• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-05 10:59
Druppeltje_ schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:38:
[...]

Ja klopt. Maar als die persoon al verbonden is met jouw marsteks vóór dat lock actief was dan kan die nu gewoon je marstek bedienen. Niet meer via bluetooth maar gewoon via de app. Als jij morgen niet thuis bent kan je toch ook je batterij bedienen via de app? Daar is geen BT voor nodig.
Mijn punt was meer is dat de settings die de app laat zien niet overeen lijken te komen met wat de batterij daadwerkelijk doet. In dit geval dus, bluetooth lock staat aan in de app, maar de de batterij verbindt gewoon via bluetooth.

Last.fm
Films!

Sv3n schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:45:
[...]

Mijn punt was meer is dat de settings die de app laat zien niet overeen lijken te komen met wat de batterij daadwerkelijk doet. In dit geval dus, bluetooth lock staat aan in de app, maar de de batterij verbindt gewoon via bluetooth.
Aha ok dat is iets anders natuurlijk. Voorheen zei je:
..........maar m'n telefoon verbindt gewoon via wifi met de batterij :?
Blijft het lock zogezegd wel op actief staan?

[ Voor 10% gewijzigd door Druppeltje_ op 12-04-2026 09:51 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

hermlek schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:49:
Marstek 1-fase Smartbox. Ik zie dat deze al te bestellen is - is er al iemand die ze geprobeerd heeft. Ikzelf kan ze niet uittesten omdat ik een 3 fase installatie heb.
Kijk eens in de andere Marstek topics...

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Sv3n
Druppeltje_ schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:49:
[...]

Aha ok dat is iets anders natuurlijk. Voorheen zei je:

[...]

Blijft het lock zogezegd wel op actief staan?
Ahh sorry, ik dacht echt bluetooth getyped te hebben. Ja die setting blijft wel actief staan.

Last.fm
Films!

Sv3n schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:54:
[...]

Ahh sorry, ik dacht echt bluetooth getyped te hebben. Ja die setting blijft wel actief staan.
Het enige dat ik hier eens denk gelezen te hebben is dat BT na opstart of reset wel weer voor x aantal tijd actief word. Maar als jij nu gewoon ten alle tijde kunt verbinden via BT dan loopt ergens iets niet goed.
Dan zou ik het gewoon even bij MT neerleggen via de feedback.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Druppeltje_ schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:38:
[...]

Ja klopt. Maar als die persoon al verbonden is met jouw marsteks vóór dat lock actief was dan kan die nu gewoon je marstek bedienen. Niet meer via bluetooth maar gewoon via de app. Als jij morgen niet thuis bent kan je toch ook je batterij bedienen via de app? Daar is geen BT voor nodig.
De melding is naar mijn weten nog nooit eerder hier langsgekomen vandaar dit advies.
Misschien dan een nieuw account laten aanmaken op de cloud door MT? En in de app.
Dan sluit je het geheel uit. Erg vreemde melding.

Ander beter advies?

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 49x | 2 MHI - CC | HA DS224+

SatScan schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:14:
[...]

De melding is naar mijn weten nog nooit eerder hier langsgekomen vandaar dit advies.
Misschien dan een nieuw account laten aanmaken op de cloud door MT? En in de app.

Ander beter advies?
Neen klopt, is een primeur denk ik.
Het is ook niet dat je huis gelijk gaat afbranden, maar het hoort gewoon niet. Ben wel eens benieuwd wat Marstek daarop zegt. Ik was eerst aan het denken aan een soort reset die de MT uit zichzelf doet. Dat is al paar keer voorbij gekomen hier. Maar dan zou je net het tegenovergestelde verwachten aangezien 800W eigenlijk de standaardinstelling is wanneer je een nieuwe MT toevoegt.

• Sv3n
Druppeltje_ schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:02:
[...]

Dat had ik al gedaan :) Maar was benieuwd of andere mensen hier ook last van hadden. Ik zal laten weten als ik reactie heb van Marstek support.

Last.fm
Films!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-05 22:22
OmeJoyo schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:40:
[...]

Vooral een zijdelings tip: Zit daar nu echt op links een eindhuls in een eindhuls? En in het midden twee verchillende maten onder 1 klem?

Over je vraag zelf, op links is je hoofdschakelaar? En ja hoe alles zo op elkaar en door elkaar zit is de kans op interferentie groot :)
Links is idd hoofdschakelaar, en gelukkig geen eindhuls in een eindhuls, heb het even nagekeken.

De CT klemmen zitten echt goed, ik kan in de app de waarde van C omdraaien.

Ik heb de verdeelstrips onderin verwijderd (waren leeg) en dit is nu het beste wat ik er van kan maken kwa ruimte in het kastje.

Hoe ziet het er bij anderen uit, iemand voorbeelden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvCcO9Sqp3b0eFKigBSUfOIRe7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xFAF4t2GiIeRvVdwBaRWNgZ.jpg?f=fotoalbum_large

Marstek Venus A V144

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb al weken continu problemen met een CT003 die elke dag wel een keer disconnect. Inmiddels een HA automation in combinatie met een smart plug die hem een power cycle geeft bij een storing. De automation is minimaal elke dag nodig.

Inmiddels al 15 support requests waar geen antwoord op komt. Nu vraag ik net na dit topic te lezen 'Please provide V122' en krijg binnen 1 minuut een antwoord dat de nieuwste firmware klaar staat.

Resultaat is dat ik van 118->117 gegaan ben. Dus geen 122. Ben benieuwd of 117 stabieler is.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Kakola schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:16:
Slachtoffer 5450 rond Marstek Venus 2.0 die verbinding met de HomeWizard verliest.

Het signaal van de WiFi is prima bij zowel de P1 als de batterij. Fixed IP kan ik niet instellen, maar ik heb het opgeschreven en dat blijft altijd hetzelfde momenteel.
Ik snap gewoon niet hoe de Marstek opeens die P1 verliest, en ik weet ook niet meer wat ik nog kan proberen. Het interne internet is gewoon prima, niets mee aan de hand.

Het grootste probleem zit bij Marstek zelf, maar ik kan de Venus 2.0 niet bekabeld aansluiten
Identiek hetzelfde probleem bij één van mijn kenissen vrijdag. Heb dan eerst een koppeling gemaakt met een CT die niet aangesloten is, bijvoorbeeld de shelly. Gewacht tot hij een foutmelding gaf en daarna terug de HW P1 geselecteerd en de koppeling was terug in orde.
Ik heb de indruk dat bij velen de koppeling met de HW P1 niet meer zo stabiel is na de laatste update van de HW P1 meter

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

Ik kwam deze tegen:

V3 update V147
  1. De LED-indicator voor de schakelaar is nu beschikbaar.
  2. De configuratie voor servers van derden is geoptimaliseerd.
  3. De rapportage van gegevens buiten de piekuren aan servers is verbeterd.
  4. De AI-gerelateerde protocollen zijn verfijnd en problemen met abnormale AI-werking zijn opgelost.
  5. Compatibiliteit met Duitse Stromleser-elektriciteitsmeters is toegevoegd.
  6. Er is een laadhysteresis van 5% toegevoegd. Nadat de ontlading de SOC ≤ DOD activeert, moet het opladen de SOC ≥ (DOD + 5) bereiken voordat de ontlading naar het net kan worden hervat.
  7. De off-grid-poort omzeilt de DOD-beperkingen tijdens het testen, waardoor ontlading tot minimaal 8% mogelijk is.
  8. Een bug is verholpen waarbij meerdere Venus-units in de handmatige modus elkaar zouden opladen/ontladen tijdens zelfopwekking/zelfverbruik.
    Met vriendelijke groet, Keay

Bart Bever schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:32:
Bedankt voor de reacties...

Ik kan bevestigen dat Gsm, CT en Marstek allen verbonden waren met de huis wifi (zonder AP's). Ik kan ook zeker zeggen dat na het nieuwe routertje te hebben opgezet met een nieuw SSID enkel voor de Marstek, dat zowel GSM, CT003 en Marstek hiermee verbonden waren. Ook de Homewizard P1 heb ik naar deze SSID gebracht. BT en Locatie staat hier altijd aan...Maar de Marstek wil geen CT vinden..

Ik heb niets veranderd en draai al bijna een jaar perfect. Tijdens onze vakantie is er na een paar dagen thuis toch iets verkeerd gegaan.. een andere verklaring is toch niet mogelijk?..

De update naar CT003 V122 heb ik ook aangevraagd. Bedankt voor de tip.

Nu zet ik de MT maar even volledig uit en ik probeer morgen nog eens. Ik laat weten wat er uit de bus komt.

Cheers!
Probeer eens een CT te verbinden die je niet hebt aangesloten, bijvoorbeeld de shelly, daarna wachten tot foutmelding en dan terug de CT003 of de HW p1 selecteren, ik heb het zo in orde gekregen bij een kennis vrijdag ll.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

SatScan schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:14:
[...]

Ander beter advies?
Als de API aanstaat gebeuren er soms ook wel rare dingen en doet de batterij na een tijdje een soort van reset bij mijn Venus A. Alles gaat dan terug naar de standaard waarden zoals 800W en geen oeerplus meer naar de woning als batterij vol is. Bij mij staat de API nu voor goed uit, ik heb het ook niet meer nodig.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03:18
Druppeltje_ schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:02:
[...]

Het enige dat ik hier eens denk gelezen te hebben is dat BT na opstart of reset wel weer voor x aantal tijd actief word. Maar als jij nu gewoon ten alle tijde kunt verbinden via BT dan loopt ergens iets niet goed.
Op mijn V1 157.1 werkt BT lock ook niet, de lock staat aan, maar kan nog steeds via BT erop verbinden, op mijn V2 met 157.1 werkt het wel ;-)

Correctie, op mijn V2 modellen werkt het ook niet. Kan er nog steeds mee verbinden via BT :-)

[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 12-04-2026 12:00 ]

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:28
Ik ben van plan 3x Marstek, verdeeld op 3-fases, te plaatsen in onze schuur direct in de buurt van mijn 3 fase omvormer (33x 400Wp), die 13 kWpeak kan leveren. De omvormer is in de schuur zelf in separate meterkast afgezekerd op aparte groep en kabel van schuur gaat naar de meterkast in de woning, met een hoofdaansluiting van 3x 32A. Verder is woning all-electric en 1 PHEV auto.

In mijn beeld kan ik dus prima op elke fase in de schuur een Marstek aansluiten en in 2.500W mode gebruiken voor laden en ontladen. Dit maakt de kans groter meer dan 1 laadcyclus per dag te maken. Het enige wat ik nog moet laten doen door een electricien is 3 opbouw WCDs te maken voor elke fase om de Marsteks op aan te sluiten. Ik neem aan dat dit vanuit de werkschakelaar van de omvormer kan, ik zie tenminste meerdere punten om gat te maken in behuizing van schakelaar

Klopt dit, of maak ik nog ergens een denkfout?

Ik wil de 3 Marsteks naast elkaar plaatsen, direct onder de omvormer, ik heb daar precies genoeg ruimte. Of is dit te dicht bij elkaar vanwege warmte afvoer?

Verder, ik lees wat verwarrende berichten of ik mijn HomeWizard P1 meter kan blijven gebruiken in deze opstelling. Iemand die de HW P1 ook gebruikt in vergelijkbare opstelling?

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:51
aartvark013 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:07:
Ik wil de 3 Marsteks naast elkaar plaatsen, direct onder de omvormer, ik heb daar precies genoeg ruimte. Of is dit te dicht bij elkaar vanwege warmte afvoer?
Verder, ik lees wat verwarrende berichten of ik mijn HomeWizard P1 meter kan blijven gebruiken in deze opstelling. Iemand die de HW P1 ook gebruikt in vergelijkbare opstelling?
3) de HW P1 sensor kan maar 1 marstek aansturen want het ding ziet de andere niet. Dus samenwerken kan niet.
2) naast elkaar zal geen probleem qua warmte zijn, maar wat is "precies genoeg" ruimte? Strak op elkaar?
1) ik zou gaan voor een aparte groepen kastje met 3 automaten en drie "vaste" kabels met stekkers.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Weer even een korte update: de combinatie V148 + HW P1 werkt i.c.m. de Landis & Gyr 5.0 GPRS toch het beste, vannacht zonder vaatwasmachine slechts 0.3 kWh verbruikt met een stabiele lijn en weinig pieken.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Ik ben van plan 3x Marstek, verdeeld op 3-fases, te plaatsen in onze schuur direct in de buurt van mijn 3 fase omvormer (33x 400Wp), die 13 kWpeak kan leveren. De omvormer is in de schuur zelf in separate meterkast afgezekerd op aparte groep en kabel van schuur gaat naar de meterkast in de woning, met een hoofdaansluiting van 3x 32A. Verder is woning all-electric en 1 PHEV auto.

In mijn beeld kan ik dus prima op elke fase in de schuur een Marstek aansluiten en in 2.500W mode gebruiken voor laden en ontladen. Dit maakt de kans groter meer dan 1 laadcyclus per dag te maken. Het enige wat ik nog moet laten doen door een electricien is 3 opbouw WCDs te maken voor elke fase om de Marsteks op aan te sluiten. Ik neem aan dat dit vanuit de werkschakelaar van de omvormer kan, ik zie tenminste meerdere punten om gat te maken in behuizing van schakelaar

Ik weet dat sommige mensen hier wat gevoelig reageren maar toch: voor het budget van 3 marsteks kan je ook naar een hybride omvormer en bijna de dubbele capaciteit. Met betere RTE en minder gerommel met CT003/WIFI/random shutdowns.

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:03
THE_BASE schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:40:
Weer even een korte update: de combinatie V148 + HW P1 werkt i.c.m. de Landis & Gyr 5.0 GPRS toch het beste, vannacht zonder vaatwasmachine slechts 0.3 kWh verbruikt met een stabiele lijn en weinig pieken.
Toch sterk aan het twijfelen om de CT003 te vervangen door een HW P1 echter, in feite zou dit met mijn 10sec meter helemaal geen verschil kunnen/moeten maken....
Maar bij jou lijkt dat er dan toch weer wel op?

Ik zit nu al ruim 4 ochtenden op 00:00-07:00 rond de 0.4kWh.... veel strakker ga ik hem niet krijgen vermoed ik.
alleen nog wat last van de "loop"... geen idee wat de P1 van HW hierin kan betekenen.

[ Voor 15% gewijzigd door Niekniek89 op 12-04-2026 12:49 ]

Het kan wel. Een HWP1 met meerdere batterijen. Maar niet via de standaard app.

• THE_BASE
  • Niet online
Niekniek89 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:46:
[...]

Toch sterk aan het twijfelen om de CT003 te vervangen door een HW P1 echter, in feite zou dit met mijn 10sec meter helemaal geen verschil kunnen/moeten maken....
Maar bij jou lijkt dat er dan toch weer wel op?

Ik zit nu al ruim 4 ochtenden op 00:00-07:00 rond de 0.4kWh.... veel strakker ga ik hem niet krijgen vermoed ik.
alleen nog wat last van de "loop"... geen idee wat de P1 van HW hierin kan betekenen.
Ik zou het een kans geven, je kunt het altijd 2 dagen aankijken, strakker gaat het ook niet worden. Op de een of andere manier heb ik meer vertrouwen in die HW P1 hier.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

Driehoek schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:45:
[...]

Ik weet dat sommige mensen hier wat gevoelig reageren maar toch: voor het budget van 3 marsteks kan je ook naar een hybride omvormer en bijna de dubbele capaciteit. Met betere RTE en minder gerommel met CT003/WIFI/random shutdowns.
Ik zou eigenlijk graag een linkje hebben hiervan: voor 3600euro een hybride omvormer en 30kWh opslag.

THE_BASE schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:40:
Is er eigenlijk een specifieke reden om dit enkel 's nachts te bekijken en niet over 24u? De nacht is sowieso de makkelijkste periode om op 0 te houden, over 24u bekeken neem je alles mee in rekening. Ook het dagelijkse verbruik van apparatuur dat niet zo'n constant vermogen vraagt en opstartpieken etc heeft.

• THE_BASE
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:11:
[...]

Is er eigenlijk een specifieke reden om dit enkel 's nachts te bekijken en niet over 24u? De nacht is sowieso de makkelijkste periode om op 0 te houden, over 24u bekeken neem je alles mee in rekening. Ook het dagelijkse verbruik van apparatuur dat niet zo'n constant vermogen vraagt en opstartpieken etc heeft.
Ik snap je, maar ik deed dat vanaf het begin dus voor mij is dat een makkelijker vergelijking. Ik verbruik elke nacht (vrijwel) evenveel.

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:28
Druppeltje_ schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:07:
[...]

Het kan wel. Een HWP1 met meerdere batterijen. Maar niet via de standaard app.
Niet via de std app, bedoel je bijvoorbeeld via Home Assistent wel? Die heb ik hier ook draaien namelijk.

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:51
aartvark013 schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:41:
[...]
Niet via de std app, bedoel je bijvoorbeeld via Home Assistent wel? Die heb ik hier ook draaien namelijk.
Yup middels Home Assistant en diverse extra's.
Dus niet standaard maar wel met wat tweaken en modden. Even de zoekfunctie gebruiken, zou ik zeggen.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

aartvark013 schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:41:
[...]

De Astrameter van Tomquist. Addon in Home assistant.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

Hier ook gedaan met de P1 HW wifi
Heb je die 3x35A echt nodig? Dat scheelt nogal maandlasten als je naar 3x 25A gaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGXfXU7Zb_3-2G3Lz3TeZNeW2mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2ya12y50fIM2N4jFGrHFvGq.jpg?f=fotoalbum_large

Batterijen weer vol :Y)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Niekniek89
SatScan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:07:
[...]

Dank.

1. koppel de batterij netwerkkabel los.
2. koppel CT003 geheel los en ook je splitter!
3. verwijder CT003 in de app (swipe naar links)
4. sluit de CT003 rechtstreeks op de P1 poort incl de voeding
5. zoek en connect de CT003 weer in de app
6. bij succes, zet de batterij weer aan en koppel weer aan netwerk

Bij geen succes kies na stap 3, kies dan eerst een andere wel of niet aanwezige CT en laat de procedure doorlopen t/m foutmelding. Vervolg met stap 4.

Succes!
Zojuist alle stappen doorlopen, en zijn ook allemaal succesvol / gelukt.
Echter, als ik de marstek app open, en de batterij aantik, heb ik wederom onderin bij communicatiemodule een rood bolletje staan.
Als ik daarop tik krijg ik weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_fpLiLkamqKfXfSHH0q3w36OKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/it0snfbz4xKaQXnKA7cHj2Bj.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dat doorloop, krijg ik uiteindelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMwYzRNSwSvqBADHnhUZedXj58M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5dKEfEZ2JD8m6i6EdW1VEHG.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de batterij ook al een reset gegeven met behoud van data… niets lijkt het te kunnen fixen.
Niekniek89 schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:27:
[...]

Zojuist alle stappen doorlopen, en zijn ook allemaal succesvol / gelukt.
Echter, als ik de marstek app open, en de batterij aantik, heb ik wederom onderin bij communicatiemodule een rood bolletje staan.
Als ik daarop tik krijg ik weer:

[Afbeelding]

Als ik dat doorloop, krijg ik uiteindelijk:

[Afbeelding]

Heb de batterij ook al een reset gegeven met behoud van data… niets lijkt het te kunnen fixen.
Mijn toolbox met tips raakt nu ook leeg... misschien eens na stap 3 ook de router/modem off/on .... 2m wachten en dan verder met de procedure...

• Niekniek89
SatScan schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:56:
[...]

Mijn toolbox met tips raakt nu ook leeg... misschien eens na stap 3 ook de router/modem off/on .... 2m wachten en dan verder met de procedure...
Dank voor je tijd en tips zover.
Heb het gemeld via feedback… zal van de week nog eens wat proberen.
NoFate schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:57:
[...]

Op mijn V1 157.1 werkt BT lock ook niet, de lock staat aan, maar kan nog steeds via BT erop verbinden, op mijn V2 met 157.1 werkt het wel ;-)

Correctie, op mijn V2 modellen werkt het ook niet. Kan er nog steeds mee verbinden via BT :-)
Vraag om de 157.3 die werkte bij mij wel! 158 geeft bij mij weer problemen met led off... dan verlies ik verbinding met de CT003.

Misschien als tip? Probeer eens:

1. API Off
2. Led on

Wie weet de MT wonderen zijn er nog steeds.... ;)

Niekniek89 schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:12:
[...]

Ja prima!

API off, led on. BT lock off, als je die opties hebt.

Je kunt ook nog via een hotspot op je telefoon proberen daar de CT003 op connecten en dan de update doorvoeren... (dan sluit je firewall rules etc. uit)

Fingers crossed :)F :)B

[ Voor 20% gewijzigd door SatScan op 12-04-2026 15:43 ]

• Niekniek89
SatScan schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:19:
[...]

Ja prima!

API off, led on. BT lock off, als je die opties hebt.

Je kunt ook nog via een hotspot op je telefoon proberen daar de CT003 op connecten en dan de update doorvoeren... (dan sluit je firewall rules etc. uit)

Fingers crossed :)F :)B
Maar moet ik het ook bij de ct003 zoeken dan?
De batterij geeft namelijk het issue aan (communicatiemodule).

Bij de ct003 is alles up2date (firmware en comm module)

• Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11-05 15:13
Druppeltje_ schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:37:
[...]

Als je ook de HWP1 niet kan vinden, gaat een update van de CT003 geen uitkomst bieden. Dan zul je het probleem ergens anders moeten zoeken. Ik zou nog altijd back to basic gaan en sowieso eerst terug naar je eigen netwerk gaan. Degene waar hij een jaar op heeft gedraaid. Als hij daar een jaar probleemloos op heeft gedraaid kan daar niets mis mee zijn.
Bij deze een update.. Alles werkt terug.
zelfde procedure, zelfde toestellen en van de 1e keer gelukt. Nog geen interventie van Marstek gezien in de app. (Gelijk op eigen router gezet en CT003 en HW P1 gekoppeld zonder issues)
Ik kan alleen maar vermoeden dat de Marstek langer dan 20 minuten moet uitgeschakeld blijven na een vastloper. Heeft heel de nacht uitgestaan en vanmiddag had hij er zin in. Dat of ik ben gek aan het worden..

In elk geval bedankt voor de tips en adviezen.
Cheers!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:00
Om gek van te worden dat die manual mode steeds naar zelfconsumptie schiet. Hebben anderen dat ook? Kun je dat met HA beïnvloeden?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

• ralphv
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-04 19:46
SatScan schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:09:
[...]

Zet de batterij uit en koppel die ven het net en netwerk etc. laat die tenminste 4u zo staan. Zet batterij weer aan.., wacht tenminste 10m en sluit ook weer aan op het net. Koppel daarna pas aan netwerk.

Op deze manier gaat de batterij in de transportmodus en dan weer naar werkende modus. Ik lees graag het resultaat!

Succes!
Helaas gaat de batterij überhaupt niet meer aan zonder dat deze aan het net is gekoppeld.
Ik heb de batterij eerder al eens een dag uit laten staan en losgekoppeld van het net.
Daarna netkabel erin en weer aangezet.
Ik denk dat hij echt defect is.

[ Voor 18% gewijzigd door ralphv op 12-04-2026 18:07 ]

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
Ik heb de wifi uitgeschakeld, LAN kabel en stekker losgekoppeld.

Nu kreeg ik direct een upgrade van de firmware in app van 144 naar 148. Die gaat dan via BT installeren.
Hij hangt inmiddels al een minuut of 10 met Downloading 0.00%.

Hoe lang duurt dat normaal gesproken?

Ik durf de app niet zomaar af te sluiten en te herstarten.

• THE_BASE
  • Niet online
djiedjee schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:11:
Ik heb de wifi uitgeschakeld, LAN kabel en stekker losgekoppeld.

Nu kreeg ik direct een upgrade van de firmware in app van 144 naar 148. Die gaat dan via BT installeren.
Hij hangt inmiddels al een minuut of 10 met Downloading 0.00%.

Hoe lang duurt dat normaal gesproken?

Ik durf de app niet zomaar af te sluiten en te herstarten.
Je zou nu wel klaar moeten zijn. :)

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
Ik heb de app maar afgesloten. De batterij staat nog steeds op v144. Ik krijg met dezelfde actie nu geen prompt voor nieuwe firmware meer.
Wat kan ik checken om hem toch weer te updaten?

Edit : batterij uit en aangezet en nog een keer geprobeerd. Hij is nu wel aan het downloaden

[ Voor 20% gewijzigd door djiedjee op 12-04-2026 18:46 ]

Niekniek89 schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:17:
[...]

Maar moet ik het ook bij de ct003 zoeken dan?
De batterij geeft namelijk het issue aan (communicatiemodule).

Bij de ct003 is alles up2date (firmware en comm module)
Dat is voor de batt, die heeft dat rode stipje bij comm module.

ralphv schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:03:
[...]

Helaas gaat de batterij überhaupt niet meer aan zonder dat deze aan het net is gekoppeld.
Ik heb de batterij eerder al eens een dag uit laten staan en losgekoppeld van het net.
Daarna netkabel erin en weer aangezet.
Ik denk dat hij echt defect is.
Dat vermoed ik ook. Vraag een omruiling via de MT App aan en gelijktijdig bij je dealer. Afhankelijk welke dealer zal die de procedure verder voor je regelen.

Succes~!

doobieters schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:43:
Om gek van te worden dat die manual mode steeds naar zelfconsumptie schiet. Hebben anderen dat ook? Kun je dat met HA beïnvloeden?
API uit staan?
Verkeerd ingesteld in manueel mode? Heb je ook een tijdsblok zelfconsumptie erin zitten?

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:00
SatScan schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:21:
[...]

API uit staan?
Verkeerd ingesteld in manueel mode? Heb je ook een tijdsblok zelfconsumptie erin zitten?
Ik heb nog geen HA koppeling. Dat wil ik nog gaan doen. Ik heb wel een tijdsblok, dus zeg 1 minuut laden op zondag zodat ie de rest op standby blijft staan. Want ik wil ze uit kunnen zetten zodra de wallbox aan staat.

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

Druppeltje_ schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:09:
[...]

Ik zou eigenlijk graag een linkje hebben hiervan: voor 3600euro een hybride omvormer en 30kWh opslag.
Ja inderdaad, ik vrees een hoop brol bij mekaar knutselen...

Niekniek89 schreef op zondag 12 april 2026 @ 15:12:
[...]

Je kan hem ook eens een nacht in transportmodus zetten : alle stekkers eruit en daarna uitschakelen via de aan/uit knop tot groene schakelaar uit gaat dan gaat hij na 4 uur in transportmodus. Morgen terug opstarten.

Bart Bever schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:27:
[...]

Bij deze een update.. Alles werkt terug.
zelfde procedure, zelfde toestellen en van de 1e keer gelukt. Nog geen interventie van Marstek gezien in de app. (Gelijk op eigen router gezet en CT003 en HW P1 gekoppeld zonder issues)
Ik kan alleen maar vermoeden dat de Marstek langer dan 20 minuten moet uitgeschakeld blijven na een vastloper. Heeft heel de nacht uitgestaan en vanmiddag had hij er zin in. Dat of ik ben gek aan het worden..

In elk geval bedankt voor de tips en adviezen.
Cheers!
De Marsteks kunnen soms rare kuren hebben en dikwijls is er geen standaardoplossing om het terug aan de gang te krijgen. Maar hier in het forum is er veel kennis en ervaring en meestal slagen we er met zijn allen wel in om de boel terug in de gang te krijgen.

• Driehoek
  • Niet online
DSSW schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:25:
[...]

Ja inderdaad, ik vrees een hoop brol bij mekaar knutselen...
Een Deye sun 8k (1400 euro) of 10k (1700 euro)
Een Lifepo batterij van 32kWh staat aan 2800 euro. 15kWh staat aan 1650 euro.
Dit is gewoon synergrid approved.
Helemaal ok dat jullie achter jullie eigen aankopen staan maar dat sluit niet uit dat er nog steeds feitelijke informatie mag gedeeld worden voor degene die nog voor een keuze staat.
De marsteks zijn de laagste budget batterijen die je maar kan vinden dus denk dat je "brol" comment niet op zijn plaats is. Als je kijkt naar de RTE, alle wifi/ct003 problemen, wisselvallige support, gebrekkige cel balancing is "brol" misschien niet ver van de realiteit voor de marsteks.
Voor alle duidelijkheid ik heb zelf bij mezelf, mijn ouders en een nicht de marsteks geplaatst en na al het gedoe van de voorbije weken stel ik me de vraag of ik niet beter een andere richting uit was gegaan.

Edit: heerlijk ironisch je eigen aanvullingen in je laatste bericht. "soms wat kuren" "geen standaardoplossingen" even in transportmodus zetten... Klinkt zeker niet als brol

[ Voor 7% gewijzigd door Driehoek op 12-04-2026 20:50 ]

Driehoek schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:48:
[...]

Helemaal ok dat jullie achter jullie eigen aankopen staan maar dat sluit niet uit dat er nog steeds feitelijke informatie mag gedeeld worden voor degene die nog voor een keuze staat.
De marsteks zijn de laagste budget batterijen die je maar kan vinden dus denk dat je "brol" comment niet op zijn plaats is. Als je kijkt naar de RTE, alle wifi/ct003 problemen, wisselvallige support, gebrekkige cel balancing is "brol" misschien niet ver van de realiteit voor de marsteks.
Voor alle duidelijkheid ik heb zelf bij mezelf, mijn ouders en een nicht de marsteks geplaatst en na al het gedoe van de voorbije weken stel ik me de vraag of ik niet beter een andere richting uit was gegaan.

Edit: heerlijk ironisch je eigen aanvullingen in je laatste bericht. "soms wat kuren" "geen standaardoplossingen" even in transportmodus zetten... Klinkt zeker niet als brol
Hier gaat het over stekkerbatterijen die je kan verbinden op je installatie via een WCD. Een keuring is niet nodig.
Uw installatie kan niet zomaar door eender wie geplaatst worden en aangesloten worden + moet gekeurd worden. Als je die kosten allemaal gaat mee rekenen dan komt het totale kostenplaatje ook wel een heel stuk hoger uit.
Ik ben tevreden van mijn Marstek "brol", de eerste draait ondertussen al +14 maanden en de software zowel in de batterij als in de app is alleen maar verbeterd tov 14 maanden geleden. Ik blijf positief ook al was er wel eens een euveltje waar we moesten ingrijpen.

• Driehoek
  • Niet online
DSSW schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:59:
[...]

Hier gaat het over stekkerbatterijen die je kan verbinden op je installatie via een WCD. Een keuring is niet nodig.
Uw installatie kan niet zomaar door eender wie geplaatst worden en aangesloten worden + moet gekeurd worden. Als je die kosten allemaal gaat mee rekenen dan komt het totale kostenplaatje ook wel een heel stuk hoger uit.
Ik ben tevreden van mijn Marstek "brol", de eerste draait ondertussen al +14 maanden en de software zowel in de batterij als in de app is alleen maar verbeterd tov 14 maanden geleden. Ik blijf positief ook al was er wel eens een euveltje waar we moesten ingrijpen.
Keuring kost max 200 euro. Het aansluiten kan je in de manual van de Deye vinden, kan je zelf inschatten hoe moeilijk het is. Als je woning ouder is dan 10 jaar kan je aan 6% laten plaatsen.
Zoals ik al zei, top dat jullie tevreden zijn maar lijkt me geen probleem om feitelijk informatie te posten.
DSSW schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:42:
[...]

De Marsteks kunnen soms rare kuren hebben en dikwijls is er geen standaardoplossing om het terug aan de gang te krijgen. Maar hier in het forum is er veel kennis en ervaring en meestal slagen we er met zijn allen wel in om de boel terug in de gang te krijgen.
Inderdaad maar ocharme zij die niet in dit forum zitten waar we toch al meer dan een jaar ervaring delen en elkaar helpen.
Ben voor een paar weken gevraagd door iemand die een locale elektrieker zijn MT-batterij had laten installeren en de batterij deed volgens hen rare dingen. Na controle zag ik dag het Wifi signaal heel zwak was, batterij stond op AI terwijl hij overschot van panelen genoeg had en had voor batterij incl installatie 1900 euro betaald. Batterij stond op 800 W ontladen omdat ze niet op aparte zekering stond. Na installatie van een TP-link router van 35 euro en eigen zekering draait de batterij nu al 3 weken goed en heeft hij in heel het huis en in de tuin een goed wifisignaal en door de batterij te delen in de app kan ik ook af toe checken of alles ok is.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Driehoek schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:48:
[...]

Ja maar welke thuisbatterij synergrid goedgekeurd heb je het precies over? Je hebt het over ''een lifepo batterij''? Maar geef dan eens concreet het merk van de batterij die jij gevonden hebt, want dan heb ik kennelijk nooit op de juiste plaats gezocht.
Ik heb voor ik de MT's gekocht had een hele tijd gezocht naar thuisbatterijen, zelfs verschillende firma's over de vloer gehad. Ik heb zelfs al jaren een hybride omvormer hangen omdat het 7j geleden bij pv installatie al de bedoeling was hier ooit een thuisbatterij te voorzien. Ik heb ze alleen nooit betaalbaar gevonden. Dus daarom vraag ik naar jouw concreet voorbeeld welke thuisbatterij van 32kWh jij gevonden hebt die me bij Fluvius geen problemen gaat geven en me 2800euro kost.

[ Voor 4% gewijzigd door Druppeltje_ op 12-04-2026 22:02 ]

• Driehoek
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:00:
[...]

Ja maar welke thuisbatterij synergrid goedgekeurd heb je het precies over? Je hebt het over ''een lifepo batterij''? Maar geef dan eens concreet het merk van de batterij die jij gevonden hebt, want dan heb ik kennelijk nooit op de juiste plaats gezocht.
Ik heb voor ik de MT's gekocht had een hele tijd gezocht naar thuisbatterijen, zelfs verschillende firma's over de vloer gehad. Ik heb zelfs al jaren een hybride omvormer hangen omdat het 7j geleden bij pv installatie al de bedoeling was hier ooit een thuisbatterij te voorzien. Ik heb ze alleen nooit betaalbaar gevonden. Dus daarom vraag ik naar jouw concreet voorbeeld welke thuisbatterij van 32kWh jij gevonden hebt die me bij Fluvius geen problemen gaat geven en me 2800euro kost.
De links staan hierboven al.
Fluvius/keuring vraagt enkel een goedgekeurde omvormer. De batterij zelf hoeft niet op een lijst te staan, dit staat letterlijk op de eerste pagina van de synergrid pdf.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:22
Druppeltje_ schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:00:
Een batterij op zich heeft geen Synergrid keuring... het is je omvormer of stekkerbatterij die een keuringheeft.
Ik heb zelfs al jaren een hybride omvormer hangen omdat het 7j geleden bij pv installatie al de bedoeling was hier ooit een thuisbatterij te voorzien. Ik heb ze alleen nooit betaalbaar gevonden. Dus daarom vraag ik naar jouw concreet voorbeeld welke thuisbatterij van 32kWh jij gevonden hebt
Helemaal mooi als je al een hybride omvormer hebt want dan moet je niets laten keuren... gewoon batterijen eraan hangen. Bijvoorbeeld de NKON ESS Eco - 51.2V 16.1kWh voor 1700 euro (voor 3400 euro heb je dus aan je hybride omvormer 32 kWh hangen en dat gaat een veel beter rendement geven dan je MT's).

Ik blijf erbij dat voor één of twee batterijen MT's een realistische oplossing zijn maar als je het groter ziet dan denk ik dat er betere opties zijn (niet alleen financieel).

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Vortex314
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-04 02:00
Marstek - Home-Assistant koppeling

Met de hulp van AI een alternatieve koppeling gemaakt tussen mijn Marstek batterijen en Home Asistant.
De python HACS leek me niet voldoende stabiel.
Voor de geintereseerden : https://github.com/vortex314/marstek_ha

Het is in Rust geschreven en kan draaien in een docker container , het berekent ook de geleverde en opgenomen kWh op dagelijkse basis, dus integratie met het energy dashboard van home assistant gaat heel eenvoudig.

Het programma doet eerst een auto-discovery om de batterijen op het lokale netwerk te vinden.

Het werkt wel met een tussnliggende MQTT broker. Deze gebruik ik ook om de SMA inverter data te verzamelen.

Feedback welkom.

[ Voor 17% gewijzigd door Vortex314 op 12-04-2026 23:40 ]

Vortex314 schreef op zondag 12 april 2026 @ 23:35:

Met de hulp van AI een alternatieve koppeling gemaakt tussen mijn Marstek batterijen en Home Asistant.

Het is in Rust geschreven en kan draaien in een docker container , het berekent ook de geleverde en opgenomen kWh op dagelijkse basis, dus integratie met het energy dashboard van home assistant gaat heel eenvoudig.

Het programma doet eerst een auto-discovery om de batterijen op het lokale netwerk te vinden.

Het werkt wel met een tussnliggende MQTT broker. Deze gebruik ik ook om de SMA inverter data te verzamelen.

Feedback welkom.
Link werkt niet?

• Vortex314
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-04 02:00
Oops, ik heb de repo nu public gemaakt.

• Niekniek89
THE_BASE schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:07:
[...]

Ik zou het een kans geven, je kunt het altijd 2 dagen aankijken, strakker gaat het ook niet worden. Op de een of andere manier heb ik meer vertrouwen in die HW P1 hier.
Ik ga maar eens kijken wat de P1 van HW doet, en zal hem zo eens bestellen.
Is het niets, gaat hij retour :P .
Ik kan zeker niet de HW P1 meter gebruiken voor de Venus e3, én de Home Assistant integratie waardoor de P1 splitter overbodig wordt?

[ Voor 70% gewijzigd door Niekniek89 op 13-04-2026 07:07 ]

• Niekniek89
Daarbij krijg ik zulke "rare" dingen als bijv. de quooker voor een halve min aanspringt.
Daarna is het zeker een dik half uur dat de batterij veel te veel ontlaadt, de P1 te veel stroom ziet, de batterij gaat laden, daarna de P1 weer te veel stroom ziet, hij weer super veel gaat ontladen.

Hij is dan echt voor een lange tijd "ontregeld".... totdat ik hem op handmatig zet, en daarna terug op anti-teruglever.
Dat zal ik ook niet met de HW P1 meter opgelost krijgen ben ik bang.

Een familielid zit ook met exact dezelfde batterij op v148, en heeft het niet (maar heeft ook een 1sec meter)
Hij schiet ook op de gekste momenten naar opladen, terwijl ie dat niet moet doen.
Allemaal gevolgen van een 10 sec meter?.
Driehoek schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:21:
[...]

De links staan hierboven al.
Fluvius/keuring vraagt enkel een goedgekeurde omvormer. De batterij zelf hoeft niet op een lijst te staan, dit staat letterlijk op de eerste pagina van de synergrid pdf.
Ik stel voor een zelf een topic aan te maken en dit daar allemaal te vermelden, dan vinden tweakers dit vanzelf en kunnen wij verder gaan met de MT en ontopic blijven!

Succes!

doobieters schreef op zondag 12 april 2026 @ 20:14:
[...]

Ik heb nog geen HA koppeling. Dat wil ik nog gaan doen. Ik heb wel een tijdsblok, dus zeg 1 minuut laden op zondag zodat ie de rest op standby blijft staan. Want ik wil ze uit kunnen zetten zodra de wallbox aan staat.
Je kunt ook geen actieve taken in manueel hebben en de betterij in die modi zetten tijdens laden EV. Zo heb ik het in het hele begin gedaan toen ik nog nooit van Home Assistant had gehoord! ;-)

Of als je vaste laadtijden hebt die erin zetten zonder een taak en de overige tijd een taak op zelfconsumptie.

Succes!

Niekniek89 schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:08:
Daarbij krijg ik zulke "rare" dingen als bijv. de quooker voor een halve min aanspringt.
Daarna is het zeker een dik half uur dat de batterij veel te veel ontlaadt, de P1 te veel stroom ziet, de batterij gaat laden, daarna de P1 weer te veel stroom ziet, hij weer super veel gaat ontladen.

Hij is dan echt voor een lange tijd "ontregeld".... totdat ik hem op handmatig zet, en daarna terug op anti-teruglever.

Een familielid zit ook met exact dezelfde batterij op v148, en heeft het niet (maar heeft ook een 1sec meter)
Hij schiet ook op de gekste momenten naar opladen, terwijl ie dat niet moet doen.
Mijn advies zou zijn koop een CT002 dan ben je 'toekomstvast' mocht je ooit nog een extra MT batterij willen integreren.
Heb je gelijk een 1sec meter.

PS in de tussentijd melden in app, ze kunnen de sampelrate aanpassen. Zoek in topic!

Succes!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-05 15:47

westergas

rikkie_pc

Zit zelf in de Solar/batterijen business en kreeg van een groothandel een nieuwsbrief onder ogen waarin ze aangeven door "aanhoudende technische problemen" helemaal te stoppen mat Marstek.

Geen idee of dit marketing gedreven is of echt een technische reden heeft, maar denk ik drop hem hier even.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• r2504
westergas schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:00:
Zit zelf in de Solar/batterijen business en kreeg van een groothandel een nieuwsbrief onder ogen waarin ze aangeven door "aanhoudende technische problemen" helemaal te stoppen mat Marstek.
Gezien de massa's problemen die je hier continue leest en m'n eigen ervaringen is dit eigenlijk iets wat ik best wil geloven. Langs de andere kant is de combinatie MT V3, LAN en HW P1 hier stabiel en doet hij z'n ding in Self-Consumption modus (maar integraties met HA, sharen van het device, ... lopen toch serieus mank).

De vraag is natuurlijk of andere stekkerbatterijen het beter doen... en de prijs van de MT speelt ook in z'n voordeel (elders heb je al meteen prijzen die 33%-50% hoger liggen).

• r2504
Niekniek89 schreef op maandag 13 april 2026 @ 06:46:
Ik kan zeker niet de HW P1 meter gebruiken voor de Venus e3, én de Home Assistant integratie waardoor de P1 splitter overbodig wordt?
Toch wel, de HW P1 wordt hier gebruikt door de Alfen laadpaal, Home Assistant en de MT v3.

Heb je echter meer dan twee MT's dan heb je een CT002/003 nodig, echter er is ook een emulatie (die je dan in HA kan draaien) op basis van een HW P1. Gezien de commentaren heb ik besloten ver weg te blijven van de MT P1 oplossingen.

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-05 14:47
Sinds vanochtend vreemd gedrag bij de V2.
Beide hebben netjes ontladen afgelopen nacht en staan nu op 11% tot zover niks aan de hand.
Maar nu blijven ze op laden staan met 12 watt en blijft op 11% laadcapaciteit.
Sinds vrijdag draaien ze op v158 n laten ze ook vreemd gedrag vertonen, enorme fluctuaties om NOM te krijgen. Heb ze al gerest naar fabrieksinstellingen en zelfs al een nacht afgekoppeld maar het gedrag blijft.

• r2504
Dit lijkt mij geen Modbus koppeling... dus op basis van de lokale API toegang ? Van wat ik hier in het verleden heb gelezen zorgt die er net voor dat de MT onstabiel wordt en vaak crashed ?

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:43

Geen idee of dit marketing gedreven is of echt een technische reden heeft, maar denk ik drop hem hier even.
Aanhoudende technische problemen kan zoveel zeggen ... kan te maken hebben met capaciteit fabrikage, effectief een technisch probleem dat te veel voor komt, slechte ondersteuning, ontbrekende professionele begeleiding van distributeurs, slechte afspraken bij gebreken wie verantwoordelijk is en distributeur blijft ermee zitten, ... eigenlijk weten we met dergelijke statement niets .
(moest ik en bedrijfsleider zijn en ik zou stoppen met een distributie en een reden moeten aangeven dan zou ik ook spreken over "aanhoudende technische problemen".)

Fingers crossed dat dit gewoon te maken heeft met slechts een dispuut tussen de groothandel en hame, en dat we niet allen blijven zitten met wazige ondersteuning ... vooral omdat MT (hame) echt wel één van de grote spelers is ... wie of wat kan je dan wel nog vertrouwen.

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117

• THE_BASE
  • Niet online
Ik word hier niet warm of koud van, eerlijk gezegd. Leveranciers denken goud in handen te hebben met Marstek vanwege de hoge verkoopcijfers en dito marge, maken afspraken om ook te mogen verkopen en achteraf blijkt dat er meer bij komt kijken dan dozen schuiven en dan trekken ze de keutel in.

• r2504
vifra schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:17:
en dat we niet allen blijven zitten met wazige ondersteuning ... vooral omdat MT (hame) echt wel één van de grote spelers is ... wie of wat kan je dan wel nog vertrouwen.
De ondersteuning komt so ie so toch niet echt van je lokale dealer (tenzij voor RMA's) maar van HAME zelf en voor een "grote" speler gaat dit niet echt lekker als je het mij vraagt. Precies alsof er worldwide één a twee mensen op hun helpdesk zitten die vaak niets anders doen dan een flauw antwoord geven of een nieuwe firmware pushen... als je al antwoord krijgt na 2 weken.

• r2504
THE_BASE schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:20:
[...]
achteraf blijkt dat er meer bij komt kijken dan dozen schuiven en dan trekken ze de keutel in.
Wat komt er dan meer bij kijken voor hun... los van eens een RMA.

• vifra
r2504 schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:21:
[...]

De ondersteuning komt so ie so toch niet echt van je lokale dealer (tenzij voor RMA's) maar van HAME zelf en voor een "grote" speler gaat dit niet echt lekker als je het mij vraagt. Precies alsof er worldwide één a twee mensen op hun helpdesk zitten die vaak niets anders doen dan een flauw antwoord geven of een nieuwe firmware pushen... als je al antwoord krijgt na 2 weken.
Ondersteuning is gelaagd:
- eerst hame vanuit duitsland / azie ... diee bekijken of ze iets kunnen zien in hun cloud en dan voorstel met firmware pushen
- ruil gezien de batterij niet echt "repairable" gemaakt is. versta dat is een logistiek verhaal waarbij de distributeur wel degelijk mee een rol heeft. En dan is de vraag wie pakt de kost ...

Komt er bij dat er veel wat meer nerd types (e.g. de tweakers hé ...) verder gaan dan de standaard NOM of Ai keuze, maar wel eens via APi of Modbus eigen zaken doen en de dsitributeurs en anderen 'lastige' vragen stelt ...

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:05
Hmm...mijn Marstek Venus E 3.0 is afgelopen nacht gecrashed. Geen energy import/export meer, geen enkele WiFi of Bluetooth communicatie meer, alle LED's uit. Er zat nog wel zo'n 2,5 kWh energie in.
Alleen een power cycle hielp om het ding weer aan de praat te krijgen.

Ik draai nu sinds twee dagen V148. Daarvoor een aantal weken V144, en met deze versie heb ik nog nooit een crash gezien.

Zijn crashes typerend voor V148?

Ik zie dat er zojuist nieuwe firmware beschikbaar is gekomen voor mijn Marstek, maar kan er weinig over vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?

• HMS
  • Laatst online: 22:25

HMS

Feedback welkom.
Ik zou wachten op de officiële Marstek integratie zodra die gemerged is (https://github.com/home-assistant/core/pull/156012). Ze wachten nog met mergen omdat er problemen zijn dat de CT en de batterij hun verbinding verliezen. Dat probleem moet in de firmware van de batterij opgelost worden.

• r2504
HMS schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:51:
[...]
Ik zou wachten op de officiële Marstek integratie zodra die gemerged is (https://github.com/home-assistant/core/pull/156012).
Requirementts: Device and Home Assistant must be on the same local network... da's al meteen een No-Go want dignen zoals de batterijen zitten hier op een afzonderlijke IoT VLAN.
Ze wachten nog met mergen omdat er problemen zijn dat de CT en de batterij hun verbinding verliezen. Dat probleem moet in de firmware van de batterij opgelost worden.
Open API is momenteel eveneens een No-Go want het laat de batterij crashen.

• r2504
ReneK schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:46:
Ik zie dat er zojuist nieuwe firmware beschikbaar is gekomen voor mijn Marstek, maar kan er weinig over vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Over welke versie spreek je dan ? Zonder dit kan er weinig commentaar gegeven worden.

• HMS

HMS

r2504 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:00:
[...]

Requirementts: Device and Home Assistant must be on the same local network... da's al meteen een No-Go want dignen zoals de batterijen zitten hier op een afzonderlijke IoT VLAN.

[...]

Open API is momenteel eveneens een No-Go want het laat de batterij crashen.
Dat laatste punt is dus ook precies waarom de Marstek integratie nog niet gemerged is: firmware issues.

Verder zou ik ook voor de modbus koppeling gaan, maar niet iedereen heeft daar behoefte aan en dan zou ik eerder voor een officiële integratie gaan (kudo's voor MT wat dat betreft, doen niet veel leveranciers) als die direct vanuit HA beschikbaar is.
vifra schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:28:
[...]

Ondersteuning is gelaagd:
- eerst hame vanuit duitsland / azie ... diee bekijken of ze iets kunnen zien in hun cloud en dan voorstel met firmware pushen
- ruil gezien de batterij niet echt "repairable" gemaakt is. versta dat is een logistiek verhaal waarbij de distributeur wel degelijk mee een rol heeft. En dan is de vraag wie pakt de kost ...

Komt er bij dat er veel wat meer nerd types (e.g. de tweakers hé ...) verder gaan dan de standaard NOM of Ai keuze, maar wel eens via APi of Modbus eigen zaken doen en de dsitributeurs en anderen 'lastige' vragen stelt ...
Denk dat een betere configuratie wizard voor nieuwe (niet-tweaker) gebruikers ook wel veel zou doen. Voor een leek blijft de hele configuratie (en firmware update procedure) toch echt wel te complex en niet fool-proof genoeg. Verder is de support (in China) moeilijk bereikbaar en kan de huidige leverancier weinig helpen behalve een omruiling of retour en geld terug.

• HMS

HMS

r2504 schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:21:
[...]

Dit is ook precies mijn ergernis op dit moment, want ik zit al bijna een maand met een kapotte batterij en vanuit MT is het oorverdovend stil.

Vanuit de verkoper trouwens ook weinig, die hebben mijn klacht doorgezet naar Marstek maar ook daar nog geen reactie op gehad (niet geheel verrassend).

[ Voor 10% gewijzigd door HMS op 13-04-2026 10:16 ]

• CyberEspresso
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:48
Ik ben sinds dit weekend ook eigenaar van een Marstek Venus E v3 en kreeg na de installatie direct een update gepusht naar versie v144. Sinds vandaag staat er ook een update naar v148 klaar. Ik heb de update procedure nu al twee keer doorlopen, waarna de App op het eind aangeeft "Update Succesfull". Maar als ik daarna kijk staat de versie nog steeds op v144. Weet iemand de oplossing om de update te laten slagen?

• ReneK
r2504 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:01:
[...]

Over welke versie spreek je dan ? Zonder dit kan er weinig commentaar gegeven worden.
Ik zie net dat het een upgrade betreft van 148.118.112 naar 148.119.113.

Het gaat dus nog steeds om 148, alleen de VNS en BMS zijn vernieuwd. De BMS doet sowieso wat vreemde dingen bij mij, dus upgraden lost dat misschien op.

Als de EMS versie hetzelfde blijft, vraag ik me af of een VNS en BMS upgrade helpt tegen crashes.

• THE_BASE
  • Niet online
r2504 schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:22:
[...]

Wat komt er dan meer bij kijken voor hun... los van eens een RMA.
Wat denk je van al die ingeschoten tickets en belletjes naar de klantenservice van 'niet-Tweakers' Hans en Marijke die er niets van snappen en drie keer in de week contact opnemen?

• vifra
ReneK schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:29:
[...]

Het gaat dus nog steeds om 148, alleen de VNS en BMS zijn vernieuwd. De BMS doet sowieso wat vreemde dingen bij mij, dus upgraden lost dat misschien op.

Als de EMS versie hetzelfde blijft, vraag ik me af of een VNS en BMS upgrade helpt tegen crashes.
als de crash te maken heeft met communicatie (VNS) of met de batterij beheer zelf (BMS) ... op zich niet een onlogische stap ...
Het EMS is hoofdzakelijk gericht om te werken volgens wat je wenst (NOM enzo ) daar waar VNS in staat voor de communicatie zelf (stabiliteit daarvan, ... ) en de BMS de beheer vand e batterij doet (balancing, load management, over heat protection, ... )

• THE_BASE
  • Niet online
HMS schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:12:
[...]

Dit is ook precies mijn ergernis op dit moment, want ik zit al bijna een maand met een kapotte batterij en vanuit MT is het oorverdovend stil.

Vanuit de verkoper trouwens ook weinig, die hebben mijn klacht doorgezet naar Marstek maar ook daar nog geen reactie op gehad (niet geheel verrassend).
Uiteindelijk koop je bij een retailer en dienen zij je binnen een redelijke termijn garantie of omruiling te bieden. Maar goed, men koopt die batterij op allerhande websites...

• ReneK
vifra schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:40:
[...]

als de crash te maken heeft met communicatie (VNS) of met de batterij beheer zelf (BMS) ... op zich niet een onlogische stap ...
Het EMS is hoofdzakelijk gericht om te werken volgens wat je wenst (NOM enzo ) daar waar VNS in staat voor de communicatie zelf (stabiliteit daarvan, ... ) en de BMS de beheer vand e batterij doet (balancing, load management, ... )
Dikke kans dat een VNS helpt tegen crashes. Ik ga de upgrade straks maar doen, kijken of het helpt.

Wel irritant dat Marstek niet aangeeft wat de software wijzigingen c.q. verbeteringen zijn bij nieuwere firmware.

• r2504
ReneK schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:29:
[...]
Dat is de versie die ik ook draai... resultaat is dat het sharen van de batterij naar m'n partner niet meer werkt en blijkbaar heeft Modbus connectie het nu ook opgegeven. Of het specifiek met deze upgrade te maken heeft is me niet duidelijk (voordien had ik 148.119.112 en daarvoor 144.x.x)

• r2504
THE_BASE schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:39:
Wat denk je van al die ingeschoten tickets en belletjes naar de klantenservice van 'niet-Tweakers' Hans en Marijke die er niets van snappen en drie keer in de week contact opnemen?
Voor de leverancier is dat nochtans eenvoudig... die moet je gewoon doorverwijzen naar de help in de app.

Als hij hier zelf support moet op gaan geven (in theorie wel) dan vrees ik dat hij snel z'n broek gaat scheuren gezien het aantal topics hier.

• CyberEspresso
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:48
CyberEspresso schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:21:
Ik ben sinds dit weekend ook eigenaar van een Marstek Venus E v3 en kreeg na de installatie direct een update gepusht naar versie v144. Sinds vandaag staat er ook een update naar v148 klaar. Ik heb de update procedure nu al twee keer doorlopen, waarna de App op het eind aangeeft "Update Succesfull". Maar als ik daarna kijk staat de versie nog steeds op v144. Weet iemand de oplossing om de update te laten slagen?
Ik heb het uiteindelijk zelf opgelost door de Marstek op Manual mode te zetten en de netwerkkabel los te halen en het daarna nog een keer te proberen. Geen idee of een van deze acties het succes verklaart, maar het is ieder geval opgelost. Mocht iemand anders er ook tegenaan lopen, dan kun je dit dus proberen :)
r2504 schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:26:
[...]
Ik blijf erbij dat voor één of twee batterijen MT's een realistische oplossing zijn maar als je het groter ziet dan denk ik dat er betere opties zijn (niet alleen financieel).
Inderdaad, vraag me ook af wie veel meer dan 5 tot 10kWh dagelijks verbruikt in NOM met een normale woning (zonder EV). Hier een overdaad aan netwerk, alarm & camera materiaal staan, een warmtepomp & airco's en kom toe met een 5kWh batterij. Met EV's is het natuurlijk een ander verhaal, maar is die DC panelen -> AC omvormer -> DC batterijen -> AC lader -> DC autobatterij niet wat teveel omzetting om nog rendabel te zijn? :+ Zie nu al dat Marstek hybride omvormer met DC EV lader heeft, dus dat lijkt mij dan toch wel de toekomst (met veel minder verliezen), dan nu bv 6 of 9 Marsteks Venus E's te plaatsen :P

• ReneK
r2504 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:58:
[...]
Dat is de versie die ik ook draai... resultaat is dat het sharen van de batterij naar m'n partner niet meer werkt en blijkbaar heeft Modbus connectie het nu ook opgegeven. Of het specifiek met deze upgrade te maken heeft is me niet duidelijk (voordien had ik 148.119.112 en daarvoor 144.x.x)
Gebruik jij Modbus via RS485 of over TCP?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Marstek Modbus over RS485 gaat uitfaseren. Weet niet zeker of deze berichten kloppen.

Ik gebruik nu de gewone local API in HA, maar wilde komende week een LAN kabel aanleggen naar de Marstek om Modbus over TCP te kunnen gebruiken in HA. Zou niet leuk zijn als Marstek dit dan net onmogelijk maakt met een firmware upgrade.

Ik wacht het upgraden dan nog maar even af, eerst maar eens kijken of die crashes vaker voorkomen.

• TODED
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15-05 10:00
Avenger 2.0 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:14:
[...]

Inderdaad, vraag me ook af wie veel meer dan 5 tot 10kWh dagelijks verbruikt in NOM met een normale woning (zonder EV). Hier een overdaad aan netwerk, alarm & camera materiaal staan, een warmtepomp & airco's en kom toe met een 5kWh batterij. Met EV's is het natuurlijk een ander verhaal, maar is die DC panelen -> AC omvormer -> DC batterijen -> AC lader -> DC autobatterij niet wat teveel omzetting om nog rendabel te zijn? :+ Zie nu al dat Marstek hybride omvormer met DC EV lader heeft, dus dat lijkt mij dan toch wel de toekomst (met veel minder verliezen), dan nu bv 6 of 9 Marsteks Venus E's te plaatsen :P
Hier doe ik dat wel eens, gezien mijn PV-piek vaak onder de laagst mogelijk instelbare waarde ligt om mijn EV op te laden (5.5KW). Dus in de voormiddag als mijn 2MT vol zijn begin ik de wagen te laden tot de MT leeg zijn (kan enkele uren duren gezien PV piekt rond 4-5.5KW), dan schakel ik de EV uit, MT terug vol laden en nadien weer leegtrekken in hetzelfde scenario om uiteindelijk op tijd proberen te stoppen dat de MT's terug vol geraken voor de zon onder gaat. Ik geniet wel van het CREG-tarief, maar anders moet ik nog bijkomend energie afnemen en daar zit ook weer een kost aan + distributietarief+..

En dan krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXn5BXSLxTwcO6DGQgPirHaF1tI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R0UKpDuyGc5olD0ICDCy395N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door TODED op 13-04-2026 11:48 ]

4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:45
Ik lees best veel "wifi/connectionlost/P1" problemen en niet allen bij Marstek (al lijkt deze extra gevoelig).

Vooruitlopend op dat (indien ik een PiB ga aanschaffen..) wilde ik eerst mijn HW-P1 stabiel hebben (app gaf een erg wisselende wifi % aan).
Ik deed wat men hier op tweakers adviseerde en érg simpel is..... een eigen USB power naar de P1.
Dit hielp duidelijk. (y) Van pakweg 50/60% naar 60/70%. Veel beter, maar nog niet zoals ik wilde.

Daar ik in huis soms óók problemen "had" met Mobiel/tablet beneden én boven (terwijl er toch een ASUS TRi-band aanwezig is...) wezen zoeken naar een andere setup.

mbv ChatGPT kwam ik op een DECO setup model X10 of X20. Dit kwam allemaal erg solide op mij over.
Prijsonderzoek gedaan en zag een nette aanbieding voor DECOx50 2 set voor zéér nette prijs en gelijk gedaan.
GEEN spijt van!! alles super snel geen "verbinding traagheid" en zelfs de P1 zit tussen 80/90% !!
Als test (je bent :twk tweaker of niet..) de USB aparte voeding er uit ...en... de 80/90% blijft gewoon nog!

maw, ik ben klaar voor de toekomst.
Wellicht dat mensen met "(ver)bindingsproblemen" hier wat aan hebben. O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• r2504
ReneK schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:15:
Gebruik jij Modbus via RS485 of over TCP?
Modbus over TCP... de MT is hier alleen via LAN aangesloten (nooit een WIFI configuratie op gedaan)
Ik meen ergens gelezen te hebben dat Marstek Modbus over RS485 gaat uitfaseren. Weet niet zeker of deze berichten kloppen.
Is een beetje outdated natuurlijk... gans de wereld spreekt TCP/IP.
Ik gebruik nu de gewone local API in HA, maar wilde komende week een LAN kabel aanleggen naar de Marstek om Modbus over TCP te kunnen gebruiken in HA. Zou niet leuk zijn als Marstek dit dan net onmogelijk maakt met een firmware upgrade.n.
Ik ga eerstdaags de MT nog eens herstarten om te kijken of m'n Modbus dan terug wil connecteren, nu doet de HA integratie het alvast niet meer.

• r2504
Avenger 2.0 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:14:
[...]
Inderdaad, vraag me ook af wie veel meer dan 5 tot 10kWh dagelijks verbruikt in NOM met een normale woning (zonder EV).
Ik kom slechts toe tot ongeveer 5u 's nachts met 5 kWh terwijl ik pas terug injecteer rond 10u30... een tweede MT zou ik dan weer niet vol krijgen (en is dus maw. totaal niet rendabel).

• r2504
TODED schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:19:
Dus in de voormiddag als mijn 2MT vol zijn begin ik de wagen te laden tot de MT leeg zijn (kan enkele uren duren gezien PV piekt rond 4-5.5KW), dan schakel ik de EV uit, MT terug vol laden en nadien weer leegtrekken in hetzelfde scenario om uiteindelijk op tijd proberen te stoppen dat de MT's terug vol geraken voor de zon onder gaat.
Dat is toch totaal zinloos... je laadt dan beter je EV meteen direct van de PV overschot... nu heb je een enorm rendementsverlies ! Als ik hier de EV laad dan gaat de MT gewoon op manueel.

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52
Ik heb sinds zaterdagochtend een brandend "warn" ledje op 1 van mijn Marsteks. ongeveer een maand oud.
Via de Marstek app gemeld en vanochtend reactie dat er nieuwe firmware voor me klaar staat. Deze succesvol geinstalleerd maar warn blijft branden.

Lijkt normaal op te starten maar als er een commando binnenkomt van op/ontladen dan springt warn dus aan.
op beide manieren geprobeerd Via de Marstek app en via HBC in Ha.

Ook de accu al een factory resset gegeven en een hele nacht uit laten staan zonder stekkers. Maar niks lijkt te helpen.
Hoe kan ik dit het beste laten lopen? Via leverancier of Marstek?
thomastvd schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:52:
Ik heb sinds zaterdagochtend een brandend "warn" ledje op 1 van mijn Marsteks. ongeveer een maand oud.

Hoe kan ik dit het beste laten lopen? Via leverancier of Marstek?
Zou eerst de leverancier proberen gezien ze misschien nog vervangende in stock hebben. Via Marstek kan wel even duren gezien achterstand support en potentieel geen in voorraad in hub in Duitsland.

Vind trouwens wel raar dat er nog zoveel Venus E v3 defect gaan (afgaande van dit topic). Had toch gedacht dat bij de 3de generatie alle foutjes eruit zouden zijn en betere QC dan de eerste generatie batterijen. Vind dat wel een beetje bizar, of zijn er gewoon zoveel meer v3 in omloop dan v1/v2?
Avenger 2.0 schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:06:
[...]

Vind trouwens wel raar dat er nog zoveel Venus E v3 defect gaan (afgaande van dit topic). Had toch gedacht dat bij de 3de generatie alle foutjes eruit zouden zijn en betere QC dan de eerste generatie batterijen. Vind dat wel een beetje bizar, of zijn er gewoon zoveel meer v3 in omloop dan v1/v2?
Probleem daarbij is dat ze de V3 opnieuw van 0 geschilderd hebben en helaas niet alle goede dingen uit de V1/V2 hebben meegenomen. Hadden ze zaken zoals bekabeld aansluiten enzo omgezet naar een V2 model dan hadden ze alle lessen die er getrokken waren kunnen meenemen. Ze zullen er wel een goede reden voor hebben gehad maar het blijft opvallend dat de V1/V2 het beter lijkt te doen. Ook die heeft heel wat watertjes doorzwommen vooraleer die op punt stond.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-05 12:38
Niekniek89 schreef op maandag 13 april 2026 @ 07:08:

Is een CT002 dan geen oplossing? Dan krijg je instant updates zonder dat je een nieuwe digitale meter nodig hebt.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Pagina: 1 ... 385 ... 398 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.