Krijg net opeens een mail dat m'n PowerPass account is geblokkeerd. Heb die vorige week voor het eerst geactiveerd en deze week is de pas binnengekomen die ik nog niet eens heb gebruikt.. Heeft iemand dit eerder meegemaakt?
Hebben die reviewers dan een back-to-back test gedaan, dus eerst in een auto zonder DCC en daarna in een auto mét? Ik zag namelijk wel wat aannames dat zonder ongeveer de middenstand van DCC is, maar dan gaat er toch wat mis met de conclusie...basjuh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:44:
[...]
Ik heb, voordat wij de keuze voor de Elroq maakten, heel veel reviews gekeken. De optie is een hele mooie, maar meerdere reviews geven aan dat het de meerprijs niet perse waard is. Een nieuwe eisen zal PON/Skoda niet in mee gaan. Het is een fout van de dealer zelf. Lastige materie verder!
Immers DCC is dynamisch (per wiel/as), niet statisch.
In een Superb is het in ieder geval (voor mij) een enorm verschil. Lekker (beetje) deinend over de snelweg in de comfort stand, en strak over de verkeersdrempels in de sportstand
In de comfort stand kan ik de verkeersdrempels overigens met volle snelheid nemen
Tijdens de proefritten vond ik het deinen / waggelen van de Elroq met DCC ook een stuk(je) minder.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik volg je niet helemaal ben ik bang, 2500 euro cash als compensatie van wat precies? Het verminderde rijcomfort over vijf jaar?Cooperator schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:22:
[...]
Ik vind het die 800 euro meer dan waard ja. Maar nu is het niet een kwestie van 800 euro compenseren. Je mist comfort over 5 jaar. Kwestie is wat een passende compensatie zou kunnen zijn, buiten het kiezen voor een volledig nieuwe auto, zeker gezien ik eigenlijk enkel de bestuurder ben, want het is een auto van de zaak. Bijvoorbeeld 2500 euro op mijn rekening gestort krijgen ter compensatie zou ik tevreden mee zijn, maar zie ik niet gauw gebeuren (dealers geven liever opties of dergelijke ipv geld en tevens ben ik feitelijk niet de koper).
Klopt de levertijd van een RS in oktober als je die nu zou bestellen?
Maar de dealer biedt toch aan om de auto te bestellen zoals je die wilt met DCC, dat is toch wat je liever wilt als je het hebt over comfort voor de komende 5 jaar? Ik denk dat je inderdaad voor het ongemak misschien wat extra’s kunt vragen maar hoeveel ruimte daarvoor is moet je zelf gaan onderhandelen, dat kan niemand hier doen voor je. En ook dan is het persoonlijk of je genoegen neemt met een bosje bloemen, een fietsendrager of een paar extra opties erbij.
[ Voor 3% gewijzigd door StevendGraaf op 12-02-2026 13:17 ]
[quote in plaats van edit]
[ Voor 94% gewijzigd door StevendGraaf op 12-02-2026 13:16 . Reden: Quote in plaats van edit ]
Ik bedoel ik ga voorstellen om een nieuwe auto te bestellen, waarbij de prijs dan niet hoger mag zijn als eerst. Alternatief zou een aardige cash compensatie naar prive zijn en dan blijf ik met deze auto rijden.StevendGraaf schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:14:
[...]
Ik volg je niet helemaal ben ik bang, 2500 euro cash als compensatie van wat precies? Het verminderde rijcomfort over vijf jaar?
Maar de dealer biedt toch aan om de auto te bestellen zoals je die wilt met DCC, dat is toch wat je liever wilt als je het hebt over comfort voor de komende 5 jaar?
Ik zou eens gaan beginnen bij je wagenparkbeheerder of leasemaatschappij wat hun ervaringen zijn en hoe ze hiermee omgaan. Bij het bedrijf waar ik werk ben ik in principe niks meer dan een bestuurder van het voertuig wat op naam staat van de leasemaatschappij/werkgever en ik degene ben die bijtelling betaald alsook de aanvullende bijdrage gezien de cataloguswaarde hoger is dan de normauto voor mijn functie.Cooperator schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:39:
Contactpersoon dealer heeft mij teruggebeld inzake de missende DCC op mijn Elroq RS. Blijkt dat de leverancier de optie inderdaad uit het standaardpakket heeft gehaald en dat zij hier een mailing voor hebben verstuurd. Mijn contactpersoon en anderen binnen de dealer hebben dit echter over het hoofd gezien. Daardoor dus geen DCC. Hij weet zo gauw even niet hoe tot een wenselijke oplossing te komen. Is ook de vraag hoeveel waarde ik hecht aan DCC. Ik zou zeggen dat het toch wel een flink stuk extra comfort is? De auto probeert dan toch continue oneffenheden in het wegdek te compenseren? Daarnaast kan je ook standaard het onderstel sportiever of comfortabeler maken. Nu zit er een standaard sportiever onderstel onder, met 21% velgen. Comfort is dus minimaal. Ik zal er zakelijk toch circa 5 jaar mee door moeten, dus best een flink gemis lijkt me? Wat vinden jullie?
Uiterste optie is nieuwe bestellen en deze weer in laten nemen. Bijtelling is dan wel 1% hoger( wat niet zo heel erg is, want momenteel neem ik hem niet in de bijtelling), maar ook de nodige opties zijn duurder geworden (daar zullen zij dan iets aan moeten doen ter compensatie). Verder gaf hij aan dat de leverdatum momenteel op oktober staat? Dat lijkt me niet juist als ik het zo een beetje lees op het forum ofwel?
Toch een nieuwe eisen en aantal maanden wachten? Of wat dan als compensatie?
Toevallig dit ooit van een collega gehoord die hetzelfde heeft meegemaakt maar dan met een andere optie. Eindresultaat bij hem: paar euro korting per maand gezien de lagere catalogus waarde en minder kosten aan opties. Als excuusje een bosje bloemen en een chocoladereep. In het beste geval kun je er wellicht een dakkoffer of fietsendrager uitslepen.
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Een aantal jaren geleden was Athlon heel schappelijk bij mij: lever de auto maar in en bestel een nieuwe.javo1994 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:28:
[...]
Ik zou eens gaan beginnen bij je wagenparkbeheerder of leasemaatschappij wat hun ervaringen zijn en hoe ze hiermee omgaan. Bij het bedrijf waar ik werk ben ik in principe niks meer dan een bestuurder van het voertuig wat op naam staat van de leasemaatschappij/werkgever en ik degene ben die bijtelling betaald alsook de aanvullende bijdrage gezien de cataloguswaarde hoger is dan de normauto voor mijn functie.
Hun reden was dat ze die auto toch binnen een week weer konden inzetten. Ook geen extra kosten voor mijn werkgever, dus die liet de keus aan mij. Dus ook geen gekloot met de dealer. Kost alleen maar uren als iedereen zich ermee gaat bemoeien.
Maar het hangt wel af van de instelling van vaak de wagenparkbeheerder. Sommigen zien een auto als een auto, meer niet. Maar owee, als de bestelde schoenen of blouse niet helemaal kloppen, die gaan natuurlijk retour afzender, want dat is "anders" dan een verkeerde auto natuurlijk
Ziet er wel aardig uit. Ik denk dat ik er te weinig gebruik van maak om de 136 te rechtvaardigen. kofferbak open, kabel erin, en wegwezen. Frunk vindt ik dan toch net te omslachtig.Whiskey48 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:11:
[Afbeelding]
Toch wel handig zo'n Frunk.
Nu 20% korting met code AUTUMN, van evaccesoireireland.
Er is ook nog een Oostenrijkse versie: die heeft tasjes erbij en een net om alles bij elkaar te houden, en ook een pneumatisch ding om de kap te openen…Whiskey48 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:11:
[Afbeelding]
https://www.frunk.at/prod...patibel-fuer-skoda-elroq/
Ik gebruik nu het vakje achter onderin nu voor boodschappen tassen. De start accu en kabels nu voorin, maar gebruik ik zeer weinig idd. Vandaar lekker voorin.DS31 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:13:
[...]
Ziet er wel aardig uit. Ik denk dat ik er te weinig gebruik van maak om de 136 te rechtvaardigen. kofferbak open, kabel erin, en wegwezen. Frunk vindt ik dan toch net te omslachtig.
2 weken geleden een zwarte Elroq RS besteld. Met Maxx en winter pakket. Standaard velgen. Levering eind april.Cooperator schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:22:
[...]
Ik vind het die 800 euro meer dan waard ja. Maar nu is het niet een kwestie van 800 euro compenseren. Je mist comfort over 5 jaar. Kwestie is wat een passende compensatie zou kunnen zijn, buiten het kiezen voor een volledig nieuwe auto, zeker gezien ik eigenlijk enkel de bestuurder ben, want het is een auto van de zaak. Bijvoorbeeld 2500 euro op mijn rekening gestort krijgen ter compensatie zou ik tevreden mee zijn, maar zie ik niet gauw gebeuren (dealers geven liever opties of dergelijke ipv geld en tevens ben ik feitelijk niet de koper).
Klopt de levertijd van een RS in oktober als je die nu zou bestellen?
Ik had in mijn Octavia RS DCC. 2 keer leuk, daarna gewoon op standaard sport gezet. Nu in mijn Enyaq Coupé RS niet gedaan. Met 20 inch velgen nooit oncomfortabel gevoeld of gedacht ik ga de modus aanpassen. Nu rij ik vooral heel veel snelweg en alles daarbuiten lekker rustig. Merk wel dat de id4 van mijn vrouw wat soepeler is maar of ik daarvoor de optie zou nemen… nee denk het niet. Maar goed - wel een maatje kleinere velgen.
[ Voor 5% gewijzigd door AEN77 op 12-02-2026 16:03 ]
Van wat ik begrijp is standaard sport met DCC nog altijd anders als standaard vering. De auto reageert nog altijd op oneffenheden in het wegdek om het rijden hierover soepeler te laten verlopen. En ja, hoe dunner de banden, hoe meer je oneffenheden gaat voelen.AEN77 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:58:
[...]
Ik had in mijn Octavia RS DCC. 2 keer leuk, daarna gewoon op standaard sport gezet.
Het blijft het verschil tussen statische en dynamische demping die in milliseconden reageert.Cooperator schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:10:
[...]
Van wat ik begrijp is standaard sport met DCC nog altijd anders als standaard vering. De auto reageert nog altijd op oneffenheden in het wegdek om het rijden hierover soepeler te laten verlopen. En ja, hoe dunner de banden, hoe meer je oneffenheden gaat voelen.
Het “gedans” van zo’n zware SUV op de snelweg vind ik enorm irritant. DCC beperkt dat in hoge mate.
Sportief wordt zo’n SUV van 2.000 kg natuurlijk nooit. Daarvoor heb ik een Mini
We rijden op dit moment nog in Volvo V60 D6 (phev) uit 2014. Deze is ook nog eens 30mm verlaagd. Na 7 jaren zijn we van mening dat toch best wel stug en stoterig kan zijn. Terwijl het ondanks de 30mm verlaging toch niet echt oncomfortabel is.
Vanwege deze ervaring hebben een proefrit gemaakt met een Enyaq RS op volgens mij 20" wielen zonder DCC en een Elroq Sportline met 20" wielen met DCC.
De Enyaq RS was comfortabeler dan onze huidige V60 maar van tijd tot tijd toch stugger dan ons lief is. Vooral als het wegdek slechter werd.
De Elroq met DCC geeft meer dan voldoende speelruimte om goede instelling te vinden. En leek in zijn geheel iets anders gedempt te zijn dan de Enyaq RS.
Voor ons geen enkele twijfel en dus voor DCC gekozen.
Vanwege deze ervaring hebben een proefrit gemaakt met een Enyaq RS op volgens mij 20" wielen zonder DCC en een Elroq Sportline met 20" wielen met DCC.
De Enyaq RS was comfortabeler dan onze huidige V60 maar van tijd tot tijd toch stugger dan ons lief is. Vooral als het wegdek slechter werd.
De Elroq met DCC geeft meer dan voldoende speelruimte om goede instelling te vinden. En leek in zijn geheel iets anders gedempt te zijn dan de Enyaq RS.
Voor ons geen enkele twijfel en dus voor DCC gekozen.
Ik heb nu bijna 28.000 km in mijn Elroq Sportline met DCC gereden en ik zou persoonlijk niet meer anders willen. Maar ik kan mij voorstellen stellen dat de keuze voor DCC niet voor iedereen is.
Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder
Is deze makkelijk te monteren in de auto? Ik heb een auto van de zaak en wil hier zelf weinig aan "verbouwen".Whiskey48 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:11:
[Afbeelding]
Je klikt hem gewoon op de zwarte beugel onder de motorkap. Dit met 3 klemmen die je op de zwarte bak moet vastmaken (zitten er bij). Vanuit de doos tot gemonteerd onder de motorkap, ik denk 1,5min a 2min werk.p.selker schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:48:
[...]
Is deze makkelijk te monteren in de auto? Ik heb een auto van de zaak en wil hier zelf weinig aan "verbouwen".
Bij ons mag je ook niks aan de leaseauto verbouwen. Zeker als het permanente gaten zijn die zichtbaar blijven aan de buitenkant.p.selker schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:48:
[...]
Is deze makkelijk te monteren in de auto? Ik heb een auto van de zaak en wil hier zelf weinig aan "verbouwen".
Maar dit soort klem constructies zijn geen enkel probleem. Na verwijderen is de auto weer origineel.
Lease of niet, bij de elektrische wagens van Renault is het zo dat de garantie vervalt mocht er iets mis gaan als er blijkt dat er aftermarket frunks geinstalleerd zijn. Ze hebben het over mogelijke hitteontwikkeling. Persoonlijk denk ik dat het kolder is, en wel meevalt, maar goed, ze geven het wel aan. Hoe zit dit bij Skoda?Mars Warrior schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:00:
Bij ons mag je ook niks aan de leaseauto verbouwen. Zeker als het permanente gaten zijn die zichtbaar blijven aan de buitenkant.
Maar dit soort klem constructies zijn geen enkel probleem. Na verwijderen is de auto weer origineel.
De plek boven de frunk bevat geen lucht doorlaten, deze zijn afgedicht. Als er warmte opbouw zou zijn, dan blijft dat al hangenZjanzjak schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:31:
[...]
Lease of niet, bij de elektrische wagens van Renault is het zo dat de garantie vervalt mocht er iets mis gaan als er blijkt dat er aftermarket frunks geinstalleerd zijn. Ze hebben het over mogelijke hitteontwikkeling. Persoonlijk denk ik dat het kolder is, en wel meevalt, maar goed, ze geven het wel aan. Hoe zit dit bij Skoda?
Is de laadcurve van de 60 batterij veranderd bij de laatste Elroq's of een software update? Ik heb vanmorgen voor het eerst snel geladen, maar ik had 120kW tot 45% SOC en bij 52% (toen ik stopte) was het nog steeds 105kW. Dat is toch hoger dan de laadcurve's die her en der te vinden zijn. Batterij was ongeveer ongeveer een kwartier voorverwarmd, zeker nog niet geheel op temperatuur.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Jij hebt de 135kw battery gok ik right (die dat aan 135KW laadt bedoel ik dan). Want dan lijkt me dat vrij normaal. Piek is lager, maar houdt langer de hogere snelheden vast dan de batterij die 175kw piek aan kan.RaymondD schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:03:
Is de laadcurve van de 60 batterij veranderd bij de laatste Elroq's of een software update? Ik heb vanmorgen voor het eerst snel geladen, maar ik had 120kW tot 45% SOC en bij 52% (toen ik stopte) was het nog steeds 105kW. Dat is toch hoger dan de laadcurve's die her en der te vinden zijn. Batterij was ongeveer ongeveer een kwartier voorverwarmd, zeker nog niet geheel op temperatuur.
Het is een Elroq 60, niet een 85. Dus hij zou 165kW laadpiek moeten hebben. Die heb ik niet gezien maar hij bleef dus wel langer op 120kW doorgaan dan verwacht.Tomskii5 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:23:
[...]
Jij hebt de 135kw battery gok ik right (die dat aan 135KW laadt bedoel ik dan). Want dan lijkt me dat vrij normaal. Piek is lager, maar houdt langer de hogere snelheden vast dan de batterij die 175kw piek aan kan.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Daarom deed ik het ook af als kolder maar goed, gaat mij meer om de garantie.Whiskey48 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:01:
De plek boven de frunk bevat geen lucht doorlaten, deze zijn afgedicht. Als er warmte opbouw zou zijn, dan blijft dat al hangen
Er gaat wat mis en die aftermarket frunk wordt ontdekt, hoe zit dat dan?
Ze raden altijd aan zie ik om de frunk er ff uit te klikken bij onderhoud om "vragen" te voorkomenZjanzjak schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:07:
[...]
Daarom deed ik het ook af als kolder maar goed, gaat mij meer om de garantie.
Er gaat wat mis en die aftermarket frunk wordt ontdekt, hoe zit dat dan?
En als het warmteproblemen geeft, dan moet je dat toch merken? Dat de inverter oid te warm wordt? Lijkt me toch dat dat allemaal beveiligd is, immers als het ruim 40 graden is buiten, dan moet dat ding het toch ook blijven doen.
Of mag je niet naar Spanje of Italië met die bak
:strip_exif()/f/image/auM2DCe3JezCtqn5O7LAioSy.jpg?f=fotoalbum_large)
Had er iemand ervaring met de FixcamX?
Ik wil graag een camera in de auto (weer een fijne ervaring met een uitstappende agressieve bestuurder die stil ging staan op een N weg. (nadat hij met 130 nog 2 vrachtwagens wilde inhalen wat niet meer kon, toch deed en bijna een ongeluk veroorzaakte wat ik vermoed door drugsgebruik hélemaal verkeerd bij hem aan kwam en de eerste de beste auto (ik dus) maar even moest uitstappen van hem omdat ik luid toeterde nadat hij me nog net niet van de weg reed (ik en de auto's achter me konden gelukkig met hard remmen net een botsing voorkomen).
[ Voor 7% gewijzigd door Whiskey48 op 14-02-2026 08:29 ]
Ik heb redelijk veel onderzoek gedaan welke dashcam ik uiteindelijk zou nemen. De FitcamX stond ook op het lijstje maar na het zien van wat beeldmateriaal kon deze in het donker erg lastig kentekens weergeven. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een Vantrue E1 Pro welke mij echt uitstekend bevalt. Deze heb ik vast aangesloten dus ook opname tijdens het parkeren. Voordeel van die FitcamX is natuurlijk hoe netjes hij zit ingebouwd achter de spiegel.Whiskey48 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:24:
[Afbeelding]
Ik wil graag een camera in de auto (weer een fijne ervaring met een uitstappende agressieve bestuurder die stil ging staan op een N weg. (nadat hij met 130 nog 2 vrachtwagens wilde inhalen wat niet meer kon, toch deed en bijna een ongeluk veroorzaakte wat ik vermoed door drugsgebruik hélemaal verkeerd bij hem aan kwam en de eerste de beste auto (ik dus) maar even moest uitstappen van hem omdat ik luid toeterde nadat hij me nog net niet van de weg reed (ik en de auto's achter me konden gelukkig met hard remmen net een botsing voorkomen).
Tsja. Wel ff alle comments lezen. Lijkt dus een ripp-off van andere Ali express meuk, al zou extra lens wel helpen.
https://www.reddit.com/r/...this_video_quality_trash/
Welke koffiebekers/ flessen gebruiken jullie in de Elroq?
Ik heb verschillende Stanley flessen in huis, maar passen allemaal niet in de cupholder... Iemand aanraders?
Ik heb verschillende Stanley flessen in huis, maar passen allemaal niet in de cupholder... Iemand aanraders?
[ Voor 6% gewijzigd door dicksterrrr op 14-02-2026 19:22 ]
Stond al in dit topic, IKEA beker:dicksterrrr schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:22:
Welke koffiebekers/ flessen gebruiken jullie in de Elroq?
Johnmar schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:19:
…
En wat heb ik gekocht bij de IKEA?
Twee zwarte rvs thermosbekers (voor 7,99 per stuk link
[Afbeelding]
En heb er nu twee die netjes naast elkaar in de bekerhouders passen. Zitten en lekker stevig in. Misschien een tip voor de anderen hier..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door Pinjataaa op 14-02-2026 19:35 ]
Hier ook iemand die aardig wat onderzoek heeft gedaan, ja die Fitcam ziet er leuk uit omdat hij gemaakt is om passend te zijn op aantal modellen auto's, maar als je beetje beeld wilt overhouden zou ik het niet doen.Italioboy schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:25:
[...]
Ik heb redelijk veel onderzoek gedaan welke dashcam ik uiteindelijk zou nemen. De FitcamX stond ook op het lijstje maar na het zien van wat beeldmateriaal kon deze in het donker erg lastig kentekens weergeven. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een Vantrue E1 Pro welke mij echt uitstekend bevalt. Deze heb ik vast aangesloten dus ook opname tijdens het parkeren. Voordeel van die FitcamX is natuurlijk hoe netjes hij zit ingebouwd achter de spiegel.
Is het om een overzichtsbeeld en wil je niet teveel moeten willen doen met de kabeltjes dan is het een leuke budget oplossing.
Hier zelf al tijdje een Viofo A329S in de auto zitten en veel beter dan dat ga je niet vinden. Zeker als je wat uitgebreidere parking mode opties belangrijk vind is dat wel een mooi apparaat icm een hardwire kit.
De Fitcam is een reseller van Ali spul of Ali heeft Fitcam na lopen maken.
De Ali varianten met identieke foto’s als die van Fitcam variëren in prijs vanaf €40 tot €140.
Vraag me af of je een betere camera in zo’n custom doosje kunt krijgen. Dan heb je het beste van twee werelden 🙃
Verloop kabeltjes en doosjes die stroom van de regen sensor aftappen heb je overigens ook.
De Ali varianten met identieke foto’s als die van Fitcam variëren in prijs vanaf €40 tot €140.
Vraag me af of je een betere camera in zo’n custom doosje kunt krijgen. Dan heb je het beste van twee werelden 🙃
Verloop kabeltjes en doosjes die stroom van de regen sensor aftappen heb je overigens ook.
* ChillzWhiskey48 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:24:
[Afbeelding]
Ff paar posts teruggezocht;
- Chillz in "Het grote Škoda Elroq-topic"
Bij mij zit de FitCamX sinds eind juni in de auto.
Sindsdien kijk ik er eigenlijk weinig naar om.
Omdat 1) Enerzijds is het een vaste unit, op een onopvallende plek (achter de spiegel, dus vanaf bestuurderspositie niet in het zicht). Daardoor denk je er niet constant aan dat je een cam (bij je) hebt.
Een losse cam zie je, en die wil je met je meenemen als je bijvoorbeeld ergens op een drukke plek parkeert (anti-diefstal); of juist laten zitten voor het maken van beelden op zo'n plek.
Van deze weet je dat hij er is, maar ik denk er lang niet altijd aan. Zolang hij het maar doet als het nodig is.
2) Ik heb ook gewoon in al die tijd maar weinig meegemaakt, waarvan ik écht denk "nou, die beelden moet ik terugkijken en bewaren!".
Op Youtube/ Dumpert zie je genoeg dashcam-filmpjes waarin de gekste dingen gebeuren op de weg. En ik rijd toch af en toe nog best leuke stukken, maar maak blijkbaar maar weinig opvallends mee...
Over de cam:
Hij doet wat hij moet doen
Nadat ik jouw vraag hierover gezien had vanmorgen, heb ik even de microSD uit de auto gehaald. Nu net hier op laptop wat beelden teruggekeken. Wat mij betreft prima in orde beeld en geluid!
Okay, er zullen echt wel cams zijn met stukken betere kwaliteit, in beeld, in geluid, in werking.
Maar dit doet wat het moet doen.
én hij zit geïntegreerd in het interieur
Ik heb 'm ook niet aangeschaft zoekende naar de beste dashcam, maar voornamelijk voor gemak en goed weggewerkt. En dat wint ie wel
Klopt ookItalioboy schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:25:
[...]
De FitcamX stond ook op het lijstje maar na het zien van wat beeldmateriaal kon deze in het donker erg lastig kentekens weergeven. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een Vantrue E1 Pro welke mij echt uitstekend bevalt. Deze heb ik vast aangesloten dus ook opname tijdens het parkeren. Voordeel van die FitcamX is natuurlijk hoe netjes hij zit ingebouwd achter de spiegel.
Als ik nu wat avond/ nacht beelden kijk, dan is het ook niet heel goed. Veel waas rond lichten en daarmee/ daardoor dus ook kentekens niet goed leesbaar.
Maar het overal beeld is nog wel goed.
Tsja.Mars Warrior schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:57:
Tsja. Wel ff alle comments lezen. Lijkt dus een ripp-off van andere Ali express meuk, al zou extra lens wel helpen.
Het komt uit China. Wat kopieren ze niet van elkaar?
En is het dan Fitcam die iets van Ali kopieert, of toch misschien andersom.. wie zal het zeggen
Kan ik niet moeilijk over doen.
Als je het hier in Nederland zou kopen, van een beetje bekend merk, en je zou er dan achterkomen dat er niet exact de chips/ lenzen in zitten die ze claimen te gebruiken... Good point.
Alles van buiten de EU hoef je sowieso niet op het woord te geloven.
dit duspkrielen schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:17:
... die Fitcam ziet er leuk uit omdat hij gemaakt is om passend te zijn op aantal modellen auto's, ...
Is het om een overzichtsbeeld en wil je niet teveel moeten willen doen met de kabeltjes dan is het een leuke budget oplossing.
...
Leeg - Sinds 20180907
Merci!Chillz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:06:
[...]
* Chillz
Ff paar posts teruggezocht;
Bij mij zit de FitCamX sinds eind juni in de auto.
Sindsdien kijk ik er eigenlijk weinig naar om.
Omdat 1) Enerzijds is het een vaste unit, op een onopvallende plek (achter de spiegel, dus vanaf bestuurderspositie niet in het zicht). Daardoor denk je er niet constant aan dat je een cam (bij je) hebt.
Een losse cam zie je, en die wil je met je meenemen als je bijvoorbeeld ergens op een drukke plek parkeert (anti-diefstal); of juist laten zitten voor het maken van beelden op zo'n plek.
Van deze weet je dat hij er is, maar ik denk er lang niet altijd aan. Zolang hij het maar doet als het nodig is.
2) Ik heb ook gewoon in al die tijd maar weinig meegemaakt, waarvan ik écht denk "nou, die beelden moet ik terugkijken en bewaren!".
Op Youtube/ Dumpert zie je genoeg dashcam-filmpjes waarin de gekste dingen gebeuren op de weg. En ik rijd toch af en toe nog best leuke stukken, maar maak blijkbaar maar weinig opvallends mee...
Over de cam:
Hij doet wat hij moet doenFilmen bij het rijden (+als de auto aanstaat).
Nadat ik jouw vraag hierover gezien had vanmorgen, heb ik even de microSD uit de auto gehaald. Nu net hier op laptop wat beelden teruggekeken. Wat mij betreft prima in orde beeld en geluid!
Okay, er zullen echt wel cams zijn met stukken betere kwaliteit, in beeld, in geluid, in werking.
Maar dit doet wat het moet doen.
én hij zit geïntegreerd in het interieur
Ik heb 'm ook niet aangeschaft zoekende naar de beste dashcam, maar voornamelijk voor gemak en goed weggewerkt. En dat wint ie wel
[...]
Klopt ook
Als ik nu wat avond/ nacht beelden kijk, dan is het ook niet heel goed. Veel waas rond lichten en daarmee/ daardoor dus ook kentekens niet goed leesbaar.
Maar het overal beeld is nog wel goed.
[...]
Tsja.
Het komt uit China. Wat kopieren ze niet van elkaar?
En is het dan Fitcam die iets van Ali kopieert, of toch misschien andersom.. wie zal het zeggen
Kan ik niet moeilijk over doen.
Als je het hier in Nederland zou kopen, van een beetje bekend merk, en je zou er dan achterkomen dat er niet exact de chips/ lenzen in zitten die ze claimen te gebruiken... Good point.
Alles van buiten de EU hoef je sowieso niet op het woord te geloven.
[...]
dit dus
Ik heb de FitcamX maar besteld, met polarisatie filter tegen weerspiegelingen.
Ik had op Aliexpress een vraag gesteld aan FitcamX (official store) en aan ARB (official store - betreft een kopie met eigen standaard app maar een heel stuk goedkoper). Ik kreeg binnen dezelfde minuut op precies dezelfde toon een antwoord. Ook van ARB dat als ik een polarisatie filter wilde hebben, ik beter de FitcamX kon bestellen (met linkje erbij).
Blijkbaar dus gewoon een reseller vanuit dezelfde fabriek op een ander naampje. Intern mogelijk vast iets anders er in, maar geen kopie van elkaar oid.
Ik zie op verschillende Youtube video's soms een stuurwiel met drie spaken maar ook met twee spaken.
Wat hebben jullie, huidige Elroq eigenaars, voor een stuurwiel?
Ben zeer benieuwd
Ben zeer benieuwd
De sportline en de RS hebben 3 spaken, de overige versies 2gijsph schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 04:16:
Ik zie op verschillende Youtube video's soms een stuurwiel met drie spaken maar ook met twee spaken.
Ben zeer benieuwd
Als je voor het DCC pakket kiest krijg je als het goed is ook het sportstuur. (tenminste dat kreeg ik wel toen ik hem afgelopen jaar bestelde)helloitsme schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:18:
[...]
De sportline en de RS hebben 3 spaken, de overige versies 2
Dat komt ook omdat 75% van de filmpjes die voorbij komen veroorzaakt worden omdat de bestuurder zelf een hork is (onnodig links, er iemand persé niet tussen willen laten etc):+Chillz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 14:06:
[...]
PSN: Flix20-NL
Dus eigenlijk ook een compliment voor mijn rijstijlFlix20 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:33:
[...]
Dat komt ook omdat 75% van de filmpjes die voorbij komen veroorzaakt worden omdat de bestuurder zelf een hork is (onnodig links, er iemand persé niet tussen willen laten etc):+
mij hoor je niet klagen
Leeg - Sinds 20180907
Dat vooropgesteld natuurlijk!Chillz schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:36:
[...]
Dus eigenlijk ook een compliment voor mijn rijstijl
![]()
mij hoor je niet klagen
Maar het zegt helaas ook wat over de droevige gesteldheid van de rijvaardigheid van ons land.
PSN: Flix20-NL
Ligt er ook aan welke snelwegen je neemt.
Op de A9 gebeuren meer bizarre dingen dan op de A8 daar rijdt men veel gemoedelijker.
Op de A9 gebeuren meer bizarre dingen dan op de A8 daar rijdt men veel gemoedelijker.
Sinds twee weken ook een Elroq85 met Advanced pakket en Race blue met Lodge interieur. Rijdt heel aangenaam en ik vind hem direct terug op de parking!
Moest de eerste rit eens het scherm resetten, voor de rest werkt het vlot buiten twee probleempjes:
- De Android Auto verbinding is heel onstabiel. Bij m'n vorige auto was het ook niet 100% maar wel veel beter dan nu. Ik gebruik gewoon de usb-c aansluiting op de meegeleverde Skoda kabel, dan lijkt het minder slecht dan enkel wireless. Misschien ligt het aan mijn telefoon die al bijna 3 jaar oud is, geen idee.
- Ik heb de instelling aanstaan waarbij de zijspiegels omlaag gaan bij het achteruit rijden om te parkeren. Er gebeurt echter niets waardoor ik de zichtlijnen amper zie.
Nog iemand deze problemen, vooral het laatste?
Moest de eerste rit eens het scherm resetten, voor de rest werkt het vlot buiten twee probleempjes:
- De Android Auto verbinding is heel onstabiel. Bij m'n vorige auto was het ook niet 100% maar wel veel beter dan nu. Ik gebruik gewoon de usb-c aansluiting op de meegeleverde Skoda kabel, dan lijkt het minder slecht dan enkel wireless. Misschien ligt het aan mijn telefoon die al bijna 3 jaar oud is, geen idee.
- Ik heb de instelling aanstaan waarbij de zijspiegels omlaag gaan bij het achteruit rijden om te parkeren. Er gebeurt echter niets waardoor ik de zichtlijnen amper zie.
Voor de spiegel: het knopje in de linker armsteun moet je op stand "R" zetten als je de spiegel bij het achteruitrijden naar beneden wil laten draaien.iluta schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:59:
Sinds twee weken ook een Elroq85 met Advanced pakket en Race blue met Lodge interieur. Rijdt heel aangenaam en ik vind hem direct terug op de parking!
Ik kan alleen over Android Auto wat zeggen omdat ik die spiegel-optie helaas niet heb.iluta schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:59:
Maar Android Auto gebruik ik dagelijks en het is 100% stabiel. Alleen wireless overigens, met kabel nog nooit getest. Zelf een Pixel 9 Pro Fold met GrapheneOS, met AA in de private space. En met een ongemodde Samsung S24 werkt het ook 100% stabiel.
Ook hier werkt AA (vrijwel) altijd vlekkeloos, zowel draadloos als bedraad (Pixel 7a). Dat was bij m'n vorige auto (ID.3) wel anders. Vooral zonder kabel viel het dan regelmatig weg, als ik al verbinding kreeg.
[ Voor 42% gewijzigd door JB076 op 18-02-2026 12:10 ]
snip: in ieder geval compleet off-topic
[ Voor 107% gewijzigd door We Are Borg op 18-02-2026 15:51 ]
Zelfde ervaring met AA hier. Audio hapert regelmatig, beeld navigatie (Waze) blijft hangen. Bij dit laatste heb ik intussen door dat even schakelen tussen ingebouwde navigatie en AA het beeld weer mee krijgt. De navigatie-info op de HUD blijft wel doorgaan...iluta schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:59:
Bij bedraad aansluiten is het inderdaad een stuk minder slecht, maar zeker niet feilloos. Het beeld blijft dan soms ook nog hangen, maar herstelt zichzelf weer. Dat is wel altijd op het moment dat Waze wil uit- of inzoomen.
Telefoon is een Honor.
Er is geen gedraad systeem is ons verteld. De draad zou er enkel zijn om de telefoon op te laden.
Androïd auto pakt hier ook vaak niet, de telefoon moet echt op de daarvoor bestemde plek liggen voordat de auto start is mijn ervaring.
Androïd auto pakt hier ook vaak niet, de telefoon moet echt op de daarvoor bestemde plek liggen voordat de auto start is mijn ervaring.
In de ontwikkelaarsinstellingen van Android Auto kun je de Wireless modus uit zetten. Dan doet ie 't alleen nog aan de draad. Dit geeft bij mij uiteindelijk de minste haperingen. Maar de draad is er dus wel degelijk ook voor communicatie.Anme schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:11:
Er is geen gedraad systeem is ons verteld. De draad zou er enkel zijn om de telefoon op te laden.
Welke bestemde plek bedoel je? Enige dat ik me kan bedenken is dat je de draadloze oplaadplek bedoeld. Maar die van mij springt zonder problemen eigenlijk altijd aan. Of die nu in mijn broek, jas of ergens in de auto ligt.Anme schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:11:
Zou het zo moeten zijn dat de telefoon automatisch oplaadt als je m onderin legt?
Of zit dat niet op een BE? Of is het een instelling ik moet activeren? Hij laat bij mij in ieder geval niet op.
Of zit dat niet op een BE? Of is het een instelling ik moet activeren? Hij laat bij mij in ieder geval niet op.
Dan zal ik dat doorgeven aan van Udenhout. Ik heb het namelijk 2 x gevraagd en 2 x die uitleg gekregen.TomasE schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:23:
[...]
In de ontwikkelaarsinstellingen van Android Auto kun je de Wireless modus uit zetten. Dan doet ie 't alleen nog aan de draad. Dit geeft bij mij uiteindelijk de minste haperingen. Maar de draad is er dus wel degelijk ook voor communicatie.
Met de daarvoor bestemde plek bedoelde ik de draadloze oplaadplek inderdaad. Bij mij doet android het zelden als ik mijn telefoon in mijn tas of jas heb. Ik ga de instellingen in Android aanpassen. Bij onze laatste doorreis door Frankrijk naar Spanje deed Android het de hele dag niet of geen vd 2 telefoons in de auto, bedraad of onbedraad. Gelukkig is er altijd nog de skoda navi.
Is volgens mij vanaf het Clever pakket.dicksterrrr schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:19:
Zou het zo moeten zijn dat de telefoon automatisch oplaadt als je m onderin legt?
alleen het linker gedeelte laadt op mits je deze optie hebt uiteraarddicksterrrr schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:19:
in de praktijk laad ik altijd op via een magnetisch oprolbare laadsnoerttje; inductieladen gaat voor mij te langzaam en warmt de telefoon te veel op
Mits je geen hoesje hebt dat te dik is. Via de kabel werkt sowieso beter.Holzschuh schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:38:
[...]
Is volgens mij vanaf het Clever pakket.
Nou, begin januari dus afgesleept naar Heerenveen. De 31e januari kon ik de auto weer ophalen. Er was iets vervangen van het hoog voltage systeem dat de laadstroom omzet (iccu?)RobertowNL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:02:
[...]
Ergens in het hoog voltage systeem. Meer informatie heb ik helaas niet gekregen.
Maar ik was nog weer thuis en kreeg weer een foutmelding.
:strip_exif()/f/image/njtTXCCuy3IZDnCA3rsk6DYV.jpg?f=fotoalbum_large)
Auto opgeladen en weer teruggebracht. Helaas ging de foutmelding toen weer weg tijdens het rijden. De maandag erop ben ik gebeld door de garage. Ze konden de foutmelding niet uitlezen dus ik kon de auto weer ophalen.
Woensdag weer opgehaald en vrijdag weer de foutmelding. Gebeld en afgesproken dat ik hem kon langskomen bij de dealer in Zwolle waar de auto vandaan komt (Ipv Heerenveen)
Afgelopen week tijd gehad om langs te gaan met de foutmelding actief. Ondetussen was ik er achter dat afhankelijk van de temperatuur, regen en batterijpercentage (70%) de foutmelding wel of niet actief was.
Helaas heb ik hem daar weer achter mogen laten. De auto gaf (wederom) een isolatiefout in het hoog voltage systeem. Daardoor mocht ik per direct niet meer verder rijden.
Ben benieuwd wanneer ik de auto weer terug heb. Bij pouw in Zwolle hebben ze blijkbaar maar 1 monteur dit aan de hoog voltage systemen mag sleutelen..
Zijn er meer mensen hier, waarbij de Spotify app eigenlijk niet bruikbaar is?
Hier is het minuten wachten, voordat ik rechtsboven mijn profiel icoontje zie, maar de rest is dan ook nog altijd aan het laden.
Eigenlijk niet werkbaar op deze manier.
Hier is het minuten wachten, voordat ik rechtsboven mijn profiel icoontje zie, maar de rest is dan ook nog altijd aan het laden.
snip: reageer dan niet
[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 20-02-2026 07:37 ]
snip: reactie op verwijderde reactie
[ Voor 91% gewijzigd door We Are Borg op 20-02-2026 07:38 ]
snip
[ Voor 109% gewijzigd door We Are Borg op 20-02-2026 07:38 . Reden: Reageer vriendelijk of reageer niet ]
Goede vraag, ik heb daar ook last van en daarom gebruik ik Spotify enkel via AA. Ze zullen de app moeten optimaliseren, want het lange laden is inderdaad erg irritant.bassd schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:24:
Zijn er meer mensen hier, waarbij de Spotify app eigenlijk niet bruikbaar is?
Skoda Elroq | OnePlus Nord 5
Ik merk ook dat ik eerder de AA versie gebruik door het lange laden van de Skoda Spotify app. Daarnaast houdt de Skoda Spotify app er soms ook gewoon mee op en moet ik opnieuw op play drukken om de muziek weer te starten. Hopelijk komt er een verbeterde versie.bassd schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:52:
[...]
Nee jouw antwoord is lekker nuttig.
Ik heb uiteraard gelezen, maar kon zo snel niemand vinden die er ook last van heeft, of het nog niet gemeld heeft hier.
Vandaar mijn vraag, of ik de enige ben, of dat er meer mensen last van hebben.
Heel normale vraag dus.
Aanvullend: de nieuwe video / nieuws app bevat weinig interessant materiaal. Was beter geweest als ze bv toegang tot YouTube hadden geregeld. Of dat je via je telefoon zelf video's kan afspelen op het scherm van de auto. Nu hebben ze ergens tijd en energie in gestoken wat in de praktijk verwacht ik weinig gebruikt gaat worden.
[ Voor 23% gewijzigd door helloitsme op 20-02-2026 06:35 ]
Spotify app was leuk idee. 2 dagen geprobeerd en beide keren al 5 minuten aan het rijden voordat die bruikbaar was. Dan voegt het gewoon niets toe.bassd schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:52:
[...]
Nee jouw antwoord is lekker nuttig.
Ik heb uiteraard gelezen, maar kon zo snel niemand vinden die er ook last van heeft, of het nog niet gemeld heeft hier.
Vandaar mijn vraag, of ik de enige ben, of dat er meer mensen last van hebben.
Heel normale vraag dus.
AA for the win. Die begint al te lopen voor ik goed en wel de oprit af ben en heeft me in 3/4 jaar nog nooit teleurgesteld.
Zoveel mensen, zoveel wensen (en ervaringen). Ik vind het fantastisch, zo heeft het geen impact op je batterij van de telefoon. Maar het belangrijkste : het klinkt echt zoooveel beter…. Nu heb ik wel Canton audio en SW 5.6. Dat zou kunnen verschillen; ik heb geen last van traag opstarten .Holzschuh schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:30:
[...]
Spotify app was leuk idee. 2 dagen geprobeerd en beide keren al 5 minuten aan het rijden voordat die bruikbaar was. Dan voegt het gewoon niets toe.
AA for the win. Die begint al te lopen voor ik goed en wel de oprit af ben en heeft me in 3/4 jaar nog nooit teleurgesteld.
Dat laatste vind ik nog het meest opvallende. Dan lees ik hier mensen die last hebben van AA wat hapert. Of een telefoon die slecht/nauwelijks doet laden. En dan is Spotify bij mij (en andere onwerkbaar) en bij andere gaat die als de brandweer.BGFG schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:41:
[...]
Zoveel mensen, zoveel wensen (en ervaringen). Ik vind het fantastisch, zo heeft het geen impact op je batterij van de telefoon. Maar het belangrijkste : het klinkt echt zoooveel beter…. Nu heb ik wel Canton audio en SW 5.6. Dat zou kunnen verschillen; ik heb geen last van traag opstarten .
Vraag me af wie er in de fabriek af en toe een oepsie doet met de kabelboom of welke zooi er in de achterliggende code zit waardoor het wel roulette lijkt of alles werkt of slechts een deel.
Heb trouwens zelf geen verschil gehoord tussen AA of App voor Spotify. De Canton doet bij beide uitstekend zijn best.
Vraag:
Omdat ik soms de elroq van mijn partner meeneem ben ik nu toch over naar een account maken. Voorheen gebruikte ik gewoon haar account, maar sinds Spotify erop staat (en geluid veel beter is) wil ik die gebruiken ipv android auto.
Nu heb ik een myskoda account gemaakt, als de auto er weer is zal ik daar inloggen. Maar wat kan ik hier nu echt mee? Zij moet hoofdgebruiker blijven.
Kan ik wel klimatiseren via de app? Kan ik laadstatus zien? We hebben geen elektrische stoelen dus volgens mij worden enkel scherm instellingen en snelkoppelingen bewaard.
Is het nu een kwestie van qr code scannen en klaar?
Omdat ik soms de elroq van mijn partner meeneem ben ik nu toch over naar een account maken. Voorheen gebruikte ik gewoon haar account, maar sinds Spotify erop staat (en geluid veel beter is) wil ik die gebruiken ipv android auto.
Nu heb ik een myskoda account gemaakt, als de auto er weer is zal ik daar inloggen. Maar wat kan ik hier nu echt mee? Zij moet hoofdgebruiker blijven.
Kan ik wel klimatiseren via de app? Kan ik laadstatus zien? We hebben geen elektrische stoelen dus volgens mij worden enkel scherm instellingen en snelkoppelingen bewaard.
Is het nu een kwestie van qr code scannen en klaar?
Vanochtend enigzins chagrijnig opgestaan, want de Elroq heeft weer eens een eigen willetje. Gisteravond om 23.00 uur is de EV Lader aangegaan om de Elroq op te laden. Het vervolg van de laadsessie van de avond/nacht ervoor want ik laad niet altijd met het volle vermogen van de lader.
Helaas vond de Elroq dat er een probleem met de laadpaal was en komt met de melding dat de accu niet volledig geladen kan worden wij in het instructieboekje moeten kijken voor meer informatie. Waar overigens niets relevant in staat.
De laadkabel ontkoppelen, tot 10 tellen en weer aansluiten zorgt ervoor dat er weer geladen wordt. Maar de grote vraag is wat dit probleem veroorzaakt. De Elroq is sinds donderdagavond niet van zijn plek geweest, er is niets aan de instellingen veranderd, het enige dat is gebeurd is dat de laadpaal vrijdag om 06.00 uur is gestopt met laden en om 23.00 uur weer is gaan laden. Althans een poging tot laden heeft gedaan.
Iemand enig idee
PS
Dit lijkt erg op een probleem dat eerder is opgetreden met laden op zonnestroom waarbij het laadproces een paar keer wordt onderbroken omdat er te weinig stroom beschikbaar is. Maar de hierboven beschreven situatie is al tientallen keren goed gegaan de afgelopen maanden.
Helaas vond de Elroq dat er een probleem met de laadpaal was en komt met de melding dat de accu niet volledig geladen kan worden wij in het instructieboekje moeten kijken voor meer informatie. Waar overigens niets relevant in staat.
De laadkabel ontkoppelen, tot 10 tellen en weer aansluiten zorgt ervoor dat er weer geladen wordt. Maar de grote vraag is wat dit probleem veroorzaakt. De Elroq is sinds donderdagavond niet van zijn plek geweest, er is niets aan de instellingen veranderd, het enige dat is gebeurd is dat de laadpaal vrijdag om 06.00 uur is gestopt met laden en om 23.00 uur weer is gaan laden. Althans een poging tot laden heeft gedaan.
Iemand enig idee
PS
Dit lijkt erg op een probleem dat eerder is opgetreden met laden op zonnestroom waarbij het laadproces een paar keer wordt onderbroken omdat er te weinig stroom beschikbaar is. Maar de hierboven beschreven situatie is al tientallen keren goed gegaan de afgelopen maanden.
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Weet je zeker dat dit niet wordt veroorzaakt door een of andere app van een energieleverancier die rekening houdt met piekbelasting/tijden? Ik vind het wel heel toevallig dat ie exact om 6:00 stopt en om 23:00 weer start. Anders eens proberen bij een andere laadpaal.JPD68 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:15:
Vanochtend enigzins chagrijnig opgestaan, want de Elroq heeft weer eens een eigen willetje. Gisteravond om 23.00 uur is de EV Lader aangegaan om de Elroq op te laden. Het vervolg van de laadsessie van de avond/nacht ervoor want ik laad niet altijd met het volle vermogen van de lader.
Iemand enig idee
PS
Dat regel ik zelf, de lader geeft ook geen foutmelding, die wacht tot de auto zegt kom maar op met de stroom. Maar de auto geeft de foutmelding.BGFG schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:56:
[...]
Weet je zeker dat dit niet wordt veroorzaakt door een of andere app van een energieleverancier die rekening houdt met piekbelasting/tijden? Ik vind het wel heel toevallig dat ie exact om 6:00 stopt en om 23:00 weer start. Anders eens proberen bij een andere laadpaal.
Ik heb hier al wat zaken gelezen over het geluid van de boxen. Die van mij komt niet boven de 75% uit bij het afspelen van muziek. Geluid van mijn telefoon staat op 100 procent en ik heb het infotainment systeem al een x gereset. Heeft iemand een tip? Ik hoor het graag.
Ik heb een nieuwe telefoon aangemeld via Bluetooth. Werkt allemaal prima. Maar nu staat de oude telefoon ook nog als keuzemogelijkheid in de Elroq. Hoe kan ik die verwijderen? Ik vind geen "verwijderen " in de menu's..
Hey! Is dit nog op een of andere manier weggegaan? Mijn collega met Hankooks heeft dit maar ik heb het met continental banden ook. Vanaf 90 toch wel flink aanwezig.DM0206 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:32:
Vraag aan de Elroq rijders: ik merk als ik harder dan 90 ga rijden dat ik een lichte brom/ resonantie geluid hoor.
Ik dacht eerst dat het door de velgen/ banden (hankook 20inch) komt, maar zeker weet ik het niet.
Heeft iemand hier ook last van?
Ok, helder. Blijft wel heel opvallend dat het exact op hele uren gebeurt….JPD68 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:11:
[...]
Dat regel ik zelf, de lader geeft ook geen foutmelding, die wacht tot de auto zegt kom maar op met de stroom. Maar de auto geeft de foutmelding.
Een over het algemeen tevreden Elroq 85BE rijder hier sinds 2 maanden.
Ook met 20 inch velgen en ons is geen gebrom opgevallen.
We lopen wel tegen een ander probleem aan en dat is het proberen te verwijderen van de hoofdsteun van de bijrijdersstoel. Volgens de dealer kan dat niet. Balen voor als we wat groters willen vervoeren.
Is er iemand die het wel gelukt is en de truc wil delen?
We lopen wel tegen een ander probleem aan en dat is het proberen te verwijderen van de hoofdsteun van de bijrijdersstoel. Volgens de dealer kan dat niet. Balen voor als we wat groters willen vervoeren.
Ik heb vergelijkbare issues gehad nadat ik mijn Alfen laadpaal had geupdate naar de laatste firmware versie. Andere auto’s hadden geen issues maar mijn Elton stond soms te tikken en knipperen maar ging niet goed laden. Terug naar de oude firmware heeft het voor mij opgelost. Mogelijk speelt bij jou iets vergelijkbaars?JPD68 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:15:
Iemand enig idee
PS
Ik heb de Alfen nog op 7.16.... staan. Het vreemde is, ik laad al de hele winter op deze wijze en het is nog niet eerder fout gegaan.jasring schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:10:
[...]
Ik heb vergelijkbare issues gehad nadat ik mijn Alfen laadpaal had geupdate naar de laatste firmware versie. Andere auto’s hadden geen issues maar mijn Elton stond soms te tikken en knipperen maar ging niet goed laden. Terug naar de oude firmware heeft het voor mij opgelost. Mogelijk speelt bij jou iets vergelijkbaars?
Als je het topic doorneemt dan zie je dat na onderhoud aan de airco de brom en het sissen zijn verdwenen.ThePsycho schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:08:
[...]
Hey! Is dit nog op een of andere manier weggegaan? Mijn collega met Hankooks heeft dit maar ik heb het met continental banden ook. Vanaf 90 toch wel flink aanwezig.
Nee, ik kwam er bij de Ikea ook achter dat dit niet lukt. De stoel wil ook maar beperkt naar voren, dus lange stukken even vervoeren is een gepuzzel.Miss-Dizzy schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:16:
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Valt reuze mee..P_de_B schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:32:
[...]
Nee, ik kwam er bij de Ikea ook achter dat dit niet lukt. De stoel wil ook maar beperkt naar voren, dus lange stukken even vervoeren is een gepuzzel.
https://freetrailer.com/nl/partners/ikea/
Hier een tip van een Enyaq rijder. Volgens mij zijn het dezelfde stoelen in een Elroq.Miss-Dizzy schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 16:16:
Een over het algemeen tevreden Elroq 85BE rijder hier sinds 2 maanden.
YouTube: Skoda Enyaq Kopfstütze ausbauen
Voor wat ik lees kan het alsnog lastig zijn om de knop te vinden en ook werkelijk de hoofdsteun te verwijderen. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd.
Sinds 01-2026 heb ik een Elroq BE 85. Nu zit ik met het volgende. Ik heb al aardig wat gelezen over de 12V in de kofferbak om deze schakelend te maken en dat deze niet continu stroom kan leveren. Dat is niet handig voor mij dashcam die ik hier wil op aansluiten. Ik heb ook de zekering 52 verzet van laag naar hoog maar dan krijg ik helemaal geen spanning meer op de 12V aansluiting. Doe ik iets verkeerd of heeft iemand een andere oplossing?
Albast bedankt voor de reacties.
Al eens mijn visie op gegeven, dealer gaf per mail aan dat ik ervoor naar de garage moest komen zodat de monteur het eens kon bekijken. Schijnbaar hele ingewikkelde vraag. Is nooit meer van gekomen omdat ik er maar een goede dashcam met hardwire kit heb ingezet. :W.V. schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:24:
Sinds 01-2026 heb ik een Elroq BE 85. Nu zit ik met het volgende. Ik heb al aardig wat gelezen over de 12V in de kofferbak om deze schakelend te maken en dat deze niet continu stroom kan leveren. Dat is niet handig voor mij dashcam die ik hier wil op aansluiten. Ik heb ook de zekering 52 verzet van laag naar hoog maar dan krijg ik helemaal geen spanning meer op de 12V aansluiting. Doe ik iets verkeerd of heeft iemand een andere oplossing?
Persoonlijk wilde ik ook helemaal geen kabel vanuit de achterkant terug naar voor leggen.
pkrielen in "Het grote Škoda Elroq-topic"
Hier het vervolg op die hardwirekit:
pkrielen in "Het grote Škoda Elroq-topic"
Ik heb sinds de app updates wel last van dat mijn achteruitrijcamera een beetje traag inschakeld (scherm blijft paar seconden zwart). Nog iemand last van?
EDIT:
EDIT:
Als je de telefoonnaam ziet staan, naar links swipen op je scherm. Komt er "verwijderen" icoon op. How I know? Ik heb hier ook 500 jaar naar liggen zoeken haha!bartvries schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:58:
Ik heb een nieuwe telefoon aangemeld via Bluetooth. Werkt allemaal prima. Maar nu staat de oude telefoon ook nog als keuzemogelijkheid in de Elroq. Hoe kan ik die verwijderen? Ik vind geen "verwijderen " in de menu's..
[ Voor 62% gewijzigd door Tomskii5 op 23-02-2026 13:03 ]
Mijn grote irritatie punt. Ik ben hoofdgebruiker met een iphone. Mijn vrouw is 2e gebruiker met een android. De android lijkt sterker, want als we beide tegelijk instappen, en ondanks dat ik mijzelf als gebruiker selecteer en ik de laatste keer volledig geconnect was, schakelt hij direct draadloos over naar de android van mijn vrouw. Is dat logisch? Voor mij in ieder geval niet. Vervolgens ben ik weer minuten lang aan het klojen om dit aan te passen (als dat rijdend al mag...). Iemand een oplossing?
Behalve mijn vrouw niet meer laten instappen, danwel nooit meer mee laten rijden...
Behalve mijn vrouw niet meer laten instappen, danwel nooit meer mee laten rijden...
* Setupbartvries schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:58:
* Verbinding
* Mobiele apparaten
Daar staan alle (bluetooth) gekoppelde telefoons.
Icoontje van een prullenbak erachter. Daarop klikken is verwijderen.
Leeg - Sinds 20180907
Een nog sterkere Android kopendicksterrrr schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:23:
Mijn grote irritatie punt. Ik ben hoofdgebruiker met een iphone. Mijn vrouw is 2e gebruiker met een android. De android lijkt sterker, want als we beide tegelijk instappen, en ondanks dat ik mijzelf als gebruiker selecteer en ik de laatste keer volledig geconnect was, schakelt hij direct draadloos over naar de android van mijn vrouw. Is dat logisch? Voor mij in ieder geval niet. Vervolgens ben ik weer minuten lang aan het klojen om dit aan te passen (als dat rijdend al mag...). Iemand een oplossing?
Ik heb hetzelfde in de Elroq. Hiervoor in een Scala exact hetzelfde. Alleen hebben we allebei Android. Enige verschil is dat mijn telefoon een VPN heeft lopen. Als ik alleen rijd, verbindt ie binnen 5 seconden. Met mijn vrouw kansloos. Daarom heeft zij nu mijn Spotify en Waze logins op haar tel lopen.dicksterrrr schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:23:
Heb je op de zender gezeten?Jur gen schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:35:
Vanochtend kom ik bij mijn 85BE, staan alle 4 de ramen gedeeltelijk open en is de boel binnen nat geregend.
[Afbeelding]
Geen idee hoe dit zo ineens kan gebeuren, heeft iemand dit eerder mee gemaakt?
[Afbeelding]
Kan niet stoppen met ontploffen!
Mijn vrouw haar telefoon verbindt zelfs als ik weg rijd en zij in het huis isdicksterrrr schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:23:
Bob Popcorn schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:42:
[...]
Heb je op de zender gezeten?Als je het unlock knopje ingedrukt houdt gaan de ramen open.
[ Voor 4% gewijzigd door dicksterrrr op 24-02-2026 09:20 ]
Bob Popcorn schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:43:
[...]
Mijn vrouw haar telefoon verbindt zelfs als ik weg rijd en zij in het huis is
Een jaar of 15 geleden ook met m'n Polo gehad, denk dat ik idd per ongeluk de 'open' knop ingedrukt heb gehouden toen, daarna nooit meer gebeurd.Jur gen schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:35:
Vanochtend kom ik bij mijn 85BE, staan alle 4 de ramen gedeeltelijk open en is de boel binnen nat geregend.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Ja, dit was het! inderdaad totaal niette vinden als je het geheim niet weet! DANKTomskii5 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:32:
Als je de telefoonnaam ziet staan, naar links swipen op je scherm. Komt er "verwijderen" icoon op. How I know? Ik heb hier ook 500 jaar naar liggen zoeken haha!
Dit lees ik in andere (merk auto's) topics ook wel eens, vaak een kwestie van knopje ingedrukt terwijl sleutel in broekzak zit, 1 keer gelezen dat iemand zijn kat de boosdoener was, geen grap, maar wel hilarisch.Jur gen schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:35:
Ah, dat moet het zijn geweest. Wist niet eens dat dit zo werkte.Bob Popcorn schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:42:
[...]
Heb je op de zender gezeten?Als je het unlock knopje ingedrukt houdt gaan de ramen open.
Skoda Elroq | OnePlus Nord 5
Dat heeft toch zo'n beetje elke auto sinds halverwege de jaren '90?Jur gen schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:26:
[...]
Ah, dat moet het zijn geweest. Wist niet eens dat dit zo werkte.
Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
:strip_exif()/f/image/GrwUEw18QP4hdavp1UBr6Z8V.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tar55aPigKWl7drB5cPFM7qr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AM02A86AFsHBR3Yw4gKohKq8.jpg?f=fotoalbum_large)