In hert deel van Nederland waar ik woon verkopen ze anti vries, dat werkt naar behoren.Athome schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:02:
Zag vandaag een video over de Tesla Model 3 bij temperaturen ruim onder het vriespunt. De man klaagde over bevroren ruitenwissersproeiers. Er zijn uiteraard allerlei oorzaken te bedenken.
Bij een ICE auto kan de warmte van de warmte van de motor heel mooi de sproeiers ontdooien en dooi houden. Dat gaat bij een EV nogal slecht.
Hoe gaat dit bij de Elroq.
Zijn er voorzieningen getroffen in de auto?
Zijn er mensen die toevallig ook al meegemaakt hebben dat de sproeiers bevroren waren?
Inmiddels zijn we hier ook de "zakelijke" berijders van een elroq. Deze komt uit de pool maar is prima samengesteld. Het is een BE 60 met Lodge interieur. Er lijken wel wat opties op te zitten, ik begrijp dat dit in de app zichtbaar zou moeten zijn?
We hebben lange tijd een Megane E-tech gereden en heel korte tijd een MG ZS EV. Die MG was een draak maar wel erg efficient.
De Elroq bevalt heel goed. Hij is merkbaar zwaarder dan de Megane, maar door achterwielaandrijving voelt het wel relatief sportief. En wat prettig is: alles werkt en zit waar je het verwacht. In sommige dingen was de megane wat logischer, in andere dingen is deze beter. Laadpoort aan de achterzijde is bijvoorbeeld een grote plus. Dit zou standaard moeten zijn
Waar ik me wel over verbaas: Dat bepaalde functies achter een "paywall" zitten. Adaptive cruise zit er blijkbaar wel op, maar niet geactiveerd. Wat dat betreft doet de VAG groep het duidelijk anders. Maar het is duidelijk een kwalitatief goede auto. Voor ons de perfecte opvolger van de megane.
Ben heel benieuwd hoe hij lange termijn gaat bevallen. Er staat ook een zakelijke Ford Focus voor de deur, welke normaal voor lange ritten wordt gebruikt. Dit zou nu wel eens echt voorbij kunnen zijn. Nog even en die wagen wordt ook een EV.
Zijn er hier mensen die een THule outway hanging gebruiken?
We hebben lange tijd een Megane E-tech gereden en heel korte tijd een MG ZS EV. Die MG was een draak maar wel erg efficient.
De Elroq bevalt heel goed. Hij is merkbaar zwaarder dan de Megane, maar door achterwielaandrijving voelt het wel relatief sportief. En wat prettig is: alles werkt en zit waar je het verwacht. In sommige dingen was de megane wat logischer, in andere dingen is deze beter. Laadpoort aan de achterzijde is bijvoorbeeld een grote plus. Dit zou standaard moeten zijn
Waar ik me wel over verbaas: Dat bepaalde functies achter een "paywall" zitten. Adaptive cruise zit er blijkbaar wel op, maar niet geactiveerd. Wat dat betreft doet de VAG groep het duidelijk anders. Maar het is duidelijk een kwalitatief goede auto. Voor ons de perfecte opvolger van de megane.
Ben heel benieuwd hoe hij lange termijn gaat bevallen. Er staat ook een zakelijke Ford Focus voor de deur, welke normaal voor lange ritten wordt gebruikt. Dit zou nu wel eens echt voorbij kunnen zijn. Nog even en die wagen wordt ook een EV.
Zijn er hier mensen die een THule outway hanging gebruiken?
[ Voor 5% gewijzigd door twowheeler op 21-01-2026 11:23 ]
in het deel van Nederland waar ik woon verkopen ze anti FriesLeendert_s schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:11:
[...]
In hert deel van Nederland waar ik woon verkopen ze anti vries, dat werkt naar behoren.
Sorry, kon hem niet laten lopen
He.. denk er om...theusibo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:25:
[...]
in het deel van Nederland waar ik woon verkopen ze anti Fries
Sorry, kon hem niet laten lopen
Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Sinds vandaag een Elroq 60 BE Tour. Klopt het dat een business edition tour geen sfeerverlichting in het dashboard heeft? Ik heb wel ledstrips in de deuren en in de voetenruimte maar geen gekleurde ledverlichting in het dashboard. Ik had dat in mijn ID.3 wel, het ziet er nu een beetje kaal uit.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
@RaymondD Zie FAQ in topicstart. Loft interieur heeft geen sfeerverlichting in het dashboard.
Nee, klopt daar zit geen verlichting.RaymondD schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:18:
Sinds vandaag een Elroq 60 BE Tour. Klopt het dat een business edition tour geen sfeerverlichting in het dashboard heeft? Ik heb wel ledstrips in de deuren en in de voetenruimte maar geen gekleurde ledverlichting in het dashboard. Ik had dat in mijn ID.3 wel, het ziet er nu een beetje kaal uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Leendert_s op 24-01-2026 10:06 ]
Weet iemand of je het geluid kunt uitzetten dat de elroq maakte als je uitstapt? Vind ik echt irritant
Gisteren een stukje snelweg, 80 en andere wegen binnendoor. Dit is de eerste keer dat ik dit ritje doe. De auto is wat mij betreft zuinig genoeg. Vergeleken met de Megane (warmtepomp) is het meer waard even voor te verwarmen. Uitenlijk 16.7kwh/100km aan verbruik. Ik was prettig verrast. Betreft een 60.
Wij zijn vooralsnog erg te spreken over de elroq. Ja hij is zwaar, maar dat gewicht helpt weer met afremmen op de motor. Rijdt verder erg rustig en ontspannen.
Enige dat we missen is een spotify app en snel zien wat het bereik is waarmee je aankomt. Nu enkel percentage gevonden.
Wij zijn vooralsnog erg te spreken over de elroq. Ja hij is zwaar, maar dat gewicht helpt weer met afremmen op de motor. Rijdt verder erg rustig en ontspannen.
Enige dat we missen is een spotify app en snel zien wat het bereik is waarmee je aankomt. Nu enkel percentage gevonden.
16,7kwh/100km is erg netjes.
Wij rijden in de 85 versie en wij zitten op 22,3kwh/100km op een 80km/uur weg bij 0 graden celcius. Voor mijn gevoel hoog.
Temp. in de auto staat op 18.5 graden en rij nagenoeg de toegestane snelheid 80-85km/uur op de cruise control en acceleratie is minimaal.
Is dit een normaalverbruik voor een 85 elroq?
Wij rijden in de 85 versie en wij zitten op 22,3kwh/100km op een 80km/uur weg bij 0 graden celcius. Voor mijn gevoel hoog.
Temp. in de auto staat op 18.5 graden en rij nagenoeg de toegestane snelheid 80-85km/uur op de cruise control en acceleratie is minimaal.
Eventuele wind en vochtigheid maakt ook nogal wat uit. Er zijn nogal wat variabelen van invloed op het verbruik.
nee, mijn 85 maxx doet deze periode gemiddeld 17-19kwh/100km en rij in rijmodus normal met airco 19.5 met regelmatig stuur- en stoelverwarming aanbollo1980 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:54:
Mmm... das toch wel een aardig verschil met onze 85 BE Tour. Ik heb zelf (nog) geen idee waardoor ons verbruik hoger is. Bandenspanning heb ik trouwens nog niet gecontroleerd. Ik weet niet of dat het verschil overbrugd?DrDelete schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:08:
[...]
nee, mijn 85 maxx doet deze periode gemiddeld 17-19kwh/100km en rij in rijmodus normal met airco 19.5 met regelmatig stuur- en stoelverwarming aan
Zoals al aangegeven zijn er heel veel variabelen van invloed op je verbruik. Bij mij is er ook niet altijd duidelijkheid waarom de dezelfde rit de ene keer een ander verbruik heeft dan de andere: snelheid, wind, verkeersdrukte, verkeerslichten, temperatuur onderweg, temperatuur voor vertrek, etc etc. Laat je dus niet afleiden door verbruik van anderen hier want het zegt niets. Jouw verbruikscijfers zijn absoluut niet abnormaal in het algemeen voor deze weersomstandigheden.bollo1980 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:30:
[...]
Mmm... das toch wel een aardig verschil met onze 85 BE Tour. Ik heb zelf (nog) geen idee waardoor ons verbruik hoger is. Bandenspanning heb ik trouwens nog niet gecontroleerd. Ik weet niet of dat het verschil overbrugd?
Kwam deze tegen, filmpje over productie proces van Elroq en Enyaq.
YouTube: Inside Skoda’s Electric Car Factory: How Elroq & Enyaq Are Made at M...
Weet niet of deze al eerder geplaatst is maar vond het wel interessant om te zien.
YouTube: Inside Skoda’s Electric Car Factory: How Elroq & Enyaq Are Made at M...
Weet niet of deze al eerder geplaatst is maar vond het wel interessant om te zien.
Al ruim 9 maanden een tevreden Elroq rijder, maar ik merk de laatste tijd wel wat vreemde dingen op.
Ik laat mijn Elroq in de deze koude wintermaanden, lekker voorverwarmen (aan de laadpaal). Dat gaat eigenlijk altijd zonder problemen, alleen toen ik vanochtend bij de auto kwam, zag ik dat het startscherm op het infotainment al was opgestart en toen ik dichter bij de auto kwam hoorde ik ook al dat de radio zich aan het voorverwarmen was. Er kwam al geluid uit de boxen...
:strip_exif()/f/image/I0KpTpRiLKd4WkmggLfdrlsX.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft één van jullie dit al eens gehad? Gelukkig zaten de deuren nog wel op slot...
Toen ik plaatsnaam in de auto kwamen er wat foutmeldingen, verbinden met Android Auto lukte niet. Gaf een melding over Bluetooth inschakelen. In het scherm bij de verbindingen lukte het helemaal niet om Bluetooth in te schakelen...
:strip_exif()/f/image/ZtfEQg9jx01eFhtHG3N5A33i.jpg?f=fotoalbum_large)
Een harde reset gedaan van het infotainment en toen werkte alles wel weer, maar ik merk wel op dat ik steeds vaker problemen hier mee heb. Ervaren jullie dit ook?
Ik laat mijn Elroq in de deze koude wintermaanden, lekker voorverwarmen (aan de laadpaal). Dat gaat eigenlijk altijd zonder problemen, alleen toen ik vanochtend bij de auto kwam, zag ik dat het startscherm op het infotainment al was opgestart en toen ik dichter bij de auto kwam hoorde ik ook al dat de radio zich aan het voorverwarmen was. Er kwam al geluid uit de boxen...
:strip_exif()/f/image/I0KpTpRiLKd4WkmggLfdrlsX.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft één van jullie dit al eens gehad? Gelukkig zaten de deuren nog wel op slot...
Toen ik plaatsnaam in de auto kwamen er wat foutmeldingen, verbinden met Android Auto lukte niet. Gaf een melding over Bluetooth inschakelen. In het scherm bij de verbindingen lukte het helemaal niet om Bluetooth in te schakelen...
:strip_exif()/f/image/ZtfEQg9jx01eFhtHG3N5A33i.jpg?f=fotoalbum_large)
Een harde reset gedaan van het infotainment en toen werkte alles wel weer, maar ik merk wel op dat ik steeds vaker problemen hier mee heb. Ervaren jullie dit ook?
Vreemd, doet mij denken aan mijn fout dat ik had op wintersport.
De auto voorverwarmd via de app, toen we wilden vertrekken allemaal foutmeldingen op het Dashboard en component protection active op het scherm. Niks werkte meer, resetten hielp niet.
Ben benieuwd of het voorverwarmen dan ook hij mij de oorzaak was, de garage kon geen duidelijke oorzaak vinden. Zelf had ik die link niet gelegd eigenlijk..dus ook niet benoemd bij de garage.
De auto voorverwarmd via de app, toen we wilden vertrekken allemaal foutmeldingen op het Dashboard en component protection active op het scherm. Niks werkte meer, resetten hielp niet.
Ben benieuwd of het voorverwarmen dan ook hij mij de oorzaak was, de garage kon geen duidelijke oorzaak vinden. Zelf had ik die link niet gelegd eigenlijk..dus ook niet benoemd bij de garage.
Welke banden heb je.bollo1980 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:30:
[...]
Mmm... das toch wel een aardig verschil met onze 85 BE Tour. Ik heb zelf (nog) geen idee waardoor ons verbruik hoger is. Bandenspanning heb ik trouwens nog niet gecontroleerd. Ik weet niet of dat het verschil overbrugd?
Zomerbanden , all-season of winterbanden.
All-season banden rijden vaak ook een stuk onzuiniger dan zomerbanden.
19" all-season banden zijn gemonteerd.elektriekert schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:54:
[...]
Welke banden heb je.
Zomerbanden , all-season of winterbanden.
All-season banden rijden vaak ook een stuk onzuiniger dan zomerbanden.
En misschien valt het verbruik ook wel mee, maar het is de eerste keer dat wij een EV rijden. Heel veel vergelijkingsmateriaal hebben wij ook niet
Ik denk dat 1 op 1 vergelijken ook niet echt opgaat als de omstandigheden niet gelijk zijn.
De één rijdt 50km over de provinciale weg met een gemiddelde van 80km/h zonder enig remmen.
De ander rijdt datzelfde stuk maar heeft 4 rode stoplichten en schiet daar steeds plankgas bij weg.
Dan ga je al 2 verschillende verbruiken zien.
Daarnaast heb je nog veel meer externe factoren; hoeveel zooi ligt er in de auto, hoeveel passagiers, heuvel op, heuvel af, windrichting etc etc.
De één rijdt 50km over de provinciale weg met een gemiddelde van 80km/h zonder enig remmen.
De ander rijdt datzelfde stuk maar heeft 4 rode stoplichten en schiet daar steeds plankgas bij weg.
Daarnaast heb je nog veel meer externe factoren; hoeveel zooi ligt er in de auto, hoeveel passagiers, heuvel op, heuvel af, windrichting etc etc.
PSN: Flix20-NL
Ik zit zelf rond de 20kwh/100km voor temperaturen tussen de 5 en de 12 graden voor een 85 advcanded en trekhaak. Ik rij op 19" all seasons én heb best wat lood in mijn schoenen zitten. Ik rij meestal alleen. Maar in de gevallen dat de auto wel ol zit, dan kun je gerust per persoon 1.5kwh toevoegen aan het verbruik. In het voor- en najaar haal ik de beste actieradius (5j ID3 ervaring). Rond de 15 graden is de beste temperatuur om zo ver mogelijk te komen.
bandenspanning op peil houden lijkt me belangrijk, doe ik elke 2 weken na t autowassenbollo1980 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:30:
[...]
en ik rij op 21inch winterslofjes
Ik rij zelf dagelijks 40km op een provinciale weg (80) met 2 stukjes 50km/uur. Ik zit er dan veelal alleen in... enige zooi die ik meeneem is de kabel en mijn laptop.Flix20 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:25:
Ik denk dat 1 op 1 vergelijken ook niet echt opgaat als de omstandigheden niet gelijk zijn.
Qua rechtervoet ben ik erg voorzichtig... 0-80 in 10-12 seconden of zoiets... dus een hele rustige rijden.
Maar we gaan het wel zien of het verbruik beter gaat worden.
Je hebt geluk, want eergisteren is de Spotify app toegevoegd samen met wat andere apps (AirConsole).twowheeler schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:57:
[ Voor 35% gewijzigd door S_Chief op 28-01-2026 10:53 ]
Nice! Airconsole is ook een leuke toevoeging, in de renault deden we wel eens games tijdens het ladenS_Chief schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:52:
[...]
Je hebt geluk, want eergisteren is de Spotify app toegevoegd samen met wat andere apps (AirConsole).
[Afbeelding]
Komen dit soort updates vanzelf naar het systeem?
Om spotify te kunnen gebruiken, heb je denk ik data nodig? En dat loopt weer via je telefoon? Kan je toch net zo goed spotify vanuit carplay oid starten?S_Chief schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:52:
[...]
Je hebt geluk, want eergisteren is de Spotify app toegevoegd samen met wat andere apps (AirConsole).
[Afbeelding]
Data loopt via de auto, zit standaard een abonnement bij voor een paar jaar.
Dan moet je steeds terug naar carplay/android auto om de volgende top hit te selecteren. Als je de Skoda navigatie wil gebruiken is het makkelijker als er een eigen Spotify app is.Fvhagen schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:36:
[...]
Om spotify te kunnen gebruiken, heb je denk ik data nodig? En dat loopt weer via je telefoon? Kan je toch net zo goed spotify vanuit carplay oid starten?
@S_Chief qua data Ligt het denk ik aan je edition. In mijn verder kale Be60 zit geen data abbo. Die mag ik los aanschaffen in de Skoda winkel.
Ik heb eens gezocht maar kan zo snel niet vinden wat een los data abbo kost. Maar aangezien bijna iedereen een telefoonabonnement heeft met ruime data zou ik daar zelf geen extra geld insteken. Of je download een paar playlists als dat niet is.Exactor it schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:58:
[...]Dan moet je steeds terug naar carplay/android auto om de volgende top hit te selecteren. Als je de Skoda navigatie wil gebruiken is het makkelijker als er een eigen Spotify app is.
@S_Chief qua data Ligt het denk ik aan je edition. In mijn verder kale Be60 zit geen data abbo. Die mag ik los aanschaffen in de Skoda winkel.
Heb een automatisering op mijn Samsung lopen zodat als die verbinding maakt mijn favo playlist afspeelt. Binnen 10 seconden loopt Spotify dan te spelen.
Ga wel eens kijken naar de app maar zie de use case nog niet direct terugkomen. Ben nu wel nieuwsgierig
Ik gebruik 'gewoon' Android auto omdat ik meer vertrouwen heb in Waze als het aankomt op up-to-date navigatie en meestal podcasts luister als ik rij.Holzschuh schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:06:
[...]
Ik heb eens gezocht maar kan zo snel niet vinden wat een los data abbo kost. Maar aangezien bijna iedereen een telefoonabonnement heeft met ruime data zou ik daar zelf geen extra geld insteken. Of je download een paar playlists als dat niet is.
Heb een automatisering op mijn Samsung lopen zodat als die verbinding maakt mijn favo playlist afspeelt. Binnen 10 seconden loopt Spotify dan te spelen.
Ga wel eens kijken naar de app maar zie de use case nog niet direct terugkomen. Ben nu wel nieuwsgierig.
Ik zal verder blij zijn als traffication afloopt op 31-5. Ik hoef niet twaalf keer te horen dat ik in trajectcontrole rijd (met extra waarschuwingen omdat de auto denkt dat je 50 mag wat in werkelijkheid 100 is). Duurzaam uitzetten van die ongein is me nog niet gelukt helaas.
Hoe zie je dat deze geinstalleerd is?S_Chief schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:59:
Jup, hoef je niets voor te doen.
Traffication kan je toch gewoon bij de instellingen uitzetten? Dat heb ik ingg na 2 dagen gebruiken ook direct gedaan. Werdt er helemaal gek van.Exactor it schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:13:
[...]
Ik gebruik 'gewoon' Android auto omdat ik meer vertrouwen heb in Waze als het aankomt op up-to-date navigatie en meestal podcasts luister als ik rij.
Ik zal verder blij zijn als traffication afloopt op 31-5. Ik hoef niet twaalf keer te horen dat ik in trajectcontrole rijd (met extra waarschuwingen omdat de auto denkt dat je 50 mag wat in werkelijkheid 100 is). Duurzaam uitzetten van die ongein is me nog niet gelukt helaas.
Klopt, hij springt alleen telkens weer aan dus ik laat het maar zo.Flix20 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:14:
[...]
Traffication kan je toch gewoon bij de instellingen uitzetten? Dat heb ik ingg na 2 dagen gebruiken ook direct gedaan. Werdt er helemaal gek van.
Volgens mij is het toch echt standaard. Gaat om de dienst Media Streaming. Het is niet het datapakket van Cubic Telecom, dat is voor de Wifi-hotspot.Exactor it schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:58:
[...]
[ Voor 27% gewijzigd door S_Chief op 28-01-2026 22:51 ]
Ah kijk eens, dank!S_Chief schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:50:
[...]
Volgens mij is het toch echt standaard. Gaat om de dienst Media Streaming. Het is niet het datapakket van Cubic Telecom, dat is voor de Wifi-hotspot.
[Afbeelding]
Enig tijd geleden werd hier de tip voor Sonniboy gegeven wat betreft zonwering voor de kids achterin.
Nu zat ik net even te kijken en zag dat deze nog niet beschikbaar zijn voor de Elroq, dus heb ik ze maar even een mailtje gestuurd of ze deze verwachten op de markt te gaan brengen of bijvoorbeeld een variatie van de Enyaq kunnen aanbieden gezien deze volgens mij 90% identiek zijn.
Of wellicht hebben mensen hier al een beter alternatief?
Nu zat ik net even te kijken en zag dat deze nog niet beschikbaar zijn voor de Elroq, dus heb ik ze maar even een mailtje gestuurd of ze deze verwachten op de markt te gaan brengen of bijvoorbeeld een variatie van de Enyaq kunnen aanbieden gezien deze volgens mij 90% identiek zijn.
Of wellicht hebben mensen hier al een beter alternatief?
Zet hem eens in de Eco modus, dat scheelt een slok op een borrel.bollo1980 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:54:
Net even gebruik gemaakt van Spotify in de Elroq, dat werkt top. Toen ik binnen op m'n laptop verder wilde luisteren stond hij nog steeds op de Skoda af te spelen volgens Spotify op m'n laptop. Ik moest 'm even handmatig omschakelen. Geen idee of je dan in de auto ook de muziek hoort spelen, ook al staat ie op slot en zit er niemand in
Ik kreeg vanmorgen een melding in mijn infotainment dat het gebeurd was, maar je kan ook naar app updates gaan in het infotainment en dan zie je daar de updates als die geïnstalleerd zijn.
Het is mij niet helemaal duidelijk nog. Maar kan je in de app nu zien welke versie en opties er op de auto zitten?
Versie kun je zien onder status > auto details.twowheeler schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:36:
Het is mij niet helemaal duidelijk nog. Maar kan je in de app nu zien welke versie en opties er op de auto zitten?
Weet niet precies wat je bedoelt met opties? Je kunt niet in de app zien welk pakket er op zit of dat je een trekhaak of zo hebt. Maar dat weet ne als het goed is zelf ook wel toch?
Ik heb gekeken maar volgens mij kun je geen snelkoppeling maken naar Spotify, of wel? Nu nog enigszins omslachtig om de app te openen.tiguan schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:42:
Net even gebruik gemaakt van Spotify in de Elroq, dat werkt top. Toen ik binnen op m'n laptop verder wilde luisteren stond hij nog steeds op de Skoda af te spelen volgens Spotify op m'n laptop. Ik moest 'm even handmatig omschakelen. Geen idee of je dan in de auto ook de muziek hoort spelen, ook al staat ie op slot en zit er niemand in
Er lijkt wel meer aan updates te zijn doorgevoerd.
Ik reed vanmiddag een stukje,
zag inderdaad Spotify en Airconsole als nieuwe apps.
Maar ik kreeg ook ineens nieuwe 'verkeersbordherkenning'.
In het display bij het stuur, waar normaal het bord met de snelheid getoond wordt,
zag ik nu ook andere borden voorbij komen...
bijvoorbeeld;
en 
Dat heb ik eerder nooit gehad
Of wel..... Maar het lijkt me dan heel vreemd als het me in de afgelopen 25.000km niet zou zijn opgevallen en nu ineens wel
In het display bij het stuur, waar normaal het bord met de snelheid getoond wordt,
bijvoorbeeld;
en 
Of wel..... Maar het lijkt me dan heel vreemd als het me in de afgelopen 25.000km niet zou zijn opgevallen en nu ineens wel
Leeg - Sinds 20180907
Jawel, kan je toevoegen aan de rij onderin.StevendGraaf schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:16:
[...]
Ik heb gekeken maar volgens mij kun je geen snelkoppeling maken naar Spotify, of wel? Nu nog enigszins omslachtig om de app te openen.
Dat is inderdaad al langer, zou zelfs durven zweren sinds ik de auto heb maar nu ga ik twijfelen want wat doe je er meeChillz schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:07:
Er lijkt wel meer aan updates te zijn doorgevoerd.
bijvoorbeeld;
[Afbeelding] en [Afbeelding]
Inmiddels sinds afgelopen dinsdag een marteralarm geïnstalleerd. Of het daadwerkelijk gaat helpen zal de tijd ons vertellen. Tot dusver geen marter gezien en ook geen storingen of iets dergelijks gekregen.Pinjataaa schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:41:
[...]
Ik hoor het ook graag, mijn auto is terug van de dealer na de software problemen (component protection active) en ze hebben ook marter sporen gevonden.
Het marteralarm die nu geïnstalleerd is :
https://www.bol.com/nl/nl...trijder/9200000062921491/
Deze werd verkocht door de anwb, maar is daar uitverkocht en tevens vele positieve reviews. Installatie was heel eenvoudig.
Normaal gesproken wel. Maar we hebben de auto uit de pool, dus niet precies duidelijk. Wat ik nu zie is 60BE met lodge interieur. Maar bijvoorbeeld ook de dubbele bodem en de bagagenetten. We hebben dan weer geen geblindeerde ramen of pilot assist (volgens mij is dit dan ook een "oude" BE). Ook heeft hij niet de standaard 19 inch maar de andere.StevendGraaf schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:14:
[...]
Versie kun je zien onder status > auto details.
Weet niet precies wat je bedoelt met opties? Je kunt niet in de app zien welk pakket er op zit of dat je een trekhaak of zo hebt. Maar dat weet ne als het goed is zelf ook wel toch?
De auto is wit. Eerst dachten we: saai. Maar nu we de auto hebben is het eigenlijk een prachtige metallic wit. En het past perfect bij alle zwarte accenten.
Is het niet toevallig de Tour editie?twowheeler schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:07:
[...]
Normaal gesproken wel. Maar we hebben de auto uit de pool, dus niet precies duidelijk. Wat ik nu zie is 60BE met lodge interieur. Maar bijvoorbeeld ook de dubbele bodem en de bagagenetten. We hebben dan weer geen geblindeerde ramen of pilot assist (volgens mij is dit dan ook een "oude" BE). Ook heeft hij niet de standaard 19 inch maar de andere.
De auto is wit. Eerst dachten we: saai. Maar nu we de auto hebben is het eigenlijk een prachtige metallic wit. En het past perfect bij alle zwarte accenten.
Zijn er nog andere opties/ervaringen voor sneeuwkettingen voor mijn Elroq 85 bandenmaat achter 235/55R19?Patox schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:43:
Ik kan voor de 60 en 85 (op 19 inch) de Husky Butzi sneeuwkettingen aanbevelen. Voor de 60 heb je de Husky Butzi 190 nodig en voor de 85 de Husky Butzi 195. Zijn makkelijk te leggen (met zelfspanner). Prijs ongeveer rond de 90 euro.
Dit is geen oplossing voor 20inch helaas.
[Afbeelding]
Hoe werkt dat?S_Chief schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:40:
[...]
Jawel, kan je toevoegen aan de rij onderin.
Ben nog een beginner in de Elroq (week in bezit van BE85)... Dus alles nog aan het uitvogelen...
Je vinger even vasthouden op het icoontje dat je wilt wijzigen.dicksterrrr schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:12:
[...]
Hoe werkt dat?
Ben nog een beginner in de Elroq (week in bezit van BE85)... Dus alles nog aan het uitvogelen...
Gecheckt, maar kan enkel een vrij nieuwe prijslijst vinden. Daar staan dingen die onze BE niet heeft.
Die Eco modus kan je hetzelfde met je rechtervoet doen.Leendert_s schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:33:
[...]
Zet hem eens in de Eco modus, dat scheelt een slok op een borrel.
Het is niets anders dan wat minder snel reageren op de input en langzamer optrekken.
@elektriekert Dat is niet helemaal hetzelfde. Bij ECO wordt de HVAC ook beperkt.
Ah ja, dat was me even ontschoten.S_Chief schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:36:
@elektriekert Dat is niet helemaal hetzelfde. Bij ECO wordt de HVAC ook beperkt.
En als je met Travel Assist rijdt trekt de auto zelf op (ik ben een luie rijder) en daar kan het ook handig voor zijn.elektriekert schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:58:
[...]
Die Eco modus kan je hetzelfde met je rechtervoet doen.
Het is niets anders dan wat minder snel reageren op de input en langzamer optrekken.
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Hmmm, daar had ik nog niet over nagedacht.JPD68 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:39:
[...]
En als je met Travel Assist rijdt trekt de auto zelf op (ik ben een luie rijder) en daar kan het ook handig voor zijn.
Ben het er mee eens dat ik hem af vaak sneller vind optrekken dan ik nodig vind.
Ik rij alleen met acc wanneer het kan. Optrekken doe ik voornamelijk zelf. Ik denk dat ik als EV rijder erg langzaam optrek. 0 naar 80 is bijvoorbeeld een sec of 10-12. ICE auto’s rijden bij mij weg zeg maar.
Maar voor mijn gevoel blijft het verbruik hoog. Ik rij voornamelijk 80 km wegen en rij niet of nauwelijks sneller dan dat en heb daarbij een 4tal afrem/uitrol momenten tot aan mijn bestemming en dan alsnog met moeite 22,4kwh/100km. En dan zie ik net een YT filmpje van een Elroq RS met Duitse autowegsnelheden van 130km/hr over een afstand van ca 300km, in winterse temperaturen met wind en regen en die zit op 24,4kwh/100km. Ik snap dan niet waarom die een iets hoger verbruik heeft dan onze 85 BE Tour en ik als een “bejaarde” rij.
Maar voor mijn gevoel blijft het verbruik hoog. Ik rij voornamelijk 80 km wegen en rij niet of nauwelijks sneller dan dat en heb daarbij een 4tal afrem/uitrol momenten tot aan mijn bestemming en dan alsnog met moeite 22,4kwh/100km. En dan zie ik net een YT filmpje van een Elroq RS met Duitse autowegsnelheden van 130km/hr over een afstand van ca 300km, in winterse temperaturen met wind en regen en die zit op 24,4kwh/100km. Ik snap dan niet waarom die een iets hoger verbruik heeft dan onze 85 BE Tour en ik als een “bejaarde” rij.
Net met het gezin (volle auto) bij 0,5 graden buitentemperatuur met dr elroq 85 BE 200km afgelegd, verbruik dan 19,5kWh/100km als ik 110 rij.bollo1980 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:14:
Ik rij alleen met acc wanneer het kan. Optrekken doe ik voornamelijk zelf. Ik denk dat ik als EV rijder erg langzaam optrek. 0 naar 80 is bijvoorbeeld een sec of 10-12. ICE auto’s rijden bij mij weg zeg maar.
Ik rij altijd op ECO modus, dan geeft hij rustig gas als er een auto voor je weer weg gaat of je gaat inhalen.
[ Voor 5% gewijzigd door Whiskey48 op 31-01-2026 13:22 ]
Voor 80-wegen vind ik dat aan de hoge kant. Er zijn, naast de snelheid/banden wel een paar andere zaken die sterk van invloed zijn:bollo1980 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:14:
-Hoe hoog staat de kachel;
-Hoe lang zijn je ritten (in tijd).
Als je telkens ritjes maakt van bv.15 min gaat er per rit een paar kWh naar het opwarmen van je interieur. Dit jaagt het gemiddelde verbruik enorm omhoog, zeker als het flink koud is.
Sta je op eco
Hoe is bandendruk
Hoe staat regeneratie
Hoe is bandendruk
Hoe staat regeneratie
[ Voor 26% gewijzigd door Ferry34 op 31-01-2026 13:40 ]
Ook nog een leuke: met ECO houdt hij meer afstand als je ACC gebruikt (ook als je de kortste instelling gebruikt.
Eigenlijk bijzonder. Dan heb je meer weerstand dan wanneer je er kort op zit (slipstream)S_Chief schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:25:
Ook nog een leuke: met ECO houdt hij meer afstand als je ACC gebruikt (ook als je de kortste instelling gebruikt.
Klopt, dan gaat hij veel rustiger remmen / gas geven in het verkeer. Daar is dan meer ruimte voor.S_Chief schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:25:
[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 31-01-2026 16:37 ]
Kachel staat op 18.5 graden en de rit is ca. 20-30 minuten.tweebel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:33:
[...]
Voor 80-wegen vind ik dat aan de hoge kant. Er zijn, naast de snelheid/banden wel een paar andere zaken die sterk van invloed zijn:
-Hoe hoog staat de kachel;
-Hoe lang zijn je ritten (in tijd).
Als je telkens ritjes maakt van bv.15 min gaat er per rit een paar kWh naar het opwarmen van je interieur. Dit jaagt het gemiddelde verbruik enorm omhoog, zeker als het flink koud is.
Bandendruk weet ik nog niet. Daar heb ik nog geen tijd voor gehad.Ferry34 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:40:
Sta je op eco
Hoe is bandendruk
Hoe staat regeneratie
Ik ben niet in het bezit van de flippers achter het stuur.
Ik rij altijd in Normal modus in de D-stand, met een zeer beheerste voet en laat de auto veelal uitrollen.
We hebben de auto ook nog maar net, dus wellicht is er nog wel winst te halen
Ah ja, als je langere ritten maakt verwacht ik dan zeker een flinke verbetering. Ik zie bij huidige temperaturen, bij ritten op de snelweg met ca. 100 km/h gemiddeld, mijn gemiddelde ritverbruik het eerste half uur vaak langzaam maar gestaag dalen. Start regelmatig op 30 kWh/100km of hoger en dat daalt langzaam ri 20.bollo1980 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:44:
[...]
Kachel staat op 18.5 graden en de rit is ca. 20-30 minuten.
Als de temperatuur stijgt naar boven de 10 graden, blijf je met jouw gebruik waarschijnlijk makkelijk onder de 18.
Ik zie op mijn woon-werk het kWh/100km net deze temperaturen dalen van vertrek rond de 40 naar 22 bij aankomst. Grootste deel 100-120 dus. Dat ziet er niet zo prettig uit.bollo1980 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:48:
[...]
Bandendruk weet ik nog niet. Daar heb ik nog geen tijd voor gehad.
Ik rij altijd in Normal modus in de D-stand, met een zeer beheerste voet en laat de auto veelal uitrollen.
Ik kijk echter nooit naar het werkelijk verbruik wat wellicht positiever is.
Het lijkt er dus op dat de auto door opwarmen van de accu steeds zuiniger wordt, wat logisch is natuurlijk. Geen idee hoelang het duurt voor de accu op ideale temperatuur is. Als ook jammer dat we de accu niet kunnen voorverwarmen voor vertrek. Hadden we maar een tesla moeten nemen, hahaha.
Verder helemaal blij met de Elroq.
Is denk ik ook voornamelijk wennen. Altijd ICE auto's gehad en nu de eerste EV, die ik toch echt wel met plezier rij. Kan (nu nog) goed laden bij ons in de buurt, dus hij zit ook zo weer vol en ook op het werk is het redelijk goed geregeld qua laden. Daarnaast kost het niks meer of minder als ik eerder/meer moet laden... alleen tijd.tweebel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:20:
[...]
Ah ja, als je langere ritten maakt verwacht ik dan zeker een flinke verbetering. Ik zie bij huidige temperaturen, bij ritten op de snelweg met ca. 100 km/h gemiddeld, mijn gemiddelde ritverbruik het eerste half uur vaak langzaam maar gestaag dalen. Start regelmatig op 30 kWh/100km of hoger en dat daalt langzaam ri 20.
Als de temperatuur stijgt naar boven de 10 graden, blijf je met jouw gebruik waarschijnlijk makkelijk onder de 18.
Verder ben ik helemaal weg van onze Elroq
Ik was gisteren bij een 300kwh snellader Ionity in Delft, begon op 45 procent en had max 75kwh, was 1 iemand naast me vd 6 laders aan t laden
op terugweg bij doetinchem a18 Fastned begon op 17 procent, begon ik op 175kwh (max!!) en bij 60 procent op 135kwh, alleen had ik 25 minuten daarvoor de accuverwarming aangezet, ik was de enige lader daar
is die accuverwarming de goede zet ? snap t grote verschil niet echt
op terugweg bij doetinchem a18 Fastned begon op 17 procent, begon ik op 175kwh (max!!) en bij 60 procent op 135kwh, alleen had ik 25 minuten daarvoor de accuverwarming aangezet, ik was de enige lader daar
Neem aan dat je bij je vorige auto’s niet continue bezig was met het verbruik, raad je aan dat nu dan ook niet te doen. Je geniet nog meer van je auto als je niet steeds naar dat getalletje achter je stuur zit te kijken. Is even wennen maar rijd gewoon zoals je zelf wilt, op de snelheid die je fijn vindt, met de verwarming op de temperatuur die je prettig vindt. Laad lekker thuis in de buurt of op werk, en misschien ontkom je er niet aan een keer bij een snellader te stoppen maar dan ben je met tien minuten of een kwartier vaak al weer op pad.bollo1980 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:42:
[...]
Is denk ik ook voornamelijk wennen. Altijd ICE auto's gehad en nu de eerste EV, die ik toch echt wel met plezier rij. Kan (nu nog) goed laden bij ons in de buurt, dus hij zit ook zo weer vol en ook op het werk is het redelijk goed geregeld qua laden. Daarnaast kost het niks meer of minder als ik eerder/meer moet laden... alleen tijd.
Verder ben ik helemaal weg van onze Elroq
Ik heb sinds een maand de Elroq sportline en kan helaas nog geen goede zithouding vinden. Ik ben 1.96 lang en merk vooral pijn in mijn onderrug en ook uitstraling naar mijn rechterbeen. Er zitten handmatig verstelbaar stoelen in. Heeft iemand hier goede tips over een goede afstelling? Of zitten de sportstoelen "gewoon" een stuk harder?
Die accuverwarming is er juist om de accu voor te bereiden op (snel)laden, want zoals Skoda zelf zegt: “een ijskoude batterij laadt ronduit traag.“DrDelete schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:33:
Ik was gisteren bij een 300w snellader Ionity in Delft, begon op 45 procent en had max 75kwh, was 1 iemand naast me vd 6 lades aan t laden
op terugweg bij doetinchem a18 Fastned begon op 17 proc, begon ik op 175kwh (max!!) en bij 60 proc op 135kwh, alleen had ik 25 daarvoor de accuverwarming aangezet, ik was de enige lader daar
Dus ja, dat zal zeker van invloed zijn.
45% VS 17% zal van invloed zijn. Verder kan er ook nog verschil tussen de laadstations zitten. Behaal wel vaker niet de verwachte snelheden terwijl de omstandigheden op papier ideaal zouden moeten zijn.
Je kan het beste eens een paar ritten "ijken" met ABRP. Iedereen rijdt andere stukjes weg.bollo1980 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:48:
[...]
Bandendruk weet ik nog niet. Daar heb ik nog geen tijd voor gehad.
Met winterbanden op de juiste druk komt mijn verbruik overeen met 19 kWh/100 km op de referentiesnelheid in ABRP. 85 en voorverwarmen aan de lader.
De 17 vs 45 zal verschil maken, maar ook de pre heating zal dat gedaan hebben. Welke in dit geval de grootste impact had durf ik niet te zeggen. Als het koud is gewoon altijd pre heaten.DrDelete schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:33:
Ik was gisteren bij een 300kwh snellader Ionity in Delft, begon op 45 procent en had max 75kwh, was 1 iemand naast me vd 6 laders aan t laden
Dat er nog iemand bij een andere lader stond bij de eerste laadstop zal geen merkbaar effect hebben gehad lijkt me.
Lage SoC + 25 min rijden (of meer?) + 25 minuten accu voorverwarmen maakt het verschilDrDelete schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:33:
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Goed idee om dat eens te proberen.Kameelstok schreef op zondag 1 februari 2026 @ 00:28:
[...]
Je kan het beste eens een paar ritten "ijken" met ABRP. Iedereen rijdt andere stukjes weg.
Met winterbanden op de juiste druk komt mijn verbruik overeen met 19 kWh/100 km op de referentiesnelheid in ABRP. 85 en voorverwarmen aan de lader.
Wat zijn eigenlijk de juiste bandendrukken voor de elroq 85 met 19" banden?
Je hebt het over referentiesnelheid in ABRP. Wat bedoel je hier mee en waar vind ik dat?
De accu wordt niet verwarmd bij normaal rijden. Alleen als je handmatig de accuverwarming aanzet. Het ontladen van de accu bij normaal rijden, zelfs bij constant 130, verwarmt de accu ook nauwelijk. Bij temperaturen rond het vriespunt duurt het na 2 uur rijden nog steeds makkelijk 30 min om de accu voor te verwarmen voor snelladen.m.eddy schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:23:
[...]
Ik zie op mijn woon-werk het kWh/100km net deze temperaturen dalen van vertrek rond de 40 naar 22 bij aankomst. Grootste deel 100-120 dus. Dat ziet er niet zo prettig uit.
Ik kijk echter nooit naar het werkelijk verbruik wat wellicht positiever is.
Het lijkt er dus op dat de auto door opwarmen van de accu steeds zuiniger wordt, wat logisch is natuurlijk. Geen idee hoelang het duurt voor de accu op ideale temperatuur is. Als ook jammer dat we de accu niet kunnen voorverwarmen voor vertrek. Hadden we maar een tesla moeten nemen, hahaha.
Verder helemaal blij met de Elroq.
Het (gemiddelde) verbruik daalt omdat de auto aan het begin enorm veel gebruikt (door de kachel), zodra interieur op temperatuur is verbruikt de kachel veel minder.
Check waar activeer ik dat handmatig verwarmen van de accu? Ik zie alleen maar cabine/stoel/stuur voorverwarming.tweebel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:57:
[...]
De accu wordt niet verwarmd bij normaal rijden. Alleen als je handmatig de accuverwarming aanzet. Het ontladen van de accu bij normaal rijden, zelfs bij constant 130, verwarmt de accu ook nauwelijk. Bij temperaturen rond het vriespunt duurt het na 2 uur rijden nog steeds makkelijk 30 min om de accu voor te verwarmen voor snelladen.
Het (gemiddelde) verbruik daalt omdat de auto aan het begin enorm veel gebruikt (door de kachel), zodra interieur op temperatuur is verbruikt de kachel veel minder.
Kan niet in de app, alleen vanuit de auto in het laden-menu.m.eddy schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:04:
[...]
Check waar activeer ik dat handmatig verwarmen van de accu? Ik zie alleen maar cabine/stoel/stuur voorverwarming.
Ah ja… nou VAG leest mee dus binnenkort vanuit de app! 😂tweebel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:07:
[...]
Kan niet in de app, alleen vanuit de auto in het laden-menu.
Als je wat info gaat zoeken en video's op Youtube bekijkt. Zal je het volgende gaan zien.DrDelete schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:33:
De batterij haalt de hoogste laadsnelheid als je de accu eerst voorwarmt en begint met laden onder 10% SOC.
Deze hoge snelheid wordt tot ongeveer 50% volgehouden en daarna zakt het geleidelijk in naar ongeveer 80 kWh bij 80% SOC.
Begin je met laden bij je genoemde 17% zal de maximale snelheid minder hoog zijn.
Is je accu nog halfvol en begin je dan met laden. Dan zit er helemaal geen meer snelheid in.
Met deze uitleg in het achterhoofd blijken jou bevindingen dus vrij normaal.
Dus advies. Vind je laadtijd (en dus snelheid) belangrijk, dan lekker de batterij leegrijden.
Waarom zou je de accu willen voorverwarmen vanuit de app? Voorverwarmen heeft alleen nut voor snelladen en de auto kan dit prima zelf plannen als je onderweg bent en als je handmatig wilt voorverwarmen kun je dit via het laadmenu simpel activeren.m.eddy schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:39:
[...]
Ah ja… nou VAG leest mee dus binnenkort vanuit de app! 😂
Vanuit mijn aanname dat het verbruik daalt hoe verder je rijdt door de accutemp komt die langzaam oploopt. Wilde dat eens testen.RodeVre schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:02:
[...]
Waarom zou je de accu willen voorverwarmen vanuit de app? Voorverwarmen heeft alleen nut voor snelladen en de auto kan dit prima zelf plannen als je onderweg bent en als je handmatig wilt voorverwarmen kun je dit via het laadmenu simpel activeren.
Een koude batterij heeft een hoger verbruik. Dus het voorwarmen (vanuit de laadpaal) tot de minimaal benodigde temperatuur kan zin hebben. Dit is dus vooral voor de wintermaanden.
Daarnaast zou de accu preventief koelen in de zomer ook wat effect kunnen hebben. Al denk ik dat het effect hiervan maar heel beperkt is. Ik gok dat de batterij door zijn plaatsing maar heel beperkt vatbaar is voor opwarmen van de zon.
Daarnaast zou de accu preventief koelen in de zomer ook wat effect kunnen hebben. Al denk ik dat het effect hiervan maar heel beperkt is. Ik gok dat de batterij door zijn plaatsing maar heel beperkt vatbaar is voor opwarmen van de zon.
Ja lijkt me leuk om er een test mee te draaien. Alleen even een half uur van te voren naar de auto lopen.
Energie voor opwarmen kan uit de laadpaal, dus dat komt wel bij de som. Vervolgens win je wellicht wat terug door lager verbruik.
Energie voor opwarmen kan uit de laadpaal, dus dat komt wel bij de som. Vervolgens win je wellicht wat terug door lager verbruik.
[ Voor 38% gewijzigd door m.eddy op 01-02-2026 13:36 ]
Lijkt me een interessante test, alleen... ik vraag me af of de accuverwarming blijft draaien als je (de sleutel) het voertuig verlaat.m.eddy schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:35:
Ja lijkt me leuk om er een test mee te draaien. Alleen even een half uur van te voren naar de auto lopen.
Edit: en of je de accuverwarming uberhaupt kan starten terwijl je aan een (AC) laadpaal staat.
[ Voor 9% gewijzigd door tweebel op 01-02-2026 15:40 ]
Heb het niet getest maar denk niet dat dit werkt.tweebel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:28:
[...]
Lijkt me een interessante test, alleen... ik vraag me af of de accuverwarming blijft draaien als je (de sleutel) het voertuig verlaat.
Edit: en of je de accuverwarming uberhaupt kan starten terwijl je aan een (AC) laadpaal staat.
Als het goed is staat dit op de middelstijl. Ze zetten het niet in de handleiding, maar daar staat waar je het kan vinden.bollo1980 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:46:
Wat zijn eigenlijk de juiste bandendrukken voor de elroq 85 met 19" banden?
Zolang normaal gebruik van de auto de accu niet verwarmt, zal het effect van het voorverwarmen te verwaarlozen zijn aangezien de accu weer snel zal afkoelen door de buitentemperatuur. Een zeer slecht rendement dus van de energie die je vooraf gebruikt om de accu voor te verwarmen.Athome schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:22:
Een koude batterij heeft een hoger verbruik. Dus het voorwarmen (vanuit de laadpaal) tot de minimaal benodigde temperatuur kan zin hebben. Dit is dus vooral voor de wintermaanden.
Ah ja… klopt, maar ik had hier ook al eens gelezen dat hier rijders zijn die met een hogere bandenspanning rondrijden dan volgens fabrieksopgave.mrmrmr schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:27:
[...]
Als het goed is staat dit op de middelstijl. Ze zetten het niet in de handleiding, maar daar staat waar je het kan vinden.
Dat is opvallend...
https://www.autoweek.nl/a...een-autoverkopen-januari/
Ik zie de Elroq niet eens in de top5 terug van EV verkopen Januari...?? Toch de bestverkochte EV van 2025!
Ik zie de Elroq niet eens in de top5 terug van EV verkopen Januari...?? Toch de bestverkochte EV van 2025!
Alles wat in December extra op kenteken gezet is om op plek 1 te komen (bijna 1000 registraties op 1 dag). Wordt nu uitgeleverd en wordt aan de man gebracht. Daardoor weinig verkopen in Januari. De voorraad moet wel op.
Sterk vertekend beeld, zoals altijd in januari de laatste jaren. Alles op EV gebied wat kon is in december geregistreerd om stijging van de bijtelling per 1/1 te voorkomen.twinkey schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:46:
Dat is opvallend...
Misschien is dit draadje niet de juiste plaats, maar over voorraad gesproken: als je op de Skoda site naar de landelijke voorraad kijkt zijn er enorme prijsverschillen voor (als ik goed kijk) dezelfde uitvoering Elroq. In het Noorden kost een Elroq 60 Business Edition Tour bijv. 34K waar ie in het Westen van het land zo een paar duizend euro duurder is. Puur gevolg van streek van het land of ....... ?Athome schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:49:
Alles wat in December extra op kenteken gezet is om op plek 1 te komen (bijna 1000 registraties op 1 dag). Wordt nu uitgeleverd en wordt aan de man gebracht. Daardoor weinig verkopen in Januari. De voorraad moet wel op.
Off topic maar dat zie je in België ook vaak bij voorraadmodellen. In Wallonië zijn die vaak een paar duizend euro goedkoper dan in Vlaanderen.Dropje schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:27:
[...]
Misschien is dit draadje niet de juiste plaats, maar over voorraad gesproken: als je op de Skoda site naar de landelijke voorraad kijkt zijn er enorme prijsverschillen voor (als ik goed kijk) dezelfde uitvoering Elroq. In het Noorden kost een Elroq 60 Business Edition Tour bijv. 34K waar ie in het Westen van het land zo een paar duizend euro duurder is. Puur gevolg van streek van het land of ....... ?
Kijk maar naar de reviews van de garages waar ze goedkoper worden aangeboden in het Noorden, dat kan het eea verklaren. (zelf ook eerder opgevallen).Dropje schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:27:
[...]
Misschien is dit draadje niet de juiste plaats, maar over voorraad gesproken: als je op de Skoda site naar de landelijke voorraad kijkt zijn er enorme prijsverschillen voor (als ik goed kijk) dezelfde uitvoering Elroq. In het Noorden kost een Elroq 60 Business Edition Tour bijv. 34K waar ie in het Westen van het land zo een paar duizend euro duurder is. Puur gevolg van streek van het land of ....... ?
Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa