wlmpie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:02:
[...]

Alleen die Gacia van je PV is een B-merk. Verder alles A-merk en je hebt al een driefasen hoofdschakelaar, dus wellicht is vervangen van deze groepenkast niet nodig en kan bijv. de beltrafo eruit en een driefasen alamat voor je laadpaal erin. Maar wellicht is het spul erg oud dus vervanging toch aan te raden, maar ik zou zeker even onderzoeken of vervangen groepenkast wel noodzakelijk is.
Oud en type AC aardlekschakelaar. Vervangen is niet onlogisch. Mooie kans om van 4 verschillende merken terug naar 1 te gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 29-05-2026 04:31 ]

lothar schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:44:
Ik heb nu een 1 fase kast. Die vervangen naar 3 fase en een laadpaal installeren. Met ruimte extra groepen voor inductie koken, warmtepomp e.d.

Ze geven weinig specificaties maar de tweede is dan op mijn verzoek met ABB.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap dat bedrijven winst moeten maken, en dat je meer betaalt bij een bedrijf dat garantie aan huis levert dan aan een online winkel, maar bijna 1000 € voor een groepenkast van nog geen 280 € vind ik heel bijzonder.

Die ABB is overigens slechts ongeveer 5 € duurder dan dezelfde configuratie van EMAT, dus het prijsverschil van 320 € tussen de offertes is ook moeilijk te verklaren.

Het zou kunnen dat ze ABB's duurdere HAF-lijn gebruiken, maar dat staat er niet bij, en dat is ook niet 3 keer zo duur...

[ Voor 15% gewijzigd door Juerd op 28-05-2026 23:11 ]

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:53
Juerd schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:58:
[...]

, maar bijna 1000 € voor een groepenkast van nog geen 280 € vind ik heel bijzonder.

...
Dat is schijnbaar heel normaal, hier pas gas leiding laten verleggen, naast de 75,- ex btw uur tarief stond al het materiaal 2x tot 5x over de kop vergeleken met online...

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-05 12:44
TKroon schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:03:
[...]

Alles heeft een interval. Als je een DSMR 5 meter hebt geeft die elke seconde output. Oudere meters inderdaad 10 sec, dan is je Homewizard mogelijk sneller.
het zou mooi zijn om 4 of 10x per seconde te kunnen bemeteren. Ik merk dat de p1 meter veel te langzaam is om 0 op de meter te houden met een thuisbatterij. Ik heb enkele verbruikers die heel erg fluctueren in gebruik. Als die aanstaan dan zie ik soms spikes van 2000 watt terwijl de batterij probeert de meter op 0 te houden. Ik vraag me dus af of ik op een of andere manier kan zorgen dat dit soort pieken sneller opgemerkt kunnen worden waardoor ik ze verder kan afvlakken. Maar ik begin wel te merken dat dit gewoon niet bestaat volgens mij. Daarnaast kan de accu volgens mij ook niet zo snel overschakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door sygys op 29-05-2026 09:48 ]

NL - 1 x Venus E 3.0 v148, 1 x Venus E 3.0 v148.3 , BMS v113, VMS v119, API disabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS, custom integratie Marstek modbus

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@sygys ik snap dat 1x per 10s aan de trage kant kan zijn, maar 1x per seconde lijkt me toch prima? Los daarvan denk ik dat je het beste af bent met een Shelly met CT-klemmen. Dan kun je met een scriptje zelf de data handmatig ophalen en dat kan minstens 1x per seconde.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:37
sygys schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:47:
[...]

het zou mooi zijn om 4 of 10x per seconde te kunnen bemeteren. Ik merk dat de p1 meter veel te langzaam is om 0 op de meter te houden met een thuisbatterij. Ik heb enkele verbruikers die heel erg fluctueren in gebruik. Als die aanstaan dan zie ik soms spikes van 2000 watt terwijl de batterij probeert de meter op 0 te houden. Ik vraag me dus af of ik op een of andere manier kan zorgen dat dit soort pieken sneller opgemerkt kunnen worden waardoor ik ze verder kan afvlakken. Maar ik begin wel te merken dat dit gewoon niet bestaat volgens mij. Daarnaast kan de accu volgens mij ook niet zo snel overschakelen.
Met meten ben je altijd te laat. Het probleem is de duur van de spike. Stel je hebt een spike van een volledige sinus. Dat is dan 1/50e van een seconde. Op het moment dat je die meet dan is alles er achter al te laat. De minimale waarde waar je mee zou kunnen werken ligt denk ik zo rond de halve seconde. Maar dan moet alles wel heel snel reageren. 10 metingen per seconde is leuk, maar gaat gewoon nog onstabieler werken, je meet, hardware reageert, maar tegen de tijd dat de piek voorbij is is de overige hardware nog bezig om de piek op te vangen.

De ideale situatie zou zijn om gewoon een hele grote condensator te hebben, die de piek zonder overige electronica kan opvangen.

Pieken van onder de seconde of zelfs in de range onder de 5-7 seconden is gewoon heel moeilijk om op te anticiperen. Het kan wel, maar dan kost je accu vele malen meer. Het is ook gewoon het beste om apparatuur te hebben die niet een piek van 2000W geven voor een seconde of 2 maar een piek van 500W voor 8 seconden.

Daarnaast zit je ook nog eens met de power factor van je verbruiker. Wanneer die bijvoorbeeld 0,8 is dan zal het vermogen wat de meter geeft anders zijn dan het daadwerkelijk vermogen waardoor je altijd fout zit. Je zou dus ook eens kunnen kijken wat de power factor is van een verbruiker, dit kan ook onverklaarbare spikes opleveren.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

[...] het zou mooi zijn om 4 of 10x per seconde te kunnen bemeteren. Ik merk dat de p1 meter veel te langzaam is om 0 op de meter te houden met een thuisbatterij. Ik heb enkele verbruikers die heel erg fluctueren in gebruik. Als die aanstaan dan zie ik soms spikes van 2000 watt terwijl de batterij probeert de meter op 0 te houden. Ik vraag me dus af of ik op een of andere manier kan zorgen dat dit soort pieken sneller opgemerkt kunnen worden waardoor ik ze verder kan afvlakken. Maar ik begin wel te merken dat dit gewoon niet bestaat volgens mij. Daarnaast kan de accu volgens mij ook niet zo snel overschakelen.
Wat jij hier opmerkt is voor mij de reden om liever analoog te gaan regelen, met directe tegenkoppeling. Maar dat heb ik nog niet gebouwd. Bedenken kan wel maar ik had graag een maand tijd per dag. Zoveel te doen.

@WargamingPlayer Met analoge regeling zou je zelfs powerfactor op 1 kunnen houden.
Response tijden van onder de mili seconde geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 29-05-2026 11:19 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

sygys schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:31:
[...] Ik wil eigenlijk een meter die real time meet ipv eens per seconde. Ik weet alleen niet of een homewizzard zo realtime is..
Realtime zal analoog moeten, dat lukt gegarandeerd niet met een betaalbaar digitaal systeem.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:40
Ik heb sinds vanmiddag een probleem met de elektra in huis. Betreft een vrij nieuwe woning (3 jaar oud).

Vanmiddag hoorde ik een zoemend geluid in de meterkast. Tegelijkertijd piepten er diverse apparaten (van dezelfde groep) omdat ze aan en uit gingen. Ook lampen flikkeren. Het gekke is dat dit komt en gaat. Soms hele tijd uit, soms weer even aan. Een gedeelte van de apparaten op dezelfde groep werkt gewoon en blijft dat doen.

Kan dit een defecte automaat zijn?
Als het goed is komt er zo een elektricien langs.

• lukashh
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:43
@FastForwardNL

Kan kortsluiting zijn, of iets met de slimme meter. Heb je naast de groepenkast ook andere apparatuur in de meterkast (zonneomvormer, accusysteem) hangen? En wat zitten er qua componenten in de groepenkast? Zijn er visuele aanwijzingen op brand of rook in de meterkast? Het is sowieso een goed idee om er een elektricien naar te laten kjken.....

• FastForwardNL
lukashh schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:13:
@FastForwardNL

Kan kortsluiting zijn, of iets met de slimme meter. Heb je naast de groepenkast ook andere apparatuur in de meterkast (zonneomvormer, accusysteem) hangen? En wat zitten er qua componenten in de groepenkast? Zijn er visuele aanwijzingen op brand of rook in de meterkast? Het is sowieso een goed idee om er een elektricien naar te laten kjken.....
Ja zonnepanelen aanwezig, accu aanwezig en laadpaal aanwezig. Allemaal uitgeschakeld om e.e.a. uit te sluiten.
Automaten zijn van het merk Eaton.
Zie geen aanwijzingen of gekke dingen in de meterkast.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:00
FastForwardNL schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:08:
Ik heb sinds vanmiddag een probleem met de elektra in huis. Betreft een vrij nieuwe woning (3 jaar oud).

Vanmiddag hoorde ik een zoemend geluid in de meterkast. Tegelijkertijd piepten er diverse apparaten (van dezelfde groep) omdat ze aan en uit gingen. Ook lampen flikkeren. Het gekke is dat dit komt en gaat. Soms hele tijd uit, soms weer even aan. Een gedeelte van de apparaten op dezelfde groep werkt gewoon en blijft dat doen.

Kan dit een defecte automaat zijn?
Als het goed is komt er zo een elektricien langs.
Meteen de hoofdschakelaar uitzetten. Dit klinkt als een losse draad en misschien erger een zwevende nul.
Meteen een elektricien bellen!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[...]

Als je een accu hebt waar het hele huis achter hangt voor de backup kan je ook gewoon loskoppelen van het net als je echt 0 op de meter wilt hebben.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• FastForwardNL
lukashh schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:13:
@FastForwardNL

Oorzaak samen met elektricien gevonden. Gesmolten draad in een centraaldoos..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxcgunQk91iNmC7aujvjYLOj51E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTcWMCag4auf2kVDViJ81VMR.jpg?f=fotoalbum_large

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
FastForwardNL schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:09:
[...]

Oorzaak samen met elektricien gevonden. Gesmolten draad in een centraaldoos..
[Afbeelding]
Dit is geen oorzaak maar een gevolg. De oorzaak is mogelijk dat de fase ergens in aanraking was met de nul of de aarde. Dat moet nog worden uitgezocht in mijn ogen voordat je de installatie weer kunt vertrouwen.

• FastForwardNL
Prisma16 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:18:
[...]

Dit is geen oorzaak maar een gevolg. De oorzaak is mogelijk dat de fase ergens in aanraking was met de nul of de aarde. Dat moet nog worden uitgezocht in mij ogen voordat je de installatie weer kunt vertrouwen.
Ik weet bijna niks omtrent elektra.. Hoe zou je dat verder uit kunnen zoeken?

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
FastForwardNL schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:24:
[...]

Ik weet bijna niks omtrent elektra.. Hoe zou je dat verder uit kunnen zoeken?
Bijvoorbeeld door uit te zoeken met welke apparaten de beschadigde draad verbonden was/is en hoe de situatie bij die apparaten is.

• FastForwardNL
Prisma16 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:26:
[...]

Bijvoorbeeld door uit te zoeken met welke apparaten de beschadigde draad verbonden was/is en hoe de situatie bij die apparaten is.
Is de groep van de hal lamp, wc, enkele vloerverwarming verdelers, badkamer lamp en zolder wcd’s. Op die laatste zit een Zendure thuisbatterij (max. 1600 laden, 800 ontladen).

Het zit me niet helemaal lekker..

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:00
[...]

Dit is geen oorzaak maar een gevolg. De oorzaak is mogelijk dat de fase ergens in aanraking was met de nul of de aarde. Dat moet nog worden uitgezocht in mijn ogen voordat je de installatie weer kunt vertrouwen.
Een slecht ingestoken draad die knettert zou dit niet kunnen veroorzaken? De burine draad ziet er ook niet echt best uit qua isolatie.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
[...]

De oorzaak was slecht contact, door waarschijnlijk een draad die niet goed in de klem zat. Gevolg was smelten van de draad.

• flaskk
Lijkt mij ook, meest linker draad in de wago zit er ook er maar matig in. Vind daarom die klik wago's fijner.

Denk dat pure pech is, slechte las met elke keer ~7a continu over dat draadje.

[ Voor 27% gewijzigd door flaskk op 29-05-2026 22:18 ]

[...]

Hoeft niet perse, kan puur slechte contacten zijn geweest en dit de zwakste schakel daarin, is niet de eerste en ook niet de laatste keer.
@Juerd heeft er eens een mooie post van gemaakt m.b.t. correct gebruik van de steeklassen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:07
flaskk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:04:
Lijkt mij ook, meest linker draad in de wago zit er ook er maar matig in. Vind daarom die klik wago's fijner.
Ik herken de de steekklem van de nuldraad niet als Wago. Bij (echte) Wago's gaan alle aders even ver in de klem, bij deze klem lijken de buitenste aders minder ver te kunnen.

Spel en typfouten voorbehouden

• flaskk
Dat is wel de verkeerde bezuiniging, mijn zwager is gierig en die had eigen merk bouwmarkt gehaald wat een geklooi, snel hem setje wago,s via amazon kado gegeven. We hadden onlangs over b merken hier in dit topic maar goedkopere wcd's en alternatieve van wago's zijn van die dingen die je gewoon niet moet halen, niet vanwege veiligheid maar vanwege installatie gemak en daardoor de kans op fouten minder is.

Persoonlijk zou ik even alle centraaldozen nalopen een keer, aangezien woning nog maar 3 jaar oud is kan maar zo zijn dat tijdens de oplevering maar ééndezelfde zaterdag hulp er aan geknutseld heeft. Kun je prima zelf doen als je maar kijkt of alles goed ver in zit.

• Roundish5921
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:08
Beste mensen,

Ik wil de twee groeps PV-verdeler op zolder vervangen door een uitgebreidere onderverdeler om ruimte te maken voor 5 groepen.

Momenteel zijn er 2 dedicated 16A groepen voor het washok/zolder in de meterkast: wasmachine en PV-Verdeler. De PV-verdeler bestaat weer uit twee 16A groepen, waarvan 1 voor de zonnepanelen en 1 ongebruikt.

Ik wil een 6mm2 voedingskabel door een loze leiding van 19mm2 leggen en daar de nieuwe onderverdeler op maken. De PV-verdeler verdwijnt en die groep word een dedicated groep voor de meterkast.

De 6 groepen in de nieuwe onderverdeler heb ik als volgt gepland:
  • 16A type A alamat voor een solaredge SE3000
  • 16A type B alamat voor een accu: zendure solarflow 2400 pro (8Kwh)
  • 1 type A aardlek, met vier 16A groepen voor de airco, droger en wasmachine, stopcontact
  • een shelly 3EM voor de homeassistant
Ik wil twee werkschakelaars gebruiken voor het aansluiten van zonnepanelen en thuisaccu.
Ik heb een voor en na eenlijnschema toegevoegd van hoe het nu is en wat ik voor ogen heb.

vragen waar ik wel wat input op kan gebruiken:
  • Is een automaat voldoende als voorbeveiliging in de meterkast, of moet daar ook een aardlek (type-b?) als er al aardlekken in de onder-verdeler zitten.
  • Ik vind het lastig om te bepalen wat de belasting is van de voedingslijn, met de accu en zonnepanelen erbij en dus ook de juiste voorzekering. Wat is hier de norm?
    De accu en de PV zullen niet tegelijk ontladen. Is de belasting dan eigenlijk airco, droger en wasmachine + stopconcten?
  • De groep voor de meterkast, 16A klinkt wat overdreven, maar waarom zou ik hem kleiner maken?
En het aanwijzen van de aanwezige stupiditeiten :)

Bedankt alvast!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29gFOk6xB4X6vfIaZutlmjQmw1A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CbFH9duTRTyXCEPF6pVEcjTS.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gA9M_TSqXYH0mj9k22UaxhByKJU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wJYzRyQ0mao82A2eMr8I4tFH.png?f=fotoalbum_tile

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:37
onetime schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:14:
[...]

@WargamingPlayer Met analoge regeling zou je zelfs powerfactor op 1 kunnen houden.
Response tijden van onder de mili seconde geen probleem.
Niet altijd, heeft er ook mee te maken hoe je meter het vermogen rapporteert en hier de Pf in mee is genomen. Heel veel accu systemen reageren op Actief vermogen, terwijl je eigenlijk op de Schijnbaar vermogen zou moeten reageren. Dat maakt het nogal complex. Zeker in een huis waar je verbruikers intern niet altijd alleen maar weerstand zijn zoals geschakelde voedingen. Analoog meten maakt echt helemaal niks uit hier in, want welke methode gebruik je. De meest betrouwbare analoge meting is best wel prijzig omdat je daarmee een weerstand in je installatie gaat opnemen waar je spanningsval over meet en de stroom over meet om twee referentie punten te hebben. Je kan ook een goedkope “spanning” meten en “stroom” meting doen, maar dan moet het allemaal wel zo goed geijkt zijn. En dan weet je ook alleen nog maar het Schijnbare vermogen in kVA, dan moet je nog een tweede meter hebben welke bepaald op welk moment de kVA op de Sinus gevraagd wordt om het Actieve vermogen in W te berekenen op dat moment. En dan kom je al snel op een digitale meting uit. En dan is nog de vraag, waarmee werkt je omvormer, gaat hij aangestuurd worden met Actief vermogen (W) of met Schijnbaar vermogen (VA)? En op welk moment wordt Actief vermogen gerapporteerd. Bij te laat levert de batterij te veel, bij te vroeg levert de batterij te weinig.

Daarom is het beter om gewoon met gemiddelden te werken en die spikes gewoon te negeren. Maar dat is mijn mening. Maar die spikes, gewoon laten voor wat het is.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online

pvg

WargamingPlayer schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:11:
[...]

Niet altijd, heeft er ook mee te maken hoe je meter het vermogen rapporteert en hier de Pf in mee is genomen. Heel veel accu systemen reageren op Actief vermogen, terwijl je eigenlijk op de Schijnbaar vermogen zou moeten reageren. Dat maakt het nogal complex. Zeker in een huis waar je verbruikers intern niet altijd alleen maar weerstand zijn zoals geschakelde voedingen. Analoog meten maakt echt helemaal niks uit hier in, want welke methode gebruik je. De meest betrouwbare analoge meting is best wel prijzig omdat je daarmee een weerstand in je installatie gaat opnemen waar je spanningsval over meet en de stroom over meet om twee referentie punten te hebben. Je kan ook een goedkope “spanning” meten en “stroom” meting doen, maar dan moet het allemaal wel zo goed geijkt zijn. En dan weet je ook alleen nog maar het Schijnbare vermogen in kVA, dan moet je nog een tweede meter hebben welke bepaald op welk moment de kVA op de Sinus gevraagd wordt om het Actieve vermogen in W te berekenen op dat moment. En dan kom je al snel op een digitale meting uit. En dan is nog de vraag, waarmee werkt je omvormer, gaat hij aangestuurd worden met Actief vermogen (W) of met Schijnbaar vermogen (VA)? En op welk moment wordt Actief vermogen gerapporteerd. Bij te laat levert de batterij te veel, bij te vroeg levert de batterij te weinig.

Daarom is het beter om gewoon met gemiddelden te werken en die spikes gewoon te negeren. Maar dat is mijn mening. Maar die spikes, gewoon laten voor wat het is.
“Blindstroom” hoef je niet af te rekenen met je energieleverancier, dus waarom zou je je accu dat laten compenseren?

• Cybersijp
  • Laatst online: 11:49
Roundish5921 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:10:
Beste mensen,

Ik wil de twee groeps PV-verdeler op zolder vervangen door een uitgebreidere onderverdeler om ruimte te maken voor 5 groepen.

Momenteel zijn er 2 dedicated 16A groepen voor het washok/zolder in de meterkast: wasmachine en PV-Verdeler. De PV-verdeler bestaat weer uit twee 16A groepen, waarvan 1 voor de zonnepanelen en 1 ongebruikt.

Ik wil een 6mm2 voedingskabel door een loze leiding van 19mm2 leggen en daar de nieuwe onderverdeler op maken. De PV-verdeler verdwijnt en die groep word een dedicated groep voor de meterkast.

De 6 groepen in de nieuwe onderverdeler heb ik als volgt gepland:
  • 16A type A alamat voor een solaredge SE3000
  • 16A type B alamat voor een accu: zendure solarflow 2400 pro (8Kwh)
  • 1 type A aardlek, met vier 16A groepen voor de airco, droger en wasmachine, stopcontact
  • een shelly 3EM voor de homeassistant
Ik wil twee werkschakelaars gebruiken voor het aansluiten van zonnepanelen en thuisaccu.
Ik heb een voor en na eenlijnschema toegevoegd van hoe het nu is en wat ik voor ogen heb.

vragen waar ik wel wat input op kan gebruiken:
  • Is een automaat voldoende als voorbeveiliging in de meterkast, of moet daar ook een aardlek (type-b?) als er al aardlekken in de onder-verdeler zitten.
  • Ik vind het lastig om te bepalen wat de belasting is van de voedingslijn, met de accu en zonnepanelen erbij en dus ook de juiste voorzekering. Wat is hier de norm?
    De accu en de PV zullen niet tegelijk ontladen. Is de belasting dan eigenlijk airco, droger en wasmachine + stopconcten?
  • De groep voor de meterkast, 16A klinkt wat overdreven, maar waarom zou ik hem kleiner maken?

Bedankt alvast!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Succes ! een 5G6 door een 19mm pijp? Gaat hem niet worden , door de bochten e.d . Diameter zal minimaal 15 mm zijn gok ik . mocht je het geregeld krijgen dan kan de rest uiteraard wel

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:35
Cybersijp schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Succes ! een 5G6 door een 19mm pijp? Gaat hem niet worden , mocht je het geregeld krijgen dan kan de rest uiteraard wel
Zie tekening : 3G6 :) Die is ongeveer 12mm volgens mij, dus aan alle kanten 2 mm ruimte. Dat moet wel lukken volgens mij.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

[...]

Succes ! een 5G6 door een 19mm pijp? Gaat hem niet worden , door de bochten e.d . Diameter zal minimaal 15 mm zijn gok ik . mocht je het geregeld krijgen dan kan de rest uiteraard wel
En een 5G6 zou met creativiteit ook lukken, recent ook gedaan bij iemand, ging om 15m1 kabel waarvan plm 10m door 19mm buis.
Buitenmantel eraf gehaald voor 12m1, die door de buis naar de mk getrokken en aangesloten, stukje mantel in de buis en met complete kabel naar de onderverdeler. Was wel ff martelen maar is gelukt.

Tevens wat @eatme zegt, het gaat in dit geval om 3G6

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 30-05-2026 11:38 ]

• Vliegvlug
  • Laatst online: 23:13
Annuk schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:37:
[...]

En een 5G6 zou met creativiteit ook lukken, recent ook gedaan bij iemand, ging om 15m1 kabel waarvan plm 10m door 19mm buis.
Buitenmantel eraf gehaald voor 12m1, die door de buis naar de mk getrokken en aangesloten, stukje mantel in de buis en met complete kabel naar de onderverdeler. Was wel ff martelen maar is gelukt.
Maar om dat voor elkaar te krijgen heb je dus wel de buitenmantel van die 5G6 kabel af moeten halen als ik het goed begrijp, waarmee je eigenlijk bevestigd dat een 5x 6mm2 kabel dus niet in een 19mm pvcbuis past ;)

Heb hier zelf ook een YMvK 5x 6mm2 kabel voor mijn omvormer aangelegd van meterkast naar garage:
YMvK 5x 6mm2 van meterkast naar garage tbv omvormer

Om dit netjes af te werken heb ik aan beiden kanten 19mm pvc buis gebruikt.
In de meterkast van ongeveer 2 meter, de gele buis rechts langs het kozijn:
5x 6mm2 YMvK door 19 mm pvc buis in meterkast

En in de garage twee kleine stukjes slagvast pvc:
ABB Werkschakelaar 25A 4-polig BW425TPSN tbv omvormer

Het lukt dus wel om 5G6 in 19mm pvc te krijgen maar enkel voor kleine rechte stukken. Ik heb in de schuur nog die haakse bocht geprobeerd maar dat ging echt niet, dus uiteindelijk maar open gelaten.

En die 2 meter pvc in de meterkast was al flink duwen. Mogelijk dat je een rechte pvcbuis van meer lengte wel voor elkaar krijgt met glijmiddel en dan tegelijkertijd duwen en trekken en de beweging erin houden maar zal een flinke uitdaging worden en dan moet de kabel zelf ook echt mooi rond zijn.
Met maar iets van een bocht erin of een ovale kabel is het echt kansloos.
Vliegvlug schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Maar om dat voor elkaar te krijgen heb je dus wel de buitenmantel van die 5G6 kabel af moeten halen als ik het goed begrijp, waarmee je eigenlijk bevestigd dat een 5x 6mm2 kabel dus niet in een 19mm pvcbuis past ;)
Klopt, dit tracé zaten ook enkele bochten in dus sws geen risico genomen, mantel past precies in de buis.
Heb hier zelf ook een YMvK 5x 6mm2 kabel voor mijn omvormer aangelegd van meterkast naar garage:
[Afbeelding: YMvK 5x 6mm2 van meterkast naar garage tbv omvormer]

Om dit netjes af te werken heb ik aan beiden kanten 19mm pvc buis gebruikt.
In de meterkast van ongeveer 2 meter:
[Afbeelding: 5x 6mm2 YMvK door 19 mm pvc buis in meterkast]

En in de garage twee kleine stukjes:
[Afbeelding: ABB Werkschakelaar 25A 4-polig BW425TPSN tbv omvormer]

Het lukt dus wel om 5G6 in 19mm pvc te krijgen maar enkel voor kleine rechte stukken. Ik heb in de schuur nog die haalse bocht geprobeerd maar dat ging echt niet, dus uiteindelijk maar open gelaten.

En die 2 meter pvc in de meterkast was al flink duwen. Mogelijk dat je een rechte pvcbuis van meer lengte wel voor elkaar krijgt met glijmiddel en dan tegelijkertijd duwen en trekken en de beweging erin houden maar zal een flinke uitdaging worden en dan moet de kabel zelf ook echt mooi rond zijn.
Met maar iets van een bocht erin of een ovale kabel is het echt kansloos.
Nou dit dus, in kleine rechte stukken lukt het maar bochten gaat je niet lukken, of hooguit eerst vullen met de kabel en dan voorzichtig buigen.

• Vliegvlug
Annuk schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:01:
[...]

Nou dit dus, in kleine rechte stukken lukt het maar bochten gaat je niet lukken, of hooguit eerst vullen met de kabel en dan voorzichtig buigen.
Creatief idee (y) Niet aan gedacht om dat te doen destijds maar was inderdaad een poging waard geweest.
Gelukkig stoor ik me er niet aan en mag zo’n kabel ook gewoon open geplaatst worden.
Vliegvlug schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Creatief idee (y) Niet aan gedacht om dat te doen destijds maar was inderdaad een poging waard geweest.
Gelukkig stoor ik me er niet aan en mag zo’n kabel ook gewoon open geplaatst worden.
Klopt, maar hier waren de buizen al voorzien over het plafond van schuur naar meterkast en alles in huis afgewerkt, dan moet je iets he ;)

• Roundish5921
[...]

Het is inderdaad 3G6, en gelukkig zitten er geen bochten in de leiding. de meterkast zit rechtboven het washok.

Voor de rest nog feedback op de andere punten?
aardlek vs alamat, de voorbeveiliging?

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:03
Knopsje schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:44:
Ik zoek bevestiging voor het volgende:

Ik heb vanwege de spanningsval een 3x4mm2 kabel van 7m naar zolder getrokken voor de omvormer van de zonnepanelen. Ik wil nu graag airco's plaatsen en vanwege de routing van de elektra lijkt het me handig om op zolder een onderverdeler te maken. Dat lijkt te kunnen omdat de kabel dik genoeg is. Omvormer zit nu in de meterkast met een 300mA 16A aardlekautomaat. Die wil ik vervangen door een 'normale' 20A installatieautomaat. Dan in de onderverdeler op zolder:

1x hoofdschakelaar
1x 300mA 16A aardlekautomaat voor omvormer
1x 30mA aardlekschakelaar
3x 16A installatieautomaat voor airco's (2x) en elektra bovenverdieping (1x)

Klopt deze opbouw? De 20A installatieautomaat hoeft geen aardlekautomaat te zijn omdat dat in de onderverdeler zit toch? De kabel hoef je dan niet extra te beveiligen toch?
Subtiele bump voor bovenstaande vraag O-)

• FredvZ
Roundish5921 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:10:
Volgens mij lijkt een hoofdschakelaar in je verdeler nog te ontbreken.

• FredvZ
@Knopsje @Roundish5921 De meningen over het wel/niet gebruiken van een aardlek voor vaste kabels tussen meterkast en (pv-)verdelers lopen uiteen.
Onder normale omstandigheden zou je zeggen dat er geen aardlek nodig is: er is geen aanrakingsgevaar.
Echter is er dan geen bescherming als bij werkzaamheden de aders van de kabel (onbedoeld) bloot komen te liggen en/of (onbedoeld) doorsneden worden met gereedschap.

FredvZ schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:12:
@Knopsje @Roundish5921 De meningen over het wel/niet gebruiken van een aardlek voor vaste kabels tussen meterkast en (pv-)verdelers lopen uiteen.
Onder normale omstandigheden zou je zeggen dat er geen aardlek nodig is: er is geen aanrakingsgevaar.
Echter is er dan geen bescherming als bij werkzaamheden de aders van de kabel (onbedoeld) bloot komen te liggen en/of (onbedoeld) doorsneden worden met gereedschap.
Persoonlijke mening: binnenshuis waar de kabel door de muren of leiding koof gaan vind ik het enigszins verwaarloosbaar om een aardlekschakelaar (of aardlekautomaat) te plaatsen, maar dan op z'n minste wel een zekeringautomaat.
Gaat de kabel ook maar enig moment buitenshuis dan altijd een aardlekbeveiliging toevoegen buiten de zekeringautomaat, oftewel een (selectieve) aardlekschakelaar of een aardlekautomaat.

Desalniettemin bij voorkeur altijd een aardlekbeveiliging toevoegen, om zoveel mogelijk veiligheid te waarborgen.

• Roundish5921
Annuk schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Persoonlijke mening: binnenshuis waar de kabel door de muren of leiding koof gaan vind ik het enigszins verwaarloosbaar om een aardlekschakelaar (of aardlekautomaat) te plaatsen, maar dan op z'n minste wel een zekeringautomaat.
Gaat de kabel ook maar enig moment buitenshuis dan altijd een aardlekbeveiliging toevoegen buiten de zekeringautomaat, oftewel een (selectieve) aardlekschakelaar of een aardlekautomaat.

Desalniettemin bij voorkeur altijd een aardlekbeveiliging toevoegen, om zoveel mogelijk veiligheid te waarborgen.
bedankt, dat klinkt als een logisch onderscheid. ik zal in mijn geval een aardlektoevoegen

• Roundish5921
Knopsje schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:51:
[...]

Subtiele bump voor bovenstaande vraag O-)
zie de twee antwoorden direct onder je herrinering. We hadden toevallig dezelfde vraag :)

• flaskk
Ik ben van mening dat je gewoon overal aardlekschakelaar voor moet hangen. Ben geen elektricien maar ooit huurhuis gehad door een technisch defect behoorlijk tintelend gevoel kreeg als ik de afzuigkap en kraan of fornuis vasthield.. multimeter erop en bleek 110v tussen beide te zitten. Die groepen hadden allemaal geen aardlek(automaat) en ik verwacht als deze er wel had gezeten hij gewerkt had.
@flaskk Dat klinkt meer alsof iets dat geaard had moeten zijn, niet geaard was. Bijvoorbeeld de waterleiding niet vereffend, of de afzuigkap niet geaard. Een 30 mA aardlekschakelaar grijpt pas in vanaf ergens tussen 15 mA en 30 mA. Dan heb je het over een schok, niet over tintelingen. Ik denk niet dat een aardlekschakelaar daarvoor zou hebben uitgemaakt.

Verder ben ik het met je eens dat het beter is om gewoon altijd een aardlekschakelaar te gebruiken, en waar dat goed mogelijk is, niet meer dan 30 mA. Toch zal het niet altijd kunnen, en selectieve of type B aardlekschakelaars zijn duuur, dus het kan ook nuttig zijn om te weten wanneer je 'm weg mag laten, of een hogere nominale foutstroom mag kiezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw_NwVWs7_f--R6BrFGYu5sbpoY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f5R0on5SyMujx9NcYpOFGMaA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 30-05-2026 20:04 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14
flaskk schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:55:
Ik ben van mening dat je gewoon overal aardlekschakelaar voor moet hangen. Ben geen elektricien maar ooit huurhuis gehad door een technisch defect behoorlijk tintelend gevoel kreeg als ik de afzuigkap en kraan of fornuis vasthield.. multimeter erop en bleek 110v tussen beide te zitten. Die groepen hadden allemaal geen aardlek(automaat) en ik verwacht als deze er wel had gezeten hij gewerkt had.
Eens dat er sowieso een aardlek aanwezig moet zijn voor vrijwel alles in een woning.

In het bovenstaande zie je de onderverdeler, dat is een interessante uitzondering maar als je niet dieper technisch er naar kijkt moet in een woonhuis gewoon alles achter een aardlek.

Wat ook in de post van het schema vermeld staat is dat de aarding of vereffening op orde moet zijn. Dat kan je niet zien maar alleen meten. Zeker op badkamers e.d. moet dit goed gecontroleerd zijn.

Hoe? Bij voorkeur een professionele inspectie maar praktisch: een multi meter is genoeg. Alle aanraakbare metalen delen moeten met elkaar verbonden zijn. Zelf volledig testen lukt je misschien niet maar als je een waterleiding meet moet die verbonden zijn met de aarde draad. Je zou dat zelf kunnen meten om te zien of er wellicht iets fout zit of ontbreekt.

Maar zoals je jouw bericht schrijft: als je als gebruiker van een woning dergelijke klachten ervaart: iemand bellen met kennis van zaken voor een goede inspectie en de juiste partij, in je voorbeeld verhuurder, correct op de hoogste stellen.

Het risico is het niet waard.

• Vliegvlug
Kwam er net achter dat mijn elektriciteit aansluiting zwarte vloeistof lekt:
Electriciteit aansluiting “lekt”

Dit is de electriciteitskabel van de netbeheerder die het kastje met hoofdzekeringen binnen komt. De zwarte vloeistof komt onder de litze uit.
Vraag me af wat dit is? :?

Deed mij gelijk denken aan deze post van @Xander over kabel waarbij kabel olie lekt. Daar werd deze link aangehaald waarin geeft iemand aan dat dit naast Eupen ook bij Eldra kabel vaker voorkomt:

Dominic, maandag 16 maart 2015 15:08:43
”Ik ben dit vaker tegengekomen. Voornamelijk bij Eldra YMvK kabel uit de jaren '90 met tekst in relief, dus niet de met laser beprinte kabel. Het lijkt alsof de vulling tussen ader en buitenmantel helemaal vergaat. Soms hele lasdozen vol met olie terwijl aan geen van beide kanten van de kabel olie of vocht aanwezig is.”

Laat op deze kabel nu net in relief “1988” staan (zie bovenstaande foto) :X
Kan op de kabel zelf verder geen merk vinden maar vind dat wel heel erg toevallig.

Moet ik me hier nog zorgen over maken en de netbeheerder inlichten dat waarschijnlijk de binnenmantel aan het vergaan is?
Of is dit geen probleem aangezien de buitenmantel nog in orde is, en naar ik aanneem de isolatie rond de aders ook.

Dit is de boel iets uitgezoomd:
Electriciteit aansluiting “lekt”

Waarbij die grote zwarte druppel tussen de twee plastic delen keihard is, evenals dat zwarte spoor op de beugel van de gasmeter daaronder. Vermoedelijk is daar wat van de druppel op gevallen tijdens de plaatsing van de elektra aansluiting eind jaren tachtig, maar dat spul heeft zover ik kan zien niets met de zwarte vloeistof te maken. Zal voor afdichten of fixeren van de kabel zijn vermoed ik.

Die zwarte vloeistof is wel vrij makkelijk te verwijderen, maar het geel achtige spoor wat het achterlaat niet:
Electriciteit aansluiting “lekt” - zwarte vloeistof weggeveegd

Toen ik hier een paar jaar geleden kwam wonen was die kabel aan de bovenkant ook al wat smerig met hetzelfde zwarte spul maar toen was het veel viscoser dan nu en ging ik uit van iets van afdichtingsspul. Dat heb ik destijds schoongemaakt en heb het daarna ook niet meer gezien.

Ik vermoed dat de hoge temperaturen van de laatste dagen de oorzaak zijn dat het nu vloeibaarder is geworden en is gaan lopen.

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:44
Vliegvlug schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 20:33:
Kwam er net achter dat mijn elektriciteit aansluiting zwarte vloeistof lekt:
[Afbeelding: Electriciteit aansluiting “lekt”]

Dit is de electriciteitskabel van de netbeheerder die het kastje met hoofdzekeringen binnen komt. De zwarte vloeistof komt onder de litze uit.
Vraag me af wat dit is? :?
Lekstroom.

• Vliegvlug
Dan moet ik direct gaan klagen bij mijn energieleverancier: ik neem groene stroom af, geen zwarte, ik wordt gewoon opgelicht! :( Gelukkig heb ik nu keihard bewijs! :+
Pagina: 1 ... 84 85 Laatste