• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:49
robkrekel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:31:
[...]

3 weken terug hier een geplande uitval van de stroom voor 6 uur. Dat werd uiteindelijk 8 uur, en de volgende dag weer 6 uur.
Vrieskist er op gezet, er zit behoorlijk wat (duur) vlees in dat ding. Ook een TV in de woonkamer er op aangesloten zodat vrouwlief TV kon kijken via de hotspot van haar GSM. De WAF voor een tweede batterij, naast de (gas) ketel is toen met 500% gestegen. Kan ze ook gewoon douchen als er weer zoiets gebeurd _/-\o_
Je ketel heeft toch ook stroom nodig? En bij stroomuitval kan ik ook gewoon douchen want er is 300l warm water in voorraad

WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V148 - CT003 V116 - BMS 112 - Modi:NOM

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vind het toch maar een wondere wereld die update cyclus van Marstek.

Er staat een update klaar, dus ik verwacht iets recents. Heb nu 147.117.112 en 147.119.112 staat klaar…

Ik wacht wel op iets recenters.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:45
@Maikie18 niet als het een doorstromer is zoals de meeste gas installaties :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• RS_Jelle
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:49
Heb een vreemde (of normale?) situatie waar ik graag jullie advies in wil :)

Twee Marstek Venus E 3.0 batterijen gekocht en aangesloten in november vorig jaar. Huis/elektriciteit is recent van 2018, 3-fase met warmtepomp.
Voor het gemak in de garage aangesloten op dezelfde stroomkring. Niet ideaal, maar de locatie was dat wel.

Zekering van 20A (Schneider Electric Resi9 MCB C20 R9F64220), dus 20 x 230 = 4600W. Ruim genoeg dus?
Batterijen eerst op 2x 800W gebruikt, maar nadien wegens de warmtepomp 1 batterij op 2500W gezet. Dus 2500 + 800 = 3300W.
Verder staat op die kring alleen een diepvries en waterverzachter op zout. Ruim binnen de limiet van de zekering leek me?

Nu viel plots de stroomkring uit, zonder dat de zekering zelf afsloeg. Na aan/uit zetten van de zekering werkte alles weer, maar een dag later weer hetzelfde terwijl ik beide batterijen nu zelfs op 800W had gezet ...

De zekering lijkt me dus kapot, maar waarom?
RS_Jelle schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:34:
Heb een vreemde (of normale?) situatie waar ik graag jullie advies in wil :)

Twee Marstek Venus E 3.0 batterijen gekocht en aangesloten in november vorig jaar. Huis/elektriciteit is recent van 2018, 3-fase met warmtepomp.
Voor het gemak in de garage aangesloten op dezelfde stroomkring. Niet ideaal, maar de locatie was dat wel.

Zekering van 20A (Schneider Electric Resi9 MCB C20 R9F64220), dus 20 x 230 = 4600W. Ruim genoeg dus?
Batterijen eerst op 2x 800W gebruikt, maar nadien wegens de warmtepomp 1 batterij op 2500W gezet. Dus 2500 + 800 = 3300W.
Verder staat op die kring alleen een diepvries en waterverzachter op zout. Ruim binnen de limiet van de zekering leek me?

Nu viel plots de stroomkring uit, zonder dat de zekering zelf afsloeg. Na aan/uit zetten van de zekering werkte alles weer, maar een dag later weer hetzelfde terwijl ik beide batterijen nu zelfs op 800W had gezet ...

De zekering lijkt me dus kapot, maar waarom?
Wat bedoel je met de stroomkring sloeg af, maar de zekering niet? Je bedoelt je differentieel die afsloeg? Als ze opladen doen ze dit sowieso aan 2500W. Dus als je beiden marsteks op 1 groep hebt staan vraag je om problemen.

Edit: een zekering (of automaat?) gaat zelden stuk. Ik zeg niet dat het niet kan, maar denk dat je de oorzaak toch eerder ergens anders moet zoeken.

Edit2: overbodig om te zeggen, maar 2500W ontgrendelen is sowieso enkel toegestaan op een volledige aparte groep. En ook geen 2 Marsteks op 1 groep zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Druppeltje_ op 03-04-2026 08:50 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• RS_Jelle
Druppeltje_ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:43:
[...]

Wat bedoel je met de stroomkring sloeg af, maar de zekering niet? Je bedoelt je differentieel die afsloeg? Als ze opladen doen ze dit sowieso aan 2500W. Dus als je beiden marsteks op 1 groep hebt staan vraag je om problemen.

Edit: een zekering (of automaat?) gaat zelden stuk. Ik zeg niet dat het niet kan, maar denk dat je de oorzaak toch eerder ergens anders moet zoeken.

Edit2: overbodig om te zeggen, maar 2500W ontgrendelen is sowieso enkel toegestaan op een volledige aparte groep. En ook geen 2 Marsteks op 1 groep zetten.
Erg bedankt, dan komt het op 2x 2500 en dan zit het inderdaad boven de 4600 max van de automaat. Ik dacht dat de afname dezelfde was als de instelling van de terugleverkracht ...

Er sloeg werkelijk niets uit in de zekeringkast. De stopcontacten stopten met werken, terwijl de automaat van de kring gewoon aan bleef staan.

Een volledig aparte groep voor 2500W terugleveren. Maar kan dat bv. in een gastenslaapkamer waar alleen een nachtlamp en een wekkerradio staan? Of moet dat echt altijd volledig apart afgezekerd zijn?

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:30
RS_Jelle schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:01:
[...]

Erg bedankt, dan komt het op 2x 2500 en dan zit het inderdaad boven de 4600 max van de automaat. Ik dacht dat de afname dezelfde was als de instelling van de terugleverkracht ...

Er sloeg werkelijk niets uit in de zekeringkast. De stopcontacten stopten met werken, terwijl de automaat van de kring gewoon aan bleef staan.

Een volledig aparte groep voor 2500W terugleveren. Maar kan dat bv. in een gastenslaapkamer waar alleen een nachtlamp en een wekkerradio staan? Of moet dat echt altijd volledig apart afgezekerd zijn?
Dat is zorgwekkend - als de stopcontacten niet meer werken en de automaat niet uitgeslaan is ... dan is de bedrading ergens tussen stopcontact en automaat doorgebrand ?? Best eens laten controleren door een vakman ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v144 en CT003 v117

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een aparte groep betekent een aparte zekering!

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:09
Druppeltje_ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:09:
[...]

Dat is exact wat ik bedoel. Dat zijn toch totaal geen realistische verwachtingen? Hij heeft ook niet ''teruggeleverd''. Dat is gewoon de optelsom van alle keren dat de batterij een beetje na loopt 's nachts als pakweg de koelkast uitschakelt.

Heb je dit bericht van @SatScan al gelezen? Dat vat het eigenlijk mooi samen. In zijn voorbeeld gaat het over netafname, maar voor ''teruglevering'' geldt hetzelfde principe omdat de batterij altijd een beetje nawerkt
SatScan in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
Nee. Dat had ik nog niet gelezen. Hier heb ik wel wat aan. Bedankt voor de tip.

• RS_Jelle
vifra schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:03:
[...]

Dat is zorgwekkend - als de stopcontacten niet meer werken en de automaat niet uitgeslaan is ... dan is de bedrading ergens tussen stopcontact en automaat doorgebrand ?? Best eens laten controleren door een vakman ...
Ga ik inderdaad laten controleren. Vreemde is wel dat na gewoon niets te doen, de stopcontacten opeens terug werken. De batterijen heb ik wel losgekoppeld.

Erg domme vraag, maar wat is het verschil dan als ze sowieso met 2500W opladen, de teruglevering wel beperkter moet zijn op de automaat?

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:28

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• vifra
RS_Jelle schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:10:
[...]

Ga ik inderdaad laten controleren. Vreemde is wel dat na gewoon niets te doen, de stopcontacten opeens terug werken. De batterijen heb ik wel losgekoppeld.

Erg domme vraag, maar wat is het verschil dan als ze sowieso met 2500W opladen, de teruglevering wel beperkter moet zijn op de automaat?
wederkerige vraag ...
vifra in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"
en dan heb je ook direct de reden waarom dat niet agesprongen is ...

PS - draad kan warm geworden zijn en daardoor te veel weerstand en de batterijen zelf in "shut down" gegaan zijn ... (als ze dergelijke bescherming ingebouwd hebben - bv. mijn laadpaal heeft dat ... )

bedrading terug afgekoeld en dan kan alles weer werken ... maar dan nog laten controleren want warme bedrading is een mogelijke oorzaak voor huisbrand ...

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:37
Maikie18 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:47:
[...]

Je ketel heeft toch ook stroom nodig? En bij stroomuitval kan ik ook gewoon douchen want er is 300l warm water in voorraad
Ik heb geen 300 L in voorraad. Zonde van de energie, we gebruiken dat alleen met douchen. Daar ga ik geen water voor warm houden.

En ja de ketel heeft (een beetje) stroom nodig. Daarom moet de tweede batterij ook in de buurt van de ketel staan :P

[ Voor 5% gewijzigd door robkrekel op 03-04-2026 09:20 ]

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• philco
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:47
Vraagje,
Ik heb sinds een jaar een venus E V1.
Die staat ingesteld op zelf geinitieerd en werkt perfect sinds een jaar.
Nu stel ik de laatste tijd vast dat deze bijna dagelijks plots begint te laden aan 600 watt zonder reden.
Dit kan zelfs midden in de nacht.
Net voor dit gebeurd gaat er iets piepen en komt het rode lamje WARN eventjes rood.
Dan daalt de SOC naar nul en blijft die laden tot 11 pct. (ongeveer een uurtje).
iemand anders dezelfde ervaring?

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
philco schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:21:
Vraagje,
Nu stel ik de laatste tijd vast dat deze bijna dagelijks plots begint te laden aan 600 watt zonder reden.
Net voor dit gebeurd gaat er iets piepen en komt het rode lamje WARN eventjes rood.
Dan daalt de SOC naar nul en blijft die laden tot 11 pct. (ongeveer een uurtje).
Dit nog niet ervaren, wel in het begin dat ik de marstek had er soms wel zonder reden wat geladen werd.
In ieder geval op het moment niet en ook geen warn lichtje wat opgevallen is.
Ik hoop dat je voordat je dit typte je al in de app/feedback een melding / ticket gemaakt hebt van je probleem?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Mg4gebruiker
[...]

2x 2500W laden komt toch alleen voor als dat wordt aangeboden? Als je bewust van het net laadt, dan kan dit inderdaad. Maar als je alleen laadt op de zonnestroom (zelfconsumptie) dan hangt het toch van je productie af?
Ik heb bv geen grote oost-west installatie op het dak. Ik kom nooit hoger dan effectief 3200W hoog zomer.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:08
DukeBox schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:43:
[...]
Maar je kan maar 1 set per CT koppelen, dat is het idee van modulair dat je niet extra units plaatst maar alleen uitbreidingen. Heb je meer vermogen nodig dan is er de MT D.
Er zou smartbox support komen maar die is er nog steeds niet.
Ik had even "batterijen" begrepen voor sets... maar het is inderdaad verschillende Marstek A.

Nu wat je schrijft over maar 1 set per CT... ik lees nochtans op de website dat je er meerdere kan koppelen ?

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:30
r2504 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:30:
Nu wat je schrijft over maar 1 set per CT... ik lees nochtans op de website dat je er meerdere kan koppelen ?
Ja, via smartbox maar er is nog geen support, voornamelijk omdat het dan geen plug-in meer is denk ik.

• vifra
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:29:
[...]

2x 2500W laden komt toch alleen voor als dat wordt aangeboden? Als je bewust van het net laadt, dan kan dit inderdaad. Maar als je alleen laadt op de zonnestroom (zelfconsumptie) dan hangt het toch van je productie af?
Ik heb bv geen grote oost-west installatie op het dak. Ik kom nooit hoger dan effectief 3200W hoog zomer.
Eerlijk gezegd - hang nooit meer dan 1 zware gebruikers (bv. de martsek batterij, maar ook een oven, waterkoker, radiator, ... ) op eenzelfde kring. Dat is gewoon boerenverstand. Vroeg of laat is het anders wel eens prijs.

En in geval van een stroomleverancier (zoals de batterij) die ook sterk kan terugleveren (2500 watt) is het nog verstandiger deze enkel op een eigen kring te zetten zonder andere verbruikers ... (want vele kleintjes maken ook één grote hé ... ).

Grappig dat er zoveel mensen toch proberen de grens af te tasten en daardoor eigenllijk met hun veiligheid spelen ... waarom ? Omdat een extra kring plaatsen zo duur is ?

Vraagje,
Je hebt waarschijnlijk een SOC drift. Ontlaad de batterij en laad hem ( moodi manueel) geheel op en laat die dan een paar uur zo staan.... zet weer terug in de modi die je had. Doe dit eventueel 2x.

Succes

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

RS_Jelle schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:10:
[...]

Die vraag is niet dom en komt regelmatig terug, daarom heb ik een uitleg hierover als PIN vastgezet. Lees de TS en de Pinned berichten dan heb je antwoord op veelgestelde vragen.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84931602

Succes!

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• philco
SatScan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:53:
[...]

Je hebt waarschijnlijk een SOC drift. Ontlaad de batterij en laad hem ( moodi manueel) geheel op en laat die dan een paar uur zo staan.... zet weer terug in de modi die je had. Doe dit eventueel 2x.

Succes
thanks, ga ik even proberen.
ik geef feedback.

• kdhoe
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Vraagje,
Ik had dit ook met een V1. Firmware 153 BMS 215 hebben dit probleem. Via support toen een firmware update gevraagd. Sinds ik firmware 155 BMS 216 draai waren de problemen opgelost.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

kdhoe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:08:
[...]

Ik had dit ook met een V1. Firmware 153 BMS 215 hebben dit probleem. Via support toen een firmware update gevraagd. Sinds ik firmware 155 BMS 216 draai waren de problemen opgelost.
Dit kan ik beamen, ook mijn V2 had dit met firmware 153. 155 op mijn V2 zorgt ervoor dat de SOC geleidelijk onder de 11% zakt ipv in één keer van 11 naar 0%, en onder de 6% ofzo gaat hij bijladen.

Hier stond een dode link.

• philco
kdhoe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:08:
[...]

dank u, ik heb de update aangevraagd. wacht op reactie.
THE_BASE schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:16:
Ik vind het toch maar een wondere wereld die update cyclus van Marstek.

Er staat een update klaar, dus ik verwacht iets recents. Heb nu 147.117.112 en 147.119.112 staat klaar…

Ik wacht wel op iets recenters.
Dat is enkel een VMS update, dus van VMS 117 naar 119.

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:38
Ik vraag me af wie er in Nederland zo'n voorbeeld huis heeft. En dus of dit wonderapparaat past in het NL stroomnet cq. huisinstallaties. Een aggregaat zie ik ook nog niet bij de buren staan.
Het plaatje van de groot vermogen PV installatie aansluitingen geeft weinig hoop.
Maar vooral het totaal onzinnige HD beeldscherm is een onnodige optie. Of zijn er tweakers die in garage, kelder of op zolder voor dat ding gaan zitten ?

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• DukeBox
3DWim schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:17:
Ik vraag me af wie er in Nederland zo'n voorbeeld huis heeft.
Bijna alle thuis accu reclames laten een groot vrijstaand huis met rondom tuin, inpandige garage, EV's, veel ruimte voor PV en accu's prominent tegen de gevel geplaatst zien. Dat staat erg ver weg van de (gemiddelde) werkelijkheid in NL. Daarom is de MT E ook erg in trek, veel voor weinig en iedereen kan er wel een plekje voor maken.

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:09
Na me hier ingelezen te hebben heb ik onlangs een Marstek Venus E 3.0 5.12kWh aangeschaft. Deze staat nu een week te draaien en werkt probleemloos met een HomeWizzard P1 meter. Het regelgedrag met wisselend stroomverbruik en wisselende opbrengst van mijn zonnepanelen werkt behoorlijk goed.
Morgen verhuist-ie naar de meterkast waar hij zijn eigen groep krijgt voor 2500W output.,

Toch heb ik een paar vragen:

-Ik heb bij een aankoop ook een Marstek CT003 P1 meter besteld, plus een P1 splitter. Heeft deze voordelen bij gebruik met de Venus E 3.0 boven de HomeWizzard P1 meter?

-Ik monitor de Marstek via de local API in Home Assistant. Dat werkt aardig, al lijken lang niet alle sensoren goed te updaten. De Marstek draait nu firmware 144, en deze is verder heel stabiel. Ik heb begrepen dat V146 en V147 een meer uitgebreide local API hebben, maar dat er ook stability issues zijn met nieuwere versies. Ik ben dus een beetje huiverig om een update aan te vragen. Wat zijn jullie ervaringen met nieuwere firmware?

-Ik heb de Marstek via mijn router geblokkeerd naar de cloud van Marstek, houd liever alles helemaal lokaal. Ik heb gemerkt dat de Android app op mijn telefoon dan nog steeds werkt om bv. instellingen te maken, maar historische data in de cloud zijn dan uiteraard niet meer toegankelijk. Hoeft ook niet, die heb ik ook in Home Assistant staan. Wel kan ik de app alleen nog laten connecten via Bluetooth, en niet via mijn WiFi netwerk. Ik zal de app waarschijnlijk alleen nog maar gebruiken om instellingen te wijzigen die niet via Home Assistant kunnen, zoals 800W / 2500W output.

Maar heeft het blokkeren van cloud toegang gevolgen voor de garantie? Als je een garantieclaim doet, wil de leverancier misschien kijken naar historische data om te kijken of de Marstek wel gebruikt zoals de fabrikant 'm bedoeld heeft.

• THE_BASE
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:22:
[...]

Bijna alle thuis accu reclames laten een groot vrijstaand huis met rondom tuin, inpandige garage, EV's, veel ruimte voor PV en accu's prominent tegen de gevel geplaatst zien. Dat staat erg ver weg van de (gemiddelde) werkelijkheid in NL. Daarom is de MT E ook erg in trek, veel voor weinig en iedereen kan er wel een plekje voor maken.
Toevallig gisteren het magazine van Vereniging Eigen Huis gelezen en daarin stond ook dat je vooral moet kijken naar wat je in de avond en nacht verbruikt en dat dan 5 kWh prima is voor een (gemiddeld) huishouden.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• THE_BASE
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:59:
[...]

Dat is enkel een VMS update, dus van VMS 117 naar 119.
Ah, weer wat geleerd. Dank u!

Mg4gebruiker schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 01:02:
Hallo! Ik zeg toch dat het niet veel is?
Maar het lijkt mij niet de bedoeling dat een batterij midden in de nacht stroom op het net gooit als hij op zelfconsumptie staat. Hoe weinig dat ook is. In ieder geval niet in zelf consumptie modus. Daar gaat het mij om.

Het kan natuurlijk een meetfout zijn. Maar dat betwijfel ik. Want ik zie dezelfde orde van grootte van teruglevering als de batterijen vroeg in de ochtend nog op 12% staan maar wel inmiddels opladen. Teruglevering is dan onlogisch. Maar als ze (in de avond of nacht) al enige tijd op 12% staan dan valt de teruglevering wel keurig terug op 0.
Een batterij zal altijd iets teruggooien in het net tijdens de nacht. Dat is nu éénmaal eigen aan de NOM regeling. Hij probeert die nul te houden door te regelen op ontladen en soms wordt er net iets meer ontladen dan dat je verbruikt en dan duikt de meter even onder de nul.
Maar het gaat dan over max een paar 100 Wh over een ganse nacht, je spreekt dan over eurocenten...

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:10:
Toch wel straf dat ze ineens automatische updates uitrollen nu juist dat support al maand onbereikbaar is...
Heb nog geen enkele automatische update ontvangen, heb er ook geen nodig. Het draait hier zoals het hoort, zie geen enkele reden om een update uit te voeren op dit ogenblik.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

[...]

Hoe kan een stopcontact niet meer werken? Dat kan enkel als de bedrading los zit of er is iets doorgebrand. Nooit meer dan 1 Marstek op 1 kring plaatsen ! Dat is het grote gevaar van stekkerbatterijen waar veel over geschreven wordt, er zit een stekker aan dus ik plug het in éénder waar...niet doen je kan zeer gevaarlijke situaties creëren!

• 3DWim
DSSW schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:03:
[...]
Maar het gaat dan over max een paar 100 Wh over een ganse nacht, je spreekt dan over eurocenten...
Grootste probleem is dat mensen denken dat ze in de nacht niks verbruiken maar men vergeet dan,: koelkast, vriezer, verwarming, wifi, NAS, vijverpomp etc etc.
's ochtends kijkt men dan in de MT app en ziet dat de accu iets aan vermogen geleverd heeft en snapt niet hoe dat komt.

Nul op de meter is geen 0, niks nada. Maar betekend bijna nul (0).

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

Vraagje,
Ik heb dit ook gehad vorig jaar bij mijn V1, is opgelost door een FW update. Welke versie zit er in jouw V1?

• 3DWim
DSSW schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:14:
[...]
Hoe kan een stopcontact niet meer werken? Dat kan enkel als de bedrading los zit of er is iets doorgebrand. Nooit meer dan 1 Marstek op 1 kring plaatsen ! Dat is het grote gevaar van stekkerbatterijen waar veel over geschreven wordt, er zit een stekker aan dus ik plug het in éénder waar...niet doen je kan zeer gevaarlijke situaties creëren!
Maar ook marstek meld dat het ontgrendelen van de 2500W ONTLAAD functie aan voorwaarden vast zit.

• DukeBox
THE_BASE schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:34:
Toevallig gisteren het magazine van Vereniging Eigen Huis gelezen ..
Net als dat al die reclame settings generaliseren doet VEH dat ook, niet iedere situatie is gelijk. Alleen al of je huis met PV op het zuiden staat maat al héél veel uit. Daarnaast heeft niet iedereen een EV, WP en dan heb laat ik gezinssamenstelling er ook nog buiten.
Oh en VEH kijkt nooit naar lage prijzen als de MT E, zelfs HW niet.
3DWim schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:18:
[...]

Maar ook marstek meld dat het ontgrendelen van de 2500W ONTLAAD functie aan voorwaarden vast zit.
Ja maar je weet hoe dat gaat, vinkje aan, accepteer ja,... en gaan met die banaan en na een tijdje warmt de boel op en voor je het weet zijn er ernstige problemen.
Werken aan electriciteit vergt een zekere basiskennis en als je start met PIB's misschien zelfs iets meer dan basiskennis.

• pblkroon56
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:45
DukeBox schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:50:
[...]

Ik heb al mijn MT E v3's bekabeld en nog nooit een kabel los hoeven halen.
Klopt, want als je de netwerkkabel loshaalt werkt het updaten natuurlijk niet want dan kan de MT geen updates binnenhalen.

NL / SP's: 3420Wp (zuid) - 1500Wp (zuid) / SE Power Optimizers / SE 3500 en 2200 / HW-P1 (6.0304 / MT CT003 (V118) / 2x MT Venus E 3.0 (V147.117.112) / MT Android App V1.6.59 / Nibe VVM320/F2040 WP / 3,55kW IR-panelen / EV-lader (3-fasen/11kW) / PHEV

• haw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:01

haw

Gisteren twee Venus E 3.0 geïnstalleerd, wat een drama zeg. Even mijn ervaringen op een rijtje:

Beide batterijen op een eigen groep, wifi verbinding met een 2.4GHz apart netwerk voor al mijn IoT apparaten, vast kanaal voor dit netwerk, energiemeter Shelly Pro 3EM zit op hetzelfde netwerk. In principe verbinden beide batterijen netjes met de Shelly meter, er wordt herkend dat er een 3-fase aansluiting is, so far so good.Firmware versie is v144.

Eerst begonnen met de AI modus. Zodra ik b.v. de oven aanzette, begon één van de batterijen netjes te ontladen op hetzelfde ver ogen. Maar na een half uur begon de ene batterij te laden en de andere met hetzelfde vermogen te laden. Volgende ochtend ene batterij leeg, andere halfvol, dus alles maar op self consumption modus gezet.

Direct in de logging gekeken van HA gekeken. Netwerk blijkt super instabiel, terwijl het wifi signaal daar echt top is. Mijn Shelly meter verliest geen seconde verbinding en die hangt een meter verder. Daarna één van de batterijen op LAN gezet (vanmiddag een switch ophangen zodat alles, dus beide batterijen en de Shelly op LAN kunnen). Daarmee werd het netwerk van de ene batterij wel stabieler, maar nog steeds verliest die regelmatig verbinding.

En als de batterij verbinding verliest, WIFI of LAN maakt niet uit, ben ik dus ook al mijn settings kwijt, de batterij gaat op zoek naar een Marstek CT3 meter, herkent de Shelly niet meer, vermogen springt weer terug naar 800W, local API gaat uit.

Valt me ook op dat met self consumption, de fases niet goed samenwerken, ondanks dat de meter instellingen op 3 fasesom staat. Als mijn PV levert laadt de batterij op, maar als de ene PV installatie met 3000W levert, en de batterij slechts met 2500W oplaadt, is het niet zo dat de andere batterij dan die 500W pakt. Die blijft gewoon laden met de 1500W die de PV installatie op die fase teruglevert.

Een beetje buggy product kan ik wel mee om gaan, maar dit is alleen nog maar de lijst van vanochtend. Ik heb de instellingen voor beide batterijen nu al zeker 5x terug moeten zetten.
haw schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:49:
Gisteren twee Venus E 3.0 geïnstalleerd, wat een drama zeg. Even mijn ervaringen op een rijtje:

Beide batterijen op een eigen groep, wifi verbinding met een 2.4GHz apart netwerk voor al mijn IoT apparaten, vast kanaal voor dit netwerk, energiemeter Shelly Pro 3EM zit op hetzelfde netwerk. In principe verbinden beide batterijen netjes met de Shelly meter, er wordt herkend dat er een 3-fase aansluiting is, so far so good.Firmware versie is v144.

Eerst begonnen met de AI modus. Zodra ik b.v. de oven aanzette, begon één van de batterijen netjes te ontladen op hetzelfde ver ogen. Maar na een half uur begon de ene batterij te laden en de andere met hetzelfde vermogen te laden. Volgende ochtend ene batterij leeg, andere halfvol, dus alles maar op self consumption modus gezet.

Direct in de logging gekeken van HA gekeken. Netwerk blijkt super instabiel, terwijl het wifi signaal daar echt top is. Mijn Shelly meter verliest geen seconde verbinding en die hangt een meter verder. Daarna één van de batterijen op LAN gezet (vanmiddag een switch ophangen zodat alles, dus beide batterijen en de Shelly op LAN kunnen). Daarmee werd het netwerk van de ene batterij wel stabieler, maar nog steeds verliest die regelmatig verbinding.

En als de batterij verbinding verliest, WIFI of LAN maakt niet uit, ben ik dus ook al mijn settings kwijt, de batterij gaat op zoek naar een Marstek CT3 meter, herkent de Shelly niet meer, vermogen springt weer terug naar 800W, local API gaat uit.

Valt me ook op dat met self consumption, de fases niet goed samenwerken, ondanks dat de meter instellingen op 3 fasesom staat. Als mijn PV levert laadt de batterij op, maar als de ene PV installatie met 3000W levert, en de batterij slechts met 2500W oplaadt, is het niet zo dat de andere batterij dan die 500W pakt. Die blijft gewoon laden met de 1500W die de PV installatie op die fase teruglevert.

Een beetje buggy product kan ik wel mee om gaan, maar dit is alleen nog maar de lijst van vanochtend. Ik heb de instellingen voor beide batterijen nu al zeker 5x terug moeten zetten.
Ik weet niet vanbuiten of de API bij de V3 stabiel werkt (of zoja vanaf welke fw versie). Bij de V1 en V2 is dat een drama. Met de API aan heb je dan sowieso verlies van connectie. Meer dan 1 batterij ben je sowieso aangewezen op de CT003 of CT002. De laad en ontlaadlogica zit niet in de batterij maar in de CT. Anders gaan ze zichzelf laden/ontladen. Of je moet de emulatie van Tomquist gebruiken. Die maakt het wel mogelijk om meerdere batterijen aan te sturen met een HWP1 of shelly door een CT002/3 te emuleren. Maar die zijn we momenteel nog aan het testen.

[ Voor 3% gewijzigd door Druppeltje_ op 03-04-2026 14:06 ]

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• r2504
pblkroon56 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:45:
[...]
Klopt, want als je de netwerkkabel loshaalt werkt het updaten natuurlijk niet want dan kan de MT geen updates binnenhalen.
Volgens mij worden updates via je smartphone gedownload (over WIFI of 5G) en via BT naar je MT verzonden... ik denk niet dat een netwerkkabel nodig is voor updates.

• Losballos2005
  • Laatst online: 14:10
Ik eis terugname van mijn 3 accus.
Ben ik daarmee de eerste?
De meest basale funties kunnen ze niet aan.
1 jaar lang elke dag druk zijn met het controleren of de accus werken zoals beloofd.

Kan niet, mag niet.
Jullie mening.

• r2504
Beide batterijen op een eigen groep, wifi verbinding met een 2.4GHz apart netwerk voor al mijn IoT apparaten, vast kanaal voor dit netwerk, energiemeter Shelly Pro 3EM zit op hetzelfde netwerk.
Ik blijf erbij... heb je een Venus E 3.0 blijf dan zover mogelijk weg van WIFI en sluit hem gewoon aan via de LAN.
Eerst begonnen met de AI modus.
Tweede aanbeveling... blijf zover mogelijk weg van AI en gebruik gewoon zelfconsumpte (NOM)... zeker voor een nieuwe setup (KISS).
Verbinding verliest met wat ? Ik mag hier de netwerk kabel gerust uittrekken van de MT en alle settings blijven gewoon behouden... dat lijkt me dus toch iets bizars.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:33

Waarom zet je de API aan ? En meerdere batterijen werken elkaar idd tegen, dat werkt ALLEEN met hun eigen CT003/CT002 meter, dus er is niks buggy aan, denk dat de gebruiker hier buggy is... :-)
Lees eerst even the startpost
Ik kreeg een vraag: wat is nu eigenlijk het verschil tussen SOC-drift en cel-balancering?

Hier een beknopte uitleg:

Het wordt vaak door elkaar gehaald omdat je voor beide processen de batterij naar de 100% moet laden, maar technisch gezien is het heel iets anders. Je kunt het verschil het beste zien als een kleine beurt versus een grote beurt.

1. SOC-drift (De "Kleine Beurt") Dit is eigenlijk een soort 'geheugenverlies' van de BMS (het brein van de batterij). Door veel kleine laadcycli (bijvoorbeeld steeds tussen 20% en 80% blijven) raakt de BMS de tel kwijt. Hij "schat" dan hoeveel energie er nog in zit, maar die schatting klopt na verloop van tijd niet meer. Je ziet dan bijvoorbeeld dat de batterij urenlang op 100% blijft staan, of plotseling van 10% naar 0% springt.

Door de batterij van 12% naar 100% te laden (tot de stroom echt stopt), krijgt de BMS een ijkpunt. Hij weet dan weer: "Dít is echt vol." Je kalibreert hiermee dus de software.

2. Cel-balancering (De "Grote Beurt") Dit gaat over de fysieke gezondheid van de cellen binnenin de batterij. Een batterijpakket bestaat uit meerdere losse cellen. Na verloop van tijd krijgt de ene cel een iets hogere spanning dan de andere (bijvoorbeeld één cel is 3.6V en een andere 3.4V). Hierdoor kan de batterij minder energie opslaan, omdat de 'volste' cel bepaalt wanneer het laden stopt.

De BMS trekt deze cellen pas aan het einde van de laadcyclus (bij de 100%) weer gelijk. Dit is een fysiek proces waarbij de cellen weer netjes in de pas gaan lopen. Dit duurt vaak langer dan alleen het laden naar 100%.

Kortom: SOC-drift aanpakken zorgt dat de procenten op je scherm weer kloppen. Cel-balancering zorgt dat de cellen in de batterij weer even vol zijn en gezond blijven.

Beide processen zijn essentieel voor een lange levensduur en een betrouwbaar systeem!

• 3DWim

Beide batterijen op een eigen groep, wifi verbinding met een 2.4GHz apart netwerk voor al mijn IoT apparaten, vast kanaal voor dit netwerk, energiemeter Shelly Pro 3EM zit op hetzelfde netwerk.
En hoe weet je shelly (CT) dat je twee accu's hebt en dat die moeten samenwerken als één?
Ook een special iot netwerk wordt ontraden. Dat is in ieder geval al diverse malen voorbij gekomen.

Losballos2005 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:09:
1 jaar lang elke dag druk zijn met het controleren of de accus werken zoals beloofd.

Kan niet, mag niet.
Jullie mening.
Voor een mooie prijs haal ik ze op 8)

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:16

Kan niet, mag niet.
Jullie mening.
Daar ben ik het niet mee eens.

Je geeft geen informatie wat er niet goed gaat, dus wat verwacht je voor reactie?
De batterijen kunnen juist behoorlijk geavanceerde functies aan met modbus, en zonder modbus de normale (te verwachten) functies.

En voor mooi prijsje neem ik er ook wel een over....

[ Voor 5% gewijzigd door amvolleb op 03-04-2026 15:04 ]

3x MTVenus V153/V139 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

NoFate schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:20:
[...]

Waarom zet je de API aan ? En meerdere batterijen werken elkaar idd tegen, dat werkt ALLEEN met hun eigen CT003/CT002 meter, dus er is niks buggy aan, denk dat de gebruiker hier buggy is... :-)
Ik ben jou nochtans zeer dankbaar dat ik via jou kennis heb gemaakt met Tomquist zijn emulatie. Als dat eenmaal op punt staat, word dat echt nog een grotere stap vooruit

• vifra
Druppeltje_ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:00:
[...]

Voor een mooie prijs haal ik ze op 8)
wel - ik laat mijn 1 (bijna een jaar) en tweede (net een maand) nogal gerust op NOM staan - kijk niet elke dag om 'bij te sturen' ... die doen gewoon hun ding.
Op een jaar een keer een glitch gehad maar herstart en probleem was opgelost ...

Bij ouders ook geplaatst en daar op dynamish gezet - die doet daar ook zijn ding.

bij een vriend draaien er twee en daar doet die ook zijn ding (die stuurt aan via modbus - zo'n hoby als een ander dat we op tweakers wel apprecieren ... )

Voor mijn eigen en voor mijn ouders kijk ik eens wekelijks en maandelijks wat ze doen ..; maak dan (maandelijks) een xls aan met ZP opbrengts, batterij impact, EV, ..; en dat in combi met de energieprijzen van die maand (heb 3-maandelijks vastgeklikte prijzen) en bereken daarop de return financiéél ... voorlopig mooi on track om een ROI van 6 jaar te hebben (nog 5 jaar dus) ... (ZP + 2x MT). 2de marstek heeft de ROI met een maand of 2 vertraagt maar de return op 10 jaar is wel veel hoger geworden ..; mede daar ik beide batterijen op dagen met zon wel meer dan 1x rond krijg (laden - ontladen) ... zeker op dagen met afwisselend zon en wolken dan kan het zelfs tot 2x rond gaan ...

Dus uw ervaring is eentje waar of uw opzet of je met een technisch probleem zit die je niet laat oplossen ... maar zeker niet de gemiddelde ervaring ...

• DukeBox
pblkroon56 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:45:
Updates gaan via je smartphone/tablet over BT.
vifra schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:13:
[...]

wel - ik laat mijn 1 (bijna een jaar) en tweede (net een maand) nogal gerust op NOM staan - kijk niet elke dag om 'bij te sturen' ... die doen gewoon hun ding.
Op een jaar een keer een glitch gehad maar herstart en probleem was opgelost ...

Bij ouders ook geplaatst en daar op dynamish gezet - die doet daar ook zijn ding.

bij een vriend draaien er twee en daar doet die ook zijn ding (die stuurt aan via modbus - zo'n hoby als een ander dat we op tweakers wel apprecieren ... )

Voor mijn eigen en voor mijn ouders kijk ik eens wekelijks en maandelijks wat ze doen ..; maak dan (maandelijks) een xls aan met ZP opbrengts, batterij impact, EV, ..; en dat in combi met de energieprijzen van die maand (heb 3-maandelijks vastgeklikte prijzen) en bereken daarop de return financiéél ... voorlopig mooi on track om een ROI van 6 jaar te hebben (nog 5 jaar dus) ... (ZP + 2x MT). 2de marstek heeft de ROI met een maand of 2 vertraagt maar de return op 10 jaar is wel veel hoger geworden ..; mede daar ik beide batterijen op dagen met zon wel meer dan 1x rond krijg (laden - ontladen) ... zeker op dagen met afwisselend zon en wolken dan kan het zelfs tot 2x rond gaan ...

Dus uw ervaring is eentje waar of uw opzet of je met een technisch probleem zit die je niet laat oplossen ... maar zeker niet de gemiddelde ervaring ...
Die quote was niet op mij bedoeld neem ik aan?

• vifra
Druppeltje_ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:40:
[...]

Die quote was niet op mij bedoeld neem ik aan?
welke quote ? Neen hoor ik bedoel nooit iemand rechtstreks - maar eerder mijn gedacht tov de gemiddelde persoon ...

vifra schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:43:
[...]

welke quote ? Neen hoor ik bedoel nooit iemand rechtstreks - maar eerder mijn gedacht tov de gemiddelde persoon ...
Ah neen, omdat je die reactie gaf op mijn bericht dat ik er gerust eentje wil overnemen van de persoon die er 3 wil terugsturen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat met de juiste setup die mt's wel hun ding doen. Ik heb er nu 2 een jaartje draaien en zou ze niet meer willen missen. En heb daar eerlijk gezegd geen omkijken naar. Ik monitor ze omdat de cijfertjes erachter leuk zijn, niet omdat het moet.

• vifra
Druppeltje_ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:45:
[...]

Ah neen, omdat je die reactie gaf op mijn bericht dat ik er gerust eentje wil overnemen van de persoon die er 3 wil terugsturen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat met de juiste setup die mt's wel hun ding doen. Ik heb er nu 2 een jaartje draaien en zou ze niet meer willen missen. En heb daar eerlijk gezegd geen omkijken naar. Ik monitor ze omdat de cijfertjes erachter leuk zijn, niet omdat het moet.
idd overnemen aan een mooi prijsje is nooit verkeerd :-)
gewoon goed opzetten en van genieten hé ...

Kan niet, mag niet.
Jullie mening.
Dat begrijp ik niet hier draaien 4 marsteks (3 x E en 1 x A), de eerste al 14 maanden.
Instelling gewoon NOM vanuit de app, geen api of modbus toestanden, verbinding gewoon via wifi en CT002.
Draait als een molentje.
Het laatste jaar ook 14 Marsteks Venus E batterijen (mee) geïnstalleerd bij vrienden en familie en die werken allemaal zoals het hoort. Waar er één staat is de HW P1 gekoppeld, waar er meer staan de MT CT003. Draaien allemaal NOM.

[ Voor 17% gewijzigd door DSSW op 03-04-2026 16:28 ]

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:25
Ik sluit me aan, ik heb ook interesse in overname :-)

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• 3DWim
merlin1201 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:28:
Ik sluit me aan, ik heb ook interesse in overname :-)
Ik ook, waar kunnen we ophalen ?

• Mg4gebruiker
3DWim schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:16:
[...]

Grootste probleem is dat mensen denken dat ze in de nacht niks verbruiken maar men vergeet dan,: koelkast, vriezer, verwarming, wifi, NAS, vijverpomp etc etc.
's ochtends kijkt men dan in de MT app en ziet dat de accu iets aan vermogen geleverd heeft en snapt niet hoe dat komt.

Nul op de meter is geen 0, niks nada. Maar betekend bijna nul (0).
Het ging hier niet over eigen verbruik in de nacht. Dat weet ik heus wel. Het ging puur omdat ik zie dat de batterij aan het net teruglevert. Dat snapte ik niet.
Maar het is al uitgelegd.

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 19:31
Mg4gebruiker schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:45:
[...]

Het ging hier niet over eigen verbruik in de nacht. Dat weet ik heus wel. Het ging puur omdat ik zie dat de batterij aan het net teruglevert. Dat snapte ik niet.
Maar het is al uitgelegd.
Mijn Marstek levert tijdens de nacht terug aan de woning. Nooit aan het net.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• DukeBox
dannyro schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:55:
Hangt natuurlijk af van de modus maar óók bij NoM heb je altijd wel een beetje overshoot of heb je hem op een vaste 'sluipverbruik' waarde? Zelf heb ik een kleine offset bij NoM om de overshoot te minimaliseren.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 03-04-2026 17:03 ]

• dannyro
DukeBox schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:02:
[...]

Hangt natuurlijk af van de modus maar óók bij NoM heb je altijd wel een beetje overshoot of heb je hem op een vaste 'sluipverbruik' waarde? Zelf heb ik een kleine offset bij NoM om de overshoot te minimaliseren.
Neen, gewoon NOM. Juist nog eens gekeken bij de kwartierwaarden bij Fluvius. 0,00 over de nachten.

edit: ik zou liegen...0,015 kWh de laatste week...

[ Voor 5% gewijzigd door dannyro op 03-04-2026 17:13 ]

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• merlin1201
  • Laatst online: 17:25
dannyro schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:55:
[...]

De enigste reden voor mij is juist om het sluipverbruik op te vangen want deze zit toch op > 2kwh dus.
Nog steeds mijn twijfel of Marstek voor mijne juiste is want ondanks tweakers zijnde heb ik geen zin om hier heel veel mee bezig te zijn, het moet gewoon werken ook als ik even niet kijk.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

dannyro schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:11:
[...]

Neen, gewoon NOM. Juist nog eens gekeken bij de kwartierwaarden bij Fluvius. 0,00 over de nachten.
Dat zijn gemiddelen.. dit is anders dan in NL.

merlin1201 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:17:
[...]

De enigste reden voor mij is juist om het sluipverbruik op te vangen want deze zit toch op > 2kwh dus.
Nog steeds mijn twijfel of Marstek voor mijne juiste is want ondanks tweakers zijnde heb ik geen zin om hier heel veel mee bezig te zijn, het moet gewoon werken ook als ik even niet kijk.
En waarom zou het niet werken? Eenmaal instellen set and forget!

merlin1201 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:17:
[...]

Waarom twijfelen? Mijn sluipverbruik tijdens de nacht is rond de 3 kwh en dat wordt volledig opgevangen door de batterij. Net afname is 's nachts max 0.1 kwh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KHn8uNUE_SO7dx3X0P78awIKbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qCeFQxg0An1YOeZB650oqbLi.png?f=fotoalbum_large

• dannyro
SatScan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:18:
[...]

Dat zijn gemiddelen.. dit is anders dan in NL.
Neen, dat zijn waarden per kwartier, dit kan je allemaal in detail bekijken. Hoe het in Nederland is weet ik niet, maar het komt erop neer dat de Marstek niet terug levert aan het net. Alleen naar de woning.

• Tommie12
  • Laatst online: 18:00
SatScan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:20:
[...]

En waarom zou het niet werken? Eenmaal instellen set and forget!
Als je te veel in dit topic leest, dan krijg je toch een ander gevoel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

dannyro schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:23:
[...]

Neen, dat zijn waarden per kwartier, dit kan je allemaal in detail bekijken. Hoe het in Nederland is weet ik niet, maar het komt erop neer dat de Marstek niet terug levert aan het net. Alleen naar de woning.
Dat bedoel ik juist! Hier (NL) wordt alles eerst vereffend (fases) in de SM en dan door de SM telramen opgeslagen. 2x in en 2x uit (dag / nacht-weekend tarief),

Komt er 100w in en 99w uit dan wordt dit als 1w in SM telraam als verbruik opgeslagen.

• dannyro
SatScan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:30:
[...]

Dat bedoel ik juist! Hier (NL) wordt alles eerst vereffend (fases) in de SM en dan door de SM telramen opgeslagen. 2x in en 2x uit (dag / nacht-weekend tarief),

Komt er 100w in en 99w uit dan wordt dit als 1w in SM telraam als verbruik opgeslagen.
Ha duidelijk. Ik hoop dat de poster dat ook leest dan...Wij weten het maar... ;)

Tommie12 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:26:
[...]

Als je te veel in dit topic leest, dan krijg je toch een ander gevoel.
Dit topic is daar ook voor bedoeld; de meeste succesverhalen zie je hier simpelweg niet voorbijkomen. Wil je er eentje aanschaffen? Lees dan de TS en de gepinde berichten. Dan weet je gelijk wat je moet doen om als de batterij op je deurmat staat!

Het aantal defecte batterijen is minimaal ten opzichte van het aantal verkochte exemplaren. Veel problemen worden veroorzaakt door wifi-netwerken (gastaccounts of IoT-instellingen). Gebruik bij meerdere batterijen bovendien de CT002 of CT003.

Ik zie continu dezelfde vragen terugkomen. Dat is op zich geen probleem, maar het betekent niet dat het product slecht functioneert.
Kijk ook eens bij de 'buren' in de andere PIB-topics!

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:05

Kan niet, mag niet.
Jullie mening.
lees eens de startpost en start met 1 MT _/-\o_
geef je configuratie door zodat we kunnen helpen
hoeveel dagen zitten er in een jaar voor u? O+ want dat zou zeggen dat je ze ongeveer evenlang hebt als mij en hier is het al van voor de zomer simpel stabiel.

• haw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:01

haw

NoFate schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:20:
[...]

De verkoper raadde mij bij meerdere Venus batterijen, elk op een andere fase, juist een Shelly aan in plaats van een Marstek meter. Ik heb van te voren nog contact gehad met Marstek en die vertelden mij dat dit prima kon.

Ze hangen nu aan de LAN maar nog steeds continue settings verdwenen of contact met de Shelly verloren, echt een drama.
haw schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:42:
[...]

De verkoper raadde mij bij meerdere Venus batterijen, elk op een andere fase, juist een Shelly aan in plaats van een Marstek meter. Ik heb van te voren nog contact gehad met Marstek en die vertelden mij dat dit prima kon.

Ze hangen nu aan de LAN maar nog steeds continue settings verdwenen of contact met de Shelly verloren, echt een drama.
Met een Shelly kan het wel (zie de TS), maar let op: bij meerdere batterijen werkt die alleen de fase waarop hij is aangesloten. Dat moet je dan ook expliciet zo aangeven in de MT app, anders krijg je vreemd gedrag.

Mijn advies zou zijn geweest: laat die Shelly zitten en koop voor minder geld een CT002. Daarmee kun je de batterijen instellen hoe je maar wilt: per fase, op de 3-fasensom of een mix daarvan.

Hulde voor die verkoper... maar niet heus. ;-(

haw schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:42:
[...]

Dat vind ik nochtans zeer vreemd advies van de verkoper.
Dat staat natuurlijk los van je verbindingsproblemen. Maar begin al eens met die verguisde API uit te zetten. Start eens gewoon heel basic. Het advies van @dnat is eigenlijk niet slecht om voorlopig gewoon 1 batterij actief te zetten. En ook API uit en zet die dan eens op 3-fasen som. Kijk dat eens een dag aan. Voeg de dag erop de andere toe. Maar op 3-fasensom gaat je dat niet lukken met de Shelly. De batterijen weten niet af van elkaars bestaan. Dus dat de ene gaat ontladen en de andere daarvan gaat opladen is niet zo vreemd.

Dit heb ik vandaag gepost nav een review 1 jaar PIB in gebruik op tweakers.net:

Mijn ervaringen na bijna een jaar (1 mei) met de Marstek Venus E van 5.12kWh:

Ik zit nu op een netto besparing van € 436,26. Ons energieverbruik en gedrag is niet veranderd sinds we de batterij hebben; de winst komt dus echt puur door het systeem zelf.

De prijs die ik hanteer in mijn berekeningen (Home Assistant etc.) is € 0,25. Dat is de werkelijke prijs die ik betaal, al is daar vanaf januari 2026 een cent vanaf gegaan door een belastingverlaging. Ik reken alleen met de kWh die uit de batterij zijn benut; het laden gaat via de zonnepanelen (de NOM-modus).

Dit bedrag had nog hoger kunnen zijn als ik in de beginmaanden niet van alles had uitgeprobeerd, maar de batterij gewoon met rust had gelaten in de NOM-modus.

• hoevenp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:11
Van de week mijn MT Venus E3.0 binnen gekregen en vanmiddag aangesloten, met LAN, geen wifi, en HW P1. Even wat firmware updates draaien (naar v144) en gaan. Dit was supersimpel (behalve dat ik niet Bluetooth had geautoriseerd toen ik eerder deze week de app downloadde 😬...).

Ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat, en als het goed gaat, dan kan ze(?) naar haar definitieve plaats in de garage.
Pagina: 1 ... 377 378 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.