Kwam er net achter dat mijn elektriciteit aansluiting zwarte vloeistof lekt:
Dit is de electriciteitskabel van de netbeheerder die het kastje met hoofdzekeringen binnen komt. De zwarte vloeistof komt onder de litze uit.
Vraag me af wat dit is?
Deed mij gelijk denken aan
deze post van @
Xander over kabel waarbij kabel olie lekt. Daar werd deze
link aangehaald waarin geeft iemand aan dat dit naast Eupen ook bij Eldra kabel vaker voorkomt:
Dominic, maandag 16 maart 2015 15:08:43
”Ik ben dit vaker tegengekomen. Voornamelijk bij Eldra YMvK kabel uit de jaren '90 met tekst in relief, dus niet de met laser beprinte kabel. Het lijkt alsof de vulling tussen ader en buitenmantel helemaal vergaat. Soms hele lasdozen vol met olie terwijl aan geen van beide kanten van de kabel olie of vocht aanwezig is.”
Laat op deze kabel nu net in relief “1988” staan
(zie bovenstaande foto) 
Kan op de kabel zelf verder geen merk vinden maar vind dat wel heel erg toevallig.
Moet ik me hier nog zorgen over maken en de netbeheerder inlichten dat waarschijnlijk de binnenmantel aan het vergaan is?
Of is dit geen probleem aangezien de buitenmantel nog in orde is, en naar ik aanneem de isolatie rond de aders ook.
Dit is de boel iets uitgezoomd:
Waarbij die grote zwarte druppel tussen de twee plastic delen keihard is, evenals dat zwarte spoor op de beugel van de gasmeter daaronder. Vermoedelijk is daar wat van de druppel op gevallen tijdens de plaatsing van de elektra aansluiting eind jaren tachtig, maar dat spul heeft zover ik kan zien niets met de zwarte vloeistof te maken. Zal voor afdichten of fixeren van de kabel zijn vermoed ik.
Die zwarte vloeistof is wel vrij makkelijk te verwijderen, maar het geel achtige spoor wat het achterlaat niet:
Toen ik hier een paar jaar geleden kwam wonen was die kabel aan de bovenkant ook al wat smerig met hetzelfde zwarte spul maar toen was het veel viscoser dan nu en ging ik uit van iets van afdichtingsspul. Dat heb ik destijds schoongemaakt en heb het daarna ook niet meer gezien.
Ik vermoed dat de hoge temperaturen van de laatste dagen de oorzaak zijn dat het nu vloeibaarder is geworden en is gaan lopen.