• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27

_Ernst_

Mark It Zero!

uaT schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:39:
[...]

Probeer deze eens onbelast te testen, bij belasting wil de testknop van een aardlekbeveiliging nogal eens niet werken.
Bron? Dat zou niet goed zijn. Het enige dat de testknop doet is een aardfout simuleren. Als bij belasting de testknop niet functioneert, dan zou dat willen zeggen dat de aardlekbeveiliging simpelweg niet naar behoren werkt.

Last.fm


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Asteroid9 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:50:
Heeft iemand al eens problemen gehad met de ABB DS301C aardlekautomaten?

Ik heb een nieuwe kast met 15 van deze, ongeveer 6 maanden oud. Nu blijkt de testknop nog maar bij 4 stuks te werken? :?
Lijkt bijna wel een slechte serie maar daar kan ik online verder niks over vinden.

Heel vreemd, ik zal ze wel aan gaan melden voor garantie maar dit is echt wel een extreem percentage!
Hmm, was er net achtergekomen dat ik hetzelfde heb bij een van de twee hier.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:25
Zijn de automaten te testen voordat deze compleet zijn aangesloten in de meterkast? Zit wat lullig zon dat hier straks ook een deel niet werkt qua aardlek... DS301C
@nico_09 Ja, gewoon aansluiten op een netsnoer. Voor de testknop is 2-aderig genoeg. Dat geldt ook voor testen met een installatietester met losse meetpennen, omdat je die diagonaal kunt aansluiten.

Voor een test met een externe aardlekschakelaartester met stekker kan het handig zijn om aan de afgaande kant een contrastekker te maken, waarvan de aarde verbonden is aan de nul van de voedende kant. Daarbij natuurlijk goed opletten dat het daadwerkelijk de nul is, als het wordt gevoed vanuit een stopcontact, want blauw zou dan ook fase kunnen zijn. (Het spreekt voor zich dat je zo'n opstelling alleen voor de test gebruikt, en de nodige voorzorgsmaatregelen treft. Als je niet heel goed weet wat je doet (dus bijvoorbeeld als je deze uitleg niet volledig begrijpt), niet doen.)
Juerd schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:38:
@nico_09 Ja, gewoon aansluiten op een netsnoer. Voor de testknop is 2-aderig genoeg. Dat geldt ook voor testen met een installatietester met losse meetpennen, omdat je die diagonaal kunt aansluiten.
Voor testen met een installatietester of ander soort tester is het wel verrekte onhandig als je dat netsnoer in een contactdoos steekt die ook al met een aardlekschakelaar is beveiligd...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DominatorZ schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:04:
[...] en dan uiteraard de lokale verlichting en stopcontacten van het gebouwtje achter een alamat.
@DominatorZ
Waarom een alamat?

Een deel van mijn verhaal ging over nut en noodzaak van aarding überhaupt.

Bij een gewone huisaansluiting op het net wil je graag goede aarding en aardlekschakelaars of alamats omdat bij ons het net aan een kant geaard is. Zo ontstaat het verschil tussen fase en nul. In die situatie is het gevaarlijk om de fase aan te raken, want dan ontstaat er een stroomkring dóór je lijf naar aarde.

Jouw eigen net is niet aangesloten aan een openbaar elektriciteitsnet. Als je dat niet aardt, heb je een zwevend net, is er geen fase en nul (beide polen zijn gelijkwaardig) en is er ook geen gevaar bij aanraking van één van de polen. Er kan immers geen alternatief circuit door je lijf ontstaan?
En gebruik van een ALS of alamat is dan ook overbodig.

Ik heb dan ook de indruk dat aarding van je net het onnodig ingewikkeld en kostbaar maakt.
Waarom zou je het doen?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Xander schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:49:
[...]


Voor testen met een installatietester of ander soort tester is het wel verrekte onhandig als je dat netsnoer in een contactdoos steekt die ook al met een aardlekschakelaar is beveiligd...
Niet als je de echte aarde niet aansluit...

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Juerd schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:57:
[...]


Niet als je de echte aarde niet aansluit...
Wat gaat er dan voor stroom lopen?
Van waar naar waar?

Want een aardlekschakelaar zelf heeft geen aardaansluiting, ondanks zijn (verwarrende) naam …

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:00:
[...]

Wat gaat er dan voor stroom lopen?
Van waar naar waar?

Want een aardlekschakelaar zelf heeft geen aardaansluiting, ondanks zijn (verwarrende) naam …
Fase achter de aardelkschakelaar naar nul voor de aardlekschakelaar (of andersom). Net zoals de testknop van het ding doet.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Juerd schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:01:
Fase achter de aardelkschakelaar naar nul voor de aardlekschakelaar (of andersom). Net zoals de testknop van het ding doet.
Die snap ik en dat is ook precies hoe de testknop van een ALS werkt. Daarvoor hoef je zelf dus nix te bouwen.

Ik begrijp alleen deze tekst van je niet. Misschien kun je daarvoor eens uitleggen wat je bedoelt en van waar naar waar de (lek)stroom dan gaat lopen?
Juerd schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:38:
Voor een test met een externe aardlekschakelaartester met stekker kan het handig zijn om aan de afgaande kant een contrastekker te maken, waarvan de aarde verbonden is aan de nul van de voedende kant.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

@Hippe Lip In die opstelling is de "aarde" nep. Het is eigenlijk de nul, maar omdat het buiten de aardlekschakelaar om loopt, kun je er gecontroleerd naar lekken met een teststekker. Het is zoals TN-C-S, maar dan in het klein. (En voor de zekerheid nogmaals: alleen gebruiken voor de aardlekschakelaartest, dus niet zomaar de nul als veiligheidsaarding gebruiken voor het echie.)

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Juerd schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:20:
@Hippe Lip In die opstelling is de "aarde" nep. Het is eigenlijk de nul, maar omdat het buiten de aardlekschakelaar om loopt, kun je er gecontroleerd naar lekken met een teststekker. Het is zoals TN-C-S, maar dan in het klein. (En voor de zekerheid nogmaals: alleen gebruiken voor de aardlekschakelaartest, dus niet zomaar de nul als veiligheidsaarding gebruiken voor het echie.)
Sorry, maar dan snap ik nog steeds niet hoe de (lek)stroom dan zou moeten gaan lopen. Van waar naar waar?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

@Hippe Lip Sorry, meer uitleg wil ik niet geven. Verwijzend naar wat ik eerder schreef:
Juerd schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:38:
[...] (Het spreekt voor zich dat je zo'n opstelling alleen voor de test gebruikt, en de nodige voorzorgsmaatregelen treft. Als je niet heel goed weet wat je doet (dus bijvoorbeeld als je deze uitleg niet volledig begrijpt), niet doen.)
De manier waarop ik het uitleg zonder details is opzettelijk bedoeld als filter, voor je eigen veiligheid. Dit soort testopstellingen balanceren op het randje van het acceptabele. Uitgevoerd door iemand die weet wat die doet is het risico verdraaid klein, maar er zijn veel subtiele dingen om rekening mee te houden die ik bij een uitleg misschien zou vergeten.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Juerd Elektrotechniek is mijn opleiding en m’n vak. Ik weet over het algemeen goed wat ik doe en waarom (al maakt iedereen wel eens een fout). Het is gewoon dat ik je voorstel voor die testopstelling probeer te volgen, want dat lukt me nog niet.
Maar tis laat en misschien is dat de reden dat ik het niet snap …

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

@Hippe Lip Benader me in dat geval even in een PM als je 't morgen met een frisse blik nog niet kan volgen.
Pagina: 1 ... 91 92 Laatste