• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
De HvE schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:43:
Ook via de ShinePhone App en Modbus reageert de omvormer totaal niet op export limit hoewel de set procenten waarde wel verandert.
Heb hier meerdere omvormers van een andere types van Growatt geen enkel probleem daar werkt het gewoon !
Lijkt echt een MIN 3600TL-X(E) probleem te zijn.
Kan je wel de power limit terugschroeven?

• De HvE
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-09 19:10
Ik kan de power limit waarde gewoon veranderen en die neemt hij ook gewoon over in de omvormer, maar de omvormer doet er verder niets mee.
Kan de omvormer wel gewoon uitzetten via ShinePhone App en modbus.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
De HvE schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:49:
Ik kan de power limit waarde gewoon veranderen en die neemt hij ook gewoon over in de omvormer, maar de omvormer doet er verder niets mee.
Kan de omvormer wel gewoon uitzetten via ShinePhone App en modbus.
Ik heb hier een Growatt 1500TL hangen en een 5500MTL-S. Beide loggers heb ik wel geflasht naar ESPHome. Bij de 1500TL kan ik zonder extra moeite de power limit aanpassen. Bij de 5500MTL-S is er een extra handeling nodig: pf_cmd_memory_value komt bij elke boot op 0 te staan. Daardoor kan je geen veranderingen in de instellingen pushen. Als deze op 1 staat, kan het wel. Raar, maar waar. Misschien speelt ook zoiets bij jou?

• De HvE
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-09 19:10
GioStyle schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:00:
[...]

Ik heb hier een Growatt 1500TL hangen en een 5500MTL-S. Beide loggers heb ik wel geflasht naar ESPHome. Bij de 1500TL kan ik zonder extra moeite de power limit aanpassen. Bij de 5500MTL-S is er een extra handeling nodig: pf_cmd_memory_value komt bij elke boot op 0 te staan. Daardoor kan je geen veranderingen in de instellingen pushen. Als deze op 1 staat, kan het wel. Raar, maar waar. Misschien speelt ook zoiets bij jou?
Kan gewoon veranderingen in de instellingen pushen !

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 13:02
Ik heb twee growatt omvormers en ik moet voor "jeroen.nl" ivm inschatting thuisbatterij een jaar zelfopwekcijfers opleveren.
Nu kom ik er achter dat de Shineserver pagina eigenlijk nauwelijks exportmogelijkheden biedt? Sowieso is de pagina nu ineens heel anders qua indeling dan ik hem kende. Het lijkt er op dat ik maar 3 maanden terug kan en alleen per dag kan exporteren.

Beide hebben een datalogger. Betreft een MOD 7000TL3-X en een 3000MTL-S

NB. ik heb een Homey waarmee ik met een communityapp via de API mijn panelensets uitlees, maar dat biedt ook geen echte exportmogelijkheden over een jaar volgens mij

Wat is er nog mogelijk? ChatGPT komt er eigenlijk ook niet echt uit...

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 18-08-2026 20:03 ]

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:13
Zo te zien kun je met de Archive Insights app voor de Homey, een heel eind komen.
https://homey.app/en-nl/app/com.gruijter.insights2csv/Archive-Insights/

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:09
Stefke schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:02:
Ik heb twee growatt omvormers en ik moet voor "jeroen.nl" ivm inschatting thuisbatterij een jaar zelfopwekcijfers opleveren.
Nu kom ik er achter dat de Shineserver pagina eigenlijk nauwelijks exportmogelijkheden biedt? Sowieso is de pagina nu ineens heel anders qua indeling dan ik hem kende. Het lijkt er op dat ik maar 3 maanden terug kan en alleen per dag kan exporteren.

Beide hebben een datalogger. Betreft een MOD 7000TL3-X en een 3000MTL-S

NB. ik heb een Homey waarmee ik met een communityapp via de API mijn panelensets uitlees, maar dat biedt ook geen echte exportmogelijkheden over een jaar volgens mij

Wat is er nog mogelijk? ChatGPT komt er eigenlijk ook niet echt uit...
En gewoon in de shine app tabblad "jaar" kiezen en dan de corresponderende staven aantikken?
Dat werkt bij mij prima in ieder geval.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Lucht WTW met warmtepomp | 12 kWP Oost-West | Growatt SPH-10000TL3 BH-UP | 15kWh Growatt ARK High voltage

• Stefke

[...]

[...]
@Casper de Boer ik heb dagelijkse cijfers nodig. De jaargrafiek geeft alleen nog maandelijkse cijfers (die ik manueel zou kunnen overnemen idd)

@GroundBreaking bedankt voor de tip, ga ik proberen. Ik vermoed alleen dat de data ouder dan bijv. een maand of twee geen details meer bevat
Hmm...moet nog even wennen aan de nieuwe Tweakersversie..

@GroundBreaking ljkt vooral een app te zijn om vanaf nu de data ergens neer te zetten. Ga ik in elk geval instellen

[ Voor 43% gewijzigd door Stefke op 19-08-2026 10:49 ]

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-09 21:22
firecaps30 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:28:
[...]

Aha oke, duidelijk dankje! Ik dacht dat het anders zat en dat bij uitval van de grid er pas spanning op de load aansluiting zou komen. Dat maakt het wel iets anders.

Wil sowieso voor de HU omvormer gaan wegens de 3e MPPT. Dan kan de string op de garage er ook op wat weer ten gunste komt van de accu op de dagen dat ik deze nu net niet vol krijg met PV.

En dan zie ik later wel hoe ik de backup ga doen. Bedankt voor alle info! Helpt echt.
Ik ga ook een hu 15kw hangen met 25-30kwh batterij. Lees even het forum van balans energie door. Hier krijg je antwoorden over aanpassingen meterkast. Je hebt best wel wat dingen rekening mee te houden.

Ik installeer 2x een 5x6mm2 kabel (heen en terug!) met 2 installatieautomaten en een MTS (geen ATS ivm zwevende nul!). De 15kw hu versie kun je terugregelen naar 12kw en dan afrekenen met b20. Daarnaast nog aparte hoofdschakelaar. Alles in meterkast met 6mm2 uitgevoerd.

Zojuist abbo bij nextenergy aangevraagd met kortingscode van Jeroen.nl. Als iemand betere suggestie heeft hoor ik het graag!

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• develdonk
MuadDib007 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:35:
[...]

Ik weet niet hoe het met andere merken zit qua verbruik van de componenten zelf.
Het lijkt mij dat Growatt wel wat kan verbeteren in het energiemanagement, al hebben recentere firmwares al merkbaar lagere verbruiken (nog steeds wel 200-250 watt voor mijn 30 kWh systeem)

Opvallend was voor mij dat de RTE ongeveer 70% is bij optimaliseren zelfverbruik.
Bij full pull (epex handel, onbalans) is het eerder 85%.
Let ook op dat verschillende firmwares de energiestromen met andere nauwkeurigheid meten.
Mijn huidige systeem zegt meer stroom uit de batterij te hebben gehaald dan dat er in is gegaan.
Echter zie ik nu per dag 5 kWh extra consumptie in mijn huis.
Voorheen verdween dat verbruik in het verlies bij de batterij meting waardoor ik tot die RTE waardes ben gekomen.

De verliezen zijn voor mij een reden om met de tijd misschien nog wat zonnepanelen bij te plaatsen om dit verlies af te dekken.
Ik heb nog ruimte in de strings / vermogen.

Ik zou graag eens de cijfers zien van iemand met bijvoorbeeld een SolarEdge systeem of een Zonneplan batterij.
Echter denk ik dat veel mensen onvoldoende in de cijfers duiken om conclusies te kunnen trekken.
Met veel interesse je posts over RTE gelezen. Benieuwd hoe je tegen de volgende opmerkingen aan kijkt met je kennis omdat ik ook op het punt sta een growatt batterij te kopen (ik denk aan 15kw HU inverter en 20kwh batterij):

1) Uit je posts haal ik dat de RTE beinvloed wordt door de status. Maw; ben je aan het (ont)laden ja/nee en op welk vermogen. Is het dus slim om een APX batterij te kopen en de onderste 10% en bovenste 10% niet te gebruiken (duurt immers lang om te laden en onderste 10% is niet goed voor de levensduur) om zo het idle verbruik te verkleinen?

2) Is het een idee om een zo groot mogelijke inverter te kopen (lees 15kwh en die terugregelen naar 12-13kwh want dat is wel de max voor standaard 3-fase aansluiting van 3x25A) om zo in ieder geval voor het laadproces een zo hoog mogelijk efficiency te hebben (ik wil AC-DC-AC gaan doen en dus geen zonnepanelen aansluiten op inverter).

3) zou aansturing middels modbus de RTE nog verder omhoog brengen (bijv HA of Homey pro)?

• develdonk
firecaps30 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:28:
[...]

Aha oke, duidelijk dankje! Ik dacht dat het anders zat en dat bij uitval van de grid er pas spanning op de load aansluiting zou komen. Dat maakt het wel iets anders.

Wil sowieso voor de HU omvormer gaan wegens de 3e MPPT. Dan kan de string op de garage er ook op wat weer ten gunste komt van de accu op de dagen dat ik deze nu net niet vol krijg met PV.

En dan zie ik later wel hoe ik de backup ga doen. Bedankt voor alle info! Helpt echt.
dit heb ik tot nu toe op papier staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8ToJzAN6EWjBhrSxT1lt94B8GI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KCpUZwKaKs2eYf111ojVdUTy.png?f=fotoalbum_large

plaatje MTS is nog geen sontheimer; moet ik nog vervangen :)

andere punt is dat ik de bestaande AC omvormers op de "grid" moet aansluiten en deze mogen niet op de "backup" (waar rest van het huis wel aan hangt)

[ Voor 24% gewijzigd door develdonk op 22-08-2026 09:42 ]

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-09 18:40
GerritGekke schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:46:
[...]

Heb je er ook een bypass o.i.d. tussen zitten? Hoe voorkom je dat jou systeem terug levert aan het net? Of doet de backup box dit automatisch?
De back-up box fungeert als bypass. Is er netspanning, dan laadt/ontlaadt de batterij zoals zonder back-up. Valt de netspanning weg, dan schakelt de back-up box van netspanning naar back-up modus. Terugleveren is dus ook niet mogelijk wanneer er geen netspanning aanwezig is. Maar als je bedoelt dat je altijd een grotere capaciteit van je batterij wil reserveren voor back-up, dan zal je dit in de Shine omgeving (app of Web) aan moeten passen.

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:16

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
develdonk schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:19:
[...]

Met veel interesse je posts over RTE gelezen. Benieuwd hoe je tegen de volgende opmerkingen aan kijkt met je kennis omdat ik ook op het punt sta een growatt batterij te kopen (ik denk aan 15kw HU inverter en 20kwh batterij):

1) Uit je posts haal ik dat de RTE beinvloed wordt door de status. Maw; ben je aan het (ont)laden ja/nee en op welk vermogen. Is het dus slim om een APX batterij te kopen en de onderste 10% en bovenste 10% niet te gebruiken (duurt immers lang om te laden en onderste 10% is niet goed voor de levensduur) om zo het idle verbruik te verkleinen?

2) Is het een idee om een zo groot mogelijke inverter te kopen (lees 15kwh en die terugregelen naar 12-13kwh want dat is wel de max voor standaard 3-fase aansluiting van 3x25A) om zo in ieder geval voor het laadproces een zo hoog mogelijk efficiency te hebben (ik wil AC-DC-AC gaan doen en dus geen zonnepanelen aansluiten op inverter).

3) zou aansturing middels modbus de RTE nog verder omhoog brengen (bijv HA of Homey pro)?
Voor een optimale RTE is "full pull" de beste optie en tussendoor het systeem in standby laten gaan door bijvoorbeeld te zorgen dat hij tot een x SoC laadt. Zodra hij die SoC heeft gehaald valt een groot deel van de BMS en de batterij modules in slaap waardoor je minder stilstandsverlies hebt.

De onderste 10% krijg je nooit leeg, daar zorgt het systeem zelf voor.

Je wil wel met enige regelmaat opladen naar 100% omdat de SoC nauwkeurigheid terugloopt als hij nooit op 100% uit komt.

Dat heeft met de voltage curve te maken.

Maandelijks een keertje 100% laden is voldoende.

Op zich is het volgens mij voor LFP batterijen minder schadelijk om enige tijd op 100% te blijven staan. Bij NMC heeft dat meer impact op de levensduur.

Maar ja, die laatste 10% is hij langzamer met laden dus inherent ook minder efficiënt omdat alles actief is.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Ik denk dat de Modbus aansturing niet direct invloed heeft op je RTE.

Je regelstrategie uiteraard wel.

Let op dat je de hoofdzekering niet overbelast als je bijvoorbeeld elektrisch kookt en de omvormer vol vermogen uit het net gaat laden.

Hier is de zekering er wel eens uitgesprongen.

Helaas is Growatt niet zo slim dat je dit zelf kunt limiteren.

Hier zul je zelf wat logica voor moeten inbouwen als je het wil voorkomen.

Omdat bij mij de EMS van BLIQ de controle heeft zorg ik dat ik in ieder geval een notificatie krijg bij dreigende overbelasting.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop

• Stefke
Ik heb een 3000MTL-S met 10 panelen en een 7000TL3-X met 24 panelen. Werkt allemaal prima, behalve de exports (paar dagen geleden over gepost); de dagopbrengst resette op het verkeerde moment (beide omvormers op een ander moment ook)

Dat kwam o.a.doordat beide omvormers op de verkeerde tijd stonden, dat heb ik met behulp van Growatt support aan kunnen passen. Verder ben ik nergens aan geweest

Nu zie ik ineens dat de grote set niet meer hoger komt dan +/-2020w? Hij wordt echt afgekapt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2RpVvc69lHVCDKbyBTuaUnrczo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HnmtaeLooTrlcjya7fIOHJz5.png?f=user_large

Uit Homey, de set van 10 panelen begint nu goed in de zon te komen en gaat zometeen de grote set voorbij, dat is nog nooit gebeurd; Momenteel schijnt thuis de zon en als de 3000-set 2000wat oplevert dan zal de 7000-set zeker 5000-7000watt produceren, zeker nu de zon "tussen" beide sets staat (7000-set = zo, 3000-set = zw)
Het kan dus eigenlijk niet dat de grote set maar 2000w produceert nu, en de grafiek lijkt ook echt af te kappen net daarboven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fd-oq6fA7AMdP4xxNVeAxuiJFmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2qz97YpWNrjovT6FwyidNzR5.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dus hier de tijd aangepast, verder nergens aan geweest
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvjTVqOg0bnQIxRleJ7Yt8KnXs8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ffjcNIKhvZzqALirvpkUxyLC.png?f=user_large
Wat kan de oorzaak zijn? Afgelopen maandag had ik wel een paar keer overvoltagemeldingen, maar daardoor vielen beide installaties een paar keer uit
Gisteren heeft de set nog 7000w aangetikt, dus het lijkt iets van vandaag te zijn. Ik heb het zowieso nooit eerder gehad

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 26-08-2026 12:51 ]

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 09:31
Heb net een growatt WIT 10K-HU opgehangen met drie growatt hope 16lm-a1 accu's. Helaas arriveert mijn WiLan X2 module pas volgende week. Enige andere manier om het ding nu al geconfigureerd te krijgen?
Heb hier de nodige 485 adapters, seriele adapters en USB kabels liggen, maar volgens mij moet het echt via die datalogger module neem ik aan.
Zonde van mijn vrije zondag helaas.

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-09 21:11
__fred__ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:02:
Heb net een growatt WIT 10K-HU opgehangen met drie growatt hope 16lm-a1 accu's. Helaas arriveert mijn WiLan X2 module pas volgende week. Enige andere manier om het ding nu al geconfigureerd te krijgen?
Heb hier de nodige 485 adapters, seriele adapters en USB kabels liggen, maar volgens mij moet het echt via die datalogger module neem ik aan.
Zonde van mijn vrije zondag helaas.
Goed om mensen te horen die de Growatt hope hebben, lijken erg betaalbare accu's die je direct op DC-DC kunt koppelen met laag voltage omvormers. Ik hoor graag je ervaringen met deze accu's.

• __fred__
woutervt schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:00:
[...]

Goed om mensen te horen die de Growatt hope hebben, lijken erg betaalbare accu's die je direct op DC-DC kunt koppelen met laag voltage omvormers. Ik hoor graag je ervaringen met deze accu's.
Ik laat het je weten... Zodra alles ingesteld is. Voorlopig roept ie alleen maar "Bat idle" ;-)
Spullen zien er goed uit (batterijen / omvormer), alleen bijgeleverd kabelwerk (35mm2) vind ik dan weer waardeloos, dus heb zelf wel nieuwe kabels en een victron distributor opgehangen met wat extra zekeringwerk en mccb DC schakelaar.

• __fred__
Nou het was even gedoe, er is nog niet veel bekend over die Growatt WIT en de bijgeleverde handleiding bij de HOPE bevatte onjuiste aansluitschema's (clusteren bij parallel op busbar), maar de online handleiding (link in/out gebruiken, ook bij parallel, pas clusteren bij meerdere groepen van batterijen die al via link in/out verbonden zijn) bracht uitkomst.

Ook nog moeten zoeken naar de Modbus registers voor de WIT serie, maar uiteindelijk gevonden. Gister was ik in staat om laden / ontladen van de batterij te sturen via de VPP registers. Dat maakt aansluiting op emhass / homeassistant nu mogelijk. Als er interesse is hoe, dan kan ik dat eventueel wel posten, of een apart topic voor aanmaken. Vermoed dat deze omvormer + batterijen populair gaan worden.

Warmtebeeldcamera liet geen gekke temperaturen zien in de batterij, noch de (door mij vervangen) kabels en de victron distributor. Bij 10kW gaat de omvormer wel behoorlijk vliegen (fans), maar geen brom zoals de victron multiplussen in mijn vorige huis (meeverkocht). Gelukkig hangt ie naast mijn WTW unit, die maakt sowieso herrie.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
__fred__ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:40:
Nou het was even gedoe, er is nog niet veel bekend over die Growatt WIT en de bijgeleverde handleiding bij de HOPE bevatte onjuiste aansluitschema's (clusteren bij parallel op busbar), maar de online handleiding (link in/out gebruiken, ook bij parallel, pas clusteren bij meerdere groepen van batterijen die al via link in/out verbonden zijn) bracht uitkomst.

Ook nog moeten zoeken naar de Modbus registers voor de WIT serie, maar uiteindelijk gevonden. Gister was ik in staat om laden / ontladen van de batterij te sturen via de VPP registers. Dat maakt aansluiting op emhass / homeassistant nu mogelijk. Als er interesse is hoe, dan kan ik dat eventueel wel posten, of een apart topic voor aanmaken. Vermoed dat deze omvormer + batterijen populair gaan worden.

Warmtebeeldcamera liet geen gekke temperaturen zien in de batterij, noch de (door mij vervangen) kabels en de victron distributor. Bij 10kW gaat de omvormer wel behoorlijk vliegen (fans), maar geen brom zoals de victron multiplussen in mijn vorige huis (meeverkocht). Gelukkig hangt ie naast mijn WTW unit, die maakt sowieso herrie.
Wordt dit model al ondersteund door de Solax Inverter Modbus integratie?

Zo niet is het misschien een idee om support daarvoor aan te vragen op GitHub, aangezien je reeds diverse registers kent.

Volgens mij wordt die integratie best veel gebruikt namelijk.

• GroundBreaking
@Stefke Heb je ondertussen gevonden wat er aan de hand is?

• __fred__
MuadDib007 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:06:
[...]

Wordt dit model al ondersteund door de Solax Inverter Modbus integratie?

Zo niet is het misschien een idee om support daarvoor aan te vragen op GitHub, aangezien je reeds diverse registers kent.

Volgens mij wordt die integratie best veel gebruikt namelijk.
Ow, eigenlijk helemaal niet naar gekeken. Heb AI gewoon via de Modbus standaard integratie alle entiteiten die ik nodig heb laten bouwen.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
__fred__ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:36:
[...]

Ow, eigenlijk helemaal niet naar gekeken. Heb AI gewoon via de Modbus standaard integratie alle entiteiten die ik nodig heb laten bouwen.
Mooie valkuil van Ai. Het wiel opnieuw uitvinden 🤣

• Stefke
GroundBreaking schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:44:
@Stefke Heb je ondertussen gevonden wat er aan de hand is?
Nee, maar het was de volgende dag weer weg. Hij heeft de hele dag op max 2020w gedraaid. Raarrr..

Ik heb trouwens nog een vraag lopen bij Growatt voor maximale historische data, maar dat duurt nu al 2 weken. Wat voor mogelijkheden zijn er om (bij voorkeur kwartier-) data te krijgen? Ik heb ook nog een SolarEdge omvormer en daar kan ik tenminste gewoon een jaar (meer zelf) terug 5 min data krijgen.

[ Voor 36% gewijzigd door Stefke op 03-09-2026 15:45 ]

• __fred__
MuadDib007 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:31:
[...]

Mooie valkuil van Ai. Het wiel opnieuw uitvinden 🤣
Ah, hier moet ik Claude wat tegemoet komen, aan de hand van de documentatie zou je niet vermoeden dat de Growatt aansturing heel serieus is, Lorem Ipsum :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPXOvimCcsIgkIAL-GcxtnWPBBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9CZnQxwbA2ryLSAyig5OTHvG.png?f=fotoalbum_large

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Ik gebruik met mijn growatt (mod xh-bp) naar volle tevredenheid deze integratie.

Ik heb geen idee of er een groot verschil zit in de modbus implementatie tussen deze omvormers.

Maar ja, de documentatie is bijzonder te noemen.

[ Voor 12% gewijzigd door MuadDib007 op 03-09-2026 19:09 ]

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 16:47
Gebruik hem ook, zie dat een aantal (voor mij) minder belangrijke registers niet de juiste waarde doorgeven bijvoorbeeld cell temp die eigenlijk de totale accu-in weergeeft. Moet ik nog een paar issues voor aanmaken. Verder werkt deze prima, ook voor bedienen laden/ontladen.

Vandaag komt trouwens het 3e APX 5.0p-b1 accu-blok binnen voor uitbreiding naar 15kWh.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
firecaps30 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 07:55:
Gebruik hem ook, zie dat een aantal (voor mij) minder belangrijke registers niet de juiste waarde doorgeven bijvoorbeeld cell temp die eigenlijk de totale accu-in weergeeft. Moet ik nog een paar issues voor aanmaken. Verder werkt deze prima, ook voor bedienen laden/ontladen.

Vandaag komt trouwens het 3e APX 5.0p-b1 accu-blok binnen voor uitbreiding naar 15kWh.
Er is net een update gepubliceerd die enkele registers tbv de APX batterij BMS1 oplost.

Wellicht dus al verholpen!

• spacefreek
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-09 09:51
Zijn er inmiddels meer mensen met ervaring met een Growatt Aura 5000 plug-in thuisbatterij? Ik sta op het punt er een te bestellen (om het percentage van eigen gebruik zonne-energie wat op te krikken/terugleveren te beperken), maar door de beperkte ervaringen online ben ik toch wat terughoudend. Zijn er andere Tweakers die de stap hebben gezet?

[ Voor 5% gewijzigd door spacefreek op 12-09-2026 11:49 ]

• GroundBreaking
Hier staan er 2, bij men ouders 1, en bij een bekende nog 3 geïnstalleerd.

Bij mij staan de twee in serie, op een eigen groep, dus 2300 watt laden en ontladen. De 3 stuks zitten alle 3 direct op een eigen groep en dus parallel aangesloten, die doen dus 7,5kw laden en ontladen.

Opzich geen klagen over de units. En aangezien het om "overtollige/gratis" stroom gaat ook geen klagen over de opbrengst, als in ik zit nu gemeten op zon 65% efficiency van stroom er in vs er uit. Dat klinkt slecht, maar houd rekening dat de 2 units dus ook vaak op extreem laag vermogen moeten werken bij mij, en de RTE waarden die je online ziet zijn eigenlijk altijd op vol vermogen gemeten, en zouden ook een stuk lager uitpakken als ze met zon 200watt ontladen zouden worden.

• 201WD
  • Laatst online: 28-09 21:33
@GroundBreaking

In welke modus heb jij ze werken ?

• GroundBreaking
@201WD Smart Zelf Consumption, oftewel overtollige zonnestroom er in, en dan proberen nul op de meter te houden.

• Snamkob1994
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:11
Ik heb er een aantal geinstalleerd. De combinatie van de Aura 5000 met de Eastron P1 meter werkt slecht met oudere DSMR meters, dan kan je beter de Homewizard P1 meter koppelen. Verder heb ik eentje recent aangesloten met een Sonoff energiemeter ervoor en kan binnenkort wat data delen wat betreft de RTE op lager vermogen. Maar de eerste data valt niet tegen

• Seeken
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 13-09 19:26
Iemand die me kan helpen met het configureren van growatt mod xh omvormers?

Ik zou ze graag als volgt laten werken: omvormer 1 MOD10ktl3-xh (als master) en omvormer 2 MOD4tl3 -xh als slave. Bedoeling is dat beide de energie omzetten, het verbruik van de woning dekken, de batterijmodules opladen en verder overschot smoren. Ze zijn aangesloten op een eastron V2 modbus en er is een bekabelde datalogger aangesloten. Ik krijg het systeem echter niet geconfigureerd zoals ik zou willen (master-slave opstelling). Is er iemand die mij kan helpen, aub?

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Seeken schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:26:
Iemand die me kan helpen met het configureren van growatt mod xh omvormers?

Ik zou ze graag als volgt laten werken: omvormer 1 MOD10ktl3-xh (als master) en omvormer 2 MOD4tl3 -xh als slave. Bedoeling is dat beide de energie omzetten, het verbruik van de woning dekken, de batterijmodules opladen en verder overschot smoren. Ze zijn aangesloten op een eastron V2 modbus en er is een bekabelde datalogger aangesloten. Ik krijg het systeem echter niet geconfigureerd zoals ik zou willen (master-slave opstelling). Is er iemand die mij kan helpen, aub?
Is de uitdaging niet dat een omvormer altijd een slave is? Je zult centraal een controller nodig hebben die master is. Wellicht een product zoals de ShineMaster, Grohome Manager of Growatt Energy Manager?

Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Wellicht helpt dit je verder: https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-shine-master-x

[ Voor 10% gewijzigd door MuadDib007 op 13-09-2026 21:40 ]

• spacefreek
GroundBreaking schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:52:
Hier staan er 2, bij men ouders 1, en bij een bekende nog 3 geïnstalleerd.

Bij mij staan de twee in serie, op een eigen groep, dus 2300 watt laden en ontladen. De 3 stuks zitten alle 3 direct op een eigen groep en dus parallel aangesloten, die doen dus 7,5kw laden en ontladen.

Opzich geen klagen over de units. En aangezien het om "overtollige/gratis" stroom gaat ook geen klagen over de opbrengst, als in ik zit nu gemeten op zon 65% efficiency van stroom er in vs er uit. Dat klinkt slecht, maar houd rekening dat de 2 units dus ook vaak op extreem laag vermogen moeten werken bij mij, en de RTE waarden die je online ziet zijn eigenlijk altijd op vol vermogen gemeten, en zouden ook een stuk lager uitpakken als ze met zon 200watt ontladen zouden worden.
Dankjewel voor het delen, heb je ervaring met de standaard P1 controller van Growatt (Eastron) zelf t.b.v. Smart Self Consumption? Ik heb zelf nog wel een groep vrij, dus zou hem ook op 2300 Watt kunnen laten werken, klopt het dat je dit niet zelf kunt instellen, maar door een externe moet laten doen?

• GroundBreaking
spacefreek schreef op zondag 13 september 2026 @ 23:11:
[...]

Dankjewel voor het delen, heb je ervaring met de standaard P1 controller van Growatt (Eastron) zelf t.b.v. Smart Self Consumption? Ik heb zelf nog wel een groep vrij, dus zou hem ook op 2300 Watt kunnen laten werken, klopt het dat je dit niet zelf kunt instellen, maar door een externe moet laten doen?
Bij allemaal gebruik gemaakt van de Growatt P1 meter, houd rekening dat je daar ook een extra stopcontact voor nodig hebt.

Tot de 2300watt kun je gewoon zelf vrijgeven als je 2500watt wilt, of meerdere units rechtstreeks aan een eigen groep wilt hangen moet er iemand met een Growatt OSS account wat aanzetten inderdaad.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik ben aan het trachten te achterhalen hoe ik mijn beide Growatt omvormers met de 'AI' functie kan schakelen. Nu om ervaring op te kunnen doen, straks om op nette wijze (na 1-1-2027) met het wegvallen van salderen, en activeren van additionele (teruglever)kosten dit automagisch te laten verlopen.

Doel is eigenlijk tweeledig:
  1. Bij negatieve prijzen (dus beursprijs + toeslagen/kosten/belastingen + BTW) is negatief: dan stoppen invoeden (scenario tot 1-1-2027);
  2. Invoeden beperken
Mijn energieleverancier is Next Energy, en ik heb ('dus') een flexibel contract voor elektriciteit. Ik heb zowel een Growatt MIN3600TL-XE als een Growatt MIC1500TLX omvormer. Helaas is remote/telewerken voor mij niet mogelijk, anders had ik bijvoorbeeld mijn elektrische auto overdag volgeladen.

dynamische tarieven op mijn contract:
  • inkoopvergoeding EUR 0,0219 (variabele levering)
  • verkoopvergoeding EUR 0,0219 (variabele teruglevering);
  • vast bedrag (maand): EUR 5,99
In het Growatt portal zie ik de smart mode 'negative tariff' mode vermeld staan en zie ook de velden daarachter.

Import VAT en Export VAT zou de BTW zijn, dus 21% op dit moment (in Nederland);

Export en import rate daar ben ik (nog) in het duister tastende en zoek daar in mijn weg.

Hoe heeft/hebben andere Tweakers dit gevonden/ingevuld?

Ik heb zelf al door diverse fora gezocht, en internet afgestruind maar nog niet een 'pasklaar' antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 15-09-2026 14:20 ]

• simmayor
  • Laatst online: 28-09 09:43
Ik volg deze thread al een tijdje omdat ik van plan was om mijn 2 omvormers te vervangen door 1 omvormer met een accu. Mijn keuze is op de MOD10KTL3-HU i.c.m. een 10kWh APX2.0 gevallen.

De omvormer wilde ik specifiek hebben omdat deze 3 MPPT’s heeft en het een 3 fasen omvormer is.  Ik heb ook nog naar andere vergelijkbare omvormers gekeken, maar de 140v opstartspanning gaf de doorslag. Ik heb namelijk een setje van 6 panelen die afhankelijk van de temperatuur op 160v komen. Dat de omvormer een ‘Integrated emergency power supply’ heeft is mooi meegenomen.

Eind Augustus heb ik de boel geïnstalleerd en ben ik ervaring aan het verzamelen. Wat me tot nu toe is opgevallen is :

-  Commando’s via de APP duren tot 1-1,5 minuut voordat de omvormer/accu erop reageert. Bijvoorbeeld de TOU settings.
- De 3 fasen worden gelijk belast. Dus als er 1000W beschikbaar is vanuit de omvormer exporteert hij op elke fase 333W.
- De Growatt Modbus integratie in Home Assistant van 0xAHA werkt goed en geeft veel inzicht.
- Nul op de meter instellingen zijn aan de veilige kant, ik exporteer tussen de 800Wh-1kWh per dag. Dat is dus overdag als de zon schijnt en avond/nacht met de accu.
- De combinatie Chint smartmeter met draadcontact naar de omvormer werkt heel snel. De omvormer reageert heel snel op een oplopende load door bijvoorbeeld de Quooker.
- Ik moest nog wat in de groepenkast ombouwen dus stroom eraf en zekeringen uit. Het was overdag en de omvormer bleef gewoon aan en laadde de accu verder op.

De accu heeft trouwens firmware versies VDab-15/ZEja-15/WAab-15/QAea-15 en de MOD10KTL3-HU omvormer DO1.0

Nu loop ik nog tegen 2 dingen aan en ik hoop op jullie raad/tips :

1. Ik heb ook een EV en als ik die aan de lader zet is dat gewoon load van het huis en wordt de accu ook ingezet, maar dat is niet de bedoeling. Weten jullie van een setting waarmee je de accu kan ‘uitzetten’ en de zonnestroom wel wordt gebruikt voor het laden van de EV?
2. De accu’s worden behoorlijk warm en ik zit eraan te denken om er een ventilator op te monteren.

Hoe zien jullie dat?

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Voor 1 gebruik ik een Zaptec Go 2 met Sense.

Wellicht zou je de charge en of discharge rate eens op 0 of 1% kunnen zetten?

Ik gok dat indien de stroom de accu niet in kan deze het net op gaat.

2. Indien er voldoende ruimte is rondom de batterijen lijkt me dat niet nodig. Ik heb er 6 in de garage staan en ze worden nooit "te warm" naar mijn idee. En anders iets met een temperatuursensor gebruiken?

• firecaps30
MuadDib007 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:40:
Voor 1 gebruik ik een Zaptec Go 2 met Sense.

Wellicht zou je de charge en of discharge rate eens op 0 of 1% kunnen zetten?

Ik gok dat indien de stroom de accu niet in kan deze het net op gaat.

2. Indien er voldoende ruimte is rondom de batterijen lijkt me dat niet nodig. Ik heb er 6 in de garage staan en ze worden nooit "te warm" naar mijn idee. En anders iets met een temperatuursensor gebruiken?
Ik heb een automatisering gemaakt dat als de auto oplaadt (ook in HA geïntegreerd) de discharge rate aangepast wordt. Ook afhankelijk van tijdstip, PV voorspelling en prijs.
Wil je een simpelere oplossing dan zou je EVCC kunnen gebruiken die dit voor je kan inregelen geloof ik.

Qua warmte doe ik niets mee. Staan op zolder en nooit te heet naar mijn idee.

• rik_1984
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06:57
Ik ben aan het kijken naar een Growatt APX-batterij in combinatie met mijn Growatt MIN 3000TL-XH.

Mijn situatie:
  • 3-fase aansluiting: 3×25 A
  • Hosola Bright (±3,6 kW) op L2
  • Growatt MIN 3000TL-XH op L3
  • op L1/L2/L3 zitten daarnaast normale huisverbruikers
  • beide PV-omvormers zijn 1-fase
  • ik overweeg de APX aan de MIN-XH te koppelen
Growatt documenteert voor de MIN-XH een System Retrofit Mode, waarbij een bestaande third-party PV-omvormer via AC kan bijdragen aan het laden van de batterij. In de documentatie kom ik tegen dat hiervoor een TPM-CT-E gebruikt moet worden, met twee CT-klemmen:
  • CT3 op de groep van de third-party PV-omvormer
  • CT1 op de inkomende/uitgaande huisaansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLf5JGv8orPozoMm61x39e5orns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KLBho2p0mWBygFqAJjgYBXvC.png?f=fotoalbum_largeHet voorbeeld gaat echter uit van een 1-fase aansluiting. Ik heb een 3-fase aansluiting. Voor zover ik begrijp kan ik de CT1-klem niet op één punt van een 3-fase aansluiting zetten en daarmee het totale import/exportvermogen van L1 + L2 + L3 meten.

Daarom vraag ik me af hoe de retrofit optie van Growatt bij een 3-fase woning bedoeld is.

Kan de MIN-XH op L3 het AC-overschot van de Hosola op L2 gebruiken om de APX te laden, waarbij ook het huisverbruik op L1/L2/L3 wordt meegenomen?

Of is de TPM-CT-E/retrofitfunctie voor de MIN-XH in feite alleen bedoeld voor een 1-fase aansluiting, en moeten de third-party omvormer en MIN-XH op dezelfde fase zitten?

Volgens mij zou het wel werken als ik de twee PV-groepen op dezelfde fase zou zetten, maar dat lijkt mij niet verstandig omdat ze beiden ~3,6 kW zijn en ik een 3×25 A aansluiting heb, dus ze zitten dan op een 16A groep.

Heeft iemand hier ervaring mee met een MIN-XH + APX en een 3-fase aansluiting, of een concreet Growatt-aansluitschema hiervoor?

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-09 14:16

Pizzalucht

Snotneus.

rik_1984 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:58:
Ik ben aan het kijken naar een Growatt APX-batterij in combinatie met mijn Growatt MIN 3000TL-XH.

Mijn situatie:
  • 3-fase aansluiting: 3×25 A
  • Hosola Bright (±3,6 kW) op L2
  • Growatt MIN 3000TL-XH op L3
  • op L1/L2/L3 zitten daarnaast normale huisverbruikers
  • beide PV-omvormers zijn 1-fase
  • ik overweeg de APX aan de MIN-XH te koppelen
Growatt documenteert voor de MIN-XH een System Retrofit Mode, waarbij een bestaande third-party PV-omvormer via AC kan bijdragen aan het laden van de batterij. In de documentatie kom ik tegen dat hiervoor een TPM-CT-E gebruikt moet worden, met twee CT-klemmen:
  • CT3 op de groep van de third-party PV-omvormer
  • CT1 op de inkomende/uitgaande huisaansluiting
[Afbeelding]Het voorbeeld gaat echter uit van een 1-fase aansluiting. Ik heb een 3-fase aansluiting. Voor zover ik begrijp kan ik de CT1-klem niet op één punt van een 3-fase aansluiting zetten en daarmee het totale import/exportvermogen van L1 + L2 + L3 meten.

Daarom vraag ik me af hoe de retrofit optie van Growatt bij een 3-fase woning bedoeld is.

Kan de MIN-XH op L3 het AC-overschot van de Hosola op L2 gebruiken om de APX te laden, waarbij ook het huisverbruik op L1/L2/L3 wordt meegenomen?

Of is de TPM-CT-E/retrofitfunctie voor de MIN-XH in feite alleen bedoeld voor een 1-fase aansluiting, en moeten de third-party omvormer en MIN-XH op dezelfde fase zitten?

Volgens mij zou het wel werken als ik de twee PV-groepen op dezelfde fase zou zetten, maar dat lijkt mij niet verstandig omdat ze beiden ~3,6 kW zijn en ik een 3×25 A aansluiting heb, dus ze zitten dan op een 16A groep.

Heeft iemand hier ervaring mee met een MIN-XH + APX en een 3-fase aansluiting, of een concreet Growatt-aansluitschema hiervoor?
In theorie zou je de 3-fase meter kunnen gebruiken, ik weet echter niet hoe de 1-fase omvormer daarmee om gaat. Als je de handleiding van een 3-fase omvormer pakt dan krijg je vast de juiste instructies, maar zou dus wel even checken bij Growatt of dit kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Pizzalucht op 18-09-2026 12:12 ]

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
In geval van een 3 fase systeem (ik heb een retrofit setup op 3 fasen met zowel een 3 fase Growatt als 3 fase domme omvormer) sluit je het soortgelijk aan.

Alleen heb je dan een CT klem op iedere fase en een CT klem op iedere fase van je "domme" omvormer.

Maar of je zoiets kan realiseren met 1 fase omvormers op een 3 fase systeem... Dat is een goede vraag.

[ Voor 17% gewijzigd door MuadDib007 op 18-09-2026 12:30 ]

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:34
Load First laadt met meer vermogen dan PV levert — herkent iemand dit?

Ik heb een Growatt MIN 4600TL-XH met 12,8 kWh ARK-accu, één PV-string aangesloten op PV2. Bij het uitpluizen van mijn Home Assistant-data zag ik iets wat niet klopt met hoe ik Load First begrijp.

Mijn verwachting: bij Load First = laadvermogen accu = PV-opwek − huishoudverbruik. Er kan dus nooit meer naar de accu gaan dan er aan PV binnenkomt.

In de praktijk (zie grafiek, tussen 10:00–13:00, dus buiten mijn AC-laadvenster om en met Time2/AC Charge Switch op "Off") zie ik meerdere pieken waar het laadvermogen (blauw) duidelijk boven de PV-opwek (oranje) uitkomt — bijvoorbeeld rond 11:15 en 12:15, tot zo'n 1.000–1.500W verschil. Aangezien ik maar één PV-string heb, is er geen "onzichtbare" tweede bron die dit zou kunnen verklaren.

Vragen aan de groep:
  • Herkent iemand dit gedrag bij Load First?
  • Heeft de firmware/BMS een soort minimale laadstroom of hysterese die dit kan veroorzaken?
  • Of ligt het eerder aan sample-timing tussen sensoren (polling-interval mismatch tussen PV-power en battery-charge-power in HA)?
Benieuwd of dit een bekend fenomeen is of dat ik toch een instelling/registermapping mis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lax6y3sI5kXeP1MXz01DObjgj-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JproVjgNVZF70VLLiN2Z7e9y.png?f=fotoalbum_large

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
Ik zou gokken een meet onnauwkeurigheid van je omvormer.

Mijn growatt beweert dat ik meer energie uit mijn batterijen heb gehaald dan ik er in gestopt heb.

Dat is ook volstrekt onmogelijk.

• GroundBreaking
Dan is er toch iets mis denk ik @MuadDib007 , zou ik toch een berichtje aan Growatt aanwagen dan.

• MuadDib007

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

Topicstarter
GroundBreaking schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:27:
Dan is er toch iets mis denk ik @MuadDib007 , zou ik toch een berichtje aan Growatt aanwagen dan.
Nee hoor, bij mijn vorige omvormer / oudere software zaten de verliezen zichtbaar in de metingen van wat in en uit de batterij ging.

Nu zitten de verliezen dus in hoeveel energie mijn huis verbruikt heeft.

Daarnaast is de omvormer onlangs defect geraakt en vervangen, situatie is gelijk gebleven.

Ik heb growatt hier eerder op gewezen maar daar is geen zinnig antwoord uit gekomen, maar dat kun je verwachten 🤣.

Dus het zal wel een software dingetje zijn.

• firecaps30
Ik zie ook aardige afwijkingen op sommige sensoren. PV Power Total en dan vergelijken met de battery charge power (beide uit de Growatt zelf) plus de export naar het huishouden via een Homewizard kWh meter matcht ook nooit.

Zit al gauw 300-400 Watt tussen…

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 21:58
Ik heb een Growatt Aura 5000, deze is niet direct gekoppeld aan zonnepanelen maar aan de P1 meter. Ik ben wat aan het instellen, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik wil dat de aura overdag oplaadt gebaseerd op mijn teruglevering en 's avonds/'s nachts de boel op 0 houdt. Als ik de aura nu in de app instel op 'slimme zelfverbuiksmodus' dan gaat de aura ook ontladen als ik overdag stroom verbruik. En dan kan het zomaar zijn dat ik nu de accu oplaad en over tien minuten weer ontlaad. Lijkt mij niet heel handig.
Ik dacht het te kunnen doen door de TOU mode te gebruiken, maar daar loop ik tegen (slecht vertaalde?) instellingen aan dat ik mij af vraag wat ik instel.
Ik heb nu voor de avond en de nacht bij TOU mode (zeg 17:00 - 09:00 uur) slimme verbuiksmodus ingesteld, dus dan kan ie alles mooi op 0 houden. Maar wat moet ik nu kiezen voor de periode 9:00 -17:00? Verbruik eerst of Batterij eerst? Maar dat koppelt ie volgens mij niet aan de p1 meter.

Iemand een idee?

• 201WD
Ja,daar ben ik ook zoekende naar.

Ik wil hem ook overdag laden, met de goedkopere dynamische tarieven.

In de,avond en nacht ontladen met '"0" op de meter. Met slimme verbruiksmodus lukt dat.

Maar overdag automatisch laden, rekening houdend met de dynamische tarieven lukt me nog niet.

Hij begint al te laden in de ochtend zodra mijn zonnepanelen gaan terugleveren. Vaak zijn dat innde ochtend nog de,duurdere uren.

• 201WD
Verder bevalt de Aura 5000 prima. Ik wil er een 2e bij gaan plaatsen .

[ Voor 83% gewijzigd door 201WD op 24-09-2026 22:01 ]

• GroundBreaking
BB-One schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:31:
Als ik de aura nu in de app instel op 'slimme zelfverbuiksmodus' dan gaat de aura ook ontladen als ik overdag stroom verbruik. En dan kan het zomaar zijn dat ik nu de accu oplaad en over tien minuten weer ontlaad. Lijkt mij niet heel handig.
Wat is het probleem dat hij gedurende de dag switcht tussen laden en ontladen? Afhankelijk van de hoeveelheid opwek en gebruiksmomenten kan dat er wel voor zorgen dat je meer eigen verbruik hebt, anders ga je overdag dus altijd uit het net gebruiken als de zon even achter een wolk zit.
Daarnaast is het in principe voor de accu beter om juist kleine laad-/ontlaadcycli te doen(micro cycling) in plaats van in één keer helemaal vol en helemaal leeg. Ook kan de accu het beste niet op 100% of 0% zitten, dus door overdag de accu ook in te zetten wanneer het verbruik hoger is dan de opwek, staat deze waarschijnlijk korter op 100% vol te zijn te wachten op het mogen ontladen.

• GroundBreaking
@201WD in principe is dat exact waar de AI modus voor is, die leert dan ook wat de verwachte zonne input is en kijkt dan naar de stroom prijzen en bekijkt wat het handigste moment is om te laden/ontladen.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 21:58
GroundBreaking schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 08:18:
[...]

Wat is het probleem dat hij gedurende de dag switcht tussen laden en ontladen? Afhankelijk van de hoeveelheid opwek en gebruiksmomenten kan dat er wel voor zorgen dat je meer eigen verbruik hebt, anders ga je overdag dus altijd uit het net gebruiken als de zon even achter een wolk zit.
Daarnaast is het in principe voor de accu beter om juist kleine laad-/ontlaadcycli te doen(micro cycling) in plaats van in één keer helemaal vol en helemaal leeg. Ook kan de accu het beste niet op 100% of 0% zitten, dus door overdag de accu ook in te zetten wanneer het verbruik hoger is dan de opwek, staat deze waarschijnlijk korter op 100% vol te zijn te wachten op het mogen ontladen.
Het probleem is dat er dan een conversie plaatsvindt. Zonnepanelen - >230v - > accu -> 230v. Plus dat het doel van de accu is om in de avond en de nacht geen (duurdere) stroom te kopen. En het kan maar zo zijn dat de accu gedurende de dag oplaadt wanneer de prijs 18 ct is en vervolgens een half uur later gaat terugleveren wanneer de prijs 15ct is. Ik weet het: het gaat over minimale bedragen.

(Kan zomaar zijn dat het vanaf 1-1-2027 mij niet meer uitmaakt omdat er dan een marge tussenzit van ongeveer 11 cent en dat het gedurende de dag op 0 houden ook goed is.)

• GroundBreaking
Dan, lijkt me ook voor jou de AI functie het geen wat je zoekt.

• spacefreek
GroundBreaking schreef op maandag 14 september 2026 @ 06:13:
[...]

Bij allemaal gebruik gemaakt van de Growatt P1 meter, houd rekening dat je daar ook een extra stopcontact voor nodig hebt.

Tot de 2300watt kun je gewoon zelf vrijgeven als je 2500watt wilt, of meerdere units rechtstreeks aan een eigen groep wilt hangen moet er iemand met een Growatt OSS account wat aanzetten inderdaad.
Top, heb jij ook ervaring met onderstaande combinatie (staat in een webshop beschreven bij de Growatt Aura 5000 i.c.m. de Growatt P1 meter, bron)
Let op: Voor een correcte werking wordt een slimme meter met DSMR/SMR 5.0 of hoger aanbevolen. Bij DSMR 4.2 of lager wordt data minder frequent verzonden. Landis+Gyr slimme meters worden afgeraden, ook bij DSMR/SMR 5.0+, omdat deze in de praktijk niet altijd goed samenwerken met de P1-meter.
Ik heb zelf een Landis+Gyr E350 met SMR 5.0, ik lees verder nergens op fora dat dit problemen oplevert, maar zal toch o.b.v. een ervaring zijn dat dit wordt aangegeven in de webshop. Toch maar een HomeWizard P1 meter overwegen? Of heb jij (of iemand anders, @Snamkob1994?) deze combinatie wel werkend gezien?

• GroundBreaking
1tje is aangesloten op een Landis+Gyr E360, de Growatt/Eastron P1 Meter en dat gaat tot nu toe prima. Ik weet ook niet of die compatibiliteits waarschuwing juist om de P1 of de infrarood gaat, want dat zou je ook nog kunne proberen om juist via IR uit te lezen.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Korte versie; heeft iemand een WIT omvormer werkend met Solax modbus in HA?

Afgelopen weekend heb ik mijn 4000TL3-S vervangen door een WIT 15K-HU. Op het moment zijn alleen de zonnepanelen aangesloten maar binnenkort komen hier nog batterijen en een Eastron meter bij. De 4000TL3-S was met Home Assistant verbonden via een ShineWiFi-S met daarop ESPHome. Dat werkte voor mij prima. Ik heb mij ingelezen in de beste opties voor de WIT en dat lijkt de SolaX modbus integratie te zijn. De WIT heeft een ShineWiLan-X2 stick. De Solax modbus integratie verbind hier goed mee en het serienummer wordt correct uitgelezen. Bijna alle andere registers lijken echter niet goed te gaan. Een paar waardes komen goed door waaronder de 'Inverter Warning Text', 'Output power' en 'priority.' De meeste andere (waaronder de kWh tellers) doen niets. Herkent iemand dit?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• maartenford
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:32
Zijn er mensen die ervaring hebben met de aura 5000? Deze is in Duitsland te verkrijgen voor onder de 900€

Kan er alleen geen reviews van vinden.

Is Growatt een goed merk?

Hoe uitgebreid is de app van de aura 5000, en wat is de efficiëntie van de accu?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan!

• GroundBreaking
@maartenford zoek even in dit topic, hij is best vaak besproken.

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:09
lemming_nl schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 07:52:
Korte versie; heeft iemand een WIT omvormer werkend met Solax modbus in HA?

Afgelopen weekend heb ik mijn 4000TL3-S vervangen door een WIT 15K-HU. Op het moment zijn alleen de zonnepanelen aangesloten maar binnenkort komen hier nog batterijen en een Eastron meter bij. De 4000TL3-S was met Home Assistant verbonden via een ShineWiFi-S met daarop ESPHome. Dat werkte voor mij prima. Ik heb mij ingelezen in de beste opties voor de WIT en dat lijkt de SolaX modbus integratie te zijn. De WIT heeft een ShineWiLan-X2 stick. De Solax modbus integratie verbind hier goed mee en het serienummer wordt correct uitgelezen. Bijna alle andere registers lijken echter niet goed te gaan. Een paar waardes komen goed door waaronder de 'Inverter Warning Text', 'Output power' en 'priority.' De meeste andere (waaronder de kWh tellers) doen niets. Herkent iemand dit?
Ik had zelf zitten kijken naar https://github.com/0xAHA/Growatt_ModbusTCP
Zij hebben de WIT iig al getest ook, vanwaar was de SOLAX voor jou een betere optie?
Ik keek juist naar 0xaha omdat mij deze specifieker op Growatt gericht leek.

(ik ben zelf nog helemaal nieuw in HA dus sorry als ik "domme" vragen stel)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Lucht WTW met warmtepomp | 12 kWP Oost-West | Growatt SPH-10000TL3 BH-UP | 15kWh Growatt ARK High voltage

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Google stuurde mij naar de Solax oplossing. Qua mogelijkheden leek dat goed en ik had verschillende posts gevonden (op reddit bijv) dat mensen dat met een WIT gebruikte. Ik heb jouw suggestie zojuist geinstalleerd en dat werkt veel beter. Autodetectie werkt goed en alle meetwaardes komen goed door. Ik ga daar verder mee werken ipv Solax.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste