Mag ik naar je redenering vragen Mirabis ivm de geplande overgang van Marsstek naar Growatt thuisbatterijen ? Ik zit met ongeveer dezelfde MOD-700 TL3-XH (maar zonder de BP dus al een ouder systeem). Mijn installateur is mij aan het afraden om een Growatt batterij te nemen : "te duur, te complex" zegt hij, "neem gewoon enkele Marstek's, tegen die prijs kan geen ander systeem tegenop"
Helaas nog geen update. Ik verwacht dat ze de code nog aan het overseinen zijn met rooksignalen.Mirabis schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:02:
[...]
Is het nog verbeterd na de update? Ik heb een MOD-7000 TL3-XH BP en wil die e.v.t. uitbreiden met batterijen (ter vervanging van mijn marstek(s)). Maar er is weinig info over de APX batterijen op Tweakers. Had ook naar NKON ESS Pro gekeken maar volgens mij kan die niet op de MOD-7000 aangesloten worden (ondanks dat communicatieprotocol wel match) i.v.m. HV/LV mismatch.
Al zou dat met een firmware van 64 KB toch al wel gereed moeten zijn.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Als ik nu een systeem zou gaan aanschaffen zou het denk ik ook Marstek worden.Ahrand schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:16:
Mag ik naar je redenering vragen Mirabis ivm de geplande overgang van Marsstek naar Growatt thuisbatterijen ? Ik zit met ongeveer dezelfde MOD-700 TL3-XH (maar zonder de BP dus al een ouder systeem). Mijn installateur is mij aan het afraden om een Growatt batterij te nemen : "te duur, te complex" zegt hij, "neem gewoon enkele Marstek's, tegen die prijs kan geen ander systeem tegenop"
An sich is Growatt niet ingewikkeld maar mijn idee maar de support is traag.
Dus als iemand een mooi bod wil doen op M'n 1.5 jaar oud systeem 🤣....
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
En wat is jou redenering hierin MuadDib007 ?
Ik kan geen APX integreren op m'n oude TL3-XH, maar als er iemand van z'n ARK af wil, zou ik wel luisteren.
Ik kan geen APX integreren op m'n oude TL3-XH, maar als er iemand van z'n ARK af wil, zou ik wel luisteren.
[ Voor 17% gewijzigd door Ahrand op 12-01-2026 15:17 ]
De redenering is dat de verliezen van het batterij systeem met het huidige gebruik onacceptabel hoog zijn door m.i. een software fout.
Als de omvormer constant aan het regelen is voor export beperking / nul op de meter dan neem ik dat voor lief. Maar als hij maar 1 uur op een dag aan het laden / ontladen is en dan 5 kWh verstookt voor niets.... Nee dank je.
Als de omvormer constant aan het regelen is voor export beperking / nul op de meter dan neem ik dat voor lief. Maar als hij maar 1 uur op een dag aan het laden / ontladen is en dan 5 kWh verstookt voor niets.... Nee dank je.
Hier idem, maar vind het ook wel weer een lastige keuze. De ARK / APX moet wel in de buurt van de omvormer (en vaak binnen), komt een installateur bij kijken en tragere software. Waar een Marstek veilig in de schuur kan en zelf te installeren is.Ahrand schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:15:
En wat is jou redenering hierin MuadDib007 ?
"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Ik heb de APX zelf geplaatst.Reaper.JA2 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:07:
[...]
Hier idem, maar vind het ook wel weer een lastige keuze. De ARK / APX moet wel in de buurt van de omvormer (en vaak binnen), komt een installateur bij kijken en tragere software. Waar een Marstek veilig in de schuur kan en zelf te installeren is.
Dat is prima te doen.
De backup box was wel wat lastiger maar ook dat is me gelukt.
Overigens hangt de omvormer reeds in de garage, dus dat is een prima plek.
[ Voor 7% gewijzigd door MuadDib007 op 12-01-2026 20:29 ]
Nou, het is nog niet gepland hoor. Ik ben de kosten en baten aan het wegen. Ik heb de Hybride omvormer recent laten plaatsen bij uitbreiding van de zonnepanelen set. Ik had hiervoor een simpele GoodWe. Ik heb ook al een tijdje een Marstek Venus in gebruik en werkt prima. Echter heb ik de mogelijkheid uit te breiden met subsidie (Flevoland) en kijk ik of ik dan niet gelijk de batterijen aan mijn omvormer kan koppelen. Echter zijn die Growatt APX batterijen verre van gunstig geprijsd (eigenlijk te duur).Ahrand schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:16:
Praktisch gezien gaat het ook veel werk kosten als ik de backup box erbij wil nemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Mirabis op 12-01-2026 20:44 ]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Sinds 2 mnd kan ik niets meer zien kwa opwekking. Mijn app Shinephone laat niets zien. (Zie fotos) Hij zit bekabeld op mijn netwerk. Netwerk geeft aan dat hij ipadres heeft. Iemand idee hoe ik weer mijn app aan de praat krijgt. App opzich werkt alleen de opwekking zie ik niet. Lijkt wel niet verbonden. :strip_exif()/f/image/aC0SRakZoMvQltnKa3mf1Uf2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uLIhGDzMtEZUPOXGoNV39R9A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aC0SRakZoMvQltnKa3mf1Uf2.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds 2 mnd kan ik niets meer zien kwa opwekking. Mijn app Shinephone laat niets zien. (Zie fotos) Hij zit bekabeld op mijn netwerk. Netwerk geeft aan dat hij ipadres heeft. Iemand idee hoe ik weer mijn app aan de praat krijgt. App opzich werkt alleen de opwekking zie ik niet. Lijkt wel niet verbonden. Hij is bekabeld verbonden.:strip_exif()/f/image/aC0SRakZoMvQltnKa3mf1Uf2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gnU1eAZMyWp6bvahivSAMevU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aC0SRakZoMvQltnKa3mf1Uf2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gnU1eAZMyWp6bvahivSAMevU.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een herstart van de ShineLan-X doen. (restart logger)bigpapa schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:08:
Sinds 2 mnd kan ik niets meer zien kwa opwekking. Mijn app Shinephone laat niets zien. (Zie fotos) Hij zit bekabeld op mijn netwerk. Netwerk geeft aan dat hij ipadres heeft. Iemand idee hoe ik weer mijn app aan de praat krijgt. App opzich werkt alleen de opwekking zie ik niet. Lijkt wel niet verbonden. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn ShineLan-X had dit probleem best vaak (ben overgestapt op een ShineLanBox, sindsdien geen problemen meer gehad)
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
kijk maar of uw dongel de firmware versie 3.6.1.5 heeft, zo ja dan via Growatt vragen of ze de dongel willen downgraden, dan is het probleem opgelost, dit heb heb ik de laatste maanden al voor heel wat klanten gedaanbigpapa schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:10:
Sinds 2 mnd kan ik niets meer zien kwa opwekking. Mijn app Shinephone laat niets zien. (Zie fotos) Hij zit bekabeld op mijn netwerk. Netwerk geeft aan dat hij ipadres heeft. Iemand idee hoe ik weer mijn app aan de praat krijgt. App opzich werkt alleen de opwekking zie ik niet. Lijkt wel niet verbonden. Hij is bekabeld verbonden.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij
Update: dit kwam (waarschijnlijk) door mezelf, 1 van de kabels tussen de modules zat niet goed, daardoor raakten de batterijen uit balans en gingen ze gek doen.Pizzalucht schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:39:
Ik heb mijn batterij ingesteld op maximaal ontladen tot 50%, en ik heb grid charging aan staan, verder geen TOU settings. Ik zie regelmatig dat de batterij onder de 50% zakt, vervolgens laad hij hem op een stuk boven de 50% en dan gat hij vervolgens weer vanuit de batterij voeden tot hij weer rond de 50% hangt. Dit doet hij volgens mij 2x per dag, om 08:00 uur en om 14:00. Komt iemand dit bekend voor?
Lijkt mij vrij nutteloos, of is het om de batterij gezond te houden?
Erg mooi overzicht! Hoe heb jij het stroomverbruik kunnen bepalen? Ik heb zelf ook een ARK Herken de RTE cijfersCasper de Boer schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:01:
Voor de geïnteresseerde, cijfers
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gewoon via de Shine app op de mobiele telefoon.konehead schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Erg mooi overzicht! Hoe heb jij het stroomverbruik kunnen bepalen? Ik heb zelf ook een ARK Herken de RTE cijfers
"Vermogen|Hoeveelheid energie" tabblad (is default)
Weergave maand kiezen;
En dan rustig inzoomen en scrollen met je vingers;
Vervolgens kan je de staven aantikken en de waardes aflezen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2HYz0ueT1Nwd6ysUDsIJrSrE.jpg?f=user_large)
(Deze weergave heb ik in de web-interface niet kunnen vinden)
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Dankjewel! Van welk label lees jij dan het 'verbruik agv laden'? Laad verbruik is Load Consumption. Mijn definitie is dat dit het bruto verbruik in huis is. Zie ook mijn printscreen hieronder:Casper de Boer schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:14:
[...]
Gewoon via de Shine app op de mobiele telefoon.
"Vermogen|Hoeveelheid energie" tabblad (is default)
Weergave maand kiezen;
En dan rustig inzoomen en scrollen met je vingers;
Vervolgens kan je de staven aantikken en de waardes aflezen.
[Afbeelding]
(Deze weergave heb ik in de web-interface niet kunnen vinden)
[ Voor 20% gewijzigd door konehead op 16-01-2026 15:32 ]
Bijzonder, welke ARK en omvormer heb je eigenlijk?konehead schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:29:
[...]
Dankjewel! Van welk label lees jij dan het 'verbruik agv laden'? Laad verbruik is Load Consumption. Mijn definitie is dat dit het bruto verbruik in huis is. Zie ook mijn printscreen hieronder:
[Afbeelding]
Deze systemen zijn beide uitgevoerd met een SPH omvormer.
Zou het misschien kunnen liggen aan de software versie van de omvormer dat hij deze cijfers wel of niet doorgeeft?
Ik heb een MIN 4600 TL-XH omvormer en Growatt ARK XH Batterijset 12.8 kWh set en GrowattSmart MeterTPM-C (3-fase). Weet jij hoe ik de software kan checken/updaten? Kan ik dat zelf?Casper de Boer schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:35:
[...]
Bijzonder, welke ARK en omvormer heb je eigenlijk?
Deze systemen zijn beide uitgevoerd met een SPH omvormer.
Zou het misschien kunnen liggen aan de software versie van de omvormer dat hij deze cijfers wel of niet doorgeeft?
Ik heb hiervoor een mailtje naar ze gestuurd: service.nl@growatt.comkonehead schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:50:
[...]
Ik heb een MIN 4600 TL-XH omvormer en Growatt ARK XH Batterijset 12.8 kWh set en GrowattSmart MeterTPM-C (3-fase). Weet jij hoe ik de software kan checken/updaten? Kan ik dat zelf?
Ik zie iets dergelijks, maar dan met een SoC rond de 10%. Hij laadt dan tot 13% (ongeacht de instellingen, ik heb zelfs grid charging uit staan, maar hij laadt wel van het grid) en daarna ontlaadt hij weer tot 10%. Dit herhaalt zich dan meerdere keren.Pizzalucht schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:39:
Ik heb mijn batterij ingesteld op maximaal ontladen tot 50%, en ik heb grid charging aan staan, verder geen TOU settings. Ik zie regelmatig dat de batterij onder de 50% zakt, vervolgens laad hij hem op een stuk boven de 50% en dan gat hij vervolgens weer vanuit de batterij voeden tot hij weer rond de 50% hangt. Dit doet hij volgens mij 2x per dag, om 08:00 uur en om 14:00. Komt iemand dit bekend voor?
Lijkt mij vrij nutteloos, of is het om de batterij gezond te houden?
Bij mij is het probleem verholpen na het corrigeren van de kabel tussen de modules, de afgelopen dagen is hij gewoon steady 50% (ik heb de max on-grid discharge op 50% staan) en zie ik geen random charge/discharge meer.rhpijnacker schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:22:
[...]
Ik zie iets dergelijks, maar dan met een SoC rond de 10%. Hij laadt dan tot 13% (ongeacht de instellingen, ik heb zelfs grid charging uit staan, maar hij laadt wel van het grid) en daarna ontlaadt hij weer tot 10%. Dit herhaalt zich dan meerdere keren.
Het gedrag wat jij ziet zou voort kunnen komen uit on-balans tussen de verschillende modules, en de BMS die het probeert op te lossen. Je zou eens kunnen kijken wat de SOC's zijn per module. Als er inderdaad een verschil zit tussen de modules zou je eens kunnen opladen tot 100% om te kijken of dat het verhelpt.
Je zou ook kunnen vragen om een firmware upgrade.
Snelle vraag voor de zondag: we hebben een MIN-TL XH omvormer (1 fase, hybride) met een zooi panelen en thuisbatterij eraan en willen een bijpassende backup box (SYN-50-XH-10) monteren om in geval van netuitval in ieder geval de zelf opgewekte stroom in huis te kunnen gebruiken.
De gotcha is dat we hier een 3-fase netaansluiting hebben..
Als er geen 2- en 3-faseverbruikers waren lijkt me dat sowieso prima, maar die zijn er wel. Is het veilig als we die dan (voorzover het de fase die gedeeld wordt met de omvormer betreft) op de non-backup uitgang aansluiten? Of kunnen we die verbruikers sowieso parallel aan de backup box aansluiten?
En zijn er nog andere dingen om op te letten hierbij?
Als er geen 2- en 3-faseverbruikers waren lijkt me dat sowieso prima, maar die zijn er wel. Is het veilig als we die dan (voorzover het de fase die gedeeld wordt met de omvormer betreft) op de non-backup uitgang aansluiten? Of kunnen we die verbruikers sowieso parallel aan de backup box aansluiten?
Simpel gezegd kun je alleen 1 fase gebruikers achter je backup box hangen._jap_ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:32:
Snelle vraag voor de zondag: we hebben een MIN-TL XH omvormer (1 fase, hybride) met een zooi panelen en thuisbatterij eraan en willen een bijpassende backup box (SYN-50-XH-10) monteren om in geval van netuitval in ieder geval de zelf opgewekte stroom in huis te kunnen gebruiken.
Je backup box ontkoppeld normaliter je grid aansluiting, dat gaat hij natuurlijk niet kunnen doen voor de 3 fasen.
Echter, 3 fase gebruikers die "voor" de backup box hangen hebben geen invloed op de backup box.
Wat wel een probleem kan zijn is als je nul op de meter wil aansturen / export limitering.
Dat gaat je met een 1 fase systeem op een 3 fase aansluiting niet lukken.
Wellicht zijn er nog andere problemen waar je tegenaan loopt aangezien je ongetwijfeld wel een Growatt kWh meter moet gebruiken.
Praktisch gezien, waarom vervang je de omvormer niet met een 3 fase en ga je naar een 3 fase backup box?
Kost wat meer maar dan is het goed geregeld en heb je geen haken en ogen.
Zeker met het oog op het verdwijnen van de saldering in 2027 (er vanuit gaande dat je in nederland zit)
[ Voor 3% gewijzigd door MuadDib007 op 25-01-2026 18:23 ]
Check, dan werkt het zoals ik verwacht had en is die backup box eigenlijk niet meer dan een dure schakelaar met wat regelmeuk eromheen 
Die (Growatt (nouja Chint)) 3-fase meter hangt er al, en dat is met een 1-fase omvormer een ondersteunde setup en werkt gewoon voor export limit / load priority.
Betekent wel dat de fase waarop de omvormer hangt eigenlijk permanent teruglevert als de andere fases afnemen, maar de meter van de netbeheerder streept dat real-time tegen elkaar weg en registreert het netto-verbruik/opwek. dus ik zit goed in 2027.
Dat er een 1-fase omvormer hangt is vooral luiheid; toen we 12 jaar geleden de eerste set panelen namen hadden we nog geen 3-fase aansluiting, en heb ik 3x4mm2 in een leiding van zolder naar de meterkast getrokken en die zit er nog steeds met de nieuwe omvormer.
Bij een 3-fase omvormer zou ik dan 5x2,5mm2 erin moeten doen, maar ik heb nog een klein trauma van het trekken van een cat6 + modbuskabel (die tussen de kWh-meter en omvormer zit) die via een iets andere route naar zolder loopt.
Het is wel een plan om eens te kijken of dat er met niet al te veel moeite door te trekken is, wel een beetje yolo want het is waarschijnlijk een 16mm pijp.
Daarnaast zou ik dan een euro of 1000+400+300+150 extra aan nieuwe omvormer/bms/grotere backup box/alamat kwijt zijn (minus een paar honderd euro die de oude spullen dan opbrengen); ik moet mezelf en vrouwlief nog even ervan overtuigen dat dat echt nuttig is.
Die (Growatt (nouja Chint)) 3-fase meter hangt er al, en dat is met een 1-fase omvormer een ondersteunde setup en werkt gewoon voor export limit / load priority.
Betekent wel dat de fase waarop de omvormer hangt eigenlijk permanent teruglevert als de andere fases afnemen, maar de meter van de netbeheerder streept dat real-time tegen elkaar weg en registreert het netto-verbruik/opwek. dus ik zit goed in 2027.
Dat er een 1-fase omvormer hangt is vooral luiheid; toen we 12 jaar geleden de eerste set panelen namen hadden we nog geen 3-fase aansluiting, en heb ik 3x4mm2 in een leiding van zolder naar de meterkast getrokken en die zit er nog steeds met de nieuwe omvormer.
Bij een 3-fase omvormer zou ik dan 5x2,5mm2 erin moeten doen, maar ik heb nog een klein trauma van het trekken van een cat6 + modbuskabel (die tussen de kWh-meter en omvormer zit) die via een iets andere route naar zolder loopt.
Het is wel een plan om eens te kijken of dat er met niet al te veel moeite door te trekken is, wel een beetje yolo want het is waarschijnlijk een 16mm pijp.
Daarnaast zou ik dan een euro of 1000+400+300+150 extra aan nieuwe omvormer/bms/grotere backup box/alamat kwijt zijn (minus een paar honderd euro die de oude spullen dan opbrengen); ik moet mezelf en vrouwlief nog even ervan overtuigen dat dat echt nuttig is.
sinds vandaag heeft de omvormer geen verbinding meer met growatt servers...meer mensen daar problemen mee?
Zo te zien geen probleem.
Alles komt door in de ShinePhone app.
thx voor de check, het was een lokaal probleem , de omvormer kreeg geen connectie met growatt servers. Zowel de omvormer als kpn modem herstart, daarna weer ok.MuadDib007 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:36:
Zo te zien geen probleem.
Blerg.... Ik begin steeds harder na te denken over het verkopen van mijn Growatt systeem.
Omdat de SoC die de omvormer rapporteert zich niet netjes lineair gedraagt, keurt Frank Energie bepaalde laad en ontlaad momenten af en krijg ik er 0 voor vergoed.
Uiteraard is er wel activiteit over mijn meter meet met een RTE van 70% kost dat gewoon geld.
Vannacht probeer ik de batterijen weer te calibreren (keertje naar 10% en daarna weer naar 100% en daar even op laten staan) in de hoop dat het beter wordt.
Als ik de SoC van de 6 batterijen zelf uitlees en dan het gemiddelde neem kom ik niet altijd op de gerapporteerde SoC uit.
Iemand een geweldig idee om dit op te lossen zonder van Growatt af te stappen?
Omdat de SoC die de omvormer rapporteert zich niet netjes lineair gedraagt, keurt Frank Energie bepaalde laad en ontlaad momenten af en krijg ik er 0 voor vergoed.
Uiteraard is er wel activiteit over mijn meter meet met een RTE van 70% kost dat gewoon geld.
Vannacht probeer ik de batterijen weer te calibreren (keertje naar 10% en daarna weer naar 100% en daar even op laten staan) in de hoop dat het beter wordt.
Als ik de SoC van de 6 batterijen zelf uitlees en dan het gemiddelde neem kom ik niet altijd op de gerapporteerde SoC uit.
Het is mij ook opgevallen dat de gerapporteerde SOC niet het gemiddelde is van de SOC van alle modules toen ik issues had, het lijkt eerder de laagste SOC van de verschillende modules.MuadDib007 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:50:
Blerg.... Ik begin steeds harder na te denken over het verkopen van mijn Growatt systeem.
Halen jullie die per-batterij SoC uit de web-interface, of hebben jullie uitgevonden hoe je die via modbus kan uitlezen? Ik ben nog zoekende naar de juiste registernummers, en kan alleen maar de algemene SoC vinden.
Gaat om een MIN-TL-XH met ARK spul eraan, mocht dat wat uitmaken.
(ik heb een shinewifi-x met een eigen esphome knutsel aan de omvormer hangen want china heeft niets met m'n data te maken)
(ik heb een shinewifi-x met een eigen esphome knutsel aan de omvormer hangen want china heeft niets met m'n data te maken)
Gebruik je het met Home Assistant?_jap_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:59:
Halen jullie die per-batterij SoC uit de web-interface, of hebben jullie uitgevonden hoe je die via modbus kan uitlezen? Ik ben nog zoekende naar de juiste registernummers, en kan alleen maar de algemene SoC vinden.
Zelf heb ik de ShineWiLan-X2 er in zitten (dus ook China luisterd mee ivm garantie en support) en klets daar met de Solax Integratie Modbus TCP tegenaan.
Welke registers die integratie precies gebruikt weet ik zo even niet, en wellicht is dat anders bij mijn systeem dan bij het jouwe.
Je kunt in de documentatie van Growatt kijken of je ze gevonden krijgt en anders eens in de source van die Solax integratie snuffelen.
Grott misschien een optie?_jap_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:59:
Goede tip om even naar Solax te kijken. https://github.com/wills1...s/plugin_growatt.py#L7073 lijkt te zijn wat ik zoek, even proberenMuadDib007 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:29:
[...]
Je kunt in de documentatie van Growatt kijken of je ze gevonden krijgt en anders eens in de source van die Solax integratie snuffelen.
(10 minuten later)
5081 (alleen laagste 8 bits) is SoC, 5082 de SoH. en dan voor elke volgende batterij 40 erbij optellen, dus 5121/5122 etc.
Geeft hier nu deze getalletjes die er betrouwbaar uitzien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| BMS SoC >> 21 % BMS SoH >> 98 % Battery 1 SoC >> 23 % Battery 1 SoH >> 99 % Battery 2 SoC >> 20 % Battery 2 SoH >> 99 % Battery 3 SoC >> 23 % Battery 3 SoH >> 97 % Battery 4 SoC >> 24 % Battery 4 SoH >> 98 % |
Grott heb ik wel een tijdje gedraaid, maar heeft als nadeel dat je dan nog steeds maar elke 5 minuten data krijgt en dat is me net iets te weing. Met esphome komen de interessante metrics iedere 5 seconden binnen.
@_jap_ als je grott gebruikt en je het interval van je Wifi stick / Lan stick op 1 minuut zet dan krijg je meestal wel elke minuut gegevens.
Maar zelf via Modbus is m.i. wel het meest betrouwbaar.
Mooi dat je de juiste registers hebt gevonden.
Maar zelf via Modbus is m.i. wel het meest betrouwbaar.
Mooi dat je de juiste registers hebt gevonden.
Middag!
Batterij vraagje. Ik heb sinds deze week eindelijk een fatsoenlijke Modbus werkend in HA zonder veel te knutselen, via een ShineWiLan-X2 met de Solax integratie (zoals hierboven ook al eens benoemd). Heel veel waardes nu, waaronder ook de working-mode. Helaas zijn deze allemaal Read. Is er een optie om de working mode direct aan te passen? (en zo dus mee te nemen in bijvoorbeeld automatiseringen) Of werkt dit alleen met tijdschema’s?
En als iemand dat laatste gebruikt, is er dan een relatief ‘simpele’ manier om hier makkelijk mee te tweaken? Merk dat het AI schema nog niet helemaal doet wat ik wil, dus aansturen van laden/ontladen vanuit HA zou dan super zijn.
Bedankt alvast!
Batterij vraagje. Ik heb sinds deze week eindelijk een fatsoenlijke Modbus werkend in HA zonder veel te knutselen, via een ShineWiLan-X2 met de Solax integratie (zoals hierboven ook al eens benoemd). Heel veel waardes nu, waaronder ook de working-mode. Helaas zijn deze allemaal Read. Is er een optie om de working mode direct aan te passen? (en zo dus mee te nemen in bijvoorbeeld automatiseringen) Of werkt dit alleen met tijdschema’s?
En als iemand dat laatste gebruikt, is er dan een relatief ‘simpele’ manier om hier makkelijk mee te tweaken? Merk dat het AI schema nog niet helemaal doet wat ik wil, dus aansturen van laden/ontladen vanuit HA zou dan super zijn.
Bedankt alvast!
Itho Amber 65 + I-WPV 200L | 30m2 Warp vvw | 2x TCL TAC12/XA71 Airco | 9x 430wp op zuid + Growatt MIN 3600TL-XH | Growatt APX 10kW
Zelf heb ik dat een tijdje gedaan door het eerste tijdslot op 00:00-23:59 te zetten en dan steeds de modus van dat tijdslot te wijzigen.Jef04 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:46:
Middag!
Bedankt alvast!
Eerder heeft iemand eens genoemd dat er een Modbus register is dat direct de werking zou kunnen aanpassen alleen weet ik niet of dat bij alle modellen werkt (en of het werkt, zelf heb ik het niet getest)
Oh dat is eigenlijk best een slimme oplossing. Dat ik daar zelf niet aan heb gedachtMuadDib007 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:52:
[...]
Zelf heb ik dat een tijdje gedaan door het eerste tijdslot op 00:00-23:59 te zetten en dan steeds de modus van dat tijdslot te wijzigen.
Eerder heeft iemand eens genoemd dat er een Modbus register is dat direct de werking zou kunnen aanpassen alleen weet ik niet of dat bij alle modellen werkt (en of het werkt, zelf heb ik het niet getest)
Dat werk qua schakelen ook wel goed gewoon? Het systeem pakt dat goed op?
Itho Amber 65 + I-WPV 200L | 30m2 Warp vvw | 2x TCL TAC12/XA71 Airco | 9x 430wp op zuid + Growatt MIN 3600TL-XH | Growatt APX 10kW
Ik heb het idee dat het best betrouwbaar werkt.Jef04 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:02:
[...]
Oh dat is eigenlijk best een slimme oplossing. Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht![]()
Dat werk qua schakelen ook wel goed gewoon? Het systeem pakt dat goed op?
Probeer het uit zou ik zeggen 😉
Bij een ARK batterij kan dit niet per module. Zal wel met de opzet te maken hebben._jap_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:59:
Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]
Growatt heeft ondertussen mijn BMS, batterijen en omvormer van een update voorzien.
Vanuit de AC zijde zie ik minder sluipverbruik maar dat haalt hij nu weer uit de accu ipv dat de accu langzaam laadt.
Dus verandering maar geen vooruitgang.
Ook de SoC berekening blijft een hit en mis en de SoC tussen de batterijen drijft ook weer lekker uit elkaar.
Gelukkig heeft iemand anders binnen Growatt de case overgenomen en loopt het nu wat beter.
Vanuit de AC zijde zie ik minder sluipverbruik maar dat haalt hij nu weer uit de accu ipv dat de accu langzaam laadt.
Dus verandering maar geen vooruitgang.
Ook de SoC berekening blijft een hit en mis en de SoC tussen de batterijen drijft ook weer lekker uit elkaar.
Gelukkig heeft iemand anders binnen Growatt de case overgenomen en loopt het nu wat beter.
Wel dus, zie dit bericht.TheWalrus schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:08:
Bij een ARK batterij kan dit niet per module. Zal wel met de opzet te maken hebben.
(Mocht je die code willen gebruiken als inspiratie, er lijkt een foutje te zitten in de register-ids van de solax code; de registers voor bms 1 / batterij 1 hebben een off-by-800. Ik denk dat iemand 5080 gelezen heeft als 5880 en verder niet gecontroleerd heeft of het werkt. Vanaf batterij 2 is het wel goed.)
Lijkt me APX. Als ik in de modbus registeres zie ik er wel data blokken voor gereserveerd maar bij mij zijn ze niet gevuld._jap_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:02:
[...]
Wel dus, zie dit bericht.
(Mocht je die code willen gebruiken als inspiratie, er lijkt een foutje te zitten in de register-ids van de solax code; de registers voor bms 1 / batterij 1 hebben een off-by-800. Ik denk dat iemand 5080 gelezen heeft als 5880 en verder niet gecontroleerd heeft of het werkt. Vanaf batterij 2 is het wel goed.)
edit:
in de code staat letterlijk dit:
value_function_apx_module_soc(5081, descr, datadict),
Apx dus.
[ Voor 17% gewijzigd door TheWalrus op 06-02-2026 16:41 ]
Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de TL3-HU omvormer (met ingebouwde backup functie)?
Kan ik zonnestroom opwekken als de stroom uitvalt en er een batterij aan de installatie hangt, of heb ik dan toch nog netspanning nodig?
Kan ik zonnestroom opwekken als de stroom uitvalt en er een batterij aan de installatie hangt, of heb ik dan toch nog netspanning nodig?
Je kunt met deze omvormer ook opladen en stroom afnemen als de netspanning afwezig is. Je moet de settings dan wel goed instellen.GerritGekke schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:28:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de TL3-HU omvormer (met ingebouwde backup functie)?
[ Voor 0% gewijzigd door Guust Flater op 09-02-2026 17:42 . Reden: Typo ]
Oké, over welke instellingen hebben we het dan?Guust Flater schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:41:
[...]
Je kunt met deze omvormer ook opladen en stroom afnemen als de netspanning afwezig is. Je moet de settings dan wel goed instellen.
Ik zat de prijzen van de ARK accu's wat in de gaten te houden en merk nu dat deze bijvoorbeeld recent 200euro goedkoper is geworden:
https://uwsolarinstallati...watt-ark-xh-batterij.html
Was al benieuwd of de dalende accu prijzen ook doorschemeren in zulke producten.
Was al benieuwd of de dalende accu prijzen ook doorschemeren in zulke producten.
Jammer dat ze niet in de pricewatch staan om het verloop te volgenwoutervt schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:39:
Ik zat de prijzen van de ARK accu's wat in de gaten te houden en merk nu dat deze bijvoorbeeld recent 200euro goedkoper is geworden:
Ik heb een visualping aan staan die de prijs in de gaten houdtReaper.JA2 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:33:
[...]
Jammer dat ze niet in de pricewatch staan om het verloop te volgenMaar was wel het wachten op inderdaad.
Ik kom er net achter, als je de nieuwste Firmware hebt, dan is dit automatisch actief.GerritGekke schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:56:
[...]
Oké, over welke instellingen hebben we het dan?
Oeps ja, je hebt gelijk, daar was wat verwarring toegeslagen, er staan hier inderdaad APX spullenTheWalrus schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:31:
[...]
Lijkt me APX. Als ik in de modbus registeres zie ik er wel data blokken voor gereserveerd maar bij mij zijn ze niet gevuld.
Ik heb hier een Growatt MOD 5000 LT3-XH hangen en daar zit nu een Shine WiFi-X op aangesloten. Maar aangezien ik graag wat meer controle wil over de omvormer en met dynamische tarieven in het verschiet zat ik te kijken naar de Shine WiLan-X2, nu voor ongeveer €25,- met verzendkosten.
Daarmee hoop ik door de SolaX modbus intergratie met Home Assistant de update frequentie wat te verhogen van 1 minuut naar 10 seconden en dat ik ook de mogelijkheid heb om de omvormer uit te zetten bij negatieve prijzen als salderen eenmaal is afgelopen. Misschien later nog wel meer richten op Zero Export in combinatie met een Plugin Battery zoals Marstek of Zendure.
Heeft iemand de ervaring dat dit kan met mijn omvormer en is dit een goede oplossingsrichting? Ik heb al veel online gelezen maar ik zie meestal dat de WiLan-X2 gebruikt wordt met een batterij van Growatt zelf en dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar dan wel in de toekomst
Daarmee hoop ik door de SolaX modbus intergratie met Home Assistant de update frequentie wat te verhogen van 1 minuut naar 10 seconden en dat ik ook de mogelijkheid heb om de omvormer uit te zetten bij negatieve prijzen als salderen eenmaal is afgelopen. Misschien later nog wel meer richten op Zero Export in combinatie met een Plugin Battery zoals Marstek of Zendure.
Heeft iemand de ervaring dat dit kan met mijn omvormer en is dit een goede oplossingsrichting? Ik heb al veel online gelezen maar ik zie meestal dat de WiLan-X2 gebruikt wordt met een batterij van Growatt zelf en dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar dan wel in de toekomst
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Ik heb een andere firmware op de shinewifi gezet, dan ben je helemaal eigen baas en kun je zelf de refresh rate beheren. https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGatewayMr.Viper schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:22:
Ik heb hier een Growatt MOD 5000 LT3-XH hangen en daar zit nu een Shine WiFi-X op aangesloten. Maar aangezien ik graag wat meer controle wil over de omvormer en met dynamische tarieven in het verschiet zat ik te kijken naar de Shine WiLan-X2, nu voor ongeveer €25,- met verzendkosten.
Ook zonder enige chinese cloud verbindingen etc.
Klopt werk super
Ik heb een andere firmware op de shinewifi gezet, dan ben je helemaal eigen baas en kun je zelf de refresh rate beheren. https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway
Ook zonder enige chinese cloud verbindingen etc.
Ja, dit kan. 10 seconden is prima te doen via de shinewilan-x2 over (w)lan. Als je een (tweeaderige) kabel kunt trekken van je omvormer naar waar je Homeassistant device staat dan kan het ook via modbus met een RS485-USB adapter en heb je geen nieuwe adapter nodig. Heb ik zelf, met frequentie op 5 seconden.Mr.Viper schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:22:
Edit: de Growatt shine-stick zou er dan ook uit kunnen mocht je geen data naar China willen sturen.
[ Voor 3% gewijzigd door firecaps30 op 20-02-2026 20:06 ]
@firecaps30 Een kabeltje trekken van zolder naar de meterkast is mij te veel werk in vergelijking met een kleine investering van €25,-. Misschien dat ik de buren nog blij kan maken met zo'n dongel want het hele rijtje heeft een Growatt omvormer.
Maar ik kan natuurlijk altijd eerst nog de optie van @woutervt proberen. Als dit dezelfde mogelijkheden oplevert dan is dat de goedkoopste oplossing natuurlijk. Als dat flashen niet lukt dan kan ik alsnog de WiLan-X2 bestellen en dan werkt het direct.
Maar ik kan natuurlijk altijd eerst nog de optie van @woutervt proberen. Als dit dezelfde mogelijkheden oplevert dan is dat de goedkoopste oplossing natuurlijk. Als dat flashen niet lukt dan kan ik alsnog de WiLan-X2 bestellen en dan werkt het direct.
Ik heb sinds april 2025 15KW APX batterij en een 3-fase omvormer.
Ik zie de laatste dagen regelmatig deze fout: bij de batterij staat de SOC op 0% en de installatie ervan is "disconnected". Af en toe tussendoor is ie weer online, maar altijd functioneert het geheel wel goed.
Wat moet ik hiermee doen?
:strip_exif()/f/image/VGhD9cIjQxhSmbIb3m1ZtyEF.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast is dit de firmware situatie:
:strip_exif()/f/image/3UGH82Dq0VsJTRw3fjsalqtZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Is deze versie niet "oud"?
Kan ik zelf nieuwe firmwares installeren?
Ik zie de laatste dagen regelmatig deze fout: bij de batterij staat de SOC op 0% en de installatie ervan is "disconnected". Af en toe tussendoor is ie weer online, maar altijd functioneert het geheel wel goed.
:strip_exif()/f/image/VGhD9cIjQxhSmbIb3m1ZtyEF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3UGH82Dq0VsJTRw3fjsalqtZ.jpg?f=fotoalbum_large)
@woutervt & @firecaps30 het is gelukt met het flashen van OpenInverterGateway op de WiFi-X stick, heel erg bedankt voor de tip! Het flashen ging niet direct goed want ik moest nog mijn eigen firmware maken.
Ook heb ik niks hoeven te solderen, ik heb het voor elkaar gekregen door een dupont-kabeltje te gebruiken tussen de GPIO0 en GND. Toen dit eenmaal gelukt was heb ik hem direct in Home Assistant hangen en kan daar ook door middel van een automation de opwek limiteren als dat nodig is.
Ook heb ik niks hoeven te solderen, ik heb het voor elkaar gekregen door een dupont-kabeltje te gebruiken tussen de GPIO0 en GND. Toen dit eenmaal gelukt was heb ik hem direct in Home Assistant hangen en kan daar ook door middel van een automation de opwek limiteren als dat nodig is.
Growatt mailen en vragen dat ze hem updaten.fwinters schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:53:
Ik heb sinds april 2025 15KW APX batterij en een 3-fase omvormer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Service.nl@growatt.com als ik het goed heb.
Ik zit op versie 17 dus die van jou is antiek
Ik zit te kijken of je met een growatt min 3600tl-xh ook andere accu's kan gebruiken dan de reguliere ARK XH accus. Bijvoorbeeld NKON ESS PRO, maar die zijn geen hoog voltage. In serie geschakeld natuurlijk wel, maar of die BMS daar mee overweg kan? Iemand ervaring mee of kennis hiervan?
EDIT: In serie wordt het sowieso niet. Dat wordt al expliciet uitgesloten in de user manual van NKON zie ik.
EDIT: In serie wordt het sowieso niet. Dat wordt al expliciet uitgesloten in de user manual van NKON zie ik.
[ Voor 16% gewijzigd door woutervt op 02-03-2026 09:39 ]
Heeft iemand hier al ervaring met de Growatt Axe batterijen? Klinken wel erg best of both worlds met stapelbare batterijen en goed betaalbaar, en waarbij meerdere batterijen later kunnen worden toegevoegd met individuele sturing. En een back-up box! Helaas niet compatible met m'n huidige MOD omvormer
Zie hier een link, wat denken jullie daarvan? https://www.warmtebeheer....leet-batterijsysteem.html
Zie hier een link, wat denken jullie daarvan? https://www.warmtebeheer....leet-batterijsysteem.html
Net weer mijn jaarlijke firmware update gevraagd met als resultaat:
MOD 6000TL3-XH (BP) van DNAA095101_ZBDB-0010 naar DNAA125101_ZBDB-0015
APX Battery van WAAA-8_QABA-8 naar WAAA-11_QABA-11
prima service!
prima service!
Hoe werkt dat vragen naar de update precies? Waar kan je dat het beste aanvragen en wat moet je qua info aanleveren?ruubert schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:19:
prima service!
Alvast bedankt
Kwam er vandaag achter dat Growatt ook een plug & play batterij heeft van 5kWh met de naam "Aura 5000" - is nog niet leverbaar in NL maar wel (software matig) aan te sluiten op de omvormers lijkt het op. En stapelbaar / door te lussen om capaciteit te verhogen.
Ik ben wat aan het lezen geweest, maar zie door de bomen het bos niet meer helemaal.
A.I. antwoorden zijn soms een beetje gehallucineerd dus dat vertrouw ik ook maar half.
Ik heb zonnepanelen met een MIN4600TL-XE omvormer. Die is via een shinelanbox uit te lezen/aan te sturen via app of cloud.
Ik draai Home assistant en wil op basis van dynamische tarieven en wel/niet opladen, geautomatiseerd de omvormer instellen voor de export limit. En dan lokaal natuurlijk, niet via de cloud.
De shinelanbox zou niet geschikt zijn om aan te passen voor modbus. Ik heb ooit van de leverancier ook een USBShineWifi-X stick gekregen maar nog nooit aangesloten.
Ik heb gelezen dat je de ShineWifi-X kunt flashen met andere firmware of een (ESP?)-stick. Zelf draden trekken of solderen kan ik niet.
Er zijn verschillende firmwares te vinden waarvan sommige al jaren oud.
Deze zag er wel okay uit:
https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway
Wat is in mijn situatie het handigst om te doen?
A.I. antwoorden zijn soms een beetje gehallucineerd dus dat vertrouw ik ook maar half.
Ik heb zonnepanelen met een MIN4600TL-XE omvormer. Die is via een shinelanbox uit te lezen/aan te sturen via app of cloud.
Ik draai Home assistant en wil op basis van dynamische tarieven en wel/niet opladen, geautomatiseerd de omvormer instellen voor de export limit. En dan lokaal natuurlijk, niet via de cloud.
De shinelanbox zou niet geschikt zijn om aan te passen voor modbus. Ik heb ooit van de leverancier ook een USBShineWifi-X stick gekregen maar nog nooit aangesloten.
Ik heb gelezen dat je de ShineWifi-X kunt flashen met andere firmware of een (ESP?)-stick. Zelf draden trekken of solderen kan ik niet.
OpenInverterGateway flashen is echt simpel te doen als je de juiste firmware hebt. Ik heb het vorige maand gedaan en had spijt dat ik dit niet jaren eerder had gedaan.djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:35:
Ik ben wat aan het lezen geweest, maar zie door de bomen het bos niet meer helemaal.
@Mr.Viper Thanks!
ik lees dat je "je eigen firmware" moest maken en een kabeltje hebt gebruikt.
Hoe zit dat precies, waar heb je de instructies gevonden?
Misschien dat voor jou de standaard firmware genoeg is maar ik wilde graag ook MQTT gebruiken.djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:10:
@Mr.Viper Thanks!
Ik kon alle info gewoon vinden in de repo van OpenInverterGateway: https://github.com/OpenIn...ompile-a-release-yourself
Misschien is voor jou een shinewilan-x2 (als die op je omvormer past ) ook wel een goede oplossing.djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:35:
Tinusvolkel schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:55:
@fissa Ik heb laatst m'n datalogger geupgrade naar een shinewilan-x2, die heeft modbus-TCP ondersteuning.
Had hem binnen notime in HA zitten met de SolaX Inverter Modbus integratie.
Nu heb ik ook meteen veel sneller m'n data binnen, heb hem nu op 15 seconden interval staan.
@Tinusvolkel Daar hoef ik niets te flashen dus en zitten wel meer nieuwigheden in zie ik.
Prijs vanaf 25,00, als me dat weer een paar uur klooien scheelt, is dat wel top-optie.
Hebben jullie dan de cloud helemaal losgekoppeld of is de modbus-koppeling extra?
Prijs vanaf 25,00, als me dat weer een paar uur klooien scheelt, is dat wel top-optie.
Hebben jullie dan de cloud helemaal losgekoppeld of is de modbus-koppeling extra?
Dan heb je zowel Cloud als modbus controle.djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:29:
@Tinusvolkel Daar hoef ik niets te flashen dus en zitten wel meer nieuwigheden in zie ik.
Zo gebruik ik hem ook
Ik gebruik hem net als @MuadDib007 met cloud en modbus koppeling.djiedjee schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:29:
Als je een beetje bekend bent met HA en Home Assistant Community Store (HACS) dan heb je SolaX Inverter Modbus zo geïnstalleerd en ingesteld.
Dit is een beetje het stappenplan:
- Shinewilan-x2 inprikken in de USB poort van de omvormer, en toevoegen in de shineapp op je telefoon.
- IP adres achterhalen van de Shinewilan-x2 in je router
- SolaX Inverter Modbus in HA installeren via HACS
- Solax instellen
En dan komen alle (hier 338 entiteiten ) binnen rollen.
![]() | ![]() |
Enig idee wat er verbeterd is?ruubert schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:19:
prima service!
ik zit nu op DNAA085100_ZBDB-0010
Batterij: VCAA-6/2
Ik merk dat de batterij veel minder warm wordt tijdens gebruik en maakt ook minder lawaai.TheWalrus schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:22:
[...]
Enig idee wat er verbeterd is?
ik zit nu op DNAA085100_ZBDB-0010
Batterij: VCAA-6/2
Damn. Hier nog wat versies ouder lijkt het op -> zojuist een firmware update aangevraagd. Hoop dat het wat doet met de server-beschikbaarheid die er nogal vaak uitvliegt door de Home Assistant calls laatste tijd.MuadDib007 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:35:
De firmware van je inverter is toch niet up to date naar mijn idee:
[Afbeelding]
Maar die van je batterijen klopt wel lijkt me.
Ik lees al een tijdje dat men de "updates aanvraagt" maar ik heb altijd (en vandaag ook nog) gewoon de ShineTools app geopend, ingelogd en op "Update" gedrukt. Zit daar nog een wezenlijk verschil in?Reaper.JA2 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:45:
[...]
Damn. Hier nog wat versies ouder lijkt het op -> zojuist een firmware update aangevraagd. Hoop dat het wat doet met de server-beschikbaarheid die er nogal vaak uitvliegt door de Home Assistant calls laatste tijd.
[Afbeelding]
Hierbij kreeg ik:
code:
Zelfde voor de ShineWiLan-X2 DataLogger 1
2
3
| Current version: DNAA0951xxZBDB10 Target version: DNAA1251xxZBDB15FFFFxx-U Update log: <snip> |
[/code]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Zo te zien heb je daar een installer account voor nodig.Mirabis schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:44:
[...]
Ik lees al een tijdje dat men de "updates aanvraagt" maar ik heb altijd (en vandaag ook nog) gewoon de ShineTools app geopend, ingelogd en op "Update" gedrukt. Zit daar nog een wezenlijk verschil in?
Hierbij kreeg ik:code:Zelfde voor de ShineWiLan-X2 DataLogger
1 2 3 Current version: DNAA0951xxZBDB10 Target version: DNAA1251xxZBDB15FFFFxx-U Update log: <snip>
[/code]
Die kun je niet zomaar aanvragen is mijn ervaring.
Anders zou dat een welkome tool zijn voor mede tweakers
Hallo allemaal,
Bij toeval hier terecht gekomen, Ik zie bijna door de bomen het bis niet meer wat nou een goede opstelling is om te nemen welke ook toekomst gericht is ( en niet gelijk 10k kost ) Ik heb al een Growatt omvormer de MOD-9000TL3-XH welke helaas niet compatible is met de APX batterij. na een tijdje gesneupt te hebben kom ik op de 2 volgende opties, de eerste van stralend groen ( zo hou ik het bij Growatt en kan ik nog wat met HA spelen.
1.
2.
En de Pylontech met een Solis omvormer en Backup ingebouwd bij zonnigewinkel.
Qua prijs zijn ze ongeveer gelijk alleen heef de Pylontech 5kwh extra.
Heeft iemand hier ervaringen mee, of is iedereen hier zo tevreden met Growatt dat andere merken niet interessant zijn, of heeft jiost Growatt grote minpunten tov een Solis.
Doel is iig zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken en evt te verhandelen :-)
Bij toeval hier terecht gekomen, Ik zie bijna door de bomen het bis niet meer wat nou een goede opstelling is om te nemen welke ook toekomst gericht is ( en niet gelijk 10k kost ) Ik heb al een Growatt omvormer de MOD-9000TL3-XH welke helaas niet compatible is met de APX batterij. na een tijdje gesneupt te hebben kom ik op de 2 volgende opties, de eerste van stralend groen ( zo hou ik het bij Growatt en kan ik nog wat met HA spelen.
1.
2.
Heeft iemand hier ervaringen mee, of is iedereen hier zo tevreden met Growatt dat andere merken niet interessant zijn, of heeft jiost Growatt grote minpunten tov een Solis.
Kun je het zelf installeren?Sjoerd_r schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:05:
Hallo allemaal,
Als je toch al kijkt naar een nieuwe omvormer, waarom geen Growatt Axe bijv? Lijkt betaalbaarder dan de ARK en de APX.
Dat is low voltage, meer verlies dan high voltage. Van 1 5kwh module is er maar 4 effectiefReaper.JA2 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:28:
[...]
Kun je het zelf installeren?
Als je toch al kijkt naar een nieuwe omvormer, waarom geen Growatt Axe bijv? Lijkt betaalbaarder dan de ARK en de APX.
Waarom denk je dat jouw Growatt MOD 9000 TL3-XH niet geschikt is voor de APX batterij? Dat is hij namelijk wel.Sjoerd_r schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:05:
Hallo allemaal,
1.[Afbeelding]
2.
[Afbeelding]
Was dat niet het verschil tussen de gewone en de BP variant?Guust Flater schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:40:
[...]
Waarom denk je dat jouw Growatt MOD 9000 TL3-XH niet geschikt is voor de APX batterij? Dat is hij namelijk wel.
Die laatste ondersteunt officieel de APX.
De andere heb ik bij stralendgroen wel eens gelezen dat die het ook zou kunnen maar dan moet er iets met de instellingen gedaan worden maar wat weet ik zo niet.
Heeft de "gewone" XH wel een neutraal aansluiting voor de batterij?
Nee, BP staat voor de variant voor de back-up box. Maar dit is redelijk willekeurig. De mijne heeft geen BP aanduiding in de produktcode, maar wanneer je het device serial number bekijkt in de web omgeving , dan geeft hij wel aan dat het een BP model is. In de Shinephone app geeft hij dit niet aan. Wanneer je de instellingen verandert, dan staat de Back-up mogelijkheid er wel tussen. Ik heb dus wel de Back-up box draaiend.MuadDib007 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:35:
[...]
Was dat niet het verschil tussen de gewone en de BP variant?
Die laatste ondersteunt officieel de APX.
De andere heb ik bij stralendgroen wel eens gelezen dat die het ook zou kunnen maar dan moet er iets met de instellingen gedaan worden maar wat weet ik zo niet.
Heeft de "gewone" XH wel een neutraal aansluiting voor de batterij?
[ Voor 26% gewijzigd door Guust Flater op 19-03-2026 18:32 ]
Kijk of je naast de Bat+ en de Bat- een Bat N aansluiting hebt. Zo ja dan APX zo nee dan de ARK.Guust Flater schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:18:
[...]
Nee, BP staat voor de variant voor de back-up box. Maar dit is redelijk willekeurig. De mijne heeft geen BP aanduiding in de produktcode, maar wanneer je het device serial number bekijkt in de web omgeving , dan geeft hij wel aan dat het een BP model is. In de Shinephone app geeft hij dit niet aan. Wanneer je de instellingen verandert, dan staat de Back-up mogelijkheid er wel tussen. Ik heb dus wel de Back-up box draaiend.[Afbeelding]
Wat vinden we trouwens van GroEnergy Shinephone Beta app van Growatt. Nu in beta stadium maar ziet er een stuk gelikter uit dan de ShinePhone app.
[ Voor 8% gewijzigd door TheWalrus op 19-03-2026 19:27 ]
Die van mij is inderdaad niet geschikt voor de APX omdat ik de Bat N aansluiting niet heb.Guust Flater schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:40:
[...]
Waarom denk je dat jouw Growatt MOD 9000 TL3-XH niet geschikt is voor de APX batterij? Dat is hij namelijk wel.
Blijft nog steeds de twijfel tussen de Growatt en de Solis.
Dank je, ik heb vroeger eens een OSS aangemaakt weten te krijgen, toen ze de KVK check nog niet deden.Mirabis schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:44:
[...]
Ik lees al een tijdje dat men de "updates aanvraagt" maar ik heb altijd (en vandaag ook nog) gewoon de ShineTools app geopend, ingelogd en op "Update" gedrukt. Zit daar nog een wezenlijk verschil in?
Hierbij kreeg ik:code:Zelfde voor de ShineWiLan-X2 DataLogger
1 2 3 Current version: DNAA0951xxZBDB10 Target version: DNAA1251xxZBDB15FFFFxx-U Update log: <snip>
[/code]
Account werkt nog
Heb ik ook (ooit) gehad, bij mij loste een reboot van de omvormer het probleem op,Reaper.JA2 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:38:
Sinds zaterdag (?) is de omvormer beperkt tot 100w uitvoer als de zon schijnt. De service-desk van Growatt zegt dat dit kan komen door een aantal mislukte firmware-updates.
Iemand enig idee of dit kan kloppen?
[Afbeelding]
Dat heb ik hier ook gedaan, na de firmware update.kieskes schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:44:
[...]
Heb ik ook (ooit) gehad, bij mij loste een reboot van de omvormer het probleem op,
Iemand enig idee wat de firmware update inhoud? Er lijken geen changelogs te zijn.
Overigens; de 'smart setting' om de omvormer uit te zetten is geen aanrader. Die gaat gelijk helemaal uit en is niet te knijpen.
Iemand enig idee hoe je ervoor zorgt dat de batterij gaat opladen tijdens daltarief? (en of dat een goed idee is)
Growatt APX? Hoe stuur je de batterij aan? Ik gebruik Home Assistant, de Solax integratie.Pizzalucht schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:26:
Iemand enig idee hoe je ervoor zorgt dat de batterij gaat opladen tijdens daltarief? (en of dat een goed idee is)
Helaas is er geen 1-klik optie, ik heb een automatisering gemaakt die de volgende stappen uitvoert na het triggeren van een button of op een vooraf ingestelde tijd:
Grid charge: enable
Charge rate: 100%
Time 1 Mode: Battery First
Time 1 Begin: 00:00
Time 1 End: 23:59
Time 1 Active: Enable
Delay 15 sec
Time 1 Update: Button Press
Sommige stappen zijn overbodig als je deze nooit verandert, maar voor de zekerheid stel ik ze toch opnieuw in.
Volgens mij heeft @MuadDib007 iets vergelijkbaars.
Als ik het wijzigde was het idd via dat tijdslot.
Momenteel hang ik gewoon aan de BLIQ energie manager.
APX inderdaad, geen aansturing los van de standaard firmware.firecaps30 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:51:
[...]
Growatt APX? Hoe stuur je de batterij aan? Ik gebruik Home Assistant, de Solax integratie.
Helaas is er geen 1-klik optie, ik heb een automatisering gemaakt die de volgende stappen uitvoert na het triggeren van een button of op een vooraf ingestelde tijd:
Grid charge: enable
Charge rate: 100%
Time 1 Mode: Battery First
Time 1 Begin: 00:00
Time 1 End: 23:59
Time 1 Active: Enable
Delay 15 sec
Time 1 Update: Button Press
Sommige stappen zijn overbodig als je deze nooit verandert, maar voor de zekerheid stel ik ze toch opnieuw in.
Volgens mij heeft @MuadDib007 iets vergelijkbaars.
Ik had eigenlijk gehoopt dat dit met het tijdschema in de standaard firmware kon, maar niet dus?MuadDib007 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:52:
Als ik het wijzigde was het idd via dat tijdslot.
Daarnaast vraag ik me af of het uit kan, het verschil tussen de tarieven en dan met afschrijving batterij door laadcycli + omzetverlies.
@Pizzalucht Je vraag of je uit kunt met de batterij door zelf slim handelen te doen met de APX daar kan ik heel kort in zijn: Nee.
Wellicht dat het gunstiger uit pakt na einde saldering en optimaliseren zelf consumptie.
Maar in het algemeen: Nee
Wellicht dat het gunstiger uit pakt na einde saldering en optimaliseren zelf consumptie.
Maar in het algemeen: Nee
Dat kan, via de ShinePhone app.Pizzalucht schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:33:
[...]
APX inderdaad, geen aansturing los van de standaard firmware.
[...]
Ik had eigenlijk gehoopt dat dit met het tijdschema in de standaard firmware kon, maar niet dus?
Ja je kan via de app en website een tijdschema instellen, maar hoe stel je hem zo in dat hij tijdens daltarief van grid charged?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XFiHtErKIRcn6P6brdoammmr.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/a3ckIcX8PRCqPkgom3LBWwpv.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fJdPGxbMddK28HTSV9nTjjtd.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ELgXbFkzzONhw5THN9AiQJzQ.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/sjzU4NpnR7dvLZwaYj3RkCA0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JqhY3iQag4Uuyv9iXngN717N.png?f=fotoalbum_large)