• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:31
Hier bijna 46k, een van de eerste denk ik. 2025 klassieker, kon hem indertijd alleen bij de roadshow bekijken. Zoemt prima. 👍

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09-10 17:52
Ik ben net terug van 5 weken Pyreneeën, met motortrailer en zware motorfiets erop. Geweldige auto voor in de bergen! Geen eelt meer op mijn rechterhand van het schakelen :) .Er staan nu zo'n 30.000 km op de teller, geen problemen gehad. Ik laad thuis op (zonnepanelen) en moet vaak weer wennen aan laden in kleinere plaatsen. Ik heb tot twee maal toe een app moeten downloaden om te kunnen laden. ANWB- en Shellpas waren geen uitkomst. Op de snelwegen bij Ionity geladen.
Ben nog wel op zoek naar een thuisbrenger.

• p.selker
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-10 10:35
Om de positieve ervaringen maar even te bevestigen, hier inmiddels ruim 60k op de teller (april '25) en uitermate tevreden met de auto! In het bezit van een Elroq 60, voor mij (laadpaal thuis) genoeg range voor de dagelijkse ritjes. Ik heb i.v.m. leasebudget de afweging gemaakt tussen comfort/luxe en rijbereik. Voor de vakantie in Spanje, moet je iets vaker laden, maar daarvoor heb ik nu wel Business Edition met Advanced pakket (icm Lodge). Die ene keer in het jaar dat wij op vakantie gaan, moeten wij iets vaker laden, maar daar weegt dan de luxe voor de dagelijkse ritten tegenop.

Afgelopen jaar weinig tot geen problemen gehad. In het begin 1 of 2 keer het display uitgevallen, daarna nooit meer last. Wegvallen van Android Auto gebeurd helaas wel regelmatig, maar de verbinding is gelukkig zo weer te herstellen. Uiteraard heb ik ook wel eens de meldingen gehad dat de veiligheidssystemen niet werken, maar dat is vaak i.c.m. dauw of vuil op de sensoren.
Wel vind ik dat de batterijen van de sleutel vaak vervangen moet worden (Kessy reageert dan niet goed meer), dit is nu al de 3e batterij die er in komt...

Dus conclusie, wat een heerlijke auto! Als, het duurt nog even, mijn leasecontract is afgelopen, dan zou ik het niet erg vinden om weer in een Elroq te mogen rijden.

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:21
Hier inmiddels 41K op de teller na 1 jaar rijden in de Elroq 77kw sportline. Ondanks paar scherm glitches (die ik nu niet meer heb) bevalt ie erg goed 👍

• NulElf
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:56
Om de positieve ervaringen ook maar even te laten horen: ik heb de Elroq sinds 1 mei en inmiddels ongeveer 20.000 km gereden.

Tot nu toe eigenlijk geen noemenswaardige problemen gehad. Ik vind het vooral een erg comfortabele en prettige auto om mee te rijden.

Daarbij kom ik uit een Superb Combi, waarin ik ruim 100.000 km heb gereden. Dat is toch een grotere auto uit een hoger segment, dus ik was vooraf wel benieuwd of de Elroq qua comfort niet als een stap terug zou voelen. Dat valt me eigenlijk alles mee; ook na zoveel kilometers in de Superb vind ik de Elroq gewoon erg comfortabel.

Qua bagageruimte is het soms natuurlijk wel even schakelen, want die is fors kleiner. Maar op 99 van de 100 ritten merk ik daar niets van en het was bovendien een bewuste keuze.

Dus voor de balans in dit topic: hier in ieder geval gewoon een tevreden Elroq-rijder. 🙂

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:51
Hier ook niks meer dan lof. Auto van april ‘25 en inmiddels 45.000km verder.

Het enige ‘probleem’ wat ik heb gehad is dat afgelopen voorjaar de airco leeg was. Er was geen lek gevonden; bijgevuld en sindsdien doet die het weer prima. Misschien dat door de vrieskou in de winter een pakking ergens wat stugger was en lekte, zit nu met normale temperaturen weer dicht.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:08

Bob Popcorn

Plop!

25k verder en nog nooit iets gehad met de Elroq, sterker nog hij is nog nooit bij de dealer geweest. Dat wordt misschien wel een keertje tijd.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Andrehj
  • Niet online
TweakTom92 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:43:
Het enige ‘probleem’ wat ik heb gehad is dat afgelopen voorjaar de airco leeg was. Er was geen lek gevonden; bijgevuld en sindsdien doet die het weer prima. Misschien dat door de vrieskou in de winter een pakking ergens wat stugger was en lekte, zit nu met normale temperaturen weer dicht.
Je weet dat je "monteur" hiermee een milieudelict pleegt? Aircogas verdwijnt niet zomaar, en zeker niet na al een jaar, dan is er ergens een lek. Dat verhaal van die pakking is echt bullshit, dan zou bij elke auto elke winter de airco leeg zijn (en de jouwe zeker weer na de volgende winter).
Hij moet verplicht eerst het lek opsporen (daar zijn veel verschillende methodes voor) en pas daarna mag de installatie weer worden gevuld.
Ik zou hier nog maar eens achteraan gaan, want ze zullen daar in de garantietijd wel geen zin in hebben gehad, want dat moet dan op hun kosten, terwijl nu de gok zal zijn dat het euvel pas na de garantietijd terug komt, en ze jou voor de kosten op laten draaien.
Die dealer heeft dus zowel jou als het milieu genaaid.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• TweakTom92
Andrehj schreef op donderdag 24 september 2026 @ 19:34:
[...]

Je weet dat je "monteur" hiermee een milieudelict pleegt? Aircogas verdwijnt niet zomaar, en zeker niet na al een jaar, dan is er ergens een lek. Dat verhaal van die pakking is echt bullshit, dan zou bij elke auto elke winter de airco leeg zijn (en de jouwe zeker weer na de volgende winter).
Hij moet verplicht eerst het lek opsporen (daar zijn veel verschillende methodes voor) en pas daarna mag de installatie weer worden gevuld.
Ik zou hier nog maar eens achteraan gaan, want ze zullen daar in de garantietijd wel geen zin in hebben gehad, want dat moet dan op hun kosten, terwijl nu de gok zal zijn dat het euvel pas na de garantietijd terug komt, en ze jou voor de kosten op laten draaien.
Die dealer heeft dus zowel jou als het milieu genaaid.
Zo lekker met een gestrekt been erin zeg.

Ze hebben een halve dag met een sniffer getest en konden geen lek vinden, dat is mogelijk als het heel erg klein is of niet altijd lekt. Er zit nu een fluoriderende vloeistof in zodat als hij weer leeg raakt ze het kunnen opsporen. De vraag is inderdaad of het volgend voorjaar weer terug komt, dan zien we verder.

Dat pakking verhaal kwam bij mezelf vandaan, dus dat kan zeker bullshit zijn. Ik ben dan ook geen airco monteur, jij zo te horen wel.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakTom92 op 24-09-2026 22:55 ]

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:27
Mijn vrouw heeft sinds ongeveer een week iets vreemds met de MySkoda-app.
Zij heeft een eigen account in de auto en dus ook in de app. In de app is dat een gastaccount, naast mijn hoofdaccount.
Tot ongeveer een week geleden (ongeveer gelijk met de installatie van iOS 27) ziet zij de gereden ritten niet meer en kan ze dus niet zien hoe (on)zuinig ze gereden heeft. Ik zie haar ritten wel bij mij in de app, maar ze tellen niet mee voor mijn Skoda Club-uitdagingen (wat volgens mij eerder wel zo was, dacht ik...)

Opnieuw installeren van de app heeft niet geholpen, privacy settings in de app heeft ze gelijk staan met die van mij. Herkenbaar voor iemand hier?

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-10 23:49
@St00mwals Zie onderstaande screenshot van een bericht dat het Skoda EV team op facebook geplaatst had een aantal dagen terug. Volgens mij is dit precies wat jij beschrijft en dus vanaf nu verwacht gedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_L-ny9undeAiKfyfLlU4BKIBYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y45NoU5uEI0CqUuvfhqmxg4K.png?f=fotoalbum_large

• Fatalharry
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 11:11
Deze week de digitale sleutel geactiveerd met de 6.0.1 update. wat is dat ideaal! Bijkomend voordeel, hij detecteert gelijk dat ik het ben. nooit meer autosleutels kwijt :)

• St00mwals
cptspekkie schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 13:38:
@St00mwals Zie onderstaande screenshot van een bericht dat het Skoda EV team op facebook geplaatst had een aantal dagen terug. Volgens mij is dit precies wat jij beschrijft en dus vanaf nu verwacht gedrag.

[Afbeelding]
Bedankt _/-\o_
Dat is idd precies wat mijn vrouw ervaart. Dan heeft ze gewoon pech, helaas.

• Andrehj
  • Niet online
TweakTom92 schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:50:
Zo lekker met een gestrekt been erin zeg.
Sorry, ben niet altijd even subtiel.
Ze hebben een halve dag met een sniffer getest en konden geen lek vinden, dat is mogelijk als het heel erg klein is of niet altijd lekt. Er zit nu een fluoriderende vloeistof in zodat als hij weer leeg raakt ze het kunnen opsporen. De vraag is inderdaad of het volgend voorjaar weer terug komt, dan zien we verder.

Dat pakking verhaal kwam bij mezelf vandaan, dus dat kan zeker bullshit zijn. Ik ben dan ook geen airco monteur, jij zo te horen wel.
Niet direct, maar ik zit er wel dicht tegenaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• TweakTom92
Andrehj schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:50:
[...]

Sorry, ben niet altijd even subtiel.

[...]

Niet direct, maar ik zit er wel dicht tegenaan.
Geen probleem. Mocht hij weer leeg raken ga ik ‘m zeker melden dat hij beter z'n best moet doen. ;)

• Elroq85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:50
Net terug van mijn vakantie in Frankrijk met de Elroq85. Is op zich prima gegaan maar we hadden wel 1 heel spannend en vervelend probleem. We stonden te laden en ik was even naar de winkel om nog wat inkopen te doen. Mijn vrouw had de sleutel in de middenconsole gelegd tijdens het laden en stond lekker buiten in het zonnetje. Toen het laden klaar was verwijderde mijn vrouw de laadkabel en sloot het klepje....en vervolgens klapten de spiegels in en sloot de auto helemaal af...

Daar stonden we dan zonder sleutels én zonder GSM want die lag ook in de auto. Dus openen via de APP ging niet. Ook Skoda Europa wilde niet helpen want er was geen defect aan de auto zeiden ze maar het was de schuld van de eigenaar zelf. Een lokale garagist heeft uiteindelijk de sleutel via "hengelen" uit de middenconsole gevist zodat we weer verder konden.

Is het niet vreemd dat een auto zichzelf kan afsluiten zonder dat iemand de sleutel gebruikt die ook nog eens IN de auto ligt? Is dat geen softwarefout? Wat vinden jullie?

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dat is wel raar ja. Ik heb ooit geprobeerd om de auto met de sensor op de deurgreep te vergrendelen terwijl de sleutel in de middenconsole lag, toen gebeurde er niets.

Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat het signaal van de sleutel is weggevallen waardoor de auto denkt dat je bent weggelopen en vervolgens vergrendelt. Maar dat zou imho ook niet mogen gebeuren.

[ Voor 37% gewijzigd door S_Chief op 26-09-2026 21:19 ]

• Franckey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-10 17:22
Elroq85 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:44:
...

Is het niet vreemd dat een auto zichzelf kan afsluiten zonder dat iemand de sleutel gebruikt die ook nog eens IN de auto ligt? Is dat geen softwarefout? Wat vinden jullie?
Ik denk dat dat een fout is. Ik had juist begrepen dat de Elroq een beveiliging heeft tegen buitensluiten. Hij zou juist niet op slot moeten kunnen als er een sleutel in de auto aanwezig is. Maar hoe kon je de sleutel eruit hengelen dan? Ging het alarm niet af?

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:08
Je zou denken sleutel is in de buurt van de wagen dus werkt het ontgrendelen van de deurhendel gewoon.
Of is dit enkel een KESSY ding?

Blijkbaar hebben ze wel iets met de update gedaan. Normaal werkt dat keyless entree vrij dramatisch. Met name het sluiten (of beter gezegd gebrek daarvan).

[ Voor 36% gewijzigd door Flix20 op 26-09-2026 21:37 ]

PSN: Flix20-NL

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:44
Elroq85 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 20:44:
Net terug van mijn vakantie in Frankrijk met de Elroq85. Is op zich prima gegaan maar we hadden wel 1 heel spannend en vervelend probleem. We stonden te laden en ik was even naar de winkel om nog wat inkopen te doen. Mijn vrouw had de sleutel in de middenconsole gelegd tijdens het laden en stond lekker buiten in het zonnetje. Toen het laden klaar was verwijderde mijn vrouw de laadkabel en sloot het klepje....en vervolgens klapten de spiegels in en sloot de auto helemaal af...

Daar stonden we dan zonder sleutels én zonder GSM want die lag ook in de auto. Dus openen via de APP ging niet. Ook Skoda Europa wilde niet helpen want er was geen defect aan de auto zeiden ze maar het was de schuld van de eigenaar zelf. Een lokale garagist heeft uiteindelijk de sleutel via "hengelen" uit de middenconsole gevist zodat we weer verder konden.

je moet ook nooit zonder de sleutel bij je te hebben uit de auto stappen, al hellemaal niet de sleutel open en bloot op de middenconsole leggen. zeker bij keyless entry.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 20:21
Jan-tweak schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 22:39:
[...]

je moet ook nooit zonder de sleutel bij je te hebben uit de auto stappen, al hellemaal niet de sleutel open en bloot op de middenconsole leggen. zeker bij keyless entry.
Joh. Dat is een goede tip voor @Elroq85!

• Elroq85
Franckey schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 21:28:
[...]

Ik denk dat dat een fout is. Ik had juist begrepen dat de Elroq een beveiliging heeft tegen buitensluiten. Hij zou juist niet op slot moeten kunnen als er een sleutel in de auto aanwezig is. Maar hoe kon je de sleutel eruit hengelen dan? Ging het alarm niet af?
Nee geen alarm. M.b.v. opblaasbare kussentjes heeft de garagist een smalle opening tussen de rubbers gemaakt en daar een smalle metalen strip doorheen gestoken met een haak aan het einde. Gelukkig lag de sleutel zichtbaar in de console...

• Elroq85
[...]

Ja dat ben ik me inmiddels ook bewust. Wist niet dat dit mogelijk was maar ben benieuwd wat de garage (en Skoda) gaat zeggen.

• Deussie
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10:12
Heeft er iemand ervaring met kessy achteraf laten inbouw. Mijn elroq tour model 2027 heeft deze functie niet en digital key is ook niet zichtbaar geworden na de update.

Wel heb ik de juiste handgrepen maar mis bepaalde modus in de deur? ben ik bang.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-10 23:08
[...]

Heb je hier ook nog wat onderbouwing voor, want ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom dat niet zou moeten kunnen.

• Jan-tweak
StevendGraaf schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:01:
[...]

Heb je hier ook nog wat onderbouwing voor, want ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom dat niet zou moeten kunnen.
gewoon gezond verstand, want soms krijgt een electronische auto wel eens een eigen leven, en dat heeft de beste @Elroq85 zelf moeten ondervinden. Gelukkig is alles wel goed gekomen.
Ik verwacht dat het sluiten van de tankklep (sorry laadklep) een automatische sluiting veroorzaakt, en blijkbaar is er geen failsafe optie die vooraf controleerd of er zich nog een sleutel in de auto bevind.

• S_Chief
  • Niet online
Verwacht van niet. Het slot van de laadklep is 'dom' en volgt gewoon de rest van de auto voor het openen en sluiten.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
StevendGraaf schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:01:
[...]

Een hele simpele: er zit een bewegingssensor in de sleutel. Als deze een tijdje stil ligt gaat het signaal uit. Dit is een veiligheids-feature.

Ligt de sleutel dus een tijdje stil in de auto dan weet de auto niet dat er een sleutel in de buurt is.
edit:
Nog een leuke constatering trouwens. ABRP heeft de laadcurve met piek 175 kWh in het systeem zitten. Daardoor slaat ABRP snelladers van 150 kW vaak over, zelfs als deze gunstiger liggen. De meeste van ons hebben het batterijpakket dat langzamer laadt..

[ Voor 21% gewijzigd door Kameelstok op 27-09-2026 14:57 ]

• StevendGraaf
Kameelstok schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:44:
[...]

Een hele simpele: er zit een bewegingssensor in de sleutel. Als deze een tijdje stil ligt gaat het signaal uit. Dit is een veiligheids-feature.

Ligt de sleutel dus een tijdje stil in de auto dan weet de auto niet dat er een sleutel in de buurt is.
Maar dat is alsnog niet logisch, aangezien volgens diezelfde redenering de auto ook niet op slot moet kunnen gaan. Je kan de auto immers niet zonder werkende sleutel vergrendelen.

• StevendGraaf
Jan-tweak schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:56:
[...]

gewoon gezond verstand, want soms krijgt een electronische auto wel eens een eigen leven, en dat heeft de beste @Elroq85 zelf moeten ondervinden. Gelukkig is alles wel goed gekomen.
Ik verwacht dat het sluiten van de tankklep (sorry laadklep) een automatische sluiting veroorzaakt, en blijkbaar is er geen failsafe optie die vooraf controleerd of er zich nog een sleutel in de auto bevind.
Veel aannames… ten eerste kun je de auto niet vergrendelen met het sluiten van de laadklep. Ten tweede is die “failsafe” wel aanwezig, ik kan de auto niet vergrendelen als de kessy sleutel in de auto zelf ligt.

Dus het lijkt hier eerder een uitzonderlijke storing, want in normale omstandigheden moet dit gewoon kunnen.

Maar eens met je dat het niet onmogelijk is dat de electronica een keer op hol kan slaan, en dat het verstandig is om bijvoorbeeld je telefoon altijd als back up bij je te houden.

• Jan-tweak
StevendGraaf schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:22:
[...]

Veel aannames… ten eerste kun je de auto niet vergrendelen met het sluiten van de laadklep. Ten tweede is die “failsafe” wel aanwezig, ik kan de auto niet vergrendelen als de kessy sleutel in de auto zelf ligt.
en dat is blijkbaar bij de poster dus juist wel gebeurt, alleen door het sluiten van de laadklep heeft zich de auto afgesloten.
Dus het lijkt hier eerder een uitzonderlijke storing, want in normale omstandigheden moet dit gewoon kunnen.

Maar eens met je dat het niet onmogelijk is dat de electronica een keer op hol kan slaan, en dat het verstandig is om bijvoorbeeld je telefoon altijd als back up bij je te houden.

• Jan-tweak
Kameelstok schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:44:
[...]

oke, maar dat maakt het dus juist erger, dus kan door wat voor andere oorzaak ook dan de auto in lock gaan, terwijl de sleutel in de auto zit, iets wat je eigenlijk niet wil, zeker als er niemand in de auto aanwezig is.
edit:
Nog een leuke constatering trouwens. ABRP heeft de laadcurve met piek 175 kWh in het systeem zitten. Daardoor slaat ABRP snelladers van 150 kW vaak over, zelfs als deze gunstiger liggen. De meeste van ons hebben het batterijpakket dat langzamer laadt..

• Kameelstok
  • Nu online
StevendGraaf schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:06:
[...]

Maar dat is alsnog niet logisch, aangezien volgens diezelfde redenering de auto ook niet op slot moet kunnen gaan. Je kan de auto immers niet zonder werkende sleutel vergrendelen.
Mja, ik heb het 1e batterijtje recent al laten vervangen. De auto merkt aan de signaalsterkte dat de sleutel in de auto ligt. Met een bijna lege batterij werkte dat uit ervaring minder goed. Melding "geen sleutel" bij starten als ik de sleutel in mn broekzak had.

Het kan dus een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn geweest; batterij richting leeg, wel afsluiten maar vervolgens signaal uit door te lang geen beweging bij openen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:37
Flix20 schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 21:36:
Je zou denken sleutel is in de buurt van de wagen dus werkt het ontgrendelen van de deurhendel gewoon.
Of is dit enkel een KESSY ding?
Ik mag toch hopen dat de auto niet keyless ontgrendelt wanneer de sleutel in de auto ligt. Fijn als je ergens voor het verkeerslicht staat en iemand met slechte bedoelingen kan zo het portier open trekken...
Jan-tweak schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:35:
[...]
en dat is blijkbaar bij de poster dus juist wel gebeurt, alleen door het sluiten van de laadklep heeft zich de auto afgesloten.
Of het was toeval...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• StevendGraaf
Xander schreef op zondag 27 september 2026 @ 18:30:
[...]

Ik mag toch hopen dat de auto niet keyless ontgrendelt wanneer de sleutel in de auto ligt. Fijn als je ergens voor het verkeerslicht staat en iemand met slechte bedoelingen kan zo het portier open trekken...
Aangezien de auto dan in bedrijf is, is dat natuurlijk een een hele andere manier van vergrendelen. Of klappen jouw spiegels ook in tijdens het rijden, gaat de verlichting uit en kun je de deuren niet meer van binnenuit openen om maar een paar voorbeelden te noemen?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:37
StevendGraaf schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:33:
[...]

Aangezien de auto dan in bedrijf is, is dat natuurlijk een een hele andere manier van vergrendelen. Of klappen jouw spiegels ook in tijdens het rijden, gaat de verlichting uit en kun je de deuren niet meer van binnenuit openen om maar een paar voorbeelden te noemen?
Maakt dat uit? Ik ga er bij die "hele andere manier van vergrendelen" vanuit dat je de auto nog steeds wel keyless kunt ontgrendelen als je met de sleutel buiten de auto staat.

Ik heb geen keyless entry op mijn Elroq dus geen idee hoe dat precies werkt. Maar bij mijn andere auto (Ford Focus) moet je echt met de sleutel aan de buitenkant bij het portier wat je wilt ontgrendelen staan. Als ik met de sleutel bij het linker achter portier sta krijg je de auto niet ontgrendeld bij het linker voorportier. Laat staan als de sleutel ergens in de auto ligt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25
Ongelukkige samenloop van omstandigheden inderdaad. De sleutel die al een tijdje stil lag, was ook mijn eerste verdachte. Het feit dat de laadkabel uit de laadpoort gehaald wordt, start ook een bepaalde procedure. Dit samen met een (vermoedelijk) niet gevonden sleutel, heeft ervoor gezorgd dat de auto gewoon op slot ging. Dat is mijn gedachtegang. Maar ik zal het vast verkeerd hebben.

• Elroq85
Ik heb vanmorgen als test de auto "open" op de oprit laten staan met de sleutel in het middenconsole maar de auto sloot ook na 45 minuten wachten niet af. Na overleg met Skoda Nederland gaven ze aan om de auto uit te laten lezen om te zien of er iets geks op die bewuste datum was gebeurd. Dat zal ik dan laten doen. De vraag die bij mij nog steeds open staat is: kan de auto zichzelf afsluiten zonder beroeren van de sleutel en zo de eigenaar buiten sluiten. Ik zou graag van Skoda Nederland horen op welke manier dat mogelijk is (zonder uiteraard software/hardware hickups of storingen). Als dat niet mogelijk zou moeten zijn, dan hebben we waarschijnlijk een garantie-gevalletje. Maar dan moet ik nog bewijzen dat de schade afkomstig is van dit probleem....wordt nog heel lastig denk ik.

• Jan-tweak
Elroq85 schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:21:
Ik heb vanmorgen als test de auto "open" op de oprit laten staan met de sleutel in het middenconsole maar de auto sloot ook na 45 minuten wachten niet af. Na overleg met Skoda Nederland gaven ze aan om de auto uit te laten lezen om te zien of er iets geks op die bewuste datum was gebeurd. Dat zal ik dan laten doen. De vraag die bij mij nog steeds open staat is: kan de auto zichzelf afsluiten zonder beroeren van de sleutel en zo de eigenaar buiten sluiten. Ik zou graag van Skoda Nederland horen op welke manier dat mogelijk is (zonder uiteraard software/hardware hickups of storingen). Als dat niet mogelijk zou moeten zijn, dan hebben we waarschijnlijk een garantie-gevalletje. Maar dan moet ik nog bewijzen dat de schade afkomstig is van dit probleem....wordt nog heel lastig denk ik.
succes, heb je ook de actie met laden en de laadklep gedaan?

• Elroq85
Jan-tweak schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:17:
[...]

succes, heb je ook de actie met laden en de laadklep gedaan?
Niet met laden, wel met de laadklep. Ook al druk ik op de "sluiten" knop en leg die vervolgens in de auto, dan nog sluit de auto niet als ik de laadklep sluit. Ik krijg mezelf dus niet buitengesloten, op geen enkele manier. Het lijkt er wat mij betreft dus steeds meer op dat hier toch een - tijdelijk - defect is opgetreden met grote gevolgen. Ben benieuwd wat de importeur gaat roepen...

• Mnix91
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04:36
Fatalharry schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 13:46:
Deze week de digitale sleutel geactiveerd met de 6.0.1 update. wat is dat ideaal! Bijkomend voordeel, hij detecteert gelijk dat ik het ben. nooit meer autosleutels kwijt :)
Ging dit bij jou in één keer goed? Ik ben meerdere dagen verder, maar krijg het maar niet voor mekaar. Krijg telkens de melding dat er mogelijk een tijdelijk verbinding probleem is.
  • Heb app opnieuw geïnstalleerd
  • Twee verschillende iPhones
  • Privacystand in- en uitgeschakeld
  • Infortaiment reset gegeven
Zojuist maar contact opgenomen met de dealer.

• Tomskii5
  • Laatst online: 09-10 11:34
Jan-tweak schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:56:
[...]

Bij mij nochtans wel, als mijn sleutel in de auto ligt wil de auto niet op slot gaan en piept het alarm ook 2 keer (zoals wanneer je een deur laat openstaan)

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• Flix20
Ondertussen staat m'n Elroq al ruim een week bij de dealer voor de hoge voltage omvormer.
Schijnt een flinke backorder op te zitten. Het zij zo.

Maar in de tussentijd rij ik in een 2024 ID.3 175kw rond.
En ik moet zeggen hoe positief deze mij verrast heeft. Ik heb eerder al in de 1st edition ID.3 rondgereden als toenmalige voorloper en toen was ik er niet zo over te spreken.
Hij valt mij in zeer positieve zin op wat betreft rijgedrag en vermogen.

hoewel die op papier ruim 200nm minder koppel heeft als de Elroq (ik heb de 85)en 100pk minder, is de ID.3 toch echt een stuk rapper. Ook het weggedrag vind ik een stuk verfijnder aanvoelen als de Skoda.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben prima te spreken over de Skoda Elroq en ik zou 'm er niet voor in willen ruilen omdat we de de ruimte gewoon nodig vinden en ik vind het infotainment en uitstraling een stuk beter. Maar wat rijplezier steekt de ID.3 er toch echt wel bovenuit.
En dat is nou net het stukje wat ik minder vind in de Elroq.

• Fatalharry
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 11:11
Mnix91 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 11:24:
[...]

Ging dit bij jou in één keer goed? Ik ben meerdere dagen verder, maar krijg het maar niet voor mekaar. Krijg telkens de melding dat er mogelijk een tijdelijk verbinding probleem is.
  • Heb app opnieuw geïnstalleerd
  • Twee verschillende iPhones
  • Privacystand in- en uitgeschakeld
  • Infortaiment reset gegeven
Zojuist maar contact opgenomen met de dealer.
Nee, heb het infotainment systeem 1x hard gereset en toen (vanaf de telefoon van de hoofdgebruiker) het voor elkaar gekregen.

• Mnix91
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04:36
Fatalharry schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 14:38:
[...]

Nee, heb het infotainment systeem 1x hard gereset en toen (vanaf de telefoon van de hoofdgebruiker) het voor elkaar gekregen.
Hmm, dat geeft de burger moed, NOT. Vanmiddag geprobeerd maar geen succes.

Dit soort dingen is bij Tesla (m'n voorloper) echt 100x beter

[ Voor 6% gewijzigd door Mnix91 op 29-09-2026 19:30 ]

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:42

nlboy

Alles kitz?

Gister had ik iets geks. Het geluid van de radio of Android Auto kwam uit de achteruitrij-speaker (links voor) en kwam niet meer uit de normale speakers van de auto. Eerst door de instellingen heen gegaan, maar niks geks gezien. Een soft-reset van het entertainmentsysteem (de aan/uitknop ruim 10 seconden ingedrukt houden) heeft geholpen. Dit wil ik even delen, mocht het jullie overkomen.

Naast problemen met de accuregelaar (wegsleep en dealer) ben ik tot nu toe super tevreden met de Elroq. Echt een genot om in te rijden en erg ruim voor zowel de spullen voor de kleine als dat ik weer naar het afvalscheidingsstation moet om puin af te voeren.

[ Voor 21% gewijzigd door nlboy op 30-09-2026 13:07 ]

• Elroq85
Heb sinds kort een krakend geluid bij het verdraaien van het stuur bij lage snelheden. Ik heb dat hier al een keer voorbij zien komen maar nog geen oplossingen gelezen. Iemand?

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:39
Net bij de dealer geweest voor het virtual pedal probleem, dat is opgelost als het goed is. Ik had ook gevraagd of ze gelijk even naar de stand van de verlichting wilden kijken. Deze stond al goed. Dat vind ik echt wel jammer, want ik krijg regelmatig seintjes van mensen alsof ik grootlicht aan heb staan.

Hebben meer mensen deze ervaring?

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-10 13:32
Flix20 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:53:
Ondertussen staat m'n Elroq al ruim een week bij de dealer voor de hoge voltage omvormer.

En ik moet zeggen hoe positief deze mij verrast heeft. Ik heb eerder al in de 1st edition ID.3 rondgereden als toenmalige voorloper en toen was ik er niet zo over te spreken.

hoewel die op papier ruim 200nm minder koppel heeft als de Elroq (ik heb de 85)en 100pk minder, is de ID.3 toch echt een stuk rapper. Ook het weggedrag vind ik een stuk verfijnder aanvoelen als de Skoda.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben prima te spreken over de Skoda Elroq en ik zou 'm er niet voor in willen ruilen omdat we de de ruimte gewoon nodig vinden en ik vind het infotainment en uitstraling een stuk beter. Maar wat rijplezier steekt de ID.3 er toch echt wel bovenuit.
Dit snap ik wel. Wij hebben een elroq 60 en een Born 59 staan (230pk). De Born rijdt totaal anders, duidelijk meer eentje waar rijplezier de boventoon vormt. Merk je dit in dagelijks verkeer? Niet echt, echter is het leuk om de Born mee te nemen omdat deze gewoon veel leuker rijdt. Deze heeft ook een Cupra mode waarbij hij helemaal losgelaten wordt.

Ik denk dat de elroq vrij klassiek Skoda is qua rijden, zo'n id3 of born gaat meer richting wat mensen verwachten van een Ford Focus of Fiesta.

• S_Chief
  • Niet online
Een Elroq staat een stuk hoger op z'n poten dan een ID.3/Born, dat rijdt nou eenmaal wat afstandelijker.

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:54

elsinga

=8-)

Dit is de reden waarom ik waarschijnlijk voor een Elroq RS ga. Wat meer vermogen, wat lager (dan standaard Elroq) en DCC. Maar toch genoeg ruimte, trekgewicht en zo. Maar nog steeds heel verschillende auto's, dus daarom voor mij geeb Cupra Born VZ of zo.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:37
Elroq85 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:01:
Heb sinds kort een krakend geluid bij het verdraaien van het stuur bij lage snelheden. Ik heb dat hier al een keer voorbij zien komen maar nog geen oplossingen gelezen. Iemand?
Ik heb dit gehad en destijds ook gemeld hier inderdaad. Had er al een afspraak voor staan bij de dealer. Week voor die afspraak had ik de auto gewassen en daarna was het probleem voorbij. Waarschijnlijk was het vuil wat zich tussen de veerpootlagers had opgehoopt en dit geluid dus kan veroorzaken. Het schoonspuiten van de wielkasten heeft dit bij mij dus opgelost. Andere oorzaak schijnt vaak de rubbers te zijn van de stabilisatorstang/draagarmen die fabriek af niet goed ingesmeerd zijn (schijnt vaker voor te komen bij VAG)

[ Voor 7% gewijzigd door ytr81 op 02-10-2026 14:01 ]

• Elroq85
ytr81 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:59:
[...]

Ik heb dit gehad en destijds ook gemeld hier inderdaad. Had er al een afspraak voor staan bij de dealer. Week voor die afspraak had ik de auto gewassen en daarna was het probleem voorbij. Waarschijnlijk was het vuil wat zich tussen de veerpootlagers had opgehoopt en dit geluid dus kan veroorzaken. Het schoonspuiten van de wielkasten heeft dit bij mij dus opgelost. Andere oorzaak schijnt vaak de rubbers te zijn van de stabilisatorstang/draagarmen die fabriek af niet goed ingesmeerd zijn (schijnt vaker voor te komen bij VAG)
Bedankt voor je reactie. Had niet verwacht dat vuil hier de oorzaak van zou kunnen zijn. Heb op 12 okt een afspraak voor - ondermeer - dit gekraak. Ben benieuwd wat ze vinden/zeggen.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-10 13:32
S_Chief schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:39:
Een Elroq staat een stuk hoger op z'n poten dan een ID.3/Born, dat rijdt nou eenmaal wat afstandelijker.
Zeker, wat mij betreft gaan we ook weer terug naar nuttige stations ipv al die suv dingen. Neemt niet weg dat elroq een fijne auto is.

• Athome
elsinga schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 13:51:
Dit is de reden waarom ik waarschijnlijk voor een Elroq RS ga. Wat meer vermogen, wat lager (dan standaard Elroq) en DCC. Maar toch genoeg ruimte, trekgewicht en zo. Maar nog steeds heel verschillende auto's, dus daarom voor mij geeb Cupra Born VZ of zo.
Dat rijdt als een gewone Elroq met de DCC. Ondanks het RS-label zit er geen greintje sportiviteit in het onderstel. Het heeft op de vooras zelfs moeite met snel genomen rotondes.
De standaard RS staat op het sportline onderstel. Welke iets verlaagd is. De DCC dempers zet de RS weer hoger. Op dezelfde hoogte als de gewone Elroqs met DCC.

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:23
Chillz schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:49:
Hier hetzelfde

Wél zie ik onder Status - Voertuigsoftware, de aankondiging dat er "in de komende paar dagen" een versie update beschikbaar zal zijn

Benieuwd hoeveel dagen dat zal zijn, en welke update
^^^ "in de komende paar dagen"

Afgelopen zaterdag was hij er. (v5.6.4)
Meer dan 6 weken nadat ik de aankondiging zag
Skoda x tijdsaanduiding... :X

Leeg - Sinds 20180907

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:41
Chillz schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 08:55:
[...]

^^^ "in de komende paar dagen"

Afgelopen zaterdag was hij er. (v5.6.4)
Meer dan 6 weken nadat ik de aankondiging zag
Skoda x tijdsaanduiding... :X
Nog niets gezien hier helaas..

• p.selker
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-10 10:35
Hier ook nog geen update of aankondiging voor mijn Elroq (2025-04)

• Tomskii5
Heb nu nadat de update 5.6.4 (voor auto's die op 5.4.4 zaten) al weken uit was eindelijk kunnen updaten. Deze keer gelukkig niet met een vastloper waardoor de auto geïmobiliseerd was.

Zoals iemand al bevestigde is de beveiliging van de koffer niet geüpdatet, daardoor zal deze nog altijd dicht gaan indien je toevallig te dicht bij de sensor komt met je voet.

Verder merk ik niets speciaal op, buiten dat mijn Apple Carplay het vanmorgen wat moeilijk had met de verbinding te behouden..

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:41
Tomskii5 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 14:26:
Heb nu nadat de update 5.6.4 (voor auto's die op 5.4.4 zaten) al weken uit was eindelijk kunnen updaten. Deze keer gelukkig niet met een vastloper waardoor de auto geïmobiliseerd was.

Zoals iemand al bevestigde is de beveiliging van de koffer niet geüpdatet, daardoor zal deze nog altijd dicht gaan indien je toevallig te dicht bij de sensor komt met je voet.

Verder merk ik niets speciaal op, buiten dat mijn Apple Carplay het vanmorgen wat moeilijk had met de verbinding te behouden..
Blijft beetje een vaag verhaal.
Op de Skoda site zie je 5.4, 5.4.4 en 5.6.4 (en 6.0 maar begreep dat die alleen voor MY27 zijn), maar kom je nergens de 5.6 tegen waarbij dan wel die klep-"fix" zou moeten zitten.
Lijkt er voor mij dus nu op dat als je auto origineel 5.4 had dat je via 5.4.4 nu naar 5.6.4 zou moeten gaan (ik wacht nog op die laatste stap) en je toch iets anders hebt dan als je vanaf aflevering 5.6 gehad zou hebben.
Ben ik nog wel benieuwd of die laatste groep ook dan naar 5.6.4 zouden moeten gaan en wat er dan met die klep-"fix" gebeurt..

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:41
pkrielen schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:34:
[...]

Blijft beetje een vaag verhaal.
Op de Skoda site zie je 5.4, 5.4.4 en 5.6.4 (en 6.0 maar begreep dat die alleen voor MY27 zijn), maar kom je nergens de 5.6 tegen waarbij dan wel die klep-"fix" zou moeten zitten.
Lijkt er voor mij dus nu op dat als je auto origineel 5.4 had dat je via 5.4.4 nu naar 5.6.4 zou moeten gaan (ik wacht nog op die laatste stap) en je toch iets anders hebt dan als je vanaf aflevering 5.6 gehad zou hebben.
Ben ik nog wel benieuwd of die laatste groep ook dan naar 5.6.4 zouden moeten gaan en wat er dan met die klep-"fix" gebeurt..
Mijn auto heeft af fabriek 5.6 (ik zie die .4 nergens terug) en heeft de “klepfix” al origineel. Kan ook zijn dat dit komt omdat het een facelift Enyaq is.

• Tomskii5
BGFG schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:46:
[...]

Mijn auto heeft af fabriek 5.6 (ik zie die .4 nergens terug) en heeft de “klepfix” al origineel. Kan ook zijn dat dit komt omdat het een facelift Enyaq is.
Nee dat is idd onderdeel van 5.6. Vandaar dat het zo raar is dat het in de 5.6.4 update niet bij in zit. Zou verwachten dat de hardware er al is aangezien er destijds op YouTube een Yt'er aangaf zijn 'oude' Elroq te hebben geupdate met 5.6 en dan had hij de feature wel.

mss dat ik hem heb tegen dat mijn lease 5 jaar oud is /s ;-)

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:19
Vorige week dinsdag heeft onze Elroq de 5.6.4 update ontvangen, direct daarna is er een melding verschenen over de Airco, iets in de trant van: Er is een probleem met de aircondition, neem contact op met ....

De airco lijkt echter nog te werken, die blaast koude lucht ook als het buiten 20+ is. Dus ik vermoed (hoop) dat het een bug is als gevolg van de update.

Heeft iemand een idee of ik op de één of andere manier deze door een reset o.i.d. zelf kan verhelpen?

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Tomskii5
JPD68 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 08:03:
Vorige week dinsdag heeft onze Elroq de 5.6.4 update ontvangen, direct daarna is er een melding verschenen over de Airco, iets in de trant van: Er is een probleem met de aircondition, neem contact op met ....

De airco lijkt echter nog te werken, die blaast koude lucht ook als het buiten 20+ is. Dus ik vermoed (hoop) dat het een bug is als gevolg van de update.

Heeft iemand een idee of ik op de één of andere manier deze door een reset o.i.d. zelf kan verhelpen?
Zou ook kunnen dat het per toeval is en dat je airco te weinig gas in het systeem heeft zitten. Ik zou het gewoon even laten nakijken

• S_Chief
  • Niet online
Ik heb het gevoel dat de batterij in de sleutel (Kessy) slecht begint te worden (licht gaat niet aan bij benaderen en de knoppen op de sleutel werken ook niet als ik iets verder sta), maar de auto geeft geen enkele melding dat ik de batterij moet vervangen. Bij de e-Golf kreeg ik ruim van tevoren een melding. Anderen hier dezelfde ervaring?

Overigens zit ik nog altijd op 5.4.4, ook geen melding dat de update eraan zit te komen.

[ Voor 11% gewijzigd door S_Chief op 06-10-2026 23:05 ]

• Kameelstok
  • Nu online
S_Chief schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:15:
Ik heb het gevoel dat de batterij in de sleutel (Kessy) slecht begint te worden (licht gaat niet aan bij benaderen en de knoppen op de sleutel werken ook niet als ik iets verder sta), maar de auto geeft geen enkele melding dat ik de batterij moet vervangen. Bij de e-Golf kreeg ik ruim van te voren een melding. Anderen hier dezelfde ervaring?
Ja, ik kreeg enkel de melding "sleutel niet aanwezig/herkend" (of zoiets) terwijl ik wel met sleutel in de auto zat. Uit de jas/broekzak halen hielp direct. Nieuwe batterij en sindsdien geen melding meer gezien. Geen melding "batterij vervangen" of zo gehad.
edit:
Als je t zelf doet, haal een fatsoenlijke batterij. Die dingen van de Action werken 2 maanden (uit ervaring).

[ Voor 8% gewijzigd door Kameelstok op 06-10-2026 22:21 ]

• CBGerard
Meet het voltage van de knoopcel. Komt die beneden 3V moet deze worden vervangen. Nieuw geeft de voltmeter bij mij 3.3 V aan. Het komt bij mij vaker voor dat de afstandsbediening niet meer optimaal werkt dan dat ik een melding over het vervangen van de batterij krijg in het dashboard.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-10 22:22
Flix20 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 12:53:

VAG blijft gewoon niet begrijpen dat de accu het vermogen bepaalt. Bij 82kWh kun je de auto makkelijk voorzien van 400pk elektromotor. Het kost relatief wel nog extra.

VAG leeft nog heel erg in het idee dat je moet betalen voor een beetje extra vermogen.

Dat leidde voorheen met de ID4 in vreemde situaties dat de 77kWh versie en 58kWh versie beide 204pk kregen en door het extra gewicht de 77kWh versie trager was. Dan begrijp je gewoon erg weinig van het concept EV.

Ik vind de auto zelf wel prima, maar infotainment, planning met laadstops op lange ritten, de app, geluidssysteem, ik neig toch steeds vaker naar een Model Y of misschien een S/X.

Na een 3 en een S naar de Elroq gegaan. Het is een prima auto, maar ze hadden toch iets meer mogen afkijken.

• Tweak_ers
BGFG schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:46:
[...]

Ik heb nog nooit een update over the air ontvangen. Kan dat dus wel?

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-10 14:20
Goedemorgen,

Welke winterbanden adviseren jullie? Graag wel die niet teveel geluid maken.
Hoor graag jullie ervaring en advies.

gr,
Jeroen

• Elroq85
Tweak_ers schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 05:58:
[...]

VAG blijft gewoon niet begrijpen dat de accu het vermogen bepaalt. Bij 82kWh kun je de auto makkelijk voorzien van 400pk elektromotor. Het kost relatief wel nog extra.

VAG leeft nog heel erg in het idee dat je moet betalen voor een beetje extra vermogen.

Dat leidde voorheen met de ID4 in vreemde situaties dat de 77kWh versie en 58kWh versie beide 204pk kregen en door het extra gewicht de 77kWh versie trager was. Dan begrijp je gewoon erg weinig van het concept EV.

Ik vind de auto zelf wel prima, maar infotainment, planning met laadstops op lange ritten, de app, geluidssysteem, ik neig toch steeds vaker naar een Model Y of misschien een S/X.

Na een 3 en een S naar de Elroq gegaan. Het is een prima auto, maar ze hadden toch iets meer mogen afkijken.
Nou, dat VAG weinig van het EV concept begrijpt wil er bij mij niet in. Ze hebben in eigen huis de APP550 motor ontwikkeld (Elroq 85, Audi Q4, ID7 etc.) die gewoon heel erg goed in elkaar zit met mooie specs (krachtig, zuinig, robuust). Dus ze weten wel wat van de EV techniek ;-)

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 13:08

Bob Popcorn

Plop!

S_Chief schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:15:
Ik heb het gevoel dat de batterij in de sleutel (Kessy) slecht begint te worden (licht gaat niet aan bij benaderen en de knoppen op de sleutel werken ook niet als ik iets verder sta), maar de auto geeft geen enkele melding dat ik de batterij moet vervangen. Bij de e-Golf kreeg ik ruim van tevoren een melding. Anderen hier dezelfde ervaring?

Overigens zit ik nog altijd op 5.4.4, ook geen melding dat de update eraan zit te komen.
Geen melding gehad en toch ineens leeg. Gelukkig eenvoudig te vervangen. M'n Octavia daarentegen zei altijd dat de batterij leeg was.

[ Voor 5% gewijzigd door Bob Popcorn op 07-10-2026 12:58 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:41
Tweak_ers schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 06:02:
[...]

Ik heb nog nooit een update over the air ontvangen. Kan dat dus wel?
Ik heb het niet over een update; mijn auto kwam af fabriek met 5.6 en daarin was de “klepfix” al verwerkt. Sindsdien geen nieuwe versie gekregen. Overigens heb ik bij mijn vorige Enyaq wel een ota update gehad, maar die mislukte jammerlijk omdat hij bleef miepen dat er een raam openstond. Is uiteindelijk door de dealer gefixt, kostte hen 2 of 3 dagen. Was volgens mij naar 3.6 toen….

• Tweak_ers
BGFG schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 15:19:
[...]

Ik heb het niet over een update; mijn auto kwam af fabriek met 5.6 en daarin was de “klepfix” al verwerkt. Sindsdien geen nieuwe versie gekregen. Overigens heb ik bij mijn vorige Enyaq wel een ota update gehad, maar die mislukte jammerlijk omdat hij bleef miepen dat er een raam openstond. Is uiteindelijk door de dealer gefixt, kostte hen 2 of 3 dagen. Was volgens mij naar 3.6 toen….
I rest my case...

Exact wat ik bedoelde dat VAG hopeloos achterloopt met de EV's die ze maken.

Op een aantal punten is de Elroq beter dan de 8 jaar oude Model S die we hadden.

Dat zijn eigenlijk de hoge instap en snellaad snelheden.

Maar verder was de Model S veel slimmer uitgerust, zowel infotainment als app. De navigatie en het laden op de route was zo veel slimmer als de Skoda doet, ten eerste zit er zomaar een paar procent tussen voorspelling soc bij aankomst en de daadwerkelijke soc bij aankomst, maar ook zulke rare keuzes voor snelladers op de route. Ik was bij de Tesla gewend dat je door kon rijden en de auto dan zelf een nieuwe keuze zou maken. De Skoda blijft tot op 100 meter vanaf de eindbestemming volhouden dat ik 10km terug moet rijden naar een snellader om mijn bestelling te halen. Comfort en geluidssysteem laat ik even buiten beschouwing, want de Tesla is een stuk duurder. Maar hoe Skoda ook bij onze Citigo uit 2020 omgaat met een verouderd modem. We hebben straks helemaal geen app meer, maar in de auto kun je niets instellen met schema's of laadlimieten tot 80%. Je moet gewoon een modem aanbieden en dan de klanten ervoor laten betalen. Je kunt toch niet met droge ogen in 2020 een 2G modem inbouwen en dan in 2026 zeggen: je functionaliteit gaat verloren, want we bieden geen alternatief. Het is te bezopen voor woorden hoe VAG hier met het concept EV omgaat. Ze snappen er geen snars van.

Je ziet het ook aan de State of health van tweedehands Enyaq's, na 5 jaar is het echt drama en mag je blij zijn met 85% accuhezondheid. Verreweg het slechtste in de tweedehands markt. BMW, Kia, Tesla doet het allemaal een stuk beter. Wij hebben onze S vanwege gratis snelladen echt mishandeld. Na 8 jaar, 200.000km, waarvan 75% aan de snellader, zat die op 88%...

Nee, ik vind de Elroq aardig rijden, zit prima, hij biedt redelijk veel ruimte, vermogen kon absoluut beter, hierna wordt het gewoon weer een Tesla als het aan mij ligt. Ter vergelijk, iedere Tesla uit 2012-2015 kreeg gratis een LTE modem, omdat Tesla snapt dat een EV om de app draait. Alles voor de gebruikerservaring.

• La1974
Tweak_ers schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:13:
[...]

I rest my case...

Exact wat ik bedoelde dat VAG hopeloos achterloopt met de EV's die ze maken.

Op een aantal punten is de Elroq beter dan de 8 jaar oude Model S die we hadden.

Dat zijn eigenlijk de hoge instap en snellaad snelheden.

Maar verder was de Model S veel slimmer uitgerust, zowel infotainment als app. De navigatie en het laden op de route was zo veel slimmer als de Skoda doet, ten eerste zit er zomaar een paar procent tussen voorspelling soc bij aankomst en de daadwerkelijke soc bij aankomst, maar ook zulke rare keuzes voor snelladers op de route. Ik was bij de Tesla gewend dat je door kon rijden en de auto dan zelf een nieuwe keuze zou maken. De Skoda blijft tot op 100 meter vanaf de eindbestemming volhouden dat ik 10km terug moet rijden naar een snellader om mijn bestelling te halen. Comfort en geluidssysteem laat ik even buiten beschouwing, want de Tesla is een stuk duurder. Maar hoe Skoda ook bij onze Citigo uit 2020 omgaat met een verouderd modem. We hebben straks helemaal geen app meer, maar in de auto kun je niets instellen met schema's of laadlimieten tot 80%. Je moet gewoon een modem aanbieden en dan de klanten ervoor laten betalen. Je kunt toch niet met droge ogen in 2020 een 2G modem inbouwen en dan in 2026 zeggen: je functionaliteit gaat verloren, want we bieden geen alternatief. Het is te bezopen voor woorden hoe VAG hier met het concept EV omgaat. Ze snappen er geen snars van.

Je ziet het ook aan de State of health van tweedehands Enyaq's, na 5 jaar is het echt drama en mag je blij zijn met 85% accuhezondheid. Verreweg het slechtste in de tweedehands markt. BMW, Kia, Tesla doet het allemaal een stuk beter. Wij hebben onze S vanwege gratis snelladen echt mishandeld. Na 8 jaar, 200.000km, waarvan 75% aan de snellader, zat die op 88%...

Nee, ik vind de Elroq aardig rijden, zit prima, hij biedt redelijk veel ruimte, vermogen kon absoluut beter, hierna wordt het gewoon weer een Tesla als het aan mij ligt. Ter vergelijk, iedere Tesla uit 2012-2015 kreeg gratis een LTE modem, omdat Tesla snapt dat een EV om de app draait. Alles voor de gebruikerservaring.
Daarentegen is de bouwkwaliteit van Tesla typisch Amerikaans, slecht en lomp. Ze hebben alles gestopt in de accu, aandrijving en software. Maar de auto zelf begint met uit elkaar te vallen zodra je bij de dealer wegrijdt.

Vraag maar aan de taxichauffeurs op Schiphol. Die hebben spijt van de gedurfde keuze die ze ooit hebben gemaakt.

• Tweak_ers
La1974 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 21:17:
[...]

Daarentegen is de bouwkwaliteit van Tesla typisch Amerikaans, slecht en lomp. Ze hebben alles gestopt in de accu, aandrijving en software. Maar de auto zelf begint met uit elkaar te vallen zodra je bij de dealer wegrijdt.

Vraag maar aan de taxichauffeurs op Schiphol. Die hebben spijt van de gedurfde keuze die ze ooit hebben gemaakt.
Heb je zelf wel eens in een Tesla gereden? Denk het niet. Je overdrijft zwaar.

De kwaliteit was van sommige modellen niet helemaal super, dat waren dan naden tussen plaatwerk. Of knopjes die afbraken. Allemaal zeer sterk verbeterd de afgelopen jaren. Een 2026 model zit echt meer dan prima in elkaar.

Maar onze S uit 2018 was ook prima. 200.000 probleemloze kilometers. Eénmaal de accu-verwarming (heeft Skoda die wel?), één keer een deurhendel en verder alleen banden en interieurfilter.

Dus "valt uit elkaar als je bij de dealer wegrijdt" daar ben ik het absoluut niet mee eens.

• La1974
Tweak_ers schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:11:
[...]

Heb je zelf wel eens in een Tesla gereden? Denk het niet. Je overdrijft zwaar.

De kwaliteit was van sommige modellen niet helemaal super, dat waren dan naden tussen plaatwerk. Of knopjes die afbraken. Allemaal zeer sterk verbeterd de afgelopen jaren. Een 2026 model zit echt meer dan prima in elkaar.

Maar onze S uit 2018 was ook prima. 200.000 probleemloze kilometers. Eénmaal de accu-verwarming (heeft Skoda die wel?), één keer een deurhendel en verder alleen banden en interieurfilter.

Dus "valt uit elkaar als je bij de dealer wegrijdt" daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Ik dacht, ik zet het een beetje dik aan. Net als jouw reactie. De Elroq is ook niet zo slecht als jij schrijft. En ja, ik heb in Tesla’s gereden. Technisch superieur maar ik vind alle modellen lelijk (maar dat is persoonlijk) en de brouwkwaliteit matig tov de Duitse auto’s.

• Tweak_ers
La1974 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 22:23:
[...]

Ik dacht, ik zet het een beetje dik aan. Net als jouw reactie. De Elroq is ook niet zo slecht als jij schrijft. En ja, ik heb in Tesla’s gereden. Technisch superieur maar ik vind alle modellen lelijk (maar dat is persoonlijk) en de brouwkwaliteit matig tov de Duitse auto’s.
Ik zeg niet dat de Elroq slecht is.

Ik zeg dat VAG de EV niet (voldoende) snapt en daarom zaken in de auto net niet kloppen en bij andere modellen absurde keuzes worden gemaakt (Citigo).

Het is jammer, het zou een kleine moeite zijn geweest.

• Flix20
Tweak_ers schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 05:58:
[...]

>PK is natuurlijk niet >EV.
Hoewel ik het met je een bent, VAG is m.i. met de ervaringen en mindset van een ICE een EV gaan bouwen en hebben daar gewoon hier en daar nuances over het hoofd gezien.
Je zou denken dat ze van het debacle van de eerste ID.3 geleerd hebben, maar het lijkt erop dat veel van die lessons learned nog niet helemaal door het hele proces zijn doorgesijpeld.

Mijn grootste hekelpunt van de Skoda is bijvoorbeeld wel de remmen. En dat is eigenlijk bij alle VAG EV's die ik gereden heb (Skoda Enyaq, Elroq, ID.3 en ID.5).
Dat hebben ze zoals andere bedacht we doen eerst remmen op de motor voor recouperatie, maar indien nodig grijpen de fysieke remmen in. Alleen dat laatste gebeurt m.i. niet goed genoeg, met name op lagere snelheden. Ik heb nu, na 1,5j, nog steeds momenten dat ik me verkijk in de remweg. Het remgevoel is gewoon niet goed.
Onlangs een ICE meegekregen en daar zat ik een aantal keer met de tanden op het stuur omdat ik vanuit de Skoda gewend was om 'm flink op z'n donder te moeten geven, maar nu had ik ineens schijfremmen die goed ingeremd waren.

Tesla daarintegen is m.i. juist weer de volledige andere kant van het spectrum. Die zijn de auto vanuit een tech oogpunt gaan opbouwen. Daarmee hebben ze zeker een aantal indrukwekkende dingen laten zien w.b.t. aandrijflijn/accu en bijpassend ecosysteem, iets wat bij VAG gewoon nog ondermaats is.
Alleen andere zaken vanuit een Tesla vind ik dan weer compleet de plank mis slaan, en dat zijn nou net de lessen die bedrijven die al 80jaar auto's maken wel weer goed voor elkaar hebben.
groot voorbeeld hiervan vind ik het ontbreken van een dashboard cluster en de richtingaanwijzers als captive toetsen op het stuur.
Elroq85 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:52:
[...]

Nou, dat VAG weinig van het EV concept begrijpt wil er bij mij niet in. Ze hebben in eigen huis de APP550 motor ontwikkeld (Elroq 85, Audi Q4, ID7 etc.) die gewoon heel erg goed in elkaar zit met mooie specs (krachtig, zuinig, robuust). Dus ze weten wel wat van de EV techniek ;-)
Een EV gaat natuurlijk heel veel verder dan een motor. Ik zou zelfs durven te beweren dat de motor het minst spannendste gedeelte van een EV aandrijflijn is. Elektromotoren maken we natuurlijk al ruim 200 jaar.

• Elroq85
Flix20 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 08:36:
[...]

>PK is natuurlijk niet >EV.
Hoewel ik het met je een bent, VAG is m.i. met de ervaringen en mindset van een ICE een EV gaan bouwen en hebben daar gewoon hier en daar nuances over het hoofd gezien.
Je zou denken dat ze van het debacle van de eerste ID.3 geleerd hebben, maar het lijkt erop dat veel van die lessons learned nog niet helemaal door het hele proces zijn doorgesijpeld.

Mijn grootste hekelpunt van de Skoda is bijvoorbeeld wel de remmen. En dat is eigenlijk bij alle VAG EV's die ik gereden heb (Skoda Enyaq, Elroq, ID.3 en ID.5).
Dat hebben ze zoals andere bedacht we doen eerst remmen op de motor voor recouperatie, maar indien nodig grijpen de fysieke remmen in. Alleen dat laatste gebeurt m.i. niet goed genoeg, met name op lagere snelheden. Ik heb nu, na 1,5j, nog steeds momenten dat ik me verkijk in de remweg. Het remgevoel is gewoon niet goed.
Onlangs een ICE meegekregen en daar zat ik een aantal keer met de tanden op het stuur omdat ik vanuit de Skoda gewend was om 'm flink op z'n donder te moeten geven, maar nu had ik ineens schijfremmen die goed ingeremd waren.

Tesla daarintegen is m.i. juist weer de volledige andere kant van het spectrum. Die zijn de auto vanuit een tech oogpunt gaan opbouwen. Daarmee hebben ze zeker een aantal indrukwekkende dingen laten zien w.b.t. aandrijflijn/accu en bijpassend ecosysteem, iets wat bij VAG gewoon nog ondermaats is.
Alleen andere zaken vanuit een Tesla vind ik dan weer compleet de plank mis slaan, en dat zijn nou net de lessen die bedrijven die al 80jaar auto's maken wel weer goed voor elkaar hebben.
groot voorbeeld hiervan vind ik het ontbreken van een dashboard cluster en de richtingaanwijzers als captive toetsen op het stuur.

[...]

Een EV gaat natuurlijk heel veel verder dan een motor. Ik zou zelfs durven te beweren dat de motor het minst spannendste gedeelte van een EV aandrijflijn is. Elektromotoren maken we natuurlijk al ruim 200 jaar.
Lees maar eens de test van de ID.GOLF op Autoweek.nl. Ze maken echt een inhaalslag.

• Flix20
Elroq85 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:47:
[...]

Lees maar eens de test van de ID.GOLF op Autoweek.nl. Ze maken echt een inhaalslag.
Je zal dan denk ik de ID.Polo bedoelen gezien de GOLF nog even in de ijskast is gezet om de ID.3 Neo naar voren te schuiven.
En daar staan er nu 300 van op kenteken dus geef dat nog maar even een paar maanden voordat daar een conclusie uit getrokken kan worden.

Maar eerst roep je dat ze prima weten wat ze doen, maar spreekt nu wel over een inhaalslag :+
En het is heus niet allemaal echt ruk. Onderstellen en rijgedrag van VAG is echt goed, doorgaans en een hoop zit welk goed in elkaar. Als ik nu voor de keuze zou staan in ons leaseportaal zou ik ook weer op de Elroq uitkomen.

Het is in de basis gewoon een prima goede auto. Maar bij verre niet de beste waar ik in heb mogen rijden of bezitten.

• CBGerard
"Onlangs een ICE meegekregen en daar zat ik een aantal keer met de tanden op het stuur omdat ik vanuit de Skoda gewend was om 'm flink op z'n donder te moeten geven, maar nu had ik ineens schijfremmen die goed ingeremd waren" (Flix 20)

Het al dan niet hard op het rempedaal moeten trappen staat m.i. niet symbool voor de mate van "inremmen" of voor de kwaliteit van het remsysteem. In mijn werkzame leven heb ik in veel verschillende auto's gereden en begon altijd met een simpel remproefje. Ons lichaam wijzigt de motoriek van de "remvoet" perfect aan de nieuwe situatie aan. In het begin weliswaar even wennen maar daarna maakt het niet meer uit. Dat is maar goed ook: alle auto remmen/reageren anders.

• Elroq85
Flix20 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:09:
[...]

Je zal dan denk ik de ID.Polo bedoelen gezien de GOLF nog even in de ijskast is gezet om de ID.3 Neo naar voren te schuiven.
En daar staan er nu 300 van op kenteken dus geef dat nog maar even een paar maanden voordat daar een conclusie uit getrokken kan worden.

Maar eerst roep je dat ze prima weten wat ze doen, maar spreekt nu wel over een inhaalslag :+
En het is heus niet allemaal echt ruk. Onderstellen en rijgedrag van VAG is echt goed, doorgaans en een hoop zit welk goed in elkaar. Als ik nu voor de keuze zou staan in ons leaseportaal zou ik ook weer op de Elroq uitkomen.

Het is in de basis gewoon een prima goede auto. Maar bij verre niet de beste waar ik in heb mogen rijden of bezitten.
Ik bedoel inderdaad de ID.POLO ja. Met inhaalslag bedoel ik dat ze de tekortkomingen van de eerste ID3 inmiddels hebben verbeterd waardoor ze nu gewoon fijn rijdende auto's hebben met goede specs. En de meeste zien er ook nog goed uit (vind ik) in tegenstelling tot de modellen van Tesla.

• Tweak_ers
CBGerard schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:24:
"Onlangs een ICE meegekregen en daar zat ik een aantal keer met de tanden op het stuur omdat ik vanuit de Skoda gewend was om 'm flink op z'n donder te moeten geven, maar nu had ik ineens schijfremmen die goed ingeremd waren" (Flix 20)

Het al dan niet hard op het rempedaal moeten trappen staat m.i. niet symbool voor de mate van "inremmen" of voor de kwaliteit van het remsysteem. In mijn werkzame leven heb ik in veel verschillende auto's gereden en begon altijd met een simpel remproefje. Ons lichaam wijzigt de motoriek van de "remvoet" perfect aan de nieuwe situatie aan. In het begin weliswaar even wennen maar daarna maakt het niet meer uit. Dat is maar goed ook: alle auto remmen/reageren anders.
Ik begrijp de hele gedachte niet achter het regeneratief remmen bij vag.

Hij staat standaard op rijmodus "standaard", dan bepaalt hij zelf wanneer hij gaat regenereren. De ene keer "ziet" hij iets en gaat hij forser afrennen dan de andere keer. Ik ben dat continu aan het corrigeren met gas en rempedaal.

Maak een keuze, OF je maakt het slim en laat de auto het volledig regelen, maar dan zorg je er ook voor dat hij uitrolt tot je voorganger en niet al 30 meter ervoor bijna stilstaat. OF je laat het de instelling regelen. Nu is het een soort vage combinatie van beide, die af en toe goed werkt.

Maar wil je dan een hogere regeneratie, dan ben ik iedere rit weer de rijmodus aan het aanpassen naar sport. Iets op sport modus zetten, omdat ik wil regenereren blijft vreemd klinken.

Daarnaast heb ik in geen enkele modus of instelling 100% regenereren. Dat blijft ook jammer, je moet altijd het rempedaal gebruiken om tot 100% te regenereren, maar wanneer precies de remmen mee gaan doen, blijft een gok. Remmen op de remmen doe ik het liefst niet, want dat is gewoon weggooien van energie.

Wat dat betreft moet gewoon iedere EV bouwer de "Tesla manier" hanteren. Audi deed dat ook in de E-tron. Je stelt regeneratief rennen in op een bepaald niveau, liefst mogelijk tot 100%. En het rempedaal is alleen voor de mechanische remmen. Een combinatie maakt het nodeloos ingewikkeld.

Oh ja, die instelling wil je gewoon vast zetten en niet iedere rit moeten aanpassen.

• Flix20

Dat je went aan het slechte remgevoel wilt niet zeggen dat het goede remmen zijn.
En wanneer zijn goede remmen belangrijk; in de onverwachte/plotselinge situaties. Dan wil je gewoon als je op de rem stampt, dat de remmen happen.

En dat gebeurt bij de Skoda gewoon niet. Die blijft dat lompe sompige remgedrag houden waarin de remweg langer is dan nodig en mij lief is. Als je dan weer in een traditioneel remsysteem stapt, dan vind ik dat een absolute verademing.
Elroq85 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:54:
[...]

Ik bedoel inderdaad de ID.POLO ja. Met inhaalslag bedoel ik dat ze de tekortkomingen van de eerste ID3 inmiddels hebben verbeterd waardoor ze nu gewoon fijn rijdende auto's hebben met goede specs. En de meeste zien er ook nog goed uit (vind ik) in tegenstelling tot de modellen van Tesla.
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar ik blijf de Elroq met kop en schouder boven de concurrentie in het segment steken wat uiterlijk betreft. Dat is ook zeker één v/d redenen waarom ik voor de Skoda ben gegaan.
De directe concurrent, de KIA EV's ofwel de rijdende bushokken... je moet er maar van houden.

• Flix20
Tweak_ers schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 08:33:
[...]

Ik begrijp de hele gedachte niet achter het regeneratief remmen bij vag.

Hij staat standaard op rijmodus "standaard", dan bepaalt hij zelf wanneer hij gaat regenereren. De ene keer "ziet" hij iets en gaat hij forser afrennen dan de andere keer. Ik ben dat continu aan het corrigeren met gas en rempedaal.

Maak een keuze, OF je maakt het slim en laat de auto het volledig regelen, maar dan zorg je er ook voor dat hij uitrolt tot je voorganger en niet al 30 meter ervoor bijna stilstaat. OF je laat het de instelling regelen. Nu is het een soort vage combinatie van beide, die af en toe goed werkt.

Maar wil je dan een hogere regeneratie, dan ben ik iedere rit weer de rijmodus aan het aanpassen naar sport. Iets op sport modus zetten, omdat ik wil regenereren blijft vreemd klinken.

Daarnaast heb ik in geen enkele modus of instelling 100% regenereren. Dat blijft ook jammer, je moet altijd het rempedaal gebruiken om tot 100% te regenereren, maar wanneer precies de remmen mee gaan doen, blijft een gok. Remmen op de remmen doe ik het liefst niet, want dat is gewoon weggooien van energie.

Wat dat betreft moet gewoon iedere EV bouwer de "Tesla manier" hanteren. Audi deed dat ook in de E-tron. Je stelt regeneratief rennen in op een bepaald niveau, liefst mogelijk tot 100%. En het rempedaal is alleen voor de mechanische remmen. Een combinatie maakt het nodeloos ingewikkeld.

Oh ja, die instelling wil je gewoon vast zetten en niet iedere rit moeten aanpassen.
Opzich snap ik de gedachte heel goed en vind ik het een prima concept. Zoveel mogelijk op de motor remmen en pas bijremmen wanneer nodig. Met een schakelbak rij je imprincipe ook zo.

Dat onepedaldrive hoeft van mij ook niet zo. Ik rij ook liever niet in de B stand, maar binnen de bebouwde kom doe ik het wel.
Ik vind de Skoda dan rijden alsof er een bungiekoord achter hangt. Ook als je gasgeeft, voelt het alsof je fysiek tegen wordt gehouden op één of andere manier.

Je voelt ook heel duidelijk het moment dat de traditionele remmen ingrijpen op moment van remmen. Dus ook hierin merk je dat de verfijning er gewoon nog niet is. Dat daar flink wat gte behalen valt.

Voor de volledigheid; ik ben prima tevreden over de Elroq. Het is niet zo dat ik het een ballenbak vind. Maar laten we vooral ook realistisch blijven en niet doen alsof het een auto ontwikkeld is door de motorgoden zelf en compleet vrij van enig manco's is.

[ Voor 7% gewijzigd door Flix20 op 09-10-2026 08:48 ]

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:35
De MY27 Elroq remt met regeneratief remmen in de B stand wel af tot 100%. Geen rempedaal nodig.

• Tweak_ers
Cavalera125 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:19:
De MY27 Elroq remt met regeneratief remmen in de B stand wel af tot 100%. Geen rempedaal nodig.
Dan is dit direct mijn volgende punt, waarom zou je dit bij de my27 wel doorvoeren en niet bij de my25 en my26?!

Verder mee eens, het is echt geen slechte auto, maar de keuzes die VAG maakt zijn niet heel handig/slim/gebruikersgericht.

De Model S was uit 2018 en ik kreeg iedere paar maanden nog verbeteringen in nieuwe software versies. Ik mis dat nu wel een beetje, we rijden er nu 3 kwart jaar in en nog geen software-update gehad.

Juist de zaken die jij aangeeft lijken mij ideaal. 100% afremmen op de accu, desnoods alleen in de B stand. Dus voer dat dan door in een update van de auto's.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:31
Tweak_ers schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:42:
[...]

De Model S was uit 2018 en ik kreeg iedere paar maanden nog verbeteringen in nieuwe software versies. Ik mis dat nu wel een beetje, we rijden er nu 3 kwart jaar in en nog geen software-update gehad.
Dit kan toch geen nieuws zijn voor je? Het is algemeen bekend dat je bij Tesla soms meerdere updates krijgt per maand. Bij VAG is dit meerdere updates in de complete looptijd van de auto.

• Elroq85
[...]

Dan is dit direct mijn volgende punt, waarom zou je dit bij de my27 wel doorvoeren en niet bij de my25 en my26?!

Verder mee eens, het is echt geen slechte auto, maar de keuzes die VAG maakt zijn niet heel handig/slim/gebruikersgericht.

Juist de zaken die jij aangeeft lijken mij ideaal. 100% afremmen op de accu, desnoods alleen in de B stand. Dus voer dat dan door in een update van de auto's.
Ik vind het eigenlijk wel prettig dat de auto niet helemaal tot stilstand komt maar stapvoets blijft rijden. Ideaal in files en bij kort manouvreren.

• St00mwals
Tweak_ers schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 08:33:
[...]

Regenereert de Elroq in sport het beste?
Ik dacht juist dat je daarvoor in eco moest rijden.

Zelf vind ik de eco-stand het prettigst rijden, in normaal is het response op het stroompedaal mij iets te zenuwachtig (of dat is een kwestie van wennen), laat staan in de sport.

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:42

nlboy

Alles kitz?

Heeft iemand de gouden tip om makkelijk te kunnen schakelen tussen mobiele verbindingen (bij ons Android Auto/AA) in de auto? Mijn vriendin en ik gebruiken allebei AA en het is super irritant dat de Elroq automatisch het laatste mobiele apparaat kiest in plaats van dat je kunt kiezen of dat het aan het bestuurdersprofiel gekoppeld is.

Via het entertainment-systeem (instellingen > verbindingen > mobiele apparaten > selectie) is het erg omslachtig. Dus wat ik nu doe is de bluetooth en wifi uitschakelen op mijn mobiel, zodat ie automatisch van mijn vriendin pakt.

Ik had tijdje terug, toen mijn Elroq defect was, de Kamiq te leen en daar was het een verademing dat je bij het starten van de auto op het entertainment-systeem de AA die je wilde kon kiezen uit de lijst.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhb_BLPRD--OjzjbM5eJBgO8W-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2wNQ6jjZiEHeBWMQ9M251ul.jpg?f=fotoalbum_large

:(

Al vier keer met een defect middenscherm heen geweest (uiteindelijk opgelost door de communicatiemodule te vervangen) krijg je nu dit. Verder echt een fijne auto, maar hier baal ik wel van.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

P_de_B schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:52:
[Afbeelding]

:(

Al vier keer met een defect middenscherm heen geweest (uiteindelijk opgelost door de communicatiemodule te vervangen) krijg je nu dit. Verder echt een fijne auto, maar hier baal ik wel van.
Heb twee keer een omhoog scrollend scherm gehad en verdween na ongeveer een dag. Van de week bij de dealer gestaan en ze hadden hier specifiek een software update voor(geen OTA). Misschien dat het toch iets softwarematigs is. Dat zou dan wel bekend moeten zijn bij de interne Skoda support. Wel apart.

Self reflection is the school of wisdom

• Athome
grotegok schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 06:47:
Goedemorgen,

Welke winterbanden adviseren jullie? Graag wel die niet teveel geluid maken.
Hoor graag jullie ervaring en advies.

gr,
Jeroen
Winterbanden weet ik niet. Maar de Conti's all-season zijn geschikt voor winterbanden doeleinden en zijn een klap stiller dan de Hankook zomerbanden die er nu onder zitten.

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
nlboy schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:03:
Heeft iemand de gouden tip om makkelijk te kunnen schakelen tussen mobiele verbindingen (bij ons Android Auto/AA) in de auto? Mijn vriendin en ik gebruiken allebei AA en het is super irritant dat de Elroq automatisch het laatste mobiele apparaat kiest in plaats van dat je kunt kiezen of dat het aan het bestuurdersprofiel gekoppeld is.

Via het entertainment-systeem (instellingen > verbindingen > mobiele apparaten > selectie) is het erg omslachtig. Dus wat ik nu doe is de bluetooth en wifi uitschakelen op mijn mobiel, zodat ie automatisch van mijn vriendin pakt.

Ik had tijdje terug, toen mijn Elroq defect was, de Kamiq te leen en daar was het een verademing dat je bij het starten van de auto op het entertainment-systeem de AA die je wilde kon kiezen uit de lijst.
Dat is ook een puntje waar ik geregeld tegenaan loop, zou graag horen of iemand een snellere manier gevonden heeft.

En dat je pas kunt wisselen tussen bestuurders als je hem op contact hebt. Dan gaat eerst de stoel naar voren om vervolgens weer naar achter te gaan (in mijn geval, omdat we niet allebij de stoel op dezelfde afstand van het stuur hebben staan). In een voorgaande Octavia was het profiel te koppelen aan de sleutel, dat is nog altijd een gemis.

• Athome
@Flix20 Het pedaalgevoel van de Elroq is inderdaad rampzalig. In de B modus is het gevoel beter maar in de D modus weet je nooit hoe de Elroq gaat remmen als het pedaal op een bepaalde manier indrukt. De ene keer heb je een korte slag met een vrij hard pedaal en de andere keer een langere slag met een meer zompig gevoel. Het regeneratief remmen is hier de oorzaak van.
Onze vorige V60 PHEV had ook regeneratief remmen naast de gewone remmen. Maar de V60 heeft onder alle omstandigheden hetzelfde pedaal gevoel. Net als je bij een volledige ICE gewend bent.

• Athome

Daarin heb je gelijk. Iedere auto remt anders maar het pedaal gevoel moet wel constant zijn om er aan te kunnen wennen. En daar gaat de Elroq volledig de mist in.

• Athome
[b]Flix20 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 08:44:
[...]
Ik rij ook liever niet in de B stand, maar binnen de bebouwde kom doe ik het wel.
De B-stand had ook niet mijn voorkeur maar heb er op een gegeven moment toch voor gekozen. Nu klopt het pedaal gevoel beter. Dus vanuit mijn optiek. Geef het een kans.

• Athome
[...]

Dat er geen OnePedal Drive in zit is eigenlijk helemaal niet zo erg. Je wordt dan gedwongen om de remmen te gebruiken wat er voor zorgt dat de schijven mooi zonder roest blijven. Het is ook een beetje jammer dat je de schijven moet vervangen. Niet omdat ze op zijn maar omdat er teveel roest op zit.
Ondanks dat ik altijd in B-modus rijdt, moet ik altijd de remmen een beetje gebruiken omdat mijn voorganger toch harder remt dan gedacht. Ik laat dus altijd het stroompedal te laat los.
Pagina: 1 ... 79 80 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa