Hier stond een dode link.
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn zoon, en -voorzover ik mij kan herinneren- heeft dit te maken hoe geshared is: met modificatie toestemming of read-only.,antoinevromen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:45:
[...]
Wel belangrijk te vermelden dat het bij mij gaat om een gesharede batterij op afstand, waar ik nooit blue-tooth connectie mee kan maken en waarbij het voorheen ook zonder blue-tooth gewoon werkte en ik alle instellingen op die batterij kon zien en aanpassen.
Marstek venus E 3.0 V148.119.113 met P1-HW, HW-PiB met HW-P1, PV-SMA 3600kW, NOT installed: SmartGateways P1-splitter + CT003, Home Assistant in studie
Door de factory-reset ZONDER data-behoud heeft hij de share opnieuw moeten doen. Ik zal navragen hoe hij die heeft gedaan omdat die voorheen op modificatie-toestemming stondPietKnoop schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:58:
[...]
Ik heb hetzelfde gedaan met mijn zoon, en -voorzover ik mij kan herinneren- heeft dit te maken hoe geshared is: met modificatie toestemming of read-only.,
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V148.119 BMS:V113);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.62;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Omdat deze zowel stroom krijgt via de P1 als via de externe voeding (optioneel, maar hij leek zo stabieler te werken) is het uitschakelen van de externe voeding niet voldoende om hem te kunnen herstarten.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een manier om enkel de data door te sturen via de P1. Ik vond niet direct een manier online, ik deel dus graag mijn mogelijke oplossing.
Deze heb ik gevonden in een USB power blocker. Die vond ik enkel in USB-A uitvoering, dus ik heb er nog een USB-A naar USB-C adapter tussengestoken, en een kabeltje van USB-A naar USB-C.
De originele P1 naar USB-C kabel van de CT003 gaat naar de ingang van de USB-C naar USB-A adapter. De USB-A kant gaat in de power blocker. Aan de andere kant van de power blocker gaat de USB-A kabel waarvan de USB-C kant naar de data-ingang van de CT003 gaat.
Nu kan ik de voeding van de CT003 schakelen (hier via een HomeWizard socket, maar andere oplossingen werken uiteraard ook).
:strip_exif()/f/image/jsdZ5g0mrWwE0dDF4acwb79U.jpg?f=fotoalbum_large)
Informatief geef ik nog de links mee naar de gebruikte adaptertjes.
Power blocker: https://www.amazon.nl/dp/B094FYL9QT
USB-A naar USB-C adapter: https://www.amazon.com.be/dp/B0C9TFZ8CJ
Uh. Kun je dan niet beter met de emulator werken? Die valt niet uit :-)KH9180 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:06:
Ik was op zoek naar een oplossing om de CT003 vanop afstand te kunnen herstarten. Het zal maar gebeuren dat deze niet meer reageert op het moment dat je van een welverdiende vakantie aan het genieten bent![]()
Omdat deze zowel stroom krijgt via de P1 als via de externe voeding (optioneel, maar hij leek zo stabieler te werken) is het uitschakelen van de externe voeding niet voldoende om hem te kunnen herstarten.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een manier om enkel de data door te sturen via de P1. Ik vond niet direct een manier online, ik deel dus graag mijn mogelijke oplossing.
Deze heb ik gevonden in een USB power blocker. Die vond ik enkel in USB-A uitvoering, dus ik heb er nog een USB-A naar USB-C adapter tussengestoken, en een kabeltje van USB-A naar USB-C.
De originele P1 naar USB-C kabel van de CT003 gaat naar de ingang van de USB-C naar USB-A adapter. De USB-A kant gaat in de power blocker. Aan de andere kant van de power blocker gaat de USB-A kabel waarvan de USB-C kant naar de data-ingang van de CT003 gaat.
Nu kan ik de voeding van de CT003 schakelen (hier via een HomeWizard socket, maar andere oplossingen werken uiteraard ook).
[Afbeelding]
Idd zojuist even getest en je hebt gelijk, dat werkt dus niet.Druppeltje_ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:58:
[...]
Wat bedoel je precies met ''zonder elkaar tegen gaan werken'' ?
Want als ik met de CT003 1 batterij handmatig laat laden, en de andere staat op zelfconsumptie dan word die handmatig ingestelde batterij gewoon geladen met de andere.
In dat opzicht word dat gewoon bekeken als eender welke andere verbruiker in huis, en is daar niets bijzonders aan.
Volgens mij heeft dat wel zo gewerkt? Ik ben daar nu niet zeker meer van.
Sorry dat ik je onjuiste informatie gaf.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+
Bij mij alleszins nooit. Ik heb mijn 2 exemplaren nu een jaar draaien en in het begin met testen en spelen vaker dan eens de één accu opgeladen met de andereSatScan schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 20:41:
[...]
Idd zojuist even getest en je hebt gelijk, dat werkt dus niet.
Volgens mij heeft dat wel zo gewerkt? Ik ben daar nu niet zeker meer van.
Sorry dat ik je onjuiste informatie gaf.
Ik ben natuurlijk niet zo'n early bird geweest zoals jij en sommige andere hier dus hoe het daarvoor was met oa de V1 en de eerste fw versies van de CT003 weet ik niet.
Maar het echte uitgangspunt is eigenlijk wel dat de emulator van Tomquist echt heel erg goed werkt. Heel veel ''klachten'' hier (al dan niet terecht) zijn daarbij verholpen. Je kan een minimale belasting instellen, en alles daaronder word er slechts 1 batterij geactiveerd. Komt de RTE ten goede. Verbinding is gewoon heel stabiel, de API blijft stabiel en eigenlijk kan je zowat alles zelf instellen wat je bij de ''echte'' CT003 niet kan instellen.
Mijn CT003 werkte al heel goed, had nooit last van verbindingsuitval. Maar deze gaat toch nog een stapje verder.
Marstek had Tomquist een contract moeten aanbieden
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ligt gewoon aan uw trage meter. Ik zou een CT002 plaatsen, je gaat schrikken van het verschil.THE_BASE schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:29:
Ik kan er met mijn pet niet zo goed bij dat de CT003 minder stabiel leek te werken vannacht dan de HW P1, die laatste lijkt de boel niet zo in de stress te helpen.
Heel veel pieken door gebruikt met CT003 en zelfde flink laden midden in de nacht.
Iemand die dit kan verklaren? Heb natuurlijk maar één Venus E, dus de P1 werkte prima, maar je zou denken dat Marstek + Marstek een betere combinatie zou moeten zijn...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Ik heb het totaal anders aangepakt.KH9180 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:06:
Ik was op zoek naar een oplossing om de CT003 vanop afstand te kunnen herstarten. Het zal maar gebeuren dat deze niet meer reageert op het moment dat je van een welverdiende vakantie aan het genieten bent![]()
[Afbeelding]
- Heb bij de Action een 8-port 65W lader gehaald (4xUSB 2, 4xUSB C).
- Heb de P1 splitter, CT003, Sparky-P1 allemaal daar op aangesloten.
- De P1 splitter heb ik met een 4 ader P1 kabel aangesloten (dat is die je ook bij Toom krijgt, maar kan je ook gewoon zelf maken. Pin 1 en pin 6 mogen niet verbonden zijn.
- De lader heb ik op een Tuya smartplug aangesloten.
Wanneer ik nu de boel moet resetten zet ik de smartplug uit, wacht 20 seconden en zet hem weer aan.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Wel een creatieve oplossing. Nu hier is de HW P1 splitter/switch eens blijven hangen en toen lag alles platKH9180 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:06:
Ik was op zoek naar een oplossing om de CT003 vanop afstand te kunnen herstarten. Het zal maar gebeuren dat deze niet meer reageert op het moment dat je van een welverdiende vakantie aan het genieten bent
Idem hier... de vrouw kan de batterij gegevens ook niet meer zien sinds de update (heb ze nu wel Volledige controle gegevens ipv. read-only voordien, misschien is dat het issue ?).strandbal schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:41:
Toevallig, dat heeft mijn vader ook sinds kort met zijn Venus E3. Alleen als hij in bluetooth bereik staat krijgt ie gegevens.
Trouwens zonet nogmaals een poging gedaan voor de update 148.119.112 naar 148.119.113... nu zonder stroomkabel (zoals voordien) en zonder netwerkkabel (die had ik voordien wel laten steken)... upgrade verliep vlot nu, wel geen idee wat de change log is.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
1) Ik wil een 2e batterij aanschaffen moet ik dan ook een 2e meter erbij nemen of kunnen ze 1 delen?
2) Volgende vraag is, ik heb firmware 144 na update nieuw uit de doos.
Blijkt dat er al veel hogere firmware is die o.a de verlichting kan uitschakelen of dimmen.
En de wifi valt steeds weg.
Ik neem aan dat je ook gewoon moet communiceren zonder bluetooth aan
Hoe krijg ik die nieuwe firmware erop moet ik dat ergens downloaden want ik vind zelf niets...
Fijne avond
Ik heb nog nooit de netstekker losgekoppeld bij een update en heb ondertussen toch al wel een 20-tal updates gedaan, nog geen problemen gehad. Wel altijd vlakbij de batterij gebleven om BT connectie te behouden.Gummiebeer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:01:
Nieuwe firmware is vrijgegeven na aanvraag in de app.
Nu wordt er gezegd dat de batterijen (V2) losgekoppeld moeten worden van het net om de update uit te voeren. Is dit echt noodzakelijk?
Bij installatie heb ik ook de batterijen gewoon aan het net hangen en ging de update ook gewoon goed. Betreft trouwens een vaste aansluiting, elke batterij op een eigen groep.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Ik heb hetzelfde probleem een tijd geleden gehad met de V147. In de feedback hebben ze toen aangegeven om de batterij 4 uur los te koppelen (alle stekkers uit) en uit te schakelen. De batterij komt dan in een soort transport modus en wordt volledig gereset. Na opstart na die 4 uur was het bij mij opgelost.antoinevromen schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:36:
[Afbeelding]
Mijn zoon heeft zijn Marstek A geshared met mij. Echter na de update van 147 naar 148 met een factory-reset ZONDER behoud van data zie ik de batterij op afstand wel in mijn app, maar is de ct grijs en staat er een melding over Phone en Device connection error.
Misschien iemand een idee wat ik hier aan kan doen, want het heeft voor de update en factory-reset gewoon gewerkt. Ik kon toen ook gewoon zien dat er een LAN-verbinding, dat icoon zie ik ook niet meer nu.
Onderstaand wat ik zie als ik op communicatie diagnose click:
[Afbeelding]
Hoeveel manesen volgen dit topic eigenlijk?
Een hoop mensen volgen dit topic, en er zijn een aantal die bij het interieur horen.Koffrie schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:32:
Was wel benieuwd, maar kan het zo niet vinden.
Hoeveel manesen volgen dit topic eigenlijk?
En een dik 2 miljoen unieke bezoekers.
:strip_exif()/f/image/LR9JWzjG81tQ4jyj3tLdaaXZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie net dat mijn eerste post hier oktober 2024 was
[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 10-04-2026 21:40 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Er komt vanzelf een nieuwe meter, dank voor je adviesDSSW schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:06:
[...]
Ligt gewoon aan uw trage meter. Ik zou een CT002 plaatsen, je gaat schrikken van het verschil.
Maar vorige week werkte het prima stabiel. Tot V148 of CT003 plaatsing.
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Hier ook zo’n noodoplossing, heb zowel de CT002 als de CT003 als de shelly als de HWP1 aangesloten, er zal er altijd wel eentje zijn die werkt zeker 😉Avenger 2.0 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:11:
[...]
Wel een creatieve oplossing. Nu hier is de HW P1 splitter/switch eens blijven hangen en toen lag alles platHeb me naast de CT003 nog een CT002 als backup gehaald. Ga die verbinden voor als de P1 splitter weer eens vast loopt of die dag dat de P1 poort weer eens uitvalt (je moet bij fluvius om de zoveel tijd terug open zetten). Zoals je zegt is gegarandeerd een dag dat je weg van thuis bent
Je hebt geen 2 meters nodig voor 2 batterijen. Een CT002 of CT003 sturen 2 of meer batterijen in parallel aan. FW update kan je aanvragen via de feedback, komt meestal binnen de 24h na je aanvraag. Aanvraag kan gewoon in het Nederlands en meldt wat je juist wil bereiken (bijv de leds uitzetten of via tijdsrooster schakelen tussen man en nom,…)Steenwijkerland schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:19:
Ik heb een paar vragen?
1) Ik wil een 2e batterij aanschaffen moet ik dan ook een 2e meter erbij nemen of kunnen ze 1 delen?
2) Volgende vraag is, ik heb firmware 144 na update nieuw uit de doos.
Blijkt dat er al veel hogere firmware is die o.a de verlichting kan uitschakelen of dimmen.
En de wifi valt steeds weg.
Ik neem aan dat je ook gewoon moet communiceren zonder bluetooth aan
Hoe krijg ik die nieuwe firmware erop moet ik dat ergens downloaden want ik vind zelf niets...
Fijne avond
Werkt dat vanop afstand? Ik dacht dat je BT nodig had om te wisselen van CT; of is dat enkel bij eerste configuratie?DSSW schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:46:
[...]
Hier ook zo’n noodoplossing, heb zowel de CT002 als de CT003 als de shelly als de HWP1 aangesloten, er zal er altijd wel eentje zijn die werkt zeker 😉
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Dat kan van eender waar.Druppeltje_ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 21:55:
[...]
Werkt dat vanop afstand? Ik dacht dat je BT nodig had om te wisselen van CT; of is dat enkel bij eerste configuratie?
Kun je mij vertellen hoe ik dit kan aanpakken? Ik heb inmiddels een HA. Thanks!Druppeltje_ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:34:
[...]
Ik was een complete amateur met HA. Maar heb het toch allemaal geautomatiseerd ondertussen. Werkt toch een stuk prettiger, geen handmatige handelingen meer nodig en veel minder kans op fouten/vergetelheden.
En bovenal.. blijft het toch ook wel gewoon leuk om te doen
🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen
Hier ondertussen ook reeds twee geplande stroomonderbrekingen achter de rug, beide zonder enige hinder dankzij de "verboden stekker".Ronald.42 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:23:
Ik vraag me overigens af of als ik een brugje maak tussen nul en aarde in die kracht stekker de pv omvormer dan mischien geen pe fout geeft.
Maar dat zal voor een andere keer zijn.
Bij de tweede stroomonderbreking had ik inderdaad in de stekker een brugje gemaakt tussen de aarde en een stroomdraad. Hierdoor is er geen sprake meer van een "zwevend net" en heb ik geen aardingsfout meer.
Ook is dit veel veiliger, want enkel zo werken de verliesstroom schakelaars (geschakeld achter de backup van de MT) ook naar behoren.
Wel mag er maar op 1 plaats gelijktijdig sprake zijn van een koppeling van de aarde met een stroomdraad.
Succes
[ Voor 17% gewijzigd door Jeepertje op 10-04-2026 23:56 . Reden: Foto toegevoegd ]
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je precies voor ogen hebt?doobieters schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 22:44:
[...]
Kun je mij vertellen hoe ik dit kan aanpakken? Ik heb inmiddels een HA. Thanks!
Ik wil graag dat mijn wallbox voorrang krijgt op mijn twee Venus E batterijen. En dat die niet gaan ontladen op het moment dat de wallbox gaat laden met zonne-energie.Druppeltje_ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:19:
[...]
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je precies voor ogen hebt?
🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen
Beetje afhankelijk van hoe je de batterijen hebt geïntegreerd in HA kan je tamelijk makkelijk een automation maken. Even kiezen op basis van wat of van welk pv vermogen je laadpaal moet starten. En bijkomend instellen dat je 2 Marsteks op standby gaan zodra je laadpaal actief is. Mijn automation zet mijn 2 Marsteks op manueel + disablen dan de tijdschema's zodra de laadpaal start, dat is voor mij het makkelijkst omdat ik geen Modbus gebruik. Voor zover ik over modbus weet: daarmee kan je wat uitgebreider de Marsteks pauzeren door bijvoorbeeld het ontlaadvermogen op 0 te zetten. Is eigenlijk zeer moeilijk om daar een universeel antwoord op te geven.doobieters schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:32:
[...]
Ik wil graag dat mijn wallbox voorrang krijgt op mijn twee Venus E batterijen. En dat die niet gaan ontladen op het moment dat de wallbox gaat laden met zonne-energie.
[ Voor 3% gewijzigd door Druppeltje_ op 11-04-2026 00:46 ]
ja mijn vragen daarover al een jaar geleden worden gewoon genegeerdAvenger 2.0 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:22:
[...]
Mogelijk is de hardware aanwezig (voor passieve balancing) op de PCB, maar is het niet (op alle revisies) geactiveerd. Net zoals op de foto's PCB duidelijk een 'heating' connector staat voor een verwarmingselement, dat het ook nooit gemaakt heeft in productie. Zal inderdaad afwachten worden of het geheel niet meer uit balans geraakt en of Marstek er dan nog iets aan kan doen. Vragen over balancing (hoe manueel activeren) werden vakkundig genegeerd in het verleden, en bij één batterij met één grote cel afwijking van ~150mV (en duidelijk mindere capaciteit) hebben ze toen gewoon spontaan een omwissel gestart ipv op mijn vraag te antwoorden.
Eigenljkk zegt dat genoeg
Dus eigenlijk kan dit dus niet een 16 cellen in serie met 10 jaar garantie zonder cell balacing
Dit is dan gewoon als een auto zonder stuur. Dit word zo nog een class action zaak
Je kunt je afvragen waarom er aan een thuis accu met 16 cellen na 1.5 nog steeds software update snodig zijn om gemelde problemen te ondervangen.DSSW schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:55:
[...]
Dat zou ik niet durven zeggen, de eerste Venus E’s zijn ondertussen toch ook al 1,5 jaar oud en er komen nog steeds vlot updates
Trekontlasting zit niet goed.Jeepertje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 23:52:
[...]
Hier ondertussen ook reeds twee geplande stroomonderbrekingen achter de rug, beide zonder enige hinder dankzij de "verboden stekker".
Bij de tweede stroomonderbreking had ik inderdaad in de stekker een brugje gemaakt tussen de aarde en een stroomdraad. Hierdoor is er geen sprake meer van een "zwevend net" en heb ik geen aardingsfout meer.
Ook is dit veel veiliger, want enkel zo werken de verliesstroom schakelaars (geschakeld achter de backup van de MT) ook naar behoren.
Wel mag er maar op 1 plaats gelijktijdig sprake zijn van een koppeling van de aarde met een stroomdraad.
Succes
[Afbeelding]
Over de rest hou ik mijn mond maar.
(ah nog eentje: Maak eens 2 stekkers en zet die andersom op een stopkontakt.)
Doodeng en levensgevaarlijk. Dan heb ik liever voor die eens in de 10? jaar even niet overal stroom in huis.Jeepertje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 23:52:
[...]
Hier ondertussen ook reeds twee geplande stroomonderbrekingen achter de rug, beide zonder enige hinder dankzij de "verboden stekker".
Succes
[Afbeelding]
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Zou er niet teveel om lachen, ik zie Marstek nog wel budget auto's maken in de toekomstMaxwp schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 02:07:
[...]
ja mijn vragen daarover al een jaar geleden worden gewoon genegeerd
Eigenljkk zegt dat genoeg
Dus eigenlijk kan dit dus niet een 16 cellen in serie met 10 jaar garantie zonder cell balacing
Dit is dan gewoon als een auto zonder stuur. Dit word zo nog een class action zaak
Anyway, we zullen moeten afwachten hoe lang alles mee gaat. Zolang ze aan hun 10-jarige garantie verplichting blijven voldoen (en je een nieuw of degelijk refurbished model voorzien bij defect) lijkt me het belangrijkste. Binnen 10 jaar zijn de huidige batterijen toch hopeloos verouderd en is er weer nieuw, beter, sneller, goedkoper, etc
Dat zie je bij de concurrentie ook wel. Producten worden half gebakken uitgeduwd en onderweg voegen we missende en beloofde features in, wat extra bugs en met wat geluk bugfixes. En dan naar een nieuwe versie waar we meer beloven wat we bij de vorige niet hebben kunnen waarmakenMaxwp schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 02:09:
[...]
Je kunt je afvragen waarom er aan een thuis accu met 16 cellen na 1.5 nog steeds software update snodig zijn om gemelde problemen te ondervangen.
Dus eigenlijk kan de accu helemaal niet veilig worden gebruikt in huis ?Jeepertje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 23:52:
[...]
Succes
[Afbeelding]
Dacht me te herinneren dat dit een verplichting is en oa victron bij eiland bedrijf dit intern doorschakeld
Zojuist vanalles geprobeerd, maar niets helpt.SatScan schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:46:
[...]
Oke, geheel even 30s afkoppelen, opnieuw proberen.
Werkt het niet, probeer het morgen nog eens!
Ct003 en batterij uitgezet en losgekoppeld voor een x aantal minuten.
Daarna de ct003 weer aangesloten, en de batterij aangezet (zonder Grid en LAN).
Daarna opnieuw geprobeerd, maar blijft met een foutmelding komen.
Batterij ook al een factory reset gegeven, niets helpt.
Iemand nog ideeën?
Geef eerst eens precies je config.Niekniek89 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:08:
[...]
Zojuist vanalles geprobeerd, maar niets helpt.
Ct003 en batterij uitgezet en losgekoppeld voor een x aantal minuten.
Daarna de ct003 weer aangesloten, en de batterij aangezet (zonder Grid en LAN).
Daarna opnieuw geprobeerd, maar blijft met een foutmelding komen.
Batterij ook al een factory reset gegeven, niets helpt.
Iemand nog ideeën?
Hoeveel batterijen en welke versie 1, 2 of 3 ?
Hoe geconnected alleen wifi of bij de v3 ook met netwerkkabel?
Hoe is de CT003 aangesloten? Rechtstreeks in de P1 of via een splitter. Met of zonder de bijgeleverde voeding? etc
Welke frimware in de batterij(en)? En welke in de CT003?
Voor meer maatwerk advies hebben we echt meer gegevens nodig!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+
Vannacht veel minder pieken en uiteindelijk op 0.6 kWh uitgekomen (inclusief vaatwasser), voorheen was dat tussen 0.4 kWh en 0.5 kWh, maar het is al beter dan die 0.9 kWh gisteren met de CT003. De vinger kan ik er niet op leggen en het is slechts één nacht weer in de oude situatie, maar blijkbaar is bij ons de HW P1 toch een betere combinatie met de Venus E 3.0.
Vannacht de volgende test doen zónder vaatwasmachine en kijken waar we dan op uitkomen.
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
In je huis ligt de nul ook aan de aarde of in het trafo huis dat je woning voorziet van stroom.Maxwp schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:01:
[...]
Dus eigenlijk kan de accu helemaal niet veilig worden gebruikt in huis ?
Dacht me te herinneren dat dit een verplichting is en oa victron bij eiland bedrijf dit intern doorschakeld
De marstek zweeft ten opzichte van het net.
Als je nu 1 van de beide polen koppelt met de aarde dan wordt dat de nul.
In het geval van 2 gewone stekkers kun je er één omdraaien dan wordt ineens wat vroeger de nul was de fase.
In mijn geval met een driefasen cee zal altijd wat normaal de nul is aan de aarde liggen.
Ik kan me zo voorstellen dat dat wat handiger is in je huisinstallatie.
Hetzelfde probleem speelt overigens ook als je je huis zou voeden met een generator.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Batterijen en versie: 1 batterij, de Venus e3SatScan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:16:
[...]
Geef eerst eens precies je config.
Hoeveel batterijen en welke versie 1, 2 of 3 ?
Hoe geconnected alleen wifi of bij de v3 ook met netwerkkabel?
Hoe is de CT003 aangesloten? Rechtstreeks in de P1 of via een splitter. Met of zonder de bijgeleverde voeding? etc
Welke frimware in de batterij(en)? En welke in de CT003?
Voor meer maatwerk advies hebben we echt meer gegevens nodig!
Batterij zit op v148 en de ct003 op v118
Batterij zit op LAN, de ct003 uiteraard op wifi.
Ct003 zit op een actieve p1 splitter met voeding
Ct003 heeft zijn originele voeding
Jij bent dus weer terug naar de HomeWizzard P1?THE_BASE schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:19:
Update na een nacht V148 en HomeWizard P1:
Vannacht veel minder pieken en uiteindelijk op 0.6 kWh uitgekomen (inclusief vaatwasser), voorheen was dat tussen 0.4 kWh en 0.5 kWh, maar het is al beter dan die 0.9 kWh gisteren met de CT003. De vinger kan ik er niet op leggen en het is slechts één nacht weer in de oude situatie, maar blijkbaar is bij ons de HW P1 toch een betere combinatie met de Venus E 3.0.
Ik zou je ook nog even een update sturen naar mijn ervaring afgelopen nacht. Hier heeft de Marstek nog steeds prima gefunctioneerd met de CT003. Ik heb nog steeds het idee dat er met de CT003 minder overtollige energie van de zonnepanelen nodeloos wordt geexporteerd naar het net dan bij de HW, al gaat het slechts om enkele 0 tot 0.5 kWh per etmaal.
Ik kijk het nog even een weekje of wat aan met de CT003 en V148. Als ik geen freeze meer zie van de output power van de Marstek, ga ik weer een langere test doen het de HW P1 meter.
Nieuwe features? Veranderingen in de GUI? Moeten niet per se bugs zijn die verholpen worden.Maxwp schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 02:09:
[...]
Je kunt je afvragen waarom er aan een thuis accu met 16 cellen na 1.5 nog steeds software update snodig zijn om gemelde problemen te ondervangen.
🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.62 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)
Yes. Misschien was één nacht testen met de CT003 niet voldoende. Maar het deed in elk geval niet iets beter dan de HW P1. Dus dan liever minder clutter in de meterkast. En uiteindelijk hebben we het over marginale verschillen.ReneK schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:11:
[...]
Jij bent dus weer terug naar de HomeWizzard P1?
Ik zou je ook nog even een update sturen naar mijn ervaring afgelopen nacht. Hier heeft de Marstek nog steeds prima gefunctioneerd met de CT003. Ik heb nog steeds het idee dat er met de CT003 minder overtollige energie van de zonnepanelen nodeloos wordt geexporteerd naar het net dan bij de HW, al gaat het slechts om enkele 0 tot 0.5 kWh per etmaal.
Ik kijk het nog even een weekje of wat aan met de CT003 en V148. Als ik geen freeze meer zie van de output power van de Marstek, ga ik weer een langere test doen het de HW P1 meter.
Dank.Niekniek89 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:48:
[...]
Batterijen en versie: 1 batterij, de Venus e3
Batterij zit op v148 en de ct003 op v118
Batterij zit op LAN, de ct003 uiteraard op wifi.
Ct003 zit op een actieve p1 splitter met voeding
Ct003 heeft zijn originele voeding
1. koppel de batterij netwerkkabel los.
2. koppel CT003 geheel los en ook je splitter!
3. verwijder CT003 in de app (swipe naar links)
4. sluit de CT003 rechtstreeks op de P1 poort incl de voeding
5. zoek en connect de CT003 weer in de app
6. bij succes, zet de batterij weer aan en koppel weer aan netwerk
Bij geen succes kies na stap 3, kies dan eerst een andere wel of niet aanwezige CT en laat de procedure doorlopen t/m foutmelding. Vervolg met stap 4.
Succes!
Ik zie dat de Marstek met de HW P1 zo'n 10 seconden nodig heeft om te reageren op fluctuaties in zonne energie en eigen energieverbruik. Bij de CT1003 zie ik een reactietijd van ongeveer 1 seconde. Dat levert een beduidend strakkere grafiek op in import/export op de P1 meter, met minder uitschieters naar boven en naar beneden.THE_BASE schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:34:
[...]
Yes. Misschien was één nacht testen met de CT003 niet voldoende. Maar het deed in elk geval niet iets beter dan de HW P1.
Onze inductiekookplaat heeft bijvoorbeeld de neiging om met hoog vermogen aan en uit te gaan, zeg maar een soort PWM techniek. De CT003 speelt daar behoorlijk goed op in, terwijl de HW P1 er niet goed op reageert.
Mee eens. Met de CT1003 heb je de P1 module zelf, een P1 splitter, een extra voeding, een grote antenne en extra kabels. De HW P1 is een veel cleanere oplossing.Dus dan liever minder clutter in de meterkast.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik ga dat de komende tijd eens wat langer testen, en dan inschatten wat dit op jaarbasis betekent.En uiteindelijk hebben we het over marginale verschillen.
Heel benieuwd naar de langere termijn ervaring. Ik ga ervan uit dat jij een slimme meter hebt die elke seconde update, vandaar ook dat je die updates sneller door krijgt.ReneK schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:12:
[...]
Ik zie dat de Marstek met de HW P1 zo'n 10 seconden nodig heeft om te reageren op fluctuaties in zonne energie en eigen energieverbruik. Bij de CT1003 zie ik een reactietijd van ongeveer 1 seconde. Dat levert een beduidend strakkere grafiek op in import/export op de P1 meter, met minder uitschieters naar boven en naar beneden.
Hier een zogenaamde slimme meter met 10 seconden interval. Welke dongel ik er ook aan hang, sneller wordt het niet, maar merk dus meer rust met de HW P1.
Bij de HW P1 is er meer damping geregeld die vlakt de schommelingen in de UI meer uit!ReneK schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:12:
[...]
Ik zie dat de Marstek met de HW P1 zo'n 10 seconden nodig heeft om te reageren op fluctuaties in zonne energie en eigen energieverbruik. Bij de CT1003 zie ik een reactietijd van ongeveer 1 seconde. Dat levert een beduidend strakkere grafiek op in import/export op de P1 meter, met minder uitschieters naar boven en naar beneden.
Onze inductiekookplaat heeft bijvoorbeeld de neiging om met hoog vermogen aan en uit te gaan, zeg maar een soort PWM techniek. De CT003 speelt daar behoorlijk goed op in, terwijl de HW P1 er niet goed op reageert.
[...]
Mee eens. Met de CT1003 heb je de P1 module zelf, een P1 splitter, een extra voeding, een grote antenne en extra kabels. De HW P1 is een veel cleanere oplossing.
[...]
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik ga dat de komende tijd eens wat langer testen, en dan inschatten wat dit op jaarbasis betekent.
Is de UI oplossing voor inductie etc die pulseren.
Heb er een topicstart over gemaakt omdat er toch wel veel verschillen zijn maar uiterlijk veel op elkaar lijkenHermanGast schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:40:
Is de Voltdeer/Pylontech vergelijkbaar?
Het grote Voltdeer SR thuisaccu topic
Klopt.THE_BASE schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:21:
[...]
Heel benieuwd naar de langere termijn ervaring. Ik ga ervan uit dat jij een slimme meter hebt die elke seconde update, vandaar ook dat je die updates sneller door krijgt.
De CT003 biedt dan voor jou geen voordelen vwb. regelgedrag. Of je moet natuurlijk meerdere Marsteks kopen...Hier een zogenaamde slimme meter met 10 seconden interval. Welke dongel ik er ook aan hang, sneller wordt het niet, maar merk dus meer rust met de HW P1.
Klopt, HW past een soort curve smoothing toe. Het oogt wel erg fraai, maar maskeert ook bepaalde dingen.SatScan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:29:
[...]
Bij de HW P1 is er meer damping geregeld die vlakt de schommelingen in de UI meer uit!
Is de UI oplossing voor inductie etc die pulseren.
In Home Assistant krijg ik overigens maar ééns per ca. 5 seconden een update van de HW P1, in de HW app eens per seconde.
Misschien dat Venus A een beter keuze is, of is de E3 een beter model ? zal me er eens in gaan verdiepen.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Dat klopt, in HA is dat altijd zo. De eerste versie van de emulator had hier ook last van toen die gewoon over de HA integratie van HW liep. Inmiddels heeft hij dat aangepast naar Homewizard Websocket en dat loopt wel elke seconde.ReneK schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:00:
[...]
Klopt, HW past een soort curve smoothing toe. Het oogt wel erg fraai, maar maskeert ook bepaalde dingen.
In Home Assistant krijg ik overigens maar ééns per ca. 5 seconden een update van de HW P1, in de HW app eens per seconde.
Zet dat af tegen de aankoopprijs... en dan weet je wat het beste past.merlin1201 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:16:
Waar ik nu nog mee worstel is dat die 512 kWh net ff wat te weinig is want ik denk dat ongeveer 6/7 voor mij ideaal is en 2x512 te veel.
Misschien dat Venus A een beter keuze is, of is de E3 een beter model ? zal me er eens in gaan verdiepen.
Misschien over een tijdje (paar jaar ofzo) je energieverbruik toch hoger wordt.. .airco etc. Ik heb er twee wat eerst ook teveel was maar nu ik ook met de airco verwarm heb ik het zeker nodig! Je koopt zoiets voor de langere termijn dan is nu iets duurdere aanschaf misschien toch wijzer. Maar goed iedereen heeft een eigen uniek energieprofiel en daar moet je tegenover afzetten.
m2c
Bedoel je te zeggen, dat de Marstek batterijen niet balanceren??Avenger 2.0 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:22:
[...]
Mogelijk is de hardware aanwezig (voor passieve balancing) op de PCB, maar is het niet (op alle revisies) geactiveerd. Net zoals op de foto's PCB duidelijk een 'heating' connector staat voor een verwarmingselement, dat het ook nooit gemaakt heeft in productie. Zal inderdaad afwachten worden of het geheel niet meer uit balans geraakt en of Marstek er dan nog iets aan kan doen. Vragen over balancing (hoe manueel activeren) werden vakkundig genegeerd in het verleden, en bij één batterij met één grote cel afwijking van ~150mV (en duidelijk mindere capaciteit) hebben ze toen gewoon spontaan een omwissel gestart ipv op mijn vraag te antwoorden.
Hier merk ik inderdaad geen cell balancing in mijn Venus C en E v2. Iemand anders hier met een Venus E v1 zag dat wel bij langdurig op 100% houden, maar ik (en nog iemand anders hier) kan dat niet reproduceren.Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:14:
[...]
Bedoel je te zeggen, dat de Marstek batterijen niet balanceren??
Hou er rekening mee dat er maar een dikke 4kWh bruikbare in de 5kWh batterij zit.merlin1201 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:16:
Waar ik nu nog mee worstel is dat die 512 kWh net ff wat te weinig is want ik denk dat ongeveer 6/7 voor mij ideaal is en 2x512 te veel.
Ik verwarm idd al met airco's maar het is dan wel zo dat het echte verbruik toch in het najaar is als de zon minder schijnt, maar ik heb al wel bedacht te starten met 1 en deze evt uitbrij, dat bedenkende als ik 1 marstek op een eigen groep zet moet de 2e unit dan ook een eigen groep of kunnen beide dan op dezelfde groep? uiteraard als ik toch die kabel moet trekken kan ik er makkelijk voor kiezen deze dubbel te nemen want mijn meterkast is toch al te groot met te veel ongebruikte groepen.SatScan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:11:
[...]
Zet dat af tegen de aankoopprijs... en dan weet je wat het beste past.
Misschien over een tijdje (paar jaar ofzo) je energieverbruik toch hoger wordt.. .airco etc. Ik heb er twee wat eerst ook teveel was maar nu ik ook met de airco verwarm heb ik het zeker nodig! Je koopt zoiets voor de langere termijn dan is nu iets duurdere aanschaf misschien toch wijzer. Maar goed iedereen heeft een eigen uniek energieprofiel en daar moet je tegenover afzetten.
m2c
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Je moet ook met 4kw rekenen.merlin1201 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:16:
Want dat is wat je praktisch tot je beschikking hebt.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Als je dan toch de mogelijkheid en de ruimte in je kast hebt, zou ik altijd apart voorzien. Dat is altijd beter, en geeft je de mogelijkheid om bij beiden 2500W te ontgrendelen.merlin1201 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:11:
[...]
Ik verwarm idd al met airco's maar het is dan wel zo dat het echte verbruik toch in het najaar is als de zon minder schijnt, maar ik heb al wel bedacht te starten met 1 en deze evt uitbrij, dat bedenkende als ik 1 marstek op een eigen groep zet moet de 2e unit dan ook een eigen groep of kunnen beide dan op dezelfde groep? uiteraard als ik toch die kabel moet trekken kan ik er makkelijk voor kiezen deze dubbel te nemen want mijn meterkast is toch al te groot met te veel ongebruikte groepen.
Verkort dat niet de levensduur van de batterij?Avenger 2.0 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:07:
[...]
Hier merk ik inderdaad geen cell balancing in mijn Venus C en E v2. Iemand anders hier met een Venus E v1 zag dat wel bij langdurig op 100% houden, maar ik (en nog iemand anders hier) kan dat niet reproduceren.
Als ik het goed zeg is dat alleen een update voor het BMS (Battery Management System).Moori schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:34:
Ik heb een update van beide HM v3 gedaan van 147.117.112 naar 147.117.113 wat overigens prima is verlopen maar vraag me af wat de meerwaarde is. Die kon ik niet vinden mischien iemand die dat wel weet!?.
Geen idee, zolang Marstek hun 80% capaciteit / 6000 cycli / 10 jaar garantie naleeft kan me weinig schelen. Je hoopt dat daar toch iemand de studie gedaan heeft of dat lukt met huidige setup.Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:48:
[...]
Verkort dat niet de levensduur van de batterij?
Het signaal van de WiFi is prima bij zowel de P1 als de batterij. Fixed IP kan ik niet instellen, maar ik heb het opgeschreven en dat blijft altijd hetzelfde momenteel.
Ik snap gewoon niet hoe de Marstek opeens die P1 verliest, en ik weet ook niet meer wat ik nog kan proberen. Het interne internet is gewoon prima, niets mee aan de hand.
Het grootste probleem zit bij Marstek zelf, maar ik kan de Venus 2.0 niet bekabeld aansluiten
[ Voor 10% gewijzigd door Kakola op 11-04-2026 18:18 ]
Bizar, inderdaad wel een issue. Moest andersom zijn (van 2500w naar 800w) is iets vervelends. Nu meer een groot risico, want weinig gewone mensen gaan dit nakijken.Sv3n schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:44:
Ik heb sinds de firmware upgrade naar 148 al iets van 3x gehad dat de grid power spontaan naar 2500w is gegaan. Gelukkig heb ik geen grote verbruikers op de groep waar de batterij op zit. Iemand anders hier ook last van?
Maak een ticket aan voor omruiling, grote kans dat je een Venus E v3 in de plaats krijgt 😉Kakola schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:16:
Slachtoffer 5450 rond Marstek Venus 2.0 die verbinding met de HomeWizard verliest.
...
Het grootste probleem zit bij Marstek zelf, maar ik kan de Venus 2.0 niet bekabeld aansluiten
Grote kans dat Marstek gaat aanraden om hun eigen CT te gebruiken ipv HW.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:22:
[...]
Maak een ticket aan voor omruiling, grote kans dat je een Venus E v3 in de plaats krijgt 😉
Niet gezegd zijnde dat het daarmee opgelost is, maar lijkt me een logische stap.
Ik heb 148.117.112 geïnstalleerd op 10 maart (148.117.113 wordt aangeboden) en heb dit nog niet gemerkt.Sv3n schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:44:
Ik heb sinds de firmware upgrade naar 148 al iets van 3x gehad dat de grid power spontaan naar 2500w is gegaan. Gelukkig heb ik geen grote verbruikers op de groep waar de batterij op zit. Iemand anders hier ook last van?
🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.62 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)
Sinds bijna een jaar de V2 in gebruik en tot over enkele dagen perfect gewerkt met de CT003 en Homewizard P1. Software MT is V155 en CT003 net geupdate naar V116.
Op vakantie vertrokken en na enkele dagen kijken vanop locatie plots geen CT verbinding meer in de app.
Ik kon de MT wel dagelijks manueel schakelen om het 'verlies' van de Nom te beperken. Dus ik dacht het vandaag terug thuis even snel op te lossen en dan maar gelijk een oude Dlink router te gebruiken om de MT zijn eigen netwerkje te geven.
Blijkt op geen enkele manier nog te verbinden met de CT.
Homewizard P1 verwijderd en reinstall ... NOK
CT003 reinstall NOK
Eigen netwerkje voor enkel Marstek NOK
Marstek 20 minuten uitgeschakeld en uitgetrokken uit stopcontact NOK
Uiteindelijk zelfs naar fabrieksinstellingen gebracht NOK
Ik grijg all data van de P1 binnen maar in het Marstek scherm brandt de CT niet 'groen' en hoewel ik kan switchen tussen all voorgestelde CT's willen deze op geen enkele manier 'configureren'.
Ik heb al 4 Marsteks aangeraden en geplaatst bij familie en vrienden dus ik weet ongeveer hoe het werkt maar vandaag is het dus mis...Ik heb een ticketje aangemaakt via de app maar gezien de mogelijks langere wachttijden kom ik even polsen of ik iets over het hoofd heb gezien dat ik nog kan proberen...

Alvast bedankt!
Bart
[ Voor 10% gewijzigd door Bart Bever op 11-04-2026 19:51 ]
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Sta je met CT en Marstek ondertussen op het nieuwe of het vorige netwerk?Bart Bever schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:44:
Alle, ik ben de volgende denk ik... Gr jullie advies indien ik iets over het hoofd heb gezien.
Sinds bijna een jaar de V2 in gebruik en tot over enkele dagen perfect gewerkt met de CT003 en Homewizard P1. Software MT is V155 en CT003 net geupdate naar V116.
Op vakantie vertrokken en na enkele dagen kijken vanop locatie plots geen CT verbinding meer in de app.
Ik kon de MT wel dagelijks manueel schakelen om het 'verlies' van de Nom te beperken. Dus ik dacht het vandaag terug thuis even snel op te lossen en dan maar gelijk een oude Dlink router te gebruiken om de MT zijn eigen netwerkje te geven.
CT003 reinstall NOK
Ik grijg all data van de P1 binnen maar in het Marstek scherm brandt de CT niet 'groen' en hoewel ik kan switchen tussen all voorgestelde CT's willen deze op geen enkele manier 'configureren'.
Ik heb al 4 Marsteks aangeraden en geplaatst bij familie en vrienden dus ik weet ongeveer hoe het werkt maar vandaag is het dus mis...Ik heb een ticketje aangemaakt via de app maar gezien de mogelijks langere wachttijden kom ik even polsen of ik iets over het hoofd heb gezien dat ik nog kan proberen...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Bart
Deze zin "Sinds bijna een jaar de V2 in gebruik en tot over enkele dagen perfect gewerkt met de CT003 en Homewizard P1" Daar begrijp ik niets van. En, uw afbeelding zegt het duidelijk, uw smartphone moet op hetzelfde netwerk verbonden zijn als uw Marstek.Bart Bever schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:44:
Alle, ik ben de volgende denk ik... Gr jullie advies indien ik iets over het hoofd heb gezien.
CT003 reinstall NOK
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Bart
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.62 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Zoek in het topic (pinned berichten). ik heb dit uitgebreid getest en bewezen dat er passive celbalancing aanwezig is!Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:48:
[...]
Verkort dat niet de levensduur van de batterij?
Ik vermoed dat je aan het reageren bent op eventuele hick-ups in de cloud. Ga eerst weer terug naar de succesvolle config! Als dat werkt blijf daar dan een paar dagen mee werken.
Als het niet werkt:
Zorg dat je zeker weet dat alles in hetzelfde netwerk zit en niet in verschillende wifi AP met dezelfde netwerk naam!
Gebruikt een apart wifi uitzendnaam zodat je zeker weet dat alles in hetzelfde netwerk zit.
Ook je telefoon en BT en locatie aan!
Succes!
PS vraag om een updater voor je CT003 - v122 is hier superstabiel. Geen last van disconnects of andere errors.
[ Voor 234% gewijzigd door SatScan op 11-04-2026 21:13 ]
Weet je zeker dat jij de enige bent die de Batt bedient? Heb je BT, na 10m, uitstaan? Deze heb ik nog niet eerder gelezen!Sv3n schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:44:
Het is niet gelijk gevaarlijk, maar dit iets wat je niet wil, je gaat dit niet elke keer controleren.
Ik kan bevestigen dat Gsm, CT en Marstek allen verbonden waren met de huis wifi (zonder AP's). Ik kan ook zeker zeggen dat na het nieuwe routertje te hebben opgezet met een nieuw SSID enkel voor de Marstek, dat zowel GSM, CT003 en Marstek hiermee verbonden waren. Ook de Homewizard P1 heb ik naar deze SSID gebracht. BT en Locatie staat hier altijd aan...Maar de Marstek wil geen CT vinden..
Ik heb niets veranderd en draai al bijna een jaar perfect. Tijdens onze vakantie is er na een paar dagen thuis toch iets verkeerd gegaan.. een andere verklaring is toch niet mogelijk?..
De update naar CT003 V122 heb ik ook aangevraagd. Bedankt voor de tip.
Nu zet ik de MT maar even volledig uit en ik probeer morgen nog eens. Ik laat weten wat er uit de bus komt.
Cheers!
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Als je ook de HWP1 niet kan vinden, gaat een update van de CT003 geen uitkomst bieden. Dan zul je het probleem ergens anders moeten zoeken. Ik zou nog altijd back to basic gaan en sowieso eerst terug naar je eigen netwerk gaan. Degene waar hij een jaar op heeft gedraaid. Als hij daar een jaar probleemloos op heeft gedraaid kan daar niets mis mee zijn.Bart Bever schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:32:
Bedankt voor de reacties...
Ik kan bevestigen dat Gsm, CT en Marstek allen verbonden waren met de huis wifi (zonder AP's). Ik kan ook zeker zeggen dat na het nieuwe routertje te hebben opgezet met een nieuw SSID enkel voor de Marstek, dat zowel GSM, CT003 en Marstek hiermee verbonden waren. Ook de Homewizard P1 heb ik naar deze SSID gebracht. BT en Locatie staat hier altijd aan...Maar de Marstek wil geen CT vinden..
Ik heb niets veranderd en draai al bijna een jaar perfect. Tijdens onze vakantie is er na een paar dagen thuis toch iets verkeerd gegaan.. een andere verklaring is toch niet mogelijk?..
De update naar CT003 V122 heb ik ook aangevraagd. Bedankt voor de tip.
Nu zet ik de MT maar even volledig uit en ik probeer morgen nog eens. Ik laat weten wat er uit de bus komt.
Cheers!
Niet iedereen kan heiliger zijn dan de paus...eatme schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:27:
[...]
Doodeng en levensgevaarlijk. Dan heb ik liever voor die eens in de 10? jaar even niet overal stroom in huis.
Als je het minder eng vind om om het even welk toestel op de backup aan te sluiten zonder verliesstroom schakelaar, dan kunnen meningen gelukkig verschillen.
Ik wil er een aanschaffen om de stukjes ‘s ochtends en ‘s avonds, en de overcapaciteit, vanuit mijn zonnepanelen op te slaan. Denk aan alles tussen huis standbyverbruik (200w) en minimaal EV laadvermogen (1200w). Ik wil zoveel mogelijk PV opmaken.
EVCC wordt hierin leidend. Dit gebruik ik al een tijdje naar tevredenheid. Als de EV’s laden moet de thuisaccu niet leeg worden getrokken.
Gaat dit lukken met modbus? Iemand ervaring? Kan ik de Venus E v3 zonder de P1 meter gebruiken en sec met start en stop commando’s besturen? Kan ik hem ook in een modus ‘doe maar ff niks’ zetten? Is een variant mogelijk waarbij hij ‘s avonds P1 volgt en overdag de modbus?
[ Voor 4% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 11-04-2026 23:07 ]
Dat zijn toch van die eeuwige discussies.Jeepertje schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:50:
[...]
Niet iedereen kan heiliger zijn dan de paus...
Als je het minder eng vind om om het even welk toestel op de backup aan te sluiten zonder verliesstroom schakelaar, dan kunnen meningen gelukkig verschillen.
Bang zijn voor brand maar wel ondertussen tig telefoontjes en tablets dan wel laptops of tandenborstels dag en nacht aan de stroom.
Of de jerrycans met benzine en de gasflessen voor de camping.
Wasdrogers, e-bike you name it.
Ik vond het wel fijn dat de lichtknopjes overal werkten en alle verdere randzaken ook gewoon functioneerden in die kleine 5 uur.
Het bruggetje tussen de nul en aarde zit inmiddels in de cee stekker dan werkt alles naar behoren zou ik zo denken.
Overigens in de 20 jaar dat we hier wonen hebben we 4 keer geen stroom gehad waarvan die allen plaatsvonden in de laatste 2 jaar.
Dus dan is zo'n eenvoudige backup wel prettig.
Slotje op de hoofdschakelaar en het hoogste risico ligt in de cee stekker waar spanning op kan staan als de één of andere ezel de 230 stekker aan de andere kant van dat snoer in een stopcontact laat hangen.
Die ezel kan er maar één zijn en dat ben ik want de rest van het huishouden blijft er wel met zijn tengels van af.
Overigens vandaag met veel wolken en veel verbruikers ben ik weer heel blij met de batterijtjes.
[ Voor 14% gewijzigd door Ronald.42 op 11-04-2026 23:18 ]
25 jaar gasfles in huis gebruik en leeft nog steedsRonald.42 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:12:
[...]
Dat zijn toch van die eeuwige discussies.
Bang zijn voor brand maar wel ondertussen tig telefoontjes en tablets dan wel laptops of tandenborstels dag en nacht aan de stroom.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.62, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
Hier niet anders.Ronald.42 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:12:
[...]
Die ezel kan er maar één zijn en dat ben ik want de rest van het huishouden blijft er wel met zijn tengels van af.
Was hier twee keer in de voormiddag voor 4 uur, in de winter.
Wij hadden gewoon verlichting, verwarming, koffie, ...
Ik doe dat al bijna een jaar zonder modbus op die manier.fRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:03:
Vraagje voor de Venus E v3 bezitters.
Ik wil er een aanschaffen om de stukjes ‘s ochtends en ‘s avonds, en de overcapaciteit, vanuit mijn zonnepanelen op te slaan. Denk aan alles tussen huis standbyverbruik (200w) en minimaal EV laadvermogen (1200w). Ik wil zoveel mogelijk PV opmaken.
EVCC wordt hierin leidend. Dit gebruik ik al een tijdje naar tevredenheid. Als de EV’s laden moet de thuisaccu niet leeg worden getrokken.
Gaat dit lukken met modbus? Iemand ervaring? Kan ik de Venus E v3 zonder de P1 meter gebruiken en sec met start en stop commando’s besturen? Kan ik hem ook in een modus ‘doe maar ff niks’ zetten? Is een variant mogelijk waarbij hij ‘s avonds P1 volgt en overdag de modbus?
Zodra mijn laadpaal actief is, zijn mijn accu's op pauze. Ik heb daar 3 keuzeknoppen voor gemaakt. Ofwel krijgt thuisbatterij voorrang op de laadpaal, ofwel krijgt de laadpaal voorrang op de thuisbatterij. Ofwel de laadpaal op een bepaald vast vermogen en al hetgeen overschiet de thuisbatterij in.
Dat is gewoon leuk, je kan gewoon je dingen doen zonder ergenis.Jeepertje schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:23:
[...]
Hier niet anders.
Was hier twee keer in de voormiddag voor 4 uur, in de winter.
Wij hadden gewoon verlichting, verwarming, koffie, ...
Dat je in een donkere wc zit bijv. Of gewoon onder de douche.
Bakje koffie etc.
Maar je moet er wel bewust mee omgaan.
Slotje in de hoofdschakelaar en een tyrap om de deksel en stekker van de cee.
En dan kan er eigenlijk al niks misgaan.
Als de 220 kant van mijn kabeltje word uitgetrokken en de cee blijft zitten dan zal bij het inschakelen van de hoofdschakelaar in de meterkast die groep van de cee er gelijk uit knallen door de brugjes tussen L1 L2 en L3.
Maar goed dan moet eerst al iemand anders dan ik dat slotje verwijderen.
Ik zie mijn vrouw of kinderen nog niet met de slijptol in huis los gaan zeg maar.
Maar goed het is niet zo als het hoort maar het werkt prima.
En risico is kans maal effect.
Hoe doe je dit dan zonder modbus?Druppeltje_ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:30:
[...]
Ik doe dat al bijna een jaar zonder modbus op die manier.
Zodra mijn laadpaal actief is, zijn mijn accu's op pauze. Ik heb daar 3 keuzeknoppen voor gemaakt. Ofwel krijgt thuisbatterij voorrang op de laadpaal, ofwel krijgt de laadpaal voorrang op de thuisbatterij. Ofwel de laadpaal op een bepaald vast vermogen en al hetgeen overschiet de thuisbatterij in.
Voorheen via de Hamerelay integratie, sedert ergens in november met de BLE integratie.
[ Voor 3% gewijzigd door Druppeltje_ op 12-04-2026 00:46 ]
Ik zou alles van hieruit laten sturenfRiEtJeSaTe schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:03:
Vraagje voor de Venus E v3 bezitters.
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V148.117.112 elk op een aparte fase combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360
Wat bedoel je met op 1 plaatd gelijktijdig verbonden met de aarde ? Ik heb mijn 3 batterijen via een 3 fase aardlek van 20 A aangesloten. Bij een backup wil ik de batterijen op hun eigen fase laten terug leveren. Mag ik dan in iedere stekker de aarde aan de neutrale draad ?Jeepertje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 23:52:
[...]
Succes
[Afbeelding]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Helemaal mee eens.Ronald.42 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:12:
[...]
Dat zijn toch van die eeuwige discussies.
Ik vond het wel fijn dat de lichtknopjes overal werkten en alle verdere randzaken ook gewoon functioneerden in die kleine 5 uur.
Het bruggetje tussen de nul en aarde zit inmiddels in de cee stekker dan werkt alles naar behoren zou ik zo denken.
Overigens in de 20 jaar dat we hier wonen hebben we 4 keer geen stroom gehad waarvan die allen plaatsvonden in de laatste 2 jaar.
Dus dan is zo'n eenvoudige backup wel prettig.
Slotje op de hoofdschakelaar en het hoogste risico ligt in de cee stekker waar spanning op kan staan als de één of andere ezel de 230 stekker aan de andere kant van dat snoer in een stopcontact laat hangen.
Overigens vandaag met veel wolken en veel verbruikers ben ik weer heel blij met de batterijtjes.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/XDfI6aNcMblROJrkb0Gt2YdS.jpg?f=fotoalbum_large)
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Ik heb de fases nagekeken, en zitten echt goed mbt nummering, ook wijst de pijl op de klemmen de juiste kant op.
CT002 is 1.20 (bijgewerkt meteen na installatie)
Iemand nog tips?
:strip_exif()/f/image/bsYTZtYIzGmmnvQkQUIswz9t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rWMBFSur94tuzcJbMxMF4uDA.jpg?f=fotoalbum_large)
Marstek Venus A V144
Ja enige die de batterij gebruikt. Voor de zekerheid bluetooth lock aangezet, maar daarna is het nog een keer gebeurt. Alleen begin ik me nu af te vragen of de app misschien gewoon verkeerde data toont, want bluetooth lock staat aan, maar m'n telefoon verbindt gewoon via wifi met de batterijSatScan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:01:
[...]
Weet je zeker dat jij de enige bent die de Batt bedient? Heb je BT, na 10m, uitstaan? Deze heb ik nog niet eerder gelezen!
Het is niet gelijk gevaarlijk, maar dit iets wat je niet wil, je gaat dit niet elke keer controleren.
ravenstein schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:14:
Ik heb gisteren de CT002 geïnstalleerd, ik zie echter behoorlijk afwijkende waardes tov de p1 meter (homewizard). Zelfs als zouden ze verkeerd zitten dan kan ik ze nog niet verklaren. Wellicht interferentie van de fases tov de andere klemmen? Ik heb ze zo ver mogelijk uit elkaar proberen te krijgen in de meterkast, beter dan bijgevoegde foto lukt me niet.
Ik heb de fases nagekeken, en zitten echt goed mbt nummering, ook wijst de pijl op de klemmen de juiste kant op.
Iemand nog tips?
Volgens mij zijn je de cijfers correct van de ct002 - heb dit ook gemerkt na de installatie van mijn CT002 - waar plaats je de klemmen, dit bepaald de meting - de meting zal waarschijnlijk wel ok zijn op de klemmen maar de p1 meter krijgt andere gegevens binnen want die worden verstrekt door de de digitale meter waar de CT002 louter de de stroom meet door de draad - de p1 meter werkt zo niet die krijgt via de digitale meter zijn gegevens. Ik heb de ct002 wel moeten installeren want mijn meter was niet compatibel - ik leverde daarvoor echt enorm veel terug op net gedurende de nacht en dat is met de ct002 volledig weggevallen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
3 MARSTEK VENUS E 2 x V1 firmware v154-216, 1 x V3 firmware V148.117.112 elk op een aparte fase combination CT002 v124 app v1.6.59 meter Landis&Gyr E360
Vooral een zijdelings tip: Zit daar nu echt op links een eindhuls in een eindhuls? En in het midden twee verchillende maten onder 1 klem?ravenstein schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:14:
Ik heb gisteren de CT002 geïnstalleerd, ik zie echter behoorlijk afwijkende waardes tov de p1 meter (homewizard). Zelfs als zouden ze verkeerd zitten dan kan ik ze nog niet verklaren. Wellicht interferentie van de fases tov de andere klemmen? Ik heb ze zo ver mogelijk uit elkaar proberen te krijgen in de meterkast, beter dan bijgevoegde foto lukt me niet.
Iemand nog tips?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Over je vraag zelf, op links is je hoofdschakelaar? En ja hoe alles zo op elkaar en door elkaar zit is de kans op interferentie groot
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Uit je afbeeldingen lijkt het er op dat de CT-klem op fase C verkeerd om zit. In het eerste plaatje is die positief en op het tweede plaatje negatief. Dat kan niet beide waar zijn.ravenstein schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:14:
Als het getal van C positief wordt, dan komt de som meer in de buurt.
Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh
Deze begrijp ik niet helemaal. Wat heeft je BT lock te maken met het feit dat de batterij vanzelf naar 2500W ontladen gaat?Sv3n schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:24:
[...]
Ja enige die de batterij gebruikt. Voor de zekerheid bluetooth lock aangezet, maar daarna is het nog een keer gebeurt. Alleen begin ik me nu af te vragen of de app misschien gewoon verkeerde data toont, want bluetooth lock staat aan, maar m'n telefoon verbindt gewoon via wifi met de batterij
Is dat eerder bedoeld dat iemand je batterij ook gekoppeld zou hebben? (Hetgeen me eerder onwaarschijnlijk lijkt, maar ok ik zeg nooit ''nooit'')
Verder maakt het bluetooth lock niets uit voor jezelf, of voor iedereen die al eerder gekoppeld was aan je batterij. Je hebt geen BT nodig om die waarde aan te passen, of de batterij na te kijken of eender wat.
Eenmaal je batterij gekoppeld is in je app heb je BT enkel nog nodig voor updates of voor batterij/ct opnieuw toe te voegen bij verwijdering.
Voor het dagelijks gebruik is BT niet nodig. Ik gebruik al sinds november de BLE integratie, dus mijn BT is op die manier al maanden ''gelocked''. Ik moet die integratie uitschakelen vooraleer ik zelf terug kan koppelen met BT.
[ Voor 3% gewijzigd door Druppeltje_ op 12-04-2026 09:23 ]
In de app staatDruppeltje_ schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:20:
[...]
Deze begrijp ik niet helemaal. Wat heeft je BT lock te maken met het feit dat de batterij vanzelf naar 2500W ontladen gaat?
Is dat eerder bedoeld dat iemand je batterij ook gekoppeld zou hebben? (Hetgeen me eerder onwaarschijnlijk lijkt, maar ok ik zeg nooit ''nooit'')
Verder maakt het bluetooth lock niets uit voor jezelf, of voor iedereen die al eerder gekoppeld was aan je batterij. Je hebt geen BT nodig om die waarde aan te passen, of de batterij na te kijken of eender wat.
Eenmaal je batterij gekoppeld is in je app heb je BT enkel nog nodig voor updates of voor batterij/ct opnieuw toe te voegen bij verwijdering.
Voor het dagelijks gebruik is BT niet nodig. Ik gebruik al sinds november de BLE integratie, dus mijn BT is op die manier al maanden ''gelocked''. Ik moet die integratie uitschakelen vooraleer ik zelf terug kan koppelen met BT.
Het lijkt me dat ik (maar ook niemand anders) dan niet meer via bluetooth zou moeten kunnen connecten?After enabling the Bluetooth lock, the device's Bluetooth function will be disabled.
Ja klopt. Maar als die persoon al verbonden is met jouw marsteks vóór dat lock actief was dan kan die nu gewoon je marstek bedienen. Niet meer via bluetooth maar gewoon via de app. Als jij morgen niet thuis bent kan je toch ook je batterij bedienen via de app? Daar is geen BT voor nodig.Sv3n schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:30:
[...]
In de app staat
[...]
Het lijkt me dat ik (maar ook niemand anders) dan niet meer via bluetooth zou moeten kunnen connecten?
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.