• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 17:19
Sta op het punt een limited 50 edition te kopen. De proefrit beviel goed ...wel wennen als je nooit automaat hebt gereden.... reed best pittig

Is puur voor woon werkverkeer ong 60 km per dag ... en af en toe naar andere kant van land en laden... ben benieuwd zijn er nog tips ... geef niet om andere kleur ofzo

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:04
ytr81 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:28:
[...]

Ik rijd 100 (accu) en ineens detecteert ie max 50 (uit het niets) en dan vol remmen. Geen auto er vlak voor oid.

ChatGPT roept wel wat waar ik morgen even naar ga kijken:

🔧 Optie uitzetten (meest effectief)
1. Ga naar Instellingen / Assistentsystemen
2. Kies Adaptive Cruise Control (ACC)
3. Zoek een optie zoals:
• “Voorspelling toegestane snelheid”
• “Automatisch snelheid aanpassen”
4. Zet deze uit
Dit zou hem zomaar kunnen zijn ja. Ik weet het niet uit m’n hoofd. Het is in ieder geval, los van de ACC, uit te zetten.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTYfi7pMBXQx1aLy2h27KT7aSDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLtsv9AZ7nBBo3yR1TG1Ik75.jpg?f=fotoalbum_large

De ACC is beledigd en is er maar mee gestopt :p

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:27

elsinga

=8-)

ytr81 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:15:
[...]
Als ik snelheidsherkenning uitzet en ik rijd ACC dan gaat deze nog steeds in de ankers. Is dit weer elders een instelling?
Is dat toevallig in een bocht? De radar onder de bumper kijkt in de richting waarin je stuurt, enige tijd voor de bocht kan'ie dan al gaan remmen voor iets in de buitenbocht, omdat je daar nog niet aan het insturen bent.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Toen ik teste met ACC heb dit ook een paar keer gehad. Mijn collega waarschuwde daar al over met zijn VW.
Alleen ik kon dat gewoon uitzetten gelukkig.
Bij mij was het vaak de parallelweg of van die borden waar je dan trager moet rijden als het regent (wat niemand doet).
Schrik je toch wel even XD
Maar heg het nu niet meer, en mis het eigenlijk ook niet.

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Remy89
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-04 14:44
Vorige week vrijdag was het dan zover, de Sportline 60 Elroq opgehaald. Fantastische auto! Zondag meteen wat kilometers gemaakt en een stop gemaakt bij Fastned om het ook maar eens meteen te proberen.

Het was mooi weer en mijn vrouw had haar Canon camera bij. Ze maakt graag foto's en een uitgelegen kans (nu de minimale bedrijfsstickers er ook nog niet opzitten ;) ) om wat mooie plaatjes te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YICvCyK4l9S_LkEky-wPhAwVGno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7m1e6BZED3eEr1Acx8ZNQtN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15ziU4QAwkQXA_81P3bo4B4Yvwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ex5buPZOmikntxBhWGDM8GJz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2QYR4dmqxqkCkuCZH3fZYcuTGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHD37ex2sMPooTEUbgR4zkVF.jpg?f=fotoalbum_large

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:27
elsinga schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:29:
[...]

Is dat toevallig in een bocht? De radar onder de bumper kijkt in de richting waarin je stuurt, enige tijd voor de bocht kan'ie dan al gaan remmen voor iets in de buitenbocht, omdat je daar nog niet aan het insturen bent.
Nee het is echt op rechte stukken. Inmiddels weet ik bijna zeker dat het komt door de matrix borden boven de weg wanneer deze niks tonen en het zonlicht hier op valt. De auto registreert dan een maximale snelheid van 50km/u.

Inmiddels heb ik de optie “reactie op toegestane snelheid” uitgezet. De acc neemt dan alleen de door mij ingestelde snelheid over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0ONb_MKgXHpmmBDZYqLJY9_Ekc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hv3YwWXxVpttON9v4Q5DPV82.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk zou de auto in Nederland niet goedgekeurd mogen worden met al deze opties aan. Veel te gevaarlijk.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-04 22:02
Deze optie zal uiteindelijk zelfs een verplichting gaan worden. Net als de huidige signaal voor snelheidsoverschrijding.
Het doel voor toekomstig autorijden is het volledig autonoom rijden. Daar horen deze functies bij.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05:53

Boy

www.byoscoop.nl

Athome schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:49:
Deze optie zal uiteindelijk zelfs een verplichting gaan worden. Net als de huidige signaal voor snelheidsoverschrijding.
Het doel voor toekomstig autorijden is het volledig autonoom rijden. Daar horen deze functies bij.
Als deze de echte snelheid zou aanhouden, zou ik m wss gebruiken, maar je riidt geen 50 bij 50. Erg irritant

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• stefanmiler
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:27
Ik rij soms op een weg waar borden staan verboden voor 5ton, die denkt dan max 5km/h. :*)
Maar die optie om zelf te remmen stond al af voor mijn eerste gereden meter.

• Dr.Gordon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-04 22:24
De ACC met snelheidsreactie is volgens mij over de gehele VAG zo slecht. In onze vorige Golf Variant hadden wij net hetzelfde probleem (in België). We hebben dit snel uitgezet en ook in onze nieuwe Elroq 85 gebruiken we die niet. Voor de rest aangename wagen om mee te rijden!

Steam ID: Dr.Gordon - PSN: Dr_Gordon17 Cooler Master MasterCase Maker 5 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming | AMD Ryzen 5 2600X | NZXT Kraken X52 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1070 | XFX 550 | Corsair Vengeance 16 Gb

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:01
Dr.Gordon schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:08:
De ACC met snelheidsreactie is volgens mij over de gehele VAG zo slecht. In onze vorige Golf Variant hadden wij net hetzelfde probleem (in België). We hebben dit snel uitgezet en ook in onze nieuwe Elroq 85 gebruiken we die niet. Voor de rest aangename wagen om mee te rijden!
Niet enkel bij VAG overigens. Bij Tesla is het nog erger. Daar kan je het namelijk niet uitzetten. Als je op autopilot (vergelijkbaar met de travel assist van de Elroq) reed en hij zag een bord van 30 op een paralelweg is het gewoon niet meer mogelijk om harder dan 40 km/h te rijden terwijl je zelf op een N weg zit.

Op echt heel veel vlakken zo blij met de 'upgrade' van een Model Y naar onze Elroq. Alleen de software is op de Elroq echt nog zwaar ondermaats. Maar goed, hij heeft in elk geval wél Android auto (in tegenstelling tot Tesla).

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:27

elsinga

=8-)

Hier nog geen Elroq, maar ervaring in een Skoda Kodiaq en nu een Kia Sportage. Verkeersbordenherkenning is vaak hit or miss. Het gaat vaak mis bij borden met onderborden (bij nat wegdek, van 19-6 uur, etc) en borden die voor een andere rijbaan gelden. Ik heb dus ook de automatische snelheidsaanpassing uit staan.

Hoe het wel kan is bij Flitsmeister, die haalt de huidige Vmax op uit een database en die klopt eigenlijk altijd (alleen bij regen en zo wordt niet gebruikt, die database weet niet of het wegdek nat is). Waze doet het daar iets minder, want tijdsgebonden snelheden worden niet getoond (terwijl het zo eenvoudig is...).

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:17
In Duitsland werkt het vaak prima in mijn beleving, die snelheidsherkenning. Maar in Nederland niet. De regels zijn hier net ff anders en er worden minder borden naast de weg geplaatst. Bijvoorbeeld als je op een N-weg rijdt, waar je bij stoplichten tijdelijk even 50 mag. Daarna mag je weer 80, maar omdat er geen bord na het kruispunt staat, denk de auto dat je dat hele stuk daarna ook maar 50 mag.

Of een bord 30 bij een bocht, maar na de bocht mag je weer 50. Omdat er geen bord staat, denkt de auto dat je dat hele stuk daarna maar 30 mag.

Bij mij staan dat soort fratsen iig permanent uit, tenzij ik in Duitsland rijd.

• Athome
Bij mij staat het ook uit. Maar dan om een asociale reden.
Buiten de bebouwde kom is de toegestane snelheid mijn minimale snelheid

• tiguan
  • Registratie: December 2000
@Athome: nog een goede reden idd >:)

• ShadowWorrier
  • Laatst online: 10-04 22:37
Ik heb nog wat informatie ingewonnen over de 2027 elroq :)
- Nieuwe LFP accu geeft 448 WLTP ipv 429 van de NMC
- 10%-80% laden gaat in 28m ipv 24m
- 220stekker (V2l?) alleen optioneel bij transportpakket
- Wired Apple carplay gaat eruit, alleen wireless
- Suite interieur gaat eruit
- Camera die kijkt of bestuurder ogen op de weg heeft

Naast de zaken die al bekend waren :)
Ben wel wat huiverig voor het nieuwe systeem dat de camera gaat monitoren of je wel op de weg kijkt.
Had dat ook in een toyota auto vorig jaar, gruwelijk irritant dat gepiep omdat die er vaak naast zat

• La1974
ShadowWorrier schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:58:
Ik heb nog wat informatie ingewonnen over de 2027 elroq :)
- Nieuwe LFP accu geeft 448 WLTP ipv 429 van de NMC
- 10%-80% laden gaat in 28m ipv 24m
- 220stekker (V2l?) alleen optioneel bij transportpakket
- Wired Apple carplay gaat eruit, alleen wireless
- Suite interieur gaat eruit
- Camera die kijkt of bestuurder ogen op de weg heeft

Naast de zaken die al bekend waren :)
Ben wel wat huiverig voor het nieuwe systeem dat de camera gaat monitoren of je wel op de weg kijkt.
Had dat ook in een toyota auto vorig jaar, gruwelijk irritant dat gepiep omdat die er vaak naast zat
Die camera heeft mijn Elroq uit 2025 al. Ik kreeg pas een melding dat ik te lang op het scherm keek.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:35
La1974 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:10:
[...]

Die camera heeft mijn Elroq uit 2025 al. Ik kreeg pas een melding dat ik te lang op het scherm keek.
Dat wordt niet getriggerd door een camera maar omdat je te lang het scherm bedient onder het rijden. Zo’n camera is inderdaad de hel; ik herken dat bij een aantal Chinese modellen, o.a. Jaecoo. Niet te doen…..

• La1974
BGFG schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:12:
[...]

Dat wordt niet getriggerd door een camera maar omdat je te lang het scherm bedient onder het rijden. Zo’n camera is inderdaad de hel; ik herken dat bij een aantal Chinese modellen, o.a. Jaecoo. Niet te doen…..
Oh, dat wist ik niet. Ik moet dus blij zijn :)

• laurens0619
  • Laatst online: 09:48
Het was ook wel te verwachten
Vanaf juli 2026 is dat verplicht in alle nieuwe autos

https://www.autovisie.nl/...t-bestuurder-in-de-gaten/

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 09-04-2026 21:50 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:58
Kia EV3 heeft die al. Was echt lachen tijdens de proefrit.
Als ik het goed heb kun je die afplakken :+ (en anders een goede om te testen)

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

laurens0619 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:47:
Het was ook wel te verwachten
Vanaf juli 2026 is dat verplicht in alle nieuwe autos

https://www.autovisie.nl/...t-bestuurder-in-de-gaten/
Ik heb het idee dat ik na 5 jaar niet mijn Elroq van 2025 ga inruilen als dit gedoe door gaat...

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-04 18:57

ThePsycho

Biertje?

Boy schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:45:
[...]

Ik heb het idee dat ik na 5 jaar niet mijn Elroq van 2025 ga inruilen als dit gedoe door gaat...
Het zou top zijn als ze voor die tijd doorkrijgen dat het allemaal te veel wordt zo. Maar ik ga er nu eigenlijk van uit dat ik t.z.t. maar prive een luxere auto uit <2026 ga aanschaffen.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:37
Boy schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:45:
Het is allemaal uit te zetten hè? Weliswaar elke keer weer nadat de auto uit is geweest, maar toch.
Bij sommige merken is het een handeling van nog geen seconde.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-04 20:38

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Zjanzjak schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:56:
[...]
Het is allemaal uit te zetten hè? Weliswaar elke keer weer nadat de auto uit is geweest, maar toch.
Ik hoop dat er straks met Android Auto een "AI" Agent of gewoon taakje te starten is die dat allemaal automatisch voor je doet, net als op je telefoon :9

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-04 20:38

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Heeft iemand al een MY2027 kunnen bestellen?

Ik krijg wisselende antwoorden van de dealers: half April, eind April, Mei...

In het Ford Explorer topic melden sommigen dat ze half januari al het nieuwe model konden bestellen, ondanks dat de productie nog lang niet was gestart.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Athome
Bij ons is al een paar weken het symbool van de gebruiker bovenin het scherm niet meer zichtbaar. Het is nu zwart.
Als ik op de plek druk waar normaal het icoontje van de gebruiker staat, wordt het gebruikers scherm wel geopend.
Hebben meer mensen dit?

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Zjanzjak schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:56:
[...]

Ah, ik verwachtte dat het verplicht aan moest staan, en dacht dat dit ook het plan van de EU is

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-04 19:53
Mars Warrior schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:54:
Heeft iemand al een MY2027 kunnen bestellen?

Ik krijg wisselende antwoorden van de dealers: half April, eind April, Mei...

In het Ford Explorer topic melden sommigen dat ze half januari al het nieuwe model konden bestellen, ondanks dat de productie nog lang niet was gestart.
De Enyaq 85 2027 is vorige week besteld door de leasemaatschappij en wordt volgens de dealer half Juli geleverd. De productie van de Enyaq en Elroq zal wel gelijk op lopen.

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:16
Athome schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:00:
Bij ons is al een paar weken het symbool van de gebruiker bovenin het scherm niet meer zichtbaar. Het is nu zwart.
Als ik op de plek druk waar normaal het icoontje van de gebruiker staat, wordt het gebruikers scherm wel geopend.
Hebben meer mensen dit?
Ja, is bij velen zo al een tijdje. Geen idee waar het aan ligt. Het hindert de functionaliteit in elk geval niet.

• Remy89
Hebben sommige mensen ook het probleem (of gehad) dat je de auto status in de app kan zien, dus vergrendeld ja of nee, maar niet kan ont of vergrendelen?

Heb proberen te zoeken in het forum, maar kan het niet vinden. Weet namelijk dat het wel mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2a-m8po7oQqSSya-4OXeJoKkys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFin2AiU4abG12IXmmnw3y5r.jpg?f=fotoalbum_large

• BGFG
Remy89 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:55:
Hebben sommige mensen ook het probleem (of gehad) dat je de auto status in de app kan zien, dus vergrendeld ja of nee, maar niet kan ont of vergrendelen?

Heb proberen te zoeken in het forum, maar kan het niet vinden. Weet namelijk dat het wel mogelijk is.

[Afbeelding]
Er zou een toggle-“schuifje” moeten staan naast vergrendeld. Ligt wel aan de software. Ik heb 5.6, daar zou het sowieso mogelijk moeten zijn.

• Remy89
BGFG schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:16:
[...]

Er zou een toggle-“schuifje” moeten staan naast vergrendeld. Ligt wel aan de software. Ik heb 5.6, daar zou het sowieso mogelijk moeten zijn.
Precies, dat had ik ook gezien op andere schermafbeeldingen. Ik heb ook 5.6, maar de optie dus niet gek genoeg. Ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben (gehad).

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:17
Hebben meer mensen dit?
Volgens mij is dat bij mij begonnen na die 5.4.4 OTA update vorige week,

• pkrielen
Remy89 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:24:
[...]

Precies, dat had ik ook gezien op andere schermafbeeldingen. Ik heb ook 5.6, maar de optie dus niet gek genoeg. Ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben (gehad).
Iets staat me bij dat je een S-Pin aangemaakt moet hebben wil die functionaliteit werken.
Mogelijk iets om even naar te kijken ?

• Gandalf68
  • Laatst online: 26-04 17:19
Je moet persoonlijk langs zijn gegaan bij de Dealer (volgens de skoda site ) voor identificatie dat jij het bent zodat je de enige bent die kan ontgrendelen via de app....

Toevallig ook een Elroq gekocht de 50 editie (woon werk verkeer ) dus lekker aan het rondneuzen en filmpjes kijken enzo... kwam dit toevallig tegen vandaag

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Hebben meer mensen dit?
Heb dit één keer gezien, maar wij wisselen de gebruiker eigenlijk alleen bij het instappen en heel soms bij een wat langere reis, maar die maken we niet zo veel.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
pkrielen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:19:
[...]

Volgens mij is dat bij mij begonnen na die 5.4.4 OTA update vorige week,
Klopt, heb ik ook
Als je een lichte achtergrond neemt zie je overigens wel een zwart dungelijnd icoontje

• pkrielen
Leuke mijlpaal behaald.. (de km's, niet het percentage >:) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3KBhVro9IX5BrX8zD4J8gQScC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6V5hryrypPw0WCt1fvP4yXL.jpg?f=fotoalbum_large

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb rijstrookwisselassistent.

Vaak zie ik de < en > niet als ik TA al aan heb staan. Als ik wissel tussen ACC mode en daarna paar seconden wachten terug naar TA, verschijnen ze wel.

Iemand anders dit ook gemerkt?

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:11
Gandalf68 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:05:
Je moet persoonlijk langs zijn gegaan bij de Dealer (volgens de skoda site ) voor identificatie dat jij het bent zodat je de enige bent die kan ontgrendelen via de app....

Toevallig ook een Elroq gekocht de 50 editie (woon werk verkeer ) dus lekker aan het rondneuzen en filmpjes kijken enzo... kwam dit toevallig tegen vandaag
Dat klopt niet, je moet een S-Pin hebben aan staan & that's it normally. Source: eigen ervaring. Nooit langs de dealer moeten gaan hiervoor.

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:44
Hebben meer mensen dit?
Ik heb dit ook sinds een week of twee.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-04 14:56
Wat doet de auto eigenlijk als je accu voorverwarmen selecteert, maar de accu door de buitentemperatuur al op temperatuur is? De snelkoppeling lijkt wel gewoon te schakelen maar ik vraag me af of er op de achtergrond wat gebeurt.

Want eigenlijk kan die snelkoppeling dus weg vanaf mei ofzo

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Boy schreef op maandag 13 april 2026 @ 06:36:
Ik heb rijstrookwisselassistent.

Vaak zie ik de < en > niet als ik TA al aan heb staan. Als ik wissel tussen ACC mode en daarna paar seconden wachten terug naar TA, verschijnen ze wel.

Iemand anders dit ook gemerkt?
VAG Algemeen in geval van TA Mode ingeschakeld: dat je de Cruise Control (ACC / TA / Limiter) middels de 'Cancel' knop al dan niet tijdelijk stopt dan vervalt de ingestelde snelheid én Assisted Lane Assist. Met 'Resume' pakt je auto vervolgens weer de ingestelde mode (welke dus nog wél op TA staat).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Will_M schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:38:
[...]

VAG Algemeen in geval van TA Mode ingeschakeld: dat je de Cruise Control (ACC / TA / Limiter) middels de 'Cancel' knop al dan niet tijdelijk stopt dan vervalt de ingestelde snelheid én Assisted Lane Assist. Met 'Resume' pakt je auto vervolgens weer de ingestelde mode (welke dus nog wél op TA staat).
Sorry, ik volg niet wat je zegt. Je zegt dat als ik cancel doe, en dan weer resume, dat rijstrookwisselassistent stopt? Dat is niet het geval; als het eenmaal ingeschakeld is, blijft het het ook wel doen, ook na cancel en resume.

• AEN77
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-04 20:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FlSfbOCgmpiSaWUuXwtS1A8B8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gG7TOyv4wd3sccngTXszX1pO.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Elroq ook opgehaald! Binnen 12 weken geleverd. Alcantara/matte afwerking is een stuk netter dan al het krasmateriaal en pleather in de Enyaq. Achterin wel hard de deurmaterialen maar daar zit ik toch niet ;)

• Frankyy
  • Niet online
Frankyy schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:42:
Gisteren een nieuwe be60 besteld. Voorlopige leverdatum 17april.
Ophalen 2 mei *O*

• Tomskii5
  • Laatst online: 10:11
Nieuwe app update is er met de geupdatete laadstatistieken. Je kan nu in-app ook je laadcurve en dergelijke per laadbeurt raadplegen.

Ze hadden op voorhand gezegd dat je oude laadgeschiedenis zou verdwijnen met deze update, maar blij om te zien dat die behouden is (gewoon zonder info laadcurve in het geval van pre-update data).

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• GeertMR
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-04 13:43
Remy89 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:55:

[Afbeelding]
Dit heb ik ook, ik ben zelf de eerste, of hoofdgebruiker, en kan hem niet op afstand ver- en ontgrendelen. Mijn vrouw echter kan dat wel, die heeft ook dat schuifje ernaast staan. (wel eerst even op het tabje voertuigstatus gaan zodat je het volledige overzicht krijg).

Ik heb al geprobeerd de S-Pin te wijzigen, maar dit gaf niet het gewenste resultaat.

• GeertMR
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-04 13:43
Hebben meer mensen dit?
Hier hetzelfde, was al voor de OTA update, update heeft het niet opgelost.

• Remy89
GeertMR schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:34:
[...]

Dit heb ik ook, ik ben zelf de eerste, of hoofdgebruiker, en kan hem niet op afstand ver- en ontgrendelen. Mijn vrouw echter kan dat wel, die heeft ook dat schuifje ernaast staan. (wel eerst even op het tabje voertuigstatus gaan zodat je het volledige overzicht krijg).

Ik heb al geprobeerd de S-Pin te wijzigen, maar dit gaf niet het gewenste resultaat.
Ja vreemd toch? Ook ik ben de eerste gebruiker en heb de auto samen met de verkoper doorgenomen, maar toen was het mij niet opgevallen. Denk dat ik maar eens terug ga om het na te vragen binnenkort.

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:46
AEN77 schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:06:
[Afbeelding]

Mijn Elroq ook opgehaald! Binnen 12 weken geleverd. Alcantara/matte afwerking is een stuk netter dan al het krasmateriaal en pleather in de Enyaq. Achterin wel hard de deurmaterialen maar daar zit ik toch niet ;)
Mooi velgen 👌

• Flix20
  • Laatst online: 28-04 13:50
Hier heb ik ook wat vreemds.
In de App staat dat er een software update beschikbaar is op de huidige versie 5.4.
Daarbij staat dat de installatie gestart kan worden vanuit het afscheidsscherm nadat je het voertuig hebt verlaten.

Echter, deze melding krijg ik helemaal niet in de auto.
En als ik in de auto naar software ga, dan krijg ik de melding dat deze up to date is.

Gevalletje app loopt voor op de auto of weten jullie wat hier gaande is?

PSN: Flix20-NL

• pkrielen
Flix20 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:43:
Hier heb ik ook wat vreemds.
In de App staat dat er een software update beschikbaar is op de huidige versie 5.4.
Daarbij staat dat de installatie gestart kan worden vanuit het afscheidsscherm nadat je het voertuig hebt verlaten.

Echter, deze melding krijg ik helemaal niet in de auto.
En als ik in de auto naar software ga, dan krijg ik de melding dat deze up to date is.

Gevalletje app loopt voor op de auto of weten jullie wat hier gaande is?
Kwestie van geduld, ik heb denk ik 2 weken gewacht na die melding in de app voordat "ineens" de melding kwam in de auto toen ik wilde uitstappen.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-04 17:24
Wij hebben een Elroq weten te scoren via de private lease actie bij van Udenhout.
Was een leuke aanbieding, maar reeds voorraadmodellen bij PON.

Het gaat om een Timiano green, business Edition, met 20" Vega en trekhaak.
De kale business edition dus, geen advanced oid.

Nu zit ik even met modeljaren en de business edition.
Ik heb het aan van Udenhout gevraagd en die geeft aan dat nu net MY2027 uit is en dat wij nog een MY2026 hebben besteld, ivm voorraad bij PON.

Nu snap ik die MY2027 niet helemaal, het is pas net 2026, krijgen we dan niet 2025?
Anyway, staan ergens de verschillen tussen een huidige business Edition en de voorgaande modellen/modeljaren?

• DS31
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-04 21:39
Tweak_ers schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:51:
Wij hebben een Elroq weten te scoren via de private lease actie bij van Udenhout.
Was een leuke aanbieding, maar reeds voorraadmodellen bij PON.

Het gaat om een Timiano green, business Edition, met 20" Vega en trekhaak.
De kale business edition dus, geen advanced oid.

Nu zit ik even met modeljaren en de business edition.
Ik heb het aan van Udenhout gevraagd en die geeft aan dat nu net MY2027 uit is en dat wij nog een MY2026 hebben besteld, ivm voorraad bij PON.

Nu snap ik die MY2027 niet helemaal, het is pas net 2026, krijgen we dan niet 2025?
Anyway, staan ergens de verschillen tussen een huidige business Edition en de voorgaande modellen/modeljaren?
Als je Vega velgen hebt, heb je kans op dat je een Tour versie hebt. op de 2026 versie zit daarbij het clever pakket, vega velgen, donkere ramen achter, elektronisch kinderslot en nog iets. (Ik heb zelf de 60 BE Tour)

Wat de verschillen tussen de jaarmodellen zijn, geen idee...

• Smoonshine
  • Laatst online: 28-04 09:19

Smoonshine

Feyenoord!!

Het zal wel een beetje werken zoals die sportgames. Waarschijnlijk worden de nieuwe pas uitgeleverd in de tweede helft van het jaar, dus klinkt het beter om er dan maar alvast 2027 van te maken.

uhm...

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-04 17:24
DS31 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:18:
[...]

Als je Vega velgen hebt, heb je kans op dat je een Tour versie hebt. op de 2026 versie zit daarbij het clever pakket, vega velgen, donkere ramen achter, elektronisch kinderslot en nog iets. (Ik heb zelf de 60 BE Tour)

Wat de verschillen tussen de jaarmodellen zijn, geen idee...
Toch maar even achteraan gebeld.

Business edition zonder het clever pakket.
Geen tour uitvoering.

Dus geen kessy, geen getinte achterruiten en geen phonebox.

• SuperUser
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:28
Tweak_ers schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:08:
[...]

Toch maar even achteraan gebeld.

Business edition zonder het clever pakket.
Geen tour uitvoering.

Dus geen kessy, geen getinte achterruiten en geen phonebox.
Vermoedelijk komt je uitvoering dan overeen met deze prijslijst van najaar 2025. Die wijkt op een aantal punten voor de BE net af van het 2026 modeljaar. De velgen en trekhaak waren op jouw auto dan in ieder geval wel een losse optie.
https://www.ames.nl/media...r-1-september-2025-v7.pdf

Ik heb via vdUdenhout ook een Elroq, maar dan uit de eerdere februari actie. Dat was toen inderdaad wel het actuele 2026 model met getinte achterruiten, KESSY, draadloos laden (maar zonder trekhaak en met standaard 19 inch velgen van de BE, dus niet perse een betere deal). Modeljaar 2027 is een paar weken geleden internationaal al wel aangekondigd, maar in Nederland nog niet te bestellen voor zover ik weet.

• Renegade666
  • Nu online
net mijn auto even schoongemaakt, en dan kom je de eerste roest al tegen... half jaar, 15k km.. gaat goed skoda XD

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:55
Renegade666 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:48:
net mijn auto even schoongemaakt, en dan kom je de eerste roest al tegen... half jaar, 15k km.. gaat goed skoda XD
Pics or it didn’t happen.

• Renegade666
  • Nu online
upje schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:26:
[...]

Pics or it didn’t happen.
U vraagt, wij draaien

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KzQYnSNN/20260415-194352.jpg

• BGFG
Is duidelijk steenslag waar niets aan gedaan is.

• Zjanzjak
BGFG schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:30:
Ja maar dat ligt aan Skoda! _O-

• Renegade666
  • Nu online
BGFG schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:30:
[...]

Tjah, als je het niet weet.. ik kijk niet telkens naar plekjes... laatste 5 jaar Kia gereden, nooit enkele roest of steenslag zo diep dat verflaag weg was.. etc. dusja,

• Zjanzjak
Renegade666 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:32:
Tjah, als je het niet weet.. ik kijk niet telkens naar plekjes... laatste 5 jaar Kia gereden, nooit enkele roest of steenslag zo diep dat verflaag weg was.. etc. dusja,
Dat heeft niets met het merk te maken. Wel is het zo dat de ene lak iets sterker is dan de andere maar het houdt op een gegeven moment op. Dit is duidelijk een geval van goede impact van een steentje oid, zodanig dat het niet meer uitmaakt hoe sterk je lak is, dusja.

• BGFG
Renegade666 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:32:
[...]

Is ook geen roest, is verzinkt staal. Even polijsten en bijstippen

• Renegade666
  • Nu online
BGFG schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:07:
[...]

Is ook geen roest, is verzinkt staal. Even polijsten en bijstippen
Mag de hersteller doen. Niet mijn auto, dus niet mijn kosten.

• BGFG
Renegade666 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:31:
[...]

Mag de hersteller doen. Niet mijn auto, dus niet mijn kosten.
Bijzonder. Zou even vragen wat de kosten zijn voor jezelf….

• laurens0619
Ik zit even te kijken mbt bidirectioneel laden.
Op de skoda website staat:
Škoda kijkt vooruit. De Enyaq 85, Enyaq Coupé 85 en Elroq 85 zijn nu al voorbereid op bidirectioneel laden (V2H). Daarmee kan je auto in de toekomst stroom terugleveren aan je woning. Handig als je zonne-energie wilt opslaan of piekmomenten wilt opvangen. In 2026 wordt deze functie geactiveerd via een software-update.
Maar in de model update staat
V2L and one-pedal driving
Vehicle-to-Load (V2L) enables the vehicle to power external devices connected via a charging-port adapter or a 230 V luggage-compartment socket – for camping equipment, power tools, and e-bikes. Enhanced one-pedal driving now offers two recuperation levels for regenerative braking in B mode, allowing deceleration to a complete standstill when the accelerator pedal is released. The levels are set via the infotainment system or the steering wheel paddles.
Maar dat is V2L.
Als ik het goed begrijp krijgen alle elroqs dus V2L maar over V2H staat niets.
Maar als ik naar de informatie kijk die nu beschreven staat zou ik zeggen dat alleen de elroq 85 v2h krijgt en niet de 60

• Renegade666
  • Nu online
BGFG schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:44:
[...]

Hebben we nooit. hooguit eigen risico als je zelf iets doms hebt gedaan.
Gisteren aangemeld bij lease, vandaag even langs geweest herstel, kan pas in juni terecht XD
Ze gaan blijkbaar de hele motorkap opnieuw spuiten, dus hem ook 3 dagen kwijt met een leenauto.

Maar is wel wat een pech auto.

-afgelverd met schade
-hond tegen bumper
-ster in het glas
-steenslag roest

en dan in 6 maand tijd.. ben benieuwd voor de komende 3.5 jaar XD

[ Voor 17% gewijzigd door Renegade666 op 17-04-2026 18:06 ]

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:25
Renegade666 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:57:
[...]

Hebben we nooit. hooguit eigen risico als je zelf iets doms hebt gedaan.
Gisteren aangemeld bij lease, vandaag even langs geweest herstel, kan pas in juni terecht XD
Ze gaan blijkbaar de hele motorkap opnieuw spuiten, dus hem ook 3 dagen kwijt met een leenauto.

-afgelverd met schade
-hond tegen bumper
-ster in het glas
-steenslag roest

Slecht he van Skoda allemaal.. /s

• Whiskey48
laurens0619 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:07:
Ik zit even te kijken mbt bidirectioneel laden.
Op de skoda website staat:

[...]

Maar in de model update staat

[...]

Maar dat is V2L.
Als ik het goed begrijp krijgen alle elroqs dus V2L maar over V2H staat niets.
Maar als ik naar de informatie kijk die nu beschreven staat zou ik zeggen dat alleen de elroq 85 v2h krijgt en niet de 60
Wat ik me herinner zou de 85 V2H hebben/krijgen idd.

Ik weet niet of het waar is, maar ik las ergens dat de Skoda zelf van AC, DC kan maken ... Maar niet andersom.
Dan zou er dus een lader nodig zijn die van DC weer AC kan maken naar het huis. Skoda zou dan nog met die lader komen maar zou nog niks over bekend zijn.

Enkele andere merken die wel een DC naar AC omvormer in de auto zouden hebben, maar de Elroq niet.

In de V2H standaard zou dit gedeelte niet staan, dat de omvormer in de auto ook 2 kanten op zou kunnen omvormen.

... Geen idee of dit waar is, maar stond ergens uitgebreid beschreven. Kon ik zo snel niet terugvinden, dus ontleen er geen waarheid aan.

Daarbij is het aantal kWh en uren V2H laden wel gelimiteerd. Dacht 10.000kWh of 1000 uur oid? (Geen idee meer wat de limieten zijn, kan je in de auto zelf terugvinden).

[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 17-04-2026 18:57 ]

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 21:06
Renegade666 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:57:
[...]

-afgelverd met schade
-hond tegen bumper
-ster in het glas
-steenslag roest

Daarvoor mag je ook blij zijn dat het een leaseauto is,
Als je van je eigen geld een maandagochtend-/ vrijdagmiddag model had gekocht, had je nog meer gebaald
BGFG schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:44:
[...]

Kosten geven ze bij (leaseauto's) bijna nooit.
Want de bedragen die de leasemaatschappijen betalen zijn heel anders dan voor particuliere klanten. Niet te vergelijken. Prijsafspraken, (kwantum-) kortingen, geen btw, etc.

Leeg - Sinds 20180907

• Athome
V2H kan zowel over AC als DC.
Voor zover ik het zelf heb kunnen vinden en Gemini gaat daar in mee. Heeft Skoda er voor gekozen om V2H via DC te laten lopen. Al zou de Skoda ook ISO 15118-20 ondersteunen welke voor V2H via AC is. Maar Skoda zelf communiceert alleen over V2H via DC
Dat betekent dat het voor ons thuisgebruikers eigenlijk geen zin heeft. Een paar maanden geleden kostte een DC thuislader (11 kW) al snel 5000 euro.

Al vraag ik mij af hoe zinvol V2H is.
Ik heb zelf een Zendure stekker batterij staan. Deze is toch een groot gedeelte van de dag nodig om vol te lopen om vervolgens de nacht weer te gebruiken om leeg te lopen (voor een groot deel). Op deze manier probeer ik mijn zonneoverschot zoveel mogelijk zelf te gebruiken.
Als ik de Skoda voor dit doel zou willen in zetten. Kan ik de auto zelden gebruiken. Alleen wanneer het langdurig bewolkt is of regent. En in de periode November t/m Februari. Dan is er namelijk te weinig zon om de batterij te kunnen laden.

[ Voor 39% gewijzigd door Athome op 18-04-2026 09:03 ]

• Thuurke
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 23:22
Ik heb iets aparts.
Linker achterportier is van binnenuit te openen. Doe ik het nokje van kinderslot verdraaien en open dan de deur dan lukt dit gewoon. Nokje springt (of is dat misschien al bij sluiten van deur) dan ook terug. Rechter achterportier weigert continue van binnen te openen. Ook als ik het nokje verdraai. Soms kunnen de ander 3 portieren gewoon geopend maar weigert het portier rechts achter.
Herkenbaar? Afspraak bij dealer en die willen de auto dan de hele dag testen.

• Whiskey48
Athome schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 08:58:
V2H kan zowel over AC als DC.
Voor zover ik het zelf heb kunnen vinden en Gemini gaat daar in mee. Heeft Skoda er voor gekozen om V2H via DC te laten lopen. Al zou de Skoda ook ISO 15118-20 ondersteunen welke voor V2H via AC is. Maar Skoda zelf communiceert alleen over V2H via DC
Dat betekent dat het voor ons thuisgebruikers eigenlijk geen zin heeft. Een paar maanden geleden kostte een DC thuislader (11 kW) al snel 5000 euro.

Al vraag ik mij af hoe zinvol V2H is.
Ik heb zelf een Zendure stekker batterij staan. Deze is toch een groot gedeelte van de dag nodig om vol te lopen om vervolgens de nacht weer te gebruiken om leeg te lopen (voor een groot deel). Op deze manier probeer ik mijn zonneoverschot zoveel mogelijk zelf te gebruiken.
Als ik de Skoda voor dit doel zou willen in zetten. Kan ik de auto zelden gebruiken. Alleen wanneer het langdurig bewolkt is of regent. En in de periode November t/m Februari. Dan is er namelijk te weinig zon om de batterij te kunnen laden.
Ja idd, dat begreep ik ook.
Wel jammer, we hadden deze auto wel een beetje gekocht omdat hij V2H had en we hiermee ons huis in de avond van stroom konden voorzien, dat hij dan snachts op een goedkoop tarief gaat bijladen.

Hier uitgebreid met de verkoper over gehad, ook met de Easee lader die in al had ... Blijkt dus niet te kunnen. ... Wel een beetje jammer van de verkoop.verhalen ook op de Skoda site, zonder meer te zetten dat dit dus in 99% van de gevallen helemaal niet kan zonder extra forse investeringen te doen

• BGFG
Chillz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 19:06:
[...]

Daarvoor mag je ook blij zijn dat het een leaseauto is,
Als je van je eigen geld een maandagochtend-/ vrijdagmiddag model had gekocht, had je nog meer gebaald

[...]

Kosten geven ze bij (leaseauto's) bijna nooit.
Want de bedragen die de leasemaatschappijen betalen zijn heel anders dan voor particuliere klanten. Niet te vergelijken. Prijsafspraken, (kwantum-) kortingen, geen btw, etc.
Maar dit heeft toch helemaal niks met de auto zelf te maken? Of het nu een lease- of eigen auto is, de issues die genoemd worden zijn allemaal schades. En ik bedoel dat je eerst wel eens kunt nagaan of het herstelden van steenslag je zelf geen eigen risico kost. Dan is even polijsten en bijtippen veel goedkoper en sneller….Maar als dat geen rol speelt; ook helemaal prima hoor.

• heriox
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:28
Thuurke schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:20:
Ik heb iets aparts.
Linker achterportier is van binnenuit te openen. Doe ik het nokje van kinderslot verdraaien en open dan de deur dan lukt dit gewoon. Nokje springt (of is dat misschien al bij sluiten van deur) dan ook terug. Rechter achterportier weigert continue van binnen te openen. Ook als ik het nokje verdraai. Soms kunnen de ander 3 portieren gewoon geopend maar weigert het portier rechts achter.
Heb je niet een elektronisch kinderslot toevallig? Deze is te bedienen onder de raambediening in de bestuurdersdeur.

• Thuurke
heriox schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:03:
[...]

Heb je niet een elektronisch kinderslot toevallig? Deze is te bedienen onder de raambediening in de bestuurdersdeur.
:+ 8)7 Oke weer wat nieuws ontdekt. Soms zit het recht voor je neus....

• pkrielen
Thuurke schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:27:
[...]

:+ 8)7 Oke weer wat nieuws ontdekt. Soms zit het recht voor je neus....
En die dealer wist dat niet te vertellen :'( ?

• Thuurke
pkrielen schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:12:
[...]

En die dealer wist dat niet te vertellen :'( ?
Het lampje viel mij niet op door het stralende weer. En had ergens zoiets van loop even mee misschien is het iets simpels, maar het was puur probleem aanhoren en inplannen. Kan bij het huidige beleid horen, maar soms is even mee denken sneller.

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020

Heimdallr

Asgard

Als vooral woon/werkverkeer rijder in de spits. Heb inmiddels een aardig beeld van het gemiddelde verbruik mijn Elroq 85 Sportline. Het resultaat van meerdere seizoenen, autovakantie's en zomer en winterbanden is:

Gemiddelde snelheid: 65 km/h
Totaal aantal kilometers: 34822 km
Totaal aantal uur in bedrijf: 576:54 uur
Gemiddeld verbruik:16.6 kWh/100km

Ik ben best tevreden :)

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

• DS31
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-04 21:39
Heimdallr schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:10:
Als vooral woon/werkverkeer rijder in de spits. Heb inmiddels een aardig beeld van het gemiddelde verbruik mijn Elroq 85 Sportline. Het resultaat van meerdere seizoenen, autovakantie's en zomer en winterbanden is:

Gemiddelde snelheid: 65 km/h
Totaal aantal kilometers: 34822 km
Totaal aantal uur in bedrijf: 576:54 uur
Gemiddeld verbruik:16.6 kWh/100km

Ik ben best tevreden :)
Dat is inderdaad netjes! Spitsrijden loont, want ik rijd vaak buiten de spits om, en dan schiet mijn verbruik omhoog door een verzwaarde rechtervoet 8)7 . In de spits zit ik ook regelmatig op 16,5-17kwh gem over een afstand van 65km.

• Remy89
Nieuwe vraag! De Elroq heb ik nu al een aantal weken. Ik rij er niet heel vaak mee over de snelweg. Meen mij te herinneren toen ik de eerste keer op de snelweg ermee reed en boven de 100 kwam het lekker soepel bleef rijden. Nu heb ik het idee dat als ik op de snelweg rij en accelereer door boven de 100 dat ik een lichte trilling voel in het stuur en de auto zelf.

Hebben jullie dit ook? Of moet ik hiermee terug gaan?

• jjobar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-04 11:17
Ik heb sinds begin deze week een elroq 60 Sportline. Ik kan echter nergens in een menu vinden waar ik kan aflezen wat de bandenspanning is maar dat lijkt me toch juist belangrijk bij een elektrische auto? Zie ik iets over het hoofd?

• Renegade666
  • Nu online
Remy89 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:51:
Nieuwe vraag! De Elroq heb ik nu al een aantal weken. Ik rij er niet heel vaak mee over de snelweg. Meen mij te herinneren toen ik de eerste keer op de snelweg ermee reed en boven de 100 kwam het lekker soepel bleef rijden. Nu heb ik het idee dat als ik op de snelweg rij en accelereer door boven de 100 dat ik een lichte trilling voel in het stuur en de auto zelf.

Hebben jullie dit ook? Of moet ik hiermee terug gaan?
Kan zijn dat de banden niet helemaal in balans zijn op die snelheid

• pkrielen
jjobar schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:53:
Ik heb sinds begin deze week een elroq 60 Sportline. Ik kan echter nergens in een menu vinden waar ik kan aflezen wat de bandenspanning is maar dat lijkt me toch juist belangrijk bij een elektrische auto? Zie ik iets over het hoofd?
Kun je niet aflezen, er is hooguit een waarschuwing als de opgeslagen bandenspanning ineens sterk gaat afwijken, maar het is (helaas) een terugkerende actie om zelf regelmatig even aan een pomp te checken of er nog genoeg druk op staat.

• jjobar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-04 11:17
pkrielen schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:49:
[...]

Kun je niet aflezen, er is hooguit een waarschuwing als de opgeslagen bandenspanning ineens sterk gaat afwijken, maar het is (helaas) een terugkerende actie om zelf regelmatig even aan een pomp te checken of er nog genoeg druk op staat.
Thanks! Jammer wel....

• laurens0619
wat ik begrijp is dat de elroq een indirecte tpms heeft.
Daarmee kun je geen druk uitlezen, je krijgt alleen lampje bij afwijking

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DU5bDX-XcAUOvDk.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 23-04-2026 20:31 ]

• ytr81
Meer mensen hier die problemen hebben met de Skoda Connect App? (IOS) De app kan geen verbinding maken met de auto (welke aangeeft geen connectivdteitsproblemen te hebben)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJxXSSsgxf7AhT7BzOip9yZkDrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DTsT5QIU4F1oXJAbb5OdX37K.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door ytr81 op 24-04-2026 13:46 ]

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Werkt prima hier. Heb je de auto in de tussentijd al eens gestart? Dat lost het soms op.

• hschuurhof
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 10:34
Op 14-4 melding bij Honeymoon:

"Uw Škoda Elroq is onderweg!
Mooi nieuws: uw Škoda Elroq met chassisnummer TMBNH.... is vanaf Mladá Boleslav onderweg naar Nederland."

Helaas verder nog geen voortgang, dealer maar eens gebeld.
Kennelijk is er (volgens PON) een personeelstekort bij de spoorwegen in Tsjechië waardoor er vertraging is.
Verwachtte levertijd is voor mij veranderd van week 17 naar week 20.

Zijn er meer kopers waarvan de levering is uitgesteld ?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Vandaag reed ik op de snelweg toen ineens het scherm achter het stuur uitviel, helemaal zwart. Infotainment liep wel gewoon door, maar dus geen snelheidsindicatie of andere lampjes en info meer.

Uit / aan hielp niet en 15 minuten wachten met de deur op slot ook niet. De knop voor verbinding met de mobiliteitsservice werkte ook niet, dus gebeld. Zij konden me niet verder helpen omdat de auto nog kon rijden. De mobiliteitsservice geldt alleen voor auto's die niet meer kunnen rijden en die van mij kon technisch nog rijden (ook belachelijk trouwens, ga ik nog wel een punt van maken)

Via een app op de telefoon de snelheid in de gaten gehouden en naar een dealer verderop gereden. Infotainment gereset door 30 seconden de knop in te houden, maar verder wisten ze het ook niet. Ze verwachten dat ie helemaal stroomloos gemaakt moest worden voor een volledige reset, maar dat duurt enkele uren. Ik kon hem laten staan, maar dat was 125 km van mijn huis. Toch maar doorgereden en volgende week maar naar de eigen dealer.

De verbinding via de app werkt ook niet meer. Daarnaast is de foutmelding te zien dat het noodoproepsysteem niet werkt en (steeds terugkerend met een irritant piepje) de melding dat in het huidige gebied geen informatie beschikbaar is. Rijden op cruisecontrol leek goed te gaan, maar ineens allemaal gepiep, gordels werden strak getrokken en van het gas af. Blijkbaar is er iets met de connectiviteit/plaatsbepaling dat cruisecontrol (TA) nu niet betrouwbaar maakt. De rest van de 100+ km zonder TA gereden, dat ging prima.

Ik kan er online niet echt veel over vinden. Iemand die al meegemaakt?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• P_de_B
  • Niet online
Thuurke schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 23:20:
Ik heb iets aparts.
Ja, heb ik ook. Nog geen prio aan gegeven om het op te lossen, maar ik heb iedere stand van het kinderslot al geprobeerd en geen van alle zorgt dat de deur van binnenuit open kan.

• La1974
P_de_B schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:22:
Vandaag reed ik op de snelweg toen ineens het scherm achter het stuur uitviel, helemaal zwart. Infotainment liep wel gewoon door, maar dus geen snelheidsindicatie of andere lampjes en info meer.

Uit / aan hielp niet en 15 minuten wachten met de deur op slot ook niet. De knop voor verbinding met de mobiliteitsservice werkte ook niet, dus gebeld. Zij konden me niet verder helpen omdat de auto nog kon rijden. De mobiliteitsservice geldt alleen voor auto's die niet meer kunnen rijden en die van mij kon technisch nog rijden (ook belachelijk trouwens, ga ik nog wel een punt van maken)

Via een app op de telefoon de snelheid in de gaten gehouden en naar een dealer verderop gereden. Infotainment gereset door 30 seconden de knop in te houden, maar verder wisten ze het ook niet. Ze verwachten dat ie helemaal stroomloos gemaakt moest worden voor een volledige reset, maar dat duurt enkele uren. Ik kon hem laten staan, maar dat was 125 km van mijn huis. Toch maar doorgereden en volgende week maar naar de eigen dealer.

De verbinding via de app werkt ook niet meer. Daarnaast is de foutmelding te zien dat het noodoproepsysteem niet werkt en (steeds terugkerend met een irritant piepje) de melding dat in het huidige gebied geen informatie beschikbaar is. Rijden op cruisecontrol leek goed te gaan, maar ineens allemaal gepiep, gordels werden strak getrokken en van het gas af. Blijkbaar is er iets met de connectiviteit/plaatsbepaling dat cruisecontrol (TA) nu niet betrouwbaar maakt. De rest van de 100+ km zonder TA gereden, dat ging prima.

Ik kan er online niet echt veel over vinden. Iemand die al meegemaakt?
Wat een bijzonder verhaal. Zeker ook omdat ze niet wilde helpen. Ik kan me zelfs voorstellen dat je strafbaar bent omdat de auto zonder snelheidsmeter de weg niet op mag.

Ik zou het hier zeker niet bij laten zitten.

• P_de_B
  • Niet online
La1974 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:32:
[...]
Ik kan me zelfs voorstellen dat je strafbaar bent omdat de auto zonder snelheidsmeter de weg niet op mag.

Ik zou het hier zeker niet bij laten zitten.
Klopt, Artikel 5.2.15 van de regeling voertuigen zegt inderdaad je de auto (na 1967) een werkende snelheidsmeter moet hebben. Er lijkt echter wel enige coulance te zijn als je op weg bent naar de dealer voor reparatie.

Toch vind ik inderdaad de reactie van Skoda niet ok en ga ik daar nog wel iets mee doen.

• HansDoev
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 28-04 19:13
ytr81 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:43:
Meer mensen hier die problemen hebben met de Skoda Connect App? (IOS) De app kan geen verbinding maken met de auto (welke aangeeft geen connectivdteitsproblemen te hebben)

[Afbeelding]
Oplossing die bij mij werkte bij hetzelfde probleem :
If that's with red ball, then here are the steps to resolve it.

1. Disable data and location sharing under your profile in the car.
2. Sync your profile in the car.
3. Enable sharing settings again.
4. Connection should be restored.

Schijnt vaker te kunnen gebeuren 🙃

• ytr81
HansDoev schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:44:
[...]

Oplossing die bij mij werkte bij hetzelfde probleem :
If that's with red ball, then here are the steps to resolve it.

1. Disable data and location sharing under your profile in the car.
2. Sync your profile in the car.
3. Enable sharing settings again.
4. Connection should be restored.

Schijnt vaker te kunnen gebeuren 🙃
Held! Deze stappen hebben het inderdaad opgelost! Thanks :)
Pagina: 1 ... 71 72 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa