Sander schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:44:
[...]
Hoe doe je dit dan met laadsnelheid? Ik kan terug tot 3x1A met m’n tesla wallcharger en ondanks dat je dan evt zou kunnen laden op de opgeslagen stroom is dat wel echt tergend langzaam.
Onze strategie wordt (met eerste Hyper + 2 accu’s onderweg) auto laden op direct overschot (staat meeste dagen thuis) en eigen verbruik hoog houden (vaat/wassen, drogen etc) en dan de accu vooral voor NOM de nacht door. Ik zie een scenario waarop de auto geladen gaat worden eigenlijk niet echt als realistisch.
Tegelijkertijd: YTD zitten we op 55% direct vanaf de panelen naar de auto, maart op 95+%
De laadpaal heeft op 1-fase minimaal 6A nodig en op 3-fases volgens mij minimaal 3x6A, laten we zeggen 1.4 kW of 4.2 kW. Met 1 Hyper per fase (vanaf morgen) kom ik uit op 3.6 kW en dan zal er dus 0.6 kW vanaf het net worden gehaald. Ik verwacht spoedig een 4e Hyper te hebben, dan kom ik op 4.8 kW uit en dan kan je volledig uit de accu's laden. In de praktijk zal ik dit niet of nauwelijks doen, omdat we EV 1 op zaterdag in de goedkoopste 4-5 dynamische uren laden en EV 2 op zondag in de goedkoopste 5-6 uren laden, of op woensdag als ze beide ook voor de deur staan, of op een andere dag bijvullen als de tarieven laag zijn. Dus de EV's uit alleen de accu's laden zullen we alleen doen als we echt moeten laden én op dat moment de tarieven erg hoog zijn. Dat is tot nu toe nog niet voorgekomen, maar dan maakt de snelheid ook niet zoveel uit. Verder kan de PV set tot +-4-5 kW leveren op zeer goede momenten, dan laden we direct zonnestroom op via de laadpaal.
Doorgaans zullen hier de accu's tegelijkertijd met de EV's laden, omdat dat immers de goedkoopste tarieven zijn en zowel de laadpaal als Zendure App dynamische tarieven ondersteunen.
Ik verwacht dat we vanaf 1-1-2027 de laadpaal in de PV mode zullen zetten en de Zendure accu's ook en dan gaat er op dagen dat er geen EV voor de deur staat (2 dagen per week) max 30 kWh naar de accu's, want de hele PV dakset wekt max 38 kWh op een dag op en de 4 losse panelen zitten DC op andere accu's aangesloten. Met +-165 kWh totale opslag wat we nu al bijna hebben gaat er tegen die tijd waarschijnlijk geen enkele kWh meer het net op
Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen