Sterker nog, schakeldraden en schakeladers bestaan niet meer. Dat (Nederlandse) concept is helemaal uit de NEN 1010 geschrapt. Het zijn nu gewoon fasedraden/-aders, en dat ze toevallig geschakeld zijn, maakt niet uit.Out.of.Control schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:17:
@aVo0m. Geen antwoord op al je vragen, maar hierbij een poging:
Ik heb gehoord dat er in de laatste versie van de NEN1010 niet meer zo strikt wordt omgegaan met de kleur van schakeldraden, maar een stukje zwarte tape maakt het wel overzichtelijker.
Voorheen waren er schakeldraden en -aders. Met kabels mocht je al sinds NEN 1010:1988 een andere bruine ader gebruiken als schakelader, al waren YMvK-kabels destijds meestal zwart/blauw/groengeel waardoor en waren bruine aders vaak überhaupt niet aan de orde. Toen grijs erbij kwam als 3e fasekleur in de NEN 1010:2005, werd die ook meteen toegestaan voor schakeldraden en -aders. Maar voor losse draden was er een gekke uitzondering: dan mocht bruin niet voor schakeldraad, terwijl het voor een schakelader in kabels wel mocht.
De toegestane kleuren voor fasedraden (geschakeld of ongeschakeld) zijn nu dus: bruin, zwart, grijs.
Nope, mag niet. Ik heb het afgelopen weekend nog even opgezocht, en daarna de regel genegeerd en lekker de grijze ader omgekleurd naar blauw.Out.of.Control schreef op woensdag 30 april 2025 @ 20:33:
Zo te zien zijn dit krachtstroomkabels zonder nul (geen blauwe ader), maar verder wel OK. Als je de grijze ader met een stukje tape omkleurt naar blauw, kun je die kabel prima gebruiken.
Of het volgens de NEN1010 mag weet ik niet, maar als je het bij ieder begin en eind van de kabel (dus in iedere lasdoos), dan zou ik er geen moeite mee hebben.