heb je ook gelezen wat onder het merkteken d staat, wat oa voor de vermogensschakelaars van toepassing is op deze tabel?
Daar staat namelijk heel duidelijk dat "d; Het is niet aanbevolen om dit toestel toe te passen voor regelmatige bedieningsschakeling."
waarbij een bijlage meer een samenvoeging is van de afzondelijke normteksten en je deze dus altijd moet lezen in combinatie met de betreffende normteksten.
In mijn ogen is een vermogenschakelaar dus geen primaire bediening (=schakelaar) voor een toestel cq deel van een stroomketen, wat in mijn ogen dus ook met de opmerking d wordt bedoeld.
en dat is wat de poster daarmee wel van plan was (blijkbaar alleen om bv daarmee een werkschakelaar van nog geen 15 euro uit te kunen sparen? Los of het mag of niet, lijkt me in ieder geval geen pratische keuze, of laat ik het anders zeggen, het zou mijn keuze niet zijn.

[...]
Van wie mag dat niet? Want van de NEN 1010 mag 't dus wel:
Uit voorgenoemde tabel blijkt dat een installatieautomaat ("vermogensschakelaar") conform NEN-EN-IEC 60898-1 (die je in elke hedendaagse huisgroepenkast vindt) wel degelijk mag worden gebruikt als scheider en als bedieningsschakelaar. Dus niet alleen bij onderhoud, maar ook bijvoorbeeld omdat een bedieningspaneel met een dinrail een stuk makkelijker te maken is dan met een tableau met allemaal inbouwdozen en lichtschakelaars. Wel staat erbij: "Het is niet aanbevolen om dit toestel toe te passen voor regelmatige bedieningsschakeling". Dat heeft vermoedelijk te maken met hoe weinig schakelcycli zo'n ding maar hoeft te overleven volgens de 60898-1: 4 000 keer is genoeg. Klinkt als veel, maar met dagelijks 2 keer aan en uit zit je daar binnen 6 jaar aan. Een normale schakelaar volgens 60669-1 moet 40 000 keer kunnen schakelen. Maar laten we realistisch zijn: de meeste installatieautomaten van A-merken hebben een rating voor 10 000 keer schakelen en dat zal voor heel veel toepsasingen ruim voldoende zijn, en als je een kleine belasting schakelt zal ie ook langer meegaan.
Aardlekautomaten (61009-2-1 en 61009-2-2*) staan verderop in de tabel en mogen voor dezelfde doeleinden worden ingezet.
Wat dat betreft: een werkschakelaar is geen kastje aan de muur, maar een schakelaar die aan bepaalde eisen voldoet. Ook een installatieautomaat voldoet aan die eisen, en kan dus als werkschakelaar worden gebruikt! (Dit betekent ook dat een apart kastje aan de muur nabij een toestel in het algemeen niet verplicht is. Soms zal het zelfs onwenselijk zijn, bijvoorbeeld als de werkschakelaar bereikbaar wordt voor onverlaten die daarmee bijvoorbeeld je laadpaal of warmtepomp kunnen uitschakelen.)
klopt, mits je deze dan ook tegen onbedoeld inschakelen gaat beveiligen, in de industrie geen enkel probleem met LOTO en de rits aan procedures, instructies maar iets wat je in een privé omgeving niet zult tegenkomen, en dan blijkt zo’n werkschakelaaar die je in de aan-stand ook kunt vergrendelen toch een eenvoudig alternatief.
Maar er zijn nog andere toepasbare mogelijkheden die je zou kunnen gebruiken, zoals een afsluitbare voorziening bij de betreffende beveiliging in je groepenkast, zoals zo vaak zijn er dus meerdere wegen naar Rome, kies die die voor jouw situatie het meest handig lijkt.
* -2-2 zijn spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Je weet wel, die je al niet mocht gebruiken voor foutbescherming en sinds NEN 1010:2020 ook niet meer voor aanvullende bescherming. Je mag ze blijkbaar wel gebruiken als bedieningsschakelaar of scheider, dus dat is misschien een nuttige toepassing voor al die spanningsafhankelijke aardlekautomaten die mensen overhouden nadat ze in dit topic ontdekken dat ze ze niet hadden mogen gebruiken als beveiliging 
[
Voor 15% gewijzigd door
Jan-tweak op 29-04-2026 10:16
]