• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:07
CBGerard schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:42:
We rijden vanaf april in onze Elroq 60 Business Edition en zijn er nog steeds erg blij mee!
Ik kom een eigenaardigheidje tegen dat ik niet snap. Het komt namelijk voor dat de ruiten van de voorportieren enigzins beslaan. Als regelmatige duiker weet ik dat er best wat vocht in de kabine kan zijn .
Ik heb van alles geprobeerd om het vocht van deze ruiten te krijgen zoals de luchtstroom te regelen en de airco aan te zetten.
Vandaag is het me gelukt: toen ik op het klima scherm op de button "frisse lucht" klikte verdween het vocht, zonder gebruik van de airco, van de ruit.
Kan iemand mij vertellen wat deze functie inhoudt? De recirculatiestand staan altijd uit.
Volgens mij minder relatieve verhouding circulatie naar nul circulatie en enkel (koude) buiten lucht naar binnen. Klassieke AAN stand zeg maar met ventilator wat harder aan.

• PizzaMan79
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
pkrielen schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Zojuist een Samsung S23+ zowel voor als achter met 27w volgens mijn kabel met display aan het laden gehad.
Met 58% op de wireless pad gelegd (ligt hij eigenlijk standaard als ik in de auto stap) en krappe 40 minuten later met 79% uitgestapt.
Lijkt mij dus prima te functioneren.
Moet er wel bijzeggen dat dit was met Youtube music via Android auto en de navigatie van Skoda zelf, dus geen Gggole maps actief gehad.
Ik heb in mijn Elroq van alles geprobeerd. Stuk of tien verschillende kabels (waaronder twee originele Samsung) en drie verschillende apparaten. Maximale wat ik eruit krijg is 5V, 2.5, dus 12.5W...

Dus óf er zijn verschillen tussen Škoda's (ik heb een business 85 zonder usb poorten achter), of bovenstaande klopt toch niet, of ik heb een defect model. Maar volgens de dealer zijn de usb c poorten voorin niet geschikt voor snelladen.

Is er iemand anders die meer dan 12.5W uit zijn usb c aansluiting voor weet te halen?

Edit: voor anderen die hier info over zoeken wat zoektermen: opladen usb-c watt volt ampere power delivery usb quick charge snelladen telefoon laden usb kabel

[ Voor 7% gewijzigd door PizzaMan79 op 22-12-2025 13:04 ]

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
CBGerard schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:42:
We rijden vanaf april in onze Elroq 60 Business Edition en zijn er nog steeds erg blij mee!
Ik kom een eigenaardigheidje tegen dat ik niet snap. Het komt namelijk voor dat de ruiten van de voorportieren enigzins beslaan. Als regelmatige duiker weet ik dat er best wat vocht in de kabine kan zijn .
Ik heb van alles geprobeerd om het vocht van deze ruiten te krijgen zoals de luchtstroom te regelen en de airco aan te zetten.
Vandaag is het me gelukt: toen ik op het klima scherm op de button "frisse lucht" klikte verdween het vocht, zonder gebruik van de airco, van de ruit.
Kan iemand mij vertellen wat deze functie inhoudt? De recirculatiestand staan altijd uit.
Ik loop hier ook al een hele tijd tegenaan. Voornamelijk wanneer er meerdere mensen in de auto zitten. Ik zet je dan ook altijd op frisse lucht en dan is het zo weer weg. Dacht er gisteren nog aan om het hier eens te vragen maar vergeet het telkens te posten. Wil vandaag ook nog eens proberen de ruiten van binnen te reinigen want er lijkt me ook een klein waasje op te zitten, wellicht dat dit helpt.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23:29
Als de knop om het probleem op te lossen gevonden is, wat is dan het probleem? Condens op je vooruit is normaal als de temperatuur in je auto snel stijgt (omdat je instapt en de verwarming aangaat), zeker als mensen erbij komen met hun geadem en meegebrachte vocht. Het probleem verminder je door je ruiten schoon te houden. En het knopje haalt het in een seconde weg. :)

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
Maikie18 schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:04:
[...]

Ik loop hier ook al een hele tijd tegenaan. Voornamelijk wanneer er meerdere mensen in de auto zitten. Ik zet je dan ook altijd op frisse lucht en dan is het zo weer weg. Dacht er gisteren nog aan om het hier eens te vragen maar vergeet het telkens te posten. Wil vandaag ook nog eens proberen de ruiten van binnen te reinigen want er lijkt me ook een klein waasje op te zitten, wellicht dat dit helpt.
Ik had bij al mijn voorgaande auto's de voorruit van binnen eigenlijk nog nooit schoongemaakt, maar bij mijn Enyaq inmiddels 2x. Dat helpt namelijk/ is nodig om de ruit niet te laten bestaan.

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
Flix20 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:21:
[...]

Die van ons was inderdaad op Kumho's (zomer) band geleverd. Vind het maar een waardeloze band.
Je voelt 'm heel erg over de wang rollen als je de neus wat meer een bocht in zet, hoge rolweerstand en vrij luidruchtig.
Nu heb ik zelf na wat experimenteren de laatste jaren vooral op Continentals gereden dus dat is mijn referentie.
Met 20k gereden zat er nog maar 5mm profiel op. Nu zit mijn rijstijl aan de sportievere kant op het spectrum maar geen gekke dingen (115 op de teller) dus vind dat toch wel rap gaan.
Nu heb ik Continental winterbanden eronder en het viel me op dat die soepeler en stiller rijden dan de Kumho zomerband.
Mijn hankooks zijn daarentegen wel erg strak qua wegligging. Zeker tegenover de Pirelli winterbanden die de lease er nu op heeft zitten. Die voelen bij snelwegsnelheden een beetje zweverig aan (en lijkt ook bevestigd te worden in de reviews van die band)

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• Hans N
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:12
PizzaMan79 schreef op maandag 22 december 2025 @ 04:32:
[...]

Ik heb in mijn Elroq van alles geprobeerd. Stuk of tien verschillende kabels (waaronder twee originele Samsung) en drie verschillende apparaten. Maximale wat ik eruit krijg is 5V, 2.5, dus 12.5W...

Dus óf er zijn verschillen tussen Škoda's (ik heb een business 85 zonder usb poorten achter), of bovenstaande klopt toch niet, of ik heb een defect model. Maar volgens de dealer zijn de usb c poorten voorin niet geschikt voor snelladen.

Is er iemand anders die meer dan 12.5W uit zijn usb c aansluiting voor weet te halen?
Als je kijkt op https://www.skoda.nl/mode...koda-elroq-connectiviteit rechts van het plaatje, 2e alinea, staat er dat je 4 snellaadpoorten als extra kan nemen. Ik denk dat de verklaring is. Met die 4 extra poorten zijn er dus ook 2 voor achter, vandaar dat anderen wel sneller kunnen laden voor hun telefoon.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
Exactor it schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:52:
Als de knop om het probleem op te lossen gevonden is, wat is dan het probleem? Condens op je vooruit is normaal als de temperatuur in je auto snel stijgt (omdat je instapt en de verwarming aangaat), zeker als mensen erbij komen met hun geadem en meegebrachte vocht. Het probleem verminder je door je ruiten schoon te houden. En het knopje haalt het in een seconde weg. :)
Het is niet normaal. Van de voorruit ja, daar heeft elke auto ook een ontwasem functie voor. Maar dit gebeurd pas na een hele tijd, alsof hij op binnen circuleren staat. Dat is niet normaal, heb dat met nog geen 1 auto gehad. Maar heb ze ook nog niet schoongemaakt dus ik wacht dat nog even af

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• PizzaMan79
  • Registratie: April 2006
Hans N schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:44:
[...]

Als je kijkt op https://www.skoda.nl/mode...koda-elroq-connectiviteit rechts van het plaatje, 2e alinea, staat er dat je 4 snellaadpoorten als extra kan nemen. Ik denk dat de verklaring is. Met die 4 extra poorten zijn er dus ook 2 voor achter, vandaar dat anderen wel sneller kunnen laden voor hun telefoon.
Dank je voor het meedenken. Lijkt me niet waarschijnlijk dat de laadpoorten voor anders werken als je ook laadpoorten achter hebt. Dan zou iemand met ook laadpoorten achter moeten kunnen bevestigen dat daar een verschil tussen zit.

Edit: ik heb de tekst op de site nog eens goed gelezen en er staat inderdaad: standaard twee laadpoorten met datalink, als optie vier snellaadpoorten.

[ Voor 10% gewijzigd door PizzaMan79 op 24-12-2025 08:25 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb twee problemen met Android Auto. Als eerste dat deze soms niet opstart. Het scherm blijft dan grijs. Als ik dan de auto opnieuw aan zet of 'hey google' roept springt eigenlijk altijd wél het Android Auto scherm tevoorschijn. Ik heb al eerder in dit topic gelezen dat anderen er ook last van hebben. Is er inmiddels iemand die de oplossing heeft?

Daarnaast werkt de spraakassistent van Android auto beperkt. Inmiddels ben ik over naar Gemini, maar ook daar werkt het niet als ik op het microfoontje druk of hey google roep. Het systeem lijkt een seconde te luisteren en stopt dan met luisteren. Als ik een bericht krijgt kan ik echter wél reageren. Het is puur het starten van een commando dat niet werkt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:56

Heimdallr

Asgard

P_de_B schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:12:
Ik heb twee problemen met Android Auto. Als eerste dat deze soms niet opstart. Het scherm blijft dan grijs. Als ik dan de auto opnieuw aan zet of 'hey google' roept springt eigenlijk altijd wél het Android Auto scherm tevoorschijn. Ik heb al eerder in dit topic gelezen dat anderen er ook last van hebben. Is er inmiddels iemand die de oplossing heeft?
Ik heb daar ook last van, maar ook andere auto's hebben last van dit probleem. Ik heb bijvoorbeeld verschillende Ford's gehad en ook die hadden dat probleem met Android auto.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

• P_de_B
  • Niet online
Heimdallr schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:16:
[...]

Ik heb daar ook last van, maar ook andere auto's hebben last van dit probleem. Ik heb bijvoorbeeld verschillende Ford's gehad en ook die hadden dat probleem met Android auto.
Ik heb het in de polo van mijn vrouw niet, vandaar dat ik de Elroq verdacht. Maar blijkbaar is het dus een breder issue. Dank.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:50
P_de_B schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:18:
[...]

Ik heb het in de polo van mijn vrouw niet, vandaar dat ik de Elroq verdacht. Maar blijkbaar is het dus een breder issue. Dank.
Heb er ook last van, mijn vorige Kia ook niet.
Wat ik nu altijd doet, is alleen de spraak knopt even ingedrukt houden, en als het scherm er is, dan weer even (om de spraak commando af te sluiten).

Sowieso vind het ergens om met Elroq nu te rijden. km's vallen gewoon van de meter af.. bereik is nu vol nog geen 330 km.. echt serieus, meuk. (BE85)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
Renegade666 schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:25:
[...]

Heb er ook last van, mijn vorige Kia ook niet.
Wat ik nu altijd doet, is alleen de spraak knopt even ingedrukt houden, en als het scherm er is, dan weer even (om de spraak commando af te sluiten).

Sowieso vind het ergens om met Elroq nu te rijden. km's vallen gewoon van de meter af.. bereik is nu vol nog geen 330 km.. echt serieus, meuk. (BE85)
Dat is wel heel weinig... Vaak op hogere snelheid onderweg?

• georgk86
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:25
Heimdallr schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:21:
Even een tip ik zag zojuist in de app dat de adaptive cruise control in prijs is verlaagd. Van 320 euro naar 256 euro.
Die zit er nu standaard op toch?

• georgk86
P_de_B schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:12:

Daarnaast werkt de spraakassistent van Android auto beperkt. Inmiddels ben ik over naar Gemini, maar ook daar werkt het niet als ik op het microfoontje druk of hey google roep. Het systeem lijkt een seconde te luisteren en stopt dan met luisteren. Als ik een bericht krijgt kan ik echter wél reageren. Het is puur het starten van een commando dat niet werkt.
Hier ook hoor.

Meestal bij de 3e of 4e (of 5e) keer luistert die wel en slaat die niet af

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:03
Viel net in de wasbox ineens een plastic kapje uit een van de velgen. Blijkbaar ben ik er al meer kwijtgeraakt onderweg, want bij ieder wiel mistte er wel een of twee. Horen deze er wel op of zijn ze vergeten bij de aflevering?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldPDDlB3TEpKTovt0Uf49E6WHw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rk3tywWPi1Mw7LLvMCfMOeBP.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Lees dat dit een beetje een Skoda dingetje is - zijn blijkbaar sierkapjes en horen er wel op..

[ Voor 8% gewijzigd door Patox op 22-12-2025 15:54 ]

• Heimdallr

Heimdallr

Asgard

Deze horen er gewoon op. Ik ben er ook al eentje kwijtgeraakt maar je kunt eenvoudig een zakje met die dingen bestellen.

https://catalog.skoda-aut...overs/c/wheel-bolt-covers

Let op, je hebt ze voor safety bolts en voor gewone bouten en ze zijn er in verschillende kleuren. Ik heb ze bij skoda-parts.com besteld.

• Heimdallr

Heimdallr

Asgard

georgk86 schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:32:
[...]

Die zit er nu standaard op toch?
Bij mijn Sportline 85 was Adaptive Cruise Control toch echt een optie.

• SjapperS
  • Registratie: Juni 2013
Nimari schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:53:
Iemand ervaring met “componentenbescherming”?
Sinds gisteren staat de Elroq (60 sportline) in deze modus, reset van het scherm verhelpt het probleem niet. Hierdoor staan er veel hulpsystemen in storing zoals op de foto te zien is, ook doet bijvoorbeeld de radio en de camera’s het niet.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Ik heb sinds vorige week hetzelfde probleem. Auto staat sinds donderdag bij de dealer. Niets werkt behalve rijden en laden. Storing kwam niet bekend voor bij de dealer.

Ze gaven eerst aan: we plannen februari, maar proberen m nu tussendoor te pakken. Geen idee hoe lang het duurt.

Ik heb trouwens een 85 Business edition Tour

• georgk86
Heimdallr schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:34:
[...]

Bij mijn Sportline 85 was Adaptive Cruise Control toch echt een optie.
Toen wij begin dit jaar (Elroq was net uit) gingen kijken, zat het er niet standaard op inderdaad. En aangezien dat een must voor ons is, keken wij naar de business edition + upgrade.
Echter, wij kwamen een paar maanden later terug (zomer ergens?) en toen bleek adaptive cruise control inmiddels standaard op alle nieuw te bestellen Elroqs te zitten (niet de voorraad). De nieuwe gemaakte kregen het dus wel standaard er op.
Wij hebben de meest basic Elroq 50 versie, en nu dus wel met adaptive cruise control (Half nov geleverd).

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:50
georgk86 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:54:
[...]

Toen wij begin dit jaar (Elroq was net uit) gingen kijken, zat het er niet standaard op inderdaad. En aangezien dat een must voor ons is, keken wij naar de business edition + upgrade.
Echter, wij kwamen een paar maanden later terug (zomer ergens?) en toen bleek adaptive cruise control inmiddels standaard op alle nieuw te bestellen Elroqs te zitten (niet de voorraad). De nieuwe gemaakte kregen het dus wel standaard er op.
Wij hebben de meest basic Elroq 50 versie, en nu dus wel met adaptive cruise control (Half nov geleverd).
Bij mij zit hij er fysiek wel op, maar moet er extra voor betalen. En was dat ook van plan te kopen (was nu in aanbieding en toen ik het teste werkte het wel prettig in lange ritte), maar heb even een ander finaciele tegenslag, dus het wordt hem even niet..

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• WernerH
  • Registratie: Mei 2011
Is het mogelijk om een geheugenpositie van de bestuurdersstoel te koppelen aan een profiel?
Ik als hoofdbestuurder heb er weinig tot geen last van, want stoel gaat in juiste positie bij instappen en selecteren van hoofdprofiel. Echter mijn vrouw heeft geheugenpositie 2 bij de stoel, maar moet dit blijkbaar altijd handmatig doen als ze haar profiel instelt bij het wegrijden?

Kan niet echt ergens een instelling vinden om een geheugenpositie te koppelen, maar omdat ik thuis ook wel eens te horen krijg dat ik met m'n neus zoek kijk ik er nu ook wel overheen?!

Alvast bedankt!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:18
@WernerH dat gaat niet.

• WernerH
  • Registratie: Mei 2011
Dat is wel echt een gemis :-(
Hopelijk gaat er nog een techneut bij Skoda wakker worden en deze optie inbouwen/programmeren, want zou een echte meerwaarde hebben van alle profielen en geheugenfuncties als je het mij vraagt (en zal vast niet de enige zijn)
Maar tot die tijd dan bij het instappen maar even geheugenfunctie 2 ingedrukt houden.

• Leendert_s
  • Registratie: Februari 2025
Flix20 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:21:
[...]

Die van ons was inderdaad op Kumho's (zomer) band geleverd. Vind het maar een waardeloze band.
Je voelt 'm heel erg over de wang rollen als je de neus wat meer een bocht in zet, hoge rolweerstand en vrij luidruchtig.
Nu heb ik zelf na wat experimenteren de laatste jaren vooral op Continentals gereden dus dat is mijn referentie.
Met 20k gereden zat er nog maar 5mm profiel op. Nu zit mijn rijstijl aan de sportievere kant op het spectrum maar geen gekke dingen (115 op de teller) dus vind dat toch wel rap gaan.
Nu heb ik Continental winterbanden eronder en het viel me op dat die soepeler en stiller rijden dan de Kumho zomerband.
ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden, bij mij exact hetzelfde. al zijn ze naar 42.000km nog lang niet versleten... denk nog 70% over van nieuwstaat.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dat klopt niet. De positie van de stoel kan je wel degelijk koppelen aan een profiel (én aan een van de twee knoppen in de stoel, maar dat zijn dus twee verschillende dingen!). Als je van profiel wisselt gaat de stoel vanzelf naar de juiste stand.

Je kan alleen geen stoelpositie toekennen aan een sleutel.

[ Voor 5% gewijzigd door S_Chief op 23-12-2025 16:23 ]

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
WernerH schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:09:
Is het mogelijk om een geheugenpositie van de bestuurdersstoel te koppelen aan een profiel?
Ik als hoofdbestuurder heb er weinig tot geen last van, want stoel gaat in juiste positie bij instappen en selecteren van hoofdprofiel. Echter mijn vrouw heeft geheugenpositie 2 bij de stoel, maar moet dit blijkbaar altijd handmatig doen als ze haar profiel instelt bij het wegrijden?

Kan niet echt ergens een instelling vinden om een geheugenpositie te koppelen, maar omdat ik thuis ook wel eens te horen krijg dat ik met m'n neus zoek kijk ik er nu ook wel overheen?!

Alvast bedankt!
Hier hebben zowel ik als mijn vrouw een eigen stoelpositie op ons eigen profiel.
Zover ik weet heb ik daar niks voor hoeven doen.

Soms wil de stoel niet uit de easy entry stand komen, dus heb ik uiteindelijk die posities allebei even op voorkeur 1 en voorkeur 2 opslagen, zoda we alsnog met de druk op een knop onze positie kunnen kiezen.

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
S_Chief schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:22:
[...]
Je kan alleen geen stoelpositie toekennen aan een sleutel.
Precies dat is het probleem, in mijn vorige Octavia (juli 2020), hadden we allebei een eigen sleutel met profiel gekoppeld.
Waar ze dat niet meer voor elkaar krijgen, schiet mij maar lek. 8)7

• S_Chief
  • Niet online
bassd schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:24:
[...]
Precies dat is het probleem, in mijn vorige Octavia (juli 2020), hadden we allebei een eigen sleutel met profiel gekoppeld.
Waar ze dat niet meer voor elkaar krijgen, schiet mij maar lek. 8)7
Sterker nog: dat heeft in het begin wel op de Enyaq gezeten, maar hebben ze later doodleuk weggehaald. 8)7

• Poortm
  • Registratie: December 2017
Vandaag teruggereden met mn 85 sport vanuit Oostenrijk.
Was mooi rustig onderweg, cruisen waar het kon op 150-160. Gemiddelde snelheid over 869 km was 111km/h. Verbruik 27kw/100 km.
Ca 190 kWh bijgeladen onderweg in 1uur en 40 min.
Nu vroeg ik me af, wat is nu efficient rijden op zo'n rit? Toch iets langzamer rijden om minder te laden? Of toch het pedaal intrappen?

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45
Poortm schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:01:
Was mooi rustig onderweg, cruisen waar het kon op 150-160. Gemiddelde snelheid over 869 km was 111km/h. Verbruik 27kw/100 km.
Nu vroeg ik me af, wat is nu efficient rijden op zo'n rit? Toch iets langzamer rijden om minder te laden? Of toch het pedaal intrappen?
Interessant! Daar is maar 1 manier om achter te komen denk ik... Namelijk gewoon uittesten. Ik gok dat er niet veel zijn die dit al hebben uitgeprobeerd.

Zou ik zelf ook wel willen weten, wat is de meest effectieve CC snelheid inclusief laden om de snelste reistijd te krijgen... :*)

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
twinkey schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:32:
[...]

Interessant! Daar is maar 1 manier om achter te komen denk ik... Namelijk gewoon uittesten. Ik gok dat er niet veel zijn die dit al hebben uitgeprobeerd.

Zou ik zelf ook wel willen weten, wat is de meest effectieve CC snelheid inclusief laden om de snelste reistijd te krijgen... :*)
Je kan het vrij eenvoudig narekenen. Oostenrijk is ongeveer 1000 km. Met 100 km/h zit je aan 10 uur + 2-3 laadstops, met 130 km/h aan 8 uur + 4. Uiteraard een beetje weersafhankelijk.

Met 130 doorjagen scheelt je dus een dik uur en je kan 1x vaker je benen strekken. Het kost je wel 20-30 euro extra en qua laadstations (er vanuitgaande dat je een abo hebt) moet het maar net uitkomen...

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:45
Poortm schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:01:
er zijn best wat factoren:
- zomer of winter -> verbruik
- hoe ver je het gaspedaal intrapt, waarbij voorbij 100kmh het verbruik exponentieel toeneemt
- hoe lang je zelf door kunt rijden aan een stuk
- accucapaciteit
- wat je onder en bovengrens gaat zijn, kies je voor 20-80 of 10-90
- beschikbaarheid van snelladers

ik zelf kan tot 2.5 uur door met de 85 sportline, dan moet je toch aan de snellader, en gebruik de abrp app voor deze opgesomde parameters (minder stops, langere laadtijden)

[ Voor 5% gewijzigd door DrDelete op 24-12-2025 10:28 ]

• CBGerard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18:51
Exactor it schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:52:
Voor mij is dit een exemplarisch probleem: heb ik nog nooit gehad in mijn auto's. Ik kon altijd een luchtstroom creeëren die de ruit ontwasemde. Dit kan ik nu niet.
Het probleem is dat het knopje tijdelijk werkt. Na enkele minuten schakelt deze vanzelf weer uit.
Ik ga het schoonmaken van de ruiten testen.

• S_Chief
  • Niet online
Ruiten inderdaad goed reinigen. Nieuwe interieurmaterialen 'dampen' nog uit en dat gaat op de ruiten zitten.

Ik laat de airco ook altijd aan (ook in de winter), dan wordt de lucht gedroogd.

• JB076
  • Registratie: December 2016
Het zou eigenlijk pas eind januari/begin februari zo ver zijn, maar zojuist vernomen dat ik m'n Elroq volgende week al kan ophalen :)F

• twinkey
JB076 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:24:
Het zou eigenlijk pas eind januari/begin februari zo ver zijn, maar zojuist vernomen dat ik m'n Elroq volgende week al kan ophalen :)F
Dat zijn altijd leuke berichten. Ik kreeg zojuist bevestiging dat mijn ook Elroq besteld is. Medio Maart levering.

• twinkey
Kameelstok schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:37:
[...]

Je kan het vrij eenvoudig narekenen. Oostenrijk is ongeveer 1000 km. Met 100 km/h zit je aan 10 uur + 2-3 laadstops, met 130 km/h aan 8 uur + 4. Uiteraard een beetje weersafhankelijk.

Met 130 doorjagen scheelt je dus een dik uur en je kan 1x vaker je benen strekken. Het kost je wel 20-30 euro extra en qua laadstations (er vanuitgaande dat je een abo hebt) moet het maar net uitkomen...
Ah, ja zo simpel is het dus. Aanname dat je daarmee de extra laadstops wel meegerekend hebt... (dat zit in dat extra uur denk ik?) Kortom, als het je wat mag kosten heb je een uur winst.

• Heimdallr

Heimdallr

Asgard

Renegade666 schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:25:
[...]
Ik vind het persoonlijk geen ergernis maar als ik mijn Elroq 85 tot 90% oplaad kom ik op dit moment max. 370 km ver. Dat is helaas een nadeel van alle elektrische auto's met koude temperaturen hebben accu's het gewoon zwaar. Bij kou vertraagt de chemische reactie in de batterij, waardoor de interne weerstand stijgt en minder energie beschikbaar is.

• Patox
Vandaag ritje naar Zuidoost Duitsland (800km). De eerste 'stint' viel erg tegen met windkracht 6 oostenwind bij -5 tegen. Van 100% tot 10% was ongeveer 180 kilometer slechts bij 120/130, met de Elroq 60. Zat op een verbruik van 27 kWh per 100km.

Gelukkig werd het na snelladen (opgewarmde accu) en iets minder wind een stuk acceptabeler. (80-10% zo'n 170km). Kachel stond praktisch uit, banden op 2.9 bar.

Voor de langere winter ritjes zijn er betere keuzes.

[ Voor 4% gewijzigd door Patox op 25-12-2025 20:23 ]

• S_Chief
  • Niet online
Kou en wind zijn vijanden van EV's. De vorm van de Elroq (SUV) helpt ook niet mee, dan kan je beter een ID.7 hebben ofzo. :p

[ Voor 20% gewijzigd door S_Chief op 25-12-2025 23:21 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:07
Deze week (in mijn eentje) naar Duitsland gereden 260km verderop, hele tijd 120 a 130. Hij gaf heen als terug ca 18 kWh per 100km aan.
Ondanks de koude viel het gebruik me eigenlijk heel erg mee! Had bij aankomst nog ruim over en maar (per ongeluk) tot 80% opgeladen voor de terugreis, maar redde dat wel.

Betreft de BE85 van sept (denk met de CATL accu's).
Ik rij altijd eco modus

[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 26-12-2025 12:14 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
S_Chief schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:21:
Kou en wind zijn vijanden van EV's. De vorm van de Elroq (SUV) helpt ook niet mee, dan kan je beter een ID.7 hebben ofzo. :p
Kou, wind, snel rijden, passagiers die de verwarming op standje tropisch strand willen hebben, een dakkoffer, snel optrekken, enzovoort :+

* Admiral Freebee is een nieuwe EV rijder

De range anxiety is nog niet helemaal weg :D

• twinkey
Patox schreef op donderdag 25 december 2025 @ 17:06:
Vandaag ritje naar Zuidoost Duitsland (800km). De eerste 'stint' viel erg tegen met windkracht 6 oostenwind bij -5 tegen. Van 100% tot 10% was ongeveer 180 kilometer slechts bij 120/130, met de Elroq 60. Zat op een verbruik van 27 kWh per 100km.

Gelukkig werd het na snelladen (opgewarmde accu) en iets minder wind een stuk acceptabeler. (80-10% zo'n 170km). Kachel stond praktisch uit, banden op 2.9 bar.

Voor de langere winter ritjes zijn er betere keuzes.
Kijk, dank voor deze info. Dat is precies de reden dat ik toch een 85 heb gekozen voor mijn woon-werk afstand. Daarmee zou ik met een 60 dus al moeten laden voor een enkele reis. Wil ook niet gaan coasten met 90 achter een vrachtwagen met alle verwarming uit :P

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:50
De BE60 kan toch nog geleverd met de minder efficiënte 205 PK motor terwijl de BE85 atlijd met de efficiëntere 286 pk motor geleverd wordt?
Ik neem dat dit ook effect op het verbruik onder lastigere omstandigheden.

• Señor Sjon
  • Laatst online: 28-12-2025
Heimdallr schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:21:
Even een tip ik zag zojuist in de app dat de adaptive cruise control in prijs is verlaagd. Van 320 euro naar 256 euro.
Nadeel is dat ie niet als reguliere cruise control kan werken. Waarom fabrikanten dat niet laten kiezen is mij een compleet raadsel en dan wordt het nog eens veel vaker standaard toegepast ook. In mijn 308 uit 2023 heb ik een verschrikkelijke hekel aan het concept gekregen. Mijn vrouw kan er in de Elroq wel mee leven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Patox
twinkey schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:06:
[...]

Kijk, dank voor deze info. Dat is precies de reden dat ik toch een 85 heb gekozen voor mijn woon-werk afstand. Daarmee zou ik met een 60 dus al moeten laden voor een enkele reis. Wil ook niet gaan coasten met 90 achter een vrachtwagen met alle verwarming uit :P
Haha ik denk dat dit scenario wel maximaal een handvol keren voorkomt in een jaar. Aan jou de keuze of je dat genoeg reden vindt.

• S_Chief
  • Niet online
Athome schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:24:
De BE60 kan toch nog geleverd met de minder efficiënte 205 PK motor terwijl de BE85 atlijd met de efficiëntere 286 pk motor geleverd wordt?
Ik neem dat dit ook effect op het verbruik onder lastigere omstandigheden.
Niet echt. De cijfers die ik hier voorbij zie komen voor de 85 zijn niet significant anders dan wat ik met mijn 60 zie.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019

MLLL

Palm Treo 650

Señor Sjon schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:14:
[...]

Nadeel is dat ie niet als reguliere cruise control kan werken. Waarom fabrikanten dat niet laten kiezen is mij een compleet raadsel en dan wordt het nog eens veel vaker standaard toegepast ook. In mijn 308 uit 2023 heb ik een verschrikkelijke hekel aan het concept gekregen. Mijn vrouw kan er in de Elroq wel mee leven.
Bij mijn BMW kan je wel gewoon kiezen tussen adaptief en gewone cruisecontrol. Als je lang op het korter afstand houden knopje drukt schakelt het adaptieve uit.

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:58
Altijd goed te lezen dat de keuze van de nieuwe (lease) auto schijnbaar wel een goede is geweest.
https://autobahn.eu/artik...oq-auto-van-het-jaar-2026

• Athome
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:14:
[...]

Heb wel eens vaker gelezen dat de adaptieve cruise control van de Stellantis groep niet echt lekker werkt. In onze huidge V60 van 2014 zit ook adaptieve cruise control. Ben juist door deze auto helemaal fan geworden van dit concept. Vind gewone cruise control juist hoogst irritant. Gebruikte dit ook weinig. In de Volvo kan je ook wisselen maar heb dit nooit gedaan. Cruise control aan. Snelheid ver boven het toegestane maixmum zetten en laat de auto het werk maar doen. Ook in stads- en file verkeer. Auto versnelt soepel, voor mij vaak wat aan trage kant, en remt goed. soms iets wat abrupt. Maar rem van mezelf al ook aan de late kant. De afstand tussen de voorligger blijft mooi constant en jojo'ed niet op de snelheid. De Volvo lijkt echt op afstand te corrigeren en niet op snelheid

Ben daarom ook zeer benieuwd hoe het systeem in de Skoda zal werken. De proefrit bij aankoop was te kort om een goede indruk te krijgen maar de eerste indruk was niet verkeerd. Leek veel op de Volvo. Nogmaals een korte eerst indruk.

[ Voor 5% gewijzigd door Athome op 27-12-2025 12:17 ]

• Señor Sjon
  • Laatst online: 28-12-2025
MLLL schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:42:
[...]

Bij mijn BMW kan je wel gewoon kiezen tussen adaptief en gewone cruisecontrol. Als je lang op het korter afstand houden knopje drukt schakelt het adaptieve uit.
Kan niet meer bij de meeste nieuwe auto's, je moet en zal het gebruiken.
Athome schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:15:
[...]

Heb wel eens vaker gelezen dat de adaptieve cruise control van de Stellantis groep niet echt lekker werkt. In onze huidge V60 van 2014 zit ook adaptieve cruise control. Ben juist door deze auto helemaal fan geworden van dit concept. Vind gewone cruise control juist hoogst irritant. Gebruikte dit ook weinig. In de Volvo kan je ook wisselen maar heb dit nooit gedaan. Cruise control aan. Snelheid ver boven het toegestane maixmum zetten en laat de auto het werk maar doen. Ook in stads- en file verkeer. Auto versnelt soepel, voor mij vaak wat aan trage kant, en remt goed. soms iets wat abrupt. Maar rem van mezelf al ook aan de late kant. De afstand tussen de voorligger blijft mooi constant en jojo'ed niet op de snelheid. De Volvo lijkt echt op afstand te corrigeren en niet op snelheid

Ben daarom ook zeer benieuwd hoe het systeem in de Skoda zal werken. De proefrit bij aankoop was te kort om een goede indruk te krijgen maar de eerste indruk was niet verkeerd. Leek veel op de Volvo. Nogmaals een korte eerst indruk.
De Stellantis acc geeft een gevoel alsof er constant iemand op gas en rem tegelijk drukt. Voelt heel erg irritant aan tijdens het rijden. En hij remt erg vroeg af, gaat pas gas geven als de voorganger ruimschoots weg is van de rijstrook, etc. Voelt echt ala een betaversie aan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Vandaag mijn Elroq 85 BE op mogen halen. Heel leuk, een nieuwe auto, al doet het afscheid nemen van de Seat Ateca toch ook wel een beetje pijn. Serieus een heel fijne auto, vijf jaar in rond gereden en had graag de lease nog wat verlengd, maar ja... daar zijn grenzen aan ;)

Het elektrisch rijden wordt even wennen, maar dat zal met een paar weken wel soepel gaan. De radius is voor algemeen gebruik dikke prima, alleen met vakanties is het iets meer gedoe. We wennen er vast aan.

Vanmiddag uiteraard lekker zitten spelen met alle opties. Je kunt veel aanpassen, daar worden we blij van. Toch op een paar punten wel een negatieve bijsmaak:
  1. De 'massage functie' in de Elroq stelt werkelijk helemaal niets voor. Het opblazen en leeg laten lopen van het stukje ondersteuning in de onderrug verkopen als 'massagefunctie' is schandalig als je het vergelijkt met die uit andere modellen. Daar kun je kiezen uit verschillende modi en is er echt sprake van massage. Dat was één van de functies die me over de streep trok om voor het 'advanced pakket' te gaan. Eén grote teleurstelling.
  2. Ook Skoda is gezwicht voor het subscription model. In het 'shop' onderdeel kun je functionaliteit die de auto gewoon technisch ondersteunt KOPEN als abonnement. Voor een auto van meer dan 50.000 euro is dit toch nergens voor nodig? Doe even normaal zeg :/
  3. De persoonlijke assistent Laura werkt gewoon via ChatGPT. En ook al geeft die aan dat je deze kunt hernoemen, die optie is er helemaal niet, het blijft Laura. De trigger kun je wel aanpassen naar 'OK Henk', maar dat is het dan ook wel.
Ben me nog even aan het verdiepen in het gebruik van Skoda Connect. Heel praktisch om de auto voor te verwarmen en te zien hoever 'ie is opgeladen, maar er gaat ook een shitload data naar derde partijen voor zover ik kan zien. Nu wel aangezet, even zien of ik er genoeg gebruik van maar om dat te verantwoorden.

Over een maandje richting Oostenrijk voor wintersport, meteen een mooie test hoe 'ie zich op lange(re) afstanden en in de kou houdt. Ben benieuwd!

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Robert_ZM
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:55
Goedemorgen,

Ik ervaar met de Elroq de laatste weken een tweetal problemen die ik best irritant vind en waarvan ik mij afvraag of er meer Elroq rijders last van hebben:

- steeds laden tot 100%: ik ben zuinig op mijn accu en wil de accu dan alleen incidenteel laden tot 100% vlak voor vertrek. Om die reden heb ik de Battery Care mode altijd aan staan, maar desondanks laadt de auto regelmatig spontaan naar 100%. Ook als ik de keer ervoor naar 80% geladen heb en ik de instellingen niet gewijzigd heb. Dit is inmiddels door de dealer gemeld als een bekend probleem wat in een toekomstige software update opgelost gaat worden, alleen niet bekend wanneer. Hebben meer Elroq rijders hier last van (ik vermoed van wel aangezien de dealer nu aangegeven heeft dat het in de software opgelost gaat worden).
- Een ander vervelend probleem is de accu bescherming. Ik krijg doorgaans al heel snel een melding accubescherming in de app waardoor ik de app niet meer kan gebruiken om de auto voor te verwarmen. Met vorst is dat eigenlijk wel continu dat ik die melding krijg, alleen als de auto daadwerkelijk aan het laden is kan ik de app gebruiken. Het lijkt mij een slechte 12v accu, de dealer heeft eerder aangegeven dat de 12v accu goed is, maar gaan er weer opnieuw naar kijken. Zijn er meer Elroq rijders met dit probleem? Bij de Enyaq die ik hiervoor had werkte dat prima, ook op de wintersport kon ik de app prima gebruiken om de auto voor te verwarmen. Nu moet ik eerst in de auto de voorverwarming starten en dan wachten. Een tijdschema voor voorverwarmen werkt voor mij niet goed, aangezien ik op wisselende tijden vertrek.

• P_de_B
  • Niet online
Robert_ZM schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:47:
Goedemorgen,

Ik ervaar met de Elroq de laatste weken een tweetal problemen die ik best irritant vind en waarvan ik mij afvraag of er meer Elroq rijders last van hebben:

- steeds laden tot 100%:
Ja, dit heb ik ook sinds een tijdje. Battery protect werkte eerst goed maar nu waarschuwt hij wel dat het weer naar 80% gaat maar gebeurt dat niet automatisch.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:57
Goedemorgen,

- steeds laden tot 100%: ik ben zuinig op mijn accu en wil de accu dan alleen incidenteel laden tot 100% vlak voor vertrek. Om die reden heb ik de Battery Care mode altijd aan staan, maar desondanks laadt de auto regelmatig spontaan naar 100%. Ook als ik de keer ervoor naar 80% geladen heb en ik de instellingen niet gewijzigd heb. Dit is inmiddels door de dealer gemeld als een bekend probleem wat in een toekomstige software update opgelost gaat worden, alleen niet bekend wanneer. Hebben meer Elroq rijders hier last van (ik vermoed van wel aangezien de dealer nu aangegeven heeft dat het in de software opgelost gaat worden).
- Een ander vervelend probleem is de accu bescherming. Ik krijg doorgaans al heel snel een melding accubescherming in de app waardoor ik de app niet meer kan gebruiken om de auto voor te verwarmen. Met vorst is dat eigenlijk wel continu dat ik die melding krijg, alleen als de auto daadwerkelijk aan het laden is kan ik de app gebruiken. Het lijkt mij een slechte 12v accu, de dealer heeft eerder aangegeven dat de 12v accu goed is, maar gaan er weer opnieuw naar kijken. Zijn er meer Elroq rijders met dit probleem? Bij de Enyaq die ik hiervoor had werkte dat prima, ook op de wintersport kon ik de app prima gebruiken om de auto voor te verwarmen. Nu moet ik eerst in de auto de voorverwarming starten en dan wachten. Een tijdschema voor voorverwarmen werkt voor mij niet goed, aangezien ik op wisselende tijden vertrek.
Maak je bij dat eerste gebruik van de laadlocaties optie? Dat kan ook nog wel eens afwijkend gedrag geven.

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:43

Pinjataaa

Hit me!

Inderdaad even kijken of je geen 100% hebt staan bij jouw laadlocatie.
Accubereik > laadlocaties

Als ik daar 80% heb staan, en ik wil ivm een lange reis naar 100% laden, dan stopt het alsnog op 80%. Het overruled mijn andere instellingen (laadlimiet en tibber). Misschien werkt dat ook andersom.

• Athome
Op de 12v accu zit een sensor die de accu beschermt. Laat hier eens naar kijken. Vrijwel alle auto's tegenwoordig hebben zo'n sensor. Dus de dealer zou het moeten weten.

Onze huidige Volvo V60 PHEV heeft hetzelfde probleem. Alleen klimatisering als de auto is aangesloten op de laadpaal. Een paar al de accu vervangen. Er is ook al meerdere keren naar de sensor op de accu gekeken en de sensor gereset. Maar verder niets kunnen vinden. Gelukkig is het niet kunnen klimatiseren het enige ding waar dan last van heb. Voor de rest zit deze kwaal de werking van de auto niet in de weg.

• Robert_ZM
Pinjataaa schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:55:
Inderdaad even kijken of je geen 100% hebt staan bij jouw laadlocatie.
Accubereik > laadlocaties

Als ik daar 80% heb staan, en ik wil ivm een lange reis naar 100% laden, dan stopt het alsnog op 80%. Het overruled mijn andere instellingen (laadlimiet en tibber). Misschien werkt dat ook andersom.
Bedankt voor de tip. Ik heb met laadlocaties nooit wat gedaan. Net voor de zekerheid nagekeken, daar staat niets ingevuld. Het vreemde is ook dat het niet altijd is dat de auto spontaan naar 100% laadt, van de 10 keer gaat het 7 keer goed (laden naar 80%) en dan ineens zonder aanwijsbare oorzaak gaat de auto de volgende keer ineens door naar 100%

• Robert_ZM
Athome schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:15:
Op de 12v accu zit een sensor die de accu beschermt. Laat hier eens naar kijken. Vrijwel alle auto's tegenwoordig hebben zo'n sensor. Dus de dealer zou het moeten weten.

Onze huidige Volvo V60 PHEV heeft hetzelfde probleem. Alleen klimatisering als de auto is aangesloten op de laadpaal. Een paar al de accu vervangen. Er is ook al meerdere keren naar de sensor op de accu gekeken en de sensor gereset. Maar verder niets kunnen vinden. Gelukkig is het niet kunnen klimatiseren het enige ding waar dan last van heb. Voor de rest zit deze kwaal de werking van de auto niet in de weg.
Bedankt voor de tip, de auto gaat morgen weer naar de dealer, ik zal het daar aangeven. Hopelijk dat ze het morgen op kunnen lossen.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:21
Goedemorgen,

Jazeker. We hebben onze Elroq sinds maart dit jaar, en al vrij snel begon dit probleem. Al een paar keer mee naar de dealer geweest. De 12V accu is in november vervangen, maar het probleem is al weer terug. De volgende afspraak bij de dealer staat al weer. Ik krijg zwaar de indruk dat ze geen idee hebben waar het aan ligt, en dat ze er ook niet veel moeite in stoppen.

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:21
Robert_ZM schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:37:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb met laadlocaties nooit wat gedaan. Net voor de zekerheid nagekeken, daar staat niets ingevuld. Het vreemde is ook dat het niet altijd is dat de auto spontaan naar 100% laadt, van de 10 keer gaat het 7 keer goed (laden naar 80%) en dan ineens zonder aanwijsbare oorzaak gaat de auto de volgende keer ineens door naar 100%
Hier ook en pas sinds een maand of 1-2. Krijg dat ineens een berichten bolletje van de battery care. Zet ik m terug naar 80 en dan bij de xste keer de auto aanzetten springt die ineens naar 100%. Geen enkele logica in te ontdekken qua timing of locatie.

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Nou lekker dan, deze had ik hier al voorbij zien komen volgens mij. Misschien door de kou?

Componenten bescherming actief, iets meer info was prettig geweest voor zo’n slimme auto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpG-AaNMFGaAZs_jUHqG1edPOSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3cAsWxvHdn0QCsHU8lKJoGp.jpg?f=fotoalbum_large
SjapperS schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:23:
Als 2.02 meter lang persoon vind ik de stoelen tot dusver erg prettig. Uiteraard amper steun onder de bovenbenen, maar dat heb ik in geen enkele auto. Ik rij in de Business Edition Tour 85.

Iemand ervaring met het volgende?
Wanneer wij 2 telefoons in de auto hebben, loopt Android Auto regelmatig vast. Gisteren probeerde ik het infotainmentsysteem te resetten (een paar tellen de vinger op de aan/uit knop) waarna ik een complete kerstboom in het dashboard kreeg:
- Storing ACC
- Storing: aandrijfsysteem. Bezoek werkplaats
- Storing: side assist, uitstapwaarschuwing en uitparkeerassist
- Proactieve inzittendebescherming is beperkt
- Storing: Lane assist
- Front Assist niet beschikbaar
- Storing: verkeerstekenassistent

- Infotainmnetsysteem geeft aan: Componentenbescherming is actief

De stoelverwarming is uit het scherm verdwenen en de telefoon koppelt niet meer.
Rijden en laden werkt wel.

Ik heb het infotainmentsysteem al gereset en terug naar febrieksinstellingen gezet, maar dit hielp niet.
De softwareversie in de auto is 5.4

Iemand hier ervaring mee?

Ter aanvulling:
De dealer heeft pas in de loop van februari tijd om er naar te kijken. Vandaar dat ik het hier vraag. Misschien heeft iemand een quick fix.
Had jij nog een Quick fix gevonden? Moet deze week nog helemaal terugrijden vanuit Frankrijk :') :')

[ Voor 57% gewijzigd door Pinjataaa op 29-12-2025 10:08 ]

• S_Chief
  • Niet online
Wat is dat voor rare bug die opeens bij meerdere auto's opduikt..

• JeroenVlug
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-12-2025
De componenten bescherming actief had ik een paar maanden terug. Dit onderdeel controleert of alle systemen actief zijn. Deze controle is nu vastgelopen en kan zijn werk dus niet afmaken en dan krijg je deze melding. Je kunt er nog wel mee doorrijden maar heel veel zaken in je auto werken niet. De dealer kan dit weer voor je oplossen, zij geven dit systeem weer een "zetje" en alles werkt weer. Heb er hierna hier geen last meer mee gehad.

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

JeroenVlug schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:00:
De componenten bescherming actief had ik een paar maanden terug. Dit onderdeel controleert of alle systemen actief zijn. Deze controle is nu vastgelopen en kan zijn werk dus niet afmaken en dan krijg je deze melding. Je kunt er nog wel mee doorrijden maar heel veel zaken in je auto werken niet. De dealer kan dit weer voor je oplossen, zij geven dit systeem weer een "zetje" en alles werkt weer. Heb er hierna hier geen last meer mee gehad.
Aii dat belooft niet veel goeds dat dit zo vaak en snel voorkomt.

Zoiets moet je toch zelf dat zetje kunnen geven, nu ben je wel erg afhankelijk van een dealer.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
Pinjataaa schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:45:
[...]

Aii dat belooft niet veel goeds dat dit zo vaak en snel voorkomt.

Zoiets moet je toch zelf dat zetje kunnen geven, nu ben je wel erg afhankelijk van een dealer.
Eigenlijk vooral extra bijzonder omdat het toch in basis een volwassen platform is van >5 jaar oud.

• Holzschuh
tweebel schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:48:
[...]Eigenlijk vooral extra bijzonder omdat het toch in basis een volwassen platform is van >5 jaar oud.
Dat is Windows ook :+

• Holzschuh
Die voorruitverwarming blijft wel een geinige toevoeging qua overmatige luxe.
Het is nu toch best fris buiten en dan is het of krabben, of 30-60 seconden wachten en dan doet de verwarming zijn werk. Even wissers aan en klaar.
Ik denk er namelijk niet aan elke keer met de app die auto aan te slingeren. En het vriest hier nu ook gewoon weer dicht tijdens de dag.

(en rest van het jaar de voorruit ontwasemen na het sporten :D )

[ Voor 18% gewijzigd door Holzschuh op 29-12-2025 14:33 ]

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:35

Bob Popcorn

Plop!

Pinjataaa schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:12:
Nou lekker dan, deze had ik hier al voorbij zien komen volgens mij. Misschien door de kou?

Componenten bescherming actief, iets meer info was prettig geweest voor zo’n slimme auto.
[Afbeelding]

[...]

Had jij nog een Quick fix gevonden? Moet deze week nog helemaal terugrijden vanuit Frankrijk :') :')
Heb je al geprobeerd de 12v accu een tijdje los te koppelen? In onze vorige rampenauto, de e208, was dit een fix voor veel lastige bugs. Moet zeggen dat ik nog niks heb meegemaakt met de Elroq 85BE die we sinds juni rijden. Vriend van me kreeg z'n 85 Tour gewoon kapot geleverd, die ging een dag later naar de dealer en staat daar tot zeker half januari :/

Kan niet stoppen met ontploffen!

• pkrielen
S_Chief schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:32:
Wat is dat voor rare bug die opeens bij meerdere auto's opduikt..
Beetje Google-search laat zien dat het "hoort voor te komen als je oa infotainment systeem uit andere auto haalt". Dan klopt het opgeslagen VIN nummer niet meer en begint de ellende. Ofwel een soort diefstalbeveiliging en dan volgens mij bij "alle VAG auto's, niet alleen Skoda".
Dus hoort niet te gebeuren zomaar als je niets aan je fysieke configuratie aanpast lijkt me.
Je leest oplossingen als 10 minuten bij de dealer en iets met ODIN tot compleet vervangen van onderdelen tot wel 3500,- toe.. 1 "grappige oplossing" die ik tegenkwam was iemand met een Kamiq die door met zijn reservesleutel te gaan werken ook de melding wegkreeg :)

[ Voor 4% gewijzigd door pkrielen op 29-12-2025 15:43 ]

• S_Chief
  • Niet online
Ik weet waarvoor het is, maar dat het zonder reden bij meerdere Elroqs op het forum achter elkaar gebeurt is raar.

• 0610tigger
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Holzschuh schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:32:
Die voorruitverwarming blijft wel een geinige toevoeging qua overmatige luxe.
Het is nu toch best fris buiten en dan is het of krabben, of 30-60 seconden wachten en dan doet de verwarming zijn werk. Even wissers aan en klaar.
Ik denk er namelijk niet aan elke keer met de app die auto aan te slingeren. En het vriest hier nu ook gewoon weer dicht tijdens de dag.

(en rest van het jaar de voorruit ontwasemen na het sporten :D )
Wat ik hier graag zou willen weten is of de voorruitverwarming ook het deel met de camera ontdooit. Met de auto voor verwarmen met de app blijft hier namelijk altijd ijs zitten en dan krijg je een foutmelding.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:43
0610tigger schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:27:
[...]

Wat ik hier graag zou willen weten is of de voorruitverwarming ook het deel met de camera ontdooit. Met de auto voor verwarmen met de app blijft hier namelijk altijd ijs zitten en dan krijg je een foutmelding.
Ik ervaar nooit problemen met de Enyaq.
Ik verwacht dat er over de hele ruit een laagje stroomgeleidend materiaal zit waardoor de hele ruit ontdooit.
Het is mij nog nooit opgevallen dat er iets bij de camera niet ontdooid is.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:43
Ik ben aan het kijken voor een dashcam in de Elroq. Nu twijfel ik of ik er een accu tussen moet plaatsen (Cellink Neo oid) of dat ik de dashcam direct op de auto accu aansluit met een laag voltage beveiliging via een hardwire kit. Heeft iemand dit pad wellicht al bewandeld? Zo ja, welke keuze heb je gemaakt en waarom? Het gaat om een Viofo A329S. Deze heeft een voor unit en achter camera, dus ook qua inbouw hoor ik graag tips (boven de portieren langs of juist via de dorpels)? Zit er alleen een zekeringkast links voor of ook achterin de kofferbak ergens?

• pkrielen
PisPix schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:11:
Ik ben aan het kijken voor een dashcam in de Elroq. Nu twijfel ik of ik er een accu tussen moet plaatsen (Cellink Neo oid) of dat ik de dashcam direct op de auto accu aansluit met een laag voltage beveiliging via een hardwire kit. Heeft iemand dit pad wellicht al bewandeld? Zo ja, welke keuze heb je gemaakt en waarom? Het gaat om een Viofo A329S. Deze heeft een voor unit en achter camera, dus ook qua inbouw hoor ik graag tips (boven de portieren langs of juist via de dorpels)? Zit er alleen een zekeringkast links voor of ook achterin de kofferbak ergens?
Ik heb er al paar maanden een A329S in zitten met de HK6 kit (en de achtercamera). Dat was tijdens mijn zoektocht beste wat je kon kopen. De A329S gekozen vanwege de resultaten van menige review op internet, komt bijna overal als beste uit de bus. En de HK6 aangezien die net nieuw was en op basis van actueel voltage kan schakelen.
Kabels heb ik langs linkerkant bovenlangs naar achter gelegd. Onderlangs is volgens mij niet te doen, moet er veel teveel losgemaakt worden en in mijn geval blijft het toch een leaseauto dus wilde het wel zonder teveel risiso doen. Aan de bovenkant kun je er "best makkelijk" een koperdraad tussenduwen die je als "trekveer" kunt gebruiken. Denk er wel aan om ACHTER de zijairbag te werken en niet voorlangs. Daar zijn ook fimpjes genoeg van te vinden op internet waarom dat is.
Lastigste stuk is naar de achterklep. Die wilde ik perse door de rubbere slang hebben en dat is wat prullen.
Voordeel is wel dat Viofo een erg dunne kabel en kleine connectors heeft, dus geen dikke USB-C.
Enige waar ik me beetje aan stoor is als je met je telefoon de verbinding met de camera wil maken dat wireless android auto tegen gaat lopen werken (die claimed de Wifi namelijk steeds terug), maar daar kan de Viofo natuurlijk niets aan doen, dat is meer AA. Verder nog steeds blij met mijn keuze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIbxV3Pdp4c77jX7IMBTXfron8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Icvfd7rkuZWtaSF5opXQVIUF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door pkrielen op 30-12-2025 11:45 ]

• Holzschuh
0610tigger schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:27:
[...]
Voor mijn gevoel doet die inderdaad de hele ruit. Ik herken de foutmelding, die krijg ik dan meestal als we juist weer 5-10 minuten onderweg zijn en dat de ruit dan beslaat. Waarschijnlijk is dat deel daar gevoeliger voor vanwege alles wat er tegen het glas aanzit. Ruitverwarming aan en binnen 1-2 minuten foutmelding weg.

• PisPix
pkrielen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:37:
[...]

Ik heb er al paar maanden een A329S in zitten met de HK6 kit (en de achtercamera). Dat was tijdens mijn zoektocht beste wat je kon kopen. De A329S gekozen vanwege de resultaten van menige review op internet, komt bijna overal als beste uit de bus. En de HK6 aangezien die net nieuw was en op basis van actueel voltage kan schakelen.
Kabels heb ik langs linkerkant bovenlangs naar achter gelegd. Onderlangs is volgens mij niet te doen, moet er veel teveel losgemaakt worden en in mijn geval blijft het toch een leaseauto dus wilde het wel zonder teveel risiso doen. Aan de bovenkant kun je er "best makkelijk" een koperdraad tussenduwen die je als "trekveer" kunt gebruiken. Denk er wel aan om ACHTER de zijairbag te werken en niet voorlangs. Daar zijn ook fimpjes genoeg van te vinden op internet waarom dat is.
Lastigste stuk is naar de achterklep. Die wilde ik perse door de rubbere slang hebben en dat is wat prullen.
Voordeel is wel dat Viofo een erg dunne kabel en kleine connectors heeft, dus geen dikke USB-C.
Enige waar ik me beetje aan stoor is als je met je telefoon de verbinding met de camera wil maken dat wireless android auto tegen gaat lopen werken (die claimed de Wifi namelijk steeds terug), maar daar kan de Viofo natuurlijk niets aan doen, dat is meer AA. Verder nog steeds blij met mijn keuze.
[Afbeelding]
Dank voor je snelle en uitgebreide reactie, daar kan ik wel wat mee! Ik mijn eigen auto zit al een A329S en die werkt top. Maar nu voor de dame dit ook maar inbouwen in haar auto (Elroq). Op welk cut-off voltage heb je de HK6 gezet? Hoe lang blijft de Viofo ongeveer opnemen als je de auto uitzet (aanname: volle 12v accu)? Welke zekering heb je gebruikt hiervoor? Ik gok de zekeringkast bij de bestuurder linksvoor via piggyback?

Het probleem met AA wat je hebt, heb ik ook met Carplay. Ik zet op m'n telefoon BT uit, dan gaat het wel goed en blijft ie niet terug schakelen naar Carplay, geen idee of dat voor AA ook een optie zou zijn. Indien de Elroq een hotspot heeft, zou je de dashcam daar ook op kunnen koppelen. Als je telefoon daar dan ook op zit, hoef je niet eens te switchen. In mijn auto kon dit niet omdat de hotspot wireless separation aan had staan, dus konden de wifi clients elkaar helaas niet zien.

• SjapperS
  • Registratie: Juni 2013
Pinjataaa schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:12:

[Afbeelding]

[...]

Helaas. Auto staat nog bij de dealer en heb nog niets gehoord. Volgens mij gaan ze er deze week mee aan de slag.

• Exactor it
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23:29
Heeft iemand wellicht ervaring met pay to park blokkade? Ik heb een nieuwe creditcard en had er niet aangedacht om deze aan te passen in de Skoda app. Nu is pay to park geblokkeerd. Als ik een sessie start krijg ik de melding dat ik Skoda care contact line moet bellen. Uiteraard zonder nummer erbij. De WhatsApp dient is volgens mij een AI bot die me niet verder brengt dan mijn cc maatschappij bellen, wat natuurlijk geen oplossing is. Telefonisch krijg je ook een bot die je wil doorverbinden met de dealer. Ik wil dolgraag een mens spreken die wel het probleem op kan lossen. Weet iemand het juiste nummer of kanaal hiervoor?

• arjans
  • Registratie: November 2006
Sinds een paar weken mag ben ik de trotse berijder van een Elroq 85 BE timiano green. Erg fijne auto!
Nu heb ik wel al een paar vraagjes:
- Bestaat er een kans dat Skoda one pedal die iving nog toevoegt via een software update? Ik mis dat enorm.
- In de auto zou een native Spotify app moeten bestaan, maar ik kan die echt niet vinden. Online lees ik er genoeg over, maar niet hier in het forum. Zou deze app niet beschikbaar zijn in Nederland ofzo?

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:58
arjans schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:12:
Sinds een paar weken mag ben ik de trotse berijder van een Elroq 85 BE timiano green. Erg fijne auto!
Nu heb ik wel al een paar vraagjes:
- Bestaat er een kans dat Skoda one pedal die iving nog toevoegt via een software update? Ik mis dat enorm.
- In de auto zou een native Spotify app moeten bestaan, maar ik kan die echt niet vinden. Online lees ik er genoeg over, maar niet hier in het forum. Zou deze app niet beschikbaar zijn in Nederland ofzo?
Je mist one pedal enorm? Kom je van Tesla wellicht. 😂

Hoop dat je je een beetje ingelezen hebt van te voren. Oké de Eltoq rijdt niet op dinosap, maar in vergelijking met Tesla op gebied van software en updates stamt de VAG software wel degelijk uit het dino-tijdperk. Begrijp me goed, het zit best degelijk in elkaar maar verwacht geen innovaties of veel updates tijdens de (lease) levensduur van de auto.

• Athome
One pedal drive komt niet. De Skoda remt tot bijna stilstand af. Verder gaat het niet. Doordat je niet volledig One Pedal drive hebt, wordt je gedwongen om je remmen toch nog te gebruiken. Hiermee duurt het langer voordat de remmen vast gaan zitten (als ze al vast gaan zitten).

De Spotify app moet je volgens mij vanuit de "Skoda App Store" installeren. Dat heb ik voorbij eens voorbij zien komen in een Youtube Video. Het zal wellicht afhankelijk zijn de uitvoering die je gekocht/geleased hebt.

Het kan uiteraard altijd via Android Auto of Apple Carplay. Volgens mij heb ik tijdens mijn proefrit gezien dat Spotify via Android Auto ook beschikbaar blijft als je niet in het Android Auto scherm zit.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:58
Athome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:28:
One pedal drive komt niet. De Skoda remt tot bijna stilstand af. Verder gaat het niet. Doordat je niet volledig One Pedal drive hebt, wordt je gedwongen om je remmen toch nog te gebruiken. Hiermee duurt het langer voordat de remmen vast gaan zitten (als ze al vast gaan zitten).

De Spotify app moet je volgens mij vanuit de "Skoda App Store" installeren. Dat heb ik voorbij eens voorbij zien komen in een Youtube Video. Het zal wellicht afhankelijk zijn de uitvoering die je gekocht/geleased hebt.

Het kan uiteraard altijd via Android Auto of Apple Carplay. Volgens mij heb ik tijdens mijn proefrit gezien dat Spotify via Android Auto ook beschikbaar blijft als je niet in het Android Auto scherm zit.
Huh vanaf ACC komt de auto toch volledig tot stilstand?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
(jarig!)
m.eddy schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:30:
[...]

Huh vanaf ACC komt de auto toch volledig tot stilstand?
ACC heeft niks met one pedal driving te maken.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:39
arjans schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:12:
Het schijnt er te zijn idd:
Ik kan 't zelf helaas nog niet bevestigen, want ik heb m'n Elroq nog niet.

[ Voor 8% gewijzigd door tiguan op 30-12-2025 15:42 ]

• Athome
ACC op zichzelf heeft inderdaad niets met One Pedal Drive te maken. ACC volgt het voertuig wat voor je rijdt. Staat die stil dan zal ACC ervoor zorgen dat jouw auto ook volledig tot stilstand komt

• upje
ACC is zero-pedal driving 😁

• arjans
  • Registratie: November 2006
m.eddy schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:27:
[...]

Je mist one pedal enorm? Kom je van Tesla wellicht. 😂

Hoop dat je je een beetje ingelezen hebt van te voren. Oké de Eltoq rijdt niet op dinosap, maar in vergelijking met Tesla op gebied van software en updates stamt de VAG software wel degelijk uit het dino-tijdperk. Begrijp me goed, het zit best degelijk in elkaar maar verwacht geen innovaties of veel updates tijdens de (lease) levensduur van de auto.
Hahaha valt op he 😂
Ja met Tesla raak je gewend aan sommige luxe, maar andere dingen zijn weer mateloos ergerlijk. De overstap naar de Elroq is wmb een beetje 50/50, en paar dingen mis ik, maar een paar andere dingen zijn veel beter in de Elroq. Ik heb me zeker goed ingelezen (en proefgereden) vooraf, maar als je er eenmaal dagelijks in rijdt weet je pas echt hoe alles is.

• pkrielen
PisPix schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:53:
[...]

Dank voor je snelle en uitgebreide reactie, daar kan ik wel wat mee! Ik mijn eigen auto zit al een A329S en die werkt top. Maar nu voor de dame dit ook maar inbouwen in haar auto (Elroq). Op welk cut-off voltage heb je de HK6 gezet? Hoe lang blijft de Viofo ongeveer opnemen als je de auto uitzet (aanname: volle 12v accu)? Welke zekering heb je gebruikt hiervoor? Ik gok de zekeringkast bij de bestuurder linksvoor via piggyback?

Het probleem met AA wat je hebt, heb ik ook met Carplay. Ik zet op m'n telefoon BT uit, dan gaat het wel goed en blijft ie niet terug schakelen naar Carplay, geen idee of dat voor AA ook een optie zou zijn. Indien de Elroq een hotspot heeft, zou je de dashcam daar ook op kunnen koppelen. Als je telefoon daar dan ook op zit, hoef je niet eens te switchen. In mijn auto kon dit niet omdat de hotspot wireless separation aan had staan, dus konden de wifi clients elkaar helaas niet zien.
Inderdaad aangesloten zoals je zegt, en de massa op een bestaande bout door er een dopmoer die ik nog had liggen op te draaien. Aan de hand van de foto en de tekening in de Skoda handleiding moet je maar even kijken welke zekeringen het precies zijn, het zijn in elk geval "lege plaatsen" in mijn geval geweest.
De HK6 staat hardwarematig op de laagste stand en de A329S in Hybrid parking mode met een cut-off voltage van 12,4v (hoogste) stand (hou wel van beetje zekerheid op dat gebied). Heb ook de nieuwste beta 2.0 firmare en app waarmee je een geo-locatie kunt instellen voor je thuisadres. Ik sta bv altijd thuis in de garage en dan schakel je daarmee de A329S helemaal uit, zodat je niet voor niets de binnenkant van de gesloten garage aan het filmen bent. Bijkomend voordeel is ook dat ik daarmee nog minder risico loop op een accuprobleem als ik thuis sta.
Ben nog aan het spelen met de 3 hybrid parking modussen, om te zien wat me beste bevalt gezien verhouding beeldkwaliteit tov opslag. Zo uit mijn hoofd kon ik in 1fps timelaps een aantal dagen opnemen voordat hij in low power mode ging. Dus meer dan genoeg in mijn beleving.
(Je kunt dat mooi zien in de opnames aangezien hij het voltage ook op kan nemen.)
Volgens mij is hij nog nooit zover gezakt dat hij echt hardwarematig uit heeft moeten gaan als ik een beetje zie hoe "langzaam" hij zakt van iets van 15v tot die 12,4v. Het eerste stuk van 15v naar 13v gaat best snel, dacht iets meer als een uur, maar daarna zakt het bijna niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUqz4N09o8bZ1dmYRF17wnApHJ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/clfDW8kOn3Fmq9aBon9FwsMj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvfZHWR9jKrZ7WrYMg-2RJouhIA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0BrquUylRtaah4ygnJhwdXnm.png?f=fotoalbum_large

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Italioboy schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
- Stuur vasthouden is niet nodig als je hem op ACC zet in plaats van op Travel Assist. Met ACC rijdt ook veel rustiger dan Travel Assist die constant kleine stuurbewegingen doet om de auto binnen de baan te houden.
Ah thanks, dan ga ik dat ook maar doen. De Travel Assist is aan de ene kant prettig, maar als die inderdaad zo spastisch stuurbeweginkjes blijft maken en het stuur onderop vasthouden niet genoeg vindt... nee bedankt ;)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:43
Kaastosti schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:20:
[...]

Ah thanks, dan ga ik dat ook maar doen. De Travel Assist is aan de ene kant prettig, maar als die inderdaad zo spastisch stuurbeweginkjes blijft maken en het stuur onderop vasthouden niet genoeg vindt... nee bedankt ;)
De Elroq is toch min of meer een kopie van de Enyaq?
Travel assist werkt bij mijn Enyaq 85 echt perfect met tussen de lijntjes te blijven.
In een file rijden vind ik dan weer matig, vooral als de auto voor je aan het ping pongen is, dan doet de auto mee.

• S_Chief
  • Niet online
Kaastosti schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:20:
[...]

@Italioboy draait het om. Als je alleen op ACC met lane assist gaat rijden gaat de auto 'pingpongen' tussen de lijnen. Je kan het stuur echt niet loslaten dan. Met Travel Assist aan rijdt 'ie strak in het midden. Soms vindt de auto dat lastig, dan gaat 'ie wat meer corrigeren. Maar over het algemeen ben ik onder de indruk van het systeem (~95% van de tijd feilloos).

Stuur onderop vasthouden is bij mij wel genoeg overigens. Wellicht iets meer knijpen? :+

[ Voor 83% gewijzigd door S_Chief op 30-12-2025 20:46 ]

• pkrielen
S_Chief schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:42:
[...]

@Italioboy draait het om. Als je alleen op ACC met lane assist gaat rijden gaat de auto 'pingpongen' tussen de lijnen. Je kan het stuur echt niet loslaten dan. Met Travel Assist aan rijdt 'ie strak in het midden. Soms vindt de auto dat lastig, dan gaat 'ie wat meer corrigeren. Maar over het algemeen ben ik onder de indruk van het systeem (~95% van de tijd feilloos).

Stuur onderop vasthouden is bij mij wel genoeg overigens. Wellicht iets meer knijpen? :+
Denk dat voor beide systemen wat te zeggen is, ook mooi dat je zelf kunt kiezen, dus voor ieder wat wils.
Mijn ervaring is dat het even een paar goede plekken moet vinden waarbij de auto tevreden is met het "juist" vasthouden van je stuur. Maar persoonlijk bevalt me nadat me dat gelukt is de Travel Assist me erg goed en beter dan pACC. Ook ik vind dat het erg goed reageert, zeker als ik het vergelijk met mijn vorige auto waar alleen ACC op zat. Je moet het uiteraard als hulpsysteem beschouwen en net als elk systeem zal het niet altijd doen wat jij wilt en de ene keer meer moeite hebben met de weg dan de andere keer. Maar die paar keer dat het me mogelijk wat tegenstaat weegt niet op tegen de keren dat ik erg blij ben dat de auto een stuk van het denkwerk voor me doet.

• upje
In de mobiele app krijg ik bijna dagelijks de melding: "De privacy-instellingen zijn gewijzigd in de auto Elroq. De diensten zijn weer beschikbaar." Herkennen meer mensen dit?

• twinkey
PisPix schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:53:
[...]

Heb je ook gelezen over de dashcam die mooi in de middenconsole boven is verwerk? Zeg maar dat kapje onder de binnenspiegel? Die zie je bijna niet zitten. Hebben meerdere op het forum hier erin zitten.

Gaat om de Fitcam:

https://fitcamx.com/produ...vw-volkswagen-skoda-enyaq

[ Voor 3% gewijzigd door twinkey op 31-12-2025 15:21 ]

• pkrielen
twinkey schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:20:
[...]

Heb je ook gelezen over de dashcam die mooi in de middenconsole boven is verwerk? Zeg maar dat kapje onder de binnenspiegel? Die zie je bijna niet zitten. Hebben meerdere op het forum hier erin zitten.

Gaat om de Fitcam:

Ja, ook die is in de zoektocht meegenomen, maar die voldeed niet aan mijn eisen qua opties en beeldkwaliteit. Mijn collega heeft er zoeentje in zijn Enyaq zitten. Het ziet er best strak uit, maar verwacht niet teveel van de opnames, zeker niet als het donkerder wordt.

• MrJones
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:24
One pedal driving... wanneer zou je dit eigenlijk willen? Heb er geen ervaring mee, maar ik zie niet direct een must. Mss omdat ik zoizo meer in D rijd dan in B? (Of eco ipv sport). Files mss? Maar idd, zet dan de acc op.

• PisPix
twinkey schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:20:
[...]

Gaat om de Fitcam:

Jazeker maar na diverse dashcams te hebben gehad wil ik wat meer kwaliteit qua beeld en betrouwbaarheid. Ik heb inmiddels zeer goede ervaringen met de Viofo A329S dus betaal liever wat meer voor iets wat betrouwbaar is. De reviews van de fitcamx zijn mij wat te wisselend om daar voor te gaan. Ik heb 1x schade gehad waarbij de dashcam spontaan uitgevallen was en de tegenpartij weg was gereden. Dat koste me €3k, dat set dingen wel in perspectief.
Pagina: 1 ... 62 63 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa