• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:31
Vanmiddag een proefrit gemaakt in een Elroq en ik moet zeggen, het rijdt super. En dan was dit nog een vrij kale uitvoering met de kleinste accu. Nu afwachten wat het inruil voorstel gaat worden. Qua kofferruimte is deze wel een stuk kleiner dan de Tiguan, daar moet ik nog even over nadenken.

Maar ik zit ook nog over het laden na te denken. We krijgen straks sowieso een laadpaal voor de lease ID3 Neo van mijn vrouw. Maar ik werk redelijk veel thuis en zou overdag met 10A kunnen laden met zo’n granny charger als de zon schijnt. Dan gaat alles van de zonnepanelen direct de auto in. Hiermee kan ik vooruitlopend op de afschaffing van de salderingsregeling het terugleveren in de zomer flink beperken. Daarnaast kan ik voorlopig ook op het werk met 11kW laden voor een redelijk tarief.

Dus ja, wat moet ik nu doen….. Het gemak van tanken en weer 800 km kunnen rijden heb ik dan niet meer. En 35+ jaar in een VW moet ik ook nog even verwerken

Maar nogmaals ik vond het wel geweldig rijden en dat one pedal driving werkt ook heel goed.

Arriving Somewhere but not here....

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:53

Boy

www.byoscoop.nl

Joop_Klepzeiker schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:34:
Vanmiddag een proefrit gemaakt in een Elroq en ik moet zeggen, het rijdt super. En dan was dit nog een vrij kale uitvoering met de kleinste accu. Nu afwachten wat het inruil voorstel gaat worden. Qua kofferruimte is deze wel een stuk kleiner dan de Tiguan, daar moet ik nog even over nadenken.

Maar ik zit ook nog over het laden na te denken. We krijgen straks sowieso een laadpaal voor de lease ID3 Neo van mijn vrouw. Maar ik werk redelijk veel thuis en zou overdag met 10A kunnen laden met zo’n granny charger als de zon schijnt. Dan gaat alles van de zonnepanelen direct de auto in. Hiermee kan ik vooruitlopend op de afschaffing van de salderingsregeling het terugleveren in de zomer flink beperken. Daarnaast kan ik voorlopig ook op het werk met 11kW laden voor een redelijk tarief.

Dus ja, wat moet ik nu doen….. Het gemak van tanken en weer 800 km kunnen rijden heb ik dan niet meer. En 35+ jaar in een VW moet ik ook nog even verwerken

Maar nogmaals ik vond het wel geweldig rijden en dat one pedal driving werkt ook heel goed.
Grootste pluspunt van m'n vrouw sinds we electrisch rijden (sinds 2020) is nooit meer te hoeven tanken. Thuis laden is zo relaxed tov weer naar een tankstation toe moeten rijden.

Die 2 x per jaar dat we een langere rit maken, maakt met hoe het huidige stelsel van laadpunten is voor ons niets meer uit (gaan dit jaar naar Kroatië, 1250km. 5 x laden zoiets en we zijn daar. Dat valt echt wel mee.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:18
Het gemak van tanken en weer 800 km kunnen rijden heb ik dan niet meer.
Vanaf dag 1 dat ik elektrisch rijd al jaren geleden ben ik hier niet 1 seconde meer mee bezig geweest, ik rijd elektrisch, ik pas mij aan aan de omstandigheden, en klaar. Knop om en gaan.
Maar nogmaals ik vond het wel geweldig rijden
Hou dit gewoon vast and never look back. ;)

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:33

VW en Skoda zijn allebei VAG, dus allebei dezelfde kwaliteit….

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:34

Nog iets om rekening mee te houden: als je met een goedgekeurde laadpaal laad, dan kun je via de nieuwe ERE regeling geldt terugkrijgen:

[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:40
Boy schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:58:
[...]

Tijdens het uitrollen eens aan de linker flipper trekken, toen ging ie bij mij in comfort stand harder "remmen"
Dat dacht ik ook maar in de automatische stand wordt er rekening gehouden met kruispunten, afslagen, etc. Daarmee varieert de mate recuperatie tijdens het remmen.

Bij mij doen de Flippers in automaat in ieder geval helemaal niets. Al meerdere keren geprobeerd.

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:25

...
We krijgen straks sowieso een laadpaal voor de lease ID3 Neo van mijn vrouw. Maar ik werk redelijk veel thuis en zou overdag met 10A kunnen laden met zo’n granny charger als de zon schijnt. Dan gaat alles van de zonnepanelen direct de auto in.
waarom wil je dat overdag laden dan via de granny-charger doen?
Dat kan dan toch ook gewoon via de laadpaal?

Over het algemeen is het zo dat wanneer je een laadpaal thuis krijgt via werk/leasemaatschappij, dat die gewoon op jouw eigen stroomaansluiting zit aangesloten. Alleen houdt hij bij hoeveel er (voor die bepaalde auto) geladen wordt en krijg je dat bedrag vergoed.

--
Zo werkt het hier thuis ook. Lader van Eneco, gewoon aan mijn netwerk.
Ik moet nog wel gewoon met Eneco laadpas starten+stoppen. Eneco ziet hoeveel er verbruikt is. Einde van de maand krijg ik vergoeding van Eneco voor de gebruikte stroom.

Leeg - Sinds 20180907

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
Chillz schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:10:
[...]

waarom wil je dat overdag laden dan via de granny-charger doen?
Dat kan dan toch ook gewoon via de laadpaal?
Omdat ik op maximaal 10A wil laden, want dat komt van het dak af bij zonnig weer.
Ik wil zo min mogelijk terugleveren na einde saldering.

Of kun je de amperes op een laadpaal ook instellen, want dan maakt het inderdaad niet uit.
De laadduur maakt mij niets uit namelijk. Heb de auto maar 2 dagen per week nodig voor woonwerk verkeer.

En bij geen zonnig weer of in de winter laad ik wel aan de laadpaal op.

Arriving Somewhere but not here....

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:36
Joop_Klepzeiker schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:42:
[...]

Omdat ik op maximaal 10A wil laden, want dat komt van het dak af bij zonnig weer.
Ik wil zo min mogelijk terugleveren na einde saldering.

Of kun je de amperes op een laadpaal ook instellen, want dan maakt het inderdaad niet uit.
De laadduur maakt mij niets uit namelijk. Heb de auto maar 2 dagen per week nodig voor woonwerk verkeer.

En bij geen zonnig weer of in de winter laad ik wel aan de laadpaal op.
Je kan de maximale laadstroom heel eenvoudig beperken via de Skoda app.

Er bestaan ook oplossingen dat je laadpaal gekoppeld zit aan je P1 stroommeter en de paal automatisch exact in je auto stopt wat je panelen opwekken. Maar dan heb je wel een paal nodig die daarmee overweg kan.

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-05 20:38
Vraag over het navigeren/ flitsmeister i.c.m. muziek/ podcast luisteren. Ik was in vorige auto's gewend dat mijn muziek of podcast even gepauzeerd werd als er een melding kwam. Nu loopt het soort van door elkaar heen en mis ik steeds enkele seconden van waar ik naar zit te luisteren. Geen ramp, maar mini irritatie... ;-)
Weet iemand de oplossing?

• R Mantel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:25
Hoeveel van jullie hebben al gebruik gemaakt van de middelste gordel op de achterbank?

Bij mij zit deze “vast” cq is ie geblokkeerd. Daar kwam ik pas achter toen het eigenlijk niet uit kwam.
Na onderzoek bij de dealer wacht ik nu op de levering van het benodigde onderdeel. Volgens de dealer een uniek mankement.
Mijn vraag aan jullie hoe uniek is dit nu echt ?

Bij mij gaat het om het lodge interieur met rood / oranje gordels.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Kan pure pech zijn (bijvoorbeeld laten vallen bij assemblage). Niet uniek voor de Elroq oid.
dicksterrrr schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:49:
Vraag over het navigeren/ flitsmeister i.c.m. muziek/ podcast luisteren. Ik was in vorige auto's gewend dat mijn muziek of podcast even gepauzeerd werd als er een melding kwam. Nu loopt het soort van door elkaar heen en mis ik steeds enkele seconden van waar ik naar zit te luisteren. Geen ramp, maar mini irritatie... ;-)
Weet iemand de oplossing?
Welke bron gebruik je voor muziek?

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

R Mantel schreef op maandag 11 mei 2026 @ 17:43:
Hoeveel van jullie hebben al gebruik gemaakt van de middelste gordel op de achterbank?

Bij mij zit deze “vast” cq is ie geblokkeerd. Daar kwam ik pas achter toen het eigenlijk niet uit kwam.
Na onderzoek bij de dealer wacht ik nu op de levering van het benodigde onderdeel. Volgens de dealer een uniek mankement.
Mijn vraag aan jullie hoe uniek is dit nu echt ?

Bij mij gaat het om het lodge interieur met rood / oranje gordels.
Wij hebben er al een aantal keren gebruik van gemaakt, geen probleem voor zover ik weet (ikzelf zat niet in de auto toen, m'n vrouw bracht wat kinderen haar huis na een feestje).

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 07:35
Ik rij nu ongeveer een jaar Elroq en sinds het begin eigenlijk al last van KESSY.
De Keyless Entry werkt niet consistent, en dan doel ik op het vergrendelen van de auto.
Het openen van de auto gaat eigenlijk altijd wel goed echter het op slot doen gaat soms een aantal keer achter elkaar goed maar dan ineens zonder duidelijke reden gaan de deuren niet op slot.
Geen pijl op te trekken maar vooral heel onhandig. Eigenlijk werkt het zo behoorlijk ruk.
Ik kan er niet blindelings vanuit gaan dat mijn auto automatisch op slot gaat.
Tevens vind ik ook dat de sleutel niet altijd even goed werkt. Als ik hem dan handmatig op slot wil doen, omdat KESSY zijn werk niet doet, dan wil het ook niet altijd lukken.

Nu weet ik dat er meer mensen hier klachten over hadden maar zijn deze inmiddels verholpen?
Zoja, wat was de oplossing? Of iets het iets wat je geaccepteerd hebt en links hebt laten liggen?

• Remy89
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:39
WRT54G schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:31:
Ik rij nu ongeveer een jaar Elroq en sinds het begin eigenlijk al last van KESSY.
De Keyless Entry werkt niet consistent, en dan doel ik op het vergrendelen van de auto.
Het openen van de auto gaat eigenlijk altijd wel goed echter het op slot doen gaat soms een aantal keer achter elkaar goed maar dan ineens zonder duidelijke reden gaan de deuren niet op slot.
Geen pijl op te trekken maar vooral heel onhandig. Eigenlijk werkt het zo behoorlijk ruk.
Tevens vind ik ook dat de sleutel niet altijd even goed werkt. Als ik hem dan handmatig op slot wil doen, omdat KESSY zijn werk niet doet, dan wil het ook niet altijd lukken.

Nu weet ik dat er meer mensen hier klachten over hadden maar zijn deze inmiddels verholpen?
Zoja, wat was de oplossing? Of iets het iets wat je geaccepteerd hebt en links hebt laten liggen?
Bedoel je dat die niet goed werkt als je wegloopt, of dat als je je hand op de auto deurklink legt?

• WRT54G
Ik bedoel vooral als ik wegloop. Maar de deurklink "tikken" vind ik ook niet heel goed werken.

• Remy89
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:39
WRT54G schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:50:
Ik bedoel vooral als ik wegloop. Maar de deurklink "tikken" vind ik ook niet heel goed werken.
In dit topic heb ik meer mensen gezien met voornamelijk het weglopen dat het niet goed werkt. Met het tikken (ik leg altijd mijn hand op de voorkant bij dat streepje) wel goed werken. Als ik zelfs mijn handen vol heb leg ik mijn knie er tegen aan. :P

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb hetzelfde wel. Ik merk wel dat dit vooral is als de andere deuren nog open zijn als ik al wegloop. Als ik alleen bestuurdersportier doe, gaat het weglopen volgens mij wel altijd goed.

De knop de klink werkt ook erg slecht met vinger ertegenaan, mss zoals hierboven vermeld, het eens met de hand(palm?) proberen

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06:16
Ik heb hier de optie voor "weglopen/aankomen" uitgezet. De optie voor deurklink ver/ont-grendelen werkt hier echt prima!

• fork74
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:41
Ik heb er weinig problemen mee. Het is me wel opgevallen dat als de sleutel in dezelfde zak als mijn telefoon zit het minder goed werkt.

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:15
Ik gebruik alleen het aanraken voor openen/sluiten en ik vind het eigenlijk te goed werken. Als ik de auto sta af te spoelen in de box dan gaat deze steeds op slot en weer open. Als ik de auto lang niet heb gewassen en zit veel stof of zooi van bomen op dan werkt het op slot tikken op sommige deuren weer minder, maar dat gaat altijd over als ik even mijn vinger overheen haal om het schoon te maken en de sensor te activeren.

• basjuh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 16:11

De dealer adviseerde ons via de voorzijde van de auto weg te lopen, daar zit de sensor. Als je dus uitstapt en meteen achterlangs weg loopt, kan het inderdaad zijn, dat ie niet op slot gaat.
Ook jammer, dat ze er niet een piepje aan gekoppeld hebben, zodat als je weg loopt en je t piepje niet hoort, je weet dat je alsnog even met de sleutel (of app) de auto kan vergrendelen.

Weet t soms wel beter

• Smoonshine
  • Laatst online: 09:26

Smoonshine

Feyenoord!!

basjuh schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:53:
[...]

De dealer adviseerde ons via de voorzijde van de auto weg te lopen, daar zit de sensor. Als je dus uitstapt en meteen achterlangs weg loopt, kan het inderdaad zijn, dat ie niet op slot gaat.
Ook jammer, dat ze er niet een piepje aan gekoppeld hebben, zodat als je weg loopt en je t piepje niet hoort, je weet dat je alsnog even met de sleutel (of app) de auto kan vergrendelen.
Volgens mij geeft hij bij mij toch echt wel een piepje bij het weglopen en vergrendelen? Maar ik kijk tegenwoordig ook altijd achterom. Ben er inderdaad 's ochtends wel eens achter gekomen dat de auto niet op slot was gegaan. Het is en blijft enorm vervelend dat je niet van dat systeem op aan kunt. Dat met de hand erop leggen is wel een goede tip. Dat ga ik mezelf maar eens aanleren.

uhm...

• WRT54G
Dank allen voor de antwoorden!
Ik ga eens experimenteren met langs de voorkant lopen van de auto, kijken of dat verschil maakt.
Tevens de handpalm ipv een vinger erop. Wellicht dat ook beter werkt.

Blijft wel een systeem wat leuk op papier was bij de aanschaf maar achteraf toch niet helemaal top is...

• La1974
  • Laatst online: 07:06
Smoonshine schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:03:
[...]

Volgens mij geeft hij bij mij toch echt wel een piepje bij het weglopen en vergrendelen? Maar ik kijk tegenwoordig ook altijd achterom. Ben er inderdaad 's ochtends wel eens achter gekomen dat de auto niet op slot was gegaan. Het is en blijft enorm vervelend dat je niet van dat systeem op aan kunt. Dat met de hand erop leggen is wel een goede tip. Dat ga ik mezelf maar eens aanleren.
Dat piepje is alleen als de auto niet kan vergrendelen. Als Kessy niet werkt terwijl alles klopt (bijv. alle deuren zijn dicht) dan hoor je niets.

Ik gebruik de spiegels als indicator. Die moeten zijn dichtgeklapt.

• FritzM
  • Niet online
Ik heb een paar maanden geleden van Skoda een training gehad en de trainer vertelde me, dat het inderdaad af en toe wil weigeren. Hij advieseerde om alleen het vergrendelen aan te zetten en niet het ontgrendelen. Sindsdien heb ik geen problemen meer.

• dicksterrrr
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18-05 20:38
S_Chief schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:08:
Kan pure pech zijn (bijvoorbeeld laten vallen bij assemblage). Niet uniek voor de Elroq oid.

[...]

Welke bron gebruik je voor muziek?
Spotify en Flitsmeister zijn de belangrijkste...

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

La1974 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:19:
[...]

Dat piepje is alleen als de auto niet kan vergrendelen. Als Kessy niet werkt terwijl alles klopt (bijv. alle deuren zijn dicht) dan hoor je niets.

Ik gebruik de spiegels als indicator. Die moeten zijn dichtgeklapt.
Als ik wegloop, hoor ik 1 kort piepje als vergrendelen werkt, 2 korte piepjes al het niet werkt omdat een deur open staat bijv.

• WRT54G
Boy schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:17:
[...]

Als ik wegloop, hoor ik 1 kort piepje als vergrendelen werkt, 2 korte piepjes al het niet werkt omdat een deur open staat bijv.
Dit gedrag herken ik niet.
Van wanneer is jouw Elroq? Ik heb een van de eerste modellen, wellicht dat het bij nieuwere aangepast is.

• stefanmiler
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 19:18
Bij mij idd ook 1 piepje als ie op slot ga wanneer ik we wandel.

2 Piepjes ken ik niet, maar ik wandel alleen weg als de deuren toe zijn :P

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

WRT54G schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:22:
[...]

Dit gedrag herken ik niet.
Van wanneer is jouw Elroq? Ik heb een van de eerste modellen, wellicht dat het bij nieuwere aangepast is.
van feb 2025

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

stefanmiler schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:23:
Bij mij idd ook 1 piepje als ie op slot ga wanneer ik we wandel.

2 Piepjes ken ik niet, maar ik wandel alleen weg als de deuren toe zijn :P
Ik heb dat ook als ik de achterklep open heb staan en spullen naar binnen aan het dragen ben, dan piept ie 2 x

• WRT54G
Hmmm dat is apart dan! Thanks voor de info iig!

• DS31
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:18
Het korte piepje/vergrendelgeluid heb ik uitgezet. Maar hij piept inderdaad wel 2x als je wegloopt als er nog een deur openstaat.

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-05 18:59
DS31 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:59:
Het korte piepje/vergrendelgeluid heb ik uitgezet. Maar hij piept inderdaad wel 2x als je wegloopt als er nog een deur openstaat.
Dit is interessant, waar zet jij dat geluidje aan of uit ?

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 19:07
Jullie ook last van geen verbinding met de auto na de update van MySkoda? Beetje jammer..... Even geduld dan maar!! 8)7

• S_Chief
  • Niet online
@DS31 @stefanmiler Jullie hebben zeker 5.6? Ik ken geen optie voor een akoestisch signaal bij openen/sluiten bij versie 5.4.4.

• S_Chief
  • Niet online

Toevallig andere dingen in je broekzak? Ik merk dat 'ie dan heel soms niet sluit bij weglopen.

• S_Chief
  • Niet online
Kaasbroodje schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:08:
[...]

Ik gebruik alleen het aanraken voor openen/sluiten en ik vind het eigenlijk te goed werken. Als ik de auto sta af te spoelen in de box dan gaat deze steeds op slot en weer open. Als ik de auto lang niet heb gewassen en zit veel stof of zooi van bomen op dan werkt het op slot tikken op sommige deuren weer minder, maar dat gaat altijd over als ik even mijn vinger overheen haal om het schoon te maken en de sensor te activeren.
Als je de auto sluit met de vergrendelknop op de sleutel en daarna gelijk de deursensor aanraakt wordt kessy gedeactiveerd totdat je de auto weer met de sleutel opent. Stuk fijner tijdens het wassen.

• S_Chief
  • Niet online
dicksterrrr schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:05:
[...]

Spotify en Flitsmeister zijn de belangrijkste...
Via AA/Carplay of gebruik je de Spotify app in de auto en dan FM via je telefoonspeaker? Bij AA wordt muziek bij mij gedempt als FM wat roept, maar als je de Spotify-app in de auto gebruikt dan niet (logisch ook).

• stefanmiler
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-05 19:18
Ik heb idd 5.6, auto van eind januari.

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:39
Ik heb vrij snel de batterijen van de autosleutel vervangen (die er nog vanuit de fabriek in zaten) - sindsdien heb ik geen problemen meer gehad.

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-05 18:59
twinkey schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:57:
Jullie ook last van geen verbinding met de auto na de update van MySkoda? Beetje jammer..... Even geduld dan maar!! 8)7
In de herhaling: ytr81 in "Het grote Škoda Elroq-topic"

• La1974
Bij mij deed hij het ook even niet maar nu weer wel. Tijdelijke storing denk ik.

• WRT54G
Ik ga ook eens de batterijen laten vervangen! Thanks voor de tip @UlrichT
Heb jij dit zelf gedaan of laten doen?

En hoe kom ik aan v5.6?
Volgens mij heb ik ook 5.4.4 (ik zat op 5.4 en OTA heb ik 5.4.4 gekregen).

[ Voor 31% gewijzigd door WRT54G op 12-05-2026 21:07 ]

• Italioboy
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-05 14:01
Athome schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:52:
[...]

Dat dacht ik ook maar in de automatische stand wordt er rekening gehouden met kruispunten, afslagen, etc. Daarmee varieert de mate recuperatie tijdens het remmen.

Bij mij doen de Flippers in automaat in ieder geval helemaal niets. Al meerdere keren geprobeerd.
Dat eerste klopt, maar laat het maar eens rollen in de DA stand en dan de linker flipper naar je toe tikken. Dit kan tot 3x tot maximale regeneratie. Werkt echt wel dus je doet iets niet goed.

• DS31
pkrielen schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:37:
[...]

Eerlijkheid gebied te zeggen dat de dealer dit voor mij gedaan heeft bij ingebruikname, dus durf het zo niet te zeggen.

AI zegt het volgende: Via het Infotainmentsysteem: Ga in het menu naar Wagen (Car) -> Instellingen -> Openen en sluiten. Hier kun je de bevestigingstoon bij vergrendeling aanpassen of uitzetten.

• DS31
S_Chief schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:43:
@DS31 @stefanmiler Jullie hebben zeker 5.6? Ik ken geen optie voor een akoestisch signaal bij openen/sluiten bij versie 5.4.4.
Inderdaad 5.6. Auto is in december 2025 op kenteken gezet en had toen deze versie.

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:55
WRT54G schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:03:
En hoe kom ik aan v5.6?
Volgens mij heb ik ook 5.4.4 (ik zat op 5.4 en OTA heb ik 5.4.4 gekregen).
Met veel geduld en wachten tot je aan de beurt bent. Alleen Skoda weet wanneer je die ooit krijgt.

• basjuh
pkrielen schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:37:
[...]

Ik kon dit inderdaad nergens terug vinden, dus ook ik ben benieuwd (Skoda van maart 2026)

Weet t soms wel beter

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

S_Chief schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:43:
Even gecheckt in de app, ik zit ook nog op 5.4.4 en heb het wel. Geen idee waar die instelling zit (momenteel niet bij de auto)

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:18
Holzschuh schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:43:
[...]

Met veel geduld en wachten tot je aan de beurt bent. Alleen Skoda weet wanneer je die ooit krijgt.
Ik heb denk ik al 2 maanden de melding in de app dat de 5.4.4 update de komende dagen beschikbaar is.
Zit nog steeds op 5.4 8)7

• p.selker
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
deboss65 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Ik heb denk ik al 2 maanden de melding in de app dat de 5.4.4 update de komende dagen beschikbaar is.
Hier ook al maanden de melding, sinds gisteravond de melding dat ik de update via het afsluitscherm kan installeren. Maar als ik daar op door klik, kan ik de knop "Installeren" niet aanklikken...

We wachten nog maar rustig af...

• S_Chief
  • Niet online
p.selker schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:19:
[...]

Hier ook al maanden de melding, sinds gisteravond de melding dat ik de update via het afsluitscherm kan installeren. Maar als ik daar op door klik, kan ik de knop "Installeren" niet aanklikken...

We wachten nog maar rustig af...
Er staan een aantal voorwaarden op het scherm voordat je op die knop kan klikken. Een van ze is licht uit, en als de lichtsensor de verlichting heeft aangezet moet ze handmatig uitzetten.. 8)7
Boy schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:06:
[...]

Even gecheckt in de app, ik zit ook nog op 5.4.4 en heb het wel. Geen idee waar die instelling zit (momenteel niet bij de auto)
Geluid bij sluiten? Ik ben benieuwd waar je dat dan hebt staan.

Bij mij ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeUX2IEKdXo6YrImJBtlIQaSX1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dx8BtNd3jT6x8jV7MOKTvWGA.jpg?f=fotoalbum_large

• m.eddy
deboss65 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Careful what you wish for. Bij mij ging de update best goed (niet compleet via de procedure die werd voorgesteld). Enige verschil wat ik merkte na de update was een nieuwe melding die ik nu elke keer moet bevestigen bij start.

Echter ook een voorbeeld te vinden van een update naar 5.4.4 hier die naar de dealer moest..

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06:16
Ik heb sinds deze week iets nieuws waar ik de vinger niet goed achter kan krijgen. Bij lage snelheden en bij parkeren komt er ergens vanuit de voorkant van de auto (voor zover ik het kan duiden en lokaliseren) een krakend geluid wanneer ik aan het stuur draai. Dit lijkt niet te gebeuren bij harder rijden door bochten. Het geluid is er ook alleen als ik aan het stuur draai (dus komt niet van de remmen)

Heb het eerst even aangekeken, maar het is er nu al enkele dagen. Iemand anders met soortgelijke ervaringen? Uiteraard neem ik komende week wel even contact op met de dealer om het te laten checken.
edit:
Nagenoeg zelfde geluid als in dit filmpje:

[ Voor 14% gewijzigd door ytr81 op 13-05-2026 13:48 ]

• basjuh
ytr81 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:31:
Ik heb sinds deze week iets nieuws waar ik de vinger niet goed achter kan krijgen. Bij lage snelheden en bij parkeren komt er ergens vanuit de voorkant van de auto (voor zover ik het kan duiden en lokaliseren) een krakend geluid wanneer ik aan het stuur draai. Dit lijkt niet te gebeuren bij harder rijden door bochten. Het geluid is er ook alleen als ik aan het stuur draai (dus komt niet van de remmen)

Heb het eerst even aangekeken, maar het is er nu al enkele dagen. Iemand anders met soortgelijke ervaringen? Uiteraard neem ik komende week wel even contact op met de dealer om het te laten checken.
edit:
Nagenoeg zelfde geluid als in dit filmpje:
[YouTube: Krakend geluid]
Ik zou de dealer vandaag nog even bellen. Dit klinkt alsof een palletje niet goed terug is gegaan, net als bijvoorbeeld van je richting aanwijzer. 1, t geluid is bloed irritant (lijkt me) en 2 je wil niet meer wellicht kapot maken.

Weet t soms wel beter

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 19:07
Volgens mij is het nu als gevolg vanwege een grote update in de app. Inmiddels weer verbinding.

• p.selker
  • Nu online
S_Chief schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:46:
[...]

Er staan een aantal voorwaarden op het scherm voordat je op die knop kan klikken. Een van ze is licht uit, en als de lichtsensor de verlichting heeft aangezet moet ze handmatig uitzetten.. 8)7
Ah top, dit had ik niet gezien. Dank voor de tip.
Helaas kan ik de update nog steeds niet uitvoeren, hij geeft de melding "Ruiten sluiten". Uiteraard zijn de ramen gesloten (zeker met dit weer) en heb dit ook een paar opnieuw geprobeerd. De melding blijft helaas staan, wordt denk ik een bezoekje aan de dealer...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nkY_QqxUGqw9t9E6gdFL_HDElo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hH8wyuRjvU2ICGEs8UY0otxc.jpg?f=fotoalbum_large

• S_Chief
  • Niet online
@p.selker Hmm. En volgens de app zijn alle ramen wel gesloten? Kan zijn dat er een is die niet helemaal lekker is ingeleerd. Dit kan je zelf fixen maar ik weet de exacte procedure voor Skoda niet. Vrees dat Google je vriend is in dit geval. Zal iets zijn met ramen openen, sluiten en vervolgens de knop een paar seconden vasthouden (in de eerste of tweede positie).

Check ook deze post op (helaas) Facebook: https://www.facebook.com/...0/posts/1616554816409374/ en dan in het bijzonder de reactie eronder. Ramen opnieuw inleren was de oplossing:

"I solved it. I had to recalibrate one window for the update to start. To do this, I had to press the window down and press three times, then press the window up and press three times"

[ Voor 54% gewijzigd door S_Chief op 13-05-2026 18:57 ]

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:34
Bij mij staat in de Skoda app dat de 5.4.4 update mislukt is. In de auto is er echter nooit een melding gekomen over de update.

Contact gehad met de dealer: die geven aan dat het door de privacy instellen zou kunnen komen, maar die staan wel goed.

In het auto menu gekeken en daar staat ergens een knop "check for updates" (of zoiets) maar die geeft aan dat er geen update is.

Hier iemand nog een tip over hoe ik de update alsnog kan krijgen / starten? Anders moet ik geduld hebben tot de onderhoudsbeurt in juli. Ook geen drama.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:26
S_Chief schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:55:
@p.selker Hmm. En volgens de app zijn alle ramen wel gesloten? Kan zijn dat er een is die niet helemaal lekker is ingeleerd. Dit kan je zelf fixen maar ik weet de exacte procedure voor Skoda niet. Vrees dat Google je vriend is in dit geval. Zal iets zijn met ramen openen, sluiten en vervolgens de knop een paar seconden vasthouden (in de eerste of tweede positie).

Check ook deze post op (helaas) Facebook: https://www.facebook.com/...0/posts/1616554816409374/ en dan in het bijzonder de reactie eronder. Ramen opnieuw inleren was de oplossing:

"I solved it. I had to recalibrate one window for the update to start. To do this, I had to press the window down and press three times, then press the window up and press three times"
Vergeet het maar. Ik heb dat met mijn vorige ook gehad: zelfs de dealer kreeg het niet voor elkaar. Hij heeft daar uiteindelijk bijna een week gelogeerd voordat de upgrade lukte.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Gisteren na een ritje door een regenbui, werd maar weer eens bevestigd dat het idee bij Volkswagen, het verstoppen van de achteruitrijcamera in de achterklepknop/logo een heel goed idee is. Ik zag geen moer meer op de achteruitrijcamera doordat er regendruppels op zaten :P

Jammer dat Skoda de camera zo open en bloot heeft gemonteerd.

• UlrichT
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:39
WRT54G schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:03:
Heb jij dit zelf gedaan of laten doen?

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:15
tiguan schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:57:
Gisteren na een ritje door een regenbui, werd maar weer eens bevestigd dat het idee bij Volkswagen, het verstoppen van de achteruitrijcamera in de achterklepknop/logo een heel goed idee is. Ik zag geen moer meer op de achteruitrijcamera doordat er regendruppels op zaten :P

Jammer dat Skoda de camera zo open en bloot heeft gemonteerd.
Ik sproei dan even de achterruit, dan wordt de camera ook gedaan. Dan is de camera nog wel nat maar je ziet alles een stuk beter.

• Athome
Italioboy schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:37:
[...]

Dat eerste klopt, maar laat het maar eens rollen in de DA stand en dan de linker flipper naar je toe tikken. Dit kan tot 3x tot maximale regeneratie. Werkt echt wel dus je doet iets niet goed.
Ben nog lerende. Heb het wel geprobeerd. Het leek inderdaad te werken zoals je zei maar ik had kort daarvoor het rempedaal al in gebruik genomen. Dus die zal er iets te maken hebben gehad.

Maar kan tot nu toe gewoon niet wennen aan die flippers. De stappen tussen de 3 zijn gewoon te groot. Het is te veel of te weinig. Zelden de juiste. Dus ik gebruik "B" of stuur de regeneratie met het rempedaal. Dat is traploos. Het rempedaal gebruik ik het meeste. "B" kan je ook nog wat sturen met het gaspedaal (stroompedaal).

Maar helaas heeft Skoda dat regenereren via het rempedaal ook niet goed voor elkaar. De overgang van recuperatie naar echt remmen klopt niet altijd. Bij onze vorige V60 D6. Was recuperatie via het rempedaal de enige optie. De overgang van recuperatie naar gewoon remmen ging daar dan ook bijna naadloos. Je had eigenlijk nooit in de gaten wanneer je aan recupereren was of echt remmen. Bij de Skoda lijkt er een spons te zitten wanneer je op het laatste moment van een paar honderd meter recupereren via het rempedaal overgaat naar remmen met de fysieke remmen. Je moet het pedaal ineens diep wegtrappen. Terwijl normaal remmen (zonder focus op maximale recuperatie en precies op tijd stilstaan) wel een normaal remgevoel oplevert.

• WRT54G
@UlrichT
Thanks! Inmiddels vervangen. 😃

• p.selker
  • Nu online
S_Chief schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:55:

Volgens de app waren de ramen keurig gesloten en heb de ramen, dankzij jou speurwerk (tnx _/-\o_ !!), opnieuw ingeleerd en de update is nu aan het draaien.

Toch erg handig zo'n forum, nu hoeft ie niet naar de dealer (als de update zich goed installeert :) ).

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-05 13:11
Ondertussen ben ik toch wel helemaal klaar met Kessy en de keyfob.

Het lijkt wel alsof deze sinds 5.4.4. nog slechter reageren.

Ik stond vanmorgen letterlijk naast de auto omdat ik de laadkabel eruit wou halen. De fob reageerde gewoon niet. Andere sleutel gepakt, deze ook niet.

Daarnaast is sinds de update de auto vaker open dan opslot als ik het aan Kessy overlaat.

PSN: Flix20-NL

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb alleen 'op slot' aan staan. Automatisch ontgrendelen lijkt me eng; stel ik heb de sleutel in m'n jaszak aan de kapstok, die is aan de andere kant van de deur waar de auto staat.

• Athome
Beide heb ik uit staan. Vertrouw ze allebei niet. Gebruik de keyless entry functie van de handgreep.

Het lijkt er overigens sterk op dat je vrij dicht bij de auto moet staan, wil de auto reageren. Bij mij gaan de lampen zijn showtje pas geven als ik ongeveer 3 stappen van de auto af sta. Daarmee neem ik aan dat de deuren dan ook pas van slot gaan.

• La1974
Flix20 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:39:

Ik stond vanmorgen letterlijk naast de auto omdat ik de laadkabel eruit wou halen. De fob reageerde gewoon niet. Andere sleutel gepakt, deze ook niet.

Daarnaast is sinds de update de auto vaker open dan opslot als ik het aan Kessy overlaat.
Het is toch exemplarisch. Bij mij werkt het prima. Zowel openen als sluiten.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
La1974 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Het is toch exemplarisch. Bij mij werkt het prima. Zowel openen als sluiten.
Bij mij ook. Enige keer dat openen niet goed werkt is als de auto heel veel druppels water heeft, net na een regenbui.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• m.eddy
Athome schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Ben nog lerende. Heb het wel geprobeerd. Het leek inderdaad te werken zoals je zei maar ik had kort daarvoor het rempedaal al in gebruik genomen. Dus die zal er iets te maken hebben gehad.

Maar kan tot nu toe gewoon niet wennen aan die flippers. De stappen tussen de 3 zijn gewoon te groot. Het is te veel of te weinig. Zelden de juiste. Dus ik gebruik "B" of stuur de regeneratie met het rempedaal. Dat is traploos. Het rempedaal gebruik ik het meeste. "B" kan je ook nog wat sturen met het gaspedaal (stroompedaal).

Maar helaas heeft Skoda dat regenereren via het rempedaal ook niet goed voor elkaar. De overgang van recuperatie naar echt remmen klopt niet altijd. Bij onze vorige V60 D6. Was recuperatie via het rempedaal de enige optie. De overgang van recuperatie naar gewoon remmen ging daar dan ook bijna naadloos. Je had eigenlijk nooit in de gaten wanneer je aan recupereren was of echt remmen. Bij de Skoda lijkt er een spons te zitten wanneer je op het laatste moment van een paar honderd meter recupereren via het rempedaal overgaat naar remmen met de fysieke remmen. Je moet het pedaal ineens diep wegtrappen. Terwijl normaal remmen (zonder focus op maximale recuperatie en precies op tijd stilstaan) wel een normaal remgevoel oplevert.
Veel modellen van het VAG MEB platform gebruiken drie systemen voor het remmen. De motor, schijfremmen en trommelremmen. Al die systemen moeten goed samenwerken om een goed gevoel in het rempedaal te krijgen. Lijkt me best een uitdaging. Zelf heb ik nu een jaar gereden met 35K kilometers en ben er best aan gewend.

Heel soms verrast het systeem me dat ik op het laatst toch meer moet remmen dan ingeschat. De auto lijkt dan wat door te drukken. Nog nooit een noodstop hoeven maken maar zou dat best een keer ergens willen proberen om te kijken hoe dat aanvoelt.

• Tomskii5

"Raar" genoeg is het bij mij sinds 5.4.4 beter

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• S_Chief
  • Niet online

Dan lijk je een issue in de auto te hebben (of een stoorzender in de buurt), als het indrukken van een knop op de sleutel niet goed werkt.

• S_Chief
  • Niet online
m.eddy schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:46:
[...]

Veel modellen van het VAG MEB platform gebruiken drie systemen voor het remmen. De motor, schijfremmen en trommelremmen. Al die systemen moeten goed samenwerken om een goed gevoel in het rempedaal te krijgen. Lijkt me best een uitdaging. Zelf heb ik nu een jaar gereden met 35K kilometers en ben er best aan gewend.

Heel soms verrast het systeem me dat ik op het laatst toch meer moet remmen dan ingeschat. De auto lijkt dan wat door te drukken. Nog nooit een noodstop hoeven maken maar zou dat best een keer ergens willen proberen om te kijken hoe dat aanvoelt.
Schijven en trommels worden identiek aangestuurd, daar zit geen verschil in. Remgevoel (niet remkracht) bij MEB is gewoon ruk, kan het niet anders omschrijven. e-Golf had het ook maar zeker niet zo erg. Heb in een Q8 e-tron en i5 gereden, voelt 1000x beter aan.

Noodstop gaat goed, dan slaat de auto het regenereren volledig over en sta je vlot en met vertrouwen stil.

[ Voor 5% gewijzigd door S_Chief op 15-05-2026 21:29 ]

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:14
S_Chief schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:25:
[...]

Schijven en trommels worden identiek aangestuurd, daar zit geen verschil in. Remgevoel (niet remkracht) bij MEB is gewoon ruk, kan het niet anders omschrijven. e-Golf had het ook maar zeker niet zo erg. Heb in een Q8 e-tron en i5 gereden, voelt 1000x beter aan.

Noodstop gaat goed, dan slaat de auto het regenereren volledig over en sta je vlot en met vertrouwen stil.
Q8 en i5 is ook een iets andere prijsklasse ;) Zelf heb ik de keuze voor trommelremmen achter nooit begrepen, al heb ik geen moeite met remmen, 9 van de 10 keer doet de auto het of zelf of doe ik het via recuperatie. Enige echte uitdaging met vertragen vind ik op 80 km/h wegen en de ACC, die reageert beroerd laat op stilstaande auto's bij het stoplicht als je er niet direct achter rijdt.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:20
De keuze voor trommelremmen heeft te maken met dat achterremmen bijna niet nodig zijn op een EV. Met voorremmen en regeneratief remmen ben je er meestal wel. Zie bijvoorbeeld https://www.autoblog.nl/n...l-jesque-comeback-6882151

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:36
JPD68 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:14:
[...]Enige echte uitdaging met vertragen vind ik op 80 km/h wegen en de ACC, die reageert beroerd laat op stilstaande auto's bij het stoplicht als je er niet direct achter rijdt.
Als je de afstandshouder op 3 of meer streepjes zet gaat het een stuk beter. Op 2 of 1 reageert de auto idd erg laat en krijg je een halve noodstop.

• S_Chief
  • Niet online
[...]

Q8 en i5 is ook een iets andere prijsklasse ;) Zelf heb ik de keuze voor trommelremmen achter nooit begrepen, al heb ik geen moeite met remmen, 9 van de 10 keer doet de auto het of zelf of doe ik het via recuperatie. Enige echte uitdaging met vertragen vind ik op 80 km/h wegen en de ACC, die reageert beroerd laat op stilstaande auto's bij het stoplicht als je er niet direct achter rijdt.
Prijsklasse zegt niets. Eerste modeljaren van de EQE en EQS hadden ook een waardeloos remgevoel weet ik uit ervaring. Na een softwareupdate is dat sterk verbeterd. De manier waarop het remmen is geprogrammeerd maakt ontzettend veel uit.

• Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:11
Na het doorlopen van 294 pagina’s toch zelf maar eens reageren ;-)

Afgelopen dinsdag de knoop doorgehakt en een Elroq85 BE besteld. Dat wordt een my 2027, met voorlopige leverdatum augustus 2026.

Ik ben heel erg benieuwd ;-)

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-05 22:39
Wij hebben ons eerste akkefietje na ruim 23 K kilometer: een lekke band. Toch zegt de app en de systemen in de auto dat de bandenspanning OK zijn. Dus de auto staat nu ergens langs de straat want hij bobbelde toch wat veel. Die band is platter dan plat en heeft dus 0 spanning. We wachten nu op de ANWB. Want Skoda heeft een computerstoring. De gratis pechhulp kunnen we naar fluiten om die reden. We zijn geen lid van de ANWB en hebben geen andere pechhulp omdat dat niet nodig zou zijn. Ga natuurlijk wel proberen de extra kosten te verhalen op Skoda. Maar allemaal gedoe. Bovendien staan we voorlopig geparkeerd. Geen idee hoe lang dit gaat duren. Vroeger was dat toch makkelijker met een reservebandje onder de auto.

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18-05 07:26
En de pechhulp van Skoda zelf dan?

• Anme
Die hebben die computerstoring dus ze kunnen niet zien waar we recht op hebben

• Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:11
Anme schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:35:
Die hebben die computerstoring dus ze kunnen niet zien waar we recht op hebben
Ehm….

Elroq….2 jaar op de markt….dus auto nog geen twee jaar oud….dus binnen garantie/ 5 jaar onderhoud??? Lijkt me recht zat….

[ Voor 3% gewijzigd door Avatar1968 op 17-05-2026 14:53 ]

• Anme
Lijkt mij ook. We gaan het zien, de wegenwacht heeft de band in ieder geval weer gemaakt. Heel fijn. (Er zat een schroefje in.)

• Athome
Avatar1968 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Ehm….

Elroq….2 jaar op de markt….dus auto nog geen twee jaar oud….dus binnen garantie/ 5 jaar onderhoud??? Lijkt me recht zat….
Logischerwijs heb je gelijk maar in praktijk........ Als de computer niet werkt heb je nergens recht op. Zo werkt dat tegenwoordig.

• Chillz
Boy schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:51:
Ik heb alleen 'op slot' aan staan. Automatisch ontgrendelen lijkt me eng; stel ik heb de sleutel in m'n jaszak aan de kapstok, die is aan de andere kant van de deur waar de auto staat.
Sleutel in jas aan kapstok zou geen probleem moeten zijn.

1 - Range voor contactloos is maar een paar meter. Daarbij wordt het signaal snel geblokt, dus een deur/ buitenmuur komt het hoogstwaarschijnlijk niet doorheen.
2 - Er zit een bewegingssensor in de sleutel. Signaal voor contactloos werkt alleen als de sleutel "in beweging" is. Dus als jouw jas stil aan de kapstok hangt staat het signaal uit en zal er niks gebeuren.

Leeg - Sinds 20180907

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:18
Chillz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:02:
1 - Range voor contactloos is maar een paar meter. Daarbij wordt het signaal snel geblokt, dus een deur/ buitenmuur komt het hoogstwaarschijnlijk niet doorheen.
Geen Skoda hier maar vergis je niet want bij de elektrische Renault EN Alpine is het een vrij sterk signaal, is een deur al helemaal geen obstakel en een muur soms.
Waren ook bij sommige klachten dat de batterij in de keyfob snel leeg was door waarschijnlijk dit.
Zodra mijn auto afgesloten is (garage aan huis) gaat mijn sleutel direct in zo'n klein 'doosje'.
Kooi van Faraday idee.

• Chillz
Zjanzjak schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Geen Skoda hier maar vergis je niet want bij de elektrische Renault EN Alpine is het een vrij sterk signaal, is een deur al helemaal geen obstakel en een muur soms.
Bij mijn Elroq lijk ik daar geen last van te hebben,
Oprit is aan de kant van de keuken. Als ik in de keuken sta met mn steutels in mijn broekzak, reageert de auto niet.
Maar zodra ik de voordeur uitstap (andere kant dan de keuken) dus in buitenlucht, dan gaan de lichten vaak wel aan.

Overigens heb ik Kessy uitgezet voor contactloos ontgrendelen. Om de voortuin uit te komen, loop je dicht langs de auto, en dus had ik daarbij steeds dat hij onnodig van slot ging...

Leeg - Sinds 20180907

• Tomskii5
Chillz schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:03:
[...]

Bij mijn Elroq lijk ik daar geen last van te hebben,
Oprit is aan de kant van de keuken. Als ik in de keuken sta met mn steutels in mijn broekzak, reageert de auto niet.
Maar zodra ik de voordeur uitstap (andere kant dan de keuken) dus in buitenlucht, dan gaan de lichten vaak wel aan.

Overigens heb ik Kessy uitgezet voor contactloos ontgrendelen. Om de voortuin uit te komen, loop je dicht langs de auto, en dus had ik daarbij steeds dat hij onnodig van slot ging...
Same. Meer nog als je je auto manueel op slot wil doen moest ik op 5.4 software bijna op 1 meter van de wagen staan om het te doen werken.

Sinds 5.4.4 heb ik er enkele meters bijgekregen gelukkig -haha-

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:54
Crosspost vanuit Skoda Enyaq topic, wellicht ook hier relevant:

Ik rijd inmiddels ruim 3 maanden in een Enyaq MY26 business edition. Fijne auto, maar snelheid van de stoelverwarming valt tegen. Ik heb lederen bekleding. Voorverwarmen lukt vaak niet, omdat ik met sterk wisselende werktijden zit. Als ik vanuit koude start stoelverwarming activeer, duurt het zeker een minuut of 6-8 voordat ik er iets van merk. Ter vergelijking: in een Cupra Leon (ook VW groep) zijn de stoelen binnen 2-3 minuten "warm". Is dit een bekend "euvel" en kan er iets aan gedaan worden?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
twinkey schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:54:
Voor de geinteresseerden...

Skoda gaat in 2026 Bi-directioneel laden activeren. Meer info is hier te vinden:"

https://www.skoda.nl/elek...aden/bidirectioneel-laden

Vind ik zeer interessant met de salderingsregeling die eraf gaat, en dan ondertussen kan je je auto als buffer gebruiken voor je huis (V2H).

Vehicle-to-Home (V2H)
Hierbij gebruik je de stroom uit je auto om je huis van energie te voorzien. Dit kan handig zijn als je zelf zonnepanelen hebt en de overtollige stroom wilt opslaan in je auto, of als je een stroomstoring hebt en je huis wilt blijven verlichten en verwarmen.

Ik begrijp alleen dat de laders die dit ondersteunen nog zo'n 5 tot 6 duizend euro kosten... das dan wel even slikken...

Alleen de Elroq 85 ondersteunt dit trouwens!
Skoda geeft echter aan dat:
Op dit moment is er nog geen bidirectionele laadpaal beschikbaar. Zodra er meer informatie beschikbaar is, zal deze pagina worden bijgewerkt.

terwijl bv een Peblar dit hardwarematig wel zou moeten kunnen.
Nu heb ik op youtube een filmpje
gezien waar men bij Skoda dit blijkbaar via een DC lader wil gaan doen, iets wat zeker voor een thuis-situatie gewoon onnodig duur (enkele duizenden euro's, een vergelijkbare thuis-batterij is vrijwel evenduur) is en ook zowel voor V2H of V2G, zeker bij een beperking die bij 11 kW ligt ook prima via AC zou kunnen of kan dat de AC omvormer in hun auto's gewoon nog niet?

• Tomskii5
TweakersOnly schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:01:

Ik rijd inmiddels ruim 3 maanden in een Enyaq MY26 business edition. Fijne auto, maar snelheid van de stoelverwarming valt tegen. Ik heb lederen bekleding. Voorverwarmen lukt vaak niet, omdat ik met sterk wisselende werktijden zit. Als ik vanuit koude start stoelverwarming activeer, duurt het zeker een minuut of 6-8 voordat ik er iets van merk. Ter vergelijking: in een Cupra Leon (ook VW groep) zijn de stoelen binnen 2-3 minuten "warm". Is dit een bekend "euvel" en kan er iets aan gedaan worden?
Mijn stoelverwarming is binnen de minuut warm en na 2-3 minuten volledig op temperatuur idd. Niet 6-8 min.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:31
[...]

Enige echte uitdaging met vertragen vind ik op 80 km/h wegen en de ACC, die reageert beroerd laat op stilstaande auto's bij het stoplicht als je er niet direct achter rijdt.
Dat ACC niet (goed) reageert op stilstaande voertuigen is toch wel algemeen bekend, dat is ook niet merkafhankelijk maar gewoon de beperking van het systeem.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
StevendGraaf schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Dat ACC niet (goed) reageert op stilstaande voertuigen is toch wel algemeen bekend, dat is ook niet merkafhankelijk maar gewoon de beperking van het systeem.
Dat idd, volgens mij is het niet de bedoeling dat je van ACC mag verwachten dat ie daarop reageert. Ik ga er zelf iig nooit vanuit en rem zelf bijtijds af ( of laat het pedaal los ).

• BGFG
Zjanzjak schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:29:
[...]

Waren ook bij sommige klachten dat de batterij in de keyfob snel leeg was door waarschijnlijk dit.
Zodra mijn auto afgesloten is (garage aan huis) gaat mijn sleutel direct in zo'n klein 'doosje'.
Kooi van Faraday idee.

Maar je mist het terechte punt 2 van @Chillz….

• BGFG
TweakersOnly schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:01:

Nee, dat herken ik niet. Bij mij gaat ie automatisch aan, op 1 streepje. En dat merk ik als ik de wijk uitrij, en zo groot is de wijk waar ik woon nou ook weer niet….

• Athome
Vandaag nog eens een half uurtje gereden in populaire versie van de Elroq BE85 met 286 PK met weinig opties. Zelf zijn we nu 2 maanden in bezit van een Full-option RS. Een stapje terug merk je altijd. Wat merk ik daarvan. Dat wilde ik toch even delen omdat dit wellicht mensen kan helpen om bepaalde opties juist wel of juist niet te nemen.

Vermogen:
De RS heeft meer vermogen. Dit is onder alle omstandigheden bij accelereren merkbaar. Dus niet alleen vanuit stilstand. Wat soms wordt gedacht. Dit maakt de 286 PK uitvoering echt geen stakker. Nog steeds een zeer capabele motor en een goede keuze.

DCC:
De uitvoering van vandaag was voorzien van het standaard onderstel. Het standaard onderstel is goed. Gewoon middle of the road. De DCC voegt echt wel wat toe. Als je de DCC gewend bent, voelt het standaard onderstel ruw aan in de verwerking van het wegdek. Zou het zelfs sportief kunnen noemen (vanuit DCC perspectief). Het mist verfijning. De DCC zorgt voor een echt ander onderstel. In Sport modus voelt de DCC wat stugger dan het standaard onderstel maar tegelijkertijd filtert het oneffenheden beter weg. Waardoor het toch comfortabeler is.

Canton Audio:
Ook zo'n optie die lastig te duiden is. In eerste instantie vond ik de standaard audio installatie vandaag helemaal niet zo verkeerd. En was bij ik afleveren van onze eigen auto juist beperkt positief over het Canton systeem. Maar bij het opschroeven van het volume viel vandaag al snel op dat de lage tonen best wel resoneren. De klank zelf was wel goed maar er miste wel iets.
Daar kwam ik achter toen ik weer in onze eigen auto stapte. Geen resonerende bassen meer. Het midden en hoog klonk frisser maar komt vooral meer los van de luidsprekers waardoor het de cabine veel mooier en gelijkmatig vult. Het Canton systeem is zeker geen audiofiel systeem. Maar de upgrade is toch duidelijker dan in eerste instantie lijkt.

Draaicirkel:
Een pietluttig ding en de meeste kopers zullen niet eens met de vraag te maken krijgen. De RS heeft door een extra motor voorin een grotere draaicirkel. Het heeft eigenlijk een standaard draaicirkel voor het formaat auto (iets meer dan 10 meter).
De overige Elroq's hebben dus een kleinere draaicirkel. Dat is heel goed merkbaar en zeer prettig. Geniet ervan.

HUD (Heads Up Display):
Ook al zo'n ding waar je van te voren niet echt een gevoel bij kan krijgen. We hebben deze in de RS en ben erg blij mee. Namelijk erg prettig met bril waar vari-focale glazen in zitten. Mijn ogen krijgen daardoor meer rust. Ik hoef minder te turen. De auto van vandaag had deze optie niet. Had de auto voor een specifieke reden mee maar realiseerde me pas later dat er geen HUD in zat. De HUD is een onderdeel van een pakket.
Mijn mening. Neem het extra pakket niet voor de HUD. Voor de meeste mensen is het dan denk ik te duur voor de toegevoegde waarde van de HUD.

Stoelen:
De RS heeft sportstoelen. De BE van vandaag de gewone handmatig verstelbare stoelen. De sportstoelen bieden meer zijdelingse steun maar voor de rest zitten ze allebei gewoon goed. Wel een belangrijk verschil. De minimale zithoogte van de handmatige stoel is merkbaar lager dan de elektrisch verstelbare stoel. Dat kan dus argument zijn om de elektrisch verstelbare stoelen niet te nemen. Maar bij de elektrisch verstelbare stoelen kan je de zitting kantelen. Dat kan bij de handmatige verstelbare weer niet. Je moet dus een keuze maken tussen wat je belangrijk vindt.

Dit waren wel de dingen die mij vandaag zijn opgevallen.
Pagina: 1 ... 73 74 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa