingen doen aan het systeem? Zoals knippen in snoeren![]()
Of negatieve uitlatingen?
Trouwens vandaag op de beurs ook met Ecoflow, Anker, Marstek, AlphaESS (Eva Power), Tuya, AP Systems, Sigenergy, VanDerValk Solar en nog een paar andere bedrijven gesproken. Hopelijk kan ik ook spoedig met wat andere merken aan de slag
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Thx. Het is me niet perse te doen om van de Hyper een powerstation te maken, maar meer om voor honderd euro de Hyper te upgraden met deze off grid mogelijkheid, omdat het kan. Net wat makkelijker dan de 100 kWh powerstation die op de oprit staat.Jerryvh schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:57:
[...]
Ik denk dat je dan beter af bent met een power station. Die kan je ook automatisch laden bij zonne-overschot (HW-plug), en de krachtigere modellen (4-5Kw opslag) kunnen 4kW uitgang leveren, met 3 of meer stopcontacten. Lijkt me makkelijker dan te prutsen met een stekkerdoos, die er ook al uitziet als een '"afterthought".
De P1-meter werkt gewoon zelfstandig, het extra apparaatje is een repeater die ervoor zorgt dat als je bijv. ergens ver in de achtertuin over de P1 gegevens wil beschikken dat het signaal wordt doorgegeven. Je kunt dus de P1 waardes over een grote afstand doorsturen.grun93 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:52:
[...]
Is hier inmiddels al meer over bekend? Kost je weer een extra apparaatje en een extra stopcontact, dat lijkt me het tegenovergestelde van logisch. P1 dongles van andere merken hebben dat toch ook niet?
Hierbij de P1-meter (Dummy)
:strip_exif()/f/image/gwbLz8DPRvsbJpKM0eIOm5rV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1fYUGL5IjpN5Jr2GAQ2cHdar.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u8UqzNWaGIlJ6DhIYbr2tbj0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nxr2kKJazNZELdvpkFmDkuAh.jpg?f=fotoalbum_large)
En de repeater:
:strip_exif()/f/image/lcvdMIBmpPAuCLVVg9O8yI7q.jpg?f=fotoalbum_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb ook die off-grid stekker om die reden gekocht. Het voordeel van de hyper is dat deze offgrid kan blijven werken als je er een aantal zonnepanelen aanhangt. Mocht de stroom uitvallen (voor langere tijd), dan blijft mijn bier koud in de koelkast 😉dnns85 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:05:
[...]
Thx. Het is me niet perse te doen om van de Hyper een powerstation te maken, maar meer om voor honderd euro de Hyper te upgraden met deze off grid mogelijkheid, omdat het kan. Net wat makkelijker dan de 100 kWh powerstation die op de oprit staat.
Geeft zendure iets van een battery conditie per blok aan? Dus hoeveel % deze nog effectief is?Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:19:
Hierbij nog een aantal aanvullende foto's van de AC2400 met 2x AB3000X:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe bedoel je per blok?Henkoes schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:18:
[...]
Geeft zendure iets van een battery conditie per blok aan? Dus hoeveel % deze nog effectief is?
Per batterij kan je de percentages zien en de temperatuur.
/f/image/pSTNru2a4XnKMcKuuylbnT11.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door geert1992 op 13-03-2025 07:26 ]
Hij zoekt de SOC (state of charge), bij mijn weten niet.
Dat zou zeker mooi zijn, maar ze hebben het bij mij toch echt anders uitgelegd. Heb een paar keer gevraagd waarom de Dongle niet gewoon het wifi signaal doorgaf, maar dat was volgens hen toch echt niet mogelijk vanwege te weinig voeding vanuit de p1 poort, ondanks alle voorbeelden van p1 meters die ik noemde. Er ontbreekt meen ik ook een usb-c ingang. Maar goed, laten we idd hopen dat het wel kan.Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:13:
[...]
De P1-meter werkt gewoon zelfstandig, het extra apparaatje is een repeater die ervoor zorgt dat als je bijv. ergens ver in de achtertuin over de P1 gegevens wil beschikken dat het signaal wordt doorgegeven. Je kunt dus de P1 waardes over een grote afstand doorsturen.
Hierbij de P1-meter (Dummy)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En de repeater:
[Afbeelding]
Vond dat er bij wel meer apparaten van Zendure een afwijkende uitleg werd gegeven. Dus ik ga er ook maar niet blind vanuit dat alles wat ze zeiden klopt.
Dat klinkt afsof je niet zonder die extra repeater kan, maar hoe communiceert de dongle dan met de repeater, toch wel draadloos hoop ik?P1Meter.nl schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:11:
Dat zou zeker mooi zijn, maar ze hebben het bij mij toch echt anders uitgelegd. Heb een paar keer gevraagd waarom de Dongle niet gewoon het wifi signaal doorgaf, maar dat was volgens hen toch echt niet mogelijk vanwege te weinig voeding vanuit de p1 poort, ondanks alle voorbeelden van p1 meters die ik noemde.
Ik vind het ook een beetje rare uitleg van zendure. Ik woon hier in een gewoon appartement zonder tuin en heb overal een sterk wifi signaal, mede door de wifi booster(s) die de provider gratis in bruikleen gaf. Een van de boosters hangt zelfs in de meterkast naast de HW dongle. Voor zover ik weet werkt de Ecotracker P1 ook zonder extra benodigd kastje, net als de HW dongle.
Interessante info allemaal!
Het kan zijn dat ik er over heen gelezen heb maar stel de vraag toch maar,
Is er bekend of de AC2400 samen kan werken met de hyper 2000 in cluster mode oid?
Ik denk dat dit voor een aantal mensen(incl.. ikzelf) hier best interessant is voor toekomstige uitbreiding.
Is er bekend of de AC2400 samen kan werken met de hyper 2000 in cluster mode oid?
Ik denk dat dit voor een aantal mensen(incl.. ikzelf) hier best interessant is voor toekomstige uitbreiding.
Voor de Belgen:
https://www.tijd.be/netto...dingsplicht/10597653.htmlWie binnenkort plug-inzonnepanelen of -thuisbatterijen gebruikt, moet die dan toch niét aanmelden. Wel komt er een beperking tot maximaal twee stekkerpanelen per huishouden. Vanaf maandag mogen de toestellen officieel verkocht worden in ons land.
Hmm interessant. Die 3000x blokken gaan dan voor maar €233/kwh weg straks (wel ex. btw). Prijstechnisch super interessant. Maar jammer dat ze niet met hyper2000 compatibel zijn. Hoewel 1200w laden niet in verhouding ligt tot die capaciteit, maak ik me wat zorgen over de RTE die je met AC2400+3000x combi bereikt. Lijkt me dan zelfde euvel te geven als bijv. de duravolt/marstek venus. Daar zorgt de hoge capaciteit omvormer voor veel lagere RTE, waardoor puur om je standby verbruik 's nachts op te vangen het een stuk minder interessant wordt.
Die 2400 Watt omvormer gaat idd vrij onefficiënt te werk straks voor de meeste huishoudens. Maar stel dat je het goed kan combineren met de 800 Watt omvormer en de energie bij kleine stroomvraag door de kleine omvormer wordt geleverd en bij de grotere stroomvraag door de grote omvormer.
[ Voor 196% gewijzigd door JohnSnow op 13-03-2025 09:39 ]
Ik ga het navragen. Vind het ook erg omslachtig klinken idd, maar weet 100 % zeker dat ondanks mijn ongeloof hij het op deze manier bleef uitleggen. Besef wel dat de P1 poort voor dit soort bedrijven nieuw is, dat komen ze in Nederland vaak voor het eerst tegen. Laat staan dat die woordvoerders daar er helemaal van op de hoogte zijn. Ik heb een bedrijf op de beurs gesproken dat zelfs nog nooit van de P1 poort gehoord had en dus nu nog zo'n dongle moet gaan ontwikkelen of een samenwerking aan moet gaan met een bestaande leverancier. Maar goed, we vragen het na. Volgens mij ontbrak i.i.g. de USB-c ingang, dus bijvoeden gaat niet lukken.grun93 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:39:
[...]
Dat klinkt afsof je niet zonder die extra repeater kan, maar hoe communiceert de dongle dan met de repeater, toch wel draadloos hoop ik?
Ik vind het ook een beetje rare uitleg van zendure. Ik woon hier in een gewoon appartement zonder tuin en heb overal een sterk wifi signaal, mede door de wifi booster(s) die de provider gratis in bruikleen gaf. Een van de boosters hangt zelfs in de meterkast naast de HW dongle. Voor zover ik weet werkt de Ecotracker P1 ook zonder extra benodigd kastje, net als de HW dongle.
[ Voor 3% gewijzigd door P1Meter.nl op 13-03-2025 09:47 ]
Ik heb al de review units aangevraagd voor alle nieuwe units, dus ik doe met je meeTaro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:42:
[...]
Ik hoop morgen te horen of ik de AC2400 mag reviewen en hoop dan snel meer te weten
Overigens gelijk met ze gesproken m.b.t. wat sharing en logic issues en we gaan ze een lijstje geven met wat dingetjes en nemen ze allemaal mee als feedback
[ Voor 25% gewijzigd door Silent Hunter op 13-03-2025 09:52 ]
12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen
Ik zit met hetzelfde, kon er ook zo snel niets over vinden. Kan je van zendure verschillende type omvormers in eenzelfde cluster doen? Of moet het allemaal ook hetzelfde type zijn binnen een cluster.niero1991 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:39:
Interessante info allemaal!
Als het kan zou het een goede oplossing zijn om een goede RTE te houden. Bijv AC2400 met een 800 om aan de verschillende behoeftes per dag te voldoen. (koken, tv, pc savonds versus sluipverbruik+koelkast snachts)
Ja zou moeten kunnen volgens de woordvoerders ter plaatse
Op mijn vraag of ze dan ook zo efficiënt mogelijk worden aangestuurd qua laag vermogen en hoog vermogen was het antwoord ook volmondig ja... Wat ik hierboven ook al aangeef, in sommige gevallen spreken ze je een beetje naar de mond, dus we zullen het t.z.t. maar eens moeten bekijken hoe het in de praktijk werkt.
Qua hoog/laag vermogen afgifte icm hyper en ac2400: als je beide via HA kan integreren en je hebt een P1 meter (even onafhankelijk van of het die van homewizard of een andere is), dan zou je met wat slimmigheid dit moeten kunnen fixen denk ik. Dat je vanaf een bepaalde vermogensgrens aangeeft welke accu mag ontladen etc.P1Meter.nl schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:21:
Ja zou moeten kunnen volgens de woordvoerders ter plaatseOp mijn vraag of ze dan ook zo efficiënt mogelijk worden aangestuurd qua laag vermogen en hoog vermogen was het antwoord ook volmondig ja... Wat ik hierboven ook al aangeef, in sommige gevallen spreken ze je een beetje naar de mond, dus we zullen het t.z.t. maar eens moeten bekijken hoe het in de praktijk werkt.
In zo'n situatie klinkt zo'n combi wel ideaal om in de winter op zonnige dagen 's nachts een deel van je WP verbruik op te vangen met de AC2400, en in de zomer met name je hyper systeem te hebben voor NOM strategie met je nachtelijk standby verbruik
[ Voor 13% gewijzigd door Igor4 op 13-03-2025 10:36 ]
Dit heb ik zelf al voor test-case met een hyper 2000 en een Solar 800; dus ja, dat kan.Igor4 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:33:
[...]
Qua hoog/laag vermogen afgifte icm hyper en ac2400: als je beide via HA kan integreren en je hebt een P1 meter (even onafhankelijk van of het die van homewizard of een andere is), dan zou je met wat slimmigheid dit moeten kunnen fixen denk ik. Dat je vanaf een bepaalde vermogensgrens aangeeft welke accu mag ontladen etc.
In zo'n situatie klinkt zo'n combi wel ideaal om in de winter op zonnige dagen 's nachts een deel van je WP verbruik op te vangen met de AC2400, en in de zomer met name je hyper systeem te hebben voor NOM strategie met je nachtelijk standby verbruik
12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen
Dit is voor Tweakers een leuke uitdaging, maar voor het plug & play idee zou het leuk zijn als Zendure dit zelf softwarematig optimaal regelt. Ook voor het verlengen van de levensduur van de batterij.
Ik heb ook met de woordvoerders en productmanagers een ruimte tijd staan kletsen over features en wensenlijstje dingen; daar gaan we een lijstje van opstellen en wie weet wat daar uit komt; in elk geval wat kleine dingetjes in logica, handleiding, vertaling etc, nemen ze meteen mee.P1Meter.nl schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:43:
Dit is voor Tweakers een leuke uitdaging, maar voor het plug & play idee zou het leuk zijn als Zendure dit zelf softwarematig optimaal regelt. Ook voor het verlengen van de levensduur van de batterij.
De Solar 800 was b.v. (nog) niet shareable, en de productmanager die er was werd er bij geroepen en zijn reactie was ook zo van "Oh, dat klopt niet." - al met al (neem het natuurlijk met een korrel zout) waren het wel erg toffe gasten
Afaik zei de persoon links op de foto dat ze dus (met de volgende update) ook een AI modus gaan uitbrengen die beter de boel kan managen, maar ik weet niet in hoeverre dit dan beperkt is tot laden/ontladen, of dat het ook volledige integratie met dynamisch handelen, voorspellingen etc, gaat krijgen.P1Meter.nl schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:43:

[ Voor 25% gewijzigd door Silent Hunter op 13-03-2025 11:10 ]
Het antwoord is dus inderdaad heel erg afhankelijk van wie je het vraagt. Heb nadrukkelijk de vraag gesteld of een Hyper en AC2400 met elkaar in clustermode kunnen en het antwoord was een overtuigende Nee.P1Meter.nl schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:21:
Ja zou moeten kunnen volgens de woordvoerders ter plaatseOp mijn vraag of ze dan ook zo efficiënt mogelijk worden aangestuurd qua laag vermogen en hoog vermogen was het antwoord ook volmondig ja... Wat ik hierboven ook al aangeef, in sommige gevallen spreken ze je een beetje naar de mond, dus we zullen het t.z.t. maar eens moeten bekijken hoe het in de praktijk werkt.
State of Health bedoel je? Nee.Henkoes schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:18:
[...]
Geeft zendure iets van een battery conditie per blok aan? Dus hoeveel % deze nog effectief is?
Ik ben Essent 1 van die gevallen, als je meer dan 3000 Kw terugleverd dan zijn de TLK hoger dan de opbrengst. Ik verwacht over 2-3 weken de jaarafrekening, maar ik heb over de "coulance" nog geen enkele mail gehad.mrme12345 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:19:
[...]
Dus bij 1/3 zijn de terugleverkosten hoger dan het tarief wat gesaldeerd wordt op hun rekening. Bijzonder. Heb je daar onderbouwing voor? Is nogal een boude opmerking weer. Dit kan hoogstens gebeuren als je net in een hogere staffel komt bijvoorbeeld. Maar zie graag je onderbouwing weer.
Bij de grootste energieleverancier van NL Essent compenseren ze dit ook als dit gebeurt en heeft vooral betrekking op hele hoge terugleveraars:
Ja, bij 3% van onze klanten gebeurt dit nu. Het gaat vooral om klanten met veel zonnepanelen die meer stroom opwekken dan ze gebruiken. Het is niet de bedoeling dat de terugleverkosten hoger zijn dan de terugleververgoeding. We zorgen daarom dat klanten die te veel hebben betaald het verschil terugkrijgen. Als dit voor jou geldt, krijg je hierover in februari 2025 bericht.
Daarnaast gaan we dit jaar de terugleververgoeding verhogen. Zo zorgen we dat dit probleem niet meer voorkomt. In mei ontvang je hierover een persoonlijk bericht. Tot die tijd krijg je een tegemoetkoming wanneer jouw terugleverkosten hoger zijn dan de terugleververgoeding. Deze zie je terug op je jaarrekening.
Ik heb wel mails ontvangen over de geadviseerde maantermijn bedrag, 1 jaar geleden nog 0 euro, in Juni 2024 werd het advies 25 euro, in Oktober 2024 werd het advies 175 euro en afgelopen Februari 475 euro per maand

Overigens verbruik ik +-2500 Kw p jaar, gas 300m3.
Ik lever +- 6000-8000 Kw terug, de aangekondigde teruglever boete is 971 euro per jaar ; bij 8000Kw x 0,55 eurocent = 440 euro terugleveropbrengst.
Ik ben benieuwd wat mijn thuisbatterijen mijn gaan besparen en hoe "coulant" de Essent gaat zijn......

Je kan het wel berekenen toch? energyWhMax geeft de totale capaciteit aan die de (hele) batterijstack heeft. In theorie kan je het per batterij controleren, maar niet native in de app/software.
Hyper2000 met een Solar 800 wel zo lijkt het?, Hyper 2000 en AC2400 zegt men van niet.Silent Hunter schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:42:
[...]
Dit heb ik zelf al voor test-case met een hyper 2000 en een Solar 800; dus ja, dat kan.
Kan er misschien aan liggen dat de omvormer anders is (AC-DC versus AC). Zou ook verklaren waarom ac2400 andere batterijen heeft dan de hyper2000 en solar 800. Ben benieuwd waar het straks op uit draait.
[ Voor 14% gewijzigd door Ingmar_nl op 13-03-2025 11:18 ]
I mean, output is output, dat is een kwestie van een eigen integratie/oplossing maken, maar native denk ik inderdaad niet.Ingmar_nl schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:16:
[...]
Hyper2000 met een Solar 800 wel zo lijkt het?, Hyper 2000 en AC2400 zegt men van niet.
Kan er misschien aan liggen dat de omvormer anders is (AC-DC versus AC). Ben benieuwd waar het straks op uit draait.
Ja, dat is iets wat is er niet bij gezegd heb, maar als je boven de saldering uitkomt ga je bij de genoemde maatschappijen ook nu al betalen omdat de vergoeding lager is dan de kosten die ze in rekening brengen(RSH) schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:14:
[...]
Ik ben Essent 1 van die gevallen, als je meer dan 3000 Kw terugleverd dan zijn de TLK hoger dan de opbrengst. Ik verwacht over 2-3 weken de jaarafrekening, maar ik heb over de "coulance" nog geen enkele mail gehad.
Ik heb wel mails ontvangen over de geadviseerde maantermijn bedrag, 1 jaar geleden nog 0 euro, in Juni 2024 werd het advies 25 euro, in Oktober 2024 werd het advies 175 euro en afgelopen Februari 475 euro per maand![]()
Ik lever +- 6000-8000 Kw terug, de aangekondigde teruglever boete is 971 euro per jaar ; bij 8000Kw x 0,55 eurocent = 440 euro terugleveropbrengst.
Ik ben benieuwd wat mijn thuisbatterijen mijn gaan besparen en hoe "coulant" de Essent gaat zijn......
Dan is het een kwestie de stekker letterlijk eruit trekken of een batterij aanschaffen die het opslaat.
Als de accu vol zit hoef je er geen stekker uit te trekken omdat je terug levering kunt blokkeren, mits de panelen direct op de Hyper aangesloten zitten.
In jouw geval met zoveel productie tov je eigen verbruik zou ik snel overstappen op dynamische tarieven en via thuisbatterijen zoveel mogelijk verschuiven in tijd van verbruik en / of optimaliseren in tarieven. Dat lijkt me beter dan dergelijke bedragen te betalen.(RSH) schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:14:
[...]
energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Dat is toch niet houdbaar? Voor mijn gevoel heeft half nederland zonnepanelen. Als je als leverancier de helft van je klanten naa*it en ze bij je weglopen, kan dat toch niet de bedoeling zijn lijkt me.
Ben echt heel benieuwd wat er straks gaat gebeuren als die saldering er af is. Waarschijnlijk niets, en worden de boetes en teruglever kosten zo gehouden.
Maargoed, terug on-topic,.. blij met mn zendure!
Ben echt heel benieuwd wat er straks gaat gebeuren als die saldering er af is. Waarschijnlijk niets, en worden de boetes en teruglever kosten zo gehouden.

Blij dat ik batterijIngmar_nl schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:56:
Mooie aanbieding 720 euro voor hyper met ab2000S:
https://www.mydealz.de/de...ndure&itm_content=2536934
En de code is op alles toepasbaar van zendure. Dus met 4 batterijen wordt dan 2500 euro en ze verzenden naar DHL Packstation.
En de code is op alles toepasbaar van zendure. Dus met 4 batterijen wordt dan 2500 euro en ze verzenden naar DHL Packstation.
[ Voor 17% gewijzigd door mrme12345 op 13-03-2025 12:34 ]
Nog even hierop terugkomend, ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden.DaGoose schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:22:
[...]
Net gekeken in IOBroker, daar staat hij zelfs ook op 10% dus dat maakt het nog vreemder dat hij terugviel naar 15%.
Maar, gisteren is hij naar 100% geladen en ik heb hem op 10% kunnen zetten en so far so good.
Lijkt er dus toch op dat hij een calibratie nodig had, maar wel vreemd gedrag.
Ik zag wel dat er een update was van de zendure API in IOBroker, hij heeft nu 1.11.0 als versie nummer.
Voor de IOBroker heb ik een apart account aangemaakt zodat de app zelf niet uitlogged.
Maar in dit account kun je vanzelfsprekend ook gewoon waardes aanpassen en in dat account bleek hij dus op 15% te staan.
Daar ingesteld dat hij naar 10% moet, uitgelogd en weer met andere account ingelogd en nu kan ik hem daar ineens ook op 10% zetten zonder dat hij terugspringt.
Is dit logisch? hmm.. Ik denk het niet, maar schijnbaar denkt de API en app daar anders over..

Goede tip! Want ik had hetzelfde met 5% en dat die steeds terugviel naar 10%. Dus blijkbaar moet je dat dan in je de account die je shared ook aanpassen.DaGoose schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:48:
[...]
Nog even hierop terugkomend, ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden.
Voor de IOBroker heb ik een apart account aangemaakt zodat de app zelf niet uitlogged.
Maar in dit account kun je vanzelfsprekend ook gewoon waardes aanpassen en in dat account bleek hij dus op 15% te staan.
Daar ingesteld dat hij naar 10% moet, uitgelogd en weer met andere account ingelogd en nu kan ik hem daar ineens ook op 10% zetten zonder dat hij terugspringt.
Is dit logisch? hmm.. Ik denk het niet, maar schijnbaar denkt de API en app daar anders over..
@mrme12345 , Dat wordt dan 1.258 euro voor een hyper met 2 batterijen. Mooie deal. Hoe werkt dat met DHL Packstation? Is dat in Duitsland? Levering naar Nederland lijkt ongeveer 150 euro te kostenmrme12345 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:25:
4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper
Ja je moet je dan registreren bij DHL, zie dit topic:MartinMid schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:22:
[...]
@mrme12345 , Dat wordt dan 1.258 euro voor een hyper met 2 batterijen. Mooie deal. Hoe werkt dat met DHL Packstation? Is dat in Duitsland? Levering naar Nederland lijkt ongeveer 150 euro te kosten
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2095096
En dan kun je het aan de grens laten bezorgen bij een postkantoor of DHL packstation en daar ophalen.
@mrme12345 Ah. Duidelijk. Dat draadje doorlezend zijn er best wat problemen om dat geregistreerd te krijgen. Nu heb ik toevallig een Duitse collega net over de grens wonen :-).
Hoe gaat dat met Zendure garantie? Europees?
(Ik heb onlangs bijv. Een volledig ander product - digitale camera gekocht, Sony heeft garantie op alles wat in Europa gekocht is, andere merken alleen in het land van aankoop)
(Ik heb onlangs bijv. Een volledig ander product - digitale camera gekocht, Sony heeft garantie op alles wat in Europa gekocht is, andere merken alleen in het land van aankoop)
Zie mijn eerdere bericht hierover:MartinMid schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:36:
@mrme12345 Ah. Duidelijk. Dat draadje doorlezend zijn er best wat problemen om dat geregistreerd te krijgen. Nu heb ik toevallig een Duitse collega net over de grens wonen :-).
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81880828
En weer stondt hij op 1% terwijl ik 10% heb ingesteld.
Waar blijft die 9% dan.
Niet op het net want ik heb er een HomeWizard stekker tussen zitten om te meten. (Uiteraard met schakelslot)
Nu heb ik de Hyper opnieuw opgestart kijken hoe het morgen is.
Waar blijft die 9% dan.
Niet op het net want ik heb er een HomeWizard stekker tussen zitten om te meten. (Uiteraard met schakelslot)
Nu heb ik de Hyper opnieuw opgestart kijken hoe het morgen is.
Stap over op dynamisch voor je stroom en qua gas ergens een 1 jarig contract afsluiten, doe ik zelf ook. (Stroom zit ik bij Zonneplan en Gas 1 jaar bij Greenchoice en betaal daar inclusief cashback €1.01 per m³)(RSH) schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:14:
[...]
Ik ben Essent 1 van die gevallen, als je meer dan 3000 Kw terugleverd dan zijn de TLK hoger dan de opbrengst. Ik verwacht over 2-3 weken de jaarafrekening, maar ik heb over de "coulance" nog geen enkele mail gehad.
Ik heb wel mails ontvangen over de geadviseerde maantermijn bedrag, 1 jaar geleden nog 0 euro, in Juni 2024 werd het advies 25 euro, in Oktober 2024 werd het advies 175 euro en afgelopen Februari 475 euro per maand![]()
Heb je iets van een linkje voor gas 1 jaar met de cashback situatie? Dat lijkt mij wel interessant.Catdogsf schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:11:
[...]
Stap over op dynamisch voor je stroom en qua gas ergens een 1 jarig contract afsluiten, doe ik zelf ook. (Stroom zit ik bij Zonneplan en Gas 1 jaar bij Greenchoice en betaal daar inclusief cashback €1.01 per m³)
Dat was in oktober "24 ingegaan, was €1.19 per m³, maar door de cashback en het verbruik wat ik heb, kwam ik dus daardoor uit op €1.01.Silent Hunter schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:40:
[...]
Heb je iets van een linkje voor gas 1 jaar met de cashback situatie? Dat lijkt mij wel interessant.
Slimme nul op de meter mode klinkt als de oplossing, is hier meer documentatie over beschikbaar?Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:27:
[...]
Als je de prijsmode kiest, dan gaat dat alleen op basis van de prijs. Je kunt ook voor de Slimme nul op de meter mode kiezen, met laag dynamisch inkopen.
Wil je het nóg slimmer aanvliegen, dan kan je via Home Assistant het geheel gaan aansturen, maar let op: Dat is nog wel experimenteel en niet officieel ondersteund.
Zelfs met de 150 euro verzendkosten ben je goedkoper uit. Voor zo'n zelfde opzet ben je bij zendure 1678 euro kwijt en de btw inderdaad.MartinMid schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:22:
[...]
@mrme12345 , Dat wordt dan 1.258 euro voor een hyper met 2 batterijen. Mooie deal. Hoe werkt dat met DHL Packstation? Is dat in Duitsland? Levering naar Nederland lijkt ongeveer 150 euro te kosten
[ Voor 77% gewijzigd door Dobey op 13-03-2025 16:53 ]
En dan moet je ook de Duitse BTW betalen bij verzending naar NL.MartinMid schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:22:
[...]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Misschien eerder voor electriciens, maar ik vraag het hier toch even. Monofase.
Ik lees hier eea over "aparte groep" in de stoppenkast. Jammer genoeg zit mijn kast vol-le-dig vol, geen plaats voor een aparte stop. Maar: ik heb momenteel aparte stoppen ((Zekering 20A), voor respectievelijk droogkast en wasmachine. Deze worden nooit samen gebruikt, dus ik zou 1 van deze groepen kunnen aanwenden.
Kan 1 zulk stopcontact (omgebouwd naar 3 stekkers) een 3x cluster aan? Niet zozeer om afgifte (3x800w volstaat ruimschoots), maar wel voor opladen (in theorie 3x1200w).
Ik lees hier eea over "aparte groep" in de stoppenkast. Jammer genoeg zit mijn kast vol-le-dig vol, geen plaats voor een aparte stop. Maar: ik heb momenteel aparte stoppen ((Zekering 20A), voor respectievelijk droogkast en wasmachine. Deze worden nooit samen gebruikt, dus ik zou 1 van deze groepen kunnen aanwenden.
Kan 1 zulk stopcontact (omgebouwd naar 3 stekkers) een 3x cluster aan? Niet zozeer om afgifte (3x800w volstaat ruimschoots), maar wel voor opladen (in theorie 3x1200w).
Ik zou niet meer dan 1 op een groep zetten, anders zou je bij een defect een grote stroom direct van de ene naar de andere batterij kunnen krijgen omdat daar geen zekering meer tussen zit.Jerryvh schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:03:
Misschien eerder voor electriciens, maar ik vraag het hier toch even. Monofase.
Toch handiger in een losse post.
Ik volg dit topic al een tijdje, maar dit is de 1e keer dat ik daadwerkelijk reageer. Ben van plan om in ieder geval 2x een Hyper met 3 accu's aan te schaffen en die te verdelen over 2 groepen, om zoveel mogelijk zelf op te slaan. Helaas niet in het bezit van een slimme meter (maar een digitale variant).
Wel meet ik via ct klemmen wat de groepen verbruiken en dat streep ik weer af tegen wat de panelen leveren. Helaas ook geen ruimte in de meter kast voor een shelly, anders was dat mogelijk nog een oplossing geweest.
Benieuwd hoe andere dit opvangen of hier over denken.
Ik volg dit topic al een tijdje, maar dit is de 1e keer dat ik daadwerkelijk reageer. Ben van plan om in ieder geval 2x een Hyper met 3 accu's aan te schaffen en die te verdelen over 2 groepen, om zoveel mogelijk zelf op te slaan. Helaas niet in het bezit van een slimme meter (maar een digitale variant).
Wel meet ik via ct klemmen wat de groepen verbruiken en dat streep ik weer af tegen wat de panelen leveren. Helaas ook geen ruimte in de meter kast voor een shelly, anders was dat mogelijk nog een oplossing geweest.
Benieuwd hoe andere dit opvangen of hier over denken.
Thx! Daar hebben ze de off-grid stekker nog wel (https://www.akkuman.de/sh...Off-Grid-Steckdosenleiste) dus meteen even bestellen 😉mrme12345 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:25:
Hoeveel panelen heb jij als je zoveel teruglevert? Ik heb een vast contract en heb 20 panelen en mijn terugleverboete is €350,-. Deze ga ik nu omlaag brengen naar €200,- door de Zendure op te laden via de panelen.(RSH) schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:14:
[...]
Ik ben Essent 1 van die gevallen, als je meer
Voor mensen die dit nog willen proberen:mrme12345 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:24:
[...]
Ja je moet je dan registreren bij DHL, zie dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2095096
En dan kun je het aan de grens laten bezorgen bij een postkantoor of DHL packstation en daar ophalen.
De procedure is nu gewijzigd. Aanmelden bij DHL zoals in de TS, de rest gaat nu geheel online mbv scans van je paspoort/ID kaart en je gezicht. Je kan dan na goedkeuring meteen een bestelling plaatsen als je gebruik maakt van een postfiliale of een bemande DHL shop.
Wil je gebruik maken van een packstation dan moet je wachten op de QR code per post om je telefoon te activeren.
Als je in bovengenoemd forum zoekt op "postident" vindt je nog meer uitleg.
Heeft iemand ervaring met de Ecotracker IR van everhome? De Shelly vind ik teveel gedoe.
Krijgt iemand de nieuwe P1 meter om te testen? Ben benieuwd op het een goede oplossing is, want op de foto's ziet het er een beetje omslachtig uit.
Krijgt iemand de nieuwe P1 meter om te testen? Ben benieuwd op het een goede oplossing is, want op de foto's ziet het er een beetje omslachtig uit.
Dit is een 0% BTW artikel en wordt voor die prijs alleen naar Duitsland geleverd.dnns85 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:08:
[...]
Thx! Daar hebben ze de off-grid stekker nog wel (https://www.akkuman.de/sh...Off-Grid-Steckdosenleiste) dus meteen even bestellen 😉
Ik heb voordien ook (heel) wat perikelen gelezen in Marstek - en ik ben maar wat blij voor Zendure gekozen te hebben. Voorlopig draait hier alles nog in test (lees: alles niet tot het maximum qua input/output); maar het loopt feilloos Nul op Meter. Met een marge van +/- 20 watt.
- Shelly draait via wifi connectie (niet via cloud) - zeer responsief
- Ik had wel plaats voor de Shelly klem, maar niet voor de Shelly zelf. Die hangt momenteel gewoon aan een stopcontact. Nu nog extra dinrail-verdeelkastje kopen.
- Tussen de 2 hypers (1 in garage, 1 in tuinhuis) zit 80 meter. Toch zijn ze verbindbaar, geen idee via welk protocol deze communiceren. Mogelijks via signaal-via-electriciteitsdraad? Deze morgen werd de cluster wel even ontkoppelt, dus die 80m is mogelijks over de limiet.
Met het oog op mogelijke negatieve injectievergoeding in B (en daarop volgend mogelijks ook capaciteitstarief op injectie), nog wat batterijen bij besteld.
- Ik had wel plaats voor de Shelly klem, maar niet voor de Shelly zelf. Die hangt momenteel gewoon aan een stopcontact. Nu nog extra dinrail-verdeelkastje kopen.
- Tussen de 2 hypers (1 in garage, 1 in tuinhuis) zit 80 meter. Toch zijn ze verbindbaar, geen idee via welk protocol deze communiceren. Mogelijks via signaal-via-electriciteitsdraad? Deze morgen werd de cluster wel even ontkoppelt, dus die 80m is mogelijks over de limiet.
Met het oog op mogelijke negatieve injectievergoeding in B (en daarop volgend mogelijks ook capaciteitstarief op injectie), nog wat batterijen bij besteld.
De IR werkt niet in NL, maar je kunt een P1 versie bestellen voor dezelfde prijs. Kijk hier maar even.thijsh02 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:07:
Heeft iemand ervaring met de Ecotracker IR van everhome? De Shelly vind ik teveel gedoe.
Ah thanks!grun93 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:19:
[...]
De IR werkt niet in NL, maar je kunt een P1 versie bestellen voor dezelfde prijs. Kijk hier maar even.
Eigenlijk bizar wat ze ervoor vragen. Jammer dat de HW P1 meter niet gebruikt kan worden. Dan heb ik alles in één omgeving
Opgelet met uitbreidingen in België:Jerryvh schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:15:
Ik heb voordien ook (heel) wat perikelen gelezen in Marstek - en ik ben maar wat blij voor Zendure gekozen te hebben. Voorlopig draait hier alles nog in test (lees: alles niet tot het maximum qua input/output); maar het loopt feilloos Nul op Meter. Met een marge van +/- 20 watt.
Het Vlaams Energie en Klimaat Agentschap (VEKA) en Fluvius leggen een maximaal toegelaten injectie-vermogen van 800 watt per elektriciteitsmeter op voor stekkertoestellen.
Je mag verschillende plug-in toestellen gebruiken maar je mag het injectievermogen van 800W niet overschrijden.
Dit werd vandaag door VEKA aan De Tijd gemeld.
Het injectievermogen wordt gemeten door de digitale meter, ook al heb je geen gekeurde en aangegeven PV-installatie.
Heb je die wel, dan wordt het aangegeven omvormer-vermogen vermeerderd met 800W en dat resultaat is dan het max injectievermogen.
[ Voor 2% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 13-03-2025 18:46 . Reden: Bron vermeld ]
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant
Mijn inschatting is toch wel zo'n 30cmCatdogsf schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:13:
[...]
Heb je enig idee hoeveel de diepte is in cm van de AC2400?
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Als het op een eigen groep is met dedicated stopcontacten moet het wel kunnen. HW loopt ook op naar 1600 als je meer batterijen gebruikt en dat schijnt op één stopcontact te mogen. Zolang het een eigen groep is. Pas vanaf 4 batterijen geven ze aan echt te laten installeren, stekkers eraf enz.Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:22:
[...]
Als je de limiet op 800 instelt mag dat via de stekker, daarboven moet je officieel de stekker eraf halen/knippen en de kabel direct op een groep aansluiten via bijv. een lasdoos. Onofficieel kan 2400 ook via het stopcontact, maar dan moet dat echt een eigen groep zijn en heb je kans op overbelasting en dat de verzekering niets dekt, dus of je dat moet willen is de vraag.
[ Voor 15% gewijzigd door Sarge78 op 13-03-2025 19:18 ]
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Dat viel mij ook op.P1Meter.nl schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:11:
[...]
Dat zou zeker mooi zijn, maar ze hebben het bij mij toch echt anders uitgelegd. Heb een paar keer gevraagd waarom de Dongle niet gewoon het wifi signaal doorgaf, maar dat was volgens hen toch echt niet mogelijk vanwege te weinig voeding vanuit de p1 poort, ondanks alle voorbeelden van p1 meters die ik noemde. Er ontbreekt meen ik ook een usb-c ingang. Maar goed, laten we idd hopen dat het wel kan.
Vond dat er bij wel meer apparaten van Zendure een afwijkende uitleg werd gegeven. Dus ik ga er ook maar niet blind vanuit dat alles wat ze zeiden klopt.
Het gaat om het invoeden op een bestaande groep is dan maximaal 800watt toegestaan.Sarge78 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:00:
[...]
Als het op een eigen groep is met dedicated stopcontacten moet het wel kunnen. HW loopt ook op naar 1600 als je meer batterijen gebruikt en dat schijnt op één stopcontact te mogen. Zolang het een eigen groep is. Pas vanaf 4 batterijen geven ze aan echt te laten installeren, stekkers eraf enz.
Het verbruik mag meer. (Opladen)
Bijvoorbeeld een straalkachel van 3kW mag ook.
Als je kiest voor de Slimme CT mode, heb je daarna 3 vervolgopties:HiBe schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:20:
[...]
Slimme nul op de meter mode klinkt als de oplossing, is hier meer documentatie over beschikbaar?
- Volg de marktprijs: Stel een stroomtarief in waaronder wordt geladen, erboven NOM
- Volg de perioden: Stel een van-tot tijd in waarop er wordt geladen, daarbuiten NOM
- Volg het overschot aan energie: Volg 1 of meerdere fases, in het geval van teruglevering wordt de accu geladen, anders NOM
Dat zou eventueel kunnen inderdaad.Silent Hunter schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:15:
[...]
Je kan het wel berekenen toch? energyWhMax geeft de totale capaciteit aan die de (hele) batterijstack heeft. In theorie kan je het per batterij controleren, maar niet native in de app/software.
Zit vlakbij de grens dus pik 'm wel even bij DHL op (heb de procedure zoals hierboven omschreven gevolgd). En de BTW over dit bedrag is ook nog wel te overzien, daar gaat het me niet om. Kan 'm in Nederland niet vinden op het moment. Als ik er voor iemand anders een mee moet bestellen laat het gerust weten.Ehbrands schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:10:
[...]
Dit is een 0% BTW artikel en wordt voor die prijs alleen naar Duitsland geleverd.
The Zendure P1 Reader communicates with the socket gateway via LoRa, transmitting meter information to the gateway. The gateway then relays this information to the router through WiFi. The reader is shipped together with the socket gateway, so there is no need to purchase additional adapters separately.
Die van mij komt bij akkuman vandaan, werd gewoon via dpd verzonden naar Nederland voor de prijs op de website 🤷♂️dnns85 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:46:
[...]
Zit vlakbij de grens dus pik 'm wel even bij DHL op (heb de procedure zoals hierboven omschreven gevolgd). En de BTW over dit bedrag is ook nog wel te overzien, daar gaat het me niet om. Kan 'm in Nederland niet vinden op het moment. Als ik er voor iemand anders een mee moet bestellen laat het gerust weten.
Dan gaan websites daar verschillend mee om schijnbaar. Om te proberen of afleveren bij postfiliale werkt, een shelly pro besteld in Duitsland (BTW vrij).debruina16 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:24:
[...]
Die van mij komt bij akkuman vandaan, werd gewoon via dpd verzonden naar Nederland voor de prijs op de website 🤷♂️
Kreeg via mail een invulformulier om te bevestigen dat de shelly voor gebruik in een PV installatie is.
Ik had ook in Hyper2000 met 2 accu’s ingevuld tot en met de betaal knop: Geen btw.debruina16 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:24:
[...]
Die van mij komt bij akkuman vandaan, werd gewoon via dpd verzonden naar Nederland voor de prijs op de website 🤷♂️
Ik vermoed dat het komt omdat er in Duitsland voor thuis batterijen een btw vrijstelling is.
Volgens CoPilot AI (dus geen feit):
Als een Duits bedrijf jou als particulier factureert zonder btw, is dat ongebruikelijk, omdat bedrijven binnen de EU normaal gesproken btw in rekening moeten brengen bij particuliere klanten. Hier zijn de belangrijkste punten:
1. **Binnen de EU-regels**: Voor leveringen aan particulieren binnen de EU geldt dat de verkoper de btw van het land van de klant moet toepassen, tenzij de omzet van het bedrijf onder een bepaalde drempel blijft. In dat geval kan het bedrijf de btw van zijn eigen land toepassen.
2. **Geen btw op de factuur**: Als er geen btw op de factuur staat, kan dit betekenen dat het bedrijf een fout heeft gemaakt of dat het gebruikmaakt van een specifieke regeling, zoals de "Kleinunternehmerregelung" in Duitsland. Deze regeling geldt voor kleine bedrijven die zijn vrijgesteld van btw-heffing, maar zij mogen dan ook geen btw in rekening brengen.
3. **Jouw verantwoordelijkheid**: Als particulier hoef je in principe geen btw te betalen als deze niet op de factuur staat. Het is de verantwoordelijkheid van het bedrijf om de btw correct te berekenen en af te dragen.
Als je twijfelt over de juistheid van de factuur, kun je contact opnemen met het bedrijf voor verduidelijking. Voor specifieke vragen over btw-regels kun je ook de Belastingdienst raadplegen.
Heb je nog andere vragen over btw of internationale transacties? 😊
Ja klopt is vrijstelling voor batterijsystemen bij particulieren in combinatie met pv systeem en geldt alleen voor Duits adres en particulier. Als je het zo bestelt en naar NLD laat bezorgen loop je wel risico dat je alsnog een naheffing krijgt ben ik bang. Maar wie weet....via DHL DLD lijkt me dan toch safer. Maar als het alleen zo'n off grid plug is is dat niet zo spannend natuurlijkMartinMid schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:04:
[...]
Ik had ook in Hyper2000 met 2 accu’s ingevuld tot en met de betaal knop: Geen btw.
Ik vermoed dat het komt omdat er in Duitsland voor thuis batterijen een btw vrijstelling is.
[ Voor 5% gewijzigd door mrme12345 op 14-03-2025 09:46 ]
Dus ik heb geluk gehad of ik krijg nog een verassing 😁Heb je nog andere vragen over btw of internationale transacties? 😊
Vorige jaar was de zendure nog niet te bestellen in Nederland en vanuit zendure dl kon ik geen nl adres opgeven. Zo kwam ik uit bij akkuman. Niet stil gestaan bij dat btw verhaal. We gaan het zien 😅
Ik dacht de oorzaak gevonden te hebben, maar helaas toch niet..DaGoose schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:48:
[...]
Nog even hierop terugkomend, ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden.
Instellen op 10% lukt even, maar gaat daarna doodleuk terug naar in dit geval 14% en stopt dan uiteraard ook met ontladen op 14%. Als ik dan de individuele accu's kijk, dan staan die op dit moment op 13, 14 en 13%.
Ik kan mij voorstellen dat als hij op 10% staat (en blijft staan) dat hij dan bijvoorbeeld stopt op 10, 11, 11% omdat de eerste accu op 10% staat. Maar wat er nu gebeurd is toch wel raadselachtig.
Ik heb het idee dat dit is ontstaan nadat er een FW update is geweest voor de MASTER.
Ik moet er wel bijzeggen dat de accu's 'buiten' staan (onder afdak, tegen huis aan) maar zelfs met het warmere weer van afgelopen week was dit probleem aanwezig.
Is er een manier om de calibratie handmatig te triggeren trouwens? Dus dat hij het zelf helemaal afhandelt.
Iemand een idee? Toch maar een case aanmaken?
Ja jouw tip heb ik ook al geprobeerd om bij alle accounts (shared) op 5% te zetten en inderdaad gezien dat die toch steeds terug blijft vallen naar 10% qua battery setting en dan ook regelmatig stopt bij 12% of 13% bij ontladen. Ik zal zelf ook ticket inschieten, als jij dat ook doet helpt dat wellicht.DaGoose schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:09:
[...]
Ik dacht de oorzaak gevonden te hebben, maar helaas toch niet..
Instellen op 10% lukt even, maar gaat daarna doodleuk terug naar in dit geval 14% en stopt dan uiteraard ook met ontladen op 14%. Als ik dan de individuele accu's kijk, dan staan die op dit moment op 13, 14 en 13%.
Ik kan mij voorstellen dat als hij op 10% staat (en blijft staan) dat hij dan bijvoorbeeld stopt op 10, 11, 11% omdat de eerste accu op 10% staat. Maar wat er nu gebeurd is toch wel raadselachtig.![]()
Ik heb het idee dat dit is ontstaan nadat er een FW update is geweest voor de MASTER.
Ik moet er wel bijzeggen dat de accu's 'buiten' staan (onder afdak, tegen huis aan) maar zelfs met het warmere weer van afgelopen week was dit probleem aanwezig.
Is er een manier om de calibratie handmatig te triggeren trouwens? Dus dat hij het zelf helemaal afhandelt.
Iemand een idee? Toch maar een case aanmaken?
Ik heb zojuist ook de knoop doorgehakt om te beginnen met 1 hyper + 1 batterij. Vind het erg tof dat dit kan en dat je dan later kan uitbreiden naar meer.
Moet wel geduld hebben... Verwachte levertijd 14-17 april
Moet wel geduld hebben... Verwachte levertijd 14-17 april
Totaal 41 panelen, totaal ruim 13000 Wp, verdeelt over 3 1fase omvormers. Oost,zuid en westthijsh02 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:56:
[...]
Hoeveel panelen heb jij als je zoveel teruglevert? Ik heb een vast contract en heb 20 panelen en mijn terugleverboete is €350,-. Deze ga ik nu omlaag brengen naar €200,- door de Zendure op te laden via de panelen.
Ik heb 2 HW batterijen voor NOM. 3e in bestelling. Ik overweeg om Zendure /Marstek etc erbij te zetten als een soort buffer opslag, HW werkt hier uitstekend voor NOM en schakelt snel. Voor 5 a 10Kwh erbij wacht ik de kinderziektes nog even af, al hoor ik de laaste dagen wel meer goede geluiden van HW en Zendure /Marstek combi opstellingen.
Verbruik voornamelijk overdag (warmtepomp uitgezonderd)
Voor nu fakkel ik deze maand als test vanaf 11:00 tot 16:00 uur af dmv van 2 electrische kachels in 2 werkplaatsen. (5 en 9 Kw vermogen)
Deze maand tot nu toe "maar" 300 kWh terug geleverd tegen normaal gemiddeld gesproken 500-600
Next step word bekijken welke omvormer(s) op welk moment van de dag gelimiteerd gaan worden zodat en de accu's vol zijn en het terugleveren gelimiteerd word. Als ik onder de 3500 Kw per jaar teruglevering zou kunnen komen betaal ik "normale" terugleverkosten en dat vind ik acceptabel.
Zie nieuws: Essent-klanten met zonnepanelen die netto betalen krijgen 'coulancere...
Ik bedoel % max capaciteit. Die degenereert in de loop der tijd.geert1992 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:24:
[...]
Hoe bedoel je per blok?
Per batterij kan je de percentages zien en de temperatuur.
[Afbeelding]
SoH (state of health) is niet zichtbaar in de app en ook het aantal cycli is niet inzichtelijk en dat is wel jammer inderdaad.Henkoes schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:18:
[...]
Ik bedoel % max capaciteit. Die degenereert in de loop der tijd.
dat kan in theorie met: /calculations/energyWhMaxHenkoes schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:18:
[...]
Ik bedoel % max capaciteit. Die degenereert in de loop der tijd.
laad je batterij(en) op naar 100%, lees de waarde uit, dan weet je hoeveel je degradatie is.
Cycli kan je ook niet aflezen, los van software. Schroef een batterij open en je weet het niet. Dus je bent gelimiteerd aan een sort van ROM value, maar dat moet dan ook dan maar altijd werken en niet gereset worden bij een FW upgrade oid..mrme12345 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:35:
[...]
SoH (state of health) is niet zichtbaar in de app en ook het aantal cycli is niet inzichtelijk en dat is wel jammer inderdaad.
Even snel gedacht in NodeRed: MQTT -> /calculations/energyWhMax als payload --> soh = Math.floor(payload/aantal*batterijen in wh)
global.set("SoH")
[ Voor 18% gewijzigd door Silent Hunter op 14-03-2025 14:40 ]
Hiervoor had ik powerqueen lifepo4 batterijen en die gaven netjes in de app het aantal cycli weer. Dus het kan wel. Maar bij zendure is dat niet beschikbaar.Silent Hunter schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:37:
[...]
Cycli kan je ook niet aflezen, los van software. Schroef een batterij open en je weet het niet. Dus je bent gelimiteerd aan een sort van ROM value, maar dat moet dan ook dan maar altijd werken en niet gereset worden bij een FW upgrade oid..
Het blijft een beetje 'digitale kmstand' voor een batterij; als je ze (ver)koopt weet iemand niet wat de stand is, ze komen uit de fabriek ook al met een cycli of 1-5; software kan het meten, maar je kan het dus ook resetten - tl-dr: imo zou elke batterij module ongeacht merk een sooft van ROM-chip moeten hebben die de cycli opslaat.mrme12345 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:40:
[...]
Hiervoor had ik powerqueen lifepo4 batterijen en die gaven netjes in de app het aantal cycli weer. Dus het kan wel. Maar bij zendure is dat niet beschikbaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Silent Hunter op 14-03-2025 14:42 ]
Is de solar800 ook aan te raden als je alleen een laag vermogen omvormer zoekt met batterijen zonder panelen eraan?
Is wel een goedkope oplossing in ieder geval. Maar een hyper 2000 met 2 kWh batterij heb je nu ook al voor rond de 800 euro via DLD route. Een SF800 met batterij zal rond dezelfde prijs liggen en dan zou ik toch voor de hyper gaan, net wat meer mogelijkheden en ziet er, vind ik, ook wel veel strakker uit met het apparaat op de batterij gekoppeld.Henkoes schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:13:
Is de solar800 ook aan te raden als je alleen een laag vermogen omvormer zoekt met batterijen zonder panelen eraan?
En dke ab2000s batterijen blijven bestaan? Of kan je die straks niet meer kopen nu de 3000 serie er is?mrme12345 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:16:
[...]
Is wel een goedkope oplossing in ieder geval. Maar een hyper 2000 met 2 kWh batterij heb je nu ook al voor rond de 800 euro via DLD route. Een SF800 met batterij zal rond dezelfde prijs liggen en dan zou ik toch voor de hyper gaan, net wat meer mogelijkheden en ziet er, vind ik, ook wel veel strakker uit met het apparaat op de batterij gekoppeld.
Ja die blijven sowieso bestaan, want die zijn ook nodig voor de nieuwe SF800 en de SF800 pro die pas in april/mei uitkomt. Dus dat is geen zorg.Henkoes schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:19:
[...]
En dke ab2000s batterijen blijven bestaan? Of kan je die straks niet meer kopen nu de 3000 serie er is?
Vanaf vanochtend vroeg een groot deel van de dag off-grid geweest, gelukkig zijn we daar inmiddels prima op voorbereid dus kon gewoon doorwerken 
De 2x Hyper met ieder 3x AB2000S staan niet langer buiten onder de overkapping, maar nu netjes in de garage. In de meterkast een 3-fase 20A automaat en in de garage een onderverdeler met hoofdschakelaar en 3x B16, met daarna op ieder een eigen fase/groep een ABB 4x WCD en aanvullend nog een aarderail zodat ik bijv. de off-grid power strip gemakkelijk kan koppelen. Bij het aansluiten van de ABB 4x WCD's is rekening gehouden met de manier van bedraden waardoor ze beter met hogere vermogens om zouden moeten kunnen gaan. In overleg met de elektricien uiteindelijk niet voor 2x2 WCD's per fase gegaan zoals ook weleens wordt geadviseerd. Afijn, toch niet van plan meer dan 2400 Watt per blok te gaan gebruiken en kan altijd later nog worden aangepast. Waarschijnlijk sluit ik de Zendure AC 2400 in de toekomst toch niet via een stekker, maar via een lasdoos aan, dus zien we dan wel weer.
Kreeg vanmiddag een berichtje van de webshop dat ik waarschijnlijk morgen nog 1x Hyper met 3x AB2000S kan verwachten. Daarnaast ben ik aan het kijken of ik via een andere weg nog een extra Hyper en 3x AB2000S kan krijgen voor een 4e stapeltje, of 3 stapels van 4 stuks
Heb de 1x AB2000 non-S versie nu buiten op de Zendure Hub 2000 + APS Micro-omvormer aangesloten, die wil ik niet binnen hebben ivm ontbreken aerosol brandblusser en heb toch opslag voor die 2 panelen nodig nu ik de Hypers niet meer buiten heb staan.
Vooralsnog ziet het er zo uit, incl. HomeWizard 3-fase kWh-meter:
:strip_exif()/f/image/ONJxrfOi4srYupd7lGZoJddD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e1Zpe7KeNTcULSmUUaDiSdsM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ofhd47onkx5p4kZOEDEEzbEB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AFPl71ho12wLNgiUX8yig7Xh.jpg?f=fotoalbum_large)
De kabel links is van de PV-omvormer, zal die rode buis nog even netjes wegwerken en jammer dat de kabelgoot ooit beschadigd is, maar verder happy met deze oplossing. Hopelijk morgen 1 extra stapeltje ernaast zetten
De 2x Hyper met ieder 3x AB2000S staan niet langer buiten onder de overkapping, maar nu netjes in de garage. In de meterkast een 3-fase 20A automaat en in de garage een onderverdeler met hoofdschakelaar en 3x B16, met daarna op ieder een eigen fase/groep een ABB 4x WCD en aanvullend nog een aarderail zodat ik bijv. de off-grid power strip gemakkelijk kan koppelen. Bij het aansluiten van de ABB 4x WCD's is rekening gehouden met de manier van bedraden waardoor ze beter met hogere vermogens om zouden moeten kunnen gaan. In overleg met de elektricien uiteindelijk niet voor 2x2 WCD's per fase gegaan zoals ook weleens wordt geadviseerd. Afijn, toch niet van plan meer dan 2400 Watt per blok te gaan gebruiken en kan altijd later nog worden aangepast. Waarschijnlijk sluit ik de Zendure AC 2400 in de toekomst toch niet via een stekker, maar via een lasdoos aan, dus zien we dan wel weer.
Kreeg vanmiddag een berichtje van de webshop dat ik waarschijnlijk morgen nog 1x Hyper met 3x AB2000S kan verwachten. Daarnaast ben ik aan het kijken of ik via een andere weg nog een extra Hyper en 3x AB2000S kan krijgen voor een 4e stapeltje, of 3 stapels van 4 stuks
Heb de 1x AB2000 non-S versie nu buiten op de Zendure Hub 2000 + APS Micro-omvormer aangesloten, die wil ik niet binnen hebben ivm ontbreken aerosol brandblusser en heb toch opslag voor die 2 panelen nodig nu ik de Hypers niet meer buiten heb staan.
:strip_exif()/f/image/ONJxrfOi4srYupd7lGZoJddD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e1Zpe7KeNTcULSmUUaDiSdsM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ofhd47onkx5p4kZOEDEEzbEB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AFPl71ho12wLNgiUX8yig7Xh.jpg?f=fotoalbum_large)
De kabel links is van de PV-omvormer, zal die rode buis nog even netjes wegwerken en jammer dat de kabelgoot ooit beschadigd is, maar verder happy met deze oplossing. Hopelijk morgen 1 extra stapeltje ernaast zetten
Lekker bezig. De HW gaat retour? Ben benieuwd hoe dit bevallen gaat en welke RTE je ook ervaren gaat.peterbier schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:00:
[Extra accubak besteld dinsdag avond.
Deze vandaag geleverd.
Best snel eigenlijk.
Het staat nu nog in de woonkamer.
In de toekomst meerdere in de stal achter 3 fasen.
[Afbeelding]
Die HomeWizard kan niet retour omdat ik deze al een tijd heb.Devke schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:24:
[...]
Lekker bezig. De HW gaat retour? Ben benieuwd hoe dit bevallen gaat en welke RTE je ook ervaren gaat.
RTE lijkt mij gunstiger omdat Zendure 48 volt accu heeft.
En helemaal als ik er ooit nog 4 zonnepanelen per Hyper ga doen.
Ik doe nu de HomeWizard een beetje blocken via mijn Omada controller.
Bij Zendure kan dit simpel in de app. (Plan stoppen)
Misschien kan hier ook wel iets automatisch voor gemaakt worden via HomeAssistant.
Maar daar heb ik me niet in verdiept.
@Taro ziet er netjes uit. Daar ga je veel plezier van beleven.Taro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:20:
Vanaf vanochtend vroeg een groot deel van de dag off-grid geweest, gelukkig zijn we daar inmiddels prima op voorbereid dus kon gewoon doorwerken
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dan heb je een opslagcapaciteit straks van rond de 12 kWh? Lekker bezig hoor. 💪Taro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:20:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, zit daar nu al boven, dat op de foto is al ~12 kWh en heb buiten nog wat meer staan. Nu:Devke schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:14:
[...]
Dan heb je een opslagcapaciteit straks van rond de 12 kWh? Lekker bezig hoor. 💪
6x AB2000S
1x AB2000
1x AIO2400
= 15.8 kWh
En daar komt dan morgen nog bij:
3x AB2000S
= 5.760 Wh
Totaal: 21.6 kWh.
Met waarschijnlijk nog 1-2x AB3000X + 3x AB2000S incoming ergens de komende 1-2 maanden, dan gaan we over de 30 kWh heen
Oh je begint je eigen energiemaatschappij? 😜🤣. Blijft mooi spul hoor. Vebruik je zelf alles of gaat er op de dure uren ook terug het net in?Taro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:22:
[...]
Nee, zit daar nu al boven, dat op de foto is al ~12 kWh en heb buiten nog wat meer staan. Nu:
6x AB2000S
1x AB2000
1x AIO2400
= 15.8 kWh
En daar komt dan morgen nog bij:
3x AB2000S
= 5.760 Wh
Totaal: 21.6 kWh.
Met waarschijnlijk nog 1-2x AB3000X + 3x AB2000S incoming ergens de komende 1-2 maanden, dan gaan we over de 30 kWh heen
Hmm toch even twijfel weer; hoe zat het ook alweer met groepen en fasen? Als ik 1x hyper2000 met wat batterijen op een groep aansluit. Wordt dan het nachtverbruik van alleen die groep of alleen die fase opgevangen, of alles in huis? (Vanuitgaande dat het max 1200 watt verbruik op 1 moment is)
Begint er wel op te lijken iddDevke schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:24:
[...]
Oh je begint je eigen energiemaatschappij? 😜🤣. Blijft mooi spul hoor. Vebruik je zelf alles of gaat er op de dure uren ook terug het net in?
Laag = Inkopen, incl. veel eigen PV (maar laat ik in de dure uren terugvloeien het net in, dus niet alles opslaan)
Middel = NOM
Duur = Terugleveren
Maart ziet er tot nu toe zo uit qua tarieven:
/f/image/gT28ouiyEjPcAbNZb1DH4lP3.png?f=fotoalbum_large)
Het is dat de EV's zoveel nodig hebben, anders zou ik veel meer terugleveren.
Als je via een Shelly 3EM of P1-meter zoals Ecotracker het totale huishoudverbruik monitort, dan kan je met 1x Hyper alle 3 de fases compenseren.Igor4 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:27:
Hmm toch even twijfel weer; hoe zat het ook alweer met groepen en fasen? Als ik 1x hyper2000 met wat batterijen op een groep aansluit. Wordt dan het nachtverbruik van alleen die groep of alleen die fase opgevangen, of alles in huis? (Vanuitgaande dat het max 1200 watt verbruik op 1 moment is)
Niet verkeerd hoor. Kijk eens naar je te betalen bedrag en je netto afname van het net. 😊.Taro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:28:
[...]
Begint er wel op te lijken idd
Laag = Inkopen, incl. veel eigen PV (maar laat ik in de dure uren terugvloeien het net in, dus niet alles opslaan)
Middel = NOM
Duur = Terugleveren
Maart ziet er tot nu toe zo uit qua tarieven:
[Afbeelding]
Het is dat de EV's zoveel nodig hebben, anders zou ik veel meer terugleveren.
Van de week de gemeente gesproken over laadbeleid. Heb ook een EV. Over 2 maanden moet er meer concreet zijn. Kan niet wachten. Laadpaal. Over naar dynamisch. Daarnaast kriebelt Zendure ook wel een beetje. Ik wil even kijken wat HW gaat doen.
Trek jij die 30 kWh straks ook nog leeg met einde saldering?
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Voor de Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Voor de Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren.