• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-08 14:16
We hebben voor onze elroq 60 inmiddels een set Thule wingbar gekocht. Daarop gaan proride fietsendragers.

Nu zie ik dat je zelf een beetje moet uitvogelen hoe en waar je de dwarsbalk plaatst ivm windgeruis. Is er hier al iemand die dit toevallig al heeft uitgezocht?

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:18
Ik zat afgelopen week een keertje op de achterbank van onze Elroq. Ik heb het Canton audio systeem en het viel me op wat een dramatisch slecht geluid achter is… geen enkele bas en lijkt net alsof je in de badkamer staat 🤨

Voorin is t geluid wel prima… hebben er meer dit?

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-08 16:27
@DrDelete

Welke audio bron gebruikte je? Via bluetooth is vaak slecht, de ingebouwde Spotify app geeft al een stuk betere kwaliteit. Je kan ook best wat optimaliseren aan de instellingen (als je lange armen hebt vanaf de achterbank).

• Franckey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:52
Ik heb de kids niet horen klagen tijdens de vakantierit. 😉Om te testen kan je ook muziek op een USB stick zetten, dan sluit je uit dat het aan Bluetooth ligt (ik gebruik .m4a bestanden). Je kan wat spelen met de sound instellingen van de Elroq, bijv. meer volume achterin en/of meer bas volume. Misschien helpt dat?

• DrDelete
TweakTom92 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:08:
@DrDelete

Welke audio bron gebruikte je? Via bluetooth is vaak slecht, de ingebouwde Spotify app geeft al een stuk betere kwaliteit. Je kan ook best wat optimaliseren aan de instellingen (als je lange armen hebt vanaf de achterbank).
spotify met ongecomprimeerde muziek, via carplay en bekabeld via de iphone

instellingen zijn al optimaal voorin, als ik de verhouding naar achter breng dan krijg ik het badkamereffect voorin 🙈

• TweakTom92
DrDelete schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:43:
[...]

spotify met ongecomprimeerde muziek, via carplay en bekabeld via de iphone

instellingen zijn al optimaal voorin, als ik de verhouding naar achter breng dan krijg ik het badkamereffect voorin 🙈
Ik weet niet of het je probleem oplost, maar zou toch ook de native skoda spotify app eens proberen. Ik was zeer positief verrast tov bekabelde carplay.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:58
Ik ben nu 2 weken eigenaar van de Elroq en er direct ook mee op vakantie gegaan, maar liefst 110KM dus billenknijpen of die het wel zou halen op 1 acculading 8)7
Maar wat een genot! Een wereld van verschil tussen deze en een tien jaar oude Auris hybride.

Wel heb ik twee vragen:
Wat is jullie ervaring met laadpalen voor thuis, ik heb ook zonnepanelen? Op dit moment doe ik het tijdelijk met een granny-lader van een collega, maar dit moet natuurlijk gewoon een 3-fase laadpaal worden. Zelf zit ik te denken aan een Zaptec Go2.
Deze ondersteund load balancing, ERE-registratie en is mooi compact (hij komt namelijk aan een paal van mijn carport).
Nu heeft een oom van mijn vrouw een Elroq en een Zonneplan laadpaal en die kan dus gewoon compleet niet laden.

Is de Zaptec een goede keuze (volgens Co-Pilot wel), of zouden jullie voor een ander merk gaan?

En de andere vraag:
Via Functions on Demand heb ik beide sfeerverlichtingspakketen aangeschaft voor een paar tientjes, gewoon omdat ik dat leuk vond.
Nu kan ik hier ook de Grootlichtassistent aanschaffen voor maar liefst €294,-. Als het is wat ik denk dan kijkt deze vooruit en zet die het groot licht uit als die een tegenligger tegenkomt en als je langzamer gaat rijden als 40KM (zo uit mijn hoofd). Is dat alles, of doet die functie nog meer dan dit? Zo niet, dan vind ik persoonlijk €294,- serieus veel geld en ga ik dit zeker niet aanschaffen.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:43
De Peblar is ook populair in de ERE wereld. Maar is minder compact. Ook heb je Easee nog. Niet mogelijk met een vaste kabel maar ook wel compact en een mooi ontwerp (vind ik).

De grootlicht assistent zorgt ervoor dat de tegenliggers actief uit het grootlicht worden gehouden. Op onze vorige Volvo had ik nog gewone halogeenlampen met een grootlicht assistent. Daar werkt het goed. Wel raar om te zien dat je grootlicht continu in beweging is om de tegenliggers te ontzien.
Onze huidige Elroq is voorzien van Matrix-verlichting. Daar zit een grootlicht assistent volgens mij standaard op. Daar werkt het nog wat beter dan in de Volvo. Vooral minder onrustig (als je het bewegen van het lichtbeeld onrustig vindt tenminste) en houdt de tegenligger nog net wat beter uit je grootlicht.
Aangezien het bij jou een optie is, ga ik er even vanuit dat je geen Matrix-Led hebt. Het is goed mogelijk dat Skoda ervoor gekozen heeft om het groot gewoon uitschakelen bij tegenliggers.
294 euro is inderdaad niet weinig geld. Aan de andere kant, alles is duur tegenwoordig. Ook als het alleen automatisch het grootlicht in- en uitschakelt, zou ik het waarschijnlijk wel doen. Gezien de ervaring met de Volvo. Het geeft jou wel rust dat je niet aan het grootlicht hoeft te denken.
Maar ja, ik ben een gemaksmens.

[ Voor 85% gewijzigd door Athome op 01-08-2026 17:23 ]

• Franckey
Ik heb een Peblar Home voor de Elroq, ik ben er erg tevreden mee. Er is hier ook een forum voor:
[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie
Deze werkt samen met een HomeWizard P1 meter voor load balancing en je kan het ook koppelen met Home Assistant.

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:38
De Peblar Home heeft geen MID meter. Daarmee kun je geen ERE vergoedingen verkrijgen.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 20:35

Boy

www.byoscoop.nl

Afgelopen weken met vakantie geweest naar Kroatië, ik was wel verbaasd over hoe zuinig de auto is.

Op de terugreis hadden we wel echt een heel stuk dat ik op 72% bleef hangen vanwege de vele afdaling (hij ging even naar 73%), ik denk half uur tot 40 minuten. Na 3,5 uur rijden hebben we toch maar eens gewisseld van chauffeur.

We zouden maar 3 x hebben hoeven laden op de terugreis, maar ivm avondeten iets eerder gaan laden, waardoor we nog 1 x kort moesten laden voor we thuis waren.

Heen was 5 x laden.

Mooi ook dat de reistijd op 2 minuten na gelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8_fxlc4uWXIiY63TgjH5NMsjyQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rNpyjQiPwprK2WG3EGowrdm0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTJSKkNfvbl4U6DHDGsLZm2rQbA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tfYybldiffge7ZWSMknYQhNf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Boy op 02-08-2026 11:13 ]

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:41
Ik heb sinds een maandje een MY27, maar ik zie geen vermelding van het Media Stream Package zoals men voorheen gebruikte voor onder andere de native Spotify app. Daarentegen vermeld de Connect Store dat ik een dataplan of wifi moet gebruiken voor het kunnen installeren van Spotify.

“Dataplan” staat in de MyŠkoda app, wat een link is naar Qubic3, waarna het wordt doorgestuurd naar een contractovereenkomst met Ziggo 10gb voor zo’n 3 jaar. Ik zie geen kosten vermelding.

Ik ben ondertussen een beetje lost. Kan ik de native apps gebruiken? Heb ik net zoals bij de voorgaande modellen ook recht op media apps? Zitten er kosten aan het dataplan? Heeft die dan een 10gb cap?

Erg onduidelijk wat de MY27 opties en benefits zijn, het staat nergens uitgelegd. Hopelijk weet iemand hier meer.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:23
St00mwals schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:55:
Wat is jullie ervaring met laadpalen voor thuis, ik heb ook zonnepanelen? Op dit moment doe ik het tijdelijk met een granny-lader van een collega, maar dit moet natuurlijk gewoon een 3-fase laadpaal worden. Zelf zit ik te denken aan een Zaptec Go2.
Deze ondersteund load balancing, ERE-registratie en is mooi compact (hij komt namelijk aan een paal van mijn carport).

Is de Zaptec een goede keuze (volgens Co-Pilot wel), of zouden jullie voor een ander merk gaan?
Voor deze vraag hebben ze dit topic in het leven geroepen; Thuisladen van je EV deel 2

;)

• cliffhanger1970
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:00
Guids schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:53:
Ik heb sinds een maandje een MY27, maar ik zie geen vermelding van het Media Stream Package zoals men voorheen gebruikte voor onder andere de native Spotify app. Daarentegen vermeld de Connect Store dat ik een dataplan of wifi moet gebruiken voor het kunnen installeren van Spotify.

“Dataplan” staat in de MyŠkoda app, wat een link is naar Qubic3, waarna het wordt doorgestuurd naar een contractovereenkomst met Ziggo 10gb voor zo’n 3 jaar. Ik zie geen kosten vermelding.

Ik ben ondertussen een beetje lost. Kan ik de native apps gebruiken? Heb ik net zoals bij de voorgaande modellen ook recht op media apps? Zitten er kosten aan het dataplan? Heeft die dan een 10gb cap?

Erg onduidelijk wat de MY27 opties en benefits zijn, het staat nergens uitgelegd. Hopelijk weet iemand hier meer.
Al gekeken / gevraagd bij het Het grote Škoda ENYAQ (iV) topic - Deel 4 ? is het zelfde infotainment systeem in de MY27

Skoda Elroq 60 MY27 business edition

• Franckey
lexuzu schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 07:28:
De Peblar Home heeft geen MID meter. Daarmee kun je geen ERE vergoedingen verkrijgen.
Klopt als je ERE wilt dan moet je de Peblar Business hebben. Voor mij was dat niet interessant omdat ik te weinig km rijd en dus te weinig thuis laad. Mijn terugverdientijd voor de meerprijs van de Business t.o.v. de Home versie zou dan meer dan 3 jaar zijn. Tegen die tijd kan de regeling inmiddels anders zijn.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:17
cliffhanger1970 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:41:
[...]

Al gekeken / gevraagd bij het Het grote Škoda ENYAQ (iV) topic - Deel 4 ? is het zelfde infotainment systeem in de MY27
@Guids Bij mijn Enyaq, MY 2026 zie ik bij betaalde diensten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBrZKJYB04EDS4Mmmc3Y7mXgXIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwlFqM2atHFIyD8ZBC6AQebt.jpg?f=fotoalbum_large

• Boldarak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08 06:16
Hi,

Momenteel vakantie aan het vieren in Italië. De rit hiernaartoe door de bergen ervaren dat elektrisch rijden gewoon ontworpen is voor de bergen. heerlijk rijden, maar vooral de regeneratie, actieradius steeg naar 520km (reële afgelegde afstand).

Aangekomen in Italië werkt alleen Skoda connect niet meer, hij blijft hangen op een 3G verbinding en als ik het goed begreep is die uitgezet in Italië. Ik kan mijn auto dus niet meer vanuit extern bereiken. Mis de optie om de airco alvast aan te zetten nu wel erg...

Heeft iemand dezelfde ervaring? In Oostenrijk geen problemen gehad, pas toen we de grens over waren begon het

PSN ID = OTL002

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-08 16:38
Boldarak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:53:
Hi,

Momenteel vakantie aan het vieren in Italië. De rit hiernaartoe door de bergen ervaren dat elektrisch rijden gewoon ontworpen is voor de bergen. heerlijk rijden, maar vooral de regeneratie, actieradius steeg naar 520km (reële afgelegde afstand).

Aangekomen in Italië werkt alleen Skoda connect niet meer, hij blijft hangen op een 3G verbinding en als ik het goed begreep is die uitgezet in Italië. Ik kan mijn auto dus niet meer vanuit extern bereiken. Mis de optie om de airco alvast aan te zetten nu wel erg...

Heeft iemand dezelfde ervaring? In Oostenrijk geen problemen gehad, pas toen we de grens over waren begon het
Je infotainment al is een hard reset gegeven? (lang op aan-uit knop)

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• Boldarak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08 06:16
Tomskii5 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:42:
[...]

Je infotainment al is een hard reset gegeven? (lang op aan-uit knop)
Zeker, meerdere malen. Ben nu even in Frankrijk maar ook daar hetzelfde probleem. Ligt dus niet aan het netwerk waarschijnlijk maar aan de auto zelf :-(

PSN ID = OTL002

• Remy89
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-08 13:05
Hi,

Zit momenteel ook in Italië en daar geen last van gehad. Gezien je andere post dat het ook in Frankrijk is lijkt het inderdaad toch wel helaas je auto te zijn.

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-08 10:41
Wij hebben een skoda elroq van november. Nou kan ik er vandaag achter dat de 12volt plug in de kofferbak actief blijft als de auto is uitgeschakeld.

Weet iemand of dat dan verbruikt uit het grote accu pakket? Of van de kleinere 12 volt accu (waarvan ik tot vandaag ook niet wist dat die er in zit :) )

• Franckey
Moosjes schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:21:
Wij hebben een skoda elroq van november. Nou kan ik er vandaag achter dat de 12volt plug in de kofferbak actief blijft als de auto is uitgeschakeld.

Weet iemand of dat dan verbruikt uit het grote accu pakket? Of van de kleinere 12 volt accu (waarvan ik tot vandaag ook niet wist dat die er in zit :) )
Het gebruikt je (kleine) 12V accu. Door het omzetten van een zekering kan je er voor kiezen dat er geen spanning opstaat als de auto "uit" staat. Ik weet niet precies welke zekering, dat zou je even op moeten zoeken. Je 12V accu laadt echter op zodra je de auto "aan" zet en ook zodra je de auto aan de oplader hangt. Echter met een volledig lege 12V accu kan je de auto niet opladen, dus dat moet je voorkomen.

• Athome
  • Laatst online: 23:43
De kleine 12 volt accu. Wanneer de auto uitgeschakeld is, wordt de High Voltage Battery soort van losgekoppeld. Bij het starten van de auto moet de 12 volt accu de High Voltage Battery weer koppelen/activeren. Zodra de High Voltage weer is gekoppeld, kan de 12 volt weer bijgeladen worden. De taken van de 12 volt accu wordt tijdens het gebruik van de auto ondersteunt door de High Voltage Battery.

• Moosjes
Hmm, Oke, Bedankt voor de antwoorden. Dit betekend dus dat de camping koelkast mijn auto onklaar kan maken als die ingeplugd blijft. Tenzij ik die zekering omzet. Goed om te realiseren

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Franckey schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:26:
[...]

Het gebruikt je (kleine) 12V accu. Door het omzetten van een zekering kan je er voor kiezen dat er geen spanning opstaat als de auto "uit" staat. Ik weet niet precies welke zekering, dat zou je even op moeten zoeken. Je 12V accu laadt echter op zodra je de auto "aan" zet en ook zodra je de auto aan de oplader hangt. Echter met een volledig lege 12V accu kan je de auto niet opladen, dus dat moet je voorkomen.
Hier link naar mijn vorige post(s) erover.
Ik heb het nooit werkend gekregen, maar mogelijk hebben anderen meer geluk.
pkrielen in "Het grote Škoda Elroq-topic"

• twowheeler
  • Laatst online: 28-08 14:16
Was er niet een optie in de app of auto dat je toestemming geeft dat de auto accu de kleine accu altijd kan vullen?

• Moosjes
twowheeler schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:30:
Was er niet een optie in de app of auto dat je toestemming geeft dat de auto accu de kleine accu altijd kan vullen?
Dat zou handig zijn. Ik zie ook in de app een soort kampeer stand. Geen idee of die dat zou triggeren.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hi,

Zekering 19 is van de communicatiemodule. Wellicht deze even loshalen en weer terugplaatsen? Daarmee reset je de communicatiemodule denk ik. Dit werkte in ieder geval bij de Enyaq waar dit vaker gebeurde.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:22
Mijn elroq was vanmorgen in de war...

Toen ik ging zitten, lading meldingen op het scherm, storing x,y,z..
ook Smartlink was niet actief/geen licentie..
Na paar seconden was alles weg, maar lane assist deed niks, die bleef in storing..
Maar de rest deed het weer, en ben naar mijn klant gereden.
Daar heeft hij een 1.5 uur gestaan, en toen ik weer weg ging, geen problemen meer..
Beetje wazig.

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• TweakTom92
Moosjes schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:45:
Hmm, Oke, Bedankt voor de antwoorden. Dit betekend dus dat de camping koelkast mijn auto onklaar kan maken als die ingeplugd blijft. Tenzij ik die zekering omzet. Goed om te realiseren
Afgelopen juni heb ik dagenlang een koelbox met peltier element in mijn Elroq laten staan, met regelmatig een ritje was dit geen enkel probleem. Zo'n koelbox trekt weinig vermogen, zeg 15 watt, dan kan het op een normale accu zeer lang mee. Vergeet niet dat een elektrische auto geen start-motor hoeft aan te drijven, enkel even een computertje opstarten en daarna wordt hij weer opgeladen vanuit je tractie-accu.

Op reisdagen kan je hem er makkelijk in laten zitten, als je eenmaal ergens bent aangekomen en je staat langere tijd stil, is het verstandiger om hem er af te halen.
Kijk uit met koelboxen waar een compressor in zit, die verbruiken een stuk meer.

• smurf_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-08 14:31
Mijn Elroq sportline van november '25 gaf 2 weken geleden na het opladen van de accu een zestal foutmeldingen, waaronder 12 volt accu en systeem waarschuwingen.

ANWB erbij en na anderhalf uur resetten de voorlopige conclusie dat het hoogvolt relais niet werkt waardoor de auto na het laden niet veilig wordt gegeven voor starten en rijden. Na onderzoek bij de dealer bleek dit inderdaad het probleem.

Accupakket moet er onder vandaan en een nieuwe regelunit en relais zijn besteld: levertijd 4-5 weken wegens vakantie en wachttijd beschikbaarheid hoogvolt monteur :X Verwachting 2e week September weer klaar.

Rij intussen in een vervangauto, de Ford Explorer die eigenlijk een ID4 is en eenzelfde chassis heeft als een Elroq. Maar merkt dat de Elroq toch zeker een stukje sportiever rijdt, maar allang blij dat het bijna identiek is.

• Oknih
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:16
Oknih schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:13:
Ik heb gisteren de Elroq 85 sportline modeljaar 2027 besteld!

Levering volgens dealer half september.

Begin augustus krijg ik de Nexblue edge max als laadpaal.
Update:

De auto is definitief ingeland om eind augustus te worden gebouwd. Als alles goed verloopt dan rolt de auto 28 augustus van de band.

De dealer verwacht dan half september de auto in Nederland.

Dus hopelijk kan ik eind september de auto ophalen.

• DM0206
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-08 14:28
Zo te zien krijgen de auto's met 5.4.4 ook de software van 5.6.
Mijn app geeft aan dat er een update binnenkort beschikbaar is.

YouTube: Your Škoda Just Got a Major Update

• TweakTom92
DM0206 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:22:

De releasenotes geven aan dat het om een minor update gaat:

This update brings minor optimizations for the functionality of your vehicle. The update is free of charge and does not consume any purchased data. The installation will take around 20 minutes.     

Kan prima zijn dat de oude modellen naar een software gaan die wel 5.6.x heet, maar dat het niet dezelfde functies bevat als een my27 auto met 5.6.x.

Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?

• DS31
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-08 09:54
TweakTom92 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:50:
[...]

De releasenotes geven aan dat het om een minor update gaat:

This update brings minor optimizations for the functionality of your vehicle. The update is free of charge and does not consume any purchased data. The installation will take around 20 minutes.     

Kan prima zijn dat de oude modellen naar een software gaan die wel 5.6.x heet, maar dat het niet dezelfde functies bevat als een my27 auto met 5.6.x.

Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?
Hier een skoda elroq uit 02-2026. Al sinds begin software 5.6, is geen my27 model.

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-08 00:32
Lijkt iets voor het motor management te zijn en niet de nieuwe Android variant van het besturingsysteem.

5.6.4 Software optimization – Over-the-Air Update:
In this update, the drive motor control module software is modified to ensure stable operation of the electric system, especially in low temperatures. It is a necessary requirement for all upcoming software updates and is intended for vehicles with current software version 5.4.4.

• TweakTom92
Ik denk dat de verwarring is ontstaan bij de versie benaming die nu ook een 6 bevat.

my27 met nieuwere hardware heeft software versie 6.x, het gaat bij de oudere modeljaren om 5.6.x.

• Frime22
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-08 12:40
Ik ben in de markt voor een nieuwe dakkoffer. Mijn oog is op dit moment gevallen op de Hapro Trivor 440 of de Hapro Traxer 6.6. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of dit goed past op de Elroq? En welke dakdragers gebruiken jullie? Ik hoor graag jullie ervaringen!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-08 23:06
Frime22 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:51:
Ik ben in de markt voor een nieuwe dakkoffer. Mijn oog is op dit moment gevallen op de Hapro Trivor 440 of de Hapro Traxer 6.6. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of dit goed past op de Elroq? En welke dakdragers gebruiken jullie? Ik hoor graag jullie ervaringen!
Ik heb nog geen Elroq (ben wel hevig geïnteresseerd) en geen dakkoffer, maar lees hier al een tijdje mee. ;)
Nu heb ik laatst een discussie gevolgd en ook een YT filmpje gezien dat een trekhaakkoffer qua energie verbruik veel zuiniger is dan een dakkoffer die veel wind vangt en dus je kWh/km flink verlaagd. Bij een trekhaakkoffer blijft die ongeveer gelijk. Dus misschien dat je er iets aan hebt.

Arriving Somewhere but not here....

• Frime22
Joop_Klepzeiker schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:27:
[...]

Ik heb nog geen Elroq (ben wel hevig geïnteresseerd) en geen dakkoffer, maar lees hier al een tijdje mee. ;)
Nu heb ik laatst een discussie gevolgd en ook een YT filmpje gezien dat een trekhaakkoffer qua energie verbruik veel zuiniger is dan een dakkoffer die veel wind vangt en dus je kWh/km flink verlaagd. Bij een trekhaakkoffer blijft die ongeveer gelijk. Dus misschien dat je er iets aan hebt.
Ik ben helaas niet in het bezit van een Elroq met trekhaak, dus voor mij helaas geen optie. Anders zou het zeker een goed alternatief kunnen zijn.

• St00mwals
Ik heb voor een vorige auto Thule Wingbar Evo gekocht, zijn wel stevig aan de prijs. Deze bevielen toen erg goed, eenvoudig in gebruik en geen raar gefluit wat je bij andere dakdragers (vaak goedkope en vierkant van vorm) nog wel eens wilt horen.
Voor de goedkope merkloze dakkoffer toen die tijd moest ik wel even nieuwe en bredere U-beugels erbij halen.

Op de Elroq deze alleen nog niet in gebruik gehad.

• Tomskii5
DM0206 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:22:

Ik hoop dan toch gezien het hier om een 5.6 versie gaat dat die irritante automatisch sluitende kofferklep nu eindelijk niet zomaar op mijn hoofd neerklapt ;-)

EDIT: ik heb idd in de app ook een melding dat er de komende dagen een nieuwe SW update zal zijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door Tomskii5 op 14-08-2026 15:38 ]

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:45
Over dakkoffers gesproken. Gisteren vanuit Kroatie naar Nederland gereden via Slovenie, Oostenrijk en Duitsland. Auto flink beladen, dakoffer erop en fiets op de trekhaak.

Verbruik viel me absoluut mee! Meestal op snelwegen hou ik een snelheid van 100 tot 120km/u aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VGLdcVfWAdtZkZLQiQkBtFN160=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eWziadUaY5oCUpiqWGbaGkLF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUmQSrNHGEVhbqMkuxKpfKIT-qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yPCUmHxOUxZQ5ioRBjYps3DV.png?f=fotoalbum_large

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

ytr81 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:59:
Over dakkoffers gesproken. Gisteren vanuit Kroatie naar Nederland gereden via Slovenie, Oostenrijk en Duitsland. Auto flink beladen, dakoffer erop en fiets op de trekhaak.

Verbruik viel me absoluut mee! Meestal op snelwegen hou ik een snelheid van 100 tot 120km/u aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg netjes inderdaad (zelf al 2 weken weer aan het werk na ook een vakantie in Kroatië).

Wilde toch even opmerken dat je de foto op het moment van aantal kilometers mooi getimed hebt :p

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:46

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik moet nog een dakkoffer aanschaffen. Had je veel last van gesuis met deze dakkoffer? En heb je harder gereden dan 120 in Duitsland? Ben wel benieuwd wat dat met het verbruik doet, 16,5 kWh/100 km red ik momenteel in Nederland zonder dakkoffer maar net :+

• St00mwals
In welke rijmodus hebben jullie de auto over het algemeen staan?
Ik zet hem zelf altijd op ECO en rij dan in de B, hoef ik bijna niet te remmen. Mijn vrouw houdt het bij D in de ECO.
Gemiddeld rijden wij daar dan iets van 15kW/100KM mee, is wel veel op 80KM wegen overigens.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Normaal en D auto. Eco vind ik niet heel veel toevoegen.
De Myskoda clubpunten kunnen nu in Duitsland worden ingewisseld: https://www.reddit.com/r/...nd_points_finally_active/. Zou leuk zijn als Nederland volgt (en dan het liefst met nuttige dingen waarvoor je je punten kan inwisselen..).

[ Voor 12% gewijzigd door S_Chief op 16-08-2026 21:48 ]

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21-08 16:38
Wij rijden altijd in Eco en B. Eco omdat het stroompedaal dan wat minder nerveus reageert en B omdat je met een beetje anticiperen het rempedaal bijna niet gebruikt.

• pkrielen
  • Nu online
S_Chief schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:47:
Normaal en D auto. Eco vind ik niet heel veel toevoegen.
De Myskoda clubpunten kunnen nu in Duitsland worden ingewisseld: https://www.reddit.com/r/...nd_points_finally_active/. Zou leuk zijn als Nederland volgt (en dan het liefst met nuttige dingen waarvoor je je punten kan inwisselen..).
Hier ook Normaal in Dauto en waar mogelijk Traffic Assistant aan.
DIe paar keer in B kwam gelijk commentaar van de bijrijdster dat die manier van rijden geen lekker gevoel gaf en ze het idee had weer in die oude diesel te zitten.

Zou mooi zijn als Skoda even tempo van uitrol even wat omhoog gooit, kom maar op met die software update om die klep in toom te krijgen en mogelijk ook die puntjes die inzetbaar zijn in NL voor iets leuks. Heb er toch in ruim een jaar al 1960 gespaard.
Huidige challenge is 14 dagen niet snelladen :), dat moet goed te doen zijn.

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:51
St00mwals schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:43:
Ik zet hem zelf altijd op ECO en rij dan in de B, hoef ik bijna niet te remmen. Mijn vrouw houdt het bij D in de ECO.
Gemiddeld rijden wij daar dan iets van 15kW/100KM mee, is wel veel op 80KM wegen overigens.
Rijmodus (A)D met de individuele instelling dat de Elroq wat sneller optrekt. Rijden 16 kW/100 km over ongeveer waarvan ongeveer 1/3 over snelwegen en de rest 80/60/50/30.

Gisteren na 19.00 uur steeg het verbruik naar een duizelingwekkende 21 kW/100 km, maar de gemiddelde snelheid was ook aardig hoog O-)

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08 17:45
St00mwals schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:43:
Gewoon zoals je instapt,
- Normal, D
En dan:
- Snelheidsmelding uit
- Op de snelweg Traffic Assist aan

Wisselen naar B maar af en toe; wisselen naar andere modus echt sporadisch

[ Voor 3% gewijzigd door Chillz op 17-08-2026 09:08 ]

Leeg - Sinds 20180907

• Smoonshine
  • Laatst online: 28-08 16:07

Smoonshine

Feyenoord!!

Ik rijd altijd in Normal en B. Vind die remstand echt heerlijk als je er eenmaal aan gewend bent. In de D stand vind ik dat de Elroq te weining vaart mindert bij het loslaten van het pedaal, ook vergeleken met benzine auto's die ik hiervoor heb gereden.

uhm...

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:46
Chillz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:07:
[...]

Gewoon zoals je instapt,
- Normal, D
En dan:
- Snelheidsmelding uit
- Op de snelweg Traffic Assist aan

Wisselen naar B maar af en toe; wisselen naar andere modus echt sporadisch
Dit inderdaad. Ik rij eigenlijk altijd op de cruise control met de "volg de weg functie" (of hoe dat heet) en rem weinig zelf. In principe doet de auto alles. Ook afremmen voor rotondes. Enkel bij een rood verkeerslicht zonder auto voor mij moet ik zelf remmen. De remfunctie gebruik ik enkel in de bergen.

• Frime22
Ik rij altijd in normal en de B-stand (en soms Eco omdat de auto dan wat minder nerveus reageert op het gaspedaal wat iets comfortabeler voelt). Tussen normal en de sportstand merk ik geen enkel verschil. In de D-stand remt de Elroq nauwelijks af (als er geen auto voor je rijdt) zoals hierboven al gezegd wordt waardoor ik het gevoel heb dat ik al gauw te hard ga en meer moet remmen.

• Frime22

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is een heel net verbruik. Dit haal ik ook in NL maar net aan zonder dakkoffer. Ik heb de Hapro Trivor 440 in bestelling staan, dus ik ben benieuwd wat het met mijn verbruik gaat doen. Is dit een Elroq 60 of een 85? De 85 zal waarschijnlijk ook nog wel iets zuiniger zijn met het vebruik.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
RobertowNL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:57:
[...]

ANWB zei net dat de accu oké was. Auto wil nu ook niet meer in de drive. Berger gaat hem afvoeren.
Hier zelfde probleem vandaag. Bij instappen kreeg ik 14 (!) storingsmeldingen, inclusief storing elektrosysteem (direct veilig stoppen), allemaal 12v accu storing meldingen, en alle hulpsystemen die uitgevallen waren. Gisteren na twee weken stilstaan nog prima lange rit mee gemaakt. Vanochtend na een nachtje laden weigerde hij te rijden. Berger heeft hem met moeite van de oprit weten te slepen en achterop de vrachtwagen afgevoerd naar Bergnet. Benieuwd naar de bevindingen van Skoda.

• StevendGraaf
RobertowNL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:27:
[...]

De auto staat nu bij een dealer in quarantaine. Er moet contact komen met de skoda fabriek. Blijkbaar is er een isolatiefout en mogen ze er niet eerder aan werken voordat dit contact is geweest.
Hoelang ben jij de auto kwijtgeweest hiervoor? Lijkt verdacht veel op mijn situatie namelijk.

• RobertowNL
  • Laatst online: 09:34

RobertowNL

For your gear!

StevendGraaf schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:10:
[...]

Hier zelfde probleem vandaag. Bij instappen kreeg ik 14 (!) storingsmeldingen, inclusief storing elektrosysteem (direct veilig stoppen), allemaal 12v accu storing meldingen, en alle hulpsystemen die uitgevallen waren. Gisteren na twee weken stilstaan nog prima lange rit mee gemaakt. Vanochtend na een nachtje laden weigerde hij te rijden. Berger heeft hem met moeite van de oprit weten te slepen en achterop de vrachtwagen afgevoerd naar Bergnet. Benieuwd naar de bevindingen van Skoda.
Vervelend! Bij mij was het uiteindelijk een kabel van het hoogvoltage systeem die niet dicht was. Daardoor meet bij vochtig weer de auto een lekstroom.

Ik begreep van Pouw dat de uit te voeren test vanuit Skoda was het met een sproeiertje spuiten op de auto, om te kijken of de kortsluitng dan weer terug kwam. Pouw Zwolle had al een aantal gehad met dit probleem (kabel niet dicht)

De oplossing was uiteindelijk het vervangen van de kabel, daarna geen problemen meer gehad.
StevendGraaf schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:16:
[...]

Hoelang ben jij de auto kwijtgeweest hiervoor? Lijkt verdacht veel op mijn situatie namelijk.
8 januari afgesleept. Eerst is de ICCU vervangen in Heerenveen (daar was hij naar afgesleept). Dat duurde zo'n 3 weken (31 januari weer terug).

Daarna weer een paar weken gereden en toen naar Zwolle gegaan (16 feb) Daar mocht ik per direct niet meer rijden.

3 april had ik toen de auto weer terug. Maar daar zat ook wat discussie tussen de twee dealers tussen (want bij ICCU vervangen is er iets beschadigd). Dus hoe lang dat uiteindelijke vervangen van die kabel heeft geduurd weet ik niet. Maar al met al lang genoeg dus..

[ Voor 28% gewijzigd door RobertowNL op 17-08-2026 15:56 ]

• bollo1980
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:26
StevendGraaf schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:16:
[...]

Hier nog een elroq rijder die sinds 1 augustus zonder elroq zit. In de ochtend nog boodschappen gedaan en in de middag 13 meldingen en ging niet meer in D of R. De berger heeft hem nog op de vrachtwagen weten te rollen. Daarna was de auto volledig geblokkeerd en wilde ook niet meer rollen.

Bij onze erloq 85 'bj 25 is er een accu module kapot en staat in de rij om vervangen te worden. Bij navragen, afgelopen zaterdag, zou het zeker nog wel minimaal 6 tot 7 weken duren voordat het gerepareerd zou zijn. Tot die tijd mogen we rond rijden in een Cupra Tavascan. Die Cupra is voorzien van dcc en dat heeft onze elroq niet dat ga ik wel missen zodra we de elroq terug hebben. Daarnaast rijd ik zuiniger met de Cupra dan met de Elroq. Cupra zit op zo'n 12-13 kwh/100km op 80 weg. Elroq haalde met moeite 15-16 kwh/100km op dezelfde 80km weg. Dus Cupra heeft wel z'n pluspunten, maar we hopen toch dat de Elroq snel weer gerepareerd is.

• nietmachine48
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Smoonshine schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:20:
Ik rijd altijd in Normal en B. Vind die remstand echt heerlijk als je er eenmaal aan gewend bent. In de D stand vind ik dat de Elroq te weining vaart mindert bij het loslaten van het pedaal, ook vergeleken met benzine auto's die ik hiervoor heb gereden.
Kan je deze ook standaard in B zetten dat je weet, of is D default?

• ytr81
Boy schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:42:
[...]

Erg netjes inderdaad (zelf al 2 weken weer aan het werk na ook een vakantie in Kroatië).

Wilde toch even opmerken dat je de foto op het moment van aantal kilometers mooi getimed hebt :p
Was me nog niet opgevallen tot je het zei :D
Kameelstok schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:47:
[...]

Ik moet nog een dakkoffer aanschaffen. Had je veel last van gesuis met deze dakkoffer? En heb je harder gereden dan 120 in Duitsland? Ben wel benieuwd wat dat met het verbruik doet, 16,5 kWh/100 km red ik momenteel in Nederland zonder dakkoffer maar net :+
Ik heb geen enkel storend geluid ervaren van de dakkoffer. Ik heb meerendeel tussen de 100 en 120 gereden. Af en toe wat harder, maar ook in Duitsland is het tegenwoordig met de zomerdrukte en werkzaamheden lastig lang harder dan 120 te kunnen rijden.
Frime22 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

Dit is een heel net verbruik. Dit haal ik ook in NL maar net aan zonder dakkoffer. Ik heb de Hapro Trivor 440 in bestelling staan, dus ik ben benieuwd wat het met mijn verbruik gaat doen. Is dit een Elroq 60 of een 85? De 85 zal waarschijnlijk ook nog wel iets zuiniger zijn met het vebruik.
Een Elroq 85.

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

nietmachine48 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:34:
[...]

Niet dat ik weet. Maar eerlijk gezegd heb ik ook nog nooit naar die instelling gezocht. Ik doe gewoon altijd 2x naar beneden en dat is een automatisme geworden.

uhm...

• Franckey
nietmachine48 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:34:
[...]

Nee, hij start altijd in D. Is volgens mij een van de wettelijke bepalingen, er zijn meer instellingen die bij starten altijd in een default stand moeten staan.

• nietmachine48
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Nog meer mensen een mail hebben ontvangen v Skoda na activatie van Connect-diensten?

"Informatie over je digitale sleutel

Nu je Škoda Connect-diensten zijn geactiveerd, willen we je graag wat meer informatie geven over een van de digitale functies van je voertuig.

Een van die functies is de Digital Key, waarmee je je voertuig kunt ontgrendelen en starten met je smartphone. Op dit moment is deze functie nog niet beschikbaar. Je voertuig is uitgerust met de nodige hardware voor deze functie en we zijn van plan om dit in een later stadium mogelijk te maken via een automatische online software-update als onderdeel van de voortdurende ontwikkeling van digitale diensten.

Als blijk van onze waardering zullen we in de tussentijd de volgende extra upgrades kosteloos activeren, zodat je nog meer digitale functies van je voertuig kunt ontdekken:

✔ Sfeerverlichting - extra kleuren

Biedt je tot wel 30 opties voor de interieurverlichting, zodat je voor elke rit de juiste sfeer kunt kiezen.

✔ Sfeerverlichting - extra verlichtingsfuncties

Hiermee kun je je sfeerverlichting aanpassen voor meer comfort, veiligheid en een betere rijervaring. Bevat verlichtingseffecten die beschikbaar zijn in bepaalde rijmodi en waarschuwingsmeldingen, zoals rode waarschuwingen.

De functies van de sfeerverlichting worden automatisch geactiveerd, dus je hoeft niets te doen.""

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

nietmachine48 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:43:
Nog meer mensen een mail hebben ontvangen v Skoda na activatie van Connect-diensten?

Nu je Škoda Connect-diensten zijn geactiveerd, willen we je graag wat meer informatie geven over een van de digitale functies van je voertuig.

Een van die functies is de Digital Key, waarmee je je voertuig kunt ontgrendelen en starten met je smartphone. Op dit moment is deze functie nog niet beschikbaar. Je voertuig is uitgerust met de nodige hardware voor deze functie en we zijn van plan om dit in een later stadium mogelijk te maken via een automatische online software-update als onderdeel van de voortdurende ontwikkeling van digitale diensten.

Als blijk van onze waardering zullen we in de tussentijd de volgende extra upgrades kosteloos activeren, zodat je nog meer digitale functies van je voertuig kunt ontdekken:

Biedt je tot wel 30 opties voor de interieurverlichting, zodat je voor elke rit de juiste sfeer kunt kiezen.

Hiermee kun je je sfeerverlichting aanpassen voor meer comfort, veiligheid en een betere rijervaring. Bevat verlichtingseffecten die beschikbaar zijn in bepaalde rijmodi en waarschuwingsmeldingen, zoals rode waarschuwingen.

De functies van de sfeerverlichting worden automatisch geactiveerd, dus je hoeft niets te doen.""
Nee, niet ontvangen, maar mijn auto is van feb 2025, dus wellicht dat ik deze optie niet krijg.

• St00mwals
nietmachine48 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:43:

Niet ontvangen.
(Elroq van december 2025)

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-08 08:19

ThePsycho

Biertje?

Blijkbaar houdt de app nu een score bij van je rijgedrag. Wel benieuwd waar die lagere score van acceleratie vandaan komt O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVlZFL3DdBa5c5Vt5t-ISlU19jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDcppxKn3eg0hfYM3avFYa9L.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan het uitzetten, maar ik geloof niet dat VW dan stopt met het bijhouden van de data. Nu zie je toevallig een keer zelf een klein deel van wat ze allemaal opvragen uit je auto :)

• pkrielen
  • Nu online
ThePsycho schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:42:
Blijkbaar houdt de app nu een score bij van je rijgedrag. Wel benieuwd waar die lagere score van acceleratie vandaan komt O-)

[Afbeelding]

Je kan het uitzetten, maar ik geloof niet dat VW dan stopt met het bijhouden van de data. Nu zie je toevallig een keer zelf een klein deel van wat ze allemaal opvragen uit je auto :)
Die "in flow driving" is bij mij al weken niet boven de 90% te krijgen..
Komt denk ik omdat al die andere weggebruikers niet op mijn tempo meerijden >:)

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

Bijzonder, die driving score is in mijn app nergens terug te vinden. Volgens Skoda hoort deze onder de status-menuoptie te zitten. Is dat wellicht alleen voor MY27-varianten?

uhm...

• ytr81
Boy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 06:57:
[...]

Nee, niet ontvangen, maar mijn auto is van feb 2025, dus wellicht dat ik deze optie niet krijg.
Klopt, deze optie gaan niet werken / beschikbaar komen voor de eerste generatie

• pkrielen
  • Nu online
Smoonshine schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:26:
Bijzonder, die driving score is in mijn app nergens terug te vinden. Volgens Skoda hoort deze onder de status-menuoptie te zitten. Is dat wellicht alleen voor MY27-varianten?
Je kunt er op meerdere manieren bijkomen, ook via "inspect" (middelste optie onderin de balk in de app). Ik heb een Elroq van 2025 dus het is niet modeljaar gebonden volgens mij.
Mogelijk de app updaten ?

• p.selker
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-08 15:15
Smoonshine schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:26:
Ligt het misschien aan type telefoon (Android/Iphone)? Ik heb een Android en ik zie hem ook niet

• St00mwals
p.selker schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

Ligt het misschien aan type telefoon (Android/Iphone)? Ik heb een Android en ik zie hem ook niet
Op mijn iPhone met een Elroq uit 2025 zie ik hem ook (nog) niet en heb geen app-update klaarstaan.

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08 17:45
St00mwals schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:50:
[...]

Op mijn iPhone met een Elroq uit 2025 zie ik hem ook (nog) niet en heb geen app-update klaarstaan.
Hier hetzelfde

Wél zie ik onder Status - Voertuigsoftware, de aankondiging dat er "in de komende paar dagen" een versie update beschikbaar zal zijn

Benieuwd hoeveel dagen dat zal zijn, en welke update

Leeg - Sinds 20180907

• Renegade666
als het de zelfde is die ik al 3 dagen probeer bij te werken.. dan kan het wel duren. Hij faalt blijkbaar telkens.
Vanmorgen weer aangezet, via de app wordt nog steeds aangegeven dat die bezig is :S zal straks wel kijken als ik weg ga wat hij aangeeft.

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• StevendGraaf
RobertowNL schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:17:
[...]

Vervelend! Bij mij was het uiteindelijk een kabel van het hoogvoltage systeem die niet dicht was.
bollo1980 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:21:
[...]

Hier nog een elroq rijder die sinds 1 augustus zonder elroq zit. In de ochtend nog boodschappen gedaan en in de middag 13 meldingen en ging niet meer in D of R. De berger heeft hem nog op de vrachtwagen weten te rollen. Daarna was de auto volledig geblokkeerd en wilde ook niet meer rollen.

Bij onze erloq 85 'bj 25 is er een accu module kapot en staat in de rij om vervangen te worden. Bij navragen, afgelopen zaterdag, zou het zeker nog wel minimaal 6 tot 7 weken duren voordat het gerepareerd zou zijn. Tot die tijd mogen we rond rijden in een Cupra Tavascan. Die Cupra is voorzien van dcc en dat heeft onze elroq niet dat ga ik wel missen zodra we de elroq terug hebben. Daarnaast rijd ik zuiniger met de Cupra dan met de Elroq. Cupra zit op zo'n 12-13 kwh/100km op 80 weg. Elroq haalde met moeite 15-16 kwh/100km op dezelfde 80km weg. Dus Cupra heeft wel z'n pluspunten, maar we hopen toch dat de Elroq snel weer gerepareerd is.
Bij mij bleek het gelukkig een storing te zijn die vrij snel op te lossen was. Iets dat los kon schieten waardoor de auto in storing ging wat ze met een software reset hebben weten te verhelpen. Heb na twee dagen de auto gewassen en wel weer terug. Ook benoemde ze dat er een bekend probleem was met een iets te enthousiast openende achterklep dat ze meteen ook verholpen hebben.

Overigens zeiden ze wel dat er een hele kleine kans was dat de storing weer eens terugkwam. We zullen zien, tot nu toe viel het gelukkig alles mee.

• Renegade666
Renegade666 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:43:
als het de zelfde is die ik al 3 dagen probeer bij te werken.. dan kan het wel duren. Hij faalt blijkbaar telkens.
Vanmorgen weer aangezet, via de app wordt nog steeds aangegeven dat die bezig is :S zal straks wel kijken als ik weg ga wat hij aangeeft.
Toen ik vanmiddag weg, ging was de update gereed. ik heb nu 5.6.4

• Flix20
  • Laatst online: 28-08 19:31
Ik heb sinds gister problemen met de Skoda op de thuislaadpaal.

Na enkele minuten gooit ie de verbinding eruit en geeft ie aan controleer de laadpaal.
Nu heb ik dat gedaan maar die is gewoon online en geeft geen foutmeldingen dus ik zoek het probleem wel ergens in de Skoda. Ben een beetje aan het uitvogelen wat er vernaderd is omdat het al ruim een jaar gewoon prima werkt.

Enigste wat ik me kan bedenken is dat ik de update heb gehad begin deze week...

PSN: Flix20-NL

• TweakTom92
@Flix20

Probeer even een andere paal in de buurt, om zeker te zijn dat het niet echt je paal is.

• CBGerard
Mijn Elroq stopte met laden na een aantal forse regenbuien. Ik vond het al raar dat er water bleef staan op de rubbers van de laadaansluiting. Ik kwam er achter dat er een afwateringsgaatje in zat. Die was verstopt..... Daarna geen last meer gehad bij het laden.

• S_Chief
  • Niet online
Tip nu het weer veel regent: https://shop.skoda.be/nl/...a7688320e865fa0/5la054410. Bij de dealer voor 15 euro ofzo op te halen. Voorkomt ook dat er water in het slot van de laadklep komt met alle gevolgen van dien.

• Flix20
Ondertussen bij de dealer geweest.
Omvormer zit het probleem. Snelladen werkt wel, alleen AC laden niet.

Gelukkig hebben ze over een maand al tijd ;(

• Flix20
S_Chief schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:05:
Tip nu het weer veel regent: https://shop.skoda.be/nl/...a7688320e865fa0/5la054410. Bij de dealer voor 15 euro ofzo op te halen. Voorkomt ook dat er water in het slot van de laadklep komt met alle gevolgen van dien.
Dit vind ik overigens zo'n kolder product.
Als het ontwerp dusdanig gemaakt is dat er water in de laadpoort kan komen en het daardoor defect gaat, is het gewoon een ontwerpfout wat bij de producent ligt en niet bij de eindgebruiker.

• S_Chief
  • Niet online
Tsja eens, maar wat ga je eraan doen?

• Flix20
S_Chief schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:34:
Tsja eens, maar wat ga je eraan doen?
Niets, en als er water inloopt mag Skoda daar wat mee doen.

• St00mwals
CBGerard schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:19:
Mijn Elroq stopte met laden na een aantal forse regenbuien. Ik vond het al raar dat er water bleef staan op de rubbers van de laadaansluiting. Ik kwam er achter dat er een afwateringsgaatje in zat. Die was verstopt..... Daarna geen last meer gehad bij het laden.
Hoe heb jij hem weer ontstopt? Gewoon een lange satéprikker erdoorheen geduwd?

• S_Chief
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:46:
[...]

Niets, en als er water inloopt mag Skoda daar wat mee doen.
Is je goed recht. Voor 15 euro voorkom ik liever dat de klep plotseling niet meer open kan en ik niet kan laden.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:23
Flix20 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:00:
Gelukkig hebben ze over een maand al tijd ;(
Redelijk snel.

• CBGerard
St00mwals schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:55:
[...]

Hoe heb jij hem weer ontstopt? Gewoon een lange satéprikker erdoorheen geduwd?
Met een pennetje, het vuil zat alleen bij het gaatje. Ik denk dat een beetje lucht ook al voldoende was geweest.

• DrDelete
Ik had vandaag de mogelijkheid om de Elroq te laten bijwerken toen ik t contact eaf had, de groene update knop was beschikbaar. Aangezien ik toen niet thuis was, heb ik toen thuis t contact opnieuw er afgezet en toen was de knop weg 🤨.

Zou t locatiegebonden zijn (ring updates) ?

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-08 21:18
Ik kreeg een mail van Wittebrug dat er een belangrijke fabrieksaanpassing voor m'n auto beschikbaar is. Er staat: Het is noodzakelijk dat wij deze preventieve aanpassing uitvoeren om uw auto in topconditie te houden.

Hebben meer mensen een dergelijke mail gehad? Vind het een rare mail, ook omdat er niet in staat wat er dan precies aangepast zou moeten worden.

• Flix20
DrDelete schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:15:
Ik had vandaag de mogelijkheid om de Elroq te laten bijwerken toen ik t contact eaf had, de groene update knop was beschikbaar. Aangezien ik toen niet thuis was, heb ik toen thuis t contact opnieuw er afgezet en toen was de knop weg 🤨.

Zou t locatiegebonden zijn (ring updates) ?
hoeveel % stond de auto toen?

• DrDelete
Flix20 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

hoeveel % stond de auto toen?
ik dacht zo 70 procent

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-08 14:36
tiguan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:27:
Ik kreeg een mail van Wittebrug dat er een belangrijke fabrieksaanpassing voor m'n auto beschikbaar is. Er staat: Het is noodzakelijk dat wij deze preventieve aanpassing uitvoeren om uw auto in topconditie te houden.

Hebben meer mensen een dergelijke mail gehad? Vind het een rare mail, ook omdat er niet in staat wat er dan precies aangepast zou moeten worden.
Ik heb deze ook ontvangen inderdaad

• Tomskii5
Zoek eens in je menu nu manueel via "informatie over softwareversie" normaalgezien kan je em daar ook starten :)

• tiguan
Ystime schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Ik heb deze ook ontvangen inderdaad
Ik heb reactie gekregen. Gaat er over dat de achterklep automatisch open popt als je achter de auto loopt. Laat ik daar nou idd last van hebben.

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-08 14:36
tiguan schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

Ik heb reactie gekregen. Gaat er over dat de achterklep automatisch open popt als je achter de auto loopt. Laat ik daar nou idd last van hebben.
Is dat een issue die altijd kan voorkomen of alleen als je de optie aan hebt staan dat je met je voet de achterklep kunt openen? In dat laatste geval heeft het voor mij geen haast, die heb ik uitstaan.

• tiguan
Ik vermoed dat je alleen dit probleem hebt als je de functie aan hebt staan.

• DrDelete
Tomskii5 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

Zoek eens in je menu nu manueel via "informatie over softwareversie" normaalgezien kan je em daar ook starten :)
als developer uiteraard daar ook gekeken 😂, maar helaas
Pagina: 1 ... 77 78 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa