Goedemorgen allen,
Ik krijg binnenkort een laadpaal bij huis, het liefste had ik zelf gekozen wie deze komt monteren maar die keus heb ik niet. Dus heb ik besloten mijzelf in de materie te verdiepen zodat ik enigszins kan volgen wat deze monteur doet en of dat logisch is. Ik heb een aantal topics doorgenomen en mijn meterkast bekeken. Ik loop tegen een aantal technische en praktische vragen aan.
De situatie:
Laadpaal komt op de buitenmuur die grenst aan de meterkast, het ligt voor de hand dat er dus direct een doorvoer gemaakt gaat worden. Dit lijkt een gebruikelijke methode. Laadpaal betreft Autel Maxicharger LCD met load balancing. Over deze lader kan ik weinig bijzonderheden vinden.
De meterkast is uitgevoerd in 3 fases en met een slimme meter. Het materiaal dat is gebruikt in de meterkast is van Hager.
Vraag 1: is het gek dat ik bij de monteur het verzoek doe om identiek materiaal te gebruiken?
De indeling van de meterkast is als volgt (van boven naar beneden en van links naar rechts):
Q1 Aardlekschakelaar, CDA 540G 40A
F1 Groep, keuken, MKS 516 B16
F2 Groep, badkamer, MKS 516 B16
F3 Groep, vaatwasser, MKS 516 B16
F4 Groep, zonnepanelen, MJN516 C16
Q2 Aardlekschakelaar, CDA 540G 40A
F5 Groep, Combi-oven, MKS 516 B16
F6 Groep, Wasdroger, MKS 516 B16
F7 Groep, Wasmachine, MKS 516 B16
F8 Groep, leeg
S1 Hoofdschakelaar, SBN 440 40A
Q3 Aardlekschakelaar, CDA 540G 40A
F9 Groep, hal, gang, berging, MKS 516 B16
F10, Woonkamer, MKS 516 B16
F11, Kookplaat (dubbele schakelaar), MKS 599 B16
Klein kastje (volgens mij de trafo van de bedrade deurbel)
Vraag 2: ik lees dat maximaal 4 groepen kunnen worden aangesloten op één aardlekschakelaar. Geldt dit ook voor een laadpaal? Zo ja, dan zou deze dus op F8 kunnen worden aangesloten? Wat voor type groep moet hier in? Of moet hier een "dubbele" komen net als bij de kookplaat?
Voor wat betreft load balancing zie ik dat er 2 opties zijn, CT-klemmen of P1-kabel. De Maxicharger maakt gebruik van een P1-kabel. Gezien de beperkte lengte van de laadpaal naar de meterkast en het feit dat het een slimme meter betreft zou dit geen probleem moeten zijn. CT-klemmen hebben een hogere nauwkeurigheid.
Vraag 3: zitten hier nog aandachtspunten?
Als laatste overweeg ik om een lokale installateur achteraf te laten komen om de installatie te controleren. Met dit soort dingen ben ik een glas halfleeg type, met name omdat er waarschijnlijk een monteur komt die ik niet ken en die niet uit de buurt komt.
Vraag 4: is het overkill om een tweede installateur in te huren om de installatie te controleren?
Als laatste:
Hebben jullie nog tips waar ik op kan letten tijdens de installatie?
[
Voor 7% gewijzigd door
BTC100K2021 op 03-04-2026 09:04
]