Acties:
  • +1 Henk 'm!
Out.of.Control schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:17:
@aVo0m. Geen antwoord op al je vragen, maar hierbij een poging:
Ik heb gehoord dat er in de laatste versie van de NEN1010 niet meer zo strikt wordt omgegaan met de kleur van schakeldraden, maar een stukje zwarte tape maakt het wel overzichtelijker.
Sterker nog, schakeldraden en schakeladers bestaan niet meer. Dat (Nederlandse) concept is helemaal uit de NEN 1010 geschrapt. Het zijn nu gewoon fasedraden/-aders, en dat ze toevallig geschakeld zijn, maakt niet uit.

Voorheen waren er schakeldraden en -aders. Met kabels mocht je al sinds NEN 1010:1988 een andere bruine ader gebruiken als schakelader, al waren YMvK-kabels destijds meestal zwart/blauw/groengeel waardoor en waren bruine aders vaak überhaupt niet aan de orde. Toen grijs erbij kwam als 3e fasekleur in de NEN 1010:2005, werd die ook meteen toegestaan voor schakeldraden en -aders. Maar voor losse draden was er een gekke uitzondering: dan mocht bruin niet voor schakeldraad, terwijl het voor een schakelader in kabels wel mocht.

De toegestane kleuren voor fasedraden (geschakeld of ongeschakeld) zijn nu dus: bruin, zwart, grijs.
Out.of.Control schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:33:
Zo te zien zijn dit krachtstroomkabels zonder nul (geen blauwe ader), maar verder wel OK. Als je de grijze ader met een stukje tape omkleurt naar blauw, kun je die kabel prima gebruiken.
Of het volgens de NEN1010 mag weet ik niet, maar als je het bij ieder begin en eind van de kabel (dus in iedere lasdoos), dan zou ik er geen moeite mee hebben.
Nope, mag niet. Ik heb het afgelopen weekend nog even opgezocht, en daarna de regel genegeerd en lekker de grijze ader omgekleurd naar blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:36
stefanvverk schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:41:
Spoed vraagje;
Hoe krijg ik de elektra kabels weer uit deze connector?
[Afbeelding]
Platte Schroevendraaier in gleuf rammen. Soms heeft best wat kracht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-09 20:08
Out.of.Control schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:40:
[...]

Ik mag toch hopen dat de 3 aardlekschakelaars op de 3 verschillende fasen zijn aangesloten. Als dat door een echte electricien is gedaan mag je daar wel vanuit gaan. Maar het is alleen met zekerheid te zien door de kap eraf te halen.

[...]

Niet alleen volgens de nieuwste normen, dat is al heeel lang zo. Nog netter zou zijn om de kookplaat op 3 fasen aan te sluiten (kan met iedere kookplaat, ook als hij maar 2 fasen gebruikt). Maar dat is een discussie op zich (is ook heel eigen topic over met alle ins en outs).
Ja ik zie 3 dikke bruine draden omhoog komen en 1 blauwe en ze gaan allemaal de hoofdschakelaar in en daarna gaan de 3 bruine draden elk naar eigen groep en de blauwe blijft gekoppeld naar elke groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4zWt5PjERr-KwucoacG-Qe7Rac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0lnQ6eUS4SZ2e0TUxTEZw4v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJd4amRgJcc2rdTfsoYNBPt9BNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tX8CVYSMKfHb3w91rplyG3NS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7oIqrHzftxQWqRinSnWp2co1jI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjLw37IqKc8nx1zWMdNIeqQa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuSAYSNHbnMQjf9L4dfsoAOaibA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cA4iEDeZv8XqP7O1gojmGXNj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLKLUej8eJNlaNDBXQPh4-i54Fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtQ7XqYZnOCq5NPiXzZWTEe2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbHmPmhqEhsyFhkvvuNeuRrX8YI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANNi5mXqRLdI81A877D8Ut5n.jpg?f=fotoalbum_large

Kookgroep gelijk even aanpakken als elektricien komt voor de aansluiting met de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@aVo0m. Het grote kookplaat aansluiten topic Doe het meteen goed...
Doe zowel voor de kookplaat als de kabel naar de schuur een 3 fase alamat in solar kast.
Voor de kabel geen 3P+N maar een 4P.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
@aVo0m.
Laat de electricien gelijk de aarde controleren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aVo0m.
onetime schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:29:
@aVo0m. Het grote kookplaat aansluiten topic Doe het meteen goed...
Doe zowel voor de kookplaat als de kabel naar de schuur een 3 fase alamat in solar kast.
Voor de kabel geen 3P+N maar een 4P.
Oké, dus de volgende 2x aanschaffen en die in het bovenste gedeelte van de zonnepanelenkastje plaatsen en dan groep 8 en de oude kookgroep vrij houden of voor eventueel iets anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xcv3JLXdhsCxJ3BLKa--593Tws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w5dbjwwRxYcEmBxPvRJ93mWg.png?f=fotoalbum_large

Bedankt dat jullie allemaal zo meedenken! 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
devriesjande schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:06:
@aVo0m.
Laat de electricien gelijk de aarde controleren!
Zie je iets waar je vraagtekens bij heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Nu online
Ik zie op het aardblok alleen maar afgaande aders. Nergens een verbinding met de aardelektrode. Ik zie wel een gele(groene?) ader vanaf de netbeheerder. Misschien levert je netbeheerder aarde mee. Maar dan moet er wel een verbinding zijn naar het aardblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
devriesjande schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:21:
Ik zie op het aardblok alleen maar afgaande aders Nergens een verbinding met de aardelektrode. Ik zie wel een gele(groene?) ader vanaf de netbeheerder. Misschien levert je netbeheerder aarde mee. Maar dan moet er wel een verbinding zijn naar het aardblok.
Alle aarde (vanaf boven) komen uit op dat blok en één aarde draad komt vanaf beneden en die komt uit de Enphase kast die er naast hangt (zonnepanelen). En bedoel je dan de aardelektrode dit ijzeren draad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdWpp4UvpyGQJJyDYe5UmKzDBmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9m1NoxHdrL6xBRyIPQtPsksr.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit de netbeheerder komen 3 bruine, 1 blauwe en 1 gele zoals je op één van de foto’s kan zien. Waar die gele voor dient weet ik niet.

[ Voor 34% gewijzigd door aVo0m. op 30-04-2025 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Nu online
aVo0m. schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:24:
[...]

Alle aarde (vanaf boven) komen uit op dat blok en één aarde draad komt vanaf beneden en die komt uit de Enphase kast die er naast hangt (zonnepanelen).
Dat is ook een afgaande aarde. Zit er nergens in de meterkast een aardblok met aarding richting de badkamer en koppeling naar gas- en/of waterleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
devriesjande schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:32:
[...]

Dat is ook een afgaande aarde. Zit er nergens in de meterkast een aardblok met aarding richting de badkamer en koppeling naar gas- en/of waterleiding?
Ik had me reactie net te laat aangepast, wat ik aangaf met een cirkel op de screenshot is hetgene wat je zocht 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Nu online
Dat klopt. En zit die aarde ook aangesloten op het aardblok in de groepenkast? Dan kan je mijn opmerking vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aVo0m. schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:15:
[...] Oké, dus de volgende 2x aanschaffen en die in het bovenste gedeelte van de zonnepanelenkastje plaatsen en dan groep 8 en de oude kookgroep vrij houden of voor eventueel iets anders?

[Afbeelding]

Bedankt dat jullie allemaal zo meedenken! 👍🏻
De B16: https://www.sandervunderi...automaat-4-polig-b16.html voor de kookplaat.
https://www.sandervunderi...-b-kar-afm416g-300ma.html voor de kabel.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
devriesjande schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:42:
Dat klopt. En zit die aarde ook aangesloten op het aardblok in de groepenkast? Dan kan je mijn opmerking vergeten.
Het aardblok is zo te zien buitenlangs verbonden met die vertinde aarddraad, je ziet nog een klein grijs stukje op de foto (aan de buitenzijde van de kast dus).

Ik sluit me aan bij de rest, die kookgroep kan echt niet zo. Met bovenstaand materiaal (1 30ma alamat voor de kookgroep en 1 300ma voor de overkapping) en een extra kastje moet dat weer in orde zijn.

Wel even opletten dat er in de kookplaat zelf ook de bedrading aangepast moet worden, nagenoeg zeker dat er nu een bruggetje over de nulaansluitingen mist dat voor een aansluiting op een krachtgroep wél nodig is (en anders was 'ie al verkeerd aangesloten of ongeschikt voor 2x230v). Je hebt immers maar 1 nuldraad beschikbaar/nodig vanwege de faseverschuiving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:27
Iemand die toevallig kan helpen met de volgende aansluitdoos van Attema?

Normaalgesproken draai je gewoon een m20 of m25 wartel in de doos, maar dat kan niet? in deze combinatiedoos?

Vast triviaal maar Google werkt niet mee..
Wat mis ik?😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0qocVpER7olwFGSF6A9rzJt16g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfqYwdh1bZbWMziuRZGRnBw3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
freakaleek schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:56:

Normaalgesproken draai je gewoon een m20 of m25 wartel in de doos, maar dat kan niet? in deze combinatiedoos?

Wat mis ik?😅

[Afbeelding]
Je mist de contramoer :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:27
Die zit er bij inderdaad. Maar dan dus gewoon kwestie van gat handmatig doordrukken en dan wartel+contramoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
freakaleek schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:21:
[...]

Die zit er bij inderdaad. Maar dan dus gewoon kwestie van gat handmatig doordrukken en dan wartel+contramoer?
Of even een stanley mesje gebruiken :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mis ik iets en wil @aVo0m. een onderverdeelkast in zijn tuinhuis plaatsen? Volgens mij komt er alleen een grote lasdoos waaruit verlichting en contactdozen gevoed moeten gaan worden?

Dan moet het 30mA zijn i.p.v. 300mA en ik zie het nut van een 3-fasen automaat dan ook niet zo.
aVo0m. schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:24:
[...]

Alle aarde (vanaf boven) komen uit op dat blok en één aarde draad komt vanaf beneden en die komt uit de Enphase kast die er naast hangt (zonnepanelen). En bedoel je dan de aardelektrode dit ijzeren draad?

[Afbeelding]

Vanuit de netbeheerder komen 3 bruine, 1 blauwe en 1 gele zoals je op één van de foto’s kan zien. Waar die gele voor dient weet ik niet.
Die omcirkelde draad zal inderdaad de verdeelkast met de aardelektrode verbinden. Maar zo te zien levert de netbeheerder ook aarde mee, deze zou ik ook aansluiten (de groen/gele draad in de railkast).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
freakaleek schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:56:

Wat mis ik?😅

[Afbeelding]
Meestal zet ik nabij de bodem van de lasdoos even een kleine platte schroevendraaier in het richeltje van de invoer en geef daar met mijn vuist een klap op, dan scheurt het open.

Probeer dit niet nabij het deksel, dan scheurt je hele kabeldoos.

Eh ja, nu ik dit type is een mesje misschien beter. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

Eindelijk de groepenkast links vervangen door een groter broertje. Vooral om wat lucht te hebben. Het paste, maar zat vol. Nu heb ik ruimte voor uitbreiding en herschikken. Rechts is niets veranderd.

Voor verbouwing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JGGRSNq9tUhsIwFSqvO-sZTs64=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjeLLKtIEWtVTORUVFVZsugH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ef7xvdXGlrcRxRzsYzNAgP8xpfw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArEvOBpWzv6mLtgtMrzwgQ7j.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijdens verbouwing (met hulp van een vriend)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Du7C9BlfDAd408FYeCW1WdMiKe0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4Gwmfqu5QQs7vlUG86SfTmx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmipybQNHhFeHZSCl0CDxt6bHVU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oy24lCDTzjdoEGnaoU62UlIM.jpg?f=fotoalbum_tile

Na verbouwing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyc4CPo2cn-JekxnBsjHqlUxIas=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ncD76cOYkJAPUrzhGDZ40RT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvFyul2ZUDqLzoPj-6b2DDi5Hco=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZcNtFtK1tjdNQovBIg1hyG1.jpg?f=fotoalbum_tile

Het lelijke blokje is omdat een van de kabels niet uit de B16 automaat wil. Die wordt nog wel een keer vervangen, maar voor nu ben ik tevreden. Draadeindhulzen zijn geweldig, en zowel vierkant als zeshoekig af kunnen persen is fijn.

Plannen:
  • Shelly naar linkerkast verplaatsen
  • Aardlekschakelaar links naar onder verplaatsen
  • Lelijk blokje in linkerkast rechts vervangen. Of door grof geweld, of accepteren dat de groep vervangen wordt.
  • Grondkabel naar buiten toevoegen, die schijnt vanaf boven ingevoerd te moeten worden? Nog nakijken.
  • Extra aardlek t.b.v. grondkabel?

[ Voor 18% gewijzigd door Milmoor op 01-05-2025 21:30 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aVo0m.
[quote]Xander schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:47:
[...]

Mis ik iets en wil @aVo0m. een onderverdeelkast in zijn tuinhuis plaatsen? Volgens mij komt er alleen een grote lasdoos waaruit verlichting en contactdozen gevoed moeten gaan worden?

Dan moet het 30mA zijn i.p.v. 300mA en ik zie het nut van een 3-fasen automaat dan ook niet zo.

Ik heb een 5x4mm kabel vanaf de meterkast (nog niet aangesloten maar groep 8 is nog vrij) naar tuinhuis. Ik wil daar 3 lichtpunten op 1 schakelaar voeden en 3x dubbele wcd’s in tuinhuis voor verlichting, opladen, lampje etc. En een dubbele wcd in de tuin voor spotjes.

Meer wil ik niet ermee doen. Is kabel teveel van het goede, ja dat klopt, maar je weet nooit in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aVo0m. schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:34:
Ik heb een 5x4mm kabel vanaf de meterkast (nog niet aangesloten maar groep 8 is nog vrij) naar tuinhuis. Ik wil daar 3 lichtpunten op 1 schakelaar voeden en 3x dubbele wcd’s in tuinhuis voor verlichting, opladen, lampje etc. En een dubbele wcd in de tuin voor spotjes.

Meer wil ik niet ermee doen. Is kabel teveel van het goede, ja dat klopt, maar je weet nooit in de toekomst.
Lekker die vrije groep 8 gebruiken dan. Of een 1P+N aardlekautomaat plaatsen: https://www.sandervunderi...kautomaat-1p-n-0-03a.html (de B16 variant). Het voordeel van de laatste optie is dat je bij aardfouten in de tuininstallatie geen overlast hebt in de rest van de woning.

Niet die 300mA aardlekautomaat van @onetime nemen, dan voldoet het niet. Als je voor die optie gaat dan moet je in het tuinhuis ook nog een verdeelkast plaatsen met daarin 30mA aardlekbeveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Een verdeler is totale overkill dan.. Ook geen krachtgroep pakken, nergens voor nodig. Gewoon alleen de N en L1 aansluiten op de beschikbare vrije groep moet genoeg zijn. Die "kookgroep" zou ik wel wat aan doen. Dat mag echt niet met 2 losse, niet-gekoppelde automaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ging door die kabel inderdaad uit van een onderverdeler. My bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:54
@Milmoor Zou voor het koppelen van de aardrail tussen beide kasten gaan voor de koppelbrug die daar voor bedoeld is: ABB verbindingsstrip voor aardrail 2742.184

Kan je die doorverbinding binnendoor met een aardedraad die ik in de oude situatie zie en je naar ik vanuit ga in de nieuwe situatie hebt teruggeplaatst weghalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aVo0m.
onetime schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 01:31:
Ik ging door die kabel inderdaad uit van een onderverdeler. My bad.
Geen probleem hoor, ben al blij dat jullie meedenken en mij willen helpen. Ik kom nu een stuk verder alvast! 👍🏻😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 09:38
Weet niet precies in welk topic ik dit moet plaatsen, maar ik heb sinds een paar maanden een P1 meter van homewizard. Die geeft voor donderdag 1 mei aan dat het verbruik netteverbruik -13,0kWh is. Als ik bij greenchoice inlog ziet ik dat het nettoverbruik -14kWh is.

Heeft iemand een idee hoe dat kan? Heeft dit misschien iets te maken met hoevaak de data per uur word uitgelezen? Of dat greenchoice bij elk meetpunt de data afrond?

[ Voor 6% gewijzigd door Antonl91 op 03-05-2025 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:57

timovd

Voorsprong door techniek

@Antonl91 past meer in dit topic denk ik: Slimme meter uitlezen via P1-poort
De telwerken worden steeds uitgelezen, dus als je een keer een telegram mist, is dat niet erg.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Welke draden in de meterkast moeten/mogen bruin zijn ipv zwart? Ik dacht eerst altijd onder spanning bruin, en na een schakelaar zwart, maar dat zal in een meterkast niet kloppen.
  • van mijn hoofdschakelaar naar de eerste aardlek is nu bruin
  • vanaf daar door naar de tweede aardlek is ook bruin
  • vanaf daar doorsteken naar de verdeel blokjes onderin de tweede groepenkast is zwart
  • vanaf de verdeelblokjes daar door naar mijn derde aardlek tbv 3 fasen inductiekookplaat is zwart
  • magnetron en vaatwasser zitten met zwart op de verdeelblokjes, dus niet achter aardlek
  • mijn eerste set zonnepanelen zitten met zwart op de verdeelblokjes (was bruin, door mij aangepast), eigen automaat, geen aardlek
  • mijn tweede set zonnepanelen zit wel achter zowel een groep als een aardlek via het busboard van de eerste kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik wil in mijn nok een lamp en rookmelder ophangen. De gipsplaten komen dan samen in een hoek. Klopt het dat ik deze niet rechtstreeks vanuit de buis mag aansluiten zonder inbouwdoos ? Ik zit even te puzzelen welke en hoe je dat mooi doet zonder een vals plafond te maken.

Iemand nog tips ?

En als alle wanden scheef zijn hoe doe je dat dan met de licht schakelaar ? Gewoon in de scheve wand een hollewand inbouwdoos met schakelaar of is dat gek gedacht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vu6UCEk6DUbnYQKOpk9g6VJx0gU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxiXJPZs4dp7MegVRxmJ7kiQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Waypoint op 04-05-2025 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:50
Waypoint schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:02:
Ik wil in mijn nok een lamp en rookmelder ophangen. De gipsplaten komen dan samen in een hoek. Klopt het dat ik deze niet rechtstreeks vanuit de buis mag aansluiten zonder inbouwdoos ? Ik zit even te puzzelen welke en hoe je dat mooi doet zonder een vals plafond te maken.

Iemand nog tips ?

En als alle wanden scheef zijn hoe doe je dat dan met de licht schakelaar ? Gewoon in de scheve wand een hollewand inbouwdoos met schakelaar of is dat gek gedacht?

[Afbeelding]
Rookmelder in ieder geval niet in de nok.
Afbeeldingslocatie: https://www.elro.eu/media/Adviespagina/brand/2.png
https://www.elro.eu/nl/ad...-plaats-ik-een-rookmelder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:51
Ik heb nog wel zo’n beugel liggen waarmee je de rookmelder meer naar beneden kan hangen, woon in de buurt van Venlo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Naar aanleiding van mijn verbouwing van de meterkast een paar vragen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxl9_QGlXddEDpuZBkZEWoDrLNw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7l4wVBfG7d3KGsaWL8o87UTc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQKc8B57y_zx7JVNT7XT8YdRD84=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJLxXeo9iMrgKS9liDrzNQz1.jpg?f=fotoalbum_tile
  • Ik heb een aardlekschakelaar van de bovenste naar de onderste rij verplaatst. Ik moet nu aandringen om de kap er weer overheen te krijgen. Het is net alsof hij iets te hoog op de rail zit. Wat kan dat veroorzaken? Want dat zou gewoon moeten passen.
  • De verbindende aarde kabel bovenin wordt nog een verbindingsstuk dat daar voor bedoeld is.
  • De Shelly 3EM zit achter de kookgroep, naar mijn inschatting kan en mag dat, maar ik sta open voor andere meningen/feiten.
  • Er zat voor de hoofdschakelaar een registreer je kast plaatje. Die is bij de verbouwing afgebroken mijn idee niet nodig. Of is hij ook voor veiligheid. Ik zie in ieder geval niet hoe ik het deel tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaar weg kan halen. Ik heb nog niet geprobeerd ze beide echt los te klikken.

[ Voor 32% gewijzigd door Milmoor op 04-05-2025 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Milmoor Zit er wellicht nog een overblijfsel van dat plaatje op de rail? Lijkt net alsof je ALS niet goed geklikt zit aan de onderkant. Zou ook nog kunnen dat je bij het loshalen de zwarte vergrendeling aan de onderkant van de ALS zo ver hebt uitgetrokken dat deze nu open staat. Die moet je dan weer zelf terugduwen voordat hij zich op de rail vastgrijpt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Milmoor is er een reden dat je beide PV-installaties op de zelfde fase (A) hebt? Kom je zo niet boven de 40A wat er door een van de ALS's kan?
Wel flink wat spaghetti in de kast. Een kam tussen de HS en de twee ALS's gaat al een stuk helpen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Oh das een goede ! Maar hoe werk je de elektra dan af ? Via inbouwdoos in een scheve wand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waypoint schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:52:
[...]

Oh das een goede ! Maar hoe werk je de elektra dan af ? Via inbouwdoos in een scheve wand?
Of gewoon een pvc buisje? Een inbouwdoos zal niet veel meer brengen. Je hoeft enkel de draden daar naar toe te brengen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Rimco schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:04:
@Milmoor Zit er wellicht nog een overblijfsel van dat plaatje op de rail? Lijkt net alsof je ALS niet goed geklikt zit aan de onderkant. Zou ook nog kunnen dat je bij het loshalen de zwarte vergrendeling aan de onderkant van de ALS zo ver hebt uitgetrokken dat deze nu open staat. Die moet je dan weer zelf terugduwen voordat hij zich op de rail vastgrijpt.
Ga ik bekijken. Klinkt als een logische oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

timovd schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:40:
@Milmoor is er een reden dat je beide PV-installaties op de zelfde fase (A) hebt? Kom je zo niet boven de 40A wat er door een van de ALS's kan?
Wel flink wat spaghetti in de kast. Een kam tussen de HS en de twee ALS's gaat al een stuk helpen.
Terechte vraag. Groep 11 zit op fase A, achter de meest rechter ALS. Groep 12 zit op fase A zonder ALS. De fase is hiermee wat zwaarder belast dan ideaal, maar de ALS niet. De panelen zijn echter maar beperkt in opbrengst. Oost-west opstelling 5x270 (11) + 24x170 (12) levert nooit 40A.

Welke kam kan tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaar kan helpen? Want minder draden zou fijn zijn. Die verbind dan de bovenkant van de HS en de onderkant van de ALS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 19:44
Milmoor schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:32:
[...]
Welke kam kan tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaar kan helpen? Want minder draden zou fijn zijn. Die verbind dan de bovenkant van de HS en de onderkant van de ALS?
Nee, gewoon de bovenkant van de HS met de bovenkant van de ALS. Is dus gewoon een standaard rechte 3-fase kam bijvoorbeeld.
Die ALS's kun je gewoon in beide richtingen aansluiten. Dat wordt dan dus omgedraaid waardoor de uitgang van de ALS op de onderzijde uitkomt.
(en mochten die dan toevallig naast de eindgroepen zitten, zoals ook veel gedaan wordt, dan kan daar aan de onderzijde vervolgens ook weer een kam gebruikt worden om de ALS met de eindgroepen-inputs te verbinden; maar dat is voor jou nu niet van toepassing)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Milmoor
Zie als voorbeeld hier mijn ABB groepenkasten en het gebruik van kamrails daarin, geeft veel minder kabelbrij: Groepenkast ABB, 2x HLD33
Was hier nog in aanbouw dus vandaar die losse flexbuizen en geen onderkant in de rechter kast. Boveninvoeren waren toen ook nog niet op orde.
Is inmiddels uiteraard wel het geval. :)

Heb bij die kasten bewust ook geen koppelblokjes onderin de kasten gebruikt hoewel ik ze wel erbij had besteld, gaf onnodig veel extra kabels dus daarom weggelaten.

[ Voor 13% gewijzigd door Vliegvlug op 05-05-2025 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Milmoor schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:32:
[...]

Terechte vraag. Groep 11 zit op fase A, achter de meest rechter ALS. Groep 12 zit op fase A zonder ALS. De fase is hiermee wat zwaarder belast dan ideaal, maar de ALS niet. De panelen zijn echter maar beperkt in opbrengst. Oost-west opstelling 5x270 (11) + 24x170 (12) levert nooit 40A.

Zo werkt dat niet. Je hebt ook nog 25A uit het net en die moet je er bij optellen. Dat kan wel boven de 40A uitkomen door de andere ALS.
Omdat het zo eenvoudig te verhelpen is, zou ik het risico niet lopen en de twee beter verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Vliegvlug schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:56:
@Milmoor
Zie als voorbeeld hier mijn ABB groepenkasten en het gebruik van kamrails daarin, geeft veel minder kabelbrij: [Afbeelding: Groepenkast ABB, 2x HLD33]
Was hier nog in aanbouw dus vandaar die losse flexbuizen en geen onderkant in de rechter kast. Boveninvoeren waren toen ook nog niet op orde.

Heb bij die kasten bewust ook geen koppelblokjes onderin de kasten gebruikt hoewel ik ze wel erbij had besteld, gaf onnodig veel extra kabels dus daarom weggelaten.
Mooie kast. Hoe heb je de splitters op de hoofdaansluiting gekregen? Daar heb je zegelrecht voor nodig lijkt me?

[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 05-05-2025 09:25 . Reden: Slecht gelezen, het was nog vroeg. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

timovd schreef op maandag 5 mei 2025 @ 06:59:
[...]

Zo werkt dat niet. Je hebt ook nog 25A uit het net en die moet je er bij optellen. Dat kan wel boven de 40A uitkomen door de andere ALS.
Omdat het zo eenvoudig te verhelpen is, zou ik het risico niet lopen en de twee beter verdelen.
Ik ga hem verschuiven. Hij is zo opgeleverd, dat is de enige reden dat hij daar zit. Bruin of zwart qua draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

BrainCrash schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:21:
[...]
Nee, gewoon de bovenkant van de HS met de bovenkant van de ALS. Is dus gewoon een standaard rechte 3-fase kam bijvoorbeeld.
Die ALS's kun je gewoon in beide richtingen aansluiten. Dat wordt dan dus omgedraaid waardoor de uitgang van de ALS op de onderzijde uitkomt.
(en mochten die dan toevallig naast de eindgroepen zitten, zoals ook veel gedaan wordt, dan kan daar aan de onderzijde vervolgens ook weer een kam gebruikt worden om de ALS met de eindgroepen-inputs te verbinden; maar dat is voor jou nu niet van toepassing)
Duidelijk, bedankt. Deze dus: https://www.sandervunderi...2-modules-3-fase-63a.html. Uhm, maar heb ik wel Flexline? Ik ga zoeken op type van de ALS.

[ Voor 10% gewijzigd door Milmoor op 05-05-2025 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Milmoor fase en N zitten recht uitgelijnd op de componenten.
https://www.sandervunderi...ansluitingen-12x-pen.html
kijk of deze past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Vliegvlug schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:56:
@Milmoor
Zie als voorbeeld hier mijn ABB groepenkasten en het gebruik van kamrails daarin, geeft veel minder kabelbrij: [Afbeelding: Groepenkast ABB, 2x HLD33]

De hoofdschakelaar lijkt wat verkleurd... Verbeeld ik het mij of is het mogelijk het materiaal of teveel warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Milmoor schreef op maandag 5 mei 2025 @ 07:41:
[...]

Mooie kast. Hoe heb je de splitters op de hoofdaansluiting gekregen? Daar heb je zegelrecht voor nodig lijkt me?
De hoofdschakelaar is die in het losse kastje, dat is erg fijn want dan hoef je dus juist geen zegelrecht te hebben wat anders inderdaad nodig was omdat ik hoofdstoppen heb en geen automaten.
Was dus een kwestie van de hoofdschakelaar uitzetten en de oude meuk vervangen en de nieuwe kasten plaatsen. :*)

Nog wel leuk voor het beeld, de oude kasten uit 1989:
Oude groepenkasten met smeltzekeringen
Toen gebruikte ze ook al een soort kammen, namelijk ‘stokjes’. :+

De hoofdschakelaar is dus net zo oud en moet ik nog steeds vervangen door een nieuwe met OSB:
OSB naast hoofdschakelaar
Ligt al een tijdje te wachten…
Maar ja, zegelrecht heb ik niet dus moet er iemand voor komen en daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 05-05-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Antonl91 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:34:
[...]

De hoofdschakelaar lijkt wat verkleurd... Verbeeld ik het mij of is het mogelijk het materiaal of teveel warmte?
Ik zie eigenlijk niet wat je bedoelt, kan je dat verduidelijken?

Ding is al 35 jaar oud en staat al tijdje op de rol om vervangen te worden, zie hierboven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Vliegvlug schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Ik zie eigenlijk niet wat je bedoelt, kan je dat verduidelijken?

Ding is al 35 jaar oud en staat al tijdje op de rol om vervangen te worden, zie hierboven. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaQnv-skwCvIzJb6PBWf6PQl_TY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Zg8trvl6I2JMYL4XPHR7PaDs.png?f=fotoalbum_large
Ik bedoelde dat. Maar als je zegt dat die al wat jaartjes oud is valt het wel te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
@Antonl91 Ik snap dat je dat component bedoelt maar welk deel specifiek ging het me om, want ik zie het nu nog niet eigenlijk. :D

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 05-05-2025 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
Vliegvlug schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:44:
Ik snap dat je dat component bedoelt maar welk deel specifiek ging het me om, want ik zie het nu nog niet eigenlijk. :D
Die hele sticker is wat vergeeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
Antonl91 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:44:
[...]

Die hele sticker is wat vergeeld?
Aha, bedoel je dat!

Die is niet vergeeld maar die sticker is glimmend goud van kleur. :)
Is wat lastig op de foto zetten.

Op deze foto is het hopelijk wat beter te zien:
HAF hoofdschakelaar 0903-046, 63A, 500V ~

Andere HAF hoofdschakelaars uit die tijd hadden glimmend zilverkleurige stickers. Vast om een bepaalde productlijn of eigenschap aan te duiden. Al weet ik niet welke.

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 05-05-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Klussen aan je meterkast is verslavend ;). Ik had ook een aardige stapel klusje op weten te sparen.
Juerd schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:55:
P.P.S. Weet je dat je ETI aardlekautomaten spanningsafhankelijk zijn en dus volgens gangbare interpretaties van de NEN 1010 niet in een woonhuisinstallatie horen?
Juerd had ooit een terechte opmerking over mijn ETI aardlek automaat. Als ik het goed heb zijn de EAC's daarnaast ook aardlek automaten. Is er een goede reden om niet alle drie te vervangen door een aardlek voor drie fasen? Dan schuift de magnetron of de vaatwasser een fase door, maar dat lijkt me niet bezwaarlijk. Of kan dat niet omdat de karakterestieken voor de diverse apparaten anders moeten zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 05-05-2025 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Milmoor Beter geen 3fase aardlek voor gewone 1fase groepen. Alleen voor 3fase groepen, maar het beste is alleen maar alamats. Voor de tuin, solar ed toch al een alamat, omdat deze groepen anders te vaak een groter deel van je huis stroomloos maken. (solar ook vaak geen 30mA, maar 100mA of 300mA, bovendien moet een solar aardlek richtings onafhankelijk zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Milmoor schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:34:

Juerd had ooit een terechte opmerking over mijn ETI aardlek automaat. Als ik het goed heb zijn de EAC's daarnaast ook aardlek automaten.
:? Ik zie 2x ETI aardlekautomaten en 1x Eaton installatieautomaat, geen idee wat je bedoelt met "de EAC's daarnaast".
Is er een goede reden om niet alle drie te vervangen door een aardlek voor drie fasen? Dan schuift de magnetron of de vaatwasser een fase door, maar dat lijkt me niet bezwaarlijk. Of kan dat niet omdat de karakterestieken voor de diverse apparaten anders moeten zijn?
Die Eaton automaat (voor PV?) is nu niet beveiligd door een aardlekschakelaar. Ik zou een PV-installatie sowieso ook niet op dezelfde aardlekschakelaar aansluiten als andere groepen.

Je zou de ETI automaten kunnen vervangen door deze van ABB: https://www.sandervunderi...t-1p-n-30ma-1-module.html
Maar het is eigenlijk wel wat overdreven om een aparte aardlekautomaat toe te passen voor de magnetron en vaatwasser, terwijl je voor de rest van de woning gewoon 4 groepen achter een aardlekschakelaar hebt.

Je zou de magnetron en vaatwasser ook achter dezelfde aardlekschakelaar kunnen aansluiten als de kookplaat. Om een en ander wat consistent te houden zou ik bijna voorstellen om links boven nog een busboard te zetten en 2 flexomaten te plaatsen ter vervanging van de ETI automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik dacht dat de EAC rechtsboven op de ETI het merk was. Ik ga even herkauwen en zoeken op de rest van de opmerkingen. Dank.

Na wat nadenken:
Als hoeveel groepen telt de kookgroep achter de aardlek links? Ik ging uit van vier, maar blijkbaar niet, want dan mochten er geen twee flexomaten bij.

Ik wil links ooit een 3 fasen grondkabel naar mijn fietsenschuurtje leggen tbv thuisbatterijen. Dat heeft een eigen aardlekschakelaar en groepen nodig. Daarmee is een busboard voor twee keer aardlek links inderdaad interessant. De ETI’s vervang ik dan door fleximaten (ABB specifiek jargon?). De zonnepanelen op de Eaton gaan naar een 1fase aardlekschakelaar, maar die moet het busboard negeren, maar ik weet nog niet welk type.

[ Voor 74% gewijzigd door Milmoor op 05-05-2025 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Milmoor 2x solar alamat (11 & 12) naar links. En nog een groep die of niet mag uitvallen of die juist vaak uitvalt door aardlek ook links op eigen alamat, en de huidige groep 2 & 3 naar rechts, op de vrijgekomen automaten. Kijk ook even naar de verdeling van de grootverbruikers over de fases.
Je draden lijken daar allemaal lang genoeg voor.
Huis accu liefst weer aparte alamat...

edit: een 3fase groep is één groep, al neemt hij 4 posities in.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 05-05-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@onetime Gelukkig heb ik geen enkele uitvallende groep. Maar die met computers mag gerust wat extra bescherming. Ik ga met je voorstel puzzelen. Ik moet het altijd even laten gisten plus wat zoekwerk doen. Want elke post heeft wel weer een term die ik nog niet tegen gekomen was. In dit geval de solar alamat. Ik ga zoeken bij Sander Snuverink.

Edit: helaas, Sander kent geen Solar alamat. Ik ga uit van iets als dit, maar dan voor meer lekstroom. Alleen is de zoekfunctie het daar niet met mij eens. Of bedoel je puur de alamat van de zonnepanelen?

Edit2: ik denk optie twee. De groepen van de zonnepanelen zijn 11 en 12. 12 zit al links. Het zou inderdaad logischer zijn om 11 ook naar links te halen en daar een eigen alamat te geven. Dan kan groep 2 of 3 naar rechts, maar niet beiden.

[ Voor 46% gewijzigd door Milmoor op 05-05-2025 18:13 . Reden: Gezocht, niet gevonden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn ouders hebben waarschijnlijk een kapotte aardlekautomaat. Er is kortsluiting geweest en de automaat schakelde uit. De kortsluiting is weggehaald (apparaat met stekker) maar de automaat wil niet meer aan. Ik heb onderstaande foto gekregen. De groepenkast is een mix van verschillende merken en leeftijden. De kapotte automaat zit op een rij met 5 dezelfde Holec aardlekautomaten die je niet meer nieuw kan kopen. Is er een vervangend type (Eaton?) waar deze aansluitkammen op passen of zal ik de nieuwe apart moeten bedraden?

Ik kan ze ook alle 5 preventief vervangen, maar dat is misschien een beetje overdreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Omxbt4fDKD6acvjKLANROE_UtFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtcIZEB7Th2BdBePXJuq7prW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:02

dragonhaertt

@_'.'

Erik1 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:51:
Mijn ouders hebben waarschijnlijk een kapotte aardlekautomaat. Er is kortsluiting geweest en de automaat schakelde uit. De kortsluiting is weggehaald (apparaat met stekker) maar de automaat wil niet meer aan. Ik heb onderstaande foto gekregen. De groepenkast is een mix van verschillende merken en leeftijden. De kapotte automaat zit op een rij met 5 dezelfde Holec aardlekautomaten die je niet meer nieuw kan kopen. Is er een vervangend type (Eaton?) waar deze aansluitkammen op passen of zal ik de nieuwe apart moeten bedraden?

Ik kan ze ook alle 5 preventief vervangen, maar dat is misschien een beetje overdreven.

[Afbeelding]
Op zich zou het geen slecht idee zijn om de inhoud van deze kast een keer helemaal te vernieuwen.

Kroonsteentje weg, aanraakveilige automaten installeren, blauwe (flexibele?) draden die in een verdeel blokje zitten?
Een aantal draden gaat ook naar beneden? Wat gebeurd daar allemaal?
Ik zie nog een rode draad, die is ook al van voor 1970.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

[Afbeelding]
Dat Holec spul is in elk geval nog moderner dat de wasmachine groep die ik daar rechtsonder in de foto zie! :+
Zal ook geen aardlekschakelaar hebben. En zie daar 3 pvc buizen bovenin binnenkomen dus ik ga er vanuit dat er nog meer groepen met stoppen daar zitten.

Ik zou de boel helemaal (laten) vernieuwen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Tanuki schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:55:
[...]

Of gewoon een pvc buisje? Een inbouwdoos zal niet veel meer brengen. Je hoeft enkel de draden daar naar toe te brengen.
Dat was ook mijn gedachte maar mag dat?

En iemand nog tips mbt de schakelaar en de schuine wand ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:14:
[...]

Op zich zou het geen slecht idee zijn om de inhoud van deze kast een keer helemaal te vernieuwen.

Kroonsteentje weg, aanraakveilige automaten installeren, blauwe (flexibele?) draden die in een verdeel blokje zitten?
Een aantal draden gaat ook naar beneden? Wat gebeurd daar allemaal?
Ik zie nog een rode draad, die is ook al van voor 1970.
Eens dat het netter kan. Beneden zitten nog 5 alamats (4x Hager en 1x Eaton). Daar weer onder zit de hoofdschakelaar. Er naast nog het kastje met de ouderwetse stoppen. Heb de binnenkant nog niet gezien dus weet niet hoe dit is aangesloten en hoe de fasen verdeeld zijn.

Als je verder gaat verbeteren moet uiteindelijk denk ik alles van de muur en een hele nieuwe kast erin. Dat gaat waarschijnlijk gebeuren bij een verbouwing die eraan zit te komen. Daarom voor nu een quick fix.
Vliegvlug schreef op maandag 5 mei 2025 @ 18:32:
[...]

Dat Holec spul is in elk geval nog moderner dat de wasmachine groep die ik daar rechtsonder in de foto zie! :+
Zal ook geen aardlekschakelaar hebben. En zie daar 3 pvc buizen bovenin binnenkomen dus ik ga er vanuit dat er nog meer groepen met stoppen daar zitten.

Ik zou de boel helemaal (laten) vernieuwen eerlijk gezegd.
Er zitten 3 stoppen met 1 (hele oude) aardlekschakelaar en een tussenmeter eronder. Uiteindelijk moet dat deel helemaal weg, loopt naar een andere woning die een eigen aansluiting + meterkast krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Milmoor schreef op maandag 5 mei 2025 @ 17:07:
@onetime Gelukkig heb ik geen enkele uitvallende groep. Maar die met computers mag gerust wat extra bescherming. Ik ga met je voorstel puzzelen. Ik moet het altijd even laten gisten plus wat zoekwerk doen. Want elke post heeft wel weer een term die ik nog niet tegen gekomen was. In dit geval de solar alamat. Ik ga zoeken bij Sander Snuverink.

Edit: helaas, Sander kent geen Solar alamat. Ik ga uit van iets als dit, maar dan voor meer lekstroom. Alleen is de zoekfunctie het daar niet met mij eens. Of bedoel je puur de alamat van de zonnepanelen?

Edit2: ik denk optie twee. De groepen van de zonnepanelen zijn 11 en 12. 12 zit al links. Het zou inderdaad logischer zijn om 11 ook naar links te halen en daar een eigen alamat te geven. Dan kan groep 2 of 3 naar rechts, maar niet beiden.
Een alamat voor solar moet geregeld meer zijn dan 30mA; 100 of 300mA. Vandaar dat ik dat zo benoem.
Verplaats de groep met computers ook naar een alamat links en 2 & 3 kunnen beide naar rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb weer eens een leuke ..

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben even opzoek naar wat feedback: mis ik nog zaken gebaseerd op de foto's, is het verhaal redelijk consistent en duidelijk (ook voor een huurbaas zonder veel elektra-kennis) of maak ik fouten? Reacties hoeven niet in MO-tags.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@True Ik heb het niet in het echt gezien dus ik kan niet echt iets toevoegen. Maar:
zowel fase als nul gezekerd geeft de mogelijkheid dat de Nul kapot gaat en de fase in takt blijft... dan kan je dus denken dat de groep stroomloos is, maar dat hoeft dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onetime schreef op maandag 5 mei 2025 @ 23:36:
@True Ik heb het niet in het echt gezien dus ik kan niet echt iets toevoegen. Maar:
zowel fase als nul gezekerd geeft de mogelijkheid dat de Nul kapot gaat en de fase in takt blijft... dan kan je dus denken dat de groep stroomloos is, maar dat hoeft dus niet.
Jup dat bedacht ik mij ook. De schroefzekeringen met een uitschakelknop (niet op de foto's) zaten niet alle drie op een fase dus dat was ook wel ietwat bijzonder toen ik daar uit was (terwijl ik de regenboogwaanzin aan het volgen was).

Maar de laatste keer dat ik een schroefzekering in de hand had, was 15 jaar geleden denk ik, ik ben ook maar een amateur die graag leest en leert - maar dat doe je tegenwoordig meer over hedendaagse elektrocomponenten. Hierom wist ik ook niet of dit (schroefzekering op een nul) standaard is of niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
True schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:03:
Members only:
Da's geen gebrek. ;)
Members only:
Dat is een discussie zo oud als de weg naar Rome... Waar staat dat je bij uitbreiding of vervanging nieuwe normen moet aanhouden? In die nieuwere normen? Wie zegt dat je niet mag uitbreiden volgens het "rechtens verkregen niveau" oftewel het bouwbesluit uit het bouwjaar van de woning? Ik zou niet snel geneigd zijn om deze discussie met een verhuurder te gaan voeren denk ik.
Members only:
Ouwe meuk, niet per sé een gebrek.
Members only:
Waarschijnlijk stamt dit nog uit de tijd dat er een 127/220V net was daar, oftewel 220V tussen 2 fasen, waarbij je allebei de fasen moet zekeren. Nu is de zekering in de nul niet meer nodig, maar volgens mij staat nergens dat het niet mag.
Members only:
Wat bedoel je hiermee, welke drukknoppen?

Ik vind het wel wat opmerkelijk dat die 3 groepen geen groepsschakelaar hebben, dat is volgens mij al heel lang de norm. Al kun je ze natuurlijk wel uitschakelen, alle 3 tegelijkertijd...
Members only:
Zo oud is die aardlekschakelaar niet (het is netjes Type A etc.) en onder die schakelaar zie ik gewoon bruin/zwart als fase en blauw als nul. ;)
Members only:
Dit is niet onjuist voor installaties <1970. Fasedraden mochten toen groen, zwart of blauw zijn (waar we nu bruin, zwart of grijs gebruiken).

Ik zou me denk ik meer druk maken over de rest van het geprul in de installatie.
Members only:
Dit lijkt me helder.
Members only:
Er geldt geen zone rondom de wastafelkraan, alleen rondom bad of douche. Daarnaast is er geen enkele situatie waarin je volgens NEN1010 IP44 WCD's in de badkamer zou moeten gebruiken. Materieel in zone 2 moet IP44 zijn, maar in zone 2 mogen geen contactdozen worden geplaatst.
Members only:
Dit lijkt me ook helder.
Members only:
Dit lijkt me ook duidelijk gepruts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@True Ik heb (ook als amateur) geregeld schroefzekeringen gezien de afgelopen 45 jaar. ik heb maar 1 of 2 keer een ook gezekerde nul gezien. Ik weet niet waarom ze dat hebben gedaan maar ik beschouw het om de eerder genoemde uit-maar-toch-aan mogelijkheid een gevaarlijke fout. (zolang ik niet weet waarom)

edit: Wat @Xander hier boven schrijft; inderdaad een restant uit de tijd van 220V tussen de fases in sommige gebieden. Was 45 jaar terug al uitstervend. En voor zover ik weet nu niet meer in NL voorkomend.

[ Voor 25% gewijzigd door onetime op 06-05-2025 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Nu online
Zoals @Xander al schreef waren er in het verleden aansluitingen met 127 Volt tussen fase en nul. Voor 220 Volt gebruikte je 2 fasen. Dus zonder nul. Vandaar ook de dubbele zekering per groep.

Edit.@onetime was mij voor.

[ Voor 8% gewijzigd door devriesjande op 06-05-2025 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaak zag je in die tijd dit soort kasten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPw-PhvRsBdGP7QSLUXekDWEfRQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6l2YNXjfmwr1grTWWMfLjfgn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwRo6jVyIQN9jsFlpHWADzQZv7Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UPQqJZfD42aYOiELBEmmJxzI.jpg?f=user_large
(Plaatjes van Google)

Met dus wél een groepsschakelaar per 2 zekeringen.
edit:

Maar zie ik in de bovenste nou een fornuisgroep waarbij de groepsschakelaars niet zijn gekoppeld? :+

[ Voor 33% gewijzigd door Xander op 06-05-2025 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Xander Jij hebt dat waarschijnlijk helderder dan ik; er is toch een minimum niveau, 1962, waar alle installaties aan moeten voldoen? Mag het volgens die norm dan nog?

edit: Ik bedoel dus en zekering in de nul, want er is geen 2x (tegen) fase meer. Onvolledige ombouw.

[ Voor 22% gewijzigd door onetime op 06-05-2025 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
onetime schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 00:26:
@Xander Jij hebt dat waarschijnlijk helderder dan ik; er is toch een minimum niveau, 1962, waar alle installaties aan moeten voldoen? Mag het volgens die norm dan nog?

edit: Ik bedoel dus en zekering in de nul, wat er is geen 2x (tegen) fase meer. Onvolledige ombouw.
Ik ken NEN1010:1962 ook niet echt van buiten, maareh kennelijk mag dat inderdaad niet. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/be3c97MLDUZP9qxe7iR-iNPJKoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2WvzDxRi65kTweDb07vqCqoD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NDuMSmMOy2GBF-UDeF9fU5pRhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjUIsr6BvJnZKsPjBhjoJc47.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdWZmLbiOs2FM_ReEsGpo090FL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwP3ISwxMx2CyfaGTn0AM1bJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zie 149.3.

Weer wat geleerd over een antieke norm. Volgens mij kan ik dit in moderne normen niet terugvinden? (Wel dat schakelaars niet alleen de nul mogen onderbreken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 00:12:
[...]

Da's geen gebrek. ;)

[...]

Dat is een discussie zo oud als de weg naar Rome... Waar staat dat je bij uitbreiding of vervanging nieuwe normen moet aanhouden? In die nieuwere normen? Wie zegt dat je niet mag uitbreiden volgens het "rechtens verkregen niveau" oftewel het bouwbesluit uit het bouwjaar van de woning? Ik zou niet snel geneigd zijn om deze discussie met een verhuurder te gaan voeren denk ik.

[...]

Ouwe meuk, niet per sé een gebrek.

[...]

Waarschijnlijk stamt dit nog uit de tijd dat er een 127/220V net was daar, oftewel 220V tussen 2 fasen, waarbij je allebei de fasen moet zekeren. Nu is de zekering in de nul niet meer nodig, maar volgens mij staat nergens dat het niet mag.

[...]

Wat bedoel je hiermee, welke drukknoppen?

Ik vind het wel wat opmerkelijk dat die 3 groepen geen groepsschakelaar hebben, dat is volgens mij al heel lang de norm. Al kun je ze natuurlijk wel uitschakelen, alle 3 tegelijkertijd...

[...]

Zo oud is die aardlekschakelaar niet (het is netjes Type A etc.) en onder die schakelaar zie ik gewoon bruin/zwart als fase en blauw als nul. ;)

[...]

Dit is niet onjuist voor installaties <1970. Fasedraden mochten toen groen, zwart of blauw zijn (waar we nu bruin, zwart of grijs gebruiken).

Ik zou me denk ik meer druk maken over de rest van het geprul in de installatie.

[...]

Dit lijkt me helder.

[...]

Er geldt geen zone rondom de wastafelkraan, alleen rondom bad of douche. Daarnaast is er geen enkele situatie waarin je volgens NEN1010 IP44 WCD's in de badkamer zou moeten gebruiken. Materieel in zone 2 moet IP44 zijn, maar in zone 2 mogen geen contactdozen worden geplaatst.

[...]

Dit lijkt me ook helder.

[...]

Dit lijkt me ook duidelijk gepruts.
De houder van de schroefzekering heeft zo'n drukknop en een uitschakelknopje, enkel zaten er twee op de nul i.p.v. op de fase (zie ook jouw post verderop 2e plaatje).
Gebaseerd op het merk is die aardlekschakelaar van op z'n jongst eind '90.
Ik wist niet dat blauw ook mocht als fasedraad, maar de combinatie in de zelfde kast is m.i. opmerkelijk.
Check ook de inkomende nul van de netbeheerder onder de ALS, de nieuwe (aftakking naar links) heeft een eindaderhulsje die duidelijk onder een klem gezeten heeft of wellicht nog deels zit en de nul van de netbeheerder is deels koper zichtbaar, ik vraag mij af hoe goed die vast zit.
Je opmerking met zone 2 komt niet overeen met de TS, daar is een wastafel duidelijk wel als zone 2 aangemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 00:55:
[...]

De houder van de schroefzekering heeft zo'n drukknop en een uitschakelknopje, enkel zaten er twee op de nul i.p.v. op de fase (zie ook jouw post verderop 2e plaatje).
Die dingen zijn sowieso behoorlijk discutabel qua betrouwbaarheid. En geen vervanging voor een groepsschakelaar.
Gebaseerd op het merk is die aardlekschakelaar van op z'n jongst eind '90.
Dat klopt ook wel met het type, type A zie je vanaf medio jaren 90. Type AC mag sinds 1997 niet meer worden toegepast.
Ik wist niet dat blauw ook mocht als fasedraad, maar de combinatie in de zelfde kast is m.i. opmerkelijk.
Tja, hetzelfde met een grijze ader voor aarde, dat wordt ook aardig verwarrend als je in dezelfde kast een moderne 3-fasen groep zou plaatsen.

Maar verwarrend voor wie? Ik denk eigenlijk niet dat je van een doorsnee huurder mag verwachten dat deze aan de groepenkast gaat klussen.
Check ook de inkomende nul van de netbeheerder onder de ALS, de nieuwe (aftakking naar links) heeft een eindaderhulsje die duidelijk onder een klem gezeten heeft of wellicht nog deels zit en de nul van de netbeheerder is deels koper zichtbaar, ik vraag mij af hoe goed die vast zit.
Die foto had ik even gemist, maar goed punt van 2 aders in 1 klem, die mag nog wel in je lijst erbij.
Je opmerking met zone 2 komt niet overeen met de TS, daar is een wastafel duidelijk wel als zone 2 aangemerkt.
Dan komt de TS niet overeen met NEN1010. De beschrijving van zone 1 en 2 die er boven staat klopt wel. Zone 3 bestaat trouwens ook niet meer in recente NEN1010 uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 01:11:
[...]

Die dingen zijn sowieso behoorlijk discutabel qua betrouwbaarheid. En geen vervanging voor een groepsschakelaar.

[...]

Dat klopt ook wel met het type, type A zie je vanaf medio jaren 90. Type AC mag sinds 1997 niet meer worden toegepast.

[...]

Tja, hetzelfde met een grijze ader voor aarde, dat wordt ook aardig verwarrend als je in dezelfde kast een moderne 3-fasen groep zou plaatsen.

Maar verwarrend voor wie? Ik denk eigenlijk niet dat je van een doorsnee huurder mag verwachten dat deze aan de groepenkast gaat klussen.

[...]

Die foto had ik even gemist, maar goed punt van 2 aders in 1 klem, die mag nog wel in je lijst erbij.

[...]

Dan komt de TS niet overeen met NEN1010. De beschrijving van zone 1 en 2 die er boven staat klopt wel. Zone 3 bestaat trouwens ook niet meer in recente NEN1010 uitgaven.
Ik meende dat twee aders onder één klem mag als de fabrikant dit toelaat/voorschrijft, is dat te voorbarig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 01:14:
[...]

Ik meende dat twee aders onder één klem mag als de fabrikant dit toelaat/voorschrijft, is dat te voorbarig?
Klopt, dat is het uitgangspunt. Maar fabrikanten die beschrijven dat dit is toegestaan, staan dan wel vrijwel altijd alleen twee identieke aders toe.

Ik denk ook niet dat iemand nog een datasheet van deze aardlekschakelaar tevoorschijn krijgt getoverd waar in staat dat er 2 aders in mogen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 01:18:
[...]

Klopt, dat is het uitgangspunt. Maar fabrikanten die beschrijven dat dit is toegestaan, staan dan wel vrijwel altijd alleen twee identieke aders toe.

Ik denk ook niet dat iemand nog een datasheet van deze aardlekschakelaar tevoorschijn krijgt getoverd waar in staat dat er 2 aders in mogen trouwens.
Maar begrijp ik goed dat een WCD op >60cm buiten een bad/douche toegestaan is in een badkamer mits die voorzien is van een (aangesloten) randaarde en een 30mA aardlekschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:20:
[...]

Maar begrijp ik goed dat een WCD op >60cm buiten een bad/douche toegestaan is in een badkamer mits die voorzien is van een (aangesloten) randaarde en een 30mA aardlekschakelaar?
>60cm horizontaal van een badkuip of douchebak, of >120cm van een douche wanneer er geen douchebak of soortgelijk is; ja.

Dan ga ik wel uit van hedendaagse normen waarbij de elektra in de badkamer voor de rest ook aan hedendaagse normen voldoet. Dus idd geaard, aangesloten achter een 30mA aardlekschakelaar en lokale aanvullende potentiaalvereffening toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik ben de herschikking van mijn twee groepenkasten aan het plannen. Ik heb mijn best gedaan om dit netjes uit te schrijven, maar dat valt nog niet mee. Ik heb eerder gegeven advies meegenomen. Links is nog geen busboard gepland, mogelijk is dit wel handig. Rechts zit deze al. Rechts komt een kam van HS naar ALS naar ALS.

Is deze indeling 1. te volgen en 2. zinnig zo? Uitgangspunt is om zoveel mogelijk onderste en bovenste rij uit te lijnen tussen ALS en groepen, en bij het verschuiven van groepen de verhuizing qua afstand te minimaliseren omdat de kabels anders krap zouden kunnen worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwuNW-KNWHkXxbfi7XjvnGk_6Jw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eUrF42oqsTU3HO6EWHwAkL0k.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxl9_QGlXddEDpuZBkZEWoDrLNw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7l4wVBfG7d3KGsaWL8o87UTc.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Leuk filmpje over automaten die met 150% belast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Zouden we hem de huismerken van Nederlandse Chinese komaf kunnen sturen? En op zich zou Eaton ook nog wel interessant zijn, maar die zal vast samen met de drie andere A-merken in hetzelfde bereik zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:36
Ach er zijn nog wel meer EU-merken, die misschien in NL huiskasten onbekend zijn. Maar in spelers van formaat zijn.

Legrand (Belgie/Frankrijk hangt er vol mee)
Gewiss (Italie)
ISKRA (Polen / Tsjechië, oostblok in NL vooral slimme meters)
Siemens (Overal behalve NL, wel veel in de industrie)
MK (UK)

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 06-05-2025 20:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 07:45
Gerelateerd: bigclivedotcom die een paar MCB's aan de binnenkant bekijkt: A detailed look at the trip mechanism in circuit breakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Milmoor schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:46:
Ik ben de herschikking van mijn twee groepenkasten aan het plannen. Ik heb mijn best gedaan om dit netjes uit te schrijven, maar dat valt nog niet mee. Ik heb eerder gegeven advies meegenomen. Links is nog geen busboard gepland, mogelijk is dit wel handig. Rechts zit deze al. Rechts komt een kam van HS naar ALS naar ALS.

Is deze indeling 1. te volgen en 2. zinnig zo? Uitgangspunt is om zoveel mogelijk onderste en bovenste rij uit te lijnen tussen ALS en groepen, en bij het verschuiven van groepen de verhuizing qua afstand te minimaliseren omdat de kabels anders krap zouden kunnen worden.
[Afbeelding][Afbeelding]
Wil je ooit later nog meer (meters, schakelaars, relais, ...) in je groepenkast kwijt? Dan is er zeker reden om voor 3fase alamats te gaan voor de kabel en de kookplaat. Scheelt je 8 posities.

Wat staat er in de gebruiksaanwijzingen van je omvormers? Wat voor aardlekschakelaar hebben die nodig?
Dat bepaald wat voor alamats je daar voor nodig hebt. Als 30mA genoeg is kan je 3 gelijke alamats plaatsen.
Wel de solar groepen als zodanig markeren.

Het is dat je rechts al een 3fase busboard hebt, anders zou ik aanraden de 3fase aardlek(s) naar links te verplaatsen en rechts gewone 1fase aardleks te gebruiken. Scheelt ook weer 2 of 4 posities.
(er zit een mogelijk nadeel aan het gebruik van 3fase aardlek voor 1fase groepen, maar het mag wel.)

Ja je indeling is te volgen en ziet er ok uit. Busboard links zie ik geen nut van.
@Milmoor
edit: ik zou of 3 & 4 van fase wisselen, òf 7 & 8. Dan verwacht ik minder gelijktijdig gebruik van dezelfde fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online

[Afbeelding]
Voor het archief: Een nieuwe Eaton B16 aardlekautomaat past niet op de aansluitkammen naast de oude Holec automaten. Schroeven zitten een halve cm hoger. Heb de nieuwe aan de zijkant geplaatst en apart bedraad via de aansluitblokjes eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrisoBaaij
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 19:26
Hopelijk zit ik hier goed met mijn vragen. Wij gaan binnenkort verhuizen naar een jaren 70 woning en ik wil graag wat aanpassingen aan de stroomvoorziening. Zo wil ik o.a. de wasmachine en droger naar zolder. Daar ligt nu één groep. Daarom wil graag twee groepen naar boven laten leggen. Er loopt een koof van beneden naar zolder, dus het zou redelijk te doen moeten zijn om kabels te trekken.

Ik dacht echter als we dan toch bezig zijn, laat ik dan ook meteen wat voorbereiden op de toekomst. Dus naast twee 1fase groepen wil ik ook een aantal 3fase groepen naar boven leggen. Één voor zonnepanelen (ik weet nog niet hoeveel, dus voor de zekerheid maar een 3fase groep?), één voor een warmtepomp (Mogelijk full electric, weet nog niet hoe zwaar dus voor zekerheid maar een 3fase groep?) en één extra 3fase groep voor als er mogelijk nog iets bij komt waar ik nu nog geen rekening mee houd? De kabel voor een 3fase groep kun je namelijk ook gebruiken voor een 1fase aansluiting mocht 3fase toch niet nodig zijn?

Extra vraag, is het met dit verhaal een betere optie om een ‘hoofdaftakking’ voor de groepen te maken in de meterkast waarmee we één dikke kabel naar zolder leggen en daar een onderverdeelstation maken?

Alvast dank voor de hulp, ik ben nog een dummy zoals je misschien wel merkt in de vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:50

pietje63

RTFM

Gewoon een aantal loze leidingen neerleggen niet net zo praktisch? Onderverdeelstation maakt het geheel nmm onnodig complex.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

FrisoBaaij schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:52:
Zo wil ik o.a. de wasmachine en droger naar zolder. Daar ligt nu één groep.
Zijn je wasmachine en droger ook uit de jaren 70? Anders kunnen die prima op 1 groep. Een hedendaagse wasmachine doet maximaal 2kW en een droger komt tegenwoordig niet meer boven de 500W uit.
Extra vraag, is het met dit verhaal een betere optie om een ‘hoofdaftakking’ voor de groepen te maken in de meterkast waarmee we één dikke kabel naar zolder leggen en daar een onderverdeelstation maken?
Dit is wat ik heb gedaan. 5x4mm naar boven en daar een onderverdeler. Afgezekerd op 20A vanwege selectiviteit mbt de hoofdschakelaar (25A).

[ Voor 32% gewijzigd door JackBol op 07-05-2025 11:45 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrisoBaaij
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-09 19:26
JackBol schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Zijn je wasmachine en droger ook uit de jaren 70? Anders kunnen die prima op 1 groep. Een hedendaagse wasmachine doet maximaal 2kW en een droger komt tegenwoordig niet meer boven de 500W uit.

[...]

Dit is wat ik heb gedaan. 5x4mm naar boven en daar een onderverdeler. Afgezekerd op 20A vanwege selectiviteit mbt de hoofdschakelaar (25A).
Van de wasmachine/droger wist ik niet. Zijn vrij nieuw dus dan zou dat moeten kunnen inderdaad. Dat laatste is toch wel interessant ja, ook al is het wat complex. Wel weer wat duurder, maar voordeel is dat ik flexibeler ben in de toekomst, ik weet nog niet precies wat ik daar ga plaatsen dus ben nu ee beetje aan het gokken met hoeveel en welke groepen ik met losse kabels wil leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:13
FrisoBaaij schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:56:
[...]

Van de wasmachine/droger wist ik niet. Zijn vrij nieuw dus dan zou dat moeten kunnen inderdaad. Dat laatste is toch wel interessant ja, ook al is het wat complex. Wel weer wat duurder, maar voordeel is dat ik flexibeler ben in de toekomst, ik weet nog niet precies wat ik daar ga plaatsen dus ben nu ee beetje aan het gokken met hoeveel en welke groepen ik met losse kabels wil leggen.
Trek ook wat loze leidingen voor UTP :Y

Hoe meer leidingen hoe beter kan je bijna wel stellen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
In reactie op de diameters pvc en het aantal aders: betreffen dit binnen- of buitenmaten? De binnenmaat is nu lastig te meten, gezien alles is aangesloten, maar de buitenmaat wel (en die is hier 19mm, dus het is erop of eronder :P).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@FrisoBaaij 1 19mm pijp voor een aantal UTP, en die 5x 4mm2 naar een onderverdeler zoals @JackBol
Dat is het simpelst en meest flexibel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
JackBol schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:43:
[...]

Moet het wel een warmtepomp droger zijn anders is ook een moderne droger gewoon >2000W en kan deze niet op de zelfde groep als een wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:16
Christiaan676 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:10:
[...]

Moet het wel een warmtepomp droger zijn anders is ook een moderne droger gewoon >2000W en kan deze niet op de zelfde groep als een wasmachine.
Ze kunnen wel op dezelfde groep, zolang je ze maar niet tegelijk aan zet ;) Maar in een ideaalsituatie heb je voor beide een aparte groep inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:05

Wuursj

want worst is al bezet

elektriekert schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:37:
[...]

Trek ook wat loze leidingen voor UTP :Y

Hoe meer leidingen hoe beter kan je bijna wel stellen :p
Eens. Al vond men dat ik wel wat overdreef in mijn zolder :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/4NsdZEYK7DfZw4BYelBGy7ql.png

V.l.n.r: onderaan: droger - wasmachine - WP boiler - ventilatie WTW - WP - WP element - licht/WCD - airco (ooit) - loos - 2x buis voor ieder 3x UTP - PV.
Alles 19mm zodat er eventueel ook 3 fase door heen kan. En oppassen met schroeven in de wand :P

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 07-05-2025 16:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:28
We hebben op het moment een nieuwe meterkast met 13 groepen, 5 aardlekschakelaars, 1 PV groep, 1 laadpaal en 1 3 fase kookgroep (deze is niet in gebruik omdat er een 2 fase gemaakt is die bij die 13 groepen zit). Nu moet er een groep voor airco's en een groep voor een warmtepomp komen. Dit zou eerst 16A groep zijn alleen vanwege het vermogen is er nu voorgesteld om daar 2x 20A aardlekautomaat van te maken. Deze komen aan 2 kabels YMvK 3x4 te zitten van ongeveer 22 meter per kabel. Nu is mijn vraag, kan dat? Ik hoor en lees een deel die zegt geen probleem en een deel die zegt dat 16A de max is.

Het gaat om een 3x 25A meterkast trouwens.

Schopje naar grote topic in de juiste categorie

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 07-05-2025 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:43

pvg

Leg dan 5x6mm2, dan weet je zeker dat je weinig spanningsval hebt om PV-uitval te voorkomen en is je nul draad dik genoeg voor gecombineerde teruglevering en verbruik (20A 3-fasen gecombineerd teruglevering en verbruik kan leiden tot 40A door de nuldraad).
Pagina: 1 ... 23 ... 42 Laatste