• brxm
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 11:34
Lekkerbek schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:08:
[...]

Ik probeer al een tijd contact te leggen met Growatt support omdat ik vragen/klachten heb over instellingen/efficiency en geluid. Maar krijg geen response. Iemand een oplossing of een werkend telefoonnummer?
Ik heb ze maandag 8 juni gemaild (service.nl@growatt.com) vanwege een probleem met mijn data-logger en kreeg een dag later reactie. Ze hebben me goed geholpen want inmiddels doet-ie het weer.

• Lekkerbek
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 11:43
Vaag, in de afgelopen maand al 3 berichten gedaan. Zal het maandag nog een keer proberen.

Het telefoonnummer doet het dan hopelijk ook weer.

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-07 12:03

pingwim

What's a world without Wimmen

Lekkerbek schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:45:
Vaag, in de afgelopen maand al 3 berichten gedaan. Zal het maandag nog een keer proberen.

Het telefoonnummer doet het dan hopelijk ook weer.
Ik heb via email diverse keren een probleem gemeld en een ticket nummer ter bevestiging terug gekregen. Verder zonder opvolging. Men geeft ook aan dat ze eigenlijk geen ondersteuning aan eindgebruikers leveren. Via Whatsapp (uit de reply email) is er nu wel reactie.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

• Lekkerbek
Zaterdag avond begon het te spoken in huis. De electriciteit viel weg om 21:00.

Bleek Growatt aan firmware updates te doen. Duurde wel 2 uur en 5 power-cycles voordat het stabiel leek.

Een aantal klachten die ik had zijn inderdaad verholpen, de loeiende fans, weigerende settings.

Als de zon nog gaat schijnen en de batterij vol zit, hopelijk ook de export settings functionerend. Zodra ik ze aanzette ging het normale verbruik via grid (terwijl de zon de batterij aan het vullen was).

• Lekkerbek
pingwim schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Ik heb via email diverse keren een probleem gemeld en een ticket nummer ter bevestiging terug gekregen. Verder zonder opvolging. Men geeft ook aan dat ze eigenlijk geen ondersteuning aan eindgebruikers leveren. Via Whatsapp (uit de reply email) is er nu wel reactie.
Dat had ik ook inderdaad. Begrijp wel dat het een goedkoper product (1500eu) is en dat er op diverse sites gemeld wordt dat er geen eindgebruikers ondersteuning wordt gegeven maar zolang ze dat zelf niet ventileren ....

Anders had ik gekeken naar een minder bekend product.

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:06
Lekkerbek schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:54:
Zaterdag avond begon het te spoken in huis. De electriciteit viel weg om 21:00.

Bleek Growatt aan firmware updates te doen. Duurde wel 2 uur en 5 power-cycles voordat het stabiel leek.

Een aantal klachten die ik had zijn inderdaad verholpen, de loeiende fans, weigerende settings.

Als de zon nog gaat schijnen en de batterij vol zit, hopelijk ook de export settings functionerend. Zodra ik ze aanzette ging het normale verbruik via grid (terwijl de zon de batterij aan het vullen was).
Dat is wel bijzonder dat de stroom volledig wegvalt, wordt er bij een WIT ook een ATS (Automatic Transfer Switch) aanbevolen?

Bij een installatie die ik heb gedaan met een SPH hoefde deze er volgens de specs niet tussen maar ik heb er toch eentje tussen gezet (de ATS kan meer vermogen schakelen dan de SPH)

een WIT staat nog steeds een keer op mijn verlanglijstje om te doen, hoop wel dat de kinderziektes er dan uit zijn... Is het geluidsniveau is nu wel geschikt voor binnen?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Lucht WTW met warmtepomp | 12 kWP Oost-West | Growatt SPH-10000TL3 BH-UP | 15kWh Growatt ARK High voltage

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:20
Durft er iemand hier een APX module buiten neer te zetten? En ook aan de muur te hangen? 🤓

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:18

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Reaper.JA2 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:39:
Durft er iemand hier een APX module buiten neer te zetten? En ook aan de muur te hangen? 🤓
Ja hoor, mits onder een afdakje zodat er geen directe regenval op komt.

Zo staat het volgens mij ook beschreven.

Nadeel is dat het voor dieven beter toegankelijk is 😅.

Voordeel is dat bij brand je huis minder schade zal oplopen 😁

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop

• Lekkerbek
Casper de Boer schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:08:
[...]

Dat is wel bijzonder dat de stroom volledig wegvalt, wordt er bij een WIT ook een ATS (Automatic Transfer Switch) aanbevolen?

Bij een installatie die ik heb gedaan met een SPH hoefde deze er volgens de specs niet tussen maar ik heb er toch eentje tussen gezet (de ATS kan meer vermogen schakelen dan de SPH)

een WIT staat nog steeds een keer op mijn verlanglijstje om te doen, hoop wel dat de kinderziektes er dan uit zijn... Is het geluidsniveau is nu wel geschikt voor binnen?
De ATS heb ik nergens zien staan in de boekjes. Wel werd er een handmatige geadviseerd, hetgeen me nu wel handig lijkt. De WIT (heb de 10kwh) doet een failover in 10ms maar m'n ALIX-board firewalletje vond dat al te veel. Heb er een zwaardere PSU aangehangen, dat helpt :-)

Na de firmware (ZDDA-0004) issie eindelijk stil. Had hem op zolder hangen, waar de vorige passieve ook hing, maar werd koekoek van het geluid. Dus hangt ie nu in de hal bij de voordeur. Afgelopen weekend kreeg ie een FW update waarna hij wel stil is geworden en alleen gaat loeien bij hoger vermogen.

Het sluip vermogen blijft wel een dingetje, maar begreep ergens dat redelijk normaal is bij dit soort LV inverters. Ongeveer 60 tot 70 watt. Niet best dus en hij word best warm.

Heb daarom de grote deksel van langere boutjes voorzien zodat de warmte uit de binnenkant kan ontsnappen. Gelukkig lopen er geen kindervingertjes in huis.

• Reaper.JA2
MuadDib007 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Ja hoor, mits onder een afdakje zodat er geen directe regenval op komt.

Zo staat het volgens mij ook beschreven.

Nadeel is dat het voor dieven beter toegankelijk is 😅.

Voordeel is dat bij brand je huis minder schade zal oplopen 😁
Vooral het brandgevaar inderdaad. Dan kan het nog wel 'op' de uitbouw (aan de muur dan), en binnen ~10 meter van de omvormer, en onder een dakje dan. De kans op brand zal vast erg klein zijn, maar wil toch liever het zekere voor het onzekere nemen. Hier op zolder hangt een MOD8000 omvormer waar direct een APX op zou kunnen worden aangesloten.

Ik heb wel gekeken naar brandveilige kasten maar die zijn nog wel erg prijzig en onhandig. Iemand daar nog tips voor?

• De HvE
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-07 09:28
Heb twee Growatt omvormers van het type MIN 3600TL-X kan bij beide het "Actief vermogen instellen" in de Shinephone APP, maar beide omvormers reageren hier totaal niet op.
Firmware stand: AK1.0/AKKAA2401

Bij meerdere omvormer van de MIC xxxxTL-X serie is dit geen enkel probleem.

Heb al het internet en dit forum afgezocht maar het probleem niet tegen gekomen.
Iemand enig idee ?

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:54
@De HvE Heb je wel het juiste wachtwoord ingesteld?

• De HvE
Ik kan de procenten waarde gewoon veranderen en die wordt ook netjes overgenomen door de omvormer.
Beide omvormers staan op verschillende locaties en met twee verschillende ShinePhone accounts.
Ook als ik het betreffende modbus register (3) direct verander via de RS485 poort op de omvormer reageert de omvormer hier totaal niet op.

Is er hier iemand die een MIN 3600TL-X met firmware versie AK1.0/AKAA2401 regelt met Power Limiet ???

[ Voor 14% gewijzigd door De HvE op 22-06-2026 07:17 ]

• Anton15
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14:52
buiz schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:09:
Iemand ervaringen met de GroHomeManager-X?
Ik heb een setup van 2 inverters met beide een 20kwh batterij, voor deze oplossing heeft Growatt de GroHomeManager-X.
Deze draait prima, echter sinds ik ben geswitcht van de oude 'meter' naar de GroHomeManager-X ben ik al mijn Smart/AI functies kwijt op de website/app.

Beide inverters zijn trouwens verbonden via ShineRFStick-X2
Ik heb wel wat ervaring met de Grohome manager X van Growatt. Tot nu toe og niet exht positief, het is lastig onder controle te krijgen. In de basis werkt het prima maar net even anders als je van Growatt gewend bent. Export Limit heb ik nog niet goed werkend gekregen en support van Growatt is helaas niet echt snel te noemen. Ook de leverancier weet er niet veel vanaf. Dus echt nog een product wat in de kinderschoenen staat.

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-07 11:18
never mind

[ Voor 97% gewijzigd door konehead op 23-06-2026 11:53 ]

• konehead
De HvE schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:18:
Ik kan de procenten waarde gewoon veranderen en die wordt ook netjes overgenomen door de omvormer.
Beide omvormers staan op verschillende locaties en met twee verschillende ShinePhone accounts.
Ook als ik het betreffende modbus register (3) direct verander via de RS485 poort op de omvormer reageert de omvormer hier totaal niet op.

Is er hier iemand die een MIN 3600TL-X met firmware versie AK1.0/AKAA2401 regelt met Power Limiet ???
Heb je er ook een batterij aan hangen?

• De HvE
konehead schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Heb je er ook een batterij aan hangen?
Nee bij beide omvormers zijn geen batterijen aangesloten !

• konehead
De HvE schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:45:
[...]

Nee bij beide omvormers zijn geen batterijen aangesloten !
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Number:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: ${project_name}
    name: Max Output Power Setting Percent
    id: max_output_power_setting_percent
    address: 3
    register_type: holding
    value_type: U_WORD
    min_value: 0
    max_value: 100
    step: 1
    entity_category: config
    unit_of_measurement: "%"
    icon: mdi:percent

• De HvE
Ik beschrijf dit modbus register 3 nu al direct via modbus software in de omvormers.
Waarde export limiet wordt ook overgenomen (0- 100%) door de 2 omvormers.
Maar de omvormers doen er niets mee !
Ook via de Shinephone app of Growatt server kan ik de waarde uitlezen en schrijven maar geen reactie van de beide omvormers.
Het lijkt alleen bij dit type omvormer (MIN 3600TL-X) een probleem te zijn.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:36
Ik zie sinds gisteren ook iets wat ik niet kan verklaren.

MOD8000TL3-XH omvormer met APX accusysteem. Normaal regel ik via de Solax Modbus integratie oa. de charge rate. Maar deze pakt de omvormer niet op. Ook via server.growatt.com lijkt het niet te werken. Net als andere parameters. Omvormer bleef ook hangen op grid first gisteren

Daarnaast zie ik nu dat ik 300-500W van het net gebruik terwijl de PV opbrengst van de omvormer richting de 3kW gaat nu. Maar 2,8kW gaat direct de accu in, een heel klein beetje naar de rest van het huis, en de rest haal ik dus van het net:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJqEBcPffVu5I_Qwd2Q7fkZn9-w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/joRzq2ssXbHrmxedbz8AR2tY.png?f=user_large

Normaal zit ik rond de 0W van het net (meestal tussen -100 +100)

Nu ik dit schrijf is de accu vol, en word er geen PV meer opgewekt en word alles van het net getrokken. Active Power Limit stond opeens op 0 - maar die krijg ik niet teruggezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhHl5KIlvm8GX_lEK3bkToEdW0s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/24FPru0GJ93UUzSuGis8t7b8.png?f=user_large

Erg vreemd allemaal, ik weet ook niet wat er aan de hand is. Zijn er andere die hetzelfde zien vandaag/gisteren?

• firecaps30
Update: het AI schedule / VPP is op enabled gezet gisteravond om 22:00 uur. Zelf niet gedaan dus wellicht vanuit Growatt gepusht...

Uitgezet en nu werkt het weer..

@De HvE Kun je checken of VPP ook niet per ongeluk aan staat bij je?

En kijk eens naar deze Home Assistant integratie, daar kun je veel mee uitlezen: https://github.com/wills106/homeassistant-solax-modbus

• De HvE
@De HvE Kun je checken of VPP ook niet per ongeluk aan staat bij je?
Dit is alleen van toepassing bij hybride (H) omvormers !

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-07 22:01
Bij mij is zojuist de power van 1 omvormer MIN 3600TL-XH (oost) teruggeschroefd lijkt het, hij draait nu op 80w maximaal. Ik dacht wellicht overbelasting of oververhitting. Ik heb alleen nog 1 andere omvormer op de westkant, en die draait wel op volle toeren nog.

In de app zijn beide omvormers offline, iets wat regelmatig gebeurt overigens. Ik kan daar dus niks inzien.

Zou het kunnen dat de panelen als beveiliging uitgeschakeld worden als het te warm is? De laatste stats gaven aan dat:

Temperatuur: 46,5c

Spanning: 259,6 V. Deze komt regelmatig tot de 300 V dus lijkt me niet per se dat de omvormer hierdoor afslaat?

• firecaps30
Is dat je string spanning of je netspanning?

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-07 22:01
firecaps30 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:30:
Is dat je string spanning of je netspanning?
Heb het even opgezocht, laatste stats om 11:20 waren:

PV1: 259,6V - 9,3A - 2433,4W

AC1: 238,3V - 9,9A - 2354,2W

Temp 1: 46,1

Temp 2: 46,1

• firecaps30
Lijkt niet daar aan te liggen, ik zie hogere temperaturen op mijn omvormers de afgelopen dagen. Als hij weer online is zou ik even de instellingen nalopen en check vooral smart schedule/AI eens.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-07 21:06
firecaps30 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:07:
Lijkt niet daar aan te liggen, ik zie hogere temperaturen op mijn omvormers de afgelopen dagen. Als hij weer online is zou ik even de instellingen nalopen en check vooral smart schedule/AI eens.
Wat wil je met zoveel zon en dit warme weer.

• Reaper.JA2
firecaps30 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:41:
MOD8000TL3-XH omvormer met APX accusysteem. Normaal regel ik via de Solax Modbus integratie oa. de charge rate. Maar deze pakt de omvormer niet op. Ook via server.growatt.com lijkt het niet te werken. Net als andere parameters. Omvormer bleef ook hangen op grid first gisteren
Hoeveel verbruikt je APX systeem Idle eigenlijk?
En verder wel tevreden over?

[ Voor 3% gewijzigd door Reaper.JA2 op 30-06-2026 12:05 ]

• firecaps30
Lees even terug, hier is @MuadDib007 een tijd mee bezig geweest en misschien nog steeds wel. Ik hou het niet bij. Ben tevreden, 10kW accu, overdag loopt hij vol met zon en in de nacht weer leeg. Pieken zoals warmwater maken met elekrisch element van de warmtepomp doe ik overdag wanneer de zon schijnt en evt de accu bij kan springen.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
An sich ben ik wel tevreden.

Het probleem ontstaat door de slimme aansturing door Frank Energie, waardoor alle componenten van het systeem actief blijven ookal is er geen throughout.

Met een vrij hoog standby gebruik ten gevolg.

Een andere vraag: zijn er meer mensen met Frank Energy handelen en de BLIQ aansturing en problemen?

Sinds een aantal dagen reageert mijn omvormer niet meer op de commando's vanuit BLIQ / Frank.

Daarom alles stroomloos gemaakt inclusief batterij, omvormer, BLIQvanger en alles weer herstart.

Maar ook na het opstarten geen reactie.

Dus nu alles maar in zelf consumptie gezet zodat ik nog iets aan mijn batterijen heb.

Vreemd genoeg kunnen ze nog wel telemetrie uitlezen dus ik verdenk BLIQ / FRANk er van de schuldige te zijn en niet mijn systeem.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-07 14:11
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met een Growatt MOD 10KTL3-XH + DTSU666 meter, omdat mijn nul-export regeling bij hogere vermogens begon te pendelen. Niet een beetje ruis, maar echt heen en weer: soms richting +2 kW import naar -2 kW export binnen een paar seconden.

Als voorbeeld: tussen 10:00 en 11:00 draaide de inverter gemiddeld 1153 W output, met pieken tot ongeveer 2,9 kW. Juist in dat soort periodes zag ik eerder de flipflop-regeling ontstaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moCSbH5XeoMqjRKSRf_Ho_m0mG0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZHWU2l4MpaGml0sl6Lb3i2yl.png?f=fotoalbum_large

Ik heb L1/L2/L3, meterrichting, inverterfases, meterinstellingen, peak shaving/export limit en Home Assistant uitgesloten. De inverter gaf ook geen meter- of communicatie-errors.

Mijn indruk: de Growatt zero-export regeling reageert te agressief. Meter meet afwijking, inverter corrigeert, schiet eroverheen, corrigeert terug, enz.

Als test heb ik Node-RED tussen de DTSU666 en de inverter gezet. Node-RED leest de echte DTSU666 en emuleert richting Growatt weer een DTSU666. Spanning/stroom blijven echt, maar de active-power waarde pas ik aan.

Wat nu goed werkt: ik geef Growatt ongeveer 50% van de gemeten afwijking door, zonder harde cap. Dus bij +400 W import krijgt Growatt ongeveer +200 W te zien. Daardoor corrigeert hij minder agressief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_b58aVWwv4pks2zM6mJvPmYioI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UKDE28adZ1p41kah7TUOVc7i.png?f=fotoalbum_large

Benieuwd of anderen met MOD/MID + DTSU666 dit herkennen, vooral het gedrag waarbij het bij weinig vermogen goed gaat en bij hogere belasting ineens begint te jagen.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
LittleKiller schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:51:
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met een Growatt MOD 10KTL3-XH + DTSU666 meter, omdat mijn nul-export regeling bij hogere vermogens begon te pendelen. Niet een beetje ruis, maar echt heen en weer: soms richting +2 kW import naar -2 kW export binnen een paar seconden.

Als voorbeeld: tussen 10:00 en 11:00 draaide de inverter gemiddeld 1153 W output, met pieken tot ongeveer 2,9 kW. Juist in dat soort periodes zag ik eerder de flipflop-regeling ontstaan.

[Afbeelding]

Ik heb L1/L2/L3, meterrichting, inverterfases, meterinstellingen, peak shaving/export limit en Home Assistant uitgesloten. De inverter gaf ook geen meter- of communicatie-errors.

Mijn indruk: de Growatt zero-export regeling reageert te agressief. Meter meet afwijking, inverter corrigeert, schiet eroverheen, corrigeert terug, enz.

Als test heb ik Node-RED tussen de DTSU666 en de inverter gezet. Node-RED leest de echte DTSU666 en emuleert richting Growatt weer een DTSU666. Spanning/stroom blijven echt, maar de active-power waarde pas ik aan.

Wat nu goed werkt: ik geef Growatt ongeveer 50% van de gemeten afwijking door, zonder harde cap. Dus bij +400 W import krijgt Growatt ongeveer +200 W te zien. Daardoor corrigeert hij minder agressief.

[Afbeelding]

Benieuwd of anderen met MOD/MID + DTSU666 dit herkennen, vooral het gedrag waarbij het bij weinig vermogen goed gaat en bij hogere belasting ineens begint te jagen.
Zelf heb ik dit soort gedrag niet gezien.

Nu heb ik wel een andere meter en een retrofit systeem (1 Growatt met de ZP er op en de andere hybride met de batterijen er aan) maar wel de CHINT DTSU666 in gebruik.

2 sets klemmen aangesloten.

1 op de 3 fasen aanvoer en een op de omvormer waar de ZP op zitten.

Draait al lang als een tierelier.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Wat betreft mijn problemen met het handelen op de onbalansmarkt.
Ik heb totaal geen controle meer over mijn omvormer.
Hij draait alleen nog in zelfconsumptie modus.

Ik heb mijn Growatt een factory reset gegeven.
HA Modbus (Solax integratie) uitgezet.
BLIQvanger EMS losgetrokken.
SMART modus online gecontroleerd, die staat uit.

Als ik nu via de Shinephone app zeg dat ik wil ontladen heeft het systeem er lak aan.
Dus ik denk dat mijn omvormer de geest heeft gegeven.

Maar weer mailen met Growatt, tenzij iemand nog briljante ideeen heeft om het systeem weer te laten luisteren.

• LittleKiller
MuadDib007 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:20:
[...]

Zelf heb ik dit soort gedrag niet gezien.

Nu heb ik wel een andere meter en een retrofit systeem (1 Growatt met de ZP er op en de andere hybride met de batterijen er aan) maar wel de CHINT DTSU666 in gebruik.

2 sets klemmen aangesloten.

1 op de 3 fasen aanvoer en een op de omvormer waar de ZP op zitten.

Draait al lang als een tierelier.
Ja zo vreemd, ik snap er ook niets van waarom het gebeurt, maar ik kom er gewoon alleen maar op uit dat de regeling niet goed is.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
LittleKiller schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:57:
[...]

Ja zo vreemd, ik snap er ook niets van waarom het gebeurt, maar ik kom er gewoon alleen maar op uit dat de regeling niet goed is.
Is je firmware wel up to date?

Misschien dat daar een oplossing in zit.

• LittleKiller
MuadDib007 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:58:
[...]

Is je firmware wel up to date?

Misschien dat daar een oplossing in zit.
Ik heb de setup nog niet zo lang, namelijk deze week.

Hoe kan ik het updaten?

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
LittleKiller schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:59:
[...]

Ik heb de setup nog niet zo lang, namelijk deze week.

Hoe kan ik het updaten?
Het makkelijkst is een mailtje aan service.nl@growatt.com te sturen met het S/N van je omvormer en datalogger.

Als je daarbij aangeeft dat je graag wil dat de firmware geupdate wordt dan regelen ze dat voor je.

De reactietijd is wel wisselend, variërend van een dag tot een week of zo.

• firecaps30
Een tijdje terug naar gekeken, niet helemaal uit gekomen maar wil het project weer oppakken.

Heb nu op zolder een omvormer met de APX accu en in de garage nog een losse omvormer voor de zonnepanelen op de garage. Zou dat graag willen samenvoegen op 1 omvormer op zolder zodat ik de input van de accu kan maximaliseren.

De MOD HU serie heeft vanaf de MOD 10KTL3-HU 3 MPPT trackers en de mogelijkheid tot backup voor het hele huis en die optie zou ik ook graag gebruik van willen maken. Of in ieder geval weten dat het mogelijk is.

De beperking zit hem bij mij in de bekabeling; heb nu 1x 3 fase naar zolder voor de huidige omvormer. Met de backup functionaliteit heb je volgens onderstaand schema nog een 2e kabel nodig naar de meterkast en dat is het probleem: dat gaat vrij ingrijpend zijn om te realiseren en daar wil ik eigenlijk niet aan beginnen.

Er vanuit gaande dat de backup functionaliteit bijna nooit gaat zou zijn en dit geen naadloze automatische overgang zonder spanningsverlies hoeft te zijn, denk ik hier aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezYYUt3TjzQytASFVeD4BCl9Q4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nhTKmyjuHWIXiwi7EiyzydC1.png?f=fotoalbum_medium

Vanuit de omvormer zowel de GRID als LOAD aansluitingen bedraden en deze aansluiten op een 1-0-2 schakelaar die vervolgens gebruik maakt van de bestaande kabel die loopt naar de huidige PV aardlekautomaat in de meterkast.

In de normale situatie met netspanning: schakelaar op 1-stand.

Als de netspanning dan wegvalt: hoofdschakelaar in de meterkast uit, 1-0-2 schakelaar op de 2-stand.

Wanneer de netspanning weer terug is: schakelaar op 1-stand, hoofdschakelaar aan.

Zou dit kunnen? Ik zie in het diagram van Growatt ook een soort bypass breaker zitten die beide circuits met elkaar verbindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9VAUO5FDINT2pNK_Xy8Wf6KCIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2lKDB3yByCnOSQQBJm1RVZaI.png?f=fotoalbum_large

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:42

Pizzalucht

Snotneus.

firecaps30 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:41:
Een tijdje terug naar gekeken, niet helemaal uit gekomen maar wil het project weer oppakken.

Heb nu op zolder een omvormer met de APX accu en in de garage nog een losse omvormer voor de zonnepanelen op de garage. Zou dat graag willen samenvoegen op 1 omvormer op zolder zodat ik de input van de accu kan maximaliseren.

De MOD HU serie heeft vanaf de MOD 10KTL3-HU 3 MPPT trackers en de mogelijkheid tot backup voor het hele huis en die optie zou ik ook graag gebruik van willen maken. Of in ieder geval weten dat het mogelijk is.

De beperking zit hem bij mij in de bekabeling; heb nu 1x 3 fase naar zolder voor de huidige omvormer. Met de backup functionaliteit heb je volgens onderstaand schema nog een 2e kabel nodig naar de meterkast en dat is het probleem: dat gaat vrij ingrijpend zijn om te realiseren en daar wil ik eigenlijk niet aan beginnen.

Er vanuit gaande dat de backup functionaliteit bijna nooit gaat zou zijn en dit geen naadloze automatische overgang zonder spanningsverlies hoeft te zijn, denk ik hier aan:

[Afbeelding]

Vanuit de omvormer zowel de GRID als LOAD aansluitingen bedraden en deze aansluiten op een 1-0-2 schakelaar die vervolgens gebruik maakt van de bestaande kabel die loopt naar de huidige PV aardlekautomaat in de meterkast.

In de normale situatie met netspanning: schakelaar op 1-stand.

Als de netspanning dan wegvalt: hoofdschakelaar in de meterkast uit, 1-0-2 schakelaar op de 2-stand.

Wanneer de netspanning weer terug is: schakelaar op 1-stand, hoofdschakelaar aan.

Zou dit kunnen? Ik zie in het diagram van Growatt ook een soort bypass breaker zitten die beide circuits met elkaar verbindt.

[Afbeelding]
De backup box hoeft niet bij je omvormer te zitten, ik heb hem in de meterkast zelf gestopt, naar de omvormer gaat 1 kabel. Dus misschien maakt dat het makkelijker?
edit:
Ah nvm, dit is een omvormer met ingebouwde backup. Misschien is een APX omvormer met losse backup box dan een optie? Zoals ik het heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Pizzalucht op 05-07-2026 20:33 ]

• firecaps30
@Pizzalucht Voor de huidige omvormer zou een backupbox inderdaad kunnen. Alleen dat ding is vrij groot en past er niet bij in de meterkast helaas. En dan heb ik ook niet de 3e MPPT er op.

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:42

Pizzalucht

Snotneus.

firecaps30 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:14:
@Pizzalucht Voor de huidige omvormer zou een backupbox inderdaad kunnen. Alleen dat ding is vrij groot en past er niet bij in de meterkast helaas. En dan heb ik ook niet de 3e MPPT er op.
Er zijn misschien wel losse omvormers met 3 trackers? De backup-box hoeft niet per se naast je meterkast, maar door het in een losse box te hebben ben je wel een stuk flexibeler met de plaatsing en hoef je niet een 2e kabel het hele stuk naar de omvormer te leggen. Het ligt maar net aan de indeling van je huis wat de mogelijkheden zijn. Bij mij paste het toevallig bij de meterkast, maar anders had ik hem bijvoorbeeld in de kelder geplaatst, die zit direct onder de meterkast.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
MuadDib007 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:51:
An sich ben ik wel tevreden.

Het probleem ontstaat door de slimme aansturing door Frank Energie, waardoor alle componenten van het systeem actief blijven ookal is er geen throughout.

Met een vrij hoog standby gebruik ten gevolg.

Een andere vraag: zijn er meer mensen met Frank Energy handelen en de BLIQ aansturing en problemen?

Sinds een aantal dagen reageert mijn omvormer niet meer op de commando's vanuit BLIQ / Frank.

Daarom alles stroomloos gemaakt inclusief batterij, omvormer, BLIQvanger en alles weer herstart.

Maar ook na het opstarten geen reactie.

Dus nu alles maar in zelf consumptie gezet zodat ik nog iets aan mijn batterijen heb.

Vreemd genoeg kunnen ze nog wel telemetrie uitlezen dus ik verdenk BLIQ / FRANk er van de schuldige te zijn en niet mijn systeem.
Kleine update,

Na meerdere mislukte firmware updates vanuit Growatt en via USB stick op verzoek van Growatt wordt mijn omvormer onder garantie vervangen.

Vraag me toch af wat de oorzaak is geweest van het defect aangezien hij geen foutmelding geeft maar simpelweg niet meer op TOU instellingen reageert / onthoudt.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Zijn hier mensen die reeds een Growatt laadpaal hebben?

Zit er aan te denken om mijn ecosysteem helemaal Growatt te houden.

Momenteel gebruik ik een TPM-6CTA-C-100 meter met 6 klemmen ivm een retrofi installatie.

3 klemmen op de grid aansluiting, 3 klemmen naar de solar inverter.

Deze meter heeft 2 RS485 aansluitingen waardoor ik me afvraag of deze gedeeld kan worden tussen de laadpaal en de hybride omvormer.

Om de solar inverter naar zero export te krijgen in de toekomst moet ik ook nog iets bedenken.... Misschien zelf een meter simuleren met data binnen Home Assistant?

Dus de vraag: is mijn 2de Rs485 poort op de meter geschikt voor een laadpaal?

• firecaps30
Het lijkt te kunnen, maar geen praktijkervaring.

Als je die 2e een gebruikt voor je huidige setup, klopt de boel dan nog? Dan weet je iig dat deze dezelfde data levert
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste