• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:38
@Ystime Staat stroombegrenzing misschien aan?
In de app bij laden, laadlocaties, je thuislocatie en daar helemaal onderaan.

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
hebben er hier meer mensen ervaring met (OTA) kaartupdates van VAG?
want de nieuwe A16 (verbinding tussen Rotterdam en Delft) staat er nog niet in. en ik ben benieuwd hoe lang dat gaat duren, en hoe frequent de OTA updates uberhaupt worden aangeboden, krijg je dat te zien of staan de aangepaste wegen er 'ineens' in ?

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:49
Ystime schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:31:
Sinds deze dinsdag ook berijder van een Elroq 60, in de meest gekozen kleur😇. Rijdt heerlijk, wel even wat omschakelen na 9 jaar een Kia Niro gereden te hebben, maar went snel.

Wel heb ik een vraagje over het thuisladen: ik krijg niet meer dan 5 kW uit mijn Peblar, terwijl de Niro gewoon 7 kW trok (ik heb een 1-fase 32A aansluiting thuis). Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
De Niro bood blijkbaar een 22 kW/32A boordlader aan. Volgens mij gaat Skoda, zoals veel andere merken, niet verder dan 11kW/16A boordlader.
Dat betekent op 1 fase 3.6 (16A) of 7.2 kW (32A). Er schijnen manieren te zijn waardoor je toch meer dan 3.6 kW door 1 fase in je auto kan krijgen. Dat kan verklaren waarom je toch 5 kW zit i.p.v 3.6 kW ziet.

• Athome
Ben overigens net even bij de dealer geweest en gevraagd waarom ik nog niets gehoord heb na het zetten van de handtekening.
Bleek een fout in hun administratie te zijn. Dit is aangepast en heb nu het eerste bericht ontvangen.

• twinkey
  • Laatst online: 18:33
Ik ben vanmorgen ook bij de dealer geweest, ik twijfel nog tussen een Elroq, Enyaq en ID4. Qua budget liggen de opties nog aardig open. Wil liever voor een full-option dan een kale uitvoering met meer ruimte. De keren dat je de extra ruimte gebruikt weegt wat mij betreft niet op tegen het comfort van de opties waar je altijd van geniet. Ze hadden helaas geen nieuwe Enyaq en ID4 staan waar ik een kijkje kon nemen...

1. Ik lees op internet veel storingen bij het infotainment, de boordcomputer en de batterijen bij de Enyaq en ID4, maar dat lijkt sinds een grote update minder te zijn. Gelukkig lijkt de Elroq daar niet zo'n last van te hebben.

2. Wat me tegenviel met mijn 1m93 is dat ik de stoel niet ver genoeg naar achteren kon schuiven. Mijn onderbenen zijn zeg maar geknikt en rusten niet op de stoel. Het stuur kan je wel ver genoeg naar achteren schuiven, heel fijn!

3. De verhalen over een trekhaak lijken inmiddels wat genuanceerd te worden (alleen trekhaak mogelijk affabriek). Maar om geen risico te nemen ga ik die waarschijnlijk gewoon bijbestellen.

4. Een pro van de Elroq RS is het trekgewicht, sommige sites zeggen dat deze 1800kg mag trekken, de meeste 1200kg. Weet iemand daar iets over? Wel jammer dat de actieradius iets minder is dan de 85

5. Heeft iemand de zwarte bumperdelen al laten wrappen? Bij de Enyaq worden deze meegespoten, bij de Elroq helaas niet. Als je bv. een blauwe of een witte neemt lijkt me dat echt vele malen mooier!

6. Waar ik ook nog nieuwsgierig naar ben is of iemand al bezig is geweest met v2g en v2h (terugleveren), er staat dat de Elroq dit in 2026 gaat krijgen, dit lijkt me ivm het salderen wat eraf gaat ook heel interessant. Alleen een laadpaal voor thuis die dit ondersteund lijkt nog een uitdaging.

7. Daarnaast vraag ik me af hoe "langzaam" je de Elroq kan laden, ivm zonnestroom. Mijn huidige Passat kan je met 4ampere laden, die is dan 8uur bezig. Bij de Elroq zal je dan een factor 10 zo lang bezig zijn denk ik... Gok ik? Iemand meer info?

8. De doorlopende lichtbalk vóór van de RS vind ik erg mooi, kan je dit ook op een Sportline of BL voor elkaar krijgen? Edit: Ik zie nu dat dit als optie is toegevoegd. Beantwoord!

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-12 10:25
De minimale laadstroom van de Elroq is 6A.

• Athome
V2g of V2h. Lees je daar goed over in hoe nuttig het is. Wat ik begrepen heb uit een video van "Electrified Speicher", is dat dit via het DC kanaal gaat werken. Hiervoor moet je thuis een dure investering doen. 5000 euro ben je zo kwijt wat ik gevonden heb in mijn korte zoektocht.

Voor de Elroq RS wordt in Nederland 1800 kg opgegeven. Zie prijslijst https://www.skoda.nl/brochure-prijslijst/elroq
De mindere actieradius is theoretisch. Je rechtervoet bepaalt alles. Volgens EV database is de range gelijk.

Voor eigenlijk alle electrische auto's geldt een minimale input van 6A. Dit kan afwijken maar dan heb je een richtlijn. Als je laden via zonnestroom belangrijk vindt, moet je een 1 fase lader nemen (met een 220 volt Schuko stekker). Maar dat dat duurt inderdaad lang. Aan de andere kant. Heb je een dynamisch contract. Dan is laden bij veel zon altijd goedkoop.

De zitting van de bestuurderstoel kan je kantelen. Dat geeft meer ondersteuning aan de bovenbenen. Mits de stoel electrisch verstelbaar is. Maar is volgens mij standaard in de RS

Wij hebben zelf met een ID 4 Pro Business met 21" wielen, de Skoda Enyaq RS met 21" en de Elroq Sportline met 20" (met drive pakket) gereden. De ID 4 vonden wij log, afstandelijk en zompig rijden. De Skoda RS en Sportline betrokken ons meer met het rijden. Ook het interieur van de Skoda vonden wij mooier. Zeker de RS. Het drive pakket vinden wij ook een zinvolle toevoeging

[ Voor 25% gewijzigd door Athome op 29-11-2025 20:47 ]

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:21
Athome schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:13:
[...]

De Niro bood blijkbaar een 22 kW/32A boordlader aan. Volgens mij gaat Skoda, zoals veel andere merken, niet verder dan 11kW/16A boordlader.
Dat betekent op 1 fase 3.6 (16A) of 7.2 kW (32A). Er schijnen manieren te zijn waardoor je toch meer dan 3.6 kW door 1 fase in je auto kan krijgen. Dat kan verklaren waarom je toch 5 kW zit i.p.v 3.6 kW ziet.
Zoals ik al aangaf in mijn post heb ik een 32A-aansluiting thuis dus ik zou inderdaad 7.2kW verwachten. Maar de Skoda-app geeft 5kW aan, en op mijn P1 meter kom ik inderdaad niet boven de 5kW uit. En nogmaals, de Kia trok wel de 7,2kW.

De stroombegrenzing staat niet aan, als ik die aanzet trek ik nog maar 2kW.

• twinkey
Dank voor de antwoorden, heel fijn! Ik heb nog zitten zoeken maar niemand die de optie "Suite interieur design selectie met stoelventilatie" heeft aangevinkt? Dit kan vreemd genoeg alleen op de Business Edition. Ik zou deze wel op de Sportline of RS willen. Wellicht alleen te combineren met leren bekleding?

• Athome
Dat jij 32A thuis hebt, wil niet zeggen dat de auto dit accepteert.
De Auto bepaalt, de lader moet leveren. Dat is de volgorde.
Zoals gezegd. De Skoda heeft een 11 kW/16A lader. Dus je lader kan wel 32A zijn maar de auto accepteert gewoon niet meer dan 16A.

• Athome
Je kan alleen een interieur kiezen in de Business Edtion. De Sportline en RS hebben maar 1 interieur. Stoel ventilatie is alleen aanwezig bij het lederen interieur. Dus bij 1 interieur keuze.

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-12 21:58
Athome schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:56:
Een vraag over het bestelproces van een nieuwe Elroq.
2 weken een handtekening onder het koop contract gezet. Sindsdien volledig stil. Ik hand ondertussen bevestigingsmail o.i.d verwacht.

Wat ik begrepen heb uit o.a het VW ID topic is dat mensen via een link of via de app (Skoda app in dit geval) op de hoogte gehouden wordt over de vorderingen van het bestel proces
Dat wissel per dealer. Sommige dealers geven een link waar je het proces kan volgen, anderen niet.

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:29
pkrielen schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:17:
[...]

Ik ben ook erg happy met de overstap van mijn Opel Grandland Diesel naar mijn Sportline 60 EV.
Trap/schakelloos en vlot rijden met minder geluid is prachtig en de travelassist is mijn vriend in de file..

Ik heb er een sport van gemaakt de puntjes te verzamelen in de app en dacht na de eerste 4 levels klaar te zijn, maar toen bleek er toch een level 5 verborgen te zitten daarna, dus we gaan nog even door.
Wel deel ik de mening dat ik in het begin me er meer "druk" om maakte dan nu.
[Afbeelding]
Dat gezegd hebbende, mochten er nog nieuwe Skoda fans zijn bijgekomen, ik zoek nog 2 "vrienden" zodat ik 5 uit 5 kan halen in de app. Laat me even weten via PM, dat stuur ik je een referral code.
Na deze van Level 5 is er ook nog (in ieder geval) 1 Level 6 uitdaging.

Ik zit momenteel op 54% van dezelfde challenge als jij.
Maar loop wel 100 punten achter (809)
Ben er ook niet actief mee bezig. Gewoon een uitdaging kiezen, en na verloop van tijd krijg je vanzelf push melding dat hij is afgerond. Dan weer door met de volgende.
Het is wel leuk dat ze je op deze manier een beetje actief en betrokken houden.
JPD68 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:14:
... gisteren na 10K km het Raceblue onder het stof vandaan gehaald met een bezoek aan de wasstraat. Na de post flightcheck (Ruitenwissers/Easy Open/Veiligheidssystemen) ging het geruisloos. Alles ook weer aan gekregen 8)
Toe nu toe alleen met de hand of in de wasbox gewassen,
Maar binnenkort toch ook maar eens door de automatische wasstraat. (gemak dient de mens)

Wat te doen?
Auto in standje N, ruitenwissers uit.

Easy open van de kofferbak maakt toch niet uit? Werkt toch alleen als de sleutel ook bij de kofferbak is?
En wat moet er verder aan veiligheidssystemen aangepast worden dan?

Leeg - Sinds 20180907

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:16
Johnmar schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:05:
Bericht gehad dat onze Roderik (Rode elroc) rond 23 juni geproduceerd gaat worden. (aangepast in Excel).

Nu kan ik niet wachten en dat blijkt wel uit het feit dat ik al flink aan het kopen/plaatsen ben geweest:

- Laadpaal Ratio Solar met 7m vaste kabel, gekocht en geïnstalleerd
- Frunk (uit Ierland) (link) (wacht op levering)
- Materverschrikker ultrasoon (aan de accu) Werktal GH-172
- Accumonitor (BM200) via BT om de lading van 12v in de gaten te houden
- Laadpoortafdekking (5LA 054 410 via de dealer) voor afscherming van vocht tijdens laden
- Carport verbreed (lees: paal verplaatst waar ik al 25 jaar ruzie mee heb).
- Wintervelgen met winterbanden enyaq (overgenomen)
- Rubberen matten enyaq (gekregen)
- Kofferbakschaal enyaq (gekregen. Misschien kan ik er wat mee na aanpassen ervan)
- Sleutelhoesjes
- Laadpassen besteld
- Geyon Pure EVO coating besteld voor op/over:
* gespoten (lak) delen
* velgen
* zwarte kunstof delen (tegen UV invloed en vergrijzing)

Herkent iemand dit gedrag? ;)

En heeft iemand nog andere aanbevelingen?

zat nog te denken aan:
- PPF beschermfolie op rol voor op dorpels en laaddorpel achterbumper
- Spatlappen van Skoda (nou lappen, zijn gewoon wielkastverlengers) wat zijn evt ervaringen van anderen? Alleen voor of voor en achter, of gewoon niet doen? Zijn trouwens op https://www.skoda-parts.com/ veeel goedkoper dan in de catalogus van Skoda/Pon NL.
- remtrommels achter in blanke lak (tegen roesten van de trommels)
- remschijven voor (delen waar remblokken niet mee in aanraking komen) in blanke lak (tegen roesten).l waarop
- dashcam (fitcam of gelijkvormig)

Dus las iemand ng goede ideeën heeft waarmee ik de tijd tot aflevering doorkom, laat het me weten (hier of via PM).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ns-eK0l4q62WR2cDMviJLDhVaJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sZMVOiJLi9Rs4fZxYVzYLmHk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbvsXKSN_7ZcXR6HOmlkXIE4N8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2NOwcMnfOwm3Y0Bn65Jp7LAl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja4I4lxuUTN8RHzTE4PoXFtWIZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZJW56gtPywuXhyXppAem9HoS.png?f=fotoalbum_large

Hoi vraag; ik heb nu ook de BM200 aangesloten, maar krijg gelijk melding dat de accu leeg is.
Staat dit goed zo, heb jij dit ook?

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-12 09:32
Chillz schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:18:

Toe nu toe alleen met de hand of in de wasbox gewassen,
Maar binnenkort toch ook maar eens door de automatische wasstraat. (gemak dient de mens)

Wat te doen?
Auto in standje N, ruitenwissers uit.

Easy open van de kofferbak maakt toch niet uit? Werkt toch alleen als de sleutel ook bij de kofferbak is?
En wat moet er verder aan veiligheidssystemen aangepast worden dan?
Heb alles maar uitgezet om piepjes te voorkomen. De Easy Open is onder het motto 'Better safe than sorry '.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Athome
Instellingen moet goed zijn zo. Eventueel nog even op de accu kijken welk type het exact is. Kan een kleine beetje verandering brengen.

Ga eerst een rijden (of laden) om de accu helemaal vol te krijgen. Zodat de batterymonitor ook een laadproces heeft meegemaakt. Daar wordt de monitor vast wat exacter van .

12.54 Volt en 38% soc vind ik bij een gewone accu een wat rare combinatie.

Ik heb een vergelijkbare monitor (zelfde software) op mijn motorfiets accu zitten. Werkt erg goed.

[ Voor 11% gewijzigd door Athome op 30-11-2025 14:29 ]

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-12 18:06
Ystime schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:02:
[...]

Zoals ik al aangaf in mijn post heb ik een 32A-aansluiting thuis dus ik zou inderdaad 7.2kW verwachten. Maar de Skoda-app geeft 5kW aan, en op mijn P1 meter kom ik inderdaad niet boven de 5kW uit. En nogmaals, de Kia trok wel de 7,2kW.

De stroombegrenzing staat niet aan, als ik die aanzet trek ik nog maar 2kW.
En bij een openbare laadpaal? Evt om uit te sluiten of er iets met de auto is ;)

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
Zouden deze sneeuwkettingen passen voor de Elroq 19 inch? https://bepakt.nl/products/husky-butzi-190 Maten passen maar qua wielkast zal het ook gaan denk ik?

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
Kaasbroodje schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:27:
[...]

En bij een openbare laadpaal? Evt om uit te sluiten of er iets met de auto is ;)
Sta nu aan een openbare laadpaal, die levert 11kW. Wordt denk toch maar de meterkast verzwaren…

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-12 23:03

Pinjataaa

Hit me!

Patox schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:43:
Zouden deze sneeuwkettingen passen voor de Elroq 19 inch? https://bepakt.nl/products/husky-butzi-190 Maten passen maar qua wielkast zal het ook gaan denk ik?
Lijkt mij wel, met 19” heb je zat ruimte lijkt mij.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:21
Pinjataaa schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:04:
[...]

Lijkt mij wel, met 19” heb je zat ruimte lijkt mij.
Even voor de volledigheid:
De bandbreedte is in dit geval (bij gelijke ET waarde) veel bepalender voor de ruimte tussen wielkast en wiel dan de diameter. Tussen de 19, 20 en 21 inch zit geen verschil in omtrek.De bandbreedte (achter) verschilt standaard wel tussen de 50/60 en de 85.

Zo te zien (aan de specs van de kettingen) gaat het in dit geval om een Elroq 50/60 met achter 235 bandbreedte. De 85 heeft achter altijd 255. Dat scheelt waarschijnlijk wel flink.

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:28
Eindelijk.

Afgelopen woensdag was het zover. Mijn nieuwe Elroq 85 (advance pakket, winter pakket, trekhaak en warmtepomp) werd geleverd. In alle opzichten was dit de betere keuze tegenover de Kia EV3 die de tweede plek had. Dat gezegd hebbende heb ik nog wel een paar kleine puntjes die mij irriteren. Te weten:
  • De snelheidswaarschuwing. Deze betuttelende maatregel van de EU. Gelukkig is redelijk makkelijk aan te passen. Maak een snelkoppeling bovenin je scherm. Dan kun je 'm direct uitzetten.
  • Inmiddels ook gevonden, maar mijn inziens zeer onduidelijk, het schakelen tussen ACC en Limiet. Gezien ik veel traject controles rij en absoluut geen zin heb om hiervoor een boete te krijgen, gebruik ik de limiet optie veelvuldig. Wat bij mijn oude id3 makkelijk te schakelen was, was bij de elroq een waar Indiana Jones avontuur. Op het stuur zit een assist knop. Deze is voor het schakelen tussen ACC en limiet. De keuze kun je dan bevestigen door het draaiwieltje in te drukken.
  • De laatste irritatie komt voort uit het zwart glimmende strookje halfverwege het dashboard en het raam. Als je in het donker rijdt, weerkaatst de straat verlichting op dit stukje pianolak glimmende stukje kunststof, wat op zijn beurt weer reflecteert in het voorraam. Ook snap ik niet zo goed het nut van dit stuk op het dashboard. Ik heb inmiddels een strookje mat zwarte wrap besteld. Kijken of ik dit acceptabel kan aanpassen.
    Hier achter de bovenkant van het stuur te zien. En voor zover ik kan zien alleen aanwezig als je ook een HUD hebt.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYnSALLH8Gkeda2QZhZ3embpTv4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kw46VGm5hslYibAlEmO1oamV.jpg?f=user_large
De fysieke knoppen zijn dan wel weer een toegevoegde waarde en tegelijkertijd jammer dat je verder op het scherm moet :)

Al met al, los van de irritatie puntjes, rijdt de auto beter dan mijn oude id3.

[ Voor 3% gewijzigd door debom op 01-12-2025 14:21 ]

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-12 23:03

Pinjataaa

Hit me!

tweebel schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:39:
[...]

Even voor de volledigheid:
De bandbreedte is in dit geval (bij gelijke ET waarde) veel bepalender voor de ruimte tussen wielkast en wiel dan de diameter. Tussen de 19, 20 en 21 inch zit geen verschil in omtrek.De bandbreedte (achter) verschilt standaard wel tussen de 50/60 en de 85.

Zo te zien (aan de specs van de kettingen) gaat het in dit geval om een Elroq 50/60 met achter 235 bandbreedte. De 85 heeft achter altijd 255. Dat scheelt waarschijnlijk wel flink.
Ah ik ging uit van mijn eigen banden van de 60, dus 235/55R19 idd.

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wr9edThq-zD2CaZhLd1BFMwMlG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pha7VFuu9VVUa4BzgEn7iDRK.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.frunk.at/prod...patibel-fuer-skoda-elroq/

De Frunk van Frunk.at is beschikbaar!

• Renegade666
  • Laatst online: 23:01
Beetje duur niet voor een plastic bakje...

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:09
En waar wil je het voor gebruiken? De laadkabel?
Laat de Elroq daar nou als USP wat voor bedacht hebben!

PSN: Flix20-NL

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-12 14:38
Die ook stervensduur is volgens de dealer. In gebruik was het ook niet altijd even handig als de natte vieze kabel op je bagage staat te druppen. :P Maar toch wil ik die hoedenplankdrager.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Renegade666
Señor Sjon schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:58:
Die ook stervensduur is volgens de dealer. In gebruik was het ook niet altijd even handig als de natte vieze kabel op je bagage staat te druppen. :P Maar toch wil ik die hoedenplankdrager.
kost ook 300 euro ofzo idd. daarom heb ik hem ook gepast.

Was nog bezig om iets te maken met de 3d printer zodat je hem met een spin onder de hoedeplak kreeg, maar ben ik wat in gestrand. en ligt nu voornamelijk gewoon in de kofferbak in de weg :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Señor Sjon
Is een hele nieuwe hoedenplank met netje begreep ik. Niet heel Simply Clever.

• Chillz
tja,
ze zeggen er ook niet bij dat Simply Clever hetzelfde is als Simply Affordable natuurlijk

Leeg - Sinds 20180907

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-12 18:06
Ik rol de laadkabel een beetje op en gebruik dan die boodschappentas haakjes om de kabel daaraan te hangen. Werkt best goed eigenlijk.

• Shanquish
  • Niet online
Ik vind m ideaal in gebruik, bij mij ligt de kabel niet over de grond heen tijdens laden, maar zweeft ie tussen paal en auto, zover als nodig afgerold.
En als de kabel nat is schud ik m een keer af, dan drupt ie echt niet.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:40
Bij mij past deze netjes opgeroldn onder de laadvloer, vind ik makkelijker dan hem in de hoedenplankdrager te krijgen.

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:10
debom schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:07:
  • De snelheidswaarschuwing. Deze betuttelende maatregel van de EU. Gelukkig is redelijk makkelijk aan te passen. Maak een snelkoppeling bovenin je scherm. Dan kun je 'm direct uitzetten.
En hoe doe je dat? Er is wel een snelkoppeling naar de lane-assist maar niet rechtstreeks naar de snelheidswaarschuwing mogelijk?
Er is wel een snelkoppeling naar de algemene rijhulp-instellingen, maar dan kan ik net zo goed de fysieke knop gebruiken en heeft de snelkoppeling geen toegevoegde waarde.
Gistermiddag had ik nog even telefonisch contact met mijn dealer en die gaf ook aan dat een rechtstreekse snelkoppeling naar de snelheidswaarschuwing niet mogelijk was?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Is gewoon mogelijk. Uit m'n hoofd houd je een snelkoppeling die je wil wijzigen ingedrukt en dan krijg je een menu met andere opties.

• JPD68
Stoofie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:49:
[...]

En hoe doe je dat? Er is wel een snelkoppeling naar de lane-assist maar niet rechtstreeks naar de snelheidswaarschuwing mogelijk?
Er is wel een snelkoppeling naar de algemene rijhulp-instellingen, maar dan kan ik net zo goed de fysieke knop gebruiken en heeft de snelkoppeling geen toegevoegde waarde.
Gistermiddag had ik nog even telefonisch contact met mijn dealer en die gaf ook aan dat een rechtstreekse snelkoppeling naar de snelheidswaarschuwing niet mogelijk was?
Dat is gek, de verkoper heeft het voor ons zelfs al van te voren gewijzigd.

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:54
Renegade666 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:58:
Beetje duur niet voor een plastic bakje...
Er zit ook een vervanging in van dat motorkapomhooghoudtstaafje (??) door een gasdrukveer.

Niet dat ik de neiging voel dat ding te kopen, heb een eigen laadpunt dus die kabel komt er nauwelijks uit :)

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-12 11:19
Shanquish schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:45:
[...]

Ik vind m ideaal in gebruik, bij mij ligt de kabel niet over de grond heen tijdens laden, maar zweeft ie tussen paal en auto, zover als nodig afgerold.
En als de kabel nat is schud ik m een keer af, dan drupt ie echt niet.
Idem, en een ooit gekregen gratis handoekje van de wasstraat ligt in een zijvakje voor als hij toch echt te nat is.

• Renegade666
Hmm, ik stap vanmorgen in een warme elroq, muziek gaat, poef 1 dikke herrie aan statische "muziek"... zowel radio als plex via aa... gelukkig maar paar min rijden naar klant, dus zal straks hopen dat het weer werkt, and3rs rechtstreeks naar de dealer...

• Flix20
Vond het ook een bijzondere keuze dat ze deze niet tot de standaard uitrusting hebben laten behoren maar in het plus(?) pakket hebben gestopt.
Dit is nou niet bepaald een optie die je over de streep zal halen om dat pakket te nemen (mij igg niet).
De overige opties die in die upgrade zitten; zoals de airbags en matrix verlichting ( _/-\o_ ) dan weer wel dus is het een mooie bijkomstigheid geweest.

• Whiskey48
Holzschuh schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:48:
[...]

Er zit ook een vervanging in van dat motorkapomhooghoudtstaafje (??) door een gasdrukveer.

Niet dat ik de neiging voel dat ding te kopen, heb een eigen laadpunt dus die kabel komt er nauwelijks uit :)
Ja die zit er bij idd.
Een vergelijking met een plastic bak waar een machine voor is omgebouwd met een oplage van 100.000 stuks of meer is natuurlijk niet te vergelijken met iets waar er misschien max 1.000 van worden gemaakt. Dat doet wat met de kosten.

Ook heb je plastic en heb je plastic. De standaard maat kleinere bakjes die op elk merk passen maar een stuk kleiner zijn, kosten ook al snel over de EUR 100. De prijs per cm3 zal waarschijnlijk niet eens zo ver uiteen lopen.

Maar idd, ik zou hem pas enkel kopen als je de kofferbak veel gebruikt en de laadkabel met wat extra spulletjes toch niet goed kwijt / bij kunt achterin maar wel vaker nodig heb.

• debom
Stoofie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:49:
[...]

Wat @S_Chief ook al aan geeft. Links van de klok heb je een rijtje icoontjes. Door deze ingedrukt te houden krijg je meerdere keuzes. Waaronder een auto met verkeersbord. Selecteer dan het icoon die je wilt vervangen en selecteer de nieuwe.

• Señor Sjon
Flix20 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:42:
[...]

Vond het ook een bijzondere keuze dat ze deze niet tot de standaard uitrusting hebben laten behoren maar in het plus(?) pakket hebben gestopt.
Dit is nou niet bepaald een optie die je over de streep zal halen om dat pakket te nemen (mij igg niet).
De overige opties die in die upgrade zitten; zoals de airbags en matrix verlichting ( _/-\o_ ) dan weer wel dus is het een mooie bijkomstigheid geweest.
Sowieso zijn de pakketten een stuk irritanter. Voor 360 camera en geluidssysteem moet je al een duur pakket kiezen van bijna 5k.

• twinkey
Hebben jullie het Elroq Black Pakket al gezien? Ziet er wel dik uit:
https://www.skoda.nl/_doc...a3-4d58-a775-855c04516fc4

• X-Field
Komen ze nu mee... Had ik best willen hebben. Te laat, vrijdag mag ik 'm ophalen :)

• twinkey
Ik heb eindelijk toegang tot de bestel portal, maar kom er achter dat ik alleen een kale 85 BE kan leasen of een 60BE of SL met wat opties (pakketten lukt al niet = te duur) Hebben jullie ervaring met voorraad auto's of die wellicht net wat goedkoper kunnen zijn? Al is het maar 1000 euro? Dat scheelt voor mij mega in of ik 'm dan nét wel of nét niet kan leasen.

De 60 vind ik qua range toch tegenvallen, ik rij 195km enkele reis, dat in de winter met 130km/h, dat red je al niet met de 60 denk ik. Of zeer krap!

Ik wil toch proberen of het een 85BE met het Advanced pakket kan worden ivm de Audio upgrade. Lukt dat niet, dan wordt het wellicht een BE85 Tour.

Noem me creatief, maar kan een dealer geen offerte uitbrengen met korting als ik privé 1k of 2k aanbetaal bv.?

P.S. Die nieuwe Epiq ziet er ook vet uit zeg! https://www.skoda.nl/modellen/teaser/epiq

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:10
S_Chief schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:52:
Is gewoon mogelijk. Uit m'n hoofd houd je een snelkoppeling die je wil wijzigen ingedrukt en dan krijg je een menu met andere opties.
Uiteraard, hij staat gewoon op het 3e scherm |:(

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:40
twinkey schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:45:
...
De 60 vind ik qua range toch tegenvallen, ik rij 195km enkele reis, dat in de winter met 130km/h, dat red je al niet met de 60 denk ik. Of zeer krap!

Ik wil toch proberen of het een 85BE met het Advanced pakket kan worden ivm de Audio upgrade. Lukt dat niet, dan wordt het wellicht een BE85 Tour.
...
EV-database rekent voor de Elroq 60 een winter-range (bij -10 gr.) op de snelweg (bij 110 km/h) van 250 km.
Ik weet niet op welk traject je in de winter verwacht 195 kilometer lang 130 te kunnen rijden, maar dat ga je dan niet redden. Bij 130 km/h verbruikt elke EV significant meer dan bij 100-110 km/h. Dus voor dat soort afstanden en gewenste snelheden zou ik zeker voor een 85 gaan.

Hier kun je alle voorraad-auto's bekijken (alvast gefilterd op de 85), er is er maar een met een Advanced pakket en dat is een RS die dan zeker buiten je lease-budget valt.

De goedkoopste 85's zijn allemaal Tour-editions, die zijn gemaakt voor de overgang naar MY26 en die willen ze nu wel een keer kwijt denk ik. Dan heb je het Clever pakket en lakkleur gratis, en bij de Steel Grey-uitvoeringen ook nog 20" Vega velgen. Sommige zijn met wegklapbare trekhaak. Met die Tour editions heb je denk ik de meeste waar voor je geld (leasebudget).

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:06
TomasE schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:40:
[...]

Het Canton systeem vind ik waanzinnig. Op 3/4 van de volume slider staat ie voor mij net onder de pijngrens, maar klinkt alles nog heel gedefinieerd. De sub voel je goed, zonder dat er wat in het interieur rammelt oid. Ik luister o.a. heavy metal, en de kick + baspartijen komen erg goed over.

Heb wel wat aan de instellingen gesleuteld. Zo uit m'n hoofd staat ie o.a. tussen stereo en surround in, en de focus op de voorstoelen middenin.
Ben even hier aan het spieken, heb een Enyaq 85 pre-facelift met Canton maar de subwoofer doet nagenoeg niets.
Van -9 naar +9 op de EQ met de rest op -9db maakt amper verschil.

• S_Chief
  • Niet online
Dan is er iets mis met je sub (of de pre-facelift Enyaq heeft een ander systeem). In de Elroq merk je die sub echt wel.

• Holzschuh
Ik heb eindelijk toegang tot de bestel portal, maar kom er achter dat ik alleen een kale 85 BE kan leasen of een 60BE of SL met wat opties (pakketten lukt al niet = te duur) Hebben jullie ervaring met voorraad auto's of die wellicht net wat goedkoper kunnen zijn? Al is het maar 1000 euro? Dat scheelt voor mij mega in of ik 'm dan nét wel of nét niet kan leasen.

Noem me creatief, maar kan een dealer geen offerte uitbrengen met korting als ik privé 1k of 2k aanbetaal bv.?

P.S. Die nieuwe Epiq ziet er ook vet uit zeg! https://www.skoda.nl/modellen/teaser/epiq
Als je weet dat je elke dag 195km enkele reis hebt en diezelfde dag ook terugmoet zou ik voor de 85 gaan.
Je zult die enkele reis in 95% van de gevallen wel redden. Maar daarna verplicht voor elke retourrit aan de lader .
Het is allemaal te doen maar qua gebruiksgemak zou ik dan een grotere accu prefereren.

Heb met de 60 laatst (begin okt) van Scheveningen naar Zuid-Limburg gereden en toen heeft het toevallig de hele rit geregend. Vond die niet leuk, ook niet met grotendeels achter een vrachtwagen meeliften en niet boven de 100 kmh. Dus nog even bij de Fastned bij Born bijgeplust wat ik nodig had om thuis te komen.

• Holzschuh
S_Chief schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:56:
Dan is er iets mis met je sub (of de pre-facelift Enyaq heeft een ander systeem). In de Elroq merk je die sub echt wel.
Absoluut. Die Canton sub doet zeker wat als je het volume opendraait *O*

• Flix20
Persoonlijk zou ik ook nooit inleveren op range en dit altijd prioriteren boven 'nice to have's'.
De Elroq is wat dat betreft prima in de basis uitgerust om een 'kale' 85 te nemen.

Maar mijn keuze tussen kale tussen meer range of meer uitrusting zou altijd naar range gaan.
Als kanttekening; ik rij gemiddeld wel ca 800km p/week met regelmatig stukken van 100km+

• debom
ik zal dit ook eens testen, want in vergelijking met mijn oude id3 1st max, vind ik het canton systeem best wel tegenvallen. Sub is imho sub-optimaal.

• Chillz
Dit is nu de bestverkochte auto van Nederland en dat blijft hij waarschijnlijk ook
Dit is nu de bestverkochte auto van Nederland en dat blijft hij waarschijnlijk ook.

Nederland heeft een nieuwe koploper in de verkooplijsten. Het gaat om de puur elektrische Skoda Elroq. De compacte SUV is een echte publiekslieveling, want de auto is ook in de rest van Europa zeer populair.

Skoda bewijst met de 34.990 euro kostende Elroq dat ook elektrische auto’s soms als hebbeding worden gezien. Nog geen jaar na de productiestart heeft het merk uit de Volkswagenstal al de 100.000ste Elroq gebouwd.

Leeg - Sinds 20180907

• elektriekert
Heel het internet staat vol met de matige sub die erin zit. Idem voor de ID.4 en .5 Of het is een heel groot probleem, of wij ervaren het geluid heel anders.
Ik hoef niet de spiegels eraf te laten trillen :p , maar de sub bassen zijn nauwelijks aanwezig.

• Athome
In de demo auto's die ik gereden heb voor de aankoop, zat meestal een Canton set. Ook ik ben niet overtuigd van de Canton upgrade. De auto zonder Canton klonk aardig. Niets bijzonders. Gewoon een normale gemiddelde audio installatie. Met Canton klonk het beter maar nog steeds niet iets bijzonders. Wat je wellicht niet verwacht van merk-systeem als Canton. Ik zou zeggen net zo gewoon als Skoda pretendeert te zijn. 10 seconden Sennheiser systeem in een Cupra Leon heeft veel meer indruk op mij gemaakt.

• S_Chief
  • Niet online
elektriekert schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:44:
[...]
Heel het internet staat vol met de matige sub die erin zit. Idem voor de ID.4 en .5 Of het is een heel groot probleem, of wij ervaren het geluid heel anders.
Ik hoef niet de spiegels eraf te laten trillen :p , maar de sub bassen zijn nauwelijks aanwezig.
Ik ben ook duurdere en betere systemen gewend (heb ook een C-klasse met H/K Logic 7), maar nauwelijks aanwezig is echt niet het geval. Heb de EQ wel op Rock staan en de subwoofer op +4, dat maakt veel uit. Merk je met iets als Muse - Dig Down echt weinig tot niets van de subwoofer? Dan is er iets mis.

Geen idee of hetzelfde systeem ook in de ID serie zit overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door S_Chief op 05-12-2025 13:20 ]

• Señor Sjon

Meeste leasemaatschappijen (zakelijk) laten je gewoon hetzelfde betalen ongeacht voorraad auto.

85 BE zit overigens het meeste wel in hoor. Het Advanced pakket is namelijk wel fors duurder en de gemiddelde leasemij gaat daar niet mee akkoord.

• elektriekert
S_Chief schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:19:
[...]

Ik ben ook duurdere en betere systemen gewend (heb ook een C-klasse met H/K Logic 7), maar nauwelijks aanwezig is echt niet het geval. Heb de EQ wel op Rock staan en de subwoofer op +4, dat maakt veel uit. Merk je met iets als Muse - Dig Down echt weinig tot niets van de subwoofer? Dan is er iets mis.

Rock setting heb ik nu een paar keer voorbij zien komen, zal eens proberen, ik verwacht dat die setting wel los staand is van de +4 sub setting.

Overigens heb ik contact gehad met Audio-Fischer waarbij ik benaderd werd door de importeur. Er zijn geen plug&play systemen voor Canton, dan word ik doorverwezen naar een Match dealer die een inbouw kan verzorgen.

• Hans N
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-12 22:33
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:01:
[...]

Meeste leasemaatschappijen (zakelijk) laten je gewoon hetzelfde betalen ongeacht voorraad auto.

85 BE zit overigens het meeste wel in hoor. Het Advanced pakket is namelijk wel fors duurder en de gemiddelde leasemij gaat daar niet mee akkoord.
Heb je al eens naar de Elroq BE Tour gekeken? Of bevat die niet de opties je graag wil hebben?

• elektriekert
S_Chief schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:19:
[...]

Heb deze ochtend, de EQ op Rock gezet en de sub hoog.
De sub was nu inderdaad beter hoorbaar, echter good dit ook voor de overige bass frequenties, die ik dan net weer te aanwezig vind worden.

Ik zal eens kijken wat de rock settings ongeveer zullen zijn als je de EW handmatig aanpast.

• StevendGraaf
Okay, ik heb de gebruiksaanwijzing er serieus op nageslagen maar geen idee waar ik het vinden kan. Hoe zet ik het geluidje bij het verlaten van de auto uit?

• 1955paul
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-12 13:20
Ik heb een solar edge laadpaal ik heb zonnepanelen.(Nu wil ik in de zomer) alleen laden met overtollige zonne-energie. Het laden van de skoda elroq kun je instellen op 11kw per uur en de helft is 5.5 kw per uur. Mijn ervaring is nu dat als de elroq staat ingesteld op 11 kw per uur en ik heb de instelling op de laadpaal ingesteld op alleen overtollige zonne-energie de elroq dus de overtollige zeg 4kw pakt en dan tevens 7 kw uit het net , wat ik eigenlijk niet wil. Zet ik de erloq op 5.5 kw dan pakt ie de 4 kw overtollige zonne-energie en 1,5 kw uit het net. Wat ik dus niet wil. Mijn ervaring is dus dat de elroq bepaalt hoe met welke hoeveelheid kw gelaad wordt of 11 kw of 5,5 kw. Maar ik wil bv alleen de overtollige zonne-energie gebruiken. Kan ik dat ergens anders instellen of is dit een vast gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:13
1955paul schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:41:
Ik heb een solar edge laadpaal ik heb zonnepanelen.(Nu wil ik in de zomer) alleen laden met overtollige zonne-energie. Het laden van de skoda elroq kun je instellen op 11kw per uur en de helft is 5.5 kw per uur. Mijn ervaring is nu dat als de elroq staat ingesteld op 11 kw per uur en ik heb de instelling op de laadpaal ingesteld op alleen overtollige zonne-energie de elroq dus de overtollige zeg 4kw pakt en dan tevens 7 kw uit het net , wat ik eigenlijk niet wil. Zet ik de erloq op 5.5 kw dan pakt ie de 4 kw overtollige zonne-energie en 1,5 kw uit het net. Wat ik dus niet wil. Mijn ervaring is dus dat de elroq bepaalt hoe met welke hoeveelheid kw gelaad wordt of 11 kw of 5,5 kw. Maar ik wil bv alleen de overtollige zonne-energie gebruiken. Kan ik dat ergens anders instellen of is dit een vast gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee.
Ik weet niet wat de mogelijkheden van die laadpaal zijn, maar ik kan met mijn Peblar Home laadpaal prima aansturen hoeveel stroom ik naar de auto stuur, op welk moment of dat dit alleen Zonnestroom mag zijn. Bij Peblar en ik denk de meeste laadpalen is de minimale limiet voor specifiek laden op zonnestroom 6A (per fase)

• 1955paul
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-12 13:20
Ik heb een solar edge laadpaal ik heb zonnepanelen.(Nu wil ik in de zomer) alleen laden met overtollige zonne-energie. Het laden van de elroq kun je instellen op 11kw per uur en de helft is 5.5 kw per uur. Mijn ervaring is nu dat als de elroq staat ingesteld op 11 kw per uur en ik heb de instelling op de laadpaal ingesteld op alleen overtollige zonne-energie de elroq dus de overtollige zeg 4kw pakt en dan tevens 7 kw uit het net , wat ik eigenlijk niet wil. Zet ik de erloq op 5.5 kw dan pakt ie de 4 kw overtollige zonne-energie en 1,5 kw uit het net. Wat ik dus niet wil. Mijn ervaring is dus dat de elroq bepaalt hoe met welke hoeveelheid kw gelaad wordt of 11 kw of 5,5 kw. Maar ik wil bv alleen de overtollige zonne-energie gebruiken. Kan ik dat ergens anders instellen of is dit een vast gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee.

• X-Field
StevendGraaf schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:42:
Okay, ik heb de gebruiksaanwijzing er serieus op nageslagen maar geen idee waar ik het vinden kan. Hoe zet ik het geluidje bij het verlaten van de auto uit?
Die heb ik toevallig voorbij zien komen. Zit ergens bij de instellingen van je geluid. Mocht ik straks zin hebben, dan loop ik even naar de auto, maar wie weet ben je me voor.

• S_Chief
  • Niet online
@StevendGraaf @X-Field Menu (vier blokjes onderin) --> Klank --> Setup (linkerzijde) --> Afscheidsmelodie.

• laurens0619
  • Laatst online: 00:55
Heeft er iemand enig idee waar een elroq sportline te proefrijden is?
Heb al wat zitten afbellen bij pon maar niets :(
Liefst regio Brabant

CISSP! Drop your encryption keys!

• X-Field
laurens0619 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:28:
Liefst regio Brabant
Ik heb een proefrit gemaakt in een Sportline bij A-Point Amsterdam. Was geen echte demo auto, maar van een collega van de sales medewerker.

En daarvoor een keer een proefrit bij Pon Amersfoort.

Beiden wel een beetje uit je regio...

• Athome
Kan iemand vertellen wat de 9 stappen in de "Honeymoon" betekenen.
Wij zitten nog in stap 1 met een verwachte leverdatum van Week 12-2026

• Athome
Veel demo-auto's bij de dealer worden gebruikt door de medewerker als dagelijkse auto. Het zijn een soort lease-auto's voor de medewerker. Deze constructie scheelt de dealer schijnbaar veel geld.

• Athome
Kan deze pagina je helpen?
https://voorraad.skoda.nl/#/voorraad?brandAndModel[model][0]=skoda%2Felroq
Hier staan alle voorraad auto's van alle Skoda dealers in Nederland. Je kan een postcode invullen om auto's in de buurt te vinden.
Je kan uiteraard je dealer ook vragen naar een specifiek model in de buurt.

[ Voor 14% gewijzigd door Athome op 06-12-2025 18:34 ]

• S_Chief
  • Niet online
Athome schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:28:
Kan iemand vertellen wat de 9 stappen in de "Honeymoon" betekenen.
Wij zitten nog in stap 1 met een verwachte leverdatum van Week 12-2026
mindgarp in "Het grote Škoda Elroq-topic"

• KweNi
@1955paul In eerste instantie bepaalt de laadpaal hoeveel er maximaal geladen kan worden. Als die 11kw toelaat, zal de Elroq aan 11kw laden. Als de laadpaal slechts 4kw toelaat zal de Elroq maximaal aan 4kw laden.
Dus je zal moeten kijken naar de instellingen van je laadpaal.

• Athome
1955paul schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:49:
Ik heb een solar edge laadpaal ik heb zonnepanelen.(Nu wil ik in de zomer) alleen laden met overtollige zonne-energie. Het laden van de elroq kun je instellen op 11kw per uur en de helft is 5.5 kw per uur. Mijn ervaring is nu dat als de elroq staat ingesteld op 11 kw per uur en ik heb de instelling op de laadpaal ingesteld op alleen overtollige zonne-energie de elroq dus de overtollige zeg 4kw pakt en dan tevens 7 kw uit het net , wat ik eigenlijk niet wil. Zet ik de erloq op 5.5 kw dan pakt ie de 4 kw overtollige zonne-energie en 1,5 kw uit het net. Wat ik dus niet wil. Mijn ervaring is dus dat de elroq bepaalt hoe met welke hoeveelheid kw gelaad wordt of 11 kw of 5,5 kw. Maar ik wil bv alleen de overtollige zonne-energie gebruiken. Kan ik dat ergens anders instellen of is dit een vast gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee.
Wat jij beschrijft is inderdaad in de basis hoe het laden van auto werkt. De auto bepaald en lader moet leveren.

Wat je zoekt een laadpaal die overweg kan met gegevens de aanwezige zonne-energie. Je Skoda zal dan nog steeds communiceren hoeveel energie de auto accepteert maar je laadpaal zal vervolgens bepalen hoeveel stroom er werkelijk naar de auto gaat. Hoe er wel rekening dat 6A over het algemeen de minimale laadstroom zal ziin. Dit is ongeveer 4 kW. Het is niet makkelijk om je auto volledig met overtollige zonnestroom te laden. Je moet al snel iets van 5000 wattpiek op je moeten hebben liggen om er gebruik van te maken. De opbrengst van je zonnepanelen is geen vlakke grafiek maar een boog-vorm. Hierdoor is maar een deel van de dag geschikt om werkelijk je auto te kunnen laden. Daarnaast kost het je meerdere dagen om de accu vol te krijgen.

Ik heb 5300 Wattpiek op mijn dak liggen. Op de zonnige dagen heb ik ongeveer 11 kWh aan overtollige zonneenergie. Het kost mij dus al snel 5 dagen om een 59 kWh accu van een Elroq vol te krijgen.

De auto met overtollige zonne-energie en dynamische tarieven is denk ik de goedkoopste manier om je accu vol te krijgen. Om op basis van goedkoopste momenten te kunnen laden moet je laadpaal er ook geschikt voor zijn. Als je laadpaal met overtollige zonne-energie je auto kan laden. Kan deze waarschijnlijk ook wel dynamische tarieven overweg.

Ook ik heb hier over nagedacht. Om maximaal gebruik te maken van de zonne-energie, is het denk ik verstandiger om met een 220 volt reislader (1 fase) te laden en niet met een 3-fasen lader. Die 6A blijft staan maar het is dan maar 1400 Watt. Hierdoor kan je veel eerder van de overtollige zonne-energie gebruik maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Athome op 06-12-2025 19:00 ]

• KweNi
Athome schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:55:
[...]
Wat jij beschrijft is inderdaad in de basis hoe het laden van auto werkt. De auto bepaald en lader moet leveren.
Dat is niet correct. De lader bepaalt het maximum en de auto beslist wat hij van dat maximum afneemt.
Athome schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:55:
[...]

... er wel rekening dat 6A over het algemeen de minimale laadstroom zal ziin. Dit is ongeveer 4 kW. Het is niet makkelijk om je auto volledig met overtollige zonnestroom te laden.
Bij een 3 fase laadpaal klopt dit, maar bij 1 fase kan je laden aan 1,38kw. Daar kom je al snel aan in de zomer.
Van mei tot september laad ik uitsluitend met zo'n op 1 fase.

• Athome
KweNi schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:01:
[...]

Dat is niet correct. De lader bepaalt het maximum en de auto beslist wat hij van dat maximum afneemt.
Ligt er aan hoe je leest. We bedoelen beiden hetzelfde. Maar je leest vaker dat mensen het niet altijd goed begrijpen. "Mijn auto stond aan een 300 kW lader maar het laden ging niet sneller dan 100 kW. Is mijn auto kapot?"
Daarom zeg ik altijd dat de auto de snelheid bepaalt en dat de laadpaal maar moet leveren. Uiteraard heeft de laadpaal ook beperkingen.
KweNi schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:01:
Bij een 3 fase laadpaal klopt dit, maar bij 1 fase kan je laden aan 1,38kw. Daar kom je al snel aan in de zomer.
Van mei tot september laad ik uitsluitend met zo'n op 1 fase.
Heb ik nog even toegevoegd op moment dat jij je bericht ook schreef.
Zelf ga ik wel laden met de 11 kW laadpaal. Naast zonnepanelen heb ik ook een dynamisch contract. Op moment dat de zon volop schijnt zijn de tarieven normaal gesproken ook laag. Mijn laadpaal zal tegen die tijd waarschijnlijk ook met dynamische tarieven en overtollige zonne-energie overweg kunnen. Op deze manier ga ik proberen om optimaal gebruik te maken van lage tarieven en zonne-energie.

• StevendGraaf
X-Field schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:07:
[...]

Die heb ik toevallig voorbij zien komen. Zit ergens bij de instellingen van je geluid. Mocht ik straks zin hebben, dan loop ik even naar de auto, maar wie weet ben je me voor.
S_Chief schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:24:
@StevendGraaf @X-Field Menu (vier blokjes onderin) --> Klank --> Setup (linkerzijde) --> Afscheidsmelodie.
Dank! Volledig overheen gekeken!

• twinkey
Hans N schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:07:
[...]

Heb je al eens naar de Elroq BE Tour gekeken? Of bevat die niet de opties je graag wil hebben?
Ja die zie ik regelmatig langskomen. Dat is tegenwoordig gewoon de BE heb ik begrepen. Het clever pakket zit er sinds eergister standaard op. De eerste upgrade is het Plus pakket tegenwoordig. Dus als ik nu een BE bestel heb ik in feite een BE Tour.

Wilde graag de audio upgrade, kan goede klank wel waarderen. Plus het geheugen op de stoelen vind ik erg fijn. De tip van de trekhaak en vega velgen neem ik mee, dat is ook een goeie!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-12 17:29
1955paul schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:49:
Ik zou het hier eens vragen:
Het grote "thuis laden van je EV" topic.

De Elroq kan bepalen uiteraard hoeveel er geladen word, maar de laadpaal is eigenlijk de "master"
Je laadpaal moet fase schakeling ondersteunen zodat hij kan schakelen tussen 1 of 3 fase laden. Als hij dat kan dan zou hij kunnen laden met 6A (dat heeft de auto minimaal nodig) op 1 fase wat overeenkomt met 1,4 kW. Zo heb ik het op mijn Alfen laadpaal wanneer hij enkel op zonne energie laadt. Hoe meer vermogen aan zonne energie hoe harder hij dan ook gaat laden maar altijd minimaal 1,4 kW anders stopt het laden.

• elektriekert
Hierop terugkomend:

Ik kwam op YT nog een video tegen van een man die met een microfoon in zijn auto heeft gemeten wat het volume is tijdens een audio sweep. Natuurlijk geen super dure precisie apparatuur maar het geeft wel een indicatie dat de sub toch wel ondergeschikt is aan de rest:

• JPD68
Italioboy schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:40:
[...]

Ik zou het hier eens vragen:
Het grote "thuis laden van je EV" topic.

De Elroq kan bepalen uiteraard hoeveel er geladen word, maar de laadpaal is eigenlijk de "master"
Je laadpaal moet fase schakeling ondersteunen zodat hij kan schakelen tussen 1 of 3 fase laden. Als hij dat kan dan zou hij kunnen laden met 6A (dat heeft de auto minimaal nodig) op 1 fase wat overeenkomt met 1,4 kW. Zo heb ik het op mijn Alfen laadpaal wanneer hij enkel op zonne energie laadt. Hoe meer vermogen aan zonne energie hoe harder hij dan ook gaat laden maar altijd minimaal 1,4 kW anders stopt het laden.
Heb je de Alfen dan op Green of Comfort ingesteld?
Heb gemerkt dat de Elroq het niet echt fijn vind als het vermogen onder de 1.4 kW komt en het laden stop en dan even later weer verder gaat, bijvoorbeeld bij wisselende bewolking. Dus laad ik tijdens de zomertijd overdag meestal op Comfort met een minimaal vermogen van 1.4 kW. Dan neem ik wel wat vermogen van het net maar dat neem ik voor lief. Tijdens de wintertijd laad ik 's nachts want dat is goedkoper en de zonnestroom wordt toch wel gebruikt door de warmtepomp.

• StevendGraaf
JPD68 schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:09:
[...]

Heb gemerkt dat de Elroq het niet echt fijn vind als het vermogen onder de 1.4 kW komt en het laden stop en dan even later weer verder gaat, bijvoorbeeld bij wisselende bewolking. Dus laad ik tijdens de zomertijd overdag meestal op Comfort met een minimaal vermogen van 1.4 kW. Dan neem ik wel wat vermogen van het net maar dat neem ik voor lief. Tijdens de wintertijd laad ik 's nachts want dat is goedkoper en de zonnestroom wordt toch wel gebruikt door de warmtepomp.
Met het risico iets teveel off-topic te gaan, maar heb je met zo’n laag laadvermogen over een lange duur niet te maken met een in verhouding erg hoog laadverlies?

• Señor Sjon
[...]

Die 1,4 kW per fase is volgens mij een standaard, komt bij meer palen voor naar ik begrepen heb. Gaat per fase, dus met 3 fasen heb je minimaal 4,2 kW zonvermogen nodig voordat ie gaat laden.

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-12 13:37
Señor Sjon schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:27:
[...]

Die 1,4 kW per fase is volgens mij een standaard, komt bij meer palen voor naar ik begrepen heb. Gaat per fase, dus met 3 fasen heb je minimaal 4,2 kW zonvermogen nodig voordat ie gaat laden.
Ik heb een Besen wallbox waarvan ik de laadstroom tussen 6 en 16 A kan instellen. Bij 6A laadt de Elroq inderdaad met zo'n 4 kW (wat in de zomer ook meteen de max. opbrengst is van mijn panelen). Onze FIAT 500e kan daarnaast zelf nog de stroom verder terugregelen in 5 stapjes en dus kan ik bij deze auto ook nog tussen ca. 1,6kW en 4kW verder instellen. Handig als er minder opbrengst is van de panelen.

• ZeeEzel
  • Registratie: Maart 2025
Even off-topic, maar helemaal in de kerststemming: Škoda mailde me dat ik een Elroq-kerstbal kon bestellen. Betekent dat dat ik binnenkort twee Elroqs heb? 😅😂 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJRG_rlS-rFWLMAtfpYjBmO3LeQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ms9gJPRaMjPHZGSNHYV9owvF.png?f=user_large

Skoda Elroq BE60

• Italioboy
[...]

Ik laad hem altijd op Comfort, op Green wil hij soms niet meer verder laden bij een stop en vraagt de laadpaal opnieuw om communicatie van de auto

• gerrit3535
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:30
Dag, kun je Kessy ergens in het menu aanpassen? Ik kan het nergens vinden. Is het mogelijk Kessy bv gevoeliger te maken of minder gevoelig?

• Arjen48
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:27
laurens0619 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:28:
Liefst regio Brabant
Bij de Waal in Gorinchem. Paar weken terug een proefrit gemaakt. Was van 1 van de medewerkers.

• Arjen48
Ik heb een Elroq sportline uit voorraad besteld en deze word einde van deze maand geleverd. Heeft iemand voor mij meer informatie over welke standaard laadkabel er meegeleverd word? Daarnaast ben ik aan het kijken voor een wallbox en het verzwaren van 1 naar 3 fase. Ik wil zoveel mogelijk laden op mijn zonnepanelen. Wie heeft er een goede tip voor het aansluiten op Enphase?

• Italioboy
Arjen48 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:43:
Ik heb een Elroq sportline uit voorraad besteld en deze word einde van deze maand geleverd. Heeft iemand voor mij meer informatie over welke standaard laadkabel er meegeleverd word? Daarnaast ben ik aan het kijken voor een wallbox en het verzwaren van 1 naar 3 fase. Ik wil zoveel mogelijk laden op mijn zonnepanelen. Wie heeft er een goede tip voor het aansluiten op Enphase?
Wat wil je weten over de laadkabel? Is gewoon een standaard 5 meter 2,5mm2 Type 2 voor 11 kW. Hoe bedoel je aansluiten op Enphase? Je PV installatie zit als het goed is gewoon aangesloten op een of meerdere groepen in je meterkast, wat voor tip zou je daarover willen dan? De laadpaal komt op een groep in je meterkast, die sluit je niet aan op Enphase. Uiteraard kan een laadpaal vaak wel herkennen of er teruglevering is en zodoende aan gaan en zijn laadvermogen aanpassen om op te laden op de zon.

• Holzschuh
Arjen48 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:43:
Check even de topic warning, daar staat het "Thuisladen" topic in waar je met dit soort vragen terecht kunt.

• JPD68
StevendGraaf schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:57:
Met het risico iets teveel off-topic te gaan, maar heb je met zo’n laag laadvermogen over een lange duur niet te maken met een in verhouding erg hoog laadverlies?
Als ik het op de achterkant van een sigarendoosje uitreken dan zit ik op 16% laadverlies over de gehele linie. Geen idee of dat veel of weinig is. Per laadsessie houd ik dat niet bij. Ik laad erg divers, op dit moment 's nachts met 3600 Watt en sporadisch een boost van 11 kW als we de SOC naar 100% willen hebben.
Señor Sjon schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:27:
[...]

Zover ik weet schakelt een Alfen EV lader automatisch tussen de fasen al naar gelang he beschikbare vermogen.
Italioboy schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:08:
Ik laad hem altijd op Comfort, op Green wil hij soms niet meer verder laden bij een stop en vraagt de laadpaal opnieuw om communicatie van de auto
Bekend probleem, het zou met een 'truucje' op te lossen zijn en dat lijkt hier te werken, maar het is een bugje van de VAG EV's.
JanHenk in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 3"

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:46
Kunnen we de versterker zelf ook ergens aanpasen wat de crossover naar de sub zou moeten zijn?
Sommige nummers gaan wel redelijk over de SUB, ander nummer lijkt er niets te gaan via de SUB maar alleen via de gewone speakers.

Gebruik nu zelf het onderstaande, lijkt me iets meer feeling te geven met de sub, kan me voorstellen dat niet iedereen dit fijn zal vinden gezien mijn muziek (zoals de naam impliceert) aan de hardere kant zit.
Rock profiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6F0a-QixlB3Ha2HVyobj8uesRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udpyRH1xOZspkJcBjK68hxYf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fChEtCskFXWQN8z5sPfzMLEXG1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3lSwwNEnZDcqPdrkyl8YpVV.jpg?f=fotoalbum_large

• Arjen48
Italioboy schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:33:
[...]

Wat wil je weten over de laadkabel? Is gewoon een standaard 5 meter 2,5mm2 Type 2 voor 11 kW. Hoe bedoel je aansluiten op Enphase? Je PV installatie zit als het goed is gewoon aangesloten op een of meerdere groepen in je meterkast, wat voor tip zou je daarover willen dan? De laadpaal komt op een groep in je meterkast, die sluit je niet aan op Enphase. Uiteraard kan een laadpaal vaak wel herkennen of er teruglevering is en zodoende aan gaan en zijn laadvermogen aanpassen om op te laden op de zon.
Dank voor de info. Ik bedoelde inderdaad dat de wallbox dan kan herkennen of er overcapaciteit is vanuit de zonnepanelen. Heb je een tip welk merk Wallbox zeer goed is?

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:18
gerrit3535 schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:03:
Dag, kun je Kessy ergens in het menu aanpassen? Ik kan het nergens vinden. Is het mogelijk Kessy bv gevoeliger te maken of minder gevoelig?
Dat kan niet.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-12 13:00
Minder gevoelig wel, gewoon uitzetten :)

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Holzschuh
Arjen48 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:38:
[...]

Dank voor de info. Ik bedoelde inderdaad dat de wallbox dan kan herkennen of er overcapaciteit is vanuit de zonnepanelen. Heb je een tip welk merk Wallbox zeer goed is?
Ja, dit topic: Thuisladen van je EV deel 2

• Arjen48
Weet iemand of je bij het plaatsen van een fietsendrager dan de parkeersensoren en camera moet laten uitlezen ivm eventuele piepjes? Of past de auto dit automatisch aan na het herkennen van het aansluiten van de fietsendrager?
Pagina: 1 ... 60 61 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa