Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:34
Hierbij het testrapport van mijn 3 accu's die elke dag, nu bijna 1 maand, van 5% - 100% NOM worden gebruikt.
Allemaal apart geladen en ontladen. Accu 3: 2 x achter elkaar.
Conclusie: geen rotte appel. Begin volgende week #4 erbij *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xu8ENlooP1b2o-OjDRSsOubQWmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GzCPvqlC31BbzH49UZVqTr63.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door dotternetta op 23-08-2025 20:30 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjakie333
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 18:05
Taro schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:41:
Ik besef mij overigens ineens dat we al enkele weken geen Zendure actie hebben, voelt vreemd en onwennig.
Niet via Zendure, maar toch misschien interessant: via Amazon.nl kun je nog wel gebruik maken van de gratis accu bij 6 stuks (dus 6 voor de prijs van 5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
sjakie333 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:49:
[...]

Niet via Zendure, maar toch misschien interessant: via Amazon.nl kun je nog wel gebruik maken van de gratis accu bij 6 stuks (dus 6 voor de prijs van 5).
Hij was eigenlijk een beetje sarcastisch bedoeld, maar wel leuk om er serieuze reacties op te krijgen aangezien iedere Zendure actie al tijden direct door een nieuwe wordt opgevolgd. Heb ook al van die 5->6 actie gebruikgemaakt.

Heb nog 5x AB3000X in bestelling staan, verwacht ze de komende 2 weken wel binnen en dan heb ik er genoeg.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07:27
Volgens mij kom ik 1 kwh tekort in de invoer en uitvoer of heb ik mijn berekening verkeerd? Ik laad en onlaad van 10% naar 100% en heb 3 accu's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nyc--hB-uZDGu99Vn9US0Z360nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaWmcJuqnEMuCTm6niz9JEKS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Jnaaazer schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:12:
Volgens mij kom ik 1 kwh tekort in de invoer en uitvoer of heb ik mijn berekening verkeerd? Ik laad en onlaad van 10% naar 100% en heb 3 accu's
[Afbeelding]
3 accu's = 3x 2880 Wh = 8640 Wh. Minus 10% ivm 10-100% = 7.776 Wh. RTE = 85%, dus 7,5% verlies bij laden en 7,5% bij ontladen (kort door de bocht hoor). Dus: 7.776+7,5% = 8.359 Wh laden om 7.776 Wh aan de accu toe te voegen (Klopt wel redelijk, mits 10% SoC ook echt 10% is, die kans is laag), om daarna 7.65 - 7,5% = 7076 Wh te kunnen ontladen bij je stopcontact. Je mist dus aan de uitvoerzijde +- 0.5 kWh. Kan ook door voltages (Edit: en lagere RTE door het gebruikte vermogen) komen, dus het ontbreekt niet per se, maar het is er ook niet uitgekomen. Herhaal dit eens vaker? Als je dit iedere keer ziet, dan gaat er iets niet goed (of het is het gevolg van een lagere RTE door afwijkend vermogen). Is het maar 1x, dan heb je grote kans dat je huidige 10% bijv. 15% is.

[ Voor 19% gewijzigd door Taro op 23-08-2025 22:24 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Taro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:17:
[...]

3 accu's = 3x 2880 Wh = 8640 Wh. Minus 10% ivm 10-100% = 7.776 Wh. RTE = 85%, dus 7,5% verlies bij laden en 7,5% bij ontladen (kort door de bocht hoor). Dus: 7.776+7,5% = 8.359 Wh laden om 7.776 Wh aan de accu toe te voegen (Klopt wel redelijk, mits 10% SoC ook echt 10% is, die kans is laag), om daarna 7.65 - 7,5% = 7076 Wh te kunnen ontladen bij je stopcontact. Je mist dus aan de uitvoerzijde +- 0.5 kWh.
En daarnaast is het nog wel van belang met welke load je laadt en ontlaadt want dat heeft ook weer impact op hoogte RTE en verliezen.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
mrme12345 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:22:
[...]

En daarnaast is het nog wel van belang met welke load je laadt en ontlaadt want dat heeft ook weer impact op hoogte RTE en verliezen.
Dat speelt idd ook nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07:27
Taro schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 22:17:
[...]

3 accu's = 3x 2880 Wh = 8640 Wh. Minus 10% ivm 10-100% = 7.776 Wh. RTE = 85%, dus 7,5% verlies bij laden en 7,5% bij ontladen (kort door de bocht hoor). Dus: 7.776+7,5% = 8.359 Wh laden om 7.776 Wh aan de accu toe te voegen (Klopt wel redelijk, mits 10% SoC ook echt 10% is, die kans is laag), om daarna 7.65 - 7,5% = 7076 Wh te kunnen ontladen bij je stopcontact. Je mist dus aan de uitvoerzijde +- 0.5 kWh. Kan ook door voltages (Edit: en lagere RTE door het gebruikte vermogen) komen, dus het ontbreekt niet per se, maar het is er ook niet uitgekomen. Herhaal dit eens vaker? Als je dit iedere keer ziet, dan gaat er iets niet goed (of het is het gevolg van een lagere RTE door afwijkend vermogen). Is het maar 1x, dan heb je grote kans dat je huidige 10% bijv. 15% is.
helder bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masterant
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:02
dotternetta schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:10:
Hierbij het testrapport van mijn 3 accu's die elke dag, nu bijna 1 maand, van 5% - 100% NOM worden gebruikt.
Allemaal apart geladen en ontladen. Accu 3: 2 x achter elkaar.
Conclusie: geen rotte appel. Begin volgende week #4 erbij *O*

[Afbeelding]
Mooi dat jij er geen last van hebt! Ik heb net ontladen op 2kW en kreeg er 12,4kWh uit met 5 accu's tov de 10.5-10.9 die ik zag met 6 accu's. Dit was de eerste ontlading nadat ik ze vol had opgestapeld dus SoC kalibratie speelt nog een rol anders was het meer geweest (2 bleven hangen rond de 3.20v terwijl andere al iets lager zaten). Blij met dit resultaat, nu kijken hoe snel die RMA wordt afgehandeld en dan hopelijk over een paar weken de tweede set erbij. Hang hem nu ook aan HEMS/ZENKI.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb hier nog een overbodige stroomkabel voor een Hyper2000, iemand interesse? alleen verzendkosten €5,45 naar servicepoint DHL.
Edit-
Is inmiddels vergeven.

[ Voor 9% gewijzigd door klump4u op 24-08-2025 16:51 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
hier hebben we https://tweakers.net/aanbod/ voor.

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 24-08-2025 09:57 ]

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
masterant schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 23:17:
[...]

Mooi dat jij er geen last van hebt! Ik heb net ontladen op 2kW en kreeg er 12,4kWh uit met 5 accu's tov de 10.5-10.9 die ik zag met 6 accu's. Dit was de eerste ontlading nadat ik ze vol had opgestapeld dus SoC kalibratie speelt nog een rol anders was het meer geweest (2 bleven hangen rond de 3.20v terwijl andere al iets lager zaten). Blij met dit resultaat, nu kijken hoe snel die RMA wordt afgehandeld en dan hopelijk over een paar weken de tweede set erbij. Hang hem nu ook aan HEMS/ZENKI.
Mooie resultaten! Ik hoop voor je dat hij snel wordt ingeruild.

Zendure moet echt aan de bak en de AC2400 anders programmeren. 1 slechte accu mag de rest niet naar beneden trekken! Deel je dit resultaat ook met ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
dotternetta schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Mooie resultaten! Ik hoop voor je dat hij snel wordt ingeruild.

Zendure moet echt aan de bak en de AC2400 anders programmeren. 1 slechts accu mag de rest niet naar beneden trekken! Deel je dit resultaat ook met ze?
Vond ik dus ook, natuurlijk was een 13,5kWh helemaal perfect maar de voltages zeiden genoeg over de SoC kalibratie. Ik ga het absoluut melden, maar ik maak daar wel een aparte ticket voor met verwijzing naar huidige ticket met RMA en uitgebreid verhaal.

Het zou beter zijn als het niet zo sterk de stapel beïnvloedt, aan de andere kant maskeert het wel meer dat er iets is wat niet klopt. Wat wel beter moet is detectie van een slecht presterende accu en dit ook inzichtelijk maken in de app. Als je dit moet troubleshooten over de jaren heen omdat eentje het begeeft (wat toch een grote kans heeft) dan ben je ook niet blij natuurlijk.

Edit: of misschien wel een optie om de accu's individueel te ontladen/laden terwijl de rest niet mee doet. Dat zou al een hoop gedoe schelen.

[ Voor 6% gewijzigd door masterant op 24-08-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
masterant schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Vond ik dus ook, natuurlijk was een 13,5kWh helemaal perfect maar de voltages zeiden genoeg over de SoC kalibratie. Ik ga het absoluut melden, maar ik maak daar wel een aparte ticket voor met verwijzing naar huidige ticket met RMA en uitgebreid verhaal.

Het zou beter zijn als het niet zo sterk de stapel beïnvloedt, aan de andere kant maskeert het wel meer dat er iets is wat niet klopt. Wat wel beter moet is detectie van een slecht presterende accu en dit ook inzichtelijk maken in de app. Als je dit moet troubleshooten over de jaren heen omdat eentje het begeeft (wat toch een grote kans heeft) dan ben je ook niet blij natuurlijk.

Edit: of misschien wel een optie om de accu's individueel te ontladen/laden terwijl de rest niet mee doet. Dat zou al een hoop gedoe schelen.
Temperatuur is wel een aardige indicator, of kon je dat niet zien?

Ik wil nog eens proberen een lege accu op een vol pakket te zetten en te kijken wat de omvormer er mee doet..

12,5 kWh uit 5 accu's is beter dan ik had verwacht. Waarom verwacht je er meer uit te kunnen halen in de toekomst? Ik ga elke dag naar 100% en zie niets veranderen in minimale cell spanning of capaciteit.

[ Voor 13% gewijzigd door dotternetta op 24-08-2025 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dotternetta schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Ik wil nog eens proberen een lege accu op een vol pakket te zetten en te kijken wat de omvormer er mee doet..
Dat zou ik je niet aanraden, kan zorgen voor hoge stromen.

[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 24-08-2025 16:51 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
dotternetta schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Temperatuur is wel een aardige indicator, of kon je dat niet zien?

12,5 kWh uit 5 accu's is beter dan ik had verwacht. Waarom verwacht je er meer uit te kunnen halen in de toekomst? Ik ga elke dag naar 100% en zie niets veranderen in minimale cell spanning of capaciteit.
Temperatuur was aardig laag voor alle 5 (rond de 27 dus dat was geen indicatie). Ik denk dat je er meer uit kunt krijgen omdat ik ze individueel allemaal tot die 3.13-3.14v heb zien gaan (100->5%) en als ik alles bij elkaar optel van die 5 individueel dus op die 13,5+ kWh uitkwam. Maar goed, ik ben blij dat ik het probleem heb gevonden - ga zelf gewoon de standaard 10-100% aanhouden. Ze zullen sowieso nog wel wat moeten verbeteren aan de firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
masterant schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:59:
[...]

Temperatuur was aardig laag voor alle 5 (rond de 27 dus dat was geen indicatie). Ik denk dat je er meer uit kunt krijgen omdat ik ze individueel allemaal tot die 3.13-3.14v heb zien gaan (100->5%) en als ik alles bij elkaar optel van die 5 individueel dus op die 13,5+ kWh uitkwam. Maar goed, ik ben blij dat ik het probleem heb gevonden - ga zelf gewoon de standaard 10-100% aanhouden. Ze zullen sowieso nog wel wat moeten verbeteren aan de firmware.
Ik verwacht dat doordat de slechtste accu de totaalcapaciteit bepaald je die lage waarden nooit weer zult zien in de stapel. De hardware in de omvormer zal dit niet anders kunnen regelen, Zendure gebruikt blijkbaar geen module-level optimizer (zoals bvb YouSolar Powerbloc). Het prijsverschil met andere accusystemen zal ergens vandaan moeten komen..

Er zit maar 1 ding op: 6 x AC2400 met elk 1 accu 😂

[ Voor 10% gewijzigd door dotternetta op 24-08-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
dotternetta schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:37:
[...]

Ik verwacht dat doordat de slechtste accu de totaalcapaciteit bepaald je die lage waarden nooit weer zult zien in de stapel. De hardware in de omvormer zal dit niet anders kunnen regelen, Zendure gebruikt blijkbaar geen module-level optimizer (zoals bvb YouSolar Powerbloc). Het prijsverschil met andere accusystemen zal ergens vandaan moeten komen..

Er zit maar 1 ding op: 6 x AC2400 met elk 1 accu 😂
Dat wordt wellicht wel iets teveel van het goede. :P Wat ik overigens wel overweeg en ben benieuwd naar de mening van anderen:

Ik heb nu 1x AC2400 met 6xAB3000, hiervan heb ik een tweede besteld. Dus 2x 2400W. Mijn overweging is dus om een derde erbij te kopen, zonder accu's, uiteraard moet ik nog wel een extra groep laten aanleggen dan, en ipv 2x6 om er 3x4 van te maken. Je hebt dan toch hoger piekvermogen en kunt dan ook sneller laden en ontladen op lage/hoge tariefmomenten. Het is dan wel weer een pak hem beet, 800-900 euro investering met controller + aanleg van die extra groep naar de garage. We hebben een 7290wp installatie, en we zijn wel grootverbruikers ivm airco's, pc (ML als hobby) en warmtepomp voor zwembad etc etc. Ik denk zelf dat het waarschijnlijk niet te rechtvaardigen valt qua investering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
masterant schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:02:
[...]

Dat wordt wellicht wel iets teveel van het goede. :P Wat ik overigens wel overweeg en ben benieuwd naar de mening van anderen:

Ik heb nu 1x AC2400 met 6xAB3000, hiervan heb ik een tweede besteld. Dus 2x 2400W. Mijn overweging is dus om een derde erbij te kopen, zonder accu's, uiteraard moet ik nog wel een extra groep laten aanleggen dan, en ipv 2x6 om er 3x4 van te maken. Je hebt dan toch hoger piekvermogen en kunt dan ook sneller laden en ontladen op lage/hoge tariefmomenten. Het is dan wel weer een pak hem beet, 800-900 euro investering met controller + aanleg van die extra groep naar de garage. We hebben een 7290wp installatie, en we zijn wel grootverbruikers ivm airco's, pc (ML als hobby) en warmtepomp voor zwembad etc etc. Ik denk zelf dat het waarschijnlijk niet te rechtvaardigen valt qua investering.
Worden je 3 fasen gelijk belast? Denk het niet. Dus je hebt misschien een 5+4+3 setup nodig, maar dat kan je natuurlijk gemakkelijk veranderd.

De PV zal je winterverbruik niet kunnen bijhouden daar zou ik eerder in investeren.

Als je HW meetdata hebt kun je dit door ChatGPT laten analyseren, die kan je heel goed adviseren over wat het oplevert of juist niet.

[ Voor 8% gewijzigd door dotternetta op 24-08-2025 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Ik heb hier bewust gekozen voor 1 2400 AC met 3 batterijen. Dit omdat we hier een dynamisch contract hebben. Op de goedkope uren moet de batterij wel vol te krijgen zijn. Als per 1-1-2027 de opwek zoveel mogelijk opgevangen moet worden omdat wellicht dynamisch niet meer interessant is???? dan vangt de omvormer een groot deel af en is de batterij met 3330Wp aan panelen een groot deel vh jaar wel te vullen. Zonee dan andere panelen die vervolgens weer opslag capaciteit vragen. Kip en ei verhaal. Mooi dag levert hier max 22 kWh op. Verbruik in de winter ligt ook op een 20 kWh per dag. Ga je er dan nog 1 bijzetten vraag ik me af? Blijft beetje koffiedik kijken.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
dotternetta schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:08:
[...]

Worden je 3 fasen gelijk belast? Denk het niet. Dus je hebt misschien een 5+4+3 setup nodig, maar dat kan je natuurlijk gemakkelijk veranderd.
Nee dat zeker niet, dit moet ik nog een keer goed in kaart brengen en wellicht opnieuw laten herverdelen tegen die tijd.

[ Voor 25% gewijzigd door masterant op 24-08-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
Devke schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:08:
[...]

Ik heb hier bewust gekozen voor 1 2400 AC met 3 batterijen. Dit omdat we hier een dynamisch contract hebben. Op de goedkope uren moet de batterij wel vol te krijgen zijn. Als per 1-1-2027 de opwek zoveel mogelijk opgevangen moet worden omdat wellicht dynamisch niet meer interessant is???? dan vangt de omvormer een groot deel af en is de batterij met 3330Wp aan panelen een groot deel vh jaar wel te vullen. Zonee dan andere panelen die vervolgens weer opslag capaciteit vragen. Kip en ei verhaal. Mooi dag levert hier max 22 kWh op. Verbruik in de winter ligt ook op een 20 kWh per dag. Ga je er dan nog 1 bijzetten vraag ik me af? Blijft beetje koffiedik kijken.
Het is inderdaad koffiedik kijken, toch denk ik juist dat dynamisch een nieuwe standaard zal gaan worden voor mensen met zonnepanelen.. maar goed laten we maar hopen dat er niet weer nieuwe regels komen die tegen gaan vallen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
[...]
Ik denk zelf dat het waarschijnlijk niet te rechtvaardigen valt qua investering.
Eens, maar is hier ook niet zo en toch gedaan :D

Ik zeg nu ook steeds dat 3x5 AB3000X voldoende is, maar ik weet ook wel dat ik alsnog met 3x6 AB3000X eindig.

Het is een glijdende schaal, kleine stapjes zijn beter te motiveren dan grote stappen. Uiteindelijk werk je toch toe naar de set-up die je graag wil. Zou echter nooit iemand 3x2400AC met ieder 2x AB3000X adviseren, dan is 2x2400AC met ieder 3x AB3000X een betere keuze. Ga je dan echter naar 4-5x AB3000X per 2400AC, dan is als je dynamisch handelt een 3e 2400AC wel weer een optie. Maar die ga je voor 1-1-2027 nooit terugverdienen, dus eigenlijk ook niet te verantwoorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• masterant
Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:28:
[...]

Ik zeg nu ook steeds dat 3x5 AB3000X voldoende is, maar ik weet ook wel dat ik alsnog met 3x6 AB3000X eindig.

Het is een glijdende schaal, kleine stapjes zijn beter te motiveren dan grote stappen. Uiteindelijk werk je toch toe naar de set-up die je graag wil. Zou echter nooit iemand 3x2400AC met ieder 2x AB3000X adviseren, dan is 2x2400AC met ieder 3x AB3000X een betere keuze. Ga je dan echter naar 4-5x AB3000X per 2400AC, dan is als je dynamisch handelt een 3e 2400AC wel weer een optie. Maar die ga je voor 1-1-2027 nooit terugverdienen, dus eigenlijk ook niet te verantwoorden.
Wij hadden sowieso al hoge terugleverkosten (Oxxio met een verlopen contract), daarom wel bewust overgestapt naar dynamisch. De grote hoeveelheid opslag (relatief gezien dan) is bewust gekozen om inderdaad a) zoveel mogelijk opgewekte energie zelf te gebruiken in bijv de avond b) mee te doen op de onbalansmarkt.

Je hebt overigens wel gelijk, het is een glijdende schaal en ik ken mezelf... dus ik eindig zelf waarschijnlijk ook met een 3x6 config alleen weet mijn vrouw dat nog niet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvanrijen
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 10:43
Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:28:
[...]

Wat is je beredenering van 2x3 ipv 3x2? Waarom is dat handiger/beter? Probeer je te volgen en ervan te leren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:24
svenvanrijen schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:46:
[...]

Wat is je beredenering van 2x3 ipv 3x2? Waarom is dat handiger/beter? Probeer je te volgen en ervan te leren…
Minder belasting per batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 00:01

R.K

Hoihoi, De info in mijn app beweert dat ik sinds een goede week ruim 8 euro zou hebben verdiend. Hoe serieus kan ik deze rekensom nemen?

Ik draai tot nu toe in de Zenki modus.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kx9Q1UU0hoazXNUNSeYjAd2_EJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQgBkgNtWuj2PEEYWROsRqjS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
svenvanrijen schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:46:
[...]

Als je bijv. dynamische tarieven hebt en goedkoop wil inkopen en duur wil verkopen moet je dat met een bepaalde snelheid kunnen doen. Dan wil je niet 8 uur over laden en 8 uur over ontladen doen.

Aan de andere kant kan een accu er slecht tegen om té snel geladen en ontladen te worden. Je zoekt dan naar een waarde van 3-5x verhouding opslag tot vermogen, waardoor de accu in 3 tot 5 uur geladen of ontladen wordt. Dat noemen we de C-waarde. Daar zoek je naar 0.2-0.35C.

Als je een 2400AC hebt met 2 accu's, dan is de C-waarde: 2400/5760=0.42, té hoog. Daardoor worden de accu's té warm, treedt extra degradatie op, etc. Bij 3 accu's kom je uit op: 2400/8640=0.28 en bij 4 op: 2400/11520=0.21.

Dus: 2x3 accu's geeft een mooie combinatie van C-waarde en het inspelen op dynamische tarieven. 3x2 accu's speelt nóg sneller in op dynamische tarieven, maar is op de langere termijn slechter voor de accu's.

Vandaar het advies: 2x2400 met 3xAB3000X is beter dan 3x2400AC met 2xAB3000X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:56
Om diezelfde reden overweeg ik nog een extra Hyper te kopen, zodat ik van 2x3 naar 3x2 kan. Dat moet net lukken (AB2000S). Kom dan op 0,31 uit. En kan de drie Hypers dan elk op één fase zetten, waar de bekabeling al op is voorbereid (5x2,5). Ook heb ik 3 zonnepalen rechtstreeks aangesloten, dan kan er één op elke Hyper, ook beter voor de OCD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-10 14:59
Taro schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:27:
[...]

Alleen als je het zelfde vermogen van 2 x 2400 = 4800 Watt verdeelt over 3 stuks 2400AC maakt het weer geen bal uit.
Jou redenering gaat wel op als je 3 keer, dus elke batterij met 2400 watt zou belasten, maar dan zit je niet op 4800 watt, maar 7200 W
En dat is appels en peren vergelijken.
2 keer 2400AC keer is wel goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Als je bijv. dynamische tarieven hebt en goedkoop wil inkopen en duur wil verkopen moet je dat met een bepaalde snelheid kunnen doen. Dan wil je niet 8 uur over laden en 8 uur over ontladen doen.

Aan de andere kant kan een accu er slecht tegen om té snel geladen en ontladen te worden. Je zoekt dan naar een waarde van 3-5x verhouding opslag tot vermogen, waardoor de accu in 3 tot 5 uur geladen of ontladen wordt. Dat noemen we de C-waarde. Daar zoek je naar 0.2-0.35C.

Als je een 2400AC hebt met 2 accu's, dan is de C-waarde: 2400/5760=0.42, té hoog. Daardoor worden de accu's té warm, treedt extra degradatie op, etc. Bij 3 accu's kom je uit op: 2400/8640=0.28 en bij 4 op: 2400/11520=0.21.

Dus: 2x3 accu's geeft een mooie combinatie van C-waarde en het inspelen op dynamische tarieven. 3x2 accu's speelt nóg sneller in op dynamische tarieven, maar is op de langere termijn slechter voor de accu's.

Jij bent daar wel wat voorzichtiger in dan bijvoorbeeld een WIl Prowse en andere analyses. Daar wordt vaak aangegeven 0.5 tot 1 c rating. Lifepo4 kan daarom goed met 0,5 c rating en dan nog 4000-7000 cycles maken. En als je bij wijze van spreken elke dag 1 cycle maakt kun je nog steeds 15 jaar doen met een batterij zonder forse degradatie. Ik zou zonder problemen zelf met 0.5 c rating durven werken. Tegen de tijd dat de batterijen er last van krijgen heb je al weer nieuwe technieken en wil je juist weer een andere batterij ;-) maar zo moet iedereen daar zijn eigen keuzes in maken natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8uZ8qhEqHvjFokEdLyc_2WdglE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzXQ7cPxXGiNDuBftVlGyB65.jpg?f=fotoalbum_large

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
mrme12345 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:41:
[...]

Jij bent daar wel wat voorzichtiger in dan bijvoorbeeld een WIl Prowse en andere analyses. Daar wordt vaak aangegeven 0.5 tot 1 c rating. Lifepo4 kan daarom goed met 0,5 c rating en dan nog 4000-7000 cycles maken. En als je bij wijze van spreken elke dag 1 cycle maakt kun je nog steeds 15 jaar doen met een batterij zonder forse degradatie. Ik zou zonder problemen zelf met 0.5 c rating durven werken. Tegen de tijd dat de batterijen er last van krijgen heb je al weer nieuwe technieken en wil je juist weer een andere batterij ;-) maar zo moet iedereen daar zijn eigen keuzes in maken natuurlijk.

[Afbeelding]
Eens hoor, maar, door de accu's zwaarder te belasten worden ze ook veel warmer. Heb altijd begrepen dat LFP kamertemperatuur prefereert, dus laten we zeggen 19-22 graden. Ik zie ze hier al vaak op 28-33 graden. Ga je met een hogere C-waarde aan de slag, dan gaan ze waarschijnlijk wel naar 35+ graden en dat voelt voor mij niet goed en té warm.

Maar mogelijk zorgt dat maar voor 2 jaar kortere levensduur op bijv. 20 jaar en dan maakt het niet zoveel uit. Aan de andere kant wil ik de accu's die hier staan zo goed en netjes mogelijk behandelen waardoor de kans op een thermal runaway zo klein mogelijk is. Dus net als met de elektrische installatie die ik misschien over the top netjes heb uitgevoerd zoek ik ook hier niet graag de grenzen op en blijf ik graag binnen de super veilige marge. Waarmee niet gezegd is dat je prima naar 3x2 kunt en volle bak kunt laden en ontladen zonder daar in bijv. 20 jaar tijd ook maar enig nadeel door te ondervinden.

Better safe than sorry, maar waar die 2 in elkaar overgaan weet je pas achteraf en over heel veel jaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
R.K schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:59:
Hoihoi, De info in mijn app beweert dat ik sinds een goede week ruim 8 euro zou hebben verdiend. Hoe serieus kan ik deze rekensom nemen?

Ik draai tot nu toe in de Zenki modus.[Afbeelding]
Ik heb het aan het begin even zien draaien, daarna voor troubleshooting uitgezet dus echt maar 1-2 dagen zien werken en zonder forecast.

Volgens mij is dat opzicht realistich in een week. Als je bijv. 80k-90Wh op de juiste momenten hebt geladen en bijv in de avond/nacht heb verbruikt (waar we toch regelmatig de 0,30+ per kWh aantikken) dan zit je daar wel op.

Wellicht dat jij of anderen meer inzicht ikunnen geven op het volgende aangezien ik ZENKI nog niet volledig werkend heb gezien. Als de forecast een zonnige dag is, maar tarieven pas vanaf bijv. 12:00 laag zijn dan zou ik verwachten/willen dat het dan pas om 12:00 begint met laden en niet zodra de zon schijnt (dus de meter in de min gaat) om 8:00 in de ochtend. Wat is jullie ervaring hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvanrijen
[...]

Dank voor de heldere uitleg, daar kan ik wat mee 🙏🏻!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 00:01

R.K

masterant schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 00:29:
[...]

Ik heb het aan het begin even zien draaien, daarna voor troubleshooting uitgezet dus echt maar 1-2 dagen zien werken en zonder forecast.

Volgens mij is dat opzicht realistich in een week. Als je bijv. 80k-90Wh op de juiste momenten hebt geladen en bijv in de avond/nacht heb verbruikt (waar we toch regelmatig de 0,30+ per kWh aantikken) dan zit je daar wel op.

Wellicht dat jij of anderen meer inzicht ikunnen geven op het volgende aangezien ik ZENKI nog niet volledig werkend heb gezien. Als de forecast een zonnige dag is, maar tarieven pas vanaf bijv. 12:00 laag zijn dan zou ik verwachten/willen dat het dan pas om 12:00 begint met laden en niet zodra de zon schijnt (dus de meter in de min gaat) om 8:00 in de ochtend. Wat is jullie ervaring hierin?
Dat doet het dus niet, als de zon schijnt begint hij daarmee de accu te laden. Houdt tot nu toe geen rekening met lage tarieven. Laatst een bewolkte dag gehad wat toch een klein beetje zonnepanelen opbrengst had. De batterij gaat dan toch ondanks dat de lage stroomkosten in de voorspelling worden getoond vrolijk verder met laden vanaf de zonnepanelen, weliswaar op een laag pitje. Dus software is nog niet zover dat het daar onderscheid in maakt. Althans niet in de Zenki modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
R.K schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:47:
[...]

Dat doet het dus niet, als de zon schijnt begint hij daarmee de accu te laden. Houdt tot nu toe geen rekening met lage tarieven. Laatst een bewolkte dag gehad wat toch een klein beetje zonnepanelen opbrengst had. De batterij gaat dan toch ondanks dat de lage stroomkosten in de voorspelling worden getoond vrolijk verder met laden vanaf de zonnepanelen, weliswaar op een laag pitje. Dus software is nog niet zover dat het daar onderscheid in maakt. Althans niet in de Zenki modus.
Bedankt voor de info. Ik moet het zelf nog ervaren maar als dit het geval is, dan is het sowieso een ticket waard als ZENKI feedback zodat ze dit wel nog verder gaan optimaliseren of je daar iets meer flexibiliteit in geven qua wensen/config.

Edit: dit doet het wellicht beter nadat het systeem een langere periode draait en meer trainingsdata heeft gehad, dus wellicht is een week iets te kort om het goed te beoordelen. Ik vermoed ook dat het dan ieder seizoen zichzelf iets zal moeten aanpassen aan de hand van nieuwe patronen.

[ Voor 14% gewijzigd door masterant op 25-08-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-10 20:27
R.K schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:47:
[...]

Ik volg met belangstelling de bijdragen over het functioneren van Zenki. Is voor mij wel een belangrijke functie als het gaat om het al dan niet aanschaffen van 2400 AC. Algemene conclusie is dat Zenki nog niet zo slim is. Laden en ontladen op onlogische momenten. Dat is bij andere merken nog niet anders.
Zie bijvoorbeeld dit artikel over Anker;
https://fwd.nl/smarthome/...lag-met-vooral-minpunten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-10 08:38
Zoiets kan m.i. alleen maar slimmer worden met feedback.
En die feedback moet klantspecifiek zijn. Dus je maakt je "eigen Zenki" slimmer
Iedere dag terugkoppeling kunnen geven hoe je vind dat ie het gedaan heeft, wat je anders had willen zien etc.

Of algemener, Zenki meer opties geven zodat duidelijk wordt wat een gebruiker exact verwacht van Zenki.
Dan kan de gegevens van meer gebruikers gebruikt worden.

Maar ben bang dat dat nog niet op de korte termijn gaat gebeuren

[ Voor 5% gewijzigd door markduffy op 25-08-2025 10:59 ]

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

HHF

KaEs schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:36:
[...]

Ik volg met belangstelling de bijdragen over het functioneren van Zenki. Is voor mij wel een belangrijke functie als het gaat om het al dan niet aanschaffen van 2400 AC. Algemene conclusie is dat Zenki nog niet zo slim is. Laden en ontladen op onlogische momenten. Dat is bij andere merken nog niet anders.
Zie bijvoorbeeld dit artikel over Anker;
https://fwd.nl/smarthome/...lag-met-vooral-minpunten/
Het AI is allemaal nog redelijk nieuw en iedere fabrikant wil er graag reclame mee maken. Maar de I(ntelligence) ontbreekt inderdaad vaak. Gelukkig kun je de batterijen ook gewoon met NOM aansturen en dan wachten tot de software de aanvangsfouten ontgroeit is. De feedback die vooral tweakers gevven is dan een belangrijk hulpmiddel voor Zendure/Anker/etc. Ik heb nog wel even tot 2027 en blijf de ontwikkelingen belangstellend volgen. Met het overaanbod van batterijen zullen er ongetwijfeld meer leveranciers volgen en de prijzen nog wel een stuk dalen tot onder de 200 euro/kwh

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Hier de 3de dag achter elkaar rond dezelfde tijd de P1 weer offline. AC2400 reageert nog wel op NOM soms, is wat aan het springen en langdurig op hetzelfde wattage aan het laden. Ben ik de enige? Ben natuurlijk weer aan het werk sinds vandaag.

Ik hoop dat de update snel komt, hij gaat plankgas door nu de hele tijd. Ik heb hem maar uit HEMS gehaald.

[ Voor 53% gewijzigd door dotternetta op 25-08-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:03:
Hier de 3de dag achter elkaar rond dezelfde tijd de P1 weer offline. AC2400 reageert nog wel op NOM. Ben ik de enige?
Is hij dan wel beschikbaar lokaal via de properties? Als hij offline staat in de app zou ik mij eerlijk gezegd niet zo druk maken als het wel gewoon werkt. Hier staat standaard alles offline in de app (eigen keuze)

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-10 18:40

Argarath

MasterBlaster

Hier de 3de dag achter elkaar rond dezelfde tijd de P1 weer offline. AC2400 reageert nog wel op NOM. Ben ik de enige?
Hier geen probleem met de P1

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier de 3de dag achter elkaar rond dezelfde tijd de P1 weer offline. AC2400 reageert nog wel op NOM soms, is wat aan het springen en langdurig op hetzelfde wattage aan het laden. Ben ik de enige? Ben natuurlijk weer aan het werk sinds vandaag
Een alternatief zou de integratie va n @gielz eens kunnen zijn als je nog een HW energysocket hebt liggen. Mocht dit wat blijvende issues geven. Just an idea.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Devke schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Een alternatief zou de integratie va n @gielz eens kunnen zijn als je nog een HW energysocket hebt liggen. Mocht dit wat blijvende issues geven. Just an idea.
Ik zet er tijdelijk een tuya plugje tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:56
Hebben jullie al de integratie met Home Assistant geïnstalleerd (via HACS)? Werkt deze goed? Biedt deze voldoende functionaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17-10 22:05
Hier de 3de dag achter elkaar rond dezelfde tijd de P1 weer offline. AC2400 reageert nog wel op NOM soms, is wat aan het springen en langdurig op hetzelfde wattage aan het laden. Ben ik de enige? Ben natuurlijk weer aan het werk sinds vandaag
Sinds ik de p1 meter ben gaan gebruiken (met hems) nog geen enkel probleem gehad en draait ook heel mooi nom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-10 19:28

tismij

???

HHF schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Het AI is allemaal nog redelijk nieuw en iedere fabrikant wil er graag reclame mee maken. Maar de I(ntelligence) ontbreekt inderdaad vaak. Gelukkig kun je de batterijen ook gewoon met NOM aansturen en dan wachten tot de software de aanvangsfouten ontgroeit is. De feedback die vooral tweakers gevven is dan een belangrijk hulpmiddel voor Zendure/Anker/etc. Ik heb nog wel even tot 2027 en blijf de ontwikkelingen belangstellend volgen. Met het overaanbod van batterijen zullen er ongetwijfeld meer leveranciers volgen en de prijzen nog wel een stuk dalen tot onder de 200 euro/kwh
Voor mij is AI hiervoor ook juist niet geschikt, wil strakke regels wanneer wel en wanneer niet laden/ontladen.
Voor de meeste mensen is straks NOM het meest belangrijke lijkt me en dan is AI ook geheel niet van belang.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:15
meesje schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:54:
Hebben jullie al de integratie met Home Assistant geïnstalleerd (via HACS)? Werkt deze goed? Biedt deze voldoende functionaliteit?
Zendure producten in Home Assistant integreren

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
HHF schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

……. Ik heb nog wel even tot 2027 en blijf de ontwikkelingen belangstellend volgen. Met het overaanbod van batterijen zullen er ongetwijfeld meer leveranciers volgen en de prijzen nog wel een stuk dalen tot onder de 200 euro/kwh
Die scherpe daling van de kosten vind ik lastig in te schatten. Door het afschaffen van de salderingsregeling is er momenteel veel aandacht voor batterijen. De prijzen van batterijen is natuurlijk een mondiale aangelegenheid waarbij de stijgende vraag in Nederland maar van beperkte invloed zou zijn. In de landen om ons heen zijn zonnepanelen in combinatie met batterijen al veel langer normaal. In hoeverre we dus de komende 1 a 2 jaar een prijsdaling gaan zien weet ik nog niet.

Aan de andere kant als ik zie hoe hoelang de levertijden zijn, en veel leverancier wachten op een nieuwe zending van begin september, dan is er nog geen sprake van een normale balans in vraag en aanbod. Bij meer aanbod zou de vraag dan nog wel naar beneden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
tismij schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

Voor mij is AI hiervoor ook juist niet geschikt, wil strakke regels wanneer wel en wanneer niet laden/ontladen.
Voor de meeste mensen is straks NOM het meest belangrijke lijkt me en dan is AI ook geheel niet van belang.
Onder AI zitten natuurlijk ook regels. We noemen het maar AI maar zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Denk aan het laden op goedkope momenten (dus rekening houden met tarief en eigen opwek) , ontladen of NOM op dure momenten, niet ‘‘s nachts de batterij leeg laten lopen maar een beetje overhouden om de prijspiek tussen 7:00-9:00 uur op te vangen. Daarmee dus eigenlijk automatiseren wat velen al in HA hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-10 19:28

tismij

???

KaEs schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:20:
[...]

Onder AI zitten natuurlijk ook regels. We noemen het maar AI maar zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Denk aan het laden op goedkope momenten (dus rekening houden met tarief en eigen opwek) , ontladen of NOM op dure momenten, niet ‘‘s nachts de batterij leeg laten lopen maar een beetje overhouden om de prijspiek tussen 7:00-9:00 uur op te vangen. Daarmee dus eigenlijk automatiseren wat velen al in HA hebben staan.
Ja, dat was ook een beetje mijn idee, alles wordt maar AI genoemd omdat dat goed klinkt maar handelen en NOM zijn vrij strakke regels aan verbonden als je het veilig en goed wil doen. Vandaar dat ik uiteindelijk ook het liefste alles zelf wil aansturen, maar begrijp dat niet iedereen daar zin in heeft (daarentegen, het is wel Tweakers :) )

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvanrijen
Vraagje of de maximale in- en uitvoervermogen van de Zendure batterijen. Vooral in het geval van meerdere batterijen onder 1 2400AC.
De site van Zendure geeft 2 verschillende antwoorden:

https://www.zendure.nl/products/zendure-batterie-ab3000x
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2S6-K5tKbqBKGoTpqnnCGvslyC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Egvcoo6qdynYtjkqnfK1ltaM.png?f=fotoalbum_large

En
https://www.zendure.nl/pr...ac?variant=46990380335359
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hb-Vh1yrzbo5Qy6kAFC7N4KPhjI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JhdMqK2J7RJSVGiv9hjlIynT.png?f=user_large

Wat is het nu? Weten jullie, uit de praktijk, waar je nu op kunt rekenen?
Ik denk aan een opstelling met 2x 2400AC met onder elk 2*AB3000X

[ Voor 3% gewijzigd door svenvanrijen op 25-08-2025 17:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dotternetta
Accu nr.4 net binnen gekregen, niet bij Zendure besteld maar via reseller, 60% geladen, serienummer FO4NHN4N250xxxx. softVersion:4101 (de rest heeft softVersion:4103. Wat is het verschil?)

Geplaatst op de andere 3 die op 100% staan en nr.4 laadt op met 1600W, andere accu's namen ook nog een paar Watt op een paar minuten, maar zijn alweer in rust.

Opvallend: hij zat na 15 minuten op 98% en staat daar nu een uur. Ik heb hem maar even op 750W gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsnCP9L3-GdR7ClvhXrJfXSR4oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCwhph1uCA8myNPNqCybQxMD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door dotternetta op 25-08-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:56
dotternetta schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:37:
Accu nr.4 net binnen gekregen, 60% geladen, serienummer FO4NHN4N250xxxx.

Geplaatst op de andere 3 die op 100% staan en nr.4 laadt op met 1600W, andere accu's namen ook nog een paar Watt op een paar minuten, maar zijn alweer in rust.

[Afbeelding]
Wat netjes dat je bescherming omheen hebt gebouwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-10 20:15
dotternetta schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:37:
Accu nr.4 net binnen gekregen, 60% geladen, serienummer FO4NHN4N250xxxx.

[Afbeelding]
Ik wacht nog steeds op de eerste accu. Duurt allemaal wel erg lang… :(
12 mei al besteld.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
meesje schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:42:
[...]

Wat netjes dat je bescherming omheen hebt gebouwd!
Puberproof 😅 (omvallende fietsen vooral)

[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 25-08-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
markduffy schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:58:
Zoiets kan m.i. alleen maar slimmer worden met feedback.
En die feedback moet klantspecifiek zijn. Dus je maakt je "eigen Zenki" slimmer
Iedere dag terugkoppeling kunnen geven hoe je vind dat ie het gedaan heeft, wat je anders had willen zien etc.

Of algemener, Zenki meer opties geven zodat duidelijk wordt wat een gebruiker exact verwacht van Zenki.
Dan kan de gegevens van meer gebruikers gebruikt worden.

Maar ben bang dat dat nog niet op de korte termijn gaat gebeuren
Zenki / AI kan in dit geval nooit voor iedereen goed werken aangezien ze een stap hebben overgeslagen namelijk de vraag stellen: Welk doel of welke doelen wil je als gebruiker bereiken? Dus dat ding bepaalt nu op basis van een aantal basale regeltjes welke actie die gaat uitvoeren, mixed dat met een stukje historie en dan komt daar iets uit dat altijd suboptimaal zal werken.

Vermoed dus ook dat ze het niet snel perfect zullen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
svenvanrijen schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:09:
Vraagje of de maximale in- en uitvoervermogen van de Zendure batterijen. Vooral in het geval van meerdere batterijen onder 1 2400AC.

[Afbeelding]

En
[Afbeelding]

Met maar 2x AB3000X kan je vermoedelijk ook beter niet te lang/vaak met 2400 Watt laden. Zou het dan zelf bij 1x 2400AC houden met 4xAB3000X, of op termijn upgraden naar 3x AB3000X om de accu's niet te zwaar te belasten. Tenzij het vooral 2400 Watt tijdens pieken zal zijn en niet continue, dan kan 2x2 prima. Zie hiervoor ook mijn eerdere toelichting: Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Verder kan de AB3000X in theorie misschien wel meer dan 2400 Watt aan, maar alle waardes hoger dan 2400 die je daar ziet ga je met een 2400 AC toch niet halen, want de uitvoer uit de accu wordt door de omvormer begrenst. Maar misschien komen ze ooit met een 3600 AC en grote kans dat de AB3000X'en dan wel meer dan 2400 kunnen leveren.

Dus voor nu heb je niets aan weergegeven waardes hoger dan 2400 Watt.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 25-08-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
Taro schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:22:
[...]

Zenki / AI kan in dit geval nooit voor iedereen goed werken aangezien ze een stap hebben overgeslagen namelijk de vraag stellen: Welk doel of welke doelen wil je als gebruiker bereiken? Dus dat ding bepaalt nu op basis van een aantal basale regeltjes welke actie die gaat uitvoeren, mixed dat met een stukje historie en dan komt daar iets uit dat altijd suboptimaal zal werken.

Vermoed dus ook dat ze het niet snel perfect zullen krijgen.
ZENKI’s doel is winst optimalisatie, of dat nou is door eigen gebruik of door terug te leveren naar het grid - dus die hoef je niet op te geven, het maakt in feite niet uit hoe die zijn doel haalt. Althans dat is het idee/marketing erachter - set and forget.

Stukje historie is wel een belangrijk punt die je aanhaalt, als het niet in staat is om tussentijds beslissingen aan te passen (niet iedereen heeft een super vast patroon) en situaties veranderen dan zal het inderdaad altijd suboptimaal zijn en meer een gimmick worden. De vraag is dus kan ZENKI zich (straks) dynamisch gaan aanpassen (gedurende de dag) of blijft ie hard vasthouden aan historische data die wellicht niet optimaal is. Hoe meer gebruikers hoe meer data hoe beter het model zal worden met de tijd. Het stukje AI in dit geval is gegarandeerd ML/DL, maar alles wordt tegenwoordig onder AI of GenAI gegooid omdat het hip is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tycoon
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20-10 13:13
Dag Allemaal,

Nog niet gereageerd hier op het forum maar altijd een stille lezer. Zal zelf mijn ervaringen ook maar eens posten. Zelf hier 4x ab3000x met 1x2400ac vanaf juli. Problemen gehad met mijn meter en de p1 meter van zendure, kon hem helemaal niet uitlezen. Ze hebben mij uiteindelijk een hele nieuwe dongle gestuurd daar zat firmware versie 1.0.1 op die werkte niet goed NOM. Nu firmware versie 1.0.4 gekregen en alles werkt zoals het hoort.

Je moet wel geduldig zijn maar werd uiteindelijk netjes geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:13
Misschien konijnenproof, maar een puber heeft binnen 2 tellen die power knop ingedrukt.
YouTube: What does this button do?

[ Voor 16% gewijzigd door netappie op 25-08-2025 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
svenvanrijen schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:09:

[Afbeelding]

En
[Afbeelding]

Wellicht zegt dit genoeg:

Wat is de (praktische) C-rating van de AB3000X?
• Capaciteit AB3000X: 2,88 kWh bij ~48 V ⇒ ≈ 60 Ah.
• Max. laadstroom inverter: 60 A d.c. (≈ 2.88 kW bij 48 V) ⇒ ≈ 1 C laden.
• Max. ontlaadstroom inverter: 54,17 A d.c. (≈ 2.6 kW) ⇒ ≈ 0,9 C ontladen.

Conclusie: per AB3000X ligt de werkelijke C-rating in deze setup rond 1C (laden) en ~0,9C (ontladen), begrensd door de 2400 AC-omvormer, niet zozeer door de celchemie.

Systeem-limieten die meespelen
• Inverter limieten (naar/van accu): 2400 W laden, 2600 W ontladen totaal.
• Stopcontact vs. vaste groep: via gewoon stopcontact is het standaard ± 800 W; met aparte groep kun je tot 2400 W gaan.

Snelle rekentabel (per AB3000X, richtwaarden)
• 0,3 C: ~0,86 kW
• 0,5 C: ~1,44 kW
• 0,9 C (inverter max ontladen): ~2,6 kW
• 1,0 C (inverter max laden): ~2,88 kW

• Met 2 × AB3000X (5,76 kWh) en max. 2,4 kW laden → 0,42 C.
→ verwacht nog altijd 5.000+ cycli (15 jaar bij dagelijks gebruik).
• Met 3 × AB3000X (8,64 kWh) → 0,28 C, dat is theoretisch nog gunstiger (richting 6.000–8.000 cycli).
• Met 4 × AB3000X (11,52 kWh) → 0,21 C, de meerwaarde zit vooral in méér opslag, niet in merkbaar langere levensduur.

• Heb je geen nood aan >2,4 kW (gelijktijdig) laad/ontlaadvermogen? Kies 1× 2400AC en schaal je accu’s op (3–6 modules). Dat is het meest efficiënt en eenvoudigst.
• Wil je sneller laden/ontladen (bijv. voor scherpe dynamische prijsvensters) of meer piek? Dan kun je naar 2–3 torens kijken, maar reken op extra vaste verliezen en aparte groepen/pro-installatie als je structureel boven 800 W per unit wilt.

[ Voor 9% gewijzigd door avdl72 op 25-08-2025 20:27 ]

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
Ik weet niet meer door wie maar dit is eerder gepost. Komt dus door de nieuwe accu die nog op software versie 4101 zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jviFx6_AjZDjN2SmI79Hcqot4Fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HinsVMURT8OaXjaWOGZTaHN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurianvers
  • Laatst online: 20-10 20:30
rimave schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 17:44:
[...]

Ik wacht nog steeds op de eerste accu. Duurt allemaal wel erg lang… :(
12 mei al besteld.
Hier ook, 31 mei besteld. Helemaal klaar met deze k*‘t leverancier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:24
jurianvers schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:18:
[...]

Hier ook, 31 mei besteld. Helemaal klaar met deze k*‘t leverancier!
Welke leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurianvers
  • Laatst online: 20-10 20:30
Zendure.nl

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-09 15:42
Vandaag mijn nalevering van 4 accu's ontvangen en als bonus een ventilator voor het wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Igy0yJnEH60mDCRvrx3RrdtmkOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TKBOUxNpMIchKPZyEaVIcR3.jpg?f=fotoalbum_large

En maar even gestapeld en vastgezet;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erlnxlah5OaJiMnlXJphhNaSm70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFlW5N7hnkh5PndkAA1OlXIl.jpg?f=fotoalbum_large

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Omvormer flipte vannacht! Hebben jullie dit wel eens gezien? Midden in de nacht, niks stond aan. De omvormer is spontaan gaan ontladen en daarna weer laden. Ik draai NOM met follow surplus. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Het enige wat ik gister heb veranderd is een smartplug tussen de bridge gezet, zodat ik hem op afstand opnieuw op kan starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_-dsKw6_rBs7-XAOtah4hCYxLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCdMpSnCzdptN0zqwfhaRcC0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGKHRfZk5Iv07L1PKW3e5b17xIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5evuzmYLz70gl4mFIEYTG2Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3asz8NXGSL-kmFArg51TRiyS3I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/za4CiZyjzVxu7Nq6lzZwPWck.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door dotternetta op 26-08-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
dotternetta schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:46:
Omvormer flipte vannacht! Hebben jullie dit wel eens gezien? Midden in de nacht, niks stond aan. De omvormer is spontaan gaan ontladen en daarna weer laden. Ik draai NOM met follow surplus. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, bij mij vannacht ook, alleen niet op het zelfde tijdstip, een uur later, maar de grafiek ziet er redelijk gelijk uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Polvo176 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:53:
[...]

Ja, bij mij vannacht ook, alleen niet op het zelfde tijdstip, een uur later, maar de grafiek ziet er redelijk gelijk uit
Oh, gelukkig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Ik had niet goed gekeken, tijdstip komt toch wel overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-10 18:25
Is er iemand met batterijcapaciteitproblemen al wat verder gekomen met support? Ik ben al sinds 9 augustus aan het mailen en testdata aan het aanleveren maar tot nu toe nog precies niets opgeschoten. Mijn omvormer zit ook al een hele tijd stuck in standby en verliest sinds dit weekend ook de connectie met de batterijen. Even loshalen en terugzetten helpt voor een paar uur, daarna verdwijnen de batterijen weer in de app.
Had even geteld, sinds 9 augustus 11 mailtjes van ze gehad die nagenoeg identiek zijn. We zijn er mee bezig, we hebben alle data doorgestuurd naar de technische afdeling en we zijn er echt mee bezig. *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
avdwerf schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:07:
Is er iemand met batterijcapaciteitproblemen al wat verder gekomen met support? Ik ben al sinds 9 augustus aan het mailen en testdata aan het aanleveren maar tot nu toe nog precies niets opgeschoten. Mijn omvormer zit ook al een hele tijd stuck in standby en verliest sinds dit weekend ook de connectie met de batterijen. Even loshalen en terugzetten helpt voor een paar uur, daarna verdwijnen de batterijen weer in de app.
Had even geteld, sinds 9 augustus 11 mailtjes van ze gehad die nagenoeg identiek zijn. We zijn er mee bezig, we hebben alle data doorgestuurd naar de technische afdeling en we zijn er echt mee bezig. *zucht*
Minder vriendelijk worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Ik weet niet of ik er gelukkig mee ben.
Een paar vragen die bij mij opborrelen:
Is het bij anderen ook voor gekomen?
Alleen bij Zendure batterijen of ook andere merken?
Zijn de Zendure batterijen op afstand te manipuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:19
Polvo176 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Ik heb hier geen rare dingen gezien.

Misschien een idee, ik maak geen gebruik van een P1 meter, misschien dat het daar aan ligt?

[ Voor 10% gewijzigd door _AcS_ op 26-08-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
_AcS_ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

Ik heb hier geen rare dingen gezien.
Gebruik je Hems van Zendure of HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

En @dotternetta. Ik gebruik de 2400 AC op dit moment op de dynamische markt. De SoC is 10% en heb zoals verwacht geen activiteit meer gezien. Niet gekoppeld aan een P1 meter. Geen NOM draaien (nog). Dat doet HW PIB. Zendure is gekoppeld aan HA en Wifi netwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFR2BB6X_lnu-9UyH8Hw6BEyiiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgB0NS26NimbOIa0XZ3V7WyB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
Polvo176 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:27:
[...]

Gebruik je Hems van Zendure of HA?
HEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:53
Omvormer flipte vannacht! Hebben jullie dit wel eens gezien? Midden in de nacht, niks stond aan. De omvormer is spontaan gaan ontladen en daarna weer laden. Ik draai NOM met follow surplus. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt. Het enige wat ik gister heb veranderd is een smartplug tussen de bridge gezet, zodat ik hem op afstand opnieuw op kan starten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier geen problemen. Gebruik een Shelly en dus geen P1 Meter in HEMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
xobdorp schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

Hier geen problemen. Gebruik een Shelly en dus geen P1 Meter in HEMS.
Ik gebruik de P1 wel met Hems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:22
[...]

Geen gekke dingen gezien (SF800pro icm ecotracker p1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
@dotternetta gebruik jij de P1 van Zendure?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Polvo176 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:32:
[...]

Ik gebruik de P1 wel met Hems
Ik heb Zendure hierover gemaild. Kop van de email "Very worrying event!"

Inmiddels erachter gekomen dat het in ieder geval in het Noorden van het land en Noord Holland is opgetreden, dus misschien heeft te maken met de storing in Leeuwarden

Ja, alles van Zendure, ook P1 met HEMS, geen HA oid.

[ Voor 40% gewijzigd door dotternetta op 26-08-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
Vermoedelijk de P1 dan, zoals ik het lees.
Ik gebruik ook een Shelly.

Hopelijk krijgen ze de P1 goed aan het lopen met de volgende firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwbo
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08:25
Hier afgelopen nacht geen gekke dingen, ik gebruik de Zendure 3CT.

PV 3825wp Enphase iq8hc - tussenwoning ZH010 1993, 110m2, glas hr+++ en hr++, Tado v3, wp Quatt Hybride nov’24, Zendure SF2400AC 3x AB3000X 8.6kWh XOM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DV92
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-10 09:31
Hier vannacht niks geks.
SolarFlow 2400AC (+ 3x batterij) + Zendure P1 + HEMS.
Zoals onderstaande grafiek aangeeft is de in stelling NOM (zonne-energie opslaan en gebruiken waar nodig als speeltje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2f7G7Fe8zQfwKIYFG2CncRS3rBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACXzhPo7NyhMSqG7HkzMgB5F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door DV92 op 26-08-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
Devke schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Minder vriendelijk worden?
Dat al geprobeerd in mijn 3 laatste mails maar heeft nog niet het gewenste resultaat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vergelijkbaar gezien inderdaad, ook met Zendure P1.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNQxgVE-C-mwUGJTbLPfh4pK-HQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TgaOsrabixrmqYqj7Ewj4QAN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Ik zou de leverancier een mail sturen waarin je een redelijke termijn geeft om het alsnog op te lossen (bv 14 dagen) en als dat niet lukt de koop ongedaan maken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
bert pit schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Ik zou de leverancier een mail sturen waarin je een redelijke termijn geeft om het alsnog op te lossen (bv 14 dagen) en als dat niet lukt de koop ongedaan maken.
Ik denk dat de meesten dat niet willen, maar een oplossing willen.
Kost kennelijk meer tijd dan gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
avdwerf schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 10:42:
[...]

Dat al geprobeerd in mijn 3 laatste mails maar heeft nog niet het gewenste resultaat :+
Soms een deja-vu gevoel. Uitrol gaat snel en is door service niet bij te benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
bert pit schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Besteld op zendure.nl, ze zijn dus zelf de leverancier. We wachten maar weer af :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masterant
Devke schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Soms een deja-vu gevoel. Uitrol gaat snel en is door service niet bij te benen.
Ik ervaar het als vreselijk op dit moment. Iedere keer een standaard reply, je antwoordt meteen om te zorgen dat er voortgang zit en kun je weer 1-3 dagen wachten op een reply. In feite mijn eigen troubleshooting moeten doen, dagen lang bezig geweest om per accu de capaciteit te controleren en volts etc, in detail alle metrics aangeleverd en diagnose (en dus oplossing) - wordt gewoon niet eens naar gekeken of doorgestuurd naar het "technische team" - wordt enkel beantwoordt met mag ik je login hebben. En dit met een case die al inmiddels 19 dagen loopt. Of ik heb gewoon extreem pech met degene die mijn case afhandelt. Ik heb nu nogmaals aangegeven dat die accu niet langer gekoppeld zit aan het systeem en dat ze mijn diagnose doorzetten naar het technische team. Ben benieuwd wat er nu weer uit komt, soort van Russische roulette heb ik het idee.

Dit is een aspect van het product waar ik eigenlijk nooit bij stil heb gestaan. Als het werkt, werkt het naar behoren zover ik kan zien en zolang je ze niet nodig hebt is alles prima maar man man man wat een frustrerend traject. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog niet eerder gezien, zal ook geen spontane kalibratierun zijn geweest, te kort. Vermoed idd stroomprobleem in het Noorden op dat moment, als dan de stroom er weer op gaat krijg je een enorme piek van alle afnemers om die daarna met NOM te gaan corrigeren terwijl net alles tot rust komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Wil je mij even het ticketnummer DM'en? Eens kijken of ik via een andere weg de aandacht op dergelijke tickets kan vestigen.

Gisteren 11.4 erin, 10.5 eruit en vanochtend nog iets eruit, dus probleem lijkt hier verleden tijd.

Als het goed is komen er eind deze week nog 3 binnen en over +-2 weken nog 2, hopelijk blijft mij dat dan bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:33:
[...]

Nog niet eerder gezien, zal ook geen spontane kalibratierun zijn geweest, te kort. Vermoed idd stroomprobleem in het Noorden op dat moment, als dan de stroom er weer op gaat krijg je een enorme piek van alle afnemers om die daarna met NOM te gaan corrigeren terwijl net alles tot rust komt?
Alleen is er op de spanningsmonitor niks te zien van grote fluctuaties.
Alle fases bleven zo goed als vlak zoals normaal in de nacht, de variaties in netspanning overdag zijn tien keer zo groot.
Er moet nog iets anders een rol hebben gespeeld waarop de Zendure reageerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
Taro schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:37:
[...]

Wil je mij even het ticketnummer DM'en? Eens kijken of ik via een andere weg de aandacht op dergelijke tickets kan vestigen.

Gisteren 11.4 erin, 10.5 eruit en vanochtend nog iets eruit, dus probleem lijkt hier verleden tijd.

Als het goed is komen er eind deze week nog 3 binnen en over +-2 weken nog 2, hopelijk blijft mij dat dan bespaard.
Hier is het weer raak na slechts twee dagen in gebruik onder HEMS, weer een SoC drift zelfs nadat ik een slecht presterende batterij ertussenuit had gehaald (terwijl de 5x stapel ook op 100% heeft gestaan). Ik heb nu maar de slecht presterende batterij erbij gezet, mijn account login gedeeld en geëist dat ze het naar het technische team doorsturen.

Edit: om het nog leuker te maken, de accu die slecht presteerde heb ik nu bovenaan de stapel gezet en begint gewoon volop te laden ondanks dat ik het met een 100% SoC weg heb gezet. :?

[ Voor 10% gewijzigd door masterant op 26-08-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-10 20:08
dotternetta schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:48:
[...]

Ik heb Zendure hierover gemaild. Kop van de email "Very worrying event!"

Inmiddels erachter gekomen dat het in ieder geval in het Noorden van het land en Noord Holland is opgetreden, dus misschien heeft te maken met de storing in Leeuwarden

Ja, alles van Zendure, ook P1 met HEMS, geen HA oid.
Je hebt geen maan panelen ?
Maar serieus..hier in 't mid- oosten heb ik het niet meegemaakt. De link met de kapot getrokken TenneT kabel klinkt niet onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
masterant schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:08:
[...]

Ik ervaar het als vreselijk op dit moment. Iedere keer een standaard reply, je antwoordt meteen om te zorgen dat er voortgang zit en kun je weer 1-3 dagen wachten op een reply. In feite mijn eigen troubleshooting moeten doen, dagen lang bezig geweest om per accu de capaciteit te controleren en volts etc, in detail alle metrics aangeleverd en diagnose (en dus oplossing) - wordt gewoon niet eens naar gekeken of doorgestuurd naar het "technische team" - wordt enkel beantwoordt met mag ik je login hebben. En dit met een case die al inmiddels 19 dagen loopt. Of ik heb gewoon extreem pech met degene die mijn case afhandelt. Ik heb nu nogmaals aangegeven dat die accu niet langer gekoppeld zit aan het systeem en dat ze mijn diagnose doorzetten naar het technische team. Ben benieuwd wat er nu weer uit komt, soort van Russische roulette heb ik het idee.

Dit is een aspect van het product waar ik eigenlijk nooit bij stil heb gestaan. Als het werkt, werkt het naar behoren zover ik kan zien en zolang je ze niet nodig hebt is alles prima maar man man man wat een frustrerend traject. 8)7
Met deja-vu bedoelde ik HW. Ook daar zag je snelheid van leveren maar een klantenservice die het niet kon bij houden. Gelukkig zelf geen last van gehad. Als het gaat om de support van Zendure heb ik bijna het gevoel dat ook hier dit speelt. Ik snap je frustratie ook goed. Hier hebben ze na een bug melding een paar sockets beloofd op te sturen. Ik gok dat ik erzelf achteraan moet gaan. Dan gaat het hier maar om een paar sockets. Dat van jouw is urgenter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-10 20:08
Ik kreeg trouwens onderstaande bericht van Zendure:

Hallo,
Ik ben Jace, productmanager bij Zendure. Bedankt voor je feedback in de vragenlijst. We hebben gezien dat je P1 Meter momenteel niet direct compatibel is met de Kaifa-meter. Zelfs via een splitter kun je wel waarden uitlezen, maar deze zijn niet bruikbaar. Onze excuses hiervoor.
We hebben inmiddels een firmwareversie ontwikkeld die dit probleem kan oplossen.
👉 Zou je een screenshot met het serienummer (SN) van je apparaat in de app kunnen sturen? Dan sturen wij jou gericht de nieuwe firmware.

Daarnaast werken wij aan twee nieuwe hardware-oplossingen waarmee de P1 Meter zonder splitter rechtstreeks op de Kaifa-meter kan worden aangesloten. Wij nodigen je graag uit als testgebruiker:
Je huidige P1 Meter aansluiten via een speciale RJ12-kabel rechtstreeks op de Kaifa-meter. De verbinding is: P1 Meter → RJ12-kabel → Kaifa-meter.

Een aangepaste versie van de P1 Meter die zonder splitter direct met de Kaifa-meter kan worden verbonden.

Als je wilt deelnemen, stuur ons dan je verzendgegevens. Wij sturen je de RJ12-kabel en de nieuwe P1 Meter gratis toe.
Als dank zullen wij de kosten van je reeds aangekochte P1 Meter vergoeden.
Hartelijk dank voor je steun!

Jace
Productmanager Zendure

Ik zal aangeven dat mijn P1 inmiddels goed werkt met de 1.0.4 fw..kennelijk is ze niet op de hoogte dat deze al is gepushed door support. Verder heb ik de splitter nog nodig voor mijn andere P1 devices dus ik maak geen gebruik van het aanbod.
Pagina: 1 ... 115 ... 137 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.