Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-08 23:53
Ronald_61 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:44:
[...]

Ik wist niet dat je Yaml op de Homey kon programmeren.
Gebruik eigenlijk altijd de kant en klare apps op homey.
Nu ben ik me sinds kort bezig met Yaml op home assistant. Als ik dat een beetje door heb ga ik eens verdiepen in de yaml op homey.
Welke app op de homey gebruik jij?
Met de yaml-file flash ik de Lilygo. Dit doe ik gewoon met Terminal op de Mac. Vanuit Homey stuur ik de Lilygo aan met Mqtt. Tenminste dat is de bedoeling.

De Lilygo is aangesloten en ik zie in mqtt explorer (op mijn Mac) al een aantal sensoren van Marstek. Nu heb ik de yaml file aangepast zodat ik ook commandos kan gaan geven, bijvoorbeeld vanaf Homey flows. Dat gaan we morgen doen. Of het weekend.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emiel-38
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:20
S2S schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:02:
[...]

En daarna kom je erachter dat je hem niet toe kan voegen, zoals ik nu heb :+ en we zijn nu 2 maanden verder met prutsen aan een plug n play apparaat |:(
Ik heb dit in de feedback gesmeten, leuk en aardig maar op het ene moment is de EM50 wel toe te voegen en vervolgs niet meer, blijft een pruts bedrijf dat marstek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Wellicht een nieuwe vraag, is er een manier om alle verlichting op het apparaat uit te zetten of te dimmen?

De witte lichten die flitsen standaard door het ontladen en heeft een felgroen lampje bij de aan/uit knop. Doordat de accu bij mij op de hal naast de trap staat schijnt dit allemaal naar boven en met een deur op een kier word je daar helemaal gek van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:59

S2S

jellybrah schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 06:49:
Wellicht een nieuwe vraag, is er een manier om alle verlichting op het apparaat uit te zetten of te dimmen?

De witte lichten die flitsen standaard door het ontladen en heeft een felgroen lampje bij de aan/uit knop. Doordat de accu bij mij op de hal naast de trap staat schijnt dit allemaal naar boven en met een deur op een kier word je daar helemaal gek van.
Nope, goeie, inschieten via feedback . (Zou ook verbruik schelen)

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ik weet waarschijnlijk ook waarom het niet-werkt met de Shelly em pro 3 fase. Op monophase (instelling in de Shelly) is de array anders . Er worden dan 3 channels aangemaakt . (Je ziet in de Shelly app, dan 3 Shelly’s) Dus de 3 fase versie werkt waarschijnlijk alleen als je 3 klemmen gebruikt 🤡 en op 3 fase laat staan met de Marstek, ik heb alleen c in gebruik . *zucht en zij kijken waarschijnlijk naar het totaal. “Em”

Kan ik hem zo om zetten naar 3 fase zonder dat de andere uitgangen zijn aangesloten? Of maak ik dan iets kapot? (Even testen)

[ Voor 28% gewijzigd door S2S op 07-03-2025 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jellybrah schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 06:49:

nope
Heb zelf al enige tijd geleden gevraagd of men een update kon geven waarbij je dit kon uitzetten of dimmen
Plat er even een blaadje voor ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-08 19:53
Ellroe32 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 02:06:
[...]

Met de yaml-file flash ik de Lilygo. Dit doe ik gewoon met Terminal op de Mac. Vanuit Homey stuur ik de Lilygo aan met Mqtt. Tenminste dat is de bedoeling.

De Lilygo is aangesloten en ik zie in mqtt explorer (op mijn Mac) al een aantal sensoren van Marstek. Nu heb ik de yaml file aangepast zodat ik ook commandos kan gaan geven, bijvoorbeeld vanaf Homey flows. Dat gaan we morgen doen. Of het weekend.
Hi, Als ik het zo zie zou je gewoon ESP Home kunnen gebruiken.
https://homey.app/nl-nl/app/nl.inversion.esphome/ESPhome/

En dan mijn Guide kunnen gebruiken:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240

Deze methode heeft echter niets met MQTT te maken.

Als je een andere route gebruikt (Een Modbus<>MQTT converter op de Liligo?), kun je die dan documenteren bijvoorbeeld in een Github en de Readme.md voor de documentatie dan kan ik die in de Topic Starter linken als optie.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

S2S schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:48:
Ik weet waarschijnlijk ook waarom het niet-werkt met de Shelly em pro 3 fase. Op monophase (instelling in de Shelly) is de array anders . Er worden dan 3 channels aangemaakt . (Je ziet in de Shelly app, dan 3 Shelly’s) Dus de 3 fase versie werkt waarschijnlijk alleen als je 3 klemmen gebruikt 🤡 en op 3 fase laat staan met de Marstek, ik heb alleen c in gebruik . *zucht en zij kijken waarschijnlijk naar het totaal. “Em”

Kan ik hem zo om zetten naar 3 fase zonder dat de andere uitgangen zijn aangesloten? Of maak ik dan iets kapot? (Even testen)
Correct , terug naar 3 fase in de Shelly app en Venus reageert. Ook met alleen op klem C aangesloten op de Shelly. Wat een data komt er binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S2S schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:36:
[...]

Correct , terug naar 3 fase in de Shelly app en Venus reageert. Ook met alleen op klem C aangesloten op de Shelly. Wat een data komt er binnen.
Nu het resultaat nog even met NOM.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

Ronald.42 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Nu het resultaat nog even met NOM.
Ja we zullen het zien, terugleveren van de accu staat nu nog op 800 watt. Ik heb die verschrikkelijke ct003 uit de meterkast gehaald 🤣

(En nog bedankt voor degene die ze ook naar alle fases heeft laten kijken)

Ik verwacht dat het resultaat nu goed is!

[ Voor 30% gewijzigd door S2S op 07-03-2025 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Maxwp schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:18:
[...]
nope
Heb zelf al enige tijd geleden gevraagd of men een update kon geven waarbij je dit kon uitzetten of dimmen
Plat er even een blaadje voor ?
Zie antwoord dat ik kreeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ksl5X8JdrN0F70Gq5u0RP-i1yIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svrtf9bemZrVbXCHO7kyW2m8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jellybrah op 07-03-2025 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:56:
[...]

Ja we zullen het zien, terugleveren van de accu staat nu nog op 800 watt. Ik heb die verschrikkelijke ct003 uit de meterkast gehaald 🤣

(En nog bedankt voor degene die ze ook naar alle fases heeft laten kijken)

Ik verwacht dat het resultaat nu goed is!
TOP nieuws dat het nu opgelost is.
Gelukkig zat het toch aan jou kant en hoefde je niet te wachten op een oplossing van de andere kant.

d:)b

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

SatScan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:09:
[...]

TOP nieuws dat het nu opgelost is.
Gelukkig zat het toch aan jou kant en hoefde je niet te wachten op een oplossing van de andere kant.

d:)b
Ja gelukkig stop ik er energie in 😆

Ik heb ze wel laten weten dat deze Shelly ook als monophase kan worden geconfigureerd want dat is wat 1 fase gebruikers gaan doen.

Maar dat de output van de json (array) dan anders is en anders benadert moet worden . Misschien voegen ze voor selecteren een monophase toe en kan je dan configureren, misschien dat iemand anders er dan ook wat aan heeft .

Of ze nemen expliciet op dat ook bij 1 fase de Shelly op 3 fase moet staan! Wat zij willen , als het maar duidelijk is .

[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 07-03-2025 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stil schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 01:37:
[...]

Opmerkelijk dit.
Ik refereer naar de marketing van dit product en de beloftes.
Wat maakt dat je je best doet om het product en het waarmaken daarvan te verdedigen met de opmerking dat jouw leverancier je die beloftes niet deed (zoals ondanks de marketing, waarmee je dus in feite zegt dat jouw leverancier zei dat wat op website e.d. staat voorlopig helemaal niet waargemaakt wordt)
Ik verdedig helemaal niets, ik vertel wat ik heb gelezen en gedaan heb voor ik op de bestelknop drukte...
Op de website van mijn leverancier stond duidelijk vermeld. De CT003 wordt eind februari kosteloos nagestuurd. Op de vraag kan ik de batt in de tussentijd gebruiken was het antwoord alleen op de manuel stand. Toen heb ik toch besteld omdat ik tot die tijd van plan was om overdag te laden en in de nachturen teug te leveren op het wattage van mijn sluipverbruik. En zoals je terug kunt lezen is het anders gegaan... ik heb ondertussen de B2500 SIM succesvol gebruikt een Modbus bordje gebouwd, geconfigureerd en aangesloten etc etc . Heel veel nieuwe vaardigheden opgedaan. Toen ik de CT003 ontving duurde het ook nog even voor ik het werkend kreeg omdat ik niet de HL had gelezen en dacht, ik weet het wel. Hierdoor bleef ik een een loop zitten van CT configuratie mislukt. Toen ik de HL las zag ik dat links bovenin de app naar apparatenbeheer moest en daar de juiste instellingen moest ingeven. Toen werkte het gelijk zonder verdere problemen En vanaf eind feb vliegen de nieuwe updates om de oren die elke keer weer het een stapje beter maken.
Heerlijk al die Tweakers hier die hun kennis en vaardigheden delen met anderen!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hallorichard
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 21:22
Mijn marstek venus draait nu ongeveer 3 weken continue NOM zonder problemen met de ct003. Nu de zon aan het schijnen is kun je het NOM gedrag goed zien. Één nacht de wachtepomp uitgelaten en toen heeft hij het tot 2 a 3 uur voorgehouden. RTE gemeten met homewizard socket op 75%, met marstek data > 80%. En dan staat de marstek ook nog in een niet verwarmde garage die bijna dezelfde temperatuur heeft als de buiten temperatuur.

Ik ben zeer tevreden met de marstek venus.

Nu :
Marstek venus 1.48
Marstek p1 1.10 sinds gisteren
Iskra am550

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOWCVuIUVTAOQVQqMhsFWU9N79A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MERDiEqf2lAvG0UcPK9Y0VB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door hallorichard op 07-03-2025 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

hallorichard schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:31:
Mijn marstek venus draait nu ongeveer 3 weken continue NOM zonder problemen met de ct003. Nu de zon aan het schijnen is kun je het NOM gedrag goed zien. Één nacht de wachtepomp uitgelaten en toen heeft hij het tot 2 a 3 uur voorgehouden. RTE gemeten met homewizard socket op 75%, met marstek data > 80%. En dan staat de marstek ook nog in een niet verwarmde garage die bijna dezelfde temperatuur heeft als de buiten temperatuur.

Ik ben zeer tevreden met de marstek venus.

Nu :
Marstek venus 1.48
Marstek p1 1.10 sinds gisteren
Iskra am550

[Afbeelding]
Mooi man! Ik ben oprecht blij voor je. Je hebt zeker een SMR 5 meter die per seconde update!

Niet lullig bedoeld maar het merendeel van Nederland heeft niet zo’n meter. (Of 3 fase) En dan snap je ook gelijk waar de problemen vandaan komen

(Of zijn technisch goed genoeg om het aan het draaien te krijgen , tenslotte is het plug n play)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2S

S2S

SatScan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Ik verdedig helemaal niets, ik vertel wat ik heb gelezen en gedaan heb voor ik op de bestelknop drukte...
Op de website van mijn leverancier stond duidelijk vermeld. De CT003 wordt eind februari kosteloos nagestuurd. Op de vraag kan ik de batt in de tussentijd gebruiken was het antwoord alleen op de manuel stand. Toen heb ik toch besteld omdat ik tot die tijd van plan was om overdag te laden en in de nachturen teug te leveren op het wattage van mijn sluipverbruik. En zoals je terug kunt lezen is het anders gegaan... ik heb ondertussen de B2500 SIM succesvol gebruikt een Modbus bordje gebouwd, geconfigureerd en aangesloten etc etc . Heel veel nieuwe vaardigheden opgedaan. Toen ik de CT003 ontving duurde het ook nog even voor ik het werkend kreeg omdat ik niet de HL had gelezen en dacht, ik weet het wel. Hierdoor bleef ik een een loop zitten van CT configuratie mislukt. Toen ik de HL las zag ik dat links bovenin de app naar apparatenbeheer moest en daar de juiste instellingen moest ingeven. Toen werkte het gelijk zonder verdere problemen En vanaf eind feb vliegen de nieuwe updates om de oren die elke keer weer het een stapje beter maken.
Heerlijk al die Tweakers hier die hun kennis en vaardigheden delen met anderen!
Ja dat wel, de tweakers community heeft geholpen om Marsteks problemen op te lossen, maar het zou niet zo moeten zijn dat je je meterkast open moet maken om er een Shelly of iets dergelijks in te bouwen omdat het niet werkt met je slimmemeter en dat dit ook nog een extra investering in tijd en geld is. Ik zit helemaal niet te wachten op extra investering in tijd.

Voor een product die met marketing in de markt is gezet als een totale plug and play oplossing. Wat het al 2 maanden niet is. Ik heb geen enkele uiting gezien met , beta product of iets dergelijks.

[ Voor 3% gewijzigd door S2S op 07-03-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:07:
[...]

Ja dat wel, de tweakers community heeft geholpen om Marsteks problemen op te lossen, maar het zou niet zo moeten zijn dat je je meterkast open moet maken om er een Shelly of iets dergelijks in te bouwen omdat het niet werkt met je slimmemeter en dat dit ook nog een extra investering in tijd en geld is. Ik zit helemaal niet te wachten op extra investering in tijd.

Voor een product die met marketing in de markt is gezet als een totale plug and play oplossing. Wat het al 2 maanden niet is. Ik heb geen enkele uiting gezien met , beta product of iets dergelijks.
Ja idd ik stop hiermee... het product werkt ook met 1fase en oudere energiemeters als die in de lijst staan.
Dat heeft de Home Assist Shelly SIM wel uitgewezen die ook als 1 fase werkt(e) en elke 10sec een update doet met de gegevens van de HW p1 meter. Ook daar daarmee haalde ik de NOM zoals ik die voor ogen had.
Nu met de CT003 en elke sec updates werkt het nog accurater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallorichard
  • Laatst online: 27-08 21:22
S2S schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Mooi man! Ik ben oprecht blij voor je. Je hebt zeker een SMR 5 meter die per seconde update!

Niet lullig bedoeld maar het merendeel van Nederland heeft niet zo’n meter. (Of 3 fase) En dan snap je ook gelijk waar de problemen vandaan komen

(Of zijn technisch goed genoeg om het aan het draaien te krijgen , tenslotte is het plug n play)
Het is zeker een smr5 meter. Smr 4 of smr 5 en dus updates per 10 seconden of per seconde is een gegeven en niet iets dat Marstek kan oplossen (ze moeten wel de data kunnen verwerken op 1 of 10 seconden waarden). Oude meters van 10 jaar oud ondersteunen is natuurlijk altijd een soort desinvesteringen.

Maar als je ook bij de homewizard batterij leest is een goed wifi netwerk een voorwaarde. Ik zie hier ook veel mensen werken met wifi repeaters etc op het signaal goed te krijgen. Dit is vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12:32
Voor ik hier brand sticht in huis zou ik graag jullie mening willen over hoe de Shelly PRO EM-50 aan te sluiten.

ALs ik het goed begrijp moet ik de live en de null onderaan op de Shelly aansluiten, komende van de bovenkant van een andere zekering.
jusit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WO9e_6tCW_bz2-AquG9kVIAujGQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MextBT5FJIOaqmitprbX2Bc2.png?f=user_large

En dan die connectors, waar doe ik die aan en heb ik er 2 nodig?
Moet er dan gewoon 1 rond de hoofdkabel gedaan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAp52fJHJmYb_W8Rkx-w47z12nY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/miR41LJr9KAx5suJO31pedOo.png?f=fotoalbum_large

mijn kastje waar de stroom binnenkomt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-OaYbHnSCnjXX-WBp3Nhh7zyGQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZEADDE4OATBE8u1Rq1UYP2bs.png?f=fotoalbum_large

En dan zou ik (als het juist is)
een ongebruikte zekering de bovenkant aftakken naar een stekker of universele contactdoos waar de Marstek aan komt te hangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0CN-c-6GK-FQTw4RoRSZLnHMuA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vHkjvN8lnLfgrophvxdEdxhq.png?f=user_large

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:20
kurt1977 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:33:
Voor ik hier brand sticht in huis zou ik graag jullie mening willen over hoe de Shelly PRO EM-50 aan te sluiten.

ALs ik het goed begrijp moet ik de live en de null onderaan op de Shelly aansluiten, komende van de bovenkant van een andere zekering.
jusit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

een ongebruikte zekering de bovenkant aftakken naar een stekker of universele contactdoos waar de Marstek aan komt te hangen

[Afbeelding]
Nofi, maar ik denk dat je deze vraag beter kunt stellen in één van de topics over de Shelly. Ik snap dat je de Shelly wil gebruiken met de MT batterij, maar dat staat er volledig los van. Er zijn voldoende Tweakers die een Shelly gebruiken en zelf geïnstalleerd hebben, en als je zoekt op het forum vind je hier behoorlijk wat topics over.

zoeken naar 'shelly'

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

SatScan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:27:
[...]

Ja idd ik stop hiermee... het product werkt ook met 1fase en oudere energiemeters als die in de lijst staan.
Dat heeft de Home Assist Shelly SIM wel uitgewezen die ook als 1 fase werkt(e) en elke 10sec een update doet met de gegevens van de HW p1 meter. Ook daar daarmee haalde ik de NOM zoals ik die voor ogen had.
Nu met de CT003 en elke sec updates werkt het nog accurater.
Ik laat je alleen het beeld zien wat er ook speelt, niet alleen de Tweaker, die het allemaal wel oplost deel (ik ben zelf ook een halve tweaker) Maar een consument die gewoon een plug n play oplossing koopt.

Alleen weet je dus niet van te voren of je slimme meter werkt :P En dus koop je dat ding en werkt deze niet. of niet naar behoren.
En deze werkt ook niet naar behoren met een HW p1 meter, ook niet met 10 seconden. Want als er weinig belasting is, met wel een piek moment, gaat deze helemaal over de zeik. (accu) En ga je dus random de accu laden (wordt gezien als eigen opwekking) en deze komt er ook niet uit (een loop) en dus moet je zelf ingrijpen door bijvoorbeeld op manueel te gaan draaien. Ik heb het niet over sims, maar over fysieke hardware die ik heb aangeschaft.

Maar dit is mijn laatste opmerking over dit punt, ik heb inmiddels stappen ondernomen om te kijken of ik compensatie kan ontvangen.

Buiten het feit dat ik jullie allemaal top en behulpzaam vind.

[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 07-03-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

kurt1977 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:33:

jusit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt alleen de bruin (L) en blauw (N) nodig. Dit is tegelijk je voeding en je 1 fase om uit te lezen. Dan 1 klem op de dikke bruine draad (L) die uit de meter komt. Maar ik verwacht dat je deze ook nog wel na de eerste automaat mag aansluiten. (Ik heb gelijk de bruine draad uit de meter gepakt. Een deel op de shelly is dus tegelijk voeding en je fase (L). Verder kan er volgens mij niet zoveel mis gaan als je fase en nul goed aansluit voor stroom (voeding)

En let op hoe je de klem om hebt, energie-mast moet naar je aanlevering (waar stroom binnenkomt) Maar volgens mij kan je in de shelly de polariteit ook wel omdraaien (weet ik niet zeker)

Oja, hoofd schakelaar om zetten, alle stroom eraf. En vertrouw je het niet, een vakman inschakelen .

Success!

[ Voor 8% gewijzigd door S2S op 07-03-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njord1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:28
Vanochtend eens navraag gedaan wanneer besscenter.com/ems/ beschikbaar / open gesteld wordt, zodra ik bericht heb zal ik dit hier posten.

3x Marstek 5.12Kw, 1 per fase, Shelly Pro 3EM, V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08 08:11
De P1-meter over een weekje met behoorlijk veel zon en de batterij die de laatste dagen mooi gevuld raakt. Uiteraard wat piekjes naar boven tijdens het koken of koffie zetten. Met een beetje goed uitkienen lukt het, zeker als het zo zonnig is als nu, ook de vaatwasser en wasmachine volledig uit de zonnestroom en batterij te halen. En de piek naar onderen komt doordat de batterij vol was en er toch vrolijk teruggeleverd wordt. En verder behoorlijk rond de 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgOhmEHFo51fvP7sB1yaXAMXKro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7CcKhdUuKl8WDzsN2VHuIno3.png?f=fotoalbum_large

Een 2e batterij zal geen zin hebben. Zal wel gevuld worden in de zomermaanden maar ik zal beide niet leeg krijgen. Nu is soms de batterij 's ochtends nog bij lange na niet leeg.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die is van vandaag ? Ik heb in jan dit jaar het al aangevraagd.
Maat hoe meer er om vragen hoe meer kans op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj.aarts
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-07 22:35
Na vele pogingen van apparaat verwijderen daarna weer toevoegen, dedicated netwerk maken met alleen de batterij en de CT003 upgrade firmware, downgrade firmware enz. enz. enz. heb ik het nu al voor 2 weken perfect werkend met 3 fase en NOM.

stap 1: Pak de P1 van Marstek en zwier hem naar buiten
stap 2: Verwijder in de app bij apparaten de batterij en de CT003
stap 3: Voeg in de app bij apparaten de Marstek batterij weer toe.
stap 4: Ga naar het icoontje CT in het hoofdscherm en selecteer Homewizard.

That's it.

Dus bij mijn apparaten staat nu alleen de batterij en je hoeft geen keuze te maken welke slimme meter.

Batterij op firmare 1.47 geen dedicated netwerk meer maar gewoon zonder problemen in mijn bestaande WIFI netwerk samen met 42 andere apparaten.

Ik hoop dat dit voor jullie net als voor mij de oplossing is zodat je je tijd weer nuttig kan besteden. :)

Succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kurt1977
Mijn Shelly is aangesloten, voor de geïnteresseerden ... ooit

Het was zo simpel als ik dacht maar soms denk je te ingewikkeld.
Onderaan de null en de live aansluiten op een zekering, de groene connectie is een droog contact en dus niet nodig omdat ik enkel de stroom meet.
De CTA moet aangesloten worden met de K richting source en dus vanwaar de power komt (de straat)
nu heb ik nog een CTB en vraag me af of ik die op de Marstek zou aansluiten ....

Voor de rest wachten op de Marstek, deze zouden ze vandaag leveren

7 kWp Solaredge - Landis+Gyr E360-1P - 2 x Marstek Venus E v.151.212 - CT002 v.118 - App v.1.6.47 (werkend met 2 batterijen in auto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wil1951
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-07 15:04
Ik zag dat warning lamp aan stond. Bij ontladen ging het weer uit. Accu was 100% vol. Wat kan oorzaak zijn? Accu voelde niet warm genoeg ventilatie rond de accu. Accu versie 148 meter versie 110 Accu Venus-C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wil1951 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:42:
Ik zag dat warning lamp aan stond. Bij ontladen ging het weer uit. Accu was 100% vol. Wat kan oorzaak zijn? Accu voelde niet warm genoeg ventilatie rond de accu. Accu versie 148 meter versie 110 Accu Venus-C
Even vragen via feedback of ze kunnen terugkijken wat het was?

Ik heb in HA via Modbus zo'n 23 sensoren die ik kan monitoren van de Batt en dat zijn ze nog niet allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
had dit ook nadat ik naar v148 was gegaan en hij op 100% kwam
zit nu weer op v147

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• obed112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-08 09:37
Ik heb de batterij even een tijdje niet gebruikt, ik keek vanmorgen weer en de ct003 had een update, mijn slimme meter is nu toegevoegd, hoop dat dit nu ook kan werken zonder dat ik afhankelijk ben van de shelly emulator van ha. Ben erg benieuwd of de verbinding stabiel blijft. Ben blij dat eindelijk mijn slimme meter erbij staat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• A3-D
Misschien iets voor in de TS @SatScan ?

Ik zie telkens dezelfde vragen voorbij komen over merk en type meter, softwareversie van de batterij, welke CT, welke versie CT, enz.

Ik heb even een spreadsheet gemaakt waar je je systeem kunt invoeren. Voor diegene die het systeem nog niet helemaal werkend hebben is dit misschien een handig hulpmiddel om te kunnen raadplegen en eventueel de juiste tweaker in deze thread te kunnen taggen.

Op- of aanmerkingen, geef maar door!

Je gegevens invullen kan HIER

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kareltje
  • Laatst online: 08:38
ik heb een marstek 512 draaide eerst op ct003 ,regelmatig verbinding problemen. sinds 4dagen heb ik ook een homewizard batterij erbij geinstaleerd en opgeladen. toen via hw p1 geupdat en ook de marstek via hwp1 (beta) gekoppeld . tot mijn verbazing werkt dit ,Als er stroom nodig is gaat eerst de hw terug leveren,als deze bijna leeg is leverd de marstek bij zo kom ik de nacht door, en als het zonnetje schijnt gaan ze weer laden. en verbinding blijft prima. marstek draait op v148. en het scheelt ook weer een paar kabeltjes en de marstek staat op auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A3-D schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:34:

Op- of aanmerkingen, geef maar door!

Je gegevens invullen kan HIER
Staat in TS. DANK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is er iemand handig in het maken van een fotogalerij met schermafdrukken van de Marstek app voor de TS?

Dank!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hometek
  • Laatst online: 14:19
Na mijn test micro-grid heb ik via feedback opheldering gevraagd hoe de toepassing die in de video getoond wordt zou moeten werken.

Na veel heen en weer gevraag en reacties heb ik helaas nog geen helder antwoord.
Wel enkele stukjes informatie:

- After the battery drop to 11%, the backup function is disabled to prevent over-discharging of the battery.

- The red warning light is just a brief program issue, and there is no problem with the device, so you can use it with confidence.

- As for the intelligent switches (micro-grid video), they should not be neccessary for this installation.

- Are you connecting the PV system to the Backup port to charge the Venus? When the device is fully charged it triggers a protection mechanism to avoid overloading the device. So the phenomenon you described occurs. Therefore, we usually do not recommend our customers to connect the PV directly to the Backup port.

- Yes, this (micro-grid) is possible. When charging the device through the Backup port, please disconnect from the grid and ensure that the Backup Enable switch is turned on in the app. This will allow the system to charge exclusively using solar power.

Veel onduidelijkheid dus en soms tegenstrijdige reacties. Wel bevestiging dat de waarnemingen in de test overeenkomen met hoe de batterij ontworpen is. Maar nog geen uitleg hoe het micro-grid in de Marstek video bedoelt is.

Ik heb de vraag (met veel uitleg en plaatjes) ook bij de Nederlandse leverancier van mijn batterij neergelegd en kreeg dit eerlijke antwoord:

Voor de Nederlandse markt richten we ons voornamelijk op de eenvoudige plug & charge configuratie, en daarom hebben we nog geen ervaring met de micro-grid opzet zoals die je hebt beschreven. We waarderen je feedback enorm.
We zullen je vraag intern doorzetten naar de juiste afdeling om te kijken of ze je verder kunnen helpen met de configuratie die je hebt geprobeerd.

Ik blijf vragen stellen, als ik meer weet zal ik het hier delen.

2x Venus E (Gen1) V153.215, HW P1, Lilygo+HA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Kapje ontwerp is klaar. Klikt op de zijkant van Marstek. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wM7848Qr3JcKsfr1Y8n70mCnWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZyJ2cbnXUkFJ3eHoLWuV5tgd.png?f=fotoalbum_large

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DePrutser
  • Laatst online: 28-08 08:57

DePrutser

Ondertitel staat onderaan.

2 dingen die ik echt graag zou willen:

Een wifi antenne die je kan losschroeven zoals de ct003 heeft. Die accu blokkeert nog al mijn wifi signaal.

Iemand deze al los gepeuterd?

Een if-then optie bij de auto stand. Mijn auto trekt zoveel stroom dat het nergens opslaat om je accu daarvoor te gebruiken. Het slijt onnodig je accu. Maar ook is het handig als je een variabel tarief hebt en je auto lader werkt niet met de accu. Dan kan je heel simpel er omheen werken.

Enfin slimme voorbeelden genoeg te bedenken

Dus ik zou graag iets willen invoeren als:
If fase 1 is >3500watt then pause the accu.

Het is friet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoootje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:01
Ik zie net in de app dat er een P1-meter (beta) gekozen kan worden zie screenshot.

Welke P1-meter bedoelen ze hiermee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjoUEGsJfDahRaUQ32i0-9lDasA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZOdjCvu0IbcyJYQaEDOgnED.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
guidoootje schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:31:
Ik zie net in de app dat er een P1-meter (beta) gekozen kan worden zie screenshot.

Dat is de HomeWizard P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

[Afbeelding]
Homewizard.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtje01
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:58
Nu bijna een week gedraaid op firmware v147op de batterij en home wizard p1 beta. Draait als een tierelier. Nullijn is perfect. Laden ontladen, ik kan niet anders zeggen dat ik happy ben.
Er was nog een update voor de ct003 van Marstek van v109 naar v110. Ik gebruik de ct003 niet omdat er wel verbinding is, maar er komen geen waardes. Ik kreeg een melding dat de kaifa ma105c was toegevoegd. Maar ze hebben bij marstek app staan de kaifa ma105 c smr5.5 en die heb ik niet. Heb dsmt 4,2
Ik durf en wil niet te updaten want hij werkt hier nu al bijna een week zoals het moet.
Er staat een update naar v148 klaar in de app voor de batterij, maar heb die eerder gehad en dat ging niet goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Houtje01 op 07-03-2025 20:51 ]

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
DePrutser schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:39:
2 dingen die ik echt graag zou willen:

Een wifi antenne die je kan losschroeven zoals de ct003 heeft. Die accu blokkeert nog al mijn wifi signaal.

Iemand deze al los gepeuterd?

Een if-then optie bij de auto stand. Mijn auto trekt zoveel stroom dat het nergens opslaat om je accu daarvoor te gebruiken. Het slijt onnodig je accu. Maar ook is het handig als je een variabel tarief hebt en je auto lader werkt niet met de accu. Dan kan je heel simpel er omheen werken.

Enfin slimme voorbeelden genoeg te bedenken

Dus ik zou graag iets willen invoeren als:
If fase 1 is >3500watt then pause the accu.
De accu is waterdicht vandaar dat de antenne muurvast zit. Bij de action tplink wifi repeater voor €18 is een betere oplossing.

Je tweede vraag kan nu met de Modbus koppeling maar is zeker een goede feature request.

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• superduper1969

[Afbeelding]
Ja....
Wat moet ik hierop zeggen...
Een even denken, het heeft wel een bekende vorm en kleur. En het is niet de CT003 van Marstek want die is zwart en vierkant....
Ik denk er nog even over na. Misschien is het die op iedere pagina van dit forum benoemd is. Maar dat zou veel te veel voor de hand liggen dus dat zal het vast niet zijn. Misschien staat er wat in de Topic Starter maar dat kan ik niet controleren als ik dit berichtje tik. Ik geef het op...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• limwand
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-07 11:05
Korte update over een update van wat weken geleden.

De accu was opgehaald en sinds ca 1,5 week geleden geen respons meer gehad. Had ook de leverancier gemaild. Die gaf aan nog even afwachten. Maar gisteren was ik er toch wel klaar mee.

Weer bericht gedaan en vandaag nieuwe accu ontvangen.
Deze is de net nieuwere versie en meteen geupdate naar v148. P1 gekoppeld werkte meteen. Hw p1 werkte. Zelfs met een fase 1 meter die ik perongeluk aanklikte deed hij het.

Hele dag gedraaid op hw p1 verder. Benieuwd of deze het langer dan twee weken doet 😅 De vorige ging na twee weken kapot en heeft met communicatie en tests bij elkaar een 4 weken geduurd. Maar goed het is opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A3-D
limwand schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:03:
Korte update over een update van wat weken geleden.

De accu was opgehaald en sinds ca 1,5 week geleden geen respons meer gehad. Had ook de leverancier gemaild. Die gaf aan nog even afwachten. Maar gisteren was ik er toch wel klaar mee.

Weer bericht gedaan en vandaag nieuwe accu ontvangen.
Deze is de net nieuwere versie en meteen geupdate naar v148. P1 gekoppeld werkte meteen. Hw p1 werkte. Zelfs met een fase 1 meter die ik perongeluk aanklikte deed hij het.

Hele dag gedraaid op hw p1 verder. Benieuwd of deze het langer dan twee weken doet 😅 De vorige ging na twee weken kapot en heeft met communicatie en tests bij elkaar een 4 weken geduurd. Maar goed het is opgelost.
Zet je bevindingen even in DEZE spreadsheet, je helpt er andere tweakers mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reb65
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-08 09:14
Hometek schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:33:
Na mijn test micro-grid heb ik via feedback opheldering gevraagd hoe de toepassing die in de video getoond wordt zou moeten werken.

Na veel heen en weer gevraag en reacties heb ik helaas nog geen helder antwoord.
Wel enkele stukjes informatie:

- After the battery drop to 11%, the backup function is disabled to prevent over-discharging of the battery.

- The red warning light is just a brief program issue, and there is no problem with the device, so you can use it with confidence.

- As for the intelligent switches (micro-grid video), they should not be neccessary for this installation.

- Are you connecting the PV system to the Backup port to charge the Venus? When the device is fully charged it triggers a protection mechanism to avoid overloading the device. So the phenomenon you described occurs. Therefore, we usually do not recommend our customers to connect the PV directly to the Backup port.

- Yes, this (micro-grid) is possible. When charging the device through the Backup port, please disconnect from the grid and ensure that the Backup Enable switch is turned on in the app. This will allow the system to charge exclusively using solar power.

Veel onduidelijkheid dus en soms tegenstrijdige reacties. Wel bevestiging dat de waarnemingen in de test overeenkomen met hoe de batterij ontworpen is. Maar nog geen uitleg hoe het micro-grid in de Marstek video bedoelt is.

Ik heb de vraag (met veel uitleg en plaatjes) ook bij de Nederlandse leverancier van mijn batterij neergelegd en kreeg dit eerlijke antwoord:

Voor de Nederlandse markt richten we ons voornamelijk op de eenvoudige plug & charge configuratie, en daarom hebben we nog geen ervaring met de micro-grid opzet zoals die je hebt beschreven. We waarderen je feedback enorm.
We zullen je vraag intern doorzetten naar de juiste afdeling om te kijken of ze je verder kunnen helpen met de configuratie die je hebt geprobeerd.

Ik blijf vragen stellen, als ik meer weet zal ik het hier delen.
Valt de accu ook uit wanneer hij boven de 100% of onder de 11% komt en ook op de grid poort is aangesloten.

En is er iets bekend over de beveiliging op de backup poort. En dan met name aardlek beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reb65 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:34:
[...]

Valt de accu ook uit wanneer hij boven de 100% of onder de 11% komt en ook op de grid poort is aangesloten.

En is er iets bekend over de beveiliging op de backup poort. En dan met name aardlek beveiliging.
Ik weet niert perecies wat je zoekt maar lees eens de documentatie mbt de modbus daar staan alle sensoren etc in die aanwezig zijn in de batt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• limwand
A3-D schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:24:
[...]

Gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• limwand
[...]

Zou niet moeten. zou even marstek een bericht sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 01-08 22:45
Heb ik van de week ook gehad, maar heel even, ik pakte mijn telefoon kijken of je een log kon vinden maar dat is er niet, gekke was wel lampje was ook alweer uit, of dat nu door de telefoon kwam omdat ik verbinding maakte 8)7

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-08 23:53
superduper1969 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:18:
[...]

Hi, Als ik het zo zie zou je gewoon ESP Home kunnen gebruiken.
https://homey.app/nl-nl/app/nl.inversion.esphome/ESPhome/

En dan mijn Guide kunnen gebruiken:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240

Deze methode heeft echter niets met MQTT te maken.

Als je een andere route gebruikt (Een Modbus<>MQTT converter op de Liligo?), kun je die dan documenteren bijvoorbeeld in een Github en de Readme.md voor de documentatie dan kan ik die in de Topic Starter linken als optie.
Uiteindelijk is het alleen een klein stukje toevoegen aan jouw yaml:

# MQTT-instellingen voor Homey
mqtt:
broker: "192.168.2.78"
port: 1883
username: ""
password: ""
topic_prefix: "marstek"
discovery: false

Voordat ik doorkreeg hoe het besturen van de batterij via de de Lilygo gaat....was ik 6 uur verder. (Kwam vooral omdat ik niet via de browser bij de LilyGo kon komen)
Ik begreep dat je de Martek op "manual" moest zetten om hem te gaan besturen. Maar wat blijkt....dat moet dus juist niet.

Bediening gaat via een berichtje (payload) op een topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaZGN4Br6TAEI8CX3tqk-KUSG1g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jb5nUGW0RvPB63OrE54BlngQ.png?f=user_large

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterisonline
  • Laatst online: 25-03 20:18
Hoi,

Beetje hulp nodig.
Ik heb mijn Shelly 3CT63 aangepast naar de poort 1010.
Maar de waarden van de 3 fasen blijft nul in de app van Marstek.
Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chape
  • Laatst online: 01-08 22:45
pieterisonline schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:37:
Hoi,

Beetje hulp nodig.
Enig idee?
Help wel eens om van auto naar AI of manual te switchen misschien komen dan de fase inzicht..

raspberry pi 4/thinker board 2/Lilygo/shelly3em/16x410 zonnepanel/vrouw 1970:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristopheDC
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-08 23:54
Ik heb de keuze niet gehad om mijn type slimme meter aan te duiden alsook zie ik geen communicatie tussen de Marstek en de P1-meter (CT003 of HWp1). Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
[...]

Opladen via BACKUP terwijl batterij via GRID op het net is aagesloten heb ik niet getest (in welke situatie zou deze combi nuttig zijn?).
Maar ik zou verwachten dat dezelfde beveiligingen in werking treden, ongeacht of er spanning op de GRID poort aanwezig is.

Ik heb geen idee welke beveiligingen er op de BACKUP poort zitten.
Ik zou verwachten dat er iets voorzien is tegen overbelasting.
Aardlek lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien de batterij zelf niet geaard is als de GRID poort niet gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
ChristopheDC schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:49:
Ik heb de keuze niet gehad om mijn type slimme meter aan te duiden alsook zie ik geen communicatie tussen de Marstek en de P1-meter (CT003 of HWp1). Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Type slimme meter instellen voor de Marstek CT003:
1 in dashboard batterij linksboven op naam battterij kliken
2 in scherm apparatenbeheer de CT003 kiezen
3 in dashboard CT003 onderaan meter selectie kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:11:
[...]

Opladen via BACKUP terwijl batterij via GRID op het net is aagesloten heb ik niet getest (in welke situatie zou deze combi nuttig zijn?).
Maar ik zou verwachten dat dezelfde beveiligingen in werking treden, ongeacht of er spanning op de GRID poort aanwezig is.

Ik heb geen idee welke beveiligingen er op de BACKUP poort zitten.
Ik zou verwachten dat er iets voorzien is tegen overbelasting.
Aardlek lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien de batterij zelf niet geaard is als de GRID poort niet gebruikt wordt.
Ik vind het wel dapper dat je het geprobeerd hebt met die opstelling.
En de resultaten zijn best wel leuk.
In geval van een lange black-out heb je nog opties.

Maar dit gaat alleen werken als er nog genoeg sap in de accu zit om de backup te activeren neem ik aan.
Eens de accu leeg is krijg je dat hele circus niet meer aan de gang denk ik?

Wat dat betreft is het wel jammer dat er niet gewoon ook een pv ingang op de marstek zit.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
Ronald.42 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:21:
[...]
Ik vind het wel dapper dat je het geprobeerd hebt met die opstelling.
En de resultaten zijn best wel leuk.
In geval van een lange black-out heb je nog opties.

Maar dit gaat alleen werken als er nog genoeg sap in de accu zit om de backup te activeren neem ik aan.
Eens de accu leeg is krijg je dat hele circus niet meer aan de gang denk ik?

Wat dat betreft is het wel jammer dat er niet gewoon ook een pv ingang op de marstek zit.
Bij 11% gaat de backup uitgang uit, en dan is er een ander stroombron noodig om de boel weer op gang te krijgen.

Marstek heeft ook de Jupiter, die heeft ingangen voor PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:29:
[...]

Bij 11% gaat de backup uitgang uit, en dan is er een ander stroombron noodig om de boel weer op gang te krijgen.

Marstek heeft ook de Jupiter, die heeft ingangen voor PV.
Maar die heeft dan weer geen backup stopcontact.
Anders was het mischien een mooie combinatie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

pieterisonline schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:37:
Hoi,

Beetje hulp nodig.
Enig idee?
Ping je Shelly eens over je netwerk met netcat (ik heb Mac, anders een Windows oplossing) bijvoorbeeld. Of er een response komt met waarden . Een paar posts terug heb ik wel zoiets getypt . Heb je de ct klemmen wel goed om? En alle fases aangesloten ?

Op manual stand laat hij geen data zien van de fase trouwens alleen van de accu.

[ Voor 11% gewijzigd door S2S op 08-03-2025 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reb65
SatScan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:56:
[...]

Ik weet niert perecies wat je zoekt maar lees eens de documentatie mbt de modbus daar staan alle sensoren etc in die aanwezig zijn in de batt.
Ik zal er eens naar kijken.

Wat ik eigenlijk zou willen kunnen realiseren is een heel klein micro / backup grid waar mijn cv ketel en de pomp plus verwarming van mijn aquarium in zitten. Zodat als de stroom een paar uur uitvalt de batterij dat automatisch over neemt tot hij leeg is als je dan ook nog 2 of 3 panelen in dat backup grid opneemt zit je 8/12 maanden in het jaar goed.

Alleen als je batterij terwijl er grid is op 11% die poort uit zet is hij niet geschikt voor een critical load backup.

Batterij leeg is is leeg in een backup situatie. Ik had alleen gehoopt dat ze ipv de batterij uit te gooien gewoon het voltage op 254 v hadden gegooid wanneer de batterij op 98% vol zou zitten zodat de panelen uit gaan tot bv 95% vulling. En dat wanneer je grid verbinding hebt ze de backup poort gewoon aan hadden gelaten en hadden gevoed van het grid.

Daarnaast is het in een micro grid opstelling wel fijn alls je beveiligingen nog werken. Dat moet je accu regelen omdat automaten achter een accu vaak niet meer werken vanwege het beperkte vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb65
Hometek schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 00:11:
[...]

Scenario hierboven.

Wat betreft aardlek. Een accu hoeft niet geaard te zijn om aardlek beveiliging aan te kunnen bieden.

Aardlek beveiliging bestaat uit twee onderdelen een pin in de grond aangesloten op je aarde contact in wcd om eventueel stroom van de behuizing weg te leiden.

En een aardlek schakelaar die afslaat wanneer er een verschil zit tussen wat het grid in gaat en er weer uit komt. Dit is de belangrijkste beveiliging omdat die zorgt dat bij aardlek de boel uitvalt.

In je meterkast zit je aarde draad ook niet aan je automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drar
  • Laatst online: 23-08 09:01
dat zie ik af en toe ook maar voor zo ver ik kan zien heeft het tot nu toe geen invloed op de werking.
In de handleiding van Marstek staan foutcodes,ik vraag mij af waar je die kunt uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt1977
Wat is nu de beste setting voor de beste RTE?

Zet je het toestel op 800W of op 2500W
's Nacht hebben we een sluimerverbruik van ongeveer 400W, overdag is dit een stuk hoger.
Of kan je ook instellen dat hij tijdens de dag 2500W mag terugleveren en 's nachts 800W, als dat al iets zou uitmaken qua RTE.

Kurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drar
Chape schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:09:
[...]

Heb ik van de week ook gehad, maar heel even, ik pakte mijn telefoon kijken of je een log kon vinden maar dat is er niet, gekke was wel lampje was ook alweer uit, of dat nu door de telefoon kwam omdat ik verbinding maakte 8)7
Dat gevoel had ik ook al,zodra ik met de telefoon in de buurt van de accu kom is het lampje weer uit.
In een vorige post las ik dat het geen gevolgen heeft en dat het een software probleem is waaraan gewerkt wordt,als ik het goed begrepen heb. in ieder geval kan ik niet zien dat het gevolgen heeft voor de werking van de batt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
24 u test met HWP1 beta is ok, werkt evengoed als hardware shelly. Bij installeren wel eerst alle energysockets moeten uittrekken omdat de P1 niet gevonden werd.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChristopheDC schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:49:
Bij HWP1 moet je geen meter kiezen. Krijg je de HWP1 wel geïnstalleerd? Hoeveel wifisignaal geeft die in de app van HW aan ?

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

PNARI schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:00:
24 u test met HWP1 beta is ok, werkt evengoed als hardware shelly. Bij installeren wel eerst alle energysockets moeten uittrekken omdat de P1 niet gevonden werd.
Ik neem aan dat je een SMR 5+ meter hebt, anders werkt het niet even goed als een Shelly hardware met een DSMR 4+ meter 1 fase systeem (10 seconden p1 update) . De Shelly update wel 1 seconde.

Ik had hier met de hw p1 en DSMR 4.2 bijna het zelfde als met de Marstek p1, als de quooker even aanslaat en dan vooral in de avond met verder weinig belasting , padje kwijt. (Op een 10 seconden meter update de hw p1 de waarde ook iedere 10 seconden , maar hij update iedere seconden , dezelfde waarde, dat werkt dus iets beter ) Komt in een laden / ontladen loop, komt er dan ook niet uit, tenzij je even naar manueel gaat (moet je het wel door hebben) met belasting , werkte de hw p1 hier beter dan de Marstek p1. (Overdag)

Ik zie dit zelfde gedrag ook met de Shelly , maar dan regelt de accu snel bij. En de piek is zeker factor 10 kleiner. Dus komt er geen loop

Maar een Shelly en een DSMR 4+ meter 1 fase systeem hier , is de beste oplossing, ik ben gisteren heel goed de dag doorgekomen en vanochtend nog 2 kWh over in de accu voor de zwaargebruikers (koffie!!!)

[ Voor 12% gewijzigd door S2S op 08-03-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
  • Laatst online: 07:33
Ik lurk al een tijdje dit topic maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe deze Marstek werkt icm een 3 fase PV systeem.

Ik heb hier een 3x25A aansluiting, 4,2kWp PV panelen (3 fasel, een warmtepomp (3 fase), een laadpaal (3 fase) en uiteraard een regulier huis systeem verdeeld over 3 aardlek groepen (ieder een eigen fase?)

Hoeveel laadt de Marstek (aangesloten op 1 fase) op op een winterdag waar ik slecht 6 kWh produceer?
- max 2 kWh want dat wordt er per fase geproduceerd (en evt teruggeleverd)
- of pakt ie 5,2kWh en haalt ie naast de 2 op de eigen fase het restant op uit de andere fases (eigenlijk een soort van salderen)

(En dit alles dan met maximaal 800W die je op een gedeelde groep mag aansluiten)

[ Voor 9% gewijzigd door RF1000 op 08-03-2025 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reb65
RF1000 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:31:
Ik lurk al een tijdje dit topic maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe deze Marstek werkt icm een 3 fase PV systeem.

Ik heb hier een 3x25A aansluiting, 4,2kWp PV panelen (3 fasel, een warmtepomp (3 fase), een laadpaal (3 fase) en uiteraard een regulier huis systeem verdeeld over 3 aardlek groepen (ieder een eigen fase?)

Hoeveel laadt de Marstek (aangesloten op 1 fase) op op een winterdag waar ik slecht 6 kWh produceer?
- max 2 kWh want dat wordt er per fase geproduceerd (en evt teruggeleverd)
- of pakt ie 5,2kWh en haalt ie naast de 2 op de eigen fase het restant op uit de andere fases (eigenlijk een soort van salderen)

(En dit alles dan met maximaal 800W die je op een gedeelde groep mag aansluiten)
Het is gewoon een een fase oplossing (behalve als je er 3 hebt maar daar is de aansturing software nog niet klaar voor begrijp ik)

Dat wil zeggen dat als je een batterij hebt deze verbruik of opwek op andere fases gaat proberen te compenseren. (Binnen het vermogen van de batterij). Je meter zal dit intern salderen.

Technisch zal dat inhouden dat als je op een fase 3000 watt gebruikt, op een andere 2000 watt terug levert en op de 3e fase zit je batterij je batterij 1000 watt zal gaan leveren aan het net om het verbruik op de eerste fase te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
Oke. Technisch gezien eigenlijk dus een minder fraaie oplossing ipv netjes per fase en accu. Maar per saldo hoef je niks af te rekenen ontzettend het 'terugleveren' op 1 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2S

S2S

RF1000 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:43:
Oke. Technisch gezien eigenlijk dus een minder fraaie oplossing ipv netjes per fase en accu. Maar per saldo hoef je niks af te rekenen ontzettend het 'terugleveren' op 1 fase?
Nou dat weet ik nog niet, ligt aan je contract vorm. Heb je bijvoorbeeld dynamisch . Anders lever je bijvoorbeeld goedkoop terug , terwijl je juist op de dure momenten wil terugleveren. Moet je even bekijken en uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S2S schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:27:
[...]

Ik neem aan dat je een SMR 5+ meter hebt, anders werkt het niet even goed als een Shelly hardware met een DSMR 4+ meter 1 fase systeem (10 seconden p1 update) . De Shelly update wel 1 seconde.

Ik had hier met de hw p1 en DSMR 4.2 bijna het zelfde als met de Marstek p1, als de quooker even aanslaat en dan vooral in de avond met verder weinig belasting , padje kwijt. (Op een 10 seconden meter update de hw p1 de waarde ook iedere 10 seconden , maar hij update iedere seconden , dezelfde waarde, dat werkt dus iets beter ) Komt in een laden / ontladen loop, komt er dan ook niet uit, tenzij je even naar manueel gaat (moet je het wel door hebben) met belasting , werkte de hw p1 hier beter dan de Marstek p1. (Overdag)

Ik zie dit zelfde gedrag ook met de Shelly , maar dan regelt de accu snel bij. En de piek is zeker factor 10 kleiner. Dus komt er geen loop

Maar een Shelly en een DSMR 4+ meter 1 fase systeem hier , is de beste oplossing, ik ben gisteren heel goed de dag doorgekomen en vanochtend nog 2 kWh over in de accu voor de zwaargebruikers (koffie!!!)
Goed dat je eindelijk een werkende oplossing hebt gevonden. Ik denk dat hardware shelly voor iedereen zal werken.

Ik heb ESMR 5.0 sagecom T211 meter. Morgen volgt test met CT003.Ik denk inderdaad wel dat je met een P1-meter een digitale meter nodig hebt die 1x per seconde signaal stuurt. En ook zeer belangrijk, goed wifinetwerk. Zou adviseren om een aparte router voor de batterij en CT te voorzien en de smartphone met die router te verbinden.

[ Voor 8% gewijzigd door PNARI op 08-03-2025 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
reb65 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:45:
[...]
Wat ik eigenlijk zou willen kunnen realiseren is een heel klein micro / backup grid waar mijn cv ketel en de pomp plus verwarming van mijn aquarium in zitten. Zodat als de stroom een paar uur uitvalt de batterij dat automatisch over neemt tot hij leeg is als je dan ook nog 2 of 3 panelen in dat backup grid opneemt zit je 8/12 maanden in het jaar goed.

Alleen als je batterij terwijl er grid is op 11% die poort uit zet is hij niet geschikt voor een critical load backup.

Batterij leeg is is leeg in een backup situatie. Ik had alleen gehoopt dat ze ipv de batterij uit te gooien gewoon het voltage op 254 v hadden gegooid wanneer de batterij op 98% vol zou zitten zodat de panelen uit gaan tot bv 95% vulling. En dat wanneer je grid verbinding hebt ze de backup poort gewoon aan hadden gelaten en hadden gevoed van het grid.

Daarnaast is het in een micro grid opstelling wel fijn alls je beveiligingen nog werken. Dat moet je accu regelen omdat automaten achter een accu vaak niet meer werken vanwege het beperkte vermogen.
Wat jij zoekt is in Marstek terminologie geen 'micro-grid', maar een automatische backup. Marstek heeft daarvoor de 'Smart Box' (is echter nog niet leverbaar). Afgaande op de video (1:41-1:56) en de schema's zorgt de 'Smart Box' voor een veilige omschakeling naar de Backup uigang van de batterij bij stroomuitval.
Verder helaas weinig info over deze toepassing, alleen dat de 'Smart Box' geen plug-and-play product is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeaC8RvPRsg7gdmi1m7csMf4Tc0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NbJOaT4rOMdHo4uQvB255WBq.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reb65 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:45:
[...]

Als leek heb ik er dit van begrepen:

* Als Grid wegvalt schakelt de BMS (batt) binnen 20ms over op de backup (indien geactiveerd)
* Als Grid terug is dan schakelt backup weer uit
* Als Grid terug is zal batt (afhankelijk van gekozen werkingsmode) weer gaan laden
* 11% is eigenlijk de NUL voor de ontlading van de batt. De batt heeft een minimum intern vermogen nodig om te kunnen blijven functioneren (schakelen in de diverse scenario's) en de batterij te beschermen.

Wil je het gehele huis via de de backup (bij uitval grid) van stroom voorzien dan is daar de Marstek 'Smart Box' voor nodig (deze is echter nog niet leverbaar).

Dit onderdeel van de werking van de batterij is niet tot nauwelijks gedocumenteerd.
Ik zou via een leverancier navraag doen om zeker te stellen hoe een en ander werkt.
Laat dit via de mail bevestigen en dan hier delen svp >:)

Tag eens @duramotion @ematic

[ Voor 7% gewijzigd door SatScan op 08-03-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hometek
reb65 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:12:
[...]
Wat betreft aardlek. Een accu hoeft niet geaard te zijn om aardlek beveiliging aan te kunnen bieden.
...
Hoe werkt dat dan?
Bij mijn weten is aardlek letterlijk een kleine stroom die via je lichaam naar de grond/aarde ´lekt'.
Bij generatoren met aardlekbeveiliging moet de generator altijd eerst aan een grondpin verbonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
S2S schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:10:
[...]

Nou dat weet ik nog niet, ligt aan je contract vorm. Heb je bijvoorbeeld dynamisch . Anders lever je bijvoorbeeld goedkoop terug , terwijl je juist op de dure momenten wil terugleveren. Moet je even bekijken en uitzoeken.
Nu een vast contract. Maar idd even het uitzoeken waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
A3-D schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:24:
[...]

@SatScan kan deze file ergens centraal gezet worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:23:
[...]

Hoe werkt dat dan?
Bij mijn weten is aardlek letterlijk een kleine stroom die via je lichaam naar de grond/aarde ´lekt'.
Bij generatoren met aardlekbeveiliging moet de generator altijd eerst aan een grondpin verbonden worden.
Aardlek kan ook via een apparaat gebeuren hoeft niet via lichaam. Als apparaat aardaansluiting heeft of zelfs zonder aardaansluiting kan er toch nog een lekstroom zijn van het apparaat naar de aarde bv een haarföhn die in het bad valt zal de aardlek doen afgaan.

[ Voor 19% gewijzigd door PNARI op 08-03-2025 10:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hometek
SatScan schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:17:
[...]

Als leek heb ik er dit van heb begrepen:

* Als Grid wegvalt schakelt de BMS (batt) binnen 20ms over op de backup (indien geactiveerd)
* Als Grid terug is van schakelt backup weer uit
* Als Grid terug is zal batt (afhankelijk van gekozen werkingsmode) weer gaan laden
* 11% is eigenlijk de NUL voor de ontlading van de batt. De batt heeft bepaald intern vermogen nodig om te kunnen blijven (schakelen in de diverse scenario's) functioneren en de batterij te beschermen.

Wil je voor je gehele huis den backup laten werken dan is daar de Marstek 'Smart Box' voor nodig (deze is echter nog niet leverbaar).

Dit onderdeel van de werking van de batterij is nauwelijks tot niet gedocumenteerd.
Ik zou via een leverancier navraag doen om zeker te stellen hoe een en ander werkt.
Laat dit via de mail bevestigen en dan hier delen svp >:)

Tag eens @duramotion @ematic
Ik heb dit net nog eens getest door een lamp op de backup uitgang aan te sluiten en de stekker van de batterij er uit te trekken.
- met grid aan brandt de lamp altijd, ook als 'backup' in de app op 'uit' staat
- bij afkoppelen grid met backup 'aan' knippert de lamp kort, kennelijk overschakeen op batterij
- bij afkoppelen grid met backup 'uit' gaat de lamp uit

De werking van de backup aan/uit setting met grid aangesloten is echter in mijn ervaring niet erg consistent, soms staat er altijd spanning op de backup en soms niet.

Dit was met de batterij in 'Auto' mode en met de nieuwe app versie V1.6.30 (prerelease apk voor android)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtje01
Weekoverzichtje uit HA. Met dit weer en 91% zelf gebruikte zonne-energie mag ik toch niet klagen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/de5bxLO9QXaweLwh8j3JLKglXcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tze9i6xhguNtozYyKvIel4qd.png?f=fotoalbum_large

PV 2600wp oost 2600 wp west - home assistant - Marstek Venus 5.12 Kwh fw v148 CT 002 fw V115 - Duo split airco Mitshubishi 5,3 Kw - Lynk & co hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hometek schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:45:
[...]

Ik heb dit net nog eens getest door een lamp op de backup uitgang aan te sluiten en de stekker van de batterij er uit te trekken.
- met grid aan brandt de lamp altijd, ook als 'backup' in de app op 'uit' staat
- bij afkoppelen grid met backup 'aan' knippert de lamp kort, kennelijk overschakeen op batterij
- bij afkoppelen grid met backup 'uit' gaat de lamp uit

De werking van de backup aan/uit setting met grid aangesloten is echter in mijn ervaring niet erg consistent, soms staat er altijd spanning op de backup en soms niet.

Dit was met de batterij in 'Auto' mode en met de nieuwe app versie V1.6.30 (prerelease apk voor android)
Mag ik hieruit opmaken als ik een gebruiker aan de backup aansluit en die activeer... dat de backup het overneemt als de grid wegvalt en omgekeerd?

Versie van de app maakt volgens mij niet uit de aanwezige versie van je BMS eventueel wel. Die is bij mij is 1.03 (uitgelezen met modbus).

[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 08-03-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RF1000
RF1000 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Nu een vast contract. Maar idd even het uitzoeken waard
Zou voor nu niet uit moeten maken.

https://alphaess.solshare...ik%20maakt%20niets%20uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hometek
SatScan schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:24:
[...]
Mag ik hieruit opmaken als ik een gebruiker aan de backup aansluit en die activeer... dat de backup het overneemt als de grid wegvalt en omgekeerd?

Versie van de app maakt volgens mij niet uit de aanwezige versie van je BMS eventueel wel. Die is bij mij is 1.03 (uitgelezen met modbus).
Daar lijkt het in deze korte test wel op.
Maar geen garantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houtje01 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:18:
Weekoverzichtje uit HA. Met dit weer en 91% zelf gebruikte zonne-energie mag ik toch niet klagen
[Afbeelding]
Hoeveel marsteks heb je ? Wow

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PNARI schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:34:
[...]

@SatScan kan deze file ergens centraal gezet worden ?
Staat in TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtje01
Maxwp schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:42:
[...]

Hoeveel marsteks heb je ? Wow
Eentje maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uhm maar zie 22kw of zo de accu in ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r.reus
  • Laatst online: 08:24
Zojuist firmware v149 gepusht gekregen van support voor het statische geluid dat de batterij maakt bij auto mode zonder load.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5gmtfyY1g4_j7KwjIxvd_vEZSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6XyQ3umI2uCq0dZb0PQ970SP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
r.reus schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:30:
Zojuist firmware v149 gepusht gekregen van support voor het statische geluid dat de batterij maakt bij auto mode zonder load.
[Afbeelding]
Mooie update !!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r.reus
  • Laatst online: 08:24
[Afbeelding]
Na de update kwam de batterij niet meer online en waren de leds uit (groene knop wel aan) en de fan bleef draaien. Na handmatige herstart kwam alles netjes weer online. Geluid is niet weg maar wel veranderd. Is nu een soort crackling sound (ook niet geruststellend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_61
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-07 21:59
Vandaag weer eens geprobeerd en tot mijn verbazing reageert hij nu wel op P1 van HW.
In onderstaande plaatje gedeelte met P1 Marstek en met een gedeelte P1 HW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMAqr6sg9rIH8ZyiYCQ3pv-YSfk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Wf48nUGJJxduiq5CbUYFAMMC.png?f=user_large

Start met P1 Marstek
om ca. 10:20 P1 HW gekozen
om Ca: 10.40 een groot verbruiker aan en uit gezet
om ca. 11:15 P1 Marstek gekozen.

Helaas na het even terug geschakeld te hebben de P1 van Marstek en daarna weer naar de P1 van HW.
had ik wel verbinding (CT symbool in app groen) maar geen waardes meer. De batterij stopte met laden.

Dus weer in hand mode.

Maar ik heb hoop gekregen voor de toekomst

Ik zal de eerder genoemde spreadsheet bij werken.

2 x MT Venus V151, CT003 V114, ISKRA AM550, 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obed112
  • Laatst online: 13-08 09:37
PNARI schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Goed dat je eindelijk een werkende oplossing hebt gevonden. Ik denk dat hardware shelly voor iedereen zal werken.

Ik heb ESMR 5.0 sagecom T211 meter. Morgen volgt test met CT003.Ik denk inderdaad wel dat je met een P1-meter een digitale meter nodig hebt die 1x per seconde signaal stuurt. En ook zeer belangrijk, goed wifinetwerk. Zou adviseren om een aparte router voor de batterij en CT te voorzien en de smartphone met die router te verbinden.
Ik heb zelf ook de t211 meter. Ik heb eerder kon je deze niet kiezen bij de ct003. Zag hem gisteren na een update ineens. Bij mij heeft die afgelopen nacht goed gedraaid. De p1beta van hw werkt bij mij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hometek
[Afbeelding]
Goed om te zien dat Marstek er nu bij zet wat de belangrijkste aanpassingen zijn in een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtje01
Maxwp schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:20:
[...]

Uhm maar zie 22kw of zo de accu in ?
29 er in en 22 er uit. Kijk even naar de datum bovenin. :) Is een week. Van 3 tot 9 maart

Acties:
  • 0 Henk 'm!
obed112 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:47:
[...]

Ik heb zelf ook de t211 meter. Ik heb eerder kon je deze niet kiezen bij de ct003. Zag hem gisteren na een update ineens. Bij mij heeft die afgelopen nacht goed gedraaid. De p1beta van hw werkt bij mij niet.
1 fase of 3 fase ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drar
Ronald_61 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:03:
Vandaag weer eens geprobeerd en tot mijn verbazing reageert hij nu wel op P1 van HW.
In onderstaande plaatje gedeelte met P1 Marstek en met een gedeelte P1 HW

[Afbeelding]

Start met P1 Marstek
om ca. 10:20 P1 HW gekozen
om Ca: 10.40 een groot verbruiker aan en uit gezet
om ca. 11:15 P1 Marstek gekozen.

Helaas na het even terug geschakeld te hebben de P1 van Marstek en daarna weer naar de P1 van HW.
had ik wel verbinding (CT symbool in app groen) maar geen waardes meer. De batterij stopte met laden.

Dus weer in hand mode.

Maar ik heb hoop gekregen voor de toekomst

Ik zal de eerder genoemde spreadsheet bij werken.
Hoop gekregen voor de p1 van marstek of hw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben we ook nog ergens een Marstek met korting in de aanbieding?
Of is 1900,- de prijs momenteel?

Pagina: 1 ... 77 ... 242 Laatste

Let op:
Inkoopacties zijn op heel got niet toegestaan. Please don't.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.