Daar zou ik niet op rekenen. Zo'n updates worden meestal doorgevoerd na de productiestop in de zomer. Dus geldt pas op auto's geproduceerd na die productiestop.Mars Warrior schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:25:
Het is na de aankondiging van de modeljaarupdate zeker ff wachten voordat de nieuwe prijslijst en configuratie bekend zijn.
Ik moet namelijk eerdaags een auto gaan bestellen van mijn werkgever. Als de prijs flink hoger is, dan loop ik weer uit mijn budget natuurlijk. Maar als dat meevalt, dan heb ik juist alle voordelen te pakken voor de komende 5 jaar![]()
Als ze halverwege dit jaar uitgeleverd worden, dan mag je verwachten (met 3 maanden levertijd) dat je ze eerdaags al kan bestellen.
Bij de aankondiging in de app wordt aangegeven dat je een melding krijgt dat de app je verteld wanneer de update klaar is. Echter achteraf zie je dat je in de auto de online modus weer moet bevestigen. De app is dus na de start van de update ontkoppeld en je krijgt geen melding dat de update klaar is.
Na de update ging ik laden en vanochtend pas rijden en moest nogmaals de update finish bevestigen.
Toen kwam de auto weer in de app online.
Proces dus niet perfect maar alles werkt weer en de auto rijd ook gewoon
Ford gaat met de Explorer ergens half april dezelfde wijzigingen doorvoeren, dus het zal te overzien zijn.Jpnl schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:45:
Ik heb bij de dealer een plaatje gezien van Skoda Nederland waarin stond dat productie vanaf wk 22 over gaat naar my2027, was schijnbaar eerder in het jaar dan normaal. Hij gaf ook aan dat de prijs ca 500 euro hoger gaat zijn.
Aha. Dat zou weer overeenkomen met leveringen vanaf juni / halverwege 2026. Dat is namelijk week 23. Dat is ook ruim voor de zomervakantie.Jpnl schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:45:
Ik heb bij de dealer een plaatje gezien van Skoda Nederland waarin stond dat productie vanaf wk 22 over gaat naar my2027, was schijnbaar eerder in het jaar dan normaal. Hij gaf ook aan dat de prijs ca 500 euro hoger gaat zijn.
Maar enig idee wanneer je MY2027 of een MY2026 update dan kunt bestellen? Is dat al bekend ergens?
Met levertijden van 3 maanden zou je namelijk zo ongeveer nu wel moeten bestellen.
Kan zijn dat ze eerst de productielijn tot week 22 gevuld willen hebben voordat dit kan.
Van mijn dealer hoorde ik wel maand geleden al dat ze blij zullen zijn als die vele klachten over het infotainment systeem ophouden. Lijkt dan hiermee te maken te hebben. Men hoopt dus dat nieuw en anders uiteindelijk beter is.
[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 26-03-2026 09:55 ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
- Modeljaar 27 beschikbaar zijn na week 21
- Prijs impact 500 euro hoger
Als ik het topic zo lees dan lees ik gevallen dat mensen die bestellen, 2-3 maanden later notificatie krijgen van start productie en 3-4 maanden later oplevering.
Productie start dus 2-3 maanden na bestelling. De wijziging staan gepland voor over 2 maanden
Zal natuurlijk wel van model afhangen en drukte maar ik denk als je nu het bestelproces in gaat dat je wel bij het nieuwe model uitkomt.
Moet natuurlijk wel de nieuwe prijslijst beschikbaar zijn
CISSP! Drop your encryption keys!
Dus staar je niet blind op software updates of welke versie je hebt en wat er komt; zolang er in de release notes geen mooie wijzigingen staan of gecommuniceerd wordt, vooral niet bij stilstaan.
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Momenteel is de levertijd een stuk korter. Die van ons hebben we besteld (met PL, dus 2 weken bedenktijd, dus dan wordt die auto echt niet besteld) op 22 januari, bevestiging contract 26 januari, dan nog 2 weken, dus 9 feb is hij pas definief besteld. 13 maart op in productie, auto is klaar, op transport en gaat 1 april door de dealer gepoetst etc worden, 7 april ophalen ivm Pasen.laurens0619 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:37:
Ik heb inderdaad dezelfde terugkoppeling gekregen:
- Modeljaar 27 beschikbaar zijn na week 21
- Prijs impact 500 euro hoger
Als ik het topic zo lees dan lees ik gevallen dat mensen die bestellen, 2-3 maanden later notificatie krijgen van start productie en 3-4 maanden later oplevering.
Productie start dus 2-3 maanden na bestelling. De wijziging staan gepland voor over 2 maanden
Zal natuurlijk wel van model afhangen en drukte maar ik denk als je nu het bestelproces in gaat dat je wel bij het nieuwe model uitkomt.
Moet natuurlijk wel de nieuwe prijslijst beschikbaar zijn
Weet t soms wel beter
Kan zelfs nog sneller.basjuh schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:12:
[...]
Momenteel is de levertijd een stuk korter. Die van ons hebben we besteld (met PL, dus 2 weken bedenktijd, dus dan wordt die auto echt niet besteld) op 22 januari, bevestiging contract 26 januari, dan nog 2 weken, dus 9 feb is hij pas definief besteld. 13 maart op in productie, auto is klaar, op transport en gaat 1 april door de dealer gepoetst etc worden, 7 april ophalen ivm Pasen.
Die van ons ook besteld op 22 januari (private lease). Hij zou eind februari geproduceerd worden en uiteindelijk kon ik hem 5 maart al ophalen bij de dealer.
Maar het zou natuurlijk kunnen dat de dealer hem al besteld had en dat de productie al gepland was.
Op mijn vraag aan de dealer gisteren wanneer ik weet of ik de nieuwe versie krijg als ik bestel kreeg ik ook dit antwoord: levertijden zijn momenteel 4-6 weken (bestellen --> productie).basjuh schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:12:
[...]
Momenteel is de levertijd een stuk korter. Die van ons hebben we besteld (met PL, dus 2 weken bedenktijd, dus dan wordt die auto echt niet besteld) op 22 januari, bevestiging contract 26 januari, dan nog 2 weken, dus 9 feb is hij pas definief besteld. 13 maart op in productie, auto is klaar, op transport en gaat 1 april door de dealer gepoetst etc worden, 7 april ophalen ivm Pasen.
Dus zeker nu nog niet gaan bestellen. Wanneer dan wel was weer onbekend. Tenzij Skoda simpelweg de nieuwe versie op de site zet, dan mag je wel verwachten dat je die auto krijgt als je dan besteld.
De vraag is dan wordt dat 1 april of zelfs 1 mei
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Zou de vorige eigenaar de muziek wat hard gezet hebben?
Ik heb alleen wat zitten spelen met de equalizer settings en m eens op 80% volume gezet (omdat dat me een veilige max lijkt).
Ik heb de Canton speakers. Auto net 1,5 week in bezit, was een demo model.
Kan me niet herinneren dat ik dit eerder gehoord heb, maar heb ook nog geen radio 1 en 2 geluisterd en net voor het eerst een lange rit gemaakt.
WLTP van de 60 is gegaan naar 449km.... dat is toch best een stap vooruit. Nieuwe motor is dus echt wel zuiniger.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
. Gisteren ook ineens weer iets vreemd, bij uitstappen het afsluitgeluidje op maximaal volume, een keer of 3 achter elkaar. Na een uur uit te hebben gestaan was het weer normaal. Ik heb ook heel af en toe, denk nu in de afgelopen 9 maanden 3 keer gehad dat het geluid heel erg vervormd klinkt en niet te verstaan, ook gewoon bij laag volume, heb gemerkt dat als je dan in de geluid instellingen zit, weet niet meer precies welke optie zolang je dan aan het verschuiven bent klinkt het normaal. En dan als laatste ook 3x gehad inmiddels dat het beeld "scrollt" langzaam van beneden naar boven met allemaal strepen erin
WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM
(Denk dat veel van onze verbeteringswensen hierin verwerkt zijn, alleen jammer dat uiteraard iedereen die de auto al heeft dit niet gaat terug zien)
YouTube: Skoda Enyaq & Elroq Update 2026: Frunk, V2G, Magsafe, One-Pedal uvm.
Ik mis in het scherm op de video van het infotainment de knoppenrij horizontaal onderin. Waar tot nu toe heel gemakkelijk direct onderin, onder andere de beide stoelverwarmingen, verwarming links en rechts staan.cptspekkie schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:43:
Zojuist een video in mijn youtube aanbevelingen waarin de veranderingen getoond worden op de Elroq en Enyaq. Inclusief een doorloop van de nieuwe infotainment. Taal is Duits, maar zeker interessant om te kijken.
(Denk dat veel van onze verbeteringswensen hierin verwerkt zijn, alleen jammer dat uiteraard iedereen die de auto al heeft dit niet gaat terug zien)
YouTube: Skoda Enyaq & Elroq Update 2026: Frunk, V2G, Magsafe, One-Pedal uvm.
Als dit het nieuwe scherm wordt, vind ik het absoluut geen verbetering !
Die staan nu verticaal aan de linker en rechter kant van het scherm. Lijkt me geen enorm verschil.gijsph schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:35:
[...]
Ik mis in het scherm op de video van het infotainment de knoppenrij horizontaal onderin. Waar tot nu toe heel gemakkelijk direct onderin, onder andere de beide stoelverwarmingen, verwarming links en rechts staan.
Als dit het nieuwe scherm wordt, vind ik het absoluut geen verbetering !
Ik heb de video ook gezien. Ook heb ik het sterk gevoel dat ik dingen mis t.o.v het huidige systeem. Niet zo zeer over de mogelijkheden maar wel over de bereikbaarheid. Ik mis de snelkoppelingen die het hudige systeem aan de boven- en onderzijde heeft.helloitsme schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 05:49:
[...]
Die staan nu verticaal aan de linker en rechter kant van het scherm. Lijkt me geen enorm verschil.
In de video staan alleen aan 1 zijkant een paar knoppen.
Ook lijkt het scherm kleiner. Al kan ik me dat niet voorstellen. Dat zou toch minimaal even groot als het huidige systeem moeten zijn of wellicht zelfs iets groter. Binnen de VW groep is er ook een 15" uitvoering van de huidige versie
De ervaringen die ik tot nu toe heb, zijn niet echt positief. Het systeem houd je binnen de lijnen. Dat wel, maar hoe?
Als ik het stuur los laat, loopt de auto tegen een zijkant van het wegvak/baan aan en voel je heel goed te correcties. Om vervolgens door de correcties naar de andere kant van het wegvak/baan te lopen en daar het zelfde gedrag te tonen. Op gegeven moment krijg ik vanzelf de melding dat ik toch echt zelf de auto in het midden van de wegvak houden.
Batterij en motor wijzigingen niet op de 85, rest van de wijzigingen wel.Jk-80 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:13:
Zonet zien is de nieuwe aankomende update alleen voor de Skoda elroq 60. Of heb ik wat over het hoofd gezien?
Dat is toch precies wat Lane Assist moet doen?Athome schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:50:
Wat zijn jullie ervaringen met de Lane Assist?
De ervaringen die ik tot nu toe heb, zijn niet echt positief. Het systeem houd je binnen de lijnen. Dat wel, maar hoe?
Als ik het stuur los laat, loopt de auto tegen een zijkant van het wegvak/baan aan en voel je heel goed te correcties. Om vervolgens door de correcties naar de andere kant van het wegvak/baan te lopen en daar het zelfde gedrag te tonen. Op gegeven moment krijg ik vanzelf de melding dat ik toch echt zelf de auto in het midden van de wegvak houden.
Als je meer wil heb je het over Travel Assist.
En de snelkoppelingen aan de bovenkant die je kunt aanpassen zie ik niet.helloitsme schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 05:49:
[...]
Die staan nu verticaal aan de linker en rechter kant van het scherm. Lijkt me geen enorm verschil.
Waar komen die dan te staan of waar staan deze?
Ik zou deze snelkoppelingen erg missen.
Daar geldt het ook voor. De auto zwalkt gewoon van links naar rechts en weer terug op de rijbaan.Pinjataaa schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:44:
[...]
Dat is toch precies wat Lane Assist moet doen?
Als je meer wil heb je het over Travel Assist.
Je zou verwachten dat de auto gewoon netjes stabiel in zijn rijbaan gehouden wordt.
Alle opties heb ik aanstaan. En de auto is een Full-option uitvoering. Dus ja, Travel assist zit er ook op.
Je moet travel assist wel activeren via het stuur, anders heb je alleen dat irritante gepingpong.Athome schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:33:
[...]
Daar geldt het ook voor. De auto zwalkt gewoon van links naar rechts en weer terug op de rijbaan.
Je zou verwachten dat de auto gewoon netjes stabiel in zijn rijbaan gehouden wordt.
Alle opties heb ik aanstaan. En de auto is een Full-option uitvoering. Dus ja, Travel assist zit er ook op.
Als ik zoek op Elroq Travel assist, krijg ik op de pagina van Skoda een hele opsomming en uitleg wat de auto allemaal ziet en kan als Travel assist actief hebt. Al die dingen heb ik gemerkt.
Dus ik neem dat bij mij Travel assist dan actief is. En toch zwalkt de auto over de rijbaan.
Druk aan de rechterkant op het stuur op het 'stuur' icoontje. Scroll met het grijze scrollwiel op het stuur rechts naar links 'Travel Assist'. Druk het grijze scrollwieltje in => je hebt TA ingeschakeld.Athome schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:20:
Je bedoelt de cruise control hendel, neem ik aan
Als ik zoek op Elroq Travel assist, krijg ik op de pagina van Skoda een hele opsomming en uitleg wat de auto allemaal ziet en kan als Travel assist actief hebt. Al die dingen heb ik gemerkt.
Dus ik neem dat bij mij Travel assist dan actief is. En toch zwalkt de auto over de rijbaan.
Wss zit je nu nog op alleen lane assist. Travel Assist heb ik nu ook (na 5 jaar alleen lane assist te hebben gehad) en ik vind het geweldig!
Dank. Daar zat de clou.
Ik had de knop op het stuur al gevonden en ook gezien dat je met het scrollwieltje meerdere optie kan selecteren. Daarmee had ik de Travelassist geselecteerd. Maar dat is niet hetzelfde als activeren. Je moet het scrollwieltje dan ook nog even indrukken.
Net even geprobeerd. Nu werkt de lane assist zoals je verwacht en mensen zeggen dat het werkt. In bebouwde kom is het overigens hoogst irritant. De auto grijpt dan te vaak in op de snelheden in bochten en rotondes.
Niet dat we ooit harder dan 130 rijden, maar soms kan het handig zijn als je 's nachts iemand moet inhalen.
Je zit in eco modus. Deze had ik ook een keer helemaal in het beginAnme schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:42:
Onze Elroq gaat sinds de laatste update niet meer harder dan 130 km/hr. Meerdere mensen hier last van? Staat er iets verkeerd? Begrenser staat uit.
Niet dat we ooit harder dan 130 rijden, maar soms kan het handig zijn als je 's nachts iemand moet inhalen.
In Cruise Control zit een instelling waarbij deze zich automatisch aan toegestane snelheid houdt. Dan is 130 inderdaad de limiet
Dat zijn weer andere instellingen die je via het scherm aan kunt passen.Athome schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:36:
@Boy
Dank. Daar zat de clou.
Ik had de knop op het stuur al gevonden en ook gezien dat je met het scrollwieltje meerdere optie kan selecteren. Daarmee had ik de Travelassist geselecteerd. Maar dat is niet hetzelfde als activeren. Je moet het scrollwieltje dan ook nog even indrukken.
Net even geprobeerd. Nu werkt de lane assist zoals je verwacht en mensen zeggen dat het werkt. In bebouwde kom is het overigens hoogst irritant. De auto grijpt dan te vaak in op de snelheden in bochten en rotondes.
WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM
Ik rijd inmiddels een jaar een Elroq 60. In de winter mag ik blij zijn dat ik 200 km kan rijden op een volle lading en in de zomer is het tussen de 300 en 325 km hooguit op een volle lading. Dit heb ik langere tijd bijgehouden. Ik kom niet boven de 100 km/h uit en kachel en of airco uit. Alleen stoelverwarming aan. En met een rustige rijstijl.
Zijn er meer Elroq 60 rijders die een slechte actiradius ervaren? Wat zijn jullie ervaringen?
Gr
Gevoelsmatig ervaar ik dezelfde range cijfers maar in de zomer heb ik zeker de airco aan en die 100 km/h wil ik nog weleens overschrijden, maar ik kom niet boven de 120 anders stort het echt in.Jeroen 0878 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:32:
Goedeavond,
Ik rijd inmiddels een jaar een Elroq 60. In de winter mag ik blij zijn dat ik 200 km kan rijden op een volle lading en in de zomer is het tussen de 300 en 325 km hooguit op een volle lading. Dit heb ik langere tijd bijgehouden. Ik kom niet boven de 100 km/h uit en kachel en of airco uit. Alleen stoelverwarming aan. En met een rustige rijstijl.
Zijn er meer Elroq 60 rijders die een slechte actiradius ervaren? Wat zijn jullie ervaringen?
Gr
Als je echt zo netjes rijdt zou ik een betere range verwachten dan dit. Bandenspanning in orde?
Lijken me cijfers voor 80%
Wat is je verbruik dan? Ik heb mijn Elroq 60 23 januari gekregen en het gemiddelde verbruik staat op 19,5kWh/100km. Ik heb hiervoor bijna 5 jaar in een ID.3 gereden en ik vind het verbruik vergelijkbaar. Op zich is dat al goed want het is toch een grotere/zwaardere auto. Maar 250-275km van 100-0% in de winter moet toch echt wel lukken.Jeroen 0878 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:47:
Alles is verder in orde. Auto is gecontroleerd bij de dealer. Daar heeft de auto een week gestaan zodat zij konden testen. Bij het ophalen van de auto wordt er dan verteld dat de Elroq 60 bekend is met weinig actiradius, net zoals de Enyaq. Dus auto is in orde volgens de dealer. Echter sprak ik pas pas iemand met dezelfde uitvoering en die reed zeker 275 km met een volle accu in de winter.
[ Voor 15% gewijzigd door RaymondD op 29-03-2026 21:31 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
200km met 100% is wel heel extreem, dan is er iets niet goed of je rijdt nog harder door dan ik.
[ Voor 3% gewijzigd door S_Chief op 29-03-2026 21:38 ]
Dat haalde ik begin december met mijn Enyaq 85 richting Denemarken op een stuk waar ik gemiddeld boven de 150 zat.
Lijkt me toch een probleem te zijn.
Rij je in B-stand? Schijnt ook meer te verbruiken dan D-stand.
[ Voor 14% gewijzigd door KweNi op 29-03-2026 22:56 ]
Boven de 25 kWh/100 km als het echt koud is en je echt hard rijdt.
Sorry voor de late reactie maar dit is me met geen mogelijkheid gelukt. Niks te voelen. Ook andere filmpjes waar ze iets indrukten bij de ringen bovenaan. Een mes eronder zetten ging me dan weer te ver bij een hagelnieuwe auto. Ik ga er dan maar vanuit dat het toch andere stoelen zijn ofzo.0610tigger schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:32:
[...]
Hier een tip van een Enyaq rijder. Volgens mij zijn het dezelfde stoelen in een Elroq.
YouTube: Skoda Enyaq Kopfstütze ausbauen
Voor wat ik lees kan het alsnog lastig zijn om de knop te vinden en ook werkelijk de hoofdsteun te verwijderen. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.
Wel nog dank voor de suggestie.
Bedankt dit bleek de lifesaver. Nou heb ik wel mazzel dat we dichtbij een Ikea wonen en de Elroq met een trekhaak gekozen hebben.pkrielen schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:08:
[...]
Valt reuze mee..![]()
https://freetrailer.com/nl/partners/ikea/
Vreemd, mij is het wel meerdere malen gelukt. Moet wel zeggen dat het niet heel gemakkelijk gaat en het slecht te voelen is. Je moet ook best hard duwen. Maar je voelt zeker wel een "knop" die je naar binnen drukt.Miss-Dizzy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:26:
[...]
Sorry voor de late reactie maar dit is me met geen mogelijkheid gelukt. Niks te voelen. Ook andere filmpjes waar ze iets indrukten bij de ringen bovenaan. Een mes eronder zetten ging me dan weer te ver bij een hagelnieuwe auto. Ik ga er dan maar vanuit dat het toch andere stoelen zijn ofzo.
Wel nog dank voor de suggestie.
Ik heb de hoofdsteun eerst in de hoogste positie gezet. Daarna met één hand de knop zoeken en indrukken. Met de andere de hoofdsteun naar boven drukken.
Tip: Zet je rugleuning een stuk naar achteren, anders kom je tegen het dak aan en krijg je de hoofdsteun niet er uit.
Ik maak straks wel even een foto waar de knop precies bij mij zit.
Wat voor banden heb je er onder?Jeroen 0878 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:34:
Bandenspanning is ook goed. Dit zijn de echte verbruikscijfers met rustige rijstijl. Ga ik sportiever rijden dan gaat de actiradius nog meer omlaag. Verbruik moet ik niet naar kijken volgens de dealer. Er zijn heel veel factoren die dat schijnbaar beïnvloeden.
Heb vorige week de zomdersloffen weer gekregen, en verbruikt zakte het nodige weer. waarom normaal 23 was, is het nu weer 19/20 bij "normaal" rijden (ik rijd in het algemeen wat sneller namelijk
Dus type/keuze banden maken ook nodige invloed.
Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Weet iemand al van een tweak?
Daar had ik nog niet aan gedacht eerlijk gezegd...;-)S_Chief schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:29:
Inruilen voor een die dat wel heeft?
Er liggen all wheater banden op.Renegade666 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:41:
[...]
Wat voor banden heb je er onder?
Heb vorige week de zomdersloffen weer gekregen, en verbruikt zakte het nodige weer. waarom normaal 23 was, is het nu weer 19/20 bij "normaal" rijden (ik rijd in het algemeen wat sneller namelijk)
Dus type/keuze banden maken ook nodige invloed.
Voorheen reed ik een VW Tiguan. In de app kon ik het verbruik van de auto zien.
Ik heb me suf gezocht maar volgens internet zou ik in de Skoda app verschillende gebruiksoverzichten moeten kunnen zien.
Waar ik ook zoek in de app, ik zie het nergens.
Wie kan me uit de brand helpen?
/f/image/cBvj1CkYOTFNyA82PBy0xtrw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door gijsph op 31-03-2026 04:33 ]
Ik haal op een 100% lading in de winter 300 kilometer bij een rustige rijstijl van 95 - 100 km per uur met een Elroq 60.Jeroen 0878 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:32:
Goedeavond,
Gr
Groet Marten
klik op accubereik en dan laadgeschiedenisgijsph schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 04:28:
Verbruik overzicht in Skoda app.
Voorheen reed ik een VW Tiguan. In de app kon ik het verbruik van de auto zien.
Ik heb me suf gezocht maar volgens internet zou ik in de Skoda app verschillende gebruiksoverzichten moeten kunnen zien.
Waar ik ook zoek in de app, ik zie het nergens.
Wie kan me uit de brand helpen?[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb nu iets meer dan een jaar mijn Elroq. Hebben jullie ook last van piepende remmen?
Deze hoor ik behoorlijk vaak piepend geluid maken.
Het lijkt erop als ik wat steviger rem dat het juist niet meer hoorbaar is.
Ik heb de remschijven en blokken gecontroleerd maar daar zie ik niets bijzonders aan.
[ Voor 35% gewijzigd door DM0206 op 31-03-2026 14:07 ]
Ik heb de mijne nu 2 weken, maar hoor ook soms piepen volgens mij, niet constant. Hij is van feb 2025DM0206 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:27:
Hallo,
Ik heb nu iets meer dan een jaar mijn Elroq. Hebben jullie ook last van piepende remmen?
Nee eigenlijk niet.DM0206 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:27:
Hallo,
Het lijkt erop als ik wat steviger rem dat het juist niet meer hoorbaar is.
Ik heb de remschijven en blokken gecontroleerd maar daar zie ik niets bijzonders aan.
Elke kwartaal rem ik even een paar keer in "Neutraal" zodat de schijven een beetje roestvrij blijven maar ook dan hoor ik geen gepiep.
:strip_exif()/f/image/6SyipTyScBUITZzxjLitBIWT.jpg?f=fotoalbum_large)
Slappe banden? Rijden op Sport stand? Hier met de Elroq 85 iig uitermate tevreden met opgepompte bandjes en enkel rijden op cruise control in ECO modus. (Dit zondag vanuit DE naar NLD, ergens een beetje bijgeladen maar red Keulen en terug zonder laden vanuit Utrecht)
[ Voor 6% gewijzigd door Whiskey48 op 31-03-2026 15:59 ]
Wat is je gemiddelde verbruik over een langere periode? Dat kun je in je infotainment zien. Onder status en de verbruik sinds lange tijd. Verder zou je een Aviloo test kunnen laten uitvoeren als second opinion.Jeroen 0878 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:47:
Alles is verder in orde. Auto is gecontroleerd bij de dealer. Daar heeft de auto een week gestaan zodat zij konden testen. Bij het ophalen van de auto wordt er dan verteld dat de Elroq 60 bekend is met weinig actiradius, net zoals de Enyaq. Dus auto is in orde volgens de dealer. Echter sprak ik pas pas iemand met dezelfde uitvoering en die reed zeker 275 km met een volle accu in de winter.
Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder
Yessss het is gelukt. Ik zocht naar iets wat bol was ofzo maar het is meer een kuiltje denk ik nu. Even in yoga-standUpgraded schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:26:
@Miss-Dizzy
Hier is de knop te vinden.
[Afbeelding]
Heel erg bedankt.
Gezien de datum, zou je haast denken dat dit plaatje een grap is...Upgraded schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:26:
@Miss-Dizzy
Hier is de knop te vinden.
[Afbeelding]
Gelukkig toch geen grap, maar iemand kunnen helpenMiss-Dizzy schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:39:
Yessss het is gelukt.
Leeg - Sinds 20180907
Is het slim om de sleutel verder weg te leggen waar hij niet knippert of in een apart doosje dat signalen tegenhoudt ivm methodes om een auto te openen met apparaatjes, of is dat tegenwoordig geen issue meer?
Ik zelf heb nu nog de Kamiq, morgen de Elroq ophalenBoy schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:32:
Keyless entry: ik zie als ik de sleutel te dicht bij de auto in de buurt hebt binnenshuis, dat het lampje knippert op de sleutel. Loop ik door naar de keuken, stopt ie met knipperen.
Is het slim om de sleutel verder weg te leggen waar hij niet knippert of in een apart doosje dat signalen tegenhoudt ivm methodes om een auto te openen met apparaatjes, of is dat tegenwoordig geen issue meer?
Maar die sleutel bewaar ik altijd in een speciaal bakje. Volgens Skoda zouden de nieuwe sleutels (waaronder dus die van de Elroq) automatisch moeten stoppen met zenden als die stil ligt voor een tijd. Maar ik ga deze nieuwe sleutel ook gewoon weer bewaren in hetzelfde bakje. Wil liever niet het risico lopen dat die dadelijk toch weg is..
Wel of geen issue maar de batterij van de sleutel kan leeglopen, zelf heb ik zo'n faraday box gekocht.Boy schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:32:
Werkt als een tierelier, al hou ik het 'kistje' op 0,001 millimeter bij de auto dan nog reageert de auto niet.
Voorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...d7qF5rwVytS4aAqJ4EALw_wcB
Ja deze heb ik dus ook. Werkt echt top en ben ik de sleutel ook nooit kwijt!Zjanzjak schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:57:
[...]
Wel of geen issue maar de batterij van de sleutel kan leeglopen, zelf heb ik zo'n faraday box gekocht.
Werkt als een tierelier, al hou ik het 'kistje' op 0,001 millimeter bij de auto dan nog reageert de auto niet.
Tegenwoordig, bij zo goed als alle moderne autos, gaat het signaal uit als je remote stillligt. Ook doen ze wat truukjes met UWB om te detecteren of het signaal relayed wordt.
lang verhaal kort: Sleutelbakje kan geen kwaad maar technisch zou het voor relay aanval niet nodig moeten zijn
Uiteindelijke oplossing: batterij los en na 1 minuut er terug opgezet. Auto starte dan volledig terug op, scherm kwam even terug maar resette dan toch. Auto gaf dan wel volop storingen maar na contact af en terug op was dat ook opgelost.
Volgens pechverhelping vermoedelijk niet genoeg bereik om de update te downloaden (maar je zou dan denken dat als je de melding krijgt de auto de update al in het systeem heeft staan en gewoon moet toepassen).
VAG heeft nog veel werk te doen op software gebied vrees ik. (niet dat ik verrast ben)
Mmm....heel vervelend. Hier was de update binnen 1 uur afgerond en zonder dat er een probleem was. Hoe verschillend kan het zijn....Tomskii5 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:31:
Nou die 5.4.4 update liep hier niet van een leien dakje. Gisteren de pechverhelping moeten bellen omdat na 4u de update nog altijd niet afgerond was. Reset infotainment hielp niet.
Uiteindelijke oplossing: batterij los en na 1 minuut er terug opgezet. Auto starte dan volledig terug op, scherm kwam even terug maar resette dan toch. Auto gaf dan wel volop storingen maar na contact af en terug op was dat ook opgelost.
Volgens pechverhelping vermoedelijk niet genoeg bereik om de update te downloaden (maar je zou dan denken dat als je de melding krijgt de auto de update al in het systeem heeft staan en gewoon moet toepassen).
VAG heeft nog veel werk te doen op software gebied vrees ik. (niet dat ik verrast ben)
Het absurde van het verhaal is dat door die forced reboot met batterij terminal eraf de update dus wel succesvol afgerond isElroq85 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:34:
[...]
Mmm....heel vervelend. Hier was de update binnen 1 uur afgerond en zonder dat er een probleem was. Hoe verschillend kan het zijn....
Het punt is dat ik juist de sleutel altijd op een plek houdt van iets wat ik bijna altijd bij me heb, m'n jas of m'n werktas. Op die manier hoef ik nooit meer de sleutel te pakken en in m'n broekzak te doen of zo.Zjanzjak schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:57:
[...]
Wel of geen issue maar de batterij van de sleutel kan leeglopen, zelf heb ik zo'n faraday box gekocht.
Ik ben al gerustgesteld dat het in principe niet meer mogelijk is / sleutel uitschakeld op basis van beweging.
Niet te geloven dat dit nog kan. Belabberd.Tomskii5 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:31:
Nou die 5.4.4 update liep hier niet van een leien dakje. Gisteren de pechverhelping moeten bellen omdat na 4u de update nog altijd niet afgerond was. Reset infotainment hielp niet.
Tijdens het rijden werkt die ota blijkbaar niet want:
- de auto moet stilstaan
- stadsverlichting moet uit (moest dat handmatig uit doen, wtf??)
bizar, want ik las dat sommigen al
op 5.6 zitten en dat komt omdat ota updates van versie naar versie springen zonder eentje over te slaan.
mijn vermoeden is dat na de ota 5.4.4 de volgende versie zich meldt (ik hoop
de 5.6)
5.6 is voorlopig enkel af-fabriek geen OTA. Ik zou em wel willen zodat die easy open van de koffer niet zo maar dicht gaat als ik eronder staDrDelete schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:25:
Ik zag toevallig deze week een ota update van 5.4 naar 5.4.4.
Tijdens het rijden werkt die ota blijkbaar niet want:
- de auto moet stilstaan
- stadsverlichting moet uit (moest dat handmatig uit doen, wtf??)
bizar, want ik las dat sommigen al
op 5.6 zitten en dat komt omdat ota updates van versie naar versie springen zonder eentje over te slaan.
mijn vermoeden is dat na de ota 5.4.4 de volgende versie zich meldt (ik hoop
de 5.6)
Mijn Eloq vorige week opgehaald. Bij de dealer OTA een update gedaan.Tomskii5 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:53:
[...]
5.6 is voorlopig enkel af-fabriek geen OTA. Ik zou em wel willen zodat die easy open van de koffer niet zo maar dicht gaat als ik eronder sta
Ik heb wel 5.6 erop staan.
En toch al die koffer bijna op mijn knikker gekregen toen ik iets aan het uitladen was.
Maar voor de rest wel tevreden over de wagen.De buitenafmetingen bijna hetzelfde als de X1 (2024) waar ik van kom, maar toont echt veel ruimer binnenin.
Al een tijdje hoor…Mijn Enyaq is gebouwd in 10/2025 en kwam direct met 5.6. Volgens mij is dat al zo vanaf productie 8/2026.Tomskii5 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:53:
[...]
5.6 is voorlopig enkel af-fabriek geen OTA. Ik zou em wel willen zodat die easy open van de koffer niet zo maar dicht gaat als ik eronder sta
Ja dat is ook wat ik zeg: de update komt momenteel enkel standaard op Elroq’s van de fabriek uit maar via OTA is er momenteel geen 5.6 beschikbaarBGFG schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:32:
[...]
Al een tijdje hoor…Mijn Enyaq is gebouwd in 10/2025 en kwam direct met 5.6. Volgens mij is dat al zo vanaf productie 8/2026.
Misschien moeten ze maar eens overgaan naar Android ofzoTomskii5 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:31:
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Overigens wel alleen voor nieuw verkochte auto's. Bestaande auto's stappen niet over naar Android Automotive.
Ik probeer al een paar maand een abonnement te nemen op Skoda Powerpass. Daarvoor moet een Visa Card als betaalmethode gebruikt worden (die heb ik namelijk). Echter na het invullen van de betaalgegevens krijg ik direct een foutmelding dat betaling geweigerd is.
Herkennen jullie dit?
Ik heb 'm gekoppeld met m'n KNAB "credit card" (hangt aan een gewone rekening, is volgens mij een debit card). Werkt.Athome schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:48:
Het is mij bekend dat er een aparte topic voor laadpassen is maar ik de wil de vraag toch hier stellen omdat het een Skoda vraag is.
Ik probeer al een paar maand een abonnement te nemen op Skoda Powerpass. Daarvoor moet een Visa Card als betaalmethode gebruikt worden (die heb ik namelijk). Echter na het invullen van de betaalgegevens krijg ik direct een foutmelding dat betaling geweigerd is.
Herkennen jullie dit?
Ik heb wel hier en daar foutmeldingen gehad. Eerste keer Powerpass laden met plug in and charge werkte prima. Handig zo.
Effe terug bladeren, dit is uitgebreid besproken de afgelopen maanden.Janatuurlijk schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:08:
Hey allemaal, we rijden nu een paar weken in onze Elroq Business Edition 85 Advanced. Geweldige auto! Een vraag die bij ons speelt: is het mogelijk de passagiersstoel volledig plat te vouwen voor vervoer van langere objecten? En zo ja hoe dan? Ik lees hier online en in de handleiding niks over, maar zou het wel ‘simply clever’ vinden! Groet, Jan
Ik zoek me al een tijdje suf op alle voordehandliggende keywords… dus hulp is welkomJPD68 schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:21:
[...]
Effe terug bladeren, dit is uitgebreid besproken de afgelopen maanden.
Het toverwoord is 'stoel'Janatuurlijk schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:03:
Ik zoek me al een tijdje suf op alle voordehandliggende keywords… dus hulp is welkom
Volg dit draadje en verwonder u
Miss-Dizzy in "Het grote Škoda Elroq-topic"

Zover ik weet kan dat niet in de elroq
Uitzetten, levensgevaarlijk die ACC met snelheid herkenning.ytr81 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:01:
Vandaag toch wel wat geks met ACC. Regelmatig op de snelweg met 100km/u detecteerde de auto ineens 50km/u en dus elke keer in de remmen. Op gegeven moment ACC dus maar uitgezet en eens gaan letten op de snelheid/bord detectie en het leek er op dat die detectie van 50km max kwam vlak nadat ik onder een matrixbord reed die geen info gaf. Ook gelet op parallel wegen, maar ook daar geen borden kunnen signaleren.
Heb dezelfde ervaring, vol in de ankers linkerbaan snelweg, of 120 rijden waar je 70 mag (Altijd op dezelfde plekken overigens).
Ik merkte overigens dat de Skoda de Duitse wegen wel goed de snelheid weer te herkennen. Maar NLD is compleet kansloos.
[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 06-04-2026 20:56 ]
ACC werkt prima. Die snelheidsherkenning niet. Gelukkig kan je die afzonderlijk van elkaar instellen.ytr81 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:01:
Vandaag toch wel wat geks met ACC. Regelmatig op de snelweg met 100km/u detecteerde de auto ineens 50km/u en dus elke keer in de remmen. Op gegeven moment ACC dus maar uitgezet en eens gaan letten op de snelheid/bord detectie en het leek er op dat die detectie van 50km max kwam vlak nadat ik onder een matrixbord reed die geen info gaf. Ook gelet op parallel wegen, maar ook daar geen borden kunnen signaleren.
Als ik snelheidsherkenning uitzet en ik rijd ACC dan gaat deze nog steeds in de ankers. Is dit weer elders een instelling?La1974 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:03:
[...]
ACC werkt prima. Die snelheidsherkenning niet. Gelukkig kan je die afzonderlijk van elkaar instellen.
Remt ie dan om een andere reden dan een auto voor je? Bij mij niet.ytr81 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:15:
[...]
Als ik snelheidsherkenning uitzet en ik rijd ACC dan gaat deze nog steeds in de ankers. Is dit weer elders een instelling?
Ik rijd 100 (accu) en ineens detecteert ie max 50 (uit het niets) en dan vol remmen. Geen auto er vlak voor oid.La1974 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:19:
[...]
Remt ie dan om een andere reden dan een auto voor je? Bij mij niet.
ChatGPT roept wel wat waar ik morgen even naar ga kijken:
🔧 Optie uitzetten (meest effectief)
1. Ga naar Instellingen / Assistentsystemen
2. Kies Adaptive Cruise Control (ACC)
3. Zoek een optie zoals:
• “Voorspelling toegestane snelheid”
• “Automatisch snelheid aanpassen”
4. Zet deze uit
[ Voor 34% gewijzigd door ytr81 op 06-04-2026 21:30 ]
Is puur voor woon werkverkeer ong 60 km per dag ... en af en toe naar andere kant van land en laden... ben benieuwd zijn er nog tips ... geef niet om andere kleur ofzo
Dit zou hem zomaar kunnen zijn ja. Ik weet het niet uit m’n hoofd. Het is in ieder geval, los van de ACC, uit te zetten.ytr81 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:28:
[...]
Ik rijd 100 (accu) en ineens detecteert ie max 50 (uit het niets) en dan vol remmen. Geen auto er vlak voor oid.
ChatGPT roept wel wat waar ik morgen even naar ga kijken:
🔧 Optie uitzetten (meest effectief)
1. Ga naar Instellingen / Assistentsystemen
2. Kies Adaptive Cruise Control (ACC)
3. Zoek een optie zoals:
• “Voorspelling toegestane snelheid”
• “Automatisch snelheid aanpassen”
4. Zet deze uit
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
:strip_exif()/f/image/gKPOys3SWs4glVIs1Qp6NGw9.jpg?f=fotoalbum_large)