WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:20
Lijkt mij ook. We gaan het zien, de wegenwacht heeft de band in ieder geval weer gemaakt. Heel fijn. (Er zat een schroefje in.)

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:34
Avatar1968 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Ehm….

Elroq….2 jaar op de markt….dus auto nog geen twee jaar oud….dus binnen garantie/ 5 jaar onderhoud??? Lijkt me recht zat….
Logischerwijs heb je gelijk maar in praktijk........ Als de computer niet werkt heb je nergens recht op. Zo werkt dat tegenwoordig.

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:24
Boy schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:51:
Ik heb alleen 'op slot' aan staan. Automatisch ontgrendelen lijkt me eng; stel ik heb de sleutel in m'n jaszak aan de kapstok, die is aan de andere kant van de deur waar de auto staat.
Sleutel in jas aan kapstok zou geen probleem moeten zijn.

1 - Range voor contactloos is maar een paar meter. Daarbij wordt het signaal snel geblokt, dus een deur/ buitenmuur komt het hoogstwaarschijnlijk niet doorheen.
2 - Er zit een bewegingssensor in de sleutel. Signaal voor contactloos werkt alleen als de sleutel "in beweging" is. Dus als jouw jas stil aan de kapstok hangt staat het signaal uit en zal er niks gebeuren.

Leeg - Sinds 20180907

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:44
Chillz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:02:
1 - Range voor contactloos is maar een paar meter. Daarbij wordt het signaal snel geblokt, dus een deur/ buitenmuur komt het hoogstwaarschijnlijk niet doorheen.
Geen Skoda hier maar vergis je niet want bij de elektrische Renault EN Alpine is het een vrij sterk signaal, is een deur al helemaal geen obstakel en een muur soms.
Waren ook bij sommige klachten dat de batterij in de keyfob snel leeg was door waarschijnlijk dit.
Zodra mijn auto afgesloten is (garage aan huis) gaat mijn sleutel direct in zo'n klein 'doosje'.
Kooi van Faraday idee.

• Chillz
Zjanzjak schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Geen Skoda hier maar vergis je niet want bij de elektrische Renault EN Alpine is het een vrij sterk signaal, is een deur al helemaal geen obstakel en een muur soms.
Bij mijn Elroq lijk ik daar geen last van te hebben,
Oprit is aan de kant van de keuken. Als ik in de keuken sta met mn steutels in mijn broekzak, reageert de auto niet.
Maar zodra ik de voordeur uitstap (andere kant dan de keuken) dus in buitenlucht, dan gaan de lichten vaak wel aan.

Overigens heb ik Kessy uitgezet voor contactloos ontgrendelen. Om de voortuin uit te komen, loop je dicht langs de auto, en dus had ik daarbij steeds dat hij onnodig van slot ging...

Leeg - Sinds 20180907

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 00:51
Chillz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Bij mijn Elroq lijk ik daar geen last van te hebben,
Oprit is aan de kant van de keuken. Als ik in de keuken sta met mn steutels in mijn broekzak, reageert de auto niet.
Maar zodra ik de voordeur uitstap (andere kant dan de keuken) dus in buitenlucht, dan gaan de lichten vaak wel aan.

Overigens heb ik Kessy uitgezet voor contactloos ontgrendelen. Om de voortuin uit te komen, loop je dicht langs de auto, en dus had ik daarbij steeds dat hij onnodig van slot ging...
Same. Meer nog als je je auto manueel op slot wil doen moest ik op 5.4 software bijna op 1 meter van de wagen staan om het te doen werken.

Sinds 5.4.4 heb ik er enkele meters bijgekregen gelukkig -haha-

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:35
Crosspost vanuit Skoda Enyaq topic, wellicht ook hier relevant:

Ik rijd inmiddels ruim 3 maanden in een Enyaq MY26 business edition. Fijne auto, maar snelheid van de stoelverwarming valt tegen. Ik heb lederen bekleding. Voorverwarmen lukt vaak niet, omdat ik met sterk wisselende werktijden zit. Als ik vanuit koude start stoelverwarming activeer, duurt het zeker een minuut of 6-8 voordat ik er iets van merk. Ter vergelijking: in een Cupra Leon (ook VW groep) zijn de stoelen binnen 2-3 minuten "warm". Is dit een bekend "euvel" en kan er iets aan gedaan worden?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:38
twinkey schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:54:
Voor de geinteresseerden...

Skoda gaat in 2026 Bi-directioneel laden activeren. Meer info is hier te vinden:"

https://www.skoda.nl/elek...aden/bidirectioneel-laden

Vind ik zeer interessant met de salderingsregeling die eraf gaat, en dan ondertussen kan je je auto als buffer gebruiken voor je huis (V2H).

Vehicle-to-Home (V2H)
Hierbij gebruik je de stroom uit je auto om je huis van energie te voorzien. Dit kan handig zijn als je zelf zonnepanelen hebt en de overtollige stroom wilt opslaan in je auto, of als je een stroomstoring hebt en je huis wilt blijven verlichten en verwarmen.

Ik begrijp alleen dat de laders die dit ondersteunen nog zo'n 5 tot 6 duizend euro kosten... das dan wel even slikken...

Alleen de Elroq 85 ondersteunt dit trouwens!
Skoda geeft echter aan dat:
Op dit moment is er nog geen bidirectionele laadpaal beschikbaar. Zodra er meer informatie beschikbaar is, zal deze pagina worden bijgewerkt.

terwijl bv een Peblar dit hardwarematig wel zou moeten kunnen.
Nu heb ik op youtube een filmpje
gezien waar men bij Skoda dit blijkbaar via een DC lader wil gaan doen, iets wat zeker voor een thuis-situatie gewoon onnodig duur (enkele duizenden euro's, een vergelijkbare thuis-batterij is vrijwel evenduur) is en ook zowel voor V2H of V2G, zeker bij een beperking die bij 11 kW ligt ook prima via AC zou kunnen of kan dat de AC omvormer in hun auto's gewoon nog niet?

• Tomskii5
TweakersOnly schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:01:

Ik rijd inmiddels ruim 3 maanden in een Enyaq MY26 business edition. Fijne auto, maar snelheid van de stoelverwarming valt tegen. Ik heb lederen bekleding. Voorverwarmen lukt vaak niet, omdat ik met sterk wisselende werktijden zit. Als ik vanuit koude start stoelverwarming activeer, duurt het zeker een minuut of 6-8 voordat ik er iets van merk. Ter vergelijking: in een Cupra Leon (ook VW groep) zijn de stoelen binnen 2-3 minuten "warm". Is dit een bekend "euvel" en kan er iets aan gedaan worden?
Mijn stoelverwarming is binnen de minuut warm en na 2-3 minuten volledig op temperatuur idd. Niet 6-8 min.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-05 20:10
JPD68 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:14:
[...]

Enige echte uitdaging met vertragen vind ik op 80 km/h wegen en de ACC, die reageert beroerd laat op stilstaande auto's bij het stoplicht als je er niet direct achter rijdt.
Dat ACC niet (goed) reageert op stilstaande voertuigen is toch wel algemeen bekend, dat is ook niet merkafhankelijk maar gewoon de beperking van het systeem.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
StevendGraaf schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Dat ACC niet (goed) reageert op stilstaande voertuigen is toch wel algemeen bekend, dat is ook niet merkafhankelijk maar gewoon de beperking van het systeem.
Dat idd, volgens mij is het niet de bedoeling dat je van ACC mag verwachten dat ie daarop reageert. Ik ga er zelf iig nooit vanuit en rem zelf bijtijds af ( of laat het pedaal los ).

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:08
Zjanzjak schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Waren ook bij sommige klachten dat de batterij in de keyfob snel leeg was door waarschijnlijk dit.
Zodra mijn auto afgesloten is (garage aan huis) gaat mijn sleutel direct in zo'n klein 'doosje'.
Kooi van Faraday idee.

Maar je mist het terechte punt 2 van @Chillz….

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:08
TweakersOnly schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:01:

Nee, dat herken ik niet. Bij mij gaat ie automatisch aan, op 1 streepje. En dat merk ik als ik de wijk uitrij, en zo groot is de wijk waar ik woon nou ook weer niet….

• Athome
Vandaag nog eens een half uurtje gereden in populaire versie van de Elroq BE85 met 286 PK met weinig opties. Zelf zijn we nu 2 maanden in bezit van een Full-option RS. Een stapje terug merk je altijd. Wat merk ik daarvan. Dat wilde ik toch even delen omdat dit wellicht mensen kan helpen om bepaalde opties juist wel of juist niet te nemen.

Vermogen:
De RS heeft meer vermogen. Dit is onder alle omstandigheden bij accelereren merkbaar. Dus niet alleen vanuit stilstand. Wat soms wordt gedacht. Dit maakt de 286 PK uitvoering echt geen stakker. Nog steeds een zeer capabele motor en een goede keuze.

DCC:
De uitvoering van vandaag was voorzien van het standaard onderstel. Het standaard onderstel is goed. Gewoon middle of the road. De DCC voegt echt wel wat toe. Als je de DCC gewend bent, voelt het standaard onderstel ruw aan in de verwerking van het wegdek. Zou het zelfs sportief kunnen noemen (vanuit DCC perspectief). Het mist verfijning. De DCC zorgt voor een echt ander onderstel. In Sport modus voelt de DCC wat stugger dan het standaard onderstel maar tegelijkertijd filtert het oneffenheden beter weg. Waardoor het toch comfortabeler is.

Canton Audio:
Ook zo'n optie die lastig te duiden is. In eerste instantie vond ik de standaard audio installatie vandaag helemaal niet zo verkeerd. En was bij ik afleveren van onze eigen auto juist beperkt positief over het Canton systeem. Maar bij het opschroeven van het volume viel vandaag al snel op dat de lage tonen best wel resoneren. De klank zelf was wel goed maar er miste wel iets.
Daar kwam ik achter toen ik weer in onze eigen auto stapte. Geen resonerende bassen meer. Het midden en hoog klonk frisser maar komt vooral meer los van de luidsprekers waardoor het de cabine veel mooier en gelijkmatig vult. Het Canton systeem is zeker geen audiofiel systeem. Maar de upgrade is toch duidelijker dan in eerste instantie lijkt.

Draaicirkel:
Een pietluttig ding en de meeste kopers zullen niet eens met de vraag te maken krijgen. De RS heeft door een extra motor voorin een grotere draaicirkel. Het heeft eigenlijk een standaard draaicirkel voor het formaat auto (iets meer dan 10 meter).
De overige Elroq's hebben dus een kleinere draaicirkel. Dat is heel goed merkbaar en zeer prettig. Geniet ervan.

HUD (Heads Up Display):
Ook al zo'n ding waar je van te voren niet echt een gevoel bij kan krijgen. We hebben deze in de RS en ben erg blij mee. Namelijk erg prettig met bril waar vari-focale glazen in zitten. Mijn ogen krijgen daardoor meer rust. Ik hoef minder te turen. De auto van vandaag had deze optie niet. Had de auto voor een specifieke reden mee maar realiseerde me pas later dat er geen HUD in zat. De HUD is een onderdeel van een pakket.
Mijn mening. Neem het extra pakket niet voor de HUD. Voor de meeste mensen is het dan denk ik te duur voor de toegevoegde waarde van de HUD.

Stoelen:
De RS heeft sportstoelen. De BE van vandaag de gewone handmatig verstelbare stoelen. De sportstoelen bieden meer zijdelingse steun maar voor de rest zitten ze allebei gewoon goed. Wel een belangrijk verschil. De minimale zithoogte van de handmatige stoel is merkbaar lager dan de elektrisch verstelbare stoel. Dat kan dus argument zijn om de elektrisch verstelbare stoelen niet te nemen. Maar bij de elektrisch verstelbare stoelen kan je de zitting kantelen. Dat kan bij de handmatige verstelbare weer niet. Je moet dus een keuze maken tussen wat je belangrijk vindt.

Dit waren wel de dingen die mij vandaag zijn opgevallen.

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 21:47
Athome schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:34:
Vandaag nog eens een half uurtje gereden in populaire versie van de Elroq BE85 met 286 PK met weinig opties. Zelf zijn we nu 2 maanden in bezit van een Full-option RS. Een stapje terug merk je altijd. Wat merk ik daarvan. Dat wilde ik toch even delen omdat dit wellicht mensen kan helpen om bepaalde opties juist wel of juist niet te nemen.

Vermogen:
De RS heeft meer vermogen. Dit is onder alle omstandigheden bij accelereren merkbaar. Dus niet alleen vanuit stilstand. Wat soms wordt gedacht. Dit maakt de 286 PK uitvoering echt geen stakker. Nog steeds een zeer capabele motor en een goede keuze.

DCC:
De uitvoering van vandaag was voorzien van het standaard onderstel. Het standaard onderstel is goed. Gewoon middle of the road. De DCC voegt echt wel wat toe. Als je de DCC gewend bent, voelt het standaard onderstel ruw aan in de verwerking van het wegdek. Zou het zelfs sportief kunnen noemen (vanuit DCC perspectief). Het mist verfijning. De DCC zorgt voor een echt ander onderstel. In Sport modus voelt de DCC wat stugger dan het standaard onderstel maar tegelijkertijd filtert het oneffenheden beter weg. Waardoor het toch comfortabeler is.

Canton Audio:
Ook zo'n optie die lastig te duiden is. In eerste instantie vond ik de standaard audio installatie vandaag helemaal niet zo verkeerd. En was bij ik afleveren van onze eigen auto juist beperkt positief over het Canton systeem. Maar bij het opschroeven van het volume viel vandaag al snel op dat de lage tonen best wel resoneren. De klank zelf was wel goed maar er miste wel iets.
Daar kwam ik achter toen ik weer in onze eigen auto stapte. Geen resonerende bassen meer. Het midden en hoog klonk frisser maar komt vooral meer los van de luidsprekers waardoor het de cabine veel mooier en gelijkmatig vult. Het Canton systeem is zeker geen audiofiel systeem. Maar de upgrade is toch duidelijker dan in eerste instantie lijkt.

Draaicirkel:
Een pietluttig ding en de meeste kopers zullen niet eens met de vraag te maken krijgen. De RS heeft door een extra motor voorin een grotere draaicirkel. Het heeft eigenlijk een standaard draaicirkel voor het formaat auto (iets meer dan 10 meter).
De overige Elroq's hebben dus een kleinere draaicirkel. Dat is heel goed merkbaar en zeer prettig. Geniet ervan.

HUD (Heads Up Display):
Ook al zo'n ding waar je van te voren niet echt een gevoel bij kan krijgen. We hebben deze in de RS en ben erg blij mee. Namelijk erg prettig met bril waar vari-focale glazen in zitten. Mijn ogen krijgen daardoor meer rust. Ik hoef minder te turen. De auto van vandaag had deze optie niet. Had de auto voor een specifieke reden mee maar realiseerde me pas later dat er geen HUD in zat. De HUD is een onderdeel van een pakket.
Mijn mening. Neem het extra pakket niet voor de HUD. Voor de meeste mensen is het dan denk ik te duur voor de toegevoegde waarde van de HUD.

Stoelen:
De RS heeft sportstoelen. De BE van vandaag de gewone handmatig verstelbare stoelen. De sportstoelen bieden meer zijdelingse steun maar voor de rest zitten ze allebei gewoon goed. Wel een belangrijk verschil. De minimale zithoogte van de handmatige stoel is merkbaar lager dan de elektrisch verstelbare stoel. Dat kan dus argument zijn om de elektrisch verstelbare stoelen niet te nemen. Maar bij de elektrisch verstelbare stoelen kan je de zitting kantelen. Dat kan bij de handmatige verstelbare weer niet. Je moet dus een keuze maken tussen wat je belangrijk vindt.

Dit waren wel de dingen die mij vandaag zijn opgevallen.
Nuttige bevindingen! Was het binnen budget van mij dan had ik zeker de Canton en de stoelen genomen. Erg fijn namelijk om de zittingen te kantelen. Dat is iets wat ik nu wel mis in mijn 85BE. Overigens met mijn lengte heb ik een andere goede oplossing gevonden. Ik doe mijn schoenen uit en doe mijn voeten achter de pedalen, daar zit nog verrassend veel ruimte! Zo kan ik de stoel ook wat dichterbij zetten en is het stuur beter binnen armbereik.

Met DCC weet ik niet helemaal wat ik mis, maar de meeste km van mij zijn ACC/Travel assist snelwegkm's. Dus mijn aanname is dat de sportinstelling dan minder nuttig is.

Overigens hou ik me keurig aan de 80/20 laadschema van de accu. Ik moest toevallig nu 1x volledig laden om meer range te hebben en dan kom ik op 422km. Dat vind ik best netjes! Maar dat doe ik dus alleen bij hoge uitzondering om de accu te sparen.

• StevendGraaf
twinkey schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:48:
[...]

Erg fijn namelijk om de zittingen te kantelen. Dat is iets wat ik nu wel mis in mijn 85BE. Overigens met mijn lengte heb ik een andere goede oplossing gevonden. Ik doe mijn schoenen uit en doe mijn voeten achter de pedalen, daar zit nog verrassend veel ruimte! Zo kan ik de stoel ook wat dichterbij zetten en is het stuur beter binnen armbereik.
Ik heb met mijn 201cm nog nooit de noodzaak gevoeld om mijn voeten zonder schoenen achter de pedalen te moeten plaatsen, het stuur is al helemaal niet buiten armbereik bij mij.

• jodecaesteker
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 12:58
Hallo, ik ben nieuw hier. Ik zal wellicht een Elroq Corporate 85 bestellen met Loft interieur. Ik heb hier al gezocht, maar behalve één of twee Youtube linkjes nog geen echte gebruikersfoto's gezien van het Loft interieur. Zijn er mensen die dergelijke foto's hebben en even willen posten? De foto's op Skoda's website lijken me nogal donker.

Alvast bedankt!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Bob Popcorn

Plop!

jodecaesteker schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:33:
Hallo, ik ben nieuw hier. Ik zal wellicht een Elroq Corporate 85 bestellen met Loft interieur. Ik heb hier al gezocht, maar behalve één of twee Youtube linkjes nog geen echte gebruikersfoto's gezien van het Loft interieur. Zijn er mensen die dergelijke foto's hebben en even willen posten? De foto's op Skoda's website lijken me nogal donker.

Alvast bedankt!
Het Loft interieur is toch gewoon het standaard interieur? :?

https://preview.redd.it/z2lhodg95dxe1.jpeg?width=4000&format=pjpg&auto=webp&s=c4b2be72463c3022e79ec8860e234c8befe3f510

Kan niet stoppen met ontploffen!

• CuBras
  • Laatst online: 07-06 13:07

Alvast bedankt!
Wij rijden een Enyaq M23 met Loft. Als ik eraan denk zal ik een fotootje posten.

• jodecaesteker
Dat is het inderdaad, deze had ik (ook) al gevonden.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Bob Popcorn

Plop!

jodecaesteker schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:55:
[...]

Dat is het inderdaad, deze had ik (ook) al gevonden.
Wat zou je hier nog meer aan willen zien dan? Dit is wel zo'n beetje exact hoe het er uit ziet (stuur alleen aan de andere kant uiteraard)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• jodecaesteker
CuBras schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:46:
[...]

Wij rijden een Enyaq M23 met Loft. Als ik eraan denk zal ik een fotootje posten.
Bedankt! Ik denk/vrees echter dat de Loft uitvoering bij de Elroq toch enigszins anders is. Vooral de groene stiksels vielen me op bij de Elroq. Ik had graag wat real life foto's van die bekleding in de Elroq...

• jodecaesteker
Bob Popcorn schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Wat zou je hier nog meer aan willen zien dan? Dit is wel zo'n beetje exact hoe het er uit ziet (stuur alleen aan de andere kant uiteraard)
Het is ok hoor. :) Op één van de Youtube links die ik hier vond, is het ook redelijk goed te zien. Bedankt!

• Athome
Dat Loft interieur van de foto lijkt toch veel op het typische blauwe spijkerstof?
Vind het wel wat hebben. Wellicht het standaard interieur maar toch anders dan wat veel merken als standaard gebruiken.
Dat 2 kleurige met de rode stiksels is ook er fraai b.t.w. Het budget moet het toelaten maar ik het vind het een upgrade wel waard.

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:58

Boy

www.byoscoop.nl

Het eerste wat m'n vrouw riep toen ik aan kwam rijden met de auto was "rode gordels?!"

Dat is hetgeen wat er wellicht nog vervangen gaat worden, geen idee of dat makkelijk te laten doen is

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Alvast bedankt!
Check deze post: S_Chief in "Het grote Škoda Elroq-topic"

• S_Chief
  • Niet online
Boy schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:09:
Het eerste wat m'n vrouw riep toen ik aan kwam rijden met de auto was "rode gordels?!"

Dat is hetgeen wat er wellicht nog vervangen gaat worden, geen idee of dat makkelijk te laten doen is
Ach, dat went. Bij AMG en M mag je dik bijbetalen voor zoiets. :+

Ik ben nog steeds blij met de keuze voor Lodge. Two-tone breekt mooi en uiteraard een zwarte hemel (vind ik veel mooier dan grijs).

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-06 04:49
Ik heb een vraag/kleine irritatie waar ik nu al een tijdje 'last' van heb en ik wilde weten of meer mensen dit hebben of dat dit een soort van normaal is:

Soms als ik vooruit kruip met de auto in het verkeer, bijvoorbeeld bij een rij wachtende auto's voor het verkeerslicht, dan gaat de parkeersensor aan de voorzijde af alsof je de auto bijna gaat raken. Dit terwijl er nog veel ruimte over is. Soms gebeurt dit ook bij een zebra pad als er geen enkele auto voor mij staat. In de herfst dacht ik nog dat dit kwam door een voorbij waaiend blad of door de neerslag. Maar het gebeurt nu ook wel eens als het volledig droog is en er niet echt iets voorbij waait. De sensoren zijn schoon en werken verder normaal als ik daadwerkelijk parkeer bij een muur of auto voor mij.

Het komt misschien 1 op de 20 keer voor dat ik wat vooruit kruip/langzaam stop in het verkeer dat ik dit ervaar. Ik zie het dan ook als een kleine glitch of spookmelding van de sensor. Het is dan wel altijd de buitenste sensor links of rechts. Ik heb een BE 60 met alleen de voor/achter sensoren, dus niet het 360 pakket. Mocht dat misschien nog uitmaken.

Ps: ik heb niet eerder een auto met sensoren voor gehad dus vandaar de vraag of dat dit misschien een heel algemene ervaring is.

[ Voor 5% gewijzigd door Kaasbroodje op 21-05-2026 09:13 ]

• arjans
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:59
Kaasbroodje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:12:
Ik heb een vraag/kleine irritatie waar ik nu al een tijdje 'last' van heb en ik wilde weten of meer mensen dit hebben of dat dit een soort van normaal is:

Soms als ik vooruit kruip met de auto in het verkeer, bijvoorbeeld bij een rij wachtende auto's voor het verkeerslicht, dan gaat de parkeersensor aan de voorzijde af alsof je de auto bijna gaat raken. Dit terwijl er nog veel ruimte over is. Soms gebeurt dit ook bij een zebra pad als er geen enkele auto voor mij staat. In de herfst dacht ik nog dat dit kwam door een voorbij waaiend blad of door de neerslag. Maar het gebeurt nu ook wel eens als het volledig droog is en er niet echt iets voorbij waait. De sensoren zijn schoon en werken verder normaal als ik daadwerkelijk parkeer bij een muur of auto voor mij.

Het komt misschien 1 op de 20 keer voor dat ik wat vooruit kruip/langzaam stop in het verkeer dat ik dit ervaar. Ik zie het dan ook als een kleine glitch of spookmelding van de sensor. Het is dan wel altijd de buitenste sensor links of rechts. Ik heb een BE 60 met alleen de voor/achter sensoren, dus niet het 360 pakket. Mocht dat misschien nog uitmaken.

Ps: ik heb niet eerder een auto met sensoren voor gehad dus vandaar de vraag of dat dit misschien een heel algemene ervaring is.
Yep, hier met een 85 BE precies dezelfde irritatie! Zelfs in de Travel Assist stand (de auto houdt zelf afstand) heb ik dit af en toe in de file. Mijn vorige 2 auto's hadden ook sensoren aan de voorkant, maar die hadden dit probleem nooit.
Overigens vind ik eigenlijk het meest irritante hiervan nog niet eens het geluid, maar dat hij fullscreen op het display de status van de sensoren en afstand tot het 'obstakel' laat zien en dat dat niet vanzelf weggaat. Soms moet ik dus een paar keer in de file handmatig terugschakelen naar Android Auto. Bloedirritant is dat!

• jodecaesteker
Boy schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:09:

Wel, ik overweeg om (ook) de Lodge te nemen, maar die oranje-rode gordels houden me tegen... En de andere (de "Suites") zijn mij te duur.

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-06 04:49
arjans schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:22:
[...]

Overigens vind ik eigenlijk het meest irritante hiervan nog niet eens het geluid, maar dat hij fullscreen op het display de status van de sensoren en afstand tot het 'obstakel' laat zien en dat dat niet vanzelf weggaat. Soms moet ik dus een paar keer in de file handmatig terugschakelen naar Android Auto. Bloedirritant is dat!
Ja dat is heel vervelend! Dat scherm gaat wel weg als je wat sneller gaat rijden maar in de file heb je daar niets aan.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:26
Kaasbroodje schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:28:
[...]

Ja dat is heel vervelend! Dat scherm gaat wel weg als je wat sneller gaat rijden maar in de file heb je daar niets aan.
Ik heb dit ook sporadisch. Ik heb dit ook met de dealer besproken en die gaf aan dat meer mensen daar melding van gemaakt hebben en dat dit waarschijnlijk in een toekomstige software update nog wordt aangepast. Of dit laatste ook daadwerkelijk gaat gebeuren of dat dit maar een afwimpel verhaal is zullen we zien.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 20:55
Kan je met de parking assist knop in de middenconsole niet de melding het zwijgen opleggen?

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:55
Meer mensen die AA gebruiken, dat hij soms niet wil verbinden? geeft dan melding dat op de telefoon een melding staat die goedgekeurd moet worden.. DIe er dan niet is.
Toestel herstart helpt dan ook niet.

AUto op slot na 10? min en dan weer instappen, werkt wel..

gebeurd toch wel geregel (1/10 keer). Gelukkig heb ik KINK DISTORTION als radio, maar wil mijn flitsmeister wel graag gebruiken :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• fork74
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:37
Renegade666 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:36:
Meer mensen die AA gebruiken, dat hij soms niet wil verbinden? geeft dan melding dat op de telefoon een melding staat die goedgekeurd moet worden.. DIe er dan niet is.

gebeurd toch wel geregel (1/10 keer). Gelukkig heb ik KINK DISTORTION als radio, maar wil mijn flitsmeister wel graag gebruiken :P
Gebeurt bij mij ook wel eens. Kort geleden er achter gekomen dat het uit en weer aanzetten van de wifi op mijn telefoon de boel weer werkend krijgt.

• Renegade666
fork74 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:35:
[...]

Gebeurt bij mij ook wel eens. Kort geleden er achter gekomen dat het uit en weer aanzetten van de wifi op mijn telefoon de boel weer werkend krijgt.
Dat kan ik ook eens proberen. Maar herstart toestel al niet werkt, dan weer ik niet dat dit effect heeft.

Wil ik ook gewoon dat hij de kabel gebruikt, maar dat is blijkbaar lastig XD

Maar wat ook een groot issue is, dat een spraak commanda bijna onmogelijk is momenteel, moet soms wel 10 ott 20 keer op de knop drukken voordat de prompt blijft staan, ipv aan en binnen 1 seconden weer weg is :(

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08-06 00:43
Athome schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:02:
Dat Loft interieur van de foto lijkt toch veel op het typische blauwe spijkerstof?
Vind het wel wat hebben. Wellicht het standaard interieur maar toch anders dan wat veel merken als standaard gebruiken.
Dat 2 kleurige met de rode stiksels is ook er fraai b.t.w. Het budget moet het toelaten maar ik het vind het een upgrade wel waard.
En….loft (standaard interieur) heeft geen ambilight langs het dashboard, lodge en suite wel. Wellicht ook een overweging.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:50
Avatar1968 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:58:
[...]

En….loft (standaard interieur) heeft geen ambilight langs het dashboard, lodge en suite wel. Wellicht ook een overweging.
Ambilight. Het is geen Skoda x Philips auto :+

Dat strookje licht wat je mist lijkt me niet de upgrade waard.

• jjobar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 10:46
Avatar1968 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:58:
[...]

Sportline heeft dat extra stukje verlichting ook

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-06 06:05
Hebben meer mensen moeite met inloggen op de Skoda app? Ik zit op iOS 26.5 en krijg dit:

Apologies...

Unfortunately, we cannot complete your request right now.

This situation is likely to be a temporary connection issue - please try again later.
edit:
doet t weer :)

[ Voor 10% gewijzigd door TweakTom92 op 22-05-2026 15:45 ]

• Athome

Ook bedraad geprobeerd?

Ongeacht merk auto en telefoon. Draadloos Android Auto of Apple Carplay is gewoon niet vrij van problemen. Als je de USB kabel van je telefoon gebruikt moet AA of ACP gewoon stabiel werken elke keer weer.

• StevendGraaf
Athome schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:34:
[...]

Ook bedraad geprobeerd?

Ongeacht merk auto en telefoon. Draadloos Android Auto of Apple Carplay is gewoon niet vrij van problemen. Als je de USB kabel van je telefoon gebruikt moet AA of ACP gewoon stabiel werken elke keer weer.
Ik gebruik Apple carplay echt alleen maar draadloos en heb in zes maanden tijd nog nooit problemen gehad. Navigatie, bellen, muziek of podcast luisteren, het werkt allemaal “vrij van problemen”.

[ Voor 9% gewijzigd door StevendGraaf op 23-05-2026 08:13 ]

• Jaii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-06 19:24
Bezig met oriëntatie fase voor nieuwe auto en de Elroq MY27 is een serieuze kandidaat.

Wie heeft recent deze besteld en kan delen welke kortingen (zoals gratis all-seasons of trekhaak) ze bij hun dealer hebben gekregen?

• Renegade666
Athome schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:34:
[...]

Ook bedraad geprobeerd?

Ik druk 9/10 altijd de kabel er in. maakt geen verschil.

• casparz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-06 11:19
Als je wifi en/of Bluetooth niet uitzet helpt de kabel niet (in ieder geval voor CarPlay), dan blijft de verbinding draadloos.

• Athome
StevendGraaf schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:12:
[...]

Ik gebruik Apple carplay echt alleen maar draadloos en heb in zes maanden tijd nog nooit problemen gehad. Navigatie, bellen, muziek of podcast luisteren, het werkt allemaal “vrij van problemen”.
Als 100 telefoons pakt (merk en model doet er niet toe) en gebruik ze allemaal een jaar lang bekabeld met hun meegeleverde USB kabel, zal je zien dat ze bijna allemaal probleemloos werken in dat jaar. Gebruik je die 100 telefoons een jaar lang draadloos, zal je zien het percentage probleemloos toch een stuk lager ligt.

Dat is gewoon een feit. Ik heb nog geen fabrikant of leverancier gevonden die dit ontkent.

• StevendGraaf
Athome schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:29:
[...]. Gebruik je die 100 telefoons een jaar lang draadloos, zal je zien het percentage probleemloos toch een stuk lager ligt.
Dat is iets heel anders dan je eerdere claim dat “draadloos niet vrij van problemen is”. Er is dus nog steeds een gedeelte dat wel gewoon probleemloos werkt.

• Athome
Nee hoor, dat is hetzelfde alleen een verschil hoe het begrepen wordt. Als iets niet vrij is van problemen, wil niet zeggen dat de problemen altijd en bij iedereen op treden.

Er bestaan geen producten die vrij zijn van problemen.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Athome schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:20:
Nee hoor, dat is hetzelfde alleen een verschil hoe het begrepen wordt. Als iets niet vrij is van problemen, wil niet zeggen dat de problemen altijd en bij iedereen op treden.

Er bestaan geen producten die vrij zijn van problemen.
Nee, maar er zijn wel producten die presteren onder verwachting.

• Athome
Het is heel fijn voor mensen dat ze geen problemen hebben met draadloos AA of ACP. Probleemloos functioneren van draadloos AA gun ik iedereen. Het is gewoon lekker makkelijk.

Ik heb ondertussen dermate ervaring met meerdere voertuigen en meerdere toestellen i.c.m AA. In de auto werkt draadloos AA best goed. Maar op de motor is het niet de vraag of je problemen krijgt, maar vooral wanneer.

Mede door deze ervaringen waag ik mij niet meer aan draadloos AA. Ik heb een gruwelijke hekel aan verbindingsproblemen. Ik heb nog een dingetje gevonden in de Skoda m.b.t tot draadloos AA. Bij ons zijn er 2 toestellen gekoppeld. Wanneer beide toestellen toestemming voor draadloos AA hebben en we stappen allebei in de auto of beide telefoons zijn binnen bereik van de auto, is het de vraag welke automatisch gekoppeld wordt. Dat vind ik irritant. Daarom heb ik op beide toestellen toestemming voor draadloos AA uitgeschakeld. Met een draadje weet je precies welke gekoppeld is.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

Geen ervaring met je klachten... maar als je de powerbutton van de infotainment (links naast de volumeslider) lang vast houdt dan herstart deze, ik vermoed dat dat hetzelfde effect heeft als 10 minuten buiten je auto wachten. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Renegade666
Xander schreef op maandag 25 mei 2026 @ 00:06:
[...]

Geen ervaring met je klachten... maar als je de powerbutton van de infotainment (links naast de volumeslider) lang vast houdt dan herstart deze, ik vermoed dat dat hetzelfde effect heeft als 10 minuten buiten je auto wachten. ;)
Oke, kan ik ook eens proberen :) thnx

• User8
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-05 10:55
Al mensen hier die ervaringen hebben met een dakkoffer op de Elroq?

Wij gaan voor het eerst naar Zuid Frankrijk op vakantie met de auto en twijfel over de aanschaf van een dakkoffer. In algemene zin lees ik wel dat een dakkoffer veel impact heeft op de range en dat het ook windruis veroorzaakt. Ik lees nog geen praktijk ervaringen met de Elroq.

• TweakTom92
User8 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:03:

Wij gaan voor het eerst naar Zuid Frankrijk op vakantie met de auto en twijfel over de aanschaf van een dakkoffer. In algemene zin lees ik wel dat een dakkoffer veel impact heeft op de range en dat het ook windruis veroorzaakt. Ik lees nog geen praktijk ervaringen met de Elroq.
Geen persoonlijke ervaring met de Elroq, wel met dakkoffers in het algemeen. Je hebt altijd meer verbruik en windruis. De snelheid beperkt houden en rekening houden met extra laadtijd is verstandig. Exacte getallen is zeer afhankelijk van de specifieke koffer en snelheid.

Ik heb weleens mensen over een trekhaak koffer gehoord, die schijnen een stuk minder impact te hebben op verbruik omdat ze achter de auto hangen ipv er bovenop. Daarvoor moet je wel een trekhaak hebben natuurlijk.
edit:
De vraag is even of dit thuishoort in dit topic of in een topic over dakkoffers of bijvoorbeeld “Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa”. De Elroq is hierin namelijk niet uniek.

[ Voor 11% gewijzigd door TweakTom92 op 26-05-2026 09:22 ]

• User8
TweakTom92 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Geen persoonlijke ervaring met de Elroq, wel met dakkoffers in het algemeen. Je hebt altijd meer verbruik en windruis. De snelheid beperkt houden en rekening houden met extra laadtijd is verstandig. Exacte getallen is zeer afhankelijk van de specifieke koffer en snelheid.

Ik heb weleens mensen over een trekhaak koffer gehoord, die schijnen een stuk minder impact te hebben op verbruik omdat ze achter de auto hangen ipv er bovenop. Daarvoor moet je wel een trekhaak hebben natuurlijk.
edit:
De vraag is even of dit thuishoort in dit topic of in een topic over dakkoffers of bijvoorbeeld “Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa”. De Elroq is hierin namelijk niet uniek.
Bedankt. Ik zal ook het andere topic bekijken. En ik heb geen trekhaak.

• SuperUser
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:51

Ik heb een rit naar Noord Frankrijk gemaakt met de Thule Pacific (L) 780 en dat viel erg mee qua windruis en ook verbruik had ik erger verwacht. Circa de helft 100 km/u en andere helft 120/130 km/u gereden. Terug met circa 20 graden, zwakke wind tegen en volle belading was het verbruik circa 22 kWh (op 430 km minder dan 95 kWh verbruikt, eerst 90% van de 59 kWh accu en daarna 65%). Heen met vergelijkbare snelheden met minder dan 10 graden en zwakke wind mee, was het rond de 25 kWh/100 km. Dus temperatuur heeft nog steeds veel meer impact dan wind.

• User8
SuperUser schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Ik heb een rit naar Noord Frankrijk gemaakt met de Thule Pacific (L) 780 en dat viel erg mee qua windruis en ook verbruik had ik erger verwacht. Circa de helft 100 km/u en andere helft 120/130 km/u gereden. Terug met circa 20 graden, zwakke wind tegen en volle belading was het verbruik circa 22 kWh (op 430 km minder dan 95 kWh verbruikt, eerst 90% van de 59 kWh accu en daarna 65%). Heen met vergelijkbare snelheden met minder dan 10 graden en zwakke wind mee, was het rond de 25 kWh/100 km. Dus temperatuur heeft nog steeds veel meer impact dan wind.
Dat is behoorlijk netjes. Claude kwam ook met "Thule Pacific 780" als advies (budget+/- 500 euro). Fijn dat jij het bevestigd :).

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

vraagje: is er in de (2025 versie) Skoda sat nav een manier om de voice melding 'traffic detected, you are still on the fastest route' uit te zetten?
Ik kan het niet vinden.. ik wil wel dat hij traffic data gebruikt voor route, maar continue de melding dat er ergens in de buurt een beetje een file staat begint irritant te worden..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14:04

Ik heb de Thule Motion XXL 900 Black Glossy Dakkoffer (grootste die er is volgens mij) en zijn deze meivakantie naar Italië gereden met volle bepakking (4 personen, volle kofferbak en volle dakkoffer). We vinden het fijn om (zoveel mogelijk) spullen mee te nemen op vakantie, dus dan ontkom je niet aan een koffer op het dak. Windruis vind ik heel erg meevallen (en wen je aan gedurende een lange rit). Verbruik is uiteraard hoger, maar met een volle accu (BE 80) kon ik gemakkelijk ca. 300 - 350 km rijden. Bij 110/ 120 km per uur. Onder normale omstandigheden. In de zomer met hogere temperaturen moet dit ook makkelijk kunnen.

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06 13:29
1 Oktober 2025 de Elroq 60 Sportline met advanced pakket in ontvangst genomen.

Afgelopen weekend eindelijk de mijlpaal van 20k op de teller behaald.

Tijdens die mijpaal een rit naar Luxemburg gedaan, wat een verschillen zeg in de waardes qua verbruik.

Overal verbruik op 19.7 wat toch aanzienlijk hoger is dan wat ik vele andere zie plaatsen.

Ikzelf rijd veel snelweg, meestal 102 op de CC tenzij het tijdstip 130 toelaat, dan gaan we 130.

Niet dat ik vaak savonds rijd, zal dus niet veel met 130 geweest zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNmqTvNaPYRXao8hqQpQA-RYKCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FPs49jX29tbSz5GT3XNBXjD.jpg?f=fotoalbum_large

Ritje Luxemburg laat aanzienlijk betere waardes zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDtyGeE_g03cj6hh94LPj0FTnKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LbSiXT5PSBaIcUVNSmXh0W7.jpg?f=fotoalbum_large

• DS31
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:47
miniterror schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:04:
1 Oktober 2025 de Elroq 60 Sportline met advanced pakket in ontvangst genomen.

Afgelopen weekend eindelijk de mijlpaal van 20k op de teller behaald.

Tijdens die mijpaal een rit naar Luxemburg gedaan, wat een verschillen zeg in de waardes qua verbruik.

Overal verbruik op 19.7 wat toch aanzienlijk hoger is dan wat ik vele andere zie plaatsen.

Ikzelf rijd veel snelweg, meestal 102 op de CC tenzij het tijdstip 130 toelaat, dan gaan we 130.

Niet dat ik vaak savonds rijd, zal dus niet veel met 130 geweest zijn.

[Afbeelding]

Ritje Luxemburg laat aanzienlijk betere waardes zien.

[Afbeelding]
Je gemiddelde is van oktober tot nu, waarvan behoorlijk wat wintermaanden: hoger verbruik en stoken van de verwarming.

Daarnaast je gemiddelde snelheid naar Luxemburg, is 'maar' 85 kmh (iets zegt me dat het voornamelijk snelweg km's zijn?). Dat is voor het verbruik wel een ideale snelheid.

• Franckey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:38
Ik heb sinds kort een Skoda Elroq. Ik ben nog alles aan het proberen en ontdekken. Ik loop echter tegen een probleem aan met Pay to Park. Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen en een oplossing weten.

Ik heb uitgebreid geprobeerd om Pay to Park te activeren, maar dat lukt niet. In de MySkoda-app staat het geregistreerd en met de bank app zie ik dat de credit card is gekoppeld. De Pay to Park app is echter niet beschikbaar in de Elroq, daar staat dat ik het kan bestellen, maar als ik het daar probeer mislukt dat, waarschijnlijk omdat ik het al heb.

Ik heb al van alles geprobeerd en Skoda gemaild. Skoda klantenservice leest echter de mail niet eens en stuurt een standaard uitleg over deze feature. De vraag ligt nu bij de dealer, maar wellicht is er hier iemand die een oplossing weet?

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20:52
De auto staat aan de thuislader. De accu geeft 63% aan terwijl momenteel geladen wordt met 2 kW. Waarom zouden er maar 3 minuten resterend zijn? Ik zie deze discrepantie wel vaker.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHCR5JCTPvmuSi7NTjvmaALKBuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtSYXDN7pf06A5Ie2NNDbaMJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door CBGerard op 28-05-2026 09:15 ]

• Tomskii5
TweakTom92 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:31:
Hebben meer mensen moeite met inloggen op de Skoda app? Ik zit op iOS 26.5 en krijg dit:

Apologies...

Unfortunately, we cannot complete your request right now.

This situation is likely to be a temporary connection issue - please try again later.
edit:
doet t weer :)
App lag er gisteren paar keer uit (voor de verandering)

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:59
Wij hebben eergisteren onze Elroq via van Udenhout (private lease) in ontvangst genomen.

Daarnaast rijden we een Citigo IV en ik merk in de app wat verschillen.

De Citigo laat meer gegevens zijn dan de Elroq, waar ligt dit aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbTE9f43IDcCgywJuURPwLN_qQE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8fyqmxFWuFQQDT1kgNEOEa8J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJn3Ks_Z5fX0IKWyt-0EmXaLV2w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dDVyuq51xj2l6YVYX2neKeAu.png?f=fotoalbum_large

Verder lekkere auto, komend van een Tesla Model S kunnen sommige dingen echt wel wat slimmer, maar ik moet eerlijk bekennen dat VAG echt wel stappen heeft gemaakt.

De leaseconstructie snap ik geen pepernoot van, men heeft hem op mijn naam geschreven. Dan is het direct een marge auto en geen btw’er meer. Dat is toch onwijs nadelig voor van Udenhout? Betalen ze nu de volle pond BTW ipv alleen straks over de verkoopwaarde?

Hier wat foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sh31sUphavq_Dm26NWPtC-RFZwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWpFi8W4yMLcm7ekJFdbaV6s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cyIlYFmYodjXNDVCunC3hZcBLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Exeipp7S4WtcaSrOgtKaOYD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAdw0ha08oqlH8OUbG1k3Mmt99k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRil0RgxGUbVJy9QroXfP2nw.jpg?f=fotoalbum_large

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-06 20:35
Tweak_ers schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:22:
Wij hebben eergisteren onze Elroq via van Udenhout (private lease) in ontvangst genomen.

Daarnaast rijden we een Citigo IV en ik merk in de app wat verschillen.

De Citigo laat meer gegevens zijn dan de Elroq, waar ligt dit aan?
Ik heb sinds gisteren iets meer in de app. (Doe wel mee aan het beta-programma binnen de Google playstore).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxfXg3V7rsyryAxwulApiQDXfJk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ThEEKemYDP8AVUVxnoYbhML3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_62phOQNZFhFM-JMmh59PmFeuRw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xom2c27UkRDIPbAxwFcVGDqE.png?f=fotoalbum_large

• Tweak_ers
pkrielen schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Ik heb sinds gisteren iets meer in de app. (Doe wel mee aan het beta-programma binnen de Google playstore).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch raar, de Citigo heeft dat al sinds augustus ergens.

Dan lijken ze het per auto te ontwikkelen.

Wat dat betreft kunnen ze wel een voorbeeld aan Tesla nemen. Daar wordt alles om de app gebouwd.

• Franckey
Franckey schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:43:
Ik heb sinds kort een Skoda Elroq. Ik ben nog alles aan het proberen en ontdekken. Ik loop echter tegen een probleem aan met Pay to Park. Ik ben benieuwd of jullie dit herkennen en een oplossing weten.

Ik heb uitgebreid geprobeerd om Pay to Park te activeren, maar dat lukt niet. In de MySkoda-app staat het geregistreerd en met de bank app zie ik dat de credit card is gekoppeld. De Pay to Park app is echter niet beschikbaar in de Elroq, daar staat dat ik het kan bestellen, maar als ik het daar probeer mislukt dat, waarschijnlijk omdat ik het al heb.

Ik heb al van alles geprobeerd en Skoda gemaild. Skoda klantenservice leest echter de mail niet eens en stuurt een standaard uitleg over deze feature. De vraag ligt nu bij de dealer, maar wellicht is er hier iemand die een oplossing weet?
Om een ander veel gedoe te besparen zal ik mijn eigen vraag hier beantwoorden. Zowel de klantenservice van Skoda als de dealer wisten dit blijkbaar niet, maar ik kom erachter dat de Elroq deze functie helemaal niet ondersteunt!

Dat staat op deze website:
“the infotainment screen in the Elroq is not currently supported.”
Bron: https://www.skoda-auto.com/connectivity/infotainment-apps-pay-to-park

Wel vreemd dat zowel de Skoda app als Elroq‑infotainment dat niet duidelijk aangeeft.

• Tweak_ers
Franckey schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 00:23:
[...]

Om een ander veel gedoe te besparen zal ik mijn eigen vraag hier beantwoorden. Zowel de klantenservice van Skoda als de dealer wisten dit blijkbaar niet, maar ik kom erachter dat de Elroq deze functie helemaal niet ondersteunt!

Wel vreemd dat zowel de Skoda app als Elroq‑infotainment dat niet duidelijk aangeeft.
Dit zijn echt van die voorbeelden wat anders moet.

Je bouwt toch een app, platform met functies en draait in iedere auto -in weze- dezelfde software om hier op aan te sluiten?

waarom ga je per auto iets bouwen?! Toch onwijs inefficiënt? En de kans op fouten (zoals hier) neemt toe. De auto geeft duidelijk de optie weer.

• helloitsme
Ook opmerkelijk dat de Enyaq wel ondersteund wordt. In mijn beleving grotendeels dezelfde auto qua software

[ Voor 35% gewijzigd door helloitsme op 30-05-2026 06:33 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:28
[...]

Bij mij werkt het parkeren betalen wel hoor, is ideaal.

Je pleurt je auto neer en als je de auto navigatie gebruikt vraagt hij dacht ik zelf al of je parkeren wilt betalen. Anders via de app zelf

• MisterShoe
  • Laatst online: 17:56
[...]

Bij mij werkt het prima hoor. Bij parkeren vraagt ie zelf of je het wil gebruiken of niet. Ik heb een visa kaart gebruikt bij inloggen, gewone bankpas lukte niet bij mij.

• Tweak_ers
MisterShoe schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:38:
[...]

Bij mij werkt het prima hoor. Bij parkeren vraagt ie zelf of je het wil gebruiken of niet. Ik heb een visa kaart gebruikt bij inloggen, gewone bankpas lukte niet bij mij.
Even getest en hier lijkt het ook gelukt.

Ik vind de tarieven niet heel duidelijk, nergens iets ver transactiekosten, of zie je dat pas als je daadwerkelijk gaat parkeren?

• Franckey
Dat is fijn als dat toch werkt, maar dat zie je dan pas in de navigatie als je parkeert? Maar bij de apps in de auto hebben jullie ook geen Pay to Park app staan? En bij de te bestellen opties in de auto staat Pay to Park?

• MisterShoe
  • Laatst online: 17:56
Tweak_ers schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Even getest en hier lijkt het ook gelukt.

Ik vind de tarieven niet heel duidelijk, nergens iets ver transactiekosten, of zie je dat pas als je daadwerkelijk gaat parkeren?
Geen idee wat de kosten zijn, parkeerpas van de zaak 😇😁

• stefanmiler
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:55
Ik xoon in een buurt waar parkeren betalend is, maar heb bewonerskaart. Mijn Elroq vraagt wel telkens om betaalparkeren te starten. Maar ik heb het dus nog nooit effectief gebruikt.

• Chillz
pkrielen schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:59:
Zijn er nog mensen op het forum die zich nog will/gaan aanmelden voor de MySkoda club?
Ofwel in de Skoda App kun je onder Profile meedoen aan het "loyalty program". Je kunt daar aan wat challenges meedoen en puntjes/badges sparen. Ik zoek nog mensen die zich daar nog niet voor hebben aangemeld zodat die als ze dat doen mijn persoonlijke "referral code" kunnen invoeren en mij daarmee aan extra punten helpen.
Hoe ver ben je ondertussen?

Ik had een paar weken terug No need to rush: Niveau 8 afgerond.
Dat lijkt de laatste, want er komen geen nieuwe uitdagingen bij.
Alleen het punt voor dagelijks inchecken.

Ik had wel gehoopt op iets van een erkenning ofzo bij helemaal afronden.
Op zn minst een badge, of een felicitatie-berichtje of iets.
(in oude Skoda-forum posts las ik dat ze 'vroeger'/voorheen ook wel een link stuurde, voor korting op een goodie ofzo)
Nu is het gewoon klaar...
niet heel erg, wel een gemiste kans

Leeg - Sinds 20180907

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Wat is het nut van die punten sparen? Kun je daar iets mee of is het gewoon voor fun / gamification?

• pkrielen
Chillz schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:18:
[...]

Hoe ver ben je ondertussen?

Ik had een paar weken terug No need to rush: Niveau 8 afgerond.
Dat lijkt de laatste, want er komen geen nieuwe uitdagingen bij.
Alleen het punt voor dagelijks inchecken.

Ik had wel gehoopt op iets van een erkenning ofzo bij helemaal afronden.
Op zn minst een badge, of een felicitatie-berichtje of iets.
(in oude Skoda-forum posts las ik dat ze 'vroeger'/voorheen ook wel een link stuurde, voor korting op een goodie ofzo)
Nu is het gewoon klaar...
niet heel erg, wel een gemiste kans
Toevallig gisteren begonnen aan Balanced battery: Level 7 nadat ik No Need to rush : Level 7 af had.
Ik zie die No Need to rush: Level 8 ook staan.
Zit nu op 1526 punten.
Ik rij niet heel veel, dus de voortgang is daarop ook gebaseerd, heb meeste punten denk ik van de daily check-in ;)

• pkrielen
Boy schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:29:
Wat is het nut van die punten sparen? Kun je daar iets mee of is het gewoon voor fun / gamification?
Volgens mij voor NL is het meer voor de fun, geloof dat in sommige landen je wel iets ervoor kunt "kopen" in een soort skoda shop. Voor nu doe ik eraan mee omdat het verder geen echte inspanning kost en ik het wel leuk vind om te zien hoe ver ik kan komen. Zou wel leuk zijn als ik de punten kan gebruiken voor een skoda dopper ofzo 8)

• Franckey
Boy schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:29:
Je geeft daarmee volgens mij veel (privacy) informatie, maar het is mij niet duidelijk wat je er zelf aan hebt. Het is wel jammer dat die banner in de app blijft staan, dat is al bijna een reden om mee te doen, om die banner weg te krijgen. ;)

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Franckey schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:36:
[...]

Je geeft daarmee volgens mij veel (privacy) informatie, maar het is mij niet duidelijk wat je er zelf aan hebt. Het is wel jammer dat die banner in de app blijft staan, dat is al bijna een reden om mee te doen, om die banner weg te krijgen. ;)
Ach, is alleen op het profielscherm, daar kom ik bijna nooit

• WillemEl
  • Laatst online: 05-06 15:52
Mister shoe,

Transactiekosten vallen onder Skoda connect abonnement,dus je betaalt alleen werkelijke parkeerkosten

• pebertje01
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-06 22:58
Ik zag dat voor het nieuwe modeljaar de Elroq 85 1800 kg mag trekken en dit betreft niet de rs, maar de standaard Elroq85 https://nieuws.skoda.nl/trekgewicht-skoda-elroq-verhoogd-tot-maximaal-1800-kg-enyaq-tot-2200-kg/

Dit is bereikt door aanpassingen aan het thermisch beheer en de software van de elektrische aandrijflijn va de Elroq. Iemand inzich of hier sprake is van de mogelijkheid om dit op eerdere Elroqs aan te passen via een software update? Of is betreft dit fysieke aanpassingen?

• TweakTom92
pebertje01 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:51:
Ik zag dat voor het nieuwe modeljaar de Elroq 85 1800 kg mag trekken en dit betreft niet de rs, maar de standaard Elroq85 https://nieuws.skoda.nl/trekgewicht-skoda-elroq-verhoogd-tot-maximaal-1800-kg-enyaq-tot-2200-kg/

Dit is bereikt door aanpassingen aan het thermisch beheer en de software van de elektrische aandrijflijn va de Elroq. Iemand inzich of hier sprake is van de mogelijkheid om dit op eerdere Elroqs aan te passen via een software update? Of is betreft dit fysieke aanpassingen?
Dit soort aanpassingen worden nooit backwards toegevoegd aan oudere auto’s. Los of het puur software of hardware betreft, jou auto is gekeurd voor 1000kg en dat blijft ie.

• S_Chief
  • Niet online
Franckey schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:36:
[...]

Hoezo zou je daar privacygevoelige informatie mee geven? Je auto onthoudt altijd je rijgegevens, ongeacht of je meedoet aan de uitdagingen.

• Franckey
S_Chief schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:19:
[...]

Hoezo zou je daar privacygevoelige informatie mee geven? Je auto onthoudt altijd je rijgegevens, ongeacht of je meedoet aan de uitdagingen.
Door mee te doen geef je toestemming dat deze informatie door Skoda en partners wordt gebruikt. Dat is wat anders dan dat je dat alleen zelf kan zien.

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:23

nlboy

Alles kitz?

Iemand een idee hoe je de ritgeschiedenis kunt uitzetten? Ik hoef geen overzicht te hebben van waar ik of mijn vriendin naartoe is gereden. Het is de bèta-app, dus het is mogelijk dat niet iedereen dit terugziet in de Skoda-app.

• hschuurhof
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:24
nlboy schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:45:
Iemand een idee hoe je de ritgeschiedenis kunt uitzetten? Ik hoef geen overzicht te hebben van waar ik of mijn vriendin naartoe is gereden. Het is de bèta-app, dus het is mogelijk dat niet iedereen dit terugziet in de Skoda-app.
Misschien bedoel je dit ?
Zie 2 momenten in onderstaand YouTube filmpje,

Škoda ENYAQ & ELROQ: Ladeplanung & Routenführung für Langstrecken (Teil 5/8)
YouTube: Škoda ENYAQ & ELROQ: Ladeplanung & Routenführung für Langstrecken (Teil 5/8)

1) 9:36

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEtVgzIfdYxeTlgqUJ7QZsBmTCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4b9PGfJsBtAcGnJvHDV6HRn.jpg?f=fotoalbum_large

2) 10:39

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfMJ-wKhAhUDU8ldwvbLqxj3m88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJR41S3tsd7hanYcM2QQyAct.jpg?f=fotoalbum_large

• helloitsme
nlboy schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:45:
Wat er bij mij op komt: in de auto (niet in de app) op het scherm rechts boven op de wereldbol drukken en dan bij de privacy settings aangeven dat er geen positie gegevens verzonden moeten worden.

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vneEJyIuqP5plna2kSAOiYu1Kq8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/seF6vIHploQWp18l2Cpxggue.png?f=user_large

Dank, beide voor het meedenken. Ik ga ernaar kijken. Zo te zien op het YouTube-filmpje kan je de ritten per stuk verwijderen. Handig, maar ik heb geen ritjes die geheim zijn :P

Ik wil wel gebruikmaken van Pay to Park en op zich vind ik het ook fijn (nice to have) om te zien waar de auto staat (lees: geparkeerd). Alleen hoeft de Elroq niet bij te houden welke ritjes (adres naar adres) wij allemaal met de auto gemaakt hebben. Ik vermoed dat als ik de positie uitzet, het niet meer mogelijk is om de Pay to Park te gebruiken of het navigatiesysteem dat ik gebruik voor het zoeken naar een laadplek.

Update: inmiddels achter dat je inderdaad onder het profiel en dan wereldbol dit kunt uitzetten door positiegegevens verzenden. Bij mij stond ie al uit maar niet bij mijn vriendin, vandaar de verwarring.

[ Voor 11% gewijzigd door nlboy op 05-06-2026 14:38 ]

• Tweak_ers
nlboy schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:17:
[Afbeelding]

Dank, beide voor het meedenken. Ik ga ernaar kijken. Zo te zien op het YouTube-filmpje kan je de ritten per stuk verwijderen. Handig, maar ik heb geen ritjes die geheim zijn :P

Ik wil wel gebruikmaken van Pay to Park en op zich vind ik het ook fijn (nice to have) om te zien waar de auto staat (lees: geparkeerd). Alleen hoeft de Elroq niet bij te houden welke ritjes (adres naar adres) wij allemaal met de auto gemaakt hebben. Ik vermoed dat als ik de positie uitzet, het niet meer mogelijk is om de Pay to Park te gebruiken of het navigatiesysteem dat ik gebruik voor het zoeken naar een laadplek.

Update: inmiddels achter dat je inderdaad onder het profiel en dan wereldbol dit kunt uitzetten door positiegegevens verzenden. Bij mij stond ie al uit maar niet bij mijn vriendin, vandaar de verwarring.
Ja die rijgegevens mis ik dus bij de Elroq, de 2020 Citigo heeft het wel.

de Citigo laat het wel enkel over de hele dag zien en niet per rit.

recordje vandaag met 8,4kWh/100km gemiddeld over 24km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_PPkTiFW0o9r-NqPkJUs_ddxAc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8vA28BdjKQnnWJg7A14yxQ8M.png?f=fotoalbum_large

Met als absoluut record heen en weer Appie: 6,4kWh/100km gemiddeld over 5,8km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zwdl8l1TjVhiFfDE7KIwKfqVUds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUKv18l5eCBg5oiSeEj6bfn8.jpg?f=fotoalbum_large

Dan heb ik niet eens in eco plus gereden, wel stond de airco uit.

Er is geen Citigo IV topic volgens mij, sorry voor de spam.

Elroq zat vandaag op 16, maar die is in tegenstelling tot de Citigo wél op de snelweg geweest.

Waarom laad je eigenlijk tot 100%? Dat is minder goed voor de accu. Hij geeft bij jou ook wel weinig kilometers aan zeg. Is het wel een 60? Of een 50?

Hier best tevreden met de 60 tot nu toe.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFS3sV8TZ778e1Nbc5cBLfZaTEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z4Rd1duBltYB7GjV8hTTVo0R.png?f=fotoalbum_large

We komen vanaf een Model S 75D, maar die zoop best wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Tweak_ers op 05-06-2026 21:38 ]

• nlboy

nlboy

Alles kitz?

Tweak_ers schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:34:
[...]

Ja die rijgegevens mis ik dus bij de Elroq, de 2020 Citigo heeft het wel.

de Citigo laat het wel enkel over de hele dag zien en niet per rit.

recordje vandaag met 8,4kWh/100km gemiddeld over 24km.

[Afbeelding]

Met als absoluut record heen en weer Appie: 6,4kWh/100km gemiddeld over 5,8km.

[Afbeelding]

Dan heb ik niet eens in eco plus gereden, wel stond de airco uit.

Er is geen Citigo IV topic volgens mij, sorry voor de spam.

Elroq zat vandaag op 16, maar die is in tegenstelling tot de Citigo wél op de snelweg geweest.

Waarom laad je eigenlijk tot 100%? Dat is minder goed voor de accu. Hij geeft bij jou ook wel weinig kilometers aan zeg. Is het wel een 60? Of een 50?

Hier best tevreden met de 60 tot nu toe.[Afbeelding]

We komen vanaf een Model S 75D, maar die zoop best wel.
100% ivm lange rit gepland. Dealer gaf aan dat volle accu af en toe kan en kan minder kwaat dan altijd fast charging te doen.

Ik heb model 60 en vind het ook tegenvallen. Elroq heeft nu 80% en geeft 276 km aan. Is bijna 100 km minder dan fabriek actieradius terwijl het niet koud weer is. Naast dat ik af en toe de linkerrijbaan pak doe ik verder niks geks (acc gebruik ik regelmatig).

• Tweak_ers
nlboy schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:21:
[...]

100% ivm lange rit gepland. Dealer gaf aan dat volle accu af en toe kan en kan minder kwaat dan altijd fast charging te doen.

Ik heb model 60 en vind het ook tegenvallen. Elroq heeft nu 80% en geeft 276 km aan. Is bijna 100 km minder dan fabriek actieradius terwijl het niet koud weer is. Naast dat ik af en toe de linkerrijbaan pak doe ik verder niks geks (acc gebruik ik regelmatig).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZMW0s4ykELv7o-MP6ygNu_LLaQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rvJ9Kh5guMYZG6XrO1PFGHtQ.png?f=fotoalbum_large

Vreemd, hier nu 88% / 404km.

Ik laad tot 90% ivm rit straks.

• DS31
Tweak_ers schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:40:
[...]

[Afbeelding]

Vreemd, hier nu 88% / 404km.

Ik laad tot 90% ivm rit straks.
Is dit een 85? Ik kom echt nooit verder dan 340 met de 60.

• Tweak_ers
DS31 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Is dit een 85? Ik kom echt nooit verder dan 340 met de 60.
Nee een 60, vorige week opgehaald.

• S_Chief
  • Niet online
Die verwachte actieradius gaat de komende weken veranderen, let maar op. :p

• Tweak_ers
S_Chief schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:55:
Die verwachte actieradius gaat de komende weken veranderen, let maar op. :p
Hahaha, okee

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:39
Wij hebben een 60 (nu 3 maanden) en de verwachte actieradius vanmorgen was 465km bij 98%.
Mijn vrouw rijdt er meestal in dus die heeft blijkbaar een erg zuinige rijstijl :P

• DS31
cptingreenfield schreef op maandag 8 juni 2026 @ 07:58:
Wij hebben een 60 (nu 3 maanden) en de verwachte actieradius vanmorgen was 465km bij 98%.
Mijn vrouw rijdt er meestal in dus die heeft blijkbaar een erg zuinige rijstijl :P
Mijn vrouw heeft de auto een weekend meegenomen, waarbij ze 4 passagiers en een fietsendrager op had: vanochtend van de lader getrokken, toen nog 74% en 178 km bereik haha!

gemiddelde op de lange termijn stond vorige week op 18,8 over 7800 km. Vanochtend op 19,1 over 8500.

Fietsendrager zal niet meegeholpen en tevens het gewicht van die passagiers was overigens wel bovengemiddeld...

[ Voor 4% gewijzigd door DS31 op 08-06-2026 08:08 ]

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa