Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

Pagina: 1 ... 16 ... 75 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:22
Hemera schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:02:
Ben wel benieuwd naar wat de huidige gebruikers hier dan hebben ingesteld als minimaal/maximaal

Je zakt dan naar 60% usable gebruik als je van maximaal 70% -> 10% minimaal gaat.
Dan is het nog maar 1152Wh per AB2000s

Toch ook nog even plaatje van de specs van zendure zelf:

[Afbeelding]

Daar naar kijkende is het dus wijs om 10% -> 80% te doen zodat je die 6000 cycli haalt?
Dat is ik dus wat ik bedoel. Wat gebruik je effectief. Homewizard is wel 92%. Daar valt ook geen grens in te stellen. Laad dus tot 100% mits zonnig weer.

6000 cycli is dus max 70% gebruiken als ik het goed lees. Anders ga je al richting 3000. Misschien verkeerde interpetatie dus corrigeer me als ik er naast zit.

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:51
sebmar schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:14:
[...]

Dat is wel vervelend, want ik heb een éénfase groepenkast en die tonka-meetspoel voor 120 Ampere gaat bij mij niet passen.
Ik zie nu via Kaufland wel een mooie deal: €1399 voor een Hyper 2000 met 2 x AB2000S.
Aangezien ik een collega heb die in Dld woont waar ik het kan laten bezorgen en die wekelijks naar NL komt begint het wel te jeuken..
Pfoe, jammer dat je dit niet in een Kaufland vestiging kan laten bezorgen.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hebben we het eerder over gehad. Goede video hierover van Wil Prowse:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81560386

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Devke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:06:
[...]

81.5% das netjes. Volle bak laden en ook volle bak ontladen dan?
Ik heb 2 torentjes staan, met beide een home wizard plug ertussen.
Over ongeveer 3 maand gemeten haal ik een RTE van 82 procent en 85 procent .

Voor 99 procent van de tijd laad en ontlaad ik met 1000w-1000w tot en met februari.
Sinds begin van deze maand heb ik hem op 1200w-1200watt gezet om te kijken wat het doet met de RTE.
Eind van de maand eens de vergelijking maken tussen februari- maart.

Hopelijk komen mijn 2 extra accu's snel binnen, zodat de 1200watt over 3 accu's per hyper worden verdeeld ipv de 2 op dit moment.

[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 15-03-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
geert1992 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:24:
[...]

Ik heb 2 torentjes staan, met beide een home wizard plug ertussen.
Over ongeveer 3 maand gemeten haal ik een RTE van 82 procent en 85 procent .

Voor 99 procent van de tijd laad en ontlaad ik met 1000w-1000w tot en met februari.
Sinds begin van deze maand heb ik hem op 1200w-1200watt gezet om te kijken wat het doet met de RTE.
Eind van de maand eens de vergelijking maken tussen februari- maart.

Hopelijk komen mijn 2 extra accu's snel binnen, zodat de 1200watt over 3 accu's per hyper worden verdeeld ipv de 2 op dit moment.
Volle bak. Je draait dus geen NOM? Mijn verbruik in de nacht ligt rond de 150 W. Nu zit ik op een 250 W in de avond. Met HW kom ik op een 76% RTE uit. Ik vraag me af wat Zendure doet met dat soort waarden.

Laden met 1200 zou te halen zijn. Genoeg opwek.

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Devke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:58:
[...]

Volle bak. Je draait dus geen NOM? Mijn verbruik in de nacht ligt rond de 150 W. Nu zit ik op een 250 W in de avond. Met HW kom ik op een 76% RTE uit. Ik vraag me af wat Zendure doet met dat soort waarden.

Laden met 1200 zou te halen zijn. Genoeg opwek.
Ik gebruik NOM alleen wanneer ik nog wat overtollige stroom heb, maar meestal is dat niet het geval. Met het salderen is NOM momenteel niet noodzakelijk. Pas in 2027 zal het echt interessant worden.

Of zie ik dat fout? Wel belangrijk te vermelden: in combinatie met een dynamisch energie contract.
Het enige nadeel is dat er wat belasting verloren gaat wanneer ik oplaad terwijl de zon schijnt, aangezien er een verlies van 15-17% is. Daarnaast was mijn jaarverbruik ongeveer hetzelfde als de opgewekte stroom, uitgaande van de situatie zonder batterijen.

Heb wel een flow gemaakt dat wanneer het vermogen onder de 1200watt is dat hij met 1 hyper ontlaad, en daarboven met 2 hypers. En dat doet hij dan om en om, om het netjes te verdelen.

[ Voor 32% gewijzigd door geert1992 op 15-03-2025 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
geert1992 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:03:
[...]

Ik gebruik NOM alleen wanneer ik nog wat overtollige stroom heb, maar meestal is dat niet het geval. Met het salderen is NOM momenteel niet noodzakelijk. Pas in 2027 zal het echt interessant worden.

Of zie ik dat fout? Wel belangrijk te vermelden: in combinatie met een dynamisch energie contract.
Het enige nadeel is dat er wat belasting verloren gaat wanneer ik oplaad terwijl de zon schijnt, aangezien er een verlies van 15-17% is. Daarnaast was mijn jaarverbruik ongeveer hetzelfde als de opgewekte stroom, uitgaande van de situatie zonder batterijen.

Heb wel een flow gemaakt dat wanneer het vermogen onder de 1200watt is dat hij met 1 hyper ontlaad, en daarboven met 2 hypers. En dat doet hij dan om en om, om het netjes te verdelen.
Je uitgangssituatie is anders. Dynamisch lees ik. Heb hier nog een variabelcontract met terugleverboete. Mijn besparing zit dus in boete vermijden. Laden als de zon schijnt. HW gaat automatisch naar NOM. Ik ben wel serieus Dynamisch aan het overwegen. De boete zonder batterij zou 260 euro al worden. Jaartje dynamisch tarieven laten lopen in de HW app. Kost me 100 euro meer dan variabel. Dan moet de boete nog meegerekend worden. Dus dynamisch is goedkoper geworden juist door de boete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:10
Devke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:29:
[...]

Je uitgangssituatie is anders. Dynamisch lees ik. Heb hier nog een variabelcontract met terugleverboete. Mijn besparing zit dus in boete vermijden. Laden als de zon schijnt. HW gaat automatisch naar NOM. Ik ben wel serieus Dynamisch aan het overwegen. De boete zonder batterij zou 260 euro al worden. Jaartje dynamisch tarieven laten lopen in de HW app. Kost me 100 euro meer dan variabel. Dan moet de boete nog meegerekend worden. Dus dynamisch is goedkoper geworden juist door de boete.
Het probleem met dynamisch is dat het continu verandert. Dus resultaten uit het verleden bieden slechts een indicatie als het weer, jouw gedrag en de prijzen zich herhalen.

Overigens twijfel ik er zelf ook over, maar ik weet ook vrij zeker dat ik veel meer opslag nodig heb als ik echt het optimale uit dynamisch wil halen. En zelfs dan is de business case nog vrij mager.

Met een vast contract weet je vrij nauwkeurig wat je panelen per jaar opleveren en wat de terugleverkosten daar weer vanaf romen. Dan is NoM draaien perfect omdat dit voorspelbare kosten voorkomt.

Ik denk dat de Zendure meer geschikt is voor dynamisch dan de HomeWizard oplossing omdat het hoger schaalt qua kWh en kW vermogen. Maar of je het opschalen met dynamisch terug gaat verdienen is erg onzeker.

Er zijn investeringen met een beter rendement te doen met dat geld, dus je moet het vooral als een hobby zien als je echt op die dynamische markt wil gaan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Conclusie. Use it. Why did you else bought ot for?
Eens maar wel wel zo lang mogelijk. Opladen naar 100% is niet zo'n ramp. Je hangt er voor geen eeuwigheid. Daarnaast de fabrikant geeft natuurlijk ook wat grenzen aan. Kan veiligheid voor garantieclaims zijn....... of toch de waarheid? Maw gebruik het. De cijfers nu zijn gunstig. Over de jaren weet je pas meer. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:41

wmc

Taro schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:44:
@thijsh02 Zie: https://nl.zendure.com/bl...dure-hyper-2000-en-shelly. Mogelijk moet je ook nog RPC of iets dergelijks openzetten in de Shelly.
Heb je enig idee wat het IP adres voor RPC moet zijn? Dat staat nu anders ingesteld dan het adres waar de Shelly op verbonden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
wmc schreef op zondag 16 maart 2025 @ 08:07:
[...]

Heb je enig idee wat het IP adres voor RPC moet zijn? Dat staat nu anders ingesteld dan het adres waar de Shelly op verbonden is.
Klopt, had ik ook, heb er het IP-adres van de Shelly van gemaakt en de voorbeeld poort en toen werkte het 8) Geen idee of dat echt de oorzaak was...

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
thijsh02 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:01:
Ik heb zojuist de Shelly Pro 3EM geinstalleerd. Idd behoorlijk grote klemmen, maar het past.

Hoe krijg ik nu de Shelly in de Zendure app? Via het plusje kan ik de Shelly Pro 3EM aanklikken, maar daarna is het onduidelijk. Lijkt wel of er info ontbreekt in het stappenplan.

[Afbeelding]
Heb je foto van de kast met klemmen ben benieuwd hoe het past er eruit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:47
Hemera schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:02:

Toch ook nog even plaatje van de specs van zendure zelf:
Goede vragen; de specs zouden kunnen stellen:

Na x cycli heb je nog minimaal y capaciteit over (bij een gemiddelde DoD van z%).

Wat staat hier in de specs? Ik had het eerst gelezen als: na 3000 cycli is er nog minimaal 80% capaciteit over, na 6000 cycli nog minimaal 70%. Er staat immers 'groter of gelijk' (zie je screenshot) dus zou het niet een garantie zijn over het aantal cycli bij een genoemde DoD. Als dat wel zo is, is de verdere vraag: maar hoeveel cap is er dan over?

Bijv de specs van de HW thuisbatterij stellen: 6000 cycli tot 70%+ capaciteit. Lees ik als: na 6000 cycli heb je nog minimaal 70% cap over.

Verdere vraag is dan in beide gevallen: maar bij welke gemiddelde ontlading geldt dit?

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Polvo176 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar als dit voor lfp accu's geldt dan maakt het niet uit of hij van HW, Eva, Zendure of Marstek of welk merk dan ook.
Netto bruikbare capaciteit heeft niets te maken op welke bruikbare range je de accu zelf instelt.
Dat beslis je nl. zelf.
De ondergrens ingesteld door de fabrikant maakt voor de gebruiker wel een verschil.
Wanneer een accu een bruto capaciteit heeft van 3 kWh en de fabrikant stelt een ondergrens in van 10% (waar je als gebruiker niet bij kan) is de netto bruikbare capaciteit geen 3 kWh maar 2,7 kWh.
Wanneer de fabrikant adverteert met een batterijcapaciteit van 3 kWh kan je er maar 2,7 kWh van gebruiken. Ga je zelf dan nog via instellingen een vork van 10-80% instellen (indien de software van de batterij het toelaat) ga je de beschikbare capaciteit nog eens beperken.

De RTE van een accu (hoeveel kWh je erin stopt tot 100% en er tot 0% terug uit krijgt) heeft ook niets te maken met netto/bruto capaciteit. Dat zijn de verliezen onafhankelijk van het (bruikbare) opslagvermogen.

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemera
  • Laatst online: 11:06
zeegerd schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:44:
[...]

Goede vragen; de specs zouden kunnen stellen:

Na x cycli heb je nog minimaal y capaciteit over (bij een gemiddelde DoD van z%).

Wat staat hier in de specs? Ik had het eerst gelezen als: na 3000 cycli is er nog minimaal 80% capaciteit over, na 6000 cycli nog minimaal 70%. Er staat immers 'groter of gelijk' (zie je screenshot) dus zou het niet een garantie zijn over het aantal cycli bij een genoemde DoD. Als dat wel zo is, is de verdere vraag: maar hoeveel cap is er dan over?

Bijv de specs van de HW thuisbatterij stellen: 6000 cycli tot 70%+ capaciteit. Lees ik als: na 6000 cycli heb je nog minimaal 70% cap over.

Verdere vraag is dan in beide gevallen: maar bij welke gemiddelde ontlading geldt dit?
De video die @mrme12345 heeft gelinked zegt eigenlijk genoeg: Zoveel mogelijk zo vaak mogelijk.

De ondergrens zal bepaald moeten zijn door de fabrikant. Geen idee of dat die 10% is die door velen gegeven wordt (waar die ook onder zakt blijkbaar)
Ik kan nog niks zien want ik heb nog niks binnen helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Laatst online: 12:16
Independent schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:57:
[...]

Netto bruikbare capaciteit heeft niets te maken op welke bruikbare range je de accu zelf instelt.
Dat beslis je nl. zelf.
De ondergrens ingesteld door de fabrikant maakt voor de gebruiker wel een verschil.
Wanneer een accu een bruto capaciteit heeft van 3 kWh en de fabrikant stelt een ondergrens in van 10% (waar je als gebruiker niet bij kan) is de netto bruikbare capaciteit geen 3 kWh maar 2,7 kWh.
Wanneer de fabrikant adverteert met een batterijcapaciteit van 3 kWh kan je er maar 2,7 kWh van gebruiken. Ga je zelf dan nog via instellingen een vork van 10-80% instellen (indien de software van de batterij het toelaat) ga je de beschikbare capaciteit nog eens beperking.

De RTE van een accu (hoeveel kWh je erin stopt tot 100% en er tot 0% terug uit krijgt) heeft ook niets te maken met netto/bruto capaciteit. Dat zijn de verliezen onafhankelijk van het (bruikbare) opslagvermogen.
Je hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-06 09:21
Zojuist besteld: een Hyper 2000 met 2 x AB2000S voor €1399. Wordt als alles goed gaat tussen 21 en 25 Maart geleverd bij m’n collega in Hamburg, en dan een week later bij mij thuis. Ben benieuwd!
Shelly Pro 3 EM incl tonka-spoelen ook besteld. Kijken of ik zo’n spoel kwijt kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:34

bert pit

asdasd

Polvo176 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar als dit voor lfp accu's geldt dan maakt het niet uit of hij van HW, Eva, Zendure of Marstek of welk merk dan ook.
Er zal wellicht iets verschil zitten per merk maar in principe geldt dit voor LFP. Wel is het voor een LFP batterij belangrijk dat deze circa 1 X per maand tot 100% geladen wordt. Hij heeft een hele vlakke curve voor wat betreft het voltage, waardoor het lastig te zien is (voor het bms) hoe vol hij zit.

Als je meer wil weten kijk dan deze video, bedoeld voor auto's waarin ook veelvuldig LFP gebruikt wordt:
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thijsh02
  • Laatst online: 02-07 23:22
Dracula schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:17:
[...]

Heb je foto van de kast met klemmen ben benieuwd hoe het past er eruit ziet.
Heb hem nu zo geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX38sEvgDXdcveXTGfGoYkaE9hQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwq046Z78jNRt2OnrYij2MrL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10
bert pit schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:04:
[...]

Er zal wellicht iets verschil zitten per merk maar in principe geldt dit voor LFP. Wel is het voor een LFP batterij belangrijk dat deze circa 1 X per maand tot 100% geladen wordt. Hij heeft een hele vlakke curve voor wat betreft het voltage, waardoor het lastig te zien is (voor het bms) hoe vol hij zit.

Als je meer wil weten kijk dan deze video, bedoeld voor auto's waarin ook veelvuldig LFP gebruikt wordt:
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!
En dat gebeurt vanzelf bij Zendure begrijp ik uit de text in de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Mah0-pyn14opRtoSBf0IP7RP_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/681UglflP7stLNAgVEp4RHeA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:06
Zit nog steeds te denken wat handig is aan te schaffen ivm de weinige zonnepanelen op m’n nieuwe huis
Als ik nou 2 hypers neem
Kan je dan eentje instellen voor eigen gebruik overschot en de andere om in te kopen bij lage prijs? Of hebben ze altijd zelfde modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
wesley2004 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:09:
Zit nog steeds te denken wat handig is aan te schaffen ivm de weinige zonnepanelen op m’n nieuwe huis
Als ik nou 2 hypers neem
Kan je dan eentje instellen voor eigen gebruik overschot en de andere om in te kopen bij lage prijs? Of hebben ze altijd zelfde modus?
De smart modus is per afzonderlijke hyper in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alhambraam
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 09:09
Ik gebruik op moment de smartmode niet en vraag mij af of allemaal zoveel verschil maakt. Vanaf 9:00 staan beide systemen op laden 600 watt. Vanaf 18:00 dure piek uren en koken tot 19:30 op leveren 800 watt per systeem (misschien straks naar 1200). Vanaf 19:30 tot volgende dag 10 leveren aan huis 250 watt voor elk systeem. Ik het idee dat de pieken en dalen en het vaker wisselen in laden ontladen via smart niet zo smart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Devke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 22:29:
[...]

Wanneer ik in jouw situatie zat met variabel contract en terugleverboete zou ik voorzichtig zijn met het afstemmen van acties/aankopen op de huidige situatie. Dat geldt nog maar een goede anderhalf jaar. Daarna zal er veel veranderen.

Ik zou vooral een keuze maken voor straks, voor of dynamisch met een batterij geschikt voor "handel" (wat meer opslagcapaciteit en wat meer vermogen voor snellere acties), of meer richting nom met wat minder opslagcapaciteit en gericht op rustig laden en ontladen.

Daarna kan je volgens mij een betere keuze maken qua batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Sjamo schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:40:
[...]

Wanneer ik in jouw situatie zat met variabel contract en terugleverboete zou ik voorzichtig zijn met het afstemmen van acties/aankopen op de huidige situatie. Dat geldt nog maar een goede anderhalf jaar. Daarna zal er veel veranderen.

Ik zou vooral een keuze maken voor straks, voor of dynamisch met een batterij geschikt voor "handel" (wat meer opslagcapaciteit en wat meer vermogen voor snellere acties), of meer richting nom met wat minder opslagcapaciteit en gericht op rustig laden en ontladen.

Daarna kan je volgens mij een betere keuze maken qua batterij.
Ben van proberen. Ik heb 1 HW staan. Wat zou ik kunnen winnen naar dynamisch bijvoorbeeld. Ik laat al een jaar een meter in HW app meelopen met de tarieven van Zonneplan. Als het goed is een beeld wat ik zou betalen aan meer/minder kosten t.o.v. huidige leverancier. Het opslaan en in- en verkopen spreekt mij ook zeker aan, dan zit ik scheeft met HW maar dat zal dan wel ruim voor 2027 geregeld moeten zijn anders heeft het weer weinig zin als ik deze optie wat vindt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The_oil_Guy
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-06 21:24
Goedemiddag allen, ik heb vandaag ook de knoop doorgehakt en een Hyper2000 met 3xAB2000S besteld.

Voordeel voor 1 HW wachtende is dat ik de mijne ga annuleren.

Ik hoop wel dat de P1 meter van Zendure snel op de markt kom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

HHF

Ik denk dat ik nog even wacht op de nieuwe AB3000 en de definitieve prijzen daarvan.. 2400w laden/ontladen zie ik als een voordeel evenals de uitbreidbaarheid naar meer kwh/unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:28
Goeie beslissing !
Zolang ze bij HW geen aparte batterij verkopen is hun verdienmodel onze verliespost.
Ze komen er wel op terug maar tot zolang is Zendure echt wel de betere oplossing met teveel extra voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsh02
@BerryGosie Is het bypass probleem in de Slimme CT modus bij jou opgelost? Ik loop hier nu ook tegenaan en heb de mogelijke oplossingen in dit topic al geprobeerd.

Als ik de slimme modus uitzet, dan springt hij gelijk op omzeilen en lever ik terug aan het net. Ga alleen niet constant de app checken, dus zou mooi zijn als Zendure met een oplossing komt

[ Voor 36% gewijzigd door thijsh02 op 16-03-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsh02
HHF schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:08:
Ik denk dat ik nog even wacht op de nieuwe AB3000 en de definitieve prijzen daarvan.. 2400w laden/ontladen zie ik als een voordeel evenals de uitbreidbaarheid naar meer kwh/unit.
Ik heb nu een hyper 2000 met 3 accu's, omdat ik ook off-grid stroom wil hebben en heb daarom 3 panelen direct op de hyper. Als de nieuwe 2400AC met 3kw accu's komt, ga ik die ook nemen als de prijs okey is. Moet tenslotte ook het overschot van mijn andere panelen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10
thijsh02 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:24:
@BerryGosie Is het bypass probleem in de Slimme CT modus bij jou opgelost? Ik loop hier nu ook tegenaan en heb de mogelijke oplossingen in dit topic al geprobeerd.

Als ik de slimme modus uitzet, dan springt hij gelijk op omzeilen en lever ik terug aan het net. Ga alleen niet constant de app checken, dus zou mooi zijn als Zendure met een oplossing komt
Deze op 0 zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdUrhypoxPUZE8vfA5QaNOfs_Mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5EONKxUBpwPQwOgxvfdAfBU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CA6l1LHcOcRKkaFtfH1fDphS49g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5Lp7AX6nUodidcysh2UXMpA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsh02
@peterbier Die staan allebei op 0. Zal het morgen nog eens testen. Net alle instellingen even opnieuw opgeslagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
mrme12345 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:24:
[...]

De smart modus is per afzonderlijke hyper in te stellen.
Waarbij je er natuurlijk wel rekening mee moet houden dat de 2 modi elkaar niet tegenwerken: Als de ene (ont)laadt op basis van tarieven en de ander bijv. op basis van overschot, dan kan die laatste op gaan laden als de eerste ontlaadt.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter

Hopelijk komen ze inderdaad snel met een oplossing, wel gemeld bij ze toch?

Hier gelukkig geen last meer van, heb nu 2 panelen op de Zendure Hub 2000, op de andere 2 panelen de Zendure AIO 2400 en de 2x Hyper staan nu binnen zonder panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsh02
@Taro nog niet gemeld. Ik kijk het deze week nog even aan. Misschien moet Ai nog leren 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
thijsh02 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:14:
@Taro nog niet gemeld. Ik kijk het deze week nog even aan. Misschien moet Ai nog leren 😀
AI is helaas voor veel bedrijven vooral een marketingterm, ik zou er niet teveel waarde aan hechten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8axxfh08_5QLYVt_UOxzySWXArQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/djpo3kQoGoPshA4i51eq6atq.png?f=fotoalbum_large

Was weer een goede dag, de score van vandaag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Hier nog geen dynamisch (boetevrij contract tot aug 2026), maar wel optimaal gebruik gemaakt van goede weer en batterijen en 5,4 kWh er uit gehaald tot nu toe en komende nacht natuurlijk verder nom en 10,2 kWh in batterijen geladen en ook nog ev met meer dan 20 kWh ogeladen en toch maar 1 kWh import en 1 kWh export :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
geert1992 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:42:
[Afbeelding]

Was weer een goede dag, de score van vandaag!
Nog een uurtje en je staat in de min :)

Mooi die compleet verschillende situaties. Vandaag hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nl-SaROkK3K7q21AAqbjfhQU9DE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ys3q1ANSzz7CUP6i4DeixxAi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 16-03-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Taro schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:15:
[...]

Nog een uurtje en je staat in de min :)

Mooi die compleet verschillende situaties. Vandaag hier:
[Afbeelding]
Jij de ev's weer deels opgeladen? Je haalt wel optimale prijsverschillen.

Als ik nu die 2 extra accu's hade gehad..... Even geduld nog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
geert1992 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:41:
[...]

Jij de ev's weer deels opgeladen? Je haalt wel optimale prijsverschillen.

Als ik nu die 2 extra accu's hade gehad..... Even geduld nog
Ja, had gisteren al wat bijgeladen omdat ik de accu's mogelijk moest ophalen, maar kon helaas niet, zal wel dinsdag worden. Anders had ik vandaag of morgen (ook +-14 ct/kWh) nog meer kunnen laden, maar prima zo.

Kan echt niet wachten om dat 3e torentje neer te zetten, hopelijk dinsdag einde dag ophalen. Woensdag vrij, nu al zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
  • Laatst online: 02-07 20:30

Nee, helaas nog niet. Gisteren was de accu vol, maar in slimme modus ging hij niet naar de bypass voor de aangesloten zonnepanelen. Dit is ook 1 van de redenen, dat ik nu maar 1 zonnepaneel per hyper heb aangesloten. De overige 2 heb ik weer via de micro-omvormer aangesloten via het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerryGosie
  • Laatst online: 02-07 20:30
blahenazo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:08:
[...]

Waarom gebruik je de micro omvormer? Ipv rechtstreeks op de hypers ?
Sorry voor de late reactie, de reden wordt hierboven genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:25
Taro schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:42:
[...]

Ik hoop morgen te horen of ik de AC2400 mag reviewen en hoop dan snel meer te weten :)
en? mag je deze reviewen? weet je dan ook ongeveer wanneer? ben benieuwd naar de verschillen met de hyper 2000, ook mbt afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
HiBe schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:33:
[...]

en? mag je deze reviewen? weet je dan ook ongeveer wanneer? ben benieuwd naar de verschillen met de hyper 2000, ook mbt afmetingen.
Nog geen reactie ontvangen, denk dat ze heel druk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsh02
@Taro Ik ga toch maar even een ticket aanmaken, want ondanks de maximale 800W die ik ingesteld heb, laad hij toch de accu vol met meer dan 1000w uit het net (stroom uit mijn andere panelen) in de Slimme CT modus. Of mag de ingaande stroom wel meer dan 800W zijn? 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XDq7A4MgUTqnzgWudTXlXJZ2OE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4uDVLAYUdpbayr3lm1aVTnPi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Nu online

HHF

We wachten af. Zolang hij nog niet leverbaar is zullen we wat geduld moeten hebben. Als ik naar de specs kijk zou je 17.3 kwh per AC2400 kunnen aansluiten dat zijn dan ws. 6 stuks AC3000x.. Wordt een aardige toren of ze splitsen het in twee torens met een stekkerverbinding ertussen.
We gaan het wel zien in mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 13:27
Weet iemand of de hyper 2000 ook (tijdelijk) zonder accu te gebruiken is, dus als simpele omvormer? Voor de SolarFlow 800 kan ik terugvinden dat dit kan, voor de hyper 2000 vind ik het niet terug. Ik wil er graag 4 425 Wp panelen op aansluiten op een vrije groep bij onze schuur, dit denk ik wat te veel voor de SolarFlow 800. Op een later moment kan ik er dan nog accu's bijzetten, maar dat is met een vast contract tot volgend jaar september zonder terugleverboete op dit moment eigenlijk nog niet interessant.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
thijsh02 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:54:
@Taro Ik ga toch maar even een ticket aanmaken, want ondanks de maximale 800W die ik ingesteld heb, laad hij toch de accu vol met meer dan 1000w uit het net (stroom uit mijn andere panelen) in de Slimme CT modus. Of mag de ingaande stroom wel meer dan 800W zijn? 🤔

[Afbeelding]
Laden mag inderdaad ‘onbeperkt’, omdat de zekering tijdens het laden normaal functioneert en bij overbelasting zal uitschakelen. Bij teruglevering is dit echter niet het geval; de energie uit de accu’s wordt achter de zekering toegevoegd, waardoor de limiet van de zekering overschreden kan worden.

Wat wel goed is om te bedenken is dat je de batterijen niet wil stressen, maar zie dat je er 3 hebt, dus dat moet geen probleem zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door geert1992 op 17-03-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
HHF schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:54:
We wachten af. Zolang hij nog niet leverbaar is zullen we wat geduld moeten hebben. Als ik naar de specs kijk zou je 17.3 kwh per AC2400 kunnen aansluiten dat zijn dan ws. 6 stuks AC3000x.. Wordt een aardige toren of ze splitsen het in twee torens met een stekkerverbinding ertussen.
Klopt, de AC 2400 ondersteunt 6 ipv 4 accu's. En de AB3000X heeft een andere formfactor, waardoor een AB3000X breder/dieper is, maar minder hoog dan een AB2000S. Een toren met 4x AB3000X'en zal dus lager zijn dan een toren met 4x AB2000S'en. Bij 6 vs 4 stuks weet ik dat nog niet, kan het hopelijk spoedig testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Baf1982 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:13:
Weet iemand of de hyper 2000 ook (tijdelijk) zonder accu te gebruiken is, dus als simpele omvormer? Voor de SolarFlow 800 kan ik terugvinden dat dit kan, voor de hyper 2000 vind ik het niet terug. Ik wil er graag 4 425 Wp panelen op aansluiten op een vrije groep bij onze schuur, dit denk ik wat te veel voor de SolarFlow 800. Op een later moment kan ik er dan nog accu's bijzetten, maar dat is met een vast contract tot volgend jaar september zonder terugleverboete op dit moment eigenlijk nog niet interessant.
Volgens mij kan een Hyper zelfstandig werken met alleen DC voeding vanuit panelen, zonder accu. Maar is dan de Hub2000 niet ook een optie? Die heeft echter maar 800 ipv 1200 export limiet en kan niet AC laden. Dus de Hyper is een betere optie als dat belangrijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 17-03-2025 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Taro schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Volgens mij kan een Hyper zelfstandig werken met alleen DC voeding vanuit panelen, zonder accu. Maar is dan de Hub2000 niet ook een optie?
Daarom zit het kapje -wanneer hij uit de doos komt- op de batterij aansluiting, zodat die dicht is mocht je hem standalone gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-07 21:02
Voor Belgische Tweakers:

Heb zonet de nieuwe lijst van gehomologeerde toestellen voor België gedownload.
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx

Geen enkel plug-in-toestel in de lijst gevonden maar kijk het zelf ook nog even na.

Dat is wel een grote teleurstelling.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsh02
geert1992 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:31:
[...]

Laden mag inderdaad ‘onbeperkt’, omdat de zekering tijdens het laden normaal functioneert en bij overbelasting zal uitschakelen. Bij teruglevering is dit echter niet het geval; de energie uit de accu’s wordt achter de zekering toegevoegd, waardoor de limiet van de zekering overschreden kan worden.

Wat wel goed is om te bedenken is dat je de batterijen niet wil stressen, maar zie dat je er 3 hebt, dus dat moet geen probleem zijn.
Thanks!!! Heldere uitleg 👍🏼

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:51
debruina16 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:08:
[...]

Dus ik heb geluk gehad of ik krijg nog een verassing 😁
Vorige jaar was de zendure nog niet te bestellen in Nederland en vanuit zendure dl kon ik geen nl adres opgeven. Zo kwam ik uit bij akkuman. Niet stil gestaan bij dat btw verhaal. We gaan het zien 😅
Hier ook net besteld bij Akkuman. We zien het wel wat betreft de BTW - ook met BTW zou het nog onder de prijs van Zendure zijn (en ze hadden 5% extra korting).

Nog even geduld hebben, maar binnenkort sluit ik me aan met 2x Hyper 2000 + 4x AB2000S :)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-07 21:02
Dolf_Tweakers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:18:
Voor Belgische Tweakers:

Heb zonet de nieuwe lijst van gehomologeerde toestellen voor België gedownload.
https://www.synergrid.be/...c10_11_ed2_1_12_2019.xlsx

Geen enkel plug-in-toestel in de lijst gevonden maar kijk het zelf ook nog even na.

Dat is wel een grote teleurstelling.
Correctie.

Zat hier in mijn professionele omgeving en kon nog niet alle tijd nemen om de file door te spitten.
Had enkel op een paar merken gezocht in kolom 2.

Heb nu onder kolom 14 trouwens gezien dat je kan filteren op "Plug&play"

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piddybull
De gehomologeerde plug&plays werden om 10h online gezet.

U kan deze downloaden via onze website, open de link en scrol naar beneden, in de tabel opent u het document C10/26 (excel-bestand) waarin een extra kolom staat voor plug&play.

https://www.synergrid.be/...-documenten/elektriciteit

De merken Home wizard en Zendure zijn momenteel niet gehomologeerd. We hebben één homologatie voor Zendure die lopend is, voor het merk Home wizard hebben we geen homologatieaanvraag.

Met vriendelijke groeten - Sincères salutations –Kind regards

P M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 13:27
Taro schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:42:
[...]

Volgens mij kan een Hyper zelfstandig werken met alleen DC voeding vanuit panelen, zonder accu. Maar is dan de Hub2000 niet ook een optie? Die heeft echter maar 800 ipv 1200 export limiet en kan niet AC laden. Dus de Hyper is een betere optie als dat belangrijk is.
geert1992 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:51:
[...]

Daarom zit het kapje -wanneer hij uit de doos komt- op de batterij aansluiting, zodat die dicht is mocht je hem standalone gebruiken.
Top dank jullie wel, dan ga ik er voor nu alvast 1 aanschaffen. Hub2000 had ik wel gezien, maar ik wil in die toekomst inderdaad AC laden en zal sowieso dan naar meerdere Hypers en/of AC 2400 gaan, maar dat zien we tzt wel, heb al wat simulaties lopen in HA om te zien wat wijs is. Fijne is dat dit systeem schaalbaar is.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

geert1992 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:51:
[...]

Op de batterij zitten toch ook gewoon kapjes, is volgens mij gewoon bescherming van de connentoren.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
klump4u schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:49:
[...]

Op de batterij zitten toch ook gewoon kapjes, is volgens mij gewoon bescherming van de connentoren.
Verschil is dat die op de hyper geschroefd zit, en die op de batterij een soort van geklikt zit(rubber).
Die van de batterij is voor bescherming van de connector, die op de hyper is meer dan alleen dat, vandaar de schroeven.

[ Voor 15% gewijzigd door geert1992 op 17-03-2025 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF
  • Nu online

HHF

Als je later een 2400AC wilt aanschaffen zou ik nog even wachten. De systemen zijn niet uitwisselbaar met batterijen en dan heb je weer alles door elkaar. De 2400 is m.i. beter schaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesViss
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:22
Ik lees al en hele tijd mee over de thuisbatterij maar nu toch een vraag, opmerking.
Het betreft het al dan niet aanwezig zijn van een ingebouwde brandblusser, naar ik meen te weten 'brandt' een batterij helemaal niet maar is het een kwestie van inwendige (kort)sluiting waardoor de hele energie inhoud omgezet wordt in warmte.
Hieraan valt niets te blussen, daarom wordt een brandende electrische auto in zijn geheel in een bak water geplaatst.
Kopen we met die ingebouwde brandblusser geen schijnveiligheid?
Iemand die hierover iets weet te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
HHF schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:54:
Meen dat je deze ook kan koppelen met een kabel, zodat je idd niet zo'n toren krijgt. Maar volgende keer zal ik de gesprekken opnemen, want kan zijn dat ik dingen door elkaar haal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF
  • Nu online

HHF

P1Meter.nl schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:27:
[...]

Meen dat je deze ook kan koppelen met een kabel, zodat je idd niet zo'n toren krijgt. Maar volgende keer zal ik de gesprekken opnemen, want kan zijn dat ik dingen door elkaar haal ;)
Geen probleem. We gaan het in mei wel zien. We zijn natuurlijk altijd nieuwsgierig maar zolang ik nog kan salderen kan ik de paar maandjes wel wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
KeesViss schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:20:
Ik lees al en hele tijd mee over de thuisbatterij maar nu toch een vraag, opmerking.
Het betreft het al dan niet aanwezig zijn van een ingebouwde brandblusser, naar ik meen te weten 'brandt' een batterij helemaal niet maar is het een kwestie van inwendige (kort)sluiting waardoor de hele energie inhoud omgezet wordt in warmte.
Hieraan valt niets te blussen, daarom wordt een brandede electrische auto in zijn geheel in een bak water geplaatst.
Kopen we met die ingeboewde brandblusser geen schijnveiligheid?
Goeie redenering ,dus goeie vraag !
De oplossing van je vraag kan ook zijn te weten te komen welke componenten ze " blussen "
Als het blusmateriaal actief wordt daar waar de ontsteking wordt veroorzaakt lijkt het me wel erg zinvol.
Ik ben zeker geen Tweaker of brandweerman.
Iemand vroeg me op een ander forum ook al welk type blusmiddel het exact is .
Kan ik ook niet te weten komen via opzoekingen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-06 14:06
Zendure prijzen
Ik ben nog even aan het verder zoeken voor prijzen. Evt. In Duitsland bestellen als omweg, maar als ik naar de NL website kijk:

A) Een Hyper met 1 accu: 959 euro
B) Een hyper met 2 accu’s: 1678 euro

C) Prijs voor 2 hypers met 2 accu’s totaal; 1918.

C-B is 240 euro voor de extra hyper, dat lijkt me goede deal.

Dan is het toch logischer om voor Optie C te gaan, ipv optie B?
-> dubbele laadsnelheid (2*1200, ik realiseer me dat dat een te zware belasting is voor 1 accu, is dat al te limiteren tot bijv. 800 watt?)
-> dubbele ontlaad snelheid (dat is geen probleem voor de accu’s als je 800 watt per set ontlaad?)

Of zie ik iets over het hoofd?

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
MartinMid schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:12:
Zendure prijzen
Ik ben nog even aan het verder zoeken voor prijzen. Evt. In Duitsland bestellen als omweg, maar als ik naar de NL website kijk:

-> dubbele laadsnelheid (2*1200, ik realiseer me dat dat een te zware belasting is voor 1 accu, is dat al te limiteren tot bijv. 800 watt?)
-> dubbele ontlaad snelheid (dat is geen probleem voor de accu’s als je 800 watt per set ontlaad?)

Is inderdaad goede deal. Waar je wel aan moet denken is dat je minder AC kunt laden met 1 accu per hyper:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wW1MsMPV7YgsrrCyoO2ISD877RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/updEeXFRoZ2k5AI7Wd6BoDNb.jpg?f=fotoalbum_large

Maar om mee te starten natuurlijk prima en je kunt ook 2 x ontladen met 800w per hyper (en 1200w per hyper indien op aparte groep). Maar je moet ook rekening houden met dat je eigenlijk zo rond de 20 a 30% max per uur laadt en ontlaadt. Dat is beter voor de batterij namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
mrme12345 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:18:
[...]

Is inderdaad goede deal. Waar je wel aan moet denken is dat je minder AC kunt laden met 1 accu per hyper:
[Afbeelding]

Maar om mee te starten natuurlijk prima en je kunt ook 2 x ontladen met 800w per hyper (en 1200w per hyper indien op aparte groep). Maar je moet ook rekening houden met dat je eigenlijk zo rond de 20 a 30% max per uur laadt en ontlaadt. Dat is beter voor de batterij namelijk.
Dank je voor snelle antwoord. Dacht nml dat 1200 de max was.
Je geeft aan 20 tot 30% van de max laad/ontlaat snelheid: dus met 1 batterij zou dat ongeveer 300 watt per accu zijn.

Met 2 batterijen op 1 hyper dus een 400 watt.
Dat lijkt niet logisch, omdat de degradatie in je batterijen zit, niet in de hyper. Als 1 batterij 300 aan te raden is, zou 2 batterijen toch 600 max aan te raden zijn?

Als ik het goed begrijp zou ik met 2 hypers met elk 1 batterij sneller kunnen laden/ontladen zonder teveel degradatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
MartinMid schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:27:
[...]

Dank je voor snelle antwoord. Dacht nml dat 1200 de max was.
Je geeft aan 20 tot 30% van de max laad/ontlaat snelheid: dus met 1 batterij zou dat ongeveer 300 watt per accu zijn.

Met 2 batterijen op 1 hyper dus een 400 watt.
Dat lijkt niet logisch, omdat de degradatie in je batterijen zit, niet in de hyper. Als 1 batterij 300 aan te raden is, zou 2 batterijen toch 600 max aan te raden zijn?

Als ik het goed begrijp zou ik met 2 hypers met elk 1 batterij sneller kunnen laden/ontladen zonder teveel degradatie?
1200w max is voor ac laden, maar als je dat combineert met zonnepanelen kun je nog meer gelijktijdig invoeden en is dat dus gemaximeerd tot die hogere 1600w bij 2 of meer batterijen. Je kunt zonder probleem ca 600w met 1 hyper met 1 batterij doen (en max 800w in de instellingen zelf, afgezien van eigen groep enz). Degradatie zit in batterij inderdaad en niet in hyper. Maar 1 hyper met 1 batterij zou ik niet meer dan die 30% doen, maar. meer kan altijd maar dat is wat hoger risico op degradatie.

2 batterijen op 1 hyper (3,9kWh x 30% is ca 1200w max en dat sluit aan met overzicht zendure met max 1200w

[ Voor 4% gewijzigd door mrme12345 op 17-03-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
@mrme12345 Bedankt! Dan zijn snelle heldere antwoorden.
Ik ga dan voor de 2 hypers met 2 accu’s om te beginnen. Ik denk dat ik dan beter de pieken zonnestroom (komt binnen over AC) snel in de accu;s kwijt kan. (Overdrijvende wolken. In NL is het niet zo vaak strak blauw voor uren op rij.

En kan ik ook beter de pieken van het de warmtepomp opvangen (als de WAR de water temperatuur hoger zet).

Ik denk de Hypers +1 batterij set bestellen over NL, en extra batterijen later over bijv. Duitsland.
(Contact gehad met Zendure, ze gaven (uiteraard zou je haast zeggen) dat bij bestellen over Duitsland het evt. Later problemen geeft met garantie. Ik waag dat beetje te betwijfelen en zag in dit topic dat iemand al succesvol een garantie claim in NL gedaan had over Duitse accu. Maar toch).

Nog 1 vraag: ik zie mensen vaak groep en phase door elkaar heen gebruiken, dit is uiteraard niet correct.

Als ik 2 Hypers neem, en ik wil ze clusteren
- Dan moeten de Hypers op dezelfde phase zitten (anderen zien ze elkaar waarschijnlijk niet?)
- maar wel op verschillende groepen om de 2 x 800 watt max terug te kunnen leveren.

Heb ik het dan goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Nog 1 vraag: ik zie mensen vaak groep en phase door elkaar heen gebruiken, dit is uiteraard niet correct.

Als ik 2 Hypers neem, en ik wil ze clusteren
- Dan moeten de Hypers op dezelfde phase zitten (anderen zien ze elkaar waarschijnlijk niet?)
- maar wel op verschillende groepen om de 2 x 800 watt max terug te kunnen leveren.

Heb ik het dan goed?
Ja klopt en ontladen zelfs met 1200w. En die tweaker met garantiegeval was ik zelf. Ik had een defecte hyper en na contact met zendure is die omgewisseld, ondanks dat die uit DLD kwam en de nieuwe naar NLD geleverd moest worden. Dus qua garantie zit het wel goed. Het oplossen van de case duurde wel een maand, dat vond ik wel te lang. Maar wel goed opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
KeesViss schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:20:
Hieraan valt niets te blussen, daarom wordt een brandende electrische auto in zijn geheel in een bak water geplaatst.
Kopen we met die ingebouwde brandblusser geen schijnveiligheid?
Het betreft een aerosol brandblusser die naar mijn weten door een bepaalde stof vrij te laten de zuurstof bindt/wegneemt en aangezien het in een afgesloten kistje zit kan dat helpen. Er hoeft echter niet per se sprake van brand te zijn, ontgassen kan ook en dan is de rol van zuurstof weer anders dan bij brand.

Ja, die brandblusser gaat een echt goede interne kortsluiting niet voorkomen. Mogelijk helpt het wel iets, mogelijk helpt het niets, dus mogelijk schijnveiligheid. Voorheen was het prijsverschil tussen de AB2000 (zonder brandblusser) en AB2000S (met brandblusser) wel 100-200 Euro. Nu is het nog maar een paar tientjes. Daarom heb ik zoiets: Ga voor de S versie, redt die brandblusser je dan was het die paar tientjes waard. Redt die brandblusser je niet, tjah, dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan.

Ik heb hier de AB2000S accu's bewust in de garage staan, netjes aangesloten. Ik heb 1 stuk AB2000, die mag lekker buiten blijven icm HUB2000 en 2 zonnepanelen en zal nooit binnenkomen, just to be sure.

Conclusie: Het kan helpen, maar zekerheid dat het helpt en brand voorkomt is er zeker niet. Dus neem sowieso aanvullende maatregelen: Niet in een vluchtroute plaatsen, rookmelder, voldoende afstand tot brandbare spullen, niet té warm plaatsen en evt. bijv. Fermacell platen eronder en erachter om brand te vertragen. En mogelijk de beste oplossing: Buiten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

klump4u schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:22:
Maar eens een mailtje gestuurd naar Duitsland Voor 12 maart was de prijs voor een AB20000s €549,- en op het moment dat ik die dag bestelde €599,-, nu zie ik weer €549,- staan.
Ze hebben het aangepast, netjes van hun.
Nu wachten op levering.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-07 20:03
In België is dit nu ook een interessante optie aan het worden. Echter mis ik info op een voor mij cruciale vraag.

Is de batterij slim te programmeren, in de situatie dat je enkel de batterij wilt laten laden als er stroom terug op het net zou worden gestoken? Ik ben vrij zeker van niet omdat er nog geen app is om dit in te stellen.

Echter zou de batterij van homewizard dit wel reeds kunnen..

Klopt bovenstaande stelling?

[ Voor 8% gewijzigd door Rubberen op 18-03-2025 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 02-07 20:53
Volgens mij klopt het niet dat je de Homewizard alleen kan laten laden, omdat ie volgens mij automatisch gaat ontladen als er verbruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Rubberen schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 06:26:
In België is dit nu ook een interessante optie aan het worden. Echter mis ik info op een voor mij cruciale vraag.

Is de batterij slim te programmeren, in de situatie dat je enkel de batterij wilt laten laden als er stroom terug op het net zou worden gestoken? Ik ben vrij zeker van niet omdat er nog geen app is om dit in te stellen.

Echter zou de batterij van homewizard dit wel reeds kunnen..

Klopt bovenstaande stelling?
Een batterij van Homewizard laad op op het moment dat je overschot hebt van je zonnepanelen. Op het moment dat je meer vermogen vraagt dan beschikbaar door opwek dan zal de HW batterij bijspringen. Maximaal 800 watt per batterij. Daarna zal hij verder opladen. Op het moment dat de batterij vol is gaat hij naar de NOM stand. Is hij niet vol en geen opwek meer dan ook naar de NOM stand. Overtollige opwek gaat het net op.

Er zit in de app een knop om de batterij via netstroom te laden. Echt aan te sturen is hij (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Zendure prijzen

Als je kijkt naar de prijs per kWh dan is optie B beter. Je krijgt immers 2x zo veel opslag voor 1,75x de prijs

Je moet je namelijk ook realiseren dat je niks hebt aan de extra hyper. Die ene accu is zo vol als de zon schijnt en zo leeg als de zon onder gaat.

Zelf heb ik twee HomeWizard thuisaccu's die ieder met 800W laden. De 2,7 kWh (2,5 kWh netto) is in beide net na het middaguur al vol en dan is het nog niet eens zomer.

Het ontladen staat bij mij nog begrensd op gezamenlijk 800W en dat is ook prima. Het is al een uitdaging om het tot zonsopgang te halen, zeker als de warmtepomp aan moet.
Ik ga dat wel omhoog zetten naar 1600W zodra ik een aparte groep heb gelegd, maar dat is om op de bewolkte dagen de wasmachine en dergelijken gemakkelijker op te vangen.

[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 18-03-2025 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:24
Ik ben al een tijdje aan het oriënteren en was van plan nog even te wachten, maar deze is wel erg interessant. De Zendure is wel een serieuze optie, helaas heb ik al andere verbouwingen gepland dus ik hoop dat die korting nog even blijft. Die P1 dongel is voor mij wel noodzakelijk, die CT klemmen kan ik echt niet meer kwijt, mijn kast zit ramvol en er zitten al CT klemmen in voor de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
netappie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:40:
[...]

Je moet je namelijk ook realiseren dat je niks hebt aan de extra hyper. Die ene accu is zo vol als de zon schijnt en zo leeg als de zon onder gaat.
Je hebt daarmee toch het voordeel dat je beide tegelijk kunt ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:56
Zendure prijzen

Zie mijn bericht hier:
Acidrain in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Daarin staat exact wat de combi korting aan korting per product geeft.
Dus 10tje op de accus en 50% op de hyper.

Je zou nu dus inderdaad goedkoop 3 hypers met 1 accu elk op de kop kunnen tikken (als je einddoel 3 hypers is zoals bij mij het geval is) en later extra accus bij bestellen.
1 hyper zet je actief met alle accu's en de andere 2 hypers tijdelijk niet totdat je extra accus hebt aangeschaft. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-06 09:21
peterbier schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:33:
[...]

De Shelly pro3 EM (120A) kun je op een fase gebruiken.
Wat betreft die meetspoel.
Kun je het niet zo aanpassen dat het wel past.

Nu weer een set bij gekocht.
Het is zo verslavend.😁
[Afbeelding]
Meetspoel zit er in, en de Shelly werkt. Hyper 2000 met 2 x AB2000S in bestelling in Dld dus hopelijk eind volgende week in huis. Heeft iemand van jullie het ding in de schuur staan toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsh02
Acidrain schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Zie mijn bericht hier:
Acidrain in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Daarin staat exact wat de combi korting aan korting per product geeft.
Dus 10tje op de accus en 50% op de hyper.

Je zou nu dus inderdaad goedkoop 3 hypers met 1 accu elk op de kop kunnen tikken (als je einddoel 3 hypers is zoals bij mij het geval is) en later extra accus bij bestellen.
1 hyper zet je actief met alle accu's en de andere 2 hypers tijdelijk niet totdat je extra accus hebt aangeschaft. 8)
Waarom zou je 2 of 3 hypers nemen? Is de nieuwe 2400AC dan geen betere optie? Ik snap dat een hyper 2000 met een paar panelen er op een goede oplossing is, maar 3 hypers met panelen er op zijn behoorlijk wat kabels 😁

Ik zie zelf het nut niet van een extra hyper als er straks een AC oplossing komt. Er vanuitgaande dat de prijzen ook wel zullen zakken en hopelijk straks ook een btw voordeel in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Is al bekend wat die 2400AC ongeveer gaat kosten? Want misschien is dat dan wel een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
thijsh02 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Waarom zou je 2 of 3 hypers nemen? Is de nieuwe 2400AC dan geen betere optie? Ik snap dat een hyper 2000 met een paar panelen er op een goede oplossing is, maar 3 hypers met panelen er op zijn behoorlijk wat kabels 😁

Ik zie zelf het nut niet van een extra hyper als er straks een AC oplossing komt. Er vanuitgaande dat de prijzen ook wel zullen zakken en hopelijk straks ook een btw voordeel in NL
Je zit met laadverliezen als je alleen AC laadt, dan moet je echt wel rekening houden met 20% of meer voor laden en ontladen. En dat is heel veel. Als je met DC laadt (pv panelen) dan is dat beperkt tot ca.10%. Dus veel AC laden is alleen rendabel als je per saldo veel netto teruglevert. En als je 2 of 3 hypers hebt kun je de pieken in je verbruik beter afdekken bij nom in cluster of via script. Bijvoorbeeld je wasmachine, vaatwas, waterkoker, koken enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HHF
  • Nu online

HHF

Freezhost schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:46:
Is al bekend wat die 2400AC ongeveer gaat kosten? Want misschien is dat dan wel een betere optie?
De accus (3kwh) zouden op 699 zitten geloof ik en de AC2000 op 1300? euro. Maar ik denk dat er tegen die tijd wel weer aanbiedingen zullen komen. Per kwh zijn de accus dan ongeveer even duur als de 2 kwh accu's, maar het voordeel is m.i. de 2400 w en dat je per hyper maar liefst 17 kwh kunt aansluiten. Dus minder apparatuur en een grotere capaciteit. Voor 1 of 2 accus is dan de hyper 2000 iets goedkoper bij meer accus wordt de 2400 ac voordeliger. Maar wat de prijzen daadwerkelijk gaan worden in mei??
Nadeel van de 2400 AC is dat er geen zonnepanelen op kunnen.
Komt bij dat je dan wel een nieuw systeem hebt en maar moet afwachten hoe lang ze de 2kwh accus nog blijven leveren. Kan me niet voorstellen dat ze alles in het assortiment blijven houden.

[ Voor 3% gewijzigd door HHF op 18-03-2025 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Freezhost schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:19:
[...]

Je hebt daarmee toch het voordeel dat je beide tegelijk kunt ontladen?
Ja, dat is een voordeel als je op de dynamische of onbalans markt handelt.
Maar met zo weinig kWh betekent tegelijk ontladen gewoon dat je accu eerder leeg is.

Natuurlijk zullen er situaties zijn waar dat handig is, maar in de praktijk is het standaard verbruik van een huis niet zo hoog.

Bijvoorbeeld in de avond je wasmachine of vaatwasser aanzetten is niet handig omdat je altijd nog zo'n 10% tot 20% verliest als je het eerst in de accu stopt en dan weer terug moet halen.

Dus als je dat soort dingen een beetje kan timen dan blijven er waarschijnlijk weinig grootverbruikers over in de avond als je overdag genoeg zon over hebt om de accu's ook nog vol te krijgen. En om voor die 20 minuten kookpiek te gaan sizen is ook weer onzin.

Hier is dat vaak zo'n 6000W, maar zo kort dat het alleen zin heeft als ik off-grid wil kunnen koken en dat gaat in de winter gewoon niet al zou ik alle zonnepanelen in de hele straat op mijn huis aansluiten.

Kortom, je hebt maar weinig vermogen nodig met weinig opslag. de verhouding 2 accu's van 1920Wh op 1 omvormer is volgens mij redelijk optimaal bij Zendure.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
netappie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:27:
[...]

Ja, dat is een voordeel als je op de dynamische of onbalans markt handelt.
Maar met zo weinig kWh betekent tegelijk ontladen gewoon dat je accu eerder leeg is.

Natuurlijk zullen er situaties zijn waar dat handig is, maar in de praktijk is het standaard verbruik van een huis niet zo hoog.

Bijvoorbeeld in de avond je wasmachine of vaatwasser aanzetten is niet handig omdat je altijd nog zo'n 10% tot 20% verliest als je het eerst in de accu stopt en dan weer terug moet halen.

Dus als je dat soort dingen een beetje kan timen dan blijven er waarschijnlijk weinig grootverbruikers over in de avond als je overdag genoeg zon over hebt om de accu's ook nog vol te krijgen. En om voor die 20 minuten kookpiek te gaan sizen is ook weer onzin.

Hier is dat vaak zo'n 6000W, maar zo kort dat het alleen zin heeft als ik off-grid wil kunnen koken en dat gaat in de winter gewoon niet al zou ik alle zonnepanelen in de hele straat op mijn huis aansluiten.

Kortom, je hebt maar weinig vermogen nodig met weinig opslag. de verhouding 2 accu's van 1920Wh op 1 omvormer is volgens mij redelijk optimaal bij Zendure.
Dat is voor iedereen weer anders en afhankelijk van je doel. Als je bijvoorbeeld een dynamisch tarief hebt wil je nu wel juist je kookpiek compenseren want dat is op het duurste moment van de dag. Hier zijn geen eensluidende adviezen voor. De ander wil weer zoveel mogelijk NOM of zoveel mogelijk PV overschot in zijn batterij om terugleverkosten te beperken. Dus kijk vooral waar jij het voor wil gebruiken en stem daar je batterijen op af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:56
thijsh02 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Ik snap eerlijk gezegt het product Solar Flow 2400 AC niet.
De naam Solar flow hint naar aansluiten zonnepanelen maar dat kan niet.
Ze hebben een mogelijkheid gemaakt om een apparaat offgrid er op aan te sluiten maar als je offgrid bent heb je geen mogelijkheid om op te laden dus leeg is leeg.
Hadden ze op die 2400AC de mogelijkheid gemaakt om zonnepanelen aan te sluiten had ik hem direct gekocht.

Ik heb nu mijn schuur offgrid op zonnepanelen draaien maar met AC backup dmv een Ecoflow Delta Pro.
Deze wil ik de deur uit doen voor 1 of meerdere hypers om meerdere redenen (lawaai van ventilatoren bijv.) maar als hoofdreden dat ik inmiddels de wens heb om het huis ook te voeden middels ac terugleveren. Dit kan met aanschaf van een Powerstream maar dit is maar max 800 watt.
Zendure doet 800 per zendure en 1200 als je hem zonder stekker aan sluit. (Officieel, maar niemand doet dit....)
Offgrid met een hyper moet met zo'n gaar stekkerblok op de hyper dat is wel jammer en daarom werd ik blij toen ik zag dat de 2400ac een ingebouwde schuko had. Maar ja daar verlies je de mogelijkheid tot zonnepanelen..

Kortom het perfecte product is nog niet gemaakt en ik ben nog steeds zoekende. Maar de hyper komt wel het meest in de buurt van wat ik wil.

Al denk ik dat ik mijn wens voor deels offgrid ga laten varen en gewoon zo veel mogelijk voor 0 op de meter ga.
Einddoel is gewoon niets meer terugleveren en ook zo min mogelijk uit het net halen.
Dan is die 2400ac wel weer een optie maar veel te duur voor wat ik tot nu toe gehoord heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
Mee eens, het is voor iedereen anders. Ik heb inderdaad dynamische tarieven en op dit moment is het is het 13 cent per kWh. Ik wil dus overdag zoveel mogelijk mijn accu's opladen om dat op een later moment te gebruiken, dat in combinatie met de teruglevering van de panelen.

Aangezien ik een kantoor aan huis heb, ben ik overdag vaak thuis en laad ik mijn auto tijdens de goedkope uren en gedeeltelijk met de panelen. Onze andere auto is overdag weg en die moet dus 's nachts aan de stekker, dat is jammer, maar de tarieven zijn 's nachts ook niet enorm hoog.

Wat ik dan wel wil afvangen is de piek van de kookplaat en airfryer, friteuse en airco etc. De piek ligt rond etenstijd en hoe later het wordt hoe goedkoper het weer wordt. Als ik dan in de avond ook nog heel kort de airco kan gebruiken zou dat helemaal gaaf zijn.

Daarnaast zoek ik wel iets wat ik slim kan maken, want opladen met zonnestroom en op een bewolkte dag wil ik dan opladen tijdens de goedkope uren.

Dus volgens mij is een hogere ontlaadcapaciteit voor mij het meest aantrekkelijker. Zou betekenen dat ik beter meerder Hypers kan aanschaffen of beter kan wachten op de 2400 AC. Voor mij is het niet nodig om extra panelen te leggen (zou nog wel kunnen maar qua liggen niet optimaal) dus daarvoor hoef ik de Hyper niet aan te schaffen...

[ Voor 6% gewijzigd door Freezhost op 18-03-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
Freezhost schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:05:

Dus volgens mij is een hogere ontlaadcapaciteit voor mij het meest aantrekkelijker. Zou betekenen dat ik beter meerder Hypers kan aanschaffen of beter kan wachten op de 2400 AC. Voor mij is het niet nodig om extra panelen te leggen (zou nog wel kunnen maar qua liggen niet optimaal) dus daarvoor hoef ik de Hyper niet aan te schaffen...
Ja ligt er ook aan of je er makkelijk zonnepanelen op aan kunt sluiten. Dat heb ik wel gedaan op mijn hypers en dat voelt goed, veel minder laadverlies. En op dagen als vandaag stromen de batterijen automatisch vol :-) maar is ook wederom afhankelijk van je situatie. Ik had nog ruimte voor 4 panelen op mijn (platte) dak en kon zo dus mijn installatie uitbreiden en ze op de hypers aansluiten. En dan heb ik nog een 3e hyper die ik voorlopig alleen via AC laden en ontladen gebruik. Ik heb wel gemerkt dat ik zo heel veel flexibiliteit heb in opvangen pieken, NOM draaien en pv overschot laden afhankelijk van seizoen. En straks ook van dynamische tarieven in de winter als ze laag zijn dat ik op die tijden de batterijen vol laat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
mrme12345 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:47:
[...]

Dat is voor iedereen weer anders en afhankelijk van je doel. Als je bijvoorbeeld een dynamisch tarief hebt wil je nu wel juist je kookpiek compenseren want dat is op het duurste moment van de dag. Hier zijn geen eensluidende adviezen voor. De ander wil weer zoveel mogelijk NOM of zoveel mogelijk PV overschot in zijn batterij om terugleverkosten te beperken. Dus kijk vooral waar jij het voor wil gebruiken en stem daar je batterijen op af.
Ehm, daar begon ik mee:

"Ja, dat is een voordeel als je op de dynamische of onbalans markt handelt."

Maar mee eens, het kan interessant zijn in zo'n situatie, al krijg ik de business case voor dynamisch nog niet rond met de huidige kWh prijzen van thuisaccu's. Ik moet hier dan toch wel zo'n 20 kWh en 5 kW vermogen hebben en dat verdien ik gewoon nooit terug ten opzichte van een paarhonderd euro aan terugleverkosten per jaar voor wat ik zelf niet op krijg met een veel kleinere accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Freezhost schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:05:
Ik overweeg juist om de ongunstige kanten van het dak te gaan benutten (alleen west evt oost-west op schuur) met de Hyper omdat ik dan op de momenten dat hij in huidige situatie stroom terugleveren aan het huis (huidige 18 panelen op zuid), dan juist ook nog wat opwek meepakt in vroege ochtend en einde middag. Daarmee wordt de benodigde batterijcapaciteit in ons geval lager.

Mijn persoonlijke mening over handel/dynamisch is dat dat iets dat vrij snel af gaat vlakken zeker nu er ook mega batterijen her en der geplaatst en gepland zijn. Voor mij is dat geen onderdeel van de business case, zonder direct over te willen komen als een anti-overheid wappie: De casus die ik nu maak gaat uit van wat er gebeurt binnen de 4 muren (en meter) van mijn woning omdat ik daar duidelijke controle over heb, ook na afloop salderen en ongeacht de tarieven. Dus eigen zonnestroom opslaan + weer gebruiken op ander moment is de focus.

[ Voor 24% gewijzigd door Sander op 18-03-2025 11:23 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:47
Zendure prijzen
Ik ben nog even aan het verder zoeken voor prijzen. Evt. In Duitsland bestellen als omweg, maar als ik naar...
Even afgezien van de config die je het beste lijkt, nu over de prijzen.

Wat ik nu vind als voordeligste is:

Losse hyper: https://www.akkuman.de/sh...0-MwSt-nach-12-Abs-3-UstG

= 350

Losse accu: https://www.akkuman.de/sh...ePO4-Akku-48V-40Ah-1920Wh

= 600

Hyper + accu: https://www.akkuman.de/sh...0-MwSt-nach-12-Abs-3-UstG

= 830

Let op, laatste twee is samen 1430, wat het voordeligste is. Maar bekijk je deze samen als 1 product:

Hyper + 2 accu's:
https://www.akkuman.de/sh...0-MwSt-nach-12-Abs-3-UstG

= 1600 (ehh?)

Dus zoek je 1 Hyper + 2 accu's, bestel ze als Hyper+accu en 1 losse accu.

Vervolgens gebruik je de kortingscode akku10 en er gaat nog eens 10% af van de totale kosten.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Sander schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:21:
[...]

Ik overweeg juist om de ongunstige kanten van het dak te gaan benutten (alleen west evt oost-west op schuur) met de Hyper omdat ik dan op de momenten dat hij in huidige situatie stroom terugleveren aan het huis (huidige 18 panelen op zuid), dan juist ook nog wat opwek meepakt in vroege ochtend en einde middag. Daarmee wordt de benodigde batterijcapaciteit in ons geval lager.

Mijn persoonlijke mening over handel/dynamisch is dat dat iets dat vrij snel af gaat vlakken zeker nu er ook mega batterijen her en der geplaatst en gepland zijn. Voor mij is dat geen onderdeel van de business case, zonder direct over te willen komen als een anti-overheid wappie: De casus die ik nu maak gaat uit van wat er gebeurt binnen de 4 muren (en meter) van mijn woning omdat ik daar duidelijke controle over heb, ook na afloop salderen en ongeacht de tarieven. Dus eigen zonnestroom opslaan + weer gebruiken op ander moment is de focus.
Ja, nu ik er over denk kan ik er wel een paar op de carport leggen, maar daar zit ik wel met schaduw, dus heb ik eigenlijk optimizers nodig of ik moet er twee nemen per aansluting 1 paneel.

Op het dak heb ik alleen nog ruimte aan de noordkant, dat lijkt mij niet heel interessant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Freezhost schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Ja, nu ik er over denk kan ik er wel een paar op de carport leggen, maar daar zit ik wel met schaduw, dus heb ik eigenlijk optimizers nodig of ik moet er twee nemen per aansluting 1 paneel.

Op het dak heb ik alleen nog ruimte aan de noordkant, dat lijkt mij niet heel interessant.
Het voordeel voor mij is zelf leggen dus weinig additionele kosten. Als je dan kijkt dat je voor 250,- 2 paneeltjes, kabels en een schans hebt voor op een plat dak dan kan dat voor mij al snel uit en zou ik sowieso 2 panelen per mptt doen waardoor je de schaduwkans redelijk klein kunt houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Sander schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:34:
[...]

Het voordeel voor mij is zelf leggen dus weinig additionele kosten. Als je dan kijkt dat je voor 250,- 2 paneeltjes, kabels en een schans hebt voor op een plat dak dan kan dat voor mij al snel uit en zou ik sowieso 2 panelen per mptt doen waardoor je de schaduwkans redelijk klein kunt houden.
Volgens mij hebben (bijna) alle panelen tegenwoordig by-pass diodes, en valt het schaduw effect in de praktijk erg mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

zeegerd schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Even afgezien van de config die je het beste lijkt, even over de prijzen.

Wat ik nu vind als voordeligste is:

Losse hyper: https://www.akkuman.de/sh...0-MwSt-nach-12-Abs-3-UstG

= 350

Losse accu: https://www.akkuman.de/sh...ePO4-Akku-48V-40Ah-1920Wh

= 600

Hyper + accu: https://www.akkuman.de/sh...0-MwSt-nach-12-Abs-3-UstG

= 830

Let op, laatste twee is samen 1430, wat het voordeligste is. Maar bekijk je deze samen als 1 product:

Hyper + 2 accu's:
https://www.akkuman.de/sh...0-MwSt-nach-12-Abs-3-UstG

= 1600 (ehh?)

Dus zoek je 1 Hyper + 2 accu's, bestel ze als Hyper+accu en 1 losse accu.

Vervolgens gebruik je de kortingscode akku10 en er gaat nog eens 10% af van de totale kosten.
Knoop doorgehakt en jouw suggestie besteld: Hyper+accu, en een extra accu. Komt nog wel een paar tientjes verzendkosten bij, dus totaal 1337 euro. Paar tientjes minder dan de HW, wat meer capaciteit en wat meer flexibiliteit. Nu eens kijken of ik plek heb in m'n meterkast voor 3 dikke klemmen. 8)7

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:29
Bra-Jo schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:47:
[...]

Knoop doorgehakt en jouw suggestie besteld: Hyper+accu, en een extra accu. Komt nog wel een paar tientjes verzendkosten bij, dus totaal 1337 euro. Paar tientjes minder dan de HW, wat meer capaciteit en wat meer flexibiliteit. Nu eens kijken of ik plek heb in m'n meterkast voor 3 dikke klemmen. 8)7
De prijzen zijn zonder BTW. Wordt dit wel geleverd buiten Duitsland voor die prijs ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsh02
mrme12345 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:51:
[...]

Je zit met laadverliezen als je alleen AC laadt, dan moet je echt wel rekening houden met 20% of meer voor laden en ontladen. En dat is heel veel. Als je met DC laadt (pv panelen) dan is dat beperkt tot ca.10%. Dus veel AC laden is alleen rendabel als je per saldo veel netto teruglevert. En als je 2 of 3 hypers hebt kun je de pieken in je verbruik beter afdekken bij nom in cluster of via script. Bijvoorbeeld je wasmachine, vaatwas, waterkoker, koken enz
Die snap ik, alleen moet je dan toch de panelen rechtstreeks op de hyper aansluiten. Als je op één hyper panelen aansluit en de andere niet, dan laad je die toch ook via AC?

Ik heb nu 3 panelen op 1 hyper en hierdoor gaan er al 6 kabels naar het dak. Vind het wel genoeg zo 😁

De laadverliezen gaan straks toch een feit zijn waar we niet om heen kunnen. Ja, je kan het beperken maar nu heb ik teveel overcapaciteit en terugleveren kost geld. Zolang ik kan salderen ga ik niet AC laden, want dan kost het sowieso geld. Voorlopig ga ik eerst maar eens spelen met de hyper en de definitieve regels afwachten voordat ik de volgende investering doe

[ Voor 17% gewijzigd door thijsh02 op 18-03-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
thijsh02 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:39:
[...]

Die snap ik, alleen moet je dan toch de panelen rechtstreeks op de hyper aansluiten. Als je op één hyper panelen aansluit en de andere niet, dan laad je die toch ook via AC?

Ik heb nu 3 panelen op 1 hyper en hierdoor gaan er al 6 kabels naar het dak. Vind het wel genoeg zo 😁

De laadverliezen gaan straks toch een feit zijn waar we niet om heen kunnen. Ja, je kan het beperken maar nu heb ik teveel overcapaciteit en terugleveren kost geld. Zolang ik kan salderen ga ik niet AC laden, want dan kost het sowieso geld. Voorlopig ga ik eerst maar eens spelen met de hyper en de definitieve regels afwachten voordat ik de volgende investering doe
Dat is ook precies wat ik bedoelde, ik probeer het ac laden ook zoveel mogelijk te beperken gezien de laadverliezen en de batterijen zoveel mogelijk met de direct aangesloten pv te laden. En inderdaad ze moeten rechtstreeks op de specifieke hyper aangesloten zijn anders laadt je ac.

Pagina: 1 ... 16 ... 75 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Voor de Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren.