• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Athome schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:01:
Hebben jullie een voorkeur voor banden op de Elroq.
Onze RS is voorzien van af-fabriek 21" Hankook Ventus EVO....... EV banden. Ben niet echt enthousiast over de banden.

- Deze banden zijn duidelijk luidruchtiger dan de Conti All-season die er eerst een week onder hebben gezeten. De nieuwe Seat Ibiza leenauto die we vorige week hadden was ook rustiger in het interieur. Rolgeluiden van de banden waren daar eigenlijk niet hoorbaar.
- Vooral de grip aan de voorzijde valt erg tegen. Op snel genomen rotondes (sommigen zullen het waarschijnlijk a-sociaal genomen rotondes noemen) zwabert de voorkant maar wat heen weer. Er is ook duidelijk graining van het rubber zichtbaar op de voorbanden.
- Wellicht dat de auto er zelf iets mee te maken heeft maar de Hankooks lijken waziger te zijn in de communicatie dan de Michelin Pilot Sport banden die we altijd onder de V60 hadden zitten.

Met de huidige ervaringen komen de Hankooks er bij de banden wissel er niet meer onder. Michelin heeft mijn voorkeur maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen/voorkeur.
In een EV zal bandengeluid veel sneller opvallen dan bij een brandstofauto (Ibiza). En je Elroq heeft veel bredere banden, dat helpt ook niet mee.

Daarnaast vergelijk je een gewone zomerband met een all-season band en een UHP zomerband. En het zijn ook nog eens totaal verschillende auto's.

Wil je meer grip dan moet je naar een UHP band, maar daarmee lever je wel range in. En je gaat uiteraard niet alles opgelost krijgen met banden, een Elroq (zelfs een RS) is nou eenmaal geen sportwagen. :P

Ik heb ook Hankooks onder de mijne zitten (19", Elroq 60). Qua grip vind ik ze echt niet slecht (de afrit van A2 naar A9 kan je gerust met 110 nemen zonder drama), en ze zijn best wel stil (wat ook wordt bevestigd door https://www.tyrereviews.c...2026-Tested-and-Rated.htm). Het is eerder het onderstel dat niet een grote fan is van snelle koerswijzigingen (zoals op een rotonde).

[ Voor 4% gewijzigd door S_Chief op 07-07-2026 23:28 ]

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-07 14:36
DennisCle schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:42:
... vermoeidheidswaarschuwing....
Waarom zou je deze willen uitzetten? Oprecht nieuwsgierig want in nu 6+ jaar Skoda met deze melding heeft dat ding bij mij gewoon in 90%+ van de gevallen gelijk gehad.

Zo vaak zal die toch niet voorkomen?

• Cooperator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-07 00:45
Cooperator schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:16:
Goedendag,

In mijn skoda app kan ik mijn reisgeschiedenis zien en ongetwijfeld ook ergens in de auto zelf. Ik wil deze gegevens echter wissen en ook niet meer laten registreren. Volledige privacy. Enig idee hoe dit moet?

Verder merk ik regelmatig dat de massage functie van de voorstoelen niet werken als ik op het knopje druk. Meestal wel, maar toch ook zo nu en dan niet en als het niet werkt, dan werkt het ook de hele rit niet. Iemand die hetzelfde ervaart? Is hier een fix voor?
Goedendag,

Ik heb inmiddels wel wat uitgezet, waardoor de locaties niet meer bijgehouden worden, maar nog wel de ritten met afgelegde afstand. Nog niet wat ik wil en de historie is ook nog zichtbaar. Maar volgens mij heb ik door wat ik heb uitgeschakeld nu ook dat de ingestelde klimaatregeling niet meer werkt. Klimaatregeling gaat niet meer aan op vooringestelde tijden..?

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:23

Bob Popcorn

Plop!

Athome schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:01:
Hebben jullie een voorkeur voor banden op de Elroq.
Onze RS is voorzien van af-fabriek 21" Hankook Ventus EVO....... EV banden. Ben niet echt enthousiast over de banden.

- Deze banden zijn duidelijk luidruchtiger dan de Conti All-season die er eerst een week onder hebben gezeten. De nieuwe Seat Ibiza leenauto die we vorige week hadden was ook rustiger in het interieur. Rolgeluiden van de banden waren daar eigenlijk niet hoorbaar.
- Vooral de grip aan de voorzijde valt erg tegen. Op snel genomen rotondes (sommigen zullen het waarschijnlijk a-sociaal genomen rotondes noemen) zwabert de voorkant maar wat heen weer. Er is ook duidelijk graining van het rubber zichtbaar op de voorbanden.
- Wellicht dat de auto er zelf iets mee te maken heeft maar de Hankooks lijken waziger te zijn in de communicatie dan de Michelin Pilot Sport banden die we altijd onder de V60 hadden zitten.

Met de huidige ervaringen komen de Hankooks er bij de banden wissel er niet meer onder. Michelin heeft mijn voorkeur maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen/voorkeur.
Ik heb onze Elroq echt nog nooit onderstuurd gekregen, klopt de bandenspanning wel en heb je niet je achterbank/koffer vol liggen met gewicht?

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-07 20:29
S_Chief schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:18:
[...]

In een EV zal bandengeluid veel sneller opvallen dan bij een brandstofauto (Ibiza). En je Elroq heeft veel bredere banden, dat helpt ook niet mee.

Daarnaast vergelijk je een gewone zomerband met een all-season band en een UHP zomerband. En het zijn ook nog eens totaal verschillende auto's.

Wil je meer grip dan moet je naar een UHP band, maar daarmee lever je wel range in. En je gaat uiteraard niet alles opgelost krijgen met banden, een Elroq (zelfs een RS) is nou eenmaal geen sportwagen. :P

Ik heb ook Hankooks onder de mijne zitten (19", Elroq 60). Qua grip vind ik ze echt niet slecht (de afrit van A2 naar A9 kan je gerust met 110 nemen zonder drama), en ze zijn best wel stil (wat ook wordt bevestigd door https://www.tyrereviews.c...2026-Tested-and-Rated.htm). Het is eerder het onderstel dat niet een grote fan is van snelle koerswijzigingen (zoals op een rotonde).
De Hankooks word door verschillende sites bij reviews gewoon in dezelfde catergorie geplaatst als de Michelin Pilot Sport. Ook de website van Hankook zelf plaatsen ze de Ventus als sportband en niet als gewone zomerband.
Als de 20" All-season banden onder de Skoda toch echt stiller zijn dan de zomerbanden. Dan heeft het niets maken met het feit dat de auto een EV is. Ze zitten immers onder dezelfde auto.

Een afrit is wat anders dan een rotonde. Het onderstel is inderdaad wel een dingetje. Die is weinig sportief, ondanks het RS label. Als was het mij bekend dat de RS bij de Elroq meer een uitrustingsniveau is dan een nog sportievere uitvoering van de Sportline.

Aan de voor- en achterbanden is duidelijk te zien dat de voorbanden echt op zoek zijn naar grip. De achterbanden zien er mooi rustig uit. Wellicht dat de af-fabriek Hankook een andere specificatie hebben dan de versies in de losse verkoop. In de motorfietsmarkt is het vrij normaal dat de banden die af-fabriek geleverd worden een mindere spec zijn dan het zelfde model in de losse verkoop. Scheelt toch kosten.

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-07 16:32
Ik moet medicijnen meenemen en die moeten gekoeld worden tijdens de reis. Daarom voor de vakantie een elektrische koelbox gekocht, die zowel op 230V als 12V kan. In de handleiding staat het volgende: Controleer bij12V of de voeding niet steeds wordt onderbroken bij starten/ stoppen van de motor. Ook moet je opletten dat de accu niet leeg raakt als de auto uit staat.

De batterij van de auto zal niet leegraken, maar wat is de kans dat het de 12V accu van de auto negatief beinvloedt? Iemand hier ervaring mee?

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-07 09:51
dicksterrrr schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:19:
Ik moet medicijnen meenemen en die moeten gekoeld worden tijdens de reis. Daarom voor de vakantie een elektrische koelbox gekocht, die zowel op 230V als 12V kan. In de handleiding staat het volgende: Controleer bij12V of de voeding niet steeds wordt onderbroken bij starten/ stoppen van de motor. Ook moet je opletten dat de accu niet leeg raakt als de auto uit staat.

De batterij van de auto zal niet leegraken, maar wat is de kans dat het de 12V accu van de auto negatief beinvloedt? Iemand hier ervaring mee?
Ik heb ervaring met een 12v koelkast in de Elroq, dit was er eentje met een piezo peltier element dus een relatief laag stroomverbruik. Dit ging prima ook bij langere tijd (enkele uren) stilstand. Volgens mij bleef hij permanent aan, heb het nooit echt kunnen testen want je hoort de fan niet van buitenaf draaien. Er zijn ook 12v koelkasten die een compressorkoeler hebben, die verbruiken significant meer vermogen (en koelen ook beter). Ik wil er nog eens een powerbank mee opladen die ik tegen het raam leg, zodat ik na een uurtje langs kan lopen (zonder sleutels bij me) om te kijken of deze nog oplaad.
Volgens deze bron kan je bij een Enyaq afhankelijk van de zekering-locatie kiezen of de 12v aansluiting permanent voeding heeft of enkel bij geschakeld contact:

https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=1295

Voor zover ik weet, word bij de meeste EV's de 12v accu alleen bijgeladen vanaf de 400V accu (met een DC-DC converter) als het contact aan staat. Dat betekent dus dat je wel degelijk de 12v accu leeg kan trekken bij lange stilstand. Je kan dan niet meer starten ongeacht wat je 400V accu aan lading heeft. Ik heb bij een vorige EV weleens met startkabels mijn 12v moeten jumpen vanaf een Smart Roadster voor ik kon wegrijden, zag er erg lullig uit.

Tijdens rijden is het sowieso geen enkel probleem. Ongeacht het vermogen wat de koelkast opneemt. De achterruit verwarming trekt honderden watts, die kan je ook permanent gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakTom92 op 08-07-2026 23:31 ]

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-07 16:32
TweakTom92 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:32:
[...]

Ik heb ervaring met een 12v koelkast in de Elroq, dit was er eentje met een piezo element dus een relatief laag stroomverbruik. Dit ging prima ook bij langere tijd (enkele uren) stilstand. Volgens mij bleef hij permanent aan, heb het nooit echt kunnen testen want je hoort de fan niet van buitenaf draaien. Er zijn ook 12v koelkasten die een compressorkoeler hebben, die verbruiken significant meer vermogen (en koelen ook beter). Ik wil er nog eens een powerbank mee opladen die ik tegen het raam leg, zodat ik na een uurtje langs kan lopen (zonder sleutels bij me) om te kijken of deze nog oplaad.
Volgens deze bron kan je bij een Enyaq afhankelijk van de zekering-locatie kiezen of de 12v aansluiting permanent voeding heeft of enkel bij geschakeld contact:

Voor zover ik weet, word bij de meeste EV's de 12v accu alleen bijgeladen vanaf de 400V accu (met een DC-DC converter) als het contact aan staat. Dat betekent dus dat je wel degelijk de 12v accu leeg kan trekken bij lange stilstand. Je kan dan niet meer starten ongeacht wat je 400V accu aan lading heeft. Ik heb bij een vorige EV weleens met startkabels mijn 12v moeten jumpen vanaf een Smart Roadster voor ik kon wegrijden, zag er erg lullig uit.

Tijdens rijden is het sowieso geen enkel probleem. Ongeacht het vermogen wat de koelkast opneemt. De achterruit verwarming trekt honderden watts, die kan je ook permanent gebruiken.
In de mijne zit een Peltier-element.
Een Peltier-element is een stroomvreter: continu stroom nodig om te koelen.
Een piezo-element is meestal zuinig: gebruikt vooral korte pulsjes, geluid/trilling of meetsignalen.

Zou ik m bij een stop (max 1 uur) beter uit de stekker halen en weer inpluggen als ik vertrek?

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
TweakTom92 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:32:
[...]

Ik heb ervaring met een 12v koelkast in de Elroq, dit was er eentje met een piezo element dus een relatief laag stroomverbruik. Dit ging prima ook bij langere tijd (enkele uren) stilstand. Volgens mij bleef hij permanent aan, heb het nooit echt kunnen testen want je hoort de fan niet van buitenaf draaien. Er zijn ook 12v koelkasten die een compressorkoeler hebben, die verbruiken significant meer vermogen (en koelen ook beter). Ik wil er nog eens een powerbank mee opladen die ik tegen het raam leg, zodat ik na een uurtje langs kan lopen (zonder sleutels bij me) om te kijken of deze nog oplaad.

Met een compressor koelbox een krat bier van 30 naar 3 graden is ook wel fijn, en dat maar met 35watt. En daarna gaat hij maar 5min per uur even aan ofzo

[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 08-07-2026 22:18 ]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:56

MLLL

Palm Treo 650

Met een paar koelelementen erbij zou het helemaal goed moeten gaan.

Oldschool

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-07 09:51
dicksterrrr schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:45:
[...]

In de mijne zit een Peltier-element.
Een Peltier-element is een stroomvreter: continu stroom nodig om te koelen.
Een piezo-element is meestal zuinig: gebruikt vooral korte pulsjes, geluid/trilling of meetsignalen.

Zou ik m bij een stop (max 1 uur) beter uit de stekker halen en weer inpluggen als ik vertrek?
Je hebt gelijk, een Peltier element! Ik haal de woorden door elkaar.

Ik liet hem zo enkele uren staan zonder problemen, dat kan prima.

• Limbo123
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 26-07 20:12
Ik rij nu bijna een jaar in de Elroq en ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind om elektrisch te rijden. Echter heb ik sinds kort problemen met de travel assist, en dan met name de stuurbekrachtiging tijdens het gebruik van travel assist.

Ik had laatst iets kapot aan de bekleding waardoor ik terug moest naar de garage. Hier vertelde ze dat het noodzakelijk is volgens de standaard procedure bij reparaties onder garantie dat ze ook een diagnose uitvoeren. Een uur later kreeg ik de auto terug en ben weer op weg gegaan.

2 dagen later heb ik veel snelweg gereden en ik rij bijna altijd met travel assist aan op de snelweg, maar nu merkte ik gelijk dat er iets veranderd was. In de rijmodus induvidual heb ik de stuurbekrachtiging ingesteld op sport aangezien ik van een strakkere stuurinrichting hou en deze voor mij persoonlijk te licht is in de normale stand. Echter merk ik nu dat, en ik weet zeker dat dit van tevoren niet zo was, bij het activeren van de travel assist de stuurbekrachtiging extreem licht wordt. Ik kan niet met 1 hand aan het stuur rijden aangezien ik dan al teveel input lever en slinger over de weg. Wanneer ik mijn hand loslaat om de auto zelf te laten sturen (voor korte periode uiteraard), merk ik dat de auto zelf ook continue aan het corrigeren is en het voelt alsof ik dronken over de weg rij. Minimale input zorgt bij 100 km/u al voor gevaarlijke reactie van de auto.

Ik weet zeker dat na deze diagnose het gedrag veranderd is, en ook dat ik de modus travel assist geactiveerd heb (geen lane assist).

Heeft iemand dit ook gemerkt of ervaart iemand dezelfde problemen?

Ik heb navraag gedaan bij de garage maar ze vertelde dat ze geen update gedaan hebben omdat dit OTA gaat. Ik heb het vermoeden dat bij diagnose wel automatisch updates voor de diverse besturingseenheden in de auto worden uitgevoerd. Weet iemand hier meer over?

Skoda Elroq Tour Edition 2025 model

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-07 21:16
Mogelijks al gemeld hier, maar met de meest recente my skoda app update kan je nu ook kampeermodus aanzetten in je Elroq (en Enyaq). Dat betekent dat het alarm uit gaat en je koeling/verwarming heel de nacht door kan werken. Enige requirement is minstens 30% batterijlading :)

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 00:48

Boy

www.byoscoop.nl

Tomskii5 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:43:
Mogelijks al gemeld hier, maar met de meest recente my skoda app update kan je nu ook kampeermodus aanzetten in je Elroq (en Enyaq). Dat betekent dat het alarm uit gaat en je koeling/verwarming heel de nacht door kan werken. Enige requirement is minstens 30% batterijlading :)
Voor als je in de auto gaat slapen?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 08:32
Hier nog niets van te zien? (Android)

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:05
Voor iOS zit dit in de update 8.14.0 van twee dagen geleden, bij de klimaatinstellingen in de app zie je nu rechtsboven een klein tent-icoontje voor de kampeermodus (terwijl je nu net geen tent meer nodig hebt, maar ja).

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:08
Leuke toevoeging in de app. Het ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shi2WGjRqBKTx1az2Ycv_e1-PPI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d5a6VRNs77KmbISOEGcrI0Ir.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door upje op 09-07-2026 18:43 ]

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-07 13:38
Hoe en waar in het menu voer je eigenlijk software upgrades uit?

• Tomskii5
Boy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:10:
[...]

Voor als je in de auto gaat slapen?
Bijvoorbeeld, ik zie het vooral nuttig zijn als je langer dan een half uur wil tukken in de auto (bvb op een verre reis)

• Athome
Een grappige video die inhaakt op langdurig koelen van je EV:

YouTube: Getest: Met EV op zomervakantie? Zo snel trekt airco je batterij leeg in de zomer!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:09
upje schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:42:

[Afbeelding]
Leuk! Dat wordt een nachtje kamperen in de elroq dus.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:04
upje schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:42:

[Afbeelding]
Werkt dit daadwerkelijk alleen 's nachts?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:10
Mijn sleutel van de Elroq doet niks meer sinds vandaag, zelfs een nieuwe batterij hielp niet. Heb de auto via de app ontgrendeld maar kon m ook niet starten, sleutel werd niet herkend.

Zou het gewoon een kapotte sleutel zijn of iets anders?

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:35
DrDelete schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:47:
Mijn sleutel van de Elroq doet niks meer sinds vandaag, zelfs een nieuwe batterij hielp niet. Heb de auto via de app ontgrendeld maar kon m ook niet starten, sleutel werd niet herkend.

Zou het gewoon een kapotte sleutel zijn of iets anders?
Heb je hem al even geprobeerd opnieuw te authoriseren, door hem ik geloof ik in het vakje bij de oplader te leggen of in het vakje onder de armsteun? Verschilt per merk.

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-07 10:45
En ondanks je een nieuwe batterij geprobeerd hebt, is mijn tip om een goede nieuwe batterij te gebruiken. Niet een van de action, maar gewoon een goede nieuwe Duracell. Die Action batterijen zijn te zwak over het algemeen en soms al 3/4 leeg voor je ze uit de verpakking haalt.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:13
cptspekkie schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:38:
En ondanks je een nieuwe batterij geprobeerd hebt, is mijn tip om een goede nieuwe batterij te gebruiken. Niet een van de action, maar gewoon een goede nieuwe Duracell. Die Action batterijen zijn te zwak over het algemeen en soms al 3/4 leeg voor je ze uit de verpakking haalt.
Dat kan ik beamen. Ik gebruik van die knopcel batterijen voor het fietsen (hartslagmeter, cadansmeter) Normaal doe je er maanden mee. Heb ooit eens van die Action rommel geprobeerd.. Na twee keer fietsen kon ik ze al vervangen. Zou ze dus zeker niet gebruiken voor in een autosleutel.

• Franckey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:07
Heb je ook geprobeerd om de sleutel bij de startknop te houden en op de startknop te drukken? Dan zou die de NFC chip moeten gebruiken, die werkt zonder batterij.

• Tomskii5
Athome schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 18:34:
[...]

De Hankooks word door verschillende sites bij reviews gewoon in dezelfde catergorie geplaatst als de Michelin Pilot Sport. Ook de website van Hankook zelf plaatsen ze de Ventus als sportband en niet als gewone zomerband.
Als de 20" All-season banden onder de Skoda toch echt stiller zijn dan de zomerbanden. Dan heeft het niets maken met het feit dat de auto een EV is. Ze zitten immers onder dezelfde auto.

Een afrit is wat anders dan een rotonde. Het onderstel is inderdaad wel een dingetje. Die is weinig sportief, ondanks het RS label. Als was het mij bekend dat de RS bij de Elroq meer een uitrustingsniveau is dan een nog sportievere uitvoering van de Sportline.

Aan de voor- en achterbanden is duidelijk te zien dat de voorbanden echt op zoek zijn naar grip. De achterbanden zien er mooi rustig uit. Wellicht dat de af-fabriek Hankook een andere specificatie hebben dan de versies in de losse verkoop. In de motorfietsmarkt is het vrij normaal dat de banden die af-fabriek geleverd worden een mindere spec zijn dan het zelfde model in de losse verkoop. Scheelt toch kosten.
De hankooks staan bij nat weer wel wat minder goed aangeschreven, maar zijn idd prima banden. Enkel het rolgeluid is echt hoog (ter referentie, mijn Pirelli winterbanden maken minder lawaai en een winterband is in principe luider dan een zomerband)

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:32
Puur uit nieuwsgierigheid: zijn er eigenlijk al meldingen of verhalen bekend van gestolen Škoda Elroq’s?

• R Mantel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:53
Ik ben vandaag met mijn BE 60 MY2026 naar de Loire gereden. Rit van 674 km. Eigenlijk niets te klagen gehad. 100% volle accu gestart 2x onderweg laden en een 3e keer vlakbij het eindpunt zodat we Komende 2 dagen dat niet hoeven te doen.

ACC op de randweg van Parijs was een uitkomst. Want ik kon mij helemaal richten op het verkeer om ons heen, de rest deed de Elroq. Ik heb gereden met de ingebouwde navigatie. Verbruik volgens de app : 19,2 kWh/ 100 km. Ik heb grofweg de helft op 110 gedaan, de andere helft op 120.

Minpuntje niet zoveel andere Elroq s gespot onderweg.

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:21
R Mantel schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:54:
Ik ben vandaag met mijn BE 60 MY2026 naar de Loire gereden. Rit van 674 km. Eigenlijk niets te klagen gehad. 100% volle accu gestart 2x onderweg laden en een 3e keer vlakbij het eindpunt zodat we Komende 2 dagen dat niet hoeven te doen.
Gisteren met onze vier weken oude Elroq Limited 50 naar Normandië gereden. Wat rijdt dat heerlijk. Totaal 510km. Bij iedere pauze even bijgeladen. Iedere keer is de auto al vol nog voor dat het gezin klaar is met pauzeren. Al met al super ontspannen, zeker door de ACC. Gemiddeld verbruik van 15kwh op 100km. Nooit in de laadstress gezeten of iets dergelijks.

We hebben ivm het abonnement met name de Fastned locaties gepakt. Bijkomend voordeel is dat je altijd ruim plaats hebt bij de stops.

• DrDelete
cptspekkie schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:38:
nou dat klopt volledig! heb in de pauze ff bezoekje gebracht bij de garage en t eerste wat ze vroegen: heb je Action batterijen gebruikt 🤣?

heb beide sleutels laten vervangen met goede (Varta in dit geval) batterijen en t werkt weer prima.

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-07 10:45
Kijk dat is mooi om te lezen. En inderdaad Varta ook altijd goed spul in mijn beleving.

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:47
Maarrrrrrrr, Varta knoopcell kan je toch ook gewoon bij de action kopen.
https://www.action.com/nl-nl/p/3205213/varta-knoopcelbatterijen-cr2032/
Dus de dealer heeft je gewoon een ACTION batterij voor dealer prijs verkocht.

Bovenstaande is sarcasme mocht dat niet overkomen.
Ik weet ook wel dat ACTION oude voorraad verkoopt.

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:21
Wat voor batterij moet er eigenlijk in? Misschien een goed idee om er altijd eentje achter de hand te hebben in de auto. Hij zal er wel precies mee ophouden als het net niet uitkomt.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:35
lexuzu schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:59:
Wat voor batterij moet er eigenlijk in? Misschien een goed idee om er altijd eentje achter de hand te hebben in de auto. Hij zal er wel precies mee ophouden als het net niet uitkomt.
Staat in de post net boven jouw post: CR2032

• Franckey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:07
lexuzu schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:59:
Je kan met je telefoon de auto ontgrendelen en auto starten kan ook als de batterij van de sleutel leeg is door sleutel bij startknop te houden en startknop indrukken. Ik zou een reserve batterij niet in een hete auto bewaren, maar een 2032 bij de voorraad thuis is altijd handig.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
miniterror schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:56:

Batterijen hebben een levensduur wat de restcapaciteit is, altijd even op het doosje kijken naar de productiedatum idd.

• twowheeler
  • Laatst online: 15:09
lexuzu schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:33:
[...]

Gisteren met onze vier weken oude Elroq Limited 50 naar Normandië gereden. Wat rijdt dat heerlijk. Totaal 510km. Bij iedere pauze even bijgeladen. Iedere keer is de auto al vol nog voor dat het gezin klaar is met pauzeren. Al met al super ontspannen, zeker door de ACC. Gemiddeld verbruik van 15kwh op 100km. Nooit in de laadstress gezeten of iets dergelijks.

We hebben ivm het abonnement met name de Fastned locaties gepakt. Bijkomend voordeel is dat je altijd ruim plaats hebt bij de stops.
Dat is behoorlijk zuinig! Knap hoor.

• DrDelete

ik maak me er niet druk om, tis een leasebak he 😊

• Jk-80
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17-07 15:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVOug4r9o08FJK3iz80oNRmTTWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46pnlfYy7XAGw8p68gvEOZtb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een Skoda elroq BE 85, 2027 model...zijn dat andere accu's of is een 626 km op 100% een normale actieradius

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50

Hoeft niet, vaak zijn het aparte producties voor discounters als de action. Net wat andere (mindere) specs, maar er staat wel varta op. Dus kopen mensen het :)

• Athome
Jk-80 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:10:
[Afbeelding]

Ik heb een Skoda elroq BE 85, 2027 model...zijn dat andere accu's of is een 626 km op 100% een normale actieradius
Het is prima mogelijk. Het is een indicatieve range op basis van je rijstijl over de laatste xxx kilometers. Deze range sugereert dat je vrij kalm rijdt.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51
Na een ‘klein’ ongelukje met onze Toyota Auris, mag ik mij sinds vrijdagmiddag ook de gelukkige eigenaar noemen van een Elroq 60.
Het was een demo auto, december 2025 met ruim 5K op de teller, van de dealer, business Tour uitvoering met wegklapbare trekhaak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rucmWySqHrsZ1oyopcOhQwNx7dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaeCVqiIHVzqOjQBfxAm43ec.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog even druk met het uitvogelen van alle rijhulpen en opties, maar de eerste kilometers zijn al heel erg goed bevallen. Ook de tieners op de achterbank zijn erg blij (al is het alleen al vanwege het hebben van een eigen USB-C laadpoort).

[ Voor 27% gewijzigd door St00mwals op 19-07-2026 09:42 . Reden: Foto toegevoegd ]

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:33
Welkom op dit forum! En het is echt niet gezegd dat je over 3 jaar weer terugkomt op het Toyotaforum hoor.... :)

• Flix20
  • Laatst online: 27-07 21:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCD9vwx8nRRmtREoAlLqKfqVbjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chRZSLWVxBHHa8yESGDORkON.jpg?f=fotoalbum_large

De Elroq is op bezoek geweest bij het hagelteam.
Uit de scan kwamen 531 inslagen :+

Zelfs op de deurstijl lijsten zitten de pitten in dus ben benieuwd hoe ze dat gaan herstellen.

PSN: Flix20-NL

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 15:33
De hagelscan.... Had ik nog niet van gehoord. Welke techniek wordt hiervoor gebruikt? Is de schade te herstellen?

• Remy89
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:53
Remy89 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:44:
[...]

Boven de 100km/u heb ik daar ook last van. 6-7 staat de diagnose gepland, wellicht ook uitbalanceren. Bij mij voel ik in het stuur wel een lichte trilling.
Nou het lijkt erop dat het een niet goed werkende aandrijfas is. Ze hebben een aanvraag gedaan bij de PON om het te vervangen.

Iemand anders dit ook al meegemaakt dat de aandrijfas al vervangen moest worden? De auto is van 03-04-26.

• Flix20
  • Laatst online: 27-07 21:20
CBGerard schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:54:
De hagelscan.... Had ik nog niet van gehoord. Welke techniek wordt hiervoor gebruikt? Is de schade te herstellen?
Geen idee. Er zat een grote laser op maar kan me zo voorstellen dat ze het met behulp vak lasers, camera en AI doen.

Moet over een maand de auto 4 dagen inleveren, dus ik ben in de veronderstelling dat ze het gaan herstellen.

PSN: Flix20-NL

• WernerH
  • Laatst online: 14:51
Remy89 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:28:
[...]

Nou het lijkt erop dat het een niet goed werkende aandrijfas is. Ze hebben een aanvraag gedaan bij de PON om het te vervangen.

Iemand anders dit ook al meegemaakt dat de aandrijfas al vervangen moest worden? De auto is van 03-04-26.
Mijn Elroq staat vandaag bij de dealer. Ik ben heel benieuwd wat ze gaan doen/vinden.
Bij inleveren zeiden ze "dan beginnen we maar eens met balanceren" waarop ik heb verzocht verder te kijken/zoeken dan enkel balanceren, want dat is al twee keer gedaan 8)7

Maar een niet goedwerkende aandrijfas, dat is wel serieus zeker na 3 maanden :S

• Remy89
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:53
WernerH schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:03:
[...]

Mijn Elroq staat vandaag bij de dealer. Ik ben heel benieuwd wat ze gaan doen/vinden.
Bij inleveren zeiden ze "dan beginnen we maar eens met balanceren" waarop ik heb verzocht verder te kijken/zoeken dan enkel balanceren, want dat is al twee keer gedaan 8)7

Maar een niet goedwerkende aandrijfas, dat is wel serieus zeker na 3 maanden :S
Ja zeg dat wel. Eigenlijk al veel eerder, maar voordat je aan de beurt bent zijn we al paar weken verder.

Ja dat balanceren hebben ze bij mij ook gedaan en gezegd er is niks gevonden, dus je krijgt de sleutels weer terug, waarop ik antwoorde: is het niet misschien makkelijker dat iemand met mij mee rijd? Dan kan ik namelijk laten voelen op het moment dat ik het voel. Dat was toch wel een goed idee.

Verkoper (die ons ook heeft geholpen bij de aanschaf) met mij meegereden en die merkten het ook direct. Zo was het probleem wel geconstateerd en is het balletje dus verder gaan rollen.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:22
Remy89 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:28:
[...]

Moet welhaast een fabricagefout zijn/slechte as gemonteerd. Moeten normaal een voertuigleven meegaan dacht ik.

• Upgraded
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:20
WernerH schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:14:
Ik blijf wat last houden van een trilling/onbalans in de banden. Mag ik verwachten dat de Elroq geheel trillingsvrij over het asflat zoeft? Of merk ik nu iets wat gewoon hoort en moet ik het accepteren?

Half mei zijn bij mij de zomerbanden (Pirelli Scorpion) gemonteerd. Direct had ik een trilling/onbalans in de wielen bij snelheden van 80-100km/u, dus opnieuw laten balanceren. Dit hebben ze op een andere locatie gedaan en een kleine aanpassing moeten doen rondom en nu is het een stuk minder. Maar ook op lagere snelheid vanaf ong. 60km/u merk ik dat er een kleine trilling/onbalans in de wielen zit. Het stuur is trillingsvrij en merk het vooral in mijn rug dat de auto een klein beetje trilt/schudt.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen :)
Ik heb een tijd niet meegelezen en zie nu deze post. Ik ervaar de afgelopen weken het zelfde.
viel me in eerste instantie op bij snelheden van 40-60km/u in de stad. Dacht eerst dat ik een zachte band had of een karkasbreuk. Na zelf controle uitgevoerd te hebben ben ik niks raars tegengekomen. Laatste tijd ook bij 80-100km/u. Het voelt alsof mijn auto erg hobbelt. Alsof ik over de witte wegmarkering heen zou rijden zeg maar. In de stuur voel je niks.

Ik twijfelde tot nu toe om naar de zelfde dealer toe te gaan aangezien er vorige keer al moeilijk gedaan werd over ruitenwissers die vanaf de levering strepen trokken. Het "kan namelijk niet na 3000km binnen een maand".

Denk dan toch naar de dealer te gaan in mijn eigen woonplaats dan waar de auto is geleverd. En dan ga ik ook maar met het riedeltje starten, balanceren en verder uitzoeken.

• WernerH
  • Laatst online: 14:51
De mijne is weer terug. Ik kreeg een belletje dat de auto weer klaar stond en vroeg wat er gedaan is.

"We hebben een testrit gereden en daarbij trilling geconstateerd. Daarna toch opnieuw gebalanceerd. Na balanceren weer een testrit gedaan en toen niet geconstateerd."

Oké, ik dus met goede moed weer richting de dealer. Op terugweg natuurlijk even rondweg meegepakt, waar 80 is toegestaan. Op de lagere snelheden had ik het idee dat er verbetering was (of wilde ik dat juist omdat ik wil dat het balanceren nu wel geholpen heeft?!). Maar al snel had ik op de hogere snelheden 80-100km het idee dat er helaas niet veel verschil was :|

Omdat het heel lichtjes is begon ik nog meer aan mezelf te twijfelen, merk ik dan iets wat gewoon bij de auto hoort (en zal ik het moeten accepteren) of is het echt een mankement?

Toch maar weer de telefoon gepakt en de dealer gebeld, maar helaas ook daar werd ik niet gelukkig van. Nieuwe afspraak, maar dan gaat er een monteur meerijden zodat ik kan aangeven wat het probleem is, maar dan wel pas half september, eerder was echt niet mogelijk :(

Zat het te bespreken met een collega en toen hem maar de sleutels gegeven om het hem te laten ervaren. Rondje gereden, maar hij had niet direct het idee dat er een trilling in de auto zat, maar dat het meer de weg is die voelbaar is via banden/stuur. Als het wel een trilling is die uit de auto komt, dan wordt het een hele lastige om het over te brengen omdat het zo lichtjes is en niet in constante vorm maar wisselvallig.

Afspraak staat, tot die tijd blijf ik zoeken naar aanleidingen/omstandigheden waarbij ik de trillingen waarneem. En wie weet vind ik ergens in de tijd toch acceptatie......(al schat ik die kans erg klein)
Pagina: 1 ... 76 77 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa