• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-04 17:47
Joarie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:18:
[...]

Hij staat bij mij ook op volledig manuele stand. De AI is nog verre van perfect (zo lang hij niet rekening houdt met verlies en ingekochte prijs van de opgeslagen kWh's).
Ik merk wel dat ik een 4e optie mis in de Manual mode naast Opladen/Ontladen/NOM, namelijk Opladen op overschot. Ik wil namelijk niet NOM draaien als ik tijdens zonnige en goedkope periodes al mijn apparaten in die periode laat werken. Ik wil dan dat de accu alleen de stroom oppakt die dreigt naar het net te gaan, maar beter in de accu in het huis kan blijven om op een later (duurder) tijdstip gebruikt te worden.

Wellicht maar eens een feedbackje aan wagen zoals bij de NOM functie op de Manual Mode.
Dat is toch precies wat je wilt bereiken? Als je hem op NOM zet gaat ze alleen laden als je genoeg zonnestroom hebt en je zelf niets verbruikt. Heb je veel zon maar gebruik je ook veel dan gaat hij pas het overschot gebruiken om te laden. Tenminste, zo werkt het bij mij.

Gisteren een mooie middag, wel veel gewassen en de droger gebruikt, dus amper kunnen laden. Vanmiddag 2 batterijen op 75% kunnen krijgen, de derde bleef op standby staan, door een voor mij onduidelijke reden. Dit met 3 batterijen en een 3 fase aansluiting

Hoeiendag!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:14
tvtech schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Dat is toch precies wat je wilt bereiken? Als je hem op NOM zet gaat ze alleen laden als je genoeg zonnestroom hebt en je zelf niets verbruikt. Heb je veel zon maar gebruik je ook veel dan gaat hij pas het overschot gebruiken om te laden. Tenminste, zo werkt het bij mij.
Klopt, maar ik heb een dynamisch energiecontract. Dus als het een zonnige periode is en de uurprijs is bijv 15 cent dan wil ik mijn eigen opgewekte stroom óf zelf gebruiken óf afvangen in de accu. Als ik bijv in diezelfde periode een wasje doe en de afwasmachine laat lopen dan wil ik niet dat de accu op dat goedkope moment stroom uit het accupakket gaat gebruiken om de pieken van deze verbruikers af te vangen.
Ik wil dat hij de stroom inzet op momenten dan de stroomprijs hoger is (vandaar ook manuele modus ingesteld op automatisch stroomafgifte op de piekuren).
Doel is namelijk om de prijs van de ingekochte stroom zo laag mogelijk te houden.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• vifra
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-04 16:30
3DWim schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:38:
[...]

Is ook plug en play.
De meeste problemen hier zijn toch vaak veroorzaakt door de gebruiker. Bijvoorbeeld alle kabels los bij update installeren, alleen 2.4Ghz, geen raare tekens in wachtwoorden.
Heel vaak ligt het toch aan het netwerk, dedicated, IOT of wat dan ook.
Ik heb ook wat issues gehad recentelijk na de v158 update maar het draait nu weer prima.
En daarvoor 1 jaar prima met P1 van HW.
De CT kreeg ik niet aan de praat met mijn DSM. Werd toen ook erkend.
wat je omschrijft is dus niet plug & play voor de gemiddelde leek (versat - vraag het eens aan uw grootmoeder om te installeren ... ) ... Dit toestel is enkel voor de toch iets technischer profiel geschikt al dan niet voor de leek met een betere technische support lijn beschikbaar ...

Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E v1 - v153 / v3 -v144 en CT003 v117

• 3DWim
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:12
vifra schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:48:
[...]
wat je omschrijft is dus niet plug & play voor de gemiddelde leek ..
Juist wel, je grootmoeder heeft juist een standaard doodnormaal 2.4ghz netwerk zonder toeters en bellen. En ze leest eerst de handleiding en volgt die braaf op.
90% van de vraagsstellers hier lezen niet eens het startbericht hier.

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Volgens mij gebruikt een leek vaker provider hardware en is bijvoorbeeld bij KPN WPA2 nog de standaard. 'k Weet niet wat Ziggo, Odido e.d. doen....

Bij m'n broeder kon ik um op KPN stabiel wegzetten, als ik het me goed herinner zelfs op een 2.4+5ghz SSID. 'k Had voor de zekerheid even ingelogd om P1 een vast IP te geven, maar gezien ie vrijwel nooit reboot, voelde dat bijna als overbodig.

Soms is 't geluk met een leek.
PNARI schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Dat was de gouden tip. Ze werkt weer 😅.
We zijn een beetje marstek tweakers van het eerste uur hè, de ene weet dit, de andere weet dat...en tesamen krijgen we het terug aan de praat.
En laden en ontladen nu maar.
Wat is uw FW nu in de V1?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

S2S schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:07:
Gewoon op zelf geïnitieerd zetten. De rest is lood om oud ijzer.
Volledig akkoord, dit type batterijen is echt gemaakt voor NOM te draaien. Je moet die niet kopen als je niet voldoende PV hebt liggen.
Laden en ontladen ifv tarieven is zinloos voor de paar centen die dat zal opbrengen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V147.117.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V120 / 3 fasen net

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:27
Chris.nl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:02:
Volgens mij gebruikt een leek vaker provider hardware en is bijvoorbeeld bij KPN WPA2 nog de standaard. 'k Weet niet wat Ziggo, Odido e.d. doen....

Bij m'n broeder kon ik um op KPN stabiel wegzetten, als ik het me goed herinner zelfs op een 2.4+5ghz SSID. 'k Had voor de zekerheid even ingelogd om P1 een vast IP te geven, maar gezien ie vrijwel nooit reboot, voelde dat bijna als overbodig.

Soms is 't geluk met een leek.
Zouden er niet wat marsteks in standby staan bij mensen die het niet aandurven om wat te proberen of zich een last voelen om wat te vragen aan bekenden / familie.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

DSSW schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:13:
[...]

We zijn een beetje marstek tweakers van het eerste uur hè, de ene weet dit, de andere weet dat...en tesamen krijgen we het terug aan de praat.
En laden en ontladen nu maar.
Wat is uw FW nu in de V1?
V158 op V1 en V2, V148 op V3. Er staat nu ook een nieuwe communicatiemodule klaar voor V1 maar daar ga ik toch nog even mee wachten 🙂

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, 2xBMS V153, HWP1 V1.1903, CT003 V117 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3mfase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:02:
[...]

Je bevestigt mijn punt.
Ik investeer alleen als ik het goed begrijp en het snel iets oplevert.
Mijn tweede set panelen verdiende vlot terug omdat de terugleververgoeding zo hoog lag, maar we wisten allemaal dat dit niet ging blijven duren. Dat het daarna inzakte tot 3ct was een bummer, maar geen ramp.
Enkel investeren als het "SNEL" iets oplevert...pfff zo'n leven wil ik echt niet leiden (of is het lijden?).
Niet alles wat ik doe in het leven moet direct geld opbrengen, er bestaat ook zoiets als een hobby. Heel het PV en PIB gebeuren is net zo'n hobby die mij als gepensioneerde veel voldoening geeft. En wat het nog leuker maakt ik leer nog alle dagen bij en die hobby brengt ook nog iets op. Dat is meer mijn levenswijsheid. Maar ieder zijn visie uiteraard,

• Chris.nl
  • Niet online
tweeek schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:17:
[...]

Zouden er niet wat marsteks in standby staan bij mensen die het niet aandurven om wat te proberen of zich een last voelen om wat te vragen aan bekenden / familie.
Geen idee, 'k ging bij m'n broeder troubleshooten omdat ie het klepje met de powerknop niet had gezien, en ik vergat te vragen "Heb je um al aangezet?"....

Verder zou ik het horen denk ik, 'k weet niet hoe Marstek het doet op een libelle of consumentenbond forum.
Chris.nl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:02:
Zojuist op m'n Android toestel een update van de Marstek-app ontvangen. 'k Heb um zelf op Engels staan, dus weet niet of de vertaling al beter is. Verschillen die me opvallen is dat je z'n IP-adres nu onder instellingen kan zien.[Afbeelding]

In de dagelijkse statistiek doen ze, volgens mij, een poging iets van (piek? max?) SOC (GRID?) verbruik / teruglevering te laten zien. Maar volgens mij werkt dit nog niet jofel. -edit- Dat is dus het percentage van accu.

[Afbeelding]

Ja, in lever wel zo'n 1600watt terug als de zon schijnt en de accu vol zit, maar niet 's nachts. Of ik moet de bedoeling van die statistiek verkeerd opvatten....
Die soc weergave in % is wel mooi, toch goed om zien dat Marstek verbeteringen blijft uitbrengen in hun software.

Chris.nl schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Lijkt gefixt met laatste update van de app. Hij lijkt het overzicht na enkele seconden zelfs te updaten (zonder pulldown actie).
Klopt, ik denk dat ze wat in hun servers gewerkt hebben. Hier ook geen off line indicaties meer als ik de app open.

HeroS schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:02:
Inmiddels een paar weken verder maar problemen welke ik heb zijn nog niet opgelost. Hij wil gewoon soms niet op NOM. Mij totaal onduidelijk wat nu precies het probleem is....
- Heeft verbinding met de P1 (Marstek) zie waardes binnenkomen zowel via de "CT van de batterij" als via de meter zelf. Update ook goed.
- Fase scan is ook afgerond (3 fases)
- WiFi ontvangst is prima op order
- Heb om een nieuwe firmware gevraagd, draai nu op 1.47.3 en de nieuwste communicatiemodule
- Van de week nieuw internet gehad dus ook nieuw modem/router. Oude setup was 15 jaar oud kan me voorstellen dat niet meer werkt.
- Als ik hem via de API aanstuur reageert hij vrijwel direct op (ont)laden behalve op NOM/auto
- Handmatig via de APP naar NOM werkt ook niet altijd. Soms even naar USP/handmatig en dan terug naar NOM start de NOM wel op (maar vaak ook niet).
- Gaat soms willekeurig laden terwijl hij op handmatig staat, zie zelfs dat hij hem op UPS zet...why?
- Tijdje ook zonder API verbinding gedraaid om uit te sluiten dat daar wat gebeurd. Maar lost niks op
- Batterij percentage is soms all over de place. Zie hem dan van 10% naar 40% schieten in enkele minuten.

Kan niet tot een andere conclusie komen dat dit product gewoon zeer slecht werkt. Ervaren andere gebruikers dit ook?
Hier staan al +12 maanden 3 Marstek Venus E's. Ik ervaar zulke problemen totaal niet, mijn installatie draait zeer goed.
Ik zou beginnen met de API terug uit te zetten en een fabrieksreset met behoud van data te doen en dan terug NOM inschakelen. En dan eens over een periode van 24h kijken wat er gebeurt zonder allerlei instellingen te wijzigen. In de data grafiek kan je dan zien wat de batterij gedaan heeft over 24H

• S2S
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:30

S2S

Joarie schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:47:
[...]

Klopt, maar ik heb een dynamisch energiecontract. Dus als het een zonnige periode is en de uurprijs is bijv 15 cent dan wil ik mijn eigen opgewekte stroom óf zelf gebruiken óf afvangen in de accu. Als ik bijv in diezelfde periode een wasje doe en de afwasmachine laat lopen dan wil ik niet dat de accu op dat goedkope moment stroom uit het accupakket gaat gebruiken om de pieken van deze verbruikers af te vangen.
Ik wil dat hij de stroom inzet op momenten dan de stroomprijs hoger is (vandaar ook manuele modus ingesteld op automatisch stroomafgifte op de piekuren).
Doel is namelijk om de prijs van de ingekochte stroom zo laag mogelijk te houden.
Tenzij je zelf automation gaat inrichten , gaat dit je out of the box niet lukken, zijn wel voorbeelden in dit forum, anders zou ik voor een duurdere oplossing kiezen . Voor deze prijs is het standaard dom spul zeg maar …

2 MT 5.12 KWh (v 151) , Shelly Pro EM CT-63, HW-P1, 1 fase. 12 x 340 WP Solar.

• gijoe666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:53
Eindelijk lijkt het bij mij te werken, zie grafiek overdag (ziet er uit als nul op de meter) versus de zonnestroom die binnenkwam. Accu’s zijnnhoed bijgeladen en zijn nu aan het ontladen door de vraag van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-j8woBGwMiOxCsUFWsdwMdVkY2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QcaV1hLt4ah05oV6j9w7hezm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tu0G8dS5Q_Uwg5_7x-m97zPx0os=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7R3i9Xc5otTeUlNtvJVPEBLg.png?f=fotoalbum_large

Wat voor mij de doorslag leek gegeven te hebben is de batterij verdeling, zie eerdere posts van mij en dit plaatje waarbij je (linksonderin bij elke fase, slecht te zien) een batterij per fase moet hebben, als je over 3 fasen wilt laden en ontladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0xqQVfo9Cm54hiuiGNvk9z-1fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVryFqTMwJ6DKExkq4fp2GgV.jpg?f=fotoalbum_large

Ook heeft in mijn UniFi netwerk de wijziging van wpa2/wpa3 naar wpa2 merkbare stabiliteit gebracht. En als laatste, de ct03 meter voorzien van dedicated usb stroom, en niet alleen via een splitter, lijkt ook iets te doen. Offf, het is allemaal toeval, de toekomst zal het uitwijzen:-))

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:09
DSSW schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:28:
[...]

Die soc weergave in % is wel mooi, toch goed om zien dat Marstek verbeteringen blijft uitbrengen in hun software.
Werk je volledig en enkel via de marstek app en de p1 meter van marstek? Hoe heb je je installatie aangesloten? Via ethernet of wifi?
DiJerno schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:21:
[...]

Werk je volledig en enkel via de marstek app en de p1 meter van marstek? Hoe heb je je installatie aangesloten? Via ethernet of wifi?
Ik werk enkel via de Marstek app in NOM, geen API, geen modbus of dergelijke. Ik doe enkel monitoring van de batterijen in Home assistant via Hame Relay.
Als P1 gebruik ik de CT002 sinds een 2-tal maanden (10 maanden daarvoor de CT003). 3 fasen net met op elke fase een Venus E Fw 147.1 (via wifi) en op fase 3 nog een extra Venus A (FW 147) met 2 batterijen (ook via wifi).

• Ghoogen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-04 11:44
Hallo,
Ik heb een Marstek Venus E 3.0 gekocht en ga deze aansluiten.
Ik ga de voor “nul op de meter” .
Nu heb ik wifi die regelmatig wegvalt en ook het signaal is matig.
Daarom wil ik de Marstek door middel van LAN bedraad aansluiten op de router.
Ik heb al eerder een Shelly Pro 3EM aangesloten en deze kan ik uitlezen via een app.
De Shelly Pro 3EM wil ik ook door middel van LAN bedraad aansluiten op de router.
Ik kan hier weinig informatie over vinden.
Ik zou graag willen weten welke categorie kabel ik nodig heb en of er nog zaken zijn waar ik rekening moet houden.
Een link naar meer informatie hierover is ook welkom.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:31
DSSW schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:24:
[...]

Enkel investeren als het "SNEL" iets oplevert...pfff zo'n leven wil ik echt niet leiden (of is het lijden?).
Niet alles wat ik doe in het leven moet direct geld opbrengen, er bestaat ook zoiets als een hobby. Heel het PV en PIB gebeuren is net zo'n hobby die mij als gepensioneerde veel voldoening geeft. En wat het nog leuker maakt ik leer nog alle dagen bij en die hobby brengt ook nog iets op. Dat is meer mijn levenswijsheid. Maar ieder zijn visie uiteraard,
Tja, ik zie die batterij niet als hobby, daar heb ik andere dingen voor.
Een batterij moet voor mij iets zijn als fire and forget. Installeren, en de zaak laten draaien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• tweeek
Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:17:
[...]

Tja, ik zie die batterij niet als hobby, daar heb ik andere dingen voor.
Een batterij moet voor mij iets zijn als fire and forget. Installeren, en de zaak laten draaien.
Fout, voor jou moet een batterij alleen wat opleveren zonder dat je enige moeite ergens voor zou moeten doen!

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V156 / BMS216 APP V1.6.59, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:31
tweeek schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:23:
[...]

Fout, voor jou moet een batterij alleen wat opleveren zonder dat je enige moeite ergens voor zou moeten doen!
Ja, en wat dan?
Plaatsen insteken en instellen, en done. Wat is daar mis mee?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:58
Eerlijk gezegd is die app update nauwelijks wat waard. Ja ze staan nu op online. Maar het lijkt er vooral op dat dit puur het resultaat van de laatste status, inclusief het wattage laden/ontladen.
Tik je op de batterij dan is er helemaal geen verbinding. Dat is pas na enkele seconden, soms wel een stuk of 20. En dan zie je pas de echte waarden. Dus dat startscherm zegt niks meer....

• tweeek
Mg4gebruiker schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:49:
Eerlijk gezegd is die app update nauwelijks wat waard. Ja ze staan nu op online. Maar het lijkt er vooral op dat dit puur het resultaat van de laatste status, inclusief het wattage laden/ontladen.
Tik je op de batterij dan is er helemaal geen verbinding. Dat is pas na enkele seconden, soms wel een stuk of 20. En dan zie je pas de echte waarden. Dus dat startscherm zegt niks meer....
De aandacht gaat nou ook naar het mooie blauwe soc lijntje.

Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:32:
[...]

Ja, en wat dan?
Plaatsen insteken en instellen, en done. Wat is daar mis mee?
Best een installateur zoeken dan en een omnium onderhoudscontract erbij nemen. Met een Marstek ga je nooit bereiken wat jij voor ogen hebt.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:35
Ben ik de enige die niet meer in kan loggen op de marstek app? Moest een paar keer opnieuw inloggen. Lijkt erop dat ik tijdelijk? geblokkeerd ben in ieder geval.

• Alan969
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:02
Ik heb hier geen probleem mee

BE; Dig. meter Sagemcom – Type Siconia T211; 8kWp PV; 6,53kW SMA omvormers van 2009; 2 Venus E (5,12kWh, V153) + CT003 (V117)

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:14
savale schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:28:
Ben ik de enige die niet meer in kan loggen op de marstek app? Moest een paar keer opnieuw inloggen. Lijkt erop dat ik tijdelijk? geblokkeerd ben in ieder geval.
Check, hier ook een scherm die blijft hangen op het logo. Android.
Eens kijken of cache legen werkt

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• Chris.nl
  • Niet online
Cloud lijkt niet beschikbaar, 'k heb bluetooth-lock ook aan staan dus kan de status even niet meer uitlezen. Ach ja, lokaal draait ie NoM door..

• tweeek
Zojuist afgesloten even gewacht en opnieuw aangeklikt ..... even een donker scherm met marstek logo in het midden en na even kwam het weer in orde in het scherm.

iets later .... geen ct verbinding in het app scherm maar staat de marstek gewoon te ontladen :)

Nog wat later is diagnose van het goudkleurige popupje afgerond en na verversen / beneden trekken scherm geeft ie weer aan zoal het hoort. (voor zolang het duurt :) )

En enkele minuten later doet mijn V1 weer waar die goed in is en laat even de "CT" verbinding gaan die zo ook wel weer terug zal zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door tweeek op 16-03-2026 22:53 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gut. Morgen komt m’n Venus E 3.0, laten we hopen dat die app dan in elk geval fatsoenlijk meewerkt.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

• Lucantiek
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:48
Ook hier problemen met de app. Heb hem verwijderd en terug geinstalleerd maar kan niet meer inloggen. Batterij werkt rustig en normaal verder. Problemen met de app zijn begonnen na de update op mijn android gsm.

• redeker
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-04 22:19
Ik zit te twijfelen hoe ik de, nog aan te schaffen, Venus E ga aansturen. Heb al een HW p1 meter, dus dat is geen probleem.
Maar twijfel over de CT002 omdat die klemmen wel het meest accuraat meten (denk ik), maar nu lees ik dat er 10 sec vertraging in zit omdat het via de "cloud" gaat. Is dit zo?
Of zijn er hier gebruikers van de CT002 met andere ervaringen?
Gaat voorlopig alleen maar over het aansturen van 1 batterij.

12x 315Wp GCL mono 10gr op zuid SMA SB 5.0

redeker schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:53:
Ik zit te twijfelen hoe ik de, nog aan te schaffen, Venus E ga aansturen. Heb al een HW p1 meter, dus dat is geen probleem.
Maar twijfel over de CT002 omdat die klemmen wel het meest accuraat meten (denk ik), maar nu lees ik dat er 10 sec vertraging in zit omdat het via de "cloud" gaat. Is dit zo?
NOM met CT002 gaat niet via de cloud, reactietijd is minder dan een seconde. Ik gebruik hem al een hele tijd, loopt zeer goed.

• Hans C
  • Laatst online: 29-03 16:19
Mijn ervaring is dat de HW p1 sneller reageert dan de CT003 van Marstek. Als ik niet meer dan 1 batterij had zou ik die nog gebruiken.

• Hans C
DSSW schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:57:
[...]

NOM met CT002 gaat niet via de cloud, reactietijd is minder dan een seconde. Ik gebruik hem al een hele tijd, loopt zeer goed.
Ik zie dat je de 002 en de 003 hebt. Merk je verschil tussen die twee?

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
Het gaat héél erg langzaam op dit moment (Android app versie 1.6.60).

Edit: NOM blijft wel gewoon werken. Eerder vandaag had ik dit probleem niet met dezelfde versie.

[ Voor 14% gewijzigd door Yeshua op 16-03-2026 23:26 ]

• rdnzzee
  • Laatst online: 17-03 09:33
Idem, nieuwe app start erg traag en heeft dan meteen device offline. Maar na tijdje staat alles weer actief. Blijft dan wel graag.

• Chris.nl
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:41:
Gut. Morgen komt m’n Venus E 3.0, laten we hopen dat die app dan in elk geval fatsoenlijk meewerkt.
't Lijkt weer goed te werken. Suc7 vandaag, ben benieuwd! Hopelijk draai je al NoM terwijl de zon nog schijnt d:)b

• Ordos20
  • Laatst online: 01-04 11:46
Ik heb mij eigenlijk nooit in deze discussie gemengd, maar ik heb een vraag, en daar kan ik geen antwoord op krijgen/vinden.

Basis: ik heb een, deels, plat dak, met daar een installatie op van max 3 kW. Opbrengst in de winter is minimaal, in de zomer meer dan dekkend (veel meer). Nu de zonnige dagen komen kan ik de hele dag met mijn 9 panelen dekken, als ik 2 volle accu's heb. We verbruiken relatief weinig thuis.

Afgelopen oktober heb ik een V3 aangeschaft. Deze is nu verbonden met mijn HWp1. Af en toe een "hiccup" dat hij de verbinding met mijn P1 meter kwijt is (vooral na een restart van mijn mesh netwerk). De accu zit op een aparte groep en laad (en ontlaad) 2500 kW. Dit gaat naar behoren. mijn huis heeft een enkelvoudige fase.

Nu zou ik graag een tweede accu er bij hangen. De eerste accu is, als het een beetje zonnig is zoals de afgelopen dagen, al rond het middaguur vol. Om een tweede accu aan te sturen zal ik een Marstek CT003 P1 meter nodig hebben. Waar ik dan niet uit kan komen is het volgende.

Als ik beide batterijen op 1 groep hang, kan ik die dan als koppel 2500 watt laten opladen/ontladen? of gaat die instelling enkel per batterij, en kan het dus in een situatie zijn (noodsituatie) dat je dan bij ontladen (immers, een 3kW zonneinstallatie -- hij zal nooit meer dan 3 kW kunnen laden) max 5 kw theorethisch over 1 groep zou gaan kunnen jagen?

Ergo -- als je 2 batterijen hebt, hoe gaat dat en kunnen die als 1 groep gaan werken om het ont- en opladen van de batterijen als groep kunt managen? Nu kan ik dat in de app niet vinden.

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

• vifra
Ordos20 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:03:
Ik heb mij eigenlijk nooit in deze discussie gemengd, maar ik heb een vraag, en daar kan ik geen antwoord op krijgen/vinden.

Basis: ik heb een, deels, plat dak, met daar een installatie op van max 3 kW. Opbrengst in de winter is minimaal, in de zomer meer dan dekkend (veel meer). Nu de zonnige dagen komen kan ik de hele dag met mijn 9 panelen dekken, als ik 2 volle accu's heb. We verbruiken relatief weinig thuis.

Afgelopen oktober heb ik een V3 aangeschaft. Deze is nu verbonden met mijn HWp1. Af en toe een "hiccup" dat hij de verbinding met mijn P1 meter kwijt is (vooral na een restart van mijn mesh netwerk). De accu zit op een aparte groep en laad (en ontlaad) 2500 kW. Dit gaat naar behoren. mijn huis heeft een enkelvoudige fase.

Nu zou ik graag een tweede accu er bij hangen. De eerste accu is, als het een beetje zonnig is zoals de afgelopen dagen, al rond het middaguur vol. Om een tweede accu aan te sturen zal ik een Marstek CT003 P1 meter nodig hebben. Waar ik dan niet uit kan komen is het volgende.

Als ik beide batterijen op 1 groep hang, kan ik die dan als koppel 2500 watt laten opladen/ontladen? of gaat die instelling enkel per batterij, en kan het dus in een situatie zijn (noodsituatie) dat je dan bij ontladen (immers, een 3kW zonneinstallatie -- hij zal nooit meer dan 3 kW kunnen laden) max 5 kw theorethisch over 1 groep zou gaan kunnen jagen?

Ergo -- als je 2 batterijen hebt, hoe gaat dat en kunnen die als 1 groep gaan werken om het ont- en opladen van de batterijen als groep kunt managen? Nu kan ik dat in de app niet vinden.
beste advies: 2 batterijen elk op eigen groep - dus 2 broepen ...

Alternatief: batterijen instellen op max 800 ontladen, of één op 2500 en ander op 800 ... maar uw laad-totaal van 2500 + 2500 is ook al een probleem en zal de zekering normaal gezien doen afgaan in het geval de systemen eens raar doen (gezien je 3000 Watt ZP hebt zou dat normaal niet gebeuren).

• Ordos20
vifra schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:39:
[...]

beste advies: 2 batterijen elk op eigen groep - dus 2 broepen ...

Alternatief: batterijen instellen op max 800 ontladen, of één op 2500 en ander op 800 ... maar uw laad-totaal van 2500 + 2500 is ook al een probleem en zal de zekering normaal gezien doen afgaan in het geval de systemen eens raar doen (gezien je 3000 Watt ZP hebt zou dat normaal niet gebeuren).
Dat was ook mijn eerste idee -- 1 op een andere groep zetten en op 800 watt zetten omdat ik er niet uit kwam. Het zou fijn zijn om naast 800 en 2500 watt ook een "tussenstap" te hebben. Bijvoorbeeld beiden 1250 watt -- maar helaas dat is wel een beetj een "wat als" verhaal

En wat je zegt -- die ontlaadcyclus is waar ik bang voor ben

• dnat
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-04 18:05
HeroS schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:02:
[...]

Bedankt voor de info. Heb ook de neiging om er een utp kabel in te prikken. Maar dit product wordt als plug and play verkocht dus dit zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.
de TS lezen kan al helpen :)

• dnat
Ordos20 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:53:
[...]

Dat was ook mijn eerste idee -- 1 op een andere groep zetten en op 800 watt zetten omdat ik er niet uit kwam. Het zou fijn zijn om naast 800 en 2500 watt ook een "tussenstap" te hebben. Bijvoorbeeld beiden 1250 watt -- maar helaas dat is wel een beetj een "wat als" verhaal

En wat je zegt -- die ontlaadcyclus is waar ik bang voor ben
dat kan je perfect met manueel settings (helaas niet met NOM)
je kan ook niet sturen dat diegene op 800w minder moet laden dan die van 2500w, dus technisch gezien kan je een lege batterij hebben van diegene die 2500kw kan terugleveren terwijl die van 800w nog 40% batterij heeft. Ik geef het maar even mee. ALs je dit alles wil oplossen ga je modbus sturing moeten doen of even wachten op de finale ct003 emulator en zien welke opties daar inzitten.

[ Voor 27% gewijzigd door dnat op 17-03-2026 08:20 ]

• dnat
Ordos20 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:03:

met 2 op 1 zekering mag je enkel deze op 800W plaatsen, er staat heel duideljik beschreven dat 2500w enkel is met 1 toestel op 1 zekering dedicated. 2*800 terugleveren is ook merendeel voldoende, ze blijven wel tot 2*2500w opladen maar dat ga je nooit tegenkomen met je max PV. Ja de piek verbruiken ga je dan niet halen maar je gehele dagverbruik dan weer wel. met 3kwp ga je die 2*5 wel niet altijd vol hebben, dus die 2e is echt een pak lager rendement, is geen ramp maar neem het mee in je achterhoofd. Wat is je jaarlijks verbruik algemeen zonder PV en MT?

• Ordos20
dnat schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:15:
[...]

met 2 op 1 zekering mag je enkel deze op 800W plaatsen, er staat heel duideljik beschreven dat 2500w enkel is met 1 toestel op 1 zekering dedicated. 2*800 terugleveren is ook merendeel voldoende, ze blijven wel tot 2*2500w opladen maar dat ga je nooit tegenkomen met je max PV. Ja de piek verbruiken ga je dan niet halen maar je gehele dagverbruik dan weer wel. met 3kwp ga je die 2*5 wel niet altijd vol hebben, dus die 2e is echt een pak lager rendement, is geen ramp maar neem het mee in je achterhoofd. Wat is je jaarlijks verbruik algemeen zonder PV en MT?
Goede vraag -- voor de PV (maar toen hadden we ook een gasfornuis) zat het rond de 3300/3600 kWh

Met de installatie (en een productie van maximaal 3600 kWh en minimaal 2772 (2024) hebben we eigenlijk elk jaar tussen de 0 en 300+ gedraaid, ook met inductie

Ik had de batterij ook om te gaan testen of het werkt als voorbereiding om vanaf 2027 zoveel mogelijk achter de meter te houden, om zo efficient met stroom om te gaan als maar kan

• THE_BASE
  • Niet online
Chris.nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 04:54:
[...]

't Lijkt weer goed te werken. Suc7 vandaag, ben benieuwd! Hopelijk draai je al NoM terwijl de zon nog schijnt d:)b
Nou, zo’n fantastisch weer wordt het vandaag nog niet, maar morgen zeker wel. Ben benieuwd hoe m’n eerste ervaring gaat zijn.

🇳🇱  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max - DJI Neo 2 FMC - Dreame L10s Pro Gen 2 & Gen 3 - Marstek Venus E 3.0 - Kia EV3 GT-Line LR

Goedemorgen,

De nieuwe firmwareversie 1.58 introduceert, naast diverse verbeterde grafieken, ook de mogelijkheid om het IP-adres direct weer te geven. Daarnaast is een veelgevraagde functie toegevoegd waarmee de LED aan de voorzijde eenvoudig in- en uitgeschakeld kan worden.

Worden deze functies door de firmware zelf mogelijk gemaakt, of worden ze ontgrendeld via de nieuwste versie van de app?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7baoAkfmyzNmNt4npm-eNV2A1M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1pfOl1yhuxU6xR9ELt32pBSf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door SatScan op 17-03-2026 09:37 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

gijoe666 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:04:
Eindelijk lijkt het bij mij te werken, zie grafiek overdag (ziet er uit als nul op de meter) versus de zonnestroom die binnenkwam. Accu’s zijnnhoed bijgeladen en zijn nu aan het ontladen door de vraag van het huis.

\ijn UniFi netwerk de wijziging van wpa2/wpa3 naar wpa2 merkbare stabiliteit gebracht. En als laatste, de ct03 meter voorzien van dedicated usb stroom, en niet alleen via een splitter, lijkt ook iets te doen. Offf, het is allemaal toeval, de toekomst zal het uitwijzen:-))
Zoals al vele malen is aangegeven, wordt circa 99% van de gemelde problemen veroorzaakt door een gebrekkige wifi-configuratie. Dit is doorgaans een combinatie van hardware en instellingen. Als Marstek-gebruiker van het eerste uur werk ik al ruim een jaar probleemloos met een Deco Mesh-systeem.

Nogmaals: gebruikers die problemen ervaren, doen er goed aan eerst te zorgen voor een stabiele en goed ingerichte wifi-omgeving. Als alternatief kan een eenvoudige travel router worden gebruikt; in de meeste gevallen (circa 99%) verhelpt dit de problemen.

P.S. Dit is geen toeval, maar gebaseerd op de opgedane gebruikerservaringen van het afgelopen jaar.

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | Venus v1 en v2 - 5.12kWh V158 - CT003 V122 - BMS 216 - Modi:NOM | 2 MHI - CC | HA DS224+

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-03 08:41
Ik heb 3 stuks Venus E, allemaal op aparte groepen.

Om problemen met de Wifi te voorkomen kan ik deze bedraad aansluiten, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk.

Daarnaast zou ik de 3 stuks met elkaar willen verbinden als master/slave configuratie. Daarover is online echter weinig terug te vinden. Hetgeen ik wel kan vinden verwijst naar functies in de app die ik niet terugzie. Heeft er iemand ervaring hiermee?

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13:51
SatScan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:56:
Goedemorgen,

De nieuwe firmwareversie 1.58 introduceert, naast diverse verbeterde grafieken, ook de mogelijkheid om het IP-adres direct weer te geven. Daarnaast is een veelgevraagde functie toegevoegd waarmee de LED aan de voorzijde eenvoudig in- en uitgeschakeld kan worden.

Worden deze functies door de firmware zelf mogelijk gemaakt, of worden ze ontgrendeld via de nieuwste versie van de app?
De Led aan of uit is de FW. IP-adres zou, volgens wat ik hier gelezen heb, in de app versie zitten. IOS app vandaag geüpdatet en IP-adres vind ik niet. Ik weet dat IP-adres wel op een andere manier, maar toch...

edit: Gevonden 8)7

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Hans C schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:10:
[...]

Ik zie dat je de 002 en de 003 hebt. Merk je verschil tussen die twee?
Ik vind dat de CT002 nog strakker en sneller naar de nul regelt dan de CT003. En je bent ook onafhankelijk van de P1 poort die soms nog wel eens kuren heeft in combi met de CT003 (data die plots niet meer update of communicatie die wegvalt)
Ook bij grote vermogens tot 8 kW PV blijft hij de 4 marsteks mooi aansturen, zie hieronder minder dan 1 kwh uit het net bij een dagverbruik van meer dan 55 kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdbPpp99ZmbhWWXhRSroVDQfSc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1mq8mYIwD2ZHmN6t2WPxqE7K.png?f=fotoalbum_large
En ook bij grote schommelingen van vermogens zoals gisteren waar pieken in PV opwek varieerden van 9 kW naar 1 kW door opkomende bewolking is de afname over 24h amper een kWh. Dus ook bij zeer grote schommelingen reageert de CT002 zeer snel. Zie hieronder :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYaio8TImhtkXJXF0yvLscVCzic=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jFMduPwNYlU2koCf3xeoa2l9.png?f=fotoalbum_large

• Hans C
DSSW schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Ik vind dat de CT002 nog strakker en sneller naar de nul regelt dan de CT003. En je bent ook onafhankelijk van de P1 poort die soms nog wel eens kuren heeft in combi met de CT003 (data die plots niet meer update of communicatie die wegvalt)
Ook bij grote vermogens tot 8 kW PV blijft hij de 4 marsteks mooi aansturen, zie hieronder minder dan 1 kwh uit het net bij een dagverbruik van meer dan 55 kWh.
[Afbeelding]
En ook bij grote schommelingen van vermogens zoals gisteren waar pieken in PV opwek varieerden van 9 kW naar 1 kW door opkomende bewolking is de afname over 24h amper een kWh. Dus ook bij zeer grote schommelingen reageert de CT002 zeer snel. Zie hieronder :
[Afbeelding]
Dank je voor je uitgebreide antwoord. Kan ik iets mee. Ik ga de 002 overwegen. De 003 reageert vrij traag en schommelt vaak wat daardoor vermoed ik.

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:57
DSSW schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:15:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb ruim een jaar gedraaid op CT002, naar volle tevredenheid. Echter sinds een bepaalde FW versie werd de CT002 niet ondersteund en moest ik wel ri CT003. Ook die werkt nu naar volle tevredenheid al een heel lange tijd, en voldoende snel. Vaak <0.5kWh van het net als ik volledig op NOM draai, incl PV feed in.

• PCJR
  • Laatst online: 05-04 11:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OhubtEPKlWblRhAjb08ECPiUu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bnn0o1SbHjogXbIayeskxgYr.png?f=fotoalbum_large

Weet niet of ik m hier nu al had gesteld; is dit een beetje globaal hoe de smartbox ertussen gaat? Ik ga de smartbox in de garage hangen, boven de accus. MK naar garage is maar 2 meter, 1 muurtje door. Dan zou ik 2 dikke kabels kunnen leggen tussen MK en de smartbox.En aarde erbij natuurlijk, zie dat ik die niet gepaint heb :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Heinemancp schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Ik heb ruim een jaar gedraaid op CT002, naar volle tevredenheid. Echter sinds een bepaalde FW versie werd de CT002 niet ondersteund en moest ik wel ri CT003. Ook die werkt nu naar volle tevredenheid al een heel lange tijd, en voldoende snel. Vaak <0.5kWh van het net als ik volledig op NOM draai, incl PV feed in.
Met welke FW zou de CT002 niet meer werken?
Ik heb hier recente FW op mijn Venus E's en Venus A alsook op de CT002 en nog geen problemen gehad.

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
Pbure97 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:15:
Ik heb 3 stuks Venus E, allemaal op aparte groepen.

Om problemen met de Wifi te voorkomen kan ik deze bedraad aansluiten, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk.

Daarnaast zou ik de 3 stuks met elkaar willen verbinden als master/slave configuratie. Daarover is online echter weinig terug te vinden. Hetgeen ik wel kan vinden verwijst naar functies in de app die ik niet terugzie. Heeft er iemand ervaring hiermee?
De CT003 is de Controller, de Batterijen de Workers als je alleen de app gebruikt.
Er zijn 2 modi waaruit je kan kiezen.
Voor meer smaken heb je Home/Assistant + Node Red integratie nodig.

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Hans C schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:08:
[...]

Mijn ervaring is dat de HW p1 sneller reageert dan de CT003 van Marstek. Als ik niet meer dan 1 batterij had zou ik die nog gebruiken.
Is afhankelijk van de snelheid van je energiemeter; is die >5 sec gebruik dan CT002

PCJR schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:40:
[Afbeelding]

Weet niet of ik m hier nu al had gesteld; is dit een beetje globaal hoe de smartbox ertussen gaat? Ik ga de smartbox in de garage hangen, boven de accus. MK naar garage is maar 2 meter, 1 muurtje door. Dan zou ik 2 dikke kabels kunnen leggen tussen MK en de smartbox.En aarde erbij natuurlijk, zie dat ik die niet gepaint heb :)
Vraag het eens hier: Marstek / Duravolt Venus PnP Thuisaccu gebruiken als backup

Ga voorzichtig zeggen dat de App (na de update of cloud update?) nu vandaag vanop afstand een heel stuk beter werkt dan afgelopen weken 8)

• 3DWim
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:17:
Ga voorzichtig zeggen dat de App (na de update of cloud update?) nu vandaag vanop afstand een heel stuk beter werkt dan afgelopen weken 8)
Het probleem ligt niet primair in de app denk ik.
Maar ik de brakke of wispelturige of goedkope wifi/bluetooth adapter in de Marstek's.
Plus het idee dat de ontwikkelaars of niet correct programmeren (> versiebeheer) of niet weten wat er speelt, mogelijk is, op de europese markt. Dus variaties in slimme meters en allerlei type modem's.
Als de app dan alleen maar 8 karakters als wachtwoord accepteert of mee om kan gaan, af en toe, dan zijn de problemen random.

[ Voor 10% gewijzigd door 3DWim op 17-03-2026 13:34 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v2 | EMS 158, BMS 216, App v1.6.60 | M5 Stack | HW P1 | ☀️1,9kWp zuid |

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-04 14:53
Ik blijf met verbazing de berichten lezen over alle versies die iedereen draait en de problemen die worden ervaren. Zelf draai ik al lange tijd op versie V153 met BMSV215.
De P1 meter lees ik uit via HW, en heb HA aangesloten via de modbus om de accu te monitoren en slim te schakelen. Accu staat zelf in NOM mode die ik zo nu-en-dan override zodat ik de accu geforceerd 'uit' zet zodra ik de auto ga laden om te voorkomen dat de auto de accu direct leeg trekt. (Auto wordt normaal geladen met overtollige zonnestroom)

Dit draait al langere tijd als een zonnetje, ook de WiFI verbinding vanaf de accu werkt perfect.

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

• dnat
dannyro schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:30:
[...]

De Led aan of uit is de FW. IP-adres zou, volgens wat ik hier gelezen heb, in de app versie zitten. IOS app vandaag geüpdatet en IP-adres vind ik niet. Ik weet dat IP-adres wel op een andere manier, maar toch...

edit: Gevonden 8)7
zit niet in de app, ik heb 1.55 op een v1-v2 en heb de optie niet.

• THE_BASE
  • Niet online
Eerst ervaringen binnen het eerste uur: de batterij is keurig geleverd en was binnen 5 minuten aangesloten via WiFi náást de meterkast en dus zeer dichtbij UniFi AP (met -33 dbm een best stabiele verbinding). Er stond al een update klaar en draai nu versie V144.

Inmiddels verplaatst naar de berging buiten, gelukkig was mijn wederhelft thuis anders had ik die 60 kilo zware batterij nooit daar gekregen... in de berging hebben we WiFi via de UniFi AP in de woonkamer, maar met de deuren dicht zit het signaal daar op -73 dbm. Dat is echt op het randje van werkbaar (al doet de omvormer van GoodWe het daar al jaren prima mee). Ook de Marstek werkt, maar voor de zekerheid heb ik toch Powerline adapters van TP-Link besteld en tussen meterkast en berging gehangen. Er is nu een bekabelde verbinding en ik hoop dat die goed genoeg is.

De batterij kwam binnen met 47% en zit nu na een klein uurtje al op 60% (power 26W). Moet nog wel één en ander leren wat het allemaal betekent en we houden het gewoon bij de instelling NOM. Ik kan natuurlijk in een uur nog niet te vroeg juichen gezien de wisselende ervaringen, maar tot nu toe een tevreden mens.

Edit: klopt het dat de ethernetverbinding actief is (ik zie het symbooltje in de app) dat WiFi ook actief blijft? Want ik zie de Marstek nog in de UniFi app verschijnen.

[ Voor 6% gewijzigd door THE_BASE op 17-03-2026 14:09 ]

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:05
Bertsjuhn schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:01:
Ik blijf met verbazing de berichten lezen over alle versies die iedereen draait en de problemen die worden ervaren. Zelf draai ik al lange tijd op versie V153 met BMSV215.
De P1 meter lees ik uit via HW, en heb HA aangesloten via de modbus om de accu te monitoren en slim te schakelen. Accu staat zelf in NOM mode die ik zo nu-en-dan override zodat ik de accu geforceerd 'uit' zet zodra ik de auto ga laden om te voorkomen dat de auto de accu direct leeg trekt. (Auto wordt normaal geladen met overtollige zonnestroom)

Dit draait al langere tijd als een zonnetje, ook de WiFI verbinding vanaf de accu werkt perfect.
Hier ook hoor. Drie batterijen (2xv2 en 1xv3) en CT003 die al tijden prima NoM functioneren en ook via Home Assistant via een automation op manual worden gezet als de auto wordt geladen.
Sinds een dag ben ik Home Battery Control aan het draaien en dat lijkt ook prima te gaan

3x MTVenus V153/V147 5.12, CT003 V117 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

3DWim schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:32:
[...]
Het probleem ligt niet primair in de app denk ik.
Maar ik de brakke of wispelturige of goedkope wifi/bluetooth adapter in de Marstek's.
Dat is nog een ander probleem denk ik. Hier nog geen problemen intern gehad (altijd NOM correct), maar App deed moeilijk vanop afstand (slecht connecteren, timeouts bij config, oude data batterij, etc). Dit laatste is met de App update (of cloud server update aan hun kant) blijkbaar nu een stuk beter.

• tweeek
THE_BASE schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:07:
Eerst ervaringen binnen het eerste uur: de batterij is keurig geleverd en was binnen 5 minuten aangesloten via WiFi náást de meterkast en dus zeer dichtbij UniFi AP (met -33 dbm een best stabiele verbinding). Er stond al een update klaar en draai nu versie V144.

Inmiddels verplaatst naar de berging buiten, gelukkig was mijn wederhelft thuis anders had ik die 60 kilo zware batterij nooit daar gekregen... in de berging hebben we WiFi via de UniFi AP in de woonkamer, maar met de deuren dicht zit het signaal daar op -73 dbm. Dat is echt op het randje van werkbaar (al doet de omvormer van GoodWe het daar al jaren prima mee). Ook de Marstek werkt, maar voor de zekerheid heb ik toch Powerline adapters van TP-Link besteld en tussen meterkast en berging gehangen. Er is nu een bekabelde verbinding en ik hoop dat die goed genoeg is.

De batterij kwam binnen met 47% en zit nu na een klein uurtje al op 60% (power 26W). Moet nog wel één en ander leren wat het allemaal betekent en we houden het gewoon bij de instelling NOM. Ik kan natuurlijk in een uur nog niet te vroeg juichen gezien de wisselende ervaringen, maar tot nu toe een tevreden mens.
En als je het dan naar je zin werkend hebt ...... ga dan vooral niet meer knutselen en updaten of anders.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:25
Maar twijfel over de CT002 omdat die klemmen wel het meest accuraat meten (denk ik), maar nu lees ik dat er 10 sec vertraging in zit omdat het via de "cloud" gaat.
De HW P1 meter z'n waardes komen uit je geijkte digitale meter... nauwkeuriger dan dat kan het niet hoor (anders zou je pas een probleem hebben).

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• vifra
r2504 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:51:
[...]

De HW P1 meter z'n waardes komen uit je geijkte digitale meter... nauwkeuriger dan dat kan het niet hoor (anders zou je pas een probleem hebben).
De nauwkeruigheid heeft meer te maken met sampling (per seconde, per 3 seconde, ... ) en minder over % meetfout hoor ...

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:35

Perkouw

Moderator General Chat
Perkouw schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:02:
@Avenger 2.0 tijdje stil geweest aan deze kant, maar onlangs dus weer reactie gehad. Niet gewoon gevalletje Chinees Nieuwjaar waar je last van hebt gehad? Toen is het bij iedereen radio stilte geweest. :)

-----
Update aan deze kant. Gisteren was het lange tijd drama. Dus 146 update is gepusht plots zie ik nieuwe issues:

- Gisteren CT die bij élke accu wegvalt en wegblijft tot meerdere keren. Voorheen had ik dit issue niet.
- In de app toont maar één accu online, ze hebben allemaal verbinding, maar komen niet meer 'op' in de app.

Dat gezegd hebbende. Na de CT003 meerdere keren uit/aan gezet te hebben gisteren lijkt het voor nu te werken. We blijven het uiteraard monitoren. :+
Toch even mezelf quoten. Sinds mijn voorgaande bericht werkt het geheel nog steeds. App update lijkt ook wonderen gedaan te hebben hier for some reason.

Ik klop hem nog even stevig af hier, maar zou het moment bereikt zijn dat ze nu gewoon NOM werken en blijven werken? :+

• dannyro
dnat schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:05:
[...]

zit niet in de app, ik heb 1.55 op een v1-v2 en heb de optie niet.
Volgens ik mij herinner is dat vanaf V156. Kan V157 zijn ook...Dat weergeven van IP-adres zit in de app wilde ik bedoelen.

BE MTVenus V2 V158 BMS 216 APP V1.6.60 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

• THE_BASE
  • Niet online
Moet ik echt een ticket inschieten voor nieuwe FW? Zit dus op V144 en blijkbaar ook al V157 beschikbaar? Waarom pushen ze dat niet automatisch?

• tweeek
THE_BASE schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:03:
Moet ik echt een ticket inschieten voor nieuwe FW? Zit dus op V144 en blijkbaar ook al V157 beschikbaar? Waarom pushen ze dat niet automatisch?
Na eerdere bericht geving zou je dat zelf kunnen doen, was iets met herhaaldelijk controleren firmware versie.
Welke dat de laatste versie is voor de V3 weet ik niet zeker(147.6 heb ik voorbij zien komen) V157 lijkt voor de V1 en V2

Het werkt niet?

• 3DWim
Waarom pushen ze dat niet automatisch?
Lijkt mij mooie vraag voor de feedback ;-)

• dannyro
V157, nu al V158 is voor de V1 en V2...

• DiJerno
Even een vraagje wat de ervaringen betreft over Marstek.nl. Ik heb hier zondag een bestelling geplaatst. Er stond dat er een levering binnen de 3 werkdagen zou zijn. Ik gokte dus op morgen omdat ik dan van thuis uit werk. Nu, de status staat nog steeds op “In behandeling.”. Wat is jullie ervaring wat levertermijnen betreft? Het gaat om een levering in België.
DiJerno schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:27:
Even een vraagje wat de ervaringen betreft over Marstek.nl. Ik heb hier zondag een bestelling geplaatst. Er stond dat er een levering binnen de 3 werkdagen zou zijn. Ik gokte dus op morgen omdat ik dan van thuis uit werk. Nu, de status staat nog steeds op “In behandeling.”. Wat is jullie ervaring wat levertermijnen betreft? Het gaat om een levering in België.
Mijn eerste batterij komt daar vandaan, omdat ik dacht dat het een officiële importeur van Marstek Nederland was. Dat is niet zo.

De levering verliep bij mij wel voorspoedig en volgens afspraak, dus daar heb ik geen klachten over. Ook de nalevering van de CT003 heb ik netjes volgens afspraak ontvangen.

Even bellen is het snelst.

• DiJerno
SatScan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:39:
[...]

Mijn eerste batterij komt daar vandaan, omdat ik dacht dat het een officiële importeur van Marstek Nederland was. Dat is niet zo.

De levering verliep bij mij wel voorspoedig en volgens afspraak, dus daar heb ik geen klachten over. Ook de nalevering van de CT003 heb ik netjes volgens afspraak ontvangen.

Even bellen is het snelst.
Ik zal morgen eens bellen. Leveren zij zelf? Of wordt dit uitbesteed? Het is nogal een gewicht voor PostNL. 😂
DiJerno schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:47:
[...]

Ik zal morgen eens bellen. Leveren zij zelf? Of wordt dit uitbesteed? Het is nogal een gewicht voor PostNL. 😂
Het transport wordt verzorgd door een extern bedrijf. Je ontvangt een dag van tevoren, in de avonduren, een tijdslot van twee uur waarin de batterij wordt afgeleverd.

• THE_BASE
  • Niet online
De batterij heeft zich vandaag goed volgeladen, tot 94% en is nu aan het huis van stroom aan het voorzien. Dat zie ik vanwege de Bluetooth verbinding als ik er naast sta, want inloggen vanuit huis krijgt geen verbinding. Apparaat is offline. Als ik swipe dan is hij even online via Bluetooth en LAN, maar verliest daarna alsnog de verbinding.

Natuurlijk getest, met LAN is niets mis en de Marstek toont zich ook gewoon online in de UniFi app. Is dit een cloud-probleem? Verder doet hij gewoon zijn werk.

THE_BASE schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:50:
De batterij heeft zich vandaag goed volgeladen, tot 94% en is nu aan het huis van stroom aan het voorzien. Dat zie ik vanwege de Bluetooth verbinding als ik er naast sta, want inloggen vanuit huis krijgt geen verbinding. Apparaat is offline. Als ik swipe dan is hij even online via Bluetooth en LAN, maar verliest daarna alsnog de verbinding.

Natuurlijk getest, met LAN is niets mis en de Marstek toont zich ook gewoon online in de UniFi app. Is dit een cloud-probleem? Verder doet hij gewoon zijn werk.
Nee een lokaal probleem... gasten netwerk? Alleen buitenhuis werk je via cloud

• THE_BASE
  • Niet online
SatScan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:52:
[...]

Denk dat hij nog met de instabiele wifi verbinding in zijn hoofd zat. Heb even een nieuw netwerk aangemaakt, daarmee verbonden, stekker uit de batterij, wifi netwerk verwijderd, batterij opgestart.

Nu geen wifi verbinding meer, maar gewoon de LAN. Beetje vreemd dat wifi niet gewoon een toggle heeft. Voor nu werkt het weer.

SatScan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:52:
[...]

De app is toch altijd via de cloud? Buiten het BT-gebeuren natuurlijk. Maar zelfs met hetzelfde wifinetwerk loopt de app toch evenzeer via de cloud..

Mercedes GLE 350de / EV lader Easee + equalizer/ PV 7200wp / 2x MT Venus 5,12kW V154 BMS V216 CT003 V117 / HW P1 / Raspberry Pi + Home Assistant + Shelly Walldisplay X2/ 3x Tosot airco / Segway Navimow H800

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
tweeek schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:12:
[...]

Na eerdere bericht geving zou je dat zelf kunnen doen, was iets met herhaaldelijk controleren firmware versie.
Welke dat de laatste versie is voor de V3 weet ik niet zeker(147.6 heb ik voorbij zien komen) V157 lijkt voor de V1 en V2

Het werkt niet?
Ik heb een Venus E 3.0 en mijn firmware is V148 (148.117.112). Nog niet zo heel lang geleden de update gedaan.

• gijoe666
  • Laatst online: 08:53
THE_BASE schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:07:

Edit: klopt het dat de ethernetverbinding actief is (ik zie het symbooltje in de app) dat WiFi ook actief blijft? Want ik zie de Marstek nog in de UniFi app verschijnen.
Klopt, had ik ook met UniFi, en dan niet zo zozeer dat het aan UniFi ligt, maar aan de batterij. De truc is om de wifi configuratie op te starten en daar iets in te vullen wat niet bestaat en dan tijdens config de app te killen. Dan in UniFi de wireless devices verwijderen (niet de ct03!) , batterijen uit, utp erin, batterijen aan. CT03 ook even herstarten. In UniFi de dhcp lease statisch maken, dwz dat de devices altijd de ip adressen toegewezen krijgen die ze nu hebben. Dat heeft voor mij een stabiele verbinding opgeleverd. Ps. Blijf weg van de combi WPA2/3 op UniFi, dat geeft veel ellende.

• THE_BASE
  • Niet online
gijoe666 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:21:
[...]

Klopt, had ik ook met UniFi, en dan niet zo zozeer dat het aan UniFi ligt, maar aan de batterij. De truc is om de wifi configuratie op te starten en daar iets in te vullen wat niet bestaat en dan tijdens config de app te killen. Dan in UniFi de wireless devices verwijderen (niet de ct03!) , batterijen uit, utp erin, batterijen aan. CT03 ook even herstarten. In UniFi de dhcp lease statisch maken, dwz dat de devices altijd de ip adressen toegewezen krijgen die ze nu hebben. Dat heeft voor mij een stabiele verbinding opgeleverd. Ps. Blijf weg van de combi WPA2/3 op UniFi, dat geeft veel ellende.
De Marstek zit nu aan de TP-Link Powerline en het verbaasd me dat het nog best betrouwbaar werkt. Maar goed, het is ook maar een klein pakketje aan data wat elke keer heen en weer moet. Ik hoop dat het zo stabiel blijft en ik blijf lekker doorstuderen. Benieuwd wat hij vannacht allemaal doet.

Mag ik nog vragen waarom er nu wordt terug geleverd aan het net terwijl het donker is en we stroom in huis verbruiken? Marstek verbonden met P1 van HomeWizard. Als het uitmaakt kan ik morgen ook de CT003 koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSExk2Sp6F5cEN1kKaI34VMBIig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W3nuvLLnoq36iCwLNNFlrID8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door THE_BASE op 17-03-2026 19:51 ]

• Lucantiek
THE_BASE schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:28:
[...]

De Marstek zit nu aan de TP-Link Powerline en het verbaasd me dat het nog best betrouwbaar werkt. Maar goed, het is ook maar een klein pakketje aan data wat elke keer heen en weer moet. Ik hoop dat het zo stabiel blijft en ik blijf lekker doorstuderen. Benieuwd wat hij vannacht allemaal doet.

Mag ik nog vragen waarom er nu wordt terug geleverd aan het net terwijl het donker is en we stroom in huis verbruiken? Marstek verbonden met P1 van HomeWizard. Als het uitmaakt kan ik morgen ook de CT003 koppelen.

[Afbeelding]
Op de foto te zien levert de batterij enkel om uw meter op nul te houden, dus NOM zoals het moet. Dit zie je duidelijker op de HW app.
Je kan de app ook op de nederlandse taal zetten.

• tweeek
[...]

[Afbeelding]
De hoofdreden om een thuisaccu te hebben?

• THE_BASE
  • Niet online
Lucantiek schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:14:
[...]

Op de foto te zien levert de batterij enkel om uw meter op nul te houden, dus NOM zoals het moet. Dit zie je duidelijker op de HW app.
Je kan de app ook op de nederlandse taal zetten.
Oké, oké. Dus altijd wel iets terug naar het net dan? Dacht dat ik gewoon ergens ‘0’ zou zien staan. :)

In de HW app vind ik het alles behalve NOM, of ik verwacht iets anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNJOwEi8B6UjY-zSffFOsiZakBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UkPFGolPdCc0Y9LRVhPKBBdG.png?f=fotoalbum_large

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:58
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij staat er dat jouw batterij aan je huis teruglevert. Niet aan het net.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:10
THE_BASE schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:27:
Hij is idd vrij piekerig.. wat zie je onder 'Nu'?

• Lucantiek
[...]

Oké, oké. Dus altijd wel iets terug naar het net dan? Dacht dat ik gewoon ergens ‘0’ zou zien staan. :)

[Afbeelding]
Als je batterij enkele malen tot 100% is volgeladen geweest en dus gekalibreerd is beteren de resultaten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WllfTqSyIyt93bkr7tmyxZnWJDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l49oNrfSYSQpPDo4zIOmITIY.jpg?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:40:
[...]

Hij is idd vrij piekerig.. wat zie je onder 'Nu'?
Deze statistieken, ik probeer vooral te begrijpen hoe het ding werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7OBeqV0tIUQQ0o57T5yebIfYzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l5DWurLNVJC16oaZFQbSvcz8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CzSWTDzk8s76DFKyTJUHuZnfOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VZVL981bEjKC3PTsGzJEAePO.png?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Niet online
Lucantiek schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:41:
[...]

Als je batterij enkele malen tot 100% is volgeladen geweest en dus gekalibreerd is beteren de resultaten.[Afbeelding]
Misschien te ongeduldig, kwam vandaag tot 94%. Kan het zijn dat ‘ie dan morgen met volle zon tot 100% gaat?

• THE_BASE
  • Niet online
Mg4gebruiker schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:39:
[...]

Volgens mij staat er dat jouw batterij aan je huis teruglevert. Niet aan het net.
‘Sell Electricity’ klinkt dan verwarrend.

• Lucantiek
THE_BASE schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:47:
[...]

Misschien te ongeduldig, kwam vandaag tot 94%. Kan het zijn dat ‘ie dan morgen met volle zon tot 100% gaat?
Dat zou zonder problemen moeten lukken.

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
[...]

800W of 2500W als limiet ingesteld? , met 800 krijg je nog steeds pieken bij grote verbruikers.
2500W natuurlijk alleen op een geschikte groep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSV00V3ca4oWb6UEvWwjFyHZ790=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPbGKNHeafqJr1jyR0mDH0uN.jpg?f=fotoalbum_large

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:10
Als die 'nu' aan het terug leveren is aan het net met 400W is dat wel wat vreemd, dit is mijn afgelopen ~10 minuten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrCWQfLo6RjPScyd5nAkcb8ScfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fx2JfDClq45jgHbrnSZKih8s.png?f=fotoalbum_large

En vandaag voordat ik ging koken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-i87Whp8jFfp7WJqpFn4st8uuNk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/K3RfK64tlLf5QebOC3u0gQXx.png?f=user_large

• THE_BASE
  • Niet online
superduper1969 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:49:
[...]

800W of 2500W als limiet ingesteld? , met 800 krijg je nog steeds pieken bij grote verbruikers.
2500W natuurlijk alleen op een geschikte groep.
[Afbeelding]
Dat snap ik, nu nog 800W. Natuurljk staan koken, dus dan pompt hij 800W maximaal in het huis en de rest komt van het net? Tot ik een aparte groep heb met 2500W.

• THE_BASE
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:52:
[...]

Als die 'nu' aan het terug leveren is aan het net met 400W is dat wel wat vreemd, dit is mijn afgelopen ~10 minuten:
[Afbeelding]

En vandaag voordat ik ging koken:
[Afbeelding]
Zoiets verwacht ik ook, maar misschien is ‘ie aan het inleren?

Pagina: 1 ... 364 ... 379 Laatste

Let op:
Voor de Venus A & Venus D kan je in dit topic terecht: Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij. Andere thuisaccu's met stekker kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Let op: zero tolerance op noemen van eigen bedrijfsnaam, of verwijzen naar eigen bedrijf.
Er zijn helaas nogal wat shills actief: Zie je een (nieuw) account een bedrijfsnaam noemen? Niet op reageren, maar rapporteren graag.
Kortingscodes zijn welkom in Aanbiedingen en kortingscodes .

Ondertussen is er al veel kennis verzameld in dit topic; gebruik vooral de zoekfunctie.