Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53
Op mijn melding dat de max charge limit waarde in de api continu fluctueert krijg ik het volgende antwoord:

In order to ensure you get better experience, we don't recommend you to use HA and HEMS at the same time, this value is affected by HEMS. When HEMS ends the local communication, it will restore the value of ‘charge Max Limit’ to the default value to prevent the charging power of the standalone unit from being locked (because the standalone unit can't set this value), and when the device exits the local communication, this value will be restored to the default value of 2400W.

Ik kan dit niet helemaal volgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:48
Vraagje, ik heb thuis een AC 2400 met 6x een AB3000X batterij. Netto capaciteit volgens zendure is per batterij 2880W. In totaal zou ik dus 17,28kW opslag moeten hebben.
Nu ik alles in HA heb kan ik het wat beter monitoren. Mijn accu zat vanmorgen rond 8:00 precies op 10% voordat hij begon met de eerste zonneopwek in de accu. Ik heb in HA een helper die per dag bijhoudt wat er in de accu ingaat en wat er de accu uitgaat. Die geeft nu aan dat hij vandaag in totaal 10.7kW in de accu heeft gestuurd, en de accu zit nu voor 100% vol. Ik zou toch verwachten dat hij er veel meer in moet sturen om de accu dan vol te krijgen? Als je met de percentages rekent zou hij vanmorgen op 10% - 1,728kw moeten zitten en zou er in totaal ruim 15kw in moeten om hem op 100% te krijgen toch? Of mis ik nu iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
avdwerf schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:14:
Vraagje, ik heb thuis een AC 2400 met 6x een AB3000X batterij. Netto capaciteit volgens zendure is per batterij 2880W. In totaal zou ik dus 17,28kW opslag moeten hebben.
Nu ik alles in HA heb kan ik het wat beter monitoren. Mijn accu zat vanmorgen rond 8:00 precies op 10% voordat hij begon met de eerste zonneopwek in de accu. Ik heb in HA een helper die per dag bijhoudt wat er in de accu ingaat en wat er de accu uitgaat. Die geeft nu aan dat hij vandaag in totaal 10.7kW in de accu heeft gestuurd, en de accu zit nu voor 100% vol. Ik zou toch verwachten dat hij er veel meer in moet sturen om de accu dan vol te krijgen? Als je met de percentages rekent zou hij vanmorgen op 10% - 1,728kw moeten zitten en zou er in totaal ruim 15kw in moeten om hem op 100% te krijgen toch? Of mis ik nu iets?
Wat kan zijn is dat hij nog niet gecalibreert was, dat doet hij vanaf 100%, dus die 10% van vanochtend was misschien geen 10%.

Hij is nu 100% geweest dus in theorie de eerst volgende keer dat hij wel op 10% staat klopt die waarde wel. Wat je er daarna in pompt is dus ook zijn capaciteit.

Wat je kan testen is vanaf 100% niet meer bijladen en alleen laten ontladen tot bijna 0, als je verbruik dan rond de 17KW is weet je het ook.

Toevoeging, het theoretische verhaal er achter is dat met deze accu's het percentage wordt berekend adhv het huidig voltage. Alleen liggen de voltages tussen volle accu en lege accu heel dicht bij elkaar dus de BMS weet het niet helemaal zeker. Daarvoor moet hij regelmatig calibreren. Dat doet hij(of jijzelf geforceerd) door naar 100% te laden. Vanaf die 100% weet hij weer ongeveer welk voltage bij welk % hoort en dat geeft hij terug in de app.

[ Voor 19% gewijzigd door Acidrain op 06-08-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-09 15:50
In het laatste deel van deze review is te lezen dat Zenki, maar dat was ook al de constatering hier, nog onvoldoende ontwikkeld is;

https://fwd.nl/smarthome/...nergie-opslag-voor-thuis/

Marstek en Anker zouden hier al verder in zijn. Hopen dat Zendure snel een beentje bijtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
Acidrain schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:27:
[...]

Wat kan zijn is dat hij nog niet gecalibreert was, dat doet hij vanaf 100%, dus die 10% van vanochtend was misschien geen 10%.

Hij is nu 100% geweest dus in theorie de eerst volgende keer dat hij wel op 10% staat klopt die waarde wel. Wat je er daarna in pompt is dus ook zijn capaciteit.

Wat je kan testen is vanaf 100% niet meer bijladen en alleen laten ontladen tot bijna 0, als je verbruik dan rond de 17KW is weet je het ook.

Toevoeging, het theoretische verhaal er achter is dat met deze accu's het percentage wordt berekend adhv het huidig voltage. Alleen liggen de voltages tussen volle accu en lege accu heel dicht bij elkaar dus de BMS weet het niet helemaal zeker. Daarvoor moet hij regelmatig calibreren. Dat doet hij(of jijzelf geforceerd) door naar 100% te laden. Vanaf die 100% weet hij weer ongeveer welk voltage bij welk % hoort en dat geeft hij terug in de app.
Thanks en duidelijk. Ik heb hem alleen inmiddels al ruim 2 maanden draaien en al diverse keren tot 100% volgeladen dus dat zou toch onderhand gekalibreerd moeten zijn. Zou zonde zijn want ik houd die 10% aan als minimum, maar eigenlijk zit er dan nog gewoon bijna 40% in. Heb ook een helper gemaakt voor het totale ontlaadvermogen per dag dus zal morgen weer eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12:36
Acidrain schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:27:
[...]

Zelfs na calibratie klopt het bij mij niet. Ik vermoed dat de relatie tussen lading en % niet lineair verloopt. Ik kan namelijk tussen de 15% en 10% meer ontladen dan je zou verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 19:29
Hmmm, zie ineens een potentieel plekje voor de ac2400 die ik nog niet had overwogen.

In de koekoek!

de units kunnen buiten dus waarom niet?

Even schoonmaken, tegeltje eronder, deels afdakje (direct regen erop geeft me geen fijn gevoel)
en dan stekker gewoon door de raam (toch altijd open)
Zit ik direct onder de meterkast voor de extra groep, dus lekker kort.
oja wel ff rooster vd koekoek vastleggen zodat ie niet zo te openen is 😉.

Not bad.. even laten bezinken of ik dit een geschikte olek vind. Maar was ineens even enthousiast over nog niet eerder overwogen plek in ons kleine huis 🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaX9Ul3j73n-uthCx8kApJ9NkRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvYX0JgAC0VoUACBQTm2ALef.jpg?f=fotoalbum_large

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:00
Geen slecht idee, zal er ook wel lekker koel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
avdwerf schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:42:
[...]

Thanks en duidelijk. Ik heb hem alleen inmiddels al ruim 2 maanden draaien en al diverse keren tot 100% volgeladen dus dat zou toch onderhand gekalibreerd moeten zijn. Zou zonde zijn want ik houd die 10% aan als minimum, maar eigenlijk zit er dan nog gewoon bijna 40% in. Heb ook een helper gemaakt voor het totale ontlaadvermogen per dag dus zal morgen weer eens kijken.
Ook reactie op @grimselman
Kalibreren moet hij regelmatig doen helaas. En die percentages zijn echt heel inaccuraat helaas. Had het hier met een Ecoflow die een hele beroerde BMS heeft die ik steeds 95/10% gebruikte. Die riep op een gegeven moment na een half KW (van de 3,6) dat hij al op 10% zat waardoor mijn automatisering stopte. Toen ik die 10% naar 1% zette kwam er in die 9% nog 3KW achteraan... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10-09 22:33
[...]

Ik ben al een tijdje met het vermogen bezig van de AB3000X heb hier twee units met 8 batterijen.
Dit ook gecontroleerd met de rust spanningen van de batterijen.

Mijn conclusie wat ik nog steeds zie is dat 10% geen 10% is maar 20%+.
Denk dat ze hier een soort safety in gemaakt hebben dat je nooit te ver kan ontladen omdat je rekening moet houden met alle soort " mensen" .

Dit wil zeggen b.v. NOM draaien heel de winter dan zouden de batterijen compleet kunnen ontladen en defect raken.

Heb nu deze formule voor de rest capaciteit in de accu in HA. (23,4KW =8X 2,88KW) (0,92=ontlaad verlies)
(-0,1 is die 10% extra dus 10% is eigenlijk 20%)

{{ ((23.04 * 0.92) * (states('sensor.battery_soc_total')|float/100 - states('sensor.battery_soc_minimum')|float/100 -0.1)) | round(2) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:21
.

[ Voor 107% gewijzigd door geert1992 op 06-08-2025 19:20 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:46
[...]

Met de AB2000X of S haal ik makkelijk de fabrieksopgave.
Ik heb 1 hyper uit Hems gehaald en met vaste waarden op en ontladen.
Eerst met 400 Watt, daarna 600 W en op dit moment met 800W
Ik was nieuwsgierig wat dit met de RTE zou doen.
Van 10 tot 100% en weer terug met 2 batterijen.
Bij 600W laden ging er 4,53 kWh in en kwam er 3,71 kWh weer uit, dat geeft een RTE van 82%.
Dat is fors hoger dan de 65% die ik met NOM haal.

3,71 kWh / 0,9 (100-10=90%) is 4,12 kWh bij 100% lading.
Volgens de fabrieksopgave zou het 3,84 kWh zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• geert1992
Ik ben inmiddels begonnen met het printen van het eerste model met twee ventilatoren, voor op een Zendure SolarFlow 2400AC. Voor degenen die niet willen wachten en zelf een 3D-printer tot hun beschikking hebben, deel ik hierbij alvast de bestanden zodat je het model zelf kunt printen.
https://www.printables.co...-fan-for-a-zendure-2400ac

Wat is er aangepast ten opzichte van het originele model?
Het ontwerp is aangepast van één naar twee ventilatoren voor betere koeling.

Ik heb veel fouten en onvolkomenheden uit het oorspronkelijke model gehaald.

De ventilatoren zijn nu dichter op de omvormer geplaatst, naar verwachting zo’n 25 mm afstand, voor een efficiëntere luchtstroom.

Ook hebben de armen vlakke kantjes gekregen, voor mensen die hem niet willen schroeven.

Voor het printen gebruik ik zelf PETG, omdat dit materiaal beter bestand is tegen hogere temperaturen en UV straling dan bijvoorbeeld PLA. Houd er wel rekening mee dat PETG iets lastiger te printen is. Zelf merk ik bijvoorbeeld dat kleine restanten materiaal zich rond de nozzle ophopen, wat de printkwaliteit behoorlijk kan beïnvloeden. En vergeet vooral de support niet!

Nu is het even afwachten tot de print helemaal klaar is en onze fanatiek fan tester @Taro dit ontwerp wil beoordelen.

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 06-08-2025 18:40 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
Polvo176 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

Met de AB2000X of S haal ik makkelijk de fabrieksopgave.
Ik heb 1 hyper uit Hems gehaald en met vaste waarden op en ontladen.
Eerst met 400 Watt, daarna 600 W en op dit moment met 800W
Ik was nieuwsgierig wat dit met de RTE zou doen.
Van 10 tot 100% en weer terug met 2 batterijen.
Bij 600W laden ging er 4,53 kWh in en kwam er 3,71 kWh weer uit, dat geeft een RTE van 82%.
Dat is fors hoger dan de 65% die ik met NOM haal.

3,71 kWh / 0,9 (100-10=90%) is 4,12 kWh bij 100% lading.
Volgens de fabrieksopgave zou het 3,84 kWh zijn.
Oke, maar als het eigenlijk nog meer is dan fabrieksopgave klopt het percentage nóg minder dan dat nu het geval is :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:30
geert1992 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:38:
Ik ben inmiddels begonnen met het printen van het eerste model met twee ventilatoren, voor op een Zendure SolarFlow 2400AC. Voor degenen die niet willen wachten en zelf een 3D-printer tot hun beschikking hebben, deel ik hierbij alvast de bestanden zodat je het model zelf kunt printen.

De ventilatoren zijn nu dichter op de omvormer geplaatst, naar verwachting zo’n 25 mm afstand, voor een efficiëntere luchtstroom.

Ook hebben de armen vlakke kantjes gekregen, voor mensen die hem niet willen schroeven.

Voor het printen gebruik ik zelf PETG, omdat dit materiaal beter bestand is tegen hogere temperaturen en UV straling dan bijvoorbeeld PLA. Houd er wel rekening mee dat PETG iets lastiger te printen is. Zelf merk ik bijvoorbeeld dat kleine restanten materiaal zich rond de nozzle ophopen, wat de printkwaliteit behoorlijk kan beïnvloeden. En vergeet vooral de support niet!

Nu is het even afwachten tot de print helemaal klaar is en onze fanatiek fan tester @Taro dit ontwerp wil beoordelen.
Mooi, hier zat ik op te wachten. _/-\o_
Ik zal de printer gelijk aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

Waar ik met de vorige print tegen aan liep is dat m'n printbed te klein is :) Heb 250x250 wat wel redelijk standaard is denk ik. Past dit nu wel? Heb nog even niet de mogelijkheid om dit te testen in de slicer. En ik heb nu al een ander model fan gemaakt dus ook geen haast mee hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
dennisdew16 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 18:45:
[...]

Waar ik met de vorige print tegen aan liep is dat m'n printbed te klein is :) Heb 250x250 wat wel redelijk standaard is denk ik. Past dit nu wel? Heb nog even niet de mogelijkheid om dit te testen in de slicer. En ik heb nu al een ander model fan gemaakt dus ook geen haast mee hoor.
Zelf heb ik een p1s.
Dit bed is maar 6mm groter in beide richtingen. Nu is het center iets groter, maar de armen bestaan uit 4 delen.
Dus vermoed dat het nu makkelijk moet kunnen.

Wil jij delen wat jij gemaakt hebt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Goed bezig Geert! Ben benieuwd naar de resultaten.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
@geert1992 Zie post van gister:
dennisdew16 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:31:
Hier ook de stekker ontvangen, dank @TCMR !
De stekker aan een splitter gesoldeerd, werkt perfekt met 2x Arctic P14 en zelf knutsel bouwwerk :P

[...]
Is totaal niet te vergelijken met hoe mooi die van jou eruit ziet maar is wel functioneel :P
https://www.printables.co...ector-for-arctic-p14-fans 2x geprint, wat M3 boutjes/moertjes en stukjes 4mm luchtslang om bescherming en flexibiliteit te creëren kwa plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TCMR schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:56:
[...]

Ik zie een typisch hardwarebedrijf dat opeens serieus aan de gang moet met software. Dat gaat vaak <kuch>Volkswagen</kuch> niet goed. Ik zie dit al heel wat jaren, keer op keer.

Of het ze uiteindelijk lukt is de vraag, maar gelukkig zien ze wel in dat ze vooral in dit stadium, met vooral early adopters, de aansturingsmogelijkheden zo open mogelijk moeten houden. Stel dat er geen enkele mogelijkheid voor externe aansturing was, en je volledig afhankelijk was van de app? Dan was het hier heel stil, denk ik ;)
Wat software betreft zou ik Zendure zeker niet willen vergelijken met Volkswagen. Zendure doet het bovengemiddeld goed qua software. Ja, HEMS/ZENKI is gewoon domme "AI", maar verder werken de app enzo meer dan prima, dat hebben ze echt wel door.

Victron zou bijv. nog wel eens een Nokia effect kunnen ervaren en het afleggen tegen nieuwkomers zoals Sigenergy.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
grimselman schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:56:
[...]

Zelfs na calibratie klopt het bij mij niet. Ik vermoed dat de relatie tussen lading en % niet lineair verloopt. Ik kan namelijk tussen de 15% en 10% meer ontladen dan je zou verwachten.
Daar is hier de afgelopen tijd echt heel vaak over gesproken. 100% = 100%, alles daaronder is een schatting/gok en klopt gewoon niet. Hoort bij LFP accu's.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 19:30:
[...]

Daar is hier de afgelopen tijd echt heel vaak over gesproken. 100% = 100%, alles daaronder is een schatting/gok en klopt gewoon niet. Hoort bij LFP accu's.
Klopt ten dele, je weet niet of 60% ook echt 60% is, maar als je volledig op en ontlaad van 10 tot 100% wil je wel 90% van de capaciteit hebben.
Voor een 2,88 kWh batterij is dat wel bijna 2,6 kWh.
Voor 6 batterijen is dat inderdaad 15,5 Kwh en geen 10,7 kWh
Die afwijking is te groot.
Met 6 stuks AB2000X of S batterijen zou ik 12 kWh kunnen halen.
Mogelijk zit er een defect exemplaar tussen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Polvo176 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:51:
[...]

Klopt ten dele, je weet niet of 60% ook echt 60% is, maar als je volledig op en ontlaad van 10 tot 100% wil je wel 90% van de capaciteit hebben.
Voor een 2,88 kWh batterij is dat wel bijna 2,6 kWh.
Voor 6 batterijen is dat inderdaad 15,5 Kwh en geen 10,7 kWh
Die afwijking is te groot.
Met 6 stuks AB2000X of S batterijen zou ik 12 kWh kunnen halen.
Mogelijk zit er een defect exemplaar tussen.
Tuurlijk wil je de volledige capaciteit hebben en benutten. Maar zoals hier wel eerder aangegeven heb ik ooit 3.86 kWh in een 4 kWh accu geladen die op 80% stond om op 100% te komen. Hoop dat dat voldoende zegt :)

Je kunt pas oordelen of er iets kapot is als je van 100% naar helemaal leeg ontlaadt en evt. daarna naar 100% en dan kijkt naar hoeveel kWh eruit/erin is gegaan. Dat je van bijv. 20% naar 100% laadt en dat dat te weinig is zegt niets, behalve dat de accu niet 20% was, maar daadwerkelijk 40-60% (noem maar even wat). Je kunt dus niet direct stellen dat er te weinig capaciteit in de accu's zit of een accu kapot is, zonder daadwerkelijk vanaf 100% naar helemaal leeg en evt. daarna naar helemaal vol te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
@Taro Jij bent de tester bij uitstek, dus wat let je om zelf ook eens een paar 3000X batterijen van 10 tot 100% te op en ontladen en te gaan meten.

[ Voor 6% gewijzigd door Polvo176 op 06-08-2025 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polvo176 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:18:
@Taro Jij bent de tester bij uitstek, dus wat let je om zelf ook eens een paar 3000X batterijen van 10 tot 100% te op en ontladen.
Wat wil je weten? Hier vandaag alle 3x 2400AC van +-10% naar 100% geladen en de Hyper ook. Helaas zitten die allemaal samen op de 3-fase kWh meter, dus kan niet zien wat waarheen is gegaan, maar 1x 2400AC zit al maanden op een eigen HW Energy Socket.

Deze 2400 AC heeft 3x 2880 Wh accu. Dus 8640 Wh capaciteit, 8.7 kWh geladen om van 10% tot 100% te komen, zondag voor het laatst tot 100% geladen. Met +-7,5% laadverliezen heb je het over 652 Wh aan verlies. Dus 8.05 kWh bijgeladen van 10% naar 100%. Klinkt prima volgens mij? 8.05 + 10% = 8855 Wh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81BUbhnmWDcSLD6ToThrbTXbPj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KaEaTmLELMtUxPK66j9CwITt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Taro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 21:24:
[...]

Wat wil je weten? Hier vandaag alle 3x 2400AC van +-10% naar 100% geladen en de Hyper ook. Helaas zitten die allemaal samen op de 3-fase kWh meter, dus kan niet zien wat waarheen is gegaan, maar 1x 2400AC zit al maanden op een eigen HW Energy Socket.

Deze 2400 AC heeft 3x 2880 Wh accu. Dus 8640 Wh capaciteit, 8.7 kWh geladen om van 10% tot 100% te komen, zondag voor het laatst tot 100% geladen. Met +-7,5% laadverliezen heb je het over 652 Wh aan verlies. Dus 8.05 kWh bijgeladen van 10% naar 100%. Klinkt prima volgens mij? 8.05 + 10% = 8855 Wh.
[Afbeelding]
Dat soort cijfers wil je inderdaad graag zien.
Maar @avdwerf komt met heel andere cijfers.
Misschien moet hij dan eerst eens met een vaste waarde helemaal op en ontladen.
Het maakt nogal verschil als je het met beetjes bij elkaar sprokkelt dan 3 uur met 1000W een batterij volpompt.
Met 6 batterijen wordt het dan wel een langdurige test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KloyenZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29
Heb gisteren men P1 van zendure ontvangen :-)
Maar nu vraag ik me toch af welke ondergrens jullie aanhouden voor het ontladen ? Want ja als die 10% niet echt 10% is mis ik natuurlijk veel :-)
De app zegt van niet onder de 10% te gaan maar zou ik die bv veilig op 5% kunnen zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
KloyenZ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 06:59:
Heb gisteren men P1 van zendure ontvangen :-)
Maar nu vraag ik me toch af welke ondergrens jullie aanhouden voor het ontladen ? Want ja als die 10% niet echt 10% is mis ik natuurlijk veel :-)
De app zegt van niet onder de 10% te gaan maar zou ik die bv veilig op 5% kunnen zetten ?
Volgens mij houden de meeste mensen hier 10 procent aan als ondergrens.
Zelf heb ik ervaring met accu’s in apparaten die ook een bms hadden. Als die te diep ontladen werden, bleef er soms niet genoeg stroom over voor de bms om nog op te starten. Gevolg: de accu wilde niet meer laden.
Daarnaast is de soc bij lfp accu’s vooral een inschatting. Alleen bij 100 procent weet je zeker hoe vol hij echt is. Daarom is het verstandig om een veilige marge aan te houden aan de onderkant.

[ Voor 21% gewijzigd door geert1992 op 07-08-2025 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:28
Ik laad (nu) elke dag tot 100% dus heb ik de ondergrens op 5%. Dat ga ik waarschijnlijk 's winters niet doen (omdat ik dan waarschijnlijk niet zo vaak op 100% kom en de accu's gaan driften qua SOC)

[ Voor 57% gewijzigd door dotternetta op 07-08-2025 07:53 ]

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieggy
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-08 18:03
dotternetta schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 07:51:
Ik laad (nu) elke dag tot 100% dus heb ik de ondergrens op 5%. Dat ga ik waarschijnlijk 's winters niet doen (omdat ik dan waarschijnlijk niet zo vaak op 100% kom en de accu's gaan driften qua SOC)
Als je elke dag tot 100% laadt, dan gaat dit ten koste van de levensduur
Vanaf 98,5% komt de batterij op een stressniveau.

Het zou interessant zijn om het voltage te weten te komen, dan pas weet je echt hoe vol of leeg je batterij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieggy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yh6lrYRYve3715tic4wVdJpumJw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgkU54k5bsKFBaOTj2AZUHeO.jpg?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dotternetta
Sieggy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:49:
[...]

Het zou interessant zijn om het voltage te weten te komen, dan pas weet je echt hoe vol of leeg je batterij is.
De levensduur is hier al vaak besproken. Het is een bewuste keuze. Zoveel mogelijk kWh's door de accu's jagen, veroudering treed sowieso op, levert meer op dan een extra accu.

Daarbij is 100% nu meestal max een uurtje/dag en ik gebruik daarna de volledig capaciteit (geen zwevende SOC)

Celvoltages zijn te meten buiten Zendure om, persoonlijk geen ervaring mee.

[ Voor 31% gewijzigd door dotternetta op 07-08-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pulsarz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:40
Sieggy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 08:49:
[...]

Zendure cutoff is 3.65V (hun 100%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sieggy
Dat is nog ver af van 4,20V.
Lijkt mij dan niet zo'n probleem om vaak tot 100% te laden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Sieggy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:36:
LPF is max 3.65V, Li-Ion is max 4.2V en Zendure maakt gebruik van LPF batterijen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dotternetta
Sieggy schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:36:
Het is LPF, maar inderdaad, als je je grafiekje ziet is dat nog geen 100%, eerder 95

Hier een mooie uitleg: YouTube: LiFePO4 Charging Guidelines: What is 100%? What is 0%?! How to Balan...

"Don't be scared to go to zero percent" 😄
"Charge the freaking thing to 100 percent" 😄

[ Voor 50% gewijzigd door dotternetta op 07-08-2025 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
dotternetta schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

Het is LPF, maar inderdaad, als je je grafiekje ziet is dat nog geen 100%, eerder 95

Hier een mooie uitleg: YouTube: LiFePO4 Charging Guidelines: What is 100%? What is 0%?! How to Balan...
@Taro of @Mediacj of @mrme12345 mag bovenstaande link erbij in de topic start?
Er staat onder Laadbeheer lifepo4 batterij al een filmpje van Will met uitleg waarom naar 100% laden maar deze geeft ook uitleg over de rest van de percentages en hoe te balanceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Acidrain schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:13:
[...]

Er staat onder Laadbeheer lifepo4 batterij al een filmpje van Will met uitleg waarom naar 100% laden maar deze geeft ook uitleg over de rest van de percentages en hoe te balanceren.
Is goed hoor, voeg ik wel toe!

Is toegevoegd nu

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hj8WXBYO2iPs4UdZub3cC_9EB7c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o0olfolqgZE42rQOht9SAp4u.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Acidrain schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:13:
[...]

Ik zit op de telefoon en zie niet waar dit zou moeten staan. Zal wel aan mij liggen maar er zijn vast meer die het niet zien. Ik lees de nieuwe berichten bovenaan, misschien ligt het daaraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
dotternetta schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:37:
[...]

Ik zit op de telefoon en zie niet waar dit zou moeten staan. Zal wel aan mij liggen maar er zijn vast meer die het niet zien. Ik lees de nieuwe berichten bovenaan, misschien ligt het daaraan?
Mijn verzoek was aan de topic beheerders om jouw url van Will toe te voegen aan de topicstart. :>

En dat is inmiddels gedaan door @mrme12345 waarvoor dank! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Acidrain schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:49:
[...]

Mijn verzoek was aan de topic beheerders om jouw url van Will toe te voegen aan de topicstart. :>

En dat is inmiddels gedaan door @mrme12345 waarvoor dank! _/-\o_
Oh, de Topic Warning is niet hetzelfde als de TS 😅

Misschien is het handig in de TW te verwijzen naar de TS. De meeste nieuwe bezoekers beginnen niet te lezen op pagina 1, dat is mijn ervaring 🫣

[ Voor 17% gewijzigd door dotternetta op 07-08-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomDZ1979
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 17:18
Dus ik ben van plan om een batterij te kopen met zonnepanelen eraan op mijn tuinhuis. Ik verkies een model waarbij de omvormer geïntegreerd is, allemaal liefst niet te duur.

Klopt mijn analyse van onderstaande modellen?
1) Zendure Hyper 2000
- Te koop in belgië,
- Ondersteund geen P1
- Omvormers lijken soms afzonderlijk, soms geïntegreerd.

2) Zendure Solarflow 800 pro
- Is nieuwer
- Niet te koop in België
- Efficiënter, en beter
- Ondersteund P1
- Omvormers zijn geïntegreerd

Heeft iemand een batterij en zonnepanelen hier zelf al geïnstalleerd. Is dit allemaal veilig te doen als een relatief handige doe-het-zelver?

Iemand reeds zonnepanelen op een schuin pannendak gelegd? Op video's lijkt dit relatief simpel, maar vaak is werkelijkheid iets anders! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acidrain
TomDZ1979 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:39:
Dus ik ben van plan om een batterij te kopen met zonnepanelen eraan op mijn tuinhuis. Ik verkies een model waarbij de omvormer geïntegreerd is, allemaal liefst niet te duur.

1) Zendure Hyper 2000
- Te koop in belgië,
- Ondersteund geen P1

- Is nieuwer
- Niet te koop in België
- Efficiënter, en beter
- Ondersteund P1

Heeft iemand een batterij en zonnepanelen hier zelf al geïnstalleerd. Is dit allemaal veilig te doen als een relatief handige doe-het-zelver?

Iemand reeds zonnepanelen op een schuin pannendak gelegd? Op video's lijkt dit relatief simpel, maar vaak is werkelijkheid iets anders! :)
Welkom Tom, dit topic is geen one stop shop, je vragen over omvormers en zonnenpanelen zul je elders op Tweakers moeten vragen.

Voor je vragen over Zendure zelf, ik denk dat je na het lezen van de zeer uitgebreide topicstart (pagina 1 van dit draadje) al je vragen beantwoord zult krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polvo176
TomDZ1979 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:39:

1) Zendure Hyper 2000
- Te koop in belgië,
- Ondersteund geen P1

- Is nieuwer
- Niet te koop in België
- Efficiënter, en beter
- Ondersteund P1

De Hyper is wel met P1 te gebruiken, alleen is gebruik met P1 in België nog niet toegestaan dacht ik.
De Hyper is een losse omvormer met losse batterijen.
De 800P wordt geleverd met een vaste batterij die niet los te koppelen is.

Ik kan niet beoordelen of jij handig genoeg bent om zonnepanelen te leggen, batterijen aan te sluiten en aanpassingen te doen in de meterkast.
Als je geen kennis er van hebt moet je het laten doen.
Ja, ik heb zonnepanelen op een schuin dak gelegd, speciaal om direct op de Hyper en SF800P aan te sluiten, maar dit was op een schuur.
Is eigenlijk een 2 mans job, op een huis zou ik het zeker niet zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexander.hagen
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-09 18:04
Bikkelreal schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:37:
Heb je waarschijnlijk een merk meter Sagecom en heb je dit probleem als een van de fase een + of - waarde geeft telt hij ze niet goed op.
Inderdaad. Ik heb ook een Sagecom en zie hetzelfde. In hoeverre is dit cosmetisch of heeft het impact op het aansturen van de batterijen (die heb ik nog niet)? Mocht Zendure met een oplossing komen, dan ben ik ook benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
Eerste dag HEMS en merk wel iets raars.
Deze ochtend was hij mooi met 2400W in de AC2400 aant laden
Nu is het maar met 2200 en de batt is nog maar 49% vol terwijl er > 2000W naar het net gaat.

Enig idee waarom die niet tot de max 2400W zou gaan nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:42
KloyenZ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:50:
Eerste dag HEMS en merk wel iets raars.
Deze ochtend was hij mooi met 2400W in de AC2400 aant laden
Nu is het maar met 2200 en de batt is nog maar 49% vol terwijl er > 2000W naar het net gaat.

Enig idee waarom die niet tot de max 2400W zou gaan nu ?
Staat hij op een plek waar het warm is? (Bijv een warm tuin huisje?). Het is namelijk nu midden op de dag. Dan zou het kunnen zijn dat hij door warmte ontwikkeling even wat gas terugneemt. Hoe warm zijn de batterijen? 2400W laden voor lange tijd zal behoorlijk veel warmte geven, daarom is men in dit topic aan het knutselen met DIY ventilatoren en je kunt de officiële Zendure ventilator kopen. Mijn 800p wordt ook weleens wat warm maar alleen met de laatste 35+ temperaturen heb ik hem even naar 720W laden zien gaan van de 800W. Dat zijn echter wel andere vermogens dan een 2400W.

[ Voor 26% gewijzigd door frankj030 op 07-08-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
alexander.hagen schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

Inderdaad. Ik heb ook een Sagecom en zie hetzelfde. In hoeverre is dit cosmetisch of heeft het impact op het aansturen van de batterijen (die heb ik nog niet)? Mocht Zendure met een oplossing komen, dan ben ik ook benieuwd
Zie peterb13 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Met de nieuwe firmware is het opgelost; maar wordt nog niet breed uitgerold. Via een ticket kunnen ze hem pushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
frankj030 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

Staat hij op een plek waar het warm is? (Bijv een warm tuin huisje?). Het is namelijk nu midden op de dag. Dan zou het kunnen zijn dat hij door warmte ontwikkeling even wat gas terugneemt. Hoe warm zijn de batterijen? 2400W laden voor lange tijd zal behoorlijk veel warmte geven, daarom is men in dit topic aan het knutselen met DIY ventilatoren en je kunt de officiële Zendure ventilator kopen. Mijn 800p wordt ook weleens wat warm maar alleen met de laatste 35+ temperaturen heb ik hem even naar 720W laden zien gaan van de 800W. Dat zijn echter wel andere vermogens dan een 2400W.
De bovenste batterij is de warmste en is 37C de overige rond de 30C
Staat op zolder en daar kan het wel iets warmer zijn.
Toch maar eens aan een fan denken dan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankj030
KloyenZ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:03:
[...]

De bovenste batterij is de warmste en is 37C de overige rond de 30C
Staat op zolder en daar kan het wel iets warmer zijn.
Toch maar eens aan een fan denken dan :-)
Hmmm, dat valt me dan weer mee als ik je vertel dat ik mn batterijen 45 graden zag worden zonder verlagen van vermogen…

Volgens mij kun je via ip van je omvormer de temp uitlezen (kan even het bericht van taro daarover niet vinden), of via HA. Je zou even kunnen kijken hoe warm de omvormer zelf is.

Edit;
Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

En voor het omrekenen: Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

[ Voor 15% gewijzigd door frankj030 op 07-08-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
frankj030 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:06:
[...]

Hmmm, dat valt me dan weer mee als ik je vertel dat ik mn batterijen 45 graden zag worden zonder verlagen van vermogen…

Volgens mij kun je via ip van je omvormer de temp uitlezen (kan even het bericht van taro daarover niet vinden), of via HA. Je zou even kunnen kijken hoe warm de omvormer zelf is.

Edit;
Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

En voor het omrekenen: Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Heel raar, net was de zon heel even weg en dus begon hij terug te leveren en erna kwam de zon terug en begon hij weer te laden en direct weer aan 2400W :-)
Dus vermoed dat het een software issue ofzo is :-)
Komt wel goed dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
KloyenZ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Heel raar, net was de zon heel even weg en dus begon hij terug te leveren en erna kwam de zon terug en begon hij weer te laden en direct weer aan 2400W :-)
Komt wel goed dan...
Hoe warm is omvormer?

http://192.168.1.xxx/properties/report

De mijne staat nu voor het eerst 1 uur op 2400W en ik zie de fans regelmatig aanslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:30
KloyenZ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Komt wel goed dan...
Ligt waarschijnlijk aan de instelling die je gebruikt in HEMS.
Bij mij laad hij de accu's op met overtollige zonne-energie, als de zon even weg is en het verbruik in huis wat hoger, dan gaat de accu terugleveren in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
dotternetta schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:38:
[...]

Hoe warm is omvormer?

De mijne staat nu voor het eerst 1 uur op 2400W en ik zie de fans regelmatig aanslaan
Kan er remote niet aan dus kan niet kijken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
_AcS_ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:39:
[...]

Ligt waarschijnlijk aan de instelling die je gebruikt in HEMS.
Bij mij laad hij de accu's op met overtollige zonne-energie, als de zon even weg is en het verbruik in huis wat hoger, dan gaat de accu terugleveren in het huis.
Dat weet ik ook wel maar het ging erover waarom hij de batterij niet op vol vermogen laadde terwijl er genoeg beschikbaar was wat naar het net ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
Was dus voor de Zendure fan aan het rondkijken en zal toevallig dat die via zendure.de in korting staat voor 69 euro met gratis verzending :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLbT10edvj-fUjkU5LNmcBI4SJA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yeH1m4zVeySY7Kwm9aWwDLoZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KloyenZ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:00:
Was dus voor de Zendure fan aan het rondkijken en zal toevallig dat die via zendure.de in korting staat voor 69 euro met gratis verzending :-)

[Afbeelding]
Kun je niet naar NL laten verzenden, alleen naar DHL pakketpunt in DLD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurianvers
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:32
Hoe zit het met de levertijden bij jullie?
Ik heb in april 2x 2400AC + 4x ABX3000 besteld.
Begin juli contact gehad en toen was de message dat uitlevering gepland stond voor mid-juli.
Het is inmiddels augustus en heb nogmaals gevraagd en het is nu ineens eind september geworden. Ik zeg hoe dan? in 2 weken tijd ineens een uitloop van 2 maanden.

Wat een drama...

Edit: via zendure.nl besteld.

[ Voor 4% gewijzigd door jurianvers op 07-08-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
jurianvers schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:19:
Begin juli contact gehad en toen was de message dat uitlevering gepland stond voor mid-juli.
Het is inmiddels augustus en heb nogmaals gevraagd en het is nu ineens eind september geworden. Ik zeg hoe dan? in 2 weken tijd ineens een uitloop van 2 maanden.

Wat een drama...
Perfect.
Vorige week woensdag besteld, en de dag erna geleverd.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta

Wat een drama...
Hier ook in huis na een paar dagen, niet bij Zendure zelf besteld 🫣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
  • Laatst online: 17:11
Je moet ook een beetje geluk hebben met bestellen. Hier was de levertijd 6 weken bij Stekker Batterij. Op de dag van levering hier gepost en toen was de levertijd even 1 dag. De volgende batch volgt eind augustus van 600 stuks.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurianvers
avdl72 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:28:
[...]

Perfect.
Vorige week woensdag besteld, en de dag erna geleverd.
via Zendure.nl of ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
dotternetta schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:38:
[...]

Hoe warm is omvormer?

Dit is de waarde => "hyperTmp":3331 want nu is hij weer teruggevallen op 2200W maar is ook bijna vol ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
mrme12345 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:09:
[...]

Kun je niet naar NL laten verzenden, alleen naar DHL pakketpunt in DLD.
ik heb die net besteld en naar Belgie laten versturen ? Bestelling is gewoon doorgegaan hoor ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 20:59

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Wat een drama...

Ik heb mijn bestelling inmiddels bij Zendure zelf geannuleerd en ergens anders besteld, had geen in alsmaar wachten en uitstellen. Ik hoor wisselende berichten iig. Krijg hem nu volgende week geleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door martinvdm op 07-08-2025 15:53 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12:36

Wat een drama...

Dat duurt wel erg lang. Ik heb op 3 april besteld (1x 2400Ac + 2x ABX3000) en op 28 mei si alles geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-09 22:54
KloyenZ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Dit is de waarde => "hyperTmp":3331 want nu is hij weer teruggevallen op 2200W maar is ook bijna vol ...
Dat is (3331 / 10) - 272.15 = 60,95 graden Celcius

Originele waarde 3331 is in deciKelvin (als dat een woord is).

Behoorlijk warm lijkt me.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KloyenZ
gast777 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:19:
[...]

Dat is (3331 / 10) - 272.15 = 60,95 graden Celcius

Originele waarde 3331 is in deciKelvin (als dat een woord is).

Behoorlijk warm lijkt me.
heb ook idd de fan besteld :-) Baat het niet, dan schaadt het niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacqui
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15:15
Nu ongeveer een weekje met de 2400 AC (3x accu's) aan het laden en ontladen in diverse scenario's, en het is mij opgevallen dat het er 'slechts' 4-5 kWh voor nodig is om van 100% naar 10% te komen en ongeveer datzelfde aantal kWh om weer tot 100% te laden :-( .

Ondanks de verhalen, die ik de afgelopen 2 dagen op dit forum lees over de betrouwbaarheid van de SoC percentage, heb ik toch sterk het vermoeden dat er slechts 2 accu's momenteel worden gebruikt ipv.
Onder Devices staat wel gewoon 3x battery bij mijn 2400, ook worden de serienummers netjes herkend 3 :? .

Ik heb nu het idee om de accu's even te labelen aan de buitenkant, en dan maar gewoon per stuk kijken of het laden / ontladen goed gaat. Eventueel alles op 100% laten laden, en dan de 3 accu's weer stapelen.
Iemand verder ervaring hiermee, of een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurianvers
martinvdm schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:52:
[...]

Ik heb mijn bestelling inmiddels bij Zendure zelf geannuleerd en ergens anders besteld, had geen in alsmaar wachten en uitstellen. Ik hoor wisselende berichten iig. Krijg hem nu volgende week geleverd.
Ja heb ik ook aan zitten denken, maar ik heb zakelijk besteld dus de factuur zit in de boekhouding. Wordt weer heel gezeik... heb gemaild dat ze maar extra setje als compensatie er bij moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KloyenZ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:34:
[...]

ik heb die net besteld en naar Belgie laten versturen ? Bestelling is gewoon doorgegaan hoor ....
Ok mooi, naar NL lukt dat niet op die manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gast777
Jacqui schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:44:
Nu ongeveer een weekje met de 2400 AC (3x accu's) aan het laden en ontladen in diverse scenario's, en het is mij opgevallen dat het er 'slechts' 4-5 kWh voor nodig is om van 100% naar 10% te komen en ongeveer datzelfde aantal kWh om weer tot 100% te laden :-( .

Ondanks de verhalen, die ik de afgelopen 2 dagen op dit forum lees over de betrouwbaarheid van de SoC percentage, heb ik toch sterk het vermoeden dat er slechts 2 accu's momenteel worden gebruikt ipv.
Onder Devices staat wel gewoon 3x battery bij mijn 2400, ook worden de serienummers netjes herkend 3 :? .

Ik heb nu het idee om de accu's even te labelen aan de buitenkant, en dan maar gewoon per stuk kijken of het laden / ontladen goed gaat. Eventueel alles op 100% laten laden, en dan de 3 accu's weer stapelen.
Iemand verder ervaring hiermee, of een betere optie?
Een beter idee zou zijn om via API te kijken naar de gegevens van elke batterij:

Browse even naar http://192.168.x.x/properties/report

Vul je eigen 2400AC IP adres in, in plaats van 192.168.x.x.

Kijk dan of elke batterij meedoet met "power" (vermogen) en "batcur" (current neem ik aan) of dat er een altijd op 0 blijft.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:22
Ik probeer een 3D printer hier nog zo lang mogelijk buiten de deur te houden (heb al veeeel teveel troep), dus met good old fashioned elbow grease, voor een paar euro aan spul uit de bouwmarkt, en wat rommel die ik al had liggen een low-budget kloon geknutseld van Zendure's "boutique"-fan. Deze kloon is waarschijnlijk stiller, en heeft waarschijnlijk ook een betere luchttransport:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0eTjjRjK0kHEyOPERjtnn4t6Q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3veGx7SHbV7VITBusZpYSh31.jpg?f=fotoalbum_large

Het was m'n eer te na om zo'n standaard setje aan elkaar geknoopte fans te bestellen. Ik schreef al eerder: de Noctua's zijn mooi, bizar stil, en vormen ook de bulk van het bestede budget.

Is dit overkill? Vast! Maar dit komt bovenin een schuurtje te staan waar vier dikke panelen op liggen, dus het kan daar mogelijk warm worden. En de bedrading mocht van mij wel een beetje overeenstemmen met die IP65 rated aansluitingen van de Zendure zelf, en dus ook geen connectors voor de fans aan de voedingskabel (alles aan elkaar gecrimpt, en met krimpkous afgewerkt).

Om te kijken of ie ook daadwerkelijk wat deed, de SF800Pro met AB2000X op volle bak (een heuse 800W... ;)) ontladen gezet. En warempel, de fans draaien toch vanmiddag met enige regelmaat een paar minuten (op 7V vermoed ik), gaan dan weer uit.

Laat die hittegolf maar komen! En ook op die aardbeving ben ik dus voorbereid, want hij zit goed vast :+

(geen idee of ie op de SF800Pro ook off-center moet staan, ik heb hier wel een warmtebeeldcamera liggen om te checken, maar ik heb me maar gewoon aan het Zendure-ontwerp gehouden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
Mooi stukje huisvlijt 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dotternetta
KloyenZ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:33:
[...]

Dat is te heet, dan is ie aan het throttlen. Mijn AC2400 is niet boven de 44 gekomen, 2 uren plankgas laden. Mooi gezicht, mijn fans sloegen soms even aan. Verder geen bijzondere hotspots in mijn nieuwe installatie (nieuwe meterkast in de schuur met de accu op een aparte groep) 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgHiYiRJgCGpMaN3BQbCnCgc9hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fN7TTdzIECe6hvxqHvUeYOX4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI5PLOE18qE8rCoQjJJQuR_wH9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Zjelk8JDutCVX1tpXCH8pBr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqwPRozGnzyoSxjSvKfUghZeXd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YSTlPDv0joSYEgnyRPNTdZb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacqui
gast777 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:23:
[...]

Een beter idee zou zijn om via API te kijken naar de gegevens van elke batterij:

Browse even naar http://192.168.x.x/properties/report

Vul je eigen 2400AC IP adres in, in plaats van 192.168.x.x.

Kijk dan of elke batterij meedoet met "power" (vermogen) en "batcur" (current neem ik aan) of dat er een altijd op 0 blijft.
Bedankt voor je suggestie! Had ik nog niet aan gedacht (y).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSDfk17TLIgJM317d6pudFY6NhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RLZHIUNZHt4JuvvoOsvVSXY.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop, dat ze wel alledrie meedoen en dezelfde SoC hebben. Accu 1 lijkt iets meer vermogen te gebruiken, maar ze hebben wel dezelfde batcur. Hoe moet ik die laatste lezen eigenlijk? Is dat mA?

Zou het kunnen zijn, dat alles wel in orde is, maar dat er gewoon nog een aantal laad/ontlaad cycli nodig is?
Verder nog suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:42

ja3

Jacqui schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 18:58:
[...]
Zou het kunnen zijn, dat alles wel in orde is, maar dat er gewoon nog een aantal laad/ontlaad cycli nodig is?
Verder nog suggesties?
Misschien een keertje echt 5-100% gebruiken om te testen of daar nog wat verborgen zit? En hoe meet je dat er nu maar 5kWh doorkomt?

[ Voor 38% gewijzigd door ja3 op 07-08-2025 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdew16
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Het lijkt erop, dat ze wel alledrie meedoen en dezelfde SoC hebben. Accu 1 lijkt iets meer vermogen te gebruiken, maar ze hebben wel dezelfde batcur. Hoe moet ik die laatste lezen eigenlijk? Is dat mA?

Verder nog suggesties?
Volgens de Zendure documentatie: Total current, stored as a 32-bit integer where the upper 16 bits are sign-extended. The conversion formula is: batcur_actual = ((int16_t)batcur) / 10.0; // Unit: A. Even door AI gehaald en zou in jou geval een stroom van ongeveer 6.5A moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast777
[...]

[Afbeelding]
Dat ziet er wat dit betreft wel normaal uit lijkt me zo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bikkelreal
Update P1 meter bug, dat hij de waardes van de 3 fasen verkeerd optelde +- "W" is opgelost bij me.
Heb nu Software versie P1 V1.0.3 op de P1 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lK0PU6svhu3DqXZP7bdBKNJDOIQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DHPbQoOLA8GDvbaCNcQQo3dq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGVPudeMlMXm29i-SQ_g5ImImgU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LNz7yR7qQoPZdp43NKSejh7P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacqui
ja3 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:05:
[...]

Misschien een keertje echt 5-100% gebruiken om te testen of daar nog wat verborgen zit? En hoe meet je dat er nu maar 5kWh doorkomt?
Ik heb er vanochtend maar een HW smartsocket tussen gezet en deze geeft 5,1 kWh aan. Overigens ook de app komt met dezelfde hoeveelheid.

Ik zal 'm vannacht naar 5% laten ontladen. Hopelijk zit daar nog wat onder verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0mplex1
  • Registratie: Juni 2025
  • Nu online
Bikkelreal schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:37:
Update P1 meter bug, dat hij de waardes van de 3 fasen verkeerd optelde +- is opgelost bij me.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mmmm, Totaal 7 Watt en 3 A... is dat wel goed? Moet dat geen 0 A zijn?

PV 4340 Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Customized @gielz configuration | Dyn. energie | HA OS op RPi5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
jurianvers schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:27:
[...]

via Zendure.nl of ergens anders?
Bij Smart Charged

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
c0mplex1 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:44:
[...]

Ja inderdaad als je naar de Amp kijkt, maar ging bij me om de "W" goed te hebben voor "0" op de meter als HA er een keer mee stopt, ga deze meter alleen voor nood gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
c0mplex1 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:44:
[...]

Zitten veel fouten in dat ding.
Ik gebruik de Shelly weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNmLXuCLaFZ2aCVtPpW8HausYBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbv3bUhyUjoOiwIFAtw7PtHA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
peterbier schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:49:
[...]

Zitten veel fouten in dat ding.
Ik gebruik de Shelly weer.
[Afbeelding]
Jij hebt die power bug nog zie ik in de screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bikkelreal schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:50:
[...]

Jij hebt die power bug nog zie ik in de screenshot.
Klopt maar het verhaal van de Ampère hebben ze nog niet bij jou gefixt.
Omdat het spul (Zendure Hyper,SF800Pro en de 2400AC) helemaal van slag gingen gebruik ik de Shelly.
Wacht wel op de oplossing in de Firmware.
Shelly werkt nu prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
peterbier schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:55:
[...]

Klopt maar het verhaal van de Ampère hebben ze nog niet bij jou gefixt.
Omdat het spul (Zendure Hyper,SF800Pro en de 2400AC) helemaal van slag gingen gebruik ik de Shelly.
Wacht wel op de oplossing in de Firmware.
Shelly werkt nu prima.
Dit zou met de nieuwe versie opgelost zijn, bij mij net wel.
Maar heb de shelly ook nog in de meterkast :)
Ik gebruik nu de HW P1 meter met HA.

[ Voor 3% gewijzigd door Bikkelreal op 07-08-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bikkelreal schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:57:
[...]

En die Shelly lekker laten zitten.
Deze kan handig zijn voor de toekomst.
Ik heb meer producten van Shelly en moet zeggen mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkelreal
Jacqui schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:40:
[...]

Ik heb er vanochtend maar een HW smartsocket tussen gezet en deze geeft 5,1 kWh aan. Overigens ook de app komt met dezelfde hoeveelheid.

Ik zal 'm vannacht naar 5% laten ontladen. Hopelijk zit daar nog wat onder verstopt.
Hoeveel KW input en output heb je bij 10-100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterb13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11-09 19:48
Bikkelreal schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:57:
[...]

Ik heb die nieuwe firmware ook en ik heb het idee dat ik nu veel beter nom draai. Heb ook in hems die funktie aangezet voor lokale communicatie. Ik ben er blij mee en blijf het zo voorlopig gebruiken

Vandaag nog wel een fout bij hun gemeld. De dagtotalen kloppen niet. Volgens die totalen zou ik toch nog een redelijke hoeveelheid kw afgenomen hebben terwijl dat maar minimaal is. Voor de werking is dit verder niet belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe hebben jullie dit gedaan.
P1 meter nummer naar Zendure support gestuurd.
Firmware update gepusht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dotternetta
Morgen komen de ali-fan-connectors!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bikkelreal
peterbier schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:39:
Hoe hebben jullie dit gedaan.
P1 meter nummer naar Zendure support gestuurd.
Firmware update gepusht.
Ik had een ticket aan gemaakt met serienummer ,had vanmorgen een mail dat ze aan de slag waren ermee.
Kan jij hem niet updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:42

ja3

Hebben jullie een speciale ingang bij Zendure overigens? Ik krijg alleen maar de product informatie teruggestuurd als ik zeg dat de P1 meter niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 19:29
ja3 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:44:
Hebben jullie een speciale ingang bij Zendure overigens? Ik krijg alleen maar de product informatie teruggestuurd als ik zeg dat de P1 meter niet werkt.
even terug mailen dat je een medewerker wilt.

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 15:20
Bikkelreal schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:37:
Update P1 meter bug, dat hij de waardes van de 3 fasen verkeerd optelde +- "W" is opgelost bij me.
En voor welk merk en model was die fix nodig?
Benieuwd of dat voor alle meters van die fabrikant geldt..
Of is dat ook nog modelspecifiek?

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bikkelreal schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:42:
[...]

Ik had een ticket aan gemaakt met serienummer ,had vanmorgen een mail dat ze aan de slag waren ermee.
Kan jij hem niet updaten?
Nee kan hem niet update.
Ik heb er een mail heen gestuurd.
Wacht het wel af.
Wordt wel gek van dat AI gedoe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSjGWH1Wbb-s0s7v0Jm0j5HeCpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ug34wmi799QAnd0HZICHITjr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door peterbier op 07-08-2025 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterb13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11-09 19:48
ja3 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:44:
Nee, ik probeer mijn bericht zo op te stellen dat daar niet zo snel een geautomatiseerd antwoord op gegeven kan worden. Uitgebreide omschrijving en screenshots erbij.

Ik had het serie nummer doorgegeven en daar hebben ze het naar toe gepushed

Was in mijn geval een Sagemcom meter van Enexis. Zag hier een melding van een ander merk die hetzelfde gedrag had, maar die was ook van Enexis. Misschien gebruikt Enexis een afwijkend protocol
Pagina: 1 ... 101 ... 122 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.