Volgens mij 15 minuten vertraging. En hopen dat hij weer uit gaat. Bij mij ging het vorige keer niet uit, was wel vorige zomer.darkfujita schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:04:
Ik heb de AI schedule weer uitgezet. Maar de omvormer blijft ook uit. Wat moet ik nu doen dan?
Helaas. Wil nog niet werken. Ik ben bang dat ik m opnieuw moet opstarten.GoEV6 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:06:
[...]
Volgens mij 15 minuten vertraging. En hopen dat hij weer uit gaat. Bij mij ging het vorige keer niet uit, was wel vorige zomer.
Update: hij is zelfs in storing (No AC connection)
Update 2: schakels even handmatig omgezet (dc & ac). En werkt nu weer. Ook die hele AI schedule settings in de shine x app lopen helemaal vast. Dit werkt toch niet zo lekker. Ik zal eens dit forum doorlezen om te kijken wat ik ermee kan doen. Ik heb HA, dus even kijken of ik via HA wat kan doen.
[ Voor 36% gewijzigd door darkfujita op 25-04-2026 16:41 ]
Of ook Zonnedimmer proberen. Werkt simpel en ging vandaag goed. Ben er pas 1 dag 'klant'. dus geen garanties.darkfujita schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:31:
[...]
Helaas. Wil nog niet werken. Ik ben bang dat ik m opnieuw moet opstarten.
Update 2: schakels even handmatig omgezet (dc & ac). En werkt nu weer. Ook die hele AI schedule settings in de shine x app lopen helemaal vast. Dit werkt toch niet zo lekker. Ik zal eens dit forum doorlezen om te kijken wat ik ermee kan doen. Ik heb HA, dus even kijken of ik via HA wat kan doen.
Die AI optie in de app van Growatt is in ieder geval erg vaag en niet betrouwbaar.
Hmm het is een abonnement van €60 toch? Ik hoop dat je dat überhaupt dan eruit haalt haha! Ik ga eens dit topic door om te kijken wat mogelijk is met HAGoEV6 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:49:
[...]
Of ook Zonnedimmer proberen. Werkt simpel en ging vandaag goed. Ben er pas 1 dag 'klant'. dus geen garanties.
Die AI optie in de app van Growatt is in ieder geval erg vaag en niet betrouwbaar.
Kost niksdarkfujita schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:05:
[...]
Hmm het is een abonnement van €60 toch? Ik hoop dat je dat überhaupt dan eruit haalt haha! Ik ga eens dit topic door om te kijken wat mogelijk is met HA
Heb Growatt support een mail gestuurd, kan er online ook weinig over vinden..firecaps30 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:08:
Ik dacht dat ik alles goed had staan om de accu op te laden met netstroom.
Active Power Limit op 0%, maar toch pakt de omvormer dan zonnestroom om de accu te laden. Iemand die ook in HA de Solax integratie gebruikt en kan vertellen welke instelling ik nog moet aanpassen?
Eh, oke! Nou ik ga gelijk een account aanmaken dan. Morgen hebben we het ook nodig. Ik vraag me dan alleen af hoe zonnedimmer aan zijn inkomsten komt. En als zij het kunnen (via de API van growatt), dan zou je het dus eigenlijk ook kunnen zonder ze lijkt me toch?
Als de accu niet vol is en die ga ik laden én Active Power Limit op 0 zet dan doet zon bij mij mee. Als ik Active Power Limit op 0 zet en de accu is vol dan gaan de panelen wel uit. Welke settings heb jij gebruikt?djiedjee schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:36:
@firecaps30
Bij mij schakelde hij goed uit.
Geen idee wat jij anders doet. DM?
Ik stuur de batterij aan met Modbus vanuit HA. Volgens mij moet de setting zijn: Active Power Limit 0, battery first, AC charge aan en charge rate op 100%. Wat gebruik jij?
Volgend jaar wordt dit een belangrijke setting. Dus mooie test dit!
[ Voor 5% gewijzigd door konehead op 25-04-2026 21:29 ]
Precies het hetzelfde bij mij. Accu was 20% en wilde hem vol laden met stroom van het net. Hij pakt altijd de PV eerst en dat was toch 4kW op dat moment.konehead schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:28:
[...]
Als de accu niet vol is en die ga ik laden én Active Power Limit op 0 zet dan doet zon bij mij mee. Als ik Active Power Limit op 0 zet en de accu is vol dan gaan de panelen wel uit. Welke settings heb jij gebruikt?
Ik stuur de batterij aan met Modbus vanuit HA. Volgens mij moet de setting zijn: Active Power Limit 0, battery first, AC charge aan en charge rate op 100%. Wat gebruik jij?
Volgend jaar wordt dit een belangrijke setting. Dus mooie test dit!
Dacht eerst dat ik nog iets met export limit moest doen dus ook met die instellingen in de weer geweest. Geen succes helaas. Even antwoord van Growatt support @Growatt afwachten en zal ik uiteraard delen.
Ik ga voor de zekerheid mijn BMS nog ff rebooten voor morgen. Hoop dat het morgen wel gaat werken, want morgen wil je tussen 11-12 je panelen uit en vanaf 12 volle bak laten tot 15h, dan uurtje panelen uit en om 16h mag terugleveren weerfirecaps30 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:38:
[...]
Precies het hetzelfde bij mij. Accu was 20% en wilde hem vol laden met stroom van het net. Hij pakt altijd de PV eerst en dat was toch 4kW op dat moment.
Dacht eerst dat ik nog iets met export limit moest doen dus ook met die instellingen in de weer geweest. Geen succes helaas. Even antwoord van Growatt support @Growatt afwachten en zal ik uiteraard delen.
Daarom heb ik mijn systeem nu gesplitst omdat dit fenomeen een averechts effect had met de onbalans handel.
Dus 1 omvormer met de batterijen (en transfer switch om off grid te kunnen) en 1 omvormer met de PV.
Het enige nadeel is dat ik bij langdurige stroomuitval handmatig de PV panelen aan de andere omvormer moet aansluiten.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
1 Zorg dat je je tarieven goed invult met Btw en overige kosten.
2 Kijk of de klok in je omvormer goed staat en pas zo nodig de tijd in je omvormer aan. Als deze niet klopt zal hij op verkeerde momenten gaan schakelen.
Hier ook gisterenochtend de ai planner ingeschakeld in de shinephone app voor mijn omvormer. Klopte niks van wat wilde gaan doen. Zette de omvormer op heel laag vermogen maar schaalde het ook niet meer op. Vanochtend hing ie nog steeds in die modus. Ai planner uitgezet en geen resultaat. Later zelf de parameters: anti terug stroom op uitschakelen en actief vermogen op 100%. Zonde dat het zo slecht werkt.darkfujita schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:31:
[...]
Helaas. Wil nog niet werken. Ik ben bang dat ik m opnieuw moet opstarten.
Leuk dat er hier toch wat Growatt activiteit/kennis is.
Ik heb m'n omvormer (2500TL-X) nu zover gekregen icm HA dat hij curtailt als er negatieve stroomprijzen zijn. Dat lijkt aardig te lukken, vandaag is dat perfect gegaan.
Ik heb het nu zo ingesteld dat ik max +/- 20 keer per dag naar dat modbus register iets wijzig/wegschrijf? Zou dat nadelig zijn voor de levensduur van de omvormer als ik dat veel dynamischer maak en pakweg 200 keer per dag een waarde weg zou schrijven/wijzigen?
Tsja, of dat impact heeft zal vooral van het type register afhangen.Pharos1985 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:11:
Hi All,
Leuk dat er hier toch wat Growatt activiteit/kennis is.
Ik heb m'n omvormer (2500TL-X) nu zover gekregen icm HA dat hij curtailt als er negatieve stroomprijzen zijn. Dat lijkt aardig te lukken, vandaag is dat perfect gegaan.
Ik heb het nu zo ingesteld dat ik max +/- 20 keer per dag naar dat modbus register iets wijzig/wegschrijf? Zou dat nadelig zijn voor de levensduur van de omvormer als ik dat veel dynamischer maak en pakweg 200 keer per dag een waarde weg zou schrijven/wijzigen?
Er zit een eeprom in die uiteindelijk zal slijten.
Hoe lang die mee gaat is de vraag ongetwijfeld zeker 100000 writes, wellicht meer.
Er zijn ook registers die niet persistent zijn, die staan ongetwijfeld niet in de eeprom maar in iets van ram.
Dus mijn theorie is dat bepaalde registers geen slijtage veroorzaken, anderen wel.
Helaas is growatt niet scheutig met de informatie.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Ik heb alle kabels 2 keer nagekeken, alles is zoals het hoort.
Iemand enig idee wat het kan zijn?
Meestal staat er ook een foutcode o.i.d. in de display van je omvormer.Sjoerd_r schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:03:
Vandaag mijn Growatt mod10ktl3 xh en 10 kW APX batterij in werking gezet, alleen na het opstarten gaat het een half uur goed en dan gaat het rode blaadje branden op de APX, deze blijft totdat ik het systeem herstart en dan weer hetzelfde riedeltje.
Ik heb alle kabels 2 keer nagekeken, alles is zoals het hoort.
Iemand enig idee wat het kan zijn?
Echter zou ik starten met growatt de firmware te laten updaten van alle componenten.
Ik heb nu zo'n account en kan de devices zien.
Ga ik echter naar device upgrade kijken dan blijven de paginas van de 3 verschillende sites die ik kan kiezen leeg.
Ik heb Growatt ook alvast een mailtje gestuurd om na te vragen wat ik kan doen.
Nee geen foutcode helaas.MuadDib007 schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:21:
[...]
Meestal staat er ook een foutcode o.i.d. in de display van je omvormer.
Echter zou ik starten met growatt de firmware te laten updaten van alle componenten.
Zal growatt een mailtje sturen om de boel te updaten, hopelijk is dat het euvel
Dat klinkt alsof de tijd in je omvormer niet goed staat. Controleer dat nog maar eens.DJ-Promo schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:32:
[...]
Hier ook gisterenochtend de ai planner ingeschakeld in de shinephone app voor mijn omvormer. Klopte niks van wat wilde gaan doen. Zette de omvormer op heel laag vermogen maar schaalde het ook niet meer op. Vanochtend hing ie nog steeds in die modus. Ai planner uitgezet en geen resultaat. Later zelf de parameters: anti terug stroom op uitschakelen en actief vermogen op 100%. Zonde dat het zo slecht werkt.
Net bekeken maar staat gewoon goed. Het ai plan klopt voor geen meter wat ie laat zien. Als ik nu ook een plan laad maken doet ie weer tot iets van 11uur beetje vermogen daarna uit.Guust Flater schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:42:
[...]
Dat klinkt alsof de tijd in je omvormer niet goed staat. Controleer dat nog maar eens.
Ziet er vrijwel hetzelfde uit als in dit filmpje voor een accu.
Doe precies dezelfde stappen:
[ Voor 22% gewijzigd door DJ-Promo op 27-04-2026 14:19 ]
Soort van je gedrag bekijken en het plan daar op af stemmen.
Anyhow, je zou anders eens kunnen kijken naar batterij beheer binnen Home Assistant.
O.a. Predbat is een tool waar je zelf slim mee kunt aansturen.
Je dient wel via bijv Modbus verbinding tussen Home Assistant en je omvormer te hebben om zoiets te laten werken.
Ik heb het nu klaargekregen en ik "tolereer" tot 400watt injectie (eigenlijk is dat ook al niet echt goed).
Gewoon curtailment verhogen verlagen tot je 0 op de DSMR terugleveringswaarde krijgt (dus eigenlijk continu curtailen).
Hetgeen ik nu heb werkt redelijk goed maar is niet 100% correct:
- Ik curtail enkel bij negatieve injectieprijzen.
- Ik tolereer 400watt teruglevering.
- Indien mijn huis op dat moment toch meer dan 400watt zou gebruiken (droogkast, koffiezet) dan trek ik het van net terwijl ik het gratis van het dak zou kunnen krijgen.
Iemand?
Hier geen curtailment.Pharos1985 schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:25:
Doet hier nog iemand aan curtailment? Hoe implementeren jullie de logica erachter?
Ik heb het nu klaargekregen en ik "tolereer" tot 400watt injectie (eigenlijk is dat ook al niet echt goed).
Gewoon curtailment verhogen verlagen tot je 0 op de DSMR terugleveringswaarde krijgt (dus eigenlijk continu curtailen).
Hetgeen ik nu heb werkt redelijk goed maar is niet 100% correct:
- Ik curtail enkel bij negatieve injectieprijzen.
- Ik tolereer 400watt teruglevering.
- Indien mijn huis op dat moment toch meer dan 400watt zou gebruiken (droogkast, koffiezet) dan trek ik het van net terwijl ik het gratis van het dak zou kunnen krijgen.
Iemand?
Gewoon zonnepanelen uit bij negatieve tarieven.
Zal in 2027 wel anders worden.
Ik gok op een 2de meter in de meterkast om Zero export te kunnen doen in 2027.
Was ik ook van zin, maar dan dek ik mijn huisverbruik natuurlijk niet. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar zelfs bij negatieve prijzen hebben we altijd netkosten en taxen te betalen. Dus blijft voordeliger om stroom van de PV te pakken ipv de grid.MuadDib007 schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:35:
[...]
Gewoon zonnepanelen uit bij negatieve tarieven.
Bij een negatieve all in prijs (marktprijs + energiebelasting + btw + inkoopvergoeding) is het zinvol om alleen stroom van het net te betrekken.Pharos1985 schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:16:
[...]
Was ik ook van zin, maar dan dek ik mijn huisverbruik natuurlijk niet. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar zelfs bij negatieve prijzen hebben we altijd netkosten en taxen te betalen. Dus blijft voordeliger om stroom van de PV te pakken ipv de grid.
Daarna is het zinvol eigen stroom te gebruiken, tenzij je op jaarbasis meer terug levert dan afneemt. Het overschot wordt tegen marktprijs en inkoopvergoeding verrekend, dus dan zou je met marktprijs moeten rekenen en curtailen.
Netbeheerkosten zijn een vast jaarlijks bedrag en alleen afhankelijk van de capaciteit van je aansluiting.
In 2027 zal de energiebelasting niet meer verrekend worden (salderingsregeling vervalt) en wordt curtailen op basis van negatieve marktprijs zinvol.
Zowel laden als ontladen werkt prima en de batterijen zijn inmiddels leeg (10% SoC).
Er gaat volgens zowel de omvormer zelf als de ShinePhone app nu 0W van en naar de batterijen (prima), maar nu komt het, echter "levert" de omvormer -300W (die haalt hij uit het net). De heatsinks van de batterijen zijn ook warm (ongeveer 50 graden) dus ik heb het idee dat die 300W omgezet wordt in warmte in de batterijen.
Heb inmiddels Growatt NL hierover gemaild in de hoop dat zij hier een oplossing voor hebben. Las al het e.e.a. over firmware updates die dit zouden kunnen verhelpen.
Ik hoop het echt, want 300W standby verbruik vind ik echt niet acceptabel.
Ja, wen er maar aan.Ollie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:05:
Iemand hier ervaring met een hoog eigen verbruik van het APX systeem? Heb sinds een paar dagen een MOD 5000 TL3-XH BP hangen i.c.m. 20kWh APX batterijen. Een dagje heb ik het e.e.a. getest.
Zowel laden als ontladen werkt prima en de batterijen zijn inmiddels leeg (10% SoC).
Er gaat volgens zowel de omvormer zelf als de ShinePhone app nu 0W van en naar de batterijen (prima), maar nu komt het, echter "levert" de omvormer -300W (die haalt hij uit het net). De heatsinks van de batterijen zijn ook warm (ongeveer 50 graden) dus ik heb het idee dat die 300W omgezet wordt in warmte in de batterijen.
Heb inmiddels Growatt NL hierover gemaild in de hoop dat zij hier een oplossing voor hebben. Las al het e.e.a. over firmware updates die dit zouden kunnen verhelpen.
Ik hoop het echt, want 300W standby verbruik vind ik echt niet acceptabel.
Ergens in dit topic staat een post van mij met opgaves van Growatt qua standby verbruik.
P.s. firmware update schelen iets, maar het blijft veel.
Indien je de accu op een stabiele SoC houdt is er niets aan de hand, dan lijken de batterijen wel in slaap te gaan.
In andere situaties (zelfverbruik optimaliseren, onbalanshandel) is het shit
[ Voor 10% gewijzigd door MuadDib007 op 29-04-2026 23:20 ]
Hmm, dat is wel zuur, daar baal ik wel van. Had ik me toch wat beter in moeten verdiepen dan denk ik.MuadDib007 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:17:
[...]
Ja, wen er maar aan.
Ergens in dit topic staat een post van mij met opgaves van Growatt qua standby verbruik.
P.s. firmware update schelen iets, maar het blijft veel.
Indien je de accu op een stabiele SoC houdt is er niets aan de hand, dan lijken de batterijen wel in slaap te gaan.
In andere situaties (zelfverbruik optimaliseren, onbalanshandel) is het shit
Mijn doel is eigenlijk om volgend jaar met de accu (in de zomer) met het overschot van de panelen overdag de accu te laden en daarmee mijn nachtverbruik + laden van mijn EV op te vangen, vraag me af hoe efficiënt dat gaat zijn dan.
Edit: Zojuist al je posts (even) doorgelezen, je hebt zo te lezen al een hoop ervaring met het APX systeem. Zo te lezen loop ik qua firmware versie nog wel wat achter, mijn omvormer zit nu op ZBDB-0012, mijn BMS op 7 en mijn modules op 11.
[ Voor 12% gewijzigd door Ollie op 30-04-2026 00:15 ]
Ik weet niet hoe het met andere merken zit qua verbruik van de componenten zelf.Ollie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:27:
[...]
Hmm, dat is wel zuur, daar baal ik wel van. Had ik me toch wat beter in moeten verdiepen dan denk ik.
Mijn doel is eigenlijk om volgend jaar met de accu (in de zomer) met het overschot van de panelen overdag de accu te laden en daarmee mijn nachtverbruik + laden van mijn EV op te vangen, vraag me af hoe efficiënt dat gaat zijn dan.
Edit: Zojuist al je posts (even) doorgelezen, je hebt zo te lezen al een hoop ervaring met het APX systeem. Zo te lezen loop ik qua firmware versie nog wel wat achter, mijn omvormer zit nu op ZBDB-0012, mijn BMS op 7 en mijn modules op 11.
Het lijkt mij dat Growatt wel wat kan verbeteren in het energiemanagement, al hebben recentere firmwares al merkbaar lagere verbruiken (nog steeds wel 200-250 watt voor mijn 30 kWh systeem)
Opvallend was voor mij dat de RTE ongeveer 70% is bij optimaliseren zelfverbruik.
Bij full pull (epex handel, onbalans) is het eerder 85%.
Let ook op dat verschillende firmwares de energiestromen met andere nauwkeurigheid meten.
Mijn huidige systeem zegt meer stroom uit de batterij te hebben gehaald dan dat er in is gegaan.
Echter zie ik nu per dag 5 kWh extra consumptie in mijn huis.
Voorheen verdween dat verbruik in het verlies bij de batterij meting waardoor ik tot die RTE waardes ben gekomen.
De verliezen zijn voor mij een reden om met de tijd misschien nog wat zonnepanelen bij te plaatsen om dit verlies af te dekken.
Ik heb nog ruimte in de strings / vermogen.
Ik zou graag eens de cijfers zien van iemand met bijvoorbeeld een SolarEdge systeem of een Zonneplan batterij.
Echter denk ik dat veel mensen onvoldoende in de cijfers duiken om conclusies te kunnen trekken.
Ben ook erg benieuwd hoe dat eigen verbruik er bij andere producten uit ziet, zou wel graag willen weten of dit bij de meeste soortgelijke producten zo is.
Vind in ieder geval dat ze er wel wat duidelijker over mogen zijn door het e.e.a. in de datasheets te vermelden.
Als ze allemaal transparant hierover zouden zijn denk ik dat er weinig meer verkocht zouden worden 🤣.Ollie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:00:
Ik ben erg benieuwd hoeveel die firmware updates bij mij effect gaan hebben, we zullen zien, hopen dat Growatt een beetje snel reageert.
Ben ook erg benieuwd hoe dat eigen verbruik er bij andere producten uit ziet, zou wel graag willen weten of dit bij de meeste soortgelijke producten zo is.
Vind in ieder geval dat ze er wel wat duidelijker over mogen zijn door het e.e.a. in de datasheets te vermelden.
Al is het zo wel een beetje misleiding eigenlijk.
Helaas nog geen reactie van support, morgen weer aardige negatieve prijzen…firecaps30 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:32:
[...]
Heb Growatt support een mail gestuurd, kan er online ook weinig over vinden..
Ja precies, het zou mij niet verbazen als 99% van de mensen met zo'n systeem niet weten dat het eigenverbruik zo hoog ligt (het is wat jij ook al zei, de meeste mensen kijken er niet zo nauwkeurig naar). Komt op mij ook wel een beetje over als misleiding of in ieder geval bewust achterhouden van informatie.MuadDib007 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 13:50:
[...]
Als ze allemaal transparant hierover zouden zijn denk ik dat er weinig meer verkocht zouden worden 🤣.
Al is het zo wel een beetje misleiding eigenlijk.
:strip_exif()/f/image/WiND9SbsIYKXy1HCWbm3Ya0i.png?f=user_large)
Zoals te zien is dat, zoals voorheen, niet meer een optelsom van de PV power van PV1 en PV2.
Ik krijg het idee dat de omvormer nu denkt, de netto export is nu 7kW en er zijn geen andere omvormers in de woning, dan moet al die energie wel van mij af komen...
Heb de DC switch van de BMS overigens uit staan, dus die zal denk ik geen rol spelen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ollie op 30-04-2026 14:08 ]
Na wat Googelen krijg ik een beetje conflicterende informatie. Het lijk erop dat ik de DC-schakelaar onder de Growatt omvormer gewoon kan omdraaien en de panelen op deze manier uit kan zetten. Is dit een veilige manier? Of dien ik nog wat anders te doen?
Alvast bedankt voor de hulp
Ik weet dat je ook via de ShinePhone app de omvormer kunt uitschakelen, misschien is dat een wat zachtere aanpak, dat zou je ook kunnen overwegen (mits hij verbonden is met internet).
[ Voor 84% gewijzigd door Ollie op 30-04-2026 16:30 ]
De DC schakelaar op je omvormer is de veiligste manier om hem stroomloos te maken.orangemic schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:58:
Hi iedereen, deze leek hier heeft jullie hulp nodig! Morgen is er een vrij hoog negatief tarief, dus ik wil voor zo'n drie uur mijn zonnepanelen uitschakelen.
Na wat Googelen krijg ik een beetje conflicterende informatie. Het lijk erop dat ik de DC-schakelaar onder de Growatt omvormer gewoon kan omdraaien en de panelen op deze manier uit kan zetten. Is dit een veilige manier? Of dien ik nog wat anders te doen?
Alvast bedankt voor de hulp
Als je in Nederland woont en je omvormer met internet verbonden hebt kun je ook Zonnedimmer eens proberen.
Zij zetten je omvormer dan "uit" tijdens negatieve uren, heb je er zelf geen omkijken meer naar.
Bijzonder,Ollie schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:08:
Vandaag overigens ook wel weer iets geks. Heb gisteren via de ShinePhone app de 'meter' geactiveerd zodat de omvormer weet wat het nettoverbruik van het huis is. Nu zie ik dat de omvormer sinds vandaag ineens een veel hogere 'PV active power' waarde doorgeeft:
[Afbeelding]
Zoals te zien is dat, zoals voorheen, niet meer een optelsom van de PV power van PV1 en PV2.
Ik krijg het idee dat de omvormer nu denkt, de netto export is nu 7kW en er zijn geen andere omvormers in de woning, dan moet al die energie wel van mij af komen...
Heb de DC switch van de BMS overigens uit staan, dus die zal denk ik geen rol spelen.
Mijn omvormer voor mijn zonnepanelen rapporteert juist en de hybride omvormer ook (zonder panelen, alleen batterijen):
Eerst mijn setup:
- Growatt SPH10000TL3
- 9600W string
- Chint energiemeter
- 17kWh batterij aan de SPH
- Openinvertergateway via de ShineWifi stick
Ik ben al een tijdje aan het stoeien met de aansturing. In de basis heb ik dit wel voor elkaar, dus ik kan alle PV direct naar het net sturen (gridfirst) of eerst in de batterij stoppen (loadfirst) en van deze modi het vermogen limiteren. Als beide modi uit staan, is het eigenlijk load-first (nul-op-de-meter).
Het lukt me ook om de output te limiteren of te stoppen dmv de ActivePowerRate parameter, echter werkt deze alleen als de batterij vol is.
We zitten morgen ook weer met een bizarre situatie dat stroomprijs zeer negatief is. Hierbij wil ik dus de accu laden vanaf AC en de PV uitzetten (eigenlijk van de zotte) en dan dus het liefst automatisch. Heeft iemand hier een werkbare oplossing voor behalve de hardwarematige PV-switch op de omvormer?
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Mijn model (by design) kan niet alleen de PV limiteren. Het is een groene manier van stroom opwekken en heeft daardoor dus voorrang.storeman schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:52:
Is er hier iemand met ervaring met het automatisch afschakelen van de PV bij (zeer) negatieve stroomprijzen?
Eerst mijn setup:
- Growatt SPH10000TL3
- 9600W string
- Chint energiemeter
Ik ben al een tijdje aan het stoeien met de aansturing. In de basis heb ik dit wel voor elkaar, dus ik kan alle PV direct naar het net sturen (gridfirst) of eerst in de batterij stoppen (loadfirst) en van deze modi het vermogen limiteren. Als beide modi uit staan, is het eigenlijk load-first (nul-op-de-meter).
Het lukt me ook om de output te limiteren of te stoppen dmv de ActivePowerRate parameter, echter werkt deze alleen als de batterij vol is.
We zitten morgen ook weer met een bizarre situatie dat stroomprijs zeer negatief is. Hierbij wil ik dus de accu laden vanaf AC en de PV uitzetten (eigenlijk van de zotte) en dan dus het liefst automatisch. Heeft iemand hier een werkbare oplossing voor behalve de hardwarematige PV-switch op de omvormer?
Oftewel je limiteert de gehele inverter aka active power rate maar laadt dus wel van PV, of je trekt de stekker van je PV er uit.
Zelf heb ik daarom mijn systeem gesplitst in een hybride inverter en een PV inverter.
hoezo nu al? De prijs is toch pas negatief vanaf 11:30? Of moest je weg.. dat kan ook natuurlijk!orangemic schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:20:
@Ollie , @MuadDib007 , hartstikke bedankt voor jullie advies! Ik heb zojuist de knop omgezet en volgens mij is het goed gegaan, vanavond de knop weer terug draaien
Heb het idee dat de omvormer de output power richting het huis/net op 1670W houdt:
/f/image/OneOezLuuarurUgaf4xknPwJ.png?f=fotoalbum_large)
Het laadvermogen loopt wel langzaam op (omdat de opbrengst van de panelen ook oploopt):
/f/image/lLB1pkdNegiPTXmKalVHXNeA.png?f=fotoalbum_large)
EDIT: Heb hem nu op battery-first gezet via het TOU schema, dan lijkt hij wel alle energie (+ nog wat extra) de batterijen in te stoppen (gele lijn):
/f/image/K990kLOP1bkz0pqT4qFSYWBL.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik dus alleen niet snap in deze mode, is waarom er ongeveer 780W door de omvormer uit het net gehaald lijkt te worden (blauwe lijn).
Ik vind het allemaal maar lastig te doorgronden...
[ Voor 75% gewijzigd door Ollie op 01-05-2026 13:22 ]
De app is verbonden met de Growatt omvormer en doet wat ie moet doen. Maar dat werkt alleen als m'n VPN (op de Iphone) uit staat. Dat is niet de bedoeling.
De Shinephone app maakt verbinding met de servers van growatt.Hencksch schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:52:
Is er iemand in de zaal die ervaring heeft in het combineren van de Shinephone app met een VPN (in mijn geval ProtonVPN)?
De app is verbonden met de Growatt omvormer en doet wat ie moet doen. Maar dat werkt alleen als m'n VPN (op de Iphone) uit staat. Dat is niet de bedoeling.
Je omvormer maakt ook verbinding met de servers van growatt.
Dus je VPN lijkt de verbinding naar Growatt te blokkeren en daar zul je de oplossing moeten zoeken verwacht ik.
Of Growatt blokkeert VPN verbindingen, dat is ook nog een optie.
[ Voor 4% gewijzigd door MuadDib007 op 01-05-2026 22:25 ]
Je PV uitzetten maar de accu wel vanuit het net laden gaat met een MOD model in ieder geval niet tenzij jij iets weet wat ik niet weet.djiedjee schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:48:
@storeman
Met Home Assistant heb je alle mogelijkheden.
Heb je daar al naar gekeken?
https://www.zonnedimmer.nlstoreman schreef op donderdag 30 april 2026 @ 22:52:
Is er hier iemand met ervaring met het automatisch afschakelen van de PV bij (zeer) negatieve stroomprijzen?
Eerst mijn setup:
- Growatt SPH10000TL3
- 9600W string
- Chint energiemeter
[ Voor 90% gewijzigd door Martijn-V4 op 02-05-2026 19:09 ]
Aanmelden van de Aura in de Shine app werkt in elk geval wel .
Even wachten op de Eastron Growatt SM-WLS01 P1
Ik was hier zelf ook al naar op zoek, maar had deze nog niet uit het modbus protocol document gehaald.
Weet iemand of er al ergens een overzicht bestaat met welke modbus registers nuttig zijn om in te stellen en wat ze dan precies doen? Dat zou een hoop gezoek in het forum (en mogelijk ook een hoop vragen van nieuwe forum bezoekers) schelen. Het is jammer dat de Growatt documentatie soms wat te beknopt is om er wijs uit te worden.
Zoek ff in dit forum (op mijn naam), heb hier eerder wat over gepost.rhpijnacker schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:59:
Naar aanleiding van de negatieve energieprijzen werd er laatst over het uitzetten van de PV invoer gesproken.
Ik was hier zelf ook al naar op zoek, maar had deze nog niet uit het modbus protocol document gehaald.
Weet iemand of er al ergens een overzicht bestaat met welke modbus registers nuttig zijn om in te stellen en wat ze dan precies doen? Dat zou een hoop gezoek in het forum (en mogelijk ook een hoop vragen van nieuwe forum bezoekers) schelen. Het is jammer dat de Growatt documentatie soms wat te beknopt is om er wijs uit te worden.
Heb Claude even aan het werk gezet om de comments te vullen. Indien er behoefte aan is heb ik ook nog een variant voor een Growatt 3600 MTL-S.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
| --- # ============================================================================= # Growatt MOD 6000TL3-X — ESPHome configuration # Hardware : ESP8266 esp07s + MAX485 RS485 module # Protocol : Modbus RTU2 (newer Growatt MAX/MOD series) # Baud rate: 115200 (non-default; must match inverter setting) # ============================================================================= substitutions: devicename: growatt2 upper_devicename: Growatt2 wifi_ap_password: !secret ap_password api_password: !secret api_password ota_password: !secret ota_password packages: device_base: !include packages/device_base.yaml esphome: name: ${devicename} friendly_name: ${upper_devicename} comment: "Growatt MOD 6000TL3-X" esp8266: board: esp07s # ----------------------------------------------------------------------------- # UART / Modbus # GPIO1/3 are the hardware UART pins on esp07s. # Logger must be disabled (baud_rate: 0) when using hardware UART for Modbus. # The flow_control_pin drives the MAX485 DE/RE pins for half-duplex RS485. # ----------------------------------------------------------------------------- uart: - id: gw_uart baud_rate: 115200 tx_pin: GPIO1 rx_pin: GPIO3 modbus: uart_id: gw_uart flow_control_pin: GPIO4 id: modbus1 # The modbus_controller handles register polling and write queuing. # update_interval is the base poll cycle for all modbus_controller sensors. # growatt_solar has its own, independent update_interval (see below). modbus_controller: id: modbus${devicename} modbus_id: modbus1 update_interval: 10s # ============================================================================= # SENSORS # ============================================================================= sensor: # --------------------------------------------------------------------------- # growatt_solar — uses the native Growatt RTU2 register map. # Runs its own independent 2s poll cycle for real-time grid/PV monitoring. # WARNING: this component and modbus_controller share the same UART bus. # Keep update_interval ≥ 2s and avoid heavy modbus_controller polling # to prevent bus collisions and corrupt register reads. # --------------------------------------------------------------------------- - platform: growatt_solar update_interval: 2s protocol_version: RTU2 inverter_status: name: "Status Code" icon: "mdi:information" entity_category: diagnostic # Grid output — three phases phase_a: voltage: name: "Voltage Phase A" icon: "mdi:sine-wave" current: name: "Current Phase A" icon: "mdi:current-ac" active_power: name: "Power Phase A" icon: "mdi:lightning-bolt" phase_b: voltage: name: "Voltage Phase B" icon: "mdi:sine-wave" current: name: "Current Phase B" icon: "mdi:current-ac" active_power: name: "Power Phase B" icon: "mdi:lightning-bolt" phase_c: voltage: name: "Voltage Phase C" icon: "mdi:sine-wave" current: name: "Current Phase C" icon: "mdi:current-ac" active_power: name: "Power Phase C" icon: "mdi:lightning-bolt" # DC input — two MPPT strings pv1: voltage: name: "PV1 Voltage" icon: "mdi:solar-panel" current: name: "PV1 Current" icon: "mdi:current-dc" active_power: name: "PV1 Active Power" icon: "mdi:solar-power" pv2: voltage: name: "PV2 Voltage" icon: "mdi:solar-panel" current: name: "PV2 Current" icon: "mdi:current-dc" active_power: name: "PV2 Active Power" icon: "mdi:solar-power" active_power: name: "Grid Active Power" icon: "mdi:transmission-tower" pv_active_power: name: "PV Active Power" icon: "mdi:solar-power-variant" frequency: name: "Frequency" icon: "mdi:sine-wave" entity_category: diagnostic energy_production_day: name: "Today's Generation" icon: "mdi:solar-power" total_energy_production: name: "Total Energy Production" icon: "mdi:counter" inverter_module_temp: name: "Inverter Module 1 Temp" icon: "mdi:thermometer" entity_category: diagnostic # --------------------------------------------------------------------------- # Extra sensors via modbus_controller (input registers, function code 4). # skip_updates multiplies the base update_interval (10s): # skip_updates: 5 → reads every 50s # --------------------------------------------------------------------------- # Input register 32 — second inverter module temperature (×0.1 °C). # If this consistently reads 0 the sensor is not populated on this hardware. - platform: modbus_controller modbus_controller_id: modbus${devicename} name: "Inverter Module 2 Temp" register_type: read address: 32 unit_of_measurement: "°C" value_type: U_WORD icon: "mdi:thermometer" entity_category: diagnostic filters: - multiply: 0.1 skip_updates: 5 # Input register 33 — boost / IGBT temperature (×0.1 °C). # Returns 0 on the MOD 6000TL3-X — register is inactive on this model. # Kept here for reference only; uncomment if confirmed active on your unit. # - platform: modbus_controller # modbus_controller_id: modbus${devicename} # name: "Boost Temp" # register_type: read # address: 33 # unit_of_measurement: "°C" # value_type: U_WORD # icon: "mdi:thermometer" # entity_category: diagnostic # filters: # - multiply: 0.1 # skip_updates: 5 # Input register 30 — output power factor (register value ÷ 1000). # # Power factor (PF) is the ratio of real power (W) to apparent power (VA). # It expresses how efficiently current on the grid does useful work: # PF = 1.0 → all current delivers active energy (ideal) # PF < 1.0 → some current oscillates without delivering energy # # A grid-tied PV inverter is designed to operate at unity PF (≈ 1.0), # injecting only active power. If this reads 0.0 while the inverter is # producing, the register is not active on this specific model/firmware. - platform: modbus_controller modbus_controller_id: modbus${devicename} name: "Power Factor" register_type: read address: 30 value_type: U_WORD icon: "mdi:sine-wave" entity_category: diagnostic filters: - multiply: 0.001 skip_updates: 5 # Input registers 26–27 — total reactive power, 32-bit (×0.1 VAR). # # Reactive power (Q, unit: VAR — volt-ampere reactive) is the component of # electrical power that oscillates between source and load without performing # useful work. It is required by inductive loads (motors, transformers) to # sustain their magnetic fields, but contributes nothing to kWh generation. # # A standard grid-tied PV inverter injects only active power and produces # no reactive power by default → 0 VAR is the correct expected value. # Non-zero readings would only occur if reactive power regulation # (cos-phi control or Q(U) grid support) is explicitly configured. - platform: modbus_controller modbus_controller_id: modbus${devicename} name: "Reactive Power" register_type: read address: 26 register_count: 2 value_type: U_DWORD unit_of_measurement: "VAR" icon: "mdi:lightning-bolt" entity_category: diagnostic filters: - multiply: 0.1 skip_updates: 5 # ============================================================================= # NUMBER — writable holding registers exposed as sliders in HA # ============================================================================= number: # Holding register 3 — active power output limit (0–100 %). # Value 255 in the protocol means "no limit"; this entity writes 0–100 only. # skip_updates: 5 → polls every 50s to reduce bus load. # The number entity tracks its own state, so no separate read-only sensor # is needed on the same register. - platform: modbus_controller modbus_controller_id: modbus${devicename} name: "Output Limit pct" id: limit address: 3 register_type: holding value_type: U_WORD min_value: 0 max_value: 100 step: 1 icon: "mdi:transmission-tower-export" skip_updates: 5 # Holding register 18 — start time (seconds). # Time the inverter waits before connecting to the grid on first startup. - platform: modbus_controller modbus_controller_id: modbus${devicename} name: "Start Time" address: 18 register_type: holding value_type: U_WORD unit_of_measurement: "s" min_value: 0 max_value: 600 step: 1 icon: "mdi:timer-play" entity_category: config skip_updates: 60 # Holding register 19 — restart delay after fault/shutdown (seconds). # Time the inverter waits before reconnecting after a fault or a remote # on/off cycle. This is why production does not resume instantly after # toggling the Inverter Enable switch — the inverter silently waits out # this timer before starting its grid reconnection sequence. # Default was 1860s on this unit — reduced to 60s. - platform: modbus_controller modbus_controller_id: modbus${devicename} name: "Restart Delay" address: 19 register_type: holding value_type: U_WORD unit_of_measurement: "s" min_value: 0 max_value: 600 step: 1 icon: "mdi:timer-refresh" entity_category: config skip_updates: 60 # ============================================================================= # SWITCH — writable holding registers exposed as toggles in HA # ============================================================================= switch: # Holding register 0 — inverter enable. # ON (1): inverter operates normally. # OFF (0): inverter shuts down output; recovers automatically when PV # restarts (e.g. next morning) unless written to 0 again. # Useful for automations triggered by negative grid prices or grid events. # NOTE: implemented as a switch with bitmask: 1 and use_write_multiple: false # to ensure a clean single-register write. The select platform also # works but a switch is more intuitive for a boolean state. # NOTE: after writing OFF (0), the inverter starts a shutdown + restart # delay sequence. Production resumes only after register 19 # (Restart Delay) expires. Default was 1860s — reduced to 60s. # skip_updates: 30 → polls every 300s (state rarely changes externally). - platform: modbus_controller modbus_controller_id: modbus${devicename} name: "Inverter Enable" register_type: holding address: 0 bitmask: 1 use_write_multiple: false icon: "mdi:toggle-switch" skip_updates: 30 # Holding register 2 — persist limit after power cycle. # OFF (0): holding registers 3, 4, 5, 99 reset to factory defaults on every # restart → output limit is lost after a power cut. # ON (1): those registers are saved to non-volatile memory and survive a # power cycle or inverter restart. # NOTE: reads 65535 (0xFFFF) if never written before. Turning ON once # writes 1 and enables persistence for all subsequent restarts. # skip_updates: 60 → polls every 600s (set-and-forget setting). - platform: modbus_controller modbus_controller_id: modbus${devicename} name: "Persist Limit After Reboot" register_type: holding address: 2 bitmask: 1 use_write_multiple: false icon: "mdi:content-save" entity_category: config skip_updates: 60 |
@rhpijnacker Je kunt hier alle modbus registers vinden.
[edit] Helaas, die Output limit pct springt steeds van 0 naar 100 en terug (werkt wel gewoon goed verder). Dacht dat ik dat opgelost had maar blijkbaar nog niet. Nog even verder testen.
Dat is helaas ook mijn ervaring wanneer je het standaard growatt_solar component combineert met eigen modbus acties. De enige manier hoe ik het heb kunnen oplossen is door alles maar met de hand te configureren en growatt_solar dus niet meer te gebruiken, dan ben je van die uitschieters af. Is wel even wat werk...Beekforel schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:45:
[edit] Helaas, die Output limit pct springt steeds van 0 naar 100 en terug (werkt wel gewoon goed verder). Dacht dat ik dat opgelost had maar blijkbaar nog niet. Nog even verder testen.
Allereerst heb ik mijn omvormer inmiddels geupdate naar de laatste versie. Helaas had ik nog geen reactie van Growatt NL gekregen, dus heb maar even de stoute schoenen aangetrokken en een installateursaccount gemaakt (tip; kies Mainland China, dan hoef je geen KvK gegevens in te vullen). Helaas kon ik via de Growatt OSS portal geen remote update uitvoeren, wel kon ik via de ShineTools Android app inloggen met mijn nieuwe installateursaccount en via mijn ShineWiFi-X een update uitvoeren!
Uiteindelijk ben ik van DNaa22510012 (ZBdb-12) naar DNAA12510015 (ZBDB-15) gegaan.
Na het toepassen van die update zijn me een aantal zaken opgevallen:
- Het vreemde nul-op-de-meter gedrag die ik eerder benoemde (700W uit het net halen om in de nacht zogenaamd het huis op '0' uit te laten komen) lijkt opgelost te zijn, mijn netto verbruik is nu snachts netjes tussen de 0W en -10W.
- Mijn accu wilde voorheen helemaal niet opladen wanneer ik geen export limit ingesteld had, behalve wanneer ik hem op 'Battery First' instelde, echter vertoonde dat ook weer vreemde effecten, namelijk dat het huis in de nacht niet voorzien werd van energie vanuit de accu. Ook dit is opgelost en de accu gedraagt zich nu dus zoals verwacht.
- Voorheen kon ik de "meter/CT" niet instellen via het menu van de omvormer (alleen via de ShinePhone app), dit kan ik na de update wel via een optie in het menu.
- De bus spanning van de accu leek voorheen incorrect op de omvormer weergegeven te worden (bijv. 38V). Dit wordt nu wel netjes weergegeven (bijv. 380V).
- Voorheen viel me op dat de PV1 en PV2 spanningen snachts niet 0W waren, dat is na de update wel het geval.
- In de ShinePhone app heb ik er de 'peak-shaving' optie bijgekregen
- Ik heb het gevoel dat het rustverbruik van mijn accupakket een stukje lager is geworden. Voorheen zag ik weleens 300W, nu lijkt dit niet meer boven de 250-260W uit te komen.
De officiele "changelog" was overigens niet heel duidelijk:
/f/image/pnzXyBcwU5NLRTsWxev0j9qg.png?f=fotoalbum_large)
Verder heb ik mijn data flink geanalyseerd en kan de volgende conclusies trekken m.b.t. het verbruik:
- Wanneer de accu idle is op 100% SoC vebruikt/verliest het accupaket in 'rust' ongeveer 170W (lijkt overeen te komen met de formule die @MuadDib007 van Growatt gekregen heeft).
- Wanneer de accu opgeladen wordt verbruikt/verliest het accupakket ongeveer 250W.
- Wanneer de accu ontladen wordt verbruikt/verliest het accupaket ook ongeveer 250W.
[ Voor 7% gewijzigd door Ollie op 04-05-2026 01:49 ]
Geïnspireerd door je post heb ik ook zo'n account gemaakt, maar het is me niet duidelijk hoe ik van daar uit aan firmware updates kom. Wat ik ook zoek op die Update website, er komt bij mij geen resultaat terug.Ollie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:40:
Allereerst heb ik mijn omvormer inmiddels geupdate naar de laatste versie. Helaas had ik nog geen reactie van Growatt NL gekregen, dus heb maar even de stoute schoenen aangetrokken en een installateursaccount gemaakt (tip; kies Mainland China, dan hoef je geen KvK gegevens in te vullen).
Ook als ik mijn device SN invul vind het systeem niets.
Blijkbaar zou het mogelijk moeten zijn om het via dat OSS portaal te doen, echter mis ik daar ook de optie om op afstand updates uit te voeren (las ergens dat Growatt dit per installateur moet aanzetten).rhpijnacker schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:27:
[...]
Geïnspireerd door je post heb ik ook zo'n account gemaakt, maar het is me niet duidelijk hoe ik van daar uit aan firmware updates kom. Wat ik ook zoek op die Update website, er komt bij mij geen resultaat terug.
Ook als ik mijn device SN invul vind het systeem niets.
Maar wat je dus wel kunt doen is op je telefoon de ShineTools app downloaden en daar inloggen met je OSS account. Als je dan lokaal (via Bluetooth) verbinding maakt met je omvormer (via bijvoorbeeld een ShineWiFi-X stick), daar loodst de app je doorheen, dan vraagt hij meteen of je hem wilt updaten.
Heb je de batterijen ook kunnen updaten?Ollie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:40:
Hierbij weer even een update, ik heb afgelopen weekend best weer wat nieuwe inzichten verkregen.
Allereerst heb ik mijn omvormer inmiddels geupdate naar de laatste versie. Helaas had ik nog geen reactie van Growatt NL gekregen, dus heb maar even de stoute schoenen aangetrokken en een installateursaccount gemaakt (tip; kies Mainland China, dan hoef je geen KvK gegevens in te vullen). Helaas kon ik via de Growatt OSS portal geen remote update uitvoeren, wel kon ik via de ShineTools Android app inloggen met mijn nieuwe installateursaccount en via mijn ShineWiFi-X een update uitvoeren!
Uiteindelijk ben ik van DNaa22510012 (ZBdb-12) naar DNAA12510015 (ZBDB-15) gegaan.
Na het toepassen van die update zijn me een aantal zaken opgevallen:Al met al lijkt er wel een hoop opgelost te zijn tussen ZBDB-12 en ZBDB-15.
- Het vreemde nul-op-de-meter gedrag die ik eerder benoemde (700W uit het net halen om in de nacht zogenaamd het huis op '0' uit te laten komen) lijkt opgelost te zijn, mijn netto verbruik is nu snachts netjes tussen de 0W en -10W.
- Mijn accu wilde voorheen helemaal niet opladen wanneer ik geen export limit ingesteld had, behalve wanneer ik hem op 'Battery First' instelde, echter vertoonde dat ook weer vreemde effecten, namelijk dat het huis in de nacht niet voorzien werd van energie vanuit de accu. Ook dit is opgelost en de accu gedraagt zich nu dus zoals verwacht.
- Voorheen kon ik de "meter/CT" niet instellen via het menu van de omvormer (alleen via de ShinePhone app), dit kan ik na de update wel via een optie in het menu.
- De bus spanning van de accu leek voorheen incorrect op de omvormer weergegeven te worden (bijv. 38V). Dit wordt nu wel netjes weergegeven (bijv. 380V).
- Voorheen viel me op dat de PV1 en PV2 spanningen snachts niet 0W waren, dat is na de update wel het geval.
- In de ShinePhone app heb ik er de 'peak-shaving' optie bijgekregen
- Ik heb het gevoel dat het rustverbruik van mijn accupakket een stukje lager is geworden. Voorheen zag ik weleens 300W, nu lijkt dit niet meer boven de 250-260W uit te komen.
De officiele "changelog" was overigens niet heel duidelijk:
[Afbeelding]
Verder heb ik mijn data flink geanalyseerd en kan de volgende conclusies trekken m.b.t. het verbruik:Zoals hierboven al vermeld heb ik het idee dat het eigenverbruik van het accupakket na de update wat lager ligt. In mijn ogen is het nog steeds (veel) meer dan wat het zou moeten zijn, maar goed, ieder beetje helpt.
- Wanneer de accu idle is op 100% SoC vebruikt/verliest het accupaket in 'rust' ongeveer 170W (lijkt overeen te komen met de formule die @MuadDib007 van Growatt gekregen heeft).
- Wanneer de accu opgeladen wordt verbruikt/verliest het accupakket ongeveer 250W.
- Wanneer de accu ontladen wordt verbruikt/verliest het accupaket ook ongeveer 250W.
Als hij bij mij op 100% SoC is zakt het verbruik namelijk richting de 90 watt (mits ingesteld op batterij prio.
Firmware versie van mijn APX batterijen is:
Control version: VDAA-11
Monitor version: ZECA-11
Dank voor de uitleg rondom het updatenOllie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:21:
[...]
Blijkbaar zou het mogelijk moeten zijn om het via dat OSS portaal te doen, echter mis ik daar ook de optie om op afstand updates uit te voeren (las ergens dat Growatt dit per installateur moet aanzetten).
Maar wat je dus wel kunt doen is op je telefoon de ShineTools app downloaden en daar inloggen met je OSS account. Als je dan lokaal (via Bluetooth) verbinding maakt met je omvormer (via bijvoorbeeld een ShineWiFi-X stick), daar loodst de app je doorheen, dan vraagt hij meteen of je hem wilt updaten.
Dat is mij nu via de Shinetools ook gelukt met mijn OSS account.
Vraag me alleen af of de batterij firmware zo beschikbaar is aangezien daar geen update voor lijkt te zijn.
Om nog even terugkoppeling te geven; alles is goed gegaan. Nogmaals bedankt voor de hulp!orangemic schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:20:
@Ollie , @MuadDib007 , hartstikke bedankt voor jullie advies! Ik heb zojuist de knop omgezet en volgens mij is het goed gegaan, vanavond de knop weer terug draaien
Haha klopt! Maar in alle eerlijkheid wou ik gewoon de tijd hebben om dingen te uit te zoeken/fixen mocht ik onverwachts toch wat kapot gemaakt hebben.darkfujita schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:26:
[...]
hoezo nu al? De prijs is toch pas negatief vanaf 11:30? Of moest je weg.. dat kan ook natuurlijk!
het werkt inmiddels. VPN uit - verbinding maken met Growatt - VPN weer aan. Daarna draait alles naar wens.MuadDib007 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:25:
[...]
De Shinephone app maakt verbinding met de servers van growatt.
Je omvormer maakt ook verbinding met de servers van growatt.
Dus je VPN lijkt de verbinding naar Growatt te blokkeren en daar zul je de oplossing moeten zoeken verwacht ik.
Of Growatt blokkeert VPN verbindingen, dat is ook nog een optie.
Daarnaast zijn diverse gegevens binnen de Solax integratie van Home Assistant niet meer beschikbaar / onlogische getallen geworden.
Heel de installatie een keertje stroomloos gemaakt en weer opgestart maar geen verschil.
Nu maar ff growatt vervelen 😅.
Toch iets voorzichtiger zijn met zelf updates te doen misschien.
Ik heb ook wel eens vreemd gedrag gezien tijdens dingen configureren. Het spanningsloos maken van het hele systeem heeft tot nu toe altijd gewerkt. Heb je wel echt alles van de omvormer af gehaald (dus zowel de DC switch van de BMS als de AC zijde van de omvormer los/afgeschakeld) zodat alle displays (en het groene blaadje) uit zijn?MuadDib007 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:30:
Growatt lijkt sinds de FW update van mijn inverter geen gegevens meer te ontvangen van mijn batterijen.
Daarnaast zijn diverse gegevens binnen de Solax integratie van Home Assistant niet meer beschikbaar / onlogische getallen geworden.
Heel de installatie een keertje stroomloos gemaakt en weer opgestart maar geen verschil.
Nu maar ff growatt vervelen 😅.
Toch iets voorzichtiger zijn met zelf updates te doen misschien.
Jup, alles spanningsloos, geen blaadjes meer zichtbaar... Alhoewel, de SYN box niet. Maar als ik dat doe dan is mijn huis spanningsloos, dus dat doe ik liever niet 😅Ollie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:51:
[...]
Ik heb ook wel eens vreemd gedrag gezien tijdens dingen configureren. Het spanningsloos maken van het hele systeem heeft tot nu toe altijd gewerkt. Heb je wel echt alles van de omvormer af gehaald (dus zowel de DC switch van de BMS als de AC zijde van de omvormer los/afgeschakeld) zodat alle displays (en het groene blaadje) uit zijn?
Nee, de batterijen waren bij mij al up-to-date (7 voor de BMS en 11 voor de batterijen dacht ik).MuadDib007 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:44:
[...]
Heb je de batterijen ook kunnen updaten?
Als hij bij mij op 100% SoC is zakt het verbruik namelijk richting de 90 watt (mits ingesteld op batterij prio.
Firmware versie van mijn APX batterijen is:
Control version: VDAA-11
Monitor version: ZECA-11
Ik heb vandaag nogmaals naar mijn data gekeken (vanmiddag rond 15:00 was de accu weer 100%).
Het verbruik daarna was eerst nog vrij hoog, maar tussen 16:15 en 18:30 was het gemiddelde "verlies" nog maar 45W. Dat klinkt ineens al een stuk minder dramatisch. In deze periode kwam er echter wel precies nog maar weinig energie binnen vanuit de zon (regen), dus weet niet of dat effect heeft gehad.
[ Voor 23% gewijzigd door Ollie op 05-05-2026 23:12 ]
Meteen maar eens de vraag neergelegd hoe de zogenaamde 'ECO' mode geactiveerd kan worden. Die kom ik in de ShinePhone app en website regelmatig tegen, maar heb nog nergens kunnen vinden waar je deze mode daadwerkelijk aan kunt zetten.
Kwam hier wat meer informatie tegen over deze mode: https://mikma.dk/forstaaelse-af-growatt-apx-batterisystemet-effektivitet-og-drift/
Het verschil dat ik merkte met de 11 firmware is dat de SoC van de batterijen beter overeen blijft komen (APX). Daarvoor liepen die nogal uit elkaar.Ollie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:43:
Vandaag inmiddels antwoord terug van Growatt. Ze hebben mijn BMS geupdate. Volgens de ShineTools app was er geen update, maar toch is de firmware nu geupdate van ZECA-7 VDAA-7 naar ZECA-11 VDAA-11. Ik heb nog geen verschil gemerkt, maar ik houd het in de gaten.
Meteen maar eens de vraag neergelegd hoe de zogenaamde 'ECO' mode geactiveerd kan worden. Die kom ik in de ShinePhone app en website regelmatig tegen, maar heb nog nergens kunnen vinden waar je deze mode daadwerkelijk aan kunt zetten.
Kwam hier wat meer informatie tegen over deze mode: https://mikma.dk/forstaaelse-af-growatt-apx-batterisystemet-effektivitet-og-drift/
[Afbeelding]
Ok, interessant. Ik ben wel heel benieuwd hoe het met de efficientie zit van deze jongen. Prijs en uitstraling zijn goed, nu nog de praktijkervaringen 👍✅201WD schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:40:
Ik heb de Aura vorige week donderdag opgehaald in Sliedrecht. Alleen de Growatt P1 dongle is pas begin juni leverbaar. Ik heb hier nu een Sparky p1 die zou moeten werken met de Aura, helaas nog niet. Evo tracker zou moeten werken., maar ik wacht nu even op de Growatt.
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant |
Growatt biedt zelf de 'AI' optie in hun website-app. Ik heb die een tijdje geleden geinstalleerd en vorige week waren er een paar dagen met negatieve prijzen en die werkt perfect. Ik heb ook de HA logs bekeken en wat Growatt doet is de Active Power Rate op nul zetten als de prijs negatief wordt en op 100 als de prijzen weer positief zijn. Dat is holding register 3. Verder gebeurt er niets.rhpijnacker schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:59:
Naar aanleiding van de negatieve energieprijzen werd er laatst over het uitzetten van de PV invoer gesproken.
Momenteel nog zonder een gekoppelde p1 meter.ErikVers schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:38:
[...]
Ok, interessant. Ik ben wel heel benieuwd hoe het met de efficientie zit van deze jongen. Prijs en uitstraling zijn goed, nu nog de praktijkervaringen 👍✅
Ik doe het nu een beetje "handmatig", laden op goedkope momenten en ontladen in de avonduren op de duurdere uren.
Vanmorgen een software update aangeboden gekregen. Hij zit nu op ...4026.
4025 was de oude versie
Helaas bij mij niet, niet in de android app, niet in de webversie. Ik heb dit gemeld bij Growatt maar geen reactie van de helpdesk. Ik wacht al 1,5 week. Weet iemand of dat dit een normale wachttijd is ??
Ik had destijds een meter welke niet in mijn dashboard naar boven kwam.sideriusj schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:11:
[...]
Helaas bij mij niet, niet in de android app, niet in de webversie. Ik heb dit gemeld bij Growatt maar geen reactie van de helpdesk. Ik wacht al 1,5 week. Weet iemand of dat dit een normale wachttijd is ??
Volgens mij toen in 1 week reactie, zij hebben toen de kWh meter toegevoegd en toen werkte het wel.
Heb je het document voor de AI functie ook doorgekeken?
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://cdn.growatt.com/pdf/The%2520AI-Powered%2520Energy%2520Assistant_Smart%2520Scheduling%2520Mode.pdf&ved=2ahUKEwjm5tHu87CUAxWjzgIHHbAtAy8QFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw2KiGn9l68WjFmgPxTApUAR
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Hoe heb je de instellingen staan zoals BTW en extra kosten? Heb je toevallig een screenshot daarvan?brxm schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:45:
[...]
Growatt biedt zelf de 'AI' optie in hun website-app. Ik heb die een tijdje geleden geinstalleerd en vorige week waren er een paar dagen met negatieve prijzen en die werkt perfect. Ik heb ook de HA logs bekeken en wat Growatt doet is de Active Power Rate op nul zetten als de prijs negatief wordt en op 100 als de prijzen weer positief zijn. Dat is holding register 3. Verder gebeurt er niets.
Voorheen met oudere software op mijn Mod7000TL3-XH(BP) was dit niet het geval.
Het gevolg is dat Home Assistant nu denkt dat mijn huis meer stroom gebruikt, echter gaat dat verbruik verloren in de diverse componenten van het Growatt systeem.
Voorheen leek de efficiency van de batterij daardoor slechter 😅
Bij mij ook niet in de app. Je moet de website hebben, daar kun je m instellen.sideriusj schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:11:
[...]
Waarom het bij jou niet werkt kan ik niet verklaren. Misschien oude firmware? Mijn inverter is uit 2023.
[ Voor 11% gewijzigd door brxm op 11-05-2026 19:54 ]
pc1t schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:15:
[...]
Hoe heb je de instellingen staan zoals BTW en extra kosten? Heb je toevallig een screenshot daarvan?
/f/image/2oAX0scXYN4ztNlXmWtzOxhh.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KeONWE3byIK7vAypm6RpAf7T.png?f=user_large)
/f/image/aEtTVTgACDAWsDI2tmflqoce.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Rz9NIbHYnKMFt3Ydwhv7QpEm.png?f=fotoalbum_large)
Hierbij mijn instellingen (Zonneplan). De laatste plaat is de log, daarop kun je zien wat die gedaan heeft. Tijden in de tabel kloppen niet, maar in het echt schakelt die op de juiste momenten. Waarschijnlijk een foutje van de programmeur van de website met de zomertijd of zo.
[ Voor 20% gewijzigd door brxm op 11-05-2026 21:00 ]
Ik heb ook een Growatt en zit eveneens bij Zonneplan maar schakel het momenteel via HomeAssistant uit. Als ik zo naar de tijden kijk die je hebt opgegeven, is het dan niet steeds 15 min te vroeg of te laat? De tooltip bij het instellen omschrijft namelijk:brxm schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:46:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hierbij mijn instellingen (Zonneplan). De laatste plaat is de log, daarop kun je zien wat die gedaan heeft. Tijden in de tabel kloppen niet, maar in het echt schakelt die op de juiste momenten. Waarschijnlijk een foutje van de programmeur van de website met de zomertijd of zo.
Wellicht is het dan handig om ook extra rate settings mee te nemen voor de zonnebonus?
- The AI will send commands 15 minutes before and after the negative pricing period.
- Set your Rates and VAT at least 15 minutes early to allow processing time.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ik had al opgemerkt dat de tijden in het overzicht niet kloppen. Maar het werkelijke schakelmoment is correct. Je hoeft zelf ook helemaal niets te doen, nadat je de tarieven ingevoerd hebt en de zaak 'ON' geschakeld bepaalt growatt zelf elke dag de eventuele schakelmomenten op basis van nordpool data en jouw tarief instellingen. Je kan geen andere settings invoeren, ook salderen niet. Als je dat wilt moet je idd zelf iets proggen in HA zoals jij gedaan hebt. Maar voor mij is dit goed genoeg om te experimenteren ter voorbereiding op volgend jaar want dan is saldering er niet meer. En voor dit jaar maakt het me niet uit. Ik heb dermate veel overproductie dat ik hoe dan ook netto teruglever.Mirabis schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 00:59:
[...]
Ik heb ook een Growatt en zit eveneens bij Zonneplan maar schakel het momenteel via HomeAssistant uit. Als ik zo naar de tijden kijk die je hebt opgegeven, is het dan niet steeds 15 min te vroeg of te laat? De tooltip bij het instellen omschrijft namelijk:
[...]
Wellicht is het dan handig om ook extra rate settings mee te nemen voor de zonnebonus?
Update, ik zat vandaag in de Growatt Android app (doe ik zelden) en min of meer bij toeval ontdekte ik dat de AI/Smart mode ook in de app in te stellen is. Als je op het startscherm (bij mij 'Thuis') bent en je scrollt naar beneden dan is er een blok met 'AI Schedule' als kop, met een aan/uit schuifschakelaar. Dat wist ik wel maar ik dacht altijd dat alleen die schakelaar iets deed. Nu tapte ik toevallig in dat blok en toen kwam ik in de configuratieschermen. Je moet het maar weten...brxm schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:33:
[...]
Bij mij ook niet in de app. Je moet de website hebben, daar kun je m instellen.
Waarom het bij jou niet werkt kan ik niet verklaren. Misschien oude firmware? Mijn inverter is uit 2023.
Staat gewoon in de shinephone app en in de web-versie. Je omvormer moet wel werken anders kun je het niet instellen.sideriusj schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:11:
[...]
Inloggen in de app, selecteer je installatie en scroll omlaag.
Daar staat dan een stukje : AI Schedule
Ik wil 4 extra (identieke) panelen gaan aansluiten, welke in de toekomst op west opstelling komen te liggen (dus aparte string). Maar ivm salderen, wil ik deze nu ook tijdelijk op Zuid neerzetten.
1) Kan ik deze dan alvast aansluiten op de andere tracker? Of snapt de omvormer het niet als je twee trackers gebruikt die in dezelfde opstelling liggen? Wil namelijk niet de huidige string (tijdelijk) gaan aanpassen/verlengen.
2) Kan ik 'makkelijk' uitrekenen of mijn omvormer nog 4 dezelfde panelen aankan (4x480wp)? Begreep dat het max PV power 10000w is (geen idee of ik dus hier naar moet kijken). datasheet: MOD 3000~10000TL3-XH-Backup.cdr
Ik heb een growatt 7000tl3-xh omvormer met daaraan een 15kw accu gekoppeld.
Ik heb 11x 315wp aan tracker 1 en 11x 325 aan tracker 2.
In de meterkast heb ik een growatt 3 fase meter die gekoppeld is aan de omvormer.
Middels de Shine LanX module kan ik verbinding maken met de omvormer en kan ik ook zien dat wat ik opwek.
De omvormer is aangesloten op een 3 fase alamat, 300m type B.
Nu komt het probleem.
Zodra ik de accu inschakel, dan zie ik in de app dat de accu online komt.
Echter, na 5 tot 10 minuten, klapt de alamat eruit.
De omvormer blijft gewoon werken, maar er verschijnt error 300 op het display omdat de netspanning weg gevallen is.
De kabels zijn 2.5mm2 tot de alamat. Daarna is het 6mm2 in de meterkast.
Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Ik heb het allemaal zelf aangesloten, maar dit zou je eigenlijk niet verkeerd kunnen doen.
En nogmaals, als de accu uit staat, dan werkt de omvormer wel en levert deze zonder problemen stroom terug aan het net.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Toevallig een soortgelijk probleem gehad bij de installatie bij mijn ouders. Daar bleek het probleem te zitten in het ontbreken van juiste randaarde van de BMS. Nadat we de randaarde van de BMS netjes aangesloten hadden was het probleem opgelost en sprong de aardlek er niet meer uit. Misschien dat even checken?DumDumDum schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:58:
Hopelijk kan iemand hier mij helpen.
Ik heb een growatt 7000tl3-xh omvormer met daaraan een 15kw accu gekoppeld.
Ik heb 11x 315wp aan tracker 1 en 11x 325 aan tracker 2.
In de meterkast heb ik een growatt 3 fase meter die gekoppeld is aan de omvormer.
Middels de Shine LanX module kan ik verbinding maken met de omvormer en kan ik ook zien dat wat ik opwek.
De omvormer is aangesloten op een 3 fase alamat, 300m type B.
Nu komt het probleem.
Zodra ik de accu inschakel, dan zie ik in de app dat de accu online komt.
Echter, na 5 tot 10 minuten, klapt de alamat eruit.
De omvormer blijft gewoon werken, maar er verschijnt error 300 op het display omdat de netspanning weg gevallen is.
De kabels zijn 2.5mm2 tot de alamat. Daarna is het 6mm2 in de meterkast.
Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Ik heb het allemaal zelf aangesloten, maar dit zou je eigenlijk niet verkeerd kunnen doen.
En nogmaals, als de accu uit staat, dan werkt de omvormer wel en levert deze zonder problemen stroom terug aan het net.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Nu een reactie van Growatt, mijn omvormer 4000 TL3-S heeft geen AI ondersteuning. De omvormer is 6 jaar oud. Eerst eem mail gestuurd vanaf gmail, na 2 weken nog geen reactie, nu een mail gestuurd vanaf Proton en binnen een dag reactie. Heeft Growatt wat tegen Gmail ??201WD schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:05:
[...]
Staat gewoon in de shinephone app en in de web-versie. Je omvormer moet wel werken anders kun je het niet instellen.
Inloggen in de app, selecteer je installatie en scroll omlaag.
Daar staat dan een stukje : AI Schedule
Ik moest in eerste instantie ook ruim een week wachten op antwoord vanuit Growatt. Maar toen er eenmaal een reactie was had ik telkens binnen een dag antwoord. Iemand anders had wel binnen een dag reactie, dus volgens mij is het gewoon een beetje geluk hebben.sideriusj schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:39:
[...]
Nu een reactie van Growatt, mijn omvormer 4000 TL3-S heeft geen AI ondersteuning. De omvormer is 6 jaar oud. Eerst eem mail gestuurd vanaf gmail, na 2 weken nog geen reactie, nu een mail gestuurd vanaf Proton en binnen een dag reactie. Heeft Growatt wat tegen Gmail ??![]()