Acties:
  • +3 Henk 'm!
Maxwp schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:27:
[...]

Nee dat zijn we officeel niet
Dat dit zo loopt is niet waar we voor betaald hebben.
Op een gegeven moment moet het werken
148 werd bij mij gewoon aangeboden zonder er aan te vragen was bij mij geen beta v109 voor de p1 wel
En dan moet je na gaan dat wij er hier een soort van bewust van nieuw product ingestapt zijn.
Met in het achterhoofd dat er wel wat aanloopproblemen zouden kunnen zijn.
Dan zijn er ook nog consumenten die denken gewoon een goede deal te scoren en dan vervolgens tegen de zelfde problemen aanlopen als wij hier.

En dan wordt er hier nog het één en ander gedeeld over hoe en wat met netwerken en verschillende meters. 10seconden tegen 1 seconde.
Zelf maar een shelly erbij etc etc.
En zodoende soms tot een werkende oplossing komen.

Maar als nietsvermoedend consument ben je afhankelijk van de leverancier.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 20:35
kdhoe schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:25:
[...]

Het aantal pagina’s in dit topic al gezien... Natuurlijk zijn we beta testers! :+

Ik denk dat ze nu net opletten met het uitbrengen van updates. Daarmee ook dat v148 nog niet officieel uitgebracht is.
Dit is echt niet uniek hoor.
De FW updates van Sessie zijn de 40 al ruim gepasseerd.
Deels feature updates maar ook heel veel bugfixes.
https://www.sessy.nl/firmware-updates/

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 03-09 20:36
S2S schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:06:
[...]

Dus je moet de draad splitsen ?
Dit is wat Shelly zelf opgeeft:
splitsen dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tF5gyZlYywr9YvAGvhkV1vB9Jzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kwxba1QDL7GCZXAwDOb3WCKI.jpg?f=fotoalbum_large

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snuffelke
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:26
Hier sinds deze week ook een unit, ook hier sinds de update naar 148 gezoem. Vanaf dat er wat vermogen nodig is of je zet de backup uitgang uit is het geluid weg. Met de vorige versie 147 was dit er inderdaad niet.
Ik heb dit alvast gemeld maar geen verdere reactie ontvangen.

Ik heb ze ook de vraag gesteld of er geen oplossing is om de backup uitgang aan te laten zolang er grid beschikbaar is, (nu valt deze uit van zodra de batterij leeg (11%) is ookal is er nog een werkende grid connectie). Geen echte Ups functie dus.
Als de unit in auto mode staat kan je geen eindpunt instellen dat de batterij stopt zodat de backup output blijft werken.
Hun antwoord was van de batterij op 50% te laten als je de backup output wenst te gebruiken. 8)7
Ook geen verdere reactie of er andere mogelijkheden zijn om dit alsnog te regelen (bijvoorbeeld bij het aanschakelen van de backup output optie de batterij te stoppen op 15%)

Zo kan ik de backup output niet gebruiken om een diepvries of server aan te sluiten want dit is niet betrouwbaar. Er zou dan minstens een mogelijkheid moeten zijn om een batterij ontlaadlimiet in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snuffelke schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 00:53:
Hier sinds deze week ook een unit, ook hier sinds de update naar 148 gezoem. Vanaf dat er wat vermogen nodig is of je zet de backup uitgang uit is het geluid weg. Met de vorige versie 147 was dit er inderdaad niet.

Ik heb ze ook de vraag gesteld of er geen oplossing is om de backup uitgang aan te laten zolang er grid beschikbaar is, (nu valt deze uit van zodra de batterij leeg (11%) is ookal is er nog een werkende grid connectie). Geen echte Ups functie dus.
Als de unit in auto mode staat kan je geen eindpunt instellen dat de batterij stopt zodat de backup output blijft werken.
Hun antwoord was van de batterij op 50% te laten als je de backup output wenst te gebruiken. 8)7
Ook geen verdere reactie of er andere mogelijkheden zijn om dit alsnog te regelen (bijvoorbeeld bij het aanschakelen van de backup output optie de batterij te stoppen op 15%)

Zo kan ik de backup output niet gebruiken om een diepvries of server aan te sluiten want dit is niet betrouwbaar. Er zou dan minstens een mogelijkheid moeten zijn om een batterij ontlaadlimiet in te stellen.
Komt i.... 8)7 8)7
Alsnik die backup uitgang schakel veranderd er niks aan dat geluid.. 8)7 obja en bij standby ook het gaat weg bij vermogens vraag maar bij laag terug leveren ( 100watt ) komt het terug
En ja die ups functie heb ik ook al naar gevraagd en geen antwoord of ze dat gaan oplossen
Wilde hem ook als ups gaan gebruiken en mij ook verteld dat dit zo kon.

[ Voor 3% gewijzigd door Maxwp op 28-02-2025 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snuffelke schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 00:53:

Maar waarom wil je een andere limiet dan 11%?Bij backup lijkt het me toch dat je het maximum eruit wil halen , dat is beperkt tot 88% van de nominale capaciteit voor de levensduur van de batterij .

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVerga
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
Ellroe32 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:16:
Yessssss. Ik ben helemaal niet technisch...maar na een paar weken zwoegen heb ik nu eindelijk de Shellypro3em emulator aan de gang op mijn homey!

Er zit nog wel een dingetje: De marstek blijft zoeken naar een CT. Dit komt omdat ik niet echte een handshake maak. Volgens mij doet de Marstek een verzoek en daar zou mijn homey dan op moeten antwoorden. Dit heb ik niet voor elkaar gekregen...door volgens mij een beperking van de homey. Ik stuur nu gewoon de data vanuit de Homey zonder te luisteren wat de marstek vraagt/zegt. (Bij mijn CT003 zie ik namelijk niet dat de Marstek blijft vragen)

Heeft iemand van de techneuten een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?
Kan dit kwaad?
Of is dit standaard functionaliteit?

Ik zie een en ander in Wireshark:

[Afbeelding]
(Het lichtblauwe is de vraag van de Marstek batterij)
Dit is een HTTP POST request die de Marstek stuurt voor de EM.GetStatus RPC.
Zie ook: https://shelly-api-docs.s...gen2/General/RPCChannels/

Dus je zou deze moeten “detecteren” (je hoeft het bericht niet per se te interpreteren want het is steeds hetzelfde bericht) en dan de JSON met de gesimuleerde Shelly waarden terugsturen naar de Marstek.
Da’s volgens mij de volledige handshake.

Ik ga zelf ook de Shelly emuleren vanuit mijn Loxone home automation en heb de logica al voorbereid, maar mijn batterij wordt pas maandag geleverd (hoop ik).
Ik zal mijn ervaringen delen zodra ik het werkende heb.

Loxone home automation - MT Venus - Shelly Pro 3EM - Unifi UDM Pro - Waveshare Mobus I/F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QWERTY12343
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-03 22:19
Dolf_Tweakers schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 00:13:
[...]

Dit is wat Shelly zelf opgeeft:
splitsen dus.
[Afbeelding]
Je hoeft niet te splitsen. Enkel de C aansluiten is voldoende. De andere kan je ongebruikt laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 21:23
PVerga schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:05:
[...]

Dit is een HTTP POST request die de Marstek stuurt voor de EM.GetStatus RPC.
Zie ook: https://shelly-api-docs.s...gen2/General/RPCChannels/

Dus je zou deze moeten “detecteren” (je hoeft het bericht niet per se te interpreteren want het is steeds hetzelfde bericht) en dan de JSON met de gesimuleerde Shelly waarden terugsturen naar de Marstek.
Da’s volgens mij de volledige handshake.

Ik ga zelf ook de Shelly emuleren vanuit mijn Loxone home automation en heb de logica al voorbereid, maar mijn batterij wordt pas maandag geleverd (hoop ik).
Ik zal mijn ervaringen delen zodra ik het werkende heb.
Het is een RPC request om precies te zijn, geen HTTP. Marstek gebruikt het UDP protocol. Er is dus nooit een echte handshake want udp is connectionless. De batterij stuurt een request uit en verwacht een antwoord. Maakt niet uit van waar die komt.

Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
From: 192.168.0.125:22222
Parsed request: {
  "id": 0,
  "method": "EM.GetStatus",
  "params": {
    "id": 0
  }
}
Sending response: {"id":0,"src":"shellypro3em-ec4609c439e1","result":{"a_act_power":471.0,"b_act_power":0.001,"c_act_power":0.001,"total_act_power":471.001}}

Bovenstaande response is voldoende om de CT in de app te detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocomoJohn
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-09 14:21
Als ik op mobiele data zit, dus buiten mijn eigen wifi netwerk waar de accu en p1 meter mee verbonden zijn, dan heb ik in de Marstek app alleen verbinding met de accu, niet met de ct003
Als ik via de accu op CT druk krijg ik wel te zien dat de ct003 online is
Maar als ik de ct003 vanuit apparaatbeheer selecteer krijg op afstand geen verbinding met t apparaat.

Hebben jullie wel verbinding met de ct003 buiten eigen wifi apparaatbeheer?

NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 01:05:
[...]

Komt i.... 8)7 8)7
Alsnik die backup uitgang schakel veranderd er niks aan dat geluid.. 8)7 obja en bij standby ook het gaat weg bij vermogens vraag maar bij laag terug leveren ( 100watt ) komt het terug
En ja die ups functie heb ik ook al naar gevraagd en geen antwoord of ze dat gaan oplossen
Wilde hem ook als ups gaan gebruiken en mij ook verteld dat dit zo kon.
Is dat bij een constante 100w output of ook bij wisselende belasting?
Kun je de batt verplaatsen? Probeer dat eens. Kan een resonantie zijn op invloeden van verschillende magnetische velden (andere de fases).

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-09 21:32
Van het weekend weer de batterij vol.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYGOT1nAJyKuJpKloHBL1BC8OV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hu5BQNNX1UsstGIYybFwFkJ4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 15:06
LocomoJohn schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Knutselen voor een off grid oplossing met deze accu gaat volgens mij niet lukken en is ook gevaarlijk, op het moment dat de stroom van het net er weer opkomt moet je netfrequentie exact synchroon lopen met de frequentie van je off-grid systeem. Hiervoor zijn in daarvoor bedoelde off grid installaties systemen ingebouwd, om bij het bijkomen van netstroom, te synchroniseren met de netfrequentie en dan pas bij te schakelen.
Als dat niet synchroon loopt, dan gaat het niet goedkomen ben ik bang. Ik zou er niet mee gaan experimenteren.

de Green Guys hebben hier een filmpje van beschikbaar, met een Haier systeem wordt bij het installeren dit uitgelegd.
Ja die heb ik wel eens gezien. Maar ik draai de hoofdschakelaar eerst uit en zet dan de accu aan. En als de netstroom weer beschikbaar is, Dan gaat eerst de accu uit. Dan de hoofdschakelaar weer aan. Ik zat te denken wat heb ik aan dit syteem tijdens een langdurig energie storing? Natuurlijk kun je dan je accu (als er wat in zit) leeg slurpen maar ik zou hem dan ook met de PV willen bijvullen. Bij mijn weten heeft de omvormer van de PV wel stroom nodig (van de accu dus in dit geval) om actief te worden. Maar wat gebeurt er als de PV meer dan 2500 Watt produceert? etc. Overigens die sinus is alleen van belang als je onmerkbaar overschakelt. Maar door eerst alles uit en daarna weer aan te zetten heb je volgens mij niets met de sinus te maken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:31

S2S

QWERTY12343 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:22:
[...]

Je hoeft niet te splitsen. Enkel de C aansluiten is voldoende. De andere kan je ongebruikt laten
Draden ook niet aansluiten (rood/zwart)

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffelke
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:26
PNARI schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 05:51:
[...]

Maar waarom wil je een andere limiet dan 11%?Bij backup lijkt het me toch dat je het maximum eruit wil halen , dat is beperkt tot 88% van de nominale capaciteit voor de levensduur van de batterij .
Omdat ze de backup output uitschakelen op die 11% (misschien de bms). Dit kunnen ze volgens mij simpel aanpassen: van zodra je de backup functie enabled de batterij maar tot 15% te onladen (wat marge) om zo de output actief te houden.
Maar liever heb ik dit allemaal niet want als Grid nog online is is dit eigenlijk niet nodig maar ik weet niet hoe ze dit intern schakelen.
Ik heb specifiek deze batterij gekocht voor oa deze functie om de nas en eventueel diepvries etc aan te koppelen maar zo is dit niet bruikbaar, als de batt leeg is en er is nog altijd grid valt alsnog alles uit.
Ik ga toch aan de gang moeten met die modbus aansluiting om alles zelf te regelen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaPlato
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-03 11:08
Is wel interessant zo’n overzicht. Waar haal je dit van als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
royaljoop schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:04:
[...]

Ja die heb ik wel eens gezien. Maar ik draai de hoofdschakelaar eerst uit en zet dan de accu aan. En als de netstroom weer beschikbaar is, Dan gaat eerst de accu uit. Dan de hoofdschakelaar weer aan. Ik zat te denken wat heb ik aan dit syteem tijdens een langdurig energie storing? Natuurlijk kun je dan je accu (als er wat in zit) leeg slurpen maar ik zou hem dan ook met de PV willen bijvullen. Bij mijn weten heeft de omvormer van de PV wel stroom nodig (van de accu dus in dit geval) om actief te worden. Maar wat gebeurt er als de PV meer dan 2500 Watt produceert? etc. Overigens die sinus is alleen van belang als je onmerkbaar overschakelt. Maar door eerst alles uit en daarna weer aan te zetten heb je volgens mij niets met de sinus te maken toch?
Een terechte vraag. PV brengt meer op dan er gebruikt word, wat gebeurd er dan?
Vermoedelijk gaat de spanning oplopen als er te weinig verbruik is tov de opwek, komt de spanning boven de 253 Volt dan moet de omvormer uitschakelen.
Het is wachten tot dat iemand het uitgeprobeerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koniade
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:50
Reaktie op mijn problemen met de Landis Gyr E350

Hello, Regarding your CT003 issue, we have the following solution: Please ensure that the CT003 is correctly connected to the meter and that it is connected to WiFi. During the remote troubleshooting process, you may need to cooperate with a firmware upgrade. We will perform the remote troubleshooting within 1-3 business days. Thank you for your understanding and cooperation!

Please do not reply through this email.Thank you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The day after
Nu we ook eens laden met zon

Merk dat bij laden en opladen op lager vermogens dit buzzing voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snuffelke schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:23:
[...]

Omdat ze de backup output uitschakelen op die 11% (misschien de bms). Dit kunnen ze volgens mij simpel aanpassen: van zodra je de backup functie enabled de batterij maar tot 15% te onladen (wat marge) om zo de output actief te houden.
Maar liever heb ik dit allemaal niet want als Grid nog online is is dit eigenlijk niet nodig maar ik weet niet hoe ze dit intern schakelen.
Ik heb specifiek deze batterij gekocht voor oa deze functie om de nas en eventueel diepvries etc aan te koppelen maar zo is dit niet bruikbaar, als de batt leeg is en er is nog altijd grid valt alsnog alles uit.
Ik ga toch aan de gang moeten met die modbus aansluiting om alles zelf te regelen denk ik.
kan je vertellen dat sls je via midbus een andere soc einde instelde hij gewoon nigsteeds de backup uit zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SatScan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:55:
[...]

Is dat bij een constante 100w output of ook bij wisselende belasting?
Kun je de batt verplaatsen? Probeer dat eens. Kan een resonantie zijn op invloeden van verschillende magnetische velden (andere de fases).
wissende vermogens onder de 100 watt of zo.
Als hij meer gaat laden of ontladen da gaat het weg.
Hij staat op zelfde plaatse waar hij met v147.212 er geen last van had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:12
Iemand toevallig al prijzen tegen gekomen van de nieuwe jupiter C + ?

YouTube: Marstek Jupiter C PLUS All-in-One Expandable Balcony ESS: Unlock You...

Lijkt me ook wel een interessante oplossing? Ik heb een vermoeden dat deze goedkoper gaat zijn? Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:36
Koniade schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:25:
Reaktie op mijn problemen met de Landis Gyr E350

Hello, Regarding your CT003 issue, we have the following solution: Please ensure that the CT003 is correctly connected to the meter and that it is connected to WiFi. During the remote troubleshooting process, you may need to cooperate with a firmware upgrade. We will perform the remote troubleshooting within 1-3 business days. Thank you for your understanding and cooperation!

Please do not reply through this email.Thank you.
Ik had exact dezelfde reactie op 21-2-2025. Maar nog geen zichtbare actie of verbetering.

[ Voor 5% gewijzigd door Hometek op 28-02-2025 11:10 ]

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:06:
[...]

Ik had exact dezelfde reactie op 21-2-2025. Maar nog geen zichtbare actie of verbetering.
Zo te lezen heeft de batterij internettoegang nodig zodat MT vanaf hun server je batterij kunnen monitoren voor trouble shooting

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
PNARI schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Zo te lezen heeft de batterij internettoegang nodig zodat MT vanaf hun server je batterij kunnen monitoren voor trouble shooting
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
NoFate schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:01:

YouTube: Marstek Jupiter C PLUS All-in-One Expandable Balcony ESS: Unlock You...

Lijkt me ook wel een interessante oplossing? Ik heb een vermoeden dat deze goedkoper gaat zijn? Wat denken jullie?
Leuk dat je kan stapelen maar beperkt tot 800watt output lijkt het... juist minder interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
jelleeelco schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Leuk dat je kan stapelen maar beperkt tot 800watt output lijkt het... juist minder interessant
kweet niet, ik heb een hoog sluimerverbruik snachts, 350Watt, dan lijkt me dit een interessant optie?
Andere doeleinden misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28
NoFate schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:01:

En zie daar weer de vermelding van @HomeWizard_NL, zou het dan toch? _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaXH7HrS-RZ-3vaiVeM7sGRzj44=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uBbg2klY15OBpLhZHnaUU32M.png?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Snuffelke schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:23:
[...]

In de marketing videos van Marstek is wel sprake van een 'Smart box', een soort slimme controler die tussen grid en backup zou moeten schakelen (mijn interpretatie). De Smart box is echter nog niet te koop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDWwAWWPAPd2KVBoAc9GQjuQk_w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jKs5JTysWNhUnaWIe3qyCM9O.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeaC8RvPRsg7gdmi1m7csMf4Tc0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NbJOaT4rOMdHo4uQvB255WBq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ik ben niet zo 100% thuis in de zonnepanelen wereld, maar ik lees dat je op die Jupiter C+ 4 x mptt trackers kunt aansluiten, dat zijn dan de microomvormers waarover ze spreken? kan je op 1 microomvormer 1 zonnepaneel aansluiten? dus 4 panelen?
Kan dat ook op de Venus? daar zie ik geen vermelding van mptt trackers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
PNARI schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Batterij en CT zijn aan wifi gekoppeld en wifi heeft internet toegang.
Als ik internet toegang afkoppel valt verbinding batterij-CT weg.
Weet echter niet of netwerk/aparaten via internet toegankelijk zijn, mij lukt dat niet, alleen via bluetooth.
Ik heb mobiel internet, geen kabel of glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallorichard
DaPlato schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:24:
[...]

Is wel interessant zo’n overzicht. Waar haal je dit van als ik vragen mag?
Home assistant en dan data via solcast integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaPlato
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-03 11:08
NoFate schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:24:
Ik ben niet zo 100% thuis in de zonnepanelen wereld, maar ik lees dat je op die Jupiter C+ 4 x mptt trackers kunt aansluiten, dat zijn dan de microomvormers waarover ze spreken? kan je op 1 microomvormer 1 zonnepaneel aansluiten? dus 4 panelen?
MPPT-trackers ofwel Maximum Power Point Trackers zorgen ervoor dat je opbrengst van een zonnepaneel wordt gemaximaliseerd. In dit geval zou je dan voor 4 panelen individueel het maximum kunnen zoeken. Er zit maar 1 omvormer in zou ik denken.

De venus kan je niet rechtstreeks panelen op aansluiten, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Wie is op de hoogte van zo mppt trackers van Marstek?

https://marstekenergy.com...k-saturn-m-micro-inverter
Ik lees , max 2000 Watt output power? Dus moet ik daaruit begrijpen, dat je op zo 1 mppt tracker 5 x 400Watt panelen kan aansluiten? Deze MPPT tracker sluit je dan aan op de Jupiter C+

Wat als de batterij volledig opgeladen is? Ga je dan injecteren naar het net ? Of ben je de opbrengst kwijt?
Op die Jupiter kan je dan 4 x trackers aansluiten, dus in theorie 20 Panelen?

Of sla ik de bal mis :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:17
@Maxwp :
Ik ben zojuist eens gaan luisteren toen de batterij 10W aan het terugleveren was en mijn elektriciteitsmeter die er anderhalve meter van staat maakt meer geluid dan de batterij. Ik ontken het probleem zeker niet (ik heb zelf een defecte batterij gehad) maar het is volgens mij niet noodzakelijk gerelateerd aan de 212 update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-09 23:33
NOM = gewoon terugleveren bij een 3-fase meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0X7Fxv3RjpmYmYWUUcpw7rP19mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwAaAg3ZfRtxaUkDHUvKIDuL.png?f=fotoalbum_large
Gewoon ter info.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Ellroe32 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:07:
NOM = gewoon terugleveren bij een 3-fase meterkast:
[Afbeelding]
Helemaal mee eens.

NOM staat voor Nul Op de Meter en niet voor Nul op de fase's
De MS accu is aangesloten op 1 fase en kan alleen stroom leveren aan die ene fase, de andere fase's zullen gewoon stroom van het net blijven gebruiken.

Maar gelukkig mogen we de vermogens van de fase's op de slimme meter Sommeren ( bij elkaar op tellen )
en als dan alles goed gaat hebben we NOM, In een slimme meter zit geen telwerk per fase!

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ondertussen het Vraag en Antwoord gedeelte van de Topic Start, met behulp van @PNARI, aangepast met de laatste informatie die we hier met elkaar delen.

Lees even goed door als je een antwoord zoekt op een vraag.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
SatScan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:24:
Ondertussen het Vraag en Antwoord gedeelte van de Topic Start, met behulp van @PNARI, aangepast met de laatste informatie die we hier met elkaar delen.

Lees even goed door als je een antwoord zoekt op een vraag.
Fijn, handige FAQ.
Er staan nu wel een aantal vragen dubbel in de lijst (gelukkig wel met hetzelfde antwoord :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:00
Hometek schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:20:
[...]

In de marketing videos van Marstek is wel sprake van een 'Smart box', een soort slimme controler die tussen grid en backup zou moeten schakelen (mijn interpretatie). De Smart box is echter nog niet te koop.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De smartbox is vermoedelijk een kastje als dit https://www.indielux.com/...ady2plugin-stromwaechter/ dat er de voor Duitsland verplichte “remmen” opgooit als je balkon pv-set een maatje groter is dan 800 Wp.
Voor Nederland niet verplicht maar wellicht handig als je je terugleverboete wil beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:16
superduper1969 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Dus dat zal een slimme meter zijn met LTE, misschien de CT003 extra antenne te dicht bij de LTE antenne?

[Afbeelding]
Ik had hier volgens mij nog geen antwoord op gegeven; het is een ISKRA AM550 (SMR 5.0), geen LTE dus volgens mij.
Ik heb nu een paar dagen de wifi-antenne van de CT003 losgekoppeld, de batterij blijft het doen in NOM (ik neem aan dat ze gewoon via m'n thuisnetwerk communiceren, en niet rechtstreeks, toch?) maar m'n meter stuurt nog steeds geen standen naar de netbeheerder.
Ik heb zowel de netbeheerder als de leverancier een berichtje gestuurd, want geen automatische standen meer is wel een beetje terug naar het jaar 2000 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
NoFate schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:16:
[...]

kweet niet, ik heb een hoog sluimerverbruik snachts, 350Watt, dan lijkt me dit een interessant optie?
Andere doeleinden misschien?
Ik simulier nu een 5kw batterij in HA. Ik snap dat de winter niet de beste periode is om te testen (zon vroeg al weg, battterij wordt eerder gebruikt) maar ik haal nu (als die vol is) zelden later dan 21:00, dan is het echt leeg.

En als we gaan koken dan wordt er wel meer gebruikt dan die 800watt... liever een wat sterker systeem die tot 2500 of meer kan terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
RikTW schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:20:
[...]

Ik had hier volgens mij nog geen antwoord op gegeven; het is een ISKRA AM550 (SMR 5.0), geen LTE dus volgens mij.
Ik heb nu een paar dagen de wifi-antenne van de CT003 losgekoppeld, de batterij blijft het doen in NOM (ik neem aan dat ze gewoon via m'n thuisnetwerk communiceren, en niet rechtstreeks, toch?) maar m'n meter stuurt nog steeds geen standen naar de netbeheerder.
Ik heb zowel de netbeheerder als de leverancier een berichtje gestuurd, want geen automatische standen meer is wel een beetje terug naar het jaar 2000 :+
Ha...ik had exact dezelfde meter (Stedin) en na het aanmaken van een ticket in hun portal werd hij na een week vervangen voor hetzelfde model maar dan met LTE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 21:23
Maxwp schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:27:
The day after
Nu we ook eens laden met zon

Merk dat bij laden en opladen op lager vermogens dit buzzing voorkomt.
Nu is het hier net bewolkt en is de batterij aan het laden & ontladen < 100 watt. Nu heb ik het gezoem ook weer. Ik moet er wel bijna mijn oor naast komen om het te horen. Het is een typisch geluid van coil whine. Dit is geen defect.

Van de corsair site over PSUs (deze zetten ook AC/DC om, dus vergelijkbaar met de omvormer in onze batterij):
When current through an inductor changes, the magnetic field around the inductor also changes. This causes a small attraction/repulsion action in the coils of the inductor, which manifests itself as a vibration/sound. Power Supplies all generate this sound, but often have sound dampening material meant to reduce this noise.
Coil whine is not exactly a defect, but rather a byproduct of the components working as intended.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuberoal
  • Laatst online: 04-09 22:04
Zojuist is bij mij de P1 Meter van Homewizard beschikbaar gekomen onder de CT configuratie. :)

Ik ben benieuwd of het een beetje gaat werken hiermee nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmM1ytyWSZdHUdyCrTIHzKgkI-s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vqLiHUPpu8cypKGOav6R7Nmn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Sonero schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:15:
[...]

De smartbox is vermoedelijk een kastje als dit https://www.indielux.com/...ady2plugin-stromwaechter/ dat er de voor Duitsland verplichte “remmen” opgooit als je balkon pv-set een maatje groter is dan 800 Wp.
Voor Nederland niet verplicht maar wellicht handig als je je terugleverboete wil beperken.
Het lijkt mij meer een UPS-achtige functie.
Kijk een in deze video (1:41 - 2:05)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
jelleeelco schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:20:
[...]

Ik simulier nu een 5kw batterij in HA. Ik snap dat de winter niet de beste periode is om te testen (zon vroeg al weg, battterij wordt eerder gebruikt) maar ik haal nu (als die vol is) zelden later dan 21:00, dan is het echt leeg.

En als we gaan koken dan wordt er wel meer gebruikt dan die 800watt... liever een wat sterker systeem die tot 2500 of meer kan terugleveren.
ja, daarom is het toch wel een leuke optie? omdat hij stapelbaar is ? kan je nog altijd bijzetten indien nodig
in de zomer zal het idd weer meer nut hebben voor het sluimerverbruik in de nacht
Wat ook leuk is zijn de mppt trackers, paar panelen erop, ben eens benieuwd naar de Jupiter C + prijs ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-09 12:09
Hallo allen,
ik ben de afgelopen twee weken druk aan het klussen in ons nieuwe huis, en heb de laatste 40 pagina's niet meer bij kunnen houden.
Wat is de consensus nu twee weken later? Werkt NOM inmiddels lekker met de CT0003?

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waxy50
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:24
kuberoal schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:39:
Zojuist is bij mij de P1 Meter van Homewizard beschikbaar gekomen onder de CT configuratie. :)

Ik ben benieuwd of het een beetje gaat werken hiermee nu.

[Afbeelding]
Hier ook werkt voor geen meter :(

Marstek Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 -Shelly Pro 3EM-120A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuberoal
  • Laatst online: 04-09 22:04
waxy50 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:01:
[...]

Hier ook werkt voor geen meter :(
Eerste indruk is inderdaad bagger. Leest geen verbruik uit vanuit slimme meter, batterij wil ook niet laden, alleen ontladen. Ik ga weer even terug naar de Shelly :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
NoFate schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:24:
Nee, op de Jupiter C / Jupiter E.

Ja, deze micro omvormers zijn prima met één paneel te vullen. Maar dat ligt aan je paneel. Twee oudere panelen werkt ook, mits je al met al maar binnen de opgegeven begrenzingen voor spanning en stroom blijft.

Hier gaat er 4x Jinko 525 Wp aan de Jupiter E. Er was ook wel 'n betaalbaar paneel wat de Jupiter E net niet trok (maar wel aan die nieuwe C+ zou kunnen).

En, nogmaals, jullie praten over de Jupiter C+ alsof hij hetzelfde doet als de Venus, plus die MPPT trackers. Maar ik heb nog geen enkele hint gezien dat dat echt zo is. Een Jupiter (C/E) laadt alléén via z'n MPPT trackers en heeft geen backup-stopcontact erop zitten. Dat maakt het ook logisch (en wenselijk zelfs) dat hij slechts 800W ontlaadt. Een zware omvormer is alleen maar inefficiënt op een apparaat dat toch niet aan zulke snell laad/ontlaad cycli hoeft mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Gwaihir schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:10:
[...]
Nee, op de Jupiter C / Jupiter E.

Ja, deze micro omvormers zijn prima met één paneel te vullen. Maar dat ligt aan je paneel. Twee oudere panelen werkt ook, mits je al met al maar binnen de opgegeven begrenzingen voor spanning en stroom blijft.

Hier gaat er 4x Jinko 525 Wp aan de Jupiter E. Er was ook wel 'n betaalbaar paneel wat de Jupiter E net niet trok (maar wel aan die nieuwe C+ zou kunnen).

En, nogmaals, jullie praten over de Jupiter C+ alsof hij hetzelfde doet als de Venus, plus die MPPT trackers. Maar ik heb nog geen enkele hint gezien dat dat echt zo is. Een Jupiter (C/E) laadt alléén via z'n MPPT trackers en heeft geen backup-stopcontact erop zitten. Dat maakt het ook logisch (en wenselijk zelfs) dat hij slechts 800W ontlaadt. Een zware omvormer is alleen maar inefficiënt op een apparaat dat toch niet aan zulke snell laad/ontlaad cycli hoeft mee te doen.
Ah, dat is ander verhaal? dus de Jupiter, kan zonder panelen niet opladen? of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
jevin20 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:00:
Hallo allen,
ik ben de afgelopen twee weken druk aan het klussen in ons nieuwe huis, en heb de laatste 40 pagina's niet meer bij kunnen houden.
Wat is de consensus nu twee weken later? Werkt NOM inmiddels lekker met de CT0003?
Niets gemist, nog steeds kl**te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevin20
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-09 12:09
Pff oke. Dan blijft mijn pre-order nog maar even fijn pre-order. Kunnen ze rentenieren met die 100€ aanbetaling 8)7

DeWarmte 8,3 kW - Auer Edel Eau 270L - Enphase 7820 Wp - 2x MT 5.12 kWh - Zappi V2.1 - Tesla Model 3 LR AWD - Ford Fiesta ST Mk 8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeeEnergy
  • Laatst online: 02-09 21:34
Nou, nou. Bij mij werkt het nu perfect Nul Op Meter (NOM) met V109 voor de CT003 op 3 fasen. Maar je situatie is bepalend (klopt).

Geniet nu al een maand van de accu.
  • Eerst manueel.
  • Toen met HA Shelly emulatie op een oude Raspberry Pi 3B en nu sinds enkele dagen volledig out-of-the-box.
  • Laatste stap is binnenkort of het net zo goed werkt met Homewizard P1 (want dan kan spitter en CT003 uit de meterkast).
Maar zeker een aanrader met een RTE van ongeveer 70% over de gehele maand gezien.

MT CT003 V117 / 2x 5.12 kWh V153 / 3 fasen / 1 per fase / ZIV SMR 5 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HW P1 is beta beschikbaar

Tot nu toe komen ze de aangekondigde afspraken na!
Werkt wel echt beta... dus niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deauville
  • Laatst online: 04-09 09:51
P1HW terug beschikbaar : Reageert elke seconde vlot.

[ Voor 40% gewijzigd door Deauville op 28-02-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
SatScan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:26:
HW P1 is beta beschikbaar

Tot nu toe komen ze de aangekondigde afspraken na!
Werkt wel echt beta... dus niet...
HW p1 bij mij alleen 0 waarden.
Ct003 werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
NoFate schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:12:
Ah, dat is ander verhaal? dus de Jupiter, kan zonder panelen niet opladen? of begrijp ik het verkeerd?
Correct. De 'huidige' Jupiter C en E modellen kunnen dat niet en ik heb nog niet gelezen dat het anders ligt voor de aangekondigde C+.

(In een ander topic postte iemand wel een adapter om toch iets van 120 W op zo'n MPPT te zetten. Maar dat is slechts bedoeld om 's winters de accu nimmer geheel leeg te laten lopen. En je zou er dan een PV paneel voor los moeten koppelen. -- Lijkt me niets! Marge laten lijkt mij praktischer.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hallorichard
@Chilion
Dit wordt ook een mooie meter simulator, die op een esp8266 gaat draaien.
Ik heb hem al op een esp8266 geplaatst en gekoppeld aan home assistant. En de standen leest hij netjes iedere seconde uit de homewizard p1.

https://github.com/TheRealMoeder/Energy2Shelly_ESP

Echter nog niet zichtbaar voor de marstek. Hiervoor moet issue #11 opgelost worden.

Hiermee kun je met hardware van < 2.50 euro de homewizard p1 omzetten naar shelly pro. Ik blijf het volgen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:10:
[...]

Fijn, handige FAQ.
Er staan nu wel een aantal vragen dubbel in de lijst (gelukkig wel met hetzelfde antwoord :) )
Aangepast, dank voor melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelleeelco
  • Nu online
NoFate schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:58:
[...]

ja, daarom is het toch wel een leuke optie? omdat hij stapelbaar is ? kan je nog altijd bijzetten indien nodig
in de zomer zal het idd weer meer nut hebben voor het sluimerverbruik in de nacht
Wat ook leuk is zijn de mppt trackers, paar panelen erop, ben eens benieuwd naar de Jupiter C + prijs ...
Het max te leveren vermogen is te laag voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniper-JP
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-04 21:33
De accu draait bijna perfect sinds dinsdag (toen kwam de accu binnen) haal een RET van 75,3%
laden op 2500 en ontladen op 800. kan de accu gebruiken tot ongeveer 21 uur. Omdat ik maar stroom lever met max 800 watt kan ik geen NOM draaien in de avond als de zonnepanelen uit gaan. mijn gebruik is hoger dan 800 watt.

verwarm het hele huis met airco's met warmtepomp functie (3 stuks) 1 staat er 24 uur per dag aan dus ons stroom gebruik is redelijk hoog. maar gebruik maar 0,5 M3 gas per dag voor warm water (douche) :)

heb nog geen updates gezien dus draai op v147 op de accu, en v107 op de P1 van Marstek.
geen idee wanneer ik de update ga krijgen

2x Marstek 5,12 V151, CT003 V110, 21x 405 WP, alle works great

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Hallo allen,
- dat je WiFi goed ingeregeld moet zijn en voldoende sterk signaal
- dat je energiemeter ondersteund moet worden, anders wisselend succes
- dat de 1sec energiemeters het beste werken
- CT003 even tijd nodig heeft om te leren wat je verbruik/opwek is
- dat de RTE tussen de 75 en 85% zit (=80%).
- de Shelly goed werkt, op 3 en 1 fases installaties
- de Shelly SIM een goede tussenoplossing kan zijn
- er volop nieuwe ontwikkelingen zijn, verschillende update afgelopen 14dgn
- snel gereageerd wordt vanuit de feedback berichten
- de HW P1 ondersteuning in beta is
- wat ik vergeten ben...

Is het al voor iedereen Plug & Play... nee maar stapje voor stapje wordt het beter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anja113
  • Laatst online: 04-05 00:26
Hallo allen,
Bij mij wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r.reus
  • Laatst online: 16-09 23:00
Hallo allen,
Bij mij werkt het perfect hoor met de ct003!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• exeldro
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-03 06:05
Omdat het voor anderen misschien ook interessant kan zijn, hier mijn test programma voor Windows om het laden aan te sturen via rs485 modbus gebaseerd op waarde van mijn P1 poort

https://github.com/exeldro/marstek-venus-modbus-p1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juIqFmSg0-aobXs2BUsNWGUB4NA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKSTgJ2cNaO8a7yUgZc3yIsj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emiel-38
  • Laatst online: 03-09 19:48
Hierbij een update van mij.

Situatie:
- 3x marstek 5,12
- Elk eigen groep op 2500W
- 1 fase
- Oude software
- Marstek P1 003
- Slimme meter iskra, ook geselecteerd

Accu's op auto, wel veel beweging in de grafiek maar niet schokkend.
Draai aardig NOM zoals hieronder te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FgMGysz7-Rjho6J598s91YC-Wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WbZVK0zsUpfn777TilXluvo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrJvQdSv_RMojBb1ZFG5d-qQ_AI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQg07KxRiCqc1mdE11PRJqkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a4kNjkBbHACDCFFRBSbC2BCl5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5O9lrEGKdlnK9iP9XSbMsFuv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/679QoeQAg6fiHz_4r9pImlBDugI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcMB1sHUHZcDG7DEHs1ThLqP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
exeldro schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:41:
Omdat het voor anderen misschien ook interessant kan zijn, hier mijn test programma voor Windows om het laden aan te sturen via rs485 modbus gebaseerd op waarde van mijn P1 poort

https://github.com/exeldro/marstek-venus-modbus-p1

[Afbeelding]
In TS verwerkt! Kijk even, laat maar weten als ik iets moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtouw78
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:44
hallorichard schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:36:
[...]

HW p1 bij mij alleen 0 waarden.
Ct003 werkt prima.
Ik lees hier toch wel wat opmerkelijks. Het lijkt wel of de HW P1 Beta goed werkt bij Tweakers waar de Ct003 niet (goed) werkt. Waar de Ct003 wel werkt dat zijn er dan weer issues met de HW P1 Beta. Ben benieuwd of dit speelt met gebruik van een P1 splitter of niet.

(Bij mij werkt de Ct003 niet direct of via HW splitter ondanks dat meter in de lijst staat. Deze HW P1 beta werkt prima)

[ Voor 0% gewijzigd door mtouw78 op 28-02-2025 16:25 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mtouw78 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:25:
[...]

Ik lees hier toch wel wat opmerkelijks. Het lijkt wel of de HW P1 Beta goed werkt bij Tweakers waar de Ct003 niet (goed) werkt. Waar de Ct003 wel werkt dat zijn er dan weer issues met de HW P1 Beta. Ben benieuwd of dit speelt met gebruik van een P1 splitter of niet.

(Bij mij werkt de Ct003 niet direct of via HW splitter ondanks dat meter in de lijst staat. Deze HW P1 beta werkt prima)
Interessant, zal eens testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LawrenceBouman
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-07 07:05
[...]

Bij mij werkt de HW maar geeft geen totaal weer dus kan nog niks helaas, even afwachten nog denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LawrenceBouman schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:33:
[...]

Bij mij werkt de HW maar geeft geen totaal weer dus kan nog niks helaas, even afwachten nog denk ik
Hier ook met alleen de HW P1 rechtstreeks aangesloten en de splitter uit en Ct003 ook, afgekoppeld en power off. Werkt nog niet. Terug naar CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
[...]

Beide hw p1 en marstek p1 in hw splitter. Beide geven data. Hw p1 is prima te zien in hw app en hw display, maar 0 waarden bij marstek venus. Marstek p1 ct003 werkt hier prima met marstek venus.

Drie fasen iska am550 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LawrenceBouman
SatScan schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:37:
[...]

Hier ook met alleen de HW P1 rechtstreeks aangesloten en de splitter uit en Ct003 ook, afgekoppeld en power off. Werkt nog niet. Terug naar CT003
Gekke is dat de Ct003 wel een stabiele verbinding heeft als ik hem los selecteer... het gaat mis bij de verbinding tussen de batterij en Ct003... die valt constant weg en als hij er is geeft hij geen verbruik weer van de meter, wel weer van de batterij :S haha tis allemaal wat, ik heb geduld

Misschien is de meter een issue, Kaifa MA304

[ Voor 4% gewijzigd door LawrenceBouman op 28-02-2025 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
Hallo allen,
Bij mij prima, hoe moderner je meter hoe beter,
Ze kunnen de PID-Loop voor de NOM wat strakker maken maar voor de rest geen verbindings verlies meer.
https://www.youtube.com/watch?v=qKy98Cbcltw

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br4M
  • Laatst online: 23-07 12:43
Heb de Shelly inmiddels werkend met Venus batterij. Vandaag ook de tweede Venus erbij gezet. Wat nu opvalt is dat de batterijen zich niet bewust zijn van elkaar. Zodoende kan de batterij laden en de ander gelijktijdig ontladen in auto modus. Zijn hier al oplossingen voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Br4M schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:21:
Heb de Shelly inmiddels werkend met Venus batterij. Vandaag ook de tweede Venus erbij gezet. Wat nu opvalt is dat de batterijen zich niet bewust zijn van elkaar. Zodoende kan de batterij laden en de ander gelijktijdig ontladen in auto modus. Zijn hier al oplossingen voor?
Nee één op auto de andere op manueel is de voorlopige oplossing.
Wordt aan gewerkt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 10:48

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

Je moet trouwens even kijken of je jouw accu moet aanmelden.

Daarnaast is het registreren van uw elektriciteitsopwek- of opslaginstallatie wettelijk verplicht volgens de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving. Deze wettelijke verplichtingen staan in artikel 40, vijfde lid, van Verordening (EU) 2017/1485 (de System Operation Guideline).

https://www.energieleveren.nl/

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

LawrenceBouman schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:50:
[...]

Gekke is dat de Ct003 wel een stabiele verbinding heeft als ik hem los selecteer... het gaat mis bij de verbinding tussen de batterij en Ct003... die valt constant weg en als hij er is geeft hij geen verbruik weer van de meter, wel weer van de batterij :S haha tis allemaal wat, ik heb geduld

Misschien is de meter een issue, Kaifa MA304
Dat wegvallen is niet echt zo. app met axcu is niet heel stabiel. Schijt irritant.
Meter is geen issue(ik heb die ook) echter geeft je meter 1x per 10 seconden data door en daardoor loopt de meter soms wat achter de muziek aan.

Ik heb daarom een nieuw type aangevraagd.

Het is friet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DePrutser schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:04:

Daarnaast is het registreren van uw elektriciteitsopwek- of opslaginstallatie wettelijk verplicht volgens de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving. Deze wettelijke verplichtingen staan in artikel 40, vijfde lid, van Verordening (EU) 2017/1485 (de System Operation Guideline).

Ik moet helemaal niks, de eerste panelen van 12 jaar terug staan geregistreerd voor de rest kunnen ze om mij de boom in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Zal de hw p1 met en de Marstek ook goed werken met een 10 seconden meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero

Als de output beperkt blijft tot 800 W is de RfG toch niet van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-09 17:23
S2S schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:15:
Zal de hw p1 met en de Marstek ook goed werken met een 10 seconden meter?
Bij mij niet op Iskara ME382 1 fase, toevoegen Hw p1 meter lukt, configureren ho maar.

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Sonero schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:23:
[...]

Als de output beperkt blijft tot 800 W is de RfG toch niet van toepassing?
Die uitzondering heb ik niet terug gelezen. Maar de wetsartikelen staan er bij. Leef je uit zou ik zeggen. :X >:)

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Janp1963 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:26:
[...]

Bij mij niet op Iskara ME382 1 fase, toevoegen Hw p1 meter lukt, configureren ho maar.
Hm okay.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ben ik het eigenlijk niet mee eens. Met een Shelly werkt het perfect, toch voor NOM.
Ik heb de P1 CT003 ook liggen maar blijf lekker op de shelly voort bollen

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DSSW schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:00:
[...]

Ben ik het eigenlijk niet mee eens. Met een Shelly werkt het perfect, toch voor NOM.
Ik heb de P1 CT003 ook liggen maar blijf lekker op de shelly voort bollen
Hier houden we het ook bij de shelly.
Alle Marstek spullen vandaag in het archief gedeponeerd.
Mooie opgeruimde meterkast.

Het was dan eigelijk wel niet wat ons belooft was met plug and play etc.
Maar goed, for a few dollars more helemaal tevreden.

Vandaag met afwisselend zon en dikke wolken wel gewoon alles uit eigen energie kunnen doen.
Soms wat laden soms wat bijleveren het ding draait nu keurig.

En ik denk met een 1 seconden meter en goede connectie daarmee zal het wel gewoon plug and play zijn.
Het is alleen jammer dat er toch her en der nogal wat niet werkende setjes staan met bijbehorende frustraties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Br4M schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:21:
In de Q&A staat het antwoord, Marstek werkt hieraan, voorlopig moet je 1 MT in auto zetten en één manueel draaien

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ronald.42 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:07:
[...]

Hier houden we het ook bij de shelly.
Alle Marstek spullen vandaag in het archief gedeponeerd.
Mooie opgeruimde meterkast.

Het was dan eigelijk wel niet wat ons belooft was met plug and play etc.
Maar goed, for a few dollars more helemaal tevreden.

Vandaag met afwisselend zon en dikke wolken wel gewoon alles uit eigen energie kunnen doen.
Soms wat laden soms wat bijleveren het ding draait nu keurig.

En ik denk met een 1 seconden meter en goede connectie daarmee zal het wel gewoon plug and play zijn.
Het is alleen jammer dat er toch her en der nogal wat niet werkende setjes staan met bijbehorende frustraties.
En natuurlijk ook helemaal niet zo gek aangezien het zo verkocht wordt in de marketing . Jammer dan de meeste Nederlanders een trage slimme meter hebben 😆 je kunt in ieder geval op maken dat er weinig marktonderzoek is geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 28-02-2025 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LocomoJohn
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-09 14:21
DePrutser schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Die uitzondering heb ik niet terug gelezen. Maar de wetsartikelen staan er bij. Leef je uit zou ik zeggen. :X >:)
Volgens mij wordt in de wetgeving wel gesproken over de grens van 800 watt
Ik heb het een maand of 3 geleden uitgezocht dus heb het niet meer helemaal helder.
Ik heb voor de zekerheid mijn accu wél aangemeld. Het kost niks en benadeelt me ook verder niet

NL | Marstek Venus E, V151 | CT003 V110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Mijn batterij staat in Auto mode, zag rond 19:30 aan de leds dat de batterij aan het opladen was ondanks dat de magnetron aan stond en de zon al bijna onder was.
In de app bleek dat de batterij ontladen was tot 4%:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9BruL50B1HAIrM1WlsOYOmQK-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tv0DEzj7OqzcC7piQksotnJO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online

Hoe diep ben je daar in gedoken en wat is je conclusie? Ik vraag mij nl. af of het moet (of zelfs maar de bedoeling is momenteel) voor stekker-aangesloten apparaten. Die zijn nl. geen (vast) onderdeel van je huisinstallatie.

Ik heb bijv. ook nog niet gehoord over het aanmelden van EVs met V2L / V2H (en zijn er al echte V2G, buiten de experimenten in Utrecht om?).

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 28-02-2025 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LawrenceBouman
DePrutser schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:08:
[...]

Dat wegvallen is niet echt zo. app met axcu is niet heel stabiel. Schijt irritant.
Meter is geen issue(ik heb die ook) echter geeft je meter 1x per 10 seconden data door en daardoor loopt de meter soms wat achter de muziek aan.

Ik heb daarom een nieuw type aangevraagd.
Ik heb gevonden dat de Kaifa MA304 -

Elke seconde voor stroomverbruik en -injectie (real-time data).

Elke 10 seconden voor gasverbruik (indien gekoppeld aan een gasmeter).

Als je de data uitleest via een P1-kabel of HomeWizard, kun je dus bijna real-time je stroomverbruik zien. Gebruik je een API of externe uitlezing, dan kan er wat vertraging zijn afhankelijk van de software die je gebruikt.

Ik sta net weer in mn meterkast te gluren om te kijken of het klopt, jep is echt een Kaifa MA304

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonero
Gwaihir schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:34:
[...]

Hoe diep ben je daar in gedoken en wat is je conclusie? Ik vraag mij nl. af of het moet (of zelfs maar de bedoeling is momenteel) voor stekker-aangesloten apparaten. Die zijn nl. geen (vast) onderdeel van je huisinstallatie.

Ik heb bijv. ook nog niet gehoord over het aanmelden van EVs met V2L / V2H (en zijn er al echte V2G, buiten de experimenten in Utrecht om?).
ANWB zegt er dit over: “Hoewel er dus elektrische auto’s bestaan met de juiste hardware, kan op het moment van schrijven geen enkele EV daadwerkelijk bi-directioneel laden. Het ontbreekt namelijk nog aan de juiste laders en/of de benodigde software. De betrokken fabrikanten hebben aangekondigd dit geleidelijk uit te rollen, waarbij niet duidelijk is wanneer Nederlandse consumenten aan de beurt zijn”.
https://www.anwb.nl/auto/...aden/bidirectioneel-laden
Je hebt ook een bidirectionele laadpaal nodig. Maakt het iets duurder maar tot nu toe lijkt àlles softwarematig geblokkeerd: https://id.nl/mobiliteit/...den-nou-echt-in-nederland
Ik ben heel benieuwd of de Belastingdienst haar bezwaren heeft laten vallen - op de zaak laden, thuis ontladen, vermengen van belaste en onbelaste kWh, etc - want dan hoef ik geen thuisbatterij meer te kopen.
Technische hindernissen lijken er niet te zijn, fiscale wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
Hometek schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:32:
Mijn batterij staat in Auto mode, zag rond 19:30 aan de leds dat de batterij aan het opladen was ondanks dat de magnetron aan stond en de zon al bijna onder was.
In de app bleek dat de batterij ontladen was tot 4%:

[Afbeelding]
Ja, en hij zal stoppen met laden op 11%.
Ook wel eens gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Gwaihir schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:34:
[...]

Bij mijn zonnepanelen met stekker stond in de instructies duidelijk vermeld dat deze aangemeld moeten worden. Aangezien dit product in Nederland is ontwikkeld neem ik aan dat ze de wettelijke situatie onderzocht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
DePrutser schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Niet zo moeilijk. Zie bladzijde 9 van https://www.netbeheernede...ication_document_v2.0.pdf
Ik ga de batterij niet aanmelden als het uitgangsvermogen < 800 W is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePrutser

DePrutser

Sonero schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:51:
[...]

Niet zo moeilijk. Zie bladzijde 9 van https://www.netbeheernede...ication_document_v2.0.pdf
Ik ga de batterij niet aanmelden als het uitgangsvermogen < 800 W is.
Dit staat er op de site:

Per 27 april 2019 kent de netcode RfG een registratieplicht voor aangeslotenen in Nederland voor alle typen productie-installaties (Type A t/m D); iedereen die energie gaat leveren aan het net, is verplicht zijn installatie aan te melden (type A tot 1 MW op www.energieleveren.nl). Per 27 april 2021 kent de aangeslotene de plicht om aan te tonen dat de omvormer van de productie-installatie aan de juiste certificering voldoet. Deze verplichtingen gelden inmiddels ook voor opslag-installaties.

Dus elke batterij is meldingsplichtig.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DePrutser schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 20:02:
voor alle typen productie-installaties (Type A t/m D)

[..]

Dus elke batterij is meldingsplichtig.
Dus niet elke batterij is meldingsplichtig.

Type A begint pas bij 800W, zoals je op de link had kunnen lezen. Dus je wordt pas meldingsplichtig (en losse groep en vaste aansluiting plichtig) als je aan die 800W setting komt.
Pagina: 1 ... 70 ... 262 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.