Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hangover_ohoo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:04:
[...]

Wordt zeer gewaardeerd, met de info die nu is gegeven lukt het me niet, ik heb een 22 cijferig deviceid en krijg een error als ik die invoer.

Update stapje verder, deviceid moet tussen quotejes "212221212122222"
Zie wel de entities maar nog geen waardes....
Ik ga het zelf ook configureren en zal het in een txt bestandje bijhouden en erna posten... stay tuned...
Het is te mooi weer om er veel tijd aan te besteden :9B

Ik heb ondertussen één en ander uitgeprobeerd maar ik blijf hangen omdat ik de MQTT niet kan enable ... site is aangepast. Ik ga op zoek naar workaround,,, als die er is...

En vanaf dinsdag sneeuwt het toch onder... verwacht ik... *Actie* *O*

[ Voor 12% gewijzigd door SatScan op 22-03-2025 19:42 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zag wat discussie langskomen de RTE langskomen...

Data zegt meer dan woorden. Hieronder mijn gegevens.
Bovenste cijfers zijn van de energysocket van HW de andere vanuit de Batt in HA en de laatste zijn de gegevens vanuit modbus. Overal kom ik op >80% uit terwijl de batt onverwarmd in de berging van de veranda staat. We hebben zo'n 10 dgn nachtvorst gehad en de batt staat op 2500w (eigen groep). Mijn standby verbruik is 172w. Het gras is altijd groener bij de buren ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_3Ov_esICHnrM5f8fJFOZmGUvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g6h0kn6cmKRwuwHhOjpJrJ0R.png?f=fotoalbum_large

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er kwam wat discussie rondom de warmte afgifte langs... die monitor ik al vanaf het begin.

Ook hier de data van de interne temps. Wat opvalt is dat vanaf V1.148 de temps lager zijn geworden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmYja8wzpI9-7FpM3Ng7sE3yw1o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/I1dl0aMOtk15wfy1P6YsbPN3.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Na een dagje fietsen kom je thuis en is dit de NOM
Veel beter dan dit kan volgens mij niet!
Dik tevreden, CT003 of HW P1 geven bij mij hetzelfde resultaat.

Staat nu een week op AI en dat werkt uitstekend!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7b5lR7SB2gtwm46ZcXf9ZQkcUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hDHZwVmVnod4mcnS2zVLnGJ8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 22-03-2025 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:37:
Na een dagje fietsen kom je thuis en is dit de NOM
Veel beter dan dit kan volgens mij niet!
Dik tevreden, CT003 of HW P1 geven bij mij hetzelfde resultaat.

Staat nu een week op AI en dat werkt uitstekend!

[Afbeelding]
Owh ja de horror die plaatjes van je energie totaal.
Vanacht zelfs een moment 1 watt terug geleverd. :+
Die NOM eens hij goed werkt is leuk d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rwkfONUsSkbpdip7ByZ4ZHU5X0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeRMlifQW3kOBeGTj0oT6lT6.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:04
Ik heb weinig verstand van elektriciteit, maar lees het eea als commentaar bij videos over de Marstek. Met name over de veiligheid die in acht moet worden genomen. Hoe komen jullie naar het onderstaande commentaar??

...

Installateurs installeren deze niet omdat er regels (NEN1010) zijn omtrent max invoer vermogen, veiligheid van gebruik.

* Zoals het potentiële gevaar dat de stekker stroom geeft (lees niet spanningsloos is) terwijl jij deze de aanraakt. Het is niet voor niets dat het normaal andersom is dat je de stekker in de stroom steekt en niet andersom. Dit zou beveiligd moeten zijn, maar een apparaat kan ook kapot gaan.

* De mogelijke overbelasting van je kabels in de muur en de meterkast. Heb even opgezocht, deze accu kan 10,9A output leveren wat neer komt op zo’n 2500W die je door de kabels levert. Dit wordt zoals je aangeeft afgeraden, maar niets is een mens vreemd. Als de meterkast wordt gevoed met bijvoorbeeld 1x 40A (=9200W) en dit wordt verdeeld over x aantal 16A groepen (= 3680W). Wat zal er gebeuren als je batterij vol is, aangesloten is achter die een van de 1x 16A en daar zet je meerdere apparaten op waarbij de vraag van de apparaten boven de 3680W stijgt?

Normaal zou de zekering springen door te zware belasting (er wilt er meer door heen dan kan), maar nu krijgt hij deze extra voeding via de accu en merkt de zekering niets. Kabels in de muur kunnen doorbranden met alle gevolgen van dien. Ook met andere combinaties kun je heel je meterkast vergallen. En ja, de kans is klein en nee je moet daar dan rekening mee houden. De vraag is of de gemiddelde leek dit doet en de NEN1010 zoek altijd naar dubbele veiligheid in een stroom traject zodat er niets overbelast kan raken en dat wordt hiermee omzetit.

Ter info, zonnepanelen (lees omvormen) mag maximaal 600W via een stopcontact terugleveren.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
duysa01 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:43:
Ik heb weinig verstand van elektriciteit, maar lees het eea als commentaar bij videos over de Marstek. Met name over de veiligheid die in acht moet worden genomen. Hoe komen jullie naar het onderstaande commentaar??

...

Installateurs installeren deze niet omdat er regels (NEN1010) zijn omtrent max invoer vermogen, veiligheid van gebruik.

* Zoals het potentiële gevaar dat de stekker stroom geeft (lees niet spanningsloos is) terwijl jij deze de aanraakt. Het is niet voor niets dat het normaal andersom is dat je de stekker in de stroom steekt en niet andersom. Dit zou beveiligd moeten zijn, maar een apparaat kan ook kapot gaan.

* De mogelijke overbelasting van je kabels in de muur en de meterkast. Heb even opgezocht, deze accu kan 10,9A output leveren wat neer komt op zo’n 2500W die je door de kabels levert. Dit wordt zoals je aangeeft afgeraden, maar niets is een mens vreemd. Als de meterkast wordt gevoed met bijvoorbeeld 1x 40A (=9200W) en dit wordt verdeeld over x aantal 16A groepen (= 3680W). Wat zal er gebeuren als je batterij vol is, aangesloten is achter die een van de 1x 16A en daar zet je meerdere apparaten op waarbij de vraag van de apparaten boven de 3680W stijgt?

Normaal zou de zekering springen door te zware belasting (er wilt er meer door heen dan kan), maar nu krijgt hij deze extra voeding via de accu en merkt de zekering niets. Kabels in de muur kunnen doorbranden met alle gevolgen van dien. Ook met andere combinaties kun je heel je meterkast vergallen. En ja, de kans is klein en nee je moet daar dan rekening mee houden. De vraag is of de gemiddelde leek dit doet en de NEN1010 zoek altijd naar dubbele veiligheid in een stroom traject zodat er niets overbelast kan raken en dat wordt hiermee omzetit.

Ter info, zonnepanelen (lees omvormen) mag maximaal 600W via een stopcontact terugleveren.

.
Volgens mij is het al veel voorbij gekomen.
Wil je de Marstek gebruiken op 2500 watt mode dan moet hij een eigen groep krijgen.
En dan dus ook niks anders op die groep erbij knopen.
En deugelijk materiaal gebruiken dus geen stopcontact uit de één euro bak halen.

Het zou me niet verbazen als er ook het één en ander over staat geschreven in de topicstart....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:36
Werking Venus backup stopcontact

Bij mijn micro-grid testen was me al opgevallen dat het backup stopcontact niet altijd zo werkte als ik verwachte.
Ik heb dat nu uitgezocht. Hieronder een tabel met 16 mogelijke situaties (als de batterij leeg is maakt de mode niet uit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ym-PBHMxSXSJFTHczmUsaUTn1_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CM49TsaossrpZm9MOSUDQgEa.png?f=fotoalbum_large

Wat opvalt is dat in Auto en AI mode met GRID het backup stopcontact spanning heeft zolang de batterij boven 11% is.
De LED op de Venus is kennelijk alleen een indicatie voor de ‘backup functie’, en niet of er spanning op het backup stopcontact aanwezig is.

Interessant punt is dat met de ‘backup enabled’ in de app het systeem idd als UPS werkt.
Met ‘backup enabled’ (backup LED op batterij aan) staat er ononderbroken 220V op het backup stopcontact, ook als de batterij ontkoppeld wordt van het net (stroomuitval, geen GRID)
Ik heb de UPS functie zowel met een ledlamp getest (geen zichtbare flikkering bij afkoppelen GRID), als met een waterkoker (2000W).

LET OP: de spanning op het backup stopcontact valt weg zodra de batterij leeg is (11%)
Het is dus geen volledige UPS!

Afgaande op mijn waarnemingen heb ik de indruk dat het backup stopcontact op dezelfde omvormer is aangesloten als de GRID aansluiting, maar zonder de net-detectie en synchronisatie. (maar dat is gewoon speculatie van mijn kant)

[ Voor 13% gewijzigd door Hometek op 22-03-2025 14:27 ]

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 10:48

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Toch nog even een vraag waar ik hier nog geen duidelijkheid over heb gekregen:

Ik wil een tweede accu op twee verschillende fasen.

Is er al iemand die met firmware versie op de accu v149 voor elkaar heeft gekregen?

Zo ja, doe je dit met de ct003 of de HW p1 plug?

Ik ben erg benieuwd!

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem bever
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-08 11:28
Hallo! ik heb ook een marstek venus. En ik heb ook wat problemen. misschien dat iemand zijn licht hierover kan laten schijnen. ik gebruik Marstek versie 1.48; app V1.6.21. Mijn meter is een kaifka M105C. Daarop aangesloten een p1 meter van smartgateways. Werkt prima samen met HA. Om de koppeling te maken met de Marstek heb ik een lilygo aangeschaft. Geflashed met beschikbare software. Geeft prachtig rood licht. De website werkt prima maar geen gegevens van de marstek...denk ik dan. In het log van de lilygo veel errors zoals anderen die ook hebben. Maar ook veel "no response" Dat is vast niet de bedoeling. B2500 meter geinstalleerd met mqtt. In mqtt explorer staan de MA-1 availability op offline. Dat is ook vast niet de bedoeling. (staat in manual mode)
zegt iemand onderstaande mededeling iets?
Received '52|HMG-1|xxxxxxxxxxxxxx|HME-3|000000000000|0|-80022' (010235327c484d472d317c3234313937323837333361657c484d452d337c3030303030303030303030307c307c2d383030033232) from ('192.168.1.49', 22222)
ik weet eigenlijk niet goed wat ik nu kan doen....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFTxsu8aEupDS36XHYCJbYCcqsY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LGBqKoxbD7i14GAfKD7ONcvZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-mAlm_bfIJzEwobxfRXpts3iKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dAvHgWgzB2OKaiAB71M4Ewgs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5B_yur9SXGea8PDoN9WB3udSfYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WQ4AOELcBGmTMZGO3AZK3zro.png?f=fotoalbum_large

[GENERAL]
# Comma-separated list of device types to emulate (ct001, shellypro3em, shellyemg3, shellyproem50)
DEVICE_TYPE = ct001
# Skip initial powermeter test on startup
SKIP_POWERMETER_TEST = False
# Sum power values of all phases and report on phase 1 (ct001 only and default is False)
DISABLE_SUM_PHASES = False
# Send absolute values (necessary for storage system) (ct001 only and default is False)
DISABLE_ABSOLUTE_VALUES = False
# Interval for sending power values in seconds (ct001 only and default is 1)
POLL_INTERVAL = 1

[MQTT]
BROKER = 192.168.1.34
PORT = 1883
#TOPIC = dsmr/reading/electricity_currently_returned
TOPIC = dsmr/reading/electricity_currently_produced
#JSON_PATH = $.path.to.value (Optional for JSON payloads)
USERNAME =
PASSWORD =

bovenstaand een foto van de mqtt explorer waarin de Marstek offline staat. Ook de lilygo laat ook niet zien dat er iets gebeurd. In node-red(b2500 config) komen de messages via UDP binnen. De bijgeleverde p1 meter van marstek doet ook niets terwijl bluetooth en wifi wel "groen" zijn.
Volgens https://www.photovoltaikf...-lokal-mit-homeassistant/ moet mqtt in de marstek nog aangezet worden.
Dat schijnt mogelijk te zijn via de link https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/login.html
Maar die site geeft bij mij een 404.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristopheDC
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 23:34
Weet er iemand of het kwaad kan als je zekeringen gebruikt die na de 30mA Verliesstroomschakelaar van de vochtige ruimtes zitten? Ik vraag mij dus af of het dan geen kwaad kan dat er elektriciteit terug in deze kring wordt gebracht zonder deze 30mA te passeren (stroom die dus van de batterij komt)?
Of blijft de functie van de 30mA dan toch behouden bij elk stroomverlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChristopheDC schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:29:
Weet er iemand of het kwaad kan als je zekeringen gebruikt die na de 30mA Verliesstroomschakelaar van de vochtige ruimtes zitten? Ik vraag mij dus af of het dan geen kwaad kan dat er elektriciteit terug in deze kring wordt gebracht zonder deze 30mA te passeren (stroom die dus van de batterij komt)?
Of blijft de functie van de 30mA dan toch behouden bij elk stroomverlies?
Ik zou gewoon een aardlekautomaat plaatsen voor alleen de accu. Los van alle andere aardlekschakelaars etc.

De door jou geschetste situatie zou ik sowieso niet wenselijk vinden.

Je hebt toch een soort van afhaalchinees accu die je natte groepen van stroom kan voorzien.
Ondanks dat ik positief ben over de Marstek zou dat toch zeker niet mijn keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffelke
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:26
Hometek schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:53:

Bij mijn micro-grid testen was me al opgevallen dat het backup stopcontact niet altijd zo werkte als ik verwachte.
Ik heb dat nu uitgezocht. Hieronder een tabel met 16 mogelijke situaties (als de batterij leeg is maakt de mode niet uit)

[Afbeelding]

Wat opvalt is dat in Auto en AI mode met GRID het backup stopcontact altijd spanning heeft.
De LED op de Venus is kennelijk alleen een indicatie voor de ‘backup functie’, en niet of er spanning op het backup stopcontact aanwezig is.

Interessant punt is dat met de ‘backup enabled’ in de app het systeem idd als UPS werkt.
Met ‘backup enabled’ (backup LED op batterij aan) staat er ononderbroken 220V op het backup stopcontact, ook als de batterij ontkoppeld wordt van het net (stroomuitval, geen GRID)
Ik heb de UPS functie zowel met een ledlamp getest (geen zichtbare flikkering bij afkoppelen GRID), als met een waterkoker (2000W).

LET OP: de spanning op het backup stopcontact valt weg zodra de batterij leeg is (11%)

Afgaande op mijn waarnemingen heb ik de indruk dat het backup stopcontact op dezelfde omvormer is aangesloten als de GRID aansluiting, maar zonder de net-detectie en synchronisatie. (maar dat is gewoon speculatie van mijn kant)
Het enige probleem dat ik met die backup functie heb is dat zelfs als de grid aanwezig is en blijft, de batterij op 11% komt en de uitgang toch wordt uitgeschakeld.
Het zou online moeten blijven zolang er een werkende externe voeding is. MT geeft daar als oplossing, om de batterij max tot 50% te gebruiken. (Maar dat kan je niet instellen in auto mode)
Ik hang bijvoorbeeld mijn diepvries aan de uitgang en gebruik de batterij in auto mode dan ontlaad het tot die 11%, diepvries valt dan uit, tot op het moment dat de zon voldoende schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Snuffelke schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:36:
[...]
Het enige probleem dat ik met die backup functie heb is dat zelfs als de grid aanwezig is en blijft, de batterij op 11% komt en de uitgang toch wordt uitgeschakeld.
Het zou online moeten blijven zolang er een werkende externe voeding is. MT geeft daar als oplossing, om de batterij max tot 50% te gebruiken. (Maar dat kan je niet instellen in auto mode)
Ik hang bijvoorbeeld mijn diepvries aan de uitgang en gebruik de batterij in auto mode dan ontlaad het tot die 11%, diepvries valt dan uit, tot op het moment dat de zon voldoende schijnt.
De batterij kan met de huidige firmware idd niet goed als UPS gebruikt kan worden.

Maar is voor een diepvries echt een UPS nodig?
Zelfs in een halfgevulde diepvries blijven de producten normaal ca. 24 diepgevroren uur zonder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
willem bever schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:19:
Hallo! ik heb ook een marstek venus. En ik heb ook wat problemen. misschien dat iemand zijn licht hierover kan laten schijnen. ik gebruik Marstek versie 1.48; app V1.6.21. Mijn meter is een kaifka M105C. Daarop aangesloten een p1 meter van smartgateways. Werkt prima samen met HA. Om de koppeling te maken met de Marstek heb ik een lilygo aangeschaft. Geflashed met beschikbare software. Geeft prachtig rood licht. De website werkt prima maar geen gegevens van de marstek...denk ik dan. In het log van de lilygo veel errors zoals anderen die ook hebben. Maar ook veel "no response" Dat is vast niet de bedoeling. B2500 meter geinstalleerd met mqtt. In mqtt explorer staan de MA-1 availability op offline. Dat is ook vast niet de bedoeling.
...
Misschien eerder een vraag voor het andere topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Vraagje, als je wil dat ze 2500w leveren, hebben ze aparte groep nodig.
Wat met 2 MT op zelfde groep en afzekeren op 20a op 1 fase. Theorie is net genoeg.

Momenteel stopcontact voorzien op aparte groep van 20a(had ik nog liggen).

Heeft er iemand eigenlijk al ervaring met meer dan mt op 1 fase. (Voor mensen die geen meerdere fase hebben)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SadisticPanda schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:29:
Wat met 2 MT op zelfde groep en afzekeren op 20a op 1 fase. Theorie is net genoeg.

Heeft er iemand eigenlijk al ervaring met meer dan mt op 1 fase. (Voor mensen die geen meerdere fase hebben)
Hangt van de lengte van de bedrading af.
In een normaal woonhuis zit je vaak wel goed.

Zou ik de accu's in de schuur plaatsen met enkel de meterkast in huis dan wordt dat lastig.
De lengte van 2,5mm2 zou dan al snel te lang worden om veilig 20 ampere af te zekeren.

Gelukkig heb ik ook nog een meterkast in de schuur welke met 5x6mm2 gevoed wordt vanuit de meterkast in huis dus dan zit ik niet met die lange lengtes.

Lang verhaal kort als je 20 ampere wilt af zekeren reken dan in ieder geval door of 2,5mm2 toereikend is voor de lengte bedrading die aanwezig is.
Of begrens ze beide op 800 watt dan heb je maar max 1600 watt wat over het algemeen wel toereikend zal zijn voor je verbruik.
Laden zal dan overigens nog steeds mogelijk zijn met 2x2500 watt dus dat probleem blijft....

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 22-03-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ronald.42 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Zou ik de accu's in de schuur plaatsen met enkel de meterkast in huis dan wordt dat lastig.
De lengte van 2,5mm2 zou dan al snel te lang worden om veilig 20 ampere af te zekeren.

Gelukkig heb ik ook nog een meterkast in de schuur welke met 5x6mm2 gevoed wordt vanuit de meterkast in huis dus dan zit ik niet met die lange lengtes.

Lang verhaal kort als je 20 ampere wilt af zekeren reken dan in ieder geval door of 2,5mm2 toereikend is voor de lengte bedrading die aanwezig is.
Of begrens ze beide op 800 watt dan heb je maar max 1600 watt wat over het algemeen wel toereikend zal zijn voor je verbruik.
Laden zal dan overigens nog steeds mogelijk zijn met 2x2500 watt dus dat probleem blijft....
Momenteel is de kabel 30cm lang. Kan ook CM meer of minder zijn :-). Heb 2e zekering kas in garage hangen waar Zonnepannelen hangen. Stopcontact hangt er net onder :-)😋

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
duysa01 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:43:

...

Bron? Deze is wel heel bijzonder dan zouden alle stekker accu's niet verkocht mogen worden.

Dit is ook een bijzondere... bij geen grid schakelt de accu uit op die stekker.

* De mogelijke overbelasting van je kabels in de muur en de meterkast. Heb even opgezocht, deze accu kan 10,9A output leveren wat neer komt op zo’n 2500W die je door de kabels levert.

Dit mag je alleen inschakelen als de accu op een aparte groep zit.

Dit wordt zoals je aangeeft afgeraden, maar niets is een mens vreemd. Als de meterkast wordt gevoed met bijvoorbeeld 1x 40A (=9200W) en dit wordt verdeeld over x aantal 16A groepen (= 3680W). Wat zal er gebeuren als je batterij vol is, aangesloten is achter die een van de 1x 16A en daar zet je meerdere apparaten op waarbij de vraag van de apparaten boven de 3680W stijgt?

Dan heb je de batterij niet op een aparte groep zitten en mag je 800w max terug leveren.

Normaal zou de zekering springen door te zware belasting (er wilt er meer door heen dan kan), maar nu krijgt hij deze extra voeding via de accu en merkt de zekering niets. Kabels in de muur kunnen doorbranden met alle gevolgen van dien.

Niet als je aparte groep gebruikt of max 800w

Ook met andere combinaties kun je heel je meterkast vergallen. En ja, de kans is klein en nee je moet daar dan rekening mee houden. De vraag is of de gemiddelde leek dit doet en de NEN1010 zoek altijd naar dubbele veiligheid in een stroom traject zodat er niets overbelast kan raken en dat wordt hiermee omzetit.

Daarom is het begrenst zonder aparte groep op 800w

Bij mijn weten is dat 800w

Google info

Er is een veiligheidsmarge tussen de zekering in de meterkast (3.600 watt) en wat de stroomdraden in jouw huis daadwerkelijk aankunnen. Die veiligheidsmarge zou ongeveer 800 watt bedragen. Dat is het vermogen wat plug-in zonnepanelen en thuisaccu's dus maximaal terugleveren.

Het antwoord van een andere leek. Wie weet beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
SadisticPanda schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:29:

Ik ben aan het testen met 2 batterijen op een 1 fase net aansluiting.
Marstek zegt dat ze bezig zijn met software zodat de batterijen kunnen samenwerken, maar voorlopig kan steeds maar 1 batterij op Auto of AI, de 2de moet op Manual.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 20:35
Hallo! ik heb ook een marstek venus. En ik heb ook wat problemen. misschien dat iemand zijn licht hierover kan laten schijnen. ik gebruik Marstek versie 1.48; app V1.6.21. Mijn meter is een kaifka M105C. Daarop aangesloten een p1 meter van smartgateways. Werkt prima samen met HA. Om de koppeling te maken met de Marstek heb ik een lilygo aangeschaft. Geflashed met beschikbare software. Geeft prachtig rood licht. De website werkt prima maar geen gegevens van de marstek...denk ik dan. In het log van de lilygo veel errors zoals anderen die ook hebben. Maar ook veel "no response" Dat is vast niet de bedoeling. B2500 meter geinstalleerd met mqtt. In mqtt explorer staan de MA-1 availability op offline. Dat is ook vast niet de bedoeling. (staat in manual mode)
Received '52|HMG-1|xxxxxxxxxxxxxx|HME-3|000000000000|0|-80022' (010235327c484d472d317c3234313937323837333361657c484d452d337c3030303030303030303030307c307c2d383030033232) from ('192.168.1.49', 22222)
ik weet eigenlijk niet goed wat ik nu kan doen....
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[GENERAL]
# Comma-separated list of device types to emulate (ct001, shellypro3em, shellyemg3, shellyproem50)
DEVICE_TYPE = ct001
# Skip initial powermeter test on startup
SKIP_POWERMETER_TEST = False
# Sum power values of all phases and report on phase 1 (ct001 only and default is False)
DISABLE_SUM_PHASES = False
# Send absolute values (necessary for storage system) (ct001 only and default is False)
DISABLE_ABSOLUTE_VALUES = False
# Interval for sending power values in seconds (ct001 only and default is 1)
POLL_INTERVAL = 1

[MQTT]
BROKER = 192.168.1.34
PORT = 1883
#TOPIC = dsmr/reading/electricity_currently_returned
TOPIC = dsmr/reading/electricity_currently_produced
#JSON_PATH = $.path.to.value (Optional for JSON payloads)
USERNAME =
PASSWORD =

bovenstaand een foto van de mqtt explorer waarin de Marstek offline staat. Ook de lilygo laat ook niet zien dat er iets gebeurd. In node-red(b2500 config) komen de messages via UDP binnen. De bijgeleverde p1 meter van marstek doet ook niets terwijl bluetooth en wifi wel "groen" zijn.
Volgens https://www.photovoltaikf...-lokal-mit-homeassistant/ moet mqtt in de marstek nog aangezet worden.
Dat schijnt mogelijk te zijn via de link https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/login.html
Maar die site geeft bij mij een 404.
Als iedereen het heeft over de B2500 Shelly emulatie waarom probeer je dan een CT001 te emuleren i.p.v. de shellypro3em, het lot tarten?

Waarom staat er geen bron in van de P1 informatie, ik mis de powerinput alias?
Natuurlijk wel de juiste sensor gebruiken van je Smartgateways meter.

Zonder P1 brondata is en niet veel door de MT venus te pollen?

Bij Configuratie heb je OPTIES > ... Bewerken in YAML
Ik heb dit:
code:
1
2
3
4
5
power_input_alias: sensor.p1_meter_vermogen  (aanpassen voor SmartGateways)
power_output_alias: ""
poll_interval: 1
disable_absolute_values: false
device_types: shellypro3em

Waarom geen screenshots van je B2500 logboek?

Wat doe je met een MQTT broker? Deze is in eerste instantie absoluut niet nodig voor de Lilygo?

Je hebt geen duidelijke foto van je RS-485 kabel inclusief Pinout erbij.
Zoals je in de post kan lezen in er bij de moderne twisted pair kabel een kleurenschema wat NERGENS op slaat, dus als je je laat leiden door de kleuren dan heb je een niet werkende kabel!.
Volg gewoon de startpost van https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240
Tot nu toe is dat iedereen gelukt!

Mijn eerder benoemde advies om de IP adressen te reserveren staat ook nergens bevestigd in je post?

Het is leuk dat je met Node Red aan de gang gaat maar als je niet eerst de basis voor elkaar hebt dan lijkt me dat verspilde moeite?

https://eu.hamedata.com/app/AfterSales/index.html Is de correcte URL maar voor de Lilygo hoef je n niet aan te passen, anders had ik dat wel in de startpost vermeld.

Had je de Video al gevolgd, alleen dat verhaal van die externe voeding was nergens voor nodig, ook voor youtubers is lezen soms moeilijk. https://youtu.be/1ZhUterntMU?si=m7QJZtB8GvXMdLof

[ Voor 5% gewijzigd door superduper1969 op 22-03-2025 16:23 ]

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zegt me helemaal niets... wel dat er geen gegevens worden verzonden in de Manuel mode... dat is dan namelijk niet nodig.

Misschien als je eens kort uitleg welke apparatuur je met elkaar wil laten praten via welke Software/apps dat ik het beter begrijp Ik heb hier alles perfect draaiend met verschillende configuraties en hardware... moet alleen nog de nieuwe HA oplossing configureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChristopheDC
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 23:34
Ronald.42 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:35:
[...]

Ik zou gewoon een aardlekautomaat plaatsen voor alleen de accu. Los van alle andere aardlekschakelaars etc.

De door jou geschetste situatie zou ik sowieso niet wenselijk vinden.

Je hebt toch een soort van afhaalchinees accu die je natte groepen van stroom kan voorzien.
Ondanks dat ik positief ben over de Marstek zou dat toch zeker niet mijn keuze zijn.
Bedankt, ik volg je redenering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Vanmiddag de ct002 gekregen van @Smart-Charged . Was wel weer even een dingetje. In de meterkast geen ruimte meet dus hem even extern aangesloten. Moetmaar even een extra kastje bij kopen.
Hij stuurt nu iedere seconde een update. De klemmen zijn wel wat groot. Maar heb maar 1 fase. Was ook nog wel wat geklooi om hem op 1 fase te krijgen. Maar zoals gewend, een paar keer verwijderen en dan weer opnieuw en het werkt. En zeker de reactie in de app als je bij de meter kijkt. Hij houd de fase tussen 10 en -10 watt. Er zal uiteraard als je een zwaar apparaat aan zet wel even een piekje zijn. Ik ga dit verder testen.
Ik heb geen shelly pro maar denk dat dit op die shelly pro lijkt.
Ik heb een meter die iedere 10 seconden update. Maar de ct002 doet dit iedere seconde.
Ik laat de resultaten hier weten.
Heb uiteindelijk ook de firmware van de batterij geupdate. Van 147 naar 148. Ik weet niet of dit ook heeft bijgedragen.

Keep you posted.

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Houtje01 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:51:
Vanmiddag de ct002 gekregen van @Smart-Charged . Was wel weer even een dingetje. In de meterkast geen ruimte meet dus hem even extern aangesloten. Moetmaar even een extra kastje bij kopen.
Hij stuurt nu iedere seconde een update. De klemmen zijn wel wat groot. Maar heb maar 1 fase. Was ook nog wel wat geklooi om hem op 1 fase te krijgen. Maar zoals gewend, een paar keer verwijderen en dan weer opnieuw en het werkt. En zeker de reactie in de app als je bij de meter kijkt. Hij houd de fase tussen 10 en -10 watt. Er zal uiteraard als je een zwaar apparaat aan zet wel even een piekje zijn. Ik ga dit verder testen.
Ik heb een meter die iedere 10 seconden update. Maar de ct002 doet dit iedere seconde.
Heb uiteindelijk ook de firmware van de batterij geupdate. Van 147 naar 148. Ik weet niet of dit ook heeft bijgedragen.

Keep you posted.
Thanks for the update, veel succes ermee, je gaat er blij mee zijn.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Houtje01 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:51:

Keep you posted.
Ergens had die ct met klemmen van marstek dat ook gewoon moeten doen.
Die meette ook gewoon de stroom per fase maar dat werkte helaas toch niet.
Ik heb ook nog niemand gehoord hier die die ct wel goed aan de praat had gekregen dacht ik?

Het gaat er gewoon om dat je een realtime live meting hebt van de stroom die je in neemt of terug leverd en dat die data ook realtime en live in de accu aankomt.

En of dat nu met de marstek p1 de hw p1 is met een snelle meter.
Of een shelly danwel de ct002 van Marstek.

Als je snelle data hebt en dat in de accu krijgt werkt het perfect.

P1 is dan plug and play mits je thuisnetwerk het toelaat (daar zijn wel vage issues) en als je een snelle meter hebt ook akelig strak op nul.
Heb je een 5 sec of 10 sec meter is dat iets minder strak en levert het met pulserende gebruikers wat over danwel under shoot op, op zich ook niet onoverkomelijk. En de meeste gebruikers zullen dat toch niet zien ook.

Shelly of ct002 is dan minder plug and play maar zal wel altijd strak op nul zitten omdat die beide real time data leveren.

Morgen ga ik nog even bij iemand een biertje drinken die ook interesse heeft in 1 of 3 accu's.
Ik weet dat daar een oudere meter hangt.
Dus dan moet er een shelly of de ct002 bij.

Die ct002 is dacht ik nog niet heel erg makkelijk/snel verkrijgbaar?
Althans ik zie ze nog weinig snel thuisbezorgd op internet staan zeg maar...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superduper1969
@SatScan
Voor de topicstart: MARSTEK_FAQ_for_Smart_Meter-V1.4.pdf, ik kwam erachter dat de url gelijk blijft en dat je alleen de 1.2 in 1.4 hoeft te veranderen.
Kennelijk is de rest van de URL een gedeelde folder of zoiets.
https://cdn.shopify.com/s..._for_Smart_Meter-V1.4.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door superduper1969 op 22-03-2025 18:17 ]

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
2 Marstek batterijen (1 fase aansluiting)

Ik heb een 2de batterij aangesloten.
Het installeren verliep eenvoudig (vooral omdat ik het systeem en de app nu al ken). De batterij had nog firmware V136 en moest diverse updates downloaden tot V148. Mijn andere batterij heeft al V149, ik verwacht dat die binnenkort ook voor de nieuwe batterij beschikbaar komt.

Marstek heeft aangegeven dat het nu nog niet mogelijk is om 2 batterijen samen te laten werken op dezelfde fase, maar dat ze daar wel aan werken (zie TS)
Tot die tijd zal ik een beetje moeten improviseren. Ik zag hier op het forum dat mensen 1 batterij op Auto zetten de andere op Manual met een tijdschema voor laden en ontladen.
Ik heb een iets andere strategie bedacht. Ik heb 2 batterijen voor extra opslag (2x5.12kW), niet voor meer vermogen (2x2500W). Het is dus voldoende als er steeds maar 1 batterij actief is.

Beide batterijen zijn aan dezelfde CT003 gekoppeld. Bij beide batterijen zijn de tijdschema’s onder Manual gewist. Een batterij in Manual mode blijft dan op Stand by staan, is dus praktisch uitgeschakeld.
Batterij A zet ik op Auto en batterij B op Manual (B blijft dan op stand by)
Als A vol is zet ik A op Manual en B op Auto
Voor ontladen omgekeerd, als B leeg is B op Manual en A op Auto

Voordeel van deze strategie is dat ik beide batterijen op Auto kan gebruiken, nadeel is dat ik op het juiste moment via de app de batterij modes moet wisselen.
Verre van ideaal, maar mijn verbruik en opwek is meestal te variabel om met tijdschema’s te werken. In de zomer met veel zonnige dagen kan opladen volgens een tijdschema misschien wel een optie zijn.

Ik hoop dat Hame/Marstek snel met een goed werkende oplossing komt voor het inzetten van meerdere batterijen. Als dat echter te lang gaat duren ga ik kijken naar mogelijkheden voor automatisering. Modbus is wellicht een optie, maar misschien kan het ook met 2 slimme stekkers, bv met een meettaak in Energy+ van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
Hometek schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:10:
2 Marstek batterijen (1 fase aansluiting)

Ik heb een 2de batterij aangesloten.
Het installeren verliep eenvoudig (vooral omdat ik het systeem en de app nu al ken). De batterij had nog firmware V136 en moest diverse updates downloaden tot V148. Mijn andere batterij heeft al V149, ik verwacht dat die binnenkort ook voor de nieuwe batterij beschikbaar komt.

Marstek heeft aangegeven dat het nu nog niet mogelijk is om 2 batterijen samen te laten werken op dezelfde fase, maar dat ze daar wel aan werken (zie TS)
Tot die tijd zal ik een beetje moeten improviseren. Ik zag hier op het forum dat mensen 1 batterij op Auto zetten de andere op Manual met een tijdschema voor laden en ontladen.
Ik heb een iets andere strategie bedacht. Ik heb 2 batterijen voor extra opslag (2x5.12kW), niet voor meer vermogen (2x2500W). Het is dus voldoende als er steeds maar 1 batterij actief is.

Beide batterijen zijn aan dezelfde CT003 gekoppeld. Bij beide batterijen zijn de tijdschema’s onder Manual gewist. Een batterij in Manual mode blijft dan op Stand by staan, is dus praktisch uitgeschakeld.
Batterij A zet ik op Auto en batterij B op Manual (B blijft dan op stand by)
Als A vol is zet ik A op Manual en B op Auto
Voor ontladen omgekeerd, als B leeg is B op Manual en A op Auto

Voordeel van deze strategie is dat ik beide batterijen op Auto kan gebruiken, nadeel is dat ik op het juiste moment via de app de batterij modes moet wisselen.
Verre van ideaal, maar mijn verbruik en opwek is meestal te variabel om met tijdschema’s te werken. In de zomer met veel zonnige dagen kan opladen volgens een tijdschema misschien wel een optie zijn.

Ik hoop dat Hame/Marstek snel met een goed werkende oplossing komt voor het inzetten van meerdere batterijen. Als dat echter te lang gaat duren ga ik kijken naar mogelijkheden voor automatisering. Modbus is wellicht een optie, maar misschien kan het ook met 2 slimme stekkers, bv met een meettaak in Energy+ van Homewizard.
Modbus gaat zeker werken.
Schakelen met Slimme stekker lijkt mij een slecht idee.
Zelf heb ik mijn 2e accu (Anker E1600) ook via een schakelschema, maar die ondersteund niet heel veel anders.
Je kunt nog een verzoek doen voor aanpassing van het schakelschema, wie weet gaat het vlotter als meerdere personen dit melden.
Niet alleen de App moet aangepast worden maar ook de FW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YpIRXJqvUIpy8EBYRHZgUOJes8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3kngihEYYGoD92Hp3VcqA0f6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-09 14:25
Hometek schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:53:

[Afbeelding]

Wat opvalt is dat in Auto en AI mode met GRID het backup stopcontact spanning heeft zolang de batterij boven 11% is.

Als je de batterij instelt om steeds een lading van pakweg 15% aan te houden (dus bijladen vanuit het net van zodra de batterij onder 15% komt), dan is het systeem dus wel bruikbaar als UPS? Of valt de backup poort dan uit bij 15% ipv bij 11%?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Ergens had die ct met klemmen van marstek dat ook gewoon moeten doen.
Die meette ook gewoon de stroom per fase maar dat werkte helaas toch niet.
Ik heb ook nog niemand gehoord hier die die ct wel goed aan de praat had gekregen dacht ik?

Het gaat er gewoon om dat je een realtime live meting hebt van de stroom die je in neemt of terug leverd en dat die data ook realtime en live in de accu aankomt.

En of dat nu met de marstek p1 de hw p1 is met een snelle meter.
Of een shelly danwel de ct002 van Marstek.

Als je snelle data hebt en dat in de accu krijgt werkt het perfect.

P1 is dan plug and play mits je thuisnetwerk het toelaat (daar zijn wel vage issues) en als je een snelle meter hebt ook akelig strak op nul.
Heb je een 5 sec of 10 sec meter is dat iets minder strak en levert het met pulserende gebruikers wat over danwel under shoot op, op zich ook niet onoverkomelijk. En de meeste gebruikers zullen dat toch niet zien ook.

Shelly of ct002 is dan minder plug and play maar zal wel altijd strak op nul zitten omdat die beide real time data leveren.

Morgen ga ik nog even bij iemand een biertje drinken die ook interesse heeft in 1 of 3 accu's.
Ik weet dat daar een oudere meter hangt.
Dus dan moet er een shelly of de ct002 bij.

Die ct002 is dacht ik nog niet heel erg makkelijk/snel verkrijgbaar?
Althans ik zie ze nog weinig snel thuisbezorgd op internet staan zeg maar...
Ik ga deze week de CT001 nog eens testen. Ben heel benieuwd na alle aanpassingen bij MT maar ook hier of die nu wel werkt bij mij.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drar
  • Laatst online: 16-09 15:22
Ronald.42 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:36:
[...]

https://www.se.com/nl/nl/faqs/FAQ000232815/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik hang nog een beetje half in het pv verhaal zie ik.
Daar was de spanningsval of liever opstuwing in dat geval nogal bepalend of je met 2,5mm2 toe kunt of liever een stap dikker gaat.

2,5mm2 wordt in België met max 20 amp. Afgezekerd.
In Nederland is dat 16 ampere volgens de nen 1010 maar dat heeft volgens mij weer meer te maken met selectiviteit dan met wat de kabel aan kan.

Als je even op internet rondstruint kom je veel verschillende uitleggen tegen.
Maar vast staat wel dat 20 ampere met 2,5mm2 op zich prima kan.

Zo zie je maar dat met alle info beschikbaar je toch ook wel dingen verkeerd opslaat in de parate kennis in de grijze massa.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PVerga
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
WitteVerf schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Als je de batterij instelt om steeds een lading van pakweg 15% aan te houden (dus bijladen vanuit het net van zodra de batterij onder 15% komt), dan is het systeem dus wel bruikbaar als UPS? Of valt de backup poort dan uit bij 15% ipv bij 11%?
Back-up poort valt uit bij 11% SOC no matter what.
Ik heb een stukje logica gebouwd die de de batterij traag bijlaadt tot 30% eens de SOC onder de 20% zakt.
Het werkt, maar erg gelukkig ben ik er niet mee…
Mijn bedoeling is mijn LAN en Internet infrastructuur operationeel te houden bij spanningsonderbreking. Ben voorlopig terug overgeschakeld naar oude maar beproefde UPS technologie.
Heb ook meermaals proberen aan te kaarten bij Marstek dat het m.i. geen zin heeft een back-up functie aan te te bieden die stopt met werken wanneer de batterij leeg is terwijl de netspanning nog aanwezig is, maar ik krijg enkel nietszeggende antwoorden die gewoon bevestigen wat we al weten.

Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PVerga schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:30:
[...]

Ik heb een stukje logica gebouwd die de de batterij traag bijlaadt tot 30% eens de SOC onder de 20% zakt.
Mijn bedoeling is mijn LAN en Internet infrastructuur operationeel te houden bij spanningsonderbreking. Ben voorlopig terug overgeschakeld naar oude maar beproefde UPS technologie.
Heb ook meermaals proberen aan te kaarten bij Marstek dat het m.i. geen zin heeft een back-up functie aan te te bieden die stopt met werken wanneer de batterij leeg is terwijl de netspanning nog aanwezig is, maar ik krijg enkel nietszeggende antwoorden die gewoon bevestigen wat we al weten.
Ik heb het zelfde probleem ook aangekaart. Maar ze snappen het niet blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-09 20:36
PNARI schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:32:
Zie op de website van Fluvius in tegenstelling van wat eerder werd beweerd nog geen uitzondering voor stekkerbatterijen :

Batterij/opslagsysteem melden
Sinds 1 januari 2017 ben je als netgebruiker verplicht om de plaatsing van een opslagsysteem te melden aan je distributienetbeheerder.

Meld je batterij of opslagsysteem aan
Wat is een opslagsysteem?
Dat is een alternatief energiesysteem waarmee je zelf energie kan verzamelen en deze later terug kan injecteren in het elektriciteitsdistributienet of in je elektrische binneninstallatie– al dan niet door tijdelijke omzetting in een andere vorm van energie zoals kinetische energie, chemische energie, …

Een bekend voorbeeld van zo’n opslagsysteem is een thuisbatterij waarin je zelf opgewerkte energie kan opslaan om die terug te gebruiken als je ze nodig hebt.

Waarom is er een meldingsplicht voor batterijen en opslagsystemen?
Dat heeft alles te maken met operationele veiligheid en het kunnen waarborgen van de spanningskwaliteit.

Bij de installatie of het weghalen van een opslagmogelijkheid zijn wij, als distributienetbeheerder, verplicht na te gaan of er al dan niet een aanpassing van de aansluiting of van het distributienet noodzakelijk is. Voor installatie kleiner dan 25 kVA moet je je batterij melden in Mijn Fluvius, voor grotere installaties gebeurt dit via een netstudie.

Zijn er voorwaarden voor de aansluiting?
Opslagsystemen/batterijen tot en met 25 kW kunnen pas op het distributienet worden aangesloten als ze:

Door een erkend controleorganisme conform het AREI zijn verklaard
Voldoen aan de technische bepalingen van Synergrid (meer informatie daarover via www.synergrid.be)
Monofasig maximaal 5 kVA AC-omvormervermogen bezitten
Meerfasig maximaal 25 kVA AC-omvormervermogen hebben (met een maximale spreiding over de verschillende fasen en een maximale onbalans van 5 kVA per fase)
Meld je batterij of opslagsysteem aan
Dat lees je inderdaad op Fluvius maar dit gaat niet over plug-in-thuisbatterijen.
Daar zwijgen ze nog over omdat nog niet alle kogels door de kerk zijn.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
WitteVerf schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:41:
[...]
Ik neem aan dat je doelt op aangepaste instellingen via Modbus?
Dat heb ik niet, dus ik kan het niet uitproberen.

Maar ik vermoed dat de ondergrens SOC aanpassen niet zal helpen. Het bijladen vanuit het net lijkt mij niet afhankelijk van de SOC maar van de gekozen gebruiksmodus. De batterij gaat opladen zodra er overproductie is, of de stroomprijs laag is, of in een ingesteld tijdvak.
(als de SOC ver onder de 11% komt gaat de batterij trouwens wel onafhankelijk van de gebruiksmodus opladen vanuit het net tot 11% weer bereikt is, dat is denk ik een ingebouwde beveiliging)

Je zou de batterij misschien wel als UPS kunnen gebruiken als je in Manual een tijdvak van 0-24h opladen instelt. Als de batterij na een stroomuitval helemaal leeg is start hij vanzelf weer op zodra het net weer spanning heeft.
Maar dan is het ook uitsluitend een UPS en geen thuisbatterij meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-08 22:16
Iemand al op 3 fase 3 van deze 5kwh marstek aangesloten met een shelly pro ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:31

S2S

Ik zat te denken , als 1 Marstek aangestuurd wordt door een Shelly en een andere door een hw-p1 op een 1 fase systeem hoe zou dat samen werken ? Op ai of auto stand .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
S2S schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:48:
Ik zat te denken , als 1 Marstek aangestuurd wordt door een Shelly en een andere door een hw-p1 op een 1 fase systeem hoe zou dat samen werken ? Op a1 of auto stand .
Ik denk niet dat verschillende CT enig verschil gaat maken.
Een CT geeft enkel actueel verbruik door aan de batterijen.
De batterijen berekenen dan zelfstandig wat ze moeten doen om het verbruik naar 0 te brengen.
Het gaat mis omdat de batterijen elk een eigen reactie op het actuele verbruik bepalen, er is geen afstemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:18
Ik zat te denken , als 1 Marstek aangestuurd wordt door een Shelly en een andere door een hw-p1 op een 1 fase systeem hoe zou dat samen werken ? Op a1 of auto stand .
Niet zeker maar volgens mij maakt het niet uit.
zolang de 2 venusjes van elkaar het bestaan niet weten gaan deze elkaar proberen op te laden/ontladen en krijg je een ping-pong effect, of je nu met 1 CT of 2 CT's werkt
Marstek moet hun code aanpassen, en hopelijk gaan ze dit doen.
Anders is er nog de optie voor aan SmartBox maar dat is dan terug een extra kost wat ik zonde zou vinden en wat het geheel dan ook terug een pak duurder maakt?

[ Voor 21% gewijzigd door kurt1977 op 22-03-2025 22:27 ]

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
[...]
Ik begrijp de wens om die mooie grote thuisbatterij óók als UPS te willen gebruiken.
Maar het combineren van de functies van een UPS en een thuisbatterij geeft conflicten.
Bij een UPS wil je eigenlijk constant een hoge SOC om bij stroomuitval genoeg reserve te hebben.
Bij een thuisbatterij wil je juist de volledig capaciteit benutten als tijdelijke buffer voor dagelijks stroomverbruik.

Ik vind de backup functie nuttig als noodoplossing, iets dat je pas aansluit na dat de stroom is uitgevallen.

Maar ik zou ook graag zien dat gebruikers meer controle hebben over de min SOC en wat de batterij doet op dat punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurt1977
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:18
Is het eigenlijk mogelijk om de omvormer van de zonnepanelen aan te sluiten op de backup-poort van de Marstek?
Bij stroomuitval van het net valt ook de omvormer van de zonnepanelen uit en die zou ik nu net graag aan hebben bij stroomuitval van het net.

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Laatst online: 10-09 16:04
Dat gaat zeker niet werken.

Ze moeten beide 50% van een P1 meter hebben.
Misschien dat het werkt als je in een emulator de waarde door 2 (of 3 bij 3 batterijen) deelt.
Maar grote kans dat ze rond de nul gaan slingeren.

Wel leuk om een keer te testen. Helaas heb ik geen 2 accu's.
Batterijen mogen dan niet in manual staan.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:29:
[...]

Ik begrijp de wens om die mooie grote thuisbatterij óók als UPS te willen gebruiken.
Maar het combineren van de functies van een UPS en een thuisbatterij geeft conflicten.
Bij een UPS wil je eigenlijk constant een hoge SOC om bij stroomuitval genoeg reserve te hebben.
Bij een thuisbatterij wil je juist de volledig capaciteit benutten als tijdelijke buffer voor dagelijks stroomverbruik.

Ik vind de backup functie nuttig als noodoplossing, iets dat je pas aansluit na dat de stroom is uitgevallen.

Maar ik zou ook graag zien dat gebruikers meer controle hebben over de min SOC en wat de batterij doet op dat punt.
Het zou fijn zijn om de min soc in de app te kunnen jnstellen
De modbus kan dat dus kan se marstek zelf dit ook aansturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
kurt1977 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:37:
Is het eigenlijk mogelijk om de omvormer van de zonnepanelen aan te sluiten op de backup-poort van de Marstek?
Bij stroomuitval van het net valt ook de omvormer van de zonnepanelen uit en die zou ik nu net graag aan hebben bij stroomuitval van het net.
Ja, maar met beperkingen, zie test micro-grid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
Ik neem aan dat dit een plaatje is uit home assistant.
Hoe heb je de waarde van 38% bij de batterij gekregen?

Ik heb een sensor met de restcapaciteit van de batterij maar weet niet hoe die te krijgen op het energie dasboard. De batterij heb ik er wel staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Maxwp schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:08:
[...]
Het zou fijn zijn om de min soc in de app te kunnen jnstellen
De modbus kan dat dus kan se marstek zelf dit ook aansturen
Natuurlijk kunnen ze dat.
Maar voor een plug-and-play product willen ze vermoedelijk het aantal functie die de gebruiker moet leren zo beperkt mogelijk houden. En tweakers zijn vast niet hun hoofddoelgroep, ook al zijn wij de eersten die zoiets kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Ronald_61 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:48:
[...]
Dat gaat zeker niet werken.

Ze moeten beide 50% van een P1 meter hebben.
Misschien dat het werkt als je in een emulator de waarde door 2 (of 3 bij 3 batterijen) deelt.
Maar grote kans dat ze rond de nul gaan slingeren.

Wel leuk om een keer te testen. Helaas heb ik geen 2 accu's.
Batterijen mogen dan niet in manual staan.
50% P1 is een aardig idee, dat helpt zeker.
Volgende obstakel is denk ik de timing. Als de batterijen niet tegelijk reageren pakt de 2de in de tijd de reactie van de 1ste als uitgangspunt voor het te compenseren verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffelke
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:26
[...]

Zoals ik het nu kan zien in HA werkt de backup uitgang volledig op de batterij in manuele modus. Er is geen bypass van het net. Dus geen ups functie, mijn apc staat hier dus ook nog altijd te draaien voor het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_61
Hometek schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:24:
[...]

50% P1 is een aardig idee, dat helpt zeker.
Volgende obstakel is denk ik de timing. Als de batterijen niet tegelijk reageren pakt de 2de in de tijd de reactie van de 1ste als uitgangspunt voor het te compenseren verbruik.
Ja, het zal wat tijd nodig hebben om uit te slingeren. Zeker als er veel verschillende gebruikers bij of afschakelen. Maar met een 1 sec regeling kon dit nog wel eens beter zijn dan 1 batterij op 1 fase met om de 10 sec waarde uit de slimme meter. Zou getest moeten worden om meer zekerheid te krijgen. Meten is weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:07
Mooie NOM weer vandaag (excl. 20 min koken op inductie + de oven)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qELhJrMhgFScFbo06cYGWrhpZIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KZ38qsVUyVutYb0nba2P673.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jellybrah schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:37:
Mooie NOM weer vandaag (excl. 20 min koken op inductie + de oven)[Afbeelding]
Altijd mooi om te zien dat het werkt.
Hier ook weer een nette dag.
Nu nog wat vinden om het overschot in te pompen voor de bewolkte dagen.... owh wacht dinsdag is besteldag 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3AI65mkdILdhfAPKX6a7HwkBS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEleeWEvbG9jdu0rB3q1SLjX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hier loopt hij ook lekker. Batterij 2 staat klaar voor de nacht, batterij 1 heeft genoeg gewerkt vandaag😉Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6K11spN7CyqrUwe51kJ0HjU1xs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VLSmAwtMjsoZ8iRj1jeN81QM.png?f=fotoalbum_large

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-09 23:00
Ronald_61 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:12:
[...]

Ik neem aan dat dit een plaatje is uit home assistant.
Hoe heb je de waarde van 38% bij de batterij gekregen?

Ik heb een sensor met de restcapaciteit van de batterij maar weet niet hoe die te krijgen op het energie dasboard. De batterij heb ik er wel staan.
https://github.com/flixlix/power-flow-card-plus
Ik gebruik deze add-on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:18:
[...]

Natuurlijk kunnen ze dat.
Maar voor een plug-and-play product willen ze vermoedelijk het aantal functie die de gebruiker moet leren zo beperkt mogelijk houden. En tweakers zijn vast niet hun hoofddoelgroep, ook al zijn wij de eersten die zoiets kopen :)
Gewoon een advanced menu toevoegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-09 21:32
Ik overweeg ook 2 marstek's. Wel in de garage waar ik maar 1 groep heb. Ze zouden dan op dezelfde groep komen, waarop ook de garage zit. Dus 800 ontladen en 2500 ontladen.

Gaat marstek straks ondersteunen dat beide samen de 800 en 2500 gaan ontladen en laden (en dus niet 1600 en 5000)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dolf_Tweakers schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Dat lees je inderdaad op Fluvius maar dit gaat niet over plug-in-thuisbatterijen.
Daar zwijgen ze nog over omdat nog niet alle kogels door de kerk zijn.
Enig idee waar alleen wel wat officieels te lezen valt over de plugin-batterij in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ronald_61 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:31:
[...]

Ja, het zal wat tijd nodig hebben om uit te slingeren. Zeker als er veel verschillende gebruikers bij of afschakelen. Maar met een 1 sec regeling kon dit nog wel eens beter zijn dan 1 batterij op 1 fase met om de 10 sec waarde uit de slimme meter. Zou getest moeten worden om meer zekerheid te krijgen. Meten is weten.
Ik ben benieuwd! Dan ga ik ooit ook zo draaien 😵‍💫

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:48:
[...]

Altijd mooi om te zien dat het werkt.
Hier ook weer een nette dag.
Nu nog wat vinden om het overschot in te pompen voor de bewolkte dagen..[/URL]
Een groot zwembad of sauna installeren 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:18

d3x

Even misschien nog iets voor topic start troubleshooting (zoals je wifi op orde...) het kan tot 2 dagen duren alvorens je externe connectie met marstek in orde is.

Na 2 dagen zonder enige aanpassing kon ik ook op 5g of extern aan mijn marstek. Daarvoor enkel thuis wifi of bluetooth. Ik had geen aanpassingen gedaan aan wifi en nu lukt het wel. Het is dus duidelijk dat ze ergens een cloud link leggen.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:18

d3x

Ik lees dat er al meerdere op de 1.49 staan. Ik kreeg gisteren avond een update binnen naar 1.48.211 naar 212. Is wel nog altijd even spannend om een update te doen, als het werkt dan werkt het :9 . Heb em nu 3 dagen plug&play met een HW p1 en hij doet alles naar wens, ook als hij volledig discharged is dan start hij terug op in de ochtend; Vandaag even test gedaan met de 2500W ontlading want hij zit toch gewoon in stopcontact op 1 aparte groep. Het is af en toe bewolkt en dan kan hij even inspringen om bij te sturen bij hoge piek. Ik ben er nog wel niet uit hoe precies hij nu is met de opvolging met HW p1, het lijken geen 10sec om de HW p1 meter, maar ook geen 10sec als ik de NOM zo wat volg op de P1 app.
De MT app met detail C1 gaat zo precies wel elke 10sec, die lijkt trager zijn chart aan te passen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMlEFEHbw_decenVo8j1IcGgXjg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DShCatGh7JwWELcGRxaRhDIy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door d3x op 23-03-2025 15:33 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 19:50
superduper1969 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Ooit gedacht aan een timer voor een badkamer verwarming? Bij mij staat deze ook niet de hele tijd aan. Sterker nog, ik heb nu een 450w infrarood die alleen aanstaat als de lamp aanstaat. En als de AI de accu in de goedkope tijd laad, in de winter is dit meestal snachts. Dan gebruik je goedkoper stroom tussen 6:00 en 8:00 in de badkamer.
Als ik hem overdag ga uitzetten is hij de volgende ochtend wss niet weer op 18-19 graden. Voor nu met saldering is het niet erg maar na 2027 moet ik wel iets anders gaan bedenken om het daar warm te gaan krijgen.

Volgens mij is het voor het vocht ook wel goed om het op temperatuur te houden daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-09 14:25
[...]

Als ik de modbus opties bekijk voor de batterij zie ik de mogelijkheid om de Discharge Cutoff Capacity te wijzigen (zie afbeelding hieronder). Als hier een waarde boven 11% wordt ingesteld, bijvoorbeeld 15%, gaat de batterij dan bijladen tot de "Discharge Cutoff Capacity " wanneer de SOC onder de ingestelde waarde valt? Blijft in dat geval dan de backuppoort onder spanning? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SmeLe4pkkW4AruBQoEca_ygV_w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZsQOsNI2YjVGeyo023lC7puO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja113
  • Laatst online: 04-05 00:26
Na paar weken goed gedraaid te hebben op de ct003 was hij vanmorgen weer offline en alleen te verbinden door beide stekkertjes er even uit te halen. Benieuwd of dit nu weer de hele tijd gaat gebeuren zoals hiervoor. Als ik naar de p1- van homewizard wil switchen moet ik dan de de ct003 naar links swipen om te verwijderen of kan ik ook gewoon op p1- homewizard drukken? Toen ik dat laatste deed verbond hij niet snel iig, dus maar weer de ct003 gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anja113 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:37:
Na paar weken goed gedraaid te hebben op de ct003 was hij vanmorgen weer offline en alleen te verbinden door beide stekkertjes er even uit te halen. Benieuwd of dit nu weer de hele tijd gaat gebeuren zoals hiervoor. Als ik naar de p1- van homewizard wil switchen moet ik dan de de ct003 naar links swipen om te verwijderen of kan ik ook gewoon op p1- homewizard drukken? Toen ik dat laatste deed verbond hij niet snel iig, dus maar weer de ct003 gekozen.
Gewoon wijzig CT doen en dan P1HW beta kiezen, configure, op volgende pagina verschijnt die dan Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTCXM-Uh9_oyB0SQZg_ooQBz5VU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8dkjEZQIxRN47DDPY627iO8z.jpg?f=fotoalbum_large

Erop drukken. Dan krijg je ok. Op volgende pagina weer op P1 beta drukken en op configureren en dan moet die geïnstalleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanmorgen CT001 opgestart, even een aantal uren opvolgen voor een eerste indruk.Meet wel niet het vermogen in vergelijking met Shelly en CT002 maar die afwijking zal het verschil niet maken denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door PNARI op 23-03-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja113
PNARI schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Gewoon wijzig CT doen en dan P1HW beta kiezen, configure, op volgende pagina verschijnt die dan [Afbeelding]

Erop drukken. Dan krijg je ok. Op volgende pagina weer op P1 beta drukken en op configureren en dan moet die geïnstalleerd zijn.
Dit gebeurde idd, maar dit bleef hangen voor mijn gevoel, dat zoeken, maar had misschien ff langer moeten wachten. Ik kijk even of hij het blijft doen en anders zal ik wat langer wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anja113 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Dit gebeurde idd, maar dit bleef hangen voor mijn gevoel, dat zoeken, maar had misschien ff langer moeten wachten. Ik kijk even of hij het blijft doen en anders zal ik wat langer wachten.
maar verschijnt die P1 echt ? Je moet echt als ie verschijnt op die P1 in de lijst drukken, is een beetje verwarrend vind ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Maxwp schreef op zondag 23 maart 2025 @ 01:18:
[...]
Gewoon een advanced menu toevoegen
Dat lijkt idd simpel, maar elke feature moet ontworpen, getest, gedocumenteerd en onderhouden worden. Dat zijn allemaal werkuren die door verkoop van producten gecompenseerd moeten worden. Dus een fabrikant zal een advanced menu alleen toevoegen als het product daardoor beter verkoopt. En de grote markt zijn niet de tweakers.
En dan nog de risiko's dat producten verkeerd gebruikt worden door gebruikers die de advandced features niet goed begrijpen en dan op socials negatieve reviews geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:07
Wat irritant dat ik de Huawei omvormer (resticker Zonneplan) van Zonneplan niet in de HW app kan krijgen voor een compleet overzicht. Ik lees dat ze dat ding volledig afgeschermd hebben. Morgen maar eens bellen of ze dat even niet kunnen doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:44
d3x schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:55:
Ik lees dat er al meerdere op de 1.49 staan. Ik kreeg gisteren avond een update binnen naar 1.48.211 naar 212.
Ik heb al een tijdje (sinds 14 Maart) de 1.49. Deze hebben ze naar mij gepushed ivm problemen koppelen Shelly EM-50. (Directe koppeling werk ook op deze versie niet). Ik merk geen verschil met 1.48 en introduceerde in ieder geval geen nieuwe issues.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4l-RxETN4UoUtg1-hLpfBzRi0wc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nK7i5X3MJve8fFpI0IkBHML6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door mtouw78 op 23-03-2025 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovani
  • Laatst online: 21-07 20:56
PNARI schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:08:
[...]

maar verschijnt die P1 echt ? Je moet echt als ie verschijnt op die P1 in de lijst drukken, is een beetje verwarrend vind ik ook
Is inderdaad verwarrend. Je moet niet wachten maar een tweede keer drukken op het P1 icoon. De tekst zegt installeren maar eigenlijk staat hij te wachten tot je een keuze bevestigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anja113
PNARI schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:08:
[...]

Je bedoelt dat ik bij die foto waarbij searching staat ik weer op de p1 moet drukken? Dat heb ik idd niet gedaan, zal het nog een keer proberen mocht de verbinding weer wegvallen. Thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CT001 werkt niet. Waarden van de drie fasen kloppen niet ( in absolute waarde en teken) en total constant 0, geeft wel drie fasen en waarden veranderen wel in CT-pagina.Heb feedback gegeven of ze nog interesse hebben, wil nog wel wat testen nu het nog aangesloten is. Ben terug op Shelly gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anja113 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:22:
[...]

Je bedoelt dat ik bij die foto waarbij searching staat ik weer op de p1 moet drukken? Dat heb ik idd niet gedaan, zal het nog een keer proberen mocht de verbinding weer wegvallen. Thx.
inderdaad
Daarna krijg je volgend beeld Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC_IQnScE7RG6ty-ONvbHAo18ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sn9UhcTaQnLOVC3xV77T9GWX.jpg?f=fotoalbum_large
Op ok drukken en op volgende pagina op configureren drukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrrGmTUL5DX51xYrre7CU89m3Fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAf2HrzE9pvHx90ascOeSGDT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door PNARI op 23-03-2025 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
d3x schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:50:
Even misschien nog iets voor topic start troubleshooting (zoals je wifi op orde...) het kan tot 2 dagen duren alvorens je externe connectie met marstek in orde is.

Na 2 dagen zonder enige aanpassing kon ik ook op 5g of extern aan mijn marstek. Daarvoor enkel thuis wifi of bluetooth. Ik had geen aanpassingen gedaan aan wifi en nu lukt het wel. Het is dus duidelijk dat ze ergens een cloud link leggen.
Ik heb dat ook gemerkt, eerst problemen, uitval CT en niks aangepast en plots is het oké. Raar toch.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Dat lijkt idd simpel, maar elke feature moet ontworpen, getest, gedocumenteerd en onderhouden worden. Dat zijn allemaal werkuren die door verkoop van producten gecompenseerd moeten worden. Dus een fabrikant zal een advanced menu alleen toevoegen als het product daardoor beter verkoopt. En de grote markt zijn niet de tweakers.
En dan nog de risiko's dat producten verkeerd gebruikt worden door gebruikers die de advandced features niet goed begrijpen en dan op socials negatieve reviews geven.
dan hebben ze het sl verkeerd aangepakt want Ready for market was het zeker niet. Te veel problemen al op voorhand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S

S2S

PNARI schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:25:
CT001 werkt niet. Waarden van de drie fasen kloppen niet ( in absolute waarde en teken) en total constant 0, geeft wel drie fasen en waarden veranderen wel in CT-pagina.Heb feedback gegeven of ze nog interesse hebben, wil nog wel wat testen nu het nog aangesloten is. Ben terug op Shelly gegaan.
🤣 het is wel bijzonder dat je dit nog probeert.. ik heb Marstek sturing al lang uit de meterkast, geen behoefte aan het systeem om zeep te helpen , moet juist geld gaan opleveren . Ik raak deze Shelly set-up niet meer aan .

Ik had de laatste 3 dagen al een slimmemeter storing (komt greenchoice wel heel handig uit) gisteren met bewolking deed het ineens weer, echt toeval ;) maar ze steken nu wel 2 euro in de zak. Met 1 dag die ontbreekt in hun grafieken , dat wordt achter de broek aan zitten met home wizard data.

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 23-03-2025 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S2S schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:44:
[...]

🤣 het is wel bijzonder dat je dit nog probeert.. ik heb Marstek sturing al lang uit de meterkast, geen behoefte aan het systeem om zeep te helpen , moet juist geld gaan opleveren . Ik raak deze Shelly set-up niet meer aan . Ik had de laatste 3 dagen al een slimmemeter storing (komt greenchoice wel heel handig uit) gisteren met bewolking deed het ineens weer ;) maar ze steken nu wel 2 euro in de zak. Met 1 dag die ontbreekt in hun grafieken , dat wordt achter de broek aan zitten met home wizard data.
Ik schakel zonder problemen tussen HWP1, Shelly en CT003, werken alle drie evengoed . Heb in begin ook wel snel beslist om van CT001 naar Shelly te gaan en nog voor ik de Shelly had geïnstalleerd kon ik op HWP draaien. Heb wel een nieuw wifinetwerk opgezet, mijn E-kast uitgebreid om de Shelly , nog wat reservegroepen en verbruiksmeters in te bouwen en toen overgegaan op Shelly. Nadat ik daar een paar weken op gedraaid had CT003 getest toen ik die ontving. Was gewoon benieuwd of ik met de CT001 geen fouten had gemaakt. Zou een goede oplossing zijn voor alle meters.
Ik heb de MT venus sinds 18-01-2025 en ben er tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
PNARI schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:52:
[...]

Ik schakel zonder problemen tussen HWP1, Shelly en CT003, werken alle drie evengoed . Heb in begin ook wel snel beslist om van CT001 naar Shelly te gaan en nog voor ik de Shelly had geïnstalleerd kon ik op HWP draaien. Heb wel een nieuw wifinetwerk opgezet, mijn E-kast uitgebreid om de Shelly , nog wat reservegroepen en verbruiksmeters in te bouwen en toen overgegaan op Shelly. Nadat ik daar een paar weken op gedraaid had CT003 getest toen ik die ontving. Was gewoon benieuwd of ik met de CT001 geen fouten had gemaakt. Zou een goede oplossing zijn voor alle meters.
Ik heb de MT venus sinds 18-01-2025 en ben er tevreden over.
Ik begreep dat je ook de ct002 had en getest had. Vraagje daarover.
Op de module zitten vier aansluitingen boven en vier onder. Bovenop aansluitingen voor op de 3 fases en nul.
Onderop de 4 voor ct klemmen. 3 fases en nul. Omdat ik 1 fase heb heb ik uit de groepenkast een bruine en nul gepakt voor de aansluiting boven voor de voeding, en maar 1 ct klem om de bruine aanvoer vanaf de meter. Klopt dit dan?
Moet je niet ook een klem om de blauwe nul bij de meter plaatsen?
Hij lijkt het wel goed te doen zo en vlgs het boekje zou dit goed zijn, maar ik twijfel een beetje.

Misschien wat advies?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eV5UjHNmbU2H6lLq2kKtoy_DSWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eABoRZPutyyin4F2Fj8wGzOb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bs4eSDRH6S2RIh8oz28ZT8W2uck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JTvBWktMkUJfevfbjUWybYU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Houtje01 op 23-03-2025 10:10 ]

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Houtje01 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:09:
[...]

Op de module zitten vier aansluitingen boven en vier onder. Bovenop aansluitingen voor op de 3 fases en nul.
Onderop de 4 voor ct klemmen. 3 fases en nul. Omdat ik 1 fase heb heb ik uit de groepenkast een bruine en nul gepakt voor de aansluiting boven voor de voeding, en maar 1 ct klem om de bruine aanvoer vanaf de meter. Klopt dit dan?

Hij lijkt het wel goed te doen zo en vlgs het boekje zou dit goed zijn, maar ik twijfel een beetje.

Misschien wat advies?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelfde als Shelly , is prima. Er zit altijd wat afwijking in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Neen, die heb ik nog niet getest 🙂. Heb je een HWP1 om op te volgen, zou helpen voor verificatie van werking of op je digitale meter de waarde eens vergelijken met de app als je een stabiel verbruik hebt ´s avonds laat
Als er in de installatieinstructie staat dat die ook voor 1fase geschikt is en je hem zo aansluit zal het wel ok zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Belangrijk inderdaad dat je je fase op VA aansluit op bovenkant en N natuurlijk en klem op IA op tegenoverliggende onderkant . Voor de rest geen klemmen aansluiten. Had jij 3 batterijen gekocht?
Hou ons op de hoogte over de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:10
hallorichard schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:31:
Ik overweeg ook 2 marstek's. Wel in de garage waar ik maar 1 groep heb. Ze zouden dan op dezelfde groep komen, waarop ook de garage zit. Dus 800 ontladen en 2500 ontladen.

Gaat marstek straks ondersteunen dat beide samen de 800 en 2500 gaan ontladen en laden (en dus niet 1600 en 5000)?
Ben ik ook wel benieuwd naar. Zou ook mijn situatie zijn als eea is afgeleverd.

Alleen in standje manual zou je een laadvermogen kunnen instellen? of kan je in de stand AI/Auto ook aangeven dat deze met max (bv) 800W gaat laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVerga
Hometek schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:29:
[...]

Voor alle duidelijkheid: ik heb een UPS die ik gebruik voor mijn LAN/Internet/home automation infrastructuur, maar mijn (te simpele) redering was: ik plug hem in de backup uitgang van de Marstek en alle extra resterende capaciteit in de Marstek bij een stroomuitval is meegenomen.
Maar ik gebruik de Marstek voor NOM en toen de batterij tijdense de nacht leeg was geraakt heeft de UPS overgenomen, maar tegen de ochtend UPS ook leeg en alles down.
Dit terwijl de netspanning gewoon aawezig was…

In een eerste reactie wat logica gebouwd om de batterij op tijd terug wat bij te laden en dat werkt. Maar uiteindelijk is dit een lapmiddel en onnodige complexiteit dus heb ik ondertusen de UPS gewoon terug aan het net gekoppeld. Het is zeer stabiel hier en de UPS is ooit enkel al moeten tussenkomen wanneer door mijn geknutsel al eens de aardlek schakelaar activeerde… :)

Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
PNARI schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Belangrijk inderdaad dat je je fase op VA aansluit op bovenkant en N natuurlijk en klem op IA op tegenoverliggende onderkant . Voor de rest geen klemmen aansluiten. Had jij 3 batterijen gekocht?
Hou ons op de hoogte over de werking.
Ok thanks. Dan zit ie goed. Hij reageert retesnel per sec. De MT app is duidelijk langzamer. Ik geloof zelfs dat de p1 van HW hem niet bijhoud 😀 als ik een grootverbruiker aanzet en kijk naar de led in de accu lijkt hij heel snel te switchen van laden naar ontladen. Overzichtje is nog niet echt iets uitgebreids sinds gisteravond. Lijkt wel nog strakker te zijn als voorheen met hw p1 en update elke 10 sec. Ik ga het de aankomende dage eens goed volgen.

En nee, ik heb 1 accu, ben wel in voor een 2e, maar zoals al veel gezegd. Moet wel goed samen kunnen werken op 1 fase.
Binnenkort wil ik deze verhuizen van de voorhal naar de schuur achter. Maar eerst nog even een poosje in de gaten houden. 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVerga
RF1000 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar. Zou ook mijn situatie zijn als eea is afgeleverd.

Alleen in standje manual zou je een laadvermogen kunnen instellen? of kan je in de stand AI/Auto ook aangeven dat deze met max (bv) 800W gaat laden?
Voor zo ver ik weet lukt het beperken van laadvermogen enkel via modbus koppeling, via de app kan je m.i. enkel het max. ontlaadvermogen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje : als jullie in de EMS inloggen zien jullie dan data of is alles leeg. Ik zie enkel mijn 2 MT met hun id en Mac en FW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysler
  • Laatst online: 16-09 11:29
De Marstek sage gaat verder...

Sinds gisteren werkt hij niet meer op 'Auto'. Enkel nog maar op manueel op -en ontladen.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thysler schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:16:
De Marstek sage gaat verder...

Sinds gisteren werkt hij niet meer op 'Auto'. Enkel nog maar op manueel op -en ontladen.

Iemand tips?
Is het CT lampje aan op de MT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houtje01 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Ok thanks. Dan zit ie goed. Hij reageert retesnel per sec. De MT app is duidelijk langzamer. Ik geloof zelfs dat de p1 van HW hem niet bijhoud 😀 als ik een grootverbruiker aanzet en kijk naar de led in de accu lijkt hij heel snel te switchen van laden naar ontladen. Overzichtje is nog niet echt iets uitgebreids sinds gisteravond. Lijkt wel nog strakker te zijn als voorheen met hw p1 en update elke 10 sec. Ik ga het de aankomende dage eens goed volgen.

En nee, ik heb 1 accu, ben wel in voor een 2e, maar zoals al veel gezegd. Moet wel goed samen kunnen werken op 1 fase.
Binnenkort wil ik deze verhuizen van de voorhal naar de schuur achter. Maar eerst nog even een poosje in de gaten houden. 😜
Fijn dat je een HWP1 hebt, heel handig om op te volgen. Misschien een advies : plaats een energy socket van HW tussen batterij en stopcontact en op continue aan , zou kan je perfect zien wat de batterij doet in vergelijking met stroom totaal en kan je RTE berekenen.En kijk altijd over 24u of het op nom lijkt als je in auto of AI werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:57
Toch nog wat vragen ter verduidelijking, want het wordt me nog niet helder ondanks teruglezen.

Ik heb 3 fasen.
Huidige accu is met eigen groep en zekering via een goede wcd aangesloten. Gedaan door een electricien. Daar zit dus absoluut niets anders op. Is ontladen met 2500 watt dan altijd veilig?

Als ik over ga naar 2 of 3 accu's verdeeld ook over 3 fases, maak ik dan optimaler gebruik van mijn eigen opwek (los van de grotere opslagcapaciteit). En als ik het zou doe werken de accu's dan nog steeds niet goed samen of in dat geval wel? Dank alvast

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:14:
Vraagje : als jullie in de EMS inloggen zien jullie dan data of is alles leeg. Ik zie enkel mijn 2 MT met hun id en Mac en FW
Wat bedoel je met inloggen op de EMS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysler
DSSW schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Is het CT lampje aan op de MT?
Nee. Wat betekent dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 10:48

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Dat je geen sturing hebt van je accu.

Het is friet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtje01
PNARI schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:17:
[...]

Fijn dat je een HWP1 hebt, heel handig om op te volgen. Misschien een advies : plaats een energy socket van HW tussen batterij en stopcontact en op continue aan , zou kan je perfect zien wat de batterij doet in vergelijking met stroom totaal en kan je RTE berekenen.En kijk altijd over 24u of het op nom lijkt als je in auto of AI werkt.
Ik heb al een hele tijd een HW Energy socket tussen de batterij. Vandaar dat ik al kon monitoren wat hij deed. Bottleneck bij mij was de 10 sec meter.
Ik ga eens goed kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:18:
Toch nog wat vragen ter verduidelijking, want het wordt me nog niet helder ondanks teruglezen.

Ik heb 3 fasen.
Huidige accu is met eigen groep en zekering via een goede wcd aangesloten. Gedaan door een electricien. Daar zit dus absoluut niets anders op. Is ontladen met 2500 watt dan altijd veilig?

Als ik over ga naar 2 of 3 accu's verdeeld ook over 3 fases, maak ik dan optimaler gebruik van mijn eigen opwek (los van de grotere opslagcapaciteit). En als ik het zou doe werken de accu's dan nog steeds niet goed samen of in dat geval wel? Dank alvast
Als die batterij op eigen groep staat geen probleem om te ontladen op 2500W, adviseer het zelfs aan maar dat is mijn advies. Hopelijk heeft je installateur meteen een 3- fase groep geïnstalleerd zodat je nog 1 of twee batterijen kan toevoegen en nog een extra voor EV en Wp. 1 extra batterij is nog niet ondersteund in auto of AI ,2 wel mits verzoek voor speciale FW versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thysler
DePrutser schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:25:
[...]

Dat je geen sturing hebt van je accu.
Heb nu wel een CT-lampje dat brandt, maar van zodra ik van manueel naar auto overschakel. Zakt het laadvermogen weg naar nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:57
PNARI schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Als die batterij op eigen groep staat geen probleem om te ontladen op 2500W, adviseer het zelfs aan maar dat is mijn advies. Hopelijk heeft je installateur meteen een 3- fase groep geïnstalleerd zodat je nog 1 of twee batterijen kan toevoegen en nog een extra voor EV en Wp. 1 extra batterij is nog niet ondersteund in auto of AI ,2 wel mits verzoek voor speciale FW versie
ah, zijn voorstel was inderdaad een 3 fase groep met het advies om er 2 bij te kopen i.p.v. 1 :-). Idem een compleet nieuwe kast i.v.m. komst warmtepomp wat ik ook aan het uitzoeken ben. Dat worden in totaal heel wat centjes om uit te gaan geven.....

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Pagina: 1 ... 93 ... 262 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.