.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Heb hetzelfde hier... maar werking batt is goed!A3-D schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:34:
[...]
Ik staar me daar ook niet blind op, maar zie wel dat het laden en/of het ontladen daardoor ook onderbroken wordt, en dat lijkt me niet de bedoeling toch?
[YouTube: title]
De interne communicatie tussen CT003 en Batt werkt hier goed.
De externe communicatie met CT003 incl BT werkt matig. Soms wel in een keer andere keer niet... moet een aantal keren proberen. Heb dat gemeld via feedback en er zou aan gewerkt worden.
Nu heb ik V1.10 erin zitten en het lijkt nu beter te werken met de UserInterface communicatie.
Ze blijven maar vernieuwingen doorvoeren! Top.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Bron?Maxwp schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:44:
Heb begrepen dat er geen stock is in Europa tot april dit jaar.
Dus alleen wat al is geleverd bij verschillende verkopende partijen
Heb je v1.10 aangevraagd via de app of stond deze al klaar? Bij mij is nog niks beschikbaar.SatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:58:
Zojuist de CT003 V1.10 update gedaan.
Als je vanuit apparatenbeheer de CT003 kiest heeft die nu sneller verbinding met de server/lokaal.
Ik moest bij V1.09 vaak wat langer wachten en soms eerst een stapje terug doen en opnieuw de CT003 selecteren om connectie te maken.
Kreeg na 2 dagen volgend antwoord:
You need to keep us marstek p1 meter. Please follow the guide to solve the connection problem. Refer to the PDF for the operation Reset Server Connection.
Er zat een link bij naar deze PDF.
In de PDF zit een link naar de APK van een nieuwere versie van de Marstek app, vooralsnog alleen voor Android, en kennelijk nog in beta fase.
Ik heb de nieuwe app niet geinstalleerd, mijn systeem loopt nu goed met de CT003, ik wacht wel op de officiele update.
2x Venus E (Gen1) V153.213, HW P1, Lilygo+HA
Dat is voor mij een duidelijke NIET. NOM/AI moet gewoon werken.metam schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:12:
[...]
Wat is de definitie van "goed" en "soms"?
Bij mij ligt de wifi van de Marstek P1 meter er bijna voortdurend uit (geldt ook voor als ik de HW P1 meter koppel), zie ik nog geen drie fasen, en werkt AI en Auto zeer chaotisch, maar als ik de batterij op manual laad en ontlaad gaat dat prima.
Persoonlijk vind ik alleen manual laden niet "goed", en ook niet "soms", maar "Niet" dekt dan ook niet de lading.
V148/V109 Sagemcom T-210D ESMR5.
Als de Wifi het wel doet hoeveel streepjes heb je, 1 streepje is géén streepje.
Minimaal 2 of het liefts 3.
De Accu moet altijd in de App zichtbaar zijn met connectie.
De CT003 wordt bij mij alleen getoond als ik thuis ben.
Voor FW updates moet je ook binnen Bluetooth bereik zijn.
Voor €18 heb je bij de Action de TP-Link AC-750 om signaal te boosten in de ruimte van de accu.
De Meter Sectie heeft ook een Other SMR5.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WIuhSGmy8k3ps9B12rBAaMyG.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door superduper1969 op 06-03-2025 11:11 ]
MTVenus V151 + CT003 V116 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Krijg je automatisch... zal in verschillende batches worden gepusht vermoed ik.r.reus schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:04:
[...]
Heb je v1.10 aangevraagd via de app of stond deze al klaar? Bij mij is nog niks beschikbaar.
Niks schokkends dus je mist voorlopig niets... voorlopig... ;-)
En voor de Landis Gyr “ lovers”. Er zit nu een E 360 ( die was er al natuurlijk) ENNNN E350 versie in.
Ik heb hem nu net geïnstalleerd, dus ik kan nog niets zeggen over de werking maar zou zeggen leef je uit en ga uitproberen
[ Voor 6% gewijzigd door Koniade op 06-03-2025 11:26 ]
Er wordt op verschillende manieren gecommuniceerd.
- Operationele Communicatie (OC)
- User Interface (UI)
- Blue Tooth (BT)
De OC wordt gedaan door de gekozen P1 meter (CT003 etc), er worden actuele waarden gepubliceerd van de energiemeter. De Batt haalt die waarden op (luistert op poort 1010) en de BMS gebruikt die gegevens voor verdere werking van de batterij (wat te doen?)
De OC verzorgt niet alleen locale communicatie tussen Venus en CT via wifi, maar ook communicatie met de server via wifi+internet. Dus de gebruikte P1 meter doet niets anders dan de informatie van de energiemeter lokaal aanbieden op poort 1010, in de Batt zit de logica (BMS)
De UI/App maakt Wifi of BT connectie voor de gegevens van de Marstek apparatuur. Dus bij de andere P! meter zal je dat dan ook niet terugvinden in de Marstek app.
Bij geen Wifi verbinding zal de communicatie van de App verlopen via de ingestelde Server. Hierdoor kun je toch buitenhuis je Martek apparatuur benaderen/uitlezen
BT is uitsluitend lokaal en wordt gebruikt om firmware te updaten en bij geen WiFi/Extern internet zal de App toch gegevens van de Marstek apparatuur uit kunnen lezen.
Wat brengt dit ons? De OC is essentieel voor en goede werking van de batt behalve in de manuel mode.
Dat de gegevens vanuit de UI App niet real-time zijn en van minder/geen belang zijn voor de werking van de batt.
Nu is het in de praktijk meestal zo als je de UI/App communicatie slecht is dat ook geldt voor de OC omdat die in het hetzelfde netwerk werken.
Aanvullend observaties;
Bij V1.48, CT003 V1.09, aparte router met prepaid mobiel internet (router en internet verbinding worden uitsluitend voor het Marstek systeem gebruikt)
- in deze opzet heeft de app geen verbinding met de apparaten via wifi of internet, uitsluitend via bluetooth (ligt vermoedelijk aan het mobile internet access point, remote control via mobiel netwerk naar wifi apparaten schijnt moeilijk te zijn, zie deze blog).
- zonder internet is de CT verbinding in Auto en AI modes zeer instabiel (led op batterij gaat uit en laden / ontladen stopt, zie ook deze post)
- als de app geen verbinding heeft met de apparaten werkt de functie 'Statistieken' (Cumulative Ontlading) in de app nog wel, deze data komt blijkbaar van de server, en de data wordt regelmatig geupdate door de batterij (elk half uur?)
- data verbruik van prepaid sim kaart in Auto mode is ca. 2.6 - 2.9 Mb per dag (feedback sturen lijkt extra data verkeer te genereren, feedback wordt ook op de server in je account opgeslagen)
[ Voor 34% gewijzigd door SatScan op 06-03-2025 21:15 ]
Ik zal zo eens kijken naar de E350.Koniade schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:24:
Ik heb ook automatisch de update binnengekregen V110
En voor de Landis Gyr “ lovers”. Er zit nu een E 360 ( die was er al natuurlijk) ENNNN E350 versie in.
Ik heb hem nu net geïnstalleerd, dus ik kan nog niets zeggen over de werking maar zou zeggen leef je uit en ga uitproberen
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Het is friet!
Een paar aanvullende observaties bij mijn systeem, Venus E V148, CT003 V109, aparte router met prepaid mobiel internet (router en internet verbinding worden uitsluitend voor het Marstek systeem gebruikt)SatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:36:
Een eenvoudige beschrijving van de communicatie voor de werking van de batterij.
- User Interface (UI)
- Blue Tooth (BT)
De OC wordt gedaan door de gekozen P1 meter, er worden actuele waarden gepubliceerd van de energiemeter. De Batt haalt die waarden op (luistert op poort 1010) en de BMS gebruikt die gegevens voor verdere werking van de batterij (wat te doen?)
De UI/App maakt Wifi of BT connectie voor de gegevens van de Marstek apparatuur. Dus bij de andere P! meter zal je dat dan ook niet terugvinden in de Marstek app.
Bij geen Wifi verbinding zal de communicatie van de App verlopen via de ingestelde Server. Hierdoor kun je toch buitenhuis je Martek apparatuur benaderen/uitlezen
BT is uitsluitend lokaal en wordt gebruikt om firmware te updaten en bij geen WiFi/Extern internet zal de App toch gegevens van de Marstek apparatuur uit kunnen lezen.
...
- in deze opzet heeft de app geen verbinding met de apparaten via wifi of internet, uitsluitend via bluetooth (ligt vermoedelijk aan het mobile internet access point, remote control via mobiel netwerk naar wifi apparaten schijnt moeilijk te zijn, zie deze blog).
- zonder internet is de CT verbinding in Auto en AI modes zeer instabiel (led op batterij gaat uit en laden / ontladen stopt, zie ook deze post)
- als de app geen verbinding heeft met de apparaten werkt de functie 'Statistieken' (Cumulative Ontlading) in de app nog wel, deze data komt blijkbaar van de server, en de data wordt regelmatig geupdate door de batterij (elk half uur?)
- data verbruik van prepaid sim kaart in Auto mode is ca. 2.6 - 2.9 Mb per dag (feedback sturen lijkt extra data verkeer te genereren, feedback wordt ook op de server in je account opgeslagen)
In mijn beleving omvat de OC niet alleen locale communicatie tussen Venus en CT via wifi, maar ook communicatie met de server via wifi+internet.
Via support het verzoek gekregen om voor CT003 na de update van V109 naar V110 een factory reset uit te voeren. Even naar de meterkast gehobbeld en de factory reset uitgevoerd. WiFi was niet nodig om opnieuw in te voeren en ook de bluetooth connectie kwam weer tot stand. De meter moest ik wel weer even terugzetten naar mijn Landis+Gyr E360 SMR5.0
Nu zie ik wel een strakke lijn in HW en valt de verbinding niet telkens weg. In de onderstaande video schakel ik een waterkoker in en zie de MT netjes reageren in auto modus. Batterij is nu 100% vol en heb hem op een aparte groep geplaatst en ga het maar eens een paar dagen aankijken. Als dit zo blijft werken dan is het alleen nog even wachten op de ondersteuning van de HW P1, dat scheelt weer een apparaat in de meterkast.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V116 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Dank en erbij gezet!Hometek schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:32:
[...]
Een paar aanvullende observaties bij mijn systeem, Venus E V148, CT003 V109, aparte router met prepaid mobiel internet (router en internet verbinding worden uitsluitend voor het Marstek systeem gebruikt)
Alleen de SMR 5 staat er nu in van de E350. Hebben mensen met een lagere versie niets aan.Koniade schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:24:
Ik heb ook automatisch de update binnengekregen V110
WachtSatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:36:
Een eenvoudige beschrijving van de communicatie voor de werking van de batterij.
- User Interface (UI)
- Blue Tooth (BT)
De OC wordt gedaan door de gekozen P1 meter, er worden actuele waarden gepubliceerd van de energiemeter. De Batt haalt die waarden op (luistert op poort 1010) en de BMS gebruikt die gegevens voor verdere werking van de batterij (wat te doen?)
De OC verzorgt niet alleen locale communicatie tussen Venus en CT via wifi, maar ook communicatie met de server via wifi+internet.
Wat brengt dit ons? De OC is essentieel voor en goede werking van de batt behalve in de manuel mode.
Dat de gegevens vanuit de UI App niet real-time zijn en van minder/geen belang zijn voor de werking van de batt.
Nu is het in de praktijk meestal zo als je de UI/App communicatie slecht is dat ook geldt voor de OC omdat die in het hetzelfde netwerk werken.
Aanvullend observaties;
Bij V1.48, CT003 V1.09, aparte router met prepaid mobiel internet (router en internet verbinding worden uitsluitend voor het Marstek systeem gebruikt)
Je kan buitenshuis de marstek app openen en gegevens zien ?
Heb dit nog nooit gezien en net even gepoebeerd maar mobiel internet geeft 0 gegevens in de marstek app
Werkt gewoon. Ik kan in de stad de Accu gewoon bedienen. (Buitenshuis)Maxwp schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:07:
[...]
Wacht
Heb dit nog nooit gezien en net even gepoebeerd maar mobiel internet geeft 0 gegevens in de marstek app
de app openen kan ik ook maar ik zie geen wattages of dergelijkeS2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:13:
[...]
Werkt gewoon. Ik kan in de stad de Accu gewoon bedienen. (Buitenshuis)
is gewoon blanco
kan wel feedback sturen en zo naar de support de app werkt wel maar verder niks
heeft trouwens nooit gewerkt wist niet eens dat dit kon
[ Voor 7% gewijzigd door Maxwp op 06-03-2025 15:08 ]
De ct003 is niet benaderbaar buitenshuis . Mss dat je daarom niet ziet .Maxwp schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:07:
[...]
de app openen kan ik ook maar ik zie geen wattages of dergelijke
is gewoon blanco
Als de Wifi het wel doet zeker 2 streepjes. Heb het nu een paar dagen niet gecheckt (omdat ik manueel laad). Net gekeken. Wifi wachtwoord was weg. Na invullen gaat hij configureren (P1 eerst tijdje losgekoppeld van elektriciteit). Daarna geeft hij de melding: Bluetooth van het apparaat is losgekoppeld, probeer het later opnieuw. Ik had gisteren of eergisteren de melding dat V109 klaar stond en die heb ik toen geïnstalleerd. Interessant is dat bij de versie van de P1 het volgende staat:superduper1969 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:10:
[...]
Dat is voor mij een duidelijke NIET. NOM/AI moet gewoon werken.
Als de Wifi het wel doet hoeveel streepjes heb je, 1 streepje is géén streepje.
Minimaal 2 of het liefts 3.
De Accu moet altijd in de App zichtbaar zijn met connectie.
De CT003 wordt bij mij alleen getoond als ik thuis ben.
Voor FW updates moet je ook binnen Bluetooth bereik zijn.
Voor €18 heb je bij de Action de TP-Link AC-750 om signaal te boosten in de ruimte van de accu.
De Meter Sectie heeft ook een Other SMR5.
[Afbeelding]
App V:1.6.2
Apparaat: V0
Met name dat laatste is erg vreemd.
<b>Vraag: hoe koppel ik Bluetooth weer aan de P1?</b>
Mijn Wifi netwerk is prima, heb in het hele huis Wifi versterkers van KPN staan en heb een 1000Mb abonnement. De P1 hangt in de meterkast naast de router en de P1 van HW zit in dezelfde splitter. De batterij staat in de garage met drie streepjes wifi.
Een HomeWizard P1 kan je niet koppelenvia Bluetooth, een CT003 wel.metam schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:39:
[...]
Als de Wifi het wel doet zeker 2 streepjes. Heb het nu een paar dagen niet gecheckt (omdat ik manueel laad). Net gekeken. Wifi wachtwoord was weg. Na invullen gaat hij configureren (P1 eerst tijdje losgekoppeld van elektriciteit). Daarna geeft hij de melding: Bluetooth van het apparaat is losgekoppeld, probeer het later opnieuw. Ik had gisteren of eergisteren de melding dat V109 klaar stond en die heb ik toen geïnstalleerd. Interessant is dat bij de versie van de P1 het volgende staat:
App V:1.6.2
Apparaat: V0
Met name dat laatste is erg vreemd.
<b>Vraag: hoe koppel ik Bluetooth weer aan de P1?</b>
Mijn Wifi netwerk is prima, heb in het hele huis Wifi versterkers van KPN staan en heb een 1000Mb abonnement. De P1 hangt in de meterkast naast de router en de P1 van HW zit in dezelfde splitter. De batterij staat in de garage met drie streepjes wifi.
De HomeWizard P1 koppel je via CT > Wijzig > P1 (Beta)
MTVenus V151 + CT003 V116 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Als er een 2e router met de WAN poort (meestal afwijkende kleur) aan de LAN poort van een andere router hangt, dan kunnen alle appraten internet bereiken maar niet alle apparaten elkaar.
Met Mesh Wifi of Wifi Spots heb je dit niet.
Een Router heeft vaak een DHCP server en NAT (Network addres Translation) dat 1 richtings verkeer kan veroorzaken als je het onhandig aansluit.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/b3NRp62IiNI1mdgsaF6WrSje.jpg?f=user_large)
Ik heb het ook over de P1 van Marstek. Deze hangt in de HW splitter naast de P1 van HW. De HW P1 had ik in een eerder stadium al eens geprobeerd, maar die gaf hetzelfde resultaat als de P1 van Marstek (geen 3 fasen en het leek of hij alleen de waarde van 1 van de fasen doorgaf).superduper1969 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:51:
[...]
Een HomeWizard P1 kan je niet koppelenvia Bluetooth, een CT003 wel.
De HomeWizard P1 koppel je via CT > Wijzig > P1 (Beta)
De melding waar ik het over had is dus ook de P1 van Marstek die in de app onderstaande melding geeft. Vandaar mijn vraag: hoe koppel ik bluetooth aan de P1 van Marstek? Of is de P1 van Marstek kapot?
/f/image/F8zLbsVE8S9z7rd3z3awLzSe.png?f=fotoalbum_large)
Gewoon de CT003 verwijderen bij apparaat beheer/device management en opnieuw toevoegen. Een factory reset van de CT003 kan ook nog eens voor wonderen zorgen.metam schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:00:
[...]
Vandaar mijn vraag: hoe koppel ik bluetooth aan de P1 van Marstek? Of is de P1 van Marstek kapot?
[Afbeelding]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V116 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Iets met Bluetooth of RPC / UDP
[ Voor 13% gewijzigd door S2S op 06-03-2025 16:34 ]
/f/image/LlBTNDojlyLK1kSQNCJCRZwU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0Bx8r7TRsbwadWdV15TfbJi3.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie dus maar 1 lijn, dat is de lijn van hetgeen de batterij nu oplaadt (manual 2000 watt). Ik zie niets vanuit mijn slimme meter.
Als ik daarna weer terug ga naar de Marstek P1 (via CT) dan zie ik dit:
/f/image/tWF7rO1rp4VbiAohLiHwRTiP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qgAe1A6vETRmraFf94CDTPDj.png?f=fotoalbum_large)
Als ik daarna naar de P1 meter zelf ga (dus niet via CT) dan moet ik het wifi wachtwoord invullen en krijg ik de melding dat de Bluetooth van het apparaat is losgekoppeld.
/f/image/7Cl0wCMJhCPPQzq8xtkKNwqO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nmT7aZmCfJaMaKNaPSzlBAUt.png?f=fotoalbum_large)
Daarna nog een keer via CT de P1 meter van HW toevoegen:
/f/image/M2pslJURtfWF8yHk2QssNj7n.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zapAkHLtjEdHSQAuWgAadRsy.png?f=fotoalbum_large)
Ik kom er niet meer uit. De P1 van Marstek lijkt het helemaal niet meer te doen (heb nooit meer dan 2 lijntjes gezien, de lijn van de batterij en 1 lijn die niet het totaal was van de slimme meter op dat moment), de P1 van HW heeft het nooit echt gedaan.
De meldingen in de app zijn ook heel onduidelijk.
Klik later "Configureren"CT-verbindingen maken ???
Bluetooth van het apparaat is losgekoppeld ???
Tip Klik om het P1 Meter (Beta) toe te voegen voordat u deze actie uitvoert! ???
In de app van Shelly poort 1010 open zetten.IP adres leeglaten.S2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:26:
Moet ik iets specials doen om de Shelly toe te voegen ? Hij zegt nu configureren mislukt (Shelly meet wel goed nu)
Dit doe je in: Networks, RPC over UDP.
3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151
Bedankt , hielp niet. Alle apparaten zitten op een 2.4 GHz netwerk . Misschien alles even uit .Njord1 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:36:
[...]
In de app van Shelly poort 1010 open zetten.IP adres leeglaten.
Dit doe je in: Networks, RPC over UDP.
Moet ik in de router die poort openzetten ? Communiceert de Shelly niet via Bluetooth met de accu?
[ Voor 13% gewijzigd door S2S op 06-03-2025 17:23 ]
uhm ok wat heb je er dan aan als je de app kan openen buitenshuis ( wat altijd kan ook zondder internet natuurlijk ) maar vervolgens toch niks kan zien ?S2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:10:
[...]
De ct003 is niet benaderbaar buitenshuis . Mss dat je daarom niet ziet .
Ik vond het toevoegen van de HWP1 ook erg onduidelijk.metam schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:32:
...
Ik kom er niet meer uit. De P1 van Marstek lijkt het helemaal niet meer te doen (heb nooit meer dan 2 lijntjes gezien, de lijn van de batterij en 1 lijn die niet het totaal was van de slimme meter op dat moment), de P1 van HW heeft het nooit echt gedaan.
De meldingen in de app zijn ook heel onduidelijk.
Klik later "Configureren"CT-verbindingen maken ???
Bluetooth van het apparaat is losgekoppeld ???
Tip Klik om het P1 Meter (Beta) toe te voegen voordat u deze actie uitvoert! ???
Ik veronderstel dat je de HWP1 eerst via de HW energy app hebt geinstalleerd?
Belangrijk om te begrijpen zijn deze stappen in de Marstek 'logica':
1 een apparaat moet eerst worden 'toegevoegd' in de app
2 vervolgens moet dat apparaat 'geconfigureerd' worden
Als je in het scherm 'CT-apparaat wijzigen' een andere CT aantikt en 'Configureert' wordt deze eerst 'toegevoegd', dan krijg je de cryptische melding met 'succesvol toegevoegd klik later Configureren' en kom je weer terug in het scherm 'CT- apparaat wijzigen'.
De bedoeling is dat je dan nog eens op configureren klikt zodat het nieuw toegevoegde apparaat geconfigureerd wordt voor gebruik.
Belangrijk bij de HWP1 is dat je alleen kunt configureren als het device met de Marstek app op hetzelfde wifi netwerk zit als de P1.
Overschakelen naar manueel bijvoorbeeld . Ik zag wel data hoor. Alleen je kunt niet in de p1 meter.Maxwp schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:55:
[...]
uhm ok wat heb je er dan aan als je de app kan openen buitenshuis ( wat altijd kan ook zondder internet natuurlijk ) maar vervolgens toch niks kan zien ?
Ik heb een DM gestuurd.PVerga schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:13:
[...]
Hallo, ik ben zelf ook bezig met een Shelly emulator voor de Marstek op m'n Loxone home automation en dacht dat ik het allemaal goed gesnapt had, maar niet dus...
Ik detecteer de 'vraag' van de Marstek ({"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}})
en stuur dan deze JSON naar de Marstek op UDP poort 22222
{"id":"0","src": "shellypro3em-fce8c0d79b78","dst": "*","result":{"a_act_power": -279.4,"b_act_power": 0.0,"c_act_power": 0.0,"total_act_power": -279.4}}
Ik heb geprobeerd rechtstreeks naar het IP adres van de Marstek te sturen en ook naar het broadcast adres van mijn LAN: x.x.x.255 (dit laatste omdat de Marstek ook een broadcast stuurt), Shelly is gedecteerd in de Marstek app, maar alle waarden staan op nul.
Kan jij me laten weten of je iets mis ziet in mijn JSON en welke JSON jij stuurt en naar welk IP adres (Marstek IP of broadcast)?
Met dank.
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
WifiS2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:27:
Communiceert zo’n Shelly niet via Bluetooth met de Accu?
Thanks
Hier Wifi-ni 🤣 ik zal straks eens kijken waarom de connectie niet lukt .
Dit heb je al wel gedaan?S2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:51:
[...]
Thanks
Hier Wifi-ni 🤣 ik zal straks eens kijken waarom de connectie niet lukt .
:strip_exif()/f/image/BihkD1hLCh28dIe4NGZrZHRG.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Jep, zit wel met wifi op de router. Kan eventueel met kabel.
Jep, zonet nog Wifi en BT uitgeschakeld op mijn smartphone en app connecteert via mobile data en je kan de CT waarden etc opvragen.Maxwp schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:07:
[...]
Wacht
Het Wifi icoontje in de app is engszins misleidend: het duidt er enkel op dat de app een MQTT verbinding heeft met de Marstel Cloud omgeving. Heeft niet veel te maken met een WiFi verbinding…
Soms moet je even geduld oefenen vooraleer het groen wordt en af en toe heb ik de app al eens moeten stoppen en herstarten om verbinding te krijgen, dus nog niet 100% stabiel.
Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F
Geen idee of dat wat uitmaakt maar bij mij hangt de shelly met kabel aan de router.S2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:01:
[...]
Jep, zit wel met wifi op de router. Kan eventueel met kabel.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik zal eens kijken, eerst zo’n prehistorische kabel opzoeken 🤣Ronald.42 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:14:
[...]
Geen idee of dat wat uitmaakt maar bij mij hangt de shelly met kabel aan de router.
Ik kan ook gewoon van 40 km verderop de accu bedienen.PVerga schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:06:
[...]
Jep, zonet nog Wifi en BT uitgeschakeld op mijn smartphone en app connecteert via mobile data en je kan de CT waarden etc opvragen.
Het Wifi icoontje in de app is engszins misleidend: het duidt er enkel op dat de app een MQTT verbinding heeft met de Marstel Cloud omgeving. Heeft niet veel te maken met een WiFi verbinding…
Soms moet je even geduld oefenen vooraleer het groen wordt en af en toe heb ik de app al eens moeten stoppen en herstarten om verbinding te krijgen, dus nog niet 100% stabiel.
Als ik het ct bolletje aanklik zie ik ook gewoon data.
Dat is wel met shelly en niet met ct003.
Maar dat zou gewoon beide keren moeten werken als het via de accu app gaat lijkt me.
Werkt met ct003 ook zo.Ronald.42 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:15:
[...]
Ik kan ook gewoon van 40 km verderop de accu bedienen.
Als ik het ct bolletje aanklik zie ik ook gewoon data.
Dat is wel met shelly en niet met ct003.
Maar dat zou gewoon beide keren moeten werken als het via de accu app gaat lijkt me.
Ik heb de Shelly wel geüpdate naar de laatste versie …S2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:15:
[...]
Ik zal eens kijken, eerst zo’n prehistorische kabel opzoeken 🤣
Ja ik ook.S2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:26:
[...]
Ik heb de Shelly wel geüpdate naar de laatste versie …
Ik heb hem met een kabel aan de router de wifi is verbonden en Bluetooth staat aan.
Het werkte bij mij wel pas stabiel met een dedicated routertje voor de shelly en accu.
Daarvoor had ik wel verbinding maar die viel ook regelmatig weg.
Ja geen idee, ik kan hem niet eens configureren voor gebruik 🤣 gaat weer lekker *zucht ik denk dat hij de Shelly niet kan vinden . Wordt vast in de router udp 1010 openzetten of iets dergelijksRonald.42 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:39:
[...]
Ja ik ook.
Ik heb hem met een kabel aan de router de wifi is verbonden en Bluetooth staat aan.
Het werkte bij mij wel pas stabiel met een dedicated routertje voor de shelly en accu.
Daarvoor had ik wel verbinding maar die viel ook regelmatig weg.
Wel een leuk dashboardje in de Shelly, update lekker snel.
Is er een manier om de Shelly te pingen op poort 1010 via een Mac of iets dergelijks ? Zodat ik kan zien of deze te bereiken is.
[ Voor 29% gewijzigd door S2S op 06-03-2025 19:30 ]
Pingen via het ipadres van de shelly zou moeten lukken.S2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:44:
[...]
Ja geen idee, ik kan hem niet eens configureren voor gebruik 🤣 gaat weer lekker *zucht ik denk dat hij de Shelly niet kan vinden . Wordt vast in de router udp 1010 openzetten of iets dergelijks
Wel een leuk dashboardje in de Shelly, update lekker snel.
Is er een manier om de Shelly te pingen op poort 1010 via een Mac of iets dergelijks ? Zodat ik kan zien of deze te bereiken is.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Als ik nog ruimte wil laten voor een eventuele 3e venus heb ik ongeveer 12cm tussen de verschillende toestellen. 3 boven elkaar.
Ze hangen in mn tuinberging, waar het in de zomer toch wel goed warm wordt 40-45gr. Ik heb wat schrik dat het niet zo gezond zal zijn voor de bovenste, die hangt sowieso al op de warmste plek en krijgt de hitte van de 2 batterijen eronder ook nog te verwerken.
Daarenboven moeten ze op een betonplex paneel komen, marstek beveelt een niet-brandbare ondergrond voor montage.
Indien niet ideal laat ik ze gewoon naast elkaar op wieltjes op de betonvloer staan
SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW
Na feedback met Marstek heb ik een downgrade naar V147 van de firmware ontvangen. En nu lijkt het erop dat de door mij genoemde fluctuaties niet meer aanwezig zijn en dat nul op de meter beter volgt. Ik moet de zonnige dag en het gedrag van morgen nog even afwachten.Marcel Davids schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:54:
Ik heb 2 Marstek accu's. Ik heb inmiddels de MODBUS implementatie voor elkaar. Ik werk met Home Assistant. Ik heb enkele automation regels in Home Assistant ingevoerd zodat de accus wisselen van manual/automatic als de 1e accu vol is. Dat werkt prima .En 's nachts precies andersom als de 1e accu leeg is dan omschakelen naar de 2e accu. Ik overweeg nog de aanschaf van een 3e accu. Want ik heb ongeveer 9KWh piek op mijn dak liggen. En ik weet wat ik 's nachts gebruik. Dat is ongeveer 10-12 KWh.
Ik zie de laatste week dat bij laden en ontladen met 1 accu actief (en Shellypro meter emulatie via Home Assistant via een HW P1 meter) er behoorlijke fluctuaties bij 0 op de meter zijn. + 500 W en - 500 W is geen uitzondering met een gelijkblijvend stroomgebruik of bij gelijktijdige teruglevering aan het net. Ik gebruik firmware V148.
Wie heeft via Home Assistant inmiddels een eigen snellere/betere regeling qua programmering gemaakt. Of wie ervaart dit probleem ook.
Ik heb overigens een Mesh internet netwerk met 1 Gb up and down (glas)
Ik kreeg de volgende feedback van Marstek: Hello, you can continue using V147 for now. We expect to release a new firmware version in about a week that will address this issue. Thank you for your patience.
Heb trouwens ook de V110 update van de Marstek P1 meter binnengekregen maar hier nog geen ervaring mee.
Ik heb wel vertrouwen dat alles goed komt. Ik heb vandaag mijn 3e accu besteld
Ik ben ook wat aan het rekenen geweest. Ik heb nu ongeveer 23% verlies, maar binnenkort als mijn contract verlengd wordt minder terugleverkosten. Al met al valt het bij ongeveer budget neutraal uit. Besparing versus 10 jaar afschijvingkosten accu's.
3 x Marstek Venus E. Firmware 1.49. 1 op fase 1, 1 op fase 2 en 1 op alle drie de fases. CT003 P1.
Als je even voor de test de p1 van Marstek rechtstreeks op de p1 poort van de meter plugt,krijg je dan wel blauwe tand verbinding?metam schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:00:
[...]
Ik heb het ook over de P1 van Marstek. Deze hangt in de HW splitter naast de P1 van HW. De HW P1 had ik in een eerder stadium al eens geprobeerd, maar die gaf hetzelfde resultaat als de P1 van Marstek (geen 3 fasen en het leek of hij alleen de waarde van 1 van de fasen doorgaf).
De melding waar ik het over had is dus ook de P1 van Marstek die in de app onderstaande melding geeft. Vandaar mijn vraag: hoe koppel ik bluetooth aan de P1 van Marstek? Of is de P1 van Marstek kapot?
[Afbeelding]
betonplex is niet brandwerend,Fermacell wel. ik gebruik het ook achter hout kachels sinds asbest verboden isSvs79 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:47:
Qua montage, welke tussenafstand die ik te respecteren tussen verschillende batterijen (vertikaal)
Als ik nog ruimte wil laten voor een eventuele 3e venus heb ik ongeveer 12cm tussen de verschillende toestellen. 3 boven elkaar.
Ze hangen in mn tuinberging, waar het in de zomer toch wel goed warm wordt 40-45gr. Ik heb wat schrik dat het niet zo gezond zal zijn voor de bovenste, die hangt sowieso al op de warmste plek en krijgt de hitte van de 2 batterijen eronder ook nog te verwerken.
Daarenboven moeten ze op een betonplex paneel komen, marstek beveelt een niet-brandbare ondergrond voor montage.
Indien niet ideal laat ik ze gewoon naast elkaar op wieltjes op de betonvloer staan
Kun je dit dan combineren of iemand al ervaring hiermee?
in de app van solaredge is het mogelijk oom een profiel aan te maken met een dynamisch contract zodat als de prijzen van de stroom negatief worden je panelen uitschakelen. misschien is dit ook wel mogelijk bij andere omvormers. googelen?Maxwp schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:00:
[...]
Te veel panelen heb je nooit altijd te weinig
De zomer gaat straks een apparaat draaien die de zonnepanelen omvormers terug regeld als er word terug geleverd en dus de accu's vol zijn
Kreeg ik aangebodenr.reus schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:04:
[...]
Heb je v1.10 aangevraagd via de app of stond deze al klaar? Bij mij is nog niks beschikbaar.
Om de PV dynamisch te sturen ontvang ik binnen enkele dagen daar een P1 meter voor en zal als het enigszins werkt dit hier melden en een aparte Topic voor aanmaken. Weet wel het is een beta test, dus er zal nog het een en ander aangepast moeten worden voordat het goed zal werken.drar schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:56:
[...]
in de app van solaredge is het mogelijk oom een profiel aan te maken met een dynamisch contract zodat als de prijzen van de stroom negatief worden je panelen uitschakelen. misschien is dit ook wel mogelijk bij andere omvormers. googelen?
Keep trying...
Graag beta! anders wordt het een beetje saaiSatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:05:
[...]
Om de PV te dynamisch sturen ontvang ik binnen enkele dagen daar een P1 meter voor en zal als het enigszins werkt dit hier melden en een aparte Topic voor aanmaken. Weet wel het is een beta test, dus er zal nog het een en ander aangepast moeten worden voordat het goed zal werken.
Keep trying...
Dan staat er iets niet goed! Ik zou toch even feedback sturen of alles aan Marstek zijde juist is ingeregeld qua server voor je account. Kan belangrijk zijn om de AI functie goed te laten werken ivm leerfunctie, ik weet namelijk niet of de gegevens lokaal of op de server worden bewaard.Maxwp schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:07:
[...]
de app openen kan ik ook maar ik zie geen wattages of dergelijke
is gewoon blanco
Ik vroeg me even af hoe ik de lilygo kan updaten als ik de yaml-file heb aangepast. Via usb lukt wel, maar ik wil het graag OTA.
Ik moet iets van een wachtwoord en apisleutel toevoegen. Maar ik kom er niet uit.
Iemand een idee? Waar voeg ik wat toe in de yaml. Hoe kom ik aan de apisleutel?
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Staat mooi in de eerste post van dit topic: Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppelingEllroe32 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:20:
Ik ben bezig met homey te verbinden met de Marstek via de Lilygo. Ik kan intussen de sensoren uitlezen.
Ik vroeg me even af hoe ik de lilygo kan updaten als ik de yaml-file heb aangepast. Via usb lukt wel, maar ik wil het graag OTA.
Ik moet iets van een wachtwoord en apisleutel toevoegen. Maar ik kom er niet uit.
Edit: zie juist dat je homey gebruikt...
[ Voor 3% gewijzigd door Horla op 06-03-2025 21:25 ]
? Volgens mij communiceert een P1 meter (CT) niet met de batterij! De Shelly bied allen de informatie lokaal aan een ieder die luister...S2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:27:
Communiceert zo’n Shelly niet via Bluetooth met de Accu?
Als een radiostation die de hele tijd informatie van je energiemeter uitzend.
De batt stemt op dat kanaal af om de informatie op te halen.
Ze hebben geen weet van elkaar, er vind geen begroeting plaats.
Ik snap niet goed waar de bovenste draden vandaan komen en ook niet de onderste :-) waar moet je deze aftakken?
7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.35 (werkend met 2 batterijen in auto)
ff snuffelen er staan diverse posts met uitlag...kurt1977 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:26:
Kan er mij iemand een klein schema voorzien (voor een sukkelaar) hoe ik de "Shelly Pro EM-50" moet aansluiten?
Ik snap niet goed waar de bovenste draden vandaan komen en ook niet de onderste :-) waar moet je deze aftakken?
Anders even YT
https://support.shelly.cl...-em-50-installation-videokurt1977 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:26:
Kan er mij iemand een klein schema voorzien (voor een sukkelaar) hoe ik de "Shelly Pro EM-50" moet aansluiten?
Filmpje heb ik gezien maar maakt me niet duidelijk welke kabels er bovenaan en onderaan moeten aangesloten worden
Allesinds bedankt
7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.35 (werkend met 2 batterijen in auto)
Oke.. is dat zo,,, ik wist dat de batt vanaf eind Feb goed zou gaan werken ivm de vertraging in de software ontwikkeling. Heeft jouw leverancier gezegd dat het gelijk goed zou werken voor eind Feb?stil schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:41:
[...]
Het is natuurlijk ook niet normaal dat velen een product van een derde partij (shelly) moet kopen om de batterij goed te laten functioneren. Beloftes maakt het product nog steeds onvoldoende waar.
Dan zou ik daar mijn beklag doen, dat die aan misleiding heeft gedaan en je op enige wijze gecompenseerd wil worden.
Tijdens mijn aankoop werd vermeld dat ik tot eind Feb moest wachten op de CT003.
In de tussentijd heb ik niet manuel gebruikt maar de Shelly Sim geïnstalleerd.
Werkt het allemaal feilloos nee dat is bij de buren niet anders... het product is zeggen en schrijven pas goed een maand echt operationeel.
En de updates vliegen je om de oren en in de feedback wordt veelal binnen 24u gereageerd!
Ondersteuning andere P1 meters zijn operationeel
Over 2 weken ondersteuning meerdere batterijen
Etc Etc.
Vreemd als je de juiste Shelly hebt gekozen en de configuratie is bevestigd in de app dan zou de batt afgestemd moeten zijn op 1010S2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:44:
Het lijkt erop dat de shelly wel te bereiken is intern op poort udp 1010, als ik deze ping vanuit mijn MAC terminal. Maar de Venus ziet hem niet.
https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-pro-em-50kurt1977 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:39:
[...]
Filmpje heb ik gezien maar maakt me niet duidelijk welke kabels er bovenaan en onderaan moeten aangesloten worden
Allesinds bedankt
Nee hij wil niet configureren. Krijg error kan niet configureren.SatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:50:
[...]
Vreemd als je de juiste Shelly hebt gekozen en de configuratie is bevestigd in de app dan zou de batt afgestemd moeten zijn op 1010
Dus als ik het goed versta moet ik enkel van een ander zekering een lusje maken van de live en de neuter naar de onderkant van de Shelly, de bovenkant heeft geen nut dan?
eigenlijk best wel raar! je koopt een systeem wat plug en play is maar moet je verdiepen in aansluitschema's in plaats van de stekker er in en gaan.
ja klopt!drar schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:57:
[...]
eigenlijk best wel raar! je koopt een systeem wat plug en play is maar moet je verdiepen in aansluitschema's in plaats van de stekker er in en gaan.
de app en software is allemaal leuk maar iets aanpassen in een zekeringskast heb ik nog niet gedaan
Ik had ook gehoopt dat de plug& play ook wel degelijk gewoon alles zag door de stekker in het stopcontact te steken maar je moet ergens blijkbaar je stroom meten
[ Voor 17% gewijzigd door kurt1977 op 06-03-2025 22:03 ]
En daarna kom je erachter dat je hem niet toe kan voegen, zoals ik nu hebkurt1977 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:01:
[...]
ja klopt!
de app en software is allemaal leuk maar iets aanpassen in een zekeringskast heb ik nog niet gedaan

Werkt de CT003 niet?kurt1977 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:01:
[...]
ja klopt!
Werkt de CT003 niet?S2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:02:
[...]
En daarna kom je erachter dat je hem niet toe kan voegen, zoals ik nu heben we zijn nu 2 maanden verder met prutsen aan een plug n play apparaat
Api is van OTA van ESPHome. Ik zie dat homey ook een esphome app heeft. Normaal krijg je de key bij de start van een nieuw project. Ik denk dat je effe youtube moet gaan kijken.....Ellroe32 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:20:
Ik ben bezig met homey te verbinden met de Marstek via de Lilygo. Ik kan intussen de sensoren uitlezen.
Hier werkt het al 1,5week stabiel op de plug and play methode op de auto stand = NOM.
Dus CT003 (v107)
Marstek Venus C (v148)
Kaifa MA304 SMR5.5
Unifi mesh u6 wifi
Zolang het voor mij werkt, update ik niks 😉
Maak mooie dagen zo met die zon.
Marstek Venus 5,12kwh V149 CT003 V110
Het is handig om de P1 van Marstek de CT003 te noemen. P1 is een nogal generieke term.metam schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:00:
[...]
Ik heb het ook over de P1 van Marstek. Deze hangt in de HW splitter naast de P1 van HW. De HW P1 had ik in een eerder stadium al eens geprobeerd, maar die gaf hetzelfde resultaat als de P1 van Marstek (geen 3 fasen en het leek of hij alleen de waarde van 1 van de fasen doorgaf).
[Afbeelding]
Vreemde zaak, ik zou het toch ergens in je wifinetwerk zoeken dan.S2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:52:
[...]
Nee hij wil niet configureren. Krijg error kan niet configureren.
Ik was van mening dat het wifi gebeuren hier in huis ook wel prima was, maar het bleek toch anders.
En ik snap nog steeds niet waarom
Het werkt nu uiteindelijk feilloos dat dan weer wel.
"De zomer gaat straks een apparaat draaien die de zonnepanelen omvormers terug regeld als er word terug geleverd en dus de accu's vol zijn"drar schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:56:
[...]
in de app van solaredge is het mogelijk oom een profiel aan te maken met een dynamisch contract zodat als de prijzen van de stroom negatief worden je panelen uitschakelen. misschien is dit ook wel mogelijk bij andere omvormers. googelen?
Ik heb best wel wat verstand van netwerk spul. Er is hier niet veel misRonald.42 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:14:
[...]
Vreemde zaak, ik zou het toch ergens in je wifinetwerk zoeken dan.
Ik was van mening dat het wifi gebeuren hier in huis ook wel prima was, maar het bleek toch anders.
En ik snap nog steeds niet waarom![]()
Het werkt nu uiteindelijk feilloos dat dan weer wel.

Ik heb even meegeluisterd op mijn Mac. En zodra ik in de app de Shelly probeer toe te voegen zie ik dit verschijnen:
{"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}}
Zegt mij verder niets, maar er gebeurd wel wat op UDP 1010. Zeg het maar,
(ik zeg nieuwe bug in de software nadat ze alle andere meters hebben toegevoegd.)
JSON-RPC zo te zien. Is dit niet raar? ID 0? Wie begin met ID 0?
[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 06-03-2025 22:23 ]
Enphase ook.drar schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:56:
[...]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik heb deze besteld om te testen als BETA tester!
De P1 meter ondersteund (voor dit moment?) 1 omvormer tegelijk
https://www.ecosoftenergie.nl/omvormers/
Het is voor mij bijkans zwarte magie...S2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:18:
[...]
Ik heb best wel wat verstand van netwerk spul. Er is hier niet veel misWel met een bepaald onderdeel
![]()
..
Ik heb even meegeluisterd op mijn Mac. En zodra ik in de app de Shelly probeer toe te voegen zie ik dit verschijnen:
(ik zeg nieuwe bug in de software nadat ze alle andere meters hebben toegevoegd.)
Maar ik kan die nieuwe meters ook zien als ik wat anders zou willen kiezen.
Nochthans werkt het hier gewoon.
Maar goed hier was de shelly ook al actief voor die updates natuurlijk.
Blijft bijzonder die chinesium software...
wat voor apparaat bedoel je daar mee?Maxwp schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:16:
[...]
"De zomer gaat straks een apparaat draaien die de zonnepanelen omvormers terug regeld als er word terug geleverd en dus de accu's vol zijn"
Bedankt voor de tip.drar schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:56:
[...]
Lees de opbrengst van mijn zonnepanelen al lang via andere methode uit dat ik de solaredge app al een tijdje niet geopend had.
En binnenkort heb ik een dynamisch contract dit deze tip komt op een heel mooi moment voor mij.
2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase
Deze log van de werkende B2500 SimS2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:18:
[...]
Ik heb best wel wat verstand van netwerk spul. Er is hier niet veel misWel met een bepaald onderdeel
![]()
..
JSON-RPC zo te zien. Is dit niet raar? ID 0? Wie begin met ID 0?
}
Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609c439c1","dst":"unknown","result":{"a_act_power":71.7,"b_act_power":50.8,"c_act_power":30.9,"total_act_power":153.328}}
Received UDP message: {"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}}
From: 192.168.188.72:22222
Parsed request: {
"id": 0,
"method": "EM.GetStatus",
"params": {
"id": 0
}
Ja geen idee, maar volgens mij is er iets kapot aan hun kant.Ronald.42 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:25:
[...]
Het is voor mij bijkans zwarte magie...
Maar ik kan die nieuwe meters ook zien als ik wat anders zou willen kiezen.
Nochthans werkt het hier gewoon.
Maar goed hier was de shelly ook al actief voor die updates natuurlijk.
Blijft bijzonder die chinesium software...
er staat een filmpje op youtube met uitleg over de instellingen.Ronald_61 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:27:
[...]
Bedankt voor de tip.
Lees de opbrengst van mijn zonnepanelen al lang via andere methode uit dat ik de solaredge app al een tijdje niet geopend had.
En binnenkort heb ik een dynamisch contract dit deze tip komt op een heel mooi moment voor mij.
Hmm bijzonder, zegt mij niet zoveel eerlijk gezegd, buiten dat ik wel een s wat met json doe op een ander vlak. Waarom soort 22222?SatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:28:
[...]
Deze log van de werkende B2500 Sim
}
Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609c439c1","dst":"unknown","result":{"a_act_power":71.7,"b_act_power":50.8,"c_act_power":30.9,"total_act_power":153.328}}
}
Lees de documentatie van de B25000 sim... zie TS en V&AS2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:30:
[...]
Hmm bijzonder, zegt mij niet zoveel eerlijk gezegd, buiten dat ik wel een s wat met json doe op een ander vlak. Waarom soort 22222?
Omdat het een SIM is haalt die de gegevens van de HW p1 meter
En zend het zo uit voor de Batt
}
Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609c439c1","dst":"unknown","result":{"a_act_power":72.7,"b_act_power":112.5,"c_act_power":51.8,"total_act_power":236.95}}
}
[ Voor 43% gewijzigd door SatScan op 06-03-2025 22:37 ]
Morgen maar eens naar googlen. Of heb jij de link bij de hand.?drar schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:29:
[...]
er staat een filmpje op youtube met uitleg over de instellingen.
Bedankt, maar ik ben meer benieuwd om de shelly gewoon aan de praat te krijgen. Blijkbaar komt er geen response terug of iets dergelijks denk ik.SatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:32:
[...]
Lees de documentatie van de B25000 sim... zie TS en V&A
Als ik deze als aanvraag in de terminal stop krijg ik wel een response. Maar met foutcode wel met de shelly aanduiding. Dus dat ding leeft wel. Lijk er toch sterk op dat er aan hun kant iets mis is.
"id":0,"src":"shellypro3em63-ac15186c5584","error":{"code":404,"message":"No handler for EM.GetStatus"}}
No handler for EM.GetStatus"}. niet goed geconfigureerdS2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:40:
[...]
Bedankt, maar ik ben meer benieuwd om de shelly gewoon aan de praat te krijgen. Blijkbaar komt er geen response terug of iets dergelijks denk ik.
Als ik deze als aanvraag in de terminal stop krijg ik wel een response. Maar met foutcode wel met de shelly aanduiding. Dus dat ding leeft wel. Lijk er toch sterk op dat er aan hun kant iets mis is.
"id":0,"src":"shellypro3em63-ac15186c5584","error":{"code":404,"message":"No handler for EM.GetStatus"}}
Weet je zeker dat de apparatuur elkaar onderling kan benaderen binnen je netwerk?
Zie een aantal posts terug met het plaatje erbij...
[ Voor 9% gewijzigd door SatScan op 06-03-2025 22:44 ]
Klopt ook, want ik kom dus niet door de configureer stap in de app. Daar krijg ik een fout melding.SatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:42:
[...]
No handler for EM.GetStatus"}. niet goed geconfigureerd
Ik wist niet dat je Yaml op de Homey kon programmeren.Ellroe32 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:20:
Gebruik eigenlijk altijd de kant en klare apps op homey.
Nu ben ik me sinds kort bezig met Yaml op home assistant. Als ik dat een beetje door heb ga ik eens verdiepen in de yaml op homey.
Welke app op de homey gebruik jij?
Met dit in de Mac terminal krijg ik van alles terugSatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:42:
[...]
No handler for EM.GetStatus"}. niet goed geconfigureerd
Weet je zeker dat de apparatuur elkaar onderling kan benaderen binnen je netwerk?
Zie een aantal posts terug met het plaatje erbij...
echo -n '{"id":0,"method":"Shelly.GetStatus"}' | nc -u -w2 192.168.1.xxx 1010
de complete status, met alle waardes Waar gaat het fout
[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 06-03-2025 23:14 ]
Opmerkelijk dit.SatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:47:
[...]
Oke.. is dat zo,,, ik wist dat de batt vanaf eind Feb goed zou gaan werken ivm de vertraging in de software ontwikkeling. Heeft jouw leverancier gezegd dat het gelijk goed zou werken voor eind Feb?
Dan zou ik daar mijn beklag doen, dat die aan misleiding heeft gedaan en je op enige wijze gecompenseerd wil worden.
Tijdens mijn aankoop werd vermeld dat ik tot eind Feb moest wachten op de CT003.
In de tussentijd heb ik niet manuel gebruikt maar de Shelly Sim geïnstalleerd.
Werkt het allemaal feilloos nee dat is bij de buren niet anders... het product is zeggen en schrijven pas goed een maand echt operationeel.
En de updates vliegen je om de oren en in de feedback wordt veelal binnen 24u gereageerd!
Ondersteuning andere P1 meters zijn operationeel
Over 2 weken ondersteuning meerdere batterijen
Etc Etc.
Ik refereer naar de marketing van dit product en de beloftes.
Wat maakt dat je je best doet om het product en het waarmaken daarvan te verdedigen met de opmerking dat jouw leverancier je die beloftes niet deed (zoals ondanks de marketing, waarmee je dus in feite zegt dat jouw leverancier zei dat wat op website e.d. staat voorlopig helemaal niet waargemaakt wordt)
NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.