Vandaag ook een klus afgerond in huis. Mijn woning had slechts 1 groepenkast met een onpraktische indeling. Aangezien ik extra PV panelen wil plaatsen, een vaste airconditioning aan de zijkant van het huis en ondertussen ook mijn laadpaal fatsoenlijk wil voorbereiding voor richting 3 fase te gaan. Was het tijd om de meterkast uit te breiden.
Ik ben begonnen met het verleggen van de aardedraad naar de meterkast, deze zat links en daar komt de uitbreiding straks te zitten. Dus hoofdschakelaar uitgezet, fases en nul gemeten na de hoofdschakelaar ter verificatie dat alles spanningsloos is en toen rustig alles verhuisd:
Ik heb een mooie 2ehands Vision kast op de kop getikt en deze volledig opnieuw ingedeeld en bedraad, 6mm bedrading met geperste aderhulzen met goede perstangen. Dit leverde deze voortgang op: (Voor de oplettende kijker, er zitten geen aderhulzen op de hoofdverdeler in de 2e kast. De kabels aan deze kant zijn ultrasoon gelast en hebben daarom geen hulzen nodig

)
/f/image/16uhVgbQZf4VLpdUlX5m5S0O.png?f=fotoalbum_large)
Ondertussen heb ik ook gelijk 3 grondkabels via de kruipruimte getrokken naar de zijkant van het huis waar de Airconditioning komt en 2 extra aders vanaf daar naar het tuinhuis voor een losse PV groep en een losse groep voor een toekomstige warmtepomp hottub

. Op bovenstaande foto is verder te zien dat L3 van de hoofdschakelaar naar de dubbele kookgroep loopt, dit is door de vorige electricien zo aangesloten. In de toekomst wil ik de kookgroep volledig 3 fase maken zodat ik beter kan load balancen

.
Kastje heb ik bedraad en de backplate is na deze foto gemaakt te hebben geaard voor de veiligheid. Ook gelijk Ethernet en een switch toegevoegd:
Maar weer terug naar de Meterkast welke nu helemaal af is, oude labels klopte niet helemaal meer en waren onoverzichtelijk, dus labelprinter erbij gepakt en direct alles herlabeld

.
En het eindresultaat:
/f/image/9vFoC8K9gaPB81vTekcFdSxI.png?f=fotoalbum_large)
De volgende klus in de meterkast wordt het herbedraden van de originele kast (waar ik zojuist ook de labels van het geactualiseerd, wat op de uitgezoomde foto te zien is) welke jaren geen liefde heeft gezien.
Alles aangesloten volgens de specs, bij elke schakelaar/aardlek de techsheet erbij gepakt om het aandraai moment ervan te weten en met een momentschroevendraaier alles op juiste NM aangedraaid

.
Komend jaar ga ik zelf een thuisaccu systeem bouwen (Victron gebaseerd) met eilandbedrijf, dat is ook het moment waarop ik de laadpaal op 3 fase bedraad en meeneem. In de nieuwe kast is de groepenset op L2 op dit moment ongebruikt (in de oude kast zit daar nu aardig veel op dus heb nu de fases meer in balans gebracht met nieuwe gebruikers). Dus die plek gaat waarschijnlijk uiteindelijk ruimte maken voor een 3 fase Alamat voor de thuisaccu

.
Feedback altijd welkom. Leuk om te zien hoe iedereen klust en tot mooie oplossing komt

.