Dat zal de output per fase zijn denk ik, 3x946,8 komt aardig overeen met de DC waarde.GerritGekke schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:01:
[Afbeelding]
Ik heb een Shine WiFi S dongle met OpenInverterGateway protocol v3.05 aan de growatt 4000 TL3-S hangen. Er zit tussen de AC en DC een zeer grote delta, iemand enig idee hoe dit kan en hoe dit op te lossen is?
De P1 monitor geeft aan dat ik meer terugleveren dan wat de AC power is. Hier gaat iets dus niet helemaal goed, ik kan het alleen niet herleiden.
Ik vind de gedachte wel mooi, dat hij met de meter weet hoeveel stroom je huis nodig heeft en dat hij alleen daarvoor vermogen opwekt.GerritGekke schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:07:
[...]
Als je backup load je volledige common load is, kan je het dan anders aansluiten?
Als je er een Smart Meter tussen hebt dan kan die dan niet voorkomen dat de omvormer met zijn backup functie niet gaat exporteren? Of klinkt dit ideaal maar is het technisch onmogelijk?
Echter, als er ergens geleiding mogelijk is zal de stroom dat pad ook bewandelen.
Stel dat de oven van de buurvrouw nog aan stond toen de Grid uit viel, dan zal er ook stroom door jou meter naar die oven lopen, en maar het eventuele poppetje van Enexis die aan de kabel werkt om wellicht een kabelbreuk te herstellen.
De enige manier om dat op te lossen is de grid aansluiting te ontkoppelen of de omvormer zichzelf uit te laten schakelen (In mijn geval regelt de backup Box de ontkoppeling van de Grid)
Om te voorkomen dat een omvormer bij Grid uitval stroom blijft produceren zijn ze uitgerust met een Anti Islanding functie. Dit voorkomt dat ze een eilandje van stroom worden in de wijk als de hele wijk zonder stroom zit.
Wat daadwerkelijk op de backup van je inverter is aangesloten kan dan nog wel veilig van stroom worden voorzien met een hybride omvormer.
Dus nee, de meter kan je niet helpen om dit op te lossen en je backup aansluiting mag nooit verbinding met je Grid hebben.
Wel mag je je hele huis op de Backup aansluiting zetten, dat heb ik grotendeels gedaan op mijn kookplaat en PV omvormer na.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
O dat is inderdaad een goeie, heb ik nooit zo bij stilgestaan. Enig idee waarom ik enkel 1 fase AC output krijg en niet gecombineerd drie?HeldereM schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:47:
[...]
Dat zal de output per fase zijn denk ik, 3x946,8 komt aardig overeen met de DC waarde.
Beetje spanning op het werkveld is niks mis mee tochMuadDib007 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:47:
[...]
Stel dat de oven van de buurvrouw nog aan stond toen de Grid uit viel, dan zal er ook stroom door jou meter naar die oven lopen, en maar het eventuele poppetje van Enexis die aan de kabel werkt om wellicht een kabelbreuk te herstellen.
….
Dan doet de backup alles bij jou via een batterij? Ik ben dan wel benieuwd, waarom heb je de PV omvormer er niet achter gezet? Als de PV geen spanning heeft wekt het ook niks op. Is dat juist niet wat je wil op zo’n moment?MuadDib007 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:47:
[...]
Dus nee, de meter kan je niet helpen om dit op te lossen en je backup aansluiting mag nooit verbinding met je Grid hebben.
Wel mag je je hele huis op de Backup aansluiting zetten, dat heb ik grotendeels gedaan op mijn kookplaat en PV omvormer na.
De Hybride omvormer wordt gebruikt voor onbalans handel.GerritGekke schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:58:
[...]
Beetje spanning op het werkveld is niks mis mee tochmaar ik begrijp wat je schrijft. Dank voor de heldere toelichting.
[...]
Dan doet de backup alles bij jou via een batterij? Ik ben dan wel benieuwd, waarom heb je de PV omvormer er niet achter gezet? Als de PV geen spanning heeft wekt het ook niks op. Is dat juist niet wat je wil op zo’n moment?
Aangesloten PV panelen hebben een negatieve impact daarop omdat bij veel PV aanbod de accu niet of nauwelijks ontlaadt indien gewenst.
Ze rekenen je af op basis van accu SoC dus daarom de overstap naar een aparte PV omvormer.
De PV omvormer heeft bij aansluiten achter de backup geen manier om zijn vermogen terug te regelen en ik weet niet wat er de gevolgen van zijn als de batterij vol zit.
Daarom heb ik liever dat deze bij Grid uitval ook uit gaat.
Dit is overigens zoals het Retrofit design van Growatt ook voorschrijft om eea aan te sluiten.
Indien er langdurige stroomuitval is kan ik de PV kabels wel oversteken naar de andere omvormer.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Wellicht heeft de ontwikkelaar van de custom firmware een 1-fase omvormer en moet er ergens 3 fases opgeteld worden?GerritGekke schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:49:
[...]
O dat is inderdaad een goeie, heb ik nooit zo bij stilgestaan. Enig idee waarom ik enkel 1 fase AC output krijg en niet gecombineerd drie?
Ben trouwens wel erg blij dat ik je bericht gelezen heb, ik wist niet van het bestaan van custom firmware voor de Growatt monitoring stick en zat te denken om Solar Assistant te gaan gebruiken.
@MuadDib007 Weet jij toevallig hoe je het opladen van de accu's met zonnestroom uit kan zetten?
Bij een negatieve stroomprijs wil ik de zonnepanelen uitzetten en de accu's opladen met stroom van het net (grid charge). Ik dacht hiervoor de setting active power ratio te kunnen gebruiken maar dan worden de accu's evengoed opgeladen met de zonnestroom.
Bij een negatieve stroomprijs wil ik de zonnepanelen uitzetten en de accu's opladen met stroom van het net (grid charge). Ik dacht hiervoor de setting active power ratio te kunnen gebruiken maar dan worden de accu's evengoed opgeladen met de zonnestroom.
Volgens mij kan dat niet.firecaps30 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:53:
@MuadDib007 Weet jij toevallig hoe je het opladen van de accu's met zonnestroom uit kan zetten?
Je kunt wel bepalen of je accu's mogen laden.
Tevens kun je bepalen of dat vanuit de Grid mag.
Maar als er PV beschikbaar is gaat dat voor met het laden en wordt eventueel aangevuld vanuit de Grid.
Je kunt de PV niet limiteren zonder de gehele AC stromingen te limiteren volgens mij.
Dat is voor mij de reden geweest om de PV te scheiden van de hybride omvormer in ieder geval.
Overigens zijn er maar 2 scenario's waarin PV uitschakelen en laden vanuit de Grid zinnig is naar mijn idee:
Of hele interessante all-in negatieve marktprijzen, of je levert op jaarbasis veeeeeel meer terug dan je afneemt van de Grid.
Wellicht heeft iemand anders nog ideeën.
Vraagje: Ik wil de "Export limit"-functie gebruiken van mijn Growatt MIN 3600TL-XH. Officieel heb je daarvoor zo'n Chinese kWh meter nodig. Ik heb daar echter geen plek voor in mijn groepenkast, dus ik wil de P1-data daarvoor gebruiken.
Nu kan de Smartstuff P1 modbus dongle het signaal converteren, maar de vraag is of er een stabiel uitgangsvermogen uit komt omdat de P1 meter maar 1x per seconde data levert. @firecaps30, ik zie dat je uiteindelijk toch een Chinese kWh meter hebt geïnstalleerd.
Mijn vraag: is er iemand die het wel stabiel werkend heeft gekregen? Zo niet: hoe instabiel is instabiel? Zijn het sprongetjes van 10W per seconde of echt 100'en watts?
Uiteindelijk zou het gewoon fijn zijn als de Growatt firmware officieel overweg kan met 1x per seconde updaten, maar ja, daar lijkt het niet op.
Nu kan de Smartstuff P1 modbus dongle het signaal converteren, maar de vraag is of er een stabiel uitgangsvermogen uit komt omdat de P1 meter maar 1x per seconde data levert. @firecaps30, ik zie dat je uiteindelijk toch een Chinese kWh meter hebt geïnstalleerd.
Mijn vraag: is er iemand die het wel stabiel werkend heeft gekregen? Zo niet: hoe instabiel is instabiel? Zijn het sprongetjes van 10W per seconde of echt 100'en watts?
Uiteindelijk zou het gewoon fijn zijn als de Growatt firmware officieel overweg kan met 1x per seconde updaten, maar ja, daar lijkt het niet op.
Beide zullen altijd op elkaar afgestemd moeten zijn.marcop23 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:22:
Vraagje: Ik wil de "Export limit"-functie gebruiken van mijn Growatt MIN 3600TL-XH. Officieel heb je daarvoor zo'n Chinese kWh meter nodig. Ik heb daar echter geen plek voor in mijn groepenkast, dus ik wil de P1-data daarvoor gebruiken.
De omvormer verwacht een reactie van de meter als hij zijn vermogen bij stelt.
Blijft de reactie uit dan gaat hij nog harder bijsturen.
Gevolg zal waarschijnlijk zijn dat hij gaat jojo-en en als je pech hebt hem in storing laten schieten.
Stel je hebt een batterij in je installatie dan zal 1* per seconde rampzalige gevolgen hebben voor de functionaliteit.
Daarbij wil je ook het liefst near real time bijsturing.
Het zal voor een reden zo ontworpen zijn.
Overigens heb je ook meters met CT klemmen, die zou je wellicht in een extra toe te voegen paneel in je meterkast kunnen plaatsen als dat past.
Ik ben al enkele maanden aan het stoeien met onverklaarbaar verhoogd energieverbruik van mijn woning.
Voorheen was mijn idle gebruik rond de 600 Watt, wat veel is, maar tegenwoordig ligt dit dichter tegen de 1000 Watt.
Mijn Homelab heeft wat uitbreidingen gekregen maar dat verklaar slechts een 100 Watt hier van.
Ondertussen lijkt het er op dat de oorzaak in mijn Hybride Growatt inverter zit.
Zelfs al staat de batterij standby dan gebruikt de inverter zelf nog makkelijk 250 watt.
Het eigen verbruik zou rond de 6 watt mogen liggen als ik het goed lees in de datasheet.
Voor de liefhebbers wat plaatjes:
Links vanuit Home Assistant, uitgelezen met Modbus, de Output power van de inverter en de Battery combined power. Aangezien er geen PV op deze inverter zit moet het verschil tussen deze cijfers het idle verbruik van de inverter zijn
Rechts vanuit Growatt, ook daar zie je de Output power van -350 watt en ongeveer 100 watt battery charge power.
Ik heb de gegevens ook naar Growatt gestuurd met de vraag om dit op te helderen.
Wel moet ik toegeven dat mijn batterij vergeleken met vroeger (Als in een firmware van de nodige maanden geleden) nu een betere RTW heeft.
Een mogelijke verklaring is dat Growatt de rekenmethode in de firmware heeft aangepast waardoor nu meer energie tot Idle verbruik gerekend wordt en de batterij zelf efficienter lijkt, dus minder kWh op de tellers van de batterij komen te staan.
Maar dan nog is het verschil met voorheen erg groot.
Heeft iemand anders hier wellicht nog inzichten voor of een andere kijk er op?
Hoe dan ook: to be continued.
Voorheen was mijn idle gebruik rond de 600 Watt, wat veel is, maar tegenwoordig ligt dit dichter tegen de 1000 Watt.
Mijn Homelab heeft wat uitbreidingen gekregen maar dat verklaar slechts een 100 Watt hier van.
Ondertussen lijkt het er op dat de oorzaak in mijn Hybride Growatt inverter zit.
Zelfs al staat de batterij standby dan gebruikt de inverter zelf nog makkelijk 250 watt.
Het eigen verbruik zou rond de 6 watt mogen liggen als ik het goed lees in de datasheet.
Voor de liefhebbers wat plaatjes:
Links vanuit Home Assistant, uitgelezen met Modbus, de Output power van de inverter en de Battery combined power. Aangezien er geen PV op deze inverter zit moet het verschil tussen deze cijfers het idle verbruik van de inverter zijn
Rechts vanuit Growatt, ook daar zie je de Output power van -350 watt en ongeveer 100 watt battery charge power.
![]() | ![]() |
Wel moet ik toegeven dat mijn batterij vergeleken met vroeger (Als in een firmware van de nodige maanden geleden) nu een betere RTW heeft.
Een mogelijke verklaring is dat Growatt de rekenmethode in de firmware heeft aangepast waardoor nu meer energie tot Idle verbruik gerekend wordt en de batterij zelf efficienter lijkt, dus minder kWh op de tellers van de batterij komen te staan.
Maar dan nog is het verschil met voorheen erg groot.
Heeft iemand anders hier wellicht nog inzichten voor of een andere kijk er op?
Hoe dan ook: to be continued.
Alles is aangesloten en klaar voor gebruik. Enige wat ik nu niet helemaal begrijp is de volgorde van aanzetten. Ik heb de MOD 5000 TL3-XH (hybrid).
1) Zet de DC van omvormer AAN
2) Zet de werkschakelaar AAN
3) Zet de aardlek automaat in meterkast AAN
Dit is toch de volgorde? Bij uitzetten tegenovergestelde.
1) Zet de DC van omvormer AAN
2) Zet de werkschakelaar AAN
3) Zet de aardlek automaat in meterkast AAN
Dit is toch de volgorde? Bij uitzetten tegenovergestelde.
[ Voor 44% gewijzigd door darkfujita op 27-08-2025 10:39 ]
Uitzetten zou ik altijd eerst de DC doen.
Zodra het vermogen en spanning van de panelen af is de werkschakelaar uitzetten en als laatste de aardlekautomaat.
Opstarten zou ik zelf kiezen voor aardlekautomaat, werkschakelaar en dan DC inschakelen.
Maar ik ben geen professional dus don't hold it against me als het fout is.
Zeker met uitschakelen is DC als eerste afschakelen belangrijk, dan kan de omvormer het vermogen afbouwen.
Zou je als eerste AC ontkoppelen kan hij kortstondig zijn spanning niet kwijt.
Bij inschakelen zal de volgorde er wellicht niet echt toe doen.
Zodra het vermogen en spanning van de panelen af is de werkschakelaar uitzetten en als laatste de aardlekautomaat.
Opstarten zou ik zelf kiezen voor aardlekautomaat, werkschakelaar en dan DC inschakelen.
Maar ik ben geen professional dus don't hold it against me als het fout is.
Zeker met uitschakelen is DC als eerste afschakelen belangrijk, dan kan de omvormer het vermogen afbouwen.
Zou je als eerste AC ontkoppelen kan hij kortstondig zijn spanning niet kwijt.
Bij inschakelen zal de volgorde er wellicht niet echt toe doen.
Ik ben ondertussen wat wijzer over het sluipverbruik van mijn systeem.
Zodra ik de batterij uit schakel met de DC schakelaar gaat het verbruik van de omvormer naar 9 watt.
Schakel ik de batterij weer in dan schiet hij weer omhoog.
Tevens zijn zowel de BMS als de batterij units erg warm voor batterijen die in "rust" staan.
Ik begin te vermoeden dat de wijze van aansturing door BLIQ de batterijen te actief houdt en voor dit onnodig hoge verbruik zorgt.
Dus ook maar een lijntje uitgegooid bij blow.
Zodra ik de batterij uit schakel met de DC schakelaar gaat het verbruik van de omvormer naar 9 watt.
Tevens zijn zowel de BMS als de batterij units erg warm voor batterijen die in "rust" staan.
Ik begin te vermoeden dat de wijze van aansturing door BLIQ de batterijen te actief houdt en voor dit onnodig hoge verbruik zorgt.
Kan ik iets voor je bekijken om te vergelijken? Heb geen Bliq of andere aansturing, lees uit via modbus bekabeld in Home Assistant.MuadDib007 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:04:
Ik ben ondertussen wat wijzer over het sluipverbruik van mijn systeem.
Je zou eens kunnen kijken wat je Output Power is van de omvormer op momenten dat er geen PV opbrengst is en je accu in rust is.
Zelf kijk ik naar de Battery Combined Power om te bepalen of de batterij in rust is.
Op die momenten zie ik al snel -300 watt op de Output en vaak maar minimaal op de Battery Combined.
Ben benieuwd wat dat bij jou (en eventueel anderen) is.
Vanacht valt wel op dat de SoC toch langzaam met ongeveer 1 procent per uur op loopt in deze "rust" modus.
Dus wellicht verdwijnt een stuk van de energie alsnog in de batterij.
Zelf kijk ik naar de Battery Combined Power om te bepalen of de batterij in rust is.
Op die momenten zie ik al snel -300 watt op de Output en vaak maar minimaal op de Battery Combined.
Vanacht valt wel op dat de SoC toch langzaam met ongeveer 1 procent per uur op loopt in deze "rust" modus.
[ Voor 19% gewijzigd door MuadDib007 op 29-08-2025 08:12 ]
Vanochtend rond 07:00 was de batterij in rust (leeg) en dan zie 140W verbruik max. Dit is met 2 accu modules.MuadDib007 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:09:
Je zou eens kunnen kijken wat je Output Power is van de omvormer op momenten dat er geen PV opbrengst is en je accu in rust is.
/f/image/plFfeeLBnynsaOBr0I7ixSbf.png?f=fotoalbum_large)
@MuadDib007 Ik heb een Growatt MOD-7000 TL3 XH (BP) en zonder opwek en aangesloten batterij meet de 3-fase HomeWizard kWh meter ongeveer 8W continu (7W min, 9W max, 8W mean). Merk op, er is wel een actieve modbus connectie met mijn HomeWizard via de ShineWiLan-X2 (bedraad).
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Fijn, dan lijkt mijn "standy" power wel in orde te zijn zonder batterijen aangeslotenMirabis schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:17:
@MuadDib007 Ik heb een Growatt MOD-7000 TL3 XH (BP) en zonder opwek en aangesloten batterij meet de 3-fase HomeWizard kWh meter ongeveer 8W continu (7W min, 9W max, 8W mean). Merk op, er is wel een actieve modbus connectie met mijn HomeWizard via de ShineWiLan-X2 (bedraad).
Dat ligt meer in de lijn van mijn verwachting.firecaps30 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:09:
[...]
Vanochtend rond 07:00 was de batterij in rust (leeg) en dan zie 140W verbruik max. Dit is met 2 accu modules.
[Afbeelding]
Ik heb welliswaar 6 modules, maar het kan niet de bedoeling zijn dat de batterijen dagelijk 6 kWh verstoken om op niveau te blijven.
Wat voor firmware versies heb jij momenteel op je systeem staan?
Online bij server.growatt.com zie ik het volgende:
Inverter: DN1.0/DNAA095100/ZBDC-0011/S3EB00D00T00P0FU01M0064
BMS: ZECA-9/VDAA-9
Batterij modules: QABA-9/WAAA-9
SYN-Box: ZQCA-5
Alleen de omvormer verschilt:
Property: DN1.0/DNAA095101/ZBDB-0010/S3EB09D00T00P0FU01M0050
Property: DN1.0/DNAA095101/ZBDB-0010/S3EB09D00T00P0FU01M0050
Hi! Ik heb mijn Growatt ark accu (met inverter, waar ook mijn panelen aan hangen) aan HA gekoppeld. Nu probeer ik dagelijks de roundtrip efficiëncy te meten. Die doe ik door de charge en discharge entiteiten te pakken, en uit te rekenen wat wat de accu en en uit is gegaan. Ik krijg round trips van boven de 95%. Dit is toch onrealistisch hoog? Hoe reken jullie de round trip uit?
Zo doe ik het ook en idd, de RTE is tegenwoordig best hoog.konehead schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:16:
Hi! Ik heb mijn Growatt ark accu (met inverter, waar ook mijn panelen aan hangen) aan HA gekoppeld. Nu probeer ik dagelijks de roundtrip efficiëncy te meten. Die doe ik door de charge en discharge entiteiten te pakken, en uit te rekenen wat wat de accu en en uit is gegaan. Ik krijg round trips van boven de 95%. Dit is toch onrealistisch hoog? Hoe reken jullie de round trip uit?
Alleen zie je in eerdere posts van mij dat mijn inverter in idle zelf wel tot 300 watt sluipverbruik heeft.
Zou je dat meenemen dan zakt je RTE wel in.
Ik vermoed dat Growatt in recentere firmwares aanpassingen heeft gedaan wat betreft het toebedelen van energiestromen aan entiteiten.
Voorheen ging de stroom die gebruikt werd voor het in balans houden van de batterijen ook in de charge en discharge entiteiten.
Wellicht dat het nu niet meer het geval is.
Je zou eens kunnen kijken wat jou output power van je inverter aangeeft als hij in rust is.
Hopelijk heb je geen hoog sluipverbruik.
Overigens, hoe gebruik je je accu's?
Om te handelen, dus meestal full pull voor de batterij of juist voor zelfconsumptie?
Die laatste zou een stuk lagere RTE moeten geven is mijn ervaring.
Ondertussen heeft Growatt zonder mij te raadplegen mijn inverter van een firmware update voorzien.
Bijkomende probleem is dat hij nu ineens aangeeft PV opwerk te hebben op String 1 terwijl er totaal geen PV aangesloten zit op de inverter.
Huidige firmware van de inverter is ZBDC-0012 alle andere gegevens zien er nog het zelfde uit.
Maandag maar eens kijken of ik daar iemand te pakken krijg.
Bijkomende probleem is dat hij nu ineens aangeeft PV opwerk te hebben op String 1 terwijl er totaal geen PV aangesloten zit op de inverter.
Huidige firmware van de inverter is ZBDC-0012 alle andere gegevens zien er nog het zelfde uit.
Maandag maar eens kijken of ik daar iemand te pakken krijg.
Top manMuadDib007 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:53:
Ondertussen heeft Growatt zonder mij te raadplegen mijn inverter van een firmware update voorzien.

Is er mogelijk iemand die mij kan helpen met het opzetten van zero-grid-feed-in? Normaal zou ik dat gewoon met een kwh meter doen, echter hangen er twee 3600w modellen zo'n 100m van mijn woning af, achter in mijn tuin. Toen leek salderen nog wel even te bestaan, dus helaas vergeten wat signaal kabels er bij te gooien. Mijn optie bestaat nog wel om een powerline adapter te gebruiken om een ethernet aansluiting bij de omvormers te krijgen. Maar dan? Ik ben geen die-hard tweaker, en dingen als ESPhome e.d. zegt mij helemaal nada. De bergen code die voorbij vliegen evenmin.
Nu lees ik dat een nieuwere lan-stick wel de rs485 signalen kan doorgeven, maar hoe koppel ik dat dan aan een kwh meter van eastron oid? Ik kan eventueel een tl3600 afkoppelen en verkopen en alle 20 panelen doorkoppelen op 1 omvormer, dan hangt er alleen nog ergens een goodwe op een zolder van 3kw die onbeheerd z'n ding zou doen. De 3600w output is sowieso wel voldoende om 95% van de tijd nul op de meter te spelen. Lever nu soms 9kw terug, wat gewoon overdreven is, maar met het saldren wel erg prettig. Jaarverbruik is toch gauw 6a7 MWh.
Nu lees ik dat een nieuwere lan-stick wel de rs485 signalen kan doorgeven, maar hoe koppel ik dat dan aan een kwh meter van eastron oid? Ik kan eventueel een tl3600 afkoppelen en verkopen en alle 20 panelen doorkoppelen op 1 omvormer, dan hangt er alleen nog ergens een goodwe op een zolder van 3kw die onbeheerd z'n ding zou doen. De 3600w output is sowieso wel voldoende om 95% van de tijd nul op de meter te spelen. Lever nu soms 9kw terug, wat gewoon overdreven is, maar met het saldren wel erg prettig. Jaarverbruik is toch gauw 6a7 MWh.
Ik heb geen oplossing voor je.Doesnotcompute schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:06:
Is er mogelijk iemand die mij kan helpen met het opzetten van zero-grid-feed-in? Normaal zou ik dat gewoon met een kwh meter doen, echter hangen er twee 3600w modellen zo'n 100m van mijn woning af, achter in mijn tuin. Toen leek salderen nog wel even te bestaan, dus helaas vergeten wat signaal kabels er bij te gooien. Mijn optie bestaat nog wel om een powerline adapter te gebruiken om een ethernet aansluiting bij de omvormers te krijgen. Maar dan? Ik ben geen die-hard tweaker, en dingen als ESPhome e.d. zegt mij helemaal nada. De bergen code die voorbij vliegen evenmin.
Alleen kan ik je wel zeggen dat de RS485 op de nieuwe LAN stick niet geschikt is om te communiceren met een RS485 meter in je meterkast, dus het probleem blijft daarmee bestaan.
Er is vast iets half werkends te hobbieen door een creatief iemand maar wil je op safe spelen en het goed laten werken zou 1 omvormer icm 1 RS485 meter de beste configuratie zijn.
En dan wordt het toch een datakabel trekken vrees ik.
Volgens mij werd de mogelijkheid wel besproken in een ander growatt topic. Er staan ook het een en ander in een whitepaper over de wilan x2.MuadDib007 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:49:
[...]
Ik heb geen oplossing voor je.
Alleen kan ik je wel zeggen dat de RS485 op de nieuwe LAN stick niet geschikt is om te communiceren met een RS485 meter in je meterkast, dus het probleem blijft daarmee bestaan.
Er is vast iets half werkends te hobbieen door een creatief iemand maar wil je op safe spelen en het goed laten werken zou 1 omvormer icm 1 RS485 meter de beste configuratie zijn.
En dan wordt het toch een datakabel trekken vrees ik.
/f/image/ullfFuieq55zJQnkgE11kqmP.png?f=fotoalbum_large)
Zoals ik het begrijp is het dus modbus over LAN voor "third party".
https://en.growatt.com/up...s_TCP_(ShineWiLan-X2).pdf
In dit geval is duidelijk te lezen dat de third party gegevens uit de omvormer kan lezen / registers kan aanpassen.Doesnotcompute schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:31:
[...]
Volgens mij werd de mogelijkheid wel besproken in een ander growatt topic. Er staan ook het een en ander in een whitepaper over de wilan x2. [Afbeelding]
Zoals ik het begrijp is het dus modbus over LAN voor "third party".
https://en.growatt.com/up...s_TCP_(ShineWiLan-X2).pdf
In geval van een Modbus Meter is juist de Inverter degene die de registers van de meter leest.
Dus het is omgekeerd.
Prima om een EMS (Zoals BLIQ) of Home Assistant met de omvormer te laten kletsen.
Echter zul je de logica dan helemaal in die EMS of Home Assistant moeten bouwen.
Daarbij krijg je toch wat vertraging dus het zal nooit zo optimaal zero feed in kunnen functioneren t.o.v. een omvormer die rechtstreeks aan een Modbus meter hangt.
Aah oke. Nou ik heb in iedergeval wel rs485 naar ethernet din servertjes gevonden die als server en client kunnen dienen, dan heb je dus een bridge over je lan netwerk wat best snel is. 100 zero grid is ook geen must. als ik mijn feed-in met 90% kan verminderen is het al ruim voldoende.
Een kabel graven is gewoon geen realistische optie meer. ik overdrijf niet dat het 100m door mn tuin moet en op minimaal 60cm diepte ivm opritten, zwaar verkeer e.d. De mantelbuis zit al stampvol en krijg ik niets meer doorheen tenzijn ik alles eruit zou trekken. Terrasjes, grindpaden etc over de kop trekken ga ik gewoon niet meer doen als het anders kan.
Een kabel graven is gewoon geen realistische optie meer. ik overdrijf niet dat het 100m door mn tuin moet en op minimaal 60cm diepte ivm opritten, zwaar verkeer e.d. De mantelbuis zit al stampvol en krijg ik niets meer doorheen tenzijn ik alles eruit zou trekken. Terrasjes, grindpaden etc over de kop trekken ga ik gewoon niet meer doen als het anders kan.
Mijn ervaring met die ethernet RS485 dingetjes (Waveshare specifiek) is dat ze prima werken als cliënt of server. Je kunt ze niet combineren tot een functionerende bridge, althans, dat is mij nooit gelukt.Doesnotcompute schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:18:
Aah oke. Nou ik heb in iedergeval wel rs485 naar ethernet din servertjes gevonden die als server en client kunnen dienen, dan heb je dus een bridge over je lan netwerk wat best snel is. 100 zero grid is ook geen must. als ik mijn feed-in met 90% kan verminderen is het al ruim voldoende.
Ging om deze. Vond er een video over van iemand die ze specifiek als client en server instelde voor een ampere meting.
https://www.amazon.nl/gp/...?smid=AKLV6P9SD6VKQ&psc=1
Dan gewoon lekker 2 stuks halen en uitproberen zou ik zeggen.Doesnotcompute schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:50:
Ging om deze. Vond er een video over van iemand die ze specifiek als client en server instelde voor een ampere meting.
Ben benieuwd naar je resultaat.
En anders binnen 30 dagen een retour aanmelden 😁
Na veel pijn en moeite en een firmware update toch wat info los gekregen vanuit Growatt:
Helaas nog niet over waarom de energiestromen verkeerd geregistreerd worden
I've updated the firmware of inverter and batteries to the latest on August 29. Because your system is a retrofit system and the new firmware support to upload the PV production to our system.
And I asked R&D for the self-consumption power of the devices.
The self-consumption power of each component under different operating states is as follows:
Operating State MOD-XH PM (1PCS) BM (1PCS)
Running without load 50W 40W 20W
Standby 10W 5.5W 6W
Since you have 6 batteries (BM), the total power of the inverter and batteries is 50+40+20*6 = 210W.
Note:
The efficiency and self-consumption values provided are minimum values obtained under ideal laboratory conditions.
Actual efficiency is influenced by factors such as PV input voltage/current, ambient temperature, load power fluctuations, and grid stability.
Actual self-consumption depends on load variations, PV input, charging/discharging current, battery usage, inverter/battery operating modes, and ambient temperature.
Helaas nog niet over waarom de energiestromen verkeerd geregistreerd worden
I've updated the firmware of inverter and batteries to the latest on August 29. Because your system is a retrofit system and the new firmware support to upload the PV production to our system.
And I asked R&D for the self-consumption power of the devices.
The self-consumption power of each component under different operating states is as follows:
Operating State MOD-XH PM (1PCS) BM (1PCS)
Running without load 50W 40W 20W
Standby 10W 5.5W 6W
Since you have 6 batteries (BM), the total power of the inverter and batteries is 50+40+20*6 = 210W.
Note:
The efficiency and self-consumption values provided are minimum values obtained under ideal laboratory conditions.
Actual efficiency is influenced by factors such as PV input voltage/current, ambient temperature, load power fluctuations, and grid stability.
Actual self-consumption depends on load variations, PV input, charging/discharging current, battery usage, inverter/battery operating modes, and ambient temperature.
Een vraag: ik heb een MIN 6000TL-XHTheWalrus schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:13:
[...]
Bij mij was het omdat ik de BP versie van de omvormer niet heb en daardoor geen neutraal aansluiting heb.
De APX verreist een neutraal aansluiting naast de BAT+ en de BAT -. Dit heeft volgens mij met de Backup power mogelijkheid te maken(eiland modus).
/XE omvormer, zo ver ik kan lezen kan daarop het nieuwere APX systeem worden aangesloten toch? Ik zie in de APX handleiding geen “neutraal” bij het overzicht van aansluitingen, of is dat bij de MOD variant enkel nodig?
:strip_exif()/f/image/1ytI7dpZhWcWmAbkUh5o7nAa.jpg?f=fotoalbum_large)
@Sebastiaan88 de min xe hebben geen neutraal aan de battery terminals, zie 3.1 van de manual. Waarom zoek je naar een neutraal op het battery pack?
Ik zoek het niet, de gene die ik quote die zocht het maar ik zie dat niet staan in de handleiding vandaar mijn vraag om zeker te zijn dat het APX pakket gewoon op mijn omvormer kan en ik niet gebonden ben aan de oudere ARK versie…sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:13:
@Sebastiaan88 de min xe hebben geen neutraal aan de battery terminals, zie 3.1 van de manual. Waarom zoek je naar een neutraal op het battery pack?
Duidelijk. Op de website staat de apx wel duidelijk aangegeven. In de manual niet idd.Sebastiaan88 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:50:
[...]
Ik zoek het niet, de gene die ik quote die zocht het maar ik zie dat niet staan in de handleiding vandaar mijn vraag om zeker te zijn dat het APX pakket gewoon op mijn omvormer kan en ik niet gebonden ben aan de oudere ARK versie…
Check of je omvormer naast een Bat+ en Bat - een N aansluiting heeft(BP variant). Dan kan de APX erop.Sebastiaan88 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:48:
[...]
Een vraag: ik heb een MIN 6000TL-XH
/XE omvormer, zo ver ik kan lezen kan daarop het nieuwere APX systeem worden aangesloten toch? Ik zie in de APX handleiding geen “neutraal” bij het overzicht van aansluitingen, of is dat bij de MOD variant enkel nodig? [Afbeelding]
Anders ARK pakken.
ik heb een MOD zonder Neutraal.
Deze die jij hebt lijkt ook geen neutraal te hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door TheWalrus op 12-09-2025 14:12 ]
Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]
En toen stond er ineens ZBDC-0014 op mijn omvormer.
Nu lijkt hij de energiestromen weer beter weer te geven, ondanks negatieve Output Power gaat er nu ook een stukje de batterij in wat matcht met het batterij percentage.
En helaas wel ruim 200 watt sluipverbruik, maar dat is immers wat ze hebben aangegeven.
Jammer dat fabrikanten dit soort info niet op specsheets zetten want dat kan je toch doen overwegen een andere accu te nemen.
Nu lijkt hij de energiestromen weer beter weer te geven, ondanks negatieve Output Power gaat er nu ook een stukje de batterij in wat matcht met het batterij percentage.
En helaas wel ruim 200 watt sluipverbruik, maar dat is immers wat ze hebben aangegeven.
Jammer dat fabrikanten dit soort info niet op specsheets zetten want dat kan je toch doen overwegen een andere accu te nemen.
Hoi, ik zag dat dit eerder genoemd werd, maar ik zie dit nergens terug in de handleiding van de APX dat er een “neutraal” aangesloten moet worden? Kan iemand mij dat aantonen?TheWalrus schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:10:
[...]
Check of je omvormer naast een Bat+ en Bat - een N aansluiting heeft(BP variant). Dan kan de APX erop.
Anders ARK pakken.
ik heb een MOD zonder Neutraal.
Deze die jij hebt lijkt ook geen neutraal te hebben.
Als je de DC voltages op zoekt van de APX en van de omvormer zie je dat het niet samen kan.
De omvormer gaat van 350-480v DC
De APX batterij BMS gaat van 600-980v DC
Ik denk dat ik het gevonden heb, voor specifiek de MIN serie geven ze een andere BMS module (APX 55027-P0 ) aan die dan denk ik geen Battery Neutral nodig heeft, als je de APX installatie handleiding hebt zie je daar ook verschil tussen MIN 2.5-6k omvormer schema (geen neutraal) en de MOD / MID versie (wel neutral kabel). Iemand in de praktijk ervaring met een MIN omvormer en APX pakket?MuadDib007 schreef op zondag 14 september 2025 @ 09:20:
Als je de DC voltages op zoekt van de APX en van de omvormer zie je dat het niet samen kan.
Keuze schema van Growatt zelf: https://cdn.estg.eu/p/9/3...TION_QUICK_CHECK_LIST.pdf
Ik stond eigenlijk op het punt een Growatt omvormer + APX pakket + backup box te kopen, maar als ik dit topic zo doorleest stemt me dat niet heel positief. Vragen om firmware updates bij Growatt, geen release notes/changelog, stroomuitval bij updates, buggy software. Klopt dit gevoel een beetje of zou ik het wel kunnen kopen?
Daarnaast vroeg ik me af of het niet mogelijk was om een soort handmatige backup functie aan te zetten, dus zonder de backup box? In principe zou dat moeten kunnen toch? Dus eerst zelf de hoofdaansluiting uitschakelen en dan backup aanzetten op de omvormer, of zouden ze dat nooit doen ivm regelgeving? Ik vind het installatiewerk wat komt kijken bij de backup box nogal veel voor de theoretische situatie dat we stroomuitval gaan krijgen.
Daarnaast vroeg ik me af of het niet mogelijk was om een soort handmatige backup functie aan te zetten, dus zonder de backup box? In principe zou dat moeten kunnen toch? Dus eerst zelf de hoofdaansluiting uitschakelen en dan backup aanzetten op de omvormer, of zouden ze dat nooit doen ivm regelgeving? Ik vind het installatiewerk wat komt kijken bij de backup box nogal veel voor de theoretische situatie dat we stroomuitval gaan krijgen.
Ik heb ook een Growatt Hybride omvormer en APX systeem staan, en ik ben tevreden. Ja, op laag vermogen is de omvormer niet zo efficiënt maar dat is niet uniek voor Growatt.Pizzalucht schreef op donderdag 18 september 2025 @ 07:52:
Ik stond eigenlijk op het punt een Growatt omvormer + APX pakket + backup box te kopen, maar als ik dit topic zo doorleest stemt me dat niet heel positief. Vragen om firmware updates bij Growatt, geen release notes/changelog, stroomuitval bij updates, buggy software. Klopt dit gevoel een beetje of zou ik het wel kunnen kopen?
Er zijn nu ook HU serie omvormers met ingebouwde backup functie, misschien is dat wat voor je?
Thanks!firecaps30 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:04:
[...]
Ik heb ook een Growatt Hybride omvormer en APX systeem staan, en ik ben tevreden. Ja, op laag vermogen is de omvormer niet zo efficiënt maar dat is niet uniek voor Growatt.
Er zijn nu ook HU serie omvormers met ingebouwde backup functie, misschien is dat wat voor je?
Ik denk dat de HU serie niet heel veel uit gaat maken qua installatie, meeste werk is aanpassingen in de meterkast en kabels leggen van/naar de backup box (de plek van de omvormer/batterybox ligt zo'n 10 meter van de meterkast), dus dat zal de meerprijs niet waard zijn denk ik.
Misschien koop ik wel gewoon een wandverdeler en hang die aan de load van de backup box. Mocht er dan een keer stroomuitval zijn dan kan ik gewoon wat dingen daarop aansluiten.
Beste mede-tweakers,
Iemand ervaring met de kWh-meters van ABB zoals bijv de ABB B23 212-10M icm Growatt omvormers?
Ben van plan mijn 1-fase Growatt MIN 3600TL-XH omvormer bedraad via modbus te verbinden met een 3-fase kWh meter in een ABB SN201L zekeringkast, om voor te bereiden op export limitering.
Met het oog op vele jaren dienst, zou ABB toch wel mijn voorkeur over Chint/Eastron hebben. Zeker benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken.
Cheeros
Iemand ervaring met de kWh-meters van ABB zoals bijv de ABB B23 212-10M icm Growatt omvormers?
Ben van plan mijn 1-fase Growatt MIN 3600TL-XH omvormer bedraad via modbus te verbinden met een 3-fase kWh meter in een ABB SN201L zekeringkast, om voor te bereiden op export limitering.
Met het oog op vele jaren dienst, zou ABB toch wel mijn voorkeur over Chint/Eastron hebben. Zeker benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken.
Cheeros
Je zou ook een versie met klemmen kunnen nemen, dan heb je in ieder geval niet je hele load er doorheen lopen.cheeros schreef op zondag 21 september 2025 @ 10:06:
Beste mede-tweakers,
Cheeros
Een vraag voor de kenners: nu staat er hier een MOD-8000-XL3-XH omvormer. Helaas niet de BP variant, dus ik zit gebonden aan de ARK batterij. Daar heb ik ondertussen offertes van opgevraagd, en de prijzen vallen me niet tegen (~4.5k ex btw voor 10.2kWh inclusief installatie)
De BP variant omvormer is slechts enkele tientjes duurder (helaas), maar ik overweeg om een offerte aan te vragen om de BP variant te installeren, wat ook de APX mogelijk maakt.
Is dat verstandig of weggegooid geld? Zit dan wel met de oude omvormer natuurlijk.
De BP variant omvormer is slechts enkele tientjes duurder (helaas), maar ik overweeg om een offerte aan te vragen om de BP variant te installeren, wat ook de APX mogelijk maakt.
Is dat verstandig of weggegooid geld? Zit dan wel met de oude omvormer natuurlijk.
"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Ik heb zelf een Growatt MOD 7000 TL3-XH BP 3-phase. Maar als ik kijk naar de bovenstaande posts is het standby verbruik van die Growatt c.a. 200+W. Dat is bijna het hele standby verbruik van mijn huis. Dan lijkt - zelfs met het verlies meegenomen - iets kleiners zoals de Marstek toch financieel de handigere keuze. 1200 incl. btw voor 5.12kWh als ik dat afzet tegen je 4.5k ex btw voor 10.2 kWh
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
2.4kWh verbruik voor èèn dag van de thuisbatterij zou toch niet mogenMirabis schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:44:
Ik heb zelf een Growatt MOD 7000 TL3-XH BP 3-phase. Maar als ik kijk naar de bovenstaande posts is het standby verbruik van die Growatt c.a. 200+W. Dat is bijna het hele standby verbruik van mijn huis. Dan lijkt - zelfs met het verlies meegenomen - iets kleiners zoals de Marstek toch financieel de handigere keuze. 1200 incl. btw voor 5.12kWh als ik dat afzet tegen je 4.5k ex btw voor 10.2 kWh

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Je bedoelt 5 kWh aan verbruik voor 1 dag!Reaper.JA2 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:35:
[...]
2.4kWh verbruik voor èèn dag van de thuisbatterij zou toch niet mogen
M.i. inderdaad schandalig.
Als ik dit vooraf had geweten had ik wellicht een andere keuze gemaakt.
Al hebben alle hybride omvormers een idle of standby verbruik.
Misschien kan iemand gegevens delen van een growatt met ARK batterij?
Ter info, ik zag zojuist het zelf verbruik van Sigenstor voorbij komen in een filmpje van Ketel Klets, die ligt wel in de zelfde buurt als ik het zo zie
:strip_exif()/f/image/iFZgFAyIQGycuAlKg0P81l9u.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor €3000,- ex. BTW heb je een Zendure met 11,5 kWh en geen stand-by verliezen.Reaper.JA2 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:41:
Een vraag voor de kenners: nu staat er hier een MOD-8000-XL3-XH omvormer. Helaas niet de BP variant, dus ik zit gebonden aan de ARK batterij. Daar heb ik ondertussen offertes van opgevraagd, en de prijzen vallen me niet tegen (~4.5k ex btw voor 10.2kWh inclusief installatie)
Omvormer onafhankelijk en overal te plaatsen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
En geen mogelijkheid tot je hele huis op een backup te draaien...klump4u schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:09:
[...]
Voor €3000,- ex. BTW heb je een Zendure met 11,5 kWh en geen stand-by verliezen.
Omvormer onafhankelijk en overal te plaatsen.
Wat is de RTE van zo'n batterij?
80-85%MuadDib007 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:09:
[...]
En geen mogelijkheid tot je hele huis op een backup te draaien...
Wat is de RTE van zo'n batterij?
Zit wel een stopcontact op voor backup maar niet continu, is maar waar je belang aan hecht.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik ben weer wat wijzer geworden wat betreft standby verbruik.
Het probleem ontstaat door de EMS aansturing van BLIQ.
Die zet de accu in Battery First met een chargerate van 0%.
Daardoor blijft er 120-180 watt de accu in gaan en verbruikt het systeem in zijn geheel tot wel 400 watt.
Als ik niet de chargerate maar de SoC gebruik om het laden een halt toe te roepen gaat de batterij naar 0 watt en het hele systeem naar -90 watt.
Ni eens kijken of BLIQ de aansturing moet aanpassen of dat Growatt een firmware moet uitbrengen om dit te tackelen.
Wel fijn dat er nu een verklaring en mogelijke oplossing is.
90 watt standby verbruik is acceptabel naar mijn idee, al is minder altijd beter.
Daardoor blijft er 120-180 watt de accu in gaan en verbruikt het systeem in zijn geheel tot wel 400 watt.
Als ik niet de chargerate maar de SoC gebruik om het laden een halt toe te roepen gaat de batterij naar 0 watt en het hele systeem naar -90 watt.
Ni eens kijken of BLIQ de aansturing moet aanpassen of dat Growatt een firmware moet uitbrengen om dit te tackelen.
90 watt standby verbruik is acceptabel naar mijn idee, al is minder altijd beter.
Ik zie trouwens hetzelfde wanneer ik via HA de (dis)charge rate op 0% (of 1%) zet, er loopt altijd wel iets van stroom in of uit.. Maar goed dat je een verklaring hebt gevonden!MuadDib007 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:43:
Ik hoop dat iemand hier wat licht op kan schijnen, ik heb al ondersteuning/uitleg verzocht vanuit Growatt, maar zoals jullie weten verloopt de ondersteuning soms wat stroef.
Afgelopen donderdag heeft Growat een OTA update uitgevoerd op mijn Growatt APX HV-batterijen en Growatt MOD 6000TL3-XH(BP) omvormer, sindsdien gedraagt de AI in Smart Scheduling Mode zich heel anders dan voor de update:
:strip_exif()/f/image/KBLGPTdeZSjo7nNyKGw65mqb.jpg?f=fotoalbum_large)
AI schema voor de update: 30-09-2025
:strip_exif()/f/image/sInFUi5E1tAbiMvQX9VNLmFS.jpg?f=fotoalbum_large)
AI schema na de update met Smart Mode op Automatic: 03-10-2025
Zoals jullie zien wil de AI bij de kleinste schommeling importeren en exporteren, dit lijkt me niet de bedoeling en niet bevoordelijk voor de levensduur van de batterij?
:strip_exif()/f/image/MNbGHc9ImXrQtPY5LBFKHjqV.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het schema voor vandaag 4-10-2025 met Smart Mode op Automatic: Ik snap niet waarom de AI rond 14:00 opeens een export wil uitvoeren, de prijzen zijn over de hele dag genomen vlak.
Sinds de update en door het pingelen van de AI verbruik ik juist meer stroom en is mijn batterij gisteren niet op tijd volgeladen.
Geprobeerd: Ik moet erbij vermelden dat ik liever niet teveel aan de installatie zit, en natuurlijk is de installateur failiet, dus ik ben aangewezen op de ondersteuning van Growatt.
- reboot.
- Manual Mode (import <0.10, export >0.12)
Met Manual mode krijg ik weer het gedrag wat ik gewend ben, voor nu een workaround, maar dat wordt dagelijks de stroomprijzen controleren...
Handige informatie:
Omvormer: Growatt MOD 6000TL3-XH(BP)
Batterij: Growatt APX HV 5kWh Batterij 3 fase
Powermodule: Growatt APX HV Power module P1
Smartmeter: Growatt Smart Meter TPM-CT-E
Overige: ShineLanBox
Dynamisch Energie contract bij; Nextenergie
Instellingen:
Smart Mode Settings:
SmartMode Enable: ON
Smart Mode: Manual (voor de update heeft deze altijd op Automatic gestaan)
Import Tariff(Tax included): 0.10 EUR/kWh
Export Tariff(Tax included): 0.12 EUR/kWh
Set Exportlimit: Automatic
Advanced setting of Power Export: Allow PV and Battery.
Region:
Country: Netherlands
Data Sources: Nordpool
Region: NL
Rate Settings:
Export tariff rate (fee): 0.0219 EUR/kwh
Export VAT: 21%
Import tariff rate (fee): 0.0219 EUR/kwh
Import VAT: 21%
Heeft iemand dit onlangs ook ondervonden of enig idee hoe dit op te lossen?
En kan het zijn dat de AI foute beslissingen maakt omdat de energietarieven nu per kwartier veranderen en niet meer per uur.
- Nextenergie hanteerd volgens mij nog wel per uur.
Afgelopen donderdag heeft Growat een OTA update uitgevoerd op mijn Growatt APX HV-batterijen en Growatt MOD 6000TL3-XH(BP) omvormer, sindsdien gedraagt de AI in Smart Scheduling Mode zich heel anders dan voor de update:
:strip_exif()/f/image/KBLGPTdeZSjo7nNyKGw65mqb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sInFUi5E1tAbiMvQX9VNLmFS.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals jullie zien wil de AI bij de kleinste schommeling importeren en exporteren, dit lijkt me niet de bedoeling en niet bevoordelijk voor de levensduur van de batterij?
:strip_exif()/f/image/MNbGHc9ImXrQtPY5LBFKHjqV.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het schema voor vandaag 4-10-2025 met Smart Mode op Automatic: Ik snap niet waarom de AI rond 14:00 opeens een export wil uitvoeren, de prijzen zijn over de hele dag genomen vlak.
Sinds de update en door het pingelen van de AI verbruik ik juist meer stroom en is mijn batterij gisteren niet op tijd volgeladen.
Geprobeerd: Ik moet erbij vermelden dat ik liever niet teveel aan de installatie zit, en natuurlijk is de installateur failiet, dus ik ben aangewezen op de ondersteuning van Growatt.
- reboot.
Met Manual mode krijg ik weer het gedrag wat ik gewend ben, voor nu een workaround, maar dat wordt dagelijks de stroomprijzen controleren...
Handige informatie:
Instellingen:
Smart Mode Settings:
Region:
Rate Settings:
En kan het zijn dat de AI foute beslissingen maakt omdat de energietarieven nu per kwartier veranderen en niet meer per uur.
Hi Kelnarath, ik heb een soortgelijke installatie (8 kw omvormer / 20 kwh batt) en ben per 1 okt ook dynamisch gegaan en gebruik de smart modevan Growatt op automatisch. En dat bevalt prima, het systeem heeft tot 30 dagen nodig ook een goed profiel samen te stellen begrijp ik. Welke software versies heb je nu op BMS en Batterijen?Kelnarath schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:35:
Ik hoop dat iemand hier wat licht op kan schijnen, ik heb al ondersteuning/uitleg verzocht vanuit Growatt, maar zoals jullie weten verloopt de ondersteuning soms wat stroef.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- reboot.
Handige informatie:
Instellingen:
Smart Mode Settings:
Region:
Rate Settings:
Bij jouw installatie heb je 5 kw terbeschikking die moet dus ook behoorlijk werken om voordeel te halen (aanname van mijn kant, hangt af van je behoefte/verbruik). Mijn 20 kW wordt ook niet ‘vol’ geladen, maar wel voldoende om in behoefte te voorzien..
Zoals ik het aan je schermafbeeldingen kan zien, verloopt het bij mij zoals bij jou voorheem (ongeveer)
Software versies bij mij zijn:
Controlversie WAAA-9
BMS versie QABA-9
Monitor versie ZECA-9
BVD
[ Voor 5% gewijzigd door mr. watt? op 07-10-2025 15:44 . Reden: aanvullijng ]
Bedankt voor het verder uitzoeken, een tijdje aan het meelezen en ik zat aan de APX te denken maar dat standby verbruik hield me tegen. Ik zie dit als goed nieuws en de APX is zeer interessant voor mij.MuadDib007 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:43:
Hebben andere hier ook ervaring met BLIQ? Zijn er ergens verder ook BLIQ resultaten te vinden van wat het ongeveer opleverd?
Mijn opbrengst (netto) is ruim 800 euro Excl BTW van 1 mei t/m 30 september, dus 5 maanden tijd.rikkertjongen schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 00:28:
[...]
Bedankt voor het verder uitzoeken, een tijdje aan het meelezen en ik zat aan de APX te denken maar dat standby verbruik hield me tegen. Ik zie dit als goed nieuws en de APX is zeer interessant voor mij.
Hebben andere hier ook ervaring met BLIQ? Zijn er ergens verder ook BLIQ resultaten te vinden van wat het ongeveer opleverd?
Een deel daarvan zie je terug op je energierekening wegens invloed op de EPEX tarieven. (Je neemt af tegen lage tarieven en stuurt terug tegen hoge tarieven waarmee je voordeel haalt buiten je handelsresultaat, dat wordt met de EPEX correctie recht gezet. Uiteraard ook als het andersom is)
Na EPEX correctie is de opbrengst iets meer dan 500 Euro Excl BTW in deze periode voor een 30 kWh accu met een omvormer van 10 kW.
Dus mijn energierekening zou ongeveer 300 euro lager zijn geworden door het handelen, al heb ik dat niet gecontroleerd.
Vergeleken met andere jaren ben ik wel meer stroom gaan verbruiken, buiten wat de accu verzet door het sluipverbruik.
Uitgaande van een stroomprijs van 0.25 ct is dat nu 45 euro per maand aan sluipverbruik.
Dat zou (als alles goed gaat) omlaag moeten kunnen naar 16 euro per maand.
Dus van die 800 Ex BTW gaat er momenteel nog 225 Incl BTW aan verliezen af waarmee mijn resultaat c.a. 100 euro Excl BTW per maand is gemiddeld en anders rond de 125 euro Excl BTW per maand zou uitkomen.
Dan kun je voor jezelf doorrekenen of het eventueel interressant is 😉
Nu de winter is aangebroken doet mijn batterij niet heel veel meer en stast deze grotendeels van de tijd automatisch uit. Het betreft hiet een 20kWh batterij (APX). (Inverter is een 10KTL3-XH (BP))
Eigenlijk wil ik het systeem nu zo laten draaien dat hij de batterij volledig oplaad via grid maar niet gebruikt tenzij er stroom uitval is, en wanneer de grid er weer is dat hij oplaad. Dus eigenlijk als noodstroom.
Kan dit automatisch? Of moet ik hem dan handmatig laden naar 100% en de DC switch omzetten naar uit? Zoi jammer zijn als dit niet automatisch kan.
Eigenlijk wil ik het systeem nu zo laten draaien dat hij de batterij volledig oplaad via grid maar niet gebruikt tenzij er stroom uitval is, en wanneer de grid er weer is dat hij oplaad. Dus eigenlijk als noodstroom.
Kan dit automatisch? Of moet ik hem dan handmatig laden naar 100% en de DC switch omzetten naar uit? Zoi jammer zijn als dit niet automatisch kan.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Als je hem lang vol laad staan zou ik adviseren om tot 90% te gaan.ronaldmathies schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:16:
Nu de winter is aangebroken doet mijn batterij niet heel veel meer en stast deze grotendeels van de tijd automatisch uit. Het betreft hiet een 20kWh batterij (APX). (Inverter is een 10KTL3-XH (BP))
Je kunt grid charge inschakelen, je eerste time window op Battery First zetten van 00:00-23:59.
Dan is hij in ieder geval constant vol voor het geval je de noodstroom nodig hebt.
Heb je ook een backup box? Die is nodig voor als je grid uitvalt zodat de omvormer en batterij kunnen blijven werken.ronaldmathies schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:16:
Ja, ik heb ook de backup box (SYN-50-XH-30).firecaps30 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:12:
[...]
Heb je ook een backup box? Die is nodig voor als je grid uitvalt zodat de omvormer en batterij kunnen blijven werken.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Zojuist nog contact gezocht met Growatt mbt de afwijkingen ivm de 15 min prijsveranderingen sinds 1 okt.
Dit is wat ze aangeven:
Vanaf 1 oktober is het elektriciteitsprijsinterval door onze gegevensbron Nordpool gewijzigd van 30 minuten naar 15 minuten. Dit kan nu leiden tot frequente laad-/ontlaadplanning binnen korte tijdsperioden als u ons Smart Scheduling-model gebruikt. Dit probleem vereist momenteel een oplossing van de R&D-afdeling..
Dit is wat ze aangeven:
Vanaf 1 oktober is het elektriciteitsprijsinterval door onze gegevensbron Nordpool gewijzigd van 30 minuten naar 15 minuten. Dit kan nu leiden tot frequente laad-/ontlaadplanning binnen korte tijdsperioden als u ons Smart Scheduling-model gebruikt. Dit probleem vereist momenteel een oplossing van de R&D-afdeling..
Ik heb een Growatt MOD 5.000 TL3-XH(BP) omvormer en ben aan het voorbereiden op de overgang naar 2027. Zelfconsumptie vergroten, eventueel noodstroom. Met deze omvormer is een Growatt HV accu niet gek. Klopt het dat het maximale ontlaadvermogen van de accu (ook) wordt bepaald door de omvormer? Is dat in mijn geval dus maximaal 5kW? Dan zouden kook-pieken nog niet helemaal, afgevangen kunnen worden.
Ik las wat klachten over een relatief eigen verbruik van de accu. Een beetje stand-by verbruik is prima, maar mijn huidige sluipverbruik voor het hele huis is ca. 250W. Een verdubbeling daarvan door een accu lijkt me onzinnig, dan zou ik beter naar een simpele stekkeraccu kunnen kijken misschien.
Ik las wat klachten over een relatief eigen verbruik van de accu. Een beetje stand-by verbruik is prima, maar mijn huidige sluipverbruik voor het hele huis is ca. 250W. Een verdubbeling daarvan door een accu lijkt me onzinnig, dan zou ik beter naar een simpele stekkeraccu kunnen kijken misschien.
Ik ben toch malle pietje niet!
Je laadt en ontlaadsnelheid wordt bepaald door: Omvormer, BMS, Aangesloten batterij modules, SoC en vast ook nog temperatuur.The Legend schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:40:
Ik heb een Growatt MOD 5.000 TL3-XH(BP) omvormer en ben aan het voorbereiden op de overgang naar 2027. Zelfconsumptie vergroten, eventueel noodstroom. Met deze omvormer is een Growatt HV accu niet gek. Klopt het dat het maximale ontlaadvermogen van de accu (ook) wordt bepaald door de omvormer? Is dat in mijn geval dus maximaal 5kW? Dan zouden kook-pieken nog niet helemaal, afgevangen kunnen worden.
Gelukkig is de info over de Omvormer, BMS en aantal batterijen in de datasheets te vinden.
Qua standby verbruik, dat is bij mij dus 90 watt uur indien de SoC stabiel gehouden wordt.
De manier van aansturen door BLIQ zorgt momenteel voor onnodig hoog sluipverbruik tot wel 250 watt uur.
Ymmv uiteraard.
Ja, de combinatie van aantal accu's EN bms EN de omvormer EN de backup box. Je moet goed in de documentatie kijken van elk van deze componenten wat de maximums zijn. Want de inverters hebben een hoger input vermogen maar dan moet dit opgesplitst worden naar bijvoorbeeld direct verbruik en teruglevering (verbruik is ook laden batterij). Maar de batterij output is inderdaad maximaal 5kW als ik het goed zie:The Legend schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:40:
https://www.stralendgroen...-KTL3-XH-BP-Datasheet.pdf
Goedemiddag,
Ik overweeg om een growatt thuisbatterij te nemen.
Twijfel alleen over het vermogen. 10, 15 of 20kw
Ivm Growatt MOD8000TL3-XH (BP) omvormer.
Met bliq module om te handelen.
All electric warmtepomp ca 7kw
18 zonnepanelen a 6600wp
Verbruik: 4500kw
Teruglever: 4800kw
Wat is jullie advies/ervaring qua keuze batterij?
Mvg,
Martin
18 zonnepanelen a 6600wp
Mvg,
Martin
[ Voor 4% gewijzigd door martin1988 op 13-10-2025 14:51 ]
Het vermogen is in jouw geval 8000W = 8kW. Je accucapaciteit staat nog open ter discussie maar daarvoor zou je ons meer informatie moeten geven. Heb je een EV, wat is je gemiddelde dagelijkse verbruik, wat zijn de prijzen die je moet betalen voor 10, 15, 20 of meer kWh aan opslag?martin1988 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:49:
Goedemiddag,
18 zonnepanelen a 6600wp
Mvg,
Martin
Heb geen EV.Mirabis schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:55:
[...]
Het vermogen is in jouw geval 8000W = 8kW. Je accucapaciteit staat nog open ter discussie maar daarvoor zou je ons meer informatie moeten geven. Heb je een EV, wat is je gemiddelde dagelijkse verbruik, wat zijn de prijzen die je moet betalen voor 10, 15, 20 of meer kWh aan opslag?
Prijs 10kw 5800 excl
Prijs 20kw 8200 excl
15kw nog niet binnen. Schatting zal dit denk ik rond 7000 uitkomen
Verbruik van gisteren is ca 7kw
Maar in de winter ligt dat tussen 20 tot 50kw
Mvg,
Martin
[ Voor 3% gewijzigd door martin1988 op 13-10-2025 15:03 ]
Houdt momenteel rekening met een redelijk hoog standby verbruik (250 watt / uur).martin1988 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:49:
Goedemiddag,
18 zonnepanelen a 6600wp
Mvg,
Martin
Hopelijk kan dat terug gedrongen worden naar een redelijk schappelijke 90 w/u maar daar ben ik al even voor in overleg met Growatt en BLIQ (voornamelijk growatt eigenlijk omdat het m.i. een firmware issue is)
Growatt is niet zo heel snel met communiceren / updates.
In het beste geval zijn ze al bezig met een geupdate firmware.
In het slechtste geval moet ik er weer achteraan 🤣
Poh dat zijn stevige prijzen....ik zou je aanbevelen ook over de grens te gaan kijken als je de mogelijkheid hebt om enkel het materiaal te halen en je installateur dat OK vindt.martin1988 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Heb geen EV.
Prijs 10kw 5800 excl
Prijs 20kw 8200 excl
Mvg,
Martin
Toevallig nog een goed adres over de grens?Mirabis schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:40:
[...]
Poh dat zijn stevige prijzen....ik zou je aanbevelen ook over de grens te gaan kijken als je de mogelijkheid hebt om enkel het materiaal te halen en je installateur dat OK vindt.
Deze prijzen zijn erg hoog. De APX 15.0P voor MOD-XH(BP) en MID-XH omvormer kan ik bij een Nederlandse distributeur deze bestellen voor +- 3444 excl. BTW. Daarnaast levert een Poolse Growatt distributeur deze voor +- 3407 excl. BTW.martin1988 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Heb geen EV.
Prijs 10kw 5800 excl
Prijs 20kw 8200 excl
Mvg,
Martin
Als consument kun je het ook bij diverse NL webshops kopen voor +-3630 excl. BTW.
Natuurlijk moet er nog wat winst op gemaakt worden en moet het nog geinstalleerd worden.
Dit is trouwens ook zonder omvormer. Moet er nog een hybride omvormer bij ben je wel duurder uit.
[ Voor 18% gewijzigd door rikkertjongen op 14-10-2025 12:44 ]
Dit zijn wel prijzen incl omvormer en ems van bliq plus installatie etcrikkertjongen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:39:
[...]
Deze prijzen zijn erg hoog. De APX 15.0P voor MOD-XH(BP) en MID-XH omvormer kan ik bij een Nederlandse distributeur deze bestellen voor +- 3444 excl. BTW. Daarnaast levert een Poolse Growatt distributeur deze voor +- 3407 excl. BTW.
Als consument kun je het ook bij diverse NL webshops kopen voor +-3630 excl. BTW.
Natuurlijk moet er nog wat winst op gemaakt worden en moet het nog geinstalleerd worden.
Dit is trouwens ook zonder omvormer. Moet er nog een hybride omvormer bij ben je wel duurder uit.
Dit zie ik ook. Door het invoeren van de kwartierpijzen, lijkt het algoritme niet de juiste keuzes te maken. Inmiddels is het wat beter, maar niet optimaal.Kelnarath schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:35:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- reboot.
Handige informatie:
Instellingen:
Smart Mode Settings:
Region:
Rate Settings:
Dan...ben je nu afhankelijk van je energie-leverancier: werkt die met kwartierprijzen of uurprijzen. In mijn situatie (ik zit bij Zonneplan) zit ik met uurprijzen, en dat match niet fijn met kwartierprijzen.
Wat ik nu doe, is 4 a 5 maal per dag op stand handmatig, de in-/verkoop prijzen in te stellen, met een marge die de kwartierprijzen dekt. (Ik wil niet dat het systeem denkt dat ene kwartier gaat laden, daarop een kwartier gaat ontladen....terwijl het in mijn situatie niet uitmaakt,
Het zou prettiger zijn geweest, als Growatt ons de keuze had gelaten, kwartierprijzen of uurprijzen te gebruiken. Ik snap nu wel dat de uurprijzen per leverancier berekend wordt a.d.h.v. de kwartierprijzen, dus daarom per leverancier iets zouden kunnen verschillen. Echter denk ik wel dat het dan nog beter zou werken, dan hoe het nu werkt. De mismatch per kwartier en het uurtarief is aanzienelijk.
Ik ben nog met mijn installateur bezig om dit in orde te krijgen. En ander Zonneplan (mijn leverancier) vragen om mij kwartierprijzen aan te bieden. (Die kans is klein, maar kan het altijd vragen....als maar genoeg mensen ernaar vragen, zouden ze kunnen besluiten dit alsnog aan te bieden).
Weet iemand trouwens of er ook een manier is om de rs485 comm draadloos te verzenden? Ik heb drie 3600 enkel fase omvormers verspreid over mn terrein en ivm einde saldering wil ik zo goed als semi zero-export gaan draaien. Kun je drie omvormers uberhaupt sturen met een enkele 3 fase meter? Heb hier niet echt info over kunnen vinden.
Grootste probleem is dat er zonder overdrijven zo 80m kabel zit tussen de verste twee. Eentje draait in de woning, daar kan zo een kabel heen. De twee buiten niet.
Grootste probleem is dat er zonder overdrijven zo 80m kabel zit tussen de verste twee. Eentje draait in de woning, daar kan zo een kabel heen. De twee buiten niet.
De Shinewilan-X2 wifi stick doet modbus over wifi, maar om een meter te koppelen heb je daar niets aan omdat die apart bedraad moeten worden... En volgens mij heb je ook een meter per omvormer nodig.Doesnotcompute schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:57:
Weet iemand trouwens of er ook een manier is om de rs485 comm draadloos te verzenden? Ik heb drie 3600 enkel fase omvormers verspreid over mn terrein en ivm einde saldering wil ik zo goed als semi zero-export gaan draaien. Kun je drie omvormers uberhaupt sturen met een enkele 3 fase meter? Heb hier niet echt info over kunnen vinden.
Enige optie is denk ik een Growatt Shinemaster-X, kun je via RS485 alle omvormers op aansluiten en je kWh meter en dan de boel configureren op zero export. Heb er eentje zgan te koop mocht je interesse hebben.
Ik heb toen wel een 5 aderige kabel gelegd naar de panelen in het veld, om eventueel een 3 fase omvormer te gaan gebruiken, echter kan ik daar prima een powerline adapter op pleuren om onder de panelen een LAN optie te krijgen. Ik gebruik maar 2 fasen daar in principe. Een veldkastje plaatsen onder de panelen is ook geen probleem.
ik heb van growatt net een nieuwe omvormer ontvangen omdat een van die twee buiten zomaar niet meer wakker werd en na 24 uur afkoppelen het wel weer een week of wat doet. Eventueel ben ik bereid alle panelen op 1 omvormer te zetten en zo af te kunnen met 1 meter. Soms lever ik met 10kw terug, waar je uiteraard niets meer mee opschiet.
Zon shinemaster moet dan bij de omvormers hangen begrijp ik? De meter zal in de hoofdkast moeten, of kan de shinemaster dat via LAN doen?
ik heb van growatt net een nieuwe omvormer ontvangen omdat een van die twee buiten zomaar niet meer wakker werd en na 24 uur afkoppelen het wel weer een week of wat doet. Eventueel ben ik bereid alle panelen op 1 omvormer te zetten en zo af te kunnen met 1 meter. Soms lever ik met 10kw terug, waar je uiteraard niets meer mee opschiet.
Zon shinemaster moet dan bij de omvormers hangen begrijp ik? De meter zal in de hoofdkast moeten, of kan de shinemaster dat via LAN doen?
Waar je de shinemaster hangt maakt niet uit;Doesnotcompute schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:21:
Zolang er maar stroom, LAN (er kan ook een SIM kaart in), en modbus kabels van/naar de omvormers en kWh-meter in je meterkast heen loopt. Voor de omvormers die bij elkaar hangen die kun je daisy-chainen.
Ja dan schiet ik er nog niets mee op helaas. De modbus kabel naar de omvormers is juist het probleem, vanaf de MK. Als dat nou via lan kan, ben ik er in principe.
Je LAN ligt er al begrijp ik hier uit?Doesnotcompute schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:06:
Ja dan schiet ik er nog niets mee op helaas. De modbus kabel naar de omvormers is juist het probleem, vanaf de MK. Als dat nou via lan kan, ben ik er in principe.
Heb je ook gigabit nodig?
Anders kun je de LAN kabel splitsen.
2 aderparen voor LAN (100 Mbit)
2 aderparen voor Modbus.
Modbus over TCP en weer terug naar RS485 is uitdagend namelijk, dus m.i geen optie voor je.
Nee helaas, anders had ik jouw suggestie wel gedaan haha. Nee ik kan er lan krijgen via powerline. Niet optimaal, maar als ik 90% teruglevering al kan reduceren ben ik al dik tevreden.
Zou het met de lansticks en homeassistant kunnen? Meende dat je ze handmatig kan begrenzen. Stel dat gebeurd elke 5 minuten een keer ben je er ook wel.
Ik hed wel een server en client setje gevonden die dat moet kunnen. Waveshare en nog een ander merk.
Zou het met de lansticks en homeassistant kunnen? Meende dat je ze handmatig kan begrenzen. Stel dat gebeurd elke 5 minuten een keer ben je er ook wel.
Ik hed wel een server en client setje gevonden die dat moet kunnen. Waveshare en nog een ander merk.
Even een vraag over de growatt omvormer:
Vandaag Homewizard p1 meter geïnstalleerd in de nieuwe woning van mijn zoon.
Daar hangt een Growatt omvormer aan de zonnepanelen. Het growatt account hebben we ook gekregen van de vorige bewoner.
Op het growatt portal ziet alles er goed uit en heb ik onder account een api key aangezet.
Maar als ik die api key kopieer en in HW plak bij het toevoegen van apparaat/growatt geeft hij steeds 'ongeldige gegevens, controleer of inloggevens geldigzijn etc'.
Dus ik krijg hem niet toegevoegd...iemand een idee/suggestie wat te doen? Hier mensen ervaringen met de api key van growatt in combi met homewizard of wellicht een ander platform?
Vandaag Homewizard p1 meter geïnstalleerd in de nieuwe woning van mijn zoon.
Daar hangt een Growatt omvormer aan de zonnepanelen. Het growatt account hebben we ook gekregen van de vorige bewoner.
Op het growatt portal ziet alles er goed uit en heb ik onder account een api key aangezet.
Maar als ik die api key kopieer en in HW plak bij het toevoegen van apparaat/growatt geeft hij steeds 'ongeldige gegevens, controleer of inloggevens geldigzijn etc'.
Dus ik krijg hem niet toegevoegd...iemand een idee/suggestie wat te doen? Hier mensen ervaringen met de api key van growatt in combi met homewizard of wellicht een ander platform?
Ik heb mijn Growatt gewoon gekoppeld aan Homewizard met de inloggegevens van de Growatt app en dat werkt prima.
blijkbaar kan dat niet meer want HW vraagt nu om een api key als je een growatt omvormer wil toevoegen.LEHE schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:45:
Ik heb mijn Growatt gewoon gekoppeld aan Homewizard met de inloggegevens van de Growatt app en dat werkt prima.
Ik kan prima de instelling op battery first zetten (zelf doe ik dan vanaf 22:00 tot 23:50), pak ik mooi de dal uren. Moet ik verder dan nog iets instellen? Ik zie onder battery settings de volgende instellingen:MuadDib007 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:33:
[...]
Als je hem lang vol laad staan zou ik adviseren om tot 90% te gaan.
Je kunt grid charge inschakelen, je eerste time window op Battery First zetten van 00:00-23:59.
Dan is hij in ieder geval constant vol voor het geval je de noodstroom nodig hebt.
AC Charge enable: Disabled (aangepast naar Enabled)
Max. Charge Power From Grid: 0 kW (aangepast naar 10 kW)
Charge Stop SOC from GRID: 0% (probeer ik aan te passen maar dit lukt nooit, krijg een failed melding is ik bijvoorbeeld 80 in vul).
Beter via een API key doen, is stabieler. met inloggegevens had ik vaak dat de connectie niet stabiel was (uitroepteken in homewizard app) met API key dat sindsdien nooit meer gehadLEHE schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:45:
A wise man's life is based around fuck you
Indien je Battery First niet de gehele dag zet zal hij de rest van de dag Load First werken, dus loopt je batterij leeg zo lang als er vraag is vanuit je woning.ronaldmathies schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:49:
[...]
Ik kan prima de instelling op battery first zetten (zelf doe ik dan vanaf 22:00 tot 23:50), pak ik mooi de dal uren. Moet ik verder dan nog iets instellen? Ik zie onder battery settings de volgende instellingen:
AC Charge enable: Disabled (aangepast naar Enabled)
Max. Charge Power From Grid: 0 kW (aangepast naar 10 kW)
Charge Stop SOC from GRID: 0% (probeer ik aan te passen maar dit lukt nooit, krijg een failed melding is ik bijvoorbeeld 80 in vul).
Dat is de standaard modus.
Soms moet je een actie nogmaals proberen om de parameter aangepast te krijgen.
Het is net alsof hij soms niet goed kan communiceren.
In de basis zou het zo goed moeten staan (uiteraard er van uit gaande dat je een aangesloten en goed ingestelde Backup Box hebt)
Ah ja, dat is natuurlijk zo, ij heb het aangepast en de batterij laad nu op, de laatste twee instellingen (max charge power from grid en charge stop soc from grid) krijg ik niet ingesteld, gek genoeg laad hij wel op met 9,7kW. Nu maar eens kijken hoe vol hij laad.MuadDib007 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:39:
[...]
Indien je Battery First niet de gehele dag zet zal hij de rest van de dag Load First werken, dus loopt je batterij leeg zo lang als er vraag is vanuit je woning.
Dat is de standaard modus.
Soms moet je een actie nogmaals proberen om de parameter aangepast te krijgen.
Het is net alsof hij soms niet goed kan communiceren.
In de basis zou het zo goed moeten staan (uiteraard er van uit gaande dat je een aangesloten en goed ingestelde Backup Box hebt)
@Zwelgje als jij de api key wel kan gebruiken.....heb je die api key gegenereerd op je account bij server: https://server.growatt.com ?
Ik had hem op de site gemaakt, maar vervolgens komt hij dan ook zichtbaar in de shinephone app, dus moet goed zijn dan.
Ik had hem op de site gemaakt, maar vervolgens komt hij dan ook zichtbaar in de shinephone app, dus moet goed zijn dan.
[ Voor 27% gewijzigd door HE1 op 20-10-2025 14:37 ]
Hoe dan? want hij vraagt om een api key dus hoe kan je dan koppelen met inloggegevens, of zie ik wat over het hoofd?LEHE schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:45:
Destijds circa 2 jaar geleden vroeg de Homewizzard app om die Growatt inloggegevens, inmiddels blijkt de Homewizzard app aangepast te zijn naar een Growatt API key vraag.
Deze nu ook gegeneerd in de Growatt app en deze met copy paste in de huidige Homewizzard app geplakt, dit herkend de app ook meteen.
Dus nu ook gekoppeld op basis van de API key..
Deze nu ook gegeneerd in de Growatt app en deze met copy paste in de huidige Homewizzard app geplakt, dit herkend de app ook meteen.
growatt app bedoel je shinephone neem ik aan?LEHE schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:48:
Destijds circa 2 jaar geleden vroeg de Homewizzard app om die Growatt inloggegevens, inmiddels blijkt de Homewizzard app aangepast te zijn naar een Growatt API key vraag.
Ik heb contact gehad met growatt nl en die hebben het uitgezet in china....blijkt dat bij sommige accounts de api key niet werkt om één of andere reden en dat is bij mij dus het geval. Wellicht is het morgen opgelost.
@HE1 growatt app bedoel je shinephone neem ik aan?
Ja, de Iphone ShinePhone app en als je de Key daarop aanmaakt krijg je ook een aansluitende mail met de bevestiging dat hij is aangemaakt.
Ja, de Iphone ShinePhone app en als je de Key daarop aanmaakt krijg je ook een aansluitende mail met de bevestiging dat hij is aangemaakt.
yes klopt allemaal, maar hij weigert te verbinden .. heb als alternatief een python scriptje die via de api van growatt praat met daarin dezelfde api key....dan krijg ik ook een permission denied terug, zelfde dus als HW. Lijkt toch aan mijn shinephone/account / api key te liggen.LEHE schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:45:
@HE1 growatt app bedoel je shinephone neem ik aan?
Een half jaar geleden heb ik onze oude PV-omvormer vervangen door een MIN-5000TL-XH omvormer (hybride, 1 fase), en er een paar accu's bijgehangen, en een Growatt stroommeter met ct-klemmen op de draden van de hoofdaansluiting.
Ons huis heeft een 3x25A aansluiting, maar de omvormer is dus 1-fasig want ik had geen zin om daar nieuwe bedrading voor te trekken en qua capaciteit kan het wel uit.
De omvormer lijkt geen probleem te hebben met die 1fase/3fase mix, want in load first stand is het netto over de 3 fasen ongeveer nul.
Nu betrapte ik laatst de omvormer erop dat-ie op een goedkoop moment vrolijk 5kW van het net naar de batterijen aan het pompen was terwijl er in huis op dezelfde fase andere verbruikers 2kW consumeerden. Dat is samen 7kW (30A) en daarmee net wat meer dan de 25A per fase waarop de aansluiting gedimensioneerd is. De automaat van de netbeheerder vond het nog geen probleem, maar ik vind het niet heel fijn.
Onze laadpaal (een Zappi) kan balanceren -- die heeft dus een optie om een (per fase) stroomlimiet in te stellen en houdt zich daar dan aan door het laadvermogen aan het verbruik van de rest van het huis aan te passen; weet iemand toevallig of een dergelijk optie ook voor deze omvormer bestaat? Ik heb die nog niet kunnen vinden namelijk.
Ons huis heeft een 3x25A aansluiting, maar de omvormer is dus 1-fasig want ik had geen zin om daar nieuwe bedrading voor te trekken en qua capaciteit kan het wel uit.
De omvormer lijkt geen probleem te hebben met die 1fase/3fase mix, want in load first stand is het netto over de 3 fasen ongeveer nul.
Nu betrapte ik laatst de omvormer erop dat-ie op een goedkoop moment vrolijk 5kW van het net naar de batterijen aan het pompen was terwijl er in huis op dezelfde fase andere verbruikers 2kW consumeerden. Dat is samen 7kW (30A) en daarmee net wat meer dan de 25A per fase waarop de aansluiting gedimensioneerd is. De automaat van de netbeheerder vond het nog geen probleem, maar ik vind het niet heel fijn.
Onze laadpaal (een Zappi) kan balanceren -- die heeft dus een optie om een (per fase) stroomlimiet in te stellen en houdt zich daar dan aan door het laadvermogen aan het verbruik van de rest van het huis aan te passen; weet iemand toevallig of een dergelijk optie ook voor deze omvormer bestaat? Ik heb die nog niet kunnen vinden namelijk.