Hometek schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:51:
Test micro-grid
De Marstek Venus heeft 2 aansluitingen, GRID en BACKUP.
GRID is een net-volgende aansluiting, zonder netspanning doet deze aansluiting niets, met netspanning genereert deze aansluiting een volledig gesynchroniseerde 230V AC.
BACKUP is een net-vormende aansluiting, vergelijkbaar met een generator geeft deze uitgang een onafhankelijke 230V AC spanning (die dus niet gesynchroniseerd is met het hoofdnet)
De Marstek Venus ‘backup’ uitgang kan op 3 verschillende manieren gebruikt worden
1) Als nood backup, bij stroomuitval kun je met verlengsnoeren geïmproviseerd enkele belangrijke apparaten van stroom voorzien
2) Als onafhankelijke stroomvoorziening icm zonnepanelen, voor bv camper, boot, of een huisje op de heide zonder netaansluiting
3) Als automatische noodstroomvoorziening, hiervoor is echter additionele apparatuur nodig: de ‘Smart Backup Box’
(de ‘Smart Backup Box’ is niet plug-and-play, dient door een erkend installateur te worden aangesloten)
Helaas is de informatie over deze 3 toepassingen bij de leveranciers niet erg duidelijk. Zo heet de ‘Smart Backup Box’ soms ‘Smart Box’, of ‘Backup Box’ of zelfs ‘Backup functie’.
Voor zover ik weet is de ‘Smart Backup Box’ nog niet beschikbaar (bij sommige leveranciers kun je hem echter wel al bestellen volgens hun FAQ)
Ik heb vandaag optie 2 getest, onafhankelijke stroomvoorziening, batterij + zonnepanelen, volledig off-grid, CT003 losgekoppeld, wifi netwerk uitgeschakeld.
Alle vermogens zijn afgelezen in de Marstek app, ik heb ze voor de eenvoud afgerond, dus bv 473W wordt 500W.
Mijn zonnepanelen hebben micro omvormers type Hoymiles HM-300.
Als ‘verbruiker’ heb ik een waterkoker aangesloten van ca. 2000W
Venus E firmware V148, Marstek app V1.6.2
Mijn indruk: functioneert prima
- Micro-omvormers zonnepanelen herkennen spanning van Venus E backup uitgang als ‘netspanning’ en gaan stroom leveren
- Venus E laadt als opbrengst zonnepanelen groter is dan afgenomen vermogen (SOC loopt op, 16%,17%,18%...)
- Venus E ontlaadt als opbrengst zonnepanelen kleiner is dan afgenomen vermogen (batterij=verbruik-zonnepanelen)
Enkele opvallende details:
- De Marstek app past zich niet aan als alleen de backup gebruikt wordt, veel functies blijven zichtbaar maar doen niets meer.
- De Auto/AI/Manual modes doen nu niets (meerdere instellingen geprobeerd, geen verschil gezien)
- Bij ontladen wordt het vermogen nu in VA aangegeven ipv W
- Tijdens ontladen is de AC spanning op het ‘net’ iets lager dan tijdens laden (klopt met theorie over werking omvormers; spanningsverschil bepaalt richting van stroom)
- Geen 'Stand by' status meer, bij 0 vermogen staat er 'Laden 0W' of 'Ontladen 0 VA'
Ik heb de test na ca. 2 uur afgebroken en de batterij weer aan het net gekoppeld om deze manueel op te laden tot 99%. Daarna weer off-grid met de zonnepanelen. De batterij werd tot 100% vol geladen. Helaas stond de zon toen al erg laag, ik kon dus niet meer goed testen wat er gebeurt als de batterij helemaal vol is en de panelen nog stroom kunnen leveren. Wordt vervolgd.
Update 3-3-2025: Test met volle batterij
Dezelfde opstelling, SOC 99%, opladen met ca. 300W
Na een klein uur was de batterij vol, SOC 100%.
De rode WARN led op de batterij ging aan en de backup ging uit.
Door het wegvallen van de AC op de backup uitgang gingen ook de zonnepanelen uit, alles spanningsloos.
Na ca. 30 sec. ging rode led uit en backup weer aan, er was weer AC spanning.
Na nog eens 20-30 sec starten ook de zonnepanelen weer op.
De rode WARN led op de batterij ging weer aan en de backup ging weer uit.
Test afgebroken
CONCLUSIE
1) Je kunt de batterij via de backup aansluiting opladen vanuit zonnepanelen, maar uitsluitend in de SOC range 12-99%
2) Als de batterij leeg is (10-11%) is er geen AC spanning op de backup uitgang en werken de zonnepanelen niet
3) Als de batterij vol is (100%) ontstaat er een onstabiele situatie waarbij de backup steeds uit en aan geschakeld wordt.
Praktisch: Je kunt de batterij alleen
onder toezicht via de backup aansluiting opladen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]