Cel spanning, SoC en andere (denk ik) leuke grafiekjes van de batterij.
Gisteren gaf @
dotternetta aan dat ik met 5% SoC kon zakken naar een celspanning van 3,10V (even uit het hoofd anders correct me if i am wrong). Ik laad de batterij tot 100% en ontlaad hem tot 10% SoC. Hoe waren de celspanningen van de batterijen op dat moment? Je moet vrij snel kijken (gelukkig heb ik HA) daar de batterijen daarna direct gaan balanceren. Ook mooi om te zien. Later een plaatje.
De celspanning dropt dus tot 3,15V (minVolt) en 3,16V (minVolt). Let even niet aan de begin van het grafiekje op de stijging. Dit kwam doordat de duurste uren voorbij waren en de batterij op stand-by werd gezet. Handmatig laatste stukje gedaan om de celspanningen te kunnen vastleggen. Als ik kijk naar de tabel van @
dotternetta dan heb je met 10% SoC nog een celspanning van 3,20 V. Daar duik ik dus iets onder bij 10% SoC wat mij de indruk geeft dat er iets te ver doorgezakt zou moeten zijn (aanname).
Je ziet de batterij hier direct het balanceren starten, maar is ook mooi terug te zien in:
Batterij 1 is aan het laden terwijl nr 2 en 3 aan het ontladen zijn. Dit was mooi om te zien daar de app en socket die tussen de batterij en groep zitten precies 0W aangaven. Een intern spel dus. Dit vind ik nu gaaf om te zien. Waarom? Je ziet nu met beide ogen wat er gebeurd en niet van "ja ze zeggen dat.......".
Ik heb 3 batterijen. Opslagcapaciteit van 8,64 kWh. Er is gisteravond 7,554 kWh uitgekomen. Ontladen op vol vermogen.
Hoe hebben de batterijen nu afzonderlijk ontladen? Zo dus:
Het valt me op uit meerdere plaatjes in HA dat batterij 1 altijd wel de lead heeft. Nr 2 en 3 doen wat later pas mee of op het eind. Dit zou mijn inziens kunnen beteken als je de batterij nooit helemaal ontlaad dat batterij 1 meer op zijn donder krijgt dan de rest.
Bij deze weer wat leuke inzichten denk ik. Doe er je voordeel mee.
@
dotternetta
FO4NHN4N20******
FO4NHN2N14******
FO4NHN2N19******
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.