• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:37
Juerd schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:02:
[...]


Kortsluiting in de kabel tussen de verdelers is het enige bijkomende risico wat betreft je hoofdzekering.. Maar als die netjes geïnstalleerd is, is die kans natuurlijk nogal klein.


[...]


Maar dat zal een aardlekbeveiliging zijn geweest. Die kun je naar keuze per aantal groepen (meestal maximaal 4) of enkele groep doen. Als je aardlekautomaten gebruikt, dan is het per groep.

Voor een distributiegroep bestaan er selectieve aardlekschakelaars, maar in de praktijk heb je dat zelden nodig: een 300 mA aardlekschakelaar is vaak wel goed genoeg. Maar als je er veel geld aan wilt uitgeven, kun je ervoor kiezen om een selectieve aardlekschakelaar te gebruiken.

Het is meestal praktischer en goedkoper om te zorgen dat de buitendingen op een eigen aardlekautomaat zitten en gewoon te hopen dat een eventueel vochtprobleem niet meteen 300 mA lekstroom geeft, of waar toegestaan, een distributiegroep zonder aardlekbeveiliging te gebruiken.
Zo ver ik mij herriner was het vooral de installatieautomaat van de groep zelf die er vooral uit vloog. Niet de gezamelijke aardlek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/se5m0hSniVOfc8zkvoBVP7_3RBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YP4yPqu0fnRTX9Eg8yBeZDsp.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook letterlijk een gesmolten wago klem in de buitenlasdoos gevonden toen hij na 3x inschakelen steeds direct afsloeg :X .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GShbMr_k9ag9nKymBQUfMGfPpyU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3CH8C4bxkgwy8t384lhwNZoM.png?f=user_large

Daarna was ik er echt klaar mee, stroom eraf tot het volledig vervangen werd.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.


  • camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
Gisteren weer baas op bezoek geweest voor de gas meter te komen vervangen en weer zonder gasmeter aan te sluiten weggegaan 😂 gasmeter hangt te hoog en dat moeten ze met 2e doen. Wel heeft de aardige monteur mijn kabels vernieuwd van de slimme meter naar de hoofdschakelaar nu gewoon 2 nette kabels en een klein hager kastje eronder gehangen dus kan nu de rest bestellen en alles netjes gaan aansluiten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdQhFRMW3G3mMpV_TsiZx-4H0zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXhkPZFQUhbVcNEDo5ucueQS.jpg?f=fotoalbum_large

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:47
Annuk schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:15:
[...]


Als ik alleen al kijk naar mijn handvast en de handvast van m'n leerling zit er beduidend verschil in, en dan is een moment schroevendraaier toch echt een uitkomst, dan weet je wanneer het wel of niet goed is.
Juist, mijn handvast vanwege mijn Diabetes is maar een slap handje, 2nM is echt een ander soort vast :)

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:47
sdk1985 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:58:
Hoe doen jullie dat eigenlijk met selectiviteit?

Ik ben aan het kijken of een extra meterkast in de garage niet handiger is om daar uiteindelijk 3 thuisaccu's op aan te sluiten (te beginnen met 2 units).

Ik heb vorige zomer een voorbereiding gemaakt van een aantal mantelbuizen waar wel kabels doorheen zijn gegaan, maar aan twee kanten nog niet is aangesloten;
  • Buis A 5x6mm2 die net voor de garage omhoog komt voor een laadpaal
  • Buis B internetkabel op dezelfde plek
  • Buis C 2x 18 meter 3x2.5mm naar het garage dak voor split airco's
  • Buis D 2x 10 meter 3x2.5mm afgemonteerd naast de plek voor de laadpaal voor toekomstig buiten WCD (hogedruk reiniger) en reserve groep (voor de tuin oid)
Toen had ik nog niet gedacht aan thuisaccu's :X . Ik overweeg Buis C met daarin 2x 18 meter naar het garage dak leeg te halen. Deze buis kan ik dan hergebruiken voor een 5x6mm naar een verdeler in de garage. Vervolgens weer terug naar buiten en dan het dak op naar de airco's. Totale kabellengte verandert dan niet noemenswaardig. Hierop kan ik dan ook B20's plaatsen op de thuisbatterijen op aan te sluiten.

Echter als ik dan fase ga tellen kun je 3500W met een accu laden (Anker Max AC) én een airco kan 1100W vragen dan zit je op 4600W op een fase. Zo ver mijn beperkte kennis rijkt is een B20 in de hoofdmeterkast die deze kabel beschermt dan krap. Maar de hoofdaansluiting is 3x 25A dus hoger dan een B20 zou mogelijk betekenen dat bij problemen het hele huis eruit klapt.

Alternatief is elke mogelijke accu een eigen kabel (=3) maar dat past niet meer tenzij ik internet opoffer en als ik die later nodig heb dan moet de hele tuin weer open en ik heb onderhand geen plek meer om naar buiten te boren in de meterkast :+ .
Gewoon een onderverdeler plaatsen in je Garage. Je trekt hier 5x6mm2 naar toe en zekert het geheel met een 3-fase automaat af in je meterkast (3x25 CKar) of je plaatst een 25A 3 fase aardlek automaat (C-Kar 300mA).

In je garage hang je dan een onderverdeler welke je met een Standaard 3-fase hoofdschakelaar aansluit. Je richt je onderverdeler daarna in zoals je nodig hebt. Bijvoorbeeld 2 groepen voor je 2 accu’s. Groepen voor je Airco’s. Alsof het een eigen meterkast is.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 19:40
Juerd schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:50:
[...]


Een Berker Integro Flow opbouwdoosje is 59,5 mm breed. Dat zou dan toch net moeten passen?
Op een plek wel, daar heb ik net 60 mm, maar op de andere locatie gaat het meer richting de 55 mm

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Lastig probleempje: Ik ga een laadpaal bij iemand installeren en wil die afzekeren met een 20A aardlekautomaat, liefst van het merk Eaton, omdat de rest van de groepenkast ook allemaal Eaton is. Tot zover geen bijzonderheden.

Nu blijkt echter dat Eaton helemaal geen 3p+1 aardlekautomaat van 20A met B-karakteristiek heeft. Nu zijn er een aantal opties:
  1. Gebruik een 25A-versie; helaas, die heeft Eaton ook niet en 32A vind ik wat veel worden.
  2. Gebruik een ander merk; dat zou mijn laatste optie zijn, want ik vind dat geen gezicht.
  3. Gebruik een 20A met C-karakteristiek; die heeft Eaton wel.
Wat vinden jullie: is die C-karakteristiek verantwoord voor een laadpaal?

P.S. Hoofdzekeringen zijn 3 x C25

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:32
Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:25:
Lastig probleempje: Ik ga een laadpaal bij iemand installeren en wil die afzekeren met een 20A aardlekautomaat, liefst van het merk Eaton, omdat de rest van de groepenkast ook allemaal Eaton is. Tot zover geen bijzonderheden.

Nu blijkt echter dat Eaton helemaal geen 3p+1 aardlekautomaat van 20A met B-karakteristiek heeft. Nu zijn er een aantal opties:
  1. Gebruik een 25A-versie; helaas, die heeft Eaton ook niet en 32A vind ik wat veel worden.
  2. Gebruik een ander merk; dat zou mijn laatste optie zijn, want ik vind dat geen gezicht.
  3. Gebruik een 20A met C-karakteristiek; die heeft Eaton wel.
Wat vinden jullie: is die C-karakteristiek verantwoord voor een laadpaal?

P.S. Hoofdzekeringen zijn 3 x C25
Ik heb twee laadpalen met een Eaton C20, bij kortsluiting gaat hij echt wel en langdurige overbelasting komt eigenlijk niet voor. Maar het hangt van je bekabeling af, ik heb beide palen met 6mm2 aangesloten. Uiteindelijk beveilig je de bekabeling.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Himalaya schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Ik heb twee laadpalen met een Eaton C20, bij kortsluiting gaat hij echt wel en langdurige overbelasting komt eigenlijk niet voor. Maar het hangt van je bekabeling af, ik heb beide palen met 6mm2 aangesloten. Uiteindelijk beveilig je de bekabeling.
Dank je, @Himalaya.
Wat ik er nog vergat bij te zeggen is dat ik al voorzien heb in een 5 x 6 mm² kabel. En de kabellengte is nog geen 2 meter, want de meterkast staat tegen de buitengevel en de laadpaal komt daar direct tegenaan te hangen. Korte lijntjes dus.
Loadbalancing is ook voorzien.

Dan zou een C25-aardlekautomaat ook nog een optie kunnen zijn. Voordeel is dat je dan in combinatie met PV langer op 1 fase kan blijven laden en niet snel door hoeft te schakelen naar 3-fase laden. Zeker in combinatie met die loadbalancing.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:12
Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026

Nu blijkt echter dat Eaton helemaal geen 3p+1 aardlekautomaat van 20A met B-karakteristiek heeft. Nu zijn er een aantal opties:
Bij Elektramat wel:

https://www.elektramat.nl/eaton-aardlekautomaat-b20-30ma-170736/

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 24-06-2026 23:02 . Reden: Link cleanup ]


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat is een 3P, hoe ga je hier die N aansluiten?
Even los van het feit dat elektramat in de beschrijving 'EMAT' heeft staan het gaat hier om dit artikel: https://www.eaton.com/be/nl-nl/skuPage.170736.html en dat is absoluut geen 3P+N.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 24-06-2026 23:02 . Reden: Link cleanup ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ja, leuk dat je daarmee komt :+
Dat is precies de alamat die hier nu voor me ligt. Bij Elektramat besteld. Maar waar het mis ging en wat niet direct opvalt is dat dit een 3p is en geen 3p+1. De nul wordt dus niet meegeschakeld en dat mag niet hier in NL.
Zie de DRIE schroefaansluitingen aan de bovenkant.
Deze zal dus retour moeten en ik moet besluiten wat ik ervoor in de plaats ga gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 24-06-2026 21:23 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

@Hippe Lip Het mag niet... Maar weet iemand het nut er van? In andere landen is het geen probleem.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

onetime schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:46:
@Hippe Lip Het mag niet... Maar weet iemand het nut er van? In andere landen is het geen probleem.
Jazeker, @onetime. Bij ongelijk belasten van de drie fasen in de wijk (wat regelmatig voor kan komen), zal de nul niet meer in de buurt van de 0V (nul volt) liggen. Ik heb wel eens ergens 40V gemeten. Da’s niet leuk als je aan die aansluiting aan het werk bent.
40V wordt nog nét als veilig beschouwd (toch?), maar toch…

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 24-06-2026 21:58 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

@Hippe Lip Dan is er toch een probleem met een te hoge impedantie van de nul?
Anders kan de spanning van de nul t.o.v. aarde nooit zo hoog worden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

onetime schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:01:
@Hippe Lip Dan is er toch een probleem met een te hoge impedantie van de nul?
Anders kan de spanning van de nul t.o.v. aarde nooit zo hoog worden.
Beetje off-topic misschien, maar ik weet van een wijk in Oostzaan waar alle huizen om en om over de drie fases verdeeld waren. In de loop der jaren waren er steeds meer huizen overgestapt op 3 fasen. Laten de 1-fase overblijvers nou toevallig allemaal op dezelfde fase te zitten. Dan heb je met een heleboel gebruikers wel een enorm scheve belasting.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Hippe Lip Dan blijft het een (relatief) te hoge N impedantie :+

En die alamat kan je wel in Nederland toepassen maar dan alleen N-loos. Dus voor apparaten die alleen driehoek N-loos aangesloten (kunnen) worden. Sterker nog, dat is enige waar je het voor kunt gebruiken want een aardlekschakelaar (incl dus alamat) die de N niet meet kan niet :+

Bijzonder overigens dat de klemmen zo versprongen zitten...

Maar als het toch maar voor een laadpaal is zou ik dan een C-karakteristiek pakken.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 24-06-2026 23:36 ]


  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Ja, leuk dat je daarmee komt :+
Dat is precies de alamat die hier nu voor me ligt. Bij Elektramat besteld. Maar waar het mis ging en wat niet direct opvalt is dat dit een 3p is en geen 3p+1. De nul wordt dus niet meegeschakeld en dat mag niet hier in NL.
Zie de DRIE schroefaansluitingen aan de bovenkant.
Deze zal dus retour moeten en ik moet besluiten wat ik ervoor in de plaats ga gebruiken.
edit: lol nope, wat ik dacht kan zeker niet, tijd om te gaan slapen.

[ Voor 20% gewijzigd door True op 24-06-2026 23:10 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:31
Septillion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:05:
@Hippe Lip Dan blijft het een (relatief) te hoge N impedantie :+

En die alamat kan je wel in Nederland toepassen maar dan alleen N-loos. Dus voor apparaten die alleen driehoek aangesloten worden. Sterker nog, dat is enige waar je het voor kunt gebruiken want een aardlekschakelaar (incl dus alamat) die de N niet meet kan niet :+

Bijzonder overigens dat de klemmen zo versprongen zitten...
In ster mag ook hoor. Er zijn motoren met een spanning van 230 Volt in driehoek en 400 Volt in ster. En motoren met 400 V in driehoek en 690 V in ster
Alleen de laatste kan je met een ster-driehoek schakeling aan laten lopen op een 3 fase 400V net.
Tegenwoordig is de ster-driehoekschakeling vrijwel niet meer in gebruik en vervangen door een electronische softstarter.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:47
Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Ja, leuk dat je daarmee komt :+
Dat is precies de alamat die hier nu voor me ligt. Bij Elektramat besteld. Maar waar het mis ging en wat niet direct opvalt is dat dit een 3p is en geen 3p+1. De nul wordt dus niet meegeschakeld en dat mag niet hier in NL.
Zie de DRIE schroefaansluitingen aan de bovenkant.
Deze zal dus retour moeten en ik moet besluiten wat ik ervoor in de plaats ga gebruiken.
https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.171000.html

Of alle andere modellen. Ze bestaan gewoon.

[ Voor 12% gewijzigd door WargamingPlayer op 24-06-2026 23:19 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

Ik zie tussen die zoekresultaten geen enkele automaat met B-karakteristiek. Dat C20 bestaat gaf @Hippe Lip zelf al aan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+


  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@devriesjande Je hebt gelijk :) Als een apparaat maar N-loos kan werken. Kan dus ook gewoon een 230/400V motor zijn. Die heeft ook geen N nodig in ster. Of symmetrisch 3-fase verwarmingselement*.

En ja, de softstarter wordt tegenwoordig veel meer toegepast. Maar niet eens dat daarmee ster-driehoekschakeling vrijwel niet meer gebruikt worden. Voor simpele situaties nog steeds gewoon veel goedkoper.

* Maar N kan wel handig zijn voor als een element doorbrandt :+

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:47
Xander schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:29:
[...]

Ik zie tussen die zoekresultaten geen enkele automaat met B-karakteristiek. Dat C20 bestaat gaf @Hippe Lip zelf al aan.
Je hebt gelijk, er is ook een pagina met B-varianten op de site.

[ Voor 9% gewijzigd door WargamingPlayer op 24-06-2026 23:40 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

devriesjande schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:17:
[…] Er zijn motoren met een spanning van 230 Volt in driehoek en 400 Volt in ster.
Is het niet net andersom? 400V in driehoek en 230V in ster?
Tussen de hoeken van de driehoek staat toch 400V
En tussen het sterpunt (de virtuele nul) en de uiteinden 230V?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:06:
[...] Beetje off-topic misschien, maar ik weet van een wijk in Oostzaan waar alle huizen om en om over de drie fases verdeeld waren. In de loop der jaren waren er steeds meer huizen overgestapt op 3 fasen. Laten de 1-fase overblijvers nou toevallig allemaal op dezelfde fase te zitten. Dan heb je met een heleboel gebruikers wel een enorm scheve belasting.
Ik heb hier net gemeten, zeker voorbij 2/3 van de kabel vanaf de trafo, het schommelt hier tussen de 0,5 en 0,75V.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

WargamingPlayer schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:38:
[...]

Je hebt gelijk, er is ook een pagina met B-varianten op de site.
Linkje? Want wat je linkte is C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jn5YsUF7BTNRitA2K3mdaqVKZ-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCCvwCvSwEDDFn3jFoppcr6z.jpg?f=fotoalbum_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Hippe Lip Ik moet daar ook altijd 2x over nadenken omdat ik de notatie niet geweldig vind omdat je dan spreekt van de fase-fase spanning. 230V/400V Δ/Y geeft dus aan dat de spoelspanning max 230V mag zijn. Dus op een 400V fase-fase net mag hij alleen in ster, maar op een 230V fase-fase net mag hij ook in driehoek.

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Septillion schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:49:
@Hippe Lip Ik moet daar ook altijd 2x over nadenken omdat ik de notatie niet geweldig vind omdat je dan spreekt van de fase-fase spanning. 230V/400V Δ/Y geeft dus aan dat de spoelspanning max 230V mag zijn. Dus op een 400V fase-fase net mag hij alleen in ster, maar op een 230V fase-fase net mag hij ook in driehoek.
Zit jij in België? Hier in NL heb ik in Amsterdam in het centrum nog het oude 220/127V-net meegemaakt, maar dat is er nu ook niet meer. Dacht nergens meer in NL.
Van België weet ik dat er nog netten zijn met 230V tussen de fases. Lijkt me erg vervelend…

Maar het is eenvoudig te visualiseren: de afstand tussen de hoekpunten van de driehoek is duidelijk groter dan de afstand van het middelpunt naar de hoekpunten van de ingeschreven ster.

[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 25-06-2026 00:00 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Hippe Lip Nope, gezien vakantie nu ook niet in NL maar normaal wel :+

Maar het is dus niet zo van belang voor de notatie op het typeplaatje.

  • WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:47

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8


  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:17
Maar mbt de lekstroom wel een standaard gewone A kar., bij een laadpaal zonder 6mA DC lekstroom verklaring heb je wel een type B nodig, hetzelfde geld voor thuis-batterijen, bv bij Zendure heb je die dus ook nodig.
Is het zo ingewikkeld om gewoon direct naar een product te linken?

Deze dan blijkbaar: https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.169639.html

Geen idee wat voor een gaar ding dat dan is...
Number of poles Three-pole
Number of poles (protected) 3
Number of poles (total) 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-yUITH6wRBntUUEZjfF2ZYc3fU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iHFZX1gA9Z4iEVmiJccbSkRG.jpg?f=user_large

3-polig met nog eens een los nulcontact aan de bovenkant? :?

Maar ziet er naar uit dat die nul niet wordt geschakeld, dus dan zijn we weer terug bij "mag in Nederland niet worden toegepast".

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+


  • Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:42
..

[ Voor 98% gewijzigd door Pegasus op 25-06-2026 08:56 ]


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Pegasus schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:50:
Van Eaton een 2 polige aardlekautomaat 20A, 30 mA, uitschakel karakteristiek B, trip karakteristiek A

FRBM6-B20/2/003-A

https://www.eaton.com/nl/nl-nl/skuPage.177899.html
Ja, en?
Het ging me om een Eaton 3P+N aardlekautomaat met B-kar. Oorspronkelijk voor 20A, maar inmiddels kijk ik ook naar 25 en 32A.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:42
Hippe Lip schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:56:
[...]

Ja, en?
Het ging me om een Eaton 3P+N aardlekautomaat met B-kar. Oorspronkelijk voor 20A, maar inmiddels kijk ik ook naar 25 en 32A.
Niet goed gelezen inderdaad.
Xander schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 06:19:
[...]
3-polig met nog eens een los nulcontact aan de bovenkant? :?

Maar ziet er naar uit dat die nul niet wordt geschakeld, dus dan zijn we weer terug bij "mag in Nederland niet worden toegepast".
Op zich mag het wel, maar dan moet je 'm combineren met een scheider... :P

  • lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Waarom kijk je niet naar een 4 polige automaat? Als de afstanden niet te lang zijn is een C-kar trouwens ook prima.

  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik wil graag deze omschakelaar aansluiten in mijn meterkast (als vervanging van de huidige 40A hoofdschakelaar): ABB 1SCA105369R1001 Omschakelaar 4P 63A OT63F4C.

Nu vraag ik me af of dat wel te doen is in een normale ABB groepenkast?

Het lijkt erop dat er wat extra onderdelen nodig zijn om hem goed te kunnen bedienen (in tegenstelling tot de 40A versie): Een hendel en een as:
Handgreep: OHBS2AJE011
As: OXS6X120

Dat lijkt echter geschikt te zijn voor een ander soort kasten? Niet per se voor de groepenkasten die we in onze meterkast installeren?

Iemand al eens zo'n ding aangesloten in de meterkast? :)

Hager heeft ook een prachtige compacte 40A omschakelaar. Maar ik kom helaas op 63A uit:
- De batterij setup kan straks 40A max leveren
- De batterij setup zou 25A naar het net kunnen leveren, maar daarnaast ook nog xA naar eventuele verbruikers in huis
- Helaas zitten er nog zonnepanelen AC gekoppeld (achter de batterij dus), die moeten op termijn nog verlengd worden zodat ze rechtstreeks op de batterij kunnen, dan kan de Growatt omvormer ook weg), zodat er ook nog opbrengst van de zonnepanelen retour kan gaan richting de batterij setup.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Tanuki schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:30:
Ik wil graag deze omschakelaar aansluiten in mijn meterkast (als vervanging van de huidige 40A hoofdschakelaar): ABB 1SCA105369R1001 Omschakelaar 4P 63A OT63F4C.

Nu vraag ik me af of dat wel te doen is in een normale ABB groepenkast?

Het lijkt erop dat er wat extra onderdelen nodig zijn om hem goed te kunnen bedienen (in tegenstelling tot de 40A versie): Een hendel en een as:
Handgreep: OHBS2AJE011
As: OXS6X120

Dat lijkt echter geschikt te zijn voor een ander soort kasten? Niet per se voor de groepenkasten die we in onze meterkast installeren?

Iemand al eens zo'n ding aangesloten in de meterkast? :)

Hager heeft ook een prachtige compacte 40A omschakelaar. Maar ik kom helaas op 63A uit:
- De batterij setup kan straks 40A max leveren
- De batterij setup zou 25A naar het net kunnen leveren, maar daarnaast ook nog xA naar eventuele verbruikers in huis
- Helaas zitten er nog zonnepanelen AC gekoppeld (achter de batterij dus), die moeten op termijn nog verlengd worden zodat ze rechtstreeks op de batterij kunnen, dan kan de Growatt omvormer ook weg), zodat er ook nog opbrengst van de zonnepanelen retour kan gaan richting de batterij setup.
Deze Hager HIM406 past sowieso wel in een standaard kast, maar zou adviseren om b.v. een HLD22 te pakken om deze in te plaatsen, en daarboven dan een HLD33, de ruimte (ook om de bruggen te creëren) is wel prettig namelijk.
Deze schakelaar dan combineren met deze aansluit-brug.
Moet je alleen de nul zelf nog "los" uitbedraden, de HZC709 met 4e contact is er namelijk niet meer om een of andere reden...

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Tanuki schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:30:
Ik wil graag deze omschakelaar aansluiten in mijn meterkast (als vervanging van de huidige 40A hoofdschakelaar): ABB 1SCA105369R1001 Omschakelaar 4P 63A OT63F4C.

Nu vraag ik me af of dat wel te doen is in een normale ABB groepenkast?

Het lijkt erop dat er wat extra onderdelen nodig zijn om hem goed te kunnen bedienen (in tegenstelling tot de 40A versie): Een hendel en een as:
Handgreep: OHBS2AJE011
As: OXS6X120

Dat lijkt echter geschikt te zijn voor een ander soort kasten? Niet per se voor de groepenkasten die we in onze meterkast installeren?

Iemand al eens zo'n ding aangesloten in de meterkast? :)

Hager heeft ook een prachtige compacte 40A omschakelaar. Maar ik kom helaas op 63A uit:
- De batterij setup kan straks 40A max leveren
- De batterij setup zou 25A naar het net kunnen leveren, maar daarnaast ook nog xA naar eventuele verbruikers in huis
- Helaas zitten er nog zonnepanelen AC gekoppeld (achter de batterij dus), die moeten op termijn nog verlengd worden zodat ze rechtstreeks op de batterij kunnen, dan kan de Growatt omvormer ook weg), zodat er ook nog opbrengst van de zonnepanelen retour kan gaan richting de batterij setup.
Ja dat kan (en heb hem zelf ook), ben wel even kwijt(gevonden: OHBS3) wat het juiste typenummer was voor de korte as+knop, want die had ik ergens anders besteld dan de schakelaar zelf. Sowieso allemaal uit Duitsland, want dat was goedkoper.

Zo ziet dat er dan uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rWC35lwPP7Z16vA16B0Tb6IOKY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QZzqUPGWmhg2fnVuOfk3XDu0.png?f=user_large

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Tanuki schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:30:
Ik wil graag deze omschakelaar aansluiten in mijn meterkast (als vervanging van de huidige 40A hoofdschakelaar): ABB 1SCA105369R1001 Omschakelaar 4P 63A OT63F4C.

Nu vraag ik me af of dat wel te doen is in een normale ABB groepenkast?

Het lijkt erop dat er wat extra onderdelen nodig zijn om hem goed te kunnen bedienen (in tegenstelling tot de 40A versie): Een hendel en een as:
Handgreep: OHBS2AJE011
As: OXS6X120

Dat lijkt echter geschikt te zijn voor een ander soort kasten? Niet per se voor de groepenkasten die we in onze meterkast installeren?

Iemand al eens zo'n ding aangesloten in de meterkast? :)

Hager heeft ook een prachtige compacte 40A omschakelaar. Maar ik kom helaas op 63A uit:
- De batterij setup kan straks 40A max leveren
- De batterij setup zou 25A naar het net kunnen leveren, maar daarnaast ook nog xA naar eventuele verbruikers in huis
- Helaas zitten er nog zonnepanelen AC gekoppeld (achter de batterij dus), die moeten op termijn nog verlengd worden zodat ze rechtstreeks op de batterij kunnen, dan kan de Growatt omvormer ook weg), zodat er ook nog opbrengst van de zonnepanelen retour kan gaan richting de batterij setup.
Na aanleiding van het bericht van @Rimco ff verder gezocht:

https://www.elektrobode.n...t-16-125f-1sca108320r1001

Is de: OHBS3 direct attach handle

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Annuk @Rimco Jullie zijn beide helden! Ik ben me soms echt helemaal gek aan het zoeken en ik krijg het dan gewoon echt niet gevonden (veel wel hoor!). Hartelijk dank hiervoor! Kan ik straks weer verder hiermee. :D

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?


  • DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:05
Ok, ik kon na een hoop rompslomp zonet pas weer verder en heb nu de volgende boodschappenlijst voor de groepenkast.
https://www.sandervunderink.nl/checkout/cart/saved/7f4420628dd41598c002692b19e2f534092325d30ced1b681202112f3d403f5b
Deze is nog niet helemaal compleet, maar ik werk nu even vanaf de basis en leg de installatiematerialen later nog in de winkelmand. (Ik heb overigens voor een Perilex WCD gekozen i.p.v. een Mertens zodat ik wat rekening kan houden met onvoorziene acties door de rest van het huishouden.)

Nog wel wat vragen:
  • Waarom is er 6x een 8-voudig zadel nodig? is 4 stuks niet voldoende? (niet dat ik schrik van de prijs, maar ik probeer de logica te begrijpen)
  • De PV, elektrische kookplaat en de accu gaan dus allemaal direct in een aardlekautomaat en niet in losse groepen? (dan ik heb ik die fornuisbrug waarschijnlijk niet nodig, maar zoveel kost die ook weer niet)
  • Worden de componenten in de losse HLD33 groepenkast bij het bestellen op de hoofdgroepenkast aangesloten, of moet ik dat apart door de elektricien laten doen?
Het is de eerste keer dat ik een groepenkast selecteer en bestel, dus ik doe mijn best om geen details te missen ;)
Jullie krijgen uiteraard nog een foto van het eindresultaat.
Je hebt 3fase? Hoezo dan een kookgroep?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

DraadbreuQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Ok, ik kon na een hoop rompslomp zonet pas weer verder en heb nu de volgende boodschappenlijst voor de groepenkast.
https://www.sandervunderink.nl/checkout/cart/saved/7f4420628dd41598c002692b19e2f534092325d30ced1b681202112f3d403f5b
Deze is nog niet helemaal compleet, maar ik werk nu even vanaf de basis en leg de installatiematerialen later nog in de winkelmand. (Ik heb overigens voor een Perilex WCD gekozen i.p.v. een Mertens zodat ik wat rekening kan houden met onvoorziene acties door de rest van het huishouden.)
Laat ik je natuurlijk vrij in om een perilex te gebruiken, maar kost je meestal en meer ruimte ergens achter/in je kasten, en met de aansluitdoos kost weinig meer moeite dan met een perilex hoor wat demontage betreft.
Nog wel wat vragen:

[list]
• Waarom is er 6x een 8-voudig zadel nodig? is 4 stuks niet voldoende? (niet dat ik schrik van de prijs, maar ik probeer de logica te begrijpen)
Je hebt sowieso al 12 1P+N groepen, dus al 2 zadels op elkaar, en mogelijk wil je voor de stabiliteit er ook wel 2 boven elkaar, oftewel dan heb je er al 4 nodig, dan nog een herhaling voor het andere deel v/d kast hetzij boven, hetzij aan de onderkant.
Mogelijk ben je er dus zelfs nog meer nodig, afhankelijk van hoe alles aankomt.
• De PV, elektrische kookplaat en de accu gaan dus allemaal direct in een aardlekautomaat en niet in losse groepen? (dan ik heb ik die fornuisbrug waarschijnlijk niet nodig, maar zoveel kost die ook weer niet)
Klopt, dat zijn allemaal die 3P+N aardlekautomaten.
Aangezien PV, EV en accu al met eigen aardlekautomaat moeten dan is dat voor de kookplaat met 3F net zo handig dat ook zo te doen.
En inderdaad die fornuisbrug weg.
• Worden de componenten in de losse HLD33 groepenkast bij het bestellen op de hoofdgroepenkast aangesloten, of moet ik dat apart door de elektricien laten doen?
[/list]
Het is de eerste keer dat ik een groepenkast selecteer en bestel, dus ik doe mijn best om geen details te missen ;)
Jullie krijgen uiteraard nog een foto van het eindresultaat.
Als jij een foto van je gewenste ontwerp naar sandervunderink stuurt + je winkelwagentje (gedeelde link) opstuurt en vraagt of zij deze voor jou kunnen en willen monteren dan krijg je de boel gemonteerd aangeleverd (al dan niet tegen kleine meerprijs), anders moet inderdaad de electricien dit laten doen.
Kleine edit: flikker ajb die dinrail wcd weg/uit je winkelwagen, hier ga je meer last dan gemak van hebben.

Pak dan b.v. een ABB 3611S onderbak + een dubbel wcd deksel, of evt. een ABB 3640 onderbak + een 3640W4 WCD deksel.

Als je bij je groepenkast moet, en er zit zo'n dinrail wcd in waarin wat is ingeplugd, moet je telkens stekker eruit (= dus apparaat uit) en dan pas kunnen de deksels eraf.
Dinrail WCD's zijn leuk in automatiseringskasten met "open opbouw"' om even iets in te pluggen en waarbij je dus geen deksels hebt die in de weg zitten, maar in een groepenkast niet echt een fijne/goede optie na mijn mening.

[ Voor 15% gewijzigd door Annuk op 25-06-2026 16:45 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!


  • mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:33
Vorige week is Liander bij ons geweest om de aansluiting te verzwaren van 1x40a naar 3x25a.

Op de drie ABB automaten die ze geïnstalleerd hebben staat C40?

Is dit gebruikelijk. Ik had het getal 25 verwacht en niet drie automaten van 40. Heb ik dan nu een aansluiting van 3x40a?

(Via mijnaansluiting heb ik de verzwaring een tijd geleden aangevraagd. Op diverse bevestigingen staat ook verzwaring naar 3x25a)

  • True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Hippe Lip schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:25:
Lastig probleempje: Ik ga een laadpaal bij iemand installeren en wil die afzekeren met een 20A aardlekautomaat, liefst van het merk Eaton, omdat de rest van de groepenkast ook allemaal Eaton is. Tot zover geen bijzonderheden.

Nu blijkt echter dat Eaton helemaal geen 3p+1 aardlekautomaat van 20A met B-karakteristiek heeft. Nu zijn er een aantal opties:
  1. Gebruik een 25A-versie; helaas, die heeft Eaton ook niet en 32A vind ik wat veel worden.
  2. Gebruik een ander merk; dat zou mijn laatste optie zijn, want ik vind dat geen gezicht.
  3. Gebruik een 20A met C-karakteristiek; die heeft Eaton wel.
Wat vinden jullie: is die C-karakteristiek verantwoord voor een laadpaal?

P.S. Hoofdzekeringen zijn 3 x C25
@Juerd heb jij toevallig nog een bookmarkje naar een eerdere post van je over de risico's van een C-kar? Ik gok dat jij er ooit wel eens iets over gepost hebt ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente


  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
mYpzaa schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:32:
Vorige week is Liander bij ons geweest om de aansluiting te verzwaren van 1x40a naar 3x25a.

Op de drie ABB automaten die ze geïnstalleerd hebben staat C40?

Is dit gebruikelijk. Ik had het getal 25 verwacht en niet drie automaten van 40. Heb ik dan nu een aansluiting van 3x40a?

(Via mijnaansluiting heb ik de verzwaring een tijd geleden aangevraagd. Op diverse bevestigingen staat ook verzwaring naar 3x25a)
Foto'tje?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste