Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Annuk schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:58:
[...]

Ik neem aan 25mm2 ;)
En dat is vrij normaal...
Ik heb er weinig verstand van, maar het kwam op mij idd ook over als huge.

Ik heb in mijn meter put een aardpen / electrode zitten, daar is ook een aarde draad op aangesloten. Ik zou het sterk vinden als die groter is dan 4mm2.

Zou dat dan eigenlijk veel te dun zijn? (Heb ik niet zelf gedaan trouwens, was al zo bij oplevering huis, wel huis uit 1980)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:16
Xander schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:57:
[...]

Nu de netbeheerder een TN-stelsel aanbiedt zou ik hier zeker gebruik van maken. Je eigen aardpen wordt dan een hulpelektrode. De aarding kan hier alleen maar beter van worden.
Ik ben hier verder niet bekend mee, is dat makkelijk zelf te doen?
Annuk schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:58:
[...]

Ik neem aan 25mm2 ;)
En dat is vrij normaal...
Ja, idd 25mm2, we hadden er eerst een 6mm2 draad zitten en toen even nagevraagd bij die installateur of dit voldoende was. Hij gaf aan dat het opzich mag, maar dat ze zelf altijd 25mm2 doen. Toen ik zei dat ik dan wel even een stukje zou kopen en die vervangen, gaf hij aan dat hij nog wel een stukje over had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 14:57:
[...]

Nu de netbeheerder een TN-stelsel aanbiedt zou ik hier zeker gebruik van maken. Je eigen aardpen wordt dan een hulpelektrode. De aarding kan hier alleen maar beter van worden.
Dit zou ik inderdaad ook doen.
De mogelijkheid bestaat trouwens dat die in de kast wel is losgekoppeld, en dat ze de klem aan de buitenkant hebben laten zitten. 8)7

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Annuk schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:26:
[...]

De mogelijkheid bestaat trouwens dat die in de kast wel is losgekoppeld, en dat ze de klem aan de buitenkant hebben laten zitten. 8)7
Is dat nog na te gaan zonder hulp van Stedin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RaZ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:06:
[...]

Ik vind dat vrij groot ipv normaal :P

2,5cm2? Flinke diameter dan hoor, bijna een Inch (2,54cm / 25,4mm) :P
Tanuki schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:13:
[...]

Ik heb in mijn meter put een aardpen / electrode zitten, daar is ook een aarde draad op aangesloten. Ik zou het sterk vinden als die groter is dan 4mm2.

Zou dat dan eigenlijk veel te dun zijn? (Heb ik niet zelf gedaan trouwens, was al zo bij oplevering huis, wel huis uit 1980)
4 of 6 mm2 is te dun mijns inziens.
Wij gebruiken in het werk meestal 25/35/50mm2 en zo enorm dik is het niet hoor, zal straks eens kijken of ik een referentie foto voor jullie kan maken.
let op het of is oppervlakte hè, GEEN diameter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phoolie schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:28:
[...]

Niet zonder test apparatuur.
Zou deze gewoon aankoppelen aan je centrale aardpunt onderin je meterkast waar je huidige aarding ook op zit, baadt het niet het schaadt ook zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Annuk schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:35:
[...]

Zou deze gewoon aankoppelen aan je centrale aardpunt onderin je meterkast waar je huidige aarding ook op zit, baadt het niet het schaadt ook zeker niet.
We hebben het zelf aangelegd en hebben dat aardblokje bij de groepenkast geplaatst in plaats van onderin, dat was prima volgens die monteur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCrT8xvlWVEA4WCvl3q3y6V3qIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDs7DLOcWkvj78St4vPCv6Ez.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als ik jou goed begrijp kan ik dit blokje dus beter vervangen voor eentje met meer aansluitingen en dan die aansluiting doorverbinden naar die witte aansluiting aan de zijkant naast de hoofdzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Annuk schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:31:
[...]

[...]

4 of 6 mm2 is te dun mijns inziens.
Wij gebruiken in het werk meestal 25/35/50mm2 en zo enorm dik is het niet hoor, zal straks eens kijken of ik een referentie foto voor jullie kan maken.
let op het of is oppervlakte hè, GEEN diameter
Meh, weer diameter en omtrek door elkaar gehaald :P

Met stage nog bij een inbouwbedrijf voor stereo's/versterkers gewerkt en daar gebruik je al snel dikkere kabels, zeker als je 3 extra 40ah aan accu's hebt om je ruiten te laten mee te resoneren. Goeie ouwe tijd die jaren 90 van de vorige eeuw :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phoolie
RaZ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:42:
[...]

Meh, weer diameter en omtrek door elkaar gehaald :P

Met stage nog bij een inbouwbedrijf voor stereo's/versterkers gewerkt en daar gebruik je al snel dikkere kabels, zeker als je 3 extra 40ah aan accu's hebt om je ruiten te laten mee te resoneren. Goeie ouwe tijd die jaren 90 van de vorige eeuw :P
Pssst, omtrek is ook iets anders dan oppervlakte ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

25 mm² = 0.25 cm².
Tanuki schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:13:
[...]

De aardleiding tussen de aardpen en de hoofdaardrail moet tenminste 6mm² zijn. Als deze nog door de grond ligt moet hij minimaal 25mm² zijn.

Let wel, dit is de oppervlakte van een doorsnede. 6mm² heeft een diameter van slechts ~2,8mm. 25mm² heeft een diameter van ~5,6mm.
Phoolie schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:22:
[...]
Ik ben hier verder niet bekend mee, is dat makkelijk zelf te doen?
Zoals je zelf al schrijft:
Phoolie schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:41:
[...]

We hebben het zelf aangelegd en hebben dat aardblokje bij de groepenkast geplaatst in plaats van onderin, dat was prima volgens die monteur:
[Afbeelding]

Maar als ik jou goed begrijp kan ik dit blokje dus beter vervangen voor eentje met meer aansluitingen en dan die aansluiting doorverbinden naar die witte aansluiting aan de zijkant naast de hoofdzekering?
Precies dat ja. Hiervoor kun je gewoon 6mm² blank vertind koper gebruiken.

Dit blokje is nu je "hoofdaardrail" en daar hoor je nog meer mee te verbinden, zoals de vereffeningsleidingen van water- en gasleidingen voor zover van toepassing. Aan jouw gasleiding is zo te zien niet veel te vereffenen (het komt als kunststof binnen in de woning?) maar mogelijk zou je ook iets met de waterleiding moeten.
Annuk schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:26:
Dan zijn het luie donders. :X
Phoolie schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:28:
[...]

Annuk schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:35:
[...]

Spanning meten tussen fase en dat aardblokje naast de hoofdzekeringenkast geeft wel een indicatie of het überhaupt zit aangesloten natuurlijk.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:15
@RaZ 25mm2 is maar 5,6mm diameter...

[edit] volgende pagina :+

[ Voor 24% gewijzigd door Septillion op 25-04-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:16:
[...]

Dan zijn het luie donders. :X
Klopt, maar ben het al meer dan eens tegen gekomen.
[...]

[...]

Spanning meten tussen fase en dat aardblokje naast de hoofdzekeringenkast geeft wel een indicatie of het überhaupt zit aangesloten natuurlijk.
Ach ja 8)7 zat weer te moeilijk te denken :+
Inderdaad dat aardklemmetje zit normaal aan de aarde/nul gekoppeld, dus je zou inderdaad 230V t.o.v. die klem en de fase moeten hebben zoals je al aangaf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 23:08

The_Scarabial

MTB for life!

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6k4h5SWs3vyxI95uvBzAxyKlik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjl00UYnQNncqEfwo00gvPGb.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZthaOgLMsmtJ27zdY-fMvUvjCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3KqqNK0KgyrdCDHzWdaFXTH.jpg?f=fotoalbum_large

wel tevreden met de upgrade van de groepenkast zo, kan nu zelf gemakkelijk en veilig wat aansluiten op de drie nieuwe vrije groepen en makkelijk en veilig wat toevoegen. Nu nog even paar weekjes wachten op Liander en dan is de hele ombouw naar 3x25A gereed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 23:51
Wij zijn bezig met de voorbereidingen voor onze nieuwbouw appartement, deze wordt ook weer met KNX uitgevoerd. Voor verlichting hebben we nu gekozen voor Dali.

Een vraagje over draad kleuren / codering. Kan het antwoord niet echt vinden in dit topic.

De elektricien van de bouwer stelt voor dali vd draad 1,5mm2 oranje en wit voor.
Maar ik had oranje zelf al gepland voor de koppelkabel rookmelders, wat volgens mij de standaard is.

Welke ader kleuren gebruiken jullie voor dali? Of gebruiken jullie een 2-aderige kabel (2x1.5 of 2x0.8mm2)?

Nu toch een post plaats, welke kleur coding gebruiken jullie voor 24V (CV) LED verlichting en voor CC LED verlichting?

We zitten in de laatste fase van definitief maken van de elektra tekeningen voor de bouwer. Mijn eigen elektricien welke de tekeningen controleert geeft aan dat alles goed is zolang het maar goed gedocumenteerd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 20:57
In dit topic hebben we het juist gehad over dali draad: [KNX] Het bovengemiddelde LED Verlichting topic

en weet ook dat er een specifiek KNX topic is. mjkl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:26
Nou we een beetje off topic gaan.
De onderverdeling voor de Zendure (s).
Ik wou eerst achter een 4p aardlekschakelaar b16 groepen doen. (Mag volgens nen1010)
Maar heb de zelfde situatie als @Taro gekozen voor 3 aardlekautomaten.
De toevoer naar deze kast is 25 Ampère.
Hierop komt ook de wegdek verwarming.
Via de HomeWizard kWh meter kan ik de batterijen monitoren.

Ps bedrading is nog niet af.
De wegdek verwarming controller en meer moet nog aangesloten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ipcYG3QwFsTrmv2k2XAbrXJnIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YQerDmfV6hKzA3hJVOOoyXz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door peterbier op 26-04-2025 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ik trek gister de nieuwe meterkast open (nieuw huis) en bijna elke aardlekschakelaar is door gelust met een twin-huls. Volgens de Hager specs mag er maar één geleider in. Zo ver ik kan lezen, moet je de specs volgen van de automaat.

Verdeelblokje dus?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@graceful Een twinhuls is toch één geleider?

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 26-04-2025 09:47 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09 16:09
@peterbier ik doe alles met aardlekautomaten. Scheelt me een hoop ruimte in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:54
graceful schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 01:51:
Ik trek gister de nieuwe meterkast open (nieuw huis) en bijna elke aardlekschakelaar is door gelust met een twin-huls. Volgens de Hager specs mag er maar één geleider in. Zo ver ik kan lezen, moet je de specs volgen van de automaat.

Verdeelblokje dus?
Zoals @onetime aangeeft is dit gewoon één geleider, zie het als een mini aftakblokje maar dan heel dicht bij de automaat.
Hierin worden twee geleiders samengevoegd tot één geleider. De enige beperking kan zijn als het daardoor te dik wordt en de klem van de automaat die grootte niet mag hebben volgens de specificaties. Maar ik vermoed dat bij jouw Hager aardlekschakelaars niet het geval zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:50

pietje63

RTFM

1cm2 = 100mm2

[spuit 11, nieuws pagina]

[ Voor 54% gewijzigd door pietje63 op 26-04-2025 08:27 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
@don spike Hier heb ik de dali-bus massief op 1mm wit/oranje. De 24v dc lijn is rood/zwart 1,5mm flex. Deze heb ik soms gecombineerd in een pvc buis.

De gekoppelde brandmelders zitten op 1,5mm oranje flex (die is feller oranje) en blauw/bruin, wel op 1 groep.

Ik had geen mooie oplossing voor verstopte drivers: een wcd doos voor de 230v en een los doosje daarnaast voor de dali bus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@don spike buiten de 230/400V + aarding zijn er bij mijn weten geen "verplichte" kleuren, alleen geadviseerde kleuren waarbij voor rook/hittemelders geadviseerd wordt voor Oranje of rood, maar dit mag evt ook zwart/zwart met witte streep/zwart met rode streep oid zijn.
Maar het maakt jezelf inderdaad wel duidelijker om rood of oranje te gebruiken als koppeldtaad.

Wat betreft KNX & Dali ben ik niet heel bekend, maar is het daarvoor geen idee om multi-core kabel (evt flexibel) te gebruiken waarbij je de kleuren(nummering) van de aders als "vaste waarde" hanteert, en dit heel goed documenteert?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 12:59
peterbier schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 00:40:
Wegdekverwarming?? Is dat na de terrasverwarming een nieuwe manier om energie te verspillen? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09 16:09
Andrehj schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:20:
[...]

Wegdekverwarming?? Is dat na de terrasverwarming een nieuwe manier om energie te verspillen? :?
Na een paar keer op je plaat gaan of niet van de oprit af kunnen komen denk je daar wel anders over. Anders dan terrasverwarming zal wegdekverwarming sporadisch gebruikt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
graceful schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 01:51:

Verdeelblokje dus?
Met een twinhuls voeg je juist 2 geleiders samen tot één geleider.

Maar daarnaast mogen er in veel Hager componenten wel 2 dezelfde draden, Hager documenteert alleen niet altijd duidelijk. Ze hebben wel dit in de FAQ:
Mag ik bij de CDA240G meer­dere aderen onder 1 klem plaatsen?
Ja, mits deze beide 6 mm2 zijn.
En ze doen het zelf ook in de kant en klare Vision verdelers...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
DaanTriple7 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:28:
[...]

Na een paar keer op je plaat gaan of niet van de oprit af kunnen komen denk je daar wel anders over. Anders dan terrasverwarming zal wegdekverwarming sporadisch gebruikt worden.
Waarom wegdekverwarming niet met vloerverwarming?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:07
The_Scarabial schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:59:
Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

wel tevreden met de upgrade van de groepenkast zo, kan nu zelf gemakkelijk en veilig wat aansluiten op de drie nieuwe vrije groepen en makkelijk en veilig wat toevoegen. Nu nog even paar weekjes wachten op Liander en dan is de hele ombouw naar 3x25A gereed
Dat ziet er netjes uit. Ik mis wel de koppeling van de aardrails tussen de twee kasten. En de aarddraad zelf zou ik in een pijp laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
John245 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:47:
[...]

Waarom wegdekverwarming niet met vloerverwarming?
Op zich is dit ook vloerverwarming, het zit immers niet in muur of plafond. :P Grootste reden voor elektrische vloerverwarming buiten is de kans op vastvriezen waardoor iets met water altijd aan moet staan. De elektrische variant kan je alleen aan zetten op de dagen dat het vriest en je daadwerkelijk met de auto omhoog moet.
Vooral handig voor woningen waar de garage/oprit lager dan de doorgaande weg ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

devriesjande schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:51:
[...]

Dat ziet er netjes uit. Ik mis wel de koppeling van de aardrails tussen de twee kasten. En de aarddraad zelf zou ik in een pijp laten lopen.
Goeie vraag, de koppeling is binnenin doorgekoppeld met een aarddraad geel/groen, weet niet of dat mag, maar lijkt mij geen probleem aangezien de aardingen van alle groepen ook op die rail zit.
En de aarddraad buitenom daar pastte de buis niet meer tussen zijwand groepenkast en zijwand meterkast, wellicht dat ik deze zelfd nog even wat netter ga maken.

Het is iig een hele vooruitgang tov. van het geknutsel wat er ooit heeft plaats gevonden voordat wij het huis kochten.

Zat nu nog wel over m'n zonnepanelen groep na te denken. Ik heb nu 1x35A en voorheen zaten de zonnepanelen achter een C20 alamat (is theoretisch 20x230=4600W). Omvormer is 4000W, capaciteit panelen is 4400Wp, echter historisch gezien is het maximum wat ik ooit heb gezien 3250W opbrengst ergens rond juni midden op de dag.
Nu heb ik een B16 alamat met theoretisch 16x230=3680W, dus dit zou qua historie genoeg moeten zijn. en ook beter omdat ik straks naar 3x25A ga en dan is de selectiviteit van de automaat ook weer beter. Is mijn redenering dat de B16 alamat nu gaat voldoen correct?

[ Voor 28% gewijzigd door The_Scarabial op 26-04-2025 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@The_Scarabial Mag op zich wel, mits deze dan wel minimaal 6qmm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:20:
[...]

Wat al aangegeven is, het is eigenlijk vloerverwarming, en met name bij bedrijven (en helemaal bij de laad/los putten is het tegenwoordig nagenoeg de standaard.

Particulier zou ik inderdaad ook kiezen voor elektrisch, zakelijk (wat ik hierboven beschreef) zou ik denk ik voor water gaan.

Bij m'n vorige werkgever werd het aan de koelcellen gekoppeld om zo de warmte onttrekking uit de koelcel buiten in de put te hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04
Annuk schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:08:
[...]

Wat al aangegeven is, het is eigenlijk vloerverwarming, en met name bij bedrijven (en helemaal bij de laad/los putten is het tegenwoordig nagenoeg de standaard.

Particulier zou ik inderdaad ook kiezen voor elektrisch, zakelijk (wat ik hierboven beschreef) zou ik denk ik voor water gaan.

Bij m'n vorige werkgever werd het aan de koelcellen gekoppeld om zo de warmte onttrekking uit de koelcel buiten in de put te hergebruiken.
Je kunt daar toch geen water voor nemen? Als het bevriest dan breken de leidingen en je hebt als het bevroren is ook geen doorstroming meer. Dan moet je wel heel erg op het systeem vertrouwen dat die altijd werkt als het gaat vriezen en dan ook aan gaat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchKel schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:30:
[...]

Je kunt daar toch geen water voor nemen? Als het bevriest dan breken de leidingen en je hebt als het bevroren is ook geen doorstroming meer. Dan moet je wel heel erg op het systeem vertrouwen dat die altijd werkt als het gaat vriezen en dan ook aan gaat.
Als het water warm genoeg is, en indd continu flow en relatief kleine lussen.
En zakelijk zeker bij dergelijke putten is water en continue flow voordeliger dan elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
DutchKel schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:30:
offtopic:
Daar heb je glycol voor, net als in bijvoorbeeld zonnethermiesystemen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:33
[...]

25mm2 is geen 2,5cm2 maar 0,25cm2 😀

Koper diameter van draad is dan ongeveer 5,6mm, dat is een bets wel dikke draad, ik ben ze in mijn meterkast nog niet tegen gekomen

[ Voor 16% gewijzigd door eatme op 26-04-2025 13:27 ]

NL.1xMT5.12(V153)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
eatme schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:21:
Koper diameter van draad is dan ongeveer 5,6mm, dat is een bets wel dikke draad, ik ben ze in mijn meterkast nog niet tegen gekomen
Ikke wel, voor de aarddraad naar de aardpen die ik direct onder de meterkast 4 meter de grond in heb geslagen (met de hand, best een klusje...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:32:
[...]

Ikke wel, voor de aarddraad naar de aardpen die ik direct onder de meterkast 4 meter de grond in heb geslagen (met de hand, best een klusje...)
Met de hand? Ik zou toch liever een hamer gebruiken... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Juerd schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:33:
Met de hand? Ik zou toch liever een hamer gebruiken... ;)
OK, het was met een moker die ik in mijn hand had. Was nog steeds niet gemakkelijk, maar is wel gelukt. Die pen zit zeker 3 meter in het grondwater, dus goede werking gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Andrehj schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:32:
[...]

Maar 4 meter? Lucky you... Hier in het zand heb ik 12 meter (met een SDS-max breekhamer, veel succes met een moker...) de grond in moeten rammen en dan kwam ik nog op ca 10 Ohm uit. Wilde eigenlijk nog lager (handig als je een onderverdeler niet achter een ALS wil hangen) maar ik had niet meer en het ging ondertussen ook erg moeizaam. Had eventuueel nog een tweede buitenshuis ergens kunnen plaatsen, want onder het kruipluik was niet veel ruimte meer. Maar ja, graven hè? Uiteindelijk heb ik dan maar een selectieve 300ma aardlekbeveiliging gekocht voor de onderverdelers. Daar is de aardverspreidingsweerstand goed genoeg voor.

En ja, ook die is met 25mm2 aangesloten; 16mm2 of dikker is volgens mij zelfs verplicht als de aarddraad los door de kruipruimte ligt (zoals hier). Beschadigt niet zo makkelijk is waarschijnlijk het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:45
Ik heb als relatieve leek een technische vraag over de belasting van mijn groepenkast en bedrading.
De situatie is:
Aansluiting 3 maal 25A
EV lader Zaptec GO, 3 maal 16A.
PV installatie 7800 Wp, 1 fase. ZW en NW, maximale vermogen bij zeer zonnige dag ca. 5 kW.
HW thuisbatterij, die ik bij lage dynamische tarieven soms tussen 1400 en 1800 uit het net wil laden (als nachttarief hoog is, en het laden van de auto’s geen PV opbrengst overlaat voor het laden van deze thuisaccu’s)
De situatie die zich regelmatig voordoet is:

1 fase Kia eNiro laden (trekt 16A), opbrengst panelen 4-4,5 kW (ca. 20A, gezekerd met 25A), beide op dezelfde fase L1
Op deze fase L1 zit ook de thuisbatterijen, 1600W, 7A.
Kortom, ik verbruik dan 23A, maar trek die niet volledig uit het net, netto meestal 0 tot 5A op zonnige dagen. Dus de hoofdzekering trekt dat wel.
Maar hoe zit dat met de bedrading, loopt er door de nuldraad van L1 dan niet teveel stroom, alles bijeen 50A, of hoe werkt dat?
Dank voor jullie advies

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@EVfan Zoals altijd, Wp doet er niet toe, wat is je vermogen van je omvormer? Geezien het 1-fase is zou die niet meer dan 5kW mogen zijn...

Maar als alles op L1 hangt dan moet de N (maar ook de beveiliging zoals aardlekschakelaars) wel tegen de som kunnen. Geen idee wat die thuisbatterij nog kan ontladen maar met 25A net en 22A PV zit je al op 47A.

En juist als je dikke PV doet op L1 en juist veel verbruik hebt op L2 en/of L3, dan is je N stroom heel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Septillion schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:50:
@EVfan Zoals altijd, Wp doet er niet toe, wat is je vermogen van je omvormer? Geezien het 1-fase is zou die niet meer dan 5kW mogen zijn...

Maar als alles op L1 hangt dan moet de N (maar ook de beveiliging zoals aardlekschakelaars) wel tegen de som kunnen. Geen idee wat die thuisbatterij nog kan ontladen maar met 25A net en 22A PV zit je al op 47A.

En juist als je dikke PV doet op L1 en juist veel verbruik hebt op L2 en/of L3, dan is je N stroom heel hoog.
@Septillion
Dank voor je reactie.
De PV omvormer is inderdaad 5kW, en gegeven de ligging van de panelen de optimale grootte, er is slechts heel af en toe sprake van wat aftopping, en het rendement van de omvormer is op deze wijze optimaal.
De PV, autolader, en thuisbatterijen zitten allen op een eigen groep, en die zijn elk voldoende afgezekerd.
Dus mijn vermoeden dat in de N draad van L1 de stroomsterkten optellen is correct. Maar dat speelt dan pas voorbij de hoofdzekering? Teruglevering vanuit de batterijen is beperkt tot 800W, 3,5 A, maar speelt vooral als de PV niets meer oplevert, en ‘s nachts, als de verbruikers iha uit staan.
Alleen als ik de andere EV laad, met 11kW, 3 maal 16A zal ook op L2 en L3 het verbruik hoger zijn (andere belasters zijn vaatwasser, wasmachine, droger en waterkoker, die ook af en toe meedraaien).
Ik heb zojuist met een warmtebeeld camera, terwijl bovenbeschreven situatie al enkele uren draait, de temperaturen in de meterkast gemeten.
Alleen de alamat van de EV lader is rond de 40 graden, alle andere meetbare draden lager dan 30 graden, ook de 5 maal 6mm2 kabel naar de EV en de 3 maal 4mm2 naar de PV omvormer.
De bedrading naar de batterijen is lager dan 25 graden.

De vraag die dus bottom line overblijft is: is de situatie veilig? En zo niet wat dan te doen?

Dank nogmaals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:31:
Ik heb als relatieve leek een technische vraag over de belasting van mijn groepenkast en bedrading.
De situatie is:
Aansluiting 3 maal 25A
EV lader Zaptec GO, 3 maal 16A.
PV installatie 7800 Wp, 1 fase. ZW en NW, maximale vermogen bij zeer zonnige dag ca. 5 kW.
HW thuisbatterij, die ik bij lage dynamische tarieven soms tussen 1400 en 1800 uit het net wil laden (als nachttarief hoog is, en het laden van de auto’s geen PV opbrengst overlaat voor het laden van deze thuisaccu’s)
De situatie die zich regelmatig voordoet is:

1 fase Kia eNiro laden (trekt 16A), opbrengst panelen 4-4,5 kW (ca. 20A, gezekerd met 25A), beide op dezelfde fase L1
Op deze fase L1 zit ook de thuisbatterijen, 1600W, 7A.
Kortom, ik verbruik dan 23A, maar trek die niet volledig uit het net, netto meestal 0 tot 5A op zonnige dagen. Dus de hoofdzekering trekt dat wel.
Maar hoe zit dat met de bedrading, loopt er door de nuldraad van L1 dan niet teveel stroom, alles bijeen 50A, of hoe werkt dat?
Dank voor jullie advies
In deze situatie loopt er niet meer stroom door de nul dan de hoogste van de 2. Het verschil komt/gaat van/naar het net.
Het is wel zo dat je groepenkast er tegen moet kunnen dat je maximaal gebruikt terwijl je solar opbrengst ook maximaal is. Dat is dan net + solar. Dan kom je op wat @Septillion schrijft.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
onetime schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:58:
[...]

In deze situatie loopt er niet meer stroom door de nul dan de hoogste van de 2. Het verschil komt/gaat van/naar het net.
Het is wel zo dat je groepenkast er tegen moet kunnen dat je maximaal gebruikt terwijl je solar opbrengst ook maximaal is. Dat is dan net + solar. Dan kom je op wat @Septillion schrijft.
Dank @onetime
Je bedoelt dat voor verbruikers en PV op L1 niet meer stroom door de nul gaat dan de hoogste van de 2, maar als op L2 en L3 ook grote verbruikers zitten de totale belasting van de nul de som is van al die verbruikers, en dat de bedrading en aardlek/alamats dat moeten kunnen hanteren?
Excuus, misschien een domme vraag, maar dit is niet mijn specialisme, en veiligheid is toch zeer essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
peterbier schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 00:40:
Nou we een beetje off topic gaan.
De onderverdeling voor de Zendure (s).
Ik wou eerst achter een 4p aardlekschakelaar b16 groepen doen. (Mag volgens nen1010)
Maar heb de zelfde situatie als @Taro gekozen voor 3 aardlekautomaten.
De toevoer naar deze kast is 25 Ampère.
Nog een klein beetje offtopic: wat is wegdek verwarming? Betekent dat letterlijk dat je je oprit / pad naar de voordeur verwarmt, zodat bijvoorbeeld sneeuw weg gaat?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tanuki schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:55:
[...]

Nog een klein beetje offtopic: wat is wegdek verwarming? Betekent dat letterlijk dat je je oprit / pad naar de voordeur verwarmt, zodat bijvoorbeeld sneeuw weg gaat?
Ja klopt helemaal.
En niet per definitie de sneeuw maar meer om de ijzel/gladheid te voorkomen.

Komt bij mijn weten uit de industrie... Ooit wel eens vrachtwagens zien weg proberen te rijden in een ge-ijzelde laad/los put? Ik namelijk wel, en dan wil je liever niet in de buurt zijn met wat er ook gebeurt (kan namelijk lelijke fout gaan dan). Die gebruiken dus al jaren wegdek-verwarming zodat er geen ijslaagje ligt in de put en iedereen veilig in en uit kan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:46:
[...]
Dank @onetime
Je bedoelt dat voor verbruikers en PV op L1 niet meer stroom door de nul gaat dan de hoogste van de 2, maar als op L2 en L3 ook grote verbruikers zitten de totale belasting van de nul de som is van al die verbruikers, en dat de bedrading en aardlek/alamats dat moeten kunnen hanteren?
Excuus, misschien een domme vraag, maar dit is niet mijn specialisme, en veiligheid is toch zeer essentieel.
Bijna, door de fase verschillen (120°) tussen de fases is dat de extreme situatie die in het ongunstigste geval kan optreden. Als je daar dus rekening mee houd zit je goed. Ga hier dus maar van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:07

rdejongjr

Gnome

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hfzu0AAn-uhNCFA0UH5zUTymyFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHlB5OrHhvNNQxxs0nhaB4vB.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPT8glKVDcXlyTiM_gyEKHTW8zU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MfeXqCtwn3ZKBbC7PC2F1Nw.jpg?f=fotoalbum_large

Oude situatie zaten niet alle automaten achter een aardlek, beetje oud en geen plek voor nieuwe kookplaat oven etc.

Meteen klaargemaakt voor 3 fase, bij het verwisselen van de meter lief vragen of de monteur de aarding in het aansluitblok onderin wil doen..
Heel blij dat ik extra aansluitblokken had besteld voor de 2e kast, er zit maar weinig verschil in Nm tussen lekker strak en een gestripte kop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 31-08 10:29

uaT

Beetje slordig aangesloten zo met die aarde. En waarom geen buisklemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:07

rdejongjr

Gnome

Klemmen komen zeker nog, moeten nog heel wat kabels/buizen bij. Lekker op het gemak een beetje puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

Deze zomer wil ik zeer waarschijnlijk een of meer batterijen aanschaffen. Nog te bepalen welke type, hoeveel, etc. Dat hoort ook niet in dit topic. Maar wat hier wel kan is de aansluiting in mijn fietsenschuurtje die ik hiervoor wil upgraden/aanvullen. Ik heb daar nu een stopcontact en een lamp op een groep die ook in huis gebruikt wordt. Ik wil naar een eigen groep of groepen. Mijn aardlekschakelaars zijn al audio vol qua groepen. Ik dacht aan een extra meterkastje in het schuurtje op een eigen kabel. 3 fasen, want ik moet toch graven. Waar wil ik dan mijn aardlekschakelaar? Huis, schuurtje, beide? Moet ik nog maatregelen tegen vriezen of vochtige lucht nemen?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Milmoor schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:04:
Deze zomer wil ik zeer waarschijnlijk een of meer batterijen aanschaffen. Nog te bepalen welke type, hoeveel, etc. Dat hoort ook niet in dit topic. Maar wat hier wel kan is de aansluiting in mijn fietsenschuurtje die ik hiervoor wil upgraden/aanvullen. Ik heb daar nu een stopcontact en een lamp op een groep die ook in huis gebruikt wordt. Ik wil naar een eigen groep of groepen. Mijn aardlekschakelaars zijn al audio vol qua groepen. Ik dacht aan een extra meterkastje in het schuurtje op een eigen kabel. 3 fasen, want ik moet toch graven. Waar wil ik dan mijn aardlekschakelaar? Huis, schuurtje, beide? Moet ik nog maatregelen tegen vriezen of vochtige lucht nemen?
Hier is de onderverdeelkast discussie weer. :)

Je zou selectief moeten zijn, wat bij een 3x25A aansluiting betekent: beveiliging voor de kabel richting de schuur (distributie groep), zou 20A kunnen zijn, maar is niet selectief, dan kom je al snel op 16A.
Vervolgens in je schuur kan je 10A automaten plaatsen.

Je kan er ook voor kiezen om geen OVK te plaatsen en vanuit het huis meerdere kabels naar de schuur te leggen. Dan kan je die prima op 16A groepen aansluiten.

Beveiliging van de kabel hoeft dan niet (is immers al beveiligd door de 16A groep).

Wat voor apparaten wil je aansluiten in de schuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik zal eens zoeken op onderverdeelkast. Ik wil graag een of meerdere batterijen aansluiten. Die wil ik vanwege brandgevaar liever niet in huis.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Milmoor schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:04:
Ik zal eens zoeken op onderverdeelkast. Ik wil graag een of meerdere batterijen aansluiten. Die wil ik vanwege brandgevaar liever niet in huis.
Je zou met 1 kabel naar de schuur kunnen, voor de batterij. Kan je nog kiezen of je 1 of 3 fase wilt (ligt aan je opzet).

Als je dan nog andere zaken zou willen daar, zou je per case evt nog een kabel moeten trekken. Wat handig zou zijn om te doen: haal 20mm of zelfs 25mm pvc druk buis, o.a. goedkoop te krijgen bij bijvoorbeeld hevutools.
Die zou je dan onder de fundering door je kruipruimte in kunnen brengen. Als je geen bochten gebruikt (maar over lange lengtes lichte buigingen), kun je hier heel makkelijk een willekeurige kabel doorheen trekken.
Je kan ze dan binnen laten komen in je schuur en uit het cement laten steken.
Dan heb je loze leidingen. :) wie weet wat de toekomst nog gaat brengen qua behoeftes.

Edit: door die buis voorkom je ook dat je speciaal ymvk-as nodig hebt. Door de buis is die bescherming er al. Oei, je zult hostalit buis moeten gebruiken dan, om ymvk-as niet nodig te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Tanuki op 27-04-2025 20:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Selectiviteit is handig, géén veiligheidsissue. Tenzij je leven er van afhangt (medische apparatuur?) of je miljoenenproductie stil komt te liggen als het fout gaat is selectiviteit een totaal non-issue. Het enige waar het voor zorgt is dat je hoofdstop niet springt als je een volle sluiting in je onderverdeler maakt. Als de afgaande kabel dik genoeg is (zeg, 6mm2) om de zekeringswaarde van de hoofdaansluiting veilig kort te sluiten is er niks aan de hand (wel uiteraard een 25A automaat in de hoofdverdeler plaatsen, anders kun je de kabel niet afschakelen).
Ik snap niet dat hier die discussie elke keer gevoerd wordt. Het is een kabelbeveiliging voor de verdeler, géén verbruiksgroep. Ik heb (en met mij velen) gewoon een 25A krachtroep achter de 25A hoofdzekering zitten en 16A eindgroepen in de onderverdeler. De NL'se netbeheertarieven laten eigenlijk ook niet anders toe.

Het enige dat dus qua veiligheid écht belangrijk is, is dat je een kabel moet beveiligen met een geschikte automaat. Afhankelijk van kabeldikte en lengte (circuitweerstand). Wanneer de kabel dik genoeg is zijn er geen praktische bezwaren tegen een 25A beveiliging.

Sterker nog, ik heb liever de automaten in de onderverdeler selectief tov de kabelbeveiliging in de hoofdkast. Dan schakelt ten minste niet je hele onderverdeler af als je 1 groep kortsluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:06

Wuursj

want worst is al bezet

Milmoor schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:04:
Ik heb daar ook lang ziten dubben.
Uiteindelijk er voor gekozen om niet te onderverdelen maar meerdere kabels naar de schuur te trekken. Zo is nu alles centraal en droog in 1 groepenkast gekomen met aardlekautomaten voor de drie 'schuur' groepen.
Ik moest graven dus net zoveel werk en uiteindelijk was het op deze manier nog goedkoper ook, geholpen door een 100m rol van 5x2,5mm2 op marktplaats te kopen.
Vergeet de UTP niet als je toch gaat graven ;) Mijn back-up NAS staat nu daar.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

The_Scarabial schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:52:
[...]
Zat nu nog wel over m'n zonnepanelen groep na te denken. Ik heb nu 1x35A en voorheen zaten de zonnepanelen achter een C20 alamat (is theoretisch 20x230=4600W). Omvormer is 4000W, capaciteit panelen is 4400Wp, echter historisch gezien is het maximum wat ik ooit heb gezien 3250W opbrengst ergens rond juni midden op de dag.
Nu heb ik een B16 alamat met theoretisch 16x230=3680W, dus dit zou qua historie genoeg moeten zijn. en ook beter omdat ik straks naar 3x25A ga en dan is de selectiviteit van de automaat ook weer beter. Is mijn redenering dat de B16 alamat nu gaat voldoen correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Prima toch als je een uurtje 3250W doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik ben wat zoekende, zo op de grens tussen 'huisinstallatie' (met 230V (nabij)) en 'domotica'.

Ons huis heeft CD500 schakelmateriaal van Jung. Ik wil graag een flink aantal schakelaars vervangen door pulsdrukkers, zodat ik signalen kan afgeven aan de domotica, i.p.v. rechtstreeks een lamp te schakelen. De koppeling kan via een unit als deze, vanwege de prettige eigenschap dat DALI signaal met 230V mee door de buis en dozen mag.

Het gaat dan om zaken als 'volgende scene' en 'feller / dimmen' voor licht en 'volgend nummer' en 'harder' / 'zachter' voor audio. Het lijkt me daarom handig een pulsdrukker te gebruiken met twee maakcontacten en een neutraalstand. Oftewel: onderzijde indrukken geeft 't een signaal, bovenzijde indrukken een ander. Van Jung vond ik: JUNG multipulsdrukker met 2x2 maakcontacten en nulstand (531-41 U).

Geen idee wat het nut is van 2x2 maakcontacten, i.p.v. één per kant, maar in de weg zullen ze niet zitten. Mooi, dacht ik. Maar in de kleine lettertjes: "Uitsluitend toepasbaar in de CD- en LS-range, en dan alleen de kunststofuitvoeringen." Hmm.. een heel groot deel is hier in JUNG's kleur goud brons, en dat is een metaaluitvoering (geanodiseerd aluminium). Is er ook zo'n model zonder die kleine lettertjes?

Of, waarom is dit eigenlijk? Die kaders en schakelwippen passen toch op exact dezelfde manier? Mocht het een veiligheidsdingetje zijn - aluminium kan immers geleiden - maakt het dan aangenaam uit dat ik er geen 230V mee ga pulsen maar slechts de (max) 22,5V waar DALI mee werkt?

En dan een soortgelijke puzzel: voor consistentie en omdat ik daar vast kan experimenteren, wil ik ook zo'n pulsdrukker in de garage, oftewel in van dat opbouwmateriaal IP44 (of nog dichter). Daarvoor vond ik helaas nog helemaal geen pulsdrukker met nulstand en twee maakcontacten (twee verschillende = boven en onder, bediend met één wip).

Maar, dat zijn 'n beetje de JUNG termen, terwijl het daar geen JUNG hoeft te zijn.. Kent iemand zoiets? (Spelend met termen in Google kom ik tot nu toe helaas steeds in allerlei varianten van 'toch wat anders' terecht..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op Wikipedia staat bij het artikel Lasdoos deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMCCDgM-lOkDPc4-EbJp_hSMWSg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GVEBqRCav4Vqdxmtp8ubbQmZ.jpg?f=user_large

En hetzelfde soort lasdoos is ook te vinden op de kaft van de NEN 1010:1984:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaVeRgcJQH48M4k4Ag26IgWCrZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXF4Ql15rAWeetwRcCKsIHZs.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zijn bijzonder omdat de doos aan de achterkant een doorlopende buisinvoer heeft. Het zit dus op 2 verdiepingen, waardoor je van een aantal bestaande parallel lopende buizen eentje uit het midden kunt aftakken.

Volgens het Wikipedia-artikel heet het een Banula-doos. Daarop zoekend kom ik uit bij joostdevree.nl met een plaatje van de onderkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7k3_wg1j6tkNAiPAq_6csrj_bOA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NMogV892kLhMH9D6QyFRAQ04.jpg?f=user_large

Dit is exact wat ik wil hebben, maar het lijkt erop dat deze dozen al een behoorlijke tijd niet meer worden geproduceerd. Ik kan ze in elk geval nergens vinden. Zonde, want het lijkt me een behoorlijk nuttig ding.

Waar zou ik nog zo'n doos kunnen vinden? En wat zijn handige oplossingen met huidige materialen? Ik vrees dat het al snel iets wordt met stukken flexbuis en een normale lasdoos een eindje verderop monteren... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ABB CHP60, kan je knooppunt Vaanplein namaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:29
"centraaldoos ongelijke invoer"? ik zie ABB en Attema. Toegegeven, niet zo dat je drie buizen naast elkaar kan houden en maar eentje invoert zoals die je toont.

[ Voor 53% gewijzigd door OnTracK op 28-04-2025 22:43 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jadjong @OnTracK Wat ik zoek is geen centraaldoos, maar iets om van een bestaande buis af te takken. Het gaat in dit geval om 4 buizen van 4 verschillende groepen (geen foto), waarvan een van de middelste buizen moet worden afgetakt. De buizen zitten redelijk dicht tegen elkaar, waardoor er geen plek is voor een lasdoos. Zo'n "banula"-doos van weleer zou perfect zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dan wordt het een botervloot op een kleine verhoging monteren en aan beide kanten 20CM flexpijp voor het hoogteverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:08
@Juerd
Zou zo’n doos een optie zijn als je hem op z’n kant zet?
Of is deze ook nog te dik voor de buizen die ernaast zitten?
Als dit zou passen, heb je meteen die derde doorvoor die dan op een andere verdieping eruit komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CrkP5qBR8ScE-atBome7mi-pLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gSq0yySaeGXcRiKiRIYNmO94.png?f=fotoalbum_large

(hier hebben ze detailfotos staan van de zijkant om de dikte te kunnen zien)
https://www.kabel24.nl/attema-lasdoos-5-8-wit-2231/

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BrainCrash schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:26:
@Juerd
Zou zo’n doos een optie zijn als je hem op z’n kant zet?
Het zou denk ik net niet passen. Als het wel zou passen, zou ik het nog steeds liever niet gebruiken omdat het dan zo uitsteekt in de diepte. Dan eerder een oplossing met stukjes flexbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 20:57
Gwaihir schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:47:
Of, waarom is dit eigenlijk? Die kaders en schakelwippen passen toch op exact dezelfde manier? Mocht het een veiligheidsdingetje zijn - aluminium kan immers geleiden - maakt het dan aangenaam uit dat ik er geen 230V mee ga pulsen maar slechts de (max) 22,5V waar DALI mee werkt?
Ik zou het even proberen. Het is wel zo natuurlijk dat omdat de dali draad bij de 230 geplaatst is hij ook behandeld moet worden als potentieel 230V draad. Ik weet niet hoe dat dan met de volgende stap zit. Of je ook dezelfde dubbele isolatie standaard aan moet houden maar zou denken van wel.

Draadloze KNX RF een optie, of bied de inhouse domotica oplossing van Jung nog een mogelijkheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Dat ben ik inderdaad van plan :). Maar daarmee kan ik nauwelijks vaststellen hoe veilig het is. D.w.z. ik verwacht niet dat het permanent onder stroom komt te staan :P.
Het is wel zo natuurlijk dat omdat de dali draad bij de 230 geplaatst is hij ook behandeld moet worden als potentieel 230V draad. Ik weet niet hoe dat dan met de volgende stap zit. Of je ook dezelfde dubbele isolatie standaard aan moet houden maar zou denken van wel.
Veel van die regelgeving draait om verwerking in dezelfde doos; zitten er lasdoppen / aansluitingen op 230V draden én stuurdraden in dezelfde las-/centraal-/inbouwdoos? Hier zit er nog wel een stap tussen: in die doos hoeven alléén de DALI stuurdraden gebruikt te worden. En mocht daar 230V op komen, dan wordt dat door de coupler nog altijd bij de pulsdrukker weg gehouden.

(Hmm.. nu je me daar zo over na laat denken: als het inderdaad gewoon past, zit het wel goed, denk ik :).)
Draadloze KNX RF een optie, of bied de inhouse domotica oplossing van Jung nog een mogelijkheid?
Dat helpt helemaal niets. Die 230V loopt daar nu eenmaal, dus als dit mag, mag mijn plan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy V
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11-08 18:41
Een vraagje:
Mijn zonnepanelen zitten via een werkschakelaar aangesloten (zie foto). De panelen zijn 7x300=2100 wattpiek en zitten op een eigen groep.
Kan ik in/vanuit die werkschakelaar een wandcontactdoos plaatsen zodat mijn PIB op dezelfde fase komt als de zonnepanelen?

In het Homewizard PIB forum krijg ik verschillende antwoorden (niet doen = verboden / kan wel).

Indien ja, hoe doe ik dat (hier heb ik nog geen antwoord op gekregen).
Zo nee, dank voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KekTvF8nm-ZFAlGf1uMM8CXdIng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fw9SW0IjWDGjYrTfiYvarsbT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Eddy V schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:35:
Een vraagje:
Mijn zonnepanelen zitten via een werkschakelaar aangesloten (zie foto). De panelen zijn 7x300=2100 wattpiek en zitten op een eigen groep.
Kan ik in/vanuit die werkschakelaar een wandcontactdoos plaatsen zodat mijn PIB op dezelfde fase komt als de zonnepanelen?

In het Homewizard PIB forum krijg ik verschillende antwoorden (niet doen = verboden / kan wel).
Wat zijn de specs van die PIB? (Geen idee wat het is trouwens, iets met een thuisaccu?)

Als het idd een accu is en je icm je PV onder de 16 A blijft zal het wel kunnen. Maar het mooist is om op de plek van de werkschakelaar een onderverdeler te plaatsen en dan op die onderverdeler voor PIB (wat het ook is) en PV een eigen groep te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:40:
[...]

Wat zijn de specs van die PIB? (Geen idee wat het is trouwens, iets met een thuisaccu?)
Als ik even snel zoek blijkt (/zou het) de Plug In Battery kunnen zijn.
Als het idd een accu is en je icm je PV onder de 16 A blijft zal het wel kunnen. Maar het mooist is om op de plek van de werkschakelaar een onderverdeler te plaatsen en dan op die onderverdeler voor PIB (wat het ook is) en PV een eigen groep te maken.
Bij mijn weten doet één plug in battery met maximaal 800W ontladen (en ik vermoed ook opladen). Met 2100W PV samen dus 2900W, ruim binnen 16A.

Maar als leek wilde ik ook al posten "klinkt alsof een onderverdeler nodig is".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 20:44
Een vraagje:

Indien ja, hoe doe ik dat (hier heb ik nog geen antwoord op gekregen).
Zo nee, dank voor het meedenken.

[Afbeelding]
Altijd een onderverdeler gebruiken. Je kunt wel leuk kijken naar wat apparaten eventueel maximaal in normaal bedrijf doen, maar dan houd je geen rekening met eventuele problemen in die apparaten, waar grotere stromen kunnen gaan lopen. Simpele onderverdeler met een hoofdschakelaar en 2 aardlekautomaten, en je bent klaar.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy V
RobertMe schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:44:
[...]

Als ik even snel zoek blijkt (/zou het) de Plug In Battery kunnen zijn.

[...]

Bij mijn weten doet één plug in battery met maximaal 800W ontladen (en ik vermoed ook opladen). Met 2100W PV samen dus 2900W, ruim binnen 16A.

Maar als leek wilde ik ook al posten "klinkt alsof een onderverdeler nodig is".
Is inderdaad een ‘plug in batterij’ van HomeWizard met maximaal 800 watt ontladen.
Wat is/doet een onderverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Eddy V schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:48:
[...]

Is inderdaad een ‘plug in batterij’ van HomeWizard met maximaal 800 watt ontladen.
Wat is/doet een onderverdeler?
Simpelgezegd een extra groepenkast. Waarin je dan dus 2 groepen plaatst met op 1 de PV en op 1 het stopcontact (/stopcontacten?) voor de accu(s?). Waardoor beiden apart zijn afgezekerd. (En in de "meterkast" (/"hoofd groepenkast") zeker je uiteraard de enkele kabel naar de onderverdeler ook nog steeds af).

Ik denk zelfs dat dan de werkschakelaar geen vereiste meer is? Omdat je de groep van de PV dan kunt uitzetten en met de onderverdeler direct bij de PV kan die niet per ongeluk worden aangezet door iemand die niet weet dat aan de PV wordt gewerkt. (Anderzijds kun je wel een werkschakelaar / "hoofd" schakelaar "voor" of "in" de onderverdeler plaatsen zodat je alle groepen spanningsloos kunt maken om in de onderverdeler te werken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Een vraagje:
Nee.
Hoewel het als je alleen invoedende vermogens gaat optellen, volgens die benadering dan theoretisch mogelijk wel zou kunnen, gaat het om het stukje "extra wandcontactdoos plaatsen" wat hier dus niet toegestaan is.

Je kunt dan immers ook gewoon de stekker van die batterij weer 'unpluggen' en die standaard WCD voor van-alles-en-nog-wat gebruiken. Die dan dus op dezelfde groep zit als je solar-omvormer.
En dat mag niet.

En eerlijk gezegd vraag ik me ook af waarom je dat in hemelsnaam zou willen.. Die batterij is een Plug-In-Batterij, zoals je zelf zegt... die kun/mag je dus gewoon in elk willekeurig stopcontact in je huis inpluggen.
Waarom zoveel extra moeite doen om die werkschakelaar te willen ombouwen dan?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 16:55

timovd

Voorsprong door techniek

@Eddy V waar is de vereffening van je installatie (frame)?
Inderdaad in deze situatie een onderverdeler plaatsen. De werkschakelaar kan er dan uit en kun je mooi je systeem aarden/vereffenen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:54
BrainCrash schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:04:
[...]

En eerlijk gezegd vraag ik me ook af waarom je dat in hemelsnaam zou willen.. Die batterij is een Plug-In-Batterij, zoals je zelf zegt... die kun/mag je dus gewoon in elk willekeurig stopcontact in je huis inpluggen.
Ik vermoed dat hij dit wil doen om zijn eigen zonnestroom direct in de accu te laten vloeien.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in België wordt er 'gesaldeerd' over de fases heen: als je op lijn 1 10A zonnestroom op het net steekt en op lijn 2 10A netstroom in je batterij steekt, dan meet je meter de beide stromen wel apart op maar omdat ze op hetzelfde moment stromen worden ze wel tegen elkaar weggestreept.
Voor je factuur maakt het dus niet uit of je op een andere fase teruglevert dan verbruikt, maar voor het net maakt het natuurlijk wel uit omdat het net wel 2x 10A stroom moet transporteren. Idealieter zet je je grootste verbruikers dus wel nog best op dezelfde fase als je enkelfase omvormer om zo het net iets te ontlasten.

Op het eerste zicht werkt het in Nederland hetzelfde, zag ik in dit topic:
3-fase of 1-fase, verschil in teruglever-vergoeding?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Malantur schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:14:
[...]

Ik vermoed dat hij dit wil doen om zijn eigen zonnestroom direct in de accu te laten vloeien.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in België wordt er 'gesaldeerd' over de fases heen: als je op lijn 1 10A zonnestroom op het net steekt en op lijn 2 10A netstroom in je batterij steekt, dan meet je meter de beide stromen wel apart op maar omdat ze op hetzelfde moment stromen worden ze wel tegen elkaar weggestreept.
Voor je factuur maakt het dus niet uit of je op een andere fase teruglevert dan verbruikt, maar voor het net maakt het natuurlijk wel uit omdat het net wel 2x 10A stroom moet transporteren. Idealieter zet je je grootste verbruikers dus wel nog best op dezelfde fase als je enkelfase omvormer om zo het net iets te ontlasten.

Op het eerste zicht werkt het in Nederland hetzelfde, zag ik in dit topic:
3-fase of 1-fase, verschil in teruglever-vergoeding?
Klopt, in Nederland werkt dat hetzelfde.

Maar als je op dezelfde fase wilt zitten met de accu kun je natuurlijk nog steeds een willekeurig stopcontact op dezelfde fase gebruiken.

Ik vermoed dat het puur gaat om "PC en accu" bij elkaar plaatsen. Niet omdat het moet, maar dat deel "van de elektrische installatie" dan bij elkaar staat/hangt i.p.v. door de hele woning heen bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddy V
RobertMe schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:26:
[...]

Klopt, in Nederland werkt dat hetzelfde.

Maar als je op dezelfde fase wilt zitten met de accu kun je natuurlijk nog steeds een willekeurig stopcontact op dezelfde fase gebruiken.

Ik vermoed dat het puur gaat om "PC en accu" bij elkaar plaatsen. Niet omdat het moet, maar dat deel "van de elektrische installatie" dan bij elkaar staat/hangt i.p.v. door de hele woning heen bij wijze van spreken.
Klopt.
Ook een beetje ‘netontlasting’ en de stopcontacten waar de batterij geplaatst kan worden zitten op een andere fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Eddy V schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:29:
[...]

Klopt.
Ook een beetje ‘netontlasting’ en de stopcontacten waar de batterij geplaatst kan worden zitten op een andere fase.
Maar je zult toch wel érgens in huis stopcontacten hebben die op dezelfde fase zitten als je zonnepanelen??
En anders is het wellicht mogelijk om de stopcontacten waar je de batterij wilt plaatsen om te zetten naar een andere fase.. Meestal kwestie van in de groepenkast een draadje omsteken of een automaat een stukje te verplaatsen in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-09 22:19
Hi all,

Ik hoor tikkende geluiden in de meterkast. Specifiek op de vaatwasser groep, ik hem
Hem er even dicht bij gezet om het goed te kunnen horen. Wat is dit precies?

link

[ Voor 6% gewijzigd door Smartbikers op 30-04-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
Goedemiddag mede Tweakers,

Ik heb vorig jaar een tuinhuis geplaatst. Elektra waren we nog niet uit, dus ga daar nu mee beginnen. Let op, uiteindelijk aansluiten laat ik door een elektricien doen. Ik ga nu de voorbereiding doen van kabels leggen, want op dit moment zit iedereen vol in de planning.

Hieronder laat ik de huidige situatie zien en de gemaakt tekeningen waar de stopcontacten komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jm7z3vSotobR4zpoaz8Es2PxPSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoxSiRIrUmH3Ho8wV7MgD4sZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIdsuHdggs9jOUi4PNTDj4rB_Lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jVbegRm9kB5120cRXXrMGao2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ECZsrLxiy-KQyCyoq3wthDpEHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HbEKoxkN0Vt3bCCOGEUzK68K.jpg?f=fotoalbum_large

Er komen 3 kabels rechtsachter het huis uit de grond (had achteraf in het huis moeten laten binnenkomen, maar dat terzijde).

1 UTP kabel
1 5x4mm grondkabel die vanuit een aparte groep uit de meterkast komt. Dus is de hoofdkabel.
1 3x4mm grondkabel die vanuit het tuinhuis naar 2 stopcontacten in de tuin gaat.

Vraag 1: is er een kast verkrijgbaar waarin deze 3 kabels binnenkomen en weersbestendig is? Ik wil dat netjes wegwerken namelijk. Kabels gaan direct in het achterwand.

In het tuinhuisje is de volgende situatie (zie tekening):

Een dubbele lichtschakelaar met stopcontact naast de deur rechts in de hoek ( daar beneden komen de kabels uit de grond)

3 lichtpunten (1 linkerhand, 1 rechterhand en 1 op achterwand
3 dubbele stopcontacten (1 helemaal linksboven linkerwand en 1 ongeveer halverwege daaronder en 1 helemaal rechtsboven rechterwand).

De lichtschakelaar (dubbel) moet de 3 lampen tegelijk aan en uit kunnen zetten (al gebruik ik Hue waarschijnlijk, maar toch voor de zekerheid) en de ander lichtschakelaar moet de stroom van de dubbele stopcontact in de tuin aan en uit kunnen zetten.

Lichtschakelaar met de dubbele stopcontact in de tuin heeft de grondkabel van 3x4mm.

Voor de rest worden alle stopcontacten in het huisje en de lichtpunten met 4x2,5mm grondkabels (overbodig, maar had ze liggen).

Vraag 2: moet alles in het huisje met een eigen kabel gewerkt worden? En dat deze allemaal bij een centraal punt uitkomt? Zoals situatie hieronder getekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdDkRKtcRySdksSsHMl78y_ESzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xPd2fbiqnRhmIpqr303931T.jpg?f=fotoalbum_large

En zo ja, dan zal ik een groot verdeeldoosje moeten hebben, of moet ik het anders aansluiten?

Vraag 3: de grondkabel die uit de grond komt in de tuin waarop een dubbele stopcontact komt, hoe kan ik de rode buis goed afdekken tegen vocht en vuil? Zijn daar speciale kappen voor? Die rode buis blijft onder de grond namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgsQhiIKZaw-UmTbK5wqlNXQlNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUBL5B3x7aELXSkwGLU0XKEK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen en kunnen bevestigen dat de kabels allemaal apart moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:58
@aVo0m. Geen antwoord op al je vragen, maar hierbij een poging:
Je hoeft niet per se alle bedrading aan te leggen zoals op je tekening. Je kunt ook een soort van ringleiding aanleggen, waarbij je waar nodig een aftakking maakt. Dus je gaat met bruin/zwart/blauw/geelgroen rond (bruin altijd onder spanning, zwart geschakeld voor de verlichting) en plaatst een lasdoos/kabeldoos om af te takken naar de WCD's (met bruin/blauw/geelgroen) en de verlichting (met zwart/blauw/geelgroen). Dat kan met kabel of VD-draad in buis. Met kabel mag je ook bruin/blauw/geelgroen gebruiken naar de verlichting (eventueel met een zwarte markering om aan te geven dat het een geschakelde draad is). Ik heb gehoord dat er in de laatste versie van de NEN1010 niet meer zo strikt wordt omgegaan met de kleur van schakeldraden, maar een stukje zwarte tape maakt het wel overzichtelijker.

Hoe is de 5x4 kabel aan de andere zijde aangesloten? Op een 3-fasen automaat? Met of zonder aardlekschakelaar? En ik neem aan dat het een 4x4 + as kabel is, klopt dat?
Als je de WCD's uit de schuur wil verdelen over meerdere groepen, dan kun je een groepenkastje (onderverdeler) ophangen. En dan moet je er ook rekening mee houden dat je niet draad van meerdere groepen door één buis mag trekken.

Die 3x4 kabel (of 2 x 4 +as ?) naar de WCD in de tuin is wat onhandig, omdat je in de meeste schakelaars en WCD's maximaal 2,5 mm² kunt aansluiten. Als het geen hele grote afstand is, voegt 4 mm² ook weinig toe. Je zou hem kunnen vervangen, of direct na de schakelaar en voor de WCD een kabeldoos of gietmof plaatsen waar je overgaat van 2,5 naar 4 mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Smartbikers schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:15:
Hi all,

Ik hoor tikkende geluiden in de meterkast. Specifiek op de vaatwasser groep, ik hem
Hem er even dicht bij gezet om het goed te kunnen horen. Wat is dit precies?

https://files.fm/u/uf9cp6nfkf
De betreffende automaat moet vervangen worden, tenzij door een (paar) keer uit- en in- schakelen het probleem weg is. Dan is het stofje er tussen uit gevallen. Goed in de gaten houden. En als het terug komt, weg met die automaat, en een nieuwe erin.

Het klinkt alsof er niet voldoende contact is tussen de contact punten van de schakelaar. Wel genoeg om 100x per seconde een heel kleine flamboog tussen de contacten te veroorzaken. Potentieel bron van brand.
(edit: dit is dus ook wat je hoort.)

Ik heb zelf recent een waterkoker die het niet meer deed gedemonteerd en zelfs de schakelaar uit elkaar gehaald. De contact punten van de schakelaar waren helemaal zwart geblakerd. Schoon gekrabd, alles weer gemonteerd en voor nu is alles weer ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
onetime schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:30:
[...]

De betreffende automaat moet vervangen worden, tenzij door een (paar) keer uit- en in- schakelen het probleem weg is. Dan is het stofje er tussen uit gevallen. Goed in de gaten houden. En als het terug komt, weg met die automaat, en een nieuwe erin.

Het klinkt alsof er niet voldoende contact is tussen de contact punten van de schakelaar. Wel genoeg om 100x per seconde een heel kleine flamboog tussen de contacten te veroorzaken. Potentieel bron van brand.
(edit: dit is dus ook wat je hoort.)

Ik heb zelf recent een waterkoker die het niet meer deed gedemonteerd en zelfs de schakelaar uit elkaar gehaald. De contact punten van de schakelaar waren helemaal zwart geblakerd. Schoon gekrabd, alles weer gemonteerd en voor nu is alles weer ok.
Dank! Ik heb zelf nog niks gedaan in de groepenkast en aangezien dit er pas 1.5jr inzit vanaf nieuwbouw ga ik even een melding maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Smartbikers schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:47:
[...] Dank! Ik heb zelf nog niks gedaan in de groepenkast en aangezien dit er pas 1.5jr inzit vanaf nieuwbouw ga ik even een melding maken.
Begin met een paar keer uit- en in- schakelen. !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@aVo0m. Door de dikte van de kabel, 5x 4mm2, en de utp, denk ik dat je ook zonnepanelen en / of accu wilt plaatsen. Dan de kabel met een 4P alamat 300mA in de hoofdgroepenkast beveiligen.
En dan een onderverdeler bijvoorbeeld uit deze lijn: https://www.sandervunderi...ral-lege-groepenkast-ip65

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
onetime schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:50:
[...]

Begin met een paar keer uit- en in- schakelen. !!!
Dat heb ik afgelopen periode al eens gedaan. Geluid blijft terugkomen na een bepaalde periode zeker als het apparaat wat op die groep is aangesloten aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
onetime schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:53:
@aVo0m. Door de dikte van de kabel, 5x 4mm2, en de utp, denk ik dat je ook zonnepanelen en / of accu wilt plaatsen. Dan de kabel met een 4P alamat 300mA in de hoofdgroepenkast beveiligen.
En dan een onderverdeler bijvoorbeeld uit deze lijn: https://www.sandervunderi...ral-lege-groepenkast-ip65
Bedankt voor je tip, misschien is het kastje sowieso bruikbaar! 😃 ik heb die zware kabel voor de zekerheid neergelegd. Mocht ik ooit zonnepanelen op het huisje willen hebben, maar voor nu niet. UTP kabel wil ik verbinden met een wifipunt, zodat ik optimaal internet achter in de tuin heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanvverk
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Spoed vraagje;
Hoe krijg ik de elektra kabels weer uit deze connector?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCN3PuMe9H8WK5dEBpSPNSm5LR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7taBO29EqzxKsVoDwfwCoDA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:13
stefanvverk schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:41:
Spoed vraagje;
Hoe krijg ik de elektra kabels weer uit deze connector?
[Afbeelding]
Volgens mij moet je in het bovenste gleufje (boven de twee aders) een dun schroevendraaiertje steken om het verende contactpunt omlaag te duwen.

Uiteraard spanningsloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

elektriekert schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:47:
[...]

Volgens mij moet je in het bovenste gleufje (boven de twee aders) een dun schroevendraaiertje steken om het verende contactpunt omlaag te duwen.

Uiteraard spanningsloos
Voor de bovenste draad inderdaad het gleufje er boven, de onderste draad heeft een gleufje er onder.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Out.of.Control schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:17:
@aVo0m. Geen antwoord op al je vragen, maar hierbij een poging:
Je hoeft niet per se alle bedrading aan te leggen zoals op je tekening. Je kunt ook een soort van ringleiding aanleggen, waarbij je waar nodig een aftakking maakt. Dus je gaat met bruin/zwart/blauw/geelgroen rond (bruin altijd onder spanning, zwart geschakeld voor de verlichting) en plaatst een lasdoos/kabeldoos om af te takken naar de WCD's (met bruin/blauw/geelgroen) en de verlichting (met zwart/blauw/geelgroen). Dat kan met kabel of VD-draad in buis. Met kabel mag je ook bruin/blauw/geelgroen gebruiken naar de verlichting (eventueel met een zwarte markering om aan te geven dat het een geschakelde draad is). Ik heb gehoord dat er in de laatste versie van de NEN1010 niet meer zo strikt wordt omgegaan met de kleur van schakeldraden, maar een stukje zwarte tape maakt het wel overzichtelijker.

Hoe is de 5x4 kabel aan de andere zijde aangesloten? Op een 3-fasen automaat? Met of zonder aardlekschakelaar? En ik neem aan dat het een 4x4 + as kabel is, klopt dat?
Als je de WCD's uit de schuur wil verdelen over meerdere groepen, dan kun je een groepenkastje (onderverdeler) ophangen. En dan moet je er ook rekening mee houden dat je niet draad van meerdere groepen door één buis mag trekken.

Die 3x4 kabel (of 2 x 4 +as ?) naar de WCD in de tuin is wat onhandig, omdat je in de meeste schakelaars en WCD's maximaal 2,5 mm² kunt aansluiten. Als het geen hele grote afstand is, voegt 4 mm² ook weinig toe. Je zou hem kunnen vervangen, of direct na de schakelaar en voor de WCD een kabeldoos of gietmof plaatsen waar je overgaat van 2,5 naar 4 mm².
Bedankt voor je reactie! 😃

Hieronder de kabels:

Kabel voor verlichting en WCD is gewoon 4 aderig. De 3x4mm is met litze en de 5x4mm is volgens mij ook met litze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4V9oWedaTHVb5XPg2Gnj0CCl_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWHWeP6kiE45Gay2sgU3rPqx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjqGoZ8xx--gBe1xQJ-R7Bl1cLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmaELPhXa66nJbfNHpSB2IOx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9bFbpKDF035-MXe4A8HRJGWyAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4KOWdr6vkbyPKNYUTMAFJb3.jpg?f=fotoalbum_large

In de meterkast heb ik 1 groep vrij (groep 8 rechtsbovenin) uiteindelijk is het alleen verlichting en de wcd’s worden gebruikt voor verlichting in de winter en opladen van apparatuur of pomp zwembad van de kids.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EO7EhXV1lTyxAJxV02wVP739uAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN21bkANoMUIxvg1K3fWwPzu.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen bij de wcd van de tuin (als ik kabel van 3x4mm niet vervang):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abu-0FT-d94C93GxmgDnQnPmh8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yt906vGna6naaSYY9iduhfep.jpg?f=fotoalbum_large

En voor de de wcd’s en verlichting verbinden (plaatje is duidelijk als je de tekening erbij pakt, heb huisje nu even niet getekend 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUmYBhMnwENb-y6se3OrQYBK_ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CtuvFMFlc8YRjUFhHQsOvJ8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat ik het goed begrepen heb 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@aVo0m. Mooie groepenkast. Kwaliteit. Maar te klein. Er is geen plaats (4P) voor een 3fase alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
onetime schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:13:
@aVo0m. Mooie groepenkast. Kwaliteit. Maar te klein. Er is geen plaats (4P) voor een 3fase alamat.
Rechts daarvan nog een kastje, maar dan voor de zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hyqoxGZWaQaFXqdp9d-Zb37AiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afjYLFvubJrOD1ZfQVIO9dKf.jpg?f=fotoalbum_large

Maar voor nu kan hij wel op groep 8 toch? Voor tuinverlichting, pomp kinderzwembad, telefoons opladen.

[ Voor 40% gewijzigd door aVo0m. op 30-04-2025 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
Je kunt de kabel wel op groep 8 aansluiten, maar dan als 1 fase groep. Beetje zonde van al het koper dat er nu al ligt, maar het werkt wel. Zoals @onetime al zegt is er te weinig ruimte voor een 3 fase groep, maar dat kun je ook later doen als het nodig is. Voor een paar lampjes en die wcd's lukt het ook wel met 1 fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
aVo0m. schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:55:
[...]

Bedankt voor je reactie! 😃

Hieronder de kabels:

Kabel voor verlichting en WCD is gewoon 4 aderig. De 3x4mm is met litze en de 5x4mm is volgens mij ook met litze.
Zo te zien zijn dit krachtstroomkabels zonder nul (geen blauwe ader), maar verder wel OK. Als je de grijze ader met een stukje tape omkleurt naar blauw, kun je die kabel prima gebruiken.
Of het volgens de NEN1010 mag weet ik niet, maar als je het bij ieder begin en eind van de kabel (dus in iedere lasdoos), dan zou ik er geen moeite mee hebben.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de meterkast heb ik 1 groep vrij (groep 8 rechtsbovenin) uiteindelijk is het alleen verlichting en de wcd’s worden gebruikt voor verlichting in de winter en opladen van apparatuur of pomp zwembad van de kids.

[Afbeelding]

Dus als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen bij de wcd van de tuin (als ik kabel van 3x4mm niet vervang):

[Afbeelding]
In plaats van 4 x 2,5 mm² heb je maar 3 x 2,5 mm² nodig (bruin/blauw/geengroen) en de zwarte ader in de kabel sluit je dan niet aan.
En voor de de wcd’s en verlichting verbinden (plaatje is duidelijk als je de tekening erbij pakt, heb huisje nu even niet getekend 😅

[Afbeelding]

Ik hoop dat ik het goed begrepen heb 😃
De kabel voor de verlichting en WCD's kun je nog samenvoegen, in die kabel heb je toch al bruin/zwart/grijs(->blauw)/geelgroen. Maar zoals getekend kan het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
Out.of.Control schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:21:
Je kunt de kabel wel op groep 8 aansluiten, maar dan als 1 fase groep. Beetje zonde van al het koper dat er nu al ligt, maar het werkt wel. Zoals @onetime al zegt is er te weinig ruimte voor een 3 fase groep, maar dat kun je ook later doen als het nodig is. Voor een paar lampjes en die wcd's lukt het ook wel met 1 fase.
Wij kochten het huis in 2018 en hebben alles verbouwd inclusief meterkast. Maar ik had toen nog een 1 fase aansluiting. Vorig jaar hebben we de tuin gedaan inclusief tuinhuis en toen maar gelijk goede kabels in de grond gestopt met de gedachte, hoef ik de boel niet weer open te graven.

Later kwam de zonnepanelen en hybride warmtepomp erbij en toen hebben we 1 fase naar 3 fase omgezet. Maar is nu de originele meterkast nog op 1 fase of zie ik dat verkeerd? Qua elektra is iets wat ik niet wil begrijpen 😅

Volgens mij is de kookgroep niet goed. Die is aangesloten op 2 losse automaten, maar dat moet volgens mij een speciale kookgroep automaat zijn toch volgens de nieuwste normen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
aVo0m. schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:34:
[...]

Wij kochten het huis in 2018 en hebben alles verbouwd inclusief meterkast. Maar ik had toen nog een 1 fase aansluiting. Vorig jaar hebben we de tuin gedaan inclusief tuinhuis en toen maar gelijk goede kabels in de grond gestopt met de gedachte, hoef ik de boel niet weer open te graven.

Later kwam de zonnepanelen en hybride warmtepomp erbij en toen hebben we 1 fase naar 3 fase omgezet. Maar is nu de originele meterkast nog op 1 fase of zie ik dat verkeerd? Qua elektra is iets wat ik niet wil begrijpen 😅
Ik mag toch hopen dat de 3 aardlekschakelaars op de 3 verschillende fasen zijn aangesloten. Als dat door een echte electricien is gedaan mag je daar wel vanuit gaan. Maar het is alleen met zekerheid te zien door de kap eraf te halen.
Volgens mij is de kookgroep niet goed. Die is aangesloten op 2 losse automaten, maar dat moet volgens mij een speciale kookgroep automaat zijn toch volgens de nieuwste normen?
Niet alleen volgens de nieuwste normen, dat is al heeel lang zo. Nog netter zou zijn om de kookplaat op 3 fasen aan te sluiten (kan met iedere kookplaat, ook als hij maar 2 fasen gebruikt). Maar dat is een discussie op zich (is ook heel eigen topic over met alle ins en outs).
Pagina: 1 ... 22 ... 42 Laatste