Zo ver ik mij herriner was het vooral de installatieautomaat van de groep zelf die er vooral uit vloog. Niet de gezamelijke aardlekJuerd schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:02:
[...]
Kortsluiting in de kabel tussen de verdelers is het enige bijkomende risico wat betreft je hoofdzekering.. Maar als die netjes geïnstalleerd is, is die kans natuurlijk nogal klein.
[...]
Maar dat zal een aardlekbeveiliging zijn geweest. Die kun je naar keuze per aantal groepen (meestal maximaal 4) of enkele groep doen. Als je aardlekautomaten gebruikt, dan is het per groep.
Voor een distributiegroep bestaan er selectieve aardlekschakelaars, maar in de praktijk heb je dat zelden nodig: een 300 mA aardlekschakelaar is vaak wel goed genoeg. Maar als je er veel geld aan wilt uitgeven, kun je ervoor kiezen om een selectieve aardlekschakelaar te gebruiken.
Het is meestal praktischer en goedkoper om te zorgen dat de buitendingen op een eigen aardlekautomaat zitten en gewoon te hopen dat een eventueel vochtprobleem niet meteen 300 mA lekstroom geeft, of waar toegestaan, een distributiegroep zonder aardlekbeveiliging te gebruiken.
Ik heb ook letterlijk een gesmolten wago klem in de buitenlasdoos gevonden toen hij na 3x inschakelen steeds direct afsloeg
Daarna was ik er echt klaar mee, stroom eraf tot het volledig vervangen werd.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
:strip_exif()/f/image/mXhkPZFQUhbVcNEDo5ucueQS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KCCvwCvSwEDDFn3jFoppcr6z.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iHFZX1gA9Z4iEVmiJccbSkRG.jpg?f=user_large)