Apart. Bij mijn auto staat "Autocharge available". Onder het kopje Autochage staat er "not available for your car".DennisMoore schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:06:
[Afbeelding]
Mooizo, voor EnBW laadpalen in Duitsland werkt nu de "AutoCharge" 👍 (da's geen "Plug & Charge" dus). Ben benieuwd of dit betekent dat het ooit ook gaat werken bij Fastned 🤔. Wel lekker praktisch immers als je gewoon de kabel erin kunt prikken zonder gehannes met een app.
Same hier, Elroq 60. Overigens zie ook niet super veel voordeel als je een ENBW laadpas hebt.Holzschuh schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:29:
[...]
Apart. Bij mijn auto staat "Autocharge available". Onder het kopje Autochage staat er "not available for your car".
Vandaag een melding: “over the air update beschikbaar”. De 1e update in (net) meer dan een jaar. Ik ben benieuwd! De update is gestart, klaar over een uur als het goed is.
Edit: dit was een update van 5.4 naar 5.4.4. Geen idee wat de wijzigingen zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door upje op 05-03-2026 17:49 ]
Vanavond had ik tijdens mijn rit last van de lampen boven me die aan en uit gingen zonder enige reden. Het hield op toen ik mijn scherm uit deed .
Het is hier al eens eerder gepost, maar hierbij een tip voor iedereen: controleer de sierkapjes op je wielbouten. Ik ben er op elke velg inmiddels 2 of 3 kwijt, en die ik nog wel heb zaten behoorlijk los. Mag Skoda tzt mooi vervangen..
Bij m'n ID.4 hebben updates in 5 jaar tijd bijna nooit tot nieuwe functionaliteit geleidt. Die verwachting moet je echt omlaag stellen.upje schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:09:
Vandaag een melding: “over the air update beschikbaar”. De 1e update in (net) meer dan een jaar. Ik ben benieuwd! De update is gestart, klaar over een uur als het goed is.
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Kapje dat eigenlijk op de rails van de stoel hoort?Rennie01 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:02:
Ik vond dit vanochtend op de bodem bij de linker voorstoel van mijn Elroq. Weet iemand waar dit voor is?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Yes! Dat is hem. Had zelf al aan de andere kant (bijrijdersstoel) gekeken, maar deze dus gemist. Dank je!Holzschuh schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:24:
[...]
Kapje dat eigenlijk op de rails van de stoel hoort?
[ Voor 4% gewijzigd door Rennie01 op 06-03-2026 08:23 ]
Weet ik. Ik hoef ook helemaal niet elke week een update. Ik had verwacht/gehoopt dat er 2 of 3 keer per jaar een update zou zijn met wat kleine verbeteringen, op meer had ik niet gerekend. Maar zelfs dat is dus te hoog ingezet. Da's jammer. In versie 5.6 schijnt een update te zitten voor de kofferklep, die nogal eens onverwacht dicht gaat. Het zou toch wel fijn zijn als we die update krijgen, de kofferklep is gewoon gevaarlijk.Boy schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 05:25:
[...]
Bij m'n ID.4 hebben updates in 5 jaar tijd bijna nooit tot nieuwe functionaliteit geleidt. Die verwachting moet je echt omlaag stellen.
[ Voor 4% gewijzigd door upje op 06-03-2026 08:30 ]
Heb ik idd ook al een keer gepost ben er een aantal kwijt maar kan me er niet heel erg aan storen. Bedoel je dat Skoda ze onder garantie gaat vervangen?S_Chief schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:10:
Het is hier al eens eerder gepost, maar hierbij een tip voor iedereen: controleer de sierkapjes op je wielbouten. Ik ben er op elke velg inmiddels 2 of 3 kwijt, en die ik nog wel heb zaten behoorlijk los. Mag Skoda tzt mooi vervangen..
Hi, ik heb een vraag over mijn auto wat ik niet kan vinden in dit topic, namelijk dat de e-routeplanner een bliediebliebliep-geluid maakt als hij een laadpaal op de route toevoegd/herplant maar dit geluid is bij mij echt keihard.
Ik kan het geluidsniveau voor de navigatiemeldingen wel zachter zetten en dan beweegt het bewuste geluid mee in dynamiek maar dan eindig ik met dat je de ploeink en stem niet meer hoort (heel zacht dus).
Als je stem op achtergrond houdt tov radio dan is die laadpaal-bliep echt oorverdovend hard.
Ik kan het geluidsniveau voor de navigatiemeldingen wel zachter zetten en dan beweegt het bewuste geluid mee in dynamiek maar dan eindig ik met dat je de ploeink en stem niet meer hoort (heel zacht dus).
Als je stem op achtergrond houdt tov radio dan is die laadpaal-bliep echt oorverdovend hard.
Ik zit op 5.6 en bij mij is de achterklep al een paar keer open gegaan doordat ik achter de auto langsliep en geen schopbeweging maakte onder de auto.upje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:28:
[...]
In versie 5.6 schijnt een update te zitten voor de kofferklep, die nogal eens onverwacht dicht gaat. Het zou toch wel fijn zijn als we die update krijgen, de kofferklep is gewoon gevaarlijk.
Vervelend dingetjeRennie01 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:02:
Ik vond dit vanochtend op de bodem bij de linker voorstoel van mijn Elroq. Weet iemand waar dit voor is?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is er bij mij ook al een aantal keer afgekomen, of minimaal losgeklikt.
Op de een of andere manier zit hij precies op een plek waar ik altijd met mn schoen langskom bij het uitstappen.
Leeg - Sinds 20180907
Ik zag een piepklein stukje kunststof op de vloerbedekking liggen. Het lijkt erop dat er er iets is afgebroken van het kapje (moet nog eens goed kijken straks). Zal dus bij mij waarschijnlijk ook vaker gaan gebeuren dat dat kapje loskomt...Chillz schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:13:
[...]
Vervelend dingetje
Is er bij mij ook al een aantal keer afgekomen, of minimaal losgeklikt.
Op de een of andere manier zit hij precies op een plek waar ik altijd met mn schoen langskom bij het uitstappen.
Weet iemand ook dat je het laden kan instellen op tijd?
Dus als ik de stekker er in kan doen, en aangeven dat hij vanaf 23:00 mag laden zeg mar?
Ben over qua stroom naar zonneplan, en in de begin van de avond is het uhm, duur XD
Dus als ik de stekker er in kan doen, en aangeven dat hij vanaf 23:00 mag laden zeg mar?
Ben over qua stroom naar zonneplan, en in de begin van de avond is het uhm, duur XD
Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik heb daardoor die functie uitgezet. Ik zit nog wel eens op de achterbumper wanneer ik me op locatie omkleed en de keren dat de klep vervolgens dicht begon te gaan is me tevaak.upje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:28:
[...]
Weet ik. Ik hoef ook helemaal niet elke week een update. Ik had verwacht/gehoopt dat er 2 of 3 keer per jaar een update zou zijn met wat kleine verbeteringen, op meer had ik niet gerekend. Maar zelfs dat is dus te hoog ingezet. Da's jammer. In versie 5.6 schijnt een update te zitten voor de kofferklep, die nogal eens onverwacht dicht gaat. Het zou toch wel fijn zijn als we die update krijgen, de kofferklep is gewoon gevaarlijk.
Wel heel hinderlijk want ik mis de functie ook geregeld als je met handen vol aan komt lopen.
PSN: Flix20-NL
Als dat niet kan via je laadpaal werkt kun je in de Elroq laadlocaties instellen en per locatie kun je daar een schema voor instellen. Tenminste, ik dacht dat dit gekoppeld is aan laadlocaties. Anders kun je wel schema's instellen. Heb dat gedaan toen ik vlak voor de lange vakantierit wilde dat die 100% was.Renegade666 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:31:
Weet iemand ook dat je het laden kan instellen op tijd?
Als ik eraan denk zorg ik dat ik de sleutel in mijn hand heb. Middelste knopje ingedrukt houden en dan gaat die ook open. Maar dat is dan weer afhankelijk van vooruit denkenFlix20 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:47:
[...]Wel heel hinderlijk want ik mis de functie ook geregeld als je met handen vol aan komt lopen.
Dat moment bedenk ik me vaak als ik net met het boodschappenkrat de deur uit stap 'k*t, had m'n sleutel moeten gebruiken'Holzschuh schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:50:
[...]
Als ik eraan denk zorg ik dat ik de sleutel in mijn hand heb. Middelste knopje ingedrukt houden en dan gaat die ook open. Maar dat is dan weer afhankelijk van vooruit denken
Oke bedankt, dat even testen. Ik kan zelf niks met mijn laad paal, is van Eneco, via het werk.Holzschuh schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:48:
[...]
Als dat niet kan via je laadpaal werkt kun je in de Elroq laadlocaties instellen en per locatie kun je daar een schema voor instellen. Tenminste, ik dacht dat dit gekoppeld is aan laadlocaties. Anders kun je wel schema's instellen. Heb dat gedaan toen ik vlak voor de lange vakantierit wilde dat die 100% was.
En heb geen zin om elke keer het tarief in de app aan te passen op basis wat die uren is.
Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik heb ook een Eneco laadpaal via lease/ werk.Renegade666 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:09:
[...]
Oke bedankt, dat even testen. Ik kan zelf niks met mijn laad paal, is van Eneco, via het werk.
En heb geen zin om elke keer het tarief in de app aan te passen op basis wat die uren is.
Misschien kun je eens zoeken naar de "Eneco SlimLaden" app?
Daarin kun je wel wat dingen instellen; Energietarieven (enkel/dubbel), zonnepanelen, type auto, ... Daar houdt hij dan rekening mee en stuurt je paal daarop aan.
Leeg - Sinds 20180907
oke zal ik ook evne naar kijken.Maar had ondertussen locatie al gezien en kun je idd tijden toevoegen. Dus heb die sowiesoChillz schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:09:
[...]
Ik heb ook een Eneco laadpaal via lease/ werk.
Daarin kun je wel wat dingen instellen; Energietarieven (enkel/dubbel), zonnepanelen, type auto, ... Daar houdt hij dan rekening mee en stuurt je paal daarop aan.
Check eens bij de instellingen van de "Traffication"-appMiezeL schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:04:
Hi, ik heb een vraag over mijn auto wat ik niet kan vinden in dit topic, namelijk dat de e-routeplanner een bliediebliebliep-geluid maakt als hij een laadpaal op de route toevoegd/herplant maar dit geluid is bij mij echt keihard.
De slimladen app is totale horror, werkt voor geen meter maar uitstekend recept om niet te laden als je dat wel wil.Chillz schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:09:
[...]
Ik heb ook een Eneco laadpaal via lease/ werk.
De Eneco zakelijke paal is gewoon een peblar business. Hang m op de wifi en je kan wat instellen. Koppel hem aan home assistant en je kan alles instellen.
Bij mij gaat ie pas naar beneden als je er niet meer onder staat.Flix20 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:47:
[...]
Ik heb daardoor die functie uitgezet. Ik zit nog wel eens op de achterbumper wanneer ik me op locatie omkleed en de keren dat de klep vervolgens dicht begon te gaan is me tevaak.
Wel heel hinderlijk want ik mis de functie ook geregeld als je met handen vol aan komt lopen.
Dat klinkt als de fix die men in software versie 5.6 zou moeten hebben zitten.BGFG schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:04:
[...]
Bij mij gaat ie pas naar beneden als je er niet meer onder staat.
Kan niet wachten tot ik die erop heb..
Autocharge net bij een laadstop bij ENWB kunnen activeren, voor mij wel handig omdat de pas niet werd verstuurd naar mij thuis in NL. De verzending van passen naar NL blijft willekeurig.Patox schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:36:
[...]
Same hier, Elroq 60. Overigens zie ook niet super veel voordeel als je een ENBW laadpas hebt.
O ja, dat kan kloppen. Ik heb idd 5.6pkrielen schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:38:
[...]
Dat klinkt als de fix die men in software versie 5.6 zou moeten hebben zitten.
Kan niet wachten tot ik die erop heb..
Gisteravond even getest, en dit werkt prima. alleen even omdenken om op het scherm aan te geven dat hij in de tijdslot moet laden, en niet direct.Holzschuh schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:48:
[...]
Als dat niet kan via je laadpaal werkt kun je in de Elroq laadlocaties instellen en per locatie kun je daar een schema voor instellen. Tenminste, ik dacht dat dit gekoppeld is aan laadlocaties. Anders kun je wel schema's instellen. Heb dat gedaan toen ik vlak voor de lange vakantierit wilde dat die 100% was.
Bedankt!
Niet eens.Kameelstok schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:26:
[...]
De slimladen app is totale horror, werkt voor geen meter maar uitstekend recept om niet te laden als je dat wel wil.
Ik zal niet zeggen dat het een perfecte, soepele, geweldige app is,
Maar hij doet het wel gewoon. Ik heb er nog geen last van gehad.
en ja, de app is ervoor om te zorgen dat er voornamelijk geladen wordt in de daluren of als er veel zon is,
dus als je direct wilt laden, moet je daar even rekening mee houden en dat ook daar aangeven.
(zoals je op dat moment in de auto ook voor Direct Laden moet kiezen wanneer je normaal een schema hebt)
ook nietDe Eneco zakelijke paal is gewoon een peblar business. Hang m op de wifi en je kan wat instellen. Koppel hem aan home assistant en je kan alles instellen.
Ik heb vanuit Eneco een Alfen Eve Single Pro hangen.
En daar kan ik zelf vrij weinig mee, beheer gaat via Eneco
Leeg - Sinds 20180907
Ik heb ook peblar business maar dan via Groendus. Groendus biedt een slim laden app, maar daar maak ik geen gebruik van. Ik gebruik nu alleen de web user interface van de peblar, om de boel in te stellen. Ik wil nog een integratie naar Home Assistant maken, zodat ik overdag ook op zonnestroom kan laden, onder de 1,4 kwh (Peblar gebruikt dit als drempelwaarde van zonnestroom om aan/uit te gaan). Hij mag bij mij ook laden als hij minder zon vangt, maar die trigger krijgt hij dus nu niet.Kameelstok schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:26:
[...]
De slimladen app is totale horror, werkt voor geen meter maar uitstekend recept om niet te laden als je dat wel wil.
De Eneco zakelijke paal is gewoon een peblar business. Hang m op de wifi en je kan wat instellen. Koppel hem aan home assistant en je kan alles instellen.
Wellicht off topic overigens......
De Elroq laadt pas op bij 6A of meer. Als je bij een opbrengst van de zonnepanelen van minder dan 6A toch wilt laden dal zal dit aangevuld moeten worden vanuit het elektriciteitsnet.
Dat is voor mij geen probleem. Mijn zonneopbrengst in het voorjaar ligt hooguit op 10-15kw per dag, dus als ik die kan gebruiken graag. De peblar hanteert een laadsnelheid van 1,4kwh als minimum (bij slim laden op zonnestroom), maar als ik normaal laadt, dan kan ik op zijn minst op 4kwh laden.CBGerard schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:22:
De Elroq laadt pas op bij 6A of meer. Als je bij een opbrengst van de zonnepanelen van minder dan 6A toch wilt laden dal zal dit aangevuld moeten worden vanuit het elektriciteitsnet.
Lijkt erop dat hij bij slim laden op zonnestroom op 1 fase laadt, en bij geknepen normaal laden op 3fase.
Voor nu het laatste, want dit gaat niet meer over de elroq.
Gister ook mijn Elroq opgehaald. Erg tevreden mee. Blij met de uitleg van de verkoper. Ik kon kiezen tussen thuis afleveren of ophalen met uitleg. Dus voor het laatste gekozen!
Ondanks het vele lezen hier toch wel weer wat nieuwe dingen gehoord. Aantal zaken die me opvielen en wellicht noemenswaardig:
- vanwege zakelijk gebruik moet ik de KM stand bijhouden. Die zie je op 2 plekken, bij Wagen en dan status. Maar ook als je wisselt van modus en je dus alles uit hebt staan (wisselen tussen snelheidslimiet, travel assist en adaptive cruise. Echter ik ben vergeten welke knop dat was, wie weet dit nog?
- Ik heb de software versie 5.6, infotainment zit erg strak in elkaar met veel opties. De verkoper heeft als eerste de snelheidswaarschuwing shortcut erbij gezet, TOP!
- De accu verkoelen/verwarmen voor snelladen heeft wel zin, maar is lastig dit zelf te timen. Je kunt dit echt het beste via de Skoda Navigatie doen. Dan houd de auto daar zelf rekening mee en doet dit optijd zodat je optimaal rendement hebt. Als je geen issue hebt met range dan doe ik gewoon Waze zodat je ook flitsers en real-time file erbij hebt.
- Blij met de tips over tijdschema's voor laden, ik zal hier wel gebruik van maken als ik thuis ga laden met zonnestroom. Ik krijg dit gewoon weer 100% uitbetaald dus dat is een mooi verdienmodel. Ik mag nog een laadpaal aanvragen (heb nu al een 220 aansluiting), dus misschien even op letten dat ik dan een model kies waarin ik ook met zonnestroom rekening kan houden.
- Ik wil nog een aantal extra's erop zetten die hier ook al langs zijn gekomen. De geintegreerde dashcam achter de achteruitkijkspiegel, getinte ramen zijkant voor (via temu? iemand nog tips?)
- bij het laden van mijn telefoon krijg ik geregeld de melding dat de NFC chip beschadigd kan raken, als ik 'm andersom leg heb ik daar geen last van. Meer mensen die dat hebben? Ik kan wel gewoon het hoesje erom heen laten. Ik heb een S24, maar heb wel het idee dat grotere telefoons niet zullen passen...
- Heb nog even via AI de bumpers wit laten maken, voorlopig doe ik het niet omdat het de auto optisch hoger maakt. Plus ik wil niet knoeien met een leaseauto.
- Met mijn lengte 1m95 kan ik een perfecte houding vinden, kan ook achter mezelf zitten. Wat een ruimte zeg!! Deuren zijn ook erg groot = fijn!
- Rijgedrag: Wat een weelde en rust, ik herhaal het hier ook maar: Zodra je electrisch rijd wil je niet meer terug naar ICE.De acceleratie van 100 naar 130 is heerlijk, meer vermogen heb je echt niet nodig! Heb nog niet veel bochten gemaakt, maar dat lijkt allemaal prima. In vergelijking met mijn VW Passat lijkt hij oneffenheden iets harder door te geven.
Hier nog wat foto's, en ook de foto met de bumpers in dezelfde kleur als de auto.
:strip_exif()/f/image/AaZ6XuHDeR9qDoMZR91qM15X.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondanks het vele lezen hier toch wel weer wat nieuwe dingen gehoord. Aantal zaken die me opvielen en wellicht noemenswaardig:
- vanwege zakelijk gebruik moet ik de KM stand bijhouden. Die zie je op 2 plekken, bij Wagen en dan status. Maar ook als je wisselt van modus en je dus alles uit hebt staan (wisselen tussen snelheidslimiet, travel assist en adaptive cruise. Echter ik ben vergeten welke knop dat was, wie weet dit nog?
- Ik heb de software versie 5.6, infotainment zit erg strak in elkaar met veel opties. De verkoper heeft als eerste de snelheidswaarschuwing shortcut erbij gezet, TOP!
- De accu verkoelen/verwarmen voor snelladen heeft wel zin, maar is lastig dit zelf te timen. Je kunt dit echt het beste via de Skoda Navigatie doen. Dan houd de auto daar zelf rekening mee en doet dit optijd zodat je optimaal rendement hebt. Als je geen issue hebt met range dan doe ik gewoon Waze zodat je ook flitsers en real-time file erbij hebt.
- Blij met de tips over tijdschema's voor laden, ik zal hier wel gebruik van maken als ik thuis ga laden met zonnestroom. Ik krijg dit gewoon weer 100% uitbetaald dus dat is een mooi verdienmodel. Ik mag nog een laadpaal aanvragen (heb nu al een 220 aansluiting), dus misschien even op letten dat ik dan een model kies waarin ik ook met zonnestroom rekening kan houden.
- Ik wil nog een aantal extra's erop zetten die hier ook al langs zijn gekomen. De geintegreerde dashcam achter de achteruitkijkspiegel, getinte ramen zijkant voor (via temu? iemand nog tips?)
- bij het laden van mijn telefoon krijg ik geregeld de melding dat de NFC chip beschadigd kan raken, als ik 'm andersom leg heb ik daar geen last van. Meer mensen die dat hebben? Ik kan wel gewoon het hoesje erom heen laten. Ik heb een S24, maar heb wel het idee dat grotere telefoons niet zullen passen...
- Heb nog even via AI de bumpers wit laten maken, voorlopig doe ik het niet omdat het de auto optisch hoger maakt. Plus ik wil niet knoeien met een leaseauto.
- Met mijn lengte 1m95 kan ik een perfecte houding vinden, kan ook achter mezelf zitten. Wat een ruimte zeg!! Deuren zijn ook erg groot = fijn!
- Rijgedrag: Wat een weelde en rust, ik herhaal het hier ook maar: Zodra je electrisch rijd wil je niet meer terug naar ICE.De acceleratie van 100 naar 130 is heerlijk, meer vermogen heb je echt niet nodig! Heb nog niet veel bochten gemaakt, maar dat lijkt allemaal prima. In vergelijking met mijn VW Passat lijkt hij oneffenheden iets harder door te geven.
Hier nog wat foto's, en ook de foto met de bumpers in dezelfde kleur als de auto.
:strip_exif()/f/image/AaZ6XuHDeR9qDoMZR91qM15X.jpg?f=fotoalbum_large)
Ervan uitgaande dat je hem alleen zakelijk rijdt, waarom zou je dan willen klussen aan de lease auto? Bumper spuiten, geblindeerd glas, dashcam? Ben gewoon benieuwd:)twinkey schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:54:
Gister ook mijn Elroq opgehaald. Erg tevreden mee. Blij met de uitleg van de verkoper. Ik kon kiezen tussen thuis afleveren of ophalen met uitleg. Dus voor het laatste gekozen!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
met betrekking tot km / veranderen van modus: is dat knopje rechts op het stuur, auto met die 4 streepjes erom heen.
Thanks voor de tip, zo zou ik eruit moeten komen :-DDS31 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:01:
[...]
Ervan uitgaande dat je hem alleen zakelijk rijdt, waarom zou je dan willen klussen aan de lease auto? Bumper spuiten, geblindeerd glas, dashcam? Ben gewoon benieuwd:)
met betrekking tot km / veranderen van modus: is dat knopje rechts op het stuur, auto met die 4 streepjes erom heen.
Over het klussen, dat staat letterlijk in de tekst:
"Plus ik wil niet knoeien met een leaseauto." ik had de beelden alleen gedeeld ter inspiratie voor anderen. Dashcam is niet zo spannend, dat moet kunnen. Sterker, dat helpt wellicht juist bij discutabele verkeerssituaties. Maar eerlijk: ik maak zelden zulke dingen mee
Ik heb na 5 jaar en 2 maanden afscheid genomen vandaag van mijn ID.4. Vanaf maandag of dinsdag mag ik mijn Elroq BE Maxx in ontvangst nemen! Erg benieuwd naar alle features!
Zijn er ongedocumenteerde features die leuk zijn om te weten?
Zijn er ongedocumenteerde features die leuk zijn om te weten?
Ik heb de traffication app niet; dat is alleen voor verkeer als je geen route planned staat er.janvda123 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:45:
[...]
Check eens bij de instellingen van de "Traffication"-app
Het gaat bij mij dus als je wel navigeert, zeg 1000km en dan geeft hij heel hard geluid omdat er een laadstop gepland is; dat geluid komt ook als hij wisselt van laadplek. Of zit er zo'n optie in traffication die er eigenlijk niets mee te maken heeft bedoel je?
Aan het overwegen om zakelijk een Elroq te leasen.
Er is een standaard company car, een 60 selection welke travel assist heeft als optie.
In de configurator kan ik deze combinatie niet maken, maar dit bestaat dus wel?
Heeft de elroq in dat geval ook de functie van lane keep assist? Dus niet pingpongen tussen de lijnen maar actief het midden van de rijbaan aanhouden.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen met travel assist!
Er is een standaard company car, een 60 selection welke travel assist heeft als optie.
Heeft de elroq in dat geval ook de functie van lane keep assist? Dus niet pingpongen tussen de lijnen maar actief het midden van de rijbaan aanhouden.
De selection editites hebben inderdaad geen andere optie om te selecteren.tweakers59 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:06:
Aan het overwegen om zakelijk een Elroq te leasen.
Dan dien je al snel naar de Business editions te gaan. Daarbij heeft de selection geen navigatie als ik mij goed herinner.
Wat betreft travel assist. Ik gebruik eigenlijk alleen maar de limiter vanwege alle traject controles.
[ Voor 6% gewijzigd door debom op 11-03-2026 16:34 ]
Volgens mijn werkgever betreft het dus een selection inclusief de travel assist.
Bijzonder, want de prijslijst zegt dat dit niet mogelijk is. Tenzij het een ouder model is.tweakers59 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:33:
Volgens mijn werkgever betreft het dus een selection inclusief de travel assist.
https://www.skoda.nl/_doc...70-4667-b5e9-6c8eb90d2d92
tweakers59 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:33:
/f/image/igtOFoFzS0jSQZ6gERTKGsLF.png?f=fotoalbum_large)
Lane assist, dus niet travel assist.
Dus pingpongen.
Het travel zelf ben ik persoonlijk erg over te spreken. Houdt 'm erg netjes in het midden van de lijn etc.
Zat even te kijken of het in de pakketen kan zitten, maar dat is nu aangepast.
Overigens zie ik dat deze ook zijn aangepast tov een jaar geleden. De eerste stap is nu business plus, waar dat voorheen het tweede niveau is.
Nu is het tweede niveau het advanced pakket (tegen de prijs wat ik toen voor + betaald heb
[ Voor 19% gewijzigd door Flix20 op 11-03-2026 19:31 ]
Travel Assist begint naar mijn smaak wel al heel gauw te jengelen en zelfs stevig in te grijpen als je je handen niet strak op tien voor twee aan het stuur houdt. Maar het is wel een vooruitgang ten opzichte van de Lane Assist op mijn vorige auto. Die piepte al als je iets te dicht bij een lijn reed.
Dat herken ik totaal niet. Ik heb mijn stuur losjes vast en het werkt perfect. Alleen bij rare situaties als meerdere banen die op een rotonde afgaan vindt ie lastig. Dan gaat het stuur heen en weerJB076 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:24:
Travel Assist begint naar mijn smaak wel al heel gauw te jengelen en zelfs stevig in te grijpen als je je handen niet strak op tien voor twee aan het stuur houdt. Maar het is wel een vooruitgang ten opzichte van de Lane Assist op mijn vorige auto. Die piepte al als je iets te dicht bij een lijn reed.
In mijn beleving is het vasthouden van het stuur op 10 uur al voldoende. Misschien ook op 2 uur, maar allebei hoeft niet per se. Onderin het stuur begint ie inderdaad regelmatig al te mekkeren dat ie geen aanraking detecteert.
Onderin (niet midden, waar uitstulping/ onderste spaak zit) heb ik ook geen probleem.
Het is een kwestie van even door hebben waar de sensors zitten,
daarop is alleen een lichte aanraking vaak wel voldoende.
(ooit ergens online een plaatje gevonden van de Skoda/ Elroq sturen, met daarop de sensors en stuurverwarming aangegeven, maar die heb ik nu zo snel niet gevonden)
Het is een kwestie van even door hebben waar de sensors zitten,
daarop is alleen een lichte aanraking vaak wel voldoende.
(ooit ergens online een plaatje gevonden van de Skoda/ Elroq sturen, met daarop de sensors en stuurverwarming aangegeven, maar die heb ik nu zo snel niet gevonden)
Leeg - Sinds 20180907
Tijdens de proefrit was Travel Assist hetgeen wat ik echt wilde testen.
Ik merkte dat het vaak goed ging als ik m'n hand losjes links van het midden van de spaak onderin legde, maar niet altijd. Maandag wordt de mijne geleverd en kan ik langdurig gaan spelen en oefenen!
Ik merkte dat het vaak goed ging als ik m'n hand losjes links van het midden van de spaak onderin legde, maar niet altijd. Maandag wordt de mijne geleverd en kan ik langdurig gaan spelen en oefenen!
Weet je nog hoe de dealer de snelheidswaarschuwing als knop bovenin heeft gezet?Whiskey48 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 11:19:
[...]
De waarschuwingen kan ik uitzetten, de dealer had dit gelijk als knop toegevoegd bovenin het scherm.
Maar kan je ook de ACC dommer maken dat hij wel afstand houd en je file kunt rijden ermee, maar hij niet uit zichzelf opeens harder of zachter gaat rijden omdat hij (foutief) denkt dat de maximaal snelheid veranderd.
Mogelijke ook iemand anders die antwoord weet?
één van die knoppen bovenin 'inhouden' en dan kan je de snelkoppeling vervangen voor een ander geloof ik. Dan kies je dus voor de snelheidswaarschuwing knop.gijsph schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:24:
[...]
Weet je nog hoe de dealer de snelheidswaarschuwing als knop bovenin heeft gezet?
Mogelijke ook iemand anders die antwoord weet?
De travel assist stuur sensor zit aan de binnenzijde van de stuurring. Zodra ik dus mijn vingers aan de binnen zijde ging plaatsen komt de melding niet meer naar voren. Eerder had ik daar ook elke twee tellen last van.
Hoi, ik ben zelf 1.96 lang,maar kan na een paar maanden nog steeds geen lekkere houding vinden. Kan ook liggen aan de sportstoelen. Staat jouw stoel helemaal naar achter en ook op zijn laagst? Zo niet, welke afstelling heb je gekozen? Het zou me enorm helpen als je me dit kan laten weten.twinkey schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het ligt volgens mij vooral aan je proporties. Ik ben 'maar' 1.9m maar heb vooral lange benen. Ik ga de stoel naar achteren laten plaatsen zodat ik mijn benen beter kwijt kan en daardoor meer ondersteuning onder de benen krijg. (Voor passagiers zou je eventueel de stoel even naar voren moeten schuiven, kleine moeite)Arjen48 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:31:
[...]
Hoi, ik ben zelf 1.96 lang,maar kan na een paar maanden nog steeds geen lekkere houding vinden. Kan ook liggen aan de sportstoelen. Staat jouw stoel helemaal naar achter en ook op zijn laagst? Zo niet, welke afstelling heb je gekozen? Het zou me enorm helpen als je me dit kan laten weten.
Bedoel je dan dat je de rails gaat laten verlengen? Ik heb namelijk ook lange benen.ThePsycho schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:28:
[...]
Het ligt volgens mij vooral aan je proporties. Ik ben 'maar' 1.9m maar heb vooral lange benen. Ik ga de stoel naar achteren laten plaatsen zodat ik mijn benen beter kwijt kan en daardoor meer ondersteuning onder de benen krijg. (Voor passagiers zou je eventueel de stoel even naar voren moeten schuiven, kleine moeite)
Van wat ik heb gehoord gaat deze man de rails een 6-8 cm naar achter plaatsen. Hiermee kan de stoel dus ook niet meer zo ver naar voren. (Dit is ook weer verwijderbaar)Arjen48 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:00:
[...]
Bedoel je dan dat je de rails gaat laten verlengen? Ik heb namelijk ook lange benen.
Gaat hij doen voor ~200 ex btw en ik kan er op wachten, dus het is zo gebeurd.
Ik ben 1.98 en zit prima in de Elroq zonder enige aanpassing (buiten de stoel naar beneden zetten met het knopje). Dat is juist de reden dat we deze auto namen, enorm veel ruimte voor lange vaders en kinderen.
Belangrijk verschil mogelijk is dat de elektrisch aanpasbare stoelverstelling meer opties heeft. Ik zou met de optie om iets te kantelen al snel genoeg ondersteuning hebben vgm.Exactor it schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:55:
Ik ben 1.98 en zit prima in de Elroq zonder enige aanpassing (buiten de stoel naar beneden zetten met het knopje). Dat is juist de reden dat we deze auto namen, enorm veel ruimte voor lange vaders en kinderen.
Dat is handig. Is het je eigen auto of lease? Die van mij is namelijk lease en mag ik dus niet zomaar doen. Waar laat je dit trouwens doen?ThePsycho schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:38:
[...]
Van wat ik heb gehoord gaat deze man de rails een 6-8 cm naar achter plaatsen. Hiermee kan de stoel dus ook niet meer zo ver naar voren. (Dit is ook weer verwijderbaar)
Gaat hij doen voor ~200 ex btw en ik kan er op wachten, dus het is zo gebeurd.
Heb je handmatige stoelen of electrisch? Ik namelijk handmatige.Exactor it schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:55:
Het zal wel electrisch zijn, die heb ik ook en met 1,98 nergens last van. Dan heb je toch net wat meer opties qua instelling om het gemoedelijk te maken.Arjen48 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:17:
[...]
Heb je handmatige stoelen of electrisch? Ik namelijk handmatige.
Ah ja, we hebben hem zelf zakelijk gekocht. Maar je kan altijd aan je leasemaatschappij vragen of het kan. Volgens deze man plaatst hij een soort plaat op de originele plek en schroeft de stoel aan die plaat. Dat is voor zover ik weet prima ongedaan te maken.Arjen48 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:16:
[...]
Dat is handig. Is het je eigen auto of lease? Die van mij is namelijk lease en mag ik dus niet zomaar doen. Waar laat je dit trouwens doen?
Ik laat het bij Maijers techniek doen in kaatsheuvel. Vriendelijke man en ik vond het een prima prijs, verder nog geen ervaring met zijn werk.
Mocht de afwerking of zichtbaarheid van de plaat tegenvallen koop ik een rolletje zelfklevend stof die ik nog over eventueel zichtbaar staal doe. Maar iets zichtbaar zal het altijd zijn (als je al naar de vloer kijkt)
Ok,goed om te weten. En zijn het dan handmatige of electrische stoelen?ThePsycho schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:21:
[...]
Ah ja, we hebben hem zelf zakelijk gekocht. Maar je kan altijd aan je leasemaatschappij vragen of het kan. Volgens deze man plaatst hij een soort plaat op de originele plek en schroeft de stoel aan die plaat. Dat is voor zover ik weet prima ongedaan te maken.
Ik laat het bij Maijers techniek doen in kaatsheuvel. Vriendelijke man en ik vond het een prima prijs, verder nog geen ervaring met zijn werk.
Mocht de afwerking of zichtbaarheid van de plaat tegenvallen koop ik een rolletje zelfklevend stof die ik nog over eventueel zichtbaar staal doe. Maar iets zichtbaar zal het altijd zijn (als je al naar de vloer kijkt)
Ik merk idd bij de handmatige dat je niet goed kan verstellen. Ik hoop echt dat ik het kan oplossen,want heb gewoon pijn van het zitten.Holzschuh schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:19:
[...]
Het zal wel electrisch zijn, die heb ik ook en met 1,98 nergens last van. Dan heb je toch net wat meer opties qua instelling om het gemoedelijk te maken.
Ook handmatig hier, weet in ieder geval dat dit wel een van de puntjes is waardoor ik sta te popelen om weer terug te gaan naar BMW..Arjen48 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:22:
[...]
Ok,goed om te weten. En zijn het dan handmatige of electrische stoelen?
Handmatig. Ik zet de stoel naar achteren en lager. Ook het stuur heb ik iets naar beneden gezet.Arjen48 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:17:
[...]
Heb je handmatige stoelen of electrisch? Ik namelijk handmatige.
Vervelend dat je zo oncomfortabel zit.
Ik zou een fietsendrager willen kopen voor op de Elroq, maar ik heb zoiets nog nooit gehad, dus kennis is nul. Mijn oog viel op de Thule EasyFold XT F. Ik heb nu wat aan het zoeken geweest of die compatibel zijn, maar enkel een Duitse pagina gevonden waar ik toch niet zoveel wijzer werd. Zijn er hier mensen die die combinatie toevallig hebben?
ik heb de voor-geïnstalleerde wegklapbare trekhaak.
Ik heb die combinatie niet, maar wel de Uebler F24. Ik ben daar erg blij mee. Het plaatsen en verwijderen is heel makkelijk te doen. Deze gaat niet plat als hij gemonteerd is (die heeft Uebler ook wel) maar dat is voor mij niet echt een probleem. Ik haal hem er toch af als de fietsen er niet op staan.stefanmiler schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:57:
Ik zou een fietsendrager willen kopen voor op de Elroq, maar ik heb zoiets nog nooit gehad, dus kennis is nul. Mijn oog viel op de Thule EasyFold XT F. Ik heb nu wat aan het zoeken geweest of die compatibel zijn, maar enkel een Duitse pagina gevonden waar ik toch niet zoveel wijzer werd. Zijn er hier mensen die die combinatie toevallig hebben?
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Snap ik heel goed. Heb je sportstoelen of dat niet? Ik heb hiervoor een Audi gereden en dat was vele malen beter. De Elroq heeft echt wel wat minpunten. Ook veel getik en gekraak en heeft al 2 keer bij de dealer gestaan. Ze lossen het ene op,maar er komt weer veel voor terug.ThePsycho schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:25:
[...]
Ook handmatig hier, weet in ieder geval dat dit wel een van de puntjes is waardoor ik sta te popelen om weer terug te gaan naar BMW..
Fietsdrager past altijd. En de maximale kogeldruk is hoog genoeg dat in feite iedere fietsendrager geschikt is om 2 e-bikes te vervoeren achterop de Erloq
Zitpositie is inderdaad een dingetje in de Elroq. Ben zelf 1.86 en zelf wat verder naar voren naar gebruikelijk voor mijn lengte (denk ik). En merk ook een gebrek aan ondersteuning voor de bovenbenen bij de standaard handmatig verstelbare stoelen. De electrisch verstelbare stoelen hebben meer mogelijkheden en bieden daarom wel de ondersteuning die ik zoek.
Zitpositie is inderdaad een dingetje in de Elroq. Ben zelf 1.86 en zelf wat verder naar voren naar gebruikelijk voor mijn lengte (denk ik). En merk ook een gebrek aan ondersteuning voor de bovenbenen bij de standaard handmatig verstelbare stoelen. De electrisch verstelbare stoelen hebben meer mogelijkheden en bieden daarom wel de ondersteuning die ik zoek.
Ik heb de stoel helemaal naar achter en op zijn laagst. Misschien toch niet de juiste combinatie. Het gekke is dat ik de eerste paar ritten geen last had en toen stond de stoel wel iets anders. Toch blijven zoeken of ik de juiste afstelling kan vinden. Heb jij de sportversie?Exactor it schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:29:
[...]
Handmatig. Ik zet de stoel naar achteren en lager. Ook het stuur heb ik iets naar beneden gezet.
Vervelend dat je zo oncomfortabel zit.
Gisteren onze Elroq RS met het Black Pakket opgehaald. Net is als bij een andere gebruiker hier op het forum. Zit de diffuser na 200 kilometer al los aan de auto. Dus nog maar even terug naar de dealer.
Bij deze dan ook de waarschuwing aan de andere gebruikers die een black pakket overwegen. Controleer de diffuser eerste tijd goed.
Bij deze dan ook de waarschuwing aan de andere gebruikers die een black pakket overwegen. Controleer de diffuser eerste tijd goed.
De Canton audio installatie nu voor een langere tijd (meerdere uren) kunnen ervaren.
Weet niet hoe goed/slecht de standaard audio installatie is maar de Canton is niet meer dan OK. De installatie van onze vorige V60 uit 2013 klonk duidelijker gebalanceerder en dat zonder subwoofer. Het was ook nog eens de standaard installatie in de Volvo
Weet niet hoe goed/slecht de standaard audio installatie is maar de Canton is niet meer dan OK. De installatie van onze vorige V60 uit 2013 klonk duidelijker gebalanceerder en dat zonder subwoofer. Het was ook nog eens de standaard installatie in de Volvo
Ik heb standaard stoelen in een business edition 60.Arjen48 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:26:
[...]
Ik heb de stoel helemaal naar achter en op zijn laagst. Misschien toch niet de juiste combinatie. Het gekke is dat ik de eerste paar ritten geen last had en toen stond de stoel wel iets anders. Toch blijven zoeken of ik de juiste afstelling kan vinden. Heb jij de sportversie?
Ik heb al jaren de Uebler i21, doet het op de Elroq ook prima. (Gebruikk hem voor 2 elektrische fietsen)P_de_B schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:17:
[...]
Ik heb die combinatie niet, maar wel de Uebler F24. Ik ben daar erg blij mee. Het plaatsen en verwijderen is heel makkelijk te doen. Deze gaat niet plat als hij gemonteerd is (die heeft Uebler ook wel) maar dat is voor mij niet echt een probleem. Ik haal hem er toch af als de fietsen er niet op staan.
https://www.uebler.nl/fietsendragers/i21-s
Ook de opbergtas erbij gekocht voor als hij ongebruikt in de garage staat.
Het "monteren" is echt mooi bedacht, kost misschien wat meer, maar gaat jaren mee.
Comfortstoelen (Business Edition standaard).Arjen48 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:23:
[...]
Snap ik heel goed. Heb je sportstoelen of dat niet? Ik heb hiervoor een Audi gereden en dat was vele malen beter. De Elroq heeft echt wel wat minpunten. Ook veel getik en gekraak en heeft al 2 keer bij de dealer gestaan. Ze lossen het ene op,maar er komt weer veel voor terug.
De comfortstoelen van mijn vorige 5 serie had 20-voudige verstelling en hele prettige vering onder de kussens, dat ga je wel missen...
Ik heb de Thule Easyfold van mijn ouders geleend, gaat gewoon top! Is ook een prima fietsendrager verder.stefanmiler schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:57:
Je kan er vanuit gaan dat als je auto een trekhaak heeft, alles wat gemaakt wordt voor gebruik op een trekhaak, gewoon past. Dus fietsendragers, aanhangers, caravans enz.
Inderdaad. Dat is namelijk wel het idee van een trekhaak. Als dat dat niet zou lukken, heb je wel een bijzondere trekhaak.
Uiteraard heb je wel te maken met maximale kogeldruk en wat je maximaal trekken. En dat is model specifiek.
Uiteraard heb je wel te maken met maximale kogeldruk en wat je maximaal trekken. En dat is model specifiek.
Ik heb na de Enyaq nu een Elroq business edition. Erg fijne auto!
Een snelle vraag: ik doe hem net in de thuislader 11kw en hoor achter onder de auto een hissend geluid als hij laad. Stopt als je stopt met laden. Is dit normaal?
Van de enyaq ben ik gewend dat voor onder de motorkap je de koeling hoort van de warmtepomp zachtjes draaien. Dit is echt anders.
Een snelle vraag: ik doe hem net in de thuislader 11kw en hoor achter onder de auto een hissend geluid als hij laad. Stopt als je stopt met laden. Is dit normaal?
Van de enyaq ben ik gewend dat voor onder de motorkap je de koeling hoort van de warmtepomp zachtjes draaien. Dit is echt anders.
Wij hebben dit ook uitgezocht nadat het mij was opgevallen. We hebben nu 2 Elroqs en deze hebben het allebei. Is inderdaad opvallend maar lijkt me niet echt een probleem. Anders is het in ieder geval wel een veel voorkomende..Badname2 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:49:
Ik leg één hand op 5 uur en krijg helemaal geen melding..JB076 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:24:
Misschien raar maar ik vind het juist fijn om te horen. Dan weet ik dat de auto echt aan het laden is bij de laadpaal. In mijn straat staan van die palen waar geen display op zit dus als ik de auto dat geluid hoor maken weet ik dat ik de volgende ochtend een volle accu heb.Badname2 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:49:
Die van mij doet een klikje als laden begint. Daarna hoor ik niks.
Thuis klikt de laadpaal ook. Maar op pad hoor ik de auto starten met laden. Geem gesis ofzo gewoon een klik.
Thuis klikt de laadpaal ook. Maar op pad hoor ik de auto starten met laden. Geem gesis ofzo gewoon een klik.
[ Voor 45% gewijzigd door Exactor it op 15-03-2026 00:42 ]
Hier ook een flink gesis achterin de auto bij het laden. Apart dat sommigen dit wel/niet hebben.Exactor it schreef op zondag 15 maart 2026 @ 00:40:
Die van mij doet een klikje als laden begint. Daarna hoor ik niks.
Dit overigens alleen als hij 11kW aan het laden is, langzamer hoor ik het niet.
Bevalt ze Elroq beter dan de Enyaq? Is dat omdat het een nieuwer model is?Badname2 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:49:
Ik heb een BE met de normale comfort stoelen. Heb net even gecheckt maar ik zit nog zeker 4 klikjes voor het einde van de rails. Voor mijn benen zou het fijn zijn als die nog verder kan maar dat gaat niet ivm mijn armen. Ik doe veel snelweg ritten dus dan doe ik mijn schoenen uit en plaats m'n voeten onder/achter de pedalen. Zo kan ik toch met gestrekte benen zitten.Arjen48 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:31:
[...]
Hoi, ik ben zelf 1.96 lang,maar kan na een paar maanden nog steeds geen lekkere houding vinden. Kan ook liggen aan de sportstoelen. Staat jouw stoel helemaal naar achter en ook op zijn laagst? Zo niet, welke afstelling heb je gekozen? Het zou me enorm helpen als je me dit kan laten weten.
Een betere oplossing zou zijn het zitvlak kantelen zodat de voorkant van het zitvlak naar boven gaat, maar dat kan niet met de handmatig verstelbare stoelen. Als ik de stoel verder naar achteren zou doen kan ik het stuur niet meer goed vasthouden en/of staat mijn rugleuning te ver naar voren. Vergis je niet dat je eigenlijk wel goed je armen geknikt moet hebben en niet gestrekt! Als je veel moet sturen in wat voor situatie dan ook kan je met gestrekte armen veel minder kracht en/of snelheid uitoefenen.
Op deze manier kan ik redelijk okee (tot goed) zitten, mijn rechterknie rust tegen het dashboard aan en daar heb ik verder geen last van. Gevoelsmatig kantelt de stoel iets omdat t'ie op de laagste stand staat.
Ik kan zo ook achter mezelf zitten, behalve dan dat de hoofdsteun helemaal naar boven moet anders zit die ergens midden in m'n rug
De vele positieve punten van deze auto maken dat ik deze redelijke zitpositie voor lief neem.
Bedankt! Apart dat de Enyaq dit niet had.
So far is grootste verschil dat ik merk tussen de Elroq 60 business line en de 2019 Enyaq 80:
- De bestuurdersstoel in de Elroq lijkt meer naar achter te kunnen (beiden heb ik manueel).
- De Elroq stuurt veeel sportiever. Terwijl mn Enyaq het sportstuur met dynamic steering heeft. Voelt de Enyaq meer als een solide tank aan. Beste zou zijn iets tussen beiden in. Elroq is misschien iets te onrustig.
- In de Elroq voel ik hobbels op de weg een stuk meer.
- Het stereo geluid in de Elroq is een stuk slechter. Ik weet helaas niet welk pakket ik in de Enyaq heb, maar dacht standaard.
- Grootste verandering in de auto is slimmere keuze materialen, geen piano zwart plastic meer in de center console en ook niet meer op de deuren. Wel is het gekozen plastic van de center console aan de midnere kant, ziet er beetje goedkoop uit.
- Jammer dat de Elroq 60 geen LFP batterij heeft. Dan zou ik hem altijd tot 100% en bijna geen range verschil merken met de Enyaq 80. Hier kan VW group nog echt iets van Tesla leren.
So far is grootste verschil dat ik merk tussen de Elroq 60 business line en de 2019 Enyaq 80:
- De bestuurdersstoel in de Elroq lijkt meer naar achter te kunnen (beiden heb ik manueel).
- De Elroq stuurt veeel sportiever. Terwijl mn Enyaq het sportstuur met dynamic steering heeft. Voelt de Enyaq meer als een solide tank aan. Beste zou zijn iets tussen beiden in. Elroq is misschien iets te onrustig.
- In de Elroq voel ik hobbels op de weg een stuk meer.
- Het stereo geluid in de Elroq is een stuk slechter. Ik weet helaas niet welk pakket ik in de Enyaq heb, maar dacht standaard.
- Grootste verandering in de auto is slimmere keuze materialen, geen piano zwart plastic meer in de center console en ook niet meer op de deuren. Wel is het gekozen plastic van de center console aan de midnere kant, ziet er beetje goedkoop uit.
- Jammer dat de Elroq 60 geen LFP batterij heeft. Dan zou ik hem altijd tot 100% en bijna geen range verschil merken met de Enyaq 80. Hier kan VW group nog echt iets van Tesla leren.
[ Voor 9% gewijzigd door Badname2 op 15-03-2026 14:31 ]
Geen flauw idee hoe de "oude" Enyaq was. Nooit mee gereden.
Onze proefrit hebben we gedaan met de huidige Enyaq RS en hebben een Elroq RS gekocht. Zit er verschil tussen die 2 auto's. Kan je me het eigenlijk niet goed herinneren. Misschien dat de Enyaq door de langere achterkant wat "zwaarder" in de kont voelt daardoor wat rustiger maar is het ook niet.
Onze proefrit hebben we gedaan met de huidige Enyaq RS en hebben een Elroq RS gekocht. Zit er verschil tussen die 2 auto's. Kan je me het eigenlijk niet goed herinneren. Misschien dat de Enyaq door de langere achterkant wat "zwaarder" in de kont voelt daardoor wat rustiger maar is het ook niet.
Het grootste verschil wat ik merk tussen de Elroy en Enyaq is dat ik in de Elroy echt veel meer last heb van omgevingsgeluid. Ik vermoed dan ook dat de Enyaq voorzien was van acoustisch ramen of zoiets.
Welke versie Elroq heb je? Wij hebben de Business Edition, die heeft die stillere ramen als optie.X-Field schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:53:
Het grootste verschil wat ik merk tussen de Elroy en Enyaq is dat ik in de Elroy echt veel meer last heb van omgevingsgeluid. Ik vermoed dan ook dat de Enyaq voorzien was van acoustisch ramen of zoiets.
Heb ik bij het uitzoeken toch niet goed opgelet blijkbaar. Of te gefocused geweest op de zwarte accenten en daarom de Sportline gekozen.Whiskey48 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:19:
[...]
Welke versie Elroq heb je? Wij hebben de Business Edition, die heeft die stillere ramen als optie.
Ik vind het interieur juist wel lekker stil. De eerste keer dat ik op de claxon drukte dacht ik even dat die defect was
Dat zegt meer iets over de claxon, ik vindt mijn Elroq alles behalve stil.JB076 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:13:
Ik vind het interieur juist wel lekker stil. De eerste keer dat ik op de claxon drukte dacht ik even dat die defect was
Zojuist nog even nagekeken, acoustisch glas is standaard bij mij gekozen versie (Sportline met Advanced pakket).X-Field schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:51:
[...]
Heb ik bij het uitzoeken toch niet goed opgelet blijkbaar. Of te gefocused geweest op de zwarte accenten en daarom de Sportline gekozen.
Misschien toch maar eens na laten kijken want het verschil met de Enyaq is vrij bizar.
Je kan het stuur toch naar je toe halen? Heb ik ook moeten doen om niet met gestrekte armen te zittentwinkey schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:59:
[...]
Ik heb een BE met de normale comfort stoelen. Heb net even gecheckt maar ik zit nog zeker 4 klikjes voor het einde van de rails. Voor mijn benen zou het fijn zijn als die nog verder kan maar dat gaat niet ivm mijn armen. Ik doe veel snelweg ritten dus dan doe ik mijn schoenen uit en plaats m'n voeten onder/achter de pedalen. Zo kan ik toch met gestrekte benen zitten.
Een betere oplossing zou zijn het zitvlak kantelen zodat de voorkant van het zitvlak naar boven gaat, maar dat kan niet met de handmatig verstelbare stoelen. Als ik de stoel verder naar achteren zou doen kan ik het stuur niet meer goed vasthouden en/of staat mijn rugleuning te ver naar voren. Vergis je niet dat je eigenlijk wel goed je armen geknikt moet hebben en niet gestrekt! Als je veel moet sturen in wat voor situatie dan ook kan je met gestrekte armen veel minder kracht en/of snelheid uitoefenen.
Op deze manier kan ik redelijk okee (tot goed) zitten, mijn rechterknie rust tegen het dashboard aan en daar heb ik verder geen last van. Gevoelsmatig kantelt de stoel iets omdat t'ie op de laagste stand staat.
Ik kan zo ook achter mezelf zitten, behalve dan dat de hoofdsteun helemaal naar boven moet anders zit die ergens midden in m'n rug![]()
De vele positieve punten van deze auto maken dat ik deze redelijke zitpositie voor lief neem.
Heb je Goodyear Vector all season eronder? Die zijn vrij luid op elke auto die ik gehad heb! Vergeleken met mn Continental all season die zijn veel stiller op de Enyaq.X-Field schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:25:
[...]
Zojuist nog even nagekeken, acoustisch glas is standaard bij mij gekozen versie (Sportline met Advanced pakket).
Misschien toch maar eens na laten kijken want het verschil met de Enyaq is vrij bizar.
[ Voor 3% gewijzigd door Badname2 op 16-03-2026 17:55 ]
Klopt, die staat uiteraard al zover mogelijk naar achteren.Anme schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:23:
[...]
Je kan het stuur toch naar je toe halen? Heb ik ook moeten doen om niet met gestrekte armen te zitten
=============================
Gister een goede 'proefrit' gemaakt. Heb een aantal bekende euvels die hier al genoemd zijn nu wel meegemaakt. Overigens kwam ik een mede Elroq rijder tegen, een gifgroene RS, daar heb ik een stuk mee samen opgereden voor Zwolle. Ook van hier?
Ik ben superblij dat ik voor de 80 gegaan ben, de range valt me alsnog namelijk wel een klein beetje tegen. Ik heb een enkele reis van bijna 200km, de heenweg startte ik met 330range (60%) maar ben op 9% geëindigd. Dus dat was al een beetje billenknijpen omdat ik eigenlijk tot maximaal 20% acculading wilde zakken.
Terugweg heb ik wat harder gereden (want volle acculading van 80%) maar moest echt serieus gas terugnemen anders zou ik het niet halen op 1 acculading (200km!). Ik begon met 140 op de teller (want je mag 130), maar ben uiteindelijk teruggezakt naar 120. Wat ik wel positief vond is dat de Skoda navigatie rekening houd met deze snelheid, ik zette namelijk de navi aan en hij calculeerde nog een laadstop tussendoor. Ik koos ervoor om iets minder hard te rijden en de eindbestemming wel in 1x te halen
Hoe slecht is het trouwens om dus rond de 10% te eindigen? Moet dat beter boven de 20% zitten?
De alarmlichten heb ik al 3x perongeluk aangeraakt, dat knopje zit precies op een plek waar je met je handen wel eens komt. Beter op letten dus.
De draadloze oplader werkt bij mij niet lekker. Of hij zegt dat de NFC chip beschadigd of hij laat helemaal niet op (hoesje haal ik er liever niet af, is wel een dun hoesje trouwens). Ik ga daarom denk ik toch met een kabeltje werken. De interface met Android Auto werkt overigens wel top!
Wat hier een aantal posts voor ook genoemd werd: de koets van de auto is vrij kort dus hij komt soms wat hobbelig over met korte dwarsriggels. Wellicht dat dit met de optionele DCC nog beter weggewerkt wordt.
Het wisselen tussen Travel Assist, Adaptive Cruise en Snelheidslimitatie krijg ik nog niet werkend, zal wel iets heel simpels zijn wat ik mis. Ik ga wel even een filmpje van speicher kijken ofzo
Ben ook wel tevreden met de verlichting, voor m'n gevoel wel hoog afgesteld maar dat komt omdat de auto zelf ook wat hoger is. Je moet wel oppassen dat je daarmee niet teveel iemand 'in de nek hijgt' om het zomaar te zeggen. Grootlicht is ook écht GROOT licht
Tot slot, ben nog steeds superblij met deze auto, en electrisch rijden in het algemeen. Het is echt een genot om zoveel power altijd paraat te hebben!
Ik heb 'm sinds gisteren, geweldig ding!twinkey schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:07:
[...]
...
De draadloze oplader werkt bij mij niet lekker. Of hij zegt dat de NFC chip beschadigd of hij laat helemaal niet op (hoesje haal ik er liever niet af, is wel een dun hoesje trouwens). Ik ga daarom denk ik toch met een kabeltje werken. De interface met Android Auto werkt overigens wel top!
...
Het wisselen tussen Travel Assist, Adaptive Cruise en Snelheidslimitatie krijg ik nog niet werkend, zal wel iets heel simpels zijn wat ik mis. Ik ga wel even een filmpje van speicher kijken ofzoAl vind ik de Adaptive Cruise al heel erg fijn an sich.
Ik heb hetzelfde probleem, iets van een NFC melding soms bij het laden.
Wisselen naar Travel Assist: druk op het knopje rechts op het stuur, gebruik het grijze wieltje om te wisselen, druk op het grijze wieltje om te selecteren
Advies is vooral om dingen met een batterij nooit langere tijd op een laag percentage te laten staan. Maar als je gewoon naar 10% (of lager gaat) en meteen daarna aan de lader, niets aan de hand.twinkey schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:07:
[...]
Ik ben superblij dat ik voor de 80 gegaan ben, de range valt me alsnog namelijk wel een klein beetje tegen. Ik heb een enkele reis van bijna 200km, de heenweg startte ik met 330range (60%) maar ben op 9% geëindigd. Dus dat was al een beetje billenknijpen omdat ik eigenlijk tot maximaal 20% acculading wilde zakken.
Terugweg heb ik wat harder gereden (want volle acculading van 80%) maar moest echt serieus gas terugnemen anders zou ik het niet halen op 1 acculading (200km!). Ik begon met 140 op de teller (want je mag 130), maar ben uiteindelijk teruggezakt naar 120. Wat ik wel positief vond is dat de Skoda navigatie rekening houd met deze snelheid, ik zette namelijk de navi aan en hij calculeerde nog een laadstop tussendoor. Ik koos ervoor om iets minder hard te rijden en de eindbestemming wel in 1x te halenEn ook de ventilatie even uit, dat scheelde weer 10km.
Hoe slecht is het trouwens om dus rond de 10% te eindigen? Moet dat beter boven de 20% zitten?
Qua verbruik: het was gisteren redelijk fris en ook een aardig straffe wind. Als je met deze temperaturen tegen die wind ingaat (of de wind op de kant hebt) en 130 gaat rijden, dan moet je niet gek opkijken van een verbuik boven de 25 kWh/100 km. Stroomlijn is nou eenmaal niet geweldig.
Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
:strip_exif()/f/image/s4xKacmJVqnd2phzROddr70X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vcc1vrZrB53jfLwO5LfRaY7o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iYlQomNKGAP8uBh1wbQSRWO7.jpg?f=fotoalbum_large)