Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmvanmol
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:45
Deman23 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:39:
[...]

Als je wil leasen kan ik je ook broekhuis aanraden.
Even gekeken daar, maar zie qua PL alleen een Selectionen een Business Edition daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:30
hmvanmol schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:58:
[...]

Even gekeken daar, maar zie qua PL alleen een Selectionen een Business Edition daar.
Maasdekoning zat gemiddeld 40 euro onder de configurator prijs. Ik had bij hun besteld als de configurator toen zelf niet ineens de prijs 70 euro had gedropt voor een periode. Toen kreeg ik overal dezelfde prijs, van Udenhout deed er nog wel 10 euro af maar dat was meer een foutje

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sozinga
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 27-10 21:25
hmvanmol schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:58:
[...]

Bij de ANWB heb je de sportline en selection in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUnderdude
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02:19
Op de een of andere manier lukt het me niet om sneller te laden dan ongeveer 70kW. Bij optimaliseren staat dan: optimaliseren tot 74kw mogelijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVeoKvjuUAVXpjjUoYvT1mo5sQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fv9R7QO0L62u2MeYeoTDVZYm.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand een idee waar dit aan ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-10 18:29
DennisMoore schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:22:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Groot was mijn vreugde toen ik eindelijk een lege garage tot m'n beschikking kreeg en kon proberen of ik de Elroq mbv Remote Parking naar binnen kon laten rijden. De garage is namelijk te smal, pardon, de Elroq is namelijk te breed (achterlijke trend van steeds bredere auto's |:( ) om in de garage het portier nog te kunnen openen om uit te stappen. En ik heb niet zo'n zin om telkens over de achterbank te klauteren.

Groot was mijn teleurstelling toen de Elroq vrijwel meteen protesteerde en weigerde verder te rijden, "Obstruction detected". Ja, dat zie ik ook wel, maar het pást, ik sta perfect uitgelijnd en ik sta er vlak naast om te kijken of alles goed gaat met m'n vinger op de knop.

Wat is dan in hemelsnaam het nut van deze feature?! Is het enkel mogelijk om een parkeerplek te verláten als je te krap werd ingeparkeerd door anderen? Weet iemand een manier om deze flauwekul (waarschijnlijk voortkomend uit aansprakelijkheidsgeneuzel) te overrulen?

(Een mailtje hierover aan Skoda zelf verdwijnt helaas in een groot zwart 'customer service'-gat, Skoda kan/wil deze eenvoudige vraag over hun €50k kostende auto niet beantwoorden.)
Of je lost het op zoals deze man het doet...
YouTube: Old man parks his car (ENGLISH SUBTITLES)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07:42
Volgens mij is het zo dat hoe lager het batterijniveau is, hoe sneller hij kan laden. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javo1994
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:02
MrUnderdude schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 20:58:
Op de een of andere manier lukt het me niet om sneller te laden dan ongeveer 70kW. Bij optimaliseren staat dan: optimaliseren tot 74kw mogelijk. [Afbeelding]
Iemand een idee waar dit aan ligt?
Hoe vol was je accu op dit moment? Ik gok 55%? Naarmate je accu leger is hoe sneller hij kan snelladen.
Tot 20% accu capaciteit laad hij ongeveer met 170kw, daarna valt hij terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:47
UlrichT schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:26:
[...]

Volgens mij is het zo dat hoe lager het batterijniveau is, hoe sneller hij kan laden. 😉
klopt, dat heeft te maken met de laadcurve om
de accu te sparen.

dat is de reden dat ik bij lange reizen bewust kies voor minder stops en lager in percentage aankomen bij de dc lader

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WernerH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:39
Zaterdagochtend was het dan zo ver! Het lange wachten werd beloond en ik mocht mijn Elroq SL gaan ophalen 8)

We mochten de auto zelf onthullen en kregen daarna ruime uitleg over hoe en wat.
Daarbij kwamen ze ook door het menu heen en gaven ze aan dat er opties zijn die je kan aankopen.
Zo lieten ze de optie zien van extra kleuren en modi van de interne ledstrips. Daarop gingen de kids natuurlijk aan.

Heb wat zitten zoeken wat je voor de €29,00 krijgt, maar kan het niet echt vinden. Iemand ervaring wat je dan krijgt? Echt enkel alleen meer kleurtjes? Want die zitten er al genoeg in :)

Het was mijn eerste rit ooit in een electrische auto, maar het rijdt echt heerlijk! Wat een heerlijke zit, fijne wegligging, lekker vermogen en luxe door alle opties. Nu de komende dagen/weken de auto verder ontdekken, instellen en vooral genieten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:16
DrDelete schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:54:
[...]

klopt, dat heeft te maken met de laadcurve om
de accu te sparen.

dat is de reden dat ik bij lange reizen bewust kies voor minder stops en lager in percentage aankomen bij de dc lader
Bij een hogere stroomtoevoer loopt het voltage in een cel op.
Een cel mag absoluut niet over een te hoog voltage heen, anders ontploft deze zeg maar.
Bij een lege accu heb je veel speling. Deze speling wordt kleiner als de accu voller raakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkrielen
Whiskey48 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Bij een hogere stroomtoevoer loopt het voltage in een cel op.
Een cel mag absoluut niet over een te hoog voltage heen, anders ontploft deze zeg maar.
Bij een lege accu heb je veel speling. Deze speling wordt kleiner als de accu voller raakt.
Tijdens de gratis "cursus" werd het mooi uitgelegd met vergelijk van een glas water vullen.
In het begin kan de kraan best ver open zonder knoeien maar dichter bij de rand gaat de kraan verder dicht om ellende te voorkomen.
Een 2e die ik ken is het vergelijk met een parkeerplaats. Als die nog ver leeg is heb je zo een plek, maar als er nog maar een paar plekken vrij zijn moet je wat langer rondjes rijden voor je die plek gevonden hebt.
Extra is nog als het kouder wordt (en mogelijk natter en gladder) rijd je nog voorzichtiger/langzamer.

[ Voor 6% gewijzigd door pkrielen op 20-10-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:27
wel mooie metaforen om het wat duidelijker te maken

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:18
WernerH schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:52:
Heb wat zitten zoeken wat je voor de €29,00 krijgt, maar kan het niet echt vinden. Iemand ervaring wat je dan krijgt? Echt enkel alleen meer kleurtjes? Want die zitten er al genoeg in :)
Goede vraag, welke uitvoering heb je?

In mijn BE Plus zitten die LED strips die van deur tot deur over het dashboard lopen. Daar kun je alle kleuren van de regenboog voor instellen. 1* die strip en 1* de verlichting van die stortbak/opbergruimte tussen de voetenruimte van de voorste stoelen.

Als je nu al al die kleuren hebt ben ik ook wel benieuwd wat je dan nog extra krijgt. Anders is het maar de vraag. Heb er in het begin wel mee gespeeld maar nu staat die standaard op paars om te matchen met mijn Cheshire Cat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underdude
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 27-10 01:58
javo1994 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:04:
[...]

Hoe vol was je accu op dit moment? Ik gok 55%? Naarmate je accu leger is hoe sneller hij kan snelladen.
Tot 20% accu capaciteit laad hij ongeveer met 170kw, daarna valt hij terug.
Soc was 35% daarom vond ik het zo gek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:14
Underdude schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:34:
[...]

Soc was 35% daarom vond ik het zo gek
stating the obvious here maar was de accu voorverwarmd (via navigatie naar de lader of manueel via het oplaadmenu). Want dat help ook natuurlijk. Op 35% zou je hoger moeten zitten. Tenzij de paal bvb max 150kw aan kan en er al iemand anders aan het opladen was aan dezelfde paal. Dan wordt het vermogen in principe door 2 gedeeld voor beide aansluitpunten.

https://valid.x86.fr/s6z3z0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vcg1986
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-10 07:32
Hi mede tweakers!

Sinds afgelopen vrijdag mag ik van de zaak rondrijden in een BE Tour uitvoering :) Auto rijdt prettig, zit lekker en is redelijk stil binnen, al vond ik de KIA Ev6 AIR uitvoering die ik hier voor mocht rijden wel een stuk stiller, maar goed dat is misschien ook appels met peren vergelijken :P

Wat me wel opviel is dat zowel mijn Iphone (prive toestel) als Android telefoon (werk) niet opladen, maar ook niet leeglopen als ik ze voor bedraad aansluit (gebruik graag Android Auto of Carplay). Ik zie op het scherm van beide toestellen wel het charging icoontje, maar los van bijladen worden de telefoons niet opgeladen. Vanmorgen zat ik 1,5 uur in de auto en bij vertrek het Android toestel 59% batterij en bij aankomst nog net zo. Op de terugweg heb ik de Iphone achter aangesloten op usb c en deze was bij thuiskomst wel volledig opgeladen. Heb ze overigens niet gelijktijdig voor aangesloten, dat kan ik morgen nog wel eens testen.

Hebben andere dit ook en wat zou het kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UlrichT
[b]WernerH in "Het grote Škoda Elroq-topic"Heb wat zitten zoeken wat je voor de €29,00 krijgt, maar kan het niet echt vinden. Iemand ervaring wat je dan krijgt? Echt enkel alleen meer kleurtjes? Want die zitten er al genoeg in :)
Je kunt ook een proefperiode van 30 dagen starten, geheel kosteloos. Dat heb ik zelf ook gedaan. Ik merkte geen verschil en heb de functie daarna laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerH
UlrichT schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 07:16:
[...]

Je kunt ook een proefperiode van 30 dagen starten, geheel kosteloos. Dat heb ik zelf ook gedaan. Ik merkte geen verschil en heb de functie daarna laten verlopen.
Viel mij vanmorgen op, toen ik in het donker reed, dat de voetruimte ook verlicht is.
Kan je die toevallig dan ook van kleur voorzien, want die was nu gewoon wit?

Maar dank voor de tip, ga ik dat eens proberen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StonyT
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:22
Heb m net opgehaald, Elroq 85. Advanced, met trekhaak, id de kleur mooi rood is niet lelijk......
Moet nog zoeken waar de verschillende instellingen zitten, kom uit een Kia eniro, dus net even alles iets anders.....
Rijdt lekker, alleen m'n scherm geeft een achtergrondkleur ipv informatie tijdens het rijden, bij parkeren wel weer netjes camarabeeld, dus mogelijk een instelling waar ik vanaf had moeten blijven....
Even zoeken, anders toch maar de garage bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
WernerH schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:25:
[...]

Viel mij vanmorgen op, toen ik in het donker reed, dat de voetruimte ook verlicht is.
Kan je die toevallig dan ook van kleur voorzien, want die was nu gewoon wit?

Maar dank voor de tip, ga ik dat eens proberen :)
Holzschuh schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:26:
[...]
Daar kun je alle kleuren van de regenboog voor instellen. 1* die strip en 1* de verlichting van die stortbak/opbergruimte tussen de voetenruimte van de voorste stoelen.
;)

Voetenruimte zelf blijft altijd wit.

[ Voor 3% gewijzigd door Holzschuh op 21-10-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerH
Holzschuh schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

[...]

;)

Voetenruimte zelf blijft altijd wit.
Jammer, was mooie geweest als je dat wat kon dimmen of kon laten mee kleuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEAK70
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-10 15:30
WernerH schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:09:
[...]

Jammer, was mooie geweest als je dat wat kon dimmen of kon laten mee kleuren...
Dimmen kan, meekleuren helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
StonyT schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:47:
Heb m net opgehaald, Elroq 85. Advanced, met trekhaak, id de kleur mooi rood is niet lelijk......
Moet nog zoeken waar de verschillende instellingen zitten, kom uit een Kia eniro, dus net even alles iets anders.....
Rijdt lekker, alleen m'n scherm geeft een achtergrondkleur ipv informatie tijdens het rijden, bij parkeren wel weer netjes camarabeeld, dus mogelijk een instelling waar ik vanaf had moeten blijven....
Druk even op de aan/uit knop onder het scherm. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:54
Gister avond voor het eerst een klein probleempje met mijn eigen Elroq bemerkt.
Namelijk de voorste lampjes in het gehemelte willen niet reageren op aanraking. Evenals ook niet de knoppen met I (info) en het sleuteltje (service center bellen)

De middelste in het dak reageerden wel meteen bij aanraking.

Uitzetten en opnieuw aanzetten van de auto hielp niet. Al heb ik niet eerst 15 min gewacht om te zien wat er gebeurde als de auto in "rust" stand kwam te staan. Ik zal dus later deze week nog eens moeten testen om te zien wat de lampjes voorin doen.

Ze gingen overigens wel branden als ik de deur opende.

Andere toevallig hier ook al dit meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-10 19:56
StonyT schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:47:
Zoals iemand al zei, de aan/uit knop gebruiken. In stand-by zie je namelijk de 'screensaver' of hoe dat dit precies heet. Wat ook kan zijn is dat je een leeg homescreen hebt toegevoegd. Heb je toevallig van die 'pagina puntjes' onderin het scherm? Dan kun je proberen te swipen. Ik heb namelijk een keer lopen spelen met die homeschermen en één bleef leeg. Al lijkt dat normaal niet te kunnen dus het kan een bug zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 27-10 22:20
Was vandaag aan het laden (thuis AC) van een soc van rond de 48% naar 70%. Op moment dat de accu 70% bereikte gaf de MySkoda app aan bij accu “bezig met conserveren”. De laadpaal gaf aan nog een doorgifte te hebben van zo’n 100w.

Iemand dit wel eens gezien en die weet wat dit inhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Dan staat de klimatisering aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StonyT
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:22
De Aan/Uit knop hielp niet bij het oplossen van mijn "screensaver" probleem, maar toen ik na mijn werk de auto weer gebruikte was alles weer goed, en ook niet meer teruggekomen. Of het was een eerste opstartprobleempje, of ik heb toen op de onjuiste knoppen gedrukt.
Hoe dan ook, als het niet terugkomt is het voor mij goed. (Dank voor de reacties hierop)

Ben nu aan het spelen met en zoeken naar de beste indeling van de verschillende schermen.
Waar ik tot op heden sowieso enthousiast over ben zijn de verlichting (Matrix-LED), de HUD, en het rijgeluid.
Komende vanuit een KIA is de bediening een beetje wennen, de cruisecontrol etc, maar ik neem aan dat na twee weekjes deze ook blind te vinden zijn.

Rood is wel een opvallende kleur, niet iedereen vind m even mooi, maar ik hoef niet te zoeken op de parkeerplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-10 21:07
StonyT schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:49:
De Aan/Uit knop hielp niet bij het oplossen van mijn "screensaver" probleem, maar toen ik na mijn werk de auto weer gebruikte was alles weer goed, en ook niet meer teruggekomen. Of het was een eerste opstartprobleempje, of ik heb toen op de onjuiste knoppen gedrukt.
Hoe dan ook, als het niet terugkomt is het voor mij goed. (Dank voor de reacties hierop)

Ben nu aan het spelen met en zoeken naar de beste indeling van de verschillende schermen.
Waar ik tot op heden sowieso enthousiast over ben zijn de verlichting (Matrix-LED), de HUD, en het rijgeluid.
Komende vanuit een KIA is de bediening een beetje wennen, de cruisecontrol etc, maar ik neem aan dat na twee weekjes deze ook blind te vinden zijn.

Rood is wel een opvallende kleur, niet iedereen vind m even mooi, maar ik hoef niet te zoeken op de parkeerplaats.
Kom ook uit een E-Niro, de CC is inmiddels blind te doen en geen problemen meer mee.
Zal je zeker aan wennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
StonyT schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:49:

Nah...
Ik heb nog af en toe wel eens dat ik knipperlicht-pook en cruisecontrol-pook verwissel als ik niet oplet/ te vlug wil zijn...
Dus knipperen in plaats van de snelheid aanpassen. Of andersom, snelheid wijzigen ipv richting aangeven.

Ik kom dan niet vanuit een Kia, maar in de vorige paar auto's zat de cruisecontrol ook óp het stuur en niet als apart pookje.
Maar ach... zo erg is het ook weer niet :)

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broederbas
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 09:53
cptspekkie schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:19:
Gister avond voor het eerst een klein probleempje met mijn eigen Elroq bemerkt.
Namelijk de voorste lampjes in het gehemelte willen niet reageren op aanraking. Evenals ook niet de knoppen met I (info) en het sleuteltje (service center bellen)

De middelste in het dak reageerden wel meteen bij aanraking.

Uitzetten en opnieuw aanzetten van de auto hielp niet. Al heb ik niet eerst 15 min gewacht om te zien wat er gebeurde als de auto in "rust" stand kwam te staan. Ik zal dus later deze week nog eens moeten testen om te zien wat de lampjes voorin doen.

Ze gingen overigens wel branden als ik de deur opende.

Andere toevallig hier ook al dit meegemaakt?
Eergisteren ging er een passagierslampje op het verhemelte tijdens het rijden de hele rit langzaam aan en uit. Ik kreeg het ook niet uit door het aanraken van het lampje.
De volgende dag was dat niet meer het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Gehemelte is waarschijnlijk niet het woord dat je zoekt 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:21
Chillz schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Nah...
Ik heb nog af en toe wel eens dat ik knipperlicht-pook en cruisecontrol-pook verwissel als ik niet oplet/ te vlug wil zijn...
Dus knipperen in plaats van de snelheid aanpassen. Of andersom, snelheid wijzigen ipv richting aangeven.

Ik kom dan niet vanuit een Kia, maar in de vorige paar auto's zat de cruisecontrol ook óp het stuur en niet als apart pookje.
Maar ach... zo erg is het ook weer niet :)
Herkenbaar XD. Groot licht gaat vaker aan dan dat ik de CC aan zet :X
Vind het gewoon slecht opgelost. Waarom niet 2 knopjes op het stuur, is toch een stuk beter?
Zelf heb ik met een opneem/ophang knop, die heb ik ook niet op het stuur. moet altijd via scherm.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:18
Renegade666 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:29:
[...]
Herkenbaar XD. Groot licht gaat vaker aan dan dat ik de CC aan zet :X
Vind het gewoon slecht opgelost. Waarom niet 2 knopjes op het stuur, is toch een stuk beter?
Zelf heb ik met een opneem/ophang knop, die heb ik ook niet op het stuur. moet altijd via scherm.
Vind ik dus niet beter, CC Knopjes op het stuur vind ik een ramp (ervaring met o.a. een recente Tiguan). Moet toch steeds kijken waar ik druk. En ik moet dan mijn hand verplaatsen. Die hou ik normaal in de buurt van de hendel. Die bedien ik dan ook blindelings. Deze zit toch een stuk lager dan de grootlicht hendel dus ik herken mij er niet in dat ik "mis trek" 8)
Is dus heel persoonlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:21
deboss65 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:35:
[...]

Vind ik dus niet beter, CC Knopjes op het stuur vind ik een ramp (ervaring met o.a. een recente Tiguan). Moet toch steeds kijken waar ik druk. En ik moet dan mijn hand verplaatsen. Die hou ik normaal in de buurt van de hendel. Die bedien ik dan ook blindelings. Deze zit toch een stuk lager dan de grootlicht hendel dus ik herken mij er niet in dat ik "mis trek" 8)
Is dus heel persoonlijk
Dat kan idd. Kom ook van een kia namelijk. Werkte echt beter😅

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
En het kan altijd erger... :D

De bediening van de radio/ muziek gaat bij Renault via een aparte pook.
Veel vervelender |:(

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:21
Broederbas schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Eergisteren ging er een passagierslampje op het gehemelte tijdens het rijden de hele rit langzaam aan en uit. Ik kreeg het ook niet uit door het aanraken van het lampje.
De volgende dag was dat niet meer het geval.
Ja, ook al gehad, samen met het irritante klikkende geluid van het aan- en uitgaan van het lampje. Schijnt wel vaker voor te komen (afgaande op posts op Facebook), zeker bij vochtig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leendert_s
  • Laatst online: 25-10 13:06
Weet iemand toevallig of je het geluid dat je hoort bij uitstappen uit kunt zetten?
volgens mij heeft iemand een keer vermeld dat hij uit kon, maar kan die post niet meer terug vinden.
ben er 6 maanden nog steeds niet achter...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittavic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:35
In december gaan wij met het gezin naar Disneyland Parijs. Dat wordt voor mij de eerste keer naar het buitenland met de Elroq. Dat gaat helemaal goed komen ga ik vanuit maar hebben jullie misschien nog tips?

Ik heb thuis een laadpaal en hoef eigenlijk nooit openbaar te laden. Heb ik overigens ook nog nooit gedaan 😶

Ik heb 2 laadpassen van ANWB en Shell. Is een derde pas nog aan te raden? Zo ja, welke? Eventueel een Franse pas?

Ik heb ABRP veel genoemd zien worden om de route/laadstops uit te stippelen. Net de app even gedownload en al even rond gekeken zonder account. Dat ziet er echt goed en gebruiksvriendelijk uit. Hebben jullie hier nog tips voor om de juiste instellingen mee te geven? Korte of lange sessies etc.? Ik neem in december dan wel een maand abonnement voor de extra mogelijkheden. Een dongle voor 1 keer lijkt me weer wat overdreven.

Qua navigatie gebruik ik zelf altijd Google Maps en dan kan ik op het scherm met Apple Carplay switchen tussen GM & ABRP.

Een privé bericht mag anders ook om dit topic niet te vervuilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leendert_s
  • Laatst online: 25-10 13:06
Mittavic schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:55:
In december gaan wij met het gezin naar Disneyland Parijs. Dat wordt voor mij de eerste keer naar het buitenland met de Elroq. Dat gaat helemaal goed komen ga ik vanuit maar hebben jullie misschien nog tips?

Ik heb thuis een laadpaal en hoef eigenlijk nooit openbaar te laden. Heb ik overigens ook nog nooit gedaan 😶

Ik heb 2 laadpassen van ANWB en Shell. Is een derde pas nog aan te raden? Zo ja, welke? Eventueel een Franse pas?

Ik heb ABRP veel genoemd zien worden om de route/laadstops uit te stippelen. Net de app even gedownload en al even rond gekeken zonder account. Dat ziet er echt goed en gebruiksvriendelijk uit. Hebben jullie hier nog tips voor om de juiste instellingen mee te geven? Korte of lange sessies etc.? Ik neem in december dan wel een maand abonnement voor de extra mogelijkheden. Een dongle voor 1 keer lijkt me weer wat overdreven.

Qua navigatie gebruik ik zelf altijd Google Maps en dan kan ik op het scherm met Apple Carplay switchen tussen GM & ABRP.

Shell is meer dan zat, ik ben met de shell pas tot Barcelona gekomen zonder ook maar één probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
  • Registratie: December 2024

Ik gebruik helemaal geen passen en laad bij de Tesla superchargers. Goedkoop en altijd plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh

Er is een speciaal topic voor lange ritten in Europa, mogelijk een naslagwerk: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Je zou met een abonnement op bv. Ionity wat tientjes kunnen besparen maar aangezien je naar Disney gaat zijn dat net 2 flesjes frisdrank en 1 koekje dus of die besparing je de moeite waard is :+

Dan is de vrijheid om gewoon te laden waar het je uitkomt ook handig. Kijk wat je route is op ABRP, zoek je een paar laadpleinen uit om de 150/200 km (als je wensen hebt qua voorzieningen). Anders gewoon gaan rijden en de planner van de auto gebruiken. Het zal heen en terug zijn dus dan is het allemaal niet zo spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:31

Heimdallr

Asgard

Ik ben met alleen een shell recharge pas en mijn Elroq navigatie verschillende keren probleemloos in het buitenland geweest. Meestal tussen de 15% en 20% leeggereden en daarna tot 80% of 100% opgeladen.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chillz
Naar Disney zal weinig issues opleveren, verwacht ik.

Ik ben in de zomer naar en door Spanje (+Belgie en Frankrijk) gereden; Heen en terug naar zuid Duitsland.
En vorige week nog vakantie in Frankrijk.

Frankrijk - zeker langs de grote snelwegen - kan je echt prima laden.
Bij veel snelweg-tankstations ook rijtjes met snelladers, ook soms bij parkeerplekken langs de snelweg zonder tankstation trouwens.
Ik heb een MTC pas en tot nu toe alleen die hoeven gebruiken.

Persoonlijk vind ik dat de Skoda eigen navigatie prima volstaat voor de route en snelladers vinden.
Voor Spanje ABPR ook gebruikt. Maar was toen al zo-zo. Vorige week Frankrijk gewoon alles vanuit Skoda navigatie en -app gedaan. Ging goed.
Gewoon de route met voorgestelde laders overnemen, maar daarvoor steeds de route en kaart een beetje in de gaten houden of je niet nog andere laad-opties ziet (bijvoorbeeld gecombineerd met eet-/plas-mogelijkheden of gewoon om je percentage niet te ver te laten zakken onder 20 in het buitenland voor de zekerheid)
Ik heb thuis een laadpaal en hoef eigenlijk nooit openbaar te laden. Heb ik overigens ook nog nooit gedaan
Bij de Skoda-cursus electrisch rijden, raadden ze me aan om dat toch even een keertje te doen voor de 'grote rit'.

Even zonder haast en stress oefenen en kijken hoe een snellader nou precies gaat en werkt,
is toch fijner dan wanneer je dat moet doen, wanneer je na een lang stuk rijden langs een Belgische/ Franse snelweg staat. ;)

Snelladen is niet heel lastig, of heel veel anders dan 'normaal'.
Maar ik vond dat een goede tip. En was zelf toch blij dat ik het al een keer bij de plaatselijke BP had 'geoefend'.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• javo1994
  • Laatst online: 12:02
Ik ben afgelopen week in Duitsland geweest. Op enkele laadpleinen vindt je meerdere merken laadpalen waarbij het mij verbaasde dat ANWB veelal een stuk duurder is dan Shell. Bij een laadpaal van Shell nabij Koblenz voor €0,59/kWh laden terwijl met dezelfde ANWB pas dit €0,89kWh was. Scheelt 'maar' €0,30, maar op basis van 40kWh snelladen was dit toch weer €12,-. Bij de overige palen ging het vaker om een paar cent verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillz
Voordeel voor mij is dat mijn MultiTankCard van de zaak ik, en ik me niet druk hoef te maken over de kosten.
Dus daar kijk ik dan ook niet naar. :P

Maar kan inderdaad een hele hoop schelen. Als je zelf betaald kan even uitzoeken echt de moeite zijn.
In Spanje gezien, ik pakte steeds de laadpalen recht voor de ingang van een winkelcentrum want makkelijk. Maar even doorkijken bleek dat het rijtje palen 100 meten verderop, gewoon op het parkeerterrein, bijna de helft goedkoper was...

---
Wat ik zelf meer van belang vind om op te letten is de snelheid van de snelladers.
Op de kaart /in de apps staat wel een overzicht van de KW's waarmee de lader kàn laden.
Maar vaak is dat ook een gedeeld totaal voor het hele rijtje dat een leverancier heeft neergezet...

En dan kan daar in een app wel leuk aangegeven staan dat de paal max 300 KW kan leveren. Maar als er dan 6 aansluitingen zijn, die allemaal bezet zijn, zie je soms de snelheid ineens gedeeld door 6 gaan.. en sta je nog maar met 50 KW per stuk te laden. En dan is je stop langs de snelweg een heel stuk langer dan gepland.

Vervelend. En gewoon onjuiste info, zou je zeggen. Daar moeten ze wat mij betreft nog wel wat op verzinnen.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elroq85
javo1994 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:24:
Ik ben afgelopen week in Duitsland geweest. Op enkele laadpleinen vindt je meerdere merken laadpalen waarbij het mij verbaasde dat ANWB veelal een stuk duurder is dan Shell. Bij een laadpaal van Shell nabij Koblenz voor €0,59/kWh laden terwijl met dezelfde ANWB pas dit €0,89kWh was. Scheelt 'maar' €0,30, maar op basis van 40kWh snelladen was dit toch weer €12,-. Bij de overige palen ging het vaker om een paar cent verschil.
Ik heb afgelopen zomermaanden zo'n 5000 km in Frankrijk gereden en alleen maar bij Tesla geladen (ben prive rijder). Kosten tussen 38 en 46 cent per kWh. Iets verder van de snelweg af maar verder top dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:10
javo1994 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:24:
Met name in Duitsland zijn de verschillen groot, zeker als je rekening houdt met abbonementen zoals bijvoorbeeld Ionity ze aanbiedt. Eigenlijk schandalig want keuze/duidelijke informatie is er niet altijd. Een benzinestation waar je 4 euro/liter betaald trekt geen klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sozinga
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 27-10 21:25
Volgens mij wijken we een beetje af van de topic heren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittavic
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Dat gaat helemaal goed komen zo. Ik moet het gewoon gaan ervaren.

3 december heb ik de training op het programma staan dus benieuwd of ik daar nog iets ga leren. Ik heb het idee dat ik nu te weinig gebruik maak van alle systemen/mogelijkheden.

(P)ACC gebruik ik bijvoorbeeld vrijwel nooit. Kan daar nog niet zo goed aan wennen maar misschien moet ik dat eens langer proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterShoe
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 27-10 14:24

Ik ben net terug uit Disneyland Parijs. Laden gaat prima met anwb of shell. Wel heb ik een tolpasje/ zender van bip&go aangeschaft met een abonnement dat je alleen de maand van gebruik betaald met een gratis laadpas. Super bij de tolpoorten 30km/h rijden en het poortje gaat

Ik ben net terug uit Disneyland Parijs. Laden gaat prima met anwb of shell. Wel heb ik een tolpasje/ zender van bip&go aangeschaft met een abonnement dat je alleen de maand van gebruik betaald met een gratis laadpas. Super bij de tolpoorten 30km/h rijden en het poortje gaat open. Laden met deze pas is iets goedkoper dan anwb of shell. Meer dan genoeg snellader via de skoda navigatie met automatisch voorverwarmen, dus geen stress wat dat betreft.

Veel plezier alvast.

[ Voor 18% gewijzigd door MisterShoe op 22-10-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5

Electropulse is by far de goedkoopste in 98% van dde gevallen. In Frankrijk probeer ik een Mcdonalds net naast de snelweg uit te zoeken. Daar betaal je 30 cent per kwh voor fast charging. Ik ben toevallig dit weekend geweest en stopte bij de McDo in Roye (1.5u van disney ongeveer). Maar in de dorpjes rond disney is er ook McD incl snelladen :)

Ik kan je een referral in DM sturen voor 5 EUR korting (elks) na je 1ste laadbeurt :)! (maar zeker geen verplichting ofc)

[ Voor 4% gewijzigd door Tomskii5 op 23-10-2025 12:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Laatst online: 13:31

Heimdallr

Asgard

Zullen we weer verder gaan over de Elroq?

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
Heimdallr schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:15:
Zullen we weer verder gaan over de Elroq?
Okay prima!

Jullie ook gemerkt dat hij onder een bepaalde buitentemperatuur bij starten zelf de stoel- en stuurverwarming aanzet op standje 1 ?

Zou dat voor alle uitvoeringen standaard zijn? (Ik heb BE)
en weet iemand of het ook uit te zetten of aan te passen is (andere temperatuurgrens)?
Want ik ben nog niet helemaal zeker of ik er nu wel/niet blij mee ben dat ie dat doet.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holzschuh
Chillz schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:58:
[...]Jullie ook gemerkt dat hij onder een bepaalde buitentemperatuur bij starten zelf de stoel- en stuurverwarming aanzet op standje 1 ?

en weet iemand of het ook uit te zetten of aan te passen is (andere temperatuurgrens)?
Want ik ben nog niet helemaal zeker of ik er nu wel/niet blij mee ben dat ie dat doet.
Dat is een instelling, je kunt instellen dat de auto bij bepaalde temperaturen die verwarmingen aanzet.
Vraag me niet meer waar het ergens in het menu zit maar heb het snel uitgezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPGD
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-10 14:48
Is er al iemand in geslaagd om zijn DRL in scandinavian mode te programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrielen
RPGD schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:28:
Dit vind ik ook wel een interessant onderwerp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Chillz schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:58:
[...]

Okay prima!

Jullie ook gemerkt dat hij onder een bepaalde buitentemperatuur bij starten zelf de stoel- en stuurverwarming aanzet op standje 1 ?

Zit in het clima menu (via de fysieke knop snel te bereiken). Volgens mij kan je zelf geen grens instellen.

[ Voor 3% gewijzigd door S_Chief op 23-10-2025 17:08 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• R Mantel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-10 17:45
Na wat voelt als eindeloos wachten, mocht ook ik afgelopen vrijdag mijn Elroq ophalen.

Ik heb gekozen voor de 60 BE, race blue met clever pakket en het Lodge interieur en een trekhaak.
Tijdens het weekend best al wat mee gereden, ook al een ritje met een aanhangwagen gemaakt.
Wat een fijne auto, ik ben er helemaal blij mee.
ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn zorgen maakte over de kleur, maar dat was helemaal nergens voor nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37hT0lSpLy5GMjGC_L86sqZ4Y-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLFMYCJHduOTVge6L1wzT3u1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cptspekkie
Allereerst veel veilige kilometers gewenst @R Mantel

Maar die kentekenplaat is inclusief houder netjes weggeshopt, of zijn ze die vergeten te plaatsen :P hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerH
Ik lees ook mee, interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markzoethout
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-10 20:50
R Mantel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:45:
Na wat voelt als eindeloos wachten, mocht ook ik afgelopen vrijdag mijn Elroq ophalen.

Ik heb gekozen voor de 60 BE, race blue met clever pakket en het Lodge interieur en een trekhaak.
Tijdens het weekend best al wat mee gereden, ook al een ritje met een aanhangwagen gemaakt.
Wat een fijne auto, ik ben er helemaal blij mee.
ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn zorgen maakte over de kleur, maar dat was helemaal nergens voor nodig.

[Afbeelding]
Heeft deze uitvoering donkere achterruiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
uhhh wat is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Markzoethout schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:32:
[...]
Heeft deze uitvoering donkere achterruiten?
Ja, zit in het Clever pakket (Sunset).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Dat de achterlichten ook altijd meebranden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
WernerH schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:30:
[...]
Ik lees ook mee, interessant!
We lezen hier toch allemaal mee, of ben ik nou gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPGD
Volgens mijn Skoda dealer kunnen zij de achterlichten iig niet mee laten branden. Wel irritant want ik ben al 10+ jaar niet meer gewend om mijn verlichting aan te zetten. De diverse tools die je hier normaal voor in kunt zetten lijken nog niet geschikt voor de Elroq helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
RPGD schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:48:
Volgens mijn Skoda dealer kunnen zij de achterlichten iig niet mee laten branden. Wel irritant want ik ben al 10+ jaar niet meer gewend om mijn verlichting aan te zetten. De diverse tools die je hier normaal voor in kunt zetten lijken nog niet geschikt voor de Elroq helaas.
Verlichting aanzetten? Dat gaat hier automatisch...;-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mittavic
RPGD schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:48:
Hier is het gewoon een automatisme geworden bij het instappen om de lampen van 'auto' af te halen en de lampen in te schakelen.

Gordel om, lampen aan en rijden. Dan tijdens het rijden nog wat snelkoppelingen aanklikken om een en ander uit te schakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPD68
  • Laatst online: 09:37
Mittavic schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

Hier is het gewoon een automatisme geworden bij het instappen om de lampen van 'auto' af te halen en de lampen in te schakelen.

Gordel om, lampen aan en rijden. Dan tijdens het rijden nog wat snelkoppelingen aanklikken om een en ander uit te schakelen.
Zoals ik van de week tegen de Mrs zei, eerst de pre-flight check uitvoeren 8)

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:25

Ywa

Elroq85 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:56:
[...]

Verlichting aanzetten? Dat gaat hier automatisch...;-P
Het gaat erom dat in bepaalde Scandinavische landen het verplicht is om dagrijverlichting te gebruiken. Het is dan ook verplicht om de achterlampen aan te hebben staan. Dit kan de Elroq nog niet automatisch.

Ik neem aan dat Elroq's die in die landen verkocht worden vanuit de fabriek al zijn aangepast. Maar met bijvoorbeeld vakantie naar die landen is het wel vervelend.

Edit: En misschien vinden een aantal mensen het überhaupt veiliger.

[ Voor 6% gewijzigd door Ywa op 24-10-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elroq85
Ywa schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Het gaat erom dat in bepaalde Scandinavische landen het verplicht is om dagrijverlichting te gebruiken. Het is dan ook verplicht om de achterlampen aan te hebben staan. Dit kan de Elroq nog niet automatisch.

Ik neem aan dat Elroq's die in die landen verkocht worden vanuit de fabriek al zijn aangepast. Maar met bijvoorbeeld vakantie naar die landen is het wel vervelend.
Ah OK, dank je voor deze uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
Ywa schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Edit: En misschien vinden een aantal mensen het überhaupt veiliger.
Daarom zet ik altijd handmatig mijn verlichting aan. Vond mijn vorige auto wel handiger omdat ik daar de schakelaar gewoon op dimlicht had staan en die ging uit als het contact uit ging. Ik vind het wel raar/jammer dat die optie er niet inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:16
Mittavic schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

Weet niet waar de sensor zit , maar kun je daar niet een klein plakkertje overheen doen? Hoeft waarschijnlijk niet eens de hele sensor te bedekken?

[ Voor 56% gewijzigd door StevendGraaf op 24-10-2025 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RPGD
StevendGraaf schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Weet niet waar de sensor zit , maar kun je daar niet een klein plakkertje overheen doen? Hoeft waarschijnlijk niet eens de hele sensor te bedekken?
Haha dit is wel een MacGyver oplossing die het waard is om te onderzoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holzschuh
StevendGraaf schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Die zou ik zoeken bij die zwarte vlek met sensors achter de achteruitkijkspiegel.
Iets afdekken en kijken of de lampen aangaan / de navi omspringt van dag<>nacht.

Vraag is natuurlijk wat er dan nog meer aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:25

Ywa

Kaasbroodje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:48:
[...]

Daarom zet ik altijd handmatig mijn verlichting aan. Vond mijn vorige auto wel handiger omdat ik daar de schakelaar gewoon op dimlicht had staan en die ging uit als het contact uit ging. Ik vind het wel raar/jammer dat die optie er niet inzit.
Waarom wil je deze functie graag? Voor vakanties naar Scandinavië of voor algemene veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:16
Holzschuh schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:56:
[...]

Die zou ik zoeken bij die zwarte vlek met sensors achter de achteruitkijkspiegel.
Iets afdekken en kijken of de lampen aangaan / de navi omspringt van dag<>nacht.

Vraag is natuurlijk wat er dan nog meer aanslaat.
https://www.skoda.nl/nieu...automatische-verlichting/

Weet niet hoe actueel deze informatie nog is trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasbroodje
Ywa schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:57:
[...]

Waarom wil je deze functie graag? Voor vakanties naar Scandinavië of voor algemene veiligheid?
Mijn examinator wilde 16 jaar geleden het dimlicht aan hebben tijdens het afrijden, gewoon voor de veiligheid en zichtbaarheid. Snap ik wel want het examen centrum zat toen nog in het bos. Ik merkte toen op dat de auto automatische verlichting had, maar hij wilde het toch op dimlicht hebben.

Sinds dien vind ik dat zelf ook prettiger. Ik zie auto's waarvan ik weet dat ze automatische verlichting hebben dat de verlichting bij slechter zicht, regen en een aantal tunnels bv niet aangaat, en dus geen achterlicht voeren. Dat vind ik gevaarlijk. En verlichting zorgt amper voor extra verbruik, ook bij ICE is dat minimaal.

Als het dimlicht altijd aanstaat tenzij je het uitzet (zoals je op sommige veerponten moet doen) dan ben je altijd beter zichtbaar en zie je zelf meer als je ergens naartoe rijdt waar geen/weinig licht is. De sensor reageert namelijk pas als je al in het 'donker' rijdt. Als je dimlicht al aanstaat dan is de lichtbundel al actief en zie je het gebied waar het 'donker' is alvast beter. Ik zie alleen maar voordelen als het dimlicht altijd actief is buiten de P/N stand van de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdw76!
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 24-10 21:39
De achterlichten branden ook als je de schakelaar slechtweer verlichting inschakeld dat is een vrij eenvoudige handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:41
Vroeger kon je dat aanzetten met ODBEleven, maar helaas zijn alle VAG auto's vanaf 2024 voorzien van een nieuwe beveiliging waardoor dit niet meer is aan te passen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Je kan de inschakelvertraging ook wijzigen. Mijn beeld is dat VAG auto's dan al heel snel het dimlicht inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el.Simon
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:05
Ik heb hier al gelezen over het infotainment scherm dat soms uitvalt, maar vandaag had ik het dashboard scherm dat plots zwart zag en niets meer wilde vertonen.

De auto uit- en aanzetten verhielp dit probleem ook niet.

Zijn er anderen die dit al meemaakte?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYTSPNOMa0k0NPDdmwQLB_lnsCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSuSrBSMY2QVjrwkMmSqljrS.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: De wagen uitzetten, 10min laten staan en weer aanzetten verhielp het probleem, maar dit was toch even akelig op de weg.

[ Voor 9% gewijzigd door el.Simon op 24-10-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UlrichT
WernerH schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:25:
[...]... dat de voetruimte ook verlicht is. Kan je die toevallig dan ook van kleur voorzien, want die was nu gewoon wit?
Dit is mij niet gelukt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Kan volgens mij ook niet. RGB zit alleen in de deuren en het dashboard (als je juiste hebt gekozen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasbroodje
el.Simon schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:39:
Ik heb hier al gelezen over het infotainment scherm dat soms uitvalt, maar vandaag had ik het dashboard scherm dat plots zwart zag en niets meer wilde vertonen.

Zijn er anderen die dit al meemaakte?[Afbeelding]
nvm, niet goed gelezen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Kaasbroodje op 25-10-2025 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:51

Edit: De wagen uitzetten, 10min laten staan en weer aanzetten verhielp het probleem, maar dit was toch even akelig op de weg.
Hmm, dat lijkt toch wel heel erg op de ID3 ellende. Ik dacht dat ze dat opgelost hadden...
Even in de gaten houden en zoek zo nodig even op info rond ID3 instrument cluster en kijk of jouw problemen daarop lijken. Geeft mogelijk een indicatie of het iets vergelijkbaars of nieuws is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:24

Als dit scherm ook door het centrale scherm wordt aangestuurd helpt een reset daarvan misschien. Daarvoor 10 seconden de home toets aanraken op het infotainment scherm. Via service menu resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
upje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:06:
We hebben hier al geruime tijd het probleem dat de auto in accubeschermingsmodus gaat. De status van de auto wordt dan niet meer bijgewerkt in de app, en de auto is ook niet meer te bedienen via de app. Sinds kort nog een probleem erbij; de keyless entry doet het vaker niet dan wel.

Dit probleem speelt al een tijdje, maar we dachten dat het ermee te maken zou hebben dat we de auto relatief weinig gebruikten, ongeveer een/twee keer per week. Inmiddels gebruiken we de auto bijna dagelijks, en het probleem is eerder erger dan beter geworden.

Inmiddels een afspraak gemaakt bij de dealer; we kunnen er pas over 2 maanden terecht, dat valt me wel tegen. Zijn er andere Elroq-gebruikers die ook het accubeschermingsmodus-probleem hebben?
We zijn een maand verder. Afgelopen week een orange lampje op het dashboard, waarschuwing “12V-voeding is momenteel beperkt. Voorzichtig riijden, alsjeblieft.” Hier ga ik niet nog een maand mee door rijden, dus even langs de dealer gereden. Na diagnose hebben ze de 12V accu vervangen, hopelijk zijn hiermee de problemen definitief verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markzoethout
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-10 20:50
Waar heb je een 12V accu voor nodig bij een electrische auto? Wat zit er op die 12V ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrielen
Markzoethout schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:12:
Waar heb je een 12V accu voor nodig bij een electrische auto? Wat zit er op die 12V ?
Zo'n beetje alle aansturing van de hele auto :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Markzoethout schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:12:
https://www.midtronics.co...ve-a-12v-battery-in-them/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DrDelete
Ik heb de Elroq 85 SL met Maxx pakket sinds juli en afgelopen week gereden naar Barcelona en terugweg via Normandie. Inmiddels 10K op de teller staan.

Dus mooi moment om even stil te staan bij mijn ervaringen met de Elroq.

Positieve punten:
  • Ruime auto, zowel voor als achter.
  • Sturen gaat soepel, ondanks het hoge gewicht van deze auto.
  • Goede vering, heb dan wel Adaptive Chassis control + Drive Mode select maar ook in de Normal modus (waar ie standaard altijd op staat) merk je weinig van de hobbels op de weg.
  • Ondanks dat ik dacht - waarom doen ze dit ? - vond ik de kleine paraplu in de deur toch handig met die regen van afgelopen week om de laadsessie te beginnen.
  • De software reageert stuk sneller dan de Golf die ik had, alhoewel ik als software engineer nog wel vind dat t sneller kan (vergeleken met de Chinese EV's).
  • De 21" velgen zijn ondanks hun formaat, best comfortabel op de weg.
  • Het Canton geluidsysteem klinkt erg goed en is goed te finetunen, je moet wel zorgen dat de portiervakken niet gevuld zijn met zaken die hard zijn (bijv een parkeerschijf van hardplastic), want dat resoneert... maar dat had ik ook bij het Harman Kardon audiosysteem met sub in de Golf.
  • Ben zo tevreden over EV rijden: lekker stil, goed bereik met de 85 versie, heb de luxe dat ik laadpaal aan huis heb, dus ga niet meer terug naar de dinosap variant.
Verbeterpunten:
  • Tijdens lange ritten viel t me best op en stoorde me eraan: ik moet het stuur op een bepaalde manier vasthouden anders gaan er piepers en uiteindelijk alarmbellen af. Ik ben altijd ACC gewend waarbij ik t stuur lichtjes onderaan vasthoud met 2 vingers waarbij ik mijn handpalm leun op mijn been, maar dat mag blijkbaar niet... ik moet om net iets hoger houden om de sensoren 'tevreden' te houden en dat is best vervelend bij lange ritten. Bij de Volvo V60 die ik paar jaar terug had, kon ik auto pilot aanzetten en hoefde ik alleen om de paar minuten ff t stuur aan te raken...
  • Krakende remmen (ook bij auto hold)... was me niet eerder opgevallen maar afgelopen week waren de remmen goed hoorbaar (dit had ik bij de dealer al gemeld paar weken geleden, maar is dus niet verholpen).. weet niet of er meer zijn die dit hebben.
  • Achterruitwisser blijft doorgaan, ondanks dat ik hendel weer naar me toe heb gehaald. Dit veroorzaakt onnodig lawaai en slijtage op een droge ruit.
  • Ik had een gemiddeld verbruik afgelopen week van 23kwh/100km, waarbij ik veel op de autobaan heb gereden (gemiddeld 110-130 kmh) en stoelverwarming aan (voor en achter) en airco 20graden, met buitentemp 8 graden, weet niet of t veel is, maar tijdens werkperiode heb ik 17kwh/100km.
  • De aircostand blijft behouden als je de dag erna weer rijdt, dat is niet handig.
  • Er had wel een alarmpje gemogen als de laadklep open blijft staan na t laden: bij DC laden dacht ik er altijd wel aan m dicht te doen, maar bij AC laden vergat ik m paar keer dicht te doen omdat je de kabel moet opruimen en er dan niet meer aan denkt ;-), gelukkig had ik nog een oplettende vrouw naast me haha.
  • Drive select reset na elke rit op Normal, wil m altijd in Comfort hebben, maar kost weer een handeling.
  • Ik mis een quick select die alle persoonlijke settings in 1 keer goed/uitzet (snelheid alarm, drive mode select bijv), zoals Renault dat heeft.
Even buiten de Elroq topic om: heb de ABRP app gebruikt voor t plannen van de lange rit en ik heb een MTC-E druppel vanuit de lease, dus maakt t mij niet uit waar en hoeveel ik laad. Heb in de app een filter gelegd op de volgende aanbieders: fastned (2 duimpjes), ionity (2 duimpjes), allego (1 duimpje), atlante (1 duimpje) en aangezien ik best lang kan doorrijden (tot max 2,5 uur) kies ik voor weinig maar lange stops. Ook heb ik een filter gelegd op voorkeur locaties met speeltuin want die hebben vaak ook restaurants er bij. Daarna als de route berekend is goed de plaatjes checken van t laadstation of t wat is, zo niet, haal het station er eenmalig uit en herbereken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:32
DrDelete schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:57:
Ik heb de Elroq 85 SL met Maxx pakket sinds juli en afgelopen week gereden naar Barcelona en terugweg via Normandie. Inmiddels 10K op de teller staan.

Positieve punten:
  • Goede vering, heb dan wel Adaptive Chassis control + Drive Mode select maar ook in de Normal modus (waar ie standaard altijd op staat) merk je weinig van de hobbels op de weg.
  • Ondanks dat ik dacht - waarom doen ze dit ? - vond ik de kleine paraplu in de deur toch handig met die regen van afgelopen week om de laadsessie te beginnen.
  • De software reageert stuk sneller dan de Golf die ik had, alhoewel ik als software engineer nog wel vind dat t sneller kan (vergeleken met de Chinese EV's).
  • Het Canton geluidsysteem klinkt erg goed en is goed te finetunen, je moet wel zorgen dat de portiervakken niet gevuld zijn met zaken die hard zijn (bijv een parkeerschijf van hardplastic), want dat resoneert... maar dat had ik ook bij het Harman Kardon audiosysteem met sub in de Golf.
  • Ben zo tevreden over EV rijden: lekker stil, goed bereik met de 85 versie, heb de luxe dat ik laadpaal aan huis heb, dus ga niet meer terug naar de dinosap variant.
Verbeterpunten:
  • Tijdens lange ritten viel t me best op en stoorde me eraan: ik moet het stuur op een bepaalde manier vasthouden anders gaan er piepers en uiteindelijk alarmbellen af. Ik ben altijd ACC gewend waarbij ik t stuur lichtjes onderaan vasthoud met 2 vingers waarbij ik mijn handpalm leun op mijn been, maar dat mag blijkbaar niet... ik moet om net iets hoger houden om de sensoren 'tevreden' te houden en dat is best vervelend bij lange ritten. Bij de Volvo V60 die ik paar jaar terug had, kon ik auto pilot aanzetten en hoefde ik alleen om de paar minuten ff t stuur aan te raken...
  • Krakende remmen (ook bij auto hold)... was me niet eerder opgevallen maar afgelopen week waren de remmen goed hoorbaar (dit had ik bij de dealer al gemeld paar weken geleden, maar is dus niet verholpen).. weet niet of er meer zijn die dit hebben.
  • Achterruitwisser blijft doorgaan, ondanks dat ik hendel weer naar me toe heb gehaald. Dit veroorzaakt onnodig lawaai en slijtage op een droge ruit.
  • Ik had een gemiddeld verbruik afgelopen week van 23kwh/100km, waarbij ik veel op de autobaan heb gereden (gemiddeld 110-130 kmh) en stoelverwarming aan (voor en achter) en airco 20graden, met buitentemp 8 graden, weet niet of t veel is, maar tijdens werkperiode heb ik 17kwh/100km.
  • De aircostand blijft behouden als je de dag erna weer rijdt, dat is niet handig.
  • Er had wel een alarmpje gemogen als de laadklep open blijft staan na t laden: bij DC laden dacht ik er altijd wel aan m dicht te doen, maar bij AC laden vergat ik m paar keer dicht te doen omdat je de kabel moet opruimen en er dan niet meer aan denkt ;-), gelukkig had ik nog een oplettende vrouw naast me haha.
  • Drive select reset na elke rit op Normal, wil m altijd in Comfort hebben, maar kost weer een handeling.
  • Ik mis een quick select die alle persoonlijke settings in 1 keer goed/uitzet (snelheid alarm, drive mode select bijv), zoals Renault dat heeft.
Even buiten de Elroq topic om: heb de ABRP app gebruikt voor t plannen van de lange rit en ik heb een MTC-E druppel vanuit de lease, dus maakt t mij niet uit waar en hoeveel ik laad. Heb in de app een filter gelegd op de volgende aanbieders: fastned (2 duimpjes), ionity (2 duimpjes), allego (1 duimpje), atlante (1 duimpje) en aangezien ik best lang kan doorrijden (tot max 2,5 uur) kies ik voor weinig maar lange stops. Ook heb ik een filter gelegd op voorkeur locaties met speeltuin want die hebben vaak ook restaurants er bij. Daarna als de route berekend is goed de plaatjes checken van t laadstation of t wat is, zo niet, haal het station er eenmalig uit en herbereken.
Ik kan al wel een aantal punten tackelen in je lijstje om die op te lossen:
- Stuur vasthouden is niet nodig als je hem op ACC zet in plaats van op Travel Assist. Met ACC rijdt ook veel rustiger dan Travel Assist die constant kleine stuurbewegingen doet om de auto binnen de baan te houden.
- Achterruitenwisser moet je van de comfort stand afhalen, dan wist hij niet meer.
- Airco die aan blijft staan is vrijwel normaal bij elke auto.
- Verbruik van 23 kWh bij 110-130 is normaal, helemaal met de regen, wind en de temperatuur van afgelopen dagen. Soms heb ik de verwarming niet eens nodig en zet ik hem gewoon op off, scheelt soms wel een 15 kilometer in range. Controleer ook eens je bandenspanning, dat wil nog wel wat schelen.

De routeplanning laat ik lekker aan de auto zelf over en dat werkt gewoon super goed. Heb ik geen ARBP voor nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRdW2ZemTwKnb4DKFkEJEnnN_ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PI6CCqsNpkiRER4Nzto49UYQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Italioboy op 26-10-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cptspekkie
Nu ik het hier van die achterruitwisser lees ben ik even benieuwd naar wat ie precies hoort te doen als juist die comfort mode wel aanstaat.

Welke van deze gedachten is correct?

- als de functie aanstaat hoort ie de achterruit te wissen als de auto in de D of B stand staat, de voorruitwissers staan met de hendel in de auto (interval) stand en er wordt regen gedetecteerd.
- als de functie aanstaat hoort ie de achterruit te wissen als de auto in de R stand wordt gezet en de regensensor detecteert regen op de voorruit.

Mijn tweede stelling is wat mijn voorgaande Nissan Qashqai deed, (wat ik altijd maar matig vond) en mijn eerste stelling is wat ik graag zou zien bij deze auto. Al dan wellicht wel dat ie bijvoorbeeld de achter wisser 1x in de 3 a 4 voorruitwissingen zou doen, omdat de achterruit meestal niet zo snel al vol met regen zit.

Echter ik bemerk bij mijn auto, helemaal geen automatische wisser actie op de achterruit, ondanks ik die comfort stand wel aan heb staan. Ik moet eigenlijk elke keer als ik in mijn spiegel kijk en ik vind de ruit te vol zitten, de hendel naar achter duwen en dan weer terug naar voren halen. Als ik hem namelijk achterin laat staan, dan blijft ie gewoon op interval wissen, ook als de voorruit al geen regen meer detecteert. Dus vandaar dat ik er niet vanuit ga dat de hendel naar achter moet blijven staan toch?

Ik ben benieuwd, naar jullie reacties hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPD68
  • Laatst online: 09:37

[/list]
Deze 3 staan ook in mijn euh top 3 ;)

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbunt
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 07:56
Al iemand die betaalbare sneeuwkettingen heeft gevonden voor de BE85 met 19 inch?
Maximum dikte lijkt de kettingen aan de dure kant te maken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:32
Vanmorgen even aan de snellader, mooie snelheid voor een 60 :>

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-eOyMY9_UVxHLOaTuoYqvmuuiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebhQsluiK5B3iBTXPfqDm8Sf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomskii5

Positieve punten:
Verbeterpunten:
Dat alarmpje is herkenbaar. Op de 1ste verre reis in FR bij DC laden paar keer vergeten de tankklep dicht te doen. Ben je 70 aan het rijden hoor je ineens een klapje waarvan je denkt "huh wat is dat" en zie je dat de tankklep zichzelf dan maar dichtgegooid heeft (zonder op slot te duwen of course haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:51
lbunt schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:44:
Al iemand die betaalbare sneeuwkettingen heeft gevonden voor de BE85 met 19 inch?
Maximum dikte lijkt de kettingen aan de dure kant te maken…
Ik heb vorige jaar deze op de kop getikt:
Weissenfels M32 GR.E195 UNIQA

Nog altijd 153 euro toen, maar dat was 1 vd betere deals.
Pagina: 1 ... 56 57 Laatste