• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-04 23:05
vifra schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:31:
injectie is vrijgesteld van distributiekosten
Maar de import daarna niet !
je bent een non-believer en zal alles vinden om aan te halen dat het niet werkt - ik kan zeggen wat ik wil, zelfs dat ik maanden heb dat ik geld terug krijg
Dit gaat niet over believen of niet... ik geef gewoon keiharde cijfers uit m'n Engie app voor maart en bij een injectie die zelfs factor 10 groter is dan de afname en het KOST me nog geld... en jij gaat doodleuk beweren dat je geld krijgt bij gelijkaardige volumes.
En dat is zonder dynamisch contract (heb een vast contract)
Beetje serieus blijven hé... geld verdienen met een vast contract door te handelen in Belgie :+

Ik denk dat je jezelf allerlei dingen wijsmaakt.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 22:48
r2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:40:
[...]

[...]

Dit gaat niet over believen of niet... ik geef gewoon keiharde cijfers uit m'n Engie app voor maart en bij een injectie die zelfs factor 10 groter is dan de afname en het KOST me nog geld... en jij gaat doodleuk beweren dat je geld krijgt bij gelijkaardige volumes.

[...]

Beetje serieus blijven hé... geld verdienen met een vast contract door te handelen in Belgie :+

Hier ben ik het wel met je eens, je kan in Belgie met 'handelen' en terugleveren geen geld verdienen door de distributiekosten.
Van een afnameprijs van 30ct is ruwweg 20c voor distributie en taksen, en 10ct gemiddeld voor de energie.
Om afnemen en terugleveren later interessant te maken moet je al gaan kope bij prijzen van lager dan -20ct (dus 20ct krijgen bij afname) en leveren aan minstens 10c om dan nog niet over verliezen te spreken.

Als je geen PV hebt kan het een klein beetje schelen om af te nemen op die momenten dat de prijzen laag zijn en het dan zelf te verbruiken. Vele aanbieders beweren dat daar de winst zit, maar ik heb het nog nooit bewezen gezien.

Dat jij toch nog moet betalen met die teruglevering komt natuurlijk ook door het maandelijks vast recht en de distributiekosten op de afname die heel beperkt is. Ook piektarief zit daar in wat minimaal 2.5kW en dus ca 12€ is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pf wat een oneindige discussie..
En dat heeft nog bijster weinig met een Marstek te maken.

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

Was er al iets uitgelekt over de Venus E v4 die deze zomer zou verschijnen?
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:10:
Was er al iets uitgelekt over de Venus E v4 die deze zomer zou verschijnen?
Ik heb vernomen dat er in mei weer volle containers Venus E V3 gaan toekomen in BE/NL

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• antoinevromen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:37
Ter info.
Ik lees hier veel over gedoe om een Venus E V3 via lan aan de praat te krijgen als die batterij eerder via wifi heeft gecommuniceerd. (dummy AP aanmaken etc.).
Het lijkt alsof Marstek dat voor de Venus A heeft opgelost. Mijn zoon plugde gewoon de LAN-kabel in zijn Venus A (terwijl de batterij altijd via wifi heeft gewerkt) en nu draait de Venus A op de LAN-poort (ook zichtbaar als zodanig in de app).

NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:33
Druppeltje_ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:49:
[...]

Laden aan 2500W gebeurd waarschijnlijk nooit?
Dat gebeurt eigenlijk zelfs heel vaak.
Als je niet thuis bent en panelen draaien volop zit je daar toch vaak aan?
En neen ik heb geen mega installatie en ook geen mega omvormer. Maar ik zie de batterijen toch vaak aan 2000+ W laden
Hij heeft het over 2x 2500W. Dat trek je niet zo snel uit panelen.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:39
Heeft er nog iemand het probleem mijn zijn Venus E v3 dat de verbruikstellers op 0 blijven staan? Ik heb dit gemeld in de app, gisteren een update gekregen maar nog steeds werkt het niet. Ook via modbus krijg ik geen waardes door.

Ik heb nu versie 144.119.112.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-04 19:14
DSSW schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:16:
[...]

Ik heb vernomen dat er in mei weer volle containers Venus E V3 gaan toekomen in BE/NL
Zie ik daarom afgelopen week de prijs weer ligt toenemen? (Voorraden lopen terug?)
DjAntoon schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:10:
[...]
Zie ik daarom afgelopen week de prijs weer ligt toenemen? (Voorraden lopen terug?)
De vraag is volgens mij ook enorm gestegen door de oorlog in midden-oosten waardoor de voorraden ineens snel erdoor gingen.
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:53:
[...]

Hij heeft het over 2x 2500W. Dat trek je niet zo snel uit panelen.
Als je niet thuis bent en bijgevolg geen of weinig verbruik hebt trek je dat op zomerdagen met gemak uit je panelen. Of wat doe jij met de opbrengst op een zonnige zomerdag als je niet thuis bent?

Dit is van vanmiddag. Beiden batterijen tegelijk dus. En in de zomer gebeurt dat veel vaker en langer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8GGHqrkXimiFTd05F0mNNhqR28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Ycy6qZ4tuc7cUAgvOjRnYgw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uhc9q1WOvvfvkB663KPboI0O1R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6P0a1U557wRiyiDrVwnnpCBq.png?f=fotoalbum_large

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
DSSW schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:16:
[...]

Hopelijk zitten er ook B's bij, als de prijs (onder) de helft is van de B dan wil ik er een van kopen.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-04 22:04
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:53:
[...]Hij heeft het over 2x 2500W. Dat trek je niet zo snel uit panelen.
Toch wèl hoor, dit is vandaag....En vannacht had ik wat gebruik, met defrosts, want het vroor hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR_30TsBOC8lQjE51YfbbuOUTWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DYVsxGNKxO1yt9OnpDFDdEdZ.png?f=fotoalbum_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:14
Broodro0ster schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:09:
Heeft er nog iemand het probleem mijn zijn Venus E v3 dat de verbruikstellers op 0 blijven staan? Ik heb dit gemeld in de app, gisteren een update gekregen maar nog steeds werkt het niet. Ook via modbus krijg ik geen waardes door.

Ik heb nu versie 144.119.112.
Dat had ik ook.
Na een factory reset van de batterij loste het bij mij op (batterij niet uit de app verwijderen!).

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:08
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:30:
[...]
Als ik 1 Marstek zou zetten, dan zakt mijn rekening met 250€ ... per jaar realistisch gerekend. Dat is nog altijd bijna 6 jaar.
[...]
Dat is best wel goede score... Is het leveren/terugleveren zo anders in Belgie dan in NL? Ik heb veel lagere terugverdientijd.

Met terugleverkosten kon ik zo'n 11-12 cent per kwh voorkomen, maar ja met die roundtrip efficiency raak je wel 20% kwijt.

Dus rekenvoorbeeld op 25ct: als je dus een volledige cycle van 5kwh laadt en dan weer kwh ontlaadt, dan win je 55-60 cent, maar raak je ook 25ct kwijt (20% verlies, dat is ook weer 1 kwh). Dus het hele apparaat volledig opladen en een keer ontladen (wat je dan 1x per dag lukt op zonne energie) levert me dus 25cent per dag = 91 eur per jaar op.

Hij zal zich uiteindelijk wel terugverdienen, want 6000 cycles (levensduur) x 35 cent is 2100 EUR. Maar daar moet je wel heeeeeeeeeeeeeeel lang op wachten...

(PS Ben nu overgestapt op dynamisch contract. Ik laat nu gewoon handelen op EPEX prijzen met eigen algoritmetje, in HA, dan doet die het iets beter... maar met geen mogelijkheid kan ik in 6 jaar terugverdienen. )

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:39
r2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:40:
[...]

[...]

[...]

awel - ik ben serieus - en als je goed leest wat ik schrijf zijn er dagen dat ik idd terug verdien - maar het is vooral een mindering in de totale kost (maand / jaar). Niemand zal er aan verdienen hé ... want dan ben je voor de staat een bedrijf aan het uitbaten. en dan ga je pas andere taksen betalen ...
Factor 10 - alles hang van uw tarieven af - de kost die ik had was 32 cent en de injectie vergoeding was 8 cent ... doe de berekening en dan weet je welke factor ik dan nodig had ... niet rekening houdend met de sowieso vaste netkosten (of je een kWh er van. haalt of niet - gewoon aansluiting alleen is al een kost).

Wil je hard bewijs - screenshot van 2 maart dit jaar (en dat is nog niet eens de beste periode) ENGIE ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7yPCqHMxMbsGbSMOT4SVU2qZZQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sAVwoVwAMfYHrTRhRrHrJxNB.png?f=fotoalbum_large

en van uit ZP scherm ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PkDVy6p7HYbK-o8AbLTIGip_z0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ch0HE0aPsJtO71yYZ3fwWgb.png?f=fotoalbum_large

Of je wil of niet - iedereen zijn use case en zijn mogelijkheden. En als je wat nauw kijkt hoe je zaken kunt doen en alles in evenwicht krijgt, dan kan je sterk optimaliseren.
Het zal steeds een combinatie zijn van ZP / batterij / een juist contract / ... en vooral zelf aanpassen wanneer je verbruikt en wanneer niet - je kan echt de totale kost sterk drukken ...

ter info - dit is enkel mogelijk door 2x MT die ik heb mooi volgeladen van de dag voordien - nacht overbruggen - dan ZP terug alles aan het doen voor huisverbruik + 2x MT terug op geladen ... auto laden als ZP vol geven (en laden aan 4 kWh versus ZP die 5.5 leveren), ...

Op screenshot van ZP zie je:
- nacht sluiterverbruik van +- 400 watt - 8 uur ochtendontbijt (piekje - maar mooi nog gedekt met ZP en batterij) dan periode laden van batterij (NOM - dus puur ZP), rond 1 uur klaarmaken eten - naar de avond nihil (boterhammen ... ) en batterij doet mooi tot ergens 23 uur en dan een vaatwas die werkt

[ Voor 18% gewijzigd door vifra op 07-04-2026 19:12 ]

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v144 en CT003 v117

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-04 21:56
Bij mij staat de Venus e nu sinds eind december te draaien. Tot dit weekend probleemloos, zondag was hij echter de verbinding met de HW p1 meter kwijt en stond hij niet meer op self consumption maar op manual. Net herhaalde dit probleem zich. Wie herkent dit en weet wat de oplossing is?

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-04 19:14
Kammika schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:56:
[...]

Hij zal zich uiteindelijk wel terugverdienen, want 6000 cycles (levensduur) x 35 cent is 2100 EUR. Maar daar moet je wel heeeeeeeeeeeeeeel lang op wachten...
Tot ongeveer 1 jan 2027 in Nederland, en dan veranderd alles toch aanzienlijk...

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:00
Terug verdient in ongeveer het moment dat de saldering is afgelopen.
Maar dat was zeker niet de opzet om een thuisbatterij / marstek aan te schaffen het doel was om te kijken hoe en wat en hoe ik mijn gebruik / leven daar op aan kon passen.
Nu aan het kijken hoe ik het beste kan laden en ontladen en gebruiken zodat er in de middag niet teveel terug gaat wat soms al negatief is.
Een extra marstek zou kunnen maar voor de toekomst in ieder geval zoals ik er nu tegenaan kijk een unit die uitbereidbaar is, aangezien ik toch wel makkelijk 5 tot een kleine 10 kWh over heb om in een accu te pompen om het later dan weer te "verkopen"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbik7CbDayNczg9GdwQvYAf4a-Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QdRCr9HDqf9jkLxR01wYXvR5.png?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

Kammika schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:56:
[...]

Dat is best wel goede score... Is het leveren/terugleveren zo anders in Belgie dan in NL? Ik heb veel lagere terugverdientijd.

Met terugleverkosten kon ik zo'n 11-12 cent per kwh voorkomen, maar ja met die roundtrip efficiency raak je wel 20% kwijt.

Dus rekenvoorbeeld op 25ct: als je dus een volledige cycle van 5kwh laadt en dan weer kwh ontlaadt, dan win je 55-60 cent, maar raak je ook 25ct kwijt (20% verlies, dat is ook weer 1 kwh). Dus het hele apparaat volledig opladen en een keer ontladen (wat je dan 1x per dag lukt op zonne energie) levert me dus 25cent per dag = 91 eur per jaar op.

(PS Ben nu overgestapt op dynamisch contract. Ik laat nu gewoon handelen op EPEX prijzen met eigen algoritmetje, in HA, dan doet die het iets beter... maar met geen mogelijkheid kan ik in 6 jaar terugverdienen. )
Met ons piektarief ben ik er van overtuigd dat je in België al rap meer bespaard dan die 250 euro per jaar die @Tommie12 berekent. Ik denk dat met enig gevoel voor overdrijving ook zowat elke Belg op dit forum dat al tegen hem verteld heeft. Iedereen is vrij om te rekenen en te tellen zoals hij dat wil. Per slot van rekening kan je een telling in grote mate zo manipuleren dat het in je voordeel uitdraait. Zowel pro-thuisbatterij als contra-thuisbatterij.
Ik tel niets uit. Ik zie gewoon zwart op wit cijfers op mijn maandelijkse afrekeningen staan. Als ik mijn facturen van 2025 langs de facturen van 2024 leg, word ik gewoon vrolijk en kan ik je vertellen dat ik veel meer bespaard heb dan 250 euro. Ik heb hier ooit een vergelijkende tabel van 3 maanden 2025vs2024 gedeeld. En dan haal ik de Captar nog uit de berekening (is gedaald van 7,8kW naar 3,2kW momenteel). En dit allemaal zònder mijn leefwijze aan te passen. Ik weiger pertinent om alles om te gooien om toch maar een halve kWh te kunnen besparen. Airco's, wasmachines, droger, oven,... Die worden opgezet wanneer dat uitkomt en nodig is, en niet wanneer dat voordelig is. Dat deed ik niet voor ik een thuisbatterij had, en dat doe ik ook niet nadat ik een thuisbatterij heb. Ik zou de MT's niet meer willen missen in elk geval. Maar nogmaals, dat moet ieder voor zich uitmaken.

Edit: toen wij in België nog konden salderen (lees: terugdraaiende teller) was dat een heel andere zaak. Wij zitten nu al waar NL in 2027 naartoe gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Druppeltje_ op 07-04-2026 19:46 ]

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:56
antoinevromen schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:16:
Ter info.
Ik lees hier veel over gedoe om een Venus E V3 via lan aan de praat te krijgen als die batterij eerder via wifi heeft gecommuniceerd. (dummy AP aanmaken etc.).
Het lijkt alsof Marstek dat voor de Venus A heeft opgelost. Mijn zoon plugde gewoon de LAN-kabel in zijn Venus A (terwijl de batterij altijd via wifi heeft gewerkt) en nu draait de Venus A op de LAN-poort (ook zichtbaar als zodanig in de app).
Bij mij geen enkel probleem. Gisteren 3 stuks omgezet.
Begrijp nog altijd niet hoe dat salderen werkt in NL en hoe dat bij jullie verandert in 2027 :+

In BE is als volgende: Simplistisch van net halen kost elektriciteitsprijs (~1/3 totaalprijs) en belastingen/distributie/taxen/etc (~2/3 totaalprijs). Overproductie PV krijg je fractie van elektriciteitsprijs voor van leverancier (dus <1/10 totaalprijs als je van net zou halen).
Daardoor ook de grote besparing (en snelle terugverdientijd batterij) in BE. De elektriciteitsfactuur is historisch een verborgen belasting geweest waardoor dit zowat tot 2/3 van prijs is geworden.
Druppeltje_ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:44:
[...]
Met ons piektarief ben ik er van overtuigd dat je in België al rap meer bespaard dan die 250 euro per jaar die @Tommie12 berekent.
Dat piektarief (maandpiek) gaat in nabije toekomst weer veranderen dacht ik. Iets met dal, normaal en piek tarieven voor de distributiekosten. Dus niet meer dat één moment dat je maandpiek bepaalt, maar de gehele maand. Dacht begrepen te hebben dat in Wallonie al in voege zou treden.

• Mg4gebruiker
Druppeltje_ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:16:
[...]

Als je niet thuis bent en bijgevolg geen of weinig verbruik hebt trek je dat op zomerdagen met gemak uit je panelen. Of wat doe jij met de opbrengst op een zonnige zomerdag als je niet thuis bent?

Dit is van vanmiddag. Beiden batterijen tegelijk dus. En in de zomer gebeurt dat veel vaker en langer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben het met je eens. Maar alleen als je een zonnecentrale op je dak hebt liggen die effectief ook zoveel produceert. Heel veel mensen halen dit niet.

• Mg4gebruiker
RogerSch schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:45:
[...]

Bij mij geen enkel probleem. Gisteren 3 stuks omgezet.
Wat heb jij dan met de WIFI instellingen op de Marstek gedaan?

• vifra
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:54:
[...]

Dat piektarief (maandpiek) gaat in nabije toekomst weer veranderen dacht ik. Iets met dal, normaal en piek tarieven voor de distributiekosten. Dus niet meer dat één moment dat je maandpiek bepaalt, maar de gehele maand. Dacht begrepen te hebben dat in Wallonie al in voege zou treden.
ha zo Belgisch - Vlaanderen brussel en walonie net wat anders :-)

een leerzame podcast over het energieprobleem - hier een NL versie maar dit geld evenzeer voor BE en andere westerse landen in volle energietransitie ...
https://youtu.be/e5OUuqSNiQ8?si=AS64UsMGCl8kQEff

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:50:
Begrijp nog altijd niet hoe dat salderen werkt in NL en hoe dat bij jullie verandert in 2027 :+
Heel makkelijk eigenlijk: in beginsel wordt gewoon je gehele jaarlijkse opwek afgestreept tegen de afname. Wat je overhoudt kreeg je tegen dezelfde tarieven als afname terug. Maar die tijd is geweest en tegenwoordig gebruiken de leveranciers allemaal terugleverkosten of -boetes in contracten.

Vanaf 2027 dus niet meer salderen en gewoon zoveel mogelijk opmaken wat je opwekt: in je EV, in je thuisbatterij…

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:03

ManiacsHouse

Scheisse!

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:50:
Vrij simpel uitgelegd. Kort gezegd voor elke kilowattuur die ik het net op stuur via de zonnepanelen, mag ik, als er geen zon is 1 kilowattuur voor afnemen. 'Gratis' stroom voor wat je zelf het net op hebt geslingerd.
Tot een bepaald maximum aantal kW (?). Daarboven mag je niet meer verrekenen en krijg/kreeg je een met je leverancier afgesproken bedrag per kilowatt.
Dat verrekenen stopt dus krijg je per kW alleen nog maar een vergoeding van de leverancier... Een schamele paar centen. En nu hebben ze dus ook nog eens bedacht dat je moet gaan betalen als je stroom het net op stuurt.
ManiacsHouse schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:45:
[...]

Vrij simpel uitgelegd. Kort gezegd voor elke kilowattuur die ik het net op stuur via de zonnepanelen, mag ik, als er geen zon is 1 kilowattuur voor afnemen. 'Gratis' stroom voor wat je zelf het net op hebt geslingerd.
Tot een bepaald maximum aantal kW (?). Daarboven mag je niet meer verrekenen en krijg/kreeg je een met je leverancier afgesproken bedrag per kilowatt.
Dat verrekenen stopt dus krijg je per kW alleen nog maar een vergoeding van de leverancier... Een schamele paar centen. En nu hebben ze dus ook nog eens bedacht dat je moet gaan betalen als je stroom het net op stuurt.
Hier in België was dat vergelijkbaar.
Je meter draaide in de wintermaanden wanneer er geen opwek was vooruit, en in de zomer bij alle overschot terug achteruit. Wat maakte dat je op een goed jaar meer achteruit gedraaid had dan vooruit. In ruil daarvoor betaalden we een zogenaamd prosumententarief. Een vooraf vastgelegde vastvergoeding per kW omvormervermogen.
Man man, wat waren dat mooie tijden :+
En nu zitten wij inderdaad al een hele tijd met zo'n schamele terugleververgoeding.

[ Voor 3% gewijzigd door Druppeltje_ op 07-04-2026 21:36 ]

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-04 22:21
Volgens de panelen app is het nu 3600w max op piek van de dag, zou dus goed moeten gaan. Maar dan ga ik voor de zekerheid een 2e groep maken voor de 2e batterij. Jammer dat het nie te begrenzen is want 3.6kw is voor mij voldoende laad capaciteit.
Intelcore schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:43:
Volgens de panelen app is het nu 3600w max op piek van de dag, zou dus goed moeten gaan. Maar dan ga ik voor de zekerheid een 2e groep maken voor de 2e batterij. Jammer dat het nie te begrenzen is want 3.6kw is voor mij voldoende laad capaciteit.
Het is wel te begrenzen, het is enkel niet te begrenzen in de standaard app.

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-04 22:21
Druppeltje_ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:56:
[...]

Het is wel te begrenzen, het is enkel niet te begrenzen in de standaard app.
Dan ben ik benieuwd hoe :)

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-04 22:33
Druppeltje_ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:34:
[...]
In ruil daarvoor betaalden we een zogenaamd prosumententarief. Een vooraf vastgelegde vastvergoeding per kW omvormervermogen.
Maar weer typisch voor België, dat prosumententarief was niet voor iedereen gelijk. Ik heb het ongeluk om bij de duurste distributienetbeheerder van Vlaanderen te zitten. En nu is het al iets beter dan vroeger, want wij betaalden op een gegeven moment 50% meer dan anderen. En verhuizen is nou ook weer een beetje drastisch.
Geen risico’s nemen met software begrenzing. 2 stuks Venus E =2 maal aparte kring afgezekerd met 16A.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-04 22:48
GoBieN-Be schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:33:
[...]

Maar weer typisch voor België, dat prosumententarief was niet voor iedereen gelijk. Ik heb het ongeluk om bij de duurste distributienetbeheerder van Vlaanderen te zitten. En nu is het al iets beter dan vroeger, want wij betaalden op een gegeven moment 50% meer dan anderen. En verhuizen is nou ook weer een beetje drastisch.
Als je die prosumentenvergoeding zag als huur voor een batterij met >2000 kWh capaciteit en een rendement van 100%, dan viel dat tarief enorm mee.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Via modbus kan het.
DSSW schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:46:
Geen risico’s nemen met software begrenzing. 2 stuks Venus E =2 maal aparte kring afgezekerd met 16A.
Ik heb het bij iemand zo geplaatst, ingesteld op 1200W laden/ontladen en beiden afgezekerd in een onderverdeler met 6A, er was op de locatie geen optie om een volledige groep bij te krijgen. Dit puur voor de zekerheid mocht de setting gereset worden o.i.d.
Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:48:
[...]

Als je die prosumentenvergoeding zag als huur voor een batterij met >2000 kWh capaciteit en een rendement van 100%, dan viel dat tarief enorm mee.
18 jaar van die megabatterij kunnen genieten in combinatie met GSC van 450€/1000kwh geproduceerde PV met een 10 kW piek PV installatie😂😂😂😂 nog 2 jaar GSC te gaan, maar off topic, laten we het terug bij de Marstek batterij houden😎

Via modbus. Word door meerderen toegepast hier.
Maar laat me wel 1 ding duidelijk stellen voor het geval ik iets ''zeg'' dat ik niet gezegd heb: dat kan interessant zijn om bij een 1 fasig net of in sommige andere gevallen een groep of een fase te ontlasten, niet om er toch 2 op 1 groep te plaatsen oid. Een beveiliging via een softwarematige ingreep, is er eigenlijk geen. Er kan altijd iets mislopen waardoor de standaardinstellingen (= opladen aan 2500W) teruggezet worden.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:56
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:58:
[...]

Wat heb jij dan met de WIFI instellingen op de Marstek gedaan?
In de Marstek zelf niets in aangepast.

UTP aangesloten. Nadat de vaste connectie van de Marsteks in de Router zichtbaar werden de uitgegeven IP-adressen vastgezet in de DHCP server. Daarna de Modbus add-on in Home Assistant geinstalleerd. Toen deze functioneerde heb ik de mac adressen in de WIFi adapters van de Marsteks geblokkeerd in de Router. (Om zeker te zijn dat er geen verkeer via de WiFi gaat).

In de Marstek app zelf zie ik nu ook dat de accu's via UTP verbonden zijn (logo).

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:09
Druppeltje_ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:34:
[...]

Hier in België was dat vergelijkbaar.
Je meter draaide in de wintermaanden wanneer er geen opwek was vooruit, en in de zomer bij alle overschot terug achteruit. Wat maakte dat je op een goed jaar meer achteruit gedraaid had dan vooruit. In ruil daarvoor betaalden we een zogenaamd prosumententarief. Een vooraf vastgelegde vastvergoeding per kW omvormervermogen.
Man man, wat waren dat mooie tijden :+
En nu zitten wij inderdaad al een hele tijd met zo'n schamele terugleververgoeding.
schamele hangt af van je leverancier :)
in mijn BE variabel contract had ik voor februari bij afname een kostprijs van 9.33cent/kw en een terugbetaling van 6.89cent/kw. Natuurlijk voor Maart is er al meer opbrengst en is de up richting 4-5cent/kw om dan in april-mei naar 1-2cent te gaan. Tegen augustus/september zit je dan terug aan 4-5cent
Wat het verschil maakt is dat in de afname alle kosten en sociale lappen + btw erbij moeten waardoor je ongeveer het dubbel betaald.

In BE merk je veelal hokvaste klanten, en dan maar klagen over de prijs. Natuurlijk als je zeer dure leverancier hebt kwa afname en bijna geen geld krijgt van je teruggave dan is je batterij sneller terugverdient O-) de reken je rijk XLS magie 8)7

desondanks heb ik nu al ongeveer 1j 2MT met 5KWP panelen (18j GSC 450 ;) ), ongeveer NOM van Maart tot Oktober soms wat afh van weersomstandigheden dat ik een dag wel/niet zal halen. Dus heel blij met de aankoop, helaas nog iets te duur de eerste ingekocht en 2e is niet 100% rendabel IN/UIT maar liever langer NOM dan betalen aan de overheid instanties, ROI komt er wel.

[ Voor 10% gewijzigd door dnat op 08-04-2026 08:30 ]

• dnat
Intelcore schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:43:
als 3.6kwp je max is gaan de batterij dan ook nooit meer laden dan dat he... heb ik ook door mijn O-Z-W 5KWp opstelling, mijn echte piek is 3.6KWp West met nog schuine zon op Zuid heb ik dan een max van een 4KWp en dus zie je beide batterij samen dus ook nooit hoger gaan dan dat, enkel als er al 1 vol is zal de andere dan nog resterende 2500W laden. Een batterij kan nooit meer laden dan het verschil (mogelijkse up van je PV) op je DMR.

In uw geval kan je dus 2MT zetten op 1 fase/zekering zolang je ze beide op 800W teruggave zet en er niks anders op die zekering zit en deze bij voorkeur een 20A neemt.

[ Voor 8% gewijzigd door dnat op 08-04-2026 08:39 ]

dnat schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:37:
[...]

als 3.6kwp je max is gaan de batterij dan ook nooit meer laden dan dat he... heb ik ook door mijn O-Z-W 5KWp opstelling, mijn echte piek is 3.6KWp West met nog schuine zon op Zuid heb ik dan een max van een 4KWp en dus zie je beide batterij samen dus ook nooit hoger gaan dan dat, enkel als er al 1 vol is zal de andere dan nog resterende 2500W laden. Een batterij kan nooit meer laden dan het verschil (mogelijkse up van je PV) op je DMR.

In uw geval kan je dus 2MT zetten op 1 fase/zekering zolang je ze beide op 800W teruggave zet en er niks anders op die zekering zit en deze bij voorkeur een 20A neemt.
Niet mee akkoord.
De batterij kan met 3,6kWp nooit meer dan dat laden ENKEL in nom. Er is niemand die zegt dat die batterijen altijd in NOM stand gaan blijven staan. Dus je advies om ze beiden op 1 zekering te zetten vind ik eigenlijk gewoon ronduit slecht advies.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Kun je zelf een limiet instellen? In dit geval 1800W per stuk?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:07

Perkouw

Moderator General Chat
Nee, NOM is automatic. Alleen ontladen kan je op max 800W of 2500W zetten. En nothing in between.

• Lucantiek
  • Registratie: Juni 2022
Gisteren voor de eerste maal de volledig nul op de meter gehouden. Ik werk nu een drietal maanden met de marstek en dat is heel duidelijk zichtbaar in mijn verbruik. Zelfs met het laden van 2 ev de factuur onder controle. Enkel het capaciteitstarief hier in Belgie is een dooddoener. Mijn totale elektriciteitsfactuur voor maart bedroeg 67.46 euro waarvan 41.41 euro (piek 8.6 kwh) capaciteitstarief !!!!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4Z0o7L_urhIuT3ZvUm63rayYpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQFmVCXQFXYFlW7XDPx6szwj.jpg?f=fotoalbum_large

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lucantiek schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:10:
waarvan 41.41 euro (piek 8.6 kwh) capaciteitstarief !!!!!
Waarom heb je zo'n hoge piek dan?

@Lucantiek Wat veroorzaakt die pieken in de opwek?

[ Voor 66% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-04-2026 10:15 ]

• dnat
Druppeltje_ schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:18:
[...]

Niet mee akkoord.
De batterij kan met 3,6kWp nooit meer dan dat laden ENKEL in nom. Er is niemand die zegt dat die batterijen altijd in NOM stand gaan blijven staan. Dus je advies om ze beiden op 1 zekering te zetten vind ik eigenlijk gewoon ronduit slecht advies.
ik deel ook die mening en ik heb het ook zo zelf opgezet op alle installaties die ik al gedaan heb, het kost ocharme 50eur (kabels + zekering) om er eentje bij te zetten, maar zie steeds de reacties... ik heb het niet nodig waarom zou ik het doen....wel technisch kan het in dit geval zonder als je op basis van je KWp input berekening maakt.

• Lucantiek
Olaf van der Spek schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:14:
[...]

Waarom heb je zo'n hoge piek dan?

@Lucantiek Wat veroorzaakt die pieken in de opwek?
Als ik s'avonds met mijn elektrische camionette thuiskom en s'morgens vroeg terug moet vertrekken moet ik op deze piek laden of er is niet genoeg range om de volgende verplaatsing te maken. Ik heb dus het empower flex time contract bij engie, dus laad ik s'nachts aan het tarief van de superdal uren. Toch blijft het capaciteitstarief hetzelfde. Laden in piek, dal of superdal maakt voor het capaciteitstarief niet uit.

• dnat
Lucantiek schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:10:
Gisteren voor de eerste maal de volledig nul op de meter gehouden. Ik werk nu een drietal maanden met de marstek en dat is heel duidelijk zichtbaar in mijn verbruik. Zelfs met het laden van 2 ev de factuur onder controle. Enkel het capaciteitstarief hier in Belgie is een dooddoener. Mijn totale elektriciteitsfactuur voor maart bedroeg 67.46 euro waarvan 41.41 euro (piek 8.6 kwh) capaciteitstarief !!!!!
[Afbeelding]
en als je dus zelfstandige bent dan moet je er ook zo naar leven, die captar moet je er dan bijnemen, je kan dan ook die dingen aftrekken op de zaak. ALs die superdal van engie dan goedkoper is om te laden dan moet je zorgen dat je batterij voor de rest van de dag al die veel te dure uren van engie kan NOM draaien en zet dan je batterij af.

[ Voor 27% gewijzigd door dnat op 08-04-2026 10:26 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lucantiek schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:20:
Als ik s'avonds met mijn elektrische camionette thuiskom en s'morgens vroeg terug moet vertrekken moet ik op deze piek laden of er is niet genoeg range om de volgende verplaatsing te maken.
Welk model camionette heb je? Hoeveel rijdt je per dag (max) en hoeveel laadt je dan 's nachts?

• Lucantiek
dnat schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:20:
[...]

koop een degeljike auto of een laadpaal waar je laadstroom kan bepalen en opgelost...
waarom denken mensen dat een EV batterij altijd vol moet zijn? Ik doe 5-600km EV per week met een effectieve range van 350km zomer autostrade, ik ga 2* per week ergens laden aan een AC en klaar.
Als je s'avonds laat thuiskomt met een elektrische camionette en je moet de dag nadien s'morgens vroeg terug vertrekken moet ik wel voldoende range hebben en moet ik op deze kwh laden anders haal ik het niet. Mijn laadpaal en camionette zijn in orde hoor. Wallbox pulsar + en Renaault master camionette (87kwh batterij en 450km range). Aan een ac gaan laden verminderd idd je elektriciteitsfactuur thuis......

[ Voor 4% gewijzigd door Lucantiek op 08-04-2026 10:26 ]

• dnat
Lucantiek schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:24:
[...]

Als je s'avonds laat thuiskomt met een elektrische camionette en je moet de dag nadien s'morgens vroeg terug vertrekken moet ik wel voldoende range hebben en moet ik op deze kwh laden anders haal ik het niet. Mijn laadpaal en camionette zijn in orde hoor. Wallbox pulsar + en Renaault master camionette (87kwh batterij en 450km range). Aan een ac gaan laden verminderd idd je elektriciteitsfactuur thuis......
ik heb mijn antwoord aangepast, als je een verhaal hier wil posten, maak het dan voleldig van de start anders krijg je van die antwoord ping ping omdat je niet begint met genoeg info... en dan gaan we er gewoon vanuit dat zoals steeds er genoeg mensen zijn (consumenten) die niet nadenken maar wel altijd klagen.

• vifra
Lucantiek schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:24:
[...]

je zou baat hebben met een 15 tot 25 kWh extra batterij - (die heb je in overschot geduwd naar net). Op die manier kan je uw ZP energie in MT steken en dan in batterij steken van uw wagen 's nachts ... en kan je uw kost snel terug winnen ...
Zeker omdat je forfaitair de creg tarief mag ingeven per kWh geladen in uw bedrijfswagen ...

En als je dat mooi verdeeld over de drie fasen zou je uw capaciteitslevel ook onder controle kunnen houden ... ps ik laad mijn EV aan 4 kWh en liefst overdag - dat is onder mij n ZP productie zodat ook thuiszaken en de MT batterijen nog kunnen laden .. op een dag laad ik zo +- 30 tot 40 kWh in wagen en rest huis op (bijna) 0 ...

3x2 MT even rechtstreeks in kast verbidnen en alles open zetten (max 2500 Watt) - dat heb je maar liefst 15kWh aan laad : ontlaad in uw huis opgezet zodat je die pieken onder controle kan houden ...

Uw terugverdientijd pak 7000 investering voor 30 kWh batterij - of 24 kWh nuttig (80%) ... pak 6 euro per dag (kWh 25 cent ) uitgespaard - 200 zonnige dagen - dan heb je die in 6 jaar terug verdiend (niet rekenig houdend met verlaagde pieken ... dus waarschijnlijk zelfs sneller).

[ Voor 33% gewijzigd door vifra op 08-04-2026 10:39 ]

• Lucantiek
Olaf van der Spek schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:22:
[...]

Welk model camionette heb je? Hoeveel rijdt je per dag (max) en hoeveel laadt je dan 's nachts?
Renault master 87kwh batterij met voorziene range van 450 km. Soms toch een 300 a 350 km per dag dat ik afleg. Laad s'nachts +- 45kwh. Normaal kan ik hier thuis laden aan 22 kwh maar door het capaciteitstarief moet ik de gulden middenweg soms nemen

[ Voor 13% gewijzigd door Lucantiek op 08-04-2026 10:36 ]

• nmylle
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik zie dat de prijs de laatste weken is gesteken voor de Marstek Venus E 3.0. Wellicht door een te kort in voorraad.
Iemand een idee als die prijs terug zou dalen eens er terug op voorschot zijn?
dnat schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:20:
[...]

en als je dus zelfstandige bent dan moet je er ook zo naar leven, die captar moet je er dan bijnemen, je kan dan ook die dingen aftrekken op de zaak. ALs die superdal van engie dan goedkoper is om te laden dan moet je zorgen dat je batterij voor de rest van de dag al die veel te dure uren van engie kan NOM draaien en zet dan je batterij af.
Het is niet omdat je zelfstandige bent dat je het door de ramen en deuren naar buiten wil gooien. De beste aftrek die je als zelfstandige/vennootschap hebt, is nog altijd hetgeen je in de eerste plaats al niet hebt uitgegeven. Dan hoef je het niet 5 maanden voor te schieten en ook niet terug te trekken.

Pagina: 1 ... 380 381 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.