• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:26

Freakie1NL

Grote Baas

TKroon schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:11:
Zo, volgende upgrade bijna voltooid :)

Wat ik heb gedaan:
  1. Kast rechtsonder uitgebreid ten behoeve van noodstroom. Helemaal onderaan zit de omschakelaar die de groepen van alle verlichting, de koelkasten en het netwerk kan schakelen van netvoeding naar noodstroom van de thuisbatterij.
  2. OSB geplaatst en direct op de hoofschakelaar aangesloten. Dichterbij kon helaas niet, want dan zouden de remautomaten niet meer in dezelfde kast passen. Dat vond ik toch belangrijker dan de OSB een kastbreedte dichterbij de hoofdschakelaar.
  3. Kamrail op de 3 alamats rechtsboven en de draden vervangen van 6 naar 10 mm2.
  4. De draden van de groepen op de omschakelaar met wago's verlengd en netjes vastgezet in een din-rail houder.
  5. Alles op het juiste moment aangedraaid.
Helaas is het trekken van de kabel naar de schuur nog niet gelukt, dus dat volgt later. Alle feedback is welkom :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes. Wat is dat voor kabelkoker links naast je groepenkast?

10*290 WP (2900) op ZW & 9*450 WP (4050).

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 31-07 07:50

uaT

@Thunderwookie gewoon achter een 20A aardlekautomaat zetten en een remautomaat plaatsen.

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-08 20:57

TWKterry

Master Mariner

Ik ga 8 zonnenpanelen van elk 465Wp (40.2Voc/14.7Asc) op het dak van mijn schuur leggen. Die gaan elk afzonderlijk naar een Zendure omvormer (direct in de batterij laden), dus in totaal 16 draden. Na de dakdoorvoer wil ik ze in een buis verder leggen (ca 3m).

Maar ik twijfel nu of ik de plus- en min-draden in een aparte buis te leggen of alles in een 60mm?
Iemand advies wat het veiligste is?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
TWKterry schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:37:
Ik ga 8 zonnenpanelen van elk 465Wp (40.2Voc/14.7Asc) op het dak van mijn schuur leggen. Die gaan elk afzonderlijk naar een Zendure omvormer (direct in de batterij laden), dus in totaal 16 draden. Na de dakdoorvoer wil ik ze in een buis verder leggen (ca 3m).

Maar ik twijfel nu of ik de plus- en min-draden in een aparte buis te leggen of alles in een 60mm?
Iemand advies wat het veiligste is?
Welke Zendure is dit? Bedoel je niet 4x 2 panelen in serie?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-08 20:57

TWKterry

Master Mariner

nee, zijn 2x 800pro.

• Thunderwookie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:42
@onetime daar 'schrik' ik van... bedankt zonneplan (leverancier groepenkast)
Daar ga ik wel wat mee doen. dank!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:14
Vraagje of iets mag...

Ik zit er aan te denken een thuisbatterij (Indevolt solidflex 3000) in mijn schuurtje te plaatsen. Ik heb daar een nog ongebruikte, aparte 4x4 YMVK-As grondkabel liggen vanaf de meterkast. Deze kan dan op een nog vrije 16A automaat op L3, die achter een 40A aardlek zit. Voor het beeld: ik heb 3x25A hoofdaansluiting en een enphase PV systeem met 31x295VA wat max ~13A op L1 en L2 en ~14A op L3 kan terugleveren.
  1. Mag ik de thuisaccu vast aansluiten op een eigen verdeeldoos en werkschakelaar in de schuur? De schuur wordt verder gevoed door een andere grondkabel op een andere L3 groep, waar ook tuinverlichting op zit.
  2. De accu wil ik met max 13A laten terugleveren op L3. Dat kan toch zo qua componenten? (Als ik de accu een eigen alamat zou geven zou ik de L3 aardlek moeten upgraden naar 63A of remautomaat plaatsen, gezien net + pv + accu dan theoretisch 25+14+13= 52A zou zijn.) De 25A hoofd smeltzekering overbelasten met 13A+14A teruglevering is niet een realistisch scenario.
  3. De accu heeft een backup stopcontact. Voor nood wil ik daar wat dingen kunnen aansluiten in het huis. Mag ik in de meterkast een WCD maken en deze via de overige draden in de grondkabel aansluiten op een stekker voor het noodstoomcontact in de schuur? Ik denk het niet omdat bij afschakelen automaat er dan theoretisch spanning op deze kabel kan staan. Of spanning op de stekker bij een kabelfout. Maar het zou wel makkelijk zijn. :+

• Davem3
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:22
Hoop dat zo beter is

1 kracht voor wp

1 kracht hok

1 kracht kookplaat

16c is buitendeel wp

32 aardlekautomaat voor thuis battery Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIoQ2nS0LYIvlIdoC2m1PC0vavQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tvxMKGmax15N04U5jFh7tpp.jpg?f=fotoalbum_large

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:32
Ik heb vd week een incidentje gehad die ik niet kan verklaren en vraag mij af of alles wel goed zit in mijn installatie:

Mijn vrouw heeft de Insecten Grill (UV lampje + Elektrocutie Gaas) op zolder laten vallen tijdens het verplaatsen toen deze nog aanstond, hierbij tripte de aardlek van de desbetreffende groep EN de automaat van de netbeheerder (onder de meter). De automaat van de desbetreffende groep is niet getript.

Dit is voor mij niet helemaal verklaarbaar, ik zou verwacht hebben dat ieg de automaat van de groep ook mee zou zijn gegaan, al dan niet icm die van de netbeheerder. Ik heb een klein jaar geleden op diezelfde groep, door mijn dom prutswerk, keiharde kortsluiting gemaakt. Hierbij tripte zowel de groep B16 als die van de netbeheerder C25. Kortsluiting verholpen, automaten weer naar boven geklikt en verder gegaan met leven...

Nu vraag ik mij dus af of ik die B16 automaat moet vervangen gezien eerder incident en deze nu niet tripte, of is er een andere plausibele verklaring waarom de automaat van de groep _niet_ en die van de netbeheerder _wel_ afsloeg ?!?!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Davem3 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:22:
Hoop dat zo beter is

1 kracht voor wp

1 kracht hok

1 kracht kookplaat

16c is buitendeel wp

32 aardlekautomaat voor thuis battery [Afbeelding]
Geef de warmtepomp binnen en buiten een aardlekautomaat. Dan zorgt een lekstroom in een andere groep op dezelfde aardlekschakelaar er niet voor dat de warmtepomp het niet meer doet. Dan heb je nog twee krachtgroepen op één aardlekschakelaar (hok en inductie). Kun je die net zo goed een aardlekautomaat geven. Hoofdschakelaar van 63A heeft trouwens geen nut, meer dan 25A continue gaat er niet doorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-aBi9STmBuDM5YeiLoo1TGmP1U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aWy2sil1xP8cYjhqPwQiEePO.jpg?f=user_large

Dit idee dus.

[ Voor 11% gewijzigd door bjusterbaarlik op 04-07-2026 19:35 ]

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik wil een extra groep naar mijn schuurtje/overkapping trekken. O.a. om wat stopcontactzonnepanelen op aan te sluiten.

Heb eigenlijk alles al uitgedacht maar wat ik niet kan vinden: kan ik YMVK-as direct in de groepenkast laten aansluiten of moet ik 'm eerst even in een lasdoosje omzetten naar gewone 3-aderige YMVK?

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07 21:46
Heb inmiddels mijn voorbedrade kastje binnen van Elektramat, maar zie dat er geen adereindhulsen gebruikt zijn i.c.m. 6mm2 bedrading, kan dit kwaad? Zit er sowieso over te denken om het zelf maar opnieuw te bedraden, want dit is wat ze naar me toe hebben gestuurd, kan netter wat mij betreft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwrqFbJNhsM9kb5NTbeJp_sXs8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOUSWza8CGJgTPkAepmjNAnH.jpg?f=fotoalbum_large

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Woask schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:41:
Heb inmiddels mijn voorbedrade kastje binnen van Elektramat, maar zie dat er geen adereindhulsen gebruikt zijn i.c.m. 6mm2 bedrading, kan dit kwaad? Zit er sowieso over te denken om het zelf maar opnieuw te bedraden, want dit is wat ze naar me toe hebben gestuurd, kan netter wat mij betreft.[Afbeelding]
Het kan geen kwaad, maar netjes is het niet... zeker niet omdat adereindhulsen verplicht zijn bij niet-massive draden conform NEN1010.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Freakie1NL schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:00:
[...]

Netjes. Wat is dat voor kabelkoker links naast je groepenkast?
Dank! Dat is een bedradingskoker zoals deze:

https://www.elektramat.nl/attema-vk-bedradingskoker-inclusief-deksel-40x40-hxb-grijs-per-2-meter-at3453/

Werkt erg prettig :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38
DoMoFo schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:37:
Ik heb vd week een incidentje gehad die ik niet kan verklaren en vraag mij af of alles wel goed zit in mijn installatie:
De C25 is niet selectief (zoals je al hebt gemerkt). De B16 zou je moeten testen om te kijken of het magnetische deel nog werkt, of je zou hem blind moeten vervangen. Testen met overbelasting geeft geen uitsluitsel helaas, dit is wat makkelijker uit te voeren namelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

ArcticWolf schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:42:
[...]

Het kan geen kwaad, maar netjes is het niet... zeker niet omdat adereindhulsen verplicht zijn bij niet-massive draden conform NEN1010.
Dat is toch alleen bij schroefklemmen? Dit soort kooiklemmen kunnen volgens de fabrikant prima omgaan met soepele aders. En ja, het is wel fijn om ze toch te hebben, dan weet je tenminste zeker dat er niet stiekem iets uitsteekt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

sOid schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:36:
Ik wil een extra groep naar mijn schuurtje/overkapping trekken. O.a. om wat stopcontactzonnepanelen op aan te sluiten.

Heb eigenlijk alles al uitgedacht maar wat ik niet kan vinden: kan ik YMVK-as direct in de groepenkast laten aansluiten of moet ik 'm eerst even in een lasdoosje omzetten naar gewone 3-aderige YMVK?
Het kan beide, maar met YMvK-as moet je het aardscherm even isoleren met (groen/gele) krimpkous of inwikkelen met groen/gele tape waar deze door de groepenkast heen ligt, kan je de kabel van boven invoeren is het minder "gevaarlijk".

Maar het is om het even wat jou het prettigste (lijkt) werken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:30
[...]

Ik heb ook zo'n kast opgehangen bij min buurman. Die adereinden vielen mij ook op..maar haal ze eens los. Ze zijn wel geperst ofzo. Ze kleven een soort van aan elkaar.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

Woask schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:41:
Heb inmiddels mijn voorbedrade kastje binnen van Elektramat, maar zie dat er geen adereindhulsen gebruikt zijn i.c.m. 6mm2 bedrading, kan dit kwaad? Zit er sowieso over te denken om het zelf maar opnieuw te bedraden, want dit is wat ze naar me toe hebben gestuurd, kan netter wat mij betreft.[Afbeelding]
Deze zijn ultrasoon gelast, dan zijn ze een soort van massief, dan hoeft inderdaad geen adereindhuls.

En dat je dan wat bloot koper ziet komt doordat de draden weg gebogen zijn/worden na het insteken, en dan schuift je mantel iets op.
Voordeel met geïsoleerde adereindhulzen is dat dit niet opvalt bij het buigen omdat die kraag erom heen zit, maar zou je die verwijderen of ongeïsoleerde adereindhulzen gebruiken ga je hetzelfde zien.
[...]

Zie hierboven... is Utrasoon gelast, dan zijn de hulzen niet verplicht.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Annuk schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:55:
[...]

Deze zijn ultrasoon gelast, dan zijn ze een soort van massief, dan hoeft inderdaad geen adereindhuls.

En dat je dan wat bloot koper ziet komt doordat de draden weg gebogen zijn/worden na het insteken, en dan schuift je mantel iets op.
Voordeel met geïsoleerde adereindhulzen is dat dit niet opvalt bij het buigen omdat die kraag erom heen zit, maar zou je die verwijderen of ongeïsoleerde adereindhulzen gebruiken ga je hetzelfde zien.

[...]

Weer wat geleerd, dank!

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

@Woask @ArcticWolf hier een plaatje bij het praatje van net:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_H_p-LzzCWXDIxOt_td_xyk3aYo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gkfj1qkYXq9HUH0EQ2pozkcn.jpg?f=fotoalbum_medium

10mm2 bedrading, bij de HS met geïsoleerde huls en bovenin bij de automaten zonder de isolatie kraag.
Met aanpersen van de hulzen zat dit strak tegen de mantel aan, door het buigen ga je iets bloot koper zien.

En enerzijds iets anders natuurlijk, maar heeft hier mee te maken.
Als je kijkt naar hoe een transport-net uitgelegd wordt (> 1000V AC) dan wordt als de kabel een bocht naar links moet maken met een radius van 5m er later ook een bocht naar rechts gemaakt met diezelfde radius, zodat de uiteindelijke lengte v/d aders niet meer dan 50cm verschilt tussen begin en einde.
Dit om o.a. spanningsval gelijk te houden over alle fases.
In dit geval zie je het dus in het klein op de foto door iets te buigen schuift de mantel/isolatie om de ader en krijg je dus dingen zichtbaar, of in sommige gevallen trekt de ader b.v de isolatie in.

[ Voor 32% gewijzigd door Annuk op 04-07-2026 20:10 ]

bjusterbaarlik schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:25:
[...]

Geef de warmtepomp binnen en buiten een aardlekautomaat. Dan zorgt een lekstroom in een andere groep op dezelfde aardlekschakelaar er niet voor dat de warmtepomp het niet meer doet. Dan heb je nog twee krachtgroepen op één aardlekschakelaar (hok en inductie). Kun je die net zo goed een aardlekautomaat geven. Hoofdschakelaar van 63A heeft trouwens geen nut, meer dan 25A continue gaat er niet doorheen.

[Afbeelding]

Dit idee dus.
@Davem3 Dit voorbeeld zou ik ook (ongeveer) volgen.
Mogelijk de overspanningsbeveiliging nog rechts v/d hoofdschakelaar zodat je niet met je PE (aarde) bij de hoofdschakelaar langs hoeft te kruisen.

Zo dus ongeveer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RzDZ2lJ454wOSV7evBqld6UzJA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Djf7beb14qI0wsJ8ZGpdsLpn.png?f=fotoalbum_medium

En daarbij direct deze shoppinglist:
https://www.sandervunderi...2e5f22e05412ea82734d91f67

Moet je evt. alleen de HS nog upgraden naar een 63A model als je dat wenst, en een overspanningsbeveiliging toevoegen, maar die zijn momenteel niet op voorraad dus niet toe te voegen aan de shoppinglist.
Tevens kan je bij SanderVunderink een aanvraag doen om deze kast op te bouwen naar wens (zoals het plaatje), en zal je even moeten checken welke vergoeding ze daarvoor vragen. Maar is sowieso goedkoper dan bij Elektramat.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
De 63A hoofdschakelaar heeft geen nut, wat wel nuttig is en waar hij op moet letten is 10mm² bedrading.
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:22:
De 63A hoofdschakelaar heeft geen nut, wat wel nuttig is en waar hij op moet letten is 10mm² bedrading.
Klopt, maar je kan bij EM al geen 10mm2 kiezen in de configurator als je geen 63A HS kiest, en kijkende bij SV kost je dat bij een Eaton plm €5,- meer en bij een ABB plm €2 voor het verschil tussen een 40 of 63A HS.
Zit meer prijsverschil in de 40 vs 63A aardlekschakelaars.

Tevens @Davem3 hier ook nog een shoppinglist voor ABB kast..
Ook hier mist een 63A model HS en ook de overspanningsbeveiliging aangezien die van ABB ook niet aanwezig zijn.
https://www.sandervunderi...b390d9ed34ab5c55c144316ff

Komt dus in totaal met de upgrade nog (korting verrekend) ongeveer €120 bovenop.
Kom je ongeveer op een totaal voor ABB van €1200 (incl. OSB en 63A HS).

Voor de eerder genoemde Eaton combinatie kom je op ongeveer (incl OSB en 63A HS) op €1280

[ Voor 11% gewijzigd door Annuk op 04-07-2026 20:35 ]

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07 21:46
Bedankt voor de info, weer wat geleerd. Heb de draden er even uitgehaald en bekeken, en is idd soort geperst.

• Davem3
Bedankt voor de info en ik ga de kast zo op bouwen zo als jullie zeggen

Zit niet zo'n groot verschil in is 200 euro maar daar word de kast dan wel voor gebouwd door eletromat dus denk dat ik hem daar maar bestel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUl7ZE59EMmnzpejE4aU4-0Xb6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zPKmw36jIqHQdZsMaxMdXru.jpg?f=fotoalbum_large

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 05:16
Davem3 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:31:

Zit niet zo'n groot verschil in is 200 euro maar daar word de kast dan wel voor gebouwd door eletromat dus denk dat ik hem daar maar bestel

[Afbeelding]
Je kan altijd een email naar sandervunderink sturen met de vraag wat het kost om de kast te laten assembleren, heb ik ook gedaan en ik was beduidend goedkoper uit dan bij Elektramat, je kan ze zelfs een screenshot van de elektramat configurator sturen.

Solving problems for a living and creating my own at home.

Davem3 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:31:

[Afbeelding]
Heb je wel voor 10mm2 gekozen in de configurator?
En als je er evt 12 1P+N groepen van maakt wordt het in de configurator iets goedkoper (althans hier wel) omdat ik de C20 1P+N aardlekautomaat verplaatst naar naast de aardlekschakelaars.
Tevens "moet" je nog extra materialen bij bestellen he, en dan loopt het verschil nog verder op... Maar het zijn jou €€
Bij SanderVunderink kan je de foto opsturen van je gewenste opstelling en maken ze de kast ook voor je klaar.

P.s. past een 55cm hoge kast evt ook? Dan kan je nog wat extra ruimte pakken om vrije uitbreidingsmogelijkheden te houden.

• Davem3
Annuk schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:06:
[...]

Heb je wel voor 10mm2 gekozen in de configurator?
En als je er evt 12 1P+N groepen van maakt wordt het in de configurator iets goedkoper (althans hier wel) omdat ik de C20 1P+N aardlekautomaat verplaatst naar naast de aardlekschakelaars.
Tevens "moet" je nog extra materialen bij bestellen he, en dan loopt het verschil nog verder op... Maar het zijn jou €€
Bij SanderVunderink kan je de foto opsturen van je gewenste opstelling en maken ze de kast ook voor je klaar.

P.s. past een 55cm hoge kast evt ook? Dan kan je nog wat extra ruimte pakken om vrije uitbreidingsmogelijkheden te houden.
Dat van de 1mm2 is wel een goede had dat wel verwacht dat het standaard was omdat er een 32A aardlekautomaat is staat

Maar wat bedoel je met extra materiaal

Maar zal er eens een berichtje doen wat het gaat kosten

Gr dave
Davem3 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:34:
[...]

Dat van de 10mm2 is wel een goede had dat wel verwacht dat het standaard was omdat er een 63A aardlekautomaat is staat
Nee dat moet je bij EM zelf kiezen, en heb ik in de winkelwagen al toegevoegd voor je.
Maar wat bedoel je met extra materiaal

Maar zal er eens een berichtje doen wat het gaat kosten

Gr dave
Meestal wil je wel een paar bijpassende zadelstrook voor boven de groepenkast zodat alles mooi uitlijnt met je kast, en nog iets van een bodemplaat om de 2e kast dicht te maken van onderen.
Tevens als je bezig bent vaak wat lasdozen al dan niet met WCD deksel(s), VD-draad om te verlengen als nodig is en lasklemmen bijvoorbeeld.
Meestal ben je er met alleen de kast(en) nog niet, zo bedoel ik dat.

Zou bij SanderVunderink even specificeren in de aanvraag dat je vanaf de HS naar OSB en van HS naar aardlekschakelaars en aardlekautomaten met 10mm2 bedraad wilt hebben en vanaf de aardlekschakelaars naar de eindgroepen met 6mm2.
Vraag dan ff of je nog iets moet wijzigen of toevoegen oid in je winkelmandje daarvoor.

En als het past en je wilt nog uitbreidingsruimte kan je bij Eaton 2 dingen doen.
Of je pakt direct een Eaton Medusa om alles in te bouwen, of je pakt nog 2x een opzet-kast/verhogingsrand

Bij een Medusa (mits dat past) kan je je configuratie nog iets omgooien evt. want dan kan je b.v. op de onderste rij alle krachtgroepen naast elkaar zetten en in 1 keer verbinden met een kamrail.

Bijvoorbeeld zo: (Work in progress foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0lr7cVP3f4WmudjrmuhEc3cHfI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Izt7a6A81ebaUpC4vfOaKxE1.jpg?f=fotoalbum_medium

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-07 13:55
Hippe Lip schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:56:
[...]

Dit lijkt me een weinig zinvolle en misschien wel vervelend werkende configuratie.

1. Je gebruikt een B16 zowel aan het begin als aan het eind van je kabel naar de schuur. Als de automaat in de schuur eruit gaat, dan weet je bijna zeker dat die in huis er ook uit ligt. Sterker: het kan ook gebeuren dat de automaat in huis eruit gaat terwijl die in de schuur aan blijft. Dat wil je niet.
Daarom zou ik in huis een B20 (of zelfs B25) gebruiken, maar zorg dan wel dat je kabel naar de schuur de juiste dikte heeft die past bij je automaat in huis.

2. Je gebruikt een 2,5 mm² kabel naar de schuur. Wat heb je daar ook alweer: PV én een batterij? Voor welke vermogens? Want je moet wel rekening houden met kabelverliezen met zo’n ‘dunne’ kabel over een wat grotere afstand. Kies dan 4 mm² of, als je een B25-automaat in huis gebruikt, een 6 mm² kabel. Dan beperk je de verliezen.
  1. Logisch, thanks voor het advies.
  2. Schuur zit aan het huis met een kabellengte van 8 a 10 meter.
    Nu zit er enkel een 3000W PV omvormer aan met 3600WP, O/W opstelling. Dus was 2,5mm voldoende . (De tweede omvormer in de schuur is rechtstreeks aan aan de hoofdkast aangesloten.)
  3. In de toekomst komt er wellicht een batterij. Vraag is dan, wat er geupgrade moet worden.
    A: B25 in hoofdkast. 6mm2 ipv 2,5mm kabel en een extra B16 in de schuur.
    B: Hoofdkast uitbouwen met een aardlekautomaat en een aparte kabel (12 a 14 meter) naar de schuur.
    C: Anders, namelijk..
    D: Laatste optie, maar liever niet, toch om wisselen naar 3x25A

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:33

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

lifefix schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:33:
1. Logisch, thanks voor het advies.

2. Schuur zit aan het huis met een kabellengte van 8 a 10 meter.
Nu zit er enkel een 3000W PV omvormer aan met 3600WP, O/W opstelling. Dus was 2,5mm voldoende . (De tweede omvormer in de schuur is rechtstreeks aan aan de hoofdkast aangesloten.)
Zodra je in huis een grotere automaat gaat gebruiken moet je ook een dikkere kabel gebruiken.
Zeker voor PV (net als bij een laadpaal) adviseer ik altijd om één maat dikker te pakken dan dat voorgeschreven is bij het beoogde gebruik en de zekering. Bij PV om de kans op ongewenst uitschakelen door spanningsverlies te verminderen, bij een laadpaal omdat er vele uren een serieus hoge stroom doorheen gaat (wat ook verliezen geeft).
En de meerprijs voor een maatje dikker van die 10-15 meter is ook nog wel te overzien. Het geeft gewoon een comfortabel gevoel.
3. In de toekomst komt er wellicht een batterij. Vraag is dan, wat er geupgrade moet worden.
A: B25 in hoofdkast. 6mm2 ipv 2,5mm kabel en een extra B16 in de schuur.
B: Hoofdkast uitbouwen met een aardlekautomaat en een aparte kabel (12 a 14 meter) naar de schuur.
C: Anders, namelijk..
Ik zou voor de eenvoudigste oplossing gaan en dat lijkt me optie A: één keer 6 mm² naar de schuur en daar een onderverdeler met de gewenste automaten. In huis afzekeren met een B25. Ik denk niet dat dit een alamat hoeft te zijn, want onderweg zitten er geen apparaten of WCD’s (stopcontacten) aan.
D: Laatste optie, maar liever niet, toch om wisselen naar 3x25A
Je weet dat je daarvoor nu te laat bent? Per afgelopen 1 juli kan je nog wel een aanpassing/verzwaring naar 3x25A aanvragen, maar kom je helemaal achteraan in de rij met álle aanvragers, inclusief zakelijke aanvragers en krijgen sommigen voorrang. We weten ook dat het net vol zit, dus die aanvraag kan zomaar een aantal jaren duren. Dat lijkt me dus geen reële optie meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 05-07-2026 12:48 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Makrolon schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:59:
[...]

Nou volgens mij is de context heel duidelijk, de vrager laat zn meterkast aanpassen naar 3 fase, wil een peblar installeren, uiteindelijk op 3 fase. Maar omdat het zon drama is bij de netbeheerders komt het daadwerkelijk aansluiten naar 3 fase door de netbeheerder pas later...

Dat is een situatie die voor mij veel voor komt. Ik doe dan ook de aanpassing naar 3 fase en het is niet wenselijk dat ik nog een keer terug moet komen na de netbeheerder.

Onder de hoofdschakelaar zit dan een brug tussen de 3 fases, je kan dan de peblar gewoon helemaal aansluiten zoals je het zou doen als er al wel 3 fase zou zijn en hem instellen op 1 fase. Als de netbeheerder dan geweest is kan je hem op 3 fase instellen is werkt alles zoals het hoort.

Ik was erg benieuwd wat daar op tegen zou zijn volgens jou, maar als ik je goed begrijp is daar ook niks op tegen behalve dan dat iemand het anders interpreteert als ie helemaal niet van plan is over re stappen naar 3 fase in de nabije toekomst. Klopt dat?
Vrager laat zijn meterkast niet (nu al) aanpassen naar 3-fasen, zie: Damper in "Thuisladen van je EV deel 2" .
En die verschillende opties en mogelijkheden zijn ook juist de valkuilen, in de andere topics kun je daar niet te diep op ingaan (want context en topicscope). Maar wanneer je dat niet doet (er verder op in gaan) is de kans aanwezig dat de installatie niet veilig gedaan wordt of er verkeerde aannames gedaan worden die resulteren in schade of letsel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Davem3
Annuk schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:58:
[...]

Nee dat moet je bij EM zelf kiezen, en heb ik in de winkelwagen al toegevoegd voor je.

[...]

Meestal wil je wel een paar bijpassende zadelstrook voor boven de groepenkast zodat alles mooi uitlijnt met je kast, en nog iets van een bodemplaat om de 2e kast dicht te maken van onderen.
Tevens als je bezig bent vaak wat lasdozen al dan niet met WCD deksel(s), VD-draad om te verlengen als nodig is en lasklemmen bijvoorbeeld.
Meestal ben je er met alleen de kast(en) nog niet, zo bedoel ik dat.

Zou bij SanderVunderink even specificeren in de aanvraag dat je vanaf de HS naar OSB en van HS naar aardlekschakelaars en aardlekautomaten met 10mm2 bedraad wilt hebben en vanaf de aardlekschakelaars naar de eindgroepen met 6mm2.
Vraag dan ff of je nog iets moet wijzigen of toevoegen oid in je winkelmandje daarvoor.

En als het past en je wilt nog uitbreidingsruimte kan je bij Eaton 2 dingen doen.
Of je pakt direct een Eaton Medusa om alles in te bouwen, of je pakt nog 2x een opzet-kast/verhogingsrand

Bij een Medusa (mits dat past) kan je je configuratie nog iets omgooien evt. want dan kan je b.v. op de onderste rij alle krachtgroepen naast elkaar zetten en in 1 keer verbinden met een kamrail.

Bijvoorbeeld zo: (Work in progress foto)
[Afbeelding]
Hoi

Kan wel die grote kast kwijt en ga toch de kast zelf maar opbouwen wat moet ik er dan nog bij hebben op het lijstje en wat kan er af

Gr dave

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:57
True schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:41:
[...]

Vrager laat zijn meterkast niet (nu al) aanpassen naar 3-fasen, zie: Damper in "Thuisladen van je EV deel 2" .
En die verschillende opties en mogelijkheden zijn ook juist de valkuilen, in de andere topics kun je daar niet te diep op ingaan (want context en topicscope). Maar wanneer je dat niet doet (er verder op in gaan) is de kans aanwezig dat de installatie niet veilig gedaan wordt of er verkeerde aannames gedaan worden die resulteren in schade of letsel.
Ik lees dat er een 3 fase hoofdschakelaar geplaatst word en dat de netbeheerder in november komt om het aan te passen... Precies de situatie die ik schetste dus.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

Davem3 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 13:06:
[...]

Hoi

Kan wel die grote kast kwijt en ga toch de kast zelf maar opbouwen wat moet ik er dan nog bij hebben op het lijstje en wat kan er af

Gr dave
Je kan en wil wel een Medusa 44x55cm kast kwijt?

[Edit]
Zo ja zou ik denk ik deze indeling maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMb0vsSv5f46iML5L0CrDkJz_2s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zs7FinYgygheoUFfcFj9b8tl.jpg?f=fotoalbum_medium

@Davem3 Als dit een beetje naar je wens/idee is wil ik wel een shopping lijstje maken voor je.

[ Voor 44% gewijzigd door Annuk op 05-07-2026 15:14 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Makrolon schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:17:
[...]

Ik lees dat er een 3 fase hoofdschakelaar geplaatst word en dat de netbeheerder in november komt om het aan te passen... Precies de situatie die ik schetste dus.
Die situatie heb ik al eerder beschreven hier: True in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" en is niet zonder meer veilig als daar niet heel doelbewust over wordt nagedacht en dat wordt meegenomen in de installatie (EVSE, automaat en groepenkast) en tijdelijke configuratie.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

Annuk schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:55:
Adereindhulzen zijn sowieso niet verplicht in alle installatieautomaten t/m 32 A die voldoen aan IEC 60898-1. En omdat dezelfde constructie ook (kooiklem) wordt gebruikt voor alle andere gangbare componenten in een normale huisgroepenkast, en ook boven 32 a, kun je beredeneren dat het überhaupt niet verplicht zal zijn. Theoretisch gezien zou je het als installateur steeds in de datasheet moeten opzoeken, maar in de praktijk kun je er van uitgaan dat het zonder adereindhuls mag.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat een schroefverbinding mét adereindhuls toch wel betrouwbaarder zal zijn, en zie ik nut voor de isolerende kraagjes (voor zover die gebruikt kunnen worden) voor aanraakveiligheid en identificatie.

Die ultrasoon gelaste dingen zijn technisch heel interessant, maar net als de gevouwen aderafwerkingen die ABB aan hun busboards doet, falen ze vaak in het bij elkaar houden van alle koperdraadjes omdat er in de fabriek al een of twee ontsnappen.
Juerd schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:15:
[...]

Adereindhulzen zijn sowieso niet verplicht in alle installatieautomaten t/m 32 A die voldoen aan IEC 60898-1. En omdat dezelfde constructie ook (kooiklem) wordt gebruikt voor alle andere gangbare componenten in een normale huisgroepenkast, en ook boven 32 a, kun je beredeneren dat het überhaupt niet verplicht zal zijn. Theoretisch gezien zou je het als installateur steeds in de datasheet moeten opzoeken, maar in de praktijk kun je er van uitgaan dat het zonder adereindhuls mag.
Dan moet je het inderdaad per specifieke product gaan uitzoeken, en aangezien ik daar persoonlijk weinig zin in heb hanteer ik sowieso voor mezelf alles in adereindhulzen, dan zit je altijd goed (en veilig).
Dat gezegd hebbende, denk ik dat een schroefverbinding mét adereindhuls toch wel betrouwbaarder zal zijn, en zie ik nut voor de isolerende kraagjes (voor zover die gebruikt kunnen worden) voor aanraakveiligheid en identificatie.
Dat van de identificatie ben ik geheel met je eens (mits de DIN-kleuren gehanteerd worden).
Voor de aanraak veiligheid deel ik je mening deels, maar vind ik persoonlijk minder relevant in dit geval.
Die ultrasoon gelaste dingen zijn technisch heel interessant, maar net als de gevouwen aderafwerkingen die ABB aan hun busboards doet, falen ze vaak in het bij elkaar houden van alle koperdraadjes omdat er in de fabriek al een of twee ontsnappen.
Mee eens, daarom ben ik persoonlijk voorstander van alles in adereindhulzen.

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:35
Heeft iemand hier de gouden tip voor een horizontaal drievoudig opbouwstopcontact?

Ik ben namelijk op zoek naar een drievoudig opbouwstopcontact die ik horizontaal kan monteren. Het is voor binnenshuis en de aanvoerleiding komt van onder. Alle kant-en-klare oplossingen die ik kan vinden lijken voor verticale montage te zijn. Ik bedoel dus zoiets als de Gira 478910, die zou ik wel horizontaal kunnen monteren maar dan zitten de contacten juist verticaal en dan zitten de stekkers elkaar in de weg.

Welke opties heb ik? Het liefst kant-en-klaar of moet ik echt met een opbouwbak gaan werken (wat een stuk duurder is en meer werk om alle wcd's aan te sluiten)?
XhaiKhaL schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:41:
Heeft iemand hier de gouden tip voor een horizontaal drievoudig opbouwstopcontact?

Ik ben namelijk op zoek naar een drievoudig opbouwstopcontact die ik horizontaal kan monteren. Het is voor binnenshuis en de aanvoerleiding komt van onder. Alle kant-en-klare oplossingen die ik kan vinden lijken voor verticale montage te zijn. Ik bedoel dus zoiets als de Gira 478910, die zou ik wel horizontaal kunnen monteren maar dan zitten de contacten juist verticaal en dan zitten de stekkers elkaar in de weg.

Welke opties heb ik? Het liefst kant-en-klaar of moet ik echt met een opbouwbak gaan werken (wat een stuk duurder is en meer werk om alle wcd's aan te sluiten)?
Dat wordt dan inderdaad of een opbouwbak met 3 WCD's en zelf uitbedraden of b.v. spatwaterdicht, ken zo 1,2,3 geen andere oplossingen om alles horizontaal te houden.

• XhaiKhaL
Annuk schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:44:
[...]

Dat wordt dan inderdaad of een opbouwbak met 3 WCD's en zelf uitbedraden of b.v. spatwaterdicht, ken zo 1,2,3 geen andere oplossingen om alles horizontaal te houden.
Hmm, dat is jammer. Ik overweeg inmiddels een 4-voudig stopcontact, zoals de Busch-Jaeger 2TKA00005535 of de 2TKA001001G1. Dan kunnen tenminste 2 kabels netjes recht naar beneden lopen.

Het is me alleen niet duidelijk of deze gevoed kunnen worden met een opgebouwde aanvoerleiding of dat deze uit de muur dient de komen waar de doos dan overheen gemonteerd moet worden.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:21
XhaiKhaL schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:18:
[...]

Hmm, dat is jammer. Ik overweeg inmiddels een 4-voudig stopcontact, zoals de Busch-Jaeger 2TKA00005535 of de 2TKA001001G1. Dan kunnen tenminste 2 kabels netjes recht naar beneden lopen.
Wat je kan doen, is 2x een ABB lasdoos pakken. Hier kan je dan 2x een dubbel WCD op monteren. Dat is misschien niet exact wat je zoekt, maar op die manier kan je wel 4 opbouw WCD's krijgen horizontaal terwijl de aanvoer van onderen komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Freeaqingme op 05-07-2026 16:25 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

XhaiKhaL schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:18:
[...]

Het is me alleen niet duidelijk of deze gevoed kunnen worden met een opgebouwde aanvoerleiding of dat deze uit de muur dient de komen waar de doos dan overheen gemonteerd moet worden.
Of gewoon deze opbouwbak met 3 van deze, ziet er beter uit dan wat je nu zelf linkt.

Even op tafel voorbereiden (bedraden) en het stelt met het plaatsen niets meer voor.

• XhaiKhaL
Annuk schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:51:
[...]

Of gewoon deze opbouwbak met 3 van deze, ziet er beter uit dan wat je nu zelf linkt.

Even op tafel voorbereiden (bedraden) en het stelt met het plaatsen niets meer voor.
Ja, je hebt ook gelijk, laat ik het gewoon maar even goed doen en zelf even die opbouwbak in elkaar knutselen.

• Davem3
Annuk schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:24:
[...]

Je kan en wil wel een Medusa 44x55cm kast kwijt?

[Edit]
Zo ja zou ik denk ik deze indeling maken:
[Afbeelding]

@Davem3 Als dit een beetje naar je wens/idee is wil ik wel een shopping lijstje maken voor je.
Hoi krijg die kast er inderdaad niet in🥴🥴wat wel past zijn 2x 220x330 met 2x 220x110

Dus niet met de kast verlenger op het plaatje

Maar zo past het wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2AJsp0O6DqrAGtX_OUbzpBE28Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bV6PdlQyzvbmOo7RnjlI0ztM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Davem3 op 05-07-2026 20:34 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 20:29
nvm - Ik had iets anders in gedachte.

[ Voor 93% gewijzigd door FredvZ op 05-07-2026 20:47 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• Davem3
FredvZ schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:44:
nvm - Ik had iets anders in gedachte.
Is ook de bedoeling maar kan ik niet zo selecteren op EM

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:26
Hippe Lip schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:53:
[...]

Je weet dat je daarvoor nu te laat bent? Per afgelopen 1 juli kan je nog wel een aanpassing/verzwaring naar 3x25A aanvragen, maar kom je helemaal achteraan in de rij met álle aanvragers, inclusief zakelijke aanvragers en krijgen sommigen voorrang. We weten ook dat het net vol zit, dus die aanvraag kan zomaar een aantal jaren duren. Dat lijkt me dus geen reële optie meer.
Zo erg hoeft het gelukkig niet te zijn.

Ten eerste hebben huishoudens (kleinverbruikers <= 3x35 A, volgens mij) maatschappelijke prioriteit #3, gelijk aan bijvoorbeeld scholen. Je hebt daarmee nog altijd prioriteit op de meeste zakelijke aanvragers, die überhaupt geen maatschappelijke prioriteit hebben. Huishoudens hebben ook prioriteit op b.v. openbare laadpalen.

Ter informatie: categorie #1 zijn congestieverzachters, categorie #2 zijn aansluitingen die bijdragen aan de openbare veiligheid (ziekenhuizen, politie, drinkwater). Zie hier.

Ten tweede zijn er veel plekken waar gewoon ruimte is voor wat extra kleinverbruik, geloof het of niet. Ik ken de kaartjes waarop het hele land rood is, maar dat geldt niet voor kleinverbruikers in alle straten in zo'n rood gebied. Aanvragen van 5 MVA komen op de wachtlijst, maar er kan alsnog ruimte zijn voor jouw paar kVA. Als je 3x25A nodig hebt, zou ik gewoon een aanvraag doen. Misschien valt het mee.

[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 05-07-2026 21:14 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 20:29
Davem3 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:49:
Is ook de bedoeling maar kan ik niet zo selecteren op EM
In de tussentijd opgezocht wat ik wel in gedachte had: Hier heb ik de 220x110 ook hangen en dat is best een krap gebeuren om je kabels in te voeren.
Zo krap dat ik voor gekozen heb om de 220x110 te vervangen door een 220x165 voor het plaatsen van de automaten en de 220x100 daar nu leeg onder hangt voor het invoeren van 6 pvc buizen.

Spel en typfouten voorbehouden

marcop23 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:02:
[...]

Zo erg hoeft het gelukkig niet te zijn.

Ten eerste hebben huishoudens (kleinverbruikers <= 3x35 A, volgens mij) maatschappelijke prioriteit #3, gelijk aan bijvoorbeeld scholen. Je hebt daarmee nog altijd prioriteit op de meeste zakelijke aanvragers, die überhaupt geen maatschappelijke prioriteit hebben. Dat geldt ook voor b.v. openbare laadpalen.

Ter informatie: categorie #1 zijn congestieverzachters, categorie #2 zijn aansluitingen die bijdragen aan de openbare veiligheid (ziekenhuizen, politie, drinkwater). Zie hier.

Ten tweede zijn er veel plekken waar gewoon ruimte is voor wat extra kleinverbruik, geloof het of niet. Ik ken de kaartjes waarop het hele land rood is, maar dat geldt niet voor kleinverbruikers in alle straten in zo'n rood gebied. Als je het nodig hebt, zou ik gewoon een aanvraag doen. Misschien valt het mee.
Je mist enige nuance... Eerst gaat dan de nieuwbouw zonder aansluiting(en) nog voor en dan pas de bestaande aansluitingen voor verzwaring.

• marcop23
Annuk schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:08:
[...]

Je mist enige nuance... Eerst gaat dan de nieuwbouw zonder aansluiting(en) nog voor en dan pas de bestaande aansluitingen voor verzwaring.
Weet je dat zeker? Verzwaringen tot 3x35 A vallen volgens Liander beiden onder prioriteit #3:
Vraagt u een nieuwe aansluiting of verzwaring aan voor een woning en is deze aansluiting niet groter dan 3 x 35 ampère? Dan krijgt u maatschappelijk prioriteit categorie 3: Basisbehoeften.
Alleen als je zwaarder dan 3x35 A wil, krijg je geen prioriteit.

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-08 20:20
Vandaag ook een klus afgerond in huis. Mijn woning had slechts 1 groepenkast met een onpraktische indeling. Aangezien ik extra PV panelen wil plaatsen, een vaste airconditioning aan de zijkant van het huis en ondertussen ook mijn laadpaal fatsoenlijk wil voorbereiding voor richting 3 fase te gaan. Was het tijd om de meterkast uit te breiden.

Ik ben begonnen met het verleggen van de aardedraad naar de meterkast, deze zat links en daar komt de uitbreiding straks te zitten. Dus hoofdschakelaar uitgezet, fases en nul gemeten na de hoofdschakelaar ter verificatie dat alles spanningsloos is en toen rustig alles verhuisd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxTnKDK0xQA_kCUF6Kr_LxOiSzA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DTjZLq4CM4IVXs3e5oexn75i.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een mooie 2ehands Vision kast op de kop getikt en deze volledig opnieuw ingedeeld en bedraad, 6mm bedrading met geperste aderhulzen met goede perstangen. Dit leverde deze voortgang op: (Voor de oplettende kijker, er zitten geen aderhulzen op de hoofdverdeler in de 2e kast. De kabels aan deze kant zijn ultrasoon gelast en hebben daarom geen hulzen nodig ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w6g30EIkpR_ML2-ArnDAXyWjaXQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K1hidRnKOSuyhnslBvRJu82U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWdoWuGXvpg17KlsA6B3QDenx20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/16uhVgbQZf4VLpdUlX5m5S0O.png?f=fotoalbum_large Ondertussen heb ik ook gelijk 3 grondkabels via de kruipruimte getrokken naar de zijkant van het huis waar de Airconditioning komt en 2 extra aders vanaf daar naar het tuinhuis voor een losse PV groep en een losse groep voor een toekomstige warmtepomp hottub :*) . Op bovenstaande foto is verder te zien dat L3 van de hoofdschakelaar naar de dubbele kookgroep loopt, dit is door de vorige electricien zo aangesloten. In de toekomst wil ik de kookgroep volledig 3 fase maken zodat ik beter kan load balancen :) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9aXcyDcoLrXn3YeRXt8qEDgWeM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/psXiqoFEm3W2z0Xez5E2P6Uh.png?f=fotoalbum_large

Kastje heb ik bedraad en de backplate is na deze foto gemaakt te hebben geaard voor de veiligheid. Ook gelijk Ethernet en een switch toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGu2Zh2uq1TjH_Ch6mS5qJdPuqM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vgfkO3B3HAk6cgpQYq3IsWx9.png?f=fotoalbum_large

Maar weer terug naar de Meterkast welke nu helemaal af is, oude labels klopte niet helemaal meer en waren onoverzichtelijk, dus labelprinter erbij gepakt en direct alles herlabeld :7 .

En het eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPfMceAgEhm1gpkgDp-HSfLh4tk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q62RqcP3f9u78lS3YImakDz4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFjb57R6O0UARsOjrspPJiyoz7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9vFoC8K9gaPB81vTekcFdSxI.png?f=fotoalbum_large De volgende klus in de meterkast wordt het herbedraden van de originele kast (waar ik zojuist ook de labels van het geactualiseerd, wat op de uitgezoomde foto te zien is) welke jaren geen liefde heeft gezien.

Alles aangesloten volgens de specs, bij elke schakelaar/aardlek de techsheet erbij gepakt om het aandraai moment ervan te weten en met een momentschroevendraaier alles op juiste NM aangedraaid :Y) .

Komend jaar ga ik zelf een thuisaccu systeem bouwen (Victron gebaseerd) met eilandbedrijf, dat is ook het moment waarop ik de laadpaal op 3 fase bedraad en meeneem. In de nieuwe kast is de groepenset op L2 op dit moment ongebruikt (in de oude kast zit daar nu aardig veel op dus heb nu de fases meer in balans gebracht met nieuwe gebruikers). Dus die plek gaat waarschijnlijk uiteindelijk ruimte maken voor een 3 fase Alamat voor de thuisaccu :9 .

Feedback altijd welkom. Leuk om te zien hoe iedereen klust en tot mooie oplossing komt :) .

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01:34
Bloodhoundje schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:54:
Vandaag ook een klus afgerond in huis. Mijn woning had slechts 1 groepenkast met een onpraktische indeling. Aangezien ik extra PV panelen wil plaatsen, een vaste airconditioning aan de zijkant van het huis en ondertussen ook mijn laadpaal fatsoenlijk wil voorbereiding voor richting 3 fase te gaan. Was het tijd om de meterkast uit te breiden.

Ik ben begonnen met het verleggen van de aardedraad naar de meterkast, deze zat links en daar komt de uitbreiding straks te zitten. Dus hoofdschakelaar uitgezet, fases en nul gemeten na de hoofdschakelaar ter verificatie dat alles spanningsloos is en toen rustig alles verhuisd:

[Afbeelding]

Ik heb een mooie 2ehands Vision kast op de kop getikt en deze volledig opnieuw ingedeeld en bedraad, 6mm bedrading met geperste aderhulzen met goede perstangen. Dit leverde deze voortgang op: (Voor de oplettende kijker, er zitten geen aderhulzen op de hoofdverdeler in de 2e kast. De kabels aan deze kant zijn ultrasoon gelast en hebben daarom geen hulzen nodig ;) )

[Afbeelding]

[Afbeelding] Ondertussen heb ik ook gelijk 3 grondkabels via de kruipruimte getrokken naar de zijkant van het huis waar de Airconditioning komt en 2 extra aders vanaf daar naar het tuinhuis voor een losse PV groep en een losse groep voor een toekomstige warmtepomp hottub :*) . Op bovenstaande foto is verder te zien dat L3 van de hoofdschakelaar naar de dubbele kookgroep loopt, dit is door de vorige electricien zo aangesloten. In de toekomst wil ik de kookgroep volledig 3 fase maken zodat ik beter kan load balancen :) .

[Afbeelding]

Kastje heb ik bedraad en de backplate is na deze foto gemaakt te hebben geaard voor de veiligheid. Ook gelijk Ethernet en een switch toegevoegd:

[Afbeelding]

Maar weer terug naar de Meterkast welke nu helemaal af is, oude labels klopte niet helemaal meer en waren onoverzichtelijk, dus labelprinter erbij gepakt en direct alles herlabeld :7 .

En het eindresultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding] De volgende klus in de meterkast wordt het herbedraden van de originele kast (waar ik zojuist ook de labels van het geactualiseerd, wat op de uitgezoomde foto te zien is) welke jaren geen liefde heeft gezien.

Alles aangesloten volgens de specs, bij elke schakelaar/aardlek de techsheet erbij gepakt om het aandraai moment ervan te weten en met een momentschroevendraaier alles op juiste NM aangedraaid :Y) .

Komend jaar ga ik zelf een thuisaccu systeem bouwen (Victron gebaseerd) met eilandbedrijf, dat is ook het moment waarop ik de laadpaal op 3 fase bedraad en meeneem. In de nieuwe kast is de groepenset op L2 op dit moment ongebruikt (in de oude kast zit daar nu aardig veel op dus heb nu de fases meer in balans gebracht met nieuwe gebruikers). Dus die plek gaat waarschijnlijk uiteindelijk ruimte maken voor een 3 fase Alamat voor de thuisaccu :9 .

Feedback altijd welkom. Leuk om te zien hoe iedereen klust en tot mooie oplossing komt :) .
Mooi gedaan, maar waarom de litze van de kabels niet netjes in geel/groen tape en krimpkous gedaan?

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:05:
[...]

Mooi gedaan, maar waarom de litze van de kabels niet netjes in geel/groen tape en krimpkous gedaan?
Er is ook geel groen krimpkous wel zo makkelijk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Bloodhoundje
WargamingPlayer schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:05:
[...]

Goede tip, ik zat daar nog een oplossing voor te zoeken en wist niet of krimpkous/tape een wenselijke methode is om dit te doen. Als krimpkous hier juist voor is bestel ik daar gelijk even een rol van en maak ik dat in orde :) .
@Bloodhoundje Je hebt 3 groepen die weer bij elkaar komen in die buitenkast...
Hou ze daar zoveel mogelijk bij elkaar vandaan. Plaats scheiding schotjes of zo.
Er zullen zeker mensen zijn die zeggen dat die groepen niet meer bij elkaar mogen komen...
En in aparte kasten uit moeten komen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Thunderwookie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:42
uaT schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:17:
@Thunderwookie gewoon achter een 20A aardlekautomaat zetten en een remautomaat plaatsen.
Hallo @uaT , wat ik verwarrend vind is de remautomaat. (mijn basiskennis is ok, maar ik ben geen elektricien)

Als ik op zowel de configurator van ABB kijk, als de configurator van Elektramat, dan zitten mijn groepen incl kookgroep zoals het hoort achter aardlekschakelaars. 63A

Mijn pv, batterij(deze heb ik toegevoegd als 2e pv omdat deze niet te selecteren was), 2x airco en lader voor phev (3,7kw) zitten allemaal tussen de hoofdschakelaar 40A en de aardlekschakelaars zonder toevoeging van remautomaten.
Allemaal voorzien van een eigen aardlekautomaat.
(de airco`s kan ik nog achter de aardlekschakelaars verdelen eventueel)

Wat zie ik over het hoofd, of kan dit gewoon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kO9qfyOqG552cQ1hc0Qu0nqmQNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0NQARn4keSp2T2kQdnEyRRN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HfFw0pEvtW8-fiAFMaTjJFj37w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6NhTGnUDl3X2La0nx0zuplM.jpg?f=fotoalbum_large

• Bloodhoundje
onetime schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:39:
Hou ze daar zoveel mogelijk bij elkaar vandaan. Plaats scheiding schotjes of zo.
Er zullen zeker mensen zijn die zeggen dat die groepen niet meer bij elkaar mogen komen...
Noted! Ik zal scheiding aanbrengen in de kast zodat ze elk afgezonderd zitten van elkaar. Dank voor de info d:)b .
@Bloodhoundje Vergeet niet dat je hierbij een "waarschuwingsbord" nodig hebt. Zie 521.7, 521.8.3, en 537.1.2 van de NEN 1010. Het waarschuwingsbord moet wijzen op "de noodzaak om die delen van de verschillende voedingsbronnen te scheiden". Oftewel een tekst als "Waarschuwing: meerdere voedingsbronnen. Het is noodzakelijk om groepen 3 en 4 beide te scheiden. (537.1.2 NEN 1010)".

Ik vermoed dat een label ook wel kan fungeren als waarschuwingsbord :P

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:57

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding] Ondertussen heb ik ook gelijk 3 grondkabels via de kruipruimte getrokken naar de zijkant van het huis waar de Airconditioning komt en 2 extra aders vanaf daar naar het tuinhuis voor een losse PV groep en een losse groep voor een toekomstige warmtepomp hottub :*) . Op bovenstaande foto is verder te zien dat L3 van de hoofdschakelaar naar de dubbele kookgroep loopt, dit is door de vorige electricien zo aangesloten. In de toekomst wil ik de kookgroep volledig 3 fase maken zodat ik beter kan load balancen :) .

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En het eindresultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding] De volgende klus in de meterkast wordt het herbedraden van de originele kast (waar ik zojuist ook de labels van het geactualiseerd, wat op de uitgezoomde foto te zien is) welke jaren geen liefde heeft gezien.

Mooi werk! Welke kast voor buiten is dit? Zou je de link komen delen? Ik zoek ook zoiets

☀️ 7920 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En het eindresultaat:

[Afbeelding]

Mooie klus en ziet er netjes uit! Mijn visuele feedback zou zijn dat de grondkabels niet netjes naast elkaar je buitenkast ingaan. In de meterkast heb je dat wel gedaan, maar buiten niet waar je het juist vaker zal zien.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 16 kWp PV

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:18
Ik heb deze ook gepost in het Growatt topic, omdat dit een wat algemenere vraag betreft plaats ik hem ook hier. Hopelijk is dat oké.

Een tijdje terug naar gekeken, niet helemaal uit gekomen maar wil het project weer oppakken.

Heb nu op zolder een omvormer met de APX accu en in de garage nog een losse omvormer voor de zonnepanelen op de garage. Zou dat graag willen samenvoegen op 1 omvormer op zolder zodat ik de input van de accu kan maximaliseren.

De MOD HU serie heeft vanaf de MOD 10KTL3-HU 3 MPPT trackers en de mogelijkheid tot backup voor het hele huis en die optie zou ik ook graag gebruik van willen maken. Of in ieder geval weten dat het mogelijk is.

De beperking zit hem bij mij in de bekabeling; heb nu 1x 3 fase naar zolder voor de huidige omvormer. Met de backup functionaliteit heb je volgens onderstaand schema nog een 2e kabel nodig naar de meterkast en dat is het probleem: dat gaat vrij ingrijpend zijn om te realiseren en daar wil ik eigenlijk niet aan beginnen.

Er vanuit gaande dat de backup functionaliteit bijna nooit gaat zou zijn en dit geen naadloze automatische overgang zonder spanningsverlies hoeft te zijn, denk ik hier aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezYYUt3TjzQytASFVeD4BCl9Q4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nhTKmyjuHWIXiwi7EiyzydC1.png?f=fotoalbum_medium

Vanuit de omvormer zowel de GRID als LOAD aansluitingen bedraden en deze aansluiten op een 1-0-2 schakelaar die vervolgens gebruik maakt van de bestaande kabel die loopt naar de huidige PV aardlekautomaat in de meterkast.

In de normale situatie met netspanning: schakelaar op 1-stand.

Als de netspanning dan wegvalt: hoofdschakelaar in de meterkast uit, 1-0-2 schakelaar op de 2-stand.

Wanneer de netspanning weer terug is: schakelaar op 1-stand, hoofdschakelaar aan.

Zou dit kunnen? Ik zie in het diagram van Growatt ook een soort bypass breaker zitten die beide circuits met elkaar verbindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9VAUO5FDINT2pNK_Xy8Wf6KCIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2lKDB3yByCnOSQQBJm1RVZaI.png?f=fotoalbum_large

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:56
Ik heb een klein verdeler kastje voor twee modules. De bedoeling was om daar twee kWh meters in te zetten. Echter meten die beide een andere groep (en fase). Dus dat is niet toegestaan toch? Mag het wel als ik het kastje direct strak tegen de groepenkast monteer? De draden lopen dan "binnendoor".

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik heb de meterkast laten vervangen, en hij deed alles braaf met en momentschroevendraaier, en allemaal op het juiste Nm en zo.

Is het dan wel okay dat ik aan het andere end van het draad gewoon een wago heb zitten? Voelt een beetje als die tekening van het paard.

• Bloodhoundje
manusjevanalles schreef op maandag 6 juli 2026 @ 06:43:
[...]

Mooi werk! Welke kast voor buiten is dit? Zou je de link komen delen? Ik zoek ook zoiets
https://www.besled.nl/lege-groepenkast-installatiekast-velvalux-panoboxpro-kunststofkast-350x250x150mm-waterdicht-ip65 (Lege Groepenkast - 350x250x150mm - Velvalux Panoboxpro, is welke ik heb).

Kast op het plaatje heeft twee sloten, mijne heeft er 1, gok dat het met de maat te maken heeft. Slot kan ook door een stalen variant worden vervangen. :)

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
marcop23 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:15:
[...]

Weet je dat zeker? Verzwaringen tot 3x35 A vallen volgens Liander beiden onder prioriteit #3:

[...]

Alleen als je zwaarder dan 3x35 A wil, krijg je geen prioriteit.
dan moet je wel Liander als netbeheerder hebben.

• Septillion
  • Laatst online: 07:26

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Blune Ergens los mag het niet zomaar. Maar strak tegen de meterkast vormt het een gehele meterkast en is het prima. Maar zou ik eerder kijken of ik de beltrafo erin kan doen of dat je nog een extra (halve) kast ernaast hangt die je nu ook hebt. Netter, minder klooien en wat ruimte voor de toekomst.

• WargamingPlayer
onetime schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:39:
Sterker nog, alle drie de groepen/trajecten moeten vanuit de primaire kast in 1 handeling spanningsloos gemaakt worden.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Freeaqingme
WargamingPlayer schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:49:
[...]

Sterker nog, alle drie de groepen/trajecten moeten vanuit de primaire kast in 1 handeling spanningsloos gemaakt worden.
Als je een onderverdeler zou hebben met krachtstroom dan heb je toch ook weer 3 fases bij elkaar? In een lasdoos wil je ten alle tijde 2 verschillende fases voorkomen. Maar juist in een groepenkast of onderverdeler lijkt het me geen probleem.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

@WargamingPlayer Had je deze: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" reactie van @Juerd gezien voor je dit schreef? Hij draagt de artikel nummers aan die het mogelijk maken.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En het eindresultaat:

[Afbeelding]

Je hebt nu eigenlijk een soort mengeling tussen 3 losse groepen (die inderdaad niet los in 1 handeling uit te schakelen zijn). Maar je hebt ook nog een mix tussen de 230v en bedrading voor de laagspanning zoals het wifi punt. De combinatie alles bij elkaar is niet ideaal. Zeker niet met die metalen plaat waar de 12v oid weer op gemonteerd zit.

Het ziet er wel netjes uit maar ik denk dat je qua regelgeving juist door het netjes te willen maken het moeilijker maakt.

Zou je niet beter op je din rail wat montage adapters kunnen plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZFWhB7CBs3G5I4qvfr42TaTy7s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fNgqfvvYI0kdanta8JWEVU2b.jpg?f=user_large

https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-2384307.html

https://www.elektramat.nl...bevestigings-klem-per-40/

https://www.elektramat.nl...ng-rijgklem-per-25-stuks/

En dan wat lasdozen er op? Dan heb je de groepen gewoon los van elkaar en is je bestaande kast prima. Er in heb je de groepen dan gewoon geïsoleerd van elkaar gescheiden. Ook gescheiden t.o.v. de 12v. dan heb je weer een meer standaard installatie.
Freeaqingme schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:02:
[...]

Als je een onderverdeler zou hebben met krachtstroom dan heb je toch ook weer 3 fases bij elkaar? In een lasdoos wil je ten alle tijde 2 verschillende fases voorkomen. Maar juist in een groepenkast of onderverdeler lijkt het me geen probleem.
Die vergelijking snap ik niet geheel: Een krachtgroep schakel je met 1 handeling af en heeft een 4 fase automaat over het algemeen. Alles van de krachtgroep gaat door 1 kabel. Het zijn inderdaad verschillende fasen binnen de kabel maar dat is wat anders dan verschillende groepen die bij elkaar komen?

Een onderverdeler (wat dit niet echt is, het is meer een grote lasdoos) heeft vaak 1 voeding middels een dikkere kabel (zeg 5g6) en gaat naar diverse eindgroepen of andere onderverdelers middels een lichtere bekabeling als 5g2.5. Dat is een ander soort kast.

[ Voor 7% gewijzigd door djluc op 06-07-2026 13:21 ]

• Bloodhoundje
djluc schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Je hebt nu eigenlijk een soort mengeling tussen 3 losse groepen (die inderdaad niet los in 1 handeling uit te schakelen zijn). Maar je hebt ook nog een mix tussen de 230v en bedrading voor de laagspanning zoals het wifi punt. De combinatie alles bij elkaar is niet ideaal. Zeker niet met die metalen plaat waar de 12v oid weer op gemonteerd zit.

Het ziet er wel netjes uit maar ik denk dat je qua regelgeving juist door het netjes te willen maken het moeilijker maakt.

Zou je niet beter op je din rail wat montage adapters kunnen plaatsen:

[Afbeelding]

https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-2384307.html

https://www.elektramat.nl...bevestigings-klem-per-40/

https://www.elektramat.nl...ng-rijgklem-per-25-stuks/

En dan wat lasdozen er op? Dan heb je de groepen gewoon los van elkaar en is je bestaande kast prima. Er in heb je de groepen dan gewoon geïsoleerd van elkaar gescheiden. Ook gescheiden t.o.v. de 12v. dan heb je weer een meer standaard installatie.

[...]

Die vergelijking snap ik niet geheel: Een krachtgroep schakel je met 1 handeling af en heeft een 4 fase automaat over het algemeen. Alles van de krachtgroep gaat door 1 kabel. Het zijn inderdaad verschillende fasen binnen de kabel maar dat is wat anders dan verschillende groepen die bij elkaar komen?

Een onderverdeler (wat dit niet echt is, het is meer een grote lasdoos) heeft vaak 1 voeding middels een dikkere kabel (zeg 5g6) en gaat naar diverse eindgroepen of andere onderverdelers middels een lichtere bekabeling als 5g2.5. Dat is een ander soort kast.
Ik ben net terug van de bouwhandel waar ik lasdozen heb opgepikt. Ik was van plan deze op de DIN rails te monteren en daarin elk afzonderlijke kabel in een eigen lasdoos te laten binnenkomen.

De switch krijgt power via POE (Power Over Ethernet). Er is dus geen losse 12v/laagspanningsvoeding in de kast aanwezig. De backplate is geaard.

Ik zal straks als ik de aanpassing af heb uiteraard even een foto plaatsen van de nieuwe situatie :) .

• Freeaqingme
djluc schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Oh nevermind. Heb te weinig op de verdere context gelet.

.............

[Afbeelding]

Zou in je buitenkast persoonlijk nog even het aardscherm (dus NIET de litze) netjes wegknippen tot de nek van de kabel, en evt even beetje in-tapen met PVC-tape.
En laat van de binnenmantel dan ongeveer 2cm staan als je dit doet (de isolatie tussen de aders en het aardscherm).

Tevens wat volgens mij al gezegd is/was, even (groen/gele) krimpkous of groen/gele tape om de litze heen om deze te isoleren, en evt kan je er op het uiteinde nog een adereindhuls op persen.

Verder inderdaad hele duidelijke scheiding(en) aanbrengen tussen de groepen, al dan niet in een "eigen" lasdoosjes in die kast voor b.v. je tuinhuis pv & tuinhuis 16A, aangezien je voor de airco grote(re) verdeelblokken hanteert laat je die "open" in de kast.

• WargamingPlayer
onetime schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:11:
@WargamingPlayer Had je deze: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" reactie van @Juerd gezien voor je dit schreef? Hij draagt de artikel nummers aan die het mogelijk maken.
Ik geloof echt niet dat dit is toegestaan. Ondanks labels kan het voor komen dat je in 1 deel aan het werken bent, even niet oplet en dan in het verkeerde compartiment bezig bent.

Een onderverdeler heeft het al in de naam zitten, deze verdeeld onder. Dat wil zeggen 1 x 3 fase (in dit geval) naar binnen en dan onder verdelen naar meerdere 1 of 3 fase eindgroepen.

In dit geval moeten het 3 kasten zijn. Of 3 afsluitbare kasten in deze kast. Maar dit gaat echt problemen opleveren wanneer het fout gaat en gezien de gezekerde waarden, zou ik het nooit zo oplossen.

WargamingPlayer schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:30:
[...]

Ik geloof echt niet dat dit is toegestaan. Ondanks labels kan het voor komen dat je in 1 deel aan het werken bent, even niet oplet en dan in het verkeerde compartiment bezig bent.

Een onderverdeler heeft het al in de naam zitten, deze verdeeld onder. Dat wil zeggen 1 x 3 fase (in dit geval) naar binnen en dan onder verdelen naar meerdere 1 of 3 fase eindgroepen.

In dit geval moeten het 3 kasten zijn. Of 3 afsluitbare kasten in deze kast. Maar dit gaat echt problemen opleveren wanneer het fout gaat en gezien de gezekerde waarden, zou ik het nooit zo oplossen.
En toch is het toegestaan, hierboven staan de normen al be/vernoemd.
Je moet het alleen heel duidelijk scheiden, en aangeven dat dus niet de gehele kast in 1x spanningsloos is.

En heel theoretisch en platgeslagen gezien is een gewone (onder)verdeler niet veel anders dan dit.

In grotere installaties komt dit zelfs met grote regelmaat voor en is en wordt ook gewoon scope goedgekeurd mits aan die eisen wordt voldaan.

• WargamingPlayer
Annuk schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:22:
[...]

Zou in je buitenkast persoonlijk nog even het aardscherm (dus NIET de litze) netjes wegknippen tot de nek van de kabel, en evt even beetje in-tapen met PVC-tape.
En laat van de binnenmantel dan ongeveer 2cm staan als je dit doet (de isolatie tussen de aders en het aardscherm).

[...]
Perfect verwoord.
[...]

Tevens wat volgens mij al gezegd is/was, even (groen/gele) krimpkous of groen/gele tape om de litze heen om deze te isoleren, en evt kan je er op het uiteinde nog een adereindhuls op persen.

[...]
Adereindhuls zou ik zeker doen.
[...]

Verder inderdaad hele duidelijke scheiding(en) aanbrengen tussen de groepen, al dan niet in een "eigen" lasdoosjes in die kast voor b.v. je tuinhuis pv & tuinhuis 16A, aangezien je voor de airco grote(re) verdeelblokken hanteert laat je die "open" in de kast.
Ontzettend belangrijk dat je dus niet bij de andere compartiment kan komen als je in een ander aan het werk bent. Dat kan je alleen voorkomen door ze in een eigen lasdoos te doen.

Aangezien dit gewoon geen onderverdeler is, maar een hele grote waterdichte lasdoos. Of eigenlijk 3 lasdozen. Moeten de compartimenten gewoonweg fysiek niet bereikbaar zijn als je in 1 van de anderen aan het werk bent. Dus niet alleen compartimenten. Maar ook klep of deur voor ieder compartiment.

• WargamingPlayer
Annuk schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:35:
[...]

En toch is het toegestaan, hierboven staan de normen al be/vernoemd.
Je moet het alleen heel duidelijk scheiden, en aangeven dat dus niet de gehele kast in 1x spanningsloos is.

En heel theoretisch en platgeslagen gezien is een gewone (onder)verdeler niet veel anders dan dit.

In grotere installaties komt dit zelfs met grote regelmaat voor en is en wordt ook gewoon scope goedgekeurd mits aan die eisen wordt voldaan.
Ja, ik heb evewn gekoen naar de artikelen, maar zou well kunststof (din-rail) scheidings platen gebruiken en eventueel kabelgoten gebruiken (Hensel of OBO) om zo veel mogelijk scheiding te maken. En alles te labelen (kabelgoten kan je dan ook labelen).

• marcop23
WargamingPlayer schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:36:
[...]
Ontzettend belangrijk dat je dus niet bij de andere compartiment kan komen als je in een ander aan het werk bent. Dat kan je alleen voorkomen door ze in een eigen lasdoos te doen.

Aangezien dit gewoon geen onderverdeler is, maar een hele grote waterdichte lasdoos. Of eigenlijk 3 lasdozen. Moeten de compartimenten gewoonweg fysiek niet bereikbaar zijn als je in 1 van de anderen aan het werk bent. Dus niet alleen compartimenten. Maar ook klep of deur voor ieder compartiment.
Of "gewoon" alle groepen afschakelen voordat je er in aan het werk gaat, toch? Ja, dan is het wel verstandig/verplicht om te waarschuwen dat er meerdere groepen in de doos aanwezig zijn.

• djluc
521.8.3
Wanneer verschillende stroomketens eindigen in een enkele lasdoos moeten de aansluitingen van elke stroomketen zijn gescheiden door isolerende schotten, behalve bij verbindingstoestellen volgens de NEN-EN-IEC 60998-reeks en bij aansluitklemmen volgens NEN-EN-IEC 60947-7.
Dit artikel komt van: NEN 1010:2020+C1:2024 nl https://connect.nen.nl/Standard/Detail/3709962 welke vrij beschikbaar is als je een account aanmaakt. De regels zijn veranderd met voorgaande versies betreft meerdere stroomkringen door een enkele kabel. De regel qua lasdoos lijkt wel te blijven bestaan.

Of dit geheel van toepassing is kan ik niet beoordelen omdat: Er wordt gesproken over: eindigen in een enkele lasdoos. De definitie van "eindigen" is dan wat dubbel. Je laat niet voor niets meerdere groepen in een lasdoos komen, je wilt er daarna wat mee doen. In jouw geval sommige verder doorverbinden naar de eind-lasdozen/aansluitingen.

De Rijksoverheid zegt er over voor de eigen gebouwen:
https://www.tenderned.nl/...cumenten/13730804/content
10.1.6. In afwijking van NEN 1010: 2020 bepaling 521.7 mag in een kabel niet meer dan één
stroomketen aanwezig zijn. Ook stuurstroom-, besturings-, en communicatiesignalen
moeten als gescheiden verbinding zijn aangelegd.
10.1.7. In aanvulling op NEN 1010: 2020 bepaling 521.8.3 geldt dat verschillende
stroomketens alleen in een enkele lasdoos mogen zijn geplaatst waar dit nadrukkelijk
is vereist door opdrachtgever.
Theoretisch: Misschien, mits goed uitgevoerd conform die IEC voorschriften.

Praktisch mijn invulling: Gewoon zorgen dat de groepen nergens samenkomen in lasdozen of op andere plekken in de installatie behalve in de verdeler (in dit geval de meterkast) waar de groepen ontstaan.
WargamingPlayer schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:36:
Is geen hele harde eis hoor, is/kan wel een advies zijn, maar geen harde eis, het moet duidelijk aangegeven zijn en b.v. bij rijgklemmen is het voldoende een afschermplaatje op de laatste rijgklem en een zogenaamd blokkerblokje ernaast en dat is voldoende scheiding mits ook aangegeven.
Oftewel duidelijk afgesloten/afsluitbare compartimenten is geen eis.
Ik ken installatiekasten (iets groter dan deze), maar daar komt/kwam een 1x 400V kabel (5-aderig dus of 4 aderig-as) binnen als stuurstroom van de kast, en dan nog iets van 10 losse groepen inkoment, elk voor een eigen motor o.i.d.
Maar de frequentie regelaars hingen in die kast, voeding vanuit de stuurstroom en elke frequentie regelaar op een eigen kabel d.m.v. rijgklemmen onderin/bovenin de kast, en zo ook afgaand weer, bedrading vanaf de freq.regelaar naar rijgklemmen en vanaf daar weer een eigen kabel in naar de motor.
Compleet open en alleen scheidingsschotten ertussen en goed gelabeld.

Dergelijke dingen als bovenstaande krijg je niet voor elkaar in b.v. een ABB 3611S om meerdere groepen duidelijk te scheiden, maar b.v. een OBO T160 waarin je een din-rail monteert met daarop rijgklemmen kan je prima meerdere groepen in brengen en af laten gaan.

Punt is ook dat je met gangbare zwevende wago's (2273/221) ze niet netjes kunt fixeren om dit op een dergelijke duidelijk gescheiden manier kunt uitvoeren, doe je dit met rijgklemmen (of evt. zelfs met adapterplaten voor de wago's) dan is het voldoende.
Belangrijkste is waarschuwen en labelen, en dit kan je uiteindelijk nog op verscheidene manieren doen.

Persoonlijk zou ik zeggen:
  • Label op de inkomende kabel met benaming/groepsnummer, of evt. zelfs een kleurtje
  • Duidelijke labels in de kast dat er meerdere (eind)groepen binnen komen, en dus niet met 1 handeling alles spanningsloos is
  • Duidelijke scheiding tussen de groepen door b.v. beetje afstand tussen de setjes rijgklemmen
  • Rijgklemmen evt. labelen incl. groepsnummer b.v.
Bovenstaande heeft @Bloodhoundje eigenlijk allemaal al gedaan behalve de waarschuwing in de kast dat niet alles met 1 handeling spanningsloos is.

Tevens als je dit allemaal duidelijk vermeld op b.v. een groepenkaart in de meter/groepenkast zit je mijns inziens al aardig safe.

• djluc
Annuk schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:36:
[...]

Is geen hele harde eis hoor, is/kan wel een advies zijn, maar geen harde eis, het moet duidelijk aangegeven zijn en b.v. bij rijgklemmen is het voldoende een afschermplaatje op de laatste rijgklem en een zogenaamd blokkerblokje ernaast en dat is voldoende scheiding mits ook aangegeven.
Oftewel duidelijk afgesloten/afsluitbare compartimenten is geen eis.

[...]

Ik ken installatiekasten (iets groter dan deze), maar daar komt/kwam een 1x 400V kabel (5-aderig dus of 4 aderig-as) binnen als stuurstroom van de kast, en dan nog iets van 10 losse groepen inkoment, elk voor een eigen motor o.i.d.
Maar de frequentie regelaars hingen in die kast, voeding vanuit de stuurstroom en elke frequentie regelaar op een eigen kabel d.m.v. rijgklemmen onderin/bovenin de kast, en zo ook afgaand weer, bedrading vanaf de freq.regelaar naar rijgklemmen en vanaf daar weer een eigen kabel in naar de motor.
Compleet open en alleen scheidingsschotten ertussen en goed gelabeld.

Dergelijke dingen als bovenstaande krijg je niet voor elkaar in b.v. een ABB 3611S om meerdere groepen duidelijk te scheiden, maar b.v. een OBO T160 waarin je een din-rail monteert met daarop rijgklemmen kan je prima meerdere groepen in brengen en af laten gaan.

Punt is ook dat je met gangbare zwevende wago's (2273/221) ze niet netjes kunt fixeren om dit op een dergelijke duidelijk gescheiden manier kunt uitvoeren, doe je dit met rijgklemmen (of evt. zelfs met adapterplaten voor de wago's) dan is het voldoende.
Belangrijkste is waarschuwen en labelen, en dit kan je uiteindelijk nog op verscheidene manieren doen.

Persoonlijk zou ik zeggen:
  • Label op de inkomende kabel met benaming/groepsnummer, of evt. zelfs een kleurtje
  • Duidelijke labels in de kast dat er meerdere (eind)groepen binnen komen, en dus niet met 1 handeling alles spanningsloos is
  • Duidelijke scheiding tussen de groepen door b.v. beetje afstand tussen de setjes rijgklemmen
  • Rijgklemmen evt. labelen incl. groepsnummer b.v.
Bovenstaande heeft @Bloodhoundje eigenlijk allemaal al gedaan behalve de waarschuwing in de kast dat niet alles met 1 handeling spanningsloos is.

Tevens als je dit allemaal duidelijk vermeld op b.v. een groepenkaart in de meter/groepenkast zit je mijns inziens al aardig safe.
Eens in meer zakelijke installaties dat het gangbaarder is en vaker voorkomt.

Om dit in een privé woonhuis installatie te gaan doen in geval het niet nodig is lijkt me toch de oplossing van de groepen gescheiden houden beter. Zeker in combinatie met de UTP kabels die ook afgeschermd moeten zijn van de 230v installatie?

Wat ik ook in voorgaande zei: Theoretisch zal je een eind kunnen komen met schotjes e.d. maar praktisch niet echt een haalbare oplossing. De monteur over 5 jaar verwacht in het algemeen ook geen gemengde lasdozen in woonhuizen. En er is niet echt reden toe omdat ze eenvoudig onder te brengen zijn in losse lasdozen, eventueel zelfs binnen deze kast.

Het ziet er over het algemeen wel strak uit zo met de rijgklemmen, dat zeker.
@WargamingPlayer Heb nog wel een leuke casus voor je ;)
Kwam ik laatst ergens tegen.
Kabel vanuit woonhuisgroepenkast naar onderverdeler in de schuur.
4x10mm2-as + 4x2,5mm2 in 1 kabel, oftewel 8 aderige kabel.
In het woonhuis netjes voorbeveiligd etc. en d.m.v. een tijdklok werden 2 van die 2,5mm2 aangestuurd, in de onderverdeler waren dat de A1 aansluitingen op 2 relais.
Relais werden zelfstandig gevoed door 1 of 2 eigen eindgroepen waarop verlichting dan zat aangesloten.
Nu jou mening (en het liefst onderbouwt met regelgeving) mag dit?

Oftewel voeding + stuurstroom in 1 kabel, komt achter 1 beveiliging weg maar wel verschillende "signalen".

djluc schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:46:
[...]

Eens in meer zakelijke installaties dat het gangbaarder is en vaker voorkomt.

Om dit in een privé woonhuis installatie te gaan doen in geval het niet nodig is lijkt me toch de oplossing van de groepen gescheiden houden beter. Zeker in combinatie met de UTP kabels die ook afgeschermd moeten zijn van de 230v installatie?
Waarom? Dit is duidelijk zo, alleen nog even duidelijke waarschuwing dat je niet met 1 handeling alles spanningsloos maakt.

En als de UTP-isolatie geschikt is voor de nominale spanning van 230/400V mag dit ook.
Wat ik ook in voorgaande zei: Theoretisch zal je een eind kunnen komen met schotjes e.d. maar praktisch niet echt een haalbare oplossing. De monteur over 5 jaar verwacht in het algemeen ook geen gemengde lasdozen in woonhuizen. En er is niet echt reden toe omdat ze eenvoudig onder te brengen zijn in losse lasdozen, eventueel zelfs binnen deze kast.

Het ziet er over het algemeen wel strak uit zo met de rijgklemmen, dat zeker.
Key is ook de labeling & waarschuwing. Als de monteur niet verder kijkt dan z'n neus lang is is dat pech voor hem dat hij/zij een tik v/d spanning krijgt.
Binnenin de kast duidelijk labelen/waarschuwen (evt. zelfs ook nog op binnenkant deur) en mogelijk nog op de buitenkant een waarschuwing plakken en dan is het afdoende.

Tevens MOET je zelf altijd voordat je aan werkzaamheden begint jezelf ervan verzekeren dat je spanningsloos aan het werk bent, zie je in dit geval al duidelijk gescheiden rijgklemmen + losse kabels + (waarschuwings)labels en je toont geen spanningsloosheid aan op alle onderdelen die potentieel gevaarlijk zijn (en waarmee of waar je dicht bij aan het werk moet) dan is het toch echt je eigen domme fout en verdien je eigenlijk gewoon om een schok te krijgen.

Davem3 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:27:
[...]

Hoi krijg die kast er inderdaad niet in🥴🥴wat wel past zijn 2x 220x330 met 2x 220x110

Dus niet met de kast verlenger op het plaatje

Maar zo past het wel

~[Afbeelding]
Houd er rekening mee dat de 22x11 kastjes maximaal 8 modules hebben, en minder diep (dik) zijn dan de gewone 22x33 kasten.

Dan zou ik mogelijk eerder nog een opstelling als volgende doen (met zo'n 22x11 kastje onder de 22x33 kasten)
En dan in de 22x11 kast de overspanningsbeveiliging + de HS, houd je toch al weer 6 a 8 modules vrij in de 22x33 kasten.
En weet niet of je mogelijk onder de linker kast (in dit voorbeeld) naast je meterbord b.v. als het nodig is/je wenst het nog een 22x33 kast zou passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul2LcMSP8wK3fi2qvXo85S1fDog=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/AeEJNnYuic0pt1lccp3IWzvD.png?f=fotoalbum_medium

P.S. in dit geval is de kast rechts onder een 22x16,5 cm kast, die is wel net zo diep/dik als een 22x33 kast.

[edit]
Net even iets gecheckt, de bodem-bak is wel beide even diep, maar het deksel zit wat dikte verschil in, althans hier bij mij thuis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKtksA4zMNlyxIQJDheagTqFR_g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Q37R9ftFQedwuIyC3SOfT5S.jpg?f=fotoalbum_medium

80mm diepte (22x11 kast) v.s. 95mm (22x33 kast).
Maar is al iets ouder, mogelijk is de diepte tegenwoordig aangepast (of info bij SV klopt niet, dat is ook mogelijkheid).

[ Voor 18% gewijzigd door Annuk op 06-07-2026 16:37 ]

• Bloodhoundje
Met de gegeven adviezen net aan de slag geweest voor de buitenkast (meterkast volgt morgen voor de aardlitze in te tapen en met een 2.5mm aderhuls vast te zetten.) Ik heb de kabels ingetaped en de aardlitze ook getaped en met een aderhuls gekrompen en vastgemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxjlzFoqpAGHX4nuR8k5ayebVpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJxrTFd9ZK5PaUa3lNLI8JAt.png?f=fotoalbum_large De grote lasdoos was jammer genoeg te laag om daar een dinrailtje in te zetten om de ptfix op te monteren. dus mogelijk in de toekomst dat ik daar nog een iets hogere lasdoos voor ga zoeken.

En met deksels erop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG_lLlD1QH6GloazBrJsLFomV5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8SoZ6ozj2en1azGlBZTg2PBj.png?f=fotoalbum_large Ik heb zowel de deksel van de dozen gelabeled als boven de doos op het metaal om zeker te zijn dat een label er niet af kan vallen en onbekend is wat wat is. (Of dat deksels omgekeerd erop gezet worden).

Verder een waarschuwing onderaan de kast en op de deur dat de groepen apart geschakeld zijn. :Y)

Bedankt voor alle adviezen, het voelt voor mij nu ook een stuk veiliger/logischer voor als er in de kast gewerkt moet worden :7 .

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zou je de deksel van de vierkante lasdoos nog een kwart naar rechts willen draaien? Dan zijn de labels gelijk.

• Bloodhoundje
jadjong schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:34:
Zou je de deksel van de vierkante lasdoos nog een kwart naar rechts willen draaien? Dan zijn de labels gelijk.
Done! :DAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/li0a-JBHq1bxq8q-aCseORYYz-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NQgru3GWDmuU9mMA2n4M0y36.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Bloodhoundje op 06-07-2026 16:37 ]

Bloodhoundje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:32:
Met de gegeven adviezen net aan de slag geweest voor de buitenkast (meterkast volgt morgen voor de aardlitze in te tapen en met een 2.5mm aderhuls vast te zetten.) Ik heb de kabels ingetaped en de aardlitze ook getaped en met een aderhuls gekrompen en vastgemaakt.

[Afbeelding] De grote lasdoos was jammer genoeg te laag om daar een dinrailtje in te zetten om de ptfix op te monteren. dus mogelijk in de toekomst dat ik daar nog een iets hogere lasdoos voor ga zoeken.

En met deksels erop:

[Afbeelding] Ik heb zowel de deksel van de dozen gelabeled als boven de doos op het metaal om zeker te zijn dat een label er niet af kan vallen en onbekend is wat wat is. (Of dat deksels omgekeerd erop gezet worden).

Verder een waarschuwing onderaan de kast en op de deur dat de groepen apart geschakeld zijn. :Y)

Bedankt voor alle adviezen, het voelt voor mij nu ook een stuk veiliger/logischer voor als er in de kast gewerkt moet worden :7 .
Opzich netjes en duidelijk, maar vond persoonlijk je oude opstelling netter ogen... maar dat ben ik ;)

• djluc
Bloodhoundje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:32:

[Afbeelding] De grote lasdoos was jammer genoeg te laag om daar een dinrailtje in te zetten om de ptfix op te monteren. dus mogelijk in de toekomst dat ik daar nog een iets hogere lasdoos voor ga zoeken.

En met deksels erop:

[Afbeelding] Ik heb zowel de deksel van de dozen gelabeled als boven de doos op het metaal om zeker te zijn dat een label er niet af kan vallen en onbekend is wat wat is. (Of dat deksels omgekeerd erop gezet worden).

Netjes! Eens dat het andere mooier was maar dit is praktisch wel beter denk ik!

Puur vraag uit interesse: kan je zien wat de isolatiewaarde van die utp kabels is of heb je een merk/type?

• Bloodhoundje
djluc schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:41:
[...]

Netjes! Eens dat het andere mooier was maar dit is praktisch wel beter denk ik!

Puur vraag uit interesse: kan je zien wat de isolatiewaarde van die utp kabels is of heb je een merk/type?
Ik gebruik Danicom CAT5E UTP (Stug, PE (Fca)) (https://www.utp-kabel.nl/danicom-cat5e-utp-100m-buitenkabel-op-rol-stug-pe-fca-3.html)

Deze kabels zijn getest dat ze pas boven de 1000v doorslaan door de mantel heen, echter zijn ze niet officieel gekeurd en mogen niet in dezelfde leiding als 230v. Daarom komt de kabel in een aparte buis binnen die ik extra lengte in de kast heb gegeven naar boven toe.

• manusjevanalles
  • Laatst online: 08:57
Annuk schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:36:
[...]

[...]

Die OBO T160 lijkt me wel een mooie oplossing voor mijn probleem. Hoe monteer je zo'n din-rail in het doosje?

☀️ 7920 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• djluc
Bloodhoundje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:49:
[...]

Ik gebruik Danicom CAT5E UTP (Stug, PE (Fca)) (https://www.utp-kabel.nl/danicom-cat5e-utp-100m-buitenkabel-op-rol-stug-pe-fca-3.html)

Deze kabels zijn getest dat ze pas boven de 1000v doorslaan door de mantel heen, echter zijn ze niet officieel gekeurd en mogen niet in dezelfde leiding als 230v. Daarom komt de kabel in een aparte buis binnen die ik extra lengte in de kast heb gegeven naar boven toe.
Ja dan lijkt het nu te kloppen. De data kabel komt nu alleen in de kast samen met je 230v maar die is nu dubbel geïsoleerd. Dus voor zover ik kan zien klopt het nu als je de klemmen in je grote lasdoos nog goed vast zet en de dopjes op de schroef openingen doet voor zover je dat nog niet hebt gedaan.

• WargamingPlayer
Heel netjes.

Overigens is het niet alleen voor de regels. Maar in een huisinstallatie weet je niet wie er later met zijn handen in gaat zitten. Het kan zo maar gebeuren dat de persoon welke het aangelegd heeft netjes heeft gelabeld, maar niet aanwezig is als er werkzaamheden moeten plaatsvinden. Dan gaat veiligheid voor alles.

Liever veilig dan later jezelf afvragen waarom het fout is gegaan, want overal zat een mooie label.

Kortom, complimenten!

• Bloodhoundje
WargamingPlayer schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:04:
[...]

Heel netjes.

Overigens is het niet alleen voor de regels. Maar in een huisinstallatie weet je niet wie er later met zijn handen in gaat zitten. Het kan zo maar gebeuren dat de persoon welke het aangelegd heeft netjes heeft gelabeld, maar niet aanwezig is als er werkzaamheden moeten plaatsvinden. Dan gaat veiligheid voor alles.

Liever veilig dan later jezelf afvragen waarom het fout is gegaan, want overal zat een mooie label.

Kortom, complimenten!
Ben ik het helemaal mee eens, ik heb dit zelf al eens meegemaakt bij het helpen 'een tuinverlichting probleem" op te lossen bij familie, verkeerde kleuren gebruikt, onjuiste type kabels etc. Heb daar toen alles moeten uitmeten en daarna vervangen. Dat wens ik niemand toe ;( .

• WargamingPlayer
Annuk schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:47:
@WargamingPlayer Heb nog wel een leuke casus voor je ;)
Kwam ik laatst ergens tegen.
Kabel vanuit woonhuisgroepenkast naar onderverdeler in de schuur.
4x10mm2-as + 4x2,5mm2 in 1 kabel, oftewel 8 aderige kabel.
In het woonhuis netjes voorbeveiligd etc. en d.m.v. een tijdklok werden 2 van die 2,5mm2 aangestuurd, in de onderverdeler waren dat de A1 aansluitingen op 2 relais.
Relais werden zelfstandig gevoed door 1 of 2 eigen eindgroepen waarop verlichting dan zat aangesloten.
Nu jou mening (en het liefst onderbouwt met regelgeving) mag dit?

Oftewel voeding + stuurstroom in 1 kabel, komt achter 1 beveiliging weg maar wel verschillende "signalen".
Wanneer alles van diverse groepen komt vindt ik dat een beetje "rot" oplossing. Wanneer het op voorhand in 1 keer uitgeschakeld kan worden is er niks mis. Maar twee groepen door 1 kabel is altijd tricky, daarom ben ik er altijd voor om dan maar gelijk 5 x Xmm te leggen en een 3-fase onderverdeler te maken dicht bij de splitsing.

• djluc
WargamingPlayer schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:08:
[...]

Wanneer alles van diverse groepen komt vindt ik dat een beetje "rot" oplossing. Wanneer het op voorhand in 1 keer uitgeschakeld kan worden is er niks mis. Maar twee groepen door 1 kabel is altijd tricky, daarom ben ik er altijd voor om dan maar gelijk 5 x Xmm te leggen en een 3-fase onderverdeler te maken dicht bij de splitsing.
Als ik het goed begrijp zijn de stuurstromen van dezelfde groep en dus dezelfde voorbeveiliging toch? Het relais zit in de onderverdeler dus dat is ook een duidelijke situatie. Wat is er dan precies speciaal aan deze situatie?

Dacht dit zo te begrijpen zeker omdat je aangeeft dat er 2 2.5g de schakelingen bevatten. En dus niet 2x2.5 sets met de nul.

Of zijn de stuurstromen ook van andere groepen?

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik krijg binnenkort een thuisbatterij geïnstalleerd. Deze zal op een aparte B16 automaat worden aangesloten achter een ALS. Ik heb al veel gelezen en gevonden over wat nu noodzakelijk is hierbij, maar ik kom niet tot een eenduidig antwoord rondom het volgende:

Ik ben benieuwd of er een remautomaat benodigd is of niet en of de keuze van de fase i.r.t. de verbruikers op die fase voor de thuisbatterij nog relevant is. Mijn meterkast (alles van ABB [hafonorm]) setup is als volgt:
  • 3x 25A (type C) aansluiting van de netbeheerder
  • 40A hoofdschakelaar
  • 6mm2 interne bedrading
  • PV systeem: Enphase, 3 fasen, 5.5kW piekvermogen netjes verdeeld over 3 fasen, aangesloten op een B16 alamat
  • ALSsen van 40A
  • Thuisbatterij op één fase op een B16 automaat achter een gedeelde ALS (ook 40A).
  • Tevens een kookgroep 3 fasen B16 alamat en een laadpaal 3 fasen B16 alamat rechtstreeks op de verdeelblokken (alles ABB DS203NC alamats)
  • All electric warmtepomp verdeeld over een 2 fasen kookgroep en 1 losse B16 automaat voor het warm tapwater achter 1 ALS
Uiteraard zelf al berekend met de theoretische waarden (16A van PV + 25A van netbeheerder + 16A van thuisbatterij) = 57A wat meer is dan 40A tov de gebruikte ALSsen.

Maar:
  1. PV is afgezekerd op 16A, maar wekt theoretisch niet meer dan 8A op per fase, dus kom je niet op 57A maar 49A
    NB: Dit is nog steeds te hoog, maar gaat om welke waarde ik nu aan mag houden?
  2. Die 57A is niet wat er per sé doorheen loopt, want die vraag is er niet achter de ALS, maar er is wel 57A beschikbaar.
  3. Achter de ALSsen zitten 3 of 4 eindgroepen, deze zijn allen B16 automaten. Als er 4 automaten 100% verbruiken zit je toch ook al op 64A? Met een gelijktijdigheidsfactor van 0,8 zit je ook op 51A, 0,6 dan weer wel op 39A.
  4. Stel dat ik de batterij op een groep zet met grootverbruikers - de warmtepomp - dan blijft de stroom 'intern' achter die ALS, het busboard mag 63A hebben.
Ik ben dus vooral benieuwd of je nu met de theoretische waarden moet rekenen of met de werkelijke waarden. Ook gezien de 4 groepen achter een 40A ALS, en of het nog zin heeft op welke ALS ik de thuisbatterij zou installeren.
Pagina: 1 ... 93 ... 100 Laatste