• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

uaT schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:39:
[...]

Probeer deze eens onbelast te testen, bij belasting wil de testknop van een aardlekbeveiliging nogal eens niet werken.
Bron? Dat zou niet goed zijn. Het enige dat de testknop doet is een aardfout simuleren. Als bij belasting de testknop niet functioneert, dan zou dat willen zeggen dat de aardlekbeveiliging simpelweg niet naar behoren werkt.

Last.fm

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:33

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Asteroid9 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:50:
Heeft iemand al eens problemen gehad met de ABB DS301C aardlekautomaten?

Ik heb een nieuwe kast met 15 van deze, ongeveer 6 maanden oud. Nu blijkt de testknop nog maar bij 4 stuks te werken? :?
Lijkt bijna wel een slechte serie maar daar kan ik online verder niks over vinden.

Heel vreemd, ik zal ze wel aan gaan melden voor garantie maar dit is echt wel een extreem percentage!
Hmm, was er net achtergekomen dat ik hetzelfde heb bij een van de twee hier.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:17
Zijn de automaten te testen voordat deze compleet zijn aangesloten in de meterkast? Zit wat lullig zon dat hier straks ook een deel niet werkt qua aardlek... DS301C
@nico_09 Ja, gewoon aansluiten op een netsnoer. Voor de testknop is 2-aderig genoeg. Dat geldt ook voor testen met een installatietester met losse meetpennen, omdat je die diagonaal kunt aansluiten.

Voor een test met een externe aardlekschakelaartester met stekker kan het handig zijn om aan de afgaande kant een contrastekker te maken, waarvan de aarde verbonden is aan de nul van de voedende kant. Daarbij natuurlijk goed opletten dat het daadwerkelijk de nul is, als het wordt gevoed vanuit een stopcontact, want blauw zou dan ook fase kunnen zijn. (Het spreekt voor zich dat je zo'n opstelling alleen voor de test gebruikt, en de nodige voorzorgsmaatregelen treft. Als je niet heel goed weet wat je doet (dus bijvoorbeeld als je deze uitleg niet volledig begrijpt), niet doen.)
Juerd schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:38:
@nico_09 Ja, gewoon aansluiten op een netsnoer. Voor de testknop is 2-aderig genoeg. Dat geldt ook voor testen met een installatietester met losse meetpennen, omdat je die diagonaal kunt aansluiten.
Voor testen met een installatietester of ander soort tester is het wel verrekte onhandig als je dat netsnoer in een contactdoos steekt die ook al met een aardlekschakelaar is beveiligd...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Hippe Lip

Hippe Lip

DominatorZ schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:04:
[...] en dan uiteraard de lokale verlichting en stopcontacten van het gebouwtje achter een alamat.
@DominatorZ
Waarom een alamat?

Een deel van mijn verhaal ging over nut en noodzaak van aarding überhaupt.

Bij een gewone huisaansluiting op het net wil je graag goede aarding en aardlekschakelaars of alamats omdat bij ons het net aan een kant geaard is. Daar heb je geen keus. Zo ontstaat het verschil tussen fase en nul. In die situatie is het gevaarlijk om de fase aan te raken, want dan ontstaat er een stroomkring dóór je lijf naar aarde.

Jouw eigen net is niet aangesloten aan een openbaar elektriciteitsnet. Als je dat niet aardt, heb je een zwevend net, is er geen fase en nul (beide polen zijn gelijkwaardig) en is er ook geen gevaar bij aanraking van één van de polen. Er kan immers geen alternatief circuit door je lijf ontstaan?
En gebruik van een ALS of alamat is dan ook overbodig.

Ik heb dan ook de indruk dat aarding van je net het onnodig ingewikkeld en kostbaar maakt.
Waarom zou je het doen? Is het niet veiliger wanneer je het niet aardt?

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 28-06-2026 04:50 ]

<John O`Mill>

Xander schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:49:
[...]

Voor testen met een installatietester of ander soort tester is het wel verrekte onhandig als je dat netsnoer in een contactdoos steekt die ook al met een aardlekschakelaar is beveiligd...
Niet als je de echte aarde niet aansluit...

• Hippe Lip

Hippe Lip

Juerd schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:57:
[...]

Niet als je de echte aarde niet aansluit...
Wat gaat er dan voor stroom lopen?
Van waar naar waar?

Want een aardlekschakelaar zelf heeft geen aardaansluiting, ondanks zijn (verwarrende) naam …

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:00:
[...]

Wat gaat er dan voor stroom lopen?
Van waar naar waar?

Want een aardlekschakelaar zelf heeft geen aardaansluiting, ondanks zijn (verwarrende) naam …
Fase achter de aardelkschakelaar naar nul voor de aardlekschakelaar (of andersom). Net zoals de testknop van het ding doet.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Juerd schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:01:
Fase achter de aardelkschakelaar naar nul voor de aardlekschakelaar (of andersom). Net zoals de testknop van het ding doet.
Die snap ik en dat is ook precies hoe de testknop van een ALS werkt. Daarvoor hoef je zelf dus nix te bouwen.

Ik begrijp alleen deze tekst van je niet. Misschien kun je daarvoor eens uitleggen wat je bedoelt en van waar naar waar de (lek)stroom dan gaat lopen?
Voor een test met een externe aardlekschakelaartester met stekker kan het handig zijn om aan de afgaande kant een contrastekker te maken, waarvan de aarde verbonden is aan de nul van de voedende kant.

<John O`Mill>

@Hippe Lip In die opstelling is de "aarde" nep. Het is eigenlijk de nul, maar omdat het buiten de aardlekschakelaar om loopt, kun je er gecontroleerd naar lekken met een teststekker. Het is zoals TN-C-S, maar dan in het klein. (En voor de zekerheid nogmaals: alleen gebruiken voor de aardlekschakelaartest, dus niet zomaar de nul als veiligheidsaarding gebruiken voor het echie.)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Juerd schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:20:
@Hippe Lip In die opstelling is de "aarde" nep. Het is eigenlijk de nul, maar omdat het buiten de aardlekschakelaar om loopt, kun je er gecontroleerd naar lekken met een teststekker. Het is zoals TN-C-S, maar dan in het klein. (En voor de zekerheid nogmaals: alleen gebruiken voor de aardlekschakelaartest, dus niet zomaar de nul als veiligheidsaarding gebruiken voor het echie.)
Sorry, maar dan snap ik nog steeds niet hoe de (lek)stroom dan zou moeten gaan lopen. Van waar naar waar?

<John O`Mill>

@Hippe Lip Sorry, meer uitleg wil ik niet geven. Verwijzend naar wat ik eerder schreef:
[...] (Het spreekt voor zich dat je zo'n opstelling alleen voor de test gebruikt, en de nodige voorzorgsmaatregelen treft. Als je niet heel goed weet wat je doet (dus bijvoorbeeld als je deze uitleg niet volledig begrijpt), niet doen.)
De manier waarop ik het uitleg zonder details is opzettelijk bedoeld als filter, voor je eigen veiligheid. Dit soort testopstellingen balanceren op het randje van het acceptabele. Uitgevoerd door iemand die weet wat die doet is het risico verdraaid klein, maar er zijn veel subtiele dingen om rekening mee te houden die ik bij een uitleg misschien zou vergeten.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Juerd Elektrotechniek is mijn opleiding en m’n vak. Ik weet over het algemeen goed wat ik doe en waarom (al maakt iedereen wel eens een fout). Het is gewoon dat ik je voorstel voor die testopstelling probeer te volgen, want dat lukt me nog niet.
Maar tis laat en misschien is dat de reden dat ik het niet snap …

<John O`Mill>

@Hippe Lip Benader me in dat geval even in een PM als je 't morgen met een frisse blik nog niet kan volgen.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:12

Ersus

Zuid-Limburg

Hippe Lip schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:48:
@Juerd Elektrotechniek is mijn opleiding en m’n vak. Ik weet over het algemeen goed wat ik doe en waarom (al maakt iedereen wel eens een fout). Het is gewoon dat ik je voorstel voor die testopstelling probeer te volgen, want dat lukt me nog niet.
Maar tis laat en misschien is dat de reden dat ik het niet snap …
Contrastekker op afgaande L van de aardlekschakelaar en contrastekker N niet via de aardlekschakelaar maar een andere N, steek een verbruiker in en je diff test is klaar.

Of de aardlekschakelaar dan tript bij de gespecificeerde mA is nog maar de vraag.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-07 13:55
Ik heb een vraag na het lezen van de TS over het stukje: Groepenkast aansluiten

Het staat daar heel mooi schematisch omschreven. Maar ik vroeg mij af of je aan de subgroepenkast ook een thuisbatterij mag hangen. Of dat deze op de hoofdgroepenkast moet zitten.

Mijn situatie:
1 Fase aan sluiting.
Hoofdgroepenkast zit vol :
- 3x aardlekschakelaar met daar achter:
- 3x4 Installatieautomaat

- 3x aardlekautomaat
- 1x fornuisgroep

Twee PV omvormers in de schuur, beide op een eigen aardlek en installatieautomaat.
Destijds de groepenkast uitgebreid en was de kleinere kast over. Deze functioneerd nu als subgroepenkast in de schuur voor een PV omvormer.
Zou er een automaat toegevoegd kunnen worden aan de subgroepenkast om zo een vrij groep voor een thuisbatterij te kunnen realiseren?
@lifefix Ja, zolang je bij 1fase blijft. Bij 3fase komt er nog wat meer om de hoek kijken...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

DominatorZ schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:32:
[...] Ik was in de veronderstelling dat eigenlijk iedere kabel (extra) gezekerd moet worden ivm brandgevaar ten gevolge van bv kortsluiting. Het is dus niet een verplichting? Of is de kabel in dit geval voldoende beveiligd door de Victron?
Je zit toch in Spanje? Niet in Nederland? Lokaal zijn natuurlijk andere regels van toepassing.
Maar het zou onzinnig zijn om een kabel die je met je voedingsbron (=omvormer wegens eiland bedrijf) niet kunt overbelasten nog eens met een zekering te "beveiligen".

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• lifefix
onetime schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:17:
@lifefix Ja, zolang je bij 1fase blijft. Bij 3fase komt er nog wat meer om de hoek kijken...
Ik blijf liever wel bij 1fase. bespaard een hoop knaken en als het ook zo kan waarom niet?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
Hippe Lip schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:56:
[...]

@DominatorZ
Waarom een alamat?

Een deel van mijn verhaal ging over nut en noodzaak van aarding überhaupt.

Bij een gewone huisaansluiting op het net wil je graag goede aarding en aardlekschakelaars of alamats omdat bij ons het net aan een kant geaard is. Daar heb je geen keus. Zo ontstaat het verschil tussen fase en nul. In die situatie is het gevaarlijk om de fase aan te raken, want dan ontstaat er een stroomkring dóór je lijf naar aarde.

Jouw eigen net is niet aangesloten aan een openbaar elektriciteitsnet. Als je dat niet aardt, heb je een zwevend net, is er geen fase en nul (beide polen zijn gelijkwaardig) en is er ook geen gevaar bij aanraking van één van de polen. Er kan immers geen alternatief circuit door je lijf ontstaan?
En gebruik van een ALS of alamat is dan ook overbodig.

Ik heb dan ook de indruk dat aarding van je net het onnodig ingewikkeld en kostbaar maakt.
Waarom zou je het doen? Is het niet veiliger wanneer je het niet aardt?
Ik denk dat je niet helemaal bekend met Victron in offgrid modus. Standaard bij offgrid met Victron is het aard relais actief en ligt de nul aan aarde. Dus TS kan moet een aardpen slaan < 164 ohm of anders wegens Spanje regels. Aardleks kunnen dan gewoon toegepast worden en maakt de installatie een stuk veiliger tegen aanraking en brand.
In sommige gevallen wens je een zwevend net, dat mag wel maar dan moet je zwevend net detectie toepassen om ongewild door fouten toch een niet zwevend net te krijgen.

Dat een Victron multiplus 5000 een automaat niet laat trippen bij kortsluiting is op zich niet zo erg, de multiplus gaat vanzelf wel in storing na 1 seconde.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Hippe Lip

Hippe Lip

lifefix schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:15:
Ik heb een vraag na het lezen van de TS over het stukje: Groepenkast aansluiten

Het staat daar heel mooi schematisch omschreven. Maar ik vroeg mij af of je aan de subgroepenkast ook een thuisbatterij mag hangen. Of dat deze op de hoofdgroepenkast moet zitten.

Mijn situatie:
1 Fase aan sluiting.
Hoofdgroepenkast zit vol :
- 3x aardlekschakelaar met daar achter:
- 3x4 Installatieautomaat

- 3x aardlekautomaat
- 1x fornuisgroep

Twee PV omvormers in de schuur, beide op een eigen aardlek en installatieautomaat.
Destijds de groepenkast uitgebreid en was de kleinere kast over. Deze functioneerd nu als subgroepenkast in de schuur voor een PV omvormer.
Zou er een automaat toegevoegd kunnen worden aan de subgroepenkast om zo een vrij groep voor een thuisbatterij te kunnen realiseren?
Niet duidelijk is hoe die onderverdeler in de schuur op je groepenkast in huis aangesloten is.
Achter een van die automaten achter een aardlek?

En met welke (maat) zekering is die kabel naar de schuur gezekerd?
En dikte (doorsnede) van de kabel naar de schuur?
En welke maat zekeringen gebruik je in de verdeler in de schuur?

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

habbekrats schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Ik denk dat je niet helemaal bekend met Victron in offgrid modus. Standaard bij offgrid met Victron is het aard relais actief en ligt de nul aan aarde. Dus TS kan moet een aardpen slaan < 164 ohm of anders wegens Spanje regels.
Ik probeer je te begrijpen. Dat aardrelais van Victron is een relais dat een van de polen van de AC-output met aarde kán verbinden. Als je dat nou niet doet, dan heb je toch een zwevend net? Is dat verboden?
Aardleks kunnen dan gewoon toegepast worden en maakt de installatie een stuk veiliger tegen aanraking en brand.
Aanraking van één pool van een zwevend net is toch niet gevaarlijk? Er kan geen stroom door je lichaam gaan lopen.
En tegen brand beveiligen doe je toch met een zekering en niet met een ALS?
In sommige gevallen wens je een zwevend net, dat mag wel maar dan moet je zwevend net detectie toepassen om ongewild door fouten toch een niet zwevend net te krijgen.
Ongewild niet-zwevend betekent dat er ergens een verbinding met aarde zou moeten zijn (ontstaan). Als je nergens aarde gebruikt, is dat dan niet onwaarschijnlijk?

Ik probeer dus niet te zeggen dat je ongelijk hebt, maar ik probeer nut en noodzaak van aarding te doorgronden.

<John O`Mill>

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:01
@Hippe Lip

Bj een zwevend netwerk kan het aanraken inderdaad geen kwaad. Maar wie geeft de garantie dat er nooit een sluiting ontstaat naar een aan aarde hangend deel van de woning? Al heb je maar een beschadiging waardoor er een verbinding ontstaat tussen een grondkabel en de aarde
Die sluiting merk je niet, maar daardoor zweeft het net niet meer tegenover aarde en is het aanraken van fase of nul plotseling wel gevaarlijk. Dus altijd aardlek toepassen.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:05

pvg

TT net zou kunnen maar dan moet je weer isolatiebewaking toevoegen. Het is veel simpeler om gewoon een aardpen te slaan en de nul aan aarde te knopen. In een situatie waarbij de installatie altijd in eilandbedrijf is, zou ik de nul overigens permanent aan aarde knopen en niet via het aardrelais van de multi plus. (Mocht het relais een keer ongezien falen, blijft de installatie veilig.)

• habbekrats
Hippe Lip schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:38:
[...]

Ik probeer je te begrijpen. Dat aardrelais van Victron is een relais dat een van de polen van de AC-output met aarde kán verbinden. Als je dat nou niet doet, dan heb je toch een zwevend net? Is dat verboden?

[...]

Aanraking van één pool van een zwevend net is toch niet gevaarlijk? Er kan geen stroom door je lichaam gaan lopen.
En tegen brand beveiligen doe je toch met een zekering en niet met een ALS?

[...]

Ongewild niet-zwevend betekent dat er ergens een verbinding met aarde zou moeten zijn (ontstaan). Als je nergens aarde gebruikt, is dat dan niet onwaarschijnlijk?

Ik probeer dus niet te zeggen dat je ongelijk hebt, maar ik probeer nut en noodzaak van aarding te doorgronden.
Niet 1 pool maar de gedefineerde nul

Zwevend net is niet verboden maar zeer ongebruikelijk in huis installaties, daarnaast is aardpotentiaal beveiliging gewenst/verplicht.

Zolang het net zwevend kun je 1 pool aanraken. Aardlek gaat bij 300 of 30mA uit hoef je niet te wachten op een stroom door aarde die hoog genoeg is om de automaat te laten trippen. Bovendien worden er dan ook eisen gesteld aan de aardverspreidingsweerstand. NEN1010 artikel 532.xxx gaat over aardlek en onder andere betere bescherming tegen brand.

Wasmacines vaatwassers zijn allemaal klasse 1 toestellen, bij een fout kan spanning op het dan ongeaarde gestel komen te staan dat gaat goed tot er in de ruimte nog een toestel met fout ontstaat. Daarnaast zijn huisinstallaties in Europa vaak metal reeds aanwezige geaarde wcd aanwezig. Zou je dan allemaal weg moeten knippen.

Je moet in woonhuizen er vanuit gaan dat de bediening en gebruik door leken is.

Afbeeldingslocatie: https://www.victronenergy.com/media/pg/The_Wiring_Unlimited_book/nl/image/img-33bc99df249490a32c23d157203f161d.png

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dank voor alle uitleg. d:)b

Edit
@habbekrats Je hebt in je tekening de minpool van de accu aan aarde gelegd, valt me nu op.
Nou meen ik me vagelijk te herinneren dat je om corrosie-technische reden beter de plus kunt aarden. Of zit die min in de omvormer ook al aan aarde? Dan zou je de min zelf niet óók nog moeten aarden (kringstromen?).

[ Voor 85% gewijzigd door Hippe Lip op 28-06-2026 13:20 ]

<John O`Mill>

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Minpool van de accu aarden vind ik tricky omdat je dan bij het wegvallen van de daadwerkelijke minpool opeens de aarde gaat belasten met veel ampères. En om nou 70/120mm2 aan aardedraad te gebruiken....

• habbekrats
jadjong schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:29:
Minpool van de accu aarden vind ik tricky omdat je dan bij het wegvallen van de daadwerkelijke minpool opeens de aarde gaat belasten met veel ampères. En om nou 70/120mm2 aan aardedraad te gebruiken....
Voor zover ik weet is de DC in victron niet ergens met aarde verbonden. Een onderbreking van de min is dan geen probleem. Dat ze het in betreffende tekening doen heeft te maken dat de DC anders zwevend is en er dus veel hogere spanning kunnen staan ten opzichte van aarde. In mijn systeem zit de min van de accu niet aan aarde. Ikpak een pool dus ook niet zomaar even vast, buiten dat er een laag isolatie omheen zit.

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07 21:46
Ik wil graag mijn groepenkast gaan vervangen. Voor context, het ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0d-15Vk2mJoIyAC5Qr7l7gqLU0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pInNY1VUQYIo6rIoQOn5RCXQ.png?f=fotoalbum_large

Groepje voor beneden, eentje voor boven, en 2 installatieautomaten voor de later bijgebouwde bijkeuken, bedoeld voor wasmachine en droger. Meter komt uit 1962. 1x25A aansluiting. Ik heb geen zonnepanelen, maar wil deze mogelijk wel in de toekomst mocht het wat aantrekkelijker worden om ze aan te schaffen. Laadpaal is helaas niet mogelijk, omdat ik in een voetgangersgebied woon. Warmtepomp zie ik mezelf nog niet aanschaffen op korte termijn, want eerst zal de isolatie op orde gebracht moeten worden (heb nu energielabel F). Ik wil wel op korte termijn een 3 fase inductiekookplaat aanschaffen. Eerste wat ik uitgezocht heb is wat ik met mijn hoofdaansluiting wilde doen, daar heb ik het volgende overzichtje voor gemaakt. Ik zit in Liander gebied.
  • Momenteel 1x25A (5,7kW)
  • Upgrade naar 1x35A = Gratis (Met upgrade van smelt naar automaat is €635,07) (8kW)
  • Upgrade naar 1x40A = €635,07 (Upgrade van smelt naar automaat verplicht) (9kW)
  • Upgrade naar 3x25A = €368,77 (Met upgrade van smelt naar automaat is €330,85 = €700) (17kW)
Als ik realistisch kijk naar wat ik gelijktijdig ga verbruiken zou 1x35 of 1x40 voldoende moeten zijn, maar als ik kijk naar toekomstbestendigheid en de kosten, dan kan ik net zo goed meteen voor 3x25a gaan.

Wat ga ik realistisch tegelijk maximaal verbruiken?
Oven 3600w
Kookplaat 4000w
klein spul 500w
= 8kW

Ik heb een nieuwe groepenverdeling gemaakt hoe ik het in de toekomst graag voor me zou zien, en ben op het volgende uitgekomen:
  • Groep woonkamer + hal beneden
  • Groep keuken
  • Groep bijkeuken (wordt badkamer)
  • Groep slaapkamer 1 + slaapkamer 2
  • Groep slaapkamer 3 (Grijs) + hal boven
  • Wasmachine 2300w
  • Vaatwasser 2400w
  • Oven 3600w
  • Kookplaat 3p
Mijn droger verbruikt max 600w, dus die doe ik niet op een aparte groep.

Naar aanleiding van bovenstaande de volgende verdeling gemaakt over de fasen

L1
Oven 3600w
Groep slaapkamer 1 + slaapkamer 2
Groep bijkeuken (badkamer)
Inductieplaat

L2
Wasmachine 2300w
Groep woonkamer + hal beneden
Groep slaapkamer 3 + hal boven
Inductieplaat

L3
Vaatwasser 2400w
Groep keuken
Inductieplaat

Daar heb ik de volgende groepenkast bij samengesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YP9wkpoXsjIbd2vVYhqFVqoiLO0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TyFieQZoiQrNhEi5qNF0z4ag.png?f=fotoalbum_large

8 installatieautomaten (B16)
1 3 fase aardlekautomaat voor inductieplaat
3 aardlekschakelaars
3 fase hoofdschakelaar

Is er nog iets wat ik zou kunnen verbeteren aan mijn ontwerp? Ik zou graag een wat grotere kast gebruiken (3 rijen van 12) maar dat past niet, omdat de hoofdzekering en meter erg hoog geplaatst zijn in de meterkast.

• dragonhaertt
  • Laatst online: 20:38

dragonhaertt

@_'.'

Woask schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:52:
Ik wil graag mijn groepenkast gaan vervangen. Voor context, het ziet er nu zo uit:
[Afbeelding]

Groepje voor beneden, eentje voor boven, en 2 installatieautomaten voor de later bijgebouwde bijkeuken, bedoeld voor wasmachine en droger. Meter komt uit 1962. 1x25A aansluiting. Ik heb geen zonnepanelen, maar wil deze mogelijk wel in de toekomst mocht het wat aantrekkelijker worden om ze aan te schaffen. Laadpaal is helaas niet mogelijk, omdat ik in een voetgangersgebied woon. Warmtepomp zie ik mezelf nog niet aanschaffen op korte termijn, want eerst zal de isolatie op orde gebracht moeten worden (heb nu energielabel F). Ik wil wel op korte termijn een 3 fase inductiekookplaat aanschaffen. Eerste wat ik uitgezocht heb is wat ik met mijn hoofdaansluiting wilde doen, daar heb ik het volgende overzichtje voor gemaakt. Ik zit in Liander gebied.
  • Momenteel 1x25A (5,7kW)
  • Upgrade naar 1x35A = Gratis (Met upgrade van smelt naar automaat is €635,07) (8kW)
  • Upgrade naar 1x40A = €635,07 (Upgrade van smelt naar automaat verplicht) (9kW)
  • Upgrade naar 3x25A = €368,77 (Met upgrade van smelt naar automaat is €330,85 = €700) (17kW)
Als ik realistisch kijk naar wat ik gelijktijdig ga verbruiken zou 1x35 of 1x40 voldoende moeten zijn, maar als ik kijk naar toekomstbestendigheid en de kosten, dan kan ik net zo goed meteen voor 3x25a gaan.

Wat ga ik realistisch tegelijk maximaal verbruiken?
Oven 3600w
Kookplaat 4000w
klein spul 500w
= 8kW

Ik heb een nieuwe groepenverdeling gemaakt hoe ik het in de toekomst graag voor me zou zien, en ben op het volgende uitgekomen:
  • Groep woonkamer + hal beneden
  • Groep keuken
  • Groep bijkeuken (wordt badkamer)
  • Groep slaapkamer 1 + slaapkamer 2
  • Groep slaapkamer 3 (Grijs) + hal boven
  • Wasmachine 2300w
  • Vaatwasser 2400w
  • Oven 3600w
  • Kookplaat 3p
Mijn droger verbruikt max 600w, dus die doe ik niet op een aparte groep.

Naar aanleiding van bovenstaande de volgende verdeling gemaakt over de fasen

L1
Oven 3600w
Groep slaapkamer 1 + slaapkamer 2
Groep bijkeuken (badkamer)
Inductieplaat

L2
Wasmachine 2300w
Groep woonkamer + hal beneden
Groep slaapkamer 3 + hal boven
Inductieplaat

L3
Vaatwasser 2400w
Groep keuken
Inductieplaat

Daar heb ik de volgende groepenkast bij samengesteld:
[Afbeelding]

8 installatieautomaten (B16)
1 3 fase aardlekautomaat voor inductieplaat
3 aardlekschakelaars
3 fase hoofdschakelaar

Is er nog iets wat ik zou kunnen verbeteren aan mijn ontwerp? Ik zou graag een wat grotere kast gebruiken (3 rijen van 12) maar dat past niet, omdat de hoofdzekering en meter erg hoog geplaatst zijn in de meterkast.
Met het oog op de toekomst zou ik persoonlijk meteen een grotere kast plaatsen, of 2 kasten naast elkaar.

3*25 lijkt me een logische 'upgrade', zeker gezien het gelijke vastrecht.

ABB kan je wat goedkoper krijgen bij Sander Vunderink, die zijn ook bereid om kasten voor te bedraden als je dat aanvraagt.

Ga je het zelf vervangen of laten doen?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Woask Als je echt een 3-fase / 11kW inductieplaat wilt plaatsen dan ontkom je niet aan 3x25A. Die kunnen niet op 1-fase.

En ik zou ook gewoon gelijk twee kasten plaatsen. Je hebt de ruimte en maakt het makkelijk later wat er bij te plaatsen.

Persoonlijk nu fan van alles met de DS301C aardlekautomaat uit te voeren. Baal er nog steeds van dat deze hlaf jaar nadat ik mijn meterkast vervangen had uitkwam...

En let even op of dat lukt met de hal boven beneden. Gezien je daar vaak een wisselschakeling ("hotelschakeling") is zelfde groep vaak logisch.
@Septillion Bedoel je DS301C? DS302C kan ik niet vinden...

@Woask Hout en alles boven meterbord weg, nieuwe hout plaat volle breedte meterkast direct boven meterbord. Zelfde dikte als onder meterbord. 2x de kast die je hebt gekozen midden boven meterbord.
Invulling zie de andere reacties.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@onetime Fat-fingered, DS301C :+

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:28
Ja ja iemand heeft een kast met 4 groepen op 1x25A en krijgt het advies om dubbele kast te plaatsen waarin 48groepen past.
Lijkt mij extreme overkill misschien kan de poster ook aangeven hoe groot zijn huis is.

Zijn eigen voorstel lijkt mij ruim voldoende.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 30-06-2026 15:52 ]

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
PSA: als je je aansluiting laat verzwaren naar 3x25A en je wilt dat ze hoofdautomaten installeren moet je dit (in elk geval bij Enexis) expliciet aangeven in het commentaarveld.

Vandaag heeft Enexis bij ons de aansluiting aangepast en vrolijk 3 mespatronen teruggeplaatst in de houders uit het jaar kruik.. Gebeld en natuurlijk kan dat worden aangepast = nieuwe afspraak a raison van 445 euro. FML.

Wellicht weet iedereen dit al, wij vonden het een onaangename verrassing.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:51
leonbong schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:51:
Ja ja iemand heeft een kast met 4 groepen op 1x25A en krijgt het advies om dubbele kast te plaatsen waarin 48groepen past.
Je ziet al in de laatste post met z'n eigen voorstel dat een kast met 24 module-plaatsen al behoorlijk vol zit: nog 2 modules over. Nog een beltrafo ofzo erbij en het is vol.
Hij schrijft zelf al "Ik zou graag een wat grotere kast gebruiken (3 rijen van 12) maar dat past niet" - dus dan is twee kasten van 24 naast elkaar dan een goed alternatief.

• vanaalten
jawaligt schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:52:
PSA: als je je aansluiting laat verzwaren naar 3x25A en je wilt dat ze hoofdautomaten installeren moet je dit (in elk geval bij Enexis) expliciet aangeven in het commentaarveld.

Vandaag heeft Enexis bij ons de aansluiting aangepast en vrolijk 3 mespatronen teruggeplaatst in de houders uit het jaar kruik.. Gebeld en natuurlijk kan dat worden aangepast = nieuwe afspraak a raison van 445 euro. FML.

Wellicht weet iedereen dit al, wij vonden het een onaangename verrassing.
Ik werd wel door je post gealarmeerd... net een week ofzo geleden heb ik ook een verzoek tot verzwaring (van 1x35 naar 3x25A) bij Stedin gedaan.

Misschien naief van mij: offerte van een elektricien geaccepteerd die onze meterkast komt vervangen, 3-fase kookgroep aanlegt, laadpaal aanlegt en de meterkast voorbereid voor 3-fase. Dus ik nam aan dat dat betekent: de nieuwe meterkast krijgt een 3-fase hoofdschakelaar die in eerste instantie 3x op de 1-fase van de elektrameter wordt aangesloten - en dat tzt Stedin langskomt, drie-fase installeert en die drie fasen op de 3-fase hoofdschakelaar aansluit.

Dus wat mis ik nu precies?

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:10
habbekrats schreef op zondag 28 juni 2026 @ 13:08:
[...]

Niet 1 pool maar de gedefineerde nul

Zwevend net is niet verboden maar zeer ongebruikelijk in huis installaties, daarnaast is aardpotentiaal beveiliging gewenst/verplicht.

Zolang het net zwevend kun je 1 pool aanraken. Aardlek gaat bij 300 of 30mA uit hoef je niet te wachten op een stroom door aarde die hoog genoeg is om de automaat te laten trippen. Bovendien worden er dan ook eisen gesteld aan de aardverspreidingsweerstand. NEN1010 artikel 532.xxx gaat over aardlek en onder andere betere bescherming tegen brand.

Wasmacines vaatwassers zijn allemaal klasse 1 toestellen, bij een fout kan spanning op het dan ongeaarde gestel komen te staan dat gaat goed tot er in de ruimte nog een toestel met fout ontstaat. Daarnaast zijn huisinstallaties in Europa vaak metal reeds aanwezige geaarde wcd aanwezig. Zou je dan allemaal weg moeten knippen.

Je moet in woonhuizen er vanuit gaan dat de bediening en gebruik door leken is.

[Afbeelding]
Een zwevend net is wel problematisch wat betreft radio interferentie. Veel apparatuur in huis heeft een geschakelde voeding die op een hoge frequentie elektriciteit omvormt. De storing die dit veroorzaakt wordt via een interne condensator kortgesloten met een willekeurige spanningvoerende ader. Dit werkt prima in een normale situatie waarbij het net is gekoppeld aan de aarde. Wanneer je een zwevend net heb dan gaat het geïsoleerde net werken als een grote antenne en veroorzaakt deze mogelijk interferentie op het radioverkeer. Daar waar de NEN1010 er misschien niet direct iets over zegt is de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur en de onderliggende wetgeving zeer helder over het feit dat je geen radio interferentie mag veroorzaken.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Woask en @vanaalten
Letten julie wel op de datum van vandaag: 30 juni 2026.

Vanaf 1 juli 2026 (morgen dus!) worden aanvragen voor een zwaardere aansluiting anders behandeld. Dan kom je achteraan in de wachtrij en dat kan zomaar járen duren, afhankelijk van waar je woont en hoe vol het net ter plaatse is.

Kortom: VANDAAG nog aanvragen, of accepteren dat je voorlopig niet aan de beurt bent!

<John O`Mill>

• jawaligt
  • Niet online
vanaalten schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Ik werd wel door je post gealarmeerd... net een week ofzo geleden heb ik ook een verzoek tot verzwaring (van 1x35 naar 3x25A) bij Stedin gedaan.

Misschien naief van mij: offerte van een elektricien geaccepteerd die onze meterkast komt vervangen, 3-fase kookgroep aanlegt, laadpaal aanlegt en de meterkast voorbereid voor 3-fase. Dus ik nam aan dat dat betekent: de nieuwe meterkast krijgt een 3-fase hoofdschakelaar die in eerste instantie 3x op de 1-fase van de elektrameter wordt aangesloten - en dat tzt Stedin langskomt, drie-fase installeert en die drie fasen op de 3-fase hoofdschakelaar aansluit.

Klopt. Maar als je automaten wil (die je als een of meer van je hoofdzekeringen afslaan zelf weer in kunt schakelen) kost dit niets extra's maar moet je dat expliciet erbij vermelden. Anders krijg je gewoon smeltpatronen. Dat is dus bij mij gebeurd. Als die in werking treden moet de netbeheerder langs komen om ze te vervangen.

Als je al hoofdautoma(a)t(en) hebt blijft dat zo neem ik aan.

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@jawaligt Ligt aan je netbeheerder. Zo meldt Liander duidelijk dat smeltpatroon naar automaten een losse handeling is. En staat daar ook gewoon een prijs voor. Liander doet het dus niet gratis bij een standaard verzwaring.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 30-06-2026 18:02 ]

• jawaligt
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:01:
@jawaligt Ligt aan je netbeheerder. Zo meldt Liander duidelijk dat smeltpatroon naar automaten een losse handeling is. En staat daar ook gewoon een prijs voor. Liander doet het dus niet gratis bij een standaard verzwaring.
Ja terecht punt. Daarom schreef ik "in elk geval bij Enexis". Je zou het natuurlijk ook positief kunnen interpreteren en stellen dat Enexis zo aardig is om je automaten cadeau te doen bij een netverzwaring mits je daar expliciet om vraagt ;)
jawaligt schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:06:
[...]

Ja terecht punt. Daarom schreef ik "in elk geval bij Enexis". Je zou het natuurlijk ook positief kunnen interpreteren en stellen dat Enexis zo aardig is om je automaten cadeau te doen bij een netverzwaring mits je daar expliciet om vraagt ;)
Ehh nee, dan krijg je een hogere factuur aangeboden bij je verzwaring aanvraag ipv de €275 die je nu hebt betaald.

Dan krijg je gewoon in 1x een factuur van €720 (verzwaring+automaten) en wordt het inderdaad wel in 1 werkgang gedaan i.p.v. in 2x zoals nu, verschil kan wel zijn dat je doorlooptijd langer wordt bij een dergelijke aanvraag omdat niet per definitie iedere monteur dit mag doen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Hippe Lip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:00:
@Woask en @vanaalten

Vanaf 1 juli 2026 (morgen dus!) worden aanvragen voor een zwaardere aansluiting anders behandeld. Dan kom je achteraan in de wachtrij en dat kan zomaar járen duren, afhankelijk van waar je woont en hoe vol het net ter plaatse is.

Kortom: VANDAAG nog aanvragen, of accepteren dat je voorlopig niet aan de beurt bent!
Daarom heb ik zojuist de 3e verzwaring naar 3x 25A aangevraagd van deze week.
Gaat 3x om een goed werkende Ferraris meter die helaas toch het veld moet ruimen.
Dan meteen ook 3x 25A, het verlies van de Ferraris was ook een reden om het niet eerder te doen.
Maar nu moet het sinds 1-1-2026. Dus dan ook graag 3x 25A.
Liander rekentool raad zelfs 3x 35A aan maar dat is echt onzin. (inductie, warmtepomp, warmtepompboiler)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30
vanaalten schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:05:
[...]

Je mist niets hoor.. je aanname is gewoon correct.
Je haalt waarschijnlijk de hoofdzekeringen (van de netbeheerder) door elkaar met je hoofdschakelaar (die van jezelf is).
Die werkzaamheden die jouw elektricien doet is aan de hoofdschakelaar.. en in je eigen groepenkast.
Dat staat verder helemaal los van de hoofdzekeringen, ónder de meter, waar het in de post over gaat waarop je reageerde.
Die (3-fase) hoofdzekeringen kunnen smeltpatronen zijn, of automaten..
Welke dit zijn maakt verder geheel niets uit voor de geplande werkzaamheden van je elektricien om je eigen groepenkast om de bouwen naar 3-fase.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

leonbong schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:51:
Lijkt mij extreme overkill misschien kan de poster ook aangeven hoe groot zijn huis is.

@vanaalten Heeft je de achtergrond al gegeven; ik dacht eerst de kast die ik zelf heb, 3x 18, maar de kast die hij zelf voorstelt vind ik fijner. Simpelweg 2x maar het midden van de 2 kasten midden boven de meter.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Annuk schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:17:
[...]

Ehh nee, dan krijg je een hogere factuur aangeboden bij je verzwaring aanvraag ipv de €275 die je nu hebt betaald.

Dan krijg je gewoon in 1x een factuur van €720 (verzwaring+automaten) en wordt het inderdaad wel in 1 werkgang gedaan i.p.v. in 2x zoals nu, verschil kan wel zijn dat je doorlooptijd langer wordt bij een dergelijke aanvraag omdat niet per definitie iedere monteur dit mag doen.
Het is al een paar jaar geleden voor ons, maar dat is niet per definitie het geval. Ik heb bij de aanvraag van 3x35A naar 3x25A vriendelijk gevraagd om daar automaten van te maken en dat was geen probleem (en ook zonder bijkomende kosten).

De kosten van beide handelingen waren vergelijkbaar en het punt wat ik aan de telefoon maakte was "Als ik alleen automaten zou aanvragen, maakt het voor het werk geen verschil welke waarde ze hebben. Dan lijkt het mij niet helemaal eerlijk om daar alsnog extra kosten voor te rekenen.".

[ Voor 16% gewijzigd door Rimco op 30-06-2026 18:40 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Rimco schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:37:
[...]

Het is al een paar jaar geleden voor ons, maar dat is niet per definitie het geval. Ik heb bij de aanvraag van 3x35A naar 3x25A vriendelijk gevraagd om daar automaten van te maken en dat was geen probleem (en ook zonder bijkomende kosten).

De kosten van beide handelingen waren vergelijkbaar en het punt wat ik aan de telefoon maakte was "Als ik alleen automaten zou aanvragen, maakt het voor het werk geen verschil welke waarde ze hebben. Dan lijkt het mij niet helemaal eerlijk om daar alsnog extra kosten voor te rekenen.".
3x35A naar 3x25A is natuurlijk niet hetzelfde als 1x35A naar 3x25A. Dit maakt voor het werk zeker wel verschil. Bij de upgrade van 1 naar 3 fasen moet de meter worden vervangen en de bedrading tussen de hoofdzekeringen, kWh-meter en hoofdschakelaar worden aangepast, bij het verlichten van een bestaande 3-fasen aansluiting hoeft dat allemaal niet.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Xander Het is vooral andersom: Als je vraagt om automaten moet het meterbord er toch vanaf en dan is ondertussen verlichten of verzwaren niet echt meer werk.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

@Xander @Rimco voor beide is natuurlijk wat te zeggen.
Heb je een zwaardere 3F aansluiting dan is verlagen naar 3x25A makkelijk zoals gezegd, maar inderdaad als je graag automaten wilt en de huis-aansluit-kast/combinatie moet gewisseld, dan is het al geen probleem meer om er in dat geval zwaardere of lichtere automaten in te plaatsen.

Daarentegen had ik liever de mespatronen behouden t.o.v. de hoofd-automaten, zijn een stuk trager en vergevelijker bij ietwat overbelasting dan automaten.
En het voordeel Enexis rekent er (nog) geen kosten voor om te vernieuwen bij defect, zoals Liander wel doet

• Hippe Lip

Hippe Lip

Annuk schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 06:57:
[…]
Daarentegen had ik liever de mespatronen behouden t.o.v. de hoofd-automaten, zijn een stuk trager en vergevelijker bij ietwat overbelasting dan automaten.
Wanneer worden er mespatronen gebruikt? Ik ken (afgezien van de automaten) alleen schroefpatronen bij een huisaansluiting.

En heeft een mespatroon dezelfde karakteristiek als een schroefpatroon, of is die (nog) trager?

<John O`Mill>

• habbekrats
@Hippe Lip Mespatronen zijn er in dezelfde karakteristieken als schroefpatronen. Mespatronen hebben vaker een wat hogere kA waarde. In huis installaties soms toegepast bij hogere contracten of zoals destijds bij mijn ouders thuis als je een eindaansluiting in huis hebt van 70mm2. Dan zetten ze er gewoon wel 3x25A mespatronen in.

Hippe Lip schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:52:
[...]

Wanneer worden er mespatronen gebruikt? Ik ken (afgezien van de automaten) alleen schroefpatronen bij een huisaansluiting.
Nieuw bij grotere/zwaardere aansluiting tot 3x80A bv boerderijen etc.
En van oudsher in sommige plaatsen toen het nog Gemeentelijke Energie Bedrijven (GEB's) ook heel veel.
Formaat is NH000
En heeft een mespatroon dezelfde karakteristiek als een schroefpatroon, of is die (nog) trager?
Ja de praktijk leert dat die nog weer trager is dan schroef al vallen ze wel onder dezelfde karakteristieken.

• mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-07 04:57
mYpzaa schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:32:
Vorige week is Liander bij ons geweest om de aansluiting te verzwaren van 1x40a naar 3x25a.

Op de drie ABB automaten die ze geïnstalleerd hebben staat C40?

Is dit gebruikelijk. Ik had het getal 25 verwacht en niet drie automaten van 40. Heb ik dan nu een aansluiting van 3x40a?

(Via mijnaansluiting heb ik de verzwaring een tijd geleden aangevraagd. Op diverse bevestigingen staat ook verzwaring naar 3x25a)
Naar aanleiding van mijn eerdere bericht heb ik Liander gemaild (inclusief foto) en werd ik gisteren teruggebeld.

De medewerker van Liander had mij inziens een vaag verhaal. Het klopt dat er C40 op de automaat staat maar binnen de automaat of de installatie is het afgezekerd maar wel voorbereid voor de toekomst ofzoiets…. In hun administratie staat wel dat ik een aansluiting heb voor 3X25a en dat ik daarvoor ook betaal.

Had verder ook niet zoveel zin en tijd om er op in te gaan en echte kennis over dit onderwerp ontbreekt mij ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCetPn2bQJaV1gpoM6hnbhoxaws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SLj6q3M7fIvYbfOwnFakXWK.jpg?f=fotoalbum_large

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:40

timovd

Voorsprong door techniek

@mYpzaa Als je naast invoer vanuit het net nog een andere bron hebt, zoals zonnepanelen, moet je kast er wel op voorbereid zijn, omdat de meeste componenten (zoals ALS) geschikt zijn voor <=40A. Daar kom je nu al heel snel aan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38
Heb je gevraagd of je dit zwart op wit kan krijgen?

Of het telefoongesprek opgenomen? Anders sta je in de toekomst natuurlijk heel zwak. Je hebt i.i.g. de email, ik zou datum+tijd even goed opschrijven dat je bent teruggebeld.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-07 04:57
timovd schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:01:
@mYpzaa Als je naast invoer vanuit het net nog een andere bron hebt, zoals zonnepanelen, moet je kast er wel op voorbereid zijn, omdat de meeste componenten (zoals ALS) geschikt zijn voor <=40A. Daar kom je nu al heel snel aan.
De kast is aangepast voor deze verandering. Hoofdschakelaar is 40a. Situatie is ook niet heel bijzonder. 14 zonnepanelen, hybride auto die max laad via 1 fase op 16a, inductie kookplaat. Het deed het ook allemaal prima op 1x40a.

Wellicht in de toekomst een elektrische auto en een airco. Warmtepomp zie ik niet in toekomst ivm stadsverwarming.

• vanaalten
BrainCrash schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:28:
[...]

Je mist niets hoor.. je aanname is gewoon correct.
Je haalt waarschijnlijk de hoofdzekeringen (van de netbeheerder) door elkaar met je hoofdschakelaar (die van jezelf is).
Die werkzaamheden die jouw elektricien doet is aan de hoofdschakelaar.. en in je eigen groepenkast.
Dat staat verder helemaal los van de hoofdzekeringen, ónder de meter, waar het in de post over gaat waarop je reageerde.
Die (3-fase) hoofdzekeringen kunnen smeltpatronen zijn, of automaten..
Welke dit zijn maakt verder geheel niets uit voor de geplande werkzaamheden van je elektricien om je eigen groepenkast om de bouwen naar 3-fase.
Dank voor de uitleg! Had nog niet eerder van de mogelijkheid gehoord om een automaat aan de netbeheerder-kant te hebben. Op de website van mijn netbeheerder (Stedin) kan ik er in elk geval niets over terugvinden en ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het mij serieus geld waard is. Vaak genoeg dat een groep of aardlek er uit lag, maar nog nooit dat de hoofdzekering doorgefikt was. Hoop dat zo te houden. :)

• vanaalten
Hippe Lip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 17:00:
@Woask en @vanaalten

Ik heb op 19 juni al aangevraagd, 'ruim' op tijd dus. Hopelijk deze week een bevestiging dat het geregeld kan worden. Enige waar ik nog bang voor ben: je moest een foto van je huidige meterkast toevoegen - en nee, DIE is nog niet geschikt voor 3-fase. Dus hoop niet dat ze om die reden de aanvraag afwijzen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38
mYpzaa schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:26:
[...]

De kast is aangepast voor deze verandering. Hoofdschakelaar is 40a. Situatie is ook niet heel bijzonder. 14 zonnepanelen, hybride auto die max laad via 1 fase op 16a, inductie kookplaat. Het deed het ook allemaal prima op 1x40a.

Wellicht in de toekomst een elektrische auto en een airco. Warmtepomp zie ik niet in toekomst ivm stadsverwarming.
Wat Tim bedoelt is de zonnepanelen moet je optellen bij je hoofdzekering. Ik ken je omvormer natuurlijk niet maar stel je zonnepanelen leveren 22A. Dan moet je kast geschikt zijn voor 62A. Stel je zonnepanelen leveren op elke fase 8A (3-fase omvormer) dan moet je kast geschikt zijn voor 48A. Met 25A hoofdautomaten was dit 33A geweest, wat dus doorgaans onder de standaard kast van 35 of 40A valt. Werken doet het natuurlijk wel, ook met 80A hoofdautomaten werkt het, maar je loopt dus het (kleine) risico je groepenkast te overbelasten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Johan.S
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-07 06:22
Gisteravaond, dus de laatste dag vóór 1 juli heb ik last minute nog een aanvraag gedaan voor 3x25A.
Nu de volgende stap, de groepenkast her-inrichten met een redelijke verdeling over de drie fasen.
Omdat we met zijn allen veel meer weten dan ik alleen wil ik graag van jullie horen of dit een redelijke verdeling is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDHN-I8OKgShPubtQd8eX0_oDHM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PfRY1iKTkspnBuVF0iz0jjXh.png?f=fotoalbum_large
@Johan.S Ik mis groep 6 op fase 1. Dan ben je met je kookplaat niet meer beperkt. (11kW)
Groep 11 ontbreekt ook op fase 1 & 2.
Dingen die je tegelijk gebruikt zoveel mogelijk over de fases verdelen.
Waterkoker en koffie machine op verschillende fases een beter idee?
Koelkast en vriezer en andere zaken (boiler) die verbruiken terwijl je solar opbrengst hebt op dezelfde fase als je zonnepaneken (9)?
Boiler maximaal (95°) opwarmen met zonne opbrengst, en op andere momenten genoegen nemen met minimaal (40°) warmte in de boiler.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

edit: je 1 fase zonnepanelen op de fase met de laagste spanning op het moment van veel opbrengst...

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 01-07-2026 11:51 ]

• Johan.S
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-07 06:22
onetime schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:47:
@Johan.S Ik mis groep 6 op fase 1. Dan ben je met je kookplaat niet meer beperkt. (11kW)
Groep 11 ontbreekt ook op fase 1 & 2.
Dingen die je tegelijk gebruikt zoveel mogelijk over de fases verdelen.
Waterkoker en koffie machine op verschillende fases een beter idee?
Koelkast en vriezer en andere zaken (boiler) die verbruiken terwijl je solar opbrengst hebt op dezelfde fase als je zonnepaneken (9)?
Boiler maximaal (95°) opwarmen met zonne opbrengst, en op andere momenten genoegen nemen met minimaal (40°) warmte in de boiler.
Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

edit: je 1 fase zonnepanelen op de fase met de laagste spanning op het moment van veel opbrengst...
@onetime,
Bedankt voor je snelle feedback.
• De kookplaat heeft twee fasen (en een 0)
• De 3F laadpaal, groep 11 wordt natuurlijk wel over 3 fasen aangesloten dus ja, die zou bij L1 en L2 weergegeven moeten worden.
• Waterkoker en koffiemachine, tja de bedrading ligt al dus wijzigen gaat niet tenzij ik één van de twee naast de TV zet of zo. 8)7
• Koelkast en vriezer op zonne opbrengst. Goede tip!
• Boiler 'slim' maken mooie taak voor Home assistant.
• Zonnepanelen op de fase met de laagste spanning? Dat weet ik nu nog niet want nu heb ik een 1 fase aansluitig.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Johan.S schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:00:
Gisteravaond, dus de laatste dag vóór 1 juli heb ik last minute nog een aanvraag gedaan voor 3x25A.
Nu de volgende stap, de groepenkast her-inrichten met een redelijke verdeling over de drie fasen.
Omdat we met zijn allen veel meer weten dan ik alleen wil ik graag van jullie horen of dit een redelijke verdeling is.
[Afbeelding]
Is dit AI gegenereerd?

Die 3-fase laadpaal op L3 lijkt mij wat onlogisch. :+

Heb je de Fasulator ook gebruikt voor bepalen van je solar?

[edit] had de reactie hierboven net gemist

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mYpzaa schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:54:
[...]

Naar aanleiding van mijn eerdere bericht heb ik Liander gemaild (inclusief foto) en werd ik gisteren teruggebeld.

De medewerker van Liander had mij inziens een vaag verhaal. Het klopt dat er C40 op de automaat staat maar binnen de automaat of de installatie is het afgezekerd maar wel voorbereid voor de toekomst ofzoiets…. In hun administratie staat wel dat ik een aansluiting heb voor 3X25a en dat ik daarvoor ook betaal.

Had verder ook niet zoveel zin en tijd om er op in te gaan en echte kennis over dit onderwerp ontbreekt mij ook.

[Afbeelding]
40A automaten zijn heel normaal maar in theorie kan je met een zonnepaneel groep meer dan 40A over de automaat trekken (25A + 16A = 41A) en dan heb je 63A nodig (in theorie.. in de praktijk gebeurd dat nooit).

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• vanaalten
Johan.S schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:36:
• De kookplaat heeft twee fasen (en een 0)
De huidige wel, maar volgens de wet van Murphy gaat die een maand na installatie van de nieuwe groepenkast kapot, dus wellicht bij de inrichting al wel vast ruimte reserveren voor een 3-fase kookplaat?
ArcticWolf schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:25:
[...]

40A automaten zijn heel normaal maar in theorie kan je met een zonnepaneel groep meer dan 40A over de automaat trekken (25A + 16A = 41A)
Waar haal je die 25A nou vandaan? Hij heeft juist een 3x40A hoofdaansluiting. Dus het sommetje wordt dan 40A + 16A = 56A en dat is ruim meer dan een 40A component mag hebben.

• manusjevanalles
  • Nu online
Ik ben aan het nadenken hoe ik extra stroomgroepen op het platte dak krijg tbv airco en extra zonnepanelen. Ik zie de volgende opties:

1. Dakdoorvoer 60-100mm laten aanleggen, en dan via de groepenkast->kruipruimte->dakdoorvoer naar het dak. In de garage komt dan een onderverdeler waarop ik de omvormer en airco aansluit (1 fase). Het boren en afwerken van de dakdoorvoer gaat richting €500, wat ik een dure oplossing vind. En het is de vraag of je zomaar door een betonnen kanaalplaat mag boren ivm constructiesterkte.

2. Optie 1, maar dan ipv dakdoorvoer zelf gaten naar buiten boren via zijwand, via muur omhoog en dan om de daktrim heen het dak op. Dit vind ik er niet mooi uit zien, maar is wel de makkelijkste oplossing.

3. Er lopen meerdere groepen naar de buitenunit: 1 voor de compressor, 2 voor 2x noodelement, en 1x voor binnenunit (loopt naar buiten, en dan weer naar binnen).
De 2 groepen voor de noodelementen zijn via een 5g2.5mm2 kabel aangesloten, dus neutraal is blauw en grijs, fases zijn bruin en zwart. Deze kabel zou ik dus kunnen gebruiken om driefase naar buiten te brengen, daar een onderverdeler te hangen waarop ik de warmtepomp aansluit (dus één fase compressor, en twee noodelementen elk op andere fase). Zo blijft de neutraal netjes op max 16A. En het voordeel is dat de hele warmtepomp op één fase zit, dus die kan achter dezelfde kwh-meter blijven.
De groep van de compressor komt dan vrij, en zou ik voor de airco en/of de omvormer kunnen gebruiken (indien beiden, dan op deze groep nog een onderverdeler). De onderverdeler komt dan buiten te hangen dus moet volledig waterdicht zijn. En de zon staat erop.

4. Airco gewoon aansluiten op dezelfde groep als compressor van WP. Omvormer in garage met aanleg extra groep, DC-kabels via muur naar binnen.

Situatie groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TanCSCiG4yp59DPP3F4JsU4Pkc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NpjxKYoar6IF0bijCIP4hcrw.avif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjwxGXyUR0RRyfDhBnEMRrMtvrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eL7P17CVOJrd4QnSVMz0BKOC.avif?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door manusjevanalles op 01-07-2026 14:47 ]

☀️ 7920 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
In bovenstaande situatie waarbij je meer dan 40A (aansluiting+PV) aan vermogen beschikbaar hebt. Mag je dan wel een 40A aardlek gebruiken zolang je maar max twee 16A groepen (32A totaal) er achter zet of is het gewoon verplicht (handig sowieso) om een 63A aardlek te gebruiken?

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:48:
[...]

Waar haal je die 25A nou vandaan? Hij heeft juist een 3x40A hoofdaansluiting. Dus het sommetje wordt dan 40A + 16A = 56A en dat is ruim meer dan een 40A component mag hebben.
Oops verkeerd gelezen.

Wel vreemd dan... dan heb je gewoon "gratis" 3x40A, lekker laten zitten :+

Maar zou de alamat inderdaad wel opwaarderen naar 63A.

[ Voor 26% gewijzigd door ArcticWolf op 01-07-2026 14:41 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Hippe Lip

Hippe Lip

vanaalten schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:31:
[...]

Ik heb op 19 juni al aangevraagd, 'ruim' op tijd dus. Hopelijk deze week een bevestiging dat het geregeld kan worden. Enige waar ik nog bang voor ben: je moest een foto van je huidige meterkast toevoegen - en nee, DIE is nog niet geschikt voor 3-fase. Dus hoop niet dat ze om die reden de aanvraag afwijzen.
@vanaalten Op die foto van je meterkast (groepenkast neem ik aan) willen ze zien dat je op z’n minst een hoofdschakelaar hebt zitten die geschikt is voor 3 fasen. Wat je daarachter doet is jouw zaak. Dus niet de hele groepenkast hoeft ingericht te zijn op 3 fasen, maar de hoofdschakelaar wel, want anders kan de beste man/vrouw daar die 3 fasen niet op afwerken.

Zit er straks geen 3-fase hoofdschakelaar op het moment dat de monteur komt, dan vertrekt die onmiddellijk weer en ben je je aanvraag en je geld kwijt. En je weet nu dat je bij een nieuwe aanvraag rekening mag houden bij een (zeer) lange wachttijd.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Wat me hier opvalt is wat ik pas geleden ergens anders ook al tegenkwam en wat me toen erg verbaasde:
Een 3-fase ALS met daarachter 4 groepen, waarvan er (uiteraard) 2 op dezelfde fase zitten. En dat komt dan in het geval dat ik tegenkwam nog eens 2 keer herhaald.

Waarom wordt er dan niet 3 keer een 1-fase ALS gebruikt met 4 groepen achter elk? Dat ziet er logischer uit en je hoeft niet telkens twee groepen aan één fase te hangen? Dit ziet er zo nodeloos complex uit…

En terzijde: is een 1-fase ALS niet goedkoper dan een 3-fase variant?

<John O`Mill>

• manusjevanalles
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:15:
[...]

Wat me hier opvalt is wat ik pas geleden ergens anders ook al tegenkwam en wat me toen erg verbaasde:
Een 3-fase ALS met daarachter 4 groepen, waarvan er (uiteraard) 2 op dezelfde fase zitten. En dat komt dan in het geval dat ik tegenkwam nog eens 2 keer herhaald.

Waarom wordt er dan niet 3 keer een 1-fase ALS gebruikt met 4 groepen achter elk? Dat ziet er logischer uit en je hoeft niet telkens twee groepen aan één fase te hangen? Dit ziet er zo nodeloos complex uit…

En terzijde: is een 1-fase ALS niet goedkoper dan een 3-fase variant?
Tja, zo zat het er toen ik het huis kocht, en als ik me goed herinner is het al eens bediscussieert hier dat het gewoon mag. Nu omzetten naar losse ALS is duurder dan zo laten. Het bevalt mij prima zo. En in geval van mijn WP erg handig, nu hangt alles achter dezelfde 3f kWh-meter.
Maar dat valt buiten de scope van mijn vraag :)

[ Voor 4% gewijzigd door manusjevanalles op 01-07-2026 15:22 ]

☀️ 7920 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
mYpzaa schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:54:
[...]

[Afbeelding]
Die man van Liander zal het wel niet snappen. Je hebt nu 3x40A en dat maakt het door zonnepanelen dat je groepenkast waarschijnlijk niet meer klopt.

Zou je daar nog foto's van kunnen plaatsen?

• TKroon
  • Niet online
Zo, volgende upgrade bijna voltooid :)

Wat ik heb gedaan:
  1. Kast rechtsonder uitgebreid ten behoeve van noodstroom. Helemaal onderaan zit de omschakelaar die de groepen van alle verlichting, de koelkasten en het netwerk kan schakelen van netvoeding naar noodstroom van de thuisbatterij.
  2. OSB geplaatst en direct op de hoofschakelaar aangesloten. Dichterbij kon helaas niet, want dan zouden de remautomaten niet meer in dezelfde kast passen. Dat vond ik toch belangrijker dan de OSB een kastbreedte dichterbij de hoofdschakelaar.
  3. Kamrail op de 3 alamats rechtsboven en de draden vervangen van 6 naar 10 mm2.
  4. De draden van de groepen op de omschakelaar met wago's verlengd en netjes vastgezet in een din-rail houder.
  5. Alles op het juiste moment aangedraaid.
Helaas is het trekken van de kabel naar de schuur nog niet gelukt, dus dat volgt later. Alle feedback is welkom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-OpS-XFoAQ52kW8paH_WPzAOW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLwQNPtA9GRsBah7lNuuS1aE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4t78pSX8KLYU3dMIsQZ2XfhFzaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtbAXPaIDy949DyrYUoY8O8C.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:57
@True

Ben wel benieuwd waarom de peblar niet volledig aangesloten kan worden op 1 fase volgens jou.

Ze hebben me van peblar zelf verteld dat het zo kan namelijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

TKroon schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:11:
Zo, volgende upgrade bijna voltooid :)

Wat ik heb gedaan:

[list=1]
• Kast rechtsonder uitgebreid ten behoeve van noodstroom. Helemaal onderaan zit de omschakelaar die de groepen van alle verlichting, de koelkasten en het netwerk kan schakelen van netvoeding naar noodstroom van de thuisbatterij.
Volgens mij mis je nog de invoeding van je accu op de omschakelaar of niet?
• OSB geplaatst en direct op de hoofschakelaar aangesloten. Dichterbij kon helaas niet, want dan zouden de remautomaten niet meer in dezelfde kast passen. Dat vond ik toch belangrijker dan de OSB een kastbreedte dichterbij de hoofdschakelaar.
Als die inderdaad nu direct op de HS zit en niet nog via de koppelblokjes oid kan dat.
OSB wil je zo dicht mogelijk parallel op je HS hebben namelijk.
• Kamrail op de 3 alamats rechtsboven en de draden vervangen van 6 naar 10 mm2.
• De draden van de groepen op de omschakelaar met wago's verlengd en netjes vastgezet in een din-rail houder.
Heb je daar nu huishoudsnoer in de kast zitten in die klemmen of verbeeld ik me dat?
• Alles op het juiste moment aangedraaid.
[/list]
Helaas is het trekken van de kabel naar de schuur nog niet gelukt, dus dat volgt later. Alle feedback is welkom :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Komt je aarding van bovenaf oid? Zie namelijk nergens je aarding lopen volgens mij.
En hebt zo te zien dus nu (straks) alleen die 4 groepen rechtsonder op je accu?

• TKroon
  • Niet online
Annuk schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:45:
[...]

Volgens mij mis je nog de invoeding van je accu op de omschakelaar of niet?
Klopt, dat was de kabel die nog niet gelukt was. Moet ik een keer meer tijd voor uittrekken.
Als die inderdaad nu direct op de HS zit en niet nog via de koppelblokjes oid kan dat.
OSB wil je zo dicht mogelijk parallel op je HS hebben namelijk.
Correct! De twinhuls op de hoofdschakelaar gaat naar de OSB en de koppelblokjes.
Heb je daar nu huishoudsnoer in de kast zitten in die klemmen of verbeeld ik me dat?
Goed gezien. Dat is de verwarming op het toilet (rechts naast de meterkast). Die zit aangesloten op een Shelly links in de kast. Bewust het huishoudsnoer daar over laten gaan in VD-draad, zodat er geen huishoudsnoer verder door de kast gaat. Is dit erg zo dan?
Komt je aarding van bovenaf oid? Zie namelijk nergens je aarding lopen volgens mij.
En hebt zo te zien dus nu (straks) alleen die 4 groepen rechtsonder op je accu?
Klopt, je ziet één gele pvc-pijp bovenaan die anders gemonteerd is dan de rest. Die aarde gaat bovenlangs met een boog naar rechts en via de hoek naar beneden.

TKroon schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:37:
[...]

Klopt, dat was de kabel die nog niet gelukt was. Moet ik een keer meer tijd voor uittrekken.
Ah oke dat verduidelijkt e.e.a.
[...]

Correct! De twinhuls op de hoofdschakelaar gaat naar de OSB en de koppelblokjes.
Prima dan indd..
[...]

Goed gezien. Dat is de verwarming op het toilet (rechts naast de meterkast). Die zit aangesloten op een Shelly links in de kast. Bewust het huishoudsnoer daar over laten gaan in VD-draad, zodat er geen huishoudsnoer verder door de kast gaat. Is dit erg zo dan?
Niet per definitie maar je ziet het niet veel, vandaar de opmerking erover.
Afhankelijk van het doel e.d. is het prima een mogelijkheid.
[...]

Klopt, je ziet één gele pvc-pijp bovenaan die anders gemonteerd is dan de rest. Die aarde gaat bovenlangs met een boog naar rechts en via de hoek naar beneden.
Had inderdaad wel een vermoeden maar denk ff checken.

• TKroon
  • Niet online
@Annuk Dank voor het meedenken :) heb al enorm veel geleerd in dit topic en vind het leuk om zelf te doen. Zonder jullie hier was het niet gelukt / had ik niet voldoende kennis gehad. Wordt zeer gewaardeerd!

TKroon schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:37:

Maar heb je dat huishoudsnoer nou met Wago 2273's aangesloten?

Adereindhulzen gebruikt o.i.d.?

• TKroon
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:28:
[...]

Maar heb je dat huishoudsnoer nou met Wago 2273's aangesloten?

Adereindhulzen gebruikt o.i.d.?
Klopt, de soepele draad met adereindhulzen. De 221's passen helaas niet in die bevestigingsadapter voor op de DIN-rail. De adereindhulzen klemmen en zitten goed vast.

TKroon schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:39:
Klopt, de soepele draad met adereindhulzen. De 221's passen helaas niet in die bevestigingsadapter voor op de DIN-rail.
Kwestie van de juiste adapter kopen. ;)

Maar met adereindhulzen kan inderdaad ook zo lang je ader maximaal 1,5mm² is.

• TKroon
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:12:
[...]

Kwestie van de juiste adapter kopen. ;)

Maar met adereindhulzen kan inderdaad ook zo lang je ader maximaal 1,5mm² is.
Haha bedankt, die zat inderdaad niet in het assortiment bij SV. Maar inderdaad, de ader is maximaal 1,5mm2 :)

TKroon schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:20:
[...]

Haha bedankt, die zat inderdaad niet in het assortiment bij SV. Maar inderdaad, de ader is maximaal 1,5mm2 :)
Ook gewoon bij de Hornbach te krijgen:
https://www.hornbach.nl/s...stigingsadapter%20221-500

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Makrolon schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:16:
@True

Ben wel benieuwd waarom de peblar niet volledig aangesloten kan worden op 1 fase volgens jou.

Ze hebben me van peblar zelf verteld dat het zo kan namelijk.
Ik zal hier wat meer inhoudelijk reageren op je bericht hier:

De context:
Damper schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 00:38:
Even een vraagje, kan ik nu alvast een fase 3 laadpaal laten installeren als fase 1 zonder dat er iets aan de meterkast gedaan is ? Maandag komt er wel iemand langs om de hoofdschakelaar te vervangen. Netbeheerder komt pas in november om de boel te verzwaren naar Fase 3, maar ik wil de auto dus eerder kopen en dan tijdelijk laden op fase 1 als dat kan ?
Damper schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:35:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk gaat het een Peblar worden.
Waar ik op reageerde met:
True schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:35:
[...]

Die kun je (mits de installatie juist gedaan wordt) en er spanning op de 1-fase aansluiting staat op de Peblar (staat wel in de handleiding) perfect installeren als (tijdelijke) 1-fase EVSE.
Na de verzwaring van de netbeheerder moet dan enkel nog tussen de aardlekautomaat in de groepenkast en de hoofdschakelaar een verbinding gemaakt worden voor de 2e en 3e fase én moet de Peblar (via de webgui) opnieuw ingesteld worden, dat is een kwestie van een paar klikken. In het [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie kun je daar met een simpele vraag wel wat ondersteuning voor krijgen als je daar de EVSE-installateur niet opnieuw voor wilt laten langskomen.
Vragen over hoe dat goed aangesloten mag worden tussen de EVSE en de groepenkast zijn meer geschikt voor in het Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 topic.
En jij gaf aan:
Makrolon schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:05:
[...]

Je kan hem gewoon volledig bedraden! En de installateur kan hem op afstand instellen naar 3 fase.
Waar ik hier: True in "Thuisladen van je EV deel 2" aangaf dat ik het met die stelling niet zo stellig mee eens ben.

Dit komt niet door de Peblar of de mogelijkheden met de Peblar, maar gaat om het volledig installeren en gereed maken.
Damper heeft huidig een 1-fase aansluiten, met naar alle waarschijnlijkheid een 2P hoofdschakelaar. Als hij nu alvast een 3-fase Peblar wil installeren en deze wil instellen op 1-fase kan dat prima. Hij kan zonder problemen de Peblar (laten) plaatsen, (laten) bedraden voor 3-fase, de bedrading/grondkabel voor 3-fase leggen (bij voorkeur wel dik genoeg voor hoger vermogen 1-fase gezien de huidige waarschijnlijk 1x35A of 1x40A hoofdaansluiting die hij nog wel even blijft houden - of bewust maximaal 16A laden omdat de 3-fase kabel niet dik genoeg is voor meer vermogen), een 4P aardlekautomaat (laten) plaatsen en de (grond)kabel hierop aansluiten.
En daar zit ook de crux. Hoe ga je voor het verzwaren van de hoofdaansluiting de Peblar volledig installeren en voorbereiden op 3-fase? Dat kan op meerdere manieren:
  • al een 4P hoofdschakelaar hebben (niet waarschijnlijk, maar mogelijk) en hierop de 2 ongebruikte fases aansluiten op twee fases op de aardlekautomaat.
  • nog geen 4P hoofdschakelaar hebben en dan kun je al niet volledig installeren en moet er alsnog iemand later het afmaken/afronden/aansluiten.
  • al wel een 4P hoofdschakelaar hebben én ook de groepenkast al op 3-fasen voorbereidt hebben, dan zijn de groepen al verdeeld over de 3-fasen (denkbeeldig) en zijn de 3-fasen nog met een brug op de hoofdschakelaar op 1-fase aangesloten. Dit geeft vooral heel veel risico's in de installatie als één fase gebruikt wordt om 3x op dezelfde 4P aardlekautomaat te voeden en dan door de (grond)kabel naar de Peblar te gaan.
Wat mijn punt hierin vooral is: de context mag duidelijker, hoe ziet de groepenkast er uit, hoe zal het geïnstalleerd worden, is er al een 4P aardlekautomaat, komt er nog een elektricien langs die de 4P aardlekautomaat aansluit op de hoofdschakelaar na verzwaring van de netbeheerder of wordt het op een andere manier gedaan?
En wat ik hierin dan een groot risico vind, in alle topics waar we van de mods liever niet mogen spreken over de technische installaties, risico's en randvoorwaarden; zoals in: Thuisladen van je EV deel 2 of in [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie want dat staat gewoon in de topic warning en dat is ook terecht. Ik kan daar niet gaan uitleggen waarom bepaalde dingen een slecht idee zijn - of op z'n minst veel meer uitleg nodig hebben. Persoonlijk ben ik dan ook van mening dat we ook geen advies moeten geven als we dit niet volledig doordacht kunnen onderbouwen. Want het is en blijft tekst, je weet niet hoe de lezer hiermee om gaat en voor je het weet zit Sjakie met sluiting tussen twee fasen in zijn EVSE wanneer hij zijn auto voor het eerst probeert te laden na een verzwaring.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• lifefix
Hippe Lip schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:19:
[...]

Niet duidelijk is hoe die onderverdeler in de schuur op je groepenkast in huis aangesloten is.
Achter een van die automaten achter een aardlek?

En met welke (maat) zekering is die kabel naar de schuur gezekerd?
En dikte (doorsnede) van de kabel naar de schuur?
En welke maat zekeringen gebruik je in de verdeler in de schuur?
Huis:
Aardlekschakelaar: 0,03A -> Installatieautomaat B16 ->-|
. ________________________2,5_________________/
. |
. V
Schuur: Installatieautomaat B16

[ Voor 4% gewijzigd door lifefix op 03-07-2026 21:13 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:57
True schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 23:19:
[...]

Ik zal hier wat meer inhoudelijk reageren op je bericht hier:

De context:

[...]

[...]

Waar ik op reageerde met:

[...]

En jij gaf aan:

[...]

Waar ik hier: True in "Thuisladen van je EV deel 2" aangaf dat ik het met die stelling niet zo stellig mee eens ben.

Dit komt niet door de Peblar of de mogelijkheden met de Peblar, maar gaat om het volledig installeren en gereed maken.
Damper heeft huidig een 1-fase aansluiten, met naar alle waarschijnlijkheid een 2P hoofdschakelaar. Als hij nu alvast een 3-fase Peblar wil installeren en deze wil instellen op 1-fase kan dat prima. Hij kan zonder problemen de Peblar (laten) plaatsen, (laten) bedraden voor 3-fase, de bedrading/grondkabel voor 3-fase leggen (bij voorkeur wel dik genoeg voor hoger vermogen 1-fase gezien de huidige waarschijnlijk 1x35A of 1x40A hoofdaansluiting die hij nog wel even blijft houden - of bewust maximaal 16A laden omdat de 3-fase kabel niet dik genoeg is voor meer vermogen), een 4P aardlekautomaat (laten) plaatsen en de (grond)kabel hierop aansluiten.
En daar zit ook de crux. Hoe ga je voor het verzwaren van de hoofdaansluiting de Peblar volledig installeren en voorbereiden op 3-fase? Dat kan op meerdere manieren:
  • al een 4P hoofdschakelaar hebben (niet waarschijnlijk, maar mogelijk) en hierop de 2 ongebruikte fases aansluiten op twee fases op de aardlekautomaat.
  • nog geen 4P hoofdschakelaar hebben en dan kun je al niet volledig installeren en moet er alsnog iemand later het afmaken/afronden/aansluiten.
  • al wel een 4P hoofdschakelaar hebben én ook de groepenkast al op 3-fasen voorbereidt hebben, dan zijn de groepen al verdeeld over de 3-fasen (denkbeeldig) en zijn de 3-fasen nog met een brug op de hoofdschakelaar op 1-fase aangesloten. Dit geeft vooral heel veel risico's in de installatie als één fase gebruikt wordt om 3x op dezelfde 4P aardlekautomaat te voeden en dan door de (grond)kabel naar de Peblar te gaan.
Wat mijn punt hierin vooral is: de context mag duidelijker, hoe ziet de groepenkast er uit, hoe zal het geïnstalleerd worden, is er al een 4P aardlekautomaat, komt er nog een elektricien langs die de 4P aardlekautomaat aansluit op de hoofdschakelaar na verzwaring van de netbeheerder of wordt het op een andere manier gedaan?
En wat ik hierin dan een groot risico vind, in alle topics waar we van de mods liever niet mogen spreken over de technische installaties, risico's en randvoorwaarden; zoals in: Thuisladen van je EV deel 2 of in [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie want dat staat gewoon in de topic warning en dat is ook terecht. Ik kan daar niet gaan uitleggen waarom bepaalde dingen een slecht idee zijn - of op z'n minst veel meer uitleg nodig hebben. Persoonlijk ben ik dan ook van mening dat we ook geen advies moeten geven als we dit niet volledig doordacht kunnen onderbouwen. Want het is en blijft tekst, je weet niet hoe de lezer hiermee om gaat en voor je het weet zit Sjakie met sluiting tussen twee fasen in zijn EVSE wanneer hij zijn auto voor het eerst probeert te laden na een verzwaring.
Nou volgens mij is de context heel duidelijk, de vrager laat zn meterkast aanpassen naar 3 fase, wil een peblar installeren, uiteindelijk op 3 fase. Maar omdat het zon drama is bij de netbeheerders komt het daadwerkelijk aansluiten naar 3 fase door de netbeheerder pas later...

Dat is een situatie die voor mij veel voor komt. Ik doe dan ook de aanpassing naar 3 fase en het is niet wenselijk dat ik nog een keer terug moet komen na de netbeheerder.

Onder de hoofdschakelaar zit dan een brug tussen de 3 fases, je kan dan de peblar gewoon helemaal aansluiten zoals je het zou doen als er al wel 3 fase zou zijn en hem instellen op 1 fase. Als de netbeheerder dan geweest is kan je hem op 3 fase instellen is werkt alles zoals het hoort.

Ik was erg benieuwd wat daar op tegen zou zijn volgens jou, maar als ik je goed begrijp is daar ook niks op tegen behalve dan dat iemand het anders interpreteert als ie helemaal niet van plan is over re stappen naar 3 fase in de nabije toekomst. Klopt dat?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:22
Hoi vraagje klopt deze kast zo een beetje ?

3x 25 van uit het netbeheer

De 32a automaat is voor de thuisaccu

Gr dave

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQTYFr0FSIrNaKG1aOtAJYPkdsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDua5mlOHRV1x20YcIH7NMeI.jpg?f=fotoalbum_large en een thuis accu van 20kw kan terug leveren aan het net met loadbalancing

• Hippe Lip

Hippe Lip

lifefix schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:11:
Huis:
Aardlekschakelaar: 0,03A -> Installatieautomaat B16 ->-|
. ________________________2,5_________________/
. |
. V
Schuur: Installatieautomaat B16
Dit lijkt me een weinig zinvolle en misschien wel vervelend werkende configuratie.

1. Je gebruikt een B16 zowel aan het begin als aan het eind van je kabel naar de schuur. Als de automaat in de schuur eruit gaat, dan weet je bijna zeker dat die in huis er ook uit ligt. Sterker: het kan ook gebeuren dat de automaat in huis eruit gaat terwijl die in de schuur aan blijft. Dat wil je niet.
Daarom zou ik in huis een B20 (of zelfs B25) gebruiken, maar zorg dan wel dat je kabel naar de schuur de juiste dikte heeft die past bij je automaat in huis.

2. Je gebruikt een 2,5 mm² kabel naar de schuur. Wat heb je daar ook alweer: PV én een batterij? Voor welke vermogens? Want je moet wel rekening houden met kabelverliezen met zo’n ‘dunne’ kabel over een wat grotere afstand. Kies dan 4 mm² of, als je een B25-automaat in huis gebruikt, een 6 mm² kabel. Dan beperk je de verliezen.

<John O`Mill>

Davem3 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:42:
Hoi vraagje klopt deze kast zo een beetje ?

3x 25 van uit het netbeheer

De 32a automaat is voor de thuisaccu

Gr dave

[Afbeelding] en een thuis accu van 20kw kan terug leveren aan het net met loadbalancing
Nee, je kookplaat hoort in dit geval ook met een 3P+N groep aangesloten te worden, en wat zijn die 3 kracht groepen die je hebt?

Graag iets meer duidelijkheid geven.

• Davem3
Annuk schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:57:
[...]

Nee, je kookplaat hoort in dit geval ook met een 3P+N groep aangesloten te worden, en wat zijn die 3 kracht groepen die je hebt?

Graag iets meer duidelijkheid geven.
De kracht 16c is de compressor in het hok

De kracht 16 b is de binnendeel wp

De kracht 32b is de accu

De 1 fase 20c is het buitendeel wp

Rest is toestel en licht groepen

• Thunderwookie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:42
Hallo allen,

Ook ik haak in voor advies.

Ik heb een 35a Aansluiting, 3 jaar geleden tijdens installeren zonnepanelen gelijk een nieuwe groepenkast laten installeren. Wel reeds voorbereid op 3 fasen d.m.v. een 4polige hoofdschakelaar, de 35a is ook reeds verdeeld over de "3 fasen" van de hoofschakelaar.

Ik heb inmiddels best wel wat apparatuur aangesloten/toegevoegd, waaronder sinds kort een inductie kookplaat, een Phev welke laad met max 3,7kw, nu nog via stopcontact, wil een 3,7/7,4 lader ophangen al dan niet met load balancing?(+- 10-12kw per laadbeurt, dagelijks laden) en 2 Airco`s (alleen koelen, nagenoeg niet verwarmen want houtkachel :) )

Vanaf de hoofschakelaar heb ik 2x 4 groepen op een eigen aardlek, verder heb ik vanaf de hoofschakelaar op de overgebleven "fase" de pv en de airco`s ieder op een eigen aardlekautomaat.

Nu wil ik de Anker max ac thuisbatterij 14kw (3,5 kw laden-ontladen) aanschaffen en deze op een eigen (nog toe te voegen) groep plaatsen. Is dit in de huidige situatie nog mogelijk zonder 3x25a aan te vragen, of kan ik de boel beter herinrichten/verdelen op 3x25a? (ik zie in de voorgaande reacties nog veel grotere totaalvermogens op 35a aangesloten zitten, en toch twijfel ik... :? )

Lukt dit wel in de huidige situatie, wat zou dan de beste optie zijn om de batterij op aan te sluiten?

Ter extra verduidelijking een foto toegevoegd van mijn groepenkast.

Alvast dank voor jullie tijd en moeite!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQkID5s4kSxY44AczrJFyRm_TaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbLLuLDqBM8IP4GVxM6F7Cya.jpg?f=fotoalbum_large

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Davem3 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:36:
[...]

De kracht 32b is de accu

Ik zou niet alle krachtgroepen achter een aardlekschakelaar doen.

• habbekrats
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 06:33:
[...]

Ik zou niet alle krachtgroepen achter een aardlekschakelaar doen.
Want?

Davem3 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:36:
[...]

De kracht 32b is de accu

Volgens mij mag de accu niet bij op een gedeelde aardlekschakelaar en moet die een eigen aardlekautomaat/schakelaar hebben.
Tevens moet je de kookplaat op een krachtgroep zetten bij een 3F aansluiting.
En waarom een 300mA aardlekschakelaar, dat is ook verre van te adviseren.

Ik zou persoonlijk vanwege de ruimte kijken om de 4 3P+N groepen om te zetten naar aardlekautomaten dan houd je dezelfde vullingsgraad.

[edit]
En waar komt die C20 1P+N op aangesloten? Anders moet je die ook nog upgraden naar een aardlekautomaat..

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 04-07-2026 07:29 ]

• Davem3
Annuk schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 07:14:
[...]

Volgens mij mag de accu niet bij op een gedeelde aardlekschakelaar en moet die een eigen aardlekautomaat/schakelaar hebben.
Tevens moet je de kookplaat op een krachtgroep zetten bij een 3F aansluiting.
En waarom een 300mA aardlekschakelaar, dat is ook verre van te adviseren.

Ik zou persoonlijk vanwege de ruimte kijken om de 4 3P+N groepen om te zetten naar aardlekautomaten dan houd je dezelfde vullingsgraad.

[edit]
En waar komt die C20 1P+N op aangesloten? Anders moet je die ook nog upgraden naar een aardlekautomaat..
De 3fase aardlek is ook bedoeld voor de thuisaccu/ zonnepanelen daar houden ze toch ook 300ma voor

De c20 is voor buitendeel warmtepomp
Davem3 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 07:57:
[...]

De 3fase aardlek is ook bedoeld voor de thuisaccu/ zonnepanelen daar houden ze toch ook 300ma voor
PV & accu moeten beide een eigen aardlekautomaat, en PV noemde je eerder nog niet.
De c20 is voor buitendeel warmtepomp
Excuus bedoelde meer op welke aardlekschakelaar? Want in principe heb je met die 12 groepen je 1P+N aardlekschakelaars al vol zitten, er mag meer op een aardlekschakelaar mits je dat kan aantonen met metingen/berekeningen.
Oftewel zonder dat moet je die C20 nog upgraden naar een aardlekautomaat.

Maak anders eens even een gehele lijst met groepen verdeling/apparatuur die je wilt gaan aansluiten, kunnen we hier even met je mee kijken en denken.

Pagina: 1 ... 92 ... 100 Laatste