r2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:40:
[...]
Maar de import daarna niet !
[...]
Dit gaat niet over believen of niet... ik geef gewoon keiharde cijfers uit m'n Engie app voor maart en bij een injectie die zelfs factor 10 groter is dan de afname en het KOST me nog geld... en jij gaat doodleuk beweren dat je geld krijgt bij gelijkaardige volumes.
[...]
Beetje serieus blijven hé... geld verdienen met een vast contract door te handelen in Belgie
Ik denk dat je jezelf allerlei dingen wijsmaakt.
awel - ik ben serieus - en als je goed leest wat ik schrijf zijn er dagen dat ik idd terug verdien - maar het is vooral een mindering in de totale kost (maand / jaar). Niemand zal er aan verdienen hé ... want dan ben je voor de staat een bedrijf aan het uitbaten. en dan ga je pas andere taksen betalen ...
Factor 10 - alles hang van uw tarieven af - de kost die ik had was 32 cent en de injectie vergoeding was 8 cent ... doe de berekening en dan weet je welke factor ik dan nodig had ... niet rekening houdend met de sowieso vaste netkosten (of je een kWh er van. haalt of niet - gewoon aansluiting alleen is al een kost).
Wil je hard bewijs - screenshot van 2 maart dit jaar (en dat is nog niet eens de beste periode) ENGIE ...
en van uit ZP scherm ...
Of je wil of niet - iedereen zijn use case en zijn mogelijkheden. En als je wat nauw kijkt hoe je zaken kunt doen en alles in evenwicht krijgt, dan kan je sterk optimaliseren.
Het zal steeds een combinatie zijn van ZP / batterij / een juist contract / ... en vooral zelf aanpassen wanneer je verbruikt en wanneer niet - je kan echt de totale kost sterk drukken ...
ter info - dit is enkel mogelijk door 2x MT die ik heb mooi volgeladen van de dag voordien - nacht overbruggen - dan ZP terug alles aan het doen voor huisverbruik + 2x MT terug op geladen ... auto laden als ZP vol geven (en laden aan 4 kWh versus ZP die 5.5 leveren), ...
Op screenshot van ZP zie je:
- nacht sluiterverbruik van +- 400 watt - 8 uur ochtendontbijt (piekje - maar mooi nog gedekt met ZP en batterij) dan periode laden van batterij (NOM - dus puur ZP), rond 1 uur klaarmaken eten - naar de avond nihil (boterhammen ... ) en batterij doet mooi tot ergens 23 uur en dan een vaatwas die werkt
[
Voor 18% gewijzigd door
vifra op 07-04-2026 19:12
]