• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 11:34
Lekkerbek schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Ik probeer al een tijd contact te leggen met Growatt support omdat ik vragen/klachten heb over instellingen/efficiency en geluid. Maar krijg geen response. Iemand een oplossing of een werkend telefoonnummer?
Ik heb ze maandag 8 juni gemaild (service.nl@growatt.com) vanwege een probleem met mijn data-logger en kreeg een dag later reactie. Ze hebben me goed geholpen want inmiddels doet-ie het weer.

  • Lekkerbek
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 11:43
Vaag, in de afgelopen maand al 3 berichten gedaan. Zal het maandag nog een keer proberen.

Het telefoonnummer doet het dan hopelijk ook weer.

  • pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 16:05

pingwim

What's a world without Wimmen

Lekkerbek schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:45:
Vaag, in de afgelopen maand al 3 berichten gedaan. Zal het maandag nog een keer proberen.

Het telefoonnummer doet het dan hopelijk ook weer.
Ik heb via email diverse keren een probleem gemeld en een ticket nummer ter bevestiging terug gekregen. Verder zonder opvolging. Men geeft ook aan dat ze eigenlijk geen ondersteuning aan eindgebruikers leveren. Via Whatsapp (uit de reply email) is er nu wel reactie.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp


  • Lekkerbek
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 11:43
Zaterdag avond begon het te spoken in huis. De electriciteit viel weg om 21:00.

Bleek Growatt aan firmware updates te doen. Duurde wel 2 uur en 5 power-cycles voordat het stabiel leek.

Een aantal klachten die ik had zijn inderdaad verholpen, de loeiende fans, weigerende settings.

Als de zon nog gaat schijnen en de batterij vol zit, hopelijk ook de export settings functionerend. Zodra ik ze aanzette ging het normale verbruik via grid (terwijl de zon de batterij aan het vullen was).

  • Lekkerbek
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 11:43
pingwim schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Ik heb via email diverse keren een probleem gemeld en een ticket nummer ter bevestiging terug gekregen. Verder zonder opvolging. Men geeft ook aan dat ze eigenlijk geen ondersteuning aan eindgebruikers leveren. Via Whatsapp (uit de reply email) is er nu wel reactie.
Dat had ik ook inderdaad. Begrijp wel dat het een goedkoper product (1500eu) is en dat er op diverse sites gemeld wordt dat er geen eindgebruikers ondersteuning wordt gegeven maar zolang ze dat zelf niet ventileren ....

Anders had ik gekeken naar een minder bekend product.

  • Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:23
Lekkerbek schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:54:
Zaterdag avond begon het te spoken in huis. De electriciteit viel weg om 21:00.

Bleek Growatt aan firmware updates te doen. Duurde wel 2 uur en 5 power-cycles voordat het stabiel leek.

Een aantal klachten die ik had zijn inderdaad verholpen, de loeiende fans, weigerende settings.

Als de zon nog gaat schijnen en de batterij vol zit, hopelijk ook de export settings functionerend. Zodra ik ze aanzette ging het normale verbruik via grid (terwijl de zon de batterij aan het vullen was).
Dat is wel bijzonder dat de stroom volledig wegvalt, wordt er bij een WIT ook een ATS (Automatic Transfer Switch) aanbevolen?

Bij een installatie die ik heb gedaan met een SPH hoefde deze er volgens de specs niet tussen maar ik heb er toch eentje tussen gezet (de ATS kan meer vermogen schakelen dan de SPH)

een WIT staat nog steeds een keer op mijn verlanglijstje om te doen, hoop wel dat de kinderziektes er dan uit zijn... Is het geluidsniveau is nu wel geschikt voor binnen?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West


  • Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:23
Durft er iemand hier een APX module buiten neer te zetten? En ook aan de muur te hangen? 🤓

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards


  • MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:47

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:39:
Durft er iemand hier een APX module buiten neer te zetten? En ook aan de muur te hangen? 🤓
Ja hoor, mits onder een afdakje zodat er geen directe regenval op komt.

Zo staat het volgens mij ook beschreven.

Nadeel is dat het voor dieven beter toegankelijk is 😅.

Voordeel is dat bij brand je huis minder schade zal oplopen 😁

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop


  • Lekkerbek
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 11:43
Casper de Boer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Dat is wel bijzonder dat de stroom volledig wegvalt, wordt er bij een WIT ook een ATS (Automatic Transfer Switch) aanbevolen?

Bij een installatie die ik heb gedaan met een SPH hoefde deze er volgens de specs niet tussen maar ik heb er toch eentje tussen gezet (de ATS kan meer vermogen schakelen dan de SPH)

een WIT staat nog steeds een keer op mijn verlanglijstje om te doen, hoop wel dat de kinderziektes er dan uit zijn... Is het geluidsniveau is nu wel geschikt voor binnen?
De ATS heb ik nergens zien staan in de boekjes. Wel werd er een handmatige geadviseerd, hetgeen me nu wel handig lijkt. De WIT (heb de 10kwh) doet een failover in 10ms maar m'n ALIX-board firewalletje vond dat al te veel. Heb er een zwaardere PSU aangehangen, dat helpt :-)

Na de firmware (ZDDA-0004) issie eindelijk stil. Had hem op zolder hangen, waar de vorige passieve ook hing, maar werd koekoek van het geluid. Dus hangt ie nu in de hal bij de voordeur. Afgelopen weekend kreeg ie een FW update waarna hij wel stil is geworden en alleen gaat loeien bij hoger vermogen.

Het sluip vermogen blijft wel een dingetje, maar begreep ergens dat redelijk normaal is bij dit soort LV inverters. Ongeveer 60 tot 70 watt. Niet best dus en hij word best warm.

Heb daarom de grote deksel van langere boutjes voorzien zodat de warmte uit de binnenkant kan ontsnappen. Gelukkig lopen er geen kindervingertjes in huis.

  • Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:23
MuadDib007 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Ja hoor, mits onder een afdakje zodat er geen directe regenval op komt.

Zo staat het volgens mij ook beschreven.

Nadeel is dat het voor dieven beter toegankelijk is 😅.

Voordeel is dat bij brand je huis minder schade zal oplopen 😁
Vooral het brandgevaar inderdaad. Dan kan het nog wel 'op' de uitbouw (aan de muur dan), en binnen ~10 meter van de omvormer, en onder een dakje dan. De kans op brand zal vast erg klein zijn, maar wil toch liever het zekere voor het onzekere nemen. Hier op zolder hangt een MOD8000 omvormer waar direct een APX op zou kunnen worden aangesloten.

Ik heb wel gekeken naar brandveilige kasten maar die zijn nog wel erg prijzig en onhandig. Iemand daar nog tips voor?

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards


  • De HvE
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:45
Heb twee Growatt omvormers van het type MIN 3600TL-X kan bij beide het "Actief vermogen instellen" in de Shinephone APP, maar beide omvormers reageren hier totaal niet op.
Firmware stand: AK1.0/AKKAA2401

Bij meerdere omvormer van de MIC xxxxTL-X serie is dit geen enkel probleem.

Heb al het internet en dit forum afgezocht maar het probleem niet tegen gekomen.
Iemand enig idee ?

  • djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:46
@De HvE Heb je wel het juiste wachtwoord ingesteld?

  • De HvE
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:45
Ik kan de procenten waarde gewoon veranderen en die wordt ook netjes overgenomen door de omvormer.
Beide omvormers staan op verschillende locaties en met twee verschillende ShinePhone accounts.
Ook als ik het betreffende modbus register (3) direct verander via de RS485 poort op de omvormer reageert de omvormer hier totaal niet op.

Is er hier iemand die een MIN 3600TL-X met firmware versie AK1.0/AKAA2401 regelt met Power Limiet ???

[ Voor 14% gewijzigd door De HvE op 22-06-2026 07:17 ]


  • Anton15
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:01
buiz schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:09:
Iemand ervaringen met de GroHomeManager-X?
Ik heb een setup van 2 inverters met beide een 20kwh batterij, voor deze oplossing heeft Growatt de GroHomeManager-X.
Deze draait prima, echter sinds ik ben geswitcht van de oude 'meter' naar de GroHomeManager-X ben ik al mijn Smart/AI functies kwijt op de website/app.

Beide inverters zijn trouwens verbonden via ShineRFStick-X2
Ik heb wel wat ervaring met de Grohome manager X van Growatt. Tot nu toe og niet exht positief, het is lastig onder controle te krijgen. In de basis werkt het prima maar net even anders als je van Growatt gewend bent. Export Limit heb ik nog niet goed werkend gekregen en support van Growatt is helaas niet echt snel te noemen. Ook de leverancier weet er niet veel vanaf. Dus echt nog een product wat in de kinderschoenen staat.

  • konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:51
never mind

[ Voor 97% gewijzigd door konehead op 23-06-2026 11:53 ]


  • konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:51
De HvE schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:18:
Ik kan de procenten waarde gewoon veranderen en die wordt ook netjes overgenomen door de omvormer.
Beide omvormers staan op verschillende locaties en met twee verschillende ShinePhone accounts.
Ook als ik het betreffende modbus register (3) direct verander via de RS485 poort op de omvormer reageert de omvormer hier totaal niet op.

Is er hier iemand die een MIN 3600TL-X met firmware versie AK1.0/AKAA2401 regelt met Power Limiet ???
Heb je er ook een batterij aan hangen?

  • De HvE
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:45
konehead schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Heb je er ook een batterij aan hangen?
Nee bij beide omvormers zijn geen batterijen aangesloten !
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste