Acties:
  • +2 Henk 'm!
klump4u schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:56:
Slim sturen wordt belangrijk in de toekomst, echter er is een variabele en dat is het weer.
Vandaag 61kWh opgewekt en daarvan een kleine 57kWh direkt verbruikt, auto laden, accu laden, WpB, WP Wasmachine en droger liep allemaal, door het handmatig terug regelen van de auto lader voorkwam ik dat de accu terug leverde terwijl er 9kW opwek was.
Ik heb een 5,7kW Zendure en denk dat ik er nog een accu bij plaats en dan op 7,6 zit, voor half oktober tot begin maart te weinig maar voor de rest meer dan genoeg verwacht ik.
Zoals ik het nu zie in onze situatie hebben we maar een heel klein stukje dat een tweede marstek nut heeft.
En dat is nu, de warmtepomp heeft nog wel wat werk buiten de zon uren.
Ik ga vandaag voor het eerst in 2 jaar nachtverlaging toepassen.
Kijken of ik dan morgen wat beter uitkom met het eerste licht.
Maar zoals afgelopen grijze maanden en ook de vorige winter periode is er gewoon te weinig licht/zon om wat fatsoenlijke opwek te hebben.
Vroegah hadden we strakblauwe winterlucht nu is het vaak grijs en grauw.
Over een klein poosje zijn de dagen langer dus eten koken valt dan makkelijk in de opwek.
De warmtepomp hoeft niet meer aan dus dat verbruik is weg.
Dan hebben we alleen nog de airco die eventueel buiten de zon uren wat prik nodig heeft.

Dus mijn visie voor nu is in de winter krijg ik ze niet vol en in de zomer niet leeg.
Ik denk dat ik met één marstek er wel ben, maar we wachten even af wat de zomer en het najaar gaan brengen.
Het kan nog altijd richting een tweede accu gaan maar voor nu zie ik dat nog even niet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 08:08
Hometek schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:51:
Test micro-grid

De Marstek Venus heeft 2 aansluitingen, GRID en BACKUP.
GRID is een net-volgende aansluiting, zonder netspanning doet deze aansluiting niets, met netspanning genereert deze aansluiting een volledig gesynchroniseerde 230V AC.
BACKUP is een net-vormende aansluiting, vergelijkbaar met een generator geeft deze uitgang een onafhankelijke 230V AC spanning (die dus niet gesynchroniseerd is met het hoofdnet)

etc....
Dit is wel echt gaaf hoor. Ik heb mijn Marstek in de schuur staan. Ik zit er aan te denken om op deze schuur een aantal zonnepanelen te leggen die ik dan op de batterij kan aansluiten.
- Gaat dit dan zo vanaf de microomvormers naar de stekkerdoos? Geen zekering oid?
- Als de batterij vol is slaan de micro's af?
- Indirect kan je deze stroom dus gewoon in je woning gebruiken? (eerst in de batterij...daarna naar de woning)

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:48
Ellroe32 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:33:
[...]

Dit is wel echt gaaf hoor. Ik heb mijn Marstek in de schuur staan. Ik zit er aan te denken om op deze schuur een aantal zonnepanelen te leggen die ik dan op de batterij kan aansluiten.
- Gaat dit dan zo vanaf de microomvormers naar de stekkerdoos? Geen zekering oid?
- Als de batterij vol is slaan de micro's af?
- Indirect kan je deze stroom dus gewoon in je woning gebruiken? (eerst in de batterij...daarna naar de woning)
In deze test heb ik idd geen zekeringen gebruikt, in de Marstek info zie ik ook geen zekeringen. Maar als je zo'n micro-grid echt wilt istalleren is het wel verstandig om enkele zekeringen in het systeem te plaatsen.

Wat er gebeurt als de batterij vol is heb ik nog niet goed kunnen testen. De theorie is idd dat de AC spanning iets hoger wordt tot de micro's uitschakelen.

Je kunt idd eerst rechtstreek stroom van panelen via de BACKUP aansluiting in de batterij laden, en deze stroom later elders gebruiken. Als je woning echter nog op het hoofdnet is aangesloten moet je wel de GRID aansluiting van de batterij gebruiken, en niet meer de BACKUP.

Ik weet niet of je de GRIP en BACKUP aansluitingen tegelijk kunt gebruiken, lijkt mij niet zo bedoelt (daar is de 'Smart Backup Box' voor). Zeker niet om via beide aansluitingen tegelijk de batterii op te laden..

Voor de panelen op je schuur likt het mij verstandiger om deze normaal aan te sluiten, de stroom komt dan ook wel in de batterij terecht.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
Ik vind het juist een mooi idee omdat wanneer de stroom uitvalt, je de batterij alsnog kan vullen vanuit je panelen.

Volgens mij is die smart back-up box ervoor dat dat de batterij blijft werken richting zijn grid aansluiting richting de woning bij stroomuitval. Dat is in mijn situatie niet zo. De batterij wordt alleen vanuit twee punten geladen en ontladen. Zodra het grid wegvalt levert de batterij alleen nog maar aan de backup uitgang. (Dit verwacht ik…bedoel ik)

[ Voor 3% gewijzigd door Ellroe32 op 02-03-2025 22:28 ]

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 03-09 21:02
Hometek schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:06:
[...]

In deze test heb ik idd geen zekeringen gebruikt, in de Marstek info zie ik ook geen zekeringen. Maar als je zo'n micro-grid echt wilt istalleren is het wel verstandig om enkele zekeringen in het systeem te plaatsen.

Wat er gebeurt als de batterij vol is heb ik nog niet goed kunnen testen. De theorie is idd dat de AC spanning iets hoger wordt tot de micro's uitschakelen.

Je kunt idd eerst rechtstreek stroom van panelen via de BACKUP aansluiting in de batterij laden, en deze stroom later elders gebruiken. Als je woning echter nog op het hoofdnet is aangesloten moet je wel de GRID aansluiting van de batterij gebruiken, en niet meer de BACKUP.

Ik weet niet of je de GRIP en BACKUP aansluitingen tegelijk kunt gebruiken, lijkt mij niet zo bedoelt (daar is de 'Smart Backup Box' voor). Zeker niet om via beide aansluitingen tegelijk de batterii op te laden..

Voor de panelen op je schuur likt het mij verstandiger om deze normaal aan te sluiten, de stroom komt dan ook wel in de batterij terecht.
Ik heb beetje zo'n opstelling op 1 groep de twee omvormers zijn 2x1500w en dan de accu, die groep is op een aardlek aangesloten.
Kan ook niks verder ingeplugd worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvl4oTq8QunuMeafyMFvyLQzDyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2hKzd1AYdhkXF1MvjGty8I8.jpg?f=fotoalbum_large

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
Chape schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:28:
[...]

Ik heb beetje zo'n opstelling op 1 groep de twee omvormers zijn 2x1500w en dan de accu, die groep is op aardlek aangesloten.
Kan ook niks verder ingeplugd worden.[Afbeelding]
Wat heb je dan op de back-up aangesloten?

Als de zon schijnt en je accu levert 2500w. Is dat dan niet teveel?

[ Voor 6% gewijzigd door Ellroe32 op 02-03-2025 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chape
Ellroe32 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:31:
[...]

Wat heb je dan op de back-up aangesloten?
Daar ben ik nog niet over uit, of zo maken dat je als er geen stroom meer is je eigen netwerk hebben. Of gewoon zo laten als de stroom uitvalt een stekker inpluggen. Daar lees ik me nu over op dit forum :)
Mag op die groep 5.750 Watt draaien ik kom aan 5500watt, en die omvormers draaien nooit 1500watt je heb al 20% verlies op de zonnepanelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Chape op 02-03-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 23:04
Vandaag een topdag geweest om eens flink te testen met het handmatig bedienen van de MT en morgen even bij de verkoper langs om een MT P1 meter op te halen. Op de HW P1 geen enkele respons en waardes tot nu toe, en ik hoop dat ik tijdelijk met de MT P1 het handmatig bedienen achterwege kan laten, we zullen zien.

Deze zonnige dag ook maar gebruikt om de gehele meterkast door te lopen. In 2021 is er een installateur bezig geweest voor het plaatsen van een laadpaal en een nieuwe meterkast. Die had echter verzuimd om alles netjes te noteren waardoor het nu dus echt tijd werd om alles na te lopen en te kijken welke automaat waar hoort en welke groep op welke aardlekschakelaar zit aangesloten.

Een helse klus, maar met een verrassende ontdekking. Op onze zolder bleek een aparte groep te zitten waar voorheen vanuit de (nieuw)bouw een warmtepompboiler (Stiebel Eltron LWA 252) op had gestaan.

Na een vervelende lekkage (bijna 300 liter water uit het vat gelopen) hebben we die een aantal jaar geleden laten verwijderen. Dat wordt dus de nieuwe plek voor de MT en dan gaat ook gelijk de max. ontlaadcapaciteit naar 2500W zodra de "self consumption" mode 100% werkt en de waardes uit de P1 op 3-fasen zichtbaar worden. Nu dus nog steeds handmatig instellen voor laden en ontladen.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hier ook lekker gedraaid, de MT heeft ganse de dag getracht die NOM te houden door bij te laden en te ontladen.
Auto geladen, boiler geladen, wasje gedraaid, vaatwas, hoge druk reiniger gebruikt...hij volgt dat mooi via de shelly

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqnZhHrkY70hh929SGmKRecjQf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nDQiJOqwgRTPlMm7wrhJ3Bkn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjw1vQnwOAy_ONA1tQLUgroR7KQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b4i2ZvFJ8Aub1GB59iv74igm.png?f=fotoalbum_large

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
DSSW schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:44:
Hier ook lekker gedraaid, de MT heeft ganse de dag getracht die NOM te houden door bij te laden en te ontladen.
Auto geladen, boiler geladen, wasje gedraaid, vaatwas, hoge druk reiniger gebruikt...hij volgt dat mooi via de shelly
Hoeveel batterijen heb je liggen? Ik vindt dit heel mooie getallen hoor!

Ik heb vandaag 20kwh gebruikt in de woning, 13kwh opgewekt, maar ook nog 10kwh afgenomen van het net en 3kwh teruggeleverd. (Heb 1x Marstek 5.12) >> ah...ik heb ook nog 2 uur lang op 2500w geladen ivm de lage prijs.

[ Voor 20% gewijzigd door Ellroe32 op 02-03-2025 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-09 12:07
Voor de tweede dag op rij draai ik nu met AI. Met e Marstek P1 meter en de Landis Gyr E350

De dag bestond eigenlijk uit de nacht zonder uitschieters. Toen overdag met wat gebruik van tv en dergelijke. Toen de zon flinke begon te schijnen en de gratis energie in zicht van om 1300 uur begon hij ook die gratis energie te laden. Wasmachine gedraaid. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QjTET4dHSXvAXjQQeQAH5uFH1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zu7SSyYvlwoLESx3bUxVFT7P.png?f=fotoalbum_largeIn diezelfde tijd heb ik ook mijn Carver aan de lader gehangen en dat alles heeft maar € 1,12 gekost.

Al met al gaat het nu voor de tweede dag op rij best wel aardig en ik laat hem maar gewoon weer lopen
Vlak voor om 13:00 uur de energie gratis werd had hij nog wat piekjes en was ik bijna aan het twijfelen om hem maar even op handmatig te zetten om die gratis stroom binnen te halen maar ik heb het niet gedaan. Gelukkig maar want even later schakelde hij zelf in. Tijdens het laden en het verbruik van die eerder genoemde grotere bronnen hield er behoorlijk het evenwicht tussen het eigen gebruik en het overschot laden en toen hij weer vol was de rest van het overschot terug leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chape
Koniade schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:53:
Voor de tweede dag op rij draai ik nu met AI. Met e Marstek P1 meter en de Landis Gyr E350

De dag bestond eigenlijk uit de nacht zonder uitschieters. Toen overdag met wat gebruik van tv en dergelijke. Toen de zon flinke begon te schijnen en de gratis energie in zicht van om 1300 uur begon hij ook die gratis energie te laden. Wasmachine gedraaid. [Afbeelding]In diezelfde tijd heb ik ook mijn Carver aan de lader gehangen en dat alles heeft maar € 1,12 gekost.

Al met al gaat het nu voor de tweede dag op rij best wel aardig en ik laat hem maar gewoon weer lopen
Vlak voor om 13:00 uur de energie gratis werd had hij nog wat piekjes en was ik bijna aan het twijfelen om hem maar even op handmatig te zetten om die gratis stroom binnen te halen maar ik heb het niet gedaan. Gelukkig maar want even later schakelde hij zelf in. Tijdens het laden en het verbruik van die eerder genoemde grotere bronnen hield er behoorlijk het evenwicht tussen het eigen gebruik en het overschot laden en toen hij weer vol was de rest van het overschot terug leveren.
Had vandaag ook IA mode aangezet tegenover de auto mode gisteren, de auto mode werkt een stuk voordeliger als je zonnen panelen heb. Je zit gewoon met 13ct aan belasting op de prijs.
Ik ga weer terug naar auto. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koniade
Chape schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:18:
[...]
Had vandaag ook IA mode aangezet tegenover de auto mode gisteren, de auto mode werkt een stuk voordeliger als je zonnen panelen heb. Je zit gewoon met 13ct aan belasting op de prijs.
Ik ga weer terug naar auto. :)
Ik blijf als het zo gaat als nu minimaal een week op deze manier draaien. Vooral ook omdat nu het zonnige weer eraan komt en daar heb ik vergelijkingsmateriaal want in de week daarna denk ik dat ik de automatische stand ga proberen en dan eens kijken hoe die doet. Ik ben er vanaf gestapt om bij de eerste pieken of afwijkingen weer over te schakelen op iets anders. Ik ben er intussen achter dat je niet te veel naar de P1 meter van Marstek moet kijken in de app, want dan word je gek van de sprongen en de pieken. Ik kijk af en toe eens daar en voor de rest volg ik het op de HomeWizard display en app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chape
Koniade schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:21:
[...]

Ik blijf als het zo gaat als nu minimaal een week op deze manier draaien. Vooral ook omdat nu het zonnige weer eraan komt en daar heb ik vergelijkingsmateriaal want in de week daarna denk ik dat ik de automatische stand ga proberen en dan eens kijken hoe die doet. Ik ben er vanaf gestapt om bij de eerste pieken of afwijkingen weer over te schakelen op iets anders. Ik ben er intussen achter dat je niet te veel naar de P1 meter van Marstek moet kijken in de app, want dan word je gek van de sprongen en de pieken. Ik kijk af en toe eens daar en voor de rest volg ik het op de HomeWizard display en app.
Sorry fout in data zie ik.

[ Voor 35% gewijzigd door Chape op 03-03-2025 00:10 . Reden: Fout in data ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Ellroe32 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:27:
Ik vind het juist een mooi idee omdat wanneer de stroom uitvalt, je de batterij alsnog kan vullen vanuit je panelen.

Volgens mij is die smart back-up box ervoor dat dat de batterij blijft werken richting zijn grid aansluiting richting de woning bij stroomuitval. Dat is in mijn situatie niet zo. De batterij wordt alleen vanuit twee punten geladen en ontladen. Zodra het grid wegvalt levert de batterij alleen nog maar aan de backup uitgang. (Dit verwacht ik…bedoel ik)
Het probleem is dat de backup uitgang NOOIT op het net aangesloten mag worden omdat de backup niet in synchroon is met het net.
Als je dus dezelfde aparaten wilt voeden met stroom van het net en de backup moet er actief geschakeld worden, alles op de grid uitgang, of alles op de backup uitgang (dat doet volgens mij de Smart Backup Box). Een mix van net en backup tegelijk lijkt mij een gevaarlijk idee.
En als je alles omschakelt gaan de zonnepanelen mee en laden dus ook de batterij op als het net weg valt.
Alleen mag het aantal zonnepanelen dan niet te groot zijn (max 2500W per batterij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
Met de HW P1 leuke resultaten de afgelopen dagen toen het redelijk zonnig was. Gisteren de batterij middels de zon opgeladen tot net boven de 80% en dat had 100% kunnen zijn als ik niet tussendoor de vaatwasser en wasmachine had aangezet die totaal goed waren voor pakweg 1,5kWh. Alleen gedurende gisternacht werd er van het net stroom afgenomen omdat batterij toen leeg was. Dochter met wat vrienden in huis en die hebben nog wel eens de neiging midden in de nacht pizza's te gaan bakken. :-) En tijdens het zelf eten koken wordt er teveel stroom verbruikt dat de zon en batterij dat niet op kunnen vangen. Mogelijk over een maandje of 2 maanden wel als het wat langer zonnig is. Maar het is wat het is. Momenteel is de batterij nog steeds niet leeg. Ervaring leert dat ie tegenwoordig rond 9 uur al begint met laden/ontladen (in de ochtend jojoot ie wat bij flucturerende zonkracht) en doordat ik thuis werk kan het iets later worden, want laptop en paar schermen souperen ook eea.

De nieuwe V109-firmware voor de CT003 zorgt nog steeds niet voor connectie. Ik laat hem nu maar gewoon op de HW P1. Vind het wel best zo.

En ik vermoed toch dat de nieuwe omvormer voor een veel betere opbrengst zorgt. Vorig jaar haalde ik in maart een top van 8kWh ergens rond 22 maart. Gisteren gebeurde dat ook. Omvormer is wat optimistischer met 8,4 en die heb ik nu wel in HA geconfigureerd. De kWh-meter die er nog steeds tussen zit meldt gisteren 8. De verwachting dat ik door de batterij teruglevering terug zou kunnen brengen van 1350 tot onder de 1000 kan als het zo door blijft gaan wel eens niet gehaald worden. Nou ja, het zij dan maar zo.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DikkieDick schreef op maandag 3 maart 2025 @ 06:53:
Met de HW P1 leuke resultaten de afgelopen dagen toen het redelijk zonnig was. Gisteren de batterij middels de zon opgeladen tot net boven de 80% en dat had 100% kunnen zijn als ik niet tussendoor de vaatwasser en wasmachine had aangezet die totaal goed waren voor pakweg 1,5kWh. Alleen gedurende gisternacht werd er van het net stroom afgenomen omdat batterij toen leeg was. Dochter met wat vrienden in huis en die hebben nog wel eens de neiging midden in de nacht pizza's te gaan bakken. :-) En tijdens het zelf eten koken wordt er teveel stroom verbruikt dat de zon en batterij dat niet op kunnen vangen. Mogelijk over een maandje of 2 maanden wel als het wat langer zonnig is. Maar het is wat het is. Momenteel is de batterij nog steeds niet leeg. Ervaring leert dat ie tegenwoordig rond 9 uur al begint met laden/ontladen (in de ochtend jojoot ie wat bij flucturerende zonkracht) en doordat ik thuis werk kan het iets later worden, want laptop en paar schermen souperen ook eea.

De nieuwe V109-firmware voor de CT003 zorgt nog steeds niet voor connectie. Ik laat hem nu maar gewoon op de HW P1. Vind het wel best zo.

En ik vermoed toch dat de nieuwe omvormer voor een veel betere opbrengst zorgt. Vorig jaar haalde ik in maart een top van 8kWh ergens rond 22 maart. Gisteren gebeurde dat ook. Omvormer is wat optimistischer met 8,4 en die heb ik nu wel in HA geconfigureerd. De kWh-meter die er nog steeds tussen zit meldt gisteren 8. De verwachting dat ik door de batterij teruglevering terug zou kunnen brengen van 1350 tot onder de 1000 kan als het zo door blijft gaan wel eens niet gehaald worden. Nou ja, het zij dan maar zo.
Nieuwe omvormer? Ik heb war gemist in de marstrk die nu geleverd word?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maxwp schreef op maandag 3 maart 2025 @ 06:59:
[...]

Goedemorgen eerst maar even een bakje koffie.

Omvormer voor zijn pv denk ik zomaar ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
Maxwp schreef op maandag 3 maart 2025 @ 06:59:
[...]

Nieuwe omvormer voor de pv, net wat @Ronald.42 zegt, anders kon ik ook geen vergelijking met vorig jaar maken. :-) De omvormer had het pakweg anderhalve maand geleden begeven.

Vorig jaar was sowieso een matig jaar. Top op een dag van 17kWh. In de beginjaren (vanaf 2013) kwam ie nog wel eens boven de 20. Sinds april 2022 een kWh-meter en in 2022 en 2023 een top van 19kWh geregistreerd.

[ Voor 22% gewijzigd door DikkieDick op 03-03-2025 07:36 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Vandaag vervolg reactie gekregen op mijn feedback mbt oscillaties van 20-2-2025

Push V109 for your meter. You can test it.

Komt op mij over alsof ze nog moeite hebben het systeem robuust te maken voor alle types digitale meters.
Lijkt alsof ze nu specifieke firmware versies maken per meter, later zullen ze die vermoedelijk samenvoegen tot een universele firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18

d3x

Hometek schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:15:

Komt op mij over alsof ze nog moeite hebben het systeem robuust te maken voor alle types digitale meters.
Lijkt alsof ze nu specifieke firmware versies maken per meter, later zullen ze die vermoedelijk samenvoegen tot een universele firmware.
zegt meer iets over het kluwen van digitale meters , niet?
waar is de regelgeving en conformiteit van die dingen (krengen).

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:43
Test micro-grid

GRID is een net-volgende aansluiting, zonder netspanning doet deze aansluiting niets, met netspanning genereert deze aansluiting een volledig gesynchroniseerde 230V AC.
BACKUP is een net-vormende aansluiting, vergelijkbaar met een generator geeft deze uitgang een onafhankelijke 230V AC spanning (die dus niet gesynchroniseerd is met het hoofdnet)

De Marstek Venus ‘backup’ uitgang kan op 3 verschillende manieren gebruikt worden

1) Als nood backup, bij stroomuitval kun je met verlengsnoeren geïmproviseerd enkele belangrijke apparaten van stroom voorzien
2) Als onafhankelijke stroomvoorziening icm zonnepanelen, voor bv camper, boot, of een huisje op de heide zonder netaansluiting
3) Als automatische noodstroomvoorziening, hiervoor is echter additionele apparatuur nodig: de ‘Smart Backup Box’
(de ‘Smart Backup Box’ is niet plug-and-play, dient door een erkend installateur te worden aangesloten)

Helaas is de informatie over deze 3 toepassingen bij de leveranciers niet erg duidelijk. Zo heet de ‘Smart Backup Box’ soms ‘Smart Box’, of ‘Backup Box’ of zelfs ‘Backup functie’.
Voor zover ik weet is de ‘Smart Backup Box’ nog niet beschikbaar (bij sommige leveranciers kun je hem echter wel al bestellen volgens hun FAQ)

Ik heb vandaag optie 2 getest, onafhankelijke stroomvoorziening, batterij + zonnepanelen, volledig off-grid, CT003 losgekoppeld, wifi netwerk uitgeschakeld.

Alle vermogens zijn afgelezen in de Marstek app, ik heb ze voor de eenvoud afgerond, dus bv 473W wordt 500W.
Mijn zonnepanelen hebben micro omvormers type Hoymiles HM-300.
Als ‘verbruiker’ heb ik een waterkoker aangesloten van ca. 2000W
Venus E firmware V148, Marstek app V1.6.2

Mijn indruk: functioneert prima
- Micro-omvormers zonnepanelen herkennen spanning van Venus E backup uitgang als ‘netspanning’ en gaan stroom leveren
- Venus E laadt als opbrengst zonnepanelen groter is dan afgenomen vermogen (SOC loopt op, 16%,17%,18%...)
- Venus E ontlaadt als opbrengst zonnepanelen kleiner is dan afgenomen vermogen (batterij=verbruik-zonnepanelen)

Enkele opvallende details:
- De Marstek app past zich niet aan als alleen de backup gebruikt wordt, veel functies blijven zichtbaar maar doen niets meer.
- De Auto/AI/Manual modes doen nu niets (meerdere instellingen geprobeerd, geen verschil gezien)
- Bij ontladen wordt het vermogen nu in VA aangegeven ipv W
- Tijdens ontladen is de AC spanning op het ‘net’ iets lager dan tijdens laden (klopt met theorie over werking omvormers; spanningsverschil bepaalt richting van stroom)
- Geen 'Stand by' status meer, bij 0 vermogen staat er 'Laden 0W' of 'Ontladen 0 VA'

Ik heb de test na ca. 2 uur afgebroken en de batterij weer aan het net gekoppeld om deze manueel op te laden tot 99%. Daarna weer off-grid met de zonnepanelen. De batterij werd tot 100% vol geladen. Helaas stond de zon toen al erg laag, ik kon dus niet meer goed testen wat er gebeurt als de batterij helemaal vol is en de panelen nog stroom kunnen leveren. Wordt vervolgd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor deze goed gedocumenteerde en duidelijke test.
Tot nu toe lijkt het precies wat Marstek heeft gedeeld in de video.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:15:

Waar maak je dit op uit? Lijkt me onbegonnen werk/administratie om per omvormer een andere firmware te releasen. Dat is niet gebruikelijk behoudens in een gecontroleerde testomgeving en nee dat zijn wij niet!

Toch... _O-

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koniade schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:53:

De dag bestond eigenlijk uit de nacht zonder uitschieters. Toen overdag met wat gebruik van tv en dergelijke. Toen de zon flinke begon te schijnen en de gratis energie in zicht van om 1300 uur begon hij ook die gratis energie te laden. Wasmachine gedraaid. [Afbeelding]In diezelfde tijd heb ik ook mijn Carver aan de lader gehangen en dat alles heeft maar € 1,12 gekost.

Dank voor je overzicht. De AI heeft een tijd nodig om je energieverbruik/opwek te leren.
Fijn als je elke dag een (korte) voortgang kunt melden dan kunnen wij het ook goed volgen.

Ben benieuw na een week of langer hoe het zich in de praktijk gedraagt.

Dank!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesie113
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-06 22:22
Ronald_61 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:37:
Afgelopen donderdag had ik gevraagd of men mij via DM aan wilde geven of V148 beter was dan V147 en of met 1 of 3 fase aansluiting had. Zalf had ik namelijk het gevoel dat V148 eigenlijk voor de 3 fase gebruikers gereleased is.
Mijn bedoeling was hier een terugkoppeling te geven zodat iedereen dit mee kan nemen in de beslissing om V147 of V148 te gebruiken.

Helaas maar zo weinig reacties gehad dat er geen zinnig conclusie te trekken is.
Voor de mensen die gereageerd hebben bedankt. Ik sluit het af zonder resultaat.

Zelf ben ik al terug naar V147 en heb zojuist ook gevraagd via de app om V107 voor de P1 terug te zetten.
Dit is voor mij de minst slechte combinatie.

Inmiddels een week geleden gestart met HA en materiaal besteld voor een modbus aansluiting. Hopelijk krijg ik dan wel een goede regeling.
Want nu vliegen de waardes alle kanten op, ondanks dat ik DSMR 5 meter heb.
Ik heb nog steeds niet de mogelijkheid om te upgraden naar 148, heb nu 147.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:49
Ik had 4 dagen geleden gevraagd om v148 terug te zetten naar v147. Vandaag kreeg ik een downgrade van 1 batterij van v148 naar v147. Nu werkt het weer perfect. Toen ze alle 2 op v148 stonden werkte het totaal niet.

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hometek
Vervolg test Micro-grid

Test met volle batterij toegevoegd in deze post over test micro-grid

CONCLUSIE

Je kunt de batterij alleen onder toezicht via de backup aansluiting opladen

1) Je kunt de batterij via de backup aansluiting opladen vanuit zonnepanelen, maar uitsluitend in de SOC range 12-99%
2) Als de batterij leeg is (10-11%) is er geen AC spanning op de backup uitgang en werken de zonnepanelen niet
3) Als de batterij vol is (100%) ontstaat er een onstabiele situatie waarbij de backup steeds uit en aan geschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:55:
Vervolg test Micro-grid

CONCLUSIE

1) Je kunt de batterij via de backup aansluiting opladen vanuit zonnepanelen, maar uitsluitend in de SOC range 12-99%
2) Als de batterij leeg is (10-11%) is er geen AC spanning op de backup uitgang en werken de zonnepanelen niet
3) Als de batterij vol is (100%) ontstaat er een onstabiele situatie waarbij de backup steeds uit en aan geschakeld wordt.
Ga je dit melden bij MT? Lijkt me niet zoals je kunt opmaken uit het filmpje mbt off-grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Vervolg test Micro-grid

CONCLUSIE

Dank voor het delen van deze resultaten.
Als de accu100% lading heeft en er is een gebruiker van bv 200watt aangesloten word er dan ook aan en uit geschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
superduper1969 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Bedankt voor deze goed gedocumenteerde en duidelijke test.
Tot nu toe lijkt het precies wat Marstek heeft gedeeld in de video.
Ja, maar ze hebben niet alle details genoemd.
Ik heb nu met volle batterij getest, en dan wordt het systeem instabiel (info toegevoegd in post).
In de Marstek info voor de micro-grid toepassing zie je dat er slimme wifi stekkers tussen de batterij en de omvormers van de zonnepanelen zitten. Ik denk dat die nodig zijn om de zonnepanelen uit te schakelen zodra de batterij vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Peterhardenberg schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:08:
[...]

Dank voor het delen van deze resultaten.
Als de accu100% lading heeft en er is een gebruiker van bv 200watt aangesloten word er dan ook aan en uit geschakeld?
Nee, ontladen naar een stroom gebruiker gaat prima.
Het gaat mis als er meer stroom geproduceerd wordt door de zonnepanelen dan er gebruikt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
SatScan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:07:
[...]

Ga je dit melden bij MT? Lijkt me niet zoals je kunt opmaken uit het filmpje mbt off-grid.
Ja, ik zal ze ook vragen welke functie de slimme stekkers hebben die in de video te zien zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wil1951
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-09 08:33
DikkieDick schreef op maandag 3 maart 2025 @ 06:53:

Ik krijg juist alleen een connectie met de CT003. De HW P1 blijft steken op configuratie mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ellroe32 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:47:
[...]

Hoeveel batterijen heb je liggen? Ik vindt dit heel mooie getallen hoor!

Ik heb vandaag 20kwh gebruikt in de woning, 13kwh opgewekt, maar ook nog 10kwh afgenomen van het net en 3kwh teruggeleverd. (Heb 1x Marstek 5.12) >> ah...ik heb ook nog 2 uur lang op 2500w geladen ivm de lage prijs.
Heb op dit ogenblik 1 batterij.
Het laden van de EV op 4kw zorgt ervoor dat de batterij kan bij leveren tijdens de dag als er minder dan 4Kw beschikbaar is door zon. Als er meer is dan gaat het terug in de MT. Ondertussen lopen de dagdagelijkse zaken gewoon door (wassen, drogen, vaatwas en boiler 2kw)
Zolang de bat van de EV niet vol is kan ik zo vrij goed de NOM draaien.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Wil1951 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Ik krijg juist alleen een connectie met de CT003. De HW P1 blijft steken op configuratie mislukt.
Het blijft een merkwaardig fenomeen. Geen pijl op te trekken.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:20

S2S

Gewoon ander spul kopen om de boel aan de praat te krijgen , want bij wie het echt werkt , gebruikt niemand de P1, of de klemmen van Marstek 😆

Shelly of Hw p1 kopen . En dan is Shelly volgens mij de slimste keuze. (Of je slimme meter vervangen voor een DSMR 5)

[ Voor 21% gewijzigd door S2S op 03-03-2025 12:40 ]

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Update op post van vanochtend:

Al sinds gisteren toen de zon onder ging nagenoeg alleen energie uit de batterij, afgezien van het avondeten gisteren en vanochtend toen het koffie-apparaat een paar minuten aanstond. Dat ie toch wat teruglevert komt doordat ie soms wat traag reageert maar ja, hiermee kan ik wel leven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBYPn-brxXowDGhawA30fR9cbGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kNWOUBGkmH86nGqg0mesJX9a.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen uur. En je kan goed zien, goed dat weet ik dan, wanneer ik het tosti-apparaat aanzette. Deze gebruikte toen 'even' wat uit de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNiVtj-SvnvB6i4kSfP_JK8zntI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/llDTLKyzqASY8iYJ09vgBCax.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels staat ie met zo'n 1500W te laden en is voor 40% vol.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DikkieDick schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:34:
[...]

Het blijft een merkwaardig fenomeen. Geen pijl op te trekken.
Hier ook... daarom heet het BETA !@!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:35
S2S schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:37:
Gewoon ander spul kopen om de boel aan de praat te krijgen , want bij wie het echt werkt , gebruikt niemand de P1, of de klemmen van Marstek 😆

Shelly of Hw p1 kopen . En dan is Shelly volgens mij de slimste keuze. (Of je slimme meter vervangen voor een DSMR 5)
Ik gebruik de CT003 en dat werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

r.reus schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:57:
[...]

Met een slimmemeter die iedere seconde een update stuurt neem ik aan en / of die in de lijst staat bij de ct003.

Helaas staat het merendeel van de meters die in gebruik zijn in Nederland niet in deze lijst. En dan heb je toch wel een probleem. Neem hier bijvoorbeeld nu ongeveer 6 weken geleden mijn slimmemeter doorgegeven maar nog steeds geen ondersteuning .

En dan zit er niets anders op om of te kijken of je gratis een andere slimmemeter kan krijgen die ondersteund wordt , of een Shelly laten installeren of zelf installeren of nog geluk hebben dat de hw p1 meter werkt.

[ Voor 56% gewijzigd door S2S op 03-03-2025 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
SatScan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:55:
[...]

Hier ook... daarom heet het BETA !@!
In V148 is het P1 meter (BETA) idd, in V147 was het gewoon P1 meter. :-)

Maar doelde hier meer op, van bij de ene werkt de CT003 wel en de HW-P1 niet en bij de ander, zoals ik, is het net omgekeerd. Gelukkig werkt er iets dus dat is al mooi. En ben nu ook wel klaar met het testen dus laat het maar mooi zo.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:07
Vervolg test Micro-grid

CONCLUSIE

Zou dit dan betekenen dat als morgen hier de stroom in de straat uit valt voor lange periode.
Dat ik dan een stekker op mijn zonnepaneel omvormer zou kunnen zetten, deze insteken en dat deze wel zou kunnen werken?

*best wel softwarematig begrenzen zodat deze niet 6.6kW in de batterij wil pompen. :+

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DikkieDick schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:22:
[...]

Maar doelde hier meer op, van bij de ene werkt de CT003 wel en de HW-P1 niet en bij de ander, zoals ik, is het net omgekeerd. Gelukkig werkt er iets dus dat is al mooi. En ben nu ook wel klaar met het testen dus laat het maar mooi zo.
Ze zullen wel naar de API 2.x van HW gegaan zijn... daarom heet het BETA anders had dit niet gehoeven.
Ik weet niet welke voorwaarden HW heeft gesteld voor het commercieel gebruik van hun HW P1 meter.

We wachten af, tot nu toe gaan de ontwikkelingen best snel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drar
  • Laatst online: 02-09 01:27
SatScan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:06:
[...]

Ze zullen wel naar de API 2.x van HW gegaan zijn... daarom heet het BETA anders had dit niet gehoeven.
Ik weet niet welke voorwaarden HW heeft gesteld voor het commercieel gebruik van hun HW P1 meter.

We wachten af, tot nu toe gaan de ontwikkelingen best snel.
Is het misschien een idee dat reageerders aangeven met welke apparatuur ze werken? ik krijg de indruk dat de hw meter niet of slecht werkt met een drie fase systeem. Ook heb ik het gevoel dat het van invloed is met welk modem je werkt.Ik heb bijvoorbeeld een fritzbox, wat ik ook instelde ik kreeg de ct003 niet stabiel,ook niet met de nieuwe software. sinds vrijdag werkt het systeem super met de hw p1 meter.
landisgyr E350 smr 5.0 1 fase
Hw p1 meter
GL-AR 300 modem waar alleen de Batt. en p1 meter op zitten.
P1 meter rechtstreeks in de energie meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verkeerd gezien dacht dat het de 5,12 was.

[ Voor 95% gewijzigd door Ronald.42 op 03-03-2025 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Test micro-grid

De Marstek Venus ‘backup’ uitgang kan op 3 verschillende manieren gebruikt worden

1) Als nood backup, bij stroomuitval kun je met verlengsnoeren geïmproviseerd enkele belangrijke apparaten van stroom voorzien
2) Als onafhankelijke stroomvoorziening icm zonnepanelen, voor bv camper, boot, of een huisje op de heide zonder netaansluiting
3) Als automatische noodstroomvoorziening, hiervoor is echter additionele apparatuur nodig: de ‘Smart Backup Box’
(de ‘Smart Backup Box’ is niet plug-and-play, dient door een erkend installateur te worden aangesloten)

Helaas is de informatie over deze 3 toepassingen bij de leveranciers niet erg duidelijk. Zo heet de ‘Smart Backup Box’ soms ‘Smart Box’, of ‘Backup Box’ of zelfs ‘Backup functie’.
Voor zover ik weet is de ‘Smart Backup Box’ nog niet beschikbaar (bij sommige leveranciers kun je hem echter wel al bestellen volgens hun FAQ)

Ik heb vandaag optie 2 getest, onafhankelijke stroomvoorziening, batterij + zonnepanelen, volledig off-grid, CT003 losgekoppeld, wifi netwerk uitgeschakeld.

Alle vermogens zijn afgelezen in de Marstek app, ik heb ze voor de eenvoud afgerond, dus bv 473W wordt 500W.
Mijn zonnepanelen hebben micro omvormers type Hoymiles HM-300.
Als ‘verbruiker’ heb ik een waterkoker aangesloten van ca. 2000W
Venus E firmware V148, Marstek app V1.6.2

Mijn indruk: functioneert prima
- Micro-omvormers zonnepanelen herkennen spanning van Venus E backup uitgang als ‘netspanning’ en gaan stroom leveren
- Venus E laadt als opbrengst zonnepanelen groter is dan afgenomen vermogen (SOC loopt op, 16%,17%,18%...)
- Venus E ontlaadt als opbrengst zonnepanelen kleiner is dan afgenomen vermogen (batterij=verbruik-zonnepanelen)

Enkele opvallende details:
- De Marstek app past zich niet aan als alleen de backup gebruikt wordt, veel functies blijven zichtbaar maar doen niets meer.
- De Auto/AI/Manual modes doen nu niets (meerdere instellingen geprobeerd, geen verschil gezien)
- Bij ontladen wordt het vermogen nu in VA aangegeven ipv W
- Tijdens ontladen is de AC spanning op het ‘net’ iets lager dan tijdens laden (klopt met theorie over werking omvormers; spanningsverschil bepaalt richting van stroom)
- Geen 'Stand by' status meer, bij 0 vermogen staat er 'Laden 0W' of 'Ontladen 0 VA'

Ik heb de test na ca. 2 uur afgebroken en de batterij weer aan het net gekoppeld om deze manueel op te laden tot 99%. Daarna weer off-grid met de zonnepanelen. De batterij werd tot 100% vol geladen. Helaas stond de zon toen al erg laag, ik kon dus niet meer goed testen wat er gebeurt als de batterij helemaal vol is en de panelen nog stroom kunnen leveren. Wordt vervolgd.

Update 3-3-2025: Test met volle batterij

Dezelfde opstelling, SOC 99%, opladen met ca. 300W

Na een klein uur was de batterij vol, SOC 100%.
De rode WARN led op de batterij ging aan en de backup ging uit.
Door het wegvallen van de AC op de backup uitgang gingen ook de zonnepanelen uit, alles spanningsloos.
Na ca. 30 sec. ging rode led uit en backup weer aan, er was weer AC spanning.
Na nog eens 20-30 sec starten ook de zonnepanelen weer op.
De rode WARN led op de batterij ging weer aan en de backup ging weer uit.
Test afgebroken

CONCLUSIE

Praktisch: Je kunt de batterij alleen onder toezicht via de backup aansluiting opladen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dus als je de zonnepanleen bijvoorbeeld via HA kan sturen te stoppen en of terug gaan met leveren zodra de accu op 90% is ( om maar iets te noemen onder de 99% ) dan kan je dit steeds laten schommelen en de accu redelijk volhouden maar niet te vol en blijft alles werken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:14:
[...]

Ja, maar ze hebben niet alle details genoemd.
Ik heb nu met volle batterij getest, en dan wordt het systeem instabiel (info toegevoegd in post).
In de Marstek info voor de micro-grid toepassing zie je dat er slimme wifi stekkers tussen de batterij en de omvormers van de zonnepanelen zitten. Ik denk dat die nodig zijn om de zonnepanelen uit te schakelen zodra de batterij vol is.
lijkt me niet de bedoeling
heb toch alrijd begrepen dat dit ivm nood is en niet zoveel keer per dag moet worden geschakeld waarbij de omvormers om volvermogen ineens pats uit gaan en dat zoveel keer per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
waxy50 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:54:
Ik had 4 dagen geleden gevraagd om v148 terug te zetten naar v147. Vandaag kreeg ik een downgrade van 1 batterij van v148 naar v147. Nu werkt het weer perfect. Toen ze alle 2 op v148 stonden werkte het totaal niet.
en dan zou 148 degrote update zijn die alles beter zou laten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klump4u schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:56:
Slim sturen wordt belangrijk in de toekomst, echter er is een variabele en dat is het weer.
Vandaag 61kWh opgewekt en daarvan een kleine 57kWh direkt verbruikt, auto laden, accu laden, WpB, WP Wasmachine en droger liep allemaal, door het handmatig terug regelen van de auto lader voorkwam ik dat de accu terug leverde terwijl er 9kW opwek was.
Ik heb een 5,7kW Zendure en denk dat ik er nog een accu bij plaats en dan op 7,6 zit, voor half oktober tot begin maart te weinig maar voor de rest meer dan genoeg verwacht ik.
de auto gebruiken als NOM regeling tijdens het opladen via de zon ;-) dat is wel mooi eigemlijk als dat goed zou werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 07:04:
[...]

Goedemorgen eerst maar even een bakje koffie.

Omvormer voor zijn pv denk ik zomaar ;)
drink ik niet maar wel eens mee beginnen denk ik :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:51:
[...]

drink ik niet maar wel eens mee beginnen denk ik :9
Ik was al even langer wakker 04:30 de wekker -O-

Afgelopen nacht net niet gered er moest vanmorgen nog 1,2kwh ingekocht worden.
De dagen moeten langer :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:53:
[...]

Ik was al even langer wakker 04:30 de wekker -O-

Afgelopen nacht net niet gered er moest vanmorgen nog 1,2kwh ingekocht worden.
De dagen moeten langer :9
ja vind dat ook niet kunnen
ik denk dat ik naar spanje ga verhuizen zodat er meer zon is.
dit is gewoon schandalig :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:54:
[...]

ja vind dat ook niet kunnen
ik denk dat ik naar spanje ga verhuizen zodat er meer zon is.
dit is gewoon schandalig :9
Je zou bijna nog wat kapitaal vernietigen op een tweede accu.
Doe we lekker nog niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
S2S schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Met een slimmemeter die iedere seconde een update stuurt neem ik aan en / of die in de lijst staat bij de ct003.

Helaas staat het merendeel van de meters die in gebruik zijn in Nederland niet in deze lijst. En dan heb je toch wel een probleem. Neem hier bijvoorbeeld nu ongeveer 6 weken geleden mijn slimmemeter doorgegeven maar nog steeds geen ondersteuning .

En dan zit er niets anders op om of te kijken of je gratis een andere slimmemeter kan krijgen die ondersteund wordt , of een Shelly laten installeren of zelf installeren of nog geluk hebben dat de hw p1 meter werkt.
Bij mij werkt het ook prima. Manual en AI. Met de CT003 m. En oudere Landis Gyr E350 meter die niet in de Marstek list staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emiel-38
  • Laatst online: 03-09 19:48
Ronald.42 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:02:
[...]

Vandaag alle 3 de accu's weer vol, deze hele week op de 0 zoals de weerberichten er nu uitzien😁

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Een feature die wat mij betreft aan zou mogen is dat je de LEDS zou kunnen dimmen of uitschakelen bijv. Mijn ega vindt het storend als ze in het donker de hele tijd staan te knipperen. Misschien bij Standby uit? En alleen aan als hij Charge of Deliver doet.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
emiel-38 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:04:
[...]

Vandaag alle 3 de accu's weer vol, deze hele week op de 0 zoals de weerberichten er nu uitzien😁
Ik had er vandaag tot nu toe 5 vol kunnen krijgen.
Maar het is maar een hele kleine periode dat ik en veel opwek heb en het ook weer kan gebruiken.
Het is echt zo'n stukje dat je voor een paar weken een tweede accu kunt benutten in ons geval.
Maar even zien wat de zomer en het najaar brengen.
Voor nu is het echt zinloos hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Servowire schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:06:
Een feature die wat mij betreft aan zou mogen is dat je de LEDS zou kunnen dimmen of uitschakelen bijv. Mijn ega vindt het storend als ze in het donker de hele tijd staan te knipperen. Misschien bij Standby uit? En alleen aan als hij Charge of Deliver doet.
Nou inderdaad ik ben blij dat er een deur voor zit.
Dat had van mij wel wat kleiner/donkerder gemogen.
Als ze gewoon branden gaat het nog maar als hij in knight rider mode gaat met laden of ontladen...

Voor de jongeren onder ons :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvZkwoI5FiNISRN89Klnx2RmPyo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/zUzII264aGfvbOa75IIFfIEe.gif?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald.42 op 03-03-2025 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LocomoJohn
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:21
r.reus schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:57:
[...]

Ik ook , met de CT003 en een slimme meter met 10 sec update werkte het eigenlijk best goed 2 dagen lang.
Maar niet perfect @S2S ik snap waarom je dit schrijft want mijn NOM was ook geen zuivere NOM maar uiteindelijk was het (bij mij) elke dag wél nul op de 'rekening'. Ik had namelijk evenveel verbruik als teruglevering per dag, ongeveer 1,5 KwH. En dat moet beter kunnen.
Ik heb sinds vanmorgen de nieuwe slimme meter en tot nog toe gebeurt er precies wat ik had gehoopt. Met de standaard meegeleverde CT003 tot nu toe een goede NOM maar het draait pas een paar uur.

Nu denk ik toch dat elke situatie anders is. Ik heb 4 panelen pal oost en 4 panelen pal west. Maximaal lever ik op een zonnige zomerdag 1500 watt. Momenteel is dat rond het middaguur, zo'n 950 watt.

Ik denk dat dit zeker van invloed is, op een stabielere werking van de CT003 met een 10 sec pulse van de P1.
Heb je meer (een veelvoud aan) WP aan panelen, en verschillende grootverbruikers, dan heeft de meter natuurlijk veel meer moeite met het NOM houden op 10sec pulse van de slimme meter.

Het zal dus per situatie afhankelijk zijn of de CT003 wel of niet de oplossing is, of dat je moet investeren in bijvoorbeeld een Shelly. Ik kan niet zeggen dat investeren in een third party P1 oplossing voor iedereen de enige juiste manier is om het aan de praat te krijgen.

Waar ik vandaag trouwens ook positief door verrast was, is de werking van de AI stand, die herkende rond 12:00 dat mijn zonnestroom niet voldoende zou zijn om de accu, die helemaal leeg was, vol te krijgen en zette vanaf 12:00 (goedkoopste 2 uren dynamische contract) levering vanuit het net bij, om zo interessant mogelijk de accu te vullen.
Want alles was bij mij offline tot 10:50 door het vervangen van de meter :F

NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drosophila
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:30
Heb vandaag (3 maart) de CT3 (MST-SMR_3d41) binnengekregen. Werkte tot nog toe met de HW P1. Mijn meter is een Kamstrup J82JxC. Deze kan ik niet meer selecteren, wel Enexis...?????

De HW P1 werkt redelijk mits er niet te veel schommelingen in energievraag zijn. Bij veel schommelingen zorgt de lange time-out voor problemen met syncen naar NUM

[ Voor 34% gewijzigd door drosophila op 04-03-2025 10:01 ]

BYD Atto3 / EV lader Wallbox / PV Goodwe / Warmtepomp 5KW / Marstek 5.12kwh V151 / Shelly Pro 3EM/ 3 fasen net/Home Assistant Modbus kopp./

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:02:
[...]

nee dat capitaal ga ik dan wel vernietigen op een 2e woning in spanje incl box3 8)7

uhm maar even weer ontopic :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heb ik 4 weken geleden of zo ook al aangevraagd in de app
ze zouden het meenemen gaven ze aan
als dimmen niet lukt dan opzijn minst bjna alles uit op 1 na of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Ik had er vandaag tot nu toe 5 vol kunnen krijgen.
Maar het is maar een hele kleine periode dat ik en veel opwek heb en het ook weer kan gebruiken.
Het is echt zo'n stukje dat je voor een paar weken een tweede accu kunt benutten in ons geval.
Maar even zien wat de zomer en het najaar brengen.
Voor nu is het echt zinloos hier.
5 stuks _/-\o_ omg
hoe stuurt dat samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Ronald.42 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:11:
[...]

Nou inderdaad ik ben blij dat er een deur voor zit.
Dat had van mij wel wat kleiner/donkerder gemogen.
Als ze gewoon branden gaat het nog maar als hij in knight rider mode gaat met laden of ontladen...

Voor de jongeren onder ons :)
[Afbeelding]
Sorry ff off topic :)
Was dat niet een van de eerste auto's met zonnepanelen ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goeie!

Zet als gevraagde feature in feedback van app!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
vanpeers schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:23:
[...]

Zou dit dan betekenen dat als morgen hier de stroom in de straat uit valt voor lange periode.
Dat ik dan een stekker op mijn zonnepaneel omvormer zou kunnen zetten, deze insteken en dat deze wel zou kunnen werken?

*best wel softwarematig begrenzen zodat deze niet 6.6kW in de batterij wil pompen. :+
Ja, dat werkt, je kunt de batterij via de backup uitgang opladen met de omvormer van de zonnepanelen. Maar wel weer afkoppelen voordat je op 100% zit.
En het werk niet als je batterij al leeg is, 11%, dan staat er geen spanning meer op de backup uitgang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Maxwp schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:27:
[...]
dus als je de zonnepanleen bijvoorbeeld via HA kan sturen te stoppen en of terug gaan met leveren zodra de accu op 90% is ( om maar iets te noemen onder de 99% ) dan kan je dit steeds laten schommelen en de accu redelijk volhouden maar niet te vol en blijft alles werken? :)
Ja, dat lijkt mij wel.
En dat is volgens mij ook hoe Marstek het micro-grid voorzien heeft, in de video zijn slimme stekkers te zien voor elke micro-omvormer, ik denk dat die daar zitten om de zonnepanelen uit te schakelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S2S

S2S

Koniade schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:04:
[...]

Bij mij werkt het ook prima. Manual en AI. Met de CT003 m. En oudere Landis Gyr E350 meter die niet in de Marstek list staat.
Waarom zou je manual willen draaien . Ik wil dat ding gewoon op auto zetten en niet meer naar kijken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:15
Peterhardenberg schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:33:
[...]

Sorry ff off topic :)
Was dat niet een van de eerste auto's met zonnepanelen ??
Eh, da’s toch de Helmondse Lightyear One?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

LocomoJohn schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:18:
[...]

Ik ook , met de CT003 en een slimme meter met 10 sec update werkte het eigenlijk best goed 2 dagen lang.
Maar niet perfect @S2S ik snap waarom je dit schrijft want mijn NOM was ook geen zuivere NOM maar uiteindelijk was het (bij mij) elke dag wél nul op de 'rekening'. Ik had namelijk evenveel verbruik als teruglevering per dag, ongeveer 1,5 KwH. En dat moet beter kunnen.
Ik heb sinds vanmorgen de nieuwe slimme meter en tot nog toe gebeurt er precies wat ik had gehoopt. Met de standaard meegeleverde CT003 tot nu toe een goede NOM maar het draait pas een paar uur.

Nu denk ik toch dat elke situatie anders is. Ik heb 4 panelen pal oost en 4 panelen pal west. Maximaal lever ik op een zonnige zomerdag 1500 watt. Momenteel is dat rond het middaguur, zo'n 950 watt.

Ik denk dat dit zeker van invloed is, op een stabielere werking van de CT003 met een 10 sec pulse van de P1.
Heb je meer (een veelvoud aan) WP aan panelen, en verschillende grootverbruikers, dan heeft de meter natuurlijk veel meer moeite met het NOM houden op 10sec pulse van de slimme meter.

Het zal dus per situatie afhankelijk zijn of de CT003 wel of niet de oplossing is, of dat je moet investeren in bijvoorbeeld een Shelly. Ik kan niet zeggen dat investeren in een third party P1 oplossing voor iedereen de enige juiste manier is om het aan de praat te krijgen.

Waar ik vandaag trouwens ook positief door verrast was, is de werking van de AI stand, die herkende rond 12:00 dat mijn zonnestroom niet voldoende zou zijn om de accu, die helemaal leeg was, vol te krijgen en zette vanaf 12:00 (goedkoopste 2 uren dynamische contract) levering vanuit het net bij, om zo interessant mogelijk de accu te vullen.
Want alles was bij mij offline tot 10:50 door het vervangen van de meter :F
Ja dat is het ook echt, weet ik zeker, de 10 seconden update van veel meters. Daarna is hij compleet de kluts kwijt als er vanalles aangaat. Ik heb 12 panelen en kan dacht ik maximaal 27 kWh per dag opwekken (haal ik vaak niet)

Maar laten we wel wezen, dat is wel wat er veel in Nederland aanwezig is. En zo is het dus niet plug’n play. Wel mee geadverteerd. En kun je dus nog meer investeren , zo’n batterij heeft al een lange terug verdientijd. Dan maakt NOM draaien ook niets uit zeg maar voordat je de 2150 terug hebt 😆 en als je voor een andere meter gaat in mijn geval met Enexis nog meer.. die kost gewoon 200+. En dit is niet bepaald een hobby voor mij. Maar ik zie het straks wel met de Shelly.

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 03-03-2025 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:39:
[...]

Ja, dat lijkt mij wel.
En dat is volgens mij ook hoe Marstek het micro-grid voorzien heeft, in de video zijn slimme stekkers te zien voor elke micro-omvormer, ik denk dat die daar zitten om de zonnepanelen uit te schakelen.
nee zo lijkt me dat niet hoe ze dat voorzien hebben
niks geen regeling om netjes de solar te regelen of netjes af te schakelen maar ruwweg gewoon de stroom onderbreken zodat deze onder vollast steeds worden uitgeschakeld
volgens ij word dat niet als verstandig gezien door oa dde fabrikanten.
vind als dat zo is het maar een erg domme gedachten als ze werkelijk het zo willen oplossen.
beetje prutsers

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sonero schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:45:
[...]

Eh, da’s toch de Helmondse Lightyear One?
ja dat had men toen vroeger
voor de jongeren onder ons google dat maar eens wat een studenten projectje

kuch kucht vroeger in 2019 of zo.

[ Voor 6% gewijzigd door Maxwp op 03-03-2025 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koniade
S2S schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:44:
[...]

Waarom zou je manual willen draaien . Ik wil dat ding gewoon op auto zetten en niet meer naar kijken .
Nou, simpel. Manual toen AI nog niet Werkte.
En tussendoor één en al geduld. Met nieuwe manieren en nieuwe updates proberen of dan weer wel werkte en nu is het dan zover.
Nu AI. Was het nu gaat zeer zeker nog deze hele week.
Over een tijdje test die andere auto instelling nog eens.

Helemaal om te kijken maar dat is zojuist even een punt. Daar zijn we met z’n allen mee bezig inclusief fabrikant.

[ Voor 16% gewijzigd door Koniade op 03-03-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Koniade schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:06:
[...]

Nou, simpel. Manuel to AI nog niet Werkte.
Nu AI
Over een tijdje test die andere auto instelling nog eens.

Helemaal om te kijken maar dat is zojuist even een punt. Daar zijn we met z’n allen mee bezig inclusief fabrikant.
Ja helaas wel 😆 alleen stond dat niet op de mooie site en in alle advertenties.

Bij wie loopt de accu echt leeg op Ai of auto ? Hier gaat het laden en ontladen zo radicaal dat deze bijna altijd vol is, zelfs als we de nacht door zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door S2S op 03-03-2025 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drar
Net een rood lampje op de batterij gehad, ik heb in de app gekeken bleek dat de verbinding was uitgevallen tussen de meter en de batterij. in de app van boven naar beneden geveegd en toen weer connectie en het lampje batt. brande weer wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drar
S2S schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:10:
[...]

Bij wie loopt de accu echt leeg op Ai of auto ? Hier gaat het laden en ontladen zo radicaal dat deze bijna altijd vol is, zelfs als we de nacht door zijn.
Bij mij, ik heb hem nu drie dagen op auto stand staan en dat gaat prima. Zodra er genoeg licht op de panelen valt begint het opladen in stapjes in overeenstemming met de panelen tot de batterij vol is en de rest terug geleverd wordt aan het net of opgebruikt door de apparaten in huis. op het moment dat de panelen niet meer leveren schakelt de batterij in en kan ik tot de volgende ochtend op de batterij draaien. ik heb nu ook geen sluipverbruik meer volgens de app van HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

drar schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:27:
[...]
Bij mij, ik heb hem nu drie dagen op auto stand staan en dat gaat prima. Zodra er genoeg licht op de panelen valt begint het opladen in stapjes in overeenstemming met de panelen tot de batterij vol is en de rest terug geleverd wordt aan het net of opgebruikt door de apparaten in huis. op het moment dat de panelen niet meer leveren schakelt de batterij in en kan ik tot de volgende ochtend op de batterij draaien. ik heb nu ook geen sluipverbruik meer volgens de app van HW.
Maar is de accu dan bijvoorbeeld ook echt een stuk meer leeg in de ochtend bijvoorbeeld .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
drar schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:19:
Net een rood lampje op de batterij gehad, ik heb in de app gekeken bleek dat de verbinding was uitgevallen tussen de meter en de batterij. in de app van boven naar beneden geveegd en toen weer connectie en het lampje batt. brande weer wit.
ok
wat gek
ik had laast met v148 ook ineens een rood lampje
maar de verbinding tusen de bat en de meter valt wel eens weg dat had voorheen nooit voor een rood lampje gezorgt
was de accu op 100%? want toen deed het zich bij mij voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Bij mij loopt die al weken in auto, eerst een 4-tal weken met HWP1 en sindsdien met Shelly.Loopt gewoon zoals ik vind dat het hoort dus nom . En tegen 4.00u ´s ochtends op 11 % . Om 8.00u begint die weer te laden. Volgende week zal ik de HWP1 beta eens testen en ct003 met versie v148 en V109 voor ct003.

[ Voor 5% gewijzigd door PNARI op 03-03-2025 19:12 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Maar is de accu dan bijvoorbeeld ook echt een stuk meer leeg in de ochtend bijvoorbeeld .
Euh ja...
Overdag als er genoeg overschot aan zon is laad hij op tot 100%
En dan tegen einde middag als de opwek minder wordt dan het verbruik gaat hij dat aanvullen uit de accu dan vervolgens nog een deel van de nacht voor het sluipverbruik tot hij op 11% aankomt en dan gaat hij uit..

Dit is vandaag de accu.
Vanmorgen 5:45 was hij leeg.
Er was vandaag ook nog een wolkje voor de zon dan helpt hij ook nog even mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tp4LUKBI0KIhBQ84cAeDaTX9YCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfts0QVTeFXxVHiak8FmSXlQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 03-03-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ronald.42 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:56:
[...]

Euh ja...
Overdag als er genoeg overschot aan zon is laad hij op tot 100%
En dan tegen einde middag als de opwek minder wordt dan het verbruik gaat hij dat aanvullen uit de accu dan vervolgens nog een deel van de nacht voor het sluipverbruik tot hij op 11% aankomt en dan gaat hij uit..

Dit is vandaag de accu.
Vanmorgen 5:45 was hij leeg.
Er was vandaag ook nog een wolkje voor de zon dan helpt hij ook nog even mee.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit, dit gedrag had ik ook verwacht.

Nou hier niet, hij laad zoveel bij tussendoor (ook in de nacht) dat hij gewoon weer zo goed als vol zit. Ik draai wel weer manueel . Ik hoop dat een Shelly het gaat oplossen . Deze wordt hopelijk deze week bezorgt.

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 03-03-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:10:
[...]

Nou hier niet, hij laad zoveel bij tussendoor (ook in de nacht) dat hij gewoon weer zo goed als vol zit. Ik draai wel weer manueel . Ik hoop dat een Shelly het gaat oplossen . Deze wordt hopelijk deze week bezorgt.
Ik begrijp dat iedereen die een shelly geïnstalleerd heeft tevreden is met de werking.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoootje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 22:24
Koniade schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:04:
[...]

Nice! Bij mij niet gelukt met de E350. De batterij kwam niet in actie.

Welke meter en model heb je gekozen in de app waarmee je het werkend heb gekregen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
S2S schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:10:
[...]

Ziet er goed uit, dit gedrag had ik ook verwacht.

Ja dat is dat stuiterbal gedrag dan doet hij anders niks dan laden en ontladen en netto heb je alleen omzetverliezen gekregen.
Dat gedrag had ik met de HWp1 en met de ct003 dat was mijnsinziens vooral te wijken aan de 10 seconden data uit de meter waar de Marstek niet op kon sturen.
Ik was toen ook wel zo'n beetje klaar met de accu.

Nu met de shelly is het dikke prima.
Ik zit dan wel eens realtime te volgen wat de accu doet in vergelijking met wat de shelly meet.
En dan zit hij er best wel strak op.
Met stabiele belasting zit er ongeveer een afwijking van 15 watt tussen wat de accu/shelly doet en wat de p1 meet.
Dus dan vind de shelly het 0 watt maar dan is er op de p1 nog wat rond de 15watt aan gebruik.

Ik heb gister en vandaag al wat op internet zitten grasduinen of er ook een manier was om dat bij te stellen maar helaas.
Ze geven in de datasheet ook een afwijking van enkele procenten aan bij verschillende vermogensbereiken.

Dus daar moeten we dan maar mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocomoJohn
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:21
guidoootje schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:19:
[...]

Welke meter en model heb je gekozen in de app waarmee je het werkend heb gekregen?
Welke E350 heb je? DSMR versie?

Ik kreeg mijn DSMR 4.0 ( ZCF110CBtFs2) aan de praat met de Landis&Gyr en dan de onderste uit de lijst (lange typenumer erbij)

NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Bij mij vandaag weer 8,8 kwh (1 batterij) geladen en 3,9 ontladen, nu nog genoeg om de nacht ook op nul te houden, gewoon door NOM.

En morgen schijnt de zon weer en dan laden we het bakje weer vol en maken we het weer leeg :*)

RTE over de laatste 30 dagen 78,6% gemeten met de HW energiemeter, vind ik niet slecht, Laden en ontladen op alle niveau's van 150W ('s nachts) tot 2500w tijdens de dag.

Bakje begint toch echt wel te doen waarvoor het gemaakt is en waarvoor ik het gekocht heb. Ik hoop dat er nog wel wat aan de app gewerkt wordt want die is maar pover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koniade
guidoootje schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:19:
[...]

Ik heb de MT CT300. Ivm de Landis Gyr E350.
Firmware 148 en 109
Bij het installeren heb ik gekozen voor de E360omdatbhet de enige was die er op leek..

Ik heb wel naar aanleiding van iemand hier op het forum de apparaten uit de app gegooid. De app even opnieuw geïnstalleerd. De batterij stroomloos gezet dus met de knop en de stekker er werkelijk uit.

De CT 300 ook stroomloos door ten eerste de voeding eruit te trekken, maar ook de P1 kabel eruit want vanaf de meter krijgt hij ook nog Wat stroom.

Daarna stap voor stap alles opnieuw geïnstalleerd alsof hij net nieuw was.

Toen uiteindelijk gekozen voor AI. En nadat ik een tijdje naar die grafiek had zitten staren van Marstek met al die pieken waar je gek van werd en die niet te volgen is, heb ik dat maar niet meer gedaan. Heb ik alleen maar gekeken op de meter van HomeWizard en met een beetje zelfbeheersing de accu gewoon aan laten staan met het idee van ik zie morgenochtend wel of die leeg is of niet.

Dus als je dit doet en je ziet na het inschakelen van de P1 meter. En AI dat er contact is tussen die twee en er zit beweging in de grafiek zou ik zeggen laat het even rommelen en kijken niet naar.

Iedereen heeft het liefste nul op de meter, maar uiteindelijk is het eerder bijna nul op de rekening oftewel einde van de dag.

En dat werkte blijkt nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drar
S2S schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:28:
[...]

Al naar gelang wat wij in de avond nog verbruiken is het tussen de 20 en 11 % 11% is dus leeg maar dan blijft de accu stand-by tot de panelen weer beginnen te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drar
Maxwp schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:36:
[...]

ok
wat gek
ik had laast met v148 ook ineens een rood lampje
maar de verbinding tusen de bat en de meter valt wel eens weg dat had voorheen nooit voor een rood lampje gezorgt
was de accu op 100%? want toen deed het zich bij mij voor
klopt hij was volledig vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DSSW schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:55:
[...]

Bij mij vandaag weer 8,8 kwh (1 batterij) geladen en 3,9 ontladen, nu nog genoeg om de nacht ook op nul te houden, gewoon door NOM.

En morgen schijnt de zon weer en dan laden we het bakje weer vol en maken we het weer leeg :*)

RTE over de laatste 30 dagen 78,6% gemeten met de HW energiemeter, vind ik niet slecht, Laden en ontladen op alle niveau's van 150W ('s nachts) tot 2500w tijdens de dag.

Bakje begint toch echt wel te doen waarvoor het gemaakt is en waarvoor ik het gekocht heb. Ik hoop dat er nog wel wat aan de app gewerkt wordt want die is maar pover.
Die RTE zijn de 'buren' jaloers op... en dat met zo'n grote omvormer.
Ik zit net boven de 72%, batt staat wel in buitentemp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Koniade schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:56:
[...]

Ik heb de MT CT300. Ivm de Landis Gyr E350.
Firmware 148 en 109
Bij het installeren heb ik gekozen voor de E360omdatbhet de enige was die er op leek..

Ik heb wel naar aanleiding van iemand hier op het forum de apparaten uit de app gegooid. De app even opnieuw geïnstalleerd. De batterij stroomloos gezet dus met de knop en de stekker er werkelijk uit.

De CT 300 ook stroomloos door ten eerste de voeding eruit te trekken, maar ook de P1 kabel eruit want vanaf de meter krijgt hij ook nog Wat stroom.

Daarna stap voor stap alles opnieuw geïnstalleerd alsof hij net nieuw was.

Toen uiteindelijk gekozen voor AI. En nadat ik een tijdje naar die grafiek had zitten staren van Marstek met al die pieken waar je gek van werd en die niet te volgen is, heb ik dat maar niet meer gedaan. Heb ik alleen maar gekeken op de meter van HomeWizard en met een beetje zelfbeheersing de accu gewoon aan laten staan met het idee van ik zie morgenochtend wel of die leeg is of niet.

Dus als je dit doet en je ziet na het inschakelen van de P1 meter. En AI dat er contact is tussen die twee en er zit beweging in de grafiek zou ik zeggen laat het even rommelen en kijken niet naar.

Iedereen heeft het liefste nul op de meter, maar uiteindelijk is het eerder bijna nul op de rekening oftewel einde van de dag.

En dat werkte blijkt nu
Ook ik heb zaterdag deze oplossing gedaan. Heb alle apparaten eerst verwijdert. Batterij stroomloos gezet. Heb ook mijn account verwijdert. Toen app verwijdert en telefoon opnieuw opgestart.
Toen de app opnieuw installeren. Nieuw account aangemaakt met ander mail adres. Eerst de ct003 geinstalleerd. Die heeft firmware v109. En meter is Kaifa MA105C. Nog steeds geen waardes in de ct003. Heb toen de batterij geinstalleerd heeft firmware V147. En probeerde de HW p1 beta en warempel, die pakte hij meteen. En begon meteen NOM te draaien. Zo een vlakke lijn heb ik nog niet eerder
Nu geeft de app aan dat er een nieuwe firmware is voor de batterij. De v148 maar ik durf het niet meer aan om te updaten. Dat ginge de forige x ook helemaal mis. Heb nog wel een request gedaan om de ct003 terug te draaien naar v19. Dat werkte voor mij toen wel. Ik laat de boel nu lekker zo.

Vandaag de auto geladen met lage snelheid. 6 A. De nullijn bleef keurig netjes. Ook als er even schaduw was. Zo een vlakke NOM lijn niet eerder gezien. Later de batterij nog even bijgeladen. Vlgs HA 96% zonnestroom gebruikt. Morgen eens proberen met de vaatwasser overdag aan, kijken wat het dan wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9dYUzUvn4WtLDygcVUnMhcu0YI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BjRqABmxLaNK5NfiaGnSzy1j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gy6Vx3E__XbIR0MQ3fRHIxIihZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIHSGYAqYLm39cv66qW5hj4D.jpg?f=fotoalbum_large

Smorgens om 6 u de airco aangezet. Die trok het laatste stukje stroom uit de batterij. Bijna 24u NOM

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 20-08 18:20
Heeft er iemand al een idee wat de regelgeving voor belgie zal zijn, hoeveel marstek batterijen je kan plaatsen?
Als je omvormervermogens moet optellen en niet boven de 5kva monofase of 10kva 3fase mag komen dan is er niet zoveel mogelijk, zeker niet als je al een omvormer van de zonnepanelen hebt.
In het geval van een gewone vaste thuisbatterij wordt er dan een hybride omvormer gezet van 5 of 10kva zodat je dat maar 1x moet tellen.

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor wie een HW P1 meter heeft en wil meekijken op een pc en een aantal extra gegevens wil inzien van je energiemeter...

P1 Toolkit (slimme meter informatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 23:24
DikkieDick schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:22:
[...]

HW P1 werkt bij mij niet en de CT003 ook niet.
Zojuist upgrade CT003 van 107 naar 109 en gelijk werkt het goed NOM. Elke sec schakelt de batterij bij, dus heb wel het vermoeden. Bij wie het nog niet werkt, vraag om update of heb nog ff geduld.
Als back-up kan je altijd nog een Shelly kopen mochten upgrades niet (tijdig) komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Houtje01 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:26:
[...]

Ook ik heb zaterdag deze oplossing gedaan. Heb alle apparaten eerst verwijdert. Batterij stroomloos gezet. Heb ook mijn account verwijdert. Toen app verwijdert en telefoon opnieuw opgestart.
Toen de app opnieuw installeren. Nieuw account aangemaakt met ander mail adres. Eerst de ct003 geinstalleerd. Die heeft firmware v109. En meter is Kaifa MA105C. Nog steeds geen waardes in de ct003. Heb toen de batterij geinstalleerd heeft firmware V147. En probeerde de HW p1 beta en warempel, die pakte hij meteen. En begon meteen NOM te draaien. Zo een vlakke lijn heb ik nog niet eerder
Nu geeft de app aan dat er een nieuwe firmware is voor de batterij. De v148 maar ik durf het niet meer aan om te updaten. Dat ginge de forige x ook helemaal mis. Heb nog wel een request gedaan om de ct003 terug te draaien naar v19. Dat werkte voor mij toen wel. Ik laat de boel nu lekker zo.

Vandaag de auto geladen met lage snelheid. 6 A. De nullijn bleef keurig netjes. Ook als er even schaduw was. Zo een vlakke NOM lijn niet eerder gezien. Later de batterij nog even bijgeladen. Vlgs HA 96% zonnestroom gebruikt. Morgen eens proberen met de vaatwasser overdag aan, kijken wat het dan wordt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Smorgens om 6 u de airco aangezet. Die trok het laatste stukje stroom uit de batterij. Bijna 24u NOM
Ik zou het eens een week opvolgen en niet updaten, als het goed loopt ervan afblijven, zo lang nieuwe updates geen echte nieuwe nuttige gebruiksmogelijkheden geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drar
Rick- schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:32:
[...]

HW P1 werkt bij mij niet en de CT003 ook niet.
Zojuist upgrade CT003 van 107 naar 109 en gelijk werkt het goed NOM. Elke sec schakelt de batterij bij, dus heb wel het vermoeden. Bij wie het nog niet werkt, vraag om update of heb nog ff geduld.
Als back-up kan je altijd nog een Shelly kopen mochten upgrades niet (tijdig) komen.
Blijft bij jou de verbinding wel stabiel of zie je in de app dat ct steeds uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaPlato
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-03 11:08
Svs79 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:28:
Heeft er iemand al een idee wat de regelgeving voor belgie zal zijn, hoeveel marstek batterijen je kan plaatsen?
Als je omvormervermogens moet optellen en niet boven de 5kva monofase of 10kva 3fase mag komen dan is er niet zoveel mogelijk, zeker niet als je al een omvormer van de zonnepanelen hebt.
In het geval van een gewone vaste thuisbatterij wordt er dan een hybride omvormer gezet van 5 of 10kva zodat je dat maar 1x moet tellen.
Ben hier ook wel benieuwd naar…
Had daar voorlopig niet echt rekening mee gehouden. Want wil ook nog plug-in zonnepanelen bijplaatsen en heb al een 4kVA omvormer. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 23:24
drar schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:36:
[...]
Blijft bij jou de verbinding wel stabiel of zie je in de app dat ct steeds uitschakelt?
De CT003 is steeds “offline”
Bij de Accu blijft “CT” groen, wanneer ik de app open laat.
Is grijs (net als de accu) wanneer ik de app open doe maar bij verversen gelijk groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Svs79 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:28:
Als je slim bent, dan zou je natuurlijk gewoon ook kunnen kiezen om "off grid" achtige situaties te maken. Bijv. de wasmachine en andere zware zaken direct op de Marstek accu voeden. Daar hebben "ze" weinig over te zeggen. Ps het is patat.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Wel vreemd. Ik heb V147 en HW p1 beta. Ik dacht dat die alleen in firmware v148 zat.

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Pagina: 1 ... 73 ... 260 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.