• DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 08:58
Hey team, ik ben weer wat verder in de selectie en begin een aantal dingen te begrijpen i.v.m onderstaande.
DraadbreuQ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:34:
[...] Korte update met afmetingen, plankje is weggejengeld naar de schuur.
Ik ga vanaf nu even aandachtig de juiste onderdelen selecteren voor de nieuwe groepenkast. [Afbeelding]
Naast de 2-fase t.b.v. elektrisch koken inductieplaat (fornuisgroep) zoek ik een groepenkast die klaar is voor:
- zonnepanelen op dak
- thuisbatterij
- laadpaal (optioneel, hangt even af van de totaalprijs)
Zoals ik het begrijp, kan ik dan volledig uit de voeten met deze combinatie :
abb-groepenkast-3-fase-10-groepen-3-aardlekschakelaars-2-p-1-fornuisgroep-2x230v-1-beltrafo-1-hoofdschakelaar-4-p-40a-had343432-222ft-hs404.html
abb-aardlekautomaat-3p-n-16a-300ma.html
abb-inzetstuk175-01.html

Ik hou nog wel wat vragen over.
Zo koop ik de groepenkast om gereed te zijn voor een 3-fase aansluiting, maar deze kan toch ook alvast met de huidige 1-fase werken? (noob-alert)
Verder probeer ik de compatibiliteit tussen de verschillende onderdelen te doorgronden. De kam-rails vs. busboard snap ik ondertussen, maar is de rest in mijn winkelmandje nu voldoende gedekt?

Een erkend installateur zal de installatie verzorgen, want ik ken mijn grenzen.
Annuk schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:50:
[...]

Heb er met de wiha bits met zowel ABB als Eaton nog nooit moeite mee gehad dat het SL/PZ bitje doorglijd oid. Denk ook kwestie van goed druk houden op het handvat de schroef "in".
Daar heb ik ook nooit last van gehad met de slecht-passende combinatie Wiha SL/PZ2 in ABB schroeven. Maar met SL/PZ2 moet je wel harder drukken omdat het maar op een heel klein oppervlak grijpt. Het PZ2-gedeelte doet bij die combinatie niks, behalve het ding gecentreerd houden.

En tja, ook met een grote platte schroevendraaier kun je prima iets op moment draaien.
DraadbreuQ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:17:
Hey team, ik ben weer wat verder in de selectie en begin een aantal dingen te begrijpen i.v.m onderstaande.

[...]

Naast de 2-fase t.b.v. elektrisch koken inductieplaat (fornuisgroep) zoek ik een groepenkast die klaar is voor:
- zonnepanelen op dak
- thuisbatterij
- laadpaal (optioneel, hangt even af van de totaalprijs)
Zoals ik het begrijp, kan ik dan volledig uit de voeten met deze combinatie :
abb-groepenkast-3-fase-10-groepen-3-aardlekschakelaars-2-p-1-fornuisgroep-2x230v-1-beltrafo-1-hoofdschakelaar-4-p-40a-had343432-222ft-hs404.html
abb-aardlekautomaat-3p-n-16a-300ma.html
abb-inzetstuk175-01.html

Ik hou nog wel wat vragen over.
Zo koop ik de groepenkast om gereed te zijn voor een 3-fase aansluiting, maar deze kan toch ook alvast met de huidige 1-fase werken? (noob-alert)
Verder probeer ik de compatibiliteit tussen de verschillende onderdelen te doorgronden. De kam-rails vs. busboard snap ik ondertussen, maar is de rest in mijn winkelmandje nu voldoende gedekt?

Een erkend installateur zal de installatie verzorgen, want ik ken mijn grenzen.
Je zit op de goede weg maar mist nog paar dingen ;)
Als je naar 3F toe wilt/gaat moet je je kookplaat ook aansluiten op een 3P+N (aardlek)automaat.
Daarnaast voor zowel je PV als Accu als EV bij voorkeur ook uitgevoerd in een 3F variant.
Daarom hier even een voorbeeld hoe ik het (mogelijk) zou doen, let er trouwens even op, heb hier in de configurator een 22x22 kast waar de Hoofdschakelaar in zit, maar in het bestellijstje heb ik een andere (complete) kast voor je, daar is de kast met de hoofdschakelaar ook iets kleiner dan 22cm (hoogte).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjBZIfZ6sj9jWjNZWgOgM8RRtas=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/iRt1i1G2oDYwjuVloMvmnUn9.png?f=fotoalbum_medium

En het bijpassende bestellijstje
https://www.sandervunderi...67a9da26d87b90180789a07d9

In dit plaatje zie je nog een 3P+N aardlekautomaat in het linker deel zitten, die zou je evt. ook makkelijk naar de rechterkast op de bovenste rij kunnen plaatsen, en wil/doe je dat dan kan de bestellijst mogelijk aangepast worden met volledig prefab spullen en kan je de VDS-draad 6mm + passende (twin)adereindhulzen skippen en dus wat prefabdraden bestellen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• DraadbreuQ
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 08:58
Ah, ik dacht dat e.e.a. voorgeïnstalleerd kon worden besteld? Of moet ik toch zelf de aansluitingen doen?

Super bedankt voor het uitzoekwerk en de tips, hierin zal ik me verder verdiepen. Ik dacht dat de bussboard variant eenvoudiger was, maar begrijp nu dat dit geen echt voordeel oplevert t.a.v. de andere componenten.
DraadbreuQ schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:58:
Ah, ik dacht dat e.e.a. voorgeïnstalleerd kon worden besteld? Of moet ik toch zelf de aansluitingen doen?
Klopt hoor, moet je even contact opnemen met SV, zij geven je evt ook wel aan dan (neem ik aan) wat wel of niet nog nodig is om bij te bestellen oid.
Heb in dit geval voor de 2e kast een renovatie buisinvoerstuk gepakt om aan de onderkant te doen, dan kan je daar evt ook makkelijk buis invoeren.
Super bedankt voor het uitzoekwerk en de tips, hierin zal ik me verder verdiepen. Ik dacht dat de bussboard variant eenvoudiger was, maar begrijp nu dat dit geen echt voordeel oplevert t.a.v. de andere componenten.
Busboard is alleen van toepassing bij mijn weten op 1F automaten, maar ben persoonlijk meer van de klassieke din-rail, werkt (vind ik) net zo prettig en heb vaker gesmolten busboard stroken gezien. En dan moet je ineens "alles" vervangen t.o.v. deze configuratie waarbij je dan bv 1 tot 3 automaten zou moeten vervangen als er iets is.

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:21

hidde212

Free your mind...

Wij zijn bezig met een verbouwing van de zolder. Hiervoor zijn twee extra groepen aangelegd, waarvan 1 met een enkele wcd uitgevoerd, dus geschikt voor een thuisbatterij (die zal er binnenkort ook komen). Nu heeft de elektricien de groepen met SEP alamats uitgevoerd; als ik de kennis in dit topic ter harte moet nemen kan ik die beter vervangen.

Aangezien er straks zonnepanelen én een batterij aanwezig zijn, lijkt het mij ook verstandig remautomaten toe te passen. Hieronder de huidige indeling en fotos van de huidige situatie (1x35A):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f6tai_mMIvIYjXDPClgivvBvas=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/r4Bj2xcsf0HX6iOWrXF1gnge.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgisJbyEHH7x2RrT7X80RrCVd84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4I86QRDIA9499lRCSzdHiYD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwJtmUDgVZyI6YmcoeP8sIAZcdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEhyGgTDnSd4V4zGJIutFKfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_SaTLfZumKIXxhTfE-Vny4hfjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRot45bufmwysuBhQ6nOAFPy.jpg?f=fotoalbum_large

Geplande nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGZXi2nixCEX3C7TTwAuBp8v4vQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G5Mt3LDYIqCuIYUOYTlNLDcT.png?f=user_large

Het wordt wel een beetje vol zo, maar ik verwacht voorlopig geen verdere uitbreiding nodig te hebben. Voldoet 6mm2 hier overal? Verder nog aanmerkingen, of verbeteringen aan de installatie die ik meteen mee kan nemen als ik toch al aan de slag ga? Dank!

...and your ass will follow

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:42
@hidde212 Voedingsdraad nul wel vergenoeg in de schakelaar? En e-monteurs houden niet van blote stukken in de groepenkast. Kan van de fotohoek komen maar zitten de kamrails wel goed erin?

Thuisbatterij op zolder? Ik ben daar geen fan van. Hoe warm is het daar deze dagen.

[ Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 20-06-2026 12:20 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23-06 17:28

uaT

@hidde212 Waarom 2 remautomaten? je hebt er maar 1 nodig. De remautomaat komt aan een kant aan HS en PV , de andere kant aan de ALS'en. Zoals getekend boven klopt het niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ebk2rf0zLFZQ5wOPwrS5t6N0UOY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Gvai0hCWzfzjUDVj3304q8TG.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door uaT op 20-06-2026 12:23 ]

• habbekrats
  • Laatst online: 10:42
En @uaT heeft het al gezien

Onderstaand een voorbeeldAfbeeldingslocatie: https://123groepenkast.nl/Files/10/222000/222295/FileBrowser/images/automaat-40a.png

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

uaT schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:21:
@hidde212 Waarom 2 remautomaten? je hebt er maar 1 nodig. De remautomaat komt aan een kant aan HS en PV , de andere kant aan de ALS'en. Zoals getekend boven klopt het niet

[Afbeelding]
Zou juist zeggen waarom niet?
Zo beperk je alles met maar 1x een 40A automaat.
Met per aardlekschakelaar een 40A automaat heb je over beide aardlekschakelaars de netcapaciteit+invoeding en ga je niet over de nominale waarde heen van de aardlekschakelaar.

@hidde212 afhankelijk van of je ruimte wilt overhouden is het ook een optie om 63A aardlekschakelaars aan te schaffen, maar zijn inderdaad wel stukje duurder dan deze automaten die je wilt aanschaffen.

• uaT

uaT

@Annuk Je kan de ALS'en ook vervangen door 40A alamats, of dat kostenefficient is weet ik niet zo

[ Voor 27% gewijzigd door uaT op 20-06-2026 12:39 ]

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10:47
Annuk schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:03:
[...]

Je zit op de goede weg maar mist nog paar dingen ;)
Als je naar 3F toe wilt/gaat moet je je kookplaat ook aansluiten op een 3P+N (aardlek)automaat.
Daarnaast voor zowel je PV als Accu als EV bij voorkeur ook uitgevoerd in een 3F variant.
Daarom hier even een voorbeeld hoe ik het (mogelijk) zou doen, let er trouwens even op, heb hier in de configurator een 22x22 kast waar de Hoofdschakelaar in zit, maar in het bestellijstje heb ik een andere (complete) kast voor je, daar is de kast met de hoofdschakelaar ook iets kleiner dan 22cm (hoogte).
[Afbeelding]

En het bijpassende bestellijstje
https://www.sandervunderi...67a9da26d87b90180789a07d9

In dit plaatje zie je nog een 3P+N aardlekautomaat in het linker deel zitten, die zou je evt. ook makkelijk naar de rechterkast op de bovenste rij kunnen plaatsen, en wil/doe je dat dan kan de bestellijst mogelijk aangepast worden met volledig prefab spullen en kan je de VDS-draad 6mm + passende (twin)adereindhulzen skippen en dus wat prefabdraden bestellen.
Blijft een punt van discussie, kookplaat op 3 fasen of met een kookgroep behouden na overgang op 3 fasen. Je kookplaat moet het ondersteunen.

Het nadeel van een kookgroep is dat je fase wel snel vol zit met twee keer 16A als je gaat koken. Zelf zou ik kookplaat alleen op een kookgroep houden als je van 1x35 naar 3x35 gaat maar inderdaad niet bij 3x25.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

uaT schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:38:
@Annuk Je kan de ALS'en ook vervangen door 40A alamats, of dat kostenefficient is weet ik niet zo
Dat kan inderdaad ook, en ja wat is kosten efficiënt en wat is evt ruimte efficiënt, afweging moet eenieder voor zichzelf maken, linksom of rechtsom kost het geld en moet je ergens een afweging maken

WargamingPlayer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:40:
[...]

Blijft een punt van discussie, kookplaat op 3 fasen of met een kookgroep behouden na overgang op 3 fasen. Je kookplaat moet het ondersteunen.

Het nadeel van een kookgroep is dat je fase wel snel vol zit met twee keer 16A als je gaat koken. Zelf zou ik kookplaat alleen op een kookgroep houden als je van 1x35 naar 3x35 gaat maar inderdaad niet bij 3x25.
Nou dit dus, en aangezien nagenoeg iedereen naar 3x25A gaat omdat 3x35/40A nogal flink verschilt in vastrecht kosten daarom dit advies.
Zou wel kunnen op 1F met de kookplaat en enkele groepen bij op die ALS, maar dan moet je zeker weten dat die groepen op moment van koken niet gebruikt worden.
Vb: vaatwasser en kookplaat op zelfde fase en je gebruikt je vaatwasser nooit onder het koken dan kan het wel.
Maar b.v. de oven niet als je die gebruikt in combinatie met de kookplaat.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-06 23:12

pvg

Wat @hidde212 wil, kan mits(!) de verdeelblokken geschikt zijn voor de totale invoeding (worst case 80A in dit geval).
@Annuk Een kookgroep met beide automaten op dezelfde fase bij een 3x 25A aansluiting MAG NIET.
Het grote kookplaat aansluiten topic

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

onetime schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:42:
@Annuk Een kookgroep met beide automaten op dezelfde fase bij een 3x 25A aansluiting MAG NIET.
I know, eerst even goed lezen wat ik zei in de reactie op @WargamingPlayer ;)

Theoretisch kan het zo ik het daar zeg, maar ik adviseerde niet voor niets de B16 3P+N 30mA aardlekautomaat daarvoor al.

• WargamingPlayer
Even de hele discussie terug lezen. Kookgroep op 3x25 is technisch al een no-go want in het meest slechte geval trekt die gewoon 2x16 wat het gewoon over de fase heen trekt. Dan zit je al met een beperking tijdens gebruik. Dus je ontkomt al niet aan een 3 fase variant (meestal aangesloten op 2 fasen). Keuken komt dan meestal op 2 fasen voor kookplaat, 1 fase voor oven. Dan zit je ook al direct op 80% per fase.

Nu is het wel zo dat het profiel van het apparaat mee gaat spelen, zo zal een oven niet constant 3kW uit de fase trekken, maar alleen om bij te warmen. En dit geldt ook voor andere apparaten.

Wij hebben thuis maar 1 fase, koken elektrisch, airco, en een aantal andere grote verbruikers zoals vaatwassers, wasmachine, wasdroger en de hoofd aansluiting is met 35A nog nooit er uit geklapt, en heb even mijn HA er bij gepakt, en in de laatste 12 maanden maximaal 20A.

Ik heb natuurlijk wel PV liggen (3600 Max) en 2 keer 2500W thuisaccu.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:52
Dus je ontkomt al niet aan een 3 fase variant (meestal aangesloten op 2 fasen). Keuken komt dan meestal op 2 fasen voor kookplaat, 1 fase voor oven. Dan zit je ook al direct op 80% per fase.

.
Ik snap niet hoe je aan die 80% komt. 25A is 5750W, dus op de fase met een 3KW oven (52%)houdt je nog 2750W over. Als het je lukt om de kookplaat volledig te belasten dan is dat 2x 3680W, (64%) dus op die 2 fases houdt je ook 2x ruim 2KW over.

• WargamingPlayer
AtRi schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 18:32:
[...]

Dus je ontkomt al niet aan een 3 fase variant (meestal aangesloten op 2 fasen). Keuken komt dan meestal op 2 fasen voor kookplaat, 1 fase voor oven. Dan zit je ook al direct op 80% per fase.

.

[...]
Was een schatting, is 64%.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:58:
[...]

Even de hele discussie terug lezen. Kookgroep op 3x25 is technisch al een no-go want in het meest slechte geval trekt die gewoon 2x16 wat het gewoon over de fase heen trekt. Dan zit je al met een beperking tijdens gebruik. Dus je ontkomt al niet aan een 3 fase variant (meestal aangesloten op 2 fasen). Keuken komt dan meestal op 2 fasen voor kookplaat, 1 fase voor oven. Dan zit je ook al direct op 80% per fase.

Nu is het wel zo dat het profiel van het apparaat mee gaat spelen, zo zal een oven niet constant 3kW uit de fase trekken, maar alleen om bij te warmen. En dit geldt ook voor andere apparaten.

Wij hebben thuis maar 1 fase, koken elektrisch, airco, en een aantal andere grote verbruikers zoals vaatwassers, wasmachine, wasdroger en de hoofd aansluiting is met 35A nog nooit er uit geklapt, en heb even mijn HA er bij gepakt, en in de laatste 12 maanden maximaal 20A.

Ik heb natuurlijk wel PV liggen (3600 Max) en 2 keer 2500W thuisaccu.
Ik heb huidig 1x25A en m'n elektrische kookplaat zit ook op een kookgroep, maar waarom zou dat bij 3x25A anders zijn?

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• WargamingPlayer
ArcticWolf schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:09:
[...]

Ik heb huidig 1x25A en m'n elektrische kookplaat zit ook op een kookgroep, maar waarom zou dat bij 3x25A anders zijn?
Welke regio want dat heb ik al lang niet meer gezien.

• ArcticWolf
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:22:
[...]

Utrecht / Stedin, installatie is van 1999.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

WargamingPlayer schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:22:
[...]

Komen ze nog veel tegen hoor die 1x25A, en hoorde laatst van collega nog iemand met een 1x16A aansluiting waar hij kwam voor een hoofdzekering.
Bij vervanging door defect van de 25A doe ik er persoonlijk meestal wel 35A in.

• WargamingPlayer
ArcticWolf schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:35:
[...]

Utrecht / Stedin, installatie is van 1999.
Ook steden hier, maar gewoon 35A, uit 1978. Op je factuur staat ook 25A. Hoe staat je kookplaat dan afgesteld, want 7200W zou 25A er uit moeten trekken, zeker als je wat anders ook gebruikt.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:10

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
ArcticWolf schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 19:09:
[...]

Is niet anders. Als je daar een 7,5kW-ish plaat hebt mag dat ook niet volgens de NEN :)

• ArcticWolf
  • Niet online
Septillion schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:07:
[...]

Is niet anders. Als je daar een 7,5kW-ish plaat hebt mag dat ook niet volgens de NEN :)
Even opgezocht (blijkbaar hadden de vorige bewoners echt alle handleidingen bewaard :+ ) maar deze unit doet maximaal 6,3kW.

• WargamingPlayer
ArcticWolf schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:22:
[...]

Even opgezocht (blijkbaar hadden de vorige bewoners echt alle handleidingen bewaard :+ ) maar deze unit doet maximaal 6,3kW.
6300/230=27,391A.

• Gwaihir
  • Niet online
Hoofdzekering is traaaaaag.

• ArcticWolf
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:35:
[...]

Hoofdzekering is traaaaaag.
Dit idd en vraag mij af of het ooit voorkomt dat alle 4 de pitten tegelijkertijd maximaal vermogen vragen, ik heb het persoonlijk nog nooit uitgeprobeerd/gevraagd... gebruik er weleens 4 maar niet allemaal tegelijk bijv.

• Gwaihir
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:41:
Dit idd en vraag mij af of het ooit voorkomt dat alle 4 de pitten tegelijkertijd maximaal vermogen vragen, ik heb het persoonlijk nog nooit uitgeprobeerd/gevraagd... gebruik er weleens 4 maar niet allemaal tegelijk bijv.
Als hij 6,3kW kan vragen, zijn er vast omstandigheden waaronder hij dat daadwerkelijk (kort) doet.

Hier 5 pitten op 11kW en die kunnen niet allemaal tegelijk op vol vermogen. Door sommige handelingen worden andere pitten automatisch teruggeschakeld.

Best vaak vijf pitten tegelijk in gebruik - daarom ook aangeschaft. Een heel enkele keer kortstondig gemist wat er gebeurde, maar al met al nooit gebrek aan vermogen. (Wokken met 4500W inductie is erg fijn :).)

• ArcticWolf
  • Niet online
Gwaihir schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:59:
[...]

Als hij 6,3kW kan vragen, zijn er vast omstandigheden waaronder hij dat daadwerkelijk (kort) doet.

Hier 5 pitten op 11kW en die kunnen niet allemaal tegelijk op vol vermogen. Door sommige handelingen worden andere pitten automatisch teruggeschakeld.

Best vaak vijf pitten tegelijk in gebruik - daarom ook aangeschaft. Een heel enkele keer kortstondig gemist wat er gebeurde, maar al met al nooit gebrek aan vermogen. (Wokken met 4500W inductie is erg fijn :).)
Ik heb weleens de wasmachine, afwasmachine aangehad en stond op 3 pitten te koken en 1 minuut later bedacht ik mij dat dat niet heel handig was, maar heb de verbruiksmeter nooit boven de 6kW zien komen. Het lag allemaal op het randje maar blijkbaar was 25A bij 240V~ net voldoende... vergeet niet dat het net tegenwoordig meer tegen de 250V aan zit dan 230V.

Maar goed, was begin deze week te laat met de afspraak bij Stedin te bevestigen dus nu komen ze pas 15 februari 2027 :+ langs om m'n aansluiting om te zetten van 1x25 naar 3x25... dus heb nog MAANDEN om een nieuwe meterkast met nieuwe configuratie aan te schaffen. Al was m'n eerste idee, om helemaal niks te doen omdat ik de andere 2 fases gewoon leeg wilde laten omdat ik ze nu toch niet (hoef te) gebruik(en).

[ Voor 18% gewijzigd door ArcticWolf op 20-06-2026 21:06 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:10

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
ArcticWolf schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:22:
[...]

Dat is nog steeds meer dan 25A dus nog steeds niet correct voor de NEN.

Tijd voor 35/40A?

• ArcticWolf
  • Niet online
Septillion schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:34:
[...]

Dat is nog steeds meer dan 25A dus nog steeds niet correct voor de NEN.

Tijd voor 35/40A?
Stedin biedt geen 1-fase verzwaring meer aan.
Het is 3x25 of hoger... En 3x35A ga ik echt niet doen.

ArcticWolf schreef op zondag 21 juni 2026 @ 06:35:
[...]

Stedin biedt geen 1-fase verzwaring meer aan.
Het is 3x25 of hoger... En 3x35A ga ik echt niet doen.
Je hebt kans dat wanneer je hz nu knapt dat je een (gratis) upgrade krijgt naar 35A, maar Nee heb je, Ja kan je krijgen.

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:43
Een kookroep op een fase mag niet

maar ik denk dat 70% van de nieuwbouw gewoon nog een kookgroep heeft in plaats van een drie fase alamat

Als je na drie keer 25 amp.ga is het misschien beter om de kookplaat opnieuw aan te laten sluiten

En de kookgroep op de splitsen over twee fase
ArcticWolf schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:02:
[...]
Al was m'n eerste idee, om helemaal niks te doen omdat ik de andere 2 fases gewoon leeg wilde laten omdat ik ze nu toch niet (hoef te) gebruik(en).
Opzich zou dat goed moeten gaan gezien je nu (waarschijnlijk) ook op 1x25A zit.
En tenzij je dat 100% zeker weet (misschien zit er wel al een 35A in), zou ik persoonlijk gelijk gaan verdelen over de fases als je een nieuwe kast plaatst.

Weet namelijk niet hoe Stedin het doet, maar bij Liander kijken ze b.v. wel even snel naar je groepenkast, is die niet of heel slecht verdeeld betaal je voor het vervangen van je hz als het daaraan te wijten is.

Wij komen ook vaak gevallen tegen wel naar een 3x25A aansluiting vanwege b.v. laadpaal, en alleen de laadpaal is aangesloten op de 2e en 3e fase, rest van de woning nog op 1F. Ja dat gaat grandioos mis in de winter periode.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:30
Annuk schreef op zondag 21 juni 2026 @ 08:34:
[...]

Je hebt kans dat wanneer je hz nu knapt dat je een (gratis) upgrade krijgt naar 35A, maar Nee heb je, Ja kan je krijgen.
Bij Liander kan je overigens nog wel de verzwaring van 1x 25 A naar 1x 35 A aanvragen. Dat is gratis. Sterker nog: van 1x25A smeltzekering naar 1x40A zekeringsautomaat is ook gratis.

Korte anekdote: Ik heb zo'n verzwaring naar 1x35A aangevraagd in 2023, op de bovenste verdieping van een jaren 60 flat (6 hoog), omdat ik elektrisch wilde koken. Eerst kwam de Liandermonteur, maar die mag blijkbaar geen verzwaringen uitvoeren in hoogbouw. Toen kwam de monteur van de aannemer. Die dacht dat de draden misschien niet geschikt waren, en is ook naar huis gegaan. De stijgleiding scheen 10 mm2 te zijn, beneden afgezekerd op 50 A. Dus de hele stijgleiding moest vervangen worden. Uiteindelijk heeft het ongeveer 3 jaar geduurd.

Mogelijk hadden ze een verzwaring naar 3x25A wel makkelijker kunnen uitvoeren...

Dat laagdrempelig verzwaren bij doorbranden van de zekering kan, neem ik aan, dan bij Liander vast alleen maar in laagbouw.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 21-06-2026 10:19 ]

• WargamingPlayer
ArcticWolf schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:02:
[...]

Ik heb weleens de wasmachine, afwasmachine aangehad en stond op 3 pitten te koken en 1 minuut later bedacht ik mij dat dat niet heel handig was, maar heb de verbruiksmeter nooit boven de 6kW zien komen. Het lag allemaal op het randje maar blijkbaar was 25A bij 240V~ net voldoende... vergeet niet dat het net tegenwoordig meer tegen de 250V aan zit dan 230V.

Maar goed, was begin deze week te laat met de afspraak bij Stedin te bevestigen dus nu komen ze pas 15 februari 2027 :+ langs om m'n aansluiting om te zetten van 1x25 naar 3x25... dus heb nog MAANDEN om een nieuwe meterkast met nieuwe configuratie aan te schaffen. Al was m'n eerste idee, om helemaal niks te doen omdat ik de andere 2 fases gewoon leeg wilde laten omdat ik ze nu toch niet (hoef te) gebruik(en).
Je hebt nu een smeltzekering waarschijnlijk, die gaat echt super traag. Straks krijg je gewoon 3 maal een automaat waarschijnlijk. En die knallen er wat sneller uit, maar kan je wel zelf weer terugzetten.

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:14

ErikKo

Rippie

Ik lees hier pas een weekje mee, en probeer als DHZer inzichtelijk te krijgen hoe onze meterkast in elkaar steekt. Alles werkt inmiddels al 3 jaar naar behoren, maar ik twijfel of dit goed is.

Wij hebben 3x25A. Op de foto hieronder zijn 2 automaten met vervolgens de kookgroep gewoon op elkaar doorgelust op een enkele fase. Dit lijkt me niet heel handig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhCZidkhGqxQrDyrt4BXkOzWygQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7whtdN7GnzWubWEwP2f67PB.jpg?f=fotoalbum_large

Toch maar eens investeren in schroevendraaiers voor de meterkast. Is er een reden waarom de topicstart post niets zegt over momentschroevendraaiers? Of kan ik gewoon aan de slag met een VDE schroevendraaier?

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:03
ErikKo schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:11:
Ik lees hier pas een weekje mee, en probeer als DHZer inzichtelijk te krijgen hoe onze meterkast in elkaar steekt. Alles werkt inmiddels al 3 jaar naar behoren, maar ik twijfel of dit goed is.

Wij hebben 3x25A. Op de foto hieronder zijn 2 automaten met vervolgens de kookgroep gewoon op elkaar doorgelust op een enkele fase. Dit lijkt me niet heel handig?

[Afbeelding]

Toch maar eens investeren in schroevendraaiers voor de meterkast. Is er een reden waarom de topicstart post niets zegt over momentschroevendraaiers? Of kan ik gewoon aan de slag met een VDE schroevendraaier?
Zijn dit je enige groepen in de meterkast? Want hier is op zich niks mis mee, vier groepen achter één aardlek...

• ErikKo

ErikKo

Rippie

@hfolkers Door deze post werd ik getriggerd. Of is mijn situatie anders?
WargamingPlayer schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:50:
[...]

Je hebt nu een smeltzekering waarschijnlijk, die gaat echt super traag. Straks krijg je gewoon 3 maal een automaat waarschijnlijk. En die knallen er wat sneller uit, maar kan je wel zelf weer terugzetten.
Je gaat niet automatisch over van smelt naar automaat hoor, zit er nu smelt en is geschikt voor 3F dan worden er gewoon 2 smeltpatronen bijgeplaatst incl bedrading en meter.
Voordeel van smelt is kapot is direct nieuwe, automaten degraderen en komen ze minder snel langs voor vervanging, tenzij aantoonbaar dat ze rondom de 16A afschakelen of eerder afschakelen.

[Afbeelding]

Ja hier hoort inderdaad a.d.h.v. je verhaal en 3P+N (aardlek) automaat. Maar plaats eens een overzicht foto van je kast als je wilt.
Mogelijk zien we nog meer..

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Annuk schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Ja hier hoort inderdaad a.d.h.v. je verhaal en 3P+N (aardlek) automaat. Maar plaats eens een overzicht foto van je kast als je wilt.
Mogelijk zien we nog meer..
Veel bloot koper had ik zelf al gevonden. Verder heel benieuwd wat jullie opmerkingen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3GLfbyTtHtg7oMKct5V0XflCB0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fm9STQrEClH661QIcRN81llY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyIt9QLH7Dofiy_9731IZ_MlBZc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZJcUMeUr8BoywHiMxb8fOPo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrxz-pK3drDyH95XcnKWBY3VZQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGwebDrIKEBx7uX6Mnk3ytiv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqbMcZ2I3L8XH_LlKV0dqL2TY9k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0crFuF28NGpDFVyRDKIexLi.jpg?f=fotoalbum_tile
ErikKo schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:57:
[...]

Veel bloot koper had ik zelf al gevonden. Verder heel benieuwd wat jullie opmerkingen zijn.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
• Wat doet die kast tussen je meterbord en groepenkast?
• De aansluitdraden tussen de meter en de HS horen uit 1 stuk en mogen niet (meer) via die koppelblokjes onderin de kast.
• Het is een beetje een samengeraapt zooitje van spullen.
• Inductie spoelen boven de automaten mogen ook niet meer
• Hoezo is/lijkt me onderverdeler garage maar op 2F aangesloten inplaats van 3F?
• Eigenlijk hoort er (bij voorkeur) ook nog een (selectieve) aardlekbeveiliging voor je afgaande zekering van je onderverdeler.

• WargamingPlayer
Annuk schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:29:
[...]

• De aansluitdraden tussen de meter en de HS horen uit 1 stuk en mogen niet (meer) via die koppelblokjes onderin de kast.
• Hoezo is/lijkt me onderverdeler garage maar op 2F aangesloten inplaats van 3F?
• Eigenlijk hoort er (bij voorkeur) ook nog een (selectieve) aardlekbeveiliging voor je afgaande zekering van je onderverdeler.
Daarnaast nog een DIN rail Trafo buiten de kast.

• ArcticWolf
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:27:
[...]

Opzich zou dat goed moeten gaan gezien je nu (waarschijnlijk) ook op 1x25A zit.
En tenzij je dat 100% zeker weet (misschien zit er wel al een 35A in), zou ik persoonlijk gelijk gaan verdelen over de fases als je een nieuwe kast plaatst.

Weet namelijk niet hoe Stedin het doet, maar bij Liander kijken ze b.v. wel even snel naar je groepenkast, is die niet of heel slecht verdeeld betaal je voor het vervangen van je hz als het daaraan te wijten is.

Wij komen ook vaak gevallen tegen wel naar een 3x25A aansluiting vanwege b.v. laadpaal, en alleen de laadpaal is aangesloten op de 2e en 3e fase, rest van de woning nog op 1F. Ja dat gaat grandioos mis in de winter periode.
Stedin vraagt 440 euro voor het verzwaren (en heb ik al betaald)... vind het lomp veel geld voor 3 zekeringen en een nieuwe meter waar je maandelijks ook nog eens voor betaald.
In principe is m'n groepenkast nog helemaal prima en wil volgend jaar wat investeringen doen qua PV enzo, maar nu nog niet. Kan nog wel wat wijzigingen aan deze meterkast doen als Stedin er echt moeilijk over gaat doen (maar ze komen toch pas media februari 2027).
Maar heb nu gewoon een 4-polige hoofdschakelaar die 1-fase is aangesloten dus daarboven hoeft in principe niks te veranderen bij 3x25A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_u6LKNXYPQ5DqVZCGqJPG43W4Ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sN55Ps5hojWLNdJseMIFBRcV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 21-06-2026 17:51 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
marcop23 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:14:
[...]

Bij Liander kan je overigens nog wel de verzwaring van 1x 25 A naar 1x 35 A aanvragen. Dat is gratis. Sterker nog: van 1x25A smeltzekering naar 1x40A zekeringsautomaat is ook gratis.

Korte anekdote: Ik heb zo'n verzwaring naar 1x35A aangevraagd in 2023, op de bovenste verdieping van een jaren 60 flat (6 hoog), omdat ik elektrisch wilde koken. Eerst kwam de Liandermonteur, maar die mag blijkbaar geen verzwaringen uitvoeren in hoogbouw. Toen kwam de monteur van de aannemer. Die dacht dat de draden misschien niet geschikt waren, en is ook naar huis gegaan. De stijgleiding scheen 10 mm2 te zijn, beneden afgezekerd op 50 A. Dus de hele stijgleiding moest vervangen worden. Uiteindelijk heeft het ongeveer 3 jaar geduurd.

Mogelijk hadden ze een verzwaring naar 3x25A wel makkelijker kunnen uitvoeren...

Dat laagdrempelig verzwaren bij doorbranden van de zekering kan, neem ik aan, dan bij Liander vast alleen maar in laagbouw.
Ik heb het al meermaals gecontroleerd, bij Stedin kan je 1-fase verzwaring niet meer aanvragen. Waarom dat per netbeheerder verschilt... geen flauw idee.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:53

_Ernst_

Mark It Zero!

[...]

Die regel kende ik nog niet. Komt dit uit de netcode?

Last.fm

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:41
ArcticWolf schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:52:
[...]

Ik heb het al meermaals gecontroleerd, bij Stedin kan je 1-fase verzwaring niet meer aanvragen. Waarom dat per netbeheerder verschilt... geen flauw idee.
Raar enexis doet dit automatisch schijnbaar bij een meterwissel volgens de monteur had ik niet eens een verzwaring aan hoeven te vragen.

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• ArcticWolf
  • Niet online
camel1987 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:31:
[...]

Raar enexis doet dit automatisch schijnbaar bij een meterwissel volgens de monteur had ik niet eens een verzwaring aan hoeven te vragen.
Ja geen idee, maar hoor van meerdere dan Liander en Enexis minder moeilijk doen (en minder in rekeningen brengen) voor bepaalde zaken dan Stedin.
Begreep wel dat ik blijkbaar midden in 1 van de zwaarst getroffen gebieden zit van de netcongestie, misschien dat dat iets ermee te maken heeft? Als je een aanvraag doet via mijnaansluiting.nl dan krijg je na de aanvraag een offerte van Stedin die je nog moet accorderen en daarna moet betalen. Daarin staat ook in dat als de huidige kabel niet voldoet dat je nog tot 1700 euro moet betalen voor het vervangen (met als kanttekening dat dat max. 25 meter is en vergunningloos kan gebeuren)... |:(

die graafkosten worden vooraf wel gerekend, dus heb daar nu zelf niks mee te maken gelukkig

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 21-06-2026 18:47 ]

• uaT

uaT

@Annuk Die ken ik ook nog niet, heb je een bron? thx

[ Voor 30% gewijzigd door uaT op 21-06-2026 18:51 ]

uaT schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:48:
[...]

@Annuk Die ken ik ook nog niet, heb je een bron? thx
Wordt bij ons (netbeheerder) als eis gesteld als we bij een klant thuis komen en met meter oid bezig moeten alles aanpassen als het via de koppelblokjes loopt, dan rechtstreeks de HS in.
Dit omdat er mogelijk daarop afgetakt wordt zonder HS en je dus niet de gehele installatie dan spanningsloos maakt.

• uaT

uaT

Annuk schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:53:
[...]

Wordt bij ons (netbeheerder) als eis gesteld als we bij een klant thuis komen en met meter oid bezig moeten alles aanpassen als het via de koppelblokjes loopt, dan rechtstreeks de HS in.
Dit omdat er mogelijk daarop afgetakt wordt zonder HS en je dus niet de gehele installatie dan spanningsloos maakt.
Ok, bij renovatie is de voedingsdraad soms te kort om direct op de hoofdschakelaar te worden aangesloten, dan zijn die blokjes wel handig als tussenstap
ArcticWolf schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:46:
[...]

Ja geen idee, maar hoor van meerdere dan Liander en Enexis minder moeilijk doen (en minder in rekeningen brengen) voor bepaalde zaken dan Stedin.
Heb me er niet verder in verdiept maar begreep wel eens dat Stedin juist net iets lagere vast-recht kosten rekent dan de anderen.
Begreep wel dat ik blijkbaar midden in 1 van de zwaarst getroffen gebieden zit van de netcongestie, misschien dat dat iets ermee te maken heeft?
Dat klinkt inderdaad dan wel erg aannemelijk, en ookal geen officiële aanvraag meer mogelijk best kans dat de monteur het nog doet als je een kapotte HZ hebt.

Maar nogmaals hoe zeker weet je dat het 25A is je huidige hz en niet al 35A?
Dat het op je vast-recht factuur staat of in mijnaansluiting.nl is namelijk niet leidend, die registratie is niet per definitie sluitend weet ik uit eigen ervaring.
Als je een aanvraag doet via mijnaansluiting.nl dan krijg je na de aanvraag een offerte van Stedin die je nog moet accorderen en daarna moet betalen. Daarin staat ook in dat als de huidige kabel niet voldoet dat je nog tot 1700 euro moet betalen voor het vervangen (met als kanttekening dat dat max. 25 meter is en vergunningloos kan gebeuren)... |:(

die graafkosten worden vooraf wel gerekend, dus heb daar nu zelf niks mee te maken gelukkig
Het kan een afschrik-prijs zijn omdat er ook veel op de valreep een aanvraag doen terwijl het totaal niet nodig is voor de upgrade , maar alle netbeheerders maken hun eigen prijsstelling(en) waarbij door de ACM ook op praktisch alles een maximum is gesteld.

Tevens zijn netbeheerders semi-overheid en mogen geen winst maken, dus idiote bedragen gaan vragen heeft niemand baat bij in principe.

uaT schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:59:
[...]

Ok, bij renovatie is de voedingsdraad soms te kort om direct op de hoofdschakelaar te worden aangesloten, dan zijn die blokjes wel handig als tussenstap
Klopt inderdaad, maar als je in principe een erkend installateur met zegelrecht hebt zal die deze ook (kunnen & mogen) vervangen.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Annuk schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:53:
[...]

Dat het een (dwingend) advies is om de hs direct aan te sluiten tijdens een verzwaring of metervervanging oid snap ik, het is inderdaad geen ideale situatie die een risico met zich mee kan brengen als de kast op een later moment wordt aangepast door een minder oplettende partij. Maar een harde eis volgens een norm/netcode is het dus niet begrijp ik.

Ik pas die blokjes namelijk regelmatig toe, precies om de reden die @uaT aangeeft. Dus als dit niet mag dan hoor ik dat graag :P

Last.fm

_Ernst_ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:09:
[...]

Dat het een (dwingend) advies is om de hs direct aan te sluiten tijdens een verzwaring of metervervanging oid snap ik, het is inderdaad geen ideale situatie die een risico met zich mee kan brengen als de kast op een later moment wordt aangepast door een minder oplettende partij. Maar een harde eis volgens een norm/netcode is het dus niet begrijp ik.

Ik pas die blokjes namelijk regelmatig toe, precies om de reden die @uaT aangeeft. Dus als dit niet mag dan hoor ik dat graag :P
Zal van de week even navraag doen inderdaad of het ook een harde eis is vanuit NEN of BEI, zodra ik antwoord heb zal ik het hier laten weten.

En niet denigrerend bedoeld hoor, maar in deze klinkt het dat je of "het handige neefje" bent of mogelijk (nog) een installateur zonder zegelrecht.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Annuk schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Zal van de week even navraag doen inderdaad of het ook een harde eis is vanuit NEN of BEI, zodra ik antwoord heb zal ik het hier laten weten.

En niet denigrerend bedoeld hoor, maar in deze klinkt het dat je of "het handige neefje" bent of mogelijk (nog) een installateur zonder zegelrecht.
Dat laatste inderdaad, eind van dit jaar niet meer als het goed is :P

Last.fm

_Ernst_ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:24:
[...]

Dat laatste inderdaad, eind van dit jaar niet meer als het goed is :P
Weet niet exact hoe het met InstallQ gaat, maar vond persoonlijk BEI weinig voorstellen.

Het gaat voor het zegelrecht als installateur in principe maar om 2 dingen die je uiteindelijk mag doen ;)

• ArcticWolf
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:07:
[...]

Heb me er niet verder in verdiept maar begreep wel eens dat Stedin juist net iets lagere vast-recht kosten rekent dan de anderen.
Tot en met 3x25A betaal je bij Stedin: 55,8415 euro (aansluitvergoeding) en 353,0296 euro (transport) en 46,11 euro (huur meter), totaal: 455 euro afgerond. Geen idee of dat minder is dan bij Liander/Enexis.
[...]

Dat klinkt inderdaad dan wel erg aannemelijk, en ookal geen officiële aanvraag meer mogelijk best kans dat de monteur het nog doet als je een kapotte HZ hebt.

Maar nogmaals hoe zeker weet je dat het 25A is je huidige hz en niet al 35A?
Dat het op je vast-recht factuur staat of in mijnaansluiting.nl is namelijk niet leidend, die registratie is niet per definitie sluitend weet ik uit eigen ervaring.
Ik heb geen idee, m'n hoofdzekering is gezegeld en bij Stedin staat in het bestand dat ik 1x25A heb en heb geen doorzichtige kast dus kan het niet afleiden van de zekering zelf. En ga de zegels niet knippen zeg maar...
[...]

Het kan een afschrik-prijs zijn omdat er ook veel op de valreep een aanvraag doen terwijl het totaal niet nodig is voor de upgrade , maar alle netbeheerders maken hun eigen prijsstelling(en) waarbij door de ACM ook op praktisch alles een maximum is gesteld.

Tevens zijn netbeheerders semi-overheid en mogen geen winst maken, dus idiote bedragen gaan vragen heeft niemand baat bij in principe.
Dat zou kunnen, ik heb de netverzwaring aangevraagd omdat het totaal onduidelijk is wanneer Stedin wel weer verder kan gaan met verzwaren (na de aansluitstop) en begreep dat er in Liander gebied soms al mensen 3 jaar aan het wachten waren op een verzwaring... Dat wilde ik even voorkomen.

En het heeft zeker niet geholpen dat Stedin enkele weken geleden heeft gezegd dat er een aansluitstop komt vanaf 1 juli 2026... de offerte prijzen die ik heb gehad voor het vervangen van een meterkast waren echt absurd... 1350 euro tot 1600 euro... (het werkt ook niet mee dat ik de marge prijzen van Elektramat weet...) maar ruim 1000 euro "arbeidsloon" voor het vervangen van een meterkast is echt absurd.

• marcop23
[...]

Heb je hier misschien ook een bron (bv artikelnummer in de NEN 1010 bij)?

Ik kan me niet voorstellen dat het veel inductie oplevert, vooral niet als de draden met fase en nul naast elkaar in een krul gewikkeld zijn. Dat staat volgens mij niet in verhouding tot de inductie van het net en de huisbedrading. De krulletjes leveren ook een paar extra W verlies op in de meterkast, maar ook dat gaat om ca 0,3 W per lusje bij 16 A, dus < 2 W bij een vol belaste 3x25A aansluiting.
marcop23 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:48:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat het veel inductie oplevert, vooral niet als de draden met fase en nul naast elkaar in een krul gewikkeld zijn. Dat staat volgens mij niet in verhouding tot de inductie van het net en de huisbedrading. De krulletjes leveren ook een paar extra W verlies op in de meterkast, maar ook dat gaat om ca 0,2 W per lusje bij 16 A, dus < 1 W bij een vol belaste 3x25A aansluiting.
Heb ze zo niet bij de hand, maar als je de zoekfunctie in het topic gebruikt vind je het ook, in zowel dit deel als de vorige delen wel al besproken.

• ErikKo

ErikKo

Rippie

[...]

• Dat kastje tussen meterbord en groepenkast vandaag voor het eerst opengetrokken. Die koppelblokjes daar vind ik ook vreemd. Dit zit voor de HS, dus dat kan ik niet DHZ'en.
  • De laatste aanpassing zijn de zonnepanelen geweest. Die beunhaas heeft de draden aan de voorzijde van de DIN rail geplaatst. En wat mij betreft teveel bloot koper.
  • De onderverdeler nog een keer gechecked: 2,4,6 van de onderverdeler zijn aangesloten op de 2,4,6 van de alamat van de zonnepanelen. Dus wel degelijk op 3F.
  • De selectieve aardlek voor de onderverdeler: Als er nu kortsluiting plaatsvindt achter de C20 klappen (hoogstwaarschijnlijk?) de smeltzekeringen eruit. Is dit de reden?
Hartelijk dank voor je feedback!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:20
marcop23 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:48:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat het veel inductie oplevert, vooral niet als de draden met fase en nul naast elkaar in een krul gewikkeld zijn. Dat staat volgens mij niet in verhouding tot de inductie van het net en de huisbedrading. De krulletjes leveren ook een paar extra W verlies op in de meterkast, maar ook dat gaat om ca 0,3 W per lusje bij 16 A, dus < 2 W bij een vol belaste 3x25A aansluiting.
De spoel zelf en de stroom door de groep zelf niet., dat doet inderdaad niet veel.
Maar bij blikseminslag of kortsluiting, kan de inductie zichzelf doorzetten naar andere groepen. Na de zekering en is er geen enkele bescherming naar je apparaten.
Dat is voor zover ik heb kunnen vinden alleen maar intern beleid van een specifieke netbeheerder, of misschien meerdere netbeheerders, als zij de aansluiting doen. Of anders gezegd: het enige wat ik erover heb kunnen vinden, zijn jouw posts... :)

Het staat niet in de Systeemcode (voorheen Netcode), NEN 1010, of algemene voorwaarden van netbeheerders. Een installateur die niet voor de netbeheerder werkt, zou het nog via aansluitblokjes moeten mogen doen. Hetzelfde geldt voor de hoofdschakelaar aan de bovenkant voeden vanaf de meter (hier niet aan de orde).
De inductie van die lussen is verwaarloosbaar, lussen mogen nog, alleen moet je oppassen dat je het niet volpropt omdat je dan problemen krijgt met de passieve koeling van de kast. Gevoelsmatig zit deze kast op de grens van het toelaatbare, maar dat is sowieso niet hard te maken met specifieke regels.
Of het hoort/moet hangt af van de Zs en of de distributiegroep dubbelgeïsoleerd is, niet van voorkeur. En aardlekschakelaars hoeven nooit selectief te zijn zolang er geen specifieke noodzaak voor continuïteit van bedrijfsvoering is (in welk geval je ook een noodstroomvoorziening nodig hebt...).

Over aarding gesproken... ik krijg jeuk van die groene draad rechts. Daar heeft iemand een pre-1969-draad hergebruikt als aardleiding en door een veel te groot gat gestoken.
Als een fabrikant een aandraaimoment voorschrijft, dan moet je dat ook opvolgen. Dat volgt uit bepaling 134.1.1 van de NEN 1010, het beunhaasverbod, waarin staat dat je de juiste spullen moet gebruiken en dat dat vakkundig moet worden geïnstalleerd volgens de instructies van de fabrikant. En aangezien tegenwoordig alle fabrikanten aandraaimomenten voorschrijven, heb je dus een momentschroevendraaier nodig om je aan de NEN 1010 te kunnen houden.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:07
Juerd schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:37:
[...]

Als een fabrikant een aandraaimoment voorschrijft, dan moet je dat ook opvolgen. Dat volgt uit bepaling 134.1.1 van de NEN 1010, het beunhaasverbod, waarin staat dat je de juiste spullen moet gebruiken en dat dat vakkundig moet worden geïnstalleerd volgens de instructies van de fabrikant. En aangezien tegenwoordig alle fabrikanten aandraaimomenten voorschrijven, heb je dus een momentschroevendraaier nodig om je aan de NEN 1010 te kunnen houden.
Dat maakt het voor de doehetzelver wel lastig, want die momentschroevedraaiers zijn duur. Zeker als je ze maar incidenteel nodig hebt. Verder mag je wel gewoon stopcontacten en lampen met kroonsteentjes zelf monteren zonder momentschroevedraaier. Daar gaat natuurlijk niet zo snel 16A doorheen, maar toch ben ik benieuwd naar het risico verschil tussen een doehetzelver met een momentschroevedraaiers en een doehetzelver zonder, die wel zorgvuldig werkt, maar alles gewoon stevig handvast draait.

Verder ben ik ook benieuwd hoeveel % van de elektriciens altijd een momentschroevedraaier gebruikt.

Tenslotte, is een gereedschap pool voor doehetzelvers in dit topic wellicht een idee?
Juerd schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:27:
[...]

Dat is voor zover ik heb kunnen vinden alleen maar intern beleid van een specifieke netbeheerder, of misschien meerdere netbeheerders, als zij de aansluiting doen. Of anders gezegd: het enige wat ik erover heb kunnen vinden, zijn jouw posts... :)

Het staat niet in de Systeemcode (voorheen Netcode), NEN 1010, of algemene voorwaarden van netbeheerders. Een installateur die niet voor de netbeheerder werkt, zou het nog via aansluitblokjes moeten mogen doen. Hetzelfde geldt voor de hoofdschakelaar aan de bovenkant voeden vanaf de meter (hier niet aan de orde).
Daarom zei ik eerder ook al dit:
En er zijn meer normen dan de 1010 waarin geconfirmeerd moet worden natuurlijk.

HS voeden aan de bovenkant is in principe mogelijk indd, enige is dat de standaard draden voor meterborden hier sowieso te kort voor zijn.
Tevens vind ik het wel grappig dat juist jij dit zegt die enorm hamert op de aanraak veiligheid.

Annuk schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:23:

Tevens vind ik het wel grappig dat juist jij dit zegt die enorm hamert op de aanraak veiligheid.
Regels en voorkeuren zijn ook hierbij verschillende dingen. Ik heb ook vaak zat uitgelegd dat bloot koper binnen een groepenkast nog steeds toegestaan is, als de kast alleen met een sleutel of met gereedschap kan worden geopend. Voor een industriële railkast kan dat haast niet anders, maar het zou mij goed lijken om het voor kleine groepenkasten aan te scherpen.

Dus wanneer ik schrijf dat een hoofdschakelaar aan de bovenkant gevoed mag worden via een verdeelblokje, wil nog niet zeggen dat ik dat ook een goed idee vind. Net als bij de aanraakveiligheid: ik zou het niet heel ernstig vinden, maar als je het ook beter kan doen, doe het dan beter :)

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 22-06-2026 02:15 ]

wlmpie schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:08:
[...]

Dat maakt het voor de doehetzelver wel lastig, want die momentschroevedraaiers zijn duur.
Tja, je wilt specialistisch werk zelf doen. Dan moet je soms behalve specialistische kennis ook specialistische spullen hebben...

En ja, een momentschroevendraaier is waarschijnlijk de duurste handschroevendraaier die je ooit zult gebruiken.
Verder mag je wel gewoon stopcontacten en lampen met kroonsteentjes zelf monteren zonder momentschroevedraaier.
Alleen als de fabrikant hier geen instructies over geeft. En je kunt je afvragen of je met de kennis van nu, die dingen dan nog wel wilt gebruiken voor iets waar veel stroom doorheen zou kunnen gaan.

Je ziet voorgeschreven aandraaimomenten op steeds meer plekken. Vermoedelijk omdat de fabrikanten niet aansprakelijk gesteld willen worden voor brandschade. Zie bijvoorbeeld deze kookplaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwvZWECkMHqLbTNMYRxoyy1dcYg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PVCACJKVRHHsyiAfUzygaYcB.jpg?f=user_large

Ik vind het ook raar voelen om dat netjes met het juiste moment aan te draaien en daarna de perilexstekker op de gok (al kom je met de schroefdiameter en een tabel een heel eind: 1,2 Nm voor de M4 schroefjes van de wcd, 0,5 Nm voor de M3 schroefjes van de stekker (maar mijn momentschroevendraaier gaat niet lager dan 0,8...)).

Maar ja, ik zou dan ook liever een aansluitdoos met wago 221's gebruiken voor een kookplaat, en ook schroefloze klemmen bij wcd's. En kroonsteentjes? Nee dank je.
Daar gaat natuurlijk niet zo snel 16A doorheen, maar toch ben ik benieuwd naar het risico verschil tussen een doehetzelver met een momentschroevedraaiers en een doehetzelver zonder, die wel zorgvuldig werkt, maar alles gewoon stevig handvast draait.
Stevig handvast van veel mensen is voor kleine schroeven te veel en voor grote schroeven te weinig.

Getallen heb ik nooit kunnen vinden, maar omdat vroeger nooit op moment werd aangedraaid denk ik dat je wel kunt stellen dat de meeste schroefverbindingen die op de gok zijn gemaakt, niet tot brand zullen leiden. Maar ik denk ook dat (vrijwel) elke slechte schroefverbinding die wel een brand heeft veroorzaakt, makkelijk te voorkomen was geweest.
Verder ben ik ook benieuwd hoeveel % van de elektriciens altijd een momentschroevedraaier gebruikt.
Ik denk niet dat iemand er statistieken van bijhoudt. Mijn vermoeden: steeds meer, maar nog steeds te weinig.

Je lijkt skeptisch over het nut van momentschroevendraaiers. Maar waarom zouden fabrikanten dit relevant vinden en specificeren als het niet nodig was; wat hebben zij ermee te winnen of verliezen?
Tenslotte, is een gereedschap pool voor doehetzelvers in dit topic wellicht een idee?
Zo'n ding is niet alleen duur, je moet er ook nog eens voorzichtig mee omgaan. Ik zou die van mij niet aan een onbekende durven uitlenen, bijvoorbeeld.

[ Voor 11% gewijzigd door Juerd op 22-06-2026 03:38 ]

• Samwise123
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:16
Hi,

Ik heb een kort vraagje. We zijn 3 lichtcircuits aan het aanbrengen in mn huis en deze liggen dus dicht bij elkaar in de buurt. Nu zegt mijn aannemer dat de fasedraden via deze buizen moeten lopen, maar dat het beter is om de blauwe draden samen te brengen in een lasdoos en deze te koppelen aan een stopcontact. Oftewel, we lenen de blauwe nul draad, waardoor de nul route anders is dan de fase route. Wel komen ze in de meterkast bij elkaar in dezelfde groep. Ik snap dat de balans op de groep zo intact blijft. Maar is dit een gebruikelijke manier van werken? Ik zou het zelf logischer vinden om hem gewoon via dezelfde route terug te laten lopen, maar ben ook weer niet een ervaren professional.

• marcop23
@Samwise123 in Nederland wordt meestal het centraaldoossysteem toegepast. Daarbij zit de lamp typisch nabij de centraaldoos, waar de nul van de lamp vandaan komt. De schakeldraad komt vanaf de schakelaar, waar vaak geen nul heen getrokken is (tenzij er ook een stopcontact is voorzien (als reserve)). Naar de schakelaar loopt dan dus ook alleen een fase en schakeldraad, geen nul. Is zoiets ook bij jou het geval?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:22
Samwise123 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:39:
Hi,

Ik heb een kort vraagje. We zijn 3 lichtcircuits aan het aanbrengen in mn huis en deze liggen dus dicht bij elkaar in de buurt. Nu zegt mijn aannemer dat de fasedraden via deze buizen moeten lopen, maar dat het beter is om de blauwe draden samen te brengen in een lasdoos en deze te koppelen aan een stopcontact. Oftewel, we lenen de blauwe nul draad, waardoor de nul route anders is dan de fase route. Wel komen ze in de meterkast bij elkaar in dezelfde groep. Ik snap dat de balans op de groep zo intact blijft. Maar is dit een gebruikelijke manier van werken? Ik zou het zelf logischer vinden om hem gewoon via dezelfde route terug te laten lopen, maar ben ook weer niet een ervaren professional.
Je gevoel klopt gangbaar is het dat ze bij elkaar blijven. Wat hierboven staat klopt ook, sommige buizen hebben niet alle draden in bijvoorbeeld schakelingen. Maar algemeen kan je zeggen dat er 1 buis naar een lichtpunt gaat en daar zit alles in. Heeft ook met NEN regels te maken over overzichtelijkheid van de installatie. Als het echt een unieke situatie is dan is het mogelijk anders maar dan moet je de reden snappen.

Vaak de de aanleiding voor zo'n uitzondering gewoon dat het lastig te realiseren is en dat het daarom anders gedaan wordt. Bijvoorbeeld omdat het lastiger is om extra buizen te leggen. Maar dat is vaak niet de juiste reden als je het gewoon goed wilt doen.

• WargamingPlayer
[...]

Dat maakt het voor de doehetzelver wel lastig, want die momentschroevedraaiers zijn duur. Zeker als je ze maar incidenteel nodig hebt. Verder mag je wel gewoon stopcontacten en lampen met kroonsteentjes zelf monteren zonder momentschroevedraaier. Daar gaat natuurlijk niet zo snel 16A doorheen, maar toch ben ik benieuwd naar het risico verschil tussen een doehetzelver met een momentschroevedraaiers en een doehetzelver zonder, die wel zorgvuldig werkt, maar alles gewoon stevig handvast draait.

Wanneer je handvast vergelijkt met bijvoorbeeld een moment van 2nm dan vermoed ik dat daar best wel verschil tussen zit (volgens mijn Wiha wel).

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:32
@wlmpie Ik als opgeleid electromonteur (niet meer in het vak werkzaam) heb juist wel een momentshroevendraaier gekocht. Juist om nu tijdens de verbouwing alles netjes op moment vast te zetten.
Het is een kleine investering voor een lange tijd. Goed gereedschap is echt het halve werk,
Verder mag je wel gewoon stopcontacten en lampen met kroonsteentjes zelf monteren zonder momentschroevedraaier.
Ook die moet je volgens NEN1010 134.1.1 volgens de instructies van de fabrikant installeren. Ook een kroonsteen kan een voorgeschreven aandraaimoment hebben. 0,5Nm in het het gelinkte voorbeeld.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

WargamingPlayer schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Wanneer je handvast vergelijkt met bijvoorbeeld een moment van 2nm dan vermoed ik dat daar best wel verschil tussen zit (volgens mijn Wiha wel).
Als ik alleen al kijk naar mijn handvast en de handvast van m'n leerling zit er beduidend verschil in, en dan is een moment schroevendraaier toch echt een uitkomst, dan weet je wanneer het wel of niet goed is.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Vraagje: Ik heb een server die in zijn eentje zo'n 2000W trekt bij piekbelasting. Daar moet dan ook nog een magnetron en een wasmachine naast kunnen draaien. Ik kan het verdelen over de groepen, maar dan is de hoofdaansluiting wellicht een beperking. Mijn aansluiting is nu 1×25A. Heeft het zin om daar een 3×25A aansluiting van te maken, of zijn de andere fasen dan niet "los" te gebruiken?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:11
ocf81 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:58:
Vraagje: Ik heb een server die in zijn eentje zo'n 2000W trekt bij piekbelasting.
Hoe vaak haal je de piekbelasting?
En hoe ben je daar aan gekomen? Heb je die gemeten of heb je de maximale stroomafname van de power supply's bij elkaar opgeteld?

Spel en typfouten voorbehouden

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

FredvZ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:06:
[...]

Hoe vaak haal je de piekbelasting?
En hoe ben je daar aan gekomen? Heb je die gemeten of heb je de maximale stroomafname van de power supply's bij elkaar opgeteld?
De piekbelasting van de server is berekend aan de hand van de TDP's van de onderdelen en reviews van de onderdelen. De tests in de reviews laten zien dat het voor deze scenario's ook realistisch is om te verwachten dat de volledige belasting behaald kan worden. De GPU's trekken elk zo'n 400W. De CPU zo'n 250. De rest heb ik dan dan pro forma op 150W berekend. De voeding kan 2200W aan. De looptijd van de belasting, AI agenten die langlopend werken aan opdrachten, zullen naar verwachting werktijden tot enkele uren per opdracht bedragen. De overige servers hebben een veel bescheidener belasting, volgens de UPS tot zo'n 400W bij elkaar als ze echt druk zijn. De power factor van de UPS'en is 0.92, dus dan wordt het net iets meer aan de stekker. De overige zaken zijn op basis van de waarden op stickers die achter op de apparaten zitten.
Ik was de airco's nog vergeten: twee eenheden die volgens de sticker 1000W kunnen trekken.

Maar goed, ik kan dus meer dan 25A trekken over de hoofdzekering als ik alle groepen aan het werk zet, en dat is zeker niet ondenkbaar als ik de server aan het werk zet en ook nog de wasmachine en de combioven aan het werk zet. Is het dan zinnig om een upgrade naar 3×25A te doen, of moet ik dan 3×35A doen, zodat de enkele fase het werk kan doen?

[ Voor 32% gewijzigd door ocf81 op 22-06-2026 14:02 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

@ocf81 Misschien is het simpeler om naar 1x 35 / 40A te gaan als dat mogelijk is, anders lijkt 3x 25A nodig voor wat je allemaal beschrijft. Anders grote kans dat de hoofdzekering er uit gaat.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

onetime schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:23:
@ocf81 Misschien is het simpeler om naar 1x 35 / 40A te gaan als dat mogelijk is, anders lijkt 3x 25A nodig voor wat je allemaal beschrijft. Anders grote kans dat de hoofdzekering er uit gaat.
X wordt, als ik het goed heb begrepen, in zijn geheel niet meer aangeboden door Stedin.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 22-06-2026 16:35 ]

© ocf81 1981-infinity

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 19:40
Ik ben op zoek naar een smalle opbouwschakelaar voor onze zonwering. Tijdens de renovatie kwamen we erachter dat de bestaande schakelaar zonder basisplaat in de muur was geschroefd. Dit wil ik nu dus verbeteren. Echter is de beschikbare breedte om dit mooi te doen minder dan 60 mm. Hierdoor vallen de gebruikelijke smalle schakelaars (Peha Compacta, Berker Integro Flow) af. De zeer smalle Legrand Oteo heeft dan weer alleen een normale schakelaar. Weet iemand of er een smalle opbouwschakelaar bestaat die in onze situatie past?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XhT3xVEVg7hQJwjtkd9jy8r_Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPr6pyCg3C40vqohpVsWMHGR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2YcpaxxbAtRmuzThv2G8KAhBcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Oylxwydsezp3zbwiASxdPYu.jpg?f=fotoalbum_large

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
remcovp schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:59:
Ik ben op zoek naar een smalle opbouwschakelaar voor onze zonwering. Tijdens de renovatie kwamen we erachter dat de bestaande schakelaar zonder basisplaat in de muur was geschroefd. Dit wil ik nu dus verbeteren. Echter is de beschikbare breedte om dit mooi te doen minder dan 60 mm. Hierdoor vallen de gebruikelijke smalle schakelaars (Peha Compacta, Berker Integro Flow) af. De zeer smalle Legrand Oteo heeft dan weer alleen een normale schakelaar. Weet iemand of er een smalle opbouwschakelaar bestaat die in onze situatie past?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen tip over schakelmateriaal maar wellicht niet overwogen. Je kunt overwegen de schakelaar ook op de muur links te doen en dan is de breedte geen beperking?

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-06 20:53
https://www.zonnerij.nl/inis-keo-opbouw-auto-nulpunt.html

Afbeeldingslocatie: https://www.zonnerij.nl/media/catalog/product/cache/331e177187ff0e1616cbf15b15377928/s/o/somfy-opbouwdrukschakelaar.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Truffeltje op 22-06-2026 17:10 ]

• remcovp
plag schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:04:
[...]

Geen tip over schakelmateriaal maar wellicht niet overwogen. Je kunt overwegen de schakelaar ook op de muur links te doen en dan is de breedte geen beperking?
Bij deze locatie zou dat kunnen, maar bij het andere raam kan dat niet

• remcovp
remcovp schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:43:
[...]

Is deze geschikt voor 230V? Staan erg weinig details bij
Yes deze zijn voor 230V.

Andere optie zou nog kunnen zijn mits je dat wilt iets met een smart module. B.v. in een doosje net boven het raam

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:04

timovd

Voorsprong door techniek

plag schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:04:
[...]

en dan gelijk inbouw. Heb ik destijds ook gedaan voordat de stucadoor langskwam en ik heb ze ook gekoppeld aan Home Assistant.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

remcovp schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:59:
[...]
Echter is de beschikbare breedte om dit mooi te doen minder dan 60 mm. Hierdoor vallen de gebruikelijke smalle schakelaars (Peha Compacta, Berker Integro Flow) af. [...]
Een Berker Integro Flow opbouwdoosje is 59,5 mm breed. Dat zou dan toch net moeten passen?

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:58
Hoe doen jullie dat eigenlijk met selectiviteit?

Ik ben aan het kijken of een extra meterkast in de garage niet handiger is om daar uiteindelijk 3 thuisaccu's op aan te sluiten (te beginnen met 2 units).

Ik heb vorige zomer een voorbereiding gemaakt van een aantal mantelbuizen waar wel kabels doorheen zijn gegaan, maar aan twee kanten nog niet is aangesloten;
  • Buis A 5x6mm2 die net voor de garage omhoog komt voor een laadpaal
  • Buis B internetkabel op dezelfde plek
  • Buis C 2x 18 meter 3x2.5mm naar het garage dak voor split airco's
  • Buis D 2x 10 meter 3x2.5mm afgemonteerd naast de plek voor de laadpaal voor toekomstig buiten WCD (hogedruk reiniger) en reserve groep (voor de tuin oid)
Toen had ik nog niet gedacht aan thuisaccu's :X . Ik overweeg Buis C met daarin 2x 18 meter naar het garage dak leeg te halen. Deze buis kan ik dan hergebruiken voor een 5x6mm naar een verdeler in de garage. Vervolgens weer terug naar buiten en dan het dak op naar de airco's. Totale kabellengte verandert dan niet noemenswaardig. Hierop kan ik dan ook B20's plaatsen op de thuisbatterijen op aan te sluiten.

Echter als ik dan fase ga tellen kun je 3500W met een accu laden (Anker Max AC) én een airco kan 1100W vragen dan zit je op 4600W op een fase. Zo ver mijn beperkte kennis rijkt is een B20 in de hoofdmeterkast die deze kabel beschermt dan krap. Maar de hoofdaansluiting is 3x 25A dus hoger dan een B20 zou mogelijk betekenen dat bij problemen het hele huis eruit klapt.

Alternatief is elke mogelijke accu een eigen kabel (=3) maar dat past niet meer tenzij ik internet opoffer en als ik die later nodig heb dan moet de hele tuin weer open en ik heb onderhand geen plek meer om naar buiten te boren in de meterkast :+ .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

sdk1985 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:58:
Mooi meegenomen waar mogelijk, maar niet heilig. Een beetje selectiviteit is beter dan helemaal geen selectiviteit, maar voor een distributiegroep is het vaak de moeite niet waard: als het allemaal rechtstreeks op de hoofdgroepenkast had gezeten, zou het ook de hoofdzekering aanspreken. Voor eindgroepen hecht ik er wat meer belang aan, maar zelfs dan: als je hoofdautomaten hebt, zal het niet volledig selectief kunnen en zal bij een grote kortsluitstroom de hoofdautomaat tegelijkertijd trippen.

In een groot gebouw waar je 400 A binnenkrijgt, daarachter een keten van 125 A, 63 A, 35 A en 16 A hebt: ja, daar wil je die selectiviteit, want overal tegelijkertijd de stroom uit vanwege een lokaal probleem is daar niet acceptabel. Thuis is 't niet zo belangrijk. Investeer je moeite liever in overbelasting en kortsluiting voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door Juerd op 23-06-2026 14:33 ]

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-06 17:55
geen ai slop op het forum, hier discussiëren echte mensen.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 23-06-2026 19:31 ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• sdk1985
Juerd schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:30:
[...]

Mooi meegenomen waar mogelijk, maar niet heilig. Een beetje selectiviteit is beter dan helemaal geen selectiviteit, maar voor een distributiegroep is het vaak de moeite niet waard: als het allemaal rechtstreeks op de hoofdgroepenkast had gezeten, zou het ook de hoofdzekering aanspreken. Voor eindgroepen hecht ik er wat meer belang aan, maar zelfs dan: als je hoofdautomaten hebt, zal het niet volledig selectief kunnen en zal bij een grote kortsluitstroom de hoofdautomaat tegelijkertijd trippen.

In een groot gebouw waar je 400 A binnenkrijgt, daarachter een keten van 125 A, 63 A, 35 A en 16 A hebt: ja, daar wil je die selectiviteit, want overal tegelijkertijd de stroom uit vanwege een lokaal probleem is daar niet acceptabel. Thuis is 't niet zo belangrijk. Investeer je moeite liever in overbelasting en kortsluiting voorkomen.
Dus ik lees tussen de regels door dat mijn angst dat het toevoegen een onderverdeler de kans vergroot dat de boel incidenteel volledig uitschakelt ongegrond is?

Ik heb best wel wat problemen gehad met de tuinkant hier. Bij een regenbui wilde er een bepaalde groep nog weleens uitvallen. Gelukkig dus niet het hele huis, maar meterkastgroep waarin de modem zit zat op dezelfde groep. Dus de meterkast groep op een eigen installatieautomaat laten zetten en dader gevonden; een lasdoos op de buitenmuur met daarin een verticale buis die aan de bovenkant open was omdat ze geen bochten hebben gebogen 8)7. De buis aan de bovenkant afgekit, probleem bleef bestaan. Lasdoos daarna volledig vervangen, verplaatst, opgesplitst, kabel via zijkant ipv bovenkant. Toen ging het een jaar goed. Vorige maand opnieuw problemen. Blijkt dat de door de vorige eigenaar gemaakte lantaarnpaal breder is dan het paal, de achterkant van de lamp is losgekomen en er regenwater in kan lopen...

Allemaal op te lossen door de boel te vervangen, maar het zou natuurlijk nog irritanter zijn als bij dit soort incidenten de hoofdzekering eruit klapt. Liever gewoon de laatste in het rijtje zodat de impact zo klein mogelijk blijft.

sdk1985 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:58:

Ik ben aan het kijken of een extra meterkast in de garage niet handiger is om daar uiteindelijk 3 thuisaccu's op aan te sluiten (te beginnen met 2 units).

Ik heb vorige zomer een voorbereiding gemaakt van een aantal mantelbuizen waar wel kabels doorheen zijn gegaan, maar aan twee kanten nog niet is aangesloten;
  • Buis A 5x6mm2 die net voor de garage omhoog komt voor een laadpaal
  • Buis B internetkabel op dezelfde plek
  • Buis C 2x 18 meter 3x2.5mm naar het garage dak voor split airco's
  • Buis D 2x 10 meter 3x2.5mm afgemonteerd naast de plek voor de laadpaal voor toekomstig buiten WCD (hogedruk reiniger) en reserve groep (voor de tuin oid)
Toen had ik nog niet gedacht aan thuisaccu's :X . Ik overweeg Buis C met daarin 2x 18 meter naar het garage dak leeg te halen. Deze buis kan ik dan hergebruiken voor een 5x6mm naar een verdeler in de garage. Vervolgens weer terug naar buiten en dan het dak op naar de airco's. Totale kabellengte verandert dan niet noemenswaardig. Hierop kan ik dan ook B20's plaatsen op de thuisbatterijen op aan te sluiten.

Echter als ik dan fase ga tellen kun je 3500W met een accu laden (Anker Max AC) én een airco kan 1100W vragen dan zit je op 4600W op een fase. Zo ver mijn beperkte kennis rijkt is een B20 in de hoofdmeterkast die deze kabel beschermt dan krap. Maar de hoofdaansluiting is 3x 25A dus hoger dan een B20 zou mogelijk betekenen dat bij problemen het hele huis eruit klapt.

Alternatief is elke mogelijke accu een eigen kabel (=3) maar dat past niet meer tenzij ik internet opoffer en als ik die later nodig heb dan moet de hele tuin weer open en ik heb onderhand geen plek meer om naar buiten te boren in de meterkast :+ .
Eigenlijk wat @Juerd zegt...

Probeer je eindgroepen selectief te houden t.o.v. je hoofdzekering(en).
Distributiegroep naar je onderverdeler kan dan evt. wel met b.v. een B/C-25A (al dan niet gecombineerd met een selectieve aardlekschakelaar 300mA), zolang je in die onderverdeler erop let dat je daar bij voorkeur max 16A zekeringen aanhoud.

Wees er ook op verdacht als je je accu's ook wilt (kunnen) inzetten als noodstroomvoorziening (off-grid) dat je een 2e kabel terug die kant op moet hebben i.c.m. een omkeerschakelaar als hoofdschakelaar, zodat je ten allen tijde voorkomt dat je terugvoedt in het net dan.

Zet mits mogelijk de accus wat lager in laden/ontladen zodat je niet tegen de max van de 16A zekeringen aan gaat komen en zo toch de rest v/d selectiviteit zoveel mogelijk waarborgt.

sdk1985 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:51:
[...]

Dus ik lees tussen de regels door dat mijn angst dat het toevoegen een onderverdeler de kans vergroot dat de boel incidenteel volledig uitschakelt ongegrond is?
Kortsluiting in de kabel tussen de verdelers is het enige bijkomende risico wat betreft je hoofdzekering.. Maar als die netjes geïnstalleerd is, is die kans natuurlijk nogal klein.
Bij een regenbui wilde er een bepaalde groep nog weleens uitvallen.
Maar dat zal een aardlekbeveiliging zijn geweest. Die kun je naar keuze per aantal groepen (meestal maximaal 4) of enkele groep doen. Als je aardlekautomaten gebruikt, dan is het per groep.

Voor een distributiegroep bestaan er selectieve aardlekschakelaars, maar in de praktijk heb je dat zelden nodig: een 300 mA aardlekschakelaar is vaak wel goed genoeg. Maar als je er veel geld aan wilt uitgeven, kun je ervoor kiezen om een selectieve aardlekschakelaar te gebruiken.

Het is meestal praktischer en goedkoper om te zorgen dat de buitendingen op een eigen aardlekautomaat zitten en gewoon te hopen dat een eventueel vochtprobleem niet meteen 300 mA lekstroom geeft, of waar toegestaan, een distributiegroep zonder aardlekbeveiliging te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 23-06-2026 17:05 ]

• sdk1985
Annuk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Eigenlijk wat @Juerd zegt...

Probeer je eindgroepen selectief te houden t.o.v. je hoofdzekering(en).
Distributiegroep naar je onderverdeler kan dan evt. wel met b.v. een B/C-25A (al dan niet gecombineerd met een selectieve aardlekschakelaar 300mA), zolang je in die onderverdeler erop let dat je daar bij voorkeur max 16A zekeringen aanhoud.

Wees er ook op verdacht als je je accu's ook wilt (kunnen) inzetten als noodstroomvoorziening (off-grid) dat je een 2e kabel terug die kant op moet hebben i.c.m. een omkeerschakelaar als hoofdschakelaar, zodat je ten allen tijde voorkomt dat je terugvoedt in het net dan.

Zet mits mogelijk de accus wat lager in laden/ontladen zodat je niet tegen de max van de 16A zekeringen aan gaat komen en zo toch de rest v/d selectiviteit zoveel mogelijk waarborgt.
Ik weet niet of ATS er ooit gaat komen maar ik weet dat zowel Anker (power dock pro) and zendure (power hub) er mee komen. Dus an sich wel mooi om daar rekening mee te houden.

Ik heb even volledig losgelaten wat ik vorig jaar in de buizen heb klaargelegd en dan kom ik op het volgende ontwerp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uw9BzS1_XiEOoRUjs6RVP-gKvEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tzxa5R2RVwTxe0mKHEKJVlaj.png?f=fotoalbum_large

Zonder meterkast kan en dan ligt het meer zoals de bekabeling nu klaar ligt. Dan han hoef ik alleen ethernet te vervangen voor 2x 4mm2 voor de accu's). Maar ooit een 3e accu en ATS wordt dan lastiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgCLhmbmwzHkOE0cfKV4VBynRys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AsVe2ew5ynUrC49oLNe9Rcxl.png?f=fotoalbum_large

Dus dan komt het voor mij meer op aan wat 'beter' is, voor zo ver dat te zeggen is. Heb nu als voordeel dat aan beide uiteinden van het grondwerk de boel nog open ligt. Dus ik doe het nu graag goed. Liefst zonder die buiten WCD op te offeren (nu is die 1x per kwartaal de kärcher vanuit de gang ook niet einde van de wereld, maar als je toch bezig bent..)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:22
Wat een hoop onzin kraamt dat ding uit.

Ik heb misschien niet alles 100% in me opgenomen, want het is een enorme lap tekst... maar die AI geeft behoorlijk wat systematische fouten.

Ten eerste ziet ie zaken als de wasmachine en vaatwasser als "grote verbruikers"... maar negeert daarbij de warmtepomp die uiteraard véél meer energie gaat gebruiken.
Hoeveel gebruikt een vaatwasser immers tijdens 1 wasbeurt? Das iets van 1kWh of zo? Dat is natuurlijk onzinnig om daarvoor een batterij te gaan inzetten, en véél minder dan wat een warmtepomp verbruikt.
Ik zou dus JUIST de batterij op dezelfde fase zetten als de warmtepomp.
Dan kun je de batterij overdag opladen met zonne-energie en later de energie daaruit juist gebruiken om de warmtepomp te voeden gedurende langere tijd.

Hij heeft het over voorkomen van overbelasting van je hoofdzekeringen.. Dat is ook onzinning, want daar moet de laadregelaar van de batterij juist voor zorgen. Ook rekent ie daarbij met tegelijktijdig OPladen van de batterij, en vol verbruik van de warmtepomp. Ook geen logische combinatie.

Verder gaat ie de mist in met nul-belasting, en klopt het worst-case scenario totaal niet, omdat de AI geheel negeert dat je op de ene fase verbruik, en op de andere fase teruglevering kunt hebben, wat juist met batterij op 1 fase en warmtepomp op de andere fase het geval kan zijn. Dat is meer worst-case dan wat ie nu beweert.
Als je die echter op dezelfde fase zet, en de warmtepomp kan de energie direct uit de batterij halen, heb je hier geen probleem.

En zo zijn er ongetwijfeld nog meer zaken die ie als volkomen logisch presenteert, maar toch nergens op slaan.
Er is hier niet voor niets vaker een waarschuwing geplaatst voor het gebruiken van AI voor dit soort adviezen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste