Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-09 15:40
Ik ben nieuw hier, wil een Marstek aanschaffen, vroeg mij af of de batterij ook kan op- en ontlaadt zonder CT003 of HW.
Ik hoef geen NOM, maar alleen een instelling voor overdag laden en bv. tussen 22.00 en 05.00 ontladen. Is er een standaard Marstek app die dit soort instellingen kan regelen?
Of moet dat altijd icm met zo’n CT003 of HW? Thanxs!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:48

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Thysler schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Heb nu wel een CT-lampje dat brandt, maar van zodra ik van manueel naar auto overschakel. Zakt het laadvermogen weg naar nul.
Lees even dit topic door. Staan meerdere postings met soortgelijke problemen. Gebruik je ct003 of hw p1 om te kijken wat er gebeurt op je stroom netwerk en of dat overeenkomt met het laad/ontlaad gedrag.

Nogmaals de accu en ct003 werken gewoon als er goede wifi is icm dsmr5 meter. Anders shelly gebruiken.
Iets veranderen aan je wifi netwerk zonder nieuwe accespoints te plaatsen is geen betere wifi(lees radio bereik)

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:39:
[...]

ah, zijn voorstel was inderdaad een 3 fase groep met het advies om er 2 bij te kopen i.p.v. 1 :-). Idem een compleet nieuwe kast i.v.m. komst warmtepomp wat ik ook aan het uitzoeken ben. Dat worden in totaal heel wat centjes om uit te gaan geven.....
Advies om er nog 1 of 2 extra te kopen hangt af van wat je wil bereiken : financieel rendement of minimaal verbruik/injectie.Als je een digitale meter hebt kan je met kwartiergegevens van een jaar op thuis-batterij.nl kijken wat het oplevert maar als je E-kast uitbreid zou ik niet twijfelen om extra groepen te voorzien voor batterijen, WP,laadpaal en verbruiksmeters, in totaal kost dat niet zo veel meer als de installateur er toch is.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:57
PNARI schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:46:
[...]

Advies om er nog 1 of 2 extra te kopen hangt af van wat je wil bereiken : financieel rendement of minimaal verbruik/injectie.Als je een digitale meter hebt kan je met kwartiergegevens van een jaar op thuis-batterij.nl kijken wat het oplevert maar als je E-kast uitbreid zou ik niet twijfelen om extra groepen te voorzien voor batterijen, WP,laadpaal en verbruiksmeters, in totaal kost dat niet zo veel meer als de installateur er toch is.
Hangt deels af van de aanbieding, NOM, daarvoor is 3 eigenlijk op de meeste dagen te veel) maar stiekem hoop ik ook op en regeling zoals in duitsland waarin je je zelf je stroom aan een ander kan verkopen. Maar dat is of topic.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 99% gewijzigd door PNARI op 23-03-2025 12:14 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Wat bedoel je met inloggen op de EMS ?
Inloggen op de Hame server

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:50
royduf schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:42:
Ik ben nieuw hier, wil een Marstek aanschaffen, vroeg mij af of de batterij ook kan op- en ontlaadt zonder CT003 of HW.
Ik hoef geen NOM, maar alleen een instelling voor overdag laden en bv. tussen 22.00 en 05.00 ontladen. Is er een standaard Marstek app die dit soort instellingen kan regelen?
Als je zo’n batterij koopt, moet je de bijbehorende app downloaden. Die kun je nu ook downloaden om te kijken hoe dat eruitziet. Marstek. Batterij hebt en die app kun je inderdaad gewoon tijden of tijdsblokken plannen waarin hij moet laden of ontladen Als je dan ook nog een dynamisch elektriciteitscontract hebt, kun je op die manier plannen wat voor jou het voordeligste is. Tijden met veel zon. Of tijden met gratis of goedkope energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enter81
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-09 19:25
Vraagje van een iemand die twijfelt tussen HW en de Marstek thuisbatterij.

Behalve het verschil in de prijs zou ik graag willen weten of de p1 meter bij
Marstek blijft bestaan.
Zie in de screen shots soms beta langs komen maar heb geen zin
in diverse metertje in de meterkast als het niet nodig is.
Kan m.i. alleen maar meer storing opleveren.

M.a.w. blijft Marstek de P1 meter van Homewizard ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thysler schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Heb nu wel een CT-lampje dat brandt, maar van zodra ik van manueel naar auto overschakel. Zakt het laadvermogen weg naar nul.
CT led op batterij moet aan zijn anders werkt de auto NOM niet, via CT gaat de batterij de actuele status in de meter lezen via HWP1 of MT P1 of shelly. Als dat niet aan blijft dan zal NOM niet werken. Kan soms wel een minuutje duren bij switch van man naar auto. Kijk in de app daar moet CT ook groen zijn. Je kan scherm verversen door batterij naar beneden te swypen

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drar
  • Laatst online: 16-09 15:22

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat kan perfect, stekker in stopcontact en tijdsroosters en vermogens instellen en gaan, 5 minuten werk een zaakje draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
PNARI schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:50:
[...]

Dan brengen je panelen minder op dan je verbruik.
in de wintermaanden wekken ze te weinig op, 7-9 maanden voldoende (7000WP).

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:49:
[...]

Hangt deels af van de aanbieding, NOM, daarvoor is 3 eigenlijk op de meeste dagen te veel) maar stiekem hoop ik ook op en regeling zoals in duitsland waarin je je zelf je stroom aan een ander kan verkopen. Maar dat is of topic.
In België al mogelijk om E te delen maar nog niet rendabel omdat degene waarmee je deelt ook op moment van overschot moet verbruiken en je kan maar met 1 afnemer delen .Zou wel iets kunnen worden als de hele sector erin meegaat als ik met meerdere kan delen of bv op de parking van mijn bedrijf of andere parkings ´s middags de overschot van mijn panelen kan laden aan een acceptabele vergoeding voor gebruik van net en laadpaal.Of ´s nachts aan daluren en zo het net te helpen balanceren.Als we met zijn allen electrisch moeten gaan rijden gaat er een gigantisch batterijpark ter beschikking komen dat met AI-besturing een win-win kan betekenen voor iedereen.
Er gaat de komende jaren nog heel veel gebeuren in de E-markt. Best dat je zoveel mogelijk zelf opwekt en zelf verbruikt. Daarom heb ik een batterij gekocht maar rijk zal ik er niet van worden maar het helpt wel 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royduf
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-09 15:40
@Koniade @DSSW dank jullie wel voor de uitleg 👍
Dan begin ik met de Marstek app en kan ik later op een dynamisch contract overgaan 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 20:35
Ja, Standje Manual

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 15:08
DSSW schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:14:
Vraagje : als jullie in de EMS inloggen zien jullie dan data of is alles leeg. Ik zie enkel mijn 2 MT met hun id en Mac en FW
Klopt, alleen de apparaten, de grafieken blijven leeg.
Ze zijn bezig met de servers, de afgelopen week waren zelfs de apparaten niet zichtbaar in de webinterface.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Zoals anderen al aangaven, ja in de manual mode.
Dit betekend echter dat de batterij een vast (instelbaar) vermogen laadt of ontlaadt gedurende de ingestelde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marstek aan het werk met mijn varkenshaas.
Net te weinig opwek maar hij is retesnel met bijhouden van de nom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtoGTJivx_if7NsuqQUM9VpX7dM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRCIwvppIQSqydRdliqmh7mR.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:46:

[Afbeelding]
Wat is retesnel ? Bij mij 6 seconden reactie tijd vind ik een eeuwigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:06:
[...]

Wat is retesnel ? Bij mij 6 seconden reactie tijd vind ik een eeuwigheid
Dit is een plaatje uit de NU grafiek van Homewizard dus die is al vrij kort qua tijdspanne.
En ik zie hem toch redelijk rond 0 blijven als ik de shelly mag geloven.
6 seconden reactie tijd zie ik hier niet eigenlijk....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Pas maar op dat je varkenshaas niet aanbrandt door te lang naar de HW app te kijken🤣 Ik vind de reactietijd ook wel ok en ook de overshoot. Batterij bij mij ondanks redelijk bewolkt weer toch weer vol tegen 17u en toch al 4kWh afgegeven toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Pas maar op dat je varkenshaas niet aanbrandt door te lang naar de HW app te kijken🤣 Ik vind de reactietijd ook wel ok en ook de overshoot. Batterij bij mij ondanks redelijk bewolkt weer toch weer vol tegen 17u en toch al 4kWh afgegeven toen.
Tja dat inductie fornuis is wel de meest lastige verbruiker dus dan wil ik nog wel eens even kijken wat er gebeurt.
De gewone doorsnee dingen heeft de Marstek sowieso geen moeite mee.

Vandaag was ook een aardige dag met wat bewolking en verschillende gebruikers dan moet de Marstek wel echt wat doen.
Met een stralend blauwe lucht heeft hij hier een makkie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-09 16:04

[Afbeelding]
Zie ik het verkeerd?
Ik zie alleen wat er met de accu is gebeurd niet wat er daadwerkelijk door de slimme meter aan stroom ging.
En hoe bepaal je de 6 sec.? Dan moet er toch ook een lijn zijn die de belasting variatie meet. Dus mis ik eigenlijk ook hiervoor de stroom door de meter.

Wat dat betreft is meten van dit soort tijden erg lastig.
Als ik naar mijn display van HW kijk zie ik soms dat
- stroom afneemt in de P1 meter
- stroom in de app van homewizard neemt dan ook af
- maar de stroom gemeten door de HW socket laat dit pas enkel seconden later zien.

Om het goed te meten heb je toch echt een oscilloscoop nodig met twee stroom trafo's. een in de kring van de accu en de ander bij de fase van de meterkast.

Voor mij is een meting via de HW socket alleen leuk om RTE te bepalen en een meting met P1 om te zien hoe groot de overshoots zijn en hoe snel hij wee op de NOM zit.

Maar een meting van de accu regeling alleen zegt mij niks over de NOM.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald_61 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Zie ik het verkeerd?
Ik zie alleen wat er met de accu is gebeurd niet wat er daadwerkelijk door de slimme meter aan stroom ging.
En hoe bepaal je de 6 sec.? Dan moet er toch ook een lijn zijn die de belasting variatie meet. Dus mis ik eigenlijk ook hiervoor de stroom door de meter.

Wat dat betreft is meten van dit soort tijden erg lastig.
Als ik naar mijn display van HW kijk zie ik soms dat
- stroom afneemt in de P1 meter
- stroom in de app van homewizard neemt dan ook af
- maar de stroom gemeten door de HW socket laat dit pas enkel seconden later zien.

Om het goed te meten heb je toch echt een oscilloscoop nodig met twee stroom trafo's. een in de kring van de accu en de ander bij de fase van de meterkast.

Voor mij is een meting via de HW socket alleen leuk om RTE te bepalen en een meting met P1 om te zien hoe groot de overshoots zijn en hoe snel hij wee op de NOM zit.

Maar een meting van de accu regeling alleen zegt mij niks over de NOM.
Correct en tevens juist.
De meter die je ziet is puur wat de Marstek doet volgens de Homewizard dinrail meter.
Het ging in dit geval om het snel schakelen tussen laden en ontladen om zo NOM te bereiken.
Die meter geeft wel een realtime waarde aan of althans de snelheid waarmee de Marstek regelt.

De p1 van Homewizard heb ik in dit geval geen fuck aan want mijn meter geeft maar om de 10 seconden een waarde dus dat is een mooie opeenvolging van blokken van 10 seconden waar 9 van die 10 seconden de waarde niet klopt met de werkelijkheid.

Wat ik dan dus doe is kijken wat de shelly laat zien die meet namelijk wel realtime wat er door de fasen loopt.
En met die resultaten vind ik dat de combi Marstek shelly het netjes doet.

Ik heb alleen niet een manier om dat te laten zien middels een screenshot oid.

De accu zal altijd iets achterlopen op wat er gebeurd je moet eerst informatie hebben en dan kun je er op reageren en die reactie tijd is vrij kort in mijn beleving hij is niet nul maar ook zeker geen 6 seconden.

Als je het met een tweekanaals scoop en 2 ct klemmen naast elkaar zou zetten kun je het inderdaad op de ms bekijken.
Maar ik geloof dat ik wel tevreden ben met wat ik zie.

NOM bepaal ik liever over een langere periode om daar een percentage aan te hangen.
Voor de kleine afwijkingen die het inductie fornuis teweeg brengen omdat het een lastige gebruiker is... mwah dat is maar een heel klein deel van de tijd op 24 uur per dag.

Ik kijk bijv liever naar de hele maand Maart wat gaat erin en wat heb ik eruit kunnen halen.
En aan de hand daarvan een rte percentage bepalen.
Voor NOM geld dat eigenlijk ook met een lastige gebruiker als inductie zul je wat meer afwijken.
Zit je zoals nu met een paar lampjes en de tv aan is het gewoon strak nul.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald.42 op 23-03-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-09 23:00
Is het nodig om een extra batterij (dus een 2e) op een andere fase te zetten? Of is enkel een andere groep voldoende?
Ik moet namelijk anders uitzoeken welke groep op welke fase zit (ik heb namelijk naast een 3 fasen zonnepanelen omvormer een 1 fase omvormer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
r.reus schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:19:
Is het nodig om een extra batterij (dus een 2e) op een andere fase te zetten? Of is enkel een andere groep voldoende?
Ik moet namelijk anders uitzoeken welke groep op welke fase zit (ik heb namelijk naast een 3 fasen zonnepanelen omvormer een 1 fase omvormer).
Ik zou zeker opteren om ze op een verschillende fase te zetten. Zo belast je de verschillende fases gelijkmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:31

S2S

Ronald.42 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:16:
[...]

Correct en tevens juist.
De meter die je ziet is puur wat de Marstek doet volgens de Homewizard dinrail meter.
Het ging in dit geval om het snel schakelen tussen laden en ontladen om zo NOM te bereiken.
Die meter geeft wel een realtime waarde aan of althans de snelheid waarmee de Marstek regelt.

De p1 van Homewizard heb ik in dit geval geen fuck aan want mijn meter geeft maar om de 10 seconden een waarde dus dat is een mooie opeenvolging van blokken van 10 seconden waar 9 van die 10 seconden de waarde niet klopt met de werkelijkheid.

Wat ik dan dus doe is kijken wat de shelly laat zien die meet namelijk wel realtime wat er door de fasen loopt.

De accu zal altijd iets achterlopen op wat er gebeurd je moet eerst informatie hebben en dan kun je er op reageren en die reactie tijd is vrij kort in mijn beleving hij is niet nul maar ook zeker geen 6 seconden.

Als je het met een tweekanaals scoop en 2 ct klemmen naast elkaar zou zetten kun je het inderdaad op de ms bekijken.

NOM bepaal ik liever over een langere periode om daar een percentage aan te hangen.
Voor de kleine afwijkingen die het inductie fornuis teweeg brengen omdat het een lastige gebruiker is... mwah dat is maar een heel klein deel van de tijd op 24 uur per dag.

Ik kijk bijv liever naar de hele maand Maart wat gaat erin en wat heb ik eruit kunnen halen.
Voor NOM geld dat eigenlijk ook met een lastige gebruiker als inductie zul je wat meer afwijken.
Volgens mij is het niet zo lastig. Ik zie de Shelly met redelijk constante belasting om de 5 seconden veranderen dat is de accu die op nom regelt, zie ook om de 5 seconden een update in de Marstek grafiek . De Shelly update zelf om de seconde, 1+1 = 2 zeg maar ..

Maar volgens mij is dat prima om nom te realiseren.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 01:52
DSSW schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:39:
[...]

Ik zou zeker opteren om ze op een verschillende fase te zetten. Zo belast je de verschillende fases gelijkmatig.
Denk dat je gewoon een lijstje van je fase en groepen moet maken, voor een overzicht qua belasting, soms kan het op een groep beter uitkomen in zijn geheel. Of je kan een betere verdeling maken van oude afpraten die over de groepen de 3 fase verdeeld zijn, dat laatste hebben ze hier gedaan met renovatie van de elektriciteit.

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:16:
[...]

Correct en tevens juist.

Ik kan elke sec uitlezen op de p1 van de slimme meter
Als ik dan de water koker aanzet veranderd er niks met opwek van de accu dit reageert pas na 5 a 6 sec terwijl ik aan het verbruik per direct zie zeg na 1 sec dat ik de waterkoker heb aangezet
Vind 5 a 6 sec best lang de marstek staat al aan hij hoeft niks te schakelen us al aan het terug leveren dan had ik binnen 2 sec tochten een reactie verwacht niet bijna 6

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S2S schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:54:
[...]

Volgens mij is het niet zo lastig. Ik zie de Shelly met redelijk constante belasting om de 5 seconden veranderen dat is de accu die op nom regelt, zie ook om de 5 seconden een update in de Marstek grafiek . De Shelly update zelf om de seconde, 1+1 = 2 zeg maar ..

Maar volgens mij is dat prima om nom te realiseren.
Ik zie de accu eigenlijk vloeiend zijn uitgang aanpassen.
Dwz ik zie de stroom uit/in de Marstek een nagenoeg vloeiende lijn maken met schommelende vraag/aanbod.
Met de inductieplaat zie je hem uiteraard sprongen maken want dat is ook de vraag.
Maar als ik geen gekke dingen gebruik en de accu lekker staat te laden dan volgt hij vloeiend de opwek van de panelen.

Als ik dan de shelly erbij pak zie ik hem tussen 4 en 15 watt achter de stijgende dalende opwek aan hobbelen.
Dat zal deels afwijking zijn en deels regelvertraging.

Al met al doet het spul het prima denk ik.

In ieder geval goed genoeg om uit te breiden.

Als je het Homewizard topic volgt zijn daar ook nog wel wat dingetjes en dan hoor je mij niet klagen dat ik die geannuleerd heb.

Van flikker hem in het kanaal naar doe me nog maar twee van die dingen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet er iemand of volgend scenario qua regeling mogelijk is met 3 batterijen: MT1 om op 1 fase de nul te houden en MT2 op een andere fase om daar de nul te houden en de derde MT op de derde fase die dan regelt naar NOM van de totale installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:32:
Weet er iemand of volgend scenario qua regeling mogelijk is met 3 batterijen: MT1 om op 1 fase de nul te houden en MT2 op een andere fase om daar de nul te houden en de derde MT op de derde fase die dan regelt naar NOM van de totale installatie?
Ik vermoed dat MT1 en MT2 dat wel goed zullen doen.
Want die hebben geen weet van elkaar.
MT3 zou in theorie als het totaal boven_onder nul komt kunnen gaan laden/leveren lijkt mij.

Ik vind het wel een interessante gedachte overigens.
Ik "moet" daar tzt ook iets mee maar Hame was ook bezig om dat op korte termijn mogelijk te maken NOM met 3 accu's als ik het goed begrepen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:12
Zoals jij het benoemd heb ik al sinds begin januari icm. een Shelly 3EM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OO9U8Ttsq-G4MKPbc0Hb5lHOuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ttjBTnlnciEcFoxjnsfSQqeY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 20-08 18:20
Zo draait het bij mij momenteel.
Werkt vrij goed.
Ik zet de batterij van de fase waar minst verbruik op is als nom over alle fasen samen.

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-09 11:05
Ik heb er 2 en heb me het nodige besteld (2 lilygo's) zoals beschreven op dit forum. Dat kost ca. 35 € voor 2 stuks en werkt perfect, maar je moet wel een beetje thuis zijn in programmeren om het aan te passen naar 2 of meer toestellen om conflicten binnen home assistant te vermijden en vooral ook om sample rates te verhogen voor sigalen en commando's die je nodig hebt om de regeling vanuit Home Assistant te doen.
Eenmaal je alles binnen hebt in Home Assistant en je daar een beetje je weg kent, kan je van daaruit alles aansturen. Ik heb dat gedaan via de NodeRed add-on. Mijn MT's regelen dus niks meer zelf, maar ik stuur die via die Lilygo's over de RS485 aansluiting synchroon aan vanuit NodeRed binnen Home Assistant. Dat werkt nu vlekkeloos en bovendien kan je dan de aansturingen naar eigen behoefte tweaken, bv. in samenwerking met een laadpaal, beperken van kwartierpieken (iets voor Vlamingen, niet voor Nederlanders) op momenten dat je niet naar nul wil regelen en dergelijke.
Ik heb me daar afgelopen weekend mee bezig gehouden en het resultaat is heel bevredigend. Dat regelt nu vlekkeloos naar NOM, niet slechter dan wat je met 1MT en een correct werkende communicatie met een P1 dongle kan klaarspelen, maar in mijn geval zijn er dat dus 2 die dat synchroon doen en dat kan naar believe uitgebreid worden naar 3, of eigenlijk zoveel als je wil.
Ikzelf heb wel iets van programmeerervaring maar ben helemaal geen nerd en een dergelijk niveau blijkt dus echt niet nodig te zijn. Veel gezond verstand, ook veel copy-paste en daarnaast ook nog wat chat-gpt en dan geraak je er wel en je leert bovendien bij over vanalles en nog wat. Voor de hobyist die wat tijd over heeft een aanrader....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocomoJohn
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-09 14:21
Anja113 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Dit gebeurde idd, maar dit bleef hangen voor mijn gevoel, dat zoeken, maar had misschien ff langer moeten wachten. Ik kijk even of hij het blijft doen en anders zal ik wat langer wachten.
Ik zag al wat hulp en oplossingen in berichten, maar misschien als aanvulling op een CT verloren verbinding.
Het is mij gelukt om de verbinding softwarematig ter herstellen en ook nog buitenshuis.

Hier moet ik wel bij melden, ik heb thuis alles op DECO wifi systeem staan.
P1 en Marstek staan beide op dezelfde DECO geconfigureerd. Ook heb ik ze beide hernoemd en herkenbare namen gegeven in de Deco app.
Toen de verbinding weg was, heb ik ingelogd via de Deco app, en in de clients list de P1 meter voor een paar minuten geblokkeerd.
Daarna de blokkade er weer af gehaald en de CT verbinding was even later weer tot stand :P Ik hoop dat het niet vaak nodig is, maar lijkt me mogelijk een nuttige toevoeging voor Deco gebruikers om te proberen mocht je CT verbinding verloren zijn.

NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusty
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-09 13:25
Svs79 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 23:09:
[...]

Zo draait het bij mij momenteel.
Werkt vrij goed.
Ik zet de batterij van de fase waar minst verbruik op is als nom over alle fasen samen.
Ik neem aan dat alle 3 de batterijen op een aparte fase zitten?
Ik wil ook naar 3 (heb er nu 1) maar zit met de fases in de knoop, in de 3de fase zit niet echt een groep waar ik makkelijk een vrij stopcontact heb. Ik vraag me af of (als martek straks 2 batterijen op 1 fase onderstuent) het wel gaat werken. Enige andere optie is anders kijken of een groepen kan wisselen tussen fases (ik heb weinig verstand van electrische installaties dus geen idee of dit uberhaupt kan)

3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Rusty schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Ik wil ook naar 3 (heb er nu 1) maar zit met de fases in de knoop, in de 3de fase zit niet echt een groep waar ik makkelijk een vrij stopcontact heb. Ik vraag me af of (als martek straks 2 batterijen op 1 fase onderstuent) het wel gaat werken. Enige andere optie is anders kijken of een groepen kan wisselen tussen fases (ik heb weinig verstand van electrische installaties dus geen idee of dit uberhaupt kan)
Ik wil 2 accu’s op 2 fasen. Geen idee of dat ondersteund wordt. Want ik wil alleen op auto om eigen zonnestroom te gebruiken en zo terug leverkosten beperken.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rusty schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Dat dit einde maart 2025 nog niet geregeld is ? Hier iemand in de NOM stand dit al plug and play fabriek af werkende heeft ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wil1951
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-09 08:33
In de feedback had ik aangegeven dat de accu niet meer oplaad terwijl de zonnepanelen genoeg opwekken en er geen grote gebruikers aan staan. En dat ik zo gefrustreerd was na weken van alles proberen, dat ik de accu had uitgezet en niet meer ging gebruiken.
Krijg ik een bericht van Hame dat ze de software van mijn accu hadden geoptimaliseerd en of ik de accu weer wilde aanzetten. Tot mijn verbazing ging de accu gisteren rond 11:00 uur opladen en heeft de verder dag goed gewerkt. Opladen bij veel zon en ontladen als er een gebruiker aan ging. Benieuwd of het nu wel goed gaat werken. Helaas geen zon vandaag dus de zonnepanelen doen nu bijna niets. Gebruik accu V149 en CT003 V 110.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Er word veel geschreven over meerdere MT's verdelen over 3 fase's en elke MT NOM te laten verzorgen voor de fase waar deze op is aangesloten.
Dit lijkt een mooi streven, maar is dit ook zo?

Noodzakelijk is het niet voor NOM, omdat de slimme meter voor de meterstanden kijkt naar de som van de 3 fase's en deze som van de fase's willen we 0 hebben.

Als in de avond en nacht het verbruik van de woning laag is, stel 300 watt, en netjes verdeeld over de fase's dan moeten er dus 3 accu's werken met een zeer laag vermogen tov de capaciteit van de omvormers, dit is niet er efficiënt en geeft een zeer slechte RTE, en bij welk vermogen gaat de MT leveren?

Mij lijkt het verstandiger om onder de 2500 watt vermogen maar 1 accu aan te spreken ipv 2 of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElBianco
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-04 16:19
Ik kan inderdaad aanmelden op https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/index.html en zie zowel de batterij als de P1, maar geen meetresultaten. Enig idee wat er mis kan zijn? Kan ik MQTT activeren? Telkens ik dit probeer, krijg ik opnieuw de vraag om aan te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
DePrutser schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:03:
[...]

Ik wil 2 accu’s op 2 fasen. Geen idee of dat ondersteund wordt. Want ik wil alleen op auto om eigen zonnestroom te gebruiken en zo terug leverkosten beperken.
Dat hangt ervan af hoe je zonne-stroom op je netwerk komt. Is dat een 3-fasige omvormer die de stroom verdeelt over de 3 fasen, dan zal je met 2 MT's die elk op hun eigen fase regelen enkel 2/3 van de zonnestroom capteren. Wat over die derde fase gaat 'zien' die MT's dan gewoon niet.
Laat je één van de MT's op zijn eigen fase regelen en de andere op het globale dan probeert die tweede een globale 0-stroom te bereiken en capteer je wel alles. Dit werkte bij mij een stuk stabieler dan beide MT's op de globale stroom te laten regelen, maar toch ga je daarmee bij momenten felle onstabiliteit krijgen en bovendien toestanden waarbij eentje staat te laden en de andere aan het ontladen is. Op het einde van de dag kan je dan toestanden hebben waarbij één batterij helemaal vol is, de andere bv. op slechts 30% SoC.
Komt je zonnestroom enkel binnen over de 2 fasen waarop je MT's staan (bv. panelen verdeeld over 2 eenfasige omvormers), dan heeft het zin om elk op zijn eigen fase te laten regelen en zal dat zeker heel stabiel werken, maar dan bereik je dus geen globale nulstroom. Maar ook dan kan je een situatie hebben dat de zonnestroom de batterij in stroomt terwijl op de derde fase een grote verbruiker (in worst case bv. een laadpaal voor een auto) stroom van het net haalt. Ook niet optimaal op vlak van efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
Peterhardenberg schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:13:
Er word veel geschreven over meerdere MT's verdelen over 3 fase's en elke MT NOM te laten verzorgen voor de fase waar deze op is aangesloten.

Noodzakelijk is het niet voor NOM, omdat de slimme meter voor de meterstanden kijkt naar de som van de 3 fase's en deze som van de fase's willen we 0 hebben.

Als in de avond en nacht het verbruik van de woning laag is, stel 300 watt, en netjes verdeeld over de fase's dan moeten er dus 3 accu's werken met een zeer laag vermogen tov de capaciteit van de omvormers, dit is niet er efficiënt en geeft een zeer slechte RTE, en bij welk vermogen gaat de MT leveren?

Mij lijkt het verstandiger om onder de 2500 watt vermogen maar 1 accu aan te spreken ipv 2 of 3.
Goede bemerking. Ik vraag me af of er grafieken bestaan die de efficiëntie uitdrukken ifv (ont)laad-stroom. Ik heb immers de indruk dat ontladen op 2500 W ook niet het beste rendement heeft omdat ze dan zo warm worden, maar ik kan daar fout in zijn. Nu ik het via mijn Home Assistant/NodeRed programmatie zelf in de hand heb hoe ik oplaadt en ontlaadt zou ik wel eens willen weten wat het optimale is en of er dus zulke grafieken bestaan. Momenteel laat ik ze beide synchroon werken en zelfs automatisch bijregelen zodat ze na een tijdje synchroon worden als ze beide vertrekken vanuit een verschillende SoC. Maar potentieel is dat dus niet ideaal. Geen idee eigenlijk.... Iemand meer informatie hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:12
Babavers schreef op maandag 24 maart 2025 @ 01:11:
[...]

Ik heb er 2 en heb me het nodige besteld (2 lilygo's) zoals beschreven op dit forum. Dat kost ca. 35 € voor 2 stuks en werkt perfect, maar je moet wel een beetje thuis zijn in programmeren om het aan te passen naar 2 of meer toestellen om conflicten binnen home assistant te vermijden en vooral ook om sample rates te verhogen voor sigalen en commando's die je nodig hebt om de regeling vanuit Home Assistant te doen.
Eenmaal je alles binnen hebt in Home Assistant en je daar een beetje je weg kent, kan je van daaruit alles aansturen. Ik heb dat gedaan via de NodeRed add-on. Mijn MT's regelen dus niks meer zelf, maar ik stuur die via die Lilygo's over de RS485 aansluiting synchroon aan vanuit NodeRed binnen Home Assistant. Dat werkt nu vlekkeloos en bovendien kan je dan de aansturingen naar eigen behoefte tweaken, bv. in samenwerking met een laadpaal, beperken van kwartierpieken (iets voor Vlamingen, niet voor Nederlanders) op momenten dat je niet naar nul wil regelen en dergelijke.
Ik heb me daar afgelopen weekend mee bezig gehouden en het resultaat is heel bevredigend. Dat regelt nu vlekkeloos naar NOM, niet slechter dan wat je met 1MT en een correct werkende communicatie met een P1 dongle kan klaarspelen, maar in mijn geval zijn er dat dus 2 die dat synchroon doen en dat kan naar believe uitgebreid worden naar 3, of eigenlijk zoveel als je wil.
Ikzelf heb wel iets van programmeerervaring maar ben helemaal geen nerd en een dergelijk niveau blijkt dus echt niet nodig te zijn. Veel gezond verstand, ook veel copy-paste en daarnaast ook nog wat chat-gpt en dan geraak je er wel en je leert bovendien bij over vanalles en nog wat. Voor de hobyist die wat tijd over heeft een aanrader....
Kun je je programmatuur hier delen zodat het bij de beginpost kan worden gezet? zo kunnen alle Tweakers die dit zoeken iets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ElBianco schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:15:
Ik kan inderdaad aanmelden op https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/index.html en zie zowel de batterij als de P1, maar geen meetresultaten. Enig idee wat er mis kan zijn? Kan ik MQTT activeren? Telkens ik dit probeer, krijg ik opnieuw de vraag om aan te melden.
Ziet niemand denk ik, ook niet zo belangrijk als ze maar reageren op je feedback.MQTT werkt nog niet.Eerst zorgen dat batterij bij iedereen werkt lijkt mij de prioriteit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Babavers schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Goede bemerking. Ik vraag me af of er grafieken bestaan die de efficiëntie uitdrukken ifv (ont)laad-stroom. Ik heb immers de indruk dat ontladen op 2500 W ook niet het beste rendement heeft omdat ze dan zo warm worden, maar ik kan daar fout in zijn. Nu ik het via mijn Home Assistant/NodeRed programmatie zelf in de hand heb hoe ik oplaadt en ontlaadt zou ik wel eens willen weten wat het optimale is en of er dus zulke grafieken bestaan. Momenteel laat ik ze beide synchroon werken en zelfs automatisch bijregelen zodat ze na een tijdje synchroon worden als ze beide vertrekken vanuit een verschillende SoC. Maar potentieel is dat dus niet ideaal. Geen idee eigenlijk.... Iemand meer informatie hierover?
Ik snap je antwoord niet. Ik heb 2 omvormers op 2 fasen. Ik wil 2 accu’s op willekeurige fasen. Enige wat ik wil is zonnestroom opslaan en later gebruiken om de terug leverpieken af te vlakken.
Dus geen modus sturing maar gewoon op p1 data.

Bij mijn weten doen de accu’s maar 1 ding met nom is de teruglever stroom tot 0 reduceren. Is er vraag dan moeten beide batterijen evenveel ontladen.

Nom is een rekenkundig trucje in de meter. Er zal altijd fase onbalans zijn. Dat is nu eenmaal de natuur van een huis met enkel fasige apparatuur.
Dus de accu’s moeten vooral veel onderling afspreken wie wat gaat laden en ontladen.

Wie heeft hier ervaring mee?

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Babavers schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Gegevens bestaan al , zijn hier ook al gedeeld misschien eens zoeken op RTE . Viel al bij al mee. Er zijn tweakers die ontladen op 800 W hebben staan om zo een betere RTE te krijgen maar met de maanden die eraan komen vind ik dat je ontladen op 2500watt moet hebben staan en eigen opgewekte energie gebruiken op het moment dat die beschikbaar is.
Als je batterij op het moment dat ze begint te laden nog niet leeg (0.56 kWh ) is ´s morgens verlies je alles wat er nog in zit, is mijn persoonlijke visie met mijn installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Ja ik snap dat streven ook niet zo goed. Ook is de kans erg klein dat je verbruik of alles fases evenveel is waardoor 1 accu altijd sneller leeg zal zijn.
Dus ik zou inderdaad eerder optimaliseren op efficiency en op de volle capaciteit kunnen gebruiken. En of je dat nu met 2,3 of 4 accu's doet en op welke fase maakt dan allemaal niet zoveel uit.

(Het zou kunnen dat mensen de max belastbaarheid van een fase willen verhogen, maar ook hier vewacht ik niet dat die voor alle fases even belangrijk is).

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

ice-T106 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Ja ik snap dat streven ook niet zo goed. Ook is de kans erg klein dat je verbruik of alles fases evenveel is waardoor 1 accu altijd sneller leeg zal zijn.
Dus ik zou inderdaad eerder optimaliseren op efficiency en op de volle capaciteit kunnen gebruiken. En of je dat nu met 2,3 of 4 accu's doet en op welke fase maakt dan allemaal niet zoveel uit.

(Het zou kunnen dat mensen de max belastbaarheid van een fase willen verhogen, maar ook hier vewacht ik niet dat die voor alle fases even belangrijk is).
Sterker nog je moet het helemaal niet willen. Waar je op moet focussen is fase balans. Je wil niet een hoge belasting op een fase waar ook nog eens je accu in eens gaat staan te laden met 2500 watt achter de hoofdzekering. En al helemaal niet dat je je verbruikers en een accu achter 1 16A stop hebt.

Laat je meter rekenkundig nom doen. Focus op een zo laag mogelijke ontlaad en laad strategie op een fase.

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Mee eens, ik wil gewoon dat alle batterijen die ik installeer gewoon op de totale stroom nom werken, zowel 1 als 3 fase. Op moment dat er overschot naar het net gaat opslaan en maximaal ontladen als er tekort is. Ik wil binnenkort niet meer dan 1x per maand omkijken naar mijn batterij, er zijn leukere dingen nu de lente begint om tijd aan te besteden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:37
Volgens mij hebben ze op de achtergrond iets veranderd, nu werkt het hier met 2 batterijen goed. Eerder ging er 1 laden en de andere ontladen.

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babavers
DePrutser schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:36:
[...]

Ik snap je antwoord niet. Ik heb 2 omvormers op 2 fasen. Ik wil 2 accu’s op willekeurige fasen. Enige wat ik wil is zonnestroom opslaan en later gebruiken om de terug leverpieken af te vlakken.
Dus geen modus sturing maar gewoon op p1 data.

Bij mijn weten doen de accu’s maar 1 ding met nom is de teruglever stroom tot 0 reduceren. Is er vraag dan moeten beide batterijen evenveel ontladen.

Nom is een rekenkundig trucje in de meter. Er zal altijd fase onbalans zijn. Dat is nu eenmaal de natuur van een huis met enkel fasige apparatuur.
Dus de accu’s moeten vooral veel onderling afspreken wie wat gaat laden en ontladen.

Wie heeft hier ervaring mee?
Ik weet niet of je door hebt dat je met de instellingen kan kiezen of je de batterij op de globale P1 meting (rekenkundige som van de 3 fasen), dan wel op één van de fasen kan laten regelen. Dat schept misschien wat duidelijkheid over mijn betoog. Bij mij heeft het ook 2 dagen geduurd eer ik door had dat je dat met de app kon kiezen.
Maar met het doel globaal zo constant mogelijk op 0 uit te komen, hetgeen bij de meesten van ons het doel is veronderstel ik, kan je dat vandaag dus niet deftig bereiken want die batterijen praten niet met elkaar. En wat je zeker niet wil is dat op hetzelfde moment eentje laadt en de andere ontlaadt. Absurder dan dat is er niet en dat gebeurt wel degelijk, hoe je het ook instelt. Op dit moment is daar niks effeciënt aan te doen, tenzij je de aansturing zelf maakt en de commando's via de RS485 naar beide batterijen stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
waxy50 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:40:
Volgens mij hebben ze op de achtergrond iets veranderd, nu werkt het hier met 2 batterijen goed. Eerder ging er 1 laden en de andere ontladen.
Welke FW heb jij? 3fase of 1fase?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babavers
Njord1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:28:
[...]

Kun je je programmatuur hier delen zodat het bij de beginpost kan worden gezet? zo kunnen alle Tweakers die dit zoeken iets mee.
Ik zal er eens werk van maken dat presenteerbaar via deze weg te delen als ik weer wat meer tijd heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Situatie vandaag om 10.57u met mijn installatie en al een vaatwas gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93esvnAAWWI9Lf6tUPVVO7OUQ6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJnA1KU0ej4zzkmlgsORovcd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K016g9DqJYds4oNItgdVrDH7fs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vmy9FPhK7odQ8LruPOdjvoEx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waxy50
DSSW schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:50:
[...]

Welke FW heb jij? 3fase of 1fase?
3fase en hij doet het goed met de shelly pro 3em-120. Maar ook met de p1 en de ct003.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek

Interessant punt. Hangt denk ik sterk af van het doel dat nagestreeft wordt.

Als het om economische rendabiliteit gaat is jouw insteek van NOM gemiddeld over de 3 fasen idd de beste oplossing omdat je de batterij optimaal inzet.

Als echter het doel is om het net te ontlasten en zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken dan is NOM per fase de betere aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
Hoe zijn ze bij jouw geinstalleerd? heb je drie fases? zijn ze verdeeld over 2 fase? staan ze nu beide op auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Interessant!
- Hoe heb jij de batterijen aangesloten op de fase(s)?
- Sinds wanneer zie jij de verandering?
- Op welke stand (NOM/AI/M) draaien jou batterijen?
- Is het merkbaar bij laden?
- Is het merkbaar bij ontladen
- Kun je screenshots delen?
- Heb je nog iets moeten aanpassen?
- Is het nav een vraag via de Feedback optie in de App?

*nieuwsgierig*

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waxy50
SatScan schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:28:
[...]
Interessant!
- Hoe heb jij de batterijen aangesloten op de fase(s)?
- Sinds wanneer zie jij de verandering?
- Op welke stand (NOM/AI/M) draaien jou batterijen?
- Is het merkbaar bij laden?
- Is het merkbaar bij ontladen
- Kun je screenshots delen?
- Heb je nog iets moeten aanpassen?
- Is het nav een vraag via de Feedback optie in de App?

*nieuwsgierig*
1 batterij op een aparte groep de 2e op een andere groep met andere gebruikers .
Ik draai op nom
Het is merkbaar bij laden
Ontladen weet ik nog niet, ze zijn nog niet vol
Ik heb niets aangepast
En ook niet via de feedback gevraagd.
1 batterij staat oo v147 en de 2e op v148.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
waxy50 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:38:
[...]

1 batterij op een aparte groep de 2e op een andere groep met andere gebruikers .
Ik draai op nom
Ik heb niets aangepast
1 batterij. 3 fase systeem. Draait op HWP1, CT003 en vnl op shelly 3PROem. Intern Wifi via nieuwe router opgezet en vast IPadres aan batterij en opnemer.Via feedback snel nieuwe versies van batterij FW gehad om te kunnen testen. Batterij werkt zoals ik verwacht had. 18-01-2026 zal ik zeggen of ze de besparing heeft geleverd die ik berekend heb🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06 12:15
Hometek schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Als echter het doel is om het net te ontlasten en zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken dan is NOM per fase de betere aanpak.
Dat per fase inregelen, daar heb je denk ik HA voor nodig om dat te regelen? Of heb je dan perse een shelly nodig?

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-09 23:00
[...]

Ik draai op nom
Ik heb niets aangepast
Vannochtend heb ik via feedback app gevraagd wanneer 2 batterijen op 3 fasen systeem ondersteund wordt. Ze hebben net al gereageerd met dat ze er mee bezig zijn en er deze maand een update komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
[...]

Ik draai op nom
Ik heb niets aangepast
Wel apart dat dit lukt met V147 en V148.
Had op z'n minst twee dezelfde software versie en er is al een langere tijd versie 149uit.

Wat gebruik je als input voor de stroommeting?. De CT003 van Marstek?
Zo,ja, welke software versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
  • Laatst online: 09-09 22:50
De Marstek 5kw zojuist besteld. 👊🏻
Klopt het nu dat deze inmiddels werkt via de P1 van home Wizard?

Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:18

d3x

Ronald_61 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:11:
[...]

Wel apart dat dit lukt met V147 en V148.
Had op z'n minst twee dezelfde software versie en er is al een langere tijd versie 149uit.

Wat gebruik je als input voor de stroommeting?. De CT003 van Marstek?
Zo,ja, welke software versie?
er zijn van de 148 al 2 versies in omloop

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

r.reus schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:45:
[...]

Vannochtend heb ik via feedback app gevraagd wanneer 2 batterijen op 3 fasen systeem ondersteund wordt. Ze hebben net al gereageerd met dat ze er mee bezig zijn en er deze maand een update komt.
En dan wordt het voor mij ook interessant - 3 stuks op 3 fases die dan lekker samenwerken. Moet ik alleen nog even zien hoe ik dat voordelig ga regelen, aangezien we hier geen aankoopacties mogen regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

Tom Jansen schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:12:
De Marstek 5kw zojuist besteld. 👊🏻
Klopt het nu dat deze inmiddels werkt via de P1 van home Wizard?
ja plug en play, ik heb deze vorige week ook gestart. nu al 5 dagen online zonder enig probleem in auto modus.

wel zorgen dat je wifi in orde is, je moet op de hw p1 een wifi score hebben van 90% om goed te zijn en de MT dan kortbij. Als de MT box binnenkomt komt die met veel lagere versie. Dus eerst nog 2 - 3 updates via gsm bluetooth (duurt wel 15-20min) dan komt de HW p1 erbij als beta.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:00
HTT-Thalan schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:32:
[...]

En dan wordt het voor mij ook interessant - 3 stuks op 3 fases die dan lekker samenwerken. Moet ik alleen nog even zien hoe ik dat voordelig ga regelen, aangezien we hier geen aankoopacties mogen regelen.
Als alles goed gaat, deel ik morgenvoormiddag/middag een kortingscode. ;)

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Jansen
  • Laatst online: 09-09 22:50
d3x schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:34:
[...]

ja plug en play, ik heb deze vorige week ook gestart. nu al 5 dagen online zonder enig probleem in auto modus.

wel zorgen dat je wifi in orde is, je moet op de hw p1 een wifi score hebben van 90% om goed te zijn en de MT dan kortbij. Als de MT box binnenkomt komt die met veel lagere versie. Dus eerst nog 2 - 3 updates via gsm bluetooth (duurt wel 15-20min) dan komt de HW p1 erbij als beta.
Cheers 👊🏻 Ga het uit proberen‼️

Home Assistant, Marstek Venus 5,1kw, CT003, Shelley Pro3 emulatie, LilyGo Modbus, Home Wizard P1, ISKRA AM550-P1, 3xFase, Dell Optiplex 7040M 16gb, Firmware V117 & V153

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Falkor73 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:37:
[...]
Dat per fase inregelen, daar heb je denk ik HA voor nodig om dat te regelen? Of heb je dan perse een shelly nodig?
Je kunt in de app per batterij instellen welke fase als referentie voor NOM gebruikt moet worden.
(de P1 meters geven naast totaal verbruik ook verbruik per fase door aan de batterijen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
  • Laatst online: 13:18
leuk dat het werkt op 3 fase systemen, nu nog doen werken op 1 fase

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hometek
Betteri BC01 haakse stekker 3D print

Omdat de haakse stekkers op Amazon niet leverbaar lijken te zijn heb ik een 3D print versie gemaakt.
(ik had er ook nog nodig voor een ander project)

Model staat op printables

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hQVyIrn8IQi1yr-pQ2XQ5RGAeg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FLfaayxgwICk4ZIrDlukRprx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1wLnz1Ko7vP8soCe9Oym5kQwOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMZVKewcx1uspZgfZQvgBeOz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqG54BLM-wwym74YuIMiA166ZCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IIyBZQoRqu45WDlp5KgLHnTh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Hometek op 24-03-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

vanpeers schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:36:
[...]

Als alles goed gaat, deel ik morgenvoormiddag/middag een kortingscode. ;)
Fingers crossed. Bedankt alvast voor alle moeite.

Laten we hopen dat ze voldoende stock hebben en dat er voor iederen wat is :)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniper-JP
  • Laatst online: 28-04 21:33
SadisticPanda schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:09:
[...]

Fingers crossed. Bedankt alvast voor alle moeite.

Laten we hopen dat ze voldoende stock hebben en dat er voor iederen wat is :)
vooral naar de prijs ben ik benieuwd. ga toch uit van minimaal 40% korting hahahaha 8)7 >:)
hopelijk ook een betrouwbare leverancier.

2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
d3x schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:31:
[...]

er zijn van de 148 al 2 versies in omloop
:? lekkere configuratie beheer.
Maar volgens mij hebben die nog een extra nummer erachter en is het verschil voor 1 of meer fase. Tenminste dat dacht ik hier eens gezien te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

ok, wat mis ik?
HomeWizard rekent voor 1 batterij 1.395 euro, deze kan 2,7 kWh opslaan.
Voor 2 stuks ben je dus 2.790 euro kwijt en heb je 5,4 kWh opslag.

Voor Marstek zou 1 batterij van 2,56 kWh 994 euro kosten, en voor die van 5.12 kWh 1.814 euro (bij solar-outlet)? Klopt dat? Want dat scheelt wel een slok met HomeWizard: bijna de helft van de prijs?

Verder zie ik wat staan over ophangen of vloerplaatsen. Nu ben ik van plan dat ding op zolder neer te zetten, dus hoeft die wat mij betreft niet opgehangen te worden. Of zijn er grote voordelen ten opzichte van vloerplaatsing?

[ Voor 0% gewijzigd door Pietervs op 24-03-2025 16:04 . Reden: prijs in/ex BTW foutje ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyVM
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-09 01:52
Hallo,

Ik probeer te upgraden van v148 naar v149. Ik kreeg vanmorgen v149 doorgestuurd via Hame. Maar het lukt niet om v149 te installeren. De installatiestappen gaan OK, tot er een scherm getoond wordt met de wijzigingen in v149. Als ik dat scherm terug verlaat, valt telkens mijn BT verbinding uit gedurende een paar seconden, waardoor de upgrade mislukt. Ik heb geprobeerd via iPhone, via Android, maar telkens hetzelfde fenomeen.

Ik heb een factory reset van de Venus E gedaan, waardoor hij zelf probeert te upgraden van v148 naar v149. Dan komt er een scherm "Updating 0.00%" dat zowat een halve minuut zichtbaar blijft, waarna een foutmelding komt "Update failed" met een rood uitroepteken en de zin "Data transfer appeared abnormal, you can try to upgrade again". Doch dat laatste lukt niet.

Heeft er nog iemand dit probleem gehad? Corrupte v149?

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:17
Pietervs schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:56:
ok, wat mis ik?
HomeWizard rekent voor 1 batterij 1.395 euro, deze kan 2,7 kWh opslaan.
Voor 2 stuks ben je dus 2.790 euro kwijt en heb je 5,4 kWh opslag.

Voor Marstek zou 1 batterij van 2,56 kWh 994 euro kosten, en voor die van 5.12 kWh 1.814 euro (bij solar-outlet)? Klopt dat? Want dat scheelt wel een slok met HomeWizard: bijna de helft van de prijs?
Zeker in het begin had de Hame meer een DIY gehalte en moest je wat prutsen. Als je een moderne 1s meter hebt, werkt het nu wel bij de meesten zonder problemen.
Pietervs schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:56:
Verder zie ik wat staan over ophangen of vloerplaatsen. Nu ben ik van plan dat ding op zolder neer te zetten, dus hoeft die wat mij betreft niet opgehangen te worden. Of zijn er grote voordelen ten opzichte van vloerplaatsing?
Ik denk dat de meesten die het binnen gebruiken de wieltjes hebben (waarbij je overigens aan een wieltje kan draaien waardoor er voetjes naar beneden komen en het niet meer kan verrollen). Buiten zou ik altijd aanraden hem op te hangen zodat hij wat hoger van de grond hangt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d3x

d3x

Heeft iemand al feedback gekregen wanneer 2*MT op 1 fase kan werken met beide in auto. Dat is voor mij toch wel de moment om 1 extra bij te zetten.

Werkt al dagen zeer vlot op auto en ik heb hem sinds zondag ook op de 2500W piek gezet en ook dat helpt overdag om nog extra pieken eruit te halen. ;)

Voor deze prijs/kw en huidige SW versies lijkt dit toch wel een goede keuze.

[ Voor 45% gewijzigd door d3x op 24-03-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
d3x schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Er wordt heel vaan over de kwaliteit van het WIFI netwerk gesproken.
Die is ook heel belangrijk maar niet zaligmakend.

Er zijn vele definities terug te vinden maar globaal kan je wel zeggen:
-30 dBm tot -50 dBm: Uitstekend signaal.
-50 dBm tot -60 dBm: Goed signaal.
-60 dBm tot -70 dBm: Redelijk signaal.
-70 dBm tot -80 dBm: Zwak signaal.
-80 dBm tot -90 dBm: Heel zwak signaal, mogelijk geen verbinding.
Dus bij een netwerk tot -60dB zou het goed moeten werken.

Mijn netwerk varieert tussen de -32dB en -50dB gemeten met de app speedtest op mijn telefoon.
Toch is de enige goede verbinding die ik nu heb van mijn P1 meter naar HA.
Dan van HA naar de batterij.
Dat is de enige combinatie die bij mij goed werkt.

Terwijl alles via hetzelfde WIFI netwerk gaat maar oplossing van HW P1 naar batterij geeft een onbetrouwbare verbinding. Maar die is aan Marstek kant ook nog beta.

CT003 van Marstek en die koppelen aan heb ik een paar keer geprobeerd. Die verbinding vertrouw ik wel maar de vermogensregeling vliegt alle kanten op.

Dus ik blijf voorlopig HA gebruiken tot een van de andere twee oplossingen die ik noemde beter gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TonnyVM schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:18:
Hallo,

Ik probeer te upgraden van v148 naar v149. Ik kreeg vanmorgen v149 doorgestuurd via Hame. Maar het lukt niet om v149 te installeren. De installatiestappen gaan OK, tot er een scherm getoond wordt met de wijzigingen in v149. Als ik dat scherm terug verlaat, valt telkens mijn BT verbinding uit gedurende een paar seconden, waardoor de upgrade mislukt. Ik heb geprobeerd via iPhone, via Android, maar telkens hetzelfde fenomeen.

Ik heb een factory reset van de Venus E gedaan, waardoor hij zelf probeert te upgraden van v148 naar v149. Dan komt er een scherm "Updating 0.00%" dat zowat een halve minuut zichtbaar blijft, waarna een foutmelding komt "Update failed" met een rood uitroepteken en de zin "Data transfer appeared abnormal, you can try to upgrade again". Doch dat laatste lukt niet.

Thanks!
Ik zou even via de app feedback melding maken en verder niets doen totdat je antwoord hebt.
Als je een bad flash krijgt moet de batt omgeruild worden en dat duurt enige tijd las ik hier.

PS wel de locatie van BT aan staan?

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
Hallo,

Thanks!
De melding 'Data transfer appeared abnormal' had ik ook.
Heb uiteindelijk de batterij rechtstreeks aan de hotspot van mijn telefon gekoppeld (dus niet aan wifi netwerk) en daarna werkte de update. Vervolgens de batterij weer terug aan het wifi netwerk gekoppeld.

De manier waarop Marstek apparaten de wifi gebruiken lijkt niet erg robuust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyVM
Hometek schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:11:
[...]

De melding 'Data transfer appeared abnormal' had ik ook.
Heb uiteindelijk de batterij rechtstreeks aan de hotspot van mijn telefon gekoppeld (dus niet aan wifi netwerk) en daarna werkte de update. Vervolgens de batterij weer terug aan het wifi netwerk gekoppeld.

De manier waarop Marstek apparaten de wifi gebruiken lijkt niet erg robuust.
Dank je wel voor deze tip!! Hoe ging je tewerk om de batterij aan de hotspot van je telefoon te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TonnyVM schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:36:
[...]

Dank je wel voor deze tip!! Hoe ging je tewerk om de batterij aan de hotspot van je telefoon te koppelen?
Tethering via wifi-hotspot
1. Open de app Instellingen op je telefoon.
2. Tik op Netwerk en internet Hotspot en tethering. Wifi-hotspot.
3. Zet Wifi-hotspot aan.
4. Als je een hotspot-instelling wilt vinden of wijzigen, zoals de naam of het wachtwoord, tik je erop.
5. Open MT app en koppel je batt met je hotspot (wifi) netwerk.

Zie ook de handleidingen in de TS

Be like google my friend

PS Tip in TS opgenomen bij V/A

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 24-03-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 16-09 19:44
Goedemiddag beste Tweakers,

Even voorstellen... nog een Belg hier waar ze normaal gezien vandaag nog de digitale meter gedwongen zouden komen plaatsen tussen 12 en 18u, nog niemand gezien maar ik vrees dat we de dans niet gaan ontspringen.
Ik lees al enkele weken mee op de achtergrond en ben dus ook uitgekomen bij de Marstek Venus van 5kW.
Ik heb uiteindelijk alle posts gelezen maar ik denk dat ik eerder een eenvoudige klant zal zijn en hopelijk niet al te veel assistentie zal nodig hebben.

Monofase aansluiting, energiezuinig huis met gascondensatieketel (doorstromer), koken op gas en boven en beneden 2 stevige airco's die enkel in de zomer gebruikt worden om te koelen.

Ik zou 1 Marstek overwegen en deze aansluiten op de groep met enkel het ventilatiesysteem met een max verbruik van 300W. Plaatsing op zolder.
Als later blijkt dat ik niet toe kom heb ik de optie om nog ééntje in het tuinhuis te zetten waar enkel een stopcontact en een paar lampen op de kring zitten.

Ik heb me nog niet op de lijst gezet maar ik ben dus even benieuwd naar de mogelijke aanbieding van de huisleveranciers die ik zien passeren heb.

Alvast bedankt voor alles wat jullie hier doen en voor mekaar krijgen!

Cheers,
Bart

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald_61 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:56:
[...]

Er wordt heel vaan over de kwaliteit van het WIFI netwerk gesproken.
Die is ook heel belangrijk maar niet zaligmakend.

Er zijn vele definities terug te vinden maar globaal kan je wel zeggen:
-30 dBm tot -50 dBm: Uitstekend signaal.
-50 dBm tot -60 dBm: Goed signaal.
-60 dBm tot -70 dBm: Redelijk signaal.
-70 dBm tot -80 dBm: Zwak signaal.
-80 dBm tot -90 dBm: Heel zwak signaal, mogelijk geen verbinding.
Dus bij een netwerk tot -60dB zou het goed moeten werken.

Mijn netwerk varieert tussen de -32dB en -50dB gemeten met de app speedtest op mijn telefoon.
Toch is de enige goede verbinding die ik nu heb van mijn P1 meter naar HA.
Dan van HA naar de batterij.
Dat is de enige combinatie die bij mij goed werkt.

Terwijl alles via hetzelfde WIFI netwerk gaat maar oplossing van HW P1 naar batterij geeft een onbetrouwbare verbinding. Maar die is aan Marstek kant ook nog beta.

CT003 van Marstek en die koppelen aan heb ik een paar keer geprobeerd. Die verbinding vertrouw ik wel maar de vermogensregeling vliegt alle kanten op.

Dus ik blijf voorlopig HA gebruiken tot een van de andere twee oplossingen die ik noemde beter gaan werken.
Heb je al feedback gegeven aan MT ? Signaalsterkte alleen is niet de enige voorwaarde denk ik na alles wat ik hier na 274 pagina's gelezen heb, bij een aantal werkt het ook door de batterij en de opnemer op een aparte goedkope router te installleren en die beweerden ook dat hun wifinetwerk in orde was. Bij mij werken CT003, HWP1 beta en Shelly 3ProEm en wie weet binnenkort CT001 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hallo,

Thanks!
.

[ Voor 10% gewijzigd door PNARI op 24-03-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
TonnyVM schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:36:
[...]
Op telefoon hotspot aan zetten.
In Marstek app bij instellingen batterij de WiFi configuratie aanpassen (naam hotspot+password)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyVM
SatScan schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:38:
[...]

Tethering via wifi-hotspot
1. Open de app Instellingen op je telefoon.
2. Tik op Netwerk en internet Hotspot en tethering. Wifi-hotspot.
3. Zet Wifi-hotspot aan.
4. Als je een hotspot-instelling wilt vinden of wijzigen, zoals de naam of het wachtwoord, tik je erop.
5. Open MT app en koppel je batt met je hotspot (wifi) netwerk.

Zie ook de handleidingen in de TS

Be like google my friend

PS Tip in TS opgenomen bij V/A
Gedaan maar helaas nog steeds hetzelfde probleem.

Mijn vorige upgrades v145->v146 en v146->v148 verliepen telkens vlot, maar dit keer loopt het vast met v148->v149

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart Bever schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:42:

Even voorstellen... nog een Belg hier waar ze normaal gezien vandaag nog de digitale meter gedwongen zouden komen plaatsen tussen 12 en 18u, nog niemand gezien maar ik vrees dat we de dans niet gaan ontspringen.
Ik lees al enkele weken mee op de achtergrond en ben dus ook uitgekomen bij de Marstek Venus van 5kW.
Ik heb uiteindelijk alle posts gelezen maar ik denk dat ik eerder een eenvoudige klant zal zijn en hopelijk niet al te veel assistentie zal nodig hebben.

Monofase aansluiting, energiezuinig huis met gascondensatieketel (doorstromer), koken op gas en boven en beneden 2 stevige airco's die enkel in de zomer gebruikt worden om te koelen.

Ik zou 1 Marstek overwegen en deze aansluiten op de groep met enkel het ventilatiesysteem met een max verbruik van 300W. Plaatsing op zolder.
Als later blijkt dat ik niet toe kom heb ik de optie om nog ééntje in het tuinhuis te zetten waar enkel een stopcontact en een paar lampen op de kring zitten.

Ik heb me nog niet op de lijst gezet maar ik ben dus even benieuwd naar de mogelijke aanbieding van de huisleveranciers die ik zien passeren heb.

Cheers,
Bart
Welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cheers,
Bart
Welkom Bart,

Dat is nog eens een introductie :)

De tip die ik een ieder geef is lees de TS en de Pinned berichten goed door en dan kom je al een heel eind.

De plaatsing is gelijk als die bij mij (zodra ik de 2de heb besteld en ontvangen).

Wat betreft de korting die gaat via een kortingscode. Fijn is wel als je toch de excel invul dan kunnen we met zijn alle meelezen hoe de belangstelling is en straks hoe de uitlevering verloopt.

Fingers crossed morgen meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TonnyVM schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Mijn vorige upgrades v145->v146 en v146->v148 verliepen telkens vlot, maar dit keer loopt het vast met v148->v149
Via Feedback melden bij MT.
Laat hier even weten welke oplossing ze aandragen, sharing = caring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TonnyVM schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Wacht eens een dag want de MT-server doet soms raar. Indien het niet lukt, feedback aan MT via app.Ik neem aan dat je voorlopig met V148 verder kan of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
  • Laatst online: 13:18

Cheers,
Bart
Wel rekening houden met je kabeldikte en afstand als je 2500W zou terugleveren

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyVM
PNARI schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:54:
[...]

Wacht eens een dag want de MT-server doet soms raar. Indien het niet lukt, feedback aan MT via app.Ik neem aan dat je voorlopig met V148 verder kan of niet ?
Ja met v148 werkt alles prima, behalve de HW P1. Ik gebruik de CT 003 en dat gaat prima. Wil naar v149 omdat ik een tweede batterij (andere fase en groep) ga installeren en ik las dat dit met v149 perfect kan. Ik zal morgen nog eens proberen om de upgrade te doen. Fingers crossed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Cheers,
Bart
PS je kan de afspraak vershuiven, ook al zegt het systeem dat het niet gaat. Het is niet echt robuust gemaakt.

Hebt zo mijn plaatsing meer dan jaar uitgesteld (elke maand de afspraak een maand opschuiven).

Tot mijn buurman de deur van me open deed -_- nuja, 8)7

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:44:
[...]

bij een aantal werkt het ook door de batterij en de opnemer op een aparte goedkope router te installleren en die beweerden ook dat hun wifinetwerk in orde was.
:w

Idd en ik snap nog steeds niet waarom, maar als het werkt dan werkt het.
En die 3 tientjes voor een dedicated travel router is het dan meer dan waard.

De volgende hindernis komt als ik de 2 accu's bij bestel.
Dan gaat die hele bende naar de schuur.
Dus tweemaal netwerk kabel die kant op.
Één keer voor tussen de kpn router en de travel router en één keer voor tussen de shelly en de travel router die dan in de schuur bij de accu's hangt.

Dat wordt wel een uitdaging denk ik.
We gaan het zien een beetje vloeken en schelden en dan zal het wel los lopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kurt1977 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Wel rekening houden met je kabeldikte en afstand als je 2500W zou terugleveren
Ontladen en laden is hetzelfde qua belasting van de kabel bij 2500W :)

Pagina: 1 ... 94 ... 262 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.