Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05:18
PNARI schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:16:
[...]

Dat is de situatie voor NL. Voor B batterij niet financieel interessant als je nog een terugdraaiende teller hebt en in België zijn plug in batterijen nog niet toegelaten, los van het feit dat elke batterij moet worden goedgekeurd door Synergrid.
correctie de plug in batterijen zijn inderdaad toegelaten vanaf 17 april maar de plug in moeten niet worden apart goedgekeurd. Ze moeten wel in de lijst staan van de toegelaten batterijen maar geen keuring ter plaatse.
Wetgeving Plug-and-Play Thuisbatterijen in 2025 in België
In België is de wetgeving rondom plug-and-play thuisbatterijen met stekker in 2025 onderhevig aan enkele specifieke regels die zowel de installatie als het gebruik van dergelijke draagbare batterijen reguleren. Hoewel deze batterijen eenvoudiger te installeren zijn dan traditionele thuisbatterijen, moeten gebruikers rekening houden met de volgende wettelijke vereisten:

Geen AREI-keuring voor Plug-and-Play Systemen
Plug-and-play thuisbatterijen met stekker, die direct in een stopcontact kunnen worden gestoken zonder tussenkomst van een omvormer of technische aanpassingen aan de elektrische installatie, vallen in 2025 onder een lichtere regelgeving. Deze systemen hoeven niet te voldoen aan het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI), omdat ze niet als vaste elektrische installatie worden beschouwd. Dit betekent dat een professionele keuring niet vereist is.
Verplicht bijhouden van energiegegevens
Net zoals bij traditionele thuisbatterijen, moeten gebruikers van plug-and-play systemen hun batterij aanmelden bij netbeheerder Fluvius. Fluvius vraagt om de registratie van de batterij om zo de energieopslag en het energieverbruik te monitoren. Dit geldt ook voor plug-and-play batterijen, hoewel deze niet vast in het elektriciteitsnet zijn geïntegreerd.
Maximale Capaciteit
In 2025 is er nog steeds een maximale limiet voor thuisbatterijen die zonder complexe installatie mogen worden gebruikt. Plug-and-play batterijen mogen een maximale capaciteit van 5 kWh hebben. Batterijen die deze limiet overschrijden, vallen onder de zwaardere wetgeving voor energieopslagsystemen en vereisen een AREI-keuring en professionele installatie.
Veiligheidseisen en brandvoorschriften
Hoewel plug-and-play thuisbatterijen geen AREI-keuring nodig hebben, moeten ze wel voldoen aan de algemene veiligheidsvoorschriften voor elektrische apparaten. Dit betekent dat fabrikanten moeten aantonen dat de batterij voldoet aan de Europese veiligheidsnormen, zoals CE-certificering. Dit zorgt ervoor dat de batterij veilig te gebruiken is en beschermd is tegen risico’s zoals oververhitting en kortsluiting.
Toekomstige veranderingen in wetgeving (2025)
Vanaf mei 2025 wordt verwacht dat de regels voor plug-and-play thuisbatterijen versoepeld zullen worden, waardoor meer modellen op de markt zullen komen. Deze batterijen zullen dan nog gemakkelijker toegankelijk zijn voor consumenten, omdat de huidige beperkingen voor capaciteit en gebruik mogelijk verder worden versoepeld. Dit maakt plug-and-play systemen een toekomstbestendige optie voor Belgische huishoudens die willen investeren in energieopslag.

[ Voor 70% gewijzigd door hermlek op 02-03-2025 08:40 ]

2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hermlek schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:36:
[...]

correctie de plug in batterijen zijn inderdaad toegelaten vanaf 17 april maar de plug in moeten niet worden apart goedgekeurd. Ze moeten wel in de lijst staan van de toegelaten batterijen maar geen keuring ter plaatse.
Dat zeg ik toch , goedgekeurd door Synergrid want die maken de lijst van toegelaten batterijen.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

S2S

Hier is mijn batterij nog voller dan dat hij was voordat hij de nacht in ging 😆 op AI stand. Landis gyr E350 4.2 DSMR. Marstek P1. Ik kan niet wachten op de Shelly. Terwijl de prijzen juist duur waren .

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05:18
PNARI schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:39:
[...]

Dat zeg ik toch , goedgekeurd door Synergrid want die maken de lijst van toegelaten batterijen.
Mis begrepen dacht dat u een keuring ter plaatse bedoelde omdat je zei iedere batterij.

2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocomoJohn
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-09 14:21
S2S schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:41:
Hier is mijn batterij nog voller dan dat hij was voordat hij de nacht in ging 😆 op AI stand. Landis gyr E350 4.2 DSMR. Marstek P1. Ik kan niet wachten op de Shelly. Terwijl de prijzen juist duur waren .
Wat een bijzonder verschil, mijn batterij heeft vannacht NOM gedraaid op de AI stand (voor de eerste keer deze AI stand aangedurfd hahah).
Met pieken van max 20 watt afname en teruglevering
Ik heb nagenoeg dezelfde slimme meter, E350 4.0.

Kun je zien in welk uur, of uren de accu besloot te gaan laden? en met welke waarden?

NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

LocomoJohn schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:44:
[...]

Wat een bijzonder verschil, mijn batterij heeft vannacht NOM gedraaid op de AI stand (voor de eerste keer deze AI stand aangedurfd hahah).

Kun je zien in welk uur, of uren de accu besloot te gaan laden? en met welke waarden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xk8p8NNO_cBhCC2_tDwhMsh7iwM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5zkars1fnq8ijDO1YN1RNCLL.png?f=fotoalbum_large

Zeker, deze. Als ik dit zo bekijk laat hij met beeld te veel en te vaak. Geen warmtepomp , wel een Quooker die aanslaat (2000 watt, soms kort)

[ Voor 6% gewijzigd door S2S op 02-03-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje. Is dit gekoppeld aan een dynamisch tarief? M.a.w. heb jij dynamische tarieven zo nee kijkt de AI daar toch naar?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:47:
[...]

Vraagje. Is dit gekoppeld aan een dynamisch tarief? M.a.w. heb jij dynamische tarieven zo nee kijkt de AI daar toch naar?
Heb ik, alleen waren de prijzen duur , en staat het laad punt pas straks in de ochtend . Ik snap hem niet. Lijkt mij geen wenselijk gedrag dat hij soms zomaar maar met 2000+ en dan ook nog met weinig verbruik en op tijdstippen wanneer stroom duur is …

Zal deze straks ook naar Marstek sturen . Mss dat dat helpt .

[ Voor 6% gewijzigd door S2S op 02-03-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:50:
[...]

Heb ik, alleen waren de prijzen duur , en staat het laad punt pas straks in de ochtend . Ik snap hem niet. Lijkt mij geen wenselijk gedrag dat hij soms zomaar maar met 2000+ en dan ook nog met weinig verbruik en op tijdstippen wanneer stroom duur is …
Ah oke. Daar was ik benieuwd naar. Hoe slim gaat hij om met dynamisch tarieven. Als je goede AI hebt dan kijkt hij ook naar weerbeeld enzo. Maar dat is denk ik nu gewoon nog niet realistisch.

Kun je in de app wel aangeven dat je dynamische tarieven hebt?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Devke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Ah oke. Daar was ik benieuwd naar. Hoe slim gaat hij om met dynamisch tarieven. Als je goede AI hebt dan kijkt hij ook naar weerbeeld enzo. Maar dat is denk ik nu gewoon nog niet realistisch.

Kun je in de app wel aangeven dat je dynamische tarieven hebt?
Je geeft niet specifiek of je een dynamisch contract hebt aan, op auto stand kijkt hij altijd naar actuele prijzen . Buiten dat op self consumptie vertoond hij hier hetzelfde gedrag .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:02:
[...]

Je geeft niet specifiek of je een dynamisch contract hebt aan, op auto stand kijkt hij altijd naar actuele prijzen . Buiten dat op self consumptie vertoond hij hier hetzelfde gedrag .
Als hij naar actule dynamisch tarieven kijkt al dan zou het goed moeten gaan. Hij verkoopt ook stroom of gaat hij altijd naar NOM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hermlek schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Mis begrepen dacht dat u een keuring ter plaatse bedoelde omdat je zei iedere batterij.
Ja misschien niet helemaal duidelijk geweest , om in de lijst te komen moet de batterij een typegoedkeuring krijgen van Synergrid. Komt toch wel wat bij kijken bij zo´n typegoedkeuring en het is helemaal niet bekend of Marstek daar mee bezig is want ze verwezen me naar de verkopers en die zeggen dat Marstek ermee bezig is😕

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LocomoJohn schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:44:
[...]

Top, weet dat de AI stand enige tijd nodig heeft om je energieverbruik te leren en zich daarop in te stellen.
Hoe lang? Goede vraag daar weet het antwoord ook niet op, bij de zelflerende apparatuur die ik heb is dat zeker een week.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocomoJohn
@S2S ter referentie, omdat wij bijna dezelfde meter hebben. Alleen ik heb de nacht totaal geen pieken gehad, de hoogste piek is koelkast, +100 watt op het sluip verbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0N8-XU2ql2FPoOYc1_eNjCP1MU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLjjBudsUCCBOib0K8jo8eH3.jpg?f=fotoalbum_large

Gek is dat, beide ook met de CT003, toch? Welke V op de CT draai jij?

[ Voor 6% gewijzigd door LocomoJohn op 02-03-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

LocomoJohn schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:08:
@S2S ter referentie, omdat wij bijna dezelfde meter hebben. Alleen ik heb de nacht totaal geen pieken gehad, de hoogste piek is koelkast, +100 watt op het sluip verbruik
[Afbeelding]

Gek is dat, beide ook met de CT003, toch? Welke V op de CT draai jij?
Ja heel vreemd, draai nieuwste versies V148 en V109 P1 meter . Afbeelding is ook naar Marstek met uitleg. Hij ziet zijn eigen teruglevering als opwek, wedden, enige logische verklaring. En dan is er een meet verschil van ongeveer een factor 10. (Laden) En dat zie je dan ook in de grafiek in de rode lijn, die is denk ik factor 5 hoger, gaat hij compenseren , en komt er dus zo’n resultaat uit. Met een nacht verbruik van rond de 110 watt. (Met wat uitschieters) hij krijgt de boel ook nooit onder controle als hij eenmaal jo-Jo bezig is.

[ Voor 22% gewijzigd door S2S op 02-03-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocomoJohn
SatScan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:04:
[...]

Top, weet dat de AI stand enige tijd nodig heeft om je energieverbruik te leren en zich daarop in te stellen.
Hoe lang? Goede vraag daar weet het antwoord ook niet op, bij de zelflerende apparatuur die ik heb is dat zeker een week.
Goed om te weten. Ik ga het ook zo laten voorlopig (op AI) ben vooral benieuwd wat er straks gebeurt, met zon op de panelen.
Dat bij @S2S vannacht ging laden op dynamisch contract zou ook gek zijn, althans als ik bij mij kijk (zonneplan) met day ahead is het meest logische als er nog voldoende stroom in de accu zit, dat AI wacht met laden tot zonnestroom (1) en daarna het goedkoopste tarief van de dag (2) en dat is bij mij vandaag tussen 13:00-15:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

LocomoJohn schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:14:
[...]

Goed om te weten. Ik ga het ook zo laten voorlopig (op AI) ben vooral benieuwd wat er straks gebeurt, met zon op de panelen.
Dat bij @S2S vannacht ging laden op dynamisch contract zou ook gek zijn, althans als ik bij mij kijk (zonneplan) met day ahead is het meest logische als er nog voldoende stroom in de accu zit, dat AI wacht met laden tot zonnestroom (1) en daarna het goedkoopste tarief van de dag (2) en dat is bij mij vandaag tussen 13:00-15:00 uur.
Bij mij is dat ook tussen 13:00 en 15:00 (dat zal hij vast pakken ..alleen had ik liever dat hij alleen bij deze prijzen laadt) maar vanaf 10:00 wordt het ook al leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 23:24
Gisteren de CT003 mogen ontvangen. Aansluiten en koppelen gaat snel en werkt goed.
Alleen de CT003 ziet wel de totale afname (totaal van alle fases), maar ziet niet de teruglevering van de fases. Dus de totaal telling klopt niet.
Heb de CT003 al keer of 10 verwijderd en opnieuw toegevoegd. Heb alle type meters al getest, maar het wordt niet anders.
Iemand idee wat te doen?
V107 heeft de meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
S2S schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:17:
[...]

Bij mij is dat ook tussen 13:00 en 15:00 (dat zal hij vast pakken ..alleen had ik liever dat hij alleen bij deze prijzen laadt) maar vanaf 10:00 wordt het ook al leuk.
Dan zijn de prijzen inderdaad het laagst.

Even een vraag: houdt het ems ook rekening met afschrijving en verlies: dwz dat NOM pas wordt aangehouden bij een marge van bv € 0,10?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

JanAllElectric schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Dan zijn de prijzen inderdaad het laagst.

Even een vraag: houdt het ems ook rekening met afschrijving en verlies: dwz dat NOM pas wordt aangehouden bij een marge van bv € 0,10?
Geen flauw idee, je kan dat niet instellen . Dus dat zouden ze dan in de code moeten hebben aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rick- schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:29:
Gisteren de CT003 mogen ontvangen. Aansluiten en koppelen gaat snel en werkt goed.
Alleen de CT003 ziet wel de totale afname (totaal van alle fases), maar ziet niet de teruglevering van de fases. Dus de totaal telling klopt niet.
Heb de CT003 al keer of 10 verwijderd en opnieuw toegevoegd. Heb alle type meters al getest, maar het wordt niet anders.
Iemand idee wat te doen?
Heb je de juiste energiemeter kunnen instellen? Dat kan het verklaren en anders wat hieronder staat.
Word je energiemeter (nog) niet ondersteund graag dit melden in Feedback van de Batt app.

Het kan zijn dat het wel goed is. Zie de uitleg bij Vraag en Antwoord in de TS.
De fases worden bij elkaar opgeteld en dan wordt op in de stand NOM 'bijgestuurd' door de batt, door te laden of te ontladen op de fase waar de batt op is aangesloten).

Bij de nieuwe CT003 firmware V1.09 kun je wel de waardes van de separate fases zien.
Voegt voor het functioneren verder niets toe.

succes

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Iemand idee wat te doen?
V107 heeft de meter
Mijn ervaring is, als het niet werkt , out-of-the-box, dan werkt het niet .. ik loop hier nu al 2 maanden tegenaan . Zal vast ooit wel gaan werken . Maar ik zou er niet te veel energie in gaan steken . Opties
1 nieuwe slimme meter laten installeren.
2 koop ongedaan laten maken .
3 wachten tot ze het oplossen
4. Een Shelly kopen en installeren. (Ga ik proberen )
5. Laatste firmware aanvragen
6. Een complete elektricien / tweaker worden zodat je het zelf kan oplossen

Aangeven bij Marstek dat het niet werkt .

[ Voor 6% gewijzigd door S2S op 02-03-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-09 14:25
Snuffelke schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 00:53:
Hier sinds deze week ook een unit, ook hier sinds de update naar 148 gezoem. Vanaf dat er wat vermogen nodig is of je zet de backup uitgang uit is het geluid weg. Met de vorige versie 147 was dit er inderdaad niet.
Ik heb dit alvast gemeld maar geen verdere reactie ontvangen.

Ik heb ze ook de vraag gesteld of er geen oplossing is om de backup uitgang aan te laten zolang er grid beschikbaar is, (nu valt deze uit van zodra de batterij leeg (11%) is ookal is er nog een werkende grid connectie). Geen echte Ups functie dus.
Als de unit in auto mode staat kan je geen eindpunt instellen dat de batterij stopt zodat de backup output blijft werken.
Hun antwoord was van de batterij op 50% te laten als je de backup output wenst te gebruiken. 8)7
Ook geen verdere reactie of er andere mogelijkheden zijn om dit alsnog te regelen (bijvoorbeeld bij het aanschakelen van de backup output optie de batterij te stoppen op 15%)

Zo kan ik de backup output niet gebruiken om een diepvries of server aan te sluiten want dit is niet betrouwbaar. Er zou dan minstens een mogelijkheid moeten zijn om een batterij ontlaadlimiet in te stellen.
Is het dan niet mogelijk om de "Marstek Discharging Cutoff Capacity" in te stellen op pakweg 15% zodat de batterij stopt met ontladen op 15% SOC? Op die manier blijft het backup stopcontact onder spanning en zal er in het meest negatieve geval nog 4% SOC beschikbaar blijven bij stroom uitval. Kun je eens testen of dit werkt op deze manier (heb zelf nog geen accu)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

WitteVerf schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:41:
[...]

Is het dan niet mogelijk om de "Marstek Discharging Cutoff Capacity" in te stellen op pakweg 15% zodat de batterij stopt met ontladen op 15% SOC? Op die manier blijft het backup stopcontact onder spanning en zal er in het meest negatieve geval nog 4% SOC beschikbaar blijven bij stroom uitval. Kun je eens testen of dit werkt op deze manier (heb zelf nog geen accu)?
Nee kan niet. Dat moeten ze dan als optie programmeren bij Marstek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
SatScan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:35:
[...]

Heb je de juiste energiemeter kunnen instellen? Dat kan het verklaren en anders wat hieronder staat.
Word je energiemeter (nog) niet ondersteund graag dit melden in Feedback van de Batt app.

Het kan zijn dat het wel goed is. Zie de uitleg bij Vraag en Antwoord in de TS.
De fases worden bij elkaar opgeteld en dan wordt op in de stand NOM 'bijgestuurd' door de batt, door te laden of te ontladen op de fase waar de batt op is aangesloten).

Bij de nieuwe CT003 firmware V1.09 kun je wel de waardes van de separate fases zien.
Voegt voor het functioneren verder niets toe.

succes
Ja, mijn meter straat ertussen, maar werkt niet. Heb ook alle andere gestest, maar of zelfde resultaat of geen waarde.
Heb dit gisteren al wel gemeld via app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
Iemand idee wat te doen?
V107 heeft de meter
Ondanks de meter verkeerde totalen aangeeft, doet de batterij er niets mee op autostand. Batterij krijgt de meetwaarden, maar gaat dan niet laden of ontladen 😢
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfzc2EI50S9GmKb7vOBfD5GfUho=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pcp9zambKwGlbWgnwfvm3Yu8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trhFxvSpTHaeEDwV6xnuEHCIXgs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hvLbbdv7DBwKy8oDcpksBzPR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHwmibsoeg5eq-A5_dYzb9h0sno=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mJx4V9AZQhmc6uRGx5YS2S5P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WTusDTDAtbyyFftQVgwtMbIx1g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iX6LOWcMgmTMs7vsgKjqbn7Z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Rick- op 02-03-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Rick- schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:49:
[...]

Ondanks de meter verkeerde totalen aangeeft, doet de batterij er niets mee op autostand. Batterij krijgt de meetwaarden, maar gaat dan niet laden of ontladen 😢
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie mijn vorige post . Kan van alles zijn. Zelfs je netwerk, misschien komt de data niet aan bij de batterij. Wat ik wel weet, als het out-of-the-box niet werkt moet je actie ondernemen. En bepalen hoe je het wilt oplossen . En of je het een extra investering waard vind voor bijvoorbeeld een Shelly of een Home wizard P1 meter (als deze het wel doet ) of zelfs een nieuwe slimmemeter (als dat nodig is, soms gratis te vervangen)maar eigenlijk moet je zien uit te vinden waar het niet werkt.

Is je Marstek P1 meter wel verbonden met een voeding ?

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 02-03-2025 10:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeeEnergy
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-09 21:34
Iemand idee wat te doen?
V107 heeft de meter
V109 aanvragen via de app. Die versie loste dit probleem op bij mij.

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-
S2S schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Zie mijn vorige post . Kan van alles zijn. Zelfs je netwerk, misschien komt de data niet aan bij de batterij. Wat ik wel weet, als het out-of-the-box niet werkt moet je actie ondernemen. En bepalen hoe je het wilt oplossen . En of je het een extra investering waard vind voor bijvoorbeeld een Shelly of een Home wizard P1 meter (als deze het wel doet ) of zelfs een nieuwe slimmemeter (als dat nodig is, soms gratis te vervangen)maar eigenlijk moet je zien uit te vinden waar het niet werkt.

Is je Marstek P1 meter wel verbonden met een voeding ?
Meter Enexis is 4 jaar oud.
P1 HW heb ik, werkt helemaal niet.
Alles hangt aan voeding.
Meetdata komt wel binnen bij de accu (wel verkeerde, ziet alleen totalen van de fasen waar afname net is. Bijv fase 1 en 3 afname, fase 2 teruglevering. Dan ziet meter alleen totaal fase 1 en 3. Zodra op fase 3 ook teruglevering is, wordt alleen totaal fase 1 qua waarde zichtbaar. Dat is zo vreemd.
Daarnaast doet de accu niets met de waarde. Je zou dan verwachten dat deze gaat ontladen, maar blijft op 0w staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rick- schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:06:
[...]

Meter Enexis is 4 jaar oud.
P1 HW heb ik, werkt helemaal niet.
Alles hangt aan voeding.
Meetdata komt wel binnen bij de accu (wel verkeerde, ziet alleen totalen van de fasen waar afname net is. Bijv fase 1 en 3 afname, fase 2 teruglevering. Dan ziet meter alleen totaal fase 1 en 3. Zodra op fase 3 ook teruglevering is, wordt alleen totaal fase 1 qua waarde zichtbaar. Dat is zo vreemd.
Daarnaast doet de accu niets met de waarde. Je zou dan verwachten dat deze gaat ontladen, maar blijft op 0w staan.
Je zou waarde moeten hebben op Totaal - Venus (als batt laad/ontlaad) en Fase A
De andere fases worden niet getoond alleen het totaal van de fases bij Fase A

De batt zou moeten reageren.. probeer eens manueel en AI zijn of de waardes dan veranderen.
Dus NIET B en C.
Dan weten we dat er goed gemeten wordt... dan kun je de batt nog een keer uit/aanzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne.w
  • Laatst online: 03-08 22:43
S2S schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:35:
[...]

Geen flauw idee, je kan dat niet instellen . Dus dat zouden ze dan in de code moeten hebben aangegeven.
Waar worden die tarieven eigenlijk voor gebruikt die je wel in kunt stellen? 🤔 ik heb daar nu gewoon nog 0,00 staan maar ik moest iets invullen van Marstek om het dollar teken naar euro te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Corne.w schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:16:
[...]

Waar worden die tarieven eigenlijk voor gebruikt die je wel in kunt stellen? 🤔 ik heb daar nu gewoon nog 0,00 staan maar ik moest iets invullen van Marstek om het dollar teken naar euro te krijgen.
Bij de stand AI

Zie TS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Ik heb net maar eens beide verwijderd uit de app en opnieuw ingevoerd, ook nieuweserver ruimte gekregen. Tot nu toe loopt het nog steeds even brak , is nu stroom aan het terugleveren met flauw zonnetje. Staan geen echte verbruikers aan 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne.w
Ik krijg nu ook “winst” bedragen te zien maar ik heb bij tarieven niks ingevuld. Ik zit met een dynamisch contract dus een bedrag daar invullen lijkt me weinig nut te hebben. Of zie ik dat dan verkeerd.

Ik dacht dat die nu bij ai gewoon de “kale” stroomprijzen gebruikt van een dynamisch contract daar zal je dan zelf nog de btw + inkoopkosten van specifieke stroomleverancier bij moeten tellen. Ook omdat je bij AI in moet vullen welk land de batterij staat, Of zit ik er dan naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Corne.w schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:16:
[...]

die zijn gewoon ter indicatie, zodat je ongeveer je winst ziet. Trade optie is er niet meer. Maar deze accu handelt niet op de onbalans markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Corne.w schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:23:
[...]

Ik krijg nu ook “winst” bedragen te zien maar ik heb bij tarieven niks ingevuld. Ik zit met een dynamisch contract dus een bedrag daar invullen lijkt me weinig nut te hebben. Of zie ik dat dan verkeerd.

Ik dacht dat die nu bij ai gewoon de “kale” stroomprijzen gebruikt van een dynamisch contract daar zal je dan zelf nog de btw + inkoopkosten van specifieke stroomleverancier bij moeten tellen. Ook omdat je bij AI in moet vullen welk land de batterij staat, Of zit ik er dan naast.
Dat is interessant.. ik haal ze ook eens leeg. Melding indicatie is ook weg. Zou hilarisch zijn als deze toch de hele tijd naar deze prijzen keek. Zou verklaren waarom hij hier zo maar begon te laden. Eens kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 02-03-2025 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-09 14:25
S2S schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:44:
[...]

Nee kan niet. Dat moeten ze dan als optie programmeren bij Marstek.
Zou mij vreemd lijken dat het niet kan gezien het wel kan via de modbus koppeling (zie topic modbus koppeling met de MT):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SmeLe4pkkW4AruBQoEca_ygV_w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZsQOsNI2YjVGeyo023lC7puO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

WitteVerf schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:27:
[...]

Zou mij vreemd lijken dat het niet kan gezien het wel kan via de modbus koppeling (zie topic modbus koppeling met de MT):
[Afbeelding]
In de app , front-end niet aanwezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSRhg4Z9QWCE0AitP8yvuHdwMxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C8ruuQlxOnvtpPVLLFyvAKJN.png?f=fotoalbum_large

Fantastische prijzen nu 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

S2S schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:25:
[...]

Dat is interessant.. ik haal ze ook eens leeg. Melding indicatie is ook weg. Zou hilarisch zijn als deze toch de hele tijd naar deze prijzen keek. Zou verklaren waarom hij hier zo maar begon te laden. Eens kijken.
Niets geholpen , grafiek ziet er nu wel mooi brak uit (wat een half gebakken zooi) Ai stand kijkt gewoon naar de dynamische prijzen klopt . Je kan er verder niets aan instellen .

[ Voor 10% gewijzigd door S2S op 02-03-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne.w
S2S schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:25:
[...]

Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik heb ze van het begin aan op 0,00 staan en hier zie ik geen gekke dingen kwa laden op rare tijden.

Ik zie kwa ‘winst’ ook wel hele lage bedragen komt af en toe net tot €1 maar als je daar de btw en inkoopkosten bij rekent zou het best kunnen kloppen.

Of zouden we ( net als bij HW ) daar het bedrag in moeten vullen als je een dynamisch contract heb voor bijkomende kosten🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Corne.w schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik heb ze van het begin aan op 0,00 staan en hier zie ik geen gekke dingen kwa laden op rare tijden.

Ik zie kwa ‘winst’ ook wel hele lage bedragen komt af en toe net tot €1 maar als je daar de btw en inkoopkosten bij rekent zou het best kunnen kloppen.

Of zouden we ( net als bij HW ) daar het bedrag in moeten vullen als je een dynamisch contract heb voor bijkomende kosten🤔
nee is gewoon ter indicatie. Doen ze op dit moment niets mee (als het goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne.w
Ik zie wel dat jij 2 keer een laad punt hebt staan in de grafiek en ik maar 1 geen idee waar die dat dan weer op baseert. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUE9B7gr_N3wV0-3RBgAmXW4sXU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/faVBKguEsdZcfYwaD8lJkrKN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Corne.w schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:40:
[...]

Ik zie wel dat jij 2 keer een laad punt hebt staan in de grafiek en ik maar 1 geen idee waar die dat dan weer op baseert. [Afbeelding]
Ja mooi he, bij mij gaan ze voor de optimale klantervaring >:)

Mijn app draait op een Apple .

Ik ben er weer klaar mee voor vandaag. Het is nu wachten op de Shelly, zodat hopelijk deze chaos is opgelost met mijn simpele 1 fase systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door S2S op 02-03-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne.w
S2S schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Ja mooi he, bij mij gaan ze voor de optimale klantervaring >:)
In het linker kolommetje zit ook een behoorlijk verschil bij mijn. Vandaar dat ik lage ‘winsten’ zie
Bij jou loopt ie op van 1,2,3 euro bij mijn 0,01 0,02 0,03 dus dat scheelt nogal een beetje 😅

Mijn app draait ook op een Apple

[ Voor 4% gewijzigd door Corne.w op 02-03-2025 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

Corne.w schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:43:
[...]

In het linker kolommetje zit ook een behoorlijk verschil bij mijn. Vandaar dat ik lage ‘winsten’ zie
Bij jou loopt ie op van 1,2,3 euro bij mijn 0,01 0,02 0,03 dus dat scheelt nogal een beetje 😅

Mijn app draait ook op een Apple
Ja geen idee wat ze allemaal aan het prutsten zijn in hun back en front-end. Zoals ik al type, ik ben er klaar mee voor vandaag , mss wel deze week. Ik ga de Shelly proberen om het aan de praat te krijgen als deze binnen is. En dan hopelijk hoef ik er nooit meer echt aan te komen .

[ Voor 5% gewijzigd door S2S op 02-03-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 15-09 22:19

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Het valt mij op dat een hoop mensen zeggen dat het niet werkt zonder de firmware versie van de accu te noemen en de ct003. Vanaf firmware 148 op de accu en 109 op de ct003 lees ik eigenlijk best wel veel goede berichten. Mijn installatie werkte ook niet naar behoren. Betere wifi dekking voor mijn p1 pluggen geregeld en alles werkt op een brakke kaifka ma304 na.

Ik heb het idee dat als je goede wifi (onder de -50dbm) hebt en de juiste firmware het eigenlijk zou moeten werken.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:18
S2S schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Ja geen idee wat ze allemaal aan het prutsten zijn in hun back en front-end. Zoals ik al type, ik ben er klaar mee voor vandaag , mss wel deze week. Ik ga de Shelly proberen om het aan de praat te krijgen als deze binnen is. En dan hopelijk hoef ik er nooit meer echt aan te komen .
Ik zit ook te wachten tot de EM Pro 50 ondersteund wordt, zit al geinstalleerd in de meterkast (wifi en Lan kabel) ben het geklooi goed zat voor nu.
Mijn meter (1fase Iskra ME382) staat in de lijst maar werkt niet, verbinding accu en CT003 is stabiel en volle bak alleen geen data uit de meter.
Diverse malen (vriendelijk) gemeld bij MT maar geen reactie, als de Shelly niet gaat werken gaat de accu terug.

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

DePrutser schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:54:
Het valt mij op dat een hoop mensen zeggen dat het niet werkt zonder de firmware versie van de accu te noemen en de ct003. Vanaf firmware 148 op de accu en 109 op de ct003 lees ik eigenlijk best wel veel goede berichten. Mijn installatie werkte ook niet naar behoren. Betere wifi dekking voor mijn p1 pluggen geregeld en alles werkt op een brakke kaifka ma304 na.

Ik heb het idee dat als je goede wifi (onder de -50dbm) hebt en de juiste firmware het eigenlijk zou moeten werken.
En welk normaal mens weet hoe ze dat moeten checken dan ? De sterkte van hun wifi netwerk als ze overal maximale ontvangst hebben? Het wifi symbool vol op de telefoon bijvoorbeeld. Zoals hier . Sorry hoor, wat is dit dan voor een brak systeem ? Ik zal het eens nakijken .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corne.w
S2S schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:46:
[...]

Ik denk dat ik gewoon niet zoveel in die app moet kijken van Marstek. Die “winsten” boeien eigenlijk niet. Ik heb de batterij ook niet gekocht om terug te verdienen. Het is meer een test/hobby om te kijken hoe het nu allemaal werkt. het apparaat staat er nu en werkt goed ( met de Shelly ) en ik zie vanzelf wel in de HW app of ik nu beter om ga met opgewekte stroom. 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocomoJohn
Corne.w schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Ik denk dat ik gewoon niet zoveel in die app moet kijken van Marstek. Die “winsten” boeien eigenlijk niet. Ik heb de batterij ook niet gekocht om terug te verdienen. Het is meer een test/hobby om te kijken hoe het nu allemaal werkt. het apparaat staat er nu en werkt goed ( met de Shelly ) en ik zie vanzelf wel in de HW app of ik nu beter om ga met opgewekte stroom. 🙂
Zo sta ik er ook in. Ik zie het als een leuk project, waarvan ik mezelf heb ingesteld dat ik m sowieo niet terug ga verdienen. Alle verdiensten is meegenomen ,en NOM draaien is gewoon fantastisch leuk.

Ik merk dat ik ook de neiging heb om steeds in de Marstek app te kijken. Van accu naar CT en schakelen naar de P1 meter.
Alles lijkt alle kanten op te vliegen, ben ik gisteren na instellen AI eens een paar minuten voor mijn slimme meter in de meterkast gaan zitten op de vermogens stand (aantal watt in real time bekijken)
App op de telefoon ernaast en wat bleek, alle gegevens in de app schoten alle kanten op maar de meter bood mij een veel rustiger beeld. Nu heb ik een dynamisch contract met Zonneplan, en zij hebben hun eigen P1 meter die ook (met vertraging) gegevens doorgeeft. Ik forceer mijzelf nu een dag om even niet te willen begrijpen wat de Marstek allemaal doet in de app (waarden) want dat zorgt voor mijn onrust, omdat ik de neiging heb alles te willen controleren en begrijpen.
(dat wil ik nog steeds maar heb ik voor mijn eigen rust even los gelaten :P )

En wat blijkt, nu ik het via de app van zonneplan bekijk, ziet het er heel rustig uit en draai ik nu sinds 15:30 gisteren NOM, is de accu nu bijna vol geladen met zonnestroom en straks gaat mijn vaatwasser aan.

Het is en blijft jammer dat de waarden in de app van Marstek zo alle kanten op schieten want dat maakt het gedrag onverklaarbaar.
Mijn tip, ga eens 5 minuten voor je meter zitten en probeer te vegelijken. Voor mij werkte dat voldoende om het vertrouwen te geven al die lijntjes in de Marstek app even los te laten.

Wat ik me WEL afvraag: Is het voor de levensduur van het apparaat zelf van invloed als hij van laden naar ontladen schiet, al is dat bij wijze 30 X per minuut, of is dat voor de omvromer en accu iets waar ze op gebouwd zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door LocomoJohn op 02-03-2025 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Nu online

S2S

S2S schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:00:
[...]

En welk normaal mens weet hoe ze dat moeten checken dan ? De sterkte van hun wifi netwerk als ze overal maximale ontvangst hebben? Het wifi symbool vol op de telefoon bijvoorbeeld. Zoals hier . Sorry hoor, wat is dit dan voor een brak systeem ? Ik zal het eens nakijken .
Ik heb ze maar eens op de extender gegooid en deze exclusief 2,4 GHz gezet. Kieken wat dat doet, je moet toch wat.

[ Voor 4% gewijzigd door S2S op 02-03-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
SatScan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Je zou waarde moeten hebben op Totaal - Venus (als batt laad/ontlaad) en Fase A
De andere fases worden niet getoond alleen het totaal van de fases bij Fase A

De batt zou moeten reageren.. probeer eens manueel en AI zijn of de waardes dan veranderen.
Dus NIET B en C.
Dan weten we dat er goed gemeten wordt... dan kun je de batt nog een keer uit/aanzetten...
Alleen waarden op totaal en bij Venus wanneer deze iets doet. A, B en C blijven altijd op 0.
Qua standen, alleen manueel doet de batterij iets, andere 2 standen geen beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne.w
LocomoJohn schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:26:
[...]

Zo sta ik er ook in. Ik zie het als een leuk project, waarvan ik mezelf heb ingesteld dat ik m sowieo niet terug ga verdienen. Alle verdiensten is meegenomen ,en NOM draaien is gewoon fantastisch leuk.

Ik merk dat ik ook de neiging heb om steeds in de Marstek app te kijken. Van accu naar CT en schakelen naar de P1 meter.
Alles lijkt alle kanten op te vliegen, ben ik gisteren na instellen AI eens een paar minuten voor mijn slimme meter in de meterkast gaan zitten op de vermogens stand (aantal watt in real time bekijken)
App op de telefoon ernaast en wat bleek, alle gegevens in de app schoten alle kanten op maar de meter bood mij een veel rustiger beeld. Nu heb ik een dynamisch contract met Zonneplan, en zij hebben hun eigen P1 meter die ook (met vertraging) gegevens doorgeeft. Ik forceer mijzelf nu een dag om even niet te willen begrijpen wat de Marstek allemaal doet in de app (waarden) want dat zorgt voor mijn onrust, omdat ik de neiging heb alles te willen controleren en begrijpen.

En wat blijkt, nu ik het via de app van zonneplan bekijk, ziet het er heel rustig uit en draai ik nu sinds 15:30 gisteren NOM, is de accu nu bijna vol geladen met zonnestroom en straks gaat mijn vaatwasser aan.

Het is en blijft jammer dat de waarden in de app van Marstek zo alle kanten op schieten want dat maakt het gedrag onverklaarbaar.
Mijn tip, ga eens 5 minuten voor je meter zitten en probeer te vegelijken. Voor mij werkte dat voldoende om het vertrouwen te geven al die lijntjes in de Marstek app even los te laten.

Wat ik me WEL afvraag: Is het voor de levensduur van het apparaat zelf van invloed als hij van laden naar ontladen schiet, al is dat bij wijze 30 X per minuut, of is dat voor de omvromer en accu iets waar ze op gebouwd zijn?
Ja vervelend is dat hè de continue drang om alles te monitoren in de app 😅 ik had dit ook toen me zonnepanelen net geplaatst waren. Dat duurt een week of 3/4 dan is dat over 🙂

Ik heb helaas op mijn kWh meter niet de functie voor live verbruik. Maar daarvoor kan ik nu wel bij de Shelly terecht.

Als ik over een dag de waardes bekijk in HW dan draait de accu gewoon lekker mee in ai en is er niks om me zorgen om te maken.

Ik ga er vanuit dat de accu gemaakt is om zo vaak te switchen, zeker weten doe ik dat niet. Maar met het feit dat Marstek 10 jaar garantie durft te geven ga ik daar vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rick- schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Alleen waarden op totaal en bij Venus wanneer deze iets doet. A, B en C blijven altijd op 0.
Qua standen, alleen manueel doet de batterij iets, andere 2 standen geen beweging.
Heb nog meer apparaten naan de P1 meter hangen buiten de CT003 om?
Bij ja, lees de TS eens door.

Lijkt op niet ondersteunde energiemeter.
of batt uit - stekker eruit 5m wachten... stekker erin en aan zetten.

- De batt kan alleen goed functioneren als die ook de juiste informatie van je energiemeter krijgt.
- De communicatie tussen de CT003 en Batt moet stabiel zijn

Feedback in app melden dat niet werkt en even wachten op antwoord, meestal binnen 24u.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rood alarm van de accu

Accu laten draaien vandaag tot 100% dan brommen weer en nu rood alarm op de voorkant
Gaat lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:12:
Rood alarm van de accu

Accu laten draaien vandaag tot 100% dan brommen weer en nu rood alarm op de voorkant
Gaat lekker
Foto's/filmpje maken met tijdstip en melden in app

Jij heb toch ook de mod-bus geïnstalleerd?
Kun je zien of de temp in niet oploopt.

[ Voor 14% gewijzigd door SatScan op 02-03-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SatScan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:13:
[...]

Of binnen 30 dagen terug sturen.
Ben er wel langzamerhand klaar mee
Niet dat er iets mis gaat en terwijl ik niet thuis ben brand uitbreekt.
Ik heb juist hier voor gekozen in plaats van diy zoals victron omdat dit juist me minder kopzorgen zou kosten
Dat is het alles behalve

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maxwp schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:17:
[...]

Of binnen 30 dagen terug sturen.
Ben er wel langzamerhand klaar mee
Niet dat er iets mis gaat en terwijl ik niet thuis ben brand uitbreekt.
Ik heb juist hier voor gekozen in plaats van diy zoals victron omdat dit juist me minder kopzorgen zou kosten
Dat is het alles behalve
Ja dat zou ik dan ook doen.. terugsturen en een ander eco systeem kiezen

Bijna vol met 2500w geladen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kI8MDC-DQI5b2dZiOUBsVkCHbw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yJPRNG10qb2olN3e9GB4FotA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door SatScan op 02-03-2025 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:44
SatScan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:19:
[...]

[Afbeelding]
Hier ook bijna vol met 2500W en schakelt mooi terug in vermogen. Ook al moet het nu even op handmatige modus, ik ben er toch wel erg blij mee _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yy0exCJ43jME6DN8eaxYecSvryI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1gI92RKHQelMtToAAY1TI0mc.png?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Was er wat dat hij niey met vol vermogen lade ? Of waarom specifiek dit vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Denk dat het niet meer kan
30 dagen ongebruikt en het is gebruikt.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:13:
[...]

Jij heb toch ook de mod-bus geïnstalleerd?
Kun je zien of de temp in niet oploopt.
Nope temp en alles is ok.
Zit wel ineens te denken modbus kan toch ook de bms warning lezen ? We hebben nu over en onder voltage maar er was niet okk algemen fout ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Accu was net gestart met laden, maar stopte plots. Alle led aan voorzijde uit ook. ik heb accu uitgezet. stekker er uit. minuten gewacht. Aangezet, geen enkel led brandt en ik krijg logischerwijs dus ook geen verbinding. Weer uitgezet. stekker uit de wcd.... etc.

Ik krijg het niet meer ín leven'? Iemand een suggestie? dank alvast

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:05:
Accu was net gestart met laden, maar stopte plots. Alle led aan voorzijde uit ook. ik heb accu uitgezet. stekker er uit. minuten gewacht. Aangezet, geen enkel led brandt en ik krijg logischerwijs dus ook geen verbinding. Weer uitgezet. stekker uit de wcd.... etc.

Dit was de eerste keer ? Net gekregen en nu aangezet voor eerste keer ?

Volgens mij gaat een echte reset pas na langverwachte dacht ik
Het duurt even voordat alles spannings lose js dacht ik .

Lekker bericht om te lezen zeg.... hoe kan dit nu weer

Wanneer heb je hem besteld gekregen en heb je de nieuwere versie of oude ?

[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 02-03-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Nu online
Maxwp schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:21:
[...]

Dit was de eerste keer ? Net gekregen en nu aangezet voor eerste keer ?

Volgens mij gaat een echte reset pas na langverwachte dacht ik
Het duurt even voordat alles spannings lose js dacht ik .

Lekker bericht om te lezen zeg.... hoe kan dit nu weer

Wanneer heb je hem besteld gekregen en heb je de nieuwere versie of oude ?
Ik heb hem al een paar maanden.......... Het heeft nog niet gefunctioneerd zoals je zou willen zoals velen hier hebben ervaren. Maar dit, geen enkele led meer brandend, heb ik nog niet gehad.

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.reus
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-09 20:35
Ik heb nu ook een raar statisch (elektrisch) geluid nu de batterij 100% is en 0w heeft. Zodra ik manueel aanzet met 0w is het weg. Iemand daar al reactie op gehad van een leverancier / gebruikersfeedback?
Firmware v148

[ Voor 3% gewijzigd door r.reus op 02-03-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Ik heb hem al een paar maanden.......... Het heeft nog niet gefunctioneerd zoals je zou willen zoals velen hier hebben ervaren. Maar dit, geen enkele led meer brandend, heb ik nog niet gehad.
Je hebt firmware v148.212 draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r.reus schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:29:
Ik heb nu ook een raar statisch (elektrisch) geluid nu de batterij 100% is en 0w heeft. Zodra ik manueel aanzet met 0w is het weg. Iemand daar al reactie op gehad van een leverancier / gebruikersfeedback?
Firmware v148
Jup heb hier al verschillende buzz sound reportered
Vanaf v148.212
Ben weer terug naar 147.212 nu nadat hij ook nog eens een rode fout led gaf bij 100% vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Nu online
Maxwp schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:35:
[...]

Maxwp schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:35:
[...]

v148 is het enige wat ik in de app zie. Je vraagt omdat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7y7z0WY2ub-4E6XVcDzRlC8FCS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ur43uLGq1M7RIec2PWWiVVZh.png?f=fotoalbum_large

Vandaag de Marstek buiten opgehangen. De beugels passen goed, maar hij "zweeft" met dat blokje die je moet monteren. Die raakt net de muur niet. Opgelost door een stukje "valtegel" (wat onder speeltuinen ligt) er achter te klemmen.

De meegeleverde bouten zijn RVS volgens het merktekentje. Maar er is een tip! Als je ze gewoon in de muur druk draaien ze met de bout mee en gaan ze niet of half vast. je krijgt ze er dan bijna niet uit. De truuk is; Draai ze met de hand alvast een klein stukje aan (niet te ver, anders gaat het uiteinde open staan en past het niet in het 8mm gat..... en dan aandraaien.

Maak me nog wel wat zorgen over regen/water. Er staat IP65 op de zijkant en handleiding, maar ik vind het wifi antenne er wat briekjes uitzien. denk dat ik een kapje ga maken/rpinten die over de aansluitingen klikt.

Ik zal de STL hier dan wel even delen,

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne.w
Servowire schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:43:
[Afbeelding]

Vandaag de Marstek buiten opgehangen. De beugels passen goed, maar hij "zweeft" met dat blokje die je moet monteren. Die raakt net de muur niet. Opgelost door een stukje "valtegel" (wat onder speeltuinen ligt) er achter te klemmen.

De meegeleverde bouten zijn RVS volgens het merktekentje. Maar er is een tip! Als je ze gewoon in de muur druk draaien ze met de bout mee en gaan ze niet of half vast. je krijgt ze er dan bijna niet uit. De truuk is; Draai ze met de hand alvast een klein stukje aan (niet te ver, anders gaat het uiteinde open staan en past het niet in het 8mm gat..... en dan aandraaien.

Maak me nog wel wat zorgen over regen/water. Er staat IP65 op de zijkant en handleiding, maar ik vind het wifi antenne er wat briekjes uitzien. denk dat ik een kapje ga maken/rpinten die over de aansluitingen klikt.

Ik zal de STL hier dan wel even delen,
Hoe lang heb je de batterij zelf al? Want ik zie hier nu ook de grid aansluiting onder het stopcontact zitten. Bij mijn is dat andersom. Dus er zijn nog wel wat verschillende varianten in omloop denk ik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMVUZFKHueIB73OKA1BFZowmsd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZftOC8qUK3EGJCr22R6jYNa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne.w
Corne.w schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:01:
[...]

Hoe lang heb je de batterij zelf al? Want ik zie hier nu ook de grid aansluiting onder het stopcontact zitten. Bij mijn is dat andersom. Dus er zijn nog wel wat verschillende varianten in omloop denk ik.

Dat die inderdaad zweeft was mij ook al opgevallen ik heb een stuk van dat foam waar die mee verpakt zat erachter gestoken. Maar ook daar zouden we een ontwerp voor kunnen maken en een dikker blokje kunnen printen dat die wel recht hangt🤔
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Corne.w schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:01:
[...]

Hoe lang heb je de batterij zelf al? Want ik zie hier nu ook de grid aansluiting onder het stopcontact zitten. Bij mijn is dat andersom. Dus er zijn nog wel wat verschillende varianten in omloop denk ik. [Afbeelding]
Ik heb de 2,5Kwh versie, als ik jou sticker goed kan lezen heb jij de 2x grotere variant. misschien is dat anders.

Zie dat jij hebt gekozen de stekker er af te knippen. Reden dat ik dat niet heb gedaan is dat hij in zijn geleverde vorm een CE keurmerk heeft. Ik heb de verzekering gebeld en die gaven aan als het een CE goedgekeurd product is moet het geen probleem zijn.

Maar ik vind hoe jij het hebt gedaan wel netter, gewoon PVC buisje.

[ Voor 20% gewijzigd door Servowire op 02-03-2025 14:04 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne.w
Servowire schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:03:
[...]

Ik heb de 2,5Kwh versie, als ik jou sticker goed kan lezen heb jij de 2x grotere variant. misschien is dat anders.

Zie dat jij hebt gekozen de stekker er af te knippen. Reden dat ik dat niet heb gedaan is dat hij in zijn geleverde vorm een CE keurmerk heeft. Ik heb de verzekering gebeld en die gaven aan als het een CE goedgekeurd product is moet het geen probleem zijn.

Maar ik vind hoe jij het hebt gedaan wel netter, gewoon PVC buisje.
Ik heb er eerlijk gezegd niet aan gedacht betreft het CE keurmerk🫣 maar ik vind een lasdoos meer ip waarde hebben dan een stekker in het stopcontact. En ik had er een beter gevoel bij met 2500W terug te leveren zonder stekker verbinding.

Enige nadeel zou kunnen zijn als er ooit scope 10 keuringen komen voor thuis wordt het onderdeel van de vaste installatie omdat die niet meer stekkerbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Weet iemand of die website van hamedata.com nog werkt? Als ik inlog is alles blanco. Er staat niet 1 apparaat meer in. Zou dit de reden kunnen zijn dat ik geen reactie meer krijg van marstek?

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Houtje01 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:10:
Weet iemand of die website van hamedata.com nog werkt? Als ik inlog is alles blanco. Er staat niet 1 apparaat meer in. Zou dit de reden kunnen zijn dat ik geen reactie meer krijg van marstek?
Geen idee, maar het sowieso een brakke, onbeveiligde site imho |:(

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
stil schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:05:

Lijkt me dat je dit al wel gecontroleerd hebt, maar misschien ook niet...

Heb je al gekeken in de meterkast of er mogelijk een aardlekschakelaar uitgeklapt is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stil
  • Nu online
A3-D schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Heb je al gekeken in de meterkast of er mogelijk een aardlekschakelaar uitgeklapt is?
het groen ledje rond de aan /uit knop brandt en inderdaad daar zou ik natuurlijk naar gekeken hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 08:13
Houtje01 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:10:
Bij mij ook, kan wel inloggen op hamedata.com, maar alles is leeg.
Twee dagen geleden stonden mijn apparaten er nog in.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A3-D schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:30:
[...]

Hier ook bijna vol met 2500W en schakelt mooi terug in vermogen. Ook al moet het nu even op handmatige modus, ik ben er toch wel erg blij mee _/-\o_

[Afbeelding]
Hier hetzelfde gedrag, vanaf 95% langzamer laden. Is pricies zoals het volgens het 'boekje' moet.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:51:
[...]

Bij mij ook, kan wel inloggen op hamedata.com, maar alles is leeg.
Twee dagen geleden stonden mijn apparaten er nog in.
Ze zijn met een ombouw bezig... zie tweede url in TS ... stay tuned....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesie113
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-06 22:22
LocomoJohn schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Knutselen voor een off grid oplossing met deze accu gaat volgens mij niet lukken en is ook gevaarlijk, op het moment dat de stroom van het net er weer opkomt moet je netfrequentie exact synchroon lopen met de frequentie van je off-grid systeem. Hiervoor zijn in daarvoor bedoelde off grid installaties systemen ingebouwd, om bij het bijkomen van netstroom, te synchroniseren met de netfrequentie en dan pas bij te schakelen.
Als dat niet synchroon loopt, dan gaat het niet goedkomen ben ik bang. Ik zou er niet mee gaan experimenteren.

de Green Guys hebben hier een filmpje van beschikbaar, met een Haier systeem wordt bij het installeren dit uitgelegd.
Let op bij de Green Guys, het is een commerciële partij, zit zitten er met hun uitleg nog al 's volledig naast.
Ze hebben het er b.v. over dat de weerstand van de kabels van het lichtnet veranderd onder load. :'( :(

[ Voor 5% gewijzigd door keesie113 op 02-03-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A3-D schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Probeer eens tenminste 20m aangesloten.
Ik vermoed dat een rescue mode inzit die zorgt bij te lage vermogen de batt met drubbellading weer voldoende vermogen opbouwt om normaal te functioneren. Kost alleen wat tijd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keesie113
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-06 22:22
LocomoJohn schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:26:
[...]

Mijn tip, ga eens 5 minuten voor je meter zitten en probeer te vergelijken. Voor mij werkte dat voldoende om het vertrouwen te geven al die lijntjes in de Marstek app even los te laten.

Wat ik me WEL afvraag: Is het voor de levensduur van het apparaat zelf van invloed als hij van laden naar ontladen schiet, al is dat bij wijze 30 X per minuut, of is dat voor de omvormer en accu iets waar ze op gebouwd zijn?
Met de Shelly Pro 3EM werkt het best goed.
Wij hebben een oude dsmr 4.0 meter, deze geeft de waardes maar 1x in de 10sec door, daar kan de Marstek niet op regelen met als gevolg dat de waardes alle kanten op schieten.
Gebruik je de Shelly om te regelen dan zie je in de homewizard dat je verbruik achter loopt, in werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo, dat kan je dan weer in de Shelly goed zien.
Wel heb je met de Shelly een kleine afwijking t.o.v. je meter/homewizard. Je meter komt niet helemaal op "0" bij een 3 fase systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-09 16:04
Afgelopen donderdag had ik gevraagd of men mij via DM aan wilde geven of V148 beter was dan V147 en of met 1 of 3 fase aansluiting had. Zalf had ik namelijk het gevoel dat V148 eigenlijk voor de 3 fase gebruikers gereleased is.
Mijn bedoeling was hier een terugkoppeling te geven zodat iedereen dit mee kan nemen in de beslissing om V147 of V148 te gebruiken.

Helaas maar zo weinig reacties gehad dat er geen zinnig conclusie te trekken is.
Voor de mensen die gereageerd hebben bedankt. Ik sluit het af zonder resultaat.

Zelf ben ik al terug naar V147 en heb zojuist ook gevraagd via de app om V107 voor de P1 terug te zetten.
Dit is voor mij de minst slechte combinatie.

Inmiddels een week geleden gestart met HA en materiaal besteld voor een modbus aansluiting. Hopelijk krijg ik dan wel een goede regeling.
Want nu vliegen de waardes alle kanten op, ondanks dat ik DSMR 5 meter heb.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald_61 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:37:
Afgelopen donderdag had ik gevraagd of men mij via DM aan wilde geven of V148 beter was dan V147 en of met 1 of 3 fase aansluiting had. Zalf had ik namelijk het gevoel dat V148 eigenlijk voor de 3 fase gebruikers gereleased is.
Mijn bedoeling was hier een terugkoppeling te geven zodat iedereen dit mee kan nemen in de beslissing om V147 of V148 te gebruiken.

Helaas maar zo weinig reacties gehad dat er geen zinnig conclusie te trekken is.
Voor de mensen die gereageerd hebben bedankt. Ik sluit het af zonder resultaat.

Zelf ben ik al terug naar V147 en heb zojuist ook gevraagd via de app om V107 voor de P1 terug te zetten.
Dit is voor mij de minst slechte combinatie.

Inmiddels een week geleden gestart met HA en materiaal besteld voor een modbus aansluiting. Hopelijk krijg ik dan wel een goede regeling.
Want nu vliegen de waardes alle kanten op, ondanks dat ik DSMR 5 meter heb.
Die heb ik even gemist dan.
Maar ik heb shelly dus dat viel niet binnen je p1 onderzoek denk ik?

Tussen 147 en 148 zitten wel wat verschillen die had ik hier al eens geplaatst dacht ik.

Snellere reactie.
Geen standby verbruik indien accu vol.
Niet meer van die rare oplaadmomenten van 99 naar 100%.
Voor de rest draait het echt prima nu.

Maar dat is dus met shelly en niet met een p1.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 08:13
Test micro-grid

De Marstek Venus heeft 2 aansluitingen, GRID en BACKUP.
GRID is een net-volgende aansluiting, zonder netspanning doet deze aansluiting niets, met netspanning genereert deze aansluiting een volledig gesynchroniseerde 230V AC.
BACKUP is een net-vormende aansluiting, vergelijkbaar met een generator geeft deze uitgang een onafhankelijke 230V AC spanning (die dus niet gesynchroniseerd is met het hoofdnet)

De Marstek Venus ‘backup’ uitgang kan op 3 verschillende manieren gebruikt worden

1) Als nood backup, bij stroomuitval kun je met verlengsnoeren geïmproviseerd enkele belangrijke apparaten van stroom voorzien
2) Als onafhankelijke stroomvoorziening icm zonnepanelen, voor bv camper, boot, of een huisje op de heide zonder netaansluiting
3) Als automatische noodstroomvoorziening, hiervoor is echter additionele apparatuur nodig: de ‘Smart Backup Box’
(de ‘Smart Backup Box’ is niet plug-and-play, dient door een erkend installateur te worden aangesloten)

Helaas is de informatie over deze 3 toepassingen bij de leveranciers niet erg duidelijk. Zo heet de ‘Smart Backup Box’ soms ‘Smart Box’, of ‘Backup Box’ of zelfs ‘Backup functie’.
Voor zover ik weet is de ‘Smart Backup Box’ nog niet beschikbaar (bij sommige leveranciers kun je hem echter wel al bestellen volgens hun FAQ)

Ik heb vandaag optie 2 getest, onafhankelijke stroomvoorziening, batterij + zonnepanelen, volledig off-grid, CT003 losgekoppeld, wifi netwerk uitgeschakeld.

Alle vermogens zijn afgelezen in de Marstek app, ik heb ze voor de eenvoud afgerond, dus bv 473W wordt 500W.
Mijn zonnepanelen hebben micro omvormers type Hoymiles HM-300.
Als ‘verbruiker’ heb ik een waterkoker aangesloten van ca. 2000W
Venus E firmware V148, Marstek app V1.6.2

Mijn indruk: functioneert prima
- Micro-omvormers zonnepanelen herkennen spanning van Venus E backup uitgang als ‘netspanning’ en gaan stroom leveren
- Venus E laadt als opbrengst zonnepanelen groter is dan afgenomen vermogen (SOC loopt op, 16%,17%,18%...)
- Venus E ontlaadt als opbrengst zonnepanelen kleiner is dan afgenomen vermogen (batterij=verbruik-zonnepanelen)

Enkele opvallende details:
- De Marstek app past zich niet aan als alleen de backup gebruikt wordt, veel functies blijven zichtbaar maar doen niets meer.
- De Auto/AI/Manual modes doen nu niets (meerdere instellingen geprobeerd, geen verschil gezien)
- Bij ontladen wordt het vermogen nu in VA aangegeven ipv W
- Tijdens ontladen is de AC spanning op het ‘net’ iets lager dan tijdens laden (klopt met theorie over werking omvormers; spanningsverschil bepaalt richting van stroom)
- Geen 'Stand by' status meer, bij 0 vermogen staat er 'Laden 0W' of 'Ontladen 0 VA'

Ik heb de test na ca. 2 uur afgebroken en de batterij weer aan het net gekoppeld om deze manueel op te laden tot 99%. Daarna weer off-grid met de zonnepanelen. De batterij werd tot 100% vol geladen. Helaas stond de zon toen al erg laag, ik kon dus niet meer goed testen wat er gebeurt als de batterij helemaal vol is en de panelen nog stroom kunnen leveren. Wordt vervolgd.

Update 3-3-2025: Test met volle batterij

Dezelfde opstelling, SOC 99%, opladen met ca. 300W

Na een klein uur was de batterij vol, SOC 100%.
De rode WARN led op de batterij ging aan en de backup ging uit.
Door het wegvallen van de AC op de backup uitgang gingen ook de zonnepanelen uit, alles spanningsloos.
Na ca. 30 sec. ging rode led uit en backup weer aan, er was weer AC spanning.
Na nog eens 20-30 sec starten ook de zonnepanelen weer op.
De rode WARN led op de batterij ging weer aan en de backup ging weer uit.
Test afgebroken

CONCLUSIE

1) Je kunt de batterij via de backup aansluiting opladen vanuit zonnepanelen, maar uitsluitend in de SOC range 12-99%
2) Als de batterij leeg is (10-11%) is er geen AC spanning op de backup uitgang en werken de zonnepanelen niet
3) Als de batterij vol is (100%) ontstaat er een onstabiele situatie waarbij de backup steeds uit en aan geschakeld wordt.

Praktisch: Je kunt de batterij alleen onder toezicht via de backup aansluiting opladen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SehF_i06OIyvmJ1btcYzwkjiNCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PKTkBfTarq9M887kNrxADLnh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aE7lH4GvSf4cZ854WS-u4DTtyA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H1NBa2GCOB3nwBoSrwcVsI5L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlClDlxghvajPKoF0kGGx4stWBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1PBzPaumivK868ZMPSvI2iHD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Hometek op 03-03-2025 10:52 ]

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-09 16:04
Ronald.42 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:49:
[...]

Die heb ik even gemist dan.
Maar ik heb shelly dus dat viel niet binnen je p1 onderzoek denk ik?

Tussen 147 en 148 zitten wel wat verschillen die had ik hier al eens geplaatst dacht ik.

Snellere reactie.
Geen standby verbruik indien accu vol.
Niet meer van die rare oplaadmomenten van 99 naar 100%.
Voor de rest draait het echt prima nu.

Maar dat is dus met shelly en niet met een p1.

Ja, eigenlijk in combinatie met de P1 van Marstek. Die combinatie behoort goed te werken.
Maar ook in andere combinaties is het interessant.
Jij heb toch 3 fase?
oeps mijn reactie voor de /quote. Dus even aangepast.

Ja, eigenlijk in combinatie met de P1 van Marstek. Die combinatie behoort goed te werken.
Jij heb toch 3 fase?

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald_61 op 02-03-2025 17:59 ]

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald_61 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:55:
[...]

oeps mijn reactie voor de /quote. Dus even aangepast.

Jij heb toch 3 fase?
Idd driefasen hier.
Anders kan ik die 15Kwp aan pv niet kwijt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stil
  • Nu online
SatScan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:31:
[...]

Probeer eens tenminste 20m aangesloten.
Ik vermoed dat een rescue mode inzit die zorgt bij te lage vermogen de batt met drubbellading weer voldoende vermogen opbouwt om normaal te functioneren. Kost alleen wat tijd...
Helaas, ook dat lost het niet op.
Los van de led bij de on/off knop ‘dood’ als een platte pier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:44:
[...]

Lis van de led bij de on/off knop ‘dood’ als een platte pier
De on/off knop al eens achterlijk lang ingedrukt gehouden met de stekker in een stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:44:
[...]

Lis van de led bij de on/off knop ‘dood’ als een platte pier
Helaas, garantie inroepen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:30
Nou die Marstek ct003 blijkt voor mij toch erg knudde. Bij NOM stand ontlaad hij steeds het maximale (2500w), nu ik de HW P1 er weer in stop (danwel in Beta volgens de Marstek app) draait hij heel netjes NOM. Veel stabieler ook. Én weer zicht op het gehele verbruik dankzij de energy app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jellybrah schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:56:
Nou die Marstek ct003 blijkt voor mij toch erg knudde. Bij NOM stand ontlaad hij steeds het maximale (2500w), nu ik de HW P1 er weer in stop (danwel in Beta volgens de Marstek app) draait hij heel netjes NOM. Veel stabieler ook. Én weer zicht op het gehele verbruik dankzij de energy app.
hahaha en bij mij net andersom... als je een splitter gebruikt kan de volgorde in de splitter uitmaken is uit de praktijk gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier word ik blij van....

Overdag NOM en resultaat van sluimerverbruik gisteren op NOM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4boaoPz5qOE9ETUsBpVcczpt8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gtMSztFbfPLos1tAP1qUlbGd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpHkwC9XM5H25MpfcvnzlV05BJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l9wxG2yR5Br96whOFhqUNuMN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stil schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:36:
[...]

[...]

v148 is het enige wat ik in de app zie. Je vraagt omdat?
Om zo te zien met welke firmware de problemen zich voordoen
Bij mij deden zich okk gekken dingen voor met v148 ben nu weer op v147

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:15:
Hier word ik blij van....

Overdag NOM en resultaat van sluimerverbruik gisteren op NOM

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier vandaag ook weer top.
Ben nu echt blij met de Marstek.
Je ziet het in deze grafiek niet echt terug maar hij pakt echt alles mee.
Ben overigens nu nog wel van oordeel dat een tweede accu nog niet echt zinvol is.
Dat is ergens ook wel op te vangen met slim verbruiken.
Of gewoon nog een paar knaken aftikken dat je er niet meer over na hoeft te denken dat kan natuurlijk ook..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7rO0aydeHUtagOk0PFb47muKJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27wlxK0I0zgcwq1EkKvS5AWi.jpg?f=fotoalbum_large

Laatse dagen met een feilloos werkende accu dikke stappen naar zoveel mogelijk eigen opwek verbruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYzN2XdK8TEAoz0iJURy9mM1alE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nM79POjIXePwTlsKUXch6STG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:39:
[...]

Hier vandaag ook weer top.
Ben nu echt blij met de Marstek.
Je ziet het in deze grafiek niet echt terug maar hij pakt echt alles mee.
Ben overigens nu nog wel van oordeel dat een tweede accu nog niet echt zinvol is.
Dat is ergens ook wel op te vangen met slim verbruiken.
Of gewoon nog een paar knaken aftikken dat je er niet meer over na hoeft te denken dat kan natuurlijk ook..

[Afbeelding]

Laatse dagen met een feilloos werkende accu dikke stappen naar zoveel mogelijk eigen opwek verbruiken.

[Afbeelding]
Ja ben het helemaal met je eens. Ik gebruik de periode tot 2027 om een en ander uit te vogelen. Wat past het beste bij mijn situatie.

Fijn dat we hier gezamenlijk de informatie delen zodat een ieder daar zijn voordeel mee kan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Slim sturen wordt belangrijk in de toekomst, echter er is een variabele en dat is het weer.
Vandaag 61kWh opgewekt en daarvan een kleine 57kWh direkt verbruikt, auto laden, accu laden, WpB, WP Wasmachine en droger liep allemaal, door het handmatig terug regelen van de auto lader voorkwam ik dat de accu terug leverde terwijl er 9kW opwek was.
Ik heb een 5,7kW Zendure en denk dat ik er nog een accu bij plaats en dan op 7,6 zit, voor half oktober tot begin maart te weinig maar voor de rest meer dan genoeg verwacht ik.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Pagina: 1 ... 72 ... 260 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.