Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:40
@supercrazy 2x20A, wat voor bakbeest ga je neerzetten?! Op zich kan het maar ben je wel selectiviteit echt kwijt. Maar zou dus vooral verwachten dat het absoluut niet nodig is. Misschien voor de backup heater maar zelfs dan is het al veel en had je eigenlijk gewoon voor een 3-fase model moeten gaan.
supercrazy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:47:
deze is niet in gebruik omdat er een 2 fase gemaakt is die bij die 13 groepen zit
Snel overzetten... Heb je het correct zitten en heb je gelijk twee groepen over. Ook al zou ik, zeker de buitenunit, een eigen alamat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:08
Septillion schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:13:
@supercrazy 2x20A, wat voor bakbeest ga je neerzetten?! Op zich kan het maar ben je wel selectiviteit echt kwijt. Maar zou dus vooral verwachten dat het absoluut niet nodig is. Misschien voor de backup heater maar zelfs dan is het al veel en had je eigenlijk gewoon voor een 3-fase model moeten gaan.

[...]

Snel overzetten... Heb je het correct zitten en heb je gelijk twee groepen over. Ook al zou ik, zeker de buitenunit, een eigen alamat geven.
Er komt op 1 20A groep 3 airco's van 1x 5kwh en 2x 2.5kwh. Op de andere groep komt een warmtepomp van of 12kwh of 14 kwh. Wil niet dat er iets uitklapt opeens.

De kookgroep moet op 2 groepen omdat het een 2 fase kookplaat is. De kookgroep zit er nu voor niks in kmdat ik er al voor betaald heb haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:32
supercrazy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:22:
[...]

De kookgroep moet op 2 groepen omdat het een 2 fase kookplaat is. De kookgroep zit er nu voor niks in kmdat ik er al voor betaald heb haha.
Nee, die (3-fase) nieuwe kookgroep zit erin zodat je die moet gaan gebruiken! Niet voor niks dus!

Nu zit de kookplaat dan namelijk niet op 2 fasen... hij zit op één fase, maar verdeeld over de twee eindgroepen die dus allebei op dezelfde fase zijn aangesloten. En dat is niet goed.
Die hele kookplaat krijgt nu zijn voeding van dezelfde fase die op 25A is afgezekerd. Zoals @Septillion dus al zegt: die kookplaat snel over (laten) zetten naar die eigen 3-fase groep zodat deze écht twee verschillende fases kan gaan gebruiken.

Dan heb je daarna twee losse groepen over voor je andere plannen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@supercrazy Dat is wel heeeeel veel airco ja. 24kW (geen kWh) zou volgens de Koevlaas formule genoeg zijn voor zo'n 5000 kuub gas per jaar vervangen...

Maar, dat lijken me de thermische vermogens. Elektrisch gezien zal dat iets van een factor 5 lager liggen. Dus dan hebben we het over 5kW. Dat moet prima uit 2x 16A kunnen komen.
En nee, dat moet dus helemaal niet. Bij een 3x25A aansluiting hoort deze over de twee fases verdeelt te zijn. Waarbij gewoon aansluiten op 2 van de 3 fases van een krachtgroep zo'n beetje de makkelijkste optie is. Heeft de keukenboer je het wijsgemaakt?

[ Voor 39% gewijzigd door Septillion op 07-05-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@supercrazy Kijk eens hier voor de kookplaat: Het grote kookplaat aansluiten topic
Maar voor dat andere: gebruik daar die vrijgekomen groepen van de kookplaat voor.
Waarom zou dat meer moeten zijn dan 16A?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Septillion schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:51:
@supercrazy Dat is wel heeeeel veel airco ja. 24kW (geen kWh) zou volgens de Koevlaas formule genoeg zijn voor zo'n 5000 kuub gas per jaar vervangen...

Maar, dat lijken me de thermische vermogens. Elektrisch gezien zal dat iets van een factor 5 lager liggen. Dus dan hebben we het over 5kW. Dat moet prima uit 2x 16A kunnen komen.

[...]

En nee, dat moet dus helemaal niet. Bij een 3x25A aansluiting hoort deze over de twee fases verdeelt te zijn. Waarbij gewoon aansluiten op 2 van de 3 fases van een krachtgroep zo'n beetje de makkelijkste optie is. Heeft de keukenboer je het wijsgemaakt?
Dit is zo door de installateur gedaan. Hij mocht niet op een 3 fase kookgroep blijven omdat het een 2 fase kookplaat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11:37

uaT

keukeninstallateurs zijn hardnekkig in het gebruik van 1fase/2groepen als er 3 fase aanwezig is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:43
supercrazy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:06:
[...]

Dit is zo door de installateur gedaan. Hij mocht niet op een 3 fase kookgroep blijven omdat het een 2 fase kookplaat is.
Zoek maar een andere installateur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@supercrazy Die installateur weet niet genoeg van elektra. Hij moet met zijn fingers van 3fase afblijven.
Neem een echte elektra installateur en niet zo een beunhaas.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Ik zal het eens navragen maar als de groepen op aparte fases zitten dan is het wel goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@supercrazy Niet goed maar wel voldoende. Moet dan eigenlijk achter een 3fase aardlek zitten. Er staat dan 400V tussen de fase aansluitingen van de kookplaat. Maar je hebt die 3fase groep... Daar moet het gewoon op. Waarom slecht(er) als het echt goed kan. Je hebt zelfs de 3fase groep al!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Septillion
[...]

Die installateur is af... Want dat is gewoon 100% niet waar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:08
8)7
Die is niet helemaal lekker.... Van een keukenboer kan je zoiets verwachten, maar van een installateur? Die moet nodig op zoek naar bijscholing, of een ander vak kiezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:05
onetime schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:20:
@supercrazy Niet goed maar wel voldoende. Moet dan eigenlijk achter een 3fase aardlek zitten. Er staat dan 400V tussen de fase aansluitingen van de kookplaat. Maar je hebt die 3fase groep... Daar moet het gewoon op. Waarom slecht(er) als het echt goed kan. Je hebt zelfs de 3fase groep al!
Niet eigenlijk, ze moeten verplicht op dezelfde aardlekschakelaar zitten want 1 groep. In theorie kan anders stroom op een deel van de kookplaat blijven staan terwijl ‘ie afgeschakeld lijkt.

Maar goed, op een 3x25A is een krachtgroep de enige juiste methode. Een kookgroep is voor 1x35A/40A hoofdaansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Steyn_E schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:37:
[...]

Niet eigenlijk, ze moeten verplicht op dezelfde aardlekschakelaar zitten want 1 groep. In theorie kan anders stroom op een deel van de kookplaat blijven staan terwijl ‘ie afgeschakeld lijkt.

Maar goed, op een 3x25A is een krachtgroep de enige juiste methode. Een kookgroep is voor 1x35A/40A hoofdaansluitingen.
Daarom zegt @onetime ook op een 3F aardlekschakelaar (wat bv nogal eens het geval is met busboard kasten van ABB, aangezien die om en om de fases hebben zitten in bepaalde uitvoeringen van het busboard). Dan KAN het wel correct zijn aangesloten als in dat de kookplaat van @supercrazy op 2 fases zit. Maar zonder duidelijke fotos kunnen we dat niet zomaar zeggen en blijven het aannames.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:15

The_Scarabial

MTB for life!

Ik wil nog een component bijplaatsen een alamat 3 fase van abb, heb een vraag over de connectoren welke van de twee is bedoeld voor de kamrail en welke voor de adereindhuls? Logisch lijkt de rechthoekige voor kamrail maar is dit ook zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-CeKv3KiJNIMfr7oSjyZpLXjkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTxTn3LlvX35706KF14sj3FE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:41
In beide mag beide.

Echter in de halfronde kooien krijg je makkelijker grote doorsnede.
In de achterste is makkelijker voor busbar.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 08-05-2025 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:07
Ik heb het al geprobeerd met de zoekfunctie maar het antwoord is mij nog maar deels duidelijk.

Wij hebben sinds 4 jaar een 3F meterkast gekregen met 3 losse aardlekschakelaars en 11 losse automaten. Daarbij is de schuur gedeeld op een aantal andere groepen in huis.

Aangezien we nog ruimte in de kast hadden heb ik een aardlek automaat bijgeplaatst van het type B16 0.03
Nu wil ik echter in de schuur zelf een onderverdeler plaatsen. Met 2 a 3 groepen daar ben ik nog helemaal uit. Met het idee dat als er iets met de buiten verlichting is de koelkast aanblijft en eventueel met het oog op paar PV panelen.

Naast een hoofdschakelaar. Plaats ik daar nog aardlek? En mag ik daar een B16 plaatsen of ivm selectief maximaal een B10 wat voor ons ook prima zou werken. 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Chris96 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:36:
Ik heb het al geprobeerd met de zoekfunctie maar het antwoord is mij nog maar deels duidelijk.

Wij hebben sinds 4 jaar een 3F meterkast gekregen met 3 losse aardlekschakelaars en 11 losse automaten. Daarbij is de schuur gedeeld op een aantal andere groepen in huis.

Aangezien we nog ruimte in de kast hadden heb ik een aardlek automaat bijgeplaatst van het type B16 0.03
Nu wil ik echter in de schuur zelf een onderverdeler plaatsen. Met 2 a 3 groepen daar ben ik nog helemaal uit. Met het idee dat als er iets met de buiten verlichting is de koelkast aanblijft en eventueel met het oog op paar PV panelen.

Naast een hoofdschakelaar. Plaats ik daar nog aardlek? En mag ik daar een B16 plaatsen of ivm selectief maximaal een B10 wat voor ons ook prima zou werken. 😇
Ik zou zelf een 5 aderige kabel gebruiken (of 4x +as als het buiten in de grond moet komen) met een krachtgroep in de meterkast in het huis en dan in de onderverdeler uitsplitsen in meerdere groepen.

Onderstaande idee, van ‘fancy’ naar ‘basic’
Elektra verbinding met de schuur van fancy tot basic
Waarbij de lastscheider in de onderverdeler trouwens niet optioneel is, die moet in één handeling uit te schakelen zijn.
(ik moet dat plaatje echt nog een keer daarop aanpassen en netjes tekenen ipv deze schets ;) )

Voor mijn schuur heb ik er dit van gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awTAWOgw_uAw39hmXCj09Rts5tg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSvtBPZbcUIALVGhaUAYOK9p.jpg?f=user_large

De 4x4mm2 YMvK-as is normaal overkill maar heb ik gedaan met het idee van ooit nog een keer PV plaatsen op mijn overkapping waar de onderverdeler hangt, voor jou dus ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Chris96 Binnen de grenzen van een huisinstallatie blijft het altijd beetje pielen met onderverdelers om voldoende selectief te blijven dat het nuttig is. Met een B16/30mA alamat naar de schuur kan je wel vergeten dat het nuttig is. Want voor over-stroom selectiviteit zal je dan al naar B6 moeten in de schuur. Maar bij een goede sluiting of een lekstroom gaat waarschijnlijk die in de meterkast dan toch ook gewoon uit. En zeker laatste is met buitengroepen wel vaak de boosdoener.

Liefst zeker je dus in de meterkast wat hoger af maar hoe hoog je kan gaan hangt van de kabel af. Met want lengte en 2,5qmm zit je eigenlijk gewoon al vast aan de 16A.

Wel zou je dus in de meterkast voor een B16/300mA kunnen gaan. Vervolgens maak je ver verbruikersgroepen in de schuur wel 30mA alamats. Zo is de kans een stuk groter dat de alamat in de meterkast aan blijft. Maar niet uitgesloten bij een harde lek. Dan zou je ook een vertraagd type (Type S) moeten pakken. Maar die zijn in Nederland helaas niet zo gangbaar.

Ga je PV op de onderverdeler hangen is het überhaupt al verstandig om op de verbruikersgroepen aardlekbeveiliging te hebben. Wel zal je met PV dus moeten kijken hoeveel spanningsval je over de kabel hebt want dat wil je binnen de perken houden. Anders is het toch makkelijker gewoon een tweede kabel te trekken voor PV + tuinverlichting of überhaupt gewoon twee extra kabels.

Dus als de kabel voldoet zou ik een B16/300mA in de meterkast doen, en dan hoofdschakelaar + B16/30mA in de schuur. Omvormer mag dan achter een normale automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Vliegvlug schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:56:
De 4x4mm2 YMvK-as is overkill maar heb ik gedaan met het idee van ooit nog een keer PV plaatsen op mijn overkapping waar de onderverdeler hangt.
Nouwja, als je PV in de mix gooit is 4qmm dus al heel snel niet meer overkill!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:59:
[...]

Nouwja, als je PV in de mix gooit is 4qmm dus al heel snel niet meer overkill!
Daarom die dikkere aders inderdaad, had in eerste instantie over de PV plannen van @Chris96 heen gelezen, later toegevoegd maar toen had jij dit al gepost ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris96
Vliegvlug schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:03:
[...]

Daarom die dikkere aders inderdaad, had in eerste instantie over de PV plannen van @Chris96 heen gelezen, later toegevoegd maar toen had jij dit al gepost ;)
Septillion schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:58:
@Chris96 Binnen de grenzen van een huisinstallatie blijft het altijd beetje pielen met onderverdelers om voldoende selectief te blijven dat het nuttig is. Met een B16/30mA alamat naar de schuur kan je wel vergeten dat het nuttig is. Want voor over-stroom selectiviteit zal je dan al naar B6 moeten in de schuur. Maar bij een goede sluiting of een lekstroom gaat waarschijnlijk die in de meterkast dan toch ook gewoon uit. En zeker laatste is met buitengroepen wel vaak de boosdoener.

Liefst zeker je dus in de meterkast wat hoger af maar hoe hoog je kan gaan hangt van de kabel af. Met want lengte en 2,5qmm zit je eigenlijk gewoon al vast aan de 16A.

Wel zou je dus in de meterkast voor een B16/300mA kunnen gaan. Vervolgens maak je ver verbruikersgroepen in de schuur wel 30mA alamats. Zo is de kans een stuk groter dat de alamat in de meterkast aan blijft. Maar niet uitgesloten bij een harde lek. Dan zou je ook een vertraagd type (Type S) moeten pakken. Maar die zijn in Nederland helaas niet zo gangbaar.

Ga je PV op de onderverdeler hangen is het überhaupt al verstandig om op de verbruikersgroepen aardlekbeveiliging te hebben. Wel zal je met PV dus moeten kijken hoeveel spanningsval je over de kabel hebt want dat wil je binnen de perken houden. Anders is het toch makkelijker gewoon een tweede kabel te trekken voor PV + tuinverlichting of überhaupt gewoon twee extra kabels.

Dus als de kabel voldoet zou ik een B16/300mA in de meterkast doen, en dan hoofdschakelaar + B16/30mA in de schuur. Omvormer mag dan achter een normale automaat.
Bedankt voor de reacties.
Echter zijn er een paar onoverkomelijk beperkingen.

De kabel er naar toe is 15 meter en is 4mm2 grondkabel 1 fase. Vervangen is geen optie ivm open breken van tegenwerk en plantenbakken etc.

Ik merk al een beetje dat dit een serieuze beperking is. Enige andere optie die daar in de buurt zit is een 3F laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Chris96 4qmm is in ieder geval al wat dikker, dan kan je ook op met B20/300mA afzekeren en dan B16/30mA in de schuur. Bij een normale overbelasting of als het een beetje gaat lekker blijft de alamat in de meterkast dan aan.

Alleen bij een dikke sluiting of dikke lek heb je kans dat de alamat in de meterkast nog tript. Maar wel heel stuk minder kans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Septillion schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:58:
Als algemene vuistregel is dat een goed uitgangspunt. Dan hoef je verder niet na te denken en blijf je makkelijk binnen alle grenzen.

Maar het is mogelijk de randjes op te zoeken, en het is zeker niet ondenkbaar dat 2,5 mm² YMvK op 20 A of zelfs 25 A wel degelijk kan, omdat YMvK heter mag worden dan VD. Aan de hand van tabel 25.B.5 (Toelaatbare stroom) komt het erop neer dat zolang het niet in thermische isolatie ligt, het eigenlijk wel goed zit: bij de andere installatiemethoden staan waardes van 26 tot 30 A. (NB: de waarden in die tabel gelden voor automaten, niet voor smeltzekeringen.)

De lengte kan beperkend zijn vanwege de spanningsval, maar daarbij ga je uit van de belasting, niet de afzekering. Ervan uitgaande dat je ontwerpstroom 20 A (80% van de nominale stroom van de 25 A automaat) is en onder de 5% spanningsval moet blijven, kun je 37 meter doen. In de praktijk zal de ontwerpstroom waarschijnlijk nog een stuk lager zijn. Met een terrasheater (verwarming in de buitenlucht vind ik erg jammer trouwens) en wat verlichting en een onbestemd stopcontact zou de ontwerpstroom best eens 16 A kunnen zijn, wat je dan op 20 A zou kunnen beveiligen en bij 35 meter een spanningsval van 3,7% geeft.

Uiteraard moet je dan nog wel je stopcontacten afzekeren op maximaal 16 A.

(Met een B-automaat mag de kabel qua kortsluitvastheid veel langer zijn, dus daar kijk ik verder niet naar.)

Dan is het eigenlijk vooral de vraag of 5% spanningsval de juiste grens is. Eigenlijk geldt voor verlichting 3%, maar ik denk dat dat met LED-verlichting op schakelende voedingen geen zinnige eis meer is.

Als je de optie hebt voor de dikkere kabel (of per groep een dunnere, ipv een onderverdeler), zou ik dat doen. Maar ligt de kabel er al, dan is hoger dan 16 A afzekeren best iets om te overwegen als je met 16 A net niet uitkomt.
Ga je PV op de onderverdeler hangen is het überhaupt al verstandig om op de verbruikersgroepen aardlekbeveiliging te hebben. Wel zal je met PV dus moeten kijken hoeveel spanningsval je over de kabel hebt want dat wil je binnen de perken houden.
Bij PV geldt een aanbevolen maximum spanningsval van 1%, dus dan kom je op slechts 4 A of ca. 1 kW op 35 m 2,5 mm² - hooguit leuk voor enkele paneeltjes op een schuurtje. Zelfs bij 6 mm² kom je met 1% op die lengte maar tot zo'n 10 A of 2,3 kW.
Anders is het toch makkelijker gewoon een tweede kabel te trekken voor PV + tuinverlichting of überhaupt gewoon twee extra kabels.
Meer kabels zou mijn voorkeur hebben als er geen of weinig PV is, want ik hou niet van onderverdelers in woningen. Veel gedoe dat weinig oplevert. Alles in de meterkast is wel zo overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:15
M'n schoonouders willen overstappen naar inductie en nu heb ik eens gekeken of ik daar bij kan helpen. Dit is de huidige groepenkast. Niet zo heel netjes. Ik zie blote aders liggen, de aansluitkam heeft geen isolatie meer en kabel c is 2,5mm2, naast nog een aantal andere waar ik volgens mij beter 6mm2 van kan maken. Daarnaast verschillende manieren gebruikt om het een en ander door te lussen wat het onoverzichtelijker maakt.
Ook zitten de installatieautomaten nu achter 4 polige aardlekschakelaars wat volgens mij niet meer mag in verband met de lekstromen die tussen de verschillende groepen kunnen gaan lopen waardoor de aardlekschakelaar minder goed zou werken.

Mijn concrete vraag. Wat zouden jullie adviseren. De originele producten zijn nu 20 jaar oud.
  1. Alles zo laten zitten en enkel een 4p aardlekautomaat toevoegen zodat daar de kookplaat op aangesloten kan worden. Kabels vervangen voor 6mm2 en netter doorlussen, blote kam weghalen.
  2. Huidige aardlekschakelaars vervangen voor 2p aardlekschakelaars en op beide de 4 huidige groepen aansluiten en alles wat netter doorlussen, blote kam weghalen. 4p aardlekautomaat voor kookplaat toevoegen.
  3. Huidige aardlekschakelaars en installatieautomaten vervangen voor 2p aardlekschakelaar en 4x 1p installatieautomaat in 1 ding (waarvan ik niet weet of dit een specifieke naam heeft, maar ik bedoel dit product), 4p aardlekautomaat voor kookplaat toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcJuMLQHU6y35OaaTOhqOx9tVVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KhNBGiesCdx9KqIytDpx6tx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 18:48
Is het een optie om een nieuwe, grotere kast op te hangen?
Dan creëer je ook gelijk weer ruimte voor toekomstige uitbreidingen, zoals zonnepanelen, thuisaccu en/of elektrisch rijden.

Het nadeel van gebruik slechts 2x 1P+N aardleks op een 3 fase aansluiting is de beperkte verdeling van de groepen over de 3 fasen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
FredvZ schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:11:
Is het een optie om een nieuwe, grotere kast op te hangen?
Dan creëer je ook gelijk weer ruimte voor toekomstige uitbreidingen, zoals zonnepanelen, thuisaccu en/of elektrisch rijden.

Het nadeel van gebruik slechts 2x 1P+N aardleks op een 3 fase aansluiting is de beperkte verdeling van de groepen over de 3 fasen.
De verdeling van de fase is minder flexibel. Maar geen groot probleem. Ze hebben nu een beperkte hoeveelheid zonnepanelen en gaan dat niet verder uitbreiden en verder geen grote verbruikers.
Elektrische auto zal er waarschijnlijk wel ooit komen. Dan zou in dit geval de deurbel omvormer buiten de kast geplaatst kunnen worden en is er ruimte voor een extra 4p krachtgroep. Als er dan ook nog een accu systeem moet komen dan past het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
walletje-w schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:16:
De verdeling van de fase is minder flexibel. Maar geen groot probleem. Ze hebben nu een beperkte hoeveelheid zonnepanelen en gaan dat niet verder uitbreiden en verder geen grote verbruikers.
Met het vervallen van de salderingsregeling kan het de moeite zijn om daar toch naar te kijken.
Elektrische auto zal er waarschijnlijk wel ooit komen. Dan zou in dit geval de deurbel omvormer buiten de kast geplaatst kunnen worden en is er ruimte voor een extra 4p krachtgroep. Als er dan ook nog een accu systeem moet komen dan past het niet meer.
Dat gaat dan alleen passen als je nu kiest voor de optie om de aardleks te vervangen (optie 2 in jouw post) en dan zit je kast ook gelijk helemaal vol

En daarmee houd je de kast nog steeds onoverzichtelijk, zoals in je vorige post aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
FredvZ schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:33:
[...]

Met het vervallen van de salderingsregeling kan het de moeite zijn om daar toch naar te kijken.
Dit snap ik niet? Als je het juist over minder fases verdeeld is het makkelijker om je eigen opwek ook zelf te gebruiken toch?
[...]

Dat gaat dan alleen passen als je nu kiest voor de optie om de aardleks te vervangen (optie 2 in jouw post) en dan zit je kast ook gelijk helemaal vol
Ja klopt, dus ik zal dit scenario ook aan ze voorleggen.
En daarmee houd je de kast nog steeds onoverzichtelijk, zoals in je vorige post aangaf.
Ik kan het wel systematischer aanpakken waardoor het net genoeg zal worden maar niet zo netjes als een grotere kast met een mooi 3 fase verdeelblok. De variant met de aardlekschakelaar en installatieautomaten in 1 zou ook al veel netter worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik zou lekker overnieuw beginnen met een nette overzichtelijk kast met ruimte voor uitbreiden.
Het is beter ruimte te hebben en niet gebruiken dan ruimte niet hebben en nodig hebben.
Plus je maakt het ook overzichtelijk voor je zelf nu, voor jezelf in de toekomst en voor een ander in de toekomst.

Want over een paar jaar sta je er weer voor, en dan denk je hetzelfde als nu.
Maar omdat het overzichtelijk en ruimer is kost het veel minder moeite om je ding dan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
walletje-w schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:38:
Dit snap ik niet? Als je het juist over minder fases verdeeld is het makkelijker om je eigen opwek ook zelf te gebruiken toch?
Met 1 fase teruglevering zou je inderdaad alle verbruikers die je gebruikt als de zon schijnt op dezelfde fase kunnen zetten als je zonnepanelen. Afgezien van de kookplaat limiteer je dan wel het stroomverbruik tot maximaal 66% van de stroom die beschikbaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Juerd schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 03:11:
[...]

Als algemene vuistregel is dat een goed uitgangspunt. Dan hoef je verder niet na te denken en blijf je makkelijk binnen alle grenzen.

Maar het is mogelijk de randjes op te zoeken, en het is zeker niet ondenkbaar dat 2,5 mm² YMvK op 20 A of zelfs 25 A wel degelijk kan, omdat YMvK heter mag worden dan VD. Aan de hand van tabel 25.B.5 (Toelaatbare stroom) komt het erop neer dat zolang het niet in thermische isolatie ligt, het eigenlijk wel goed zit: bij de andere installatiemethoden staan waardes van 26 tot 30 A. (NB: de waarden in die tabel gelden voor automaten, niet voor smeltzekeringen.)

De lengte kan beperkend zijn vanwege de spanningsval, maar daarbij ga je uit van de belasting, niet de afzekering. Ervan uitgaande dat je ontwerpstroom 20 A (80% van de nominale stroom van de 25 A automaat) is en onder de 5% spanningsval moet blijven, kun je 37 meter doen. In de praktijk zal de ontwerpstroom waarschijnlijk nog een stuk lager zijn. Met een terrasheater (verwarming in de buitenlucht vind ik erg jammer trouwens) en wat verlichting en een onbestemd stopcontact zou de ontwerpstroom best eens 16 A kunnen zijn, wat je dan op 20 A zou kunnen beveiligen en bij 35 meter een spanningsval van 3,7% geeft.

Uiteraard moet je dan nog wel je stopcontacten afzekeren op maximaal 16 A.

(Met een B-automaat mag de kabel qua kortsluitvastheid veel langer zijn, dus daar kijk ik verder niet naar.)

Dan is het eigenlijk vooral de vraag of 5% spanningsval de juiste grens is. Eigenlijk geldt voor verlichting 3%, maar ik denk dat dat met LED-verlichting op schakelende voedingen geen zinnige eis meer is.

Als je de optie hebt voor de dikkere kabel (of per groep een dunnere, ipv een onderverdeler), zou ik dat doen. Maar ligt de kabel er al, dan is hoger dan 16 A afzekeren best iets om te overwegen als je met 16 A net niet uitkomt.

[...]

Bij PV geldt een aanbevolen maximum spanningsval van 1%, dus dan kom je op slechts 4 A of ca. 1 kW op 35 m 2,5 mm² - hooguit leuk voor enkele paneeltjes op een schuurtje. Zelfs bij 6 mm² kom je met 1% op die lengte maar tot zo'n 10 A of 2,3 kW.

[...]

Meer kabels zou mijn voorkeur hebben als er geen of weinig PV is, want ik hou niet van onderverdelers in woningen. Veel gedoe dat weinig oplevert. Alles in de meterkast is wel zo overzichtelijk.
Waarom is de spanningsval bij PV zoveel lager als bij verbruikers? Verder een verhelderend verhaal.
Ik denk dat ik voor ga voor een B20 met daar achter B16.

En als mijn vriendin besluit de tuin over 3a4 jaar over de kop te gooien een nieuwe kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Chris96 Omdat je PV uitschakelt bij te hoge spanning. En dat meet de omvormer. Dus de spanningsval werkt je tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Steyn_E
Eh, mensen. Goedbedoeld advies denk ik, maar het maakt geen donder uit of je verbruikt en teruglevert op dezelfde fase. De driefase kwh meter saldeert je fasen onderling, je rekent alleen af wat je netto verbruikt.

Dus stel je voor dat je 16A teruglevert op fase 1 en 8A verbruikt op zowel je fase 2 als 3 dan wordt er 0A verbruikt volgens de meter, ondanks dat je dus niks van je eigen stroom verbruikt.

Alles dus gewoon netjes over de fasen verdelen, je wint er helemaal niks mee (en verliest de mogelijkheid om max 75A te trekken indien noodzakelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Annuk schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:00:
[...]

Daarom zegt @onetime ook op een 3F aardlekschakelaar (wat bv nogal eens het geval is met busboard kasten van ABB, aangezien die om en om de fases hebben zitten in bepaalde uitvoeringen van het busboard). Dan KAN het wel correct zijn aangesloten als in dat de kookplaat van @supercrazy op 2 fases zit. Maar zonder duidelijke fotos kunnen we dat niet zomaar zeggen en blijven het aannames.
Helemaal eens, dat zou een oké oplossing zijn. Ik bedoelde slechts dat verdelen over 2 enkelfase aardlekschakelaars helemaal niet mag, ik viel over het woordje ‘eigenlijk’ (want dat doet een uitzondering vermoeden, en die is er niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Steyn_E schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:26:
De driefase kwh meter saldeert je fasen onderling, je rekent alleen af wat je netto verbruikt.
Dus stel je voor dat je 16A teruglevert op fase 1 en 8A verbruikt op zowel je fase 2 als 3 dan wordt er 0A verbruikt volgens de meter, ondanks dat je dus niks van je eigen stroom verbruikt.
Ook als het salderen eind volgend jaar vervallen is geld dit interne salderen nog steeds? Voor het eerst dat ik dit hoor en maakt het inderdaad veel makkelijker hoe je je verbruik en opwek verdeeld!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:12
walletje-w schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:36:
[...]

Ook als het salderen eind volgend jaar vervallen is geld dit interne salderen nog steeds? Voor het eerst dat ik dit hoor en maakt het inderdaad veel makkelijker hoe je je verbruik en opwek verdeeld!
Er zijn met de huidige slimme en digitale meters maar 4 telwerken. Twee voor verbruik (piek/dal) en twee voor teruglevering (piek/dal). Zouden ze dit willen meten dan moeten er meerdere telwerken bijkomen per fase. Je weet natuurlijk nooit hoe dit in te toekomst aangepakt gaat worden. In de huidige spec staat dat de meter over de fases saldeert, en dat is ongeacht het salderen wat nu energiemaatschappijen doen.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:58
[...]

Het is wat verwarrend omdat het beide salderen heet. De meters tellen momenteel enkel je totaal verbruik per deel.

Het ligt een beetje aan wat je uiteindelijk doel is, er zijn mensen die willen volledig off-grid kunnen draaien en die zijn dus veel meer bezig wat er per fase gebeurd.

Maar voor de meeste mensen is het niet zo relevant, die kunnen “gewoon” terug leveren op L1 en gebruiken op L2. Daar merk je financieel niets van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:43
adjego schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:40:
[...]

Er zijn met de huidige slimme en digitale meters maar 4 telwerken. Twee voor verbruik (piek/dal) en twee voor teruglevering (piek/dal). Zouden ze dit willen meten dan moeten er meerdere telwerken bijkomen per fase.
Dat is niet eens nodig. Een software-aanpassing is genoeg. Er waren meters die bij gelijktijdig verbruik op één fase en teruglevering op een andere fase, de beide telwerken voor verbruik en levering ophoogden. Zo lang je mag salderen (bij je energieleverancier) maakt dat niet uit voor je jaarafrekening, maar het is niet zoals het hoort. Mijn meter deed dat ook, maar dat is met een firmware-update op afstand verholpen.
Maar het zou (in theorie) net zo makkelijk weer teruggezet kunnen worden naar het oude gedrag.
Je weet natuurlijk nooit hoe dit in te toekomst aangepakt gaat worden. In de huidige spec staat dat de meter over de fases saldeert, en dat is ongeacht het salderen wat nu energiemaatschappijen doen.
Klopt helemaal.

Edit: ik bedenk me net dat het bovenstaande niet klopt als je een terugleververgoeding betaalt aan je leverancier. Dan betaal je natuurlijk wel extra als gelijktijdig verbruik en levering niet juist wordt verrekend. Maar voor zover ik weet zijn alle meters waar deze fout in zat inmiddels voorzien van een software update.

[ Voor 12% gewijzigd door Out.of.Control op 09-05-2025 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-05 20:39
Hoi,

Ik heb een vraag (zoals veel mensen hier :) ).

Ik heb sinds Februari een warmte pomp en ben nu aan het kijken om het gas er volledig uit te gaan halen, hiervoor moet ik eigenlijk nog 2 zaken organiseren nl

* Het afkoppelen van de ketel en het SWW via een Boiler vat omleggen dit is allemaal duidelijk en mogelijk.
* het overzetten van koken op gas naar koken op stroom (inductie).

Vraag 1
Wat ik me afvraag is wat is nu handiger een 2 fase kookplaat of 3 fase kookplaat, mijn logica zegt dat een 2 fase kookplaat voldoende moet zijn en qua belasting over de fases is dit denk ik "lichter" dan een 3 fase kookplaat. Of zie ik dit verkeerd en is een 3 fase kookplaat misschien handiger?

Vraag 2
Even uitgaande van mijn eigen logica ik neem een 2 fase kookplaat, hoe kom ik erachter op welke fase ik deze het beste kwijt kan. als ik kijk naar de fase belasting op max dan zitten alle fases overvol wat echter nooit of te nimmer gebeurd.

Mijn vraag gaat eigenlijk over de belasting van een fase met zonnepanelen, stel een fase trekt zonder de zonnepanelen 20A, vervolgens leveren de zonnepanelen op dat moment 10A terug in de woning loopt er dan 10A over de fase of juist 30A en slaat de zekering dan uit?

Vraag 3
Wat is handig qua aanpassingen die gedaan moeten worden als er 2 fase kookplaat erbij komt, op welke fase moet deze dan komen en moeten er dan bepaalde groepen omgehangen worden?

* Even wat meer achtergrond info, de Airco's worden enkel gebruikt om te koelen dus airco's en WP samen zal nooit gebeuren.
* Zonnepanelen sets zijn een op oost 1.800W max vermogen en een op zuid max 2.000W (beide 1 fase omvormers/micro-omvormers). de piekvermogens liggen dus tussen 11:00 en 14:00 ergens ervoor en erna valt het wel mee.

Wat naar mijn idee vaker gelijktijdig zal werken is:
* Koken
* Oven
* WP
* Wasmachine
* Droger

Als ik dit gelijktijdig aanzet stel even op max vermogen heb ik fase 1/2/3 als volgt 10A/25A/26A maar dat is theoretisch maximum maar dan blijft er toch nog steeds niet heel veel ruimte voor een kookplaat die op max 32A trekt.

En ik weet uitgaande van maximale belasting is veel te veilig maar ben gewoon benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgGHuAIv7fa7hEd4sIeLGsOuiEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E82u6Kc3ZtOyO95UHOX5jf12.png?f=fotoalbum_large

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eh, mensen. Goedbedoeld advies denk ik, maar het maakt geen donder uit of je verbruikt en teruglevert op dezelfde fase. De driefase kwh meter saldeert je fasen onderling, je rekent alleen af wat je netto verbruikt.

Dus stel je voor dat je 16A teruglevert op fase 1 en 8A verbruikt op zowel je fase 2 als 3 dan wordt er 0A verbruikt volgens de meter, ondanks dat je dus niks van je eigen stroom verbruikt. Alles dus gewoon netjes over de fasen verdelen, je wint er helemaal niks mee (en verliest de mogelijkheid om max 75A te trekken indien noodzakelijk).
Je vergeet alleen het geval dat de fase waarop je teruglevert boven de 253V komt en je omvormer afslaat. Dan is echt zelf zoveel mogelijk echt direct je eigen stroom gebruiken het beste, want dan verlaag je de netspanning bij jou in huis zoveel mogelijk. En als je dan een terug regelende omvormer hebt, is ieder watt-je dat je gebruikt een extra watt-je dat je omvormer netjes kwijt kan.
Buiten dat het voor de buren en het net wel zo vriendelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Fantastic_fox Neem de kookplaat die je wilt, maar sluit hem met een 3fase groep aan. Kan je later zonder problemen naar een 3fase plaat, ook als je nu een 2fase plaat neemt. (2fase (400V) =/= 2 fase draden (0V)

2. Bij eigen opbrengst komt er minder uit het net. (10A)

3. kookplaat = 2x 16A, op verschillende fases. !!! Het grote kookplaat aansluiten topic
  1. Plaats je omvormers op de fases met de laagste spanning bij veel zon.
  2. Verdeel verder de gelijktijdig te gebruiken groot-verbruikers over de fases.
  3. Plaats je groot verbruikers op meest gebruikte moment op de fases met de hoogste spanning.
edit: zonne-omvormers op een eigen alamat.
Voor alle warmtepompen: reken met het elektrisch verbruik, niet de thermische capaciteit.

Je hebt al allemaal alamats? Anders zeker buiten ook nog op eigen alamat.

[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 09-05-2025 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:00

Wuursj

want worst is al bezet

Fantastic_fox schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:40:

Vraag 1
Wat ik me afvraag is wat is nu handiger een 2 fase kookplaat of 3 fase kookplaat, mijn logica zegt dat een 2 fase kookplaat voldoende moet zijn en qua belasting over de fases is dit denk ik "lichter" dan een 3 fase kookplaat. Of zie ik dit verkeerd en is een 3 fase kookplaat misschien handiger?
De verdeling heb je zelf in de hand. De meeste (alle?) kookplaten verdelen de pitten over de fasen: twee linker pitten op L1 en 2 rechter pitten op L2. En dan soms een 5e pit op L3. Hoe belangrijk de verdeling is, hangt dus ook af van hoe je kookt en kan je ook in sturen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
onetime schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:47:
[...]

Je vergeet alleen het geval dat de fase waarop je teruglevert boven de 253V komt en je omvormer afslaat. Dan is echt zelf zoveel mogelijk echt direct je eigen stroom gebruiken het beste, want dan verlaag je de netspanning bij jou in huis zoveel mogelijk. En als je dan een terug regelende omvormer hebt, is ieder watt-je dat je gebruikt een extra watt-je dat je omvormer netjes kwijt kan.
Buiten dat het voor de buren en het net wel zo vriendelijk is.
Ik zou juist simpelweg de fase kiezen waarop bij zonnig weer de spanning het laagst is. Daarmee balanceer je het net ipv je teruglevering over 1 fase.

Je wil echter je verbruikers zodanig verdelen dat je om 18:00 in de winter, dus zonder eigen opwek, de kookplaat + oven + keukenboiler niet die ene hoofdstop plattrekken waarop je alle grootverbruikers hebt geplaatst “want eigen verbruik in de zomer”. Je kunt niet elke 6 maanden die verdeling aanpassen, dus die moet ontworpen zijn op alléén verbruik vanaf het net.

De chique manier is natuurlijk een 3fase omvormer maar da’s zonde van de investering, in ieder geval zo lang de kWh meters geen onderscheid maken tussen verbruik en opwek over de verschillende fasen.

Het probleem van de 253v limiet is echt een zeldzaamheid voor de meesten, zelfs voor diegenen die er al eens mee te maken krijgen. Het gros van de huishoudens loopt totaal niet tegen dat probleem aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Steyn_E Zie mijn laatste reactie; het hangt dus ook af van de spanning van de fases die je binnen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
[...]

Ja, want "intern salderen" heet eigenlijk gewoon netto afrekenen. De naam is verwarrend want het heeft namelijk helemaal niets, 0,0, nada te maken met de salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 18:19

apt

Ik overweeg een zwaardere kabel naar mijn schuur te leggen. Nu gaat het laden van 2 auto's en een warmtepomp over een 20 meter 4x2,5mm2 kabel waar een onderverdeler aan zit in de schuur. In de toekomst gaat wellicht ook het koken op inductie en een boiler voor naverwarmen douche water er nog over. (Dat gaat niet binnen de 25A van mijn hoofdaansluiting maar daar gaat het niet over, er is logica om dat te regelen.)

Ik overweeg daarom 40 meter 4x6mm2 te leggen, met AS en litze. Voorlopig denk ik niet meer dan 3x25A over de kabel nodig te hebben, maar ik baal nu dat de vorige eigenaar 2,5mm2 gelegd heeft omdat dat toen genoeg was.

Mijn vraag gaat over het aansluiten van de aarde. Nu gaat de aarde van de schuur via het AS van de krachtstroomkabel naar ons huis. In de schuur hangt een onderverdeelkast waarin die aarde aangesloten is op alles wat het nodig heeft. Ik neem aan dat dit de gangbare manier is.

Straks heb ik dus twee kabels naar de schuur, mag ik de aarde van beide kabels gebruiken om de aardrails van beide groepenkasten te verbinden?

Ik wil de huidige 2,5 mm2 kabel misschien wel in omgekeerde richting gaan gebruiken als er eventueel batterijen in de schuur komen. Dan zou het bijvoorbeeld een noodstroom groep kunnen voeden. Het aardscherm moet dan wel aangesloten blijven, ik zou hem wel aan één van de twee kanten niet kunnen aansluiten om een lus te voorkomen. Zou een lus kwaad kunnen? De twee kabels gaan dus met een verschillende route en lengte tussen de twee aardrails lopen. Er is alleen in de woning een aardpen. Er is volgens mij dus geen sprake van een aardlus, maar gewoon twee geleiders tussen de twee aardrails.

Ik neem aan dat het mogelijk maar niet per see nodig is om de schuur een eigen aardpen te geven.
Ik begreep dat ik dan de aardschermen maar aan één kant moet aansluiten om een aardlus te voorkomen. Klopt dat?

Ik heb wel het idee dat de stalen constructie van de schuur een ander potentiaal heeft dan de aarde in de schuur. Een geaarde lampombouw zag ik een keer vonken tegen een stalen bint. Ik vond het raar dat de aardlek dat niet oppikte. Die zat geloof ik vast. Ik heb de aardlek toen vervangen en de lamp niet meer direct tegen de stalen bint gehangen.

Kan ik dus mijn situatie met één aardpen handhaven en met twee kabels de aarde naar de schuur brengen? Of toch liever één van de kabels niet aansluiten aan één kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Twee kabels vanuit de hoofdgroepenkast naar dezelfde onderverdeler is alleen toegestaan als ze in de groepenkast met 1 schakelaar uit te schakelen zijn. Verstandiger is om een aparte onderverdeler te plaatsen.
Je moet de aarde aan beide kanten aansluiten.
En dat op dezelfde aardrail.
Een aardlus is niet van toepassing. Er loopt normaal geen stroom door de aardlitze.

[ Voor 42% gewijzigd door devriesjande op 09-05-2025 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Het staat zelfs in de wet: https://wetten.overheid.n...z=2025-02-22&g=2025-02-22

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 15:08

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb een ietwat vreemde situatie. In een hutje far far away heb ik de volgende perilex aansluiting gevonden.

Nu had ik daar helemaal geen 3 fasen aansluiting verwacht en mogelijk is het dat ook niet maar ik heb van een kennis in de omgeving een goede multimeter kunnen lenen en even de polen gemeten.

Er heeft een kleine stokoude keukenboiler op gezeten. Naar verluid functioneert die al meer dan 10 jaar niet meer en is nooit vervangen. Het apparaat (de keukenboiler) was slechts 1000Watt volgens het naamplaatje.

Is de volgende aansluiting normaal voor een 2 fase aansluiting?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dj7pozEGa80kqDYzvFBhYaR4MDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UsmO6x7Lwgt432T9kZOfoNoG.jpg?f=fotoalbum_large

De waarden die erbij staan zijn gemeten tussen de contacten waar de waarde bijstaat. Dus linmksonder naar rechtsonder 408 volt. En linksonder naar Centerpin (aardpin) 236 volt.

Heel even heb ik er over gedacht om te kijken of er een 3 fase doorstroomboiler geplaatst zou kunnen worden omdat die flink ruimtebesparend zijn maar ik ga dat toch niet doen. Er gaat een kleine 1 fase doucheboiler komen.

Toch ben ik benieuwd naar deze configuratie. Ik heb nooit eerder met perilex gewerkt dus misschien is dit standaard/normaal maar iets zegt me van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:56
Steyn_E schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:13:
[...]
Het probleem van de 253v limiet is echt een zeldzaamheid voor de meesten, zelfs voor diegenen die er al eens mee te maken krijgen. Het gros van de huishoudens loopt totaal niet tegen dat probleem aan.
Was dat maar waar. Hier in de regio vallen meer omvormers uit agv overvoltage dan dat er blijven werken op zonnige dagen als vandaag. Wel eens van netcongestie gehoord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
@Indoubt
Meet nog eens tussen de aardaansluiting (midden) en rechtsonder. Het kan niet anders dan dat je hier 230 Volt meet. Immers tussen rechtsboven en rechtsonder en tussen linksonder en rechtsonder meet je 400 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alles dus gewoon netjes over de fasen verdelen, je wint er helemaal niks mee (en verliest de mogelijkheid om max 75A te trekken indien noodzakelijk).
Nog niet.... Iets met de nieuwe aankomende wetgeving kan en mag er straks per fase gerekend/verrekend worden (de meters ondersteunen het namelijk wel al op de achtergrond).
Oftewel de optie bestaat dat je straks terugleverkosten/vergoeding krijgt op L1 en je afname gaat betalen van L2/L3.

Ik weet niet waar jij weg komt, maar in praktisch m'n hele werkgebied vallen de omvormers bij bosjes uit... En/of de netzekeringen knappen met enige regelmaat omdat deze totaal overbelast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 15:08

Indoubt

Always be indoubt until sure

devriesjande schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:28:
@Indoubt
Meet nog eens tussen de aardaansluiting (midden) en rechtsonder. Het kan niet anders dan dat je hier 230 Volt meet. Immers tussen rechtsboven en rechtsonder en tussen linksonder en rechtsonder meet je 400 Volt.
De perilex hangt 1600 km verderop dus dat wordt even lastig. Ik heb het twee keer gemeten dus het zou moeten kloppen maar vreemde waardes vindt ik het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
Ja dat is wat lastig.🙂
De waardes kunnen gewoon niet kloppen.
Als dit in het buitenland is, ga er dan maar vanuit dat het een standaard driefase aansluiting is.
Het misbruik van de Perilex voor een kookgroep komt alleen in Nederland voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:55
Indoubt schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:39:
[...]

De perilex hangt 1600 km verderop dus dat wordt even lastig. Ik heb het twee keer gemeten dus het zou moeten kloppen maar vreemde waardes vindt ik het wel.
Ik zou eens kijken in de groepenkast wat daar zit.
En even goed checken of die middelste aansluiting wel in orde is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Zullen we ruilen?

Dit is de info van mijn SolarEdge omvormer van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARtfdEs4Jo-wHrdUleRTxAkCyiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h1WUoTO4W7txThvaSp2FG1k1.png?f=fotoalbum_large
Bovenste is het opgewekte vermogen, elke dip naar 0 is die uiteraard uit. onderste is de status, elke keer dat die op 7 staat is die uit i.v.m. 253V, en steeds als die op 5 staat (dat is dus van ~12 tot na half 4 aan een stuk zeg maar) loopt die "gelimiteerd" om niet te veel op te wekken zodat de netspanning niet te hoog op loopt. En de middelste grafiek is dan de daadwerkelijke netspanning.

En ook op dagen waarop het voornamelijk bewolkt is komt het best wel regelmatig voor dat als de zon maar een beetje doorbreekt die ook weer meteen er uit klapt.

En gezien ik de omvormer vanuit Home Assistant kan aansturen v.w.b de "active power limit" heb ik dat ook wel eens geprobeerd. En zelfs met maximaal ~500W opwekken klapt die er op zonnige momenten gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05 18:19

apt

devriesjande schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:14:
Twee kabels vanuit de hoofdgroepenkast naar dezelfde onderverdeler is alleen toegestaan als ze in de groepenkast met 1 schakelaar uit te schakelen zijn. Verstandiger is om een aparte onderverdeler te plaatsen.
Je moet de aarde aan beide kanten aansluiten.
En dat op dezelfde aardrail.
Een aardlus is niet van toepassing. Er loopt normaal geen stroom door de aardlitze.
Dank voor je reactie. Die eis had ik niet bij stil gestaan. Dan sluit ik de bestaande kabel in eerste instantie af. Mocht ik hem in de toekomst willen gebruiken om een paar lichte huishoudelijke groepen op een batterij aan te sluiten dan maak ik daar inderdaad een aparte onderverdeler voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@apt Eerst geef je de definitie van een aardlus, en dan denk je dat het geen aardlus is...
Gebruik de aarde van de dikste kabel. Een extra aardpen kan, maar hoeft zeker niet.
Kan je eens meten wat het spanningsverschil is tussen je overkapping en je aarde?
Ergens hoogspanningsmasten in de buurt?

edit: een aardlek meet het verschil in stroom tussen fase en nul. Daar heeft aarde dus niets mee te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 09-05-2025 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Indoubt Het is gedeeltelijk al genoemd:
controleer of de middelste pen inderdaad een goed werkende aarde is
Is het mogelijk een zwevend 2 - (tegen)fase systeem ?
Kan je meerdere spanningen tegelijk meten?
En anders, wat meet je als je aarde met één of na de vorige meting met twee nullen verbind?

Dus voor de voorgaande metingen weer het zelfde plaatje met al die spanningen er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:25:
@Chris96 Omdat je PV uitschakelt bij te hoge spanning. En dat meet de omvormer. Dus de spanningsval werkt je tegen.
Dat klopt, maar waarom werkt de spanningsval tegen en niet mee? Immers, bij een verbruiker is de spanning lager dan in de meterkast. Waarom is dat bij PV anders?

Met het omkeren van de stroomrichting verandert ook de richting van de spanningsval, oftewel de hogere spanning zit aan de kant van de omvormer en de lagere in de meterkast. Er is dus eigenlijk sprake van spanningsopdrijving: de omvormer maakt de spanning hoog genoeg dat ie kan terugleveren. Hoe hoger de netspanning, hoe minder speelruimte je hebt tot die 110%-grens waarbij de omvormer moet uitschakelen, maar over de netspanning heb je weinig controle, over de spanningsval wel.

Of uitgelegd met de water-analogie: om water in een leiding die onder druk staat te kunnen persen, moet je een hogere druk hebben dan de druk die al op de leiding staat, en hoeveel extra druk je nodig hebt, hangt af van de tegendruk van de leiding. De tegendruk heeft te maken met de dikte en lengte van de leiding.

Woon je relatief ver van 't trafohuisje, dan heb je wat minder dikke aders nodig dan als je er vlak naast woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:39

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:45:
Welke draden in de meterkast moeten/mogen bruin zijn ipv zwart? Ik dacht eerst altijd onder spanning bruin, en na een schakelaar zwart, maar dat zal in een meterkast niet kloppen.
  • van mijn hoofdschakelaar naar de eerste aardlek is nu bruin
  • vanaf daar door naar de tweede aardlek is ook bruin
  • vanaf daar doorsteken naar de verdeel blokjes onderin de tweede groepenkast is zwart
  • vanaf de verdeelblokjes daar door naar mijn derde aardlek tbv 3 fasen inductiekookplaat is zwart
  • magnetron en vaatwasser zitten met zwart op de verdeelblokjes, dus niet achter aardlek
  • mijn eerste set zonnepanelen zitten met zwart op de verdeelblokjes (was bruin, door mij aangepast), eigen automaat, geen aardlek
  • mijn tweede set zonnepanelen zit wel achter zowel een groep als een aardlek via het busboard van de eerste kast.
Heeft iemand hier een antwoord op? Copilot niet en de openings post ook niet.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Milmoor schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 07:25:
[...]

In de groepenkast zelf tussen de componenten (hoofdschakelaar/aardlekschakelaars/eindgroepen) maakt het niet uit of de fase bruin, zwart of grijs is. De nul is wel altijd in blauw uitgevoerd.

"Af fabriek" of prefab kasten worden vaak met zwart (voor alle 3 fases) + blauw uitgevoerd, er zijn hier sommigen in het topic aanwezig die netjes de fases hebben gekleurd met bruin + zwart + grijs in een 3F kast.

Ook voor de hoofdschakelaar (netbeheerders kant) zijn er nogal eens verschillen.
Nieuwe aansluitingen (nieuwe meterborden etc) zijn 3x zwart + blauw (flexibel)
Oudere aansluitingen hebben soms b.v. 1 fase massieve draad bruin en 2x flexibel zwart na een uitbreiding van 1 naar 3 fases.
Andere oudere aansluitingen met 3F hebben b.v. 3x bruin massieve draad.

En dan zijn er de nog oudere aansluitingen waar b.v. nog rood & groen zijn gebruikt of in sporadische gevallen zelfs nog jute-draad.

Als je nul maar blauw is in je kast maakt de rest in principe niet uit, wil je het graag wijzigingen is het aan jezelf om dat te doen (of een nieuwe kant en klare kast te (laten) plaatsen waarbij alles gelijk getrokken is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:56
Juerd schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 03:10:
[...]
Woon je relatief ver van 't trafohuisje, dan heb je wat minder dikke aders nodig dan als je er vlak naast woont.
Is het niet zo met PV dat hoe verder weg, hoe meer weerstand, hoe hoger de spanning van de omvormer (wet van Ohm)? Lange afstand geeft ook meer kans op invoeden van andere adressen dus dan dubbel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:44
DiggerStubble schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:00:
[...]

Is het niet zo met PV dat hoe verder weg, hoe meer weerstand, hoe hoger de spanning van de omvormer (wet van Ohm)? Lange afstand geeft ook meer kans op invoeden van andere adressen dus dan dubbel op.
Ja, en dat proces begint bij het trafohuisje van je netbeheerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
walletje-w schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:58:
M'n schoonouders willen overstappen naar inductie en nu heb ik eens gekeken of ik daar bij kan helpen. Dit is de huidige groepenkast. Niet zo heel netjes. Ik zie blote aders liggen, de aansluitkam heeft geen isolatie meer en kabel c is 2,5mm2, naast nog een aantal andere waar ik volgens mij beter 6mm2 van kan maken. Daarnaast verschillende manieren gebruikt om het een en ander door te lussen wat het onoverzichtelijker maakt.
Ook zitten de installatieautomaten nu achter 4 polige aardlekschakelaars wat volgens mij niet meer mag in verband met de lekstromen die tussen de verschillende groepen kunnen gaan lopen waardoor de aardlekschakelaar minder goed zou werken.

Mijn concrete vraag. Wat zouden jullie adviseren. De originele producten zijn nu 20 jaar oud.
  1. Alles zo laten zitten en enkel een 4p aardlekautomaat toevoegen zodat daar de kookplaat op aangesloten kan worden. Kabels vervangen voor 6mm2 en netter doorlussen, blote kam weghalen.
  2. Huidige aardlekschakelaars vervangen voor 2p aardlekschakelaars en op beide de 4 huidige groepen aansluiten en alles wat netter doorlussen, blote kam weghalen. 4p aardlekautomaat voor kookplaat toevoegen.
  3. Huidige aardlekschakelaars en installatieautomaten vervangen voor 2p aardlekschakelaar en 4x 1p installatieautomaat in 1 ding (waarvan ik niet weet of dit een specifieke naam heeft, maar ik bedoel dit product), 4p aardlekautomaat voor kookplaat toevoegen.
[Afbeelding]
Ik zou voor optie 2 kiezen met het vervangen van de Emat componenten door Eaton,
tenzij je ook wilt voorbereiden op een laadpaal; dan zou ik voor deze alamat gaan en de rest ook van ABB, met behoud van de beltrafo.
Dan win je 6 posities en passen er 2 3fase alamats onderin.

edit: en als er nog een 3fase alamat in moet kan de beltrafo buiten deze kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:41
Milmoor schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 07:25:
[...]

Bruin en zwart mag allebei.

Vaak zie je.
Bruin in een 1 fase kast
Of Bruin als eerste fase in 3 fase kast.
Waarbij zwart dan de 2e fase en grijs 3e fase

Maar alles zwart komt ook voor en mengelmoes ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Juerd schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 03:10:
[...]
Ik zie dat het laat was, maar bedoel je niet juist het omgekeerde: om te compenseren voor de extra weerstand heb je extra dikke draden / kabels nodig om te zorgen dat je omvormer zo lang mogelijk blijft werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:30

ranzige pad

kwaaak kwaak

[...]

Hier het zelfde hoor, installatie stamt wel uit 2018.
Zowel de kookplaat als het elektrisch noodbedrijf van de WP zitten op een kookgroep, 2*16A die op een fase zijn aangesloten. Nu heb ik het elektrisch noodbedrijf warmtepomp in werking gezien en die trekt de fase echt compleet vol.

Kookplaat is nooit een issue, met 2x16a trekken je de pannen krom. Je kookt het niet met alle 4 de pitten op standje maximaal.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
ranzige pad schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:45:
[...]

Hier het zelfde hoor, installatie stamt wel uit 2018.
Zowel de kookplaat als het elektrisch noodbedrijf van de WP zitten op een kookgroep, 2*16A die op een fase zijn aangesloten. Nu heb ik het elektrisch noodbedrijf warmtepomp in werking gezien en die trekt de fase echt compleet vol.

Kookplaat is nooit een issue, met 2x16a trekken je de pannen krom. Je kookt het niet met alle 4 de pitten op standje maximaal.
Echt bizar dat een “installateur” (amateur) dat zo aanlegt. De kookplaat is misschien tot daar aan toe (al zou ik er absoluut niet mee akkoord gaan) maar 32A op één fase voor je bijverwarming is een absolute no-go. Ik snap gewoon niet wat er bij die mensen in het hoofd omgaat dat men het vertikt om 3fase groepen te plaatsen. Alsof die geen plaats hebben in een huisinstallatie oid.

Ik trek trouwens regelmatig een korte periode meer dan 25A op de inductieplaat; goede pannen trekken niet krom als je er 2,5KW of meer doorheen jaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
@Steyn_E Waarom dan? Als je een 1fase 35A (minimaal) aansluiting heb kan je gewoon op 2x16A verwarmen op 1 fase. Als de kabel maar 2 fase draden heeft en 2 nullen plus aarde. Gewoon een 5g 2.5mm2 kabel dus.

Niet ideaal nee, je heb niet veel over maar het kan wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap gewoon niet wat er bij die mensen in het hoofd omgaat dat men het vertikt om 3fase groepen te plaatsen. Alsof die geen plaats hebben in een huisinstallatie oid.
@nllight Dat gaat over een 3x 25A hoofdaansluiting; dan is een kookgroep gewoon fout.
Het grote kookplaat aansluiten topic

[ Voor 41% gewijzigd door onetime op 10-05-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:10
Even een vraag die ik hier wilde neerleggen voor bevestiging.

Ik wil graag een remautomaat plaatsen voor een aardlekschakelaar, waarachter een aantal groepen op een ABB busboard zitten. Dit vanwege zonneinvoeding op een aparte B16 aardlekautomaat op diezelfde fase. Die 16A samen met de 25A (3x25A) aansluiting, is samen 41A, wat net over de 40A die max door de aardlekschakelaar mag.

Ik weet dat het in de praktijk geen probleem zal zijn en die 41A praktisch nooit voorkomt, maar wil het gewoon goed in orde en veilig hebben.

Nu las ik dat je dan in plaats van een remautomaat (bijv C40) + de aardlekschakelaar ook een 40A aardlekautomaat kunt gebruiken, wat mij ook logisch lijkt. Dat wil ik graag doen, want dan kost het geen extra ruimte in de meterkast, en het is gemakkelijk even omwisselen (gewoon de aardlekschakelaar vervangen voor een C40 or B40 aardlekautomaat van dezelfde breedte).

Omdat ik deze oplossing niet veel tegenkom als ik op internet zoek, wilde ik het even hier voorleggen. Is dit correct om zo te installeren?

Dan zou ik deze B40 alamat willen gebruiken: https://www.sandervunderi...-kar-ds-201-b40-0-03.html (ik vind hen niet in C40, maar B lijkt me zeker voldoende hier).

Hier een foto ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFdGaVuUzomE1lB3qvbkue5Zt6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EZ6rfHbiX97sF2WZEfdafJD.jpg?f=fotoalbum_large

NB het was oorspronkelijk een 1-fase kast, omgebouwd naar 3-fase en de twee aardlekautomaten zitten of fase-2 en fase-3. De B16 alamat bovenin voedt in op fase-2. Fase-1 wordt in de kast links ernaast gebruikt voor wat andere zaken.

Bedankt!

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | OpenEVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
@onetime oh dat heb ik niet goed gelezen dan.

Mja dan is het wat vreemd.
Meestal gierigheid. Die kookgroepen zijn een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gast777 Mag ik je een andere optie voorleggen? Koop een extra aardlek (/ alamat) en plaats op de fase van eigen invoeding maar 2 groepen achter de aardlek. =max 32A... en ben je beter verdeeld over de fases.

Oh, maar nog iets, ik zie een kookgroep; dat lijkt fout: Het grote kookplaat aansluiten topic

edit: oh, busboard, niet zo flexibel... en die kast-buiten-beeld compliceert het ook nog.

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 10-05-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DiggerStubble schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:00:
[...]

Toegegeven: dit is een complex onderwerp waar ik te weinig van af weet. Maar voor zover ik heb begrepen is het een "ja en nee"-situatie. In principe wel, als je terug moet leveren helemaal totaan het trafohuisje. Maar het hoeft maar totaan de verbruiker, en dat zijn de buren zonder PV of je eigen verbruikers. Als je door de spanningsval een lagere spanning bij je meterkast hebt zonder PV, heb je meer speelruimte tot die grens van 253 V, en is een wat grotere spanningsval over het laatste stukje volgens mij minder problematisch.

Maar ik kan me ook goed voorstellen dat het in een wijk waarin iedereen zonnepanelen heeft, een ander verhaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Juerd Je vergeet dat als er teruglevering is ipv afname, de spanningsval veranderd in spanningsopbouw...
Voor het hele traject. En op het moment dat dat serieus voor een individuele aansluiting gaat spelen, het hoogst waarschijnlijk ook voor de andere aansluitingen speelt. De zon is wel enigszins lokaal, maar niet zo lokaal... (en je bent vast niet de enige in de buurt met panelen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@onetime Ik vergeet het niet (heb dat enkele posts terug juist nog uitgelegd) maar denk dat "het hele traject" vaak korter zal zijn helemaal terug naar de trafo, ervan uitgaande dat het verbruik plaatsvindt ergens tussen opwekking en trafo in, dus tussen de voedingsbronnen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:30

ranzige pad

kwaaak kwaak

Steyn_E schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:44:
[...]

Echt bizar dat een “installateur” (amateur) dat zo aanlegt. De kookplaat is misschien tot daar aan toe (al zou ik er absoluut niet mee akkoord gaan) maar 32A op één fase voor je bijverwarming is een absolute no-go. Ik snap gewoon niet wat er bij die mensen in het hoofd omgaat dat men het vertikt om 3fase groepen te plaatsen. Alsof die geen plaats hebben in een huisinstallatie oid.

Ik trek trouwens regelmatig een korte periode meer dan 25A op de inductieplaat; goede pannen trekken niet krom als je er 2,5KW of meer doorheen jaagt.
Om dat het geen 3fasen apparaten zijn. zowel de WP als de kookplaat vragen 2 groepen van 16A.
de solar inverter is wel netjes op een 3fase automaat aangesloten.

We zullen dan wel geen goede pannen hebben, maar trekken NOOIT 7,4kw gecombineerd vermogen over de kookplaat. Kortstondig gebruik je misschien een boost op een van de zones, maar niet permanent of langere tijd in ons geval.

Dat het ammateurs zijn, ben ik het mee eens, een of ander bedrijf in Dalfsen oid.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Juerd Dat het zo was is ergens lang geleden, toen er nog bijna geen zonnepanelen lagen, in tegenstelling tot nu, nu er hele buurten zijn waar er geen huis is zonder zonnepanelen. En het hele traject na zonsondergang spanningsdaling heeft, gezien vanaf de trafo, en met zon het hele traject spannigsopbouw.

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste