• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
nico_09 schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:25:
@Taro Elke automaat achter een aardlekschakelaar, of een 3 fase aardlekautomaat gebruiken.
Bedankt, maar graag zo concreet mogelijk zijn. Adviseer je de 3P+N mét ALS ipv de 4P of bedoel je de theorie?

Ontvang graag heel duidelijke en gerichte feedback om vraagtekens en aannames te voorkomen.
3p+n of 4p.
Volgens mij is een 4p automaat veiliger omdat de N ook beveiligd wordt tegen overbelasting. Of dit noodzakelijk is in jou situatie weet ik niet maar kan geen kwaad, 4p wel iets duurder.
Niet lullig bedoeld, maar ik zit hier met een potentieel gevaarlijke situatie, ik moet dingen zeker weten, "Volgens mij" past daar helaas niet bij. En ik heb aangegeven er al een 4P in te hebben zitten, dus of die duurder is maakt niet uit en of het "noodzakelijk is" verwacht ik dus juist als feedback te ontvangen, niet als wedervraag.

Ik bespaar graag op producten, maar niet op de meterkast. Dat moet gewoon goed zijn en mag prima wat meer kosten.

Begriip mij niiet verkeerd, ik waardeer je hulp, maar ik probeer het heel bewust heel duidelijk te maken door een duidelijke toelichting en schetsen te geven. Ik heb hier namelijk met een potentieel zeer gevaarlijke situatie te maken. Als ik geen Flir had gehad en dit bij iemand anders was geweest was het mogelijk anders afgelopen. Ik kon dus tijdig ingrijpen. Hier is geen ruimte voor aannames, ik moet dingen zeker weten. Daarom vraag ik om onderbouwd advies.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 27-04-2026 09:14 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:14
(jarig!)
Kickasz schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:43:
[...]

Weer een stuk wijzer geworden, dank daarvoor!

Wat ik heb gevonden, is dat een 300 mA aardlekautomaat niet selectief is of kan zijn. Wat inhoudt dat de kans bestaat dat de 300 mA aardlekautomaat op hetzelfde moment uitvalt als de 30 mA. Waardoor het imho minder nut heeft. Dan zou ik een selectieve aardlekschakelaar moeten gebruiken. Het nadeel is dat die wel heel erg duur zijn, zowel de 300mA als 100mA :X

Daarnaast begrijp ik dat het in serie plaatsen van een aardlekschakelaar van hetzelfde aantal mA tot gevolg heeft dat beide aardlekken er alsnog uit kunnen vallen. Daarmee ontgaat mij het nut om zowel in de meterkast als in de overkapping een aardlek te plaatsen. Als ik spanningloos wil kunnen werken, is een hoofdschakelaar passender.

Of sla ik hier nu volledig de plank mis? :+
Op zich sla je de plank niet mis hoor ;)

Er is inderdaad geen niet per se selectiviteit bij een 300 mA + 30 mA aardlekschakelaar in serie. Dat betekent: Als er een plotseling een harde aardfout ontstaat, kunnen ze beiden trippen.

Echter: juist aardlek problemen door vochtindringing zullen waarschijnlijk niet hard en plotseling zijn, maar langzaam opbouwen. Dan tript de 30 mA-aardlek wel echt eerder. En zoals je zelf noemt zijn selectieve (tijdsvertraagde) aardlekschakelaars echt duur/ lastig te krijgen.
@Kickasz je huidige kast zal er iets als ongeveer zo uit zien vermoed ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvP4oacmJeBdWsdKjxhRmBO4fs0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hXKfdsvUxjaGL8jZzE8Bgc7X.png?f=user_large

Daar voeg je een B16 30mA aardlekautomaat aan toe zoals deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMqdIPDXN0zewyLAYMqOYNKwqpw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5AXcZwgKLSVpFWSFv83sZoJZ.png?f=user_large
Die gebruik je om de kabel van je tuin op aan te sluiten, omdat deze dan alleen je tuin doet (afzekeren + aardlekbeveiliging) heb je in je hoofd-groepenkast anders "niets" nodig.

Dan kan je in je tuin ongeveer als volgt plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLiX7JX4kvSiCnD3mcqKAzyHKt0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9vPwM3NH0PmcEyjKYGc8XUGY.png?f=user_large
Dan heb je alleen aardlek-beveiliging in huis d.m.v. de aardlekautomaat, maar heb je in je overkapping/schuur wel de mogelijkheid om alles af te schakelen (hoofdschakelaar) of om je gewenste sectie's af te schakelen d.m.v. de groeps-automaten.
Dit is in z'n geheel niet selectief voor kortsluitingen o.i.d. maar wel een goedkopere optie dan voor elke sectie een eigen werkschakelaar b.v. plaatsen.

[Edit]
Als mijn veronderstelling beetje klopt kom je met dit lijstje heel ver:
https://www.sandervunderi...a4b7a01558e69a610776ce5f0

Moet je mogelijk alleen nog wat wartels toevoegen voor de juiste kabels.

P.s. heb voor een 12 module kast hier gekozen, dit eigenlijk met het oog op mogelijke wijzigingen of uitbreiding, dan heb je hier nog ruimte voor zonder direct iets nieuws te moeten kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Annuk op 27-04-2026 09:58 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:56
Kickasz schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:43:
[...]Of sla ik hier nu volledig de plank mis? :+
Toch heb je wel beperkte selectiviteit. Vaak met vocht (tuin) zie je dat de aardlekstroom net boven de 20-30mA komt. Dus ik zou toch wel kiezen voor een 300mA B16 of C16 voor de kabel van de tuin. In de tuin zou je kunnen kiezen voor 4x 30mA B10. Tenzij je zaagtafels of cirkelzagen wilt gaan gebruiken is dit wel voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 27-04-2026 10:22 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Jim423 schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:21:
[...]

Toch heb je wel beperkte selectiviteit. Vaak met vocht (tuin) zie je dat de aardlekstroom net boven de 20-30mA komt. Dus ik zou toch wel kiezen voor een 300mA B16 of C16 voor de kabel van de tuin. In de tuin zou je kunnen kiezen voor 4x 30mA B10. Tenzij je zaagtafels of cirkelzagen wilt gaan gebruiken is dit wel voldoende.
Ben het volledig met je eens hoor, maar aangezien @Kickasz aangaf budgettaire overwegingen te maken heb ik bovenstaande als advies gepakt.
Bij aardfouten of kortsluiting oid moet hij in dit geval ook sowieso in de hoofd-groepenkast zijn, maar hij kan dan in dit geval wel makkelijk delen afschakelen in de tuin om zo de fout-kring op te sporen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Wel benieuwd of iemand inhoudelijk op Taro in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" kan reageren. Indien extra uitleg of onderbouwing nodig is hoor ik het graag. Heel concreet:

Wat is de beste keuze voor specifiek deze situatie?
  1. 3P+N
  2. ALS + 3P+N
  3. 4P
En is Schema 2 of 3 verder in orde zo? En verder nog suggesties/verbeteringen/aandachtspunten? Hoor het graag, want de huidige situatie moet niet te lang bestaan. Ik limiteer nu de PV export en accu import.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04 08:30
Taro schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:12:
Wel benieuwd of iemand inhoudelijk op Taro in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" kan reageren. Indien extra uitleg of onderbouwing nodig is hoor ik het graag. Heel concreet:

1. 3P+N
  2. ALS + 3P+N
  3. 4P
En is Schema 2 of 3 verder in orde zo? En verder nog suggesties/verbeteringen/aandachtspunten? Hoor het graag, want de huidige situatie moet niet te lang bestaan. Ik limiteer nu de PV export en accu import.
Jij wilt dingen zeker weten, dan zou als ik jou was een professional inschakelen. Gezien je reactie op Nico_09 ga ik ervan uit dat er niet heel snel anderen op jouw hulpvraag gaan reageren.

Btw, als jij nu denkt dat het niet veilig is, moet je de boel uitschakelen! Niet op een antwoord zitten wachten.

• Taro
  • Niet online

Taro

lucas321 schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:45:
[...]
Jij wilt dingen zeker weten, dan zou als ik jou was een professional inschakelen.
Dat heb ik al gedaan, vandaar ook de voorgestelde schema's, maar de meningen over ALS & 3P+N vs 4P zijn verdeeld.
Gezien je reactie op Nico_09 ga ik ervan uit dat er niet heel snel anderen op jouw hulpvraag gaan reageren.
Dat begrijp ik, maar ik hoop andersom ook dat wordt begrepen waarom ik op zoek ben naar onderbouwing of feiten en dus op een bepaalde manier reageerde. Bij heel veel producten en diensten kan ik prima leven met vermoedens en zie ik het later wel, maar bij een meterkast is daar minder ruimte voor, helemaal als ik al aangeef dat er dergelijke temperaturen bij kwamen kijken.
Btw, als jij nu denkt dat het niet veilig is, moet je de boel uitschakelen! Niet op een antwoord zitten wachten.
Zoals gezegd had ik al maatregelen getroffen door vermogen van PV en thuisuaccu's te begrenzen. De 4P is nu 32 graden, de Shelly Pro 3EM ernaast is warmer, dus wat mij betreft veilig zo. Zou natuurlijk echter wel graag volle bak laden :)

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:31
Taro schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:12:

1. 3P+N
  2. ALS + 3P+N
  3. 4P
Ik zou in een dergelijke setup altijd kiezen voor een variant waarbij ook de stroom door de N wordt beveiligd. Of dat nu is met een losse aardlek en een 4P automaat of met een 4P alamat maakt niet zo veel uit en zal vooral afhangen van de beschikbaarheid (zeker als je bij één merk wilt blijven) en de ruimte in de kast. En de vraag of een aardlekbeveiliging überhaupt noodzakelijk is. Voor een kabel naar een onderverdeler hoeft dat niet verplicht te zijn, dat hangt af van het stelsel (TT of TN) en in geval van TT ook van je aardversrpeidingsweerstand.

En ja, als je langdurig veel stroom door een automaat of alamat stuurt, dan worden ze warm. Er wordt niet voor niets aangeraden om voor laadpalen op 80% te gaan zitten, dus een B20 automaat als je op 16A (11kW) wilt laden. Dat is met accu's en PV uiteraard niet anders.
Verder helpt het als je de zwaarst belaste componenten wat ademruimte geeft, als daar in de kast ruimte voor is.
Dat gezegd hebbende: de door jou gemeten temperatuur met ca 10 A per fase en iets meer door de nul zou in een B25 automaat niet zo veel warmte moeten genereren. Daar moet iets anders aan de hand zijn, lijkt me. Als alle schroeven goed op moment zijn aangedraaid, er geen isolatie half onder een klem zit en de draden voldoende dik zijn, dan zou het aan de component zelf kunnen liggen. Als je nog een andere 20 of 25A automaat hebt liggen, dan zou het zinvol zijn om die er tijdelijk in te hangen zodat je een vergelijking kunt maken qua temperatuur.

• Taro
  • Niet online

Taro

Out.of.Control schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:07:
[...]
Ik zou in een dergelijke setup altijd kiezen voor een variant waarbij ook de stroom door de N wordt beveiligd. Of dat nu is met een losse aardlek en een 4P automaat of met een 4P alamat maakt niet zo veel uit en zal vooral afhangen van de beschikbaarheid (zeker als je bij één merk wilt blijven) en de ruimte in de kast. En de vraag of een aardlekbeveiliging überhaupt noodzakelijk is. Voor een kabel naar een onderverdeler hoeft dat niet verplicht te zijn, dat hangt af van het stelsel (TT of TN) en in geval van TT ook van je aardversrpeidingsweerstand.
Ok, dus samengevat: 4P verkiezen boven 3P+N.
En ja, als je langdurig veel stroom door een automaat of alamat stuurt, dan worden ze warm. Er wordt niet voor niets aangeraden om voor laadpalen op 80% te gaan zitten, dus een B20 automaat als je op 16A (11kW) wilt laden. Dat is met accu's en PV uiteraard niet anders.
Klopt/eens, daarom heb ik ook 3xB20 voor de laadpaal en nu dus 3xB25 voor de accu's.
Verder helpt het als je de zwaarst belaste componenten wat ademruimte geeft, als daar in de kast ruimte voor is.
Dat gezegd hebbende: de door jou gemeten temperatuur met ca 10 A per fase en iets meer door de nul zou in een B25 automaat niet zo veel warmte moeten genereren. Daar moet iets anders aan de hand zijn, lijkt me. Als alle schroeven goed op moment zijn aangedraaid, er geen isolatie half onder een klem zit en de draden voldoende dik zijn, dan zou het aan de component zelf kunnen liggen. Als je nog een andere 20 of 25A automaat hebt liggen, dan zou het zinvol zijn om die er tijdelijk in te hangen zodat je een vergelijking kunt maken qua temperatuur.
Ik heb nog een nieuwe 3P+N hier liggen. Wat ik woensdag zou kunnen doen:

B25 met PV weer naar de meterkast
3P+N gebruiken voor de onderverdeler naar de garage, verspreid over de 3-fases: Ieder 1x 2400 Watt omvormer.
Op Fase A: Naast de B16 voor de 2400 Watt omvormer ook een B20 voor de 4000 Watt omvormer. Niet voor tegelijktijdig gebruik, wel voor testdoeleinden. Dan schakel ik die bewust in/uit wanneer dat nodig is. Via Fase A kan ik dan evt. met 4000 Watt laden en op Fase B en C met 2400 Watt. Dat zal iets onbalans geven, maar in de meterkast kan daarmee wel de PV opwek worden verminderd zodat er vervolgens minder onbalans bij de 3x40A hoofdschakelaar is.

Aangezien de SolarEdge omvormer dan al uit de onderverdeler weg is én ik de 3 omvormers tegelijkertijd aanstuur zou de onbalans al weg moeten zijn. Dan voldoet een 3P+N mogelijk wel? En zou je daar dan om het netjes te doen zelf wel een ALS voorzetten? De kast is redelijk vol, maar dat mag geen afweziging zijn.

Zal sowieso nu nog een nieuwe 4P bestellen, dan kan ik, als die de voorkeur heeft, die woensdag eerst nog testen op warmteontwikkeling.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:31
@Taro Weet je wat voor stelsel je hebt: TT of TN? En in geval van TT: weet je wat de aardversrpeidingsweerstand van je aardpen is? Als je zeker weet dat je TN hebt (dus dat je netbeheerder ook aarde levert zodat je niet afhankelijk bent van je eigen aardpen), dan is aardlekbeveiliging niet verplicht voor een kabel naar een onderverdeler.
Mag uiteraard wel, is toch een extra stukje veiligheid. Ik zou het wel doen, maar zoals gezegd is het niet verplicht.

Het verplaatsen van de PV naar de meterkast helpt natuurlijk om de onbalans te verminderen, maar ik denk niet dat daar het probleem zit. Met de vermogens die je noemde zou het prima moeten werken zonder snotheet te worden.

• Taro
  • Niet online

Taro

Out.of.Control schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:45:
@Taro Weet je wat voor stelsel je hebt: TT of TN? En in geval van TT: weet je wat de aardversrpeidingsweerstand van je aardpen is? Als je zeker weet dat je TN hebt (dus dat je netbeheerder ook aarde levert zodat je niet afhankelijk bent van je eigen aardpen), dan is aardlekbeveiliging niet verplicht voor een kabel naar een onderverdeler.
Mag uiteraard wel, is toch een extra stukje veiligheid. Ik zou het wel doen, maar zoals gezegd is het niet verplicht.
TT, aardverspreidingsweerstand weet ik niet.
Het verplaatsen van de PV naar de meterkast helpt natuurlijk om de onbalans te verminderen, maar ik denk niet dat daar het probleem zit. Met de vermogens die je noemde zou het prima moeten werken zonder snotheet te worden.
Het kan ook aan de 4P hebben gelegen.

Helpen deze foto's? Ik heb dus zelfs ook even +84 graden gezien. Vandaar ook dat ik eerder misschien even wat nukkig was, excuses daarvoor aan @nico_09, maar ik wil hier gewoon echt geen risico mee nemen. Hoop dat daar ook begrip voor is, want dit is niet normaal volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7D0lcHEkT4_LaKxHOSIxsIRExM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JucH5ukvWNqY5lCUGu1B4Y7q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIsIUjNCnwcpHW2nm_qXHhhzpUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yhm3NATaFtKOwM0TVb1OIoHJ.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien het zo laag in de automaat ligt vermoed ik niet dat het de kabel of aansluiting is?

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 27-04-2026 17:42 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:42
Annuk schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:42:
@Kickasz je huidige kast zal er iets als ongeveer zo uit zien vermoed ik:
[Afbeelding]

Daar voeg je een B16 30mA aardlekautomaat aan toe zoals deze foto:
[Afbeelding]
Die gebruik je om de kabel van je tuin op aan te sluiten, omdat deze dan alleen je tuin doet (afzekeren + aardlekbeveiliging) heb je in je hoofd-groepenkast anders "niets" nodig.
is die B16 alamat wel voldoende als zekering voor alle groepen in je onderverdeling? Net asls je eigenlijk bij een REM automaat doet zou je hier niet een B40 alamt gebruiken, en ja, dan moet dus je bekabeling hiervoor dus ook geschikt zijn, maar ik zou niet graag steeds een alamat willen schakelen om daar een groep mee uit te schakelen, juist daarvoor heb je eigenlijk een werkschakelaar voor.
en stel hij heeft meerdere groepen in de onderverdeling aan staan, dan zal die B16 in je groepenkast mogelijk wel gaan trippen. :?
Dan kan je in je tuin ongeveer als volgt plaatsen:
[Afbeelding]
Dan heb je alleen aardlek-beveiliging in huis d.m.v. de aardlekautomaat, maar heb je in je overkapping/schuur wel de mogelijkheid om alles af te schakelen (hoofdschakelaar) of om je gewenste sectie's af te schakelen d.m.v. de groeps-automaten.
Dit is in z'n geheel niet selectief voor kortsluitingen o.i.d. maar wel een goedkopere optie dan voor elke sectie een eigen werkschakelaar b.v. plaatsen.

[Edit]
Als mijn veronderstelling beetje klopt kom je met dit lijstje heel ver:
https://www.sandervunderi...a4b7a01558e69a610776ce5f0

Moet je mogelijk alleen nog wat wartels toevoegen voor de juiste kabels.

P.s. heb voor een 12 module kast hier gekozen, dit eigenlijk met het oog op mogelijke wijzigingen of uitbreiding, dan heb je hier nog ruimte voor zonder direct iets nieuws te moeten kopen.

• Jan-tweak
Taro schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:40:
[...]

TT, aardverspreidingsweerstand weet ik niet.

[...]

Het kan ook aan de 4P hebben gelegen.

Helpen deze foto's? Ik heb dus zelfs ook even +84 graden gezien. Vandaar ook dat ik eerder misschien even wat nukkig was, excuses daarvoor aan @nico_09, maar ik wil hier gewoon echt geen risico mee nemen. Hoop dat daar ook begrip voor is, want dit is niet normaal volgens mij:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gezien het zo laag in de automaat ligt vermoed ik niet dat het de kabel of aansluiting is?
@Taro als ik zo de FLIR zie lijkt het dat het hete deel mn bij de Nul( helemaal rechts zit ( invoer 7), teministe is dat de standaard locactie, ik had pas geleden ook de fout gemaakt dat deze links zat, niet dus. De Fases L1, L2 en L3 zijn dan op invoer 1 en resp. 3 en 5.
natuurlijk moet je wel controleren of mijn aanname juist is, want volgens zou mogelijk dus ook links mogen. Het was toch een Hager?

je zou het in ieder geval ook even los (wel eerste geheel spanningsvrij (aan beide kanten ivm de batterijen) maken, en kijken of je iets van verkleuring op de leiding (of vervorming van het eerste stukje isolatie) kunt zien. dit mn om dat deel uit te kunnen sluiten.
ook neem ik aan de de kabels met het juiste aandraaimoment zijn aangedraaid.

ik ben het overigens eens met @Nico dat je het beste hier een alamat met 4p kunt nemen, dus eentje die op alle 4 polen afschakeld. zoals bv de Hager aardlekautomaat 4-polig 25A B-kar 30mA (ADM425G). (tenminste als het de 25A Alamat betreft)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Taro schreef op maandag 27 april 2026 @ 17:40:

Hoe is de ruimte om de automaat heen? In 'normaal' gebruik produceert dit ding 12.5W aan warmte wanneer alle fases belast zijn en wordt er in zo'n geval geadviseerd om links en rechts een module vrij te houden.. Echter is alle fases 'normaal' belast ook het moment dat de nul onbelast is. Je hebt dan 5700W op L1, 5700W op L2, 5700W op L3 en 0W op N, totaal 17000W.
Jij belast het ding asymmetrisch in de vorm van -2500W op L1, 2400W op L2 en 2400W op L3, samen 7300W. Echter is de belasting op de N in dat geval net geen 5000W. Die 12300W is minder dan waar het ding voor gemaakt is en je zou met simpele wiskunde dan een kleine 9W aan warmte afgifte verwachten, alleen kan ik niet opmaken uit de specsheet van de 425G hoe het ding intern die warmte afgeeft.
Jan-tweak schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:24:
[...]
is die B16 alamat wel voldoende als zekering voor alle groepen in je onderverdeling? Net asls je eigenlijk bij een REM automaat doet zou je hier niet een B40 alamt gebruiken, en ja, dan moet dus je bekabeling hiervoor dus ook geschikt zijn, maar ik zou niet graag steeds een alamat willen schakelen om daar een groep mee uit te schakelen, juist daarvoor heb je eigenlijk een werkschakelaar voor.
en stel hij heeft meerdere groepen in de onderverdeling aan staan, dan zal die B16 in je groepenkast mogelijk wel gaan trippen. :?

[...]
Denk dat je iets hebt gemist ;)
Naar mijn idee wil @Kickasz wil eigenlijk alleen maar bereiken dat hij makkelijk delen kan uitschakelen (of in geval van storing uitsluiten).
Dat kan hij ook bereiken met meerdere 2-polige werkschakelaars maar is ook een stuk duurder.
Dit is veelal een goedkopere optie dan de meerdere losse werkschakelaars.

• Jan-tweak
Annuk schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:05:
[...]

Denk dat je iets hebt gemist ;)
Naar mijn idee wil @Kickasz wil eigenlijk alleen maar bereiken dat hij makkelijk delen kan uitschakelen (of in geval van storing uitsluiten).
Dat kan hij ook bereiken met meerdere 2-polige werkschakelaars maar is ook een stuk duurder.
Dit is veelal een goedkopere optie dan de meerdere losse werkschakelaars.
Nee, dat had ik wel begrepen echter dat sluit dus niet uit dat ze toch allemaal aan zouden kunnen staan, en een beveiliging zou daar naar mijn bescheiden mening wel rekening mee moeten houden.
En dan de vraag of je een IA als schakelaar zou moeten gebruiken en daar kun je natuurlijk van mening verschillen, maar een simpele werkschakelaar hoeft helemaal niet duur te zijn, voor circa 13,5 euro per stuk ben je er eigenlijk al.
Jan-tweak schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:01:
[...]

Nee, dat had ik wel begrepen echter dat sluit dus niet uit dat ze toch allemaal aan zouden kunnen staan, en een beveiliging zou daar naar mijn bescheiden mening wel rekening mee moeten houden.
@Kickasz kan de voor-beveiliging verhogen als dat nodig is, maar is in dit geval niet essentieel.
Nadeel in deze is dat als 1 van de eindgroepen in de tuin verdeler aan de max zit de andere groepen niets aan mogen hebben. Maar dat is met officiële werkschakelaars niet anders.
En dan de vraag of je een IA als schakelaar zou moeten gebruiken en daar kun je natuurlijk van mening verschillen, maar een simpele werkschakelaar hoeft helemaal niet duur te zijn, voor circa 13,5 euro per stuk ben je er eigenlijk al.
Heb even wat bij elkaar geklikt bij SanderVunderink... Scheelt welgeteld €12 als ik vergelijkbaar houd met het lijstje wat ik eerder stuurde.
Maar met de configuratie die ik stuurde is (wanneer nodig) wel meer flexibiliteit en die heb je met werkschakelaars niet.

• Taro
  • Niet online

Taro

Jan-tweak schreef op maandag 27 april 2026 @ 18:45:
[...]

@Taro als ik zo de FLIR zie lijkt het dat het hete deel mn bij de Nul( helemaal rechts zit ( invoer 7), teministe is dat de standaard locactie, ik had pas geleden ook de fout gemaakt dat deze links zat, niet dus. De Fases L1, L2 en L3 zijn dan op invoer 1 en resp. 3 en 5.
natuurlijk moet je wel controleren of mijn aanname juist is, want volgens zou mogelijk dus ook links mogen. Het was toch een Hager?

je zou het in ieder geval ook even los (wel eerste geheel spanningsvrij (aan beide kanten ivm de batterijen) maken, en kijken of je iets van verkleuring op de leiding (of vervorming van het eerste stukje isolatie) kunt zien. dit mn om dat deel uit te kunnen sluiten.
ook neem ik aan de de kabels met het juiste aandraaimoment zijn aangedraaid.

ik ben het overigens eens met @Nico dat je het beste hier een alamat met 4p kunt nemen, dus eentje die op alle 4 polen afschakeld. zoals bv de Hager aardlekautomaat 4-polig 25A B-kar 30mA (ADM425G). (tenminste als het de 25A Alamat betreft)
Bedankt, nul zit helemaal rechts aangesloten en betreft inderdaad een ADM425G. Voor alle automaten is het juiste aandraaimoment gebruikt.

Woensdag komt er ook een nieuwe 4P binnen, hopelijk dan door verplaatsen PV naar meterkast weer alles op max gebruiken :)

• pekkos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:22
Huidige situatie:
In de meterkast 1 groepenkast met hierin:
HS: 40A 3 fase
3x ALS voor elke fase- 1P+N
12x Automaat (4 op elke fase) - 1P+N
1x 3 fase Alamat op HS voor zonnepanelen.

Gewenste situatie
Aansluiten van 3 stuks plug-in thuis accu,1 accu per fase.
Max laden/ontladen 2500W per stuk.
Locatie van de thuisaccu's is ongeveer 20 meter van meterkast.

Vragen
Wat is de beste oplossing hiervoor:
Optie 1
3P+N automaat in groepenkast #1 direct op HS
Vervolgens kabel van deze automaat naar extra Groepenkast #2 op locatie Accu's.
In deze groepenkast #2 3x Alamant 1P+N 16A B-kar 30mA
Vervolgens naar 3x WCD

Optie 2
3x Alamant 1P+N 16A B-kar 30mA in groepenkast #1 direct op HS
Vervolgens 3 kabels naar locatie Accu's en hier rechtstreeks op 3x WCD

Optie 3
1x 3p+N ALS in groepenkast #1
Kabel naar groepenkast #2
Hierin 3x Automaat 1P+N 16A B-kar 30mA

Betere opties??

En welke aderdiamter kan ik het beste aanhouden voor de kabel tussen Meterkast en locatie accu?
2.5mm2, 4mm2?

• Jan-tweak
Annuk schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:49:
[...]

@Kickasz kan de voor-beveiliging verhogen als dat nodig is, maar is in dit geval niet essentieel.
Nadeel in deze is dat als 1 van de eindgroepen in de tuin verdeler aan de max zit de andere groepen niets aan mogen hebben. Maar dat is met officiële werkschakelaars niet anders.

[...]

Heb even wat bij elkaar geklikt bij SanderVunderink... Scheelt welgeteld €12 als ik vergelijkbaar houd met het lijstje wat ik eerder stuurde.
Maar met de configuratie die ik stuurde is (wanneer nodig) wel meer flexibiliteit en die heb je met werkschakelaars niet.
nog even de NEN1010 er bij gehaald, en daar staat onder 530.4.5 dat toestellen die alleen bedoeld zijn voor beveiliging (en dat is op de beveiliging in een groepenkast of dat nu een IA, of alamat of ALS betreft van toepassing) mogen niet worden toegepast voor functioneel schakelen van stroomketens. Schakelen t.b.v. testen is hierbij uitgesloten.
dus ook voor @Kickasz betekend dit dus wat het idee is om de onderverdeling ook als functioneel schakelen te gebruiken door de NEN1010 niet is toegestaan.
En dat is waar ik al eerder op duide, er is een duidelijk verschil tussen beveilingstoestellen en schakelaars.

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:20
Ik heb zes kwadraat getrokken tussen meterkast en batterij op 15 meter.
Er lag een 2.5 kwadraat. Die werd ik zal niet zeggen heet maar wel handwarm.
Als je het zelf doet zijn de meerkosten te overzien.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

haya schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:13:
Ik heb zes kwadraat getrokken tussen meterkast en batterij op 15 meter.
Er lag een 2.5 kwadraat. Die werd ik zal niet zeggen heet maar wel handwarm.
Als je het zelf doet zijn de meerkosten te overzien.
Dit zegt niets zonder context zoals omgevingstemperatuur en vermogen.
En handwarm laten we zeggen ~30°C bij een omgevingstemperatuur van 10°C is bij bepaalde kabels (wederom context) ruim binnen de marges.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06
Ik woon recent in Utrecht in een nieuwe woning (bestaande bouw) en heb nu een aansluiting van 1*50A in de meterkast. Ik gebruik een hybride warmtepomp (elga ace), kook op inductie en heb 15 zonnepanelen van 333WP per stuk. Wij hebben nog niet direct behoefte aan een elektrische auto of gebruik overige elektrische apparaten. Wellicht ooit over naar full electric WP verwarmen.

Maargoed. Does it make any sense dat ik de aanvraag voor verzwaring naar 3*25A al aanvraag? Of ga ik dit verschil t.a.v. 1*50A nooit merken?
Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:10:
[...]

nog even de NEN1010 er bij gehaald, en daar staat onder 530.4.5 dat toestellen die alleen bedoeld zijn voor beveiliging (en dat is op de beveiliging in een groepenkast of dat nu een IA, of alamat of ALS betreft van toepassing) mogen niet worden toegepast voor functioneel schakelen van stroomketens. Schakelen t.b.v. testen is hierbij uitgesloten.
dus ook voor @Kickasz betekend dit dus wat het idee is om de onderverdeling ook als functioneel schakelen te gebruiken door de NEN1010 niet is toegestaan.
En dat is waar ik al eerder op duide, er is een duidelijk verschil tussen beveilingstoestellen en schakelaars.
klopt geheel hoor, en is mogelijk niet geheel wenselijk, maar die balans laat ik ook over aan @Kickasz.
voordeel is wel (vind ik) dat hij hiermee het meest flexibel is, als in wil hij netjes een "echte" onderverdeler is hij al ruimschoots voorbereid.
Tevens als Kickasz de automaten zou wisselen naar aardlekschakelaars (of aardlekautomaten) is het wel weer toegestaan.

• Jan-tweak
Annuk schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:19:
[...]

klopt geheel hoor, en is mogelijk niet geheel wenselijk, maar die balans laat ik ook over aan @Kickasz.
voordeel is wel (vind ik) dat hij hiermee het meest flexibel is, als in wil hij netjes een "echte" onderverdeler is hij al ruimschoots voorbereid.
Tevens als Kickasz de automaten zou wisselen naar aardlekschakelaars (of aardlekautomaten) is het wel weer toegestaan.
:? 8)7 deze aardlekschakelaars (of aardlekautomaten zijn ook gewoon beveiligingen en geen schakelaars, dus ik zie niet direct waarom dat dan wel zou mogen.
en volgens dat artikel staat volgens mij niet bij voorkeur of wenselijk, maar gewoon heel duidelijk "niet is toegestaan", in in mijn begrip van het Nederlands is dat dus duidelijk niet als "wenselijk"bedoeld, maar oke, dat is hoe ik dit lees en ook geleerd heb gekregen.

[ Voor 17% gewijzigd door Jan-tweak op 28-04-2026 13:27 ]

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:47
Ik zou de aanvraag vast doen, en dan later een planning maken zodra je de offerte hebt ontvangen. Ga d'r maar vanuit dat je het komende jaar niet aan de beurt bent. Ik wacht in die regio al 4 maanden op een offerte voor 't plaatsen van hoofdautomaten.

https://www.provincie-utr...ngen-de-provincie-utrecht
Ook het verzwaren van een bestaande aansluiting voor bijvoorbeeld warmtepompen of laadpalen, is tijdelijk niet mogelijk.

• Jan-tweak
THxZ0NE schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:06:
Ik woon recent in Utrecht in een nieuwe woning (bestaande bouw) en heb nu een aansluiting van 1*50A in de meterkast. Ik gebruik een hybride warmtepomp (elga ace), kook op inductie en heb 15 zonnepanelen van 333WP per stuk. Wij hebben nog niet direct behoefte aan een elektrische auto of gebruik overige elektrische apparaten. Wellicht ooit over naar full electric WP verwarmen.

Maargoed. Does it make any sense dat ik de aanvraag voor verzwaring naar 3*25A al aanvraag? Of ga ik dit verschil t.a.v. 1*50A nooit merken?
Gezien dat binnenkort er een complete stop op aanvragen gaat komen zou ik vandaag nog deze wijziging gaan aanvragen anders moet je waarschijnlijk een paar jaar ipv maanden wachten tot dat je aan de beurt bent.
En volgens mij was ( tenminste dat dacht ik) een 3*25A zelfs nog goedkoper.
Je hebt dan nog voldoende tijd om je groepenkast aan te passen, er moet in ieder geval een 3-fase hoofdschakelaar er bij ipv je huidige 1-fase, en mogelijk moet je nog wat meer wijzigen.

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04
Stedin vereist een foto van je meterkast met op de foto een 4p hoofdschakelaar anders nemen ze m niet in behandeling begreep ik. Dus ik zou beginnen met een losse schakelaar toevoegen (kan onaangesloten zijn, dat zie je toch niet met de kast dicht) en een foto maken.

• trabuca
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:13
Wie kan mij vertellen wat er in mijn nieuwe huis uit 2009 aanwezig is? Ik krijg pas over een maand de sleutel en heb tijdens de bezichtiging deze fotos geschoten.

Klopt het dat de hoofdschakelaar een 3 fase aansluiting is? Ik zie 415V staan.

Dan 3 stuks 40A aardlekschakelaars.

Groep 5 heeft een afwijkende automaat, wat is het? Hier zitten de keuken en een slaapkamer op.

Naast de kookgroep zitten twee XL automaten. Ik heb geen idee wat en waarvoor die zijn. Op de groepenkast staat niet aangegeven wat er op aangesloten is. Kan het te maken hebben met zonnepanelen van de tweede foto? Voor de PV omvormer misschien?

Alvast bedankt 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKHQZXSVUyAwCCaoOjVJdX1of7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gw3heDzBCEO9rgtnDnfIt25w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPt5npXCPhQu6qDGgy72-5xwfsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvsIogdjkEoom0mHd1Iq7Cww.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door trabuca op 28-04-2026 16:11 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46
@trabuca Waarschijnlijk, maaaar sommige kasten zijn voorbereid op 3 fase. Foto van de meter geeft wel uitsluitsel. De kookgroep is zo te zien 1fase uitgevoerd.

[ Voor 16% gewijzigd door habbekrats op 28-04-2026 16:15 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Jan-tweak
trabuca schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:07:
Wie kan mij vertellen wat er in mijn nieuwe huis uit 2009 aanwezig is? Ik krijg pas over een maand de sleutel en heb tijdens de bezichtiging deze fotos geschoten.

Groep 5 heeft een afwijkende automaat, wat is het? Hier zitten de keuken en een slaapkamer op.

Naast de kookgroep zitten twee XL automaten. Ik heb geen idee wat en waarvoor die zijn. Op de groepenkast staat niet aangegeven wat er op aangesloten is. Kan het te maken hebben met zonnepanelen van de tweede foto? Voor de PV omvormer misschien?

Alvast bedankt 🙂

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dat is een draaistroomhoofdschakelaar GE type AST-R, maar de juiste vraag die @habbekrats ook al stelt welke meter zit daar voor.
voor de rest is eigenlijk alles 1-fase, maar dat kan dus net zo goed alles mooi verdeeld over de 3 fases verdeeld zijn. dus dat opzich zegt ook niet al te veel.
als je daar geen foto van hebt zou je aan de huidige bewoners kunnen vragen of ze daar een foto hebben of nog beter of ze hun eigen aansluitwaarde weten.
ik heb ook mijn vraagtekens bij die B25 30mA alamat van Emat.
IA no5 lijkt gewoon een oude GE B kat. 16A installatieautomaat te zijn, daar is heel weinig over te vinden. K lijkt me de kookgroep te zijn.
als ik deze kast ook zie hou er maar rekening mee dat je mogelijk beter deze compleet kunt laten vervangen,
op zich niet zo spannend. om je een idee te geven, de volledige al ginstalleerde groepenkast kost circa 560 euro incl. BTW en vervanging van de PV verdeelkast en extra ruimte voor toekomstige uitbreidingen. gebasserd op een A-merk Schneider. de plaatsing van de kast komt er nog bij, maar dat is vrij snel gedaan.
persoonlijk zou ik daar ook nog een overspanningsbeveiling aan toe te voegen. (prijs afhankelijk wat je nodig hebt ( type aansluiting) rond de 100 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fk32mdo1b_Occlb-xcpiZUZjRGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pvhLhcVeK8R3DGsxrWxB9MJ2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Jan-tweak op 28-04-2026 16:53 ]

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06
Spherix schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:27:
[...]

Ik zou de aanvraag vast doen, en dan later een planning maken zodra je de offerte hebt ontvangen. Ga d'r maar vanuit dat je het komende jaar niet aan de beurt bent. Ik wacht in die regio al 4 maanden op een offerte voor 't plaatsen van hoofdautomaten.

https://www.provincie-utr...ngen-de-provincie-utrecht

[...]
Ik heb het ingediend en aangegeven 30 oktober gereed te zijn met de voorbereidingen. Nu geeft de status weer dat de offerte door Stedin is gemaakt en 4 minuten later al is goedgekeurd. Kortom de opdracht is nu goedgekeurd. Het werk is nog niet gepland zie ik. Trouwens de eerst mogelijke datum die werd aangegeven is begin juli.

[ Voor 3% gewijzigd door THxZ0NE op 28-04-2026 16:59 ]

• svenie3000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:49

Kan het te maken hebben met zonnepanelen van de tweede foto? Voor de PV omvormer misschien?
Check (of laat het checken als je het zelf niet durft) in ieder geval even of de emat ea16-32 load en line op heeft staan (is enkel te zien als de kap er af is). Zie ook: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:29:
[...]

als ik deze kast ook zie hou er maar rekening mee dat je mogelijk beter deze compleet kunt laten vervangen,
op zich niet zo spannend. om je een idee te geven, de volledige al ginstalleerde groepenkast kost circa 560 euro incl. BTW en vervanging van de PV verdeelkast en extra ruimte voor toekomstige uitbreidingen. gebasserd op een A-merk Schneider. de plaatsing van de kast komt er nog bij, maar dat is vrij snel gedaan.
persoonlijk zou ik daar ook nog een overspanningsbeveiling aan toe te voegen. (prijs afhankelijk wat je nodig hebt ( type aansluiting) rond de 100 euro.
[Afbeelding]
Met deze opmerking (dik gedrukt gemaakt) ben ik het best wel eens.. maar dat kan goedkoper met een A-merk bij de concurrent :)
Opzet als deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yG7sdJhFQbt3Cxg_RBgPbh1Aaa8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fWacPCZpd5ac8SJV68m3duA4.png?f=user_large

Hier het boodschappenlijstje, inclusief een B16 3F+N aardlekautomaat als kookgroep, want die ben je nog vergeten @Jan-tweak, aangezien die wel wenselijk is in een 3F configuratie.
https://www.sandervunderi...2e0663e651aac960e3cab9768

Totaal (nu) van €504 afgerond

P.S. en de beltrafo is de vraag natuurlijk, aangezien de meeste mensen tegenwoordig een "slimme" deurbel hebben/willen, en wat daarvoor nodig is, verwijder je die incl. aansluitset scheelt je nog globaal €27

• trabuca
svenie3000 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:59:
[...]

Check (of laat het checken als je het zelf niet durft) in ieder geval even of de emat ea16-32 load en line op heeft staan (is enkel te zien als de kap er af is). Zie ook: Juerd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"
Ga ik doen zodra ik de sleutel heb. Bedankt!

• trabuca
Annuk schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:10:
[...]

[...]

Met deze opmerking (dik gedrukt gemaakt) ben ik het best wel eens.. maar dat kan goedkoper met een A-merk bij de concurrent :)
Opzet als deze:
[Afbeelding]

Hier het boodschappenlijstje, inclusief een B16 3F+N aardlekautomaat als kookgroep, want die ben je nog vergeten @Jan-tweak, aangezien die wel wenselijk is in een 3F configuratie.

P.S. en de beltrafo is de vraag natuurlijk, aangezien de meeste mensen tegenwoordig een "slimme" deurbel hebben/willen, en wat daarvoor nodig is, verwijder je die incl. aansluitset scheelt je nog globaal €27
Wordt gewaardeerd, bedankt. Ik had alleen bij de vraag 'wat is dit?' niet verwacht dat alles maar vervangen moet worden. Dat laat ik eerst maar even bezinken.

• Jan-tweak
Annuk schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:10:
[...]

[...]

Opzet als deze:
[Afbeelding]

klopt, ik heb ook niet aangegeven dat dit de laagste prijs was, en ja, ben het wel eens met die 3-fase kookgroep. maar je loopt hier ook de kans dat de kabel naar de kookgroep allen 2-fase is, vroeger werd daar namelijk geen 3-fase naar toe getrokken. en dan zou een 2-fase kookgroep het zelfde resulaat geven (en ik heb me ook een beetje aan de oorspronkelijke indeling gehouden)

• Jan-tweak
trabuca schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:31:
[...]

Wordt gewaardeerd, bedankt. Ik had alleen bij de vraag 'wat is dit?' niet verwacht dat alles maar vervangen moet worden. Dat laat ik eerst maar even bezinken.
kan ik me indenken, maar we zeggen dat hier zo maar hier. dit is behoorlijk oud spul.(heeft dus alles met veiligheid te maken) dat merk wordt niet eens meer hier in Nederland verkocht.
welke omvormer hangt aan die Emat ?

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 28-04-2026 17:49 ]

• trabuca
Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:47:
[...]

kan ik me indenken, maar we zeggen dat hier zo maar hier. dit is behoorlijk oud spul.(heeft dus alles met veiligheid te maken) dat merk wordt niet eens meer hier in Nederland verkocht.
welke omvormer hangt aan die Emat ?
Een Zeversolar Zeverlution 5000.

De keuken met kookgroep is in 2019 geplaatst, en naar een andere locatie in het huis. Grote kans dat een bestaand stopcontact voor gebruikt is, maar ik zal t.z.t. kijken wat voor kabel er naar toe gaat voor keuze 1F of 3F kookgroep automaat.

Ik wil ook de CV de deur uit doen en een warmtepomp installeren, dan neem ik een nieuwe MK gelijk mee in het werk.
Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:45:
[...]

klopt, ik heb ook niet aangegeven dat dit de laagste prijs was, en ja, ben het wel eens met die 3-fase kookgroep. maar je loopt hier ook de kans dat de kabel naar de kookgroep allen 2-fase is, vroeger werd daar namelijk geen 3-fase naar toe getrokken. en dan zou een 2-fase kookgroep het zelfde resulaat geven (en ik heb me ook een beetje aan de oorspronkelijke indeling gehouden)
Zeg natuurlijk niet dat het per definitie zo is, maar er wordt/werd natuurlijk ook met regelmaat een standaard 5x2,52 kabel gebruikt voor de perilex-aansluiting, lekker makkelijk de kruipruimte in en naar boven in de keuken, maar dit is in beide gevallen natuurlijk gissen zolang @trabuca daar (nog) geen uitsluitsel over geeft ;) (of in dit geval kan geven).

@trabuca je kan de huidige bewoners natuurlijk wel even vragen of ze je een foto van de meter kunnen/willen sturen en/of dat ze ook weten of ze 1 of 3 fase aansluiting hebben.
In geval van 1F en je wilt wel al graag naar 3F kan je kijken of je in overleg met hun vast een aanvraag kunt starten.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:15

The Legend

*Plop*

Mijn thuisaccu met Deye SUN-12K-SG04LP3-EU omvormer is op dit moment als normale ‘verbruiker’ in m’n groepenkast aangesloten met een aardlekschakelaar en een C25 automaat. Nu wil ik de off-grid functie van de Deye gaan gebruiken en daarvoor moet de installatie aangepast worden. Mijn doel is om het veilig te maken, maar hoef niet perse aan alle normen te voldoen als dat niet noodzakelijk is.

In de nieuwe situatie ga ik van de bestaande hoofdschakelaar 1x naar een omschakelaar en 1x naar een C25 automaat en dan naar de Deye-GRID aansluiting. Nu zit daar bij mij nog een aardlekschakelaar tussen, kan die daar weg? Bij de Deye wil ik een klein DIN-kastje plaatsen met een C25 automaat bij GRID (5x6mm2 kabel) en een C40 automaat bij LOAD (5x10mm2 kabel). In de groepenkast komt de LOAD kabel weer binnen op een C40 automaat. Zo kan ik beide kabels aan beide kanten van de installatie afschakelen. Vanaf de C40 ga ik naar de omschakelaar. Vanaf de omschakelaar naar een nieuwe 40A Hoofdschakelaar Groepenkast, die vanaf daar de rails van de groepenkast voedt. Daarachter zitten dan alle reguliere verbruikers. Ik wil e.e.a. duidelijk gaan labelen zodat onbekenden ook een idee hebben wat er in de groepenkast gebeurt.

Mijn vraag is nu eigenlijk of ik in deze nieuwe situatie kan volstaan met installatieautomaten, of dat het beter is om aardlekautomaten te gebruiken (en zo ja, waar dan precies).

[ Voor 11% gewijzigd door The Legend op 28-04-2026 23:01 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32
Even twee kleine vraagjes: moet een stekkerbatterij een eigen aardlekschakelaar (of alamat krijgen) volgens de norm? Of mag deze worden gedeeld met andere automaten? Het gaat om een stekkerbatterij die een eigen groep gaat krijgen.

En mag deze kamrail van Eaton op maat gezaagd worden? Ik heb hem nodig voor 2 of 3 automaten.

[ Voor 34% gewijzigd door manusjevanalles op 28-04-2026 22:01 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

pekkos schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:48:
Huidige situatie:
In de meterkast 1 groepenkast met hierin:
HS: 40A 3 fase
3x ALS voor elke fase- 1P+N
12x Automaat (4 op elke fase) - 1P+N
1x 3 fase Alamat op HS voor zonnepanelen.

Gewenste situatie
Aansluiten van 3 stuks plug-in thuis accu,1 accu per fase.
Max laden/ontladen 2500W per stuk.
Locatie van de thuisaccu's is ongeveer 20 meter van meterkast.

Vragen
Wat is de beste oplossing hiervoor:
Optie 1
3P+N automaat in groepenkast #1 direct op HS
Vervolgens kabel van deze automaat naar extra Groepenkast #2 op locatie Accu's.
In deze groepenkast #2 3x Alamant 1P+N 16A B-kar 30mA
Vervolgens naar 3x WCD

Optie 2
3x Alamant 1P+N 16A B-kar 30mA in groepenkast #1 direct op HS
Vervolgens 3 kabels naar locatie Accu's en hier rechtstreeks op 3x WCD

Optie 3
1x 3p+N ALS in groepenkast #1
Kabel naar groepenkast #2
Hierin 3x Automaat 1P+N 16A B-kar 30mA

Betere opties??

En welke aderdiamter kan ik het beste aanhouden voor de kabel tussen Meterkast en locatie accu?
2.5mm2, 4mm2?
Optie 1 niet met 3P+N maar met een 4P automaat. Omdat je niet kan garanderen dat alle drie de accu's het zelfde doen, en je dan eventueel de nul kunt over belasten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Gert456
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:49
manusjevanalles schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:08:
En mag deze kamrail van Eaton op maat gezaagd worden? Ik heb hem nodig voor 2 of 3 automaten.
Zagen zou ik niet doen, daar hebben we deze dingen voor.

Alvast bedankt 🙂

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kookgroep is waarschijnlijk fout: Het grote kookplaat aansluiten topic
En die emat is waarschijnlijk niet geschikt voor solar en: merk en kwaliteit

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• manusjevanalles
Gert456 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:20:
[...]

Zagen zou ik niet doen, daar hebben we deze dingen voor.
Ja die ken ik. Helaas past dat niet, er is geen ruimte in de kast helaas. De kamrail heeft beiderzijds kapjes die je eraf kan schuiven. Dat suggereert dat je hem wel kan inkorten.

[ Voor 13% gewijzigd door manusjevanalles op 28-04-2026 21:59 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:14
(jarig!)
Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:23:
[...]

:? 8)7 deze aardlekschakelaars (of aardlekautomaten zijn ook gewoon beveiligingen en geen schakelaars, dus ik zie niet direct waarom dat dan wel zou mogen.
en volgens dat artikel staat volgens mij niet bij voorkeur of wenselijk, maar gewoon heel duidelijk "niet is toegestaan", in in mijn begrip van het Nederlands is dat dus duidelijk niet als "wenselijk"bedoeld, maar oke, dat is hoe ik dit lees en ook geleerd heb gekregen.
Ik zou eerlijk gezegd niet zo stellig zijn. Artikel 530.4.5 wat je citeert:
Toestellen alleen bedoeld voor beveiliging mogen niet worden toegepast voor functioneel schakelen van stroomketens.

Opmerking: Onder functioneel schakelen wordt niet bedoeld het schakelen en scheiden van stroomketens voor test- en onderhoudsdoeleinden.
Een belangrijke woord: toestellen alleen bedoeld voor beveiliging. Je kan je afvragen of een zekeringsautomaat alleen geschikt is voor beveiliging, of ook ontworpen is om af en toe met de hand geschakeld te worden. Het is in ieder geval niet zoals een smeltzekering, die je pas uit moet draaien na uitgeschakeld te hebben met een losse schakelaar.

Ten tweede: de discussie ging over het makkelijk spanningsloos maken van circuits in geval van een probleem. Dat valt i.m.o. onder de uitzondering: test- en onderhoudsdoeleinden.

Je mag een zekeringsautomaat niet gebruiken als lichtschakelaar bijvoorbeeld, maar als werkschakelaar die slechts incidenteel (voor "onderhoud") bediend wordt... Waarom niet?

• Jan-tweak
manusjevanalles schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:08:
Even twee kleine vraagjes: moet een thuisbatterij een eigen aardlekschakelaar (of alamat krijgen) volgens de norm? Of mag deze worden gedeeld met andere automaten? Het gaat om een stekkerbatterij die een eigen groep gaat krijgen.

afhankelijk wat je bedoeld met de thuisbatterij, vast of juist via een stekker.
voor een vast (die dus aan de NEN1010 moet voldoen (omdat deze deel uit maakt van de electrische installatie heb je eigen zelf de keuze, of een eigen alamat en dus geheel onafhankelijk van de rest van de installatie of je deelt een aardlek en dan loop je de kans dat je groep van je thuis-batterij onbedoeld mee gaat trippen bij een aardfout in de groep van de betreffende aardlek.
mijn voorkeur is om dit altijd zo onafhankelijk te maken, net als bij een PV installatie. Bij een PV installatie zie je echter vaak dat deze een andere drempelwaarde nodig heeft (100mA of 300mA) en dus niet zo eenvoudig met de voor de overige verplichte 30mA systemen kan meedoen.
Voor de stekkerbatterij heb je eigenlijk ook weer twee groepen, de één die een vermogen >800W heeft en daardoor ook over een eigen groep moet beschikken, en daar zijn eigenlijk dezelfde aspecten als bij een vaste batterij van toepassing.
voor de kleine stekker thuis-batterij (<800W) die dus op een bestaande groep zit lift deze dus gewoon mee in de bestaande situatie. In Nederland zie je dat deze groep vaak de aardlek met meerdere groepen deelt, en dus ook het risico loopt dat deze tript ook als de aardlek in een andere groep ontstaat.
mn nieuwere installaties waarbij getracht wordt om deze zo onafhankelijk te laten werken zie je dat gezamelijke aardlekautomaten (ALS) vermeden worden en daarvoor elke groep over zijn eigen aardlekautomaat (Alamat) heeft.
Je zou dus ook de groep waar de thuis-batterij op is aangesloten uit de ALS te haslen en de IA zamen met de ALS (alleen voor deze goep) te vervangen door een aardlekautomaat (Alamat).

infeite zijn dus alle opties open, IA met ALS, of Alamat, beide mogen.

• AR34
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:52
Naar aanleiding van de recente discussies en posts hier rondom 3P+N vs 4P beveiligen, zijn er eigenlijk wel veel 4P componenten beschikbaar? Ik zag dat hager vrij veel 4P heeft, maar bv bij ABB lijkt alles wel 3P+N.

• Jan-tweak
marcop23 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:55:
[...]

Ik zou eerlijk gezegd niet zo stellig zijn. Artikel 530.4.5 wat je citeert:

[...]

Een belangrijke woord: toestellen alleen bedoeld voor beveiliging. Je kan je afvragen of een zekeringsautomaat alleen geschikt is voor beveiliging, of ook ontworpen is om af en toe met de hand geschakeld te worden. Het is in ieder geval niet zoals een smeltzekering, die je pas uit moet draaien na uitgeschakeld te hebben met een losse schakelaar.

Ten tweede: de discussie ging over het makkelijk spanningsloos maken van circuits in geval van een probleem. Dat valt i.m.o. onder de uitzondering: test- en onderhoudsdoeleinden.

Je mag een zekeringsautomaat niet gebruiken als lichtschakelaar bijvoorbeeld, maar als werkschakelaar die slechts incidenteel (voor "onderhoud") bediend wordt... Waarom niet?
volgens mij niet, wat de betreffende artikel bepaald duidelijk dat "functioneel schakelen" en dat is dus wat je als een vervanging van een werkschakelaar doet, juist niet is toegestaan.
Met test en onderhoudswerkzaamheden word hier expleciet bedoeld dat wat ook in andere delen van de norm als een van de belangrijkste aspect geld is dat werkzaamheden aan en bij spanningsvoerende delen in een spanningsvrije toestand dient te gebeuren, alleen in uitzondelijke test situaties en met aanvullende maatregelen is werken onder spanning toegestaan.
dus dat wordt hier met Test en onderhoud doeleinden bedoeld.
het eerste aspect omdat de beweging van in cq uitschakelen van de beveiliging

• Jan-tweak
The Legend schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:36:
Mijn thuisaccu met Deye SUN-12K-SG04LP3-EU omvormer is op dit moment als normale ‘verbruiker’ in m’n groepenkast aangesloten met een aardlekschakelaar en een C25 automaat. Nu wil ik de off-grid functie van de Deye gaan gebruiken en daarvoor moet de installatie aangepast worden. Mijn doel is om het veilig te maken, maar hoef niet perse aan alle normen te voldoen als dat niet noodzakelijk is.
veiligheidsaspecten van de NEN1010 zijn gewoon via de Bbl "verplichtend" dus ja, zo snel het een veiligheidsaspect betreft dan heb je dus qua NEN1010 geen keuze.
de gevolgen kunnen daarbij aanzienlijk zijn dan wat je het zou kosten om daar wel aan te voldoen.
Even los de vraag of je door een onveilige situatie je eigen familie in gevaar zou willen brengen, verwacht ik eigenlijk van niet toch?
In de nieuwe situatie ga ik van de bestaande hoofdschakelaar 1x naar een omschakelaar en 1x naar een C25 automaat en dan naar de Deye-GRID aansluiting. Nu zit daar bij mij nog een aardlekschakelaar tussen, kan die daar weg? Bij de Deye wil ik een klein DIN-kastje plaatsen met een C25 automaat bij GRID (5x6mm2 kabel) en een C40 automaat bij LOAD (5x10mm2 kabel). In de groepenkast komt de LOAD kabel weer binnen op een C40 automaat. Zo kan ik beide kabels aan beide kanten van de installatie afschakelen. Vanaf de C40 ga ik naar de omschakelaar. Vanaf de omschakelaar naar een nieuwe 40A Hoofdschakelaar Groepenkast, die vanaf daar de rails van de groepenkast voedt. Daarachter zitten dan alle reguliere verbruikers. Ik wil e.e.a. duidelijk gaan labelen zodat onbekenden ook een idee hebben wat er in de groepenkast gebeurt.

Mijn vraag is nu eigenlijk of ik in deze nieuwe situatie kan volstaan met installatieautomaten, of dat het beter is om aardlekautomaten te gebruiken (en zo ja, waar dan precies).
dus in een noodsituatie wil je geen beveiliging tegen aardlekfouten? lekstroom uit een batterij is net zo doodelijk als lekstroom uit het net.
het punt is echter of je bij een afgeschakeld net nogwel een aarding hebt, en dat is afhankelijk welk type net je aansluiting beschikt.
Vanaf de omschakelaar ga ik naar een nieuwe hoofdschakelaar voor de groepenkast. Is dat gewoon een 40A HS? Vanaf die HS naar de voedingsrail in de groepenkast. Vanaf de andere kant van de omschakelaar ga ik naar een C40 automaat. Daar sluit ik de 5x10mm2 kabel vanaf LOAD op aan. Bij de omvormer zit dan weer een ‘WS’ voor LOAD is dat dan ook weer een C40?
waarom gebruik je C kat, wat is daar de achterliggende gedachte?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:15

The Legend

*Plop*

Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:24:
[...]
veiligheidsaspecten van de NEN1010 zijn gewoon via de Bbl "verplichtend" dus ja, zo snel het een veiligheidsaspect betreft dan heb je dus qua NEN1010 geen keuze.
de gevolgen kunnen daarbij aanzienlijk zijn dan wat je het zou kosten om daar wel aan te voldoen.
Even los de vraag of je door een onveilige situatie je eigen familie in gevaar zou willen brengen, verwacht ik eigenlijk van niet toch?
Ik doel meer op varianten van ‘mag eigenlijk niet, maar is niet onveilig in deze specifieke situatie’. Ik ken de normen niet, maar bv. ook over de kwestie ‘selectiviteit’ en nut en noodzaak daarvan is hier al wel wat geschreven :P
[...]
dus in een noodsituatie wil je geen beveiliging tegen aardlekfouten? lekstroom uit een batterij is net zo doodelijk als lekstroom uit het net.
het punt is echter of je bij een afgeschakeld net nogwel een aarding hebt, en dat is afhankelijk welk type net je aansluiting beschikt.
Dat is precies de reden dat ik het hier vraag. Ik meen dat in de Deye aan de GRID kant intern ook een aardlekbeveiliging zit. Zal de handleiding nog ff nazoeken. Kan het kwaad om de beide automaten in de groepenkast dan aardlekautomaten te maken? Ik heb een TT-stelsel trouwens, geen aarde vanuit de netbeheerder.
waarom gebruik je C kat, wat is daar de achterliggende gedachte?
Omdat de installateur van de accu die zelf ook gebruikt voor dezelfde installaties. De omvormer kan wel van idle naar 12kW laden / ontladen gaan in korte pieken. Is dat een goede reden om voor C-kar te gaan?

Ik ben toch malle pietje niet!

• manusjevanalles
Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:05:
[...]

afhankelijk wat je bedoeld met de thuisbatterij, vast of juist via een stekker.
voor een vast (die dus aan de NEN1010 moet voldoen (omdat deze deel uit maakt van de electrische installatie heb je eigen zelf de keuze, of een eigen alamat en dus geheel onafhankelijk van de rest van de installatie of je deelt een aardlek en dan loop je de kans dat je groep van je thuis-batterij onbedoeld mee gaat trippen bij een aardfout in de groep van de betreffende aardlek.
mijn voorkeur is om dit altijd zo onafhankelijk te maken, net als bij een PV installatie. Bij een PV installatie zie je echter vaak dat deze een andere drempelwaarde nodig heeft (100mA of 300mA) en dus niet zo eenvoudig met de voor de overige verplichte 30mA systemen kan meedoen.
Voor de stekkerbatterij heb je eigenlijk ook weer twee groepen, de één die een vermogen >800W heeft en daardoor ook over een eigen groep moet beschikken, en daar zijn eigenlijk dezelfde aspecten als bij een vaste batterij van toepassing.
voor de kleine stekker thuis-batterij (<800W) die dus op een bestaande groep zit lift deze dus gewoon mee in de bestaande situatie. In Nederland zie je dat deze groep vaak de aardlek met meerdere groepen deelt, en dus ook het risico loopt dat deze tript ook als de aardlek in een andere groep ontstaat.
mn nieuwere installaties waarbij getracht wordt om deze zo onafhankelijk te laten werken zie je dat gezamelijke aardlekautomaten (ALS) vermeden worden en daarvoor elke groep over zijn eigen aardlekautomaat (Alamat) heeft.
Je zou dus ook de groep waar de thuis-batterij op is aangesloten uit de ALS te haslen en de IA zamen met de ALS (alleen voor deze goep) te vervangen door een aardlekautomaat (Alamat).

infeite zijn dus alle opties open, IA met ALS, of Alamat, beide mogen.
Ik bedoelde een stekkerbatterij (net te laat met aanpassen van mijn post). Maar je antwoord is helder. Ik denk dat we voor 3 ABB alamats gaan van 1din breed ipv Eaton ALS+3xautomaat van 5din om ruimte te besparen.

• Jan-tweak
manusjevanalles schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:40:
[...]

Ik bedoelde een stekkerbatterij (net te laat met aanpassen van mijn post). Maar je antwoord is helder. Ik denk dat we voor 3 ABB alamats gaan van 1din breed ipv Eaton ALS+3xautomaat van 5din om ruimte te besparen.
Prima, die ABB alamats (ABB Componenten aardlekautomaat B16 30mA (1P+N) 6kA (DS301C B16 A30) voldoen aan alle eisen, zijn ook spanningsonafhankelijk (nieuwere eis) en blijken ook nog thermisch prima te werken, oudere 1-din alamat hadden nog wel eens de neiging te warm te worden.

• Jan-tweak
The Legend schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:38:
[...]

Ik doel meer op varianten van ‘mag eigenlijk niet, maar is niet onveilig in deze specifieke situatie’. Ik ken de normen niet, maar bv. ook over de kwestie ‘selectiviteit’ en nut en noodzaak daarvan is hier al wel wat geschreven :P

[...]

Dat is precies de reden dat ik het hier vraag. Ik meen dat in de Deye aan de GRID kant intern ook een aardlekbeveiliging zit. Zal de handleiding nog ff nazoeken. Kan het kwaad om de beide automaten in de groepenkast dan aardlekautomaten te maken? Ik heb een TT-stelsel trouwens, geen aarde vanuit de netbeheerder.

[...]

Omdat de installateur van de accu die zelf ook gebruikt voor dezelfde installaties. De omvormer kan wel van idle naar 12kW laden / ontladen gaan in korte pieken. Is dat een goede reden om voor C-kar te gaan?
even kort door de bocht, want voor een helemaal correct antwoord heb je wel wat meer nodig om het goed te kunnen beoordelen, is dat een C-kar mn gebruikt wordt als je met hoge aanloopstromen te maken hebt, bv motoren e.d.
Ik weet natuurlijk niet welke hoofdzekering je hebt, maar als dat een 3*25A aansluiting is maar een automatische hoofdzekering is veelal ook een C-kar. dus dan is het een dobbelspel welke als eerst gaat, idem bij smeltzekeringen, ook dan loop je een behoorlijk risico dat je hoofdzekering er eerder tript dan je voorliggende beveiliging, maw die is dus compleet waardeloos.
daarom ook de selectiviteitsregels, vroeger had je een verplichte selectiviteitsfactor van 1,6, in de huidige norm heb je wat meer speelruimte, maar bij C25 - C25 is dat dus teruggebracht naar nul.
ik zou zover je geen dringende reden hebt om toch naar een C-kar te gaan dan een B-kar te nemen, dan heb je tenminste nog iets, al is het niet veel.
Anders zou je huisaansluiting omhoog moeten. naar bv 3*35A.
bespreek dat eens met je eigen vakman en met de leverancier van de batterij, zo maar iets doen omdat iemand anders dat ook zo doet zonder de reden te weten is niet handig.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 28-04-2026 23:05 ]

Jan-tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:10:
[...]

[...]

Je kan je dat inderdaad afvragen. Je kan ook het antwoord opzoeken in tabel 537.A.1 van de NEN 1010.
Je mag een zekeringsautomaat niet gebruiken als lichtschakelaar bijvoorbeeld, [...]
Van wie mag dat niet? Want van de NEN 1010 mag 't dus wel:

Uit voorgenoemde tabel blijkt dat een installatieautomaat ("vermogensschakelaar") conform NEN-EN-IEC 60898-1 (die je in elke hedendaagse huisgroepenkast vindt) wel degelijk mag worden gebruikt als scheider en als bedieningsschakelaar. Dus niet alleen bij onderhoud, maar ook bijvoorbeeld omdat een bedieningspaneel met een dinrail een stuk makkelijker te maken is dan met een tableau met allemaal inbouwdozen en lichtschakelaars. Wel staat erbij: "Het is niet aanbevolen om dit toestel toe te passen voor regelmatige bedieningsschakeling". Dat heeft vermoedelijk te maken met hoe weinig schakelcycli zo'n ding maar hoeft te overleven volgens de 60898-1: 4 000 keer is genoeg. Klinkt als veel, maar met dagelijks 2 keer aan en uit zit je daar binnen 6 jaar aan. Een normale schakelaar volgens 60669-1 moet 40 000 keer kunnen schakelen. Maar laten we realistisch zijn: de meeste installatieautomaten van A-merken hebben een rating voor 10 000 keer schakelen en dat zal voor heel veel toepsasingen ruim voldoende zijn, en als je een kleine belasting schakelt zal ie ook langer meegaan.

Aardlekautomaten (61009-2-1 en 61009-2-2*) staan verderop in de tabel en mogen voor dezelfde doeleinden worden ingezet.

Wat dat betreft: een werkschakelaar is geen kastje aan de muur, maar een schakelaar die aan bepaalde eisen voldoet. Ook een installatieautomaat voldoet aan die eisen, en kan dus als werkschakelaar worden gebruikt! (Dit betekent ook dat een apart kastje aan de muur nabij een toestel in het algemeen niet verplicht is. Soms zal het zelfs onwenselijk zijn, bijvoorbeeld als de werkschakelaar bereikbaar wordt voor onverlaten die daarmee bijvoorbeeld je laadpaal of warmtepomp kunnen uitschakelen.)

* -2-2 zijn spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Je weet wel, die je al niet mocht gebruiken voor foutbescherming en sinds NEN 1010:2020 ook niet meer voor aanvullende bescherming. Je mag ze blijkbaar wel gebruiken als bedieningsschakelaar of scheider, dus dat is misschien een nuttige toepassing voor al die spanningsafhankelijke aardlekautomaten die mensen overhouden nadat ze in dit topic ontdekken dat ze ze niet hadden mogen gebruiken als beveiliging :P

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 29-04-2026 02:30 ]

• Jan-tweak
Juerd schreef op woensdag 29 april 2026 @ 02:19:
[...]

[...]

Je kan je dat inderdaad afvragen. Je kan ook het antwoord opzoeken in tabel 537.A.1 van de NEN 1010.
heb je ook gelezen wat onder het merkteken d staat, wat oa voor de vermogensschakelaars van toepassing is op deze tabel?
Daar staat namelijk heel duidelijk dat "d; Het is niet aanbevolen om dit toestel toe te passen voor regelmatige bedieningsschakeling."
waarbij een bijlage meer een samenvoeging is van de afzondelijke normteksten en je deze dus altijd moet lezen in combinatie met de betreffende normteksten.
In mijn ogen is een vermogenschakelaar dus geen primaire bediening (=schakelaar) voor een toestel cq deel van een stroomketen, wat in mijn ogen dus ook met de opmerking d wordt bedoeld.
en dat is wat de poster daarmee wel van plan was (blijkbaar alleen om bv daarmee een werkschakelaar van nog geen 15 euro uit te kunen sparen? Los of het mag of niet, lijkt me in ieder geval geen pratische keuze, of laat ik het anders zeggen, het zou mijn keuze niet zijn. :)
[...]

Van wie mag dat niet? Want van de NEN 1010 mag 't dus wel:

Uit voorgenoemde tabel blijkt dat een installatieautomaat ("vermogensschakelaar") conform NEN-EN-IEC 60898-1 (die je in elke hedendaagse huisgroepenkast vindt) wel degelijk mag worden gebruikt als scheider en als bedieningsschakelaar. Dus niet alleen bij onderhoud, maar ook bijvoorbeeld omdat een bedieningspaneel met een dinrail een stuk makkelijker te maken is dan met een tableau met allemaal inbouwdozen en lichtschakelaars. Wel staat erbij: "Het is niet aanbevolen om dit toestel toe te passen voor regelmatige bedieningsschakeling". Dat heeft vermoedelijk te maken met hoe weinig schakelcycli zo'n ding maar hoeft te overleven volgens de 60898-1: 4 000 keer is genoeg. Klinkt als veel, maar met dagelijks 2 keer aan en uit zit je daar binnen 6 jaar aan. Een normale schakelaar volgens 60669-1 moet 40 000 keer kunnen schakelen. Maar laten we realistisch zijn: de meeste installatieautomaten van A-merken hebben een rating voor 10 000 keer schakelen en dat zal voor heel veel toepsasingen ruim voldoende zijn, en als je een kleine belasting schakelt zal ie ook langer meegaan.

Aardlekautomaten (61009-2-1 en 61009-2-2*) staan verderop in de tabel en mogen voor dezelfde doeleinden worden ingezet.

Wat dat betreft: een werkschakelaar is geen kastje aan de muur, maar een schakelaar die aan bepaalde eisen voldoet. Ook een installatieautomaat voldoet aan die eisen, en kan dus als werkschakelaar worden gebruikt! (Dit betekent ook dat een apart kastje aan de muur nabij een toestel in het algemeen niet verplicht is. Soms zal het zelfs onwenselijk zijn, bijvoorbeeld als de werkschakelaar bereikbaar wordt voor onverlaten die daarmee bijvoorbeeld je laadpaal of warmtepomp kunnen uitschakelen.)
klopt, mits je deze dan ook tegen onbedoeld inschakelen gaat beveiligen, in de industrie geen enkel probleem met LOTO en de rits aan procedures, instructies maar iets wat je in een privé omgeving niet zult tegenkomen, en dan blijkt zo’n werkschakelaaar die je in de aan-stand ook kunt vergrendelen toch een eenvoudig alternatief.
Maar er zijn nog andere toepasbare mogelijkheden die je zou kunnen gebruiken, zoals een afsluitbare voorziening bij de betreffende beveiliging in je groepenkast, zoals zo vaak zijn er dus meerdere wegen naar Rome, kies die die voor jouw situatie het meest handig lijkt.
* -2-2 zijn spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Je weet wel, die je al niet mocht gebruiken voor foutbescherming en sinds NEN 1010:2020 ook niet meer voor aanvullende bescherming. Je mag ze blijkbaar wel gebruiken als bedieningsschakelaar of scheider, dus dat is misschien een nuttige toepassing voor al die spanningsafhankelijke aardlekautomaten die mensen overhouden nadat ze in dit topic ontdekken dat ze ze niet hadden mogen gebruiken als beveiliging :P

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-tweak op 29-04-2026 10:16 ]

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:23
Een korte vraag tussendoor, ik hoop er niet op afgeschoten te worden O-) . Wandlamp monturen hebben vaak een smallere montage dan de diameter van een inbouwdoos (76 mm). De WAF heeft een montuur gekozen met een smalle montage (+/- 40 mm). Ik was benieuwd hoe mede tweakers hier een stroompunt voor aanleggen. Buisje uit de muur exact op hoogte (niet NEN) of mis ik nog een mooiere oplossing. Kleine inbouwdoos van ABB is 50 mm.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:52

dragonhaertt

@_'.'

Laurences schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:43:
Een korte vraag tussendoor, ik hoop er niet op afgeschoten te worden O-) . Wandlamp monturen hebben vaak een smallere montage dan de diameter van een inbouwdoos (76 mm). De WAF heeft een montuur gekozen met een smalle montage (+/- 40 mm). Ik was benieuwd hoe mede tweakers hier een stroompunt voor aanleggen. Buisje uit de muur exact op hoogte (niet NEN) of mis ik nog een mooiere oplossing. Kleine inbouwdoos van ABB is 50 mm.
40mm is inderdaad wel erg smal.
Waarom zou een kabel uit de muur in een stukje buis overigens niet mogen volgens NEN? Als je achter in het armatuur toch ruimte hebt om dat degelijk aan te sluiten zie ik daar geen problemen mee.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Buisje uit de muur en VMVL-kabel.
Jan-tweak schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:42:
[...]
heb je ook gelezen wat onder het merkteken d staat, wat oa voor de vermogensschakelaars van toepassing is op deze tabel?
Daar staat namelijk heel duidelijk dat "d; Het is niet aanbevolen om dit toestel toe te passen voor regelmatige bedieningsschakeling."
Uh, ja?

Misschien kun zelf het bericht waarop je reageert, ook daadwerkelijk even lezen. Ik heb dat deel namelijk geciteerd en er zelfs nog wat zinnen over geschreven:
Juerd schreef op woensdag 29 april 2026 @ 02:19:
[...]
[...]

[ Voor 4% gewijzigd door Juerd op 29-04-2026 13:06 ]

dragonhaertt schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:18:
[...]

Waarom zou een kabel uit de muur in een stukje buis overigens niet mogen volgens NEN?
Bepaling 559.5.1 in de NEN 1010 stelt dat het leidingsysteem (bijv. een buis of kabel) moet eindigen in een doos, een DCL (specifiek soort connector), of op materieel dat specifiek is ontworpen om direct op het leidingsysteem te worden aangesloten. Dat laatste is controversieel: is een groot gat aan de achterkant "specifiek ontworpen" voor de invoer van een buis of kabel?

• Jan-tweak
Juerd schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:03:
[...]

Uh, ja?

Misschien kun zelf het bericht waarop je reageert, ook daadwerkelijk even lezen. Ik heb dat deel namelijk geciteerd en er zelfs nog wat zinnen over geschreven:

[...]
sorry, had ik blijkbaar er over heen gelezen, maar dan ga vervolgens wel je eigen interpretaties aan waarom dat niet wenselijk hier aangegeven en dat lijkt mij juist niet de juiste weg, mn omdat de norm hier helemaal niets over zegt.
dus niet wenselijk is voor mij gewoon een duidelijk teken om het gewoon niet te doen mits ... je daar hele goede redenen voor hebt die ook niet botsen met de rest van de norm.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
De clou is toch het woordje "regelmatige"? @Kickasz wil die losse automaten alleen gebruiken om makkelijker problemen te kunnen opsporen in zijn buiten stroomvoorziening. @Jan-tweak redeneert wel heel precies dat je alleen met een automaat zou mogen schakelen om een installatie spanningsloos te maken voor testen of onderhoud. Dus tijdens vakantie je tuin afkoppelen zou dan niet mogen? Dit lijkt me toch een beetje te precies geredeneerd.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-04 16:35
Laurences schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:43:
Klein doosje gebruiken.
https://www.elektroschake...oor-wandlichtpunten-77703

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:24
Die heeft ook een diameter van 50 mm. Met die link help je @ron321 dus niet.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Graag jullie ongezouten mening over het volgende:
9 stuks: ABB DS301C B16 A30 aangesloten met een PSc 3/24/10 N en drie keer een afschermkap (for what it's worth).

Netjes spanningvoerend gemaakt nog geen afgaande draden aangesloten. Alle groepen ingeschakeld, alle groepen getest, alle groepen ingeschakeld met de achterkant van een schroevendraaier op de aardlekautomaten getikt (vasthoudend als een pen, rustig, weinig kracht). Eén schakelde direct in de aardbescherming (blauw indicatievenster) één schakelde na 15 seconden uit (grijs/wit indicatievenster).
Ik heb er met verbazing naar gekeken. Alle doosjes waren nog dicht geplakt en de aardlekautomaten waren nieuw.
spoiler:
Overigens waarom past die verzamelrail voor DS301C Drie fase + N, 12 modules potverdorie zelfs niet zonder eindkapjes op een normale manier in een Eaton System55 kast zeg ..

• Jan-tweak
wlmpie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:22:
De clou is toch het woordje "regelmatige"? @Kickasz wil die losse automaten alleen gebruiken om makkelijker problemen te kunnen opsporen in zijn buiten stroomvoorziening. @Jan-tweak redeneert wel heel precies dat je alleen met een automaat zou mogen schakelen om een installatie spanningsloos te maken voor testen of onderhoud. Dus tijdens vakantie je tuin afkoppelen zou dan niet mogen? Dit lijkt me toch een beetje te precies geredeneerd.
ik dacht te lezen dat @Kickasz daarmee de verschillende stroomkringen in de schuur ipv werkschakelaars ( dus om deze uit te sparen) wilde gebruiken. Als blijkt dat het schakelen alleen bedoeld was om te gaan testen cq bij een storing deze te ebruiken dan heb je helemaal gelijk, alleen dat was dus niet het beeld wat ik voor ogen had en daarom ook mijn redernatie (dan zat ik dus fout als het niet zo is).

• Taro
  • Niet online

Taro

Update :)

Vandaag:
  • B25 van de PV weer naar de meterkast verplaatst vanuit de onderverdeler in de garage. Met 4mm2 aangesloten ipv de 2.5mm2 die er al 10 jaar op zat.
  • Nieuwe 4P B25 in de meterkast geplaatst voor de thuisaccu groep ter vervanging van de vorige 4P B25 die enorm heet (84 graden op halve belasting) werd
  • Een paar uur lang de 3x accu omvormers op 2400 Watt geladen én de SolarEdge 5k op 1-fase via de meterkast laten terugleveren
Resultaat? De Shelly Pro 3EM is het warmste in heel de meterkast. En vervolgens de Ubiquiti deurbel trafo ;) Inmiddels een PoE model besteld en de trafo ook maar verwijderd en ethernet kabel gelegd.

De slimme meter, PV en accugroep zijn na de Shelly het warmst, maar zitten tussen 27-29 graden, dus prima acceptabel. De hoofdschakelaar was 26 graden, dus het probleem is niet daarheen verplaatst, nice :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REjg_QK3iPpDKO6j61O8_0dyTCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mx2Dx2R3uJM6qh10r87Yz4TH.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor de adviezen d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 29-04-2026 18:50 ]

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:38:
[...]

ik dacht te lezen dat @Kickasz daarmee de verschillende stroomkringen in de schuur ipv werkschakelaars ( dus om deze uit te sparen) wilde gebruiken. Als blijkt dat het schakelen alleen bedoeld was om te gaan testen cq bij een storing deze te ebruiken dan heb je helemaal gelijk, alleen dat was dus niet het beeld wat ik voor ogen had en daarom ook mijn redernatie (dan zat ik dus fout als het niet zo is).
Het schakelen gaat met name over het handig achterhalen van problemen. Waardoor je in de overkapping straks alle groepen eruit kan halen om ze vervolgens per stuk te kunnen testen. Ik ben niet van plan om dagelijks stroom in / uit te schakelen op de groepen.

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:14
True schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:33:
9 stuks: ABB DS301C B16 A30 aangesloten met een PSc 3/24/10 N en drie keer een afschermkap (for what it's worth).

Netjes spanningvoerend gemaakt nog geen afgaande draden aangesloten. Alle groepen ingeschakeld, alle groepen getest, alle groepen ingeschakeld met de achterkant van een schroevendraaier op de aardlekautomaten getikt (vasthoudend als een pen, rustig, weinig kracht). Eén schakelde direct in de aardbescherming (blauw indicatievenster) één schakelde na 15 seconden uit (grijs/wit indicatievenster).
Ik heb er met verbazing naar gekeken. Alle doosjes waren nog dicht geplakt en de aardlekautomaten waren nieuw.
spoiler:
Overigens waarom past die verzamelrail voor DS301C Drie fase + N, 12 modules potverdorie zelfs niet zonder eindkapjes op een normale manier in een Eaton System55 kast zeg ..
Klinkt niet best, hier ook voornemens deze alamat toe te passen

• Jan-tweak
Kickasz schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:56:
[...]

Het schakelen gaat met name over het handig achterhalen van problemen. Waardoor je in de overkapping straks alle groepen eruit kan halen om ze vervolgens per stuk te kunnen testen. Ik ben niet van plan om dagelijks stroom in / uit te schakelen op de groepen.
Sorry, dan had ik het dus verkeerd begrepen en daarvoor is het schakelen geen enkel probleem. Excuses voor mijn mis interpretatie.

• Jan-tweak
True schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:33:

spoiler:
Ik zou dat aan ABB gaan melden eens kijken hè ze reageren.

• johan_solar
  • Laatst online: 22:30

johan_solar

kitesurfing and coding

Stel je wilt 33 meter overbruggen door de tuin naar je garage omdat je daar een laadpaal monteert. Je hebt een 1 fase aansluiting van 35A, en stuurt de laadpaal netjes load balanced aan met max 25A.

Mag je dan een dedicated 4x6 YMVK-as kabel gebruiken waarvan je 2 aders voor fase en 2 aders voor de nul gebruikt, en de -as voor de randaarde, zodat je effectief 2x12 mm2 hebt en daarmee minder spanningsverlies? Of is dit not done om te doen.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

@johan_solar Ik heb ook zoiets; het is afgeraden, maar het mag als je het afzekerd alsof het toch 2x 6 kabel is. En als voorbereiding op 3fase natuurlijk, maar nu inderdaad lagere verliezen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nico_09 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:04:
[...]

Klinkt niet best, hier ook voornemens deze alamat toe te passen
Ik denk dat ik er inmiddels 40-50 in de hand gehad heb, net toevallig nu twee die niet doen wat ik wil. Feit blijft verkoper en ABB doen niet moeilijk om vervangen als het moet, maar het is wel vervelend.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:56
Dit is geen probleem. Je kan het namelijk met 1 handeling spanningsvrij maken.
Wat belangrijk is is dat wanneer een ader losraakt de beveiliging nog steeds voldoende is voor de overgebleven ader. En dat is deze in jouw geval.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste