Haha ja de klagers en mensen die annuleren eerst en de rest heeft toch nog genoeg geduld, dus die laten we nog wat wachten. Dat is ook een strategierobtelecom1960 schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:06:
[...]
Heel bijzonder, nadat ik heb geannuleerd blijkt het dat er net toevallig een extra lading is binnen gekomen en dat men alsnog kan leveren, oh wonder oh toeval.
Krijg ook nog € 90,00 extra korting…….
Even mijn huidige setup en vraag detailleren:
Ik draai HA op een synology en alle hieronder opgenoemde apparaten zijn benaderbaar vanuit HA.
1x Zendure Solarflow 2400 met 4x Zendure AB3000X batterij
1x Zappi 2.1 Laadpaal
5x Panasonic Airco
Wat ik wil bekomen is dat de batterijen eerst worden geladen via de overschot op mijn zonnepanelen.
Eens de batterij vol is (of x %), mag de laadpaal worden aangezet.
Als er dan nog overschot is van de zonnepanelen, gaan de airco's aan.
Om te voorkomen dat ze op/af springen bij een wolk zou ik ze uiteraard voor minimum x minuten aanzetten.
Deze koelen in de zomer, verwarmen in de winter.
Ik ben echter redelijk nieuw in HA en kan weinig info vinden hoe ik dit best kan aanpakken.
Hebben er mensen een gelijkaardige setup of tutorial die enig inzicht kan brengen?
Ik draai HA op een synology en alle hieronder opgenoemde apparaten zijn benaderbaar vanuit HA.
1x Zappi 2.1 Laadpaal
5x Panasonic Airco
Wat ik wil bekomen is dat de batterijen eerst worden geladen via de overschot op mijn zonnepanelen.
Om te voorkomen dat ze op/af springen bij een wolk zou ik ze uiteraard voor minimum x minuten aanzetten.
Ik ben echter redelijk nieuw in HA en kan weinig info vinden hoe ik dit best kan aanpakken.
Hebben er mensen een gelijkaardige setup of tutorial die enig inzicht kan brengen?
Geen idee. HEMS moet aan staan, anders werkt het niet. Zenki is, denk ik, interessant als je meer wilt dan alleen NOM met solarArgarath schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:40:
[...]
Werkt deze instelling beter dan Zenki of HEMS? Ik kan het verschil namelijk niet goed vinden.
Is er al wat bekend over de nieuwe voorraad van zendure voor de nederlandse resellers? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die eind augustus weer een nieuwe lading zouden ontvangen. Iemand die toevallig van de week besteld heeft en vandaag al spullen binnen heeft gekregen? Wil ook graag nog een extra AB3000X bestellen namelijk
Die Zappi werkt die middels een Harvi en CT klemmen in de meterkast? Oftewel, gaat alleen overtollig stroom wat potentieel teruggeleverd wordt naar de laadpaal?Easy1 schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:16:
Even mijn huidige setup en vraag detailleren:
1x Zappi 2.1 Laadpaal
5x Panasonic Airco
Ik heb een vergelijkbare situatie met een Harvi en een Eddi om mijn boiler te verwarmen.
Wat je kan doen is een ondergrens instellen waaronder hij pas aan moet gaan. Zolang je Zendure systeem gaat laden voor je die ondergrens hebt behaald laad je eerst je accu's op, zijn die vol ga je over die ondergrens en springt de laadpaal aan. Is die vol dan kun je een automation starten met if auto 100% and terugleveren, schakel airco in.
Let wel, dit is happy flow, ik heb nog geen rekening gehouden met uitzonderingen. Als je boost gebruikt om op bepaalde momenten je auto vol te laden dan moet je wel kijken of dat in de rest van de flow goed gaat.
Klopt - ik heb inderdaad een Harvi met CT klemmen.Acidrain schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:47:
[...]
Die Zappi werkt die middels een Harvi en CT klemmen in de meterkast? Oftewel, gaat alleen overtollig stroom wat potentieel teruggeleverd wordt naar de laadpaal?
Ik heb een vergelijkbare situatie met een Harvi en een Eddi om mijn boiler te verwarmen.
Wat je kan doen is een ondergrens instellen waaronder hij pas aan moet gaan. Zolang je Zendure systeem gaat laden voor je die ondergrens hebt behaald laad je eerst je accu's op, zijn die vol ga je over die ondergrens en springt de laadpaal aan. Is die vol dan kun je een automation starten met if auto 100% and terugleveren, schakel airco in.
Let wel, dit is happy flow, ik heb nog geen rekening gehouden met uitzonderingen. Als je boost gebruikt om op bepaalde momenten je auto vol te laden dan moet je wel kijken of dat in de rest van de flow goed gaat.
Ok dank - ik bekijk het even.
Stekker-batterij krijgt volgende week dinsdag of woensdag een container binnen met 600 stuks. Kon helaas geen kortingscode vinden voor je maar ik weet dat als je in bulk koopt je via de telefoon korting kunt krijgen. Helaas dus niet bij 1 batterij.dennisdew16 schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:18:
Is er al wat bekend over de nieuwe voorraad van zendure voor de nederlandse resellers? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die eind augustus weer een nieuwe lading zouden ontvangen. Iemand die toevallig van de week besteld heeft en vandaag al spullen binnen heeft gekregen? Wil ook graag nog een extra AB3000X bestellen namelijk
Ematic had ik ook nog een kortingscode voor maar die doet het niet meer zie ik.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik heb sinds vanmiddag mijn meterkast op 3 fase draaien. Maar nu lijkt mijn accu helemaal van de leg. Hij begon niet met opladen, dus ik dacht dat hij geen contact had met de P1 meter, stekker eruit, stekker erin (p1 meter) en daarna begon de accu weer op te laden. Tot 44% en daarna onverklaarbaar weer vol gas (2400W) ontladen, terwijl ik zonneproductie over heb.
Volgens zijn de accu en de zonnepanelen op dezelfde fase aangesloten (weet ik niet zeker, even uit mijn hoofd). Ik zie via de P1 meter van Zendure het volgende:
/f/image/VJGYRHqeA1J1xFpesAdP0s8W.png?f=fotoalbum_large)
En dit bij de accu
/f/image/Em24LUwX598zohLeRtsZQVjO.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het idee dat er fases door elkaar gehaald worden, kan dat kloppen? Wat moet ik aanpassen hiervoor?
Volgens zijn de accu en de zonnepanelen op dezelfde fase aangesloten (weet ik niet zeker, even uit mijn hoofd). Ik zie via de P1 meter van Zendure het volgende:
/f/image/VJGYRHqeA1J1xFpesAdP0s8W.png?f=fotoalbum_large)
En dit bij de accu
/f/image/Em24LUwX598zohLeRtsZQVjO.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb het idee dat er fases door elkaar gehaald worden, kan dat kloppen? Wat moet ik aanpassen hiervoor?
Was dit bij zendure zelf? Ik probeer mijn bestelling al letterlijk 10 dagen lang te annuleren, twee verschillende tickets, geen reply....robtelecom1960 schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:06:
[...]
Heel bijzonder, nadat ik heb geannuleerd blijkt het dat er net toevallig een extra lading is binnen gekomen en dat men alsnog kan leveren, oh wonder oh toeval.
Krijg ook nog € 90,00 extra korting…….
Welke meter heb je? We zien dit vaker hier. Meestal wordt het opgelost met de, door Zendure gepushte, update. Kortom: melden bij Zendure. P1 meter compatibiliteit wordt snel opgepakt meestal.Timo002 schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:26:
Ik heb sinds vanmiddag mijn meterkast op 3 fase draaien. Maar nu lijkt mijn accu helemaal van de leg. Hij begon niet met opladen, dus ik dacht dat hij geen contact had met de P1 meter, stekker eruit, stekker erin (p1 meter) en daarna begon de accu weer op te laden. Tot 44% en daarna onverklaarbaar weer vol gas (2400W) ontladen, terwijl ik zonneproductie over heb.
[Afbeelding]
En dit bij de accu
[Afbeelding]
Welke meter van Zendure? Of meter van het elektriciteits bedrijf?dotternetta schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:36:
[...]
Welke meter heb je? We zien dit vaker hier. Meestal wordt het opgelost met de, door Zendure gepushte, update. Kortom: melden bij Zendure. P1 meter compatibiliteit wordt snel opgepakt meestal.
En wat moet ik dan precies melden?
Welke type slimme meter (merk + type) heb je van de netbeheerder hangen? Er zijn wat types die icm de firmware van de Zendure P1 zorgen dat hij opwek en levering + en - omdraait. Zoek even op je merk/type in dit topic en/of kijk even op de lijst met compatible slimme meters op de Zendure pagina van de p1 meter (daar staat een lijstje op). Mocht je een niet compatible merk hebben of nog steeds problemen; dan kan een firmware update helpen (waar je helaas zelf om moet vragen). Ze willen dan merk+type van je slimme meter, serie nummer van je Zendure P1 en serie nummer van je Zendure omvormer. Mailen naar support van Zendure. Eerder had je vermoedelijk geen last omdat alles over dezelfde fase ging en hij dus niet een fase verkeerd om kon interpreteren die de verkeerde actie initieert.Timo002 schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:40:
[...]
Welke meter van Zendure? Of meter van het elektriciteits bedrijf?
En wat moet ik dan precies melden?
[ Voor 17% gewijzigd door frankj030 op 01-09-2025 16:01 ]
Hier ook last van eergisteren.Timo002 schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:26:
[Afbeelding]
En dit bij de accu
[Afbeelding]
Ik heb de batterijen nu weer de aansturing van de Shelly draaien.
Ik wacht wel op de update van de P1 meter.
Voor nu vindt ik de p1 meter nog niet te vertrouwen.
Het werkt goed met nom en om een of andere rede begint hij de batterijen te ontladen. (Zonder dat hiervoor een rede is)
Ik hou nu van 10% tot 100% laden aan. Dat heb ik eigenlijk een beetje uit dit topic gehaald als de goede keus. Maar waarom eigenlijk? Je krijgt wel een melding in de app als je 5% wil instellen, maar is het met LFP4 niet zo dat die accu's er juist goed tegen kunnen om volledig geladen en ontladen te worden?
Overigens zie ik in HA effectief 7,7kWh beschikbaar als de accu's op 100% staan. Is dat goed of zou ik wel hoger moeten uitkomen? (Is een entiteit die je kan uitlezen via ZenSDK)
Overigens zie ik in HA effectief 7,7kWh beschikbaar als de accu's op 100% staan. Is dat goed of zou ik wel hoger moeten uitkomen? (Is een entiteit die je kan uitlezen via ZenSDK)
[ Voor 22% gewijzigd door g00gle op 01-09-2025 17:10 ]
Yep, bij Zendure zelf. Ik moet zeggen, ze reageren wel altijd heel snel, dat is geen probleem. Wel de levertijd die steeds wordt uitgesteld.masterant schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:29:
[...]
Was dit bij zendure zelf? Ik probeer mijn bestelling al letterlijk 10 dagen lang te annuleren, twee verschillende tickets, geen reply....
Je krijgt dan iedere keer een paar tientjes korting.
Nu ik ging annuleren was er plots een nieuw lading beschikbaar gekomen. Heel bijzonder.
5% is absoluut geen probleem, kijk maar naar je celspanningen, die zitten bij "5%" nu rond een echte 20%g00gle schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:09:
Ik hou nu van 10% tot 100% laden aan. Dat heb ik eigenlijk een beetje uit dit topic gehaald als de goede keus. Maar waarom eigenlijk? Je krijgt wel een melding in de app als je 5% wil instellen, maar is het met LFP4 niet zo dat die accu's er juist goed tegen kunnen om volledig geladen en ontladen te worden?
Je gebruikt zeker de HACS integratie van Zendure? Dit zit namelijk niet in de zenSDK zelf maar is een eenvoudige berekening; Capaciteit batterij x aantal batterijen x 0,9 (als je SOC op 10% staat als minimum). Het is maar een indicatie van wat er uit zou kunnen komen.g00gle schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:09:
*zenSDK (gielz)
:strip_exif()/f/image/21pVmkkglQJivFslJMhtgHur.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door gielz op 01-09-2025 17:26 ]
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Ja, had ik niet door, maar af en toe gaat die offline:gielz schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:44:
[...]
Gaat je zenSDK API niet offline? ik ben hier nu wat nieuwe sensoren aan het testen en zie exact hetzelfde gebeuren. In normale omstandigheden zie ik dit niet. Was nu bijvoorbeeld per stuk iedere batterij elke seconden aan het pollen om te kijken wanneer het stuk gaat.
De API hersteld zich van zelf zonder freeze.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ty2FfYEbTuZCN7qYJnc1rL2D.png?f=user_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
- Taro
- Niet online
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
- Taro
- Niet online
En heeeeeel veel vertalingen aangepast. Nog niet overal de hoofdletters doorgevoerd zie ik, zal die ook nog ff doorgeven. @mrme12345 Jij had ook een slag met ze gemaakt toch?
Top dan pas ik hem lekker aan naar 5%. Waar moet ik op letten bij de "laagste cellspanning".dotternetta schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:20:
[...]
5% is absoluut geen probleem, kijk maar naar je celspanningen, die zitten bij "5%" nu rond een echte 20%
Sorry @gielz idd de hacs integratie!
-
[ Voor 99% gewijzigd door GermanPivo op 01-09-2025 18:38 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Je kunt je systeem uitlezen op http://192.168.1.xxx/properties/reportg00gle schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:28:
[...]
Top dan pas ik hem lekker aan naar 5%. Waar moet ik op letten bij de "laagste cellspanning".
Sorry @gielz idd de hacs integratie!
Daar zie je maxvol en minvol, dat zijn de hoogste en laagste celspanning in je accu's (het verschil zegt iets over het balanceren). Voor LPF cellen geldt:
Soc Vcel Vbatt(15 cel)
0% 2,50 37,50
0% 3,00 45,00
10% 3,20 48,00
20% 3,25 48,75
30% 3,27 49,05
40% 3,29 49,35
50% 3,30 49,50
60% 3,31 49,65
70% 3,33 49,95
80% 3,35 50,25
90% 3,38 50,70
100% 3,40 51,00
Hier zweven ze altijd rond de 3,25V op "5%". Onder 2,5V gaan ze kapot, maar daar kom je nooit, dan moet je ze een paar maand leeg wegzetten of een defecte BMS hebben
[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 01-09-2025 18:58 ]
Ha is die eindelijk compatibel :-) ja die had ik maar verkocht omdat het niet werkte en doe nu alles met P1 HW in combinatie met HA.Taro schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:16:
Zendure App update beschikbaar:
[Afbeelding]
@mrme12345 Jij had toch de CT63?
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Ja niet alleen een slag, heb de app en website pages allemaal vertaald voor ze. Dagen mee bezig geweest ;-)Taro schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:19:
En heeeeeel veel vertalingen aangepast. Nog niet overal de hoofdletters doorgevoerd zie ik, zal die ook nog ff doorgeven. @mrme12345 Jij had ook een slag met ze gemaakt toch?
Even terug gekeken en het laagste wat ik afgelopen 7 dagen zie is 3 batterijen op 3,2V en de Vbat van 48,5V op de moment en niet lager ervoor of erna. Dus dat lijkt me aan de hand van de grafiek dan wel 10%dotternetta schreef op maandag 1 september 2025 @ 18:43:
[...]
Je kunt je systeem uitlezen op http://192.168.1.xxx/properties/report
Daar zie je maxvol en minvol, dat zijn de hoogste en laagste celspanning in je accu's (het verschil zegt iets over het balanceren). Voor LPF cellen geldt:
Soc Vcel Vbatt(15 cel)
0% 2,50 37,50
0% 3,00 45,00
10% 3,20 48,00
20% 3,25 48,75
30% 3,27 49,05
40% 3,29 49,35
50% 3,30 49,50
60% 3,31 49,65
70% 3,33 49,95
80% 3,35 50,25
90% 3,38 50,70
100% 3,40 51,00
Hier zweven ze altijd rond de 3,25V op "5%". Onder 2,5V gaan ze kapot, maar daar kom je nooit, dan moet je ze een paar maand leeg wegzetten of een defecte BMS hebben
Ik zie jammer genoeg geen 2 cijfers achter de comma, bij de lowest cell voltages. Dan zou ik nog iets beter kunnen schatten. Ik laat hem vannacht gewoon een keer ontladen naar 5% en dan is kijken wat de voltages doen. Dank voor het overzichtje @dotternetta!
Hier een redelijke newbie in de wereld van thuisbatterijen. Ik heb diverse forums doorgespit en wil me verdiepen in zendure, mede door de uitbreidbaarheid, de HEMS en de reviews. Is het verstandig om een AC of een DC te kopen? Als je een DC koopt is dat de lengte van de DC kabel naar de accu niet vervelend? Sluit je het hele dak met zonnepanelen aan op de accu of maar een paar? Levert de accu ‘automatisch’ door naar het net als de accu vol is? Heb je dan geen omvormer nodig? Kan je met de zendure HEMS ook bv je airco of warmtepomp aansturen en kan dat dan via API of met een fysiek contactje?
Kortom een newbie met een beetje ervaring in HA maar nog niet met een accu.
Dit is voor mij voor het eerst in mijn leven dat ik alle vinkjes tik om een claim aan te gaan via mijn creditcard, aangezien ik al bijna twee weken wacht op een reactie (zelfs na meerdere berichten te hebben gestuurd) heb ik ervoor gekozen om het in gang te zetten. Jammer dat het zo moet maar het is wat het is.robtelecom1960 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:13:
[...]
Yep, bij Zendure zelf. Ik moet zeggen, ze reageren wel altijd heel snel, dat is geen probleem. Wel de levertijd die steeds wordt uitgesteld.
Je krijgt dan iedere keer een paar tientjes korting.
Nu ik ging annuleren was er plots een nieuw lading beschikbaar gekomen. Heel bijzonder.
Bij deze een update.
Ik heb nu de home wizard active P1 splitter er tussen gezet en de zendure P1 meter werkt nu met de Landis en Gyr E360 CD2D!!!
Ik heb de slimme meter modus ingesteld en heb nu mooi 0 op de meter!!
Ik had het gehoopt maar niet verwacht. Hoop dat anderen hier ook iets aan hebben!
Ik heb nu de home wizard active P1 splitter er tussen gezet en de zendure P1 meter werkt nu met de Landis en Gyr E360 CD2D!!!
Ik had het gehoopt maar niet verwacht. Hoop dat anderen hier ook iets aan hebben!
Top! Je zult binnenkort wel een mail krijgen van Zendure, ze zijn in beeld aan het brengen welke meters niet en wel werken met of zonder splitterEnWe schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:26:
Bij deze een update.
Ik heb een ZIV 3-fase E0090 van Enexis. De P1 meter lijkt het prima te doen doen, zonnepanelen doen niets meer en elke fase verbruikt iets.dotternetta schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:36:
[...]
Welke meter heb je? We zien dit vaker hier. Meestal wordt het opgelost met de, door Zendure gepushte, update. Kortom: melden bij Zendure. P1 meter compatibiliteit wordt snel opgepakt meestal.
/f/image/CtHDG9J80ZKAZnCsw6V2cs4a.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast heb ik ook nog een P1 meter van homewizzard en die geeft dezelfde getallen weer. Lijkt me dus niet dat er verkeerd om gemeten wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door Timo002 op 01-09-2025 20:48 ]
Jawel.Timo002 schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:44:
[...]
Ik heb een ZIV 3-fase E0090 van Enexis. De P1 meter lijkt het prima te doen doen, zonnepanelen doen niets meer en elke fase verbruikt iets.
[Afbeelding]
Daarnaast heb ik ook nog een P1 meter van homewizzard en die geeft dezelfde getallen weer. Lijkt me dus niet dat er verkeerd om gemeten wordt.
Zie screenshot. (Van een tijdje geleden)
Dat is volgens mij opgelost in nieuwe firmware.
:strip_exif()/f/image/ZUGYHjLi6vXEPiMa392mNrRe.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry, ik begrijp je even niet.peterbier schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:46:
[...]
Jawel.
Zie screenshot. (Van een tijdje geleden)
Dat is volgens mij opgelost in nieuwe firmware.
[Afbeelding]
- DC geeft minder efficiency verliezen want je mist 1 slag (DC-DC-AC en anders AC-DC-AC). Maar je moet natuurlijk wel de gelegenheid daartoe hebben en het goede nieuws is dat de zendure 2400AC een hele goede RTE heeft van rond de 85% en daarmee de verliezen ondanks ac laden ook minder zin dan bij concurrenten.Bouwertje schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:49:
Hier een redelijke newbie in de wereld van thuisbatterijen. Ik heb diverse forums doorgespit en wil me verdiepen in zendure, mede door de uitbreidbaarheid, de HEMS en de reviews. Is het verstandig om een AC of een DC te kopen? Als je een DC koopt is dat de lengte van de DC kabel naar de accu niet vervelend? Sluit je het hele dak met zonnepanelen aan op de accu of maar een paar? Levert de accu ‘automatisch’ door naar het net als de accu vol is? Heb je dan geen omvormer nodig? Kan je met de zendure HEMS ook bv je airco of warmtepomp aansturen en kan dat dan via API of met een fysiek contactje?
- SolarFlow 800 Pro heeft een hogere MPPT-ingang (2640W) dan de Hyper 2000 (1800w), wat betekent dat het meer zonne-energie kan verwerken en zo een alternatief is voor micro-omvormers of als je je omvormer moet vervangen. Maar dus in beiden gevallen zeker niet hele dak. Hele dak of maar een paar hangt dus af van de grootte van je panelen.
- ja accu levert automatisch naar net maar wel beperkt tot 800w (SF800 Pro) of 1200W (Hyper). En je kunt dit ook uitzetten in de app als er bijvoorbeeld negatieve prijzen en je een dynamisch contract hebt. Dus geen aparte omvormer, die zit in het device.
- nee niet via app, de app stuurt alleen de devices aan of je moet shelly smart plugs installeren. Met HA kun je wel veel meer zelf regelen mits je dat zelf automatiseer. Zendure naar HA via api. Fysiek contactje staat los van de zendure's, maar wellicht wel voor je warmtepomp zelf.
Ik heb niet het idee dat je de reviews goed gelezen hebt ;-) maar succes!
Ik heb ook een ZIV en Enexis gebied.
Als je - dus op een fase terug leverd klopt het totaal niet.
Kijk morgen overdag maar even.
Wat zijn de afmetingen van een SF 800 pro ?
Ik zie op alle sites andere waardes staan..
Gaat ook beetje om wat is de hoogte met 1 extra batt.
Kan ik weer even tekenen.
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro (besteld) | 1350Wp PV (besteld)
Zendure site.DrNickB schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:10:
Wat zijn de afmetingen van een SF 800 pro ?
:strip_exif()/f/image/BqsGl7SMFs2qpjP2gGJuZ9Oa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mnf8oj7PvX8c82WJM5zFgGaw.jpg?f=fotoalbum_large)
Die had ik ook gezien, maar wat is de hoogte breedte dieptepeterbier schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:37:
[...]
Zendure site.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En volgens mij (plaatjes kijkende) lijkt de 800 breder dan dan de batt zelf, maar afmetingen lijkt batt 4cm breder.
Het lijkt op plaatjes dat de 800 'top' (ex batt deel) wat groter is dan 5cm, maar volgens afmetingen is de batt maar 5cm kleiner.
Vandaar mijn vragen.
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro (besteld) | 1350Wp PV (besteld)
Goedemorgen, Bij mij gebeurt er sinds 2 nachten iets vreemds, de batterij begint sinds 2 nachten tussen 04.00 en 05.00 uur met een vermogen van een kleine 2kw spontaan van het net te laden.
Het systeem draait op Zenki, wat het overigens al weken goed doet. Ik heb geen grootverbruikers aan staan s'nachts. Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?
Het systeem draait op Zenki, wat het overigens al weken goed doet. Ik heb geen grootverbruikers aan staan s'nachts. Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?
:strip_exif()/f/image/WM2jaw0M7JezM7u22FovU653.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door R.K op 02-09-2025 10:08 ]
Goedkope uurtjes?R.K schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:07:
Goedemorgen, Bij mij gebeurt er sinds 2 nachten iets vreemds, de batterij begint sinds 2 nachten tussen 04.00 en 05.00 uur met een vermogen van een kleine 2kw spontaan van het net te laden.
Het systeem draait op Zenki, wat het overigens al weken goed doet. Ik heb geen grootverbruikers aan staan s'nachts. Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?[Afbeelding]
Dit geloof je toch niet? Gisteren bericht dat er “ plots” een nieuwe lading binnen was gekomen en vandaag weer een bericht dat er over 2 weken een nieuwe lading aan gaat komen waaruit mijn bestelling dan geleverd gaat worden.masterant schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:53:
[...]
Dit is voor mij voor het eerst in mijn leven dat ik alle vinkjes tik om een claim aan te gaan via mijn creditcard, aangezien ik al bijna twee weken wacht op een reactie (zelfs na meerdere berichten te hebben gestuurd) heb ik ervoor gekozen om het in gang te zetten. Jammer dat het zo moet maar het is wat het is.
Mijn vertrouwen is onder het 0 punt gedaald en ik ga annuleren.
Zou wel extreem toevallig zijn inderdaad, ik heb wel opnieuw besteld maar via Ematic daarom wilde ik ook annuleren via Zendure zelf.robtelecom1960 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:10:
[...]
Dit geloof je toch niet? Gisteren bericht dat er “ plots” een nieuwe lading binnen was gekomen en vandaag weer een bericht dat er over 2 weken een nieuwe lading aan gaat komen waaruit mijn bestelling dan geleverd gaat worden.
Mijn vertrouwen is onder het 0 punt gedaald en ik ga annuleren.
Pas op, ook Ematic gaat uit van “Preordering” en betekent dat je met dezelfde levertijden te maken gaat krijgenmasterant schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:14:
[...]
Zou wel extreem toevallig zijn inderdaad, ik heb wel opnieuw besteld maar via Ematic daarom wilde ik ook annuleren via Zendure zelf.
Toevallig contact gehad met support over het gedrag van ZENKI. Mijn feedback was duidelijk naar ze: de ZENKI-modus gedraagt zich alsof het de "main character" is en niet de "assistent" van een dynamisch contract (en dus tarieven)/verbruik/opwek met eigen panelen.
Uit de feedback die ik kreeg, is mijn interpretatie dat het momenteel meer "grid-independence" nastreeft. Dit is dus niet mijn definitie van winstoptimalisatie. Als er bijv. om 9:00 een piek is in de prijs, dan gaat ie inderdaad in de nacht iets bijladen, terwijl die beter niets kan doen i.v.m. RTE en eventueel eigen opwek of aangepast gedrag in de ochtend. Dus er is echt nog werk aan de winkel en ik begrijp wel waarom ze het niet onder een subscription hebben gegooid, want dan zou adoptie helemaal 0,0 zijn.
Wat me wel interessant lijkt, is om bijv. een met n8n automation ChatGPT of Claude even een paar dagen aan het roer te zetten i.c.m. de standaard HA-pluginhandelingen (handmatig laden/ontladen, slim laden, slim ontladen of slim matchen). API-calls vallen mee qua prijs, maar het is even kijken hoeveel tokens iedere keer nodig zijn voor het verwerken van de prompt en alle informatie van alle sensoren.
Dit is in ieder geval wel iets wat ik zelf wil onderzoeken. Je kunt immers de system prompt dusdanig aanpassen dat het echt jouw visie en doelen gaat proberen na te streven. Lokaal draaien kan wellicht ook met een kleiner model, denk aan LM Studio oid. Dus @Taro had hierin gewoon gelijk, aangezien je niet je doel kunt opgeven en zij als doel meer richten op grid-independence is het denk ik op dit moment voor de meesten van ons niet interessant om te gebruiken. Zendure heeft blijkbaar een andere visie van wat winstoptimalisatie is dan mensen met eigen zonnepanelen en dynamische tarieven waar je juist gebruik van wilt maken.
Levertijd is niet heel erg (uiteraard wel jammer), prijs was daar lager. Ik kan gewoon een NL nummer bellen en even iemand spreken en/of op een normale wijze mijn bestelling annuleren als het zover komt ipv 2 weken lang genegeerd te worden.robtelecom1960 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:17:
[...]
Pas op, ook Ematic gaat uit van “Preordering” en betekent dat je met dezelfde levertijden te maken gaat krijgen
Ze zouden inderdaad duidelijker moeten maken wat de doelen zijn die nagestreefd worden en waarom welke laad- en ontlaadactie plaats vindt. Ik heb wel begrepen van Zendure dat er een grote HEMS update uitkomt in de loop van september/oktober. Dus hopelijk brengt dat wat betere functionaliteit, die ook duidelijker is en meer zelf in te stellen met gewenste uitgangspunten. Is wel weer voordeel van HA, kun je het precies zo doen als je wil.masterant schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:17:
[...]
Toevallig contact gehad met support over het gedrag van ZENKI. Mijn feedback was duidelijk naar ze: de ZENKI-modus gedraagt zich alsof het de "main character" is en niet de "assistent" van een dynamisch contract (en dus tarieven)/verbruik/opwek met eigen panelen.
Uit de feedback die ik kreeg, is mijn interpretatie dat het momenteel meer "grid-independence" nastreeft. Dit is dus niet mijn definitie van winstoptimalisatie. Als er bijv. om 9:00 een piek is in de prijs, dan gaat ie inderdaad in de nacht iets bijladen, terwijl die beter niets kan doen i.v.m. RTE en eventueel eigen opwek of aangepast gedrag in de ochtend. Dus er is echt nog werk aan de winkel en ik begrijp wel waarom ze het niet onder een subscription hebben gegooid, want dan zou adoptie helemaal 0,0 zijn.
Wat me wel interessant lijkt, is om bijv. een met n8n automation ChatGPT of Claude even een paar dagen aan het roer te zetten i.c.m. de standaard HA-pluginhandelingen (handmatig laden/ontladen, slim laden, slim ontladen of slim matchen). API-calls vallen mee qua prijs, maar het is even kijken hoeveel tokens iedere keer nodig zijn voor het verwerken van de prompt en alle informatie van alle sensoren.
Dit is in ieder geval wel iets wat ik zelf wil onderzoeken. Je kunt immers de system prompt dusdanig aanpassen dat het echt jouw visie en doelen gaat proberen na te streven. Lokaal draaien kan wellicht ook met een kleiner model, denk aan LM Studio oid. Dus @Taro had hierin gewoon gelijk, aangezien je niet je doel kunt opgeven en zij als doel meer richten op grid-independence is het denk ik op dit moment voor de meesten van ons niet interessant om te gebruiken. Zendure heeft blijkbaar een andere visie van wat winstoptimalisatie is dan mensen met eigen zonnepanelen en dynamische tarieven waar je juist gebruik van wilt maken.
- Taro
- Niet online
Zojuist mijn nieuwe speeltje binnengekregen: Flir One Edge Pro, heb tot nu toe de Flir van @geert1992 geleend.
Nu kan ik eindelijk hotspots laten highlighten en ook heet + koud + 3 zelf aangewezen punten, erg leuk. En raad eens wat het heetste punt was op de 2400AC met 2 koelers? Correct, de 2400AC met 1 koeler ernaast
:strip_exif()/f/image/If68K2gSzsRJFpi00ZkHkMHT.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder schrik ik nu wel van de temperatuur van de HW Energy Sockets waar constant 2400 Watt doorheen gaat, misschien toch maar zonder in het stopcontact pluggen:
:strip_exif()/f/image/lOBSjrPUPE6jYdnfbQ6qgWyD.jpg?f=fotoalbum_large)
De onderverdeler:
:strip_exif()/f/image/G8b9HOcrJM1rQDHWA70CrWuS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eveOs9T74rcI6FtWUTYCrTQ4.jpg?f=fotoalbum_large)
En het verschil tussen de verschillende accu's hoger en lager in de stapel:
:strip_exif()/f/image/wyccL5iD7J7aqpGHTU0TXTQt.jpg?f=fotoalbum_large)
De 2400AC's op 2400 Watt:
:strip_exif()/f/image/9rcAtPFWgvFBG2AWMghn83Yy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ezqo7WWGN0T5AY7iLbRyUXfS.jpg?f=fotoalbum_large)
En de stapels:
Nu kan ik eindelijk hotspots laten highlighten en ook heet + koud + 3 zelf aangewezen punten, erg leuk. En raad eens wat het heetste punt was op de 2400AC met 2 koelers? Correct, de 2400AC met 1 koeler ernaast
:strip_exif()/f/image/If68K2gSzsRJFpi00ZkHkMHT.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder schrik ik nu wel van de temperatuur van de HW Energy Sockets waar constant 2400 Watt doorheen gaat, misschien toch maar zonder in het stopcontact pluggen:
:strip_exif()/f/image/lOBSjrPUPE6jYdnfbQ6qgWyD.jpg?f=fotoalbum_large)
De onderverdeler:
:strip_exif()/f/image/G8b9HOcrJM1rQDHWA70CrWuS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eveOs9T74rcI6FtWUTYCrTQ4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wyccL5iD7J7aqpGHTU0TXTQt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9rcAtPFWgvFBG2AWMghn83Yy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ezqo7WWGN0T5AY7iLbRyUXfS.jpg?f=fotoalbum_large)
En de stapels:
:strip_exif()/f/image/3ULxVIPhTAVF4mcEPzUdQ2hh.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen dank! Ben nog wel even benieuwd hoe warm die sf800's worden, heb je daar ook nog een fotootje van? En die stekkers er tussenuit halen is geen overbodige luxe!Taro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:04:
Zojuist mijn nieuwe speeltje binnengekregen: Flir One Edge Pro, heb tot nu toe de Flir van @geert1992 geleend.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De onderverdeler:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En de stapels:
[Afbeelding]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
@Taro mooie foto’s. Heb je ook een beeld hoe lang die al op 2400w aan het laden of ontladen was? Dat duid de foto’s iets meer.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
- Taro
- Niet online
Ben morgen vrij, zal even overdag een foto maken als ze volle bak aan de slag zijn.geert1992 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:08:
[...]
Ben nog wel even benieuwd hoe warm die sf800's worden, heb je daar ook nog een fotootje van?
Nee idd, maar ik zie nog wel een verschil in kWh's per stapel, dus dat eerst even oplossen.En die stekkers er tussenuit halen is geen overbodige luxe!
Kun je in je testopstelling ook het verschil laten zien met de 'standaard' 800 Watt? En eventueel het verschil tussen laden/ ontladen? Even los van de overige variabelen aangezien elke aansluiting anders is, wel een interessant gegeven bij het kiezen van een max wattage.Taro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:04:
Nu kan ik eindelijk hotspots laten highlighten en ook heet + koud + 3 zelf aangewezen punten, erg leuk.
[Afbeelding]
- Taro
- Niet online
Vanaf 18:00, dus ongeveer 1 uur en 40 minuten.martinvdm schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:24:
@Taro mooie foto’s. Heb je ook een beeld hoe lang die al op 2400w aan het laden of ontladen was? Dat duid de foto’s iets meer.
- Taro
- Niet online
Ja, kan, zal kijken of ik dat een keer mee kan nemen.Merijn. schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:24:
[...]
Kun je in je testopstelling ook het verschil laten zien met de 'standaard' 800 Watt? En eventueel het verschil tussen laden/ ontladen? Even los van de overige variabelen aangezien elke aansluiting anders is, wel een interessant gegeven bij het kiezen van een max wattage.
Ik krijg de laatste tijd erg veel verzoeken (Naast Zendure ook over Marstek) waar ik ook echt even tijd in moet steken en die niet de hoogste prio hebben. Ik verwacht de komende periode naast de accu die al binnen is nog 3 anderen ter review en daar gaat behoorlijk wat tijd inzitten. Morgen bij een klant thuis advies geven over PV, EV, thuisaccu, laadpaal en slimme aansturing en dat alles naast mijn fulltime baan en andere freelance werkzaamheden. Vermoed dat ik mijn fulltime baan maar iets moet gaan terugschroeven
Moet dus helaas de komende tijd keuzes maken. Ik klaag overigens niet, vind dit echt heel leuk om mee bezig te zijn
- Taro
- Niet online
Vandaag bericht van Zendure ontvangen mbt een firmware update voor de AB3000X die mogelijk de problemen op zou moeten lossen ivm capaciteit:
Overigens heel welkom, want de 3e stapel met 3 nieuwe en 1 bestaande erin doet 1,7 kWh minder dan de 2e stapel met 4 bestaande AB3000X. De 1e en 2e stapel zien er prima uit:
Weet niet precies hoe ik dat moet lezen, vermoed dat 1.0.6 naar 1.0.7 bedoeld wordt. Hier zelf nog niets binnen, zal wel iets vertraging in zitten. Benieuwd.Our engineering team has published the latest firmware version so all of the users can update from BMS 3000 1.0.10 to 1.0.7.
Overigens heel welkom, want de 3e stapel met 3 nieuwe en 1 bestaande erin doet 1,7 kWh minder dan de 2e stapel met 4 bestaande AB3000X. De 1e en 2e stapel zien er prima uit:
:strip_exif()/f/image/NUPEnBmvvXsW1bRBdiX3D1Ec.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Taro op 02-09-2025 21:09 ]
Ik kreeg het wel net binnen inderdaadTaro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:05:
Vandaag bericht van Zendure ontvangen mbt een firmware update voor de AB3000X die mogelijk de problemen op zou moeten lossen ivm capaciteit:
[...]
Weet niet precies hoe ik dat moet lezen, vermoed dat 1.0.6 naar 1.0.7 bedoeld wordt. Hier zelf nog niets binnen, zal wel iets vertraging in zitten. Benieuwd.
[Afbeelding]
/f/image/Q7orpOhcSXfPzLoVfGaSdNSA.png?f=fotoalbum_large)
- Taro
- Niet online
Top, snel testenmasterant schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:37:
[...]
Ik kreeg het wel net binnen inderdaad
[Afbeelding]
Welke softversion zie je daarna via http://2400AC-IPADRES/properties/report ?
Zie hier op dit moment 4103 bij 1.0.6.
Ik zie hem nog niet, benieuwd of het verschil maakt.masterant schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:37:
[...]
Ik kreeg het wel net binnen inderdaad
[Afbeelding]
Overigens heb ik een gemiddelde rte van 82,x over 4 cycli.
Flink wat lager dan wat ik haalde icm hypers. De laatste rte was 84,x. Gemeten met een 3 fase homewizard mid meter.
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 02-09-2025 21:43 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Bij mij laat die daar 4106 zien. Via HA was dit eerste BMS versie v1.0.7 en nu laat die daar v1.0.10 zien. Ben benieuwd wat het zal doen komende cycles.Taro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:40:
[...]
Top, snel testen
Welke softversion zie je daarna via http://2400AC-IPADRES/properties/report ?
Zie hier op dit moment 4103 bij 1.0.6.
Die onderverdeler temperaturen zou ik niet blij van worden. Wellicht ze iets verder uit elkaar zetten (er lijkt nog ruimte genoeg daarvoor). Ik zou ook even de deksel eraf halen om de bedrading te bekijken. Die is waarschijnlijk ook al verkleurd.Taro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:04:
De onderverdeler:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Sinds gisteren een SF800 Pro staan, nu nog zonder extra accus, gewoon om te kijken hoe het allemaal werkt. Ik heb hem via de rest-api in HA gezet (met heeel veel dank aan @gielz ).
Nu zat ik te kijken naar de min en max volt per cel, maar volledig vol is de max volt 3,55 en bij 10% is de min volt 2,99. Als ik het goed heb, is een LPF toch 3,65 volt bij 100%?
Weet iemand waarom de SF800 Pro bij 3,55 al 100% aangeeft?
Nu zat ik te kijken naar de min en max volt per cel, maar volledig vol is de max volt 3,55 en bij 10% is de min volt 2,99. Als ik het goed heb, is een LPF toch 3,65 volt bij 100%?
Inderdaad, @Taro moet het deksel er even afhalen, ik denk dat binnen wel rond de 70°C zit.Jojan265 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:48:
[...]
Die onderverdeler temperaturen zou ik niet blij van worden. Wellicht ze iets verder uit elkaar zetten (er lijkt nog ruimte genoeg daarvoor). Ik zou ook even de deksel eraf halen om de bedrading te bekijken. Die is waarschijnlijk ook al verkleurd.
1.0.7 geïnstalleerd, ben benieuwd waar de celspanning morgen op staat!
[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 02-09-2025 21:57 ]
- Taro
- Niet online
Komt omdat er ook nog een Marstek meedoet: 2400+800 -> 3200 Watt op de linker B16. Draai dus normaal gesproken 2400 Watt en dan lagere temperatuur.dotternetta schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:56:
[...]
Inderdaad, @Taro moet het deksel er even afhalen, ik denk dat binnen wel rond de 70°C zit
Marstek gaat binnen 1-2 weken weg, probleem opgelost. Ben wel nog van plan overal 4mm2 te laten plaatsen. Ja, zit 6mm2 in de onderverdeler, maar 2,5mm2 naar de stopcontacten, de kabelgoot wordt ook warm.
Kun je die niet tijdelijk in de wcd van de wasmachine/droger doen? Laatste wat ik zou willen zien is een nieuwsbericht;).Taro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:59:
[...]
Komt omdat er ook nog een Marstek meedoet: 2400+800 -> 3200 Watt op de linker B16. Draai dus normaal gesproken 2400 Watt en dan lagere temperatuur.
Marstek gaat binnen 1-2 weken weg, probleem opgelost. Ben wel nog van plan overal 4mm2 te laten plaatsen. Ja, zit 6mm2 in de onderverdeler, maar 2,5mm2 naar de stopcontacten, de kabelgoot wordt ook warm.
Blijkbaar rollen ze het in fases uit, ik blijf refreshen;).dotternetta schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:56:
[...]
Inderdaad, @Taro moet het deksel er even afhalen, ik denk dat binnen wel rond de 70°C zit.
1.0.7 geïnstalleerd, ben benieuwd waar de celspanning morgen op staat!
Veranderde de soc na de update?
Wat is er überhaupt veranderd in de 1.07? Iemand de changelog?
Hier nog 1.06, werkt gelukkig prima.
Geen changelog gezien, lijkt voornamelijk zich te richten op de BMS firmware die een versie omhoog is gegaan als je het mij vraagt. Wel zie ik bijvoorbeeld nu in de app dat de "Discharge Time" zich wat sneller aanpast.gielz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:12:
- Taro
- Niet online
Zoals hierboven gemeld: BMS update voor de AB3000X ivm capaciteitsissues.gielz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:12:
- Taro
- Niet online
Hoe vaak moet je precies vernieuwen voordat je de update ziet?

- Taro
- Niet online
Daar zitten ieder al 1x SF800 op. Maar heb nog wel een stopcontact links van de accu's zitten op een andere groep, zal hem daar op zetten. Die vertrouw ik niet met 2500 Watt, wel met 800.geert1992 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:04:
[...]
Kun je die niet tijdelijk in de wcd van de wasmachine/droger doen? Laatste wat ik zou willen zien is een nieuwsbericht;).
Pas maar op voor RSI;).Taro schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:26:
Hoe vaak moet je precies vernieuwen voordat je de update ziet?
Alle spanningen lijken me wat laag. Waar lees je die uit?AWEF schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 21:51:
Sinds gisteren een SF800 Pro staan, nu nog zonder extra accus, gewoon om te kijken hoe het allemaal werkt. Ik heb hem via de rest-api in HA gezet (met heeel veel dank aan @gielz ).
Update 1.0.7 lijkt wel iets gedaan te hebben!
Cel voltages nu rond 3,24V en SoC 15% 👍🏼 Dit lijkt goed te kloppen met de algemene Vcel - SoC tabel (voorheen was 3,24V 5%)
Ik was vanochtend helemaal verbaasd dat ze niet leeg waren omdat ze gisteren maar tot 89% waren geladen. Het zou interessant zijn nu een nieuwe capaciteit test te doen 🤔😅
Cel voltages nu rond 3,24V en SoC 15% 👍🏼 Dit lijkt goed te kloppen met de algemene Vcel - SoC tabel (voorheen was 3,24V 5%)
Ik was vanochtend helemaal verbaasd dat ze niet leeg waren omdat ze gisteren maar tot 89% waren geladen. Het zou interessant zijn nu een nieuwe capaciteit test te doen 🤔😅
[ Voor 57% gewijzigd door dotternetta op 03-09-2025 08:16 ]
Nee, SoC bleef gelijkgeert1992 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:07:
[...]
Blijkbaar rollen ze het in fases uit, ik blijf refreshen;).
Veranderde de soc na de update?
@dotternetta ben ook wel benieuwd of de soc nu nauwkeuriger is. 15 > 10% zit nu nog altijd heel veel prik in.
Fw1.06
Fw1.06
[ Voor 4% gewijzigd door gielz op 03-09-2025 07:29 ]
Via http://<ip-adres>/properties/report. Hier heb je onder pack de properties minVol en maxVoldotternetta schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:35:
[...]
Alle spanningen lijken me wat laag. Waar lees je die uit?
Waarom zie ik alleen 3,x en niet 3,xx heb ik ergens een setting verkeerd staan? Gebruik fireson voor deze metrics. edit: gevonden Display Precisiondotternetta schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:38:
Update lijkt wel iets gedaan te hebben!
Overigens hier nog steeds geen update te zien.
[ Voor 3% gewijzigd door g00gle op 03-09-2025 07:46 ]
ik zit nu in de app te kijken en zie daar bij de instellingen ook Dual live wire compatible schakelaar staan. Weet iemand wat dit doet, want er staat geen uitleg bij?
Dat is de goede uitlezing, ik dacht dat je misschien ergens een voltage zelf uitrekende. Ik heb dit model niet, kan er verder niks zinnigs over zeggen.AWEF schreef op woensdag 3 september 2025 @ 07:31:
[...]
Via http://<ip-adres>/properties/report. Hier heb je onder pack de properties minVol en maxVol
Hier ook inderdaad ipv rond de 10.5 is er ongeveer 12 eruit gekomen met 5 accu's tot de 10%dotternetta schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:38:
Update 1.0.7 lijkt wel iets gedaan te hebben!
Klinkt als een optie voor het offgrid stopcontact, dat die automatisch schakelt tussen leveren of laden...misschien?jordyc schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:03:
ik zit nu in de app te kijken en zie daar bij de instellingen ook Dual live wire compatible schakelaar staan. Weet iemand wat dit doet, want er staat geen uitleg bij?
@Taro mooie inzichten. Kriebelt wel om dat hier ook eens een x te gaan meten. Welke heb je gekocht? Tevens geven je plaatjes hier de bevestiging dat ik HW en Zendure helemaal een eigen groep ga geven. Voor nood zit er 1 HW bij Zendure op en dat geeft een hogere vraag op de groep. Afspraak staat al gepland met electriciën.
@geert1992 Meten met de kWh meter van HW is het nauwkeurigst denk ik. Is een MID meter. Ik ben bezig met testen om het ideale laad en ontlaadpunt te zoeken. Waar is de RTE het best? Dat is de hamvraag nog.
Ik test van 10% SoC naar 100% en volledig terug. Het valt me op dat de 1e test altijd wat lager is. Ik doe ze 3x en middel dan. Vandaag de laatste 2000 laden 2400 ontladen test. Nr 2 was gister ook beter dan nr 1. Het kost even tijd dit. Ik zal de (tussen) resultaten wel een x delen.
M.b.t. de update. Hij staat hier nog niet maar ik twijfel gezien de testen die ik aan het doen ben deze wel even uit te stellen. Iets met parameters aanpassen in een vergelijkende test.
@geert1992 Meten met de kWh meter van HW is het nauwkeurigst denk ik. Is een MID meter. Ik ben bezig met testen om het ideale laad en ontlaadpunt te zoeken. Waar is de RTE het best? Dat is de hamvraag nog.
Ik test van 10% SoC naar 100% en volledig terug. Het valt me op dat de 1e test altijd wat lager is. Ik doe ze 3x en middel dan. Vandaag de laatste 2000 laden 2400 ontladen test. Nr 2 was gister ook beter dan nr 1. Het kost even tijd dit. Ik zal de (tussen) resultaten wel een x delen.
M.b.t. de update. Hij staat hier nog niet maar ik twijfel gezien de testen die ik aan het doen ben deze wel even uit te stellen. Iets met parameters aanpassen in een vergelijkende test.
[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 03-09-2025 09:04 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
- Taro
- Niet online
Thx. Welke ik heb gekocht stond al in de eerste zinDevke schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:01:
@Taro mooie inzichten. Kriebelt wel om dat hier ook eens een x te gaan meten. Welke heb je gekocht? Tevens geven je plaatjes hier de bevestiging dat ik HW en Zendure helemaal een eigen groep ga geven. Voor nood zit er 1 HW bij Zendure op en dat geeft een hogere vraag op de groep. Afspraak staat al gepland met electriciën.
Ga denk ik de Zendure 3CT meter ook verwijderen ivm standby verbruik en warmteproductie in de meterkast, heb die toch niet meer nodig. En dan direct de 3x16A naar 3x20A upgraden voor de laadpaal en een paar 2,5mm2 kabels door 4mm2 kabels vervangen.
Dank. Helemaal overheen gelezen 🙈. Laadpaal zit hier al op 20A. Deed de electriciën al standaard bij laadpalen.Taro schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:15:
[...]
Thx. Welke ik heb gekocht stond al in de eerste zinDe Flir One Edge Pro. Ga deze ook bij mijn adviezen bij mensen thuis gebruiken, dus is de investering wel waard. En ik zal ook even contact met mijn elektricien opnemen voor het verzwaren van een en ander, 1 thuisbrand voorkomen rechtvaardigt de investering al.
Ga denk ik de Zendure 3CT meter ook verwijderen ivm standby verbruik en warmteproductie in de meterkast, heb die toch niet meer nodig. En dan direct de 3x16A naar 3x20A upgraden voor de laadpaal en een paar 2,5mm2 kabels door 4mm2 kabels vervangen.
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 03-09-2025 09:20 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
@dotternetta @masterant Dat is positief nieuws. Ik zal later vandaag mijn systeem updaten en kijken of dit mijn issue ook verhelpt.masterant schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:52:
[...]
Hier ook inderdaad ipv rond de 10.5 is er ongeveer 12 eruit gekomen met 5 accu's tot de 10%
Overigens heb ik nog steeds een RMA lopen via de Zendure support, maar ik heb de accu nog niet kunnen verzenden. Ondanks dat ik een verzendlabel van hen heb ontvangen voor PostNL of DHL, lijken zij het pakket niet te accepteren bij een drop-off locatie in verband met het overschrijden van het maximum gewicht

Aan de ene kant ook wel logisch, omdat je de medewerkers ook niet met zulke gewichten wilt laten sjouwen
Toch ben ik benieuwd hoe dit bij anderen is geregeld? Zijn er accubezitters, die een van de accu's succesvol vervangen hebben? En hoe hebben jullie dit verzendproces voltooid?
Maar goed, eerst straks de foute accu terugplaatsen en die firmware bijwerken... Cross fingers.
De accu (nog) niet, wel de AC 2400. Die werd gewoon geaccepteerd bij PostNL en is nu onderweg. Wel erg irritant dat je eerst moet wachten tot hij daar is aangekomen, gecheckt en dat ze dan pas een nieuwe weer terugsturen. Ben je ook zomaar weer 2 weken verder en ben al 4 weken bezig met mailenJacqui schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:24:
[...]
@dotternetta @masterant Dat is positief nieuws. Ik zal later vandaag mijn systeem updaten en kijken of dit mijn issue ook verhelpt.
Overigens heb ik nog steeds een RMA lopen via de Zendure support, maar ik heb de accu nog niet kunnen verzenden. Ondanks dat ik een verzendlabel van hen heb ontvangen voor PostNL of DHL, lijken zij het pakket niet te accepteren bij een drop-off locatie in verband met het overschrijden van het maximum gewicht.
Aan de ene kant ook wel logisch, omdat je de medewerkers ook niet met zulke gewichten wilt laten sjouwen.
Toch ben ik benieuwd hoe dit bij anderen is geregeld? Zijn er accubezitters, die een van de accu's succesvol vervangen hebben? En hoe hebben jullie dit verzendproces voltooid?
Maar goed, eerst straks de foute accu terugplaatsen en die firmware bijwerken... Cross fingers.
Een defecte accu zal er niet door veranderen, ze hebben de celvoltages en SoC berekening aangepast, neem ik aan. En misschien iets met de 5% ondergrens bewaking oid.Jacqui schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:24:
[...]
@dotternetta @masterant Dat is positief nieuws. Ik zal later vandaag mijn systeem updaten en kijken of dit mijn issue ook verhelpt.
Overigens heb ik nog steeds een RMA lopen via de Zendure support, maar ik heb de accu nog niet kunnen verzenden. Ondanks dat ik een verzendlabel van hen heb ontvangen voor PostNL of DHL, lijken zij het pakket niet te accepteren bij een drop-off locatie in verband met het overschrijden van het maximum gewicht.
Aan de ene kant ook wel logisch, omdat je de medewerkers ook niet met zulke gewichten wilt laten sjouwen.
Het stopcontact zit achter een aparte instelling. Daar kun je ook aangeven welke modus het stopcontact moet hebben, laden of ontladen. Dus lijkt me dat dit iets anders is.dotternetta schreef op woensdag 3 september 2025 @ 08:56:
[...]
Klinkt als een optie voor het offgrid stopcontact, dat die automatisch schakelt tussen leveren of laden...misschien?
Yes, hier ook de update binnen en uitgevoerd vanmorgen 
Viel me wel al direct op dat de percentage verschillen tussen de 2 sets met 1% dichter bij elkaar kwamen. (en ze lagen al vrij dicht bij elkaar omdat ze beide 11-14% waren)
Hoop dat dit het gewenste effect gaat geven en de sets nu gelijkwaardig gaan presteren
Overigens vind ik dat de melding over een nieuwe update, wel iets beter zichtbaar mag zijn.
Door bijv. een rood puntje bij het Tandwiel rechts boven in het homescreen van de app, of via een notification. (Daar nog nooit iets gezien, wordt die ook ten minste gebruikt
haha )
Viel me wel al direct op dat de percentage verschillen tussen de 2 sets met 1% dichter bij elkaar kwamen. (en ze lagen al vrij dicht bij elkaar omdat ze beide 11-14% waren)
Hoop dat dit het gewenste effect gaat geven en de sets nu gelijkwaardig gaan presteren
Overigens vind ik dat de melding over een nieuwe update, wel iets beter zichtbaar mag zijn.
Door bijv. een rood puntje bij het Tandwiel rechts boven in het homescreen van de app, of via een notification. (Daar nog nooit iets gezien, wordt die ook ten minste gebruikt
[ Voor 30% gewijzigd door markduffy op 03-09-2025 11:07 ]
+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
Zou ook mooi zijn dat je het kan updaten door HA heen, zoals bij shelly kan.markduffy schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:05:
Yes, hier ook de update binnen en uitgevoerd vanmorgen
Door bijv. een rood puntje bij het Tandwiel rechts boven in het homescreen van de app, of via een notification. (Daar nog nooit iets gezien, wordt die ook ten minste gebruikthaha )
Hier nog aan het wachten op de update.
Ik was weer even naar de AB3000x aan het kijken en viel me op dat er sinds kort 2 versies zijn van de AB3000x, type ZDAB3000X-gy en ZDAB3000X-s2-gy. Het verschil zit hem in de cel versie waarbij alleen onderstaand verschilt. Lijkt me verstandig om in de winter een SOC van 30% aan te houden (als je niet dynamisch handelt) om veilig te zitten omdat je volgens mij niet kan achterhalen welk type je hebt?
/f/image/CDeLm4Sf3Ty0YuYCDokWFiRq.png?f=fotoalbum_large)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83292842dennisdew16 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:18:
Ik was weer even naar de AB3000x aan het kijken en viel me op dat er sinds kort 2 versies zijn van de AB3000x, type ZDAB3000X-gy en ZDAB3000X-s2-gy. Het verschil zit hem in de cel versie waarbij alleen onderstaand verschilt. Lijkt me verstandig om in de winter een SOC van 30% aan te houden (als je niet dynamisch handelt) om veilig te zitten omdat je volgens mij niet kan achterhalen welk type je hebt?
[Afbeelding]
Was mij en @Taro ook al opgevallen, ik bezit overigens alleen de pouch cellen. SKU staat namelijk wel op de doos, die ik nu bewaar omdat ik de accu's misschien terug stuur.
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 03-09-2025 11:24 ]
Wat je zou kunnen doen is door het vermogen van de omvormer heen lopen, en kijken hoeveel stroom er over blijft die naar de accu's gaan, doe dit 2 kanten op en maak een grafiekje, dan weet je wat het meest efficiënte vermogen is van je omvormer.Devke schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:01:
Klopt inderdaad, totaal klopt niets van. De fases worden juist weergegeven, maar het totaal niet, heel bijzonder. Mijn Homewizard meter geeft het wel goed weer, zelfde op de fases, maar het totaal is anders.peterbier schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:36:
[...]
Ik heb ook een ZIV en Enexis gebied.
Als je - dus op een fase terug leverd klopt het totaal niet.
Kijk morgen overdag maar even.
Ik heb gisteren via het contactformulier op zendure website dit probleem ingeschoten, hoop dat ze een beetje snel met een antwoord komen. Ik heb de accu nu maar op basislastmodus gezet. Maar omdat het vandaag bewolkt is, zit ik nu dus mooi energie op te nemen om mijn accu te laden. Niet ideaal...
Edit;
Zojuist antwoord gekregen, maar daar kan ik niet zo heel veel mee.
Misschien dan maar tijdelijk via homeassistant integratie doen. Maar ja... dan had ik die hele P1 meter van Zendure niet nodig gehadDear Valued Customer,
Thank you for your patience and continued trust in our services.
We have received your feedback and are deeply sorry to learn of the issues you have encountered with your device.
We are currently analysing the specific details of the product. Please rest assured that we shall contact you promptly with further information as soon as it becomes available. We kindly ask for your continued patience. Should the matter prove to be a quality issue with the device, we shall provide the appropriate service.
We are most grateful for your patience and continued trust during this period. Thank you for your understanding and cooperation. Should you have any further requirements or queries, please do not hesitate to contact us.
With warmest regards,
Zendure Support Team

[ Voor 40% gewijzigd door Timo002 op 03-09-2025 12:07 ]
Ah ik was een weekend weg dus niet alles gevolgdgeert1992 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:23:
[...]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83292842
Was mij en @Taro ook al opgevallen, ik bezit overigens alleen de pouch cellen. SKU staat namelijk wel op de doos, die ik nu bewaar omdat ik de accu's misschien terug stuur.
Ik zie de update voor alsnog niet, dit check je denk bij het tandwiel van de ac2400 en dan Firmware update?
Is er een manier om dat geforceerd te vernieuwen of moet ik gewoon afwachten tot mijn serienummer aan de beurt is?
Is er een manier om dat geforceerd te vernieuwen of moet ik gewoon afwachten tot mijn serienummer aan de beurt is?
Hij moet inderdaad daar te voorschijn komen, kwestie van geduld.g00gle schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:14:
Ik zie de update voor alsnog niet, dit check je denk bij het tandwiel van de ac2400 en dan Firmware update?
Ik blijf het ook tussendoor checken.
Bij mij klopt er ook niks van wat de app zegt, maar de zendure regeling voor nom werkt wel prima NOM. Ik negeer de waardes in de app nog maar even.Timo002 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:30:
[...]
Misschien dan maar tijdelijk via homeassistant integratie doen. Maar ja... dan had ik die hele P1 meter van Zendure niet nodig gehad
Verschil zit hem ook in de vorm van de cellen, de 'oude' is pouch, die 'nieuwe' is cilinder.dennisdew16 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:18:
[Afbeelding]
Het verschil daar tussen met een stukje uitleg vind je evt hier:
https://axtrel.com/faq/wat_is_beter_ronde_platte_cellen/
Edit:
Disclaimer, site was eerste hit op google, ik ben niet de beheerder van die site..
[ Voor 4% gewijzigd door Acidrain op 03-09-2025 13:42 ]
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.