Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• javo1994
  • Registratie: Februari 2025
  • Nu online
In Nederland heb je een prijslijst, ik weet niet of deze in België er ook is? Hierin kun je eenvoudig zien wat de verschillen zijn doormidden van een bolletjes tabel.
Papui schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:36:
Business is de corporate versie denk ik, of maak ik hier een vergissing?
Volgens mij zijn ze beide in volledige uitrusting gelijk aan elkaar. Of dat is toch wat ze me in de showroom hebben verteld.
De enige verschillen zouden zijn:
- sportline zwarte afwerking in exterieur en niet te kiezen interieur, dus zonder geventileerde zetels. Sportonderstel
- corporate geen zwarte afwerking maar wel interieurkeuze waarbij geventileerde zetels een optie zijn. Geen sportonderstel

Voor de rest hebben ze me verteld dat alles hetzelfde zou moeten zijn.
Bij de corporate had ik wel geventileerde zetels gekozen (suite Shell), daarom dat deze waarschijnlijk ook duurder uitkwam in de leasing. Dit is nog een vrij dure optie.

• Papui
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07:44
Die prijslijst heb ik hier nog niet gevonden, zou nochtans handig zijn.
Via de configurator kan ik wel 2 uitvoeringen vergelijken maar dat is ook maar in de basisuitvoering dus zonder opties. Dan is het moeilijk vergelijken.

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:23

Ywa

Papui schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:18:
Die prijslijst heb ik hier nog niet gevonden, zou nochtans handig zijn.
Via de configurator kan ik wel 2 uitvoeringen vergelijken maar dat is ook maar in de basisuitvoering dus zonder opties. Dan is het moeilijk vergelijken.
Bij deze de Belgische prijslijst: https://nl.skoda.be/_doc/...31-4c1b-b5a1-7d41bd194a6a

• javo1994
  • Nu online
Let wel op dat deze uit 2024 is en MY26 in Nederland nog is gewijzigd, zal ook wel in België gelden vermoed ik. In Nederland kan je deze zo downloaden maar in België zie ik hem zo niet staan. Ik zou contact opnemen met de dealer voor de actuele brochure en prijslijst. Dat helpt je wellicht bij je vergelijk. Overigens bizar hoe goed de corporate bij jullie in de opties zit ten opzichte van onze business.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:22
Ze zoeken de Belgische, niet de NL prijslijst

[ Voor 3% gewijzigd door helloitsme op 12-11-2025 07:35 ]

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11 08:40

robjanssen

Software Developer

Kun je dat irritante piepje ook uitzetten wat je krijgt als je te hard rijdt?

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:24
robjanssen schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:35:
Ja,
maar niet permanent (helaas ... iets met Europese wetgeving)

Je kunt de limiet wel verzetten, dat hij 'pas' bij 10km te hard begint met piepen. (dat blijft wel onthouden)
Daarnaast kun je de functie uitzetten. Maar dat moet je elke rit opnieuw doen.

Ik (en de meesten) heb een snelkoppeling in de balk linksbovenin gezet, waarmee je het direct uitzet.
Dus zodra ik wegrijd, of (als ik er niet gelijk aan denk) zodra het eerste piepje begint, even aantikken en geen last meer van.

Leeg - Sinds 20180907

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:14
Chillz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:42:
[...]
Je kunt de limiet wel verzetten, dat hij 'pas' bij 10km te hard begint met piepen. (dat blijft wel onthouden)
Daarnaast kun je de functie uitzetten. Maar dat moet je elke rit opnieuw doen.
Dat zou handig zijn, als alle verkeersborden perfect worden gelezen. Rij bijna nooit meer dan 10 km/h te hard.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:02
robjanssen schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:35:
heb gewoon een snelkoppeling bovenin het scherm. Druk daar even op, en poef weg meldingen.
Moet wel elke keer als ik rij, marja, kleine moeite nu :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• johan d
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-11 19:37
Wat is het maxiùmum laadvermogen aan een AC laadstation? Ik zie overal 11kW. Klopt dit want volgens mijn dealer is er met een aankoop van een andere kabel, wel mogelijk aan 22kW te laden. De beperking zit niet in de auto maar in de bijgeleverde kabel. Klopt dit?

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-11 19:28
johan d schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:06:
Wat is het maxiùmum laadvermogen aan een AC laadstation? Ik zie overal 11kW. Klopt dit want volgens mijn dealer is er met een aankoop van een andere kabel, wel mogelijk aan 22kW te laden. De beperking zit niet in de auto maar in de bijgeleverde kabel. Klopt dit?
Nee dat klopt niet. De Elroq kan, net als veel andere auto’s, met maximaal 11KW AC laden.

• johan d
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-11 19:37
ok bedankt, en kan ik met de gewone bijgeleverde kabel aan een publiek laadstation (22kW) aan 11 kw laden, of moet daar een "22kw waardige" kabel voor aangeschaft worden?

• upje
Je maakt het jezelf erg moeilijk ;) De auto kan 11KW AC laden met de meegeleverde (standaard) laadkabel op een AC laadpaal. Of die laadpaal maximaal 11KW of 22KW doet maakt niet uit, het is en blijft 11KW.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 19:03
Precies.
- De auto bepaald hoe snel er geladen kan worden.
- De piek waarden van het laden worden alleen gehaald als de bron (lader) dit leveren kan.
- Je kabel is alleen maar een transportmiddel. Dit heeft heeft dus totaal geen invloed op het laadproces.

Maar.... Als de kabel te licht is, kan deze warm worden en erg soepel/zacht (door de warmte) en zou zelfs kunnen smelten. Dus een kabel die past bij de mogelijkheden van de auto, is sterk aan te raden.
Je mag ervan uit gaan dat de kabel die Skoda meelevert, goed genoeg is.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:53
Athome schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:41:
Precies.
- De auto bepaald hoe snel er geladen kan worden.
- De piek waarden van het laden worden alleen gehaald als de bron (lader) dit leveren kan.
- Je kabel is alleen maar een transportmiddel. Dit heeft heeft dus totaal geen invloed op het laadproces.

Maar.... Als de kabel te licht is, kan deze warm worden en erg soepel/zacht (door de warmte) en zou zelfs kunnen smelten. Dus een kabel die past bij de mogelijkheden van de auto, is sterk aan te raden.
Je mag ervan uit gaan dat de kabel die Skoda meelevert, goed genoeg is.
Voor een korte kabel van zeg 3 meter is een 4mm2 11kW kabel prima. Ik heb zelf 10m, dan is 6mm2 22kW kabel beter ivm warmte en kabel verliezen idd.

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 22:39
Afgelopen week een rollend acherm gehad… niet uit te krijgen na inhouden aan/uit knop van het infotainment systeem. Thuis aangekomen auto uitgestapt en op slot en daarna weer aan hielp niet, pas de volgende ochtend weer normaal werkend.

Is dat een bekend probleem aan hardware of software?

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:40
DrDelete schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:23:
Afgelopen week een rollend acherm gehad… niet uit te krijgen na inhouden aan/uit knop van het infotainment systeem. Thuis aangekomen auto uitgestapt en op slot en daarna weer aan hielp niet, pas de volgende ochtend weer normaal werkend.

Zeer bekend probleem - wordt vaak gemeld op Facebook-groepen. De auto op slot doen en een half uurtje wachten helpt meestal. Schijnt een softwareprobleem te zijn dat 'in een toekomstige update' verholpen wordt ...

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-11 07:07
DrDelete schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:23:

Ik had het van de week ook. Moest alleen iets uit de auto pakken en toen zag ik het ineens. Heb er niet eerder last van gehad

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• cwarcher
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-11 10:32
Goedenavond,

Heb Elroq 85 Tamiana Green leasebak (met een of ander actiepakket, naam vergeten) nu een paar weken en tot op heden over het algemeen prima tevreden. Had hiervoor een ID3 met 58 accu, en het verschil in range is behoorlijk.

Enige rare dat ik heb (heb het via zoeken in het topic niet gevonden) is dat de binnenverlichting via de touchschakelaars maar af en toe werkt. Veelal werkt het de hele rit gewoon niet, enkele keer wel. Heeft iemand dit fenomeen eerder gehad en is er iets aan te doen?

En natuurlijk de rete irritante bijverschijnselen van lane-assist (dat ie in rood schiet en licht begint te remmen etc omdat ie wil dat ik stuur???) Het lijkt uit te gaan als je lane-assist uitzet, maar lane-assist vind ik juist best handig..........

Ciaooooo

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-11 09:04
Maikie18 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:12:
[...]

Ik had het van de week ook. Moest alleen iets uit de auto pakken en toen zag ik het ineens. Heb er niet eerder last van gehad
Ik heb het afgelopen zomer eenmalig gehad in Zuid-Frankrijk. Daarna niet meer (hout vasthouden). Is ook vanzelf weggegaan paar uur later, maar niet zo handig als je net weg moet of course!

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• remcodh078
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-11 08:41
Ik kreeg vandaag melding dat er een software update geïnstalleerd is, maar de melding hiervan is verdwenen en ik zou graag weten wat de update inhoud. Ik kan updates niet zo 123 terugvinden op de Skoda website. Iemand enig idee waar dit te vinden? Alvast bedankt.

• Sozinga
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17-11 21:19
Papui schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:54:
Goedenavond,
Ook wij zijn aan het overwegen naar een Elroq.
Voorlopig hebben we deze in de configuratie zitten:
- Skoda Elroq sportline 85 in moon white (voorwaarde leasemaatschappij)
- inklapbare trekhaak
- pack winter
- warmtepomp
- crystal face
- pack maxx

Testgereden met een sportline en dit is ons super bevallen. Het enige jammere is dat er geen interieur keuze is. Bij de corporate had ik het suite Shell interieur geconfigureerd maar toch voor de sportline gekozen omwille van de zwarte afwerking aan het exterieur. Moest dit een optie zijn op de corporate was ik zeker voor het suite Shell interieur gegaan.

Het enige waar ik nog over twijfel is om op de sportline de 4x4 optie te nemen. Iemand ervaringen mee of dit zoveel meerwaarde bied aan de wagen?
Als je aan de 4x4 optie denkt is misschien de RS versie wel iets voor je.

• Tomskii5
remcodh078 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:50:
Ik kreeg vandaag melding dat er een software update geïnstalleerd is, maar de melding hiervan is verdwenen en ik zou graag weten wat de update inhoud. Ik kan updates niet zo 123 terugvinden op de Skoda website. Iemand enig idee waar dit te vinden? Alvast bedankt.
Kijk eens even in je app bij status > Voertuigdetails op welke softwareversie hij momenteel loopt? Indien 5.6 dan is de voornaamste update dat easy close op de kofferklep niet meer zomaar dicht kan als je onder de wagen staat. Verder weinig van bekend buiten wss kleine bugfixes.

• Driessen1989
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18-11 16:24
Holzschuh schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:56:
[...]

Hier ben ik wel benieuwd naar, alles wat ik hier al lees sinds begin dit jaar is dat de dealers steeds zeggen dat achteraf monteren niet gaat / praktisch onmogelijk zou zijn.
Update van bovenstaande, heb de Elroq opgehaald en heb er nu een wegklapbare trekhaak onder. De dealer waar ik hem vandaan heb doet er niet moeilijk over.

• Driessen1989
Goedemorgen,

Ik heb sinds kort bij de ANWB een particuliere laadpas aangevraagd.
Nu heb ik de ANWB app gedownload om de kaart te activeren en mijn Elroq aan toe te voegen.

Als ik in de app mijn voertuig wil verbinden krijg ik de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LV_IcGdmiiq1Sl_Y2fG56_89Bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApRgB9cNVd36eNLptycEBkT6.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee hoe ik dit weg kan krijgen? Wanneer ik op de knop van verbinden druk gaat hij naar een pagina dat hij het niet doet... Ik snap wat ik moet doen om Skoda toestemming te geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Driessen1989 op 13-11-2025 10:09 ]

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-11 12:14
cwarcher schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:38:
Goedenavond,

Heb Elroq 85 Tamiana Green leasebak (met een of ander actiepakket, naam vergeten) nu een paar weken en tot op heden over het algemeen prima tevreden. Had hiervoor een ID3 met 58 accu, en het verschil in range is behoorlijk.

Enige rare dat ik heb (heb het via zoeken in het topic niet gevonden) is dat de binnenverlichting via de touchschakelaars maar af en toe werkt. Veelal werkt het de hele rit gewoon niet, enkele keer wel. Heeft iemand dit fenomeen eerder gehad en is er iets aan te doen?

En natuurlijk de rete irritante bijverschijnselen van lane-assist (dat ie in rood schiet en licht begint te remmen etc omdat ie wil dat ik stuur???) Het lijkt uit te gaan als je lane-assist uitzet, maar lane-assist vind ik juist best handig..........

Ciaooooo
Ik kan niet spreken over de elroq, maar in mijn id3 had ik last dat de verlichting steeds aan en uit ging met een 2 seconden interval. Inclusief bijbehorend "plop" geluidje. Hier is een keer of 7 door de dealert naar gekeken en die gaf uiteindelijk aan dat de unit vervangen moest worden, omdat het probleem in het touch gedeelte zit. Deze maakte in mijn geval dus een valse connectie. Waarschijnlijk heb jij hetzelfde probleem, maar dan omgekeerd.

• Papui
Sozinga schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:32:
[...]

Als je aan de 4x4 optie denkt is misschien de RS versie wel iets voor je.
De RS hebben we overwogen maar valt volledig uitgerust buiten budget.
Om deze binnen budget te krijgen moeten we de warmtepomp laten vallen en het maxx pakket moet dan het advanced pak worden.

Ook hebben we onze twijfels over het groene stiksel en de neon schijn op de stoelen, geen enkele dealer heeft deze staan om dit te bekijken en op foto’s vinden we het te aanwezig.

Daarom dat de volledig uitgeruste sportline onze voorkeur momenteel heeft.

• Mittavic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:25
Tomskii5 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:49:
[...]

Kijk eens even in je app bij status > Voertuigdetails op welke softwareversie hij momenteel loopt? Indien 5.6 dan is de voornaamste update dat easy close op de kofferklep niet meer zomaar dicht kan als je onder de wagen staat. Verder weinig van bekend buiten wss kleine bugfixes.
Huidige versie bij mij is 5.4 met de melding dat de software bijgewerkt is en ik op de hoogte wordt gesteld zodra er een update beschikbaar is.

Is 5.4 écht de laatste versie?

• Tomskii5
Mittavic schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:58:
[...]

Huidige versie bij mij is 5.4 met de melding dat de software bijgewerkt is en ik op de hoogte wordt gesteld zodra er een update beschikbaar is.

Is 5.4 écht de laatste versie?
Voorlopig is 5.4 écht de laatste versie, 0 nieuws rond wanneer 5.6 uitkomt met die koffer klep update.

Vermoedelijk is er dan gewoon een kaartupdate/App update bij jou geweest die kan je in je auto zelf raadplegen onder app updates en historiek.

• remcodh078
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-11 08:41
Tomskii5 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:49:
[...]

Bedankt voor je reactie. Daar staat 5.4.

• WernerH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-11 21:18
Ik had vanmorgen ook een melding over updates, namelijk;

App-updates - 3.7.25 ( Automatische updates zijn aangezet, Aanpassing van de vertaling)
System Extensions - 2.28.12 (verbetede app-stabiliteit, Geoptimaliseerde in-app presentaties, Kleine verbeteringen in teksten)

• X-Field
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-11 22:05
Vanmiddag door de dealer gebeld om een leveringsafspraak te maken. Staat nu gepland voor 5 december, leuk Sinterklaaskado :) Van week 1, via week 51 naar week 49 :)

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:10
Tomskii5 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:24:
[...]

Voorlopig is 5.4 écht de laatste versie, 0 nieuws rond wanneer 5.6 uitkomt met die koffer klep update.

Vermoedelijk is er dan gewoon een kaartupdate/App update bij jou geweest die kan je in je auto zelf raadplegen onder app updates en historiek.
De mijne is wel met 5.6 afgeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4dCJ6am1i0LzCUoQCFS6hBN_wM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfiYjrv2QX8PUuxvih9jmuvF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door StevendGraaf op 13-11-2025 19:54 ]

• StevendGraaf
m.eddy schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:01:
[...]

Je kunt dit oplossen door een paar nachten te slapen. Geef VAG even de tijd om alles te registreren/verwerken. Pas dan gaat de app perfect werken…/s
Dit was inderdaad het geval! Binnen 48 uur werkte het probleemloos.

• heriox
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-11 20:46
Tomskii5 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:24:
[...]

Hier software versie 5.6.

• Tomskii5
Op nieuw afgeleverde wagens wel idd, de OTA update voor 5.4 wagens is er nog niet ; -)

• theusibo
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11 21:58
Chillz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:42:
[...]

hoe doe je dit? Daar ben ik erg benieuwd naar

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11 08:40

robjanssen

Software Developer

Hier ook versie 5.6
Je kunt bij snelheidswaarschuwing ook kiezen voor alleen waarschuwing (ipv waarschuwing en toon)

• Tomskii5
robjanssen schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:47:
Hier ook versie 5.6
Je kunt bij snelheidswaarschuwing ook kiezen voor alleen waarschuwing (ipv waarschuwing en toon)
Dat reset bij mij wel elke keer? Zowel de limiet als het type waarschuwing?

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:04
Tomskii5 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:01:
[...]

Dat reset bij mij wel elke keer? Zowel de limiet als het type waarschuwing?
Helaas zijn dat de Europese regels...

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Tomskii5
M@cer schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:46:
[...]

Helaas zijn dat de Europese regels...
Ja klopt, maar het gaat mij erover dat hierboven ergens beweerd werd dat dat "onthouden" werd door de wagen. Which is not the case :)

• upje
Dat wordt niet onthouden, was het maar waar.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-11 07:07
Tomskii5 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:48:
[...]

Ja klopt, maar het gaat mij erover dat hierboven ergens beweerd werd dat dat "onthouden" werd door de wagen. Which is not the case :)
Dat ging over de instelling bij hoeveel overschrijding hij moet gaan piepen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Sozinga
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17-11 21:19
Papui schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:54:
[...]

De RS hebben we overwogen maar valt volledig uitgerust buiten budget.
Om deze binnen budget te krijgen moeten we de warmtepomp laten vallen en het maxx pakket moet dan het advanced pak worden.

Ook hebben we onze twijfels over het groene stiksel en de neon schijn op de stoelen, geen enkele dealer heeft deze staan om dit te bekijken en op foto’s vinden we het te aanwezig.

Daarom dat de volledig uitgeruste sportline onze voorkeur momenteel heeft.
Ik wist trouwens niet dat je hier de 4x4 optie kunt kiezen. Zie het niet terug in de configurator.

• Tomskii5
Maikie18 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:56:
[...]

Dat ging over de instelling bij hoeveel overschrijding hij moet gaan piepen
Die onthoud hij dus ook niet bij mij ;-)

• helloitsme
  • Laatst online: 10:22
Tomskii5 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:38:
[...]

Die onthoud hij dus ook niet bij mij ;-)
Stel dat het wel zou werken dan heb je er in veel gevallen toch niks aan aangezien de auto regelmatig fout zit t.a.v. welke snelheid je mag rijden.

• Athome
Vandaag bij de dealer geweest en de knoop door gehakt.
De krabbel is onder het koopcontract gezet.
Wat is het geworden?

Skoda Elroq RS
- Race Blue
- Maxx pakket (daarmee ook automatisch het Transport pakket)
- Winter pakket
- Drive pakket
- 21" Vision wielen
- 20" Vega wielen (met zwarte accenten)Extra set met All-season (voor in de winter)
- Trekhaak.

Verwachte levering Maart 2026.

Op de warmtepomp na dus eigenlijk Full-Option.
Zoals in dit topic, Volkswagen topic en bij een paar dealers al duidelijk geworden is. Alleen zinvol als je veel lange ritten naar de Wintersport maakt. Anders haal je het rendement van de warmtepomp er gewoon niet uit. Terugverdienen praat ik dan nog niet eens over.

• Papui
Athome schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:17:
Vandaag bij de dealer geweest en de knoop door gehakt.
De krabbel is onder het koopcontract gezet.
Wat is het geworden?

Skoda Elroq RS
- Race Blue
- Maxx pakket (daarmee ook automatisch het Transport pakket)
- Winter pakket
- Drive pakket
- 21" Vision wielen
- 20" Vega wielen (met zwarte accenten)Extra set met All-season (voor in de winter)
- Trekhaak.

Verwachte levering Maart 2026.

Op de warmtepomp na dus eigenlijk Full-Option.
Zoals in dit topic, Volkswagen topic en bij een paar dealers al duidelijk geworden is. Alleen zinvol als je veel lange ritten naar de Wintersport maakt. Anders haal je het rendement van de warmtepomp er gewoon niet uit. Terugverdienen praat ik dan nog niet eens over.
Mooie auto. Heb je het stiksel en de zetels kunnen bekijken ergens vooraleer je de knoop hebt doorgehakt? Wij hebben het niet aangedurfd omdat we het op foto’s te opvallend vinden en het in het echt nergens konden bekijken. Om die reden zijn we dan ook voor de sportline gegaan, of gaan we er waarschijnlijk voor. Op 1 december moet ik de knoop doorhakken.

• Tomskii5
helloitsme schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 04:53:
[...]

Stel dat het wel zou werken dan heb je er in veel gevallen toch niks aan aangezien de auto regelmatig fout zit t.a.v. welke snelheid je mag rijden.
Gohja klopt,

Ik hoor het signaal eigenlijk al niet meer (ik hoor het wel, maar negeer het gewoon)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
helloitsme schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 04:53:
[...]

Moet je het eens gebruiken in België met alle onlogisch geplaatste borden :| :)B

• MrJones
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-11 22:07
Vreemd voorval vandaag. Gps werkte ineens niet meer, auto denkt dat ik volledig ergens anders ben. Met als gevolg heel wat meldingen van assistentieissues (verkeerstekenherkenning enzo).
Via de app kan hij mijn locatie ook niet meer vinden.

Iemand al eens voorgehad? Kun je compas ergens calibreren? Infotainment uit/aan werkte niet.

Mss dat het morgen weg is... geen idee

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:02

Heimdallr

Asgard

MrJones schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:38:
Vreemd voorval vandaag. Gps werkte ineens niet meer, auto denkt dat ik volledig ergens anders ben. Met als gevolg heel wat meldingen van assistentieissues (verkeerstekenherkenning enzo).
Via de app kan hij mijn locatie ook niet meer vinden.

Iemand al eens voorgehad? Kun je compas ergens calibreren? Infotainment uit/aan werkte niet.

Mss dat het morgen weg is... geen idee
Dat heb ik ooit ook een keer gehad en daarna gelukkig niet meer. De auto op een gegeven moment maar uitgezet en na een halfuur weer aangezet. Hierna was het probleem verdwenen.

Maar je weet inderdaad niet wat je meemaakt zo irritant is zo'n gps storing :(

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

• Athome
Papui schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:49:
[...]
Mooie auto. Heb je het stiksel en de zetels kunnen bekijken ergens vooraleer je de knoop hebt doorgehakt? Wij hebben het niet aangedurfd omdat we het op foto’s te opvallend vinden en het in het echt nergens konden bekijken. Om die reden zijn we dan ook voor de sportline gegaan, of gaan we er waarschijnlijk voor. Op 1 december moet ik de knoop doorhakken.
Sterker nog. We hebben in een nieuwe Enyaq RS een proefrit kunnen maken bij de dealer. Die had dus de geel/groene stiksels. In de showroom stonden nog 2 Elroq RS'en (donker grijs en Timiano Green). Dus gelegenheid genoeg om kunnen te beoordelen. Het is juist de bekleding van de stoelen en dashboard die ons heeft doen besluiten om voor de RS te gaan en niet voor de Sportline. De extra PK's zijn ook erg verslavend.
Mijn vrouw houdt niet van geel. Maar de geel/groene accenten in het interieur waren voor haar subtiel genoeg om het wel mooi te vinden. Ze vindt het zelfs dat het wat extra's geeft t.o.v de Sportline.
Voor ons was de keuze uiteindelijk dus niet zo moeilijk.

De kleur van de auto zelf was wel moeilijk. Eerlijk gezegd vinden we Velvet Rood mooier dan Race Blue maar we hebben ook gezien dat Velvet Rood erg variabel overkomt onder verschillende licht omstandigheden,
Een Business Edtion met Velvet Rood onder zonlicht komt erg saai en flets over. Terwijl Velvet Rood op een Octavia met allemaal hoogglans zwarte elementen in de showraam heel mooi is. Als we alleen dat model gezien hadden, waren we direct voor Velvet Rood gegaan.
Race Blue is ook erg mooi met de zwarte accenten van de RS maar in daglicht blijft Race Blue beter overeind blijft.
Overigens is Donker Grijs ook een hele mooie kleur op de RS. Anoniemer maar absoluut RS waardig.

Bij een andere dealer hebben we een proefrit kunnen maken in een Sportline met DCC onderstel. Deze stond op de 20" wielen. DCC is echt een aanrader. De spreiding tussen volledig comfort of volledig sportief is zo groot dat je altijd een goede afstelling vindt.
Volledig comfort (schuif helemaal naar links) is zo comfortabel dat de Elroq al lichtjes deint. Je zou er misselijk/zeeziek van kunnen worden. Terwijl bij volledig sportief (schuif helemaal naar rechts) je de naden tussen klinkers voelt en de auto goed schudt over de klinkerweg.

Electrische verstelbare bestuurdersstoel met geheugen, beter audio systeem en head-up display waren al een eis. Dat maakt het Advanced pakket het startpunt.
Alleen in het Maxx pakket is de passagierstoel ook electrisch instelbaar. Dat vonden wij de 1000 euro t.o.v het Advanced pakket wel waard.

Bij Pouw in Zwolle staan er 2 RS'en in de showroom. Misschien de moeite waard om een ritje naar Zwolle te maken.

• Papui
Athome schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:48:
[...]

Sterker nog. We hebben in een nieuwe Enyaq RS een proefrit kunnen maken bij de dealer. Die had dus de geel/groene stiksels. In de showroom stonden nog 2 Elroq RS'en (donker grijs en Timiano Green). Dus gelegenheid genoeg om kunnen te beoordelen. Het is juist de bekleding van de stoelen en dashboard die ons heeft doen besluiten om voor de RS te gaan en niet voor de Sportline. De extra PK's zijn ook erg verslavend.
Mijn vrouw houdt niet van geel. Maar de geel/groene accenten in het interieur waren voor haar subtiel genoeg om het wel mooi te vinden. Ze vindt het zelfs dat het wat extra's geeft t.o.v de Sportline.
Voor ons was de keuze uiteindelijk dus niet zo moeilijk.

De kleur van de auto zelf was wel moeilijk. Eerlijk gezegd vinden we Velvet Rood mooier dan Race Blue maar we hebben ook gezien dat Velvet Rood erg variabel overkomt onder verschillende licht omstandigheden,
Een Business Edtion met Velvet Rood onder zonlicht komt erg saai en flets over. Terwijl Velvet Rood op een Octavia met allemaal hoogglans zwarte elementen in de showraam heel mooi is. Als we alleen dat model gezien hadden, waren we direct voor Velvet Rood gegaan.
Race Blue is ook erg mooi met de zwarte accenten van de RS maar in daglicht blijft Race Blue beter overeind blijft.
Overigens is Donker Grijs ook een hele mooie kleur op de RS. Anoniemer maar absoluut RS waardig.

Bij een andere dealer hebben we een proefrit kunnen maken in een Sportline met DCC onderstel. Deze stond op de 20" wielen. DCC is echt een aanrader. De spreiding tussen volledig comfort of volledig sportief is zo groot dat je altijd een goede afstelling vindt.
Volledig comfort (schuif helemaal naar links) is zo comfortabel dat de Elroq al lichtjes deint. Je zou er misselijk/zeeziek van kunnen worden. Terwijl bij volledig sportief (schuif helemaal naar rechts) je de naden tussen klinkers voelt en de auto goed schudt over de klinkerweg.

Electrische verstelbare bestuurdersstoel met geheugen, beter audio systeem en head-up display waren al een eis. Dat maakt het Advanced pakket het startpunt.
Alleen in het Maxx pakket is de passagierstoel ook electrisch instelbaar. Dat vonden wij de 1000 euro t.o.v het Advanced pakket wel waard.

Bij Pouw in Zwolle staan er 2 RS'en in de showroom. Misschien de moeite waard om een ritje naar Zwolle te maken.
Graaf dat je de RS hebt kunnen bekijken en zelfs hebt kunnen testrijden. Zo ben je inderdaad ineens zeker.
Bij ons moet het zowiezo een “moon white” zijn. Dat is een voorwaarde van de leasemaatschappij.

Moesten we voor de RS gaan zou het eentje zijn zonder de warmtepomp en met het advanced pakket, het maxx pakket past niet in budget. Voor de rest zou die alle extra pakketten/opties hebben.

Zijn de extra pk’s zo een groot verschil? Wij kregen mee dat die alleen worden ingeschakeld bij de vraag naar extra vermogen dus bij het normaal rijden telt de voormotor niet mee en rijd je zoals in een sportline. Ook de 4x4 zou alleen ingeschakeld worden indien daar vraag naar is, dus niet zelf inschakelbaar door de bestuurder, dat vind ik wel jammer.
Indien de extra pk’s of de 4x4 nodig zijn en beschikbaar zijn zou dit ook maar een voor een bepaalde tijd zijn, dus niet continu merkbaar.

Deze zaken kregen we mee over de RS van de garage waar wij zijn gaan kijken maar die deze niet had staan. Dit alles deed ons toch twijfelen. Daarom dat onze voorkeur tot nu toe naar een volledig uitgeruste sportline ging waar wel de warmtepomp en het maxx pakket bijzitten.

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:30
Een domme vraag over de Elroq navi: je zou toch in moeten kunnen stellen dat de navi de route bepaalt op basis van "snelste" of "kortste"? Ik heb gezocht maar kan deze instelling niet vinden met als gevolg dat ik vind dat er soms vreemde keuzes worden gemaakt...

• javo1994
  • Nu online
Ik heb de prijslijst Belgie nog voor je gevonden. Hier kun je precies in zien wat er per versie aanwezig is

https://nl.skoda.be/_doc/...31-4c1b-b5a1-7d41bd194a6a
Papui schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:36:
Business is de corporate versie denk ik, of maak ik hier een vergissing?
Volgens mij zijn ze beide in volledige uitrusting gelijk aan elkaar. Of dat is toch wat ze me in de showroom hebben verteld.
De enige verschillen zouden zijn:
- sportline zwarte afwerking in exterieur en niet te kiezen interieur, dus zonder geventileerde zetels. Sportonderstel
- corporate geen zwarte afwerking maar wel interieurkeuze waarbij geventileerde zetels een optie zijn. Geen sportonderstel

Voor de rest hebben ze me verteld dat alles hetzelfde zou moeten zijn.
Bij de corporate had ik wel geventileerde zetels gekozen (suite Shell), daarom dat deze waarschijnlijk ook duurder uitkwam in de leasing. Dit is nog een vrij dure optie.

• Athome
Papui schreef op maandag 17 november 2025 @ 06:51:
[...]

Graaf dat je de RS hebt kunnen bekijken en zelfs hebt kunnen testrijden. Zo ben je inderdaad ineens zeker.
Bij ons moet het zowiezo een “moon white” zijn. Dat is een voorwaarde van de leasemaatschappij.

Moesten we voor de RS gaan zou het eentje zijn zonder de warmtepomp en met het advanced pakket, het maxx pakket past niet in budget. Voor de rest zou die alle extra pakketten/opties hebben.

Zijn de extra pk’s zo een groot verschil? Wij kregen mee dat die alleen worden ingeschakeld bij de vraag naar extra vermogen dus bij het normaal rijden telt de voormotor niet mee en rijd je zoals in een sportline. Ook de 4x4 zou alleen ingeschakeld worden indien daar vraag naar is, dus niet zelf inschakelbaar door de bestuurder, dat vind ik wel jammer.
Indien de extra pk’s of de 4x4 nodig zijn en beschikbaar zijn zou dit ook maar een voor een bepaalde tijd zijn, dus niet continu merkbaar.

Deze zaken kregen we mee over de RS van de garage waar wij zijn gaan kijken maar die deze niet had staan. Dit alles deed ons toch twijfelen. Daarom dat onze voorkeur tot nu toe naar een volledig uitgeruste sportline ging waar wel de warmtepomp en het maxx pakket bijzitten.
Bekijk deze video eens:
YouTube: SKODA ELROQ: EDITION 85 vs VRS REVIEW!
Een vergelijking tussen de 286 PK en RS. In beide modellen rijdt ze weg en speelt ze wat met het stroompedaal. Bij de RS zie je duidelijk dat het lichaam/hoofd meer moeite heeft om te reageren op de acceleratie. Dit vergelijk zie al in de eerste 25-30% van de video.

Ik kan dit alleen maar bevestigen. De extra motor is inderdaad niet constant actief maar zodra je wil accelereren, komt de motor aan de voorkant er direct bij.
Daarnaast wordt gezegd dat de extra motor alleen werkt boven een SOC van 80%. Dit blijkt niet te kloppen.
Zag een video van iemand die met een ODB dongle het stroom verbruik tijdens acceleratie aan het meten was bij de RS. Zelfs bij 50% SOC is het volledig vermogen nog te benutten. Daaronder begint het langzaam af te nemen. Ik geloof dat bij SOC van 30% het wel gedaan is met de extra pk's .

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 16:14
Hoi hoi,

heb m'n auto net een paar dagen, maar schrik een beetje van het verbruik. Net van Breda naar Den Bosch gereden, vooral file, stukje 100-120 kunnen rijden. 21kWh/100km / 14% v/d accu over 55km.

M'n vorige (Hyundai Kona Electric) gaf ongeveer 16,5-17 aan op dat stuk met dit weer. En meestal maar 11-13% verbruik met kleinere accu.

Zie de meeste mensen aanzienlijk minder rapporteren dan 21kWh/100km en ik reed nog redelijk rustig voor mijn doen. Kon ook niet anders met zoveel file.

Hij rijd wel lekker, maar gezien het verbruik wat meeste andere rapporteren toch beetje aan het twijfelen of ik niet even langs de dealer moet ofzo. Die zit nogal eindje verderop.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:49
freaky schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:07:
Hoi hoi,

heb m'n auto net een paar dagen, maar schrik een beetje van het verbruik. Net van Breda naar Den Bosch gereden, vooral file, stukje 100-120 kunnen rijden. 21kWh/100km / 14% v/d accu over 55km.

M'n vorige (Hyundai Kona Electric) gaf ongeveer 16,5-17 aan op dat stuk met dit weer. En meestal maar 11-13% verbruik met kleinere accu.

Zie de meeste mensen aanzienlijk minder rapporteren dan 21kWh/100km en ik reed nog redelijk rustig voor mijn doen. Kon ook niet anders met zoveel file.

Hij rijd wel lekker, maar gezien het verbruik wat meeste andere rapporteren toch beetje aan het twijfelen of ik niet even langs de dealer moet ofzo. Die zit nogal eindje verderop.
Ik heb inmiddels 18K gereden en de auto bevalt prima, behalve het verbruik. Vooral als je boven de 100 komt begint ie echt kWh's te slurpen. Nu met de lagere temperaturen wordt het nog erger natuurlijk.

Meld vooral terug wat ze zeggen bij de dealer als je toch besluit daarheen te gaan. :9

• Flix20
  • Nu online
Morgen eens bij de dealer binnenstappen om naar de ruitenwissers te kijken.
Vanuit het LM kreeg ik ook al de opmerking 'dat is snel'

PSN: Flix20-NL

• p.selker
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:38
Inmiddels 24.000 kilometers achter de kiezen, wat een heerlijke auto (BE 60)! Dit is voor mij de eerste EV, maar ik zou niet anders meer willen. Het verbruik ligt bij mij nu op 17,6kWh/100km en ik rij lekker door (120 en 's avonds regelmatig 150, verwarminkje lekker op 20 graden). Het verbruik valt mij erg mee, in het dagelijks leven kan ik mij prima redden met de actieradius.

Voor wat betreft de ruitenwissers, deze heb ik begin november (dus na 6,5 maand) laten vervangen want hij trok verschrikkelijk veel strepen. Vind het ook snel, maar heb mijn LM er nog niet over gehoord :D

• twowheeler
  • Laatst online: 11:29
Zit er qua praktijk verbruik hier nog veel verschil tussen de 60 en de 85.

De 85 heeft namelijk de "nieuwe" APP550 motor, deze zou een stuk efficiënter moeten zijn.

• Elroq85
twowheeler schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:46:

De 85 heeft namelijk de "nieuwe" APP550 motor, deze zou een stuk efficiënter moeten zijn.
Ik heb de 85 en zit op 15,5 kWh/100 km gemiddeld. En ja met deze temperaturen rijd ik op dit moment 16,3 kWh/100 km.

• Flix20
  • Nu online
twowheeler schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:46:

Ik heb nu met 22k op de teller van mijn 85 sinds maart een gemiddeld verbruik van 17.4.
Dit is in de laatste maand omhoog gekropen na maanden op 17.1 gestaan te hebben.
Bereik op volle accu staat nu bij mij op 400km met deze temperaturen (vanmorgen 3.5 bij vertrek)

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:11
Elroq85 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:04:
[...]

Ik heb de 85 en zit op 15,5 kWh/100 km gemiddeld. En ja met deze temperaturen rijd ik op dit moment 16,3 kWh/100 km.
Als ik het afgelopen jaar hier goed gelezen heb ben jij er ook wat meer mee bezig om het laag te houden?

Voor wie de HUD heeft, daar laat die rechts altijd het huidige verbruik zien. Daar staan soms wel dikke uitschieters in die ik dan niet kan plaatsen. Ik heb de A/C uitstaan en standaard de temp op 17. Zit meestal niet lang erin en anders slinger ik wel de bips- en handverwarming aan. Eco stand als ik eraan denk (~75% vd tijd).

Is mijn 1ste EV en na 8k km wordt dit mijn eerste winterseizoen dus ik ben vooral nog benieuwd hoe het werkt en wat precies de kou gaat doen. Regen is tot nu toe mijn grootste vijand _O-

• Elroq85
Holzschuh schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:31:
[...]

Als ik het afgelopen jaar hier goed gelezen heb ben jij er ook wat meer mee bezig om het laag te houden?

Voor wie de HUD heeft, daar laat die rechts altijd het huidige verbruik zien. Daar staan soms wel dikke uitschieters in die ik dan niet kan plaatsen. Ik heb de A/C uitstaan en standaard de temp op 17. Zit meestal niet lang erin en anders slinger ik wel de bips- en handverwarming aan. Eco stand als ik eraan denk (~75% vd tijd).

Is mijn 1ste EV en na 8k km wordt dit mijn eerste winterseizoen dus ik ben vooral nog benieuwd hoe het werkt en wat precies de kou gaat doen. Regen is tot nu toe mijn grootste vijand _O-
Ja in die zin dat ik bv. de airco niet aan zet tenzij het nodig is. Dus standaard staat deze uit. Verwarming op 20 graden. Normaal meerijden met andere verkeer dus niet constant snel optrekken en weer in de remmen.

• Driessen1989
Flix20 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:28:
Ben benieuwd.
Ik ben er geweest en zoals gewoonlijk was er op dat moment niks te horen waardoor ze niks gedaan hebben...

• Driessen1989
Ik heb sinds april deze mooi Elroq. Ben er zeer tevreden mee zoals hij rijd alleen zit er wel een beetje mee dat mijn Business Edition 60 echt een laag actiradius heeft. Als je op de site kijkt (en snap dat dit in de mooiste gevallen is) geeft hij een range aan van 394 - 429 km. Echter kom ik nooit hoger dan 300 km (en nu met dit weer helemaal niet). Ligt het dan aan mijn bak of is dit normaal bij de Business Edition 60?

• javo1994
  • Nu online
Driessen1989 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:23:
Ik heb sinds april deze mooi Elroq. Ben er zeer tevreden mee zoals hij rijd alleen zit er wel een beetje mee dat mijn Business Edition 60 echt een laag actiradius heeft. Als je op de site kijkt (en snap dat dit in de mooiste gevallen is) geeft hij een range aan van 394 - 429 km. Echter kom ik nooit hoger dan 300 km (en nu met dit weer helemaal niet). Ligt het dan aan mijn bak of is dit normaal bij de Business Edition 60?
Ik rijd ook een BE60. Deze zomer heb ik vaak 340km gehaald bij 100% laden en niet harder dan 110km/u rijden. Rijd eigenlijk nagenoeg altijd in sport modus met airco aan. Nu met dit weer gaat hij richting de 300-320km. Ik rijd veel gecombineerd (stad/snelweg)

• Driessen1989
javo1994 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:32:
[...]

Ik rijd ook een BE60. Deze zomer heb ik vaak 340km gehaald bij 100% laden en niet harder dan 110km/u rijden. Rijd eigenlijk nagenoeg altijd in sport modus met airco aan. Nu met dit weer gaat hij richting de 300-320km. Ik rijd veel gecombineerd (stad/snelweg)
Ik rij altijd in de normale modus en mijn auto geeft aan dat hij in 22854 kilometer gemiddeld 18.4 kWh/100km doet.

Ik heb er kats geen verstand van maar heb wel het gevoel dat ik veel hoger zit dan wat ik hier lees.
Mijn rijgedrag is normaal, kachel op 20 graden maar wel in de laagste stand.

Ik heb hem net 100% opgeladen en geeft dan al aan dat ik 305 kan rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Driessen1989 op 18-11-2025 14:45 ]

• twowheeler
Als ik het zo lees is de 85 naast een grotere accu daadwerkelijk ook meer efficient door die app550 motor

• Elroq85
twowheeler schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:49:
Als ik het zo lees is de 85 naast een grotere accu daadwerkelijk ook meer efficient door die app550 motor
Dat is inderdaad wel zo maar verschil ook weer niet heel groot. Het zou best eens kunnen dat een aantal mensen (zoals ik) ongeveer 100 rijden waar je 100 mag en een andere groep tegen de 110 rijdt op hetzelfde traject. Boven de 100 km zie je duidelijk (zoals bij veel EVs) dat het verbruik progressief stijgt.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:53
Hoi hoi,

Nog een keer rijden als het wat warmer is. Of een auto kopen met (goedkopere) LFP batterijen ipv NMC

• Tomskii5
Flix20 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:28:
Ik merk hier na +/- 6 maanden en 13k km nu ook op dat ze eigenlijk al beginnen aan vervangen toe te zijn. Ik vind dat énorm snel om heel eerlijk te zijn.

• Frankythefly
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 20:16
Hoi hoi,

Ik zit nu ook snel op 20 kWh per 100 km. Normal gesproken ligt dat op 16 bij goed weer.
Ik heb de verwarming op 20, wel lage stand. Stoel- stuurverwarming vaak wel aan met dit weer. Was vanmorgen wel 4 graden hier. Rit van 60 km en gemiddeld 70 km/u gereden, max 104 km/u.

Elroq 60 BE Timiano Green + Lodge

• Holzschuh
Driessen1989 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:43:
[...]Ik rij altijd in de normale modus en mijn auto geeft aan dat hij in 22854 kilometer gemiddeld 18.4 kWh/100km doet.
Gistermiddag nog eens gekeken en mijn "lange tijd" is bij 8k+ km 18.2 kWh. In de zomer stond er regelmatig 400+ km bij 100% lading en was het verbruik op een lading <15 kWh. Maar dat lukt alleen in de zomer.

Hier in Zuid-Limburg is weinig snelweg dus dat scheelt, maar daarom is het wel altijd heuveltje op, heuveltje af.

• Mittavic
Toch wel blij met de laadpoortafdekking met die regen 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LKCwvbdtzb_Z5ai1dVegkxXIOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/147mSzASu6gJ9pmh8SAEN8VK.jpg?f=fotoalbum_large

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
goed om die in actie te zien,
klopt het dat je er niet mee kan DC (snel)laden? dat gedeelte lijkt me geblokkeerd?

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:49
Shanquish schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:38:
goed om die in actie te zien,
klopt het dat je er niet mee kan DC (snel)laden? dat gedeelte lijkt me geblokkeerd?
Dat klopt, staat ook netjes in de beschrijving.
https://shop.skoda.be/nl/...a7688320e865fa0/5la054410

Wel iedere keer verwijderen na het laden, toch weer extra handeling.

Vraag me bij dit soort producten wel af hoe nodig het is. Wat gebeurd er als je hem niet gebruikt en er "iets" gebeurd door weersinvloeden, waardoor er schade ontstaat. Heeft Skoda dan de laadvoorziening niet goed genoeg gemaakt of is de gebruiker aansprakelijk?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
m.eddy schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:42:
[...]

Dat klopt, staat ook netjes in de beschrijving.
https://shop.skoda.be/nl/...a7688320e865fa0/5la054410

Vraag me bij dit soort producten wel af hoe nodig het is. Wat gebeurd er als je hem niet gebruikt en er "iets" gebeurd door weersinvloeden, waardoor er schade ontstaat. Heeft Skoda dan de laadvoorziening niet goed genoeg gemaakt of is de gebruiker aansprakelijk?
In koudere landen is dit erg handig om ervoor te zorgen dat er geen sneeuw of ijs vastvriest rond de laadkabel. Dat heb ik wel eens op reis gehad met een ID5.

In onze contreien gaat dan weer de theorie rond dat dit het oxideren van de vergrendeling zou kunnen voorkomen en daarmee het probleem van de laadklep die niet meer wil ontgrendelen zou kunnen voorkomen worden.

• Holzschuh
Dat van die laadklep is wel een bekend probleem. Skoda heeft de ICE klepvergrendeling gebruikt maar tanken doe je maar kort en altijd onder een afdak.

Dus ergens lijkt het me niet heel vreemd om te redeneren dat dit voorkomt dat die vergrendeling op den duur kapot gaat. Maar de oplossing is natuurlijk dat Skoda een weersbestendige vergrendeling ontwerpt.

• Tomskii5
Holzschuh schreef op woensdag 19 november 2025 @ 07:26:
[...]

Gistermiddag nog eens gekeken en mijn "lange tijd" is bij 8k+ km 18.2 kWh. In de zomer stond er regelmatig 400+ km bij 100% lading en was het verbruik op een lading <15 kWh. Maar dat lukt alleen in de zomer.

Hier in Zuid-Limburg is weinig snelweg dus dat scheelt, maar daarom is het wel altijd heuveltje op, heuveltje af.
Hier ook met 13k km op een gemiddeld verbruik lange tijd van 18.2 kWh. Dat is incl redelijk wat snelweg (Dageljks 80km woon-werk) maar uiteraard ook een stukje file.

Ik merk nu met de koudere temperaturen en regenweer dat hij meer in de range 20-21kWh zit. Wat op zich nog altijd prima is voor zo'n grote wagen. A/C uit (indien niet nodig) helpt alleszins veel.

• Shanquish
  • Niet online
Holzschuh schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:03:
Dat van die laadklep is wel een bekend probleem. Skoda heeft de ICE klepvergrendeling gebruikt maar tanken doe je maar kort en altijd onder een afdak.

Dus ergens lijkt het me niet heel vreemd om te redeneren dat dit voorkomt dat die vergrendeling op den duur kapot gaat. Maar de oplossing is natuurlijk dat Skoda een weersbestendige vergrendeling ontwerpt.
klopt, maar ook bij ICE auto's heeft de vergrendeling te lijden onder het weer hoor.
ik kijk regelmatig naar de videos van Rijt auto's, en zo af en toe komt het daar ook voor dat ze het motortje /vergrendeling moeten vervangen van VAG tankklepjes omdat die door roest het heeft begeven.

• Mittavic
m.eddy schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:42:
[...]
Inderdaad een nadeel maar het is echt heel snel erin en eruit klikken.

• Shanquish
  • Niet online
Mittavic schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:36:
[...]

Inderdaad een nadeel maar het is echt heel snel erin en eruit klikken.
anders krijg je de klep niet dicht?
edit, ik zie het al, de vergrendeling wordt uiteraard ook afgedekt.

[ Voor 13% gewijzigd door Shanquish op 19-11-2025 10:54 ]

• Flix20
  • Nu online
Driessen1989 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 14:15:
[...]

Ben benieuwd.
Ik ben er geweest en zoals gewoonlijk was er op dat moment niks te horen waardoor ze niks gedaan hebben...
Net even langs geweest.
Toevallig had ik het er vanmorgen met een collega over die in een Enyaq rijdt. Die gaf aan hetzelfde eufel gehad te hebben en dat het wisselen v/d ruitenwisserbladen niets uithaalt maar dat het zit in de drukveer die de wissers op het ruit drukken.
Dus dit heb ik ook aangegeven bij de dealer en daar begon het natuurlijk met 'ja het kan binnen 6 maanden zo zijn, ik hoor nog niets om wat anders aan te nemen'. Toen is de auto meer naar binnen genomen en na 15 min kwam die weer voorrijden. Hebben ze de wissers vervangen maar toch ook wel afgesteld.
Nu heb ik geen klapperende wissers meer dus het lijkt de oplossing geweest te zijn!

Alleen jammer dat ze achter niet ook gedaan hebben. Die loopt nog wel flink te klapperen maar toen was ik de snelweg al opgedraaid dus omdraaien ging lastig.
Holzschuh schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:03:

Waar ik ook ben achter gekomen, is dat je absoluut niet dat afdekkapje van de DC poort perongeluk los moet hebben zitten en dan de klep dichtdrukken. Je krijgt dan vervolgens de deksel met heel veel pijn, moeite en een flinke dosis kracht pas weer open...

• StevendGraaf
Hoi hoi,

14% over 55 km is 4km per procent. Vind ik niet heel vreemd met deze temperaturen.

• miniterror
  • Laatst online: 10:33
Hoi hoi,

Hey kan iets lager met een 60 ACCU pakket.
Hier heb ik wel heel goed mijn best voor moeten doen, voornamelijk 102 op de CC, Eco stand, proberen zoveel mogelijk te remmen met de flippers (heb een sportline).
Vind het bereik/verbruik ook om te janken vergeleken met mijn oude E-Niro.

Heb jij ook een 60 of heb je een 85?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o97J6p7oViqkiR7TGfDHI-05_Nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koey2JbNBp6QPbz3Gn66rj2c.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was vorige week, kinderen naar school, naar kantoor, naar sporten, dagje en dat ding weer leeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Td1s_A5QuYM_ZozoVGCJSVF0xVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXotg35YtMlykGyGMyF98oIn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door miniterror op 19-11-2025 15:53 ]

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:35
miniterror schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:51:
[...]

Hey kan iets lager met een 60 ACCU pakket.
Hier heb ik wel heel goed mijn best voor moeten doen, voornamelijk 102 op de CC, Eco stand, proberen zoveel mogelijk te remmen met de flippers (heb een sportline).
Vind het bereik/verbruik ook om te janken vergeleken met mijn oude E-Niro.

Heb jij ook een 60 of heb je een 85?
[Afbeelding]

Dit was vorige week, kinderen naar school, naar kantoor, naar sporten, dagje en dat ding weer leeg.
[Afbeelding]
Mijn auto werd afgeleverd op 2.4 bar rondom. 2.7 staat in het boekje voor mijn wielmaat. Heb daar zelf nog een 0.1 bar bij opgeteld. Denk dat dat wel scheelt eventueel

• miniterror
  • Laatst online: 10:33
Patox schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:06:
[...]

Mijn auto werd afgeleverd op 2.4 bar rondom. 2.7 staat in het boekje voor mijn wielmaat. Heb daar zelf nog een 0.1 bar bij opgeteld. Denk dat dat wel scheelt eventueel
Ik had ook 2.4 rondom, zelf gepompt naar 2.8 voor en 2.9 achter.
Vraag me af of bandentype er misschien nog iets te maken heeft?
Mijne staat op 4 seizoenen banden.

Edit: continental allseasoncontact 2 banden zitten er onder bij mij.

[ Voor 7% gewijzigd door miniterror op 19-11-2025 22:03 ]

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:43
miniterror schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:37:
[...]

Ik had ook 2.4 rondom, zelf gepompt naar 2.8 voor en 2.9 achter.
Vraag me af of bandentype er misschien nog iets te maken heeft?
Mijne staat op 4 seizoenen banden.
wij rijden onze EV's (Tesla Model Y en Renault ZOE) eigenlijk altijd rond de 3.0/3.1 bar rondom. Ondertussen al ruim 5 jaar en dat gaat eigenlijk prima. ZOE op Michelin 4 seizoen banden en Model y op zomer en winterbanden. Onder de 2.7 krijg ik in de Y zelfs al alarm meldingen. en bij 2.4 bar op de ZOE lijkt het echt alsof de band veel te zacht/lek is.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Je kan bandendruk tussen verschillende auto's niet zomaar vergelijken..

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:43
S_Chief schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:01:
Je kan bandendruk tussen verschillende auto's niet zomaar vergelijken..
klopt, maar dat zal vooral door de bandenmaat (vooral de hoogte) komen. Gewicht van de auto's zal niet heel heel veel afwijken. Lagere banden banden kunnen vaak beter met een hogere druk omgaan maar bij hogere banden is het verschil tussen verschillende druk waarden het meest voel/merkbaar.

En tussen band in koude situatie en na een stuk rijden kan zomaar 0.3 bar verschil zijn. In de winter is het vaak handig om een iets hogere basis druk aan ter houden dan in de zomer omdat dan het verschil iets kleiner is.

Bij de Tesla geven ze overigens ook aan dat de druk ergens tussen de 2.7 en de 2.9 moet liggen voor comfort, en hoger voor maximaal bereik. Het is dus ook vaak een compromis.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Flix20
  • Nu online
Himalaya schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:18:
[...]

klopt, maar dat zal vooral door de bandenmaat (vooral de hoogte) komen. Gewicht van de auto's zal niet heel heel veel afwijken. Lagere banden banden kunnen vaak beter met een hogere druk omgaan maar bij hogere banden is het verschil tussen verschillende druk waarden het meest voel/merkbaar.
Tussen de Zoe en de Model Y en Skoda zal wel ff een slordige 25% zitten dus dat scheelt wel aanzienlijk.

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Heeft iemand een idee hoe ik het klepje voor de stekker open kan krijgen? Het was dichtgevroren door ijzel. De ijzel is weg, maar het klepje krijg ik niet meer open dus ik kan de auto niet opladen.

• twowheeler
Heb je er al met je vlakke hand tegen gedrukt? Soms kan je zo het ijs breken.

• Anme
  • Nu online
twowheeler schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:34:
Heb je er al met je vlakke hand tegen gedrukt? Soms kan je zo het ijs breken.
Pas 100 keer.....

• NEAK70
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:57
Is de auto niet op slot gesprongen :X

• Anme
  • Nu online
Ja, gelukt, dat was het inderdaad. Weer wat geleerd
Pagina: 1 ... 58 59 Laatste