Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:48

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Gwaihir schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:11:
[...]

Dus niet elke batterij is meldingsplichtig.

Type A begint pas bij 800W, zoals je op de link had kunnen lezen. Dus je wordt pas meldingsplichtig (en losse groep en vaste aansluiting plichtig) als je aan die 800W setting komt.
Oke mooi zo. Maar het wordt wel een semantische discussie. Ik las dit bij stedin. https://www.stedin.net/eu...sen-voor-energie-opwekken

Voor Type A (0,8 kW – 1 MW) betreft de procedure het registreren van de data uit het installatiedocument van de RfG via energieleveren.nl.

Daar staat echt 800watt. En zonder de switch om te halen is de accu 800watt. Ik lees ook niet omvorm vermogen of opwek vermogen.

Enfin advocaten voer wat mij betreft.

[ Voor 38% gewijzigd door DePrutser op 28-02-2025 20:26 ]

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

LawrenceBouman schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:40:
[...]

Ik heb gevonden dat de Kaifa MA304 -

Elke seconde voor stroomverbruik en -injectie (real-time data).

Elke 10 seconden voor gasverbruik (indien gekoppeld aan een gasmeter).

Als je de data uitleest via een P1-kabel of HomeWizard, kun je dus bijna real-time je stroomverbruik zien. Gebruik je een API of externe uitlezing, dan kan er wat vertraging zijn afhankelijk van de software die je gebruikt.

Ik sta net weer in mn meterkast te gluren om te kijken of het klopt, jep is echt een Kaifa MA304
Op mijn p1 hub op de kaifka ma304 zie ik elke 10 seconden data voorbij komen.
Ik ben ook even gaan kijken in de protocollen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_95328sMe2dbKoPHftJpUwgXU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OxhFG5pzAVJjKohokQqoJm9h.png?f=fotoalbum_large

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Laatst online: 20-08 18:20
Br4M schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:21:
Heb de Shelly inmiddels werkend met Venus batterij. Vandaag ook de tweede Venus erbij gezet. Wat nu opvalt is dat de batterijen zich niet bewust zijn van elkaar. Zodoende kan de batterij laden en de ander gelijktijdig ontladen in auto modus. Zijn hier al oplossingen voor?
Neen werkt nog niet, heb er zelf ook 2 op een 3 fasig net. Eentje in auto en de 2e staat manueel. Heb de manuele zo ingesteld dat ze overdag laad tegen 500watt in de uren dat ik sowieso doe opbrengst heb, en ontlaad tegen 300watt ‘s nachts zodat mn basisverbruik gecovered is. Alles erboven vult de andere batterij op auto aan.
Via de app timinh gevraagd maar geen antwoord, hierbij oproep om de vraag via de app te stellen zodat er wat prio komt. 3e batterij zou het probleem oplossen maar is overkill voor mij

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Gwaihir schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:11:
[...]

Dus niet elke batterij is meldingsplichtig.

Type A begint pas bij 800W, zoals je op de link had kunnen lezen. Dus je wordt pas meldingsplichtig (en losse groep en vaste aansluiting plichtig) als je aan die 800W setting komt.
Maar ben je wel meldingsplichtig als je 2 installaties hebt van 800W. Dan heb je op jouw aansluiting namelijk mogelijk 1600W (als je dit zo hebt ingesteld).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Ik denk dat ik wel weet hoe dit gaat lopen.
  • Half NL gaat accu's kopen, deels ook stekkeraccu's.
  • De energiebedrijven gaan lobby'en tegen deze accus (drogreden: ontstabiliteit). Dit ga je zien in eerst subtiele berichtjes en later politieke maatregelen.
  • Er komen nieuwe regels tegen dit soort accu's
  • Tegen september 2026 breekt er een ware hype uit op accu's, ze zijn niet meer aan te slepen
  • Er komt een speciaal tarief op huisaccu's (energiebelasting) net als rode diesel: Niet toegestaan om te rijden op "zelfgemaakte stroom".
Screen shot dit maar, komt wel uit denk ik :) helaas.

Ik ga wel off grid denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Servowire op 28-02-2025 20:31 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drar
  • Laatst online: 16-09 15:22
LocomoJohn schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:10:
@Ronald.42 400 ontladen in de opdracht geeft dus een verkoop van 376, dus 24 watt, gaat verloren door het omvormen?
Zo zie ik het. Maar werkt het zo? Hier ben ik een leek in
6 watt vind ik aannemelijk maar 24??
Ik denk het wel. ik heb een solaredge systeem, als ik in de app van solaredge kijk is de opwek altijd iets hoger dan in de app van HW op de kwh meter van de zonnepanelen, het is niet veel maar ik denk dat dit inderdaad verlies is door warmte of lange kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
Servowire schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:30:
Ik denk dat ik wel weet hoe dit gaat lopen.
  • Half NL gaat accu's kopen, deels ook stekkeraccu's.
  • De energiebedrijven gaan lobby'en tegen deze accus (drogreden: ontstabiliteit). Dit ga je zien in eerst subtiele berichtjes en later politieke maatregelen.
  • Er komen nieuwe regels tegen dit soort accu's
  • Tegen september 2026 breekt er een ware hype uit op accu's, ze zijn niet meer aan te slepen
  • Er komt een speciaal tarief op huisaccu's (energiebelasting) net als rode diesel: Niet toegestaan om te rijden op "zelfgemaakte stroom".
Screen shot dit maar, komt wel uit denk ik :) helaas.

Ik ga wel off grid denk ik.
Profetische woorden maar ik denk dat ze wel zullen kloppen, ook in Belgie.
Sinds ze ons met de zonnepanelen opgelicht hebben weiger ik nog zelf te investeren. Gelukkig 2 retroaktieve investeringspremies wegens digitale gekregen van onze gulle overheid. Die premies aangewend voor de aankoop van 2 marstek’s en dat zal het dan zijn. Hopelijk halen we er nog wat rendement uit.

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28
De kogel is door de kerk en vanmiddag met bloed, zweet en tranen de MT 5,12 kWh naar zolder gesjouwd.

In eerste instantie op advies van de verkopende partij de US/Non EU server gekozen bij registratie omdat dan de HW P1 met 3 fase volgens hen zou werken. Dit bood echter geen soelaas en uiteindelijk account verwijderd en een nieuwe aangemaakt voor de Europese Unie.

Na diverse updates uiteindelijk aanbeland bij de meest recente versie en zijn er nu geen updates meer beschikbaar (V148 en app V1.6.2). En warempel de HW P1 Meter (Beta) kunnen selecteren en configureren.

Overigens zag ik wel het hele arsenaal aan HW producten voorbij komen die hier in huis gebruikt worden zoals de watermeter en de energy sockets. In de app bij CT-weergave laat hij echter geen waardes zien voor de fases A, B en C. En ook waarde bij totaal ontbreekt. Wel komt er data door bij Venus E.

Tot nu toe niet ontevreden en was redelijk snel up and running.

Mijn slimme meter is een Landis+Gyr E360 SMR5.0 en deze heb ik nergens kunnen selecteren of aan moeten geven (zie dit ook nergens terug in de app). De batterij was voor 80% gevuld, dus ik blijf er maar even vanaf en laat 'm zijn ding doen op auto.

Lees nu uit in de HW app middels een HW energy socket.

Ik hoor overigens het lichte zoemgeluid ook als ik dichtbij de batterij ben. Het stoort me echter (nog) niet omdat hij redelijk ver van mij vandaan staat op zolder.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:50:
[...]

Ja, en hij zal stoppen met laden op 11%.
Ook wel eens gehad.
Heb ik ook al gehad, komt wel terug in orde

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Svs79 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:24:
[...]

Neen werkt nog niet, heb er zelf ook 2 op een 3 fasig net. Eentje in auto en de 2e staat manueel. Heb de manuele zo ingesteld dat ze overdag laad tegen 500watt in de uren dat ik sowieso doe opbrengst heb, en ontlaad tegen 300watt ‘s nachts zodat mn basisverbruik gecovered is. Alles erboven vult de andere batterij op auto aan.
Via de app timinh gevraagd maar geen antwoord, hierbij oproep om de vraag via de app te stellen zodat er wat prio komt. 3e batterij zou het probleem oplossen maar is overkill voor mij
Ik zit in dezelfde situatie, sta op het punt een 2de bat te kopen. OOk 3 fase net en 3is overkill
Heb ook gevraagd naar een timing en kreeg volgend antwoord via de feedback :

Hello, thank you for your feedback. We are still working on resolving the coordination issue between the two devices. The exact timeline is not clear yet, but we will work to resolve it as soon as possible.

Komt wel in orde, heb er verrouwen in.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:17
Sonero schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:40:
[...]

ANWB zegt er dit over: “Hoewel er dus elektrische auto’s bestaan met de juiste hardware, kan op het moment van schrijven geen enkele EV daadwerkelijk bi-directioneel laden. Het ontbreekt namelijk nog aan de juiste laders en/of de benodigde software.
Volledig offtopic maar ze weten niet waar ze over spreken. De Quasar wallbox voor de Nissan Leaf kan dat al een paar jaar. Is wel chademo en inderdaad niet zo bekend. Zeker niet in België omdat ze op vraag van Synergrid de firmware hebben moeten aanpassen zodat hij veel minder kon terugleveren dan in andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drar
LocomoJohn schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:34:
Als ik op mobiele data zit, dus buiten mijn eigen wifi netwerk waar de accu en p1 meter mee verbonden zijn, dan heb ik in de Marstek app alleen verbinding met de accu, niet met de ct003
Als ik via de accu op CT druk krijg ik wel te zien dat de ct003 online is
Maar als ik de ct003 vanuit apparaatbeheer selecteer krijg op afstand geen verbinding met t apparaat.

Hebben jullie wel verbinding met de ct003 buiten eigen wifi apparaatbeheer?
nee het is net of er twee apparaten in het systeem staan,de batterij kan ik wel met wifi uit en g4 zien maar de ct003 niet,ik vroeg mij ook al af of de ct 003 niet verbonden was op een surfer met de cloud en de acccu wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-09 20:36
Svs79 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:44:
[...]

Profetische woorden maar ik denk dat ze wel zullen kloppen, ook in Belgie.
Sinds ze ons met de zonnepanelen opgelicht hebben weiger ik nog zelf te investeren. Gelukkig 2 retroaktieve investeringspremies wegens digitale gekregen van onze gulle overheid. Die premies aangewend voor de aankoop van 2 marstek’s en dat zal het dan zijn. Hopelijk halen we er nog wat rendement uit.
Klopt volledig.
We zullen verplicht zijn om zelfs kleine thuis-batterijen door te geven aan netbeheerder.
Dat staat al zo in de beschrijving van de wijziging van het A.R.E.I. die toelaat om vanaf 17-4-2025 gehomologeerde plug&play-apparaten aan te sluiten.
Dat is niet voor niets he.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:39
Jojan265 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:26:
[...]

Maar ben je wel meldingsplichtig als je 2 installaties hebt van 800W. Dan heb je op jouw aansluiting namelijk mogelijk 1600W (als je dit zo hebt ingesteld).
Het is een raar geval, je kunt hem ook op 2500 zetten, dan is hij wel melding plichtig.
Punt is dat niet duidelijk is of je van dat maximum uit moet gaan.

Een ander punt is dat batterijen het net zwaar belasten als je via een energie leverancier op de onbalans markt gaat handelen en elke dag 40kWh (20 laden en 20 ontladen) over het net pompt.
Een accu die alleen gebruikt wordt om zonne energie op te slaan zoals deze Marstek juist voor ontlasting van het net zorgt.
Twee totaal verschillende toepassingen waar de meldingssite geen onderscheid in maakt en eigenlijk voor batterijen in de huidige opzet niet voorziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:26:
HW P1 is beta beschikbaar

Tot nu toe komen ze de aangekondigde afspraken na!
Werkt wel echt beta... dus niet...
met de p1 v109 werkte hier voor het eerste de 3 fase reddelijk goed daarvor met de p1 niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:32:
Mijn batterij staat in Auto mode, zag rond 19:30 aan de leds dat de batterij aan het opladen was ondanks dat de magnetron aan stond en de zon al bijna onder was.
In de app bleek dat de batterij ontladen was tot 4%:

[Afbeelding]
oei 4% datis niet goed
mag niet onder de 11 zakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sniper-JP schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:12:
De accu draait bijna perfect sinds dinsdag (toen kwam de accu binnen) haal een RET van 75,3%
laden op 2500 en ontladen op 800. kan de accu gebruiken tot ongeveer 21 uur. Omdat ik maar stroom lever met max 800 watt kan ik geen NOM draaien in de avond als de zonnepanelen uit gaan. mijn gebruik is hoger dan 800 watt.

verwarm het hele huis met airco's met warmtepomp functie (3 stuks) 1 staat er 24 uur per dag aan dus ons stroom gebruik is redelijk hoog. maar gebruik maar 0,5 M3 gas per dag voor warm water (douche) :)

heb nog geen updates gezien dus draai op v147 op de accu, en v107 op de P1 van Marstek.
geen idee wanneer ik de update ga krijgen
Ik haal al sinds 18-1 73% met 2500watt ontladen in automode

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Horla schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:59:
@Maxwp :
Ik ben zojuist eens gaan luisteren toen de batterij 10W aan het terugleveren was en mijn elektriciteitsmeter die er anderhalve meter van staat maakt meer geluid dan de batterij. Ik ontken het probleem zeker niet (ik heb zelf een defecte batterij gehad) maar het is volgens mij niet noodzakelijk gerelateerd aan de 212 update.
mijn slimme meter hoor ik niks van is geheel stil ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drar
Ik heb nu een paar uur de HW p1 meter draaien,hiervoor had ik een upgrade gekregen voor de ct003.
Helaas draaide die ook niet stabiel, steeds aan en uit. de HW p1 meter blijft wel online en is in de HW app mooi te volgen met een energy soccet er tussen. de marstek app is verre van stabiel, als er in de app wordt aangegeven dat de ct offline is zie ik op de accu en in de HW app dat er gewoon connectie is.Ik heb zelfs vastlopers zodat ik mijn telefoon opnieuw moet opstarten.
In ieder geval ben ik blij dat de connectie tussen de batterij en de hw p1 meter stabiel is. hoe het verder zich ontwikkeld zal ik de komende dagen afwachten. ik heb op advies via deze site een travel modem gekocht en daar de accu en de HW p1 op aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A3-D schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:51:
De kogel is door de kerk en vanmiddag met bloed, zweet en tranen de MT 5,12 kWh naar zolder gesjouwd.

In eerste instantie op advies van de verkopende partij de US/Non EU server gekozen bij registratie omdat dan de HW P1 met 3 fase volgens hen zou werken. Dit bood echter geen soelaas en uiteindelijk account verwijderd en een nieuwe aangemaakt voor de Europese Unie.

Na diverse updates uiteindelijk aanbeland bij de meest recente versie en zijn er nu geen updates meer beschikbaar (V148 en app V1.6.2). En warempel de HW P1 Meter (Beta) kunnen selecteren en configureren.

Overigens zag ik wel het hele arsenaal aan HW producten voorbij komen die hier in huis gebruikt worden zoals de watermeter en de energy sockets. In de app bij CT-weergave laat hij echter geen waardes zien voor de fases A, B en C. En ook waarde bij totaal ontbreekt. Wel komt er data door bij Venus E.

Tot nu toe niet ontevreden en was redelijk snel up and running.

Mijn slimme meter is een Landis+Gyr E360 SMR5.0 en deze heb ik nergens kunnen selecteren of aan moeten geven (zie dit ook nergens terug in de app). De batterij was voor 80% gevuld, dus ik blijf er maar even vanaf en laat 'm zijn ding doen op auto.

Lees nu uit in de HW app middels een HW energy socket.

Ik hoor overigens het lichte zoemgeluid ook als ik dichtbij de batterij ben. Het stoort me echter (nog) niet omdat hij redelijk ver van mij vandaan staat op zolder.
Ik heb van sinds de HWP1 kon geselecteerd worden er een aantal weken geleden in mijn 3fase systeem in auto mode probleemloos mee gedraaid. Ook begin vorige week nog met versie V148. Ik heb een Sagecom T211 die elke seconde data doorgeeft.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
drar schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:12:
Ik heb nu een paar uur de HW p1 meter draaien,hiervoor had ik een upgrade gekregen voor de ct003.
Helaas draaide die ook niet stabiel, steeds aan en uit. de HW p1 meter blijft wel online en is in de HW app mooi te volgen met een energy soccet er tussen. de marstek app is verre van stabiel, als er in de app wordt aangegeven dat de ct offline is zie ik op de accu en in de HW app dat er gewoon connectie is.Ik heb zelfs vastlopers zodat ik mijn telefoon opnieuw moet opstarten.
In ieder geval ben ik blij dat de connectie tussen de batterij en de hw p1 meter stabiel is. hoe het verder zich ontwikkeld zal ik de komende dagen afwachten. ik heb op advies via deze site een travel modem gekocht en daar de accu en de HW p1 op aangesloten.
Hij draait hier sinds dat ik de accu en shelly op een dedicated travel modem heb draaien nagenoeg perfect.
Ik heb overigens geen enkel probleem met de app.
Thuis via wifi kan ik prima de app gebruiken met of zonder Bluetooth.
En zelfs 40 km van huis kan ik prima de accu benaderen.

Ik werk met Android op een A52s van een paar jaar oud.
Verder de laatst beschikbare versie firmware voor accu en app.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:50
Ik durf dit bijna niet te schrijven. Ik denk dan gaat het vast weer mis, maar ik doe het dan toch.

Na veel gedoe zoals zoveel met mij hadden met onder andere de Marstek P1 meter en de Landis Gyr E350 heb ik een paar dagen geleden die update gekregen. Na installatie natuurlijk geprobeerd op AII, maar dat leek wel een flipperkast. Een paar 1000 W omhoog en later omlaag weer. Als een flipperkast bal weer.

Toen las ik hier de tip van iemand die even helemaal overnieuw begonnen was. Alle apparaten uit de app. De app even weg. Alle apparaten stroomloos. Wel hetzelfde account gehouden. Account wijzigen was mijn volgende stap geweest als dit niet zo lukken.

Na een tijdje wachten vanaf nul beginnen. Dus eerst de batterij aanzetten, opzoeken, et cetera in de app.
Daarna de P1 meester zoeken en ook toevoegen en configureren

En dan hopen dat die schone start effect heeft.

Dus toen ik om 17:00 uur thuiskwam, heb ik dat gedaan en hem daarna aangezet op AI

De accu was vol en de zon schijnt nog volop, dus de meter bleef gewoon op nul en de batterij of accu deed niets. Dus al etend de HW display scherp in het oog gehouden.

Al snel bleef hij vrij stabiel rond de nul hangen. Hij schommelde wel wat op een neer naar 50+ en min of 100+ en min. Maar hij deed vrij rustig. Af en toe een uitschieter naar iets boven de 1000 of iets daaronder maar vrij snel daarna weer in de buurt van de nul op enkele tientallen watts na

Nu draait hij al vanaf een uur of vijf tot en met nu heel netjes. Als je op de meter kijkt van HomeWizard gaat er af en toe nog wel een paar 100 baht op een neer, maar hij staat ook regelmatig op echt nul.

Als ik in die uren dan had ik hem normaal altijd op Manual 250 gestaan. Nu beweegt hij zich daar constant omheen en als ik naar het totale verbruik op een avond kijk, doet hij het zuiniger dan dat ik op Mandy wall deed. Dus ondanks die pieken en dalen die AK af en toe nog zie.

Mijn verbruik voor vandaag was € 0,11 negatief dankzij de zonne-energie en dat is nu - € 10 cent dus wat hij ook doet hij blijft wel nauwkeurig rond het midden

Nu kijk ik toevallig op en nu is hij weer 1300 W aan het laden op het net dus uit de accu. Ik laat hem nu gewoon gaan en ik zie hem nu ook alweer terug lopen naar zoals ik eerder zei wat meer weer neutraal.

Dus ik heb er een beetje vertrouwen in gekregen. Ik laat hem lekker vannacht zo doordraaien en kijk morgen wat er gebeurt is en ik ben van plan om hem morgen inclusief de zonen en zo gewoon te laten lopen en kijken wat er gebeurt, maar ik wilde even deze positieve ervaringen ook delen.

Wat betreft het grotere aantal watt naar het net sturen ik zie nu dat hij dat compenseert door ongeveer hetzelfde even terug te halen

[ Voor 6% gewijzigd door Koniade op 28-02-2025 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drar
Ronald.42 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:25:
[...]

Hij draait hier sinds dat ik de accu en shelly op een dedicated travel modem heb draaien nagenoeg perfect.

Klopt ik kan de accu ook benaderen als ik van huis ben maar dat kon met de ct 003 niet daarom vroeg ik mij af of de ct003 wel via de server draait of alleen via wifi. ik heb nu de hw p1 ge installerd en heb nu al een paar uur contact zonder om de tien minuten uitval. het moet nog blijken of de hw inderdaad onder alle omstandigheden werkt maar vooralsnog ben ik heel wat stappen verder. Ik heb intussen wel begrepen als je het systeem perfect wilt hebben je een shelly moet installeren. het plug en play idee valt dan wel weg maar dat is het nu ook niet echt :) ik ben nog maar ruim een week met deze materie bezig super interessant( een commodore c16 gevoel)
Allen ben ik al een paar keer er op gewezen dat ik dat ding moet terug sturen omdat 2000 euro zonde geld is! :) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
drar schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:12:
Batterij eens manueel volladen, dan in auto zetten en eens 24u monitoren met de HW app in stroom totaal en niet meer naar de MT app kijken . Als je in HW app een goede nom regeling ziet de batterij gewoon eens een week zijn gang laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud871
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 07:44
Ronald.42 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:25:
[...]

Ik kan sinds afgelopen zondag alleen nog maar via Bluetooth verbinden met de accu. Daarvoor werkte het prima via wifi/internet. Er is niets gewijzigd bij mij. Zaterdag voordat ik ging slapen werkte het nog via wifi, zondag ochtend niet meer.
Ik heb een ticket aangemaakt en de reactie was:
Hello, we sincerely apologize for the inconvenience caused. We will address this issue in the next app update. Thank you for your understanding.

Dus nog maar even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ruud871 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:53:
[...]

Ik kan sinds afgelopen zondag alleen nog maar via Bluetooth verbinden met de accu. Daarvoor werkte het prima via wifi/internet. Er is niets gewijzigd bij mij. Zaterdag voordat ik ging slapen werkte het nog via wifi, zondag ochtend niet meer.
Ik heb een ticket aangemaakt en de reactie was:
Hello, we sincerely apologize for the inconvenience caused. We will address this issue in the next app update. Thank you for your understanding.

Dus nog maar even afwachten.
Wifi opnieuw configureren heb je al wel geprobeerd neem ik aan?
Dus netwerk en wachtwoord opnieuw etc.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br4M
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-07 12:43
Svs79 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:24:
[...]

Wat bedoel je met: 3e batterij zou het probleem oplossen?
Ik heb hetzelfde via krachtstroom aansluiting, wil op elke fase een accu maar wel dat ze samenwerken. Heb bericht via feedback knop in de app gestuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drar
PNARI schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:52:
[...]

Batterij eens manueel volladen, dan in auto zetten en eens 24u monitoren met de HW app in stroom totaal en niet meer naar de MT app kijken . Als je in HW app een goede nom regeling ziet de batterij gewoon eens een week zijn gang laten gaan.
dat idee had ik ook, zie in de hw app dat hij de laatste paar uur nom draait in de autostand. even wachten dus hoe dit gaat ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud871
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-09 07:44
Ronald.42 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:54:
[...]

Wifi opnieuw configureren heb je al wel geprobeerd neem ik aan?
Dus netwerk en wachtwoord opnieuw etc.
Jazeker, accu ook verwijderd uit de app en opnieuw toegevoegd. Reset van de accu. En ook de update naar v148.
Een echte factory reset kan volgens mij niet of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Svs79
Br4M schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:56:
[...]

Wat bedoel je met: 3e batterij zou het probleem oplossen?
Ik heb hetzelfde via krachtstroom aansluiting, wil op elke fase een accu maar wel dat ze samenwerken. Heb bericht via feedback knop in de app gestuurd!
Het probleem stelt zich blijkbaar enkel bij 2 accus en een 3fase net.

>>

Op dit moment ondersteunen we bij het beheren van meerdere apparaten alleen het besturen van één apparaat per fase. Als u drie Venus-apparaten hebt, kan nulfeed-in worden bereikt. Met slechts twee apparaten moet echter één fase ongebruikt blijven, of u kunt één apparaat gebruiken voor driefasenstroomcompensatie terwijl het andere apparaat in de handmatige modus werkt als tijdelijke oplossing. Anders kunnen er conflicten ontstaan. We werken actief aan het oplossen van dit probleem. Bedankt voor uw begrip en ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermlek
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06:46
Ik heb al enige tijd 1 5.12 kWh batterij die met de ct003 perfect werkte totdat ik besliste om een extra batterij te plaatsen. Via feedback info gevraagd aan hame hoe te werk te gaan. Zij hebben 2 updates doorgeduwd naar mij : v009 voor de meter en de v148 voor de batterij. Deze versie zou kunnen samenwerken met de installatie van 2 batterijen. De nieuwe batterij moet op een aparte fase geplaatst worden. Mijn nieuwe batterij komt pas volgende week maandag rond de middag toe. Hierover kan ik nog niets vertellen.
Wat ik wel kan vertellen is dat met de update van de meter deze ook de waarden van fasen weergeeft. Enig probleem ik sta op auto met zelfconsumptie en dit werkt voor geen meter met de ct003 met de laatste updates. Die ging continu van efkens ontladen naar laden 's nachts wel te verstaan. Dat kan echt de bedoeling niet zijn.
Ondertussen was ook met de v148 ook de beta van hw beschikbaar gekomen. Deze uit pure miserie maar geselecteerd en werkt ongelofelijk goed op dit moment. Opvallend is de refresh rate van de hw t.o.v. de ct003. Als je de ct selecteert dan zie je de visuele uitlezing van de uitgelezen ontvangen waarden. Het is opmerkelijk dat de snelheid waarmee die grafiek vooruit gaat bij de hw t.o.v. de ct003 bijna met snelheid x10. Ik las hier een stukje terug dat de hw geen aparte waardes van de fase geeft - bij mij doet hij dit wel zowel bij de hw als ctoo3 firmware v109. Kan het zijn dat je een abo moet hebben bij hw om de aparte fasewaarden te krijgen?

2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocomoJohn
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-09 14:21
Koniade schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:36:
Dus ik heb er een beetje vertrouwen in gekregen. Ik laat hem lekker vannacht zo doordraaien en kijk morgen wat er gebeurt is en ik ben van plan om hem morgen inclusief de zonen en zo gewoon te laten lopen en kijken wat er gebeurt, maar ik wilde even deze positieve ervaringen ook delen.

Wat betreft het grotere aantal watt naar het net sturen ik zie nu dat hij dat compenseert door ongeveer hetzelfde even terug te halen
Ik ben benieuwd naar je bevindingen van deze 24H, ik volg je ervaringen, heb dezelfde meter in de meterkast (nog wel) en ik overweeg nu om vanmiddag ook de apparaten opnieuw in de app te zetten, al zijn de verbindingen bij mij zoals lijkt stabiel, dus kan niet goed inschatten op welke manier ik daar winst kan behalen. Ik overdenk dit tot vanmiddag, na 14:00 hoop ik dat ie nagenoeg vol staat en dan durf ik eerder AI test te draaien dan met een lege hahaha :P

NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-09 14:25
Met betrekking tot het backup stopcontact van de Marstek Venus: ik lees dat dit uitgeschakeld wordt bij een SOC kleiner dan 11%. Is het in software van de Marstek Venus mogelijk om een "forced charge" uit te voeren als de SOC bijvoorbeeld onder de 15% zakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Laatst online: 16-09 20:35
De BTW Teruggave is Binnen!
Ik had deze al ingediend zodra mijn Duravolt begin december was betaald, dus nog voordat de battery was geleverd.

Ik had al een keer teruggave gehad voor de Zonnepanelen dus ik had alles eerst omgezet op de naam van mijn partner.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-07 23:24
Weet iemand wat er bij mij fout gaat/hoe krijg ik HWP1 werkend?

Ik heb via CT de HWP1 geselecteerd en daarna geconfigureerd (API aan).
Eenmaal toegevoegd wordt op geen enkele fase + totaal een waarde zichtbaar, alles op 0.
Zet ik de batterij op zelfconsumptie, gaat de batterij ongeveer 30s als een gek ontladen, eerste 20s stabiel bijna 800w of 1980w (met of zonder begrenzer) en daarna 10s lang ontladen van 0 tot zelfde waarde maar dat ongeveer 5x per seconde fluctuatie.Daarna terug naar 0 en doet niets meer, al laat ik het zo 2 dagen staan.
Ik heb FW148 en laatste BMS versie.
De CT003 heb ik nog niet.

Batterij al keer 0f 8 teruggezet naar fabrieksinstellingen om het opnieuw te proberen, zowel op VS server (toen P1 beta nog niet beschikbaar was) als EU server.

Iemand ideeen wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rick- schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:28:

Eenmaal toegevoegd wordt op geen enkele fase + totaal een waarde zichtbaar, alles op 0.
Zet ik de batterij op zelfconsumptie, gaat de batterij ongeveer 30s als een gek ontladen, eerste 20s stabiel bijna 800w of 1980w (met of zonder begrenzer) en daarna 10s lang ontladen van 0 tot zelfde waarde maar dat ongeveer 5x per seconde fluctuatie.Daarna terug naar 0 en doet niets meer, al laat ik het zo 2 dagen staan.

Batterij al keer 0f 8 teruggezet naar fabrieksinstellingen om het opnieuw te proberen, zowel op VS server (toen P1 beta nog niet beschikbaar was) als EU server.

Proberen te controleren of je wifisignaal goed is bij de P1 en de batterij. Hoeveel % wifi geeft de P1 aan in de HWapp? En controleer bij de batterij eens de sterkte van het signaal ? Om de hoeveel seconden geeft slimme meter een signaal?
Problemen best ook meteen melden bij MT via feedbackknop in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
  • Laatst online: 06:46

Kan je eens testen als je in de app gaat van hw en de grafiek van het stroomtotaal aanklikt om in landscape te gaan dan kan je onderaan rechts kiezen voor faseoverzicht - lukt dit bij u? Want ik ben aan het twijfelen of je dat niet standaard krijgt maar enkel met het abo van hw. Ik heb een abo en heb altijd ook de 3 fasen kunnen zien maar niet in de app van marstek. Ik heb nu versie v148 misschien dat dit daarmee te maken heeft.

2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-
PNARI schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Proberen te controleren of je wifisignaal goed is bij de P1 en de batterij. Hoeveel % wifi geeft de P1 aan in de HWapp? En controleer bij de batterij eens de sterkte van het signaal ? Om de hoeveel seconden geeft slimme meter een signaal?
Problemen best ook meteen melden bij MT via feedbackknop in de app.
P1 is zo’n 62%, batterij staat er naast, mogelijk bereik iets lager. Echter waa ik ook in huis ben, P1 data komt altijd en overal binnen in HW maar ook de accu kan ik overal (manueel) aansturen.

Elke seconde heb ik een signaal. In HW app werkt alles per seconde per fase vloeiend.

[ Voor 6% gewijzigd door Rick- op 01-03-2025 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-
hermlek schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:48:
[...]

Kan je eens testen als je in de app gaat van hw en de grafiek van het stroomtotaal aanklikt om in landscape te gaan dan kan je onderaan rechts kiezen voor faseoverzicht - lukt dit bij u? Want ik ben aan het twijfelen of je dat niet standaard krijgt maar enkel met het abo van hw. Ik heb een abo en heb altijd ook de 3 fasen kunnen zien maar niet in de app van marstek. Ik heb nu versie v148 misschien dat dit daarmee te maken heeft.
Die heb ik, maar ik heb ook abbo (weet niet of het onderscheid maakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 00:36
Ruud871 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:04:
[...]

Jazeker, accu ook verwijderd uit de app en opnieuw toegevoegd. Reset van de accu. En ook de update naar v148.
Een echte factory reset kan volgens mij niet of wel?
Bij de Instellingen kun je wel 'Fabrieksinstellingen' selecteren, maar mijn ervaring is dat niet alles gereset werd, wifi gegevens en ingestelde prijsdrempels waren na de reset nog steeds aanwezig.
Dit was met V147.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:32:
Mijn batterij staat in Auto mode, zag rond 19:30 aan de leds dat de batterij aan het opladen was ondanks dat de magnetron aan stond en de zon al bijna onder was.
In de app bleek dat de batterij ontladen was tot 4%:

[Afbeelding]
Lijkt op een Soc-Drift. Als je dit wil verhelpen is enkele keren geheel opladen en ontladen de beste methode.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D

Ik vermoed dat dit te maken heeft met de beta fase van de HW P1. Ik heb precies hetzelfde en de app geeft bij het zoeken naar de CT telkens een ander HW product (kWh meters van HW, watermeter van HW en energysockets van HW). Zo nu en dan komt ook de P1 voorbij en zie dan aan het mac adres dat het de juiste is. Zodra je op configureren klikt dan blijven alle waardes op nul staan.

Hij communiceert dus gewoon nog niet lekker, maar verbind dus wel. Even afwachten dus en tot die tijd manueel gebruiken vermoed ik.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hermlek schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:48:
[...]

Bij mij werkt de CT003 al geruime tijd zoals het moet!
Ik heb ook een Abo bij Hw en de BETA HW P1 werkt niet. Krijg maar twee fases te zien en hierdoor gaat de BMS van de Batt verkeerde sturing geven. Daarnaast valt het HW P1 uitlezing regelmatig weg en kan ik hierdoor niets zien.
Maw het is nog echt BETA, dus bij een aantal gebruikers zal het zeer goed werken en bij weer anderen helemaal of gedeeltelijk niet.

Nu zal Marstek dit actief monitoren maar melding in de feedback kan ook helpen!

Welke energiemeter heb je en welk gedrag zie je als je naar het overzicht van de fase(s) kijkt. Welke software versie heeft je HW P1 meter?

Ik vermoed dat dit belangrijk is omdat HW een nieuwe api versie (2.x) uitrolt voor de HW P1 meter met de versie 6.x en die update krijg je (vooralsnog) alleen als je een HW Batt hebt.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LawrenceBouman
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-07 07:05
@DePrutser

Hou je ons op de hoogte wat het resultaat is als je de Kaifa MA304 heb laten vervangen?
Ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Omdat je daadwerkelijk handelt met de accu, via een dynamisch contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DePrutser schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:17:
Daar staat echt 800watt. En zonder de switch om te halen is de accu 800watt. Ik lees ook niet omvorm vermogen of opwek vermogen.

Enfin advocaten voer wat mij betreft.
Grensgeval, inderdaad. Voorlopig ga ik er maar van uit dat die 800 niet toevallig gekozen is en dus wel degelijk bedoelt overeen te stemmen met de 800W voor stekkerterugvoeding. Als het ooit echt 'n ding wordt, komt er vast simpelweg een 799W software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DePrutser schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:19:
Op mijn p1 hub op de kaifka ma304 zie ik elke 10 seconden data voorbij komen.
Is dat nog weer echt 'n andere dan de MA304H4CNL hier? Of moet jouw netbeheerder 'm simpelweg (remote?) updaten?

Ik begon ook in de 4.2.2 specs te snuffelen. En leerde vervolgens dat de eerste waarde in het telegram 1-3:0.2.8(50) de protocol versie is. Hier (50) welteverstaan versie 5.0. Kennelijk ooit een update gehad. Wat staat er bij jou?

En er staat in de 5.0 spec dat er signaal op een bepaalde pin van de P1 moet staan om die telegrammen per seconde te triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Op zich leer je het systeem en de gedachtengang wel wat beter doorgronden als je in manual modus aan de gang gaat en de overcapaciteit handmatig richting de MT laat vloeien om op te laden :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjvSY6sqU-SuQzdy382qa9cCK0A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HECj4ONtOmstK1xZSCOT3r7U.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW23-U7ZAVWFNzLaRvcSNoScM-k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YWi3nTlgbLpYRlSZ12J0U8Sc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmJLH-Nogxo4s34F3eCS42MHodM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qU2MNJeInaOpFrMPbTAi8uNH.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Corne.w
  • Laatst online: 03-08 22:43
Zojuist mijn CT003 geleverd van Marstek. Maar ik laat hem lekker in het doosje zitten. Ik heb nog de oude 10sec meter en alles draait nu perfect op een Shelly. Ik heb ook nog fw V147 maar als de update verschijnt bij mijn laat ik het voorlopig maar eens niet doen.

Never change a running systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil1951
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-09 08:33
Ik merkte dat de accu niet meer werd opgeladen en alle stroom werd terug geleverd aan het net. CT003 verwijderd en opnieuw toegevoegd. Heeft niet geholpen. Accu wordt nog steeds niet opgeladen terwijl de zonnepanelen genoeg leveren. Maar helaas alles wordt teruggeleverd aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wil1951 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:25:
Ik merkte dat de accu niet meer werd opgeladen en alle stroom werd terug geleverd aan het net. CT003 verwijderd en opnieuw toegevoegd. Heeft niet geholpen. Accu wordt nog steeds niet opgeladen terwijl de zonnepanelen genoeg leveren. Maar helaas alles wordt teruggeleverd aan het net.
Misschien helpt dit?
CT003 even helemaal afkoppelen incl de power van de usb.
Groene knop van batt indruk houden totdat die dooft. Stekker er minimaal 2m uit halen.
CT003 weer aankoppelen en power via de usb
Na een minuutje de batt weer aanzetten dmv groene knop.
Dan vijf min de tijd geven om weer te normaliseren voor NOM

Succes, duid op een connectie probleem... tussen batt en CT

[ Voor 4% gewijzigd door SatScan op 01-03-2025 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
Gwaihir schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:30:
[...]

Omdat je daadwerkelijk handelt met de accu, via een dynamisch contract?
Inderdaad, dat soort bewijsmateriaal moet je aanleveren. Een dynamisch contract en een accu die zelfstandig kan handelen.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 16:43
jevin20 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:00:
Hallo allen,
ik ben de afgelopen twee weken druk aan het klussen in ons nieuwe huis, en heb de laatste 40 pagina's niet meer bij kunnen houden.
Wat is de consensus nu twee weken later? Werkt NOM inmiddels lekker met de CT0003?
Hier nog niets gewijzigd sinds ik de batterij heb (twee weken). Sagemcom T210-D ESMR5 meter (geeft door per seconde), V148 en V107 in de app, op autostand is het een chaos. Wifi van de P1 meter is meestal offline (maar wel online in de batterijstand van de app, CT is groen), Wifi bij de batterij is prima en die staat veel verder van de router af. Ook de HW P1 geprobeerd (vanuit de batterij modus) maar het wijzigt niet. Ik heb een 3-fasen meter en er wordt steeds maar 1 fase weergegeven (die ziet hij als "totaal", maar ik vermoed dat het maar 1 fase is want er klopt steeds niets van - ik vergelijk met mijn HW meters). Dat maakt dus dat de auto stand ook niet goed werkt. In de ochtend wordt er niet geladen ook al is er opwek. Ik heb twee sets panelen, verdeeld over drie fasen en drie windrichtingen. De Enphase set zit op dezelfde fase als de batterij, die ligt op het westen. Ik vermoed daarom dat de P1 meter niet de juiste data krijgt. Ik heb de V109 nog niet gekregen. Terugleveren start al als de opwek net onder de 800 watt is, en dan gaat hij meteen met 800 watt terugleveren.
Vandaag toch maar manueel ingesteld, laden in de middag, verbruik in de avond/nacht.
Met de hoop op een update waarbij de batterij "gewoon" in auto stand gaat werken op een gegeven moment.

Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-09 11:41
Iemand enige ervaring met bijv de thuisbatterij van Marstek en handelen op de onbalansmarkt en belastingdienst?

Als ik het goed begrijp word je op het moment dat je stroom gaat verhandelen via een EMS systeem door de belastingdienst als ondernemer gezien.

Dat zou inhouden dat je de BTW mag terugvragen en gebruik kunt maken van de KIA en de EIA alsook dat je het systeem kan afschrijven.

Op deze manier kun je het wellicht na een jaar of 4-5 al terugverdiend hebben en kan aanschaf wel interessant zijn.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wil1951
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-09 08:33
SatScan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Misschien helpt dit?
CT003 even helemaal afkoppelen incl de power van de usb.
Groene knop van batt indruk houden totdat die dooft. Stekker er minimaal 2m uit halen.
CT003 weer aankoppelen en power via de usb
Na een minuutje de batt weer aanzetten dmv groene knop.
Dan vijf min de tijd geven om weer te normaliseren voor NOM

Succes, duid op een connectie probleem... tussen batt en CT
Ik wacht af tot morgen als de zonnepanelen weer stroom opwekken en of dan wel weer wordt opgeladen. CT lampje brandt op de accu, dus ze moeten toch communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drar
Sinds gister avond heb ik de HW p1 meter gekoppeld,de hele avond en nacht heeft het net op de accu gedraaid. vanmorgen had ik nog 28% over,toen de panelen begonnen te leveren begon de accu in stapjes te laden in trend met het vermogen van de panelen. hoe meer zon hoe hoger het laadvermogen. Vanmiddag was de accu vol en staat nu in de standby stand. de ct003 heb ik afgekoppeld ik heb een landis gyr 350e, een apart modem gl-ar300 en heb daar alleen de p1 meter en de accu op draaien.
de connectie is nu stabiel en is tot nu toe niet uitgevallen. wel heb ik een 1 fase systeem en een energy+ abbo.
Ik heb begrepen op de site van HW bij uitleg dat als je drie fase inzichtelijk wilt krijgen in de app je een abonnement moet afsluiten maar dat is nog geen euro per maand. als het systeem blijft draaien zoals nu is het voor mij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gohf046 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:35:
Iemand enige ervaring met bijv de thuisbatterij van Marstek en handelen op de onbalansmarkt en belastingdienst?

Als ik het goed begrijp word je op het moment dat je stroom gaat verhandelen via een EMS systeem door de belastingdienst als ondernemer gezien.

Dat zou inhouden dat je de BTW mag terugvragen en gebruik kunt maken van de KIA en de EIA alsook dat je het systeem kan afschrijven.

Op deze manier kun je het wellicht na een jaar of 4-5 al terugverdiend hebben en kan aanschaf wel interessant zijn.
Met de MT batterij kan je niet handelen op de onbalans markt..........ook niet automatisch inkopen en verkopen met een dynamisch contract. Enkel automatisch volladen bij het laagste uurtarief, daarna nom regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-09 11:02
Ik heb al 4 keer gevraagd via de app om mijn ct003 firmware terug te zetten van v109 naar v19 wat ik eerst had. Dat werkte goed. Had niet moeten updaten, maar ik krijg al dagen geen reactie meer van Marstek.
Vreemd

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patjev
  • Laatst online: 14-05 16:19
Hallo, ben volledig nieuw in dit forum die ik heb door gezocht omdat ik de Marstek Venus overweeg aan te schaffen eventueel de 5,12 KW. Is de kwaliteit eigenlijk goed om gewoon zondermeer met zonnepanelen te gebruiken, niet voor aankoop en verkoop stroom?
Ben sterk beginnen twijfelen omdat ik een aantal negatieve zaken had gelezen op internet vandaar dat ik op Tweakers graag meer wil weten voor ik koop. Alvast bedankt voor mensen die me willen helpen en verontschuldig mij of ik het gemist heb de kwaliteit goed of slecht in mijn bekijken van dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
patjev schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:28:
Hallo, ben volledig nieuw in dit forum die ik heb door gezocht omdat ik de Marstek Venus overweeg aan te schaffen eventueel de 5,12 KW. Is de kwaliteit eigenlijk goed om gewoon zondermeer met zonnepanelen te gebruiken, niet voor aankoop en verkoop stroom?
Ben sterk beginnen twijfelen omdat ik een aantal negatieve zaken had gelezen op internet vandaar dat ik op Tweakers graag meer wil weten voor ik koop. Alvast bedankt voor mensen die me willen helpen en verontschuldig mij of ik het gemist heb de kwaliteit goed of slecht in mijn bekijken van dit forum.
Er zijn voordelen en er zijn nadelen.
Beide kun je vinden in dit forum. bij sommigen werkt het goed bij andere. geeft deze accu veel problemen.
Er zijn meerdere topics waar thuis accu's in worden besproken.
Lees daar ook eens de startpost door. en maak dan een keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Het werkt goed. Als je een beetje een moderne P1 meter hebt gaat het meestal wel goed. Hij volgt bij mij prima de panelen, maar soms een paar seconden te langzaam dus helemaal NOM doet hij niet. Maar dat is niet erg.

Dat kopen/verkopen is een beetje een hoax imho, dan moet je echt veel omzetten wil dat uitkunnen. Bij mij druppelt hij lekker langzaam vol op het overschot van de solar overdag, en dan 'savonds een uur of 3 a 4 draait het huis helemaal op 0 watt (alles op de Marstek).

Enige vind ik, dat ik liever niet zo'n grote accu in mijn huis wil hebben staan, maar hij is IP65 dus heb hem maar buiten aan de gevel gemonteerd van de bijkeuken.

Er zitten wat kinderziektes in de App. Maar dat lijkt steeds beter te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:03
Vraagje over de ct003 meter van Marstek. Kan die -evt via een andere app, ook het totale verbruik per dag uitlezen en opslaan zoals de P1 van Homewizard in de energy app? In de marstek app is dat niet mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:03
Servowire schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:37:
[...]

Het werkt goed. Als je een beetje een moderne P1 meter hebt gaat het meestal wel goed. Hij volgt bij mij prima de panelen, maar soms een paar seconden te langzaam dus helemaal NOM doet hij niet. Maar dat is niet erg.

Dat kopen/verkopen is een beetje een hoax imho, dan moet je echt veel omzetten wil dat uitkunnen. Bij mij druppelt hij lekker langzaam vol op het overschot van de solar overdag, en dan 'savonds een uur of 3 a 4 draait het huis helemaal op 0 watt (alles op de Marstek).

Enige vind ik, dat ik liever niet zo'n grote accu in mijn huis wil hebben staan, maar hij is IP65 dus heb hem maar buiten aan de gevel gemonteerd van de bijkeuken.

Er zitten wat kinderziektes in de App. Maar dat lijkt steeds beter te gaan.
Hoe laat je hem "rustig voldruppelen" dan? Zowel NOM als AI verbruikt. En waarom zou je nu NOM draaien als er nog zoiets is als salderen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jellybrah schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Hoe laat je hem "rustig voldruppelen" dan? Zowel NOM als AI verbruikt. En waarom zou je nu NOM draaien als er nog zoiets is als salderen?
Rustig voldruppelen bestaat hier uit het overschot in de accu drukken.
Dus alles wat er overblijft van de opwek nadat je eigen verbruik er af is.
Je houd dus ook zoveel mogelijk je opwek binnen de deur.
Als er even wat wolken voorbij trekken dan pakt de Marstek het op anders had het van het net moeten komen.

Waarom zou je dat doen als er nog salderen bestaat.
Voor mij vrij eenvoudig.
Ik wil graag klaar zijn voor einde salderen niet dat ik dan nog moet gaan uitzoeken wat handig is.
Nu leverd mijn overschot geen drol meer op dus houd ik het liever voor mezelf.
Tja en de verliezen in de accu zijn dan jammer dat had niet gehoeven als we duidelijke regels en wetten hadden.
Nu houd ik het liever in eigen hand. Beetje jammer voor de gemiste milieu besparing maar het zij zo.

Voorlopig hebben we nog gratis energie de accu kon betaald worden van de extra opbrengst van vorig jaar.
De energie rekening nul houden is het doel.
Ongeacht de kosten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

jellybrah schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Omdat je terugleverboete moet betalen, ook voor je gesaldeerde KWH!

Stel je verbruikt 4500 per jaar
En je wekt (netto) 3000 kwh op.
Je energierekening is dan nu 1500 kwh +........

Dan betaal je over die 3000 kwh nu al een terugleverboete. Ja, je mag salderen, maar je moet toch betalen.

Ik betaal bijv. € 33,86 per maand aan Essent voor mijn "terugleveren" (salderen). Dus ik heb de accu in 3,5 jaar al terug verdiend. Ze krijgen mijn stroom lekker niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Servowire op 01-03-2025 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Servowire schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:05:
[...]

Dan betaal je over die 3000 kwh nu al een terugleverboete. Ja, je mag salderen, maar je moet toch betalen.

Ik betaal bijv. € 33,86 per maand aan Essent voor mijn "terugleveren" (salderen). Dus ik heb de accu in 3,5 jaar al terug verdiend. Ze krijgen mijn stroom lekker niet.
Die terugleverboete hoeft niet beslist vooralsnog.
Ik heb een modelcontract daar staat dat nog niet in.
Salderen is nog gewoon tegen elkaar wegstrepen.
Vaste kosten per maand zijn ook nog redelijk bij mijn contract.
Het overschot leverd helaas slechts 2 cent per kwh op.

Dus ja nu lekker met een accu klooien.
Kijken hoe het loopt en of er nog één of twee bij moeten.
Afgelopen tijd kan er wel één bij maar die gore grijze wintermaanden die we gehad hebben dan is het weer zinloos.
Gelukkig hebben ook nog een houtcv systeem parallel naast de warmtepomp en warmtepompboiler.
De regels en wetten gaan bepalen hoeveel hout ik nog moet stoken. Nu kan ik zonder maar het zou me niet verbazen dat het straks anders wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
Servowire schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:05:
[...]

Iets te simpel voorgesteld, van de opgewekte stroom gebruik je zelf een derde, de accu kan ook zorgen voor nog een derde eigen gebruik, in jou voorbeeld 1000 zelf, 1000 door de accu en je levert alsnog 1000 terug.
Je bespaart dus dankzij de accu de terug lever kosten van 1000 kwh.
Bij essent betaal je voor 1000 kwh 94,7 euro per jaar is 7,89 euro per maand, dat is wat je kunt besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire

Servowire

Polvo176 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:19:
[...]

Iets te simpel voorgesteld, van de opgewekte stroom gebruik je zelf een derde, de accu kan ook zorgen voor nog een derde eigen gebruik, in jou voorbeeld 1000 zelf, 1000 door de accu en je levert alsnog 1000 terug.
Je bespaart dus dankzij de accu de terug lever kosten van 1000 kwh.
Bij essent betaal je voor 1000 kwh 94,7 euro per jaar is 7,89 euro per maand, dat is wat je kunt besparen.
Nee je hebt het mis maar ik heb geen zin en tijd om het helemaal uit te schrijven

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• superduper1969
Net een aanvraag gedaan om Self Consumption en AI in het klokschema te verwerken.
Dat maakt het aanpassen aan specifieke wensen flexibeler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YpIRXJqvUIpy8EBYRHZgUOJes8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3kngihEYYGoD92Hp3VcqA0f6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:10
Je rekent je iets te snel rijk Servowire. Terugverdientijd van deze thuisbatterijen (marstek/homewizard) is ca 13 tot 15 jaar. Zeker niet onder de 10jr.

Dit gebaseerd op de huidige regels qua salderen en terugleververgoeding. Wat er na 1 jan 2027 gebeurd weet nog niemand. Zal wel ongunstiger worden qua terugleveren dus dan wordt eea iets positiever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Servowire schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:25:
[...]

Nee je hebt het mis maar ik heb geen zin en tijd om het helemaal uit te schrijven
Is ook Oftopic, maar ik laat me graag wijzer maken, stuur maar een pm.
Ik kan er niks anders van maken en niet mooier maken dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 00:36
Houtje01 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:27:
...maar ik krijg al dagen geen reactie meer van Marstek.
Vreemd
Ik heb ook het gevoel dat er minder respons is op feedback. Eerst kwam er altijd een reactie na 1 of 2 dagen. Maar ik heb nu al ruim 1 week geen reacties ontvangen.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
superduper1969 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:33:
Net een aanvraag gedaan om Self Consumption en AI in het klokschema te verwerken.
[Afbeelding]
Vraag me af hoe ze al die tailor made versies nog allemaal uit elkaar gaan houden. Maar fijn dat ze wel snel reageren op wensen.
Ik zal volgende week de HWP1 beta eens testen. Kon die plots kiezen zonder dat de appversie gewijzigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Polvo176 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:36:
[...]

Is ook Oftopic, maar ik laat me graag wijzer maken, stuur maar een pm.
Ik kan er niks anders van maken en niet mooier maken dan het is.
Wikipedia: Tweede wet van de thermodynamica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocomoJohn
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-09 14:21
Hometek schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:37:
[...]

Ik heb ook het gevoel dat er minder respons is op feedback. Eerst kwam er altijd een reactie na 1 of 2 dagen. Maar ik heb nu al ruim 1 week geen reacties ontvangen.
Ik heb gisteren nog een mail gehad van ze in reactie op mijn vraag om de ct003 te updaten naar de laatste versie, en kreeg dit:
Hello, Regarding your CT003 issue, we have the following solution: Please ensure that the CT003 is correctly connected to the meter and that it is connected to WiFi. During the remote troubleshooting process, you may need to cooperate with a firmware upgrade. We will perform the remote troubleshooting within 1-3 business days. Thank you for your understanding and cooperation!
Nu heb ik vandaag nav tips uit dit topic, alle apparaten verwijderd uit de app, app gegevens verwijderd en cache geleegd
Toen als eerste de ct003 opnieuw toegevoegd, daarna de accu, alles wel dezelfde namen gehouden en onder bestaande account
Door legen cache, denk ik, moest ik wél de wifi data opnieuw invoeren

Maar oké. Het grappige is, ik had de accu vanmiddag bijna vol geladen en ben na alles opnieuw te hebben geïnstalleerd direct op AI gegaan en ik draai nu ca. 2,5 uur op NOM (ongeveer) en ik monitor het met de app van Zonneplan met de bijbehorende p1 meter, want betere, meer geavanceerde apparatuur heb ik momenteel niet

Ik ben verbaasd hoe het nu gaat, na de ervaringen van afgelopen week met t pendelen en heen en weer schieten van ontladen en laden. Nu afwachten met grotere verbruikers wat er gebeurt.

En na maandag de nieuwe slimme meter, kan alleen maar beter worden
Vandaag heeft me echt positief verrast.

Meter: Landis Gyr E350 DSMR4.0
MarstekVenus E met V148
Ct003 met V109

Overigens hoorde ik vanmiddag ook het eerder benoemde extra geluid uit de accu tijden laden op 2400 watt. Nu het al 2,5 uur op nom draait en kleinere vermogens waarden is hij muisstil.

Ik doe later nog een update met m'n bevindingen na ca 24 uur op AI draaien met deze config

NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:14
[Afbeelding]
Alleen voor jou of gewoon in de app. Want ik zou in hoog zomer bijv pas willen vullen vanaf 10h. Zodat je de duurste uren geen stroom teruglevert. (Qua leveren dan) Dat kan nu niet maar met jouw opties wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RF1000 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:34:
Je rekent je iets te snel rijk Servowire. Terugverdientijd van deze thuisbatterijen (marstek/homewizard) is ca 13 tot 15 jaar. Zeker niet onder de 10jr.

Dit gebaseerd op de huidige regels qua salderen en terugleververgoeding. Wat er na 1 jan 2027 gebeurd weet nog niemand. Zal wel ongunstiger worden qua terugleveren dus dan wordt eea iets positiever
Dat is de situatie voor NL. Voor B batterij niet financieel interessant als je nog een terugdraaiende teller hebt en in België zijn plug in batterijen nog niet toegelaten, los van het feit dat elke batterij moet worden goedgekeurd door Synergrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]
Wat doet de optie eigenlijk ? AI of selfconsumption met een start en eind tijd en daarna stand by ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anja113
  • Laatst online: 04-05 00:26
Houtje01 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:27:
Ik heb al 4 keer gevraagd via de app om mijn ct003 firmware terug te zetten van v109 naar v19 wat ik eerst had. Dat werkte goed. Had niet moeten updaten, maar ik krijg al dagen geen reactie meer van Marstek.
Vreemd
O wat irritant, bij mij staat v109 ook klaar maar ga niet updaten zolang het werkt. Had maandag de v108 gekregen nadat de ct003 twee dagen lang constant offline ging. Nu draait hij sinds dinsdag prima dus durf niets te wijzigen. Hopen dat je snel terug kan. Ik heb wel gelezen dat ze eerder reageren als je feedback geeft via de batterij ipv bij de ct.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Mijns inziens is de kwaliteit van de Marstek bat zeer goed, er moet enkel nog wat aan de soft gesleuteld worden.
Een groot voordeel is opladen tot 2500w en de mogelijkheid om tot 2500w te ontladen (wel op aparte groep zetten dan), zo kan je tijdens de dag pieken van vaatwasser, wasmachine en droogkast makkelijk opvangen. Neem zeker de 5.12, die zit qua prijs/kwh zeer goed op de markt.
Ik zou op dit ogenblik wel investeren in een shelly, dan draait hij perfect NOM.

In het begin, voor plaatsing shelly, heb ik wat gevloekt, maar nu draait hier alles al een 3-tal weken in auto.
Voor mij een aanrader, een batterij die slechts 800 kan ontladen zou voor mij waardeloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
Heinemancp schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:02:
[...]

Alleen voor jou of gewoon in de app. Want ik zou in hoog zomer bijv pas willen vullen vanaf 10h. Zodat je de duurste uren geen stroom teruglevert. (Qua leveren dan) Dat kan nu niet maar met jouw opties wel!
Ik heb de aanvraag gedaan om de App aan te passen voor iedereen.

Het lijkt mij een zeer kleine aanpassing en als je het niet vraagt dan weet je niets.
Zelf kan ik dit gewoon in Home Assistant maar op deze manier is het toegankelijker voor meer gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
PNARI schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:18:
[...]

Wat doet de optie eigenlijk ? AI of selfconsumption met een start en eind tijd en daarna stand by ?
Gewoon een uitbreiding op het huidige schema waar je nu alleen een wattage kan kiezen maar niet kan schakelen naar NOM.
Bijvoorbeeld als je iedere avond je auto om 23:00 gaat laden en dan de accu wil stilzetten en de energie om 7:00 op duurdere tijden wil verbruiken voordat je zonnepanelen weer actief zijn. En de prijzen in het weekend fluctueren anders door de week. En het schema laat je nu al dagen kiezen.
Meer mogelijkheden zonder dat het echt complex wordt is altijd beter.

[ Voor 14% gewijzigd door superduper1969 op 01-03-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

superduper1969 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:54:
[...]

Gewoon een uitbreiding op het huidige schema waar je nu alleen een wattage kan kiezen maar niet kan schakelen naar NOM.
Bijvoorbeeld als je iedere avond je auto om 23:00 gaat laden en dan de accu wil stilzetten en de energie om 7:00 op duurdere tijden wil verbruiken voordat je zonnepanelen weer actief zijn. En de prijzen in het weekend fluctueren anders door de week. En het schema laat je nu al dagen kiezen.
Meer mogelijkheden zonder dat het echt complex wordt is altijd beter.
Ja dit! Mijn accu draait inmiddels ongeveer prima, denk ik. Maar ik wil de accu graag standby zetten als ik mijn auto laad. Nu heb ik dat beperkt met het op 800watt laten staan. Maar zou fijn zijn als ik kan aangeven: if fase 1 is > 3500watt then pause discharge.

Het is friet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koniade
Om ongeveer 17:00 uur gistermiddag en na de updates. Na het helemaal opnieuw installeren toevoegen van de batterij en de P1 meter heb ik de AI gestart en niet meer aangekomen.

Er waren wat pieken en dalen, maar die werden steeds minder, dus ik denk dat dat dat te maken heeft met het leerproces. En het draait dus tot en met nu eigenlijk best wel heel behoorlijk goed. In ieder geval voor mij boven verwachting.

Meter is en Landis Gyr E350

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOTOx8zRZLrao1suwNgaIu_6Kx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qKHjkN1IYYjmV0dClwk2FETP.png?f=fotoalbum_large
En dit is het resultaat vanaf vannacht 12 uur tot en met nu. Ik hoop dat iemand anders hier wat mee kan en anders in ieder geval hoop uitputten.

Ik weet wel als je het te nauwkeurig probeer te volgen dat het dan niet logisch lijkt af en toe en dan heb je de neiging om hem uit te schakelen maar als je de hele grafiek terugkijkt lijkt het toch wel een leerproces

Bovendien bedenk ik mij net dat hij in die AI stand ook op het goedkoopste tarief en tegelijkertijd ook de meeste zon die paar uur heeft geladen tot hij weer vol was. Daarna bleef hij op nul, want de zon bleef schijnen en die leverde terug. En toen de zon weg was, begon hij langzamerhand weer Aan te vullen.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier over denken

[ Voor 11% gewijzigd door Koniade op 01-03-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koniade schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:56:
Om ongeveer 17:00 uur gistermiddag en na de updates. Na het helemaal opnieuw installeren toevoegen van de batterij en de P1 meter heb ik de AI gestart en niet meer aangekomen.

Er waren wat pieken en dalen, maar die werden steeds minder, dus ik denk dat dat dat te maken heeft met het leerproces. En het draait dus tot en met nu eigenlijk best wel heel behoorlijk goed. In ieder geval voor mij boven verwachting.

[Afbeelding]
En dit is het resultaat vanaf vannacht 12 uur tot en met nu. Ik hoop dat iemand anders hier wat mee kan en anders in ieder geval hoop uitputten.

Ik weet wel als je het Tunn nauwkeurig probeer te volgen dat het dan niet logisch lijkt af en toe en dan heb je de neiging om hem uit te schakelen maar als je de hele grafiek terugkijkt lijkt het toch wel een leerproces

Mooie grafiek, wat bedoel je met Tunn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
PNARI schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:10:
[...]

Mooie grafiek, wat bedoel je met Tunn ?
Typefoutje.

Als je het te nauwkeurig volgt ( en naar de CT grafieken kijkt en het soms stuiterende wattage )
Soms levert hij in een piek schijnbaar onnodig terug aan het net en dat ziet er raar uit. Vooral als vervolgens met bijna zo’n zelfde piek het weer wordt aangevuld door te laden van het net.

Misschien de nog een beetje overtrokken reacties op kleine wijzigingen zoals het aanspringen van een vriezer of dat soort dingen in de avond of in de nacht als er verder weinig gebeurt.

Als je in die grafiek kijkt van HomeWizard en je ziet het gemiddelde van lijkt hij iedere keer bewust datgene wat hij te veel heeft Geladen van het net weer terug te sturen en andersom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
En net zat ik weer een tijdje tegen een paar pieken aan te kijken waarbij hij een tijdje lang 2000 W of zo “gekocht” heeft van het net zonder aanleiding. Daarna is het net alsof hij beseft ik heb 2000 W onnodig gekocht laat ik dat maar eens ongeveer het hetzelfde terug verkopen.

Dat ziet er heel spectaculair uit en misschien is dat niet de meest efficiënte manier maar per saldo komt er dan wel weer ongeveer uit op nul

En nu zit ik alweer een tijdje tegen een letterlijke nul op de meter aan te keijen. Op de display van HomeWizard.

[ Voor 11% gewijzigd door Koniade op 01-03-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koniade schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:56:

[Afbeelding]

Ik weet wel als je het te nauwkeurig probeer te volgen dat het dan niet logisch lijkt af en toe en dan heb je de neiging om hem uit te schakelen maar als je de hele grafiek terugkijkt lijkt het toch wel een leerproces

Bovendien bedenk ik mij net dat hij in die AI stand ook op het goedkoopste tarief en tegelijkertijd ook de meeste zon die paar uur heeft geladen tot hij weer vol was. Daarna bleef hij op nul, want de zon bleef schijnen en die leverde terug. En toen de zon weg was, begon hij langzamerhand weer Aan te vullen.

Zo ziet het er hier uit na 23 uur vandaag.
Vanmorgen 5 uur was de accu leeg daarna kwam ook de warmtepomp tot leven.
Maar ik ben wel tevreden met hoe de Marstek zoals vandaag presteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3dnEArENySJYdB2MgYqM2ymgDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06ylaRmnnasYH6F2ZPGHKj65.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJQDpYvxKXiGtdFneS2THVHhsq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntLehQikzUiDXnWE1DKW5G8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KohoBBUHw3GJvqvDgMaWkqtwF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtTHnHIm1W3yrYPJdyLBgyWI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
Ronald.42 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:59:
[...]

Zo ziet het er hier uit na 23 uur vandaag.
Vanmorgen 5 uur was de accu leeg daarna kwam ook de warmtepomp tot leven.
Maar ik ben wel tevreden met hoe de Marstek zoals vandaag presteerd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En dat is een groot verschil tussen ons en het verbruik. Ik heb geen warmtepompen of andere grote afnemers. Behalve misschien heel af en toe een oven of magnetron of een waterkoker, maar dat zijn korte momentenBij mij gaat het in kleine hoeveelheden en over de dag verdeeld best regelmatig. Dat is misschien ook een verklaring voor de verschillende grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koniade schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:02:
[...]

En dat is een groot verschil tussen ons en het verbruik. Ik heb geen warmtepompen of andere grote afnemers. Behalve misschien heel af en toe een oven of magnetron of een waterkoker, maar dat zijn korte momentenBij mij gaat het in kleine hoeveelheden en over de dag verdeeld best regelmatig. Dat is misschien ook een verklaring voor de verschillende grafieken.
Owh zeker verschillende gebruiksprofielen.
Wat ik dan wel grappig vind is dat wij all electric zijn.
En vandaag wel ons best gedaan hebben met stroom verbruiken.
Maar dat we slechts 3,2kwh hebben moeten inkopen.
Dat was zonder de Marstek wel een heel andere plaatje geweest denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
Ronald.42 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:13:
[...]

Owh zeker verschillende gebruiksprofielen.
Wat ik dan wel grappig vind is dat wij all electric zijn.
En vandaag wel ons best gedaan hebben met stroom verbruiken.
Maar dat we slechts 3,2kwh hebben moeten inkopen.
Dat was zonder de Marstek wel een heel andere plaatje geweest denk ik.
Dat denk ik ook, want hij is vrij zuinig met het bijpassen van de ontbrekende elektriciteit. Zuiniger dan ik in Manual die gewoon 250 W in stelde, bijvoorbeeld op een avond. Hij past continu aan wat hij terug levert aan de hand van mijn verbruik soms met een piekje of een dalletje, maar daarna weer terug naar nul of rond de nul.

Ik ben ook heel benieuwd wat er gaat gebeuren als d’r meer en meer en meer zon komt overdag met het laden en het verkopen.

Ik laat hem in ieder geval de komende dag of dagen zo lang als het gaat, zoals nu gewoon doordraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koniade schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:15:
[...]

Typefoutje.

Als je het te nauwkeurig volgt ( en naar de CT grafieken kijkt en het soms stuiterende wattage )
Soms levert hij in een piek schijnbaar onnodig terug aan het net en dat ziet er raar uit. Vooral als vervolgens met bijna zo’n zelfde piek het weer wordt aangevuld door te laden van het net.

Misschien de nog een beetje overtrokken reacties op kleine wijzigingen zoals het aanspringen van een vriezer of dat soort dingen in de avond of in de nacht als er verder weinig gebeurt.

Als je in die grafiek kijkt van HomeWizard en je ziet het gemiddelde van lijkt hij iedere keer bewust datgene wat hij te veel heeft Geladen van het net weer terug te sturen en andersom
Dat klopt, maar wat betekenen die piekjes in euro´s, peanuts.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
PNARI schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:27:
[...]

Dat klopt, maar wat betekenen die piekjes in euro´s, peanuts.....
Precies. Ze lijken heel heftig als je ze ziet als pieken op de CT. Op de P1 meter dus. Maar als je de gemiddelde grafiek bekijkt zoals ik liet zien van HomeWizard, dan zie je dat het niks voorstelt. Bovendien lijkt het alsof de P1 meter van Marstek probeert iedere keer de schade te herstellen om het zomaar te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koniade schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:21:
[...]

Dat denk ik ook, want hij is vrij zuinig met het bijpassen van de ontbrekende elektriciteit. Zuiniger dan ik in Manual die gewoon 250 W in stelde, bijvoorbeeld op een avond. Hij past continu aan wat hij terug levert aan de hand van mijn verbruik soms met een piekje of een dalletje, maar daarna weer terug naar nul of rond de nul.

Ik ben ook heel benieuwd wat er gaat gebeuren als d’r meer en meer en meer zon komt overdag met het laden en het verkopen.

Ik laat hem in ieder geval de komende dag of dagen zo lang als het gaat, zoals nu gewoon doordraaien
Het wordt hier alleen maar beter wat betreft zelfconsumptie van de zelfopgewekte energie.
De warmtepomp zal straks wegvallen en de dagen worden langer.
Dus dan ben ik alleen nog maar aan het terugleveren en niks meer inkopen.
Mits ik de wederhelft zover krijg dat ze niet alles tegelijk aanzet terwijl er geen zon is :+

Die had nu vanavond al de vaatwasser en wasdroger aanstaan na het eten.
Ik zei moet dat nu? Zit er wat in dat je morgenochtend nodig hebt?
Ja maar we hebben nu toch die accu... alsof het een onbeperkte bron is..

Nou jah we hebben nog even voor het bewust maken denk ik dan maar. Die heeft echt helemaal geen idee van energie verbruik van apparatuur.
Dat een waterkokertje ook gewoon 2000watt gebruikt net als de oven ondanks dat ie veel kleiner is :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier 24 u niemand thuis en batterij sinds 17u volgeladen gisteravond en nu nog 2.5 kWh in de batterij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbDVfX7ZB0a8fby7lbO5Hnk85-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/468HTEeh7SOkskKvGZhdFWqC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWTCyOpIw5KOIGbbx-KqmxWinBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPWi9n1UjDjPvjRbiXYX7bWP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PNARI schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:37:
Hier 24 u niemand thuis en batterij sinds 17u volgeladen gisteravond en nu nog 2.5 kWh in de batterij.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een stuk meer dan in de batterij van je telefoon ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald.42 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:41:
[...]

Dat is een stuk meer dan in de batterij van je telefoon ;)
Maar evenzeer leuk als je op 3000km van je batterij vandaan kan volgen wat er met de energie in huis gebeurt 😀.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drar
Hometek schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:37:
[...]

Dat is denk ik toeval, ik heb tot nu toe elke keer een dag later reactie gekregen. Vanmiddag nog stuurden ze een mail dat ze bezig waren de software voor de app aan te passen terwijl ik hier niet om gevraagd had. Ik kan zo niet even een bedrijf bedenken dat zo snel reageert en met je mee denkt dan Marstek.
Ik heb ze vanmiddag ook hartstikke bedankt voor hun inzet en en oplossingen die ze aandragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drar
Wat mij opvalt is dat er steeds meer positieve reacties komen, een week geleden had ik het gevoel dat ik een miskoop had gedaan maar nu het systeem stabiel draait met behulp van de reacties van deze site en Marstek vind ik het een mooi systeem. Of je die 2000 euro terug verdient weet ik niet maar dat je in de avond en nacht kan draaien op de stroom die je overdag opwekt vind ik geweldig leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Weet niet of dit al is gepost maar de eerste marktplaats privé verkoop is er al

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Pagina: 1 ... 71 ... 262 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.