🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Ik heb 148 begin vorige maand geïnstalleerd, maar krijg nu juist ook een melding dat er nieuwe firmware beschikbaar is. Is er een manier om te zien welke zonder het te installeren?r2504 schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:29:
Ik heb enkele dagen geleden v148 geïnstalleerd… en krijg nu nogmaals een nieuwe versie aangeboden?
🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.62 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)
Yup, 1x op accepteren klikken.Yeshua schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:44:
[...]
Is er een manier om te zien welke zonder het te installeren?
Je krijgt dan plaatje te zien met wat je hebt en wat er aangeboden wordt.
Tip: maak een screendump.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Gewoon doen alsof je gaat installeren, dan geeft hij aan welke versie hij gaat installeren i.p.v. welke huidige versie. Je kunt op dat moment nog altijd de installatie niet doorzetten en krijgt de vraag de volgende keer weer opnieuwYeshua schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:44:
[...]
Ik heb 148 begin vorige maand geïnstalleerd, maar krijg nu juist ook een melding dat er nieuwe firmware beschikbaar is. Is er een manier om te zien welke zonder het te installeren?
NL;2MT Venus E (V2 V156 BMS:V215)+(V3 V148.119 BMS:V113);Sturing->Local-API;HW-P1 (6.0305);App:Android-V1.6.62;Comm.Mod:202409090159;1 Fase 40A;ZIV 5CTA1DCF000AAD0;PV 6090Wp(ZZO) 780Wp(W) 780Wp(O);Inventum Ecol. vent.WrmtPmp;EV (Seat Mii 32kWh)
Tnx!3DWim schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:48:
[...]
Yup, 1x op accepteren klikken.
Je krijgt dan plaatje te zien met wat je hebt en wat er aangeboden wordt.
Tip: maak een screendump.
🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.62 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)
Bedankt voor de tips. Denk dat access point ook wel vastgelopen was, want na een reboot heeft alles zich uiteindelijk zelf hersteld. Dacht in eerste instantie echter aan defecte CT003 of P1 switch of iets dergelijks, maar lijkt me nu toch de unifi geweest te zijn aan de logs te zien.Perkouw schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:33:
@Avenger 2.0 UniFi hier geen problemen. Eerder wel iemand die aangaf dat het handig kan zijn ze een vast IP te geven en een vast AP, maar merk hier geen verschil of ik dat nu wél of niet doe.
Welke huisaansluiting heb je? 3x25A? Let er dan op dat je bij 2 Marstek's op 1 fase al op 5kW zit, de marge tot aan de max 5,7kW per fase komt dan snel dichterbij. De die 4e Marstek dan op de minst belaste fase aansluiten.Airw0lf schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:25:
Ik heb nu 3 Venus v3 batterijen draaien - elk op hun eigen eindgroep/fase.
Ik heb nu de mogelijkheid om eenzelfde set nog eens aan te sluiten waardoor er per fase 2 batterijen in gebruik zijn - wel nog steeds met een eigen eindgroep.
De panelen hebben genoeg vermogen om een tweede set batterijen vol te krijgen. Dus vanuit dat perspectief lijkt het zinvol.
Is dit technisch realistisch?
Wordt dit ondersteund door de bestaande CT003 meter?
Dacht ooit eens ergens gelezen te hebben dat de CT003 9 batterijen kan aansturen.
De app geeft nochtans steeds opnieuw aan dat er een firmware upgrade beschikbaar is. De laatste keer heb ik na de update even gewacht om dan de batterij even uit te zetten maar toen ze terug op kwam kreeg ik een hele tijd een rode WARN melding op de batterij.
Gelukkig verdween deze na enige tijd dan toch maar nu staat de CT al even in diagnose zonder dat ik iets zie van vermogens op de verschillende fases. De batterij geeft ook aan dan ze 0% heeft terwijl ze voor 94% geladen was… enige wat ze doet is laden aan 16W.
Ook de app geeft nog steeds aan dat er een update beschikbaar is ???
[ Voor 7% gewijzigd door r2504 op 06-04-2026 20:25 ]
Bij meerdere op 1 fase mogen ze niet op 2500W gezet worden.RF1000 schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:55:
[...]
Welke huisaansluiting heb je? 3x25A? Let er dan op dat je bij 2 Marstek's op 1 fase al op 5kW zit, de marge tot aan de max 5,7kW per fase komt dan snel dichterbij. De die 4e Marstek dan op de minst belaste fase aansluiten.
Dacht ooit eens ergens gelezen te hebben dat de CT003 9 batterijen kan aansturen.
WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM
Waarom niet? Mag gewoon zolang ze maar een eigen groep hebben en totaal niet meer dan dan je fase (en max rating van je meterkast bedrading) overschrijd. Met 2500W laden heb je ook niet opeens andere limieten dan ontladen.Maikie18 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:28:
Bij meerdere op 1 fase mogen ze niet op 2500W gezet worden.
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Mij lijkt het goed om onderscheidt te maken tussen batterijen opladen en ontladen.RF1000 schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:55:
[...]
Welke huisaansluiting heb je? 3x25A? Let er dan op dat je bij 2 Marstek's op 1 fase al op 5kW zit, de marge tot aan de max 5,7kW per fase komt dan snel dichterbij. De die 4e Marstek dan op de minst belaste fase aansluiten.
Ik heb geen weet van enige invloed bij het opladen - dat komt zoals het komt. Dus als twee batterijen op een fase bij elkaar meer dan 5kW doen kan ik daar weinig tegen doen - toch?
Het ontladen is een ander verhaal - die heb ik nog steeds op 800 staan - ondanks dat elke batterij een eigen eindzekering heeft. Dus met twee batterijen is dat dan ongeveer 1600W - wellicht de ene keer wat meer dan de andere keer. Maar het blijft ruimschoots binnen die 2600 - laat staan twee keer 2600.
Of zijn er nog andere factoren die hier een rol kunnen spelen?
makes it run like clockwork
API is idd brak, althans die flipt bij meerdere te snelle calls over udp.DukeBox schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:39:
[...]
Het antwoord is iedere keer dezelfde, niet de API gebruiken. Via modbus gaat het prima, helemaal met de V3 die modbus over TCP/IP (via LAN) ondersteund.
Heb nog geen modbus maar wel van plan.
Tot die tijd hier met fw144 vraag ik elke minuut een drietal gegevens op en tussen de 15 en 30 seconden update ik de injectie output.
Heul Heul soms zie ik een parse error die de volgende injectie update word het dan wel weer gecorrigeerd.
Maar de API elke 30 seconden belasten lijkt hier wel de max.
Draai hier met een zelfbouw stekker batterij (projectje van 2 jaar geleden) n.a.v Eenvoudige thuisaccu samenstellen
Was toen goedkoper dan bestaande systemen maar sinds 2 weken een Venus E v3.0 staan.
Deze kon ik niet op zelf consumptie laten staan omdat dat niet werkt met mijn huidige zelfbouw.
Moest dus de Marstek (code wise) tussen mijn EcoFlow Powerstream omvormers proppen en simultaan te laten draaien.
Alleen als er geladen moet worden schakel ik hem over naar zelf consumptie en als hij vol is geef ik mijn zelfbouw voorrang om te laden.
Twee verschillende systemen aangestuurd via php en Raspberry Pi:
[ Voor 19% gewijzigd door Siewert op 07-04-2026 02:06 ]
- Enphase IQ8+ 8,1kWp (O/W) \-/ DIY Thuisbatterij 7.5kWh & MT Venus E v3.0 5.12kWh
- MHI SRK50ZS-WF & SCM50ZS-W - 2x SRF25ZS-W \-/ Segway E125s
- piBattery @ GitHub
Klopt echter heb je dan nog maar 700W over voor andere apparaten die je op dat moment inschakelt. Das best krap en vrij frustrerend als de fase er dan uit knaltAirw0lf schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:51:
[...]
Mij lijkt het goed om onderscheidt te maken tussen batterijen opladen en ontladen.
Ik heb geen weet van enige invloed bij het opladen - dat komt zoals het komt. Dus als twee batterijen op een fase bij elkaar meer dan 5kW doen kan ik daar weinig tegen doen - toch?
....
Als je 2 MT's op dezelfde fase manueel oplaadt kan je in de problemen komen. Doe je dat slechts met 1 MT tegelijk, dan heb je nog over.RF1000 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:06:
[...]
Klopt echter heb je dan nog maar 700W over voor andere apparaten die je op dat moment inschakelt. Das best krap en vrij frustrerend als de fase er dan uit knalt
Draai je NOM, dan zijn er geen problemen bij het laden omdat het vermogen van de panelen komen.
Als je stuurt via MODBUS kan je ook de laadstroom beperken.
[ Voor 4% gewijzigd door Alan969 op 07-04-2026 07:12 ]
BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)
Waarom activeer je de BT lock?Airw0lf schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:12:
Ik heb in het begin ook de nodige problemen gehad - dit i.c.m. Omada.
Problemen waren stukken minder na de invoering van een SSID voor alleen de batterijen en de CT003. Waarbij ik er dan ook nog eens voor gezorgd had dat elk apparaat een vast IP adres kreeg toegewezen.
De restpunten die toen nog overbleven waren verdwenen na de invoering van firmware versie 147, de batterijen aansluiten via de UTP ethernet poorten en een Omada-blok van de WiFi van de batterijen.
Afgelopen vrijdag in de Marstek app de bluetooth-lock ingeschakeld en de backup-power uitgeschakeld.
De afgelopen twee dagen geen vreemde dingen meer voorbij zien komen - alle 3 de batterijen werden (min-of-meer) gelijk opgeladen. Eenmaal vol houden ze het ruim 20 uur uit. Deze morgen rond 11-en waren ze alle 3 nog ongeveer half-vol - iets wat ik in de weken daarvoor nog nooit meegemaakt had.![]()
Maar eens zien of dit zo blijft... fingers-crossed...
Vol krijgen mag dan misschien wel lukken in de zomer, krijg je ze ook leeg het merendeel van de dagen?Airw0lf schreef op maandag 6 april 2026 @ 15:25:
Ik heb nu 3 Venus v3 batterijen draaien - elk op hun eigen eindgroep/fase.
Ik heb nu de mogelijkheid om eenzelfde set nog eens aan te sluiten waardoor er per fase 2 batterijen in gebruik zijn - wel nog steeds met een eigen eindgroep.
De panelen hebben genoeg vermogen om een tweede set batterijen vol te krijgen. Dus vanuit dat perspectief lijkt het zinvol.
Is dit technisch realistisch?
Wordt dit ondersteund door de bestaande CT003 meter?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Waarom heb jij thuis een paswoord op je WIFI staan... zelfde vraag (en antwoord) denk ik.
Batterijen verdienen zich inderdaad pas terug als ze gebruikt worden... wij komen met 5 kW niet toe voor een ganse nacht maar het probleem is dan weer dat ik een tweede niet vol krijg voor het grootste deel van het jaar (we laden ook een auto via PV). Een tweede MT aanschaffen lijkt me dan ook niet zinvol op dit moment (al twijfelen we soms maar dan eerder gevoelsmatig dan op basis van harde cijfers).Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:03:
Vol krijgen mag dan misschien wel lukken in de zomer, krijg je ze ook leeg het merendeel van de dagen?
Brandweer bezorgd over onveilig gebruik van steeds populairdere stekkerbatterij
https://nos.nl/l/2609352
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
jij hebt een geduld probleem en mogelijks app device caching probleem. Geeft het wat tijd om her op te starten en updates door te geven naar de cloud.r2504 schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:36:
Oef… ze werkt terug. Batterij met de schakelaar nogmaals aan en uit gezet en even gewacht op de diagnose van de HW P1 die het nu wel deed en alles werkt terug al geeft ze nog steeds aan dat er dus een firmware update is ???
Zodat er ook voor de app uiteindelijk maar een manier is om verbinding te leggen met de batterij.
Ik heb het idee dat er nogal eens wat mis gaat als bt en wifi tegelijk actief zijn met utp.
Ik verwacht van wel - we willen namelijk ook nog airco's installeren.Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:03:
[...]
Vol krijgen mag dan misschien wel lukken in de zomer, krijg je ze ook leeg het merendeel van de dagen?
Maar we gaan het zien - eerst maar eens een paar dagen aanzien of dit zo blijft lopen.
Het is heus niet de eerste update die ik doe en ik weet wel hoelang ik moet wachten (trouwens de app doet rechtstreeks een controle naar de MT, niet naar de cloud voor de huidige firmware versie op je batterij). Ondertussen zijn we trouwens meer dan 12u verder en krijg ik nog steeds de melding dat er een nieuwe firmware is.dnat schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:45:
[...]
jij hebt een geduld probleem en mogelijks app device caching probleem. Geeft het wat tijd om her op te starten en updates door te geven naar de cloud.
Ook het feit dat de voortgang plots van 60 naar 100% gaat lijkt me zeer bizar... bij deze dan ook de vraag of andere wel de 148.119.113 update hebben kunnen installeren ? (mijn huidige versie is 148.119.112)
6 batterijen, dat zijn 6x4 = 24 kWh die je elke nacht wat wil leeg trekken.Airw0lf schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:55:
[...]
Ik verwacht van wel - we willen namelijk ook nog airco's installeren.
Maar we gaan het zien - eerst maar eens een paar dagen aanzien of dit zo blijft lopen.
Een airco zal op de warmste dagen misschien 3-4 kWh trekken. Op de koudste dagen mogelijk meer, maar dan zijn je batterijen niet vol.
Het enige wat je nog met die energie kan doen is je auto op laden, maar ook dan is 24 kWh goed voor ruim 150km.
Ik ken echt heel weinig situaties waar het financieel zinvol is om meer dan 2-3 batterijen te plaatsen.
Als ik de reactie van @Alan969 lees dan komt het goed - ik heb ze inderdaad ingesteld op NOM waardoor de omvormers de laadstroom bepalen. Met twee omvormers (elk op een fase) waarvan de grootste effectief 3800WP aan panelen heeft is er niks aan de hand.RF1000 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:06:
[...]
Klopt echter heb je dan nog maar 700W over voor andere apparaten die je op dat moment inschakelt. Das best krap en vrij frustrerend als de fase er dan uit knalt
Tja dat is met alles zo zeker? Misschien gelukkig dat het geen gasfles was en maar een batterijTHE_BASE schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:40:
Interessant artikel vanmorgen:
Brandweer bezorgd over onveilig gebruik van steeds populairdere stekkerbatterij
https://nos.nl/l/2609352
Een man boorde per ongeluk in zijn thuisbatterij die daarop vlam vatte.
Ik snap best dat ze aan de bel trekken, er zijn zat mensen (niet op Tweakers) die zo'n batterij even zomaar ergens in een wcd doen zonder na te denken wat er verder nog op de groep zit, of er een rookmelder hangt, of er afstand is om de warmte te begeleiden.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:16:
[...]
Tja dat is met alles zo zeker? Misschien gelukkig dat het geen gasfles was en maar een batterij![]()
[...]
Maar niet doen of een thuisbatterij onveiliger is dan een e-bike in de schuur of EV voor de deur.
Of wasmachine (of wasmachine + droger) in een badkamer, die lang niet altijd een eigen groep heeft.THE_BASE schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:27:
[...]
Ik snap best dat ze aan de bel trekken, er zijn zat mensen (niet op Tweakers) die zo'n batterij even zomaar ergens in een wcd doen zonder na te denken wat er verder nog op de groep zit, of er een rookmelder hangt, of er afstand is om de warmte te begeleiden.
Maar niet doen of een thuisbatterij onveiliger is dan een e-bike in de schuur of EV voor de deur.
Al kunnen ze vaak 2kW trekken (zoals een wasmachine en oude stofzuigers), om meer dan 800W te leveren moet je echt een instelling aanpassen waarbij je waarschuwingen moet lezen/wegklikken. Als 800W problemen geeft is er meer aan de hand.
De batterij als aanleiding elektra te laten reviseren (niet alleen MK, maar vooral ook de bedrading die misschien al meer dan een halve eeuw oud is en/of wel drie keer wordt afgetakt voor het bij een stopcontact is) lijkt me een goed idee, maar dit artikel gaat over de ontvlambaarheid van de batterij zelf. Hoeveel non LFP thuis-stekker-accus worden er verkocht? Ik geloof niet dat ik die uberhaupt gezien heb. Waterkokers van een tientje zijn volgens mij een veel groter probleem, ook als iedereen een thuisaccu heeft.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Het verschil is dat iedereen normaal wel bij z'n waterkoker aanwezig is wanneer die (max. enkele minuten) in gebruik is, echter bij een batterij die meerdere uren grotere vermogens verwerkt is dat vaak niet het geval omdat ze ergens weg gestopt is.Brent schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:42:
[...]
Waterkokers van een tientje zijn volgens mij een veel groter probleem
Je moet eens proberen een gat te boren in een gasfles...Avenger 2.0 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:16:
[...]
Tja dat is met alles zo zeker? Misschien gelukkig dat het geen gasfles was en maar een batterij![]()
[...]
Dat doe je niet 'efjes'.
Bij gasflessen binnen is een klein lek gewoon het gevaarlijkst.
Ja excuses voor de verwarring. Bedoelde bij meerdere op een eigen groep.DukeBox schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:35:
[...]
Waarom niet? Mag gewoon zolang ze maar een eigen groep hebben en totaal niet meer dan dan je fase (en max rating van je meterkast bedrading) overschrijd. Met 2500W laden heb je ook niet opeens andere limieten dan ontladen.
WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM
Is die besparing van 436 euro in 1 jaar met 1 Marstek ?SatScan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:01:
Dit heb ik vandaag gepost nav een review 1 jaar PIB in gebruik op tweakers.net:
Mijn ervaringen na bijna een jaar (1 mei) met de Marstek Venus E van 5.12kWh:
Ik zit nu op een netto besparing van € 436,26. Ons energieverbruik en gedrag is niet veranderd sinds we de batterij hebben; de winst komt dus echt puur door het systeem zelf.
De prijs die ik hanteer in mijn berekeningen (Home Assistant etc.) is € 0,25. Dat is de werkelijke prijs die ik betaal, al is daar vanaf januari 2026 een cent vanaf gegaan door een belastingverlaging. Ik reken alleen met de kWh die uit de batterij zijn benut; het laden gaat via de zonnepanelen (de NOM-modus).
Dit bedrag had nog hoger kunnen zijn als ik in de beginmaanden niet van alles had uitgeprobeerd, maar de batterij gewoon met rust had gelaten in de NOM-modus.
Die instelling is alleen voor het ontladenIntelcore schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:33:
Is het een bug dat de batterij met 2kw oplaad (volgens app) terwijl hij op 800w staat ingesteld?
En heb je de gemiste injectie ook mee gerekend?SatScan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:01:
Dit heb ik vandaag gepost nav een review 1 jaar PIB in gebruik op tweakers.net:
Ik zit nu op een netto besparing van € 436,26. Ons energieverbruik en gedrag is niet veranderd sinds we de batterij hebben; de winst komt dus echt puur door het systeem zelf.
De prijs die ik hanteer in mijn berekeningen (Home Assistant etc.) is € 0,25. Dat is de werkelijke prijs die ik betaal, al is daar vanaf januari 2026 een cent vanaf gegaan door een belastingverlaging. Ik reken alleen met de kWh die uit de batterij zijn benut; het laden gaat via de zonnepanelen (de NOM-modus).
Dit bedrag had nog hoger kunnen zijn als ik in de beginmaanden niet van alles had uitgeprobeerd, maar de batterij gewoon met rust had gelaten in de NOM-modus.
Beetje meer details over je berekening zou handig zijn.
Ben je zeker dat je CT003 op hetzelfde netwerk zitten als je MT LAN verbinding ? Per ongeluk de CT003 niet op een andere WIFI geconnecteerd die client isolation heeft of zo ? Normaal moet je niets speciaals doen (persoonlijk zou ik wel een full factory reset doen zodat je van die WIFI instelling in de MT vanaf bent wat anders krijg je die er niet uit).gmj2 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:03:
Niks helpt, De v3 <-> CT003 connectie lukt alleen als de v3 met wifi is verbonden (als ik de netwerk kabel uit de v3 haal). Is er soms een speciale truuk nodig om LAN connectie aan de praat te krijgen?
Wat ik me afvraag of dat het uitmaakt hoe je panelen liggen. Door mijn nw-zo opstelling leveren mijn panelen ook later op de dag nog aardig wat, momenteel ga ik van 7:00 tot 21:00
Want ik zou denken dat ik pas later op de avond/nacht mijn batterij zal aanspreken
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
0.25 per kWh en 436.26 euro winst... maw. 1745 kWh dat je ontladen hebt. Wetende dat een MT ontlaad cyclus 4.45 kW is (5.12 - 0.67) dan heb jij op een jaar 392 ontlaadcycli gedaan... dan moet je mij toch eens vertellen hoe je dat precies hebt gedaan.SatScan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:01:
Zelfs als je in de winter ook dagelijks je batterij vol krijgt vanwege zo'n enorme PV overschot dan kom je er nog niet want dan moet je zelfs meerdere cycli per dag draaien (wat zich tegenspreekt als je zoveel PV overschot hebt). Of heb je meer dan één batterij staan ?
Ik denk dat mensen zich nogal graag rijk rekenen met hun batterij.
PS. M'n statistieken in de MT app kloppen totaal niet... ik zie daar voor mezelf 30.08 kWh annual discharge capacity terwijl ik de batterij 21 dagen heb en dagelijks een ontlaadcycli heb gedaan van 4.45 kW... ik zou dus eigenlijk op ongeveer 93 kWh moeten zitten ?
Ok ik heb namelijk 2 Marsteks op 1 (16A) groep, 1 staat op 800w ingesteld de andere op 2500w. Kan dit geen problemen leveren met laden?
Inderdaad dat zeker. Maar aan de andere kant voor de meeste tweakers is dit een leuke gadget die zichzelf tenminste terugbetaald. Echt (grote) winst maken heb ik mijn bedenkingen bij. Wil binnen 5 à 10 jaar wel eens zien hoeveel tweakers hun huidige Marstek Venus nog hebben. Tegen dan is er weer iets nieuws wat groter, sneller, beter, etc is en worden de huidige modellen tegen dumpprijzen tweedehands verkocht.r2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:36:
[...]
Ik denk dat mensen zich nogal graag rijk rekenen met hun batterij.
Als ze beide maximaal gaan laden (2x 2,5KW) dan gaat de groep uitIntelcore schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:43:
[...]
Ok ik heb namelijk 2 Marsteks op 1 (16A) groep, 1 staat op 800w ingesteld de andere op 2500w. Kan dit geen problemen leveren met laden?
4500WP zonnepanelen en 2x Marstek Venus E 5.12 v157.3 - CT003 V122 - BMS 215
Iemand die dit goedgekeurd heeft gekregen?
Veilig ??daveon schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:47:
[...]
Als ze beide maximaal gaan laden (2x 2,5KW) dan gaat de groep uitveilig maar niet wat jij wilt..
Twee MT op één groep (al dan niet met andere apparaten) en dan 800 EN 2500w ontladen?
Na 1500 plus pagina's is het nog niet duidelijk.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.62 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Ja hoor, heb er 2 op 2500W geregistreerd bij Fluvius. Gewoon zien dat je op aparte zekering zet als je in 2500W mode wil gebruiken.Marve79 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:48:
Belgen hier toevallig? Blijkbaar is de limiet die je aan mag sluiten op de stekker 800W, dus 1 Marstek. Ik heb er 2 gekocht maar dan moet het gekeurd worden blijkbaar.
Geen paniekMarve79 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:48:
Belgen hier toevallig? Blijkbaar is de limiet die je aan mag sluiten op de stekker 800W, dus 1 Marstek. Ik heb er 2 gekocht maar dan moet het gekeurd worden blijkbaar.
Dat kan en mag perfect....
Hier Is zelfs een draadje voor ons Belgen:
Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur
Ondertussen is er al veel veranderd en achterhaald. In't kort... 800W ontladen als je de Marstek in een kring zet met andere verbruikers. (Is nooit aanbevolen)
Ontladen ontgrendelen naar 2500W als je elke Marstek op een apart afgezekerde kring zet.
Geen keuring nodig, wel aanmelden bij FLuvius maar dat mag geen probleem geven.
Veel plezier ermee, goede aankoop!
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Synergrid heeft um gecertificeerd vorig jaar. Link, doc. Zocht je dat soort informatie?Marve79 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:48:
Dit blijft allemaal heel dubbelzinnig wat mij betreft... ik heb reeds een aanmelding voor m'n PV (en dus injectievergoeding) dus waarom zou ik m'n batterij van 2500W dan nog moeten registeren (een plugin is als een toestel... een toestel kan er vandaag wel zijn en morgen niet en omgekeerd).Bart Bever schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:56:
De CT003 en de Marsteks (ik heb ook nog een v2) zitten allemaal aan het zelfde netwerk en router. Is een volkomen "plat" netwerk. Maar ik denk dat ik inderdaad eerst maar eens een volledige factory reset moet gaan proberen met dan meteen de LAN koppeling actief. Dank voor de tip.r2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:20:
[...]
Ben je zeker dat je CT003 op hetzelfde netwerk zitten als je MT LAN verbinding ? Per ongeluk de CT003 niet op een andere WIFI geconnecteerd die client isolation heeft of zo ? Normaal moet je niets speciaals doen (persoonlijk zou ik wel een full factory reset doen zodat je van die WIFI instelling in de MT vanaf bent wat anders krijg je die er niet uit).
Tja omdat het zo verplicht is en ze zicht willen hebben ivm stabiliteit elektriciteitsnetwerk. Ze sturen ook een brief met herinnering als ze dit detecteren. Je doet er uiteindelijk mee wat je wilt, het is gratis om te registreren en kost je max 5 min werk.r2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:07:
[...]
Dit blijft allemaal heel dubbelzinnig wat mij betreft... ik heb reeds een aanmelding voor m'n PV (en dus injectievergoeding) dus waarom zou ik m'n batterij van 2500W dan nog moeten registeren (een plugin is als een toestel... een toestel kan er vandaag wel zijn en morgen niet en omgekeerd).
Geen enkel probleem, zelfs 3 stuks goedgekeurd op 2500W elk , één op elke fase en elk zijn eigen 16A zekering.Marve79 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:48:
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Dat gebeurt waatschijnlijk nooit als je NOM draait. Of je moet een hele grote installatie op je dak hebben.daveon schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:47:
[...]
Als ze beide maximaal gaan laden (2x 2,5KW) dan gaat de groep uitveilig maar niet wat jij wilt..
Het wordt anders als je via handmatig tijdens de goedkope uren stroom met 2500W binnen trekt in de éen en tegelijkertijd veel opbrengst van je panelen hebt op de ander. Ik heb dit toevallig zondag getest. Maar ik heb het laden van het net wel gemaximaliseerd tot 1500W. De panelen piekten een korte periode met 2200W. Maar dat kan de 16A zekering makkelijk hebben.
Ik ga overigens de twee wel op aparte groepen zetten.
Je kan daar geen lijn op trekken.merlin1201 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:23:
Is idd een behoorlijke besparing 436,- mooi
Wat ik me afvraag of dat het uitmaakt hoe je panelen liggen. Door mijn nw-zo opstelling leveren mijn panelen ook later op de dag nog aardig wat, momenteel ga ik van 7:00 tot 21:00
Want ik zou denken dat ik pas later op de avond/nacht mijn batterij zal aanspreken
Alles hangt af van je verbruiks en PV productie profiel, ben je all electric? Heb je een Warmtepomp? Heb je een EV? Hoe groot is je huishouden en je woning?
Hier sinds de installatie van de eerste Venus E (februari 2025, 2de einde maart 25 en de derde einde mei 2025) al 4035 kwh geladen en 2974 kwh ontladen. Dat heeft mij netto minstens 743€ opgebracht.
Mijn eerste marstek zal ik reeds in minder dan 2 jaar terug verdiend hebben...en als de elec prijzen nog stijgen zal het nog sneller gaan
[ Voor 3% gewijzigd door DSSW op 07-04-2026 12:25 ]
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net
Nu ben ik benieuwd naar nu jullie ervaring met de service en dan met name met het omruilen. Ik heb eerst contact gezocht met de verkoper, deze begeleidde mij telefonisch om een melding via de Marstek app aan te maken. Hierop volgde al snel reactie van Marstek en is geconstateerd dat de batterij niet goed is en wordt omgeruild. Ook bevestiging/goedkeuring via de mail, direct mijn gegevens ingevuld, maar sindsdien blijft het stil.
Wacht nu ruim een week op reactie/verzending. Is dit normaal? Bij het ticket staat ook alleen een emailadres om contact op te nemen, maar hier wordt (nog) niet op gereageerd.
En heb je ze direct op je zekeringkast aangesloten? Of gewoon per marstek op een andere groep in de stekker?Avenger 2.0 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:54:
[...]
Ja hoor, heb er 2 op 2500W geregistreerd bij Fluvius. Gewoon zien dat je op aparte zekering zet als je in 2500W mode wil gebruiken.
Wow super dat is echt goed nieuws, ik wilde er al eentje terugsturen.Bart Bever schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:56:
[...]
Geen paniek![]()
Dat kan en mag perfect....
Hier Is zelfs een draadje voor ons Belgen:
Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur
Ondertussen is er al veel veranderd en achterhaald. In't kort... 800W ontladen als je de Marstek in een kring zet met andere verbruikers. (Is nooit aanbevolen)
Ontladen ontgrendelen naar 2500W als je elke Marstek op een apart afgezekerde kring zet.
Veel plezier ermee, goede aankoop!
Dank!
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Eentje zit op aparte groep (via stekker op stopcontact) en op 2500W en andere gemengde groep op 800W. Ze dienen beide wel als 2500W geregistreerd te worden (het 800W model dat erin staat wordt hier niet verkocht).Marve79 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:40:
[...]
En heb je ze direct op je zekeringkast aangesloten? Of gewoon per marstek op een andere groep in de stekker?
Dezelfde reden waarom een laadpaal in België ook geregistreerd dient te worden.r2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:07:
[...]
Dit blijft allemaal heel dubbelzinnig wat mij betreft... ik heb reeds een aanmelding voor m'n PV (en dus injectievergoeding) dus waarom zou ik m'n batterij van 2500W dan nog moeten registeren (een plugin is als een toestel... een toestel kan er vandaag wel zijn en morgen niet en omgekeerd).
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Laden aan 2500W gebeurd waarschijnlijk nooit?Mg4gebruiker schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:19:
[...]
Dat gebeurt waatschijnlijk nooit als je NOM draait. Of je moet een hele grote installatie op je dak hebben.
Het wordt anders als je via handmatig tijdens de goedkope uren stroom met 2500W binnen trekt in de éen en tegelijkertijd veel opbrengst van je panelen hebt op de ander. Ik heb dit toevallig zondag getest. Maar ik heb het laden van het net wel gemaximaliseerd tot 1500W. De panelen piekten een korte periode met 2200W. Maar dat kan de 16A zekering makkelijk hebben.
Ik ga overigens de twee wel op aparte groepen zetten.
Dat gebeurt eigenlijk zelfs heel vaak.
Als je niet thuis bent en panelen draaien volop zit je daar toch vaak aan?
En neen ik heb geen mega installatie en ook geen mega omvormer. Maar ik zie de batterijen toch vaak aan 2000+ W laden
[ Voor 6% gewijzigd door Druppeltje_ op 07-04-2026 12:50 ]
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
De D weet ik niet maar de A werkt perfect samen met de E's. Vermits de D en de A gelijkaardig zijn, enkel verschil in vermogen en prijs zie ik geen probleem om de D met de E op dezelfde CT003 of 002 te laten werken.harrr schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:42:
Kan iemand me vertellen of de Marstek Venus D goed samenwerkt met de Venus E? Kan ik dus de Venus E uitbreiden met een modulaire Venus D en dezelfde CT003?
Hoe reken jij dit uit?DSSW schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:24:
[...]
Je kan daar geen lijn op trekken.
Alles hangt af van je verbruiks en PV productie profiel, ben je all electric? Heb je een Warmtepomp? Heb je een EV? Hoe groot is je huishouden en je woning?
Hier sinds de installatie van de eerste Venus E (februari 2025, 2de einde maart 25 en de derde einde mei 2025) al 4035 kwh geladen en 2974 kwh ontladen. Dat heeft mij netto minstens 743€ opgebracht.
Mijn eerste marstek zal ik reeds in minder dan 2 jaar terug verdiend hebben...en als de elec prijzen nog stijgen zal het nog sneller gaan
Ik heb op elke Venus E een HW kWh meter (MID gecertificeerd) staan daar lees ik laden en ontladen van de batterijen op af.
Heeft in principe toch niks met de werking van een Marstek, waar het hier over gaat, te doen.
Tja het gaat hier ook dikwijls over salderen, whatever dat mag zijn3DWim schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:24:
Waarom gaat het hier steeds vaker over Belgische wetgeving terwijl daar een apart topic voor is?
Heeft in principe toch niks met de werking van een Marstek, waar het hier over gaat, te doen.
Snap ik, hier ook, maar dan de Energy Socket. Maar hoe doe je de berekening?DSSW schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:19:
[...]
Ik heb op elke Venus E een HW kWh meter (MID gecertificeerd) staan daar lees ik laden en ontladen van de batterijen op af.
Ik vrees dat dat een beetje naief is... ik vermoed dat je microgolf ook niet geregistreerd is, als iedereen die 's avonds gebruikt om te koken dan heeft dat een veel grotere impact dan die enkele batterijen die er nu staan (en die onder NOM niet echt de bedoeling hebben stroom op of af het net te halen en dus geen impact hebben op het net, integendeel zelfs).Avenger 2.0 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:13:
[...]
Tja omdat het zo verplicht is en ze zicht willen hebben ivm stabiliteit elektriciteitsnetwerk. Ze sturen ook een brief met herinnering als ze dit detecteren.
Het punt blijft trouwens dat een "stekkertoestel" geen vaste installatie is en dus gewoon aanzien wordt zoals elk ander electrisch toestel in je huis. Al het overige zijn gewoon verhaaltjes van een overheid die graag alles van jou controleerd (maar liefst niet omgekeerd).
Het ultieme doel van deze verzamelwoede van Fluvius is gewoon op een dag je de rekening te presenteren... maw. extra belasting omdat jij een batterij hebt (de taksen die je ontwijkt door NOM moeten vroeg of laat ergens vandaan komen !). Veel verder dan dat moet je het heus niet zoeken in Belgie.
Elke Marstek Venus kan in combinatie werken (A, B, E, D, ... ) in eenzelfde huis-systeem. Andere modellen dan venus is niet gegarandeerd te combinenren.DSSW schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:02:
[...]
De D weet ik niet maar de A werkt perfect samen met de E's. Vermits de D en de A gelijkaardig zijn, enkel verschil in vermogen en prijs zie ik geen probleem om de D met de E op dezelfde CT003 of 002 te laten werken.
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v148 en CT003 v117
Totaal ander verhaal want dat is een "vast" toestel maar zelfs dat is pure nonsens... je jacuzzi, sauna, ... moet je ook niet registreren en die verbuiken ook genoeg stroom. Punt is dat een laadpaal inkomsten voor de overheid ontwijkt en vroeg of laat ga je daar de rekening voor gepresenteerd krijgen !Druppeltje_ schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:47:
[...]
Dezelfde reden waarom een laadpaal in België ook geregistreerd dient te worden.
Wat opbrengt is datgene wat je ontlaadt.THE_BASE schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:32:
[...]
Snap ik, hier ook, maar dan de Energy Socket. Maar hoe doe je de berekening?
De prijs die ik betaal per aangekochte kWh is 28 cent, de prijs die ik krijg per geïnjecteerde kWh is 3 cent.
Ik heb geen vaste kosten bij mijn energie leverancier in mijn contract, in mijn kWh prijs zitten alle kosten inbegrepen.
Mijn opbrengst tot op heden is dus 2974 kWh x (0.28-0.03) = 743,5€
Die 0.03 moet dan wel nog met ~25% verhoogd worden i.v.m. RTEDSSW schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:43:
Mijn opbrengst tot op heden is dus 2974 kWh x (0.28-0.03) = 743,5€
Ik lees hier veel meer geneuzel over andere dingen die wel degelijk off-topic zijn. Onlangs nog een discussie over thuisnetwerken waar iedereen z'n gelijk moest halen. Niemand die hierop reageerde. Nu gaat het even over de Belgische wetgeving en jij springt al op je paard? 🤔3DWim schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:24:
Waarom gaat het hier steeds vaker over Belgische wetgeving terwijl daar een apart topic voor is?
Denk dat je het probleem van de toekomst niet begrijpt.r2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:34:
[...]
Ik vrees dat dat een beetje naief is... ik vermoed dat je microgolf ook niet geregistreerd is, als iedereen die 's avonds gebruikt om te koken dan heeft dat een veel grotere impact dan die enkele batterijen die er nu staan (en die onder NOM niet echt de bedoeling hebben stroom op of af het net te halen en dus geen impact hebben op het net, integendeel zelfs).
Het punt blijft trouwens dat een "stekkertoestel" geen vaste installatie is en dus gewoon aanzien wordt zoals elk ander electrisch toestel in je huis. Al het overige zijn gewoon verhaaltjes van een overheid die graag alles van jou controleerd (maar liefst niet omgekeerd).
Het ultieme doel van deze verzamelwoede van Fluvius is gewoon op een dag je de rekening te presenteren... maw. extra belasting omdat jij een batterij hebt (de taksen die je ontwijkt door NOM moeten vroeg of laat ergens vandaan komen !). Veel verder dan dat moet je het heus niet zoeken in Belgie.
Batterijen kunnen langdurig een belasting geven op GRID. versta - voor een Venus E kan die bv. 2 uur aan 2500 Watt duwen ... doe dat synchroon met vele batterijen op de piek ure voor zij die een dynamisch contract hebben) en dan is dat wel van belang te weten wat ze kunnen verwachten.
Energie dat op GRID komt dient ergens verbruikt te worden. Dat wilt zeggen dat aanmaak van energie ergens afgestemd moet worden aan gebruik. Doel is rond de 230 Volt te blijven ... bij overproductie stijgt de voltage en bij onderproductie daalt de voltage. Dat kan impact hebben op de toestellen bij u thuis maar ook op de toestellen van GRID. versta snellere slijtage, slechte werking, ...
Nu er is wat marge - 230 Volt is een gemiddelde en dat kan wat hoger of lager worden ... BE en NL toestellen die energie leveren (Batterij, ZP, ... ) zullen bv. automatisch afslaat bij (dacht ik) > 250 Volt ... om niet nog verder het net te overbelasten. Dat gebeurt nu reeds op zeer zonnige dagen met wat wind ... waardoor privé ZP plots automatisch afgezet worden ...
Uw over, kookplaten, ... dat is relatief kort pieken en relatief voorspelbaar gedrag (vooral 's avonds en 's ochtends heb je dergelijke verbruikers thuis) en daar wordt reeds in de productie van energie rekening me gehouden ...
Al die info van wie wat heeft (ZP, batterij, ... ) gaat in een grote rekenmolen om alles stabiel af te stemmen ... en uw 5 kWh is op zich niet veel, maar op een wijk, dorp, stad, ... worden die vele kleintjes wel heel veel ...
PS - door ZP en batterijen alsook zuinigere toestellen is de gemiddelde verbruik van energie in BE / NL niet gestegen (+- gelijk) over de laatste 10 jaar, ondanks we wel massaal overgaan naar warmtepompen en EV's ... de piek verbruiken daarentegen zijn wel gestegen ... alsook winter / zomer verschil is enorm (ZP vooral overschot in zomer, winter meer piek van elektriek op GRID).
uw registratie is zoals een baksteen in uw huis. Het draagt bij aan gans de structuur hé ...
Hoe meer batterijen en meer dynamische aansturingen (contracten) hoe beter het GRID alles kan afvlakken en veilig houden ... (versta dynamische contracten aansturen)
Dat klopt maar dan spreek je amper over 20€ over de ganse periode , dat zal het grote verschil niet maken toch, er zijn ook nog andere parameters die voordeel opleveren.DukeBox schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:44:
[...]
Die 0.03 moet dan wel nog met ~25% verhoogd worden i.v.m. RTE
De dag dat er taksen komen zullen veel mensen hun plug & play ‘verkopen’, dus echt veel lost dat niet op tenzij ze waterdicht detectiesysteem ontwikkelen.
Ontladen is 800W laden wat de zonnepanelen geven maar altijd tot maximum 2500WIntelcore schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:33:
Is het een bug dat de batterij met 2kw oplaad (volgens app) terwijl hij op 800w staat ingesteld?
🇧🇪 3kW 155°/ Venus E (V2) v156, BMS (v216) CT003 (v117) , DM XS212, RPI4+HA
In jouw geval niet maar ik krijg aanzienlijk meer over wat ik terug lever dus mijn ROI duurt daardoor ook een stuk langer.DSSW schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:48:
[...]
Dat klopt maar dan spreek je amper over 20€ over de ganse periode , dat zal het grote verschil niet maken toch, er zijn ook nog andere parameters die voordeel opleveren.
Zoals eerder aangegeven, ieder heeft zijn eigen specifieke situatie en daarom is het moeilijk om over de opbrengst en al dan niet nut van 1,2 of 3 batterijen van iemand anders te oordelen.DukeBox schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:50:
[...]
In jouw geval niet maar ik krijg aanzienlijk meer over wat ik terug lever dus mijn ROI is daardoor ook een stuk lager.
Ieder maakt zijn rekening en beslist over zijn portefeuille.
Ik weet ondertussen dat mijn investering loont.
Ik heb het laatste jaar ook enorm veel bijgeleerd over alles wat met PV en PIB te maken heeft en heb een aantal collega's, vrienden en familie geholpen met het installeren en opstarten van een Marstek PIB
[ Voor 20% gewijzigd door DSSW op 07-04-2026 13:58 ]
Batterijen gaan vrijwel nooit 2500W op het net duwen, die gaan ontladen als er in hetzelfde huis stroomverbruik is, of door een algoritme als er stroomtekorten zijn.vifra schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:47:
[...]
Denk dat je het probleem van de toekomst niet begrijpt.
Batterijen kunnen langdurig een belasting geven op GRID. versta - voor een Venus E kan die bv. 2 uur aan 2500 Watt duwen ... doe dat synchroon met vele batterijen op de piek ure voor zij die een dynamisch contract hebben) en dan is dat wel van belang te weten wat ze kunnen verwachten.
Energie dat op GRID komt dient ergens verbruikt te worden. Dat wilt zeggen dat aanmaak van energie ergens afgestemd moet worden aan gebruik. Doel is rond de 230 Volt te blijven ... bij overproductie stijgt de voltage en bij onderproductie daalt de voltage. Dat kan impact hebben op de toestellen bij u thuis maar ook op de toestellen van GRID. versta snellere slijtage, slechte werking, ...
Nu er is wat marge - 230 Volt is een gemiddelde en dat kan wat hoger of lager worden ... BE en NL toestellen die energie leveren (Batterij, ZP, ... ) zullen bv. automatisch afslaat bij (dacht ik) > 250 Volt ... om niet nog verder het net te overbelasten. Dat gebeurt nu reeds op zeer zonnige dagen met wat wind ... waardoor privé ZP plots automatisch afgezet worden ...
Uw over, kookplaten, ... dat is relatief kort pieken en relatief voorspelbaar gedrag (vooral 's avonds en 's ochtends heb je dergelijke verbruikers thuis) en daar wordt reeds in de productie van energie rekening me gehouden ...
Al die info van wie wat heeft (ZP, batterij, ... ) gaat in een grote rekenmolen om alles stabiel af te stemmen ... en uw 5 kWh is op zich niet veel, maar op een wijk, dorp, stad, ... worden die vele kleintjes wel heel veel ...
PS - door ZP en batterijen alsook zuinigere toestellen is de gemiddelde verbruik van energie in BE / NL niet gestegen (+- gelijk) over de laatste 10 jaar, ondanks we wel massaal overgaan naar warmtepompen en EV's ... de piek verbruiken daarentegen zijn wel gestegen ... alsook winter / zomer verschil is enorm (ZP vooral overschot in zomer, winter meer piek van elektriek op GRID).
uw registratie is zoals een baksteen in uw huis. Het draagt bij aan gans de structuur hé ...
Hoe meer batterijen en meer dynamische aansturingen (contracten) hoe beter het GRID alles kan afvlakken en veilig houden ... (versta dynamische contracten aansturen)
En dat vermogen van die batterijen staat in geen verhouding tot wat PV levert.
Mijn PV kan op de beste momenten zowat 9kW leveren (min eigen verbruik).
Batterijen moeten er gewoon voor zorgen dat die pieken afgevlakt worden, daarom worden er ook batterijparken aangelegd.
PV is wel voorspelbaar door meteo diensten. Batterij daarentegen niet altijd. Beiden moeten trouwens geregistreerd worden. Warmtepomp of airco registratie zal ook nog wel komen net zoals EV laadpaal nu.Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:57:
[...]
Batterijen gaan vrijwel nooit 2500W op het net duwen, die gaan ontladen als er in hetzelfde huis stroomverbruik is, of door een algoritme als er stroomtekorten zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Avenger 2.0 op 07-04-2026 14:09 ]
En daar was ook discussie over. Als je wat kwartierdata hebt van een paar weken, dan kan een slim algoritme prima vast stellen of er PV, een batterij en een lader of WP aanwezig zijn.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:07:
[...]
PV is wel voorspelbaar door meteo diensten. Batterij daarentegen niet altijd. Beiden moeten trouwens geregistreerd worden. Warmtepomp of airco registratie zal ook nog wel komen net zoals EV laadpaal nu.
je verwart praktijk setup versus theoretisch max. ... en er zal dus altijd met een theoretisch max gerekend worden ... In uw geval kan dus en ZP (9kW) en batterij 2.5 kW) in beste geval geduwd worden naar GRID ...Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:57:
[...]
Batterijen gaan vrijwel nooit 2500W op het net duwen, die gaan ontladen als er in hetzelfde huis stroomverbruik is, of door een algoritme als er stroomtekorten zijn.
Batterijen moeten er gewoon voor zorgen dat die pieken afgevlakt worden, daarom worden er ook batterijparken aangelegd.
Ja de beste setup is een batterij de ideale buffer ...
De MT is dan een semi slimme batterij - er bestaan ook nog domme systemen (enkel NOM) en geavanceerde slimme systemen (verhandeling, load balancing, ... ).
Hoe meer zich op wat waar is en hoeveel - hoe beter een fluvius de strommopwek (gascentrales vooral) kan aansturen zodat alles proper gedimensioneerd blijft voor verwachte verbruik ...
[ Voor 17% gewijzigd door vifra op 07-04-2026 14:23 ]
Je moet echt wel dom zijn (in Belgie) om je stroom quasi gratis naar het net te duwen... dat doe hier niemand (en als jullie saldering in Nederland op de schop gaat zal je het ook niet meer doen). Batterijen zorgen net voor een stabilisering van het net door de injectie van PV overschot te beperken !vifra schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:47:
Maar we geraken of topic... dit heeft niets meer met Marstek te maken.
Fluvius ziet dat perfect in de wijkcentrales... daar heeft men jou gegevens niet voor nodig. Trouwens die batterij weegt totaal niet op tegenover je ongekend en onvoorspelbaar gebruik van al je andere huishoudtoestellen... raar dat sommige mensen die verhaaltjes blijven geloven.vifra schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:21:
Hoe meer zicht op wat waar is en hoeveel - hoe beter een fluvius de strommopwek (gascentrales vooral) kan aansturen zodat alles proper gedimensioneerd blijft voor verwachte verbruik ...
Je moet wat allergiepillen gaan zoeken, je aversie tegen alles wat overheid of Fluvius doet is te groot, en je begint onzin uit te kramen.r2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:25:
[...]
Je moet echt wel dom zijn (in Belgie) om je stroom quasi gratis naar het net te duwen... dat doe hier niemand (en als jullie saldering in Nederland op de schop gaat zal je het ook niet meer doen). Batterijen zorgen net voor een stabilisering van het net door de injectie van PV overschot te beperken !
Ik leverde in Maart 700kWh terug en kreeg daar 42 € voor. Niet slecht toch hé.
Je doet alsof een batterij zichzelf op de kortste keren terugbetaalt, en dat is niet het geval. Als ik 1 Marstek zou zetten, dan zakt mijn rekening met 250€ ... per jaar realistisch gerekend. Dat is nog altijd bijna 6 jaar.
Ik zet pas 1 batterij als de prijs van de batterij 200€ per kWh is, en dat gerekend met de electriciteitsprijzen van vandaag. En ja, ik beslis dit puur op basis van de centen.
Ik denk dat er genoeg bewijzen zijn hoe het systeem in Belgie werkt (PV subsidies, terugdraaiende meter, ...).Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:30:
je aversie tegen alles wat overheid of Fluvius doet is te groot, en je begint onzin uit te kramen.
Je hebt duidelijk m'n laatste posts niet gelezen waarbij ik erg kritisch ben over mensen die claimen 396 ontlaadcycli per jaar te halen.Je doet alsof een batterij zichzelf op de kortste keren terugbetaalt, en dat is niet het geval.
Maar nogmaals... dit heeft nog weinig met Marstek te maken.
In een dynamisch contract in BE is dat soms (veelal) gewenst om op juiste momenten terug op net te zetten en net op andere momenten van net te laden.r2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:25:
[...]
Je moet echt wel dom zijn (in Belgie) om je stroom quasi gratis naar het net te duwen... dat doe hier niemand (en als jullie saldering in Nederland op de schop gaat zal je het ook niet meer doen). Batterijen zorgen net voor een stabilisering van het net door de injectie van PV overschot te beperken !
Uiteraard NOM heeft het hoogste rendement ...
Een MT kan NOM doen, kan dynamisch contract "laden" doen ... en als je een eigen EMS opzet dan kan je met de MT dynamisch gaan handelen ... en dat is niet dom ! (ps - niet echt constructieve taalgebruik om mensen dom te noemen ... ).
Je mag denken wat je wil van een fluvius die dergelijke zaken wil weten - maar het is wel degelijk een informatiebron die zijn nut heeft bovenop wat de wijkkasten en digitale meters geven. Als ieder huis wat meer eigen verbruik doet op zonnige dagen en dat dan nog eens verhogen met een batterij en ... fluvius moet al die informatie kunnen afzetten t.o.v. zonnige dagen, donkere dagen, nachten, koude dagen, ...
En alle andere soorten grote verbruikers zijn meer voorspelbaar dan je denkt in huishoudens - in de week 's ochtends en 's avonds een voorspelbare piek (voor het werk en tussen thuiskomen en gaan slapen) - koude dagen voorspelbare verbruik door warmtepompen - EV's vooral 's nachts, ... echt zo verrassend verbruiken we niet hoor. We zijn een kudde ... waar 90% hetzelfde doet en 10% net wat anders.
zoek eens op YouTube naar een podcast van de groene nerds ... wat ze daar vertellen over de problematiek is toepasbaar in gans westelijk Europa ... en wordt rustig uitgelegd door een professor die mooi aangeeft dat de complexiteit wel degelijk ligt bij individuele bouwsteentjes en het nut van aansturing centraal ...
Wat je niet wilt is dat fluvius blind is en daardoor foute energie opwek doet (oven of onder productie) en zo instabiliteit veroorzaakt ...
Denk al een tijdje dat je op het verkeerde tweakers forum zit. Is er nergens een "ik haat PIB forum" daar zal je meer je gram halen. Hier zit je tussen de believers...wat als je die 700 kWh zelf had kunnen gebruiken?Tommie12 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:30:
[...]
Je moet wat allergiepillen gaan zoeken, je aversie tegen alles wat overheid of Fluvius doet is te groot, en je begint onzin uit te kramen.
Ik leverde in Maart 700kWh terug en kreeg daar 42 € voor. Niet slecht toch hé.
Je doet alsof een batterij zichzelf op de kortste keren terugbetaalt, en dat is niet het geval. Als ik 1 Marstek zou zetten, dan zakt mijn rekening met 250€ ... per jaar realistisch gerekend. Dat is nog altijd bijna 6 jaar.
Ik zet pas 1 batterij als de prijs van de batterij 200€ per kWh is, en dat gerekend met de electriciteitsprijzen van vandaag. En ja, ik beslis dit puur op basis van de centen.
Veel succes met een stroomprijs waarbij meer dan 50% naar taksen, belastingen en vergoedingen gaat en dat nog eens in combinatie met een RTE van 80%.vifra schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:10:
[...]
In een dynamisch contract in BE is dat soms (veelal) gewenst om op juiste momenten terug op net te zetten en net op andere momenten van net te laden.
Om je even een idee te geven... ik heb een woning die momenteel leeg staat en heb in maart 437 kWh geinjecteerd en 39.4 kWh verbruikt... netto KOST me dat 4.46 euro ! En jij gaat gelijkaardige volumes injecteren/importeren om winst te maken
Ik heb slechts één MT v3 op 148.119.112 sinds een weekje maar ik haal quasi echt NOM als het verbruik stabiel is in huis (dus 8 W is al een redelijke schommeling maar ik denk dat je dat nooit kan beoordelen aangezien iedere situatie anders is).Ronald6 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:03:
Vandaag de v3 batterijen geüpdatet naar 148.119.112 en het valt me op dat ze in rust niet stabiel op 8 watt staan zoals ze eerder altijd deden. Maar dat ze continu aan het fluctueren zijn tussen 0 en 12 watt.
Ik heb gisteren trouwens 148.119.113 aangeboden gekregen... echter geen idee van een changelog. Lijkt me echter ook een minorrrr release (welke trouwens faalt bij het installeren).
Het gaat over een batterij in rust. Dus niet tijdens het NOM houden. Dat is al zolang ik mee ben normaal gewoon rond de 6a7 Wr2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:18:
[...]
Ik heb slechts één MT v3 op 148.119.112 sinds een weekje maar ik haal quasi echt NOM als het verbruik stabiel is in huis (dus 8 W is al een redelijke schommeling maar ik denk dat je dat nooit kan beoordelen aangezien iedere situatie anders is).
Ik heb gisteren trouwens 148.119.113 aangeboden gekregen... echter geen idee van een changelog. Lijkt me echter ook een minorrrr release (welke trouwens faalt bij het installeren).
injectie is vrijgesteld van distributiekosten - er kan een kleine toeslag zijn voor injectie van vaste admin kosten en eventueel een toeslag van transitiekost (dat is afhankelijk van leverancier - ik heb beiden bv. niet)... ik zie de injectievergoeding bij mij wel degelijk af gaan (taksen en al in) ... maar dat is natuurlijk centen (5 a 8 cent) tov 30cent betalen voor afname.r2504 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:11:
[...]
Veel succes met een stroomprijs waarbij meer dan 50% naar taksen, belastingen en vergoedingen gaat en dat nog eens in combinatie met een RTE van 80%.
Om je even een idee te geven... ik heb een woning die momenteel leeg staat en heb in maart 437 kWh geinjecteerd en 39.4 kWh verbruikt... netto KOST me dat 4.46 euro ! En jij gaat gelijkaardige volumes injecteren/importeren om winst te maken
je bent een non-believer en zal alles vinden om aan te halen dat het niet werkt - ik kan zeggen wat ik wil, zelfs dat ik maanden heb dat ik geld terug krijg ... rijk ga je niet worden maar het werkt wel ...
En dat is zonder dynamisch contract (heb een vast contract) waarbij dit in principe nog verder kan geoptimaliseerd kan worden (want met momenten grote schommelingen van uur tot uur of kwartier op kwartier) ... afhankelijk van use case ... in meeste geval ga je de totale kost gewoon nog verder verlagen ...
Dan gaat het bij jou wel sneller als bij mij, ik heb sinds 23 maart dit probleem. Toen een ticket aangemaakt, na geen reactie op 30 maart een mail richting de verkoper gedaan met het verhaal, die heeft deze afgelopen vrijdag (3 april) doorgezet naar Marstek support. Op 31 maart nog een reactie gehad (van 'Leo') dat er ze er 'zo spoedig mogelijk' naar gingen kijken, maar tot zover nog geen reactie weer gehad.SubSun schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:25:
Ik heb helaas ook een batterij die binnen enkele minuten van 12 naar 100% springt en net zo snel ook weer leeg is. Af en toe ook tot 0% waardoor ie geforceerd gaat laden.
Nu ben ik benieuwd naar nu jullie ervaring met de service en dan met name met het omruilen. Ik heb eerst contact gezocht met de verkoper, deze begeleidde mij telefonisch om een melding via de Marstek app aan te maken. Hierop volgde al snel reactie van Marstek en is geconstateerd dat de batterij niet goed is en wordt omgeruild. Ook bevestiging/goedkeuring via de mail, direct mijn gegevens ingevuld, maar sindsdien blijft het stil.
Wacht nu ruim een week op reactie/verzending. Is dit normaal? Bij het ticket staat ook alleen een emailadres om contact op te nemen, maar hier wordt (nog) niet op gereageerd.
Ondertussen staat de accu dus al ongeveer 3 week niks te doen...
Het is me absoluut niet te doen om 'mijn gram te halen', en ik haat niks, ik probeer realistisch te zijn.DSSW schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:04:
[...]
Denk al een tijdje dat je op het verkeerde tweakers forum zit. Is er nergens een "ik haat PIB forum" daar zal je meer je gram halen. Hier zit je tussen de believers...wat als je die 700 kWh zelf had kunnen gebruiken?
En om die 700kWh helemaal zelf te kunnen gebruiken had ik waarschijnlijk 40 kWh aan batterij moeten plaatsen want dan zou dan het 's nachts laden van de auto na zonnige dagen kunnen opvangen. (op dagen dat ik niet thuis kan laden overdag)
In de zomermaanden zit ik sowieso met een structurele overcapaciteit van PV. Maar dat maakt me niet uit, ik ben tevreden met terugleveren aan 6ct. Dat was in 2022 nog 30ct en vorig jaar amper 3ct.
Maar die PV is al terugverdiend door het gedeeltelijk direct eigen verbruik tussen 2022 en nu.
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.