Het Growatt topic

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• Ollie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:21
Beekforel schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:45:
[edit] Helaas, die Output limit pct springt steeds van 0 naar 100 en terug (werkt wel gewoon goed verder). Dacht dat ik dat opgelost had maar blijkbaar nog niet. Nog even verder testen.
Dat is helaas ook mijn ervaring wanneer je het standaard growatt_solar component combineert met eigen modbus acties. De enige manier hoe ik het heb kunnen oplossen is door alles maar met de hand te configureren en growatt_solar dus niet meer te gebruiken, dan ben je van die uitschieters af. Is wel even wat werk...

• Ollie
Hierbij weer even een update, ik heb afgelopen weekend best weer wat nieuwe inzichten verkregen.

Allereerst heb ik mijn omvormer inmiddels geupdate naar de laatste versie. Helaas had ik nog geen reactie van Growatt NL gekregen, dus heb maar even de stoute schoenen aangetrokken en een installateursaccount gemaakt (tip; kies Mainland China, dan hoef je geen KvK gegevens in te vullen). Helaas kon ik via de Growatt OSS portal geen remote update uitvoeren, wel kon ik via de ShineTools Android app inloggen met mijn nieuwe installateursaccount en via mijn ShineWiFi-X een update uitvoeren!
Uiteindelijk ben ik van DNaa22510012 (ZBdb-12) naar DNAA12510015 (ZBDB-15) gegaan.
Na het toepassen van die update zijn me een aantal zaken opgevallen:
  • Het vreemde nul-op-de-meter gedrag die ik eerder benoemde (700W uit het net halen om in de nacht zogenaamd het huis op '0' uit te laten komen) lijkt opgelost te zijn, mijn netto verbruik is nu snachts netjes tussen de 0W en -10W.
  • Mijn accu wilde voorheen helemaal niet opladen wanneer ik geen export limit ingesteld had, behalve wanneer ik hem op 'Battery First' instelde, echter vertoonde dat ook weer vreemde effecten, namelijk dat het huis in de nacht niet voorzien werd van energie vanuit de accu. Ook dit is opgelost en de accu gedraagt zich nu dus zoals verwacht.
  • Voorheen kon ik de "meter/CT" niet instellen via het menu van de omvormer (alleen via de ShinePhone app), dit kan ik na de update wel via een optie in het menu.
  • De bus spanning van de accu leek voorheen incorrect op de omvormer weergegeven te worden (bijv. 38V). Dit wordt nu wel netjes weergegeven (bijv. 380V).
  • Voorheen viel me op dat de PV1 en PV2 spanningen snachts niet 0W waren, dat is na de update wel het geval.
  • In de ShinePhone app heb ik er de 'peak-shaving' optie bijgekregen
  • Ik heb het gevoel dat het rustverbruik van mijn accupakket een stukje lager is geworden. Voorheen zag ik weleens 300W, nu lijkt dit niet meer boven de 250-260W uit te komen.
Al met al lijkt er wel een hoop opgelost te zijn tussen ZBDB-12 en ZBDB-15.
De officiele "changelog" was overigens niet heel duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1BcUnWVCOaIJ9jZSfqAuH5BYT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pnzXyBcwU5NLRTsWxev0j9qg.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik mijn data flink geanalyseerd en kan de volgende conclusies trekken m.b.t. het verbruik:
  • Wanneer de accu idle is op 100% SoC vebruikt/verliest het accupaket in 'rust' ongeveer 170W (lijkt overeen te komen met de formule die @MuadDib007 van Growatt gekregen heeft).
  • Wanneer de accu opgeladen wordt verbruikt/verliest het accupakket ongeveer 250W.
  • Wanneer de accu ontladen wordt verbruikt/verliest het accupaket ook ongeveer 250W.
Zoals hierboven al vermeld heb ik het idee dat het eigenverbruik van het accupakket na de update wat lager ligt. In mijn ogen is het nog steeds (veel) meer dan wat het zou moeten zijn, maar goed, ieder beetje helpt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ollie op 04-05-2026 01:49 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Ollie is tegenwoordig goede hulp voor om even zo'n file om te zetten. Zover ik kan beoordelen is dit een werkende config (vanmorgen genereerd en geïnstalleerd).

Wel flink wat meer data, past niet meer in een GoT post dus vandaar maar even via Gist.

• rhpijnacker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-05 09:26
Ollie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:40:
Allereerst heb ik mijn omvormer inmiddels geupdate naar de laatste versie. Helaas had ik nog geen reactie van Growatt NL gekregen, dus heb maar even de stoute schoenen aangetrokken en een installateursaccount gemaakt (tip; kies Mainland China, dan hoef je geen KvK gegevens in te vullen).
Geïnspireerd door je post heb ik ook zo'n account gemaakt, maar het is me niet duidelijk hoe ik van daar uit aan firmware updates kom. Wat ik ook zoek op die Update website, er komt bij mij geen resultaat terug.
Ook als ik mijn device SN invul vind het systeem niets.

• Ollie
rhpijnacker schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:27:
[...]

Geïnspireerd door je post heb ik ook zo'n account gemaakt, maar het is me niet duidelijk hoe ik van daar uit aan firmware updates kom. Wat ik ook zoek op die Update website, er komt bij mij geen resultaat terug.
Ook als ik mijn device SN invul vind het systeem niets.
Blijkbaar zou het mogelijk moeten zijn om het via dat OSS portaal te doen, echter mis ik daar ook de optie om op afstand updates uit te voeren (las ergens dat Growatt dit per installateur moet aanzetten).

Maar wat je dus wel kunt doen is op je telefoon de ShineTools app downloaden en daar inloggen met je OSS account. Als je dan lokaal (via Bluetooth) verbinding maakt met je omvormer (via bijvoorbeeld een ShineWiFi-X stick), daar loodst de app je doorheen, dan vraagt hij meteen of je hem wilt updaten.

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:58

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Ollie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 01:40:
Hierbij weer even een update, ik heb afgelopen weekend best weer wat nieuwe inzichten verkregen.

Allereerst heb ik mijn omvormer inmiddels geupdate naar de laatste versie. Helaas had ik nog geen reactie van Growatt NL gekregen, dus heb maar even de stoute schoenen aangetrokken en een installateursaccount gemaakt (tip; kies Mainland China, dan hoef je geen KvK gegevens in te vullen). Helaas kon ik via de Growatt OSS portal geen remote update uitvoeren, wel kon ik via de ShineTools Android app inloggen met mijn nieuwe installateursaccount en via mijn ShineWiFi-X een update uitvoeren!
Uiteindelijk ben ik van DNaa22510012 (ZBdb-12) naar DNAA12510015 (ZBDB-15) gegaan.
Na het toepassen van die update zijn me een aantal zaken opgevallen:
  • Het vreemde nul-op-de-meter gedrag die ik eerder benoemde (700W uit het net halen om in de nacht zogenaamd het huis op '0' uit te laten komen) lijkt opgelost te zijn, mijn netto verbruik is nu snachts netjes tussen de 0W en -10W.
  • Mijn accu wilde voorheen helemaal niet opladen wanneer ik geen export limit ingesteld had, behalve wanneer ik hem op 'Battery First' instelde, echter vertoonde dat ook weer vreemde effecten, namelijk dat het huis in de nacht niet voorzien werd van energie vanuit de accu. Ook dit is opgelost en de accu gedraagt zich nu dus zoals verwacht.
  • Voorheen kon ik de "meter/CT" niet instellen via het menu van de omvormer (alleen via de ShinePhone app), dit kan ik na de update wel via een optie in het menu.
  • De bus spanning van de accu leek voorheen incorrect op de omvormer weergegeven te worden (bijv. 38V). Dit wordt nu wel netjes weergegeven (bijv. 380V).
  • Voorheen viel me op dat de PV1 en PV2 spanningen snachts niet 0W waren, dat is na de update wel het geval.
  • In de ShinePhone app heb ik er de 'peak-shaving' optie bijgekregen
  • Ik heb het gevoel dat het rustverbruik van mijn accupakket een stukje lager is geworden. Voorheen zag ik weleens 300W, nu lijkt dit niet meer boven de 250-260W uit te komen.
Al met al lijkt er wel een hoop opgelost te zijn tussen ZBDB-12 en ZBDB-15.
De officiele "changelog" was overigens niet heel duidelijk:
[Afbeelding]

Verder heb ik mijn data flink geanalyseerd en kan de volgende conclusies trekken m.b.t. het verbruik:
  • Wanneer de accu idle is op 100% SoC vebruikt/verliest het accupaket in 'rust' ongeveer 170W (lijkt overeen te komen met de formule die @MuadDib007 van Growatt gekregen heeft).
  • Wanneer de accu opgeladen wordt verbruikt/verliest het accupakket ongeveer 250W.
  • Wanneer de accu ontladen wordt verbruikt/verliest het accupaket ook ongeveer 250W.
Zoals hierboven al vermeld heb ik het idee dat het eigenverbruik van het accupakket na de update wat lager ligt. In mijn ogen is het nog steeds (veel) meer dan wat het zou moeten zijn, maar goed, ieder beetje helpt.
Heb je de batterijen ook kunnen updaten?
Als hij bij mij op 100% SoC is zakt het verbruik namelijk richting de 90 watt (mits ingesteld op batterij prio.

Firmware versie van mijn APX batterijen is:
Control version: VDAA-11
Monitor version: ZECA-11

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Ollie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:21:
[...]

Blijkbaar zou het mogelijk moeten zijn om het via dat OSS portaal te doen, echter mis ik daar ook de optie om op afstand updates uit te voeren (las ergens dat Growatt dit per installateur moet aanzetten).

Maar wat je dus wel kunt doen is op je telefoon de ShineTools app downloaden en daar inloggen met je OSS account. Als je dan lokaal (via Bluetooth) verbinding maakt met je omvormer (via bijvoorbeeld een ShineWiFi-X stick), daar loodst de app je doorheen, dan vraagt hij meteen of je hem wilt updaten.
Dank voor de uitleg rondom het updaten
Dat is mij nu via de Shinetools ook gelukt met mijn OSS account.

Vraag me alleen af of de batterij firmware zo beschikbaar is aangezien daar geen update voor lijkt te zijn.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop

• orangemic
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-06 14:52
orangemic schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:20:
@Ollie , @MuadDib007 , hartstikke bedankt voor jullie advies! Ik heb zojuist de knop omgezet en volgens mij is het goed gegaan, vanavond de knop weer terug draaien :)
Om nog even terugkoppeling te geven; alles is goed gegaan. Nogmaals bedankt voor de hulp! :)
darkfujita schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:26:
[...]

hoezo nu al? De prijs is toch pas negatief vanaf 11:30? Of moest je weg.. dat kan ook natuurlijk!
Haha klopt! Maar in alle eerlijkheid wou ik gewoon de tijd hebben om dingen te uit te zoeken/fixen mocht ik onverwachts toch wat kapot gemaakt hebben.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-07 17:44
MuadDib007 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:25:
[...]

De Shinephone app maakt verbinding met de servers van growatt.
Je omvormer maakt ook verbinding met de servers van growatt.

Dus je VPN lijkt de verbinding naar Growatt te blokkeren en daar zul je de oplossing moeten zoeken verwacht ik.
Of Growatt blokkeert VPN verbindingen, dat is ook nog een optie.
het werkt inmiddels. VPN uit - verbinding maken met Growatt - VPN weer aan. Daarna draait alles naar wens.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Growatt lijkt sinds de FW update van mijn inverter geen gegevens meer te ontvangen van mijn batterijen.
Daarnaast zijn diverse gegevens binnen de Solax integratie van Home Assistant niet meer beschikbaar / onlogische getallen geworden.
Heel de installatie een keertje stroomloos gemaakt en weer opgestart maar geen verschil.

Nu maar ff growatt vervelen 😅.
Toch iets voorzichtiger zijn met zelf updates te doen misschien.

• Ollie
MuadDib007 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:30:
Growatt lijkt sinds de FW update van mijn inverter geen gegevens meer te ontvangen van mijn batterijen.
Daarnaast zijn diverse gegevens binnen de Solax integratie van Home Assistant niet meer beschikbaar / onlogische getallen geworden.
Heel de installatie een keertje stroomloos gemaakt en weer opgestart maar geen verschil.

Nu maar ff growatt vervelen 😅.
Toch iets voorzichtiger zijn met zelf updates te doen misschien.
Ik heb ook wel eens vreemd gedrag gezien tijdens dingen configureren. Het spanningsloos maken van het hele systeem heeft tot nu toe altijd gewerkt. Heb je wel echt alles van de omvormer af gehaald (dus zowel de DC switch van de BMS als de AC zijde van de omvormer los/afgeschakeld) zodat alle displays (en het groene blaadje) uit zijn?

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Ollie schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:51:
[...]

Ik heb ook wel eens vreemd gedrag gezien tijdens dingen configureren. Het spanningsloos maken van het hele systeem heeft tot nu toe altijd gewerkt. Heb je wel echt alles van de omvormer af gehaald (dus zowel de DC switch van de BMS als de AC zijde van de omvormer los/afgeschakeld) zodat alle displays (en het groene blaadje) uit zijn?
Jup, alles spanningsloos, geen blaadjes meer zichtbaar... Alhoewel, de SYN box niet. Maar als ik dat doe dan is mijn huis spanningsloos, dus dat doe ik liever niet 😅

• Ollie
MuadDib007 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:44:
[...]

Heb je de batterijen ook kunnen updaten?
Als hij bij mij op 100% SoC is zakt het verbruik namelijk richting de 90 watt (mits ingesteld op batterij prio.

Firmware versie van mijn APX batterijen is:
Control version: VDAA-11
Monitor version: ZECA-11
Nee, de batterijen waren bij mij al up-to-date (7 voor de BMS en 11 voor de batterijen dacht ik).

Ik heb vandaag nogmaals naar mijn data gekeken (vanmiddag rond 15:00 was de accu weer 100%).
Het verbruik daarna was eerst nog vrij hoog, maar tussen 16:15 en 18:30 was het gemiddelde "verlies" nog maar 45W. Dat klinkt ineens al een stuk minder dramatisch. In deze periode kwam er echter wel precies nog maar weinig energie binnen vanuit de zon (regen), dus weet niet of dat effect heeft gehad.

• Ollie
Inmiddels ook kunnen testen met de accu op 10% SoC met de nieuwe firmware. Ik zie nu zelfs dat de accu volledig in 'sleep' gaat en weer automatisch opstart wanneer er genoeg zonneopbrengst is. In de avond is zelfs de omvormer in standby gegaan (het groene blaadje op de omvormer knippert) waardoor het verbruik volgens mij zo goed als te verwaarlozen is en niet meer is dan een situatie zonder accu. Misschien dat de accu zelf nog een beetje ontlaadt, maar de heatsinks van de accu zijn koud dus dat ziet er goed uit. 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vK_znMv6rADgTIj5nS6BFUgLDKA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QnJt92WAexyAzRqQRdL38qJq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Ollie op 05-05-2026 23:12 ]

• videomacpc123
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 21:20
Is er al iemand die de growatt Aura 5000 stekker batterij geleverd heeft gekregen en zijn ervaringen kan delen? Ben ook benieuwd waar hij besteld is en wat de ervaring was daar. Ik moet zeggen dat ik kwaliteit / betrouwbaarheid van de diverse growatt leveranciers in Nederland lastig kan beoordelen.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-06 15:39
Ik heb de Aura vorige week donderdag opgehaald in Sliedrecht. Alleen de Growatt P1 dongle is pas begin juni leverbaar. Ik heb hier nu een Sparky p1 die zou moeten werken met de Aura, helaas nog niet. Evo tracker zou moeten werken., maar ik wacht nu even op de Growatt.

• Ollie
Vandaag inmiddels antwoord terug van Growatt. Ze hebben mijn BMS geupdate. Volgens de ShineTools app was er geen update, maar toch is de firmware nu geupdate van ZECA-7 VDAA-7 naar ZECA-11 VDAA-11. Ik heb nog geen verschil gemerkt, maar ik houd het in de gaten.

Meteen maar eens de vraag neergelegd hoe de zogenaamde 'ECO' mode geactiveerd kan worden. Die kom ik in de ShinePhone app en website regelmatig tegen, maar heb nog nergens kunnen vinden waar je deze mode daadwerkelijk aan kunt zetten.
Kwam hier wat meer informatie tegen over deze mode: https://mikma.dk/forstaaelse-af-growatt-apx-batterisystemet-effektivitet-og-drift/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwhpvnljTCLZDm2_keSisoedgF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0VQ16CpA4azXoONU60LuXcrB.png?f=fotoalbum_large

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Ollie schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:43:
Vandaag inmiddels antwoord terug van Growatt. Ze hebben mijn BMS geupdate. Volgens de ShineTools app was er geen update, maar toch is de firmware nu geupdate van ZECA-7 VDAA-7 naar ZECA-11 VDAA-11. Ik heb nog geen verschil gemerkt, maar ik houd het in de gaten.

Meteen maar eens de vraag neergelegd hoe de zogenaamde 'ECO' mode geactiveerd kan worden. Die kom ik in de ShinePhone app en website regelmatig tegen, maar heb nog nergens kunnen vinden waar je deze mode daadwerkelijk aan kunt zetten.
Kwam hier wat meer informatie tegen over deze mode: https://mikma.dk/forstaaelse-af-growatt-apx-batterisystemet-effektivitet-og-drift/

[Afbeelding]
Het verschil dat ik merkte met de 11 firmware is dat de SoC van de batterijen beter overeen blijft komen (APX). Daarvoor liepen die nogal uit elkaar.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:01

ErikVers

e-Duurzaam

201WD schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 21:40:
Ik heb de Aura vorige week donderdag opgehaald in Sliedrecht. Alleen de Growatt P1 dongle is pas begin juni leverbaar. Ik heb hier nu een Sparky p1 die zou moeten werken met de Aura, helaas nog niet. Evo tracker zou moeten werken., maar ik wacht nu even op de Growatt.
Ok, interessant. Ik ben wel heel benieuwd hoe het met de efficientie zit van deze jongen. Prijs en uitstraling zijn goed, nu nog de praktijkervaringen 👍✅

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 11:34
rhpijnacker schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:59:
Naar aanleiding van de negatieve energieprijzen werd er laatst over het uitzetten van de PV invoer gesproken.
Ik was hier zelf ook al naar op zoek, maar had deze nog niet uit het modbus protocol document gehaald.

Weet iemand of er al ergens een overzicht bestaat met welke modbus registers nuttig zijn om in te stellen en wat ze dan precies doen? Dat zou een hoop gezoek in het forum (en mogelijk ook een hoop vragen van nieuwe forum bezoekers) schelen. Het is jammer dat de Growatt documentatie soms wat te beknopt is om er wijs uit te worden.
Growatt biedt zelf de 'AI' optie in hun website-app. Ik heb die een tijdje geleden geinstalleerd en vorige week waren er een paar dagen met negatieve prijzen en die werkt perfect. Ik heb ook de HA logs bekeken en wat Growatt doet is de Active Power Rate op nul zetten als de prijs negatief wordt en op 100 als de prijzen weer positief zijn. Dat is holding register 3. Verder gebeurt er niets.

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:32

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@brxm Hoe heb je de AI optie geinstalleerd ???

• 201WD
sideriusj schreef op zondag 10 mei 2026 @ 22:40:
@brxm Hoe heb je de AI optie geinstalleerd ???
Staat gewoon in het menu

• 201WD
ErikVers schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:38:
[...]

Ok, interessant. Ik ben wel heel benieuwd hoe het met de efficientie zit van deze jongen. Prijs en uitstraling zijn goed, nu nog de praktijkervaringen 👍✅
Momenteel nog zonder een gekoppelde p1 meter.

Ik doe het nu een beetje "handmatig", laden op goedkope momenten en ontladen in de avonduren op de duurdere uren.

Vanmorgen een software update aangeboden gekregen. Hij zit nu op ...4026.

4025 was de oude versie

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

201WD schreef op maandag 11 mei 2026 @ 08:40:
[...]

Staat gewoon in het menu
Helaas bij mij niet, niet in de android app, niet in de webversie. Ik heb dit gemeld bij Growatt maar geen reactie van de helpdesk. Ik wacht al 1,5 week. Weet iemand of dat dit een normale wachttijd is ??

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:06
sideriusj schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:11:
[...]

Helaas bij mij niet, niet in de android app, niet in de webversie. Ik heb dit gemeld bij Growatt maar geen reactie van de helpdesk. Ik wacht al 1,5 week. Weet iemand of dat dit een normale wachttijd is ??
Ik had destijds een meter welke niet in mijn dashboard naar boven kwam.
Volgens mij toen in 1 week reactie, zij hebben toen de kWh meter toegevoegd en toen werkte het wel.

Heb je het document voor de AI functie ook doorgekeken?
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://cdn.growatt.com/pdf/The%2520AI-Powered%2520Energy%2520Assistant_Smart%2520Scheduling%2520Mode.pdf&ved=2ahUKEwjm5tHu87CUAxWjzgIHHbAtAy8QFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw2KiGn9l68WjFmgPxTApUAR

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• pc1t
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-07 12:44
brxm schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:45:
[...]

Growatt biedt zelf de 'AI' optie in hun website-app. Ik heb die een tijdje geleden geinstalleerd en vorige week waren er een paar dagen met negatieve prijzen en die werkt perfect. Ik heb ook de HA logs bekeken en wat Growatt doet is de Active Power Rate op nul zetten als de prijs negatief wordt en op 100 als de prijzen weer positief zijn. Dat is holding register 3. Verder gebeurt er niets.
Hoe heb je de instellingen staan zoals BTW en extra kosten? Heb je toevallig een screenshot daarvan?

• Krize18
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06 21:09
Ik heb sinds vorige maand een Growatt omvormer+batterij. Volgens het systeem zou er al 2270kWh ontladen zijn en 2199kWh geladen zijn, terwijl de panelen ongeveer 1000kWh geproduceerd hebben tot nu toe. Kloppen deze cijfers niet of is 1 van de onderdelen niet nieuw? Heb ook even bij de installateur gehoord, maar nog geen antwoord.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Mijn APX heeft volgens de ingebouwde tellers ook meer ontladen dan dat ik geladen heb nadat ze op mijn Mod10000TL3-XH(BP) zijn aangesloten.

Voorheen met oudere software op mijn Mod7000TL3-XH(BP) was dit niet het geval.

Het gevolg is dat Home Assistant nu denkt dat mijn huis meer stroom gebruikt, echter gaat dat verbruik verloren in de diverse componenten van het Growatt systeem.

Voorheen leek de efficiency van de batterij daardoor slechter 😅

• brxm
[...]

Bij mij ook niet in de app. Je moet de website hebben, daar kun je m instellen.
Waarom het bij jou niet werkt kan ik niet verklaren. Misschien oude firmware? Mijn inverter is uit 2023.

[ Voor 11% gewijzigd door brxm op 11-05-2026 19:54 ]

• brxm
pc1t schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:15:
[...]

Hoe heb je de instellingen staan zoals BTW en extra kosten? Heb je toevallig een screenshot daarvan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlBjdw-8zsaL9wrdZwrAJKhuO0Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2oAX0scXYN4ztNlXmWtzOxhh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mF7DeNBbpGtUNm8XSEvLD1_EI-I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KeONWE3byIK7vAypm6RpAf7T.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRaj3HQHNrTAgfR0kdwnhxFuD1g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aEtTVTgACDAWsDI2tmflqoce.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFCR3VVYSO2c70D9u_zIVg-m-qI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rz9NIbHYnKMFt3Ydwhv7QpEm.png?f=fotoalbum_large

Hierbij mijn instellingen (Zonneplan). De laatste plaat is de log, daarop kun je zien wat die gedaan heeft. Tijden in de tabel kloppen niet, maar in het echt schakelt die op de juiste momenten. Waarschijnlijk een foutje van de programmeur van de website met de zomertijd of zo.

[ Voor 20% gewijzigd door brxm op 11-05-2026 21:00 ]

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
brxm schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:46:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierbij mijn instellingen (Zonneplan). De laatste plaat is de log, daarop kun je zien wat die gedaan heeft. Tijden in de tabel kloppen niet, maar in het echt schakelt die op de juiste momenten. Waarschijnlijk een foutje van de programmeur van de website met de zomertijd of zo.
Ik heb ook een Growatt en zit eveneens bij Zonneplan maar schakel het momenteel via HomeAssistant uit. Als ik zo naar de tijden kijk die je hebt opgegeven, is het dan niet steeds 15 min te vroeg of te laat? De tooltip bij het instellen omschrijft namelijk:
  1. The AI will send commands 15 minutes before and after the negative pricing period.
  2. Set your Rates and VAT at least 15 minutes early to allow processing time.
Wellicht is het dan handig om ook extra rate settings mee te nemen voor de zonnebonus?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• brxm
Mirabis schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 00:59:
[...]

Ik heb ook een Growatt en zit eveneens bij Zonneplan maar schakel het momenteel via HomeAssistant uit. Als ik zo naar de tijden kijk die je hebt opgegeven, is het dan niet steeds 15 min te vroeg of te laat? De tooltip bij het instellen omschrijft namelijk:

[...]

Wellicht is het dan handig om ook extra rate settings mee te nemen voor de zonnebonus?
Ik had al opgemerkt dat de tijden in het overzicht niet kloppen. Maar het werkelijke schakelmoment is correct. Je hoeft zelf ook helemaal niets te doen, nadat je de tarieven ingevoerd hebt en de zaak 'ON' geschakeld bepaalt growatt zelf elke dag de eventuele schakelmomenten op basis van nordpool data en jouw tarief instellingen. Je kan geen andere settings invoeren, ook salderen niet. Als je dat wilt moet je idd zelf iets proggen in HA zoals jij gedaan hebt. Maar voor mij is dit goed genoeg om te experimenteren ter voorbereiding op volgend jaar want dan is saldering er niet meer. En voor dit jaar maakt het me niet uit. Ik heb dermate veel overproductie dat ik hoe dan ook netto teruglever.

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:48

Pizzalucht

Snotneus.

Weet iemand of je ergens events van de SYN Backup Box kan vinden? Vandaag lijkt hij iets gedaan te hebben omdat de stroom er even af ging, maar ik kan nergens zien waarom. Zou dat ergens terecht moeten komen?

• brxm
brxm schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:33:
[...]

Bij mij ook niet in de app. Je moet de website hebben, daar kun je m instellen.
Waarom het bij jou niet werkt kan ik niet verklaren. Misschien oude firmware? Mijn inverter is uit 2023.
Update, ik zat vandaag in de Growatt Android app (doe ik zelden) en min of meer bij toeval ontdekte ik dat de AI/Smart mode ook in de app in te stellen is. Als je op het startscherm (bij mij 'Thuis') bent en je scrollt naar beneden dan is er een blok met 'AI Schedule' als kop, met een aan/uit schuifschakelaar. Dat wist ik wel maar ik dacht altijd dat alleen die schakelaar iets deed. Nu tapte ik toevallig in dat blok en toen kwam ik in de configuratieschermen. Je moet het maar weten...

• 201WD
[...]

Staat gewoon in de shinephone app en in de web-versie. Je omvormer moet wel werken anders kun je het niet instellen.

Inloggen in de app, selecteer je installatie en scroll omlaag.

Daar staat dan een stukje : AI Schedule

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-07 12:59
Enkele vragen mbt toevoegen extra panelen aan bestaande setup (11x 480 wp Zuid opstelling, MOD 5000TL3-XH).

Ik wil 4 extra (identieke) panelen gaan aansluiten, welke in de toekomst op west opstelling komen te liggen (dus aparte string). Maar ivm salderen, wil ik deze nu ook tijdelijk op Zuid neerzetten.

1) Kan ik deze dan alvast aansluiten op de andere tracker? Of snapt de omvormer het niet als je twee trackers gebruikt die in dezelfde opstelling liggen? Wil namelijk niet de huidige string (tijdelijk) gaan aanpassen/verlengen.

2) Kan ik 'makkelijk' uitrekenen of mijn omvormer nog 4 dezelfde panelen aankan (4x480wp)? Begreep dat het max PV power 10000w is (geen idee of ik dus hier naar moet kijken). datasheet: MOD 3000~10000TL3-XH-Backup.cdr

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan ze prima aansluiten op de tweede tracker, alleen is er kans dat de tracker niet wakker wordt. Die heeft namelijk 160V nodig, dus minimaal 40V per paneel.

• DumDumDum
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01:48
Hopelijk kan iemand hier mij helpen.

Ik heb een growatt 7000tl3-xh omvormer met daaraan een 15kw accu gekoppeld.
Ik heb 11x 315wp aan tracker 1 en 11x 325 aan tracker 2.
In de meterkast heb ik een growatt 3 fase meter die gekoppeld is aan de omvormer.
Middels de Shine LanX module kan ik verbinding maken met de omvormer en kan ik ook zien dat wat ik opwek.
De omvormer is aangesloten op een 3 fase alamat, 300m type B.

Nu komt het probleem.
Zodra ik de accu inschakel, dan zie ik in de app dat de accu online komt.
Echter, na 5 tot 10 minuten, klapt de alamat eruit.
De omvormer blijft gewoon werken, maar er verschijnt error 300 op het display omdat de netspanning weg gevallen is.

De kabels zijn 2.5mm2 tot de alamat. Daarna is het 6mm2 in de meterkast.

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Ik heb het allemaal zelf aangesloten, maar dit zou je eigenlijk niet verkeerd kunnen doen.

En nogmaals, als de accu uit staat, dan werkt de omvormer wel en levert deze zonder problemen stroom terug aan het net.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• Ollie
DumDumDum schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:58:
Hopelijk kan iemand hier mij helpen.

Ik heb een growatt 7000tl3-xh omvormer met daaraan een 15kw accu gekoppeld.
Ik heb 11x 315wp aan tracker 1 en 11x 325 aan tracker 2.
In de meterkast heb ik een growatt 3 fase meter die gekoppeld is aan de omvormer.
Middels de Shine LanX module kan ik verbinding maken met de omvormer en kan ik ook zien dat wat ik opwek.
De omvormer is aangesloten op een 3 fase alamat, 300m type B.

Nu komt het probleem.
Zodra ik de accu inschakel, dan zie ik in de app dat de accu online komt.
Echter, na 5 tot 10 minuten, klapt de alamat eruit.
De omvormer blijft gewoon werken, maar er verschijnt error 300 op het display omdat de netspanning weg gevallen is.

De kabels zijn 2.5mm2 tot de alamat. Daarna is het 6mm2 in de meterkast.

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Ik heb het allemaal zelf aangesloten, maar dit zou je eigenlijk niet verkeerd kunnen doen.

En nogmaals, als de accu uit staat, dan werkt de omvormer wel en levert deze zonder problemen stroom terug aan het net.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Toevallig een soortgelijk probleem gehad bij de installatie bij mijn ouders. Daar bleek het probleem te zitten in het ontbreken van juiste randaarde van de BMS. Nadat we de randaarde van de BMS netjes aangesloten hadden was het probleem opgelost en sprong de aardlek er niet meer uit. Misschien dat even checken?

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

201WD schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:05:
[...]

Staat gewoon in de shinephone app en in de web-versie. Je omvormer moet wel werken anders kun je het niet instellen.

Inloggen in de app, selecteer je installatie en scroll omlaag.

Daar staat dan een stukje : AI Schedule
Nu een reactie van Growatt, mijn omvormer 4000 TL3-S heeft geen AI ondersteuning. De omvormer is 6 jaar oud. Eerst eem mail gestuurd vanaf gmail, na 2 weken nog geen reactie, nu een mail gestuurd vanaf Proton en binnen een dag reactie. Heeft Growatt wat tegen Gmail ?? :-( 8)7

• Ollie
sideriusj schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:39:
[...]

Nu een reactie van Growatt, mijn omvormer 4000 TL3-S heeft geen AI ondersteuning. De omvormer is 6 jaar oud. Eerst eem mail gestuurd vanaf gmail, na 2 weken nog geen reactie, nu een mail gestuurd vanaf Proton en binnen een dag reactie. Heeft Growatt wat tegen Gmail ?? :-( 8)7
Ik moest in eerste instantie ook ruim een week wachten op antwoord vanuit Growatt. Maar toen er eenmaal een reactie was had ik telkens binnen een dag antwoord. Iemand anders had wel binnen een dag reactie, dus volgens mij is het gewoon een beetje geluk hebben. :P

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34
Guust Flater schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:18:
[...]

Nee, BP staat voor de variant voor de back-up box. Maar dit is redelijk willekeurig. De mijne heeft geen BP aanduiding in de produktcode, maar wanneer je het device serial number bekijkt in de web omgeving , dan geeft hij wel aan dat het een BP model is. In de Shinephone app geeft hij dit niet aan. Wanneer je de instellingen verandert, dan staat de Back-up mogelijkheid er wel tussen. Ik heb dus wel de Back-up box draaiend.[Afbeelding]
Ik heb me wezenloos gezocht of mijn omvormer compatible is met APX.

Ik heb de MOD 6000TL3-XH. Zo staat het op de omvormer, de doos, in de app en op server.growatt maar de omvormer heeft wel de Battery neutral erop zitten...

Update;
Maar even een mailtje gestuurd naar Growatt support en binnen een paar minuten antwoord; helaas geen BP variant voor mij. Alleen het ARK systeem is compatible.

[ Voor 8% gewijzigd door Bezzerk op 20-05-2026 15:39 . Reden: growatt support antwoord toegevoegd ]

• Ollie
Bezzerk schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:19:
[...]

Ik heb de MOD 6000TL3-XH. Zo staat het op de omvormer, de doos, in de app en op server.growatt maar de omvormer heeft wel de Battery neutral erop zitten...

Update;
Maar even een mailtje gestuurd naar Growatt support en binnen een paar minuten antwoord; helaas geen BP variant voor mij. Alleen het ARK systeem is compatible.
Ik had inderdaad hetzelfde, helaas was die van mij echt geen BP versie (had geen neutral aansluiting), waardoor ik uiteindelijk een andere gekocht hebt.

Volgens mij kun je het altijd hier checken: https://nl.growatt.com/support/warranty.
Als je daar even je serienummer invult staat er als het goed is (BP) achter het type:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6tyfLORNBhSOufMransWrDjtA0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OrUOBRo8gNkx4XNURzfE7hEI.png?f=user_large

• Casper de Boer
[...]

Update;
En hier de quick checklist vanuit Growatt

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-07 16:26
[...]

Update;
Die ook gewoon prima werkt.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

• Ollie
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het ARK systeem? Ben eigenlijk wel benieuwd naar bijvoorbeeld het standby-verbruik.

• Casper de Boer
Ollie schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:54:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het ARK systeem? Ben eigenlijk wel benieuwd naar bijvoorbeeld het standby-verbruik.
Heb zelf een high voltage systeem draaien en een low voltage systeem bij mijn ouders.

Zal van het weekend de recentste cijfers bijwerken en even posten. Als je even zoekt in het forum heb ik al eerder wat gegevens gepost :)

• Lekkerbek
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 11:43
Hoi,

heb vorig weekend een 16kwh 52v pack en een growatt WIT 10K-HU geinstalleerd.

Vet ding maar wat een herrie (blijkt een outdoor device).

Vind het een gedoe om het ding responsive te krijgen omdat ik de uitleg bij de webinterface en apps nogal summier vindt.

Hebben jullie ergens nog tips en trick hoe het ding beter is af te stemmen?

Wil het eerst voor eigen gebruik hebben, later wellicht via een dynamisch contract.

Thx

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-07 12:42
brxm schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:11:
[...]

Ik had al opgemerkt dat de tijden in het overzicht niet kloppen. Maar het werkelijke schakelmoment is correct. Je hoeft zelf ook helemaal niets te doen, nadat je de tarieven ingevoerd hebt en de zaak 'ON' geschakeld bepaalt growatt zelf elke dag de eventuele schakelmomenten op basis van nordpool data en jouw tarief instellingen. Je kan geen andere settings invoeren, ook salderen niet. Als je dat wilt moet je idd zelf iets proggen in HA zoals jij gedaan hebt. Maar voor mij is dit goed genoeg om te experimenteren ter voorbereiding op volgend jaar want dan is saldering er niet meer. En voor dit jaar maakt het me niet uit. Ik heb dermate veel overproductie dat ik hoe dan ook netto teruglever.
Ik heb de getallen zoals boven ook ingevuld nu.

Maar het valt mij op dat de zonnepanelen al uitgaan bij -0,01 negatief cent dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn. of zie ik dat verkeerd ik dacht dat ze uitgingen bij als het verschil groter is als de kosten van de belasting en btw en zo.

• rhpijnacker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-05 09:26
brxm schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:45:
[...]

Ik ben me bewust van deze oplossing, maar wil een oplossing die meer apparaten in mijn huishouden mee neemt. Dus in plaats van 1 apparaat slim te sturen, ook bv. mijn beide EVs (waarvan een ook als thuisbatterij fungeert) mee laten doen.
Vandaar dat ik e.e.a. via een lokale HEMS wil aansturen en niet de regie bij Growatt wil laten.

• buiz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-06 13:17
Iemand ervaringen met de GroHomeManager-X?
Ik heb een setup van 2 inverters met beide een 20kwh batterij, voor deze oplossing heeft Growatt de GroHomeManager-X.
Deze draait prima, echter sinds ik ben geswitcht van de oude 'meter' naar de GroHomeManager-X ben ik al mijn Smart/AI functies kwijt op de website/app.

Beide inverters zijn trouwens verbonden via ShineRFStick-X2

[ Voor 9% gewijzigd door buiz op 24-05-2026 11:44 ]

• brxm
fplin schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:09:
[...]

Ik heb de getallen zoals boven ook ingevuld nu.

Maar het valt mij op dat de zonnepanelen al uitgaan bij -0,01 negatief cent dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn. of zie ik dat verkeerd ik dacht dat ze uitgingen bij als het verschil groter is als de kosten van de belasting en btw en zo.
De Growatt regeling gaat 'aan' als de prijs die je invult negatief is. Ik heb de all-in prijs ingevuld. Je kan het zelf aanpassen als je dat wilt. De Growatt regeling voorkomt dat ik geld moet betalen omdat ik teruglever bij een negatief all-in electriciteittarief en dat is voorlopig voldoende voor mij. Na salderen moet dat anders, ik ben daarom ook bezig zelf een regeling te programmeren, ook al om niet van Growatt China afhankelijk te zijn. Dit was vorige maand voor mij de snelste oplossing om de toen aangekondigde negatieve Zonneplan tarieven af te handelen. En het werkt conform spec, zeg maar.

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:07
Ik denk dat velen van ons linksom of rechtsom aan de Home Assistant (moeten) gaan tbv deze aansturing, of een ander product dat in korte tijd door heel NL gebruikt zal gaan worden na 1-1-2027.

[ Voor 3% gewijzigd door flipjevandejam op 26-05-2026 11:04 ]

• fplin
brxm schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:40:
[...]

De Growatt regeling gaat 'aan' als de prijs die je invult negatief is. Ik heb de all-in prijs ingevuld. Je kan het zelf aanpassen als je dat wilt. De Growatt regeling dat ik geld moet betalen omdat ik teruglever bij een negatief all-in electriciteittarief en dat is voorlopig voldoende voor mij. Na salderen moet dat anders, ik ben daarom ook bezig zelf een regeling te programmeren, ook al om niet van Growatt China afhankelijk te zijn. Dit was vorige maand voor mij de snelste oplossing om de toen aangekondigde negatieve Zonneplan tarieven af te handelen. En het werkt conform spec, zeg maar.
Ik heb nu de prijzen in negatief ingevult -0.02 en -0.11. maar de panelen gaan toch uit bij -0.01.

Wel jammer dat dit zo niet werkt

• Casper de Boer
Ollie schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:54:
Altijd lastig te vergelijken maar hierbij de cijfers die ik heb van beide systemen, zie net dat het trouwens een ARK (HV) en een AXE (LV) opslag systeem is.
Ik heb zelf een hoger verbruik waardoor mijn accu leeg getrokken wordt en daardoor weer vaker bijgeladen moet worden vanuit het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxA_KEr_z-upFWE_ME64GPdVIjE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oJGoWVVaxGnpBLVkZdb1PZjM.png?f=user_large

• 201WD
Vandaag de Growatt SM-WLS01 p1 dongle ontvangen en aangesloten op de Aura 5000.

Koppelen ging snel en zonder problemen. Shine app lijkt nu ook sneller te werken icm de Aura. Er zit voeding bij, aansluitsnoer, p1 snoer en een Lora antenne. Met de infrarood magneet kun je de dongle mooi tegen de voorzijde van de slimmemeter hangen. Via de app heb je nu ook wat extra (AI-smart) functies erbij etc.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

201WD schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:41:

Koppelen ging snel en zonder problemen. Shine app lijkt nu ook sneller te werken icm de Aura. Er zit voeding bij, aansluitsnoer, p1 snoer en een Lora antenne. Met de infrarood magneet kun je de dongle mooi tegen de voorzijde van de slimmemeter hangen. Via de app heb je nu ook wat extra (AI-smart) functies erbij etc.
Klinkt goed het valt me op dat er nog weinig online over te vinden is terwijl ik toch best wel hoge verwachtingen heb versus bestaande concurrentie

Is er een mogelijkheid dat je wat inzicht geeft in de Rte en standby verbruik?

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• 201WD
ErikVers schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:05:
[...]

Klinkt goed het valt me op dat er nog weinig online over te vinden is terwijl ik toch best wel hoge verwachtingen heb versus bestaande concurrentie

Is er een mogelijkheid dat je wat inzicht geeft in de Rte en standby verbruik?
Ik zal er dit weekend een stekker tussen hangen om te meten hoeveel watt hij verbruikt tijdens standby

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

201WD schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:01:
[...]

Ik zal er dit weekend een stekker tussen hangen om te meten hoeveel watt hij verbruikt tijdens standby
Top. Ik ben zeer actief (verkoop-advies-instal) in de vast geïnstalleerde sets maar volg met interesse de stekker wereld. Niet mijn doelgroep maar natuurlijk ook een enorme markt vóór.

Als iemand flex wil instappen of de “klein”verbruikers (<4000kWh/jr)

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-07 21:13
201WD schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:41:
Hoe bevalt se Aura je? Ben ook benieuwd naar deze, hij vinkt veel af en overweeg het wel om deze te kopen. In eerste instantie aan stopcontact, later met een eigen groep en evt doorlussen.

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• Lekkerbek
Lekkerbek schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:05:
Hoi,

heb vorig weekend een 16kwh 52v pack en een growatt WIT 10K-HU geinstalleerd.

Vet ding maar wat een herrie (blijkt een outdoor device).

Vind het een gedoe om het ding responsive te krijgen omdat ik de uitleg bij de webinterface en apps nogal summier vindt.

Hebben jullie ergens nog tips en trick hoe het ding beter is af te stemmen?

Wil het eerst voor eigen gebruik hebben, later wellicht via een dynamisch contract.

Thx
Ik probeer al een tijd contact te leggen met Growatt support omdat ik vragen/klachten heb over instellingen/efficiency en geluid. Maar krijg geen response. Iemand een oplossing of een werkend telefoonnummer?

• fplin
Lekkerbek schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Ik probeer al een tijd contact te leggen met Growatt support omdat ik vragen/klachten heb over instellingen/efficiency en geluid. Maar krijg geen response. Iemand een oplossing of een werkend telefoonnummer?
Probeer eens 08504099670. daar heb ik ook wel eens mee gebels

• 201WD
er zit nu ook een NL chatfunctie in de shine app

• 201WD
Reaper.JA2 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:38:
[...]

Hoe bevalt se Aura je? Ben ook benieuwd naar deze, hij vinkt veel af en overweeg het wel om deze te kopen. In eerste instantie aan stopcontact, later met een eigen groep en evt doorlussen.

Goed ik gebruik hem icm dynamische tarieven, overdag in de goedkope uren laden en in de avond en nacht op de duurdere uren ontladen. Ben nog wel volop aan het uitproberen. de TOU mode gebruik ik momenteel . AI/ Smart is ook mogelijk of een soort van nul op de meter. Maar dat wil ik later nog eens gaan testen.

• brxm
Lekkerbek schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Ik heb ze maandag 8 juni gemaild (service.nl@growatt.com) vanwege een probleem met mijn data-logger en kreeg een dag later reactie. Ze hebben me goed geholpen want inmiddels doet-ie het weer.

• Lekkerbek
Vaag, in de afgelopen maand al 3 berichten gedaan. Zal het maandag nog een keer proberen.

Het telefoonnummer doet het dan hopelijk ook weer.

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-06 11:29

pingwim

What's a world without Wimmen

Lekkerbek schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:45:
Vaag, in de afgelopen maand al 3 berichten gedaan. Zal het maandag nog een keer proberen.

Het telefoonnummer doet het dan hopelijk ook weer.
Ik heb via email diverse keren een probleem gemeld en een ticket nummer ter bevestiging terug gekregen. Verder zonder opvolging. Men geeft ook aan dat ze eigenlijk geen ondersteuning aan eindgebruikers leveren. Via Whatsapp (uit de reply email) is er nu wel reactie.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

• Lekkerbek
Zaterdag avond begon het te spoken in huis. De electriciteit viel weg om 21:00.

Bleek Growatt aan firmware updates te doen. Duurde wel 2 uur en 5 power-cycles voordat het stabiel leek.

Een aantal klachten die ik had zijn inderdaad verholpen, de loeiende fans, weigerende settings.

Als de zon nog gaat schijnen en de batterij vol zit, hopelijk ook de export settings functionerend. Zodra ik ze aanzette ging het normale verbruik via grid (terwijl de zon de batterij aan het vullen was).

• Lekkerbek
pingwim schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Ik heb via email diverse keren een probleem gemeld en een ticket nummer ter bevestiging terug gekregen. Verder zonder opvolging. Men geeft ook aan dat ze eigenlijk geen ondersteuning aan eindgebruikers leveren. Via Whatsapp (uit de reply email) is er nu wel reactie.
Dat had ik ook inderdaad. Begrijp wel dat het een goedkoper product (1500eu) is en dat er op diverse sites gemeld wordt dat er geen eindgebruikers ondersteuning wordt gegeven maar zolang ze dat zelf niet ventileren ....

Anders had ik gekeken naar een minder bekend product.

• Casper de Boer
Lekkerbek schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:54:
Zaterdag avond begon het te spoken in huis. De electriciteit viel weg om 21:00.

Bleek Growatt aan firmware updates te doen. Duurde wel 2 uur en 5 power-cycles voordat het stabiel leek.

Een aantal klachten die ik had zijn inderdaad verholpen, de loeiende fans, weigerende settings.

Als de zon nog gaat schijnen en de batterij vol zit, hopelijk ook de export settings functionerend. Zodra ik ze aanzette ging het normale verbruik via grid (terwijl de zon de batterij aan het vullen was).
Dat is wel bijzonder dat de stroom volledig wegvalt, wordt er bij een WIT ook een ATS (Automatic Transfer Switch) aanbevolen?

Bij een installatie die ik heb gedaan met een SPH hoefde deze er volgens de specs niet tussen maar ik heb er toch eentje tussen gezet (de ATS kan meer vermogen schakelen dan de SPH)

een WIT staat nog steeds een keer op mijn verlanglijstje om te doen, hoop wel dat de kinderziektes er dan uit zijn... Is het geluidsniveau is nu wel geschikt voor binnen?

• Reaper.JA2
Durft er iemand hier een APX module buiten neer te zetten? En ook aan de muur te hangen? 🤓

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:39:
Durft er iemand hier een APX module buiten neer te zetten? En ook aan de muur te hangen? 🤓
Ja hoor, mits onder een afdakje zodat er geen directe regenval op komt.

Zo staat het volgens mij ook beschreven.

Nadeel is dat het voor dieven beter toegankelijk is 😅.

Voordeel is dat bij brand je huis minder schade zal oplopen 😁

• Lekkerbek
Casper de Boer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Dat is wel bijzonder dat de stroom volledig wegvalt, wordt er bij een WIT ook een ATS (Automatic Transfer Switch) aanbevolen?

Bij een installatie die ik heb gedaan met een SPH hoefde deze er volgens de specs niet tussen maar ik heb er toch eentje tussen gezet (de ATS kan meer vermogen schakelen dan de SPH)

een WIT staat nog steeds een keer op mijn verlanglijstje om te doen, hoop wel dat de kinderziektes er dan uit zijn... Is het geluidsniveau is nu wel geschikt voor binnen?
De ATS heb ik nergens zien staan in de boekjes. Wel werd er een handmatige geadviseerd, hetgeen me nu wel handig lijkt. De WIT (heb de 10kwh) doet een failover in 10ms maar m'n ALIX-board firewalletje vond dat al te veel. Heb er een zwaardere PSU aangehangen, dat helpt :-)

Na de firmware (ZDDA-0004) issie eindelijk stil. Had hem op zolder hangen, waar de vorige passieve ook hing, maar werd koekoek van het geluid. Dus hangt ie nu in de hal bij de voordeur. Afgelopen weekend kreeg ie een FW update waarna hij wel stil is geworden en alleen gaat loeien bij hoger vermogen.

Het sluip vermogen blijft wel een dingetje, maar begreep ergens dat redelijk normaal is bij dit soort LV inverters. Ongeveer 60 tot 70 watt. Niet best dus en hij word best warm.

Heb daarom de grote deksel van langere boutjes voorzien zodat de warmte uit de binnenkant kan ontsnappen. Gelukkig lopen er geen kindervingertjes in huis.

• Reaper.JA2
MuadDib007 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Ja hoor, mits onder een afdakje zodat er geen directe regenval op komt.

Zo staat het volgens mij ook beschreven.

Nadeel is dat het voor dieven beter toegankelijk is 😅.

Voordeel is dat bij brand je huis minder schade zal oplopen 😁
Vooral het brandgevaar inderdaad. Dan kan het nog wel 'op' de uitbouw (aan de muur dan), en binnen ~10 meter van de omvormer, en onder een dakje dan. De kans op brand zal vast erg klein zijn, maar wil toch liever het zekere voor het onzekere nemen. Hier op zolder hangt een MOD8000 omvormer waar direct een APX op zou kunnen worden aangesloten.

Ik heb wel gekeken naar brandveilige kasten maar die zijn nog wel erg prijzig en onhandig. Iemand daar nog tips voor?

• De HvE
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-07 07:52
Heb twee Growatt omvormers van het type MIN 3600TL-X kan bij beide het "Actief vermogen instellen" in de Shinephone APP, maar beide omvormers reageren hier totaal niet op.
Firmware stand: AK1.0/AKKAA2401

Bij meerdere omvormer van de MIC xxxxTL-X serie is dit geen enkel probleem.

Heb al het internet en dit forum afgezocht maar het probleem niet tegen gekomen.
Iemand enig idee ?

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:21
@De HvE Heb je wel het juiste wachtwoord ingesteld?

• De HvE
Ik kan de procenten waarde gewoon veranderen en die wordt ook netjes overgenomen door de omvormer.
Beide omvormers staan op verschillende locaties en met twee verschillende ShinePhone accounts.
Ook als ik het betreffende modbus register (3) direct verander via de RS485 poort op de omvormer reageert de omvormer hier totaal niet op.

Is er hier iemand die een MIN 3600TL-X met firmware versie AK1.0/AKAA2401 regelt met Power Limiet ???

[ Voor 14% gewijzigd door De HvE op 22-06-2026 07:17 ]

• Anton15
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-06 00:56
buiz schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:09:
Iemand ervaringen met de GroHomeManager-X?
Ik heb een setup van 2 inverters met beide een 20kwh batterij, voor deze oplossing heeft Growatt de GroHomeManager-X.
Deze draait prima, echter sinds ik ben geswitcht van de oude 'meter' naar de GroHomeManager-X ben ik al mijn Smart/AI functies kwijt op de website/app.

Beide inverters zijn trouwens verbonden via ShineRFStick-X2
Ik heb wel wat ervaring met de Grohome manager X van Growatt. Tot nu toe og niet exht positief, het is lastig onder controle te krijgen. In de basis werkt het prima maar net even anders als je van Growatt gewend bent. Export Limit heb ik nog niet goed werkend gekregen en support van Growatt is helaas niet echt snel te noemen. Ook de leverancier weet er niet veel vanaf. Dus echt nog een product wat in de kinderschoenen staat.

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07 15:41
never mind

[ Voor 97% gewijzigd door konehead op 23-06-2026 11:53 ]

• konehead
De HvE schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:18:
Ik kan de procenten waarde gewoon veranderen en die wordt ook netjes overgenomen door de omvormer.
Beide omvormers staan op verschillende locaties en met twee verschillende ShinePhone accounts.
Ook als ik het betreffende modbus register (3) direct verander via de RS485 poort op de omvormer reageert de omvormer hier totaal niet op.

Is er hier iemand die een MIN 3600TL-X met firmware versie AK1.0/AKAA2401 regelt met Power Limiet ???
Heb je er ook een batterij aan hangen?

• De HvE
konehead schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Heb je er ook een batterij aan hangen?
Nee bij beide omvormers zijn geen batterijen aangesloten !

• konehead
De HvE schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:45:
[...]

Nee bij beide omvormers zijn geen batterijen aangesloten !
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Number:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: ${project_name}
    name: Max Output Power Setting Percent
    id: max_output_power_setting_percent
    address: 3
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    min_value: 0
    max_value: 100
    step: 1
    entity_category: config
    unit_of_measurement: "%"
    icon: mdi:percent

• De HvE
Ik beschrijf dit modbus register 3 nu al direct via modbus software in de omvormers.
Waarde export limiet wordt ook overgenomen (0- 100%) door de 2 omvormers.
Maar de omvormers doen er niets mee !
Ook via de Shinephone app of Growatt server kan ik de waarde uitlezen en schrijven maar geen reactie van de beide omvormers.
Het lijkt alleen bij dit type omvormer (MIN 3600TL-X) een probleem te zijn.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:59
Ik zie sinds gisteren ook iets wat ik niet kan verklaren.

MOD8000TL3-XH omvormer met APX accusysteem. Normaal regel ik via de Solax Modbus integratie oa. de charge rate. Maar deze pakt de omvormer niet op. Ook via server.growatt.com lijkt het niet te werken. Net als andere parameters. Omvormer bleef ook hangen op grid first gisteren

Daarnaast zie ik nu dat ik 300-500W van het net gebruik terwijl de PV opbrengst van de omvormer richting de 3kW gaat nu. Maar 2,8kW gaat direct de accu in, een heel klein beetje naar de rest van het huis, en de rest haal ik dus van het net:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJqEBcPffVu5I_Qwd2Q7fkZn9-w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/joRzq2ssXbHrmxedbz8AR2tY.png?f=user_large

Normaal zit ik rond de 0W van het net (meestal tussen -100 +100)

Nu ik dit schrijf is de accu vol, en word er geen PV meer opgewekt en word alles van het net getrokken. Active Power Limit stond opeens op 0 - maar die krijg ik niet teruggezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhHl5KIlvm8GX_lEK3bkToEdW0s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/24FPru0GJ93UUzSuGis8t7b8.png?f=user_large

Erg vreemd allemaal, ik weet ook niet wat er aan de hand is. Zijn er andere die hetzelfde zien vandaag/gisteren?

• firecaps30
Update: het AI schedule / VPP is op enabled gezet gisteravond om 22:00 uur. Zelf niet gedaan dus wellicht vanuit Growatt gepusht...

Uitgezet en nu werkt het weer..

@De HvE Kun je checken of VPP ook niet per ongeluk aan staat bij je?

En kijk eens naar deze Home Assistant integratie, daar kun je veel mee uitlezen: https://github.com/wills106/homeassistant-solax-modbus

• De HvE
@De HvE Kun je checken of VPP ook niet per ongeluk aan staat bij je?
Dit is alleen van toepassing bij hybride (H) omvormers !

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-07 13:57
Bij mij is zojuist de power van 1 omvormer MIN 3600TL-XH (oost) teruggeschroefd lijkt het, hij draait nu op 80w maximaal. Ik dacht wellicht overbelasting of oververhitting. Ik heb alleen nog 1 andere omvormer op de westkant, en die draait wel op volle toeren nog.

In de app zijn beide omvormers offline, iets wat regelmatig gebeurt overigens. Ik kan daar dus niks inzien.

Zou het kunnen dat de panelen als beveiliging uitgeschakeld worden als het te warm is? De laatste stats gaven aan dat:

Temperatuur: 46,5c

Spanning: 259,6 V. Deze komt regelmatig tot de 300 V dus lijkt me niet per se dat de omvormer hierdoor afslaat?

• firecaps30
Is dat je string spanning of je netspanning?

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-07 13:57
firecaps30 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:30:
Is dat je string spanning of je netspanning?
Heb het even opgezocht, laatste stats om 11:20 waren:

PV1: 259,6V - 9,3A - 2433,4W

AC1: 238,3V - 9,9A - 2354,2W

Temp 1: 46,1

Temp 2: 46,1

• firecaps30
Lijkt niet daar aan te liggen, ik zie hogere temperaturen op mijn omvormers de afgelopen dagen. Als hij weer online is zou ik even de instellingen nalopen en check vooral smart schedule/AI eens.

• 201WD
firecaps30 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:07:
Lijkt niet daar aan te liggen, ik zie hogere temperaturen op mijn omvormers de afgelopen dagen. Als hij weer online is zou ik even de instellingen nalopen en check vooral smart schedule/AI eens.
Wat wil je met zoveel zon en dit warme weer.

• Reaper.JA2
firecaps30 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:41:
MOD8000TL3-XH omvormer met APX accusysteem. Normaal regel ik via de Solax Modbus integratie oa. de charge rate. Maar deze pakt de omvormer niet op. Ook via server.growatt.com lijkt het niet te werken. Net als andere parameters. Omvormer bleef ook hangen op grid first gisteren
Hoeveel verbruikt je APX systeem Idle eigenlijk?
En verder wel tevreden over?

[ Voor 3% gewijzigd door Reaper.JA2 op 30-06-2026 12:05 ]

• firecaps30
Lees even terug, hier is @MuadDib007 een tijd mee bezig geweest en misschien nog steeds wel. Ik hou het niet bij. Ben tevreden, 10kW accu, overdag loopt hij vol met zon en in de nacht weer leeg. Pieken zoals warmwater maken met elekrisch element van de warmtepomp doe ik overdag wanneer de zon schijnt en evt de accu bij kan springen.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
An sich ben ik wel tevreden.

Het probleem ontstaat door de slimme aansturing door Frank Energie, waardoor alle componenten van het systeem actief blijven ookal is er geen throughout.

Met een vrij hoog standby gebruik ten gevolg.

Een andere vraag: zijn er meer mensen met Frank Energy handelen en de BLIQ aansturing en problemen?

Sinds een aantal dagen reageert mijn omvormer niet meer op de commando's vanuit BLIQ / Frank.

Daarom alles stroomloos gemaakt inclusief batterij, omvormer, BLIQvanger en alles weer herstart.

Maar ook na het opstarten geen reactie.

Dus nu alles maar in zelf consumptie gezet zodat ik nog iets aan mijn batterijen heb.

Vreemd genoeg kunnen ze nog wel telemetrie uitlezen dus ik verdenk BLIQ / FRANk er van de schuldige te zijn en niet mijn systeem.

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:00
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met een Growatt MOD 10KTL3-XH + DTSU666 meter, omdat mijn nul-export regeling bij hogere vermogens begon te pendelen. Niet een beetje ruis, maar echt heen en weer: soms richting +2 kW import naar -2 kW export binnen een paar seconden.

Als voorbeeld: tussen 10:00 en 11:00 draaide de inverter gemiddeld 1153 W output, met pieken tot ongeveer 2,9 kW. Juist in dat soort periodes zag ik eerder de flipflop-regeling ontstaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moCSbH5XeoMqjRKSRf_Ho_m0mG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZHWU2l4MpaGml0sl6Lb3i2yl.png?f=fotoalbum_large

Ik heb L1/L2/L3, meterrichting, inverterfases, meterinstellingen, peak shaving/export limit en Home Assistant uitgesloten. De inverter gaf ook geen meter- of communicatie-errors.

Mijn indruk: de Growatt zero-export regeling reageert te agressief. Meter meet afwijking, inverter corrigeert, schiet eroverheen, corrigeert terug, enz.

Als test heb ik Node-RED tussen de DTSU666 en de inverter gezet. Node-RED leest de echte DTSU666 en emuleert richting Growatt weer een DTSU666. Spanning/stroom blijven echt, maar de active-power waarde pas ik aan.

Wat nu goed werkt: ik geef Growatt ongeveer 50% van de gemeten afwijking door, zonder harde cap. Dus bij +400 W import krijgt Growatt ongeveer +200 W te zien. Daardoor corrigeert hij minder agressief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_b58aVWwv4pks2zM6mJvPmYioI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UKDE28adZ1p41kah7TUOVc7i.png?f=fotoalbum_large

Benieuwd of anderen met MOD/MID + DTSU666 dit herkennen, vooral het gedrag waarbij het bij weinig vermogen goed gaat en bij hogere belasting ineens begint te jagen.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
LittleKiller schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:51:
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met een Growatt MOD 10KTL3-XH + DTSU666 meter, omdat mijn nul-export regeling bij hogere vermogens begon te pendelen. Niet een beetje ruis, maar echt heen en weer: soms richting +2 kW import naar -2 kW export binnen een paar seconden.

Als voorbeeld: tussen 10:00 en 11:00 draaide de inverter gemiddeld 1153 W output, met pieken tot ongeveer 2,9 kW. Juist in dat soort periodes zag ik eerder de flipflop-regeling ontstaan.

[Afbeelding]

Ik heb L1/L2/L3, meterrichting, inverterfases, meterinstellingen, peak shaving/export limit en Home Assistant uitgesloten. De inverter gaf ook geen meter- of communicatie-errors.

Mijn indruk: de Growatt zero-export regeling reageert te agressief. Meter meet afwijking, inverter corrigeert, schiet eroverheen, corrigeert terug, enz.

Als test heb ik Node-RED tussen de DTSU666 en de inverter gezet. Node-RED leest de echte DTSU666 en emuleert richting Growatt weer een DTSU666. Spanning/stroom blijven echt, maar de active-power waarde pas ik aan.

Wat nu goed werkt: ik geef Growatt ongeveer 50% van de gemeten afwijking door, zonder harde cap. Dus bij +400 W import krijgt Growatt ongeveer +200 W te zien. Daardoor corrigeert hij minder agressief.

[Afbeelding]

Benieuwd of anderen met MOD/MID + DTSU666 dit herkennen, vooral het gedrag waarbij het bij weinig vermogen goed gaat en bij hogere belasting ineens begint te jagen.
Zelf heb ik dit soort gedrag niet gezien.

Nu heb ik wel een andere meter en een retrofit systeem (1 Growatt met de ZP er op en de andere hybride met de batterijen er aan) maar wel de CHINT DTSU666 in gebruik.

2 sets klemmen aangesloten.

1 op de 3 fasen aanvoer en een op de omvormer waar de ZP op zitten.

Draait al lang als een tierelier.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Wat betreft mijn problemen met het handelen op de onbalansmarkt.
Ik heb totaal geen controle meer over mijn omvormer.
Hij draait alleen nog in zelfconsumptie modus.

Ik heb mijn Growatt een factory reset gegeven.
HA Modbus (Solax integratie) uitgezet.
BLIQvanger EMS losgetrokken.
SMART modus online gecontroleerd, die staat uit.

Als ik nu via de Shinephone app zeg dat ik wil ontladen heeft het systeem er lak aan.
Dus ik denk dat mijn omvormer de geest heeft gegeven.

Maar weer mailen met Growatt, tenzij iemand nog briljante ideeen heeft om het systeem weer te laten luisteren.

• LittleKiller
MuadDib007 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:20:
[...]

Zelf heb ik dit soort gedrag niet gezien.

Nu heb ik wel een andere meter en een retrofit systeem (1 Growatt met de ZP er op en de andere hybride met de batterijen er aan) maar wel de CHINT DTSU666 in gebruik.

2 sets klemmen aangesloten.

1 op de 3 fasen aanvoer en een op de omvormer waar de ZP op zitten.

Draait al lang als een tierelier.
Ja zo vreemd, ik snap er ook niets van waarom het gebeurt, maar ik kom er gewoon alleen maar op uit dat de regeling niet goed is.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
LittleKiller schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:57:
[...]

Ja zo vreemd, ik snap er ook niets van waarom het gebeurt, maar ik kom er gewoon alleen maar op uit dat de regeling niet goed is.
Is je firmware wel up to date?

Misschien dat daar een oplossing in zit.

• LittleKiller
MuadDib007 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:58:
[...]

Is je firmware wel up to date?

Misschien dat daar een oplossing in zit.
Ik heb de setup nog niet zo lang, namelijk deze week.

Hoe kan ik het updaten?
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste