camel1987 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Ik heb zelf nergens om gevraagd he er is afgelopen vrijdag een monteur langs geweest van een andere firma als enexis en deze heeft enkel de dag en nacht teller verwijderd en een slimme meter geplaatst.
De gas meter zou hij ook vervangen maar omdat deze op een stalen leiding bij ons boven de voordeur hangt ging hij deze niet vervangen omdat hij geen trap bij had en deze dus niet op hoogte in zijn eentje mocht vervangen.
Later op de dag zou een medewerker van enexis komen welke ook geweest is en die kwam voor de verzwaring maar dat had diegene van de andere firma dus al gedaan.
De medewerker van enexis gaf aan dat de stalen leiding en de gasmeter op die hoogte eigenlijk al niet meer mocht en dat de huidige kabel die momenteel nog bij ons binnen komt zeer verouderd is en hij gaf aan dat hij deze ging aanmelden voor sanering.
Ikzelf vind het allemaal prima maar heb dus zelf nergens expliciet om gevraagd. lijkt me dus ook niet dat ik eventueel voor kosten kom te staan voor een aardpen etc.
In de huidige normen mogen bepaalde dingen inderdaad niet meer wat vroeger wel kon/mocht, dat klopt.
En vroeger werd er vaker vanuit gemak (en kosten) b.v. afgetakt bij de buren voor de voeding, al dan niet i.c.m. aarding, en dat daar b.v. een aardpen zit/zat.

Maar als ze gaan saneren kan het dus wel een eis zijn voor een eigen aardpen, en dit zou ik eerst zwart op wit navragen, voordat ze straks bij je komen, de boel aansluiten en jij geen aarding meer hebt, of dat je zwart op wit hebt dat je straks weer aarding via de netbeheerder krijgt.
Dat je hier niet per definitie zelf om gevraagd hebt doet niet af aan de eisen en wat je opgelegd krijgt.
Met pech wordt er gezegd je krijgt nu een gesloten oplevering (oftewel alles wordt aangesloten, maar zekeringen blijven (er) uit totdat je een eigen aardpen/aarding hebt).
Ik heb zelf nog het een en het ander liggen aan hager materiaal omdat ik dit in mijn werk zeer vaak tegenkom.

Ik heb dus nog liggen:
1 x cda540G
1 x sbn 440
5 x mks516 b16
3 x ada 916g b16
7 x ada966g c16
2x adm432g c32
1 x ncn414 c16
1 x MBN 632E

Ik weet ook dus niet of ik wel over moet gaan naar 3 fase want ik red het nu ook met gemak op 1 fase en het scheelt me toch weer 3 a 400 aan kosten die ik moet gaan maken.
Bedankt voor de tijd aan je schema maar ga hier zo niet aan uit komen maar waardeer je hulp wel enorm.
De batterij is momenteel nog niet aangeschaft en wil eerst zorgen dat alles geregeld word voor het boilervat waar ik straks ook mijn overschot aan energie in kan gaan stoppen vandaar.
Ben nu enkel in de twijfel om over te gaan naar 3 fase omdat ze gezegd hebben dat je in de toekomst mischien op een wachtlijst kan komen welke weleens heel lang kan gaan worden.
Tsjah dat is een afweging, ookal wil je zelf mogelijk niet elektrisch gaan rijden, mogelijk heb je vervoer vanuit je werkgever en vereist die t.z.t. dat je elektrisch moet rijden i.v.m. de fossiele brandstof heffing(en) die werkgevers straks gaan krijgen.
Dan kan het zijn dat je alsnog over moet naar 3F om te gaan laden (en hopelijk betaald je werkgever in dit geval dat dan, maar geen garanties).
En ja de wachttijden kunnen en gaan flink oplopen, het is in sommige gebieden nu al (langere tijd) zo dat er eerst net-verzwaring moet worden uitgevoerd alvorens een opwaardering naar 3x25A of zwaarder.
Weet dat hier in de buurt iemand wacht op verzwaring van 3x50A naar 3x80A (bedrijf) maar dat dat nog zeker 3 jaar duurt, maar ook in bepaalde woonwijken staan hier nu al verzwaringen te wachten op de netverzwaring alvorens een opwaardering naar 3F, en die wachttijden gaan alleen maar langer worden per 1 juli want dan is het letterlijk wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:11
Annuk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:24:
[...]
Kan aan deze foto natuurlijk nog niet echt inschatten welke ruimte je wel/niet hebt (hoogte m.n.) maar je kunt in ieder geval wel tenminste 2 kasten naast elkaar kwijt.
Op basis van deze eerder foto van @DraadbreuQ zou ik zeggen dat er genoeg ruimte in de hoogte is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jCZJVUATRTGlkoOcBCUvjWkq38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otPwaVy8yjMO043kDgPC1LQj.jpg?f=fotoalbum_large
Hier evt. 2 opties die een mogelijkheid zouden kunnen zijn

Optie 1 als je wel tenminste 60cm in de hoogte beschikbaar hebt + hoogte voor de invoerbuizen
[Afbeelding]
Waarbij je nu door de/een installateur met zegelrecht die onderste kast kunt laten plaatsen met de hoofdschakelaar, dan kan de rest evt. later (bovenste 2 kasten).

Optie 2 als je niet die hoogte hebt, maar wel plm 40cm + ruimte voor de invoerbuizen
[Afbeelding]
Aangezien je twijfelde over de beschikbare hoogte snap ik eigenlijk niet waarom je voor het hoofdschakelaar en OSB kastje dan niet voor de HLD11 bent gegaan? Enkel vanwege het feit dat je daar twee modules minder ruimte in hebt?

Zou wat mij betreft de voorkeur hebben.
En haal dat plankje die overdwars zit even weg ;) zo te zien heb je er niets aan en voor jezelf maakt het het straks alleen maar makkelijker met je groepenkast als dat ding niet in de weg zit.
Hele goede tip ja! :)
Vliegvlug schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:43:
[...]

Op basis van deze eerder foto van @DraadbreuQ zou ik zeggen dat er genoeg ruimte in de hoogte is:

[Afbeelding]

[...]
Ahh zo goed niet gekeken inderdaad...
Tevens de vraag, wil je half achter de afdekking met je automaten klooien of maakt je dat niet uit ;)
Aangezien je twijfelde over de beschikbare hoogte snap ik eigenlijk niet waarom je voor het hoofdschakelaar en OSB kastje dan niet voor de HLD11 bent gegaan? Enkel vanwege het feit dat je daar twee modules minder ruimte in hebt?

Zou wat mij betreft de voorkeur hebben.

[...]

Hele goede tip ja! :)
De HLD11 (of HLD16) is niet toe te passen in de configurator van EM ;)
Tevens kan je dan een beetje in de knoei komen (m.n. met de HLD11) met de afgaande bedrading en/of een kamrail met OSB in die behuizing, puur even ter info ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:16

Antonio di

a mi me dijeron que si

Mijn dochter heeft een woning gekocht bouwjaar 1904 net buiten de Singel in Utrecht. De Elektra is ooit vervangen maar in minimale uitvoering van 1x25A (volgens de Stedin Website), 3 groepen waarvan 2 over een aardlek en GEEN hoofdschakelaar. Zie de Foto's van het meterkastje en de CV-pijpen die zich bevinden in de gang/halletje bij de voordeur. Er is geen ruimte voor een voor standaard meterkast (de Gasmeter/Kabel/Koper zit in de huiskamer en de watermeter in de kruipruimte bereikbaar via luikje).
Ze heeft een 3-fase 3x25A aangevraagd en de rest mag ik regelen.

Om de groepenkast(en) te laten plaatsen die toekomst gericht is, wil ik voldoende rails/ruimte in die groepenkast. Ik ben denk ik gebonden aan:
A. Dat de Stedin de hoofdzekeringkast en de slimme meter vervangt en plaatst op dezelfde plek, met dezelfde grootte.
B. de maximale kastbreedte 22cm is (er is de ruimte rechts van de hoofdzekering/slimme meter)
C. Het rechts laten plaatsen van de nieuwe groepenkast (meterkastje is naar rechts niet te vergroten daar lopen CV-leidingen)
D. Als er boven te weinig pijp/stroom uitgangen zijn wil ik onder ook deze mogelijkheid hebben.
E. De kruipruimte is zeer krappe hoogte (je kan er niet onder), dus alle pijpen moeten naar boven en van daar naar de bestemmingen.
F: de kabelpijp rechts van de huidige groepenkast gaat naar de lichtschakelaar van het halletje, en vlak daarbij zit de beltrafo (deze zijn dus allebei simpel te verplaatsen).

Ik denk aan 2 ABB kasten van 22cm breed x 33cm hoog boven elkaar geplaatst, rechts naast (3cm er vanaf) van de hoofdzekering/slimme-meter.
De groepenkast moet geschikt zijn voor:
- Keuken: Wasdroger, Wasmachine
- Keuken Inductieplaat (7200w), elektrisch oven , Combi Magnatron-hetelucht
- dak: zonnepanelen, thuisbatterij ( ???)
- tuin: Warmtepomp (Lucht-water) en een airco (lucht-lucht)
- stroom in: 3 slaapkamers 1ste verdieping (toekomst: 2de extra verdieping met 2 slaapkamers), BGG: Huiskamer/Eetkamer, in bestaande uitbouw BGG: Douche/badkamer, keuken, technisch ruimte CV-ketel

Mijn vragen zijn:
1) Plaatst de Stedin bij 3-fase de Hoofdzekeringkast en de slimme meter op dezelfde plek en zijn die van dezelfde grootte
2) Kunnen de groepenkasten rechts hiervan geplaatst worden (boven elkaar)
3) Heb ik voldoende ruimte en aansluitingen (pijp) in de 2x 22x33cm kast boven en beneden uitlaat

Naast antwoord op mijn vragen zijn tips natuurlijk ook zeer welkom.

Foto's :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QK8sfZhh9tfiOkZPnorWRVHXkzQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTkEtvAVh1jUEj64cpRBr0vK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOWyxSz_6iqg0bqOy2GF_Cd-tnE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGAGTUrtCpD2kMYQZRycCrUi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrhizoqUCJLhpmbXyLxIcSzUrHU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pH5JPVvvRmsAqciJv1sNnWiz.jpg?f=fotoalbum_tile

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:59
Antonio di schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:58:
A. Dat de Stedin de hoofdzekeringkast en de slimme meter vervangt en plaatst op dezelfde plek, met dezelfde grootte.
De meter wordt op het meterbord (zwarte plastic achter de meter) op de plek van de oude geplaatst zal ongeveer even groot zijn (en nooit groter dan het meterbord zelf)
C. Het rechts laten plaatsen van de nieuwe groepenkast (meterkastje is naar rechts niet te vergroten daar lopen CV-leidingen)
Ik zou dan juist de meterkast uitbreiden: zijn de cv buiten ook gelijk weggewerkt.
2) Kunnen de groepenkasten rechts hiervan geplaatst worden (boven elkaar)
De standaard kasten ABB zijn gemaakt om naast elkaar te plaatsen.
3) Heb ik voldoende ruimte en aansluitingen (pijp) in de 2x 22x33cm kast boven en beneden uitlaat
Op de foto's is te niet te zien wat er aan ruimte is boven en onder de huidige meter en groepenkast.
Heb je een een overzichtsfoto?

In theorie lijk je een heleboel ruimte te hebben, de mate waarin je het kan gebruiken is afhankelijk van je bereidheid om de meterkast te verbouwen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:16

Antonio di

a mi me dijeron que si

FredvZ schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:15:
[...]

De meter wordt op het meterbord (zwarte plastic achter de meter) op de plek van de oude geplaatst zal ongeveer even groot zijn (en nooit groter dan het meterbord zelf)

[...]

Ik zou dan juist de meterkast uitbreiden: zijn de cv buiten ook gelijk weggewerkt.

[...]

De standaard kasten ABB zijn gemaakt om naast elkaar te plaatsen.

[...]

Op de foto's is te niet te zien wat er aan ruimte is boven en onder de huidige meter en groepenkast.
Heb je een een overzichtsfoto?

In theorie lijk je een heleboel ruimte te hebben, de mate waarin je het kan gebruiken is afhankelijk van je bereidheid om de meterkast te verbouwen.
Wat ik begrijp van mijn dochter is dat er onder en boven voldoende ruimte is. Ze heeft geen overzicht foto(s) gemaakt. Ik heb het ook niet gevraagd :( :-( . Wel zijn het volgens haar hoge plafonds (310cm) op de BGG. IK weet dus ook NIET op welke hoogte het Stedin-bord met de "Slimme meter" eindigt en of met een 33cm hoge groepenkast ik niet te hoog uit kom.
Bijkomend probleem bij het plaatsen van een groepenkast boven de slimme meter (wat normaliter gebeurd) is dat daarboven NU verdeeldozen , stopcontact en kabel van rechts liggen. Dit moet dus allemaal omgelegd worden als ik de nieuwe kast boven de slimme meter laat plaatsen.
Ook moet de elektricien de kabels verleggen van dat rare haakse zwarte bochtje naar een uitgang boven de meterkast. Ik weet niet of die dat mag doen.

Maar goed, de overdracht/koop van de woning is pas 9 juli aanstaande en Stedin komt niet voor 15 sept langs voor de 3-fase aansluiting. Ik ga dus over dik 3 weken meer foto's maken en de boel opmeten . Kom dan wel weer terug alhier met vragen.
Het wordt wel zoals je zelf al aangaf de huidge meterkast aan te passen. Ik denk nu naar boven toe aanpassen. Thanks.

Nu wel nieuwe vragen:
1) Stedin zal bij het plaatsen van de nieuwe 3-fase slimme meter de bedrading naar de groepenkast willen trekken vanuit boven die slimme meter ? De huidige situatie onder bij de hoofdzekeringkast is denk ik niet meer toegestaan ?
2) Tot welk hoogte vanaf de grond mag de nieuwe groepenkast lopen? Of is er alleen een max. hoogte voor de hoofdschakelaar om bij nood alles snel uit te kunnen zetten?
3) Mag de elektricien de aansluiting van beneden (haakse zwarte bochtje, zie foto's vorige post) omleggen naar boven de Slimme meter en daar boven te plaatsen nieuwe groepenkast ?

Mijn eerdere post hierover met foto's op dit forum:
Antonio di in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:38
@Antonio di Een monteur/bedrijf met zegelrecht mag wat meer maar de bedrading van de meter naar de verdeler aanpassen dacht ik niet. Zegelrecht is om de zekering tijdelijk te verwijderen om veilig te kunnen werken.
Als er boven het huidige meterbord genoeg ruimte is zou ik daar voor 15 september een nieuwe kast hangen met minimaal een 3fase hoofdschakelaar. Bij de meter aanpassing kan dan de huidige zijaftakking verwijderd worden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Pagina: 1 ... 88 89 Laatste