Acties:
  • +5 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-05 16:11
Een aantal topics werden overgenomen door posts die wel gelinkt zijn aan de onderwerpen, maar niet direct relevant meer voor de topic-starters.

Vandaar een apart topic waar alles omtrent Growatt omvormers, accu's, meters, laadpalen, communicatie met domotica, etc. kan worden besproken en ervaringen kunnen worden gedeeld.

Links naar de andere topics:
Hoe modbus communicatie te starten op een growatt omvormer?
Growatt omvormer plus batterij, smart meter nodig?

Meewerken aan de TS? Laat het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Ik kreeg met de smartstuff P1-modbus dongle met de Eastron SDM630 firmware geen goede waardes door, enorme uitschieters steeds. Nu de CHINT DTSU666 met adres 4 erop gezet, en dat lijkt beter te werken.

De 2e omvormer, een Growatt MIC2000, heb ik even geknepen zodat deze max 400W levert en ik makkelijker kan zien of de grote omvormer (MOD5000TL3-X) goed meeschakelt met het verbruik in huis.

Blauw = output omvormer
Geel = P1 meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JupDnykZjN8mES68YUixe4s4nH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/elViML4TXzXqWK7uLzWX0wfm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Uit een van de andere topics een bericht over welke registers de omvormers uitlezen.
bpssoftware schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:59:
[...]

Zelf heb ik gekozen om de HomeWizard P1 meter het telegram bericht via de API op te halen via een ESP32 met modbus controller die verbonden is met de omvormer (per omvormer).

De MIC en MOD omvormers van Growatt vragen de volgende registers uit:
fc = 4, address = 0 , length = 36 = Volt / Amps
fc = 4, address = 52, length = 30 = Total Power
fc = 4, address = 200, length = 6 = Line to Line
fc = 4, address = 342, length = 4 = Total kWh, total kvarh

In de firmware versies zit er wel een verschil in de lengte die ze per keer opvragen, met name voor de eerste twee requests.

De SDM630 module die ik emuleer draai op slave address 2 met baudrate van 9600. (standaard growatt instellingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:58
Propheticus in "De duurzame kroeg deel 5"

Nu we dan toch een Growatt specifiek topic hebben, stel ik mijn vraag ook hier:
Ben ik nou gek of was er voorheen jaren aan grafiekhistorie te zien in de Shine app en Growatt webportal?
Ik zie nu nog maar ~3 maanden terug gedetailleerde grafieken en verder terug dan 29 november 2024 enkel dagtotalen.

So... just me, or everyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Ik kan ook tot 28 november 15:25 terugkijken op uurdata. Lijkt dus ongeveer 3 maanden te zijn. Hoe dat voorheen was weet ik niet, gebruik Homewizard kWh meters en Homeassistant waar ik ook alle data in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Ik dacht die kWh meter dus niet nodig te hebben omdat er voorheen ten minste een jaar terug (volgens mij nog meer) data was. Heb wel een P1 dongle van Homewizard en hun API koppeling naar Growatt, maar die gaat maar tot een 15min-average resolutie.
Misschien goed genoeg om algehele systeemgezondheid of noodzaak tot schoonmaken te controleren als ik onbewolkte dagen pak en vergelijk.
Overweeg nu toch wel (nog) meer om een kWh-meter te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Propheticus schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:53:
Ik dacht die kWh meter dus niet nodig te hebben omdat er voorheen ten minste een jaar terug (volgens mij nog meer) data was. Heb wel een P1 dongle van Homewizard en hun API koppeling naar Growatt, maar die gaat maar tot een 15min-average resolutie.
Misschien goed genoeg om algehele systeemgezondheid of noodzaak tot schoonmaken te controleren als ik onbewolkte dagen pak en vergelijk.
Overweeg nu toch wel (nog) meer om een kWh-meter te nemen.
Er hangen hier 4 growatt omvormers en nog een solis.
Maar geen van allen hebben verbinding met het internet.
Ik heb voor alles kwh meters van Homewizard mooi alles in één app.
Ik vind dat echt ideaal gewoon alle omvormers met hun grafiekjes onder elkaar.
En niks geen koppelingen met andere servers en weet ik veel wat.
Al met al kost het wel een paar centen aan kwh meters.
Maar dat is mij het wel waard.

Daarnaast waren er ook wel eens rare acties met updates op de growatt omvormers dat ze ineens niet meer hun volle vermogen leverden dacht ik?
Laat die dingen maar mooi dom hun werk doen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Mogelijk interessante update van de ShinePhone app in iOS:

What’s New
Version History
Mar 4, 2025 Version 8.2.8.0
1.New faults added to the Japanese machine, such as OVGR and RPR signals
2.MIN 2.5-6KTL-XH adds CT anti-backflow function
3.Optimization of NEXA 2000 issues
4.Dynamic electricity pricing function: Importing electricity prices
5.Partial function optimization

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valkyr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:35
Interessant om hier wat ervaringen te delen over growatt omvormers en energiemeting.

Mijn setup:
  • Growatt MOD-8000-TL3-XH omvormer
  • Eastron SDM630 energiemeter
  • Growatt ARK XH 10.24kWh batterij
De omvormer hangt hier al meer dan een jaar, maar de batterijen heb ik pas vorige week geïnstalleerd.
Belangrijke instelling om de omvormer de energie meter te laten uitlezen waar ik nergens iets over kon terugvinden: de dynamometer instelling moet op "Electric meter" staan ipv "Not select" anders gaat de BMS niet aan de slag.

Om de energiedata uit te lezen gebruik ik een alternatieve firmware voor de ShineWifi-X USB stick: https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway.

Met deze firmware worden de gegevens van de omvormer via modbus over USB uitgelezen en doorgestuurd naar een mqtt server over WIFI. De firmware biedt ook de mogelijkheid om voorgedefinieerd commando's te sturen naar de omvormer of indien gewenst modbus registers te lezen en te schrijven. Dus voor de 14 euro die zo'n stick kost ben je volledig van de growatt cloud af en heb je data op resolutie van enkele seconden om aan home assistant te voeden. Via deze firmware kan je ook de gekoppelde Eastron energiemeter uitlezen om de energiedata van je huis te monitoren moest je geen P1 uitlezing kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Weet je toevallig welke registers de waardes bevatten van de gekoppelde Eastron energiemeter?

Hier een setup waarbij ik direct via modbus de omvormer uitlees in Homeassistant met de Solax modbus integratie, en met een dongle een kWh meter simuleer. Werkt prima tot nu toe maar ben benieuwd welke waarden de omvormer precies leest vanuit de meter.

En hoe bevalt de batterij tot nu toe, kun je al iets zeggen over de efficientie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Uit een ander topic:
GamerPhil schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:25:
Kunnen jullie updaten als er een update is?
Er is nu de ShineWiLan-X2 datalogger van Growatt die Modbus TCP ondersteunt. Dan heb je zowel bedraad als draadloos de mogelijkheid met een Modbus integratie te communiceren met de omvormer en kan het zeker lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valkyr
firecaps30 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:30:
Weet je toevallig welke registers de waardes bevatten van de gekoppelde Eastron energiemeter?
De energie meter data is een beetje een apart verhaal aangezien deze niet in de standaard range van de registers zit, je moet eerst een command met functie code 20 sturen
code:
1
01 20 00 00 00 64 81 E6

Hierop krijg je dan een response van 200 bytes met de energiemeter data in (zie https://www.photovoltaikf...s-schnittstelle-abfragen/)

De batterij bevalt goed, met deze dagen natuurlijk altijd vol opgeladen overdag. Kom er nog net niet de nacht mee door omdat de warmtepomp momenteel nog meedraait en al vanaf 16:00 van de batterij begint te verbuiken. Ik heb nog te weinig data om er verder veel zinnige dingen over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Hoe verstuur je dat commando? Heb even lopen pielen maar krijg het voor elkaar. Is er een Windows tool voor, of anders via Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkyr
Aangezien het hier om een custom modbus functie gaat kan je meestal niet de bestaande APIs van modbus libraries gebruiken.

Hier is een voorbeeld van de OpenInverterGateway firmware: https://github.com/dirkvd...i-ModBus/Growatt.cpp#L233

Deze gebruikt de bestaande seriele modbus connectie om het command te sturen en vervolgens 200 bytes terug te lezen. Kant en klare tools ga je hiervoor niet kunnen gebruiken vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
Van Growatt support begreep ik dat het wel mogelijk is om meerdere omvormers zero-export te laten draaien met een enkele (gesimuleerde)kWh meter. Je hebt dan een Shinemaster-X nodig waar je de omvormers via RS485-modbus op aansluit.

Normaal kost dat ding 200+, maar toevallig gisteren via Troostwijk er eentje voor nog geen €38 op de kop kunnen tikken en dat is natuurlijk een leuk prijsje om er mee te hobby'en _/-\o_

Als hij binnen is ga ik de omvormers er op aansluiten, en de modbus-P1 dongle die de kWh meter simuleert. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edzardk
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-05 21:52
Hi allemaal,

Ik twijfel om een Growatt thuisbatterij te kopen, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen en of ik met de Growatt thuis batterij mijn doelstellingen behaal.

Situatie schets:
Warmtepomp + overig electra verbruik 16.000 KWH (leeuwendeel door warmte pomp)
Zonnepanelen 8000 KWH ( nog aan te schaffen)
Thuisbatterij Growatt 15KWH (nog aan te schaffen)
Dynamisch energy contract

Doelstellingen
in de zomer (als er zon is): energie opslaan voor verbruik in de avond
In de winter (als er er geen zon is): energy inkopen en opslaan op de goedkope momenten en verbruiken op de duurdere momenten:

Vragen
- Gaat de Growattt thuisbatterij mij helpen om deze doelstellingen te realiseren met het standaard BMS systeem van Growattt ?
- Met Bliq aansturing kun je ook deelnemen aan de handel op de onbalans markt (600 EUR + maandelijkse kosten) Is dit een goede aanvullende investering?

Ben benieuwd naar jullie reactie en mening! Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:05
@Edzardk had je de Smart Scheduling Mode van Growatt toevallig al gezien?
https://cdn.growatt.com/p...t%20Scheduling%20Mode.pdf

Ik vind dit zelf zeer interessant, maar ik loop aan tegen het feit dat Growatt geen P1-meter aanbiedt.

[ Voor 23% gewijzigd door Robino op 17-03-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Robino schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:53:

Ik vind dit zelf zeer interessant, maar ik loop aan tegen het feit dat Growatt geen P1-meter aanbiedt.
Ik emuleer er 1 (CHINT DSU 3-fase meter) met een smartstuff P1-modbus dongle. Dit lijkt goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:05
firecaps30 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:50:
[...]

Ik emuleer er 1 (CHINT DSU 3-fase meter) met een smartstuff P1-modbus dongle. Dit lijkt goed te werken.
Is dat dan de "virtuele" P1 of de bedrade?
https://smart-stuff.nl/product/virtuele-p1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:59

Ik kwam dit zelf ook al tegen in de portal van m'n omvormer, even kijken hoe de contracten er in 2027 uit gaan zien, maar denk dat ik dan ook maar over ga op dynamisch icm smart scheduling.
Moet me wel nog is gaan verdiepen hoe het zit met tax en andere bijkomende kosten, maar vanmiddag zou de omvormer dan al automatisch stoppen met leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9M0oBEnogfy8eFB8B0VBn2vOnNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RQecxLkcQQvGhMzqq25Qthwd.png?f=fotoalbum_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMike-nl
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-05 11:24
Beste allemaal!

Hopelijk dat ik mijn vraag hier even mag stellen en heb al diverse doodlopende (social media groepen) zonder resultaat geprobeerd.
Ik zal heel kort even de situatie uitleggen, ik heb een offerte ontvangen voor een Growatt thuisaccu oplossing en ben op basis van de geoffreerde zaken mij gaan verdiepen in de techniek (omdat ik het leuk/interessant vind).
Momenteel heb ik een PV systeem gebaseerd op Enphase micro omvormers en de verkoper stelt dat dit gewoon samen kan met het geoffreerde Growatt batterij systeem.
Zelf heb ik alle installatie handleidingen er op nageslagen en zie ik eigenlijk geen situaties voorbij komen die overeen komen met mijn situatie.
Je ziet alleen aangesloten PV systemen op de 'PV' ingang van de omvormer gebruikt worden. (die PV aansluiting kan je niet gebruiken met Enphase micro omvormers AC/DC verschil).

De offerte bevat de volgende componenten:
Growatt MOD 10tl3-xh
Growatt APX HV 5.0P-B1 HV Batterij (staat niet gespecificeerd maar zal wel met Growatt APX Battery Base + Growatt APX 98034-P2 BMS zijn)
Growatt Smart meter 3-fase
Growatt ShineLink-X
Growatt Backup Box MOD XH-BP

Mijn vraag is, gaat dit geoffreerde wel goed werken i.c.m. Enphase PV systeem? Want Growatt lijkt 0,0 te schrijven over deze situatie.
En al zou dit werken, verwachten jullie beperkingen door het gebruik met een Enphase systeem?

ps. Ik ga niet verder bij deze verkoper uitvragen want heb eigenlijk al de conclusie getrokken dat deze partij veel te duur is. Ik ben wel gecharmeerd van de Growatt spullen nadat ik mij er nu wat in heb verdiept en wil eigenlijk wel verder gaan winkelen voor een scherpere partij maar dan wil ik wel van te voren mijn huiswerk zo goed mogelijk gedaan hebben ;-)

Dank alvast!

[ Voor 2% gewijzigd door MikeyMike-nl op 18-03-2025 13:41 . Reden: Tekst liep niet lekker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@MikeyMike-nl heb precies dat systeem op de backupbox na, (misschien dat ik die nog ooit koop als we regelmatig stroomstroringen hebben )

Maar de Growatt MOD 10tl3-xh is al een omvormer dus hier kan je de zonnepanelen rechtstreeks op aansluiten en dan zou je als het goed is minder verliezen moeten hebben aangezien je van dc naar dc gaat.
Maar dan moet je wel het dak op om de zonnepanelen in serie aan te sluiten en dat zou weer een nadeel kunnen zijn als je verschillende hoeken / schaduwdelen hebt.
Verder kan je met die omvormer ook vanuit de grid/ac (vanaf bijvoorbeeld het enphase systeem ) laden, maar dan gebruik je dus maar een gedeelte van de omvormer dus dan verwacht ik dat dat een duurder oplossing is dan een dedicated accu systeem wat op AC zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMike-nl
@Tinusvolkel
Dankjewel voor de info, ik was niet van plan de micro omvormers er tussen uit te halen en laden via de Grid/AC zou dus in mijn geval het plan zijn en zo te horen moet dat dus werken.
Eigenlijk heb ik nog een additionele vraag waarbij o.a. de backupbox een rol speelt, ik zit namelijk met een gesplitste groepenkast en als ik de installatie schema/tekeningen kijk dan wordt het lastig om de backupbox bij de meterkast te plaatsen waar de hoofdaansluiting zit én deze bij de MOD 10tl3-xh voor de accus want deze zou dan in de garage komen ca 25 meter verderop. (Hier zit een extra meterkast waar de PV op zit en de Accus bij moeten komen, deze meterkast zit vervolgens met een kabel naar de meterkast in de woning waar de hoofdaansluiting zit).

Want daar beginnen mijn volgende vraagtekens en tot op heden heb ik nog niet een goede manual gevonden van de backupbox, misschien dat jij hier al een beetje ingedoken bent?
Volgens mij zou dit een installatie plaatje moeten zijn voor een backupbox (syn box is zelfde volgens mij).
Begrijp ik het goed aan de tekening te zien dat je de hele binnenkomst van de hoofdaansluiting omlegt (GRID) naar de backupbox en daaruit weer terug naar je groepenkast (LOAD) gaat? Dit klinkt mij wel het meest logisch, alleen loop ik dan tegen aan dat bij mij de INVERTER in/uitgang op het plaatje dan niet direct de omvormer zit maar dat die via een groep naar de garage meterkast loopt waar dan ook de PV op zit.
Zou dit dan gewoon kunnen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9YJtXNlxsIPNSRef2Odv8pfhLg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zsGpilUNGdJ5YYLsoqEVTS2j.png?f=user_large

ps. ook die RS485 zou dan 25 meter tussen zitten, kan ik dit over de aders van een netwerkkabel gooien of zijn hier ethernet/wifi oplossingen voor? (want garage ligt gewoon CAT6 ethernet en Wifi Access Point)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Of offgrid gaat werken icm zonnepanelen via een ander systeem weet ik niet, want volgens mij moet je de zonneopbrengst terug kunnen regelen als de accu's vol zijn en er geen afname is, dus waar gaat de stroom dan dan naar toe? als alles in 1 omvormer zit dan kan hij dit zelf regelen.

Verder heb ik hier zelf ook een 15m CAT5E kabel lopen tussen de meterkast (energiemeter) en de omvormer en dat werkt prima voor de RS485.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMike-nl
Ja alles van 1 merk zou het mooiste zijn.
Terug regelen van de PV kan inderdaad niet zo mooi/makkelijk als dat dit vanuit de Growatt kant geregeld zou worden maar misschien werkt het principe gewoon van dat als stroom niet meer richting de accu kan dat de spanning oploopt naar de 253v en daardoor zullen de micro omvormers afschakelen.
Maar of dat zo mooi vlekkeloos gaat dat is goede vraag, daarom vraag ik nu hier ook even rond naar ervaringen want een verkoper kan wel zo veel verkopen maar of dat het een technisch goede oplossing is maar de vraag. (Is mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:46
Propheticus schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:31:
Propheticus in "De duurzame kroeg deel 5"

Nu we dan toch een Growatt specifiek topic hebben, stel ik mijn vraag ook hier:
Ben ik nou gek of was er voorheen jaren aan grafiekhistorie te zien in de Shine app en Growatt webportal?
Ik zie nu nog maar ~3 maanden terug gedetailleerde grafieken en verder terug dan 29 november 2024 enkel dagtotalen.

So... just me, or everyone?
Heb even gekeken maar in de shine app kan ik maanden/jaren terugkijken en heb ik ook data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
@MikeyMike-nl Ik verwacht dat je met een merk als Victor veel meer vrijheid hebt, er zijn hier genoeg topics over. Maar deze past dacht ik de frequentie aan zodat externe omvormers uitschakelen. Of de growatt dit kan weet ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 18-03-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Mexflex1980 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:52:
[...]

Heb even gekeken maar in de shine app kan ik maanden/jaren terugkijken en heb ik ook data.
Jaren terug ook op dag niveau, dus met de grafiek erbij (data per 5 minuten)?
Ik heb namelijk wel historie, maar niet (meer) op detailniveau en enkel dagtotalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Ik heb deze: https://smart-stuff.nl/product/p1-naar-modbus-dongle/ dus de bedrade variant. Lijkt mij dat het ook virtueel/draadloos zou moeten werken, zou het even bij hun support navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
MikeyMike-nl schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:11:
@Tinusvolkel
Dankjewel voor de info, ik was niet van plan de micro omvormers er tussen uit te halen en laden via de Grid/AC zou dus in mijn geval het plan zijn en zo te horen moet dat dus werken.
Eigenlijk heb ik nog een additionele vraag waarbij o.a. de backupbox een rol speelt, ik zit namelijk met een gesplitste groepenkast en als ik de installatie schema/tekeningen kijk dan wordt het lastig om de backupbox bij de meterkast te plaatsen waar de hoofdaansluiting zit én deze bij de MOD 10tl3-xh voor de accus want deze zou dan in de garage komen ca 25 meter verderop. (Hier zit een extra meterkast waar de PV op zit en de Accus bij moeten komen, deze meterkast zit vervolgens met een kabel naar de meterkast in de woning waar de hoofdaansluiting zit).

Want daar beginnen mijn volgende vraagtekens en tot op heden heb ik nog niet een goede manual gevonden van de backupbox, misschien dat jij hier al een beetje ingedoken bent?
Volgens mij zou dit een installatie plaatje moeten zijn voor een backupbox (syn box is zelfde volgens mij).
Begrijp ik het goed aan de tekening te zien dat je de hele binnenkomst van de hoofdaansluiting omlegt (GRID) naar de backupbox en daaruit weer terug naar je groepenkast (LOAD) gaat? Dit klinkt mij wel het meest logisch, alleen loop ik dan tegen aan dat bij mij de INVERTER in/uitgang op het plaatje dan niet direct de omvormer zit maar dat die via een groep naar de garage meterkast loopt waar dan ook de PV op zit.
[Afbeelding]

ps. ook die RS485 zou dan 25 meter tussen zitten, kan ik dit over de aders van een netwerkkabel gooien of zijn hier ethernet/wifi oplossingen voor? (want garage ligt gewoon CAT6 ethernet en Wifi Access Point)
Bijzonder voorstel van de verkoper, ik denk dat een ander systeem meer geschikt is in jouw geval.

In dit filmpje zie je dat de backup box volgens mij inderdaad direct op de hoofdaansluiting zit (grid), en terug weer de meterkast in gaat voor de load. Je kunt Growatt support ook goed bereiken via Whatsapp, heb je binnen een dag antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Tinusvolkel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:06:
@MikeyMike-nl heb precies dat systeem op de backupbox na, (misschien dat ik die nog ooit koop als we regelmatig stroomstroringen hebben )
Hoeveel kWh accu heb je, en hoe bevalt het? Ben ook wel benieuwd naar wat het je gekost heeft als je dat wil delen.

Ben op dit moment aan het nadenken over uitbreiding opwek en aanschaf accu. Dan een MOD8000TL3-XH (BP) met APX accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
firecaps30 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Hoeveel kWh accu heb je, en hoe bevalt het? Ben ook wel benieuwd naar wat het je gekost heeft als je dat wil delen.

Ben op dit moment aan het nadenken over uitbreiding opwek en aanschaf accu. Dan een MOD8000TL3-XH (BP) met APX accu.
Heb nu 5kWh maar wil voordat het salderen eraf gaat nog een 5kWh bij kopen.
Maar zet hem maar af en toe een keer aan omdat ik nu nog een prima contract heb en kan nog salderen, dan vind ik het krom om kW rond te pompen en daardoor dus verliezen heb.
Heb hem een jaar geleden zelf geïnstalleerd en toen was het plan van het kabinet er nog om al vroeger te beginnen met afbouwen. Maar nu ga ik hem denk ik pas echt gebruiken in 2027.

Ik heb hem tegelijk aangeschaft met 20x430wp panelen en dan zou het aldus mijn leverancier btw vrij zijn, maar achter twijfel ik of dit wel zo is.
Was totaal €8000 kwijt voor alles ( accu, panelen, kabels, omvormer, montagemateriaal ) maar heb wel alles zelf gedaan.

Maar als het aan staat doet hij wat hij moet doen :)
Echt geëxperimenteerd met zero teruglevering of acteren op dynamische contracten heb ik nog niet gedaan.

Edit: heb nog wat foto’s gevonden van tijdens het installeren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fJ6ZbsqKQh4zB6SIuB2NzU3L28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDyAAbrhmNpgnuJZQ4drIqYO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWTcG4CFh2NVVuiKYNcFMkQHNZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmh61CD1zBWMCUvlE9Ded6Xn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8QS_3qSbqdXKTkxqExFDLiWK2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mL0hhnwyebjIo1i54ZXTQ08c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Tinusvolkel op 18-03-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMike-nl
@firecaps30
Als de backupbox dus dichtbij de hoofdaansluiting moet komen te hangen dan ben ik wel benieuwd hoe die gasten die de offerte hebben gemaakt dit in gedachten hebben, in mijn meterkast heb ik echt geen ruimte meer om een backupbox in kwijt te kunnen namelijk. (Al is een backupbox geen must have maar vond het wel een leuke toevoeging)
Ik zal Growatt zelf inderdaad eens benaderen en ze de situatie voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edzardk

Thanks! nee deze had ik nog niet gezien. Iemand al ervaring hiermee icm een dynamisch contract?

Waar ik tussen twijfel is:
Growatt thuis batterij 20KW (+/- 5000 EUR na BTW teruggave) zelf installeren
Zonneplan thuisbatterij 15 to 20KW (+/-7300 EUR) incl installatie

om deze keuze te kunnen maken ben ik dus op zoek naar ervaringen van de growatt icm dynamisch contract. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
@Tinusvolkel Hoe heb je die kWh meter aangesloten?

Hoofdaansluiting->Hoofdschakelaar->kWh meter->groepen?

Zodat je altijd de kWh meter er makkelijk tussenuit kan halen bij defect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
firecaps30 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:32:
@Tinusvolkel Hoe heb je die kWh meter aangesloten?

Hoofdaansluiting->Hoofdschakelaar->kWh meter->groepen?

Zodat je altijd de kWh meter er makkelijk tussenuit kan halen bij defect.
Idd zo, voor de hoofdschakelaar mag je volgens mij zelf niet eens aanzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-05 21:02

GerritGekke

Gamechanger

Iemand ervaring met het aansluiten van een Growatt #### TL3-S over modbus communicatie? Er zit een RS 485 poort op (handleiding), maar deze heeft slechts drie pinnen.
Pin1------- TR-(B )
Pin2------- Shielding layer or no connection
Pin3------- TR+(A )

Er zit hangt nu een shinelanbox aan die met en dongel op de RS 232 poort is aangesloten. Zover ik kan vinden valt hier niks aan te flashen. Als ik het goed begrijp kan de Growatt Shine wifi-S hier ook op aangesloten worden. Die kan ik vervolgens flashen met OpenInverterGateway (Github) en koppelen aan mijn HA.

Uiteindelijke doel lokale controle en het kunnen bijstellen van de export limit. Hoewel ik nog niet heb kunnen vinden of de TL3-S dit ook ondersteund. Iemand ideeën?

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

Ja, die paper is al wat ouder, want de server ziet er ondertussen anders uit. Neemt niet weg dat o.b.v de Register codes e.e.a. ingesteld zou kunnen worden. Zou een Growatt Shine wifi-S (geflashed) via RS232 poort inzichten kunnen geven voor in HA?

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Durf ik je niet te zeggen, waarom gebruik je Grott niet?

Staan je omvormer en Homeassistant host dicht bij elkaar? Dan kun je een USB-RS485 dongle gebruiken en de Solax modbus integratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

HA server staat in de kelder en de omvormer .. op zolder. De USB-RS485 met Grott zou inderdaad ook een oplossing kunnen zijn. Kan een Raspberry Pi hierin iets in betekenen om de afstand draadloos te overbruggen?

 Karma

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valkyr
Ikzelf gebruik de OpenInverterGateway firmware op een ShineWifi-X stick. Is veruit de simpelste oplossing.
USB stick in de omvormer en klaar.

Enkel de eerste maal de stick flashen is even wat omslachtiger omdat je de behuizing van de stick moet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanguyLe
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-03 17:02
Edzardk schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:31:
[...]

Thanks! nee deze had ik nog niet gezien. Iemand al ervaring hiermee icm een dynamisch contract?

Waar ik tussen twijfel is:
Growatt thuis batterij 20KW (+/- 5000 EUR na BTW teruggave) zelf installeren
Zonneplan thuisbatterij 15 to 20KW (+/-7300 EUR) incl installatie

om deze keuze te kunnen maken ben ik dus op zoek naar ervaringen van de growatt icm dynamisch contract. Iemand?
Professioneel heel wat Growatt geïnstalleerd.
Maar nog niet icm dynamische tarieven.
Ik ben wel al wat gaan stoeien in de settings en het lijkt me zonder veel problemen in te stellen!
Alleen is het misschien niet mogelijk om 100% de prijsberekening juist te hebben.
De energieleveranciers maken er iets te ingewikkelde formules van.

Indien gewenst wil ik met plezier meekijken met u om dit ingesteld te krijgen!
Ik heb best een goed contact met de helpdesk indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanguyLe
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-03 17:02
MikeyMike-nl schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:11:
@Tinusvolkel

[Afbeelding]

Growatt komt net met een nieuwe reeks omvormers.
De WIT serie, die de backupbox functie rechtstreeks in de inverter heeft...
De WIT serie zou dan wel terug met de lage voltage batterijen werken (iets minder efficiënt maar en pak goedkoper).

Voor beide inverters geld wel dat ze zonder problemen de AC koppeling kunnen uitvoeren...
De smart meter registreert dat er een productie overschot is van de PV.
Via AC gaat dit overschot in de batterij gepompt worden.
Bij tekort gaan ze de batterij aanspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
TanguyLe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:21:
[...]

Growatt komt net met een nieuwe reeks omvormers.
De WIT serie, die de backupbox functie rechtstreeks in de inverter heeft...
De WIT serie zou dan wel terug met de lage voltage batterijen werken (iets minder efficiënt maar en pak goedkoper).

Voor beide inverters geld wel dat ze zonder problemen de AC koppeling kunnen uitvoeren...
De smart meter registreert dat er een productie overschot is van de PV.
Via AC gaat dit overschot in de batterij gepompt worden.
Bij tekort gaan ze de batterij aanspreken.
Komen de WIT omvormers er ook in varianten voor thuisgebruik qua capaciteit, kun je er iets meer over vertellen?

Sta namelijk op het punt om voor een XH BP omvormer te gaan met APX accu.

Edit: zijn het deze? https://en.growatt.com/products/wit-4-15k-hu

[ Voor 4% gewijzigd door firecaps30 op 26-03-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-05 17:47
Valkyr schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:07:
Interessant om hier wat ervaringen te delen over growatt omvormers en energiemeting.

Mijn setup:
De omvormer hangt hier al meer dan een jaar, maar de batterijen heb ik pas vorige week geïnstalleerd.
Belangrijke instelling om de omvormer de energie meter te laten uitlezen waar ik nergens iets over kon terugvinden: de dynamometer instelling moet op "Electric meter" staan ipv "Not select" anders gaat de BMS niet aan de slag.

Om de energiedata uit te lezen gebruik ik een alternatieve firmware voor de ShineWifi-X USB stick: https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway.

Met deze firmware worden de gegevens van de omvormer via modbus over USB uitgelezen en doorgestuurd naar een mqtt server over WIFI. De firmware biedt ook de mogelijkheid om voorgedefinieerd commando's te sturen naar de omvormer of indien gewenst modbus registers te lezen en te schrijven. Dus voor de 14 euro die zo'n stick kost ben je volledig van de growatt cloud af en heb je data op resolutie van enkele seconden om aan home assistant te voeden. Via deze firmware kan je ook de gekoppelde Eastron energiemeter uitlezen om de energiedata van je huis te monitoren moest je geen P1 uitlezing kunnen doen.
Zou je de HA yaml's willen delen? Ben erg benieuwd BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyr
Zou je de HA yaml's willen delen? Ben erg benieuwd BVD
Vereist geen HA config. Ik heb de OpenInverterGateway git geforked https://github.com/dirkvdb/OpenInverterGateway en HA registratie via mqtt erin gebakken.
De PV en batterij entiteiten komen dan vanzelf beschikbaar in je HA zonder configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edzardk
TanguyLe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:14:
[...]

Professioneel heel wat Growatt geïnstalleerd.
Maar nog niet icm dynamische tarieven.
Ik ben wel al wat gaan stoeien in de settings en het lijkt me zonder veel problemen in te stellen!
Alleen is het misschien niet mogelijk om 100% de prijsberekening juist te hebben.
De energieleveranciers maken er iets te ingewikkelde formules van.

Indien gewenst wil ik met plezier meekijken met u om dit ingesteld te krijgen!
Ik heb best een goed contact met de helpdesk indien nodig.
Dankje TanguyLe. Vandaag besteld! Ga eerst met de smart module van growatt zelf aan de slag. Dank voor het aanbod en maak er graag gebruik van als het nodig is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:22

ErikVers

e-Duurzaam

firecaps30 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:27:
[...]

Komen de WIT omvormers er ook in varianten voor thuisgebruik qua capaciteit, kun je er iets meer over vertellen?

Sta namelijk op het punt om voor een XH BP omvormer te gaan met APX accu.

Edit: zijn het deze? https://en.growatt.com/products/wit-4-15k-hu
@TanguyLe weet je zeker dat die ook voor residentieel komen? Voor zover weet is de mod en xh serie nu een kleine 3 jaar op de markt (niet heel lang imo) voor residentiële toelassingen. De WIT is een commerciele oplossing voor (groot) zakelijke toepassingen.

De huidige growatt omvormers zijn in mijn ogen redelijk up to date, scherp geprijsd en hebben goeie specs en software.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44
Ik heb een Growatt MOD 4000TL3-XH met 2 strings, 8 panelen O en 8 panelen W.
Via de datalogger kan ik online data uitlezen echter zie ik geen optie om de opgewekte energie per string af te beelden. Ook krijg ik deze data niet in HA binnen.

Heeft iemand idee of dit per string is uit te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:31
The Source schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:55:
Via de datalogger kan ik online data uitlezen echter zie ik geen optie om de opgewekte energie per string af te beelden. Ook krijg ik deze data niet in HA binnen.

Middels Grott is dit mogelijk om het per MPPT/string uit te lezen. Dit heb ik gedaan.

Daarnaast kun je een shinewifi-x stick flashen en dat moet volgens mij ook mogelijk zijn dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BT7Zge-ohkNi9BlU0zfdZrwfE1Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HK5p1FtcE1FoAqvWx8DgYY57.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
The Source schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:55:

Ja, dit kan kun je via modbus uitlezen met de Solax modbus integratie. Hoef je dan niet de stick voor te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 22:44
Dartlink schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:35:
[...]

Middels Grott is dit mogelijk om het per MPPT/string uit te lezen. Dit heb ik gedaan.

Daarnaast kun je een shinewifi-x stick flashen en dat moet volgens mij ook mogelijk zijn dan.

[Afbeelding]
Dank je, Grott zie er wat ingewikkeld uit.
Flashen lijkt interessant, maar doe ik liever over een paar jaar als de garantie voorbij is. Ik weet niet of zero export nu al mogelijk is met de standard firmware, maar dat zag ik bij onderstaande firmware wel als optie, ik weet niet of dit de beste versie is: https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway. Heb jij nog andere linkjes die aan te raden zijn?
firecaps30 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:59:
[...]
Ja, dit kan kun je via modbus uitlezen met de Solax modbus integratie. Hoef je dan niet de stick voor te flashen.
Dank je, dit lijkt me op korte termijn de betse oplossing. Heb je hier toevallig meer informatie over? Hoe dit te configgen en te verbinden met de omvormer? Ik heb het via HACS al geinstalleerd. Vervangt dit ook dan de verbinding voor alle data? Kan deze via wifi verbinden of moet ik een andere modbus connectie regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
The Source schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:36:
[...]

Dank je, dit lijkt me op korte termijn de betse oplossing. Heb je hier toevallig meer informatie over? Hoe dit te configgen en te verbinden met de omvormer? Ik heb het via HACS al geinstalleerd. Vervangt dit ook dan de verbinding voor alle data? Kan deze via wifi verbinden of moet ik een andere modbus connectie regelen?
Met de nieuwe Growatt ShineWiLan-X2 USB stick kun je via je LAN/WiFi de Solax Modbus integratie verbinden over modbus TCP. Nadeel is dat pollen wat langzamer is, elke 4/5 seconden is het meest betrouwbaar.

Heb je die nu niet, dan moet je een kabel van je omvormer naar je HA-host hebben en een USB-RS485 adapter. Aan de omvormer kant sluit je dan de modbus kabel aan op de connector van je omvormer, in de handleiding kun je zien welke pinnen voor RS485A/B zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door firecaps30 op 03-04-2025 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !309701!
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-05 17:57
GerritGekke schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:01:
HA server staat in de kelder en de omvormer .. op zolder. De USB-RS485 met Grott zou inderdaad ook een oplossing kunnen zijn. Kan een Raspberry Pi hierin iets in betekenen om de afstand draadloos te overbruggen?
Bij mij komt de data via grott, maar ook via Solar Assistant lokaal binnen in HA. Solar Assistant draait op een Raspberry Pi en schiet alle data (iedere 1-2sec) via mqtt naar HA, werkt top. Mijn omvormer staat helemaal op zolder en HA helemaal beneden in een kastje verstopt: geen enkele issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

!309701! schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:19:
[...]

Bij mij komt de data via grott, maar ook via Solar Assistant lokaal binnen in HA. Solar Assistant draait op een Raspberry Pi en schiet alle data (iedere 1-2sec) via mqtt naar HA, werkt top. Mijn omvormer staat helemaal op zolder en HA helemaal beneden in een kastje verstopt: geen enkele issue.
Goed om te lezen. Daar zal ik mij eens verder in verdiepen. Maak je ook gebruikt van enige sturing naar de omvormer voor de Export limit?

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !309701!
GerritGekke schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:48:
[...]

Goed om te lezen. Daar zal ik mij eens verder in verdiepen. Maak je ook gebruikt van enige sturing naar de omvormer voor de Export limit?
Nee dat doe ik niet. Heb een dynamisch contract bij Tibber en daar heb je geen terugleverboete of iets dergelijks.

Ik weet wel dat het kan. In HA heb ik een dropdown waarmee ik een command richting de omvormer kan schieten (via SolarAssistant op de raspberry Pi) en dat werkt, want ik zag de opbrengst toen ineens naar nul zakken. Je zou redelijk eenvoudig automations kunnen aanmaken (evt via Node-red plugin) met allemaal scenario's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Xe3kgccL0QJkv9El0vyJb7OiX4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nmjFMhOkEvqmc8pgfbVsqElC.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
Update over mijn probeersel met de Shinemaster4G-X die ik voor een prikkie op Troostwijk heb kunnen kopen.

Heb ook een Eastron SDM630 Modbus v2 kWh meter op de hoofdaansluiting aangesloten. Beide omvormers en de kWh meter heb ik met RS485 op de Shinemaster aangesloten. De vertaling van de UI laat nog wat te wensen over :+

2 omvormers en de meter in de lijst van apparaten. De meter en omvormer zijn ge-daisy-chained naar poort 4 op de Shinemaster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dQ3gpldoPX2VoQoVQkqzqbjNd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iP5lYmGJpXFkqeKGVCypE40A.png?f=fotoalbum_large

Er zijn 2 menu's die iets met zero-export en de meter instellingen doen, daar ben ik nog niet helemaal uit en heb een vraag uit staan bij Growatt. Heb het wel werkend gekregen. Als de hybride omvormer er is met accu kan ik ook de andere menu's in duiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHWvxsh4TpX1Zml4BVmAUGuGvhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BDhJFKnylpzmiUXcAzx1J8vj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YP96mv_uwa7ZxF0OTQEutvgnM64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IMQziCcAjRHy8SAj3kp2s5lK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01:17
!309701! schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:42:
[...]

Nee dat doe ik niet. Heb een dynamisch contract bij Tibber en daar heb je geen terugleverboete of iets dergelijks.
Maar dan wil je toch ook juist export beperken als de stroomprijs negatief is? Zoals de afgelopen dagen bijvoorbeeld 's middags tegen de -10 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !309701!
Aftansert schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:22:
[...]

Maar dan wil je toch ook juist export beperken als de stroomprijs negatief is? Zoals de afgelopen dagen bijvoorbeeld 's middags tegen de -10 cent.
Ik dacht dat dat (zolang je nog kunt salderen) niet heel erg voordelig is? Maar ik heb mij er eerlijk gezegd helemaal niet verdiept... Doen jullie dit wel, en je kijkt dan neem ik aan naar de prijs zonder belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

!309701! schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:44:
[...]

Ik dacht dat dat (zolang je nog kunt salderen) niet heel erg voordelig is? Maar ik heb mij er eerlijk gezegd helemaal niet verdiept... Doen jullie dit wel, en je kijkt dan neem ik aan naar de prijs zonder belasting?
Dat klopt ook wel hoor, je saldeert de energiebelasting en in-/verkoopvergoeding. Tenzij het ca. -20ct is, dan is het interessant om nu ook uit te schakelen of te dempen. Jeroen ligt dit op zijn website netjes toe. Het kan dus nu ook onder bepaalde voorwaarden lonen om de Export limit te sturen.

Je hebt alleen nog wel iets nodig om te kunnen zien wat je momenteel verbruikt, zoals een Smart meter of wellicht een P1 monitor met HA sturing o.i.d.

[ Voor 10% gewijzigd door GerritGekke op 09-04-2025 10:16 ]

 Karma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bterstege
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-05 19:52
Ik ben al een behoorlijke tijd wezen pielen met een Wemos D1 Mini en een TTL-RS485 om onze Growatt 5000-tl3-x uit te lezen in HA, omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van Growatt. Ik ben een totale beginner, maar met wat nieuwe soldeerkunsten en één afgeschreven Wemos D1 Mini is het me toch gelukt om alle data in HA te krijgen. Nu ben ik ook wel benieuwd op welke manier de Export limit moet worden aangestuurd (al is het tot 2027 vanaf -20 cent), maar ik kan na veel zoeken nog niet veel vinden. Ik heb wel een P1 monitor van HomeWizard.

Hebben mensen hier al ervaring mee?

XBL: bterstege

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
  • Laatst online: 23:01
Ik had een oudere shinewifiX stick waarbij het niet lukt om die te flashen. Nieuwe shinewifiX gekocht. Deze heb ik vandaa geflash via Python, met hulp van Grok. Ik heb 0 ervaring hiermee, toch gelukt.

Stick weer gekoppeld met de router en nu zie ik wat de omvormer aan energie opwekt en dergelijke. Tot zo ver ben ik gekomen.
Ik heb nog geen Raspberry Pi in huis om HA te draaien en op dynamische prijzen mijn ZP te kunnen managen. Dat wordt de volgende stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
  • Laatst online: 23:01
bterstege schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:53:
Ik ben al een behoorlijke tijd wezen pielen met een Wemos D1 Mini en een TTL-RS485 om onze Growatt 5000-tl3-x uit te lezen in HA, omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van Growatt. Ik ben een totale beginner, maar met wat nieuwe soldeerkunsten en één afgeschreven Wemos D1 Mini is het me toch gelukt om alle data in HA te krijgen. Nu ben ik ook wel benieuwd op welke manier de Export limit moet worden aangestuurd (al is het tot 2027 vanaf -20 cent), maar ik kan na veel zoeken nog niet veel vinden. Ik heb wel een P1 monitor van HomeWizard.

We zitten in hetzelfde schuitje, jij bent iets verder. Interessant om te lezen dat je er ook mee bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bterstege
Ik heb de D1 Mini en de TTL-RS485 als volgt aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gp8fyEXutlqVPJQlzrBGgFnu9eU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bXpm8V5a0qbuj8smWR5bYVKr.png?f=fotoalbum_large

En heb nu de volgende data (o.a.) in HA met ESPHome.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGeCgy57RAAAIX9K3j8xUstjCFs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DLMl88E5iHeXW3yNd0oF4hon.png?f=fotoalbum_large

Op zich is het best wel vanzelfsprekend. Ik had alleen nog nooit ESPhome gebruikt. Voor mij werkte het beste om binnen HA via de ESPbuilder een nieuwe entiteit te bouwen en de .bin te downloaden en via web.esphome.com op de D1 Mini te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:55
bterstege schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:53:

Ik heb dezelfde soort koppeling gemaakt via een ESP8266 variant en een TTL-RS485 naar een Growatt Min 3600TL-x (1 fase dus)

De data is uitleesbaar in Home Assistant via ESPHome

Inmiddels ook een automatisering aangemaakt die de omvormer limiteert op basis van de uitlezing van de HomeWizard P1 meter als de prijs voor teruglevering negatief is. Let wel, ik zet de inverter dus niet uit, maar probeer de teruglevering dan zoveel mogelijk te limiteren en toch mijn huis van de benodigde zonnestroom te voorzien.

Als de prijs positief is, dan laat hij de omvormer op maximaal vermogen staan
Als de prijs niet positief is, en de P1 geeft een teruglevering van meer dan 50W aan, dan bereken ik een setpoint voor de inverter en past de Growatt Power factor aan. Deze wordt dan door ESPHome doorgezet naar de inverter
Idem als de p1 meting bovend e 50W opname uitkomt

Zie hier de yaml van de automatisering. Er zit ook een input_number helper in, maar die is eigenlijk niet nodig. Die gebruikte ik eerst om wat mee te spelen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
alias: PV Percentage
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.p1_meter_active_power
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.current_electricity_market_price
            attribute: prices
            above: 0
            value_template: >-
              {% set market_price =
              states('sensor.current_electricity_market_price') | float %}

{% set vat_price = states('sensor.current_electricity_vat_price')
              | float %}

{% set markup_price =
              states('sensor.current_electricity_sourcing_markup') | float %}

{% set tax_price = states('sensor.current_electricity_tax_only') |
              float %}

{{ (market_price - markup_price + vat_price + tax_price) |
              round(2) }}
        sequence:
          - action: number.set_value
            metadata: {}
            data:
              value: 100
            target:
              entity_id: number.growattinverter_pv_inverter_power_factor_growatt_3600
            enabled: true
            alias: Inverter naar 100%
          - action: input_number.set_value
            data:
              value: "100"
            target:
              entity_id: input_number.pv_percentage
            alias: Helper PV Percentage naar 100%
        alias: Positieve prijs omvormer 100%
      - conditions:
            entity_id: sensor.p1_meter_active_power
            below: -50
        sequence:
            data:
              value: >-
                {% set p1_act = states('sensor.p1_meter_active_power') |
                float(0) %} {% set pv_percent_act =
                states('sensor.growattinverter_growatt_3600tl_x_output_power_percent')
                |float(0) %} {% set pv_act =
                states('sensor.growattinverter_growatt_3600tl_x_acpower') |
                float(0) %}  {% set pv_max = (pv_act / pv_percent_act * 100 )|
                float(0) %} {% set pv_wish =  (p1_act + pv_act) | float(0) %} {{
                (pv_wish / pv_max * 100) |int|round }}
            target:
            data:
            target:
      - conditions:
            above: 50
        sequence:
            data:
                float(0) %} {% set pv_max = (pv_act / pv_percent_act * 100 )|
                float(0) %} {% set pv_wish =  (p1_act + pv_act) | float(0) %} {%
                if pv_wish >= pv_max %}
                  100
                {% else %}
                  {{ (pv_wish / pv_max * 100) |int|round }}
                {% endif %}
            target:
            data:
                if pv_wish >= pv_max %}
                  100
                {% else %}
                {% endif %}
            target:
        alias: P1 meter power > 50 and Growatt power factor < 100%
mode: single

Dit is het stukje in ESPHome dat ervoor zorgt dat het werkelijk op de inverter wordt aangepast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
number:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: growatt
    id: pv_powerfactor3600
    name: "PV inverter Power factor Growatt 3600"
    address: 3
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    min_value: 0
    max_value: 100
    lambda: "return  x; "
    write_lambda: |-
      ESP_LOGD("main","Modbus Number incoming value = %f",x);
      uint16_t powerfactor = x ;
      esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem set_payload_command = esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_single_command(growatt, 3, powerfactor);
      return x;

Laatst waren er behoorlijk lage prijzen voor teruglevering, toen heb ik handmatig de prijzen wat getweaked om te zien wat er zou gebeuren en de inverter ging netjes schakelen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-05 14:51
Hier een MOD6KTL3-XH Omvormer met een 10.2 kWH ARK batterij systeem er aan gekoppeld.
En uiteraard de SmartMeter geinstalleerd.

Ik heb heel veel gedoe gehad om mijn systeem goed werkend te krijgen. Mijn PV opwek viel uit als de batterij vol was en er schoof een wolk voor de zon. Maar de omvormer kon nog wel de load leveren aan het huis. Via Domoticz kon ik dan zien dat de PV opwek precies de Load van de woning volgende en er geen Export meer was.

Vorig jaar hebben de Growatt medewerkers van alles gedaan met updates etc maar helaas niet gelukt.
Begin April dit jaar begon het feestje weer met uitvallende omvormer. Dus toch maar weer mijn contactpersoon bij Growatt mailen en ik heb wederom een serie nieuwe updates gekregen voor mijn Omvormer, BMS en Communicatie software.

En warempel het probleem is opgelost. Het lag uiteindelijk aan een instabiele Grid connectie Dus niet eens over de 253 volt maar gewoon veel snelle pieken en dalen. Dat verklaarde de wolk voor de zon en alle zonnepanelen systemen in mijn buurt die opeens minder gaan leveren. De nieuwe software weet daar blijkbaar veel beter mee om te gaan.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Valkyr schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:07:

Mijn setup:

Even een vraag, waarom heb je voor de ARK batterijen gekozen en niet voor de APX batterijen? Die zijn voor zover ik kan zien een verbetering van de ARK en ze zijn ook nog eens iets goedkoper.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bterstege
arro3038 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:54:
[...]

Ik heb dezelfde soort koppeling gemaakt via een ESP8266 variant en een TTL-RS485 naar een Growatt Min 3600TL-x (1 fase dus)

De data is uitleesbaar in Home Assistant via ESPHome

Inmiddels ook een automatisering aangemaakt die de omvormer limiteert op basis van de uitlezing van de HomeWizard P1 meter als de prijs voor teruglevering negatief is. Let wel, ik zet de inverter dus niet uit, maar probeer de teruglevering dan zoveel mogelijk te limiteren en toch mijn huis van de benodigde zonnestroom te voorzien.

Als de prijs positief is, dan laat hij de omvormer op maximaal vermogen staan
Als de prijs niet positief is, en de P1 geeft een teruglevering van meer dan 50W aan, dan bereken ik een setpoint voor de inverter en past de Growatt Power factor aan. Deze wordt dan door ESPHome doorgezet naar de inverter
Idem als de p1 meting bovend e 50W opname uitkomt

Zie hier de yaml van de automatisering. Er zit ook een input_number helper in, maar die is eigenlijk niet nodig. Die gebruikte ik eerst om wat mee te spelen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
alias: PV Percentage
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.p1_meter_active_power
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: sensor.current_electricity_market_price
            attribute: prices
            above: 0
            value_template: >-
              {% set market_price =
              states('sensor.current_electricity_market_price') | float %}

{% set vat_price = states('sensor.current_electricity_vat_price')
              | float %}

{% set markup_price =
              states('sensor.current_electricity_sourcing_markup') | float %}

{% set tax_price = states('sensor.current_electricity_tax_only') |
              float %}

{{ (market_price - markup_price + vat_price + tax_price) |
              round(2) }}
        sequence:
            data:
              value: 100
            target:
            alias: Inverter naar 100%
            data:
              value: "100"
            target:
            alias: Helper PV Percentage naar 100%
        alias: Positieve prijs omvormer 100%
      - conditions:
            below: -50
        sequence:
            data:
            target:
            data:
            target:
      - conditions:
            above: 50
        sequence:
            data:
                if pv_wish >= pv_max %}
                  100
                {% else %}
                {% endif %}
            target:
            data:
                if pv_wish >= pv_max %}
                  100
                {% else %}
                {% endif %}
            target:
        alias: P1 meter power > 50 and Growatt power factor < 100%
mode: single

Dit is het stukje in ESPHome dat ervoor zorgt dat het werkelijk op de inverter wordt aangepast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
number:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: growatt
    id: pv_powerfactor3600
    name: "PV inverter Power factor Growatt 3600"
    address: 3
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    min_value: 0
    max_value: 100
    lambda: "return  x; "
    write_lambda: |-
      ESP_LOGD("main","Modbus Number incoming value = %f",x);
      uint16_t powerfactor = x ;
      esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem set_payload_command = esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_single_command(growatt, 3, powerfactor);
      return x;

Laatst waren er behoorlijk lage prijzen voor teruglevering, toen heb ik handmatig de prijzen wat getweaked om te zien wat er zou gebeuren en de inverter ging netjes schakelen :-)
Dat klinkt veelbelovend. Ga daar binnenkort is mee aan de slag! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
ronaldmathies schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 06:21:
[...]

Even een vraag, waarom heb je voor de ARK batterijen gekozen en niet voor de APX batterijen? Die zijn voor zover ik kan zien een verbetering van de ARK en ze zijn ook nog eens iets goedkoper.
Bij mij was het omdat ik de BP versie van de omvormer niet heb en daardoor geen neutraal aansluiting heb.
De APX verreist een neutraal aansluiting naast de BAT+ en de BAT -. Dit heeft volgens mij met de Backup power mogelijkheid te maken(eiland modus).

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
TheWalrus schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:13:
[...]

Bij mij was het omdat ik de BP versie van de omvormer niet heb en daardoor geen neutraal aansluiting heb.
De APX verreist een neutraal aansluiting naast de BAT+ en de BAT -. Dit heeft volgens mij met de Backup power mogelijkheid te maken(eiland modus).
Ah ja, dit had ik daarstraks gelezen in de documentatie dat die neutraal aanwezig moet zijn.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Even een vraag voor de kenners, de volgende combinatie van Growatt produxten:

- Growatt Backup Box MOD/MID XH
- Growatt APX batterijsysteem voor MOD-XH en MID-XH ( bijvoorbeeld 10 / 15 kW)
- Growatt MOD 10000 TL3-XH BP 3-fase inverter
- verder nog wat aanverwant apparatuur.

bied de mogelijkheid om de batterij als noodstroom in te zetten.

Voor zover ik kan zien functioneerd de backup voor het gehele huis, klopt dat? Gezien de backup box de schakel is tussen netwerk, batterij en inverter en het huis. Want bij de backup functionaliteit van de SPH10000TL3 BH-UP 3-fase is het alleen een UPS, en dat is meestal alleen een kleine subset.

En hoe zit het met apparatuur met electrische motor? Zoals koelkasten. Kunnen deze actief blijven wanneer je het systeem als noodstroom gebruikt? Ik kan daar geen duidelijk antwoord over vinden in de documentatie. De inverters zijn namelijk transformatorloos, ik vraag mij dus af of dat goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
ronaldmathies schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:07:
Even een vraag voor de kenners, de volgende combinatie van Growatt produxten:

- Growatt Backup Box MOD/MID XH
- Growatt APX batterijsysteem voor MOD-XH en MID-XH ( bijvoorbeeld 10 / 15 kW)
- Growatt MOD 10000 TL3-XH BP 3-fase inverter
- verder nog wat aanverwant apparatuur.

bied de mogelijkheid om de batterij als noodstroom in te zetten.

Voor zover ik kan zien functioneerd de backup voor het gehele huis, klopt dat? Gezien de backup box de schakel is tussen netwerk, batterij en inverter en het huis. Want bij de backup functionaliteit van de SPH10000TL3 BH-UP 3-fase is het alleen een UPS, en dat is meestal alleen een kleine subset.

En hoe zit het met apparatuur met electrische motor? Zoals koelkasten. Kunnen deze actief blijven wanneer je het systeem als noodstroom gebruikt? Ik kan daar geen duidelijk antwoord over vinden in de documentatie. De inverters zijn namelijk transformatorloos, ik vraag mij dus af of dat goed gaat.
Bij mijn weten kun je maximaal 2 groepen laten draaien op noodstroom. Daarom vond ik dit ook niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
TheWalrus schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:13:
[...]

Bij mijn weten kun je maximaal 2 groepen laten draaien op noodstroom. Daarom vond ik dit ook niet interessant.
Wat ik begrijp uit de documentatie is dit afhankelijk van het aantal modules in je batterij:

https://www.stralendgroen...202310.pdf?v=1a13105b7e4e

De backup box kan maximaal 40kW leveren.

En de batterij afhankelijk van het aantal modules maximaal 15kW ( bij zes modules). Bij 4 modules is het 10kW.

https://www.stralendgroen...asheet.pdf?v=1a13105b7e4e

Uitgaande van APX 98034-P2.

Dus dat zou voldoende moeten zijn voor een heel huis. Zelfs met vier modules, ik heb een full electric huis met een warmtepompt en zinder laden van een auto kom ik zelfde boven de 7kW in de zomer. ( warmtepomp doet tenslotte niks in de zomer, alleen een keer sanitair water verwarmen wat max 2,5kW is).

Waar heb je gelezen dat het zo beperkt is?

UPDATE:

Het lijkt nog steeds beperkt te worden voor een aparte groep apparaten.

https://en.growatt.com/up...-30-EU_Quick_Guide_EN.pdf

Al mag dit wel maximaal oplopen tot 15kW. Ik snap niet waarom dit niet gekoppeld wordt aan je normale woning netwerk. Iemand een idee of dit kan? Als og koppelen aan je normale woning electriciteits netwerk? Ik bedoel, de apparaten die onder critical aangesloten zijn zijn normaal ook aangesloten op je normale huis electra netwerk.

[ Voor 18% gewijzigd door ronaldmathies op 18-04-2025 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:42
Ik ben ook even benieuwd naar de topologie van een Growatt Backup box SYN 50-XH-30.

Zelf heb ik de volgende apparatuur:
Growatt MOD7000TL3-XH-BP (wens om 10K te gaan, geef maar een gil als je de 7K wil overnemen)
Growatt APX 30 kWh batterij
8.3 kWp zonnepanelen met plannen om uit te breiden
Growatt SYN 50-XH-30
Onbalans handelen met BLIQ voor zolang dat interressant is, daarna nog in te vullen afhankelijk van regelgeving etc.

Mijn netaansluiting is momenteel 3*25A.

Uit alle documentatie die ik lees wordt me niet duidelijk hoe eea afgezekerd moet zijn en hoe belangrijk selectiviteit daarbij is.
Volgens mij is voor een huisinstallatie selectiviteit onbelangrijk / zijn geen verplichte regels voor.

Ik neem aan dat van Grid --> SYN Box meer moet dan alleen je hoofdzekering en een hoofdschakelaar? Of is dat voldoende?
En dan van SYN Box --> Inverter je gewone aardlekautomaat met 30 mAh 20A (10K) (of 16A (7K)?
En dan van SYN Box --> Load met 16A max?

Ook hier rijst de twijfel of ik het gehele huis achter de backup wil hebben of alleen de essentials (Server, Koelkast, Vriezer en woonkamer met verlichting).

De opties qua bekabeling zijn eigenlijk bepalend voor mijn keuze.

En is de aardlek vanuit de SYN box naar de omvormer verplicht?
Deze zit al ingebouwd in de omvormer maar wellicht is dit een eis uit de regelgeving in NL?

Ben benieuwd naar jullie inzichten.

Ter illustratie een plaatje gevonden bij Stralendgroen waaruit ik concludeer dat het hele huis op de backup kan draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEd1KJCbEEe6flPWsWpsCliHMK4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rPifasfATh0PWHVGdSjjuvAE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door MuadDib007 op 18-04-2025 22:14 ]

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
MuadDib007 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:59:
Ik ben ook even benieuwd naar de topologie van een Growatt Backup box SYN 50-XH-30.

Zelf heb ik de volgende apparatuur:
Growatt MOD7000TL3-XH-BP (wens om 10K te gaan, geef maar een gil als je de 7K wil overnemen)
Growatt APX 30 kWh batterij
8.3 kWp zonnepanelen met plannen om uit te breiden
Growatt SYN 50-XH-30
Onbalans handelen met BLIQ voor zolang dat interressant is, daarna nog in te vullen afhankelijk van regelgeving etc.

Mijn netaansluiting is momenteel 3*25A.

Uit alle documentatie die ik lees wordt me niet duidelijk hoe eea afgezekerd moet zijn en hoe belangrijk selectiviteit daarbij is.
Volgens mij is voor een huisinstallatie selectiviteit onbelangrijk / zijn geen verplichte regels voor.

Ik neem aan dat van Grid --> SYN Box meer moet dan alleen je hoofdzekering en een hoofdschakelaar? Of is dat voldoende?
En dan van SYN Box --> Inverter je gewone aardlekautomaat met 30 mAh 20A (10K) (of 16A (7K)?
En dan van SYN Box --> Load met 16A max?

Ook hier rijst de twijfel of ik het gehele huis achter de backup wil hebben of alleen de essentials (Server, Koelkast, Vriezer en woonkamer met verlichting).

De opties qua bekabeling zijn eigenlijk bepalend voor mijn keuze.

En is de aardlek vanuit de SYN box naar de omvormer verplicht?
Deze zit al ingebouwd in de omvormer maar wellicht is dit een eis uit de regelgeving in NL?

Ben benieuwd naar jullie inzichten.

Ter illustratie een plaatje gevonden bij Stralendgroen waaruit ik concludeer dat het hele huis op de backup kan draaien:
[Afbeelding]
Dat plaatje had ik dus ook gezien, en dat vond ik dus verwarrend. Want als het net weg valt kan hij dan ook nogsteeds de batterij opladen? Want ik zou verwachten dat de backup box het huis dan afkoppeld van het net (wat op dat moment verplicht is). In de zomer zou ik in zo’n scenario heel lang zonder net stroom kunnen met een relatief kleine batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Die SYN box doet precies wat ik er van verwacht. Hij geeft een signaal aan de omvormer zodat die actief mag blijven ookal valt de grid weg.
Dat wil ook zeggen dat de accu geladen kan worden door je aangesloten panelen.

Hij schakelt je LOAD bij uitval aan je Inverter en ontkoppelt je GRID aansluiting.
Het is een automatische transfer switch met een onderbreking van 0.5 seconden

Alleen het stukje zekeren etc. is me niet duidelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door MuadDib007 op 19-04-2025 09:02 ]

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
MuadDib007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:59:

Alleen het stukje zekeren etc. is me niet duidelijk.
Alles verloopt altijd via de omvormer toch?
Dus makkelijkste gewoon alle 3 de “aansluitingen” naar de meterkast te laten lopen.
De input kan gewoon op de energie meter
De omvormer aansluiting kan gewoon op de 3 fase aardlekautomaat waar de omvormer al op zat.
De load output op de bestaande aansluit rails in de meterkast die allemaal al hun eigen beveiliging hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 19-04-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Tinusvolkel schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:01:
[...]

Alles verloopt altijd via de omvormer toch?
Dus makkelijkste gewoon alle 3 de “aansluitingen” naar de meterkast te laten lopen.
De input kan gewoon op de energie meter
De omvormer aansluiting kan gewoon op de 3 fase aardlekautomaat waar de omvormer al op zat.
De load output op de bestaande aansluit rails in de meterkast die allemaal al hun eigen beveiliging hebben.
Dat lijkt me het meest logisch.
Maar is het zo vanuit de regelgeving gezien ook juist aangesloten?

Dat antwoord zoek ik 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:01:
[...].
Bedoel je hiermee dat je de load weer aansluit na de drie fase hoofd schakelaar ?

Hoe moet ik mij dat voorstellen? Ik zou het heel mooi vinden als zo iets zou kunnen, maar ik kan nergens een tekening of documentatie vinden.

En zou zoiets geen problemen geven als het grid weer online komt? Dan leveren zowel de batterijen als de grid stroom? Op zich is dit niet anders dan anders want normaal loopt de levering van de batterij ook via de backup box. Het enige wat ik denk dat de backup box doet is het afschakelen van de grid als er geen grid stroom is. En een signaal naar de inverter dat hij door mag gaan.

Wat voor component gebruik je dan om de load te koppelen aan je meterkast?

[ Voor 4% gewijzigd door ronaldmathies op 19-04-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Laatst online: 21-05 12:52
Onze Growatt 9000TL3-X uit 2023 wordt bij volle belasting heet tot erg heet, obv gevoelstemperatuur.

Ik raad iedereen aan iets van ventilatie te overwegen, zie bijv:
Tempelman in "Speedcomfort op omvormer"

[ Voor 5% gewijzigd door flipjevandejam op 19-04-2025 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
ronaldmathies schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 15:05:
[...]

Bedoel je hiermee dat je de load weer aansluit na de drie fase hoofd schakelaar ?

Hoe moet ik mij dat voorstellen? Ik zou het heel mooi vinden als zo iets zou kunnen, maar ik kan nergens een tekening of documentatie vinden.

En zou zoiets geen problemen geven als het grid weer online komt? Dan leveren zowel de batterijen als de grid stroom? Op zich is dit niet anders dan anders want normaal loopt de levering van de batterij ook via de backup box. Het enige wat ik denk dat de backup box doet is het afschakelen van de grid als er geen grid stroom is. En een signaal naar de inverter dat hij door mag gaan.

Wat voor component gebruik je dan om de load te koppelen aan je meterkast?
De backup Box plaats je met de Grid aansluiting recht na je hoofdschakelaar (en meter van Growatt).
De kabels die je uit de hoofdschakelaar / Growatt meter hebt gehaald sluit je nu op de Load aansluiting van de box aan.
Op de Inverter aansluiting komt je Growatt, al moet je daar wel een juiste aardlekautomaat tussen zetten.

De backup Box is voorzien van relais waardoor bij uitval van de grid de Grid aansluiting ontkoppeld wordt. Load blijft aan de Inverter hangen en de Inverter krijgt het commando dat hij spanning mag blijven leveren.

Daarstraks was hier een elektricien over de vloer waar ik de situatie mee heb besproken en daarom heb ik er nu wel vertrouwen in dat dit uit te voeren is.

Nu nog even wachten op bevestiging van BLIQ dat het met de Backup Box erbij ook nog werkt.
De slimme aansturing van Growatt werkt nog niet icm de Backup Box geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:28
Ik heb de Eastron SDM630 Modbus v3 kWh meter binnen, ik lees echter hier over de Eastron SDM630 Modbus v2. Op het net zie ik enkel dat de V3 "beter" zou moeten zijn, maar werkt die nog wel met de growatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyhamster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-05 11:39
Kan iemand me een beetje uitleg geven over Growatt omvormers?

Ik ben aan het overwegen om mijn huidige hoeveelheid zonnepanelen uit te bereiden (nu 12*405 en dan 8*440 oid). Dit omdat we fors meer verbruiken dan verwacht door een elektrische auto en warmtepomp en het is nu toch relatief goedkoop.

Hiervoor moet ook mijn huidige 3 fase omvormer worden vervangen. Ik overweeg een Growatt omvormer vanwege de prijs (heb nu SMA tripower, dat is ongeveer 50% duurder)

Ik snap alleen het verschil niet zo goed tussen de Growatt SPH8000TL3-BH-UP en de Growatt MOD 8000 TL3-XH BP.
Beide zijn hybride en de SPH is wat duurder en heeft inherent noodstroom maar is niet compatibel met de nieuwere APX batterijen (wat ik misschien overweeg in de toekomst) en de SPH noodstroom is wat beperkter dan de MOD noodstroom van de backup box.

Dan is de Growatt MOD 8000 TL3-XH BP toch beter? Waarom is die andere duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Greyhamster schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:47:
Kan iemand me een beetje uitleg geven over Growatt omvormers?

Ik ben aan het overwegen om mijn huidige hoeveelheid zonnepanelen uit te bereiden (nu 12*405 en dan 8*440 oid). Dit omdat we fors meer verbruiken dan verwacht door een elektrische auto en warmtepomp en het is nu toch relatief goedkoop.

Hiervoor moet ook mijn huidige 3 fase omvormer worden vervangen. Ik overweeg een Growatt omvormer vanwege de prijs (heb nu SMA tripower, dat is ongeveer 50% duurder)

Ik snap alleen het verschil niet zo goed tussen de Growatt SPH8000TL3-BH-UP en de Growatt MOD 8000 TL3-XH BP.
Beide zijn hybride en de SPH is wat duurder en heeft inherent noodstroom maar is niet compatibel met de nieuwere APX batterijen (wat ik misschien overweeg in de toekomst) en de SPH noodstroom is wat beperkter dan de MOD noodstroom van de backup box.

Dan is de Growatt MOD 8000 TL3-XH BP toch beter? Waarom is die andere duurder?
Een paar verschillen:

Bij de SPH is de backup in de inverter intebouwd, dit is bij de MOD, MID niet het geval daar moet je een losse backup box hebben.

De reactie tijd voor noodstroom is verschillend, bij de SPH is het dacht is < 0.2s en bij de MOD/MID < 0.5s (al lees ik soms ook 2s, is mij nig niet helemaal scherp). Dus bij de SPH blijven je computers doorgaan, maar bij de MOD/MID niet, daar duurt het te lang en zal alles eerst uitvallen.

Bij de SPH is het echt een UPS functie, er mogen geen electra motoren zoals koelkasten aan hangen. Wel electronica als computers. De hoeveelheid is ook beperkt. Bij de MOD/MID kan je bij genoeg batterij modules je hele huis als het goed is er aan hangen.

Het totale opslag vermogen is bij SPH beperkt tot 25kW, bij MOD/MID is dit in iedergeval 30kW maar op de site van growatt ben ik ook een doxument tegen gekomen dat je kan uitbreiden tot 60kW.

De APX batterijen zijn wat nieuwer in ontwerp dan de ARK batterijen (ook wua veiligheid dacht ik, APX hebben ook aerosol beveiliging en dit ontbreekt dacht ik bij de ARK batterijen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
MuadDib007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:43:
[...]

De backup Box plaats je met de Grid aansluiting recht na je hoofdschakelaar (en meter van Growatt).
De kabels die je uit de hoofdschakelaar / Growatt meter hebt gehaald sluit je nu op de Load aansluiting van de box aan.
Op de Inverter aansluiting komt je Growatt, al moet je daar wel een juiste aardlekautomaat tussen zetten.

De backup Box is voorzien van relais waardoor bij uitval van de grid de Grid aansluiting ontkoppeld wordt. Load blijft aan de Inverter hangen en de Inverter krijgt het commando dat hij spanning mag blijven leveren.

Daarstraks was hier een elektricien over de vloer waar ik de situatie mee heb besproken en daarom heb ik er nu wel vertrouwen in dat dit uit te voeren is.

Nu nog even wachten op bevestiging van BLIQ dat het met de Backup Box erbij ook nog werkt.
Dus:

Grid -> hoofdschakelaar -> Growatt Meter -> Backup Box (Grid ingang)

Backup Box (Load) -> electriciteits netwerk huis (voorheen zaten deze op je hoofdschakelaar)

Backup Box (inverter) -> Aardlek -> MOD/MID inverter.

MID/MOD inverter -> Batterij

Wat bedoel je met:
Wat is BLIQ, bedoel je dynamisch handelen? Dat doe ik verder niet.
Bedoel je dit ook in relatie tot dynamisch handelen of is dit iets heel anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyhamster
ronaldmathies schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:23:
[...]

Een paar verschillen:

Bij de SPH is de backup in de inverter intebouwd, dit is bij de MOD, MID niet het geval daar moet je een losse backup box hebben.

De reactie tijd voor noodstroom is verschillend, bij de SPH is het dacht is < 0.2s en bij de MOD/MID < 0.5s (al lees ik soms ook 2s, is mij nig niet helemaal scherp). Dus bij de SPH blijven je computers doorgaan, maar bij de MOD/MID niet, daar duurt het te lang en zal alles eerst uitvallen.

Bij de SPH is het echt een UPS functie, er mogen geen electra motoren zoals koelkasten aan hangen. Wel electronica als computers. De hoeveelheid is ook beperkt. Bij de MOD/MID kan je bij genoeg batterij modules je hele huis als het goed is er aan hangen.

Het totale opslag vermogen is bij SPH beperkt tot 25kW, bij MOD/MID is dit in iedergeval 30kW maar op de site van growatt ben ik ook een doxument tegen gekomen dat je kan uitbreiden tot 60kW.

De APX batterijen zijn wat nieuwer in ontwerp dan de ARK batterijen (ook wua veiligheid dacht ik, APX hebben ook aerosol beveiliging en dit ontbreekt dacht ik bij de ARK batterijen).
Bedankt voor de uitleg! Dan is een MOD/MID omvormer voor mij handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatsby1923
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-05 17:06
Hallo,

Na een vraag van mij over het standby gebruik van (MID gemeten) sluipverbruik van

214 W

Berekening : nachtverbruik - nachtverbruik zonder accu - wijziging SoC (druppellading)
Modus dynamisch handelen (geen NOM) nachtperiode zonder trades.

Info van Growatt :

"The battery's built-in management system uses approximately 200 watts.

I've heard that the new firmware addresses this issue. Let's update it first and observe its overall performance over the next few days."

and

"The battery EMS is an electrical device that consumes a small amount of energy during its operation. This energy consumption is essential for the system to effectively monitor and manage the battery's performance. The EMS optimizes the battery's lifespan and efficiency by regulating charge and discharge cycles, preventing overcharging, and maintaining overall system stability."

Dit betreft 1.875 kWh per jaar.

MOD7000 (BP) + APX 15kWh

Wie meet ook (MID) ? Ik ervaar een wanprestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
ronaldmathies schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:33:
[...]

Dus:

Grid -> hoofdschakelaar -> Growatt Meter -> Backup Box (Grid ingang)

Backup Box (Load) -> electriciteits netwerk huis (voorheen zaten deze op je hoofdschakelaar)

Backup Box (inverter) -> Aardlek -> MOD/MID inverter.

MID/MOD inverter -> Batterij

Wat bedoel je met:

[...]

Wat is BLIQ, bedoel je dynamisch handelen? Dat doe ik verder niet.

[...]

Bedoel je dit ook in relatie tot dynamisch handelen of is dit iets heel anders?
Tussen je Backup Box en inverter moet niet alleen een aardlekschakelaar maar ook een installatieautomaat geplaatst worden.
De ene beschermt immers voor een aardlek, de andere tegen kortsluitstroom en overbelasting.

BLIQ is een partij die een interface heeft geplaatst waardoor mijn Growatt batterij voor onbalans en of dynamisch handelen kan worden ingezet.
Voor dit onbalans handelen gebruik ik momenteel Frank Energie als leverancier.

Growatt biedt zelf een Slimme modus via hun portaal. Dat is kort door de bocht EPEX handelen met een stukje Ai zeggen ze om te optimaliseren voor PV opbrengst en eigen verbruik.
Dat systeem is (nog) niet compatibel met installaties uitgerust met een SYN box (a.k.a. Backup Box)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Gatsby1923 schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:21:
Hallo,

Na een vraag van mij over het standby gebruik van (MID gemeten) sluipverbruik van

214 W

Berekening : nachtverbruik - nachtverbruik zonder accu - wijziging SoC (druppellading)
Modus dynamisch handelen (geen NOM) nachtperiode zonder trades.

Info van Growatt :

"The battery's built-in management system uses approximately 200 watts.

I've heard that the new firmware addresses this issue. Let's update it first and observe its overall performance over the next few days."

and

"The battery EMS is an electrical device that consumes a small amount of energy during its operation. This energy consumption is essential for the system to effectively monitor and manage the battery's performance. The EMS optimizes the battery's lifespan and efficiency by regulating charge and discharge cycles, preventing overcharging, and maintaining overall system stability."

Dit betreft 1.875 kWh per jaar.

MOD7000 (BP) + APX 15kWh

Wie meet ook (MID) ? Ik ervaar een wanprestatie.
Ik heb ook een zeer hoog nachtverbuik gehad / BMS verbruik.
Firmware updates hebben dit echt enorm verbeterd.
Mochten je batterijen uit balans raken qua SOC is het slim om ze af en toe tot 100% te laten laden om alles weer recht te trekken.

Onlangs stonden de meeste van mijn batterijen rond de 60% en eentje maar op 20%.
Na een rondje volledig laden is dat weer verholpen.

Ik moet wel bekennen dat ik momenteel niet meer erg transparant kan meten wegens de onbalanshandel, maar dat is gezien de opbrengsten ook niet zo'n probleem.

Als de markt voor onbalans / handel ooit uit de gratie raakt ga ik wel weer voor NOM / EPEX waar zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
De MOD serie is beperkt tot 30 kWh batterij opslag bij gebruik van de APX batterijen.
Ga je naar de MID, dan kun je 2 sets APX batterijen aansluiten waardoor je tot 60 kWh komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
Voor de liefhebbers een foto van de binnenkant van de SYN-XH-30 waar een schema te zien is en de daadwerkelijk geïnstalleerde automaten in het kastje zelf.

Zo te zien zijn dus alle uitvoeren reeds met 40A C karakteristiek gezekerd en de bypass met 63A C karakteristiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxn_CG-2twfR_gSKFmEFNgZ7dNI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Veppbn5m3CE4L3eKgQDLRFO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwWJm5hv7JOWAcSvzkXeqBAP5dM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24GbMHAfT8az2WB5kBllA5Mf.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat wil in theorie zeggen dat je alleen een aardlek richting je omvormer zou hoeven plaatsten.
Echter vindt ik zelf 40A met C karakteristiek wel erg weinig om de omvormer voor kortsluitstroom (meest waarschijnlijk door Load veroorzaakt) te beschermen (al zal de rest van je meterkast dat normaliter opvangen), plus dat probleem speelt voornamelijk in Backup modus.
Om over overbelasting nog maar te zwijgen.
Ook dat zal waarschijnlijk alleen in Backup modus spelen.

Daarnaast zal een kortsluiting in je omvormer je hoofdzekeringen laten uitschakelen in dit scenario.

Dus in mijn geval (hoofdzekering 3*25A) kies ik voor 3*20A incl aardlek richting mijn omvormer.

Voor de geadviseerde kabeldikte zijn de in de Backup Box aanwezige automaten wel voldoende (6mm2 naar inverter en load, 10mm2 naar grid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
Empo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:34:
Ik heb de Eastron SDM630 Modbus v3 kWh meter binnen, ik lees echter hier over de Eastron SDM630 Modbus v2. Op het net zie ik enkel dat de V3 "beter" zou moeten zijn, maar werkt die nog wel met de growatt?
Volgens mij zijn de modbus registers gelijk en zou het geen probleem op moeten leveren. Je kunt altijd Growatt even een berichtje sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-05 21:29
Empo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:34:
Werkt bij mij goed, wordt ook gewoon in een Growatt verpakking geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
MuadDib007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:25:
Voor de liefhebbers een foto van de binnenkant van de SYN-XH-30 waar een schema te zien is en de daadwerkelijk geïnstalleerde automaten in het kastje zelf.

Zo te zien zijn dus alle uitvoeren reeds met 40A C karakteristiek gezekerd en de bypass met 63A C karakteristiek.
[Afbeelding][Afbeelding]

Dat wil in theorie zeggen dat je alleen een aardlek richting je omvormer zou hoeven plaatsten.
Echter vindt ik zelf 40A met C karakteristiek wel erg weinig om de omvormer voor kortsluitstroom (meest waarschijnlijk door Load veroorzaakt) te beschermen (al zal de rest van je meterkast dat normaliter opvangen), plus dat probleem speelt voornamelijk in Backup modus.
Om over overbelasting nog maar te zwijgen.
Ook dat zal waarschijnlijk alleen in Backup modus spelen.

Daarnaast zal een kortsluiting in je omvormer je hoofdzekeringen laten uitschakelen in dit scenario.

Dus in mijn geval (hoofdzekering 3*25A) kies ik voor 3*20A incl aardlek richting mijn omvormer.

Voor de geadviseerde kabeldikte zijn de in de Backup Box aanwezige automaten wel voldoende (6mm2 naar inverter en load, 10mm2 naar grid)
Is dit je eigen set?

Mijn elektricien heeft mij een beetje bang gemaakt voor als deze in een offgrid situatie zou staan, dan zou deze setup niet genoeg kortsluitstroom kunnen genereren om de reguliere automaten te laten kortsluiten.

Heb je hier toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Ik ben geen elektriciën dus nee.

Ja, dit is de set die ik aangeschaft heb.

Momenteel ben ik het beetje bij beetje aan het aansluiten.

Voor deze box zitten de 3* 25A hoofdzekeringen C karakteristiek.
De omvormer zet ik op een 20A B karakteristiek 0.3 mAh aardlekautomaat zoals ik normaal ook zou doen.
De Load blijft achter de reguliere aardleks en automaten zitten.

Dus in theorie doet het er niet toe dat de backup Box zelf te zware zekeringen heeft omdat er altijd een andere automaat is die wel eerder uit schakelt.

Ik zorg wel dat alle kabels die tussen de diverse componenten zitten minimaal 6mm2 zijn en zelfs 10 mm2 tussen grid en backup Box ter voorkoming van overbelasting in welk scenario dan ook.

Daarnaast zijn de relais in de backup Box geschikt voor 63A belasting en schakelen ze niet onder belasting. De relais zijn alleen om de Grid zijde te ontkoppelen bij stroomuitval.
Verder is de Backup Box gewoon een verdeler met enkele installatieautomaten met enige intelligentie om de omvormer in de lucht te houden als de grid weg valt.

Maar uiteraard sta ik open voor een goede onderbouwing van een elektriciën.

[ Voor 25% gewijzigd door MuadDib007 op 22-04-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyhamster
MuadDib007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:43:
[...]
Als ik het goed lees heb je inmiddels je batterij en backup box geïnstalleerd toch?

Ik ben wel erg benieuwd of die slimme aansturing nou werkt met de backup box want Ik kan (behalve jouw bericht) hier geen beperkingen over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Alles is bij mij een 3-traps raket wegens ziekte dus de kabels liggen en de box hangt maar het moet nog aan elkaar geknoopt worden.

De melding dat de SYN box niet zou werken met Smart Scheduling van Growatt kan ik nergens meer vinden.
Dit heeft in de documentatie gestaan dus zal wel opgelost zijn.

BLIQ heeft mij geadviseerd om de BLIQ EMS niet achter de SYN box te plaatsen om te zorgen dat bij uitval van de grid de aansturing stopt om problemen te voorkomen.

Hierbij heeft BLIQ aangegeven dat dit scenario niet getest is door ze.
Wellicht is dus het uitschakelen van de BLIQ EMS niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Ondertussen is de backup Box aangesloten en operationeel.
Het hele huis bevindt zich nu achter de box.

Misschien heeft iemand hier een idee hoe ik de volgende scenario's bij Growatt kan creëren:

Ik wil soms de PV die aan mijn Growatt hangt uitschakelen.
Bijvoorbeeld om maximaal vanuit de grid te laden of te ontladen.
Momenteel blijft de PV gewoon doorgaan in beide scenario's.

Het liefste doe ik dit via een Modbus commando.
Helaas zie ik alleen opties om de gehele omvormer te knijpen in opbrengst.
Het omzetten van de DC schakelaar op de omvormer lijkt het gewenste effect te hebben (al ben ik nog niet zeker of de batterij dan nog operationeel blijft)

Uiteraard sta ik ook open voor andere ideeën.
De PV draden loskoppelen onder load zullen we maar niet doen in ieder geval 😅.

Wat betreft de omvormer en onvoldoende spanning leveren voor de kortsluitstroom, daar zit wat in.
Echter met een volle kortsluiting zal de omvormer zelf wel gaan protesteren en afslaan vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
https://www.photovoltaics...dbus%20RTU%20Protocol.pdf

Wellicht is dit een voorzetje? Active P Rate - Inverter Max output active power percent die van 255 naar 0 zetten? Kan het helaas zelf niet testen.

Geen zin om zelf even een kortsluiting te maken? :+
Pagina: 1 2 Laatste