• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:16
Vanmiddag gaf onze Elroq een storing met de verkeerstekenassistent aan. Na 50 meter rijden ging de melding weer weg en verkeerstekens werden goed herkend. Heeft iemand dat eerder meegemaakt?

Ik houd het even in de gaten. De auto is net een week oud, anders even terug naar de garage.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:42
lexuzu schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:39:
Vanmiddag gaf onze Elroq een storing met de verkeerstekenassistent aan. Na 50 meter rijden ging de melding weer weg en verkeerstekens werden goed herkend. Heeft iemand dat eerder meegemaakt?

Ik houd het even in de gaten. De auto is net een week oud, anders even terug naar de garage.
Misschien wat viezigheid op de camera?. In de winter regelmatig (tijdelijk) wat verstoringen gehad van dien aard.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Kans soms gebeuren idd. Vandaag toevallig hetzelfde gehad tijdens het inparkeren. Toen ik weer wegging verdween de melding na 10 seconden ofzo.

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:24
Veel menus zo te zien. Nu heeft de huidige dat ook, maar minder heb ik hrt idee.
Je hebt iig snelkoppelingen bovenin, die lijken nu weg te zijn in de nieuwe.

LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:19
Herkennen jullie het probleem dat het ventilatierooster aan de linkerzijde (naast het stuur) minder airflow heeft?

• Tweak_ers
Grappig, maar niet meer dan dat.

wat ik vooral niet snap is dat je dus met een ander jaar, andere software krijgt. Dat lijkt mij zo inefficiënt.

gewoon 1 softwaresysteem ontwikkelen en met updates toepassen op al je rijdende auto’s. Als na een jaar of 7-8 de hardware het niet meer aankan kun je eraan denken functies weg te laten bij specifieke hardware. Pas die hardware toe binnen de hele VAG groep en je hebt een consistenter, efficiënter systeem. Minder kosten, blijere klanten, want je auto van 5 maanden oud is niet direct met een “oud infotainment systeem”.

Maar goed, ik heb er niet voor geleerd.

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Tweak_ers schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Grappig, maar niet meer dan dat.

wat ik vooral niet snap is dat je dus met een ander jaar, andere software krijgt. Dat lijkt mij zo inefficiënt.

gewoon 1 softwaresysteem ontwikkelen en met updates toepassen op al je rijdende auto’s. Als na een jaar of 7-8 de hardware het niet meer aankan kun je eraan denken functies weg te laten bij specifieke hardware. Pas die hardware toe binnen de hele VAG groep en je hebt een consistenter, efficiënter systeem. Minder kosten, blijere klanten, want je auto van 5 maanden oud is niet direct met een “oud infotainment systeem”.

Maar goed, ik heb er niet voor geleerd.
Vermoed dat ze dat met het nieuwe systeem wel zo willen gaan doen.. vorige systeem was nog een beetje een overgangs systeem naar volledig Android gebaseerd geloof ik.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:34

Een vuiltje of wat condens/ vocht op de ruit en dan ziet de camera niks.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-07 14:28
Mijne mag begin volgende maand naar de garage, krijg nu zeer regelmatig 4 storingen

Autoverlichting

Automatische aansturing rij verlichting

Verkeerstekenassistent

Front assist beperkt beschikbaar.

Eerst dacht ik aan een lekkage omdat het vaak na een regenbui was maar nu kwam het net ook weer. Vaak bij starten en dan gaan ze na 5 minuten weg maar daarstraks kwamen ze na een paar minuten rijden. Soms komen ook alleen die van de rijverlichting

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• Tweak_ers
Iedereen die dakdragers nodig heeft voor de Elroq.

Vandaag gekocht, maar de Evo Wingbars van Thule in maat 127 terug kunnen brengen.

We hadden maat 118 nog liggen en die past ook nog net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xw_07HjG3nWWOoKAx-VR5KwHKkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6qMnrqY9UfRlyX6whNd6T3b.jpg?f=fotoalbum_large

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-07 14:36
Gisteren precies 1 jaar onderweg met de 60.

Denk dat de nachtelijke taxi ritjes om pubers op te halen in de sportstand niet bevorderlijk zijn geweest 8)7

Voor de rest goed bevallen, geen issues op 2-3* een lopend scherm na. Vooral veel korte stukken, weinig snelweg en een vrouw die zich niet druk maakt op een AC op die korte stukjes of een eco modus :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yz7OtAd7HnOFCUR5vpIBKwSNILc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIIWlMoaTCnPGf2v7TEK5Wab.jpg?f=fotoalbum_large

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 11:59

Smoonshine

Feyenoord!!

ytr81 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:38:
[...]

Vind het maar rommelig. Blij dat ik de "oude" heb.
Nadeel vind ik vooral dat het een argument is om straks de waarde van je auto bij inruil te verlagen. Verder kan het me niet zo interesseren en is het er niet mooier op geworden. Ik had echt gedacht dat je de echte Android Auto zou krijgen, zoals het bijvoorbeeld in Volvo zit.

Onderaan de streep vind ik het vrij bizar dat huidige Elroq's deze update niet krijgen. Volgens mij is er geen nieuwe hardware voor nodig en is het dus gewoon erg ouderwets dat ze deze updates alleen voor nieuwere modellen gebruiken.

uhm...

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-07 00:00

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Smoonshine schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:00:
[...]

Nadeel vind ik vooral dat het een artraks de waarde van je auto bij inruil te verlagen. Verder kan het me niet zo interesseren en is het er niet mooier op geworden. Ik had echt gedacht dat je de echte Android Auto zou krijgen, zoals het bijvoorbeeld in Volvo zit.

Onderaan de streep vind ik het vrij bizar dat huidige Elroq's deze update niet krijgen. Volgens mij is er geen nieuwe hardware voor nodig en is het dus gewoon erg ouderwets dat ze deze updates alleen voor nieuwere modellen gebruiken.
Waarom zou dit geen achte Android automotive zijn? Fabrikanten gooien er hun eigen sausje overheen net zoals dat met Android telefoon gebeurd.

Renault gebruikt ook Android automotive, Ford vanaf hun 2026 facelift ev's en binnenkort Skoda. Maar ze zien er allemaal net anders uit.

Moet zeggen dat het in mijn Renault wel echt top werkt en echt lekker vlot, stukken beter dan elk 'merk eigen' systeem wat ik tot dusver heb gebruikt. Die van Ford ziet er ook gewoon goed uit. Nu hebben Renault, Ford en Volvo rechtopstaande schermen misschien dat dit beter werkt me Android... Of Skoda is gewoon niet zo goed in software ontwerpen :+

Voor mij is het inmiddels wel een reden om juist wel voor een auto met Android Automotive te kiezen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

Chaoss schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:25:
[...]

Waarom zou dit geen achte Android automotive zijn? Fabrikanten gooien er hun eigen sausje overheen net zoals dat met Android telefoon gebeurd.

Renault gebruikt ook Android automotive, Ford vanaf hun 2026 facelift ev's en binnenkort Skoda. Maar ze zien er allemaal net anders uit.

Moet zeggen dat het in mijn Renault wel echt top werkt en echt lekker vlot, stukken beter dan elk 'merk eigen' systeem wat ik tot dusver heb gebruikt. Die van Ford ziet er ook gewoon goed uit. Nu hebben Renault, Ford en Volvo rechtopstaande schermen misschien dat dit beter werkt me Android... Of Skoda is gewoon niet zo goed in software ontwerpen :+

Voor mij is het inmiddels wel een reden om juist wel voor een auto met Android Automotive te kiezen.
Ik zeg niet dat het geen echte Android Automotive is. Tuurlijk is het dat wel. Maar in Volvo heeft het wel echt die Android-vibe en dat had ik persoonlijk liever gezien. Maar wat Skoda heeft gedaan ziet er wel heel erg simpel uit en het lijkt ook heel sterk op de software die er nu in zit. Ik vind het een gemiste kans om de boel echt op te frissen.

Wij gebruiken overigens zelf altijd Carplay in de auto, wat in mijn beleving ook een stuk aangenamer werkt dan het interne systeem. Ik zou ook niet snel een auto kopen die me dat niet meer geeft. Al moet ik wel zeggen dat ik de software van Skoda/VAG duidelijk beter vindt dan wat we in de Jeep en Renault Kadjar hiervoor tegenkwamen. Vooral Renault was echt een draak van een systeem dat gigantisch traag werd na verloop van tijd. Goed dat die naar Android zijn gegaan :)

uhm...

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:23

Vorige week ook een paar keer deze foutmelding gekregen, maar de laatste dagen weer niet. Omdat het probleem binnen een paar honderd meter is verholpen laat ik het er maar bij.

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-07 06:35

Boy

www.byoscoop.nl

Smoonshine schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Ik zeg niet dat het geen echte Android Automotive is. Tuurlijk is het dat wel. Maar in Volvo heeft het wel echt die Android-vibe en dat had ik persoonlijk liever gezien. Maar wat Skoda heeft gedaan ziet er wel heel erg simpel uit en het lijkt ook heel sterk op de software die er nu in zit. Ik vind het een gemiste kans om de boel echt op te frissen.

Wij gebruiken overigens zelf altijd Carplay in de auto, wat in mijn beleving ook een stuk aangenamer werkt dan het interne systeem. Ik zou ook niet snel een auto kopen die me dat niet meer geeft. Al moet ik wel zeggen dat ik de software van Skoda/VAG duidelijk beter vindt dan wat we in de Jeep en Renault Kadjar hiervoor tegenkwamen. Vooral Renault was echt een draak van een systeem dat gigantisch traag werd na verloop van tijd. Goed dat die naar Android zijn gegaan :)
Bij de ID.4 (2020) gebruikte ik altijd Android Auto, want de nav van het systeem zelf was echt niet top.

Maar sinds ik de Elroq heb, rij ik altijd op de navigatie van de auto zelf. Voor de eerste keer ooit volgens mij dat ik de nav van de auto beter/fijner vindt. Ook de routes lijken ok te zijn, ik denk dat ze de data van Google halen, het komt veel overeen (ik was de suggesties aan het vergelijken toen ik vrijdag in de drukte van Nieuwegein naar Limburg reed)

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Smoonshine

Smoonshine

Feyenoord!!

Boy schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Bij de ID.4 (2020) gebruikte ik altijd Android Auto, want de nav van het systeem zelf was echt niet top.

Maar sinds ik de Elroq heb, rij ik altijd op de navigatie van de auto zelf. Voor de eerste keer ooit volgens mij dat ik de nav van de auto beter/fijner vindt. Ook de routes lijken ok te zijn, ik denk dat ze de data van Google halen, het komt veel overeen (ik was de suggesties aan het vergelijken toen ik vrijdag in de drukte van Nieuwegein naar Limburg reed)
Poeh, dan verschillen we daarin behoorlijk van mening. De enige keren dat ik de navigatie van de Elroq gebruik is als ik weet dat ik onderweg moet laden. Dan zorgt de interne navigatie ervoor dat de batterij ook optimaal geconditioneerd wordt.

Maar verder doen me die kaarten echt pijn aan de ogen als ik het vergelijk met zowel Google Maps als Apple Maps via Carplay. Dat ziet er echt veel vriendelijker uit en ook de rijbaan-assistentie bij beide apps is een stuk aangenamer. Het is jammer dat ze geen integratie hebben met de batterij, want dat zou voor mij persoonlijk het meest ideale scenario zijn.

uhm...

• Franckey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:09
Bij een route binnen NL staat er niets bij, maar als je een route naar het buitenland maakt, staat er bij dat de data van Google komt. Ik weet nu even uit m'n hoofd niet hoe precies, maar het was duidelijk rechts onderin de map aangegeven.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:11
JPD68 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:03:
[...]

Vorige week ook een paar keer deze foutmelding gekregen, maar de laatste dagen weer niet. Omdat het probleem binnen een paar honderd meter is verholpen laat ik het er maar bij.
Dit heeft vaak te maken met ofwel condens aan de binnenzijde, of nattigheid/viezigheid aan de buitenzijde, bij de sensoren achter de binnenspiegel.. M.a.w.: even airco vol laten blazen of een paar keer sproeien en het is normaal gesproken weg.

• pkrielen
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:12
Ze hebben weer wat nieuws verzonnen om ons bezig te houden en een poging te doen netjes te laten rijden..
Driving Score..
Tot nu toe vind de app dat ik het goed doe..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qOUSLZ1NTCXp4TYbQoBz45FkqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N39LuZNT3wsJaxK40UKJioIg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEVvRDyfHayyX3eN2OtGw-eWpso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8y139dWYx0pVU0VtbtAE15Kk.jpg?f=fotoalbum_large

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:45
Smoonshine schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Het is jammer dat ze geen integratie hebben met de batterij, want dat zou voor mij persoonlijk het meest ideale scenario zijn.
Aangezien je de batterij met een druk op de knop kunt voorconditioneren mis ik die integratie totaal niet. Daarnaast zie je aan de temperatuurindicatie van de batterij dat het voor het grootste gedeelte van het jaar niet echt nodig is om de batterij voor te verwarmen en dat het voordeel echt minimaal is.

• Franckey
Ik stapte van de week in de Elroq en toen kreeg ik een melding dat de accu de ideale temperatuur had voor snelladen. 😉

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:28
Een weekje in Bretagne geweest (1000km) met een Elroq50 met z'n vijven (3 kids).

Beetje proppen met de bagage (voor over 4 weken hebben we alvast een dakkoffer besteld, dan gaan we naar Zuid-Frankrijk met overnachting), maar buiten dat prima gereden. Ik heb 2x snachts gereden en opgeladen bij Ionity, Tesla en TotalEnergies. Voor de volgende trip sluit ik denk ik een Ionity abbo af voor een maandje; dat scheelt best wat per kWh.

Een andere manier van op vakantie gaan (hiervoor zelden zo ver gereden, maar met benzine is het een hele andere mindset), maar elke 1½ / 2 uur stop ik toch wel om de beentjes te strekken. Als ik hem op 110 / 120 kmh zet, is dat prima te doen en hou je nog over ook.

Wel weer veel geleerd van deze eerste rit. Maar al met al erg lekker gereden :).

• Franckey
StealthyPeanut schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:31:
... opgeladen bij Ionity, Tesla en TotalEnergies. Voor de volgende trip sluit ik denk ik een Ionity abbo af voor een maandje; dat scheelt best wat per kWh.
Had je voor Ionity Skoda PowerPass gebruikt? Ik begreep dat het met PowerPass voordelig is bij Ionity. Misschien is een Ionity abonnement dan niet nodig?

• cptspekkie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-07 02:44
Ik weet niet of andere het al gezien hadden Maar Skoda heeft eindelijk echte modelletjes voor de Elroq uit laten brengen. Schaal 1:43 gemaakt van metaal (en plastic) in de kleuren Tamiano green, race blue en Velvet red.

Nu heb ik eigenlijk een Energy blue Elroq, maar kon het niet laten en heb via Kopacek de race blauwe mijn kant op laten komen. Mooi net 2 weken voor ik de auto 1 jaar in bezit heb.

Hier een paar foto's voor de liefhebbers onder ons:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Msjt6nhCuwu3vUNMNMGmupTsuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlRj68zbnIR7AEXpZaDWt6Rx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNYTnpdpk2bGVdqs9baoPLESMco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rh7mLnZTW6hdV0vjETZx5cFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Had navraag gedaan maar de mijn dealer wist er nog niks van, Ik zag hem wel al op de Tsjechische webshop, maar voor de prijs die Kopacek vraagt, kon ik niet moeilijk doen en heb ik hem daar besteld.

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:13

nlboy

Alles kitz?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qm6nO20wx46HHXDhz54wdXVNuHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZP5mVXyMlg3ZylpiTL6VdnZ.jpg?f=fotoalbum_large Ik heb Bingo! ;( Gelukkig wel thuis gebeurd toen ik wou wegrijden. Skoda Mobilityservice (anwb) kon niks betekenen, dus met een berger is ie naar de dealer gebracht.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:26
nlboy schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:52:
[Afbeelding] Ik heb Bingo! ;( Gelukkig wel thuis gebeurd toen ik wou wegrijden. Skoda Mobilityservice (anwb) kon niks betekenen, dus met een berger is ie naar de dealer gebracht.
12V accu?

Gebruik je de app vaak als de auto geparkeerd staat?

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:13

nlboy

Alles kitz?

Whiskey48 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:12:
[...]

12V accu?

Gebruik je de app vaak als de auto geparkeerd staat?
Niet vaak, af en toe om auto voor te coolen of openen/sluiten. Anwb had de 12v accu gecontroleerd en die was in orde qua spanning.

Lijkt op een algemene technische storing.

• User8
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-07 10:00
Franckey schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Had je voor Ionity Skoda PowerPass gebruikt? Ik begreep dat het met PowerPass voordelig is bij Ionity. Misschien is een Ionity abonnement dan niet nodig?
Ben ik ook benieuwd naar. Staat op mijn to-do lijstje voor vakantie: wel/niet powerpass nemen.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:58
User8 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:07:
[...]

Ben ik ook benieuwd naar. Staat op mijn to-do lijstje voor vakantie: wel/niet powerpass nemen.
Ionity via Ionity is even duur als via powerpass maar dan heb je geen plug and charge. Dat wil ik ook niet want bij andere aanbieders wil ik zelf kunnen kiezen met welke pas ik betaal. De powerpass is niet altijd de voordeligste optie namelijk (dat is geen enkele pas altijd).

• Franckey
Ik heb de gratis versie van de PowerPass. Plug and charge kan je aan- en uitzetten. Ik heb het nu aanstaan. Ik begreep dat als je een andere betaalkaart aanbiedt dat die dan voorrang krijgt en als je niets doet dat die dan PowerPass gebruikt. Naast PowerPass heb ik ook ANWB laadpas en Tap Electric. Met Tap Electric kan je zien welke pas op welke plek het goedkoopst is. Maar ik heb nog niet veel laadpaal-ervaring omdat ik thuis kan laden.

• debom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-07 21:09
Ik weet niet of iemand dit ook al heeft meegemaakt.

Bij het huidige warme weer heb ik een aantal keer (te veel naar mijn idee) gehad dat de auto net na wegrijden uit gaat. De auto valt uit en de handrem gaat er weer op. En dit gebeurd tot dusver alleen op lage snelheden, bijvoorbeeld uit een parkeervak rijden. Ik moet dan weer de auto starten door op de rem te drukken. En soms gebeurd dit een paar keer achter elkaar.

• Tomskii5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:03
debom schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:18:

Bij het huidige warme weer heb ik een aantal keer (te veel naar mijn idee) gehad dat de auto net na wegrijden uit gaat. De auto valt uit en de handrem gaat er weer op. En dit gebeurd tot dusver alleen op lage snelheden, bijvoorbeeld uit een parkeervak rijden. Ik moet dan weer de auto starten door op de rem te drukken. En soms gebeurd dit een paar keer achter elkaar.
Even advocaat van de duivel hier, je gordel zit goed vast en je verschuift toevallig nét niet te hoog je bips waardoor de zetel zogezegd niet 'occupied' is?

https://valid.x86.fr/s6z3z0

• DS31
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:26
debom schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:18:

Weet niet of het de warmte is, maar ik ben er ook achter gekomen, dat wegrijden zonder dat je als bestuurder zijnde je gordel niet om hebt, dat ding vol in de ankers schiet en op de handrem gaat....

• Holzschuh
DS31 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Weet niet of het de warmte is, maar ik ben er ook achter gekomen, dat wegrijden zonder dat je als bestuurder zijnde je gordel niet om hebt, dat ding vol in de ankers schiet en op de handrem gaat....
Vreemd, nog nooit last van gehad. Gordel gaat wel eens om terwijl ik al aan het rijden ben.

Welke software versie heb je, enige dat ik me kan bedenken.

• DS31
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:26
Holzschuh schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Vreemd, nog nooit last van gehad. Gordel gaat wel eens om terwijl ik al aan het rijden ben.

Welke software versie heb je, enige dat ik me kan bedenken.
5.6. Het is me in de beginne een aantal keer overkomen. Daarna steevast voor gas geven riem aangedaan. Zal straks weer eens proberen weg te rijden, kijken of hij het nog doet...

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:28
Franckey schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:03:
[...]

Voor nu had ik alleen de ANWB pas, omdat ik geen ervaring had met netwerken.

Voor de volgende trip (2x 1200km) neem ik de Ionity Power denk ik. Betaal je eenmalig 12 euro en laadt je voor € 0,43 per kWh aan de palen. Dat is goedkoper dan de Skoda Powerpass opties en met 2500 km zeker de moeite. Ik plan hem op ongeveer 20kWh/100km en dan kom ik op € 215.

De Ionity Boost Skoda = € 5,50 tegen € 0,59 kWh
De Ionity Charge Ultra Skoda = € 10,50 tegen € 0,48 kWh.

Volgens mij is dan de Ionity Power App het goedkoopste toch?

• Tomskii5
JPD68 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:03:
[...]

Dat heeft heel vaak gewoon te maken met de lichtinval op de camera die die zaken moeten herkennen. Die gaat dan even in storing om vervolgens weer te resetten (in 99% vd gevallen)

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:21
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe telefoon en sindsdien problemen met opladen van die telefoon via de USB-C aansluiting in het middenconsole. Ik had tot een maand geleden een iPhone 14, laden ging vlot en zonder problemen. Met mijn huidige telefoon (een iPhone 17) heb ik continue dat hij kortstondig stopt en weer start met laden. Hoe voller de accu, hoe sneller en vaker hij stopt. Je krijgt dan telkens een 'laadkabel verbonden' melding, vanaf boven de 40% telefoonaccu is het zeker elke minuut.

Een collega van me heeft ook een Elroq, zelfde uitvoering enkel 6 maanden nieuwer, in zijn auto heb ik hetzelfde probleem.
Gisteren kwam ik erachter dat het probleem zich niet voordoet bij de USB-C aansluiting van de achter-passagiers bedoeld is, dus nu loopt er een kabel daarvandaan naar voren.

Zijn er meer die problemen ervaren met het opladen van hun iPhone 17 via een van de USB-C aansluitingen aan de voorkant?

• ytr81
TweakTom92 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:05:
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe telefoon en sindsdien problemen met opladen van die telefoon via de USB-C aansluiting in het middenconsole. Ik had tot een maand geleden een iPhone 14, laden ging vlot en zonder problemen. Met mijn huidige telefoon (een iPhone 17) heb ik continue dat hij kortstondig stopt en weer start met laden. Hoe voller de accu, hoe sneller en vaker hij stopt. Je krijgt dan telkens een 'laadkabel verbonden' melding, vanaf boven de 40% telefoonaccu is het zeker elke minuut.

Een collega van me heeft ook een Elroq, zelfde uitvoering enkel 6 maanden nieuwer, in zijn auto heb ik hetzelfde probleem.
Gisteren kwam ik erachter dat het probleem zich niet voordoet bij de USB-C aansluiting van de achter-passagiers bedoeld is, dus nu loopt er een kabel daarvandaan naar voren.

Zijn er meer die problemen ervaren met het opladen van hun iPhone 17 via een van de USB-C aansluitingen aan de voorkant?
Ik en vriendin hebben allebei een iPhone 16. Ik heb dit probleem nooit, vriendin wel. We gebruiken dezelfde kabel. Sindsdien laadt ze meestal draadloos in de auto. Heb het verder nooit echt uitgezocht, maar het probleem komt mij dus bekend voor.

• jo-ep
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 15-07 14:51
Vandaag heb ik mijn nieuwe Skoda Elroq MY27 gekregen. De dealer zei dat dit de tweede was die hij mocht uitleveren. Het is een 60 business edition met Advanced pakket, en standaard interieur en velgen. Timiano green.

Dit is mijn eerste echte eigen auto, maar man, wat een bak! Zo op het eerste gezicht kloppen alle beloofde updates. Alleen voor een stopcontact achterin had ik het transport pakket moeten bestellen, en de keyless entry konden we vandaag niet activeren vanwege een fout. Dat zal nieuwigheid zijn.

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IF_Tbcn1wCnKfaNDfWk_usbTP7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8FFRO1giOZg0dEknvAzAAtB.jpg?f=fotoalbum_large
edit:
de levertijd was uiteindelijk 12 weken

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

jo-ep schreef op maandag 29 juni 2026 @ 23:45:
Vandaag heb ik mijn nieuwe Skoda Elroq MY27 gekregen. De dealer zei dat dit de tweede was die hij mocht uitleveren. Het is een 60 business edition met Advanced pakket, en standaard interieur en velgen. Timiano green.

Dit is mijn eerste echte eigen auto, maar man, wat een bak! Zo op het eerste gezicht kloppen alle beloofde updates. Alleen voor een stopcontact achterin had ik het transport pakket moeten bestellen, en de keyless entry konden we vandaag niet activeren vanwege een fout. Dat zal nieuwigheid zijn.

[Afbeelding]
edit:
Gefeliciteerd!

Stopcontact? Waar wordt die dan normaalgesproken geplaatst?Kan me niet voorstellen dat ik die gemist heb bij mijn versie, maar ga straks toch maar eens kijken

[ Voor 22% gewijzigd door Boy op 30-06-2026 12:21 ]

• S_Chief
  • Niet online

[Afbeelding]
edit:
Gefeliciteerd! Rare vraag, maar ik ben erg benieuwd hoe jouw claxon klinkt. Bij de eerste Elroqs was dit een eentonige claxon van een clown; de MY2027 schijnt een tweetonige claxon te hebben. Mocht je een YouTube short ofzo willen uploaden.. :p

• dgerritsen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-07 09:24
Boy schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Gefeliciteerd!

Stopcontact? Waar wordt die dan normaalgesproken geplaatst?Kan me niet voorstellen dat ik die gemist heb bij mijn versie, maar ga straks toch maar eens kijken
Volgens de prijslijst in de Elroq alleen in de kofferbakruimte:

Afbeeldingslocatie: https://msrendersprod.blob.core.windows.net/dam-nld-2027-py/extra/9Z3-62434/620x465.jpg

• S_Chief
  • Niet online
@Tomskii5 Lukt het? :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_nX2EIZGos4K88YNRF6ck28oRY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QC74zwU1PvQ0jXmJlpgoKFSf.png?f=fotoalbum_large

• Tomskii5
Euh ja denk ik? Haha ik heb nog maar 1 keer geliked O-)

• User8
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-07 10:00
Hierbij mijn eerste ervaring met de supercharger netwerk van Tesla en mijn Elroq.

Ik had gister een hotelovernachting, waar toevallig ook op de parkeerplaats een Tesla supercharger netwerk aanwezig was. Ik dacht mooi, dan kan ik dit direct gaan proberen aangezien we bijna met de Elroq op vakantie gaan naar Zuid Frankrijk en mogelijk ook gaan laden bij een supercharger van Tesla.

De kabellengte van de Tesla supercharger bleek te kort om te kunnen inprikken in het laadpunt van de Elroq. Ik voelde me al lekker voor lul staan. Maar na wat uitzoekwerk bleek dit te kloppen omdat het laadpunt van de Tesla is verwerkt in het achterlicht van de auto. Tesla geeft via de app aan dat niet Tesla rijders hun auto op de streep van het parkeervak dienen te parkeren. Daarmee hou je 2 parkeervakken/laadplekken bezet. Voelt voor mij redelijk aso en niet comfortabel voor op vakantie.

Het laatste model van de Tesla supercharger V4 heeft wel een langere kabellengte. Of er een model V4 aanwezig is bij een Tesla supercharger netwerk kan je van te voor checken via https://supercharge.info/changes . Dus mocht je op vakantie met de Elroq worden genavigeerd naar een supercharger netwerk, check van te voor deze site.

• R Mantel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12:03
dgerritsen schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:10:
[...]

Volgens de prijslijst in de Elroq alleen in de kofferbakruimte:

[Afbeelding]
Dit is vast niet backwards compatible met my2026. Jammer want dit lijkt mij wel erg handig

• Franckey
R Mantel schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:28:
[...]

Dit is vast niet backwards compatible met my2026. Jammer want dit lijkt mij wel erg handig
Waar zou je dat voor willen gebruiken? Iets wat echt 230V nodig heeft is denk ik een flinke aanslag op de acculading en daarmee actieradius.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@Franckey
Waarvoor je stroom normaal ook zou gebruiken: licht, koken, laptop, stofzuiger, gereedschap, etc. Volgens specificatie 3600 Watt, gelijk aan een gewoon stopcontact in huis.

Auto's hebben batterijen met een enorm vermogen. Dat is ongeveer gelijk aan het verbruik van een huis gedurende een week, met 6,8 kWh gemiddeld per dag.

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:00
Franckey schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 00:43:
een flinke aanslag op de acculading en daarmee actieradius.
Ja zeker!
Ik denk 0,6 km minder. ;)
Uiteraard telt verbruik maar dat is zo miniem, of je moet er een föhn op aansluiten en deze een uur aan zetten, dan zal het een paar kilometertjes zijn maar wees gerust, het valt reuze mee.

• TweakTom92
[...]

Waar zou je dat voor willen gebruiken? Iets wat echt 230V nodig heeft is denk ik een flinke aanslag op de acculading en daarmee actieradius.
Ik ga elk jaar een week naar de 24h van Le Mans, daar is geen stroom op de camping en nemen we een aggregaat mee. Ik moet er jerrycans met brandbare vloeistof voor meenemen, het huren ervan kost geld en hij maakt herrie.

Met een 16A 230VAC aansluiting in mn auto die +-50kWh aan energie kan leveren kom ik eenvoudig de week door. Voordat ik de camping op ga laad ik naar 100% en de dag van vertrek rij ik weer naar dezelfde snellader alvorens aan de reis naar huis te beginnen.

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-07 21:23

[Afbeelding]
edit:
Gefeliciteerd! Wel wat kleine vraagjes over de MY27:

- Kan je bevestigen dat deze 1800kg mag trekken als aanhanger? Staat dat ergens op de specs?

- Hoe werkt de nieuwe Android interface, intuïtief, vlot, praktisch?

Veel plezier met je nieuwe aanwinst, ik denk dat t'ie je erg tevreden zal maken :-)

• dgerritsen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-07 09:24
De MY27 85 mag 1800kg geremd trekken, de 60 1000kg geremd. Beiden mogen 750kg ongeremd.
Bron RDW OpenData

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-07 21:23
dgerritsen schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:51:
De MY27 85 mag 1800kg geremd trekken, de 60 1000kg geremd. Beiden mogen 750kg ongeremd.
Bron RDW OpenData
Ja dat snap ik helemaal, het gaat mij erom dat de bestuurder dit zelf ook ziet op zijn specsheet die bij de auto geleverd is. M.a.w. eerst zien dan geloven ;-)

Ah, het is een 60. Dus dat zal 1000 zijn. Het ging mij juist om de 85 versie, sorry my bad!

[ Voor 15% gewijzigd door twinkey op 03-07-2026 11:40 ]

• jo-ep
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 15-07 14:51
twinkey schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:40:
[...]

Gefeliciteerd! Wel wat kleine vraagjes over de MY27:

- Kan je bevestigen dat deze 1800kg mag trekken als aanhanger? Staat dat ergens op de specs?

- Hoe werkt de nieuwe Android interface, intuïtief, vlot, praktisch?

Veel plezier met je nieuwe aanwinst, ik denk dat t'ie je erg tevreden zal maken :-)
Android werkt inderdaad erg goed, van wat ik er tot nu toe mee heb gedaan. Zodra ik met mijn telefoon in de buurt kom, start Android auto, met waze en spotify op. Dat werkt ook echt heel fijn. Alleen de muziek hapert af en toe. Ik ben bijna op het punt om mijn telefoon bekabeld aan te sluiten tot dit gefixt is.

En zoals Gerritsen hierboven zegt: 1000kg geremd en 750 ongeremd voor de Elroq 60. Dit staat ook zo op mijn kentekenbewijs.

Ik heb vanmorgen voor het eerst een snellader gebruikt. Dit was de laadcurve. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVYhCIsLYoa0glpS7X9wswY1s-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6daPz3Vem2sgJKGopTrErdQK.png?f=fotoalbum_large

Van 25% tot 90% in 28 minuten (bij 20°C en 15km gereden)

• Athome
  • Laatst online: 15-07 20:41
twinkey schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:38:
[...]

Ja dat snap ik helemaal, het gaat mij erom dat de bestuurder dit zelf ook ziet op zijn specsheet die bij de auto geleverd is. M.a.w. eerst zien dan geloven ;-)

Ah, het is een 60. Dus dat zal 1000 zijn. Het ging mij juist om de 85 versie, sorry my bad!
Zou ook op je kentekenbewijs moeten staan.

• Athome
We hebben bij aankoop het zogenaamde Elroq Black pakket laten monteren (wat extra glans zwarte elementen). De auto nu voor derde keer bij de dealer voor dit pakket. De eerste keer vanwege de diffuser die los liet. De andere 2 keren voor de strippen op de deuren die los laten. Slechte plakstrips dus.

• S_Chief
  • Niet online
twinkey schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:38:
[...]

Als het in RDW opendata staat dan mag je er van uitgaan dat het klopt..

• Arjen48
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04-07 18:47
Athome schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:54:
[...]

Zou ook op je kentekenbewijs moeten staan.
Je merkt aan bijna alles dat ze goedkope materialen hebben gebruikt qua afwerking. Voor mij is dit de eerste en laatste Skoda ooit.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:29
Arjen48 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:03:
[...]

Je merkt aan bijna alles dat ze goedkope materialen hebben gebruikt qua afwerking. Voor mij is dit de eerste en laatste Skoda ooit.
Overdrijven is ook een vak.

• Arjen48
La1974 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:07:
[...]

Overdrijven is ook een vak.
Nee hoor. Je weet dit pas wanneer je betere auto's hebt gereden. Je merkt aan bijna alles dat de afwerking matig is en dat er veel rammelt etc. Lees dit forum maar eens goed door.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:29
Arjen48 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:31:
[...]

Nee hoor. Je weet dit pas wanneer je betere auto's hebt gereden. Je merkt aan bijna alles dat de afwerking matig is en dat er veel rammelt etc. Lees dit forum maar eens goed door.
IK heb Audi, BMW en Volkswagen gereden. Mijn Skoda doet er niet (veel) voor onder. Ik heb ook geen enkel rammeltje oid.

• Athome
Wij komen uit een V60 van 2014. Ik zeg niet dat de Skoda slecht is afgewerkt maar van de V60 naar de Elroq is in veel aspecten wel een stapje terug. Het zit 'm in verfijning van de details.

In de Volvo zijn beter (ondanks de leeftijd):
- De stoelen.
- Onderstelafstelling.
- Remmen. Veel beter pedaal gevoel en snelheidsafhankelijk zonder dat je het zelf merkt.
- Gebruikte materialen in het interieur.
- Airco ( ook electrisch want PHEV) werkte beter. Klimaat was constanter in de auto.
- Heel veel kleinere dingen zoals een zelf dimmende rechter buitenspiegel die Volvo wel heeft en op de Skoda niet eens leverbaar is.

Vandaag van de garage een nieuwe Seat Ibiza mee gekregen. Ook geen slechte auto maar toch weer een stapje terug t.o.v de Skoda

[ Voor 9% gewijzigd door Athome op 03-07-2026 20:25 ]

• ytr81
Arjen48 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:03:
[...]

Wel apart dat je de kwaliteit ter discussie stelt als je hem al hebt. Doe je niet aan proefrijden oid

• Arjen48
ytr81 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:29:
[...]

Wel apart dat je de kwaliteit ter discussie stelt als je hem al hebt. Doe je niet aan proefrijden oid
Wat een onzinnige opmerking. Gebreken komen lang niet altijd bij een proefrit maar voren.

• ytr81
Arjen48 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:31:
[...]

Wat een onzinnige opmerking. Gebreken komen lang niet altijd bij een proefrit maar voren.
(...Je merkt aan bijna alles dat ze goedkope materialen hebben gebruikt qua afwerking. ...)

Je hebt dus geen proefrit gemaakt anders had je de afwerking toch al kunnen beoordelen?
En er rammelt van alles? Dan zou ik contact opnemen met de dealer. Ook heb hier ook geen enkel last van. Gebreken is gewoon garantie.

• Athome
Vind de materialen best wel goed. Het oogt iets goedkoper dan in een ID4. Maar vind het interieur wel beter aanvoelen/bedacht dan in een ID4. Dit verschil is tijdens een proefrit direct duidelijk. Althans als je de modellen vrij kort na elkaar rijdt. Er rammelt in ieder geval niets in onze auto

• joeri681
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:47
Sinds gisteren mag ik mijzelf ook trots eigenaar noemen van de Skoda Elroq.

Het gaat om een Skoda Elroq 60 selection MY2027 in de kleur Race Blue.

Ik kan niet wachten om vele kilometers te maken in deze geweldige auto🤩.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/L6m2hjK3/IMG-7450.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HxQ1kkS1/IMG-7451.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xCKV11sd/IMG-7452.jpg

• Cooperator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 23:21
Goedendag,

In mijn skoda app kan ik mijn reisgeschiedenis zien en ongetwijfeld ook ergens in de auto zelf. Ik wil deze gegevens echter wissen en ook niet meer laten registreren. Volledige privacy. Enig idee hoe dit moet?

Verder merk ik regelmatig dat de massage functie van de voorstoelen niet werken als ik op het knopje druk. Meestal wel, maar toch ook zo nu en dan niet en als het niet werkt, dan werkt het ook de hele rit niet. Iemand die hetzelfde ervaart? Is hier een fix voor?

[ Voor 37% gewijzigd door Cooperator op 04-07-2026 20:19 ]

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:11
Cooperator schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:16:
Goedendag,

In mijn skoda app kan ik mijn reisgeschiedenis zien en ongetwijfeld ook ergens in de auto zelf. Ik wil deze gegevens echter wissen en ook niet meer laten registreren. Volledige privacy. Enig idee hoe dit moet?

Verder merk ik regelmatig dat de massage functie van de voorstoelen niet werken als ik op het knopje druk. Meestal wel, maar toch ook zo nu en dan niet en als het niet werkt, dan werkt het ook de hele rit niet. Iemand die hetzelfde ervaart? Is hier een fix voor?
Als het goed is kan je ergens onder privacy-instellingen het delen van je locatie uitschakelen. Ik verwacht dat dat het oplost.

https://digital-manual.skoda-auto.com/w/nl_NL/show/57d01b19e90daeddbf04b72af80ab092_5_nl_NL?query=privacy

Dit betekent denk ik ook dat je in de app niet kan zijn waar de auto staat.

• JPD68
Vannacht is er een vaag probleem met het laden opgetreden. Ik heb mijn EV Lader zo ingesteld dat als de Mrs. 's ochtends naar het werk moet, deze vanaf 01.00 uur 's nachts met vol vermogen gaat laden mocht de Elroq daar behoefte aan hebben. Dit is de afgelopen maanden altijd goed gegaan, echter vannacht gebeurde er iets vreemds.

De Elroq stond zo ingesteld dat de batterij tot 100% geladen moet worden (de Mrs is enkele dagen weg en wilde met een volle batterij op pad).
De Elroq is gisteren met zonnestroom tot 62% geladen. Door gebrek aan zonnestroom is dit laden gisteren om 19.50 uur gestopt. De status van het laden is dan: Charging Interrupted
Deze status is normaal als het laden met zonnestroom is gestopt.
Vannacht om 01.00 uur gaat de lader naar een status waarbij het volle vermogen wordt aangezet. Op dat moment gaat de status van het laden van de Elroq naar: Unknown
De lader geeft aan dat deze wacht op de auto om geladen te worden: Wait Vehicle Charging
Resultaat, vanochtend een batterij die tot 62% is geladen. Niet dramatisch, want laadmogelijkheden genoeg, alleen zijn deze duurder dan de stroom thuis.

Mijn vraag is: Komt het iemand bekend voor dat de Elroq problemen heeft met laden op het moment dat het laden voor enige tijd is onderbroken en dan weer begint?
Nogmaals dit is de afgelopen maanden tientallen keren goed gegaan. We zijn gisteravond niet bij de auto geweest, aan de laadkabel/lader is niet veranderd en er is ook geen duidelijk foutmelding te vinden.
Alvast bedankt voor het meedenken!

• Holzschuh
tweebel schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:35:
[...]

Als het goed is kan je ergens onder privacy-instellingen het delen van je locatie uitschakelen. Ik verwacht dat dat het oplost.

https://digital-manual.skoda-auto.com/w/nl_NL/show/57d01b19e90daeddbf04b72af80ab092_5_nl_NL?query=privacy

Dit betekent denk ik ook dat je in de app niet kan zijn waar de auto staat.
Ja, klopt. Dan kun je ook niet zien waar die staat. Maar heb het ook in de auto onder privacy uitgezet,

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:00
Wat voor bereik/verbruikscijfers halen jullie?

Wij hebben hier een Cupra Born en een Elroq. Beide zelfde motor. Ja de Elroq is groter maar het verschil tussen beide is vrij fors. Ik vraag me af wat normaal is.

• JPD68
twowheeler schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:53:
Wat voor bereik/verbruikscijfers halen jullie?

Wij hebben hier een Cupra Born en een Elroq. Beide zelfde motor. Ja de Elroq is groter maar het verschil tussen beide is vrij fors. Ik vraag me af wat normaal is.
Zit nu na 23K km op 16.1kWh/100 km, wat is het verbruik bij jou?

[ Voor 3% gewijzigd door JPD68 op 06-07-2026 09:08 ]

• snarf
  • Laatst online: 15-07 14:18
Cooperator schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:16:
Goedendag,

Hier ook de ervaring dat de massagefunctie soms ineens niet werkt. Na een jaar nog steeds niet achterhaald waardoor en de dealer weet het ook niet, want hij doet het in de garage natuurlijk wel. Ik had het vermoeden dat er een relatie is met een niet afgerond automatisch verschuiven/instellen van de stoel tot de gewenste stand, maar dat kan ik ook niet goed reproduceren.

Sowieso is het meer een gimmick dan een echte massage. Dat doet BMW (in een veel luxere auto) stukken beter :)

• Cooperator
Holzschuh schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:40:
[...]

Ja, klopt. Dan kun je ook niet zien waar die staat. Maar heb het ook in de auto onder privacy uitgezet,
Ik kan het zo gauw niet vinden. Kan iemand laten zien hoe ik bij de juiste instellingen kom en wat ik dan moet uitzetten?

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
snarf schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:24:
[...]

Sowieso is het meer een gimmick dan een echte massage. Dat doet BMW (in een veel luxere auto) stukken beter :)
Dan heb je hem niet goed ingesteld. Is wel afhankelijk van de manier waarop je de lendesteun hebt ingesteld. Als je die behoorlijk “ bol “ zet, gebeurt er echt wel wat als je de massagestand aanzet. Je kunt de hoogte ook nog variëren trouwens. Gebeurt met de “ronde” knop aan de zijkant van de stoel.

• StevendGraaf
Athome schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:23:
Wij komen uit een V60 van 2014. Ik zeg niet dat de Skoda slecht is afgewerkt maar van de V60 naar de Elroq is in veel aspecten wel een stapje terug. Het zit 'm in verfijning van de details.

In de Volvo zijn beter (ondanks de leeftijd):
- De stoelen.
- Onderstelafstelling.
- Remmen. Veel beter pedaal gevoel en snelheidsafhankelijk zonder dat je het zelf merkt.
- Gebruikte materialen in het interieur.
- Airco ( ook electrisch want PHEV) werkte beter. Klimaat was constanter in de auto.
- Heel veel kleinere dingen zoals een zelf dimmende rechter buitenspiegel die Volvo wel heeft en op de Skoda niet eens leverbaar is.

Vandaag van de garage een nieuwe Seat Ibiza mee gekregen. Ook geen slechte auto maar toch weer een stapje terug t.o.v de Skoda
Al herken ik deze ervaring niet ten opzichte van bijvoorbeeld de XC40 die wij ook rijden, maar is het ook niet vreemd om de Skoda Elroq te vergelijken met een V60 hybrid die nieuw minimaal 65k euro gekost heeft?

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:15

Bob Popcorn

Plop!

Athome schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:57:
We hebben bij aankoop het zogenaamde Elroq Black pakket laten monteren (wat extra glans zwarte elementen). De auto nu voor derde keer bij de dealer voor dit pakket. De eerste keer vanwege de diffuser die los liet. De andere 2 keren voor de strippen op de deuren die los laten. Slechte plakstrips dus.
Die op de deuren, zijn dat de onderste horizontale raamstijlen? Zo ja, die laten bij iedereen los, heb nog geen Elroq met fatsoenlijk geplaatste raamstijlen gezien :+

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

[...]

Als je 77,7kwh beschikbaar hebt (100% volgeladen 85) dan kun je zo'n 21 uur dat stopcontact VOL VERMOGEN belasten. :+

• BGFG
  • Nu online
StevendGraaf schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Al herken ik deze ervaring niet ten opzichte van bijvoorbeeld de XC40 die wij ook rijden, maar is het ook niet vreemd om de Skoda Elroq te vergelijken met een V60 hybrid die nieuw minimaal 65k euro gekost heeft?
Eens. Zijn volledige appels en peren. Ander segment, andere aandrijflijn enz enz

• Cooperator
Bob Popcorn schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Die op de deuren, zijn dat de onderste horizontale raamstijlen? Zo ja, die laten bij iedereen los, heb nog geen Elroq met fatsoenlijk geplaatste raamstijlen gezien :+
Dat was bij mij ook het geval. Diffuser na de eerste wasbeurt vast laten kitten. Een van de raamstijlen ergens verloren en hebben ze nieuwe voor moeten bestellen en die ook vastgekit als goed is. Die plakstrips zijn echt waardeloos. Maar wat looks betreft is het blackpakket inclusief velgen wel erg mooi. Ik vind het een prachtige wagen geworden, de Elroq RS in Mamba green met volledig black pakket.

• Flix20
  • Laatst online: 16:26
Bij mij mogen ze de lijsten gaan vervangen na de recente hagelbui. Ben benieuwd hoe die eruit gaan komen.

PSN: Flix20-NL

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

BGFG schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:46:
[...]

Dan heb je hem niet goed ingesteld. Is wel afhankelijk van de manier waarop je de lendesteun hebt ingesteld. Als je die behoorlijk “ bol “ zet, gebeurt er echt wel wat als je de massagestand aanzet. Je kunt de hoogte ook nog variëren trouwens. Gebeurt met de “ronde” knop aan de zijkant van de stoel.
Wat? Je kunt de lendensteun omhoog verplaatsen?! Dat zou wel heel fijn zijn, hij zit net wat te laag voor mij...ik dacht dat ik alleen de bolling kon regelen.

• BGFG
  • Nu online
Boy schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:24:
[...]

Wat? Je kunt de lendensteun omhoog verplaatsen?! Dat zou wel heel fijn zijn, hij zit net wat te laag voor mij...ik dacht dat ik alleen de bolling kon regelen.
Omhoog, omlaag, meer en minder uitstekend…. Met de “ pijltjes” knoppen aan de zijkant ( in het “ rondje”)

• Athome
BGFG schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:20:
[...]

Eens. Zijn volledige appels en peren. Ander segment, andere aandrijflijn enz enz
Dan heb je mijn berichten verkeerd begrepen.

De Skoda is een ander segment. Maar dat moet je wel op waarde beoordelen. Er wordt gezegd dat de Elroq een rammelbak is.
Ik schreef daarop dat de Skoda in vergelijking tot een V60 uit 2014 inderdaad een stap terug is. En waar je dat aan kan merken. Maar dat het toch wel een goede auto is.

• Athome
Bob Popcorn schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Nee. Het los verkrijgbare Black Pakket:
https://www.skoda.nl/modellen/elroq/elroq/black-pakket

• joeri681
Misschien een stomme vraag. Maar kan het voorverwarmen van de batterij pas vanaf een bepaalde percentage aan SOC? Ik zat op de 60% en dan kan hij enkel automatisch voorverwarmen op basis van de navigatie, maar de knop om dit handmatig te doen is nog niet verschenen.

[ Voor 4% gewijzigd door joeri681 op 07-07-2026 10:04 ]

• TweakTom92
joeri681 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:03:
Misschien een stomme vraag. Maar kan het voorverwarmen van de batterij pas vanaf een bepaalde percentage aan SOC? Bij de 60% kan hij enkel alleen automatisch voorverwarmen op basis van de navigatie, maar de knop om dit handmatig te doen is nog niet verschenen.
Het voorverwarmen is alleen nodig als je boven een bepaalde snelheid wilt laden. Laden kan sneller bij lagere SoC, de curve is bij elk type accu anders dus even nakijken bij jouwes.

Maar als je accu nog voor 60% vol zit, is de laadsnelheid al flink beperkt en heeft voorverwarmen geen nut. Als de knop niet verschenen is, zal op dat moment ook de navigatie er niet voor kiezen om voor te verwarmen. De melding staat er omdat het kan zijn dat jij nog 40% oprijdt voordat je bij de laadpaal aankomt en dan zal hij mogelijk wel automatisch voorverwarmen.

Het kan ook zijn dat je accu al warm genoeg is, dan is voorverwarmen ook niet nodig. Zeker als je al een tijdje hard gereden hebt met warm weer, is voorverwarmen vaak niet nodig. Ik reed afgelopen winter naar Oostenrijk, temperatuur was laag maar omdat ik continue 140 reed bleef de accu op temperatuur en hoefde ik enkel voor de eerste laadsessie voor te verwarmen.

[ Voor 16% gewijzigd door TweakTom92 op 07-07-2026 10:12 ]

• SuperUser
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:32
Misschien een stomme vraag. Maar kan het voorverwarmen van de batterij pas vanaf een bepaalde percentage aan SOC? Ik zat op de 60% en dan kan hij enkel automatisch voorverwarmen op basis van de navigatie, maar de knop om dit handmatig te doen is nog niet verschenen.
Ik zit zelden in dat menu, maar ik vermoed dat de knop niet verschijnt omdat de batterij met een buitentemperatuur (ruim) boven de 20 graden al (vrijwel) op of boven de ideale temperatuur is. Dat kan je volgens mij in een ander menu bekijken.

Boven de 60% is er ook bij lagere temperaturen weinig winst te behalen met optimaliseren omdat de maximale theoretische laadsnelheid dan vermoedelijk onder de 70kW ligt en je zonder voorverwarmen waarschijnlijk al snel rond de 50 kW zit.

• joeri681
SuperUser schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:14:
[...]

Ik zit zelden in dat menu, maar ik vermoed dat de knop niet verschijnt omdat de batterij met een buitentemperatuur (ruim) boven de 20 graden al (vrijwel) op of boven de ideale temperatuur is. Dat kan je volgens mij in een ander menu bekijken.

Boven de 60% is er ook bij lagere temperaturen weinig winst te behalen met optimaliseren omdat de maximale theoretische laadsnelheid dan vermoedelijk onder de 70kW ligt en je zonder voorverwarmen waarschijnlijk al snel rond de 50 kW zit.
Bedankt voor de snelle reacties :) . Ik ben de auto nog flink aan het ontdekken, en dit viel mij gewoon op. Weer wat geleerd!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-07 14:59
Sinds zaterdag de trotse eigenaar van een Elroq 60 Sportline. Wat een heerlijke auto en grote stap t.o.v. mijn Suzuki Swift uit 2010.

Ben de auto nog wel aan het ontdekken, maar bediening werkt intuïtief. Ben alleen nog beetje aan het zoeken of ik bepaalde instellingen standaard kan instellen ipv elke keer bij starten (eco-modus, vermoeidheidswaarschuwing uit met name).

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

DennisCle schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:42:
Sinds zaterdag de trotse eigenaar van een Elroq 60 Sportline. Wat een heerlijke auto en grote stap t.o.v. mijn Suzuki Swift uit 2010.

Ben de auto nog wel aan het ontdekken, maar bediening werkt intuïtief. Ben alleen nog beetje aan het zoeken of ik bepaalde instellingen standaard kan instellen ipv elke keer bij starten (eco-modus, vermoeidheidswaarschuwing uit met name).
Lang verhaal kort; nee. ;)

• p.selker
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:46
Afgelopen weekend voor het eerst met de Elroq naar Polen (Wroclaw) gereisd. Toch een beetje spannend (zijn er wel genoeg laadpalen), maar zelfs in Polen zijn de laadmogelijkheden prima.

Ik heb gebruik gemaakt van de app ABRP, dit omdat ik het maar niet voor elkaar krijg om de navigatie (inclusief laadstops) van de Elroq goed te krijgen (bepaalde aanbieders uitsluiten, stoppen alleen met toiletten bij de laadstops).

In de MySkoda-app kun je bepaalde aanbieders uitsluiten (in mijn geval wil ik niet bij Tesla laden, dit omdat deze aanbieder niet door de laadpas van het werk wordt vergoedt), de route kun je doorzetten naar de auto, geen probleem tot zover. Maarrrr als de route wordt aangepast (door bijvoorbeeld een file), dan komt hij vrolijk weer met een Tesla laadlocaties (wat ik dus niet wil). In het menu in de auto kun je volgens mij geen aanbieders uitsluiten. Of zie ik iets over het hoofd?

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:31
p.selker schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:12:
(in mijn geval wil ik niet bij Tesla laden, dit omdat deze aanbieder niet door de laadpas van het werk wordt vergoedt)
Geen antwoord op je vraag, maar:

Sommige laadpassen kun je tegenwoordig wel koppelen met de Tesla App.
(ook MTC-passen) (voorheen kon je alleen betaalkaarten koppelen)

In de Tesla App kun je kiezen voor "Betaalmethode toevoegen > Laadpas toevoegen".
Voor een aantal Nederlandse aanbieders lukt het ook om die toe te voegen.
(mijn MTC-pas loopt via Eneco, te zien aan pasnummer dat "ENE" bevat, die heb ik kunnen toevoegen)

Leeg - Sinds 20180907

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:58
p.selker schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:12:
Afgelopen weekend voor het eerst met de Elroq naar Polen (Wroclaw) gereisd. Toch een beetje spannend (zijn er wel genoeg laadpalen), maar zelfs in Polen zijn de laadmogelijkheden prima.

Ik heb gebruik gemaakt van de app ABRP, dit omdat ik het maar niet voor elkaar krijg om de navigatie (inclusief laadstops) van de Elroq goed te krijgen (bepaalde aanbieders uitsluiten, stoppen alleen met toiletten bij de laadstops).

In de MySkoda-app kun je bepaalde aanbieders uitsluiten (in mijn geval wil ik niet bij Tesla laden, dit omdat deze aanbieder niet door de laadpas van het werk wordt vergoedt), de route kun je doorzetten naar de auto, geen probleem tot zover. Maarrrr als de route wordt aangepast (door bijvoorbeeld een file), dan komt hij vrolijk weer met een Tesla laadlocaties (wat ik dus niet wil). In het menu in de auto kun je volgens mij geen aanbieders uitsluiten. Of zie ik iets over het hoofd?
Je kan in de app aanbieders uitvinken. Is wel een lange lijst...

De routing van ABRP op lange stukken met opties vindt ik dan weer om te janken. Zonder prikpunten stuurt ie je op dat stuk als je niet oplet zigzaggend via Berlijn en Dortmund naar Amsterdam terwijl er snellere en kortere opties voorhanden zijn.

• StevendGraaf
Je kunt de temperatuur van je batterij aflezen, en ook zien of deze wel of niet voorverwarmd/ gekoeld hoeft te worden. Overigens zie ik al vanaf het voorjaar dat deze nauwelijks voorverwarmd hoeft te worden. De ideale temperatuur is niet zo hoog als je zou denken bij moderne EVs, al vanaf zo’n 20 graden his de impact gering

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTEFQP9XCNePzpoFjdwgkRO5Oho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48E4MN1yjQJdzpmyI8S70YVR.jpg?f=fotoalbum_large (Oud plaatje)

• Athome
Hebben jullie een voorkeur voor banden op de Elroq.
Onze RS is voorzien van af-fabriek 21" Hankook Ventus EVO....... EV banden. Ben niet echt enthousiast over de banden.

- Deze banden zijn duidelijk luidruchtiger dan de Conti All-season die er eerst een week onder hebben gezeten. De nieuwe Seat Ibiza leenauto die we vorige week hadden was ook rustiger in het interieur. Rolgeluiden van de banden waren daar eigenlijk niet hoorbaar.
- Vooral de grip aan de voorzijde valt erg tegen. Op snel genomen rotondes (sommigen zullen het waarschijnlijk a-sociaal genomen rotondes noemen) zwabert de voorkant maar wat heen weer. Er is ook duidelijk graining van het rubber zichtbaar op de voorbanden.
- Wellicht dat de auto er zelf iets mee te maken heeft maar de Hankooks lijken waziger te zijn in de communicatie dan de Michelin Pilot Sport banden die we altijd onder de V60 hadden zitten.

Met de huidige ervaringen komen de Hankooks er bij de banden wissel er niet meer onder. Michelin heeft mijn voorkeur maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen/voorkeur.

• p.selker
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:46
Kameelstok schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:51:
[...]

Je kan in de app aanbieders uitvinken. Is wel een lange lijst...

De routing van ABRP op lange stukken met opties vindt ik dan weer om te janken. Zonder prikpunten stuurt ie je op dat stuk als je niet oplet zigzaggend via Berlijn en Dortmund naar Amsterdam terwijl er snellere en kortere opties voorhanden zijn.
Dat klopt, in de app, maar als je de route doorzet en hij tijdens het rijden een andere route gaat plannen (bv door file) dan pakt hij gewoon de uitgesloten laders, helaas.
Pagina: 1 ... 76 77 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa