MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
Ik ben van 147 naar 148 gegaan, stekker niet uitgetrokken. Kreeg een foutmelding dat het niet gelukt was, maar toen ik opnieuw keek was 148 gewoon geïnstalleerd. (oef)Dr.Dokter schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:48:
Na een paar weken intensief sleutelen aan Home Assistant-integratie voor de Marstek Venus E 3.0, hier een overzicht van de grootste leerpunten voor wie hetzelfde pad bewandelt.
Twee integraties in Home Assistant
Voor wie de Marstek aan HA wil koppelen zijn er twee routes, die elkaar goed aanvullen:Firmware v147 — bekende bugs
- Local API (UDP, poort 30000): custom integration die via het lokale netwerk communiceert. Geeft toegang tot SOC, vermogen en het sturen van modi/commando's. Verversing is wat trager (~5 min bij standaard instelling).
- BLE via ESPHome proxy: een ESP32-bordje (bijv. WT32-ETH01) naast de Marstek als BLE-proxy. Geeft snellere updates (~10 seconden) voor batterijvermogen en SOC. Handig als aanvulling op de Local API.
BLE-specifiek
- Passive mode werkt niet. De passive_cfg.power parameter wordt genegeerd; de batterij doet altijd 0W. Oplossing: gebruik Manual mode via de UDP-API. Dat werkt wél.
- ES.GetMode geeft onvolledige info terug. Wil je verifiëren of een commando is aangekomen? Gebruik ES.GetStatus en check ongrid_power.
- Mode reset door te veel API-calls. Bij hoge polling-frequentie kan de firmware spontaan resetten naar factory defaults (Local API uit, 800W limiet). Polling verlagen naar 300 seconden helpt. Drie varianten gezien:
- Variant 1: Local API wordt uitgeschakeld → opnieuw inschakelen in de app
- Variant 2: Modus springt naar inactief → ES.SetMode met Auto stuurt hem terug
- Variant 3: Volledige hang, alles 0W → DC-schakelaar 60 seconden uit/aan
Firmware update naar v148 — zo werkte het
- battery_power via BLE werkt prima
- grid_power via BLE staat altijd op 0 — firmware bug, niet op te lossen via software
- BLE module stopt soms met adverteren na verbindingspogingen. Fix: BLE proxy rebooten, Marstek zelf hoeft er niet uit
v148 brengt o.a.: snellere standby-exit bij kleine PV-overschotten, minder netto-injectie door lagere CT/P1-latency, zomertijd NTP-fix en verbeterd thermisch management.
Updateprocedure die werkte:
- LAN-kabel eruit
- Update starten via de Marstek-app
- Alarm zetten voor 5 minuten
- Marstek stroomkabel loskoppelen
- Aan/uit-knop 10 seconden ingedrukt houden (herstart vindt plaats tijdens het indrukken)
- Nog eens 5 minuten wachten
- Controleer in de app of Local API en 2500W-limiet nog aan staan (kunnen resetten na update)
Ze zullen hem wel gefaseerd uitrollen neem ik aan…
Op de kwartierprijzen dan? Bij Zonneplan kom ik met uurprijzen min 13ct max 39.gfaes schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:54:
Met 35ct verschil in dynamisch stroomtarief vannacht/vanochtend had ik verwacht (en vooral gehoopt) dat de lege accu vannacht met laqe tarief zou gaan opladen. Maar dat gebeurde dus niet. Is er iemand waarbij de accu in de AI stand wel is gaan opladen afgelopen nacht?
CT003 - 1x Venus E en AI optimalisatie.
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Oke, ik heb 2 tips die je misschien helpen indien van toepassing:tweeek schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:27:
Vanochtend de marstek Offline, geen wifi en geen CT lampje.
De HWP1 heeft wel verbinding en is online te benaderen, verbinding maken via de marstek app mislukt enkele keren, zowel wifi als P1 en kon ook niet naar bijvoorbeeld handmatig toe.
Maar na een 20 minuten is ie weer online en zijn de lampjes aan, en is het weer herstelt.
Geen ramp maar gewoon een beetje vreemd.
1. zet je MT batt en CT op een vaste node als je die gebruikt (mesh-systeem)
2. zet het IP nummer vast van dit type apparaten
Succes!
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Dat hangt helemaal af van de SOC van de batterijen. Vanaf het moment dat allebei op 12% staan stopt het.dannyro schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:03:
[...]
Neen, absoluut niet. Heb ik ook niet beweerd. Kan jij even zeggen om hoeveel het gaat dat je terug steekt op het net tijdens de nachten?
Voor mij is dit nachtelijk terugleveren aan het net een aanwijzing dat de batterijen 'achterlopen op de actuele stroomvraag'. Als de batterij meer levert dan nodig is dan gaat die reststroom terug het net op.
Voorbeeld: 25-2 slaat de solaredge om 1800 af en levert na een zonnige dag geen stroom meer. De SOC van beide batterijen is dan 50% en ze gaan stroom leveren aan het huis. Tot 4 uur in de nacht erna (als ze op 12% staan) gaat er (slechts) 75Wh terug het net in. Conclusie is dat de batterijen soms te veel Dat teveel gaat het net op.
Het terugleveren start direct weer als de zon opkomt (rond 8.30) en de panelen de batterijen gaan opladen. Deze kunnen op 2x2500W gevuld worden maar niet alles gaat erin. Het is een zonnige dag en tot 6 uur laden de batterijen op zonder stroom aan het huis te leveren. Toch gaat er nog altijd (maar) 160Wh terug het net op. Dat kan nooit door te hoge piekbelastingen van de panelen zijn. Dus dit is een stukje inefficientie van het gehele systeem. Bij elkaar is dit dus +/- 230Wh van 6 tot 6 uur.
Zeker in de wintermaanden ga je dit nauwelijks zien want de batterijen laden zelden en zijn ook snel weer leeg. Maar naarmate we naar de winmaanden gaan (dat is hier al vanaf eind februari), zal je dit steeds vaker zien. Ik schat dat je hierdoor een minstens 50 kWh per jaar misloopt want het totale verlies loopt steeds verder op naarmate de batterijen langer vol genoeg zijn. Drie weken later (16-3) is het bv al 650W. De batterijen zijn dan om 1600 helemaal vol. Vanaf dat moment (1600 uur) schiet de teruglevering uiteraard omhoog zolang er overschot aan energie is.
Ik ben het helemaal eens met de mensen hier dat 100% NOM ook niet bestaat. Zo snap ik dat het laden van de batterijen in de laatste paar procenten richting 100% geknepen wordt. Zelfde als bij mijn EV. In het kwartier voordat de Marsteks vol geraken is de teruglevering ook het grootst in het gehele tijdvak dat overdag nog stroom het net op gaat (op 16-3 220Wh). Daar ga je weinig aan veranderen.
Of het beter kan? Wie weet.
Dit gedeelte volg ik niet helemaal. Als je gewoon standaard op de HWP1 draait met 2 batterijen dan kom je toch wel eens in een situatie dat de ene batterij gaat ontladen en de andere tegelijk daarvan gaat opladen? Dat kan best enkele dagen goed gaan maar vanaf het moment dat 1 batterij eens wat langer blijft terugleveren gaat de andere batterij dit toch aanzien als overschot en hiervan laden?Thaam schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 02:38:
De Marstek P1 meter heb ik nog niet echt vertrouwen in. Heb 1 a 2 keer gehad dat hij de verbinding verliest. Ondanks dat ze dicht bij de P1 meter staan. Ik draai ze nu op de P1 meter van HomeWizard. En dat gaat goed!
Wat me opviel was dat er in de nacht grote schommelingen waren op de NOM tot ongeveer 500 WATT. Allemaal piekjes. Normaal heb ik een nacht sluip verbruik van 50 tot 300 WATT. Ik had dus in de nacht een hoger verbruik dan normaal. Het viel mij zelfs op dat beide accu's zichzelf hadden opgeladen.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
Ja op kwartieprijzen inderdaad.robkrekel schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:29:
[...]
Op de kwartierprijzen dan? Bij Zonneplan kom ik met uurprijzen min 13ct max 39.
Ik begrijp nog altijd het probleem niet eerlijk gezegd. Enig idee hoeveel 160Wh of 230Wh is? Dat is echt peanuts. Als je Marstek batterijen elke keer als er een daling in het huisverbruik zit 3 sec later reageren zit je daar op een wip aan. Hetzelfde als elke keer dat er een stijging in de PV opbrengst is. De Marstek reageert paar seconden later en in die seconden vloeit er een beetje PV stroom naar het net. Als je dat optelt op een hele dag kom je al snel aan 0,2 of 0,3kWh per dag. Als je nu kwam vertellen dat je nog 2 of 3kWh het net opstuurde terwijl je batterijen niet vol waren zou ik je volgen dat er iets niet goed loopt. Maar met de getallen die jij hier noemt is gewoon echt niks mis.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:15:
[...]
Dat hangt helemaal af van de SOC van de batterijen. Vanaf het moment dat allebei op 12% staan stopt het.
Voor mij is dit nachtelijk terugleveren aan het net een aanwijzing dat de batterijen 'achterlopen op de actuele stroomvraag'. Als de batterij meer levert dan nodig is dan gaat die reststroom terug het net op.
Voorbeeld: 25-2 slaat de solaredge om 1800 af en levert na een zonnige dag geen stroom meer. De SOC van beide batterijen is dan 50% en ze gaan stroom leveren aan het huis. Tot 4 uur in de nacht erna (als ze op 12% staan) gaat er (slechts) 75Wh terug het net in. Conclusie is dat de batterijen soms te veel Dat teveel gaat het net op.
Het terugleveren start direct weer als de zon opkomt (rond 8.30) en de panelen de batterijen gaan opladen. Deze kunnen op 2x2500W gevuld worden maar niet alles gaat erin. Het is een zonnige dag en tot 6 uur laden de batterijen op zonder stroom aan het huis te leveren. Toch gaat er nog altijd (maar) 160Wh terug het net op. Dat kan nooit door te hoge piekbelastingen van de panelen zijn. Dus dit is een stukje inefficientie van het gehele systeem. Bij elkaar is dit dus +/- 230Wh van 6 tot 6 uur.
Zeker in de wintermaanden ga je dit nauwelijks zien want de batterijen laden zelden en zijn ook snel weer leeg. Maar naarmate we naar de winmaanden gaan (dat is hier al vanaf eind februari), zal je dit steeds vaker zien. Ik schat dat je hierdoor een minstens 50 kWh per jaar misloopt want het totale verlies loopt steeds verder op naarmate de batterijen langer vol genoeg zijn. Drie weken later (16-3) is het bv al 650W. De batterijen zijn dan om 1600 helemaal vol. Vanaf dat moment (1600 uur) schiet de teruglevering uiteraard omhoog zolang er overschot aan energie is.
Ik ben het helemaal eens met de mensen hier dat 100% NOM ook niet bestaat. Zo snap ik dat het laden van de batterijen in de laatste paar procenten richting 100% geknepen wordt. Zelfde als bij mijn EV. In het kwartier voordat de Marsteks vol geraken is de teruglevering ook het grootst in het gehele tijdvak dat overdag nog stroom het net op gaat (op 16-3 220Wh). Daar ga je weinig aan veranderen.
Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800
De batt omvormer duwt eigenlijk altijd net ff wat meer stroom het net op dan nodig is. Dat doen die dingen puur om te voorkomen dat je per ongeluk toch stroom moet inkopen. Is bij de meeste thuisaccu's gewoon standaard zo ingesteld. Over een heel jaar gezien heb je het dan over 1 tot 2% van je totale verbruik.Mg4gebruiker schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:15:
[...]
Dat hangt helemaal af van de SOC van de batterijen. Vanaf het moment dat allebei op 12% staan stopt het.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
[ Voor 22% gewijzigd door SatScan op 04-04-2026 12:54 ]
Ik heb die AI modus opgegeven en gewoon een schema over de dag geprogrammeerd. De variatie in prijs over de 24 uur op weekdagen is toch ongeveer elke dag gelijk.gfaes schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:54:
Met 35ct verschil in dynamisch stroomtarief vannacht/vanochtend had ik verwacht (en vooral gehoopt) dat de lege accu vannacht met laqe tarief zou gaan opladen. Maar dat gebeurde dus niet. Is er iemand waarbij de accu in de AI stand wel is gaan opladen afgelopen nacht?
CT003 - 1x Venus E en AI optimalisatie.
Weet iemand trouwens of je de regels op het sche,a op chronologische volgorde moet zetten, en hoeveel regels kan je instellen?
Om te beginnen het goede nieuws, de self consumption mode werkt super. Als hij eindelijk in die mode staat doet ze het echt goed.
Maar dan de aansturing. Ik heb ze via wifi verbonden en gebruik de local api. Wat een drama is dat. Bijna dagelijks lijken de batterijen zich te resetten, en aantal instellingen gaan terug naar default zoals local api uit, port local api en maximale teruglever vermogen (ik heb ze beide op hun eigen en aparte groep staan).
Ik gebruik een python script om van mode te veranderen afhankelijk van het gebruik (opladen, self consumptie als de electrische auto niet laad) en prijzen van mijn dynamisch contract. Dit gaat alleen meer fout dan goed omdat die batterij zichzelf reset en de local api uitzet. Het python script check ook elke 10s de status van de batterij om data te verzamelen. Heeft iemand een idee hoe ik dit stabieler kan krijgen?
Ik draai momenteel op FW144. Ik begrijp dat er 147 ook al uit is, maar mijn app blijft zeggen dat ik de laatste versie heb. Is het normaal dat nieuwe firmware niet overal uitgerold wordt? Hoe lang duurt zoiets normaal?
Verder mis ik de functionaliteit bij de self consumptie om de batterij enkel te ontladen. Ik heb ook zonnepanelen en wil eigenlijk (meestal in de ochtend uren) als de prijzen nog redelijk zijn het netto overschot naar het net duwen en het tekort uit batterijen halen. Dit lijkt mij een vrij triviale mode die volgens mij niet beschikbaar is. Zie ik hier iets over het hoofd?
Ik heb de verkoper via de app gemaild met een aantal vragen, die hebben ze doorgezet naar de technische dienst. Nu 3 weken verder heb ik nog altijd geen antwoord gehad.
Het antwoord is iedere keer dezelfde, niet de API gebruiken. Via modbus gaat het prima, helemaal met de V3 die modbus over TCP/IP (via LAN) ondersteund.Patriek81 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:34:
Ik heb ze via wifi verbonden en gebruik de local api. Wat een drama is dat.
[..]
Heeft iemand een idee hoe ik dit stabieler kan krijgen?
Ik begrijp die fascinatie van sommigen voor de API niet goed. Er zijn talloze mogelijkheden voor aansturing, of HA integratie. Bij de V3 nog makkelijker dan de V1/V2. En toch blijven er zoveel kiezen voor de API vanwaar geweten is dat die bij het merendeel voor verbindings- en andere problemen zorgt.Patriek81 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:34:
Ik heb er een paar weken geleden 2 venus 3.0e besteld en geïnstalleerd en ik kan nu niet zeggen dat ik super tevreden ben.
Om te beginnen het goede nieuws, de self consumption mode werkt super. Als hij eindelijk in die mode staat doet ze het echt goed.
Maar dan de aansturing. Ik heb ze via wifi verbonden en gebruik de local api. Wat een drama is dat. Bijna dagelijks lijken de batterijen zich te resetten, en aantal instellingen gaan terug naar default zoals local api uit, port local api en maximale teruglever vermogen (ik heb ze beide op hun eigen en aparte groep staan).
Ik gebruik een python script om van mode te veranderen afhankelijk van het gebruik (opladen, self consumptie als de electrische auto niet laad) en prijzen van mijn dynamisch contract. Dit gaat alleen meer fout dan goed omdat die batterij zichzelf reset en de local api uitzet. Het python script check ook elke 10s de status van de batterij om data te verzamelen. Heeft iemand een idee hoe ik dit stabieler kan krijgen?
Ik draai momenteel op FW144. Ik begrijp dat er 147 ook al uit is, maar mijn app blijft zeggen dat ik de laatste versie heb. Is het normaal dat nieuwe firmware niet overal uitgerold wordt? Hoe lang duurt zoiets normaal?
Verder mis ik de functionaliteit bij de self consumptie om de batterij enkel te ontladen. Ik heb ook zonnepanelen en wil eigenlijk (meestal in de ochtend uren) als de prijzen nog redelijk zijn het netto overschot naar het net duwen en het tekort uit batterijen halen. Dit lijkt mij een vrij triviale mode die volgens mij niet beschikbaar is. Zie ik hier iets over het hoofd?
Ik heb de verkoper via de app gemaild met een aantal vragen, die hebben ze doorgezet naar de technische dienst. Nu 3 weken verder heb ik nog altijd geen antwoord gehad.
Moet je hier nog iets speciaal voor instellen? Wanneer ik de modbus tcp poort verbind met de switch zie ik geen ledjes branden op de netwerkpoort. Ook wordt er geen ip uitgedeeld. Met de Eflin gaat het wel goed.DukeBox schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:39:
[...]
Het antwoord is iedere keer dezelfde, niet de API gebruiken. Via modbus gaat het prima, helemaal met de V3 die modbus over TCP/IP (via LAN) ondersteund.
Als er geen LAN link is wordt het lastig, verder moet je FW niet te oud zijn.max247 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:40:
Moet je hier nog iets speciaal voor instellen?
Ik meen dat je hiervoor de LAN aansluiting moet gebruiken en niet de modbus poort (is inderdaad apart)max247 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:40:
[...]
Moet je hier nog iets speciaal voor instellen? Wanneer ik de modbus tcp poort verbind met de switch zie ik geen ledjes branden op de netwerkpoort. Ook wordt er geen ip uitgedeeld. Met de Eflin gaat het wel goed.
3x MTVenus V153/V147 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger
Vrij simpel, ik stuur redelijk wat dingen aan dat gaat allemaal via vergelijkbare weg en dat is tot dusver altijd goed gegaan. Modbus daarentegen heb ik nog nooit gebruikt en moet ik dus weer gaan leren. Daarbij moet ik ook een nieuwe hardware interface gaan optuigen.Druppeltje_ schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:54:
[...]
Ik begrijp die fascinatie van sommigen voor de API niet goed. Er zijn talloze mogelijkheden voor aansturing, of HA integratie. Bij de V3 nog makkelijker dan de V1/V2. En toch blijven er zoveel kiezen voor de API vanwaar geweten is dat die bij het merendeel voor verbindings- en andere problemen zorgt.
Het enigste wat ik mezelf nu kan verwijten is dat ik mij niet goed ik ingelezen heb omtrent de betrouwbaarheid van die api.
Ik verbaas me hier over de reacties over het gebruik van de api, de leverancier biedt het aan, zegt dat ze het ondersteunen en vervolgens blijkt het totaal niet werkbaar met 0,0 technische support. Vervolgens leg je de fout mij.
Lijkt inderdaad zo te werken. Bedankt voor de tip 👍amvolleb schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:51:
[...]
Ik meen dat je hiervoor de LAN aansluiting moet gebruiken en niet de modbus poort (is inderdaad apart)
De leverancier of de fabrikant?Patriek81 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:15:
[...]
Vrij simpel, ik stuur redelijk wat dingen aan dat gaat allemaal via vergelijkbare weg en dat is tot dusver altijd goed gegaan. Modbus daarentegen heb ik nog nooit gebruikt en moet ik dus weer gaan leren. Daarbij moet ik ook een nieuwe hardware interface gaan optuigen.
Het enigste wat ik mezelf nu kan verwijten is dat ik mij niet goed ik ingelezen heb omtrent de betrouwbaarheid van die api.
Ik verbaas me hier over de reacties over het gebruik van de api, de leverancier biedt het aan, zegt dat ze het ondersteunen en vervolgens blijkt het totaal niet werkbaar met 0,0 technische support. Vervolgens leg je de fout mij.
Marstek, de fabrikant dus, is wel degelijk op de hoogte van de problemen. Dat heb ik hier maanden geleden al zwart op wit van de helpdesk gekregen. Dat was zelfs nog toen je de API door hun moest laten activeren. Dat kon toen nog niet via de app. Dat is trouwens de reden waarom ze hun officiele HA integratie (tijdelijk) hebben stopgezet.
Over modbus kan ik je niks vertellen, dat gebruik ik zelf niet en ken ik ook veel te weinig van. @AUijtdehaag kan je daar sowieso meer over zeggen. Maar zelfs buiten modbus heb je nog de BLE integratie in HA en de hamerelay. Beiden gebruik ik, en ben ik zeer tevreden van. En ik kan ook alles uitlezen, zelfs celvoltages, switchen tussen gebruikersmodi's, soc, tijdschema's instellen,... En ik heb voor niks van dit alles extra hardware moeten aanschaffen.
API is echt geen gemis op die manier.
[ Voor 5% gewijzigd door Druppeltje_ op 04-04-2026 15:34 ]
Jammer dat het niet via WiFi kan.amvolleb schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 14:51:
[...]
Ik meen dat je hiervoor de LAN aansluiting moet gebruiken en niet de modbus poort (is inderdaad apart)
Met een clientbridge kan dat wel, ik zet die standaard in voor de V3 als alleen WiFi een optie is.RogerSch schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:27:
Jammer dat het niet via WiFi kan.
[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 04-04-2026 16:49 ]
Dat maal 3. Dan ga ik toch maar de moeite nemenom een UTP kabel van zolder naar de meterkastte trekken.DukeBox schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:32:
[...]
Met een clientbridge kan dat wel, ik zet die standaard in voor de V3 als alleen WiFi een optie is.
Ik heb nog 1 loze leiding.
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.