ik zou het liefst laden afhankelijk willen maken van de prijs van electriciteit (dynamisch tarief, is meestal laag als ik toch stroom over heb) en het afgeven van het vermogen op basis van het gebruik in huis (zodat ik niet vanuit de batterij terug ga leveren aan het net (want na salderen krijg je daar niet echt veel voor terug).. Kan dit?Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:35:
[...]
Je zult op zeker moment moeten kiezen tussen laden van zonnestroom en goedkoop tarief.
Maar of handel na afschaffing van de saldering nog interessant is waag ik te betwijfelen.
Oke en bedoel je daarmee dat de AC2400 ook direct op een hybride omvormer kan, zoals bijvoorbeeld de Growatt MIN 5000TL-XH Hybride?mrme12345 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:11:
[...]
Klopt en is ook ander systeem. De AC2400 is alleen AC en de Hyper DC/PV en AC. Dus ook andere markt verwacht ik.
1. klopt, is normaal. Je kunt dat in de app uitzetten.peterbier schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:09:
Ik stel deze vraag hier toch even.
1- Is het normaal dat de Hyper led balk snel knippert in standby stand.
Staat niet echt duidelijk vermeld in de handleiding.
2- De batterij had ik op 5 en 95 % staan.
Kreeg een mededeling dat 10 % beter is.
Deze op 10 gezet.
Kan opladen tot 100 % kwaad.
3- Als ik een batterij onder de Hyper gebruik gaat het laden naar ruim 1000 watt.
Ik heb zo vermoeden dat dit geen probleem geeft omdat er 48 volt accu gebruikt wordt i.p.v.16 volt. (Minder Ampère)
Is deze gedachte correct.
2. Nee hoor kan geen kwaad mits je de batterij frequent gebruikt (dagelijks). En 5% kan ook niet veel kwaad mits je hem elke dag weer oplaad.
3. Laden kan met max 1200w en met pv er bij zelfs naar ca 1500w. Maar dat is niet goed voor je batterij als je er maar 1 onder hebt zitten. Verhouding van ca. 20-30% is beter voor de levensduur van je batterij. Dus bij een 2 kWh batterij met max 500w laden en ontladen.
energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
prijs voor de 3000 kan ook prima exclusief BTW zijn.... doen leveranciers vaak.Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:34:
De AB2000 zit nu zonder korting nog boven de 700 euro
Zijn de 3000 en 2000 uitwisselbaar?
Daar heb ik geen idee van, maar lijkt me niet in eerste instantie de bedoeling. Die AC2400 lijkt meer op een marstek. Dus via stekker aansluiten en je indirecte overtollige pv overschot laden (of bij lage dynamische prijzen bijvoorbeeld).Catdogsf schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:14:
[...]
Oke en bedoel je daarmee dat de AC2400 ook direct op een hybride omvormer kan, zoals bijvoorbeeld de Growatt MIN 5000TL-XH Hybride?
Ja dat is inmiddels al duidelijk, de genoemde prijzen zijn ex btwHiBe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:16:
[...]
prijs voor de 3000 kan ook prima exclusief BTW zijn.... doen leveranciers vaak.
Oke duidelijk de led had ik al uit gezet in de app.mrme12345 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:16:
[...]
1. klopt, is normaal. Je kunt dat in de app uitzetten.
2. Nee hoor kan geen kwaad mits je de batterij frequent gebruikt (dagelijks). En 5% kan ook niet veel kwaad mits je hem elke dag weer oplaad.
3. Laden kan met max 1200w en met pv er bij zelfs naar ca 1500w. Maar dat is niet goed voor je batterij als je er maar 1 onder hebt zitten. Verhouding van ca. 20-30% is beter voor de levensduur van je batterij. Dus bij een 2 kWh batterij met max 500w laden en ontladen.
Dan zet ik de batterij weer op 100% maar laat hem wel op 10% staan. Omdat er dan een mededeling komt als je deze lager zet.
Wat ik dan vreemd vindt is dat de Hyper wel met ruim 1000 watt gaat laden als je maar een batterij gebruikt.
En dit is niet te begrenzen.
Maar geen probleem mijn 2e batterij is onderweg.
Is wel te begrenzen hoor. Kun je gewoon instellen in de app bij manual en bij land instellingen kun je ook aangeven hoe hoog er max geladen of ontladen mag worden als ik het me goed herinner. Of bedoel je in geval van een smart plan of zo?peterbier schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:28:
[...]
Oke duidelijk de led had ik al uit gezet in de app.
Dan zet ik de batterij weer op 100% maar laat hem wel op 10% staan. Omdat er dan een mededeling komt als je deze lager zet.
Wat ik dan vreemd vindt is dat de Hyper wel met ruim 1000 watt gaat laden als je maar een batterij gebruikt.
En dit is niet te begrenzen.
Maar geen probleem mijn 2e batterij is onderweg.
Als je zonnepanelen direct op de Hyper aansluit dan kun je, als de batterij vol is, aangeven de rest niet terug te leveren.HiBe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:14:
[...]
ik zou het liefst laden afhankelijk willen maken van de prijs van electriciteit (dynamisch tarief, is meestal laag als ik toch stroom over heb) en het afgeven van het vermogen op basis van het gebruik in huis (zodat ik niet vanuit de batterij terug ga leveren aan het net (want na salderen krijg je daar niet echt veel voor terug).. Kan dit?
Na einde saldering is dat een geweldige functie.
Gewoon stoppen met terug leveren.
Nee is niet te begrenzen helaas.mrme12345 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:29:
[...]
Is wel te begrenzen hoor. Kun je gewoon instellen in de app bij manual en bij land instellingen kun je ook aangeven hoe hoog er max geladen of ontladen mag worden als ik het me goed herinner. Of bedoel je in geval van een smart plan of zo?
Het ontladen is wel in te stellen.
Zie een paar paginas terug in dit topic.
Alleen deze.
:strip_exif()/f/image/O3C24a1gfdJyaBCusFIQ6Ayd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door peterbier op 12-03-2025 16:34 ]
Oh ja, dan goed om hier ticket voor aan te maken zodat ze die functionaliteit aan de app toevoegen. Hoe meer mensen dat doen hoe beter. Maar je bedoelt dan dus in combinatie met een smart plan, want handmatig kun je het wel zetten op elke waarde die je wil.peterbier schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:32:
[...]
Nee is niet te begrenzen helaas.
Het ontladen is wel in te stellen.
Zie een paar paginas terug in dit topic.
[ Voor 14% gewijzigd door mrme12345 op 12-03-2025 16:36 ]
Kan maar mijn 2e batterij is onderweg.mrme12345 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:33:
[...]
Oh ja, dan goed om hier ticket voor aan te maken zodat ze die functionaliteit aan de app toevoegen. Hoe meer mensen dat doen hoe beter.
En ben van plan nog meer.
Voor mij niet zo,n probleem.
probleem is alleen dat dit in mijn situatie niet echt mogelijk is op het dak liggen 2 strings ieder met 13 panelen... dat is niet echt op een hyper aan te sluiten zonder dat ik het dak opga (daar wil ik liever niet aan beginnen).Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:30:
[...]
Als je zonnepanelen direct op de Hyper aansluit dan kun je, als de batterij vol is, aangeven de rest niet terug te leveren.
Vraag is of ik kan laden op basis van dynamische tarieven en terugleveren op basis van gebruik (shelly of P1 meter), ervan uitgaande dat er de hyper alleen een AC aansluiting heeft.
Toch even dit melden: Wei overweegt om "Slim energie" via de Zendure Satellite Monitor CT te doen, dit werkt ENKEL wanner er géén cluster is.
I quote support:
"It seems that the CT satellite Monitor is not compatible with the Hyper 2000 when they are set in cluster mode. However, you can use the Shelly Pro 3EM to run Smart CT mode with a Hyper 2000 cluster. Here are some steps and considerations:
Cluster Setup: Ensure that both Hyper 2000 units are properly clustered. If they are stuck at the phase detection step, try the following:
Power off all Hyper units and then power them back on.
Access the device information page of each Hyper unit and check the 'Grid Standards' to ensure they are set correctly.
Adjust the 'AC Input and Output Settings' to the appropriate mode and save the settings.
Enable 'Zenlink-Cluster / Cluster Mode' to 'Allowed' status.
Using Shelly Pro 3EM: If you have two Hyper 2000s connected to the same phase, you can run Smart CT mode through a Shelly Pro 3EM by creating a Hyper 2000 cluster and binding it to the Shelly Pro 3EM.
Phase Considerations: Ensure that the Hyper 2000 units are installed on the same phase for clustering. The Hyper 2000 does not support clustering when installed in different phases.
By following these steps, you should be able to use the Shelly Pro 3EM for Smart CT mode with your Hyper 2000 cluster. If you need further assistance, please let me know!"
I quote support:
"It seems that the CT satellite Monitor is not compatible with the Hyper 2000 when they are set in cluster mode. However, you can use the Shelly Pro 3EM to run Smart CT mode with a Hyper 2000 cluster. Here are some steps and considerations:
Cluster Setup: Ensure that both Hyper 2000 units are properly clustered. If they are stuck at the phase detection step, try the following:
Power off all Hyper units and then power them back on.
Access the device information page of each Hyper unit and check the 'Grid Standards' to ensure they are set correctly.
Adjust the 'AC Input and Output Settings' to the appropriate mode and save the settings.
Enable 'Zenlink-Cluster / Cluster Mode' to 'Allowed' status.
Using Shelly Pro 3EM: If you have two Hyper 2000s connected to the same phase, you can run Smart CT mode through a Shelly Pro 3EM by creating a Hyper 2000 cluster and binding it to the Shelly Pro 3EM.
Phase Considerations: Ensure that the Hyper 2000 units are installed on the same phase for clustering. The Hyper 2000 does not support clustering when installed in different phases.
By following these steps, you should be able to use the Shelly Pro 3EM for Smart CT mode with your Hyper 2000 cluster. If you need further assistance, please let me know!"
Ik heb ook 2 strings op het dak. Eentje van 12 en eentje van 8. Ik heb gewoon 4 panelen losgekoppeld bij die van 12 en bij Elektramat 100meter solarkabel en MC4 connectors gekocht. Is heel makkelijk te doen als jouw dak goed bereikbaar is. Je moet alleen wel 2 kabels per paneel trekken, dus er lopen nu aardig wat kabels naar het dak. De RTE is nu wel beter 😀HiBe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:52:
[...]
probleem is alleen dat dit in mijn situatie niet echt mogelijk is op het dak liggen 2 strings ieder met 13 panelen... dat is niet echt op een hyper aan te sluiten zonder dat ik het dak opga (daar wil ik liever niet aan beginnen).
Vraag is of ik kan laden op basis van dynamische tarieven en terugleveren op basis van gebruik (shelly of P1 meter), ervan uitgaande dat er de hyper alleen een AC aansluiting heeft.
ik snap dat het mogelijk is, maar ik vraag me echt af of ik kan doen wat ik in mijn hoofd heb met een AC only zendure systeem.thijsh02 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:57:
[...]
Ik heb ook 2 strings op het dak. Eentje van 12 en eentje van 8. Ik heb gewoon 4 panelen losgekoppeld bij die van 12 en bij Elektramat 100meter solarkabel en MC4 connectors gekocht. Is heel makkelijk te doen als jouw dak goed bereikbaar is. Je moet alleen wel 2 kabels per paneel trekken, dus er lopen nu aardig wat kabels naar het dak. De RTE is nu wel beter 😀
Waarom is dat dan geweldig, vooralsnog krijg je nog altijd iets uitbetaald bij teruglevering.Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:30:
[...]
Als je zonnepanelen direct op de Hyper aansluit dan kun je, als de batterij vol is, aangeven de rest niet terug te leveren.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
De AC2400 heeft inderdaad geen PV aansluiting. De AB3000X heeft dezelfde features als de AB2000S: Dus incl. verwarming en blussysteem.Ingmar_nl schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:20:
Op zich een hele slimme zet van zendure. De hyper 2000 met de AB2000S is waarschijnlijk in de (duitse) markt gezet als balkon-systeem, met bijbehorende aansluiting voor zonnepanelen, stevige behuizing en interne verwarming. Nu met de korting qua prijs concurrerend met andere opties als Marstek/HomeWizard, maar eigenlijk een andere prijsklasse dan pure stekkeropslag voor binnen. Met de AC2400 en AB3000 zetten ze (denk ik) daar op in.
Dan ga ik er vanuit dat de AC2400 geen directe aansluiting heeft voor panelen en de AB3000 geen verwarming of blussysteem aan boord hebben om zo qua prijs de strijd aan te kunnen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
De AC2400 kan zoals de naam doet vermoeden alleen AC gekoppeld worden, dus niet direct als DC opslag aan een andere (hybride) omvormer worden gekoppeld. Je zult deze met 230V AC moeten aansluiten via een stekker of direct op een eigen groep in de meterkast.Catdogsf schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:14:
[...]
Oke en bedoel je daarmee dat de AC2400 ook direct op een hybride omvormer kan, zoals bijvoorbeeld de Growatt MIN 5000TL-XH Hybride?
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
De Zendure's kunnen inkopen/verkopen op basis van dynamische tarieven en ook via DC worden opgeladen met direct aangesloten panelen.HiBe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:14:
[...]
ik zou het liefst laden afhankelijk willen maken van de prijs van electriciteit (dynamisch tarief, is meestal laag als ik toch stroom over heb) en het afgeven van het vermogen op basis van het gebruik in huis (zodat ik niet vanuit de batterij terug ga leveren aan het net (want na salderen krijg je daar niet echt veel voor terug).. Kan dit?
Nee, had ze ergens anders besteld.Dracula schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:18:
[...]
Oef dat gaat hard. Is dat gewoon de shop van hun zelf?
Naar mijn weten kan dit niet, de formfactor van de AB3000X is anders dan de AB2000S en daarnaast vermoed ik dat de PV kabels van de Hyper 2000 bij de AB3000X in de weg zitten.Catdogsf schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:43:
[...]
De AB3000X kunnen die ook geplaatst worden onder de hyper2000, oftewel je koopt een hyper2000 en 3x AB3000X?
maar gaat dat verkopen dan alleen op basis van de prijs? of wordt er dan ook gekeken naar hoeveel ik in huis aan gebruik (om dat te compenseren)?Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:17:
[...]
De Zendure's kunnen inkopen/verkopen op basis van dynamische tarieven en ook via DC worden opgeladen met direct aangesloten panelen.
Als je de prijsmode kiest, dan gaat dat alleen op basis van de prijs. Je kunt ook voor de Slimme nul op de meter mode kiezen, met laag dynamisch inkopen.HiBe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:24:
[...]
maar gaat dat verkopen dan alleen op basis van de prijs? of wordt er dan ook gekeken naar hoeveel ik in huis aan gebruik (om dat te compenseren)?
Wil je het nóg slimmer aanvliegen, dan kan je via Home Assistant het geheel gaan aansturen, maar let op: Dat is nog wel experimenteel en niet officieel ondersteund.
Bij een derde van de maatschappijen betaal nu je al meer dan je krijgt en als de politiek niet ingrijpt dan veranderd dat niet, ik denk eerder dat Greenchoice dan een van de weinigen zal zijn die er nog iets voor over heeft al is het maar een kwart cent.klump4u schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:10:
[...]
Waarom is dat dan geweldig, vooralsnog krijg je nog altijd iets uitbetaald bij teruglevering.
Nu heb je nog het voordeel dat je de belasting terug krijgt, maar als dat wegvalt is stoppen met terug leveren een serieuze optie.
Bij mij is het vergelijkbaar, er liggen 2 x 9 panelen maar ik zie voor mijzelf wel oplossingen.HiBe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:52:
[...]
probleem is alleen dat dit in mijn situatie niet echt mogelijk is op het dak liggen 2 strings ieder met 13 panelen... dat is niet echt op een hyper aan te sluiten zonder dat ik het dak opga (daar wil ik liever niet aan beginnen).
De opstelling is al 12 jaar oud en de omvormer heeft zijn langste tijd gehad.
De panelen zijn 230Wp en de nieuwe het dubbele.
Ik zou dus kunnen volstaan met 4 nieuwe panelen op een Hyper aan te sluiten.
Aangezien ik met de huidige 9 panelen niet helemaal schaduwvrij ben en de hele string er dan last van heeft zal ik met die 4 panelen eerder meer dan minder opwekken ook omdat er een omvormer tussenuit mist.
Zit ik alleen nog met het dilemma wat ik in de winter doe, er is dan zo weinig zon dat ik die accu's nooit vol krijg.
Met een vast contract kunnen ze dan gewoon in opslag, maar bij een dynamisch contract laden op goedkope uren zal zonder saldering ook niet zoveel meer opleveren.
Dus bij 1/3 zijn de terugleverkosten hoger dan het tarief wat gesaldeerd wordt op hun rekening. Bijzonder. Heb je daar onderbouwing voor? Is nogal een boude opmerking weer. Dit kan hoogstens gebeuren als je net in een hogere staffel komt bijvoorbeeld. Maar zie graag je onderbouwing weer.Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:54:
[...]
Bij een derde van de maatschappijen betaal nu je al meer dan je krijgt en als de politiek niet ingrijpt dan veranderd dat niet, ik denk eerder dat Greenchoice dan een van de weinigen zal zijn die er nog iets voor over heeft al is het maar een kwart cent.
Nu heb je nog het voordeel dat je de belasting terug krijgt, maar als dat wegvalt is stoppen met terug leveren een serieuze optie.
Bij de grootste energieleverancier van NL Essent compenseren ze dit ook als dit gebeurt en heeft vooral betrekking op hele hoge terugleveraars:
Ja, bij 3% van onze klanten gebeurt dit nu. Het gaat vooral om klanten met veel zonnepanelen die meer stroom opwekken dan ze gebruiken. Het is niet de bedoeling dat de terugleverkosten hoger zijn dan de terugleververgoeding. We zorgen daarom dat klanten die te veel hebben betaald het verschil terugkrijgen. Als dit voor jou geldt, krijg je hierover in februari 2025 bericht.
Daarnaast gaan we dit jaar de terugleververgoeding verhogen. Zo zorgen we dat dit probleem niet meer voorkomt. In mei ontvang je hierover een persoonlijk bericht. Tot die tijd krijg je een tegemoetkoming wanneer jouw terugleverkosten hoger zijn dan de terugleververgoeding. Deze zie je terug op je jaarrekening.
Heb bij sommige contracten inderdaad gezien dat je netto betaalt voor (bijv) overschot teruglevering (Essent inderdaad + ik zie net al de reactie van mrme12345). Mijn gevoel zegt trouwens dat 'een halve cent per kWh' een nieuw verdienmodel is voor energiemaatschappijen.Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:54:
[...]
Bij een derde van de maatschappijen betaal nu je al meer dan je krijgt en als de politiek niet ingrijpt dan veranderd dat niet, ik denk eerder dat Greenchoice dan een van de weinigen zal zijn die er nog iets voor over heeft al is het maar een kwart cent. Nu heb je nog het voordeel dat je de belasting terug krijgt, maar als dat wegvalt is stoppen met terug leveren een serieuze optie.
Ter vergelijking, met een dynamisch contract maak je kans, als de gemiddelde uurtarieven zich zo voortzetten, dat je meer ontvangt voor je teruggeleverde kWh dan die halve cent. Wel opletten tijdens serieus negatieve uren, wellicht mogelijk een omvormer terug te regelen tot NOM. Liefst niet helemaal uitzetten omdat je dan alsnog stroom inkoopt. (Maar dan nog.)
Bijv, bij Tibber ligt de grens op ca -2 ct/kWh omdat je altijd iets meer dan 2 ct marge ontvangt per geleverde kWh. Ben zelf sinds 1 januari klant en het (weliswaar gesaldeerde) tarief voor 280 kWh is 66 euro. Ook obv kale tarieven + marge, is dat gemiddeld nog steeds veel meer dan 'een halve cent'. Dit terwijl de kosten (tarieven) voor levering ongeveer gelijk zijn aan dat van een gemiddeld vast contract.
Met bijv een Zendure kan de situatie nog gunstiger worden, helemaal icm zonnestroom, des te meer als deze op de DC-aansluiting binnenkomt.
6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
Ook even mijn laatste zin meenemen in het verhaal, je houd er nu nog wel van over dankzij de belasting teruggave.mrme12345 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:19:
[...]
Dus bij 1/3 zijn de terugleverkosten hoger dan het tarief wat gesaldeerd wordt op hun rekening. Bijzonder. Heb je daar onderbouwing voor? Is nogal een boude opmerking weer. Dit kan hoogstens gebeuren als je net in een hogere staffel komt bijvoorbeeld. Maar zie graag je onderbouwing weer.
Bij de grootste energieleverancier van NL Essent compenseren ze dit ook als dit gebeurt en heeft vooral betrekking op hele hoge terugleveraars:
Ja, bij 3% van onze klanten gebeurt dit nu. Het gaat vooral om klanten met veel zonnepanelen die meer stroom opwekken dan ze gebruiken. Het is niet de bedoeling dat de terugleverkosten hoger zijn dan de terugleververgoeding. We zorgen daarom dat klanten die te veel hebben betaald het verschil terugkrijgen. Als dit voor jou geldt, krijg je hierover in februari 2025 bericht.
Daarnaast gaan we dit jaar de terugleververgoeding verhogen. Zo zorgen we dat dit probleem niet meer voorkomt. In mei ontvang je hierover een persoonlijk bericht. Tot die tijd krijg je een tegemoetkoming wanneer jouw terugleverkosten hoger zijn dan de terugleververgoeding. Deze zie je terug op je jaarrekening.
Dit was de situatie een week of 5 terug die ik zelf nagevlooid heb:
vergoeding bij een vast contract.
Budget Energie -10 cent
Mega -5 cent
United consumers -3 cent
Engie -1 cent
Bij een variabel contract:
Energie Direct -7 cent
Vattenfall -7,5 cent
Essent -7,5 cent.
Ja, daarom heb ik het licht ook uitgezet.peterbier schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:09:
Ik stel deze vraag hier toch even.
1- Is het normaal dat de Hyper led balk snel knippert in standby stand.
Staat niet echt duidelijk vermeld in de handleiding.
Af en toe is prima, ook zelfs aan te raden. Maar niet dagelijks en niet te lang op 100% laten staan.[Afbeelding]
2- De batterij had ik op 5 en 95 % staan.
Kreeg een mededeling dat 10 % beter is.
Deze op 10 gezet.
Kan opladen tot 100 % kwaad.
De AB2000S zijn ervoor gemaakt, enige is dus altijd even opletten op de C-waarde.3- Als ik een batterij onder de Hyper gebruik gaat het laden naar ruim 1000 watt.
Ik heb zo vermoeden dat dit geen probleem geeft omdat er 48 volt accu gebruikt wordt i.p.v.16 volt. (Minder Ampère)
Is deze gedachte correct.
1e zin: Bij een derde van de maatschappijen betaal nu je al meer dan je krijgt......zie je het woordje nu? Dus dit is gewoon niet zo.. En al je voorbeelden gaan daarom nu niet op.Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:26:
[...]
Ook even mijn laatste zin meenemen in het verhaal, je houd er nu nog wel van over dankzij de belasting teruggave.
[ Voor 6% gewijzigd door mrme12345 op 12-03-2025 18:29 ]
Een goede verstaander....mrme12345 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:28:
[...]
1e zin: Bij een derde van de maatschappijen betaal nu je al meer dan je krijgt......zie je het woordje nu? Dus dit is gewoon niet zo.. En al je voorbeelden gaan daarom nu niet op.
De kWh vergoeding minus de terug lever kosten geeft bij de genoemde bedrijven een negatief bedrag.
[ Voor 13% gewijzigd door Polvo176 op 12-03-2025 18:38 ]
Dat is nu zo met salderen, daar zitten de flinke kosten in volgens de maatschappijen, na 2027 zal dat anders (moeten) zijn.Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:30:
[...]
Een goede verstaander....
De kWh vergoeding minus de terug lever kosten geeft bij de genoemde bedrijven een negatief bedrag.
Als je gisteren het bericht van Greenchoice hebt meegekregen dan geeft dat weinig hoop voor na 1-1-27.klump4u schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:53:
[...]
Dat is nu zo met salderen, daar zitten de flinke kosten in volgens de maatschappijen, na 2027 zal dat anders (moeten) zijn.
Het enig is dat de politiek er nu over struikelt en dat ze hier op ingrijpen.
Dat levert dus nog iets op en kost geen geld, ik denk niet dat de politiek dit laat gebeuren.Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:06:
[...]
Als je gisteren het bericht van Greenchoice hebt meegekregen dan geeft dat weinig hoop voor na 1-1-27.
Het enig is dat de politiek er nu over struikelt en dat ze hier op ingrijpen.
Is al weer verhoogt, ik heb een 2e Hyper bestelt, levertijd 25 tot 30 dagen.Ingmar_nl schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:27:
Bij de nederlandse webshop van zendure zelf loopt de levertijd in ieder geval ook op. Meen me te herinneren dat krap 2 weken geleden de levertijd op een week stond, inmiddels is het 2-3 weken.
Niet vreemd ook, ondanks het nog niet beschikbaar zijn van een P1 dongle, is het natuurlijk een mooie deal.
Ik stond er vandaag ook tegelijk met Taro.mrme12345 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:10:
[...]
Nee, niet door mij. Maar die kreeg net zoveel aandacht als de andere nieuwe producten en zijn een groot verkoopsucces voor ze in de DLD, FR en NLDse markt. Dus die zullen ze niet overboord zetten is mijn verwachting, zeker niet omdat het modulair is en er dus nog veel extra batterijen verkocht kunnen worden. En de AB2000S werken ook samen met de Solar flow 800 en Solar flow 800 pro. Dus die batterijen blijven sowieso beschikbaar.
De hyper serie is nog maar even beschikbaar en gaat vrij snel uitfaseren. Dat baart mij ook wat zorgen. Dan kom je dus op de solar 800 uit als je de AB2000S wil gebruiken of die nieuwe AC2400 met 3k batterijen. Voor de AB2000S blijven ze compatible batterijen ontwikkelen. Komt een nieuwere versie een keer maar geen idee wanneer. Moet ook wel want de Solar 800 is nog nieuw.
Ik dacht begrepen te hebben dat die €1100 (nog wat) echt alleen die AC2400 zonder batterij was en dan nog een extra €600 (nog wat) voor de batterij. Taro wellicht nog andere info, omdat hij ook terug is geweest.
Dus stel dat je nu de hyper2000 wil en later uit wil breiden zal dat niet kunnen. Wel met batterijen maar niet met omvormer. Dan ga je er een AC2400 bij plaatsen op eigen fase bijvoorbeeld. Formaten zijn zoals eerder al gezegd is wel echt anders. Hyper is de helft in diepte van de nieuwe. Wel een stuk hoger met de batterijen.
/f/image/Kwh6ho6g9kQRlA7PgUSvTHqX.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Sarge78 op 12-03-2025 19:46 ]
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Nou ze zouden wel weer moeten komen, maar ik had toch wat twijfels of dat wel echt zou zijn. Ik heb er specifiek naar gevraagd omdat ik daar ook naar zit te kijken. De hyper gaat eruit, dus waarom nog dergelijke dingen laten maken.dnns85 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:21:
Het leek mij handig alvast een off-grid stekkerdoos te kopen, maar deze lijkt nergens verkrijgbaar of uitverkocht. Komt hier misschien ook iets nieuws voor? Er staat op de Zendure site "Geschatte levertijd: 25-30 dagen", maar ook met uitverkocht en niet te bestellen, terwijl de rest met die levertijd wel te bestellen is...
Er werd ook verwezen naar de SolarFlow 800 PRO, omdat deze een stekker heeft, maar deze kan max 1000 en dus is dat stopcontact ook niet heel veel waard. Helaas geen foto gemaakt van dit apparaat. Had ik geen belangstelling bij, maar achteraf jammer. Wel flyers van.
Sidenote ,zie in de flyer van de Hyper 2000 staan, 1 AB2000S: 1200W, Twee of meer batterijen 1600W ?
[ Voor 21% gewijzigd door Sarge78 op 12-03-2025 20:01 ]
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Duurde een tijdje, maar hij heeft zich nu aangepast als 1 setBerryGosie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:03:
Zojuist de 2e hyperset geinstalleerd. En heb bij beide instellingen clustermode op toestaan gezet. Maar hoe bedien ik ze nu als set? Waar moet ik zijn. 1 is nu aan het ontladen en andere aan het laden, waarom?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/gHF4Ntfz9vxGTjY0vGA5uUVS.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, je moet even de fasedetectie afwachten. Als die slaagt dan pas wordt het een cluster.BerryGosie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:04:
[...]
Duurde een tijdje, maar hij heeft zich nu aangepast als 1 setgeduld is een schone zaak. [Afbeelding]
Leuk om je even te spreken
Zijn antwoord was wat dubbel, eerst zei hij iets over voorraad en daarna dat het product beschikbaar zou blijven. Zal waarschijnlijk alsnog worden opgevolgd door de SolarFlow Pro 800 en dan snel uitgefaseerd worden.De hyper serie is nog maar even beschikbaar en gaat vrij snel uitfaseren. Dat baart mij ook wat zorgen.
Toen wij er samen stonden liet hij 1198 Euro zien op zijn telefoon en 699. Hij gaf toen idd aan excl. accu. Na het lezen van de reacties nog een keer teruggegaan en toen stond er een man die er vanochtend niet stond, hij had een meer senior uitstraling over zich heen. Toen ik het hem vroeg zei hij: 1198 excl. VAT and incl. 3kWh battery. Hij rekende het nog even uit, zo rond de 1495-1499 verkoop incl. VAT en 3kWh accu liet hij daarna zien.Dan kom je dus op de solar 800 uit als je de AB2000S wil gebruiken of die nieuwe AC2400 met 3k batterijen. Voor de AB2000S blijven ze compatible batterijen ontwikkelen. Komt een nieuwere versie een keer maar geen idee wanneer. Moet ook wel want de Solar 800 is nog nieuw.
Ik dacht begrepen te hebben dat die €1100 (nog wat) echt alleen die AC2400 zonder batterij was en dan nog een extra €600 (nog wat) voor de batterij. Taro wellicht nog andere info, omdat hij ook terug is geweest.
Denk dat we het gewoon even af moeten wachten.
De PV aansluitingen van de Hyper zullen op de AB3000X ook wel in de weg zitten. Daarnaast kunnen de SolarFlow Pro 800 en AC2400 ieder met 6 ipv 4 accu's overweg, ik vermoed dan ook dat ze kosten besparen op de AC2400 ivm weglaten PV aansluitingen en als je wel PV aansluitingen wil moet je voor de nieuwere SolarFlow Pro 800 gaan die een hogere MPPT waarde heeft, maar met max 1000 ipv 1200 kan laden, dus ze pushen je in 1 van de richtingen: AC laden OF primair DC laden met trager AC laden. Wat dat betreft is de Hyper2000 nog wel een prima product.Dus stel dat je nu de hyper2000 wil en later uit wil breiden zal dat niet kunnen. Wel met batterijen maar niet met omvormer. Dan ga je er een AC2400 bij plaatsen op eigen fase bijvoorbeeld. Formaten zijn zoals eerder al gezegd is wel echt anders. Hyper is de helft in diepte van de nieuwe. Wel een stuk hoger met de batterijen.
[Afbeelding]
Niemand die me hierbij kan helpen??wesley2004 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:21:
Interessant topic!
Zit voor mijn nieuwe huis te kijken naar accu opslag.
Nou heb ik de pech niet veel panelen kwijt te kunnen. Denk zeker 4x 455wp voor nu ivm ligging.
Heeft het dan nu veel zin een accu? Met de AI functie misschien wel dacht ik?
Ik kan nergens de modes die mogelijk zijn goed zien. Is er nu een door ai modus icm opladen via eigen accu?
Helemaal gemist
Wat is je doel? Je kunt inderdaad handelen met dynamische tarieven via de App. En/of laden met 4 DC aangesloten panelen, dat is wel de moeite waard.
Lijkt me fijn de opbrengst van de zonnepanelen die ik niet gebruik later te gebruiken. Meer nul op meter dus. Kan je tegelijk dan de rest gebruiken voor handelen? Of werkt dat niet samen.Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:38:
[...]
Helemaal gemist
Wat is je doel? Je kunt inderdaad handelen met dynamische tarieven via de App. En/of laden met 4 DC aangesloten panelen, dat is wel de moeite waard.
De panelen zullen niet aangesloten worden op de accu maar zelfstandig zeg maar
Als je de panelen niet direct op de Hyper aansluit, dan gaat die gewoon zijn eigen gang. Bij goedkope prijzen laden, bij hoge prijzen ontladen en in de prijsmode doet die niets met nul op de meter of PV overschot.wesley2004 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:47:
[...]
Lijkt me fijn de opbrengst van de zonnepanelen die ik niet gebruik later te gebruiken. Meer nul op meter dus. Kan je tegelijk dan de rest gebruiken voor handelen? Of werkt dat niet samen.
Met de Slimme mode + overschot zal die opbrengst via AC panelen naar de accu sturen om te laden en bij tekort de accu ontladen. Maar in die mode zal die niet handelen. Dus: Of handelen en dan negeert ie stroom uit de panelen, of AC PV stroom opslaan, maar dan handelt ie niet. Wel kan er bij het handelen stroom uit de panelen naar de accu gaan, dan wordt er dus minder stroom van het net afgenomen tijdens goedkope momenten.
Helder, zie dan bovenstaande uitleg. Met direct via DC aangesloten panelen verloopt bovenstaande iets anders.De panelen zullen niet aangesloten worden op de accu maar zelfstandig zeg maar
Ah top! En met 4x455wp. Heb ik dan 1 of 2 accu’s nodig?Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:59:
[...]
Als je de panelen niet direct op de Hyper aansluit, dan gaat die gewoon zijn eigen gang. Bij goedkope prijzen laden, bij hoge prijzen ontladen en in de prijsmode doet die niets met nul op de meter of PV overschot.
Met de Slimme mode + overschot zal die opbrengst via AC panelen naar de accu sturen om te laden en bij tekort de accu ontladen. Maar in die mode zal die niet handelen. Dus: Of handelen en dan negeert ie stroom uit de panelen, of AC PV stroom opslaan, maar dan handelt ie niet. Wel kan er bij het handelen stroom uit de panelen naar de accu gaan, dan wordt er dus minder stroom van het net afgenomen tijdens goedkope momenten.
[...]
Helder, zie dan bovenstaande uitleg. Met direct via DC aangesloten panelen verloopt bovenstaande iets anders.
De solarflow 800 is te ligt, daar 6 accu's aan hangen is onzin, die krijg je met 800 watt nooit vol.
Dat houd praktisch gezien met 2 wel op.
De Hyper is het ideale tussenmaatje al vind ik zelf dat 4 accu's daar ook al te veel voor.
Op de 3000 kunnen dan weer geen zonnepanelen op aangesloten worden.
Zonder Hyper zit er een flink gat tussen de 800 en 3000
Dat houd praktisch gezien met 2 wel op.
De Hyper is het ideale tussenmaatje al vind ik zelf dat 4 accu's daar ook al te veel voor.
Op de 3000 kunnen dan weer geen zonnepanelen op aangesloten worden.
Voor de volledigheid: De SolarFlow 800 is een micro-omvormer met kabel voor accu aansluiting, de SolarFlow Pro 800 is een omvormer die je bovenop accu's klikt, dat zijn 2 verschillende producten.Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:05:
De solarflow 800 is te ligt, daar 6 accu's aan hangen is onzin, die krijg je met 800 watt nooit vol.
Maar inderdaad, 12 kWh vullen met 1000 Watt en legen met 800 Watt schiet niet op.
Ik vind zelf 1x Hyper 2000 met 3x AB2000S de perfecte combi, met 1200 Watt laden en ontladen is beter voor de accu en in 5 uur vol/leeg is een prima snelheid. Sneller is fijn, maar slechter voor de accu.Dat houd praktisch gezien met 2 wel op.
De 3000? 2400 bedoel je?Op de 3000 kunnen dan weer geen zonnepanelen op aangesloten worden.
Check wel even dat je met Voltage en Ampèrage goed uitkomt. Ik vermoed dat je met 4x455 Wp over de limiet heen gaat.wesley2004 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:02:
[...]
Ah top! En met 4x455wp. Heb ik dan 1 of 2 accu’s nodig?
Dan zou ik 2x2 kWh aanraden, wat eigenlijk nog weinig is, de C-waarde is dan nog relatief hoog. 1 accu icm 4 dergelijke panelen zou ik afraden, dan wordt de accu veel te heet.
Dit is de SolarFlow Pro 800, incl. off-grid AC-output en met 1 vaste accu:Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:16:
@Taro Ja de 2400, ik pakte de naam van de accu.
Dat er ook een 800 pro versie komt was me ontgaan
:strip_exif()/f/image/NCsrgYyBr2dErFlEacbrcqHs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XFaqpPbhnLHawC2XtfX0clZW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NF0PmU6Ip2ytoaB8FNZy6iR3.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit de SolarFlow 800 op een AB2000S accu of los op te hangen:
:strip_exif()/f/image/SxyWyHB0bWvMbHUyZNahj97Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X55KCztKcNdtQv7HNzyho1J3.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik zie wat de Hyper bij mij nu doet dan is die 800/1000 watt in de praktijk toch te weinig.
Het duurt dan te lang voor de accu's vol zijn en kunnen ze te weinig leveren.
Voorlopig ben ik heel blij met de Hypers.
[ Voor 7% gewijzigd door Polvo176 op 12-03-2025 21:27 ]
Zag overigens op de Zendure stand iemand van Everhome met wie ik vorige week contact had, ik krijg als het goed is volgende week ook hun Ecotracker P1-meter binnen om te testen. Grote kans dat de Zendure P1-meter (er hing een dummy) in samenwerking met Everhome is ontwikkeld.
Eens. Overigens goed om op te merken: Zowel de Hyper2000 als SolarFlow Pro 800 als AC2400 mogen max 800 terugleveren via een stopcontact op een gedeelde groep. Laden gaat dus respectievelijk met 1200, 1000 en 2400 Watt. Onofficieel kan je echter wel met 2400 laden en ontladen met de AC2400, maar dat mag conform NL regelgeving niet.Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:26:
Als ik zie wat de Hyper bij mij nu doet dan is die 800/1000 watt in de praktijk toch te weinig.
Hierbij de productbladen van beide producten:
:strip_exif()/f/image/BCJnC4uEWJhWYgRNlM1Z94B2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FO2fEYpHIEyCuqYUFisxEQ7r.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij zit alles op een eigen groep, dus geen probleem
Helaas heb ik nog geen antwoord op de rte van de batterij of omvormer en de efficiëntie curve. Kan iemand mij redden?
Ik heb nu 3 panelen van 375wp direct op de hyper die vandaag op een piek ongeveer 600w in de accu pompte en via een taak stuurde ik ook 800w vanuit mijn andere zonnepanelen. Heb jij deze mogelijkheid niet?Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:26:
Volgende week komt de 3e accu binnen want 2 is te weinig. Zaten al vrij snel gevuld vandaag en het was niet eens zonnig.
:strip_exif()/f/image/wZAsbEgucTFf0WGJksF75347.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door thijsh02 op 12-03-2025 21:47 ]
Van de AC2400 of Hyper? Want die kon Zendure dus vandaag zelf ook niet vertellen, daar zal je nog even op moeten wachten vermoed ik.Henkoes schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:35:
Helaas heb ik nog geen antwoord op de rte van de batterij of omvormer en de efficiëntie curve. Kan iemand mij redden?
Van de Hyper is die hier ongeveer 80-81%.
De hyper valt wel flink tegen in RTE dan. De 800 is wauw efficiënt. 96%Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:39:
[...]
Van de AC2400 of Hyper? Want die kon Zendure dus vandaag zelf ook niet vertellen, daar zal je nog even op moeten wachten vermoed ik.
Van de Hyper is die hier ongeveer 80-81%.
[ Voor 4% gewijzigd door Henkoes op 12-03-2025 21:42 ]
In tegenstelling tot wat? Het is in ieder geval een stuk beter dan de HW Battery & Marstek.
Ah, ninja edit
Ik vermoed dat dat eenrichtingsverkeer is en dat ze daarbij geen DC PV verliezen meenemen.Henkoes schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:41:
[...]De 800 is wauw efficiënt. 96%
[ Voor 33% gewijzigd door Taro op 12-03-2025 21:44 ]
Maar voltage enzo is niet belangrijk als ik het niet direct op dit systeem aansluit toch?Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:15:
[...]
Check wel even dat je met Voltage en Ampèrage goed uitkomt. Ik vermoed dat je met 4x455 Wp over de limiet heen gaat.
Dan zou ik 2x2 kWh aanraden, wat eigenlijk nog weinig is, de C-waarde is dan nog relatief hoog. 1 accu icm 4 dergelijke panelen zou ik afraden, dan wordt de accu veel te heet.
Zonnepanelen en accu’s worden twee losstaande dingen.
Ah, dacht via DC aansluiten (zoveel gesprekken door elkaar heenwesley2004 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:43:
[...]
Maar voltage enzo is niet belangrijk als ik het niet direct op dit systeem aansluit toch?
Zonnepanelen en accu’s worden twee losstaande dingen.
Als je ze via AC aansluit en dus AC laadt dan speelt dat niet inderdaad.
Zit nu zelf met een dilemma, ga ik voor de hyper2000 met 3x AB200S (maximaal 4= 7.68kWh, dus niet verder uitbreidbaar) of ga ik voor de nieuwe AC2400 met 3x AB3000X (max 6= 18kWh), als ik rekening houdt met het feit dat salderen stopt per 2027, ikzelf een 1fase meterkast hebt en dus maar 1 systeem kan plaatsen als ik het goed heb.Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:12:
Ik vind zelf 1x Hyper 2000 met 3x AB2000S de perfecte combi, met 1200 Watt laden en ontladen is beter voor de accu en in 5 uur vol/leeg is een prima snelheid. Sneller is fijn, maar slechter voor de accu.
Wat zou jij in mijn geval doen? (heb totaal 6500WP op het dak liggen, kan niet meer verder uitbreiden, opbrengst van dit geheel is ongeveer 5500kWh per jaar)
Je kunt tot 3x Hyper2000 + in totaal 12x AB2000S gaan op 1-fase en dat alles in clustermode zetten, dus als 1 geheel aansturen. Dan heb je een max van 24 kWh op 1-fase.Catdogsf schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:46:
[...]
Zit nu zelf met een dilemma, ga ik voor de hyper2000 met 3x AB200S (maximaal 4= 7.68kWh, dus niet verder uitbreidbaar) of ga ik voor de nieuwe AC2400 met 3x AB3000X (max 6= 18kWh), als ik rekening houdt met het feit dat salderen stopt per 2027, ikzelf een 1fase meterkast hebt en dus maar 1 systeem kan plaatsen als ik het goed heb.
Wat zou jij in mijn geval doen? (heb totaal 6500WP op het dak liggen, kan niet meer verder uitbreiden, opbrengst van dit geheel is ongeveer 5500kWh per jaar)
Ik twijfel nu heel erg om mijn bestelling van 1x Hyper met 3x AB2000S te annuleren en ook voor 1x AC2400 met ? x AB3000X te gaan. Zou als je nog niets hebt en geen PV DC panelen wil aansluiten inderdaad de 2400 overwegen.
@Catdogsf het ligt er denk helemaal aan wat jouw doel is. Waarvoor heb je bijvoorbeeld die 18kwh nodig?
Ik heb 20 panelen en die leveren ongeveer 6000kWh. Ongeveer de helft gaat op aan eigen verbruik (overdag) en de rest gaat terug naar het net. Sinds gister begonnen met een deel in de accu te laden, zodat mijn avond/nachtverbruik uit de accu gehaald wordt. Uiteindelijk zal ik op jaarbasis zo'n 1500kWh terug leveren aan het net en ik wacht nog even de regels af.
Ik heb 20 panelen en die leveren ongeveer 6000kWh. Ongeveer de helft gaat op aan eigen verbruik (overdag) en de rest gaat terug naar het net. Sinds gister begonnen met een deel in de accu te laden, zodat mijn avond/nachtverbruik uit de accu gehaald wordt. Uiteindelijk zal ik op jaarbasis zo'n 1500kWh terug leveren aan het net en ik wacht nog even de regels af.
[ Voor 63% gewijzigd door thijsh02 op 12-03-2025 21:58 ]
Op dit moment laad ik da accu alleen met de terug geleverde stroom, de slimme modes dus.thijsh02 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:36:
[...]
Ik heb nu 3 panelen van 375wp direct op de hyper die vandaag op een piek ongeveer 600w in de accu pompte en via een taak stuurde ik ook 800w vanuit mijn andere zonnepanelen. Heb jij deze mogelijkheid niet?
Volgende week komt de 3e accu binnen want 2 is te weinig. Zaten al vrij snel gevuld vandaag en het was niet eens zonnig.
[Afbeelding]
Op piek momenten komt er 6000 W binnen gebruik ik +/- 400 en laad de accu met 1200 W
Er wordt dus nog 4400 terug geleverd.
Met een wolkje voor de zon kan het zomaar andersom zijn en moet de accu bijspringen.
Ik denk dat je dan beter af bent met een power station. Die kan je ook automatisch laden bij zonne-overschot (HW-plug), en de krachtigere modellen (4-5Kw opslag) kunnen 4kW uitgang leveren, met 3 of meer stopcontacten. Lijkt me makkelijker dan te prutsen met een stekkerdoos, die er ook al uitziet als een '"afterthought".dnns85 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:21:
Het leek mij handig alvast een off-grid stekkerdoos te kopen, maar deze lijkt nergens verkrijgbaar of uitverkocht. Komt hier misschien ook iets nieuws voor? Er staat op de Zendure site "Geschatte levertijd: 25-30 dagen", maar ook met uitverkocht en niet te bestellen, terwijl de rest met die levertijd wel te bestellen is...
Richtprijs 1600 eur voor een 4kw opslag/vermogen. Bvb Oukitel P5000E, Fossibot 3600, Oscal PowerMax 6000
En ja, je zou die zelfs kunnen gebruiken om hypers op te laden, maar de verliezen zijn dan wel heel erg groot.
Zal niet gaan om 3x hyper2000 met ieder zijn eigen batterijen te plaatsen, heb daar niet de ruimte voor.Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:50:
[...]
Je kunt tot 3x Hyper2000 + in totaal 12x AB2000S gaan op 1-fase en dat alles in clustermode zetten, dus als 1 geheel aansturen. Dan heb je een max van 24 kWh op 1-fase.
Ik twijfel nu heel erg om mijn bestelling van 1x Hyper met 3x AB2000S te annuleren en ook voor 1x AC2400 met ? x AB3000X te gaan. Zou als je nog niets hebt en geen PV DC panelen wil aansluiten inderdaad de 2400 overwegen.
Bedankt voor het meedenken, zit er nu heel erg aan te denken om voor de AC2400 met 3 batterijen (9kWh) in 1ste instantie te gaan, kan ik altijd nog uitbreiden door er een paar bij te stapelen of zal er net als bij de hyper2000 wat jij vertelde ook zoiets zijn dat 3 of 4 batterijen in het geval van de AC2400 het beste zal zijn...
Ik heb een vergelijkbare situatie nu, maar kan nog salderen vanwege vast contract. Volgend jaar koop ik er nog 2 systemen bij denk, en dan kan ik maximaal 1200w per fase ontladen. Dit zou voor mij voldoende moeten zijn.Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:54:
[...]
Op dit moment laad ik da accu alleen met de terug geleverde stroom, de slimme modes dus.
Op piek momenten komt er 6000 W binnen gebruik ik +/- 400 en laad de accu met 1200 W
Er wordt dus nog 4400 terug geleverd.
Met een wolkje voor de zon kan het zomaar andersom zijn en moet de accu bijspringen.
Een mooie hoeveelheid opslag is 3-5x het laad-/ontlaadvermogen, dus bij de AC2400 betreft dat 7.2 kWh - 12 kWh en daarmee 3-4 accu's.Catdogsf schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:03:
[...]
of zal er net als bij de hyper2000 wat jij vertelde ook zoiets zijn dat 3 of 4 batterijen in het geval van de AC2400 het beste zal zijn...
Ik kijk naar de mogelijkheden, aangezien ik 1 systeem neer kan zetten, wil denk ik nu in dit geval beginnen met 9kWh en mocht het nodig zijn uitbreiden naar 18kWh mocht dat nodig vinden/hebben.thijsh02 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:50:
@Catdogsf het ligt er denk helemaal aan wat jouw doel is. Waarvoor heb je bijvoorbeeld die 18kwh nodig?
Hoeveel opslagcapaciteit heb je zelf nu al in huis?
Heb je enig idee hoeveel de diepte is in cm van de AC2400?Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:09:
[...]
Een mooie hoeveelheid opslag is 3-5x het laad-/ontlaadvermogen, dus bij de AC2400 betreft dat 7.2 kWh - 12 kWh en daarmee 3-4 accu's.
Nee, zou ik moeten gokken. Ik hoop wel snel weer toegang tot de productdocumentatie te ontvangen en kan het dan direct delen.Catdogsf schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:13:
[...]
Heb je enig idee hoeveel de diepte is in cm van de AC2400?
Ik ben nu begonnen met Hyper 2000 i.c.m. 3x AB2000S. Dus ongeveer 5,7 kWh. Dit dekt nu voor een groot deel mijn verbruik van 20.00uur t/m 8.00uur.Catdogsf schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:10:
[...]
Ik kijk naar de mogelijkheden, aangezien ik 1 systeem neer kan zetten, wil denk ik nu in dit geval beginnen met 9kWh en mocht het nodig zijn uitbreiden naar 18kWh mocht dat nodig vinden/hebben.
Hoeveel opslagcapaciteit heb je zelf nu al in huis?
@Taro Misschien is het al ergens gezegd, maar hoe sluit je de nieuwe 2400 AC aan? Op de flyer staat: Geen aanpassing van bestaande stroomkring nodig.
Als er een stekker aan zit, dan mag deze toch niet 2400w ontladen?
Dankjewel alvast.Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:15:
[...]
Nee, zou ik moeten gokken. Ik hoop wel snel weer toegang tot de productdocumentatie te ontvangen en kan het dan direct delen.
Je had het net over dat je 3 systemen kon plaatsen van de Hyper2000, als ik jou was zou ik alles wat je tot nu toe heb in huis, vervangen voor de AC2400 met de nieuwe batterijen en het huidige wat je hebt weggeven aan ons allen in dit forum.
Jazeker wel, als die maar op een eigen groep zit waar niks anders op zit.thijsh02 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:19:
@Taro Misschien is het al ergens gezegd, maar hoe sluit je de nieuwe 2400 AC aan? Op de flyer staat: Geen aanpassing van bestaande stroomkring nodig.
Als je de limiet op 800 instelt mag dat via de stekker, daarboven moet je officieel de stekker eraf halen/knippen en de kabel direct op een groep aansluiten via bijv. een lasdoos. Onofficieel kan 2400 ook via het stopcontact, maar dan moet dat echt een eigen groep zijn en heb je kans op overbelasting en dat de verzekering niets dekt, dus of je dat moet willen is de vraag.thijsh02 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:19:
Ah, ik dacht dat 1200w de wettelijke max was voor een plugin accu.Catdogsf schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:20:
[...]
Jazeker wel, als die maar op een eigen groep zit waar niks anders op zit.
Precies, dit was ook mijn gedachte. Ik ga me er nog eens in verdiepen.Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:22:
[...]
Als je de limiet op 800 instelt mag dat via de stekker, daarboven moet je officieel de stekker eraf halen/knippen en de kabel direct op een groep aansluiten via bijv. een lasdoos. Onofficieel kan 2400 ook via het stopcontact, maar dan moet dat echt een eigen groep zijn en heb je kans op overbelasting en dat de verzekering niets dekt, dus of je dat moet willen is de vraag.
Catdogsf schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:20:
[...]
Je had het net over dat je 3 systemen kon plaatsen van de Hyper2000, als ik jou was zou ik alles wat je tot nu toe heb in huis, vervangen voor de AC2400 met de nieuwe batterijen en het huidige wat je hebt weggeven aan ons allen in dit forum.
Ik heb nog wel 1x Hyper2000 en 3x AB2000S in bestelling staan die goedkoop mogen worden overgenomen

Vroeg mij nog af; een hyper kan 1200watt 2 bi directional.
Een ac2400 2400watt, en de ac2400 is qua oppervlak/grote een stuk forser.
Zou de ac2400 niet zijn "opgebouwd uit 2 hypers"?
Gezien 2400 toevallig 2 maal het vermogen is van een hyper, vanaf de ac kant gezien.
Vraag mij erg af wat de RTE gaat zijn als je bijvoorbeeld 100-250watt nacht verbruik gaat overbruggen met NOM, mocht het wel een 2400watt omvormer aan boord hebben.
Gezien 2400 toevallig 2 maal het vermogen is van een hyper, vanaf de ac kant gezien.
Vraag mij erg af wat de RTE gaat zijn als je bijvoorbeeld 100-250watt nacht verbruik gaat overbruggen met NOM, mocht het wel een 2400watt omvormer aan boord hebben.
[ Voor 18% gewijzigd door geert1992 op 12-03-2025 22:29 ]
Je maakt het mij moeilijk...Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:25:
[...]
Ik heb nog wel 1x Hyper2000 en 3x AB2000S in bestelling staan die goedkoop mogen worden overgenomen
Ik kan nog wel een extra AB2000S gebruikenTaro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:25:
[...]
Oh oke, maar wat ik niet begrijp aan dit verhaal, hoe kan dit een kans geven op overbelasting? Aangezien een groep 3680W aan kan, en de batterij maximaal 2400W laad/ontlaad.Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:22:
[...]
Als je de limiet op 800 instelt mag dat via de stekker, daarboven moet je officieel de stekker eraf halen/knippen en de kabel direct op een groep aansluiten via bijv. een lasdoos. Onofficieel kan 2400 ook via het stopcontact, maar dan moet dat echt een eigen groep zijn en heb je kans op overbelasting en dat de verzekering niets dekt, dus of je dat moet willen is de vraag.
@Taro
Ik lees net dat een plugin accu onder de Europese (EN/IEC 50549) normering valt. Dit is dus wettelijk 800w via stopcontact. Kan mij niet voorstellen dat de 2400AC dan ook een stekker heeft. Heb jij er een normale stekker aan zien zitten?
Ik lees net dat een plugin accu onder de Europese (EN/IEC 50549) normering valt. Dit is dus wettelijk 800w via stopcontact. Kan mij niet voorstellen dat de 2400AC dan ook een stekker heeft. Heb jij er een normale stekker aan zien zitten?
De stekker is de zwakste schakel, via een lasdoos heb je de zwakste schakel geëlimineerd. Dan knip je de stekker eraf, en sluit je de snoeren aan in de lasdoos
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, want die van Marstek is eigenlijk een soort van hetzelfde en heeft echt een slechte RTE.geert1992 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:27:
Vroeg mij nog af; een hyper kan 1200watt 2 bi directional.
Heeft met langdurige hoge belasting te maken. Iemand postte laatst ergens een schema op welk punt je bijv. beter kunt overstappen naar een CEE-stekker ipv Schuko/Euro. 2400 zou op een eigen groep op zich nog wel moeten kunnen, bijv. met NOM als het niet constant 2400 is, maar ik ben geen elektricien dus durf niet te zeggen waar de grens ligt. In theorie 3680 Watt en natuurlijk de juiste kabeldikte gebruiken.Catdogsf schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:32:
[...]
Oh oke, maar wat ik niet begrijp aan dit verhaal, hoe kan dit een kans geven op overbelasting? Aangezien een groep 3600W aan kan, en de batterij maximaal 2400 laad/ontlaad.
Maar de stekker eraf halen is ook vreemd toch? Vraag me af of de verzekering dan niet moeilijk doet en wat doet het bijvoorbeeld met de garantie...geert1992 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:34:
De stekker is de zwakste schakel, via een lasdoos heb je de zwakste schakel geëlimineerd. Dan knip je de stekker eraf, en sluit je de snoeren aan in de lasdoos
Oh laat dan maar, wat kost het om het over te nemen je hyper2000 en de bijbehorende 3 accus?Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:36:
[...]
Heeft met langdurige hoge belasting te maken. Iemand postte laatst ergens een schema op welk punt je bijv. beter kunt overstappen naar een CEE-stekker ipv Schuko/Euro. 2400 zou op een eigen groep op zich nog wel moeten kunnen, bijv. met NOM als het niet constant 2400 is, maar ik ben geen elektricien dus durf niet te zeggen waar de grens ligt. In theorie 3680 Watt en natuurlijk de juiste kabeldikte gebruiken.
Had gehoopt dat mijn dilemma zou opgelost zijn, wordt alleen maar groter

Mee eens, vooral als je iets aanbiedt als "steekker" batterij.thijsh02 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:37:
[...]
Maar de stekker eraf halen is ook vreemd toch? Vraag me af of de verzekering dan niet moeilijk doet en wat doet het bijvoorbeeld met de garantie...
Ze zouden er dan minimaal een los snoer bij moeten leveren die in de ac2400 kan.
Of doen ze dan ook @Taro ?
[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 12-03-2025 22:41 ]
Precies! Ik wacht de ontwikkelingen nog wel even af. Voorlopig is het vooral een leuke gadget die geld heeft gekost en hem terugverdienen in minder dan 10 jaar gaat toch niet lukken 😀geert1992 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:38:
[...]
Mee eens, vooral als je iets aanbiedt als "steekker" batterij.
Ze zouden er dan minimaal een los snoer bij moeten leveren die in de ac2400 kan.
Ik hoop morgen te horen of ik de AC2400 mag reviewen en hoop dan snel meer te weten
Zou mooi zijn! Zodat wij ook meer te weten komen.Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:42:
[...]
Ik hoop morgen te horen of ik de AC2400 mag reviewen en hoop dan snel meer te weten
Zitten daar nog haken en ogen aan voor jou? Mag je bijvoorbeeld aanpassingen doen aan het systeem? Zoals knippen in snoeren
Of negatieve uitlatingen?
[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 12-03-2025 22:49 ]
Waarom maakt iedereen zich zo druk om die stekker?
Alleen mij oven trekt al vol continu 3kW uit een gewoon stopcontact en dat is geen enkel probleem.
Zolang de zware gebruikers op een eigen groep zitten is het geen enkel probleem, de richting laden/ontladen doet er niet toe.
Alleen mij oven trekt al vol continu 3kW uit een gewoon stopcontact en dat is geen enkel probleem.
Zolang de zware gebruikers op een eigen groep zitten is het geen enkel probleem, de richting laden/ontladen doet er niet toe.
Hoelang trekt je oven een continue stroom?Polvo176 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:49:
Waarom maakt iedereen zich zo druk om die stekker?
Ook uren lang? Of heeft die een thermostaat?
Snap dat je de vergelijking wil maken, maar een oven is geen thuisbatterij.
Wij hadden een droger vroeger van HET bekende Duitse merk, waarbij de stekker meermaals was gesmolten. Nu zijn er meerdere factoren mogelijk die dit te weeg kunnen brengen, de precieze oorzaak weet ik niet want ik was toen erg jong. Maar wil zelf dit risico niet lopen.
[ Voor 26% gewijzigd door geert1992 op 12-03-2025 22:56 ]
Is hier inmiddels al meer over bekend? Kost je weer een extra apparaatje en een extra stopcontact, dat lijkt me het tegenovergestelde van logisch. P1 dongles van andere merken hebben dat toch ook niet?P1Meter.nl schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:58:
Ook maar hier even. Mooie dingen gezien op de Solar Solutions Expo. P1 meter komt tzt beschikbaar en is van Zendure zelf, meen wel in samenwerking met Ecotracker ontwikkeld. Zal morgen wel nog even een nieuwe foto maken, want hij werkt icm een apparaatje in je stopcontact die het signaal weer doorgeeft aan je router. Ik vond het een beetje omslachtig, maar het was volgens hun erg logisch en sneller dan Shelly bijv.
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Voor de Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Voor de Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren.