• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:32
Die update speelt hide & seek spelletjes: op plekken waar ik niet wil updaten (buiten huis) zie ik de updateknop, thuis is ie weer weg 😂🙈

• Ikweethetooknie
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01-09 17:50
Boy schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 01:32:
Ik heb regelmatig dat tegenliggers naar me flitsen. Ik denk dat de lampen te hoog zijn afgesteld, maar blijkbaar kan ik dat zelf niet aanpassen? Ik heb die matrix ledverlichting.

Iemand wel eens dezelfde ervaring?
Zie je misschien een A met een symbool-/lichtmelding in het dashboard? Ik had het namelijk ook en toen bleek die op automatisch groot licht te staan of zoiets. Dat is dan alleen in het donker en dan schijnt ie vanzelf met groot licht op verkeersborden. Dat wist ik dus niet want ik dacht dat de symboolmelding inhield dat hij op automatisch licht stond.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:14
Ik rij altijd met automatisch grootlicht ( A op het dashboard). Dat is geen enkel probleem, het grootlicht gaat alleen aan als het nodig is en kan.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dat klopt, maar hij gaat dan ook altijd verkeersborden met grootlicht belichten, ongeacht of grootlicht aan staat of niet.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 16:07
Ik heb de grootlicht assistent maar uit gezet. Ik merk dat auto's die heel ver voor mij rijden er last van hebben, omdat hij die remlichten dan niet meer detecteert. Even uitzetten lukt niet, dan moet je echt weer in het menu. Of ik weet niet hoe 't wel even snel uit gezet kan worden.

En idd, verkeersborden worden ook als een malle verlicht. Je wordt er zowat blind van.

[ Voor 13% gewijzigd door tiguan op 01-09-2026 19:34 ]

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 20:17
Grootlicht assistent met of zonder matrixlampen is in ons permanent verlichte landje compleet overbodig. Het systeem is niet waterdicht genoeg dat niemand er last van heeft, op de snelweg worden tegenliggers verblind en als je achterop iemand rijdt via de spiegels. Ook fietsers en lopende mensen worden niet perfect herkend en die personen verblinden is helemaal gevaarlijk.

Rij je ergens in Noorwegen door de bossen, met 3x per rit een andere weggebruiker, zie ik hier meerwaarde in. Verder lekker uitzetten en bespaar je mede weggebruiker de frustratie.

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 13:44
DrDelete schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:48:
Die update speelt hide & seek spelletjes: op plekken waar ik niet wil updaten (buiten huis) zie ik de updateknop, thuis is ie weer weg 😂🙈
Ik zit nog altijd in "update is binnenkort beschikbaar haha"

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• DrDelete
Tomskii5 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:13:
[...]

bij mij is t gelukt, zit nu op 5.4.4

zag op t Duise Elroq form ook al 6.01 voorbij komen, denk dat de wave van Tjechie naar NL gaat 😂

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:14
Versie 5.4.4 is de oude versie. Versie 5.6.4 is de laatste versie.

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 11:51
tiguan schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:33:
...Of ik weet niet hoe 't wel even snel uit gezet kan worden....
Met de spalk die het licht/knipperlicht bedient kun je die aan-/uitzetten door die spalk naar achter te duwen.

• Tomskii5
DrDelete schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:43:
[...]

zag op t Duise Elroq form ook al 6.01 voorbij komen, denk dat de wave van Tjechie naar NL gaat 😂
Ik heb het over 5.6.4, niet 5.4.4 haha ;)

• Leendert_s
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-09 10:58
Die updates liggen puur en alleen aan welke uitvoering je auto is. niet iedereen krijgt dus dezelfde updates

• DrDelete
Leendert_s schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:53:
Die updates liggen puur en alleen aan welke uitvoering je auto is. niet iedereen krijgt dus dezelfde updates
denk t idd, want app geeft aan dat het de ‘laatste’ versie is 🤡

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 18:54
Leendert_s schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:53:
Ah, daarom blijft de mijne (dec 25) 'hangen' op 5.6

• S_Chief
  • Niet online
Iemand hier met 5.4.4 die een update heeft gehad? Of zijn het alleen de 5.6 auto's die nu naar 5.6.4 gaan?

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 16:55
Daar ben ik ook heel benieuwd naar @S_Chief daar mijn auto ook nog op 5.4.4 zit en de update niet gekregen heeft.

Dat gezegd te hebben, toen ik vanmiddag lunch wilde gaan halen kreeg ik voor het eerst sinds bijna 14 maanden de volgende verrassing te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrZVEUq5WnuF4apPWA_CWq4HR8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDFw0kjadaTu452k99kgQInL.jpg?f=fotoalbum_large

Auto voor het laatst gebruikt afgelopen maandag toen ik hem van de laadpaal afkoppelde (en op de normale parkeerplaats zet bij mij op het terrein, (dit omdat we onze lader delen tussen 2 auto's) en de zondag ervoor nog een dikke 300km mee gereden.

Grote accu nog netjes op 80% lading. En ondanks de melding van 12V accu systeem even met de multimeter de 12V gemeten en die gaf 12,4 volt aan. Dus mijn inziens netjes. Helaas was een uurtje laten staan geen oplossing, dus uiteindelijk heeft Skoda pechhulp een berger laten komen om hem naar mijn dealer te laten brengen.

Want de auto was met geen mogelijkheid in drive te krijgen. (Anders had ik zelf wel "even" naar de dealer gereden, haha)

Voor de statistiek mensen onder ons:
Elroq 60 Business Edition Advanced.
10136 km (14 maanden sinds levering)

Zodra ik iets meer weet, laat ik het weten.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-09 09:16
cptspekkie schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:08:
Daar ben ik ook heel benieuwd naar @S_Chief daar mijn auto ook nog op 5.4.4 zit en de update niet gekregen heeft.

Dat gezegd te hebben, toen ik vanmiddag lunch wilde gaan halen kreeg ik voor het eerst sinds bijna 14 maanden de volgende verrassing te zien:

~~~[Afbeelding]

Auto voor het laatst gebruikt afgelopen maandag toen ik hem van de laadpaal afkoppelde (en op de normale parkeerplaats zet bij mij op het terrein, (dit omdat we onze lader delen tussen 2 auto's) en de zondag ervoor nog een dikke 300km mee gereden.

Grote accu nog netjes op 80% lading. En ondanks de melding van 12V accu systeem even met de multimeter de 12V gemeten en die gaf 12,4 volt aan. Dus mijn inziens netjes. Helaas was een uurtje laten staan geen oplossing, dus uiteindelijk heeft Skoda pechhulp een berger laten komen om hem naar mijn dealer te laten brengen.

Want de auto was met geen mogelijkheid in drive te krijgen. (Anders had ik zelf wel "even" naar de dealer gereden, haha)

Lijkt verdacht veel op wat er bij mij aan de hand was enkele weken geleden. (Bij mij is de auto van oktober vorig jaar, ook een Elroq 60 Business Edition Advanced)

Gelukkig bleek het een software ding te zijn.
StevendGraaf schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:10:
[...]

Hier zelfde probleem vandaag. Bij instappen kreeg ik 14 (!) storingsmeldingen, inclusief storing elektrosysteem (direct veilig stoppen), allemaal 12v accu storing meldingen, en alle hulpsystemen die uitgevallen waren. Gisteren na twee weken stilstaan nog prima lange rit mee gemaakt. Vanochtend na een nachtje laden weigerde hij te rijden. Berger heeft hem met moeite van de oprit weten te slepen en achterop de vrachtwagen afgevoerd naar Bergnet. Benieuwd naar de bevindingen van Skoda.
StevendGraaf schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:11:
[...]

[...]

Bij mij bleek het gelukkig een storing te zijn die vrij snel op te lossen was. Iets dat los kon schieten waardoor de auto in storing ging wat ze met een software reset hebben weten te verhelpen. Heb na twee dagen de auto gewassen en wel weer terug. Ook benoemde ze dat er een bekend probleem was met een iets te enthousiast openende achterklep dat ze meteen ook verholpen hebben.

Overigens zeiden ze wel dat er een hele kleine kans was dat de storing weer eens terugkwam. We zullen zien, tot nu toe viel het gelukkig alles mee.
Succes ermee!

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 17:02

[Afbeelding]

Heb eenzelfde melding gehad. Auto afgesleept ook aangezien hij niet aan te krijgen was. Is waarschijnlijk een storing in de hoogvolt beveiliging. Auto heeft 3 weken bij garage gestaan tot er een monteur beschikbaar was om de foutmelding er uit te halen. In het geval dat dit niet werkt wordt de aansturing van de batterij compleet vervangen.

Mijn vermoeden is dat bij het stoppen van het laden het signaal niet goed in de batterij computer aankomt en daardoor geeft hij de batterij niet vrij voor veilig gebruik. Het stopsignaal van de laadpaal is niet goed aangekomen aangezien ik eerst de kabel niet los kon krijgen en daarna via de app laden gestopt en kon de kabel wel loshalen, maar daarna gelijk de storingsmeldingen.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:16

[Afbeelding]

12 Volt accu op voltage doormeten heeft weinig zin als ie onbelast is. Vaak stort de spanning bij belasting pas in.

• MichielJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 11:44
S_Chief schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:50:
Iemand hier met 5.4.4 die een update heeft gehad? Of zijn het alleen de 5.6 auto's die nu naar 5.6.4 gaan?
Ik heb mijn auto afgelopen maandag kunnen updaten van 5.4 naar 5.6. Het zijn dus niet alleen de 5.6 auto's die de software krijgen.

• cptspekkie
Bedankt allemaal. En inderdaad @m.eddy vandaar dat ik hem ook controleerde als het dashboard enz aan was, en dat maakte vrijwel geen verschil. Had zelfs nog een booster pack aangesloten maar bleef hetzelfde. Vandaar eerder de gedachte van dat het iets anders is.

Laad sessie van zondag op maandag ging zover ik kan zien goed en heb daarna de auto nog kunnen verplaatsen.

Zou mooi zijn als de garage hem toevallig ook meteen even van versie 5.4.4 naar 5.6.4 update nu ie toch daar is :P

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 20:52

Boy

www.byoscoop.nl

Ikweethetooknie schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:50:
[...]

Zie je misschien een A met een symbool-/lichtmelding in het dashboard? Ik had het namelijk ook en toen bleek die op automatisch groot licht te staan of zoiets. Dat is dan alleen in het donker en dan schijnt ie vanzelf met groot licht op verkeersborden. Dat wist ik dus niet want ik dacht dat de symboolmelding inhield dat hij op automatisch licht stond.
Dank je voor het meedenken, maar dat is het niet. Automatisch groot licht heb ik maar heel soms aan

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• arjans
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 14:40
Vraagje, ik heb die 12V-storingsmelding ook 2x gehad op vakantie, maar dan niet in de buurt van een laadpaal, en na even de auto uitschakelen en weer inschakelen ging het direct weg. Is dit ook reden om naar de dealer terug te gaan, of kan het gewoon soms voorkomen en is het niet zo belangrijk als de auto het daarnaa gewoon weer doet?

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:06

Pinjataaa

Hit me!

[Afbeelding]

Bij mij was het wel mogelijk om te rijden, maar dat was ook het enige dat nog werkte. Dus verder hetzelfde als bij jou.

We moesten zonder tech van Frankrijk naar NL rijden, zelfs de achteruitkijk camera werkte niet meer.. het was een volledig domme auto geworden, lekker veilig! Het bleek uiteindelijk iets in de software te zijn, na een herinstallatie werkte alles weer. Skoda deed alsof ze het nog nooit eerder gezien hadden, terwijl ik alleen op dit forum al 3+ mensen gezien had met hetzelfde probleem!

Ze verdachten mij ervan dat ik zelf aanpassingen had gedaan of vreemde dingen in de usb c poort had gedrukt, wat dikke onzin is natuurlijk… de auto had een week stil gestaan op vakantie (wintersport).

• Klaastaxi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 13:43
Goedendag,

Wij rijden sinds 20 augustus 2026 met de elroq 85 Sportline met business upgrade maxx my27

De eerste dagen waren prima, weinig kunnen rijden ivm werk,

Na 4 dagen was er geen verbinding met de app, na reset app en fabrieks instellingen terug zetten(wat achteraf het probleem niet was) hadden we na 36 uur weer verbinding en werkte alles weer.

Sinds gisteren 10.15 uur weer geen verbinding en kunnen onze gebruikers accountants niet meer geladen worden en blijft hij maar zoeken.......

Zeer ergelijk dat zo'n mooie nieuwe auto niet goed werkt.

Gisteren ook bij de dealer geweest(bourguignon Leeuwarden) en die zeggen dat er begin 27 een groet update aan komt, en voor de rest niets kunnen doen.

Maar zo kan ik het infotainment niet goed gebruiken.

Mijn vraag is, of hier meer mensen zijn met deze verbinding problemen en dan met name de 2027 uitvoering

Groet klaastaxi

• Flix20
  • Laatst online: 17-09 11:32
Klaastaxi schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:27:
Goedendag,

Wij rijden sinds 20 augustus 2026 met de elroq 85 Sportline met business upgrade maxx my27

De eerste dagen waren prima, weinig kunnen rijden ivm werk,

Na 4 dagen was er geen verbinding met de app, na reset app en fabrieks instellingen terug zetten(wat achteraf het probleem niet was) hadden we na 36 uur weer verbinding en werkte alles weer.

Sinds gisteren 10.15 uur weer geen verbinding en kunnen onze gebruikers accountants niet meer geladen worden en blijft hij maar zoeken.......

Zeer ergelijk dat zo'n mooie nieuwe auto niet goed werkt.

Gisteren ook bij de dealer geweest(bourguignon Leeuwarden) en die zeggen dat er begin 27 een groet update aan komt, en voor de rest niets kunnen doen.

Maar zo kan ik het infotainment niet goed gebruiken.

Mijn vraag is, of hier meer mensen zijn met deze verbinding problemen en dan met name de 2027 uitvoering

Groet klaastaxi
De auto werkt prima, alleen de app is hit/mis.

Maar dat is al jaren een VAG issue dus ga er ook maar niet vanuit dat de dealer hier iets in kan betekenen.

PSN: Flix20-NL

• m.eddy
Pinjataaa schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:23:
[...]

Skoda deed alsof ze het nog nooit eerder gezien hadden, terwijl ik alleen op dit forum al 3+ mensen gezien had met hetzelfde probleem!

Ze verdachten mij ervan dat ik zelf aanpassingen had gedaan of vreemde dingen in de usb c poort had gedrukt, wat dikke onzin is natuurlijk… de auto had een week stil gestaan op vakantie (wintersport).
Dit irriteert mij flink bij dienstverleners in het algemeen met dit soort problemen:

- "U bent de eerste met dit probleem"/"Dit hebben we nog nooit gezien"

- "Wat heeft u gedaan?"

Zit zelf ook in de dienstverlening en zelfs al zie ik iets vreemds gebeuren bij een klant dan slik ik dit soort opmerkingen altijd in.

De klant heeft een probleem en wil er een oplossing voor. Zo'n opmerking is totaal niet productief en wekt alleen maar frustratie op. De klant verdenken van zaken beschadigen is al helemaal uit den boze zonder een berg bewijs.

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-09 13:13
arjans schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:26:
Vraagje, ik heb die 12V-storingsmelding ook 2x gehad op vakantie, maar dan niet in de buurt van een laadpaal, en na even de auto uitschakelen en weer inschakelen ging het direct weg. Is dit ook reden om naar de dealer terug te gaan, of kan het gewoon soms voorkomen en is het niet zo belangrijk als de auto het daarnaa gewoon weer doet?
Dit had ik voor mijn vakantie precies hetzelfde. Melding 12V, systeem uit ... Toen ben ik uitgestapt, auto op slot, minuutje gewacht, auto open en werkte weer zoals het moest. Voor de zekerheid met Skoda gebeld, hadden geen tijd meer om de auto uit te lezen en gaven aan dat het waarschijnlijk een korte storing was. Geen zorgen meneer...

Die zorgen heb ik wel 5000 km tijdens vakantie gehad, maar bleken toch ongegrond. Geen problemen meer gehad. Maar nu 2 maanden later, zit het me nog steeds niet lekker merk ik. Evenals de (slechte) reactie van de Skoda dealer, maar dat is een andere discussie...

• St00mwals
dicksterrrr schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:50:
[...]

Dit had ik voor mijn vakantie precies hetzelfde. Melding 12V, systeem uit ... Toen ben ik uitgestapt, auto op slot, minuutje gewacht, auto open en werkte weer zoals het moest. Voor de zekerheid met Skoda gebeld, hadden geen tijd meer om de auto uit te lezen en gaven aan dat het waarschijnlijk een korte storing was. Geen zorgen meneer...

Die zorgen heb ik wel 5000 km tijdens vakantie gehad, maar bleken toch ongegrond. Geen problemen meer gehad. Maar nu 2 maanden later, zit het me nog steeds niet lekker merk ik. Evenals de (slechte) reactie van de Skoda dealer, maar dat is een andere discussie...
Een week of twee geleden heb ik ook die 12V melding gehad.
Auto met de contactknop uitgezet, even gewacht en weer via de knop aangezet -> Problem solved.
Heb daarna wel de optie uitgezet dat de klimaatbeheersing aangaat op het moment dat ik de auto open, die 10s is vind ik een beetje een luxeprobleem.

Daarna die 12V melding niet meer gehad.
Mijn vrouw had van de week wel een keer een melding, maar wist niet meer precies wat.

Fingers crossed de komende tijd....

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:47
Heeft de Elroq ook de optie dat de HV accu wordt gebruikt om de LV accu vol te houden? Of staat dit standaard aan. Bij Cupra kan je dit zelf inschakelen

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 17:32
St00mwals schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:01:
[...]

Mijn vrouw had van de week wel een keer een melding, maar wist niet meer precies wat.
Dit klinkt wel als een bekend en erg herkenbaar issue ja :X

Leeg - Sinds 20180907

• TweakTom92
twowheeler schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:03:
Heeft de Elroq ook de optie dat de HV accu wordt gebruikt om de LV accu vol te houden? Of staat dit standaard aan. Bij Cupra kan je dit zelf inschakelen
LV accu wordt alleen bijgeladen met het contactslot aan. Als de auto uit staat gebeurd dit niet.

• cptspekkie
Begin van de middag een belletje gekregen van mijn dealer, ze hebben de auto onderzocht en het oordeel is dat er serieus wat aan de hand is. Zo blijken er 3 regel modules defect te zijn (hij noemde de nummers, maar die ben ik even vergeten te noteren helaas) en deze moeten worden vervangen. Zover ik begreep zijn deze deel van het hoogvolt accu pakket.

Verder moet ik rekening houden met een minimale tijd van 2 weken, wellicht langer ivm het in backorder staan van deze modules. En hoorde dat mijn auto nu de 3e was die bij deze dealer binnen staat met vergelijkbare problemen. Alleen hadden de andere 2 wagen minder modules defect, al resulteerde dat nog steeds in niet rijdende auto's. Weet overigens niet of dat ook Elroq's zijn of wellicht Enyaq's.

De komende dagen, weken, of wellicht langer zal ik in een T cross rijden. Ben blij met de vervangende auto, maar man man wat is een 1.0l 95pk 3 cylinder met 5 versnellingen handbak dan toch weer wennen zeg.

• twowheeler
cptspekkie schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:43:
Begin van de middag een belletje gekregen van mijn dealer, ze hebben de auto onderzocht en het oordeel is dat er serieus wat aan de hand is. Zo blijken er 3 regel modules defect te zijn (hij noemde de nummers, maar die ben ik even vergeten te noteren helaas) en deze moeten worden vervangen. Zover ik begreep zijn deze deel van het hoogvolt accu pakket.

Verder moet ik rekening houden met een minimale tijd van 2 weken, wellicht langer ivm het in backorder staan van deze modules. En hoorde dat mijn auto nu de 3e was die bij deze dealer binnen staat met vergelijkbare problemen. Alleen hadden de andere 2 wagen minder modules defect, al resulteerde dat nog steeds in niet rijdende auto's. Weet overigens niet of dat ook Elroq's zijn of wellicht Enyaq's.

De komende dagen, weken, of wellicht langer zal ik in een T cross rijden. Ben blij met de vervangende auto, maar man man wat is een 1.0l 95pk 3 cylinder met 5 versnellingen handbak dan toch weer wennen zeg.
Heb exact hetzelfde gehad met mijn Born. Heb je toevallig de storing codes gekregen?

Bij mij was het software blijkbaar.

• cptspekkie
Nee helaas weet zo niet de storing codes en de module benamingen / letters ben ik dus ook vergeten ondanks ie die wel genoemd had aan me.

Mocht het een software probleem zijn, dan is het oplossen doormiddel van software niet gelukt denk ik dan. Anders zou je geen vervanging verwachten.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 18:33
DrDelete schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:43:
[...]

6.01 is voor de versies met Android Automotive als besturing.

• cptspekkie
Ik wilde toch nog even wat meer weten over de daadwerkelijke modules, dus uiteindelijk toch nog even de dealer gebeld en het gevraagd.

Defecte modules:
J840
SX7
SX8

Via wat google werk gevonden dat de J840 een daadwerkelijke regelunit is die onder andere voor batterij temperatuur beheer zorgt, evenals cell balanceren, maximale laad en ontlaad waarden, nood batterij ontkoppeling in geval van ongeval etc.

SX7 = pyro fuse massa zijde
SX8 = pyro fuse plus zijde.

Deze pyro fuse modules zitten zover ik heb kunnen vinden bij de VAG batterijen in het pack gebouwd, dat wordt dus nog een mooi klusje om die te vervangen.

Maar gezien ze alledrie vervangen moeten worden, denk ik dat J840 iets raars gedaan heeft waardoor SX7 en SX8 gesprongen zijn en daarmee mijn HV batterij ontkoppeld heeft.

• m.eddy
cptspekkie schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:10:
Ik wilde toch nog even wat meer weten over de daadwerkelijke modules, dus uiteindelijk toch nog even de dealer gebeld en het gevraagd.

Defecte modules:
J840
SX7
SX8

Via wat google werk gevonden dat de J840 een daadwerkelijke regelunit is die onder andere voor batterij temperatuur beheer zorgt, evenals cell balanceren, maximale laad en ontlaad waarden, nood batterij ontkoppeling in geval van ongeval etc.

Deze pyro fuse modules zitten zover ik heb kunnen vinden bij de VAG batterijen in het pack gebouwd, dat wordt dus nog een mooi klusje om die te vervangen.

Maar gezien ze alledrie vervangen moeten worden, denk ik dat J840 iets raars gedaan heeft waardoor SX7 en SX8 gesprongen zijn en daarmee mijn HV batterij ontkoppeld heeft.
Toch niet stiekum een frontale aanrijding gehad? :o

• twowheeler
cptspekkie schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:10:

Defecte modules:
J840
SX7
SX8

Ai dat is wel serieus. Bij mij was het enkel de HV accu die niet wilde schakelen, waarschijnlijk door te lage 12V spanning. Vanaf daar is de hele trein gaan rollen. Ik heb nu dus aanstaan dat de HV accu altijd de LV accu kan laden als nodig (cupra). Uit de ODB scanner kwamen dan ook hele andere codes dan bij jou.

Wel fijn dat de dealer die info met je deelt.

• cptspekkie
Hahaha @m.eddy
Nee er zit 0,0 schade aan de auto, en alle airbags zijn ook gewoon intact. Bij de laatste inspectie had ik nog niet eens steenslag. :P

@twowheeler Dat kan ik snappen dan inderdaad. Echter heb ik niet zo'n instelling in het menu van de Elroq gezien, dus geen idee of je dat bij de Skoda wagens kan instellen.
En inderdaad voor wat betreft communicatie is de werkplaats receptie bediende erg behulpzaam en welwillend in het delen van de info.

Uiteraard zou ik het heel interessant vinden om te weten wat dit uiteindelijk veroorzaakt heeft, maar hij was bang dat we daar nooit echt achter zullen komen. Behalve dat ie me kon verzekeren dat ikzelf niks fout gedaan had voor wat betreft laden en gebruik van de auto. En stiekem doet me dat toch best wel goed, gezien dit mijn eerste EV is.

• Deussie
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-09 21:02
Hoi,

Sinds vandaag eigenaar van een Elroq tour edition model 2027, ik mis een aantal opties die er niet op zitten of ik niet kan vinden.

Hopelijk kan iemand mij verder verduidelijken of dit klopt of waar ik dit evt kan vinden / achteraf kan laten activeren / inbouwen.

alvast bedankt voor alle moeite.
  • Sfeerverlichting middendashboard, strip lijkt niet aanwezig te zijn, klopt dit? Ik kan in het menu wel de kleur wijzigen en de licht sterkte aanpassen maar er is niks. Zie ook niks zitten. Wel in de deuren aan de zijkant.
  • Kessy, op de deur zitten wel ribbels, maar nergens in het menu te vinden. Kan wel. Ja de Skoda app ontgrendelen en vergrendelen, maar wil juist ontgrendelen bij het aan komen lopen. Onder menu bij wagen exterieur , deuren, geen opties, ook kan ik in het menu de optie sleutels niet vinden voor bijv digitale sleutels.
  • 230v stopcontact in de kofferbak, v2l lijkt alleen dmv adapter nu te kunnen, echter alleen niet te vinden op de Skoda site of Amazon.

• TweakTom92
Deussie schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:29:
Hoi,

Sinds vandaag eigenaar van een Elroq tour edition model 2027, ik mis een aantal opties die er niet op zitten of ik niet kan vinden.

Hopelijk kan iemand mij verder verduidelijken of dit klopt of waar ik dit evt kan vinden / achteraf kan laten activeren / inbouwen.

• Sfeerverlichting middendashboard, strip lijkt niet aanwezig te zijn, klopt dit? Ik kan in het menu wel de kleur wijzigen en de licht sterkte aanpassen maar er is niks. Zie ook niks zitten. Wel in de deuren aan de zijkant.
  • Kessy, op de deur zitten wel ribbels, maar nergens in het menu te vinden. Kan wel. Ja de Skoda app ontgrendelen en vergrendelen, maar wil juist ontgrendelen bij het aan komen lopen. Onder menu bij wagen exterieur , deuren, geen opties, ook kan ik in het menu de optie sleutels niet vinden voor bijv digitale sleutels.
  • 230v stopcontact in de kofferbak, v2l lijkt alleen dmv adapter nu te kunnen, echter alleen niet te vinden op de Skoda site of Amazon.
Dit lijken me vragen die vrij specifiek afhankelijk zijn van de uitvoering van je auto. Daar kan de dealer je waarschijnlijk een stuk makkelijker bij helpen dan wij. Alles wat je noemt is volledig afhankelijk van de opties die wel of niet aangekocht zijn.
edit:
tenzij je additionele pakketen hebt aangeschaft, is voor zover ik weet enkel de KESSY standaard onderdeel van de Tour editie. Hopelijk kan iemand anders dit bevestigen en uitleggen waar je het kan activeren.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakTom92 op 05-09-2026 06:18 ]

• twowheeler
Deussie schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:29:
Hoi,

Voor die sfeerverlichting heb je een ander interieur nodig dan standaard in de tour editie.

Kessy is een optie. Als het erop zit zal dit waarschijnlijk bij "sloten" staan.

230v stopcontact is een optie.

Heb je geen optielijst gezien oid toen je de auto bestelde?

• nietmachine48
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 21:33
Iemand die mij kan vertellen waar ik de app Airconsole kan vinden? Premium diensten zijn geactiveerd, spotify, werkend dataplan etc heb ik. Betreft een nieuwe Elroq (my 2027, Business 60). Ik zie deze niet staan bij de apps in Skoda Connect. Versie software is 6.0.0.

[ Voor 5% gewijzigd door nietmachine48 op 05-09-2026 20:16 ]

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

BGFG schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:44:
[...]

Matrix led kun je niet zelf stellen, gebeurt automatisch. Terug naar de dealer voor controle.
Hmm, krijg nu de kosten te zien voor het afstellen. Eigenlijk zou ik denken dat dit een defect is en eigenlijk garantiewerk is

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 16:07
@Boy Ben wel benieuwd wat die kosten zijn? Heb ook een afspraak gemaakt om ze laten afstellen. Gelukkig heb ik een lease auto dus zal mij verder niks kosten, maar ben toch benieuwd.

Daarnaast zou het jou ook niks moeten kosten. Als ze af fabriek verkeerd zijn afgesteld is dat niet jouw fout natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door tiguan op 06-09-2026 11:07 ]

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

tiguan schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:06:
@Boy Ben wel benieuwd wat die kosten zijn? Heb ook een afspraak gemaakt om ze laten afstellen. Gelukkig heb ik een lease auto dus zal mij verder niks kosten, maar ben toch benieuwd.

Daarnaast zou het jou ook niks moeten kosten. Als ze af fabriek verkeerd zijn afgesteld is dat niet jouw fout natuurlijk.
Het kan niet anders dan af fabriek fout zijn, aangezien het zelf niet kan.

€166 incl btw

• nietmachine48
Tomskii5 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:13:
[...]

Digitale sleutel😀

Over-the-Air Update: 6.0.1

Deze update introduceert kleine optimalisaties voor de algehele functionaliteit van uw voertuig en maakt het mogelijk om de Digitale Sleutel‑functie in te stellen, indien deze in de uitrusting van het voertuig is inbegrepen.

• DrDelete
S_Chief schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:50:
die van mij is stilletjes van 5.4.4 naar 5.6.4 gegaan 😮

• Remy89
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:32
WernerH schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:03:
[...]

Mijn Elroq staat vandaag bij de dealer. Ik ben heel benieuwd wat ze gaan doen/vinden.
Bij inleveren zeiden ze "dan beginnen we maar eens met balanceren" waarop ik heb verzocht verder te kijken/zoeken dan enkel balanceren, want dat is al twee keer gedaan 8)7

Maar een niet goedwerkende aandrijfas, dat is wel serieus zeker na 3 maanden :S
Nou het was dus inderdaad de linker achter aandrijfas. Deze is vervangen en nog een wiellager. Het rijdt weer als een zonnetje!

Is die van jou in de tussentijd ook al gerepareerd?

• WernerH
  • Laatst online: 17-09 16:10
Remy89 schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:57:
[...]

Nou het was dus inderdaad de linker achter aandrijfas. Deze is vervangen en nog een wiellager. Het rijdt weer als een zonnetje!

Is die van jou in de tussentijd ook al gerepareerd?
Nog niet... 14 september pas weer aan de beurt.
Dan zal er een monteur meerijden om mijn ervaren te beleven, want zelf hebben ze de vorige keer niets gevonden.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:38
nietmachine48 schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:06:
[...]

Digitale sleutel😀

Deze update introduceert kleine optimalisaties voor de algehele functionaliteit van uw voertuig en maakt het mogelijk om de Digitale Sleutel‑functie in te stellen, indien deze in de uitrusting van het voertuig is inbegrepen.
Digitale sleutel als deze was inbegrepen ... Wat is dit dan, je telefoon als sleutel te kunnen gebruiken??

• Tijs0289
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 21:19
Ik rij ondertussen ongeveer een paar weken in een nieuwe zakelijke lease nieuwe zwarte Elroq 85. Bevalt tot nu toe prima, wel reed mijn vorige Polestar 2 sportiever/directer xD.Opties o.a. drive pakket met DCC, Winterpakket, transportpakket en warmtepomp
Weet er iemand wanneer voor MY 2027 de nieuwe 6.0.1 update uit komt?
Ik heb bij DCC dat hij de laatst gekozen instelling niet goed onthoud, de slider staat dan telkens alsnog op 70-75% naar rechts richting Sport. Sowieso wel irritant vind ik dat je niet gewoon bepaalde functies permanent uit kan zetten, dat moet dus met elke start van de auto.
Dus ook de rijmodus..
Qua banden heb ik nu Hankook Ventus Evo S3, maar wil er graag winterbanden onder leggen alleen weet ik niet zo goed welke goed zijn, Michelin of Continental? Bijv Michelin Pilot Alpin 5 SUV of Continental TS 870 P.

• Tomskii5
nietmachine48 schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:06:
[...]

Digitale sleutel😀

Die is enkel voor mensen met Android based infotainment overigens (dus vanaf MY27 voor iedereen die meeleest)

EDIT: Digitale sleutel is idd om met je telefoon te kunnen rijden (sleutelloos dus). Wetende hoe goed VAG hun software op orde heeft (lees: niet) zou ik toch altijd een back up klaar houden haha ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door Tomskii5 op 08-09-2026 10:37 ]

• Fatalharry
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:16
Gister met mijn Elroq 85 (MY27) voor het eerst een sessie snelladen gedaan.

Sinds dien is de app compleet de weg kwijt. Er is geen communicatie meer tussen de auto en skoda sinds het moment van snelladen. Ik heb de auto uitgezet en opnieuw opgestart. de infotainment hard gereset, maar niets mag werken. Andere dit ook ervaren? nog veel belangrijker... hoe dit op te lossen?

• Tomskii5
Fatalharry schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:40:
Gister met mijn Elroq 85 (MY27) voor het eerst een sessie snelladen gedaan.

Sinds dien is de app compleet de weg kwijt. Er is geen communicatie meer tussen de auto en skoda sinds het moment van snelladen. Ik heb de auto uitgezet en opnieuw opgestart. de infotainment hard gereset, maar niets mag werken. Andere dit ook ervaren? nog veel belangrijker... hoe dit op te lossen?
Heb je je app al eens uitgelogd en terug ingelogd?

• Fatalharry
kan het proberen, maar het is op zowel de telefoon van mijn vrouw als die van mij. het is dus niet een lokaal probleem met 1 telefoon.

• Tomskii5
Fatalharry schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:47:
kan het proberen, maar het is op zowel de telefoon van mijn vrouw als die van mij. het is dus niet een lokaal probleem met 1 telefoon.
Als je in de auto zit: geeft de verbinding rechtsboven aan dat je netwerkverbinding hebt?

• Fatalharry
gecontroleerd en dat is goed. Vandaag bij PON langsgeweest en die geven aan dat er een storing is bij Skoda connect. Ook te zien op de website. Ik moet het afwachten.

• Tomskii5
Fatalharry schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:53:
gecontroleerd en dat is goed. Vandaag bij PON langsgeweest en die geven aan dat er een storing is bij Skoda connect. Ook te zien op de website. Ik moet het afwachten.
Gohja storing bij Skoda Connect, dat geldt voor heel de groep. Die ligt er meestal wel een uur of 2 per dag uit soms.. VAG is niet erg betrouwbaar als het op software/IT infra gaat.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 21:38
Tomskii5 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:53:
[...]

Gohja storing bij Skoda Connect, dat geldt voor heel de groep. Die ligt er meestal wel een uur of 2 per dag uit soms.. VAG is niet erg betrouwbaar als het op software/IT infra gaat.
Hmm, ik heb mijn skoda nu een jaar, maar de connect app heeft bij nog noot geweigerd, aka storing. Dus valt mee :P

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:14
Tomskii5 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:53:
[...]

Heeft er bij mij het afgelopen jaar ook zelden uitgelezen. Bij mijn Volkswagen was dit wel anders.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-09 09:56
Renegade666 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 16:24:
[...]

Hmm, ik heb mijn skoda nu een jaar, maar de connect app heeft bij nog noot geweigerd, aka storing. Dus valt mee :P
De app zelf niet, het komt regelmatig voor dat de (laad)gegevens vanuit de auto niet worden geupdate. Zeker als de Elroq langere tijd heeft stilgestaan. En aangezien ik HA gebruik om het laden aan te sturen o.a. aan de hand van de SOC is dat niet altijd handig.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 21:38
JPD68 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 08:02:
[...]

De app zelf niet, het komt regelmatig voor dat de (laad)gegevens vanuit de auto niet worden geupdate. Zeker als de Elroq langere tijd heeft stilgestaan. En aangezien ik HA gebruik om het laden aan te sturen o.a. aan de hand van de SOC is dat niet altijd handig.
Dat gebruik ik niet, dus dan valt het ook niet op. Ik laad zelden thuis. eigenlijk altijd op het werk/snellader bij de buren of bij een klant.

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Pickey
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-09 21:59
2e ochtend op rij dat er nadat ik vertrokken ben enkele waarschuwingslampjes branden.

Als ik navigeer naar de waarschuwingen op het scherm, zie ik er enkele staan en verdwijnen ze daar 1 voor 1.. en geen lampjes meer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJTVhsF-RDVq7eUr2TesGAZpsFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAJlhXoSCeHWBVvbcX63MUDS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAN8GtOXfiiMa2uMabZKkK8POts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEFsPWGxmC4in2cFAGYvlELI.jpg?f=fotoalbum_large

• Franckey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:18
Pickey schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:01:
2e ochtend op rij dat er nadat ik vertrokken ben enkele waarschuwingslampjes branden.

Als ik navigeer naar de waarschuwingen op het scherm, zie ik er enkele staan en verdwijnen ze daar 1 voor 1.. en geen lampjes meer

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is de voorruit op de plek van de camera (achter de binnenspiegel) misschien vies? Die camera is voor al die features die je laat zien, dus een vieze voorruit (of defecte camera) kan die storingen geven.

• Pickey
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-09 21:59
Franckey schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:26:
[...]

Is de voorruit op de plek van de camera (achter de binnenspiegel) misschien vies? Die camera is voor al die features die je laat zien, dus een vieze voorruit (of defecte camera) kan die storingen geven.
Was in beide gevallen wel ochtenddauw op de ramen alleszins..

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:20
Pickey schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:39:
[...]

Was in beide gevallen wel ochtenddauw op de ramen alleszins..
Dat is exact dé reden….

• DrDelete
BGFG schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:51:
[...]

Dat is exact dé reden….
dan is klimatisering de oplossing toch?

mijm Elroq staat elke ochtendvroeg ingepland op 19 graden

• nietmachine48
nietmachine48 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:13:
Iemand die mij kan vertellen waar ik de app Airconsole kan vinden? Premium diensten zijn geactiveerd, spotify, werkend dataplan etc heb ik. Betreft een nieuwe Elroq (my 2027, Business 60). Ik zie deze niet staan bij de apps in Skoda Connect. Versie software is 6.0.0.
Niemand? Ook online via Skoda is dit niet te controleren. Skoda Connect Premium is gewoon actief.

• Tomskii5
nietmachine48 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:26:
[...]

Niemand? Ook online via Skoda is dit niet te controleren. Skoda Connect Premium is gewoon actief.
Euh die staat gewoon in de apps van je auto normaalgezien. Je scant dan een QR code en die brengt je naar een webpagina voor de spelletjes en dergelijke waarna je kan kiezen wat je speelt.

• S_Chief
  • Niet online
Misschien dat dit nog niet beschikbaar is voor het nieuwe Android systeem?

• nietmachine48
S_Chief schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:16:
Misschien dat dit nog niet beschikbaar is voor het nieuwe Android systeem?
Ja mogelijk :-(

• Cullyn1985
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Vanwege een bug in het infotainment scherm (en een tip online..) heb ik maanden terug een zekering er tijdelijk uit gehad om de boel te resetten.
Nu vraag ik mij plots af; in het instructieboekje staat wel welke zekering waarvoor is (nr 2 is Airbag, 3 is Trekhaak, etc) maar niet welke Ampere op die plekken horen. Dus 5A, 10A, etc.
Wat nu als je er ooit echt eentje kwijt raakt? Dan weet je niet welke je moet kopen. Is je enige optie dan de dealer in te schakelen voor een zekering van enkele euro's?

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Cullyn1985 schreef op maandag 14 september 2026 @ 00:59:
Vanwege een bug in het infotainment scherm (en een tip online..) heb ik maanden terug een zekering er tijdelijk uit gehad om de boel te resetten.
Nu vraag ik mij plots af; in het instructieboekje staat wel welke zekering waarvoor is (nr 2 is Airbag, 3 is Trekhaak, etc) maar niet welke Ampere op die plekken horen. Dus 5A, 10A, etc.
Wat nu als je er ooit echt eentje kwijt raakt? Dan weet je niet welke je moet kopen. Is je enige optie dan de dealer in te schakelen voor een zekering van enkele euro's?
Als je er nu een foto van maakt en hier deelt is dat probleem opgelost 😁.

• Cullyn1985
  • Niet online
lexuzu schreef op maandag 14 september 2026 @ 07:07:
[...]

Als je er nu een foto van maakt en hier deelt is dat probleem opgelost 😁.
Zeker, ga ik doen! Maar omdat er bij mij wat uit geweest is zou ik het fijn vinden als iemand anders ter controle het ook zou willen doen

• DS31
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-09 14:45
Cullyn1985 schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:14:
[...]

Zeker, ga ik doen! Maar omdat er bij mij wat uit geweest is zou ik het fijn vinden als iemand anders ter controle het ook zou willen doen
Even goed aangeven welke uitvoering je hebt en welke accu. Daar kan nog wel eens verschil in zitten.

• Cullyn1985
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5ZaoXh2bARstNxd3t0Iu8CON-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KL9YgYFgPALyfYR5yvyrNOUD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nsnCWlqSQd7b_RFHvWREeVhQ7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htlK0eysHnLRmdOmUnv8lJHS.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij de zekeringen van mijn Elroq 60 met issue date 1.9.2025

Let op: Neem dit (nog) niet aan als 100% kloppend, want ik wil het juist dubbelchecken met een andere Elroq waarbij de eigenaar niet zo "slim" is geweest om zelf zekeringen eruit te halen zonder eerst een foto te maken... |:(

• WernerH
  • Laatst online: 17-09 16:10
WernerH schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:01:
[...]

Nog niet... 14 september pas weer aan de beurt.
Dan zal er een monteur meerijden om mijn ervaren te beleven, want zelf hebben ze de vorige keer niets gevonden.
Vanmorgen heeft er een monteur meegereden. Gaf aan wel iets te merken, maar mag en kon niets toezeggen. Ze zouden de banden verder inspecteren op eventuele schade, foutjes etc. Ook zouden ze kijken of de uitlijning goed zat, want dat kan ook zorgen voor de lichte trillingen.

Zojuist de auto weer opgehaald. Voor de 4de keer gebalanceerd en ze hebben de wielen ook uitgelijnd. Helaas had ik niet de tijd en ruimte voor een lange proefrit, maar wat ik er zojuist van merkte leek er verbetering in te zitten. Datgene wat ik nu nog merkte aan een lichte trilling kwam denk ik voort uit de weg. De komende keren bij de langere ritten maar eens goed opletten.

Begin november staat de wissel naar de winterbanden weer gepland, dus als het in de zomerbanden zou zitten weten we dat snel genoeg :)

Voor nu ben ik positief gestemd..

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:20
Cullyn1985 schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hierbij de zekeringen van mijn Elroq 60 met issue date 1.9.2025

Let op: Neem dit (nog) niet aan als 100% kloppend, want ik wil het juist dubbelchecken met een andere Elroq waarbij de eigenaar niet zo "slim" is geweest om zelf zekeringen eruit te halen zonder eerst een foto te maken... |:(
staat het niet op de deksel?

• Cullyn1985
  • Niet online
BGFG schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:25:
[...]

staat het niet op de deksel?
Nee, nergens iets te vinden. In de auto niet en in het instructieboekje evenmin.

• ELO
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 17-09 09:44

ELO

Ik ben in het bezit van een Elroq 60 Business Edition Tour uit 2025 met LED-verlichting. Ik ontdekte onlangs dat ik (nog) maar één achteruitrijlicht heb en wel aan de linkerzijde. Dezelfde kant als waar ook het mistachterlicht zit. Volgens de dealer is hier niets mis mee en kan de eventuele rechter achteruitrijlamp (als die daar wel aanwezig zou zijn) niet stuk zijn, want dat wordt direct in het infotainmentscherm aangegeven en ik heb nooit een dergelijke melding gehad. Conclusie van de dealer is dat ik maar één achteruitrijlicht heb en die is aan de linkerzijde gepositioneerd bij het mistachterlicht.
Ik vind het onpraktisch en onlogisch wanneer je maar één achteruitrijlicht hebt en dat die aan de linkerkant gesitueerd is daar waar ook het mistachterlicht zit. Bij de meeste auto's zie je, wanneer die uitgevoerd zijn met één achteruitrijlicht, dat die rechts gepositioneerd is in tegenstelling tot het mistachterlicht.

[ Voor 26% gewijzigd door ELO op 15-09-2026 13:34 ]

• S_Chief
  • Niet online
Als ik mij niet vergis heeft de Elroq twee achteruitrijlichten. Heb de mijne uitgeleend, dus wellicht kan iemand anders het nagaan. Weet niet of er verschil zit tussen de modellen met gewoon LED (geen verlichting in de klep) en de luxe lampen (klep wel verlicht).

• Remy89
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:32
WernerH schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:38:
[...]

Vanmorgen heeft er een monteur meegereden. Gaf aan wel iets te merken, maar mag en kon niets toezeggen. Ze zouden de banden verder inspecteren op eventuele schade, foutjes etc. Ook zouden ze kijken of de uitlijning goed zat, want dat kan ook zorgen voor de lichte trillingen.

Zojuist de auto weer opgehaald. Voor de 4de keer gebalanceerd en ze hebben de wielen ook uitgelijnd. Helaas had ik niet de tijd en ruimte voor een lange proefrit, maar wat ik er zojuist van merkte leek er verbetering in te zitten. Datgene wat ik nu nog merkte aan een lichte trilling kwam denk ik voort uit de weg. De komende keren bij de langere ritten maar eens goed opletten.

Begin november staat de wissel naar de winterbanden weer gepland, dus als het in de zomerbanden zou zitten weten we dat snel genoeg :)

Voor nu ben ik positief gestemd..
Nou hopelijk zit het dan in de zomerbanden. Ik ga toch weer mopperen richting Skoda. Zij hebben dus 1,5 week geleden de linker aandrijfas vervangen en het was ook verholpen (dacht ik). Nog niet op de snelweg gereden, maar vanaf de 80 voelde je het al wel beginnen. Nu is dat gevoel weer terug toen ik op de snelweg zat. Vanaf de 90 als je dan doortrekt voel je duidelijk een irritante trilling. Voel het ook in het stuur.

Het is duidelijk minder, maar nog niet 100% weg. Dus, to be continued.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:20

Bob Popcorn

Plop!

Pickey schreef op donderdag 10 september 2026 @ 19:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon even je ruitenwisser aan doen of ff sproeien.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-09 13:13
Misschien suf van mijn kant, maar lijkt me toch niet de bedoeling dat je zomaar allerlei zekeringen eruit gaat trekken of weten jullie precies welke zekering voor welke functionaliteit bestemd is? Kan me ook voorstellen dat ze bij de garage cq. m.b.t. garantie moeilijk over kunnen doen?!

Andere vraag: is het mogelijk om ergens af te lezen wat de huidige bandenspanning is?
Heb het tot op heden nergens in de app of in de auto kunnen vinden.

• jjobar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 22:07
dicksterrrr schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:17:
Misschien suf van mijn kant, maar lijkt me toch niet de bedoeling dat je zomaar allerlei zekeringen eruit gaat trekken of weten jullie precies welke zekering voor welke functionaliteit bestemd is? Kan me ook voorstellen dat ze bij de garage cq. m.b.t. garantie moeilijk over kunnen doen?!

Andere vraag: is het mogelijk om ergens af te lezen wat de huidige bandenspanning is?
Heb het tot op heden nergens in de app of in de auto kunnen vinden.
Ik heb geen antwoord op je eerste vraag maar het lijkt me idd niet handig om zomaar aan wat zekeringen te gaan trekken zonder dat je weet welke het precies is.

Op de 2e vraag heb ik wel antwoord omdat ik zelf ook graag de bandenspanning weet en juist omdat dit belangrijk is bij elektrische auto's ivm de rolweerstand. Echter vond Skoda het niet nodig om je dit te laten weten terwijl er wel sensoren in de banden zitten. Jammer!

• Chillz
jjobar schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:25:
[...]

Op de 2e vraag heb ik wel antwoord omdat ik zelf ook graag de bandenspanning weet en juist omdat dit belangrijk is bij elektrische auto's ivm de rolweerstand. Echter vond Skoda het niet nodig om je dit te laten weten terwijl er wel sensoren in de banden zitten. Jammer!
De standaard sensoren meten alleen of er verschil is met de eerder vastgestelde waarde. Ze kijken niet hoeveel deze waarde is.

Sensoren die de precieze waarde (in Bar) per wiel af kunnen lezen zijn een stuk duurder, dus in de gemiddelde auto wordt dat niet gebruikt.

Leeg - Sinds 20180907

• Rennie01
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-09 09:02
Sinds vanochtend (om precies te zijn 6.56u) heb ik vanuit de Skoda app geen verbinding meer (rode bullet/geen verbinding) met mijn Elroq. Ook vanuit de Elroq zelf wordt via Connect geen informatie meer opgehaald. Ervaren anderen dit ook? Is er een generieke storing bijv, of kan ik dit zelf oplossen?

• S_Chief
  • Niet online
jjobar schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:25:
[...]
Echter vond Skoda het niet nodig om je dit te laten weten terwijl er wel sensoren in de banden zitten. Jammer!
Er zitten geen sensoren in de wielen.
Chillz schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:44:
[...]

De standaard sensoren meten alleen of er verschil is met de eerder vastgestelde waarde. Ze kijken niet hoeveel deze waarde is.

Sensoren die de precieze waarde (in Bar) per wiel af kunnen lezen zijn een stuk duurder, dus in de gemiddelde auto wordt dat niet gebruikt.
Ik heb ooit een kale Fiesta gehad (2019), daar zat het standaard op. 8)7

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:35
S_Chief schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:31:
Als ik mij niet vergis heeft de Elroq twee achteruitrijlichten. Heb de mijne uitgeleend, dus wellicht kan iemand anders het nagaan. Weet niet of er verschil zit tussen de modellen met gewoon LED (geen verlichting in de klep) en de luxe lampen (klep wel verlicht).
Volgens mij hebben enkel de versies met een uitbreidingspakket (matrixlampen e.d.) twee werkende achteruitrijlichten?

• Chillz
Rennie01 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:55:
Sinds vanochtend (om precies te zijn 6.56u) heb ik vanuit de Skoda app geen verbinding meer (rode bullet/geen verbinding) met mijn Elroq. Ook vanuit de Elroq zelf wordt via Connect geen informatie meer opgehaald. Ervaren anderen dit ook? Is er een generieke storing bijv, of kan ik dit zelf oplossen?
Op dit moment geen last van.

Tijdje terug ook wel gehad. Geen connectie te krijgen.
Toen heeft het een week of 2 geduurd... tot hij het ineens weer wel deed.
(lang genoeg om wel vervelend te vinden, net te kort om een afspraak voor bij de dealer te maken)

Nog altijd geen idee van de achterliggen de reden (of update/melding over ontvangen)

[ Voor 8% gewijzigd door Chillz op 15-09-2026 17:32 ]

Leeg - Sinds 20180907

• jjobar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 22:07
S_Chief schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:18:
[...]

Er zitten geen sensoren in de wielen.

[...]

Ik heb ooit een kale Fiesta gehad (2019), daar zat het standaard op. 8)7
Maar hoe weten ze dan of er lucht uitgaat als er geen sensoren in zitten?

Overigens op mijn nu 12 jaar oude Jeep Renegade zat het ook standaard op

• S_Chief
  • Niet online
Door de snelheidssensoren die o.a. ook voor ABS worden gebruikt. Als een wiel te veel afwijkt tov de rest dan is die band aan het leeglopen.

• S_Chief
  • Niet online
Elpenoor schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:02:
[...]

Volgens mij hebben enkel de versies met een uitbreidingspakket (matrixlampen e.d.) twee werkende achteruitrijlichten?
Dat weet ik dus niet zeker. Mijne heeft matrix led en dus de luxe achterlichten, en er zitten uit mijn hoofd twee achteruitrijlichten in. Weet niet hoe dat bij de standaardversie is.

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18-09 18:15
Ik heb een Business Edition van 2025 met transport- en winterpakket, wel LED koplampen maar geen matrix. Het achteruitrijlicht zit alleen links.

• St00mwals
ELO schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:23:
Ik ben in het bezit van een Elroq 60 Business Edition Tour uit 2025 met LED-verlichting. Ik ontdekte onlangs dat ik (nog) maar één achteruitrijlicht heb en wel aan de linkerzijde. Dezelfde kant als waar ook het mistachterlicht zit. Volgens de dealer is hier niets mis mee en kan de eventuele rechter achteruitrijlamp (als die daar wel aanwezig zou zijn) niet stuk zijn, want dat wordt direct in het infotainmentscherm aangegeven en ik heb nooit een dergelijke melding gehad. Conclusie van de dealer is dat ik maar één achteruitrijlicht heb en die is aan de linkerzijde gepositioneerd bij het mistachterlicht.
Ik vind het onpraktisch en onlogisch wanneer je maar één achteruitrijlicht hebt en dat die aan de linkerkant gesitueerd is daar waar ook het mistachterlicht zit. Bij de meeste auto's zie je, wanneer die uitgevoerd zijn met één achteruitrijlicht, dat die rechts gepositioneerd is in tegenstelling tot het mistachterlicht.
Net even voor je gekeken:
Mijn Business Tour 60 uit 2025 heeft 1 achteruitrijlicht én 1 mistlicht, beide links.

Mijn Toyota Auris had rechtsachter 1 achteruitrijlicht en linksachter 1 mistlicht.

• jodecaesteker
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17-09 20:55
ELO schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:23:
Zoals al bevestigd: één achteruitrijlicht en één mistachterlicht is (wellicht) eigen aan een (basis?)uitvoering van de verlichting. De matrixverlichting (jammer genoeg meer dan de standaard) heeft 2x een achteruitrijlicht en ook 2x een mistachterlicht.

YouTube: Skoda Elroq 2025 Night Lights Review

(Zie vanaf ongeveer 3:40 voor de achteruitrijlichten, mistachterlichten en remlichten. Net daarvoor zie je ook de animatie van de achterlichten van de matrixverlichting. 8) Best mooi!)

[ Voor 8% gewijzigd door jodecaesteker op 16-09-2026 08:50 ]

• Rennie01
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-09 09:02
Chillz schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:30:
[...]

Op dit moment geen last van.

Tijdje terug ook wel gehad. Geen connectie te krijgen.
Toen heeft het een week of 2 geduurd... tot hij het ineens weer wel deed.
(lang genoeg om wel vervelend te vinden, net te kort om een afspraak voor bij de dealer te maken)

Nog altijd geen idee van de achterliggen de reden (of update/melding over ontvangen)
Zojuist met de dealer gebeld omdat ik hiervoor een afspraak wilde plannen. De vriendelijke dame aan de lijn gaf me nog de tip om in de auto onder Gebruiker de privacy instellingen beide uit te zetten. Een paar minuten te wachten en dan beide weer 'Aan' zetten. En dit heeft gewerkt. App leest de auto weer uit. :)

• cptspekkie
Goed nieuws voor mij,
Na 2 weken bij de garage te hebben gestaan ivm de elektrische storing waardoor mijn Elroq niet meer wilde rijden op 2 september heb ik hem zojuist weer mogen ophalen.

De 3 modules J840, SX7 en SX8 zijn allemaal vervangen en de auto doet het weer als een zonnetje. Erg blij ook dat het "maar" 2 weken hoefde te duren en niet zoals bij sommige weken tot maanden langer.

Gelukkig wist ik al dat het onder garantie ging vallen / private lease, maar toch nog even gevraagd wat deze reparatie gekost zou hebben als dat niet het geval was geweest. En omdat het op inkoopkosten gefactureerd was, kon het niet met 100% zekerheid gezegd worden. Maar het zat dichter bij de 6000 euro, dan de 5000 was het oordeel. ;)

Dus bye bye T-cross, welcome back Elroq!
Pagina: 1 ... 78 79 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa