Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Omvormer meet wel een spanning, waardoor ik aanneem dat de stroomkring door panelen goed is. Want bij onderbroken stroomkring kan er geen spanning gemeten worden.
Momenteel nog 80 volt en 30 watt opbrengst, dus ook lage spanning lijkt toch niet probleem. De string van 4 panelen brengt nog 103V en 31 watt op,
Wat ik nog wel afvraag, startspanning is 100V en MPP spanning is 70V - 500V. Zou dan de spanning na opstarten onder de 100 volt mogen zakken en dat de omvormer toch blijft werken?
Vreemde is ook dat de omvormer geen foutmelding geeft, terwijl ik als gebruiker echt dit zie als storing.
Het zal wel op het randje zitten.Sjoerdb schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:29:
Inderdaad, na omwisselen blijft bij de string van 3 panelen geen opbrengst via omvormer.
Omvormer meet wel een spanning, waardoor ik aanneem dat de stroomkring door panelen goed is. Want bij onderbroken stroomkring kan er geen spanning gemeten worden.
Momenteel nog 80 volt en 30 watt opbrengst, dus ook lage spanning lijkt toch niet probleem. De string van 4 panelen brengt nog 103V en 31 watt op,
Wat ik nog wel afvraag, startspanning is 100V en MPP spanning is 70V - 500V. Zou dan de spanning na opstarten onder de 100 volt mogen zakken en dat de omvormer toch blijft werken?
Vreemde is ook dat de omvormer geen foutmelding geeft, terwijl ik als gebruiker echt dit zie als storing.
Zelf zou ik indien mogelijk een paneeltje toevoegen.
Log je via grott of modbus de data van de inverter? Dan kun je wellicht zien wat er met het voltage gebeurt rondom de momenten die jij als storing ziet.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Je hebt 2 opties voor de aansturing naar mijn idee.konehead schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:40:
Ik overweg een Growatt ARK XH Batterijset met een Growatt MIN TL-XH omvormer aan te schaffen. De omvormer is zowel voor mijn zonnepanelen als batterij. Is er iemand die ervaring heeft met het aansturen van de batterij met Home Assistant? Benieuwd naar de (on)mogelijkheden!
De eerste is een ShineWifi of Shinelan stick van aangepaste firmware voorzien en met MQTT aan HA verbinden.
De tweede is via Modbus.
Er is online voldoende informatie qua modbus registers beschikbaar.
Zelf heb ik met mijn MIC en MOD inverter wel ervaring dus mocht je wat hulp willen laat maar weten.
Zelf heb ik altijd een ESP8266 met TTL naar RS485 adapter gebruikt met Esphome firmware er op.
Het is lastig om zelf de schema's voor laden en ontladen aan te passen.
Zelf schakel ik 1 schema in van 00:00-23:59 en verander de modus van dit schema.
Je kunt ook maximale en minimale SOC bepalen.
Eventueel ook Export limitation (mits een externe meter aangesloten is)
Daarnaast Grid Charge en charge / discharge speed.
Dus m.i. alles wat je nodig zou hebben om de batterij goed aan te sturen.
Veel van de modbus commando's leiden wel tot een EEPROM schrijf actie in je omvormer en die zijn gelimiteerd (een gok, totaal 100000 schrijfacties wellicht?)
Als je dus de hele dag veel schrijfacties doet zou dat op den duur de EEPROM kunnen verslijten.
Dankjewel voor je reactie! Wat ik graag wil is mijn eigen laadschema optimaliseren obv zon maar ook energieprijzen (dus: SOC, laden en ontladen). Heb ook een accu op wielen, dus het schema zal per dag veranderen. Heb nagenoeg alles al in HA hangen qua prijzen en zon. Je eerste oplossing (via ShineWifi) lijkt mij het makkelijks. Via Modbus loop ik het risico op EEPROM issues. Kan ik via ShineWifi - los van de data lezen - ook laad /ontlaad commando's geven? weet jij waar ik hier iets over kan lezen?MuadDib007 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:32:
[...]
Je hebt 2 opties voor de aansturing naar mijn idee.
De eerste is een ShineWifi of Shinelan stick van aangepaste firmware voorzien en met MQTT aan HA verbinden.
De tweede is via Modbus.
Er is online voldoende informatie qua modbus registers beschikbaar.
Zelf heb ik met mijn MIC en MOD inverter wel ervaring dus mocht je wat hulp willen laat maar weten.
Zelf heb ik altijd een ESP8266 met TTL naar RS485 adapter gebruikt met Esphome firmware er op.
Het is lastig om zelf de schema's voor laden en ontladen aan te passen.
Zelf schakel ik 1 schema in van 00:00-23:59 en verander de modus van dit schema.
Je kunt ook maximale en minimale SOC bepalen.
Eventueel ook Export limitation (mits een externe meter aangesloten is)
Daarnaast Grid Charge en charge / discharge speed.
Dus m.i. alles wat je nodig zou hebben om de batterij goed aan te sturen.
Veel van de modbus commando's leiden wel tot een EEPROM schrijf actie in je omvormer en die zijn gelimiteerd (een gok, totaal 100000 schrijfacties wellicht?)
Als je dus de hele dag veel schrijfacties doet zou dat op den duur de EEPROM kunnen verslijten.
Mocht mijn aanname van ShineWifi vs MODBUS niet correct zijn, laat het weten!
Ik heb momenteel op west een set van 4400 watt piek liggen(momenteel aangesloten op 1 fase, 3600 w omvormer van goodwe).
Op oost wil ik een extra set bijplaatsen op het platte dak; 8 panelen van 440 watt piek. Nu hebben alle 3 fase omvormers van growatt 2 mppt’s, dus ik zou 2 strings kunnen doen.
De vraag is alleen: welk vermogen omvormer is wenselijk? Zelf zat ik te denken aan 5 á 6 kW. Of kan ik beter een grotere pakken?
Mogelijk wil ik volgend jaar ook een apx erbij zetten van 10~20kwh.
2 april is de storing vanaf 12 uur weer weg, spanning pv2 is ongeveer 90 a 95 volt tot 12 uur, daarna zakt deze naar 80 a 85 volt. Bij de spanning, na 12 uur, zie je een schommelende lijn als deze weer gaat leveren van stroom.
Ik kijk in de growatt app,
Een versie van custom firmware voor een ShineLan kun je hier vinden:konehead schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:00:
[...]
Dankjewel voor je reactie! Wat ik graag wil is mijn eigen laadschema optimaliseren obv zon maar ook energieprijzen (dus: SOC, laden en ontladen). Heb ook een accu op wielen, dus het schema zal per dag veranderen. Heb nagenoeg alles al in HA hangen qua prijzen en zon. Je eerste oplossing (via ShineWifi) lijkt mij het makkelijks. Via Modbus loop ik het risico op EEPROM issues. Kan ik via ShineWifi - los van de data lezen - ook laad /ontlaad commando's geven? weet jij waar ik hier iets over kan lezen?![]()
Mocht mijn aanname van ShineWifi vs MODBUS niet correct zijn, laat het weten!
https://github.com/mwalle/shinelanx-modbus
En voor de ShineWifi
https://github.com/Alkhateb/Growatt_ShineWiFi-X
maar die spreken dus uiteindelijk ook modbus met je inverter.
https://github.com/nygma2004/growatt2mqtt staat o.a. een document met het modbus protocol van Growatt er in uitgelegd.
Helaas heb ik zelf nog niet uitgevogeld hoe ik makkelijk de tijdsloten kan aanpassen, behalve dat ik 1 tijdslot voor de gehele dag gebruik die ik steeds wissel van modus (ontladen, laden, zelfconsumptie)
Voor garantie met eventuele Growatt batterijen zoals de APX wil Growatt dat je met de cloud verbonden bent en in dat scenario blijft alleen de modbus connectie als beschikbare aansluiting over.
Je zou dit kunnen uitbesteden aan Solar Assistant (te draaien op een RPi en met MQTT aan HA te knopen) maar ook die kletst modbus.
Als jij echter iedere dag 1 schema in laadt is dat per byte van de EEPROM 1 write.
Dat zijn er maar 365 per jaar dus dat loopt dan vast wel los.
[ Voor 11% gewijzigd door MuadDib007 op 05-05-2025 16:23 ]
Wellicht eens een balletje opgooien bij Growatt.Sjoerdb schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:54:
28 april was eerste storing dag, spanning pv2 is gehele dag ongeveer 90 a 95 volt geweest, pv2 stroom is 0 gemeten, bij de spanning zie je een stabiele lijn terwijl de stroom 0 is.
2 april is de storing vanaf 12 uur weer weg, spanning pv2 is ongeveer 90 a 95 volt tot 12 uur, daarna zakt deze naar 80 a 85 volt. Bij de spanning, na 12 uur, zie je een schommelende lijn als deze weer gaat leveren van stroom.
Ik kijk in de growatt app,
Je kunt ze mailen op service.nl@growatt.com
Het klinkt in eerste instantie alsof het zou moeten werken, buiten dat je geen stroom krijgt.
Indien mogelijk (ja, is veel werk) zou je eens een voor een panelen tussen beide strings kunnen wisselen.
Mocht een enkel paneel de veroorzaker zijn zal de klacht na het wisselen een keertje moeten verhuizen.
Heb je iets van een model en type van je panelen?
Dan kan de spec sheet daarvan ook eens bekeken worden, wellicht dat daar nog zonnige informatie in staat.
Afhankelijk van de hellingshoek (bij 10 graden en oost-west opstelling kom je gemiddeld op 90% efficiency) zou ik minimaal voor de 6 gaan en zelfs liever voor de 7.RemySoeters schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:55:
Ik heb even wat hulp nodig. Ik zit er aan te denken om over te stappen op een growatt omvormer. Ik twijfel alleen over het vermogen ervan.
Ik heb momenteel op west een set van 4400 watt piek liggen(momenteel aangesloten op 1 fase, 3600 w omvormer van goodwe).
Op oost wil ik een extra set bijplaatsen op het platte dak; 8 panelen van 440 watt piek. Nu hebben alle 3 fase omvormers van growatt 2 mppt’s, dus ik zou 2 strings kunnen doen.
De vraag is alleen: welk vermogen omvormer is wenselijk? Zelf zat ik te denken aan 5 á 6 kW. Of kan ik beter een grotere pakken?
Mogelijk wil ik volgend jaar ook een apx erbij zetten van 10~20kwh.
Je hebt dan immers 3520 Wp en 4400 Wp.
90% daarvan is net iets meer dan 7kW.
Dat haal je waarschijnlijk alleen op een zonnige koude lentedag.
Het lijkt me (omdat ze tegenwoordig transformatorloos zijn) dat het weinig uit maakt of je op de piek gaat zitten van de belasting van je omvormer of niet.
Wat gaat het doel zijn van de APX batterij?
Is het zelfconsumptie dan is een 7kW omvormer zeker voldoende.
Mocht je er onbalans mee willen handelen via bijvoorbeeld BLIQ dan kun je beter voor de 10kW variant gaan lijkt mij.
Na flink wat uitzoeken wil ik mijn huidige SMA omvormers eruit gaan doen en het hele systeem ombouwen naar Growatt incl. batterij en backup box. Dit is ingegeven omdat het erop lijkt dat één van de twee SMA omvormers die ik heb overleden lijkt te zijn en ik toch al een batterij systeem wilde hebben.
Huidige zonnepanelen setup
9 x 335wp op het zuiden en 14 * 335wp op het noord-oosten, nu zal ik in de toekomst mogelijk nog wat upgrades gaan doen aan de panelen (heb nog ruimte over).Ik heb de gegevens ingevuld (rekening houdend met toekomstige upgrade) bij pvcalc en krijg het onderstaande resultaat:
https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.37&max2=
In te zetten nieuwe omvormer:
Growatt MOD 10000 TL3-XH BP 3-fasehttps://www.stralendgroen...xh-3-fase/?v=1a13105b7e4e
Ik zal de strings moeten aanpassen want dit zijn er nu drie terwijl de omvormer er maar twee heeft.
Als ik één string maak voor het noord-oosten en één string voor het zuiden dan kom ik met de volgende berekening uit op het minimaal aantal vereiste panelen:
335W LG Neon:
https://www.lg.com/us/bus...oad/resources/BT00002151/[Print]%20Neon_2_60_BF_80308_ck_FRD_v4.pdf
Gegevens zonnepalen:
Gegeven Growatt Inverter:Voc = 41,0
Vmpp = 34,1
TStc = 25,0
TCVoc = -0,27
TCPmpp = -0,37
Weersgegevens valkenburg:VStart = 120
iVMax = 1000
Berekening voltage enkel paneel:THigh = 34,0
TLow = -9,0
TRise = 30,0 (montage op dak)
fLoss = 0,88
Berekening minimaal aantal panelen benodigd op een string:Vmin = (Vmpp + ((THigh + TRise - TStc) x (TCPmpp * Vmpp/100))) * fLoss
Vmin = (34,1 + ((34,0 + 35,0 - 25,0) x (-0,37 x 34,1/100))) * fLoss
Vmin = 25,123
Berekening maximum aantal panelen op een string:Modules = VStart / Vmin
Modules = 4,777
Minimum aantal panelen benodigd: 5
Voor zover ik kan zien komt dit uit met wat ik heb liggen.VMax = Voc + ((TLow - TStc) x (TCVoc * Voc/100))
VMax = 44,764
iVMax / VMax = 22,339
Maximum aantal panelen: 22
Inverter internet aansluiting
Om de inverter aan te sluiten op internet wil ik een Shine Link-X module toevoegen:https://www.stralendgroen...ne-link-x/?v=1a13105b7e4e
Batterij systeem
Growatt APX batterijsysteem voor MOD-XH en MID-XHhttps://www.stralendgroen...ijsysteem/?v=1a13105b7e4e
En dan twee batterij modules, mogelijk vier, afhankelijk van hoeveel maximaal vermogen ik wil kunnen leveren voor het huis.
Off-grid mogelijkheid
Om off-grid te kunnen gaan wil ik ook de backup box gaan toevoegen:Growatt Backup Box MOD XH-BP
https://www.stralendgroen...mod-xh-bp/?v=1a13105b7e4e
Growatt Smart meter 3-fase
https://www.stralendgroen...er-3-fase/?v=1a13105b7e4e
Resumerend
Growatt MOD 10000 TL3-XH BP 3-faseGrowatt APX batterijsysteem voor MOD-XH en MID-XH
Growatt Backup Box MOD XH-BP
Shine Link-X
Aansluit schema
Grid -> SBN 440 40A (deze heb ik al) -> Growatt Smart Meter 3-Fase -> Backup Box (Grid In)Backup Box (Load) -> Groepen
Backup Box (inverter) -> Aardlek -> MOD/MID inverter -> Batterij
Vragen
Mis ik nog iets in deze setup?Is er iets te verbeteren?
Welke additionele hardware zou ik nodig moeten hebben?
De backup box heeft al een aantal zekeringen automaten, zijn deze afdoende? Voor de INVERTER en LOAD zijn dit een Chint NB1-C40, voor de Grid kant is dit een NB1-C63.
Moeten er dan inderdaad alleen een extra aardlek geplaatst worden tussen de Backup box en de inverter? En wat voor aardlek schakelaar zou dit dan moeten zijn?
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Je hebt m.i. een rekenfout gemaakt wat betreft de maximale spanning onbelast. Delta is 34 graden t.o.v stc*0,27 + 41 volt = 50,18 volt dus maximaal 19 panelen in een string.ronaldmathies schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:14:
Oke, lang verhaal maar meeste is allemaal uitleg wat ik al uitgezocht heb, onderaan heb ik wat vragen staan, als mensen ideeën hebben of hier bij kunnen helpen dan zou ik dat erg waarderen, alleen al het hebben van bronnen waar ik meer kan inlezen over het hoe en wat is al fijn.
Na flink wat uitzoeken wil ik mijn huidige SMA omvormers eruit gaan doen en het hele systeem ombouwen naar Growatt incl. batterij en backup box. Dit is ingegeven omdat het erop lijkt dat één van de twee SMA omvormers die ik heb overleden lijkt te zijn en ik toch al een batterij systeem wilde hebben.Huidige zonnepanelen setup
9 x 335wp op het zuiden en 14 * 335wp op het noord-oosten, nu zal ik in de toekomst mogelijk nog wat upgrades gaan doen aan de panelen (heb nog ruimte over).
Ik heb de gegevens ingevuld (rekening houdend met toekomstige upgrade) bij pvcalc en krijg het onderstaande resultaat:
https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.37&max2=In te zetten nieuwe omvormer:
Growatt MOD 10000 TL3-XH BP 3-fase
https://www.stralendgroen...xh-3-fase/?v=1a13105b7e4e
Ik zal de strings moeten aanpassen want dit zijn er nu drie terwijl de omvormer er maar twee heeft.
Als ik één string maak voor het noord-oosten en één string voor het zuiden dan kom ik met de volgende berekening uit op het minimaal aantal vereiste panelen:
335W LG Neon:
https://www.lg.com/us/bus...oad/resources/BT00002151/[Print]%20Neon_2_60_BF_80308_ck_FRD_v4.pdf
Gegevens zonnepalen:
[...]
Gegeven Growatt Inverter:
[...]
Weersgegevens valkenburg:
[...]
Berekening voltage enkel paneel:
[...]
Berekening minimaal aantal panelen benodigd op een string:
[...]
Berekening maximum aantal panelen op een string:
[...]
Voor zover ik kan zien komt dit uit met wat ik heb liggen.Inverter internet aansluiting
Om de inverter aan te sluiten op internet wil ik een Shine Link-X module toevoegen:
https://www.stralendgroen...ne-link-x/?v=1a13105b7e4eBatterij systeem
Growatt APX batterijsysteem voor MOD-XH en MID-XH
https://www.stralendgroen...ijsysteem/?v=1a13105b7e4e
En dan twee batterij modules, mogelijk vier, afhankelijk van hoeveel maximaal vermogen ik wil kunnen leveren voor het huis.Off-grid mogelijkheid
Om off-grid te kunnen gaan wil ik ook de backup box gaan toevoegen:
https://www.stralendgroen...er-3-fase/?v=1a13105b7e4eResumerend
Shine Link-XAansluit schema
Grid -> SBN 440 40A (deze heb ik al) -> Growatt Smart Meter 3-Fase -> Backup Box (Grid In)
Backup Box (Load) -> Groepen
Backup Box (inverter) -> Aardlek -> MOD/MID inverter -> BatterijVragen
Mis ik nog iets in deze setup?
Is er iets te verbeteren?
De backup box heeft al een aantal zekeringen automaten, zijn deze afdoende? Voor de INVERTER en LOAD zijn dit een Chint NB1-C40, voor de Grid kant is dit een NB1-C63.
Moeten er dan inderdaad alleen een extra aardlek geplaatst worden tussen de Backup box en de inverter? En wat voor aardlek schakelaar zou dit dan moeten zijn?
Verder zou een 20A B karakteristiek aardlekautomaat 300 mAh type A afdoende zijn, dat zit er bij mij tussen in ieder geval.
Je moet zorgen dat de kabel van de backup Box naar je omvormer voldoende gezekerd is. Die 40C in de box is alleen goed als je kabel zeker 6 mm2 is anders kan de kabel stuk gaan voordat je zekering uitschakelt.
Je setup komt redelijk overeen met mijn huidige installatie 😁
Ik zie de rekenfoutMuadDib007 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:33:
[...]
Je hebt m.i. een rekenfout gemaakt wat betreft de maximale spanning onbelast. Delta is 34 graden t.o.v stc*0,27 + 41 volt = 50,18 volt dus maximaal 19 panelen in een string.
Verder zou een 20A B karakteristiek aardlekautomaat 300 mAh type A afdoende zijn, dat zit er bij mij tussen in ieder geval.
Je moet zorgen dat de kabel van de backup Box naar je omvormer voldoende gezekerd is. Die 40C in de box is alleen goed als je kabel zeker 6 mm2 is anders kan de kabel stuk gaan voordat je zekering uitschakelt.
Je setup komt redelijk overeen met mijn huidige installatie 😁
Ik heb ook redelijk wat bij jou gekeken
Want tussen de box (load) en de daadwerkelijke load zitten standaard bij mij de bestaande CDA640G aardlek automaten.
Zou er eigenlijk nog iets moeten tussen de batterij en de inverter? De batterij (de BMC) heeft volgens mij al een fysieke switch om de DC kant af te schakelen dus daar hoeven we niets voor te doen.
Ik zelf heb de neiging om alles met 6mm2 aan te sluiten, dat heb ik ook gedaan tussen alle fase en de groepen (is wat overdreven maar kost niet veel meer moeite en geld).
Kan je nog eens wat foto's plaatsen zodat het overzichtelijk is hoe alles groefweg bij jou loopt, visualisatie helpt enorm.
Ik zit nog te meten of alles gaat passen en het gaat allemaal net, ik haal alleen niet altijd de 300mm tussen ruimte overal, wel bij de inverter, dit is denk ik erg belangrijk want die kan volgens mij knap warm worden. Maar bij de Backup box hou ik 200mm ruimte aan de bovenkant (zijkanten meer), en bij de accu hou ik 250mm ruimte aan de bovenkant (bij vier modules).
[ Voor 10% gewijzigd door ronaldmathies op 07-05-2025 21:47 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Waarschuwing alvast:ronaldmathies schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:14:
Oke, lang verhaal maar meeste is allemaal uitleg wat ik al uitgezocht heb, onderaan heb ik wat vragen staan, als mensen ideeën hebben of hier bij kunnen helpen dan zou ik dat erg waarderen, alleen al het hebben van bronnen waar ik meer kan inlezen over het hoe en wat is al fijn.
Na flink wat uitzoeken wil ik mijn huidige SMA omvormers eruit gaan doen en het hele systeem ombouwen naar Growatt incl. batterij en backup box. Dit is ingegeven omdat het erop lijkt dat één van de twee SMA omvormers die ik heb overleden lijkt te zijn en ik toch al een batterij systeem wilde hebben.Huidige zonnepanelen setup
9 x 335wp op het zuiden en 14 * 335wp op het noord-oosten, nu zal ik in de toekomst mogelijk nog wat upgrades gaan doen aan de panelen (heb nog ruimte over).
Ik heb de gegevens ingevuld (rekening houdend met toekomstige upgrade) bij pvcalc en krijg het onderstaande resultaat:
https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.37&max2=In te zetten nieuwe omvormer:
https://www.stralendgroen...xh-3-fase/?v=1a13105b7e4e
335W LG Neon:
Gegevens zonnepalen:
[...]
Gegeven Growatt Inverter:
[...]
Weersgegevens valkenburg:
[...]
Berekening voltage enkel paneel:
[...]
Berekening minimaal aantal panelen benodigd op een string:
[...]
Berekening maximum aantal panelen op een string:
[...]
Voor zover ik kan zien komt dit uit met wat ik heb liggen.Inverter internet aansluiting
Om de inverter aan te sluiten op internet wil ik een Shine Link-X module toevoegen:
https://www.stralendgroen...ne-link-x/?v=1a13105b7e4eBatterij systeem
https://www.stralendgroen...ijsysteem/?v=1a13105b7e4e
En dan twee batterij modules, mogelijk vier, afhankelijk van hoeveel maximaal vermogen ik wil kunnen leveren voor het huis.Off-grid mogelijkheid
Om off-grid te kunnen gaan wil ik ook de backup box gaan toevoegen:
https://www.stralendgroen...er-3-fase/?v=1a13105b7e4eResumerend
Shine Link-XAansluit schema
Grid -> SBN 440 40A (deze heb ik al) -> Growatt Smart Meter 3-Fase -> Backup Box (Grid In)
Backup Box (Load) -> Groepen
Backup Box (inverter) -> Aardlek -> MOD/MID inverter -> BatterijVragen
Mis ik nog iets in deze setup?
Is er iets te verbeteren?
Growatt heeft mijn omvormer moeten updaten. (Smart scheduling was niet beschikbaar)
Daarna is je backup Box ineens uitgeschakeld en ligt je hele huis plat.
Je moet dan de configuratie van de backup Box opnieuw inschakelen in de omvormer en daarna komt alles in de lucht.
Vervolgens moeten ze de backup Box nog eens updaten, daar heb je maar enkele minuten een onderbreking door.
Ik weet niet of je het systeem veilig in bypass kunt zetten tijdens deze handelingen.
Nu las ik dat iemand had geschreven dat de eeprom 10k writes aankan. Ik kan nu in principe dynamisch de output beperken via home assistant scripts maar dan zou dat snel een probleem worden.
Is er een andere methode?, ik ken de smart scheduling niet zou dat daar in kunnen en zijn er modbus commandos die niet een eeprom write uitvoeren?
/f/image/CkhwgTxsTCdpwz5B5VAuhWad.png?f=fotoalbum_large)
Dat is dan ook nog eens per geheugencel.
Het lijkt mij (maar niet gesnift of nagevraagd) dat Growatt dezelfde middelen inzet om het schedule in je omvormer te zetten.
Smart scheduling maakt een laad en ontlaadt plan voor de gehele dag en stuurt die in een keer naar de omvormer voor zover ik weet.
Dat zou dan overeen komen met 1 write per dag.
Daarnaast heb je in totaal 8 tijdsloten die ingesteld kunnen worden, op die wijze zou je met je eigen aansturing een soort van wear leveling kunnen doen.
Overigens zijn er nog truukjes zoals je laadsnelheid en ontlaadsnelheid op 0 zetten om een tijdsvenster voor laden of ontladen te onderbreken.
Mogelijk (pin me er niet op vast) worden die waardes niet in de EEPROM gezet maar dan zijn ze na een herstart weer gereset.
Ik zie dat BLIQ die gebruikt voor de onbalans aansturing van mijn accu.
Het zou fijn zijn als Growatt er wat meer en duidelijkere info over zou verschaffen.
Maar ja, dat is een kijkje geven in de keuken en dat doen fabrikanten niet graag.
Nog een reden om er vanuit te gaan dat het een simpele microcontroller is met een limiet qua writes is dat de firmware updates in de vorm van een HEX bestand worden aangeboden, wat erg overeen komt met het programmeren van bijvoorbeeld ST microcontrollers.
[ Voor 26% gewijzigd door MuadDib007 op 08-05-2025 07:46 ]
Het voordeel van een MID zou zijn dat je maximaal 60 kWh aan batterijcapaciteit kwijt kan.ronaldmathies schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:43:
[...]
Ik zie de rekenfoutmaar met 19 komt ik opzich ook uit. Blijft toch lastig, een iets grotere inverter is niet heel veel duurder maar geeft wel veel ruimte, vooral als ik naar de MID series zou gaan van de inverters, maar dan moet je eigenlijk een 3*35 aansluiting hebben, en dat ga ik niet zo snel doen (als je er geen gebruik van maakt dan maakt het natuurlijk niet uit als je op 3*25 zit volgens mij, maar netjes is het niet).
Ik heb ook redelijk wat bij jou gekekenAl is in basis de set van Growatt bijna niet anders te realiseren. Die 20A B karakteristiek aardlekautomaat 300mAh type A zou dan tussen de Backup Box en de inverter moeten?
Want tussen de box (load) en de daadwerkelijke load zitten standaard bij mij de bestaande CDA640G aardlek automaten.
Zou er eigenlijk nog iets moeten tussen de batterij en de inverter? De batterij (de BMC) heeft volgens mij al een fysieke switch om de DC kant af te schakelen dus daar hoeven we niets voor te doen.
Ik zelf heb de neiging om alles met 6mm2 aan te sluiten, dat heb ik ook gedaan tussen alle fase en de groepen (is wat overdreven maar kost niet veel meer moeite en geld).
Kan je nog eens wat foto's plaatsen zodat het overzichtelijk is hoe alles groefweg bij jou loopt, visualisatie helpt enorm.
Ik zit nog te meten of alles gaat passen en het gaat allemaal net, ik haal alleen niet altijd de 300mm tussen ruimte overal, wel bij de inverter, dit is denk ik erg belangrijk want die kan volgens mij knap warm worden. Maar bij de Backup box hou ik 200mm ruimte aan de bovenkant (zijkanten meer), en bij de accu hou ik 250mm ruimte aan de bovenkant (bij vier modules).
Van de batterijen worden de zijkanten het warmst, daar zitten de koelvinnen van de koeling.
Je omvormer wordt zeker wel goed heet als hij hard aan het werk is (70 graden is niet vreemd).
Je omvormer heeft de circulatie harder nodig dan de batterij.
En idd, zowel de BMS als de omvormer hebben een DC switch ingebouwd zitten waarmee je het systeem goed stroomloos kunt maken. Het duurt altijd wel enige tijd voordat de spanning daadwerkelijk weg is na het omzetten van de schakelaar.
Even de kappen van de batterij en BMS afgehaald voor de geinterreseerden.
Daarbij zie je de DC schakelaar en nog een 2-tal zekeringen zitten alsook een knop om hem weer op te starten.
Het enige dat voelbaar warm wordt zijn:
De batterij (De koelribben)
De omvormer zelf.
Ik moet de groep in de garage nog netjes in een eigen doosje bouwen wil het conform de regels zijn.
Momenteel komen er 2 voedingskabels de onderverdeler binnen waarvan 1 via de aardlekautomaat naar de omvormer gaat (Nog te vervangen voor een 20A variant, dit is de oude 16A die ik met mijn 7Kw omvormer heb gebruikt)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Thanks, klinkt logisch.. Zou mooi zijn als er een update van de modbus registrer documentatie kwam dat bv die smart scheduling kan aangestuurd kan worden zoals je beschrijft..MuadDib007 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:36:
Ik heb 100K writes gezegd en dat is een guestimate op basis van de algemene minimale levensduur van EEPROM's.
Dat is dan ook nog eens per geheugencel.
Het lijkt mij (maar niet gesnift of nagevraagd) dat Growatt dezelfde middelen inzet om het schedule in je omvormer te zetten.
Smart scheduling maakt een laad en ontlaadt plan voor de gehele dag en stuurt die in een keer naar de omvormer voor zover ik weet.
Dat zou dan overeen komen met 1 write per dag.
Daarnaast heb je in totaal 8 tijdsloten die ingesteld kunnen worden, op die wijze zou je met je eigen aansturing een soort van wear leveling kunnen doen.
Overigens zijn er nog truukjes zoals je laadsnelheid en ontlaadsnelheid op 0 zetten om een tijdsvenster voor laden of ontladen te onderbreken.
Mogelijk (pin me er niet op vast) worden die waardes niet in de EEPROM gezet maar dan zijn ze na een herstart weer gereset.
Het zou fijn zijn als Growatt er wat meer en duidelijkere info over zou verschaffen.
Maar ja, dat is een kijkje geven in de keuken en dat doen fabrikanten niet graag.
Nog een reden om er vanuit te gaan dat het een simpele microcontroller is met een limiet qua writes is dat de firmware updates in de vorm van een HEX bestand worden aangeboden, wat erg overeen komt met het programmeren van bijvoorbeeld ST microcontrollers.
We zien wel, is al mooi dat er best wat aangestuurd kan worden
Je kan toch een stukje code schrijven die een plan maakt elke nacht en inlaad in de Omvormer. Ik heb nu al een stukje code waarbij ik de MAX SOC wat lager kan zetten om de piek uren wat op kan vangen ivm 253 volt overschijving.JoebarRC schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:34:
[...]
Thanks, klinkt logisch.. Zou mooi zijn als er een update van de modbus registrer documentatie kwam dat bv die smart scheduling kan aangestuurd kan worden zoals je beschrijft..
We zien wel, is al mooi dat er best wat aangestuurd kan worden
ik zou op deze manier ook die tijdssloten kunnen gaan invullen.
Ik heb een raspberry draaien gekoppeld aan de modbus van de omvormer.
Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]
Wellicht voor geïnteresseerden de moeite waard:
YouTube: Webinar terugblik: Alles over de Battery-Ready serie
Zit met een gek probleem dat de accu niet wil laden. Ik had al een eastron kWh meter modbus in de meterkast dus die er op aangesloten, maar het lijkt alsof deze als single-phase word herkend.
Vergelijkbaar topic elders: https://diysolarforum.com...in-wrong-grid-type.53794/
Maar ik krijg het (nog) niet voor elkaar. PV wekt genoeg op en exporteert naar het net, maar de batterij laadt niet.
Installateur gaat Growatt sowieso vragen om indien nodig updates uit te voeren, zal pas maandag zijn..
Reken er maar op dat er updates nodig zijn.firecaps30 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:10:
Vandaag zijn de hybride omvormer MOD8000TL3-XH BP en APX batterij geplaatst.
Zit met een gek probleem dat de accu niet wil laden. Ik had al een eastron kWh meter modbus in de meterkast dus die er op aangesloten, maar het lijkt alsof deze als single-phase word herkend.
Vergelijkbaar topic elders: https://diysolarforum.com...in-wrong-grid-type.53794/
Maar ik krijg het (nog) niet voor elkaar. PV wekt genoeg op en exporteert naar het net, maar de batterij laadt niet.
Installateur gaat Growatt sowieso vragen om indien nodig updates uit te voeren, zal pas maandag zijn..
Een stomme vraag misschien maar is je batterij wel wakker?
Hij kan in standby gaan en niet reageren.
Dat los je op door enkele tellen de power knop ingedrukt te houden van de batterij.
En permanent door de firmware te laten updaten.
Je ziet het ook aan de display geloof ik.
Als er geen growatt zichtbaar is staat hij in slaap dacht ik.
Een keertje kloppen op de display van de BMS zou er voor moeten zorgen dat hij iets weergeeft (mits niet in slaap)
Wat heb je al geprobeerd?
Ik kan me iets herinneren dat het adres van de Modbus meter inderdaad belangrijk is goed in te stellen.
In rust, indien je wel PV power hebt kun je op het display van de inverter het huidige vermogen aflezen (pm staat er dan bij) dat getal komt van de modbus meter.
Krijg je dat wel door?
[ Voor 11% gewijzigd door MuadDib007 op 09-05-2025 19:55 ]
kWh meter word nu wel herkend als 3-fase na volgen van stappen uit bovenstaande link.
Adres op 2 ingesteld zowel omvormer als meter, lijkt nu goed te gaan. PM word doorgegeven en komt ook overeen met mijn P1 meter.MuadDib007 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:39:
[...]
Wat heb je al geprobeerd?
Ik kan me iets herinneren dat het adres van de Modbus meter inderdaad belangrijk is goed in te stellen.
In rust, indien je wel PV power hebt kun je op het display van de inverter het huidige vermogen aflezen (pm staat er dan bij) dat getal komt van de modbus meter.
Krijg je dat wel door?
Tenzij je AC Charge inschakelt en Battery First, dan zal hij ook vanaf de grid de batterij gaan laden.
Het klinkt in ieder geval als vooruitgang!
Je omvormer zou gewoon op 1 moeten blijven staan. Dat is het adres waarop hij zelf via de RS485 bus reageert. Volgens mij is die bus volledig appart van de bus waar de Eastron meter op zit.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Wellicht heb je geluk en reageert de Demand Response poort als die er op zit, maar volgens de documentatie is die alleen voor Australië dus ymmv.Erik1805 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:39:
Ik heb een Growatt 1000S omvormer. Is deze ook uit te schakelen? Dit ivm negatieve prijs bij dynamische contract.
:strip_exif()/f/image/khxLUSQiIEtflSUqb9xeno9r.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan zou je denk ik pin 1 en 5 moeten verbinden terwijl je de opwek uit wil zetten.
Helaas kan hij dus niet op een electriciteitsmeter voor exportbeperking.
Ik heb volgens mij een 3000s en kan hem uitzetten via de webinterfaceErik1805 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:39:
Ik heb een Growatt 1000S omvormer. Is deze ook uit te schakelen? Dit ivm negatieve prijs bij dynamische contract.
zou ik hem hier niet gewoon uit kunnen zetten?MuadDib007 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 15:55:
[...]
Wellicht heb je geluk en reageert de Demand Response poort als die er op zit, maar volgens de documentatie is die alleen voor Australië dus ymmv.
[Afbeelding]
Dan zou je denk ik pin 1 en 5 moeten verbinden terwijl je de opwek uit wil zetten.
Helaas kan hij dus niet op een electriciteitsmeter voor exportbeperking.
:strip_exif()/f/image/wQsux0MVgQEp4ObybqjCll8g.jpg?f=fotoalbum_large)
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Kan ook maar zou dat niet doen als hij op vol vermogen draaitErik1805 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:21:
[...]
zou ik hem hier niet gewoon uit kunnen zetten?
[Afbeelding]
Of bijvoorbeeld de groep in de meterkast uitzetten waar de Growatt opzit. Zou dat een optie zijn ?GoEV6 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:39:
[...]
Kan ook maar zou dat niet doen als hij op vol vermogen draait
Kijk hier is; https://doe-duurzaam.nl/a...en-via-modbus-of-een-app/Erik1805 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:40:
[...]
Of bijvoorbeeld de groep in de meterkast uitzetten waar de Growatt opzit. Zou dat een optie zijn ?
Die informatie is incompleet, daar ben ik ooit hoopvol begonnen maar gestrand zonder oplossing.
Helaas is de RS232 poort van deze omvormer bezet door de Wifi / LAN adapter.
Uitzetten met de zekering en of DC schakelaar is geen duurzame methode.
Dit kan leiden tot defecten aan je omvormer als je dit vaak doet.
Heeeeel misschien kun je via Grott (Icm Home Assistant) modbus commando's sturen via de bestaande Wifi / LAN dongel.
Of andere software in je dongel flashen zoals deze:
https://github.com/ChrisSiedler/Growatt_ShineWiFi-S
Ik vermoed dat deze versie van het Modbus protocol wel eens overeen kan komen met deze inverter:
https://www.photovoltaics...%2520RTU%2520Protocol.pdf
Kun je daar eens een screenshot van delen?GoEV6 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:17:
[...]
Ik heb volgens mij een 3000s en kan hem uitzetten via de webinterface
MuadDib007 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:43:
[...]
Kun je daar eens een screenshot van delen?
/f/image/r8HaDDsYv8A8gO3J0P7VS9tA.png?f=fotoalbum_large)
Dat is een veilige handmatige methode.
@Erik1805 kun je met handmatige oplossingen uit de voeten?
Of wil je het automatiseren?
Handmatig is prima. Hoe doe ik dat dan?MuadDib007 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:31:
Aah, dan voer je via het Growatt platform onderwater een Modbus commando uit.
Dat is een veilige handmatige methode.
@Erik1805 kun je met handmatige oplossingen uit de voeten?
Of wil je het automatiseren?
Is het dan de bedoeling dat je invert op off zet?
Of is het echt spelen met die export limit naar 100%?
Ik probeer te begrijpen hoe de instellingen werken. Stel je zet de export limit op 80%, waar gaat de overige 20% aan overschot dan naar toe?
Er is geen overschot als je hem limiteert. De omvormer zorgt dat de productie van de panelen verminderd wordt.Eierkoekie schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:51:
[...]
Is het dan de bedoeling dat je invert op off zet?
Of is het echt spelen met die export limit naar 100%?
Ik probeer te begrijpen hoe de instellingen werken. Stel je zet de export limit op 80%, waar gaat de overige 20% aan overschot dan naar toe?
Productie wil ik graag uit bij negatieve stroomprijs bij een dynamische contract.MuadDib007 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:19:
[...]
Er is geen overschot als je hem limiteert. De omvormer zorgt dat de productie van de panelen verminderd wordt.
Mogelijkheden in de app. Dan actief vermogen instellen op 0?
:strip_exif()/f/image/QmkX2E2UZd2IVMROCQ7WBtze.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Ankie321 op 11-05-2025 12:02 . Reden: Verkeerde afbeelding ]
[ Voor 4% gewijzigd door Ankie321 op 11-05-2025 11:35 ]
Dat doet hij dan ook, hij limiteert op het niveau dat jij in stelt, maar de omvormer "uit" zetten lijkt ook te werken.Erik1805 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:57:
[...]
Productie wil ik graag uit bij negatieve stroomprijs bij een dynamische contract.
Vandaag zelf even gedaan met mijn omvormer.
Zometeen weer opstarten.
Ah oké. Ik heb zelf niks ingesteld. Draait al sinds installatieMuadDib007 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:43:
[...]
Dat doet hij dan ook, hij limiteert op het niveau dat jij in stelt, maar de omvormer "uit" zetten lijkt ook te werken.
Vandaag zelf even gedaan met mijn omvormer.
Zometeen weer opstarten.
Ik wil nu een Smart Meter aansluiten maar ik steeds een 401 communicatie error.
Ik heb inmiddels 2 meters geprobeerd (Chint DDSU666 en DTSU666 met 1 fase aangesloten) en meerdere kabels (en kabels ook getest).
Is er iemand met dezelfde ervaring en die het probleem heeft opgelost? Ik ben inmiddels een beetje ten einde raad. Het zou toch mooi zijn als we de omvormer aan de hand van het verbruik dingen kan gaan regelen.
Wat is het modbus adres van je meter? Deze moet volgens mij op 2 gezet worden anders ziet Growatt hem niet.Johan_meijer schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:08:
Hallo ik heb een MIN 3600 TL_XH omvormer met ARK HV batterijen.
Ik heb inmiddels 2 meters geprobeerd (Chint DDSU666 en DTSU666 met 1 fase aangesloten) en meerdere kabels (en kabels ook getest).
Is er iemand met dezelfde ervaring en die het probleem heeft opgelost? Ik ben inmiddels een beetje ten einde raad. Het zou toch mooi zijn als we de omvormer aan de hand van het verbruik dingen kan gaan regelen.
Ik had hetzelfde probleem, naast dat de batterij niet begon te laden.. Afgelopen vrijdag is alles geïnstalleerd. Ik heb geen growatt CHINT/Eastron meter maar een 'normale' Eastron SDM630. Modbus adres van zowel omvormer als de meter op 2 gezet omdat ik dat elders ook al had gelezen Growatt support heeft daarna wat software updates uitgevoerd, daarna werkte alles als een zonnetje. Kennelijk een bekend probleem.Johan_meijer schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:08:
Hallo ik heb een MIN 3600 TL_XH omvormer met ARK HV batterijen.
Mailtje sturen naar Growatt support met de serienummers van je datalogger, omvormer en accu met het verzoek deze te updaten. Of via je installateur gaan, maar die moet ook contact opnemen met Growatt daarvoor.Johan_meijer schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:01:
Hoe heb je de upgrade van Growatt voor elkaar gekregen?
Stroomverbruik in huis is bijvoorbeeld 400 Watt, dan zie ik op de P1 meter dat er 700W teruggeleverd word en dus de batterij met 1100W ontlaadt op dat moment.
En dat dan sinds er geen PV opwek meer is. Dat de batterij ontlaadt is logisch, maar het gedrag dat deze dat meer doet dan nodig zou ik graag willen verklaren.
Systeem staat op load first, geen schema’s ingesteld. In home assistant zie ik dat ‘total reverse power’ van de omvormer overeenkomt met de P1 meter en dus de teruglevering gezien word. Wat ik wel heb geprobeerd is export limit aanzetten op 0%, dan werkt het gelijk zoals ik zou verwachten met minimale (terug)levering.
Maar het zou niet nodig moeten zijn om elke avond export limit aan te zetten lijkt mij?
Ik heb hem eigenlijk zelden op zelfconsumptie staan wegens onbalanshandel of handmatige Epex handel.firecaps30 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:17:
@MuadDib007 zie jij ook dat in de avond en nacht de batterij meer ontlaadt dan nodig is?
Stroomverbruik in huis is bijvoorbeeld 400 Watt, dan zie ik op de P1 meter dat er 700W teruggeleverd word en dus de batterij met 1100W ontlaadt op dat moment.
En dat dan sinds er geen PV opwek meer is. Dat de batterij ontlaadt is logisch, maar het gedrag dat deze dat meer doet dan nodig zou ik graag willen verklaren.
Systeem staat op load first, geen schema’s ingesteld. In home assistant zie ik dat ‘total reverse power’ van de omvormer overeenkomt met de P1 meter en dus de teruglevering gezien word. Wat ik wel heb geprobeerd is export limit aanzetten op 0%, dan werkt het gelijk zoals ik zou verwachten met minimale (terug)levering.
Maar het zou niet nodig moeten zijn om elke avond export limit aan te zetten lijkt mij?
De keren dat ik zelfconsumptie heb gebruikt leek het wel goed te gaan en stond het verbruik op de P1 meter netto op nul.
Door jouw post ben ik ook in de ShinePhone app gaan snuffelen en zie idd bepaalde “control” settings bij mijn “plant”. Wel met pw beveiligd, daar moet ik nog ff naar zoeken.Ankie321 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:02:
Ik heb de 7000TL3-S omvormer, 5 jaar oud. Kan ik deze ook handmatig uitzetten in de ShinePhone app?
Mogelijkheden in de app. Dan actief vermogen instellen op 0?
[Afbeelding]
Maar ik ben ook benieuwd of deze instelling goed geregeld kunnen worden via de app. Dan lijkt een Smart Meter niet nodig. Ik overweeg een meter wel, moet dan wel eerst zoeken naar een goed installateur…
Iemand ervaring?
Edit: wachtwoord is “growatt” gevolgd door de datum van vandaag volgens format JJJJMMDD. Ofwel vandaag is het ww: “growatt20250512”.
Edit 2: eigenlijk had ik een ander vraag: sinds gisteren heb ik last van waarschuwing 401 op mijn MIN 3600XE, sinds ik de settings in de omvormer heb aangepast (ivm sterk negatieve electra prijzen afgelopen zondag).
De waarschuwing geeft aan “geen verbinding met (smart)meter”, maar ik heb helemaal geen meter (enkel usb datalogger en ShineLAN).. Inmiddels staan alle settings voor power limit weer uit, maar de waarschuwing blijft.
Iemand enig idee?
[ Voor 25% gewijzigd door SqueakyClean op 12-05-2025 21:48 ]
Heb je een optie vermogens sensor beschikbaar in de instellingen van de ShinePhone app?SqueakyClean schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:29:
[...]
Door jouw post ben ik ook in de ShinePhone app gaan snuffelen en zie idd bepaalde “control” settings bij mijn “plant”. Wel met pw beveiligd, daar moet ik nog ff naar zoeken.
Maar ik ben ook benieuwd of deze instelling goed geregeld kunnen worden via de app. Dan lijkt een Smart Meter niet nodig. Ik overweeg een meter wel, moet dan wel eerst zoeken naar een goed installateur…
Iemand ervaring?
Edit: wachtwoord is “growatt” gevolgd door de datum van vandaag volgens format JJJJMMDD. Ofwel vandaag is het ww: “growatt20250512”.
Edit 2: eigenlijk had ik een ander vraag: sinds gisteren heb ik last van waarschuwing 401 op mijn MIN 3600XE, sinds ik de settings in de omvormer heb aangepast (ivm sterk negatieve electra prijzen afgelopen zondag).
De waarschuwing geeft aan “geen verbinding met (smart)meter”, maar ik heb helemaal geen meter (enkel usb datalogger en ShineLAN).. Inmiddels staan alle settings voor power limit weer uit, maar de waarschuwing blijft.
Iemand enig idee?
Bij mijn MOD10KTL3-XHBP kan ik die instellen:
:strip_exif()/f/image/S43wCri20VtfKKY4lcsN0MpU.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijzonder genoeg mis ik die optie bij mijn MOD8000TL3-X ondanks dat die export limitation ondersteunt.
Mocht je de optie niet via Shinephone terugvinden kun je eens kijken of je die wellicht via Modbus kunt instellen.
De Modbus registers kun je ook aanpassen via de website van growatt (server.growatt.com) als ik me niet vergis bij de instellingen van je inverter en dan bij geavanceerd.
Idd in ShinePhone die optie, maar helaas geen effect. Morgen eens proberen via server.growatt.com.MuadDib007 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:16:
[...]
Heb je een optie vermogens sensor beschikbaar in de instellingen van de ShinePhone app?
Bij mijn MOD10KTL3-XHBP kan ik die instellen:
[Afbeelding]
Bijzonder genoeg mis ik die optie bij mijn MOD8000TL3-X ondanks dat die export limitation ondersteunt.
Mocht je de optie niet via Shinephone terugvinden kun je eens kijken of je die wellicht via Modbus kunt instellen.
De Modbus registers kun je ook aanpassen via de website van growatt (server.growatt.com) als ik me niet vergis bij de instellingen van je inverter en dan bij geavanceerd.
Thanks voor de tip en het meedenken!
En anders wellicht de factory reset uitvoeren.SqueakyClean schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:26:
[...]
Idd in ShinePhone die optie, maar helaas geen effect. Morgen eens proberen via server.growatt.com.
Thanks voor de tip en het meedenken!
Zul je daarna wel het land weer moeten instellen en eventuele andere aanpassingen die je hebt gedaan.
Maar als dat het niet op lost zou ik een mailtje sturen aan growatt.
Reset klinkt wat spannend, maar hopelijk enkel het land invullen. Is hopelijk makkelijk te halen uit de instellingen.MuadDib007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:31:
[...]
En anders wellicht de factory reset uitvoeren.
Zul je daarna wel het land weer moeten instellen en eventuele andere aanpassingen die je hebt gedaan.
Maar als dat het niet op lost zou ik een mailtje sturen aan growatt.
Ook gisteren en vandaag ineens error 300 “AC V out range” een paar keer gehad. Voorheen nog nooit last van gehad… reset lijkt me wel het beste.
Ik laat het ff weten!
[ Voor 16% gewijzigd door SqueakyClean op 13-05-2025 18:37 ]
Zelf heb ik zoiets geprobeerd met een RS485 naar ethernet adapter van waveshare zonder succes.GerritGekke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:14:
Is iemand van jullie er ook mee bekend of een smart meter ook draadloos met en omvormer kan communiceren? Kan er iets anders tussen gezet worden wat de RS485 kabel vervangt?
Het probleem zit hem in het 2 maal omzetten.
Wat wellicht een optie is (maar niet makkelijk) is een je meter een ESP module met RS485 naar TTL converter hangen voorzien van Esphome om de benodigde gegevens uit te lezen / te publiceren naar iets van MQTT of ander protocol wat je voor het transport van de gegevens gaat gebruiken.
Deel 2 is dan een gelijke module voorzien van de betreffende modbus registers en die via MQTT te vullen met de meest recente gegevens.
Er zal wel meer vertraging op zitten dan rechtstreeks met een kabel de boel te verbinden maar wellicht is de latency acceptabel.
Het voordeel kan zo ook zijn dat je meerdere omvormers van de zelfde meter gegevens gebruik kunt laten maken.
Wellicht moet ik zelf zoiets gaan bouwen omdat ik nu 2 inverters heb 😅.
Al denk ik het op te lossen met een extra kabel en een speciale meter met 6 klemmen voor zogenaamde retrofit installaties, want daar komt mijn configuratie momenteel op neer.
Voltage out of range..... Tsja, dat is lastig.SqueakyClean schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:33:
[...]
Reset klinkt wat spannend, maar hopelijk enkel het land invullen. Is hopelijk makkelijk te halen uit de instellingen.
Ook gisteren en vandaag ineens error 300 “AC V out range” een paar keer gehad. Voorheen nog nooit last van gehad… reset lijkt me wel het beste.
Ik laat het ff weten!
Wat geeft Shinephone aan?
Wanneer treedt het op?
Het kan zijn dat je last hebt van een overvol stroomnet.
Wat ook invloed kan hebben is de lengte en dikte van de stroomkabel naar je omvormer.
Door die korter en of dikker te maken is de voltage drop over de kabel lager en zal de omvormer langer goed functioneren.
Er zijn diverse sites die je laten berekenen wat het verlies van verschillende kabels is icm een bepaalde belasting.
En zelfs een omvormer met verkeerd ingesteld land kan dit veroorzaken.
Lastig in te schatten waar de “voltage out of range” vandaan komt. Kan idd liggen aan het net. Ik zal daar morgen eens op letten.MuadDib007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:25:
[...]
Voltage out of range..... Tsja, dat is lastig.
Wat geeft Shinephone aan?
Wanneer treedt het op?
Het kan zijn dat je last hebt van een overvol stroomnet.
Wat ook invloed kan hebben is de lengte en dikte van de stroomkabel naar je omvormer.
Door die korter en of dikker te maken is de voltage drop over de kabel lager en zal de omvormer langer goed functioneren.
Er zijn diverse sites die je laten berekenen wat het verlies van verschillende kabels is icm een bepaalde belasting.
En zelfs een omvormer met verkeerd ingesteld land kan dit veroorzaken.
I.i.g. net factory reset Growatt MIN LT X uitgevoerd. Easy enough.
1. Let op dat AC uit staat, anders wordt de reset geweigerd (fail).
2. 1e instelling na reset is land. NL is VDE0126 en direct de eerste. Kan je niet selecteren (dubbel tik), maar selecteerd automatisch na 30 sec.
3. Daarna auto restart en “Wait”. AC aan.
Nu geen zon meer, dus blijft momenteel staan op “Connect in 60s.” Logisch want kan pas conencten bij min 100w, dus wachten tot morgen. Kan de “plant” via ShinePhone bereiken. En geen andere warnings zoals 401 waar ik last van had (

Morgen verder! Thanks voor alle hulp tot nu!
Edit: problemen opgelost! Geen warnings of andere errors. Nu maar ff rustig weer het apparaat laten werken. En me inlezen over een smart meter…!
[ Voor 4% gewijzigd door SqueakyClean op 14-05-2025 21:21 ]
Bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor dat het omzetten tot gegevensverlies of verstoring zou zorgen. Een andere oplossing welke zou kunnen werken is door gebruik te maken van een P1 Modbus Pro/Pro+, hier kan je verschillende emulaties van smart meters op installeren. @firecaps30 had dit in een ander topic eens beschreven.MuadDib007 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:21:
[...]
Zelf heb ik zoiets geprobeerd met een RS485 naar ethernet adapter van waveshare zonder succes.
Het probleem zit hem in het 2 maal omzetten.
Wat wellicht een optie is (maar niet makkelijk) is een je meter een ESP module met RS485 naar TTL converter hangen voorzien van Esphome om de benodigde gegevens uit te lezen / te publiceren naar iets van MQTT of ander protocol wat je voor het transport van de gegevens gaat gebruiken.
Deel 2 is dan een gelijke module voorzien van de betreffende modbus registers en die via MQTT te vullen met de meest recente gegevens.
Er zal wel meer vertraging op zitten dan rechtstreeks met een kabel de boel te verbinden maar wellicht is de latency acceptabel.
Het voordeel kan zo ook zijn dat je meerdere omvormers van de zelfde meter gegevens gebruik kunt laten maken.
Wellicht moet ik zelf zoiets gaan bouwen omdat ik nu 2 inverters heb 😅.
Al denk ik het op te lossen met een extra kabel en een speciale meter met 6 klemmen voor zogenaamde retrofit installaties, want daar komt mijn configuratie momenteel op neer.
Alleen lees ik op de site van Smart Stuff de volgende opmerking/waarschuwing:
@firecaps30 heb je dit uiteindelijk met je Growatt omvormer goed werkende kunnen krijgen? Een functie om de feedback snelheid aan te passen ben ik nog niet tegen gekomen.LETOP!
Heeft u het idee om de dongle te gebruiken in plaats van een kWh meter in combinatie met een omvormer dan kan dit problemen geven. Veel omvormers lezen meerdere keren per seconde de kWh meter(dongle) uit. Ze verwachten de bijgestelde waarden ook terug te zien in de kWh-meter/dongle. Zoniet dan stellen ze verder bij. De (v5) slimme meter levert eens per seconde data aan.
Door de snelheid van de omvormer en “traagheid” van de slimme meter ontstaan er in bovenstaande situatie mogelijk zaagtanden. Indien u omvormer geen optie heeft om de feedback snelheid aan te passen is het advies om de dongle niet te gebruiken.
Een andere optie waar ik aan zat te denken, maar hier zal zeker een vertraging in zitten en ik moet nog puzzelen hoe ik dit überhaupt inricht... Is via P1MON (draait nu op Rpi en hangt aan de P1) de actuele verbruiken/terugleveringen monitoren, data delen met HA, omvormer aan Grottserver hangen en HA dan laten sturen op ingestelde parameters. Dempen opwekking, wel of niet terugleveren (afhankelijk van huidige kWh prijs) of zelf uitschakelen indien inkopen meest interessant is. Iemand hier ervaring mee?
[ Voor 9% gewijzigd door GerritGekke op 14-05-2025 09:29 ]
Ik heb uiteindelijk een 'echte' kWh-meter op de hoofdzekering aangesloten.GerritGekke schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:25:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor dat het omzetten tot gegevensverlies of verstoring zou zorgen. Een andere oplossing welke zou kunnen werken is door gebruik te maken van een P1 Modbus Pro/Pro+, hier kan je verschillende emulaties van smart meters op installeren. @firecaps30 had dit in een ander topic eens beschreven.
Alleen lees ik op de site van Smart Stuff de volgende opmerking/waarschuwing:
[...]
@firecaps30 heb je dit uiteindelijk met je Growatt omvormer goed werkende kunnen krijgen? Een functie om de feedback snelheid aan te passen ben ik nog niet tegen gekomen.
Een andere optie waar ik aan zat te denken, maar hier zal zeker een vertraging in zitten en ik moet nog puzzelen hoe ik dit überhaupt inricht... Is via P1MON (draait nu op Rpi en hangt aan de P1) de actuele verbruiken/terugleveringen monitoren, data delen met HA, omvormer aan Grottserver hangen en HA dan laten sturen op ingestelde parameters. Dempen opwekking, wel of niet terugleveren (afhankelijk van huidige kWh prijs) of zelf uitschakelen indien inkopen meest interessant is. Iemand hier ervaring mee?
Dit is afhankelijk van de laadt en ontlaadt snelheid.
87% haal ik met vol vermogen laden en ontladen.
70% haal ik bij gebruik van zelfconsumptie, dus een belasting van gemiddeld 600-700 Watt.
Dank je, precies wat ik nodig had. Had meer verwacht eigenlijk, zeker bij de lagere belastingen. Lijkt erop dat de grote omvormers die ook in de grotere thuisaccus zitten de bottleneck zijn bij de lagere belastingMuadDib007 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:02:
Ik kan je alleen vertellen dat met mijn APX icm met de MOD de RTE tussen de 70 en 87% ligt.
70% haal ik bij gebruik van zelfconsumptie, dus een belasting van gemiddeld 600-700 Watt.
Bedankt
op basis van https://github.com/hankip.../master/fake-eastron.yaml
wil ik graag een esphome fake SDM630 maken met gegevens uit de P1 poort.
De Growatt invertor vraagt blijkbaar Active Power, Apparent Power en een powerfactor op. De shelly kan deels ophalen en daarom kan ESPhome de rest berekenen.
Maar P1 heeft deze values niet. Hoe doet die smart-stuff emulator dat?
PF=1 ? Gemeten power values = active power, apparent power = 0? Kan dat kwaad?
Dat klinkt als relatief laag - het was toch juist de bedoeling van de MOD als hybride omvormer om de RTE efficienter te maken dan wanneer er een extra omvormer nodig is?MuadDib007 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:02:
Ik kan je alleen vertellen dat met mijn APX icm met de MOD de RTE tussen de 70 en 87% ligt.
Als er alsnog 'maar' 70% overblijft dan wordt de 5kWh optie ineens minder interessant.
"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Het is erg jammer dat de fabrikanten geen RTE informatie publiceren over hun oplossingen.Reaper.JA2 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:15:
[...]
Dat klinkt als relatief laag - het was toch juist de bedoeling van de MOD als hybride omvormer om de RTE efficienter te maken dan wanneer er een extra omvormer nodig is?
Als er alsnog 'maar' 70% overblijft dan wordt de 5kWh optie ineens minder interessant.
Aan de andere kant met dit soort cijfers wil je dat niet aan de grote klok hangen 😅
Het meeste uitzoekwerk heb ik zelf gedaan.
De support van Stralendgroen is beter geweest maar ik vermoed door drukte / vele vragen dat die wat minder is geworden.
JB Solar heeft me waar nodig prima telefonisch te woord gestaan om me te helpen in ieder geval.
BM4 bleef nogal eens achter qua SoC en viel regelmatig in slaap.
De eerste tip van Growatt: we zien dat het voltage af wijkt, je moet hem eens vol laden.
Dat heb ik pas 4 keer gedaan in de hoop het probleem op te lossen 😅.
Ik heb de batterij al uit de stapel gehaald en wacht nu op info wanneer ze hem willen komen ophalen.
Ze gaan hem intern bij growatt testen alvorens hem hersteld terug te sturen of te vervangen.
Wel fijn dat ze hem thuis komen ophalen en dat ik zelf niets hoef te versturen.
Zo'n vermoeden had ik al, ik zat ook al bij JB Solar te kijken voor delen van het systeem. Zag ook dat Stralendgroen een eenmanszaak is, geen idee hoe groot / betrouwbaar dat is. Weet wel dat ze al een paar jaar bestaan.MuadDib007 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:29:
Ik heb een deel van JB Solar, van Stralendgroen en een of andere Solar toko uit Breda die opgezadeld zat met een annulering van een klant.
Het meeste uitzoekwerk heb ik zelf gedaan.
De support van Stralendgroen is beter geweest maar ik vermoed door drukte / vele vragen dat die wat minder is geworden.
JB Solar heeft me waar nodig prima telefonisch te woord gestaan om me te helpen in ieder geval.
Die van mij komen ook van stralendgroen. Kennis is wel een dingetje daar, ik moest zelf ontdekken dat APX batterijen bij mij niet ging werken en dat ik ARK nodig had. Ze zitten wel op een obscuur achteraf stukje noord-nederland vlakbij Groningen.ronaldmathies schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:03:
[...]
Zo'n vermoeden had ik al, ik zat ook al bij JB Solar te kijken voor delen van het systeem. Zag ook dat Stralendgroen een eenmanszaak is, geen idee hoe groot / betrouwbaar dat is. Weet wel dat ze al een paar jaar bestaan.
Voor de rest gewoon aardige lui. prima zaken mee te doen. afhalen ook gewoon mogelijk.
Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]
@MuadDib007TheWalrus schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:50:
[...]
Die van mij komen ook van stralendgroen. Kennis is wel een dingetje daar, ik moest zelf ontdekken dat APX batterijen bij mij niet ging werken en dat ik ARK nodig had. Ze zitten wel op een obscuur achteraf stukje noord-nederland vlakbij Groningen.
Voor de rest gewoon aardige lui. prima zaken mee te doen. afhalen ook gewoon mogelijk.
Heb inmiddels bij JB Solar besteld, had even gebeld met wat vragen en waren zeer behulpzaam.
Volgende is onderweg:
Growatt MOD 10KTL3-XH-BP hybride 3 fase omvormer
Growatt TPM 3 fase smart meter
Growatt ShineLAN-X monitoring adapter
Growatt SYN-50-XH-30 backup box
Dit eerst maar installeren voordat ik de batterij laat komen. Is het eigenlijk mogelijk om deze hele setup al te laten werken zonder nog de batterij? Dat zou wel aardig zijn. Je kan tenslotte de batterij ook uitschakelen (DC knop omdraaien).
Met dit installeren houd ik mijzelf wel een paar weken bezig
De batterij is op de aarde draad na plug and play dus moet goed komen, ben wel benieuwd wat de backup box doet zonder accu.ronaldmathies schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:24:
[...]
@MuadDib007
Heb inmiddels bij JB Solar besteld, had even gebeld met wat vragen en waren zeer behulpzaam.
Volgende is onderweg:
Dit eerst maar installeren voordat ik de batterij laat komen. Is het eigenlijk mogelijk om deze hele setup al te laten werken zonder nog de batterij? Dat zou wel aardig zijn. Je kan tenslotte de batterij ook uitschakelen (DC knop omdraaien).
Ik heb binnen een paar dagen mijn Growatt TPM vrij aangezien ik nu retrofit draai.ronaldmathies schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:24:
[...]
@MuadDib007
Volgende is onderweg:
Dan zit er de TPM-6CTC-100 in.
Mocht iemand die "oude" TPM willen overnemen, daar komen we dan vast wel uit.
Ik ga er vanuit dat je de backup Box wel kunt installeren en inschakelen alleen dat hij effectief niets zal doen.
In het ergste geval moet je hem in bypass zetten, al weet ik niet of je omvormer dan wel aan mag staat op de omvormer aansluiting van de Backup Box.
Overigens kan ik rustig de batterij en omvormer uitschakelen en blijft de backup Box gewoon aan staan en werkt alles in huis.
Alleen als de grid weg valt gebeurt er helemaal niets lijkt me.
Klinkt als goed geregeld.
Klinkt als een hele nette oplossing. Maar hoe stuur je die oude terug? Ik meen dat een batterij unit 50kg is, PostNL gaat dan niet lukken volgens mij. Of wordt hij ook opgehaald?MuadDib007 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:57:
Update wat betreft de batterij, Growatt verscheept een vervangende unit naar me waarna ik de defecte kan opsturen.
Klinkt als goed geregeld.
Growatt regelt het transport heen en terug.ronaldmathies schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:34:
[...]
Klinkt als een hele nette oplossing. Maar hoe stuur je die oude terug? Ik meen dat een batterij unit 50kg is, PostNL gaat dan niet lukken volgens mij. Of wordt hij ook opgehaald?
Je kan alles gewoon installeren. Als je ook de Growatt bms zou installeren zonder accu en de werkschakelaar op de bms aanzet krijg je gewoon alles zichtbaar in de app. Alleen het accu symbool is rood en blijft op 0% staan.ronaldmathies schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:24:
[...]
@MuadDib007
Volgende is onderweg:
Jij hebt zowel de modbus op pin 3 en 4 als de kwh meter op pin 7 en 8 tegelijk aan het werk? Dat levert geen problemen op met master/slave?
[ Voor 6% gewijzigd door PRG op 29-05-2025 09:44 ]
Dat moet ik nog proberen, ik gebruik nu de ShineWiLan-X2 datalogger die modbus over UTP ondersteunt. Wel is dan de polling interval hoger merk ik, 6 seconden lager gaat niet… Maar het lijkt mij dat het zou moeten werken.PRG schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:41:
even een een vraagje aan @firecaps30 omdat jouw setup vrij veel op die van mij lijkt (of iemand anders natuurlijk)
Jij hebt zowel de modbus op pin 3 en 4 als de kwh meter op pin 7 en 8 tegelijk aan het werk? Dat levert geen problemen op met master/slave?
En die Modbus over TCP kun je ook zelf dan volledig gebruiken zoals je normaal de RS485 Modbus zou benutten?firecaps30 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:13:
[...]
Dat moet ik nog proberen, ik gebruik nu de ShineWiLan-X2 datalogger die modbus over UTP ondersteunt. Wel is dan de polling interval hoger merk ik, 6 seconden lager gaat niet… Maar het lijkt mij dat het zou moeten werken.
Dat zou voor mij een hele goede reden zijn mijn huidige ShineLan-X modules te vervangen voor dit type.
Kan ik tevens spioneren hoe BLIQ mijn omvormer aan stuurt door te lezen welke parameters veranderen 😁
BMS mode staat nu op Battery first.
Momenteel niet veel zon dus batterij laad met 1kw op.
Het gekke is dat zelfs wanneer is AC charge enabled aan zet de batterij niet sneller wil laden. Eerder op de dag "vulde" AC grid nog aan tot ~3KW, iets beter maar ik had verwacht met volle 7,5kw te kunnen laden.
Is er een relatie met de hoeveelheid beschikbare zon?
Is er een max AC charge?
Zit er ergens een check op de smart meter?
Geen idee of er een check op zit, het zou sneller moeten kunnen idd._Razor_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:03:
Hi, ik heb een Growatt MOD 8000TL3-XH + ARK15.2 en (nog) geen smart meter.
Het gekke is dat zelfs wanneer is AC charge enabled aan zet de batterij niet sneller wil laden. Eerder op de dag "vulde" AC grid nog aan tot ~3KW, iets beter maar ik had verwacht met volle 7,5kw te kunnen laden.
Is er een max AC charge?
Mocht je op zoek zijn naar de meter, ik doe er eentje weg inclusief kabel.
Als je interesse hebt stuur maar een DM.
Voor export limitation heb je zeker de meter nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door MuadDib007 op 29-05-2025 16:31 ]
Via de HA Solax modbus integratie kun je inderdaad dezelfde parameters uitlezen en schrijven bij zowel Modbus TCP met de ShineWiLan-X2 als Serieel. @PRG Ik heb het net getest omdat ik toch mijn 2e 5 kWh batterij ging aansluiten. Meter is verbonden met de omvormer, en dus nu de Modbus verbonden met Home Assistant. Werkt dus gewoon!MuadDib007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:51:
[...]
En die Modbus over TCP kun je ook zelf dan volledig gebruiken zoals je normaal de RS485 Modbus zou benutten?
Dat zou voor mij een hele goede reden zijn mijn huidige ShineLan-X modules te vervangen voor dit type.
Kan ik tevens spioneren hoe BLIQ mijn omvormer aan stuurt door te lezen welke parameters veranderen 😁
Heb je export limit aan staan? Het lijkt er op dat dan grid charge het niet doet, had laatst volgens mij ook zoiets.._Razor_ schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:03:
Hi, ik heb een Growatt MOD 8000TL3-XH + ARK15.2 en (nog) geen smart meter.
Is er een max AC charge?
[ Voor 6% gewijzigd door firecaps30 op 29-05-2025 18:34 ]
Mooie oplossing. Ik heb via Ali een RS485 naar WIFI converter gekocht. Die wil ik aansluiten op de batterij en het met HA Solax gaan aansturen. De converter komt volgende week, de batterij de week erna. De batterij komt op zolder te staan en heb daar precies geen UTP kabel liggen, maar wel stabiele WIFI. Hoop dat het met de converter stabiel genoeg gaat werken.. volgens de reviews wel.firecaps30 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:53:
[...]
Via de HA Solax modbus integratie kun je inderdaad dezelfde parameters uitlezen en schrijven bij zowel Modbus TCP met de ShineWiLan-X2 als Serieel. @PRG Ik heb het net getest omdat ik toch mijn 2e 5 kWh batterij ging aansluiten. Meter is verbonden met de omvormer, en dus nu de Modbus verbonden met Home Assistant. Werkt dus gewoon!
Daarom hoopte ik dat de nieuwe ShineWiLan-X2 stick wel zonder al te veel poes pas werkte en ik gewoon het IP in hoef te vullen in EVCC/Home Assistant.
Iemand daar ervaring mee?
Ik heb naar meerdere pogingen minder geluk. Zijn hier wel meer succesverhalen? Ik heb op meerdere manieren contact met zonnedimmer, maar tot op heden geen reactie. Growatt is niet zo enthousiast met zijn API toegang naar ik begrijp, dus ik veronderstel dat alleen indien Zonnedimmer speciale afspraken heeft dit zou werken.Warbringer schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 08:15:
Voor de mensen met een Growatt omvormer; het is mij sinds gister ineens gelukt deze te koppelen via Zonnedimmer. Ik heb echter in de app of op de website nog niet gevonden waar ik mijn IBAN kan invullen voor de vergoeding.
MuadDib007 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:30:
[...]
Geen idee of er een check op zit, het zou sneller moeten kunnen idd.
Mocht je op zoek zijn naar de meter, ik doe er eentje weg inclusief kabel.
Als je interesse hebt stuur maar een DM.
Voor export limitation heb je zeker de meter nodig.
Opgelost. Full power charge via AC werkt prima tot SOC=90%. Vanaf dat moment gaat blijkbaar de rem er op.firecaps30 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:34:
[...]
Heb je export limit aan staan? Het lijkt er op dat dan grid charge het niet doet, had laatst volgens mij ook zoiets..
Lijkt me ook wel logisch.
Ik stuur de batterij direct aan via modbus en esphome dus kan zelf charge/discharge speed limiteren.
:strip_exif()/f/image/Wfx6Ieh3mIn6ztDggAkd9h2U.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door _Razor_ op 30-05-2025 14:33 ]
Ja, werkt hetzelfde als met de andere dataloggers zoals de Shinewifi-X.MuadDib007 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:04:
@firecaps30 kun je bij de ShineWiLan-X2 ook het server adres van growatt wijzigen zodat je zonder al te veel poespas de data met Grottserver kunt onderscheppen?
Waarom? Nou hobby.