• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:34
Ik lees inmiddels al 2 weken mee en zie dat dit wel een geweldige tweakers batterij is 😎
Maar eerlijk.. ik word inmiddels toch steeds huiveriger om deze aan te schaffen.
Ik stond op het punt om een v3 aan te schaffen voor 1150,- maar denk toch dat ik het toch nog maar eens een tijdje aankijk.
Tis wel heel fijn dat je al veel kan meelezen op tweakers alvorens je een product koop.
Zouden jullie als je die keuze had ook weer deze marstek kiezen?

[ Voor 7% gewijzigd door merlin1201 op 13-04-2026 12:41 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:13
Broodro0ster schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:32:
[...]

Is een CT002 dan geen oplossing? Dan krijg je instant updates zonder dat je een nieuwe digitale meter nodig hebt.
Zeker wel, maar heb zelf niet de kennis deze te installeren.
Ik lees overal wel dat de HomeWizard P1 een stabielere aansturing heeft richting de batterij.
Geen idee of ik daarmee nog iets kan winnen?
merlin1201 schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:36:
Ik lees inmiddels al 2 weken mee en zie dat dit wel een geweldige tweakers batterij is 😎
Maar eerlijk.. ik word inmiddels toch steeds huiveriger om deze aan te schaffen.
Ik stond op het punt om een v3 aan te schaffen voor 1150,- maar denk toch dat ik het toch nog maar eens een tijdje aankijk.
Tis wel heel fijn dat je al veel kan meelezen op tweakers alvorens je een product koop.
Ja, heb er één gekocht in januari 2025, één in juni 2025 en één in oktober 2026 en ben nog altijd tevreden ook al zijn er wat kleine problelen geweest

[ Voor 11% gewijzigd door PNARI op 13-04-2026 12:51 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• lachesis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:56
Je krijgt hier een enorme perceptuele bias naar mensen met problemen. Mensen waarbij alles goed gaat rapporteren dat nauwelijks hier.

Ik heb de Marstek Venus E v3 nu een aantal weken en alles loopt gewoon prima. Na ontvangst aangesloten volgens handleiding en alles deed het meteen. Werkt prima. Ik maak nu bijna elke dag gebruik van de volle capaciteit (verwarm op airco).

Vanochtend kwam de app met de mededeling dat er een firmware update was. Hij zei de telefoon dicht bij de batterij te houden vanwege bluetooth. Dat heb ik gedaan. Verder niets losgekoppeld of uitgezet. Ging gewoon goed.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:20
Kort antwoord:
Ja...

Lang antwoord:
Alle problemen/issues die ik hier voorbij zie komen herken ik mij totaal niet in en de Marstek draait als een zonnetje.
Enige waar ik tegen aan ben gelopen is de beperking van de lokale API die flipt bij te veel aanvragen/aansturen.
Maar inmiddels heb ik de Marstek zo goed als (bijna) probleemloos geïntegreerd in mijn bestaande zelfbouw stekker batterij.

- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ Segway E125s
- piBattery @ GitHub

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:21
Ik denk dat hier meelezen vergelijkbaar is met in de wachtkamer van de huisarts vragen wie er allemaal ziek is en dan concluderen dat dat bijna iedereen is :)

Ik heb mijn V2 nu bijna1 jaar en nadat ik de MT en CT003 op de juiste AP's had gekoppeld nooit iets aan hoeven doen of onderbreking gezien. Ik ben hem zelfs maar via RS485 via een Efwin11 aan mijn Domoticz gaan knopen omdat ik toch nog wel wat te tweaken wilde hebben.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• Sarge_
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-04 17:37
Vraagje, ik zit al lange tijd te klooien met mijn batterijen. Vandaag mijn V3's weer een update gegeven. Ik krijg steeds het advies om ze daarna te resetten door de knop 10 seconden ingedrukt te houden.

Wat mij opvalt is dat bij 1 batterij de instellingen zoals voor handmatig laden enz erin blijven staan. Als ik ze allemaal even uit laat staan, gaan ze naar transport stand zoals ik het noem, waarbij het led constant brand. Bij die ene probleembatterij, blijft het knipperen en laat het wederom zien dat de reset niet goed gaat.

Ik heb ook in de app alles wel eens terug gezet, maar deze heeft daar niet zoveel zin in. Iemand een ander idee?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zeker, de Venus E 3.0 inmiddels zeker 3 weken in huis en heb geen enkel probleem, anders dan dat ik zelf heb veroorzaakt. De thuisbatterij is zeer gemakkelijk in te stellen, geen probleem met Wi-Fi (heb een zeer stabiel mesh systeem) en de batterij laadt goed op en ontlaadt ook zoals het hoort.

Laat je niet gek maken als je het simpel wilt houden, maar weet dat je wellicht wat support nodig hebt als je met Modbus of HA aan de slag gaat. ;)

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:07
Sarge_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:11:
Vraagje, ik zit al lange tijd te klooien met mijn batterijen. Vandaag mijn V3's weer een update gegeven. Ik krijg steeds het advies om ze daarna te resetten door de knop 10 seconden ingedrukt te houden.
Van wie is dit advies?
MT zegt dat je de accu na een update juist met rust moet laten.
Wat is nu precies het probleem?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Sarge_
3DWim schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:19:
[...]

Van wie is dit advies?
MT zegt dat je de accu na een update juist met rust moet laten.
Wat is nu precies het probleem?
Marstek geeft het advies...

Probleem is dat de batterij niet reset, zoals de andere 2 het wel doen. Dat staat er ook.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Siewert
Sarge_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:11:

Wat mij opvalt is dat bij 1 batterij de instellingen zoals voor handmatig laden enz erin blijven staan. Als ik ze allemaal even uit laat staan, gaan ze naar transport stand zoals ik het noem, waarbij het led constant brand. Bij die ene probleembatterij, blijft het knipperen en laat het wederom zien dat de reset niet goed gaat.

Ik heb ook in de app alles wel eens terug gezet, maar deze heeft daar niet zoveel zin in. Iemand een ander idee?
Sarge_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:24:
[...]

Marstek geeft het advies...

Probleem is dat de batterij niet reset, zoals de andere 2 het wel doen. Dat staat er ook.
Mensen willen te snel...

@Sarge_ Geeft de Marstek de rust. als je manueel ingrijpt terwijl hij nog bezig is met updaten de kans bestaat dat je hem bricked...
Ik verwacht met alle devices na een update dat hij intern nog bezig is met allerlei zaken.
Ik raak na een update dan ook de Marstek voor zeker een uur niet aan.
Je ziet gewoon dat na verloop van tijd de zaken stabiliseren.

- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- piBattery @ GitHub

• Sarge_
Siewert schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:29:
[...]

[...]

Mensen willen te snel...

@Sarge_ Geeft de Marstek de rust. als je manueel ingrijpt terwijl hij nog bezig is met updaten de kans bestaat dat je hem bricked...
Ik verwacht met alle devices na een update dat hij intern nog bezig is met allerlei zaken.
Ik raak na een update dan ook de Marstek voor zeker een uur niet aan.
Je ziet gewoon dat na verloop van tijd de zaken stabiliseren.
Dat is allemaal bekend. Dat geeft Marstek ook in het advies. Ik laat de update ook rustig verwerken. De batterij is niet te resetten zoals dat normaal gebruikelijk is.

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Sarge_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:30:
[...]

Dat is allemaal bekend. Dat geeft Marstek ook in het advies. Ik laat de update ook rustig verwerken. De batterij is niet te resetten zoals dat normaal gebruikelijk is.
zet die andere 2 af en werk enkel met de probleem batterij tot je weet wat er mogelijks mis is en of je het in gang krijgt. Er zijn verschillende mogelijkheden om te resetten, ook via app. Ga niet meteen met alle toeters en bellen werken, test manueel, nom zonder api etc.

[ Voor 15% gewijzigd door dnat op 13-04-2026 13:35 ]

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:12
Gummiebeer schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:13:
Sinds vanochtend vreemd gedrag bij de V2.
Beide hebben netjes ontladen afgelopen nacht en staan nu op 11% tot zover niks aan de hand.
Maar nu blijven ze op laden staan met 12 watt en blijft op 11% laadcapaciteit.
Sinds vrijdag draaien ze op v158 n laten ze ook vreemd gedrag vertonen, enorme fluctuaties om NOM te krijgen. Heb ze al gerest naar fabrieksinstellingen en zelfs al een nacht afgekoppeld maar het gedrag blijft.
Even mijn post erbij gehaald voor wat aanvulling.

Vanochtend bovenstaand waargenomen in de app op afstand.
Nu weer thuis dus heb ik de CT003 en de 2 batterijen een reset gegeven met behoud van gegevens omdat er niet geladen werd ondanks overschot van de zonnepanelen, zo'n 500 W.
Na de reset gingen bij beide batterijen het rode warning lampje aan dus opnieuw een reset, in de app en dmv aan/uit knop. Dit deed de batterijen weer tot leven wekken en na wat strubbelingen weer in zelf consumptie kunnen zetten. 1 batterij ging weer normaal laden maar de 2e bleef hangen op 20 W opladen en schoot regelmatig op standby. Na meerdere malen refreshen van de app begon ook batterij 2 weer normaal gedrag vertonen.
Dit alles is begonnen nadat ik een update had gedaan naar v158 en voor CT003 V122. Sinds deze update is NOM ook erg piekerig wat voorheen niet het geval was en gewoon stabiel alles functioneerde.
Wifi signaal schommelt tussen de 60-71 dBm, dus ook niet heel sterk. Ik vermoed dat daar de problemen mee komen ondanks dat dit voor de update ook het geval was maar wel stabiel draaide.
Avenger 2.0 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:14:
[...]

Inderdaad, vraag me ook af wie veel meer dan 5 tot 10kWh dagelijks verbruikt in NOM met een normale woning (zonder EV). Hier een overdaad aan netwerk, alarm & camera materiaal staan, een warmtepomp & airco's en kom toe met een 5kWh batterij. Met EV's is het natuurlijk een ander verhaal, maar is die DC panelen -> AC omvormer -> DC batterijen -> AC lader -> DC autobatterij niet wat teveel omzetting om nog rendabel te zijn? :+ Zie nu al dat Marstek hybride omvormer met DC EV lader heeft, dus dat lijkt mij dan toch wel de toekomst (met veel minder verliezen), dan nu bv 6 of 9 Marsteks Venus E's te plaatsen :P
Zon is en blijft gratis, investeer nu in voldoende PV panelen ifv het gemiddelde dagverbruik en stem daar uw opslag op af met PIB met laagste prijs per kWh.
Minder rendement van gratis blijft nog altijd gratis.
Van begin maart tot half oktober geen enkele € aan kosten electriciteit, van half oktober tot einde februari in totaal ongeveer 660€ aan kosten voor electriciteit voor een jaarverbruik van ongeveer 13000 kWh elec.
En dit bevat normaal electriciteit voor het huishouden, verwarmen met L/W warmtepomp, boiler warmwater, airco en autorijden (ongeveer 24.000 km/jaar).
Ik lig niet wakker van die rendementsverliezen, de meesten betalen voor 24000 km autorijden aan tanken van bezine of diesel alleen al meer dan 2000€ :+

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• dnat
  • Nu online
Gummiebeer schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:35:
[...]

Even mijn post erbij gehaald voor wat aanvulling.

Vanochtend bovenstaand waargenomen in de app op afstand.
Nu weer thuis dus heb ik de CT003 en de 2 batterijen een reset gegeven met behoud van gegevens omdat er niet geladen werd ondanks overschot van de zonnepanelen, zo'n 500 W.
Na de reset gingen bij beide batterijen het rode warning lampje aan dus opnieuw een reset, in de app en dmv aan/uit knop. Dit deed de batterijen weer tot leven wekken en na wat strubbelingen weer in zelf consumptie kunnen zetten. 1 batterij ging weer normaal laden maar de 2e bleef hangen op 20 W opladen en schoot regelmatig op standby. Na meerdere malen refreshen van de app begon ook batterij 2 weer normaal gedrag vertonen.
Dit alles is begonnen nadat ik een update had gedaan naar v158 en voor CT003 V122. Sinds deze update is NOM ook erg piekerig wat voorheen niet het geval was en gewoon stabiel alles functioneerde.
Wifi signaal schommelt tussen de 60-71 dBm, dus ook niet heel sterk. Ik vermoed dat daar de problemen mee komen ondanks dat dit voor de update ook het geval was maar wel stabiel draaide.
begin met 1MT en zorg dat het communicatie signaal in orde is, ook voor je CT die je gebruikt.
Ik zit gemiddeld op 39dBm en nooit uitval. 60-71 is gewoon vragen om miserie en erbarmelijk ook al was het dan zogezegd met andere FW wel ok.

je ziet het hier de ene na de andere, allemaal alles ineens zonder degelijk testen en hoppa alle mogelijke randtoeters van HA, modbus, etc meteen alles.

leer je product kennen met geduld.

• Gummiebeer
dnat schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:40:
[...]

begin met 1MT en zorg dat het communicatie signaal in orde is, ook voor je CT die je gebruikt.
Ik zit gemiddeld op 39dBm en nooit uitval. 60-71 is gewoon vragen om miserie en erbarmelijk ook al was het dan zogezegd met andere FW wel ok.

je ziet het hier de ene na de andere, allemaal alles ineens zonder degelijk testen en hoppa alle mogelijke randtoeters van HA, modbus, etc meteen alles.

leer je product kennen met geduld.
Ik ga nu ook eerst zorgen dat het Wifi signaal toereikend is, dat is hier altijd al een ding geweest wat nooit echt lekker werkt. Daarna kan ik altijd nog naar MT wijzen.
Avenger 2.0 schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:06:
[...]

Zou eerst de leverancier proberen gezien ze misschien nog vervangende in stock hebben. Via Marstek kan wel even duren gezien achterstand support en potentieel geen in voorraad in hub in Duitsland.

Vind trouwens wel raar dat er nog zoveel Venus E v3 defect gaan (afgaande van dit topic). Had toch gedacht dat bij de 3de generatie alle foutjes eruit zouden zijn en betere QC dan de eerste generatie batterijen. Vind dat wel een beetje bizar, of zijn er gewoon zoveel meer v3 in omloop dan v1/v2?
Gezien alles wat ik hier lees de laatste maanden heb ik de indruk dat er meer problemen zijn met de V3 dan met de V1 en de V2

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Sarge_
dnat schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:34:
[...]

zet die andere 2 af en werk enkel met de probleem batterij tot je weet wat er mogelijks mis is en of je het in gang krijgt. Er zijn verschillende mogelijkheden om te resetten, ook via app. Ga niet meteen met alle toeters en bellen werken, test manueel, nom zonder api etc.
Heb ik nu ook. De andere 2 gaan ook automatisch uit na verloop van tijd. Ze zijn allemaal geheel ontkoppeld.

De probleem batterij heeft in het begin de advaced API optie gekregen die eerder alleen op deze wijze API mogelijk maakte toen het er nog niet standaard in de app zat. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft, maar dat is de enige wijziging die deze batterij heeft ten opzichte van de andere 2. Staat gewoon uit, maar het is een manuele aanpassing geweest van Marstek en ik krijg het er ook niet uit.

westergas schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:00:
Zit zelf in de Solar/batterijen business en kreeg van een groothandel een nieuwsbrief onder ogen waarin ze aangeven door "aanhoudende technische problemen" helemaal te stoppen mat Marstek.

Geen idee of dit marketing gedreven is of echt een technische reden heeft, maar denk ik drop hem hier even.
Nou ik draai al ruim een jaar zonder problemen!
Gewoon met een (goedkoopste) wifi Mesh systeem!

99.5% van de problemen worden veroorzaakt door wifi/netwerkproblemen.
Ik vermoed dat de marges voor dealers te klein worden tov andere duurdere systemen. Maar goed ik moet nog ruim 8 jaar met mijn setje doen.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

• TODED
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:19
r2504 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:51:
[...]

Dat is toch totaal zinloos... je laadt dan beter je EV meteen direct van de PV overschot... nu heb je een enorm rendementsverlies ! Als ik hier de EV laad dan gaat de MT gewoon op manueel.
Dat doe ik toch? Van zodra er overschot is begin ik de EV te laden en als er te weinig PV is, zal MT bijgeven (bijvoorbeeld 3.5 KW PV + 1KW per batterij = 5.5 KW laadvermogen). Zo kan ik wel uren door tot de MT leeg is en heb ik geen extra afname van het net. Als ik dan de EV afkoppel en bv 20-25kWh geladen heb dan krijg ik de MT vaak nog terug vol en daarbovenop nog steeds NOM. Voor injectie krijg je toch bijna niets in BE en ik ontvang het CREG tarief (momenteel 31.91 eurocent/kWh) voor elke geladen kWh.

4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:11

timvanloon

Intel or AMD?

Steenwijkerland schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:29:
[...]

Mag ik vragen hoe je aan 1.47 - 1.48 firmware komt?

Die van mij vind niet hoger dan 1.44 namelijk via de app
Of heel vaak achter elkaar op firmware (in instellingen batterij bij apparaat) klikken en dan komt ie ook

3 x Marstek V3.0 v148 VNS117 BMS 112 LAN - CT003 v122 -Enphase 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6500 KWh opbrengst/ 3 x 25A / 50five laadpaal / Tesla model Y bj 2024 / HA / Marstek TCP/IP + node red integration

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-04 22:56
Waarom zou een batterij een "tweakers batterij" moeten zijn of begrijp ik je verkeerd. Net zoals je TV, ijskast, microgolf, ... zou je het gewoon in het stopcontact moeten kunnen steken en een basis setup doen en zou het moeten werken. Als Tweaker verwacht ik trouwens apps die prima werken, vlotte firmware updates/procedure, goede integratie, ... en daar loopt het toch ook wel niet helemaal prima.
Ik stond op het punt om een v3 aan te schaffen voor 1150,- maar denk toch dat ik het toch nog maar eens een tijdje aankijk. Zouden jullie als je die keuze had ook weer deze marstek kiezen?
Ik zou toch nog eens opnieuw de andere merken bekijken en hun forums lezen... soms denk ik dat ik ook wat optimistisch was en dat het allemaal wel prima zou werken maar ondertussen heb ik daar een ander idee over (puur op NOM zonder enige integratie doet het wel z'n ding om eerlijk te zijn).

Nu is het ook zo dat ik nog altijd heel realistisch tegen de terugverdientijd aankijk en dan is dit bij Marstek wel een pluspunt (al zegt men wel eens goedkoop is dure koop). Bij andere merken zit ik echter ook al snel 33% duurder en dan wordt het moeilijk om die prijs te verantwoorden.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

Zeker weten van wel. Ik heb nog geen seconde spijt gehad ervan. Ze lopen gewoon heel erg goed. Vorig jaar ook een heel goed jaar gehaald met deze batterijen.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:34
Wat ik met een tweakerbatterij bedoel is dat je zelf behoorlijk wat kan instellen of aanpassen dat soort dingen, ik vind dat altijd veel leuker dan een systeem wat dan ook waar je dan helemaal niets mee kan als alleen de stekker erin. Dat maakt het voor mij een tweakers-ding 😎
Wel goed om te lezen dat tot nu toe iedereen toch happy is met zijn mt. En idd zoals gezegd het is net als in de wachtkamer zitten met zieke mensen terwijl daar buiten veel meer gezonde rondlopen die je nooit zie.
Maar goed de reden om sceptisch te zijn is dat ik wel eens eerder een miskoop heb gedaan en had ik achteraf wel kunnen weten als ik wat meer was ingelezen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

TODED schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:21:
[...]

Dat doe ik toch? Van zodra er overschot is begin ik de EV te laden en als er te weinig PV is, zal MT bijgeven (bijvoorbeeld 3.5 KW PV + 1KW per batterij = 5.5 KW laadvermogen). Zo kan ik wel uren door tot de MT leeg is en heb ik geen extra afname van het net. Als ik dan de EV afkoppel en bv 20-25kWh geladen heb dan krijg ik de MT vaak nog terug vol en daarbovenop nog steeds NOM. Voor injectie krijg je toch bijna niets in BE en ik ontvang het CREG tarief (momenteel 31.91 eurocent/kWh) voor elke geladen kWh.
Dat is een goed manier van werken.
Ik laad mijn EV zo ook op met standaard 6 tot 11 kW (afhankelijk van de hoeveelheid zon) , is er te weinig zon dan helpen de Marteks.

r2504 schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:35:
[...]

Waarom zou een batterij een "tweakers batterij" moeten zijn of begrijp ik je verkeerd. Net zoals je TV, ijskast, microgolf, ... zou je het gewoon in het stopcontact moeten kunnen steken en een basis setup doen en zou het moeten werken. Als Tweaker verwacht ik trouwens apps die prima werken, vlotte firmware updates/procedure, goede integratie, ... en daar loopt het toch ook wel niet helemaal prima.

[...]

Ik zou toch nog eens opnieuw de andere merken bekijken en hun forums lezen... soms denk ik dat ik ook wat optimistisch was en dat het allemaal wel prima zou werken maar ondertussen heb ik daar een ander idee over (puur op NOM zonder enige integratie doet het wel z'n ding om eerlijk te zijn).

Nu is het ook zo dat ik nog altijd heel realistisch tegen de terugverdientijd aankijk en dan is dit bij Marstek wel een pluspunt (al zegt men wel eens goedkoop is dure koop). Bij andere merken zit ik echter ook al snel 33% duurder en dan wordt het moeilijk om die prijs te verantwoorden.
Lees eens op de fora bij de andere merken, daar lopen ze soms ook aan tegen problemen hoor.

Druppeltje_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:45:
[...]

Zeker weten van wel. Ik heb nog geen seconde spijt gehad ervan. Ze lopen gewoon heel erg goed. Vorig jaar ook een heel goed jaar gehaald met deze batterijen.
Hier identiek, geen seconde spijt van de keuze voor Marstek.
12 maanden geleden waren er wel wat problemen en de app was zeer zwak; ondertussen zo goed als geen problemen meer en de app verbetert bij elke update.
Heb altijd een goede support gehad via de app en hier vanuit de tweakers community.
Bakjes hebben ondertussen samen al 4229 kWh geladen en 3126 kWh ontladen, wat wil je nog meer?

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:57
Druppeltje_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:45:
[...]

ik ben al aan de zoveelste MT en tevreden tot nu toe - zelf een tweede recent thuis en al een paar (tevreden) vrienden en familie voorzien ...
Bemerking:
- neen plug en play wilt niet zeggen dat je een beetje basis verstand van zaken moet hebben. installeren app - updates - P1 poort - juiste stopcontact - ... toch wat meer dan eenvoudig een kroket uit de muur hé ...
- ook niet verkeerd om bij uitpakken na te gaan dat alles correct zit (de meegeleverde stroomkabel bv. of dat mooi vast steekt, ... ). het is een massa product en daarom niet altijd even verfijnd in de doos gestoken ...
- als je NOM / manueel of Ai gebruikt zonder meer dan werkt dat zoals het hoort. Hoor daar nog geen problemen (half jaar gelden was AI stuk nog niet goed ... maar dat werkt nu gewoon hoe het moet)
- als je toch wilt aansturen of integreren met eigen EMS (bv. een home Assist) dan heb je kennis van zaken nodig. Niets verkeerd, maar toch ... en dat is niet altijd even stabiel als de standaard ding (NOM / manueel / AI modus). Voorkeur MODBUS sturing (die is stabiel), voor die wat meer avontuur wensen kan je met API spelen ...

Dit is een toestel dat "altijd aan" staat - dus regelmatig eens nagaan dat alles nog werkt zoals gewenst is niet verkeerd. Ik doe dat ook bv. met de centrale verwarming, de router, ... een 0,1% foutje kan doordat het altijd aan staat wel eens gebeuren ...
Zelf eigen batterij V1 nog maar 1x moeten herstarten ... (tenzij voor een firmware update). Dus vrij stabiel en zeker voor de prijszetting.

Voor zij die het willen terug verdienen is de prijs / kWh van groter belang dan het max. optimalisatie dat je wil halen door zelf automatisatie ... en daar is de prijs van de Mt zeker niet verkeerd.

vergelijk het met een Peugeot 206 -standaard doe dat zijn ding en is zeer betrouwbaar. Je kan dat verder tunen om sportiever door de bocht te gaan, beter motor geluid te hebben, zelfs wat extra Pk's er uit te persen, ... dat is spelen en leuk maar draagt in zijn geheel niet bij tot de stabiliteit van de wagen zelf ... al die extraatjes geven potentieel extra problemen met zijn eigen complexiteiten ... de tuners vinden dat niet erg die - spelen daar net graag mee ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117

• Buxol
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14-04 15:31
THE_BASE schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:29:
Ik kan er met mijn pet niet zo goed bij dat de CT003 minder stabiel leek te werken vannacht dan de HW P1, die laatste lijkt de boel niet zo in de stress te helpen.

Heel veel pieken door gebruikt met CT003 en zelfde flink laden midden in de nacht.

Iemand die dit kan verklaren? Heb natuurlijk maar één Venus E, dus de P1 werkte prima, maar je zou denken dat Marstek + Marstek een betere combinatie zou moeten zijn...
De schaalverdeling +200 tot -100 watt maakt dat dit er heel heftig uit ziet, maar op een schaal van +4000 tot -2000 watt blijft er niets van over. Hoe zag deze grafiek er uit op het einde van de dag?

• THE_BASE
  • Niet online
Buxol schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:07:
[...]

De schaalverdeling +200 tot -100 watt maakt dat dit er heel heftig uit ziet, maar op een schaal van +4000 tot -2000 watt blijft er niets van over. Hoe zag deze grafiek er uit op het einde van de dag?
Dat begrijp ik ook, vandaar dat ik steeds keek rond 8 uur in de ochtend voor een goed vergelijk. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat hier de HW P1 stabieler en beter werkt.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• THE_BASE
  • Niet online
TODED schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:21:
[...]

Werkt dit out-of-the-box of stel je daar iets voor in?

Als ik nu de EV ga laden op een mooie zonnige dag dan zet ik de Venus E 3.0 op 'manual'. Misschien is dat dus niet nodig omdat de zon toch al schijnt en dat voorrang heeft op het laden van de auto?

• TODED
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:19
THE_BASE schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:23:
[...]

Als ik nu de EV ga laden op een mooie zonnige dag dan zet ik de Venus E 3.0 op 'manual'. Misschien is dat dus niet nodig omdat de zon toch al schijnt en dat voorrang heeft op het laden van de auto?
Dit was manueel nakijken en schakelen op de juiste tijdstippen 8)7 , maar ik denk dat een automatisering wel vlot in te bouwen valt. Als SOC > 95% en PV >3000W = start EV. Momenteel is de laadpaal en mijn PV nog niet zichtbaar in HA. Voor mijn Huawei omvormer nog even uitzoeken wat ik nodig heb.

Door thuiswerk lag de smartphone met HW actief gewoon op mijn bureau en als ik zag dat er voldoende injectie was dan schakelde ik de auto via de app. Als SOC in de buurt kwam van 11% schakelde ik EV terug af.

4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line

THE_BASE schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:23:
[...]

Ik heb dit de eerste maanden zo gedaan zoals jij beschrijft. En heel vaak werkte dat ook wel. Maar je gaat gegarandeerd in een situatie komen dat pakweg een wolk even de pv stroom verminderd, je batterijen terugschakelen en je auto gewoon door gaat met laden. En voor je het weet heeft de auto de hele batterij leeggetrokken.
Sinds september draait hier gewoon een simpele automatisatie via HA die de overschot zelf berekend. En dat overschot word doorgestuurd naar de autolader. Valt de pv stroom weg, dan stopt ook de lader. Of indien niet volledig wegvallen, schakelt de lader een tandje terug.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:41
DSSW schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:56:
[...]
Hier identiek, geen seconde spijt van de keuze voor Marstek.
Idem hier, al klein jaar plezier voor €1500, en binnen aantal jaar is dat zelfs terugbetaald :+ Kan ik van geen andere gadget zeggen die ik gekocht heb >:)

• THE_BASE
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:11:
[...]

Ik heb dit de eerste maanden zo gedaan zoals jij beschrijft. En heel vaak werkte dat ook wel. Maar je gaat gegarandeerd in een situatie komen dat pakweg een wolk even de pv stroom verminderd, je batterijen terugschakelen en je auto gewoon door gaat met laden. En voor je het weet heeft de auto de hele batterij leeggetrokken.
Sinds september draait hier gewoon een simpele automatisatie via HA die de overschot zelf berekend. En dat overschot word doorgestuurd naar de autolader. Valt de pv stroom weg, dan stopt ook de lader. Of indien niet volledig wegvallen, schakelt de lader een tandje terug.
Helaas ben ik gewoon echt niet zo handig met HA.

• Gummiebeer
Ik ben aan het onderzoeken hoe ik het Wifi signaal kan verbeteren naar mijn beide V2 aangezien die vrij zwak is. Er wordt afgeraden om met een AP of mesh router te werken lees ik regelmatig.

Situatie als volgt is beide V2 op de vliering en router begane grond in een hoekje op een ongelukkige plek ivm aansluiting. Daardoor is het signaal zwak en vallen de batterijen af en toe in standby.
Dus ik loop een beetje vast nu. Ik kan de router naar een plek verhuizen dat het bereik in theorie zou moeten verbeteren, maar als een AP toch mogelijk is geniet dat de voorkeur.

Vooropgesteld; mijn netwerk ervaring niet heel groot en het wifi signaal is vrij zwak in huis dus sowieso toe aan verbetering.
Gummiebeer schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:47:
Ik ben aan het onderzoeken hoe ik het Wifi signaal kan verbeteren naar mijn beide V2 aangezien die vrij zwak is. Er wordt afgeraden om met een AP of mesh router te werken lees ik regelmatig.

Situatie als volgt is beide V2 op de vliering en router begane grond in een hoekje op een ongelukkige plek ivm aansluiting. Daardoor is het signaal zwak en vallen de batterijen af en toe in standby.
Dus ik loop een beetje vast nu. Ik kan de router naar een plek verhuizen dat het bereik in theorie zou moeten verbeteren, maar als een AP toch mogelijk is geniet dat de voorkeur.

Vooropgesteld; mijn netwerk ervaring niet heel groot en het wifi signaal is vrij zwak in huis dus sowieso toe aan verbetering.
Deze heb ik:
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_tp-link-deco-m4-3-pack-1615803.html

V2.0 en nog nooit problemen mee gehad!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

• r2504
[b]Gummiebeer schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:47:
Als je een V3 hebt zou ik WIFI volledig afraden, echter bij een V2 is de enige optie een extra AP plaatsen zodat je MT en de CT een betere ontvangst hebben.
Afhankelijk van je huidige netwerk staat kan je inderdaad kiezen tussen louter een extra AP plaatsen... en gewoon helemaal opnieuw beginnen. In dat laatste geval heb je veel mogelijkheden afhankelijk van je wensen (en budget). Dit kan dus gaan van een betere router, een setje met meerdere AP's tem. een gans ecosysteem zoals Unifi.

• r2504
Druppeltje_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:11:
Probleem is inderdaad dat je met twee verschillende systemen zit die beiden streven naar NOM en dat werkt gewoon niet. Initieel is het zoals je aangeeft en werkt het maar bij de minste onbelans gaat je batterij de EV proberen te compenseren (want die beseft niet dat het PV overschot is of batterij vermogen) en wordt die helemaal leeg getrokken en zit je op het einde van de dag met een lege batterij (en een volle EV wat niet altijd noodzakelijk is).

Je moet dus een overkoepelend systeem hebben (evcc, HA automations, ...) welke de logica bevat om hier correct mee om te gaan en zelfs dan is het nog niet zo eenvoudig. Sommige dagen moet m'n EV namelijk niet vol zijn en andere dagen dan weer wel (dus prioriteiten liggen dan totaal anders).

THE_BASE schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:39:
[...]

Dat zeg je tegen iemand die een jaar geleden de computer alleen gebruikte voor zijn boekhoudprogramma en voor de rest enkel de aan/uit knop ervan wist zitten. Ik heb een jaar geleden moeten opzoeken wat HA was want ik zag dat hier tig keren voorbijkomen en had er nog nooit van gehoord

r2504 schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:08:
[...]

Probleem is inderdaad dat je met twee verschillende systemen zit die beiden streven naar NOM en dat werkt gewoon niet. Initieel is het zoals je aangeeft en werkt het maar bij de minste onbelans gaat je batterij de EV proberen te compenseren (want die beseft niet dat het PV overschot is of batterij vermogen) en wordt die helemaal leeg getrokken en zit je op het einde van de dag met een lege batterij (en een volle EV wat niet altijd noodzakelijk is).

Je moet dus een overkoepelend systeem hebben (evcc, HA automations, ...) welke de logica bevat om hier correct mee om te gaan en zelfs dan is het nog niet zo eenvoudig. Sommige dagen moet m'n EV namelijk niet vol zijn en andere dagen dan weer wel (dus prioriteiten liggen dan totaal anders).
Ik heb hier een keuzeknop voor op mijn dashboard gemaakt. Normaal krijgen de mt's voorrang op de auto omdat die niet vaak gebruikt wordt. Maar in weekenden kan het handig zijn om de auto voorrang te geven als je namiddag weg bent. Dan win je niets met de mt's voorrang te geven en namiddag met 2 volle batterijen te zitten, een wagen die niet meer thuis is en alle overschot het net op. Dan draai ik het om. Dan kunnen de mt's laden als ik niet thuis ben

• BrBuggyB
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:07
Ik heb nu een aantal maanden de MT Venus E 3.0 en deze bevalt nu met v148 firmware er op icm Modbus-koppeling met HA prima. Heeft iemand al een mooi voorbeeld van:
  • een automatisering die er voor zorgt dat de MT in ochtend wacht met opladen, omdat er die dag later lagere energietarieven zijn
Stukje achtergrond: ik heb panelen op oost/west liggen. Nu gaat MT in de ochtend al laden en is om 11 - 12 uur al vol, terwijl daarna vaak de stroomprijs nog verder keldert en mijn MT vol is en ik dus ga terugleveren. Ik zou dan liever later starten met laden, maar wil dat niet handmatig in de gaten houden....

[ Voor 7% gewijzigd door BrBuggyB op 13-04-2026 17:32 ]

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:33
Vandaag en reaktie gehad vanuit de app, betreft het wegvallen van "CT".
En even de modem zonder stroom gezet en weer aan, moest even opnieuw verbinden in de app met wifi, en buiten dat ie verbinding heeft met wifi en "CT" is aan staat ook bluetooth opeens weer aan, niet erg verder maar toch ook wel een beetje raar.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.60, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

BrBuggyB schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:31:
Ik heb nu een aantal maanden de MT Venus E 3.0 en deze bevalt nu met v148 firmware er op icm Modbus-koppeling met HA prima. Heeft iemand al een mooi voorbeeld van:
  • een automatisering die er voor zorgt dat de MT in ochtend wacht met opladen, omdat er die dag later lagere energietarieven zijn
Stukje achtergrond: ik heb panelen op oost/west liggen. Nu gaat MT in de ochtend al laden en is om 11 - 12 uur al vol, terwijl daarna vaak de stroomprijs nog verder keldert en mijn MT vol is en ik dus ga terugleveren. Ik zou dan liever later starten met laden, maar wil dat niet handmatig in de gaten houden....
Home Battery Control... kun je het net instellen zoals jij het wil....
Peakshaving, etc. zit er allemaal in

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De laatste updates die ik net gekregen heb voor de V3:

EMS 148 https://static-eu.marstek..._app_0148_0331_093751.bin
1. Added data backup function
2. Optimized meter disconnection detection and phase detection
3. Fixed abnormal MQTT connection flag display in Ethernet mode
4. Optimized connection stability after MQTT network disconnection reset
5. Fixed the issue of DOD failing to discharge after secondary setup
6. Optimized third-party server connection, removed timeout clearing function

BMS 113 https://static-eu.marstek...msAPP_V113_ota_175955.bin
1. The ampere-hour integration has been modified to use the inverter current in the timer interrupt.
2. Sleep time calculation has been added.

VNS 119 https://static-eu.marstek..._0119_0326_ota_152726.bin
1. Fixed the issue of not charging when the SoC was below 6%.

2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

• THE_BASE
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:12:
[...]

Dat zeg je tegen iemand die een jaar geleden de computer alleen gebruikte voor zijn boekhoudprogramma en voor de rest enkel de aan/uit knop ervan wist zitten. Ik heb een jaar geleden moeten opzoeken wat HA was want ik zag dat hier tig keren voorbijkomen en had er nog nooit van gehoord
Ik ga eens kijken of ik met bijvoorbeeld Home Assistent Green kan beginnen.

• THE_BASE
  • Niet online
cold schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:55:

1. The ampere-hour integration has been modified to use the inverter current in the timer interrupt.

Ze zijn dus nog gewoon lekker actief.

THE_BASE schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:39:
[...]

Een jaar geleden had ik amper van HA gehoord.
Gewoon een reeks Youtube filmpjes gekeken en dan een mini computertje voor 120€ gekocht bij Ali en daar HA op geïnstalleerd in een virtual box (ook iets waar ik nog nooit van had gehoord).
Draait ondertussen al +10 maanden met alle info uit de Marsteks en alle sockets en meters van HW + heel wat tuya materiaal en een mooie 12" touch screen als kiosk in de woonkamer.
Nu ben ik al een tijdje aan de slag om wat automation te schrijven en de volgende stap is mij verdiepen in Nodered.
Als je een beetje ervaring hebt met computers en je geeft niet te snel op dan lukt dat wel.
Is nu een leuke hobby geworden voor mij, vooral voor de donkere wintermaanden ;)

THE_BASE schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:02:
[...]

Ik heb vorig jaar gewoon de koe bij de horens gevat en een Raspberry Pi besteld. HAOS daarop installeren is echt kinderspel. Het enige dat ik nu anders zou doen (en mss nog eens aanpas) is dat ik nu met een geheugenkaart werk. En die zijn naar het schijnt op termijn nogal gevoelig aan crashen. Op termijn zet ik alles om naar SSD.

THE_BASE schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:02:
[...]

HHmmm je loopt dan al snel tegen de grenzen aan ... als je echt aan de slag wil met batterij, sturing etc...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:18:
Ik heb vorig jaar gewoon de koe bij de horens gevat en een Raspberry Pi besteld. HAOS daarop installeren is echt kinderspel. Het enige dat ik nu anders zou doen (en mss nog eens aanpas) is dat ik nu met een geheugenkaart werk. En die zijn naar het schijnt op termijn nogal gevoelig aan crashen. Op termijn zet ik alles om naar SSD.
Is een tweedehands mini PC geen krachtigere optie voor ongeveer hetzelfde geld?
Olaf van der Spek schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:39:
[...]

Een nieuw mini PC-tje heb je al voor rond de 120€, ik weet niet hoeveel de R-Pi kost.

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb een beetje gezorgd dat we offtopic raken, maar wel bedankt voor het meedenken over HA! Ik ga me er eens wat verder in verdiepen en @SatScan bedankt om aan te geven dat Green niet de meest handige stap zou zijn.

DSSW schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:48:
[...]

Een nieuw mini PC-tje heb je al voor rond de 120€, ik weet niet hoeveel de R-Pi kost.
92 euro inclusief voeding, behuizing en SD kaart heb ik betaald.

Olaf van der Spek schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:39:
[...]

Alles wat ik hierop zou antwoorden was ofwel gelogen, ofwel verzonnen :+
Geen idee, echt niet.

• ranico
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 07:57

ranico

TL4000-TL5000

De eerste keer dat ik zie dat je eigenlijk binaries kan downloaden. Kan je deze zelf dan installeren, vertrekken van deze bin files?

Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V147 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp

• vifra
r2504 schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:01:
[...]

Als je een V3 hebt zou ik WIFI volledig afraden, echter bij een V2 is de enige optie een extra AP plaatsen zodat je MT en de CT een betere ontvangst hebben.

[...]
v1 en v3 - beiden draaaien mooi stabiel op wifi hoor. Heb wel geinvesteerd in een stabiel internet gezein twee tieners in huis en een recem aan wifi domotica systemen ... performantie en stabiliteit is niet gewoon een extra wifi mesh punt bij zetten maar ook uitlezen hoe de signalen zich gedragen (en eventueel iets een metertje of zo te verplaatsen) ...

• vifra
Druppeltje_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:03:
[...]

Alles wat ik hierop zou antwoorden was ofwel gelogen, ofwel verzonnen :+
Geen idee, echt niet.
mini pc energie verbruik versus die echte low energy raspberry pi's ... en daarnaast integratie met specifieke sensoren is echt waar een r-Pi voor gemaakt is ...
Nu kracht zal een mini-PC wel meer hebben maar heb je dan nodig voor dit soort projectjes ?

[ Voor 10% gewijzigd door vifra op 13-04-2026 20:13 ]

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ranico schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:07:
[...]

De eerste keer dat ik zie dat je eigenlijk binaries kan downloaden. Kan je deze zelf dan installeren, vertrekken van deze bin files?
ja dat kan maar is wel experimenteel, heb zelf al wel twee keer gebruikt om te downgraden naar een versie die stabieler is...

https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/

2x MT v3 | EMS v147.6 VNS v117 BMS v112 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | Fonske MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:08
cold schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:41:
[...]

ja dat kan maar is wel experimenteel, heb zelf al wel twee keer gebruikt om te downgraden naar een versie die stabieler is...

https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/
Of via Modbus kan je ook bin files sturen, ook al gedaan op mijn V2 modellen. Zowel downgrade als upgrade...

• ranico
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 07:57

ranico

TL4000-TL5000

NoFate schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:53:
[...]

Of via Modbus kan je ook bin files sturen, ook al gedaan op mijn V2 modellen. Zowel downgrade als upgrade...
Kan je vertellen hoe dit gedaan moet worden via modbus?

Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V147 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:08
ranico schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:09:
[...]

Kan je vertellen hoe dit gedaan moet worden via modbus?
Zeker. Hierbij de guide: https://1drv.ms/w/c/29520...mGARt8uqntO0GlfI5qoJzpBSc

• r2504
Is dit publieke info of hoe kom je hier aan ?

• Siewert
BrBuggyB schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:31:
SatScan schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:39:
[...]

Home Battery Control... kun je het net instellen zoals jij het wil....
Peakshaving, etc. zit er allemaal in
@BrBuggyB
Snap je issue en liep er ook tegen aan toen ik mijn zelfbouw stekker opslag bouwde.
Nu met de Marstek erbij kan ik het verder uitsmeren.
Er zijn hier drie stuurbare mogelijkheden om het overschot over de hele dag op te vangen.

In de morgen mag de Marstek zijn ding doen (laden/ontladen)
Ondertussen kijkt een script of er genoeg overschot is om de domme boiler dmv een aantal variables naar gelang de hoeveel capaciteit er nog in de batterijen zit bepalen wanneer deze ingeschakeld word met failsave om geen geen koud water te hebben.
Als de Marstek vol is en de boiler warm kan mijn zelfbouw batterij zijn gang gaan.

Ken "Home Battery Control" niet maar zoals @SatScan zegt kun je wellicht daar wat mee.
Het is uitdokteren maar hier kan ik nu 70 tot 90% van het overschot opvangen op deze manier.
Toegegeven omdat wij hier met de natuurlijke omstandigheden te maken hebben en niet elke dag is het zelfde qua verbruiks-patroon mislukt mijn strategie ook wel eens.

- piBattery @ GitHub

• Luuk1983
  • Laatst online: 11:45
Ik lurk hier best al wel een tijdje en ik denk dat ik wel een goed beeld heb bij de Marstek. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik zeer mijn twijfels heb. Ik stond eigenlijk al op het punt om er één aan te schaffen, maar ik ga nu eerst de Voltdeer SR 5000 pro in de gaten houden.

Ja ik snap dat je hier alleen de horrorverhalen leest, maar jezus, hoe krijgen ze het bij Marstek voor elkaar om de basale functionaliteit gewoon niet in orde te hebben. Nou heb ik een apart 2.4GHz netwerk voor IoT en een DSMR5.5 meter, dus een CT003 zou naar mijn idee wel lekker moeten werken, maar ik heb er weinig vertrouwen in. Zeker als support praktisch niet reageert.

Ik ga daarnaast de Voltdeer in de gaten houden en kijken hoe het met hun software gaat.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• THE_BASE
  • Niet online
Luuk1983 schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:09:
Ik lurk hier best al wel een tijdje en ik denk dat ik wel een goed beeld heb bij de Marstek. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik zeer mijn twijfels heb. Ik stond eigenlijk al op het punt om er één aan te schaffen, maar ik ga nu eerst de Voltdeer SR 5000 pro in de gaten houden.

Ja ik snap dat je hier alleen de horrorverhalen leest, maar jezus, hoe krijgen ze het bij Marstek voor elkaar om de basale functionaliteit gewoon niet in orde te hebben. Nou heb ik een apart 2.4GHz netwerk voor IoT en een DSMR5.5 meter, dus een CT003 zou naar mijn idee wel lekker moeten werken, maar ik heb er weinig vertrouwen in. Zeker als support praktisch niet reageert.

Ik ga daarnaast de Voltdeer in de gaten houden en kijken hoe het met hun software gaat.
Als je aangeeft dat de basis thuis goed is. Waar ben je dan zo bang voor. Van welke horrorverhalen krijg je twijfel?

Paar bladzijden terug nog genoeg mensen vol lof over Marstek.

• r2504
THE_BASE schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:31:
2 bladzijden lof... en 1541 pagina's gezeur... het is maar hoe je er tegenaan kijkt.

Als je vandaag echt geen toestel kan bouwen dat een basis WIFI verbinding deftig kan onderhouden dan heb je volgens mij toch wel een stevig probleem... nu ja, de WIFI is heus niet het enige issue.

Was de Anker Solarbank Max AC vroeger uitgekomen dan was dat een mooi alternatief denk ik (modulair, meer basis capaciteit... maar ook gewoon 50% duurder). Nu ja, je kan blijven wachten natuurlijk.

r2504 schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:23:
[...]

2 bladzijden lof... en 1541 pagina's gezeur... het is maar hoe je er tegenaan kijkt.
Dat is wel ook met een serieus gevoel voor overdrijving neem ik aan.
Ik ben nog steeds overtuigd van hun product. En ja ik weet het: ik heb makkelijk praten omdat ze hier vanaf dag 1 set and forget waren en nog steeds draaien als een molen.
Anderzijds ben ik ook niet blind voor hun tekortkomingen. Want die zijn er zeker wel, denk dat iedereen hier dat wel weet.
Vraag is: zijn die er elders niet? De HW pib loopt ook niet echt probleemloos voor zover ik dat forum met een half oog volg.
Marstek heeft het zichzelf in mijn ogen gewoon beetje moeilijk gemaakt door hun V3 te snel te brengen, en daarbij nog een aantal andere nieuwe modellen uit te brengen (persoonlijke mening natuurlijk) en hun enorme wildgroei aan fw updates waar geen pijl op te trekken valt en die belange na niet altijd een verbetering bleken tov de vorige versies.
De V1/V2 heeft dit ook allemaal doorgesparteld, dus de V3 gaat op datzelfde punt komen. Het is alleen te hopen dat tegen die tijd er geen V4 is die dezelfde kinderfouten tegenkomt zodat we op pagina 2784 van dit topic daarover kunnen discussiëren. Less is more... Had beter in de strategie van Marstek gepast denk ik.

• Avenger 2.0
Top, iemand ook de firmware voor v1/v2 of een hint hoe ik hieraan kan geraken?

• Avenger 2.0
Druppeltje_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:47:
[...]
De V1/V2 heeft dit ook allemaal doorgesparteld, dus de V3 gaat op datzelfde punt komen. Het is alleen te hopen dat tegen die tijd er geen V4 is die dezelfde kinderfouten tegenkomt zodat we op pagina 2784 van dit topic daarover kunnen discussiëren. Less is more... Had beter in de strategie van Marstek gepast denk ik.
Ben inderdaad wel benieuwd of v4 een kleine verbetering gaat zijn (zoals v2 was) of echt weer radicaal anders (met dan weer nieuwe kinderziektes).

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:47:
[...]

Dat is wel ook met een serieus gevoel voor overdrijving neem ik aan.
Ik ben nog steeds overtuigd van hun product. En ja ik weet het: ik heb makkelijk praten omdat ze hier vanaf dag 1 set and forget waren en nog steeds draaien als een molen.
Anderzijds ben ik ook niet blind voor hun tekortkomingen. Want die zijn er zeker wel, denk dat iedereen hier dat wel weet.
Vraag is: zijn die er elders niet? De HW pib loopt ook niet echt probleemloos voor zover ik dat forum met een half oog volg.
Marstek heeft het zichzelf in mijn ogen gewoon beetje moeilijk gemaakt door hun V3 te snel te brengen, en daarbij nog een aantal andere nieuwe modellen uit te brengen (persoonlijke mening natuurlijk) en hun enorme wildgroei aan fw updates waar geen pijl op te trekken valt en die belange na niet altijd een verbetering bleken tov de vorige versies.
Denk dat de meeste tevreden mensen ook een V1 of 2 hebben en dat een bevraging bij de V3 heel wat minder positief is.
Denk dat het ook afhangt van je verwachtingen, als je er dagelijks mee bezig wilt zijn en optimaliseren/tweaken en het meteen merkt of er iets niet werkt. Mijn persoonlijke verwachting was stroom en wifi verbinden en de komende jaren niet meer naar omkijken. En dat is het helaas niet, althans niet voor de V3.

• THE_BASE
  • Niet online
[...]
Overdrijven is een vak en jammer dat je er zo tegenaan kijkt. Ik blijf erbij dat Marstek in basis goede prijs/kwaliteit levert, maar aan ondersteuning en updates nog een lange weg te gaan heeft.

Maar het is geen slecht product.

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:38
Het is ook dat er wellicht flink meer V3's zijn verkocht dan V1 en V2 dat er meer meldingen zijn over de V3.
Ik zelf draai nu vanaf begin november met een V3, tot nu slechts drie keer een probleempje gehad, 2x dat de verbinding met de HW P1 weg was gevallen, Wifi probleem. Opgelost door een extra AP in de garage te plaatsen. En na een stroomstoring van een paar uur ging de Marstek niet vanzelf weer goed aan en heb ik de aanknop moeten gebruiken.
In die tijd heeft hij inmiddels 415 Kwh geladen en 325 Kwh terug geleverd.
Staat gewoon vanaf het begin op zelfconsumptie en ik ben dan ook zeer tevreden over mijn aanschaf.

• Luuk1983
THE_BASE schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:31:
[...]

Als je aangeeft dat de basis thuis goed is. Waar ben je dan zo bang voor. Van welke horrorverhalen krijg je twijfel?

Nou, ik maak me zorgen om het feit dat gewoon de basisfunctionaliteit, dus het uitlezen van een P1 meter en laden/ontladen zo ontzettend vaak fout lijkt te gaan. Firmware updates die je via support moet aanvragen en soms meer slopen dan oplossen. Allerlei dingen waar je rekening mee moet houden bij updaten, zoals: LAN-kabel eruit, API uitschakelen. Regelmatig dat hier mensen resets moeten doen om de boel waar aan de praat te krijgen. Settings die blijkbaar soms ineens verspringen.

En zoals gezegd, ik snap wel dat hier de grootste problemen langskomen, maar als product maak ik mij dan wel zorgen. Dan heeft Marstek t.o.v. een HomeWizard absoluut de prijs mee die een boel verzacht, maar een Voltdeer is ongeveer gelijk geprijsd. Ik ga die voor nu dus nog even in de gaten houden en maak dan mijn beslissing. Het scheelt dat ik wel redelijk technisch ben, dus wat rotzooien met techniek en software vind ik niet perse erg. Maar dingen moeten over het algemeen wel gewoon werken.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• vifra
Driehoek schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:12:
[...]

Denk dat de meeste tevreden mensen ook een V1 of 2 hebben en dat een bevraging bij de V3 heel wat minder positief is.
Denk dat het ook afhangt van je verwachtingen, als je er dagelijks mee bezig wilt zijn en optimaliseren/tweaken en het meteen merkt of er iets niet werkt. Mijn persoonlijke verwachting was stroom en wifi verbinden en de komende jaren niet meer naar omkijken. En dat is het helaas niet, althans niet voor de V3.
bwoah - de v3 doet ook gewoon haar ding als je niet blijft prutsen hoor ...

• r2504
THE_BASE schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:39:
aan ondersteuning en updates nog een lange weg te gaan heeft.

Maar het is geen slecht product.
Als ik die twee zinnen in één post lees dan heb ik daar toch m'n bedenkingen bij 8)7

• THE_BASE
  • Niet online
r2504 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:08:
[...]

Als ik die twee zinnen in één post lees dan heb ik daar toch m'n bedenkingen bij 8)7
Ik ben zelf opgegroeid met Apple: het werkt (meestal) gewoon, stekker er in en gaan. Maar daardoor ben ik ook enorm verwend. Als ik iets koop en het werkt niet lekker, dan baal ik en gaat het doorgaans toch echt retour (na de nodige hardnekkige pogingen van mijn kant).

Bij de Marstek heb ik dat niet zozeer: hij laadt, hij ontlaad, reageert goed op vraag en aanbod. De punten die beter kunnen: UI van de app, automatische software-updates en support. Maar ik blijf er bij dat het product in de basis gewoon prima is voor zijn prijs. Maar dat neemt niet weg dat de rest ook goed moet functioneren, voor iedereen.

En verder laat ik het hierbij, want het wordt een discussie terwijl we beter elkaar kunnen helpen om het product voor iedereen werkend te krijgen.

• r2504
Heeft er iemand een idee wanneer de MT v3 start met laden (in de morgen) ?

Ik zie soms een tijdje injectie en toch start de batterij niet ?

Is er een bepaald minimum vermogen gedurende een bepaalde tijd en kan men dit beinvloeden ?

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:52
[...]

Als je vandaag echt geen toestel kan bouwen dat een basis WIFI verbinding deftig kan onderhouden dan heb je volgens mij toch wel een stevig probleem... nu ja, de WIFI is heus niet het enige issue.

Was de Anker Solarbank Max AC vroeger uitgekomen dan was dat een mooi alternatief denk ik (modulair, meer basis capaciteit... maar ook gewoon 50% duurder). Nu ja, je kan blijven wachten natuurlijk.
Of gebruikers die denken Wifi gewoon Wifi is en moet kunnen werken.... het is maar hoe je er tegenaan kijkt.

Bij alle merken die met een vergelijkbare opstelling werken (ja ook Homewizard) zijn de communicatie issues tussen een P1 meter en een batterij in minimaal 80% van de gevallen voor issues in het (wifi)netwerk. En heeft niets met de apparatuur zelf te maken.
En dan gaan mensen nog klagen als ze goedbedoelde adviezen krijgen als een fixed IP, dedicated 2,4 G netwerk. Wat het zou gewoon moeten kunnen werken... 8)7

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:15
Als je de vele topics bekijkt over WiFi problemen is het überhaupt bijzonder dat fabrikanten zoals Marstek op WiFi durven te vertrouwen bij consumenten. Ik had het liefst ook een CT002 gezien met LAN aansluiting, hopelijk komt die ooit nog.

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:37
Om ook maar een positief geluid te laten horen, ik ben early adapter en sinds 1 januari 2024 een Venus V1 in gebruik, vast aangesloten in de meterkast op 2500Watt.

In het begin probleem met Marstek CT003, overgegaan op 1 fase Shelly en later HWp1 meter erbij, draai nu continu op de HWp1 en de Shelly op de achtergrond als eventuele backup CT.

Vanaf die tijd probleemloos aan het draaien, eerst wifi gewoon via Kpn modem nu op Ziggo modem geen extra AP of iets dergelijks.
Draai voornamelijk NOM maar ook de andere modi werken perfect, nog geen enkele keer opnieuw hoeven op te starten,craches of iets dergelijks.

Firmware updates (zit nu op V157.1) gingen steeds probleemloos, doe alleen de updates die extra functionaliteit meebrengen.
idem voor de app updates.

Ben zeer blij met mijn Marstek en zou er zo nog een kopen als het nodig was.

A-label (huur)bungalow 90m2 4000WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu V157.1 HW P1 meter 5.1903 , lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

• Avenger 2.0
DukeBox schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:54:
Als je de vele topics bekijkt over WiFi problemen is het überhaupt bijzonder dat fabrikanten zoals Marstek op WiFi durven te vertrouwen bij consumenten. Ik had het liefst ook een CT002 gezien met LAN aansluiting, hopelijk komt die ooit nog.
Vind het inderdaad spijtig dat de Venus E v1/v2 geen netwerkaansluiting hadden vanaf het begin. De antenne is tenminste toch al extern, iets wat bij de v3 ook verdwenen is (en volgens mij problemen geeft bij mensen die hem via wifi gebruiken). En dat de CT002/CT003 nog steeds geen netwerkaansluiting heeft maakt natuurlijk dat je nog altijd op de (brakke) wifi van de mensen moet vertrouwen, zelfs al is de batterij via vast netwerk verbonden. Nu uiteraard staat bij veel mensen de elektriciteitsmeter (en dus ook de P1) zowat naast de (enige) wifi router in huis, dus dat zal in veel gevallen nog wel goed komen.

• Luuk1983
(RSH) schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:50:
[...]
En dan gaan mensen nog klagen als ze goedbedoelde adviezen krijgen als een fixed IP, dedicated 2,4 G netwerk. Wat het zou gewoon moeten kunnen werken... 8)7
Maar toch he, het is een plug-in batterij waarbij het idee is dat je 'm in een stopcontact stopt en het 'gewoon werkt'. Een batterij die nu verkocht wordt moet toch gewoon overweg kunnen met moderne wifi-standaarden? Ja natuurlijk ligt er een deel bij de mensen thuis en moet er wel een fatsoenlijk wi-fi netwerk zijn, maar waarom met dat ding zo picky zijn? Waarom kan het niet gewoon gebruiksvriendelijk zijn en kunnen de P1 meter en de batterij elkaar binnen hetzelfde netwerk niet vinden als het IP zou veranderen?

Ikzelf heb een apart IoT netwerk op 2.4GHz met een zo hoog mogelijke compatibility mode voor dit soort apparaten, maar niet iedereen heeft dat. Van de andere kant is het een aparte VLAN en nu heb ik ook alweer gelezen dat de Marstek VLANs niet zo lekker vindt? Geen idee of dat waar is.

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk1983 op 14-04-2026 10:02 ]

• r2504
(RSH) schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:50:
Dergelijke goedbedoelde adviezen ben ik eigenlijk ook wel beu aangezien het pure nonsens is... toestellen die altijd aan staan behouden hun IP-adres gewoon (zo werkt DHCP nu eenmaal en dat is al vaak geschreven) dus een vast IP adres geven is dan ook weinig zinvol. Idem voor een dedicated 2.4 GHz netwerk... ik zie niet in waarom dit dedicated moet zijn, noch waarom het alleen maar 2.4 GHz zou mogen hebben (zowel de MT als CT hebben geen 5 GHz en zullen dergelijk netwerk dan ook nooit zien moest het er zijn).

Ik heb hier al verschillende jaren tal devices draaien die prima werken zoals m'n Alfen laadpaal (welke ook met de HW P1 werkt)... en daar heb ik nooit iets speciaals voor moeten doen, ik zie niet in waarom ik dat plots voor een MT of CT wel zou moeten doen.

No offense maar als je adviezen geeft zorg dan ook dat ze technisch onderbouwd zijn en niet uit een buikgevoel komen... hoe goedbedoeld ze ook zijn (er wordt al genoeg nonsens op forums geschreven).

• r2504
Luuk1983 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:59:
Van de andere kant is het een aparte VLAN en nu heb ik ook alweer gelezen dat de Marstek VLANs niet zo lekker vindt? Geen idee of dat waar is.
De MT v3 staat hier in een IoT VLAN en dat is geen enkel probleem. Vanwege historische redenen staat m'n HW P1 nog in de normale LAN en zelfs dat is geen probleem (mits je mDNS op orde is in je router/firewall).

Geen idee dus waar dat verhaaltje vandaan komt dat VLAN's niet zouden werken... al worden er hier dus vaak van die verhalen geschreven zonder enige technische onderbouwing. Het laatste was dat je in je app maar genoeg op het knopje van firmware controleren moest drukken en dat je dan een nieuwe kreeg 8)7

• Luuk1983
r2504 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:04:
[...]

De MT v3 staat hier in een IoT VLAN en dat is geen enkel probleem. Vanwege historische redenen staat m'n HW P1 nog in de normale LAN en zelfs dat is geen probleem (mits je mDNS op orde is in je router/firewall).

Geen idee dus waar dat verhaaltje vandaan komt dat VLAN's niet zouden werken... al worden er hier dus vaak van die verhalen geschreven zonder enige technische onderbouwing. Het laatste was dat je in je app maar genoeg op het knopje van firmware controleren moest drukken en dat je dan een nieuwe kreeg 8)7
Nou daarom is het goed om vragen te blijven stellen aan degene die ervaring met het ding hebben. Nou is N = 1 natuurlijk niet representatief, maar het is in ieder geval iets.

Maar blijkbaar zijn er genoeg problemen en workarounds die voor sommige werken. Dan kan het misschien niet technisch onderbouwd zijn, maar je kan het wel proberen als het voor iemand geholpen heeft lijkt mij. Ik maak mij vooral zorgen om de hoeveelheid workarounds die je kan proberen bij allelei problemen.

Luuk1983 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:55:
[...]

Nou, ik maak me zorgen om het feit dat gewoon de basisfunctionaliteit, dus het uitlezen van een P1 meter en laden/ontladen zo ontzettend vaak fout lijkt te gaan. Firmware updates die je via support moet aanvragen en soms meer slopen dan oplossen. Allerlei dingen waar je rekening mee moet houden bij updaten, zoals: LAN-kabel eruit, API uitschakelen. Regelmatig dat hier mensen resets moeten doen om de boel waar aan de praat te krijgen. Settings die blijkbaar soms ineens verspringen.

En zoals gezegd, ik snap wel dat hier de grootste problemen langskomen, maar als product maak ik mij dan wel zorgen. Dan heeft Marstek t.o.v. een HomeWizard absoluut de prijs mee die een boel verzacht, maar een Voltdeer is ongeveer gelijk geprijsd. Ik ga die voor nu dus nog even in de gaten houden en maak dan mijn beslissing. Het scheelt dat ik wel redelijk technisch ben, dus wat rotzooien met techniek en software vind ik niet perse erg. Maar dingen moeten over het algemeen wel gewoon werken.
De dingen werken gewoon hier, al meer dan een jaar ondertussen. Als ze niet zouden werken, had ik er geen 4 geïnstalleerd en ondertussen nog een 15 extra bij kennisen en familie. .
Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.

• Siewert
Men vergeet nog een issue die niemand weet maar wel de Marstek daardoor als een stuk stront aan zien.
Als je de OpenAPI gebruikt om aan te sturen word er een cd_time mee verzonden.
Zeg maar een timer die bij elke update die verstuurt word geupdate.
Geen idee welke HA mee zend maar als die tijd is verlopen zonder nieuwe updates valt de Marstek v3 in elk geval terug op Passive met 0 watt input en dan blijft hij daar tot in het oneindige in hangen.
Tja dan krijg je mensen die klagen waarom de batterij niks meer doet.

Maar goed,
Sinds ik de Marstek heb (Feb 2026) doet hij wat hij moet doen in welke modus dan ook.
Hier sinds van de week de ct003 aangesloten aangezien ik de HWp1 te veel belaste met API aanvragen ivm andere php scripts die ook iets van de p1 willen weten.
Vanaf dag 1 verbonden met UTP kabel omdat ik nooit vertrouw op devices die data willen via WiFi en daar op moeten aansturen.
Maar zoals vermeld, totaal geen problemen hier.

- piBattery @ GitHub

r2504 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:04:
[...]

Ik heb de indruk dat je wat te weinig geslapen hebt vannacht, zo blijven zeuren ;)

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:27

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik moet zeggen dat mijn 3xVenus E3.0 (versie 147, via modbus) plus CT003 (116) na wat opstartproblemen hier ook prima werken. Ik heb nadien nog één keer een batterij gehad die zijn CT niet meer wist te vinden, maar na een herconfig ging dat verder ook goed.
De app gebruik ik eigenlijk nauwelijks, ik monitor alles via HA. En zo draait het inmiddels al bijna drie maanden.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Luuk1983 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:07:
[...]

Nou daarom is het goed om vragen te blijven stellen aan degene die ervaring met het ding hebben. Nou is N = 1 natuurlijk niet representatief, maar het is in ieder geval iets.

Maar blijkbaar zijn er genoeg problemen en workarounds die voor sommige werken. Dan kan het misschien niet technisch onderbouwd zijn, maar je kan het wel proberen als het voor iemand geholpen heeft lijkt mij. Ik maak mij vooral zorgen om de hoeveelheid workarounds die je kan proberen bij allelei problemen.
Er zijn hier meer dan 1500 stuks geleverd via de actiekortingscode. Als ik kijk hoeveel er in de tussentijd defect zijn gegaan of echte problemen hebben, dan is dat op twee handen te tellen.

Ja, je moet een goed wifi-netwerk hebben... geen gastennetwerken, IoT-gedoe of AP's als je niet precies weet wat je doet. Een mesh-setup, en dan werkt het altijd stabiel.

Als je terugleest, zie je diverse Tweakers bij hoog en laag beweren: "Ik heb een zeer goed en stabiel wifi-netwerk", om er na een paar weken/maanden achter te komen dat dit niet het geval is... en na aanschaf van een mesh-setup werkt alles probleemloos!

m2c

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:32
Hoi allemaal,

Ik heb een Marstek Venus E 3.0 die pas 6 dagen oud is en nu een permanent rood WARN lampje geeft. Ik heb al een ticket bij Marstek openstaan, maar de reactietijd is traag (wacht al een week op antwoord op een ander ticket), dus ik hoop dat iemand hier dit herkent of tips heeft.

Setup:
Twee Venus E 3.0 units, beide op AI-modus. Aangesloten via bekabeld netwerk (UTP), daarnaast een apart 2.4GHz wifi-netwerk. Marstek CT003 P1 meter op de slimme meter, met HomeWizard P1 actieve splitter. Bij firmware updates heb ik de UTP-kabel losgekoppeld (updates gaan via app/bluetooth).

Tijdlijn:
  • Dag 1 (afgelopen dinsdag): Batterij ontvangen, firmware geüpdatet naar V144. Beide units werkte prima. De tweede unit draait tot nu toe zonder problemen.
  • Twee dagen geleden: Deze unit geüpdatet naar V148 (andere unit stond nog op V144 - gaf geen update melding). Werkte hierna ook gewoon goed.
  • Gisteren rond 10:00: Opgemerkt dat deze unit niet meer laadde/ontlaadde, terwijl de andere gewoon werkte. Rood WARN lampje stond aan.
Wat ik heb geprobeerd:
  • App geopend — er stond nóg een firmware update klaar (V148.113 i.p.v. V148.112). Update uitgevoerd, 15 minuten gewacht. Blijft rood.
  • Power cycle via de knop (ingedrukt houden om uit te zetten, weer aangezet). Blijft rood.
  • Stekker eruit, weer ingeplugd, aangezet. Blijft rood.
  • Geprobeerd aan te zetten zonder stekker, daarna pas ingeplugd. Ging helemaal niet aan, ook niet na lang ingedrukt houden.
  • Meer dan een uur uit het stopcontact en uit laten staan. Direct weer rood bij opstarten.
  • Factory reset gedaan, heeft ook niet geholpen (met en zonder instellingen behouden).
Gedrag:
Het WARN lampje gaat vrijwel direct branden na het opstarten. Ik hoor klik-klik (relais) tijdens het opstarten, en daarna blijft hij op WARN staan. Laden/ontladen (ook handmatige modes) werkt niet.

Op dit moment lijkt de unit defect. Is er nog iets dat ik kan proberen voordat ik aanstuur op vervanging? Niet heel geruststellend dat een unit het na minder dan een week al begeeft als hij 10+ jaar mee moet gaan.

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door deagan1337 op 14-04-2026 10:40 ]

• dnat
  • Nu online
r2504 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:45:
Heeft er iemand een idee wanneer de MT v3 start met laden (in de morgen) ?

Ik zie soms een tijdje injectie en toch start de batterij niet ?

Is er een bepaald minimum vermogen gedurende een bepaalde tijd en kan men dit beinvloeden ?
om te ontwaken moet er enkele minuten wel wat overschot zijn (30-40-50W), maar alles hangt natuurlijk af van hoe goed de response is van je CT naar MT op welke manier je het ook doet.

• Siewert
deagan1337 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:37:
Hoi allemaal,

Ik heb een Marstek Venus E 3.0 die pas 6 dagen oud is en nu een permanent rood WARN lampje geeft. Ik heb al een ticket bij Marstek openstaan, maar de reactietijd is traag (wacht al een week op antwoord op een ander ticket), dus ik hoop dat iemand hier dit herkent of tips heeft.

Setup:
Twee Venus E 3.0 units, beide op AI-modus. Aangesloten via bekabeld netwerk (UTP), daarnaast een apart 2.4GHz wifi-netwerk. Marstek CT003 P1 meter op de slimme meter, met HomeWizard P1 actieve splitter. Bij firmware updates heb ik de UTP-kabel losgekoppeld (updates gaan via app/bluetooth).

Tijdlijn:
  • Dag 1 (afgelopen dinsdag): Batterij ontvangen, firmware geüpdatet naar V144. Beide units werkte prima. De tweede unit draait tot nu toe zonder problemen.
  • Twee dagen geleden: Deze unit geüpdatet naar V148 (andere unit stond nog op V144 - gaf geen update melding). Werkte hierna ook gewoon goed.
  • Gisteren rond 10:00: Opgemerkt dat deze unit niet meer laadde/ontlaadde, terwijl de andere gewoon werkte. Rood WARN lampje stond aan.
Wat ik heb geprobeerd:
  • App geopend — er stond nóg een firmware update klaar (V148.113 i.p.v. V148.112). Update uitgevoerd, 15 minuten gewacht. Blijft rood.
  • Power cycle via de knop (ingedrukt houden om uit te zetten, weer aangezet). Blijft rood.
  • Geprobeerd aan te zetten zonder stekker, daarna pas ingeplugd. Ging helemaal niet aan, ook niet na lang ingedrukt houden.
  • Meer dan een uur uit het stopcontact en uit laten staan. Direct weer rood bij opstarten.
  • Factory reset gedaan, heeft ook niet geholpen (met en zonder instellingen behouden).
Gedrag:
Het WARN lampje gaat vrijwel direct branden na het opstarten. Ik hoor klik-klik (relais) tijdens het opstarten, en daarna blijft hij op WARN staan. Laden/ontladen (ook handmatige modes) werkt niet.

Op dit moment lijkt de unit defect. Is er nog iets dat ik kan proberen voordat ik aanstuur op vervanging? Niet heel geruststellend dat een unit het na minder dan een week al begeeft als hij 10+ jaar mee moet gaan.

Alvast bedankt.
Warn Light wil niet zeggen dat hij al defect is.
Het is alleen niet te bepalen waarom hij brand omdat er geen error code word mee gegeven.
Kan dus echt van alles zijn van ct, netwerk (geen dezelfde ip adress vergeven?) ect ect
Maar kan ook dat de FW update verkeerd is verlopen, alleen Marstek kan dat oordelen.
Ga/kan geen oplossing of advies mee gegeven.
Maar zoder duidelijk error codes is het onmogelijk de oorzaak aan te geven in z'n geval zou ik hier thuis van scratch beginnen om een user error uit te sluiten.

- piBattery @ GitHub

• Avenger 2.0
Ik heb een Marstek Venus E 3.0 die pas 6 dagen oud is en nu een permanent rood WARN lampje geeft.

Kan je niet onmiddellijk opruilen bij je leverancier als DOA (defect/dead on arrival)?

• r2504
Ik heb bij de BMS upgrade van .112 naar .113 ook de nodige problemen gehad en ook even een rode WARN LED gehad al is dat gelukkig wel goed gekomen met een power cycle van de batterij (uit en terug aanzetten dus) maar ik heb de indruk dat je al die dingen al geprobeerd hebt.

Ik zou nog eens proberen met de tool https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/ om te kijken of die meer info kan geven over wat er precies fout is (lees wel eerst de waarschuwing). Deze maakt een verbinding via BT dus je zal met je laptop tot aan je batterij moeten gaan denk ik.

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:21
Hoi allemaal,

Setup:

Tijdlijn:
Wat ik heb geprobeerd:
Gedrag:

Alvast bedankt.
Zorg er wel voor dat het netwerk bekabeld en WIFI op een ander subnet zit, anders heb je verbindingsproblemen en dat kan de WARN verklaren.

In het verleden heb ik ook last gehad van het WARN lampje, batterij uitgezet en helemaal van stroom gehouden voor een uurtje. Sindsdien niet meer voorgekomen.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

Hoi allemaal,

Setup:

Tijdlijn:
Wat ik heb geprobeerd:
Gedrag:

Alvast bedankt.
Melden bij dealer voor omruiling, in de tussentijd eerst eens meer dan 4 uur uitzetten en geheel loskoppelen, zodat de batterij weer in transport modus gaat.

Heb je eerst de batterij losgekoppeld voordat je de firmware update hebt uitgevoerd? Dus ook uit het stopcontact!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
Hoi allemaal,

Setup:

Tijdlijn:
Wat ik heb geprobeerd:
Gedrag:

Alvast bedankt.
Ik heb de indruk dat de Marstek er niet goed mee overweg kan als hij te lang "leeg" (12%) staat. Heb je al geprobeerd de knop 20 seconden ingedruk te houden?
Pagina: 1 ... 386 ... 388 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.