@Ystime Staat stroombegrenzing misschien aan?
In de app bij laden, laadlocaties, je thuislocatie en daar helemaal onderaan.
In de app bij laden, laadlocaties, je thuislocatie en daar helemaal onderaan.
De Niro bood blijkbaar een 22 kW/32A boordlader aan. Volgens mij gaat Skoda, zoals veel andere merken, niet verder dan 11kW/16A boordlader.Ystime schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:31:
Sinds deze dinsdag ook berijder van een Elroq 60, in de meest gekozen kleur😇. Rijdt heerlijk, wel even wat omschakelen na 9 jaar een Kia Niro gereden te hebben, maar went snel.
Wel heb ik een vraagje over het thuisladen: ik krijg niet meer dan 5 kW uit mijn Peblar, terwijl de Niro gewoon 7 kW trok (ik heb een 1-fase 32A aansluiting thuis). Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
[ Voor 25% gewijzigd door Athome op 29-11-2025 20:47 ]
Zoals ik al aangaf in mijn post heb ik een 32A-aansluiting thuis dus ik zou inderdaad 7.2kW verwachten. Maar de Skoda-app geeft 5kW aan, en op mijn P1 meter kom ik inderdaad niet boven de 5kW uit. En nogmaals, de Kia trok wel de 7,2kW.Athome schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:13:
[...]
De Niro bood blijkbaar een 22 kW/32A boordlader aan. Volgens mij gaat Skoda, zoals veel andere merken, niet verder dan 11kW/16A boordlader.
Dat betekent op 1 fase 3.6 (16A) of 7.2 kW (32A). Er schijnen manieren te zijn waardoor je toch meer dan 3.6 kW door 1 fase in je auto kan krijgen. Dat kan verklaren waarom je toch 5 kW zit i.p.v 3.6 kW ziet.
Dat wissel per dealer. Sommige dealers geven een link waar je het proces kan volgen, anderen niet.Athome schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:56:
Een vraag over het bestelproces van een nieuwe Elroq.
2 weken een handtekening onder het koop contract gezet. Sindsdien volledig stil. Ik hand ondertussen bevestigingsmail o.i.d verwacht.
Wat ik begrepen heb uit o.a het VW ID topic is dat mensen via een link of via de app (Skoda app in dit geval) op de hoogte gehouden wordt over de vorderingen van het bestel proces
Na deze van Level 5 is er ook nog (in ieder geval) 1 Level 6 uitdaging.pkrielen schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:17:
[...]
Ik ben ook erg happy met de overstap van mijn Opel Grandland Diesel naar mijn Sportline 60 EV.
Trap/schakelloos en vlot rijden met minder geluid is prachtig en de travelassist is mijn vriend in de file..
Ik heb er een sport van gemaakt de puntjes te verzamelen in de app en dacht na de eerste 4 levels klaar te zijn, maar toen bleek er toch een level 5 verborgen te zitten daarna, dus we gaan nog even door.
Wel deel ik de mening dat ik in het begin me er meer "druk" om maakte dan nu.
[Afbeelding]
Dat gezegd hebbende, mochten er nog nieuwe Skoda fans zijn bijgekomen, ik zoek nog 2 "vrienden" zodat ik 5 uit 5 kan halen in de app. Laat me even weten via PM, dat stuur ik je een referral code.
Toe nu toe alleen met de hand of in de wasbox gewassen,JPD68 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:14:
... gisteren na 10K km het Raceblue onder het stof vandaan gehaald met een bezoek aan de wasstraat. Na de post flightcheck (Ruitenwissers/Easy Open/Veiligheidssystemen) ging het geruisloos. Alles ook weer aan gekregen
Leeg - Sinds 20180907
Johnmar schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:05:
Bericht gehad dat onze Roderik (Rode elroc) rond 23 juni geproduceerd gaat worden. (aangepast in Excel).
Nu kan ik niet wachten en dat blijkt wel uit het feit dat ik al flink aan het kopen/plaatsen ben geweest:
- Laadpaal Ratio Solar met 7m vaste kabel, gekocht en geïnstalleerd
- Frunk (uit Ierland) (link) (wacht op levering)
- Materverschrikker ultrasoon (aan de accu) Werktal GH-172
- Accumonitor (BM200) via BT om de lading van 12v in de gaten te houden
- Laadpoortafdekking (5LA 054 410 via de dealer) voor afscherming van vocht tijdens laden
- Carport verbreed (lees: paal verplaatst waar ik al 25 jaar ruzie mee heb).
- Wintervelgen met winterbanden enyaq (overgenomen)
- Rubberen matten enyaq (gekregen)
- Kofferbakschaal enyaq (gekregen. Misschien kan ik er wat mee na aanpassen ervan)
- Sleutelhoesjes
- Laadpassen besteld
- Geyon Pure EVO coating besteld voor op/over:
* gespoten (lak) delen
* velgen
* zwarte kunstof delen (tegen UV invloed en vergrijzing)
Herkent iemand dit gedrag?![]()
En heeft iemand nog andere aanbevelingen?
zat nog te denken aan:
- PPF beschermfolie op rol voor op dorpels en laaddorpel achterbumper
- Spatlappen van Skoda (nou lappen, zijn gewoon wielkastverlengers) wat zijn evt ervaringen van anderen? Alleen voor of voor en achter, of gewoon niet doen? Zijn trouwens op https://www.skoda-parts.com/ veeel goedkoper dan in de catalogus van Skoda/Pon NL.
- remtrommels achter in blanke lak (tegen roesten van de trommels)
- remschijven voor (delen waar remblokken niet mee in aanraking komen) in blanke lak (tegen roesten).l waarop
- dashcam (fitcam of gelijkvormig)
Dus las iemand ng goede ideeën heeft waarmee ik de tijd tot aflevering doorkom, laat het me weten (hier of via PM).
/f/image/sZMVOiJLi9Rs4fZxYVzYLmHk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2NOwcMnfOwm3Y0Bn65Jp7LAl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZJW56gtPywuXhyXppAem9HoS.png?f=fotoalbum_large)
Heb alles maar uitgezet om piepjes te voorkomen. De Easy Open is onder het motto 'Better safe than sorry '.Chillz schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:18:
Toe nu toe alleen met de hand of in de wasbox gewassen,
Maar binnenkort toch ook maar eens door de automatische wasstraat. (gemak dient de mens)
Wat te doen?
Auto in standje N, ruitenwissers uit.
Easy open van de kofferbak maakt toch niet uit? Werkt toch alleen als de sleutel ook bij de kofferbak is?
En wat moet er verder aan veiligheidssystemen aangepast worden dan?
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
[ Voor 11% gewijzigd door Athome op 30-11-2025 14:29 ]
En bij een openbare laadpaal? Evt om uit te sluiten of er iets met de auto isYstime schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:02:
[...]
Zoals ik al aangaf in mijn post heb ik een 32A-aansluiting thuis dus ik zou inderdaad 7.2kW verwachten. Maar de Skoda-app geeft 5kW aan, en op mijn P1 meter kom ik inderdaad niet boven de 5kW uit. En nogmaals, de Kia trok wel de 7,2kW.
De stroombegrenzing staat niet aan, als ik die aanzet trek ik nog maar 2kW.
Sta nu aan een openbare laadpaal, die levert 11kW. Wordt denk toch maar de meterkast verzwaren…Kaasbroodje schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:27:
[...]
En bij een openbare laadpaal? Evt om uit te sluiten of er iets met de auto is
Lijkt mij wel, met 19” heb je zat ruimte lijkt mij.Patox schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:43:
Zouden deze sneeuwkettingen passen voor de Elroq 19 inch? https://bepakt.nl/products/husky-butzi-190 Maten passen maar qua wielkast zal het ook gaan denk ik?
Even voor de volledigheid:Pinjataaa schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:04:
[...]
Lijkt mij wel, met 19” heb je zat ruimte lijkt mij.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kw46VGm5hslYibAlEmO1oamV.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door debom op 01-12-2025 14:21 ]
Ah ik ging uit van mijn eigen banden van de 60, dus 235/55R19 idd.tweebel schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:39:
[...]
Even voor de volledigheid:
De bandbreedte is in dit geval (bij gelijke ET waarde) veel bepalender voor de ruimte tussen wielkast en wiel dan de diameter. Tussen de 19, 20 en 21 inch zit geen verschil in omtrek.De bandbreedte (achter) verschilt standaard wel tussen de 50/60 en de 85.
Zo te zien (aan de specs van de kettingen) gaat het in dit geval om een Elroq 50/60 met achter 235 bandbreedte. De 85 heeft achter altijd 255. Dat scheelt waarschijnlijk wel flink.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
PSN: Flix20-NL
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
kost ook 300 euro ofzo idd. daarom heb ik hem ook gepast.Señor Sjon schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:58:
Die ook stervensduur is volgens de dealer. In gebruik was het ook niet altijd even handig als de natte vieze kabel op je bagage staat te druppen.Maar toch wil ik die hoedenplankdrager.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Leeg - Sinds 20180907
Ik vind m ideaal in gebruik, bij mij ligt de kabel niet over de grond heen tijdens laden, maar zweeft ie tussen paal en auto, zover als nodig afgerold.Señor Sjon schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:58:
Die ook stervensduur is volgens de dealer. In gebruik was het ook niet altijd even handig als de natte vieze kabel op je bagage staat te druppen.Maar toch wil ik die hoedenplankdrager.
En hoe doe je dat? Er is wel een snelkoppeling naar de lane-assist maar niet rechtstreeks naar de snelheidswaarschuwing mogelijk?debom schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:07:
- De snelheidswaarschuwing. Deze betuttelende maatregel van de EU. Gelukkig is redelijk makkelijk aan te passen. Maak een snelkoppeling bovenin je scherm. Dan kun je 'm direct uitzetten.
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Dat is gek, de verkoper heeft het voor ons zelfs al van te voren gewijzigd.Stoofie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:49:
[...]
En hoe doe je dat? Er is wel een snelkoppeling naar de lane-assist maar niet rechtstreeks naar de snelheidswaarschuwing mogelijk?
Er is wel een snelkoppeling naar de algemene rijhulp-instellingen, maar dan kan ik net zo goed de fysieke knop gebruiken en heeft de snelkoppeling geen toegevoegde waarde.
Gistermiddag had ik nog even telefonisch contact met mijn dealer en die gaf ook aan dat een rechtstreekse snelkoppeling naar de snelheidswaarschuwing niet mogelijk was?
Er zit ook een vervanging in van dat motorkapomhooghoudtstaafje (??) door een gasdrukveer.Renegade666 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:58:
Beetje duur niet voor een plastic bakje...
Idem, en een ooit gekregen gratis handoekje van de wasstraat ligt in een zijvakje voor als hij toch echt te nat is.Shanquish schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:45:
[...]
Ik vind m ideaal in gebruik, bij mij ligt de kabel niet over de grond heen tijdens laden, maar zweeft ie tussen paal en auto, zover als nodig afgerold.
En als de kabel nat is schud ik m een keer af, dan drupt ie echt niet.
Vond het ook een bijzondere keuze dat ze deze niet tot de standaard uitrusting hebben laten behoren maar in het plus(?) pakket hebben gestopt.Señor Sjon schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:58:
Ja die zit er bij idd.Holzschuh schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:48:
[...]
Er zit ook een vervanging in van dat motorkapomhooghoudtstaafje (??) door een gasdrukveer.
Niet dat ik de neiging voel dat ding te kopen, heb een eigen laadpunt dus die kabel komt er nauwelijks uit
Wat @S_Chief ook al aan geeft. Links van de klok heb je een rijtje icoontjes. Door deze ingedrukt te houden krijg je meerdere keuzes. Waaronder een auto met verkeersbord. Selecteer dan het icoon die je wilt vervangen en selecteer de nieuwe.Stoofie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:49:
[...]
En hoe doe je dat? Er is wel een snelkoppeling naar de lane-assist maar niet rechtstreeks naar de snelheidswaarschuwing mogelijk?
Er is wel een snelkoppeling naar de algemene rijhulp-instellingen, maar dan kan ik net zo goed de fysieke knop gebruiken en heeft de snelkoppeling geen toegevoegde waarde.
Gistermiddag had ik nog even telefonisch contact met mijn dealer en die gaf ook aan dat een rechtstreekse snelkoppeling naar de snelheidswaarschuwing niet mogelijk was?
Sowieso zijn de pakketten een stuk irritanter. Voor 360 camera en geluidssysteem moet je al een duur pakket kiezen van bijna 5k.Flix20 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:42:
[...]
Vond het ook een bijzondere keuze dat ze deze niet tot de standaard uitrusting hebben laten behoren maar in het plus(?) pakket hebben gestopt.
Dit is nou niet bepaald een optie die je over de streep zal halen om dat pakket te nemen (mij igg niet).
De overige opties die in die upgrade zitten; zoals de airbags en matrix verlichting () dan weer wel dus is het een mooie bijkomstigheid geweest.
Uiteraard, hij staat gewoon op het 3e schermS_Chief schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:52:
Is gewoon mogelijk. Uit m'n hoofd houd je een snelkoppeling die je wil wijzigen ingedrukt en dan krijg je een menu met andere opties.
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
EV-database rekent voor de Elroq 60 een winter-range (bij -10 gr.) op de snelweg (bij 110 km/h) van 250 km.twinkey schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:45:
...
De 60 vind ik qua range toch tegenvallen, ik rij 195km enkele reis, dat in de winter met 130km/h, dat red je al niet met de 60 denk ik. Of zeer krap!
Ik wil toch proberen of het een 85BE met het Advanced pakket kan worden ivm de Audio upgrade. Lukt dat niet, dan wordt het wellicht een BE85 Tour.
...
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
Ben even hier aan het spieken, heb een Enyaq 85 pre-facelift met Canton maar de subwoofer doet nagenoeg niets.TomasE schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:40:
[...]
Het Canton systeem vind ik waanzinnig. Op 3/4 van de volume slider staat ie voor mij net onder de pijngrens, maar klinkt alles nog heel gedefinieerd. De sub voel je goed, zonder dat er wat in het interieur rammelt oid. Ik luister o.a. heavy metal, en de kick + baspartijen komen erg goed over.
Heb wel wat aan de instellingen gesleuteld. Zo uit m'n hoofd staat ie o.a. tussen stereo en surround in, en de focus op de voorstoelen middenin.
Als je weet dat je elke dag 195km enkele reis hebt en diezelfde dag ook terugmoet zou ik voor de 85 gaan.twinkey schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:45:
Ik heb eindelijk toegang tot de bestel portal, maar kom er achter dat ik alleen een kale 85 BE kan leasen of een 60BE of SL met wat opties (pakketten lukt al niet = te duur) Hebben jullie ervaring met voorraad auto's of die wellicht net wat goedkoper kunnen zijn? Al is het maar 1000 euro? Dat scheelt voor mij mega in of ik 'm dan nét wel of nét niet kan leasen.
De 60 vind ik qua range toch tegenvallen, ik rij 195km enkele reis, dat in de winter met 130km/h, dat red je al niet met de 60 denk ik. Of zeer krap!
Ik wil toch proberen of het een 85BE met het Advanced pakket kan worden ivm de Audio upgrade. Lukt dat niet, dan wordt het wellicht een BE85 Tour.
Noem me creatief, maar kan een dealer geen offerte uitbrengen met korting als ik privé 1k of 2k aanbetaal bv.?
P.S. Die nieuwe Epiq ziet er ook vet uit zeg! https://www.skoda.nl/modellen/teaser/epiq
Absoluut. Die Canton sub doet zeker wat als je het volume opendraaitS_Chief schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:56:
Dan is er iets mis met je sub (of de pre-facelift Enyaq heeft een ander systeem). In de Elroq merk je die sub echt wel.
ik zal dit ook eens testen, want in vergelijking met mijn oude id3 1st max, vind ik het canton systeem best wel tegenvallen. Sub is imho sub-optimaal.S_Chief schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:56:
Dan is er iets mis met je sub (of de pre-facelift Enyaq heeft een ander systeem). In de Elroq merk je die sub echt wel.
Dit is nu de bestverkochte auto van Nederland en dat blijft hij waarschijnlijk ook.
Nederland heeft een nieuwe koploper in de verkooplijsten. Het gaat om de puur elektrische Skoda Elroq. De compacte SUV is een echte publiekslieveling, want de auto is ook in de rest van Europa zeer populair.
Skoda bewijst met de 34.990 euro kostende Elroq dat ook elektrische auto’s soms als hebbeding worden gezien. Nog geen jaar na de productiestart heeft het merk uit de Volkswagenstal al de 100.000ste Elroq gebouwd.
Leeg - Sinds 20180907
Heel het internet staat vol met de matige sub die erin zit. Idem voor de ID.4 en .5 Of het is een heel groot probleem, of wij ervaren het geluid heel anders.S_Chief schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:56:
Ik ben ook duurdere en betere systemen gewend (heb ook een C-klasse met H/K Logic 7), maar nauwelijks aanwezig is echt niet het geval. Heb de EQ wel op Rock staan en de subwoofer op +4, dat maakt veel uit. Merk je met iets als Muse - Dig Down echt weinig tot niets van de subwoofer? Dan is er iets mis.elektriekert schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:44:
[...]
Heel het internet staat vol met de matige sub die erin zit. Idem voor de ID.4 en .5 Of het is een heel groot probleem, of wij ervaren het geluid heel anders.
Ik hoef niet de spiegels eraf te laten trillen, maar de sub bassen zijn nauwelijks aanwezig.
[ Voor 4% gewijzigd door S_Chief op 05-12-2025 13:20 ]
Meeste leasemaatschappijen (zakelijk) laten je gewoon hetzelfde betalen ongeacht voorraad auto.twinkey schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:45:
Ik heb eindelijk toegang tot de bestel portal, maar kom er achter dat ik alleen een kale 85 BE kan leasen of een 60BE of SL met wat opties (pakketten lukt al niet = te duur) Hebben jullie ervaring met voorraad auto's of die wellicht net wat goedkoper kunnen zijn? Al is het maar 1000 euro? Dat scheelt voor mij mega in of ik 'm dan nét wel of nét niet kan leasen.
Noem me creatief, maar kan een dealer geen offerte uitbrengen met korting als ik privé 1k of 2k aanbetaal bv.?
P.S. Die nieuwe Epiq ziet er ook vet uit zeg! https://www.skoda.nl/modellen/teaser/epiq
Rock setting heb ik nu een paar keer voorbij zien komen, zal eens proberen, ik verwacht dat die setting wel los staand is van de +4 sub setting.S_Chief schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:19:
[...]
Ik ben ook duurdere en betere systemen gewend (heb ook een C-klasse met H/K Logic 7), maar nauwelijks aanwezig is echt niet het geval. Heb de EQ wel op Rock staan en de subwoofer op +4, dat maakt veel uit. Merk je met iets als Muse - Dig Down echt weinig tot niets van de subwoofer? Dan is er iets mis.
Geen idee of hetzelfde systeem ook in de ID serie zit overigens.
Heb je al eens naar de Elroq BE Tour gekeken? Of bevat die niet de opties je graag wil hebben?Señor Sjon schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:01:
[...]
Meeste leasemaatschappijen (zakelijk) laten je gewoon hetzelfde betalen ongeacht voorraad auto.
85 BE zit overigens het meeste wel in hoor. Het Advanced pakket is namelijk wel fors duurder en de gemiddelde leasemij gaat daar niet mee akkoord.
Heb deze ochtend, de EQ op Rock gezet en de sub hoog.S_Chief schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:19:
[...]
Ik ben ook duurdere en betere systemen gewend (heb ook een C-klasse met H/K Logic 7), maar nauwelijks aanwezig is echt niet het geval. Heb de EQ wel op Rock staan en de subwoofer op +4, dat maakt veel uit. Merk je met iets als Muse - Dig Down echt weinig tot niets van de subwoofer? Dan is er iets mis.
Geen idee of hetzelfde systeem ook in de ID serie zit overigens.
Ik weet niet wat de mogelijkheden van die laadpaal zijn, maar ik kan met mijn Peblar Home laadpaal prima aansturen hoeveel stroom ik naar de auto stuur, op welk moment of dat dit alleen Zonnestroom mag zijn. Bij Peblar en ik denk de meeste laadpalen is de minimale limiet voor specifiek laden op zonnestroom 6A (per fase)1955paul schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:41:
Ik heb een solar edge laadpaal ik heb zonnepanelen.(Nu wil ik in de zomer) alleen laden met overtollige zonne-energie. Het laden van de skoda elroq kun je instellen op 11kw per uur en de helft is 5.5 kw per uur. Mijn ervaring is nu dat als de elroq staat ingesteld op 11 kw per uur en ik heb de instelling op de laadpaal ingesteld op alleen overtollige zonne-energie de elroq dus de overtollige zeg 4kw pakt en dan tevens 7 kw uit het net , wat ik eigenlijk niet wil. Zet ik de erloq op 5.5 kw dan pakt ie de 4 kw overtollige zonne-energie en 1,5 kw uit het net. Wat ik dus niet wil. Mijn ervaring is dus dat de elroq bepaalt hoe met welke hoeveelheid kw gelaad wordt of 11 kw of 5,5 kw. Maar ik wil bv alleen de overtollige zonne-energie gebruiken. Kan ik dat ergens anders instellen of is dit een vast gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee.
Die heb ik toevallig voorbij zien komen. Zit ergens bij de instellingen van je geluid. Mocht ik straks zin hebben, dan loop ik even naar de auto, maar wie weet ben je me voor.StevendGraaf schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:42:
Okay, ik heb de gebruiksaanwijzing er serieus op nageslagen maar geen idee waar ik het vinden kan. Hoe zet ik het geluidje bij het verlaten van de auto uit?
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik heb een proefrit gemaakt in een Sportline bij A-Point Amsterdam. Was geen echte demo auto, maar van een collega van de sales medewerker.laurens0619 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:28:
Heeft er iemand enig idee waar een elroq sportline te proefrijden is?
Heb al wat zitten afbellen bij pon maar niets
Liefst regio Brabant
[ Voor 14% gewijzigd door Athome op 06-12-2025 18:34 ]
mindgarp in "Het grote Škoda Elroq-topic"Athome schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:28:
Kan iemand vertellen wat de 9 stappen in de "Honeymoon" betekenen.
Wij zitten nog in stap 1 met een verwachte leverdatum van Week 12-2026
Wat jij beschrijft is inderdaad in de basis hoe het laden van auto werkt. De auto bepaald en lader moet leveren.1955paul schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:49:
Ik heb een solar edge laadpaal ik heb zonnepanelen.(Nu wil ik in de zomer) alleen laden met overtollige zonne-energie. Het laden van de elroq kun je instellen op 11kw per uur en de helft is 5.5 kw per uur. Mijn ervaring is nu dat als de elroq staat ingesteld op 11 kw per uur en ik heb de instelling op de laadpaal ingesteld op alleen overtollige zonne-energie de elroq dus de overtollige zeg 4kw pakt en dan tevens 7 kw uit het net , wat ik eigenlijk niet wil. Zet ik de erloq op 5.5 kw dan pakt ie de 4 kw overtollige zonne-energie en 1,5 kw uit het net. Wat ik dus niet wil. Mijn ervaring is dus dat de elroq bepaalt hoe met welke hoeveelheid kw gelaad wordt of 11 kw of 5,5 kw. Maar ik wil bv alleen de overtollige zonne-energie gebruiken. Kan ik dat ergens anders instellen of is dit een vast gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee.
[ Voor 6% gewijzigd door Athome op 06-12-2025 19:00 ]
Dat is niet correct. De lader bepaalt het maximum en de auto beslist wat hij van dat maximum afneemt.Athome schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:55:
[...]
Wat jij beschrijft is inderdaad in de basis hoe het laden van auto werkt. De auto bepaald en lader moet leveren.
Bij een 3 fase laadpaal klopt dit, maar bij 1 fase kan je laden aan 1,38kw. Daar kom je al snel aan in de zomer.Athome schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:55:
[...]
... er wel rekening dat 6A over het algemeen de minimale laadstroom zal ziin. Dit is ongeveer 4 kW. Het is niet makkelijk om je auto volledig met overtollige zonnestroom te laden.
Ligt er aan hoe je leest. We bedoelen beiden hetzelfde. Maar je leest vaker dat mensen het niet altijd goed begrijpen. "Mijn auto stond aan een 300 kW lader maar het laden ging niet sneller dan 100 kW. Is mijn auto kapot?"KweNi schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:01:
[...]
Dat is niet correct. De lader bepaalt het maximum en de auto beslist wat hij van dat maximum afneemt.
Heb ik nog even toegevoegd op moment dat jij je bericht ook schreef.KweNi schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:01:
Bij een 3 fase laadpaal klopt dit, maar bij 1 fase kan je laden aan 1,38kw. Daar kom je al snel aan in de zomer.
Van mei tot september laad ik uitsluitend met zo'n op 1 fase.
X-Field schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:07:
[...]
Die heb ik toevallig voorbij zien komen. Zit ergens bij de instellingen van je geluid. Mocht ik straks zin hebben, dan loop ik even naar de auto, maar wie weet ben je me voor.
Dank! Volledig overheen gekeken!S_Chief schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:24:
@StevendGraaf @X-Field Menu (vier blokjes onderin) --> Klank --> Setup (linkerzijde) --> Afscheidsmelodie.
Ja die zie ik regelmatig langskomen. Dat is tegenwoordig gewoon de BE heb ik begrepen. Het clever pakket zit er sinds eergister standaard op. De eerste upgrade is het Plus pakket tegenwoordig. Dus als ik nu een BE bestel heb ik in feite een BE Tour.Hans N schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:07:
[...]
Heb je al eens naar de Elroq BE Tour gekeken? Of bevat die niet de opties je graag wil hebben?
Ik zou het hier eens vragen:1955paul schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:49:
Ik heb een solar edge laadpaal ik heb zonnepanelen.(Nu wil ik in de zomer) alleen laden met overtollige zonne-energie. Het laden van de elroq kun je instellen op 11kw per uur en de helft is 5.5 kw per uur. Mijn ervaring is nu dat als de elroq staat ingesteld op 11 kw per uur en ik heb de instelling op de laadpaal ingesteld op alleen overtollige zonne-energie de elroq dus de overtollige zeg 4kw pakt en dan tevens 7 kw uit het net , wat ik eigenlijk niet wil. Zet ik de erloq op 5.5 kw dan pakt ie de 4 kw overtollige zonne-energie en 1,5 kw uit het net. Wat ik dus niet wil. Mijn ervaring is dus dat de elroq bepaalt hoe met welke hoeveelheid kw gelaad wordt of 11 kw of 5,5 kw. Maar ik wil bv alleen de overtollige zonne-energie gebruiken. Kan ik dat ergens anders instellen of is dit een vast gegeven. Heeft iemand hier ervaring mee.
Hierop terugkomend:S_Chief schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:56:
Heb je de Alfen dan op Green of Comfort ingesteld?Italioboy schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:40:
[...]
Ik zou het hier eens vragen:
Het grote "thuis laden van je EV" topic.
De Elroq kan bepalen uiteraard hoeveel er geladen word, maar de laadpaal is eigenlijk de "master"
Je laadpaal moet fase schakeling ondersteunen zodat hij kan schakelen tussen 1 of 3 fase laden. Als hij dat kan dan zou hij kunnen laden met 6A (dat heeft de auto minimaal nodig) op 1 fase wat overeenkomt met 1,4 kW. Zo heb ik het op mijn Alfen laadpaal wanneer hij enkel op zonne energie laadt. Hoe meer vermogen aan zonne energie hoe harder hij dan ook gaat laden maar altijd minimaal 1,4 kW anders stopt het laden.
Met het risico iets teveel off-topic te gaan, maar heb je met zo’n laag laadvermogen over een lange duur niet te maken met een in verhouding erg hoog laadverlies?JPD68 schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:09:
[...]
Heb je de Alfen dan op Green of Comfort ingesteld?
Heb gemerkt dat de Elroq het niet echt fijn vind als het vermogen onder de 1.4 kW komt en het laden stop en dan even later weer verder gaat, bijvoorbeeld bij wisselende bewolking. Dus laad ik tijdens de zomertijd overdag meestal op Comfort met een minimaal vermogen van 1.4 kW. Dan neem ik wel wat vermogen van het net maar dat neem ik voor lief. Tijdens de wintertijd laad ik 's nachts want dat is goedkoper en de zonnestroom wordt toch wel gebruikt door de warmtepomp.
Die 1,4 kW per fase is volgens mij een standaard, komt bij meer palen voor naar ik begrepen heb. Gaat per fase, dus met 3 fasen heb je minimaal 4,2 kW zonvermogen nodig voordat ie gaat laden.JPD68 schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:09:
[...]
Heb gemerkt dat de Elroq het niet echt fijn vind als het vermogen onder de 1.4 kW komt en het laden stop en dan even later weer verder gaat, bijvoorbeeld bij wisselende bewolking. Dus laad ik tijdens de zomertijd overdag meestal op Comfort met een minimaal vermogen van 1.4 kW. Dan neem ik wel wat vermogen van het net maar dat neem ik voor lief. Tijdens de wintertijd laad ik 's nachts want dat is goedkoper en de zonnestroom wordt toch wel gebruikt door de warmtepomp.
Ik heb een Besen wallbox waarvan ik de laadstroom tussen 6 en 16 A kan instellen. Bij 6A laadt de Elroq inderdaad met zo'n 4 kW (wat in de zomer ook meteen de max. opbrengst is van mijn panelen). Onze FIAT 500e kan daarnaast zelf nog de stroom verder terugregelen in 5 stapjes en dus kan ik bij deze auto ook nog tussen ca. 1,6kW en 4kW verder instellen. Handig als er minder opbrengst is van de panelen.Señor Sjon schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:27:
[...]
Die 1,4 kW per fase is volgens mij een standaard, komt bij meer palen voor naar ik begrepen heb. Gaat per fase, dus met 3 fasen heb je minimaal 4,2 kW zonvermogen nodig voordat ie gaat laden.
Skoda Elroq BE60
Ik laad hem altijd op Comfort, op Green wil hij soms niet meer verder laden bij een stop en vraagt de laadpaal opnieuw om communicatie van de autoJPD68 schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:09:
[...]
Bij de Waal in Gorinchem. Paar weken terug een proefrit gemaakt. Was van 1 van de medewerkers.laurens0619 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:28:
Heeft er iemand enig idee waar een elroq sportline te proefrijden is?
Heb al wat zitten afbellen bij pon maar niets
Liefst regio Brabant
Wat wil je weten over de laadkabel? Is gewoon een standaard 5 meter 2,5mm2 Type 2 voor 11 kW. Hoe bedoel je aansluiten op Enphase? Je PV installatie zit als het goed is gewoon aangesloten op een of meerdere groepen in je meterkast, wat voor tip zou je daarover willen dan? De laadpaal komt op een groep in je meterkast, die sluit je niet aan op Enphase. Uiteraard kan een laadpaal vaak wel herkennen of er teruglevering is en zodoende aan gaan en zijn laadvermogen aanpassen om op te laden op de zon.Arjen48 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:43:
Ik heb een Elroq sportline uit voorraad besteld en deze word einde van deze maand geleverd. Heeft iemand voor mij meer informatie over welke standaard laadkabel er meegeleverd word? Daarnaast ben ik aan het kijken voor een wallbox en het verzwaren van 1 naar 3 fase. Ik wil zoveel mogelijk laden op mijn zonnepanelen. Wie heeft er een goede tip voor het aansluiten op Enphase?
Check even de topic warning, daar staat het "Thuisladen" topic in waar je met dit soort vragen terecht kunt.Arjen48 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:43:
Ik heb een Elroq sportline uit voorraad besteld en deze word einde van deze maand geleverd. Heeft iemand voor mij meer informatie over welke standaard laadkabel er meegeleverd word? Daarnaast ben ik aan het kijken voor een wallbox en het verzwaren van 1 naar 3 fase. Ik wil zoveel mogelijk laden op mijn zonnepanelen. Wie heeft er een goede tip voor het aansluiten op Enphase?
Als ik het op de achterkant van een sigarendoosje uitreken dan zit ik op 16% laadverlies over de gehele linie. Geen idee of dat veel of weinig is. Per laadsessie houd ik dat niet bij. Ik laad erg divers, op dit moment 's nachts met 3600 Watt en sporadisch een boost van 11 kW als we de SOC naar 100% willen hebben.StevendGraaf schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:57:
Met het risico iets teveel off-topic te gaan, maar heb je met zo’n laag laadvermogen over een lange duur niet te maken met een in verhouding erg hoog laadverlies?
Zover ik weet schakelt een Alfen EV lader automatisch tussen de fasen al naar gelang he beschikbare vermogen.Señor Sjon schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:27:
[...]
Die 1,4 kW per fase is volgens mij een standaard, komt bij meer palen voor naar ik begrepen heb. Gaat per fase, dus met 3 fasen heb je minimaal 4,2 kW zonvermogen nodig voordat ie gaat laden.
Bekend probleem, het zou met een 'truucje' op te lossen zijn en dat lijkt hier te werken, maar het is een bugje van de VAG EV's.Italioboy schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:08:
Ik laad hem altijd op Comfort, op Green wil hij soms niet meer verder laden bij een stop en vraagt de laadpaal opnieuw om communicatie van de auto
:strip_exif()/f/image/udpyRH1xOZspkJcBjK68hxYf.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor de info. Ik bedoelde inderdaad dat de wallbox dan kan herkennen of er overcapaciteit is vanuit de zonnepanelen. Heb je een tip welk merk Wallbox zeer goed is?Italioboy schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:33:
[...]
Wat wil je weten over de laadkabel? Is gewoon een standaard 5 meter 2,5mm2 Type 2 voor 11 kW. Hoe bedoel je aansluiten op Enphase? Je PV installatie zit als het goed is gewoon aangesloten op een of meerdere groepen in je meterkast, wat voor tip zou je daarover willen dan? De laadpaal komt op een groep in je meterkast, die sluit je niet aan op Enphase. Uiteraard kan een laadpaal vaak wel herkennen of er teruglevering is en zodoende aan gaan en zijn laadvermogen aanpassen om op te laden op de zon.
Dat kan niet.gerrit3535 schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:03:
Dag, kun je Kessy ergens in het menu aanpassen? Ik kan het nergens vinden. Is het mogelijk Kessy bv gevoeliger te maken of minder gevoelig?
Minder gevoelig wel, gewoon uitzetten
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ja, dit topic: Thuisladen van je EV deel 2Arjen48 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:38:
[...]
Dank voor de info. Ik bedoelde inderdaad dat de wallbox dan kan herkennen of er overcapaciteit is vanuit de zonnepanelen. Heb je een tip welk merk Wallbox zeer goed is?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq