mrme12345 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:36:
[...]
Vanaf 2027 is veel opslag best handig voor winterperiode en in de zomer kun je daardoor perfect NOM doen. En in winter bij lage prijzen veel laden en later gebruiken als prijzen hoog zijn. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen, je bent al actief bezig met dynamisch nu. Maar is wel voor mij de reden dat ik 20kWh heb nu. Voor nu ook veels te veel (vast contract zonder terugleverkosten), maar vanaf 1-1-2027 perfect voor mijn doelstellingen (zo laag mogelijke energierekening en leuke hobby ;-) ).
Ik heb even de tarieven in de wintermaanden nagevlooid, maar het verschil tussen hoog en laag komt maar zelden boven de 10 cent/kWh, wat voor mij de afschrijving is.
Dus schiet ik er niks mee op.
Daar komt nog bij dat het laag tarief maar een paar cent onder het vast contract tarief ligt.
In de zomer heb ik zonnestroom genoeg heb maar 4kWh per dag nodig en wek 45 op.
Om te vertalen naar AB2000 batterijen, dat zijn er maar 2.
De extra zonne energie zou ik met meer batterijen kunnen verkopen met een dynamisch contract, maar dan zit ik in de winter met nog meer nutteloze batterijen.
Ik dacht dat dynamisch nutteloos was in de zomer en interessant in de winter, maar het is net andersom.
Ik kwam naar AB2000 batterijen vertaalt op de volgende behoefte:
jan 1
feb 2
mrt 4
apr 4
mei 3
jun 2
jul 2
aug 3
sep 4
okt 4
nov 1
dec 0
Mijn warmtepomp pikt van nov tot feb vrijwel alle zonne energie in, als je geen warmtepomp hebt kun je in die maanden er nog 1 bij optellen.
In de zomer heb ik weinig energie nodig, in de winter is er weinig beschikbaar.