6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Weet niet of t daar door komt, maar wellicht poging om te proberen voor sommige die minimaal 2 units hebben. (dat is minimale vereiste geloof ik)
in lab feature, kan je "one to many local communication" aanzetten.
+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
NOM:Catdogsf schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:51:
[...]
Op welke modus/strategie laat jij hem precies lopen?
Smart meter modus, Follow the Surplus Power
de ecotracker werkt prima, de P1 van Zendure snap ik niet, geeft vaak alleen fase 3 aan en soms wel een juiste waarde.... helaas.. nog maar even puzzelen..frankj030 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:54:
[...]
Je hebt ook de ecotracker zie ik (?), benieuwd welke verschillen je met de Zendure p1 en ecotracker aansturing merkt. Naast de 1 en 3 seconden verschil zoals Taro al had opgemerkt.
Helaas ga ik dit niet loggen alleen aan uit.TCMR schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 16:47:
[...]
Ja, dat schreef je al via DM, dus ik was verrast toen ik 12,95V zag. Ik dacht namelijk: we moeten een hittegolf afwachten om te zien of er ooit meer dan 7V op die uitgang staat, maar nee. Of er nog stappen tussenin zitten durf ik niet te zeggen, maar misschien gaat @peterbier dat ook loggen![]()
Via de API is er wel Fanmode en Fanspeed, die zijn ongedocumenteerd, ik heb geen idee of iemand daar iets mee geprobeerd heeft (en of ze read-only zijn). Meer iets voor het Zendure software topic denk ik.
Ik ga hier een reedrelai van 12 volt gebruiken die schakeld in bij 5 volt (getest).
Een soort counter via de Shelly.
Of ik moet nog op zoek naar een Shelly die op spanning kan meten.
Die led uitvoering is pwm dacht ik.
Maar nogmaals bedankt voor de plugjes.
Een leuk projectje erbij.
Snap ik hoor, je bent volgens mij ook actief in het HW topic en daar tegen wat problemen aan gelopen toch? (Of ik moet een andere Martin onthouden hebben). Bij HW praat je meestal ook tegen een AI, en wordt het daarna overgenomen door een medewerker, helaas de mode. Heb vorige week Tibber proberen te bereiken, zelfde verhaal. Wat bij Zendure helpt is direct na het AI antwoord een reply sturen dat je niet geholpen bent en een medewerker naar je case moet kijken, mijn ervaring is dat je met Max 2-3 dagen een antwoord hebt met veel excuses.martinvdm schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:45:
Met alle issues en support die alleen maar AI mails kan terug sturen, niet telefonisch bereikbaar zijn en amper reageert op mails, begin ik toch enigszins aan mijn aankoop te twijfelen.
Qua problemen hier; tot nu zie ik problemen met een optionele HA integratie, wat server problemen waarbij de boel nog gewoon draait maar niet in de app zichtbaar is, en gelukkig ook problemen die met een herstart (zie @TCMR vandaag) of wat wisselen van volgorde van de stapel (@gast777) gelukkig worden opgelost. Als ik het goed heb geteld zijn er in dit hele topic nu 2 of 3 exemplaren gewisseld; in alle gevallen de oudere Hyper2000.
Begrijpelijk dat je er met argusogen naar kijkt, ook ik zie laatste dagen wat meer gedoe in dit topic, maar het meeste lijkt vooralsnog oplosbaar. Hopelijk blijft dat zo!
Wat heb je in bestelling staan? Ik hoop op een zorgeloze ervaring voor je!
Ik laat die Zendure p1 geloof ik nog maar even in de doos, die ecotracker werkt prima!Bert Luiten schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:16:
[...]
de ecotracker werkt prima, de P1 van Zendure snap ik niet, geeft vaak alleen fase 3 aan en soms wel een juiste waarde.... helaas.. nog maar even puzzelen..
Eens echter is de moeilijke bereikbaarheid toch wel een dingetje. Ook chat via de ticket functie werkt niet omdat ze altijd ‘not available’ zijn. Ik heb een 2400ac+ab3000s in bestelling staan. Laten we hopen dat het verbeterd. Ik denk een andere Martin, aangezien ik Homewizard sinds de oude hub en energylink (volgens mij heette dat ding zo) nooit meer als fabrikant aangeraakt omdat home assistant in mijn geval vele malen flexibeler en fijner is. Ze hebben wel aardig stappen gemaakt dat moet ik toegeven.frankj030 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:38:
[...]
Snap ik hoor, je bent volgens mij ook actief in het HW topic en daar tegen wat problemen aan gelopen toch? (Of ik moet een andere Martin onthouden hebben). Bij HW praat je meestal ook tegen een AI, en wordt het daarna overgenomen door een medewerker, helaas de mode. Heb vorige week Tibber proberen te bereiken, zelfde verhaal. Wat bij Zendure helpt is direct na het AI antwoord een reply sturen dat je niet geholpen bent en een medewerker naar je case moet kijken, mijn ervaring is dat je met Max 2-3 dagen een antwoord hebt met veel excuses.
Qua problemen hier; tot nu zie ik problemen met een optionele HA integratie, wat server problemen waarbij de boel nog gewoon draait maar niet in de app zichtbaar is, en gelukkig ook problemen die met een herstart (zie @TCMR vandaag) of wat wisselen van volgorde van de stapel (@gast777) gelukkig worden opgelost. Als ik het goed heb geteld zijn er in dit hele topic nu 2 of 3 exemplaren gewisseld; in alle gevallen de oudere Hyper2000.
Begrijpelijk dat je er met argusogen naar kijkt, ook ik zie laatste dagen wat meer gedoe in dit topic, maar het meeste lijkt vooralsnog oplosbaar. Hopelijk blijft dat zo!
Wat heb je in bestelling staan? Ik hoop op een zorgeloze ervaring voor je!
[ Voor 9% gewijzigd door martinvdm op 05-08-2025 17:51 ]
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Bedankt @dotternetta voor het idee van een windsnelheidsmeter.
Voor deze test heb ik gebruikgemaakt van een Aerocool Dead Silence 140mm fan. De specificaties van deze fan zijn als volgt:
Statische druk: 1.98 mm H₂O
Luchtverplaatsing: 93.4 CFM
Ter vergelijking hierbij de specificaties van de fan van @Taro Noctua:
Statische druk: 1.91 mm H₂O
Luchtverplaatsing: 133.3 CFM
De windsnelheidsmeter stond ingesteld op kilometer per uur, en de fan draaide op 7v(compromis).
Voorlopige conclusie:
Bij het terug leggen op de omvormer ging de airflow van 90 naar 86, en viel hij terug naar 81.
Met deze opstelling hoeft de ventilator slechts één centimeter boven de koelribben uit te steken om geen remming te hebben op de ingaande lucht= geen verlies airflow.
https://vimeo.com/1107446915?share=copy
Zijn er suggesties om dit beter/ anders te kunnen testen?
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 05-08-2025 18:12 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ik kan de Vimeo link niet openengeert1992 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:07:
@Korvaag – Inmiddels is de snelheidsmeter binnen. Meten is weten!
Bedankt @dotternetta voor het idee van een windsnelheidsmeter.
Voor deze test heb ik gebruikgemaakt van een Aerocool Dead Silence 140mm fan. De specificaties van deze fan zijn als volgt:
Statische druk: 1.98 mm H₂O
Luchtverplaatsing: 93.4 CFM
Ter vergelijking hierbij de specificaties van de fan van @Taro Noctua fan:
Statische druk: 1.91 mm H₂O
Luchtverplaatsing: 133.3 CFM
De windsnelheidsmeter stond ingesteld op kilometer per uur, en de fan draaide op 7v(compromis).
Voorlopige conclusie:
Met deze opstelling hoeft de ventilator slechts één centimeter boven de koelribben uit te steken om geen remming te hebben op de ingaande lucht= geen verlies airflow.
https://vimeo.com/1107446915?share=copy
Zijn er suggesties om dit beter/ anders te kunnen testen?
Nu als het goed is wel;). Excuses!
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ja, werkt! Goede test. Misschien een omgekeerd testen? De windmeter 2 cm boven de omvormer en dan kijken wat die doet? (de lucht moet er wel door heen kunnen) Misschien kun je meten hoe groot de snelheid is op 4 plaatsen? Ik kan me voorstellen dat je nu alleen in het midden koelt. En rookpatronen!! 😄
Heb je waarschijnlijk een merk meter Sagecom en heb je dit probleem als een van de fase een + of - waarde geeft telt hij ze niet goed op.Bert Luiten schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:16:
[...]
de ecotracker werkt prima, de P1 van Zendure snap ik niet, geeft vaak alleen fase 3 aan en soms wel een juiste waarde.... helaas.. nog maar even puzzelen..
Heb al 3 dagen een ticket lopen met waardeloze antwoorden van support, is gewoon een bug in hun software.
/f/image/WhHao01R7PoxA4VE7eRqPLt1.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik de Shelly weer.Bikkelreal schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:37:
[...]
Heb je waarschijnlijk een merk meter Sagecom en heb je dit probleem als een van de fase een + of - waarde geeft telt hij ze niet goed op.
Heb al 3 dagen een ticket lopen met waardeloze antwoorden van support, is gewoon een bug in hun software.
[Afbeelding]
De Zendure p1 werkt niet lekker.
:strip_exif()/f/image/qInO3N8IvutmUc59CnvsuJfu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0dsA6uE02DXyhzNC1YfaLLlj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 98% gewijzigd door Bert Luiten op 05-08-2025 19:43 ]
De problemen die jij en andere ervaren met de Zendure P1, ben benieuwd of er ook mensen zijn die dezelfde problemen ervaren met een 1-fase aansluiting? Tot nu toe zie ik alleen 3-fase voorbij komen...peterbier schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:00:
[...]
Ik gebruik de Shelly weer.
De Zendure p1 werkt niet lekker.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze bug heb ik gemeld bij Zendure. Ze komen hierop terug binnen een paar dagen was de reactie. Het zou onderzocht worden. Toen ik net thuis kwam zag ik hem er weer instaan. Het is altijd op dezelfde momenten dus te reproduceren.Mediacj schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:40:
[...]
Heb 1.0.6 een half uur geleden geinstalleerd maar voor en na deze versie krijg ik nog steeds de ontlaadbug van 23W.
:strip_exif()/f/image/H0NesOUBRHbtutwfEjWDMoFk.png?f=user_large)
Zendure vroeg me al een screenshot uit de app. Het frappante is dat de app 0W laat zien en de energiesocket en de kWh meter wel.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik heb hier dezelfde meter.
Even je meter nummer maskeren van dit openbaar forum.
[ Voor 87% gewijzigd door peterbier op 05-08-2025 19:39 ]
+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
M.a.w. welke is de beste voor mijn Solarflow 2400?
Ik heb tot nu toe minder problemen gehoord over de everhome. Volgens mij is de everhome zonder korting ook nog iets goedkoper. Geen gekke gedachte, refreshrate is ook nog hoger!R.K schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:58:
Ik lees dat jullie wat problemen hebben met de P1 van Zendure. Ik heb zo'n ding in bestelling staan. Toch maar cancelen en dan de Everhome aanschaffen? Of heeft de Everhome ook zijn probleempjes?
Is HA geen optie voor jou? Dat kan je inrichten met elke willekeurige meter, zoals de HW p1.
[ Voor 12% gewijzigd door geert1992 op 05-08-2025 20:03 ]
Ik heb HA draaien op mijn Synology, maar ben net in staat om mijn lamp naar 50% te krijgen als ik de tv aanzet. Dus ben daar niet zo goed in. De HW p1 heb ik ook overigens.geert1992 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:00:
[...]
Ik heb tot nu toe minder problemen gehoord over de everhome. Volgens mij is de everhome zonder korting ook nog iets goedkoper. Geen gekke gedachte, refreshrate is ook nog hoger!
Is HA geen optie voor jou? Dat kan je inrichten met elke willekeurige meter, zoals de HW p1.
Als je verder negeert dat er in de everhome app niets klopt van de fasen weergave, en in mijn geval hij maar 3 van de 4 standen laat zien (dag en nacht tarief leveren en terugleveren zijn 4 standen, ik zie er maar 3) en het echt alleen gebruikt om Zendure aan te sturen werkt het prima! De power consumption / vermogensvraag matcht volledig met wat de slimme meter zelf laat zien en de HW P1; dus prima te gebruiken voor NOM. zie verder de berichten van Taro en mijzelf over volstrekt willekeurige en vaak oude fase waarden, die opgeteld dan dus niet de power consumption weergeven op het specifieke moment.geert1992 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:00:
[...]
Ik heb tot nu toe minder problemen gehoord over de everhome. Volgens mij is de everhome zonder korting ook nog iets goedkoper. Geen gekke gedachte, refreshrate is ook nog hoger!
Dus; ja hij werkt prima voor dit doel; nee je kunt hem niet gebruiken a la HW P1 om je verbruik in huis goed te monitoren.
Daar heb je een punt, goede aanvulling, thanks, daarbij zijn de problemen die er nu zijn met de zendure p1 volgens mij eerder server gerelateerd dan daadwerkelijk p1 meter problemen.frankj030 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:12:
[...]
Als je verder negeert dat er in de everhome app niets klopt van de fasen weergave, en in mijn geval hij maar 3 van de 4 standen laat zien (dag en nacht tarief leveren en terugleveren zijn 4 standen, ik zie er maar 3) en het echt alleen gebruikt om Zendure aan te sturen werkt het prima! De power consumption / vermogensvraag matcht volledig met wat de slimme meter zelf laat zien en de HW P1; dus prima te gebruiken voor NOM. zie verder de berichten van Taro en mijzelf over volstrekt willekeurige en vaak oude fase waarden, die opgeteld dan dus niet de power consumption weergeven op het specifieke moment.
Dus; ja hij werkt prima voor dit doel; nee je kunt hem niet gebruiken a la HW P1 om je verbruik in huis goed te monitoren.
Wat hoop je precies te bereieken @R.K, want met alleen NOM zou hier vast wel iemand zitten die dat voor je kan/wil instellen. Volgens mij draait dat stabiel, en als je het toch al hebt draaien icm de HW p1.
Edit: Aan de andere kant geeft @R.K aan dat hij een HW p1 meter heeft, die hij daarvoor kan gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 05-08-2025 20:22 ]
Voor de zekerheid hierbij een link naar mijn eigen bericht over de everhome app frankj030 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"geert1992 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:18:
[...]
Daar heb je een punt, goede aanvulling, thanks, daarbij zijn de problemen die er nu zijn met de zendure p1 volgens mij eerder server gerelateerd dan daadwerkelijk p1 meter problemen.
Wat hoop je precies te bereieken @R.K, want met alleen NOM zou hier vast wel iemand zitten die dat voor je kan/wil instellen. Volgens mij draait dat stabiel, en als je het toch al hebt draaien icm de HW p1.
Maar verder; voor NOM en aansturing Zendure is de ecotracker P1 een prima keuze, hij werkt met mijn Kaifa slimme meter. En hiervoor ook met mijn oude LandisGyr E350 DSMR4, maar door het 10 sec interval van die slimme meter geen goede NOM. Lag niet aan de ecotracker.
[ Voor 8% gewijzigd door frankj030 op 05-08-2025 20:24 ]
Wat een top kwaliteit stekkertje, zelfs met ingegoten contacten 👍🏼 Nogmaals bedankt!TCMR schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:54:
Oei, wat een boel negatieve berichten! Ik moet er helaas zelf ook eentje aan toevoegen: m'n SF800Pro draait al een tijdlang zonder problemen via HA op NOM van @gielz. Maar ik zag vanochtend dat ie al drie dagen weigert om meer dan 40W te laden. Ongeacht wat ik probeerde: via HA commando's (REST) of via de app, de instelling bleef op 1000W AC laden staan, maar hij deed niets anders dan 40W (een beetje schommelend tussen 30 en 40). Uiteindelijk de SF800Pro even uitgezet. Na aanzetten begon ie meteen met 1000W te laden:
[Afbeelding]
...en dat was dan meteen een mooie testcase om te kijken of er genoeg warmteontwikkeling was zodat de fan-aansluiting wat prik zou krijgen. Ja dus!
[Afbeelding]
Voor de thuisknutselaars: gezien vanuit het snoer met het nokje boven is + rechts, - links. Wel handig om te weten. Eén van de twee 120mm fans van m'n knutselproject die er nog gewoon los bovenop lag (geen afstandshouders) deed z'n werk goed: na vijf minuten dropte het voltage al naar 7V (en dan is zo'n Noctua NF-P12 redux-1300 echt zo goed als onhoorbaar, prima föhntje!)
Edit: in 1 x goed, geen ringetje, moertje of krimpkous vergeten 😂 Vakantie doet me goed!
Morgen, als alles goed gaat, 2400 W
:strip_exif()/f/image/9JQSqlCfp9MTA2KAmKXZKppP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 05-08-2025 20:34 ]
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Vooralsnog blijf ik de Ecotracker P1 gebruiken, die reageert gewoon lekker snel en doet zijn ding
Ook weer contact gehad ivm 7200/7200 in HEMS, nu is een getekende invoice met toelichting erop niet voldoende en moet ik een contract uploaden.... Heb ze even uitgelegd dat dat in Nederland niet zo werkt, je doet een belletje of mailtje naar een elektricien, die komt langs, plaatst het netjes en je ontvangt alleen een factuur. Heb mijn contactpersoon laten weten dat ik er klaar mee ben, benieuwd of ze dit gaan heroverwegen. Moet nog 2x Hyper en 2x AB2000S verkopen en dan heb ik met 3x2400AC wel een mooie HEMS fallback optie waarvoor 7200/7200 toereikend is, dus wil dat eigenlijk wel geregeld hebben.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik wil NOM bereiken, stroom laden op de goedkope momenten (in dien de zon niet schijnt, want ik heb ook zonnepanelen) en gebruiken op de dure momenten. Dat zijn zo'n beetje de hoofdreden.geert1992 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:18:
[...]
Daar heb je een punt, goede aanvulling, thanks, daarbij zijn de problemen die er nu zijn met de zendure p1 volgens mij eerder server gerelateerd dan daadwerkelijk p1 meter problemen.
- Taro
- Niet online
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
- Taro
- Niet online
Ze hebben met een firmware update een memoryleak opgelost. En via local MQTT speelde dat probleem sowieso niet. Maar heb dus nu met de huidige Fireson pre versie al wel weer wat Hypers moeten optillen, de local optie werkt minder goed vs de niet pre versie.geert1992 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:21:
[...]
Mooi te zien dat Zendure met FireSon samenwerken.
De inlog key is daar een mooi voorbeeld van, heb het 2e account direct opgeruimd. En lees inmiddels al een tijd niets meer over bevriezen van hypers.
Hoe zouden ze dat hebben opgelost?
De stekker aan een splitter gesoldeerd, werkt perfekt met 2x Arctic P14 en zelf knutsel bouwwerk
Wil je een date, ik moet hem (torentje met 3 batterijen) ook nog bestellen...geert1992 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:55:
[...]
Ik wacht nog even op iemand anders, zodat we in 1 keer kunnen bestellen samen.
De berichten over de Zendure P1 brengen me momenteel weer aan het twijfelen, heb die gisteren binnen gekregen en zou voor mij de enige manier zijn om het systeem te laten werken.
Bovendien kan ik niet bestellen, want de vooraad is uitverkocht bij Marcmax.
Ik heb na vandaag weer hoop gekregen, alles draaide goed. Zendure zegt er ook mee bezig te zijn, komt vast goed. De hardware is wel erg goed hoor!Catdogsf schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:33:
[...]
Wil je een date, ik moet hem (torentje met 3 batterijen) ook nog bestellen...![]()
De berichten over de Zendure P1 brengen me momenteel weer aan het twijfelen, heb die gisteren binnen gekregen en zou voor mij de enige manier zijn om het systeem te laten werken.
Waar heb jij deze mooie splitter vandaan? Is die er ook voor 2 fans?dennisdew16 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:31:
Hier ook de stekker ontvangen, dank @TCMR !
De stekker aan een splitter gesoldeerd, werkt perfekt met 2x Arctic P14 en zelf knutsel bouwwerk
[...]
Ik heb deze niet zelf gemaakt maar op Ali gekocht. Was eigenlijk nog bedoeld voor een ander project wat ik nog heb lopen (heatbooster bouwen voor radiator) maar nog niet aan toegekomen ben. En wat betreft eigen stekker is dat voor mij wel een kosten dingen ja.avdwerf schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:41:
Even uit nieuwsgierigheid. Is het puur een kostendingetje zelf splitters te gaan maken voor eigen fans of kun je er uiteindelijk nog meer mee?
Ik heb deze vorig jaar gekocht op https://nl.aliexpress.com...uCOl&gatewayAdapt=glo2nld , ook in twee variant beschikbaar.geert1992 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:40:
[...]
Waar heb jij deze mooie splitter vandaan? Is die er ook voor 2 fans?
[ Voor 100% gewijzigd door peterbier op 05-08-2025 21:02 ]
Nee, zat in een bestelling met een camera systeem en werd tegen gehouden, is inmiddels wel onderweg, en ik heb ondertussen opnieuw besteld. Er zijn nu 8 stuks onderweg, als ze binnenkomen meldt ik het!Baij schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:45:
@dotternetta heb jij de stekker al binnen die jij besteld hebt?
Nou zeg: krijg net bericht van PostNL: binnenkort
[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 05-08-2025 21:04 ]
Ik had al even gegoogeld, maar dit is precies wat ik zocht: een ronde kabel , zodat de wartel deze netjes afsluit.dennisdew16 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:45:
[...]
Ik heb deze vorig jaar gekocht op https://nl.aliexpress.com...uCOl&gatewayAdapt=glo2nld , ook in twee variant beschikbaar.
Heel erg bedankt!
[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 05-08-2025 20:50 ]
- Taro
- Niet online
De standaard Zendure fan is relatief duur en qua koelvermogen beperkt. Zonder fan werkt alles ook, maar kamertemperatuur is voor de levensduur wel beter.avdwerf schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:41:
Even uit nieuwsgierigheid. Is het puur een kostendingetje zelf splitters te gaan maken voor eigen fans of kun je er uiteindelijk nog meer mee?
Dus we proberen hier via de beschikbare Zendure aansluiting op de SF800 Pro en 2400 AC, die automatisch gestuurd is, een betere DIY koeler te maken
Er zijn wel meer leveranciersCatdogsf schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:33:
[...]
Wil je een date, ik moet hem (torentje met 3 batterijen) ook nog bestellen...![]()
Dat zijn ook wel opstartproblemen van de P1 van Zendure. Daarom ook de disclaimer op hun site dat nog niet alle meters compatibel zijn en dat je ze kunt mailen als er problemen zijn. Ook refreshrate zijn ze mee bezig. En de verbinding via LoRa zou stabieler moeten zijn als de kinderziektes er uit zijn. Bij mij deed die het goed, dus ook afhankelijk van welke slimme meter je hebt. Dat kun je overigens ook navragen bij zendure, of jouw meter al compatibil is. En ik gebruik nu de P1 van HW via HA. Dat is voor mij het meest efficient als je HA. gebruikt.R.K schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:58:
Ik lees dat jullie wat problemen hebben met de P1 van Zendure. Ik heb zo'n ding in bestelling staan. Toch maar cancelen en dan de Everhome aanschaffen? Of heeft de Everhome ook zijn probleempjes?
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Ben heel benieuwd of ze bruikbaar zijn en wat het verschil is met die van @TCMRdotternetta schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:48:
[...]
Nee, zat in een bestelling met een camera systeem en werd tegen gehouden, is inmiddels wel onderweg, en ik heb ondertussen opnieuw besteld. Er zijn nu 8 stuks onderweg, als ze binnenkomen meldt ik het!
Nou zeg: krijg net bericht van PostNL: binnenkort
Hier ook dank!
Resellers hebben op dit moment denk ik ook niet zoveel voorraad meer. Eind augustus komt er ook weer het e.a aan. Weekje of 3. Das te doen toch 😜😊
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
In welke versie was dit? Al publiek?Taro schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:27:
[...]
Ze hebben met een firmware update een memoryleak opgelost. En via local MQTT speelde dat probleem sowieso niet. Maar heb dus nu met de huidige Fireson pre versie al wel weer wat Hypers moeten optillen, de local optie werkt minder goed vs de niet pre versie.
- Taro
- Niet online
Naar mijn weten wel, al heb ik het idee dat ze er nog steeds niet 100% zijn. Zou altijd voor lokale MQTT kiezen, heb daar 2? maanden 100% stabiel mee gedraaid.
Het zijn inderdaad mooie plugjes.dotternetta schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:22:
[...]
Wat een top kwaliteit stekkertje, zelfs met ingegoten contacten 👍🏼 Nogmaals bedankt!
Edit: in 1 x goed, geen ringetje, moertje of krimpkous vergeten 😂 Vakantie doet me goed!
Morgen, als alles goed gaat, 2400 W
[Afbeelding]
Vast even bedraad (gesoldeerd) en krimpkous uiteraard.
En met 0.75mm2 draad.
Wel mooi met zo,n jaren 80 soldeerstation.😁
:strip_exif()/f/image/u8FOqrnVehgCdorpr8VYjxXe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I9LHh23fUBK0kFJ8id8EyW6f.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je een link waar deze te bestellen zijn?peterbier schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:19:
[...]
Het zijn inderdaad mooie plugjes.
En met 0.75mm2 draad.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
“
The reason for the situation you encountered is that the protocol of this model of meter is quite special, and the current solution is to upgrade to firmware version 1.0.3. We will push the firmware version 1.0.3 to you, please test again after upgrading to see if the problem can be solved. Please give us your feedback after testing.
“
Dus al heel snel een oplossing geboden. Ga het straks upgraden en laat nog weten of het helpt
Oh wow, wat een beauty 😍😄peterbier schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 00:19:
[...]
Het zijn inderdaad mooie plugjes.
En met 0.75mm2 draad.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eindelijk weer wat positieve berichten hier! Fijn! 10% opgelost, P1 updates, ik draai al 36 uur goed 😅
[ Voor 6% gewijzigd door dotternetta op 06-08-2025 08:55 ]
Heb je het zoekveld geprobeerd? @TCMR heeft ze op Alibaba besteld, was een hele uitdaging. Ik krijg (hopelijk) vandaag een soortgelijk plugje binnen van AliExpress maar weet nog niet of die pastavdl72 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 06:20:
[...]
Heb je een link waar deze te bestellen zijn?
- Taro
- Niet online
- Als de P1-meter iets verder is/wordt doorontwikkeld en meer slimme meters ondersteunt
- Als de server/offline problemen voorbij zijn die we de laatste 1-2 weken ervaren
- Als de Home Assistant integratie iets verder doorontwikkeld is, de stable versie wordt vrijgegeven en goed samenwerkt met de producten die hiervoor de afgelopen dagen firmware updates hebben ontvangen
- De nieuwe producten beter leverbaar zijn
- HEMS slimmer wordt
- De support iets sneller reageert, zonder eerste AI drempel en in het geval van kapotte producten (=sporadisch) sneller een vervangend product opstuurt
Want: #1 loopt, Zendure pakt dit voortvarend op. #2 werkt men aan en men wilde de serverload al verlagen door van cloud naar lokaal te switchen, is in progress. #3 loopt ook, de laatste pre-release versie gaat nu de goede kant op. #4 is een kwestie van tijd, denk dat ze niet snel genoeg konden uprampen/opschalen om aan de grote vraag van de recent uitgebrachte producten te voldoen.
HEMS moet echt nog een stuk slimmer worden, maar ik zie al berichten langskomen met suggesties voor verbetering.
#6 kan ik niets over zeggen, maar zou door lokale resellers wel minder een issue moeten zijn/worden omdat die het primaire aanspreekpunt worden en garantie gaan afhandelen of 1e lijns support leveren.
Waarom som ik dit op? Ik merkte gisteren bij mijzelf toen ik in discussie was over de HEMS goedkeuring voor 7200/7200 dat ik pissig werd en de deur dichtgooide bij mijn contactpersoon. Vlak daarvoor zag ik een paar devices offline staan, de HA pre-release aansturing werkte de afgelopen dagen niet lekker, etc. en toen kreeg ik even het gevoel: Heb ik er vertrouwen in dat dit allemaal een positieve wending gaat krijgen?
Vandaag vrij, met frisse moed opgestaan, contactpersoon even een positieve heads up gedaan ivm 2400AC versie 1.0.6, de 3-4% laadproblemen zijn als het goed is daarvoor voor veel mensen opgelost. Men kan dat sneller doen, maar ze hebben dus ook direct MQTT ondersteuning toegevoegd tussen 1.0.5 -> 1.0.6. Men luistert, schakelt toch doorgaans best wel snel bij Zendure, de HA ondersteuning wordt officieel gemaakt, etc.
Dus ja, de issues die er nu zijn zijn overkomelijk, horen ook deels bij de introductie van nieuwe producten en het opschalen als bedrijf. De producten zelf zijn goed gebouwd, weinig garantieissues (op een aantal P1-meters na, maar wederom: = nieuw product) en als de software aansturing via HA de komende weken verder wordt verbeterd dan ben ik happy, want:
- 100% lokaal
- Goed laad-/ontlaadvermogen, off-grid opties
- Geen gedoe met clusters en PV bypass meer
- Zelf via HA aan te sturen, incl. maximaal vermogen
- Geen actieve koeling nodig, maar we kunnen wel lekker prutsen en Tweaken met eigen koelers
- Nog veel meer
- Én een nette RTE van +-85% sinds het in gebruiknemen in april:
/f/image/OW38lbnrlVXKBwGVb0x51Oy8.png?f=fotoalbum_large)
Al met al zijn er soms even wat hick-ups, maar ben ik gewoon super positief over de producten. En de hick-ups die er zijn zijn niet structureel van aard, maar overkomelijk en heb ik alle vertrouwen in dat ze de komende weken-maanden verbeterd/opgelost zullen worden.
Nu even snel wat splitter kabeltjes op AliExpress bestellen, zodat we de volgende generatie van de 2400AC ventilator kunnen gaan 3D-printen (2x140mm fans) icm de Zendure stekkers, waardoor USB-verlengkabels en USB-laders overbodig worden. Mooie ontwikkelingen zo
Herken sommige frustraties..... echter als early-bird sta je vooraan in de rij. Ja daar kom je de kinderziektes tegen. Ja daar lopen dingen soms even niet zoals verwacht of ontstaat er na een firmware release net weer een ander probleempje.Taro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:03:Zijn dan >99% van de issues waar mensen nu tegenaan lopen voorbij?
- Als de P1-meter iets verder is/wordt doorontwikkeld en meer slimme meters ondersteunt
- Als de server/offline problemen voorbij zijn die we de laatste 1-2 weken ervaren
- Als de Home Assistant integratie iets verder doorontwikkeld is, de stable versie wordt vrijgegeven en goed samenwerkt met de producten die hiervoor de afgelopen dagen firmware updates hebben ontvangen
- HEMS slimmer wordt
- De support iets sneller reageert, zonder eerste AI drempel en in het geval van kapotte producten (=sporadisch) sneller een vervangend product opstuurt
Want: #1 loopt, Zendure pakt dit voortvarend op. #2 werkt men aan en men wilde de serverload al verlagen door van cloud naar lokaal te switchen, is in progress. #3 loopt ook, de laatste pre-release versie gaat nu de goede kant op. #4 is een kwestie van tijd, denk dat ze niet snel genoeg konden uprampen/opschalen om aan de grote vraag van de recent uitgebrachte producten te voldoen.
HEMS moet echt nog een stuk slimmer worden, maar ik zie al berichten langskomen met suggesties voor verbetering.
#6 kan ik niets over zeggen, maar zou door lokale resellers wel minder een issue moeten zijn/worden omdat die het primaire aanspreekpunt worden en garantie gaan afhandelen of 1e lijns support leveren.
Waarom som ik dit op? Ik merkte gisteren bij mijzelf toen ik in discussie was over de HEMS goedkeuring voor 7200/7200 dat ik pissig werd en de deur dichtgooide bij mijn contactpersoon. Vlak daarvoor zag ik een paar devices offline staan, de HA pre-release aansturing werkte de afgelopen dagen niet lekker, etc. en toen kreeg ik even het gevoel: Heb ik er vertrouwen in dat dit allemaal een positieve wending gaat krijgen?
Vandaag vrij, met frisse moed opgestaan, contactpersoon even een positieve heads up gedaan ivm 2400AC versie 1.0.6, de 3-4% laadproblemen zijn als het goed is daarvoor voor veel mensen opgelost. Men kan dat sneller doen, maar ze hebben dus ook direct MQTT ondersteuning toegevoegd tussen 1.0.5 -> 1.0.6. Men luistert, schakelt toch doorgaans best wel snel bij Zendure, de HA ondersteuning wordt officieel gemaakt, etc.
Dus ja, de issues die er nu zijn zijn overkomelijk, horen ook deels bij de introductie van nieuwe producten en het opschalen als bedrijf. De producten zelf zijn goed gebouwd, weinig garantieissues (op een aantal P1-meters na, maar wederom: = nieuw product) en als de software aansturing via HA de komende weken verder wordt verbeterd dan ben ik happy, want:[Afbeelding]
- 100% lokaal
- Geen actieve koeling nodig, maar we kunnen wel lekker prutsen en Tweaken met eigen koelers
- Nog veel meer
Al met al zijn er soms even wat hick-ups, maar ben ik gewoon super positief over de producten. En de hick-ups die er zijn zijn niet structureel van aard, maar overkomelijk en heb ik alle vertrouwen in dat ze de komende weken-maanden verbeterd/opgelost zullen worden.
Nu even snel wat splitter kabeltjes op AliExpress bestellen, zodat we de volgende generatie van de 2400AC ventilator kunnen gaan 3D-printen (2x140mm fans) icm de Zendure stekkers, waardoor USB-verlengkabels en USB-laders overbodig worden. Mooie ontwikkelingen zo
Daar zijn we met zn alle tweakers voor. Kansen zien waar een ander een probleem zien. Met als doel uiteindelijk het product beter te maken en stabieler voor een klantgroep die hier helemaal niet op zit te wachten, bugs, reset knopjes etc. Ik zie het als een mooi doel al kost het soms achterlijk veel tijd 🤣🙈
Voor mij is Zenki ook nog wel een ding als ze ooit nog willen dat ik terugga naar de zendure app. Zou echt iets meer in moeten zitten qua logging of inzicht. Ik wil wel kunnen zien dat hij bijv. heeft gezien dat er niet genoeg zon is en uit zichzelf is gaan laden op de goedkope momenten. Of deze dingen moet je zelf in een bepaalde modus in moeten kunnen stellen.Taro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:03:Zijn dan >99% van de issues waar mensen nu tegenaan lopen voorbij?
- HEMS slimmer wordt
Nieuwe firmware van de p1 meter lijkt goed te werken. Ik zie nu de juiste (totale) waarde van de smart meter. Dus niet meer dat die alleen de positieve waarden optelt en de negatieve er niet aftrekt.peterb13 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:10:
Heb een reaktie van Zendure gekregen mbt de foute waarden die de p1 meter aangeeft icm onze electr. meter
“
The reason for the situation you encountered is that the protocol of this model of meter is quite special, and the current solution is to upgrade to firmware version 1.0.3. We will push the firmware version 1.0.3 to you, please test again after upgrading to see if the problem can be solved. Please give us your feedback after testing.
“
Dus al heel snel een oplossing geboden. Ga het straks upgraden en laat nog weten of het helpt
Bovendien is de refresh rate aangepast naar 1 seconde!
Ben er blij mee. Draai nu met HEMS (hiervoor met Fireson) en zodra de nieuwe Fireson integratie klaar is ga ik misschien weer terug naar HA, voornamelijk om aanpassingen in laadgedrag te kunnen doen vanwege laadpaal
- Taro
- Niet online
Klopt, ze noemen het nu "AI", maar uiteindelijk is het een optelsom van een aantal domme simpele regeltjes die achter elkaar of gecombineerd worden uitgevoerd. Verandert er ineens iets, dan is ie de kluts kwijt ipv daadwerkelijk slim te zijn. Misschien dat ik het over een tijdje nog een kans geef, maar op dit moment ben je gewoon het beste af met je eigen aansturing via HA, omdat een generiek AI-model nooit kan voorspellen welke individuele voorkeuren een enkele gebruiker en situaties een enkel huishouden heeft.avdwerf schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:51:
[...]
Voor mij is Zenki ook nog wel een ding als ze ooit nog willen dat ik terugga naar de zendure app. Zou echt iets meer in moeten zitten qua logging of inzicht. Ik wil wel kunnen zien dat hij bijv. heeft gezien dat er niet genoeg zon is en uit zichzelf is gaan laden op de goedkope momenten. Of deze dingen moet je zelf in een bepaalde modus in moeten kunnen stellen.
Als de Fireson integratie die nu in pre-release is net zo goed gaat werken met de 2400AC's, lokaal, als dat die deed met de 3x Hypers lokaal, dan ben ik 100% tevreden aangezien de 7200/7200 in HEMS dan niet meer relevant is, cloudverbinding niet meer relevant is, etc. Maar voor iedereen die geen HA wil of gaat gebruiken moet HEMS/ZENKI inderdaad nog grote stappen zetten. Geef daarom ook vooral je feedback aan Zendure, dan kunnen ze er iets mee en daar staan ze ook zeker voor open.
Zo heb ik de destijds al uitgelegd dat als het tarief laag is en je besluit je EV te laden, dat ze dan niet dom de accu's moeten ontladen omdat er ineens import is, maar dat ze juist de accu's moeten blijven laden omdat het tarief dan laag is. Voor mij/ons heel simpel, maar als je als Chinese software engineer een stukje software schrijft of product owner bent en nog nooit zelf een EV hebt gehad icm dynamische tarieven, dan is dat waardevolle feedback.
Dus dien vooral suggesties voor verbetering bij ze in, hopelijk maken ze dan grote stappen
- Taro
- Niet online
Ah top, fijn om te horen. Ik doe zelf (nog) niets met Homey, maar zal dat op het juiste moment ook even aanhalen.Idefix70 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:54:
En een dev van Zendure heeft een homey app opgeleverd, ikzelf en anderen zijn daar ook mee bezig. De wereld draait niet enkel op HA. Geef dat je contactpersoon ook mee aub :-)
Ik heb Homey de afgelopen jaren overigens meerdere keren benaderd, nooit reactie van ze ontvangen (kan ik slecht tegen), maar vind de prijs te hoog om er zelf een aan te schaffen aangezien ik hem niet nodig heb. Dus die is voor mij ook vaak uit zicht, al liet Geert mij laatst wel zien dat het echt heel mooi werkt.
Hoe geef je suggesties door? Gewoon via support@zendure?Taro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:58:
[...]
Klopt, ze noemen het nu "AI", maar uiteindelijk is het een optelsom van een aantal domme simpele regeltjes die achter elkaar of gecombineerd worden uitgevoerd. Verandert er ineens iets, dan is ie de kluts kwijt ipv daadwerkelijk slim te zijn. Misschien dat ik het over een tijdje nog een kans geef, maar op dit moment ben je gewoon het beste af met je eigen aansturing via HA, omdat een generiek AI-model nooit kan voorspellen welke individuele voorkeuren een enkele gebruiker en situaties een enkel huishouden heeft.
...
Dus dien vooral suggesties voor verbetering bij ze in, hopelijk maken ze dan grote stappen
- Taro
- Niet online
Testament op orde? Aan wie laat je de Zendure's na als het mis gaat? Wel benieuwd of het werkt, maar pas wel op...dotternetta schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:01:
We gaan vanavond mijn schuur-meterkast verbouwen. Ik denk dat ik straks maar even een stekker ga maken die ik aan de draden naar mijn schuurtje knoop, eens kijken hoe de offgrid functie werkt. 🤔 Is die uitgang beveiligd? Aardlek zal niet werken, neem ik aan
Nou breng je mij trouwens wel op een idee, ik zou dit natuurlijk zelf ook heel goed met de onderverdeler kunnen testen. Als ik de 3-fase automaat in de meterkast uitschakel, dan een stekker - kabel - stekker op 1 van de 2400AC off-grid uitgangen aansluit naar de ABB stopcontacten achter de onderverdeler, zouden dan de SF800's blijven werken en via de reguliere WCD's de 2400AC kunnen opladen als ik het vermogen beperk terwijl de rest van het huis online/offline is. Volgens mij wel... Maar ik wacht even jouw ervaring af.
- Taro
- Niet online
Zie daarvoor de link in de topicwaarschuwing.avdwerf schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:03:
[...]
Hoe geef je suggesties door? Gewoon via support@zendure?
Heren, ga alstublieft geen suicide cable maken dan wel promoten als oplossing.Taro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:07:
[...]
Testament op orde? Aan wie laat je de Zendure's na als het mis gaat? Wel benieuwd of het werkt, maar pas wel op...
Nou breng je mij trouwens wel op een idee, ik zou dit natuurlijk zelf ook heel goed met de onderverdeler kunnen testen. Als ik de 3-fase automaat in de meterkast uitschakel, dan een stekker - kabel - stekker op 1 van de 2400AC off-grid uitgangen aansluit naar de ABB stopcontacten achter de onderverdeler, zouden dan de SF800's blijven werken en via de reguliere WCD's de 2400AC kunnen opladen als ik het vermogen beperk terwijl de rest van het huis online/offline is. Volgens mij wel... Maar ik wacht even jouw ervaring af.
Als je dan toch noodstroom wil maken van je AC2400 doe het dan met de juiste CEE (camping)stekkers en een 3 standen omschakelaar.
Als je zeker weet dat dit een eigen groep is, zonder aftakkingen in de meterkast of verderop in het circuit, is het mogelijk om deze te gebruiken. Let echter goed op bij een vermogen van 2400 watt gedurende langere tijd via een stopcontact, vooral wanneer het stopcontact voor de droger zich in een zogenaamde natte ruimte bevindt, wat extra voorzichtigheid vereist. Mijn advies is om de droger beter via een lasdoos aan te sluiten.rednax2 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:28:
Even een newbie vraag. Krijg vandaag m’n 2400AC set bezorgd en ga deze inpluggen op het stopcontact wat bestemd is voor een wasdroger (die ik niet heb). Dit is een eigen groep in de meterkast . Heb ik het goed dat ik de output op 2400 kan zetten zonder problemen te veroorzaken/verwachten?
[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 06-08-2025 10:38 ]
- Taro
- Niet online
Hierbij alsnog:
Als je zeker weet dat er verder geen andere verbruikers op die groep zitten én de kwaliteit van kabels en stopcontacten in orde is én die groep netjes is afgezekerd in de meterkast: Ja, dan zou dat moeten kunnen.rednax2 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:28:
Even een newbie vraag. Krijg vandaag m’n 2400AC set bezorgd en ga deze inpluggen op het stopcontact wat bestemd is voor een wasdroger (die ik niet heb). Dit is een eigen groep in de meterkast . Heb ik het goed dat ik de output op 2400 kan zetten zonder problemen te veroorzaken/verwachten?
[ Voor 176% gewijzigd door Taro op 06-08-2025 10:45 ]
- Taro
- Niet online
Eens, dat zou dus een mooie upgrade/situatie zijn om naar toe te werken voor échte noodgevallen.Acidrain schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:32:
[...]
Heren, ga alstublieft geen suicide cable maken dan wel promoten als oplossing.
Als je dan toch noodstroom wil maken van je AC2400 doe het dan met de juiste CEE (camping)stekkers en een 3 standen omschakelaar.
Ik vond een mooie toevoeging, die ik had gemist, namelijk de groep controleren. Dus mag hij terug?Taro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:36:
Edit: Oh, had even moeten vernieuwen, zag Geert zijn reactie nog niet
Sinds gisteren mijn setje eindelijk binnen. Leuk mee experimenteren nu! Wat me opviel was dat de kabel van Zendure zelf 'maar' 3x1,5mm2 is. In lijn met de 'waarschuwing' hierboven, vind ik dat wat magertjes om daar voor langere tijd 2400W over te sturen. Hebben jullie daar wel eens over nagedacht?geert1992 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:33:
[...]
Als je zeker weet dat dit een eigen groep is, zonder aftakkingen in de meterkast of verderop in het circuit, is het mogelijk om deze te gebruiken. Let echter goed op bij een vermogen van 2400 watt gedurende langere tijd via een stopcontact, vooral wanneer het stopcontact voor de droger zich in een zogenaamde natte ruimte bevindt, wat extra voorzichtigheid vereist. Mijn advies is om de droger beter via een lasdoos aan te sluiten.
[ Voor 33% gewijzigd door rreijnhoudt op 06-08-2025 10:45 ]
- Taro
- Niet online
Voor een enkele dedicated verbruiker is dat volgens mij prima, als ik de kabels voel dan zijn die niet warm. De stekker is wel warm, maar in de acceptabele range.rreijnhoudt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:44:
[...]
Sinds gisteren mijn setje eindelijk binnen. Leuk mee experimenteren nu! Wat me opviel was dat de kabel van Zendure zelf 'maar' 3x1,5mm2 is. In lijn met de 'waarschuwing' hierboven, vind ik dat wat magertjes om daar voor langere tijd 2400W over te sturen. Hebben jullie daar wel eens over nagedacht?
is maar 10 A , werkelijk waar geen probleem , zeker niet een stukje van 3mtr. je wcd die moet goed zijn.rreijnhoudt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:44:
[...]
Sinds gisteren mijn setje eindelijk binnen. Leuk mee experimenteren nu! Wat me opviel was dat de kabel van Zendure zelf 'maar' 3x1,5mm2 is. In lijn met de 'waarschuwing' hierboven, vind ik dat wat magertjes om daar voor langere tijd 2400W over te sturen. Hebben jullie daar wel eens over nagedacht?
wat er vaak gebeurt zijn uitgelubberde contacten en daar gaat het vaak mis.
Tel daarbij op dat je de stekker van je thuisbatterij er in steekt en normaal gesproken niet meer loskoppelt, en de delen die warm kunnen worden afgedekt zijn door plastic. Extra voorzichtigheid is daarom geboden.MNelectric schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:47:
[...]
is maar 10 A , werkelijk waar geen probleem , zeker niet een stukje van 3mtr. je wcd die moet goed zijn.
wat er vaak gebeurt zijn uitgelubberde contacten en daar gaat het vaak mis.
Dank voor je antwoord.geert1992 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:33:
[...]
Als je zeker weet dat dit een eigen groep is, zonder aftakkingen in de meterkast of verderop in het circuit, is het mogelijk om deze te gebruiken. Let echter goed op bij een vermogen van 2400 watt gedurende langere tijd via een stopcontact, vooral wanneer het stopcontact voor de droger zich in een zogenaamde natte ruimte bevindt, wat extra voorzichtigheid vereist. Mijn advies is om de droger beter via een lasdoos aan te sluiten.
Dit is zeker een eigen groep en het stopcontact zit niet in een natte ruimte (op zolder).
+ 1avdwerf schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:51:
[...]
Voor mij is Zenki ook nog wel een ding als ze ooit nog willen dat ik terugga naar de zendure app. Zou echt iets meer in moeten zitten qua logging of inzicht. Ik wil wel kunnen zien dat hij bijv. heeft gezien dat er niet genoeg zon is en uit zichzelf is gaan laden op de goedkope momenten. Of deze dingen moet je zelf in een bepaalde modus in moeten kunnen stellen.
Ik volg dit forum met veel interesse maar ben niet van plan om te gaan werken met HA of Homey. De meeste regels die de gebruikers in HA of Homey zetten zou Zenki zelf natuurlijk ook moeten kunnen bedenken. Het is immers vooral gebaseerd op het feit of je een dynamisch energiecontract hebt of niet. Wat Zenki niet zal kunnen is de samenwerking met andere apparaten zoals een batterij van een ander merk. Een samenspel tussen diverse apparaten is het mooie van HA of Homey maar is voor mij als gemiddelde gebruiker niet zo’n issue.
Een plaatje zegt meer dan woorden, dit is hoe je normaal gesproken een noodgenerator aansluit:Taro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:38:
[...]
Eens, dat zou dus een mooie upgrade/situatie zijn om naar toe te werken voor échte noodgevallen.
:strip_exif()/f/image/uL855V9YDHRdmMukfux9eHL3.png?f=user_large)
Apparaat centraal in het plaatje is een Hager HIM408
Wel opletten dat je de niet off-grid stekker wel uit het stopcontact haalt van de ac2400 die je hier voor gaat gebruiken
[ Voor 4% gewijzigd door Acidrain op 06-08-2025 10:56 ]
Ziet er mooi uit! Welke variant van de Arctic P14 heb je gebruikt?dennisdew16 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:31:
Hier ook de stekker ontvangen, dank @TCMR !
[...]
Bedankt voor het delen van je inzichten! Dat maakte mijn ochtend meteen een stukje frisser. Hopelijk geeft het aanzetten van de 3d printer je vandaag ook net dat extra beetje moed! /-\oTaro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:03:Zijn dan >99% van de issues waar mensen nu tegenaan lopen voorbij?
- HEMS slimmer wordt
Dus ja, de issues die er nu zijn zijn overkomelijk, horen ook deels bij de introductie van nieuwe producten en het opschalen als bedrijf. De producten zelf zijn goed gebouwd, weinig garantieissues (op een aantal P1-meters na, maar wederom: = nieuw product) en als de software aansturing via HA de komende weken verder wordt verbeterd dan ben ik happy, want:[Afbeelding]
- 100% lokaal
- Nog veel meer
Gisteravond een beetje mee lopen spelen, maar het viel me vooral op dat die modi nog niet zo slim zijn inderdaad. Zelfs de 'standaard' Electricity Price Mode is (te) beperkt. Hij haalt automatisch de dynamische tarieven op, eventueel met de opslagen die op jouw contract van toepassing zijn, dat gaat goed. Maar vervolgens moet je zelf een prijs bepalen waarboven hij gaat ontladen en een prijs waarbij hij gaat laden. Dat is elke dag verschillend en moet je dus elke dag opnieuw instellen. Veel logischer zou zijn als je een minimale spread kunt aangeven, met welk vermogen je wilt laden/ontladen en hij dan berekend welke uren dan het best zijn om te laden/ontladen. Zo moeilijk is dat toch niet lijkt me...KaEs schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:54:
[...]
+ 1
Ik volg dit forum met veel interesse maar ben niet van plan om te gaan werken met HA of Homey. De meeste regels die de gebruikers in HA of Homey zetten zou Zenki zelf natuurlijk ook moeten kunnen bedenken. Het is immers vooral gebaseerd op het feit of je een dynamisch energiecontract hebt of niet. Wat Zenki niet zal kunnen is de samenwerking met andere apparaten zoals een batterij van een ander merk. Een samenspel tussen diverse apparaten is het mooie van HA of Homey maar is voor mij als gemiddelde gebruiker niet zo’n issue.
Ik had gehoopt dat Zenki slim genoeg zou zijn.
Welke software gebruik je zelf om alles aan te sturen?
Home Assistant?
Mijn systeem is niet compleet zonder.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Deze zullen waarschijnlijk niet meer geproduceerd worden omdat de nieuwe apparaten nu vollop in productie zijn in combinatie met ingebouwde off-grid stopcontacten. Ik heb nog 2 nieuwe off-grid strips liggen voor de Hyper 2000. Mocht je interesse hebben stuur me gerust een prive berichtje. Dit zijn overigens ook de laatste 2 die ik heb.bert pit schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:36:
Heeft iemand enig idee of de off grid power strip voor de hyper nog leverbaar wordt? Zo niet, is er een alternatief? Ik zie hier en daar 5 weken, maar dat was 3 maanden geleden ook al zo.
Mijn systeem is niet compleet zonder.
Zou deze zeker als feature request indienenrreijnhoudt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:22:
[...]
Gisteravond een beetje mee lopen spelen, maar het viel me vooral op dat die modi nog niet zo slim zijn inderdaad. Zelfs de 'standaard' Electricity Price Mode is (te) beperkt. Hij haalt automatisch de dynamische tarieven op, eventueel met de opslagen die op jouw contract van toepassing zijn, dat gaat goed. Maar vervolgens moet je zelf een prijs bepalen waarboven hij gaat ontladen en een prijs waarbij hij gaat laden. Dat is elke dag verschillend en moet je dus elke dag opnieuw instellen. Veel logischer zou zijn als je een minimale spread kunt aangeven, met welk vermogen je wilt laden/ontladen en hij dan berekend welke uren dan het best zijn om te laden/ontladen. Zo moeilijk is dat toch niet lijkt me...
De hyper lijkt aan alle kanten wel zijn ondersteuning te gaan verliezen is mijn gevoel. Een SF1000 pro met AB3000s zou top zijn
[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 06-08-2025 11:51 ]
Mooi dat je je ervaringen even deelt.rreijnhoudt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:22:
[...]
Gisteravond een beetje mee lopen spelen, maar het viel me vooral op dat die modi nog niet zo slim zijn inderdaad. Zelfs de 'standaard' Electricity Price Mode is (te) beperkt. Hij haalt automatisch de dynamische tarieven op, eventueel met de opslagen die op jouw contract van toepassing zijn, dat gaat goed. Maar vervolgens moet je zelf een prijs bepalen waarboven hij gaat ontladen en een prijs waarbij hij gaat laden. Dat is elke dag verschillend en moet je dus elke dag opnieuw instellen. Veel logischer zou zijn als je een minimale spread kunt aangeven, met welk vermogen je wilt laden/ontladen en hij dan berekend welke uren dan het best zijn om te laden/ontladen. Zo moeilijk is dat toch niet lijkt me...
Het zou inderdaad niet zo moeilijk moeten zijn. Zenki zou per dag, op basis van de weersverwachting (ivm eigen opwek) en de dynamische tarieven, moeten beoordelen op welke wijze de batterij het goedkoopst kan worden geladen. En ook niet gaan ontladen op goedkope momenten (EV overdag aan de stroom) als de batterij later niet meer goedkoop gevoed kan worden.
Dit heeft uiteraard niks met hardware te maken dus misschien wat geduld om te kijken of ze dit de komende tijd nog doorontwikkelen.
Zelf heb ik een dynamisch contract bij Tibber. Het zou helemaal mooi zijn als zij de aansturing van de accu gaan doen zoals de dat nu ook al voor een aantal laadpalen doen.
Dat zou nog makkelijker zijn, maar ik wil niet afhankelijk blijven van Tibber hiervoor.KaEs schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:58:
[...]
Zelf heb ik een dynamisch contract bij Tibber. Het zou helemaal mooi zijn als zij de aansturing van de accu gaan doen zoals de dat nu ook al voor een aantal laadpalen doen.
Hoe doe ik dat?martinvdm schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:47:
[...]
Zou deze zeker als feature request indienen
Zie topic warning
Dit is een goede vraag..dotternetta schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:01: Is die uitgang beveiligd? Aardlek zal niet werken, neem ik aan
Je hebt weinig aan de aardlek schakelaar in je (tussen)meterkast (als je die zou door lussen oid)
op het moment dat je echt off-grid aan het gebruiken bent..
Zijn de aardpinnen op de Off-grid uitgang ook aanwezig / van geleidend materiaal?
en zoja slaat deze dan ook 'af' bij lek stroom -en nog belangrijker- hoe kun je hem weer aan zetten dan.. hehe
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro (besteld) | 1350Wp PV (besteld)
- Taro
- Niet online
rreijnhoudt schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:22:
[...]
Heb ik maanden geleden ook al gedaan. Nogmaals is natuurlijk beter, maar ik vermoed dat ze dit in het AI model willen gaan onderbrengen en dan de prijzen gebruiken die je bij de configuratie van HEMS bij de tarieven invult als richtlijn gebruiken. De spread die je daartussen opgeeft zouden ze ook op andere momenten kunnen gebruiken.martinvdm schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:47:
[...]
Zou deze zeker als feature request indienen
HEMS is op dit moment gewoon een dom iets dat regels uitvoert.
- Taro
- Niet online
Ja, alles met Home Assistant, met een stabiele versie van de Fireson integratie (=tegenwoordig de Zendure HA integratie) werkt dat perfect icm een eigen gemaakte automatisering die:Sieggy schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:34:
Bedankt voor je opmerkingen Taro.
Ik had gehoopt dat Zenki slim genoeg zou zijn.
Welke software gebruik je zelf om alles aan te sturen?
Home Assistant?
Via de Cheapest Hours integratie automatisch iedere dag de 3 duurste uren in avond, 2 duurste uren in de ochtend en 5 goedkoopste uren per dag bepaalt en dan gaat ontladen/laden. Dus je hoeft niet zoals bij HEMS iedere dag bij te sturen. Daarnaast automatisch 1x per week naar 100% laden, onder een door mij ingesteld tarief altijd laden, automatisch de laadpaal negeren of compenseren afhankelijk van een knop, etc.
Super happy mee zo. Gebruik eigenlijk de app alleen nog maar voor firmware updates of handmatig ingrijpen.
Deze laad- en ontlaadstrategie is overzichtelijk en hiermee zit je waarschijnlijk op de meeste dag goed. Per 2027, wanneer de salderingsregeling vervalt, is een NOM-strategie beter omdat je dan een belasting op de ingekochte stroom vermijdt. Wel een enigszins ‘slimme’ NOM-strategie waarbij je rekening houdt met de dynamische uurtarieven. Ben benieuwd hoe Zenki zich op dit terrein gaat ontwikkelen. Ik neem deze winter of volgend voorjaar een beslissing om al dan niet een Zendure set te kopen.Taro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:08:
[...]
Ja, alles met Home Assistant, met een stabiele versie van de Fireson integratie (=tegenwoordig de Zendure HA integratie) werkt dat perfect icm een eigen gemaakte automatisering die:
Via de Cheapest Hours integratie automatisch iedere dag de 3 duurste uren in avond, 2 duurste uren in de ochtend en 5 goedkoopste uren per dag bepaalt en dan gaat ontladen/laden. Dus je hoeft niet zoals bij HEMS iedere dag bij te sturen. Daarnaast automatisch 1x per week naar 100% laden, onder een door mij ingesteld tarief altijd laden, automatisch de laadpaal negeren of compenseren afhankelijk van een knop, etc.
Super happy mee zo. Gebruik eigenlijk de app alleen nog maar voor firmware updates of handmatig ingrijpen.
Deze: uitvoering: Arctic P14 Value Pack (5 stuks), 140mmmrme12345 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:55:
[...]
Ziet er mooi uit! Welke variant van de Arctic P14 heb je gebruikt?
Ik zie een typisch hardwarebedrijf dat opeens serieus aan de gang moet met software. Dat gaat vaak <kuch>Volkswagen</kuch> niet goed. Ik zie dit al heel wat jaren, keer op keer.Taro schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:03:
Zijn dan >99% van de issues waar mensen nu tegenaan lopen voorbij?
Of het ze uiteindelijk lukt is de vraag, maar gelukkig zien ze wel in dat ze vooral in dit stadium, met vooral early adopters, de aansturingsmogelijkheden zo open mogelijk moeten houden. Stel dat er geen enkele mogelijkheid voor externe aansturing was, en je volledig afhankelijk was van de app? Dan was het hier heel stil, denk ik
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.