• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:58
Andrehj schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:43:
[...]

Nee. De bel doet het op elke spanning tussen de 12 en 24 V. Dus je sluit de ene kabel richting de bel op de nul aan, en de andere op de 12. Het zit nu dus goed.
Maar is de deurbel AC of DC

Dat maakt nogal wat uit. De bel is AC......... :X

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 11:25
Heb de nieuwe groepenkast ondertussen helemaal voorbereid voor installatie. Nu nog even een mooie dag zoeken binnenkort om het geheel te installeren. Heb gekozen voor ABB vanwege de 1-module brede alamats en de OSB. Wel in een Hager kast vanwege het buisinvoerstuk met DIN rail. Deze is nodig voor een drietal groepen, op die manier kan ik 2 bestaande lasdozen laten vervallen. Alleen tussen de rails zit dezelfde ruimte als bij andere kasten, en die is bij werken met een kamrail en 10mm2 draad erg beperkt. Vandaar de aftakking naar de 1 fase groepen in 6mm2 gedaan.

Verder ook een invoerstuk aan de onderkant meegenomen, mocht de huidige aansluiting van de energiemeter te kort zou zijn. Mocht het wel lang genoeg zijn dan sluit ik het direct aan op de hoofdschakelaar en komen die aansluitblokken te vervallen. Wanneer de drie fase aansluiting wordt gedaan wordt het sowieso direct aangesloten. Aan de linker kast komt nog een buisinvoerstuk en/of 1-DIN module aan de onderzijde, maar die doe ik later pas (komt wel nog een afdekkapje op).

Op zich best tevreden met het resultaat, ook een hoop van geleerd. Op deze manier volledig voorbereid op de toekomst, en zelfs nog wat extra uitbreidingsruimte beschikbaar. Zodra het hangt zal ik nog wel een keer een post maken ter lering en vermaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mmuykIl96QFl0oGHunEhs8aQcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAX14YP0I3FQmudiNUfHtrF7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door AR34 op 28-03-2026 14:28 ]

devriesjande schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:30:
@N1ckk
Waar komt de voeding van de transformator vandaan? Aan de hand van de foto is er niets over te zeggen.
De afgaande kant richting bel is laagspanning. Dit moet worden gescheiden van de 230V bedrading.
Beide valt onder laagspanning ;)
>1000V AC of >1500V DC = laagspanning, ik denk dat je ELV (Extra Laag Voltage) bedoelt ;)

Verder wel correct de AC en DC met het redelijk grote potentiaalverschil moet zoveel mogelijk gescheiden worden

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

ELV is een te onhandige term in normaal taalgebruik, die niemand kent en moeilijk op te zoeken is. En vind je het, dan word je meteen geconfronteerd met varianten zoals PELV en SELV. Zo blijven mensen ten onrechte denken dat "laagspanning" hetzelfde is als aanraakveilige spanning. Een woord, geen afkorting, zou denk ik beter blijven hangen.

Het zou handig zijn als we in het Nederlands de term kleinspanning zouden introduceren, naar Duits voorbeeld. Kleinspanning is spanning tot 50 V AC of 120 V DC, en identiek aan wat bij ons ELV heet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0ZYop6bOHgdundG4tRL5SBbdps=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zl1THDBtieWqLAunn1IPdy9I.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Juerd op 28-03-2026 16:01 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17:31
Juerd schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:59:
ELV is een te onhandige term in normaal taalgebruik, die niemand kent en moeilijk op te zoeken is, en zo blijven mensen ten onrechte denken dat "laagspanning" hetzelfde is als aanraakveilige spanning.

Het zou handig zijn als we in het Nederlands de term kleinspanning zouden introduceren, naar Duits voorbeeld. Kleinspanning is spanning tot 50 V AC of 120 V DC, en identiek aan wat bij ons ELV heet.

[Afbeelding]
het probleem bij dit soort taalkundige termen is dat bv de term laagspanning vaak als "ongevaarlijk"wordt aangezien terwijl deze gewoon dodelijk kan zijn.
idem met de term hoogspanning, wat formeel al boven de 1000V begint, dus 1 kV, terwijl men in de volksmond dan eerder richting 100kV of hoger denkt.
Ook zie je de oude term middenspanning, die zelfs nog door de netbeheerders veelvuldig wordt gebruikt echter conform de normen helemaal niet meer bestaat.
Ik ben het met je eens, maar de term "laagspanning" is nu eenmaal in gebruik voor gevaarlijke dingen, en dus niet meer te fixen.
Jan-tweak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:04:
Ook zie je de oude term middenspanning, die zelfs nog door de netbeheerders veelvuldig wordt gebruikt echter conform de normen helemaal niet meer bestaat.
Ja en nee, in de BEI-BHS wordt nog steeds gesproken over middenspanning >1kV & <25kV alles boven de 25kV valt onder de "echte" hoogspanning

• Jan-tweak
Annuk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:59:
[...]

Ja en nee, in de BEI-BHS wordt nog steeds gesproken over middenspanning >1kV & <25kV alles boven de 25kV valt onder de "echte" hoogspanning
dat zijn aanwijzingen en vakopleidingen (die eigenlijk nog van vroeger stammen) , voluit De Bedrijfsvoering van Elektrische Installaties Branche HoogSpanning (BEI-BHS), de term middenspanning kont hier eigenlijk in de benaming al niet meer voor, in de documentie spreekt men echter wel nog van middenspanning. (die overigens ook hier tussen haakjes staat).
(aangepast en mijn foutieve verwijzing richting Belgie verwijderd).

[ Voor 45% gewijzigd door Jan-tweak op 28-03-2026 17:51 ]

Jan-tweak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:17:
[...]

dat is Belgie, die hebben de EN normen nog niet gelezen. :+
Ehm.... Nee hoor, Check hier zelf maar eens even...
https://www.beiviag.nl/bei-bhs/bei-bhs-bijlagen

Of hier:
https://www.ckb.nl/opleid.../1/scopeId/8/stepAmount/2

Daar staat voor NL toch echt middenspanning hoor
Edit:
En hier de officiële opleiding om in de middenspanning bezig te zijn voor de netbeheerders

https://www.rocva.nl/volw...iddenspanningsdistributie

[ Voor 20% gewijzigd door Annuk op 28-03-2026 17:39 ]

• Jan-tweak
Annuk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:34:
[...]

Ehm.... Nee hoor, Check hier zelf maar eens even...
https://www.beiviag.nl/bei-bhs/bei-bhs-bijlagen

Of hier:
https://www.ckb.nl/opleid.../1/scopeId/8/stepAmount/2

Daar staat voor NL toch echt middenspanning hoor
Edit:
En hier de officiële opleiding om in de middenspanning bezig te zijn voor de netbeheerders

https://www.rocva.nl/volw...iddenspanningsdistributie
klopt, maar dat zijn weer in feite nog de oude benamingen voor de functies die echter in de EN normen niet meer overeenkomen.
er is bv geen middenspanningsnorm meer, alles wat meer is dan 1000V AC valt onder hoogspanning, dus ook deze "middenspannings vakeisen en aanwijzingen". dat zie je overigens ook terug in de benamingen binnen de netbeheer bedrijven, ook daar wordt nog gewoon over middenspanning gesproken, oude vaktermen zijn nu eenkeer erg lastig uit te roeien.
Echter eenduidigheid is wel erg belangrijk, tenminste is dat mijn insteek.
ik heb overigens mijn vorige foute opmerking aangepast, krijg je als je maar half aan het lezen bent, sorry.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 28-03-2026 17:52 ]

Jan-tweak schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:45:
[...]

klopt, maar dat zijn weer in feite nog de oude benamingen voor de functies die echter in de EN normen niet meer overeenkomen.
er is bv geen middenspanningsnorm meer, alles wat meer is dan 1000V AC valt onder hoogspanning, dus ook deze "middenspannings vakeisen en aanwijzingen". dat zie je overigens ook terug in de benamingen binnen de netbeheer bedrijven, ook daar wordt nog gewoon over middenspanning gesproken, oude vaktermen zijn nu eenkeer erg lastig uit te roeien.
Echter eenduidigheid is wel erg belangrijk, tenminste is dat mijn insteek.
Middenspanning valt inderdaad onder de noemer en regels van de hoogspanning als in hoger dan 1kV.
Maar wel frappant dat er dan Europa breed nog steeds over middenspanning wordt gesproken door opleiding instanties, netbeheerders en fabrikanten.
Het is en blijft nog steeds gewoon een norm en grens om onderscheid te maken maar het is inderdaad opgenomen in de HS omdat er veel overlap in zit bij <25kV en >25kV en dat dan dus makkelijker is ook m.b.t. aanwijzingen.

Maar je zult het zo te lezen uiteindelijk beter weten dan alle geleerden die alles samenstellen.

• Jan-tweak
Annuk schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:06:
[...]

Middenspanning valt inderdaad onder de noemer en regels van de hoogspanning als in hoger dan 1kV.
Maar wel frappant dat er dan Europa breed nog steeds over middenspanning wordt gesproken door opleiding instanties, netbeheerders en fabrikanten.
Het is en blijft nog steeds gewoon een norm en grens om onderscheid te maken maar het is inderdaad opgenomen in de HS omdat er veel overlap in zit bij <25kV en >25kV en dat dan dus makkelijker is ook m.b.t. aanwijzingen.

Maar je zult het zo te lezen uiteindelijk beter weten dan alle geleerden die alles samenstellen.
Ik ga wel met je mee dat men voor bepaalde zaken een onderscheid wil gaan maken en toen ik aan de opleiding begon was het ook nog gewoon middenspanning en hoogspanning, en vergeet niet, die mensen die dat bepalen hebben veelal dat ook nog meegemaakt en heel veel voorschriften en regels stammen ook nog uit die tijd, zijn uiteraard wel aangepast aan de nieuwe wetgeving en normen, maar die term middenspanning blijkt toch lastig om deze niet te gebruiken, m’n ook omdat deze het wat je zelf ook aangeeft het in de praktijk makkelijk maakt.
Bij Tennet wordt volgens mij overigens ook nog het verschil <150kV en >150kV gemaakt.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-04 21:06
AR34 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:27:
Heb de nieuwe groepenkast ondertussen helemaal voorbereid voor installatie. Nu nog even een mooie dag zoeken binnenkort om het geheel te installeren. Heb gekozen voor ABB vanwege de 1-module brede alamats en de OSB. Wel in een Hager kast vanwege het buisinvoerstuk met DIN rail. Deze is nodig voor een drietal groepen, op die manier kan ik 2 bestaande lasdozen laten vervallen. Alleen tussen de rails zit dezelfde ruimte als bij andere kasten, en die is bij werken met een kamrail en 10mm2 draad erg beperkt. Vandaar de aftakking naar de 1 fase groepen in 6mm2 gedaan.

Verder ook een invoerstuk aan de onderkant meegenomen, mocht de huidige aansluiting van de energiemeter te kort zou zijn. Mocht het wel lang genoeg zijn dan sluit ik het direct aan op de hoofdschakelaar en komen die aansluitblokken te vervallen. Wanneer de drie fase aansluiting wordt gedaan wordt het sowieso direct aangesloten. Aan de linker kast komt nog een buisinvoerstuk en/of 1-DIN module aan de onderzijde, maar die doe ik later pas (komt wel nog een afdekkapje op).

Op zich best tevreden met het resultaat, ook een hoop van geleerd. Op deze manier volledig voorbereid op de toekomst, en zelfs nog wat extra uitbreidingsruimte beschikbaar. Zodra het hangt zal ik nog wel een keer een post maken ter lering en vermaak.

[Afbeelding]
Tof! Als je deze pakt kan je kast omlaag en heb je toch die aansluiting zolang je op 1 fase zit als je wilt: https://www.sandervunderi...menset-3-fase-vkg91t.html

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:06
Juerd schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:59:
ELV is een te onhandige term in normaal taalgebruik, die niemand kent en moeilijk op te zoeken is. En vind je het, dan word je meteen geconfronteerd met varianten zoals PELV en SELV. Zo blijven mensen ten onrechte denken dat "laagspanning" hetzelfde is als aanraakveilige spanning. Een woord, geen afkorting, zou denk ik beter blijven hangen.

[Afbeelding]
We hebben de term veilige spanning <50vac of <120vdc wordt ook wel zwakstroom of extra lage spanning genoemd.

Daarnaast iedereeen die met elektra werkt weet wat er bedoeld wordt met middenspanning.
Is ook niet zo gek de papieren die je moet hebben om middenspanning te schakelen zijn echt heel anders dan voor hoogspanning.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 29-03-2026 11:05 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:25

pvg

Ik dacht een klein klusje op te pakken voor familie… uitbreiding groepen kast voor een 1-fase victron accu.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xelSMvS4aYjw67Eg1KKMzOBBCKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viWwOp4IBVu0bsrHDp4muFmp.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwbouw woning met WP, PV en EV laadpaal. Na de oplevering is alleen de 3f alamat voor de laadpaal bijgeplaatst (door zelfde installateur).
Tjonge, twijfelachtige zaken:
- Kookgroep op 1 fase. Werkt tot nu toe goed, dus ik wou hier eigenlijk niet aankomen.
- Laadpaal zit nu achter de ferrietfilters voor het enphase systeem…
- Geen remautomaten, maar ja 25+16A = 41A dus ken net? Maar met een victron systeem er bij moeten er zeker remautomaten komen.

Wat moet er bij:
- 3f victron meter (met ct klemmen) en we willen de laadpaal niet meemeten (dus alleen PV en rest van huis achter de meter).
- 2p alamat B20A 30mA voor de victron
- 3x 1p B40A remautomaat
Dit zou passen als ik een ABB alamat van 1 module breed zou gebruiken.

De routing van de fases zou dan worden (alles 6mm2):
- van hoofdschakelaar naar laadpaal alamat
- van laadpaal alamat naar voedende kant remautomaten (hier zouden dan de ct klemmen op komen)
- van voedende kant remautomaten naar PV alamat (met ferrietkernen), waarbij L1 eerst naar de alamat voor de victron gaat.
- van afgaande kant remautomaten naar 1f aardleks rest van huis
- victron meter voeden vanaf laadpaal alamat

Gaat dit passen, of kan ik beter de linkerkast door een model met 3 rijen vervangen?
Tips?

[ Voor 5% gewijzigd door pvg op 29-03-2026 16:18 ]

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 11:25
pvg schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:14:
Gaat dit passen, of kan ik beter de linkerkast door een model met 3 rijen vervangen?
Tips?
Je wil best wat bijplaatsen in een kast die al redelijk vol zit, ik zou daarom aan de linkerkant naar onderen een extra kast aanbouwen. Als je aan 1 rail extra voldoende hebt kan je een VKG21Z gebruiken en deze koppelen met een VKG73T. Daaronder kan je dan nog eventueel een laag of een hoog buisinvoerstuk plaatsen. Dan moet die buisinvoer linksonder wel ingekort kunnen worden, maar neem aan dat zoiets wel mogelijk is.

• pvg

pvg

AR34 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:05:
[...]

Je wil best wat bijplaatsen in een kast die al redelijk vol zit, ik zou daarom aan de linkerkant naar onderen een extra kast aanbouwen. Als je aan 1 rail extra voldoende hebt kan je een VKG21Z gebruiken en deze koppelen met een VKG73T. Daaronder kan je dan nog eventueel een laag of een hoog buisinvoerstuk plaatsen. Dan moet die buisinvoer linksonder wel ingekort kunnen worden, maar neem aan dat zoiets wel mogelijk is.
Thanks. Aan die buis linksonder zit de envoy. Die kan ik dus gewoon verplaatsen.
leonbong schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:01:
We hebben de term veilige spanning <50vac of <120vdc wordt ook wel zwakstroom of extra lage spanning genoemd.
Extra lage spanning slaat als term niet aan, ook al is het al decennia de officiële term. Je komt die term tegen in formele werken, maar vrijwel nergens anders. Ik vermoed dat het te lang is, en daarom ook tot ELV wordt afgekort, maar dat past dan weer niet mooi in een lijstje woorden die allemaal op -spanning eindigen, waardoor het een (te?) vreemde eend in de bijt is.

Zwakstroom is gewoon fout. Als het nou zwakspanning was geweest... Maar ja, ik voel dus wel wat voor het woord kleinspanning, vooral omdat het woord Kleinspannung in Duitsland al uitgebreid gebruikt wordt, en we over de hele linie toch al veel technische terminologie en elektrisch ontwerp overnemen van de Duitsers. We hebben ook schuko (DIN 49440-49441), perilex (DIN 49445-49448), DIN-rails, VDE-gereedschap, etc etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Juerd op 29-03-2026 18:49 ]

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
pvg schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:14:
Ik dacht een klein klusje op te pakken voor familie… uitbreiding groepen kast voor een 1-fase victron accu.

Huidige situatie:
[Afbeelding]

Nieuwbouw woning met WP, PV en EV laadpaal. Na de oplevering is alleen de 3f alamat voor de laadpaal bijgeplaatst (door zelfde installateur).
Tjonge, twijfelachtige zaken:
- Kookgroep op 1 fase. Werkt tot nu toe goed, dus ik wou hier eigenlijk niet aankomen.
- Laadpaal zit nu achter de ferrietfilters voor het enphase systeem…
- Geen remautomaten, maar ja 25+16A = 41A dus ken net? Maar met een victron systeem er bij moeten er zeker remautomaten komen.

Tips?
Ik zie meerdere dubbele adereindhulzen, maar nou net bij de nul op de hoofdschakelaar en de ALS daarnaast niet. Nu weet ik niet precies wat Hager daar voorschrijft, maar ik denk dat het niet de bedoeling is. Bovendien lijkt het bij die ALS naast de hoofdschakelaar dat er 3 draden in zitten. Kan zijn dat ze in 2 kooien zitten en er toch een adereindhuls op zit, maar ik denk het niet :+

Ik zou bij die 2 3-fase-Alamats in de linkerkast ook een kamrail gebruiken, ruimt weer een paar draden op.

Kookgroep noem je al. Jammer inderdaad, maar niet verbazingwekkend. Wat me wel opvalt is dat ze ook echt 2x blauw hebben gebruikt (en dus niet voorbedrade flex met 5 kleuren in een kookgroep hebben aangesloten).

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• pvg

pvg

Aiolos schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:00:
[...]

Ik zie meerdere dubbele adereindhulzen, maar nou net bij de nul op de hoofdschakelaar en de ALS daarnaast niet. Nu weet ik niet precies wat Hager daar voorschrijft, maar ik denk dat het niet de bedoeling is. Bovendien lijkt het bij die ALS naast de hoofdschakelaar dat er 3 draden in zitten. Kan zijn dat ze in 2 kooien zitten en er toch een adereindhuls op zit, maar ik denk het niet :+

Ik zou bij die 2 3-fase-Alamats in de linkerkast ook een kamrail gebruiken, ruimt weer een paar draden op.

Kookgroep noem je al. Jammer inderdaad, maar niet verbazingwekkend. Wat me wel opvalt is dat ze ook echt 2x blauw hebben gebruikt (en dus niet voorbedrade flex met 5 kleuren in een kookgroep hebben aangesloten).
Er zitten nergens 3 draden in en voor zover ik kon zien hebben ze allemaal een huls (of zijn ze ultrasoon gelast).

Kamrail tussen die 2 3f alamats gaat niet werken: de ct klemmen moeten er tussen. Misschien pak ik een 4p automaat als remautomaat, dan kan er tenminste een kamrail tussen de PV en de remautomaat. Ik ga een extra kastje linksonder plaatsen zodat het allemaal lekkerder past.
Aiolos schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:00:
Wat me wel opvalt is dat ze ook echt 2x blauw hebben gebruikt (en dus niet voorbedrade flex met 5 kleuren in een kookgroep hebben aangesloten).
Preflex bestaat ook met bruin-bruin-blauw-blauw-groengeel (link).

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 29-03-2026 19:16 ]

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
pvg schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:07:
[...]

Er zitten nergens 3 draden in en voor zover ik kon zien hebben ze allemaal een huls (of zijn ze ultrasoon gelast).
Ik zie inderdaad dat de 3e die ik dacht te zien eigenlijk de 2e is die in een boogje naar beneden gaat.
Lijkt me wel vreemd dat er net 2 ultrasoon gelaste N-draden zijn, met verder alleen maar hulzen.
Kamrail tussen die 2 3f alamats gaat niet werken: de ct klemmen moeten er tussen. Misschien pak ik een 4p automaat als remautomaat, dan kan er tenminste een kamrail tussen de PV en de remautomaat. Ik ga een extra kastje linksonder plaatsen zodat het allemaal lekkerder past.
Die zwarte draden voor de ferrietkernen blijven dan ook gewoon, alleen een kamrail ipv de bruine draden naar de 2e alamat. (maar dat ligt er allemaal ook maar net aan hoe je gaat doorlussen naar de kast er onder)
Juerd schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:14:
[...]

Preflex bestaat ook met bruin-bruin-blauw-blauw-groengeel (link).
Aha, dat wist ik niet, nog nooit in het wild gezien. Het zou verboden moeten worden!
Zit er ook een markering op zodat je de juiste Bruine en Blauwe bij elkaar kunt zetten op de automaat?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• pvg

pvg

Aiolos schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:22:
[...]

Ik zie inderdaad dat de 3e die ik dacht te zien eigenlijk de 2e is die in een boogje naar beneden gaat.
Lijkt me wel vreemd dat er net 2 ultrasoon gelaste N-draden zijn, met verder alleen maar hulzen.

[...]

Die zwarte draden voor de ferrietkernen blijven dan ook gewoon, alleen een kamrail ipv de bruine draden naar de 2e alamat. (maar dat ligt er allemaal ook maar net aan hoe je gaat doorlussen naar de kast er onder)

[...]

Aha, dat wist ik niet, nog nooit in het wild gezien. Het zou verboden moeten worden!
Zit er ook een markering op zodat je de juiste Bruine en Blauwe bij elkaar kunt zetten op de automaat?
De blauwe draden in de rechtse kast zijn waarschijnlijk zo geleverd en waarschijnlijk heeft de installateur de dubbele hulzen geplaatst bij de linkeruitbreiding.

Kamrail tussen die 2 alamats kan niet: de ct klemmen moeten tussen deze 2 alamats: de laadpaal willen we niet meemeten voor de accu. Anders trekt de laadpaal de accu leeg.

De thuisaccu krijgt op deze manier voorrang op de laadpaal: als er PV over is gaat het eerst in de thuisaccu. Als er daarna nog PV over is, gaat het in de EV. Als de EV vanuit het net wordt geladen, ziet de thuisaccu dat niet (en wordt dus niet leeggetrokken).

[ Voor 6% gewijzigd door pvg op 29-03-2026 19:43 ]

Aiolos schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:22:

Tja, ik zou het prima vinden als preflex überhaupt verboden werd, of iig de 16 mm varianten, maar dat gaat niet gebeuren want alle grote installateurs lijken er verslaafd aan te zijn. Ik vrees het moment dat de fabrikanten ontdekken dat 5 of meer draden in 16 mm preflex gewoon is toegestaan, en het de theoretische voordelen t.o.v. kabels ook verliest... (Dus ik hoop dat ze hier niet meelezen.) Ik snap preflex als concept niet zo goed. Als je vervangbaarheid niet belangrijk vindt, gebruik dan gewoon een kabel.

Ik heb geen idee of die draden nog extra markeringen hebben. Ik heb 't zelf nog niet gezien, maar was n.a.v. jouw post nieuwsgierig geworden en heb de informatie gevonden in deze catalogus.

Als ik preflex zou gebruiken (nog nooit gebruikt), zou ik waarschijnlijk alsnog voor bruin-zwart-grijs-blauw-groengeel kiezen voor een 2L2N kookgroep, om te kunnen zien welke ader welke is, en om voorbereid te zijn op 3-fase. (En dan dus grijs omkleuren naar blauw.)

[ Voor 14% gewijzigd door Juerd op 29-03-2026 21:36 ]

Reminder: de zomertijd is ingegaan, dus het is weer tijd om je aardlekschakelaars te testen! (uitleg)

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:19
Ik wil een extra kast plaatsen t.b.v. een 3-fase warmtepomp groep en later een batterij. Hieronder een foto van de aansluiting op de hoofdschakelaar. Je ziet dat er hier dubbele adereind hulzen gebruikt zijn. Wat is de correcte manier om hier mijn extra kast op aan te sluiten? Deze kast en die links ernaast zitten helemaal vol. De nieuwe kast is een ABB HLD33.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JymvLUnzCYL71tqEpQKrtmlbbrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tuZcKaevtDbURCYbNCpEcVz.jpg?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

@cville In ieder geval niet zoals er boven de 2e aardlekschakelaar gedaan is.

Heb je een compleet overzicht van de kast? Je hoeft niet direct boven de hoofdschakelaar af te takken, misschien zijn er handigere opties.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• cville
Xander schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:21:
@cville In ieder geval niet zoals er boven de 2e aardlekschakelaar gedaan is.

Heb je een compleet overzicht van de kast? Je hoeft niet direct boven de hoofdschakelaar af te takken, misschien zijn er handigere opties.
Hierbij een foto van de rechterkast. Ik heb zelf zojuist dit aftakblok gevonden, waar in de nieuwe kast voldoende ruimte voor is (2x12), maar dan moet ik heen en weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bMRQhGejOlJEoOsxhZufZh9Nw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRbgD7PHWwJSoD1v685zZFEM.jpg?f=fotoalbum_large

cville schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:52:
[...]

Hierbij een foto van de rechterkast. Ik heb zelf zojuist dit aftakblok gevonden, waar in de nieuwe kast voldoende ruimte voor is (2x12), maar dan moet ik heen en weer.

[Afbeelding]
Je hebt voor deze ABB kasten ook deze aansluitblokken. Die klemmen onderin de kunststof strip. Je moet dan wel een deel van de bestaande bedrading aanpassen, bijvoorbeeld de draden die nu naar de 2-polige aardlekschakelaars gaan in die blokjes aansluiten, nieuwe draden tussen de blokjes en de bestaande aardlekschakelaars en dan natuurlijk nieuwe draden naar je uitbreiding.

De meeste ABB componenten hebben dubbele klemmen, in allebei mag draad (maak hier ook even gebruik van om de aansluitingen boven die 2e aardlekschakelaar te fatsoeneren!). Je zou dus ook onder de aardlekschakelaars kunnen aftakken, maar dit is onder de linker aardlekschakelaar al een keer gedaan voor die aardlekautomaat. Het kan nog steeds, L2 en L3 kunnen onder de aardlekschakelaar erbij en L1 en N onder die aardlekautomaat. Dit zou niet echt mijn voorkeur hebben, de N wordt dan al 5x doorgelust voordat je bij je uitbreiding aankomt. Je zou dit wat netter kunnen maken met een kamrail voor de nul onder die aardlekschakelaars en aardlekautomaat.

Of misschien is het juist makkelijker om ergens in de linker kast af te takken? Voor de 4x 30cm extra draad zou ik het niet laten...

• cville
Xander, bedankt voor je reactie. Helaas ben ik er achter gekomen dat ik iets in de categorie "blindingly obvious" over het hoofd gezien heb. Ik kan n.l. wel een mooie oplossing voor de uitbreiding verzinnen maar heb compleet over het hoofd gezien dat ik van daar uit ook de warmtepomp en batterij moet aansluiten. Dat is in mijn woning lastig aangezien er geen kruipruimte is.

Bij het aansluiten van de EVSE en de 3-fase PV inverter heb ik dat opgelost door een gootje van 6cm breed over het plafond van de gang te leggen. Daar lopen nu 2 Ymvk 5x6 kabels en wat signaal kabels doorheen en daar kan/mag niets meer bij. De beste oplossing die ik heb kunnen verzinnen is om er nog 1 of 2 gaten bij te boren en een gootje van de dubbele breedte plaatsen. Ik denk dat het mogelijk is om de oude goot weg te halen en een nieuwe te plaatsen zonder de kabels te verwijderen.

Zelfs met deze oplossing moet ik nog kiezen tussen een uitbreiding in de meterkast (2 kabels nodig) of de uitbreiding in de berging en daar een onderverdeler maken.

Mocht je nog slimme oplossingen kennen, dan hoor ik dat graag.

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:20
Goedemiddag!
Bij mijn schoonouders wordt deze zomer een aanbouw gemaakt met daarin onder andere een nieuwe keuken. Het betreft een huis van voor de oorlog (tweede wereldoorlog, mocht dat tegenwoordig onduidelijk zijn).
In de nieuwe keuken zal geen gasaansluiting meer geplaatst worden. De huidige ektrische installatie bestaat uit een groepenkast met welgeteld twee smeltpatronen en geen aardlekschakelaar(s).

De groepenkast in ingebouwd in een kastje in de muur. Hierdoor is de ruimte zeer beperkt. Dit is hoogstwaarschijnlijk een muur zonder spouw naar de buren dus uitbreiden in de muur zit er helaas ook niet in.

De ruimte naast de meter is 34 bij 18 cm (hxb). Hier passen volgens mij maximaal 6 modules naast elkaar. Hierbij had ik het volgende idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Qjfw6ajrrWzlMZLPURLz01vapA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EQY7pTzX2n4aHz6NhGPS92Kk.png?f=user_large
Groepenkast B wordt in de nieuwe aanbouw geplaatst. De krachtgroep in groepenkast A is dan de hoofdschakelaar en dient als bescherming voor de kabel naar groepenkast B.

Ik begrijp dat dit niet voldoet aan de selectiviteitseisen van de netcode.. Echter zijn alle verbruikers gewoon achter 16A groepen geplaatst. Dus alleen bij kortsluiten van de kabel tussen A en B is dit van belang.

Zien jullie nog andere (betere) oplossing binnen de bestaande ruimte?

Ps. De kabel tussen A en B is 5*6 mm2 geen, 5*4 mm2
@spork Is dit België? Anders geen 300mA (selectief) alamat als hoofdschakelaar maar een 25A automaat.
Is het een 1fase of een 3fase aansluiting? Het grote kookplaat aansluiten topic Want op 1fase is het wel erg krap en zou het me niet verbazen als de hoofdzekering / automaat er geregeld uitligt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:30
Ik wil een 3611 doos + wcd in de meterkast plaatsen. De doos rechtsbovenin kan ik helaas niet gebruiken en andere dozen zijn niet voorhanden. Wat is de meest voor de hand liggende plek deze te plaatsen? Meest linker buis onderbreken en daar een doos plaatsen?
Of misschien een nieuw buisje uit de groepenkast?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1iJBw_IS2FEEcLbu6QCvT5rDw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvWz8OngPKALwsKkb1Jit0WP.jpg?f=fotoalbum_large
onetime schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:18:
@spork Is dit België? Anders geen 300mA (selectief) alamat als hoofdschakelaar maar een 25A automaat.
Te kort door de bocht. Alleen met een voldoende lage ZS of als de gehele distributiegroep t/m onderverdeler dubbelgeïsoleerd is mag het zonder aardlekbeveiliging. En als het met moet, dan is 300 mA een keurige waarde.

De reflex "300 mA aardlek = België" is niet handig. Die dingen zijn ook in Nederland nuttig en vaak ook nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 30-03-2026 20:06 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@rockerpoet Zo'n doosje sluit je uiteraard aan rechtstreeks uit de groepenkast. En, misschien zelfs wel op een eigen groep. Ruimte zat bij jou.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:25
Ik wil graag jullie mening over het volgende: Ik wil in mijn schuur een thuisaccu gaan plaatsen. Het idee is om een aparte (meter)kast te plaatsen in de schuur. Het idee is om:
  1. rechts de accu direct aan te sluiten op een 16A OF de mogelijkheid via een stopcontact
  2. links wanneer nodig het nood stopcontact direct op de 10A (want 2400 watt) met een stopcontact voor de vriezer.
Letop: er is geen direct verbinding tussen links of rechts. rechts is grid, links is nood en standalone
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4X-6tb7JpwG_JTkyo62HIfHQac=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y7u9xvet3WCKnxMFHMijmRYN.png?f=user_large

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:30
Andrehj schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:05:
@rockerpoet Zo'n doosje sluit je uiteraard aan rechtstreeks uit de groepenkast. En, misschien zelfs wel op een eigen groep. Ruimte zat bij jou.
Ik heb geen mogelijkheid om het op een van de bestaande groepen aan te sluiten. Daarom denk ik een 0025-060 te plaatsen. Deze is ook nog eens schroefloos (wist niet dat dit bestond) wat goed uitkomt aangezien ik geen momentschroevendraaier heb.

• spork
onetime schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:18:
Is het een 1fase of een 3fase aansluiting? Het grote kookplaat aansluiten topic Want op 1fase is het wel erg krap en zou het me niet verbazen als de hoofdzekering / automaat er geregeld uitligt.
Bedankt voor je reactie. Ik hoopte dat de kabel en groepbreedte de 3-fasigheid impliceerde maar: het gaat 3 fasen worden. En het is in NL.
De reden dat ik een aardlekautomaat als 'hoofdschakelaar' doe is omdat de kabel anders niet aardlek beveiligd is. En dat wil ik wel graag; gewoon het hele huis beveiligd tegen aardlekken.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Cardinal Waar komt "nood" dan vandaan?

Maar met automaten valt het als onderverdeler dus hoort er ook een hoofdschakelaar in. Maar als je niets splitst, wat probeer je dan te bereiken met dit kastje?

En als je 16A wilt doen met de accu, gewoon de stekker eraf halen en losse groep geven.

• Cardinal
@Septillion de "nood" komt uit de noodstopcontact/off-grid stopcontact van de accu. Het idee is dat er een aparte kabel terug naar het thuis loopt met een off grid stopcontact waar ik de CV/koelkast/telefoon van stroom kan voorzien bij geen grid, zonder dat ik de accu hoef te verplaatsen.
En als je 16A wilt doen met de accu, gewoon de stekker eraf halen en losse groep geven.
Ja zie rechts, waarbij het stopcontact dan overbodig wordt. Tussen links en rechts zit de thuisaccu.

[ Voor 4% gewijzigd door Cardinal op 30-03-2026 21:46 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Cardinal Maar voor de accu voeding valt er niets te splitsen. Dus enige dat je daar voor nodig hebt is een lasdoos. De automaat voegt niets toe.

Voor nood deel, dan zou je gewoon kabel kunnen trekken. Als je de beveiliging van de accu niet vertrouwd zou je nog een automaat kunnen plaatsen. Voor de rest duidelijk gescheiden houden van je echt installatie.

• Cardinal
@Septillion
Maar voor de accu voeding valt er niets te splitsen. Dus enige dat je daar voor nodig hebt is een lasdoos. De automaat voegt niets toe.
Klopt. Het zou dan 16A -> draad -> 16a zijn. Dan minimaal een werkschakelaar zodat ik makkelijk de stroom eraf kan halen bij werkzaamheden?
Voor nood deel, dan zou je gewoon kabel kunnen trekken. Als je de beveiliging van de accu niet vertrouwd zou je nog een automaat kunnen plaatsen. Voor de rest duidelijk gescheiden houden van je echt installatie.
Yup, dat is die 10A schakelaar + stopcontact voor vriezer.

[ Voor 19% gewijzigd door Cardinal op 30-03-2026 22:00 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Cardinal Werkschakelaar is natuurlijk wel netter.

Voor de nood, staat de accu er dan niet gewoon direct onder? Wat is dan de meerwaarde van automaat + stopcontact vs direct inpluggen?

• Cardinal
@Septillion gemak, dat ik er meer dan 1 apparaat aan kan hangen die op verschillende locaties bevinden.

Het idee is dat in geval van nood van mijn accu (schuur) er mijn vriezer (schuur, vandaar dat stopcontact) + woonhuis koelkast + CV + telefoon lader aan kan hangen. Dit door middel van een separaat offgrid opbouwdoos in de meterkast

Mocht dan er teveel stroom worden getrokken lijkt het mij handiger dat een 10A schakelaar tript, dan een zekering ergens in de accu.

[ Voor 5% gewijzigd door Cardinal op 30-03-2026 22:11 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Cardinal Tenzij je echt stappen terug gaat is de kans dat de zekering ervoor ook gaat gewoon heeeel groot. En bij een kortsluiting zo goed als gegarandeerd. Dus enige dat het doet is dus betere beveiliging toevoegen voor als je die van de accu niet vertrouwd.

• Cardinal
Septillion schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:11:
@Cardinal Tenzij je echt stappen terug gaat is de kans dat de zekering ervoor ook gaat gewoon heeeel groot. En bij een kortsluiting zo goed als gegarandeerd.
Deze volg ik niet helemaal, kan je dit verder toelichten?
Dus enige dat het doet is dus betere beveiliging toevoegen voor als je die van de accu niet vertrouwd.
Mijn gedachte was meer beveiliging als de apparaten erachter meer dan 10A zouden trekken.

[ Voor 8% gewijzigd door Cardinal op 30-03-2026 22:26 ]

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Cardinal Dan als de accu ook 10A doet, dan is de kans dat de beveiliging van de accu eerder of ook ingrijpt erg groot is als je er een 10A automaat achter zet. Maar is nog steeds geen garantie dat de automaat eerder gaat.
@Cardinal oftewel je bent niet selectief tegenover de vermoedelijk ingebouwde zekering bedoelt @Septillion hiermee te zeggen.

• Cardinal
@Septillion @Annuk Dank en ja duidelijk.
Tevens als je een moderne vriezer hebt en die ligt een beetje vol hoeft die niet perse direct aan een nood-accu he, die zal het in principe zonder problemen 24u bevroren houden als je die ook dicht houd.
Koelkast zou ik persoonlijk eerder een punt vinden dan de vriezer.

Juerd schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:05:
[...] Te kort door de bocht. Alleen met een voldoende lage ZS of als de gehele distributiegroep t/m onderverdeler dubbelgeïsoleerd is mag het zonder aardlekbeveiliging. En als het met moet, dan is 300 mA een keurige waarde.

De reflex "300 mA aardlek = België" is niet handig. Die dingen zijn ook in Nederland nuttig en vaak ook nodig.
Ymvk is toch dubbel geïsoleerd? En het hele huis mag toch niet achter -1- aardlek?

edit: en achter die hoofd-alamat alleen andere alamats...

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 30-03-2026 23:29 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

onetime schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:28:
[...]

Ymvk is toch dubbel geïsoleerd? En het hele huis mag toch niet achter -1- aardlek?
Normale YMvk wel, YMvk-as niet. Maar ook de verdeler moet dubbelgeïsoleerd zijn om geen foutbescherming door uitschakeling van de voeding te hoeven hebben.

En jawel, het hele huis mag achter 1 aardlekschakelaar van 300 mA. Het had anders kunnen zijn als het om 30 mA ging, want volgens de NEN 1010:2015 mag een installatie met ≥2 eindgroepen niet door één toestel van ten hoogste 30 mA in z'n geheel worden uitgeschakeld. Die Nederlandse bepaling is in de NEN 1010:2020 niet meer teruggekomen, dus tenzij het voor de bedrijfszekerheid nodig is dat er iets blijft werken, mag je zelfs alles achter 1 aardlekschakelaar van 30 mA doen (al lijkt me dat niet verstandig).

Vrij vertaald: dergelijke Belgische toestanden zijn ook in Nederland toegestaan. En met TT is het niet zo'n gek idee.

• spork
Juerd schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 01:19:
[...]

Normale YMvk wel, YMvk-as niet. Maar ook de verdeler moet dubbelgeïsoleerd zijn om geen foutbescherming door uitschakeling van de voeding te hoeven hebben.

En jawel, het hele huis mag achter 1 aardlekschakelaar van 300 mA. Het had anders kunnen zijn als het om 30 mA ging, want volgens de NEN 1010:2015 mag een installatie met ≥2 eindgroepen niet door één toestel van ten hoogste 30 mA in z'n geheel worden uitgeschakeld. Die Nederlandse bepaling is in de NEN 1010:2020 niet meer teruggekomen, dus tenzij het voor de bedrijfszekerheid nodig is dat er iets blijft werken, mag je zelfs alles achter 1 aardlekschakelaar van 30 mA doen (al lijkt me dat niet verstandig).

Vrij vertaald: dergelijke Belgische toestanden zijn ook in Nederland toegestaan. En met TT is het niet zo'n gek idee.
Concludeer ik hieruit dat mijn schets binnen de gestelde grenzen niet zo'n heel gek idee is? O-)
@spork Als je echt maar 6 modules kwijt kunt, vind ik het niet raar om de grenzen van het toelaatbare op te zoeken, zolang het veilig blijft. Je distributiegroep heeft geen afzonderlijke groepsschakelaar, maar dat is strikt genomen ook niet verplicht: "462.2 (...) Mits de bedrijfsomstandigheden dit toelaten, mag een gemeenschappelijke voorziening voor het scheiden van een groep stroomketens zijn toegepast."

Als je de aardlekautomaat zou weglaten, zou je daarvoor in de plaats een andere hoofdschakelaar moeten hebben, dus daar schiet je niks mee op want die zijn in het algemeen ook 4 modules breed. SEP maakt wel een 4-polige hoofdschakelaar van 2 breed, en Gewiss maakt een 4-polige automaat van 2 breed, maar dan zou je de 300 mA aardlekbeveiliging opofferen (die afhankelijk van de situatie verplicht kan zijn) en het enige dat je ervoor terugkrijgt is dat je dingen afzonderlijk van elkaar kunt uitschakelen.

Maar besef wel dat als er een fout in de distributieketen zelf zit, je pas weer stroom op de andere 2 groepen hebt nadat je draden hebt losgehaald. Als je alles netjes bouwt, denk ik dat de kans daarop voldoende meevalt om dat risico te kunnen nemen. Je zou kunnen overwegen de kabel (en evt de onderverdeler) wat extra mechanische bescherming te geven.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:27

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Vraagje. Ik wil een aardlekautomaat bijzetten voor mijn nieuwe thuisaccu. Maar helaas is er geen 4-polige doorverbinder bij de Hornbach op voorraad in de kleur blauw (andere fysieke winkels hier ook niet). De andere 2x4 groepensets in mijn kast hebben een grijze voor zowel de fase als de 0. Moet je blauw aanhouden of staat dit vrij? Anders vervang ik die andere ook meteen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsCKmwd6pqhzEysGGGqEsWSHZvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Xys76CR3OGt29OfMssjGRC7.jpg?f=fotoalbum_large

Veiligheid voorop maar om 5€ verzendkosten te gaan betalen voor een item van 70 cent voelt niet helemaal lekker haha.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 31-03-2026 14:57 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13:25

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Kuusj

Kuusj

Dat weet ik, maar Elektramat rekent 5€ aan verzendkosten. Dat vind ik zonde. Zeker omdat de alamat ook nog eens 4€ duurder is dan bij de Hornbach. Vandaar mijn vraag of blauw en grijs wel verplicht is of dat 2x grijs ook prima is.

@Kuusj Heb je een blauwe permanent-marker? Blauw is niet verplicht voor kam/pen-rails. Het is wel duidelijk.
Er zijn ook gecombineerde rails voor nul en fase of ook voor 3 fase. Die zijn meest grijs.

Kijk even in de TS: Elektra huisinstallaties - merk-en-kwaliteit voor je gaat bestellen. ABB een betere optie?

Kuusj schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:57:
Vraagje. Ik wil een aardlekautomaat bijzetten voor mijn nieuwe thuisaccu. Maar helaas is er geen 4-polige doorverbinder bij de Hornbach op voorraad in de kleur blauw (andere fysieke winkels hier ook niet). De andere 2x4 groepensets in mijn kast hebben een grijze voor zowel de fase als de 0. Moet je blauw aanhouden of staat dit vrij? Anders vervang ik die andere ook meteen..

[Afbeelding]

Veiligheid voorop maar om 5€ verzendkosten te gaan betalen voor een item van 70 cent voelt niet helemaal lekker haha.
Mag gewoon, wat @onetime al zegt, 3F+N kamrails zijn ook gewoon grijs en bij de meeste partijen en merken zijn zowel fase als nul kamrail grijs.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Kuusj schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:48:
[...]

Dat weet ik, maar Elektramat rekent 5€ aan verzendkosten. Dat vind ik zonde. Zeker omdat de alamat ook nog eens 4€ duurder is dan bij de Hornbach. Vandaar mijn vraag of blauw en grijs wel verplicht is of dat 2x grijs ook prima is.
Gast….een meterkast gaat zo 30 jaar mee, maak het gewoon netjes, niet moeilijk doen om 5 euro.

• Kuusj

Kuusj

Navi schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:28:
[...]

Gast….een meterkast gaat zo 30 jaar mee, maak het gewoon netjes, niet moeilijk doen om 5 euro.
Ik verbaas me een beetje over deze reactie. Ik heb volgens mij nergens gezegd dat ik dingen niet netjes wil maken. Ik vraag of het verplicht is, zo ja, dat ik dan ook de andere 2 vervang. Volgens mij is dat 'netjes maken'.

Niet moeilijk doen over 5 euro? Je mag daar best je eigen mening over hebben maar een beetje normaal mag ook... 'Gast'. Ik vind het zonde 5 euro verzendkosten te betalen voor iets wat niet nodig is.

Maar bedankt voor je antwoord.

• pvg

pvg

Deksel er op en niemand die iets ziet.
Navi schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:28:
[...]

€5 op een complete kast is inderdaad niet veel voor de gemiddelde levensduur van een groepenkast.
Maar om dat aan verzendkosten te betalen voor een onderdeel van nog geen euro, waarbij de kleur feitelijk niets uit maakt en ook niet bepaald verschil maakt voor onderscheid is dit een beetje een overtrokken reactie.

Wat ik hierboven al zei meeste kamrails die geleverd worden zijn grijs, in welke aansluit mogelijkheid dan ook.
Tevens wat @pvg zegt, klaar, deksel erop en je ziet het voorlopig niet weer.
En @Kuusj als je toch nog blauw wilt tzt bestel je die dan mee wanneer je nog meer gaat bestellen ;)

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:48

mjl

Ugh

Annuk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:49:
[...]

Dan zou ik persoonlijk eerder dus plaatsen wat @Xander zei of als je je HZ wilt beschermen een gewone B/C25 automaat.
Zou een B of C automaat dan beter zijn, C gaat iets later dan een B-karetristiek, de smelt zekeringen kunnen ook aardig wat pieken opvangen begrijp ik dus ik zou neigen naar een C25 4P of 3P+N automaat na de hoofdschakelaar (ik heb geen zin om de hoofdschakelaar zelf "live" te vervangen... dan maar wat ruimte in de meterkast opofferen).

-------

Draden zijn gekleurd om verwarring te voorkomen, maar bij een kamrail is dat niet nodig omdat de kans op verwarring nogal klein is: het sluit alleen dingen aan die strak naast elkaar zitten (ipv verderop in de kast, of zelfs op een andere dinrail) en je ziet snel genoeg voor welke functie die is bedoeld. Zo'n blauw kammetje is weliswaar nog net iets duidelijker, maar het verschil is redelijk klein.
mjl schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:42:
[...]
Zou een B of C automaat dan beter zijn, C gaat iets later dan een B-karetristiek
Dat is pas een verschil boven de 3×In = 75 A (uitgaande van de genoemde B25/C25). Bij normale overbelasting zijn de curves B en C identiek. Het verschil zit 'm echt alleen in inschakelpieken.

Voor zware apparatuur en distributiegroepen is C gebruikelijker, voor huishoudelijk gebruik is B gebruikelijker. Let op dat bij C de bedrading maar half zo lang mag zijn. De typische C16 voor een zaagtafel in een schuurtje dat met 2,5 mm² vanuit de hoofdgroepenkast is aangesloten is bijvoorbeeld niet kortsluitveilig te combineren met een 50 meter verlengsnoer, terwijl dat geen probleem was geweest met een B16. Vanwege soft start hebben steeds minder apparaten een C-karakteristiek nodig.
(ik heb geen zin om de hoofdschakelaar zelf "live" te vervangen... dan maar wat ruimte in de meterkast opofferen).
Werk niet onder spanning, ook niet als je er ooit wel zin in krijgt :)

• uaT
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12:51

uaT

Bij voorbedrade kasten die je kant en klaar koopt zit nooit een blauwe kamrail.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:48

mjl

Ugh

Juerd schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:56:
[...]

Dat is pas een verschil boven de 3×In = 75 A (uitgaande van de genoemde B25/C25). Bij normale overbelasting zijn de curves B en C identiek. Het verschil zit 'm echt alleen in inschakelpieken.

Voor zware apparatuur en distributiegroepen is C gebruikelijker, voor huishoudelijk gebruik is B gebruikelijker. Let op dat bij C de bedrading maar half zo lang mag zijn. De typische C16 voor een zaagtafel in een schuurtje dat met 2,5 mm² vanuit de hoofdgroepenkast is aangesloten is bijvoorbeeld niet kortsluitveilig te combineren met een 50 meter verlengsnoer, terwijl dat geen probleem was geweest met een B16. Vanwege soft start hebben steeds minder apparaten een C-karakteristiek nodig.

[...]

Werk niet onder spanning, ook niet als je er ooit wel zin in krijgt :)
Die zin was ook bedoeld in die geste 😂

De C automaat zou dan in de meterkast komen na de hoofdschakelaar en met 6mm2 draad verbonden. Dan naar de verdeler voor de rest van de kast met 6mm2 die zijn dan met 4 of 6mm2 naar de rest van de kast verbonden.

Deze constructie is eigenlijk vooral omdat ik wil voorkomen dat de smelt zekeringen van de netbeheerder door gaan door overbelasting wanneer de loadbalancing niet goed werkt icm met de zonnepanelen, EV en thuis accu (s).

Ik vraag me dus dan nu af, is dan B25 (hoewel er een paar groepen op C16 zitten juist vanwege een hoge inschakel spanning) 4P automaat het beste of misschien B32? En een 4P automaat schakelt alle fases in 1x uit. Is 3x een 2P automaat niet beter (waarbij er een brug geplaatst wordt tussen alle automaten op de N)? Dan kan iedere fase apart afschakelen bij overbelasting (wat ook zou gebeuren met de smeltzekeringen)?

-------

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:32
Goedenavond, zou ik wat advies mogen over groepenkast uitbreiding?

De huidige situatie is zoals op de foto:
- groep1,2,3,8 op fase 1
- groep 4tm7 op fase 2
- zonnepanelen op een 1f aardlekautomaat (Gacia, 32A, type b) op fase 3
- inductieplaat op 3f aardlekautomaat
- beltrafo

Niet op de foto: 3f Enexis aansluiting: 3x 25A installatieautomaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-sautI4mW7g9-Ux96NIlH_NIqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXnjjAeKKlvtEiCtnPhv6Q77.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil de groepenkast uitbreiden met:
  1. een 1F groep voor een warmtepomp
  2. een 1F kWh meter tbv warmtepomp
  3. een 3F groep voor een laadpaal
  4. een groep voor een thuisaccu (1F? 3F?), geen concrete plannen, alleen alvast wat ruimte reserveren
Gezien kabels voor hiervoor allemaal uit de kruipruimte komen dacht ik het volgende:
Een nieuwe Hager kast (de VKG22S) links naast de bestaande plaatsen. Heb ik het goed dat het buisinvoerstuk ook aan de onderkant kan ipv de bovenkant? Daarin is dan een verdeelklemmen set (VKG91T) het handigst?

De warmtepomp heeft volgens de handleiding een type B aardlek nodig. De Gacia alamat voor de zonnepanelen is kennelijk geen geweldig merk. Is het een logische stap om bijv een 40A type B aardlekschakelaar van een goed merk te plaatsen en dan beide met een eigen automaat daarachter te hangen? Of denk ik dan te moeilijk en zonnepanelen lekker laten zoals het is?

De laadpaal een eigen 3f aardlekautomaat?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-04 21:06
Ja dat is een goeie die kast er naast. Je moet even kijken of het nog hetzelfde type is. Anders zijn die kasten vaak ook nog wel te vinden omdat er regelmatig weer kasten verwijderd worden. Buisinvoer onderzijde is inderdaad een mooie oplossing.
Fleighe schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:22:
Voor de volledigheid: Dat is geen type B aardlekautomaat. Het is een type A aardlekautomaat, met B-karakteristiek kortsluitbeveiliging. Zie ook de "A" en het bijbehorende symbool voor type A aardlekbeveiliging links boven de hendel.

Type AC, A, B, F etc. slaat op het soort aardlekbeveiliging. B-, C-, D-karakteristiek etc. heeft te maken met de aanspreekstroom van de magnetische kortsluitbeveiliging.

Mocht jouw PV-omvormer type B aardlekbeveiliging nodig hebben, dan heb je dus de verkeerde automaat.

PV op een andere fase als alle afname is niet ideaal, dit kan een hoge nulstroom opleveren.

Hou je de maximale stroom door de verdeelkast in de gaten? De 40A aardlekschakelaars kunnen nu niet worden overbelast wanneer je gelijktijdig stroom uit het net en de PV-installatie afneemt, omdat de boel op een andere fase zit, maar misschien dat je na je uitbreidingsplannen daarmee wel in de knoop komt. Of na toevoegen van een thuisaccu.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-04 16:21
Dit is al heel gek op een 3x25A aansluiting. Om hoeveel zonnepanelen gaat dit en hoeveel is het maximale vermogen wat deze leveren?

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Jan-tweak

- groep1,2,3,8 op fase 1
- groep 4tm7 op fase 2
- beltrafo

[Afbeelding]

4. een groep voor een thuisaccu (1F? 3F?), geen concrete plannen, alleen alvast wat ruimte reserveren
Gezien kabels voor hiervoor allemaal uit de kruipruimte komen dacht ik het volgende:
Een nieuwe Hager kast (de VKG22S) links naast de bestaande plaatsen. Heb ik het goed dat het buisinvoerstuk ook aan de onderkant kan ipv de bovenkant? Daarin is dan een verdeelklemmen set (VKG91T) het handigst?

De warmtepomp heeft volgens de handleiding een type B aardlek nodig. De Gacia alamat voor de zonnepanelen is kennelijk geen geweldig merk. Is het een logische stap om bijv een 40A type B aardlekschakelaar van een goed merk te plaatsen en dan beide met een eigen automaat daarachter te hangen? Of denk ik dan te moeilijk en zonnepanelen lekker laten zoals het is?

m.b.t. de aardlek voor de warmtepomp, weet jer dat zeker ? en verwar je dat niet met de B-karakteristiek ?
wat me overigens opvalt is dat de PV alamat een 30mA versie is, is dat conform de eisen van je omvormer, veel omvormers hebben namelijk een 100mA of zelfs 300mA nodig, een 30mA werkt vaak wel maar is zeker niet bedrijfszeker.
ik zou zeker je warmtepomp en PV op de zelfde aardlek zetten, je kunt veel beter deze via 2 aparte alamats volledig van elkaar gescheiden houden.
en ja, ook een laadpaal kun je zo veel mogelijk autonoom plaatsen, dus ook die krijgt het beste zijn eigen alamat (in dit geval zelfs een 3-fase uitvoering).

• Fleighe
@djluc
Ik denk dat de huidige kast wel een Hager Vision is maar een oud model oid, nog geen typenummer kunnen ontdekken.

@Xander Je hebt gelijk, ik had om de een of andere reden in mijn hoofd dat het een type B was ipv A. Betreffende de maximale stroom: hoe gaat dit bij anderen met PV + Accu? Dan zit je al snel op een theoretische max van boven de 40A? Bijv, 25A Enexis + 16A PV + 16A accu = 57A (hoewel die situatie in de praktijk natuurlijk nooit voorkomt).

@adjego Zo te zien 5,4kWp totaal. De alamat had ook een 25A versie mogen zijn lijkt me. Ik vind de situatie ook wat vreemd, effectief zijn de zonnepanelen nu afgezekerd door de Enexis automaat, maar dat is niet perse onveilig denk ik?

@Jan-tweak De Gacia is er nog nooit uitgeklapt, dus 30mA aan max lekstroom lijkt goed te gaan.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-04 16:21
Fleighe schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:42:
@adjego Zo te zien 5,4kWp totaal. De alamat had ook een 25A versie mogen zijn lijkt me. Ik vind de situatie ook wat vreemd, effectief zijn de zonnepanelen nu afgezekerd door de Enexis automaat, maar dat is niet perse onveilig denk ik?
Dit had met die hoeveelheid volgens mij prima een 3-fase omvormer kunnen zijn....

Kwa onveilig niet maar die 32A gaat niks voor je doen en de hoofdzekering is er dan al uit. Als je automaten hebt is het iets minder problematisch want dit kun je zelf weer inschakelen, maar dit is niet de bedoeling.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

- groep1,2,3,8 op fase 1
- groep 4tm7 op fase 2
- beltrafo

[Afbeelding]

Verplaats de beltrafo en de solar, op een nieuwe alamat van Hager (of Eaton) naar een nieuwe kast naast de huidige.
Plaats de 3fase alamat voor de laadpaal op de vrijgekomen plaats.
Alle verdere nieuwe zaken in de nieuwe kast.

Tenzij je liever alle 3fase, ook voor de accu, onderin de niewe kast wilt, dan kan alle 1fase spul in de bestaande kast of wat er bij komt bovenin de nieuwe. Of laat alleen de gewone groepen in de bestaande kast.

edit: andere optie is de aardlekschakelaars er uit, en alle groepen vervangen door 1u ABB alamats, dan heb je geen remautomaat nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 02-04-2026 13:45 ]

@Jan-tweak De Gacia is er nog nooit uitgeklapt, dus 30mA aan max lekstroom lijkt goed te gaan.
Of hij doet 't niet ;)

• Jan-tweak
@djluc
Ik denk dat de huidige kast wel een Hager Vision is maar een oud model oid, nog geen typenummer kunnen ontdekken.

@Xander Je hebt gelijk, ik had om de een of andere reden in mijn hoofd dat het een type B was ipv A. Betreffende de maximale stroom: hoe gaat dit bij anderen met PV + Accu? Dan zit je al snel op een theoretische max van boven de 40A? Bijv, 25A Enexis + 16A PV + 16A accu = 57A (hoewel die situatie in de praktijk natuurlijk nooit voorkomt).

dat kan, maar wat geven de specs van de omvormer hierbij aan? dat lijkt me namelijk belangrijker dan dat je tot nu toe gewoon geluk hebt gehad. Dat is ook met verzekeringen zo, ik vermoed dat je nog nooit een brand in je huis hebt gehad maar toch heb je een verzekering daarvoor. :)

• Fleighe
Jan-tweak schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:06:
[...]

dat kan, maar wat geven de specs van de omvormer hierbij aan? dat lijkt me namelijk belangrijker dan dat je tot nu toe gewoon geluk hebt gehad. Dat is ook met verzekeringen zo, ik vermoed dat je nog nooit een brand in je huis hebt gehad maar toch heb je een verzekering daarvoor. :)
Maakt niet uit toch, een 30mA zal eerder afvallen dan een 300mA, het is juist alleen maar veiliger?

• Jan-tweak
Fleighe schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:15:
[...]

Maakt niet uit toch, een 30mA zal eerder afvallen dan een 300mA, het is juist alleen maar veiliger?
uitvallen voor niets lijkt me ook niet de bedoeling, en nee, in dit geval is dit dus zeker niet veiliger.

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-04 16:23
carefree7 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:21:
Hallo! Ik heb een hanglamp voor buiten en heb per ongeluk de kabel doorgesneden. Ik vraag me af of dit te repareren is of dat ik de hele lamp weg moet gooien?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zit hier een draaiknop aan je kabel die kun je losdraaien. Deze kabels etc worden ook gebruikt bij kerstverlichting bij OA een Intratuin etc. Deze kabels kun je los verkrijgen.

• BTC100K2021
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:26

BTC100K2021

Kijk eens dom, ja ho maar.

Goedemorgen allen,

Ik krijg binnenkort een laadpaal bij huis, het liefste had ik zelf gekozen wie deze komt monteren maar die keus heb ik niet. Dus heb ik besloten mijzelf in de materie te verdiepen zodat ik enigszins kan volgen wat deze monteur doet en of dat logisch is. Ik heb een aantal topics doorgenomen en mijn meterkast bekeken. Ik loop tegen een aantal technische en praktische vragen aan.

De situatie:
Laadpaal komt op de buitenmuur die grenst aan de meterkast, het ligt voor de hand dat er dus direct een doorvoer gemaakt gaat worden. Dit lijkt een gebruikelijke methode. Laadpaal betreft Autel Maxicharger LCD met load balancing. Over deze lader kan ik weinig bijzonderheden vinden.

De meterkast is uitgevoerd in 3 fases en met een slimme meter. Het materiaal dat is gebruikt in de meterkast is van Hager.

Vraag 1: is het gek dat ik bij de monteur het verzoek doe om identiek materiaal te gebruiken?

De indeling van de meterkast is als volgt (van boven naar beneden en van links naar rechts):
Q1 Aardlekschakelaar, CDA 540G 40A
F1 Groep, keuken, MKS 516 B16
F2 Groep, badkamer, MKS 516 B16
F3 Groep, vaatwasser, MKS 516 B16
F4 Groep, zonnepanelen, MJN516 C16
Q2 Aardlekschakelaar, CDA 540G 40A
F5 Groep, Combi-oven, MKS 516 B16
F6 Groep, Wasdroger, MKS 516 B16
F7 Groep, Wasmachine, MKS 516 B16
F8 Groep, leeg
S1 Hoofdschakelaar, SBN 440 40A
Q3 Aardlekschakelaar, CDA 540G 40A
F9 Groep, hal, gang, berging, MKS 516 B16
F10, Woonkamer, MKS 516 B16
F11, Kookplaat (dubbele schakelaar), MKS 599 B16
Klein kastje (volgens mij de trafo van de bedrade deurbel)

Vraag 2: ik lees dat maximaal 4 groepen kunnen worden aangesloten op één aardlekschakelaar. Geldt dit ook voor een laadpaal? Zo ja, dan zou deze dus op F8 kunnen worden aangesloten? Wat voor type groep moet hier in? Of moet hier een "dubbele" komen net als bij de kookplaat?

Voor wat betreft load balancing zie ik dat er 2 opties zijn, CT-klemmen of P1-kabel. De Maxicharger maakt gebruik van een P1-kabel. Gezien de beperkte lengte van de laadpaal naar de meterkast en het feit dat het een slimme meter betreft zou dit geen probleem moeten zijn. CT-klemmen hebben een hogere nauwkeurigheid.

Vraag 3: zitten hier nog aandachtspunten?

Als laatste overweeg ik om een lokale installateur achteraf te laten komen om de installatie te controleren. Met dit soort dingen ben ik een glas halfleeg type, met name omdat er waarschijnlijk een monteur komt die ik niet ken en die niet uit de buurt komt.

Vraag 4: is het overkill om een tweede installateur in te huren om de installatie te controleren?

Als laatste:
Hebben jullie nog tips waar ik op kan letten tijdens de installatie?

[ Voor 7% gewijzigd door BTC100K2021 op 03-04-2026 09:04 ]

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@BTC100K2021
Je krijgt een 3-fase aardlekautomaat, die staat los van je normale aardlekschakelaars.

Je kunt ze verzoeken om Hager spul te gebruiken, maar dat verhoogt waarschijnlijk de prijs. Meestal gebruiken ze goedkope B-merken als Chint of Noark. Het kan zijn dat de installateur jou dan verzoekt zelf de Hager aardlekautomaat te kopen. Vraag dan wel welke je exact moet hebben.

Controleren kan, maar als je zelf meekijkt en ziet dat er netjes en veilig gewerkt wordt, alles geaard wordt, op moment aangedraaid wordt en je achteraf wat foto’s hier deelt is dat ook voldoende denk ik.

CT of P1 maakt niet zoveel uit. CT neemt ruimte in je groepenkast in, P1 heb je mogelijk een splitter nodig als je ook nog zelf een P1 meter gebruikt.

En tot slot: probeer te voorkomen dat ze een klein kastje naast je groepenkast plaatsen alleen voor je laadpaal. Kijk of je dan beter een (halve) groepenkast van Hager daar kunt monteren, daar heb je in de toekomst plezier van. Mogelijk moet je ook hier zelf iets in betekenen.

[ Voor 26% gewijzigd door TKroon op 03-04-2026 09:05 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

BTC100K2021 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:54:
Goedemorgen allen,

Ik krijg binnenkort een laadpaal bij huis, het liefste had ik zelf gekozen wie deze komt monteren maar die keus heb ik niet. Dus heb ik besloten mijzelf in de materie te verdiepen zodat ik enigszins kan volgen wat deze monteur doet en of dat logisch is. Ik heb een aantal topics doorgenomen en mijn meterkast bekeken. Ik loop tegen een aantal technische en praktische vragen aan.

De situatie:
Laadpaal komt op de buitenmuur die grenst aan de meterkast, het ligt voor de hand dat er dus direct een doorvoer gemaakt gaat worden. Dit lijkt een gebruikelijke methode. Laadpaal betreft Autel Maxicharger LCD met load balancing. Over deze lader kan ik weinig bijzonderheden vinden.

De meterkast is uitgevoerd in 3 fases en met een slimme meter. Het materiaal dat is gebruikt in de meterkast is van Hager.

Vraag 1: is het gek dat ik bij de monteur het verzoek doe om identiek materiaal te gebruiken?

De indeling van de meterkast is als volgt (van boven naar beneden en van links naar rechts):
F8 Groep, leeg

Vraag: ik lees dat maximaal 4 groepen kunnen worden aangesloten op één aardlekschakelaar. Geldt dit ook voor een laadpaal? Zo ja, dan zou deze dus op F8 kunnen worden aangesloten? Wat voor type groep moet hier in? Of moet hier een "dubbele" komen net als bij de kookplaat?

Als laatste overweeg ik om een lokale installateur achteraf te laten komen om de installatie te controleren. Met dit soort dingen ben ik een glas halfleeg type, met name omdat er waarschijnlijk een monteur komt die ik niet ken en die niet uit de buurt komt.

Vraag: is het overkill om een tweede installateur in te huren om de installatie te controleren?

Als laatste:
#1: ja zeker kan dat, wel ruim van te voren omdat hij wellicht geen Hager heeft liggen, let wel op dat een ADM420G zo'n €140 en een ADM416G zo'n €100 is dat kan ruimschoots meer zijn dan het merk wat hij wellicht normaliter installeert zie ook: link
#4: als ik heel eerlijk ben, nee gebaseerd op mijn ervaring is dit zeker geen overkill. Je kunt waarschijnlijk redelijkerwijs hetzelfde bereiken door foto's te maken van hoe het nu is en na de installatie. Daarbij gebeurd het helaas niet vaak genoeg dat een monteur met een momentschroevendraaier alles op moment draait (zowel in de groepenkast als de EVSE).

Let op dat je werkgever waarschijnlijk de opdrachtgever is (aanname), leg die vragen ook ben hen neer.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• BTC100K2021

BTC100K2021

Dank alvast voor de eerste snelle reacties @True en @TKroon, hierbij een foto van de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suH5lI7PW75SwpOJFjYydQonuUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKQJCWsbRHpA877WCRwyPdTc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door BTC100K2021 op 03-04-2026 09:10 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
BTC100K2021 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:54:
Goedemorgen allen,

De situatie:

F8 Groep, leeg

Vraag 2: ik lees dat maximaal 4 groepen kunnen worden aangesloten op één aardlekschakelaar. Geldt dit ook voor een laadpaal? Zo ja, dan zou deze dus op F8 kunnen worden aangesloten? Wat voor type groep moet hier in? Of moet hier een "dubbele" komen net als bij de kookplaat?

Voor wat betreft load balancing zie ik dat er 2 opties zijn, CT-klemmen of P1-kabel. De Maxicharger maakt gebruik van een P1-kabel. Gezien de beperkte lengte van de laadpaal naar de meterkast en het feit dat het een slimme meter betreft zou dit geen probleem moeten zijn. CT-klemmen hebben een hogere nauwkeurigheid.

Vraag 3: zitten hier nog aandachtspunten?

Vraag 4: is het overkill om een tweede installateur in te huren om de installatie te controleren?

Als laatste:
Los van je laadpaal er er gerede kans dat je kookplaat op 1 fase is aangesloten. Daar is een heel topic over waarin uitgelegd is waarom dit geen goede oplossing is.

• BTC100K2021

BTC100K2021

jeronimo schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:09:
[...]

Los van je laadpaal er er gerede kans dat je kookplaat op 1 fase is aangesloten. Daar is een heel topic over waarin uitgelegd is waarom dit geen goede oplossing is.
Ik heb een foto bijgevoegd, dank voor je bericht ik ga dat topic ook eens bekijken.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:27
Hier past geen aardlekautomaat meer bij. Hiervoor gaan ze een uitbreiding nodig hebben en daar gaat best wat marge bovenop waarschijnlijk.

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
BTC100K2021 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:13:
[...]

Ik heb een foto bijgevoegd, dank voor je bericht ik ga dat topic ook eens bekijken.
Wat een optie zou zijn als je het niet zelf kunt/wilt, is dat je een elektricien je groepenkast uit laat breiden, de juiste aardlekautomaat laat plaatsen voor je laadpaal en je kookplaat netjes aansluit op 3-fase. Dan hoeft je laadpaalinstallateur alleen maar de kabel in de meterkast aan te sluiten en is hij klaar. Aan de andere kant, mocht je werkgever alleen de installatie van de laadpaal met bijbehorende kosten betalen moet je even bespreken wat het handigste is wie wat betaalt.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

tlpeter schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:19:
Hier past geen aardlekautomaat meer bij. Hiervoor gaan ze een uitbreiding nodig hebben en daar gaat best wat marge bovenop waarschijnlijk.
Dat denk ik eigenlijk niet, dat wordt gewoon zo'n minikastje er strak naast plaatsen een gat met een stappen boor en draden doorvoeren.

Maar voor @BTC100K2021 is dat wel een goeie om over na te denken.
Mogelijk is het interessant om een elektricien te laten komen (vooraf) om er een tweede Hager kast bij te plaatsen zodat daarin de aardlekautomaat van de EVSE past én direct de fornuishuisgroep op te lossen (zie: Het grote kookplaat aansluiten topic)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• BTC100K2021

BTC100K2021

Heren, mijn dank is groot. Ik ga een lokale elektricien benaderen om e.e.a. vooraf in orde te maken.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:06
Laat die dan ook gewoon een 3f b20 aardlekautomaat plaatsen. Zodat de laadpaal daar direct op kan.
Zo heb ik zelf gedaan laadpaal leverancier heeft alleen maar de kabel daarop aangesloten.
Ik heb geen factuur gezien voor laadpaal en kosten voor aardlekautomaat heb ik zelf voor mijn rekening genomen.
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste