.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Gelukkig moet ik niet elke nacht laden. Ik heb maar 1marstek staan. Enkele malen in de maand is dit wel noodzakelijk om s'nachts te moeten laden. Voor de rest kan ik het laden regelen overdag met de overtollige zonneenergie. Wat ik wilde aantonen is de oneerlijke regeling van het capaciteits tarief. Piek, dal of super dal maakt hiervoor geen verschil. Ik vind dit niet logischTommie12 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:29:
[...]
Dus jij moet laden met ca8kW gedurende meerdere uren ('s nachts)... hoe hou je dan nul op de meter?
Heb je dan een hele bundel batterijen staan?
Dit weekend nog eens alles bekeken en gemerkt dat de kabel gewoon uit de antenne is gevallen dus zal zeker geen stevige soldering geweest zijn🤔 na zelf gesoldeerd ging mijn ontvangst van -76dBm naar -65dBm
Heb ondertussen nog een langere oude router antenne gevonden en heb nu zelf -58dBm verbinding, is nog niet super maar toch geen uitval meer gehad🤞
[ Voor 5% gewijzigd door tinamar op 08-04-2026 18:44 ]
🇧🇪 3kW 155°/ Venus E (V2) v156, BMS (v216) CT003 (v117) , DM XS212, RPI4+HA
En dat op het moment dat Tomquist de emulator bijna op punt heeft staantinamar schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:36:
Voor mensen met uitvallende CT003 kijk de antenne eens goed na, ik had ook een slechte verbinding zelfs naast de router, heb daarom de Tomquist b2550 emulator heel de winter gebruikt met de ct003 als backup in de splitter.
Dit weekend nog eens alles bekeken en gemerkt dat de kabel gewoon uit de antenne is gevallen dus zal zeker geen stevige soldering geweest zijn🤔 na zelf gesoldeerd ging mijn ontvangst van -76dBm naar -65dBm
Heb ondertussen nog een langere oude router antenne gevonden en heb nu zelf -58dBm verbinding, is nog niet super maar toch geen uitval meer gehad🤞
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
😂Maar nog niet voor de v2😏Druppeltje_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:14:
[...]
En dat op het moment dat Tomquist de emulator bijna op punt heeft staan
Deze laadt buiten de laagste prijzen om. Tevens zie ik geen regels meer van het beoogde laadschema en historisch verbruik van die dag waar hij zich op aanpaste (zo leek het). Ik zie alleen nog maar een de lijn van de energieprijzen, maar geen SOC (blauw) en verbruik (rood) Eerder werkte dat wel. Heb recent wel update een naar V148 voor beide batterijen gehad.
Daarnaast werk ik met een CT002. Welke in de basis goed aanstuurt.
Het lijkt wel of AI rekening houdt, gezien de tijden, met negatieve prijzen (vandaag tussen 12:00 en 15:00 uur) wat uiteraard niet handig is.
Hebben anderen hier ook last van of een oplossing voor de problemen zoals beschreven?
Tuurlijk wel.
Ik draai daar nu ondertussen 2 weken op.
Waarvan anderhalf week allerlei verschillende testversies.
Sinds maandag op de ''definitieve''.
Vooral zijn efficiency optimizer vind ik een serieuze meerwaarde.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Dank voor de snelle reacties. Ik heb het idee dat ik net iets anders bedoel of het niet helemaal begrijp wat u bedoelt. Want dat 100W vragen en op een andere fase 100W terugleveren netto 0 levert dat snap ik allemaal.SatScan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:44:
[...]
Niet elke dag is een zonnige dag... dus het is een afweging tussen kosten/afschrijving en besparing over alle dagen van het jaar.
Mijn doel is om zoveel als redelijkerwijs mogelijk is zelfvoorzienend te zijn. En dat lukt zo'n 9 maanden per jaar, maar de donkere maanden niet. Daar pas ik mijn systeem niet op aan. Hetzelfde geldt net andersom voor de zonnige dagen; dan doe ik het ook niet. Ik neem wat als doorsnee het meest effectief is: kosten/besparing.
In mijn persoonlijk energie profielgeval zijn dat twee batterijen.
1 of 3 fasen maakt niet: zoals je in de TS kunt lezen, wordt eerst alles in de SM vereffend voordat het naar de telramen in de SM gaan.
Als je op 1 fase 100W vraagt en op een andere fase 100W teruglevert, is dit effectief 0 in de SM (in dit voorbeeld letterlijk NOM).
Mijn scenario is:
Je verbruikt niets
Je zonnepanelen leveren gedurende dag 3.6kW /u
1 accu kan met 2.5kW laden (op 1 fase)
Je zonnepanelen leveren 3.6-2.5=1.1 kW meer. Dat lever je dus terug naar het net.
We kunnen de boiler, vaatwasser etc allemaal overdag laten draaien maar ik ga niet van 9u tot 17u constant 1.1kW zelf verbruiken. Zoals gisteren leveren ik dus 8u 1.1kW terug = 8.8kWh.
Als ik dit simuleer met mijn verbruik van afgelopen jaar kom ik uit op 7% van mijn verbruik dat ik 'te veel' teruglever. Dit komt neer op circa €100 per jaar.
Wanneer ik 2x Marstek neem, op 2 verschillende fases dan kan ik tot 2x 2.5kW = 5kW gelijktijdig laden. En dus de totale 3.6kW van de zonnepanelen kan opvangen. Totdat de accu's vol zitten.
Nu zie ik tm vandaag nog de aanbieding van 1x Jackery solarvault 10.08 kWh. Op dit moment zelfde prijs als 2x Marstek, maar dan heb ik 'maar' 1x 2.5kW laden.
3 weken geleden was ik 100% voor de Marstek gegaan (bij een prijs van ong €1125 per accu). Nu is het voor ong 10kWh beiden €2600.
(Of gewoon even wachten tot de prijzen weer dalen zodat de Marstek weer interessanter is?)
Als je niet thuis bent, is dat meestal maar 100-300W he. Nuja, op zich boeit die 800W injectie niet als de batterij toch al tegen de middag vol is want dan lig je nog een hele namiddag verder te injecteren.SatScan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:49:
[...]
En je hebt geen actueel huisverbruik in de tussentijd?
2 batterijen hebben ook pas nu als je ze effectief leeg krijgt.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Je kan je benieuwdheid stillen door te lezen wat er boven staat. Er werd iemand aangeraden om 15-25kWh aan marsteks te voorzien, waarna iemand anders aangaf dat er dan betere oplossingen zijn waar ik op aanpikte door aan te geven waar deze producten beschikbaar zijn.SatScan schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:56:
[...]
Ik ben altijd benieuwd waarom je dit hier komt droppen? Heb je dat ook in de andere topics van thuisbatterijen gedaan. Voor mij voegt deze informatie niets toe. (ps: je vergeet aliexpress daar zijn ze waarschijnlijk nog goedkoper)
Ik heb bewust de keuze voor dit product gemaakt met de voor mij valide argumenten. En ja, de prijzen blijven in beweging... net zoals de beurs en andere producten...in de prijsvergelijker op deze site.
Dit wil niet zeggen dat er niets te zeggen valt voor 1 of 2 marsteks.
Omdat ik enkel lilygo_mt1_v3.yaml zie staan dacht ik dat het enkel voor v3 was, dus die yaml kan ik ook voor de v2 gebruiken?Druppeltje_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:04:
[...]
Tuurlijk wel.
Ik draai daar nu ondertussen 2 weken op.
Waarvan anderhalf week allerlei verschillende testversies.
Sinds maandag op de ''definitieve''.
Vooral zijn efficiency optimizer vind ik een serieuze meerwaarde.
Het gaat om de emulator, geen Modbus!! :-)tinamar schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:32:
[...]
Omdat ik enkel lilygo_mt1_v3.yaml zie staan dacht ik dat het enkel voor v3 was, dus die yaml kan ik ook voor de v2 gebruiken?
PS: deze emulator gaat echt rocken!! Veel beter als de CT003, daar je de rotatie en ontlaad vermogen kan instellen, veel betere efficiëntie dus!
Naamsverandering ook, geen b2500 meer. Maar Astrameter
[ Voor 26% gewijzigd door NoFate op 08-04-2026 20:51 ]
Ik was bij de eerste test echt sceptisch omdat hij echt bokkesprongen maakte en serieus achter de feiten aanliep hier. Toen kwam websocket en had ik dat SSL probleem.NoFate schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:49:
[...]
Het gaat om de emulator, geen Modbus!! :-)
PS: deze emulator gaat echt rocken!! Veel beter als de CT003, daar je de rotatie en ontlaad vermogen kan instellen, veel betere efficiëntie dus!
Naamsverandering ook, geen b2500 meer. Maar Astrameter
Maar nu.. ondertussen is de CT003 hier al 2 weken uitgeplugd.
Alle laden en ontladen onder de 700W (350 ingesteld) gebeurd met 1 batterij. En dàt is echt een meerwaarde.
Toppunt van heel de emulator.. ik heb bij wijze van test de API geactiveerd en toegevoegd in HA. Ik wou testen of dat verbindingsprobleem een CT of een batterij probleem was. Ik heb die zaterdag in de loop van de dag aangezet, en die loopt nog altijd stabiel.
Ah. Dat is goed om te horen dat de API wel werkt met de CT emulator, dan zijn de metertjes misschien het issue, soort van overload :-)Druppeltje_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:59:
[...]
Ik was bij de eerste test echt sceptisch omdat hij echt bokkesprongen maakte en serieus achter de feiten aanliep hier. Toen kwam websocket en had ik dat SSL probleem.
Maar nu.. ondertussen is de CT003 hier al 2 weken uitgeplugd.
Alle laden en ontladen onder de 700W (350 ingesteld) gebeurd met 1 batterij. En dàt is echt een meerwaarde.
Toppunt van heel de emulator.. ik heb bij wijze van test de API geactiveerd en toegevoegd in HA. Ik wou testen of dat verbindingsprobleem een CT of een batterij probleem was. Ik heb die zaterdag in de loop van de dag aangezet, en die loopt nog altijd stabiel.
Nuja, hebben we die API nog nodig. Met die MQTT insights kan je ook de batterijen disablen etc...
[ Voor 5% gewijzigd door NoFate op 08-04-2026 21:19 ]
En is dat spul goedgekeurd bij Synergrid voor installatie in BE? Ik vrees ervoor, kan serieuze problemen geven als je eens iets voor hebt.Driehoek schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:38:
[...]
Voor 30kWh ben je 7200 euro kwijt bij marstek.
Hybride omvormer 1000 euro ruim geteld. De batterij 3000 euro. Dat is 4000 vs 7200.
Het is een EU warehouse, prijzen zijn in USD maar leveren gewoon in de lage landen (vanuit Polen). Op Amazon vind je de batterijen ook terug.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Ja..DSSW schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:24:
[...]
En is dat spul goedgekeurd bij Synergrid voor installatie in BE? Ik vrees ervoor, kan serieuze problemen geven als je eens iets voor hebt.
En dacht tussen alle geweld van de afgelopen paar dagen dacht even wat anders.
Wellicht heeft hier iemand wat aan.
Alvast het moraal van het verhaal is dat er wellicht iemand wat heeft aan mijn scripts om de Marstek op een andere manier dan HA o.i.d aan te sturen.
Kleine uitleg:
Sinds twee jaar draai ik hier in NL met een zelfbouw thuisbatterij n.a.v deze thread: Eenvoudige thuisaccu samenstellen
Bedoeling is NOM en hoef niet te handelen in stroom.
Maar dit is alvast ter voorbereiding als de saldering wegvalt.
Toen der tijd was het zelfbouwen goedkoper dan de verkrijgbare bestaande systemen.
Maar nu sinds 2 weken een Marstek Venus E v3.0 in huis gehaald.
Om meer capaciteit te hebben maar ook een hogere injectie om meer vermogen af te kunnen dekken.
Voor de Marstek gekozen vanwege de Open API en mogelijkheid tot aansturen op vermogen.
En de prijs was leuk (1100 euro) en goedkoper dan mijn huidige setup uit up te graden.
Scripts:
PhP scripts zijn op dit moment nog een grote bende.
Ben nog aan het debuggen maar deel ze alvast graag voor diegene die er belang bij heeft om er snippets uit te halen.
https://github.com/Siewert308SW/PiBattery_Marstek_controlBeta
Setup:
- 1 x Raspberry Pi4 (EMS)
- 2 x EcoFlow Powerstream micro omvormers
- 1 x Homewizard P1
- 7 x Homewizard sockets
- 1 x Homewizard KwH meter (zonnepanelen)
- 3 x PowerQueen 25,6v 100ah batterijen (parallel)
- 2 x Victron IP22 12a laders
- 1 x PowerQueen 20a lader
- 1 x NOEIFEVO 10a lader
Doet wat calculatie en schakelt 1 of meerdere HW sockets (laders) naar gelang van het PV overschot om de accus te vullen.
En anders om doet hij het zelfde maar dan om via de API de ecoflows aan te sturen om alles op NOM te houden.
Dus eigenlijk wat de Marstek ook doet. ;-)
Na een paar dagen mijn huidige php scripts te herschrijven draait het nu twee dagen stabiel.
Enkel vandaag een UTP vanuit de meterkast naar de garage aangelegd en aan gesloten, daar draait het wel stabieler van. ;-)
Marstek werkt tot op heden naadloos samen met mijn huidige setup.
En nu is elke fase voorzien wel op een maximum van 800w.
Garage is nu een mooie powerplant geworden, De Marstek staat nog niet op de foto die staat aan de andere kant van de Garage en wij weten wel hoe die er uitziet, toch?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Enphase IQ8+ @ 8,1kWp (Oost/West) \-/ 7.5kWh DIY Thuisbatterij & Marstek Venus E v3.0 \-/ MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ Segway E125s \-/ My piBattery @ GitHub
Ik ken de Nederlandse situatie niet maar AI is in Belgie geen rendabele modus. De laad/ontlaadverliezen zijn te hoog om het prijsvoordeel te compenseren. Prijsverschillen zijn klein in de winter. Vanaf half maart worden ze groter als er weer veel aanbod is van zonnestroom maar dan heb ik met mijn panelen ook overschot.EddieW schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:35:
Ik heb een vreemd probleem met de AI integratie.
Deze laadt buiten de laagste prijzen om. Tevens zie ik geen regels meer van het beoogde laadschema en historisch verbruik van die dag waar hij zich op aanpaste (zo leek het). Ik zie alleen nog maar een de lijn van de energieprijzen, maar geen SOC (blauw) en verbruik (rood) Eerder werkte dat wel. Heb recent wel update een naar V148 voor beide batterijen gehad.
Daarnaast werk ik met een CT002. Welke in de basis goed aanstuurt.
Het lijkt wel of AI rekening houdt, gezien de tijden, met negatieve prijzen (vandaag tussen 12:00 en 15:00 uur) wat uiteraard niet handig is.
Hebben anderen hier ook last van of een oplossing voor de problemen zoals beschreven?[Afbeelding]
De AI-modus is ook erg simplistisch geïmplementeerd, eigenlijk helemaal niet zo I.
Ik krijg trouwens wel de volledige grafiek.
[ Voor 12% gewijzigd door PNARI op 09-04-2026 07:55 ]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Op een andere lokatie heb ik wel het juiste AI overzicht zoals jij ook hebt.PNARI schreef op donderdag 9 april 2026 @ 06:27:
[...]
Ik ken de Nederlandse situatie niet maar AI is in Belgie geen rendabele modus. De laad/ontlaadverliezen zijn te hoog om het prijsvoordeel te compenseren. Prijsverschillen zijn klein in de winter. Vanaf half maart worden ze groter als er weer veel aanbod is van zonnestroom maar dan heb ik met mijn panelen ook overschot.
De AI-modus is ook erg simplistisch geïmplementeerd, eigenlijk helemaal niet zo I.
Ik krijg trouwens wel de volledige grafiek. [Afbeelding]
Waarom dat bij mij op de plek waarover ik aangeef dat AI niet meer werkt zoals eerder is mij een raadsel.
Ik heb mijn Venus C (wat ook een V1 apparaat is) eens 3 dagen op geforceerd 100% laten staan, maar zie toch nergens de cel voltages verbeteren door een BMS (zie hieronder). Zal nu nog eens met mijn Venus E v2 proberen komende week, maar heb er niet veel hoop op. Beide laatste (beta) firmware & BMS.SatScan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:48:
Ik zou nog en keer terugkomen over de celbalancing van de Marstek batterijen.
Ik heb deze uitgevoerd op de v1 (oudste model)
...
Wat mij betreft case closed!
In beide gevallen hielp alleen een herstart van de Marstek.
Ik zie verder geen vreemde dingen in de communicatie met de P1 meter.
Is dit een bekend probleem? Mijn Marstek draait op firmware 144 en ik gebruik een HomeWizzard P1 meter.
Ik heb ook nog een Marstek CT003 P1 meter liggen. Gaat het stabieler werken als ik deze ga gebruiken met de Marstek?
Heeft een firmware upgrade naar 147 of 148 zin?
Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie
Venus E3 147--> 148
CT003 116-->118
Marstek gaf het advies om te upgraden via de volgende methode;
LAN kabel eruit
Stroom kabel eruit
Stroom kabel backup eruit (indien je die gebruikt)
Upgrade proces starten via tablet/smartphone via bluetooth
Hiervoor had ik regelmatig dat het upgrade proces pas na een 2e keer werkte.
Met bovenstaande methode werkt het in 1x.
Oke laten we eerst de te hanteren begrippen met elkaar uitlijnen.O_Tiby schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:21:
[...]
Dank voor de snelle reacties. Ik heb het idee dat ik net iets anders bedoel of het niet helemaal begrijp wat u bedoelt. Want dat 100W vragen en op een andere fase 100W terugleveren netto 0 levert dat snap ik allemaal.
Mijn scenario is:
Je verbruikt niets
Je zonnepanelen leveren gedurende dag 3.6kW
1 accu kan 2.5kW laden (op 1 fase)
Je zonnepanelen leveren 3.6-2.5=1.1 kW meer. Dat lever je dus terug naar het net.
We kunnen de boiler, vaatwasser etc allemaal overdag laten draaien maar ik ga niet van 9u tot 17u constant 1.1kW zelf verbruiken. Zoals gisteren leveren ik dus 8u 1.1kW terug = 8.8kW.
Als ik dit simuleer met mijn verbruik van afgelopen jaar kom ik uit op 7% van mijn verbruik dat ik 'te veel' teruglever. Dit komt neer op circa €100 per jaar.
Wanneer ik 2x Marstek neem, op 2 verschillende fases dan kan ik tot 2x 2.5kW = 5kW gelijktijdig laden. En dus de totale 3.6kW van de zonnepanelen kan opvangen. Totdat de accu's vol zitten.
Nu zie ik tm vandaag nog de aanbieding van 1x Jackery solarvault 10.08 kWh. Op dit moment zelfde prijs als 2x Marstek, maar dan heb ik 'maar' 1x 2.5kW laden.
3 weken geleden was ik 100% voor de Marstek gegaan (bij een prijs van ong €1125 per accu). Nu is het voor ong 10kWh beiden €2600.
(Of gewoon even wachten tot de prijzen weer dalen zodat de Marstek weer interessanter is?)
kW is voor mij actueel gebruik
kWh is voor mij de opgeslagen energie
Dus een MT Venus E kan 2500w laden/ ontladen (2.5kW)
En heeft in totaal 5.12kWh aan opslagcapaciteit waarvan 0.61kWh niet gebuikt kan worden.
PV systemen drukken we uit in Watt Piek (WP) en door rekening te houden met de ligging/helling etc. kun je een inschatting maken hoeveel kWh een installatie kan opleveren per jaar.
- het laden en ontladen werkt in de Nul Op de Meter (NOM) modi 24/7. Dan weer een beetje laden bij overschot en dan weer een beetje ontladen bij meer vraag dan vanuit de PV beschikbaar is.
- een hele laad en ontlaad hoeveelheid (kWh) is een cycli
- NOM is en begrip en geen letterlijke norm, de meeste batterijen leveren actueel altijd iets meer W terug om net afname te minimaliseren.
Dus heb je 2 MT dan kun je max* (2x 2500w) gelijktijdig 5000w laden en 5000w ontladen. Hiermee vang je eenvoudiger pieken op.
*Elke MT dient voor 2500w ontlading op een eigen groep te zijn aangesloten.
Wat is nu precies je vraag?
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Heb je de API uit staan? Zo niet die uitzetten.lvhb schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:51:
Binnenkort ben ik enkele dagen niet thuis en wil eens AI optimalisatie proberen. Gisteren toch maar eens geprobeerd of dat werkt. Niet dus. De marstek verliest om de 2 minuten de CT verbinding, herstelt dan de verbinding vanzelf en herhaalt dat een aantal keer tot de verbinding met de CT definitief wegvalt. De batterij uitschakelen met stekker uit stopkontakt lost het probleem op als ik na de herstart binnen de 2 minuten AI optimalisatie vervang door de zelf geïnitieerd of manual. De batterij zit voor alles op de laatste firmware versie. Bestaat er een oplossing voor? Bij Marstek zitten ze met personeels tekort dus geen hulp van die kant. Dank U.
Vreemd dat in de andere modi wel stabiele verbinding met de CT is en in AI niet. In AI modi is er toegang tot internet (is vereist)?
Voor iedereen die de AI mode wil uitproberen: het kan enkele dagen duren voordat dit gaat werken en dan nog is het niet echt een hele 'slimme' AI uitvoering...
En je bent heel zeker dat dit door de AI instelling komt en niet door iets anders?lvhb schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:51:
Binnenkort ben ik enkele dagen niet thuis en wil eens AI optimalisatie proberen. Gisteren toch maar eens geprobeerd of dat werkt. Niet dus. De marstek verliest om de 2 minuten de CT verbinding, herstelt dan de verbinding vanzelf en herhaalt dat een aantal keer tot de verbinding met de CT definitief wegvalt. De batterij uitschakelen met stekker uit stopkontakt lost het probleem op als ik na de herstart binnen de 2 minuten AI optimalisatie vervang door de zelf geïnitieerd of manual. De batterij zit voor alles op de laatste firmware versie. Bestaat er een oplossing voor? Bij Marstek zitten ze met personeels tekort dus geen hulp van die kant. Dank U.
Behoudens ik me vergis is dit de eerste keer dat er melding gemaakt word van verbindingsverlies door een andere modus te selecteren dan manueel of zelf geïnitieerd.
Ja eerst een upgrade aanvragen!ReneK schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:22:
Mijn Marstek Venus E 3.0 heeft een aantal weken prima gefunctioneerd. De afgelopen dagen vertoont-ie echter een raar gedrag: hij blijft 's nachts soms hangen op een constante output power. Eén keer constant op 325 W, terwijl de P1 meter liet zien dat er energie naar het grid werd geëxporteerd terwijl het eigen verbruik van het huis veel lager was. De andere keer stond-ie vast op 87 W output power, terwijl de P1 meter fluctueerde tussen ca. -20 W en +20 W.
In beide gevallen hielp alleen een herstart van de Marstek.
Ik zie verder geen vreemde dingen in de communicatie met de P1 meter.
Is dit een bekend probleem? Mijn Marstek draait op firmware 144 en ik gebruik een HomeWizzard P1 meter.
Ik heb ook nog een Marstek CT003 P1 meter liggen. Gaat het stabieler werken als ik deze ga gebruiken met de Marstek?
Heeft een firmware upgrade naar 147 of 148 zin?
Ik snap je redenatie niet helemaal. Stel je hebt 2 batterijen van 2,5 kW elk en je zonnepanelen leveren 3,6 kW per uur dan heb je toch alsnog na 3 uur op een dag die 2 batterijen propvol zitten en zal er over de rest van de dag PV-stroom naar het net gaan (ja niet die 1.1 gedurende het laden, maar uiteindelijk buiten die 3 uur wel alle andere PV-opbrengst)O_Tiby schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:21:
[...]
Dank voor de snelle reacties. Ik heb het idee dat ik net iets anders bedoel of het niet helemaal begrijp wat u bedoelt. Want dat 100W vragen en op een andere fase 100W terugleveren netto 0 levert dat snap ik allemaal.
Mijn scenario is:
Je verbruikt niets
We kunnen de boiler, vaatwasser etc allemaal overdag laten draaien maar ik ga niet van 9u tot 17u constant 1.1kW zelf verbruiken. Zoals gisteren leveren ik dus 8u 1.1kW terug = 8.8kW.
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Thanks, ga ik doen. Moet het blijkbaar zelf aanvragen, want volgens de app is 144 nog steeds de meest recente versie.
Ik heb overigens zojuist de CT0003 erbij gezet in de meterkast. Wat opvalt is dat de Marstek nu veel sneller reageert op fluctuaties in totale stroomverbruik in huis en op fluctuaties in output power van de zonnepanelen. Met de HomeWizzard P1 meter reageerde-ie vrij traag.
Er bestaat geen 3,6 kW per uur. Als je 3,6 kWh per uur bedoelt, dan heet dit gewoon 3,6 kW.antoinevromen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:26:
[...]
.. en je zonnepanelen leveren 3,6 kW per uur ..
NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…
Gelukkig hebben we nog taalvirtuozen hier; Kunnen we nu weer terug naar de vraag of heb je daar geeneatme schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:04:
[...]
Er bestaat geen 3,6 kW per uur. Als je 3,6 kWh per uur bedoelt, dan heet dit gewoon 3,6 kW.
zinnig antwoord op.
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Ik heb uitiendelijk ook om een nieuwere versie gevraagd (de laatste van v148).ReneK schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:44:
[...]
Thanks, ga ik doen. Moet het blijkbaar zelf aanvragen, want volgens de app is 144 nog steeds de meest recente versie.
Ik heb overigens zojuist de CT0003 erbij gezet in de meterkast. Wat opvalt is dat de Marstek nu veel sneller reageert op fluctuaties in totale stroomverbruik in huis en op fluctuaties in output power van de zonnepanelen. Met de HomeWizzard P1 meter reageerde-ie vrij traag.
Geen idee hoe het firmware proces erachter eruit ziet... ik lees dat sommige al op 157/158 zitten.
Je een beetje inlezen kan echt geen kwaad.Niekniek89 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:11:
[...]
Ik heb uitiendelijk ook om een nieuwere versie gevraagd (de laatste van v148).
Geen idee hoe het firmware proces erachter eruit ziet... ik lees dat sommige al op 157/158 zitten.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
1350 nu, was 1200 kort, en rond dec/jan ook 1250-1300 meen ik. Dus valt mee toch?saken schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:35:
Wat zijn die Marsteks duur geworden in een paar week tijd....
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
3.55v is vol...Avenger 2.0 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:06:
[...]
Ik heb mijn Venus C (wat ook een V1 apparaat is) eens 3 dagen op geforceerd 100% laten staan, maar zie toch nergens de cel voltages verbeteren door een BMS (zie hieronder). Zal nu nog eens met mijn Venus E v2 proberen komende week, maar heb er niet veel hoop op. Beide laatste (beta) firmware & BMS.
[Afbeelding]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Hoe kun je een update starten als de stroomkabel er uit is?Niekniek89 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:19:
Zojuist de fw upgrade gehad van;
Venus E3 147--> 148
CT003 116-->118
Marstek gaf het advies om te upgraden via de volgende methode;
LAN kabel eruit
Stroom kabel eruit
Stroom kabel backup eruit (indien je die gebruikt)
Upgrade proces starten via tablet/smartphone via bluetooth
Hiervoor had ik regelmatig dat het upgrade proces pas na een 2e keer werkte.
Met bovenstaande methode werkt het in 1x.
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Onlangs 1150, scheelt dus 200 euro met 3 weken geleden. Maar de gemiddelde prijs zal 1250 zijn?PCJR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:19:
[...]
1350 nu, was 1200 kort, en rond dec/jan ook 1250-1300 meen ik. Dus valt mee toch?
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Je beschrijving is incompleet of open voor discussies.O_Tiby schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:21:
Mijn scenario is:
Je verbruikt niets
Je verbruikt de hele dag niks: dat is onzin. Minimaal draait je router voor internet.
3.6kW gedurende de dag: wat bedoel je nu? Totaal 3.6 over de hele dag opbrengst ?
De MT Venus E 5.12 heeft een capaciteit van 5,12kW. Er kan dus max. 5.12 kW in. Dus je komt met 3.6 op de hele dag 5.12 -3.6= 1.5kW (1500W) te kort om 1x een Venus E vol te krijgen per dag.
Dat de accu dit doet met 2500W tegelijk maakt niks uit.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Die heb ik zelf niet kunnen reproduceren. P1 werkt stabieler dan de CT003.ReneK schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:44:
[...]
Omdat de batterij "aan" blijft staan, ondanks dat je de stroomkabel eruit haaltTHE_BASE schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:34:
[...]
Hoe kun je een update starten als de stroomkabel er uit is?
Advies van Marstek feedback zelf....
Ja, die procedure is al sinds eind vorig jaar standaard!Niekniek89 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:38:
[...]
Omdat de batterij "aan" blijft staan, ondanks dat je de stroomkabel eruit haalt.
Die discussies krijg je als er gegoocheld wordt met kW en kWh door mekaar…3DWim schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:36:
[...]
Je beschrijving is incompleet of open voor discussies.
Je verbruikt de hele dag niks: dat is onzin. Minimaal draait je router voor internet.
3.6kW gedurende de dag: wat bedoel je nu? Totaal 3.6 over de hele dag opbrengst ?
De MT Venus E 5.12 heeft een capaciteit van 5,12kW. Er kan dus max. 5.12 kW in. Dus je komt met 3.6 op de hele dag 5.12 -3.6= 1.5kW (1500W) te kort om 1x een Venus E vol te krijgen per dag.
De inhoud van een batterij wordt weergegeven in KWh, niet in kW. Het vermogen van de omvormer in kW.
Als je gedurende 2 uur een batterij laadt met 2,5 kW dan zit de batterij van 5 KWh vol (zonder rekening te houden met rendement)
Is basis kennis electriciteit en belangrijk als je met zulke apparaten begint te klussen
[ Voor 19% gewijzigd door DSSW op 09-04-2026 13:05 ]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net
Dat is de laatste firmware voor V1/v2 die v158. Voor v3 is v148 equivalent.Niekniek89 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:11:
[...]
Ik heb uitiendelijk ook om een nieuwere versie gevraagd (de laatste van v148).
Zonder nu in de val van taalvirtuozen te vallen bedoelt hij dat hij 3,6 kW PVpiek heeft. Dus hij zal op een zonnige dag dan ongeveer per uur 3,5 kWh opwekken als de panelen maximaal werken. Vandaar dat hij naar 2 batterijen wil omdat hij in 1 batterij in 1 uur maar 2,5 kWh kwijt kan. Wat ik eerder schreef is dat hij bij 2 batterijen die 3,6 kW piek wel maximaal kan benutten gedurende 3 uur en daarna zitten beide batterijen vol en zal hij dus alsnog veel stroom terug gaan leveren naar het net op zomerdagen3DWim schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:36:
[...]
Je beschrijving is incompleet of open voor discussies.
Dat gaat hier precies ook van kwaad naar erger met dat allemaal door elkaar te halen. Batterijen met 5,12kW opslag en kunnen laden aan 2,5kWhDSSW schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:00:
[...]
Die discussies krijg je als er gegoocheld wordt met kW en kWh door mekaar…
De inhoud van een batterij wordt weergegeven in KWh, niet in kW. Het vermogen van de omvormer in kW.
Als je gedurende 2 uur een batterij laadt met 2,5 kW dan zit de batterij van 5 KWh vol (zonder rekening te houden met rendement)
Is basis kennis electriciteit en belangrijk als je met zulke apparaten begint te klussen
Heeft niks met het merk te maken, lifepo4 cell is vol bij 3.5-3.55. En leeg bij 2.8/2.9v.Avenger 2.0 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:05:
[...]
Toch niet voor de Venus C v1. Zo hoog nooit gezien.
Hanteer je dit niet, mis je capaciteit/geld...
Zal het doorgeven aan Marstek supportPCJR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:07:
[...]
Heeft niks met het merk te maken, lifepo4 cell is vol bij 3.5-3.55. En leeg bij 2.8/2.9v.
Hanteer je dit niet, mis je capaciteit/geld...
Graag. Ook al een paar keer gedaan. Ook gebruikers op fb hierop aangewezen.
Of het zijn gewoon super bagger C classe cellen, die niet normaal te gebruiken zijn... zou erg zielig zijn.
Lost zich meestal vanzelf opEddieW schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:58:
[...]
Op een andere lokatie heb ik wel het juiste AI overzicht zoals jij ook hebt.
Waarom dat bij mij op de plek waarover ik aangeef dat AI niet meer werkt zoals eerder is mij een raadsel.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Letterlijk in de laad modus laten staan zodat de batterij tussentijds een beetje kan bijladen. Manueel laad modi gebruiken.Avenger 2.0 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:06:
[...]
Ik heb mijn Venus C (wat ook een V1 apparaat is) eens 3 dagen op geforceerd 100% laten staan, maar zie toch nergens de cel voltages verbeteren door een BMS (zie hieronder). Zal nu nog eens met mijn Venus E v2 proberen komende week, maar heb er niet veel hoop op. Beide laatste (beta) firmware & BMS.
[Afbeelding]
Misschien dat het bij het C type anders geregeld is. Dit heb ik proefondervindelijk getest.
[ Voor 6% gewijzigd door SatScan op 09-04-2026 13:17 ]
Ze maken hun eigen LFP cellen. Of dat goed of slecht is valt nog af te wachten. Feit is dat er wel bepaalde compromissen gesloten zijn om laagste prijs van de markt te bekomen. Zolang de capaciteit niet significant beïnvloed de komende 10 jaar bij normaal gebruik kan ik daar wel mee leven.PCJR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:12:
[...]
Graag. Ook al een paar keer gedaan. Ook gebruikers op fb hierop aangewezen.
Of het zijn gewoon super bagger C classe cellen, die niet normaal te gebruiken zijn... zou erg zielig zijn.
Heb ik gedaan voor 3 dagen. Op manueel laden 200W laten staan. En elke dag zie je dan wel 4 of 5 keer bijladen van 99% naar 100%SatScan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:16:
[...]
Letterlijk in de laad modus laten staan zodat de batterij tussentijds een beetje kan bijladen. Manueel laad modi gebruiken.
Sorry maar marstek maakt geen lifepo4 cellen. No way. Schroef een venus open en check de QR bovenop de cellAvenger 2.0 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:17:
[...]
Ze maken hun eigen LFP cellen. Of dat goed of slecht is valt nog af te wachten. Feit is dat er wel bepaalde compromissen gesloten zijn om laagste prijs van de markt te bekomen. Zolang de capaciteit niet significant beïnvloed de komende 10 jaar bij normaal gebruik kan ik daar wel mee leven.
[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 09-04-2026 13:19 ]
Heeft een Duitser op YouTube gedaan en was wel degelijk een Marstek batterijpakket. Nu ja je weet natuurlijk niet of ze ergens laten rebranden of effectief zelf maken. Chinezen liegen nogal eens graag over zo zaken...PCJR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:18:
[...]
Sorry maar marstek maakt geen lifepo4 cellen. No way. Schroef een venus open en check de QR bovenop de cell
Zo werkt mijn PV niet.antoinevromen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:06:
Zonder nu in de val van taalvirtuozen te vallen bedoelt hij dat hij 3,6 kW PVpiek heeft. Dus hij zal op een zonnige dag dan ongeveer per uur 3,5 kWh opwekken als de panelen maximaal werken.
Max. piek is maximaal als de zon er recht en haaks in schijnt. Dat gebeurt in NL maar 2x per jaar in april en september (uit mijn hoofd) bij een dakhelling van 45 grd.
Totaal op een dag is een berg met de top dus eventueel ! het max vermogen.
Dus bij het laden van een accu moet iemand dus kijken naar de gemiddelde dagopbrengst. Niet naar het "theoretische" piekvermogen.
Op een hele zonnige dag nu in april doet mijn 1.9kWp PV, 12kWh op de hele dag. Dat is ongeveer 12u.
Dat is dus geen 1.9kWh want dan zou het 1.9x12= 22.8kW/dag(12u) zijn.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Zal volgende week eens met de Venus E v2 testen.SatScan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:16:
[...]
Misschien dat het bij het C type anders geregeld is. Dit heb ik proefondervindelijk getest.
Dat marstek ze niet zelf maakt, zou kunnen, maar zit toch wel in de unit als het goed is.PCJR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:18:
[...]
Sorry maar marstek maakt geen lifepo4 cellen. No way. Schroef een venus open en check de QR bovenop de cell
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü
De app geeft nu bij een upgrade wel aan "Please keep the device's network connection unobstructed".Niekniek89 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:38:
Omdat de batterij "aan" blijft staan, ondanks dat je de stroomkabel eruit haalt.
WIFI/netwerkkabel moet dus verbonden blijven blijkbaar (dacht dat bij vorige versies dit ook niet moest).
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Gaat om netwerk van je telefoon.r2504 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:25:
De app geeft nu bij een upgrade wel aan "Please keep the device's network connection unobstructed".
Heb mijne ook eens paar dagen op ups mode laten staanAvenger 2.0 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:06:
[...]
[Afbeelding]
De venus e 5,12 dan
Ik zag de cell diff zelfs oplopen
Er word niks gebalanceerd
Deze stikker zegt natuurlijk niks, gaat om de cellen binnenin. Die zijn van Eve, Catl, Calb or Rept. Zijn de bekendste...tweeek schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:23:
[...]
Dat marstek ze niet zelf maakt, zou kunnen, maar zit toch wel in de unit als het goed is.
[Afbeelding]
Marstek clait wel eigen Lifepo4 cells te maken - "self-developed lithium iron phosphate laminated cells" zie https://eu.marstekenergy.com/en-fr/pages/our-story en https://marstek-power.eu/en/Marstek-EnergyPCJR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:38:
[...]
Deze stikker zegt natuurlijk niks, gaat om de cellen binnenin. Die zijn van Eve, Catl, Calb or Rept. Zijn de bekendste...
ook dit zeggen ze: Marstek produces LFP (Lithium Iron Phosphate) battery cells in a dedicated 60,000 square meter area, with an annual capacity of 8 GWh, equivalent to 30 million cells.
[ Voor 3% gewijzigd door vifra op 09-04-2026 14:27 ]
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v144 en CT003 v117
Ja dat komt overeen met mijn eigen cijfers en wat ik probeerde uit te leggen dat de vraagsteller bedoelde. Dus gedurende een aantal uur op een dag heeft hij 3,6 kWh uur opbrengst terwijl hij schrijft maar 2,5 kWh in 1 batterij te kunnen stoppen en dus 1,1 kWh volgens hem "kwijt" raakt aan het net. Het enige dat ik heb geprobeerd is om hem rekenkundig te laten zien dat na 3 uur ook 2x 5 kWh Marstek vol zullen zitten en alle opwek links en rechts van de "berg" die jij beschrijft alsnog naar het net op gaat. Dus met 2 x 5 kWh Marstek haalt hij zijn "verlies" naar het net ook niet kwijt. Als ik jouw cijfers extrapoleer, dan heeft hij ongeveer het dubbele van jou aan PV liggen, dus een verwachte dagopbrengst van rond de 20 kWh . Als de stelling van de vraagsteller is dat hij niets verbruikt gedurende de dag (twijfelachtig), dan moet hij al 4 batterijen plaatsen om in april niets naar het net te sturen. Ik ben alleen bang dat hij dat allemaal in de nacht niet op krijgt en dus de volgende dag geen 20kWh meer kwijt kan omdat de batterijen niet helemaal leeg geraken.3DWim schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:22:
[...]
Zo werkt mijn PV niet.
Max. piek is maximaal als de zon er recht en haaks in schijnt. Dat gebeurt in NL maar 2x per jaar in april en september (uit mijn hoofd) bij een dakhelling van 45 grd.
Totaal op een dag is een berg met de top dus eventueel ! het max vermogen.
Dus bij het laden van een accu moet iemand dus kijken naar de gemiddelde dagopbrengst. Niet naar het "theoretische" piekvermogen.
Op een hele zonnige dag nu in april doet mijn 1.9kWp PV, 12kWh op de hele dag. Dat is ongeveer 12u.
Dat is dus geen 1.9kWh want dan zou het 1.9x12= 22.8kW/dag(12u) zijn.
Dan snap ik niet waarom ze niet 5kwh van 5kwh beschikbaar stellen, van 2.8v tot 3.55v.... rare lui, er zit vast iets achter.vifra schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:59:
[...]
Marstek clait wel eigen Lifepo4 cells te maken - "self-developed lithium iron phosphate laminated cells" zie https://eu.marstekenergy.com/en-fr/pages/our-story
ook dit zeggen ze: Marstek produces LFP (Lithium Iron Phosphate) battery cells in a dedicated 60,000 square meter area, with an annual capacity of 8 GWh, equivalent to 30 million cells.
Ik heb tot dusver alleen maar geconstateerd dat de Marstek met de CT003 een sneller regelgedrag laat zien.THE_BASE schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:37:
[...]
Die heb ik zelf niet kunnen reproduceren. P1 werkt stabieler dan de CT003.
Of het met de CT003 ook stabieler of minder stabiel werkt moet de komende dagen wel duidelijk worden denk ik.
Nee gaat via BTr2504 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:25:
[...]
De app geeft nu bij een upgrade wel aan "Please keep the device's network connection unobstructed".
WIFI/netwerkkabel moet dus verbonden blijven blijkbaar (dacht dat bij vorige versies dit ook niet moest).
Dit laatste is het probleem met meerdere batterijen. Je krijgt ze nooit meet leeg om ze de volgende weer te kunnen vullen. Het is dus hooguit uitstel van executie (=dat je weer terug levert).antoinevromen schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:00:
[...]
Ja dat komt overeen met mijn eigen cijfers en wat ik probeerde uit te leggen dat de vraagsteller bedoelde. Dus gedurende een aantal uur op een dag heeft hij 3,6 kWh uur opbrengst terwijl hij schrijft maar 2,5 kWh in 1 batterij te kunnen stoppen en dus 1,1 kWh volgens hem "kwijt" raakt aan het net. Het enige dat ik heb geprobeerd is om hem rekenkundig te laten zien dat na 3 uur ook 2x 5 kWh Marstek vol zullen zitten en alle opwek links en rechts van de "berg" die jij beschrijft alsnog naar het net op gaat. Dus met 2 x 5 kWh Marstek haalt hij zijn "verlies" naar het net ook niet kwijt. Als ik jouw cijfers extrapoleer, dan heeft hij ongeveer het dubbele van jou aan PV liggen, dus een verwachte dagopbrengst van rond de 20 kWh . Als de stelling van de vraagsteller is dat hij niets verbruikt gedurende de dag (twijfelachtig), dan moet hij al 4 batterijen plaatsen om in april niets naar het net te sturen. Ik ben alleen bang dat hij dat allemaal in de nacht niet op krijgt en dus de volgende dag geen 20kWh meer kwijt kan omdat de batterijen niet helemaal leeg geraken.
Dit geldt ook voor mijzelf. Ik heb er 2 maar ze zijn vol op een betere dag om ongeveer 1400 uur. Totale productie op een zonnige is al >20kwh. De volgende ochtend zit er minstens 50% in. En dan heb ik de boiler al naar 60 graden gebracht (met WP). Op een dag als gister of eergister verbruik ik minder dan een kwh uit het net en lever ik alsnog 5-10 kwh terug. Zelfs als ik ga koelen met de WP blijf ik terug leveren.
Zeker heel raar is het... of toch niet? Als je 10 jaar garantie geeft, is het heel gebruikelijk om niet alle overschot aan capaciteit direct vrij te geven.PCJR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:09:
[...]
Dan snap ik niet waarom ze niet 5kwh van 5kwh beschikbaar stellen, van 2.8v tot 3.55v.... rare lui, er zit vast iets achter.
Bijvoorbeeld bij EV’s is dit ook gebruikelijk. De garage leest de huidige capaciteit uit en de software kalibreert de celvoltages weer zo, dat het binnen de kWh-specificaties valt.
Neem bijvoorbeeld Porsche en Tesla. Kom je een keer echt zonder stroom te staan, dan kan er hiermee 'reservecapaciteit' worden vrijgegeven.
Die van BYD niet? of zijn dat ook oem merken...PCJR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:38:
[...]
Deze stikker zegt natuurlijk niks, gaat om de cellen binnenin. Die zijn van Eve, Catl, Calb or Rept. Zijn de bekendste...
Volgens mij geven ze hier ook geen garantie op, dus als je binnen 5 jaar maar 70 à 80% capaciteit hebt terwijl dat meer 85 - 90% had moeten zijn, ze je geen nieuwe batterij gaan sturen of geen extra capaciteit remote gaan unlocken. Betwijfel ook dat er nog iets van software of firmware updates zal komen voor een 5-jaar oude batterij. Wil wel geloven dat ze misschien conservatief de batterij hebben ingesteld om de cellen zoveel mogelijk te ontzien (gezien het nog altijd twijfelachtig is of en hoe de BMS juist aan balancing doet).SatScan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:31:
[...]
Zeker heel raar is het... of toch niet? Als je 10 jaar garantie geeft, is het heel gebruikelijk om niet alle overschot aan capaciteit direct vrij te geven.
Ik heb het idee dat het verschil in AI-optimalisatie inzicht zit in de verschillende versies. V147 (volledig overzicht met laadschema etc.) met V148 (alleen nog maar groene munttekens).
Hebben anderen dat verschil toevallig ook opgemerkt?
Dat zou ik niet durven zeggen, de eerste Venus E’s zijn ondertussen toch ook al 1,5 jaar oud en er komen nog steeds vlot updatesAvenger 2.0 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:47:
[...]
Volgens mij geven ze hier ook geen garantie op, dus als je binnen 5 jaar maar 70 à 80% capaciteit hebt terwijl dat meer 85 - 90% had moeten zijn, ze je geen nieuwe batterij gaan sturen of geen extra capaciteit remote gaan unlocken. Betwijfel ook dat er nog iets van software of firmware updates zal komen voor een 5-jaar oude batterij. Wil wel geloven dat ze misschien conservatief de batterij hebben ingesteld om de cellen zoveel mogelijk te ontzien (gezien het nog altijd twijfelachtig is of en hoe de BMS juist aan balancing doet).
Moet zeggen dat dit zelfs mijn verwachtingen overtreft. Had zeker gedacht dat we na de v3 geen (grote) updates meer voor v1 en v2 gingen krijgen. Maar of ze dat 5 jaar volhouden betwijfel ik, deze zomer is er al v4 en binnen 3 jaar zitten we waarschijnlijk aan v6, v7 of v8. Uiteindelijk kreeg mijn SMA omvormer na 4 jaar ook geen update meer.DSSW schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:55:
[...]
Dat zou ik niet durven zeggen, de eerste Venus E’s zijn ondertussen toch ook al 1,5 jaar oud en er komen nog steeds vlot updates
De API staat uit . Internet werkt goed. Alleen in AI modus valt de CT telkens na 2' weg . Werkt perfect in andere modi.SatScan schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:10:
[...]
Heb je de API uit staan? Zo niet die uitzetten.
Vreemd dat in de andere modi wel stabiele verbinding met de CT is en in AI niet. In AI modi is er toegang tot internet (is vereist)?
Voor iedereen die de AI mode wil uitproberen: het kan enkele dagen duren voordat dit gaat werken en dan nog is het niet echt een hele 'slimme' AI uitvoering...
Marstek Venus E 5,12 V2 met HWp1. Firmware EMS 158. BMS 216. Communicatiemodule 2025..... Belgie
Over 5 jaar staat je marstek ergens in een vergeethoek, met 800 watt te laden op de negatieve momenten om dat later er dan weer uit te spugen rond etenstijd (met dynamisch contractje) en ben je druk bezig met een dan nieuwe generatie marstek / batterij.Avenger 2.0 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:59:
[...]
Moet zeggen dat dit zelfs mijn verwachtingen overtreft. Had zeker gedacht dat we na de v3 geen (grote) updates meer voor v1 en v2 gingen krijgen. Maar of ze dat 5 jaar volhouden betwijfel ik, deze zomer is er al v4 en binnen 3 jaar zitten we waarschijnlijk aan v6, v7 of v8. Uiteindelijk kreeg mijn SMA omvormer na 4 jaar ook geen update meer.
Komt de v4 uit? Zijn daar specs van bekend?Avenger 2.0 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:59:
[...]
Moet zeggen dat dit zelfs mijn verwachtingen overtreft. Had zeker gedacht dat we na de v3 geen (grote) updates meer voor v1 en v2 gingen krijgen. Maar of ze dat 5 jaar volhouden betwijfel ik, deze zomer is er al v4 en binnen 3 jaar zitten we waarschijnlijk aan v6, v7 of v8. Uiteindelijk kreeg mijn SMA omvormer na 4 jaar ook geen update meer.
We komen erMg4gebruiker schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:28:
[...]
Dit laatste is het probleem met meerdere batterijen. Je krijgt ze nooit meet leeg om ze de volgende weer te kunnen vullen. Het is dus hooguit uitstel van executie (=dat je weer terug levert).
Dit geldt ook voor mijzelf. Ik heb er 2 maar ze zijn vol op een betere dag om ongeveer 1400 uur. Totale productie op een zonnige is al >20kwh. De volgende ochtend zit er minstens 50% in. En dan heb ik de boiler al naar 60 graden gebracht (met WP). Op een dag als gister of eergister verbruik ik minder dan een kwh uit het net en lever ik alsnog 5-10 kwh terug. Zelfs als ik ga koelen met de WP blijf ik terug leveren.
:strip_exif()/f/image/xiDxiEPu4LUfryWRz29Mx66y.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben 19 panelen liggen (12x 345wp en 7x 430wp).
Heb mijn p1 data van afgelopen jaar laten doorrekenen door chatgpt, verschil tussen 1x 2.5kW laden, of 2x 2.5kW = 5kW totaal:
:strip_exif()/f/image/wF3iNpdsXf6MDShUx0JLkQQ5.jpg?f=fotoalbum_large)
Totaal 317kWh
Hierbij is meegenomen de momenten dat de accu vol zit. Dus 2x MT 2x 5.12kWh is eerder vol dan 1x 10kWh. Bijv. in het voorbeeld van de dag hierboven is de 2x om 12uur vol. En de 1x om 13u. Netto maakt het op zo'n zonnige dag niet uit. Het gaat om de pieken bij wisselvallige momenten. Dat heb ik hierboven dus laten berekenen en is dan nog 317kWh. (× €0.30 = ong. €100)
De opslagcapaciteit raken bij beiden gevuld op een zonnige dag. Maar de laadsnelheid heeft dus nog wel invloed op mijn situatie. Dan is dus even de vraag of €100 p/j veel is
[ Voor 3% gewijzigd door O_Tiby op 09-04-2026 17:24 ]
Was iemand naar die beurs in NL geweest vorige maand voor solar/batterij dacht ik en had hier ergens iets gepost over de v4 die ter sprake was gekomen. Kan het nu niet onmiddellijk terug vinden, maar gok zoals de Venus B een betere grid aansluiting en backup stopcontact. Was in elk geval voor tegen de zomer dacht ik.pheijms schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:14:
[...]
Komt de v4 uit? Zijn daar specs van bekend?
Zo moeilijk is de berekening toch niet? Je kan 100 euro extra besparen per jaar en de batterij kost ongeveer 1200 euro. Terugverdientijd van 12 jaarO_Tiby schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:19:
[...]
We komen erInderdaad het geval is dat de zonnepanelen op een dag langere tijd boven de 2.5kW leveren. Zie bijvoorbeeld onderstaande afbeelding
[Afbeelding]
We hebben 19 panelen liggen (12x 345wp en 7x 430wp).
Heb mijn p1 data van afgelopen jaar laten doorrekenen door chatgpt, verschil tussen 1x 2.5kW laden, of 2x 2.5kW = 5kW totaal:
[Afbeelding]
Totaal 317kWh
Hierbij is meegenomen de momenten dat de accu vol zit. Dus 2x MT 2x 5.12kWh is eerder vol dan 1x 10kWh. Bijv. in het voorbeeld van de dag hierboven is de 2x om 12uur vol. En de 1x om 13u. Netto maakt het op zo'n zonnige dag niet uit. Het gaat om de pieken bij wisselvallige momenten. Dat heb ik hierboven dus laten berekenen en is dan nog 317kWh. (× €0.30 = ong. €100)
De opslagcapaciteit raken bij beiden gevuld op een zonnige dag. Maar de laadsnelheid heeft dus nog wel invloed op mijn situatie. Dan is dus even de vraag of €100 p/j veel is
De tvt is niet de vraag bij deze. Het was inzichtelijk krijgen van het verschil tussen 1x 2.5kW of 2x 2.5kW kunnen laden.Driehoek schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:34:
[...]
Zo moeilijk is de berekening toch niet? Je kan 100 euro extra besparen per jaar en de batterij kost ongeveer 1200 euro. Terugverdientijd van 12 jaar
Een basale berekening / simulatie neemt dit / mijn specifieke situatie niet goed mee. Terwijl ik dit hier post en reacties krijg, denk ikzelf ook steeds meer over de materie
Kan helemaal niets vinden van de v4. Op de V3 etc. zit ook een backup stopcontact.Avenger 2.0 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:34:
[...]
Was iemand naar die beurs in NL geweest vorige maand voor solar/batterij dacht ik en had hier ergens iets gepost over de v4 die ter sprake was gekomen. Kan het nu niet onmiddellijk terug vinden, maar gok zoals de Venus B een betere grid aansluiting en backup stopcontact. Was in elk geval voor tegen de zomer dacht ik.
Inmiddels ook V148 gepusht gekregen, dus ben weer helemaal bij. Mocht de CT003 geen verschil maken, dan houd ik het lekker bij de HW P1.
Zonet bij thuiskomst even de verbinding van de P1 eruit en weer erin en het doet weer wat het moet doen.
Voor de zekerheid maar de voeding aangesloten. Maar dan vraag ik mij af hoe dat zo opeens gebeurd.
Ook krijg ik de updates niet binnen dus maar een aanvraag gedaan.
Voeding is cruciaal, zeker als je hem achter een splitter hebt, hier ook de splitter voeding gegeven , maar was niet voldoende... De CT viel soms uit. De HWp1 daarentegen niet...Gummiebeer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:48:
Vandaag viel de CT003 uit. Zomaar spontaan terwijl het sinds de installatie probleemloos draait.
Zonet bij thuiskomst even de verbinding van de P1 eruit en weer erin en het doet weer wat het moet doen.
Voor de zekerheid maar de voeding aangesloten. Maar dan vraag ik mij af hoe dat zo opeens gebeurd.
Waarschijnlijk een fluctuatie in het vermogen van de P1 poort.Gummiebeer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:48:
Vandaag viel de CT003 uit. Zomaar spontaan terwijl het sinds de installatie probleemloos draait.
Goed dat je de handleiding volgt en de bijgeleverde voeding aansluit!
Garantie-informatie Marstek Venus E:Avenger 2.0 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:47:
[...]
Volgens mij geven ze hier ook geen garantie op, dus als je binnen 5 jaar maar 70 à 80% capaciteit hebt terwijl dat meer 85 - 90% had moeten zijn, ze je geen nieuwe batterij gaan sturen of geen extra capaciteit remote gaan unlocken. Betwijfel ook dat er nog iets van software of firmware updates zal komen voor een 5-jaar oude batterij. Wil wel geloven dat ze misschien conservatief de batterij hebben ingesteld om de cellen zoveel mogelijk te ontzien (gezien het nog altijd twijfelachtig is of en hoe de BMS juist aan balancing doet).
Garantietermijn: 10 jaar productgarantie.
Levensduur: > 6.000 cycli (bij 80% restcapaciteit).
MT 1x 5.12 kWh V151
Ik merk vanavond, dat de batterij + P1 meter in een soort "loop" blijven zitten.
En met loop bedoel ik;
De batterij ziet veel verbruik op de P1 meter, waardoor hij veel gaat ontladen.
Vervolgens ziet de P1 meter te veel binnen komen, waardoor de batterij te veel gaat laden.
Daarna ziet de P1 dat er te veel stroom getrokken wordt, waardoor de batterij weer veel gaat ontladen
enz. enz. enz...
En zo blijf ik steeds veel verbruik en veel ontlading/lading hebben.
Ik heb de batterij al een keer herstart.
Als ik de batterij op handmatig zet, en terug op anti-teruglever, gaat het even goed.
Daarna begint hetzelfde riedeltje weer opnieuw.
Iemand een idee?
Diag al gedaan?Niekniek89 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:40:
Iemand een idee?
Ben benieuwd naar de uitkomst van de HW P1 t.o.v. CT003 en de 10 sec.THE_BASE schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:48:
Ik heb nu de HomeWizard P1 aangesloten, evenals de Marstek CT003. Puur even voor de test of de nacht beter verloopt met de 10 seconden interval van de L&G 5.0.
Inmiddels ook V148 gepusht gekregen, dus ben weer helemaal bij. Mocht de CT003 geen verschil maken, dan houd ik het lekker bij de HW P1.
Geen splitter hier. Ik moet ook een CT003 gebruiken vanwege 2x V2 dus een HW is nog geen optie helaas.NoFate schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:50:
[...]
Voeding is cruciaal, zeker als je hem achter een splitter hebt, hier ook de splitter voeding gegeven , maar was niet voldoende... De CT viel soms uit. De HWp1 daarentegen niet...
Wel heb ik de meest recente slimme meter dus ik vermoed te weinig voeding voor de CT003.
Hier heb ik nu op de HW Splitter een CT003, HW P1 en Zaptec Sense. Alles kan zonder voeding, behalve die HW P1.Gummiebeer schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:56:
[...]
Geen splitter hier. Ik moet ook een CT003 gebruiken vanwege 2x V2 dus een HW is nog geen optie helaas.
Wel heb ik de meest recente slimme meter dus ik vermoed te weinig voeding voor de CT003.
Beiden werken prima, maar die met de CT003 sneller wijzigingen in de app. Maar het maakt volgens mij uiteindelijk geen verschil, want die meter stuurt eens per 10 seconden data door.
Mag ik vragen hoe je aan 1.47 - 1.48 firmware komt?EddieW schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:50:
[...]
Ik heb het idee dat het verschil in AI-optimalisatie inzicht zit in de verschillende versies. V147 (volledig overzicht met laadschema etc.) met V148 (alleen nog maar groene munttekens).
Hebben anderen dat verschil toevallig ook opgemerkt?
Die van mij vind niet hoger dan 1.44 namelijk via de app
Aanvragen aan support, al kan dat wel even duren door de drukte.Steenwijkerland schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:29:
[...]
Mag ik vragen hoe je aan 1.47 - 1.48 firmware komt?
Die van mij vind niet hoger dan 1.44 namelijk via de app
Druppeltje_ in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"Gohf046 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:35:
Mijn Marstek doet eigenlijk al bijna een jaar wat ie moet doen. Als ik hem volledig laad dan stop ik er ongeveer 5 kWh in. Bij een volledige ontlading komt er ~4 kWh uit. So far so good. Nu valt mij de laatste paar weken alleen op dat ie relatief lang blijft ontladen als ie op 11%, ik heb eigenlijk het idee dat ie technisch gezien nog voor 20/25% vol zit maar toch word er "maar" 11% weer gegeven. Kan dit kwaad en moet ik hier iets mee? Nogmaals het beinvloed de (ont)laad prestaties op dit moment niet.
Verder is dat gewoon de SoC die niet accuraat is. Ik zie dit vaak bij 99% en bij 12%.
Zolang ik 4kWh uit de batterij haal maakt het mij allemaal niet uit. Anders zou ik me veel meer zorgen maken.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
/f/image/d5934AwomcsL7t05HqB0TnFr.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/4XsN2vQJBqCXSN0vXKS9uqbl.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/R3XZDYUF2iaYphaRgqs3FepI.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/OxHVN9YTlIPnjzL6FSRc6a1N.avif?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/CcrLChg3SH9WOSIuqkF3sCXR.jpg?f=fotoalbum_large)