In een EV zal bandengeluid veel sneller opvallen dan bij een brandstofauto (Ibiza). En je Elroq heeft veel bredere banden, dat helpt ook niet mee.Athome schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:01:
Hebben jullie een voorkeur voor banden op de Elroq.
Onze RS is voorzien van af-fabriek 21" Hankook Ventus EVO....... EV banden. Ben niet echt enthousiast over de banden.
- Deze banden zijn duidelijk luidruchtiger dan de Conti All-season die er eerst een week onder hebben gezeten. De nieuwe Seat Ibiza leenauto die we vorige week hadden was ook rustiger in het interieur. Rolgeluiden van de banden waren daar eigenlijk niet hoorbaar.
- Vooral de grip aan de voorzijde valt erg tegen. Op snel genomen rotondes (sommigen zullen het waarschijnlijk a-sociaal genomen rotondes noemen) zwabert de voorkant maar wat heen weer. Er is ook duidelijk graining van het rubber zichtbaar op de voorbanden.
- Wellicht dat de auto er zelf iets mee te maken heeft maar de Hankooks lijken waziger te zijn in de communicatie dan de Michelin Pilot Sport banden die we altijd onder de V60 hadden zitten.
Met de huidige ervaringen komen de Hankooks er bij de banden wissel er niet meer onder. Michelin heeft mijn voorkeur maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen/voorkeur.
Daarnaast vergelijk je een gewone zomerband met een all-season band en een UHP zomerband. En het zijn ook nog eens totaal verschillende auto's.
Wil je meer grip dan moet je naar een UHP band, maar daarmee lever je wel range in. En je gaat uiteraard niet alles opgelost krijgen met banden, een Elroq (zelfs een RS) is nou eenmaal geen sportwagen.
Ik heb ook Hankooks onder de mijne zitten (19", Elroq 60). Qua grip vind ik ze echt niet slecht (de afrit van A2 naar A9 kan je gerust met 110 nemen zonder drama), en ze zijn best wel stil (wat ook wordt bevestigd door https://www.tyrereviews.c...2026-Tested-and-Rated.htm). Het is eerder het onderstel dat niet een grote fan is van snelle koerswijzigingen (zoals op een rotonde).
[ Voor 4% gewijzigd door S_Chief op 07-07-2026 23:28 ]