🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Ik heb 148 begin vorige maand geïnstalleerd, maar krijg nu juist ook een melding dat er nieuwe firmware beschikbaar is. Is er een manier om te zien welke zonder het te installeren?r2504 schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:29:
Ik heb enkele dagen geleden v148 geïnstalleerd… en krijg nu nogmaals een nieuwe versie aangeboden?
Yup, 1x op accepteren klikken.Yeshua schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:44:
[...]
Is er een manier om te zien welke zonder het te installeren?
Je krijgt dan plaatje te zien met wat je hebt en wat er aangeboden wordt.
Tip: maak een screendump.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Gewoon doen alsof je gaat installeren, dan geeft hij aan welke versie hij gaat installeren i.p.v. welke huidige versie. Je kunt op dat moment nog altijd de installatie niet doorzetten en krijgt de vraag de volgende keer weer opnieuwYeshua schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:44:
[...]
Ik heb 148 begin vorige maand geïnstalleerd, maar krijg nu juist ook een melding dat er nieuwe firmware beschikbaar is. Is er een manier om te zien welke zonder het te installeren?
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V147.117 BMS:V112);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.60;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Tnx!3DWim schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:48:
[...]
Yup, 1x op accepteren klikken.
Je krijgt dan plaatje te zien met wat je hebt en wat er aangeboden wordt.
Tip: maak een screendump.
Bedankt voor de tips. Denk dat access point ook wel vastgelopen was, want na een reboot heeft alles zich uiteindelijk zelf hersteld. Dacht in eerste instantie echter aan defecte CT003 of P1 switch of iets dergelijks, maar lijkt me nu toch de unifi geweest te zijn aan de logs te zien.Perkouw schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:33:
@Avenger 2.0 UniFi hier geen problemen. Eerder wel iemand die aangaf dat het handig kan zijn ze een vast IP te geven en een vast AP, maar merk hier geen verschil of ik dat nu wél of niet doe.
Welke huisaansluiting heb je? 3x25A? Let er dan op dat je bij 2 Marstek's op 1 fase al op 5kW zit, de marge tot aan de max 5,7kW per fase komt dan snel dichterbij. De die 4e Marstek dan op de minst belaste fase aansluiten.Airw0lf schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:25:
Ik heb nu 3 Venus v3 batterijen draaien - elk op hun eigen eindgroep/fase.
Ik heb nu de mogelijkheid om eenzelfde set nog eens aan te sluiten waardoor er per fase 2 batterijen in gebruik zijn - wel nog steeds met een eigen eindgroep.
De panelen hebben genoeg vermogen om een tweede set batterijen vol te krijgen. Dus vanuit dat perspectief lijkt het zinvol.
Is dit technisch realistisch?
Wordt dit ondersteund door de bestaande CT003 meter?
Dacht ooit eens ergens gelezen te hebben dat de CT003 9 batterijen kan aansturen.
De app geeft nochtans steeds opnieuw aan dat er een firmware upgrade beschikbaar is. De laatste keer heb ik na de update even gewacht om dan de batterij even uit te zetten maar toen ze terug op kwam kreeg ik een hele tijd een rode WARN melding op de batterij.
Gelukkig verdween deze na enige tijd dan toch maar nu staat de CT al even in diagnose zonder dat ik iets zie van vermogens op de verschillende fases. De batterij geeft ook aan dan ze 0% heeft terwijl ze voor 94% geladen was… enige wat ze doet is laden aan 16W.
Ook de app geeft nog steeds aan dat er een update beschikbaar is ???
[ Voor 7% gewijzigd door r2504 op 06-04-2026 20:25 ]
Bij meerdere op 1 fase mogen ze niet op 2500W gezet worden.RF1000 schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:55:
[...]
Welke huisaansluiting heb je? 3x25A? Let er dan op dat je bij 2 Marstek's op 1 fase al op 5kW zit, de marge tot aan de max 5,7kW per fase komt dan snel dichterbij. De die 4e Marstek dan op de minst belaste fase aansluiten.
Dacht ooit eens ergens gelezen te hebben dat de CT003 9 batterijen kan aansturen.
WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM
Waarom niet? Mag gewoon zolang ze maar een eigen groep hebben en totaal niet meer dan dan je fase (en max rating van je meterkast bedrading) overschrijd. Met 2500W laden heb je ook niet opeens andere limieten dan ontladen.Maikie18 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:28:
Bij meerdere op 1 fase mogen ze niet op 2500W gezet worden.
Mij lijkt het goed om onderscheidt te maken tussen batterijen opladen en ontladen.RF1000 schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:55:
[...]
Welke huisaansluiting heb je? 3x25A? Let er dan op dat je bij 2 Marstek's op 1 fase al op 5kW zit, de marge tot aan de max 5,7kW per fase komt dan snel dichterbij. De die 4e Marstek dan op de minst belaste fase aansluiten.
Ik heb geen weet van enige invloed bij het opladen - dat komt zoals het komt. Dus als twee batterijen op een fase bij elkaar meer dan 5kW doen kan ik daar weinig tegen doen - toch?
Het ontladen is een ander verhaal - die heb ik nog steeds op 800 staan - ondanks dat elke batterij een eigen eindzekering heeft. Dus met twee batterijen is dat dan ongeveer 1600W - wellicht de ene keer wat meer dan de andere keer. Maar het blijft ruimschoots binnen die 2600 - laat staan twee keer 2600.
Of zijn er nog andere factoren die hier een rol kunnen spelen?
makes it run like clockwork
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.