Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:50:
Zon zon zon
Is nog geen 10u en de accu is al half vol.
Ga is snel stofzuigen, wasmachine aan , droger aan, heg snoeien, thee zetten, soep koken... etc...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:54:
[...]

Ga is snel stofzuigen, wasmachine aan , droger aan, heg snoeien, thee zetten, soep koken... etc...
Ja heb net de dag vrij genomen hiervoor. Ik schaam me diep.
Kom zo wel vakantie dagen te kort........
Geen vakantie dit jaar vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Of heellll veeuuuulll mini vakanties....
Ik zou nu een maandje op rondreis vakantie zijn helaas moet annuleren wegens ziek familielid.
Dan maar hier de boel een beetje de wakker houden... 8)

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:56
Maxwp schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:50:
Zon zon zon
Is nog geen 10u en de accu is al half vol.
Als je begin maart al zoveel stroom van de panelen hebt, heb je dan niet te weinig batterijen, of te veel panelen, om gedurende de zomer NOM te draaien?

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ondertussen gaan de ontwikkelingen in een hoog tempo door....

Zojuist ook de ondersteuning voor Shelly EN Gen3 en Shelly PRO EM-50 als P1 meters toegevoegd.

Dat brengt het aantal actief ondersteunde P1 meter voor nu op 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 01-09 10:56

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

SatScan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:20:
[...]

Zie pinned berichten... zo blijven we dezelfde info rondpompen .... :)
Zeg niet om het een of ander maar er staat nergens in de pinned berichten deze informatie. Dat marstek het nog als beta heeft staat er wel. Maar er staat nergens dat HomeWizzard deze firmware uitdeelt aan mensen met homewizard batterij.

En voor mensen die het interessant vinden hier vind je de volledige documentatie van de HomeWizard p1 meter. https://api-documentation.homewizard.com/docs/introduction

[ Voor 16% gewijzigd door DePrutser op 05-03-2025 10:27 ]

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:37

S2S

Hometek schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Als je begin maart al zoveel stroom van de panelen hebt, heb je dan niet te weinig batterijen, of te veel panelen, om gedurende de zomer NOM te draaien?
hier ook. 12 panelen , wekt gemiddeld 21 KWh per dag op, in de zomer met veel zon. Is neergelegd op meer verbruik als wij meer stroom gaan gebruiken in de toekomst.Kun je niet nom mee draaien nee. (Dat will zeggen , je levert altijd terug op bepaalde momenten) Ik gebruik het om in de winter de boel op te vangen (dynamisch contract) en in de avond uren en de nacht door.

Beter zou 2 of 3 accu’s zijn , rond de 15 - 20 kWh. Een gemiddeld gezin verbruikt per dag rond de 10, wij deden gemiddeld 7. Nu de laatste 2 dagen rond de 4.5 kWh . Deze maand (paar dagen ) 0,75 cent kosten.

Plus een keer stopt je investering . Je kan wel tot een capaciteit van rond de 50 KWh gaan om zo dagen te overbruggen , maar daar staat dan ook een investering tegenover.

Met het deel dat je wel nom draait , hoop ik dan de accu terug verdient te hebben in 4 -6 jaar (dynamisch contract)

[ Voor 16% gewijzigd door S2S op 05-03-2025 10:46 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

SatScan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:24:

Zojuist ook de ondersteuning voor Shelly EN Gen3 en Shelly PRO EM-50 als P1 meters toegevoegd.

Dat brengt het aantal ondersteunde P1 meter voor nu op 5
Jammer, net te snel 🤣 ik heb nog getwijfeld om de 1 fase Shelly te halen . de Shelly 3 pro ct63 is al onderweg , (mooi voor in de toekomst) (kan ook 1 fase) de em-50 is aanzienlijk goedkoper voor 1 fase systemen . Wel mooi dat er meer ondersteuning komt

. Ik denk wel dat ze inzien dat hun eigen P1 meter te kort schiet. (En de andere CT oplossingen die ze zelf aanbieden)
Hier werkt het beduidend beter op een 10 seconden slimmemeter met een HW P1 meter.

[ Voor 17% gewijzigd door S2S op 05-03-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:33:
[...]

Jammer, net te snel 🤣 ik heb nog getwijfeld om de 1 fase Shelly te halen . de Shelly 3 pro ct63 is al onderweg , (mooi voor in de toekomst) (kan ook 1 fase) de em-50 is aanzienlijk goedkoper voor 1 fase systemen . Wel mooi dat er meer ondersteuning komt

. Ik denk wel dat ze inzien dat hun eigen P1 meter te kort schiet.
Hier werkt het beduidend beter op een 10 seconden slimmemeter met een HW P1 meter.
Nou schiet niet tekort... maar dan moeten ze dezelfde truck als HW uithalen om gewoon elke sec waarde uit te sturen al verandert die gedurende max 10 sec niet en gladstrijken in de userinterface.

Ze stonden vanaf het begin al in de lijst als binnenkort beschikbaar. Alleen stond er niet bij wat is binnenkort ;) Nu nog eentje te gaan... en de beta afronden... want die de HW P1 werkt hier totaal niet.

Kom maar op met de actieve ondersteuning van meerdere batterijen op 1 of meerdere fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

SatScan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:58:
[...]

Nou schiet niet tekort... maar dan moeten ze dezelfde truck als HW uithalen om gewoon elke sec waarde uit te sturen al verandert die gedurende max 10 sec niet en gladstrijken in de userinterface.
(We bedoelen hetzelfde)

Kijk hectisch over weg hele dag ook niet van belang wat er in die 10 seconden gebeurd.

De accu zou met AI zelfs in de 10 seconden een gok kunnen doen om bij of af te nemen .
Ze stonden vanaf het begin al in de lijst als binnenkort beschikbaar. Alleen stond er niet bij wat is binnenkort ;) Nu nog eentje te gaan... en de beta afronden... want die de HW P1 werkt hier totaal niet.

Kom maar op met de actieve ondersteuning van meerdere batterijen op 1 of meerdere fases.
Maakt mij niet uit welke truck HW gebruikt (denk nog wel iets meer) want de under en overshoots zijn ook veel minder. (We bedoelen hetzelfde volgens mij)

Dus het is niet alleen UI technisch. Het probleem zit hem volgens mij meer in het feit dat je Accu er helemaal niets meer van snapt als deze iedere 1 seconden iets verwacht en dit maar iedere 10 seconden krijgt met als gevolg extreem pendelen met hele hoge pieken en dalen. Leverende hier een verdubbeling op in gebruik .. (dat is nu met de HW p1 weg)

Het is ook niet zo interessant wat er verder in die 10 seconden gebeurd op een hele dag. De AI zou zelfs om de 5 seconden iets met de accu kunnen doen.

En ik denk dat lokale api ook meespeelt.

[ Voor 15% gewijzigd door S2S op 05-03-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

hallorichard schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:10:
[...]

Met een modbus aansturing kan dit nu ook al. Je zet dan via bijvoorbeeld home assistant 1 op auto en de andere op manual. Als de auto vol is dan zet de manual op auto en de auto op manual. En bij leeg doe je hetzelfde.
Ja, maar ik kan heel moeilijk vinden wat ik daarvoor nodig heb om dat vanuit mijn Linux Domotica kan aansturen, is daar ergens code / hardware voor?

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:49
Maxwp schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:59:
[...]

"terugleverschaamte"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Te veel panelen heb je nooit altijd te weinig
De zomer gaat straks een apparaat draaien die de zonnepanelen omvormers terug regeld als er word terug geleverd en dus de accu's vol zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:04:
[...]

Of heellll veeuuuulll mini vakanties....
Ik zou nu een maandje op rondreis vakantie zijn helaas moet annuleren wegens ziek familielid.
Dan maar hier de boel een beetje de wakker houden... 8)
Zo zie je maar weer waar een ziek familie lid toch niet al goed voor is
Kan je nu veel was draaien en zo op zonnestroom

Afschaffen van de zorgverzekering zou betekenen dat we nog vaker de was kunnen draaien tijdens zon uren

Proef ballonetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.Puk
  • Laatst online: 11-05 12:43
A3-D schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:14:
Eindelijk wat progressie deze ochtend…

V109 als update beschikbaar voor de CT003 en warempel data van de 3 fasen. Echter verliest dat ding continu de verbinding en is de auto modus eigenlijk nog steeds onbruikbaar.

Ik heb al geprobeerd om de CT003 te verwijderen en opnieuw toe te voegen maar dat helpt niets. Als ik hem reset en een andere naam geef (al dan niet zonder spaties) dan blijft hij in het scherm van de CT-weergave de oude naam tonen. Iets zegt me dat dat ermee te maken heeft, maar ik kan er helaas niets aan wijzigen.

Reset procedure ook al uitgevoerd en ook dat helpt helaas niet. Weer wachten op een reactie vanuit Hame, maar we komen telkens een stapje verder gelukkig!

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je een apart wifi 2.4 netwerk aangemaakt en daar de Venus en CT003 en je mobiel mee verbonden?
Of het je probleem oplost weet ik niet maar omdat ik geen verbindingsproblemen heb (gehad) is het wellicht het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:42
SatScan schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:24:

Dat brengt het aantal ondersteunde P1 meter voor nu op 5
Dat valt niet direct op doordat er na de P1 Meter (Beta) een greyed out (Ecotracker Coming Soon) staat.
Dus effe Scrollen en dan zie je er opeens 2 Extra Shelly's!

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:23:
[...]

Dat valt niet direct op doordat er na de P1 Meter (Beta) een greyed out (Ecotracker Coming Soon) staat.
Dus effe Scrollen en dan zie je er opeens 2 Extra Shelly's!
Vandaar die melding in kapitalen.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:04
Klopt, en het valt me nu ook op dat als ik de HW P1 wil toevoegen en configureren, hij in één keer de p1meter laat zien. Voorheen moest ik telkens een stapje terug omdat ik het hele arsenaal aan HW meters voorbij zag komen (watermeter, energy sockets, etc.). Nu pakt hij direct de HW P1 en kan ik hem configureren, Helaas alleen geen enkele data.

Te vroeg gejuicht, hij laat wederom alles zien aan HW producten 8)7

Grappig, ik wil weer terug naar de CT003 en dat gaat dan niet meer en krijg ik de melding dat de configuratie mislukt is en het opnieuw kan proberen.

Gaat nog niet echt voorspoedig, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.

[ Voor 6% gewijzigd door A3-D op 05-03-2025 15:57 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Mr_Big schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Inderdaad, downgrade lost het probleem niet op.

Misschien wat meer info, in de hoop dat jullie nog suggesties hebben.

Zoals je ziet, wordt de geemuleerde Shelly wel gevonden en is die online, maar geeft die geen gegevens door.
[Afbeelding]

De B2500 meter is als volgt geconfigureerd (en ook herstart met die instellingen):
[Afbeelding]

En in de log zie ik dat er netjes waardes worden doorgegeven van de drie fases:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Received UDP message: {"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}}
From: 192.168.123.11:22222
Parsed request: {
  "id": 0,
  "method": "EM.GetStatus",
  "params": {
    "id": 0
  }
}
Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609cxxxx","dst":"unknown","result":{"a_act_power":135.0,"b_act_power":-1101.0,"c_act_power":62.0,"total_act_power":-903.999}}
From: 192.168.123.11:22222
  }
}
Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609xxxx","dst":"unknown","result":{"a_act_power":135.0,"b_act_power":-1071.0,"c_act_power":63.0,"total_act_power":-872.999}}

etc....

Klopt de respons van de geemuleerde shelly hier niet o.i.d.?
Ik ken dat protocol niet, maar mijns inziens ziet dat er goed uit.

Overigens: de sensor waardes in HA komen van een Youless P1, dus het kan zijn dat de sensornamen anders zijn dan van een HomeWizard of andere device.
Ik denk ook je definitie van je sensoren.
Zoek via Ontwikkelhulpmiddelen > Statussen > Zoek Entiteit > vul Phase ofzo in als zoekterm, en vind in de lijst de statusses met de juiste waarden. En kopieer de naam van de sensor.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 01-09 10:56

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Zojuist een nieuwe meter gekregen. Liander levert blijkbaar een geupdate kaifka 304 uit met een p1 die dsrm 5.0 praat.
Ondersteuning voor deze meter op merknaam zit niet in de ct003 maar via other is het gewoon in te stellen op protocol (zoals het zou moeten)

Accu is nu veel minder grillig en draait mooi.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D6A3dmKenCqTazKavs2mjo9QqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8gEwQJ5atuf7nyrFBQ5E486.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door DePrutser op 05-03-2025 16:54 ]

Het is friet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
A3-D schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:37:
Klopt, en het valt me nu ook op dat als ik de HW P1 wil toevoegen en configureren, hij in één keer de p1meter laat zien. Voorheen moest ik telkens een stapje terug omdat ik het hele arsenaal aan HW meters voorbij zag komen (watermeter, energy sockets, etc.). Nu pakt hij direct de HW P1 en kan ik hem configureren, Helaas alleen geen enkele data.

Te vroeg gejuicht, hij laat wederom alles zien aan HW producten 8)7

Grappig, ik wil weer terug naar de CT003 en dat gaat dan niet meer en krijg ik de melding dat de configuratie mislukt is en het opnieuw kan proberen.

Gaat nog niet echt voorspoedig, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Heb ik hiier ook gedeeltelijk... eerst ziet de app de HW energie socket... en na een paar keer proberen dan pas de HW P1 meter... En nog steeds geen informatie, gaat een paar keer laden en ontladen en dan gaat batt op stand-by

Terug naar de CT003 gaat gelijk maar die is dan wel even van slag.. duurt een minuut of 5 voordat die weer goed werkt.

Luxe probleem... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4yZzLmn-dGys47FA05YzOdGVt4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RoEb3kwN60KfCx4QsuBM3Z79.png?f=fotoalbum_large wat een verschil zeg de HW p1, zelfs 0 op de meter in AI stand. Schommelt een klein beetje met een paar watt. Maar geen compleet laden / ontladen maximaal verhaal meer.

Shelly pro 3 em 3ct63 is ook binnen, maar eens een poging wagen met mijn 1 fase systeem binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Ik ben nu al een paar weken dit forum (topic) aan het volgen omdat ik ook van plan ben om een Marstek Venus E te bestellen. Al een paar keer bijna met de vinger op de "betaalknop" gedrukt maar het toch nog niet gedaan omdat ik hier heel veel verschillende ervaringen lees... slechte en goede.
Bij de ene werkt het met accu versie 147 bij de andere werkt het dan niet. Bij de ene werkt het met versie 148 bij de andere dan weer niet. Dan werkt het bij de ene met de HW P1 bij de andere met de CT003. Dan heeft die CT003 ook nog verschillende FW versie's. Dan dat gedoe met een account aanmaken bij de US server om dan verder te lezen dat men daarna terug moet schakelen naar de EU server. Dan werkt het bij sommige alleen met een Shelly... kortom ik krijg er een punthoofd van.
Kan iemand eens een korte en bondige samenvatting maken welke nu de best werkende combinatie is voor een leek zoals ik (en wss vele andere die discreet meelezen). Dit lijkt mij absoluut geen "plug & play" installatie zoals vele verkopers op hun website vermelden. Als de verkoop maar loopt...
Alvast bedankt !
PS: hier een éénfasige aansluiting.

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-09 17:50
macedpo schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:08:
Ik ben nu al een paar weken dit forum (topic) aan het volgen omdat ik ook van plan ben om een Marstek Venus E te bestellen. Al een paar keer bijna met de vinger op de "betaalknop" gedrukt maar het toch nog niet gedaan omdat ik hier heel veel verschillende ervaringen lees... slechte en goede.
Bij de ene werkt het met accu versie 147 bij de andere werkt het dan niet. Bij de ene werkt het met versie 148 bij de andere dan weer niet. Dan werkt het bij de ene met de HW P1 bij de andere met de CT003. Dan heeft die CT003 ook nog verschillende FW versie's. Dan dat gedoe met een account aanmaken bij de US server om dan verder te lezen dat men daarna terug moet schakelen naar de EU server. Dan werkt het bij sommige alleen met een Shelly... kortom ik krijg er een punthoofd van.
Kan iemand eens een korte en bondige samenvatting maken welke nu de best werkende combinatie is voor een leek zoals ik (en wss vele andere die discreet meelezen). Dit lijkt mij absoluut geen "plug & play" installatie zoals vele verkopers op hun website vermelden. Als de verkoop maar loopt...
Alvast bedankt !
Heel verstandig om je eerst goed in te lezen voordat je tot aankoop overgaat.
Jammer genoeg is er geen setting te noemen die voor iedereen werkt. Wat bij de één werkt lukt niet bij de ander. Gewoon mee blijven lezen totdat je zelf iets ziet dat bij iedereen met de zelfde situatie als jou werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S

S2S

Alvast bedankt !
Zo kijk ik er ook tegenaan. Ik kan je geen eenduidig antwoord geven, ik ging ook voor plug and play (is het op dit moment niet, hadden ze beter moeten communiceren, dat dit een beta product is. )

Maar er is een goede mogelijkheid dat de home wizard p1 meter wel een goed resultaat geeft. En anders de ondersteunde Shelly’s. Wat voor slimmemeter heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel-38
  • Laatst online: 19:48
S2S schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:18:
[Afbeelding] wat een verschil zeg de HW p1, zelfs 0 op de meter in AI stand. Schommelt een klein beetje met een paar watt. Maar geen compleet laden / ontladen maximaal verhaal meer.

Shelly pro 3 em 3ct63 is ook binnen, maar eens een poging wagen met mijn 1 fase systeem binnenkort.
Waarom een shelly pro 3 EM 3ct63? En niet de pro EM50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedpo
  • Niet online
S2S schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:21:
[...]

Zo kijk ik er ook tegenaan. Ik kan je geen eenduidig antwoord geven, ik ging ook voor plug and play (is het op dit moment niet, hadden ze beter moeten communiceren, dat dit een beta product is. )

Maar er is een goede mogelijkheid dat de home wizard p1 meter wel een goed resultaat geeft. En anders de ondersteunde Shelly’s. Wat voor slimmemeter heb je?
Sagemcom - Siconia
Eénfasig (S211) -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

emiel-38 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Waarom een shelly pro 3 EM 3ct63? En niet de pro EM50?
Omdat ik niet wist dat deze ook ondersteund zou gaan worden . Verder geen probleem hoor, deze kan ook 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

macedpo schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Sagemcom - Siconia
Eénfasig (S211) -
SMR versie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedpo
  • Niet online
SMR-versie 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Alvast bedankt !
De belangrijkste zaken zijn;

- een goed wifi netwerk.
- is het een energiemeter een 1sec meter of niet.
- bij niet dan kan het mogelijk minder werken met de CT003 van Marstek, je zou dan een Shelly kunnen overwegen als blijkt dat het minder goed werkt.
- bij een1 sec meter werkt het prima.

Advies is verder de TS goed doornemen en de pinned berichten.
Wat wij hier doen is, al werkt het prima... gaan we toch weer andere dingen proberen, dus laat je niet afschrikken door alle geslaagde en minder geslaagde testen...

Ik zou bij aankoop contact opnemen bij wie je gaat bestellen en jou situatie uitleggen (welke energiemeter, waar je batt gaat plaatsen etc) en dan vragen of het werkt. Bij bevestigend antwoord dit vastleggen in een mail en die laten bevestigen voor dat je op de betaalknop drukt.

Tot nu toe gaan de ontwikkelingen heel snel en is de respons op vragen snel en doeltreffend!
Welcome to the club

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emiel-38
S2S schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:26:
[...]

Omdat ik niet wist dat deze ook ondersteund zou gaan worden . Verder geen probleem hoor, deze kan ook 1 fase.
Logisch!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Ik merk bij de Feedback in de app dat de (Chineze?) developers vooral niet snappen dat;
  • Niet iedereen variabel tarief heeft in NL en EU, bijna niemand trouwens denk ik.... (nog)
  • 1-Fase huisaansluitingen veel meer de standaard zijn dan 3-fase (imho)
  • Wij best wel graag 2 of meer Marsteks willen plaatsen als dat goed zou werken
Ik zou zeggen, leg het ze uit :)

[ Voor 8% gewijzigd door Servowire op 05-03-2025 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuberoal
  • Laatst online: 02-09 21:42
Ik zit zelf te denken om een 2e Marstek Venus bij te bestellen, omdat de eerste die ik nu 3 weken in gebruik heb het fantastisch doet met de CT003 in mijn woning na de update van zowel de CT003 en de batterij zelf.

Mijn opwek met de zonnepanelen is gemiddeld 24kwh per dag op deze zonnige dagen. Laat staan dat het nog niet eens zomer is. Ik wil graag zoveel mogelijk in de batterij stoppen wat ik opwek.

Nu kom ik er nog niet helemaal achter of een 2e accu ook goed meewerkt als je al eentje hebt draaien. Ik lees hier en daar wat tegenstrijdige berichten dat de ene gaat laden terwijl de andere weer ontlaad, of ander vreemd gedrag vertoond. De huidige accu heb ik op de eerste fase aangesloten op een aparte groep, de 2e wil ik op een andere fase aansluiten met een eigen groep.

Kan iemand toevallig bevestigen of deze situatie goed werkt en beide batterijen met 1 CT003 overweg kunnen op deze manier?

[ Voor 8% gewijzigd door kuberoal op 05-03-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Zou goed moeten gaan als deze ook echt per seconden data stuurt over de P1poort (even checken). Maar wat ik heb gemerkt sinds ik deze accu heb (heel frustrerend) vaak niet met hun meters als je geen (mijn geval ) een SMR 5 meter hebt , en dan nog is er kans dat hun meters niet werken. Dus als het wel bij jou werkt mooi! Anders dus een extra investering nodig van of een home wizard p1 of een Shelly (vanaf rond de 80 euro) (wel lastiger te installeren).

Bij de HW p1 krijg je wel een fancy Dashboad app, die ook gelijk gas meet 😆 (29 euro met verzenden bij hw zelf)

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 05-03-2025 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kuberoal schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:07:
Ik zit zelf te denken om een 2e Marstek Venus bij te bestellen, omdat de eerste die ik nu 3 weken in gebruik heb het fantastisch doet met de CT003 in mijn woning na de update van zowel de CT003 en de batterij zelf.

Mijn opwek met de zonnepanelen is gemiddeld 24kwh per dag op deze zonnige dagen. Laat staan dat het nog niet eens zomer is. Ik wil graag zoveel mogelijk in de batterij stoppen wat ik opwek.

Nu kom ik er nog niet helemaal achter of een 2e accu ook goed meewerkt als je al eentje hebt draaien. Ik lees hier en daar wat tegenstrijdige berichten dat de ene gaat laden terwijl de andere weer ontlaad, of ander vreemd gedrag vertoond. De huidige accu heb ik op de eerste fase aangesloten op een aparte groep, de 2e wil ik op een andere fase aansluiten met een eigen groep.

Kan iemand toevallig bevestigen of deze situatie goed werkt en beide batterijen met 1 CT003 overweg kunnen op deze manier?
Ik zit met identiek hetzelfde idee en installatie, 3 fase net mt 1 MT en wil graag 2de MT.

Heb gevraagd of dit kan werken met NOM
Antwoord in de feedback app :

At the moment, when managing multiple devices, we only support controlling a single device per phase. If you have three Venus devices, zero feed-in can be achieved. However, with only two devices, one phase must remain unused, or you can use one device for three-phase power compensation while the other operates in manual mode as a temporary solution. Otherwise, conflicts may occur. We are actively working on resolving this issue. Thank you for your understanding and support. Best regards,Miller

Dus werkt nog niet maar gaat wel komen. Er zijn ondertussen al meer tweakers die deze weg opwillen. Best is allemaal blijven aandringen voor deze oplossing. Ze moeten dat verder ontwikkelen, is een must voor velen omdat 1 MT te weinig is en 3 overkill. Ik zou zeggen : stel de vraag in de chat richting Marstek.
Op elke fase een MT met NOM per fase is ook niet optimaal, kan zijn dat je op het eind van de dag één MT hebt die nog goed vol zit en een andere die bijna leeg is waardoor je nog stroom moet aankopen die eigenlijk aanwezig is in een andere MT... 3 fasen kan je nooit gelijk belasten, er zal altijd verschil zijn

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alvast bedankt !
Mijn advies : investeer in een shelly, werkt bijzonder goed en zorgt voor veel gemoedsrust ;)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek

...
Hou er rekening mee dat het slechts beperkt zin heeft als je batterij capaciteit groter is dan je gemiddelde verbruik. De batterijen moeten wel weer leeg zijn voordat de volgende zonnige dag komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Huidige App / Marstek werkt niet met 2 Marsteks op 1 fase. Als je suggestie geeft geven ze aan "meerdere fases" bla bla. Denk dat China niet begrijpt dat in EU we toch vaak op 1 fase zitten.

Heb ze aangegeven als ze multi-Marstek mogelijk maken ik er een stuk of wat ga bestellen. Ze geven aan er aan te werken.

Ik zou zeggen vraag ze vooral. Een wens van mij is Master/Slave waarbij 1 Marstek de baas is over meerdere sub-units die zijn profiel volgen.

Via de app (tandwiel) kun je support/suggesties doen! :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
Alvast bedankt !
Laatste versies firmware werken bij mij goed voor NOM.
Venus E V148, CT003 V109 (V107 werkte ook goed bij mij)

Grootste probleem zijn volgens mij de digitale meters. Oudere meters geven meer problemen dan nieuwere.
Ander probleem is dat de gebruikersinterface van de app niet erg intuitief werkt, de een zal dat sneller onder de knie krijgen dan de ander. Ik heb de indruk dat de meesten de apparaten pas na 2 of 3 pogingen goed ingesteld krijgen.

Als je een recente digitale meter hebt (ESMR5) is het vooral een kwestie van de app leren gebruiken, de rest is in mij beleving behoorlijk plug-and-play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Hometek schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:30:
[...]

Hou er rekening mee dat het slechts beperkt zin heeft als je batterij capaciteit groter is dan je gemiddelde verbruik. De batterijen moeten wel weer leeg zijn voordat de volgende zonnige dag komt.
Ja klopt, maar dat moet wel lukken. Op een zomerdag wil je na zonsondergang lekker de airco (COP van 4) op 500 watt laten pruttelen. dat gaat prima denk ik. En de vaatwasser en TV en Playstation en andere zooi neemt meer dan genoeg KWH! uit mijn logs blijkt zelfs op zomerdagen dat ik tussen zonsondergang/opgang tussen de 6 en 10 kwh verbruik..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel-38

Deze situatie werkt niet, uit ervaring met 1 fase en 3 accu's. Er is nog geen software om de accu's te laten praten met elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

emiel-38 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Deze situatie werkt niet, uit ervaring met 1 fase en 3 accu's. Er is nog geen software om de accu's te laten praten met elkaar.
Nou ik heb het denk ik vanavond voor elkaar met Shelly's (als meter per accu). 1 Shelly per accu. En dan de P1 ook meenemen. Het is nog experimenteel maar meer dan 1 tot 10 watt verschil met P1 werkt momenteel. Als er interesse is hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Davids
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12-08 20:37
Op feedback verzoek om v109 van de Marstek P1 meter te krijgen als antwoord gekregen, dat deze nog in de tesftase is en daarom niet wordt vrijgegeven :-(.

3 x Marstek Venus E. Firmware 1.49. 1 op fase 1, 1 op fase 2 en 1 op alle drie de fases. CT003 P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel-38
Hi allen,

Wie heeft er een Shelly pro EM 50 kunnen koppelen aan de Marstek app?
En werkt dit ook zoals verwacht?
Voor 1 fase wil ik gewoon plug & play.

Bedankt alvast voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Davids
  • Laatst online: 12-08 20:37
Ik heb 2 Marstek accu's. Ik heb inmiddels de MODBUS implementatie voor elkaar. Ik werk met Home Assistant. Ik heb enkele automation regels in Home Assistant ingevoerd zodat de accus wisselen van manual/automatic als de 1e accu vol is. Dat werkt prima .En 's nachts precies andersom als de 1e accu leeg is dan omschakelen naar de 2e accu. Ik overweeg nog de aanschaf van een 3e accu. Want ik heb ongeveer 9KWh piek op mijn dak liggen. En ik weet wat ik 's nachts gebruik. Dat is ongeveer 10-12 KWh.

Ik zie de laatste week dat bij laden en ontladen met 1 accu actief (en Shellypro meter emulatie via Home Assistant via een HW P1 meter) er behoorlijke fluctuaties bij 0 op de meter zijn. + 500 W en - 500 W is geen uitzondering met een gelijkblijvend stroomgebruik of bij gelijktijdige teruglevering aan het net. Ik gebruik firmware V148.

Wie heeft via Home Assistant inmiddels een eigen snellere/betere regeling qua programmering gemaakt. Of wie ervaart dit probleem ook.

Ik heb overigens een Mesh internet netwerk met 1 Gb up and down (glas)

3 x Marstek Venus E. Firmware 1.49. 1 op fase 1, 1 op fase 2 en 1 op alle drie de fases. CT003 P1.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• superduper1969

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waar staat die HW bij shelly voor?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovani
  • Laatst online: 21-07 20:56
Heb MT Venus E FW 147 en CT003 FW 107. Deze morgen via feedback 148 en 109 ontvangen omwille van 3 fases en upgrade gedaan. CT003 upgrade is geslaagd, FW van de batterij staat nu in de app als V0 (nul!) en batterij start niet meer op. Ik hoor enkel constant de fan draaien, geen wifi, geen BT geen lichtjes, niks. Batterij kan niet meer benaderd worden, ook niet na diverse resets via aan/uit knop en stroomloos zetten. Wie heeft hiermee ervaring en/of oplossing? Kreeg nog geen antwoord van MT via de feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
Ronald.42 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:05:
Waar staat die HW bij shelly voor?
Hardware > dat is het tegenovergestelde van Software/Emulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:06:
[...]

Hardware > dat is het tegenovergestelde van Software/Emulator
Ah oké, ik denk altijd gelijk aan Homewizard bij HW.

Ik zie mijn stem nog niet verschijnen, duurt eventjes?

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald.42 op 05-03-2025 21:10 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:13

d3x

nu kan je op deze site zelfs al bestellen (iets goedkoper) door geen powermeter bij te nemen of de keuze te nemen.

https://marstek-power.eu/...m-VENUS-SERIES-AC-COUPLED

is opzich wel een goed idee moesten we weten dat de HW p1 die vele toch al hebben nu effectief goed komt te werken en gesupporteerd gaat zijn.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
Njord1 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:07:
[...]

Goed, 3x MT icm. Shelly Pro 3EM CT63.
Het concept van de poll is dat je op de linkje drukt zodat de tellers gaan lopen
Dus in jouw geval "Goed Shelly HW 3F" of "Goed Shelly HW 1Fase"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
Ronald.42 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:07:
[...]

Ah oké, ik denk altijd gelijk aan Homewizard bij HW.

Ik zie mijn stem nog niet verschijnen, duurt eventjes?
Geen idee, eerste keer dat ik een poll maak, leek me wel grappig

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 163% gewijzigd door Ronald.42 op 06-03-2025 04:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel-38
Servowire schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:37:
[...]

Nou ik heb het denk ik vanavond voor elkaar met Shelly's (als meter per accu). 1 Shelly per accu. En dan de P1 ook meenemen. Het is nog experimenteel maar meer dan 1 tot 10 watt verschil met P1 werkt momenteel. Als er interesse is hoor ik het wel.
Let me know😁💪

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Laatst online: 31-08 16:32
Leuk idee.
Volgens mij heb ik op "niet P1 met 1F" gedrukt maar zie in het resultaat van de poll dat niet P1 3F met 1 is opgehoogd. Dus ik ben bang dat ik het verkeerd heb gedaan :-(

Verder draai ik het meest met versie V147 in combinatie met V109.
Zolang er geen grote variaties zijn gaat het redelijk. Af en toe besluit hij even de verkeerde kant op te regelen maar komt dan weer terug.
Helaas kan je maar 1 stem uitbrengen anders had ik die ook nog op "soms V147/V109 1F" gestemd.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Servowire schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:59:
Ik merk bij de Feedback in de app dat de (Chineze?) developers vooral niet snappen dat;
  • Niet iedereen variabel tarief heeft in NL en EU, bijna niemand trouwens denk ik.... (nog)
  • 1-Fase huisaansluitingen veel meer de standaard zijn dan 3-fase (imho)
  • Wij best wel graag 2 of meer Marsteks willen plaatsen als dat goed zou werken
Ik zou zeggen, leg het ze uit :)
Wacht een week of drie... dan zou het ondersteund worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vote als pinned gezet...
Willen andere die berichten met de poll hebben deze legen... geeft zoveel onnodige ruis. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anja113
  • Laatst online: 04-05 00:26
DSSW schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:30:
[...]

Mijn advies : investeer in een shelly, werkt bijzonder goed en zorgt voor veel gemoedsrust ;)
Ook maar een leek, hier 1-fase en de accu werkt met de ct003 sinds 1 1/2 week echt heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
superduper1969 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:02:
Shelly HW = Shelly Hardware
1 F = 1 Fase
3 F = 3 Fase
P1 (Beta) = HomeWizard P1
V148/V109 = CT003
Full disclosure; ik heb 2 keer gestemd, Goed V148/V109 1 F en Niet P1 (Beta) 1F. Tweakers proberen nu eenmal van alles....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik ben nog steeds aan het worstelen met de shelly pro 3 em-emulator (v1.0.3). Ik zie dat de sensor weaardes netjes worden ingevuld in de response, maar heb het idee dat de json verkerd is. Ik zie daar "result" staan in plaats van "params":
code:
1
Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609c439c1","dst":"unknown","result":{"a_act_power":88.0,"b_act_power":159.0,"c_act_power":55.0,"total_act_power":302.001}}

Als ik in de documentattie kijk, dan ziet de response er anders uit en zitten alle waardes in "params":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{
  "id": 1,
    "a_current": 4.029,
    "a_voltage": 236.1,
    "a_act_power": 951.2,
...

Hoe ziet de response eruit bij diegenen waarbij de emulatie wel werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuberoal
  • Laatst online: 02-09 21:42

Ondertussen heb ik een reactie van Marstek teruggekregen op bovenstaande vraag en is wat mij betreft erg positief:
Hello, this is not possible at the moment. We are still testing and optimizing, but we expect to have it ready in about two weeks. At that time, the two batteries will be able to work together, and you will be able to use a single CT003.

Please do not reply through this email.Thank you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_Big schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:15:
Ik ben nog steeds aan het worstelen met de shelly pro 3 em-emulator (v1.0.3). Ik zie dat de sensor weaardes netjes worden ingevuld in de response, maar heb het idee dat de json verkerd is. Ik zie daar "result" staan in plaats van "params":
code:
1
Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609c439c1","dst":"unknown","result":{"a_act_power":88.0,"b_act_power":159.0,"c_act_power":55.0,"total_act_power":302.001}}

Als ik in de documentattie kijk, dan ziet de response er anders uit en zitten alle waardes in "params":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{
  "id": 1,
    "a_current": 4.029,
    "a_voltage": 236.1,
    "a_act_power": 951.2,
...

Hoe ziet de response eruit bij diegenen waarbij de emulatie wel werkt?
Hier een 3 fase werking van de B2500 v1.03

[GENERAL]
DEVICE_TYPE=shellypro3em
POLL_INTERVAL=1
DISABLE_ABSOLUTE_VALUES=false
[HOMEASSISTANT]
IP=supervisor
PORT=80
API_PATH_PREFIX=/core
ACCESSTOKEN= hidden
POWER_CALCULATE=True
POWER_INPUT_ALIAS=sensor.p1_meter_vermogen_fase_1, sensor.p1_meter_vermogen_fase_2, sensor.p1_meter_vermogen_fase_3
POWER_OUTPUT_ALIAS=sensor.p1_meter_stroom_fase_1,sensor.p1_meter_stroom_fase_2,sensor.p1_meter_stroom_fase_3
Device Types: ['shellypro3em']
Device IDs: ['shellypro3em-hidden']
Skip Test: False
Testing powermeter configuration...
Successfully fetched HomeAssistant powermeter value (filter 0.0.0.0/0): -554.604W | 2136.754W | -220.055W
Starting device: shellypro3em
Shelly Pro 3EM Settings:
Device ID: shellypro3em-hidden
Shelly emulator listening on UDP port 1010...
}
}
Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609c439c1","dst":"unknown","result":{"a_act_power":71.7,"b_act_power":50.8,"c_act_power":30.9,"total_act_power":153.328}}
From: 192.168.188.72:22222
}

[ Voor 25% gewijzigd door SatScan op 06-03-2025 08:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08 08:11
Hiephoi, gisteren voor het eerst door middel van de zon de batterij op 100% gekregen. En daarna werd er dus idd teruggeleverd naar het net. Dat zal vandaag wel meer worden, want de batterij was vanochtend nog bijna half vol. Maar over deze maand, die paar dagen oud is, ruim 90% zelfvoorzienend. Nog maar even genieten van dit mooie weer.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
SatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:37:
[...]

Hier een 3 fase werking van de B2500 v1.03
Dank daarvoor.
De config vergeleken, en het enige verschil daarin zijn de sensors (maar dat lijkt mij logisch) en dat bij jou "POWER_CALCULATE" op True staat en bij mij of False.
Ik heb veder geen sensors in het "Power Output Alias"-stuk, waar jij "sensor.p1_meter_stroom_fase_1,sensor.p1_meter_stroom_fase_2,sensor.p1_meter_stroom_fase_3" hebt staan. Wat voor waardes zitten er in die sensors? O.b..v de naam van die sensors, met "stroom" erin, denk ik de Ampere op die fase. En waarom zouden die nodig zijn? Het lijkt mij dat als de sensors in "Power input Alias" negatief worden, dat dat voldoende is? Dit lijkt mij alleen van belang als inkomend- en uitgaand vermogen apart wordt vastgelegd.

De requests en responses zijn verder wel identiek qua formaat en inhoud, ondanks deze verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-09 14:14
Wat is de definitie van "goed" en "soms"?
Bij mij ligt de wifi van de Marstek P1 meter er bijna voortdurend uit (geldt ook voor als ik de HW P1 meter koppel), zie ik nog geen drie fasen, en werkt AI en Auto zeer chaotisch, maar als ik de batterij op manual laad en ontlaad gaat dat prima.
Persoonlijk vind ik alleen manual laden niet "goed", en ook niet "soms", maar "Niet" dekt dan ook niet de lading.
V148/V109 Sagemcom T-210D ESMR5.

Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Zojuist een update voor de CT003 ontvangen naar versie V110.

De verbinding lijkt iets stabieler maar valt toch zo nu en dan weer weg en blijft niet online.

Support heeft me gisteren gevraagd om een foto te sturen van mijn slimme meter, ze zijn er in ieder geval mee bezig. Overigens zijn nu ook de extra CT opties te selecteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWUxwyKgBlGx-Jcp5PhtZITP9H0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FSdZtJs8AgbAGDGmYObrRrAl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmhOT6tu7Qa_ez5tIilh3MGJHAY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pyPbUeQoMBgoYhZC1jqEXoMX.png?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A3-D schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:19:

De verbinding lijkt iets stabieler maar valt toch zo nu en dan weer weg en blijft niet online.

Support heeft me gisteren gevraagd om een foto te sturen van mijn slimme meter, ze zijn er in ieder geval mee bezig. Overigens zijn nu ook de extra CT opties te selecteren.

[Afbeelding][Afbeelding]
Zie ik nu niet alle shellys meer supported?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr_Big schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Dank daarvoor.
De config vergeleken, en het enige verschil daarin zijn de sensors (maar dat lijkt mij logisch) en dat bij jou "POWER_CALCULATE" op True staat en bij mij of False.
Ik heb veder geen sensors in het "Power Output Alias"-stuk, waar jij "sensor.p1_meter_stroom_fase_1,sensor.p1_meter_stroom_fase_2,sensor.p1_meter_stroom_fase_3" hebt staan. Wat voor waardes zitten er in die sensors? O.b..v de naam van die sensors, met "stroom" erin, denk ik de Ampere op die fase. En waarom zouden die nodig zijn? Het lijkt mij dat als de sensors in "Power input Alias" negatief worden, dat dat voldoende is? Dit lijkt mij alleen van belang als inkomend- en uitgaand vermogen apart wordt vastgelegd.

De requests en responses zijn verder wel identiek qua formaat en inhoud, ondanks deze verschillen.
Met die drie sensoren kun je ook per fase de waardes zien zoals beschreven in de documentatie.
Is niet van belang voor de werking, daar heb je alleen het totaal voor nodig (som van de 3 aparte fases, heb ik alleen getest of het werkte zoals beschreven)

Maw je hebt alleen de totaal waarde van je P1 meter nodig voor de werking, daarmee kan de bms bepalen wat te doen.. laden/ontladen/niets ... je publiceer de gegevens op de juiste poort?

Uit de TS
Ik heb een Shellypro3em aangesloten, moet ik nog iets instellen?
Ja, UDP en poort 1010 aanzetten. Bij IP niets invullen!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:01
Mijn batterij is ogenschijnlijk sinds een week defect. Heeft eigenlijk ook nooit goed gefunctioneerd. De leverancier betwiste dit want hij deed het toch manueel. Maar dat is het niet product waarvoor ik het kocht (automatisch NOM).

Een week verder en nu krijg ik te horen dat hij omgeruild gaat worden en dat dat wel een paar weken gaat duren. Nu is in het verleden geen enkele tijdsbelofte waargemaakt dus ik heb er weinig fiducie in. En of het omgeruilde exemplaar dan uiteindelijk zijn belofte gaat waarmaken....

Ik wil best wat aanloopproblemen accepteren, dat doen we geloof ook massaal hier, maar dit product is wel erg nog in ontwikkeling.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard S
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-08 15:45
Ik ben op dit moment, na het lezen van dit forum, bezig om evt 2 x een marstek 5 kwh aan te schaffen of zijn er inmiddels al andere merken die in de buurt komen qua prijs per kwh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A3-D schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:19:

[Afbeelding][Afbeelding]
Staar je niet blind op het groene CT knopje... dat is eigenlijk niet van belang.
Geeft niet de interne communicatie weer!!!!

Ze zijn lekker bezig bij Marstek! Gaat nu snel....

TS aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
Maxwp schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:29:
[...]

Zie ik nu niet alle shellys meer supported?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cydQ6yaY3d3qlMQHv5kaev2sMU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EJOV6BZ5snt9diABnMTxHI4K.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHzY-L5BSRV24CRnTFsA90Yh8Tk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RLoRagwsSpNThO9QXrBUGTsM.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie TS en pinned berichten... is gisteren al gepost

Exotracker er nu ook bij als Beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
SatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Staar je niet blind op het groene CT knopje... dat is eigenlijk niet van belang.

Daar staar ik me ook niet blind op? Sinds de werking plots stopte plots zijn de leds aan de voorzijde uit. Knop 20 seconde indrukken. van het stroom halen voor uren etc. Niets lijd tot leds die weer aangaan. De app ziet ook helemaal geen batterij meer. Hersendood is het ding.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:47:
[...]

Daar staar ik me ook niet blind op? Sinds de werking plots stopte plots zijn de leds aan de voorzijde uit. Knop 20 seconde indrukken. van het stroom halen voor uren etc. Niets lijd tot leds die weer aangaan. De app ziet ook helemaal geen batterij meer. Hersendood is het ding.
Bij de leverancier melden voor garantie (omruilen/reparatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
SatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:50:
[...]

Bij de leverancier melden voor garantie (omruilen/reparatie).
? Zoals ik schreef zei die dat dat een paar weken gaat duren, waarop ik ook schreef dat daar weinig fiducie in heb omdat tijdsbeloftes nog nooit zijn waargemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Richard S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:37:
Ik ben op dit moment, na het lezen van dit forum, bezig om evt 2 x een marstek 5 kwh aan te schaffen of zijn er inmiddels al andere merken die in de buurt komen qua prijs per kwh?
Over ongeveer 2 weken worden meerdere marstek batterijen in dezelfde installatie ondersteund.
Als je al een bepaalde batterij hebt wordt het (zeer) lastig om die samen te laten werken met een ander merk batterij. Die gaan onderling niet met elkaar communiceren terwijl je dat juist wel wil voor een uitgebalanceerde werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:53:
[...]

? Zoals ik schreef zei die dat dat een paar weken gaat duren, waarop ik ook schreef dat daar weinig fiducie in heb omdat tijdsbeloftes nog nooit zijn waargemaakt.
Ja dat dat zal per leverancier verschil uitmaken. Gelukkig heb ik een andere ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
SatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Ja dat dat zal per leverancier verschil uitmaken. Gelukkig heb ik een andere ervaring.
welke leverancier heb jij dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-09 17:50
[...]

Heb je de rechtsbijstand verzekering afgestoft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:56:
[...]

welke leverancier heb jij dan?
Marstek.nl omdat ik toen dacht dat het de importeur was... is niet zo... Maar goed binnen drie dagen had ik mijn batt en 2 weken erna de beloofde CT003.

Nadat Marstec de aangekondigde software update hebben doorgevoerd werkt het hier als een zonnetje!
Voor die tijd heb ik met de B2500 Shelly sim gewerkt. Wat ook goed werkte maar de CT003 werkt accurater.

De meeste problemen komen voort uit een slechte Wifi configuratie en/of energiemeter die om de 10sec een waarde doorgeeft.

Wifi kun je oplossen door oa een scan te doen of je kanaal niet erg vol zit... schakel over op een ander kanaal.
10sec energiemeter ... een shelly plaatsen die wel per sec een waarde doorgeeft.

Maar goed daar heb jij niets aan met een defect product. Dat is balen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovani
stil schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:36:
Mijn batterij is ogenschijnlijk sinds een week defect. Heeft eigenlijk ook nooit goed gefunctioneerd. De leverancier betwiste dit want hij deed het toch manueel. Maar dat is het niet product waarvoor ik het kocht (automatisch NOM).

Een week verder en nu krijg ik te horen dat hij omgeruild gaat worden en dat dat wel een paar weken gaat duren. Nu is in het verleden geen enkele tijdsbelofte waargemaakt dus ik heb er weinig fiducie in. En of het omgeruilde exemplaar dan uiteindelijk zijn belofte gaat waarmaken....

Ik wil best wat aanloopproblemen accepteren, dat doen we geloof ook massaal hier, maar dit product is wel erg nog in ontwikkeling.
Hier is batterij ook hersendood na update van de firmware. Batterij werkte goed maar ik zag de 3 fasen niet. Kreeg via de feedbackknop upgrade van de firmware naar 148 en 109. Na de upgrade werkt de CT003 goed maar is de batterij ook dood. Niks meer.... enkel gezoem van de fan.
Ik kijk nu voor interventie/omruil via de leverancier (Stekker-Batterij) en Marstek.

Nog iemand dergelijke ervaring of oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Heb je de rechtsbijstand verzekering afgestoft?
Ik vermoed als je het in de feedback van de app doorgeeft Marstek een omruil in gang zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jovani schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:09:
[...]

Hier is batterij ook hersendood na update van de firmware. Batterij werkte goed maar ik zag de 3 fasen niet. Kreeg via de feedbackknop upgrade van de firmware naar 148 en 109. Na de upgrade werkt de CT003 goed maar is de batterij ook dood. Niks meer.... enkel gezoem van de fan.
Ik kijk nu voor interventie/omruil via de leverancier (Stekker-Batterij) en Marstek.

Nog iemand dergelijke ervaring of oplossing?
Zie TS voor reset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovani
SatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:10:
[...]

Ik vermoed als je het in de feedback van de app doorgeeft Marstek een omruil in gang zet.
Na hun vlugge reacties uit het verleden reageren ze echter niet op de melding van het overlijden van de batterij.... Ze kunnen ze uiteraard ook niet benaderen vanop afstand. Ik probeer nu tussenkomst aan te vragen via de site van Marstek. Wel grappig.... Marstek stelt op hun site voor om even binnen te wippen voor een kopje thee.... in Hong Kong!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovani
Deed gisteren en vandaag meerdere pogingen voor reset zoals in TS, zonder effect. Werkt niet..
Wss boot-probleem door fout in hun upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
Jovani schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:15:
[...]

Deed gisteren en vandaag meerdere pogingen voor reset zoals in TS, zonder effect. Werkt niet..
Wss boot-probleem door fout in hun upgrade.
Ik krijg de indruk, ook na contact met mijn leverancier dat er inmiddels de nodige defecte batterijen zijn.
En dan zou je willen dat men ze snel omwisselt, reserves hebben staan, maar ook dat dus niet

[ Voor 11% gewijzigd door stil op 06-03-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Shelly heeft stroom, hack via WCD die er al zat, even gekeken hoe bruin en blauw aangesloten waren. Eerst maar eens testen, daarna moet ik wat ruimte maken.

1 fase systeem . (Shelly pro 3em ct-63)
Vraag kan ik willekeurig de bruin aftakken ? Voor op de Shelly (moet ik b ook aansluiten ?, in verband 1 fase)

En mag ik fase (bruin) na de meter pakken voor de ct klem vanaf de eerste automaat / beveiliging? Of gelijk uit de meter.

Shelly geeft wel aan om met 1 fase de draad door alle 3 de gaten te vlechten . Shelly staat in app al op 1 fase (maakt 3 Shelly’s aan) De middelste shelly geeft spanning aan, ik vermoed dat dit LB is.

Nu ik nog eens beter op de shelly kijk C op de shelly is al aangesloten voor Stroom. Als ik de klem de bruin door de C steek op de CT klem. is het klusje dan al niet geklaard? Ik heb maar 1 fase nodig. (1 fase systeem)

[ Voor 32% gewijzigd door S2S op 06-03-2025 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik heb alleen maar goede ervaringen gehad met mijn leverancier Acculife, zij hebben mij direct een nieuwe meegegeven toen ik mijn defecte heb teruggebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jovani schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Na hun vlugge reacties uit het verleden reageren ze echter niet op de melding van het overlijden van de batterij.... Ze kunnen ze uiteraard ook niet benaderen vanop afstand. Ik probeer nu tussenkomst aan te vragen via de site van Marstek. Wel grappig.... Marstek stelt op hun site voor om even binnen te wippen voor een kopje thee.... in Hong Kong!!
Dat is wel heel linke boel, na een update compleet dood...ik doe voorlopig geen updates meer, ga even afwachten hoe dat verder loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
[...]

TS aangepast
Ik staar me daar ook niet blind op, maar zie wel dat het laden en/of het ontladen daardoor ook onderbroken wordt, en dat lijkt me niet de bedoeling toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stil
SatScan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:07:
[...]

Marstek.nl omdat ik toen dacht dat het de importeur was... is niet zo... Maar goed binnen drie dagen had ik mijn batt en 2 weken erna de beloofde CT003.

Nadat Marstec de aangekondigde software update hebben doorgevoerd werkt het hier als een zonnetje!
Voor die tijd heb ik met de B2500 Shelly sim gewerkt. Wat ook goed werkte maar de CT003 werkt accurater.

De meeste problemen komen voort uit een slechte Wifi configuratie en/of energiemeter die om de 10sec een waarde doorgeeft.

Wifi kun je oplossen door oa een scan te doen of je kanaal niet erg vol zit... schakel over op een ander kanaal.
10sec energiemeter ... een shelly plaatsen die wel per sec een waarde doorgeeft.

Maar goed daar heb jij niets aan met een defect product. Dat is balen!
Het is natuurlijk ook niet normaal dat velen een product van een derde partij (shelly) moet kopen om de batterij goed te laten functioneren. Beloftes maakt het product nog steeds onvoldoende waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb begrepen dat er geen stock is in Europa tot april dit jaar.
Dus alleen wat al is geleverd bij verschillende verkopende partijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
[...]
...
De groene CT knop is idd niet betrouwbaar als je alleen via internet (of wifi?) verbinding hebt.

Maar als je rechtstreeks verbinding hebt via bluetooth is de CT knop in mijn ervaring zeer betrouwbaar voor de status van de verbinding tussen CT en batterij. Komt overeen met de CT led op de batterij zelf, zodra de CT led uit is stopt ook alle laad/ontlaad aktie (in Auto of AI modes)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:30
Ik heb een video gestuurd van het rare geluid sinds v148 als de batterij geen load heeft maar wel op auto:
The noise is from PCBA,not related to battery cell. So safety to use. We will solve it in next firmware version.
Pagina: 1 ... 75 ... 247 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.