BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Ik lees het volgende op de site van Fluvius :Svs79 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:28:
Heeft er iemand al een idee wat de regelgeving voor belgie zal zijn, hoeveel marstek batterijen je kan plaatsen?
Als je omvormervermogens moet optellen en niet boven de 5kva monofase of 10kva 3fase mag komen dan is er niet zoveel mogelijk, zeker niet als je al een omvormer van de zonnepanelen hebt.
In het geval van een gewone vaste thuisbatterij wordt er dan een hybride omvormer gezet van 5 of 10kva zodat je dat maar 1x moet tellen.
Bepaal samen met je installateur wat voor jou het geschikte vermogen is van de installatie afhankelijk van je verbruik en je energienoden.
De installatie moet voldoen aan de technische bepalingen van Synergrid en afhankelijk van het maximaal AC-vermogen van de omvormer zijn andere richtlijnen en regels van toepassing:
Monofasig mag je maximaal 5 kVA AC-omvormervermogen aansluiten
Meerfasig mag je maximaal 25 kVA AC-omvormervermogen aansluiten (met een maximale spreiding over de verschillende fasen, met een maximale onbalans van 5 kVA per fase)
Voor installaties met een maximaal AC-vermogen groter dan 25 kVA dien je een aansluitingsaanvraag in waarna Fluvius een netstudie uitvoert om te bepalen of we jouw lokale productie op het distributienet kunnen aansluiten.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.
Heb dat probleem ook, maar dat heeft geen invloed op de werking tussen de shelly en de batterij bij mij, alles blijft gewoon mooi NOM draaien.Rick- schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:42:
[...]
De CT003 is steeds “offline”
Bij de Accu blijft “CT” groen, wanneer ik de app open laat.
Is grijs (net als de accu) wanneer ik de app open doe maar bij verversen gelijk groen.
Ik denk dat dit enkel de verbinding met de Marstek server is die wegvalt, ik moet dan ook een swipe naar beneden doen dan krijg ik terug data in de app. Is beetje vervelend maar ook niet meer dan dat, zal hopelijk nog wel worden opgelost
Ook nog steeds in afwachting van de p1-meter trouwens, maar kwa eerste indruk ben ik best tevreden van deze thuisbatterij. Hopelijk wordt er achter de schermen hard gewerkt om de nog bestaande problemen op te lossen!
[ Voor 4% gewijzigd door gangofrs op 03-03-2025 21:06 ]
Skoda Elroq 85 (77KW) | Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V110
Ct003 uit je app verwijderen. App afsluiten. App opstarten. Ct003 weer toevoegen. Dan werkt het weer. Blijkbaar zit de configuratie parameters in de appS2S schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:56:
Mijn CT003 lag eruit , nu hebben ze verschillende meters eruit gegooid , ik zie nu alleen nog maar DSMR 5,0 meters onder Landis gyr , wordt steeds leuker dit 🤣😆
Het is friet!
Meerfasig max 10kva voor particulier.DSSW schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:55:
[...]
Ik lees het volgende op de site van Fluvius :
Bepaal samen met je installateur wat voor jou het geschikte vermogen is van de installatie afhankelijk van je verbruik en je energienoden.
De installatie moet voldoen aan de technische bepalingen van Synergrid en afhankelijk van het maximaal AC-vermogen van de omvormer zijn andere richtlijnen en regels van toepassing:
Monofasig mag je maximaal 5 kVA AC-omvormervermogen aansluiten
Meerfasig mag je maximaal 25 kVA AC-omvormervermogen aansluiten (met een maximale spreiding over de verschillende fasen, met een maximale onbalans van 5 kVA per fase)
Voor installaties met een maximaal AC-vermogen groter dan 25 kVA dien je een aansluitingsaanvraag in waarna Fluvius een netstudie uitvoert om te bepalen of we jouw lokale productie op het distributienet kunnen aansluiten.
Van 10-25kva moet je een btwnummer hebben/nemen en belasting betalen op injectie.
+25kva = studie
SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW
Ik denk niet dat dat helpt met het toevoegen van meters in hun dropdownDePrutser schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:04:
[...]
Ct003 uit je app verwijderen. App afsluiten. App opstarten. Ct003 weer toevoegen. Dan werkt het weer. Blijkbaar zit de configuratie parameters in de app
[ Voor 8% gewijzigd door S2S op 03-03-2025 21:09 ]
Het is friet!
Klopt blijkbaar, had iets gemistSvs79 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:04:
[...]
Meerfasig max 10kva voor particulier.
Van 10-25kva moet je een btwnummer hebben/nemen en belasting betalen op injectie.
+25kva = studie
Dit is wat er wat verder staat
Wanneer je als particulier een installatie van meer dan 10 kVA plaatst, moet je je registreren als zelfstandige. Naast administratieve verplichtingen betekent het ook dat je belastingen zal moeten betalen op de inkomsten uit de injectie. Voor verdere vragen hierover contacteer je de FOD Financiën.
Maar ik vind nog niets over de combinatie zonnepanelen en batterijen (zeker stekker batterijen). Zal wel komen als 17/4 dichterbij komt denk ik...en ik wil zo min mogelijk injecteren, brengt amper een paar cent op per kwh
[ Voor 52% gewijzigd door DSSW op 03-03-2025 21:12 ]
Bij mij werkte het wel op advies van marstek…S2S schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:06:
[...]
Ik denk niet dat dat helpt met het toevoegen van meters in hun dropdownze hebben ook enexis meters toegevoegd.
Probeer het maar en last even weten.
Het is friet!
Klopt, onderling blijft het werken.DSSW schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:01:
[...]
Heb dat probleem ook, maar dat heeft geen invloed op de werking tussen de shelly en de batterij bij mij, alles blijft gewoon mooi NOM draaien.
Ik denk dat dit enkel de verbinding met de Marstek server is die wegvalt, ik moet dan ook een swipe naar beneden doen dan krijg ik terug data in de app. Is beetje vervelend maar ook niet meer dan dat, zal hopelijk nog wel worden opgelost
Gedaan , maakt niets uit. Ze ondersteunen nu gewoon minder slimmemeters 🤣DePrutser schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:08:
[...]
Bij mij werkte het wel op advies van marstek…
Probeer het maar en last even weten.
Raar bij mij werkte het direct!S2S schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:20:
[...]
Gedaan , maakt niets uit. Ze ondersteunen nu gewoon minder slimmemeters 🤣
Het is friet!
Bedankt . Je kunt echt niet magisch slimmemeter ondersteuning toevoegen , ze hebben gewoon hun database / backend opgeschoond . Iemand hier kan kijken of hun slimmemeter er nu tussenstaat. Of een meter die eerst niet werkte nu wel werkt.
Misschien dat er mensen blij worden !
Ik ga morgen eerst eens prutsen met een HW P1. 😆
[ Voor 27% gewijzigd door S2S op 03-03-2025 21:42 ]
dat had ik ook steeds maar als ik terug ging naar accu was het weer grijs, wat ik ook zag was dat hij van groen naar grijs ging en na een paar minuten weer groen werdt dat zag ik ook bij de accu lampje even aan en dan weer uit. nu met de hw meter is het signaal stabiel.Rick- schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:42:
[...]
De CT003 is steeds “offline”
Bij de Accu blijft “CT” groen, wanneer ik de app open laat.
Is grijs (net als de accu) wanneer ik de app open doe maar bij verversen gelijk groen.
DSSW schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:49:
[...]
Ja idd de buren dachten dat ze met hun 800w omvormer 20% beter zaten dan wij...
Neen wij zitten veel beter, wij kunnen terug leveren aan 2500w, dat heb je nodig om een rendabel systeem te kunnen hebben vrees ik, je moet tijdens de dag grote verbruikers kunnen counteren, met enkel tijdens de nacht 80watt te compenseren zoals ze daar zeggen ga je het bakje van 1395€ nooit terugverdienen.
/f/image/g64B6JvD5RED8BFLfM3UdBXW.png?f=fotoalbum_large)
Gaat hier steeds beter!
Heb ergens gelezen dat deze limiet enkelDSSW schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:07:
[...]
Klopt blijkbaar, had iets gemist
Dit is wat er wat verder staat
Wanneer je als particulier een installatie van meer dan 10 kVA plaatst, moet je je registreren als zelfstandige. Naast administratieve verplichtingen betekent het ook dat je belastingen zal moeten betalen op de inkomsten uit de injectie. Voor verdere vragen hierover contacteer je de FOD Financiën.
Maar ik vind nog niets over de combinatie zonnepanelen en batterijen (zeker stekker batterijen). Zal wel komen als 17/4 dichterbij komt denk ik...en ik wil zo min mogelijk injecteren, brengt amper een paar cent op per kwh
Voor PV omvormer geldt.
Mogelijks moet je wel een EnFluRi meter plaatsen om de totale injectie te begrenzen tot 5kVA, wat kan tellen als dergelijke meter is me nog niet duidelijk.
Netjes met de energie spelen totdat het een paar uur gratis was in combinatie met de zon en toen de zon weg ging, nam de AI het weer netjes over. Gewoon een dagje met thuiswerken dus geen extreme pieken en dalen en dat allemaal voor € 0,57.
/f/image/Jf2EDwRT8fgETFccvXn8XEqn.png?f=fotoalbum_large)
Denk dat je in de auto mode, onder 0 ct had gezeten.Koniade schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:46:
Nou voor de derde dag op rij staat de batterij volledig in AII zelfstandig. Ik heb geen enkele manier ingegrepen.
Netjes met de energie spelen totdat het een paar uur gratis was in combinatie met de zon en toen de zon weg ging, nam de AI het weer netjes over. Gewoon een dagje met thuiswerken dus geen extreme pieken en dalen en dat allemaal voor € 0,57.[Afbeelding]
Scheelt bij mij een euro, gisteren in AI 3,36 euro vandaag 2,27 euro komt denk ik omdat hij rond 12 uur niet van het net geladen heeft.
raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)
Dat zou best kunnen, maar om een goed idee te krijgen van de AI werking in vergelijking met mijn manual laat ik het in ieder geval een week zo draaien. En daarna schakel ik waarschijnlijk over naar auto en dan doe ik een week lang hetzelfde en dan kijk ik wat er gebeurtChape schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:09:
[...]
Denk dat je in de auto mode, onder 0 ct had gezeten.
Scheelt bij mij een euro, gisteren in AI 3,36 euro vandaag 2,27 euro komt denk ik omdat hij rond 12 uur niet van het net geladen heeft.
Ik denk dat het heen en weer schakelen uit ongeduld of nieuwsgierigheid en ervoor zorgt dat het voor mij minder overzichtelijk wordt en het gaat er voor mij om om dit allemaal te doen met de componenten zoals ze bedoeld zijn van Marstek. Er zijn hier natuurlijk allemaal tweakers die van alles en nog wat willen gebruiken om het te optimaliseren. En dat is allemaal geweldig leerzaam. Ook voor Marstek maar ik wil het wat meer origineel houden zoals het oorspronkelijk bedoeld was.
Ik zie inderdaad in de loop van de dag of nacht nog wel wat piekjes waarvan ik denk wat doet dat ding daar maar zoals gezegd dat is voor later
[ Voor 3% gewijzigd door Koniade op 04-03-2025 00:29 ]
Had ik toen ook. kort ervoor was hij nog aan het laden en dan 100% en rood lampje
V148 doet okk wat anders met laden op 100% hebben ze gezegd dus vraag me af wat er mis gaat
Idd, hij staat bij mij in de hal beneden en het is best vrij fel. Pas als alles fatsoenlijk werkt(e) wil(de) ik hem verplaatsen naar het washok op zolder.Servowire schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:06:
Een feature die wat mij betreft aan zou mogen is dat je de LEDS zou kunnen dimmen of uitschakelen bijv. Mijn ega vindt het storend als ze in het donker de hele tijd staan te knipperen. Misschien bij Standby uit? En alleen aan als hij Charge of Deliver doet.
aka pluim003
/f/image/X6Y0QTeZ31JiqFrE2uvrqrHg.png?f=fotoalbum_large)
Gaat vandaag niet lukken, want accu zit nu op zo'n 0,9kWh en het duurt nog een uur of 2 voordat we rond de 0 zitten op de P1 en weer thuis aan het werk. Dochter heeft afgelopen nacht beneden gezeten en meer apparatuur aan, en werd er per uur zo'n 100 watt extra gebruikt tov gisternacht. :-)
aka pluim003
Heb mijn Marstek gepreordered via Belgisch bedrijf dat levering en 'installatie' komt doen. Volgens hun zijn ze bezig met de certificering en zal deze erdoor geraken. Ze hadden er al 250 in stock liggen, dus denk wel dat dit in orde komt uiteindelijk...PNARI schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:04:
[...]
Ja misschien niet helemaal duidelijk geweest , om in de lijst te komen moet de batterij een typegoedkeuring krijgen van Synergrid. Komt toch wel wat bij kijken bij zo´n typegoedkeuring en het is helemaal niet bekend of Marstek daar mee bezig is want ze verwezen me naar de verkopers en die zeggen dat Marstek ermee bezig is😕
Iemand die weet of de Marstek een verwarmingselement heeft om te kunnen laden onder 0°?
Specs spreken wel van -20°C tot +60°C voor operating temperture range. Maar kan er geen bevestiging van vinden nergens dat hij kan laden onder de 0°C...
[ Voor 15% gewijzigd door Avenger 2.0 op 04-03-2025 08:08 ]
Mij is verteld dat de nieuwe lijst op 17 maart wordt vrijgegeven en er is mij verzekert dat het toestel geschikt is voor de Belgische markt.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:04:
[...]
Heb mijn Marstek gepreordered via Belgisch bedrijf dat levering en 'installatie' komt doen. Volgens hun zijn ze bezig met de certificering en zal deze erdoor geraken. Ze hadden er al 250 in stock liggen, dus denk wel dat dit in orde komt uiteindelijk...
3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM
klinkt duur, maar voor sommige consumenten mogelijks te begrijpen. Vraag mij dan wel af wat hun support gaat geven. En het zal wachten zijn op officiele datum in BE.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:04:
[...]
Heb mijn Marstek gepreordered via Belgisch bedrijf dat levering en 'installatie' komt doen. Volgens hun zijn ze bezig met de certificering en zal deze erdoor geraken. Ze hadden er al 250 in stock liggen, dus denk wel dat dit in orde komt uiteindelijk...
Iemand die weet of de Marstek een verwarmingselement heeft om te kunnen laden onder 0°?
Specs spreken wel van -20°C tot +60°C voor operating temperture range. Maar kan er geen bevestiging van vinden nergens dat hij kan laden onder de 0°C...
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Scheelt waarschijnlijk ook dat mn eten gisteren uit de magnetron kwam
Heb verder nog steeds niks gezien over updates van zowel de accu als de ct003. Laatste staat wel ineens op een Enexis ipv ZIV meter ingesteld, met nog steeds verkeerde waardes, krijg nog steeds alleen verbruik door en niet teruglevering, maar zolang die Shelly sim blijft werken hoor je mij niet klagen, ding werkt eigenlijk al gewoon 2 weken gewoon prima.
Ik heb nog geen CT003, zou worden nagestuurd, en kan dus ook nog niet testen of die wel zou werken.
![]() |
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Prijs is ook gewoon €1899 incl BTW. Volgens mij is dat wel incl 6% BTW (indien woning >10j). Verder is de sturingsmodule iets specifieks van hun die via modbus de Marstek aanstuurt. Naar nul is gratis, maar voor aansturing laadpalen, dynamische tarieven, capaciteitstarief, etc moet je abonnement bij hun nemen. Mogelijk interessante inkomstenbron voor hun gezien specifiek voor belgische markt is afgestemd (wat ik nog nergens anders heb kunnen vinden). Garantie (van 10 jaar) via hun aan huis.d3x schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:44:
[...]
klinkt duur, maar voor sommige consumenten mogelijks te begrijpen. Vraag mij dan wel af wat hun support gaat geven. En het zal wachten zijn op officiele datum in BE.
[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 04-03-2025 09:00 ]
Zoals hier al eerder door HomeWizard aangegeven, Hame maakt gebruik van de API mogelijkheden van de HWP1 ( deze API is niet bedoeld voor commercieel gebruik)A3-D schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:53:
Ik hoop dat ze een beetje opschieten met het officieel uitbrengen van de HW P1 ondersteuning. Ik heb al wat info via de app naar Hame gestuurd en krijg een standaard antwoord terug.
Ik heb nog geen CT003, zou worden nagestuurd, en kan dus ook nog niet testen of die wel zou werken.
[Afbeelding]
En is er geen overeenkomst tussen HW en Hame,
Dat is waarschijnlijk de reden dat je de HWP1 moet updaten als je een HW accu hebt. zonde accu van HW is er geen update mogelijk.
Hame levert de meeste kWh voor het minste geld. ( dat moet ergens vandaan komen
Sorry maar dit is onzin!Peterhardenberg schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:11:
[...]
Zoals hier al eerder door HomeWizard aangegeven, Hame maakt gebruik van de API mogelijkheden van de HWP1 ( deze API is niet bedoeld voor commercieel gebruik)
En is er geen overeenkomst tussen HW en Hame,
Dat is waarschijnlijk de reden dat je de HWP1 moet updaten als je een HW accu hebt. zonde accu van HW is er geen update mogelijk.
Hame levert de meeste kWh voor het minste geld. ( dat moet ergens vandaan komen)
Er is een beta test gaande met de HW P1 en daar heb je geen update voor nodig meld een andere gebruiker. Die werk met kan de HW P1 selecteren met de v1.47
Er zullen door HW waarschijnlijk voorwaarden zijn gesteld voor het commerciële gebruik van hun api vandaar de Beta test. Of jij alleen NL/BE bediend of een10 tal Europese markten dat maakt verschil!.
Hetzelfde geld voor het gepraat over de RTE die laag zou zijn... nou ik zit op ruim 72% met een batt die zo goed als buiten staat in de vorst! Dus niet in een gecontroleerde omgeving op kamertemp.
Ja en gemeten met de HW energy-socket!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Dan zou ik daar achteraan gaan bij je leverancier waarom jij nog geen CT003 hebt terwijl die volop wordt uitgeleverd! Je leverancier is daar verantwoordelijk voor, of je moet op voorhand akkoord zijn gegaan met een latere levering.A3-D schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:53:
Ik hoop dat ze een beetje opschieten met het officieel uitbrengen van de HW P1 ondersteuning. Ik heb al wat info via de app naar Hame gestuurd en krijg een standaard antwoord terug.
[Afbeelding]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Hallo, ik ben zelf ook bezig met een Shelly emulator voor de Marstek op m'n Loxone home automation en dacht dat ik het allemaal goed gesnapt had, maar niet dus...Ellroe32 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:16:
Yessssss. Ik ben helemaal niet technisch...maar na een paar weken zwoegen heb ik nu eindelijk de Shellypro3em emulator aan de gang op mijn homey!
Er zit nog wel een dingetje: De marstek blijft zoeken naar een CT. Dit komt omdat ik niet echte een handshake maak. Volgens mij doet de Marstek een verzoek en daar zou mijn homey dan op moeten antwoorden. Dit heb ik niet voor elkaar gekregen...door volgens mij een beperking van de homey. Ik stuur nu gewoon de data vanuit de Homey zonder te luisteren wat de marstek vraagt/zegt. (Bij mijn CT003 zie ik namelijk niet dat de Marstek blijft vragen)
Heeft iemand van de techneuten een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?
Kan dit kwaad?
Of is dit standaard functionaliteit?
Ik zie een en ander in Wireshark:
[Afbeelding]
(Het lichtblauwe is de vraag van de Marstek batterij)
Ik detecteer de 'vraag' van de Marstek ({"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}})
en stuur dan deze JSON naar de Marstek op UDP poort 22222
{"id":"0","src": "shellypro3em-fce8c0d79b78","dst": "*","result":{"a_act_power": -279.4,"b_act_power": 0.0,"c_act_power": 0.0,"total_act_power": -279.4}}
Ik heb geprobeerd rechtstreeks naar het IP adres van de Marstek te sturen en ook naar het broadcast adres van mijn LAN: x.x.x.255 (dit laatste omdat de Marstek ook een broadcast stuurt), Shelly is gedecteerd in de Marstek app, maar alle waarden staan op nul.
Kan jij me laten weten of je iets mis ziet in mijn JSON en welke JSON jij stuurt en naar welk IP adres (Marstek IP of broadcast)?
Met dank.
[ Voor 4% gewijzigd door PVerga op 04-03-2025 10:58 ]
Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F
Operating temperature wil net zeggen dat die tussen die grenzen werkt. Bij lage temperaturen gaat die wel slechter rendement hebben.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:04:
[...]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Via welke partner is dit?Avenger 2.0 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:58:
[...]
Prijs is ook gewoon €1899 incl BTW. Volgens mij is dat wel incl 6% BTW (indien woning >10j). Verder is de sturingsmodule iets specifieks van hun die via modbus de Marstek aanstuurt. Naar nul is gratis, maar voor aansturing laadpalen, dynamische tarieven, capaciteitstarief, etc moet je abonnement bij hun nemen. Mogelijk interessante inkomstenbron voor hun gezien specifiek voor belgische markt is afgestemd (wat ik nog nergens anders heb kunnen vinden). Garantie (van 10 jaar) via hun aan huis.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
op die site zeggen ze:
https://durasun.be/produc...et-slimme-sturing-jullix/
Stekker batterij met JULLIX 1899€
Dit pakket omvat 1 slimme sturing JULLIX ter waarde van 495€ ex BTW
zou je die jullix van de prijs kunnen afhalen? :-)
[ Voor 4% gewijzigd door NoFate op 04-03-2025 11:08 ]
Zie pinned berichten... zo blijven we dezelfde info rondpompen ....DePrutser schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:00:
[Afbeelding]
Dit verklaart waarschijnlijk waarom het beta is.
Oei, ik had er geen rekening mee gehouden dat deze plugin batterij zou meetellen met die omvormers van de zonnepanelen. Ik ga nl uitbreiding doen van mijn pv en dan kom ik mooi op 5kW uit. Met de batterij erbij dan erboven... Technisch gezien zou je de batterij moeten meetellen als 2.5kW want dat is de omvormer maar hij geeft maar terug op 800W. Als je het aan drie mensen binnen Fluvius vraagt, gaan er waarschijnlijk drie antwoorden zijn...Svs79 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:28:
Heeft er iemand al een idee wat de regelgeving voor belgie zal zijn, hoeveel marstek batterijen je kan plaatsen?
Als je omvormervermogens moet optellen en niet boven de 5kva monofase of 10kva 3fase mag komen dan is er niet zoveel mogelijk, zeker niet als je al een omvormer van de zonnepanelen hebt.
In het geval van een gewone vaste thuisbatterij wordt er dan een hybride omvormer gezet van 5 of 10kva zodat je dat maar 1x moet tellen.
Heb ik geprobeerd via Durasun met de vraag erbij voor documentatie van de modbus interface. Die hebben mij terug laten contacteren door Innovoltus en no go...NoFate schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:08:
[...]
op die site zeggen ze:
https://durasun.be/produc...et-slimme-sturing-jullix/
Stekker batterij met JULLIX 1899€
Dit pakket omvat 1 slimme sturing JULLIX ter waarde van 495€ ex BTW
zou je die jullix van de prijs kunnen afhalen? :-)
BTW: als je Jullix optimaal wil gebruiken komt er een maandelijks abonnement bij kijken.
Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F
is voor mij al een nogo dus, houd niet zo van die valse advertenties ... zogezegd 495€ incl de jullix, wss kost dat apparaatjee maar 30€ ofzoPVerga schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:35:
[...]
Heb ik geprobeerd via Durasun met de vraag erbij voor documentatie van de modbus interface. Die hebben mij terug laten contacteren door Innovoltus en no go...
BTW: als je Jullix optimaal wil gebruiken komt er een maandelijks abonnement bij kijken.
Ik zie door het bos de bomen niet meer! :-)
We hebben zonnepanelen met een piekvermogen van 7 kW en een SolarEdge omvormer van 5 kVA. Nu overwegen we de aankoop van een stekkerbatterij, en onze keuze is gevallen op de Marstek Venus. We willen er twee bestellen van 5 kWh, die geleverd worden met de Marstek P1.
Daarnaast maken we al gebruik van een HomeWizard P1. Ik lees echter ook veel over de Shelly P1 en vraag me af wat de beste opstelling zou zijn.
Momenteel hebben we twee groepen beschikbaar om de batterijen op aan te sluiten. Is het mogelijk om ze beide in te stellen op een teruglevering van 2500W?
Rekening houden dat we dus ook een omvormer hebben ...
Wij maken gewoon gebruik van een variabel tarief en zijn niet van plan om dynamisch te gaan gebruiken
Alle inzichten en adviezen zijn welkom!
Alvast bedankt.
Vriendelijke groeten,
[ Voor 3% gewijzigd door kurt1977 op 04-03-2025 11:51 . Reden: zinnetje erbij geplaatst ]
7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)
Dus 1 Marstek per fase? Dat kan ja. Maar je mag niet zomaar een verbruiker zoals een stekkeraccu op een PV groep aansluiten. Het kan wel, maar dan moet je een PV verdeler er tussen zetten omdat je anders theoretisch veel meer dan 16A over de draden kan krijgen = brandgevaarlijk.kurt1977 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:50:
Daarnaast maken we al gebruik van een HomeWizard P1. Ik lees echter ook veel over de Shelly P1 en vraag me af wat de beste opstelling zou zijn.
Momenteel hebben we twee groepen beschikbaar om de batterijen op aan te sluiten. Is het mogelijk om ze beide in te stellen op een teruglevering van 2500W?
Rekening houden dat we dus ook een omvormer hebben ...
De huidige P1 meter kan nog niet (goed) overweg met 2 marsteks, dan gaan ze tegen elkaar in lopen laden/ontladen. De truuk is momenteel: eentje op Manual zetten, en de andere auto. Schijnt nog wel opgelost te worden.
2500w teruglevering: Een stekkeraccu max maximaal 800watt terugleveren als je in Nederland woont. Je kunt hem wel hoger zetten eventueel, maar het mag niet (in Nederland).
Maar 2x 800 watt lijkt me al behoorlijk veel om te verbruiken. Die 10kwh is dan, als je huis 1600 watt verbruikt, ongeveer op in 6,5 uur. Dus je haalt de nacht dan niet eens. Gelukkig zal je huis niet 1600 watt verbruiken dus doe je er veel langer mee. Wat ik wil zeggen is dat 800w prima is om je zonnestroom op te maken na zonsondergang.
met papier mache kun je alles maken!!
Bovenstaande versta ik niet zo goed (mijn excuses)Servowire schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:58:
[...]
Dus 1 Marstek per fase? Dat kan ja. Maar je mag niet zomaar een verbruiker zoals een stekkeraccu op een PV groep aansluiten. Het kan wel, maar dan moet je een PV verdeler er tussen zetten omdat je anders theoretisch veel meer dan 16A over de draden kan krijgen = brandgevaarlijk.
Ik bedoel dat ik in de zekeringkast 2 zekeringen vrij heb van elk 20A, hierop zou ik dan gewoon elk een Marstek op steken, of zie ik dit verkeerd?
Volgens mij zit de SolarEdge op een aparte zekering.
Momenteel zitten wij met een verbruik van ongeveer 22kWh/dag
En dan spreek ik nog niet over de airco's die straks gaan draaien en de zwembadverwarming die zal aan gaan
Alvaste bedankt voor de uitleg.
[ Voor 11% gewijzigd door kurt1977 op 04-03-2025 12:07 ]
7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)
Zitten die groepen op 1 hoofdzekering? Dan kan dat ja. Als het 2 fasen zijn kan dat ook (nu nog wel) maar het is onduidelijk of de netbeheerder dat straks ziet als leveren en verbruiken tegelijk (want als je op fase 1 verbruikt en op fase 2 teruglevert gaat het wel de netbeheerder zijn infra op). Hier kan Essent en mijn netbeheerder Rendo nog geen antwoord op geven zeggen zekurt1977 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:04:
[...]
Bovenstaande versta ik niet zo goed (mijn excuses)
Ik bedoel dat ik in de zekeringkast 2 zekeringen vrij heb van elk 20A, hierop zou ik dan gewoon elk een Marstek op steken, of zie ik dit verkeerd?
Volgens mij zit de SolarEdge op een aparte zekering.
Momenteel zitten wij met een verbruik van ongeveer 22kWh/dag
En dan spreek ik nog niet over de airco's die straks gaan draaien en de zwembadverwarming die zal aan gaan
Alvaste bedankt voor de uitleg.
SolarEdge zou idd op een aparte groep/zekering moeten zitten idd.
Mits je in NL zit. Want in Belgie mag een stekkeraccu nog niet, en moeten ze op een lijst staan (en daar staat Marstek niet op).
Wij gingen nog een fritex en grill aansluiten maar daar is nooit iets van gekomen, vandaar de 2 vrije zekeringen van 20A
Wij zitten in België maar je mag hier niet vloeken ook :-)
Misschien best eerst één kopen want manueel een batterij beheren zie ik niet zitten.
Maar in principe kan ik dus gewoon 1 batterij aansluiten per zekering van 20A
De teruglevering laat ik op 800 Watt staan
De één op automatisch en de ander op manueel
Ik heb dan nog 2x P1 van Marstek, 1x P1 meter van HomeWizard (welke we nu gebruiken) maar dan heb je nog een Shelly ook maar die heb ik niet.
Daar Marstek niet op deze lijst staat, is er dan qua prijs eenzelfde beschikbaar die wel op de lijst staat ?
[ Voor 38% gewijzigd door kurt1977 op 04-03-2025 12:24 ]
PS Manual is dat je tijden insteld waarop hij moet beginnen en stoppen met lawden/ontladen. Dus niet handmatig. Bij auto gaat ie naar de P1 meter kijken of er overschot ote kort iskurt1977 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:18:
Alles zit op 1 hoofdzekering van 40A. (standaard Belgische woning)
Wij gingen nog een fritex en grill aansluiten maar daar is nooit iets van gekomen, vandaar de 2 vrije zekeringen van 20A
Misschien best eerst één kopen want manueel een batterij beheren zie ik niet zitten.
Ik heb dan nog 2x P1 van Marstek, 1x P1 meter van HomeWizard (welke we nu gebruiken) maar dan heb je nog een Shelly ook maar die heb ik niet.
Die zijn duidelijk klaar voor de Belgische markt. In België staan 100.000den woningen met zeer grote PV installatie die nu allemaal van terugdraaiende teller naar digitale meter gaan, een enorm potentieel. Is voor hun een mooi verdienmodel met elke maand een extra fee erbij...PVerga schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:35:
[...]
Heb ik geprobeerd via Durasun met de vraag erbij voor documentatie van de modbus interface. Die hebben mij terug laten contacteren door Innovoltus en no go...
Maar eerlijk, ziet er wel netjes uit, vraag is of het ook nog "beta" oplossingen zijn met allerlei kwaaltjes, testen en FW updates. En wat gebeurt er als dat bedrijf failliet gaat...ook daar zijn wel risico's.
Als je echt compleet onafhankelijk wil zijn dan moet je een eigen sturing via modbus maken, zou ik ook wel willen maar ben nog niet direct thuis in die materie, maar wat niet is kan nog komen, ga mij er binnenkort eens in verdiepen
Je kan op elke zekering 1 Marstek batterij aansluiten, als daar niets anders op zit dan mag je ontladen op 2500w met elke batterij en zit je veilig, zekering beter 16A per batkurt1977 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:18:
Daar Marstek niet op deze lijst staat, is er dan qua prijs eenzelfde beschikbaar die wel op de lijst staat ?
Waar je op moet letten is de interne bedrading van je electriciteitskast, je hebt een 1 fase aansluiting van 40A, dan heb je uw zonnepanelen 5kwpiek (dacht ik) en de 2 batterijen die tesamen ook 5000w kunnen leveren.
Dit betekent dat in theorie er intern in uw bord hoge stromen kunnen voorkomen alvorens uw 40A uitklapt, de bedrading moet daarop voorzien zijn. Ik heb 3 fase aansluiting 20 maar heb intern in mijn electrisch bord toch een bekabeling van 10mm2 voorzien zdd draden niet warm worden als PV (10KWP) en batterij leveren want dat gaat niet over de zekering van 20A. Het is mij ook nog niet duidelijk hoeveel het max vermogen van batterijen mag zijn in BE voor een éénfase net.
ons verbruik is 1500 watt en de accu ontlaat met 800 watt.
ik heb nog steeds versie 147 van de accu en 107 van de P1. Iemand een idee wanneer ik een update kan verwachten of zijn er meer gebruikers die hem nog niet hebben ?
2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great
Ik ga een nieuwe groep installeren voor de batterij en kijken of ik een transfer switch (ook wel omschakelaar of lastscheider genoemd) kan toevoegen om makkelijk tussen GRID en BACKUP te kunnen wisselen.
Niet dat ik massale stroomuitval verwacht, maar aangezien die backup uitgang er toch al is kan ik hem net zo goed meenemen in de planning als ik nieuwe kabels ga leggen.
:strip_exif()/f/image/bdZJpyX4bDDcsFlPtEBf0b4z.png?f=user_large)
(dat 'uniterruptable' is een beetje overdreven, ik heb de schakelaar met een ledlamp getest, deze ging duidelijk even uit bij automatisch omschakelen van net naar batterij)
LET OP: deze manier van aansluiten is NIET waarvoor de backup uitgang bedoeld is! In de Marstek info wordt de 'Smart Backup Box' genoemd voor een veilige installatie van een automatische backup systeem.
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Ik heb dat even geprobeerd en dan is hij een paar seconden "de weg kwijt "maar daarna werkt het ook goed.
Als de "beta" er af is schakel ik over naar de P1 van HW want dat scheelt weer een zender en geen extra voeding nodig.
Met deze zonnige dagen zit de accu om 14:00 al vol en rond middernacht is hij al weer leeg en dat komt omdat we ons huis verwarmen met een warmtepomp en de nachten zijn nog koud.
Als het laden richting de 2000 watt of hoger gaat begint hij wel een zoemend geluid te maken wat me doet denken aan de omvormer van onze zonnepanelen. Ook die maakt alleen geluid als er hoge voltages binnenkomen.
Ik ben zeer tevreden over deze accu en de ondersteuning vanuit de fabrikant.
:strip_exif()/f/image/hbIe6zXzoSOSB8uVSUcTxPBM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door P.Puk op 04-03-2025 17:13 ]
moet je die aanvragen bij Marstek ?
2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great
Ik zie verschillende ervaringen met de HWP1 op het forum, bij sommigen werkt deze goed en bij andere niet.P.Puk schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:27:
...en de P1 meter van HW kan ik nu ook (in Beta) selecteren.
Ik heb dat even geprobeerd en dan is hij een paar seconden "de weg kwijt "maar daarna werkt het ook goed.
...
Ik heb de HWP1 vandaag ook geprobeerd, maar bij mij werkt de NOM regeling niet goed, de batterij ging onregelmatig met ca. 800W ontladen terwijl al ca. 300W solar vermogen overschot was, dus ca. 1100W terugleveren aan het net ipv 500W laden in de batterij.
Het totale vermogen in de CT weergave grafiek klopte vreemd genoeg wel: -280W
:strip_exif()/f/image/H5RQB197i5BEO6cFI3k8SEYU.jpg?f=fotoalbum_large)
2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA
Dat kan.Als je in de app bij batterij naar instellingen gaat kun je via de gebruikersfeetback aangeven met welke versie ij nu draait en vragen voor een update. bij mij stonden ze de volgende dag klaar.Sniper-JP schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:46:
hoe komen jullie aan de updates ?
Dat hangt er vanaf. Als je in de App een probleem meldt komt het voor dat Marstek een update voor je klaarzet en dan controleer je je versies en zie je een rood tekentje. Zo kreeg ik b.v. de V109 versie al die mijn probleem op dat moment oploste.Sniper-JP schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:46:
hoe komen jullie aan de updates ?
uh waar staat deze info?DePrutser schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:00:
[Afbeelding]
Dit verklaart waarschijnlijk waarom het beta is.
warmtepomp of aircos voor verwarmen en rond vriespunt en je hebt samen met wat standby stroom van het huis ( bij mij 350 a 400 watt ) makkelijk de accu zo leeggetrokken 1600 is dan af en toe echt geen uitzondering meerServowire schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:58:
[...]
Dus 1 Marstek per fase? Dat kan ja. Maar je mag niet zomaar een verbruiker zoals een stekkeraccu op een PV groep aansluiten. Het kan wel, maar dan moet je een PV verdeler er tussen zetten omdat je anders theoretisch veel meer dan 16A over de draden kan krijgen = brandgevaarlijk.
De huidige P1 meter kan nog niet (goed) overweg met 2 marsteks, dan gaan ze tegen elkaar in lopen laden/ontladen. De truuk is momenteel: eentje op Manual zetten, en de andere auto. Schijnt nog wel opgelost te worden.
2500w teruglevering: Een stekkeraccu max maximaal 800watt terugleveren als je in Nederland woont. Je kunt hem wel hoger zetten eventueel, maar het mag niet (in Nederland).
Maar 2x 800 watt lijkt me al behoorlijk veel om te verbruiken. Die 10kwh is dan, als je huis 1600 watt verbruikt, ongeveer op in 6,5 uur. Dus je haalt de nacht dan niet eens. Gelukkig zal je huis niet 1600 watt verbruiken dus doe je er veel langer mee. Wat ik wil zeggen is dat 800w prima is om je zonnestroom op te maken na zonsondergang.
ik twijfel over 3x 5,12kwh dus 1 per fase... of 15kwh via huawei batterij.
Ik heb het geluk dat ik pas eind november een digitale meter heb - waarna ik een 30 panelen laat bijleggen op het dak (18 voor zuid oost 12 achter noord-west )
15kwh huawei gaat waarschijnlijk _iets_ duurder zijn
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Met een omvormer van 5kW voor de panelen zou ik beginnen met één batterij en na een jaar evalueren. Ik neem aan dat je nu niet meer injecteert dan 2500kWh. Heb je al langer dan een jaar een digitale meter dan kan je met de kwartiergegevens van een jaar een simulatie doen op www.thuis-batterij.be. Bij de batterij krijg je een P1 geleverd, die werkt al bij een aantal gebruikers maar nog niet bij iedereen. Ook de ook de P1 van HW werkt nog niet bij iedereen. Een Shelly plaatsen kan ook 120 euro extra maar dan ben je onafhankelijk van de digitale meter en die werkt zo ver ik weet bij iedereen. De lijst van goedgekeurde stekkerbatterijen wordt pas 15 april gepubliceerd, er is nog niet bekend welke batterij erin zullen staan.kurt1977 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:18:
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Weet niet of je in België zit maar max PV vermogen (omvormers) voor particulier is 10KVA, met 30 panelen van de huidige generatie (500wp per paneel) ga je daar ruimschoots boven zitten, en je hebt er blijkbaar al liggen.Icekiller2k6 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:19:
klein beetje offtopic
ik twijfel over 3x 5,12kwh dus 1 per fase... of 15kwh via huawei batterij.
Ik heb het geluk dat ik pas eind november een digitale meter heb - waarna ik een 30 panelen laat bijleggen op het dak (18 voor zuid oost 12 achter noord-west )
15kwh huawei gaat waarschijnlijk _iets_ duurder zijn
Je omvormer mag maar 5 of 10 zijn in 1 en 3 fase. Maar je mag meer leggen op de omvormer zelf om hoger rendement te halen zonder zon en verlies te compenseren van hoek etc. 10-20% extra wordt wel gedaan.DSSW schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:48:
[...]
Weet niet of je in België zit maar max PV vermogen (omvormers) voor particulier is 10KVA, met 30 panelen van de huidige generatie (500wp per paneel) ga je daar ruimschoots boven zitten, en je hebt er blijkbaar al liggen.
Zo heb ik 2*3500 liggen ongeveer oost-west op 2*2500omvormer.
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
@KeRsTmAnNeKe waar haal je die het makkelijkst? een solar installatie bedrijf?KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:10:
Heb laatste gedaan, vaste kern tot een doosje in de buurt van de accu en laatste stuk met een gevlochten kabel. Stekkertje gewoon los gekocht ipv afgeknipt, kost 5 euro.
NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110
Is enkel om samen te werken met de Marstek
Bedankt
Voor 3 fase net heb ik de shelly pro 3EM 3CT63 gebruikt, kan ook voor 1 fase worden gebruikt (zie één van vroegere posts) , werkt perfect bij mij in combi met de Marstekkurt1977 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:33:
Kan er mij iemand zeggen welke Shelly ik juist nodig heb?
Is enkel om samen te werken met de Marstek
Bedankt
Heb je laatste versie FW voor CT003? Ik had hetzelfde, dat nieuwe FW werkt het nu goed.KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:45:
2e keer dat ik de hele nacht heb gered op de accu en nu is deze weer aan het laden.
Scheelt waarschijnlijk ook dat mn eten gisteren uit de magnetron kwam
Heb verder nog steeds niks gezien over updates van zowel de accu als de ct003. Laatste staat wel ineens op een Enexis ipv ZIV meter ingesteld, met nog steeds verkeerde waardes, krijg nog steeds alleen verbruik door en niet teruglevering, maar zolang die Shelly sim blijft werken hoor je mij niet klagen, ding werkt eigenlijk al gewoon 2 weken gewoon prima.
Heb ook ZIV meter. Via feedback aanvragen als het het niet hebt.
[ Voor 3% gewijzigd door Rick- op 04-03-2025 21:50 ]
Inderdaad, ook op 1 fase werkt deze prima. Eerder met de Marstek p1 gewerkt, maar je merkt de vertraging bij een oude meter. Sinds de Shelly geen problemen meer, ook de verbinding is stabiel.DSSW schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:39:
[...]
Voor 3 fase net heb ik de shelly pro 3EM 3CT63 gebruikt, kan ook voor 1 fase worden gebruikt (zie één van vroegere posts) , werkt perfect bij mij in combi met de Marstek
Ik had eerder een vraag gesteld bij hen over software support voor meerdere accu’s op een 1 fase aansluiting. Deze zou er in een week of twee/drie aan moeten komen.
Ik lees steeds over de HW P1 meter maar is of komt wellicht ook de youless ter beschikking? Ik heb deze youless al jaren in gebruik naar alle tevredenheid.A3-D schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:53:
[Afbeelding]
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
@KeRsTmAnNeKe waar haal je die het makkelijkst? een solar installatie bedrijf?
Betteri stekker via vakhandel en online te vinden
Alles lijkt goed te gaan, de geëmuleerde "shellypro3em" wordt ook herkend door de Venus, maar helaas blijft het energieverbruik op 0 staan in de App.
In de logs kan ik zien dat er wel een response wordt gegeven op de requests vanuit de Venus:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Received UDP message: {"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}} From: 192.168.123.11:22222 Parsed request: { "id": 0, "method": "EM.GetStatus", "params": { "id": 0 } } Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609cxxxxx","dst":"unknown","result":{"a_act_power":125.0,"b_act_power":0.001,"c_act_power":0.001,"total_act_power":125.001} |
In het overzicht in de app zie ik wel dat de Venus hun met een bepaald wattage aan het ontladen is, maar die 125W zie ik niet terug bij total power of Phase A.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Shelly emulatie werkt goed met V147 maar niet met V148. Maar jouw probleem is dat je niet de juiste sensor hebt gekozen. Doorzoek even op B2500 voor meer screenshots van mij en anderen.Mr_Big schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:51:
Ook net aan de slag gegaan met de Venus en wil graag de B2500 emulator in Home Assistant gebruiken.
Alles lijkt goed te gaan, de geëmuleerde "shellypro3em" wordt ook herkend door de Venus, maar helaas blijft het energieverbruik op 0 staan in de App.
In de logs kan ik zien dat er wel een response wordt gegeven op de requests vanuit de Venus:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Received UDP message: {"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}} From: 192.168.123.11:22222 Parsed request: { "id": 0, "method": "EM.GetStatus", "params": { "id": 0 } } Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609cxxxxx","dst":"unknown","result":{"a_act_power":125.0,"b_act_power":0.001,"c_act_power":0.001,"total_act_power":125.001}
In het overzicht in de app zie ik wel dat de Venus hun met een bepaald wattage aan het ontladen is, maar die 125W zie ik niet terug bij total power of Phase A.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Aha, dan zit het probleem hem er waarschijnlijk in dat ik trouw naar v148 heb geüpgraded.superduper1969 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:24:
[...]
Shelly emulatie werkt goed met V147 maar niet met V148. Maar jouw probleem is dat je niet de juiste sensor hebt gekozen. Doorzoek even op B2500 voor meer screenshots van mij en anderen.
De sensor klopt volgens mij wel: dat was eerst de sensor met mijn totale vermogen, maar ik geef nu de drie fases apart door door drie sensors toe te voegen. Ook dat gaat goed.
Ik begreep dat je Marstek kunt vragen om de fw te downgraden, dus dat ga ik maar eens doen...
precies, is een Betteri BC01 stekker, zelf via amazon gekocht.Jovani schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:42:
[quote]LocomoJohn schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:17:
@KeRsTmAnNeKe waar haal je die het makkelijkst? een solar installatie bedrijf?
Betteri stekker via vakhandel en online te vinden
Je wil eigenlijk dat 1 Marstek de P1 volgt (master), en een 2e (of 3e) (slave) - eventueel of andere groep maar zelfde fase - dat die de piek van laden/ontladen volgt. En ze niet elkaar gaan zitten op/ontladen.
Zijn er meer mensen die dit wensen? Stuur dan ajb via de App een feedback bericht naar de Devs.
Dit is het effect bij v148: Overcompenseren 1fase.Mr_Big schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:27:
[...]
Aha, dan zit het probleem hem er waarschijnlijk in dat ik trouw naar v148 heb geüpgraded.
De sensor klopt volgens mij wel: dat was eerst de sensor met mijn totale vermogen, maar ik geef nu de drie fases apart door door drie sensors toe te voegen. Ook dat gaat goed.
Ik begreep dat je Marstek kunt vragen om de fw te downgraden, dus dat ga ik maar eens doen...
:strip_exif()/f/image/plcxJle5YO9lqV61EmXIMaz6.jpg?f=fotoalbum_large)
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Je bedoelt sequentieel ontladen zoals bij Homewizard? Dit zou verplicht moeten zijn met 2 of 3 accu's op 1 fase op een normale groep. Je mag maar tot 800w ontladen dus accu 2 mag pas starten als 1 leeg is. Zelfs op een aparte groep zou je Max 3600W ontladen en met 3x 800 blijf je eronder maar met 3x2500 ga je er vet overheen.Servowire schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:30:
Heb verzoek ingediend voor Master/Slave settings als je meerdere Marsteks hebt (op 1 fase).
Je wil eigenlijk dat 1 Marstek de P1 volgt (master), en een 2e (of 3e) (slave) - eventueel of andere groep maar zelfde fase - dat die de piek van laden/ontladen volgt. En ze niet elkaar gaan zitten op/ontladen.
Zijn er meer mensen die dit wensen? Stuur dan ajb via de App een feedback bericht naar de Devs.
Goede toevoeging. Ja maar ongeveer dat bedoel ik.superduper1969 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:41:
[...]
Je bedoelt sequentieel ontladen zoals bij Homewizard? Dit zou verplicht moeten zijn met 2 of 3 accu's op 1 fase op een normale groep. Je mag maar tot 800w ontladen dus accu 2 mag pas starten als 1 leeg is. Zelfs op een aparte groep zou je Max 3600W ontladen en met 3x 800 blijf je eronder maar met 3x2500 ga je er vet overheen.
Dat lost het niet op waarschijnlijk. Hij draait wel met de 148. Alleen niet mooi.Mr_Big schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:27:
[...]
Aha, dan zit het probleem hem er waarschijnlijk in dat ik trouw naar v148 heb geüpgraded.
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Het begint eindelijk ergens op te lijken. De combinatie 148/109 gaat hier ook uitstekend. Ook fijn dat de zon eindelijk eens meedoet. 😀
[ Voor 30% gewijzigd door Ellroe32 op 05-03-2025 00:48 ]
1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL
Met een modbus aansturing kan dit nu ook al. Je zet dan via bijvoorbeeld home assistant 1 op auto en de andere op manual. Als de auto vol is dan zet de manual op auto en de auto op manual. En bij leeg doe je hetzelfde.Servowire schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:30:
Heb verzoek ingediend voor Master/Slave settings als je meerdere Marsteks hebt (op 1 fase).
Volgens mij in dit alles niet vergeten in de app dese op Manuel te zettenhallorichard schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:10:
[...]
Met een modbus aansturing kan dit nu ook al. Je zet dan via bijvoorbeeld home assistant 1 op auto en de andere op manual. Als de auto vol is dan zet de manual op auto en de auto op manual. En bij leeg doe je hetzelfde.
Had dit eerder gepost, ze zijn bezig met deze ontwikkeling en verwachten deze in twee/drie weken op te leveren.Servowire schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:30:
V109 als update beschikbaar voor de CT003 en warempel data van de 3 fasen. Echter verliest dat ding continu de verbinding en is de auto modus eigenlijk nog steeds onbruikbaar.
Ik heb al geprobeerd om de CT003 te verwijderen en opnieuw toe te voegen maar dat helpt niets. Als ik hem reset en een andere naam geef (al dan niet zonder spaties) dan blijft hij in het scherm van de CT-weergave de oude naam tonen. Iets zegt me dat dat ermee te maken heeft, maar ik kan er helaas niets aan wijzigen.
Reset procedure ook al uitgevoerd en ook dat helpt helaas niet. Weer wachten op een reactie vanuit Hame, maar we komen telkens een stapje verder gelukkig!
![]() | ![]() |
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Inderdaad, downgrade lost het probleem niet op.Ellroe32 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 00:42:
[...]
Dat lost het niet op waarschijnlijk. Hij draait wel met de 148. Alleen niet mooi.
Misschien wat meer info, in de hoop dat jullie nog suggesties hebben.
Zoals je ziet, wordt de geemuleerde Shelly wel gevonden en is die online, maar geeft die geen gegevens door.
/f/image/ObojFT2GCyentzeYTKPaicS4.png?f=fotoalbum_large)
De B2500 meter is als volgt geconfigureerd (en ook herstart met die instellingen):
/f/image/WuSFJmhwLSFi3A4AHFxZ3swW.png?f=fotoalbum_large)
En in de log zie ik dat er netjes waardes worden doorgegeven van de drie fases:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| Received UDP message: {"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}} From: 192.168.123.11:22222 Parsed request: { "id": 0, "method": "EM.GetStatus", "params": { "id": 0 } } Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609cxxxx","dst":"unknown","result":{"a_act_power":135.0,"b_act_power":-1101.0,"c_act_power":62.0,"total_act_power":-903.999}} Received UDP message: {"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}} From: 192.168.123.11:22222 Parsed request: { "id": 0, "method": "EM.GetStatus", "params": { "id": 0 } } Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609xxxx","dst":"unknown","result":{"a_act_power":135.0,"b_act_power":-1071.0,"c_act_power":63.0,"total_act_power":-872.999}} |
etc....
Klopt de respons van de geemuleerde shelly hier niet o.i.d.?
Ik ken dat protocol niet, maar mijns inziens ziet dat er goed uit.
Overigens: de sensor waardes in HA komen van een Youless P1, dus het kan zijn dat de sensornamen anders zijn dan van een HomeWizard of andere device.
[ Voor 3% gewijzigd door Mr_Big op 05-03-2025 09:02 ]
Zet de sensoren goed, laat op 1010 publiceren, gebruik zoekfunctie b2500 in forum....Mr_Big schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:01:
[...]
Inderdaad, downgrade lost het probleem niet op.
Misschien wat meer info, in de hoop dat jullie nog suggesties hebben.
Zoals je ziet, wordt de geemuleerde Shelly wel gevonden en is die online, maar geeft die geen gegevens door.
[Afbeelding]
De B2500 meter is als volgt geconfigureerd (en ook herstart met die instellingen):
[Afbeelding]
En in de log zie ik dat er netjes waardes worden doorgegeven van de drie fases:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Received UDP message: {"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}} From: 192.168.123.11:22222 Parsed request: { "id": 0, "method": "EM.GetStatus", "params": { "id": 0 } } Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609cxxxx","dst":"unknown","result":{"a_act_power":135.0,"b_act_power":-1101.0,"c_act_power":62.0,"total_act_power":-903.999}} Received UDP message: {"id":0,"method":"EM.GetStatus","params":{"id":0}} From: 192.168.123.11:22222 Parsed request: { "id": 0, "method": "EM.GetStatus", "params": { "id": 0 } } Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609xxxx","dst":"unknown","result":{"a_act_power":135.0,"b_act_power":-1071.0,"c_act_power":63.0,"total_act_power":-872.999}}
etc....
Klopt de respons van de geemuleerde shelly hier niet o.i.d.?
Ik ken dat protocol niet, maar mijns inziens ziet dat er goed uit.
Overigens: de sensor waardes in HA komen van een Youless P1, dus het kan zijn dat de sensornamen anders zijn dan van een HomeWizard of andere device.
/f/image/f7C3MWVa3WH0VabcPsz0ZBel.png?f=fotoalbum_large)
- Ik heb ook de youless en heb de B2500 uitgeprobeerd. En heb een fase met de v147. Als sensor heb ik van de youless “sensor.power_usage” ingevuld. En dat werkte prima.
Is nog geen 10u en de accu is al half vol.
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.