Driehoek schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:12:
[...]

Ik heb de indruk dat de Marstek er niet goed mee overweg kan als hij te lang "leeg" (12%) staat. Heb je al geprobeerd de knop 20 seconden ingedruk te houden?
Maakt niet uit zolang je maar zorgt dat de batterij is aangesloten via het stopcontact. De BMS zal zelf zorgen dat er 12% beschikbaar blijft.

Voor transport (enkele weken/maanden) wordt een lading van >50% geadviseerd!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:46
r2504 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:00:
[...]

Dergelijke goedbedoelde adviezen ben ik eigenlijk ook wel beu aangezien het pure nonsens is... toestellen die altijd aan staan behouden hun IP-adres gewoon (zo werkt DHCP nu eenmaal en dat is al vaak geschreven) dus een vast IP adres geven is dan ook weinig zinvol. Idem voor een dedicated 2.4 GHz netwerk... ik zie niet in waarom dit dedicated moet zijn, noch waarom het alleen maar 2.4 GHz zou mogen hebben (zowel de MT als CT hebben geen 5 GHz en zullen dergelijk netwerk dan ook nooit zien moest het er zijn).

Ik heb hier al verschillende jaren tal devices draaien die prima werken zoals m'n Alfen laadpaal (welke ook met de HW P1 werkt)... en daar heb ik nooit iets speciaals voor moeten doen, ik zie niet in waarom ik dat plots voor een MT of CT wel zou moeten doen.

No offense maar als je adviezen geeft zorg dan ook dat ze technisch onderbouwd zijn en niet uit een buikgevoel komen... hoe goedbedoeld ze ook zijn (er wordt al genoeg nonsens op forums geschreven).
ik kan het beter niet technisch onderbouwen..... dan word het voor iedereen nonsens; Ik zit voornamelijk "in de wifi" voor werk. En "fixed IP" regel je natuurlijk via een DHCP reservering. Hosts files zijn echt niet meer van deze tijd :+

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:09

3raser

⚜️ Premium member

Als iedereen zijn bevindingen post dan doe ik ook mee. Mijn Venus E3 doet het in principe vrij goed in NOM modus. Het vinden van de CT was een probleem wat zichzelf na een nachtje spontaan op heeft gelost en sindsdien werkt hij best heel goed. Ik heb helaas wel 2 keer gehad dat hij naar eigen zeggen nog wel een verbinding had met de CT maar geen nieuwe data binnen kreeg waardoor de batterij in de praktijk niets meer deed. Hij blijft dan hangen op 100% acculading en ontladen doet hij niet omdat de CT zegt dat het vermogen op de meter nog op -400 watt staat. Dan moet ik de batterij volledig herstarten met de aan/uit knop en werkt het weer. Die fout vind ik wel vervelend. Een tweede probleem is de led verlichting die altijd weer spontaan aan gaat nadat ik hem heb uitgeschakeld. Maar aangezien dat de werking verder niet hindert is het geen grote zorg.

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:39
Siewert schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:52:
[...]

Warn Light wil niet zeggen dat hij al defect is.
Het is alleen niet te bepalen waarom hij brand omdat er geen error code word mee gegeven.
Kan dus echt van alles zijn van ct, netwerk (geen dezelfde ip adress vergeven?) ect ect
Maar kan ook dat de FW update verkeerd is verlopen, alleen Marstek kan dat oordelen.
Ga/kan geen oplossing of advies mee gegeven.
Maar zoder duidelijk error codes is het onmogelijk de oorzaak aan te geven in z'n geval zou ik hier thuis van scratch beginnen om een user error uit te sluiten.
Charlie_Root schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:03:
[...]

Zorg er wel voor dat het netwerk bekabeld en WIFI op een ander subnet zit, anders heb je verbindingsproblemen en dat kan de WARN verklaren.

In het verleden heb ik ook last gehad van het WARN lampje, batterij uitgezet en helemaal van stroom gehouden voor een uurtje. Sindsdien niet meer voorgekomen.
Direct vaste IP adressen op basis van MAC adres (DHCP) gegeven op 1e dag. Wifi/lan lijkt mij een ander MAC adres te hebben, dus dubbel IP kan niet maar ik zal er nog eens naar kijken/ander IP proberen te geven.
r2504 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:59:
[...]

Ik heb bij de BMS upgrade van .112 naar .113 ook de nodige problemen gehad en ook even een rode WARN LED gehad al is dat gelukkig wel goed gekomen met een power cycle van de batterij (uit en terug aanzetten dus) maar ik heb de indruk dat je al die dingen al geprobeerd hebt.

Ik zou nog eens proberen met de tool https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/ om te kijken of die meer info kan geven over wat er precies fout is (lees wel eerst de waarschuwing). Deze maakt een verbinding via BT dus je zal met je laptop tot aan je batterij moeten gaan denk ik.
Vanmorgen toevallig deze tool geprobeerd om de error te achterhalen (staat nergens, niet zo handig) maar zag zo snel niet een foutmelding. Vanmiddag nog eens proberen.
SatScan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:10:
[...]

Melden bij dealer voor omruiling, in de tussentijd eerst eens meer dan 4 uur uitzetten en geheel loskoppelen, zodat de batterij weer in transport modus gaat.

Heb je eerst de batterij losgekoppeld voordat je de firmware update hebt uitgevoerd? Dus ook uit het stopcontact!
Batterij is nu losgekoppeld van grid, zal vanmiddag opnieuw proberen. WARN led stond al aan voor uitvoeren van de firmware update (pas na paar dagen ging het WARN led aan). Update is niet uitgevoerd zonder stroom los te koppelen, enkel LAN. Dat zal ik in het vervolg dan ook doen maar lijkt mij nu niet het probleem gezien de WARN led pas na 4 dagen na firmware update aan is gegaan.
Driehoek schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:12:
[...]

Ik heb de indruk dat de Marstek er niet goed mee overweg kan als hij te lang "leeg" (12%) staat. Heb je al geprobeerd de knop 20 seconden ingedruk te houden?
Batterij is 71% opgeladen op dit moment (mits dat klopt - lijkt me wel - led op batterij staat ook +/- 75% vol als ik batterij aan zet). Ik had op de 1e dag al 15% als minimum ingesteld omdat ik dat al had gelezen mbt de 12% als extra marge. 20 seconde al geprobeerd.

Bedankt voor alle reacties, ik zal in ieder geval het LAN/WIFI gedeelte nog eens checken gezien er nog hoop lijkt te zijn :)
3raser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:27:
Als iedereen zijn bevindingen post dan doe ik ook mee. Mijn Venus E3 doet het in principe vrij goed in NOM modus. Het vinden van de CT was een probleem wat zichzelf na een nachtje spontaan op heeft gelost en sindsdien werkt hij best heel goed. Ik heb helaas wel 2 keer gehad dat hij naar eigen zeggen nog wel een verbinding had met de CT maar geen nieuwe data binnen kreeg waardoor de batterij in de praktijk niets meer deed. Hij blijft dan hangen op 100% acculading en ontladen doet hij niet omdat de CT zegt dat het vermogen op de meter nog op -400 watt staat. Dan moet ik de batterij volledig herstarten met de aan/uit knop en werkt het weer. Die fout vind ik wel vervelend. Een tweede probleem is de led verlichting die altijd weer spontaan aan gaat nadat ik hem heb uitgeschakeld. Maar aangezien dat de werking verder niet hindert is het geen grote zorg.
Hey,

Mijn ongevraagde tips voor deze zijn:
1. Als het weer gebeurt koppel even de CT geheel 30sec los.
2. Laat het led aan, die is volgens mij buggie. Als ik die uitzet krijg ik CT problemen.

Succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:16

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik heb, na 3 maanden stabiel draaien zonder, het weer eens aangedurfd om de API in te schakelen en uit te lezen met de Home Assistant add-on. Voorheen allerlei problemen met connectiviteit en stabiliteit, maar inmiddels alweer een paar firmwareversies verder.

Fingers crossed!

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:00
Waarom niet gewoon direct via Modbus uitlezen in HA? Zo doe ik het hier sinds een paar maand en nog geen enkel probleem mee gehad. Die local API heb ik in het verleden gebruikt, ook zeer buggy. Weet niet hoe het er nu mee staat.

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
vifra schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:04:
[...]

bwoah - de v3 doet ook gewoon haar ding als je niet blijft prutsen hoor ...
Mijn ervaring is anders maar blijkbaar mag dat hier niet gezegd worden.

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:10
deagan1337 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:28:
Direct vaste IP adressen op basis van MAC adres (DHCP) gegeven op 1e dag. Wifi/lan lijkt mij een ander MAC adres te hebben, dus dubbel IP kan niet maar ik zal er nog eens naar kijken/ander IP proberen te geven.

Bedankt voor alle reacties, ik zal in ieder geval het LAN/WIFI gedeelte nog eens checken gezien er nog hoop lijkt te zijn :)
Als WIFI en Ethernet beide in het zelfde IP subnet vallen (bijvoorbeeld 192.168.1.0/24) dan heeft de Marstek dus 2x een IP in het zelfde subnet en ook 2x een gateway naar 192.168.1.1. Dat veroorzaakt gek gedrag en zorgt er ook voor dat de CT steeds onbereikbaar lijkt te zijn. Beste is een los WIFI netwerk of een VLAN voor de fysieke ethernet kabel.

The cause of the problem is: network down, IP packets delivered via UPS

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:37
Is het een goed idee om het backup stopcontact permanent aan te zetten en dus als UPS te gebruiken? Ik zou er bv de modem op aansluiten. Heeft dat ergens een negatief effect op?
Mee_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:28:
Is het een goed idee om het backup stopcontact permanent aan te zetten en dus als UPS te gebruiken? Ik zou er bv de modem op aansluiten. Heeft dat ergens een negatief effect op?
Bij v3 werkt dat perfect als UPS, bij de v1/v2 schakelt het stopcontact uit wanneer 11% bereikt wordt (ook al is er nog grid aanwezig)

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:49

Devil103

Coffee need more coffee

Hierbij een voorbeeld van SoC drift van een Venus v3
Wel een beetje vreemd dat ik hier tegenloop want de afgelopen dagen heb ik steeds beginnen laden aan 11% na de nacht tot de volle 100%. Nu dat deze vol is voor vandaag heb ik hem manueel in stand-by gezet. Ik kijk even aan wat dat doet over een aantal uurtjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMMLniJDtqgXpS0heV0WH8xEW8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZbZ0iojMNLHP0YxaPIwbI5u0.png?f=fotoalbum_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:30:
[...]

Bij v3 werkt dat perfect als UPS, bij de v1/v2 schakelt het stopcontact uit wanneer 11% bereikt wordt (ook al is er nog grid aanwezig)
Dat laatste is wel jammer idd. Het gebrek van een passthrough op de V1/V2 is wel een klein gemis en het had een leuke bonus geweest.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

Vanmorgen toevallig deze tool geprobeerd om de error te achterhalen (staat nergens, niet zo handig) maar zag zo snel niet een foutmelding. Vanmiddag nog eens proberen.
En dat is nu net wat ik niet zou doen.
Bij een batterij van een week oud met deze problemen zelf gaan klooien met een experimentele BLE tool. Er zijn in het verleden al een paar (kleinere) problemen die opgedoken zijn nadat de BLE tool werd gebruikt.
Vind het echt geen bijster slim idee om te doen met een batterij van 1 week.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Joarie schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:34:
[...]
Dat laatste is wel jammer idd. Het gebrek van een passthrough op de V1/V2 is wel een klein gemis en het had een leuke bonus geweest.
Ja blijkbaar hebben ze dat niet met een software fix kunnen oplossen bij v1/v2. Optioneel kan je op 13% de cut-off zetten (DoD), maar gezien er dikwijls nog een volle kWh in die laatste 1% zit is dat ook zonde. Anyway het vervangt ook niet helemaal een UPS gezien het geen filtering doet (te hoog/laag voltage), maar zou wel een handige 'UPS' geweest zijn voor veel uiteraard.
Devil103 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:32:
Bizar, haal je normale waarden uit de batterij wanneer deze ontlaadt (~4kWh)?

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:49

Devil103

Coffee need more coffee

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:41:
[...]

Bizar, haal je normale waarden uit de batterij wanneer deze ontlaadt (~4kWh)?
Ja, elke dag tussen de 3 kWh en max 4.65 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n97b9keluqr6fwpz28-3xEPsQm4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JGEr9cM6SLGKpIsJDfJ0IFbw.png?f=user_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:13
Driehoek schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:13:
[...]

Mijn ervaring is anders maar blijkbaar mag dat hier niet gezegd worden.
tuurlijk mag dat - maar de eene zijn ervaring is niet de andere.

Zeggen dat v3 sowieso slechter is ... dat is wat te straf.
Ik zal een amerikaanse uitrdukking eens gebruiken "you've got a monday car" ... daar waar anderen gewoon een correct produkt hebben ...

aanvullend - v1 en V2 zijn relatief minder eenheden van verkocht dan v3 (versta early adaptors - naar bredere markt), v1 en v2 hebben ook hun iteraties gehad om op punt te komen (firmware upgrades tot wat het nu is) daar bij v3 nog de firmware upgrade cyclussen volgen ...

Ja er zijn problemen, neen ik ervaar persoonlijk niet meer bij v1 dan bij v3 of omgekeerd ... dat loopt gelijkaardig (eerder door ervaring zelf al meer kunnen oplossen bij v3 zodat er geen probleem voor doet - zoals wifi juist zetten, ... )

[ Voor 36% gewijzigd door vifra op 14-04-2026 12:57 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117

vifra schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:51:
[...]
Ik zal een amerikaanse uitrdukking eens gebruiken "you've got a monday car" ... daar waar anderen gewoon een correct produkt hebben ...
Denk dat de Marstek QC gewoon een lage standaard heeft.
Op vele vlakken is de v3 een verbetering (5% betere RTE, 0,5kWh meer bruikbare energie, cpu, ethernet, compact, etc), maar er zitten duidelijk nog evenveel lemons tussen om het zo te zeggen.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:13
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:55:
[...]

Denk dat de Marstek QC gewoon een lage standaard heeft.
Op vele vlakken is de v3 een verbetering (5% betere RTE, 0,5kWh meer bruikbare energie, cpu, ethernet, compact, etc), maar er zitten duidelijk nog evenveel lemons tussen om het zo te zeggen.
Betere RTE is hardware
0,5 kWh meer - dat kan ik niet bevestoigen maar dat zou dan ook hardware zijn
design, ethernet, ... allemaal hardware

De lemons zitten in de firmware - dat hadden v1 en v2 ook - maar die hebben hun improvement rondes al gehad ... v3 nog bezig ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:39:
Anyway het vervangt ook niet helemaal een UPS gezien het geen filtering doet (te hoog/laag voltage)
Dat doet alleen een double conversion UPS, die komen niet vaak voor bij consumenten. Zelfs bij MKB kom ik ze vrijwel nooit tegen.

• deagan1337
Druppeltje_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:36:
[...]

En dat is nu net wat ik niet zou doen.
Bij een batterij van een week oud met deze problemen zelf gaan klooien met een experimentele BLE tool. Er zijn in het verleden al een paar (kleinere) problemen die opgedoken zijn nadat de BLE tool werd gebruikt.
Vind het echt geen bijster slim idee om te doen met een batterij van 1 week.
Zal wel meevallen bij enkel uitlezen. Marstek had gewoon de erros zichtbaar moeten maken, voelt nu allemaal erg buggy dat je uberhaupt moet gaan lopen klooien om een foutmelding te achterhalen en de oorzaak te vinden / updaten met stekker eruit / 2 ip's (wifi/lan) die routing problemen geven etc. hadden ze allemaal wat beter over na kunnen denken bij inmiddels 'v3' ;)

• elmsta
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:48
r2504 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:45:
Heeft er iemand een idee wanneer de MT v3 start met laden (in de morgen) ?

Ik zie soms een tijdje injectie en toch start de batterij niet ?

Is er een bepaald minimum vermogen gedurende een bepaalde tijd en kan men dit beinvloeden ?
Bij mij staat de batterij in een onverwarmde schuur, na een koude nacht gaat het opladen wat langzamer dan na een warmere nacht. Als de accu op temperatuur is gaat het laden steeds sneller.
deagan1337 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:28:
[...]

Zal wel meevallen bij enkel uitlezen. Marstek had gewoon de erros zichtbaar moeten maken, voelt nu allemaal erg buggy dat je uberhaupt moet gaan lopen klooien om een foutmelding te achterhalen en de oorzaak te vinden / updaten met stekker eruit / 2 ip's (wifi/lan) die routing problemen geven etc. hadden ze allemaal wat beter over na kunnen denken bij inmiddels 'v3' ;)
De problemen met de BLE tool in november waren er gewoon na gekoppeld te zijn. Degene met problemen hadden hem ook alleen maar uitgelezen.
Over dat 2de punt.. misschien is het wel helemaal niet de bedoeling dat de eindgebruiker errorcodes te zien krijgt en zelf moet lopen te knutselen ermee om daar misschien wel achter zien te komen. Als morgen op mijn wagen de melding ''motorstoring'' komt te staan, kan dat ook 150 redenen hebben.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• deagan1337
Druppeltje_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:50:
[...]

De problemen met de BLE tool in november waren er gewoon na gekoppeld te zijn. Degene met problemen hadden hem ook alleen maar uitgelezen.
Over dat 2de punt.. misschien is het wel helemaal niet de bedoeling dat de eindgebruiker errorcodes te zien krijgt en zelf moet lopen te knutselen ermee om daar misschien wel achter zien te komen. Als morgen op mijn wagen de melding ''motorstoring'' komt te staan, kan dat ook 150 redenen hebben.
Helemaal eens, zou inderdaad niet zoveel problemen moeten hebben binnen een week.
deagan1337 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:08:
[...]

Helemaal eens, zou inderdaad niet zoveel problemen moeten hebben binnen een week.
Heb je eigenlijk ook bij je leverancier al melding gemaakt ervan of enkel bij MT via de app?

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:58
Update betreft mijn problemen met de V2 accu's.

Gisteravond bleef een accu weer hangen op 11% en 20W laden, de 2e bleef gewoon normaal functioneren. Het wifi signaal werd ook steeds slechter.
Vandaag een set van 3 M4 Deco's via MP opgehaald en op strategische plekken opgehangen, want er zaten ophangbeugels bij. :)
De apparaten uit de MT app verwijderd, accu's uitgeschakeld en de groepen uit. Half uur later weer aan, stuk voor stuk, en toevoegt in de app. Ook geen naam gewijzigd van de meter en accu's, zoiets zag ik voorbij komen op YT om dat beter niet te doen.

Signaal is nu -38 dBm. d:)b
CT003 reageert vlotter en de status van de accu's is in te zien in de app zonder vertraging. Laad en ontlaad cyclus lijkt nu ook beter te gaan. Eerst afwachten wat de accu gaat doen bij 11% vannacht maar ik heb goede hoop! Bijkomend voordeel is dat de wifi in de gehele woning gedekt is, had ik iets eerder moeten doen. :X

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mee_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:28:
Voor zover ik weet heb je dan standby verbruik. En je backup gaat uit bij 11% dacht ik, da's niet handig als daar je internet/modem vanaf hangt

When life gives you lemons, start a battery factory

• DukeBox
KabouterSuper schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:35:
Voor zover ik weet heb je dan standby verbruik.
Ja, door de conversie.
En je backup gaat uit bij 11% dacht ik, da's niet handig als daar je internet/modem vanaf hangt
Niet bij de V3

• deagan1337
Druppeltje_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:22:
[...]

Heb je eigenlijk ook bij je leverancier al melding gemaakt ervan of enkel bij MT via de app?
Bij beide, wacht nog op antwoord. Marstek is niet zo snel (week terug al een ticket gemaakt over iets anders, nog geen antwoord op). Misschien via leverancier sneller antwoord (die hebben het ook bij Marstek neergelegd zeggen ze, hopelijk hebben zij een kortere lijn).

En anders stuur ik ze maar terug maar liever niet i.v.m. gedoe met transport.

Het werkte overigens super goed, verbruik nagenoeg 0 i.c.m. zonnepanelen. De API leek ook cool om mee te gaan spelen om zelf te sturen etc. (had dan ook meer verwacht van de error logging etc.). Wel jammer.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Charlie_Root schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:15:
Als WIFI en Ethernet beide in het zelfde IP subnet vallen (bijvoorbeeld 192.168.1.0/24) dan heeft de Marstek dus 2x een IP in het zelfde subnet en ook 2x een gateway naar 192.168.1.1.
Hier gaan we weer... als toestellen in hetzelfde subnet zitten dan komt er zelfs geen gateway aan te pas... trouwens communicatie is gewoon op basis van MAC adres en ik mag hopen dat de MT z'n WIFI en LAN poort een ander MAC adres hebben want anders zijn het pas echt prutsers.

Maar m'n commentaar zal weer worden afgedaan dat ik slecht heb geslapen en dat men voor z'n werk in WIFI zit 8)7

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

r2504 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:50:
[...]

Maar m'n commentaar zal weer worden afgedaan dat ik slecht heb geslapen en dat men voor z'n werk in WIFI zit 8)7
Ik zit voor mijn werk nochtans meestal in de bestelwagen :+

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]

Dit is niet nodig.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 18:10
Bart Bever schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:27:
[...]

Bij deze een update.. Alles werkt terug.
zelfde procedure, zelfde toestellen en van de 1e keer gelukt. Nog geen interventie van Marstek gezien in de app. (Gelijk op eigen router gezet en CT003 en HW P1 gekoppeld zonder issues)
Ik kan alleen maar vermoeden dat de Marstek langer dan 20 minuten moet uitgeschakeld blijven na een vastloper. Heeft heel de nacht uitgestaan en vanmiddag had hij er zin in. Dat of ik ben gek aan het worden..

In elk geval bedankt voor de tips en adviezen.
Cheers!
Even mezelf quoten,
Na 48u respons in de app gekregen, ook al had ik gemeld dat de verbining ondertussen terug hersteld was en ik geen support meer nodig had.
Ze hebben mij gelijk de update van 155 naar V158.1 gepusht. (Marstek V2).
Gelijk gedaan en alles draait nog steeds al een zonnetje _/-\o_

Over de algemene ervaringen hier... Ik ben zeer tevreden met de Marstek. Ook eentje besteld voor mijn ouders, hun buren nadat ze deze hadden gezien, een vriend die ondertussen ook ééntje heeft gekocht na veel twijfel en enkele negatieve ervzaringen gelezen te hebben. Ondertussen iedereen nog steeds tevreden en vanavond terug 2 bestellen voor mijn broer die vanmiddag zijn vrouw gaat verwennen om haar te overtuigen 8)

Ieder z'n ding maar laat je vooral niet ontmoedigen door enkele minder goede verhalen.... en tot slot: de beste support zit hier, niet in de app _/-\o_

Zag bij Smartcharged trouwens ook een AEG accu met gelijkaardige specs. Iemand deze al bestudeerd?

Cheers!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

• DukeBox
Bart Bever schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:12:
Zag bij Smartcharged trouwens ook een AEG accu met gelijkaardige specs. Iemand deze al bestudeerd?
Misschien vergelijkbaar met de D maar niet met de E gezien die AEG net als de D modulair is.

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Devil103 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:32:
Ik neem aan dat je doelt op die plotselinge sprongen naar 100%?

Ik heb dit de afgelopen tijd ook een paar keer gezien: plotselinge sprongen naar 100% die helemaal niet mogelijk kunnen zijn met het aangeboden laadvermogen.

Ik heb het een paar keer nagerekend, uitgaande van de import en export energie. Deze meet ik zowel met de grid gegevens uit de Marstek via HA, als met een HomeWizzard socket waar de stekker van de Marstek in zit. De HW socket kan import en export energie apart registreren.

Vrijwel altijd blijkt dat de hoeveelheid energie die daadwerkelijk die dag naar de Marstek is gegaan overeenkomt met het maximum wat-ie aan kan, zo'n 4.6 kWh, vanuit een minumum toestand van 0.66 kWh (12%). Dat geeft-ie dan 's nachts weer grotendeels af, met enige verliezen natuurlijk.

Qua energie lijkt-ie het dus goed te doen, alleen de schatting van de weergegeven SOC klopt niet.
Ik heb hier een lange discussie met ChatGPT over gehad, en deze stelt dat de sprong aangeeft dat de eigen schatting van de state of charge niet klopt, dat hij dat zelf door heeft, en dan opeens naar 100% springt om e.e.a. te corrigeren.

Een paar keer een full charge doen, en dan een discharge naar 12% zou de boel opnieuw moeten calibreren.
Ik heb dat een paar keer gedaan, maar tot op heden heeft dat niet geholpen.

Ik hou me nu maar even bij de import en export waarden voor de energie, en gebruik de SOC alleen nog maar als een ruwe indicatie.

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:54
Charlie_Root schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:15:
[...]

Als WIFI en Ethernet beide in het zelfde IP subnet vallen (bijvoorbeeld 192.168.1.0/24) dan heeft de Marstek dus 2x een IP in het zelfde subnet en ook 2x een gateway naar 192.168.1.1. Dat veroorzaakt gek gedrag en zorgt er ook voor dat de CT steeds onbereikbaar lijkt te zijn. Beste is een los WIFI netwerk of een VLAN voor de fysieke ethernet kabel.
Beide in zelfde subnet is het beste en geeft geen problemen. Ik denk dat iedereen behalve jij de accu en CT in het zelfde subnet hebben zitten. In dat geval heb je geen “2x gateway” maar gebruik je geen gateway.

Kortom, ik vind dit advies onzin.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• Charlie_Root
eatme schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:29:
[...]

Beide in zelfde subnet is het beste en geeft geen problemen. Ik denk dat iedereen behalve jij de accu en CT in het zelfde subnet hebben zitten. In dat geval heb je geen “2x gateway” maar gebruik je geen gateway.

Kortom, ik vind dit advies onzin.
Mag je vinden. Maar met 2 adressen in het zelfde subnet gaat hij random communiceren vanuit beide adressen en kun je wel degelijk problemen krijgen met de CT connectie. Neem het van me aan, of neem het niet van me aan. Ik speel slechts de hele dag met netwerken. Ik heb dan ook een los WIFI netwerk, los subnet, en los VLAN op de switch voor Marstek. Sindsdien nihil problemen meer.

• DukeBox
Charlie_Root schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:39:
Maar met 2 adressen in het zelfde subnet gaat hij random communiceren vanuit beide adressen..
Hangt van de metric af en zonder inzicht in het OS/settings/aansturing van de MT kan je daar zo niet echt iets over zeggen.

Als ik zelf kijk naar mijn logging lijkt het erop dat de interface die het eerst link heeft bij start de default wordt, als er verbindingen weg vallen dan gaat de default naar de interface die het langs verbinding heeft.

Het grootste probleem wat je kan krijgen is dat de MT E zicht via beide interfaces op de CT002 (/CT003?) registreert en dat deze met dubbele waarden gaat communiceren. Dit ben ik een keer eerder tegen gekomen met FW144 (waar die mee werd geleverd).

Als je de LAN interface gebruikt is het gewoon het beste om WiFi aan een (tijdelijk) dummy SSID te koppelen of deze te blokkeren in je router/ap zodat deze geen IP krijgt (na de MT E een herstart te geven).

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:54
[...]

Mag je vinden. Maar met 2 adressen in het zelfde subnet gaat hij random communiceren vanuit beide adressen en kun je wel degelijk problemen krijgen met de CT connectie. Neem het van me aan, of neem het niet van me aan. Ik speel slechts de hele dag met netwerken. Ik heb dan ook een los WIFI netwerk, los subnet, en los VLAN op de switch voor Marstek. Sindsdien nihil problemen meer.
Ik heb op mijn mikrotik systeem ook een afzonderlijk vlan en ssid voor accu + Ct003 vanwegen veiligheid en compartimentering. Dat is niet gek. Maar om dan te adviseren dat ze niet in hetzelfde subnet mogen, dat mis ik even. Random communiceren? Waarmee dan? Tijdens installatie/ configuratie vinden ze elkaar en communiceren ze met elkaar. Je kan de verbinding van/naar internet ook dicht zetten, dan blijft NoM werken.

Ik ga er geen wedstrijd van maken wie het meest met netwerken speelt, maar ik loop al een tijdje mee op tweakers :X

Edit: oh je bedoelt wifi en eth van MT? Ik zou niet beide tegelijk gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door eatme op 14-04-2026 16:54 ]

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• CyberEspresso
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]
Mag je vinden. Maar met 2 adressen in het zelfde subnet gaat hij random communiceren vanuit beide adressen en kun je wel degelijk problemen krijgen met de CT connectie.
Een systeem met meerdere netwerkinterfaces gebruikt een interface metric om te bepalen welke netwerkinterface er wordt gebruikt. Dat gaat niet 'random'. De MT heb ik zowel via wifi als bekabeld in hetzelfde subnet hangen en de Wifi wordt niet gebruikt zolang de bekabelde interface actief is zie ik. Dat een bekabelde interface een lagere metric (en dus de voorkeur heeft) is redelijk standaard.
ReneK schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:20:
[...]

Vrijwel altijd blijkt dat de hoeveelheid energie die daadwerkelijk die dag naar de Marstek is gegaan overeenkomt met het maximum wat-ie aan kan, zo'n 4.6 kWh, vanuit een minumum toestand van 0.66 kWh (12%). Dat geeft-ie dan 's nachts weer grotendeels af, met enige verliezen natuurlijk.
4,6kWh die in je Marstek gaat is wel beetje aan de weinige kant. Het is totaal niet dramatisch, maar normaal gaat daar toch meer in. Als ik van leeg naar vol oplaad gaat daar dik 5,5kWh in. Als jij maar 4,6kWh in je Marstek stopt, kan je er toch nooit 4kWh of meer uithalen? Tenzij jij RTE van 90% haalt. (Verbeter me als ik verkeerd ben)

• Charlie_Root
CyberEspresso schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:56:
[...]

Een systeem met meerdere netwerkinterfaces gebruikt een interface metric om te bepalen welke netwerkinterface er wordt gebruikt. Dat gaat niet 'random'. De MT heb ik zowel via wifi als bekabeld in hetzelfde subnet hangen en de Wifi wordt niet gebruikt zolang de bekabelde interface actief is zie ik. Dat een bekabelde interface een lagere metric (en dus de voorkeur heeft) is redelijk standaard.
Ik heb destijds gewoon een pcap gemaakt, daar kon ik uit opmaken dat de Marstek op beide interfaces tegelijk aan het communiceren was naar de CT en naar internet toe (dns, marstek cloud). Op basis van het aantal RST packets wat voorbij kwam was dat wel degelijk een probleem. Sinds ik het heb gescheiden naar twee subnet's, geen issues meer.

• DukeBox
CyberEspresso schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:56:
Dat een bekabelde interface een lagere metric (en dus de voorkeur heeft) is redelijk standaard.
Het probleem in dit geval is dat het volgens mij allemaal losse modules zijn welke zich niet echt als ethernet interface voordoen maar meer als rs484 to netwerk bridge. En het zou ook nog eens per firmware versie kunnen verschillen. Zoals ik al eerder schreef is met FW144 de werking niet echt logisch.

• Charlie_Root
eatme schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:51:
[...]
Exact!

• Charlie_Root
DukeBox schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:00:
[...]

Het probleem in dit geval is dat het volgens mij allemaal losse modules zijn welke zich niet echt als ethernet interface voordoen maar meer als rs484 to netwerk bridge. En het zou ook nog eens per firmware versie kunnen verschillen. Zoals ik al eerder schreef is met FW144 de werking niet echt logisch.
Ik heb dit getest en gezien op 144 en 146. Daarna niet meer getest (en zit nu op 148)

• r2504
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:58:
Als ik van leeg naar vol oplaad gaat daar dik 5,5kWh in.
Hier is er vandaag 4.90 kWh in gegaan... geen idee wat ik eruit haal (maar dat is vermoedelijk ook minder dan 5.12 - 0.61 ofwel 4.51 vanwege dezelfde verlies reden).

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:09
Inmiddels de HW P1 meter in huis.
App geinstalleerd, gekoppeld met WIFI, echter... de laatste stap om hem toe te voegen aan de woning faalt.
Hij zit op WIFI, is te pingen op IP adres, en de marstek vindt hem ook, en gebruikt het inmiddels.

Zelfs met een los SSID 2.4Ghz koppelt hij hem niet aan de woning (in HW app).
De vraag hoort uiteraard hier niet thuis, maar iemand nog ideeën ?
Niekniek89 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:56:
App geinstalleerd, gekoppeld met WIFI, echter... de laatste stap om hem toe te voegen aan de woning faalt.
Hij zit op WIFI, is te pingen op IP adres, en de marstek vindt hem ook, en gebruikt het inmiddels.

Wat bedoel je precies met koppelt niet aan de woning?

• r2504
  • Nu online
eatme schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:51:
Ik ga er geen wedstrijd van maken wie het meest met netwerken speelt, maar ik loop al een tijdje mee op tweakers :X
Als ik hier sommige reacties lees dan heb ik sterke twijfels over de geclaimde netwerk kennis van sommigen. Ik lees meestal over dergelijke reacties over maar ik vind het spijtig voor mensen met minder technische kennis die dergelijke verhalen dan voor waarheid nemen.
Ik heb op m'n MT V3 nooit WIFI geconfigureerd... na enkele pagina's hier te lezen had ik al vrij snel door dat WIFI niet de meest ideale keuze is bij een MT (en z'n belabberde WIFI prestaties van zowel de MT als CT... die laatste gebruik ik dan ook niet, wel gewoon een HW P1 die hier al jaren gebruikt wordt door m'n Alfen laadpaal en daar nooit enig probleem heeft gegeven).

• Niekniek89
Druppeltje_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:59:
[...]

Wat bedoel je precies met koppelt niet aan de woning?
In de HW app ga je hem koppelen aan je WIFI, je moett dan een SSID en wachtwoord invoeren.
Daarna gaat hij hem connecten met WIFI, en vervolgens voegt hij het device toe aan de "virtuele woning" in de HW app (waarmee je hem daadwerkelijk kan uitlezen).

Overigens heeft Home Assistant hem automatisch discovered... dus hij zit weldegelijk op WIFI.
r2504 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:54:
[...]

Hier is er vandaag 4.90 kWh in gegaan... geen idee wat ik eruit haal (maar dat is vermoedelijk ook minder dan 5.12 - 0.61 ofwel 4.51 vanwege dezelfde verlies reden).
4kWh zou je er minimaal toch altijd uit moeten kunnen halen. En dat is op NOM en dus op lagere wattages met momenten. Op hoge wattages ontladen zou zelfs nog iets meer moeten zijn.

• r2504
  • Nu online
En zie je onder je woning dan apparaten staan ? Ik vermoed van niet... wat als je dan een apparaat wil toevoegen ?

Nu misschien is dit eerder voor het HW topic.

Niekniek89 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:00:
[...]

In de HW app ga je hem koppelen aan je WIFI, je moett dan een SSID en wachtwoord invoeren.
Daarna gaat hij hem connecten met WIFI, en vervolgens voegt hij het device toe aan de "virtuele woning" in de HW app (waarmee je hem daadwerkelijk kan uitlezen).

Overigens heeft Home Assistant hem automatisch discovered... dus hij zit weldegelijk op WIFI.
Met virtuele woning bedoel je dat huisje dat afgebeeld staat in de app? Met gewoon de cijfers van opwek en zelfvoorziening errond?
Wat staat er bij jou dan?
Stroom totaal zie je wel?

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18:04
Niekniek89 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:00:
Tis niet direct inprikken en verbinding hebben. Ook HW heeft eens server ergens staan die even tijd nodig heeft om jouw P1 meter op te slaan.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Niekniek89
Druppeltje_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:03:
[...]

Met virtuele woning bedoel je dat huisje dat afgebeeld staat in de app? Met gewoon de cijfers van opwek en zelfvoorziening errond?
Wat staat er bij jou dan?
Stroom totaal zie je wel?
Dat bedoel ik inderdaad.
Er staat dus niks, want hij kan de P1 niet toevoegen en faalt steeds.... als ik nu de app open, moet ik mijn 1e device koppelen.
Hij komt dus niet verder na het koppelen van WIFI.
Ik ga de vraag ergens anders stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Niekniek89 op 14-04-2026 18:06 ]

• THE_BASE
  • Niet online

Er is nu een storing bij HW. Mijn P1 heeft verbinding, maar de app zegt van niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azvBDrPnjWZaNvXQUWui3NRoaLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFDhC9sapRtHsxEbmzPQomUC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIfzZCOnnNAFwhy_ZrdDPqLiR8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMO6fBZFCHVyBL3hlhCYq620.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door THE_BASE op 14-04-2026 18:08 ]

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Niekniek89
THE_BASE schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:07:
[...]

Er is nu een storing bij HW. Mijn P1 heeft verbinding, maar de app zegt van niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Check, dan zit daar wss het issue... thanks!

• THE_BASE
  • Niet online
Niekniek89 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:10:
[...]

Check, dan zit daar wss het issue... thanks!
Geen dank, het zit je ook niet echt mee hè! ;)

• Niekniek89
THE_BASE schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:20:
[...]

Geen dank, het zit je ook niet echt mee hè! ;)
Haha nee inderdaad :P .
Ik merk iig dat hij nog niet mega snel reageert...
Maar goed, ik ga het eens een kans geven... zit met zeker 10 sec + reactietijd.
En wellicht mis ik nog wat firmware verbeteringen... we gaan het meemaken.
Te vroeg gejuichd, batterijen zijn het noorden/opdracht kwijt... 🤨 Batterij V3 doet al een uur niets ondanks alle batterijen al een keer zijn heropgestarg 😒Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_EhoAnQiAWT5FP2__ixqfm4GxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiZDV0rwc3oFeCqIOV2XGwbp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door PNARI op 14-04-2026 19:00 ]

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

THE_BASE schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier is wel alles in orde met de HWP1.

De laatste tijd heeft HW het trouwens wel vaker lastig heb ik gemerkt. Servers hebben het druk gehad zo lijkt het wel.

PNARI schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:58:
Te vroeg gejuichd, batterijen zijn het noorden/opdracht kwijt... 🤨 Batterij V3 doet al een uur niets ondanks alle batterijen al een keer zijn heropgestarg 😒[Afbeelding]
Buiten dat probleem.. hoe kan 1 batterij aan het laden zijn, en de andere aan het terugleveren?

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:19

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Gisteren stap van 144.117.112 naar 148.119.113 gedaan, sindsdien een en al rariteiten.
Gebruik de Domoticz plugin van WillemD61, die draaide op de 144 prima.
Venus nooit op WiFi ingesteld, netwerk kabel erin en gaan.
Was al aan het experimenteren met de Astrameter, CT003 niet in gebruik vwege DSMR4 10sec interval, en wil tzt over naar HAOS, maar da's nog een beetje out of the comfort zone.
Symptomen in de app, vergeet continue de ingevulde waardes. Bij manual staan steeds de oude schema's ondanks verwijderen. Zal 'm eens hard uitzetten en opnieuw opstarten.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375 | MT VenusE 3.0

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 21:04
DSSW schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:37:
[...]

Zon is en blijft gratis, investeer nu in voldoende PV panelen ifv het gemiddelde dagverbruik en stem daar uw opslag op af met PIB met laagste prijs per kWh.
Minder rendement van gratis blijft nog altijd gratis.
Van begin maart tot half oktober geen enkele € aan kosten electriciteit, van half oktober tot einde februari in totaal ongeveer 660€ aan kosten voor electriciteit voor een jaarverbruik van ongeveer 13000 kWh elec.
En dit bevat normaal electriciteit voor het huishouden, verwarmen met L/W warmtepomp, boiler warmwater, airco en autorijden (ongeveer 24.000 km/jaar).
Ik lig niet wakker van die rendementsverliezen, de meesten betalen voor 24000 km autorijden aan tanken van bezine of diesel alleen al meer dan 2000€ :+
Inderdaad, ik wacht even tot volgend jaar, dan zijn de panelen bijna gratis. Dan ga ik van 8 op
zuid naar 8 op zuid + 4 op oost en 4 op west. Dan pak ik het hele jaar zon en dan komt er een Venus D bij of zo en nieuwere als die er is.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

Druppeltje_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:19:
[...]

Buiten dat probleem.. hoe kan 1 batterij aan het laden zijn, en de andere aan het terugleveren?
Goeie vraag die ik niet kan beantwoorden.Heb ik tot nu toe ook niet meegemaakt. Na update vandaag van V3 naar 148 ligt die ook nog eens stil. 't Zijn geen apparaten die even betrouwbaar zijn als je TV inhuis alhoewel de besturingssoftware geen rocket science moet zijn denk ik.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• DukeBox
PNARI schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:51:
..'t Zijn geen apparaten die even betrouwbaar zijn als je TV inhuis alhoewel de besturingssoftware geen rocket science moet zijn denk ik.
Maar waarom ging je dan updaten ales alles ok was?

• deagan1337
[...]

[...]

[...]

[...]

Batterij is nu losgekoppeld van grid, zal vanmiddag opnieuw proberen. WARN led stond al aan voor uitvoeren van de firmware update (pas na paar dagen ging het WARN led aan). Update is niet uitgevoerd zonder stroom los te koppelen, enkel LAN. Dat zal ik in het vervolg dan ook doen maar lijkt mij nu niet het probleem gezien de WARN led pas na 4 dagen na firmware update aan is gegaan.

[...]

Batterij is 71% opgeladen op dit moment (mits dat klopt - lijkt me wel - led op batterij staat ook +/- 75% vol als ik batterij aan zet). Ik had op de 1e dag al 15% als minimum ingesteld omdat ik dat al had gelezen mbt de 12% als extra marge. 20 seconde al geprobeerd.

Inmiddels reactie van Marstek ontvangen via de app m.b.t. de batterij die niet meer werkte. De batterij is defect bevonden door Marstek en zij gaan een vervangende batterij sturen. Ik ga even kijken of ik dit met de leverancier sneller kan oplossen (batterij bij hun omruilen) i.v.m. het binnen een week na levering is. Dan is het hopelijk sneller opgelost.

Aan de ene kant vervelend dat de batterij zo snel defect gaat maar de service qua omruilen valt alles mee. Hopelijk is de nieuwe batterij snel binnen en blijft deze wel normaal werken.

• r2504
  • Nu online
Sinds vanmiddag krijg ik plots de melding "No current unit is set. Please tap "Go Now" to set it, or tap "Cancel" to skip" wanneer ik naar de Profit wil kijken in de app ?

Ga ik dan in de settings naar de "Electricity Pricing" dan krijg ik initieel niets te zien en komst er na 10 a 15 seconden plots de EUR currency tevoorschijn en daarstraks ook de prijzen maar nu weer niet ?

Deze dingen komen gewoon uit de app en staan dus los van de batterij... ik kan me dus alleen bedenken dat er met hun backend problemen zijn ? Heeft nog iemand dit probleem ?

• WargamingPlayer
  • Laatst online: 21:04
[...]

Hier gaan we weer... als toestellen in hetzelfde subnet zitten dan komt er zelfs geen gateway aan te pas... trouwens communicatie is gewoon op basis van MAC adres en ik mag hopen dat de MT z'n WIFI en LAN poort een ander MAC adres hebben want anders zijn het pas echt prutsers.

Je hebt helemaal gelijk. En de MT en CT002/CT003 communiceren op basis van UDP. Heel veel verkeer is ook gewoon UDP broadcast naar 255.255.255.255 en dan wil je dat dus in zelfde subnet hebben. Volgens mij gaat het daar ook fout met netwerken die te veel “nadenken”. Het zou mij niets verbazen dat een enkele ap in routing mode alleen met een 2.4Ghz netwerk en het Marstek spul heel erg stabiel is.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

deagan1337 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:17:
[...]

Inmiddels reactie van Marstek ontvangen via de app m.b.t. de batterij die niet meer werkte. De batterij is defect bevonden door Marstek en zij gaan een vervangende batterij sturen. Ik ga even kijken of ik dit met de leverancier sneller kan oplossen (batterij bij hun omruilen) i.v.m. het binnen een week na levering is. Dan is het hopelijk sneller opgelost.

Aan de ene kant vervelend dat de batterij zo snel defect gaat maar de service qua omruilen valt alles mee. Hopelijk is de nieuwe batterij snel binnen en blijft deze wel normaal werken.
De enkele omruilingen die hier doorheen de tijd al gepasseerd zijn werden allemaal correct afgehandeld, tot zover komt Marstek zijn afspraken echt wel na, mits de nodige (vervelende) wachttijd/levertijd.
Je zal maar net de pech hebben dat je een defect exemplaar toegestuurd krijgt.
Hoop dat je leverancier de levertijd op zich neemt om je verder te helpen.
Succes alvast!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:19

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

r2504 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:24:
Sinds vanmiddag krijg ik plots de melding "No current unit is set. Please tap "Go Now" to set it, or tap "Cancel" to skip" wanneer ik naar de Profit wil kijken in de app ?

Ga ik dan in de settings naar de "Electricity Pricing" dan krijg ik initieel niets te zien en komst er na 10 a 15 seconden plots de EUR currency tevoorschijn en daarstraks ook de prijzen maar nu weer niet ?

Deze dingen komen gewoon uit de app en staan dus los van de batterij... ik kan me dus alleen bedenken dat er met hun backend problemen zijn? Heeft nog iemand dit probleem ?
Ik ja...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375 | MT VenusE 3.0

PNARI schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:58:
Te vroeg gejuichd, batterijen zijn het noorden/opdracht kwijt... 🤨 Batterij V3 doet al een uur niets ondanks alle batterijen al een keer zijn heropgestarg 😒[Afbeelding]
Zit jij niet een aantal FW updates achter? Mijn V1 en V2 staan op 157.1, de ct003 staat op V122 EN DE CT002 staat op V120

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

WargamingPlayer schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:37:
[...]

Inderdaad, ik wacht even tot volgend jaar, dan zijn de panelen bijna gratis. Dan ga ik van 8 op
zuid naar 8 op zuid + 4 op oost en 4 op west. Dan pak ik het hele jaar zon en dan komt er een Venus D bij of zo en nieuwere als die er is.
Goei plan, ik heb hier ook 2.5 kWpiek op oost en 1.5 kW piek op west bijgelegd. Dat geeft een serieze stijging van vermogen in de voormiddag en in de namiddag.
Hierdoor vang je een stuk meer van de ochtendpiek en avondpiek in verbruik direct op zonder de batterij(en) te moeten gebruiken. Zeker buiten de top zomermaanden is dit zeer nuttig.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

DSSW schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:22:
[...]

Zit jij niet een aantal FW updates achter? Mijn V1 en V2 staan op 157.1, de ct003 staat op V122 EN DE CT002 staat op V120
Dat zou normaal niet mogen uitmaken. Ik heb al sinds oktober geen updates meer ontvangen en al helemaal niet achter gevraagd. En ik heb eerlijk gezegd schrik om dat wel te doen. Bij elk ander apparaat in huis installeer ik onmiddellijk nieuwe fw zodra beschikbaar, kwestie van up to date te blijven. Maar de mijn werken nu zo goed dat ik eigenlijk niet aandurf om via feedback naar de laatste updates te vragen

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Druppeltje_ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:58:
[...]
4,6kWh die in je Marstek gaat is wel beetje aan de weinige kant. Het is totaal niet dramatisch, maar normaal gaat daar toch meer in. Als ik van leeg naar vol oplaad gaat daar dik 5,5kWh in. Als jij maar 4,6kWh in je Marstek stopt, kan je er toch nooit 4kWh of meer uithalen? Tenzij jij RTE van 90% haalt. (Verbeter me als ik verkeerd ben)
Je hebt gelijk: die 4.6 kWh was op gemeten op een wat minder zonnige dag. Vandaag met veel zon ging e bruto 5.28 kWh in.
Mijn RTE ligt rond de 80 tot 81%.

• r2504
  • Nu online
DSSW schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:29:
Goei plan, ik heb hier ook 2.5 kWpiek op oost en 1.5 kW piek op west bijgelegd. Dat geeft een serieze stijging van vermogen in de voormiddag en in de namiddag.
Hierdoor vang je een stuk meer van de ochtendpiek en avondpiek in verbruik direct op zonder de batterij(en) te moeten gebruiken. Zeker buiten de top zomermaanden is dit zeer nuttig.
Niet echt een goed plan als je batterijen hebt want door je panelen niet ideal te leggen heb je minder opbrengst over 24u gezien. Het enige punt is dat je bij een ideale Zuid orientering ervoor moet zorgen dat je maximale piek opbrengst niet hoger is dan de capaciteit van je omvormer (want anders ben je de overschot alsnog aan het injecteren).

Zonder batterijen is het wel een goed plan want dan tracht je zoveel mogelijk uren verbruik af te dekken maar bij batterijen moet je wel tweemaal nadenken.

r2504 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:37:
[...]

Niet echt een goed plan als je batterijen hebt want door je panelen niet ideal te leggen heb je minder opbrengst over 24u gezien. Het enige punt is dat je bij een ideale Zuid orientering ervoor moet zorgen dat je maximale piek opbrengst niet hoger is dan de capaciteit van je omvormer (want anders ben je de overschot alsnog aan het injecteren).

Zonder batterijen is het wel een goed plan want dan tracht je zoveel mogelijk uren verbruik af te dekken maar bij batterijen moet je wel tweemaal nadenken.
Het gaat hier toch ook niet over panelen vervangen maar om er bijkomend te leggen?

Pagina: 1 ... 386 387 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.