Ronald_61 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:03:
[...]
Zie ik het verkeerd?
Ik zie alleen wat er met de accu is gebeurd niet wat er daadwerkelijk door de slimme meter aan stroom ging.
En hoe bepaal je de 6 sec.? Dan moet er toch ook een lijn zijn die de belasting variatie meet. Dus mis ik eigenlijk ook hiervoor de stroom door de meter.
Wat dat betreft is meten van dit soort tijden erg lastig.
Als ik naar mijn display van HW kijk zie ik soms dat
- stroom afneemt in de P1 meter
- stroom in de app van homewizard neemt dan ook af
- maar de stroom gemeten door de HW socket laat dit pas enkel seconden later zien.
Om het goed te meten heb je toch echt een oscilloscoop nodig met twee stroom trafo's. een in de kring van de accu en de ander bij de fase van de meterkast.
Voor mij is een meting via de HW socket alleen leuk om RTE te bepalen en een meting met P1 om te zien hoe groot de overshoots zijn en hoe snel hij wee op de NOM zit.
Maar een meting van de accu regeling alleen zegt mij niks over de NOM.
Correct en tevens juist.
De meter die je ziet is puur wat de Marstek doet volgens de Homewizard dinrail meter.
Het ging in dit geval om het snel schakelen tussen laden en ontladen om zo NOM te bereiken.
Die meter geeft wel een realtime waarde aan of althans de snelheid waarmee de Marstek regelt.
De p1 van Homewizard heb ik in dit geval geen fuck aan want mijn meter geeft maar om de 10 seconden een waarde dus dat is een mooie opeenvolging van blokken van 10 seconden waar 9 van die 10 seconden de waarde niet klopt met de werkelijkheid.
Wat ik dan dus doe is kijken wat de shelly laat zien die meet namelijk wel realtime wat er door de fasen loopt.
En met die resultaten vind ik dat de combi Marstek shelly het netjes doet.
Ik heb alleen niet een manier om dat te laten zien middels een screenshot oid.
De accu zal altijd iets achterlopen op wat er gebeurd je moet eerst informatie hebben en dan kun je er op reageren en die reactie tijd is vrij kort in mijn beleving hij is niet nul maar ook zeker geen 6 seconden.
Als je het met een tweekanaals scoop en 2 ct klemmen naast elkaar zou zetten kun je het inderdaad op de ms bekijken.
Maar ik geloof dat ik wel tevreden ben met wat ik zie.
NOM bepaal ik liever over een langere periode om daar een percentage aan te hangen.
Voor de kleine afwijkingen die het inductie fornuis teweeg brengen omdat het een lastige gebruiker is... mwah dat is maar een heel klein deel van de tijd op 24 uur per dag.
Ik kijk bijv liever naar de hele maand Maart wat gaat erin en wat heb ik eruit kunnen halen.
En aan de hand daarvan een rte percentage bepalen.
Voor NOM geld dat eigenlijk ook met een lastige gebruiker als inductie zul je wat meer afwijken.
Zit je zoals nu met een paar lampjes en de tv aan is het gewoon strak nul.
[
Voor 11% gewijzigd door
Ronald.42 op 23-03-2025 20:22
]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.