AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Ik zou hem op zijn alamat laten zitten. Alles wat buiten staat heeft een grotere kans op aardlekken, mocht er buiten wat gebeuren blijft binnen in elk geval alles doordraaien.pipspaul schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:42:
Eaton aardlekautomaat (tuinhuis groep komt op een van de andere groepen, is alleen wcd met camera, geen heater meer), beltrafo, WCD verwijderen.
Als je netbeheerder blij wil maken zet je dat op de fase die overdag de meeste stroom verbruikt.1) Op welke fase kan ik de PV het beste aansluiten?
Dat is geen gekke gedachte.2) Ik heb de ruimte om rechts een uitbreidingskast van 22 x 11 cm (met 6 module plekken) te plaatsen. Misschien slim om krachtgroep voor laadpaal daar te plaatsen ivm warmteontwikkeling ?
Spel en typfouten voorbehouden
Je hebt al een afspraak staan?ArcticWolf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:49:
Dank en ben het niet oneens hoor met het vervangen van deze groepenkast (ding is uit 1999), maar gezien de "haast" (nog 20 dagen) en alle absurde bedragen en non-reacties die ik heb ontvangen is het even niet anders.
Als je nu een aanvraag doet kan het nog weken, zo niet maanden duren voordat je aan de beurt bent.
Nee nog niet, want geen enkele monteur die ik heb gesproken wilt meewerken of vraagt de hoofdprijs... dacht eerst dat regelen voordat ik de aanvraag bij Stedin doe.FredvZ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:51:
[...]
Je hebt al een afspraak staan?
Als je nu een aanvraag doet kan het nog weken, zo niet maanden duren voordat je aan de beurt bent.
De deadline is in ieder geval 30 juni
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC
Is het niet genoeg om een 4P hoofdschakelaar te hebben zodat de netbeheerder de boel kan aansluiten?FredvZ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:43:
[...]
Dat is inderdaad het absolute [i]bare minimum[/b].
Al ben ik het wel eens met de installateurs dat het geen kwaad kan de groepenkast te vervangen.
FredvZ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:49:
[...]
Ik zou hem op zijn alamat laten zitten. Alles wat buiten staat heeft een grotere kans op aardlekken, mocht er buiten wat gebeuren blijft binnen in elk geval alles doordraaien.
[..Dat is inderdaad een slimme overweging. Heb daar dan ook ruimte voor als ik de uitbreiding rechts doorzet.]
Als je netbeheerder blij wil maken zet je dat op de fase die overdag de meeste stroom verbruikt.
Goed punt. Bedankt
Dat is geen gekke gedachte.
Op zich wel, al lever je dan wel in de maximale stroom die van net afgenomen kan worden. Die gaat dat van (in dit geval) 32A naar 25A.HMS schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:00:
Is het niet genoeg om een 4P hoofdschakelaar te hebben zodat de netbeheerder de boel kan aansluiten?
Wait wat... ik hoef niet eens iets aan m'n meterkast te vervangen op dit moment? Heb sowieso slechts een 1x25A hoofdzekering.HMS schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:00:
[...]
Is het niet genoeg om een 4P hoofdschakelaar te hebben zodat de netbeheerder de boel kan aansluiten?
Ik denk dat je veilig nu de aanvraag kan doen en daarna op zoek kan gaan naar een elektriciën als je de datum door hebt gekregen wanneer de Stedin monteur langs komtArcticWolf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:55:
Nee nog niet, want geen enkele monteur die ik heb gesproken wilt meewerken of vraagt de hoofdprijs... dacht eerst dat regelen voordat ik de aanvraag bij Stedin doe.
De deadline is in ieder geval 30 juni
Dan zou je inderdaad nog minder hoeven te doen.ArcticWolf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:07:
Wait wat... ik hoef niet eens iets aan m'n meterkast te vervangen op dit moment? Heb sowieso slechts een 1x25A hoofdzekering.
Net de aanvraag gedaan via mijnaansluiting.nl maar zal idd nog maanden duren. Had er even niet bij stilgestaan dat m'n huidige 1 fase bij 3 fase voldoende zou kunnen leveren dat ik in principe niks hoef aan te passen in de meterkast.FredvZ schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:08:
[...]
Ik denk dat je veilig nu de aanvraag kan doen en daarna op zoek kan gaan naar een elektriciën als je de datum door hebt gekregen wanneer de Stedin monteur langs komt
Bedankt voor de hulp @FredvZ en @HMS !
Waarom in vredesnaam die Schneider aardlekschakelaar ertussen en niet een ABB of een B16 300mA aardlekautomaat?HMS schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:20:
Dit weekend was het ook hier zover, en heb ik mijn groepenkast vervangen.
Dingen die ik nog niet zo netjes vind (en waar ik graag input op zou willen):
- Geen goede scheiding tussen 'hoog' en laag voltage (rechts boven beltrafo). Hoe krijg ik dit wel? Ik denk opties zijn een stukje flex buis waar de 8V bedrading door gaat IN de kast (wel beetje beun), of proberen aan de zijkant via de buis waar ook de (blanke) aarddraad in zit de kast uit?)
- Neutraal tussen de Schneider selectieve aardlek (is te lang, maar wat een ellende dat de N links zit en ABB de N altijd rechts heeft.)
- Slinger de slang aarde draad van OSB naar rail in de kast, misschien nog ff inkorten.
- Ik heb liever draad te lang dan te kort, maar dan wordt het zo lastig 'mooi' wegwerken boven in de kasten, dus het voelt alsnog wat spaghetti.
Dingen die later gebeuren:
- Fatsoeneren bekabeling CT klem, er moeten nog 2 bijkomen (liggen klaar), maar dat kan pas zodra Enexis geweest is.
- Misschien selectieve aardlek en automaat er uit (gaat naar onderverdeler in de garage met PV, batterij, diepvries, en tuin) en vervangen voor een 5x6mm² kabel met C25 S300 alamat.
Dingen waarover ik twijfel:
- Voor de aardedraad van de fasekoppelaar (linker kast) heb ik VD 2.5mm² draad gebruikt, kan dit? Mijn redenatie was dat deze in principe niet stroom voerend zou moeten zijn dus dat het wel zou kunnen. Anders moet ik deze nog even vervangen voor H07V2-K (waarschijnlijk 1.5mm²)
- Afstand tussen draden van onder naar boven (10mm²), is overgedimensioneerd maar hoe erg is dit?
- Schroeven voor aardrail koppelstukken heb ik op 2Nm gezet, is dit overdreven / schadelijk?
- Blank aardedraad onder de klem was erg pielen, lijkt wel alsof 6mm² blank er niet onder past? Of is dit normaal?
Ik zou zeggen, geef je ongezouten mening. Liefst ook met hoe het beter kan / moet zodat ik er nog wat van kan leren en het aan kan passen.
[Afbeelding]
En waarom vanaf de HS wel naar de koppelblokjes met 10mm2 en waarom vanaf de OSB rechtstreeks naar boven?
Had dat (in mijn ogen) ook gedaan via de koppelblokjes en dan kan je je CT-klemmen om de aanvoer naar de blokjes zetten, daar heb je beduidend meer ruimte.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
18mm is makkelijker gezegd maar de officiële module maat is 17,8mm, en volgens de tekeningen van ABB is de module zelfs maar 17,6mm.Tanuki schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:43:
Op DS301C bij Sander Vunderink wordt genoemd
[...]
Is er een reden dat hier regelmatig een aansluitkam zoals deze wordt geadviseerd om te gebruiken met de DS301C? Gegeven dat die dus eigenlijk 0,2mm te smal is? Dat zou dan voor 12 posities 12*0,2mm=2,4mm te smal zijn.
Is dat misschien de reden dat ze soms "scheef" zitten?
M.a.w., is het niet beter om dan de 18mm aansluitkammen te gebruiken? Zoals omschreven en geadviseerd?
Maar beetje kromtrekken om zo te zeggen voorkom je bijna niet tenzij je alles goed klem zet met het monteren van de kamrail, ook op de door jou genoemde kamrail trek je de beetje schuin als je ze niet klem zet.
Kookgroep verwijderen en er een 3P+N groep van maken en je perilex en kookplaat ook aanpassen hierop.pipspaul schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:42:
Dag, graag een vraag ivm de verzwaring van mijn groepenkast van 1 x 32A naar 3 x 25A en te plaatsen laadpaal. Ik heb een groot deel van het forum doorgelezen en denk dat ik goed zit, maar hoor graag van de experts hun mening, wellicht zie ik iets over het hoofd.
Huidig 1 fase:
1 fase Eaton serie 55 kast met:
Emat hoofdschakelaar 40A
2 x EMAT aardlekschakelaars 40A met elk 4 groepen erachter.
(1 x 4 groepen en 1 x kookgroep + 2 groepen)
Eaton aardlekautomaat voor tuinhuis C16A 30mA
beltrafo
PV EMAT aardlekautomaat 16A 300mA voor Solaredge SE2200 1 fase omvormer (Max 12A)
WCD
Nieuwe indeling 3 fasen:
Hoofdschakelaar 4P Hager 40A (Hager SBN440 )
3 x aardlekschakelaar 2P Hager 40A 30mA (Hager CDA240D)
1 x kookgroep en 6 groepen (verdeeld over L1, L2, L3) blijven EMAT automaten
Emat ook direct vervangen voor Hager
Waarom een 40A aardlekautomaat voor je laadpaal? Wat ben je van plan?PV EMAT aardlekautomaat 16A 300mA voor Solaredge SE2200 1 fase omvormer (Max 12A)
krachtgroep aardlekautomaat 4P Hager C40 30mA A type (ADM490G) (voor Zaptec Go 2 laadpaal)
Een 16A (max 9kW laden) of een 20A (max 11kW laden) is voldoende, deze waardes op basis van de 80% regel.
Zoals al gezegd de aardlekautomaat laten zitten voor buiten/tuin.verwijderen alle blauw omlijnde automaten:
Eaton aardlekautomaat (tuinhuis groep komt op een van de andere groepen, is alleen wcd met camera, geen heater meer), beltrafo, WCD verwijderen.
Inderdaad wel verstandig om die 3P+N aardlekautomaat voor de laadpaal in een eigen kastje te zetten ivm warmte.Bedrading wordt:10mm2 van hoofdschakelaar naar de 3 aardlekschakelaars, 10mm2 van hoofdschakelaar naar krachtgroep en 6mm2 van de 3 aardlekschakelaars naar de kookgroep en 6 groepen.
Wil de EV voornamelijk laden dmv dynamisch contract op goedkope uren, en waar mogelijk PV gebruiken (op goede dagen max 16kW per dg opbrengst dus relatief laag aandeel van PV)
Huidige 1 fase wordt rond half augustus verzwaard door Liander naar 3 fasen is de planning (aanvraag gedaan half mei, regio Ermelo)
vragen:
1) Op welke fase kan ik de PV het beste aansluiten?
2) Ik heb de ruimte om rechts een uitbreidingskast van 22 x 11 cm (met 6 module plekken) te plaatsen. Misschien slim om krachtgroep voor laadpaal daar te plaatsen ivm warmteontwikkeling ?
Bedankt!
[Afbeelding]
De handleiding van de Zaptec zegt: De Zaptec Go 2 moet worden geïnstalleerd achter een zekering (40A max, C-karakteristiek aanbevolen) en aardlekschakelaar type A (30mA) Een 20A voor een auto die 11kW laadt zal inderdaad voldoende moeten zijn.Annuk schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:56:
Waarom een 40A aardlekautomaat voor je laadpaal? Wat ben je van plan?
Een 16A (max 9kW laden) of een 20A (max 11kW laden) is voldoende, deze waardes op basis van de 80% regel.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik moet vanuit de meterkast met een 5-aderige YMVK kabel naar verdeler (ca. 7-8 meter), waarna ik iedere fase apart uit splits. Nu moet deze kabel (gehele trace) minimaal 6mm2 zijn, maar die kan ik in YMVK alleen stug vinden, ik vind wel een flexibele variant in 10mm2, maar met een aanzienlijke meerprijs... Voor deze 5 aderige (hoofd)verbinding wil ik nog wel even worstelen met die stugge kabel & aders, voor de aparte fase uitsplitsing zie ik dat om diverse redenen niet zitten (dit zouden dan drie, 3-aderige YMVK stugge 6mm2 kabels worden). Nu was mijn plan om dan van het verdeelpunt met los 3x 6mm2 montagedraad in een 19/25 ? flexibele buis de drie fase aftakkingen te maken (ca. 1.5-2 meter).
Twee vragen:
Mag ik los 6mm2 soepel montage draad in een flexbuis als een __volwaardige__ (dubbel geïsoleerde) vervanging van een 6mm2 YMVK kabel beschouwen, of zit dat dan toch een beetje anders ?
Mag ik een __samengeslagen__ 6mm2 ader (van de stugge YMVK kabel) direct in een ABB (S2xx) Automaat/Alamat steken. of moet daar ook gewoon een adereindhulsje op ? Als het direct mag maakt het dan nog uit of ik de voorste of achterste invoer gebruik ?
[ Voor 11% gewijzigd door DoMoFo op 11-06-2026 03:53 ]
Wat komt er allemaal op deze kabel? Voor 8 meter is de kans groot dat je ook prima met 4 of zelfs 2,5 mm² kunt werken, afhankelijk van de toepassing. Mensen hebben nogal snel de neiging voor een zeer dikke kabel te gaan. Dikker is wel beter, maar het is lang niet altijd nodig.
5G2,5 mm² YMvK mag ruim 25 A hebben*, de waarde van de meest gangbare hoofdzekeringen. De spanningsval is bij 25 A over 8 meter door 2,5 mm² slechts 1,3%. Dat wordt wel behoorlijk warm bij die stroom, dus een maatje groter kan handig zijn: 4 mm² YMvK komt op ≥ 35 A, 1,2% en is nog steeds een stuk hanteerbaarder dan 6 mm².
* Significant minder als de kabel/buis in thermische isolatie ligt en dus z'n warmte niet kwijt kan.
48A zou prima zijn, het gaat om 25A in en max 32A (ESS Inverter/Charger) uit, mogelijk "volle" belasting voor aanzienlijke periodes (2-3 uur), dus 6mm leek mij het veiligst. Tnx!Juerd schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 03:55:
@DoMoFo Ja, H07V2-K in buis is een geschikt alternatief voor YMvK. De buis wordt dan de buitenste isolatie, dus ook bij bochten moet er een buis omheen, en die buis moet aan de uiteinden in dozen/omhulsers steken; het kan lastig zijn wat te vinden met buisinvoeren voor 25 mm. Het mag een klein beetje minder stroom hebben dan een YMvK zonder buis (bij 6 mm²: 48 A ipv 52 A)*.
Wat komt er allemaal op deze kabel? Voor 8 meter is de kans groot dat je ook prima met 4 of zelfs 2,5 mm² kunt werken, afhankelijk van de toepassing. Mensen hebben nogal snel de neiging voor een zeer dikke kabel te gaan. Dikker is wel beter, maar het is lang niet altijd nodig.