Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v144 en CT003 v117
Discussie blijft over die seconde interval van de GPRS versie:vifra schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:48:
[...]
DSMR 4.x - update elke 10 seconden
DSMR 5.x - update elke seconde
Daarnaast heeft 5.x tal van verbeteringen zoals support meerdere smart meeters, betere energy management, ...
1) Ja, hij update elke seconde
2) De P1 geeft per 10 seconde een update door
Je hebt dus altijd 10 seconde dezelfde informatie.
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
Die informatie is niet volledig.Kees-Jan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:32:
[...]
volgens google:
[Afbeelding]
Ik heb in HA deze instelling bij het DSMR Samrt Meter device en krijg iedere seconde een datagram uit de meter:
[Afbeelding]
Volgens https://www.liander.nl/-/...gyr-zcf110cctfs2-gprs.pdf (blz 9) voldoet de meter aan de DSMR5.0 eisen,
en die eisen van netbeheer nederland staan hier: https://www.netbeheernede...502-p1-companion-standard en op blz 15, hoofdstuk 6 staat dat er iedere seconde een datagram wordt verstuurd:
[Afbeelding]
en dan voldoet jouw meter niet aan de DSMR 5.x eisen...
🇳🇱 iPhone 17 Pro MacBook Air M4 iMac M4 iPad mini 6 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR
indien deze aan de DSMR 5.x norm voldoet dient de P1 pport steeds per seconde de info door te sturen. (met of zonder GPRS). GPRS is wat ze noemen de P3 poort en dient voor communicatie naar de energieleverancier / beheerder om de facturatie daarop te maken ... voor thuisgebruik dien je de P1 poort uit te lezen ...THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:54:
[...]
Discussie blijft over die seconde interval van de GPRS versie:
Ik heb toevallig ook zo'n DSMR 5.x meter die iedere seconde een waarde doorgeeft maar waarbij de waarde iedere 10 seconde wordt ge-update. De meter voldoet dus aan de standaard (iedere seconde een nieuwe waarde) maar deze waarde is 10 seconden gelijk waarna deze wijzigt. Bijzonder frustrerend.vifra schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:59:
[...]
indien deze aan de DSMR 5.x norm voldoet dient de P1 pport steeds per seconde de info door te sturen. (met of zonder GPRS). GPRS is wat ze noemen de P3 poort en dient voor communicatie naar de energieleverancier / beheerder om de facturatie daarop te maken ... voor thuisgebruik dien je de P1 poort uit te lezen ...
Quatt Duo | Marstek 5.12kwh - V151 - HWP1
Het P1 datagram hoort iedere seconde verstuurd te worden...Bigfoot87 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:04:
[...]
Ik heb toevallig ook zo'n DSMR 5.x meter die iedere seconde een waarde doorgeeft maar waarbij de waarde iedere 10 seconde wordt ge-update. De meter voldoet dus aan de standaard (iedere seconde een nieuwe waarde) maar deze waarde is 10 seconden gelijk waarna deze wijzigt. Bijzonder frustrerend.
the older I get, the better I was...
Dat hoeft niet, alleen meters die GPRS zijn, er zijn helaas ook veel LTE DSMR5 meters (voornamelijk Landis+Gyr) met een 10 sec. interval.THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:23:
Maar in Nederland worden op termijn alle verouderde slimme meters vervangen voor nieuwe met interval van 1 seconde.
Het zit hem in de details, het display (en meting) laat inderdaad iedere seconde nieuwe gegevens zien. De P1 poort geeft wel iedere seconde een data pakket echter stuurt deze 10 sec. lang dezelfde gegevens, dus effectief 10 sec. update interval.Kees-Jan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:32:
en dan voldoet jouw meter niet aan de DSMR 5.x eisen...
Zover ik heb kunnen vinden heeft het ook te maken met verschillen in de definitieve v5.0.2 documentatie en de v5.0 gecertificeerde meters die voor de definitieve documentatie uitkwamen.
[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 02-04-2026 10:24 ]
waar staat de volledige informatie dan?
maar goed, we dwalen wat af...
[ Voor 8% gewijzigd door Kees-Jan op 02-04-2026 10:18 ]
Dat is niet wat daar in de screenshot staat. In de eerste alinea staat "The information in the P1 telegram must be updated every second."THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:54:
[...]
Discussie blijft over die seconde interval van de GPRS versie:
En dan verder op moet dat P1 telegram (die dus iedere seconde bijgewerkt wordt) ook iedere seconde verstuurd worden.
Ik ben wel benieuwd wat jij dan voor info hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door dehardstyler op 02-04-2026 10:18 ]
inderdaad, top update van Tom. Hierbij een weergave van alterneren batterijen om het uur bij lage load van 200W (verhoogde efficiëntie per batterij)Druppeltje_ schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:19:
[...]
Kan je zelf kiezen. Eender welke waarde jij logisch vind dat er een batterij hoort bij te springen.
1
2
3
4
| MIN_EFFICIENT_POWER = 200W # (default 0 = disabled) — When the per-battery share of total demand falls below this threshold (watts), excess batteries are deprioritized so the remaining ones operate above their efficient minimum. Example: 2 batteries, 200 W demand, threshold 150 → one battery gets 200 W, the other idles. Hysteresis (×1.2) prevents oscillation at the boundary. EFFICIENCY_ROTATION_INTERVAL = 3600 # (default 900 s, minimum 10) — Seconds between rotating which battery has priority. Ensures fair wear across batteries. |
/f/image/7ESmBlttKVluLo446I6jkleG.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qn2Iy13SF86mFYNBdYeuQOu5.jpg?f=fotoalbum_large)
Tom heeft zonet ook volgende code toegevoegd die een smooth overgang tussen batterijen voorziet tijdens het alterneren:
1
2
| EFFICIENCY_FADE_ALPHA # (default 0.15) — EMA factor controlling how quickly batteries transition during efficiency switchovers. During a transition each battery's power is reallocated proportionally to its fade weight, keeping the total output tracking demand. Lower values produce smoother, slower transitions; higher values are faster. Set to 1.0 for instant switching. |
2x Marstek v2 5kWh v158 HW P1
Ik heb geen andere informatie, dit is al een aantal keren eerder voorbij gekomen.dehardstyler schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:18:
[...]
Dat is niet wat daar in de screenshot staat. In de eerste alinea staat "The information in the P1 telegram must be updated every second."
En dan verder op moet dat P1 telegram (die dus iedere seconde bijgewerkt wordt) ook iedere seconde verstuurd worden.
Ik ben wel benieuwd wat jij dan voor info hebt.
Lees veen wat @DukeBox meldt, die informatie is correct.
Ik heb zo snel even niks gevonden van Dukebox op de vorige pagina's en als ik op Dukebox zoek in het tekstvak krijg ik alleen reacties op hem en zie ik het zo snel ook even niet. Kun je de post even linken?THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:27:
[...]
Ik heb geen andere informatie, dit is al een aantal keren eerder voorbij gekomen.
Ah, je ziet dan (dus) wél iedere seconde een datagram binnenkomen, maar die blijft binnen die 10 seconden elke keer (10x dus) gelijke data versturen?THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:27:
[...]
Ik heb geen andere informatie, dit is al een aantal keren eerder voorbij gekomen.
Terwijl je op het display wél elke seconde een nieuwe waarde voorbij ziet komen?
begrijp ik het zo goed?
zo ja: dan voldoet de meter niet aan de DSMR 5.x eisen
Is het mogelijk om de Venus E zo in te stellen dat hij nooit levert tussen 12:00 - 17:00?
Ja kan NOM regelen met tijdstabel (dus MANUAL op die uren en NOM op de andere) in laatste FW.pheijms schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:33:
Ik ga binnenkort overstappen naar Budget Energie. En daar krijg je gratis stroom van april tm september van 12:00 - 17:00.
Is het mogelijk om de Venus E zo in te stellen dat hij nooit levert tussen 12:00 - 17:00?
Maar dan gaat hij uiteraard tijdens die uren ook wel niet laden met zonne-energie.
🚀 Update Overzicht: Marstek Venus v3 - Firmware v148
Hier is de synthese van deze update:
Optimalisatie van reactiesnelheid en stabiliteit in combinatie met externe meters (CT/P1).
Lagere Opstartdrempel (Standby Fix): De batterij springt sneller uit 'Standby' naar 'Laden'.
Waar v144 soms bleef hangen bij kleine overschotten (50-100W), reageert v148 gevoeliger op lage PV-opbrengst.
Minder 'Lekkage' (Injectie): De communicatie-latency met de CT003 en P1-module is verkort. Hierdoor reageert de batterij sneller op wisselende verbruikers in huis, wat de ongewenste injectie in het net vermindert.
Zomertijd & NTP-Synchronisatie: Verbeterde interne klok-synchronisatie (Network Time Protocol). Dit voorkomt dat tijdgestuurde schema's (Time-of-Use) verschuiven na de overgang naar de zomertijd.
Stabiele LAN-verbinding: Verdere optimalisatie van de RJ45-poort voor gebruikers die de wifi-verbinding willen vervangen door een bekabelde verbinding voor een lagere latency.
Thermisch Management: Verfijnde laad- en ontlaadcurves om de passief gekoelde behuizing stabieler te houden tijdens warme lentedagen (minder snel 'thermal throttling').
Soepele SoC-hervatting: Verbeterde overgang wanneer de batterij vanuit de minimale reserve (bijv. 10-12% DoD) weer begint met laden zodra de zon opkomt.
Heeft iemand de firmware update al uitgevoerd?
🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V135) - 3,1 kWp panelen
Ik wil dus wel laden, maar niet ontladen.Avenger 2.0 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:35:
[...]
Ja kan NOM regelen met tijdstabel (dus MANUAL op die uren en NOM op de andere) in laatste FW.
Maar dan gaat hij uiteraard tijdens die uren ook wel niet laden met zonne-energie.
Kan dat ook?
Ik ga binnenkort de Marstek E kopen (heb hem nog niet).
draai ik al een maand minstens, geen problemen ondervondendoobieters schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:37:
Was deze al gedeeld?
foutje, ik zit op V158 voor de V2
[ Voor 29% gewijzigd door dodvip123 op 02-04-2026 11:26 ]
2x Marstek v2 5kWh v158 HW P1
Twee post boven je eerder post staat een hele uitleg over hoe die meter werkt.dehardstyler schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:32:
[...]
Ik heb zo snel even niks gevonden van Dukebox op de vorige pagina's en als ik op Dukebox zoek in het tekstvak krijg ik alleen reacties op hem en zie ik het zo snel ook even niet. Kun je de post even linken?
dan zal je toch "iets" met een HomeAssistant of andere SmartHome oplossing moeten gaan doen.pheijms schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:42:
[...]
Ik wil dus wel laden, maar niet ontladen.
Kan dat ook?
Ik ga binnenkort de Marstek E kopen (heb hem nog niet).
Klinkt wel als interessante verbeteringen. Hoor ook graag ervaringen van V148. Ergens blij dat het met V144 gewoon lekker werkt, dus snel updates durf ik niet direct.doobieters schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:37:
Was deze al gedeeld?
Optimalisatie van reactiesnelheid en stabiliteit in combinatie met externe meters (CT/P1).
Lagere Opstartdrempel (Standby Fix): De batterij springt sneller uit 'Standby' naar 'Laden'.
Waar v144 soms bleef hangen bij kleine overschotten (50-100W), reageert v148 gevoeliger op lage PV-opbrengst.
Minder 'Lekkage' (Injectie): De communicatie-latency met de CT003 en P1-module is verkort. Hierdoor reageert de batterij sneller op wisselende verbruikers in huis, wat de ongewenste injectie in het net vermindert.
Zomertijd & NTP-Synchronisatie: Verbeterde interne klok-synchronisatie (Network Time Protocol). Dit voorkomt dat tijdgestuurde schema's (Time-of-Use) verschuiven na de overgang naar de zomertijd.
Stabiele LAN-verbinding: Verdere optimalisatie van de RJ45-poort voor gebruikers die de wifi-verbinding willen vervangen door een bekabelde verbinding voor een lagere latency.
Thermisch Management: Verfijnde laad- en ontlaadcurves om de passief gekoelde behuizing stabieler te houden tijdens warme lentedagen (minder snel 'thermal throttling').
Soepele SoC-hervatting: Verbeterde overgang wanneer de batterij vanuit de minimale reserve (bijv. 10-12% DoD) weer begint met laden zodra de zon opkomt.
Pff ik heb wel heel scheel gekeken... Dank.THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:45:
[...]
Twee post boven je eerder post staat een hele uitleg over hoe die meter werkt.
Interessant, ik ga eens kijken of ik die 5.0 standaard ergens kan vinden.
Haha, dat kan zomaar eens gebeuren!dehardstyler schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:51:
[...]
Pff ik heb wel heel scheel gekeken... Dank.
Interessant, ik ga eens kijken of ik die 5.0 standaard ergens kan vinden.
Dat is een zeer goed resultaat voor een 10Sec SM! Je systeem is goed in balans en werkt uitstekend.Niekniek89 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:34:
[...]
Ik denk inderdaad dat dat het grootste nadeel is. Daardoor heb ik ook een halve kWh teruggeleverd aan het vannacht.. wat eigenlijk nergens op slaat.
Voor alle duidelijkheid schrijf ik het nog meer een keer voor eenieder die dit leest:
Nul Op de Meter is een begrip en GEEN norm! Het is spreekwoordelijk bedoeld en niet letterlijk. Geen enkel thuis-systeem gaat je dat leveren wat die ook beweren.
Zet je batterijen maar, eens uit en kijk dan naar je energiemeter, dan zie je die de hele tijd flink schommelen.
Vuistregel - wanneer werkt mijn systeem goed/in balans?
1 - 5 sec SM is < 0.5 kWh tijdens nachturen
10 sec SM is <0.8kWh tijdens nachturen
Extra verbruik per nacht: 0,4 kWh
- Prijs: €0,25 per kWh
- Kosten per nacht:
0,4 × 0,25 = €0,10
€0,10 × 365 = €36,50 per jaar
Overdag energieverbruik is zo persoonlijk gerelateerd aan ieders unieke energieprofiel, dat dit echt maatwerk is om daar zomaar een uitspraak over te doen.
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
Ik zit op 147 en krijg voorlopig niet de 148 niet binnen...doobieters schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:37:
Was deze al gedeeld?
Je moet dit aan support aanvragen, maar daar slapen ze al bijna een maandacolson schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:04:
[...]
Ik zit op 147 en krijg voorlopig niet de 148 niet binnen...
Voor de CT003 heb ik versie 116
Batterij V144
Wifi verbinding is prima. Net als de verbinding tussen de p1 meter en batterij. Heb de P1 en batterij op 2,4 wifi vastgezet op vast IP -adres via de modem.
Heb de batterij ingesteld op NOM/ ''zelf geïnitieerd zelfconsuptiemodel''. Dan zou de batterij toch nooit moeten terugleveren aan het net? Dat doet hij wel telkens en dat op vol vermogen. Dit is precies wat hij NIET zou moeten doen!
Als de batterij niet snel gaat functioneren, gaat hij retour/ ben er al 2 dagen druk mee.
[ Voor 49% gewijzigd door Ben.B. op 02-04-2026 11:36 . Reden: Iets meer toelichting en spelfouten eruit ]
Nou er zit inderdaad een verschil in ja, ik heb 5.0 gevonden. Mocht iemand het ook interessant vinden: https://github.com/renekl...nion%20Standard%205.0.pdf
:strip_exif()/f/image/ht04rzOeuZksYfX0wHBWANuk.jpg?f=fotoalbum_large)
En er lijkt hier inderdaad geen enkele noodzaak om het telegram zelf ook te vernieuwen. Het telegram moet alleen elke seconde naar de OSM (dus wat je aansluit op de P1) sturen. Wel staat erbij het blauwe blokje bovenaan dat de Data readout ook "updated every second" moet zijn. Maar het feit dat dit zo specifiek verduidelijkt is in 5.0.2, doet mij vermoeden dat er gedonder over was.
I stand corrected! Ook @DukeBox
Staat een post boven je.Ben.B. schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:17:
Waarom krijg ik geen meldingen voor updates?
[ Voor 53% gewijzigd door DukeBox op 02-04-2026 11:29 ]
Ook lekker dan, terwijl het een hele simpele update kan zijn. Alleen een grote "maar": dat kan wel eens hercertificatie betekenen voor die meter. In ieder geval voor IDIS (nog een companion standaard, naast DSMR, beide gebasseerd op DLMS) wordt er op een bepaalde firmware getest en is die meter + die firmware een goedgekeurd setje. Dat kost vrij veel geld. Of dit voor DSMR precies hetzelfde geldt durf ik zo snel niet te zeggen.DukeBox schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:20:
@dehardstyler Er werd bij L+G aangegeven dat het met een 'toekomstige' firmware update aangepast zou worden maar gezien dat de afgelopen 10 jaar nog steeds niet gedaan is verwacht ik niet dat die er ooit nog gaat komen. Het aller vervelendste is dat dergelijke meters zelfs nog steeds worden ingezet bij Liander, zij hebben nog een zooi van die refurbished meters liggen.
Dus ik kan mij voorstellen dat L&G dat wel altijd gedacht heeft dat ze dat even met een updateje zouden doen, tot het puntje bij paaltje kwam zeg maar.
Het betreft slechts één enkele Venus E3, de andere 2 werken gewoon door. Aangesloten op modbus, CT003 staat naast de router (maar dat zou het probleem niet moeten zijn aangezien de andere 2 wel gewoon doorwerken).
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Mogelijk is er wel een update alleen moet bijv. Liander ervoor zorgen dat die erop komt. Zij hebben immers de registratie van de netid's en toegang tot de meters.dehardstyler schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:08:
Dus ik kan mij voorstellen dat L&G dat wel altijd gedacht heeft dat ze dat even met een updateje zouden doen, tot het puntje bij paaltje kwam zeg maar.
Welke firmware heb je in CT003 en de E3 ?? Misschien die eerst laten updaten.Arjan A schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:11:
Is er een mogelijkheid om vooraf al te zien of je batterij de connectie met de CT kwijt is? Nu is mijn enige indicatie wanneer ik erachter kom dat ik met een volle batterij stroom van het net sta te trekken. De app in om te herconfigureren en het werkt weer, maar ik zou daar een waarschuwing van willen hebben (of dat hij automatisch gaat herconfigureren).
Het betreft slechts één enkele Venus E3, de andere 2 werken gewoon door. Aangesloten op modbus, CT003 staat naast de router (maar dat zou het probleem niet moeten zijn aangezien de andere 2 wel gewoon doorwerken).
CT003 met v122 draait hier al langere tijd zonder een enkele disconnect en na herstart/stroom-onderbrekingen gewoon weer werkend na zo'n 5m.
Ja, je zou zoiets in HA kunnen maken. Check per x periode.
Je kunt (in de MT app) kijken of er bij de betreffende batterij actuele p1 waardes doorkomen
[ Voor 3% gewijzigd door SatScan op 02-04-2026 12:22 ]
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+
E3 draait 147.3 CT003 draait 116. Ik zou in HA wel willen weten welke variabele wordt gebruikt voor het checken van de verbinding en welk commando wordt gebruikt voor het herconfigureren. Is dat bekend, of wordt dat een eigen uitzoekwerkje?SatScan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:20:
[...]
Welke firmware heb je in CT003 en de E3 ?? Misschien die eerst laten updaten.
CT003 met v122 draait hier al langere tijd zonder een enkele disconnect en na herstart/stroom-onderbrekingen gewoon weer werkend na zo'n 5m.
Ja, je zou zoiets in HA kunnen maken. Check per x periode.
Canon EOS | DJI M2P
Dat werkt via Hame Relay, niet via modbus.Arjan A schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:22:
[...]
E3 draait 147.3 CT003 draait 116. Ik zou in HA wel willen weten welke variabele wordt gebruikt voor het checken van de verbinding en welk commando wordt gebruikt voor het herconfigureren. Is dat bekend, of wordt dat een eigen uitzoekwerkje?
Ik heb daar ook een melding (automatisatie) voor gemaakt op de iPhone.
BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Dat is het detecteren, dat is al een pluspunt.dannyro schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:39:
[...]
Dat werkt via Hame Relay, niet via modbus.
Ik heb daar ook een melding (automatisatie) voor gemaakt op de iPhone.
[Afbeelding]
Nu nog het herconfigureren, is dat ook via een API te doen? Ik heb het idee dat als de MT de verbinding kwijt is, zich er maar gewoon bij neerlegt ipv proberen te herconfigureren...
Canon EOS | DJI M2P
Dat zou inderdaad kunnen, maar als de update beschikbaar is en de update ook is goedgekeurd, dan is dat in mijn ogen niet meer zo'n hele grote stap voor Liander. Misschien dat ze bang zijn voor een bepaald failure percentage als ze updaten? Dat zou natuurlijk nog kunnen.DukeBox schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:11:
[...]
Mogelijk is er wel een update alleen moet bijv. Liander ervoor zorgen dat die erop komt. Zij hebben immers de registratie van de netid's en toegang tot de meters.
De marstek app is leuk maar niet altijd up-to-date met de werkelijke situatie en ik ben meer een pc persoon.
Ook zou ik graag alles (zonnepanelen, grid, batterijen en een paar hoofd/grote gebruikers) in 1 overzicht willen hebben, i.p.v. 3 aparte apps.
Ik heb de 3 battterijen via een kabel op de lan aansluiting met mijn netwerk verbonden.
De wifi heeft geen verbinding, maar in de app zie ik de batterijen wel en in homewizard zie ik een mooi vlakke grafiek, dus ze hebben contact met de CT003 meter.
Home Wizard draait op een VM op mijn Synology NAS.
Ik heb HACS geinstalleerd binnen Home Assistant.
De data van de zonnepanelen heb ik nu wel al in HA.
Als je het een keer wil delen dan probeer/test ik het met je mee.coldasice schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:22:
[...]
Dankje voor de aanvullingen. Solcast is toegevoegd, de komende 24uur hebben nu een mooie balk met zon percentages, wind vanuit KNMI, en prijs per uur...
komende paar dagen de AI optimalisatie van marstek vergelijken met mijn eigen model, maar kijkend naar gisteravond waar AI er voor koos om niet leeg te trekken op de piek, neig ik al heel snel naar het zelf regelen van laad en ontlaad...
Ziet er in ieder geval erg mooi en professioneel uit!
Ik werk met HA - influxDB en Grafana dashboarden en automation
Prima, komende dagen vooral alle datastromen netjes structureren, snappen waarom bepaalde keuzes gemaakt worden. Achteraf is dit vaak goed te beredeneren, als we dan een aantal iteraties verder zijn, een weekje testdraaien met actieve monitoring vanuit mijn kant... iedere ochtend om 8uur een mailtje met een overzicht van de afgelopen 24uur maakt het al heel makkelijk...SatScan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:56:
[...]
Als je het een keer wil delen dan probeer/test ik het met je mee.
Ziet er in ieder geval erg mooi en professioneel uit!
Ik werk met HA - influxDB en Grafana dashboarden en automation
business-intelligence.info/freelance
Om dit topic overzichtelijk te houden voor beginners met een Marstek (MT) batterij, heb ik in de loop van de tijd verschillende andere topics aangemaakt voor specifieke thema's.jbbrans schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:17:
Ik ben een leek op het gebied van Home Assistant en heb in dit topic ondertussen alle gepinde berichten doorgezocht op home assistant, maar kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen, wat ik nodig heb voor een stabiele display van mijn 3 Venus v3 batterijen en hoe ik dat in zo'n mooi dashboard kan krijgen?
De marstek app is leuk maar niet altijd up-to-date met de werkelijke situatie en ik ben meer een pc persoon.
Ook zou ik graag alles (zonnepanelen, grid, batterijen en een paar hoofd/grote gebruikers) in 1 overzicht willen hebben, i.p.v. 3 aparte apps.
Ik heb de 3 battterijen via een kabel op de lan aansluiting met mijn netwerk verbonden.
De wifi heeft geen verbinding, maar in de app zie ik de batterijen wel en in homewizard zie ik een mooi vlakke grafiek, dus ze hebben contact met de CT003 meter.
Home Wizard draait op een VM op mijn Synology NAS.
Ik heb HACS geinstalleerd binnen Home Assistant.
De data van de zonnepanelen heb ik nu wel al in HA.
Voor zaken als Home Assistant (HA) en domotica-integratie kun je terecht in dit topic: Marstek PIB Domotica integratie en je Energierekening.
Op deze manier blijft dit topic goed leesbaar voor iedereen die net een batterij heeft geïnstalleerd of de aanschaf ervan overweegt.
Bedankt!
Iemand nog goedkoper gevonden?
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
scherp - dat is aan de prijs van 3 weken gelden - huidig zitten de meesten aan 1300 tot 1350 per toestel.harrr schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:22:
Ik wil misschien nog 2 Marsteks bijkopen. Ik vond er 2 voor samen 2400 incl. BTW en levering: https://www.batterijenhui...ad_campaignid=22477868832
Iemand nog goedkoper gevonden?
Zou mooi zijn als ze daar ook gelijk een changelog bij deden.
-update-
Tot 50% doet ie er heel lang over en dan opeens "succes!". Maar als ik de app open staat de firmware nog steeds op 147. Jammer.
[ Voor 37% gewijzigd door Dr.Dokter op 02-04-2026 14:55 . Reden: update lijkt niet te werken ]
Modbus loskoppelen, telefoon ernaast houden en dan updaten.Dr.Dokter schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:49:
Zojuist rolt er nieuwe firmware uit. Versie 148.117.112
Zou mooi zijn als ze daar ook gelijk een changelog bij deden.
-update-
Tot 50% doet ie er heel lang over en dan opeens "succes!". Maar als ik de app open staat de firmware nog steeds op 147. Jammer.
Canon EOS | DJI M2P
Canon EOS | DJI M2P
De vertraging zit inderdaad in de batterij... in de Homewizard app zit ik een constante update terwijl pieken pas na 6 seconden door de batterij gecompenseerd worden. Beter dan die 6 seconden ga je het volgens mij dus nooit krijgen (en volgens mij heeft iemand al een vergelijking gedaan tussen de P1 en CT003 en was dit identiek - vertraging is dus niet de meting, wel de batterij logica).Kees-Jan schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:28:
Als ik in de Marstek app kijk zie ik de CT003 ook iedere seconde data binnen krijgen.
De verwerking van de hele flow duurt (bij mij) ~6 seconden voordat de batterij reageert.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
En hoe heb je die dan gekregen... ik wacht zelfs al 10 dagen gewoon op een antwoord van hun support.Dr.Dokter schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:49:
Zojuist rolt er nieuwe firmware uit. Versie 148.117.112
Je zou dit proces eigenlijk zelf moeten kunnen starten.
MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc
En dan hebben we het nog niet gehad over de FB gebruikers
[ Voor 20% gewijzigd door NoFate op 02-04-2026 15:17 ]
Hier ook nog niks, ben benieuwd of deze komende dagen uitgerold gaat worden.Arjan A schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:57:
Overigens heb ik nog niet de beschikking over de nieuwere firmware.
Heb iig niks aangevraagd via feedback.
Ja, dit had ik zojuist ook. Met 120 seconden wachten tot je verder kunt. Dat is natuurlijk van de zotte.doobieters schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:03:
O wauw. Ik krijg bij het openen van de app reclame te zien..[Afbeelding]
Je kan ook op verder drukken. Je hoeft geen 120sec te wachten.THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:34:
[...]
Ja, dit had ik zojuist ook. Met 120 seconden wachten tot je verder kunt. Dat is natuurlijk van de zotte.
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |
Dat is niet de weergave die je krijgt als je op CT klikt via een batterij. Dat moet je even doen en open laten staan dan krijg je een goed beeld wat hij doet en waaromNiekniek89 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:09:
[...]
[Afbeelding]
Dit is een screenshot van zojuist.
Ik ben stroom aan het verbruiken, terwijl er nog voldoende in de batterij zit (22,5%).
En zo zie ik dat heel vaak... dat ik veel stroomverbruik heb (+- 600 watt), en dat de batterij maar met +-200 ontlaadt.
Heb sinds vannacht 00:00 al zo goed als 1kWh verbruikt van het net...
Ik merk ook, dat als de batterij terugleverd aan de slimme meter, de meter dit als teruglevering ziet, en de batterij direct in laad stand gaat... en zo het af en toe in een loep blijft zitten, en ik toch stroom ga verbruiken..
WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI | 10.44 kWp O/W | Venus v3 - 5.12kWh V144 - CT003 V122 - BMS 112 - Modi:NOM
[ Voor 8% gewijzigd door Lucantiek op 02-04-2026 18:25 ]
Idem, hier nu ook v148 ongevraagd ontvangen. Laatste maanden waren al top op v147, en weer door....Lucantiek schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:17:
Juist de nieuwe firmware binnengekregen voor mijn venus E 3 batterij en succesvol gedownload. Versie 147 werkte perfect bij mij, hopelijk doet de nieuwe versie 148 dit ook.
Heb ik er echt zo overheen gekeken? Zag alleen 'niet meer tonen'...3DWim schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:48:
[...]
Je kan ook op verder drukken. Je hoeft geen 120sec te wachten.
Kreeg je die vanzelf gepusht?Lucantiek schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:17:
Juist de nieuwe firmware binnengekregen voor mijn venus E 3 batterij en succesvol gedownload. Versie 147 werkte perfect bij mij, hopelijk doet de nieuwe versie 148 dit ook.
Ik ook dacht ik, maar was van 147.117 naar 119… misschien hierna nog.Lucantiek schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:17:
de vraag is natuurlijk wat je allemaal al getest hebt, in hoeverre je zeker bent dat alles compatibel is en je setup terdegen. Het ligt niet altijd aan het deviceBen.B. schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:17:
Waarom krijg ik geen meldingen voor updates? Dat zou toch automatisch moeten gaan?![]()
Voor de CT003 heb ik versie 116
Batterij V144
Wifi verbinding is prima. Net als de verbinding tussen de p1 meter en batterij. Heb de P1 en batterij op 2,4 wifi vastgezet op vast IP -adres via de modem.
Heb de batterij ingesteld op NOM/ ''zelf geïnitieerd zelfconsuptiemodel''. Dan zou de batterij toch nooit moeten terugleveren aan het net? Dat doet hij wel telkens en dat op vol vermogen. Dit is precies wat hij NIET zou moeten doen!
Als de batterij niet snel gaat functioneren, gaat hij retour/ ben er al 2 dagen druk mee.
dat vol vermogen lijkt mij al een diagnostic en CT communicatie iets. Wat is je DMR type en kon je deze terugvinden? heb je diagnostic effectief laten draaien?
Hoeveel MT heb je?
zeg niet zomaar de wifi is ok, maar we zullen er even vanuit gaan van wel
zorg ook dat alle testen die je doet via directe BT zijn, geloof niet altijd andere visuele dingen
alle API, modbus etc staat af?
Heb je al een aanvraag egdaan naar nieuwste FW? doe dat als je de diag nog eens gedaan hebt en stuur dan enkele screenshot wat hij doet.
Ik moet erg wennen aan zo'n systeem waarbij updates voor de een wel te zien zijn en voor de ander niet.Lucantiek schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:10:
[...]
Ja, niets zelf voor gedaan. Gewoon bericht bij het openen van de app.
op zich heb je dat niet nodig, als een MT config goed werkt dan heb je de updates niet nodig tenzij je specifieke functies zou missen. Zo draai ik al 6 maanden zonder updates op een V1 en V2, ja er zijn al verdere fw, maar geen nood aan.THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:17:
[...]
Ik moet erg wennen aan zo'n systeem waarbij updates voor de een wel te zien zijn en voor de ander niet.
anderzijds is een duidelijke changelog en versie overzicht wel handig
[ Voor 7% gewijzigd door dnat op 02-04-2026 19:29 ]
Helemaal eens, hoor! Alleen V148 heeft wel specifieke verbeteringen t.o.v. V147.dnat schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:29:
[...]
op zich heb je dat niet nodig, als een MT config goed werkt dan heb je de updates niet nodig tenzij je specifieke functies zou missen. Zo draai ik al 6 maanden zonder updates op een V1 en V2, ja er zijn al verdere fw, maar geen nood aan.
anderzijds is een duidelijke changelog en versie overzicht wel handig
Vertel..THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:32:
[...]
Helemaal eens, hoor! Alleen V148 heeft wel specifieke verbeteringen t.o.v. V147.
Canon EOS | DJI M2P
Zoek even in het topic voor de changelog. Twee bladzijden terug.
Ik kreeg vandaag voor de ene accu 148.117.112 aangeboden en voor de ander 147.119.112. Beide updates lijken goed te gaan maar na herstarten is gewoon de oude 147.117.112 actief. Beide updates gaan dus niet goed. Wat kan ik doen om er voor te zorgen dat beide op 148.119.112 komen?doobieters schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:51:
[...]
Ik ook dacht ik, maar was van 147.117 naar 119… misschien hierna nog.
Ik heb issues met het laden/ontladen wat dan weer wel en dan weer niet goed gaat zodat ik stroom uit het net verbruik terwijl er minstens één accu nog bijna vol blijft. Ik hoopte dat de updates hier een oplossing voor zouden brengen.
NL / SP's: 3420Wp (zuid) - 1500Wp (zuid) / SE Power Optimizers / SE 3500 en 2200 / HW-P1 (6.0304 / MT CT003 (V118) / 2x MT Venus E 3.0 (V147.117.112) / MT Android App V1.6.59 / Nibe VVM320/F2040 WP / 3,55kW IR-panelen / EV-lader (3-fasen/11kW) / PHEV
Update aanvragen in feedback van de app met kort vermeld waarom deze belangrijk voor je is.pblkroon56 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:12:
[...]
Ik kreeg vandaag voor de ene accu 148.117.112 aangeboden en voor de ander 147.119.112. Beide updates lijken goed te gaan maar na herstarten is gewoon de oude 147.117.112 actief. Beide updates gaan dus niet goed. Wat kan ik doen om er voor te zorgen dat beide op 148.119.112 komen?
Ik heb issues met het laden/ontladen wat dan weer wel en dan weer niet goed gaat zodat ik stroom uit het net verbruik terwijl er minstens één accu nog bijna vol blijft. Ik hoopte dat de updates hier een oplossing voor zouden brengen.
Nu sloot ik de ac-kabel aan, maar omdat ik wat draaide zit gelijk de hele poort los. Beetje slechte kwaliteit wat mij betreft. Je draait vrij gemakkelijk de interne bekabeling rond met alle gevolgen van dien. Ik wil die kunststof (!) moer nog aandraaien, maar heb even geen goed gereedschap bij de hand. Meer mensen waar dit snel los zit?
Bovenaan op de tijd klikken, veranderd dan in 'skip'.THE_BASE schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:31:
[...]
Heb ik er echt zo overheen gekeken? Zag alleen 'niet meer tonen'...
n.b. Het is dat ik door de posts erover iets bewuster was want duidelijk dat dat kon was het niet.
[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 02-04-2026 20:35 ]
[ Voor 99% gewijzigd door DukeBox op 02-04-2026 20:34 ]
Heb je een kabel er in zitten? Die moet je er uit halen tijdens de update.pblkroon56 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:12:
[...]
Ik kreeg vandaag voor de ene accu 148.117.112 aangeboden en voor de ander 147.119.112. Beide updates lijken goed te gaan maar na herstarten is gewoon de oude 147.117.112 actief. Beide updates gaan dus niet goed. Wat kan ik doen om er voor te zorgen dat beide op 148.119.112 komen?
Jup, was hier ook het geval. Ik had het best ver door gedraaid want ik wilde de kabel loskoppelen en dacht dat ik moest draaien, bleek ik heel die poort losgedraaid te hebben. Hopelijk geen interne schade opgelopen.Cheesy schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:19:
Vandaag ook de v3 ontvangen. Zit niet echt een concrete handleiding bij maar firmware updaten en inschakelen ging gewoon prima. Het moeilijkste is om een account aan te maken.
Nu sloot ik de ac-kabel aan, maar omdat ik wat draaide zit gelijk de hele poort los. Beetje slechte kwaliteit wat mij betreft. Je draait vrij gemakkelijk de interne bekabeling rond met alle gevolgen van dien. Ik wil die kunststof (!) moer nog aandraaien, maar heb even geen goed gereedschap bij de hand. Meer mensen waar dit snel los zit?
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .
Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.
/f/image/3UdvaH1nbVooEjE1c9Ru7E9k.png?f=fotoalbum_large)