Ik ben in de markt voor een nieuwe dakkoffer. Mijn oog is op dit moment gevallen op de Hapro Trivor 440 of de Hapro Traxer 6.6. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of dit goed past op de Elroq? En welke dakdragers gebruiken jullie? Ik hoor graag jullie ervaringen!
Ik heb nog geen Elroq (ben wel hevig geïnteresseerd) en geen dakkoffer, maar lees hier al een tijdje mee.Frime22 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:51:
Ik ben in de markt voor een nieuwe dakkoffer. Mijn oog is op dit moment gevallen op de Hapro Trivor 440 of de Hapro Traxer 6.6. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of dit goed past op de Elroq? En welke dakdragers gebruiken jullie? Ik hoor graag jullie ervaringen!
Nu heb ik laatst een discussie gevolgd en ook een YT filmpje gezien dat een trekhaakkoffer qua energie verbruik veel zuiniger is dan een dakkoffer die veel wind vangt en dus je kWh/km flink verlaagd. Bij een trekhaakkoffer blijft die ongeveer gelijk. Dus misschien dat je er iets aan hebt.
Arriving Somewhere but not here....
Ik ben helaas niet in het bezit van een Elroq met trekhaak, dus voor mij helaas geen optie. Anders zou het zeker een goed alternatief kunnen zijn.Joop_Klepzeiker schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:27:
[...]
Ik heb nog geen Elroq (ben wel hevig geïnteresseerd) en geen dakkoffer, maar lees hier al een tijdje mee.![]()
Nu heb ik laatst een discussie gevolgd en ook een YT filmpje gezien dat een trekhaakkoffer qua energie verbruik veel zuiniger is dan een dakkoffer die veel wind vangt en dus je kWh/km flink verlaagd. Bij een trekhaakkoffer blijft die ongeveer gelijk. Dus misschien dat je er iets aan hebt.
Ik heb voor een vorige auto Thule Wingbar Evo gekocht, zijn wel stevig aan de prijs. Deze bevielen toen erg goed, eenvoudig in gebruik en geen raar gefluit wat je bij andere dakdragers (vaak goedkope en vierkant van vorm) nog wel eens wilt horen.
Voor de goedkope merkloze dakkoffer toen die tijd moest ik wel even nieuwe en bredere U-beugels erbij halen.
Op de Elroq deze alleen nog niet in gebruik gehad.
Voor de goedkope merkloze dakkoffer toen die tijd moest ik wel even nieuwe en bredere U-beugels erbij halen.
Op de Elroq deze alleen nog niet in gebruik gehad.
Ik hoop dan toch gezien het hier om een 5.6 versie gaat dat die irritante automatisch sluitende kofferklep nu eindelijk niet zomaar op mijn hoofd neerklapt ;-)DM0206 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:22:
Zo te zien krijgen de auto's met 5.4.4 ook de software van 5.6.
Mijn app geeft aan dat er een update binnenkort beschikbaar is.
YouTube: Your Škoda Just Got a Major Update
EDIT: ik heb idd in de app ook een melding dat er de komende dagen een nieuwe SW update zal zijn
[ Voor 9% gewijzigd door Tomskii5 op 14-08-2026 15:38 ]
Erg netjes inderdaad (zelf al 2 weken weer aan het werk na ook een vakantie in Kroatië).ytr81 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:59:
Over dakkoffers gesproken. Gisteren vanuit Kroatie naar Nederland gereden via Slovenie, Oostenrijk en Duitsland. Auto flink beladen, dakoffer erop en fiets op de trekhaak.
Verbruik viel me absoluut mee! Meestal op snelwegen hou ik een snelheid van 100 tot 120km/u aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wilde toch even opmerken dat je de foto op het moment van aantal kilometers mooi getimed hebt
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Ik moet nog een dakkoffer aanschaffen. Had je veel last van gesuis met deze dakkoffer? En heb je harder gereden dan 120 in Duitsland? Ben wel benieuwd wat dat met het verbruik doet, 16,5 kWh/100 km red ik momenteel in Nederland zonder dakkoffer maar netytr81 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:59:
Over dakkoffers gesproken. Gisteren vanuit Kroatie naar Nederland gereden via Slovenie, Oostenrijk en Duitsland. Auto flink beladen, dakoffer erop en fiets op de trekhaak.
Verbruik viel me absoluut mee! Meestal op snelwegen hou ik een snelheid van 100 tot 120km/u aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In welke rijmodus hebben jullie de auto over het algemeen staan?
Ik zet hem zelf altijd op ECO en rij dan in de B, hoef ik bijna niet te remmen. Mijn vrouw houdt het bij D in de ECO.
Gemiddeld rijden wij daar dan iets van 15kW/100KM mee, is wel veel op 80KM wegen overigens.
Ik zet hem zelf altijd op ECO en rij dan in de B, hoef ik bijna niet te remmen. Mijn vrouw houdt het bij D in de ECO.
Gemiddeld rijden wij daar dan iets van 15kW/100KM mee, is wel veel op 80KM wegen overigens.
Normaal en D auto. Eco vind ik niet heel veel toevoegen.
De Myskoda clubpunten kunnen nu in Duitsland worden ingewisseld: https://www.reddit.com/r/...nd_points_finally_active/. Zou leuk zijn als Nederland volgt (en dan het liefst met nuttige dingen waarvoor je je punten kan inwisselen..).
De Myskoda clubpunten kunnen nu in Duitsland worden ingewisseld: https://www.reddit.com/r/...nd_points_finally_active/. Zou leuk zijn als Nederland volgt (en dan het liefst met nuttige dingen waarvoor je je punten kan inwisselen..).
[ Voor 12% gewijzigd door S_Chief op 16-08-2026 21:48 ]
Wij rijden altijd in Eco en B. Eco omdat het stroompedaal dan wat minder nerveus reageert en B omdat je met een beetje anticiperen het rempedaal bijna niet gebruikt.
Hier ook Normaal in Dauto en waar mogelijk Traffic Assistant aan.S_Chief schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:47:
Normaal en D auto. Eco vind ik niet heel veel toevoegen.
DIe paar keer in B kwam gelijk commentaar van de bijrijdster dat die manier van rijden geen lekker gevoel gaf en ze het idee had weer in die oude diesel te zitten.
Zou mooi zijn als Skoda even tempo van uitrol even wat omhoog gooit, kom maar op met die software update om die klep in toom te krijgen en mogelijk ook die puntjes die inzetbaar zijn in NL voor iets leuks. Heb er toch in ruim een jaar al 1960 gespaard.
Huidige challenge is 14 dagen niet snelladen
Rijmodus (A)D met de individuele instelling dat de Elroq wat sneller optrekt. Rijden 16 kW/100 km over ongeveer waarvan ongeveer 1/3 over snelwegen en de rest 80/60/50/30.St00mwals schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:43:
Gisteren na 19.00 uur steeg het verbruik naar een duizelingwekkende 21 kW/100 km, maar de gemiddelde snelheid was ook aardig hoog
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Gewoon zoals je instapt,St00mwals schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:43:
- Normal, D
En dan:
- Snelheidsmelding uit
- Op de snelweg Traffic Assist aan
Wisselen naar B maar af en toe; wisselen naar andere modus echt sporadisch
[ Voor 3% gewijzigd door Chillz op 17-08-2026 09:08 ]
Leeg - Sinds 20180907
Ik rijd altijd in Normal en B. Vind die remstand echt heerlijk als je er eenmaal aan gewend bent. In de D stand vind ik dat de Elroq te weining vaart mindert bij het loslaten van het pedaal, ook vergeleken met benzine auto's die ik hiervoor heb gereden.
uhm...
Dit inderdaad. Ik rij eigenlijk altijd op de cruise control met de "volg de weg functie" (of hoe dat heet) en rem weinig zelf. In principe doet de auto alles. Ook afremmen voor rotondes. Enkel bij een rood verkeerslicht zonder auto voor mij moet ik zelf remmen. De remfunctie gebruik ik enkel in de bergen.Chillz schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:07:
[...]
Gewoon zoals je instapt,
- Normal, D
En dan:
- Snelheidsmelding uit
- Op de snelweg Traffic Assist aan
Wisselen naar B maar af en toe; wisselen naar andere modus echt sporadisch
Ik rij altijd in normal en de B-stand (en soms Eco omdat de auto dan wat minder nerveus reageert op het gaspedaal wat iets comfortabeler voelt). Tussen normal en de sportstand merk ik geen enkel verschil. In de D-stand remt de Elroq nauwelijks af (als er geen auto voor je rijdt) zoals hierboven al gezegd wordt waardoor ik het gevoel heb dat ik al gauw te hard ga en meer moet remmen.
Dit is een heel net verbruik. Dit haal ik ook in NL maar net aan zonder dakkoffer. Ik heb de Hapro Trivor 440 in bestelling staan, dus ik ben benieuwd wat het met mijn verbruik gaat doen. Is dit een Elroq 60 of een 85? De 85 zal waarschijnlijk ook nog wel iets zuiniger zijn met het vebruik.ytr81 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier zelfde probleem vandaag. Bij instappen kreeg ik 14 (!) storingsmeldingen, inclusief storing elektrosysteem (direct veilig stoppen), allemaal 12v accu storing meldingen, en alle hulpsystemen die uitgevallen waren. Gisteren na twee weken stilstaan nog prima lange rit mee gemaakt. Vanochtend na een nachtje laden weigerde hij te rijden. Berger heeft hem met moeite van de oprit weten te slepen en achterop de vrachtwagen afgevoerd naar Bergnet. Benieuwd naar de bevindingen van Skoda.RobertowNL schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:57:
[...]
ANWB zei net dat de accu oké was. Auto wil nu ook niet meer in de drive. Berger gaat hem afvoeren.
Hoelang ben jij de auto kwijtgeweest hiervoor? Lijkt verdacht veel op mijn situatie namelijk.RobertowNL schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:27:
[...]
De auto staat nu bij een dealer in quarantaine. Er moet contact komen met de skoda fabriek. Blijkbaar is er een isolatiefout en mogen ze er niet eerder aan werken voordat dit contact is geweest.
Vervelend! Bij mij was het uiteindelijk een kabel van het hoogvoltage systeem die niet dicht was. Daardoor meet bij vochtig weer de auto een lekstroom.StevendGraaf schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:10:
[...]
Hier zelfde probleem vandaag. Bij instappen kreeg ik 14 (!) storingsmeldingen, inclusief storing elektrosysteem (direct veilig stoppen), allemaal 12v accu storing meldingen, en alle hulpsystemen die uitgevallen waren. Gisteren na twee weken stilstaan nog prima lange rit mee gemaakt. Vanochtend na een nachtje laden weigerde hij te rijden. Berger heeft hem met moeite van de oprit weten te slepen en achterop de vrachtwagen afgevoerd naar Bergnet. Benieuwd naar de bevindingen van Skoda.
Ik begreep van Pouw dat de uit te voeren test vanuit Skoda was het met een sproeiertje spuiten op de auto, om te kijken of de kortsluitng dan weer terug kwam. Pouw Zwolle had al een aantal gehad met dit probleem (kabel niet dicht)
De oplossing was uiteindelijk het vervangen van de kabel, daarna geen problemen meer gehad.
8 januari afgesleept. Eerst is de ICCU vervangen in Heerenveen (daar was hij naar afgesleept). Dat duurde zo'n 3 weken (31 januari weer terug).StevendGraaf schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:16:
[...]
Hoelang ben jij de auto kwijtgeweest hiervoor? Lijkt verdacht veel op mijn situatie namelijk.
Daarna weer een paar weken gereden en toen naar Zwolle gegaan (16 feb) Daar mocht ik per direct niet meer rijden.
3 april had ik toen de auto weer terug. Maar daar zat ook wat discussie tussen de twee dealers tussen (want bij ICCU vervangen is er iets beschadigd). Dus hoe lang dat uiteindelijke vervangen van die kabel heeft geduurd weet ik niet. Maar al met al lang genoeg dus..
[ Voor 28% gewijzigd door RobertowNL op 17-08-2026 15:56 ]
Hier nog een elroq rijder die sinds 1 augustus zonder elroq zit. In de ochtend nog boodschappen gedaan en in de middag 13 meldingen en ging niet meer in D of R. De berger heeft hem nog op de vrachtwagen weten te rollen. Daarna was de auto volledig geblokkeerd en wilde ook niet meer rollen.StevendGraaf schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:16:
[...]
Hoelang ben jij de auto kwijtgeweest hiervoor? Lijkt verdacht veel op mijn situatie namelijk.
Bij onze erloq 85 'bj 25 is er een accu module kapot en staat in de rij om vervangen te worden. Bij navragen, afgelopen zaterdag, zou het zeker nog wel minimaal 6 tot 7 weken duren voordat het gerepareerd zou zijn. Tot die tijd mogen we rond rijden in een Cupra Tavascan. Die Cupra is voorzien van dcc en dat heeft onze elroq niet dat ga ik wel missen zodra we de elroq terug hebben. Daarnaast rijd ik zuiniger met de Cupra dan met de Elroq. Cupra zit op zo'n 12-13 kwh/100km op 80 weg. Elroq haalde met moeite 15-16 kwh/100km op dezelfde 80km weg. Dus Cupra heeft wel z'n pluspunten, maar we hopen toch dat de Elroq snel weer gerepareerd is.
Kan je deze ook standaard in B zetten dat je weet, of is D default?Smoonshine schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:20:
Ik rijd altijd in Normal en B. Vind die remstand echt heerlijk als je er eenmaal aan gewend bent. In de D stand vind ik dat de Elroq te weining vaart mindert bij het loslaten van het pedaal, ook vergeleken met benzine auto's die ik hiervoor heb gereden.
Was me nog niet opgevallen tot je het zeiBoy schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:42:
[...]
Erg netjes inderdaad (zelf al 2 weken weer aan het werk na ook een vakantie in Kroatië).
Wilde toch even opmerken dat je de foto op het moment van aantal kilometers mooi getimed hebt
Ik heb geen enkel storend geluid ervaren van de dakkoffer. Ik heb meerendeel tussen de 100 en 120 gereden. Af en toe wat harder, maar ook in Duitsland is het tegenwoordig met de zomerdrukte en werkzaamheden lastig lang harder dan 120 te kunnen rijden.Kameelstok schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:47:
[...]
Ik moet nog een dakkoffer aanschaffen. Had je veel last van gesuis met deze dakkoffer? En heb je harder gereden dan 120 in Duitsland? Ben wel benieuwd wat dat met het verbruik doet, 16,5 kWh/100 km red ik momenteel in Nederland zonder dakkoffer maar net
Een Elroq 85.Frime22 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:34:
[...]
Dit is een heel net verbruik. Dit haal ik ook in NL maar net aan zonder dakkoffer. Ik heb de Hapro Trivor 440 in bestelling staan, dus ik ben benieuwd wat het met mijn verbruik gaat doen. Is dit een Elroq 60 of een 85? De 85 zal waarschijnlijk ook nog wel iets zuiniger zijn met het vebruik.
Niet dat ik weet. Maar eerlijk gezegd heb ik ook nog nooit naar die instelling gezocht. Ik doe gewoon altijd 2x naar beneden en dat is een automatisme geworden.nietmachine48 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:34:
[...]
Kan je deze ook standaard in B zetten dat je weet, of is D default?
uhm...
Nee, hij start altijd in D. Is volgens mij een van de wettelijke bepalingen, er zijn meer instellingen die bij starten altijd in een default stand moeten staan.nietmachine48 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:34:
[...]
Kan je deze ook standaard in B zetten dat je weet, of is D default?
Nog meer mensen een mail hebben ontvangen v Skoda na activatie van Connect-diensten?
"Informatie over je digitale sleutel
Nu je Škoda Connect-diensten zijn geactiveerd, willen we je graag wat meer informatie geven over een van de digitale functies van je voertuig.
Een van die functies is de Digital Key, waarmee je je voertuig kunt ontgrendelen en starten met je smartphone. Op dit moment is deze functie nog niet beschikbaar. Je voertuig is uitgerust met de nodige hardware voor deze functie en we zijn van plan om dit in een later stadium mogelijk te maken via een automatische online software-update als onderdeel van de voortdurende ontwikkeling van digitale diensten.
Als blijk van onze waardering zullen we in de tussentijd de volgende extra upgrades kosteloos activeren, zodat je nog meer digitale functies van je voertuig kunt ontdekken:
✔ Sfeerverlichting - extra kleuren
Biedt je tot wel 30 opties voor de interieurverlichting, zodat je voor elke rit de juiste sfeer kunt kiezen.
✔ Sfeerverlichting - extra verlichtingsfuncties
Hiermee kun je je sfeerverlichting aanpassen voor meer comfort, veiligheid en een betere rijervaring. Bevat verlichtingseffecten die beschikbaar zijn in bepaalde rijmodi en waarschuwingsmeldingen, zoals rode waarschuwingen.
De functies van de sfeerverlichting worden automatisch geactiveerd, dus je hoeft niets te doen.""
Nu je Škoda Connect-diensten zijn geactiveerd, willen we je graag wat meer informatie geven over een van de digitale functies van je voertuig.
Een van die functies is de Digital Key, waarmee je je voertuig kunt ontgrendelen en starten met je smartphone. Op dit moment is deze functie nog niet beschikbaar. Je voertuig is uitgerust met de nodige hardware voor deze functie en we zijn van plan om dit in een later stadium mogelijk te maken via een automatische online software-update als onderdeel van de voortdurende ontwikkeling van digitale diensten.
Als blijk van onze waardering zullen we in de tussentijd de volgende extra upgrades kosteloos activeren, zodat je nog meer digitale functies van je voertuig kunt ontdekken:
Biedt je tot wel 30 opties voor de interieurverlichting, zodat je voor elke rit de juiste sfeer kunt kiezen.
Hiermee kun je je sfeerverlichting aanpassen voor meer comfort, veiligheid en een betere rijervaring. Bevat verlichtingseffecten die beschikbaar zijn in bepaalde rijmodi en waarschuwingsmeldingen, zoals rode waarschuwingen.
De functies van de sfeerverlichting worden automatisch geactiveerd, dus je hoeft niets te doen.""
Nee, niet ontvangen, maar mijn auto is van feb 2025, dus wellicht dat ik deze optie niet krijg.nietmachine48 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:43:
Nog meer mensen een mail hebben ontvangen v Skoda na activatie van Connect-diensten?
Niet ontvangen.nietmachine48 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:43:
(Elroq van december 2025)
Blijkbaar houdt de app nu een score bij van je rijgedrag. Wel benieuwd waar die lagere score van acceleratie vandaan komt
Je kan het uitzetten, maar ik geloof niet dat VW dan stopt met het bijhouden van de data. Nu zie je toevallig een keer zelf een klein deel van wat ze allemaal opvragen uit je auto
Je kan het uitzetten, maar ik geloof niet dat VW dan stopt met het bijhouden van de data. Nu zie je toevallig een keer zelf een klein deel van wat ze allemaal opvragen uit je auto
Die "in flow driving" is bij mij al weken niet boven de 90% te krijgen..ThePsycho schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 07:42:
Blijkbaar houdt de app nu een score bij van je rijgedrag. Wel benieuwd waar die lagere score van acceleratie vandaan komt![]()
[Afbeelding]
Komt denk ik omdat al die andere weggebruikers niet op mijn tempo meerijden
Bijzonder, die driving score is in mijn app nergens terug te vinden. Volgens Skoda hoort deze onder de status-menuoptie te zitten. Is dat wellicht alleen voor MY27-varianten?
uhm...
Klopt, deze optie gaan niet werken / beschikbaar komen voor de eerste generatieBoy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 06:57:
[...]
Nee, niet ontvangen, maar mijn auto is van feb 2025, dus wellicht dat ik deze optie niet krijg.
Je kunt er op meerdere manieren bijkomen, ook via "inspect" (middelste optie onderin de balk in de app). Ik heb een Elroq van 2025 dus het is niet modeljaar gebonden volgens mij.Smoonshine schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:26:
Bijzonder, die driving score is in mijn app nergens terug te vinden. Volgens Skoda hoort deze onder de status-menuoptie te zitten. Is dat wellicht alleen voor MY27-varianten?
Mogelijk de app updaten ?
Ligt het misschien aan type telefoon (Android/Iphone)? Ik heb een Android en ik zie hem ook nietSmoonshine schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:26:
Op mijn iPhone met een Elroq uit 2025 zie ik hem ook (nog) niet en heb geen app-update klaarstaan.p.selker schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:40:
[...]
Ligt het misschien aan type telefoon (Android/Iphone)? Ik heb een Android en ik zie hem ook niet
Hier hetzelfdeSt00mwals schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:50:
[...]
Op mijn iPhone met een Elroq uit 2025 zie ik hem ook (nog) niet en heb geen app-update klaarstaan.
Wél zie ik onder Status - Voertuigsoftware, de aankondiging dat er "in de komende paar dagen" een versie update beschikbaar zal zijn
Benieuwd hoeveel dagen dat zal zijn, en welke update
Leeg - Sinds 20180907
als het de zelfde is die ik al 3 dagen probeer bij te werken.. dan kan het wel duren. Hij faalt blijkbaar telkens.
Vanmorgen weer aangezet, via de app wordt nog steeds aangegeven dat die bezig is
zal straks wel kijken als ik weg ga wat hij aangeeft.
Vanmorgen weer aangezet, via de app wordt nog steeds aangegeven dat die bezig is
LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
RobertowNL schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:17:
[...]
Vervelend! Bij mij was het uiteindelijk een kabel van het hoogvoltage systeem die niet dicht was.
Bij mij bleek het gelukkig een storing te zijn die vrij snel op te lossen was. Iets dat los kon schieten waardoor de auto in storing ging wat ze met een software reset hebben weten te verhelpen. Heb na twee dagen de auto gewassen en wel weer terug. Ook benoemde ze dat er een bekend probleem was met een iets te enthousiast openende achterklep dat ze meteen ook verholpen hebben.bollo1980 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:21:
[...]
Hier nog een elroq rijder die sinds 1 augustus zonder elroq zit. In de ochtend nog boodschappen gedaan en in de middag 13 meldingen en ging niet meer in D of R. De berger heeft hem nog op de vrachtwagen weten te rollen. Daarna was de auto volledig geblokkeerd en wilde ook niet meer rollen.
Bij onze erloq 85 'bj 25 is er een accu module kapot en staat in de rij om vervangen te worden. Bij navragen, afgelopen zaterdag, zou het zeker nog wel minimaal 6 tot 7 weken duren voordat het gerepareerd zou zijn. Tot die tijd mogen we rond rijden in een Cupra Tavascan. Die Cupra is voorzien van dcc en dat heeft onze elroq niet dat ga ik wel missen zodra we de elroq terug hebben. Daarnaast rijd ik zuiniger met de Cupra dan met de Elroq. Cupra zit op zo'n 12-13 kwh/100km op 80 weg. Elroq haalde met moeite 15-16 kwh/100km op dezelfde 80km weg. Dus Cupra heeft wel z'n pluspunten, maar we hopen toch dat de Elroq snel weer gerepareerd is.
Overigens zeiden ze wel dat er een hele kleine kans was dat de storing weer eens terugkwam. We zullen zien, tot nu toe viel het gelukkig alles mee.
Toen ik vanmiddag weg, ging was de update gereed. ik heb nu 5.6.4Renegade666 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:43:
als het de zelfde is die ik al 3 dagen probeer bij te werken.. dan kan het wel duren. Hij faalt blijkbaar telkens.
Vanmorgen weer aangezet, via de app wordt nog steeds aangegeven dat die bezig iszal straks wel kijken als ik weg ga wat hij aangeeft.
LG 77C69H | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik heb sinds gister problemen met de Skoda op de thuislaadpaal.
Na enkele minuten gooit ie de verbinding eruit en geeft ie aan controleer de laadpaal.
Nu heb ik dat gedaan maar die is gewoon online en geeft geen foutmeldingen dus ik zoek het probleem wel ergens in de Skoda. Ben een beetje aan het uitvogelen wat er vernaderd is omdat het al ruim een jaar gewoon prima werkt.
Enigste wat ik me kan bedenken is dat ik de update heb gehad begin deze week...
Na enkele minuten gooit ie de verbinding eruit en geeft ie aan controleer de laadpaal.
Nu heb ik dat gedaan maar die is gewoon online en geeft geen foutmeldingen dus ik zoek het probleem wel ergens in de Skoda. Ben een beetje aan het uitvogelen wat er vernaderd is omdat het al ruim een jaar gewoon prima werkt.
Enigste wat ik me kan bedenken is dat ik de update heb gehad begin deze week...
PSN: Flix20-NL
Mijn Elroq stopte met laden na een aantal forse regenbuien. Ik vond het al raar dat er water bleef staan op de rubbers van de laadaansluiting. Ik kwam er achter dat er een afwateringsgaatje in zat. Die was verstopt..... Daarna geen last meer gehad bij het laden.
Tip nu het weer veel regent: https://shop.skoda.be/nl/...a7688320e865fa0/5la054410. Bij de dealer voor 15 euro ofzo op te halen. Voorkomt ook dat er water in het slot van de laadklep komt met alle gevolgen van dien.
Ondertussen bij de dealer geweest.
Omvormer zit het probleem. Snelladen werkt wel, alleen AC laden niet.
Gelukkig hebben ze over een maand al tijd
Omvormer zit het probleem. Snelladen werkt wel, alleen AC laden niet.
Gelukkig hebben ze over een maand al tijd
Dit vind ik overigens zo'n kolder product.S_Chief schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:05:
Tip nu het weer veel regent: https://shop.skoda.be/nl/...a7688320e865fa0/5la054410. Bij de dealer voor 15 euro ofzo op te halen. Voorkomt ook dat er water in het slot van de laadklep komt met alle gevolgen van dien.
Als het ontwerp dusdanig gemaakt is dat er water in de laadpoort kan komen en het daardoor defect gaat, is het gewoon een ontwerpfout wat bij de producent ligt en niet bij de eindgebruiker.
Niets, en als er water inloopt mag Skoda daar wat mee doen.S_Chief schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:34:
Tsja eens, maar wat ga je eraan doen?
Hoe heb jij hem weer ontstopt? Gewoon een lange satéprikker erdoorheen geduwd?CBGerard schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 10:19:
Mijn Elroq stopte met laden na een aantal forse regenbuien. Ik vond het al raar dat er water bleef staan op de rubbers van de laadaansluiting. Ik kwam er achter dat er een afwateringsgaatje in zat. Die was verstopt..... Daarna geen last meer gehad bij het laden.
Is je goed recht. Voor 15 euro voorkom ik liever dat de klep plotseling niet meer open kan en ik niet kan laden.Flix20 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:46:
[...]
Niets, en als er water inloopt mag Skoda daar wat mee doen.
Met een pennetje, het vuil zat alleen bij het gaatje. Ik denk dat een beetje lucht ook al voldoende was geweest.St00mwals schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 12:55:
[...]
Hoe heb jij hem weer ontstopt? Gewoon een lange satéprikker erdoorheen geduwd?
Ik had vandaag de mogelijkheid om de Elroq te laten bijwerken toen ik t contact eaf had, de groene update knop was beschikbaar. Aangezien ik toen niet thuis was, heb ik toen thuis t contact opnieuw er afgezet en toen was de knop weg 🤨.
Zou t locatiegebonden zijn (ring updates) ?
Ik kreeg een mail van Wittebrug dat er een belangrijke fabrieksaanpassing voor m'n auto beschikbaar is. Er staat: Het is noodzakelijk dat wij deze preventieve aanpassing uitvoeren om uw auto in topconditie te houden.
Hebben meer mensen een dergelijke mail gehad? Vind het een rare mail, ook omdat er niet in staat wat er dan precies aangepast zou moeten worden.
Hebben meer mensen een dergelijke mail gehad? Vind het een rare mail, ook omdat er niet in staat wat er dan precies aangepast zou moeten worden.
hoeveel % stond de auto toen?DrDelete schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:15:
Ik had vandaag de mogelijkheid om de Elroq te laten bijwerken toen ik t contact eaf had, de groene update knop was beschikbaar. Aangezien ik toen niet thuis was, heb ik toen thuis t contact opnieuw er afgezet en toen was de knop weg 🤨.
Ik heb deze ook ontvangen inderdaadtiguan schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:27:
Ik kreeg een mail van Wittebrug dat er een belangrijke fabrieksaanpassing voor m'n auto beschikbaar is. Er staat: Het is noodzakelijk dat wij deze preventieve aanpassing uitvoeren om uw auto in topconditie te houden.
Zoek eens in je menu nu manueel via "informatie over softwareversie" normaalgezien kan je em daar ook starten
Ik heb reactie gekregen. Gaat er over dat de achterklep automatisch open popt als je achter de auto loopt. Laat ik daar nou idd last van hebben.
Is dat een issue die altijd kan voorkomen of alleen als je de optie aan hebt staan dat je met je voet de achterklep kunt openen? In dat laatste geval heeft het voor mij geen haast, die heb ik uitstaan.tiguan schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:08:
[...]
Ik heb reactie gekregen. Gaat er over dat de achterklep automatisch open popt als je achter de auto loopt. Laat ik daar nou idd last van hebben.
Ik vermoed dat je alleen dit probleem hebt als je de functie aan hebt staan.
als developer uiteraard daar ook gekeken 😂, maar helaasTomskii5 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:51:
[...]
Zoek eens in je menu nu manueel via "informatie over softwareversie" normaalgezien kan je em daar ook starten
Voor de developers onder ons :
Škoda brengt gratis api uit voor autobediening buiten eigen app - Tweakers
Ik heb regelmatig dat tegenliggers naar me flitsen. Ik denk dat de lampen te hoog zijn afgesteld, maar blijkbaar kan ik dat zelf niet aanpassen? Ik heb die matrix ledverlichting.
Iemand wel eens dezelfde ervaring?
Matrix led kun je niet zelf stellen, gebeurt automatisch. Terug naar de dealer voor controle.Boy schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 01:32:
Ik heb regelmatig dat tegenliggers naar me flitsen. Ik denk dat de lampen te hoog zijn afgesteld, maar blijkbaar kan ik dat zelf niet aanpassen? Ik heb die matrix ledverlichting.
Snel laten fixen bij de dealer, want bijna niemand knippert naar te hoog afgestelde lampen. Als er regelmatig naar jou geknipperd wordt betekent dat dat het echt heel erg is.Boy schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 01:32:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat ik wel eens tegenkom is dat een vrachtwagen op de snelweg dat doet, mogelijk omdat de matrix verlichting door de vangrails de lampen van de vrachtwagen niet ziet, maar andersom die, omdat hij hoog zit, wel van jou verlichting "last" heeft.Andrehj schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:55:
[...]
Snel laten fixen bij de dealer, want bijna niemand knippert naar te hoog afgestelde lampen. Als er regelmatig naar jou geknipperd wordt betekent dat dat het echt heel erg is.
Op 80 km wegen heb ik het eigenlijk pas 1x gehad in afgelopen jaar.
Ja lijkt me ook inderdaad.Andrehj schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:55:
[...]
Snel laten fixen bij de dealer, want bijna niemand knippert naar te hoog afgestelde lampen. Als er regelmatig naar jou geknipperd wordt betekent dat dat het echt heel erg is.
Meestal rijden we overdag, maar m'n vrouw meldde (en hadden we vanacht ook weer) dat ze bij een rit van een uur 's avonds altijd wel iemand is die eens knippert.
(schoonfamilie woont een uur snelwegrijden verderop)
Ik ga eens een afspraak maken dan. Bedankt voor jullie reacties!
Bij ons zijn het altijd personenauto's.pkrielen schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:08:
[...]
Wat ik wel eens tegenkom is dat een vrachtwagen op de snelweg dat doet, mogelijk omdat de matrix verlichting door de vangrails de lampen van de vrachtwagen niet ziet, maar andersom die, omdat hij hoog zit, wel van jou verlichting "last" heeft.
Inmiddels is voor de MySkoda integration voor Home Assistant EOL aangekondigd, de ontwikkelaar gaat meehelpen aan de officiële HA integratie van Skoda. Hopelijk is de api stabieler dan de huidige app. Die laat het regelmatig afweten als auto wat langer stilstaat.pkrielen schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:48:
Voor de developers onder ons :
'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd
Die seinen vaak ook naar een willekeurige andere vrachtwagen die 2 banen schuin achter je rijdt, of op de tegemoetkomende weg.pkrielen schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:08:
[...]
Wat ik wel eens tegenkom is dat een vrachtwagen op de snelweg dat doet, mogelijk omdat de matrix verlichting door de vangrails de lampen van de vrachtwagen niet ziet, maar andersom die, omdat hij hoog zit, wel van jou verlichting "last" heeft.
Kan niet stoppen met ontploffen!
Ik heb dat ook, vind ze ook een stuk hoger afgesteld dan m'n vorige auto (ID.3). Heb over een maand een afspraak bij de dealer met de vraag of ze daar ook naar willen kijken. Naast het virtual pedal verhaal.Boy schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 01:32:
Kan maar op het moment dat ik geseind word is het hier toch ook vaak omdat ik zelf zie dat de camera de kruisende vrachtwagen (nog) niet gezien heeft.Bob Popcorn schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 13:16:
[...]
Die seinen vaak ook naar een willekeurige andere vrachtwagen die 2 banen schuin achter je rijdt, of op de tegemoetkomende weg.
Die update speelt hide & seek spelletjes: op plekken waar ik niet wil updaten (buiten huis) zie ik de updateknop, thuis is ie weer weg 😂🙈
Zie je misschien een A met een symbool-/lichtmelding in het dashboard? Ik had het namelijk ook en toen bleek die op automatisch groot licht te staan of zoiets. Dat is dan alleen in het donker en dan schijnt ie vanzelf met groot licht op verkeersborden. Dat wist ik dus niet want ik dacht dat de symboolmelding inhield dat hij op automatisch licht stond.Boy schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 01:32:
Ik rij altijd met automatisch grootlicht ( A op het dashboard). Dat is geen enkel probleem, het grootlicht gaat alleen aan als het nodig is en kan.
Dat klopt, maar hij gaat dan ook altijd verkeersborden met grootlicht belichten, ongeacht of grootlicht aan staat of niet.
Ik heb de grootlicht assistent maar uit gezet. Ik merk dat auto's die heel ver voor mij rijden er last van hebben, omdat hij die remlichten dan niet meer detecteert. Even uitzetten lukt niet, dan moet je echt weer in het menu. Of ik weet niet hoe 't wel even snel uit gezet kan worden.
En idd, verkeersborden worden ook als een malle verlicht. Je wordt er zowat blind van.
En idd, verkeersborden worden ook als een malle verlicht. Je wordt er zowat blind van.
[ Voor 13% gewijzigd door tiguan op 01-09-2026 19:34 ]
Grootlicht assistent met of zonder matrixlampen is in ons permanent verlichte landje compleet overbodig. Het systeem is niet waterdicht genoeg dat niemand er last van heeft, op de snelweg worden tegenliggers verblind en als je achterop iemand rijdt via de spiegels. Ook fietsers en lopende mensen worden niet perfect herkend en die personen verblinden is helemaal gevaarlijk.
Rij je ergens in Noorwegen door de bossen, met 3x per rit een andere weggebruiker, zie ik hier meerwaarde in. Verder lekker uitzetten en bespaar je mede weggebruiker de frustratie.
Rij je ergens in Noorwegen door de bossen, met 3x per rit een andere weggebruiker, zie ik hier meerwaarde in. Verder lekker uitzetten en bespaar je mede weggebruiker de frustratie.
Ik zit nog altijd in "update is binnenkort beschikbaar haha"DrDelete schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:48:
Die update speelt hide & seek spelletjes: op plekken waar ik niet wil updaten (buiten huis) zie ik de updateknop, thuis is ie weer weg 😂🙈
bij mij is t gelukt, zit nu op 5.4.4Tomskii5 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:13:
[...]
Ik zit nog altijd in "update is binnenkort beschikbaar haha"
zag op t Duise Elroq form ook al 6.01 voorbij komen, denk dat de wave van Tjechie naar NL gaat 😂
Met de spalk die het licht/knipperlicht bedient kun je die aan-/uitzetten door die spalk naar achter te duwen.tiguan schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:33:
...Of ik weet niet hoe 't wel even snel uit gezet kan worden....
Ik heb het over 5.6.4, niet 5.4.4 hahaDrDelete schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:43:
[...]
bij mij is t gelukt, zit nu op 5.4.4
zag op t Duise Elroq form ook al 6.01 voorbij komen, denk dat de wave van Tjechie naar NL gaat 😂
Die updates liggen puur en alleen aan welke uitvoering je auto is. niet iedereen krijgt dus dezelfde updates
denk t idd, want app geeft aan dat het de ‘laatste’ versie is 🤡Leendert_s schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:53:
Die updates liggen puur en alleen aan welke uitvoering je auto is. niet iedereen krijgt dus dezelfde updates
Ah, daarom blijft de mijne (dec 25) 'hangen' op 5.6Leendert_s schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:53:
Iemand hier met 5.4.4 die een update heeft gehad? Of zijn het alleen de 5.6 auto's die nu naar 5.6.4 gaan?
Let op:
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Dit topic gaat alleen over de Elroq. Andere vragen kunnen in de volgende topics worden gesteld:
• Openbare laadpalen en -passen: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
• Thuisladen: Thuisladen van je EV deel 2 en Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
• Lange reizen met een EV: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
/f/image/eWziadUaY5oCUpiqWGbaGkLF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yPCUmHxOUxZQ5ioRBjYps3DV.png?f=fotoalbum_large)