• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:54

S2S

Niekniek89 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:29:
[...]

Ik zal ze nogmaals een berichtje sturen.
Ik wacht al ruim een week op een reactie, dus ben benieuwd :P .
Heb jij er ook een P1 splitter tussen zitten?

Ik heb nu een HW P1, en daarbij is volgens mij de polling rate al 1 sec (als ik internet mag geloven)...
Ik draai op de CT003, maar heb die op een actieve HW splitter zitten, daar zit ook de HW-P1 bij op, maar die gebruik ik alleen voor analyse en controle in de Home wizard app. Dus mss kan de HW-p1 niet beter , verder geen ervaring mee.

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Druppeltje_ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:12:
[...]

Is je EV lader toegevoegd in HA?
En je Marsteks? Dan kun je toch heel simpel een ''if this, than that'' instellen. Helemaal afhankelijk wat je in gedachten hebt (minimale PV opwek en/of overschot om lader te starten, lader dynamisch sturen adhv dit overschot, batterijen inactief houden zolang de wagen aan het laden is,...) mogelijkheden zijn eindeloos, het is natuurlijk exact wat je in gedachten hebt. Daar bestaat niet echt een standaard antwoord of automation voor.
Zijdelingse vraag omdat ik toch aan het kijken ben naar Home Assistent: het enige wat ik dan moet doen is de lokale API inschakelen? Heeft dat verder nog negatieve invloed?

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Gely
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:38
dnat schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:59:
[...]

In die visie moet je dan wel:
genoeg batterij omvormer vermogen hebben om de piek van "optimale" zuid plaatsing opte kunnen vangen
genoeg capaciteit hebben om de gehele avond-nacht-ochtend te overbruggen

Ik heb al 18j een west opstelling liggen, voordeel (in de jaren zoder batterij) was dat vele zomer maanden het zwaar verbruik van avondeten nog volledig gedragen werd door de West opstelling.
Nu heb ik een deel oost en Zuid bijgelegd als plug-in om te balanceren.

Wat merk ik (behalve meer overschot) op een slechte dag kan de ochtend erna met mooi weer er dus wel al eens voor zorgen dat er sneller PV opwek is.

daarom mijn statement:
een zeer goede spreiding O-Z-W is volgens mij nog steeds beter aangezien wij geen 365 zon land zijn
Aangezien het hier gaat om stekkerbatterij en een RTE van 70-80% (afh van 1-2-3) zou ik niet zomaar stellen dat volledig zuid (omdat dat Z piek waarde iets meer rendement geeft) de beter oplossing is algemeen. Je verbruik meteen gebruiken tussen 8h en 20h is 100% rendement van je opwek.
Spreiding is inderdaad primordiaal, had ook 20 jaar enkel een W opstelling (slechts enkele graden Z). Eind september vorig jaar heb ik 2kWp op Zuid gelegd en in maart dit jaar nog eens 1kWp op Oost. Wat een verademing, alleen al de 1kWp op Oost zorgt ervoor dat ik 2 uur vroeger zonnenergie heb, daarna naadloos overlopend op de Zuid panelen en West panelen. Resultaat, eerste 3 maanden van dit jaar al 140EUR minder energie verbruikt dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is al bijna 10% van wat de extra panelen mij gekost hebben en 't is nog maar lente van het eerste jaar :) Daarenboven 2 volle batterijen om de avond in te gaan en alle grootverbruiken zoals wasmachine, droogkast, koken zijn al gecoverd vooraleer de avond echt valt + een laag CAPTAR (BE). 's Ochtends zijn de batterijen net leeg wanneer de zon ze terug gaat opladen. Meer injectie dat wel, maar een 3de batterij is sowieso overkill want geschat enkel nuttig vanaf maart tot oktober en vooral, ik krijg die tegen 's anderendaags nooit leeg. Kortom, zeer tevreden met die spreiding.

[BE] Solar: 4.6 kWp / 20x Sanyo 230W op WZW - 2 x SMA | 1.8 kWp / 4x JA Solar 455Wp op Z - 2x APS EZ1 | 1 kWp / 2x JA Solar 455Wp op O - APS EZ1 | 2x Marstek V2 - 5.12 kWh (v155) / BMS v216 - CT003 (v118) - HW P1 | Domotica: Home Assistant

• THE_BASE
  • Niet online
Niekniek89 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 06:58:
Vannacht lijkt de HW P1 meter stabiel te hebben gedraaid.
Vanmorgen toen ik wakker werd (om 06:40) wat de status;
Van 00:00-06:40 had ik 0,376kWh verbruikt van het net, wat dus echt wel netjes is.

Zonet de magnetron aangezet om wat op te warmen, en dan start het "raar" issue weer:

[Afbeelding]
**screenshot van HW P1 vanuit HA**

De batterij blijft ná het gebruik van de magnetron té lang stroom teruggeven, waardoor de HW P1 teveel teruglevering ziet, waardoor de batterij veel gaat laden.... na te veel laden ziet de HW P1 te veel verbruik, waardoor de batterij te veel gaat ontladen enz... enz...

Deze (noem het maar even "loop") houdt nu al zeker 15 min aan, waardoor mijn stroomverbruik aardig omhoog schiet.

Is er niemand anders met een 10sec meter, die dit "probleem" ook ziet gebeuren of ben ik uiteraard de enige XD?
Ik heb niet de inzage die jij hebt, maar heb niet het idee dat dit bij mij het geval is. Wat zeggen de stats in Marstek en HomeWizard over afgelopen nacht dan? Ik zat op 0.4 kWh vanaf 0:00 uur tot 8:30 uur en vind dat acceptabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srOROvhpIMP0jUTqAIbvkvJMErU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3p6k9xXjIruGgYETzMbXR1D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPtlFJupACXeMb7PTjZJ63VSiqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuxA1Bq5PRyUUcNh2vYZdteS.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Avenger 2.0
  • Laatst online: 15:41
Gely schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:35:
[...]
Spreiding is inderdaad primordiaal, had ook 20 jaar enkel een W opstelling (slechts enkele graden Z).
Hier ook blij met de keuze voor O-W voor PV. Met terugdraaiende teller maakte het weinig uit, maar met de digitale was het ideaal voor de warmtepomp (die zowat hele dag draait aan laag wattage voor verwarming) en koken in de avond. Nu met plugin batterij is ook ideaal gezien ik rond max 2500W laden zit op zonnige dag en je soms toch merkt dat er ineens 's avond pas zon is en de batterij toch nog vol geraakt 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Avenger 2.0 op 15-04-2026 08:51 ]

gmj2 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:04:
[...]

Om maar even op dit terugkerend fenomeen terug te komen. ik heb hier ook al last van. Bij opladen springt hij van ca. 75% opeens naar de 100% (ik zie wel max. cell Volt piek naar 3.6V gaan, dus zal dan wel vol zitten). Echter, bij maximaal ontladen (de DoD staat op max, 88%) stop hij al op 12.9% (Marstek bug?, 12.9% is geen 12%) en is de minimale spanning nog boven de 3,25V. Totaal is er niet meer als ca. 3.5 kWh uit de batterij gekomen, en zou er nog makkelijk ca. 1kWh meer terug geleverd kunnen worden. Zou het mogelijk zijn om geforceerd die minimale cutoff bij de v3 weer op 11% te zetten (zoals modbus register 44001 op de v2)? Ik wil eigenlijkhet oude gedrag weer terug, zoals bij de v2 die ik ook heb, om tot de 3.0V te ontladen.

[Afbeelding]
Max. ontladen v3, met DoD op 88%, in praktijk stopt ontladen al op 12.9% en de minimale cell spanning is nog (veel te) hoog. MARSTEK V3 FW: EMS=148,bms=113
Zoek eens in topic op SOC drift... en lees de pinned berichten.

Succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Helaas weer hetzelfde probleem als voorgaande dagen.
Op 11% begint de accu te laden met 20watt uit het net. Dan is er een reset nodig om weer te functioneren. Accu heeft verbinding met CT, wifi signaal sterk. Wel tikt de accu constant met laden/ontladen. De andere accu heeft geen enkel probleem en doet wat het moet doen.
Nogmaals hulp gevraagd via feedback maar Marstek zwijgt. Nu dit probleem bij de installateur en leverancier gelegd.

[ Voor 5% gewijzigd door Gummiebeer op 15-04-2026 09:04 ]

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:13
THE_BASE schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:38:
[...]

Ik heb niet de inzage die jij hebt, maar heb niet het idee dat dit bij mij het geval is. Wat zeggen de stats in Marstek en HomeWizard over afgelopen nacht dan? Ik zat op 0.4 kWh vanaf 0:00 uur tot 8:30 uur en vind dat acceptabel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier mijn screenshots, ik heb de batterij niet in de HW app zitten, wist niet dat dat kon :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA4Jzdr6KORaQqZdHmM5MvRQkAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJ8H9FuSOeXXy3vEkWpFfwg8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbZKXl8kqtOjA8ia9KdftA4TXVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adGyHUnF7s4htncbYFY5N8Rq.jpg?f=fotoalbum_large

Jou paarse lijn ziet er iig veel stabieler uit dan de mijne met 10sec...
Van 00:00-07:00 had zat ik op 0.469kWh

[ Voor 3% gewijzigd door Niekniek89 op 15-04-2026 09:16 ]

• TODED
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:19
Niekniek89 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:13:
[...]

Hier mijn screenshots, ik heb de batterij niet in de HW app zitten, wist niet dat dat kon :)
Via een HW Energy socket kan dat :-)

4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:08
Druppeltje_ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:12:
[...]

Is je EV lader toegevoegd in HA?
En je Marsteks? Dan kun je toch heel simpel een ''if this, than that'' instellen. Helemaal afhankelijk wat je in gedachten hebt (minimale PV opwek en/of overschot om lader te starten, lader dynamisch sturen adhv dit overschot, batterijen inactief houden zolang de wagen aan het laden is,...) mogelijkheden zijn eindeloos, het is natuurlijk exact wat je in gedachten hebt. Daar bestaat niet echt een standaard antwoord of automation voor.
Ik heb zowel de Marsteks, de wallbox en de omvormer toegevoegd in HA. Issue is dat de wallbox de Marsteks als verbruikers ziet en dat de wallbox dan niet solar gaat laden omdat die geen zonneoverschot waarneemt. Ook is er minimaal 1,4kw nodig om te kunnen starten met laden, maar dat wordt 'verbruikt' door de Marsteks waardoor de wallbox op standby blijft. Dus ik moet een manier hebben om de Marsteks tijdelijk uit te schakelen zodra het overschot boven de 1,4kw uitkomt. Maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat je via de onderstaande integratie niet de status van de batterij kunt beinvloeden?

Ook als ik de 2 batterijen via LAN en Energy Manager (https://github.com/ffunes/Marstek-Venus-Energy-Manager) koppel dan lijkt dat de aansturing (waar ik op dat moment nog niks aan heb gedaan) niet lekker loopt. Ze beginnen met elkaar te ontladen en te laden. Als ik HA dan uitzet dan valt het weer terug zoals het was. Ik heb het idee dat er zowel actieve aansturing is vanuit HA en de CT003, waardoor ze elkaar in de weg lopen. Ik heb zowel HA draaien, de P1 van HW, de P1 van CT003 (beide via HW p1 splitter).

Al met al kom ik er niet aan uit.

[ Voor 5% gewijzigd door doobieters op 15-04-2026 09:38 ]

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen

THE_BASE schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:38:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
0.4 is netjes. Het is ook afhankelijk van het type SM dat je hebt 1, 5 of 10sec. Met een 1sec kan het zelfs nog iets lager maar dan spreek je over enkele centen!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | HBC 480 | 2 MHI - CC | HA DS224+

doobieters schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:32:
[...]

Ik heb zowel de Marsteks, de wallbox en de omvormer toegevoegd in HA. Issue is dat de wallbox de Marsteks als verbruikers ziet en dat de wallbox dan niet solar gaat laden omdat die geen zonneoverschot waarneemt. Ook is er minimaal 1,4kw nodig om te kunnen starten met laden, maar dat wordt 'verbruikt' door de Marsteks waardoor de wallbox op standby blijft. Dus ik moet een manier hebben om de Marsteks tijdelijk uit te schakelen zodra het overschot boven de 1,4kw uitkomt. Maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat je via de onderstaande integratie niet de status van de batterij kunt beinvloeden?

Ook als ik de 2 batterijen via LAN en Energy Manager (https://github.com/ffunes/Marstek-Venus-Energy-Manager) koppel dan lijkt dat de aansturing (waar ik op dat moment nog niks aan heb gedaan) niet lekker loopt. Ze beginnen met elkaar te ontladen en te laden. Als ik HA dan uitzet dan valt het weer terug zoals het was. Ik heb het idee dat er zowel actieve aansturing is vanuit HA en de CT003, waardoor ze elkaar in de weg lopen. Ik heb zowel HA draaien, de P1 van HW, de P1 van CT003 (beide via HW p1 splitter).

Oké, zet de wallbox op zonne-energie... Zorg dat er in de MT-app geen handmatige taak is, of dat die leeg is of iets dergelijks (als de MT maar niets hoeft te doen). Maak een automatisering: als de wallbox gaat laden, moet de MT op handmatig worden gezet. En als de wallbox stopt, zet je uiteraard de MT weer in de modus die jij wilt, bijvoorbeeld anti-feed.

Voor de 1,4 kW kun je een voorwaarde toevoegen: zodra de P1-meter gedurende xx sec meer dan 1,5 kW meet, schakel de MT dan naar handmatig. Dan zou de wallbox het automatisch moeten overnemen. Maar dit is niet de handigste oplossing; laat de MT's eerst vollopen. Tegen die tijd heb je zoveel zonne-energie dat de wallbox ook gaat laden. M.a.w.: de MT aan de randen van de dag en de wallbox bij maximale zonne-energie.

Wil je echt wat diepere en mooiere opties, kijk dan eens naar Home Battery Control. Succes!

P.S. kom je er niet uit, stuur dan een DM, dan help ik je verder.

[ Voor 16% gewijzigd door SatScan op 15-04-2026 10:00 ]

• THE_BASE
  • Niet online
SatScan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:45:
[...]

0.4 is netjes. Het is ook afhankelijk van het type SM dat je hebt 1, 5 of 10sec. Met een 1sec kan het zelfs nog iets lager maar dan spreek je over enkele centen!
Precies, verder met 'optimaliseren' zoals AI het noemt ga ik niet. Ik heb de Landis & Gyr 5.0 GPRS, dus blijft op 10 seconden. Ik vind het netjes zo, over een tijdje wordt die slimme meter sowieso vervangen.

• THE_BASE
  • Niet online
Niekniek89 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:13:
[...]

Jou paarse lijn ziet er iig veel stabieler uit dan de mijne met 10sec...
Van 00:00-07:00 had zat ik op 0.469kWh
Maar uiteindelijk 0.6 kWh gedaan, dat is toch prima? Je hebt een grote piek er tussen waardoor de grafiek anders lijkt, maar ik vind 0.6 kWh acceptabel.

Nieuwe merken komen uit de grond als paddestoelen. Ik heb er nog niet van gehoord.
Zit qua prijs in lijn met de Marstek Venus E. De Venus A is nog een stuk goedkoper per kWh opslag.
Alles hangt af van de support. Hebben ze ook een ondersteuning via de app? Of enkel de lokale verdeler?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Niekniek89
THE_BASE schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:13:
[...]

Maar uiteindelijk 0.6 kWh gedaan, dat is toch prima? Je hebt een grote piek er tussen waardoor de grafiek anders lijkt, maar ik vind 0.6 kWh acceptabel.
Ja, lijkt mij ook acceptabel met deze meter.
Ook de HW P1 lijkt toch wél iets stabieler te zijn dan de CT003.
Geen idee of de polling interval aanpassing op de CT003 nog wat zal verbeteren t.o.v. de HW P1?
Als ik volledig over ga op de HW P1, kan wel de splitter er tussenuit.
THE_BASE schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:32:
[...]

Zijdelingse vraag omdat ik toch aan het kijken ben naar Home Assistent: het enige wat ik dan moet doen is de lokale API inschakelen? Heeft dat verder nog negatieve invloed?
Nee je moet de lokale api niet inschakelen. Verbinding gaat via modbus over TCP/IP

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• THE_BASE
  • Niet online
DSSW schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:21:
[...]

Nieuwe merken komen uit de grond als paddestoelen. Ik heb er nog niet van gehoord.
Zit qua prijs in lijn met de Marstek Venus E. De Venus A is nog een stuk goedkoper per kWh opslag.
Alles hangt af van de support. Hebben ze ook een ondersteuning via de app? Of enkel de lokale verdeler?
En niet te vergeten: succes als er wat is zonder een geweldig topic vol kennis!

• Avenger 2.0
[...]
Inderdaad, zou mij ook ver weg houden van die onbekende of naamloze merken.
Als je ziet dat nu de meeste leveranciers dozenschuivers zijn en je bij Marstek China moet zijn voor omruiling, kan ik alleen maar vrezen wat een catastrofe het is om zo een onbekende/merkloze om te ruilen die geen hub in EU heeft.

Veel bekende merken komen trouwens ook uit met een Marstek alternatief, dan kan je beter daarvoor gaan. Zag de Growatt Aura 5000 voorbij komen met zowat dezelfde Marstek specs (en zelfs een echte batterijverwarming intern) tegen een net iets goedkopere prijs. Alleen gingen de alarmbellen wat rinkelen toen in de specs stond dat het een 16V LFP accu is 8)7
THE_BASE schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:32:
[...]

API zou ik sowieso uitlaten. Er zijn maar bitter weinig mensen waar die probleemloos draait. Je kan via Modbus, via BLE integratie of via Hamerelay ze integreren in HA. Bij alle 3 heb je normaal voldoende mogelijkheden om een simpele automation te maken.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

doobieters schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:32:
[...]

Het antwoord heb je inmiddels al gehad van @SatScan . Kleine toevoeging hoe ik het doe: via de Hamerelay kan je in je automation de tijdsschema's bij Manual laten disablen/enablen. Dan hoef je de tijdssschema's niet per se te verwijderen. Tenzij je altijd uitsluitend NOM draait, dan zijn deze schema's vanzelf al leeg en volstaat het om modus naar Manual te laten gaan.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Wellicht is deze vraag wel al eens gesteld echter kan ik hem niet zo snel terugvinden.

Is het mogelijk(of staat het op de planning bij Marstek) dat ik NOM kan draaien maar dat de batterij de zonnestroom in de ochtend niet opslaat maar naar het net laat gaan. Bij de AI modus laat ie standaard op de 2 goedkoopste uren(toch?) maar ik wil de batterij alleen met zonnestroom laden en bij de AI modus pakt ie ook gewoon stroom van het net.

MT 1x 5.12 kWh V151

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:07
Gohf046 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:49:
Is het mogelijk(of staat het op de planning bij Marstek) dat ik NOM kan draaien maar dat de batterij de zonnestroom in de ochtend niet opslaat maar naar het net laat gaan.
Geen idee wat je van plan bent maar in de manual modus kan je ook van modus wisselen. Dus van charge naar discharge of self consumption.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
3DWim schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:27:
[...]

Geen idee wat je van plan bent maar in de manual modus kan je ook van modus wisselen. Dus van charge naar discharge of self consumption.
Denk dat hij alleen wil laden tussen zeg 11:00 en 16:00 en de rest alleen ontladen voor NOM.

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:05
Aaargghh... na de ellende afgelopen maand dacht ik dat het eindelijk goed kwam. Het begon eerst met dat de HomeWizard P1-meter moeilijk deed. Nadat uiteindelijk het euvel was gevonden, deze was stuk, en ik een nieuwe had werkte alles weer naar behoren totdat een paar dagen later de omvormer het begaf. Al die tijd bleek de nieuwe HomeWizard P1-meter zo goed als altijd continu verbinding te hebben. Toen de nieuwe binnenkwam deze bewust NIET geupdate naar FW 6.x, want weet de aanvankelijke problemen van de oude daaraan. Vanochtend een tijdelijke omvormer geplaatst door de installateur die een iets lichtere had liggen dan wat ik nodig zou hebben. Kwam de boel tot leven en laadde de accu mooi op totdat ik hem ineens standby zag staan en CT ook niet groen meer was. Nog een paar keer vond ie de HW P1-meter maar daarna en nu ook niet meer. Na reset van P1 en paar keer accu. En wat blijkt: de fw van de P1-meter is inmiddels ook 6.x. De CT003 welke een weekje of 3 geleden 1 dag wilde verbinden maar wel klapperend, dus 5 minuten verbinding, dan weer 10 niet, dan weer paar minuten verbinding etc, wilde nu ook zowaar weer verbinden maar met hetzelfde euvel. De CT003 geeft gewoon data in de app, maar Marstek vindt dat ie offline is en wordt dan ook niet groen. Nou wordt het weer handmatig laden wat natuurlijk erg onpraktisch is want moet dan continu naar en/of op het scherm turen en daar hebben we ook geen zin in, want er is meer te doen. Vanmiddag maar even op zelf initiërend in de hoop dat de CT003 soms verbinding krijgt.

aka pluim003 - Marstek Venus v1 - UGreen DXP2800

Wellicht is deze vraag wel al eens gesteld echter kan ik hem niet zo snel terugvinden.

Is het mogelijk(of staat het op de planning bij Marstek) dat ik NOM kan draaien maar dat de batterij de zonnestroom in de ochtend niet opslaat maar naar het net laat gaan. Bij de AI modus laat ie standaard op de 2 goedkoopste uren(toch?) maar ik wil de batterij alleen met zonnestroom laden en bij de AI modus pakt ie ook gewoon stroom van het net.
Zet op NOM, AI is nog onvoorspelbaar

DikkieDick schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:37:
Aaargghh... na de ellende afgelopen maand dacht ik dat het eindelijk goed kwam. Het begon eerst met dat de HomeWizard P1-meter moeilijk deed. Nadat uiteindelijk het euvel was gevonden, deze was stuk, en ik een nieuwe had werkte alles weer naar behoren totdat een paar dagen later de omvormer het begaf. Al die tijd bleek de nieuwe HomeWizard P1-meter zo goed als altijd continu verbinding te hebben. Toen de nieuwe binnenkwam deze bewust NIET geupdate naar FW 6.x, want weet de aanvankelijke problemen van de oude daaraan. Vanochtend een tijdelijke omvormer geplaatst door de installateur die een iets lichtere had liggen dan wat ik nodig zou hebben. Kwam de boel tot leven en laadde de accu mooi op totdat ik hem ineens standby zag staan en CT ook niet groen meer was. Nog een paar keer vond ie de HW P1-meter maar daarna en nu ook niet meer. Na reset van P1 en paar keer accu. En wat blijkt: de fw van de P1-meter is inmiddels ook 6.x. De CT003 welke een weekje of 3 geleden 1 dag wilde verbinden maar wel klapperend, dus 5 minuten verbinding, dan weer 10 niet, dan weer paar minuten verbinding etc, wilde nu ook zowaar weer verbinden maar met hetzelfde euvel. De CT003 geeft gewoon data in de app, maar Marstek vindt dat ie offline is en wordt dan ook niet groen. Nou wordt het weer handmatig laden wat natuurlijk erg onpraktisch is want moet dan continu naar en/of op het scherm turen en daar hebben we ook geen zin in, want er is meer te doen. Vanmiddag maar even op zelf initiërend in de hoop dat de CT003 soms verbinding krijgt.
Doffe ellende bij je de gifbeker moet helemaal leeg.

Maar goed, sluit de CT003 aan en dat groene bolletje of niet trek je daar niet te veel van aan (is via de cloud en niet de comm tussen CT en Batt!) en laat het een tijdje zo staan, meestal herstelt het zichzelf.

Duurt het te lang, ontkoppel de CT geheel voor zo'n 30 sec.
Kijk of de drie fase-som goed is en de gekozen SM.

Zou zo moeten werken.

PS. Ja HW P1 met v6.xx is een probleem... of ze het bewust doen nog niet.. .weet ik niet, maar de policy was dat je die alleen kreeg als je fysiek een HW batt in gebruik had. Zal wel weer een centen kwestie zijn net als vorig jaar.

• Niekniek89
SatScan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:56:
[...]

Maar goed, sluit de CT003 aan en dat groene bolletje of niet trek je daar niet te veel van aan (is via de cloud en niet de comm tussen CT en Batt!) en laat het een tijdje zo staan, meestal herstelt het zichzelf.

Zou zo moeten werken.

PS. Ja HW P1 met v6.xx is een probleem... of ze het bewust doen nog niet.. .weet ik niet, maar de policy was dat je die alleen kreeg als je fysiek een HW batt in gebruik had. Zal wel weer een centen kwestie net als vorig jaar.
Ik wilde vanmiddag de HW P1 updaten, omdat die zegt dat er een update klaar staat.
Deze nog maar even overslaan begrijp ik hieruit?
Draait nu op v5.19.
Niekniek89 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:58:
[...]

Ik wilde vanmiddag de HW P1 updaten, omdat die zegt dat er een update klaar staat.
Draait nu op v5.19.
JA niet updaten!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Geldt voor iedereen, blijf op de 5.xx versie met je HW P1 meter.

Kijk even bij de buren hoeveel problemen er daar zijn na een update van HW P1 en HW Batt.

• DikkieDick
SatScan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:01:
[...]

JA niet updaten!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Geldt voor iedereen, blijf op de 5.xx versie met je HW P1 meter.

Kijk even bij de buren hoeveel problemen er daar zijn na een update van HW P1 en HW Batt.
Klopt. Ik wilde ook graag op die 5.x blijven maar wellicht is ie er toch doorgedrukt. Heb het niet zelf geïnitieerd maar sinds de fw op 6.x zit is het weer ellende.

• DikkieDick
[...]

Zou zo moeten werken.

PS. Ja HW P1 met v6.xx is een probleem... of ze het bewust doen nog niet.. .weet ik niet, maar de policy was dat je die alleen kreeg als je fysiek een HW batt in gebruik had. Zal wel weer een centen kwestie zijn net als vorig jaar.
Nou idd. Die CT003 heeft in 15 maanden op 1 dag na, en dan nog klapperend, nog nooit gewerkt. De HW P1 werkte feilloos. Wellicht doen ze het idd bewust. Net lukte het dat ie hem wel vond maar verbinden, ho maar. 1 grote doffe ellende is het weer. Wordt het misschien toch tijd voor zo'n Shelly.

• 3DWim
Net gecheckt: HW P1 zit op 6.0305 en nada problemo's.
Maar ik gebruik ook geen CT003 van MT.
Dus waar zit nu het probleem ?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• 3DWim
SatScan schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:49:
[...]
Zet op NOM, AI is nog onvoorspelbaar
Goed lezen, vraagsteller wil GEEN stroom opslaan in de ochtend.
Met NOM doet ie dat wel.
AI werkt hier prima: laad op de laagste momenten (Nordpool).

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:26
3DWim schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:11:
Net gecheckt: HW P1 zit op 6.0305 en nada problemo's.
Maar ik gebruik ook geen CT003 van MT.
Dus waar zit nu het probleem ?
Idem hier ik gebruik ook HW P1 6.0305 geen problemen en ik stuur daar 2 batterijen mee aan via local-api sinds juli-2025

[ Voor 4% gewijzigd door antoinevromen op 15-04-2026 13:15 ]

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V148.119 BMS:V113);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:33

Ik doe of probeer eigenlijk hetzelfde te doen, en nou dus druk in de weer met de app :), in een latere firmware zou er wat te regelen zijn op zelf geiniteerd consumptiemodel maar heb zelf er nog V156 op staan.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.60, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• 3DWim
tweeek schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:38:
Ik doe of probeer eigenlijk hetzelfde te doen, en nou dus druk in de weer met de app :), in een latere firmware zou er wat te regelen zijn op zelf geiniteerd consumptiemodel maar heb zelf er nog V156 op staan.
Ik heb app versie: 1.6.60.
Ik weet niet meer bij welke app versie de extra modus schakel opties aangeboden werden.
het gaat om de versie van de app niet die van je accu.

• antoinevromen

Het eenvoudige antwoord is dat dit niet kan. Je kunt het uitstellen van het laden in de ochtend bereiken door bijv:
-1 Je kunt dit natuurlijk bereiken via diverse tweakers oplossingen middels zelf-sturing (local-api, modbus, ha etc. etc.).
-2 Als je het gewoon via je app wilt regelen, dan kun je voor de ochtend een manueel-schema instellen van bijv. 100W laden, waarbij je enabled op uit zet. De batterij zal dan effectief in standby-mode gaan en niets doen. En dan bijv. vanaf 13.00 uur gewoon NOM, zodat hij alle zonnestroom gaat laden. Een alternatief zou ook kunnen zijn om de batterij gedurende de ochtenduren op manual 100W laden te zetten, waardoor je effectief niet veel zult laden in de ochtend totdat je weer rond 13.00 naar Nom gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door antoinevromen op 15-04-2026 13:44 ]

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V148.119 BMS:V113);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• THE_BASE
  • Niet online
Niets van gemerkt, draai op V6. Kreeg die update voor installatie van Marstek, dus was er ook niet van op de hoogte dat het niet goed zou werken. Maar tot op heden dus geen problemen.

• 3DWim
antoinevromen schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:43:
[...]
Het eenvoudige antwoord is dat dit niet kan.
Onzin, gewoon de MT app updaten.

• antoinevromen
3DWim schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:50:
[...]

Onzin, gewoon de MT app updaten.
Sorry maar jouw antwoord is onzin. In de MT-app kun je niet regelen dat hij bij Nom geen PV-stroom gaat laden in de ochtend. Wel de vraag van de originele vraagsteller goed lezen !!!

• 3DWim
antoinevromen schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:52:
[...]
Sorry maar jouw antwoord is onzin. In de MT-app kun je niet regelen dat hij bij Nom geen PV-stroom gaat laden in de ochtend. Wel de vraag van de originele vraagsteller goed lezen !!!
Dat kan je wel ! Goed lezen inderdaad: je kan, op tijd, switchen tussen alle modi behalve AI.
Maar je weet het beter dus ik pas verder. Geen zin in wellus nietes spelletjes.

• antoinevromen
3DWim schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:02:
[...]

Dat kan je wel ! Goed lezen inderdaad: je kan, op tijd, switchen tussen alle modi behalve AI.
Maar je weet het beter dus ik pas verder. Geen zin in wellus nietes spelletjes.
Ik heb NOOIT gezegd dat je niet kunt switchen tussen modi.
Ik schrijf dat je geen Nom kunt draaien zonder van je PV bij overschot te laden; Lees toch gewoon man.
Is met jou elke keer hetzelfde liedje.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 15:23
Niekniek89 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:58:
[...]

Draait nu op v5.19.
Hier heb ik al een tijdje V6.03.05. Werkt perfect.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• 3DWim
antoinevromen schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:03:
[...]
Ik heb NOOIT gezegd dat je niet kunt switchen tussen modi.
Ik schrijf dat je geen Nom kunt draaien zonder van je PV bij overschot te laden; Lees toch gewoon man.
Is met jou elke keer hetzelfde liedje.
DAN MOET JE EEN ANDERE MODUS KEZEN !
DAN KAN HET WEL.
Je kan via de app gewoon instellen dat de accu NIET laad 's ochtends. DAT was de vraag.

• antoinevromen
3DWim schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:07:
[...]

DAN MOET JE EEN ANDERE MODUS KEZEN !
DAN KAN HET WEL.
Je kan via de app gewoon instellen dat de accu NIET laad 's ochtends. DAT was de vraag.
Dat heb ik toch ook als antwoord geschreven, maar de vraag was letterlijk of er iets komt dat NOM niet laadt van PV in de ochtend
Hieronder de letterlijke vraag van de vraagsteller:
Is het mogelijk(of staat het op de planning bij Marstek) dat ik NOM kan draaien maar dat de batterij de zonnestroom in de ochtend niet opslaat maar naar het net laat gaan.
En nu heb ik echt genoeg ervan om hierover nog in discussie te gaan met jou.

[ Voor 27% gewijzigd door antoinevromen op 15-04-2026 14:12 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Mijn inziens mag het wel iets minder, als we met CAPS gaan posten is het wellicht handiger om elkaar even een DM te sturen.

• antoinevromen
THE_BASE schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:13:
Mijn inziens mag het wel iets minder, als we met CAPS gaan posten is het wellicht handiger om elkaar even een DM te sturen.
En dan liefst zonder caps en zonder taalfouten (kezen heeft bij mij een andere beeldvorming)

[ Voor 7% gewijzigd door antoinevromen op 15-04-2026 14:15 ]

• stil
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:22
Weet iemand wat je met de optie 'groep' onder 'apparaatbeheer' kan doen?

NL, dynamisch contract 3x MT 5,12kwh, ct003/v114, , v151, v 1.6.30, 8000WP zonnepanelen, ISKRA AM550 ESMR5.0

• antoinevromen
stil schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:18:
Mijn gok zou zijn dat het vergelijkbaar is met mappen in windows. Dus het kunnen groeperen van componenten als je er veel te beheren hebt.

• elmsta
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:52
antoinevromen schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:20:
[...]

Mijn gok zou zijn dat het vergelijkbaar is met mappen in windows. Dus het kunnen groeperen van componenten als je er veel te beheren hebt.
Als je de vraag goed had gelezen zou je zien dat de vraag is of iemand wéet wat je daarmee kunt doen, niet dat we gaan gokken wat je ermee kunt doen

• antoinevromen
elmsta schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:22:
[...]

Als je de vraag goed had gelezen zou je zien dat de vraag is of iemand wéet wat je daarmee kunt doen, niet dat we gaan gokken wat je ermee kunt doen
De toon is helder.

• Avenger 2.0
Volgens mij is dat alleen voor de Marstek B2500 bedoeld en zijn de andere niet compatibel met 'groep'.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Hangt er een beetje vanaf, is je accu 's ochtends altijd leeg? Zo ja, dan zou je een schedule in de app kunnen maken dat die in de ochtend standby staat en later op de dag pas naar NoM gaat.
Als je accu niet altijd leeg is en je wilt in de ochtend daar wel gebruik van maken als er géén PV is, dan kan dat niet out-of-the box.
1 tot max 4 x B2500 + een micro vormt één groep.
Als je devices gedeeld krijgt kan je ze ook onder een groep zetten.

[ Voor 50% gewijzigd door DukeBox op 15-04-2026 16:10 ]

elmsta schreef op woensdag 15 april 2026 @ 14:22:
[...]

De sfeer is wel optimaal hier vandaag 8)7

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:56
Na ongeveer een maand met de MT te spelen en een elektrische wagen zijn dit toch wel heel mooie resultaten. De auto laad op aan 3,7kw en mijn zonnepanelen leveren een 5,25kw. Dit samen met 2x de Venus E. Dit zijn mijn bevindingen van afgelopen dagen en tot nu toe deze maand. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Qi8rzHDfT_YUZgQ8gvhMiI-ttw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ol5yjZs5FnfkATLVJvm7zpx4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ALDUrloY-gmR3_ie4LU130aNSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z0fCrebVfDLoB5Ysvge7T0vq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQB6uulakYTdH154Rj3fxQ9Ynvs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0B25pCSojE507SbEpD03HFgN.png?f=fotoalbum_large
DikkieDick schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:05:
[...]

Nou idd. Die CT003 heeft in 15 maanden op 1 dag na, en dan nog klapperend, nog nooit gewerkt. De HW P1 werkte feilloos. Wellicht doen ze het idd bewust. Net lukte het dat ie hem wel vond maar verbinden, ho maar. 1 grote doffe ellende is het weer. Wordt het misschien toch tijd voor zo'n Shelly.
Ja, als je zeker weet dat het bij 1 MT blijft. Anders de CT002 overwegen die goedkoper is.

Beste mede Tweakers,

Ik lees zo nu en dan "jij bakken"... op de persoon gespeeld.

Als je behoefte hebt aan verplassen, afreageren etc... ga dan a.u.b. een deurtje verder! Overkom je dit? Niet reageren maar rapporteren...
Een goed geïnformeerde Tweakers.. telt voor drie. *;

_/-\o_ :)F :)B _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door SatScan op 15-04-2026 16:07 ]

[...]

Geen idee. Niet verder opgezocht.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Mail van Marstek. Er zou iemand naar het probleem kijken, duurt even ivm personeelstekort.

Ondertussen opgeladen maar een vreemde actie op 70% en dan naar 100% schieten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzzwNAnplSrqn2rOcVJ3n_P3qHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqdMRzcqSwbBMNgyzslbxKh5.jpg?f=fotoalbum_large
En dit was van afgelopen nacht en daarna de vastloper.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1xYjSyF56khOmsRDKta85byJUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CayYRV3vkhvM82LJ3lESKE1s.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 387 388 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.