• Arjen48
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:51
Holzschuh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:57:
[...]

De auto kan heel laag laden, maar dat moet je dan vanuit de bron instellen. Mijn laadpaal heeft een minimaal+overschot zonnestroom modus en daar gaat die gewoon op aan. Duurt alleen een eeuwigheid zonder zon. (ratio solar, ben even vergeten hoe laag het minimum is in ampere)
Dank voor je reactie. Je bedoeld met de bron dan een wallbox etc.?

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:19
Arjen48 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:22:
[...]

Dank voor je reactie. Je bedoeld met de bron dan een wallbox etc.?
Ja, de laadpaal/stekker kun je mee sturen.

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:34

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Bobbje schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:25:
Hmm ik ga over 5 weken op wintersport met de Elroq. Daarom was ik opzoek naar sneeuwkettingen alleen als ik de handleiding lees zie ik dat een geen sneeuwkettingen mogen op de 20 inch banden, welke ik heb.
Iemand enig idee wat een alternatief zou zijn voor de sneeuwkettingen?
Zucht tot die conclusie kom ik nu ook. Mooi man, die 20" velgen, maar dat je daar geen sneeuwkettingen omheen zou kunnen hangen, hadden ze op zich ergens mogen vermelden. Dit wordt een serieus duur geintje.

Heb de dealer ook al een mailtje gestuurd, wellicht dat die nog tips heeft. Jij inmiddels al iets wijzer? En ook iets gevonden dat nog redelijk betaalbaar is?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Leendert_s
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:29
Kaastosti schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:32:
[...]

Zucht tot die conclusie kom ik nu ook. Mooi man, die 20" velgen, maar dat je daar geen sneeuwkettingen omheen zou kunnen hangen, hadden ze op zich ergens mogen vermelden. Dit wordt een serieus duur geintje.

Heb de dealer ook al een mailtje gestuurd, wellicht dat die nog tips heeft. Jij inmiddels al iets wijzer? En ook iets gevonden dat nog redelijk betaalbaar is?
En sneeuwsokken? die volstaan officeel ook volgens mij.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Leendert_s schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:47:
[...]

En sneeuwsokken? die volstaan officeel ook volgens mij.
Sneeuwsokken volstaan op normale wegen, totdat je zo'n mooi blauw bord met sneeuwkettingen tegenkomt. Dan worden ze niet gezien als volwaardige vervanging van sneeuwkettingen. Helaas. Alhoewel het natuurlijk wel de moeite is om even te kijken of we zo'n bord tegen gaan komen :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:00
Arjen48 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:31:
Even voor de zekerheid een vraag over het opladen van de Elroq. Kan je de auto ook heel laag laten laden,zoals bijvoorbeeld 2 a 3 kw per uur?
Vanuit de app kun je in het menu bij battery (drie puntjes) Current Limiting aanzetten. Dan valt het laden terug naar naar 10A per fase. Wil je nog lager, dan moet dit vanuit de laadpaal gebeuren.

• Arjen48
debom schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:46:
[...]

Vanuit de app kun je in het menu bij battery (drie puntjes) Current Limiting aanzetten. Dan valt het laden terug naar naar 10A per fase. Wil je nog lager, dan moet dit vanuit de laadpaal gebeuren.
Dank voor je reactie. Echter zie ik deze optie niet in de app. Heb onder accu gekeken en dan die 3 puntjes, maar zie niks. Moet je dit eerst instellen via het infotainment scherm?

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:48

Pinjataaa

Hit me!

Pinjataaa schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:45:
[...]

Aii dat belooft niet veel goeds dat dit zo vaak en snel voorkomt.

Zoiets moet je toch zelf dat zetje kunnen geven, nu ben je wel erg afhankelijk van een dealer.
Kleine update over m’n probleem met alle mogelijke foutmeldingen op het dashboard en console.

Mijn Elroq staat sinds maandagochtend bij de dealer. Ze herkenden dit probleem niet en hebben alle data opgestuurd naar Skoda voor onderzoek.
Skoda kon niks afwijkend vinden, alle foutmeldingen zijn weer verwijderd. Er is niet defect.

Skoda wou weten of ik zelf iets gewijzigd had aan de auto, of iets had ingeplugd. Maar dat is niet het geval. Alleen andere bandjes.

Ik heb gevraagd of het door de 12V accu kon komen ivm de kou of dat ze het een zetje hebben moeten geven met ODIS, maar hij gaat aan dat het niet zo simpel is.

Morgen gaan ze nog meer tests doen, ben benieuwd. Het geeft mij niet het vertrouwen dat ik dit tijdens m’n volgende lange rit niet weer ga krijgen.

Wordt vervolgd.

[ Voor 11% gewijzigd door Pinjataaa op 06-01-2026 19:22 ]

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:13
Kaastosti schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:32:
[...]

Uiteindelijk heb ik loopvlakkettingen gekocht. Collega's hebben het zelfde probleem dus ik leen ze wel uit voor een vriendenprijs en dan valt het nog wel mee qua prijs (€400,-).

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:36
Arjen48 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Dank voor je reactie. Echter zie ik deze optie niet in de app. Heb onder accu gekeken en dan die 3 puntjes, maar zie niks. Moet je dit eerst instellen via het infotainment scherm?
Bij mij staat het onder de laad locatie die ik heb aangemaakt in de app. Daarin staat dan de optie 'stroombegrenzing". Hij laad dan op circa 5,5 (50%)

[ Voor 4% gewijzigd door helloitsme op 07-01-2026 05:01 ]

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:48
Jur gen schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:13:
Heeft iemand overigens een mooie oplossing voor een telefoonhouder zodat je er tijdens het rijden (file rijden natuurlijk 😉) goed bij kan?

Veel rijplezier allemaal!
Ikzelf gebruik een SP Connect MagSafe houder welke met een zuignap vast zit op het kleine raampje aan de bestuurdersdeur, past precies en werkt prima!

• Brekie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:09
Geeft men ook aan waarom sneeuwkettingen niet zouden mogen op de 20” wielen?
De ruimte tussen band en wiel kast lijkt me niet het probleem, die is ruim voldoende. Misschien risico op beschadiging van de velg???
Ben benieuwd waar de dealer mee komt, hou ons op de hoogte graag :*)
Bobbje schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:25:
Hmm ik ga over 5 weken op wintersport met de Elroq. Daarom was ik opzoek naar sneeuwkettingen alleen als ik de handleiding lees zie ik dat een geen sneeuwkettingen mogen op de 20 inch banden, welke ik heb.
Iemand enig idee wat een alternatief zou zijn voor de sneeuwkettingen?

• Brekie
Gisteren een flinke Elroq85 actieradius deceptie opgelopen.
Met 100% accu percentage vertrokken voor een ritje Vlissingen van retour 268km. Tot mijn schrik kwam ik met slechts 9% weer thuis aan. Ok, de buitentemperatuur was rond het vriespunt maar ik had toch beter verwacht.
Bij vertrek gaf de Elroq nog aan 390km te kunnen rijden!
Jullie ervaringen met deze koude?

• debom
Arjen48 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Niet dat ik weet.
Ik heb het over deze optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k86SVDT0gqIJ14gK8ylgBvoKIsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxx3o0N3YnwqDQrMxknknQnT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRd90oBJutqPKyTx-XGY4Ii7L5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMExuwLqWV9bJucucHCWJSsT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xf1LsLKsxnFOONx_4GeuMj96Xro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTqdxZlyD8JGnOkmcmSRyrpY.jpg?f=fotoalbum_large

• Crystalised
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12-01 13:51
Goedemorgen,
Ik heb sinds 2 januari een Elroq RS. Heerlijke auto. Maar ik heb deze in oktober geconfigureerd en besteld. Destijds was het DCC (Dynamic Chassis Control) onderdeel van het Business Maxx pakket. Dit is in de huidige config een apart pakket. Maar nu heb ik destijds op de trekhaak na alles gekozen wat er te kiezen viel alleen zit de DCC er nu niet op. Herkent iemand deze wijziging in config ook?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Brekie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:38:
De ruimte tussen band en wiel kast lijkt me niet het probleem, die is ruim voldoende. Misschien risico op beschadiging van de velg???
[...]
Als ik het goed begrijp is het de ruimte achter de wielen. Die zou te beperkt zijn voor kettingen, schijnen meer moderne (EV) auto's last van te hebben.

Je kunt het erop gokken, maar dat durf ik niet aan... want als het wel mis gaat zijn de kosten voor jezelf. Ben inderdaad ook benieuwd wat het verhaal van de dealer wordt, zal het melden als ik bericht heb.

Loopvlakkettingen zijn duur... net als alle fatsoenlijke kettingen. Maar goed, het moet weer een paar jaar mee, je kunt ze voor een vriendenprijsje uitlenen, daarna weer verkopen. Als het niet anders is, dan moet het maar.

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14
Issue met Elroq Hotspot:

Sind een maandje ofzo heb ik een nieuwe telefoon.
(overgegaan van iPhone 14 naar iPhone 17)
Sindsdien zit ik 'vast' in een loop met de instellingen voor de hotspot van de auto, lijkt het.

Telefoon is draadloos verbonden met Carplay. Werkt als normaal.
Maar als ik (in de auto en verbonden) op mijn telefoon mobiel internet gebruik (natúúrlijk stilstaand ;) ), krijg ik op mijn telefoon zo'n pop-up, met de afvangpagina van de Elroq Hotspot met de vraag om te verbinden.
Eerst dacht ik nog "okay, doen we". Dan moet je eerst de VIN van je auto invoeren en bevestigen. Hierna blijkt dat je toch moet registreren en abonneren... en dat vind ik dan toch niet nodig. (heb toch onbeperkt data op mobiel en mn vriendin ook).
Dus dan annuleer ik.
Maar hij blijft met deze pop-up terugkomen...

Dus dacht ik, dan zet ik de hotspot van de auto uit.

Opgezocht in het menu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwclswpENI23PbCxchm4iLax-6Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5jWDpApntCiiCKBvKVBLtFrI.jpg?f=user_large

* Hier is al gek: Er staat een (1) in het wifi-symbool bij de hotspot. Er is ook steeds 1 verbonden apparaat. Dat heet "Iphone". Je zou dan wellicht denken dat dat mijn telefoon is, maar dat is niet de naam van mijn toestel. En ik heb de verbinding met de hotspot nooit helemaal geconfigureerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTkpkcg6jQZva4ZuuP-It9-M274=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N8v0PxFoHyZSlsq8P1sFMbUG.jpg?f=user_large

Hier wil ik de slider uitzetten bij "Als hotspot gebruiken".
Dan komt er echter een melding;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORKQkYe0X-a641-ur41bqHOFlLU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EMucrk2d0QJ9l5UZ8Vbd1Kym.jpg?f=user_large

"Als u de hotspot deactiveert, wordt de verbinding verbroken."
Hier staat wel de juiste naam van mijn telefoon.

Máár ik wil wel Carplay gebruiken. Alleen niet de hotspot.

Kies je hier voor "Apple CarPlay gebr." is eigenlijk hetzelfde als Annuleren, oftewel Carplay blijft verbonden, maar de hotspot blijft ook aan.

Ik heb 1x gekozen voor "Hotspot deactiveren".
Toen viel dus ook Carplay weg, maar die kreeg ik ook niet meer terug verbonden.
Dat heb ik toen pas op kunnen lossen door mijn telefoon (bluetooth) van de auto te ontkoppelen en vergeten, op de telefoon hetzelfde. Daarna telefoon herstart, auto uit. Pas bij opnieuw verbinden een dag of wat later kreeg ik weer verbinding met Carplay.

Maar toen heeft hij daarmee ook vanzelf weer de hotspot áángezet.
En nu zit ik daardoor dus ook weer met die pop-up op mn telefoon.

Carplay en hotspot lijken op de een of andere manier dus direct met elkaar verbonden.
Dat Carplay gebruik maakt van wifi is bekend. Maar wifi en hotspot is niet direct hetzelfde.

Het vreemde is dat ik dit bij mn vorige telefoon helemaal niet heb gehad. En ik heb daarop ook nooit met de hotspot verbonden dat ik me herinner.
Dus het is nu ineens gekomen bij overstap naar andere telefoon.
En ik heb nog niet door hoe ik er vanaf kom...

Hebben anderen dit ook gehad?
Heeft iemand een idee hoe ik hier vanaf kom?

[ Voor 5% gewijzigd door Chillz op 07-01-2026 11:36 ]

Leeg - Sinds 20180907

• Thuurke
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43
Is het anderen ook al op gevallen dat de laadlimiet in Battery Care Mode en Laadlimiet wisselt tussen 80% en 90%? De ene keer staat er "Om de levensuur van de accu te verlengen, raden wij aan om deze tot max 80% te laden" en de andere keer tot 90%.

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:05
Chillz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:29:
Issue met Elroq Hotspot:

Sind een maandje ofzo heb ik een nieuwe telefoon.
(overgegaan van iPhone 14 naar iPhone 17)
Sindsdien zit ik 'vast' in een loop met de instellingen voor de hotspot van de auto, lijkt het.

Telefoon is draadloos verbonden met Carplay. Werkt als normaal.
Maar als ik (in de auto en verbonden) op mijn telefoon mobiel internet gebruik (natúúrlijk stilstaand ;) ), krijg ik op mijn telefoon zo'n pop-up, met de afvangpagina van de Elroq Hotspot met de vraag om te verbinden.
Eerst dacht ik nog "okay, doen we". Dan moet je eerst de VIN van je auto invoeren en bevestigen. Hierna blijkt dat je toch moet registreren en abonneren... en dat vind ik dan toch niet nodig. (heb toch onbeperkt data op mobiel en mn vriendin ook).
Dus dan annuleer ik.
Maar hij blijft met deze pop-up terugkomen...

Dus dacht ik, dan zet ik de hotspot van de auto uit.

Opgezocht in het menu:

[Afbeelding]

* Hier is al gek: Er staat een (1) in het wifi-symbool bij de hotspot. Er is ook steeds 1 verbonden apparaat. Dat heet "Iphone". Je zou dan wellicht denken dat dat mijn telefoon is, maar dat is niet de naam van mijn toestel. En ik heb de verbinding met de hotspot nooit helemaal geconfigureerd.

[Afbeelding]

Hier wil ik de slider uitzetten bij "Als hotspot gebruiken".
Dan komt er echter een melding;

[Afbeelding]

"Als u de hotspot deactiveert, wordt de verbinding verbroken."
Hier staat wel de juiste naam van mijn telefoon.

Máár ik wil wel Carplay gebruiken. Alleen niet de hotspot.

Kies je hier voor "Apple CarPlay gebr." is eigenlijk hetzelfde als Annuleren, oftewel Carplay blijft verbonden, maar de hotspot blijft ook aan.

Ik heb 1x gekozen voor "Hotspot deactiveren".
Toen viel dus ook Carplay weg, maar die kreeg ik ook niet meer terug verbonden.
Dat heb ik toen pas op kunnen lossen door mijn telefoon (bluetooth) van de auto te ontkoppelen en vergeten, op de telefoon hetzelfde. Daarna telefoon herstart, auto uit. Pas bij opnieuw verbinden een dag of wat later kreeg ik weer verbinding met Carplay.

Maar toen heeft hij daarmee ook vanzelf weer de hotspot áángezet.
En nu zit ik daardoor dus ook weer met die pop-up op mn telefoon.

Carplay en hotspot lijken op de een of andere manier dus direct met elkaar verbonden.
Dat Carplay gebruik maakt van wifi is bekend. Maar wifi en hotspot is niet direct hetzelfde.

Het vreemde is dat ik dit bij mn vorige telefoon helemaal niet heb gehad. En ik heb daarop ook nooit met de hotspot verbonden dat ik me herinner.
Dus het is nu ineens gekomen bij overstap naar andere telefoon.
En ik heb nog niet door hoe ik er vanaf kom...

Hebben anderen dit ook gehad?
Heeft iemand een idee hoe ik hier vanaf kom?
Heb je het volgende al geprobeerd?
1. Op je iPhone wifi netwerk (hotspot) van de auto verwijderen.
2. Op je iPhone in instellingen bij carplay auto verwijderen.
3. In infotainment telefoon verwijderen bij carplay.
4. In infotainment toestel verwijderen bij hotspot en hotspot uitzetten
5. Opnieuw koppelproces starten met je iPhone vanuit infotainment (keuze maken tussen bedraad of draadloos).

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:00
Thuurke schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:29:
Is het anderen ook al op gevallen dat de laadlimiet in Battery Care Mode en Laadlimiet wisselt tussen 80% en 90%? De ene keer staat er "Om de levensuur van de accu te verlengen, raden wij aan om deze tot max 80% te laden" en de andere keer tot 90%.
Klopt. Heeft met temperaturen te maken en om range verlies te compenseren. Doe Skoda automatisch.

• Chillz
Gangster93 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:29:
[...]

Heb je het volgende al geprobeerd?
1. Op je iPhone wifi netwerk (hotspot) van de auto verwijderen.
2. Op je iPhone in instellingen bij carplay auto verwijderen.
3. In infotainment telefoon verwijderen bij carplay.
4. In infotainment toestel verwijderen bij hotspot en hotspot uitzetten
5. Opnieuw koppelproces starten met je iPhone vanuit infotainment (keuze maken tussen bedraad of draadloos).
Nog niet in deze specifieke volgorde, in ieder geval.
Ik zal er vanavond (of morgen) eens doorheen lopen, kijken of het wat oplevert

Waar heb je deze stappen gevonden?

Leeg - Sinds 20180907

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Kaastosti schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:55:
[...]Ben inderdaad ook benieuwd wat het verhaal van de dealer wordt, zal het melden als ik bericht heb.
Nou, ik heb een reactie hoor... de hulpvaardigheid spat ervan af:
Het beste is om de bandenmaat in te geven en kijken via internet wat er mogelijk is. Volgens mij zit je wel even met de 20 inch wielen dat hier geen kettingen voor zijn maar wel een alternatief.
Vooral geen moeite doen om met een voorstel te komen, of in te gaan op mijn vraag waar de kettingen (of andere oplossing) aan moet voldoen. Vriendelijke vent bij de verkoop, maar kennelijk stopt het daar. Prima, we fixen het zelf wel weer.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:49
Plofrijst schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:08:
Ha mede-Elroq-rijders! Even een suf vraagje…

Als ik met het stuur vrijwel volledig naar links of rechts stapvoets (achteruit-)rij, hoor ik bij de voorwielen iets tikken. Net alsof je een honkbalplaatje tussen de spaken van je fietswiel hebt. Niet heel luid, maar het nadeel van zo’n stille EV is dat je alles hoort. Het gaat om een Elroq RS, dus vierwielaandrijving.

Nou zit ik heel erg te twijfelen of dit een “gewoon” Elroq geluidje is wat iedereen heeft, of dat ik toch even bij de garage langs moet.

Dank voor het meedenken alvast!
Idem bij de Enyaq, zelfde platform.

De draaicirkel is erg klein voor zo'n flinke auto.
Ik meen dat de wielen ook afzonderlijk ook meer/minder insturen afhankelijk van de gekozen richting.en dus een wiel begint te springen door de mindere grip

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Welke velgen hebben jullie gekozen van third party aanbieders voor BE 85 (Tour) voor winterbanden?

Skoda Proteus 19" velgen specs:
Velgnummer: 5LA601025Q
Velgmaat: 8,0Jx19 ET45
Steek: 5 x 112
Naafgat: 57,1 mm
Bandenmaat voor: 235/55-19 101T
Bandenmaat achter: 255/50-19 103T

bron

Ik weet weinig van velgen en banden, maar als ik het zo lees lijkt het belangrijk dat de ET-waarde correct is omdat dit bepaalt hoe ver de velg uit- of insteekt (bron).
Hoe hoger de ET, hoe meer een velg naar binnen valt, en hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.
Dat is mogelijk ook van belang voor de voorwielen omdat die flink moeten kunnen draaien voor de korte draaicirkel.

• bollo1980
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-01 20:55
Wij krijgen over 2 weken onze Elroq 85 BE tour. Nu heeft de Elroq geen frunk, maar er zijn wel 3rd party producten verkrijgbaar om toch een frunk te creëren. Heeft iemand dit al een keer uitgevoerd? Zo ja, welk type/merk en hoe bevalt dat?

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-01 17:44

RobertowNL

For your gear!

Frankythefly schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:33:
Onze Elroq (60BE) heeft nu voor de tweede keer deze melding, meer mensen hier deze gehad? Eerste keer zag de garage geen storingen, hebben een reset gedaan en bleef het weg. maar nu een paar mnd later opnieuw. Gewoon rijdbaar. Staat nu in de garage voor een extra check en tests, nu konden ze wel een foutmelding zien bij aansluiten van hun apparatuur nl. Kmstand staat nu inmiddels op 12.000 km.

Storing: "Elektrosysteem werkt niet correct, garage opzoeken alstublieft"

[Afbeelding]
Deze foutmelding had ik afgelopen vrijdag ook. Volgens pouw mocht ik doorrijden als ik niets merkte. Dat ging goed, tot vanavond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4U5bz7HblzT3AvxE9-JRzLIQJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sC97uZYFGV3jvQITkeHnqHr.jpg?f=fotoalbum_large
Gelukkig op nog geen 500 meter van huis, dus op de oprit geparkeerd.
Ben benieuwd wat er aan de hand is..

• mrmrmr
  • Niet online
@bollo1980

Heb je de kap wel eens geopend van de proefritauto? Die ruimte is vies, het openen van de zware kap is niet handig en het opzetten van de steun ook niet.

Maar je hebt achterin veel opbergruimte. Kijk eens onder de vloer: 2 lagen en de zijvakken. In de kap ook nog een netje. En aan de zijkant ook vakken. Je kunt niet makkelijk naar binnen kijken bij getinte ramen.

Er is ook nog ruimte vóór onder de middelconsole. Misschien kun je daar iets voor vinden?

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p026mOI1QLEYvVtoyML3G_e-n9s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rZTJUFPIrwhmkfYFi91PVBHL.png?f=fotoalbum_large

Is het handig als ik de 12V accu zelf even oplaad met een acculader?

• FritzM
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb sinds 23 december een BE85 Tour en hij bevalt tot nog toe prima.
Maar sinds vanochtend doen de meeste speakers het niet meer, ik heb volgens mij nog 1 speaker die werkt (ik denk de center). Muziek is daardoor heel zacht, alleen op maximum volume is het redelijk te horen. Auto geluiden (richtingaanwijzers e.d.) geven helemaal geen geluid meer. Heel benieuwd wat dit nu kan zijn.

Update: Bij het naar huis gaan na mijn werkdag, was het geluid weer normaal. Zal wel een hickup geweest zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door FritzM op 09-01-2026 07:56 . Reden: Probleem opgelost ]

• Holzschuh
bollo1980 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:16:
Wij krijgen over 2 weken onze Elroq 85 BE tour. Nu heeft de Elroq geen frunk, maar er zijn wel 3rd party producten verkrijgbaar om toch een frunk te creëren. Heeft iemand dit al een keer uitgevoerd? Zo ja, welk type/merk en hoe bevalt dat?
Er staan hier in dit topic al een paar posts over verschillende frunks.
Heb er ook een voorbij zien komen die een gasveer erbij heeft zitten.

• Crystalised
[quote]Brekie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:38:
[...]
[/quot

[ Voor 3% gewijzigd door Crystalised op 08-01-2026 09:25 ]

• Crystalised
Brekie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:53:
Gisteren een flinke Elroq85 actieradius deceptie opgelopen.
Met 100% accu percentage vertrokken voor een ritje Vlissingen van retour 268km. Tot mijn schrik kwam ik met slechts 9% weer thuis aan. Ok, de buitentemperatuur was rond het vriespunt maar ik had toch beter verwacht.
Bij vertrek gaf de Elroq nog aan 390km te kunnen rijden!
Jullie ervaringen met deze koude?
Wat was je gemiddelde snelheid? Want alles boven 110 bij deze temperaturen is 15% meer verbruik ongeveer.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:21
RobertowNL schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:36:
[...]

Deze foutmelding had ik afgelopen vrijdag ook. Volgens pouw mocht ik doorrijden als ik niets merkte. Dat ging goed, tot vanavond:
[Afbeelding]
Gelukkig op nog geen 500 meter van huis, dus op de oprit geparkeerd.
Ben benieuwd wat er aan de hand is..
Lijkt typisch op eens serie fouten die passen bij een te laag voltage op de 12V accu.

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

tweebel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Lijkt typisch op eens serie fouten die passen bij een te laag voltage op de 12V accu.
ANWB zei net dat de accu oké was. Auto wil nu ook niet meer in de drive. Berger gaat hem afvoeren.

• arjans
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:57
ytr81 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Dan heb je synchroniseren bij instellen spiegels aan staan. Kwestie van even uitzetten:

De activering of deactivering van het automatisch inklappen van de buitenspiegels, de synchrooninstelling van de spiegelvlakken en het zakken van het spiegeloppervlak aan bijrijderszijde bij het achteruitrijden vindt als volgt plaats (uit de handleiding):

In het infotainment het menu Auto > Buiten selecteren.

Door een zijwaartse vingerbeweging het beeldscherm met het menupunt Spiegels selecteren.

Het menupunt Spiegel selecteren en de functie inschakelen of uitschakelen
Toen ik dit bericht las werd ik er helemaal blij van, want ik mis het automatisch omlaag richten van de zijspiegels bij achteruitrijden.
Maar ik heb gezocht en helaas heeft mijn Elroq (85 BE Tour) de genoemde instelling niet, dat menu heeft alleen de opties voor automatisch inklappen en voor synchroon verstellen. Kan het zijn dat dat alleen bij een ander (meer luxe) uitvoering een mogelijkheid is?

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:00
Ik kan voor de 60 en 85 (op 19 inch) de Husky Butzi sneeuwkettingen aanbevelen. Voor de 60 heb je de Husky Butzi 190 nodig en voor de 85 de Husky Butzi 195. Zijn makkelijk te leggen (met zelfspanner). Prijs ongeveer rond de 90 euro.

Dit is geen oplossing voor 20inch helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p44pdaoz7Hb4boekfrynKP4dTHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kvd2wItSA5XbUnSlgrfLpJ2F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Patox op 08-01-2026 12:04 ]

• Crystalised
Robert_ZM schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:31:
[...]

Het af en toe vastlopen (gelukkig maar heel af en toe) en resetten middels powerknop ingedrukt houden herken ik wel van de Enyaq. Eigenlijk had ik wel verwacht dat Skoda dat na 4 jaar met nieuwere hardware en software wel opgelost had…. Echt een nieuw model is de Elroq natuurlijk niet, om die reden zou ik juist verwachten dat kinderziektes er uit zijn. Hopelijk was het vastlopen van je multimedia eenmalig
Dat vastlopen van systemen had ik ook in mijn V60 (al 10 jaar op de markt), Hundai Tucson en Nexo en Audi's dus geen enkel merk is hier feilloos in :-)

• Brekie
Kaastosti schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:55:
[...]

Als ik het goed begrijp is het de ruimte achter de wielen. Die zou te beperkt zijn voor kettingen, schijnen meer moderne (EV) auto's last van te hebben.

Je kunt het erop gokken, maar dat durf ik niet aan... want als het wel mis gaat zijn de kosten voor jezelf. Ben inderdaad ook benieuwd wat het verhaal van de dealer wordt, zal het melden als ik bericht heb.

Loopvlakkettingen zijn duur... net als alle fatsoenlijke kettingen. Maar goed, het moet weer een paar jaar mee, je kunt ze voor een vriendenprijsje uitlenen, daarna weer verkopen. Als het niet anders is, dan moet het maar.
Op het oog zie ik geen probleem met mijn sneeuwkettingen op de 20inch.
Lijkt mooi aan te sluiten op achterzijde van de banden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUcGcWIbtbboPzL7NL6IoKnB_8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGuPxO4gsAwq01adS1C8t6lc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIcvpdGudhs2PdH0cJailEG-2T4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXA72jk6fziv0jnRj60umQav.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E2IeBGJyuLzQ4m96HUjE2P0apo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdxWs42uBbsK1BIu8J8tRAqL.jpg?f=fotoalbum_large

• Chillz
Crystalised schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Dat vastlopen van systemen had ik ook in mijn V60 (al 10 jaar op de markt), Hundai Tucson en Nexo en Audi's dus geen enkel merk is hier feilloos in :-)
Ja, inderdaad. Dat komt bij meerdere auto's/ systemen voor

(ik mag t afkloppen; heb mn Elroq sinds mei en nog maar 1x gehad dat het scherm+infotainment vastliep en zichzelf herstartte)

Leeg - Sinds 20180907

• Crystalised
Chillz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:25:
[...]

Ja, inderdaad. Dat komt bij meerdere auto's/ systemen voor

(ik mag t afkloppen; heb mn Elroq sinds mei en nog maar 1x gehad dat het scherm+infotainment vastliep en zichzelf herstartte)
Lijkt me een nette score. Ik heb mijn Elroq sinds 2 januari 2026 en nog geen een keer gehad :-)

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-01 14:20
arjans schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Toen ik dit bericht las werd ik er helemaal blij van, want ik mis het automatisch omlaag richten van de zijspiegels bij achteruitrijden.
Maar ik heb gezocht en helaas heeft mijn Elroq (85 BE Tour) de genoemde instelling niet, dat menu heeft alleen de opties voor automatisch inklappen en voor synchroon verstellen. Kan het zijn dat dat alleen bij een ander (meer luxe) uitvoering een mogelijkheid is?
Volgens mij alleen als je een elektrisch bedienbare stoel hebt. Ik heb het zelf ook niet.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Brekie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Lijkt mooi aan te sluiten op achterzijde van de banden.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Dat ziet er inderdaad helemaal niet verkeerd uit. Dank voor de check d:)b

Niet dat ik kettingen had voor deze maat, dus moest uiteindelijk toch iets. Heb toch voor veiligheid gekozen en net deze besteld: Snowdrive

• Poortm
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:01
Kaastosti schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:56:
[...]

Nice! Dat ziet er inderdaad helemaal niet verkeerd uit. Dank voor de check d:)b

Niet dat ik kettingen had voor deze maat, dus moest uiteindelijk toch iets. Heb toch voor veiligheid gekozen en net deze besteld: Snowdrive
Heb je wel goed gekeken naar de bandenmaat?
De sportline heeft 255 breed achter..

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Poortm schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:39:
[...]
Kak je hebt gelijk. Heb geen Sportline maar Business Edition. Toch 235/50R20 voor en 255/45R20 achter. Goed, weer wat geleerd, heel even paniek, maar er is niks aan de hand. Deze kettingeng passen om beide (y), de P8 versie.

[ Voor 20% gewijzigd door Kaastosti op 09-01-2026 10:30 ]

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-01 19:16
Mijn vrouw stelde gister de vraag of ik iets met de stoel gedaan had aan de bestuurderskant.
Ze heeft nu een paar gehad dat het lijkt of de stoel niet goed vast zit.
Heb dit zelf ook al een paar keer gehad, dacht dat ik gek was.
Het is maar soms en ik kan het ook niet met een specifieke actie reproduceren, maar dan lijkt het net of de stoel verschiet en dus het gevoel geeft dat die niet vast zit, iemand anders hier ook last van?
Heb de electrisch verstelbare stoel met geheugenfunctie in een Sportline versie.

• Brekie
Crystalised schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Wat was je gemiddelde snelheid? Want alles boven 110 bij deze temperaturen is 15% meer verbruik ongeveer.
Dat was vrijwel continu 110. Ben benieuwd wat mijn verbruik gaat zijn over 2 weken als we de rit maken richting Oostenrijk. 980km, worden het 3,4 of 5 laadstops.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
miniterror schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:24:
Mijn vrouw stelde gister de vraag of ik iets met de stoel gedaan had aan de bestuurderskant.
Ze heeft nu een paar gehad dat het lijkt of de stoel niet goed vast zit.
Heb dit zelf ook al een paar keer gehad, dacht dat ik gek was.
Het is maar soms en ik kan het ook niet met een specifieke actie reproduceren, maar dan lijkt het net of de stoel verschiet en dus het gevoel geeft dat die niet vast zit, iemand anders hier ook last van?
Heb de electrisch verstelbare stoel met geheugenfunctie in een Sportline versie.
Ja, ik heb dat ook al eens gemerkt. Vooral bij hard remmen lijkt de stoel een paar mm naar voren te schuiven (en daarna weer naar achteren als je optrekt). Heb ook de elektrische stoel. Moet dat nog eens goed nakijken.

• heriox
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-01 18:24
Brekie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:44:
[...]

Dat was vrijwel continu 110. Ben benieuwd wat mijn verbruik gaat zijn over 2 weken als we de rit maken richting Oostenrijk. 980km, worden het 3,4 of 5 laadstops.
Ben benieuwd wat je ervaringen straks zijn. Ik vind het snelladen met dit koude weer wat tegenvallen...

• tweebel
heriox schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Ben benieuwd wat je ervaringen straks zijn. Ik vind het snelladen met dit koude weer wat tegenvallen...
Dat is apart, zou met batterij preconditioning niet moeten uitmaken.

• Poortm
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:01
heriox schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:14:
[...]

2 wk terug vanuit Oostenrijk :
860 km, 111 km/u gemiddeld, 4 x laden onderweg, 25 min per keer.. cruisecontrol op 150👌

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

RobertowNL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:57:
[...]

ANWB zei net dat de accu oké was. Auto wil nu ook niet meer in de drive. Berger gaat hem afvoeren.
De auto staat nu bij een dealer in quarantaine. Er moet contact komen met de skoda fabriek. Blijkbaar is er een isolatiefout en mogen ze er niet eerder aan werken voordat dit contact is geweest.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-01 22:26
Poortm schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:39:
[...]

Breedte is afhankelijk van de motor. De 85 heeft meer pk en gewicht, dus altijd de 255 achter.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:27
RobertowNL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:27:
[...]

De auto staat nu bij een dealer in quarantaine. Er moet contact komen met de skoda fabriek. Blijkbaar is er een isolatiefout en mogen ze er niet eerder aan werken voordat dit contact is geweest.
Isolatiefout van de accu?

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

ytr81 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Isolatiefout van de accu?
Ergens in het hoog voltage systeem. Meer informatie heb ik helaas niet gekregen.

• Brekie
Poortm schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:32:
[...]

2 wk terug vanuit Oostenrijk :
860 km, 111 km/u gemiddeld, 4 x laden onderweg, 25 min per keer.. cruisecontrol op 150👌
Dat is zeker niet slecht met die snelheid! Wat was de buitentemperatuur? Merkte met mijn vorige ev, volvo xc40, altijd wel een groot verschil tussen heen en terugweg vanuit Oostenrijk.🇦🇹
Terug rijd je nl naar beneden wat een zuiniger verbruik geeft. Wel altijd 5x moeten laden met de Volvo.

• mrmrmr
  • Niet online
Wat gebeurt er met een Elroq als bandenspanningsensoren defect zijn of ontbreken?

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:57
mrmrmr schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:08:
Wat gebeurt er met een Elroq als bandenspanningsensoren defect zijn of ontbreken?
Dan geeft ie geen seintje als de bandenspanning te laag is lijkt me.

• mrmrmr
  • Niet online
La1974 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:21:
[...]

Dan geeft ie geen seintje als de bandenspanning te laag is lijkt me.
Ik denk het niet, eerder een foutmelding omdat er geen waarde is. Maar wat ik me afvraag is of de auto dan nog goed functioneert of dat er allerlei beperkingen in gang worden gezet. Bijvoorbeeld beperking van de snelheid of zoiets.

• Robert_ZM
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-01 20:28
Whiskey48 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:44:
[Afbeelding]

Is het handig als ik de 12V accu zelf even oplaad met een acculader?
Als je geregeld deze melding over accubescherming krijgt zou ik je adviseren contact op te nemen met de dealer. Ik kreeg zelf op enig moment iedere keer deze melding, ook als de auto in de nacht geladen had (en dan naast de Hv accu volgens mij ook de 12v accu bij zou moeten laden). De dealer heeft uit voorzorg bij mij de 12v accu vervangen, dat gaf ongeveer een week geen meldingen, nu komen de meldingen af en toe terug, maar nog niet zo structureel als eerder. Ik heb het vermoeden dat de 12v accu onvoldoende bijgeladen wordt. Ik zou niet zelf met een druppellader aan de gang gaan, de Elroq zou het zelf moeten regelen wanneer deze aan de laadpaal hangt.

• La1974
mrmrmr schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:30:
[...]

Ik denk het niet, eerder een foutmelding omdat er geen waarde is. Maar wat ik me afvraag is of de auto dan nog goed functioneert of dat er allerlei beperkingen in gang worden gezet. Bijvoorbeeld beperking van de snelheid of zoiets.
Vanwaar deze vraag voordat we in allerlei hypotheses verzanden.

• mrmrmr
  • Niet online
@La1974

Ik ben op zoek naar waarnemingen/kennis.

Van veel EV's is bekend (ook bij Skoda) dat bij sommige zaken die veiligheid betreffen het systeem (lees: software op de computer) ingrijpt. De vraag is wat er gebeurt als sensoren ontbreken.

Hier en daar kan ik vinden dat ABS gebruikt wordt als sensor (TPM+) bij sommige Skoda modellen. Als de band slap is zou de omtrek/rotatielengte van de band veranderen.

Dit zegt dat er een alert komt voor de bestuurder:
https://www.skoda-auto.co...ing-stability-systems-t-z

• tweebel
mrmrmr schreef op zondag 11 januari 2026 @ 12:04:
@La1974

Ik ben op zoek naar waarnemingen/kennis.

Van veel EV's is bekend (ook bij Skoda) dat bij sommige zaken die veiligheid betreffen het systeem (lees: software op de computer) ingrijpt. De vraag is wat er gebeurt als sensoren ontbreken.

Hier en daar kan ik vinden dat ABS gebruikt wordt als sensor (TPM+) bij sommige Skoda modellen. Als de band slap is zou de omtrek/rotatielengte van de band veranderen.

Dit zegt dat er een alert komt voor de bestuurder:
https://www.skoda-auto.co...ing-stability-systems-t-z
Voor zover ik weet en heb kunnen terugvinden, maakt dit platform geen gebruik van TPMS, maar wordt inderdaad het ABS systeem gebruikt.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:40
https://www.msn.com/nl-nl...989994479bd35e60d34&ei=20

De Skoda Elroq komt heel goed uit de test mbt het bereik bij koude.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:39
Wat ik nog mis bij het voorverwarmen van de cabine via de app is voorverwarmen van de accu. Lijkt me ideaal als er nog een laadsessie open stond om dan de accu voor te verwarmen via de laadpaal. Zou ideaal zijn om die eerste dure koude kilometers te voorkomen.

• Renegade666
m.eddy schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:27:
Wat ik nog mis bij het voorverwarmen van de cabine via de app is voorverwarmen van de accu. Lijkt me ideaal als er nog een laadsessie open stond om dan de accu voor te verwarmen via de laadpaal. Zou ideaal zijn om die eerste dure koude kilometers te voorkomen.
Ik zou niet eens weten waar je via het infotainment de accu kan verwarmen... Ik ben alles bij langs gegaan, maar nergens te vinden.

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• tweebel
Whiskey48 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:33:

Ik vind dit een nogal vaag artikel. In het artikel zelf wordt verwezen naar zowel de ADAC als naar Focus. Bij Focus kan ik een recent artikel vinden:
https://www.focus.de/auto...db-a202-586aaa5b623b.html

Zij verwijzen ook weer naar de ADAC, maar op de ADAC website vind ik helemaal geen recente test van auto's in de kou. Verder ook geen links oid. Alleen van januari 2025 is een specifieke koudetest te vinden bij de ADAC.

Het geteste model vd Elroq waar het over gaat, is een 4WD. Maar er staat dan ook weer niet in of er een warmtepomp in zit.
Verder, in dezelfde test, doet de ID.5 (die technisch zo goed als identiek is aan de Elroq) het dan weer het slechtst?

Kan iemand een link naar het ADAC onderzoek vinden?

[ Voor 17% gewijzigd door tweebel op 11-01-2026 16:24 ]

• tweebel
Renegade666 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:11:
[...]

Ik zou niet eens weten waar je via het infotainment de accu kan verwarmen... Ik ben alles bij langs gegaan, maar nergens te vinden.
Gewoon via het laden-menu. Daar kan je kiezen voor batterij optimaliseren oid

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Robert_ZM schreef op zondag 11 januari 2026 @ 07:11:
[...]

Als je geregeld deze melding over accubescherming krijgt zou ik je adviseren contact op te nemen met de dealer. Ik kreeg zelf op enig moment iedere keer deze melding, ook als de auto in de nacht geladen had (en dan naast de Hv accu volgens mij ook de 12v accu bij zou moeten laden). De dealer heeft uit voorzorg bij mij de 12v accu vervangen, dat gaf ongeveer een week geen meldingen, nu komen de meldingen af en toe terug, maar nog niet zo structureel als eerder. Ik heb het vermoeden dat de 12v accu onvoldoende bijgeladen wordt. Ik zou niet zelf met een druppellader aan de gang gaan, de Elroq zou het zelf moeten regelen wanneer deze aan de laadpaal hangt.
Kan je verder niet helpen maar heb wel een vraag.
Rij veel in de ECO modus?
Het zou kunnen dat in de ECO modus de 12 volt accu niet bijgeladen wordt tijdens het laden. Het bijladen van de 12 volt gaan immers ten koste van range

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:39
tweebel schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:26:
[...]

Gewoon via het laden-menu. Daar kan je kiezen voor batterij optimaliseren oid
Klopt je kunt ook een snelkoppeling maken. Alleen je kunt niet via de app activeren.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Ben benieuwd wat hier de oplossing voor is... vanmiddag doe ik de achterklep open en hangt 'ie er zo bij. Auto is... even rekenen... 15 dagen in mijn bezit. Lijkt me niet de bedoeling. Morgen maar weer even contact met de dealer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ij5yyqnYVBKIEbFeWKdLZSD-hMw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qvBtEAWFA7XeUHMRLNrs0M5w.png?f=user_large

• S_Chief
  • Niet online
Verbaast mij niet, zonder iets er in is dat netje al erg strak.

• Robert_ZM
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-01 20:28
Athome schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:47:
[...]

Kan je verder niet helpen maar heb wel een vraag.
Rij veel in de ECO modus?
Het zou kunnen dat in de ECO modus de 12 volt accu niet bijgeladen wordt tijdens het laden. Het bijladen van de 12 volt gaan immers ten koste van range
De ECO modus gebruik ik bijna nooit, eigenlijk alleen als ik krap zit met de range, maar dat komt zelden voor. Ik zou eigenlijk verwachten dat de 12v accu voornamelijk geladen wordt tijdens het laden van de HV accu als de auto aan de laadpaal hangt. Maar het vreemde is juist dat ik na een nacht laden aan de laadpaal in de ochtend al de melding over accubescherming krijg als ik de auto voor wil verwarmen voor vertrek (en de laadkabel er nog in zit).

• S_Chief
  • Niet online
Electrified Speicher stopt ermee:

• Dropje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:31
In deze vorm wel ja. Wat mij betreft jammer. Vond het vaak wel interessant. Inhoud blijft wel beschikbaar op z'n site.

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12-01 08:20
Jammer!! Mathias heeft me veel geleerd en kan complexe zaken goed uitleggen. Zonder te vervallen in alllerlei technische termen die de aandacht afleiden. Hulde!

• Holzschuh
Ergens wel begrijpelijk, kan me voorstellen dat er veel werk zit en met maar 2 modellen bij Skoda is het al knap wat hij er aan content uit heeft weten te knijpen.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55

Bob Popcorn

Plop!

Whiskey48 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:33:

Nou, in de praktijk vind ik het maar bar tegen vallen :+ Met dit weer rijd ik zomaar 20-22kWh/100km, dus dan zou ik de 400km niet eens aan tikken. In de zomer 16kWh/100km. Vond het een behoorlijk verschil!

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-01 22:26
Zonder een film van een kwartier te moeten kijken... wie is dat en wat heeft ie met de Elroq te maken?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Holzschuh
Señor Sjon schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:54:
Zonder een film van een kwartier te moeten kijken... wie is dat en wat heeft ie met de Elroq te maken?
2 klikken en je had gezien dat op zijn kanaal tientallen filmpjes staan over de Skoda EVs.

Hij wordt in dit topic al sinds december 2024 met regelmaat aangehaald en heeft ook een 6-delige serie gemaakt over de Elroq over alle mogelijkheden, instellingen en opties.

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:25
En wordt ook vermeld bij alle info door de topicstarter.

• gijsph
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:40
Wie weet of de Elroq een naar beneden kantelende rechter buitenspiegel heeft bij het achteruit rijden?
Is dit eventueel in een pakket beschikbaar?

• La1974
gijsph schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:38:
Wie weet of de Elroq een naar beneden kantelende rechter buitenspiegel heeft bij het achteruit rijden?
Is dit eventueel in een pakket beschikbaar?
pkrielen in "Het grote Škoda Elroq-topic"

• S_Chief
  • Niet online
Voor de mensen die een MY2026 Elroq in bezit hebben: hoe klinkt de claxon? :+ Ben ook benieuwd of 'ie anders oogt (zichtbaar door de grille aan de voorkant, zie hier de MY2025 claxon: S_Chief in "Het grote Škoda Elroq-topic").

• gijsph
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:40
pkrielen schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:46:
[...]

Je moet wel een elektrisch verstelbare stoel hebben helaas.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kantelende rechter buitenspiegel bij achteruit inparkeren.

Ik overweeg het Business Upgrade pakket - Advanced pakket. Waarin ook een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel is opgenomen. Ik kan uit de beschrijving van genoemd pakket nergens opmaken dat hierin een naar beneden kantelende rechter buitenspiegel bij het achteruit rijden is opgenomen.
Plaatje had ik ook al gevonden. Maar de vraag is hiermee niet met zekerheid beantwoord.
Wie?

[ Voor 3% gewijzigd door gijsph op 12-01-2026 23:22 ]

• S_Chief
  • Niet online
Ja, zit erop.

Wel stom dat het alleen bij elektrische stoelen is. Bij de e-Golf zat er gewoon memory op de spiegel, ook al had je handmatige stoelen.

[ Voor 84% gewijzigd door S_Chief op 12-01-2026 23:34 ]

• Ikweethetooknie
  • Laatst online: 17:46
S_Chief schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:27:
Voor de mensen die een MY2026 Elroq in bezit hebben: hoe klinkt de claxon? :+ Ben ook benieuwd of 'ie anders oogt (zichtbaar door de grille aan de voorkant, zie hier de MY2025 claxon: S_Chief in "Het grote Škoda Elroq-topic").
Die claxon valt inderdaad tegen he voor zo'n auto. Zelfs een Audi A1 heeft een dubbel en goed claxongeluid maar mijn Elroq is van eind december. Full option en daar past zo'n claxon niet bij. Niet teveel toeteren in de zomer met raampje open dus 8)

• Arjen48
Goedemorgen, ik ben bezig met een wallbox voor het thuisladen. Ik wil weten of de boordlader van de Elroq ook 7,4kw laden ondersteunt op 1 fase van 40a met een aardlekautomaat van 32a. Ik hoop dat iemand dit weet.

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:07
Brekie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Lijkt mooi aan te sluiten op achterzijde van de banden.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn dit de Matic 150 van Sno-Pro? Ik krijg de aanbeveling voor de Matic 160 maar ik kan de bandenmaat echter niet matchen met wat Sno-Pro aangeeft. 9mm vind ik ook wel erg dun voor een auto van meer dan 2000 kg. Heb je hier al eens mee gereden of was dit om te passen?

[ Voor 19% gewijzigd door Italioboy op 13-01-2026 10:15 ]

• debom
S_Chief schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:27:
Ja die zit er op, maar verwacht geen treinhoorn :+

• S_Chief
  • Niet online
@debom Heb jij een 2026 met anders ogende claxon? Skoda zou dit namelijk hebben gewijzigd bij het nieuwe modeljaar.

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:58
Arjen48 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:03:
Goedemorgen, ik ben bezig met een wallbox voor het thuisladen. Ik wil weten of de boordlader van de Elroq ook 7,4kw laden ondersteunt op 1 fase van 40a met een aardlekautomaat van 32a. Ik hoop dat iemand dit weet.
Goedemorgen, ik heb thuis 1-fase 35a maar kom met de Elroq niet boven de 5kW uit.

De Niro EV daarvoor haalde wel de 7kW.

[ Voor 4% gewijzigd door Ystime op 13-01-2026 11:12 ]

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:40
Arjen48 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:03:
Volgens onze oostburen heb je de volgende mogelijkheden voor thuisladen :
1-Phase
2,3 kW
10 A
230 V
35,7 h
1-Phase
7,2 kW
32 A
230 V
11,4 h
3-Phase
11 kW
16 A
400 V
7,5 h
Bron

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:30
@Ystime De Elroq kan net als de Enyaq 7,4kW aan op 1 fase.
Staat de Stroombegrenzing aan in de app of de auto?

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:58
KweNi schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:34:
@Ystime De Elroq kan net als de Enyaq 7,4kW aan op 1 fase.
Staat de Stroombegrenzing aan in de app of de auto?
Nee, die staat niet aan. Vraag heb ik al eerder in dit forum gesteld volgens mij, en toen werd aangegeven dat 5kW de max was.

• Arjen48
Ystime schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:12:
[...]

Goedemorgen, ik heb thuis 1-fase 35a maar kom met de Elroq niet boven de 5kW uit.

De Niro EV daarvoor haalde wel de 7kW.
Ok. Ik heb de vraag bij Skoda neergelegd en ze hopen binnenkort een antwoord te geven. Ben dan wel benieuwd waarom jij maar max 5kw kan laden.

• Arjen48
Henry_ schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:18:
[...]

Volgens onze oostburen heb je de volgende mogelijkheden voor thuisladen :
1-Phase
2,3 kW
10 A
230 V
35,7 h
1-Phase
7,2 kW
32 A
230 V
11,4 h
3-Phase
11 kW
16 A
400 V
7,5 h
Bron
Top. Komt dus van de officiële site. Ik neem aan dat je dan niet perse die skoda wallbox hoeft te hebben en dat het ook met de zaptec go 2 kan?

• Brekie
Italioboy schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:25:
[...]

Zijn dit de Matic 150 van Sno-Pro? Ik krijg de aanbeveling voor de Matic 160 maar ik kan de bandenmaat echter niet matchen met wat Sno-Pro aangeeft. 9mm vind ik ook wel erg dun voor een auto van meer dan 2000 kg. Heb je hier al eens mee gereden of was dit om te passen?
Inderdaad de sno-pro matic 150. Heb er nog niet mee gereden dus geen ervaring ermee. Ik hoop trouwens ze, net als de afgelopen 10 jaar , ook niet nodig te hebben😉.
Ben nog steeds overtuigd dat ze goed passen qua ruimte in de wielkasten, alhoewel Skoda geen vrijbrief geeft om ze te gebruiken op de 20inch wielen.
Reden wordt niet gecommuniceerd.

• ReneKoops
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:54
Hier ook een Skoda Elroq gekocht. Flinke upgrade t.o.v onze Citroen C3 Aircross 😂. Wel eerste keer automaat en elektrisch rijden, dus dat zal vast even wennen zijn.

• MrJones
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:41
Bob Popcorn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:57:
[...]

Nou, in de praktijk vind ik het maar bar tegen vallen :+ Met dit weer rijd ik zomaar 20-22kWh/100km, dus dan zou ik de 400km niet eens aan tikken. In de zomer 16kWh/100km. Vond het een behoorlijk verschil!
Idem hier ongeveer... nu pas op, t.o.v. andere EV's doet die het ni zo slecht hoor in dit weer.
Idealiter wel een EV met WLPT van 2x huidige actieradius.. hopelijk binnen 4-5 jaar met volgende lease 😊

• Chillz
ReneKoops schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:56:
Hier ook een Skoda Elroq gekocht. Flinke upgrade t.o.v onze Citroen C3 Aircross 😂. Wel eerste keer automaat en elektrisch rijden, dus dat zal vast even wennen zijn.
Dat went heel snel hoor :)

Wacht maar tot je daarna weer een keer terug moet naar schakelen en tanken... dat is pas wennen :D

Leeg - Sinds 20180907

Pagina: 1 ... 63 64 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa